سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

۴ کیلوگرم هروئین در دزفول کشف شد

فرمانده انتظامی دزفول گفت: چهار کیلوگرم ماده مخدر هروئین از دو قاچاقچی مواد مخدر در این شهرستان کشف شد.
کد خبر: ۶۰۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 21 May 2018

سرهنگ علی الهامی اظهار کرد: این قاچاقچیان که سابقه حمل و نگهداری مواد مخدر دارند، هروئین را در محل سکونت خود در یکی از مناطق این شهرستان مخفی کرده بودند که با تلاش پلیس مبارزه با مواد مخدر کشف و ضبط شد.

وی افزود: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر پس از شناسایی این قاچاقچیان، مخفیگاه آنان را زیر نظر داشته و پس از هماهنگی با مقام قضایی در عملیاتی غافلگیرانه آنها را دستگیر کردند.

سرهنگ الهامی با اشاره به اجرای طرح تشدید برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر در سطح شهرستان دزفول افزود:این طرح در راستای ارتقای امنیت اجتماعی در این شهرستان در دست اجراست.

وی از شهروندان خواست با اطلاع رسانی نیروی انتظامی را در اجرای این طرح یاری کنند.

دستگیری دو حفار غیرمجاز آثار تاریخی در باغملک

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان از دستگیری دو حفار غیرمجاز در یک عملیات تعقیب و گریز در شهرستان باغملک خبر داد.
کد خبر: ۶۰۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 21 May 2018

به گزارش روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، سرهنگ پاسدار حسین بهداروند امروز دوشنبه (31 اردیبهشت‎ماه 97) اظهار داشت: برابر گزارش مسئول پایگاه حفاظت میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان باغملک، مأمورین پاسگاه انتظامی قلعه‎تل از توابع شهرستان باغملک حین گشت زنی به یک دستگاه خودرو که در حاشیه‌ جاده روستای بیدستان متوقف بود مشکوک شدند.

او ادامه داد: در همین هنگام دو تن از سرنشینان خودورو با مشاهده نیروهای انتظامی متواری شده که مأموران پس از تعقیب و گریز آنان را دستگیر و در بازرسی از خودرو نیز یک دستگاه فلزیاب با متعلقات مربوط به آن و ادوات حفاری کشف و ضبط کردند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد: صورتجلسه این پرونده از طریق دادستانی باغملک به این فرماندهی ابلاغ شده و تلاش برای دستگیری متهمان احتمالی دیگر ادامه دارد.

حریق پتروشیمی بندرامام مهار شد/ یک نفر دچار سوختگی شد

آتش سوزی پتروشیمی بندرامام مهار شد و یک نفر در این حادثه دچار سوختگی جزئی شد.
کد خبر: ۶۰۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 21 May 2018

صبح امروز دوشنبه واحد وینیل کلراید پتروشیمی بندر امام دچار حریق شد که این حادثه دقایقی پس از وقوع با حضور نیروهای آتش‌نشانی و امدادی مهار شد.

گفتنی است در این حادثه یک نفر دچار سوختگی شد که بلافاصله جهت مراقبت‌های پزشکی به بیمارستان انتقال یافت.

یک منبع آگاه در در گفت‌وگو با فارس، علت آتش سوزی را پارگی یکی از خطوط لوله انتقال مواد بر اثر فشار زیاد عنوان کرد.

پارک ملی کرخه در شوش آتش گرفت

کد خبر: ۸۰۱۲۱۶          

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ 21 May 2018

بخشی از پارک ملی کرخه در محدوده شهرستان شوش روز دوشنبه دچار آتش سوزی شد

رئیس پارک ملی کرخه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این آتش سوزی حوالی ساعت 12 ظهر امروز دوشنبه در یک هکتار از پارک ملی کرخه رخ داد.
محمد الوندی افزود: محدوده ای که دچار آتش سوزی شده در فاصله حدود پنج کیلومتری شوش بوده و علاوه بر خودروهای آتش نشانی اهالی بومی منطقه از روستای بیت سخی نیز در مهار آتش کمک کردند.
وی اظهار داشت: آتش سوزی در پارک ملی کرخه مهار شده اما کار ایمن سازی محل آتش سوزی برای جلوگیری از شعله ور شدن مجدد آتش همچنان ادامه دارد.
الوندی با بیان اینکه علت این آتش سوزی در دست بررسی است افزود: احتمال اینکه عوامل انسانی یا سرایت آتش از مزارع گندم ناشی از این آتش سوزی باشد وجود دارد.
13 فروردین ماه امسال نیز بی احتیاطی گردشگران در روز طبیعت موجب وقوع آتش سوزی در یک هکتار از پارک ملی کرخه شد.
منطقه حفاظت شده کرخه حدود 14 هزار هکتار است که هفت هزار و 500 هکتار آن را پارک ملی شامل می شود.
پوشش گیاهی این پارک ملی گز،پده،کنار،توت خودرو،بید ،کنارک و دیگر درختان است .
منطقه حفاظت شده کرخه در شمال استان خوزستان محل زیست گونه های مختلف جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است.

جنگ لیزری آمریکا و چین به کشور مشهور جیبوتی رسید

/ این بار اژدها چشم عقاب را کور کرد +عکس

سلاح لیزری

مقامات آمریکایی اخیرا اعلام کرده اند دو نفر از خدمه یکی از هواپیماهای C-130 این کشور که در حال پرواز در نزدیکی پایگاه نظامی چین در جیبوتی بودند، مورد حمله توسط یک سلاح لیزری قرار گرفته اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، کشور کوچک و ناشناخته جیبوتی در منطقه شاخ آفریقا اگرچه طی سالهای اخیر به واسطه همراهی با برخی حکومت های منطقه در سیاست های ضد ایرانی شان مورد توجه و البته تمسخر کاربران ایرانی قرار گرفته اما به علت موقعیت خاص خود، تبدیل به نقطه ای مورد علاقه برای احداث پایگاه نظامی توسط کشورهای مختلف شده و از جمله ارتش های مستقر در این کشور، آمریکا و چین هستند؛ هرچند که کشورهای دیگری نیز در این منطقه کوچک، حضور فعال دارند.

چینی ها به تازگی در این کشور آفریقایی پایگاه احداث کرده و به نوعی جزو تازه واردها در این منطقه خاص به حساب می آیند. اما آنچه اهمیت جیبوتی را برای برخی قدرت های فرامنطقه ای، بیش از پیش کرده، حوادثی است که اخیرا بین چین و آمریکا در جیبوتی رخ داده و حتی بنا بر برخی تفسیرهای خاص، بوی جنگ های قرن بیست و یکمی و فیلم های علمی تخیلی از آن به مشام می رسد که همه آنها به یک نبرد لیزری ختم می شود.

تاریخچه ای مختصر از سلاح های لیزری

به زبانی ساده، لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند، ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ ای جمع کننده یا فعال کنده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده، پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرزی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند. از همان ابتدای کشف این خواص در اوایل دهه 1950 دانشمندان به خواص گوناگون این فناوری جدید پی بردند و از آن تاریخ به بعد بخش های مختلف از علوم و صنایع تحت تاثیر این فناوری قرار گرفتدر بخش های نظامی نیز با پی بردن به قدرت بالای لیزر برنامه هایی از اواخر دهه 1960 میلادی برای استفاده از این تکنولوژی مطرح شد.  در ابتدا نیروی هوایی آمریکا به دنبال استفاده از لیزر به عنوان یک سامانه پدافند هوایی بود، نیروی زمینی و دریایی آمریکا نیز در ادامه دهه 1970، آزمایشاتی را به منظور طراحی و ساخت سلاح های پدافند لیزری انجام دادند که عمدتا در مرحله نمونه های آزمایشی باقی ماند.

اما در دهه 1980 میلادی و با روی کار آمدن رونالد ریگان و بحث استراتژی "جنگ ستارگان" ، استفاده از سلاح های لیزری در دو نقش تدافعی و هم تهاجمی گسترده تر و با جدیت بسیار بیشتری از سوی آمریکا دنبال شد. البته به دلیل موانع موجود در آن پروژه و البته پایان جنگ سرد پروژه های آن طرح نیز عمدتا در مرحله آزمایشی و پیش نمونه باقی ماندند.

حمله لیزری اژدها به عقاب در قاره سیاه

اما در این میان، مقامات آمریکایی اخیرا اعلام کرده اند که دو نفر از خدمه یکی از هواپیماهای ترابری C-130 این کشور که در حال پرواز در نزدیکی پایگاه نظامی چین در جیبوتی بودند، مورد حمله توسط یک سلاح لیزری قرار گرفته و دچار مجروحیت شده اند. پنتاگون به صورت خاص به نوع مجروحیت این دو آمریکایی اشاره نکرده ولی با توجه به اینکه سلاح های لیزری عمدتا به سمت چشم و سیستم بینایی هدف رفته، می تواند موجب اخلال موقت یا حتی کوری دائم قربانی شوند.

پایگاه نظامی چین در جیبوتی

مقامات پنتاگون می گویند بین 2 الی 10 بار تاکنون این نوع مزاحمت های لیزری برای خدمه هواپیماهای آمریکایی در نزدیکی پایگاه چینی ها رخ داده که دو مورد آن، باعث آسیب به خدمه شده است. این مسئله باعث اعتراض رسمی آمریکا به چین و از طرف دیگر دستورات خاص به خدمه هواپیماهای آمریکایی برای پرواز در نزدیکی پایگاه چینی ها شده است.

چه نوع لیزری در این حملات استفاده شده است ؟

اخلال و به نوعی حمله به هواپیماهای مختلف با استفاده از اشعه لیزر، امری جدید نیست و بارها در بسیاری از فرودگاه های غیر نظامی دنیا نیز گزارش شده است. دستگاه های تولید کننده امواج لیزر زیادی در بازار تجاری وجود دارند که می توان از آنها برای این منظور استفاده کرد اما مقامات رسمی نظامی آمریکا تاکید کردند لیزر مورد استفاده در این حادثه از درجه نظامی بوده است.

اسلحه لیزری PY131A

اسلحه لیزری WJG-2002

چینی ها حداقل تاکنون، 4 مدل سلاح لیزری مخصوص پیاده نظام توسعه داده و یک مدل سیستم ضد پهپاد لیزری کوتاه برد نیز ساخته اند. BBQ-905 ،  WJG-2002 ، PY131A و PY132A از جمله معروفترین نوع از این سلاح ها هستند. بخشی از این سلاح ها در اختیار ارتش چین و برخی دیگر از آن در اختیار نیروهای پلیس این کشور قرار گرفته است تا از آن در عملیات های ضد اغتشاش استفاده کنند.

برخی قوانین بین المللی در این میان وجود دارد که استفاده از سلاح های لیزری که باعث آسیب های دائمی به طرف مقابل می شود را ممنوع کرده و آمریکا و چین هر دو جزو کشورهای امضاء کننده این پیمان هستند. بر اساس این پیمان استفاده از سلاح های لیزری برای از کار انداختن جستجوگرهای اپتیکی ، مسافت سنج ها و یا سایر سامانه های دیده بانی بلااشکال است ولی استفاده ای که باعث آسیب دائمی شود خلاف مقررات بین المللی به حساب می آید؛ هرچند که حداقل آمریکا در بی توجهی به مقررات بین المللی در موارد مختلف از جمله نوع حمله به معترضان و سلاح های مورد استفاده از این موارد، سابقه ای سیاه و پرشمار دارد.

اسلحه لیزری BBQ-905

اسلحه لیزری  PY132A

در عین حال، کشور چین اعلام کرده که پایگاه آنها در جیبوتی صرفا یک مرکز برای پشتیبانی از عملیات دریایی چین در اطراف آفریقاست اما بسیاری از کارشناسان این اعتقاد را دارند که این پایگاه زمینه فصل جدیدی از نفوذ چین در قاره سیاه به شمار می آید و آمریکایی ها تلاش دارند تا به فهم و شناسایی بهتری از این پایگاه برسند و در عین حال مقابله لیزری چینی ها با هواپیماهای آمریکایی نیز بر همین اساس تفسیر می شود.

پایگاه چین در جیبوتی، اولین مرکز رسمی نظامی این کشور در خارج از مرزهای آن به شمار می‌آید که از زمان گشایش همواره موجب نگرانی برای ارتش آمریکا و سایر نیروهای نظامی غربی در شاخ آفریقا بوده. فاصله میان پایگاه نظامی چین و تنها پایگاه دایمی امریکا در آفریقا چند مایل بیشتر نیست. امریکا پس از حمله یازده سپتامبر ٢٠٠١ این پایگاه را برای عملیات‌ های ضدتروریستی بنا کرد که اکنون بخش عمده‌ ای از هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در آن مستقر هستند. همچنین این پایگاه امریکا حدود ٤ هزار پرسنل دارد که در ماموریت‌ های بسیار محرمانه در منطقه فعالیت می‌ کنند که حتی عملیات‌ هایی را در یمن طراحی و انجام دادند.

این اتفاق جدید از جنبه ای دیگر نیز حائز اهمیت است چراکه در سال 2006 میلادی نیز آمریکا اعلام کرده بود که از سرزمین چین به سمت یکی از ماهواره های جاسوسی این کشور اشعه لیزری تابیده شده که ظاهرا باعث مختل شدن عملکرد سامانه های تصویری و شناسایی این ماهواره شده بود و با تکرار این اتفاق، بعید نیست ارتش امریکا نیز که سالهاست مدعی ساخت نمونه های عملیاتی سلاح لیزری است، بخواهد پاسخی به این ماجراها بدهد.

نمایی از درون «اتاق جنگ» اقتصادی آمریکا علیه ایران

9.jpg

بر مبنای استراتژی تخاصم نرم آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی، باید مقر فرماندهی و اتاق جنگ آن‌ها را نه «پنتاگون» یا «سیا» که «وزارت خزانه‌داری»‌شان دانست.

به گزارش مشرق، آمریکا دشمن شماره یک مسلمانان جهان و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ این گزاره‌ای است که تردیدی در آن وجود ندارد.

آمریکایی‌ها مدت‌هاست که از رویارویی سخت و نظامی با جمهوری اسلامی ایران به سبب قدرت بازدارندگی فوق‌العاده کشورمان منصرف شده و به روش‌های نرم و مالی روی آورده‌اند.

بر مبنای استراتژی تخاصم نرم آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی، باید مقر فرماندهی و اتاق جنگ آن‌ها را نه «پنتاگون» یا «سیا» که «وزارت خزانه‌داری»‌شان دانست. وزارتخانه‌ای که با اهرم‌هایی که در اختیار دارد از جمله اداره‌هایی همچون «تی اف آی» و «اُفِک» تحریم‌ها علیه ایران را ساماندهی می‌کند. تحریم‌هایی با بهانه‌های واهی و علیه نهادها و سازمان‌ها و شخصیت‌هایی که با سرپنجه تدبیر خود نقشه‌ها و توطئه‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا را خنثی کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا؛ اتاق جنگ علیه ما
مقام معظم رهبری در تاریخ دهم اردیبهشت سال جاری در دیدار کارگران، در همین رابطه فرمودند: «دشمنان ما فهمیده‌اند و دانسته‌اند که در جنگ سخت نظامی طرْفی نخواهند بست. چند سال قبل از این، یک رئیس‌جمهور دیگر آمریکا -که آن هم مثل این بداخلاق و بی‌ربط‌گو و هجوگو بود- یک چیزهایی گفت علیه ما. بنده در سخنرانی همان چند سال پیش گفتم «آقاجان، دوران بزن‌دررو گذشته؛ بزنید، میخورید». میدانند این را؛ این را میدانند که اگر وارد درگیری و برخورد سخت و نظامی با ما بشوند، پایشان گیر می‌افتد. بله، به ما ضربه میزنند، امّا خودشان ممکن است چند برابر ضربه بخورند؛ این را فهمیده‌اند. راهی که پیدا کردند، جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی و مانند این‌ها است. حالا بحث فرهنگی به کنار، [امّا]امروز آنچه مطرح است برای دشمنان ما، جنگ اقتصادی است. اتاق جنگ آمریکا علیه ما عبارت است از وزارت خزانه‌داری آمریکا که همان وزارت اقتصاد و دارایی‌شان است؛ آنجا اتاق جنگ با ما است. خب راه مقابله‌ی با جنگ اقتصادی چیست؟ این است که ما در داخل به اقتصاد خودمان بپردازیم».

بیشتر بخوانید:

نقشه جایگزین امریکا برای برجام

اما اتاق جنگ آمریکا علیه ایران چه ویژگی‌هایی دارد و سکان آن دست کیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به یک نکته مهم توجه داشت و آن اینکه در تخاصم نرم یا جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران، هیچگونه تفاوتی میان دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه در این کشور وجود ندارد. بدین معنا که اگر چه ممکن است تاکتیک‌های استراتژیست‌های دولت اوباما با حربه‌های عناصر دولت ترامپ تفاوت داشته باشد، اما استراتژی آن‌ها واحد است و عبارت است از ساماندهی و اعمال تحریم‌های هوشمند علیه ایران و فلج کردن اقتصادی کشور ما به منظور اخذ امتیازات در حوزه‌هایی که زمینگیر شده‌اند.

بازی خیلی طولانی!
برای اینکه عدم تفاوت میان دولتمردان دموکرات و جمهوریخواه در تهیه آتش جنگ اقتصادی علیه ایران بیشتر ملموس شود، به این اظهارات «ریچارد نفیو» رابط وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا در دولت اوباما (دولت دموکرات سابق آمریکا) که در مصاحبه با یک سایت ضدانقلاب در دوره بعد از مسئولیتش مطرح شد، توجه کنید: «از همان زمانی که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را آغاز کردیم، می‌دانستیم که این بازی خیلی طولانی است و شاید به عمر یک دولت نکشد».

تاسیس «تی اف آی» و  آغاز ریاست صهیونیست‌ها بر جاسوسخانه اقتصادی آمریکایی‌ها
در سال ۲۰۰۴ میلادی در زمان ریاست جمهوری «جورج بوش پسر» بود که اداره‌ای تحت عنوان «تی اف آی» یا «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» در زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا تشکیل شد. ریاست این مرکز برعهده «استوارت لوی» گذاشته شد؛ فردی که از وی به عنوان طراح اصلی تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران نام برده می‌شود.

«استوارت لوی» که رابطه نزدیکی با محافل صهیونیستی مستقر در آمریکا داشت به قدری در طراحی عملیات جنگ اقتصادی علیه ایران پیش رفت که حتی در دولت بعدی آمریکا یعنی دولت باراک اوبامای دموکرات هم به شغلش ادامه داد. همین نکته نیز نشان می‌دهد که در راهبرد جنگ اقتصادی علیه ایران، همه طیف‌ها و جناح‌های آمریکایی متحد و متفق‌القول هستند و اتاق جنگ اقتصادی‌شان علیه ایران فرماندهان ثابتی دارد که همه آن‌ها در یک ویژگی مشترک‌اند و آن صهیونیست بودن و یا نزدیکی به صهیونیست‌هاست.

آدام زوبین؛ آغاز جنگ اقتصادی علیه محور مقاومت
اما «استوارت لوی» در سال ۲۰۱۰ جای خود را در سمت ریاست «تی اف آی» به یک نیروی جوانتر به نام «آدام زوبین» داد. زوبین نیز همانند مافوق سابقش، تمرکزش را بر مکانیسم هوشمند تحریم‌ها علیه ایران صرف کرد.

روزنامه صهیونیستی جروزآلم پست، در نوامبر ۲۰۱۶ پس از مسجل شدن پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نقل از زوبین نوشت که «رئیس‌جمهور بعدی آمریکا فرصت تشدید تحریم‌های ایران را دارد و می‌تواند تهران را به دلیل فعالیت‌هایش در منطقه تنبیه کند و سازمان‌های واسطه را هدف بگیرد و حتی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگرداند».

فارغ از پیش‌بینی زوبین در خصوص تجدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که ترامپ به آن جامه عمل پوشاند، «سازمان‌های واسطه» که زوبین بر آن تاکید می‌کند، همان نیروهای محور مقاومت در سطح منطقه غرب آسیا هستند که خواب را از چشمان یانکی‌ها و صهیونیست‌ها ربوده‌اند؛ مطابق با استراتژی جدید آمریکایی‌ها مقابله با این سازمان‌های واسطه‌ای یا نیروهای محور مقاومت نیز با اتکا به عنصر سخت نظامی ممکن نیست؛ اگر هم امکانپذیر باشد، بسیار پرهزینه است؛ لذا پیشبرد جنگ اقتصادی علیه آن‌ها نیز بهترین گزینه است.

در واقع «آدام زوبین» در دوره مسئولیتش در اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، فرآیند تحریم هوشمند نیروهای اثرگذار محور مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان را آغاز کرد. جروزآلم پست اسرائیل در همین رابطه در نوامبر ۲۰۱۶ به نقل از زوبین نوشت که «ما تمام تحریم‌های بسیار تهاجمی علیه حزب‌الله را حفظ می‌کنیم. آن‌ها در تنگنای بسیار دشوار مالی قرار دارند. من گفته‌ام در مقایسه با چندین دهه گذشته، حزب‌الله در یکی از سخت‌ترین شرایط خود قرار دارد».

البته تصادفی نیست که همین چند روز قبل، به فاصله دو هفته پس از پیروزی قاطع حزب‌الله در انتخابات لبنان، اسکای‌نیوز عربی وابسته به رژیم امارات متحده عربی، مصاحبه‌ای را با یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا ترتیب داد و به نقل از این مقام آمریکایی نوشت که «تصمیم‌های تحریمی جدید براساس نقشه راهی اتخاذ شده که هدف آن ضربه به فرآیند حمایت مالی از حزب‌الله لبنان است». در واقع کارگزاران فعلی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران) اکنون در حال چیدن میوه کاشته شده توسط «آدام زوبین» رئیس سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی این وزارتخانه هستند که چند سال پیش طرح ضربه اقتصادی به حزب‌الله لبنان را کلید زده بود.

جنگ ارزی
همچنین در دوره ریاست «آدام زوبین» بر اداره «تی اف آی» یا همان اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، طرح جنگ ارزی نیز در قبال ایران به پیش برده شد. «جیمز ریکاردز» از استراتژیست‌های مشهور آمریکایی در سال ۲۰۱۲ در موسسه کارنگی گفت که «اقدام آمریکا در به راه انداختن جنگ ارزی علیه ایران ۴۰ درصد از ارزش ریال را در یک روز کاهش داد».

ریچارد نفیو ؛ معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران
در دوره مسئولیت «آدام زوبین» به عنوان رئیس اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، وی همکاری تنگاتنگی با «ریچارد نفیو» داشت؛ نفیو همان فردی است که در دولت اوباما بعنوان رابط وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا فعالیت می‌کرد و لقب معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران را یدک می‌کشید. نفیو که کتابی از وی به عنوان «هنر تحریم‌ها» منتشر شده طی مصاحبه‌ای صریحا اعلام کرد که «هدف نهایی از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، فشار به مردم این کشور و ناراضی ساختن آن‌ها از اوضاع بود».

اما با روی کارآمدن دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، اگر چه در شرح وظایف و ساختار اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، تفاوتی ایجاد نشد، اما افرادی که مسئولیت این اداره را برعهده گرفتند پیش از مسئولان گذشته این سازمانِ حاکمیتی آمریکایی صهیونیست بودند.

استیو منوچین ؛ صهیونیست دوآتیشه
در دولت ترامپ، «استیو منوچین» جایگزین «جک لو» در وزارت خزانه‌داری آمریکا شد. اگرچه «جک لو» وزیر خزانه‌داری اوباما نیز از نزدیک‌ترین افراد به محافل صهیونیستی بود و حتی در مقطع مذاکرات هسته‌ای و انعقاد برجام نیز چندین بار برای هماهنگی با مقامات رژیم صهیونیستی به اراضی اشغالی سفر کرد، اما «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری فعلی آمریکا را باید یک صهیونیست تابلودار و دوآتیشه دانست که برای پیشبرد پروژه جنگ اقتصادی علیه ایران که اسلاف او در وزارت خزانه داری آمریکا طراحی کرده‌اند، بسیار مصمم است.

حضور منوچین در مراسم انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس در اراضی اشغالی به وضوح بیانگر ارتباطات گسترده این دولتمرد آمریکایی با صهیونیست‌هاست.

منوچین پیش از تصدی مقام وزارت خزانه داری آمریکا، در صنعت هالیوود و سرگرمی آمریکا بعنوان سرمایه گذار فعالیت می‌کرد؛ او همچنین از مدیران بانک «گلدمن ساکس» نیز بود؛ بانکی بدنام که در بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا بعنوان مصادره کننده بزرگ اموال و املاک مردم طبقه متوسط و فقیر آمریکا شناخته می‌شد.

سیگال مندلکر ؛ جدیدترین صهیونیست وزارت خزانه‌داری آمریکا
اما در دوره تصدی «استیو منوچین» بر وزارت خزانه داری آمریکا، ریاست اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» یا «تی اف آی» بر عهده «سیگال مندلکر» گذاشته شده است. فردی که او هم به مانند متصدیان قبلی این پست، یک صهیونیست به حساب می‌آید.

مندلکر در نوامبر ۲۰۱۷ (آبان ۹۶) در نشست استماع کمیته امور مالی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که تمرکزش مشخصا بر روی سپاه پاسداران و تحریم شرکت‌هایی است که به مراوده با این نهاد ایرانی می‌پردازند. مندلکر در دهم آوریل به فاصله یکماه پیش از خروج ترامپ از برجام طی سخنانی در لندن صریحا اعلام کرد که سیستم بانکی و مالی ایران اصلاح ناپذیر است چرا که با گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس و دولت سوریه مراوده دارد.

این سخنان مندلکر به وضوح استراتژی اداره اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در ضربه زدن به محور مقاومت که از چند سال پیش در زمان ریاست «آدام زوبین» کلید زد شد را نشان داد. استراتژی‌ای که اخیرا نیز با توجه به تحریم رئیس بانک مرکزی ایران و بانک «بلاد اسلامی» عراق و شخصیت‌های تراز اول حزب‌الله لبنان، بیشتر رخ نمایی کرد و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران و محور مقاومت را علنی‌تر ساخت.

اما برای مقابله با جنگ اقتصادی چندلایه استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران و نهضت‌های ضداستکباری محور مقاومت، تنها نسخه شفابخش همان تقویت بنیه داخلی اقتصاد و اجرای مو به موی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

منبع: میزان

وزارت اطلاعات دوتابعیتی‌ها را ۲۱۰ نفر اعلام کرد

/ از حضور ۴۷ دوتابعیتی در مراکز دولتی و حکومتی تا فعالیت ۲۵ نفر در مراکز دانشگاهی و نظامی

دو تابعیتی

وزارت اطلاعات طی گزارشی به کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دو تابعیتی‌ها اعلام کرد که ۲۱۰ دو تابعیتی در مدیران حضور دارند.

به گزارش مشرق، وزارت اطلاعات طی گزارشی به کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دو تابعیتی‌ها اعلام کرد که ۲۱۰ دو تابعیتی در مدیران حضور دارند.  

طبق اعلام وزارت اطلاعات، ۴۷ مورد از این دوتابعیتی‌ها در مراکز دولتی و حکومتی، ۳۷ مورد در پست‌های دولتی، ۲۸ مورد در مراکز حساس و دولتی، ۱۳ مورد در مراکز علمی، دانشگاهی و آموزشی و ۱۲ مورد در مراکز نظامی هستند.

بیشتر بخوانید:

حضور دوتابعیتی‌ها؛ از اعضای نهاد ریاست‌جمهوری تا وزرا

متن کامل این گزارش به شرح ذیل است: 

جناب آقای کریمی قدوسی 

رئیس محترم هیأت تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دو تابعیتی

سلام علیکم

احتراماٌ پیرو مذاکره مدیرکل امور مجلس وزارت با جنابعالی آخرین نقطه نظرات معاونت ذیربط این وزارتخانه به انضمام تصاویر پاسخ‌های قبلی ارسالی به کمیسیون امنیت ملی با رویکرد تبدیل آسیب‌ها به فرصت جهت بهره‌برداری ارسال می‌گردد.

معاون حقوقی و امور مجلس 

موضوع: بازنگری در قوانین تابعیت مضاعف 

بررسی وضعیت برخی از مدیران، متخصصان و کارشناسان بخش‌های مختلف و مرتبط با حوزه‌های علمی و حساس، مبین آن است که تعداد قابل توجهی از افراد مذکور دارای تابعیت مضاعف و یا گرین‌کارت و اقامت کشورهای خارجی می‌باشند.

برخی از تبعات اشتغال و انتساب افراد مذکور از منظر ضد اطلاعاتی عبارتند از:

۱- عدم تعهد و صداقت کامل نسبت به قوانین و ضوابط جمهوری اسلامی ایران

۲- اعتماد و وابستگی سازمانی به طرف مقابل در مقایسه با میزان وابستگی و تعلقات ملی و داخلی

۳- اخذ تعهد از سوی برخی کشورها مبنی بر لزوم پایبندی به منافع ملی و همکاری با سرویس اطلاعاتی 

۴- تأثیرپذیری از دیدگاه‌ها و تفکرات و اجرای آنها در کشور 

۵- مراجعه و تخلیه اطلاعاتی در مقطع ورود و یا حضور در کشور مورد نظر و الزام به پاسخگویی

۶- پیامدهای حقوقی، سیاسی و رسانه‌های (عملیات روانی) برخورد با جامعه مذکور

در این راستا؛ مواد قانونی و به ویژه ماده ۹۸۹ مبنی بر ممنوعیت بکارگیری اتباع دارای تابعیت مضاعف و اقامت خارج کشور، باعث گردیده که امکان بهره‌برداری از بخشی از ظرفیت‌های ملی و به ویژه در حوزه‌های علوم نوین و انتقال تکنولوژی با موانع و مشکلاتی همراه باشد که عملاً آن را به یک پارادوکس تبدیل نموده است. از سوی دیگر سرویس‌های اطلاعاتی ضمن رصد برنامه‌ها و جدیت ج. ا. ا در اجرای قوانین؛ مبادرت به طراحی روش‌های جایگزین جهت عبور از قوانین و اعطای تسهیلات به افراد موردنظر و به ویژه پس از انتصاب در پست‌های مدیریتی می‌نمایند.

لذا با عنایت به اهمیت موضوع، برخی از ضرورت‌ها و ملاحظات در بکارگیری جامعه مذکور عبارتند از

- تعیین کانون‌ها و مراکز حساس کشور (برحسب اولویت اهداف و اقدامات سرویس‌های اطلاعاتی) و طراحی نحوه دسترسی به اطلاعات مهم

- ضرورت طراحی سیستمی حیطه‌بندی (در قالب ذهنی تفریقی) جهت ایجاد پراکندگی حرفه‌ای اطلاعات و ممانعت از تبیین و تصویر دقیق پروژه‌های حساس

- ضرورت تعریف دقیق وظایف و مأموریت‌ها در قالب ارسال مطالب تئوریک، انجام تحقیقات و پژوهش و ارسال نتایج، معرفی متخصصین یا شرکت‌های مرتبط با نیازمندی‌های کشور در حوزه‌های دانش‌بنیان و فن‌آوری

- ضرورت تعیین رشته‌ها و تخصص‌های خاص و مورد نیاز کشور

- توجه به تلاش سرویس‌های اطلاعاتی جهت افزایش قدرت تصمیم‌گیری و تأثیرگذاری از بستر افراد مذکور

لازم به توضیح است که افراد دارای تابعیت مضاعف و اقامت خارج کشور؛ حداقل در ۱۹ حوزه مورد استعلام قرار گرفته‌اند که بر اساس آمار تقاضا که منجر به مخالفت و عدم تأیید صلاحیت گردیده (۲۱۰ مورد طی ۲ سال گذشته)، بیشترین حوزه‌ها عبارتند از:

(توضیح: تعداد زیر مربوط به بیشترین حوزه‌های دوتابعتی‌ها می‌شود و تمامی ۲۱۰ نفر یاد شده در ذیل درج نشده است)

۱- اشتغال در مراکز دولتی و حکومتی (۴۷ مورد)

۲- انتصاب در پست‌های دولتی (۳۷ مورد)

۳- همکاری با مراکز حساس و دولتی (۲۸ مورد)

۴- مراکز علمی، دانشگاهی و آموزشی (۱۳ مورد)

۵- همکاری با مراکز نظامی (۱۲ مورد)  

اقدامات اجرایی:

در فرایند اقدامات اجرایی نیز بایستی موارد ذیل مورد توجه قرار گیرند:

۱- تکمیل فرم و خوداظهاری

مکاتبه با کلیه سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها از طریق سازمان حراست کل و درخواست تکمیل فرم تهیه شده و خوداظهاری (تکمیل فرم باعث تکمیل بانک‌های موجود و امکان مدیریت موضوع گردیده و در صورت استنکاف از تکمیل فرم و یا ارائه اطلاعات غلط، متضمن تصمیم‌گیری و بازنگری در تعیین صلاحیت افراد مذکور می‌باشد)

۲- تقسیم‌بندی:

تفکیک موضوعات و محیط‌های مورد استفاده و راهکاری پیشنهادی:

۳- ضوابط اداری و اجرایی:

برخی از ضوابط اجرایی جهت ایجاد فرصت بهره‌برداری از ظرفیت مذکور عبارتند از:

۱- همکاری با افراد دارای قابلیت‌های علمی وتحقیقاتی در زمینه ارائه طرح‌های تئوریک و تحقیقاتی و در قالب مشاوره غیرمستقیم

۲-اخذ مدارک اقامتی و تابعیتی از افراد تأیید صلاحیت و بکارگیری شده

۳-ضرورت اخذ مجوز سفر و دریافت مدارک تابعیتی و اقامتی از حراست محل اشتغال و ارائه گزارش پس از بازگشت از سفر

۴-ایجاد الزام مبنی بر اعلام هرگونه مراجعه و یا درخواست اطلاعات از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و یا پلیس کشور محل اقامت

۵-ارسال گزارشات به ضدجاسوسی وزارت اطلاعات از سوی حراست دستگاه ذیربط

۶-قرار گرفتن در لیست کنترل تردد و بررسی سفرها مطابقت میان سفرهای اعلام شده (بر اساس برنامه) و سفرهای اعلام نشده

۷-ضرورت تعیین تکلیف افرادی که دارای تابعیت مضاعف و یا اقامت بوده و حاضر به تمکین ضوابط به علت حفظ امتیاز اقامت و تابعیت نمی‌باشند. این افراد صرفاً در حوزه تدریس و بر حسب شرایط تعریف شده بکارگیری شده و انتصاب آنها ممنوع می‌باشد.

۸-اخذ تعهد از کلیه افراد در مرحله انتصاب و از افراد دارای تابعیت مضاعف و یا اقامت مبنی بر عدم هرگونه تلاش جهت تغییر مؤثر در وضعیت

محاسن اجرای طرح و بازنگری در قوانین:

اجتناب از ادعاهای غیرواقعی و سیاسی

تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مربوط به افراد دارای تابعیت مضاعف و اقامت

ایجاد زمینه بهره‌برداری از فرصت و ظرفیت جامعه مذکور و عبور از مسئله خودتحریمی در قابل ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها

اشراف بیشتر بر مراجعات و تعرضات اطلاعاتی

به چالش کشیدن ارزیابی سرویس‌ها و دولت‌ها نسبت به فرآیندها و سیاست‌های ج. ا.ا در حوزه تابعیت مضاعف

منبع: فارس

۴ نفر از عاملان تیراندازی در اهواز دستگیر شدند

نیروی انتظامی

اهواز - رئیس پلیس امنیت عمومی خوزستان گفت: چهار نفر از عاملان تیراندازی در شهرستان اهواز دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حسن حیدری اظهار کرد: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بروقوع سه فقره تیراندازی در یکی از محلات اهواز دستور ویژه برای شناسایی و دستگیری عاملان تیراندازی به اکیپ های عملیاتی صادر شد. 

وی افزود: با اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات میدانی عاملان تیراندازی شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضایی در یک عملیات غافلگیرانه، تعداد چهار نفر در این رابطه دستگیر شدند که ضمن اعتراف به بزه ارتکابی انگیزه خود را اختلاف ملکی و قبلی اعلام کردند.

رئیس پلیس امنیت عمومی خوزستان تصریح ‌کرد: در بازرسی از مخفیگاه متهمان تعداد یک قبضه اسلحه کلاش به همراه دو تیغه خشاب،۶۰ عدد فشنگ مربوطه، دو قبضه سلاح شکاری و دو دستگاه خودرو که در تیراندازی از آنها استفاده شده بود کشف وضبط شد.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان خوزستان با بیان اینکه متهمان در تحقیقات پلیس به درگیری مسلحانه و تیراندازی اعتراف کردند که پس از تشکیل پرونده راهی مرجع قضایی شدند، افزود: پلیس امنیت عمومی استان مصمم است تا با مخلان و برهم‌زنندگان نظم و آسایش شهروندان با جدیت برخورد کند.

۴ کیلوگرم هروئین در دزفول کشف شد

سرهنگ علی الهامی

دزفول - فرمانده انتظامی دزفول گفت: چهار کیلوگرم ماده مخدر هروئین از دو قاچاقچی مواد مخدر در این شهرستان کشف شد.

سرهنگ علی الهامی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این قاچاقچیان که سابقه حمل و نگهداری مواد مخدر دارند، هروئین را در محل سکونت خود در یکی از مناطق این شهرستان مخفی کرده بودند که با تلاش پلیس مبارزه با مواد مخدر کشف و ضبط شد.

وی افزود: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر پس از شناسایی این قاچاقچیان، مخفیگاه آنان را زیر نظر داشته و پس از هماهنگی با مقام قضایی در عملیاتی غافلگیرانه آنها را دستگیر کردند.

سرهنگ الهامی با اشاره به اجرای طرح تشدید برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر در سطح شهرستان دزفول افزود:این طرح در راستای ارتقای امنیت اجتماعی در این شهرستان در دست اجراست.

وی از شهروندان خواست با اطلاع رسانی نیروی انتظامی را در اجرای این طرح یاری کنند.

حضور اتباع عراقی علت گرانی ماهی در بازار آبادان

بازار ماهی فروشان رودسر

آبادان – رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان علت قیمت بالای ماهی در این شهرستان را حضور اتباع عراقی عنوان کرد.

رشید پورنعمتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ورود روزانه و بدون ویزای عراقی ها به آبادان و خرمشهر، گفت: حضور پرتعداد اتباع عراقی و خرید بالای ماهی توسط آنها، سبب گرانی در بازارهای آبادان شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به کم بودن ماهی در این فصل باید خروج ماهی از مرز شلمچه ممنوع شود تا قیمت ماهی در بازار آبادان سیر نزولی به خود گیرد.

پور نعمتی همچنین با اشاره به تصویب افزایش ۳۷ درصدی مالیات شهرداری توسط منطقه آزاد اروند برای کشتارگاه‌ها، تصریح کرد: این موضوع سبب افزایش قیمت کشتار در آبادان شده که باید به طور جدی پیگیری و برای رفع آن اقدامات عملی انجام شود.

کسب رتبه نخست کشوری مسابقات قرآن اسراء توسط دانش‌آموز کارونی

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کارون از کسب رتبه نخست کشوری در مسابقات قرآن اسراء توسط دانش‌آموز کارونی خبر داد.

عزیز مزرعه در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: احمد کعبی دانش‌آموز مقطع اول متوسطه در شهرستان کارون است که در بخش تقلید استاد منشاوی در بخش کمتر از 16 سال، رتبه نخست مسابقات کشوری اسراء که از شبکه قرآن نیز پخش شد را کسب کرده است.

وی افزود: در مجموع 28 نفر در این مسابقات شرکت داشتند و در پایان مسابقات سه نفر برتر معرفی شدند. اختتامیه مسابقات نیز در کاشان برگزار شد. احمد کعبی دانش‌آموزان نخبه قرآنی کارون است و پیش از این نیز در مسابقات قرآن و عترت نخبگان خوزستان رتبه نخست را کسب کرده بود.

به گزارش ایسنا، مسابقات قرآنی اسراء از سال ۹۰ کار خود را در شبکه قرآن و معارف سیما آغاز کرده است. در این مسابقات دانش‌آموزان در دو گروه کمتر از 16 سال و بیشتر از 16 سال به رقابت پرداختند.

شوتی‌های حامل بار قاچاق در کدام محورهای خوزستان تصادف‌سازند؟

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به مشکل‌سازی خودروهای موسوم به "شوتی" در برخی از محورهای ارتباطی خوزستان گفت: 30 درصد از تصادفات در دو محور استان خوزستان، مربوط به شوتی‌ها است.

سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: خودروهای سواری موسوم به شوتی که حامل بار قاچاق هستند عمدتا شبانه و بلافاصله پس از بارگیری به سمت مقاصد خود بدون استراحت کافی و با سرعت بالا حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: این خودروها به دستورها و هشدارهای پلیس‌ راهنمایی و رانندگی بی‌توجهی می‌کنند و همچنین در جاده دست به حرکت‌های نمایشی می‌زنند که عمدتا به دلیل خواب‌آلودگی راننده، خودرو واژگون می‌شود. اغلب تصادفات این خودروها منجر به فوت است که قربانیان عمدتا رانندگان و سرنشینان همین خودروها هستند.

رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه بخش مبارزه با قاچاق کالا و نیروی انتظامی، وظیفه برخورد با شوتی‌ها را بر عهده دارد، تصریح کرد: باید مبادی ورودی این خودروهای شوتی مشخص شود. بیشترین تردد خودروهای شوتی در محورهای هندیجان - ماهشهر به سمت اهواز و دیلم - امیدیه به سمت اهواز دیده می‌شود و در این محورها این خودروها به وفور یافت می‌شوند.

دولتشاهی ادامه داد: 30 درصد از تصادفات این دو محور مربوط به شوتی‌ها است. همچنین در آزادراه خلیج فارس حجم تردد شوتی‌ها بالا است و بیشترین موارد خروج از جاده در این آزادراه به شوتی‌ها مربوط است. البته تنها خوزستان گرفتار خودروهای شوتی نیست و استان‌هایی نظیر چهارمحال بختیاری و بوشهر نیز گرفتار خودروهای شوتی هستند.

وی با اشاره به سرپیچی شوتی‌ها حین تردد از دستور پلیس راهنمایی و رانندگی عنوان کرد: جریمه شوتی‌ها دردی را درمان نمی‌کند چرا که ما به دنبال پیشگیری از تصادفات هستیم و نه جریمه‌کرد. شوتی‌ها عمدتا از بیراهه‌ها تردد می‌کنند و در بخش‌هایی نیز در محورهای اصلی تردد دارند.

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به مطرح شدن مسأله شوتی‌ها در کمیسیون‌های مختلف شورای ترافیک استان گفت: نیروی انتظامی خوزستان، تلاش زیادی برای برخورد با شوتی‌های دارد و به ویژه با توجه به شعار حمایت از کالای ایرانی از امسال این تلاش به طور جدی‌تری مطرح است.

شوتی‌های حامل بار قاچاق در کدام محورهای خوزستان تصادف‌سازند؟

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به مشکل‌سازی خودروهای موسوم به "شوتی" در برخی از محورهای ارتباطی خوزستان گفت: 30 درصد از تصادفات در دو محور استان خوزستان، مربوط به شوتی‌ها است.

سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: خودروهای سواری موسوم به شوتی که حامل بار قاچاق هستند عمدتا شبانه و بلافاصله پس از بارگیری به سمت مقاصد خود بدون استراحت کافی و با سرعت بالا حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: این خودروها به دستورها و هشدارهای پلیس‌ راهنمایی و رانندگی بی‌توجهی می‌کنند و همچنین در جاده دست به حرکت‌های نمایشی می‌زنند که عمدتا به دلیل خواب‌آلودگی راننده، خودرو واژگون می‌شود. اغلب تصادفات این خودروها منجر به فوت است که قربانیان عمدتا رانندگان و سرنشینان همین خودروها هستند.

رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه بخش مبارزه با قاچاق کالا و نیروی انتظامی، وظیفه برخورد با شوتی‌ها را بر عهده دارد، تصریح کرد: باید مبادی ورودی این خودروهای شوتی مشخص شود. بیشترین تردد خودروهای شوتی در محورهای هندیجان - ماهشهر به سمت اهواز و دیلم - امیدیه به سمت اهواز دیده می‌شود و در این محورها این خودروها به وفور یافت می‌شوند.

دولتشاهی ادامه داد: 30 درصد از تصادفات این دو محور مربوط به شوتی‌ها است. همچنین در آزادراه خلیج فارس حجم تردد شوتی‌ها بالا است و بیشترین موارد خروج از جاده در این آزادراه به شوتی‌ها مربوط است. البته تنها خوزستان گرفتار خودروهای شوتی نیست و استان‌هایی نظیر چهارمحال بختیاری و بوشهر نیز گرفتار خودروهای شوتی هستند.

وی با اشاره به سرپیچی شوتی‌ها حین تردد از دستور پلیس راهنمایی و رانندگی عنوان کرد: جریمه شوتی‌ها دردی را درمان نمی‌کند چرا که ما به دنبال پیشگیری از تصادفات هستیم و نه جریمه‌کرد. شوتی‌ها عمدتا از بیراهه‌ها تردد می‌کنند و در بخش‌هایی نیز در محورهای اصلی تردد دارند.

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به مطرح شدن مسأله شوتی‌ها در کمیسیون‌های مختلف شورای ترافیک استان گفت: نیروی انتظامی خوزستان، تلاش زیادی برای برخورد با شوتی‌های دارد و به ویژه با توجه به شعار حمایت از کالای ایرانی از امسال این تلاش به طور جدی‌تری مطرح است.

در بحث برجام بازی خوردیم/ به شرکت‌های نفتی اروپایی هم نباید دل بست

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به خروج آمریکا از برجام، حتی شرکت‌های نفتی اروپایی نیز با ما ادامه نخواهند داد، زیرا این شرکت‌ها نیز زیرنظر آمریکا هستند و بدون اجازه این کشور حتی آب هم نمی‌خورند و نباید به این شرکت‌ها نیز دل بست.
حجت‌الاسلام و المسلمین مجید ناصری‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایسنا - منطقه خوزستان با اشاره به قراردادهای نفتی پس از برجام، اظهار کرد: از ابتدا معتقد بودیم که به کشورهای غربی نمی‌توان دل بست و تنها راه حل مشکلات، اعتماد به توان داخلی است. بعد از گذشت سال‌ها به این توان رسیده‌ایم که روی پای خودمان بایستیم و می‌توانیم کارها را پیش ببریم.

وی افزود: ما می‌توانیم کار خود را در بحث مسایل نفتی با توان داخلی پیش ببریم. شاید نتوان مانند کاری که شرکت‌های چند ملیتی انجام می‌دهند پیش رفت اما در طول این سال‌ها به این توان رسیده‌ایم که مسایل را بدون کمک بیگانگان و اعمال نفوذ آن‌ها پیش ببریم.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دولت این اعتقاد بود که باید از ظرفیت جهانی به وجود آمده پس از برجام در بحث قراردادهای نفتی استفاده کرد. بسیاری از شرکت‌های نفتی بر سر این موضوع ایران را بازی دادند و ما با توجه به این‌که منتظر این شرکت‌ها ماندیم، فرصت را از دست دادیم.

ناصری نژاد بیان کرد: با توجه به خروج آمریکا از برجام، حتی شرکت‌های نفتی اروپایی نیز با ما ادامه نخواهند داد، زیرا این شرکت‌ها نیز زیر نظر آمریکا هستند و بدون اجازه این کشور حتی آب هم نمی‌خورند و نباید به این شرکت‌ها نیز دل بست.

وی ادامه داد: اکنون که فرصت مهیا و بهانه در اختیار ما است خودمان پیش قدم شویم و این شرکت‌ها را کنار بزنیم. در این زمینه می‌توانیم از توان کشورهایی مانند چین و روسیه برای همکاری استفاده کنیم. ما می‌توانیم با توکل به خدا و اعتماد به توان داخلی بسیاری از کارها را پیش ببریم و در این زمینه موفق باشیم.

این عضو کمیسیون انرژی با اشاره به این‌که قرارداد توتال فقط در حد یک حرف بود و هیچ کاری در این زمینه انجام نشد، خاطرنشان کرد: ما در بحث برجام بازی خوردیم و عقب ماندیم و اگر از ابتدا به برجام بی‌توجهی می‌کردیم اکنون بسیار جلوتر از وضعیت کنونی بودیم.

ناصری نژاد با بیان این‌که برجام اشتباهی بود که دولت مرتکب شد، گفت: ما در کشور سابقه 120 تا 130 سال کار با نفت را داریم و باید از این توان و تجربه داخلی بهره ببریم و نیازی نیست که خودمان را معطل این کشورهای استعمارگر کنیم که اصل ایران را نمی خواهند.

بهره‌برداری از فاز اول خط یک مترو اهواز تا 18 ماه دیگر در صورت تامین اعتبار

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با تشریح آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی و عملیات اجرایی پروژه متروی اهواز گفت: در صورت تأمین اعتبارات پیش‌بینی می‌شود که فاز اول خط یک مترو اهواز تا 18 ماه دیگر به بهره‌برداری برسد.

شهرام شاهین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: از اواسط مردادماه سال گذشته، پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز (شرکت کیسون) آرام آرام کار خود را شروع کرد و پروژه مجددا فعال شد و در این مدت 997 متر تونل از حد فاصل ایستگاه فلکه ساعت تا پارک هجرت و زیر خطوط راه‌آهن حفاری شد.

وی با اشاره به همکاری شرکت راه‌آهن جنوب، افزود: در حال حاضر دستگاه حفاری تونل در پارک هجرت مستقر است. همچنین در این مدت حدود 2500 متر از حد فاصل ایستگاه فرودگاه تا ایستگاه نفت ریل‌گذاری شد و هم‌اکنون یک اکیپ عملیاتی در این محل مشغول عملیات آب‌بندی هستند. عملیات آب‌بندی دست و پاگیر است و به کندی پیش می‌رود چرا که به دقت بسیار زیادی نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری اهواز درباره وضعیت تأمین اعتبارات پروژه قطار شهری اهواز تصریح کرد: تاکنون اوراق مشارکت 300 میلیارد تومانی این پروژه به فروش نرفته و پیگیر روند اداری آن در بانک مرکزی هستیم. همچنین شب عید نوروز امسال، 10 میلیارد تومان از مجموع 54 میلیارد و 700 میلیون تومان اسناد خزانه که مقرر بود به این پروژه اختصاص یابد، تأمین و تزریق شد.

شاهین‌زاده بیان کرد: تحقق برنامه زمان‌بندی شده پروژه قطار شهری اهواز منوط به تأمین اعتبارات است. در صورت تأمین اعتبارات و مهیا شدن شرایط در 18 ماه آینده فاز اول خط یک قطار شهری اهواز تا ایستگاه مصلی به بهره‌برداری می‌رسد و همچنین تا 24 ماه دیگر به ایستگاه دانشگاه خواهیم رسید که طول کل خط از ایستگاه فرودگاه تا ایستگاه دانشگاه حدود 12 کیلومتر می‌شود.

وی درباره تأمین واگن‌های قطار شهری عنوان کرد: شناسایی پیمانکار، تخصیص اعتبار مورد نیاز و آماده‌سازی اسناد مناقصه برای تعیین شرکت برنده در مورد واگن‌های این پروژه در حال انجام است و برای فاز اول حدود 30 واگن در نظر گرفته شده است.

دیدار استاندار خوزستان با خانواده شهیدان هلیسائی وبهمنی

دیدار استاندار خوزستان با خانواده شهیدان هلیسائی وبهمنی استاندار خوزستان و جمعی از مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران در دومین روز از ماه مبارک رمضان با حضور در منزل شهیدان هلیسائی و بهمنی از خانواده های ایشان تقدیر و تجلیل کردند. عکس: محمدحسن عامری ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸

آنچه خوزستانی‌ها باید در رابطه با قارچ‌های سمی بدانند/قارچ فله‌ای نخرید

این روزها که قارچ های سمی به جان هم وطنانمان در سایر نقاط کشور افتاده اند این نگرانی برای خوزستانی هم ایجاد شده که تکلیف چیست آیا باید قید قارچ را در این ایام بزنیم؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، این روزها که قارچ‌های سمی به جان هم‌وطنمان در برخی از نقاط کشور افتاده‌اند و موجب مرگ و مسمومیت خیلی‌ها شده‌اند این نگرانی برای خوزستانی‌ها نیز به وجود آمده که تکلیف چیست باید قید قارچ را در این ایام بزنیم؟

قارچ سمی عامل مسمومیت بیش از 700 نفر

اما برای پاسخ به این سؤال بهتر است مروری کوتاه داشته باشیم بر آنچه قارچ‌های سمی بر سرمان آورده‌اند آخرین خبر این است که طبق گفته سخنگوی اورژانس کشور شمار مسمومان مصرف قارچ سمی به 720 نفر رسیده است 9 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و حال 50 نفر از بیماران وخیم گزارش شده است.

شروع این ماجرا از کرمانشاه بود و سپس به لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و شیراز نیز سرایت کرد.

علائم مسمومیت...

کارشناسان از جمله علائم مسمومیت با این گروه از قارچ‌ها را عکس‌العمل‌های گوارشی با درد شدید عنوان کرده‌اند که باعث کاهش سریع قوا جسمانی به همراه آسیب به ماهیچه قلب و ایجاد حالت اغماء می‌شود.

پس اگر خدای ناکرده پس از مصرف قارچ دچار تهوع، استفراغ، سرگیجه دل‌درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی شدند سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید تا دچار نارسایی کبد نشوید.

از دست زدن به قارچ‌ها در طبیعی خودداری کنید

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ به کسانی که در طبیعت اقدام به چیدن قارچ وحشی می‌کنند توصیه کرد در صورت عدم شناخت قارچ‌های قابل‌مصرف از دست زدن به قارچ‌ها در طبیعی خودداری کنند چون ممکن است برخی از راه تماس با پوست آسیب برسانند. 

او گفته شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و تنها افراد متخصص و باتجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ‌ها را داند.

ابتلا به مسمومیت با قارچ سمی در خوزستان گزارش نشده/از دست فروشان قارچ نخرید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این رابطه در گفته است تاکنون موردی از ابتلا به مسمومیت با قارچ سمی در خوزستان گزارش نشده است.

وی توصیه کرد خوزستانی‌ها از خرید قارچ از دست‌فروشان خودداری کرده و تنها قارچ‌های بسته بندی شده دارای برچسب و تاریخ مصرف را خریداری کنند.

قارچ‌های عرضه شده در بازار سالم هستند/قارچ فله ای نخرید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز می‌گوید با توجه به تولید قارچ در واحدهای ایزوله استان خوزستان، قارچ‌های عرضه شده در بازار سالم هستند.

قاسمی زاده گفته قارچ‌های تولید شده در بسته‌بندی و با تاریخ تولید و انقضای مشخص عرضه می‌شوند از این رو توصیه می‌شود افراد از این قارچ‌ها استفاده کنند چراکه ممکن است قارچ‌های عرضه شده در فضای باز نیز دچار آلودگی‌های ثانویه شوند.

6 میلیون نهال در کانون های ریزگرد خوزستان در انتظار یک قطره آب

پروژه نهال کاری یعنی تنها امید خوزستانی‌ها برای بهبود وضعیت گردوخاک امروز در عطش یک قطره آب می‌سوزد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، روزهای اول کسی او را جدی نمی‌گرفت اما با گذشت زمان دوزاری‌ها افتاد که امکان نادیده گرفتن و آسان از کنار او گذشتن وجود ندارد "گردوخاک" با تمام قوا آمده بود تا لبخند را از روی لب همیشه خندان خوزستانی‌ها برباید.

وقتی که خیمه سنگین گردوخاک، زندگی خوزستانی‌ها را به پل برد و به اعتقاد خیلی‌ها زندگی در خوزستان را ضربه فنی کرد همه شروع کردند به دنبال مقصر گشتن تا آنجا که ابتکار رئیس سابق محیط زیست کشور انگشت اتهام را به سوی داعش گرفت و آنها را عامل گردوخاک خوزستان معرفی کرد. ابتکار معتقد بود کانون گردوخاک در عراق است و چون داعشی‌ها آنجا هستند پس نمی‌شود کاری کرد! و به همین راحتی مسئله را حل کرد.

اما سال‌ها بعد حرف‌های جدیدی از علت گردوخاک در خوزستان به گوش رسید که با واقعیت سازگاری بیشتری داشت مدیرکل منابع طبیعی خوزستان اعلام کرده بود که "بزرگ‌ترین کانون ریزگرد خوزستان در جنوب شرق اهواز قرار دارد" و این یعنی خاک بر دوش است و ما گرد جهان می‌چرخیم.

با پیدا شدن  ۳۵۰ هزار هکتار کانون خاکی که خانم ابتکار پیش‌ازاین ندیده بود و یا نمی‌خواست ببیند یکی از  فرزندان شوم انتقال آب خوزستان به سایر استان‌ها بیخ گوش اهوازی‌ها دیده شد.امیدها برای بهبود بیمار رو به موت بیشتر شد و پزشکان درمان اصلی را "نهال‌کاری" تشخیص دادند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در همین رابطه اعلام کرد "نهال‌کاری این کانون‌ها 5 سال زمان می‌برد و بعد از 3 سال می‌شود نتیجه را دید" حالا فارغ از اینکه آیا این خاک هر روزه اجازه می‌هد خوزستانی‌ها 8 سال دیگر را ببینند یا نه. اما باز جای شکرش باقی بود چون قرار بود کاری بشود.

این وسط مثل همیشه سپاه و بسیج به داد دولتی‌ها رسیدند و به درخواست آنها برای کمک در کانون‌های بحرانی گردوخاک حضور یافتند و آن‌گونه که معاون هماهنگ‌کننده سپاه ولی‌عصر خوزستان به خبرنگار فارس گفت تا اسفند 96 بیش از 4 هزار هکتار از این اراضی را نهال‌کاری کردند.

اما هر چند نهال‌کاری مهم بود و مهم است اما از آن مهم‌تر تأمین آب این پروژه بود وزیر جهاد کشاورزی در همین رابطه چند باری به‌جای رئیس‌جمهور به خوزستان آمد و در نهایت خبر از احداث کانال آب‌رسان به عرصه‌های فوق بحرانی داد و تأکید کرد «حله».

وی در بهمن 96 اعلام کرد فردا یا پس‌فردا آب به نهال‌ها خواهد رسید اما ظاهراً این فردا و پس‌فردای آقای وزیر هنوز سر نرسیده است چراکه همین امروز قائم‌مقام  اداره کل منابع طبیعی خوزستان حرف‌های نگران‌کننده‌ای را به زبان آورد او همین امروز تأکید کرد بیش از 6 میلیون اصله نهال در کانون‌های ریزگرد کشت شده اما با گذشت بیش از 15 ماه از کشت نهال‌ها هنوز مسئله تخصیص آب تعیین تکلیف نشده است.

طبق گفته‌های رئیس زاده هنوز بخش ابتدایی و انتهایی کانال  47 کیلومتری مهندس پور شریفی که قرار بود آب این پروژه را تأمین کند ناتمام مانده است پروژه‌ای که مجری آن شرکت جهاد نصر بود.

آیا آب به  6 میلیون نهالی که کاشته شده است خواهد رسید؟ آیا سایه شوم خاک از سر زندگی 5-6 میلیون خوزستانی برداشته خواهد شد؟ آیا دولت می‌تواند مچ گردوخاک را بخواباند؟ آیا کسی به داد خوزستان می‌رسد؟

زمین لرزه 4/2 ریشتری میانرود را لرزاند

زمین لرزه 4/2 ریشتری در ساعت 15 و 52 دقیقه امروز میانرود را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری فارس از دزفول، زمین لرزه ۴/۲ ریشتری در ساعت 15 و 52 دقیقه امروز میانرود را لرزاند.

 بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور، این زمین لرزه در عرض جغرافیایی ۳۲.۲۸۳ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۴۸.۴۵۶ درجه شرقی به عمق ۱۰ کیلومتری میانرود را لرزاند.

میانرود از توابع شهرستان دزفول است که در ۲۹ کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد.

تذکرات لازم به استانداری خوزستان درباره انتخاب فرماندار اهواز داده شد

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: از استانداری خوزستان خواسته‌ایم که فرماندار اهواز را انتخاب کند چرا که سرپرست فرمانداری محدودیت‌هایی دارد.

اسماعیل جبارزاده دقایقی پیش در گفت‎‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز در پاسخ به این پرسش که چرا فرمانداری اهواز پس از 14 ماه هنوز انتخاب نشده است، اظهار کرد: تذکرات لازم به استانداری خوزستان در این زمینه داده شده تا در روند انتخاب فرماندار اهواز کمی سرعت عمل داشته باشند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: از استانداری خواسته‌ایم که این کار را انجام دهد چرا که سرپرست فرمانداری محدودیت‌هایی دارد و این کار باید انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، استاندار خوزستان در 21 اسفند 95 فرماندار اهواز را عزل و نبی الله خون میرزایی را به‌عنوان سرپرست فرمانداری معرفی کرده است. با گذشت بیش از 14 ماه از سرپرستی خون میرزایی هنوز تکلیف فرمانداری هفتمین شهرستان بزرگ ایران مشخص نیست و خون‌میرزایی هم‌زمان به‌عنوان مدیرکل شیلات خوزستان فعالیت می‌کند.

دیدنی های امروز

شورو شوق عروسی سلطنتی جدید در انگلیس
شورو شوق عروسی سلطنتی جدید در انگلیس
تماشای مراسم عروسی سلطنتی بریتانیا در لاس‌وگاس آمریکا؛ "مگان مارکل" عروس جدید خانواده سلطنتی بریتانیا یک هنرپیشه آمریکایی است.
تماشای مراسم عروسی سلطنتی بریتانیا در لاس‌وگاس آمریکا؛
مسافرکشی در سیلاب شهر "آگارتالا" هند
مسافرکشی در سیلاب شهر
زمین کشاورزی- انگلیس
زمین کشاورزی- انگلیس
اثر یک هنرمند چینی در موزه هنر در شهر پکن
اثر یک هنرمند چینی در موزه هنر در شهر پکن
یک گاو در زمین زیر آب گرفته- شیلی
یک گاو در زمین زیر آب گرفته- شیلی
توزیع غذا از سوی کمپین انتخاباتی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا بین زنان و کودکان همزمان با روز مادر؛کاراکاس/ رویترز
توزیع غذا از سوی کمپین انتخاباتی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا بین زنان و کودکان همزمان با روز مادر؛کاراکاس/ رویترز
شستشوی مجسمه "لیونل مسی" در محوطه کارخانه‌ای کوچک در شهر شانگهای چین
شستشوی مجسمه
جشن آیینی سالانه " ال روچو" در اسپانیا/ خبرگزاری فرانسه
جشن آیینی سالانه
برف در دریاچه "بلِد" در اسلونی/عکس روز وب سایت " نشنال جئوگرافی"
برف در دریاچه

منابع سوری: خبر درخواست پوتین برای خروج ایران از سوریه کذب است

         برخی از رسانه های گروهی به نقل از الکساندر لاورینتیف فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه مدعی شدند که وی گفته 'خروج نیروهای خارجی از سوریه شامل تمامی یگان های نیروهای خارجی یعنی آمریکایی ها، ترک ها، حزب الله و ایرانیان می شود.'        

منابع دفتر ریاست جمهوری سوریه در گفت وگو با شبکه المیادین، خبر منسوب به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد درخواست وی برای 'خروج نیروهای ایرانی از سوریه' را تکذیب کردند.

به گزارش ایرنا، این منابع امروز (یک شنبه) در توضیح سخنان پوتین به نقل از یک مقام روس خاطرنشان کردند این اظهارات نیروهای روسی و ایرانی را که به درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند، شامل نمی شود و در نتیجه خروج آن ها از این کشور نیز تنها بنا به درخواست دمشق تحقق خواهد یافت.

ولادیمیر پوتین و بشار اسد روسای جمهور روسیه و سوریه دو روز پیش در سوچی با یکدیگر دیدار کردند و طی آن پوتین خاطرنشان کرد که پس از موفقیت ارتش سوریه در مقابله با تروریسم و آغاز فرایند سیاسی در این کشور نیروهای خارجی سرزمین سوریه را ترک خواهند کرد.

از سوی دیگر، برخی از رسانه های گروهی به نقل از الکساندر لاورینتیف فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه مدعی شدند که وی گفته 'خروج نیروهای خارجی از سوریه شامل تمامی یگان های نیروهای خارجی یعنی آمریکایی ها، ترک ها، حزب الله و ایرانیان می شود.'

لاورینتیف افزود: این فرآیند پیچیده ای است و نیازمند زمان است و می بایست بر اساس پیشرفت فرآیند سیاسی تحقق یابد.

با آغاز بحران سوریه در 24 اسفند 1389 به درخواست حکومت سوریه شماری از مستشاران ایرانی برای آموزش نیروهای سوری برای مقابله با گروه های تروریستی مورد حمایت کشورهای غربی - عربی وارد سوریه شدند؛ حضور نیروهای ایرانی که موجب پیروزی های پی درپی علیه تروریست ها در سال های اخیر شده موجب نگرانی رژیم صهیونیستی، کشورهای غربی و عربی شده است به حدی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به مسکو و در دیدار با رئیس جمهور روسیه خواستار خروج نیروهای ایرانی و حزب الله از سوریه شد.

تحلیلگران مسایل منطقه معتقدند که پوتین برای رضایت صهیونیست ها موضوع خروج نیروهای ایرانی و حزب الله را از سوریه مطرح کرده است، اقدامی که با اما اگرهای فراوان همراه است.

پذیرش FATF چه عواقبی برای کشور دارد؟

اف ای تی اف FATF

قرار است امروز(یک‌شنبه)، مجلس شورای اسلامی، طی یک جلسه غیرعلنی، کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را بررسی کند.

به گزارش مشرق، میثاق حمیدیان در یادداشتی، تبعات الحاق ایران به برنامه اقدام FATF را مورد اشاره قرار داده است که از نظرتان می گذرد:

 گفته می‌شود قرار است، در مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا، بحث اجرای توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی از طرف اروپا به ایران تحمیل شود و هم‌چنین با توجه به اینکه حدود یک ماه تا اجلاس ماه ژوئن FATF باقی مانده است و ایران نیز (مجلس ایران) باید، ۴ خواسته اصلی FATF، یعنی تصویب کامل دو کنوانسیون پالرمو و مبارزه با تامین مالی تروریسم و اصلاح لوایح دو قانون مبارزه با پولشوئی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، را هر چه سریعتر انجام دهد(این ۴ خواسته در اجلاس ماه فوریه گروه ویژه اقدام مالی که اواخر بهمن ماه در پاریس برگزار شد، در رابطه با ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت)، لازم است نگاهی دوباره به بررسی تعامل ایران با FATF و پیامدهای این تعامل بیندازیم.

ذکر این نکته ضروری است که قرار است امروز(یک‌شنبه)، مجلس شورای اسلامی، طی یک جلسه غیرعلنی، کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را بررسی کند، تصویب کنوانسیون مزبور، در بند ۲۹ از برنامه اقدام منعقد شده با FATF از ایران خواسته شده است. همچنین لازم به ذکر است که کنوانسیون پالرمو در دی‌ماه سال گذشته تصویب شد اما به دلیل اشکال شورای نگهبان بر این لایحه مبنی اینکه لایحه تصویب شده با متن کنوانسیون اختلافات جدی دارد، به مجلس اعاده شده و در حال حاضر، در کمیسیون حقوقی و قضائی تحت بررسی است.

قبل از ورود به بحث، شناختی هرچند اجمالی به نسبت شاکله و اهداف گروه ویژه مهم به نظر می‌رسد چرا که اهداف و انگیزه‌های تشکیل این نهاد، تصویر روشنتری از پیامدهای اجرای توصیه‌های این نهاد به دست می‌دهد. 

گروه ویژه اقدام مالی هرچند که در سال ۱۹۸۹ در پاریس توسط سران G۸، با هدف مبارزه با پولشوئی تاسیس شد اما بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز، در دستور کار ویژه این نهاد قرار گرفت. در این زمینه جوآن زاراته، معاون مشاور سابق امنیت ملی امریکا در دولت جورج بوش پسر، در کتاب جنگ خزانه‌داری‌ها در سال ۲۰۱۳، می‌گوید که تنها پس از چند روز از حادثه ۱۱ سپتامبر گذشته بود که مذاکره با گروه ویژه اقدام مالی آغاز گشت تا توصیه‌های ویژه‌ای برای مقابله با تامین مالی تروریسم، توسط این نهاد تهیه شود. وی در ادامه می‌گوید که سرانجام این نهاد پذیرفت تا این استانداردها را تهیه نماید و از همه ظرفیت‌های نهادهای بین‌المللی برای فراگیر نمودن آنها، استفاده نماید. بعد از این ماجرا، کشور آمریکا، به وسیله وزارت خزانه‌داری خود، تمام تلاش خود را به کار بست تا به بهترین وجه ممکن، استاندارهای FATF، علیه گروه‌های تروریستی به زعم آمریکایی‌ها و کسانی که تهدیدی برای نظام مالی بین‌الملل( مجددا به زعم آمریکایی‌ها)، به حساب می‌آیند، به اجرا درآید. به گفته دانیل گلاسر، معاون اسبق امور مبارزه با جرائم مالی و تامین مالی گروههای تروریستی، با اجرای توصیه های FATF، شفافیت در نظام مالی جهان، افزایش یافته و سیستم مالی بین المللی، از منابع و عواید حاصل از فعالیتهای غیرقانونی، حفاظت می‌شود.

با رجوع به توصیه‌های FATF و مواردی همچون ثبت اطلاعات مربوط هر پرداخت بین‌المللی، شناخت ذینفع واقعی در معاملات، شناخت کافی از مشتری چه در حوزه خدمت‌گیرنده انفرادی برای یک بانک و چه در حوزه شناخت بانک مشتری برای برقراری روابط کارگزاری و عمل به قطعنامه‌های تحریمی مبارزه با تامین مالی تروریسم و  پولشوئی، محدودیت در همکاری با حوزه‌های پرخطر گروه ویژه اقدام مالی، می‌توان به یک نتیجه دست یافت. اینکه با اجرای توصیه‌های FATF، بستری برای اعمال هرچه موثرتر تحریم‌های حوزه تروریستی و پولشوئی به وجود خواهد آمد.

حال که برجام توسط رئیس‌جمهور آمریکا، ملغی شده است و ایران به منظور بقای برجام، به مذاکره با اروپا روی آورده است، صحبت از اجرای هرچه موثرتر FATF، به منظور اعمال هرچه بیشتر تحریم‌ها، به میان آمده است. حضور ظریف و تیمی از وزارت خارجه در جلسه غیرعلنی امروز مجلس پیرامون بررسی کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، این گمانه را مبنی بر اینکه ایران در مذاکرات با اروپا تحت فشار است تا قبول کند که توصیه‌های FATF را پیاده می‌کند، تقویت می‌نماید.

همچنین گفته شده است که در مذاکرات حال حاضر ایران و اروپا، اجرای دقیق کنترل‌های صادرات و اعمال تحریم‌های هدفمند علیه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با تولید موشک‌هایی که با توانایی حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند مشخصاً موشک‌های میانبرد قدر، و نیز تحریم( مالی و تجاری) هر شخص مرتبط با انتقال فناوری موشکی بالستیک به بازیگران غیردولتی در منطقهاز جانب اروپایی‌ها به عنوان یک امتیاز از ایران، قرار است مطرح شود.

این دو مورد در کنار باقی ماندن تحریم‌های موجود در برجام( به نسبت اروپا) این نتیجه را خواهد داد که اجرای کامل خواسته‌ها و مطالبات FATF، با توجه به شرایط تحریمی ایران، بستر خوبی برای اعمال موثر تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و افراد تحریمی علی‌الخصوص، افراد و نهادهایی که درگیر بحث‌های موشکی و منطقه‌ای ایران هستند ایجاد می‌کند.ذکر این نکته ضروری است که تحریم‌های جدید، بیشتر حوزه موشکی را هدف گرفته است و در وهله بعد مباحث نفوذ منطقه ای را در بر دارد. شرکت‌های فعال در حوزه موشکی، از آنجا که مبادرت به تجارت برای تهیه اقلام حساس (SENSITIVE) و  قطعاتی که تولید آنها در داخل کشور، صرفه اقتصادی ندارد، برای ارتقای توان موشکی، می‌کنند، مورد تحریم قرار می‌گیرند. از این رو، تحریم این شرکت‌ها برای کشور هزینه داشته و از طرفی دیگر با عنایت به این مطلب، مقامات آمریکایی، حداکثر تلاش را می‌کنند تا این تحریم‌ها، به طرز موثری اجرایی شود. از این جهت کشور، دچار هزینه های فراوان خواهد شد.

اما در رابطه با تصویب کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، باید گفت که این کنوانسیون در صورت تصویب تهدید جدی برای گروه مقاومت مورد حمایت جمهوی اسلامی خواهد بود، چرا که فضای بین المللی، علیه گروههای مقاومت و جریان‌های مقابله کننده با استعمار خارجی است. ناگفته نماند که هفته گذشته آمریکا دبیر کل حزب الله لبنان و همچنین معاون این نهاد را مورد تحریم قرار داد که با توجه به پیروی سازمان ملل از سیاستهای آمریکا، بعید نیست در آینده‌ای نزدیک، این افراد و در مجموع اعضا و نهادهای وابسته به حزب‎الله لبنان در لیست تحریمی سازمان ملل قرار گیرند. البته هم اکنون در گزارشات دوره ای گروه ویژه اقدام مالی پیرامون منطقه شمال آفریقا، مطالبی مطرح می‌شود که اتهام مبارزه با پولشوئی را به این نهاد وارد میکند( این اتهامات عموما بر اساس قاچاق ماشین‌های دست دوم از آمریکا به شمال آفریقا و سپس فروش آنها برای ایجاد منبع مالی برای حزب‌الله لبنان، مطرح می شود). از این رو با تصویب کنوانسیون مزبور، فشارها علیه ایران، به منظور مقابله با جریان مقاومت (حزب‌الله لبنان) آغاز خواهد شد.

با این اوصاف جا دارد که نمایندگان مجلس، با فهم این مطلب که اجرای توصیه‌های FATF، تکه‌ای از پازل آمریکا برای اعمال هرچه موثرتر تحریم‌ها است، با دقت بیشتری، بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را مورد بررسی قرار دهند.

منبع: مهر

آخرین جزئیات مسمومیت با قارچ در کشور

قارچ نمایه

تعداد مسمومان به دلیل مصرف قارچ سمی در کشور به ۸۴۹ نفر رسید.

به گزارش مشرق، سازمان اورژانس کشور؛ آخرین وضعیت مسمومیت با قارچ در 10 استان کشور تا ساعت 11 ظهر مورخ 30 اردیبهشت 97 را به شرح زیر تشریح کرد.

کل مراجعین 849 نفر – بستری: 149 نفر – ترخیص: 690  نفر-  فوتی: 10 نفر
آمار تفکیکی:
کرمانشاه: 336 نفر – بستری:34 نفر  – ترخیص: 295 نفر –فوتی : 7 نفر
لرستان: 167 نفر- بستری : 13 نفر– ترخیص : 153 نفر – فوتی : 1نفر
کردستان: 152 نفر – بستری : 24 نفر– ترخیص: 127 نفر– فوتی: 1 نفر
آذربایجان غربی: 79 نفر کل –بستری :27 نفر – ترخیص : 51 نفر– فوتی: 1 نفر
زنجان: 66 نفر– 41 نفر بستری – ترخیص : 25 نفر
ایلام: 33 نفر – بستری : 3 نفر  – ترخیص : 30 نفر
کهگیلویه و بویراحمد: 9 نفر– بستری:  3 نفر– ترخیص: 6 نفر
چهارمحال و بختیاری : 3 نفر– ترخیص: 3 نفر
قزوین :3 نفر– بستری: 3 نفر
فارس: 1نفر– بستری: 1 نفر

همچنین در این راستا دکتر کامبیز سلطانی‌نژاد - دبیر انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های با تشریح مسمومیت با قارچ در 5 استان غربی کشور به دلایل و همچنین علائم این‌گونه مسمومیت‌های مرگبار پرداخت و گفت: این‌گونه قارچ‌ها بر اثر پختن، کبابی و یا آب‌پز کردن، باز هم سمی می‌مانند و مواد سمی آنها تخریب نمی‌شود.

کامبیز سلطانی‌نژاد با بیان اینکه هر سال با فرارسیدن فصول بهار و پاییز، تعدادی از گونه‌های سمی قارچ در برخی نقاط کشور شروع به روییدن می‌کند، اظهار داشت: قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست، به همین دلیل امسال با تعداد زیادی از این‌گونه مسمومیت‌ها در کشورمان مواجه شدیم.

وی درخصوص تشخیص قارچ‌های سمی و خوراکی عنوان کرد: در جهان بیش از 5 هزار گونه قارچ وجود دارد که حدود 100 گونه از آن برای انسان سمی است.

وی افزود: در ایران، هر سال با فرارسیدن فصول بهار و پاییز، با رویش تعدادی از گونه‌های سمی قارچ در برخی نقاط کشور مواجه هستیم، امسال نیز با توجه به شرایط خاص آب‌وهوایی، مخصوصاً بارندگی‌های اخیر و شرایط محیطی مانند نور و دمای هوا، رویش و تکثیر قارچ‌های سمی در استان‌های غربی افزایش یافت و باعث شد افرادی که علاقه‌مند به چیدن و مصرف قارچ از دل طبیعت هستند و درخصوص عوارض مسمومیت‌ها اطلاعی ندارند، دچار مسمومیت شوند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه روش تشخیص قارچ سمی و گونه‌های خوراکی آن به‌طرق کاملاً علمی و تخصصی توسط متخصصان میسر است، عنوان کرد: قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست، به همین دلیل امسال با تعداد زیادی از این‌گونه مسمومیت‌ها در کشورمان مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه، پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی است، تصریح کرد: مردم باید توجه کنند که به هیچ وجه، قارچ‌های خودرویی را که در دشت‌ها و جنگل‌ها می‌روید نچینند و مصرف نکنند، چراکه این‌گونه قارچ‌ها، بر اثر پختن، کبابی و یا آب‌پز کردن، بازهم سمی می‌مانند و مواد سمی آنها تخریب نمی‌شود.

دبیر انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران توصیه کرد: مردم در اقصی نقاط کشور، مخصوصاً در استان‌های غربی، مانند کرمانشاه، کردستان، همدان، قزوین و آذربایجان غربی که دارای بیشترین آمار مسمومیت‌ها هستند، باید از خرید قارچ‌ها به‌صورت فله‌ای و یا چیدن هر نوع قارچی از دل طبیعت، خودداری کنند.

سلطانی‌نژاد با تأکید بر اینکه مردم باید از قارچ‌های خوراکی بسته‌بندی‌شده و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند، درخصوص علائم و نشانه‌های مسمومیت توسط قارچ‌های سمی، اظهار داشت: 90 درصد مسمومیت‌های شدید توسط قارچ‌ها، به‌دلیل ماده‌ای سمی به‌نام آماتوکسین است که این ماده عمدتاً به‌روی کبد تأثیر مخرب می‌گذارد.

وی افزود: علائم مسمومیت با قارچ، در دو مرحله بروز پیدا می‌کند، مرحله اول، 6 تا 12 ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه‌هایی نظیر تهوع و استفراغ، دردهای شکمی و احساس ضعف بروز پیدا می‌کند و مرحله دوم 24 ساعت بعد از علائم اولیه، با ضعف، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می‌دهد که این حالات ناشی از درگیری کبدی و کلیوی در فرد مسموم است که ممکن است او را به مرگ برساند.

دبیر انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران درخصوص درمان مسمومیت شدید با قارچ‌های سمی به وبدا گفت: تنها درمان این‌گونه مسمومیت‌ها پیوند اورژانسی کبد است، بنابراین با مشاهده علائم اولیه مسمومیت، باید فرد را سریعاً به مراکز درمانی ارجاع دهند.

سلطانی‌نژاد با ابراز اینکه "هرساله با ورود به فصل بهار و پاییز شاهد رویش قارچ‌های سمی و مسمومیت‌هایی از این نوع هستیم"، افزود: در سال جاری با تعداد بیشتری از این‌گونه مسمومیت‌ها روبه‌رو شدیم و تقریباً 700 نفر در کشور با مصرف قارچ سمی، دچار عارضه و مسمومیت شدند که دلیل آن نیز همان شرایط خاص آب‌وهوایی کشور در نقاط غربی است.

وی درخصوص سایر گیاهان سمی خاطرنشان کرد: ایران به‌دلیل شرایط اقلیمی، دارای گونه‌های متنوع گیاهی بوده و می‌توان گفت تنوع گیاهی در ایران، مشابه قاره اروپا است، بنابراین انواع و اقسام گیاهان در این کشور رشد و تکثیر پیدا می‌کنند، لذا برخی از این گیاهان ممکن است سمی باشند، بنابراین افراد در برخورد با هر نوع گیاه تزیینی و یا گیاهی که سلامت آن توسط وزارت بهداشت تأیید نشده است، احتیاط کنند و حتی المقدور آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارند.

منبع: تسنیم

آیا اسناد حقوقی ایران به سرقت رفته است؟

دیوان بین‌المللی لاهه

انتشار خبر دستبرد به دفتر حقوقی ایران در لاهه ضرورت و اتخاذ برخی تدابیر حفاظتی را در دفاتر ایران در سازمان‌های بین‌المللی برجسته‌تر کرد.

به گزارش مشرق، شهر لاهه هلند مقر یکی از مهم‌ترین مراکز حقوقی دنیا است. دیوان بین‌المللی لاهه محل رجوع بسیاری از اختلافات کشورها در خصوص موضوعات گوناگون است که صدالبته کشورمان نیز چندین پرونده مفتوح در آن دارد.


شاید قدیمی‌ترین پرونده ایران در این دیوان حضور مصدق نخست‌وزیر وقت در زمان ملی شدن صنعت نفت ایران است که در نهایت دیوان بین‌المللی لاهه رأی خود را به نفع ایران صادر کرد. با این حال آنچه طی این یکی دو روز شهر لاهه را در صدر اخبار قرار داده نه دیوان بین‌المللی مستقر در آن بلکه خبر اصلی دستبرد به دفتر حقوقی ایران در این مجموعه است.


‌ ابتدا خبرگزاری ایسکا نیوز بود که خبر دستبرد به دفتر ایران را منتشر کرد. این خبرگزاری در خبری مدعی شده بود که در این دستبرد برخی از اسناد حقوقی محرمانه ایران به سرقت رفته است. این خبرگزاری در ادامه مدعی شد این اسناد مرتبط با اسناد اقامه دعوا علیه امریکا به دلیل مصادره نزدیک به ۲ میلیارد دلار از اوراق قرضه دلاری بانک مرکزی بر اساس حکم یکی از دادگاه‌های امریکایی بوده است.


اما در ادامه ایسنا به نقل از یک مقام آگاه در ریاست جمهوری با تکذیب این خبر، اعلام کرد: در سرقت صورت گرفته که چهارشنبه ساعت ۵ صبح رخ داد، بلافاصله پلیس در جریان آن قرار گرفت و از محل بازدید کرد. به‌هیچ‌وجه اسناد و مدرکی سرقت نشده است و سارقان تنها مقداری پول را به سرقت برده‌اند. وی همچنین اعلام کرد: سفارت از ابتدا در جریان این سرقت قرار گرفت و در حال پیگیری آن است. بر طبق اطلاعات آمده در خبر ایسنا، در بامداد چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ بخشی از ساختمان اجاری محل استقرار شعبه لاهه، مورد سرقت قرار گرفته و مقداری وجوه نقد (کمی بیش از صد هزار یورو) که برای امور جاری شعبه مورد استفاده بوده، به سرقت رفته است اما سارق یا سارقین کار را ناتمام رها کرده و با به‌جا گذاشتن مقداری از وسایل خود و مقداری از وجوه سرقتی، محل را ترک کرده‌اند.


البته هنوز روشن نیست که آیا این ساختمان جزو اماکن دیپلماتیک وزارت امور خارجه در لاهه بوده یا اصلاً اسناد محرمانه‌ای در این ساختمان وجود داشته است یا نه؟

ماجرای لپ تاپ

آنچه که نباید از نظر دور داشت اینکه در هنگام مبارزه با دشمن باید به تمامی اتفاقات بدبین بود. این نکته اصلی اساسی در تمام مواجهه‌های جدی در عرصه بین‌الملل محسوب می‌شود، به‌خصوص آنکه در دنیای امروز آنچه بیش از هر چه خودنمایی می‌کند، نبردهای جاسوسی است. البته ادعای دسترسی به اسناد و مدارک محرمانه ایران ماجرای تازه‌ای نیست و در سال‌های گذشته رژیم صهیونیستی و امریکا بارها اتهامات گوناگونی با همین دستاویز علیه ایران مطرح کرده‌اند.


این رویکرد در طول ۱۵ سال گذشته و آغاز فشارهای ظالمانه بر ضد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بارها به کار گرفته شده است. شاید یکی از مهم‌ترین مصادیق چنین ادعاهایی غائله‌ای باشد که سر سرقت لپ تاپ اسناد هسته‌ای ایران برپا شد. این ادعا به زمانی برمی‌گردد که ایران با اجرای طرح اقدام قصد داشت به تمام ابهامات آژانس انرژی اتمی پاسخ دهد ولی ناگهان امریکایی‌ها با مطرح کردن ادعای کشف اسنادی جدید از برنامه انرژی اتمی ایران پرونده را از مسیر صحیح خود خارج کردند. در ابتدا منبع این اطلاعات که به عنوان یک نقشه راه از طرح مخفیانه ایران برای دسترسی به تسلیحات اتمی منتشر شد، علنی نشد اما به‌تدریج رسانه‌های غربی اطلاعات جدیدی را در این باره منتشر کردند. نیویورک‌تایمز چند ماه بعد از طرح این ادعا فاش کرد زمان دقیقی که اسناد در اختیار امریکا قرار گرفت، به طور قطع پس از تابستان ۲۰۰۴ است. بر طبق ادعای این روزنامه این اسناد از طریق یک لپ‌تاپ ربوده شده از ایران خارج شده و به دست امریکا رسیده بود.


دیوید سنگر از مجله تایمز در توضیح منبع این اسناد آورده است دانشمند ایرانی که برای جاسوسی استخدام شده بود، در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ از طریق یک پروژه محرمانه تسلیحات هسته‌ای که روی آن کار می‌کرده به اسناد دسترسی پیدا کرده و آنها را در یک لپ‌تاپ ذخیره کرده است و به خاطر مظنون شدن نیروهای اطلاعاتی ایران به وی اسناد را از طریق همسرش از ایران خارج کرده و به دولت امریکا تحویل داده است.


البته بعدها روشن شد که بحث لپ‌تاپ در کل تنها یک جنگ روانی محض بوده و اسناد ادعایی از طریق یک سرویس اطلاعاتی همکار در اختیار امریکا قرار گرفته است. بر اساس گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال یک تاجر ایرانی ‌که جاسوس دستگاه اطلاعاتی آلمان بوده و با ایران برای ساخت تأسیسات برنامه هسته‌ای همکاری می‌کرد، منبع اطلاعاتی با کمک آلمان اسناد را به دولت امریکا ارائه کرده است. البته آلمانی‌ها بعدها به این نکته اشاره کردند که منبع اطلاعات فوق سازمان مجاهدین خلق(منافقین) است که در دوره‌های گوناگون به عنوان یک ابزار رسانه‌ای برای علنی کردن برخی اطلاعات غلط دستگاه‌های جاسوسی علیه ایران به کار گرفته‌شده‌اند.


با این اطلاعات روشن شد که بحث دزدیدن اطلاعات و لپ‌تاپ تنها یک هیاهوی رسانه‌ای بود که از سوی نشریات غربی برای باورپذیر کردن اتهامات علیه برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

ضرورت افزایش تدابیر حفاظتی

البته برخی ماجراهای واقعی نیز در این میان وجود دارد که باید مورد توجه دستگاه‌های امنیتی قرار بگیرد. در سال ۲۰۰۷ برخی از اسناد برنامه هسته‌ای سوریه از دفتر نمایندگی این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرقت رفت که موجب فاش شدن بخشی از برنامه هسته‌ای این کشور شد. رژیم صهیونیستی با استفاده از اطلاعات فوق بود که در سال ۲۰۰۷ به رآکتور این کشور در منطقه دیرالزور حمله و این تأسیسات را به طور کامل منهدم کرد.


حال و در زمانی که بحث تقابل غرب با ایران بر سر برجام و خروج یکجانبه ترامپ از این پیمان بالا گرفته طبیعی است که برخی از سرویس‌های اطلاعاتی غرب دسترسی به برخی اطلاعات محرمانه ایران را در دستور قرار دهند.


البته شوهای دروغینی همچون نمایش نتانیاهو در یک ماه گذشته را با توجه به نمونه‌های قبلی می‌توان نادیده گرفت اما سرقت صورت گرفته در دفتر ایران در لاهه باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد. در کنار این باید تدابیر حفاظتی از برخی اماکن حساس به خصوص دفاتر ایران در سازمان‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد؛ سازمان‌هایی که اغلب جولانگاه حضور جاسوسان و دستگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی است.

منبع: روزنامه جوان

۸ شرکت اروپایی ایران را ترک کردند

برجام

شرکت‌های بزرگی چون توتال، انی، زیمنس، ایرباس، آلیانتس، ساگا، دنیلی و مرسک تصمیم گرفتند از ایران خارج شوند که بیانگر تفاوت تصمیمات اقتصادی شرکت‌های بزرگ با نمایش‌های سیاسی دولت‌های اروپایی است‌.

به گزارش مشرق، با اعلام تصمیم دونالد ترامپ درباره خروج از برجام و تصمیم او مبنی بر تحریم شرکت‌های اروپایی که با شرکت‌های ایرانی همکاری می‌کنند، شرکت‌های بزرگی چون توتال، انی، زیمنس، ایرباس، آلیانتس، ساگا، دنیلی و مرسک تصمیم گرفتند از ایران خارج شوند که بیانگر تفاوت تصمیمات اقتصادی شرکت‌های بزرگ با نمایش‌های سیاسی دولت‌های اروپایی است‌.

۱۰ روز پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری امریکا درباره خروج از برجام، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد: این اتحادیه برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های امریکا علیه ایران قرار است مقررات بازدارنده را به‌اجرا درآورد. اما خبرهایی مبنی بر خروج برخی از شرکت‌های بزرگ و چندملیتی اروپایی از ایران به گوش می‌رسد. خروج شرکت‌های بزرگی چون توتال، انی، زیمنس، ایرباس، دنیلی، مرسک، ساگا، آلیانتس و... از ایران خبرهایی نومیدانه است که قدرت امریکا را در بی‌اثر بودن نمایش‌های سیاسی اروپا نشان می‌دهد.


به گزارش روزنامه «گاردین»، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اعلام کرده که این اتحادیه قصد دارد مقرراتی مشابه قانون ۱۹۹۶ را اجرایی کند که مانع از همکاری شرکت‌های اروپایی با تحریم‌هایی که امریکا قرار است علیه ایران وضع کند، شود. یونکر گفت: «ما به‌عنوان کمیسیون اروپا وظیفه داریم از شرکت‌های اروپایی محافظت کنیم. اکنون لازم است که دست به اقدام بزنیم و به همین دلیل است که فرآیند فعال‌سازی «‌مقررات بازدارنده ۱۹۹۶‌» را آغاز می‌کنیم.»


بنا بر آنچه ژان کلود یونکر گفته اعضای این اتحادیه در حال وضع قانونی هستند که تحریم‌های ثانویه امریکا علیه شرکت‌های اروپایی را به‌دلیل همکاری با ایران به‌رسمیت نشناسد. این قانون هیچ دادگاهی را در جهت اعمال جریمه که ممکن است از سوی کاخ سفید علیه شرکت‌های اروپایی به‌منظور انجام تجارت در جمهوری اسلامی ایران وضع کند، به‌رسمیت نمی‌شناسد. سخنان او نوید می‌دهد که بانک سرمایه‌گذاری اروپا، سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران را تسهیل بخشد یا شرکت‌های کوچک و متوسط به سرمایه‌گذاری در ایران تشویق شوند.

بااین‌حال، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی شرکت‌های فراملیتی را از همکاری در این زمینه به‌تعبیری مستثنا کرد و گفت: «من مدیرعامل شرکت توتال نیستم». از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری امریکا ۱۸۰ روز به بنگاه‌های اقتصادی مهلت داده تا ایران را ترک کنند، صرفاً با اعلام این خبر، خط کشتی‌رانی مرسک، بزرگ‌ترین سرویس کانتینری جهان، CMA CGM، Evergreen، صدوهفتاد روز مانده به مهلت ترامپ ایران را ترک کردند. شرکت توتال با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده با توجه به خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، در صورتی که مورد معافیت قرار نگیرد، مجبور است از پروژه اکتشاف گاز پارس جنوبی خارج شود. وزیر نفت از امکان جایگزینی توتال فرانسه در فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت چینی CNPC خبر داد.


یک شرکت فولاد ایتالیایی، به‌دنبال خروج امریکا از برجام، کار برای یافتن پوشش مالی سفارش‌های ایران به‌ارزش ۱/۵ میلیارد یورو (۱/۸ میلیارد دلار) را متوقف کرد. الساندرو تریویلین، مدیر ارشد اجرایی این شرکت گفته است: «با توجه به خروج امریکا از این توافق، بانک‌ها از ترس مواجه شدن با تحریم‌های ثانویه، دیگر آماده تأمین سرمایه پروژه‌های ایران نیستند». شرکت دنیلی در سال ۲۰۱۶، یک توافقنامه چارچوب تجاری با ایران به‌ارزش حدود ۵/۷ میلیارد دلار امضا کرد.


شرکتی نروژی که در حوزه انرژی خورشیدی فعال است و در اکتبر ۲۰۱۷ قراردادی به ‌ارزش ۲/۵ میلیارد یورو برای ارائه خدمات انرژی خورشیدی به‌مدت پنج سال با شرکت «توسعه‌دهندگان انرژی امین‌» امضا کرده است، بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، «گائوت استینکوپف» مدیر توسعه شرکت «ساگا» از خروج این شرکت از ایران خبر داده است.


شرکت اروپایی ایرباس در دسامبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که برای تحویل ۱۰۰ جت به ایران، قرارداد امضا کرده است و تاکنون تنها سه فروند جت مسافربری را به این کشور تحویل داده است.


شرکت ایتالیایی انی در ژوئن ۲۰۱۷ برای مطالعه میدان‌های نفتی و گازی با ایران توافقنامه امضا کرد. این شرکت تصمیم گرفته توافق خود را با ایران لغو کند. «کلودیو دسکالزی»، مدیر شرکت انی ایتالیا، در نشست سالانه خود به سهامدارانش گفته که تمام طلب معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاری‌های سال گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد.


شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک نیز روز پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های تجاری خود با ایران را متوقف خواهد کرد. به‌گفته محمدحسین داجمر، مدیرعامل اسبق کشتی‌رانی، شرکت‌های بزرگی مانند مرسک و مرسی به‌سبب اینکه بازار بزرگی در امریکا دارند، نگران هستند که مشمول تحریم‌های امریکا شوند با این حال نباید نگران این موضوع بود زیرا به گفته مسئولان سهم این شرکت تنها ۲/۵ درصد از بازار حمل و نقل دریایی کشور است‌.


Allianz شرکت چندملیتی خدمات مالی یکی دیگر از شرکت‌های بزرگی است که با اخم ترامپ تصمیم به خروج از ایران گرفته است. تمرکز اصلی این شرکت بر ارائه خدمات بیمه است. سهام شرکت بیمه آلیانتس در بازار بورس نیویورک و بورس فرانکفورت معامله می‌شود و حالا با اعلام خروج امریکا از برجام آلیانتس تصمیم گرفته از ایران خارج شود.

منبع: روزنامه جوان

تصاویر جالب و دیدنی از حیات وحش

برنده مقام اول عکاسی در قسمت پرندگان

در این گزارش نگاهی داریم به تصاویر منتخب حیات وحش که طی هفته گذشته از نقاط مختلف جهان گرفته شده است.

دعوای اروپا و آمریکا بر سر برجام / بی سابقه ترین اختلاف بعد از جنگ جهانی دوم

         نفس مقاومت بی‌سابقه اروپایی‌ها در برابر ایالات متحده آمریکا در مورد سوژه‌ای که کاملا به ایران مربوط می‌شود، در راستای شکل‌گیری یک جهان "چند قطبی متکثر" بسیار نوید بخش است.        

عصر ایران؛ مازیار آقازاده- شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که اتحادیه اروپا و 3 کشور اروپایی امضا کننده توافق بین‌المللی برجام، تا این حد و اندازه از اقدام دولت ترامپ در خروج از این توافق، ناراحت و عصبانی باشند.

در روزهای گذشته موضع‌گیری‌های بی‌سابقه ای از سوی برخی مقام های اتحادیه اروپا علیه تصمیم دولت ترامپ در خروج از برجام روی داده است تا جایی که "دونالد تاسک" رییس شورای اروپا به طور تلویحی ترامپ را "دشمن این اتحادیه" لقب داده و دیگری گفته اعضای اتحادیه اروپا بازیچه و برده آمریکا نیستند و مقامی دیگر گفته اروپا محکم پشت برجام ایستاده است.

در نشست اخیر سران اتحادیه اروپا در صوفیه بلغارستان نیز صدایی واحد از کشورهای اروپایی در حمایت از برجام شنیده شد و کشورهای اروپایی توافق کرده‌اند از منافع شرکت های خود – به ویژه شرکت‌های کوچکشان که حضور چندانی در بازار آمریکا ندارند- در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا محافظت قانونی کنند.

کمیسیون اروپا در این راستا اعلام کرده که از این پس حکم محاکم آمریکایی را درباره مجازات شرکت‌های اروپایی به خاطر رابطه با ایران  به رسمیت نخواهد شناخت. این بدان معناست که اتحادیه اروپا در صورت مجازات شرکت‌هایش از سوی دولت آمریکا، دست به اقدام متقابل زده و دارایی‌های شرکت‌های آمریکایی در محدوده قلمرو اتحادیه اروپا را توقیف خواهد کرد. 

"ژان کلود یونکر" رییس کمیسیون اروپا در این باره گفته است: "ما به عنوان کمیسیون اروپا وظیفه داریم که از شرکت‌های اروپایی حمایت کنیم. اکنون ما باید اقدام کنیم و به همین دلیل باید   قانونی را که از سال ۱۹۹۶ مسکوت مانده بود، فعال کنیم. ما این کار را فردا صبح – جمعه - ساعت ۱۰:۳۰ صبح انجام خواهیم داد.. ما تصمیم گرفتیم که بانک سرمایه‌گذاری اروپا این امکان را بدهیم تا به تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران کمک کند. کمیسیون اروپا نیز همکاری خود با ایران را ادامه خواهد داد."

با وجودی که برآیند اتفاقاتی که در زمینه برجام در حال روی دادن است، چندان امیدوارکننده و رضایت‌بخش نیست و آینده نامعلومی در پیش‌روست و بیم زیادی وجود دارد که با سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در راه تداوم اجرای برجام با گروه 1+4 ، در نهایت همه طرف‌ها راهشان را از هم جدا کرده و مسیر خود را بروند و برجام از هم فروبپاشد، اما نفس مقاومت بی‌سابقه اروپایی‌ها در برابر ایالات متحده آمریکا در مورد سوژه‌ای که کاملا به ایران مربوط می‌شود، در راستای شکل‌گیری یک جهان "چند قطبی متکثر" بسیار نوید بخش است.

عکس: سی ان ان

دعوای اروپا و آمریکا بر سر برجام

کمی باید بیشتر و عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم: امروز این روسیه وچین نیستند که در برابر اقدامات یکجانبه آمریکا صدایشان در آمده بلکه این بار این اروپایی‌ها هستند که به خاطر منافع امنیتی و ژئوپلتیکی‌شان و به خاطر نگه داشتن ایران در برجام در برابر آمریکا – برادر بزرگ‌تر- ایستاده‌اند و این طور که تا اینجای کار وانمود کرده‌اند می‌خواهند با تحریم‌های یکجانبه اعمال شده آمریکا علیه ایران، مقابله کرده و حتی در صورت ضرورت تن به یک جنگ اقتصادی و دیپلماتیک بدهند.

 این قضاوت و برداشت تا اینجای کاراست – با گذشت 10 روز از خروج آمریکا از برجام-  وگرنه ممکن است در روزها و هفته‌های آتی با تحولات و رویدادهای جدیدی که ممکن است از سوی ایران و یا آمریکا و یا سایر بازیگران تاثیرگذار در ادامه حیات برجام روی دهد، اروپا از این موضع خود عقب بنشیند.

البته بسیاری از ناظران بین‌المللی همچنان و بر اساس کلیشه‌های ذهنی شکل گرفته در دهه‌های گذشته و البته برخی واقعیات آماری اقتصادی معتقدند که اروپا شانس چندانی برای دست و پا زدن ندارد؛ البته این ناظران حق هم دارند چنین قضاوتی داشته باشند چون رویکردی که امروز از سوی اتحادیه اروپا به نمایش گذاشته شده سابقه ندارد و باید برای تحلیل دقیق آن و نیز دیدن پیامدهای آن زمان کافی بگذرد؛ اما تا اینجای کار اروپایی‌ها عزم راسخی را برای مقاومت در برابر اراده "آمریکای ترامپ" از خود نشان داده‌اند.

البته به گمان راقم این سطور حضور ترامپ در کاخ سفید و سیاست‌های او در قبال اروپایی ها در 17 ماه گذشته یکی از دلایل اصلی ناراحتی و عصبانیت دولتمردان اروپایی از دولت آمریکاست.

ترامپ از زمانی که پایش به کاخ سفید رسیده یک‌به‌یک به تمامی میراث‌های بر جای مانده از دولت اوباما تاخته و آنها را لغو یا بی‌اثر کرده که از جمله آنها می‌توان به خروج آمریکا از معاهده زیست محیطی "پاریس" و نیز وضع تعرفه روی کالاهای وارداتی به آمریکا اشاره کرد که کشورهای اروپایی را بسیار ناراحت و عصبانی کرده و حتی دولتمردان اروپایی تهدید کرده‌اند بابت این اقدام ترامپ که مغایر با اصول و قوانین سازمان تجارت جهانی و اصل "تجارت آزاد" است به این سازمان شکایت خواهند کرد. اروپایی‌ها همچنین در برابر اقدام دولت ترامپ به وضع تعرفه، دست به مقابله به مثل زده و روی برخی کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه گذاشتند.

بنابراین اقداماتی که امروز بر سر برجام از اروپایی‌ها شاهد هستیم دارای یک سابقه و بستر مشخص 17 ماهه است و به بیان دیگر برجام تنها یکی از موارد اختلافی نسبتا زیاد بین اتحادیه اروپا و "آمریکای ترامپ" است که وزن خود را بر کفه اختلافات سابق و نسبتا سنگین بین این دو قطب اقتصادی جهان گذاشته است.

با وجودی که هنوز آینده برجام معلوم نیست و مشخص نیست که دولت‌های اروپایی تا کجا بنا به دلایل مشخص امنیتی و سیاسی و حتی اقتصادی علی‌رغم میل آمریکا و در جهت خلاف منافع "آمریکای ترامپ" پشت برجام خواهند ایستاد، اما اتفاقاتی که امروز در روابط دو سوی اقیانوس آتلانتیک – اطلس- شاهدیم شاید به عبارتی پس از جنگ دوم جهانی بی‌سابقه ترین اختلافاتی است که بین "آمریکای ترامپ" و "اروپای واحد" در حال شکل‌گیری است.

استراتژی جدید وزیر خارجه آمریکا در خصوص ایران

مایک پمپئو

وزیر خارجه آمریکا قرار است روز دوشنبه از استراتژی جدید خود در خصوص ایران رونمایی کند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، «برایان هوک» از مشاوران ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «مایک پمپئو» قصد دارد برای اعمال فشار بر ایران جهت مجبور کردن مقام های ایرانی به بازگشت به میز مذاکره، یک «نقشه راه دیپلماتیک» طراحی کند.

به گفته این مقام ارشد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، همچنین قصد دارد روز دوشنبه از متحدان اروپایی ایالات متحده و دیگر کشورها درخواست کند تا از این طرح پشتیبانی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برایان هوک، مشاور ارشد سیاسی ایالات متحده، در این باره گفت که پمپئو قرار است روز دوشنبه در اولین سخنرانی سیاست خارجی خود خواستار حمایت گسترده کشورها از سیاست مقابله علیه «کلیت تهدیدهای ایران» شود.

برایان هوک روز جمعه گفت مقامات ایالات متحده امیدوارند فشارهای دوباره اقتصادی حاصل از تحریم‌های جدید منجر به برگشت ایران به میز مذاکره شود؛ همان‌طور که چند سال پیش انجام شد و به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ انجامید. واشنگتن به دنبال یک راه حل دیپلماتیک با ایران است و تحریم‌ها بخشی از آن هستند.

هوک به خبرنگاران گفت: «هدف تلاش‌های ما این است که همه فشارهای لازم را بیاوریم تا ایران رفتار خود را تغییر دهد و چارچوب جدیدی را دنبال کند که بتواند نگرانی‌های ما را برطرف نماید. بسیار مایل هستیم که یک نوع دیپلماسی با سرعت بالا داشته باشیم که بسیار متمرکز و بسیار مصمم به سمت به اهداف امنیت ملی ما پیش برود. نیاز به یک چارچوب جدید داریم که به کلیت تهدیدهای ایران بپردازد».

به نوشته رویترز، یک مقام ارشد اروپایی که کشورش از طرف‌های برجام است، روز جمعه گفت کشورش نگران آن است که دولت دونالد ترامپ بخواهد «به جای مذاکره به دنبال فشار حداکثری و ایده نمایش بی‌رحمانه قدرت باشد».

این مقام ارشد که نام او ذکر نشده افزود: ما می‌گوییم که باید یک روش مذاکره‌ای دنبال شود، اما اگر آنها صرفا به دنبال فشار حداکثری و ایده نمایش بی‌رحمانه قدرت باشند، و معتقدند که این روش کار خواهد کرد، زیرا معتقدند که با کره شمالی نتیجه داد، آن‌وقت مشکل عمده‌ای خواهیم داشت.

با وجود خروج آمریکا از برجام، سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در روزهای اخیر ضمن تاکید بر تمایل‌شان برای حفظ برجام، گفته‌اند برای محافظت از مراودات تجاری شرکت‌های خود با ایران تمامی تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

در همین راستا، کمیسیون اروپا روز جمعه ۲۸ اردیبهشت اعلام کرد که روند احیای «مقررات بازدارنده» را برای محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی در ایران در مقابل تحریم‌های ایالات متحده آغاز کرده است.

منبع: مهر

اسناد محرمانه حقوقی ایران در لاهه به سرقت رفت

لاهه

بنا به گزارش های واصله، دفتر منافع حقوقی ایران در لاهه هلند مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفت.این در حالی است که مسئولان دیپلماسی کشور در خصوص این تهاجم و سرقت سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش مشرق، حدود سه شب پیش ، دفتر حقوقی ریاست جمهوری کشورمان در لاهه که کلیه اسناد طبقه بندی شده محرمانه، با رویکرد حقوقی ایران در قبال اقدامات خصمانه امریکا و غرب علیه ایران در آنجا نگهداری و پیگیری می شد، مورد هجوم و دستبرد افراد ناشناس قرار گرفت و به سرقت رفت.

در جریان این سرقت علاوه بر اسناد طبقه بندی شده، کلیه وجوه نقدی که رقم قابل توجهی بوده است و در گاوصندوق این مرکز نگهداری می شد، نیز به سرقت رفته است.

گفتنی است هنوز با گذشت 3 روز از وقوع این جریان هیچ خبری دال بر سرقت این اسناد محرمانه از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده و اظهار نظر کلیات و جزییات این اتفاق کاملاً در سکوت خبری از سوی مقامات حاضر در سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه فرو رفته است.

با رصد جزیی و اندکی تحلیل این اتفاق می توان دریافت که گویا مقاماتی که باید در این خصوص اظهار نظر کنند، بنابه دلایلی سکوت اختیار کرده و در صدد عادی جلوه دادن ماجرا هستند.

خبرنگار سیاسی ایسکانیوز برای تایید صحت یا سقم این حادثه و جزییات آن در تماسی با دفتر منافع حقوقی ایران در هلند پس از صرف زمان طولانی و عدم دریافت جواب درست در خصوص سرقت انجام ‌شده، از سوی افراد حاضر در سفارتخانه اعلام کرد که هیچ یک از افراد مسئول ،حاضر به پاسخگویی درباره این اتفاق نشدند.

این اتفاق در شزایطی رخ داد که ایران در آستانه پیگیری طرح دعوای از آمریکا در خصوص پرونده سرقت 2 میلیارد دلاری و تعرض آنها به اموال جمهوری اسلامی از سوی ایالات متحده بوده است.

منبع:ایسکانیوز

منبع: تسنیم

حدیث روز/ چهار خصلتی که مردم در ماه مبارک رمضان به آن نیاز دارند

ماه رمضان

شما در این ماه از چهار خصلت بی نیاز نخواهید بود: دو خصلت که خداوند را با آن خشنود می سازید، و دو خصلت دیگر که شما را از آن گریزی نیست.

مشرق- پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند: 

شما در این ماه(ماه مبارک رمضان)  از چهار خصلت بی نیاز نخواهید بود: دو خصلت که خداوند را با آن خشنود می سازید، و دو خصلت دیگر که شما را از آن گریزی نیست.


آن دو خصلتی که با آن خدا را خشنود می سازید، شهادت به «لا إله إلا الله» و اقرار به رسالت من است، اما دو خصلت دیگر که شما را از آن گریزی نیست، یکی خواسته‌ها و نیازهای خود را از خدا خواستن و بهشت را طلبیدن، و دیگری درخواست عافیت از خدا و از آتش جهنم به او پناه بردن است.

متن حدیث:

و لا غنی بکم فیه عن أربع خصال خصلتین ترضون الله بهما و خصلتین لا غنی بکم عنهما أما اللتان ترضون الله بهما فشهادة لا إله إلا الله و أنی رسول الله و أما اللتان لا غنی بکم عنهما فتسألون الله فیه حوائجکم و الجنة و تسألون الله فیه العافیة و تعوذون به من النار؛


«ثواب‌الاعمال، ص 143»

خطر بیکاری در کمین چندین هزار برنج کار خوزستانی

جمعی از برنج‌کاران خوزستانی در اعتراض به ممنوعیت کشت برنج برای چهارمین روز متوالی مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جمعی از برنج‌کاران خوزستانی برای چهارمین روز متوالی در اعتراض به ممنوعیت کاشت برنج در مقابل استانداری خوزستان دست به تجمع زدند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

اعتراض برنج‌کاران از وقتی شروع شد که معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اعلام کرد بر اساس مصوبه شورای کشاورزی استان کشت برنج برای سال زراعی ۹۸-۹۷ در این استان ممنوع خواهد شد.

وی  بحران آب موجود در کشور را علت این تصمیم اعلام کرد و خواستار این شد که برنج‌کاران به دنبال کشت حبوبات و سویا به‌ جای برنج باشند هرچند حرف معاون را خود رئیس سازمان جهاد کشاورزی نقض کرد و گفت"در برخی نقاط مانند باغملک و یا بخشی از شوش کشت تک‌محصولی شلتوک انجام می‌شود و امکان جایگزینی وجود ندارد" اما در نهایت کشت برنج ممنوع شد و صدای اعتراض برنج‌کاران بلند.

یکی برنج‌کاران خوزستانی در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: با ممنوعیت کشت برنج، معیشت ما نابود می‌شود کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند با بیکار کردن ما چه سودی می‌بردند؟

حمید که تازه از خدمت سربازی برگشته و با پدرش روی زمین کشاورزی آبا و اجدادی‌شان کار می‌کند می‌گوید نسل در نسل ما برنج‌کار بوده‌اند اگر برنج‌کاری نکنیم پس چه کنیم؟ 

در همین رابطه رئیس انجمن برنج خوزستان گفته است پای سیاسی‌کاری به ممنوعیت کشت برنج باز شده است او می‌گوید نمی‌شود به همین راحتی کشت برنج را در استانی که برنج‌کار هستند ممنوع کرد.

طبق آمار رسمی استان خوزستان از لحاظ کشت و تولید برنج بعد از استان های گیلان و مازندران، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است و شوش، شوشتر، اهواز، ایذه، باغملک و دشت آزادگان  از عمده شهرستان های برنج خیز استان هستند.

گفته می‌شود ممنوع شدن کشت برنج منجر به بیکاری چندین هزار نفر در خوزستان می‌شود.

۲۸ اردیبهشت بازدید از موزه‎های خوزستان رایگان است

موزه لوور در تهران

اهواز- مسئول موزه‌های خوزستان گفت: به مناسبت روز جهانی موزه‎ها، بازدید از موزه‎ها، محوطه‎ها و جاذبه‎های تاریخی و گردشگری خوزستان در ۲۸ اردیبهشت‎ماه رایگان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد ابراهیمی اظهار کرد: به‌ مناسبت فرارسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث‌ فرهنگی و به‌ منظور بزرگداشت این روز، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سطح استان تدارک دیده شده است.

وی افزود: به‌ منظور ترغیب و تشویق عموم مردم و بازدیدکنندگان برای بازدید از موزه‌ها، روز ۲۸ اردیبهشت ۹۷ بازدید از تمام موزه‌ها و اماکن تحت‌ پوشش اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان برای عموم رایگان است.

مسئول موزههای خوزستان اظهار کرد: در کنار این موضوع، اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی موزه‌ها نیز در دستور کار شهرستانها قرار دارد.

ابراهیمی یادآور شد: موزه‌های استان خوزستان شامل موزه آبادان، موزه آثار تاریخی چغازنبیل و هفت‌ تپه، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی مسجدسلیمان، موزه شوش و موزه مردم‌شناسی دزفول هر روز از صبح تا بعداز ظهر پذیرای علاقهمندان و بازدیدکنندگان هستند

سگ آزار معروف در آبادان راهی زندان شد

قوه قضائیه لوگوی دادگستری

آبادان – دادستان آبادان از زندانی شدن فرد سگ آزار معروف در آبادان خبر داد. 

  
ناصر غلامی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه ماه گذشته انتشار سریع و گسترده کلیپی در فضای مجازی بازتاب منفی و حتی تند افکار عمومی را در پی داشت، گفت: در کلیپ منتشر شده در فضای مجازی شخصی با چهره ای آشکار در حال آزار و اذیت یک قلاده سگ است.

وی افزود: به لحاظ اهمیت موضوع، مراتب توسط اداره محیط زیست شهرستان و نیروی انتظامی در قالب دو فقره گزارش به دادگستری منعکس شد که بلافاصله پرونده های مربوطه با یکدیگر ادغام و به شعبه یک بازپرسی ارجاع شد که وی نیز دستورات قضایی قاطع برای دستگیری متهم را صادر و ابلاغ کرد.

وی اظهار کرد: در جریان تحقیقات ادامه دار برای شناسایی هویت فرد متهم، اداره اداره محیط زیست شهرستان آن را شناسایی و اعلام کرد.

دادستان آبادان تصریح کرد: تلاش زیادی توسط نیروی انتظامی برای دستگیری متهم انجام شد اما به دلیل غلیان احساسات و عواطف مردم و به دنبال آن تجمع تعدادی از طرفداران حقوق حیوانات در مقابل منزل متهم و ایجاد حساسیت برای فرد متهم، وی از شهرستان متواری شد.

غلامی گفت: دستگاه قضایی شهرستان ضمن احترام به افکار عمومی، به دور از هرگونه تاثیرپذیری از هیجانات و احساسات به طور مستمر پیگیر شناسایی مخفیگاه و دستگیری متهم توسط نیروی انتظامی بود تا اینکه در هفدهم اردیبهشت ماه امسال فرد متهم به نام « م.آ » توسط نیروی انتظامی دستگیر و به طور سریع و با دستور قضایی به بازداشتگاه منتقل شد.

وی ضمن اشاره به اینکه تحقیقات انجام شده حاکی از مسروقه بودن سگ مزبور داشت و متهم نیز در بازپرسی به این موضوع اقرار کرد، افزود: در جریان بازپرسی متهم اقرار کرد که به هنگام آزار و اذیت سگ، شرب خمر کرده بود.

غلامی اظهار کرد: براین اساس متهم یاد شده در روز هجدهم اردیبهشت ماه جاری به اتهام جریحه دار کردن عفت عمومی، سرقت و شرب خمر با صدور قرار تامین کیفری به دستور بازپرس شعبه یک دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آبادان روانه زندان شد.

کشف بیش از ۱۱ میلیارد ریال کالای قاچاق در خوزستان

حیدر عباس زاده فرمانده نیروی انتظامی خوزستان

اهواز- فرمانده انتظامی استان از کشف بیش از ۱۱ میلیارد ریال کالای قاچاق در محورهای مواصلاتی خوزستان خبر داد.

سردار حیدر عباس زاده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تاکید بر عزم جدی پلیس در برخورد با قاچاق کالا و ارز، اظهار کرد: در راستای مبارزه با قاچاق کالا و همچنین تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، ماموران پلیس شهرستان های اندیمشک، حمیدیه، ماهشهر، هندیجان در ۷۲ ساعت گذشته با تشدید کنترل بر خودروهای عبوری ۱۲ خودروی حامل کالای قاچاق را شناسایی و متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از خودروهای توقیف شده، تعداد زیادی کالای قاچاق از قبیل کالای خانگی، ظروف سرامیکی، لوازم آرایشی، انواع آدامس و لوازم الکتریکی  فاقد هرگونه مجوز گمرکی کشف و ضبط شد.

فرمانده انتظامی استان خوزستان در پایان با بیان اینکه کارشناسان ارزش کالاهای قاچاق کشف شده را ۱۱ میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال برآورد کرده اند، بیان کرد: در این رابطه ۱۲ قاچاقچی دستگیر و راهی مرجع قضائی شدند

تکمیل فاز نخست متروی اهواز بررسی می شود

افتتاح ایستگاه رازی مترو شیراز با حضور محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون رییس جمهور

اهواز- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: آماده شدن قطعه باقی مانده از خط یک قطار شهری اهواز یکی از اهداف سفر به استان خوزستان است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت عصر امروز در بازدید از متروی اهواز اظهار کرد: دولت درتبصره ۵ قانون بودجه تعهداتی نسبت به کمک به متروی و قطار شهری دارد که در این راستا ۵۰ درصد اوراق مشارکت منتشر شده را توافق تضمین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این تضمین برای متروی اهواز درنظر گرفته شده است، افزود: از ۲۳ کیلومتر خط یک متروی اهواز ۱۱ کیلومتر اجرایی شده است که برای اجرای کامل طرح به اعتبارات ارزی و ریالی نیاز داریم.

نوبخت بیان کرد: مقرر شد روز شنبه در جلسه ای که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار خواهد شد، مشکلات نوع تضمین در بانک مرکزی رفع شود.

نوبخت گفت: آماده شدن قطعه باقی مانده از خط یک قطار شهری اهواز یکی از اهداف سفر به استان خوزستان است که در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان در خصوص چگونگی ایفای تعهدات دولت در سال جاری تصمیم گیری خواهد شد.

شهردار اهواز نیز در جریان این بازدید گفت: در صورت تأمین اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی مورد نیاز فاز نخست طرح، پس از ۱۸ ماه این خط مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

۶۱ درصد شبکه آب و فاضلاب اهواز فرسوده است

فردوس کریمی

اهواز- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: ۶۱ درصد از سه هزار کیلومتر شبکه آب و فاضلاب اهواز فرسوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فردوس کریمی در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان خوزستان که شامگاه پنجشنبه که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سالن شهید رجایی استاداری برگزار شد، گفت: با توجه به تولید ۳۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز، اهواز شرایط خاص و ویژه ای به لحاظ زیرساخت های آب و فاضلاب دارد.

وی با اشاره به عمر ۴۰ ساله تصفیه خانه غرب اهواز اظهار کرد: این تصفیه خانه پاسخگوی نیاز مردم نیست و محیط زیست را به شدت تحت تأثیر قرار داده از این رو تصفیه خانه در شرق اهواز توسط شرکت کیسون در حال تأسیس است.

کریمی افزود: سال گذشته ۹۸۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی از محل اعتبارات دولت، نفت و فاینانس در اهواز هزینه و پروژه تعریف شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز اظهار کرد: هیئت دولت در بخش آب و فاضلاب مصوبه ۶۳۰ میلیارد تومان برای اهواز در سه سال تعریف کرده که بخشی از آن فاینانس داخلی، فاینانس خارجی و بخشی هم از محل درآمدهای عمومی تأمین می شود.

کریمی بیان کرد: با توجه به نیاز شهر اهواز که ۶۱ درصد از سه هزار کیلومتر طول شبکه آب و فاضلاب آن فرسوده است، و نیاز به تأمین اعتبار حدود ۳۴۰ میلیارد تومان به صورت اضطراری درخواست شد که با ۱۷۰ میلیارد تومان آن موافقت شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز بیان کرد:۹۰۰  میلیارد تومان اعتبار برای فاضلاب و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه آب اهواز نیاز است تا برای هر دو بخش پروژه های موردنیاز تعریف شود.

هدررفت آب در خوزستان ۴۰ درصد است

آبرسانی.آب منطقه ای هرمزگان

اهواز- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: متأسفانه شبکه توزیع آب شهرها در خوزستان شرایط مطلوبی ندارد و هدررفت آب در استان ۴۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق حقیقی پور در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی استان خوزستان که شامگاه پنجشنبه با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سالن شهید رجایی استاداری برگزار شد، اظهار کرد: هزینه های زیادی برای تأمین آب تا ورودی شهرها صرف می شود ولی متأسفانه شبکه توزیع آب شهرها در خوزستان شرایط مطلوبی ندارد؛ هدررفت آب در شهرهای زیرمجموعه شرکت آب و فاضلاب خوزستان نزدیک به ۴۰ درصد است در حالی که متوسط کشوری آن ۲۵ درصد است.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس زیرساخت های بسیاری به خصوص در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان از بین رفت، افزود: شرکت آب و فاضلاب استان ۱۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال تحت پوشش دارد که بیش از ۶۰ درصد آنها عمری بالای ۶۰ سال دارند به همین دلیل میزان هدررفت آب در استان بالا است.

حقیقی پور گفت: تاکنون تنها ۸۳ میلیارد تومان اعتبار به شرکت آب و فاضلاب خوزستان اختصاص داده شده این در حالی که این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان دیون دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن پروژه های تعریف شده در استان، میزان هدررفت به ۲۵ درصد کاهش پیدا می کند، ادامه داد: پیشرفت فیزیکی پروژه ها در اصلاح شبکه حدود ۴۱ درصد است؛ با توجه به گرمای هوا و همچنین کمبود آب در صورت تأمین اعتبارات می توانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه فاضلاب یکی از مشکلات استان است، گفت: متأسفانه در خوزستان بدتر از وضعیت آب ، با وضعیت بد سامانه های جمع آوری و دفع فاضلاب مواجه هستیم به نحوی که تنها ۳۸ درصد مردم در ۱۷ شهر تحت پوشش این سیستم هستند که برای تکمیل این سیستم در ۱۷ شهر به بیش از ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

حقیقی پور بیان کرد:۳۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب در سال وارد منابع آبی استان می شود که تقاضای تأمین اعتبارات لازم برای انجام پروژه های حوزه فاضلاب را داریم

نخیلات خوزستان متعلق به همه کشور است

محمد باقر نوبخت در شادگان

شادگان - نماینده مردم شادگان در مجلس گفت: نخیلات خوزستان متعلق به همه کشور است و باید برای حفظ آنها تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجید ناصری نژاد پیش از ظهر امروز در سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به شادگان اظهار کرد: باید این تصور در میان مسئولان کشوری و استانی جا بیفتد که نخیلات شادگان و خوزسان فقط متعلق به این شهر و این استان نیستند بلکه متعلق به همه کشور هستند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب نخل های شادگان به علت کمبود آب اظهار کرد: برای احیای نخلستان ها نیاز به همت جمعی و ملی وجود دارد، اما با ادامه وضعیت بی آبی فعلی باید در آینده ای نزدیک، دور این نخل ها خط کشید. 

ناصری نژاد با اشاره به اینکه علاوه بر مسئله شرب مردم، تامین آب نخیلات نیز اولویت داد اظهار کرد: اکنون آب هور شادگان در بخش خنافره به دلیل خشک بودن نهرها به سمت نخلستان ها بر می گردد. اجرای فوری طرح انتقال آب به جراحی و نخیلات به عنوان ضرورت و نیاز اصلی و خواسته مردم است.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد با عنایت ویژه مدیریت استانی به ویژه شخص استاندار خوزستان به مسئله آب شرب و کشاورزی شادگان، بتوان از وقوع بحران اجتماعی جلوگیری کرد.

یکی از مصدومان حادثه انفجار گاز در اهواز فوت کرد

انفجار گاز در کوی رمضان اهواز

اهواز - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان خوزستان از فوت یکی از مصدومان حادثه انفجار گاز در کوی پردیس اهواز خبر داد.

شهیار میرخشتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انفجار یک مجتمع مسکونی براثر نشت گاز در منطقه پردیس اهواز یک فوتی و تعدادی مصدوم برجا گذاشت.

وی ادامه داد: این حادثه بعدازظهر امروز رخ داد و عوامل اورژانس استان در لحظات اولیه به محل حادثه اعزام شده اند. ۹ نفر از مصدومان این حادثه به وسیله آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند که متأسفانه از آمار پیش‌گفته، یک نفر به دلیل شدت مصدومیت جان باخت.

میرخشتی همچنین بابیان اینکه سه نفر دیگر نیز توسط عوامل شخصی به بیمارستان منتقل شده‌اند، عنوان کرد: آمار مصدومان تا این لحظه ۱۱ نفر است.