سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه نظام بانکی ایران شفاف نیست، گفت: این نوع سیستم بانکی موجب شده تا افرادی همچون شهرام جزایری در دوره قبلی و بابک زنجانی در دوره جدید ظهور کنند. -
به گزارش مشرق، حسن عباسی امشب در سخنرانی با موضوع «دکترین اقتصاد جهانی و آن 6 هزار نفر» اظهار کرد: در علوم استراتژیک به سه مولفه کلی، کلان‌نگری، همه جانبه و آینده‌نگری توجه می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجوی علم استراتژیک کلان‌نگر است و  دانشجویان رشته‌ها و علم‌های دیگر در شکل تخصصی و جزئی مسائل را می‌بینند.

این مسئول با اشاره اینکه در این جلسه قرار نیست امید کاذب به دانشجویان داده شود، یادآور شد: آنچه در صحنه جهانی اتفاق می‌افتد در این جلسه بیان می‌شود.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه گزارشی که بانک جهانی نسبت به افق کشورها ارائه کرده است، نگران‌کننده است، افزود: از سال 2003 تا 2015 نقشه بدهی عمومی جهان، حیرت‌انگیز و تکان‌دهنده است.

عباسی یادآور شد: بدهی کشورهای جهان در سال 2003 میلادی 22 تریلیون بوده و این میزان در ابتدای سال جاری 52 تریلیون دلار رسیده است و این در حالی است که درآمد کره زمین در حال حاضر 45 تریلیون دلار است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی برای سال آینده نشان می‌دهد که سه تریلیون دلار به میزان بدهی جهان اضافه می‌شود و این روند تا سال 2050 شیب تندی را می‌یابد که افق روشنی برای بهبود این وضعیت وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه کشور ایران در مرحله دوم و سوم خطر قرار دارد،افزود: هر اقتصادی که پیشرفته‌تر و سرانه بالاتری دارد در موقعیت بدتری قرار دارد که این معمای پیچیده‌ای محسوب می‌شود و نشان می‌دهد این کشورها دارای وضعیت شکننده‌تری هستند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بدهی کشورهای پیشرفته در حال حاضر بیشتر از سایر کشورها است، بیان داشت: امروز ژاپن بعد از ایالات متحده بیشترین میزان بدهی را در جهان دارد.

عباسی با بیان اینکه کشورهای چین، هند و برزیل طی دو سال گذشته فشار اقتصادی جهان را متعادل می‌کردند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این کشورها با سقوط اقتصادی مواجه هستند.

وی پیری جمعیت را موج جهانی عنوان کرد و افزود: در سال 2035 بخش عمده‌ای از جمعیت کشور ایران را نیروهای سالمند تشکیل خواهند داد.

این استاد دانشگاه افزایش اضطراب و وابستگی عمده به زندگی دیجیتالی و بدهی را از مسائل جهان تا سال 2050 دانست و ابراز داشت: راه درمان مسائل جهانی در حوزه اقتصاد توجه به نظام مالی اسلامی است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدل بانکی ایران غربی است، بیان داشت: با وجود اعلام نظر مراجع اعظام در خصوص ربایی بودن بانک‌های ایرانی هنوز این موضوع به نحو مطلوبی حل نشده است.

عباسی با بیان اینکه چشم جهانیان به اصلاح جدی بانکداری غربی و معرفی الگوی جایگزین برای بانکداری کنونی است، اظهار کرد: علم اقتصاد در حال حاضر تسلیم شده و سقوط کرده است.

وی یادآور شد: در چنین فضای فاجعه باری که علم اقتصاد سقوط کرده است، از سال 2010 تا 2050 بدهی جهانی افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروز سیستم عامل اقتصادی جهان لیبرالیستی و کاپیتالیستی است، بیان داشت: 62 درصد درآمد ایالات متحده از طریق بورس‌بازی و مناسبات مالی حاصل می‌شود.  

تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه طی 6 سال گذشته شاخص بورس ایران همواره رو به بالا بوده است، خاطرنشان کرد: این افزایش اثری در اقتصاد نداشته است.

عباسی با اشاره به اینکه شاخص بورس کشور نسخه دهم وال‌استریت است و مدل جدیدی در بورس و بانکداری محسوب نمی‌شود، اذعان داشت: فسادهای عظیم بانکی ایران از سال 70 آغاز شده است و هنوز هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ایران دارای بالاترین سرانه تعداد شعب بانک است، ابراز داشت: این نوع سیستم بانکی موجب شده تا افرادی همچون شهرام جزایری در دوره قبلی و بابک زنجانی در دوره جدید ظهور کنند.

این مسئول روند بورس در چهار سال گذشته را نامطلوب عنوان کرد و ادامه داد: ایران هنوز به الگوی جدیدی در بانکداری اسلامی دست نیافته است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه همه دولت‌های غربی رسما میزان بدهی خود را اعلام می‌کنند، تصریح کرد: نظام بانکی ایران شفاف نیست.

عباسی با بیان اینکه اقتصاددانان کشور نگران این وضعیت هستند، افزود: متاسفانه مردم جریان‌های سیاسی را می‌شناسند اما با جریان‌های اقتصادی آشنا نیستند.

وی بر ضرورت گفتن حقیقت به مردم تاکید کرد و بیان داشت: باید مسائل به صورت شفاف به مردم ارائه شود تا پدیده‌هایی همچون بابک زنجانی و شهرام جزایری به عنوان غده سرطانی در ساختار اقتصادی ظهور نکند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید انتظارات و توقعات مردم پایین آورده شود، گفت: جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز راه دیگری برای اعتلای اقتصاد است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی مردم را پشتیبانان واقعی نظام اسلامی دانست و اذعان داشت: اگر تیم مذاکره‌کننده پشتیبانی مردم را نداشته باشد، با عزت نمی‌تواند در مقابل این کشورها بایستد.
منبع: فارس






گزارش ویژه/
شرکت آمریکایی بلک واتر که بعد از رسوایی‌های بسیار نام خود را به آکادمی تغییر داد، در حدود 195 عملیات تروریستی در عراق انجام داده و بیش از صدها نفر از مردم غیر نظامی عراق را به دلیل مست بودن مزدوران خود به خاک و خون کشیده است.
گزارش ویژه مشرق -  مقام معظم رهبری روز گذشته در جمع مردم پرشور تبریز درباره جنایات و آدم‌کشی های امریکا در نقاط مختلف جهان به خصوص عراق و افغانستان فرمودند: "شما نگاه کنید در دنیا، ببینید آمریکا چه‌کار کرده؟ جنگهایى که آمریکا به راه انداخته است، انسانهاى بى‌گناه و غیرنظامى‌اى که در این جنگها و در غیر این جنگها به خاک و خون کشانده است؛ دیکتاتورهایى که در شرق و غرب دنیا مورد حمایت آمریکا قرار گرفته‌اند - یکى از آنها محمّدرضاى پهلوىِ ایران بود و ده‌ها نفر از قبیل او در کشورهاى آسیایى، در کشورهاى آفریقایى، در کشورهاى آمریکاى لاتین، از نظامى و غیرنظامى - و سالهاى متمادى به مردم خودشان ظلم کردند، خون مردم را به شیشه کردند، ثروتهاى مردم را غارت کردند، پدر مردم را درآوردند. حمایت از اینها در کارنامه‌ى عمل آمریکا وجود دارد... در افغانستان یک‌جور دیگر، شرکتهاى آدم‌کشى و ترور را - که من یکى [از آنها] را یک‌وقتى در یک سخنرانى، اسم آوردم: شرکت معروف «بِلَک‌واتِر» آمریکایى که کار آن آدم‌کشى است، ترور است - انداختند به جان مردم" (۱۳۹۲/۱۱/۲۸ 

مشرق در جهت وظیفه رسانه‌ای، گزارش معرفی شرکت بلک واتر آمریکا را بار دیگر برای تنویر افکار عمومی و تبیین جنایات آمریکا بازنشر می‌دهد.
*******
شرکت‌های خصوصی امنیتی و نظامی پس از حملات 11 سپتامبر و آغاز مداخلات نظامی وسیع آمریکا در منطقه خاورمیانه افزایش چشمگیری یافتند. می‌تواند گفت که فرآیند اعطای وظایف نظامی و امنیتی به این نوع شرکت‌ها تبدیل به روندی روزافزون در جنگ‌های امریکا شده است. 
یکی از این شرکت‌ها "بلک‌واتر آمریکا" (BlackWater USA) بود که در پی پدید امدن رسوایی‌های زیاد نام خود را به شرکت "آکادمی" (Academi) تغییر داد. در گزارش حاضر سعی می‌شود جنبه‌های مختلف ساختاری و عملیاتی این سازمان نظامی و امنیتی خصوصی تشریح گردد.

بلک‌واتر و ایکس‌ای نام خود را به آکادمی تغییر دادند تا جنایت‌هایشان فراموش گردد


"آکادمی" که قبلا با عنوان "شرکت خدمات ایکس‌ای" (Xe Services) و "بلک‌واتر آمریکا" خوانده می‌شد در سال 1997 توسط اریک پرنس (Eric Prince) و "آل کلارک" (Al Clark) تأسیس گشت.[1] پرینس پس از واگذاری شرکت به امارات نقل مکان نمود تا در آنجا از اتهاماتی که پس از رسوایی‌های پی در پی بلک‌واترمتوجه وی بودند فرار نماید. 

آکادمی هم‌اکنون بزرگترین شرکت در میان سه شرکت خصوصی امنیتی است که برای وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کنند. دولت اوباما قراردادی 250 میلیون دلاری با این شرکت منعقد نموده است تا در افغانستان برای وزارت امور خارجه و سازمان سیا کار کند.[2]

اریک پرنس مدیر و مالک سابق بلک‌واتر

هم‌اکنون در امارات مشغول ایجاد ارتشی خصوصی برای حکام این کشور است


تاریخچه شرکت

"بلک‌واتر آمریکا" که در سال 1997 تأسیس شده بود اولین قرارداد خود را پس از حمله به نام "یو‌اس‌اس‌کول" (USS Cole) در ساحل یمن در اکتبر 2000 منعقد نمود. این شرکت پس از برنده شدن در مناقصه، عملیات آموزش 100/000 ملوان را بر عهده گرفت.[3] پس از این معامله، پرنس یک زمین به مساحت 28 کیلومتر مربع در مرز بین ایالات کارولینای شمالی و ویرجینیا خریداری نمود و در آنجا تأسیسات آموزشی و نظامی پیشرفته خود را بنا نهاد.[4]

نمایی از ساختمان بلک‌واتر

در سال 2002 شرکت "مشاوره امنیتی بلک‌واتر" (Blackwater Security Consulting) تأسیس گشته و در اولین مأموریت خود 20 نفر از افراد خود را با هویت مخفی برای محافظت از مقر سیا و پایگاه مسؤول شکار بن لادن اعزام نمود. پس از حمله آمریکا به افغانستان، بلک‌واتر وارد این کشور شد. 

در عراق نیز این شرکت یکی از شصت شرکت امنیتی بود که در حفاظت از تأسیسات و مقامات رسمی، آموزش ارتش و پلیس جدید عراق و پشتیبانی از نیروهای ائتلاف فعال بود. این شرکت پس از طوفان کارتینا نیز توسط دولت و شرکت‌های خصوصی به کار گرفته شد.[5] این شرکت تاکنون 1 میلیارد دلار از دولت آمریکا دریافت داشته است.

نیروهای بلک‌واتر

در حال حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی


این شرکت سعی نمود تا یک مجموعه آموزشی نیز در استان سن‌دیگو افتتاح نماید، اما این تصمیم با مخالفت سرسختانه مردم منطقه سازمان‌های ضد جنگ و طرفدار محیط زیست مواجه گشت. در 7 مارس 2008 بلک‌واتر از برنامه خود برای احداث این مجموعه عقب نشست.[6] در سال 2009، بلک‌واتر اعلام نمود که نام خود را به "شرکت خدمات ایکس‌ای" تغییر خواهد داد.

در دسامبر 2011، ایکس‌ای نام خود را برای بار دوم تغییر داده و تبدیل به شرکت "آکادمی" شد.[7]

نمودار رشد قراردادهای بلک‌واتر با دولت آمریکا از سال 2001 تا 2006


ساختار شرکت آکادمی

آکادمی متشکل از 10 واحد تجاری است:


مرکز آموزش آمریکا

مرکز آموزش آمریکا (قبلا: مرکز آموزش بلک‌واتر) در حوزه آموزش تاکتیک‌ها و جنگ‌افزارها به نیروهای نظامی، کارمندان دولت و سازمان‌های اجرای قانون فعالیت می‌کند. در سال 2011، پنتاگون طی قراردادی از این مرکز خواست تا "پشتیبانی تحلیلی اطلاعاتی و تدارکات" را برای نیروهای ناتو در افغانستان ارائه نماید.[8]

مرکز آموزش بلک‌واتر


سیستم‌های هدفگیری بلک‌واتر

این مرکز سیستم‌های آموزش هدف‌گیری را ارائه می‌کند. این سیستم‌ها در خود شرکت طراحی و ساخته شده‌اند.[9]

نمونه‌ای از سیستم‌های هدف‌گیری بلک‌واتر


مشاوره امنیتی بلک‌واتر

این شرکت در سال 2001 تأسیس شد و یکی از سه شرکتی بود که در جنگ عراق در این کشور فعالیت می‌کرد. در پی اشغال عراق و حضور گسترده نیروهای غیرنظامی آمریکا تصمیم گفت از این شرکت و مزدوران تحت امر آن برای حافظت از دیپلمات‌ها و تأسیسات استفاده نماید. بر اساس قراردادهای منعقده بین وزارت امور خارجه آمریکا و بلک‌واتر، این شرک مسؤول ارائه خدمات امنیتی در عراق، افغانستان، بوسنی و اسرائیلشد.[10]

نیروهای شرکت "مشاوره امنیتی بلک‌واتر" در حال اسکورت پل برمر


بلک‌واتر کی-9

بلک‌واتر کی-9 (K-9) در حوزه تربیت سگ‌های گشتی و سگ‌های شناسایی کننده مواد انفجاری و مواد مخدر فعالیت می‌کند.


شرکت کشتی‌های هوایی بلک‌واتر

این شرکت در سال 2006 تشکیل شد تا به ایجاد کشتی‌های هوایی کنترل از راه دور بپردازد.

نمونه‌ای از کشتی‌های هوایی ساخت بلک‌واتر

خودروی زرهی بلک‌واتر

بلک‌واتر اخیرا یک خودروی جدید زرهی به نام "گریزی ای‌پی‌سی" تولید و به بازار معرفی نموده است.

خودروی زرهی ساخت بلک‌واتر


خدمات امنیت دریایی بلک‌واتر

این مرکز آموزش‌های تاکتیکی برای واحدهای حفاظت از نیرو‌های دریایی ارائه می‌کند. این سازمان در گذشته نیروهای امنیتی یونان، کماندوهای دریایی آذربایجان و نیروهای وزارت کشور افغانستان را آموزش داده است.[11] پس از حمله به ناو "یو‌اس‌اس‌کول" این سازمان قراردادی برای آموزش ملوان‌های آمریکایی منعقد نمود.

ناو یو‌اس‌اس‌ کول که پس از حمله به آن بلک‌واتر مدمور اموزش ملوانان آمریکایی شد


گروه توسعه کلاغ سیاه

این شرکت در حوزه ساخت و ساز و مدیریت فعالیت دارد. این شرکت در سال 1999 تأسیس شد تا مجموعه آموزشی بلک‌واتر را در کارولینای شمالی احداث نماید.


خدمات جهانی هوانوردی

این سازمان مسؤولیت بخش هوانوردی شرکت اکادمی را بر عهده دارد و با برخورداری از چندین هلی‌کوپتر و انواع هواپیماها با سازمان‌های مختلف آمریکایی در داخل و خارج از این کشور همکاری می‌کند. در اواخر سپتامبر 2007، یکی از شعبات این شرکت قراردادی 92 میلیون دلاری با وزارت دفاع آمریکا منعقد نمود تا حمل و نقل هوایی را در افغانستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان انجام دهد.[12]

هواپیمای بلک‌واتر در حال انجام مأموریت در افغانستان

شرگت گری‌استون

گری‌استون یک سرویس امنیتی خصوصی است که برای فعالیت‌های امنیتی خارج از کشور سربازگیری می‌کند. این شرکت در وب‌سایت خود اعلام داشته که "سربازان بهترین ارتش‌های دنیا" را برای اعزام به اقصی‌نقاط جهان استخدام می‌کند. وظایف این سربازان مزدور می‌تواند از عملیات‌های کوچک و عملیات‌های بزرگ "تسهیل عملیات‌های ایجاد ثبات در مقیاس وسیع که نیازمند تعداد زیادی از افراد برای برقراری امنیت در منطقه است" گسترده باشد.[13]


ورود بلک‌واتر به عراق

شرکت بلک‌واتر نقشی اساسی در جگ عراق ایفاء نمود. در سال 2003، قراردادی به مبلغ 27/7 میلیون دلاربرای حفاظت از جان پل برمر، حاکم آمریکایی عراق، منعقد شد. در ژوئن 2004 این شرکت 320 میلیون دلار از وزارت امور خارجهخ آمریکا دریافت نمود تا از پرسنل این سازمان‌ در مناطق ناامن محافظت کند.[14]

هلی‌کوپتر شرکت بلک‌واتر بر فراز کاخ ریاست جمهوری عراق، بغداد

در سال 2006، بلک‌واتر قراردادی برای محافظت از سفارت آمریکا در عراق، بزرگترین سفارت آمریکا در جهان، منعقد نمود. پنتاگون و نمایندگان شرکت تخمین می‌زنند که در حدود 20/000 الی 30/000 مقاطعه‌کار نظامی امنیتی در عراق فعالیت می‌کنند، البته میزان این رقم تا 100/000 نفر نیز برآورد می‌گردد، اگرچه هیچ سند رسمی در این مورد منتشر نشده است.[15]

تصاویر درگیری نیروهای بلک واتر در نجف

بین سال‌های 2005 تا 2007، کارکنان امنیتی بلک‌واتر در 195 حادثه تیراندازی دخیل بوده‌اند که از این میزان در163 مورد مزدوران بلک‌واتر تیراندازی را آغاز نموده‌اند. این شرکت اکثر از مزدوران خارجی برای انجام کارهای خود استفاده می‌‌کند. برای مثال، گری جکسون (Gary Jackson)، رئیس شرکت، اذعان نموده بود که برای محافظت از پل برمر مزدورانی از بوسنی، شیلی و فیلیپین استخدام شده‌ بودند.[16]

مزدوران بلک‌واتر در خیابان‌های بغداد

کشتار عراقی‌ها در بغداد

در 16 فوریه 2005، نیروهای بلک‌واتر که یکی از کاروان‌های وزارت امور خارجه آمریکا را اسکورت می‌کردند یک اتومبیل عراقی را زیر آتش سنگین خود قرار دادند. آنها ادعا کردند که از سوی این خودرو به سوی آنها شلیک شده است در حالیکه تحقیقات نشان داد یکی از مأمورین بلک‌واتر این کار را انجام داده و به اتومبیل خودی شلیک کرده بود. جان فرس (John Fres)، سفیر امریکا در عراق، از مجازات این مزدوران جلوگیری به عمل اورد زیرا به نظر وی این کار می‌توانست روحیه بقیه افراد را کاهش دهد.[17] در 30 می 2007، نیروهای بلک‌واتر یک غیرنظامی آمریکایی را مورد هدف قرار داده و ز پای درآوردند. به گفته آنها این راننده عراقی بیش از اندازه به کاروان وزارت امور خارجه آمریکا نزدیک شده بود.[18]

پرسنل بلک‌واتر در بغداد

در کریسمس سال 2006، یکی از محافظان ویژه عادل عبدل مهدی، معاون رئیس‌جمهری عراق، زمانی که در بیرون از محوطه نخست‌وزیری عراق حضور داشت مورد حمله مزدوران بلک‌واتر قرار گرفته و کشته شد. دولت عراق اعلام نمود که اندرو جی. مونن، از کارکنان بلک‌واتر در حالیکه تحت تأثیر مشروبات الکلی بود اقدام به قتل وی کرده است. هویت قاتل هیچگاه به صورت رسمی توسط مقامات آمریکایی فاش نشد و وی هم‌‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد. پس از گذشت قریب به شش سال هنوز نتیجه قطعی دادگاه وی اعلام نشده است.

دست مأمورین بلک‌واتر آلوده به خود بسیاری از غیرنظامی‌های عراقی است

در 6 فوریه 2006، یکی از تک‌تیراندازان شرکت بلک‌واتر که بر بام وزارت دادگستری عراق مستقر بود سه نفر از نگهبانان "شبکه رسانه عراق" را از پای دراورد. وزارت امور خارجه امریکا اعلام نمود که وی در چاچوب مقررات و قوانین عمل کرده است. در حالیکه به گفته شاهدین این نگهبانان هیچگونه تیراندازی علیه ساختمان وزارت دادگستری انجام نداده بودند.[19]



به گفته «محمد الفاتح» سخنگوی سابق ارتش آزاد سوریه، «عبدالاله البشیر» که فرزند خود را در درگیری‌های بین ارتش سوریه و ارتش آزاد از دست داده تا کنون از خاک سوریه خارج نشده است.
به گزارش مشرق، شورای نظامی گروه موسوم به "ارتش آزاد" در شورای عالی نظامی در جلسه 16 فوریه 2014 تصمیم گرفت «سلیم ادریس» را از ریاست ستاد برکنار و «عبدالاله البشیر النعیمی» را به عنوان جایگزین تعیین کند.

النعیمی در سال 2012 از ارتش سوریه جدا شد و از همان تاریخ شروع به تأسیس ارتش آزاد سوریه در استان القنیطره کرد. استان القنیطره در نزدیکی مرز سوریه و اسرائیل قرار دارد.

وی از شخصیت‌های بارز قبیله النعیمی است که یکی از بزرگترین قبایل سوریه به شمار می‌رود.

فرمانده جدید ارتش آزاد در بدست گرفتن قسمت زیادی از استان القنیطره توسط ارتش آزاد نقش بسزایی داشت. همچنین النعیمی در استان درعا نیز جنگجویان آن منطقه را کمک کرده که بین استان القنیطره و درعا یک گذرگاه برای کمک‌رسانی باز کنند.

به گفته «محمد الفاتح» سخنگوی سابق ارتش آزاد سوریه، عبدالاله البشیر که فرزند خود را در درگیری‌های بین ارتش سوریه و ارتش آزاد از دست داده تا کنون از خاک سوریه خارج نشده است.

صفحات شبکه‌های اجتماعی نیز درباره النعیمی می‌گویند که سرکرده جدید ارتش آزاد از رسانه‌ها دوری می‌کند و دارای قابلیت‌های نظامی خیلی خوبی است.

عبدالاله البشیر النعیمی از محبوبیت بالایی نزد افراد و فرماندهان دیگر ارتش آزاد برخوردار است.



مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آژانس لحظات دشواری را برای پاسخ دادن به سوالات مهم درباره این که ایران در تاسیسات هسته‌ای‌اش دقیقا چه کار می‌کند، پیش‌رو خواهد داشت.
به گزارش مشرق، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با پایگاه خبری برکینگس دیفنس مدعی شد که مشکل اصلی برای حرکت به جلو این است که ایران پروتکل الحاقی را که به بازرسان اجازه می‌دهد از سایت‌هایی غیر از سایت‌های فعلی بازدید کنند، اجرایی نمی‌کند.

آمانو گفت: اجرای پروتکل الحاقی برای اطمینان از این‌که همه فعالیت‌های هسته‌ای در ایران برای مقاصد صلح‌آمیز است، اهمیت بسیاری دارد، ولی ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. ما در مرحله اولیه شفاف‌سازی و حل مسائل هستیم.

ایران در سال 2002 به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را امضا کرد، ولی مجلس ایران آن را تصویب نکرده است. ایران در سال 2006، هنگامی که شورای امنیت سازمان ملل اقدامات برای اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد، از اجرای پروتکل الحاقی دست کشید.

آمانو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که برنامه اقدام مشترک که مورد توافق ایران و گروه 1+5 قرار گرفت دسترسی بیش‌تری به سایت‌ها و مقامات ایرانی را فراهم کرد، ولی با وجود "این گام‌های رو به جلو" پس از سال‌ها بن بست، "کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود". آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گام‌هایش را کوتاه‌تر کرده است تا بتواند به پیشرفتی دست یابد؛ آژانس دیگر روی این مساله که بازرسی‌های جدید با بازدید از سایت نظامی پارچین آغاز شود اصراری ندارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما با یک رویکرد گام به گام موافقت کرده‌ایم. من فکر نمی‌کنم این که پارچین جزو گام اولیه نیست مشکلی به حساب بیاید.

آمانو گفت که تاکید اصلی روی رویکرد کلی است که شفافیت را افزایش می‌دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که اجرای هفت گام اول (مورد توافق بین ایران و آژانس) به علاوه توافقی که در ماه نوامبر بین ایران و گروه 1+5 صورت گرفت "اطلاعات بیش‌تری درباره فعالیت‌های ایران به ما می‌دهد" و افزود که چنین چیزی یک دستاورد به حساب می‌آید، حتی اگر همه مسائل مربوط به آژانس را حل نکند.

او گفت:‌ مذاکره با ایران آسان نیست، ولی ما در حال به دست آوردن نتایج ملموس در روندی گام به گام هستیم.

آمانو گفت که "محدودیت‌های "بزرگی در مذاکرات فنی با ایران وجود دارد، زیرا حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از جانب برخی اصحاب سیاسی داخلی تحت فشار قرار دارند، با این حال انتظارات برای رسیدن به یک نتیجه مثبت در مذاکرات بالاست.

آمانو از تیم مذاکراتی ایران تقدیر کرد و آن‌ها را "بسیار محتاط و باهوش" دانست و مانند بسیاری از سران کشورهای غربی تاکید کرد که این می‌تواند بهترین فرصت برای رسیدن به یک توافق جامع باشد. 
منبع: ایسنا




معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا پس از پایان مذاکرات وین به اسرائیل سفر خواهد کرد تا گزارشی درباره این گفتگوها به سران رژیم صهیونیستی ارائه دهد.
 به گزارش مشرق، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی پس از پایان مذاکرات میان ایران و 1+5 روز یکشنبه قصد دارد به اسرائیل سفر کرده و گزارشی را درباره این مذاکرات به سران رژیم صهیونیستی ارائه دهد.

این سفر شرمن درحالی صورت می‌گیرد که موضع سسرسختانه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص ایران ممکن است مانع تاثیرگذاری وی بر روی مذاکره کننده‌های هسته‌ای باشد.نتانیاهو پیش از این اعلام کرده بود توافق هسته‌ای نهایی با تهران نیازمند دست کشیدن کامل ایران از غنی‌سازی اورانیوم و از بین بردن تمام سانتریفیوژهای ایران است.


گزینه ایران مقتدر به روایت "کارنگی"

اندیشکده آمریکایی کارنگی طی گزارشی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 علت اصلی دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های غرب علیه ایران را برملا کرد. این گزارش نشان می‌دهد آمریکا اساساً با موجودیت انقلاب اسلامی و قدرت فزاینده آن دشمنی دارد و هسته‌ای شدن ایران بهانه است.
به گزارش مشرق، روزنامه کیهان نوشت: اندیشکده آمریکایی کارنگی طی گزارشی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 علت اصلی  دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌های غرب علیه ایران را برملا کرد. این گزارش نشان می‌دهد آمریکا اساساً با موجودیت انقلاب اسلامی و قدرت فزاینده آن دشمنی دارد و  هسته‌ای شدن ایران بهانه است.

کارنگی در گزارش خود به قدرت فزاینده و نفوذ ایران در منطقه اذعان می‌کند و می‌نویسد: ایران به مثابه هژمون منطقه‌ای بلند پروازی در نظر گرفته می‌شود که هدف مستقیم آن، تضعیف و حذف نفوذ وحضور آمریکا در خاورمیانه است. ایران همچنین به‌عنوان تهدید نظامی‌ای مطرح می‌شود که قدرت آن برای ترساندن همسایگانش می‌تواند توسط برنامه هسته‌ای در حال ظهور، اما بلند پروازانه آن، به شدت تقویت شود. ایران، به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور شیعه و رهبر جبهه مقاومت اسلامی، از طر ف اسرائیل و برخی کشورهای عربی یک تهدید تلقی می‌شود.

کارنگی بدون اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بارها رجز خواندند که دولت بشار اسد رفتنی است و در آخرین اقدام حتی موعد حمله به سوریه را نیز تعیین کردند ولی ناکام ماندند به نقش و نفوذ ایران در ایستادگی سوریه اشاره می‌کند و اذعان می‌دارد: «تهران به دلیل ترس و دودلی غرب، جسارت پیدا کرده و کمک خود را به سوریه افزایش داده است.»

این اندیشکده آمریکایی پس از بررسی تحولات کنونی منطقه به عنوان اقدام اورژانسی و فوری به غرب پیشنهاد می‌دهد که باید جلوی قدرت و نفوذ ایران در منطقه گرفته شود.

با این توصیفات که حاوی اقتدار و قدرت روزافزون ایران است، خوب بود این اندیشکده آمریکایی به صراحت به لفاظی‌ها و بلوف مقامات ارشد کشورش که همواره می‌گویند «همه گزینه‌ها روی میز است» می‌پرداخت و حتماً تحلیلی خواندنی می‌شد.!




هشدار اسلام آباد درباره ورود نظامیان ایران به خاک پاکستان

 اسلام‌آباد نسبت به آن چه اقدام احتمالی ایران درباره عبور از مرزهای این کشور توسط نیروهای ایرانی خوانده است، هشدار داد.

به گزارش ایسنا خبرگزاری رویترز گزارش داد: دولت پاکستان امروز (سه‌شنبه) در واکنش به سخنان روز گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد «نیروهای ایران هیچ حقی» برای عبور از مرزهای پاکستان ندارند. چنین کاری «نقض قوانین بین‌المللی» است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دولت پاکستان از سخنانی که درباره غفلت نیروهای مرزی پاکستان حکایت دارد، متاسف است، زیرا همه از اقدامات فعالانه پاکستان در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی در گذشته آگاهند و ایران نیز پیش از این به آن اذعان کرده است.



در پی کشته شدن یک ایرانی پناهجو و مجروح شدن تعداد کثیری از سایر پناهجویان در اردوگاه اجباری و دور افتاده مانوس در کشور پاپوآ گینه جدید، مدیرکل کنسولی وزارت امورخارجه در دیدار عصر سه‌شنبه با سفیر استرالیا در تهران مراتب اعتراض و ناخشنودی دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بدرفتاری و اعمال خشونت منجر به قتل یک ایرانی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، سید حسین میرفخار در این دیدار با اشاره به این که ما در گذشته نیز درباره نحوه انجام همکاری مشترک در جهت مدیریت روند امور مهاجران اعلام آمادگی کرده بودیم، خواستار اصلاح روش برخورد با پناهجویان بر اساس اصول انسان‌دوستانه و هم‌چنین رسیدگی فوری در خصوص علل وقوع این حادثه و اعلام نتیجه شد.

سفیر استرالیا در تهران نیز با بیان مراتب تسلیت و تاسف دولت این کشور نسبت به وقوع این حادثه، تاکید کرد که تمامی نکات مطروحه از سوی مقام ایرانی را به دولت کشورش منتقل و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌های خبری رسانه‌های مختلف جهان سیاست‌های مهاجرتی و پناهندگی استرالیا به‌خصوص پس از پیروزی حزب حاکم لیبرال در انتخابات سپتامبر گذشته بارها مورد اعتراض شدید سازمان ملل و بسیاری از گروه‌های حقوق بشری قرار گرفت.

براساس همین گزارش‌ها، بسیاری از پناهجویان به صورت اجباری و بدون توجه به نیازهای اولیه انسانی در یک وضعیت رقت‌بار در جزیره پاپوا گینه در همسایگی استرالیا اسکان یافته و هم‌چنین برخی دیگر از پناهجویان در مسیر ورود به استرالیا با کشتی به خاطر کمک‌رسانی نکردن به موقع غرق می‌شوند به همین علت بارها مقامات کنسولی وزارت امور خارجه نسبت به خطرات پیش‌رو و عواقب وخیم این‌گونه مهاجرت‌های افراد به خانواده‌های آنان هشدار داده، از رسانه های کشور خواسته‌اند تا روشنگری بیش‌تری در این خصوص به عمل آورند. 




آمریکایی ها پس از اتمام بدون نتیجه کنفرانس ژنو۲ درباره سوریه مم اینک از گزینه جایگزین و یا B برای حل بحران سوریه سخن می گویند.
به گزارش مشرق، پس از برگزاری ژنو ۲ طرف غربی و عربی به صورت هماهنگ دولت سوریه را مقصر شکست این مذاکرات معرفی می کنند. به همین دلیل برخی تحلیلگران این موضوع را پیش زمینه توجیهه برای حمله نظامی به سوریه عنوان کردند.
گزینه B آمریکا برای سوریه چیست؟
در همین حال، روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز»، به نقل از یکی از مقامات ارشد کاخ سفید نوشت، رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی طیف گسترده‌ای از ابزارها و گزینه‌های سیاسی برای افزایش فشار به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است.

پس از این جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز خبر داد که که باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور از آنها خواسته است تا در مورد گزینه‌های متعددی بیاندیشیند که ممکن است (درقبال سوریه) وجود داشته یا نداشته باشد.

گزینه B برای سوریه به نظر می آید که یک برنامه هماهنگ شده از قبل نیز باشد، بگونه ای که چند ماه قبل وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، اگر نشست ژنو ۲ درخصوص دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل اجرا در مورد ناآرامی‌های دو ساله سوریه با شکست روبه‌رو شود، ترکیه و آمریکا یک طرح B را به عنوان گزینه جایگزین در نظر دارند. داوود اوغلو جزئیات طرح B را که به عنوان یک طرح جایگزین محسوب می‌شود را بیان نکرد.
گزینه B برای سوریه به نظر می آید که یک برنامه هماهنگ شده از قبل نیز باشد، بگونه ای که چند ماه قبل وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، اگر نشست ژنو ۲ درخصوص دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل اجرا در مورد ناآرامی‌های دو ساله سوریه با شکست روبه‌رو شود، ترکیه و آمریکا یک طرح B را به عنوان گزینه جایگزین در نظر دارند. داوود اوغلو جزئیات طرح B را که به عنوان یک طرح جایگزین محسوب می‌شود را بیان نکرد.

این روزها منابع غربی و عربی پر از اخباری است که درباره ویژگی های طرح جایگزین سخن می گویند که در اینباره چند نکته ذیل قابل تامل می باشد:
 
الفگزینه B قطعا یک جنگ تمام عیار نخواهد بود. اوباما در جدیدترین اظهارات خود گفته است: به دنبال گزینه‌هایی غیر از گزینه‌ نظامی برای سوریه هستیم. یکسری اقدامات بینابین وجود دارد که ما می‌توانیم به کار گیریم تا فشار بیشتری را به رژیم اسد وارد کنیم و ما قصد داریم به تلاش و همکاری با تمامی طرفین درگیر ادامه دهیم تا یک راه‌حل دیپلماتیک را پیش ببریم.

ب: گزینه B ناچارا باید نحوی تنظیم شود که منجر به مهار القاعده و گروهای تندرو تکفیری شود.منابع غربی معتقدند هر گزینه جایگزین حتی محدود نظامی – که امکان فرآگیر آن برای آمریکا وجود ندارد- باید به نحوی اعمال شود که نه تنها سبب قدرت گرفتن القاعده در سوریه نشود بلکه به نحوی معنادار و ملموس منجر به تضعیف گروه های فعال القاعده در سوریه شود.

جاز برخی شواهد میتوان حدس زد که در گزینه B نقش جغرافیایی اردن و جبهه جنوبی سوریه پررنگ می باشد. خصوصیت اصلی این منطقه این است که اردن مدت ها است مرکز حضور افسران اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای غربی می باشد و نیروها و گروه های مرتبط با این افسران در آن آنجا آموزش و سازماندهی شده اند. ویژگی دوم این منطقه نیز نفوذ کمتر جریان القاعده در آن هست.

د: گزینه B که وندی شرمن دستیار ویژه وزارت خارجه آمریکا نیز از آن سخن گفته در کلی ترین وضعیت همان سخن اوباما خواهد که گزینه ای بین دو مولفه دیپلماتیک و نظامی شناور خواهد بود. فوری ترین مرحله اجرایی این گزینه احتمالا تجهیز تسلیحاتی بیشتر و همچنین پیشرفته تر ارتش آزاد سوریه خواهد بود. انتشار اخباری از قرار دادن تجهیزات تسلیحاتی پیشرفته تر از طرف عربستان به مخالفان اسد در همین راستا قابل تفسیر و تعمیم است.
منبع: جهان




منابع خبری در منطقه بابیلا واقع در حومه جنوبی دمشق گزارش دادند که شورشیان و سربازان که همگی مسلح بودند، در حال گفت‌وگو با یکدیگر هستند. اتفاقی که تا چند روز قبل غیرقابل تصور بود.
به گزارش مشرق، در حالی که نمایندگان دولت و مخالفان سوریه از هر گونه پیشرفت در مذاکرات صلح در ژنو ناکام مانده‌اند، ارتش این کشور با شورشیان مسلح در مناطق کلیدی اطراف دمشق درباره برقراری آتش بس به توافق رسیده‌اند.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در منطقه بابیلا واقع در حومه جنوبی دمشق گزارش دادند که شورشیان و سربازان که همگی مسلح بودند، در حال گفت‌وگو با یکدیگر هستند. اتفاقی که تا چند روز قبل غیرقابل تصور بود.

این آتش بس، پس از 18 ماه درگیری سنگین در اطراف پایتخت سوریه بین نیروهای دولتی و شورشیان برقرار می‌شود. علاوه بر منطقه بابیلا آتش بس همچنین در مناطق مدامیه، قدسیا، بیت شام، یلدا، بارزه و یرموک نیز برقرار شده است.

این توافق با میانجیگری شخصیت‌ های عمومی به دست آمده است و شامل برقراری آتش بس، لغو محاصره و توزیع غذا در مناطق تحت کنترل شورشیان، تحویل سلاح‌های سنگین گروه‌های مخالف به ارتش و اهتزاز پرچم دولت سوریه است.

بر اساس این گزارش، توافق جدید همزمان در یک پایگاه شورشیان مسلح در شمال شرقی دمشق برقرار خواهد شد و گفت‌وگو‌های برای ایجاد آتش بس در داریا واقع در جنوب غربی دمشق در جریان است.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه که با محافظت نیروهای دولتی از منطقه بابیلا دیدار کرده گزارش داده که ساکنین شعارهای اتحاد سر می‌ دادند.

ارتش سوریه روز گذشته پرچم ملی این کشور را بر فراز شهرداری بابیلا به اهتزار در آورد که یکی از معدود پایگاه های شورشیان در چند ماه اخیر بود که در محاصره نیروهای دولتی قرار داشت.

بر اساس این گزارش، شورشیان با لباس‌های فرسوده نظامی آزادانه در اطراف حاضر و با سربازان ارتش سوریه در حال گفت‌وگو بودند. هیچ صدای تیراندازی و درگیری مشاهده نمی شد.

همزمان با پاکسازی خیابان های بابیلا از آوارهای جنگ توسط بلدوزرها، حسین مخلوف استاندار استان دمشق وعده داد که خدمات عمومی در مناطق اطراف احیا شود. وی ضمن انتقاد از خارجی ها برای دامن زدن به این جنگ، اظهار داشت:  ما می توانیم احساس کنیم که فرزندان این ملت در حال متحد شدن هستند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ما ژانویه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که برقراری اینگونه آتش بس ها می تواند خیلی مهمتر از ژنو باشد.

منبع: ابنا




نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تروریست‌های سوری که در بیمارستان «جولان» بستری شده‌اند دیدار کرد.
به گزارش مشرق، خبرنگار روزنامه هاآرتص گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در اقدامی امروز از بیمارستانی در جولان که تروریست‌های سوری در آن بستری هستند دیدن کرد.

وی با حمایت از تروریست‌های سوری گفت: در روزی که مذاکرات در وین آغاز شده است، جهان باید تصاویر این بیمارستان که سوری‌ها را درمان می‌کند مشاهده کند. اینجا مکانی است که اسرائیل و ایران را از هم جدا می‌کند.

گزارش‌های رسانه‌های پیش از این از درمان صدها تروریست سوری در بیمارستا‌ن‌های فلسطین اشغالی حکایت داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد