سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

رمضان در خوزستان

مدیر انجمن ستاره شناسی اهواز تشریح کرد:
وضعیت رویت هلال ماه درشامگاه پنج شنبه وجمعه
 
اهواز- مدیر انجمن ستاره شناسی اهواز رویت وضعیت هلال ماه در شامگاه پنج شنبه و جمعه این هفته را تشریح کرد.
 
خسرو جعفری زاده چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: به طور کلی هلال هابه دسته هلال شامگاهی و هلال صبحگاهی تقسیم می شوند که هلال صبحگاهی تا هنگامی که خورشید دراسمان هست وفقط با کمک ابزار رصدی (تلسکوپ)وفیلترهای خاص دیده می شوند ولی هلال شامگاهی با چشم مسلح و غیرمسلح هردو قابل رویت است.
وی افزود: ملاک علما برای استهلال و تعیین آغاز ماه قمری نیز رویت با چشم مسلح و غیر مسلح به هر وسیله ای اعم از عکاسی ،تلسکوپ یا غیره است .
وی گفت: ازآنجاکه آغاز ماههای رمضان شوال و محرم به خاطر مناسبت های نظیر آغاز ماه روزه ،پایان ان و اعلام عید فطر و آغاز سال قمری جدید اهمیت ویژه ای پیدا می کند موضوع استهلال نیز دراین ایام جایگاه خاصی دارد.
جعفری زاده بابیان شمه ای ازوضعیت ماه دردو روز پایانی هفته از دیدگاه رصدی وبا توجه به پارامترهای موثر درافق اهواز گفت: در روز پنج شنبه 29تیرماه ساعت هشت و 45دقیقه صبح ماه نو می شود یعنی ماه و خورشید درآسمان کنار هم قرار می گیرند وازاین لحظه به بعد به سن هلال افزوده می شود واین روندتا غروب آفتاب درساعت 20و18دقیقه به افق اهواز ادامه می یابد ،دراین روز هلال ماه نیز دقیقا همزمان با خورشیدیعنی 20و18دقیقه غروب می کند واین ناشی از عرض دایره البروجی ماه است.
وی با اشاره به وضعیت قرارگیری ماه و خورشید در هنگام غروب این روز در آسمان گفت: با وجود اختلاف زاویه ای این دو به دلیل عرض دایره البروجی ماه غروبشان همزمان می شود ،دراین روز جدایی ماه از خورشید 1/7درجه وروشنایی ماه نیز 4/.%(چهار دهم دصد )است .
مدیر انجمن ستاره شناسی اهواز تاکید کرد: براساس معیاری به نام حد دان ژون هلالهای با جدایی زاویه ای کمتر از 7درجه از خورشید اصلا تشکیل نمی شوند و دراین وضعیت اصطلاحا باریکی هلال شکل نمی گیرد.
جعفری زاده با بیان اینکه این معیار جهانی است ،گفت: درروز جمعه 30تیر بهترین فرصت برای رصد هلال ماه نو در روز است چون اززمان طلوع ماه که تقریبا دو ساعت بعد از طلوع خورشید است،با ابزارهای رصدی دقیق می توان هلال ماه را درآسمان رصد کرد.
وی ادامه داد: دراین روز جدایی زاویه ای ماه از خورشید بیش از حد دان ژون و فاز هلال (درصد بخش روشن ماه )بیش از یک درصد است با توجه به زمان غروب خورشید (ساعت 20و18دقیقه) و زمان غروب ماه (ساعت 20و56دقیقه ) دراین هنگام جدایی ماه از خورشید 18/18درجه و فاز ماه 5/2درصد وارتفاع ماه هفت درجه خواهد بود وهلال ماه به دلیل معیارهای رصدی با چشم به راحتی دیده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد