سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

سناریوهای مشابه غرب برای کشورهای محور مقاومت

حادثه‌ای که شبیه حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری بود

شریف شحاده، عضو مجلس نمایندگان سوریه گفت: آنچه در دمشق روی داد یادآور زمان انقلاب اسلامی ایران است. آن زمان در ایران نیز گروهک تروریستی منافقین ساختمانی دولتی را منفجر کردند که براثر آن بسیاری از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند، اما...

بولتن نیوز: همان‌طور که حتما در اخبار دیده و شنیده‌اید، دیروز یکی از محافظان مقامات نظامی سوریه در داخل ساختمان شورای امنیت ملی این کشور دست به عملیات انتحاری زد. در این عملیات «داود راجحه» وزیر دفاع و «آصف شوکت» معاون رئیس ستاد ارتش سوریه کشته شدند. «محمد الشعار» وزیر کشور نیز زخمی شد. ظاهرا شماری دیگر از مسئولان امنیتی و نظامی نیز در این عملیات تروریستی جان باختند که در مورد هویت آنها و شمار زخمی ها گزارشی نرسیده اما جراحت برخی از زخمی ها وخیم گزارش شده است. «هشام اختیار» رئیس دفتر امنیت ملی نیز در میان زخمی هاست.



از سویی دیگر در 24 ساعت گذشته، اخبار ضد و نقیض زیادی درباره بشار اسد نیز منتشر شده است. بر همین اساس، یک منبع رسمی سوریه در گفتگو با روزنامه السفیر لبنان، همه شایعات پیرامون بشار اسد را رد کرد. این منبع رسمی سوری تاکید کرد که بشار اسد هیچ اظهارات مطبوعاتی را در دوره کنونی با شبکه‌های اجتماعی نیز انجام نداده است.

این منبع تاکید کرد که بشار اسد در دفتر کارش است و فعالیت‌های روزانه و عادی خود را دنبال می‌کند، این در حالی است که برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که وی به شهر اللاذقیه رفته و عملیات پاسخ به  ترور سه تن از رهبران ارشد امنیتی خود را مدیریت می کند. از سوی دیگر برخی رسانه‌های خبری پیش از این مدعی بودند که کاروان بشار اسد هدف حمله گروه‌های تروریستی قرار گرفته و وی زخمی شده است.

این موضوعات به خوبی نمایانگر دور جدید "جنگ روانی" علیه سوریه است. چنان‌چه وزارت اطلاع رسانی سوریه نیز با اشاره به انفجار روز چهارشنبه در دفتر امنیت ملی این کشور، پخش هماهنگ انبوه اخبار و فیلم های دروغین از طریق پایگاه های ارتباط اجتماعی و شبکه های ماهواره ای را در چارچوب همین "جنگ روانی" خواند.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای اخبار، عکس ها و فیلم های پخش شده در رسانه های بیگانه را بخشی از محصولات دستگاه های اطلاعاتی و مراکز جنگ روانی غرب علیه سوریه دانست و آنها را عاری از صحت توصیف کرد.

در ادامه این جنگ روانی، ماهواره های "عرب ست" و "نایل ست" پخش شبکه تلویزیونی ماهواره ای "الدنیا" سوریه را نیز متوقف کردند. این اقدام با هدف قطع صدای نظام سوریه و ارسال اطلاعات یکسویه و هدفدار از سوی کشورهای عربی برای شکل دادن به افکار عمومی عربی و مردم داخل سوریه است. این موضوع در حالی است که اقدام ماهواره های عربی در زمینه ممانعت از پخش شبکه تلویزیونی مصداق بارز نقض آزادی بیان و مغایر با قوانین بین المللی است.



بر این اساس، " شریف شحاده "در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت : تعدادی عملیات تروریستی نمی تواند جلوی حرکت حکومتی که در مسیر مقابله با اشغالگر صهیونیست و دشمنان قسم خورده گام بر می دارد ، را بگیرد؛ تنها نتیجه عملیات تروریستی محکم کردن عزم دولت است نه تضعیف آن.

 وی افزود : کشته شدن شماری از مسوولان نمی تواند روند حرکت ملت و دولت را متوقف کند؛ زیرا ما بر اساس نظام نهاد محور و سازوکارها و ضوابط کار می کنیم؛ بنابراین تصمیم بشار اسد برای جایگزین کردن وزیر دفاع تازه، طی دو ساعت پس از کشته شدن وزیر دفاع سابق، ثابت می کند که سوریه از سامانه نظامی قابل احترامی برخوردار است که با قدرت تمام زیر سایه دولت فعالیت می کند.

وی افزود: دشمنان سوریه جنگ های سیاسی، اقتصادی و تحریم ها را بر ضد ما آزموده و شکست خوردند به همین سبب به فعالیت اطلاعاتی بر ضد سوریه روی آورده ا ند که این شیوه نیز محکوم به شکست است.

نماینده مجلس سوریه تاکید کرد: در زمان حاضر عملیات سازمان دهی شده اطلاعاتی با هدف جنگ روانی بر ضد دولت  در دستور کار قرار گرفته تا با استفاده از آن زمینه اقدامات میدانی فراهم شود اما جنگ روانی شبکه های الجزیره و العربیه و دیگر شبکه ها نیز محکوم به شکست است.

از طرف دیگر، مواضع آمریکا و روسیه در قبال تحولات سوریه هنوز هم مقابل یکدیگر قرار دارد؛ آمریکایی ها ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را در بندر آنتالیای ترکیه و در نزدیکی آب های سوریه مستقر کرده اند. روس ها نیز از قبل دو ناو جنگی خود را در بندر طرطوس سوریه مستقر کرده بودند.

در همین حال، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرد، از طرح «کوفی عنان» حمایت می کند و مخالف هرگونه مداخله نظامی در سوریه است.

اما دولت آمریکا برای مداخله نظامی در پی بهانه جویی جدید است؛ به گزارش خبرگزاری مهر، واشنگتن مدعی شد مسئولیت هرگونه اتفاقی که در مورد سلاح های شیمیایی سوریه رخ دهد، متوجه دولت دمشق است.

اما سوال اصلی این است که این انفجار تروریستی و عملیات های ترویسیتی مشابه آن از سوی چه کسانی طراحی و هدایت شده است؟ چه کسانی در پس آشوب‌هها و شورش‌های سوریه قرار دارند؟

در همین رابطه، برخی منابع در کشورهای حاشیه خلیج فارس فاش کردند که سازمان جاسوسی انگلیس(ام آی 6) از چندین ماه پیش تاکنون به طور فعال با عناصر وهابی مسلح در سوریه و لبنان همکاری داشته است تا دست به انفجارهایی بزنند و فرماندهان ارشد ارتش را ترور کرده و نهادهای نظامی و غیرنظامی را هدف قرار دهند و این علاوه بر حمله به تاسیسات حیاتی مانند نفت و برق است.

این منابع در گفت وگو با شبکه خبری "نهرین نت" از اقدام سفارت انگلیس در کویت از چندین ماه پیش تاکنون در زمینه افزایش دیدارهای آن با عناصر وهابی سلفی تکفیری در کویت خبر دادند. این منابع از اقدام سفارت انگلیس در کویت از چندین ماه پیش تاکنون در زمینه افزایش دیدارها با عناصر وهابی سلفی تکفیری در کویت خبر دادند.

این منابع خاطرنشان کردند عناصر سلفی نیز به نوبه خود عناصر وهابی سوری مقیم کویت را به دو افسر ام آی 6 معرفی کردند. این افسران تحت پوشش دیپلماتیک در سفارت انگلیس در کویت فعالیت می کنند.

در این گزارش آمده است این دیدارها دستاوردهای مهمی برای سازمان جاسوسی انگلیس داشت و توانست پلهای ارتباطی با عناصر وهابی افراطی سوریه برقرار کند تا این عناصر توسط سازمان جاسوسی انگلیس و آمریکا هدایت شوند و مراکز و افرادی در سوریه که سازمان جاسوسی انگلیس پیشنهاد می کند، توسط عناصر وهابی هدف قرار گیرند.

"محمد صادق الحسینی"، تحلیلگر مسایل بین المللی نیز در گفتگو با سایت مشرق، در تشریح این موضوع گفت که قدرت‌های غربی شامل آمریکا و مزدوران منطقه ای آن از جمله قطر و ترکیه طراحی عملیات کودتایی را در سوریه برنامه ریزی کرده بودند که "آتشفشان دمشق" نام داشت، این عملیات قرار بود در روزهای سوم و چهارم ماه مبارک رمضان انجام شود، هدف اصلی این عملیات کودتا علیه بشار و گرفتن مراکز مهم دولتی در سوریه به دست عناصر مسلح بود. این عملیات البته از سوی سازمان اطلاعات سوریه مورد شناسایی قرار گرفت و با لو رفتن آن، عملیات شکست سختی خورد، به همین علت از دو روز پیش عملیات گسترده پاکسازی دمشق و اطراف آن از سوی نیروهای امنیتی در دستور کار قرار گرفت و در جریان این عملیات صدها نفر از عناصر تروریست کشته شده و صدها نفر دیگر نیز زخمی شدند، عده زیادی نیز خود را تسلیم نیروهای امنیتی سوری کردند.

صادق الحسینی به انگیزه دیگری از این انفجار و تبلیغات رسانه‌ای پیرو آن اشاره کرده و گفت: از سوی دیگر این کشورها میخواهند در آستانه برگزاری نشست شورای امنیت فشار بر جامعه بین المللی را افزایش داده و سوریه را کشوری ناامن نشان دهند تا بتوانند از این طریق این کشور را تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار داده و بر این اساس روند دخالت نیروهای نظامی خارجی در این کشور را تسهیل کنند. این همان طرحی بود که پیشتر نیز وزیر خارجه قطر و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب به آن اشاره کرده بودند.‌ اما در پی این انفجار موضع روسیه و چین در وتوی قطعنامه های بین المللی علیه سوریه تقویت شده و راهی برای قرار دادن سوریه تحت بند هفتم منشور سازمان ملل متحد نیست.

اما روی دیگر این ماجرا نیز یقینا در ارتباط با سفر هیلاری کلینتون، وزیرخارجه امریکا به سرزمین های اشغالی است. چنان‌چه تلویزیون سوریه نیز با اشاره به سفر هیلاری کلینتون به فلسطین اشغالی گفت: کلینتون پیش از اظهاراتش در اسرائیل درباره دیدگاه واحد امریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص سوریه از یک حادثه تکان دهنده که منطقه را به لرزه در خواهد آورد سخن گفته بود.

گزارشگر تلویزیون سوریه با اشاره به مبارزات عبد الله داود راجحه وزیر دفاع و حسن ترکمانی و ژنرال آصف شوکت گفت به نظر می رسد که بین تروریستهای قاتل و حامیانشان در سازمانهای اطلاعاتی غربی و اسرائیلی و عربی در سطح بالایی هماهنگی وجود دارد.

گزارشگر با اشاره به شبکه الجزیره افزود پس از اظهارات اخیر مقامات غربی و جنایت دیروز، یک انفجار رسانه ای و سیاسی و تبلیغاتی به راه افتاده است که برای چنین جنایت بزدلانه ای و ریختن خون سوریها زمینه سازی کرده‌اند و بیش از شانزده ماه است که تبلیغات می کنند. آنها از این جنایت استفاده می کنند تا با دروغهایی که پخش می کنند هرج و مرج ایجاد کنند.



از سویی دیگر، انفجار ترویستی دیروز، بنا به گفته برخی از کارشناسان بی شباهت با ماجرای انفجار دفتر حزب جمهوری ایران نیست. در بمب گذاری حزب جمهوری، آیت‌الله بهشتی، یکی از بزرگ‌ترین تئوریسین‌های انقلاب به همراه 72 تن از بهترین نیروهای انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند. اقدامی که توسط منافقین و با هدف از بین بردن نیروهای کارامد انقلاب به منظور فروپاشی نظام جدیدالتاسیس صورت گرفته بود.

در همین باره، شریف شحاده، عضو مجلس نمایندگان سوریه گفت: آنچه در دمشق روی داد یادآور زمان انقلاب اسلامی ایران است. آن زمان در ایران نیز گروهک تروریستی منافقین ساختمانی دولتی را منفجر کردند که براثر آن بسیاری از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند، اما در نهایت تروریست ها رفتند و ایران، انقلاب و آیت الله خمینی (ره) ماندند و نام ایشان جاویدان شد. در سوریه نیز تروریست ها خواهند رفت و سوریه باقی خواهد ماند.

کارشناسان معتقدند همان‌طوری که در ماجرای انفجار حزب جمهوری، چیزی عاید دشمنان نشده و به عکس، باعث افزایش همبستگی بین مردم و نظام شد، در سوریه نیز این ماجرا در نهایت منجر به انسجام بیشتر حکومت بشار اسد و نفرت از تروریست‌های اجیر شده غرب و وهابیت خواهد شد. کما اینکه، "محله المیدان" که در روزهای اخیر توسط تروریست‌ها ناامن شده بود، امروز از حضور شبه نظامیان تخلیه شد و گزارش‌های اولیه از کشته شدن 130 تروریست حکایت دارد. ارتش سوریه هم اکنون با نیروها و خودرهای زرهی در این منطقه استقرار یافته‌اند و سانا اعلام کرد که تعداد زیادی از تروریست‌ها دستگیر شدند.

جاودانه های آسمان شهادت

صبح سی‌ام تیر ماه سال ۱۳۶۱ خلبان شهید، عباس دوران که در تعداد پرواز جنگى در نیروى هوایى رکورد داشت و عراق، براى سرش جایزه تعیین کرده بود، پس از بمباران پالایشگاه بغداد، هواپیما را که آتش گرفته بود، به هتل محل برگزارى اجلاس سران غیرمتعهدها مى‌کوبد.
سی‌ام تیر ماه، سالروز شهادت مردی بزرگ از مدافعان کشور اسلامی‌مان است؛ خلبانی که با شجاعت و ایمان خود در دوران دفاع مقدس، نام خویش را به عنوان یکی از قهرمانان تاریخ و ملت مسلمان ایران ثبت کرد.

عباس دوران به سال 1329 در شیراز متولد شد. وی با آغاز جنگ تحمیلی، خدمت خود را در پست افسر خلبان شکاری و معاونت عملیات فرماندهی پایگاه سوم شکاری شهید نوژه ادامه داد.
او در سال‌‌های دفاع مقدس بیش از یکصد سورتی پرواز جنگ انجام داد. دوران در تاریخ 7 /9/ 1359 اسکله «الامیه» و «البکر» را غرق کرد و در عملیات فتح المبین نیز حماسه آفرید. در تاریخ 30/ 4/ 1361 برای انجام مأموریت حاضر شد و هدف مورد نظر او ناامن کردن بغداد از انجام کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد بغداد بود؛ اما هنگام عملیات اصابت موشک عراقی، باعث شد هواپیما آتش بگیرد. دوران به طرف پالایشگاه الدوره پرواز کرد و همه بمب‌ها را روی پالایشگاه فرو ریخت. قسمت عقب هواپیما در آتش می‌سوخت. کاظمیان، همراهش با چتر نجات به بیرون پرید، ولی دوران به سمت هتل سران ممالک غیرمتعهد پرواز کرد و در آخرین لحظات با یک عملیات استشهادی، هواپیما را به ساختمان هتل کوبید. سردار دلاور چهل ساله ایران اسلامی در روز سی‌ام تیر سال 1361 به شهادت رسید.
 
با هواپیما به  قلب دشمن می‌زنم
او در طول جنگ تحمیلی بیش از ١٢٠ پرواز جنگی داشت. وی بارها می‌گفت: اگر هواپیما بال نداشته باشد، خودم بال درآورده و بر سر دشمن فرود می‌آیم و هرگز تن به اسارت نخواهم داد.

در طول پرواز صحبت نمى‌کرد. همواره مى‌گفت: اگر از مسیر منحرف شده و یا حالت نامتعادلى داشتم، با من صحبت کنید، خودتان هم مواظب اطراف باشید. همچنین بسیارى از دوستانش از زبان او شنیده بودند که اگر روزى هواپیماى من آماج قرار گیرد، هرگز آن را ترک نمى‌کنم و با آن به قلب دشمن حمله‌ور مى‌شوم.

او به عنوان لیدر دسته‌ای دو فروندیF_14 برای مقابله با تجاوز هوایی ۹ فروند هواپیمای دشمن از زمین بلند شد. دقایقی بعد در حالی کنترل زمینی به آنها هشدار می‌داد که مراقب باشند تا مورد اصابت قرار نگیرند، در آسمان خوزستان به سوی جنگنده‌ها مهاجم حمله‌ور شد و با سرنگون کردن دو فروند میگ ۲۳ عراقی، بقیه را مجبور به فرار کرد. این نبرد درخشان هوایی در جدول آمارهای و رکود درگیری‌های هوایی جهان با نام A_DoWran بسیار پرآوازه و برای هر ایرانی غرورآفرین است.

حماسه‌ای در آذر 1359
عملیات در تاریخ 1359.9.7 آغاز می‌شود. در همان ساعات نخست نبرد در یک عملیات متهورانه، عباس دو ناوچه نیروى دریایى عراق را در حوالى اسکله «الامیه» و «البکر» سرنگون کرد. تا پایان عملیات، دوران و هم‌رزمانش مرتبا هواپیما عوض می‌کردند، به گونه‌‌ای که پس از فرود، دوران از هواپیما پیاده می‌شد و به هواپیمای دیگری که مسلح بود سوار می‌شد و به نبرد ادامه می‌داد. عباس بی‌نهایت شجاع بود. آن روزها سخت‌ترین مأموریت‌ها را می‌پذیرفت. در این عملیات به او که در حال پرواز بود، اطلاع دادند باید عملیات نیمه تمام رها شود، که عباس نپذیرفت و با رشادت تمام، این دو اسکله را نابود ساخت. چنانچه مى‏گفتند و به اثبات هم رسید، نیروى دریایى عراق را سرهنگ خلبان عباس دوران و سرهنگ خلبان خلعتبرى به نابودى کشاندند.

در آستانه فتح خرمشهر
در آستانه عملیات بیت‌المقدس، دشمن دست به تحرکات گسترده‌ای زده بود و مرتبا نیرو و تجهیزات به جبهه‌های جنوبی می‌فرستاد؛ بنابراین، از سوی نیروی هوایی تدبیری اندیشیده شد تا ضربه‌ای کاری به دشمن وارد شود. برای همین، پس از گرفتن اطلاعات لازم و تهیه نقشه‌های پروازی، تصمیم بر این شد که در یک عملیات گسترده هوایی، عقبه دشمن از جمله نفرات و تجهیزات آنها از ارتفاع بالا بمباران شدید شود.

در 29 اسفند سال 1360 طرح آغاز شد و دوران به عنوان لیدر یا همان فرمانده دسته پروازی، برگزیده و پانزده نفر از خلبانان تیزپرواز ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز انتخاب شدند. پس از توجیهات لازم توسط دوران، همگی به پرواز درآمدند و با هدایت او، مواضع دشمن به سختی بمباران و راه برای فتح خرمشهر هموار شد.

از حماسه تا شهادت
تابستان۱۳۶۱صدام حسین بر برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد پافشاری و تأکید داشت و چند ماه زودتر بنزهای تشریفاتی خریداری شده را در اتوبان‌های بغداد به نمایش گذاشت؛ اما صبحگاه تیر۱۳۶۱ آخرین پرواز عباس دوران، جولان بر فراز بغداد با جنگنده دوست داشتنی‌اش E3_F4 ۶۵۷۰ و بمباران پالایشگاه الدوره بود. او با نمایشی از عزت و شجاعت، جنگنده شعله‌ورش را با خشم و کین بر قلب دشمن فرود آورد تا خواب صدام را پریشان کرده و میزبانی اجلاس سران غیرمتعهد‌ها را از او بگیرد.
این عملیات برای جمهوری اسلامی از نظر سیاسی بسیار مهم بود. اگر کنفرانس سران کشورهای غیره متعهد در بغداد برگزار می‌شد، صدام برای هشت سال ریاست آن را به عهده می‌گرفت؛ بنابراین، تنها راهی که می‌شد از برگزاری کنفرانس جلوگیری کرد، ناامن نشان دادن بغداد بود؛ آنچه که صدام به امنیت آن افتخار می‌کرد.

عباس با این حرکت شهادت طلبانه‌اش، باعث شد، این اجلاس به علت نبود امنیت در بغداد برگزار نشود. او به آسمان پر کشید؛ آن هم با روحی به گستره آسمان. وی قصد ترک سفینه آتش گرفته را نداشت و این را بارها پیش از حادثه به دوستانش گفته بود که بعثی‌ها آرزوی اسارت من را به گور خواهند برد.

و این گونه بود که عاشقانه در حالی که به کابین عقب خود دستور خروج اضطراری داده و دستگیره خروج را کشیده بود، جنگنده شعله‌ورش را به یکی از ساختمان‌های نظامی بغداد کوبید و از حجم انبوه دود و آتش برای دیدار جمال الهی به آسمان‌ها پرکشید. 

صبح سی‌ام تیر ماه سال ۱۳۶۱ خلبان شهید، عباس دوران، که در تعداد پرواز جنگى در نیروى هوایى رکورد داشت و عراق براى سرش جایزه تعیین کرده بود، پس از بمباران پالایشگاه بغداد، هواپیما را که آتش گرفته بود، به هتل محل برگزارى اجلاس سران غیرمتعهدها مى‌کوبد و بدین ترتیب با شهادت خود، کارى کرد که اجلاس سران غیرمتعهدها به علت ناامنی در بغداد برگزار نشد. اما دیگر خلبان این هواپیما، منصور کاظمیان، به دست نیروهاى عراقى اسیر شد.

ماجرای شهادت شهید عباس دوران از زبان خلبان کابین عقب تیمسار خلبان منصور کاظمیان

زمانی که جنگ در سال 59 آغاز شد، من در پایگاه بندرعباس بودم و بنا به درخواست خودم به پایگاه‌های همدان، دزفول و بوشهر مأمور شدم. زمانی که به پایگاه بوشهر رفتم، در آنجا با شهید بزرگوار «عباس دوران» آشنا شدم و در همانجا دو پرواز با هم انجام دادیم که هر دوی آنها موفقیت آمیز بود.

سپس در سال 1360 به همدان مأمور شدم و این همزمان بود با مأمور شدن شهید دوران به همدان، که از آنجا دیگر بیشتر وقت‌ها با هم بودیم و پروازهای بسیاری انجام دادیم، به ویژه در عملیات فتح‌المبین که پروازهای ارتفاع بالا انجام می‌دادیم. حال اگر بخواهم از ویژگی‌‌های اخلاقی شهید دوران بگویم، باید چیزی را یادآور شوم و آن اینکه ایشان آدم بسیار ساکتی بود، ولی بسیار با دل و جرأت، به گونه‌ای که هر نوع مأموریتی به او سپرده می‌شد، با آگاهی به اینکه درصد کشته شدن زیاد است، می‌پذیرفت و همیشه در این گونه مأموریت‌های خطرناک پیشگام می‌شد.

زمان عملیات رمضان بود که سخن از برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها در بغداد به میان آمد و قرار بر این بود، رئیس کنفرانس صدام باشد.
اما ایران این موضوع را نمی‌پذیرفت و می‌گفت: «به علت اینکه عراق در جنگ است، بغداد ناامن است»، ولی سخنگویان صدام در بغداد می‌گفتند: «نه ، بغداد محل خوبی برای برگزاری این کنفرانس است و از نظر زمینی و هوایی، امنیت کامل دارد، به گونه‌ای که در آسمان بغداد یک پرنده هم جرأت پر زدن ندارد.

به همین منظور شب 29 تیر61 دستور مأموریت به پایگاه همدان ابلاغ شد. من همان شب «آماده شب» بودم و فردایش به اداره رفتم. نزدیک ساعت 11 بود که شهید دوران با من تماس گرفت و گفت: «بیا پست فرماندهی». من هم رفتم و پس از ده دقیقه، او که قرار بود با من پرواز کند، به همراه «شهید یاسینی»، مسئول عملیات پایگاه و «شهید خضرایی» فرمانده پایگاه و خلبانان اسفندیاری، باقری، توانگریان و خسروشاهی، به پست فرماندهی آمدند و درباره چگونگی انجام عملیات صحبت‌هایی کردند و نتیجه آن شد که سه هواپیما تا لب مرز با هم پرواز کنند و وقتی به لب مرز رسیدیم، یکی از هواپیماها برگردد و دو تای دیگر با ارتفاع کم، وارد خاک عراق شوند؛ یعنی یک حالت ایذایی ایجاد شود و رادارهای عراق، نشان بدهند هواپیماها برگشتند.

صحبت‌های اصلی که تمام شد، کابین‌های جلو و عقب، صحبت‌های خصوصی را با هم انجام دادند. شهید دوران به من تأکید کرد که: «شما بیشتر حواست به هواپیماهای دشمن باشد که به ما حمله نکنند و اگر زمانی هواپیما دچار نقص شد و نتوانستیم به پروازمان ادامه دهیم، شما به تنهایی اجکت کن و من به مأموریتم ادامه می‌دهم».

شهید عباس دوران در کنار شهید عباس بابایی

این سخنان که تمام شد، رفتیم منزل برای استراحت. سی‌ام تیر سال1361 مصادف بود با سی‌ام ماه رمضان و آن شب مشخص نبود که فردا روزه است یا عید روزه! با این حال آن شب بلند شدیم و سحری خوردیم. قرار بر این بود که مأموریت ما ساعت 5 و 30 دقیقه آغاز شود؛ آن هم بدون تماس گرفتن با برج مراقبت و رادار، چرا که هدف این بود تا سکوت رادیویی رعایت شود و از طرف عراقی‌ها شنود نگردد.

ساعت 5 صبح بود که جیپی آمد جلوی منزل و من رفتم. همه خلبانان در جیپ بودند. رفتیم گردان و از آنجا به اتاق چتر و کلاه. چتر و کلاه را برداشتیم و به سمت هواپیما حرکت کردیم. در این هنگام احساس می‌کردم، دیگر برنمی‌گردم و اسیر می‌شوم، ولی صددرصد مطمئن نبودم.

همین طور که می‌رفتم، گفتم: «خدایا، اگر واقعاً قراره برنگردم، زمانی که رفتیم پای هواپیما، هواپیما یک اشکال جزیی داشته باشه». وقتی رسیدیم مکانیک‌های هواپیما به ما خوشامد گفتند. شهید دوران پیرامون هواپیما، شروع کرد به گشت زدن و چک کردن بمب‌ها و دستگاه‌های بیرونی هواپیما و من هم رفتم درون کابین‌ها تا دستگاه‌های داخلی را چک کنم.

مشغول بررسی بودیم که متوجه شدم، سمت نما و حالت نمای هواپیما در حال گردش است، در صورتی که اینجوری نباید می‌بود و باید ثابت می‌ایستاد. مکانیک‌ها آمدند و گفتند: «فعلاً نمی توانیم درست کنیم. شما می‌توانید پرواز نکنید». اما عباس می‌گفت: «این سمت نما و حالت نما در هوای صاف و بدون ابر، اصلا کاربرد ندارد و ما در این هوا نیاز به این وسیله نداریم و می‌رویم سر باند و به عنوان شماره 3 آماده پرواز می‌شویم. در اصل ما شماره 1 بودیم و شماره 3 هواپیمایی بود که که قرار شد برگردد؛ بنابراین، نخست شماره 2 بلند شد و شماره 3 دچار نقص فنی بود و نتوانست بلند شود. برای همین، ما پس از شماره 2 بلند شدیم. معمولا ما در ایران به دلیل اینکه مصرف سوخت کم باشد، با ارتفاع بالا و سرعت کم می‌رفتیم؛ یعنی با ارتفاع 15000 پا و سرعت 350 مایل به سمت بغداد حرکت کردیم. وقتی به مرز رسیدیم به خاطر اینکه رادارهای عراق ما را نگیرند، ارتفاعمان را به ده تا پانزده متری زمین رساندیم و سرعتمان را به دلیل اینکه از برد موشک‌های سام-7 (استرلا) در امان باشیم، به 450 مایل افزایش دادیم.

وقتی از مرز رد شدیم، در یک آن دیدم که موشک سام به طرف هواپیمای شماره 2 پرتاب کردند. به آنها گفتم: «موشک براتون پرتاب کردند، مواظب باشید»، ولی خب خوشبختانه موشک به سرعت هواپیما نرسید و در سیصد متری هواپیما منفجر شد. پس از مدتی از دستگاه‌های درون هواپیما، متوجه شدم رادارهای عراق ما را گرفتند؛ بنابراین، موضوع را به شهید دوران اطلاع دادم و گفتم: «رادارهای عراق ما را گرفتند».

گفت: «مسأله‌ای نیست». هواپیمای شماره 2 هم این موضوع را به ما اخطار کرد که شهید دوران به شوخی خطاب به آنها گفت: «می فرمایید که من برم زیر زمین پرواز کنم!» قرار ما بر این بود که از شرق بغداد به سمت جنوب شرق بغداد حرکت کرده و سپس به سمت پالایشگاه «الدوره» که به شهر بغداد چسبیده، برویم و در آنجا بمب‌ها را روی هدف تخلیه کنیم تا پس از مأموریت مستقیم به سمت ایران بیاییم و مجبور نشویم گردشی داشته باشیم و مورد اصابت گلوله قرار گیریم.
نزدیک پنج تا ده مایلی بغداد بود که متوجه شدیم، باید از دیوار آتشی که پیرامون شهر درست کرده اند، گذر کنیم. برای همین، وقتی دیوار آتش را رد کردیم شهید دوران به من گفت: «موتور راستمون نشون میده آتیش گرفته». گفتم: «مسأله‌ای نیست. فعلاً بریم جلو از شهر که رد شدیم یا موتور را خاموش می‌کنیم یا یک کار می‌کنیم تا از این مسأله جلوگیری بشه».

به پالایشگاه که رسیدیم از پیرامون پالایشگاه با موشک‌های سام، شروع کردند به زدن ما. من هم با یک دستگاهی که هواپیما مجهز به آن است، مشغول از کار انداختن رادارهای آنها شدم تا دست‌کم موشک نزنند. به بالای پالایشگاه که رسیدیم، با موفقیت کامل بمبها را تخلیه کردیم و در حال برگشت بودیم که من یک لحظه برگشتم به پالایشگاه نگاه کنم، دیدم هواپیما از دم تا پشت سر من آتش گرفته و می‌سوزد. سریع به شهید دوران گفتم: «هواپیما آتیش گرفته، آماده باش بپریم» و نگاه کردم، دیدم دستگاه‌های جلوی چشمم هم سیاه شده و همان زمان بود که من داشتم می‌رفتم بیرون از هواپیما. همه این رخدادها در عرض یک ثانیه رخ داد.

حالا روایت بر این است که احتمالاً آتش هواپیما به بمب‌های زیر صندلی رسید و صندلی من خودش عمل کرد و من را از آن آتش نجات داد. من که پریدم بیرون بیهوش بودم و وقتی به هوش آمدم در وزارت دفاع عراق بودم و یکی داشت لبم را که پاره شده بود بخیه می‌کرد. در این لحظه به خودم گفتم: «خدایا، من تو هواپیما بودم. اینجا کجاست؟»

پس از مدتی برای امنیت من لباس پروازم را درآوردند و دشداشه به تنم کردند و مرا به بیمارستان بردند. از آن جا هم دوباره به وزارت دفاع آوردنم. به آنها گفتم: «جناب دوران کو؟» گفتند: «از هواپیما نپرید و کشته شد». من باور نکردم، چون معلوم نبود که آنها راست می‌گویند یا دروغ، ولی خیلی دنبال این مسأله بودم و می‌خواستم برایم روشن شود که چه شده است.

نزدیک پانزده روز من را در وزارت دفاع نگه داشتند. آنجا خیلی شکنجه ام کردند. پس از آن تحویلم دادند به سازمان امنیتشان. آنجا هم 45 روز بودم تا اینکه سپردنم به دژبانی تا مرا به اردوگاه بفرستند. در آنجا یک سربازی بود که کمی انگلیسی بلد بود. به من گفت: «تو همان خلبانی نیستی که هواپیمایت را زدند؟».

گفتم: «بله! چقدر از این موضوع خبر داری؟» گفت: «پس از اینکه پالایشگاه بمباران شد، هواپیما در حالی که آتش گرفته بود، به طرف شهر می‌آمد. یکهو دیدم از داخل آن چتری بیرون پرید و پس از مدتی که هواپیما جلوتر رفت منفجر شد».

بعدها که من از خلبان‌های دیگر پرسیدم: «آیا امکان دارد هواپیما بر اثر آتش خودش در هوا منفجر شود»، گفتند: «نه، مگر اینکه موشک به آن اصابت کند، منفجر شود».

خلاصه مرا بردند اردوگاه. در اردوگاه از چگونگی حادثه پرس و جو کردم. آنها گفتند: «بیست دقیقه پیش از اینکه شما به بغداد برسید، آژیر خطر را زدند و زمانی هم که پالایشگاه را آماج قرار دادید، فردایش عکس سانحه را روزنامه‌های عراق چاپ کردند و بدین صورت بود که تکه‌های هواپیما نزدیک یکی از میدان‌های شهر به زمین خورد و از شهید دوران پوتین و دستکشش مشخص بود»؛ آنجا بود که برایم مسجل شد عباس دوران به شهادت رسیده است.

پس از سال‌ها غربت در روز دوم مرداد سال ۱۳۸۱بقایای پیکر پاک سرلشکرشهید عباس دوران به خاک میهن بازگشت تا این سند افتخار همیشه جاویدان تاریخ ایران اسلامی در سرزمینی که دوست داشت، تشییع و در دارالرحمه شیراز به خاک سپرده شود.

اخبار آلودگی آبهای خوزستان

مخالفت‌ها بی‌نتیجه ماند
کارخانه فولاد همنشین تالاب بین‌المللی شادگان می‌شود

خبرگزاری فارس: با وجود مخالفت‌های کارشناسان محیط زیست، تا سال آینده کارخانه فولادسازی در اراضی تالاب بین‌المللی شادگان به بهره‌برداری می‌رسد.

خبرگزاری فارس: کارخانه فولاد همنشین تالاب بین‌المللی شادگان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با وجودی که هجوم ریزگرد‌ها نقش و اهمیت حفاظت از تالاب‌های خوزستان را دوچندان کرده، هر روز خبر تازه‌ای از تصمیم‌هایی که به تخریب تالاب‌های استان منجر می‌شود به گوش می‌رسد. این بار معاون عمرانی استاندار خوزستان خبر از فعال شدن دوباره پروژه فولاد شادگان و بهره‌برداری آن تا سال آینده داد.

محسن پویا در نخستین نشست خبری خود با رسانه‌ها گفت: طرح کارخانه فولاد سازی شادگان در قالب طرح مهر ماندگار تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از حضور تالاب بین المللی شادگان در لیست تالاب‌های در معرض خطر کنوانسیون رامسر (لیست مونترو) گفت: هر چند حجم آب ورودی به تالاب شادگان مطابق انتظار نیست و مانند سایر تالاب‌ها با کاهش حق آبه مواجه است، اما وضعیت تالاب شادگان از هورالعظیم که بخش عمده آن خشک شده بهتر است.

پویا تاثیر منفی احداث کارخانه فولادسازی بر تالاب بین‌المللی شادگان را رد کرد و افزود: اگر چه تأمین آب این تالاب با مشکل روبه‌روست، اما این مسئله ارتباطی به فعالیت کارخانه فولاد شادگان ندارد.

وی تأکید کرد: معتقد نیستم که کارخانه فولاد شادگان تهدیدی برای تالاب به حساب بیاید.

تالاب شادگان اگر چه بزرگ‌ترین تالاب در فهرست کنوانسیون بین‌المللی رامسر و تنها تالاب ثبت شده خوزستان در این لیست است، اما نام این تالاب 19 سال (از سال 1993) است که در فهرست مونترو (تالاب‌های در حال تخریب) قرار دارد. در سال‌های اخیر نه تنها برای نجات این تالاب اقدامی صورت نگرفته، بلکه بیش از 250 هکتار از بهترین اراضی آن نیز برای احداث کارخانه فولاد شادگان واگذار شده است.

 

*مهلت دو ماهه برای 20 دستگاه

معاون عمرانی استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه برای جبران عقب ماندگی استان و رسیدن به وضعیت استان‌های مشابه تلاش می‌شود، در تشریح اقدامات انجام شده گفت: مجموعه عملیات عمرانی استان بسیار سنگین است و هزینه و زمان زیادی برای اجرا لازم دارد، در حال حاضر استان به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده، به طوری که 4 هزار و 500 پروژه در حال حاضر در استان فعال هستند.

این مسئول اعتبارات مصوب سال گذشته استان را یک هزار و 560 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این مقدار یک هزار و 230 میلیارد تومان معادل 78.8 (هفتاد و هشت و هشت دهم) درصد اختصاص یافت.

پویا در ادامه تصریح کرد: تا کنون 88.8 (هشتاد و هشت و هشت دهم) درصد از اعتبارات سال 90 جذب شده است.

وی افزود: به دلیل ابلاغ دیرهنگام بودجه سال گذشته مجلس مهلت جذب اعتبارات را از پایان سال مالی (31 تیرماه) تا پایان شهریور ماه تمدید کرد که بر این اساس دستگاه‌های اجرایی فرصت دارند 12 درصد اعتبارات جذب نشده را در این مدت هزینه کنند.

به گفته معاون عمرانی استاندار خوزستان، 20 دستگاه اجرایی استان باید در جذب اعتبارات خود تسریع کنند.

این مسئول گفت: در سال جاری 2 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و خوزستان جزو سه استان بر‌تر در اختصاص اعتبارات است.

وی یکی از سیاست‌های کلان کشور را برون رفت از تمرکززدایی با تبدیل پروژه‌ها به طرح‌های ملی برشمرد و متذکر شد: در استان نیز تلاشمان این است که پروژه‌ها را به صورت ملی اجرا کنیم، در سال جاری حدود 66 درصد از مجموع اعتباراتی که به عنوان اعتبارات ملی پیش‌بینی شده به پروژه‌های ملی استانی تبدیل شده.

پویا در ادامه از بهره‌برداری 40 هزار و 500 واحد مسکن مهر در چهار نوبت و تا پایان امسال خبر داد و تصریح کرد: در استان 87 هزار واحد مسکونی در طرح مسکن مهر قرار دارد که 17 واحد از این تعداد در سال گذشته به اتمام رسید.

 

* 69 پروژه در مهر ماندگار

معاون عمرانی استاندار خوزستان یکی از اولویت‌های امسال را اجرای پروژه‌ها در قالب «طرح مهر ماندگار» عنوان کرد و گفت: بر این اساس تعدادی از پروژه‌های شاخص هر استان با اختصاص اعتبار ویژه تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسند.

وی اضافه کرد: از حدود 800 پروژه که در کشور در طرح مهر ماندگار ثبت شده‌اند، 69 پروژه به خوزستان اختصاص دارد.

پویا گفت: 9 پروژه در بخش بهداشت و درمان شامل بیمارستان‌های باغملک، اروندکنار، الوار گرمسیری، گتوند، رامهرمز و توسعه بیمارستان گلستان، توسعه دانشکده پیراپزشکی و احداث خوابگاه؛ 9 پروژه در بخش راه، 10 پروژه در بخش صنعت، 18 پروژه در بخش نفت، 17 پروژه در بخش نیرو، دو پروژه در بخش ورزش، دو پروژه در بخش میراث فرهنگی، یک پروژه در بخش سپاه و یک پروژه در بخش بنیاد شهید در طرح مهر ماندگار قرار گرفته‌اند.

این مسئول خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای الحاق 9 پروژه دیگر به این لیست در حال انجام است همچنین تعدادی از پروژه‌ها به صورت استانی در قالب طرح مهر ماندگار به اجرا در می‌آید.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در مورد شاخص‌ترین پروژه‌های مهر ماندگار خوزستان ادامه داد: فاز نخست طرح آبرسانی غدیر، بزرگراه آبادان- ماهشهر، آزادراه پل زال- اندیمشک، محور بوشهر- گناوه- دیلم- هندیجان (به عنوان بخشی از کریدور جنوب استان)، بزرگراه آبادان- ماهشهر از این جمله هستند.

وی با بیان اینکه احداث طرح فولاد شادگان نیز در این لیست قرار گرفته افزود: چند طرح پتروشیمی و گازرسانی، ساخت تصفیه خانه فاضلاب اهواز، مجموعه ورزشی بانوان معلول اهواز و استادیوم 2 هزار نفری بهبهان همچنین احداث سدهای جره در رامهرمز، بالارود و خیرآباد، تا پایان امسال نیز در برنامه است.

به گفته این مسئول، بهره‌برداری از چهار واحد نیروگاهی شامل نیروگاه‌های گتوند، خرمشهر، ماهشهر و توسعه نیروگاه آبادان نیز تحت عنوان مهر ماندگان تا پایان سال مالی 91 انجام می‌شود.

پویا با بیان اینکه برای اجرای این پروژه‌ها حدود 750 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده یادآور شد: بخشی از این اعتبار با فروش اوراق مشارکت تأمین می‌شود و قرار است تمام اعتبارات مورد نیاز تا آذر ماه امسال اختصاص یابد.

وی ابراز داشت: از 480 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای وزارت نیرو 300 میلیارد تومان باید از فروش اوراق مشارکت تأمین شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: 15 میلیون دلار تعهد ارزی نیز برای اجرای پروژه‌های مهر ماندگار در خوزستان ایجاد شده است.

 

* ابهام در افتتاح مترو

در حالی که شهردار اهواز چند روز پیش خبر از حل شدن مشکل قطارشهری اهواز و الحاق آن به طرح مهر ماندگار داده بود، معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: پروژه متروی اهواز هنوز به طرح مهر ماندگار ملحق نشده و تلاش‌ها برای پیوستن این پروژه به طرح‌های مهر ماندگار ادامه دارد، در این راستا نماینده رئیس جمهور در طرح مهر ماندگار (محرابیان) نیز از متروی اهواز بازدید کرده است.

وی تأکید کرد: با توجه به پیشرفت عملیات متروی اهواز بهره‌برداری از شش ایستگاه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده در دستور کار است.

پویا عنوان کرد: بخش عمده ایستگاه‌های متروی اهواز به پایان رسیده، اما با تأخیر در ورود دستگاه‌های حفار مترو (TBM) حفاری تونل مشکل اصلی این پروژه است.

این مسئول خاطر نشان کرد: ساختمان شش ایستگاه مترو هم اکنون به اتمام رسیده، اما خرید تجهیزات و تأمین ریل و واگن هنوز انجام نشده که یکی دیگر از مشکلات ما در این بخش است.

عضو هیئت مدیره قطارشهری اهواز با بیان اینکه مشکل فاینانس متروی اهواز هنوز به صورت قطعی حل نشده، گفت: 50 درصد ضمانت بانک‌های عامل باید از سوی شهرداری‌ها انجام شود که با توجه به مشکل مالی شهرداری‌ها این ضمانت‌ها هنوز پذیرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکل متروی اهواز به صورت جدی در حال پیگیری است تا این مسئله نیز همانند پروژه‌های خط 4 تهران و کرج حل شود.

پویا همچنین درباره وضعیت سه کشتارگاه استان در شهرهای بهبهان، خرمشهر و اهواز اضافه کرد: این سه کشتارگاه مجهز هستند و می‌توانند مشکل استان را حل کنند، اما در حال حاضر برای تکمیل مشکل مالی دارند.

وی بیان داشت: در تلاش هستیم برای ساخت کشتارگاه اهواز با ارائه تسهیلات ویژه، بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این بخش تشویق کنیم.

 

* غفلت از ریزگردها

بر اساس گزارشی که معاون عمرانی استاندار از سیاست‌های کلان استان ارائه داد، حل مشکلات زیست محیطی استان به ویژه موضوع مقابله با ریزگرد‌ها یا کاهش اثرات خشکسالی در اولویت‌ها جایی نداشت.

پویا در پاسخ به اینکه چه تمهیداتی درباره خشکسالی به ویژه در حوزه رودخانه کرخه انجام شده، وضعیت کشورهای منطقه را تشریح کرد و گفت که برنامه‌های کشور ترکیه روی رودخانه‌های دجله و فرات باعث شده منابع آبی این رودخانه‌ها تامین نشود و پوشش گیاهی منطقه کاهش یابد، علاوه بر این کشورهایی که می‌توانستند به کاهش اثرات خشکسالی کمک کنند اینکار را نکردند.

وی اگر چه مدیریت منابع آب را در کاهش خشکسالی مؤثر دانست، اما بدون اشاره به جایگاه مدیریت منابع آب خوزستان و حوزه‌های بالادست رودخانه‌ها گفت: رودخانه دز با خشکسالی مواجه شده به طوری که امکان انتقال آب میان حوزه‌ای از دز به کرخه که در سال گذشته انجام می‌شد، نیز هم اکنون ممکن نیست.

عضو ستاد مقابله با خشکسالی خوزستان وضعیت بحرانی رودخانه کرخه را یادآور شد و افزود: بخشی از منابع سد سیمره که اخیرا آبگیری شده نیز به رودخانه کرخه تخلیه نشده که خوزستان این مسئله را از وزارت نیرو پیگیری کرده است.

این مسئول توضیح داد: به منظور آبگیری سد سیمره (در استان ایلام)، خروجی این سد به سمت پایین دست رودخانه کرخه کاهش یافته بود که با پیگیری استان هم اکنون تقریبا به وضعیت عادی بازگشته و امیدواریم حداقل تا پایان تابستان این شرایط حفظ شود.

پویا در مورد برنامه‌هایی که برای جبران خسارت به کشاورزان باید انجام شود متذکر شد: همه ساله برنامه‌هایی برای اعطای تسهیلات به کشاورزان انجام می‌شود، اما زمان توزیع اعتبارات این بخش در نیمه دوم سال است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان درباره طرح خروج خودروهای فرسوده از کلان شهر اهواز بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها که قرار بود از ابتدای تیرماه اجرا شود اذعان داشت: این طرح یک طرح کشوری است و باید از سوی مرکز برای اجرای آن ابلاغ صورت گیرد که هنوز ابلاغی در این مورد انجام نشده است.

اخبار انتظامی استان

توسط سربازان گمنام صورت گرفت
کشف 198 کیلوگرم حشیش در خوزستان

خبرگزاری فارس: سربازان گمنام امام زمان (عج) در یک عملیات غافلگیرانه موفق به کشف ۱۹۸ کیلوگرم حشیش در خوزستان شدند.

خبرگزاری فارس: کشف 198 کیلوگرم حشیش در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس،‌ سربازان گمنام امام زمان (عج) در طی یک اقدام غافلگیرانه موفق شدند 198 کیلوگرم حشیش را کشف کنند.

براساس این گزارش، در پی بررسی‌های فنی انجام شده و مشکوک شدن به دو دستگاه خودرو که در حال تردد از مسیر بندرعباس به سمت آبادان بودند، سربازان گمنام امام زمان (عج) در یک اقدام سریع این دو خودرو را متوقف و 198 کیلو گرم حشیش از آنها کشف کردند.

متهمان پس از تشکیل پرونده راهی مراجع قضایی شدند.

اخبار حوادث

با خروج قطار از ریل در لرستان
حرکت قطارهای اهواز لغو شد

خبرگزاری فارس: با خروج قطار باری از ریل در ناحیه لرستان برنامه حرکت قطارهای امروز از ایستگاه راه‌آهن اهواز لغو شد.

خبرگزاری فارس: حرکت قطارهای اهواز لغو شد

مدیر کل راه آهن جنوب در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: امروز یک قطار باری بین ایستگاه‌های قارون - بیشه در ناحیه لرستان از خط خارج شد که این امر منجر به مسدود شدن محور جنوب و لغو برنامه قطارهای مسافری این مسیر شده است.

خسرو رشیدی افزود: برنامه حرکت قطارهای اهواز - مشهد، خرمشهر - تهران و دو قطار اهواز - تهران به دلیل این حادثه لغو شده است.

به گفته وی، هر قطار مسافری بین 400 تا 600 مسافر را حمل می‌کند.

در اواخر خرداد ماه نیز خروج قطار باری از ریل در لرستان منجر به لغو برنامه قطارهای مسافری در خوزستان شد.

 

*مشهد به جای اهواز

همچنین جابه جا شدن واگن‌های خودرو بر تهران به اهواز نیز باعث شد خودرو‌ها سر از مشهد درآورند و موجب بلاتکلیفی و نارضایتی مالکان خودرو‌ها شوند.

یکی از شهروندان در این باره گفت: 27 تیرماه خودروی خود را سوار قطار تهران به اهواز کردم، اما به دلیل اشتباه به وجود آمده واگن حمل خودرو به جای اهواز از مشهد سر درآورد.

هادی فیاضی به خبرنگار فارس توضیح داد: با گذشت سه روز از این قضیه خودرو هنوز به اهواز نرسیده و این بار به دلیل حادثه در لرستان و مسدود شدن خط در راه مانده است.

وی با انتقاد از بروز این اشتباه تصریح کرد: در این مدت بلاتکلیف بودیم و پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده و نمایندگی رجا نیز پاسخ درستی به ما نداده است.

فیاضی با اظهار نارضایتی از عدم پاسخگویی و برخورد نامناسب نمایندگی رجا در اهواز گفت: برای انتقال خودرو مبلغ 70هزار تومان پرداخت کرده‌ام در حالی که نمایندگی رجا در تهران، اهواز را مسئول پاسخگویی و جبران خسارت معرفی می‌کند، نمایندگی رجا در اهواز مسئولیتی در این زمینه نمی‌پذیرد. ما انتظار داریم راه آهن حداقل خسارتی که خود به آن اذعان دارد و در پشت بلیت‌ها نوشته شده بپردازد و مسئولیت اشتباه و تأخیر به وجود آمده را بپذیرد و جبران کند.

مدیر کل راه آهن جنوب نیز در ابتدا از موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما پس از پیگیری خبرنگار فارس در خوزستان، اشتباه به وجود آمده و جابه جا شدن سالن‌های حمل خودرو در قطارهای اهواز و مشهد را تأیید کرد.

خسرو رشیدی گفت: سالن مشهد بازگردانده شده، اما سالن اهواز به دلیل حادثه مسیر لرستان و انسداد محور جنوب، فردا به مقصد (ایستگاه اهواز) می‌رسد.

به گفته وی هر واگن ظرفیت حمل هشت دستگاه خودرو را دارد و اشتباه در انتقال خودرو برای نخستین بار رخ داده است.

وی در پایان اذعان داشت: وظیفه پاسخگوی به مالکان خودرو‌ها بر عهده نمایندگی رجا در اهواز است و این اشتباه بر اساس ضوابط و قوانین باید جبران شود.

اخبار ورزشی

کریمی پیراهنش را به خردسال آبادانی هدیه داد/
جنجال در کنفرانس مطبوعاتی ژوزه

خبرگزاری فارس: علی کریمی پس از پیروزی مقابل صنعت نفت پیراهن خود را به یک پسر ۸ ساله هدیه داد.

خبرگزاری فارس: کریمی پیراهنش را به خردسال آبادانی هدیه داد/ جنجال در کنفرانس مطبوعاتی ژوزه

به گزارش خبرگزاری فارس تیم فوتبال پرسپولیس در اولین بازی خود در چارچوب لیگ برتر موفق شد در آبادان با یک گل صنعت نفت را شکست دهد.

پس از این بازی علی کریمی در بیرون از ورزشگاه پیراهن خود را به خردسالی که از ابتدای بازی و در هنگام ورود به ورزشگاه بارها از او درخواست پیراهنش را داشت، هدیه کرد همین موضوع باعث شد هواداران آبادانی در بیرون ورزشگاه به شدت او را تشویق کنند.

همچنین در کنفرانس مطبوعاتی ژوزه مانوئل جنجال به وجود آمد.

هنگامی که خبرنگار آبادانی از ژوزه سرمربی پرسپولیس در دومین سؤال کنفرانس پرسید که با این بازیکنان میلیاردی برد شما مقابل صنعت نفت یک هنر نبود با ناراحتی مدیر رسانه‌ای و سرمربی پرسپولیس مواجه شد اما سرمربی قرمز‌پوشان جواب این خبرنگار را اینطور داد که ما مجبوریم مثل خیلی از تیم‌ها این بازیکنان را داشته باشیم تا دوازدهم نشویم اما دوباره خبرنگار میان حرفه‌ای ژوزه آمد و گفت این پول‌ها پول بیت‌المال است که راحت به بازیکنان می‌دهید.

 در همین لحظه  مدیر رسانه‌ای پرسپولیس به میان حرف آمد و گفت: آقایان شأن کنفرانس مطبوعاتی را نگه دارید چون ژوزه سرمربی خارجی است و درست نیست که این سؤالها را می‌پرسید.

 شیرینی سرپرست پرسپولیس نیز از خبرنگاران خواست که مراعات سرمربی پرسپولیس و سؤالها را داشته باشند اما درگیری لفظی شدیدی بین خبرنگاران و پرسپولیسی‌ها پیش آمد که مدیر رسانه‌ای تیم فوتبال پرسپولیس کنفرانس را قطع کرد و سپس ژوزه را به رختکن برد.

خبرنگاران آبادانی با توجه به اینکه ژوزه در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی حضور پیدا نکرده بود می‌خواستند کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی را تحریم کنند.

تیم فوتبال پرسپولیس در اولین گام خود در چارچوب لیگ برتر موفق شد با نتیجه یک بر صفر صنعت نفت را در آبادان شکست دهد.

آلودگی آب رودخانه های استان

هورالعظیم هور الصغیر شد 

هورالعظیم در حالی که شاهد تولد چاه های نفت درونش است، به تدریج نابود می شودشرکت توسعه مهندسی نفت با احداث خاکریزی وسیع و راهسازی های گسترده باعث قطع ارتباط بخش های مختلف تالاب از همدیگر شده است. این قطع ارتباط باعث تکه تکه شدن تالاب شده که روند نابودی محیط زیست را ایجاد می کند.رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب در مورد بر هم خوردن تعادل اکولوژیکی این تالاب بزرگ هشدار می دهد و می افزاید: این تالاب تاثیر بسیاری در تعادل بخشی به اقلیم خاورمیانه دارد و بیش از یک چهارم جمعیت کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد. خدابخشی احداث سدها در بالادست را دلیل کم شدن آب تالاب می داند و می گوید: حجم مخازن در نظر گرفته شده ،حجمی معادل سه برابر کل آورد رودخانه کرخه را در مقطع سد کرخه دارد به طوری که فقط 2 سد دیگر به نام سیمره و پاعَلم حدود 6 میلیارد متر مکعب حجم مخزن برایشان پیش بینی شده است بنابراین در آینده نزدیک با کاهش آورد رودخانه کرخه شاهد خشک شدن این هور ارزشمند خواهیم بود.

دورترین نقطه جنوب غربی ایران، دور از چشم همه، در انبوه نیزارها، آرام و بی صدا می میرد. هورالعظیم در حالی که شاهد تولد چاه های نفت درونش است، به تدریج نابود می شود. تالاب هورالعظیم یکی از زیستگاه های حساس و منحصر به فرد کشور است که در غرب استان خوزستان واقع شده و به لحاظ تنوع زیستی بسیار غنی است. عمده منابع آبی تالاب از طریق رودخانه های کرخه، نیسان، سابله و نهرهای انشعابی تامین می شود. پیشینه تاریخی این تالاب بسیار مورد توجه جهان است. این تالاب که باقی مانده بین النهرین است متشکل از سه هور مرکزی، هورالحمار و هور هویزه است. این هور که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق واقع شده زمانی مساحتش به 2 میلیون هکتار می رسید اما امروز خبری از آن همه وسعت نیست و این تالاب بزرگ روز به روز آب می رود. تالاب  هورالعظیم در سه دهه اخیر به دلیل اعمال برخی سیاست های غلط نابود شده است. این منطقه محل زندگی مردمانی به نام عرب های مدن بود که به دلیل زندگی منحصر به فرد آنها یونسکو نوع زندگی این مردم را در کنار تالاب های هورالعظیم به صورت ویژه ای ثبت کرده است که به نام زندگی مردم روی آب شهرت داشت که امروزه به دلیل نابودی این تالاب ها زندگی این مردم نیز بسیار کمرنگ شده است.

  نفت، عامل خشکی هورالعظیم

  واگذاری بیش از ۷ هزار هکتار از این تالاب برای اکتشافات نفتی یکی از نگران کننده ترین خبرها درباره تالاب هورالعظیم در سالهای گذشته بوده است. بنابر نظر کارشناسان اکتشافات نفتی دشت آزادگان خطرات زیست محیطی عظیمی برای تالاب هورالعظیم در پی دارد. میدان نفتی آزادگان قرار بود در سال 87 فعالیت خود را در تالاب هورالعظیم به اتمام برساند و محل استقرار خود را محدود کند اما تاکنون شرکت نفت نسبت به خروج از این تالاب اقدام نکرده است. سال 89 نیز استاندار خوزستان نسبت به مسدود کردن ورودی شط علی و خشک کردن تالاب برای انجام عملیات حفاری توسط شرکت نفت و میدان نفتی آزادگان در جنوب تالاب هورالعظیم واکنش نشان داد. عادل مولا شرکت نفت را عامل تخریب 70 درصد تالاب عنوان کرد. رئیس انجمن مهندسان صنعت آب خوزستان با بیان اینکه فعالیت های اکتشافی توسعه میدان نفتی آزادگان غیر اصولی و خارج از اصول کارشناسی است، می گوید: شرکت توسعه مهندسی نفت با احداث خاکریزی وسیع و راهسازی های گسترده باعث قطع ارتباط بخش های مختلف تالاب از همدیگر شده است. وی می افزاید: این قطع ارتباط باعث تکه تکه شدن تالاب شده که روند نابودی محیط زیست را ایجاد می کند. به گفته وی هورالعظیم توسط جاده ها به پنج قطعه تقسیم شده، مخزن یک و دو تنها مخزن های آبدار هستند و مخزن 3 به دلیل فعالیت های گسترده شرکت نفت خشک شده است. حال و روز مخزن 5 هم آن چنان خوب نیست زیرا این مخزن هم از زهاب های شور نیشکر آب می گیرد.وی به اینکه مجوز فعالیت شرکت نفت در این تالاب به صورت مشروط و براساس ضوابط زیست محیطی صادر شد اشاره و اظهار می کند: اما شرکت نفت به تعهداتش تاکنون عمل نکرده است. وی از محدودیت هایی که برای نظارت در این منطقه برقرار شده نبود نظارت کارشناسان را باعث افزایش خطا در منطقه می داند و می گوید: به دلیل حفاری هایی که در هور صورت می گیرد ممکن است مشکلات زیست محیطی بسیاری به وجود بیاید. بنابراین شرکت نفت باید امکانات نظارت و کنترل برخط را در تالاب هورالعظیم ایجاد کند تا از ورود نفت به تالاب جلوگیری شود.

  یک چهارم کشور، تحت تاثیر هورالعظیم

  یکی از عمده مشکلات هورالعظیم کم آبی آن در چند سال اخیر بوده و اینکه مساحت این تالاب به دلیل مشکل کم آبی به مرور زمان رو به کاهش رفت. مشکل کم آبی این تالاب به دلیل عدم تامین حق آبه این تالاب نگرانی کارشناسان محیط زیست را در پی داشته است. برخی مشکل کم آبی این تالاب را به دلیل سدسازی های بسیار بر منابع آب بالا دست تالاب از جمله کرخه عنوان می کنند. رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب در مورد بر هم خوردن تعادل اکولوژیکی این تالاب بزرگ هشدار می دهد و می افزاید: این تالاب تاثیر بسیاری در تعادل بخشی به اقلیم خاورمیانه دارد و بیش از یک چهارم جمعیت کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد. خدابخشی احداث سدها در بالادست را دلیل کم شدن آب تالاب می داند و می گوید: حجم مخازن در نظر گرفته شده ،حجمی معادل سه برابر کل آورد رودخانه کرخه را در مقطع سد کرخه دارد به طوری که فقط 2 سد دیگر به نام سیمره و پاعَلم حدود 6 میلیارد متر مکعب حجم مخزن برایشان رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب در مورد بر هم خوردن تعادل اکولوژیکی این تالاب بزرگ هشدار می دهد و می افزاید: این تالاب تاثیر بسیاری در تعادل بخشی به اقلیم خاورمیانه دارد و بیش از یک چهارم جمعیت کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد. خدابخشی احداث سدها در بالادست را دلیل کم شدن آب تالاب می داند و می گوید: حجم مخازن در نظر گرفته شده ،حجمی معادل سه برابر کل آورد رودخانه کرخه را در مقطع سد کرخه دارد به طوری که فقط 2 سد دیگر به نام سیمره و پاعَلم حدود 6 میلیارد متر مکعب حجم مخزن برایشان پیش بینی شده است بنابراین در آینده نزدیک با کاهش آورد رودخانه کرخه شاهد خشک شدن این هور ارزشمند خواهیم بود. به اعتقاد وی هورالعظیم سد بزرگی در مقابل پدیده گرد و غبار بود که امروز با خشک شدنش این کارکردش را هم از دست داده است.  خدابخشی یکی از کارکردهای مهم تالاب را جلوگیری از توفان شن و گرد و خاک می داند و می افزاید: تالاب هورالعظیم به وسیله بدنه آبی اش گردو غبار را به تله می اندازد و درواقع با گرفتن گردو غبار بر سطح آب از ورود آن به دیگر مناطق جلوگیری می کرد. همچنین تالاب رطوبت  را بالا می برد و از ورود جبهه های گرد وغبار جلوگیری می کند.

   تنها گل و لجن برجای مانده

   این تالاب یکی از زیستگاه های حساس و مهم پرندگان مهاجر آبزی و پرندگان بومی منطقه است که دچار مخاطراتی شده است.کارشناسان از تنوع زیستی بسیار بالای این منطقه همواره صحبت کرده اند. ماهی، بیش از 280 نوع پرنده، فوک ، لاک پشت فراتی، مارهای عظیم الجثه و گونه های کمیاب در این تالاب از جمله میراثی است که در مرز نابودی زیستگاه خود هستند. خدابخشی که از تالاب بازدید کرده است می گوید: ماهیگیران دیگر نمی توانند به صید بپردازند چون آب هور کم شده و ماهی ای وجود ندارد. وی به مشکلات مردم منطقه اشاره می کند و اظهار می کند: مشکلات تالاب تاثیر مستقیم در زندگی مردم منطقه داشته است. مردم دیگر آبی نمی بینند تا چشم کار می کند گل و لجن است. گاومیش ها که زندگیشان بسته به  آب است نیز دچار مشکل شده اند در گل ها می غلتند و روز را شب می کنند.

   دایک مرزی هم مشکلی را حل نکرد

  طرح ساماندهی هورالعظیم که توسط سازمان آب و برق انجام شده تا هور العظیم را نجات دهد اما این طرح هم نتوانست مشکلی را حل کند. طرحی که ساختش 11 سال طول کشید و بنا بر ادعای مجریان، قرار است امنیت منطقه را تامین کند. این طرح با این هدف احداث شد تا از سرازیر شدن آب به سوی کشور عراق و خشکی های هور جلوگیری کند. شیب تالاب به سمت کشور عراق است، به همین دلیل آبی که از رودخانه کرخه می آید به سمت عراق می رود و تالاب ما همیشه خشک می ماند، این دایک آب کرخه را در قسمت ایرانی هورالعظیم نگه می دارد و فقط آب مازاد به قسمت عراقی تالاب که دو سوم مساحت هور است می رود. این کارشناس صنعت آب احداث دایک را باعث قطع ارتباط بین دو قسمت تالاب عنوان می کند و می گوید:با احداث این دایک به محیط زیست تالاب ضربه وارد می شود. امروز مردم بومی دیگر ماهی گیری نمی کنند چون ماهی برای صید وجود ندارد. این نشان می دهد که تالاب به لحاظ زیست محیطی دچار مشکل شده است.

  سابقه اقدامات در هورالعظیم

  کمیسیون اقتصادی دولت در سال 87 با این توجیه که هورالعظیم میدان مشترک نفتی ایران و عراق است با واگذاری بیش از هفت هزار هکتار از اراضی محدوده تالاب هورالعظیم به وزارت نفت موافقت کرد مخالفتهایی با این واگذاری وتخریب یکی دیگر از تالابهای جنوب ایران آغاز شد. معاون وقت سازمان محیط زیست از بحث دائم با مدیران نفتی برای جلوگیری از تخریب تالاب و برداشت نفت از بستر هورالعظیم در دوران تصدی اش بر معاونت محیط طبیعی خبر داده و در تارنمای اینترنتی اش نیز از ایرانیان خواسته <<مواظب هور العظیم باشند.>> دلاور نجفی حاجی پور با اشاره به مجوز سازمان محیط زیست برای حفر چاه در قسمت شمالی تالاب در سالهای قبل گفت: آخرین یافته های وزارت نفت از میدان نفتی آزادگان نشان می دهد که این میدان نفتی به رغم اصرار و گزارشات خلاف واقع میدان مشترک نفتی بین ایران و عراق نیست و نتایج این اکتشافات به خوبی نشان می دهد که این میدان نفتی تماما در سرزمین ایران واقع شده است. این مقام سابق محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه در جنوب تالاب نیز یک مجوز حفر چاه ازسوی سازمان محیط زیست در سالهای گذشته صادر شده افزود: در جلساتی که با مدیران وزارت نفت در دوران تصدی معاونت سازمان داشتم، نقشه های محرمانه چاههای نفت و مشخصات منطقه را مشاهده کردم که نشان می دهد این میدان اصلا میدانی مشترک نیست و تنها بهانه ای برای استخراج نفت بدون ایجاد مزاحمت و نظارت سازمان دیده بان تالابهای ایران است. نجفی وضعیت تالاب هورالعظیم و احتمال حفر چاه نفت را به گونه ای دانست که برای حل و فصل آن نیاز به دخالت شورای عالی امنیت ملی است زیرا وزارت نفت مشترک بودن میدان نفتی آزادگان را بهانه می کند. این در حالی است که به موجب ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط  زیست تمامی عرصه های تالابی کشور به نمایندگی از دولت در اختیار سازمان حفاظت محیط  زیست قرار دارد و این سازمان نیز حق واگذاری آنها را ندارد. 

 

 

آب روستا های خرمشهر 4 برابر حد مجاز شور شد


به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، مهرداد پاریان زیتونی ظهر امروز در جلسه شورای بهداشت  با اشاره به افزایش شوری آب روستاهای خرمشهر گفت: با توجه به نمونه برداری و عملیات شیمیایی بر آب آشامیدنی مناطق روستایی شوری آب بالای 4 هزار میکروموس رسیده است.رئیس مرکز بهداشت خرمشهر در ادامه با اشاره به طرح سرشماری پزشک خانواده گفت: هم ‌اکنون 70 درصد سرشماری در خرمشهر انجام شده و مابقی در چند روز آینده آغاز خواهد شدپاریان زیتونی افزود: برای اجرای این طرح 33 دستگاه خودرو از ادارات درخواست کردیم ولی فقط  شش دستگاه برای اجرای این طرح در اختیار ما گذاشته شدوی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: بازرسی از تمام واحدهای صنفی و توزیع و عرضه مواد غذایی انجام می‌شود و مشکل عمده ما مساجد و حسینیه‌ها هستند.وی ادامه داد: برای حفظ سلامت مردم در ماه مبارک رمضان باید تمام مساجدی که غذای توزیع می‌کنند باید نظارت کافی بر آنها انجام شود.

یک خبر از آبادان

وضعیت آب وفاضلاب آبادان همچنان محل مناقشه ادارات مختلف


 

رئیس مرکز بهداشت آبادان: شوری آب آبادان روند صعودی دارد / سرپرست شرکت آبفای خوزستان: آب آشامیدنی آبادان از نظر بهداشتی هیچ مشکلی ندارد/مشاور زیست محیطی شهرداری آبادان: اداره آب و فاضلاب آبادان از ازدیاد نی‌زارها جلوگیری کند
  به گزارش آبنما نیوز از فارس مرتضی جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: با شروع فصل تابستان در استان خوزستان و به خصوص شهرستان آبادان و قطع نزولات آسمانی، با کم شدن میزان آب دهی رودخانه‌های جاری در دو سوی آبادان روبرو می‌شویم.

وی ادامه داد: میزان شوری آب سنجیده شده با هدایت الکتریکی در مناطق شهری تا روزهای اخیر بین هزار و 620  تا 2 هزار و 550 واحد میکروموس بر سانتیمتر بوده است که این مقدار نشان از روندی صعودی در شوری آب شهرستان آبادان دارد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان آبادان در رابطه با آلودگی‌های آب، مناطق مختلف شهری آبادان گفت: بررسی‌های انجام شده توسط مرکز بهداشت شهرستان آبادان نشان می‌دهد از 62 واحد کلی اندازه‌گیری شده  توسط این مرکز دو مورد آلودگی در منطقه شطیط مشاهده شده است.

وی افزود: در مناطق روستایی از 10  واحد کلی کنترل شده یک مورد آلودگی در روستای تنگه سه وجود داشته است.

جعفری در پایان گفت: کنترل‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبادان در رابطه با شوری آب و آلودگی آبی مناطق مختلف شهری و روستایی در جلسات شورای بهداشت و امنیت غذایی شهرستان آبادان اعلام می‌شود.

در همین حال محمدعلی صنیعی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان در خصوص وضعیت آب آشامیدنی این منطقه اظهار داشت: آب آشامیدنی شهرستان آبادان بر اساس استانداردهای بهداشتی و ملی تحت نظارت و پایش‌های ساعتی، روزانه و ماهانه، کلرسنجی، باکتریولوژی و فیزیکوشیمیایی در نظارت کیفیت قرار دارد و همه آزمون‌ها توسط آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست و مرکز بهداشت استان انجام می‌شود.

وی افزود: نتایج حاصل نشان می‌دهد که آب آشامیدنی این منطقه از نظر شاخص‌های بهداشتی هیچگونه مشکل خاصی ندارد و از نظر شاخص‌های بهداشتی مطلوب و همه پارامترهای کیفی و کمی آن در حد مجاز و استاندارد است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان تصریح کرد: همچنین در حال حاضر آب آشامیدنی این شهرستان توسط دستگاه‌های کلرزن گازی گندزدا‌یی و به‌طور مستمر در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

صنیعی‌نژاد در پایان اذعان داشت: سلامت آب همه شهر‌های استان روزانه توسط کارشناسان شرکت آبفای خوزستان و کارشناسان مرکز بهداشت استان سنجش و پایش می‌شود.

مشاور بهداشتی و زیست محیطی شهرداری آبادان در گفتگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: معضلات و مضرات پدیده ازدیاد نی در اکوسیستم طبیعت برهمگان آشکار است و شهرداری آبادان نیز راه‌های مختلفی را برای پیشگیری و از بین بردن این معضل اتخاذ کرده است.

وی افزود: شهرداری با انتخاب دو پیمانکار طرح نی‌زدایی را از مناطق دو و سه شهری آبادان شروع کرده است.

حلوایی در همین رابطه ادامه داد: شهر آبادان به دلیل وجود آب‌های سطحی و نبود سیستم دفع فاضلاب بهینه با رشد بی‌رویه نی‌هایی از جنس "لوی" و خانواده "فراگ میتیس" رو به رو است.

وی تصریح کرد:‌ خصوصیت این نی‌ها در ریشه‌های هیزم‌دار آنهاست که در زمان رشد هر ریشه، بندی جداگانه دارد و هر بند به یک نی جدید تبدیل شده و این خصوصیت باعث افزایش بیش از معمول نی‌های "لوی" می‌شود.

حلوایی با اشاره به اقدامات شهرداری در از بین بردن این نوع از نی‌ها در آبادان گفت: شهرداری آبادان سرزنی نی را در دستور کار خود قرار داده است که این کار در عمل تأثیر چندانی برای کاهش این‌گونه گیاهی ندارد زیرا ریشه‌های نی همچنان در آب باقی مانده و رشد می‌کنند.

وی افزود: عمل سرزنی نی‌ها به این دلیل از سوی شهرداری اعمال می‌شود که کانال‌های آبی که در بعضی از نقاط شهر وجود دارد و خروجی فاضلاب خانگی را در خود جای می‌دهند پابرجا بوده است و شهرداری در مبارزه با این معضل طبیعی انتخاب دیگری ندارد.

مشاور زیست محیطی شهرداری آبادان ادامه داد: کار خشک کردن کانال‌های دفع فاضلاب خانگی در حیطه قانونی شهرداری نبوده و عملاً خشک کردن این کانال‌ها برای هیچ ارگانی مقرون به صرفه نیست و اداره آب و فاضلاب شهرستان آبادان باید در رابطه با این معضل چاره‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات شهرداری آبادان در رابطه با نی‌زدایی گفت: استفاده از علف‌کش‌های اختصاصی و کاربردی برای از بین بردن این گونه گیاهی از راه‌های دیگری انتخابی شهرداری برای نی‌زدایی است.

حلوایی افزود: عمل خشک کردن آب‌های سطحی جاری در شهر آبادان با روش نخاله‌ریزی با هدف هم‌سطح کردن خیابان‌ها از دیگر اقدامات شهرداری آبادان در مبارزه با رشد نی‌های "لوی" است.

* تغییر فرهنگ شهروندان در مصرف بهینه آب راه‌ دیگر مبارزه با ازدیاد نی است

وی با اشاره به تغییر فرهنگ شهروندان آبادانی در مصرف بهینه آب گفت: خروجی فاضلاب در شهرستان آبادان نسبت به بعضی از شهرهای ایران بیشتر است که در عمل علاوه بر هدر دادن آب به این معضل طبیعی در شهرستان آبادان کمک مؤثری می‌کند.

این مسئول آبادانی افزود: شهروندان آبادانی باید با مصرف بهینه آب خروجی فاضلاب در شهر را کم کرده و با نگاهی اصولی به ازدیاد نی و خطرات آن در اکوسیستم طبیعت به شهرداری کمک کنند.

وی در پایان از اداره آب و فاضلاب آبادان خواست با ایجاد سیستم دفع فاضلاب نقاطی از شهر که با معضل پخش خروجی خانگی به محیط رو به رو هستند علاوه بر جلوگیری از ازدیاد نی‌زارها در آبادان راه انتقال بیماری‌ها را سد کند.


اخبار و تحلیل متنوع سیاسی و اقتصادی ایران و جهان

مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک بررسی کرد؛
در این گزارش ضمن بررسی سناریوی بستن تنگه هرمز توسط ایران از آمریکا خواسته شده تا برای واکنش در برابر نبرد نامتقارن ایران آمادگی کسب کند.
به گزارش مشرق ،مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک (CSIS) در  گزارشی با عنوان:" ایران و توازن نیروهای نظامی در خلیج فارس" به قلم آنتونی کوردزمن و الکساندر ویلنر به بررسی ابعاد متعارف و نامتقارن نیروهای نظامی حاضر در خلیج‌فارس به ویژه ایران و ایالات متحده آمریکا- پرداخته است.

به باور مولفین این گزارش مهمترین شکل تهدیدآمیز رقابت میان ایران و آمریکا، در حوزه نظامی و امنیتی است و حوزه‌هایی مانند بحث هسته‌ای و موشکی و تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در این رقابت در کانون توجه قرار دارد. همچنین تنش میان ایران و ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای ایران طی چند سال گذشته دائما افزایش یافته.

در این گزارش آمده است: رقابت نظامی میان ایران و ایالات متحده حتی در سطوح گسترده‌تری، از جمله در شبه‌جزیره عربستان، عراق، دریای عمان، اقیانوس هند، شرق مدیترانه، منازعه اعراب- اسرائیل، ترکیه، افغانستان و ماورای آن در حالی که ایران توانمندی موشکی بالستیک خود را توسعه می‌دهد- جریان دارد. رقابت نظامی این دو، طیف گسترده‌ای از دیگر دولت‌ها- به ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی- را نیز در بر گرفته است. این رقابت به صورت انکار گزینه‌های نظامی طرف مقابل، محاصره، مهار، بازدارندگی و جلوگیری از پیشروی [کشور رقیب] و رقابت بر سر وضعیت نظامی و استفاده از آن به منظور نفوذ بر عملکرد دیگر کشورها در جریان است.

در بخش اول این گزارش به پیشینه تاریخی رقابت نظامی میان ایران و آمریکا اشاره شده و مولفان سابقه رقابت نظامی میان دو کشور را در ارتباط نزدیک با سابقه تنش‌های سیاسی میان آنها دانسته‌اند: ایالات متحده، ایران را از زمان سقوط شاه و تاسیس جمهوری اسلامی، کشوری شدیدا ضد آمریکایی می‌داند. آمریکا بر این باور است که ایران به دنبال موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای است و دائما در حال توسعه قوای نامتقارن خود است که این مسئله ضمن تهدید کشورهای دوست حاشیه خلیج فارس، جریان ثابت صادرات نفت این خلیج را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. همچنین از نظر آمریکا ایران در حال توسعه توانمندی‌های خود برای تهدید موجودیت اسرائیل است و احساس می‌کند که این کشور قصد دارد به قدرت برتر در منطقه ضمن مقابله با ایالات متحده و نفوذ آن در خاورمیانه - تبدیل شود.

اما از سوی دیگر ایران این رقابت را ناشی از تلاش آمریکا برای تفوق در خلیج فارس و منطقه می‌بیند. در عین حال ایران دوره‌ای از مداخلات ایالات متحده در امور داخلی ایران ( که شروع آن به واسطه کمک امنیتی ایالات متحده به رژیم پهلوی قبل از سرنگونی آن از سال 1953 بود )، حمایت آمریکا از عراق در خلال جنگ ایران و عراق، جنگ نفتکش‌ها در خلال سال‌های 1988-1987 و ممانعت این کشور از واردات تسلیحات و فنآوری‌ نظامی توسط ایران را مدنظر قرار می‌دهد. ایران احساس می‌کند که ایالات متحده ضمن مهار قدرت و نفوذ این کشور سعی در کسب برتری در منطقه و ایران دارد. همچنین این کشور به آمریکا به مثابه عاملی تهدید کننده برای رژیم خود و متجاوزی احتمالی و کشوری که ممکن است با پیش‌دستی بخواهد برنامه هسته‌ای ایران را نابود و قوای نظامی آن را تضعیف کند، می‌نگرد. ایران، ایالات متحده را مسبب مشکلات اقتصادی فزاینده خود و تحریم‌هایی فلج کننده اقتصادی قلمداد می‌کند.

نتیجه نهایی این دیدگاه‌ها رقابتی است که بیش از 30 سال بر سر ایجاد و اعزام قوای نظامی جریان دارد و گهگاه به تقابل نظامی مستقیم منجر شده است. رویدادهای مهم شامل بحران گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا ( بین سال‌های 1981-1979 )، بلوکه کردن اموال ایران از سوی ایران، وضع تحریم علیه ایران و برخوردهای گاه به گاه نظامی ( در سال 1988 ) می‌شود. اگرچه مهم‌ترین جنبه رقابت ایران و آمریکا استفاده از گروه‌های تحت‌الحمایه است.

مولفان معتقدند: بررسی تاریخچه رقابت نظامی ایران و آمریکا نشان دهنده این واقعیت است که ایران سعی دارد با ایجاد توانمندی قوی جنگ نامتقارن برای دفاع در برابر حملات و تجاوز، ناتوانی خود در زمینه قابلیت‌های متعارف را پوشانده و نفوذ خود در سرتاسر خاورمیانه را گسترش داده و نفتکش‌ها و کشتیرانی در خلیج فارس را نیز در معرض تهدید قرار دهد. از نظر آنها، ایران پس از شکست تاکتیکی نیروهای متعارف خود از سوی نیروهای برتر آمریکایی در خلیج فارس در خلال جنگ نفتکش‌ها، تمرکز خود را بر توسعه توانمندی نامتقارن قوی قرار داد. این توانمندی بر استفاده از مهمات هوشمند، قایق‌های تهاجمی سبک، مین [دریایی]، تاکتیک‌های حرکت گروهی و سد آتش موشکی برای مقابله با قدرت دریایی ایالات متحده متمرکز است.

ایران همچنین برنامه موشکی بالستیک و هسته‌ای بسیار توانمندی ایجاد کرده که در کانون رقابت نظامی میان این کشور و ایالات متحده واقع شده است. برنامه موشکی این کشور به دهه 1980 برمی‌گردد و به طور کامل در خلال جنگ ایران و عراق آغاز شد. در حالی که قابلیت‌‌های موشکی بالستیک ایران در ابتدا محدود بود، گستره و پیچیدگی موشکی‌های این کشور به طور چشمگیری از زمان آغاز جنگ ایران و عراق افزایش یافت. در حال حاضر ایران قوای متعارف موشکی بالستیکی را ایجاد کرده که می‌تواند متحدین آمریکا و پایگاه‌های آن در منطقه را با کمترین آگاهی مورد حمله قرار دهد و می‌تواند در صورت خواست ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای نیز به کار گرفته شود.


مقایسه هزینه نیروهای نظامی

اگرچه برنامه هسته‌ای ایران از سال‌های دهه 1950 وجود داشته است، این کشور به طور جدی در خلال جنگ ایران و عراق برای غنی‌سازی اورانیوم و دستیابی به توانمندی هسته‌ای حرکت خود را آغاز کرد و در سال‌های آغازین قرن جدید بدان شدت بخشید. این برنامه احتمالا در سال 2003 متوقف شد، ولی گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر منابع مشخص ساخته است که ایران توانمندی خود برای تولید تسلیحات هسته‌ای را توسعه بخشیده است و در حال حاضر تمامی فنآوری لازم برای تولید تسلیحات هسته‌ای را در اختیار داشته و در صدد طراحی کلاهک‌هایی برای موشک‌های خود است که می‌توان از آن برای حمل تسلیحات هسته‌ای استفاده کرد.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: علی‌رغم خرابکاری، ترور برخی از دانشمندان ایرانی و تحریم‌های بین‌المللی، برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت خود همچنان ادامه داده است. ایران ادعا می‌کند که برنامه هسته‌ای آن کاملا صلح‌آمیز است ولی عدم همکاری آن با آژانس انرژی اتمی و رشد گستره دیگر نشانه‌های حاکی از توسعه توانمندی تولید تسلیحات هسته‌ای صحت چنین ادعایی را زیر سوال می‌برد. ممکن است این کشور در دو سال یا طی پنج سال آینده به تسلیحات هسته‌ای قابل پرتاب دست یابد.

به اعتقاد مولفان، در عوض، ایالات متحده با وضع تحریم‌ها، تلاش برای محدود ساختن واردات تسلیحات و فنآوری از سوی ایران و ارائه تجهیزات نظامی پیشرفته به کشورهای متحد خود در خلیج فارس برای مقابله با ایران واکنش نشان داده است. به عنوان مثال، به امارات متحده عربی هواپیماهای پیشرفته اف16 داده شده و عربستان سعودی نیز میلیاردها دلار تجهیزات پیشرفته ( از جمله بالگردهای تهاجمی آپاچی مدل ای‌اچ64، تانک‌های جنگ اصلی ام‌یک آبرامز و هواپیماهای چند منظوره اف15اس ) دریافت کرده است. بیشتر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از مدل‌های پیشرفته موشک‌های پاتریوت و برخی توانمندی‌های دفاع موشکی برخوردار بوده و ایالات متحده علنا اعلام کرده است که سیستم‌های پیشرفته‌تری را در آینده در اختیار این کشورها قرار خواهد داد. چنین سیستم‌هایی پیشرفته‌تر از فنآوری نظامی ایران بوده و هم در راستای تحدید نفوذ ایران و بازدارندگی عمده در برابر قوای این کشور به کار برده خواهد شد.


تعداد کل هواپیماهای جنگی در سال 2011


ایالات متحده و اروپا حتی از زمان سقوط شاه و سربرآوردن  [امام] خمینی [ره] از فروش تسلیحات جدید به ایران جلوگیری کرده و حتی علاوه بر آن از انتقال فنآوری، اجزا و تجهیزات نظامی جدید برای سیستم‌های فروخته شده به ایران در زمان حکومت پهلوی نیز خودداری کردند. این کشورها فشار مستمری بر روسیه، چین و دیگر تولید کنندگان تسلیحات در جهان وارد می‌کنند تا از انتقال تسلیحات به ایران جلوگیری شود. ایالات متحده و کشورهای هم‌پیمان آن، همچنین در خلال جنگ ایران و عراق به نفع عراق عمل کرده و آمریکا پشتیبانی قابل ملاحظه‌ای ( در قالب فروش تسلیحات، کمک‌های اطلاعاتی و فنی ) از عراق به عمل آورد. در کنار هم قرار گرفتن چنین محدودیت‌هایی در واردات تسلیحات نظامی و از دست دادن بسیاری از تجهیزات در خلال جنگ ایران و عراق، باعث شده تا کیفیت و نوسازی قوای متعارف ایران با محدودیت‌های شدیدی مواجه شود و این کشور مجبور به ایجاد صنایع تسلیحاتی داخلی و یافتن جایگزین برای قدرت نظامی متعارف خود شده است. در ادامه گزارش توانمندی‌های متعارف و نامتقارن ایران و توانایی آمریکا برای مقابله با آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.


مقایسه نیروی هوایی ایران با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس

در پایان این گزارش ضمن بررسی سناریوی وقوع حمله پیشگیرانه احتمالی و واکنش ایران در برابر آن و بستن تنگه هرمز از آمریکا خواسته شده تا برای واکنش در برابر نبرد نامتقارن ایران آمادگی کسب کند و در این راستا با کشورهای حاشیه خلیخ‌فارس و نیروهای انگلیسی و فرانسوی به همکاری بپردازد.

سرفصل‌های این مقاله عبارت است از:

الگوهای جاری در ساختار رقابت نظامی ایران و ایالات متحده

چشم‌اندازهای متفاوت ملی

تردیدهای اصلی در ارزیابی جزئیات رقابت نظامی ایران و ایالات متحده

رقابت در نیروهای نظامی متعارف

رقابت در نیروهای نامتقارن

بستن تنگه هرمز: گزینه نظامی واقعی ایران برای جنگ نامتقارن

گزینه‌های ایالات متحده و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای مقابله با ایران

الزامات سیاست ایالات متحده.


مقایسه نیروی دریایی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس

برای مطالعه این گزارش به زبان اصلی اینجا کلیک کنید.

یک هشدار امنیتی

نبرد ویروس‌های جاسوسی ادامه دارد
این ویروس جاسوسی که در آن از کدهای فارسی استفاده شده، هم سیستم‌های ایران را آلوده کرده است و همه سیستم‌های اسرائیل را؛ در عین حال احتمال دارد، ایران یا اسرائیل این ویروس را ساخته باشند
ویروسی جاسوسی به نام «مدی»، تا کنون هشتصد کامپیو‌تر را در ایران و کشورهای دیگر آلوده کرده است. لابراتوار «کاسپرسکی» در روسیه و «سکیولرت» در اسرائیل این ویروس جاسوسی را شناسایی و معرفی کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»، این ویروس زمانی که فایل‌ها را آلوده می‌کند، نام «مدی» مشخص می‌شود. کار‌شناسان می‌گویند که این ویروس جاسوسی چندان پیچیده نیست و از راه یک سرور کنترل و پخش می‌شود و می‌تواند فایل‌های مکتوب و صوتی را به سمت سرور خود هدایت کند؛ تا کنون ۳۷۸ کامپیو‌تر در ایران و ۵۴ کامپیو‌تر در اسرائیل به این ویروس جاسوسی آلوده شده‌اند.
بنا بر این گزارش، کارشناسان می‌گویند نخستین نشانه‌های این ویروس از راه یک ایمیل منتقل شده است؛ ویروسی که به همراه یک «فایل ورد»، انتقال داده شده است.

این فایل ورد، مقاله‌ای از سایت دیلی بست درباره حمله نرم‌افزاری اسرائیل به تأسیسات و زیرساخت‌های ایران بوده است. ویروس مدی دست‌کم با چهار سرور در ارتباط بوده که یکی از آنان در تهران و سه سرور دیگر در کانادا بوده‌اند.

شرکت اسرائیلی «سکیورلت» بلافاصله به دلیل تشابه این ویروس جدید با ویروس فلیم یا همان شعله بلافاصله با کارشناسان کاسپرسکی تماس می‌گیرند، ولی درمی‌یابند که ارتباطی بین این دو ویروس نیست، حال آن که عملکرد بسیار مشابهی دارند.

هنگامی که ویروس جاسوسی «فلیم» منتشر شد، یکی از کار‌شناسان دولتی آمریکا به واشنگتن پست گفت که این ویروس محصول مشترک آمریکا و اسرائیل بوده است.

اما ویروس جدید مدی، در ارتباط با سرور خود، کد‌هایی به زبان فارسی دارد و افزون بر این در تنظیم و طراحی آن، کدهایی دارد که مطابق تاریخ در تقویم‌های ایرانی است.

نفوذ این ویروس در ایران و اسرائیل این احتمال را به ذهن می‌رساند که این ویروس با توجه به کدهای فارسی، ساخت ایران باشد؛ افزون بر این، نفوذ آن در سیستم‌های ایران احتمالا حاکی از آن است که این ویروس برای خرابکاری در درون ایران ساخته و بعدها برای مصرف بیرون هم استفاده شده است.

یک احتمال هم این که اسرائیل به نشانه‌ها و کدهای فارسی، این ویروس را برنامه‌ریزی کرده باشند!

اخبار روز خوزستان

چرا بعضی از شهرهای خوزستان هتل ندارند؟
رییس جامعه هتل‌داران پاسخ می‌دهد

فرهنگی و هنری  10:50:23 1391/04/28
914-20980-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس جامعه هتل‌داران خوزستان گفت: درست است که هتل جدیدی در خوزستان احداث نشده ولی تعداد هتل‌هایی که از طرف دولت و سازمان‌های دولتی وارد جرگه هتل‌داران شده زیادند به طوری که مهمانسراهای دولتی حجم بالایی از ظرفیت هتل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

عبدالحمید حرمتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر تعداد هتل‌های استان کفایت می‌کند. به دلیل این که تعداد زیادی هتل‌ و مهمانسرای دولتی وارد عرصه هتل‌داری شده است. برای مثال مهمانسرای نیشکر، هتل شرکت نفت، مهمانسرای فولاد، مهمانسرای دانشگاه علوم پزشکی و... جزو مهمانسراهای مشخصی هستند که حتی بعضی از آنها مسافران عادی را هم پذیرش می‌کنند.

وی افزود: با توجه به این که تمام ادارات و سازمان‌های دولتی مهمانسرا دارند اکثر مهمان‌هایی که وارد استان می‌شوند در این هتل‌ها ساکن می‌شوند. البته تعداد هتل‌هایی که به شکل دولتی و غیرقانونی و پشت پرده احداث شده فوق‌العاده زیاد است و همین امر باعث شده که بعضی هتل‌ها خالی شوند و تعداد مسافرانشان کاهش پیدا کند.

حرمتی ادامه داد: اگر در بعضی فصول مثل زمستان کمبود اتاق احساس می‌شود به خاطر کمبود هتل نیست بلکه به خاطر بی‌نظمی در جذب مسافر است. برای مثال گاهی دیده می‌شود که دو یا سه سازمان همزمان با هم یک همایش را در یک تاریخ برگزار می‌کنند که این خود نوعی بی‌‌نظمی را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر هماهنگی در برگزاری سمینارها و همایش‌ها وجود داشته باشد و در ایام خاص و در صورت زنجیره‌وار باشد هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نمی‌آید.

رییس جامعه هتل‌داران خوزستان در خصوص ایجاد هتل در بعضی شهرهای خوزستان خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌هایی که قبلا صورت گرفته بعضی از شهرهای استان بودجه‌ای برای احداث هتل ندارند و در این مواقع دولت یا سازمان جهانگردی مهمانسرا‌های جهانگردی را احداث می‌کنند که با بودجه‌های دولتی اداره می‌شوند. با توجه به این که این امر زیاد شده بخش خصوصی خیلی کم می‌تواند آن را اداره کند برای مثال شهرهایی مثل رامهرمز، شادگان، هویزه و خیلی دیگر از شهرها هتل ندارند.

اخبار مرکز استان

باشگاه ستاره‌شناسی اهواز 2 مردادماه برگزار می‌شود

 

باشگاه ستاره‌شناسی اهواز دوشنبه(2 مردادماه) با هدف تعامل افراد و تبادل اطلاعات در زمینه دنیای نجوم، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان این برنامه یکی از برنامه‌های انجمن ستاره‌شناسی اهواز و محلی برای تعامل افراد علاقه‌مند و تبادل اطلاعات پیرامون دنیای ستاره‌شناسی است.

در این برنامه علاقه‌مندان و محققان به دنیای ستاره‌شناسی، دست‌آوردها، تحقیقات و گزارش‌های خود را در قالب سمینار با زمان محدود برای شرکت‌کنندگان بیان می‌کنند.

برنامه‌های باشگاه ستاره‌شناسی اهواز در روز دوشنبه( 2 مردادماه) شامل سخنان مدیر انجمن در ساعت 18، تازه‌ترین اخبار دنیای ستاره شناسی از زبان پویا یاسین‌زاده در ساعت 18:20، مروری بر پروژه سرن(حمیدرضا خلیلی) در ساعت 18:30، رویدادهای مهم آسمان شب(خسرو جعفری‌زاده) در ساعت 19، ساعت آفتابی را بیشتر دریابیم(پاک فطرت) در ساعت 19، جی آر بی ها(میلاد جبوری عباسی) در ساعت 19:45 و گزارشی از هم‌پوشانی سیاره مشتری و پخش زنده آن(خسرو جعفری‌زاده) در ساعت 20:15 است.

برنامه‌های باشگاه نجوم اهواز ساعت 20:45 به کار خود پایان می‌دهد.

 مکان برگزاری باشگاه ستاره‌شناسی اهواز کیانپارس، نبش خیابان 19 غربی، ساختمان رامین، طبقه دوم است.

 علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب‌سایت انجمن ستاره‌شناسی اهواز به آدرس http://www.ahvazastro.com مراجعه کنند.

تخریب میراث فرهنگی استان

وضعیت میراث فرهنگی شوش نگران‌کننده است

 

رییس هیات مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش بیان کرد: در چند ماهه اخیر متاسفانه شاهد اتفاقات ناخوشایندی در حوزه میراث فرهنگی شوش بوده‌ایم.

محمدرضا معتمدی نسب به خبرنگار ایسنا در خوزستان گفت: تخریب چندین محوطه­ باستانی در شوش که توسط حفاران و قاچاقچیان یا توسط عواملی دیگر در سطح شهرستان از یک سو و ساخت‌وسازهای ناهماهنگ و تعرض‌هایی که به چشم‌انداز محوطه باستانی صورت می­گیرد از سویی دیگر از جمله اتفاقات ناگواری می­باشند که همچنان گریبانگیر میراث فرهنگی این شهرستان است.

وی تصریح کرد: جای تاسف است که برخی از تخریب­ها دقیقا در محدوده متمرکز حفاظت شده روی می­دهد، محدوده­ای که فاصله­ چندانی با محل استقرار یگان حفاظت ندارد. 

کارشناس ارشد فرهنگ و زبان‌های باستانی اظهار کرد: نیروهای یگان حفاظت در شوش طبق شواهد موجود حداکثر تلاش خود را جهت گشت زنی و حفاظت فیزیکی از آثار دارند اما به علت کمبود امکانات و نیروی انسانی حفاظت به صورت مناسب صورت نمی­گیرد و همچنان­ شاهد از بین رفتن آثار فرهنگی هستیم که از ویژگی غیرقابل برگشت‌پذیری برخوردارند و در واقع برگ‌هایی از تاریخ چند هزار ساله این سرزمین هستند.

معتمدی‌نسب در عین حال گفت: تلاش­هایی جهت مرمت و ساماندهی محوطه شوش در حال انجام است که در جای خود قابل تقدیر می­باشد. ولی با توجه به اهمیت و ارزش جهانی شوش انتظار گسترش فعالیت عملی بیشتر و ساختاری در حوزه میراث فرهنگی می­رود. 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: علاوه بر ساخت‌وسازهای صورت گرفته در عرصه و حریم منظری که به نوعی همچنان ادامه دارد در طی چند ماهه اخیر در چندین نقطه شاهد حفاری غیرمجاز هستیم که می‌توان به تخریب یک گور احتمالا اشکانی در شهر صنعتگران شوش و حفاری دیگری در شهر پانزدهم اشاره کرد. 

وی یادآوری کرد: محوطه باستانی شوش هنوز به صورت کامل محصور نشده است. در کل محوطه تنها یک مکان استقرار یگان حفاظت وجود دارد و عملاً در برخی قسمت‌ها تردد به وسیله موتورسیکلت و برخی موارد اتومبیل به راحتی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر نبود نیروی یگان حفاظت به حد کافی با توجه به گستردگی قابل توجه محوطه‌های تحت پوشش اداره میراث فرهنگی در سطح شهرستان از علت‌های وقوع رویدادهایی همچون تخریب و حفاری غیرمجاز در محوطه باستانی شوش است.

معتمدی‌نسب تاکید کرد: تخریب یک اثر باستانی نمی­تواند هیچ دلیل موجهی داشته باشد. انتظار داریم مسؤولان در راستای ایجاد بسترهای مناسب برای حفاظت بهتر همت بیشتری داشته باشند و برای رسیدن به این منظور اقدامات و پیگیری‌های لازم را انجام دهند 

 

 

پل صیحه (آباره عباس خان) اندیمشک به دلیل تعیین حریم نشدن و مجاورت با زمین‌های کشاورزی و سکونت گاه عشایر با خطر تخریب مواجه است.

این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۳۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آباره در ۸ کیلومتری جاده اندیمشک به شوش و در حاشیه شرقی جاده واقع شده است. پل صیحه در سال ۱۳۷۹ شناسایی گردید و کار خاکبرداری و مرمت آن از سال ۱۳۸۰ آغاز گردید. این بنا دارای ۱۲ دهانه است و در گذشته کاربری انتقال آب را داشته و آب را بوسیله کانال به این منطقه آورده و پس از عبور آب از روی پل زمینهای کشاورزی آن طرف پل را آبیاری می‌نمودند.

پلهای آبرو تنها جهت آبیاری زمینهای کشاورزی به کار می‌آیند و اصطلاحاً آباره گفته می‌شود. این پل مربوط به دوره صفوی می‌باشد.

هرچند بخشی از این بنا نیمه اول دهه هشتاد توسط اداره میراث فرهنگی خوزستان مرمت شد، اما به نظر می‌رسد بخشی از سازه، مربوط به دهانه دیگر پل به هر دلیلی مرمت نشده است.

مجتبی گهستونی یکی از فعالان میراث فرهنگی درباره این پل می‌گوید:«استنباط این است که خواستند بخش‌هایی از پل را به صورت نمادین مرمت کنند تا علاقه‌مندان شناختی از این سازه پیدا کنند. این پل اثر مهمی در شهر اندیمشک است که چون در مسیر این شهر تا اهواز قرار دارد، می‌تواند علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کند اما متأسفانه بازدید کننده این پل بسیار اندک و حتا می‌توان گفت صفر است چرا که تقریباً از شهر فاصله دارد و برای مردم اندیمشک، شوش و دزفول که در نزدیکی آن قرار دارند، ناشناخته است.»

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان افزود: از آنجا که برای مرمت این پل هزینه شده، بازخوردش باید حضور گردشگران و علاقه‌مندان باشد، اما به گفته‌ی این فعال میراث فرهنگی جاده خاکی، دسترسی نامناسب، عدم وجود تابلو اعلام وجود سازه تاریخی در مسیر منتهی به یک اثر ثبت ملی شده، وجود یک تابلو با اطلاعات ناقص درباره این اثر تاریخی که شماره ثبت هم در آن وجود ندارد از جمله مشکلات این سازه است.

او درباره مواردی که این اثر ثبت شده را تهدید می‌کند، می‌افزاید: « تعیین حریم نشدن با توجه به اینکه پل در مجاورت زمین‌های کشاورزی است، مجاورت اثر با سکونتگاه عشایر که در صورت نظارت نکردن یگان حفاظت احتمالا با تخریب‌هایی مواجه می‌شود از جمله مواردی است که مسوولان باید به آن بپردازند.»

گهستونی یادآور شد: از سویی نباید از خاطر برد که اندیمشک دروازه ورود خوزستان به مرکز ایران است. شهری که به دلیل پادگان‌ها بیشتر جنبه نظامی پیدا کرده است تا فرهنگی. به همین دلیل این سازه و قلعه‌های تاریخی اندیمشک می‌تواند پتانسیل فرهنگی تاریخی این شهر را نیز به گردشگران نشان دهد. همچنین دسترسی به دو سد مهم کرخه و دز از قابلیت‌های گردشگری دزفول محسوب می‌شود که فقط در ایام نوروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود منطقه گردشگری منگره هم از خصوصیات ناشناخته این شهر است که فقط مردم بومی از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش هنرنیوز، مصالح به کار رفته در ساخت این پل صیحه سنگ، آجر به همراه ملات گل، آهک و ساروج است. پی پایه‌های این پل از سنگ، ستونها از آجر و دیواره‌های فوقانی از سنگ است. دریچه‌های پل در جهت خلاف جریان آب و هم در جهت موافق آن پیش آمدگی‌های دارد که اصطلاحاً موج‌شکن یا آب ( پشت پل ) به صورت نیم دایره است. افزایش مقطع طولی پل و سنگین‌تر نمودن پایه‌ها جهت خنثی‌سازی رانش حاصل از طاقهای بزرگ، نقش استحکامی پل در مقابل فشارهای سرسام‌آور آب در هنگام طغیان رودخانه‌ها و هدایت مناسب آب که از لحاظ مکانیکی و مهندسی در دوام پل تاثیر بسیاری داشته است.

در ساخت پل صیحه به نمای پل توجه نشده است و فقط به جنبة کاربری و استحکامی آن توجه نموده‌اند. قوس دهانه‌ها یک اندازه نیست. این دهانه‌ها از ارتفاع « تیزی » تا پا کار بین ۶/۳ و ۷۰/۳ متفاوت است. پایه‌ها تقریباً ۱ متر بوده و دهانه ۶ بزرگترین دهانه است.

با توجه به اینکه در گذشته به دلیل شرایط زندگی مردم و نیاز به آب، اکثر سکونتگاهها در کنار رودخانه و چشمه‌ها و مناطق آب خیز صورت می‌گرفت، احتمال وجود سکونتگاه‌هایی همزمان با این آباره در منطقه نیز وجود دارد. در نزدیکی این آباره در منطقه سبز آب، آباره دیگری وجود دارد که کاربری آن نیز مانند پل صیحه است.

همچنین در طی خاکبرداری از دو آباره در اعماق مختلف به تکه‌های مختلف سفال شکسته برخورد شده که متعلق به دوره اسلامی است.

اخبار استانداری خوزستان

استاندار خوزستان استاندار و رییس نمونه انجمن کتابخانه‌های عمومی کشور شد
فرهنگی و هنری  14:12:51 1391/04/28
914-21780-5 کد خبر
RSS :: پرینت

سیدجعفر حجازی، استاندار خوزستان، به عنون استاندار و رییس نمونه انجمن کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، با اعلام این خبر، گفت: آیین بزرگداشت نخستین سالگرد دیدار تاریخی کتابداران با رهبر معظم انقلاب در تالار همایش‌های وزارت کشور برگزار گردید. در این همایش دکتر حداد عادل، دکتر حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهندس واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مسؤولان کشوری، استانداران و فرمانداران و شهرداران سراسر کشور و مدیران کل و روسای ادارات کتابخانه‌های عمومی کشور حضور داشتند.

لفته منصوری افزود: در این همایش با حضور مهمانان ویژه از دکتر حجازی، استاندار خوزستان، که اهمیت خاصی به مسایل فرهنگی از جمله کتابخانه‌های عمومی می‌دهند به عنوان استاندار و رییس نمونه انجمن کتابخانه‌ها در بین استانداران سراسر کشور با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله فعالیت‌های خوب استاندار در حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی، اصلاح دیدگاه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان به نهاد کتابخانه‌های عمومی، پی‌گیری توسعه فیزیکی کتابخانه‌های عمومی استان، اختصاص اعتبارات ویژه به کتابخانه‌های عمومی استان به منظور تعمیر، تجهیز، به‌سازی و مکانیزه، اختصاص اعتبارات فرهنگی به نهاد کتابخانه‌های عمومی برای راه‌اندازی ایستگاه مطالعه کتاب در مکان‌های عمومی و برنامه‌های فرهنگی، مذاکره با خیرین استان در خصوص جذب مشارکت‌های مردمی برای توسعه کتابخانه‌های عمومی استان، اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان در راستای طرح اهدای کتاب، حضور مستمر در جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی استان و ستاد نهضت مطالعه مفید استان و انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان، نظارت بر راه‌اندازی کتابخانه مرکزی استان با اختصاص اعتباری ویژه برای این کار، کمک‌های خوب و مفید در جهت ارتقای شاخص‌های ارزیابی استان‌های نهاد کشور و ... بوده است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: در نتیجه حمایت‌ها و کمک‌های دکتر حجازی در حال حاضر نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان یک نهاد مهم فرهنگی است که انتظارات مسؤولان و عامه مردم از آن بالاست. شاید در قدیم مراجعه به کتابخانه‌های عمومی استان در طول روز تنها 2 ساعت بوده است اما اکنون درخواست اعضا مبنی بر باز بودن کتابخانه‌ها به صورت شبانه‌روزی است که این نتیجه فراهم نمودن محیطی امن و راحت برای اعضا از طریق اختصاص اعتبارات استان که استاندار فرهیخته خوزستان به این نهاد داده امکان‌پذیر شد.

وی یادآور شد: این انتخاب بر اساس بررسی شاخص ارزیابی نهاد کشور از ادارات کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها صورت پذیرفته و در سال 90 هم استان خوزستان در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برتر شد و هم دکتر حجازی به عنوان رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در کشور نمونه شد که ما هم به جناب آقای استاندار و هم مردم شریف استان خوزستان این موفقیت و سربلندی را تبریک عرض می‌نماییم.

منصوری بیان کرد: از تمامی فرمانداران، شهرداران، اعضای حقیقی و حقوقی انجمن‌های استان و همکاران گرامی که در جهت کسب این موفقیت تلاش‌های زیادی داشته‌اند تشکر و قدردانی میکنیم

اخبار نمایندگان مجلس شورای اسلامی

البته گزینه هایی که در محافل مختلف برای تصدی استانداری خوزستان مطرح می شود به هیچ توانایی بالاتری نسبت به استاندار فعلی ندارد ضمن اینکه نظر مجمع نمایندگان استان خوزستان به هیچ وجه برکناری حجازی از استانداری خوزستان نیست. بر همین اساس در این شرایط بقای حجازی در سمت خود بیشتر به سود استان و منافع آن است
نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت: بحثهایی که در خصوص تغییر استاندار خوزستان مطرح می شود نظرات شخصی برخی افراد است و تنها می توان به این موارد شایعه لقب داد.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با مهر اظهار کرد: بحثها و خبرهایی که این روزها در محافل مختلف استان خوزستان در خصوص تغییر استاندار مطرح می شود بیشتر شایعه است تا اخبار رسمی تائیده شده و موضوع جابه جایی استاندار خوزستان به هیچ وجه مورد موافقت و تائید مجمع نمایندگان استان خوزستان نیست.

وی افزود: متاسفانه استان خوزستان در سالهای اخیر از بی ثباتی مدیریتی ضربه های فراوانی متحمل شده است و دامن زدن به شایعات تغییر استاندار به هیچ وجه به سود منافع استان نیست و انتظار می رود نمایندگان در مطرح کردن این موارد دقت لازم را به خرج دهند.

جلیلی تاکید کرد: قرار نیست وقتی یک نفر با استاندار مخالفتی یا اختلاف عقیده ای داشته باشد خواستار تغییر استاندار شود و منافع یک استان را به خطر بیندازد. باید در استان خوزستان این امر را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهیم که نباید به خاطر منافع شخصی منافع استان را فراموش کنیم و به آن ضربه بزنیم.

نماینده مردم مسجدسلیمان تصریح کرد: تا زمانیکه دولت تشخیص دهد استاندار خوزستان باید در جایگاه خود باشد مدیران و دلسوزان استان باید از وی حمایت کنند؛ ضمن اینکه به نظر من در این شرایط هیچ فردی بهتر از حجازی نمی تواند برای استان مفید و موثر باشد.

جلیلی افزود: هر فرد جدیدی که در این شرایط سکان هدایت استانداری خوزستان را به دست بگیرد زمان لازم دارد که شرایط فرهنگی، قومیتی، عمرانی و اقتصادی استان را بشناسد این در حالی است که تا پایان عمر دولت دهم تنها یک سال مانده و فرد جدید به هیچ وجه نمی تواند برای استان موثر واقع شود.

وی عنوان کرد: البته گزینه هایی که در محافل مختلف برای تصدی استانداری خوزستان مطرح می شود به هیچ توانایی بالاتری نسبت به استاندار فعلی ندارد ضمن اینکه نظر مجمع نمایندگان استان خوزستان به هیچ وجه برکناری حجازی از استانداری خوزستان نیست. بر همین اساس در این شرایط بقای حجازی در سمت خود بیشتر به سود استان و منافع آن است.

جلیلی گفت: وقتی منافع و هزینه های رفتن حجازی را کنار هم بگذاریم می بینیم که ماندن وی در این شرایط که تنها یک سال از عمر دولت باقی مانده به سود استان است به همین دلیل همه افراد دلسوز از جمله نمایندگان مردم در مجلس باید از استاندار حمایت کنند و با طرح مسائل حاشیه ساز روند توسعه استان را کند نکنند.

نماینده مردم مسجدسلیمان عنوان کرد: خوشبختانه شخص استاندار تسلط مناسبی بر کارهای عمرانی که یکی از ضروری ترین نیازهای استان به شمار می روند دارد و کارنامه عمرانی وی در مدت پنج سال اخیر این گفته را تائید می کند.

رمضان در خوزستان

مدیر انجمن ستاره شناسی اهواز تشریح کرد:
وضعیت رویت هلال ماه درشامگاه پنج شنبه وجمعه
 
اهواز- مدیر انجمن ستاره شناسی اهواز رویت وضعیت هلال ماه در شامگاه پنج شنبه و جمعه این هفته را تشریح کرد.
 
خسرو جعفری زاده چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: به طور کلی هلال هابه دسته هلال شامگاهی و هلال صبحگاهی تقسیم می شوند که هلال صبحگاهی تا هنگامی که خورشید دراسمان هست وفقط با کمک ابزار رصدی (تلسکوپ)وفیلترهای خاص دیده می شوند ولی هلال شامگاهی با چشم مسلح و غیرمسلح هردو قابل رویت است.
وی افزود: ملاک علما برای استهلال و تعیین آغاز ماه قمری نیز رویت با چشم مسلح و غیر مسلح به هر وسیله ای اعم از عکاسی ،تلسکوپ یا غیره است .
وی گفت: ازآنجاکه آغاز ماههای رمضان شوال و محرم به خاطر مناسبت های نظیر آغاز ماه روزه ،پایان ان و اعلام عید فطر و آغاز سال قمری جدید اهمیت ویژه ای پیدا می کند موضوع استهلال نیز دراین ایام جایگاه خاصی دارد.
جعفری زاده بابیان شمه ای ازوضعیت ماه دردو روز پایانی هفته از دیدگاه رصدی وبا توجه به پارامترهای موثر درافق اهواز گفت: در روز پنج شنبه 29تیرماه ساعت هشت و 45دقیقه صبح ماه نو می شود یعنی ماه و خورشید درآسمان کنار هم قرار می گیرند وازاین لحظه به بعد به سن هلال افزوده می شود واین روندتا غروب آفتاب درساعت 20و18دقیقه به افق اهواز ادامه می یابد ،دراین روز هلال ماه نیز دقیقا همزمان با خورشیدیعنی 20و18دقیقه غروب می کند واین ناشی از عرض دایره البروجی ماه است.
وی با اشاره به وضعیت قرارگیری ماه و خورشید در هنگام غروب این روز در آسمان گفت: با وجود اختلاف زاویه ای این دو به دلیل عرض دایره البروجی ماه غروبشان همزمان می شود ،دراین روز جدایی ماه از خورشید 1/7درجه وروشنایی ماه نیز 4/.%(چهار دهم دصد )است .
مدیر انجمن ستاره شناسی اهواز تاکید کرد: براساس معیاری به نام حد دان ژون هلالهای با جدایی زاویه ای کمتر از 7درجه از خورشید اصلا تشکیل نمی شوند و دراین وضعیت اصطلاحا باریکی هلال شکل نمی گیرد.
جعفری زاده با بیان اینکه این معیار جهانی است ،گفت: درروز جمعه 30تیر بهترین فرصت برای رصد هلال ماه نو در روز است چون اززمان طلوع ماه که تقریبا دو ساعت بعد از طلوع خورشید است،با ابزارهای رصدی دقیق می توان هلال ماه را درآسمان رصد کرد.
وی ادامه داد: دراین روز جدایی زاویه ای ماه از خورشید بیش از حد دان ژون و فاز هلال (درصد بخش روشن ماه )بیش از یک درصد است با توجه به زمان غروب خورشید (ساعت 20و18دقیقه) و زمان غروب ماه (ساعت 20و56دقیقه ) دراین هنگام جدایی ماه از خورشید 18/18درجه و فاز ماه 5/2درصد وارتفاع ماه هفت درجه خواهد بود وهلال ماه به دلیل معیارهای رصدی با چشم به راحتی دیده می شود.

یک هشدار بهداشتی برای خانواده های خوزستانی

قاچاقچیان دارو در کمین تاراج سلامتی مردم
اهواز - خبرگزاری مهر: قاچاق دارو و مواد دارویی در کشور در حالی در حال ریشه دواندن که بی شک اولین زیان رواج این پدیده شوم، به خطر افتادن سلامتی مردم و بازی با جان بیماران است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهمترین مشکل امروز کشور و به ویژه استانهای مرزی افزایش بیکاری جوانان و مشکل اشتغال است و همه ما در میان اطرافیان خود جوانهای فراوانی را می شناسیم که در به در به دنبال شغلی می گردند و جوان های زیادی نیز با مشاغل کاذب خودشان را سرگرم کرده اند و ذکر این نکته ضروری است که بیکاری باعث سرخوردگی، اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج، فساد و تباهی جوانان خواهد شد.
 
البته در این خصوص برخی فعالیت های سودگرانه نیز مزید بر علت شده تا همان فرصت های موجود اشتغال در کشور نیز مورد همجمه قرار بگیرد و برخی افراد که دارای شغلی هر چند ناچیز نیز به صف بیکاران و متقاضیان شغل بپیوندند که ناگفته پیداست این امر زیانهای فراوانی اجتماعی را به کشور و جامعه تحمیل می کند.

کارشناسان معتقدند که با ورود کالای قاچاق به کشور فرصت شغلی زیادی از بین می رود و این در حالی است که واردات قاچاق به رغم مبارزات جدی مسئولان، هنوز هم در کشور در حال انجام است. به عبارت دیگر قاچاقچیان کالا، یکی از جدی ترین عوامل بیکار شدن جوانان هستند، اگر تاثیرات غیرمستقیم قاچاق بر تولید و بیکار شدن تولید کنندگان را نیز به آن اضافه کنیم با قاطعیت می توان گفت قاچاق کالا در ایران سالانه حداقل یک میلیون بیکار را وارد چرخه افراد جویای کار می کند. یکی از مشاغلی که در این مدت به شدت از سوی قاچاقچیان مورد تهدید قرار گرفته بخش داروی کشور است.
 
در همین خصوص دکتر سهیلا هوشی کارشناس نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه قاچاق دارو، تاراج سلامت جسمی و اقتصادی کشور را در پی دارد، تصریح کرد: قاچاق دارو پس از مواد مخدر و اسلحه وحشتناک ترین نوع قاچاق است زیرا زیان آن تنها شامل زیان اقتصادی نیست بلکه سلامتی و جان انسانها را به خطر می اندازد.
 
 فروش داوری تقلبی و قاچاق در اهواز
وی با اشاره به اینکه دارو و مصرف صحیح آن در هر جامعه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است، عنوان کرد: دارو یکی از نیازهای ضروری است که به سرعت بر مصرف کننده تاثیر می گذارد و به همین دلیل عوارض ناشی از سوء مصرف آن نیز خیلی زود دامنگیر فرد و اجتماع می شود.
 
هوشی به قاچاق داروهای بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطان  و ms از جمله داروهای گران قیمتی هستند که با اختصاص یارانه به این داروها که اغلب وارداتی و مشمول بیمه هستند که فشار کمتری به بیماران وارد شود اشاره کرد و گفت: البته قاچاق این داروها از یک سو باعث کاهش ذخایر دارویی و از سویی دیگر باعث هدر رفتن ارز دولتی و یارانه ها می شود.
 
وی با بیان اینکه دارو کالایی است که حمل و شرایط خاص می طلبد که در خروج این کالای با ارزش از مجرای قاچاق این امر نادیده گرفته می شود، تصریح کرد: ورود و عرضه دارو از مسیر قاچاق به دلایل مختلفی صورت می گیرد و این موضوع از چند لحاظ قابل بررسی است. از یک سو، مسئله نیاز مطرح است و طبیعی است که وقتی مصرف کننده به چیزی احساس نیاز کند به سراغ آن می رود و هنگامی که مصرف کننده کالای مورد نیاز خود را در بازار قانونی یافت نکند یا قیمت آن در بازار قانونی بالاتر از قیمت کالای قاچاق شده باشد و یا احساس کند کالایی که در بازار قانونی از کیفیت لازم برخوردار نیست به تامین کالا از مجاری غیر قانونی و قاچاق مبادرت می کند.
 
فروش داروی تقلبی و قاچاق در اهواز
این کارشناس در ادامه، سود جویی، تبلیغات ناآگاهانه پزشکان و القای نادرست این موضوع از سوی آنان و مسائل فرهنگی را از دیگر دلایل قاچاق در جامعه عنوان کرد.
 
هوشی تاکید کرد: تقلب در تولید و عرضه نیز چیزی است که در بازار عرضه دارو به فراوانی دیده می شود و اغلب داروها، مکملهای خوراکی و لوازم آرایشی که در مقایسه با تولیدات داخلی به قیمت ارزانی در بازار قاچاق عرضه می شود تقلبی بوده اما در ظاهری شکیل، جذاب، و فریبنده با برندهای معروف در اختیار مشتریان قرار می گیرد و اغلب این کالاها دارای ترکیبات خطرناک هستند همچنین به دلیل شرایط نگهداری این داروها و نوع عرضه آنها بسیار اتفاق می افتد که حتی داروی فاسد نیز به مشتریان فروخته شده است.

دکتر نسترن براتی کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این زمینه عنوان کرد: امروزه معضل قاچاق مسئله ای است که به نوعی تمامی کشورها دنیا را دچار مشکل ساخته است و این مطلب به ویژه در عرصه غذا و دارو در حیطه سلامت و روان بشر ایجاد اختلاتی می کند.
 
فروش داروهای تقلبی و قاچاق در اهواز
وی به تعریف واژه قاچاق پرداخت و افزود: هر محصولی که به شیوه غیر معتمد بودن نظارت ارگان های رسمی کشوری واردات داشته باشد قاچاق محسوب می شود.

براتی افزود: ورود دارو به کشور باید تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شود در غیر اینصورت صحت دارو مورد تردید است.
 
کارشناس دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پاسخ به این سئوال که مصرف داروی قاچاق چه پیامدهایی می تواند بر سلامت مصرف کننده داشته باشد؟ گفت: از آنجایی که ماهیت داروی قاچاق مشخص نیست امکان هر نوع عارضه جسمی و جدی به دنبال مصرف دارو وجود دارد ضمن اینکه در موارد متعدد شاهد عدم حضور ماده موثره در دارو بوده و این مسئله در خصوص داروهایی از جمله قرص های ضد بارداری خوراکی ایجاد مشکلات عدیده ای برای مصرف کننده را خواهد داشت.
 
براتی همچنین در پاسخ به این سئوال که چگونه داروی اصل را از قاچاق تشخیص دهیم؟ افزود: خوشبختانه در اکثریت قریب به اتفاق تشخیصات ساده بوده و با اندک دقت و توجه شهروندان قابل تشخیص خواهد بود.
 
وی عنوان کرد: مهمترین موارد، توجه به علامت یا بر چسب فارسی نویس وزارت بهداشت است که روی جعبه داروهای وارداتی چسبانده می شود و این برچسب نشان دهنده نظارت کامل وزارت بهداشت بر صحت داروی مذکور است. که شامل کد است و در صورت لزوم در اکثر موارد از طریق ارسال پیامک به شماره ذکر شده روی برچسب قابل پیگیری است.
 
فروش داروی قاچاق و تقلبی در اهواز
 
محمد درویش نژاد جوان 28 ساله اهوازی در خصوص خرید کالای قاچاق گفت: از آنجایی که کالای قاچاق به ویژه دارو عمدتا تولیدات بی کیفیت یا فاقد استاندارد هستند لذا من به هیچ عنوان از این کالا خریداری نمی کنم زیرا همه روزه از رسانه های گروهی شاهد هستیم که این کالاها چه به روز مصرف کنندگان چه از لحاظ جسمی و مالی  آورده است.
 
وی در ادامه اضافه کرد: با عنایت به نامگذاری امسال با عنوان تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی ضرورت استفاده از کالاهای تولید داخل و عدم استفاده از کالاهای خارجی غیر ضروری احساس می شود و باید به توصیه های رهبری توجه کنیم تا جامعه ای پویا داشته باشیم.
 
درویش نژاد در پایان از مسئولان مربوطه به ویژه نیروی انتظامی خواست با قاچاقچیان کالا و مواد مخدر که تهدید کننده جدی سلامت مردم و اقتصاد کشور هستند به شدت برخورد کنند تا زمینه اشتغال جوانان در جامعه فراهم شود.
 
 
---------------------------------------
گزارش: حسین عبدالعزیزی

گزارش یک حادثه

گزارش فارس از شاهدان عینی حادثه قتل وکیل آبادانی
آبادان حادثه خونین "میدان کاج" را در پایتخت خود نظاره‌ کرد

خبرگزاری فارس: ساعت 9 و نیم یکشنبه شب برابر با 25 تیرماه سال 91، "قتل در بازار جمهوری آبادان، جلوی انظار عمومی"؛ با شنیدن این خبر شوکه شدم، چون این بازار شلوغ‌ترین، مرکزی‌ترین و در واقع پایتخت شهرمان است.

خبرگزاری فارس: آبادان حادثه خونین

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، شنیدن این جمله از زبان دوستم در ساعت 10 شب اصلاً خوشایند و باور کردنی نبود. من همان شب ساعت 9 از محل کار خارج شده و به پرترددترین‌ترین مرکز شهر، ایستگاه تاکسی‌های خیابان امیرکبیر برای رسیدن به مقصد منتظر ماشین بودم. پس از خستگی از هیاهوی بی‌هدف خودروهای تنها دربستی، به خیابان بعدی مراجعه و در محل با سوار شدن در یک خودروی شخصی خود را به مقصد رساندم.

حوالی ساعت 10 شب صدای زنگ تلفنم مرا متوجه خود کرد. "یک وکیل در بازار جمهوری به قتل رسیده است، من تا چند دقیقه دیگر جزییات را تلفنی برایت می‌گویم."

با شنیدن این خبر شوکه شدم، چون این بازار شلوغ‌ترین و مرکزی‌ترین نقطه شهر بوده و هضم چنین رویدادی برایم مشکل و غیرممکن بود.

پنج دقیقه بعد دوباره تلفنم مرا به سوی خود کشاند و این بار جزییات این حادثه باورنکردنی برایم عنوان شد... "فرهاد اسماعیلی، وکیل پایه یک دادگستری آبادان جلوی چشمان مردم در بازار جمهوری با چاقو و گلوله به قتل رسید، هنوز دلیل اصلی قتل مشخص نشده و قاتل نیز از محل حادثه در انتظار مأموران بوده و متواری نشده است."

تمام فکر و ذهنم متوجه این بود که اگر چند دقیقه بیشتر در محلی که هر شب از همانجا برای رسیدن به منزل سوار ماشین می‌شوم می‌ماندم شاید می‌توانستم از نزدیک شاهد این حادثه بوده و آن را بهتر هضم می‌کردم.

* قتل در ساعت اوج شلوغی‌ بازار و پرترددترین نقطه شهر رخ داد

آبادان شهر بسیار بزرگی نیست اما از امکانات و ظرفیت‌های بالای تجاری و اجتماعی برخوردار بوده و به همین منظور سالانه میزبان مهمانان و مسافران زیادی از اقصی نقاط مختلف شهر است. این منطقه یک نقطه بازار اصلی را به نام امیری و ته‌لنجی‌ها در خود گنجانده که به دلیل نداشتن امکانات تفریحی و مفرح مطلوب، سیل جمعیت جوانان و حتی مسافران را شبانه در خود جای می‌دهد. در ضمن این شهر به دلیل برخورداری از آب و هوای بسیار گرم به‌ویژه در فصل تابستان در ساعات 8 تا 11 و 12 شب همچنان پذیرای مردم است و در روزها کمتر کسی را می‌بینید که برای خرید روانه بازار شود.

جالب است بدانید که این همه مسافر و مهمان و جمعیتی که از عصر به بازار ته‌لنجی روانه می‌شوند، تنها در یک مرکز یعنی روبه‌روی بازار جمهوری برای گرفتن تاکسی در مسیرهای مختلف باید در انتظار باشند و اغلب بیش از نیم ساعت یا 45 دقیقه را در روز صرف این کار می‌کنند.

با اینکه چند قدم پایین‌تر ایستگاه تاکسی، مشخص و تعیین شده است اما به دلیل عدم‌ نظارت و مدیریت کارآمد، ایستگاه انتظار مردمی درست به چهارراه امیری منتقل و مردم به قول معروف برای سوار شدن در ماشین و رسیدن به مقصد "دست و پا می‌شکنند".

نکته اینکه: این قتل در ساعت اوج شلوغی‌ بازار و پرترددترین نقطه شهر رخ داد، جایی که همه و همه حاضران نظاره کردند این صحنه دلخراش و دردناک را!

* اینجا تگزاس است؟

و اما گفته‌های شاهدان عینی این حادثه؛

مهدی 38 ساله یکی از کسبه‌های بازار جمهوری که به گفته خود از نزدیک همه کم و کیف حادثه را از نزدیک مشاهده کرده، گفت: ساعت 9 و نیم یکشنبه شب بود که مردی سراسیمه و فریادزنان به سوی بازار جمهوری دوید، در مغازه‌ البسه فروشی پناه برد و مدام می‌گفت "کمکم کنید"، چیزی نگذشته بود که فردی دیگر با سن و سالی بین 55 تا 60 سال به سمت او دوید و با ضربات چاقو او را خونین کرده از پای درآورد و بعد از آن همه گلوله‌های اسلحه را در بدن مقتول خالی کرد.

وی افزود: مشاهده این حادثه برای من و مردمی که نظاره‌گر این ماجرا بودند اصلاً باور کردنی نبود، قتل در ملأعام و جلوی چشمان مردم؟!

این شاهد عینی ادامه داد: بسیاری از زنان و دختران حتی مردانی که در آنجا حضور داشتند با صدای داد و فریاد از صحنه متواری شدند، اما برخی دیگر نظاره می‌کردند این حادثه دردناک را.

وی با بیان اینکه مگر اینجا تگزاس است؟ اضافه کرد: همه ماجرا در عرض چند دقیقه اتفاق افتاد و من به شخصه تا به‌حال چنین چیزی را با چشمان خود، از نزدیک ندیده بودم، برایم بسیار دردناک و غیرقابل تصور بود.

* آن صحنه برای مردم غیرقابل درک بود

حسن 29 ساله دیگر شاهد عینی این ماجرا زمانی در صحنه حاضر شده که مقتول ضربات چاقو را خورده و با التماس به متهم می‌گفته است: "من زن و بچه دارم، تو رو خدا منو نکش!"

وی می‌گوید: با شنیدن صدای جیغ و فریاد مردم، از مغازه بیرون آمدم و دیدم که مقتول چگونه به قاتل التماس می‌کرد.

این شاهد عینی خاطرنشان کرد: قاتل با بی‌رحمی تمام دو گلوله در بدن و سر مقتول خالی کرد و مدام به جسد می‌گفت: "تمام زندگی‌ام را از من گرفتی..."

وی اضافه کرد: آن صحنه برای مردم غیرقابل درک بود، زیرا تاکنون در مکانی با این ازدحام و شلوغی چنین مواردی رخ نداده بود.

حسن عنوان می‌کند: البته روزانه ما شاهد بگومگو و دعواهای زیادی در سطح شهر هستیم و حتی دیده و شنیده می‌شود که با چاقو به ضرب و جرح یکدیگر پرداخته‌اند اما این مورد و با این شکل که در ساعت اوج شلوغی بازار، فردی به خود اجازه دهد با اسلحه در میان جمعیت کسی را به قتل برساند برایمان بسیار عجیب است!

وی ادامه داد: امروز بسیاری از دوستان من که در مغازه‌های مجاور این بازار مستقر هستند مغازه‌هایشان تعطیل بوده و من که با خواهرم در این مغازه مشغول به کار هستیم او را از حضور در این محل منع کرده‌ام.

* متهم ساکن آمریکا است

در این میان گفت‌وگویی با فردی که ادعا می‌کند قاتل این حادثه را کمابیش می‌شناسد گفت‌وگویی انجام داده که ماحصل آن را به اختصار می‌خوانید:

رضا 39 ساله ساکن آبادان می‌گوید: من هم مقتول و هم قاتل، هر دوی آنها را می‌شناسم و در جریان ماجرای کاری آنها و مشکلی که برایشان پیش آمده بود، هستم.

وی اظهار می‌کند: متهم، الف.ب متولد سال 1326 است که همراه با خانواده‌اش در سال 55 به آمریکا رفت و مجدداٌ در سال 90 به ایران مراجعه و در آبادان مستقر شد، البته متهم حدود 20 سالی است که از همسر خود جدا شده و اخیراً به‌طور شدید به مصرف مواد مخدر روی آورده بود.

رضا خاطرنشان کرد: این فرد با چند تا از دوستان خود شریک شده و مشغول به کار بود تا اینکه متوجه شد یکی از شرکایش امضای وی را جعل کرده و پول هنگفتی را از این طریق به جیب زده است، به همین خاطر اقدام به اخذ وکیل (مرحوم فرهاد اسماعیلی‌فر) گرفته و کم و کیف کار را با او در میان گذاشت.

وی ادامه داد: برای پیگیری و به نتیجه رسیدن این پرونده مبلغ 2 میلیون تومان به وکیل خود داده و پس از مدت‌ها دوندگی بالاخره کارش انجام و پرونده‌اش با موفقیت در حال اتمام بود که متوجه شد وکیلش، وکالت شریکش را نیز به عهده گرفته و به قول معروف می‌خواهد "او را دور بزند."

این شهروند 39 ساله آبادانی گفت: با این روند چند بار وی را تهدید کرد که از کار وکالت شریکش دست بردارد زیرا این انصاف نیست و در پاسخ همیشه این را می‌شنید که "من وکالت تو را به سرانجام رسانده و پرونده‌ات مختومه است و حالا می‌خواهم پرونده شریکت را برای پیگیری اخذ کنم، این کار نه جرم است و غیرقانونی."

وی افزود: با اینکه من خود سر صحنه حاضر نبودم اما مطمئن هستم که متهم در حالت عادی اقدام به این کار نکرده است زیرا از مکنت مالی بالایی برخوردار است و نیازی به پول ندارد، بحث سر لج و لجبازی شکل گرفته که به دلیل مصرف مواد و حالت توهم متهم، به اینجا کشیده شده است.

رضا یادآور می‌شود: مقتول دارای فرزندان کوچکی به نام‌های حدیث سه و نیم ساله و محمدحسین پنج ساله است...

* آمبولانس یک ساعت بعد از حادثه رسید

دیگر شاهد عینی این ماجرا که احمد حدود 50 سال سن دارد ادامه می‌دهد: ساعت 9 و نیم یکشنبه شب مردی هراسان به سمت بازار دوید و جمله "کمکم کنید" را فریاد می‌زند، به دنبال او شخصی چاقو در دست او را دنبال می‌کرد و به مردم می‌گفت هیچ کس دخالت نکند.

وی می‌گوید: شخص ضارب بالای 55 سال سن داشت و مقتول نیز حدود 40 سال.

این شاهد عینی اضافه کرد: در این میان از دست هیچ کس کار خاصی برنمی‌آمد و حتی به ذهنمان خطور نمی‌کرد که حادثه تا این حد شدت پیدا کند!!

وی با بیان اینکه با دیدن این صحنه به یاد فیلم‌های جنایی افتادم، افزود: مرد متواری که برای نجات جان خود به سوی یک مغازه البسه فروشی دوید با گلوله‌های اسلحه قاتل که در کیسه پلاستیکی مشکی مخفی شده بود از پای درآمد و جان داد.

احمد می‌گوید: جالب بود که مأموران نیروی انتظامی 40 دقیقه بعد در محل حادثه حاضر شدند و آمبولانس نیز یک‌ساعت بعد برای جابه‌جایی جسد به محل رسید.

وی افزود: کلانتری تا این محل کمتر از نیم کیلومتر فاصله دارد با این حال چرا پلیس نباید زودتر وارد صحنه شود؟ چرا وقتی اتفاق و دعوایی در شهر رخ می‌دهد تا رسیدن مأموران یا کسی باید کشته می‌شود یا مجروح؟ چرا باید امنیت شهر ما تا این حد پایین باشد؟ چرا این فرد به راحتی اسحله در دست داشته تا هنگام عصبانیت و در حالت جنون، اقدام به عمل این چنینی بکند؟

این شهروند آبادانی در پایان به مسئولان آبادانی گفت: شهروندانی که شاهد این صحنه دردناک بودند تا مدت‌ها نمی‌توانند این خاطره خونین را از ذهن و فکر خود پاک کنند، اینجا مسئولان پاسخی برای مردم دارند یا خیر؟!

* وقتی صدای بی‌صدای مظلومیت‌ و محرومیت‌ها شنیده نمی‌شود

این حادثه بی‌شک بسیاری را به یاد حادثه خون‌بار "میدان کاج تهران" می‌اندازد، تنها در ابعادی کوچکتر و با رنگ و بویی تازه‌تر!

با این تفاوت که در پایتخت‌مان نیروی انتظامی چند دقیقه بعد در محل حادثه حاضر شد و در اینجا بعد از گذشت نزدیک به نیم ساعت! در آن شهر بزرگ نه ترافیک و نه مسیرهای طولانی هیچ کدام نتوانست مانعی برای حضور پلیس در محل حادثه شود و در این شهر کوچک ترافیک‌های روان و مسیرهای کوتاه خیابان‌های چند متری سدی برای رسیدن پلیس در محل مورد نظر بود!

در این شهر ما هم نان داریم، هم آب با این تفاوت که نه نانوا داریم و نه مخزنی برای نوشیدن آب!

در این شهر ما همه چیز را در ویترین‌های زیبا و دلچسب و رنگارنگ توهم نظاره‌گریم و با قیمت‌های گزاف پیشنهاد شده نمی‌توانیم حتی دستمان را برای خرید به سویشان دراز کنیم.

شهر ما هم در دارد و هم دروازه اما چشمان نگهبان‌ها از بیکاری خسته و درمانده شده و در سویی دیگر می‌چرخند، سویی که تنها از پشت آن چشمان به ظاهر نافذ می‌توان آن را مشاهده کرد.

جالب است بدانیم که ما خود به واقعیت‌های شهرمان واقفیم و با این حال در بسیاری از موارد انکار می‌کنیم دیده‌ها و شنیده‌ها را!!!

قتل، تجاوز، سرقت، ضرب و جرح، اخاذی، اعتیاد و صدها موردی که شاید با بازگو کردن آن بتوان مردم را در پیشگیری، جلوگیری و در دام نیفتادن‌ها آنها مصون نگه داشت؛ اما امان از این انکار که روزی ما را به ناگزیر با فجایعی بزرگ‌تر و غیرقابل انکارتر رو‌به‌رو می‌کند.

قتلی که در چند روز گذشته در نقطه مرکزی شهرمان رخ داد، اتفاق، حادثه و ندانم‌کاری نبود بلکه "فاجعه" ای دردناک بر قلب شهرمان بود؛ شهری که روی تک تک ذرات خاک آن، خون شهدای مظلوم برای دفاع از ناموس و شرف ملت با ایستادگی در مقابل دشمن بعثی و متحدانش ریخته می‌شد امروز باید شاهد ریخته شدن خون آشنایی با دستان سرد و بی‌رحم هم‌خونی‌اش باشد!

با رویه در پیش گرفته شده و با بی‌هویتی که فرهنگ آن در بسیاری از مردم نهادینه شده، سردی بر سر و صورت‌ها مشاهده و در قلب‌ها رخنه کرده است، شاید این پیامد بی‌توجهی برخی مسئولان به حوادث ریز و درشت دور و برمان باشد و شاید باز هم تقصیر خودمان است، مقصر اصلی ما مردمیم!

وقتی می‌گوییم در برخی پارک‌های این شهر معتادان جلوی چشمان ما سرنگ در دست مشغول تزریق هستند! وقتی خانمی را بر روی تخت بیمارستان مشاهده می‌کنیم که از شدت ضربات چاقوی یک موتورسوار که برای کیف‌قاپی به او حمله‌ور شده است، در حال جان دادن است! وقتی می‌شنویم دختری برای رسیدن به مقصد سوار ماشین شده و بعد از اندکی سر از ناکجاآباد درآورده و به او ...! وقتی با اینکه شب‌ها در برخی مناطق درب خانه‌ها قفل و زنجیر است؛ موتورسیکلت، خودرو و یا کپسول‌های گازشان ربوده می‌شود! وقتی بدون اینکه آب از آب تکان بخورد سرقت‌های حرفه‌ای صورت می‌گیرد! وقتی برای کنده‌کاری گاز، آب و ... در خیابان، کوچه و پس کوچه‌ها شاهد کنده‌کاری و دوباره‌کاری‌های متعدد هستیم! وقتی صدای بی‌صدای مظلومیت‌ و محرومیت‌ها شنیده نمی‌شود و اگر هم شود بسیار کم‌رنگ و بی‌صدا پاسخ داده می‌شود! وقتی، وقتی، وقتی...

--------------

مریم خبازی

اخبار ورزشی

سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان عنوان کرد
نفت آبادان شگفتی‌ساز لیگ دوازدهم / بازیکنان خارجی پدیده‌های لیگ

خبرگزاری فارس: سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان گفت: دروازه‌بان صربستانی و هافبک پرتغالی تیم صنعت نفت آبادان پدیده‌های لیگ برتر دوازدهم می‌شوند.

خبرگزاری فارس: نفت آبادان شگفتی‌ساز لیگ دوازدهم / بازیکنان خارجی پدیده‌های لیگ

علیرضا خلیلی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس در آبادان با اعلام این خبر اظهار کرد: تیم صنعت نفت آبادان در لیگ دوازدهم شگفتی‌ساز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تیم نفت در اوج آمادگی قرار دارد و نظم در این تیم حکم‌فرماست.

سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان در ادامه در خصوص دیدار روز پنجشنبه صنعت نفت آبادان با پرسپولیس تهران گفت: گرمای 50 درجه‌ای آبادان قطعاً امتیاز بازیکنان ما در زمین بازی است و امیدواریم بهترین بهره را از شرایط آب و هوایی ببریم.

خلیلی‌نیا با بیان اینکه پرسپولیس روز سختی در آبادان خواهد داشت، تأکید کرد: امیداوریم برد فصل گذشته مقابل پرسپولیس تهران را تکرار کنیم.

وی تصریح کرد: پرسپولیس تهران در حضور تماشاگران متعصب آبادانی دیدار سختی را در پیش رو خواهند داشت.

سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان در ادامه  درباره احتمال خرید بازیکن خارجی گفت: فیلم بازی‌های مهاجم هلندی را به "کاستا" سرمربی تیم نشان دادیم اما وی این بازیکن اروپایی را تأیید نکرد. کاستا تأکید دارد فعلاً کار را با همین بازیکنان شروع کنیم.

وی ادامه داد: در صورتی که نیاز بود در ادامه کار یک مهاجم آسیایی جذب خواهیم کرد.

خلیلی‌نیا اظهار داشت: سرمربی تیم سه، چهار بازیکن جوان را به تیم اضافه کرده است که آنها هم می‌توانند پدیده فصل جدید لیگ برتر باشند و حتی ممکن است به تیم ملی دعوت شوند.

وی خاطرنشان کرد: تیم صنعت نفت در لیگ دوازدهم شگفتی ساز خواهد بود و امیدواریم نتایج خوبی را در بازی‌ها کسب کنیم.

صنعت نفت آبادان روز پنجشنبه هفته جاری در اولین مسابقه خود در دوازدهمین دوره لیگ برتر در ورزشگاه تختی آبادان میزبان پرسپولیس تهران است. 

 

 

ممتازان دوباره به کشتی خوزستان برگشت/ حکم حاجتی لغو شد
اهواز - خبرگزاری مهر: بعد از اینکه چند روز قبل حکم سرپرستی هیئت کشتی استان خوزستان به نام علیرضا مراد حاجتی زده شد اکنون خبر می رسد فدراسیون کشتی مجددا حکم سرپرستی این هیئت را به نام رئیس 15 سال گذشته این هیئت زده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز قبل سرپرست فدراسیون کشتی در حکمی حاجتی که همزمان سه پست دیگر اجرایی را در اختیار دارد را به عنوان سرپرست هیئت کشتی منصوب کرد که این انتصاب با حکم جدید حجت الله خطیب ملغی شد.

حاجتی هم اکنون رئیس هیئت گلف، مدیرعامل باشگاه ورزشی ملی حفاری اهواز و مدیرخدمات شرکت ملی حفاری ایران است و بی شک حضور در هیئت کشتی که مسئولیت های بیشتری را متوجه وی می کرد برای حاجتی مشکل آفرین می شد.

در همین خصوص اکنون خبر می رسد با حکم جدید حجت الله خطیب سرپرست فدراسیون کشتی، عبدالرسول ممتازان در سمت سرپرستی هیئت کشتی خوزستان ابقا شد.
 
در این حکم آمده است: باتوجه به اتمام دوران ریاست هیئت کشتی خوزستان بدینوسیله آقای عبدالرسول ممتازان رئیس هیئت وقت به عنوان سرپرست هیات کشتی خوزستان کماکان در مسئولیت خود تا شروع فراخوان و انتخابات، ابقا می شود.در این نامه که 26 تیرماه صادر شده، آمده است ابلاغهای قبل کان لم یکن تلقی می شوند.خوزستان قطب کشتی فرنگی کشور است به گونه ای که همواره در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی نام چند خوزستانی به چشم می خورد. 
 
 
علیرضا فیروزی سرمربی نفت نوین آبادان شد
آبادان - خبرگزاری مهر: سه شنبه شب با تصمیم هیئت مدیره باشگاه ورزشی صنعت نفت آبادان، علیرضا فیروزی به عنوان سرمربی تیم فوتبال نفت نوین آبادان منصوب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال نفت نوین آبادان هم اکنون در رقابت های لیگ دسته دوم فوتبال کشور حضور دارد و در چند سال اخیر موفق به صعود از این رده از رقابتهای فوتبال کشور نشده است.

علیرضا فیروزی در ابتدای تاسیس این تیم که با خرید امتیاز تیم فوتبال آب اهواز اعلام موجودیت کرد هدایت این تیم را به عهده گرفت و اکنون بعد از چند سال مجدد مسئولان باشگاه نفت آبادان هدایت تیم خود را به این بازیکن قدیمی سپرده اند.
فیروزی یکی از پرافتخاترین مربیان فوتبال آبادان به شمار می رود زیرا صنعت نفت آبادان با هدایت وی در دهه 70 با قرار گرفتن در جایگاه پنجم بهترین نتیجه بعد از انقلاب خود را به دست آورد.

فیروزی همچنین یکی از بهترین بازیکنان فوتبال تاریخ شهر آبادان که سابقه عضویت در تیم ملی فوتبال کشور را نیز در کارنامه بازیگری خود دارد و به همراه ابراهیم قاسمپور  و عبدالرضا برزگری ملقب به حسون از افتخارات فوتبال دهه های اخیر فوتبال آبادان به شمار می روند.

سال قبل وحید سلامات هدایت تیم فوتبال نفت نوین آبادان را به عهده داشت که این بازیکن قدیمی فوتبال آبادان نتوانست انتظارات مسئولان باشگاه را برآورد کند و اکنون به باید به فعالیت خود در رده های پایه باشگاه صنعت نفت آبادان ادامه دهد..

در این میان بهنام سراج نیز سابقه هدایت نفت نوین آبادان را دارد که وی نیز نتوانست توفیق چندانی را برای این تیم رقم بزند.

در نشست سه شنبه شب اعضای هیدت مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان تاکید شد که این تیم باید بیشتر از بازیکنان زیر 23 سال در ترکیب خود استفاده کند زیرا هدف اصلی از تشکیل این تیم تقویت و تغذیه تیم فوتبال صنعت نفت آبادان است که به نظر می رسد تاکنون چنین هدفی محقق نشده است.

گزارش هواشناسی

مدیرکل هواشناسی خوزستان خبر داد
تندباد و گرد و غبار در خوزستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی خوزستان از ورزش تندباد و پدیده گرد و غبار در خوزستان در ساعات آینده خبر داد.

خبرگزاری فارس: تندباد و گرد و غبار در خوزستان

مسعود دهملایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: با استقرار سیستم ناپایدار در لایه میانی طی امروز و فردا با تغییر سمت جریانات و افزایش رطوبت در نیمه جنوبی استان مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به افت دمای هوا در خوزستان افزود: در ساعات آینده به دلیل توزیع رطوبت در هوای استان شاهد افت دمای هوا خواهیم بود.

دهملایی تاکید کرد: در سطح زمین نیز گرادیان فشار هوا بعضا باعث وزش بادهای قابل‌ملاحظه خواهد شد و به این دلیل وقوع پدیده گرد و غبار دور از انتظار نیست.

وی بیان کرد: آسمان استان صاف بعضا همراه با غبار محلی و گاهی توام با وزش باد‌قابل‌ ملاحظه پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل هواشناسی خوزستان وضعیت هوا صاف گاهی همراه با گرد و غبار و مه رقیق جهت باد، جنوب شرقی تا جنوبی سرعت باد، 10 تا 25 کیلومتر در ساعت و ماکزیمم سرعت باد 35 کیلومتر در ساعت خواهد بود.وی تاکید کرد: در شبانه روز گذشته آبادان با 49.2 و دزفول با 25 درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط گزارش شده‌اند.دهملایی خاطرنشان کرد: حداکثر دمای اهواز به 47 و حداقل به 29 درجه سانتیگراد خواهد رسید. 

 

 

رطوبت 75 درصدی هوا مردم خوزستان را خانه نشین کرد
اهواز - خبرگزاری مهر: رطوبت 75 درصدی هوا در شهرهای خوزستان، مردم این استان را خانه نشین کرد به گونه ای که به غیر ار کارمندان دولت سایر مردم به ندرت از خانه خارج می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، رطوبت بالای هوا یا به قول مردم خوزستان هوای شرجی شرایط سختی را به مردم تحمیل و تعریق بالای بدن در چنین شرایطی، حضور در خیابان و اماکن عمومی را برای مرد سخت کرده است.

این شرایط جوی که البته از دو روز قبل آغاز شده امروز به اوج خود رسیده به گونه ای که مردم آبادان و خرمشهر امروز رطوبت 75 درصدی در شهرهای ساحلی خود را تجربه می کنند.

در همین خصوص رئیس اداره هواشناسی آبادان با اشاره به اینکه میزان رطوبت هوا در شهرستانهای آبادان و خرمشهر به 75 درصد رسیده، تصریح کرد:  پدیده شرجی در آبادان و خرمشهر از که دو روز قبل با شدت و ضعف آغاز شده و تا اواخر وقت امروز نیز ادامه خواهد داشت.

سعید براهیمیان افزود: ‌بررسی نقشه‌های پیش یابی تقویت تدریجی سلول جنب حاره ای را بر روی کشور نشان می دهد که سبب انتقال رطوبت از روی خلیج فارس بر روی این استان و بروز پدیده شرجی شده است.

وی افزود: این وضعیت در حالی است که با نزدیک شدن به فصل خرماپزان در جنوب خوزستان نیز انتظار افزایش بیش از پیش رطوبت هوا در روزهای آینده نیز دور از ذهن نخواهد بود.
 
مردم برای در امان ماندن از این شرجی و گرما نیز دستگاه های سرمایشی خود را به صورت 24 ساعته روشن کرده اند که خوشبختانه تاکنون مشکلی برای برق در استان خوزستان پیش نیامده است. البته انتظار می رود مسئولان تامین برق استان خوزستان نگاهی جدی به این شرایط داشته باشند زیرا قطعی برق برای چند دقیقه هم امان مردم در این شرایط سخت آب و هوایی را می گیرد.

البته وجود شرجی شدید یک مزیت دارد و آن هم در امام ماندن از گرد و غبار است که این روزها در خوزستان خبری از آن نیست.

اخبار عقب ماندگی و مشکلات موجود خوزستان

پرسش هایی از عالیجنابان خوزستان !

سالیان درازی است که مبلغان قیاس؛خوزستان را در کفه ترازویی قرار می دهند که در کفه دیگر آن اصفهان قرار دارد.محصول چنین قیاس چندش آور و نخ نما شده ای تنها احساس حسرت و اندوه و تشدید تبعیض مخرب بوده است .

 شوشان / محمد مالی : «قیاس» مولود عقلانیت است و «حسرت» رهیافت پسرفت.

گذار ناکام خوزستان به توسعه و پیشرفت در طول ده های پشت سرگذاشته بیش از آنکه با نگاه قیاس آلود و تحلیلگرانه مورد بررسی قرار گرفته باشد اسیر تبعیض تلخ حسرت آلود بوده است.حسرت است که ناغافل می سوزاند و قیاس اما عمارتی نو برپا می دارد که تو گویی راه پیشرفت را گشوده و افقی تازه پدیدار می سازد.

اصحاب قدرت در جامعه خوزستانی یا از جنس قیاس کنندگان بوده اند که عمری کوتاه داشته و امروز علی رغم همه شایستگی ها از قدرت محروم و مغضوبند و یا از جنس حسرت آلودگان به شماره رفته اند که عمر دوام بر قدرت ایشان تمدید گشته و به درازا فرمان هدایت امور را بر عهده داشته اند.

این فرآیند ناخجسته غول های از بطری گریخته خوزستانی را یا اسیر انگ و برچسب کرده و یا از وطن کوچانده و شاید اما به بطری ها بازگردانده و در مقابل؛خیمه محفل نشینان و عالیجنابان را برافراشته است.

در چنین شرایطی است که باب نقدِ اراده معطوف به قدرت؛تعطیل و دایره نقادان روز به روز تنگ تر می شود؛طنز تلخی است اما مگر موانع فراروی پیشرفت،ارتقاء و توسعه هر جامعه ای جز با همت نقد و سرانگشت نقاد برطرف می شود؟پس چرا عالیجنابان خوزستانی دستور به انحصار قدرت بجای توزیع و بازتولید آن و احتکار نقد بجای تشویق و عرضه عمومی آن می دهند!آیا «فرموده» دیگری در میان است؟

خاطرم هست؛از «احمد محمود» که فارغ از وجوه ادبیاتی و فرهنگی؛در دوران منع کارش پیش از انقلاب تجربه مطبوعاتی نیز پیدا کرده بود از قحط قیاس و وفور حسرت در جامعه خوزستانی در آن سال های دور حکایت می کرد.او بر این باور بود که عالیجنابانِ از نقد گریزان؛قیاس را  سمّ حضور و آفت استمرار قدرت خویش می دانند و از این روست که در کار قیاس؛ منع می آورند.

توضیح این نکته را در دو پرده شرح می دهم تا دریابیم که یک جرعه نقد یعنی چه؟

نقد عالیجنابان:

سالیان درازی است که مبلغان قیاس؛خوزستان را در کفه ترازویی قرار می دهند که در کفه دیگر آن اصفهان قرار دارد.محصول چنین قیاس چندش آور و نخ نما شده ای تنها احساس حسرت و اندوه و تشدید تبعیض مخربی بوده است که سبد مغزها را در استان فقیرتر و بر سرعت فرآیند فرار نخبگان و سرمایه ها از خوزستان افزوده است.این قیاس نه تنها مایه حرکت و تغییر نبوده است که خود بر زخم جانان نمک ها ریخته است.

ما نیز البته بر کارِ قیاسیم.

آمارها می گویند که استان اصفهان در سال 90 در بیشتر بخش ها پیشرفت داشته است.در اینجا هرچند کوتاه،نگاهی داریم به وضعیت این استان در حوزه های مختلف و میزان پیشرفت سال 90 نسبت به سالیان گذشته؛بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی استانداری اصفهان.

رشد طرح های عمرانی؛13 برابر

نرخ باسوادی؛68 درصد افزایش

تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی؛94 برابر

طول آزاد راه های استان؛13 برابر

طول بزرگراه های استان 5/14

تعدا مشترکین برق خانگی؛5 برابر

تعداد مشترکین تلفن ثابت:6/38

تعداد مشترکین آب؛5/10

تولید گوشت مرغ؛7 برابر

تولید گوشت قرمز؛1/3 برابر

تولید شیر؛4برابر

تعداد معادن فعال؛4برابر

تولیدات باغی؛9/2

البته لیست طولانی تری نیز می توان ارائه داد حال اما عالیجنابان می بایست با زبان آمار پاسخ دهند تا دریابیم که در مقام قیاس ما در چه نقطه ای قرار داریم.

نقد نقادان:

اگر عالیجنابان از مولفه های پسرفت و واماندگی خوزستان به شمار می روند؛نقادان و روزنامه نگاران خوزستانی نیز بی تقصیر نیستند.بگذارید همچنان در دایره بسیط قیاس بمانیم.

«بشیر اسماعیلی» از دوستان روزنامه نگار اصفهانی می باشد.تفریح و سرگرمی او به اتفاق یکی دیگر از دوستان همکارش بازدید از پروژه های نیمه کاره اصفهان است.او می گوید:«از ماهیت این تفریح روشنفکرانه که بگذریم؛آنچه عیش ما را ناقص می گذارد،مشاهده عدم پیشرفت اغلب طرح هاست.از مصلای زیبای اصفهان گرفته تا پروژه ناکام مترو،شهربازی و میدان امام علی.»

این روزنامه نگار دردمند اصفهانی در ستون ویژه خود بدون هراس از فشار و تهدید عالیجنابان؛شاهد مثال آورده و ادامه می دهد؛«همین دیشب فلاکس چای و زیرانداز برداشتیم تا به اتوبان شهید کشوری رفته و پروژه های آنجا را تماشا کنیم.اما تا چشم کار می کرد خاک و خل بود و...»

آیا این نگاه در روزنامه نگار خوزستانی وجود دارد؟

آیا روزنامه نگار یا نقاد خوزستانی نیز با علم و معرفت نسبت به رسالت سنگینی که بر دوش دارد چشمی ناظر و امین را برای رصد پلشتی و کم کاری به کار انداخته است؟

به عنوان صاحب قلمی که بیش از یک دهه دود چراغ خورده ام صادقانه می گویم؛خیر!

این تنها دست های آلوده عالیجنابان نیست که دشنه ها بر پیکر رنجور خوزستان ارزانی داشته اند.ما نیز بر عهد خود نبوده ایم.

سخن این بار در کارگاه «قیاس» انداختیم تا شاید اما از چاه ویل خوزستان ندایی برخیزد.بی گمان این ندا هم پاسخی در خور خواهد داشت.چرا که به تعبیر زیبای حضرت مولوی؛این «مرغ مرگ اندیش»،غلام آفتاب است و با تاریکی و شب پرستی نسبتی ندارد.

اتاق شیشه ای در سایه آفتاب معنای واقعی خود را خواهد جُست.

اتاق شیشه ای در تاریکی فاقد محتوا و معناست از این رو عالیجنابان پیش از آنکه پریشان از تولید حقیقت باشند؛راه های نشر آن را مسدود می کنند.

راستی اما مرغ مرگ اندیش راه را خواهد جست.

حتی اگر لازم باشد در مسیر تاریخ به پرواز درآید.

خوزستان در هفته ای که گذشت

از خواب زمستانی شهردار آبادان تا تلاش برای تغییر یک مدیر

در هفته ای که گذشت سایت های خبری خوزستان در شهرهای مختلف اخبار و مطالبی را درج کردند که "شوشان " گزیده ای از آن را در ذیل می آورد.

 در هفته ای که گذشت سایت های خبری خوزستان در شهرهای مختلف اخبار و مطالبی را درج کردند که "شوشان " گزیده ای از آن را در ذیل می آورد:


ملاثانی نیوز نوشت : خوزستانی ها بر سکوی مدیریت کلان کشور قرار دارند. حضرت آیت الله شیخ محسن اراکی نماینده پیشین مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اسبق دزفول طی حکمی از سوی حضرت آیةالله خامنه ای مقام معظم رهبری به ریاست مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی برگزیده شد.


شبکه خبری دز : عدم وجود فرماندار موجب رکود فعالیتهای شهری دزفول است. برخی از مردم دزفول در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه شهرستان دزفول حدود ۱۸ ماه است که بدون فرماندار است از مسئولان امر خواستند تا به این موضوع رسیدگی کنند.


سایت خوانانیوز نوشت : شهرداری آبادان در خواب زمستانی است. آبادان یادگار خون شهدای همسنگر امام حسین (ع) و ابوالفضل (ع) و فریاد زنان آزاده انقلابی‌ است که امروز مهر خاموشی و سکوت را اختیار پیشه کرده‌اند.لب‌هایشان از عطش "نبودن" بهم دوخته شده و صدایشان از "نداشتن" بی‌صدا شده است، کاش اندکی به یاد بیاوری گذشته را تا بتوانی سرنوشت حال و آینده‌ات را بهتر و مطلوب‌تر رقم بزنی؛ گذشته‌ای که قابل قیاس با حال نیست.با نگاهی هر چند سطحی به تابستان تشنه آبادان، می‌توان به وضوح مشاهده کرد، ردی از وجود حتی یک آبسردکن در شهر تب‌دار 70 درجه‌ای نیست.


سایت روناش با اشاره به مشکلات گریبانگیر بخش سردشت نوشت : پل گوروی این بخش که بهسازی جاده سردشت به دزفول و حدفاصل سردشت تا روستای گوروی است بیش از ۱ سال است که بعلت عدم تخصیص اعتبار به حال خود رها شده و مشکلاتی را برای رانندگان و مردم آن منطقه بوجود آورده است .


سایت ایبنانیوز با اشاره به سمفونی کارون در مطلبی به قلم دکتر کهرم نوشت : دکتر اسماعیل کهرم کارشناس شناخته شده و پیشکسوت محیط زیست در واکنش به ساخت قطعه آهنگی تحت عنوان "سمفونی کارون" به سفارش "شرکت آب و نیرو" از سوی مجید انتظامی نوشت : با توجه آن که کارون در حال مرگ تدریجی در اثر شور شدن است و کشاورزان از هم اکنون این سفره باستانی مارپیچ را پذیرفته اند و با درد، احتضار کارون را نظاره گرند، جایی برای جشن و پایکوبی و ساختن قطعات سمفونی برای ارزش گذاری این پدیده باقی می ماند؟!

سایت دزفول نیوز در مصاحبه ای با امام جمعه این شهر نوشت : حدود ۱۸ ماه است که دزفول فرماندار ندارد و با سرپرست اداره می شود که این خلاف قانون است و حداکثر سرپرستی سه ماه است علی رغم تلاش های مجدانه‌ی سرپرست محترم فرمانداری متاسفانه شهرستان دزفول که پرجمعیت ترین فرمانداری ویژه ی کشور است از نعمت مدیریت فرمانداری ویژه و معاونت استاندار محروم است که باعث شد بسیاری از مشکلات لاینحل بماند .وزارت کشور نتوانسته است در این رابطه موفق عمل کند و تحت تاثیر افراد و جریانهای سیاسی غیر مسئول، دزفول را بلا تکلیف رها کرده است و هرچه ما به استاندار محترم تذکر داده ایم که وضعیت دزفول را از این حالت بیرون بیاورد، علیرغم قولی که داده همچنان مساله لاینحل مانده است.

سایت اندیمشک نیوز نوشت : متاسفانه در اثر فشارهای بیش از حد برخی ها شنیده شد که قرار است مدیر آموزش و پرورش شهرستان اندیمشک تغییر کند. تغییر نابهنگام مدیر یک سازمان همواره موجب مختل شدن روند اجرایی و پیشرفت کارهای آن سازمان می شود.

سایت خوزنیوز نوشت: نتایج آزمون استخدامی استانداری و ادارات دولتی خوزستان دو هفته دیگر اعلام می شود.مدیرکل منابع استانی و تحول اداری استانداری خوزستان در همین زمینه اظهار داشت: نتایج اولیه آزمون بدست آمده و پس از آن اطلاعات لازم استخراج خواهد شد و اطلاعات استخراج شده در اختیار معاونت پشتیبانی و توسعه منابع استانی قرار داده خواهد شد.

 سایت بهارنیوز وابسته به روزنامه کارون در مطلبی با عنوان "  اظهارات جالب معاون رئیس‌جمهور " نوشت :معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه به خشکسالی های نیمه جنوبی کشور مشکوک هستم، گفت: استعمار و استکبار جهانی با تکنولوژی در شرایط اقلیمی جنوب ایران تأثیر می گذارند.

یک گزارش نگران کننده

67 هزار معلول در خوزستان / بیشتر معلولیت هایی بدلیل ازدواج های فامیلی است / کارکنان بهزیستی آلوده انسان دوستی شده اند / آبادان و خرمشهر رکورد دار کودکان و خانواده های بی سرپرست / کاهش سن اعتیاد در جامعه

 اختصاصی شوشان : مدیرکل سازمان بهزیستی استان خوزستان گفت: نگاه ها به بهزیستی از نگاه برای دریافت مستمری باید تغییر کند. بعنوان مثال چرا باید یک فرد معلول که به بهزیستی مراجعه می کند از دریافت پول رضایت بیشتری نشان دهد تا از دریافت خدمات و آموزش؟ یکی از اصولی که بهزیستی در راستای توانبخشی باید همواره پیگیری کند موضوع افزایش عزت نفس در افراد است.

غلامرضا صدیق راد ادامه داد: سازمان بهزیستی توسط کارشناسان و روانشناسان خود برای نگهداری و تحت پوشش قرار دادن افراد یک نوع تست هوش را مدنظر قرار می دهند، اگر تست هوش زیر 25 باشد در مراکز بهزیستی نگهداری و تحت مراقب قرار می گیرند، البته خانواده ها اگر تمایل داشته باشند که از فرزند خود در منزل نگهداری کنند، بهزیستی هزینه های نگهداری را پرداخت خواهند کرد. گفتنی است که نگهداری از فرزند در خانه مزیت مهر و محبت اعضای خانواده را بهمراه دارد و ما این راه را پیشنهاد می کنیم.

وی با اشاره به انواع دیگر تست هوش گفت: اگر تست هوش فرد از 25 تا 50 باشد باید در مراکز روزانه بهزیستی تحت آموزش قرار گیرد و اگر بین 50 تا 70 بود می تواند در مراکز تحت آموزش و فراگیری حرفه قرار گیرد.

صدیق راد ادامه داد: در حال حاضر در استان خوزستان تعداد 112 مرکز نگهداری از معلولین وجود دارد که ظرفیت پذیرش 3 هزار نفر را دارند. البته در این میان تعداد هزار نفر در مراکز شبانه روزی و 2 هزار نفر در مراکز آموزش های مختلف روزانه تحت مراقب قرار می گیرند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان خوزستان با اشاره به اینکه 67 هزار معلول در خوزستان شناسایی شده است گفت: بیشترین معلولیت ها در استان خوزستان جسمی، حرکتی و ذهنی می باشد. این در حالی است که استاندارد معلولیت جهانی در هر جامعه 10 درصد و معلولیت شدید 3 تا 4 درصد می باشد که ایران و متعاقب آن استان خوزستان نیز در همین شرایط به سر می برد.

صدیق راد اضافه کرد: بیشتر معلولیت هایی که در خوزستان بوجود می آید بدلیل ازدواج های فامیلی و عدم مراجعه به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است. البته ازدواج فامیلی مزیت هایی دارد که اگر زوجین قبل از آن به مشاوره مراجعه کنند، می توانند سرنوشتی خوب داشته باشند.

وی یادآور شد: با توجه به معلولیت هایی که بدلیل ازدواج های فامیلی بوجود آمده است، پیشنهاد می شود بنیاد خیرین مشاوره ژنتیک بمانند خیرین مدرسه ساز و ... تشکیل شود. این بنیاد یکی از مهمترین نیازهای جامعه می باشد تا از افزایش معلولیت در استان جلوگیری شود. این بنیاد قطعا فراتر از بحث های مشاوره ای فعالیت خواهد کرد که منجر به نتیجه های مطلوب و مثبت می شود.

صدیق راد ضمن اشاره به اینکه در دانشگاه علمی کاربردی مقطع کارشناسی مشاوره ژنتیک از سال آینده تدریس خواهد شد، گفت: این مصوبه در راستای جلوگیری از معلولیت هایی است که بواسطه ازدواج های فامیلی اتفاق می افتد.

صدیق راد با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش امور اجتماعی گفت: تا کنون تعداد هزار مهدکودک زیر نظر بهزیستی استان خوزستان راه اندازی شده است، که در این میان 500 مهد در شهرستان و 500 مهد دیگر در روستا فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه کودکان بی سرپرست همیشه مورد حمایت بهزیستی خواهند ماند، گفت: برای پسران تا سن 18 سالگی در مراکز امکان نگهداری وجود دارد، پس از آن برای سربازی و یا ادامه تحصیل آماده می شوند و تا زمانی که وارد شغل مناسب شود مورد حمایت بهزیستی قرار می گیرند.

صدیق راد اضافه کرد: دختران نیز به همین ترتیب تا زمانی که ازدواج کنند مورد حمایت خواهند بود، در این راستا تامین جهیزیه نیز توسط بهزیستی انجام می شود.

وی با اشاره به موضوع دختران فراری و اینکه بسیاری از آنها مشکل اخلاقی ندارند، گفت: برخی از دختران بعنوان خود معرف و بدلیل سختی ها و فشارهای فراوانی که از سوی خانواده خود متحمل شده اند فرار می کنند. به همین سبب پس از آنکه در اختیار بهزیستی قرار گرفتند به مدت 21 روز تحت نگهداری در مراکزی بعنوان خانه های سلامت قرار می گیرند، پس از آن سعی می شود تا با خانواده یا نزدیکان او که بلحاظ اخلاقی و رفتاری در شرایط مناسبی قرار دارند، تماس گرفته شود تا مراحل بازگشت به خانه برای او فراهم گردد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان خوزستان موضوع طلاق در خوزستان را به میان آورد و گفت: در استان خوزستان از هر 9 ازدواج یک طلاق رخ می دهد که به موجب این آمار رتبه 6 کشور به استان اختصاص یافته است.

وی افزود: در راستای کاهش طلاق سعی شده تا دفاتر کاهش طلاق راه اندازی شود، تا پس از اینکه دادگاه زوجین را برای مشاوره به این دفاتر فرستاد، در تصمیم خود تجدید نظر کنند. گفتنی است تا کنون بیش از 50 درصد از مراجعین از تصمیم طلاق صرفنظر کرده اند.

مدیرکل سازمان بهزیستی خوزستان ابراز داشت: یکی از عمده ترین دلایل طلاق کارهای صنعتی اقماری است، کارهایی که مردان مجبورند 2 هفته به منزل نروند. این فرهنگ باید نهادینه شود تا بجای کنجکاوی در مورد آمار طلاق، دلایل بارز آن را پیدا کرد.

صدیق راد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کم توجهی برخی خانواده ها نسبت به فرزند معلول خود گفت: متاسفانه برخی خانواده ها گاهی حاضرند برای فرزند سالم خود تا یک میلیون برای آموزش و تحصیل پرداخت کنند، اما هیچ گونه ارزش و باوری برای توانمندسازی فرزند معلول خود در بهزیستی قایل نیستند. توانمندسازی که بشکل رایگان و دلسوزانه انجام می پذیرد.

وی تصریح کرد: بهزیستی همه تلاش خود را بکار گرفته تا فرصت مساوی را برای معلولین در جامعه فراهم آورد. یکی از نقاط عطف این موضوع عدم توجه به فرهنگسازی عمومی در مورد معلولان می باشد. بدین معنا که همان نیازهایی که جامعه دارد، معلول نیز بعنوان یک انسان از آنها برخوردار است.

صدیق راد ابراز داشت: بهزیستی در همه حوزه های اجتماعی وارد شده است و بصورت جدی و تاثیرگذار عمل می کند. هرچند که چراغ خاموش حرکت کرده ایم و کسی متوجه سختی و مشکلات کارکنان بهزیستی نمی شود اما امیدواریم که خداوند متعال چراغ راه مان را روشن نماید.

وی با بیان اینکه کارکنان بهزیستی دیگر آلوده انسان دوستی شده اند، گفت: گرچه زحمات کارکنان بهزیستی دیده نمی شود، اما آلوده انسان دوستی شده ایم، بطوریکه اگر کسی بخواهد معلولی را رها کند خود را سرزنش می کند و مورد عذاب وجدان قرار می گیرد.

صدیق راد خاطرنشان ساخت: بهزیستی استان خوزستان بیش از 80 درصد شهریه دانشگاه 1800 دانشجوی معلول را در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا پرداخت کرده است. همچنین در حوزه کودکان بی سرپرست نیز 32 هزار نفر تحت حمایت قرار گرفه اند.

وی اظهار داشت: آبادان و خرمشهر بدلیل مشکلات ناشی از جنگ کودکان و خانواده های بی سرپرست بیشتری نسبت به سایر شهرهای استان در اختیار دارد. با این حال سعی شده تا در بحث اشتغالزایی، ایجاد مشاغل خانگی، ارایه تسهیلات، بیمه و ... کمک های شایانی به سایر افراد بی سرپرست ارایه شود.

صدیق راد ادامه داد: در سال گذشته اعتباری افزون بر 28 ملیارد و 300 میلیون تومان کمک های بلاعوض به کلیه خانواده های تحت پوشش اختصاص یافت. 19 میلیارد و 800 میلیون تومان نیز برای کمک به خانه دار شدن آنها شد. این در حالی است که 400 میلیون تومان نیز بعنوان کمک های مردمی برای خانه دارد شدن مددجویان دریافت و هزینه شد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان خوزستان با ورود به حوزه اعتیاد و با اشاره به اینکه در سال 90 تعداد 26 هزار و 21 نفر در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شده اند گفت: تعداد 14 هزار و 378 نفر درمان شدند و مورد بازتوانی قرار گرفتند.

صدیق راد در پایان خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در استان خوزستان 82 مرکز متادون درمانی و 37 کمپ ترک اعتیاد وجود دارد که با مجوز بهزیستی مشغول بکار می باشند. منظور از مجوز آموزش هایی است که مراکز برای ترک اعتیاد باید به بیماران بهنگام ترک انتقال دهند.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان خوزستان نیز در گفت و گویی با شوشان گفت: این بخش مسوولتی سنگین برعهده دارد و ملزم است تا چند گام جلوتر حرکت کند، چراکه باید فرهنگسازی کند و از هرگونه مشکل و چالشی پیشگیری کند.

دکتر حشمت اله رحیمی با بیان اینکه جلوگیری از تعمیق معلولیت ها مهمترین وظیفه این معاونت می باشد، گفت: وظیفه و ذات اصلی بهزیستی ورود به حوزه های اعتیاد، طلاق، دختران فراری و ... نمی باشد اما در حال حاضر جدی ترین فعالیت ها در سایر حوزه های اجتماعی توسط بهزیستی صورت می پذیرد.

وی یادآور شد: سن اعتیاد متاسفانه کاهش پیدا کرده است و دیده شده که کودکان 11 ساله نیز مصرف می کنند. علت آن نیز عدم برابری تقابل درآمدهای میلیاردی قاچاقچیان با هزینه های میلیونی کشور می باشد. بحث فرهنگی در خانواده ها نیز در این موضوع تاثیر بسزایی دارند.

اخبار ناامنی های استان

ماجرای پیرمرد 60 ساله و قتل با چاقو و اسلحه در آبادان

مردی 61 ساله در اتفاقی عجیب ، وکیل پایه یک دادگستری آبادان را در جلوی چشمان حیران مردم به ضربه چاقو و اسلحه شخصی در آبادان به قتل رساند.شوشان : مردی 61 ساله در اتفاقی عجیب وکیل پایه یک دادگستری آبادان را در جلوی چشمان حیران مردم به ضربه چاقو و اسلحه شخصی در آبادان به قتل رساند. متهم پس از ارتکاب جرم متواری نشده و تا حضور مأموران پلیس در صحنه باقی ماند.ماجرا از این قرار بوده که حوالی ساعت 9 شب گذشته، فرهاد اسماعیلی، وکیل پایه یک دادگستری آبادان با خروج از محل کار خود در بازار جمهوری این شهر  به ضربه چاقو به قتل می رسد.فرد متهم به ضرب شش گلوله که چهار تای آن به مقتول و دو تای آن به اطراف اصابت کرده و موجب مصدوم شدن یک عابر پیاده مرد نیز شده، مقتول را از پای درآورده است. در همین زمینه ، دادستان عمومی و انقلاب آبادان گفت: بنا به اظهارات متهم، دلیل اصلی قتل وکیل آبادانی شکست در پرونده‌اش بوده است.وی افزود: فرد متهم به ضرب شش گلوله که چهار تای آن به مقتول و دو تای آن به اطراف اصابت کرده و موجب مصدوم شدن یک عابر پیاده مرد نیز شده، مقتول را از پای درآورد.دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبادان در خصوص جزئیات بیشتر متهم چنین عنوان کرد: بر اساس اظهارات اولیه متهم که خود شخصاً از او بازجویی کردم، پرونده‌ای از وی در دست وکیل بوده که به دلیل عدم عملکرد خوب با شکست مواجه شده که همین امر انگیزه ارتکاب قتل را در ذهنش ایجاد کرده است.وی با بیان اینکه پرونده متهم مربوط به جعل بوده است، گفت: پرونده جعل متهم در دادسرای شعبه دو دادگستری جدید این شهرستان همچنان در حال جریان است.مهرنیا با بیان اینکه بنا به اظهارات متهم، او و خانواده‌اش ساکن آمریکا هستند و تنها برای پیگیری پرونده‌اش در این شهر حاضر شده است، خاطرنشان کرد: متهم، اسلحه را از شیراز تهیه و در هتل پارس این شهرستان اقامت داشته است.وی  گفت: با توجه به فضایی که در بازار این منطقه و جلوی چشمان مردم صورت گرفته است خواستار شده‌ایم که دادگاه کیفری استان در همین‌جا تشکیل و هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای حکم اقدام شود.دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبادان در پاسخ به اینکه حکم متهم قصاص است یا خیر ادامه داد: اگر متهم شرایط قانونی را داشته باشد برای وی حکم قصاص تعیین می‌شود و اگر از نظر روحی سالم نبوده و جنون داشته باشد برای او حکم دیگری مشخص می‌شود.وی افزود: من سر صحنه جرم حاضر شده و مردم را از نزدیک مشاهده کردم، جو بسیار ناامن و نگران کننده در منطقه به‌وجود آمده که در راستای رفع آن، باید هر چه سریع‌تر اقدامات مطلوب را در دستور کار قرار داد.

یک هشدار بهداشتی برای خانواده های خوزستانی

کارشناس معاونت غذا وداروی اهواز:
مکمل‌های خوراکی ارزان قیمت خارجی تقلبی است 

خبرگزاری فارس: کارشناس نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اغلب داروها و مکمل‌های خوراکی ارزان قیمت خارجی در بازار قاچاقی وارد کشور شده و تقلبی است.

خبرگزاری فارس: مکمل‌های خوراکی ارزان قیمت خارجی تقلبی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، سهیلا هوشی اظهار داشت: اغلب داروها، مکمل‌های خوراکی و حتی لوازم آرایشی که در مقایسه با تولیدات داخلی به قیمت ارزانی در بازار قاچاق عرضه می‌شود تقلبی بوده اما در ظاهری شکیل، جذاب، و فریبنده با برندهای معروف در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بیشتر این کالاها دارای ترکیبات خطرناک هستند همچنین به دلیل شرایط نگهداری این داروها و نوع عرضه آنها بسیار اتفاق می‌افتد که حتی داروی فاسد نیز به مشتریان فروخته شده است.

هوشی با بیان اینکه قاچاق دارو، تاراج سلامت جسمی و اقتصادی کشور را در پی دارد، گفت: قاچاق دارو پس از مواد مخدر و اسلحه وحشتناک‌ترین نوع قاچاق است زیرا زیان آن تنها شامل زیان اقتصادی نیست بلکه سلامت جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

هوشی به قاچاق داروهای بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطان  و MS که اغلب وارداتی و مشمول بیمه هستند اشاره کرد و افزود: قاچاق این داروها از یک سو باعث کاهش ذخایر دارویی و از سویی دیگر باعث هدر رفتن ارز دولتی و یارانه‌ها می‌‌شود.

وی با بیان اینکه دارو کالایی است که حمل و شرایط خاص می‌طلبد که در خروج این کالای با ارزش از مجرای قاچاق این امر نادیده گرفته می‌شود، تصریح کرد: ورود و عرضه دارو از مسیر قاچاق به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد، از یک سو طبیعی است که وقتی مصرف کننده به چیزی احساس نیاز کند به سراغ آن می‌رود و هنگامی که کالای مورد نیاز خود را در بازار قانونی یافت نکند یا قیمت آن در بازار قانونی بالاتر از قیمت کالای قاچاق شده باشد و یا احساس کند کالایی که در بازار قانونی از کیفیت لازم برخوردار نیست به تأمین کالا از مجاری غیر قانونی و قاچاق مبادرت می‌کند.

این کارشناس در ادامه، سود جویی، تبلیغات ناآگاهانه پزشکان و القاء نادرست این موضوع از سوی آنان و مسائل فرهنگی را از دیگر دلایل قاچاق در جامعه عنوان کرد.

هوشی تأکید کرد: تقلب در تولید و عرضه نیز در بازار عرضه دارو به فراوانی دیده می‌شود که لازم است مصرف کنندگان دارو به غیرتقلبی بودن آن و داشتن کد و برچسب وارداتی وزارت بهداشت توجه کنند.

آلودگی آب رودخانه های استان

کرخه همچنان بحرانی
ذخیره سدهای خوزستان نصف شد

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع سازمان آب و برق خوزستان گفت: ذخایر آبی سدهای خوزستان به کمتر از نصف حجم سال گذشته کاهش یافته است.

خبرگزاری فارس: ذخیره سدهای خوزستان نصف شد

فتح‌الله دهکردی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با بیان اینکه حجم ذخایر سدها نسبت به سال گذشته کمتر از نصف شده است،‌ اظهار کرد: حجم آب قابل برنامه‌ریزی از 8 میلیارد و 68 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 3 میلیارد و 785 میلیون مترمکعب در سال جاری کاهش یافته است که شامل ذخایر سدهای دز، ‌کرخه، مسجدسلیمان، گتوند، جره، مارون، کارون 3 و 4 است.عضو ستاد مقابله با خشکسالی استان همچنین در مورد وضعیت رودخانه‌های استان، با بیان اینکه آورد رودخانه کارون در حال حاضر 6 میلیارد و 45 میلیون مترمکعب و دز 2 میلیارد و 995 میلیون مترمکعب است، گفت: مجموع آورد حوزه کارون بزرگ(کارون و دز) 9 میلیارد و 41 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته 13 درصد کاهش و نسبت به سال‌های نرمال 50 درصد کاهش نشان می‌دهد.وی افزود:‌ آورد حوزه مارون یک میلیارد و 113 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال‌های نرمال 28 درصد کاسته شده است.دهکردی وضعیت رودخانه کرخه را در چند ماه گذشته فوق بحرانی اعلام کرد و گفت: آورد این رودخانه 45 درصد است که نسبت به سال گذشته 45 درصد کاهش دارد و نسبت به سال‌های نرمال 85 درصد کاهش نشان می‌دهد.وی با اشاره به اینکه آورد کرخه در تیر ماه نسبت به سال‌های نرمال 99 درصد و نسبت به سال گذشته 51 درصد کاهش دارد تصریح کرد: در تیر ماه سال‌های نرمال، آورد این رودخانه 184 میلیون مترمکعب بوده و این در حالیست که هم اکنون به 2 میلیون مترمکعب رسیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
استفاده از آب در خوزستان کارشناسی شده نیست

خبرگزاری فارس: نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نحوه مصرف آب در خوزستان را غیرکارشناسی دانست و گفت: با وجود منابع آب سرشار در استان، کشت دیم 70 درصد از اراضی تعجب برانگیز است.

خبرگزاری فارس: استفاده از آب در خوزستان کارشناسی شده نیست

شکرخدا موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: در استان خوزستان منابع سرشار آب وجود دارد با این وجود بخش زیادی از اراضی کشاورزی به صورت دیم کشت می‌شود و این نشان از ضعف مدیریت در بخش کشاورزی خوزستان دارد.وی افزود: اگر از آب موجود در خوزستان به شکلی استفاده شودکه اراضی دیم استان به کشت آبی تبدیل شوند دیگر آب  مازاد وجود ندارد که به دیگر استان‌ها انتقال یابد.این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشاورزان همه ساله در حال خسارت دیدن هستند و دلیل آن، کشت دیم و تکیه بر نزولات آسمانی است اما این امکان وجود دارد که با تبدیل اراضی دیم به آبی در استان گامی در راستای تقویت بخش کشاورزی برداشته شود.موسوی با اشاره به مشکل فاضلاب‌های موجود در رودخانه کارون افزود: فاضلاب موجود در رودخانه کارون به نحوی است که تنها بوی متعفن رودخانه مردم را آزار می‌دهد و به این دلیل باید کوشید تا گامی برای رفع مشکل فاضلاب در کارون برداشته شود.منتخب مردم اهواز در مجلس نهم افزود: استان خوزستان دارای شرایط بسیار حاد و در عین حال خاصی بوده و از نظر محیط زیست دارای مشکلات زیادی است و باید تلاش جدی شود تا مشکلات در اسرع وقت بررسی و برای رفع آنها راهکار ارائه شود.موسوی خاطرنشان کرد: منتظریم ببینیم دولت چه اقدامی برای حذف فاضلاب از رودخانه کارون انجام می‌دهد و انتظار داریم  در اسرع وقت اقدامات عملی خود را اجرایی کند.

 

سیاست های غلط انتقال آب بین حوزه ای در ایران

    در 30سال گذشته درتمام کشورهای پیشرفته دنیا کسی دنبال سد سازی وتوسعه شبکه های زهکشی وابیاری نرفته بلکه تاکید بر فعالیت های آبخیزداری وتوسعه شبکه های ابیاری تحت فشار بوده است

     نشست بررسی مسائل آب استان خوزستان با حضور جمعی از نخبگان حوزه مهندسی آب ،رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران،رییس اتاق بازرگانی صنایع ،معادن و کشاورزی اهوازدرمحل این اتاق برگزار شد.

    دراین نشست دکتر مهدی قمیشی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز وصاحب نظر در مسائل آب استان گفت: چالش آب ، مساله ای نیست که درمرزهای مشخصی ، تعریفی برای آن ارائه کرد .باید برای این موضوع تعریفی ملی داشته باشیم،مشکل خوزستان نبود یک برنامه مدون ملی برای آب است این بدان معنا نیست که کاری دراین زمینه انجام نشده بلکه آمایش سرزمینی دربخش آب نداریم یا اگرداریم تا حالا نادیده گرفته شده است.وی افزود: بحث اول در موضوع آب لزوم ملی نگری است، آمایش سرزمینی دربخش آب و کشاوری تعریفی را به عنوان پروتکل ملی دراختیار ما قرار می دهد، ما کشور کم آبی هستیم بنابراین باید در تعریف موارد مصرف آب موجود کشورمان براساس اولویت بندی و دیدگاههای کلان نگر مدیریت کنیم.وی ادامه داد: نکته دراین است که ما با داشتن برنامه های کلان دردهه های اخیر آنقدر بی برنامگی بر مدیریت آب کشور حاکم شده که اکنون با کلافی از معضلات درهم ریخته روبرو هستیم.وی گفت: زمانی بود که به دلیل ملاحظات مدیریتی ومحدودیت منابع آب با توجیه علمی ومنطقی ،اجازه توسعه کشاورزی دراستان بسیار محدود داده می شد امااین وضع آشفته وبی سامان از هنگامی آغاز شد که دربالادست حوزه های رودخانه ای استان تعداد زیادی مجوز آب داده شدوبه تبع آن به ناچار مجوز برداشت آب درخود استان نیز صادر شد.وی ادامه داد: بعد ازآن کم کم اجازه برداشت از مخازن هم داده دشد واز بالادست کارون واز قسمت هایی ازمسیر آن درپایین دست نیز اجازه برداشت دادندیعنی اصرار براجرای یک یا چند برنامه غلط صدبرنامه و مجوز غلط دیگر را نیز درپی داشت.وی بر لزوم بازگشت به مدیریت خردورزانه آب راتنها راهکار اصلاح ورفع مشکلات به وجودآمده در حوزه آب استان عنوان کرد.

    دراین نشست دکتر 'سید محمود کاشفی پور' عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز طی سخنانی گفت: ما در حوزه آب با کمبود منابع آبی مواجه هستیم ولی متاسفانه به رغم این کمبود عنوان می شود که خوزستان آب زیادی دارد و هر روزه طرح های مختلفی برای برداشت آب ازمنابع آبی منطقه ارائه می شود.وی اضافه کرد: چالش دوم آب استان عدم انطباق مدیریت ها و وظایف در بالادست و چالش سوم کیفیت نامناسب آب استان است،متاسفانه هیچ مدیریت جامع کیفی برروی آب استان وجودندارد به ویژه با خشکسالی های اخیر که مزید برعلت شده وکیفیت آب را پایین تر هم آورده اند.

    'محمد رضا شمسایی 'که یک دهه مدیریت سازمان آب و برق خوزستان را در سابقه فعالیت های اجرایی خود دارد نیز دراین نشست گفت: عدم شناخت وضعیت روز دنیا و ملاک های مدیریتی و سیاست های دنیا دربخش آب یکی از مشائل عمده مدیریت آب درکشورماست.وی افزود: در چهار تا پنج دهه گذشته سیاست های دنیا درحوزه مدیریت آب از سیاست مبتنی بر رویکرد راندمان آبیاری،میزان تولید محصول استراتژیک ،میزان ارزش افزوده،بهره وری و آب مجازی تغییرکرده ولی درکشور ما هنوز نگرش ها بر مدیریت متمرکز بر رویکرد میزان بهره وری می چرخد.وی گفت: بر اساس آخرین رویکرد که برشاخص آب مجازی مبتنی است برای تصمیم گیری درزمینه مصرف منابع آب به این موضوع پرداخته می شود که به ازای هرمحصول نهایی چقدر آب مصرف شده است به عنوان مثال برای تولید هر بطری 250سی سی آب معدنی که هر روزه ما به وفور مصرف می کنیم 53لیتر آب مصرف می شود!شمسایی گفت: من به جرات ادعا می کنم که درکشور ما دیدگاه مسوولان و تصمیم گیران ازرویکرد محصولات استراتژیک جلوتر نیامده و به سه شاخص دیگر هنوز نرسیده ایم بنابراین اولین مشکل ما عدم توجه به سیاست های روز ومطرح دنیا درعرصه آب و کشاورزی است.وی اضافه کرد: عدم توجه به مسائل مغز افزاری ومدیریتی دربحث آب و کشاورزی مشکل دوم ماست .پس از جنگ که همه زیرساخت ها ازبین رفته بود ما واقعا نیاز به توسعه فیزیکی درکشور داشتیم ولی ازحدود هفت الی هشت سال پیش به این طرف نیازاصلی ما توسعه بخشی مدیریت و بحث های مغزافزاری استوی خاطرنشان کرد: ولی نه درمجلس ونه در دولت کسی به این امر توجهی نمی کندبه همین دلیل هر وزیری که روی کارمی آید دغدغه اش توسعه فیزیکی امور است .علت اینکه دربرنامه سوم،چهارم و پنجم توسعه دربحث بهره وری حتی به شاخص نیم درصد هم دست نیافته ایم بخاطر عدم توجه به بحث های مغزافزاری ومدیریتی است.

    شمسایی گفت: ما امروز به جای احداث سد وشبکه های آبیاری باید به دنبال مباحث مغزافزاری برویم ،امروز کسی این حرف ها را می زند که خود مجری تعدادی از بزرگترین پروژه های عمرانی و سدسازی کشور بوده است ولی این ها واقعیت های مطرح درکشوراست.وی تصریح کرد: همین سیاست های غلط انتقال آب بین حوزه ای 50سال است در دنیا منسوخ وکنار گذاشته شده ولی در جمهوری اسلامی از مباحث مطرح و رایج ودربورس تصمیم گیری هاست .علت آن هم کم تجربگی،بیسوادی و توجه به مسائل قومی و منطقه ای است.وی گفت : این از معضلات جدی ماست که مسوولان به جای اندیشه به بیشترین بهره وری به مسائل قومی ومنطقه ای می نگرند.

    این کارشناس حوزه آب کشور اظهار داشت:متاسفانه تمام دولت های اخیر توجه بیش ازحدی به مسائل ساخت داشته اند،ومتاسفانه دولت اخیر هم به مسائل مغزافزاری و مدیریتی توجه نکرده و به همان راه دولت های قبلی کشیده شده است .این رویکرد برای دولت های قبل توجیه داشت ولی امروز دیگر توجیهی ندارد.وی گفت: در 30سال گذشته درتمام کشورهای پیشرفته دنیا کسی دنبال سد سازی وتوسعه شبکه های زهکشی وابیاری نرفته بلکه تاکید بر فعالیت های آبخیزداری وتوسعه شبکه های ابیاری تحت فشار بوده است .ما نیز حداقل در 10الی 12سال اخیر می بایست به جای سد سازی بر فعالیت های آبخیزداری واستفاده از فناوری های روز وکارآمد به جای توسعه فیزیکی متمرکز می شدیم.

    وی با انتقاد از طرح فدک گفت: این طرح صد در صد انحرافی و غلط است،به جای ان باید به دنبال استفاده از فناوری های نو برویم.وی همچنین برلزوم توسعه وتقویت تشکل های مردم نهاد درحوزه حفاظت از رودخانه هاتاکید کرد.دراین نشست کمیت آب در دسترس درحوزه های رودخانه های استان خوزستان ،کیفیت آن ،رشد کند پروژه ای شبکه های آبیاری مسائل مدیریتی حوزه آب،مدیریت حفاظت،بهره برداری و نگه داری از رودخانه ها،پسابها،سیستم های آبیاری سنتی،الگوهای کشت ،استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهادو...مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.به گزارش ایرنا ، این نشست درراستای تشکیل یک 'کمیته آب' فعال دراستان خوزستان به همت کمیسیون کشاورزی وآب اتاق بازرگانی ، صنایع ،معادن وکشاورزی اهواز برگزارشد ودرآن نحوه تشکیل کمیته واهداف عمل ومحورهای مورد نظر درآن مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

     

    سه مورد آلودگی در آب آبادان ویژه  

    رئیس مرکز بهداشت آبادان گفت: بررسی بهداشتی بودن آب در شهرستان آبادان باعث شده تاکنون سه مورد آلودگی در آب اهالی این شهرستان مشاهده شود.مرتضی جعفری در گفتگو با  مهر اظهار کرد: بررسیهای انجام شده توسط مرکز بهداشت شهرستان آبادان نشان می دهد از 62 واحد کلی اندازه گیری شده توسط این مرکز دو مورد آلودگی در منطقه شطیط مشاهده شده است.وی افزود: البته موارد آلودگی و شوری آب با آغاز فصل تابستان شدت بیشتری به خود می گیرد زیرا در این فصل از سال باران نمی بارد وی این کار باعث افزایش آلودگی ها و بیماری ها می شود.رئیس مرکز بهداشت آبادان تصریح کرد: میزان شوری آب سنجیده شده با هدایت الکتریکی در مناطق شهری تا روزهای اخیر بین هزار و 620 تا دو هزار و 550 واحد میکروموس بر سانتیمتر بوده است که این مقدار نشان از روندی صعودی در شوری آب شهرستان آبادان دارد.وی عنوان کرد: مرکز بهداشت آبادان در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمت رسانی به بهداشت و سلامت شهروندان اقدامات مطلوبی را در دستور کار خود قرار داده است و با انجام آزمایشهای مداوم بر وضعیت آب شرب این منطقه از بروز پیامدهای ناگوار ناشی از بهداشتی نبودن آب مصرفی شهروندان جلوگیری می کند.وی در رابطه با آلودگی های آب مناطق مختلف شهری آبادان چنین اظهار نظر کرد: در مناطق روستایی از 10 واحد کلی کنترل شده یک مورد آلودگی در روستای تنگه سه وجود داشته است.وی در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده نکات غیربهداشتی در شهر مراتب را به این مرکز اطلاع دهند.

    تخریب میراث فرهنگی استان

    در تپه جعفر آباد یکی از مهمترین استقرارگاههای دشت شوشان در هزاره پنجم قبل از میلاد
    به راستی یگان حراست میراث شوش به چه کاری مشغول است که آثار را به حال خود رها کرده و دنبال مسائل دیگر رفته است. نیروهای یگان حراست میراث برای چه کاری استخدام شده و حقوق می گیرند؟ اگر قرار است در حضور اینان آثار از بین برود، چه بهتر که نباشند. واقعیت آن است که در شوش به عنوان یکی از مهم ترین اسقرارگاههای بشری و کانون تمدن های شکل گرفته در ایران مدیریت توانمندی وجود ندارد و همین روند نابودی محوطه های تاریخی را در پی دارد
    خوزنیوز / مجتبی گهستونی:  گویا حفر محوطه های باستانی در شوش به امری عادی بدل گردیده و قبح آن برای سازمان میراث فرهنگی از بین رفته است.

     اما مساله ای که از همه دردناکتر است اینکه کار به جایی رسیده که متجاوزان به حریم آثار به خود جرات داده و قبور سادات را نیز نبش می نمایند در حالی که میراث شوش خود را به خواب خرگوشی زده و در پی هر تجاوزی به جای اینکه به فکر راه حل برای این معضل باشد، صورت مساله را پاک نموده و شاکیان این تجاوزات را دشمنان میراث می خواند.

    به راستی یگان حراست میراث شوش به چه کاری مشغول است که آثار را به حال خود رها کرده و دنبال مسائل دیگر رفته است. نیروهای یگان حراست میراث برای چه کاری استخدام شده و حقوق می گیرند؟ اگر قرار است در حضور اینان آثار از بین برود، چه بهتر که نباشند. واقعیت آن است که در شوش به عنوان یکی از مهم ترین اسقرارگاههای بشری و کانون تمدن های شکل گرفته در ایران مدیریت توانمندی وجود ندارد و همین روند نابودی محوطه های تاریخی را در پی دارد.

    این بار نوبت به حفاری های در محوطه بسیار مهم و برجسته جعفر آباد به عنوان یکی از مهمترین استقرارگاههای دشت شوشان در هزار پنجم قبل از میلاد مسیح و دیگر آثار مجاور آن رسیده است. داستان از این قرار است که در مقبره یکی از سادات مهم منطقه به نام سید تفاخ  که در بر روی تپه های جعفر آباد قرار دارد گودال عمیقی کنده شده و حتی سنگ قبر سید را نیز از جا درآورده و به کناری انداخته اند، به خیال درآوردن گنج.

    حفاری های غیر مجاز در شوش به قبور سادات نیز رسید 
    مدفن یکی از سادات بزرگوار تفاخ  برروی تپه جعفر آباد که بدنبال یافتن گنج کنده شده است

    در تپه جعفر آباد یکی از مهمترین استقرارگاههای دشت شوشان در هزار پنجم قبل از میلادحفاری های غیر مجاز در شوش به قبور سادات نیز رسید

    البته کار به همین جا ختم نشده و متجاوزان در نزدیکی این مدفن حفاری دیگری صورت داده اند که گودالی به عمق حدودا 10 متر را ایجاد نموده است که در نوع خود بی سابقه است وحتی تصور اینکه چگونه کسی خود را به انتهای گودال برساند نیز خطرناک است.

    در تپه جعفر آباد یکی از مهمترین استقرارگاههای دشت شوشان در هزار پنجم قبل از میلاد : حفاری های غیر مجاز در شوش به قبور سادات نیز رسید

    در تپه جعفر آباد یکی از مهمترین استقرارگاههای دشت شوشان در هزار پنجم قبل از میلاد : حفاری های غیر مجاز در شوش به قبور سادات نیز رسید
     
     متاسفانه سازمان میراث فرهنگی تبدیل شده به سازمان تخریب میراث فرهنگی!!!! این دفعه مسولان میراث می خواهند اهمال کاری، سستی و بی توجهی خود نسبت به تخریب آثار را به گردن چه افرادی بگذارند؟

    البته در گذشته نیز مسولان میراث مواردی مانند برداشتن آثار توسط گزارشگران خبر 20:30 را به جناح های مخالف خود نسبت دادند وبه جای اینکه فکری به حال امور حفاظتی خود بکند، درهای محوطه شوش را بستند. که نتیجه آن می شود چیزی که امروز شاهد آن هستیم.

    اطلاعات تاریخی تپه جعفر آباد

    این تپه به سه دوره تاریخی تقسیم شده است.دوره اول معماری چینه ای وخشتی داشته است. چند خانه از دوره دوم نیز حفاری شده است که دیوارهای خشتی داشته اند و کف آنها نیز با خشت چیده شده بود. سفالهای این تپه همگی از دوره سوزیانا هستند. در ضمن ادوات سنگی گوناگونی مانند هاون،سنگ ساب، تیغه،رنده و غیره از این تپه بدست آمده است .

    از سال 1969 تا 1978 هشت فصل کاوش توسط هیات باستان‌شناسی فرانسه در ایران به سرپرستی ژنوییودلفوس در تپه‌ها ی جوی، جعفر آباد و بندبال انجام شد. در طی این کاوش‌ها کهن‌ترین آثار و بقایای فرهنگی در تپه جعفرآباد به دست آمده است. این تپه به عنوان شاخص مراحل گوناگون فرهنگ‌های دوران مختلف ده نشینی در حوزه فرهنگی شوش است. برای نخستین بار در دوره روستا نشینی قدیم (5000- 4800 پ . م ) در محوطه باستانی جعفر آباد شوش سفال‌های نخودی دشت شوشان تولید شدند. زیست‌گاه اولیه آن حدود 2000 متر مربع مساحت داشت و سه بار به طور عمده تجدید بنا شده بود.

    معماری این فاز متشکل از اتاق‌های مسکونی بزرگ یا تالارهایی است که با انبارهای کوچک‌تر در بافت زیست‌گاهی بسیار هسته‌ای قرار گرفته است. به همین دلیل فضای باز محوطه کم است. یک کارگاه سفال‌گری در جعفرآباد در یک مقطع زمانی که این محوطه مسکونی نبود سفال تولید می‌کرده است. در این محوطه باستانی سفال‌های منقوش ظریف، پیکرک‌ها، حلقه‌های سفالی و گل میخ‌ها یا مخروطی سفالی سوراخ شده یافت شده است. این اشیا در بندبال نیز در لایه‌های هم دوران به دست آمده است و احتمالا به نجیب‌زادگان یا کنش‌های آیینی مربوط می شود. کوره سفال‌پزی و احتمالا کارگاه پیکره‌سازی تنها مدارک حاکی از وجود فعالیت‌های صنعتی است.

    گورهای متعلق به دو نوزاد و یک کودک به دست آمده که احتمالا در گوشه ساختمان‌های متروک جعفرآباد قرار داشته‌اند.

    اخبار و تحلیل متنوع سیاسی و اقتصادی ایران و جهان

    مبانی نبرد اطلاعاتی ایران و غرب

    مهدی محمدی در روزنامه وطن امروز نوشت:

    این کاملا درست است که ایران و غرب درگیر یک نبرد اطلاعاتی سنگین و سطح بالا با یکدیگر هستند‌ اما آیا واقعیت آنچه در صحنه نبرد اطلاعاتی ایران و غرب می‌گذرد، همان است که روایتگران آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند؟ اخیرا چند نویسنده آمریکایی و اسرائیلی از جمله یوسی ملمان، تحلیلگر هاآرتص در امور امنیتی و دیوید سانجر که همین موقعیت را در روزنامه نیویورک تایمز دارد، کتاب‌هایی منتشر کرده‌اند که ادعا شده توصیفی از ابعاد پنهان و عمدتا ناگفته نبرد اطلاعاتی ایران و غرب است.

    یکی از این کتاب‌ها عملیات سایبری آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی علیه برنامه هسته‌‌ای ایران را توصیف می‌کند و دیگری روایتی است از ترور دانشمندان هسته‌‌ای ایران از سوی صهیونیست‌ها. نبرد اطلاعاتی ایران و غرب البته چیز جدیدی نیست. در واقع سابقه این موضوع به نخستین روزهای پس از انقلاب بازمی‌گردد؛ زمانی که غربی‌ها تصور می‌کردند با خلأ یک جامعه اطلاعاتی نیرومند در ایران مواجه هستند.

    اما نسخه جدید این نبرد مشخصا محصول فتنه 88 است. پس از فتنه به 2 دلیل عملیات اطلاعاتی مجددا به فهرست گزینه‌های فشار غرب علیه ایران بازگشت. نخستین دلیل این بود که بر اثر خیانت‌های جریان فتنه و بی‌ثباتی‌های مقطعی که در آن زمان ایجاد شد، این تحلیل در ذهن غربی‌ها به‌وجود آمد که نوعی از هم‌گسیختگی امنیتی در ایران وجود دارد و بنابراین زمان برای وارد کردن ضربه‌های کاری در حوزه‌های نیمه‌سخت به ایران مناسب است. شاید به همین دلیل بود که برای نخستین بار پس از انقلاب سیلی از گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی به سمت ایران گسیل شدند و امکانات پشتیبانی و لجستیکی فراوانی برای آنها تدارک دیده شد.

    دلیل دوم به راهبردی باز‌می‌گشت که آمریکایی‌ها پس از مشورت با جریان فتنه برای حداکثری کردن فشار بر ایران طراحی کردند. آن راهبرد در خلاصه‌ترین بیان این بود که عملیات اطلاعاتی باید با گزینه‌های دیگر مانند ایجاد تهدید معتبر نظامی، تحریم، عملیات روانی و رسانه‌ای، مذاکره و حمایت از جریان فتنه در داخل ترکیب شود تا بتواند در میان‌مدت – در زمانی حدود 3 تا 5 سال- به تغییر محاسبات راهبردی ایران درباره موضوعاتی مانند برنامه هسته‌‌ای بینجامد. به علاوه تصور غربی‌ها این بود که اگر بتوانند دور جدیدی از عملیات اطلاعاتی در ایران را آغاز کنند، حداقل 3 اتفاق رخ خواهد داد. نخست اینکه نوعی رعب و وحشت فراگیر از احتمال وقوع مستمر تهدیدهای نیمه‌سخت درون جامعه ایران به‌وجود خواهد آمد و اقتدار و کفایت امنیتی نظام زیر سوال خواهد رفت. برخی دوستان داخلی طرف‌های غربی به آنها این مشورت را داده بودند که اگر بتوانند از نظام اقتدارزدایی کنند، امکان ازسرگیری مجدد ناآرامی‌های خیابانی وجود دارد.

    دلیل دوم این بود که غربی‌ها تصور می‌کردند با ناامن جلوه دادن فضا قادر خواهند بود دانشمندان ایرانی را از مشارکت در پروژه‌های حساس نظام بازدارند و عملا پروژه‌های علمی و صنعتی حساس کشور را از کادرهای نخبه خالی کنند. سومین دلیل هم البته به این بازمی‌گشت که مدت‌هاست غربی‌ها تصور می‌کنند باید در مقابل ایران زمان بخرند و از طریق کند کردن روند برنامه‌های علمی و صنعتی ایران بویژه در حوزه‌های دفاعی و فناوری‌های سطح بالا، زمانی ایجاد کنند تا بشود در آن زمان برای تدوین یک راهبرد کارآمد در مقابل ایران تامل کرد. بنابراین این نکته بسیار مهم است که توجه شود عملیات اطلاعاتی در واقع یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌های غرب برای خرید زمان در مقابل ایران است؛ چیزی که ظاهرا بویژه آمریکایی‌ها بشدت به آن محتاجند. حال سوال این است که ابعاد این موضوع چگونه بوده؟ هدف افشاگری‌های اخیر در این باره چیست؟ و آینده محتمل این نبرد چه خواهد بود؟به این موضوع بازخواهیم گشت.

    ادعای عربستان: ایران از طریق هواپیمای مسافربری به سوریه سلاح می فرستد / بار و چمدان تمام مسافران ایرانی باید بازرسی شود

    روزنامه ایتالیایی "ستامپا" به نقل از سرویس اطلاعاتی عربستان مدعی شد که ایران از پروازهای مسافربری برای تحویل سلاح به سوریه استفاده می کند.
    پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

    روزنامه ایتالیایی "ستامپا" به نقل از سرویس اطلاعاتی عربستان مدعی شد که ایران از پروازهای مسافربری برای تحویل سلاح به سوریه استفاده می کند.

    به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، طبق داده های ماموران واحد ویژه سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی که با هدف پیگیری از منابع تحویل اسلحه به سوریه تاسیس شد، ایران از هواپیماهای شرکتهای "ایران ایر"، "ماهان ایر" و "یاس ایر" برای تحویل سلاح ها استفاده می کند.
    اسلحه از طریق پروازهای مستقیم تهران- دمشق و تهران-بیروت، و همچنین از اروپا، به ویژه از فرودگاه های آلمانی تحویل می شود. این روزنامه اشاره می کند که مقامات عربستان سعودی به تعدادی از کشورهای اروپایی اطلاعات جمع آوری شده خود را داده اند و خواسته اند که در فرودگاه ها بار و چمدان مسافران ایرانی به طور کامل بازرسی شود.
     
     

    استقرار رادار جدید پنتاگون در قطر

    اقدامات پنتاگون بازتاب این نگرانی‌ است که تنش‌های میان ایران و آمریکا ممکن است به دنبال اعمال تحریم‌ها افزایش پیدا کند.
    ایسنا نوشت:مقامات آمریکایی اعلام کردند که پنتاگون در حال ساخت یک ایستگاه راداری دفاع موشکی در محلی محرمانه در کشور قطر و تدارک برای برگزاری بزرگترین مانور مین روبی خود در خلیج فارس است.به گزارش  روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند که این ایستگاه‌ راداری باعث تکمیل ستون فقرات سیستم دفاع موشکی می‌شود که برای دفاع از منافع آمریکا و هم‌پیمانانش همچون اسرائیل و کشورهای اروپایی علیه آنچه که موشک‌های ایران خوانده شده طراحی شده است.

    مانور مین روبی نیز که برای ماه سپتامبر برنامه ریزی شده نخستین مانور چند جانبه از این نوع در منطقه خواهد بود و انتظار می‌رود امروز (سه‌شنبه) از سوی مقامات آمریکایی اعلام شود.

    اقدامات پنتاگون بازتاب این نگرانی‌ است که تنش‌های میان ایران و آمریکا ممکن است به دنبال اعمال تحریم‌ها افزایش پیدا کند.اگرچه مقامات آمریکایی ماهیت ساخت رادار دفاع موشکی و رزمایش دریایی را دفاعی دانسته‌اند اما این اقدامات احتمالا از سوی ایران به عنوان تحریک تلقی خواهد شد.این اقدامات آمریکا به منظور مقابله با دو قابلیت بزرگ ایران که بیشترین نگرانی را برای برنامه ریزان پنتاگون ایجاد کرده یعنی موشک‌های بالستیک و بستن تنگه هرمز از طریق مین گذاری صورت می‌گیرد.پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد یک ناو هواپیمابر خود به نام ناو هواپیمابر جان سی استنیس را چند ماه زودتر به خاورمیانه اعزام می‌کند تا اطمینان حاصل کند همواره دو ناو هواپیمابر در منطقه حضور دارند. یکی از دو ناو هواپیمابری که اکنون در منطقه هستند قرار بود پیش از رسیدن ناو جایگزین منطقه را ترک کند که این مساله پنتاگون را واداشت تا ناو استنیس را اعزام کند.

    تحلیلگران می‌گویند: پنتاگون به این دلیل تصمیم گرفته تا رادار جدید خود را در قطر مستقر کند زیرا این کشور میزبان بزرگترین پایگاه هوایی ارتش آمریکا در منطقه است.

    بیش از 8000 سرباز در این پایگاه و در یک پایگاه نظامی دیگر آمریکا در قطر مستقر هستند.

    ایستگاه راداری در قطر قرار است میزبان رادار قدرتمند AN/TPY-2 مشهور به رادار ایکس باند باشد و دو رادار مشابه دیگر که یکی در صحرای نقب اسرائیل و دیگری در مرکز ترکیه قرار دارند را تکمیل کند.به گفته مقامات آمریکایی، این سه رادار کمانی را تشکیل می‌دهند که می‌توانند موشک‌های شلیک شده از شمال، غرب و جنوب ایران را شناسایی کنند.
     
    سرمایه گذاران قطری اعلام آمادگی کردند، زمین‌های کشاورزی ایران را برای بلند مدت اجاره کنند.
     
    به گزارش فارس رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نامه‌ای به مدیریت‌ جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه" اعلام آمادگی بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشور قطر جهت سرمایه‌گذاری از طریق اجاره بلند‌مدت زمینهای زراعی در بخش کشاورزی" را ابلاغ کرده است تا متقاضیان اقدام کنند.  
    در نامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه آمده است: طبق نامه سازمان امور اقتصادی و دارایی استان تهران به شماره 7377 / 4 / 1 مورخ 17 / 4 / 91 مبنی بر اعلام آمادگی بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشور قطر جهت سرمایه‌گذاری از طریق اجاره بلند‌مدت زمینهای زراعی در بخش کشاورزی، خواهشمند است ضمن اطلاع‌رسانی موثر به متقاضیانی که مایل به اجرای این نوع طرح می‌باشند، لیست و مشخصات ویژه (زمین، ساختمان، تاسیسات زیربنایی، نحوه تولید، وضعیت آبی و ... تا تاریخ 15 مرداد سال جاری به مدیریت صدور پروانه‌ها اعلام نمائید.  
     
    این نامه را به نمایندگی مردمی می‌نویسم که سالها ـ بلکه قرن‌ها ـ برای دفاع از آب و خاک میهنشان و نیز صلح و امنیت منطقه پیرامونی خود ایستاده‌اند و تاریخ و جغرافیای تمدنشان را در پیوند با آموزه‌های دینی‌شان با حساسیت پاسداری کرده‌اند و نگاه‌هاشان امروز متوجه شماست.

    به دنبال اقدام اخیر سایت گوگل مبنی بر استفاده نکردن از نام «خلیج فارس» در موتور جستجوی خود، محسن رضایی ـ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ـ نامه‌ای اعتراض‌آمیز خطاب به «لری پیج» ـ مدیرعامل شرکت گوگل ـ نوشته است.

    به گزارش ایسنا، متن این نامه به شرح زیر است:

    «جناب آقای دکتر لری پیج

    مدیرعامل محترم شرکت گوگل

    طی ماه‌های اخیر در سایت گوگل نسبت به «خلیج فارس» که در قلب ملت ایران جای دارد تحریف‌هایی صورت گرفته است که درصدد برآمدم این نامه را برای شما و مخاطبان گوگل در اختیار افکار عمومی قرار بدهم که هم جنابعالی اقدام شایسته‌ای انجام دهید و هم مردم جهان بدانند که اسناد و مدارک اثبات خلیج فارس مربوط به تاریخ بشریت و غیرقابل انکار است.

    این نامه را به نمایندگی مردمی می‌نویسم که سالها ـ بلکه قرن‌ها ـ برای دفاع از آب و خاک میهنشان و نیز صلح و امنیت منطقه پیرامونی خود ایستاده‌اند و تاریخ و جغرافیای تمدنشان را در پیوند با آموزه‌های دینی‌شان با حساسیت پاسداری کرده‌اند و نگاه‌هاشان امروز متوجه شماست.

    تغییرات و نوآوری‌های تکنولوژیک در دهه‌های اخیر، جامعه انسانی کنونی را دگرگون ساخته و جهان به شاهراه بزرگ مویرگی شبیه شده که فرآیند انتشار اطلاعات در آن به سریعترین شکل ممکن مقدور شده است. جهان معاصر آکنده از نظام‌ها و ابزارهای گوناگون اطلاع‌رسانی است و شبکه جهانی اینترنت در تغییر این روند نقشی جدی ایفا می‌کند. موتور جستجوگر گوگل که یکی از مهمترین موتورهای جستجو در فضای مجازی است، در بین کاربران از جایگاه خاصی برخوردار است و همین اهمیت سبب شده تا بیشتر کاربران به داده‌های این موتور جستجوگر اعتماد کنند که البته این موضوع وظیفه و تعهد مسئولان شرکت گوگل را دوچندان می‌کند.

    در قرون گذشته ملت‌ها با استفاده از رسانه‌های مکتوب به انتشار اطلاعات می‌پرداختند تا در این رهگذر به ثبت میراث فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و معنوی خویش اقدام کنند، میراثی که اکنون متعلق به کشوری خاص نیست بلکه مجموعه میراث جهانی بشر را شکل داده‌اند و در این بین نهایت تلاش خویش را به کار گمارده‌اند تا اطلاعاتشان همراه با دقت، صحت و اصالت باشد. اکنون که به مدد بهره‌گیری از ابزارهای تکنولوژیک فرصت بهتری برای بشر مهیا شده، لازم است صحت اصالت و دقت اطلاعات منتشره در فضای جهان گستر وب با دقت و وسواس لازم صورت پذیرد تا کاربران با اعتماد بیشتر بتوانند نیازهای خویش را تامین کنند.

    اخیراً در میان کاربران اینترنت و بویژه کاربران از موتور جستجوگر گوگل تحریفات زیادی صورت پذیرفته است که مهمترین آنها تغییر نام جای تاریخی و فرهنگی «خلیج فارس» است.

    این نام جای، طی قرون متمادی مورد استفاده جغرافی‌دانان، محققان، سیاستمداران، مورخان و... بوده است در اقدامی سوال‌برانگیز و غیرحرفه‌ای در موتور جستجوگر گوگل تحریف شده است که این مساله با جریان آزاد و مطمئن اطلاعات در شاهراه جهانی اینترنت در تناقض است. این قبیل تحریفات نه تنها با جریان سالم فرهنگی در تناقض است بلکه باعث تفارق بین ملت‌ها شده و با رسالت اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای در تضاد است.

    «خلیج فارس»، دریایی است تاریخی میان ایران و شبه جزیره عربستان، به درازای حدود 800 کیلومتر از کرانه‌های اروندرود به طرف جنوب شرقی تا شبه جزیره «مسندام» در عمان و سپس با اقیانوس هند ارتباط می یابد. اکنون ژرفای آن به ندرت از 90 متر فراتر می رود و بیشترین عمق آن 180 متر در نزدیکی راس مسندام است.

    در اینجا قصد ندارم تا سیر تاریخی نام جای «خلیج فارس» و کنش های مختلف فرهنگی انجام شده در آن را واکاوی کنم اما برای روشن شدن بخشی از آنچه امروز توسط شما و در حالتی تحریف آمیز ـ که شاید تعبیر «سرقت تاریخ» بر آن درست تر باشد ـ بر این مکان جغرافیایی رفته است ناگزیرم بر اساس منابع کهن موجود در کتابخانه های معتبر دنیا حکایتی هر چند مختصر از اشکال گونه گون این نام جای را روایت کنم.

    1- قدیمترین سندی که نام «خلیج فارس» در آن ذکر شده است متون بازمانده آشوری ست که در آن نام «خلیج فارس» را «نارمرتو» (Narmeratu به معنای رود تلخ) نامیده اند. در عصر هخامنشی دریای جدا کننده خلیج فارس از شبه جزیره عربستان را پارسا درایا (Parsa draya یعنی دریای پارس) می خواندند و یونانیان آن را «سینوس پرسیکوس» ( Sinus persicuss خلیج فارس ) می‌نامیدند.

    البته در برخی آثار به جا مانده از زبان یونانی، به گونه ای متفاوت، به هر دو نام «خلیج فارس» و «دریای پارس» اشاره شده است. چنانکه در جغرافیای «استرابون» (Strabo) در قرن اول پیش از میلاد (ج7، ص 154، 30) خلیج فارس «پرسیکوس کلپس» و دریای پارس «پرساس تالاتا» نامیده شده است. «پلینی/ پلینیوس» مورخ و طبیعی دان رومی (ج2، کتاب 6، ص 420) در قرن اول میلادی دو واژه «پرسیکوس» و «پرسیکوم» را برای «خلیج فارس» به کاربرده است. آریانوس(Aryanus) مورخ رومی یونامی الاصل نیز در قرن دوم میلادی ( ج 2، ص268، 362، 384، 432) خلیج فارس را «کلپس پرسیکوس» و دریای پارس را « تالاسا پرسیکا/ پرساس تالاسان» نامیده است. همچنین در جغرافیای بطلمیوس (Claudius Ptolemy) که در قرن سوم هجری / قرن نهم میلادی به عربی ترجمه شده ، اصطلاح «الخلیج الفارسی» به کرات دیده می شود.

    «پارسا درایای ایرانی» بعدها در جغرافیای روم به شکل «ماره پرسیکوم» (Mare Persicum ـ دریای پارس) استفاده شد. این واژه از واژگان رومی یا به طور مستقیم از نام های ایرانی به منابع تاریخی و جغرافیای عربی در دوران اسلامی راه پیدا کرد. در بسیاری از کتاب ها ، هر دو نام به جای مانده از تمدن های ایرانی و یونانی همزمان به کار می رفتند، یعنی «پارسا درایای ایرانی» را «بحرفارس» و «سینوس پرسیکوس» یونانی را «خلیج فارس» می خواندند. این نام جای در سایر زبان های زنده دنیا، از جمله فرانسه، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، روسی، ژاپنی، چینی، ترکی، و عربی نیز راه پیدا کرده است.

    2- بعد از ظهور دین مبین اسلام مورخین و جغرافی دانان اسلامی نیز هماره بر نام «خلیج فارس» تاکید داشتند و سراسر «خلیج فارس» در دوران باستان را متعلق به ایران دانسته اند که برای پرهیز از طولانی شدن کلام تنها به ذکر نامشان بسنده می کنم.

    آنچه گفته شد بخش کوچکی از صدها منبع موجود درباره ی این نام جای تاریخی ست، البته بررسی و مراجعه به کتب تالیفی در کشورهای عربی تا قبل از سال های 1970 میلادی صحت این موضوع را بیشتر اثبات می نماید.

    ملت متمدن و تاریخ ساز ایران بنیانگذاران اصول راستین اخلاقی، احترام متقابل به بشریت و حفظ ارزش ها و کرامت های انسانی و مروج آموزه های الهی بوده‌اند. ملتی که عصاره و جان کلامش، شاه بیت شاعر بزرگ ایران، سعدی شیرازی است پیام نوع دوستی مردم ایران به جهانیان و بیانگر حقایقی روشن از فرهنگ و تمدن آن است.

    انتظار می رود شرکت گوگل بستری برای ایجاد دوستی، مهربانی و صلح در بین ملت ها باشد نه محلی برای مفارقت و ایجاد تنش میان ملت ها. ملت فرهنگ مدار و صلح طلب و نوع دوست ایران انتظار دارد با اصلاح این اشتباه بزرگ تاریخی در مسیر امانتداری و اطلاع رسانی دقیق، درست و کامل قرار گیرید.

    فراموش نکنید که با اشاراتی که به اسناد موجود از نام جای «خلیج فارس» برشمردم، افکار عمومی جهانیان و به ویژه مردمان ایران، به انتخاب شما، می‌نگرد. انتخاب میان «سرقت تاریخ و خدشه در اسناد» یا «امانتداری و اطلاع‌رسانی دقیق».

    اخبار اقتصادی استان

    حذف مرغ از سبد مصرف یا ایستادن در صف‌های طولانی؟!

     

    افزایش تقاضای مردم برای خرید مرغ در خوزستان چند روز مانده به ماه رمضان، گله‌مندی و نارضایتی مردم را به‌دنبال داشته است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون شاهد کمبود شدید مرغ در استان هستیم.

     نگرانی مردم از کمبود مرغ به وضوح روشن است، در گذشته ارزانی گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز تقاضا را به سمت گوشت سفید افزایش داده و مردم دلشان خوش بود که اگر گوشت قرمز با قیمت 20 هزار تومان عرضه شود، اما می‌توانند گوشت مرغ را با قیمت مناسب‌تر، جایگزین آن کنند؛ ولی این‌ها فقط یک رویا بود زیرا قیمت هر کیلوگرم مرغ به بیش از 7 هزار تومان افزایش یافت.

     به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، سازمان صنعت و تجارت هر ساله در آستانه ماه رمضان و به‌منظور تامین مایجتاج مردم و تنظیم بازار، اقدام به برگزاری نمایشگاه طرح ضیافت و توزیع اقلام اساسی و مواد غذایی می‌کنند. با توجه به افزایش تقاضای مواد غذایی در آستانه این ماه، مردم به امید تامین اقلام ضروری خود به ویژه مرغ به نمایشگاه آمدند.

     روز اول

     نمایشگاه ضیافت امسال در اهواز بیش از 50 غرفه یک هفته مانده به آغاز ماه رمضان کار خود را آغاز کرد. یکی از اقلام توزیعی در این نمایشگاه مرغ است که با توجه به کمبود گوشت مرغ در سطح شهر، بسیاری از مردم به امید تهیه مرغ با قیمت مناسب و مقدار زیاد به نمایشگاه آمده بودند؛ اما فقط یک غرفه برای توزیع آن، آن‌هم در آخر سالن در نظر گرفته شده بود. تشکیل صف‌های طولانی در دو راهروی این نمایشگاه و هجوم مردم به طرف غرفه مرغ موجب شد درب کلیه غرفه‌ها بسته شود.

     این شرایط و ازدحام زیاد مردم صدای اعتراض غرفه‌داران به دلیل بسته شدن درب غرفه‌هایشان و مردم را به دلیل ایستادن در صف‌های طولانی و فضای بسته و گرم در آورد و به‌همین علت روز بعد قرار بر این شد که محل غرفه به یک سالن جداگانه منتقل شده و تعداد آن به 2 غرفه افزایش یابد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا نیاز این جمعیت زیاد با دو غرفه برطرف می‌شود؟

     روز دوم

     روز بعد دوباره با صف‌های طولانی در غرفه‌های توزیع گوشت قرمز و مرغ مواجه شدم. قیمت تعیین شده برای عرضه هر کیلوگرم مرغ کشتار روز در نمایشگاه 4800 تومان، برای هر کیلو مرغ منجمد 5200 تومان و برای هر کیلو گوشت منجمد برزیلی 13 هزار تومان است، در حالی که این قیمت‌ها با قیمت‌های بازار تفاوتی ندارد.

     حال به سراغ مردم می‌روم تا کیفیت عرضه مرغ در نمایشگاه را از زبان آن‌ها بشنوم؛ به طرف یکی از شهروندان که در صف ایستاده بود رفتم و با او صحبت کردم که گفت: از منطقه فرهنگ‌شهر ‌آمدم و بیش از یک ساعت است که در صف مرغ ایستاده‌ام. از شدت گرمای سالن و ایستادن در صف برای سه عدد مرغ کلافه شدم. چرا مسئولان به این مشکلات مردم رسیدگی نمی‌کنند؟ آیا به این‌جا سر زده‌اند و این صف‌های طولانی را دیده‌اند؟ چرا کسانی که متقاضی خرید مرغ هستند باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند؟

     به سمت صف خانم‌ها رفتم و از یک از آن‌ها پرسیدم مرغ که در بازار 4700 و در نمایشگاه 4800 است، چرا از بیرون تهیه نمی‌کنند. او در جواب گفت: قیمت مواد غذایی نمایشگاه هر سال حداقل 15 درصد کمتر از قیمت بازار است و ما هم مثل هر سال آمده‌ایم که مواد غذایی مورد نیاز خود را از نمایشگاه تهیه کنیم، اما بعد از ساعت‌ها ایستادن در صف تازه فهمیده که قیمت بیشتر از قیمت‌های بازار است.

     خانم دیگری که پلاستیک بزرگی در دست داشت و بیش از 9 عدد مرغ خریده بود، گفت: مدت زیادی در صف ایستاده بودم و در سه بار در صف ایستادن، توانستم مرغ بگیریم، اما تازه فهمیدم که مرغ کشتار روز را نمی‌توان بیش از 2 روز نگه داشت، زیرا فاسد می‌شود و من که هزینه زیادی بابت این مرغ‌ها دادم؛ مگر می‌شود 9 تا مرغ را در دو روز مصرف کرد. افراد زیادی نارضایتی خود را از نمایشگاه بازگو می‌کردند. غرفه‌داران مواد غذایی دیگر نیز ‌از این‌که همه مردم مستقیم به سمت غرفه‌ توزیع مرغ می‌رود ناراضی بودنند.

     علاوه‌بر این در سطح شهر نیز شاهد صف‌های طولانی برای خرید مرغ هستیم؛ به‌طوری‌که افراد برای دریافت سهمیه مرغ خود باید از ساعت 6 صبح درب مراکز توزیع مرغ‌ صف بگیرند و با ورود ماشین‌های حمل مرغ کشتار روز در مقابل این واحدها، شاهد هجوم مردم به سمت آن هستیم. این نحوه توزیع به نوعی بی‌حرمتی به مردم است.

     به گزارش خبرنگار ایسنا، در چنین شرایطی مردم یا مجبور به حذف مرغ از سبد مصرف خانوار خود هستند یا این‌که برای تهیه آن باید در صف‌های طولانی بایستند.

     گزارش از خبرنگار ایسنای خوزستان؛ صالحه خاک‌جسته

    اخبار نمایندگان مجلس شورای اسلامی

    صحبت‌های تند عضو هیات رییسه مجلس درباره گرانی‌ها؛
    حسینی:
    جلوگیری از افزایش تورم نیاز به عزم جدی دارد

    اقتصادی  15:42:50 1391/04/27
    914-15874-5 کد خبر
    RSS :: پرینت

    نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: جلوگیری از افزایش تورم و همچنین کاهش قیمت‌ها نیاز به یک عزم و مبارزه جدی دارد و در حال حاضر وظیفه اصلی دولت مبارزه با گرانی‌های موجود در جامعه است.

    سیدشریف حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، اظهارکرد: عوامل مختلفی در موضوع تورم و گرانی دست دارند که مهمترین آن‌ها حضور واسطه‌ها، افزایش تورم روانی در جامعه، عدم تزریق به موقع مایحتاج اولیه زندگی به بازار توسط دولت و عدم نظارت و بازرسی دقیق می‌باشند که باید به این موارد توجه بیشتری کرد.

    وی با بیان این‌که تورم و گرانی‌های موجود در جامعه قابل کتمان نیست و نمی‌توان گفت وجود ندارد، افزود: گرانی‌های امروز دیگر برای مردم ملموس شده و دولت باید در این خصوص فکری کند.

    این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تصریح‌کرد: تماس‌های مکرر تلفنی و صحبت‌های اخیر مردم نشان از آن دارد که فشار بسیار زیادی به قشر دهک‌های پایین جامعه وارد شده و آن‌ها از اوضاع گرانی‌های موجود بسیار گله‌مند هستند.

    وی وظیفه نمایندگان مجلس را نظارت بر کار دولت عنوان‌کرد و گفت: ما باید دقت داشته باشیم که گرانی‌های موجود در جامعه افسار گسیخته نشود، زیرا در این صورت دیگر نمی‌توان آن را جمع کرد.

    حسینی ادامه‌داد: دولت باید سریعا با استفاده از اهرم‌های نظارتی خود با واسطه‌هایی که در جامعه تورم روانی ایجاد کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برند، برخورد کند و مایحتاج اولیه زندگی مردم همچون مرغ، گوشت و برنج که قیمت بالایی دارند، به اندازه کافی به بازار تزریق کند تا قیمت‌ها کاهش یابد.

    وی اجرا کردن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را در اولویت دوم وظایف دولت دانست و افزود: ما باید ابتدا اوضاع گرانی‌های موجود در جامعه را کنترل کرده و بعد از آن به فکر اجرایی کردن مرحله دوم یارانه‌ها باشیم.

    نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید طوری برنامه‌ریزی کند که افراد جامعه بتواندن حداقل زندگی خود را اداره کنند؛ حالا حد فقر هر چقدر که می‌خواهد باشد. بین میزان قیمت‌ها و درآمدهای مردم باید تعادل باشد و میزان درآمدها افزایش یابد تا مردم یک زندگی مرفح داشته باشند؛ در غیر این صورت مردم در تامین معیشت دچار مشکل خواهند  شد.

    اخبار فرهنگی . هنری . ادبی

    شهر باستانی «لور» ثبت جهانی می‌شود؟

     

     مدیر میراث فرهنگی اندیمشک گفت: اگر بقایای زندگی شهری در محوطه باستانی "لور" دیده شود به دنبال ثبت جهانی آن می‌رویم.

    عباس کله‌جویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان اظهار کرد: محوطه باستان "لور" در حال حاضر ثبت ملی شده است و با توجه به این که این مکان قبلا شهر بوده اگر کاوش‌هایی روی آن صورت گیرد و بقایای شهر در آن دیده شود به دنبال ثبت جهانی آن می‌رویم.وی تصریح کرد: این محوطه باستانی اسفند 90 تعیین حریم شد و اگر بودجه‌ای به آن اختصاص دهند کارهای کاوش و حفاری علمی آن را از سوی پژوهشکده میراث فرهنگی آغاز می‌کنیم.

    اخبار انتصابات استان

    رییس جدید آموزش و پرورش اندیمشک معرفی شد
     
    دزفول - طی حکمی از سوی 'رحمان فلاحی' مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان رییس آموزش و پرورش اندیمشک منصوب شد.
     

    به گزارش روزسه شنبه خبرنگار ایرنا در آیین معارفه ای که برای وی برگزار شد معاون مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان جایگاه آموزش و پرورش را در جامعه مهم خواند و افزود: معلمان کسانی هستند که با نهایت تلاش و دلسوزی انسان را با تعلیم و تربیت از جهالت و نادانی به سعادت و روشنایی رهنمون می کنند.
    'عبدالعظیم مهرخواه 'ضمن قدردانی از زحمات آقای اکرام امین زاده در تصدی اداره آموزش و پرورش شهرستان بر ضرورت هماهنگی کارکنان و همت مضاعف آنان برای دستیابی به اهداف آموزش و پرورش تاکید کرد.
    فرماندار شهرستان اندیمشک نیز آموزش و پرورش را رکن اساسی توسعه پایدار دانست و گفت: کسانی که در این نهاد مقدس در امر تعلیم و تربیت انسان گام بر می دارند در حقیقت کار انبیا را دنبال می کنند.
    'رضا رضایی فاضل ' افزود: تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت یکی از مطالبات به حق مقام معظم رهبری است و همه مسوولین دستگاههای اجرایی موظف هستند در اجرای هر چه بهتر این طرح ملی مشارکت فعال داشته باشند. در این مراسم '‌رضا پژوهش '‌به عنوان رییس آموزش و پرورش اندیمشک معرفی شد. پژوهش پیش از این مسوولیت آموزش و پرورش شهرستان رامشیر را عهده دار بوده است.  

     

     

    تودیع و معارفه مدیرکل امور اقتصادی خوزستان بدون حضور خبرنگاران

     

    با حکم استاندار خوزستان، قیصی‌پور به عنوان مدیرکل امور اقتصادی استانداری خوزستان معرفی و انتخاب شد. 

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه خوزستان، پیش از این بهروز حسینی‌فر سمت مدیرکل امور اقتصادی استانداری را برعهده داشت. وی هم‌اکنون سمت سرپرستی معاونت توسعه منابع انسانی را برعهده دارد.قیصی‌پور پیش از این معاون مدیرکل امور اقتصادی استانداری بود.به گزارش ایسنا، مراسم تودیع و معارفه مدیریت امور اقتصادی استانداری خوزستان بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

     

    اخبار کارگری و صنعتی

    واردات لوله به کشور با وجود توان داخلی ادامه دارد
    اهواز - خبرگزاری مهر: مدیر عامل شرکت لوله سازی اهواز از واردات لوله با توجه به وجود توان تولید داخلی این محصول در کشور و نیاز شرکت های لوله سازی ایرن به حمایت انتقاد کرد.

    به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص دستاوردهای نشست این شرکت با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: با توجه به سابقه فعالیت 44 ساله لوله سازی اهواز، این شرکت به عنوان اولین تولیدکننده لوله های نفت و گاز، پتروشیمی و آبرسانی در خاورمیانه است کهبا حضور در طرح های بزرگ ملی توانسته سهم به سزایی در تامین لوله های مورد صنعت نفت و گاز داشته باشد.

    وی با اشاره به آمادگی همکاری با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: با توجه به اینکه تامین نیاز این شرکت در استان می تواند صرفه جویی در حمل و نقل، افزایش سرعت و کاهش هزینه ها را به دنبال داشته باشد، مقرر شد قراردادهای بلند مدت سه و پنج ساله به منظور تامین لوله های مورد نیاز شرکت نفت منعقد شود.

    کاظمی تصریح کرد: شرکت لوله سازی اهواز آمادگی کامل برای تامین نیازهای شرکت مناطق نفت خیز جنوب را دارد.

    وی همکاری و تعامل دو شرکت را منجر به توسعه استان و کمک به اشتغال عنوان کرد و گفت: این اقدام نشان دهنده عزم بلند برای توسعه روابط است اگرچه در حال حاضر نیز چندین قرارداد با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در حال اجرا یا در مرحله عقد قرارداد داریم.

    مدیر عامل شرکت لوله سازی اهواز به ظرفیت ها و پتانسیل های این شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت با تامین لوله برای پروژه های مهمی همچون فاز یک پروژه پارس جنوبی به سفارش شرکت پتروپارس، فازهای دو و سه پارس جنوبی به سفارش شرکت توتال فرانسه و نیز فازهای 4و5 پروژه پارس جنوبی به سفارش شرکت آجیپ ایتالیا توانسته است توانایی خود را به اثبات برساند.

    وی تاکید کرد: به رغم توان این شرکت در تولید لوله های گاز ترش و تولید یک هزار و 100 کیلومتر لوله، همچنان شاهد واردات لوله و عدم استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی هستیم به طوری که متاسفانه در سال گذشته هزار کیلومتر لوله وارد کشور شده و امسال نیز 500 کیلومتر دیگر در حال انعقاد قرارداد است.

    کاظمی با اشاره به شعار سال و حمایت از کار، تولید و سرمایه ایرانی اظهار کرد: با وجود اینکه تولید لوله های داخل کشور ارزانتر و با کیفیت تر است اما هنوز جای سئوال است که چرا واردات لوله ادامه دارد.

    وی تاکید کرد: در شرکت لوله سازی اهواز حرکتی جهادگونه از سال گذشته آغاز شده و از دستاوردهای این حرکت راه اندازی کارخانه تولید لوله های اسپیرال است که در حال حاضر شاهد تولید آزمایشی آن هستیم و در هفته دولت افتتاح می شود.

    کاظمی با اشاره به تحریم ها گفت: شرکت لوله سازی اهواز به رغم تحریم های بین المللی اکنون با یک صرفه جویی مناسب و با کیفیتی معادل مشابه خارجی، دستگاه های مختلف را که به علت تحریم در اختیار ما قرار نمی گرفت وارد مدار تولید کرده است و به عبارتی تحریم برای شرکت ما باعث خودکفایی شده است.مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز تصریح کرد: این شرکت توان تامین 45 درصد کل ظرفیت لوله کشور را دارد. 
     
     
    روند بیکاری در خوزستان رو به افزایش است
    ماهشهر - خبرگزاری مهر: نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس گفت: روند بیکاری در خوزستان رو به صعود است این در حالی است که شرکت ها و دستگاه های عظیمی در این استان فعالیت می کنند.

    حبیب آقاجری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیکاری یکی از شاخصهای کند و تدریجی است. حتی زمانی که اقتصاد یک کشور از رکود خارج می شود و رونق دوباره پیدا می کند، روند فزاینده بیکاری ممکن است کماکان ادامه داشته باشد.

    وی افزود: افزایش بیکاری، باعث افزایش جابجایی محل زندگی افراد می شود. در واقع یکی از بهترین و بدترین تجربه ای که افراد بیکار شده در این خصوص کسب می‌کنند، همین مسئله است.

    نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بسیاری از جوانان این منطقه تحصیلکرده اما جویای کار هستند و به همین خاطر به شهرهای همجوار و عمدتا به خارج از استان برای کسب کار مشغول مهاجرت می کنند.

    وی با بیان اینکه شهرستان هندیجان با برخورداری از ظرفیتهای بالای کشاورزی، تجاری و اقتصادی می تواند در بحث اشتغال وضع مطلوب و موثرتری داشته باشد، گفت: در هندیجان آمار دقیقی از وضعیت بیکاری وجود ندارد و همین امر سبب عدم برنامه‌ریزی مطلوب و ایجاد راهکار موثر در زمینه رفع معضل بیکاری است.

    آقاجری همچنین عنوان کرد: مشکلات مربوط به بیکاری یک شبه حل نمی شود و مسئولان باید هر چه سریعتر در این خصوص چاره اندیشی نند زیرا روز به روز آمار بیکاری در مناطق مختلف خوزستان رو به صعود است.

    وی با اشاره به اینکه ارگانها و سازمانهای هندیجان در راستای ایجاد اشتغال و حذف بخش از بیکاری منطقه باید از استخدام نیروهای غیربومی خودداری کنند، افزود: شواهد موجود حاکی است که طولانی بودن دوران بیکاری، بازگشت بیکاران به بازار کار را بسیار دشوار می سازد. 

    یک گزارش اجتماعی

    کابوس گردشگری در روستای گردشگری امامزاده عبدالله باغملک
    اهواز - خبرگزاری مهر: مردم شهرهای جنوبی استان خوزستان این روزها در حالی برای فرار از گرمای بیش از حد به شمال این استان پناه می برند که وضع امکانات رفاهی و گردشگری در این مناطق آنها را به ستوه آورده است.

    به گزارش خبرنگار مهر، خوزستان استانی با آب و هوایی خاص است به گونه ای که با وجود اینکه شهرهای جنوبی آن در فصل تابستان گرمای وحشتناک بالای 50 درجه را تجربه می کنند شهرهای شمالی آن به علت نزدیکی به رشته کوه های زاگرس از آب و هوایی مطبوع برخوردار هستند.

    بر همین اساس مردم خسته از گرد و غبار و گرمای جنوب استان با وجود تعطیلی ادارات استان خوزستان در روزهای پنج شنبه، روزهای آخر هفته را به شهرهای شمالی و طبیعت زیبای آن پناه می برند ولی بی توجهی به استقرار امکانات رفاهی و عدم خدمات رسانی به خصوص در این موقع از سال گردشگری در مناطق بکر خوزستان را به کابوسی برای مردم تبدیل کرده است.

    یکی از این مناطق که هر ساله مردم زیادی از گوشه و کنار استان برای سپردی کردن اوقاتی خوش در آب و هوای دلپذیر آن به این نقطه سفر می کنند، روستای گردشکری امامزاده عبدالله شهرستان باغملک است.
     
    شیوه عبور و مرور خودروها در منطقه امامزاده عبدالله

    امامزاده عبدالله که از نوادگان حضرت «زین العابدین» امام سجاد (ع) است توسط برخی مخالفان اهل بیت(ع) در دستگاه حکومتی بنی امیه دستگیر شده و به محلی که الان نزدیک همان محل قبر وی به شمار می رود و به «قتلگاه» مشهور است منتقل شده است.

    این امامزاده در همین محل به شهادت می رسد و ماموران حکومتی برای ایجاد خوف و رعب و وحشت در بین مردم، بدن وی را قطعه قطعه کرده و به هر دیار فرستاده تا مردم خیال قیام و نهضت را در سر نپرورانند.

    سر مطهر این امامزاده در شهر شوشتر است که بقبه و مرقدی عالی و تاریخی دارد و تن یا قسمتی از آن را در کوه های «مُنگَشت» باغملک مدفون کردند، وی صاحب کرامات زیادی هستند و سالانه زائران زیادی در شوشتر و در باغملک برای زیارت وی به این دو شهر سفر می کنند.
     
    شیوه استقرار مردم در منطقه امامزاده عبدالله

    وجود بقعه امامزاده عبدالله، باغهای گردو و انارستانها، چشمه سارها، گیاهان خوراکی و دارویی و طبیعت بکر ارتفاعات کوه منگشت در شهرستان باغملک باعث شده تا گردشگران و زوار فراوانی از سراسر خوزستان و استانهای اطراف به این منطقه بیایند.

    سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان خوزستان در خصوص شرایط حاکم بر این نقطه گردشگری به خبرنگار مهر گفت: به منظور حضور در امامزاده عبدالله، کمپهای گردشگری ادارات و ارگانهای دولتی و صدها باغ که توسط مردم ساکن در آن اجاره داده می شود، زوار و گردشگران باید ارتفاعات منگشت را طی کنند.

    مجتبی گهستونی افزود: از آنجایی که منطقه مذکور در نیمه دوم سال بسیار سرد و برفی است و تمام ساکنین، منطقه را ترک می کنند و فقط در نیمه اول سال که هوا گرم می شود امکان سفر به آنجا وجود دارد شیب بسیار تند جاده بسیاری از خودروها را در مسیر نگه داشته که این مهم ضرورت نصب تابلوهای هشدار دهنده و حضور منظم نیروهای امداد خودرو را در روزهای پایانی هفته بیشتر کرده است.

    وی افزود: از سوی دیگر احداث پارکینگ با وسعت بیشتر و تعمیر اضطراری بخشی از جاده ورودی به محوطه امامزاده که باعث ترافیک و آسیب به خودروها می شود نیز از جمله ضروریات این منطقه است.

    گهستونی عنوان کرد: از آنجایی که در ارتفاعات منگشت، مناطق گردشگری مرغذار، گردوزار، انارزار، زوآب و نایاب وجود دارد علاوه بر کمپهای دولتی، صدهها خانه روستایی به صورت داوطلبانه با ایجاد کپر و اقامتگاه سنگی و بلوکی به پذیرایی از گردشگران و زوار می پردازند.
     
    ازدحام خودروها و نبود مکانی مناسبت برای پارک آنها

    وی تصریح کرد: خدمات دهی به گردشگران و زائران در حالی در خانه های روستایی صورت می گیرد که ضرورت دارد دولت و سازمانهایی مثل میراث فرهنگی و گردشگری ضمن نظارت بر این خانه ها، زیر ساختهای لازم را فراهم آورده و امکانات مورد نیاز را برای مسافران تامین کنند.

    دبیر انجمن دوستدارن میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: بسیاری از ساکنان مناطق گردوزار و مرغذار از نبود آب کافی که ناچارهند آن را از فاصله دور تامین کنند نگران و ناراحت هستند.

    گهستونی عنوان کرد: همچنین به دلیل اعتقاد زائران به نذر و نیاز و انجام کشتار مرغ، گوسفند و بز و مصرف آن در محل، همچنین ارتفاع زدگی بعضی گردشگران و زوار وجود دائمی مراکز درمانی ضرورت اجتناب ناپذیر است.
    این دوستدار میراث فرهنگی اظهار کرد: در این منطقه، مشکلات اجتماعی مانند مشکل اسکان وجود دارد. در مجموعه بقعه امامزاده عبدالله محلی برای اسکان زائران نیست و عده ای که کپر یا آلاچیق چوبی دارند، شبها آنها را به مسافران کرایه می دهند، البته بر قیمت این آلاچیقها نظارت نمی شود.
     
     
    گهستونی ادامه داد: در محدوده این کپرها دستشویی و لوله کشی آب وجود ندارد و سرویسهای بهداشتی بین مردم منطقه و مسافران مشترک است. در کنار این مشکلات، بعضی ارگانها مکانهای ویژه ای برای خودشان مشخص کرده اند تا از آنها استفاده کنند این در حالی است که تعداد مسافران این سازمان ها کم است.
     
    وی افزود: جوی های آب این منطقه کانال کشی نشده است یا فاضلاب ندارد و آب مصرفی از میان کپه ها و آلاچیق ها عبور می‌کند. این مسئله، به خصوص برای بچه هایی که بازی می کنند بسیار خطرناک است.

    گهستونی تصریح کرد: این بقعه تاریخی و مذهبی پس از حدود 11 سال هنوز کاملا ساخته نشده است و مشکلات آن مانند نبودن پارکینگ، امنیت و جاده هنوز وجود دارد. این مشکلات برای گردشگران این منطقه که تعداد آنها از آغاز فصل بهار تا شهریور بسیار زیاد می شود، قابل توجه اند. 
     
     
    نرخ رشد جمعیت در آبادان کاهش یافت
     
    آبادان-معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان از کاهش نرخ رشدجمعیت در آبادان خبر داد.
     
    به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی آبادان دکتر'مرتضی جعفری' در همایش روز جهانی جمعیت با اشاره به شعار جهانی امسال، دسترسی همگان به سلامت خانواده و باروری گفت: نرخ رشد جمعیت شهرستان آبادان در سال 89، 1.47 دهم درصد و سال 90، 1.46 دهم درصد بود که این ارقام نشان می‌دهند یک دهم درصد کاهش داشته است.
    وی با اشاره به آمارهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان در سال 89 ـ 90 گفت: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد درصد تنظیم خانواده کل شهرستان آبادان در سال 89، 76/80 دهم درصد بود که در مقایسه با سال 90 که 81/81 دهم درصد رسید یک و نیم دهم درصد افزایش یافته است.
    دکتر جعفری جلوگیری از مرگ‌‌ومیر مادران و نوزادان، افزایش منابع طبیعی برای جمعیت، کاهش ناهنجاری و معضلات اجتماعی را می‌توان از مزایای کاهش حاملگی‌های ناخواسته و پیشروی به سوی سلامت هرچه بیشتر خانواده و اجتماع دانست.
    وی عنوان تنظیم خانواده که به نام سلامت خانواده تغییر یافته برخلاف دیدگاه همگانی تهدیدی برای موالید یا کم کردن موالید در جوامع نیست و آموزش خانواده‌ها در راه رسیدن به سلامت بیشتر را مد نظر دارد.
    معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: سازمان بهداشت جهانی در آموزش‌های خود به این نکته اشاره دارد که خانواده‌ها می‌توانند تعداد فرزند دلخواه خود را داشته باشند اما در این راه باید شرایط اقتصادی و روانی حاکم بر خانواده و کشور خود را مد نظر داشته باشند.
    وی اظهار داشت: شیوه‌های تنظیم خانواده در کشورها تغییر کرده و مراکز بهداشت جهانی با تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نمی‌توان یک نسخه ثابت مانند تک فرزندی یا دو فرزندی را برای همه کشورها تجویز کرد.
    معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: مشاوران بهداشتی با آموزش خانواده‌ها و توجه آنان به شرایط اقتصادی، روانی، تعداد فرزندان یک خانواده و اوضاع سیاسی، اقتصادی کشور افراد را به اجرای قوانین تنظیم موالید و خانواده ترغیب می‌کنند.
    وی در تعریف تنظیم خانواده گفت: تنظیم خانواده مجموعه اقداماتی است که افراد و خانواده‌ها را یاری می‌دهد تا از داشتن فرزند ناخواسته جلوگیری کنند و فاصله بین فرزندان خود را تنظیم کنند.
    جعفری با اشاره به تعریف فوق از تنظیم خانواده تصریح کرد: بنابراین هدف از تنظیم خانواده از بین بردن و یا تهدید موالید نبوده بلکه خانواده‌ها را تشویق می‌کند تعداد فرزندان ناخواسته را کاهش دهند.
    معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: فرزند دلخواه فرزندی است که به موقع به دنیا آمده و پدران، مادران با شناخت روش‌های صحیح پیشگیری از بارداری ناخواسته از تبعات منفی ازدیاد موالید جلوگیری کنند.

    اخبار استانداری خوزستان

    نماینده مردم آبادان در مجلس:
    تغییر استاندار به مصلحت خوزستان نیست

    خبرگزاری فارس: نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: با توجه به تقرب انتخابات ریاست جمهوری، تغییر استاندار به مصلحت خوزستان نیست.

    خبرگزاری فارس: تغییر استاندار به مصلحت خوزستان نیست

    محمد سعید انصاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: در مورد اظهارات نماینده خرمشهر که در مورد استاندار گفته شده هیچ نظری ندارم زیرا این نظر شخصی وی بوده است.

    وی افزود: به‌عنوان پیشکسوت نمایندگان استان خوزستان در مجلس حاضر، باید بگویم که با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری، تعویض دولت استاندار به مصلحت به خوزستان نیست.

    نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید هر روز یک اتفاق جدید برای استان خوزستان به‌وجود آوریم زیرا دوره نهم تازه آغاز شده و نوپا است، در همین راستا باید بکوشیم با کار و تلاش و اتحاد و همدلی آن را تقویت و منسجم‌تر کنیم.

    وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی نمایندگان برای بار اول وارد مجلس شده‌اند به این موضوع توجه کنند که تنها باید با وحدت و انسجام بخش‌های مختلف اجرایی را به هم پیوند دهیم و در راستای نیازهای استان، همت را مضاعف کنیم.

    انصاری همچنین عنوان کرد: هم نمایندگان مجلس، هم استاندار و هم دیگر مسئولان اجرایی باید انسجام را در اولویت کارهایشان قرار داده تا نتیجه خیر عایدشان شود.

    وی با اشاره به اینکه مردم خوزستان بسیار قدردان و ولایتمدار هستند، گفت: امروز اگر شهر و شهرستان‌های بزرگ را نظاره کنیم موفقیت آنها را در عملکرد متحد و منسجم مسئولان‌شان می‌بینیم و ما باید این روند را به‌عنوان الگوی پیشرفت پیش‌روی خود قرار دهیم.

    نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته در این میان همکاری و تعامل استاندار، نمایندگان مجلس و مسئولان بخش‌های مختلف اجرایی را در پیشبرد اهداف مورد نظر برای ارتقای بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و تجاری نباید فراموش کرد. 

     

     

     

    تایج آزمون استخدامی استانداری و ادارات دولتی خوزستان دو هفته دیگر اعلام می شود / مدیرکل منابع استانی و تحول اداری استانداری خوزستان در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز اظهار داشت: نتایج اولیه آزمون بدست آمده و پس از آن اطلاعات لازم استخراج خواهد شد و اطلاعات استخراج شده در اختیار معاونت پشتیبانی و توسعه منابع استانی قرار داده خواهد شد
    خوزنیوز: نتایج آزمون استخدامی استانداری و ادارات دولتی خوزستان دو هفته دیگر اعلام می شود.
    مدیرکل منابع استانی و تحول اداری استانداری خوزستان در همین زمینه در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز اظهار داشت: نتایج اولیه آزمون بدست آمده و پس از آن اطلاعات لازم استخراج خواهد شد و اطلاعات استخراج شده در اختیار معاونت پشتیبانی و توسعه منابع استانی قرار داده خواهد شد.عبدالعلی امیدی ادامه داد: در صورتی که مشکلی بوجود نیاید نتایج آزمون حداکثر ظرف دو هفته آینده اعلام خواهد شد.
    لازم به یادآوری که مرحله نخست آزمون استخدامی استانداری و اداره های دولتی با حضور هزاران تحصیل کرده بیکار و جویای شغل در 27 خرداد سال جاری در اهواز برگزار شده بود. 
     
     
     
    استاندار خوزستان در جمع مدیران و خطاب به برخی نمایندگان:
    بعضی ها آمار بیکاری را چند برابر اعلام می کنند. البته نه این که در استان بیکاری نیست، اما بسیاری از بیکاران استان های دیگر دارند برای کار به خوزستان مهاجرت می کنند/ ما باید تک تک افراد را با فعالیت های صورت گرفته در استان آشنا کنیم تا هم شهروندان و روستاییان با خدمات دولت آشنا شوند / باید با استفاده از ظرفیت رسانه ها برای بیان فعالیت های حوزه ی مسوولیت خود، به مردم نیز اطلاع رسانی کنید
    خوزنیوز: استاندار خوزستان اظهار کرد: نماینده سعی می کند مشکل ها و کمبودها را بگوید و معمولن از قسمت های خالی لیوان می گوید. او دقت نمی کند که از قسمت پر لیوان هم سخن بگوید و در مردم امیدواری ایجاد کند.

    سید جعفر حجازی  که در جمع مدیران کل و مسوولان روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان و در سالن شهید رجایی استانداری سخن می گفت، افزود: امروزه که در زیر بمباران های تبلیغاتی دشمنان نظام و اسلام برای تحریم و تهدید قرار گرفته ایم؛ چه اشکالی دارد که نماینده از قسمت پر لیوان هم سخن بگوید؟

    به گزارش خوزنیوز، وی بر ضرورت توسعه و تقویت فرهنگ اطلاع رسانی برای آشنا شدن مردم با خدمات دولت تاکید کرد و گفت: بعضی دستگاه ها علی رغم تلاش هایی که برای ارایه ی خدمات رسانی به مردم انجام داده اند اما در انعکاس فعالیت های خود به مردم به خوبی عمل نکرده اند و مردم و حتا نخبگان از فعالیت های آن ها اطلاعات چندانی ندارند.

    وی گفت: اطلاع رسانی در زمینه ی فعالیت دستگاه ها به درستی صورت نگرفته و عمق کارهای انجام شده در بخش های مختلف برای مردم نمایان نشده است. مدیران دستگاه ها باید نشست هایی با نخبگان و استادان دانشگاه ها و جوانان کارآفرین تشکیل دهند و برای توسعه و پیشرفت استان و افزایش آمار اشتغال و کاهش آمار بیکاری گام بردارند.

    استاندار خوزستان با بیان این نکته که سیاه نمایی ها در بعضی رسانه ها و افکار منفی برخی افراد، انگیزه های سرمایه گذاری را کاهش می دهد و به توسعه و پیشرفت و اشتغال استان نیز آسیب می زند، تصریح کرد: باید در مردم ایجاد امیدواری کنیم و از بیان و انعکاس مطالب ناامید کننده و یاس آور که هم موجب نا امیدی وسرخوردگی مردم می شود و هم راه سرمایه گذاری سرمایه گذاران را مسدود می کند، جلوگیری کنیم. مردم نسبت به زندگی امیدوار شده اند. باید با تقویت روحیه ی امیدواری و نشاط در مردم ، بسترهای ورود سرمایه گذاران به استان را برای سرمایه گذاری فراهم کنیم و رغبت و انگیزه های لازم را افزایش دهیم.

    وی گفت: برخی دستگاه ها در ارایه ی عملکرد و فعالیت های خود هنر لازم را به کار نمی برند تا برای مردم ملموس، قابل پذیرش و هضم باشد. هنر روابط عمومی ارایه مطالب و خدمات دولت به بهترین نحو اما به زبان ساده به مردم است. با توجه به فعالیت روزنامه ها و هفته نامه های استان، مدیران می توانند فعالیت های حوزه ی مسوولیت خود را از طریق مطبوعات استانی به اطلاع مردم برسانند.

    وی افزود: چهره ی استان نسبت به گذشته تغییر قابل توجه ای یافته است اما هنوز به مرحله ی ایده آل نرسیده است و نیاز است مردم فداکار با فعالیت های دولت مردان و تغییرهای حاصل شده در استان آشنا شوند.

    دکتر حجازی تاکید کرد: ما باید تک تک افراد را با فعالیت های صورت گرفته در استان آشنا کنیم تا هم شهروندان و روستاییان با خدمات دولت آشنا شوند و هم راه هجمه دشمن برای نا امیدی جوانان ما بسته شود. بهترین پادزهر افزایش اطلاع رسانی و ایجاد امید به زندگی است.

    وی گفت: بعضی ها آمار بیکاری را چند برابر اعلام می کنند. البته نه این که در استان بیکاری نیست، اما بسیاری از بیکاران استان های دیگر دارند برای کار به خوزستان مهاجرت می کنند.

    وی خواستار ارتباط بیش تر مدیران دستگاه ها با رسانه های استان برای انعکاس فعالیت ها شد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت رسانه ها برای بیان فعالیت های حوزه ی مسوولیت خود، به مردم نیز اطلاع رسانی کنید تا به همراهی با شما تشویق شوند و مشارکت کنند.

    استاندار خوزستان لزوم ایجاد برنامه های مناسب برای بزرگداشت هفته ی دولت در استان و ارایه ی عملکرد دستگاه ها در دولت های نهم و دهم را یادآور شد و خطاب به مدیران گفت: یکی از رویکردهای نظام، رفتار صادقانه با مردم است. کارهای خود را هنرمندانه ارایه کنید. البته، اثرگذاری کار مهم تر از اصل کار است که لازم است برای مردم به طور ملموس گفته شود.

    در ادامه ی این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در سخنانی بر ضرورت استفاده از نشریات محلی استان برای تهیه ی ویژه نامه هایی از عملکرد دستگاه های اجرایی تاکید کرد و خواستار تقویت و حمایت مدیران از مطبوعات استان شد.

    حجت الاسلام والمسلمین سید لطف اله سپهر افزود: درج فعالیت دستگاه ها در نشریات استانی هم نوعی اطلاع رسانی به مردم است و هم کمکی است که به مطبوعات می شود تا آنان با فراغ بال بیش تری به ارایه ی خدمات دولت مهر بپردازند.

    گزارش خبرنگار ما حاکی است: در این نشست همچنین مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان، مدیر روابط عمومی استانداری، مدیر خبرگزاری ایرنا و تنی چند از مدیران استان در مورد برنامه های درنظر گرفته شده برای برگزاری هر چه باشکوه تر هفته ی دولت و نیز نمایشگاه دستاوردهای دولت های نهم و دهم در اهواز سخنانی بیان کردند.

    اخبار ورزشی

     

    ورزشکار خوزستانی در مسابقات قهرمانی کشتی فرنگی نوجوانان جهان به روی تشک می‌رود

     

    یک کشتی‌گیر و یک مربی خوزستانی در ترکیب تیم‌ملی کشتی فرنگی نوجوانان برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان که در آذربایجان برگزار می‌شود، قرار گرفتند.

     به گزارش ایسنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی هیات کشتی استان، محمدمراد الیاسی در وزن 46 کیلوگرم و میرحسین قیطاسی هر دو از اندیمشک به ترتیب به عنوان بازیکن و مربی از خوزستان به تیم‌ملی دعوت شدند.

     حسین اسدی از ایذه در وزن 58 کیلوگرم و محمد بیرانوند از اندیمشک و مهران دیناروند از شوش در وزن 100 کیلوگرم نیز باتوجه به انجام مسابقات انتخابی، شانس پوشیدن دوبنده تیم‌ملی را دارند.وزن‌کشی پیکارهای انتخابی، دوم مرداد‌ماه و مسابقات نیز سوم مرداد‌ماه در خانه کشتی تهران برگزار خواهد شد .همچنین سه فرنگی‌کار خوزستانی در مسابقات انتخابی تیم‌ملی که سوم مرداد‌ماه در خانه کشتی تهران برگزار می‌شود، برای حضور در رقابت‌های جهانی جوانان در تایلند به مصاف حریفان خود می‌روند.در وزن 74 کیلوگرم پیام بویری از ایذه به مصاف حریف تهرانی خود می‌رود و در وزن 84 کیلوگرم مهدی پورشایان از اهواز و محمد رسولی از اندیمشک باید با کشتی‌گیری از تهران رقابت کنند

     
     
    پاداش ویژه وزیر برای پیروزی نفت آبادان بر پرسپولیس 
    آبادان - خبرگزاری مهر: رئیس هیئت مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان گفت: وزیر نفت در صورت کسب پیروزی این تیم برابر پرسپولیس تهران، پاداش ویژه ای به بازیکنان و کادرفنی نفت آبادان پرداخت می کند.

    به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا مهربان روز دوشنبه در ضیافت نهار اعضای هیئت مدیره، کادرفنی، بازیکنان و کارمندان باشگاه صنعت نفت آبادان در باشگاه گلستان این شهر اظهار کرد: نفت امسال باید با ارائه بازی هایی مقتدرانه، نتایج بهتری نسبت به سال قبل کسب کند تا دل هواداران این باشگاه از کسب این نتایج شاد شود.

    وی افزود: وجود هواداران پرشور در آبادان که یکپارچه از تیم صنعت نفت حمایت می کنند بزرگترین امتیاز این تیم برای زمین گیر کردن حریفان در ورزشگاه تختی آبادان است و بازیکنان و کادرفنی باید قدر این موقعیت مناسب را بدانند.

    مهربان تصریح کرد: اعضای هیئت مدیره باشگاه با تمام توان از تیم نفت برای کسب موفقیت و پیروزی های درخشان در لیگ برتر فصل آینده حمایت خواهند کرد.

    رئیس هیئت مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان همچنین با اشاره به نگاه ویژه رستم قاسمی وزیر نفت به موفقیت تیم فوتبال این باشگاه گفت: وزیر نفت در تماسی تلفنی با من ضمن آروزی موفقیت برای تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در لیگ برتر عنوان کرد که اگر بازی نفت و پرسپولیس در تهران بود بی شک با حضور در ورزشگاه از نزدیک تلاش بازیکنان در برابر حریف را مشاهد می کرد.

    مهربان عنوان کرد: آقای قاسمی همچنین عنوان کرد در صورت کسب پیروزی نفت در برابر پرسپولیس تهران در اولین بازی در لیگ برتر که در آبادان برگزار می شود پاداش ویژه به بازیکنان نفت آبادان پرداخت خواهد شد.

    صنعت نفت آبادان در اولین دیدار خود در رقابتهای لیگ برتر باشگاه های کشور روز پنجشنبه 29 تیر در ورزشگاه تختی آبادان و در ساعت 20 و 45 دقیقه به مصاف تیم پرسپولیس تهران می رود
     
     
    رئیس هیئت وزنه‌برداری آبادان:
    وزنه‌بردار آبادانی سوم کشور شد

    خبرگزاری فارس: رئیس هیئت وزنه‌برداری آبادان گفت: وزنه‌بردار آبادانی توانست مقام سومی کشور را از آن خود کند.

    خبرگزاری فارس: وزنه‌بردار آبادانی سوم کشور شد

    ولی شالو غفاری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی فارس در آبادان اظهار کرد: سید ایوب موسوی قهرمان سه دوره مسابقات نوجوانان کشور در دور گذشته، توانست روز گذشته در مسابقات سنندج به مقام سوم دست یابد.

    وی خاطرنشان کرد: موسوی در حرکت یک ضرب وزنه 123 کیلوگرم را مهار کرد و در دوضرب وزنه 157 کیلو را در اختیار گرفت.

    غفاری ادامه داد: ایوب موسوی متولد سال 1374 است و در سالن اداره ورزش و جوانان ( شهید شیرالی نژاد) تمرین می‌کند و  مدت پنج سال است که وزنه می‌زند.

    رئیس هیئت وزنه برداری آبادان بیان کرد: موسوی تا کنون دو بار به اردوی تیم ملی دعوت شده است و سال گذشته توسط کورش باقری سرمربی تیم ملی کشورمان برای شرکت در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان انتخاب شد.

    وی همچنین از برگزاری یک دوره مسابقه رکوردگیری در این شهر خبر داد و گفت: فردا یک دوره مسابقه رکوردگیری، یادواره مرحوم مهدی خدام‌زاده قهرمان سابق وزنه برداری ایران، در سالن وزنه برداری اداره ورزش و جوانان آبادان برگزار می‌شود.

    غفاری تصریح کرد: شادروان مهدی خدام‌زاده در وزن 77 کیلو رکورد 165 کیلو دوضرب، و 125 کیلو یک ضرب را به ثبت رسانده بود. 

     

     

    سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان عنوان کرد
    نفت آبادان شگفتی‌ساز لیگ دوازدهم / بازیکنان خارجی پدیده‌های لیگ

    خبرگزاری فارس: سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان گفت: دروازه‌بان صربستانی و هافبک پرتغالی تیم صنعت نفت آبادان پدیده‌های لیگ برتر دوازدهم می‌شوند.

    خبرگزاری فارس: نفت آبادان شگفتی‌ساز لیگ دوازدهم / بازیکنان خارجی پدیده‌های لیگ

    علیرضا خلیلی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس در آبادان با اعلام این خبر اظهار کرد: تیم صنعت نفت آبادان در لیگ دوازدهم شگفتی‌ساز خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تیم نفت در اوج آمادگی قرار دارد و نظم در این تیم حکم‌فرماست.

    سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان در ادامه در خصوص دیدار روز پنجشنبه صنعت نفت آبادان با پرسپولیس تهران گفت: گرمای 50 درجه‌ای آبادان قطعاً امتیاز بازیکنان ما در زمین بازی است و امیدواریم بهترین بهره را از شرایط آب و هوایی ببریم.

    خلیلی‌نیا با بیان اینکه پرسپولیس روز سختی در آبادان خواهد داشت، تاکید کرد: امیداوریم برد فصل گذشته مقابل پرسپولیس تهران را تکرار کنیم.

    وی تصریح کرد: پرسپولیس تهران در حضور تماشاگران متعصب آبادانی دیدار سختی را در پیش رو خواهند داشت.

    سخنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان در ادامه  درباره احتمال خرید بازیکن خارجی گفت: فیلم بازی‌های مهاجم هلندی را به "کاستا" سرمربی تیم نشان دادیم اما وی این بازیکن اروپایی را تایید نکرد. کاستا تاکید دارد فعلا کار را با همین بازیکنان شروع کنیم.

    وی ادامه داد: در صورتی که نیاز بود در ادامه کار یک مهاجم آسیایی جذب خواهیم کرد.

    خلیلی‌نیا اظهار داشت: سرمربی تیم سه، چهار بازیکن جوان را به تیم اضافه کرده است که آنها هم می‌توانند پدیده فصل جدید لیگ برتر باشند و حتی ممکن است به تیم ملی دعوت شوند.

    وی خاطرنشان کرد: تیم صنعت نفت در لیگ دوازدهم شگفتی ساز خواهد بود و امیدواریم نتایج خوبی را در بازی‌ها کسب کنیم.

    صنعت نفت آبادان روز پنجشنبه هفته جاری در اولین مسابقه خود در دوازدهمین دوره لیگ برتر در ورزشگاه تختی آبادان میزبان پرسپولیس تهران است.

    اخبار انتظامی خوزستان

    فرماندهی انتظامی مسجد‌سلیمان:
    85 سکه عتیقه در خوزستان کشف شد

    خبرگزاری فارس: فرمانده انتظامی مسجدسلیمان از کشف 85 عدد سکه عتیقه و دستگیری یک نفر فروشنده عتیقه جات در این شهرستان خبر داد.

    خبرگزاری فارس: 85 سکه عتیقه در خوزستان کشف شد

    به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس،  یوسف سپهوند اظهار داشت:در پی دریافت خبر مبنی بر خرید و فروش عتیقه‌جات در سطح شهرستان، مأموران پلیس اطلاعات و امنیت مسجدسلیمان موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

    وی افزود: مأموران پلیس با انجام اقدامات پلیسی و اطلاعاتی یک نفر فروشنده عتیقه  را در این شهرستان شناسایی و وی را در یک اقدام غافلگیرانه دستگیر کردند.

    این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: مأموران پلیس در بازرسی از مخفیگاه متهم، 85 سکه عتیقه را که به گفته کارشناسان دارای ارزش و قدمت تاریخی و فرهنگی است، کشف کردند.

     سپهوند خاطرنشان کرد: متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده برای طی مراحل قانونی راهی مراجع قضایی شد. 

    اخبار حوادث

     
    مردی که پدر خود را در سوسنگرد به قتل رسانده بود دستگیر شد
     
    اهواز- ماموران انتظامی شهرستان دشت آزادگان موفق شدند مردی را که چندی پیش در پی یک نزاع خانوادگی پدر خود را در شهر سوسنگرد به قتل رسانده بود دستگیر کنند.
     
    به گزارش ایرنا ، 'ع. ن' 30ساله اهل سوسنگرد در پی اختلافات خانوادگی که چندی پیش منجر به درگیری با برادران خود شده بود به زندگی پدر 60ساله خود خاتمه داد.
    قاتل فراری در بازجویی خود اعتراف کرد: در حین درگیری با برادرانم به زمین افتادم و در حالی که چاقو در دست داشتم پدرم بر روی زمین افتاد که متاسفانه چاقو در شکم وی به صورت غیرعمدی فرو رفت و با توجه به خونریزی شدید به بیمارستان شهید چمران سوسنگرد انتقال داده شد ولی پس از ساعاتی فوت کرد.
    وی گفت: هنگامی که وضعیت پدرم را دیدم و خبر فوت وی را شنیدم بلافاصله متواری شدم.
    متهم به قتل پدر در ادامه افزود: من اصلا پدرم را عمدا نکشتم و قتل وی تنها یک حادثه دردناک بود.
    نیروی انتظامی پس از تشکیل پرونده ، متهم به قتل را تحویل مقامات قضایی این شهرستان دادند
     
     
     
    روز گذشته رخ داد
    مرگ 3 دختر بچه ایذه‌ای در کارون

    خبرگزاری فارس: سه دختر بچه ایذه‌ای که روز گذشته برای جمع آوری هیزم به حاشیه رودخانه کارون رفته بودند غرق شدند.

    خبرگزاری فارس: مرگ 3 دختر بچه ایذه‌ای در کارون

    به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، روز گذشته در یکی از روستاهای شهر ایذه سه دختر بچه که برای جمع‌آوری هیزم به کناره رود کارون رفته بودند تا ساعت‌ها بعد به خانه مراجعت نکردند.

    این گزارش حاکی از آن است: بعد از رفتن اعضای خانواده این کودکان به حاشیه رودخانه، متوجه ‌شدند که این کودکان به دلیل آشنا نبودن به فنون شنا در این رودخانه غرق شده‌اند.‌

    اجساد این سه کودک با کمک مردم از آب گرفته شد اما تحقیقات پلیس همچنان در این زمینه ادامه دارد.

    اخبار کارگری و صنعتی

    /نشست مشترک نفتی‌ها و لوله‌سازی اهواز/
    مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب:
    سفارشات باید هرچه سریع‌تر ساخته شود

    اقتصادی  17:2:32 1391/04/26
    914-14874-5 کد خبر
    RSS :: پرینت

    مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: ما باید تا آن‌جایی که امکان دارد کلیه مطالبات خود را حداقل از کارخانجات داخلی تامین کنیم و همکاری نزدیکی از حیث کالا با شرکت لوله‌سازی اهواز داشته باشیم.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، هرمز قلاوند در نشست مشترک با مدیرعامل لوله‌سازی اهواز پیرامون قراردادهای بلندمدت تولید لوله، اظهارکرد: معتقدم که ابتدا باید از پتانسیل موجود در شرکت‌های خوزستانی استفاده کرد؛ هرچند که شرکت مناطق‌نفت‌خیز تاکنون حمایت خوبی در زمینه تامین و ساخت کالا از شرکت لوله‌سازی اهواز و سایر شرکت‌های داخلی انجام داده است.

    وی با بیان این‌که شرکت لوله‌سازی اهواز در زمینه اشتغال‌زایی عملکرد خوبی داشته است، افزود: شرکت مناطق‌نفت‌خیز جنوب در حوزه پژوهشی از قطعاتی که برای اولین‌بار در ایران ساخته می‌شود حمایت می‌کند و ضرورت دارد که نیازهای شرکت مناطق نفت‌خیز که از طریق مناقصه بین شرکت‌ها برطرف می‌شود، از شرکت‌های خوزستانی تامین شود.

    مدیرعامل شرکت ملی مناطق ‌نفت‌خیز جنوب گفت: مخازن ما در نیمه دوم عمرشان هستند و آن فشار اولیه را ندارند؛ لذا برای تثبیت فشار آن‌ها مجبوریم به آن‌ها گاز تزریق کنیم. امروز ما در تحریم هستیم و باید نسبت به گذشته تغییر رویکرد دهیم تا تولید بهتری داشته باشیم.

    وی خطاب به مدیرعامل شرکت لوله‌سازی اهواز اظهارکرد: انتظار داریم اگر قراردادی در خصوص ساخت لوله با شرکت لوله‌سازی منعقد ‌می‌کنیم، در کوتاه‌مدت و با سرعت کافی سفارشات را ساخته و تامین کنند.

    آیا میدانستید؟

    رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران در گفتگو با خبرنگاران: مواد غذایی داغی که در ماه رمضان در ظروف پلاستیکی توزیع می‌شوند مصداق واقعی سرطان است.