سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یادها و یادبودها

در 27 خرداد 1360 مجلس شورای اسلامی به دلیل بی کفایتی بنی صدر دو فوریت طرح عدم کفایت سیاسی وی را تصویب کرد. یک روز بعد در 28 خرداد 60 سازمان منافقین با صدور اطلاعیه ای آغاز رسمی حملات مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی و مردم عادی را اعلام کرد، با گذشت بیش از سه دهه از این اقدام ننگین مرور چگونگی تشکیل سازمان منافقین و ترور مردم عادی اوج قساوت اعضای منافقین را نشان می دهد.
به گزارش خبرنگار سیاسی مشرق، این گروهک در سال 1344 دوازده سال پس از کودتای 28 مرداد و 2 سال پس از سرکوب خونین قیام پانزده خرداد سه تن از اعضای سابق جبهه ملی دوم و نهضت آزادی تصمیم گرفتند در مبارزه علیه رژیم شاه سازمانی با مشی مسلحانه به وجود آورند. محمد حنیف نژاد (26 ساله) مهندس کشاورزی سعید محسن (26 ساله) مهندس راه و ساختمان و عبدالرضا نیک بین رودسری (23 ساله) دانشجوی ریاضی که تحصیلات دانشگاهی خود را نیمه تمام گذارده بود هسته اولیه گروه را تشکیل داد و یک سال بعد علی اصغر بدیع زادگان (25 ساله) مهندس شیمی به این جمع پیوست.

این افراد با آنکه شخصا مذهبی بودند و نسبت به عقاید و رفتار مذهبی خویش توجه و حساسیت داشتند اما از نظر سیاسی و ایدئولوژیک پرورش یافته جبهه ملی و نهضت آزادی بودند.
مهندس بازرگان خود نیز بعدها تاکید کرد که مجاهدین خلق "فرزندان نهضت آزادی” هستند و مبانی فکری و تعلیمات اولیه آن ماخوذ از بحث ها و کتابهای وی و نهضت آزادی بوده است.

ماموریت مارکسیستی

پس از مدتی رهبری اصلی سازمان به دست (تقی شهرام) افتاد و سایر اعضای مرکزیت و کادرهای سازمان جز معدودی ابزارهایی در دست او بودند. مهمترین ماموریتی که تقی شهرام برای خود می شناخت مارکسیست کردن افراد بود.

او ابتدا یکی از کادرهای مهم سازمان به نام ناصر جوهری را با خود همراه کرد و سپس به کمک وی برنامه ای گام به گام برای کنار گذاشتن ایدئولوژی التقاطی و برگزیدن ایدئولوژی مارکسیستی تدارک دید.

این برنامه شامل کار روانی و ایجاد آمادگی روحی در افراد برای کنار گذاشتن مذهب قطع آموزش های مذهبی و مطالعات اسلامی جایگزینی متون تعلیمات مارکسیستی و طرح شبهات پیرامون اسلام در نشریات درون سازمانی بود. با توجه به اطاعت کورکورانه ای که اعضا در نظام مرکزیت در جریان روند مارکسیست شدن اعضای سازمان حداقل 90 تن از کادرها و اعضای مسئول سازمان تا پاییز 1353 در داخل و خارج از کشور رسما به ایدئولوژی مارکسیسم گرویدند.

مخالفت روحانیون با تغییر ایدئولوژی

اعلام خصوصی تغییر ایدئولوژی نزد برخی از روحانیون مرتبط با سازمان موجب ایجاد موجی از مخالفت در بین مبارزان مذهبی و قطع کمک های مردمی گردید که تا آن زمان با تصور اینکه سازمان یک گروه مذهبی است به صورت حمایت های گسترده مالی بعضی از بازاری های مبارز و روحانیون تداوم حیات سازمان را امکان پذیر ساخته بود.

پس از اعلام تغییر ایدئولوژی عده ای از اعضای باقی مانده در زندان شروع به بازسازی سازمان با همان ساخت فکری التقاطی کردند. بیشتر این عده به دور شخصی به نام "مسعود رجوی” گرد آمدند. او تنها عضو باقی مانده از مرکزیت اولیه سازمان بود و در موج های اولیه دستگیری اعضای سازمان در سال 1350 دستگیر شده بود و در زمان دستگیری جوان ترین عضو مرکزیت گروه بود.
حنیف نژاد در آخرین لحظات پس از ضربه شهریور 50 او را وارد مرکزیت کرده بود. به گفته مسعود حقگو عضو قدیمی سازمان "حنیف نژاد و دیگر سران سازمان اسیر نوع حرف زدن و روشنفکرنمایی مسعود رجوی شدند؛ حراف و جذاب بود”. رجوی در اردوگاههای الفتح در اردن آموزش نظامی دیده بود. از همان ابتدای امر برای بعضی از افراد سازمان روحیه و نوع نگاه او به دین مشخص شده بود.

همکاری رجوی با ساواک

واقعیت آن بود که رجوی در همان آغاز دستگیری با ساواک همکاری کرده بود و تمام اطلاعات خود را در اختیار آنها گذاشته بود. بر طبق اسناد ساواک: ارتشبد نعمت الله نصیری رئیس ساواک در نامه ای خطاب به دادرسی ارتش مسعود رجوی را از "همکاران” ساواک معرفی کرده که "در جریان تحقیقات کمال همکاری را در معرفی اعضای سازمان مکشوفه به عمل آورده و اطلاعاتی که در اختیار گذارده از هر جهت در روشن شدن وضعیت شبکه مزبور موثر و مفید بوده است”. نصیری در ادامه همین نامه تاکید می کند که مسعود رجوی ]ساواک [ "پس از خاتمه تحقیقات نیز در داخل بازداشتگاهها همکاری های صمیمانه ای با مامورین به عمل آورده لذا به نظر این سازمان استحقاق ارفاق و تخفیف در مجازات را دارد”. روزنامه کیهان نیز در خبر اعدام چهار تن از اعضای سازمان درباره مسعود رجوی اطلاع می دهد که "چون در جریان تعقیب کمال همکاری را به عمل آورده و در زندان نیز با مامورین همکاری نموده به فرمان مطاع مبارک شاهانه کیفر اعدام او با یک درجه تخفیف به زندان تبدیل گردیده است”.

مخالفت با مواضع امام(ره)

سازمان در ماه های اول پس از پیروزی انقلاب از امام خمینی با تعابیری چون "امام مجاهد اعظم” "قائد پرافتخار” "مجاهد آگاه” و.... یاد می نمود. اما در عمل مواضعی مخالف مواضع ایشان داشت. امام خمینی (ره) با توجه به اینکه بدنه اصلی ارتش از فرزندان مسلمان ملت تشکیل شده بود و به استثنای عده ای از فرماندهان ارتش در کنار ملت قرار گرفته بود همواره از ارتش حمایت می کرد. اما گروه های چپ شعار "انحلال ارتش” را سر داده بودند و سازمان علیرغم اینکه به ظاهر خود را مطیع امام قلمداد می کرد همراه با دیگر گروه های چپ خواهان انحلال ارتش بود. این روش منافقانه البته دیری نپائید. بویژه پس از آنکه رهبری روحانیت و موقعیت آن در انقلاب تثبیت شد سازمان با شعار مبارزه با "ارتجاع” تمامی نیروهای کارآمد و مجرب روحانیت بویژه آیت الله دکتر بهشتی آیت الله خامنه ای آیت الله رفسنجانی و... را زیر فشار تهمت و ناسزا و حمله های ناجوانمردانه تبلیغاتی گرفت. از همین جا بخش عظیم مردم ایران از سازمان فاصله گرفتند کار به جایی رسید که سازمان رسما اعلام کرد که تضاد اصلی اش با امپریالیسم آمریکا نیست بلکه با ارتجاع حاکم است.

خط نفوذ منافقین

جدی ترین تاکتیک سازمان منافقین برای آماده سازی زمینه براندازی جمهوری اسلامی و در دست گرفتن قدرت "خط نفوذ” بود. به گفته آقای هاشمی رفسنجانی "مجاهدین خلق سال ها به عنوان نیروی خودی در میان مبارزان مسلمان بودند و از وضع و موقعیت افراد و راه وصول به نهادهای مهم اطلاعات کامل و دقیق داشتند.”

در چنان شرایطی و در غیاب یک نهاد امنیتی متشکل برخاسته از انقلاب برخی از اعضای سازمان منافقین توانستند با بهره گیری از ارتباطات قدیمی خود با برخی مقامات دولت موقت نهضت آزادی و تنی چند از روحانیون متنفذ آن سال ها در درون بعضی از مراکز حساس سیاسی و قضایی مانند وزارت کشور نخست وزیری دادستانی دادگاه انقلاب نیروهای نظامی و انتظامی و حتی حزب جمهوری اسلامی رخنه نمایند.

مخالفت علنی با انقلاب اسلامی

کم کم سازمان منافقین به اتکای اعضا و هوادارانی که پیدا کرده بود و به اتکای سلاحها و مهماتی که در شرایط خاص پس از پیروزی انقلاب جمع آوری نموده بودند مخالفت خود را با نظام جمهوری اسلامی به بهانه های مختلف روز به روز علنی تر و آشکارتر ساخت به ویژه پس از کشف ماجرای جاسوسی محمدرضا سعادتی عضو مرکزیت سازمان و دستگیری وی در حین ارائه اطلاعات طبقه بندی شده به مامور امنیتی شوروی.

روی خوش بنی صدر به منافقین

با انتخاب بنی صدر به ریاست جمهوری سازمان برای تشدید تضاد درونی حاکمیت و مقابله با امام با استفاده از بنی صدر به همکاری نزدیک با او پرداخت. بنی صدر نیز که برای حذف یاران امام به نیروی منسجم و تشکیلاتی احتیاج داشت به آنان روی خوش نشان داد.

جنگ روانی علیه نظام

منافقین پس از یک دوره تقریبا دوساله از اوایل سال 60 در زمانی که کشور در التهاب جنگ و بی ثباتی می سوخت قدرت و اسلحه خود را به میان آوردند. در طول دو سال پس از پیروزی انقلاب هر روز و در هر کجای ایران همراه با دیگر گروه های ضد انقلاب تشنج آفرینی کردند؛ در روزنامه ها و نشریات شان به افراد مسئولان و نهادهای انقلاب فحاشی کردند و تهمت زدند و رهبران و مسئولان مردم با صبر و حوصله آنان را تحمل کردند تا بلکه کار به خشونت نکشد. در این دو سال سازمان با برنامه ریزی و نقشه اقدام به ایجاد خانه های تیمی متعدد کرده بود و خود را برای براندازی آماده کرده بود.

آغاز حملات مسلحانه منافقین

در 27 خرداد 1360 مجلس شورای اسلامی به دلیل بی کفایتی ها تشنج آفرینی ها و اقدامات غیرقانونی بنی صدر علیه امام دولت و مجلس و ناتوانی در اداره امور کشور دو فوریت طرح عدم کفایت سیاسی وی را تصویب کرد. یک روز بعد در 28 خرداد 60 سازمان مجاهدین خلق "اطلاعیه سیاسی نظامی شماره 25” خود را صادر کرد. این اطلاعیه اعلام آغاز رسمی شورش مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی و به تعبیر یک عضو جدا شده سازمان ؛ "اعلامیه جنگ تمام عیار با جمهوری اسلامی” بود.

عصر روز شنبه 30 خرداد 1360 عدم کفایت سیاسی بنی صدر در مجلس به تصویب رسید. در همان لحظات اعضا و هواداران سازمان در تهران و چند شهر دیگر دست به شورش مسلحانه و ایجاد خشونت در خیابانها زدند.

ترور مقام معظم رهبری توسط منافقین

با هماهنگی بنی صدر رییس جمهور معزول و رجوی گرداننده سازمان مجاهدین ترور سران نظام جمهوری اسلامی با اقدام به ترور آیت الله خامنه ای در روز ششم تیر شروع شد. بر اثر انفجار بمبی که در یک ضبط صوت کار گذاشته شده بود و بر تربیون سخنرانی ایشان در مسجد اباذر واقع در یکی از جنوبی ترین مناطق تهران قرار داشت جراحات شدیدی بر امام جمعه محبوب تهران وارد گشت. مطبوعات و مسئولان در همان زمان به تصریح یا کنایه سازمان مجاهدین را مسئول این سوقصد معرفی کردند. بعدها مشخص شد که جواد قدیری از اعضای مرکزیت سازمان طراح انفجار مسجد اباذر و ترور آیت الله خامنه ای بوده است.

انفجار حزب جهوری اسلامی

در هفتم تیرماه 1360 در انفجاری که در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی رخ داد آیت الله بهشتی و بیش از 72 تن از مسئولان نظام به شهادت رسیدند. عامل این انفجار یکی از اعضای نفوذی سازمان به نام محمدرضا کلاهی بود. با وجودی که ضربه بسیار سهمگین بود و سازمان مجاهدین و شخص بنی صدر و رجوی انتظار داشتند که با این ضربه نظام جمهوری اسلامی به بی ثباتی کامل دچار شود و فرو بپاشد اما با حمایت همه جانبه مردم و حضور گسترده در مراسم تشییع شهدا موج انزجار علیه اقدامات تروریستی سازمان در بین تمامی آحاد جامعه وسعت یافت.

فرار مزدوران

بعدازظهر سه شنبه 6 مرداد 1360 بنی صدر و مسعود رجوی با استفاده از عوامل نفوذی سازمان در نیروی هوایی با یک جت بوئینگ سوخت رسان نیروی هوایی به خلبانی سرهنگ معزی خلبان مخصوص شاه مخلوع از ایران گریختند. هواپیما در یک فرودگاه نظامی پاریس به زمین نشست و دولت فرانسه به بنی صدر و رجوی و معزی پناهندگی سیاسی داد. هم رجوی و هم بنی صدر تاکید کردند که دو ماه بیشتر به پایان رژیم جمهوری اسلامی نمانده است. رجوی موسی خیابانی را به جانشینی خود در ایران منصوب کرده بود.

انتخاب رئیس جمهور جدید

روز هشتم شهریور 1360 نیز محمدعلی رجایی که به دنبال عزل بنی صدر به ریاست جمهوری انتخاب شده بود و محمد جواد باهنر نخست وزیر در اثر انفجار بمب در محل دفتر نخست وزیری به شهادت رسیدند. این بمب توسط یک عنصر نفوذی سازمان به نام مسعود کشمیری کار گذاشته شده بود.

ترور مردم عادی

اعضا و هواداران سازمان منافقین در جوی از یاس و نفرتی که به ذهن آنان تزریق شده بود اقدام به ترور مردم عادی می کردند به گونه ای که فقط در تهران عده زیادی از مردم اعم از کاسب معلم کارگر و دیگر اقشار که ظاهری حزب اللهی داشتند به دست افراد سازمان ترور شدند. در این برهه برای کشتن یک مغازه دار به دست اعضای سازمان کافی بود که او عکس امام را در مغازه اش نصب کرده باشد.

در پی استقرار تشکیلات منافقین در فرانسه ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور مخلوع و مسعود رجوی مدتی به همکاری با یکدیگر پرداختند. بنی صدر که هنوز خود را رئیس جمهور قانونی می دانست طی حکمی رجوی را به سمت نخست وزیر شورای مقاومت منصوب کرد.

رجوی برای مطرح کردن نام خود و سرگرم نگه بداشتن اعضای سازمان نقشه ای اندیشید و این نقشه که نتیجه اش تصاحب مریم قجر عضدانلو همسر مهدی ابریشم چی نفر دوم سازمان بود "انقلاب ایدئولوژیکی” نام گرفت و رجوی و هوادارانش آن را گامی بلند در جهت ارتقای مقام زن دانستند. به دستور رجوی ابریشم چی همسر خود را طلاق داد و بلافاصله بدون رعایت مسائل شرعی از جمله عده طلاق مسعود و مریم با هم ازدواج کردند.

انتقال منافقین به عراق

پس از مذاکرات مقدماتی رجوی و طارق عزیز در پاریس در 17 خرداد 1365 رجوی وارد بغداد شد و بلافاصله تشکیلات سازمان منافقین نیز به بغداد منتقل شد.

از این به بعد رجوی و گروهش به طور کامل در اختیار دستگاه اطلاعاتی عراق قرار گرفتند و به مجری بی چون و چرای اوامر صدام تبدیل شدند.

مهمترین و احمقانه ترین اقدام رجوی و منافقین همراهش "عملیات فروغ جاویدان” بود. در آخرین روزهای جنگ تحمیلی و پس از آنکه ایران قطعنامه آتش بس را پذیرفت و همزمان با تجاوز رژیم صدام در جنوب و غرب کشور باستثنای هوایی و توپخانه ارتش عراق عده ای از اعضای و هواداران فریب بخورده با تجهیزات و سلاحهایی که صدام به آنان داده بود سوار بر چند دستگاه نفربر زرهی که آرم ارتش آزادی بخش ایران (منافقین) بر آنها نقش بسته بود از جاده خسروی قصرشیرین وارد کشور شدند؛ و در جاده آسفالته و با سرعت شروع به پیشروی به سمت تهران نمودند. آنان چنین توجیه شده بودند که هر کجا پا بگذارند مردم به آنان می پیوندند و با کمک مردم و نیروی عظیم پشتیبانی مجاهدین می توانند تا تهران پیشروی کنند.

عملیات مرصاد

اما نیروهای نظامی و مردمی ایران در عملیاتی به نام "مرصاد” طی روزهای سوم تا 6 مرداد 1367 این عده را تار و مار کردند در طول مدت حضور رجوی در عراق وی با دستگاه اطلاعاتی عراق همکاری کامل داشت. پس از سقوط صدام در میان انبوه اسناد و مدارکی که به دست مردم افتاد فیلم هایی از دیدارهای مکرر مسعود رجوی با بلندپایگان امنیتی رژیم صدام به دست آمد. این فیلم ها بطور مخفی توسط دستگاه امنیتی عراق گرفته شده بود تا در آینده در لحظه مناسب از آن استفاده کنند. بخش هایی از این فیلم ها در شبکه های تلویزیونی بین المللی به نمایش درآمد و متن کامل مذاکرات رجوی با مقامات امنیتی صدام و دیگران نیز در اروپا به صورت کتاب منتشر شد.

همکاری برای سرکوب شیعیان

پس از جنگ خلیج فارس نفرات منافقین در سرکوب قیام مردم جنوب عراق و نیز در سرکوب مردم کرد شرکت فعال داشتند و به مثابه گارد خصوصی صدام عمل می کردند. رفتار وحشیانه و قساوت آمیز آنان در این عملیات چنان بوده که مردم عراق اعم از شیعه و کرد ارتش و سازمان استخبارات عراق را فراموش کردند ولی مجاهدین خلق را فراموش نکرده اند و کینه ای فراموش نشدنی از آنان به دل دارند. به همین دلیل پایگاه اشرف محل استقرار نیروهای سازمان مجاهدین به شدت از سوی سربازان آمریکایی حفاظت شد و علاوه بر این کادر اصلی سازمان نیز تحت حمایت شدید حفاظتی امنیتی و حمایتهای سیاسی و لجستیکی آمریکا قرار گرفتند.
سازمان منافقین رسما در عراق به تحت بالحمایگی ارتش آمریکا درآمد و نیروهای آنان با توجه به آشنایی با زبان فارسی و فرهنگ مردم مسلمان و شیعه عراق خدمات مورد نیاز نیروهای امریکایی را تامین می کنند.

در حال حاضر درخواست صریح دولت عراق مبنی بر اخراج منافقین از عراق آنان را به آوارگانی تبدیل کرده که درمانده و مستاصل به دنبال محلی برای استقرار می گردند.

اخبار اقتصادی استان

سفر هیئت روسی به خوزستان را فقط برخی رسانه ها پوشش دادند
اهواز - خبرگزاری مهر: در حالی خبرنگار مهر عصر سه شنبه از جلسه هیئت روسی با تجار استان خوزستان در استانداری به بیرون رانده شد که خبرنگاران برخی رسانه ها در این نشست که اعلام شده بود محرمانه است، حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، هیئتی از استان آستارا خان دوشنبه شب برای افزایش مبادلات تجاری با استان خوزستان وارد این استان شدند و در اولین روزی کار خود برنامه های مختلفی داشتند که تنها خبرنگاران برخی خبرگزاریها و صدا و سیما مجاز به حضور در این نشستها بودند و خبرنگاران رسانه های دیگر از پوشش خبری همه برنامه ها محروم شدند.

البته برای جلسه عصر سه شنبه هیئت روسی با تجار استان خوزستان در تماسی از سوی استانداری خوزستان، خبرنگار مهر نیز برای پوشش این برنامه دعوت شد ولی هنگام حضور خبرنگار مهر در این جلسه که در گرمای شدید و گرد و غبار 45 برابر حد مجاز برگزار شد، مسئولان روابط عمومی استانداری خوزستان که خود دعوت کننده این مراسم بودند خبرنگار مهر را به بیرون هدایت کردند.

در توجیه این حرکت، مسئولان استانداری خوزستان اعلام کردند که این نشست محرمانه است و خبرنگار مهر باید جلسه را ترک کند که این کار نیز صورت گرفت ولی خبرنگار و عکاس برخی رسانه ها به راحتی از این جلسه محرمانه خبر و عکس تهیه کردند و تصویربردار و گزارشگران صدا و سیما نیز گزارش خود را از این جلسه گرفتند.

عملکرد جزیره ای برای دعوت رسانه های استان برای نشست ها و جلسات مختلف مدتهاست در استاندار خوزستان رواج یافته و اغلب رسانه های استان از این وضع ناراضی هستند.

اخبار استانداری خوزستان

تغییر استاندار به صلاح خوزستان نیست/ استان از تغییرات ضربه خورد
اهواز - خبرگزاری مهر: این روزها در حالی شایعه تغییر استاندار در خوزستان شدت یافته که نماینده مردم اهواز این تغییر را به صلاح استان نمی داند.

به گزارش خبرنگار مهر، تغییر استاندار خوزستان، شایعه است که حجازی در مدت حدود پنج سالی که سکان استانداری خوزستان را به دست گرفته با آن زندگی کرده ولی در این مدت این شایعات به واقعیت تبدیل نشده و حجازی همچنان عنوان باسابقه ترین استاندار خوزستان را یدک می کشد.

در همین خصوص سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که تغییر استاندار خوزستان در شرایطی فعلی به استان آسیب می زند.
 
وی تصریح کرد: دفاع من از استاندار فعلی دفاع از شخص نیست. اما باید به این سئوال نیز پاسخ داده شود که استاندار بعدی تا بخواهد با چم و خم استان و مشکلات و موقعیت جغرافیایی یکایک شهرهای استان آشنایی پیدا کند حداقل دو سال زمان نیاز دارد این در حالی است که کمتر از یک سال به پایان دولت دهم زمان باقی است.
 
عضو مجمع نمایندگان خوزستان در پاسخ به این سئوال که اگر استاندار بعدی بومی بود چه ایرادی دارد، گفت: این حق برای دولت بعدی را نیز باید قائل شد که بخواهد استاندار همسو با سیاستها و رویکردهای خاص خودش را انتخاب کند بنابراین یک سال زمان بسیار کوتاهی برای اجرایی شدن برنامه های یک  استاندار در استان محسوب می شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همیشه استان از عدم ثبات مدیریت آسیب دیده است. کافی است نگاهی به گذشته این استان بیاندازید. برای نمونه بررسی کنید و ببنید کلانشهر اهواز در پنج سال اخیر چه مقدار به دلیل تغییر مداوم شهردار ضربه خورده است. آیا کسی منکر این مسئله است که تغییر مدوام شهردار باعث عقب ماندگی این کلانشهر از سایر کلانشهرهای کشور شده است.
 
حسینی با بیان اینکه این دیدگاه نافی نداشتن انتقادهای جدی از استاندار خوزستان نیست، گفت: ما می گوئیم کارها و پروژه های بزرگی در استان آغاز شده که باید تا پایان دولت دهم به سرانجام برسد. جهت گیری استاندار خوزستان نیز بر اتمام این پروژه ها بنا نهاده شده و این احتمال وجود دارد که با تغییر استاندار خوزستان روال اتمام پروژه ها با توقف و یا خلل روبرو شود.

وی تاکید کرد: بنابراین صلاح مردم استان را بر عدم تغییر استاندار حداقل تا پایان دولت دهم می دانم. شرایط تغییر استاندار می تواند آغازگر بی ثباتی مدیریتی در دولت آتی شود که به زیان استان تمام خواهد شد.

گزارش اداره هوا شناسی خوزستان

با وجود پیش‌بینی‌ پایان گرد و غبار
گرد و غبار امروز هم در آبادان و خرمشهر ماندنی شد

خبرگزاری فارس: با وجود پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی مبنی بر‌ پایان گرد و غبار تا اواخر وقت روز گذشته، شهرهای آبادان و خرمشهر امروز هم در گرد و غبار شناور هستند.

خبرگزاری فارس: گرد و غبار امروز هم در آبادان و خرمشهر ماندنی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، تا چشم کار می‌کند گرد و غبار است و ذرات چسبنده معلق خاک در هوا.

دیگر پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز نمی‌تواند رد این معضل دیرینه را بگیرد و گویی این بدبیاری گوی سبقت را از دست و دیده همه ربوده است!

با وجود پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی مبنی بر‌ پایان گرد و غبار تا اواخر وقت روز گذشته، شهرهای آبادان و خرمشهر امروز هم در گرد و غبار شناور هستند.

... با این تفاوت که چون دیروز ادارات این دو شهر تعطیل نبوده و همه شهروندان موظف به حضور در محل کار خود هستند.

اینجا قفل سکوت ماسک‌های بی‌اثر بار دیگر صدای بی‌صدای شهروندان را در خود پنهان کرد!

* تداوم گرد و غبار تا اواخر وقت امروز

رئیس اداره هواشناسی آبادان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: در 24 ساعت گذشته بیشترین میزان دمای هوای منطقه 44 و کمترین آن 31 درجه سانتیگراد بوده است.

وی با اشاره به اینکه رطوبت فعلی هوا 32 درجه گزارش شده افزود: دمای هوای امروز نسبت به روز گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

سعید ابراهیمیان خاطرنشان کرد: همچنین بیشترین میزان رطوبت 38 و کمترین 10 درصد بوده است.

وی رطوبت کنونی را 36 درصد عنوان کرد و با اشاره به گرد و غبار وارد شده به منطقه اظهار کرد: نظر به اینکه گرد و غبار جدیدی در غرب کشور عراق شکل گرفته و موجی از آن به سوی استان خوزستان روانه شده است، مجدداً با کاهش دید افقی در شهرهای آبادان و خرمشهر مواجه هستیم.

* دید افقی کمتر از یک پا

رئیس اداره هواشناسی آبادان اضافه کرد: عمده علت وقوع این پدیده، تغییرات سطح زمین و وزش بادهای قابل ملاحظه در شمال کشور عراق گزارش شده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی هوای شهرستان بیان کرد: آسمان شهرهای آبادان و خرمشهر صاف تا قسمتی ابری همراه با گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود.

ابراهیمیان گفت: جهت باد شمال غربی تا غربی و سرعت آن بین 10 تا 30 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارتفاع موج بین یک تا سه پا و دید افقی نیز بین یک تا پنج و گاهی کمتر از یک پا گزارش می‌شود، افزود: تداوم گرد و غبار تا اواخر وقت امروز پیش‌بینی می‌شود.

آخبار آثار اقتصادی و اجتماعی ریزگردها در استان

با وجود هجوم ریزگردها
ادارات دولتی خوزستان تعطیل نشد

خبرگزاری فارس: با وجود هجوم دوباره ریزگردها و اخطار هواشناسی مبنی بر شکل گرفتن توده جدیدی از خاک در عراق، امروز ادارات دولتی استان خوزستان تعطیل نشد.

خبرگزاری فارس: ادارات دولتی خوزستان تعطیل نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، گرد و خاکی که از شامگاه دوشنبه آغاز شده بود روز گذشته همه استان خوزستان را به تدریج تا پیش از ظهر در برگرفت و تا عصر اندکی رو به کاهش گذاشت.

با تداوم گرد و خاک شدید در هوا در حالی که بسیاری از شهروندان در انتظار و پیگیری تعطیلی به همین دلیل بودند، هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیل بودن ادارات استان منتشر نشد و کارمندان ادارات و سازمان‌های خوزستان در هوای خاکی امروز در محل کار خود حضور یافتند. این در حالی است که مسئولان بهداشت استان مرتباً نسبت به عدم حضور در هوای غبارآلود و خاکی برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف به شهروندان هشدار می‌دهند.

روز گذشته با ورود توده جدید گرد و غبار شدت آلودگی گرد و غبار در خوزستان به بیش از 45 برابر حد مجاز رسید و منجر به تعطیلی ادارات شهرستان‌های آبادان، ماهشهر، امیدیه، اندیمشک و دزفول، گتوند و اهواز شد.

هواشناسی خوزستان شامگاه دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: نظر به اینکه گردو خاک جدیدی در غرب کشور عراق شکل گرفته است و حرکت آن به سمت استان خوزستان است لذا انتظار می‌رود مجدداً دید افقی کاهش یابد و این روند تا ظهر امروز بر استان حاکم باشد.

گزارشی از آلودگی آب و هوای خوزستان

با وجود هجوم ریزگردها
ادارات دولتی خوزستان تعطیل نشد

خبرگزاری فارس: با وجود هجوم دوباره ریزگردها و اخطار هواشناسی مبنی بر شکل گرفتن توده جدیدی از خاک در عراق، امروز ادارات دولتی استان خوزستان تعطیل نشد.

خبرگزاری فارس: ادارات دولتی خوزستان تعطیل نشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، گرد و خاکی که از شامگاه دوشنبه آغاز شده بود روز گذشته همه استان خوزستان را به تدریج تا پیش از ظهر در برگرفت و تا عصر اندکی رو به کاهش گذاشت.

با تداوم گرد و خاک شدید در هوا در حالی که بسیاری از شهروندان در انتظار و پیگیری تعطیلی به همین دلیل بودند، هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیل بودن ادارات استان منتشر نشد و کارمندان ادارات و سازمان‌های خوزستان در هوای خاکی امروز در محل کار خود حضور یافتند. این در حالی است که مسئولان بهداشت استان مرتباً نسبت به عدم حضور در هوای غبارآلود و خاکی برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف به شهروندان هشدار می‌دهند.

روز گذشته با ورود توده جدید گرد و غبار شدت آلودگی گرد و غبار در خوزستان به بیش از 45 برابر حد مجاز رسید و منجر به تعطیلی ادارات شهرستان‌های آبادان، ماهشهر، امیدیه، اندیمشک و دزفول، گتوند و اهواز شد.

هواشناسی خوزستان شامگاه دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: نظر به اینکه گردو خاک جدیدی در غرب کشور عراق شکل گرفته است و حرکت آن به سمت استان خوزستان است لذا انتظار می‌رود مجدداً دید افقی کاهش یابد و این روند تا ظهر امروز بر استان حاکم باشد.

اخبار اقتصادی استان

حجم مبادلات تجاری خوزستان با روسیه؟ ویژه

ژیل کین الکساندرالکساندرویچ استاندار استراخان روسیه در سفر به خوزستان گفت: برنامه استراتژیک ما این است که حجم مبادلات این استان با ایران را به 10 میلیون تن درسال افزایش دهیم .وی در دیدار با سید جعفرحجازی استاندارخوزستان در اهواز حجم مبادلات کنونی استراخان ، این استان بندری فدراسیون روسیه با سه استان شمالی گیلان ، مازندران و گلستان را 5 میلیون تن درسال عنوان کرد .وی افزود: ظرفیت های خوبی به ویژه درخوزستان برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد که باید به بالفعل درآورد.استاندار استراخان روسیه با اشاره به برخورداریهای دو استان ازامکانات مطلوب حمل و نقل زمینی و دریایی خواستار همکاری خوزستان برای ترانزیت کالاهای صادراتی استراخان ازطریق بندرامام خمینی (ره )به کشورهای منطقه و نیز هند شد .استاندار استراخان روسیه ازهمتای خوزستانی خود دعوت کرد تا دراین سرای تجاری درکنار استان های شمالی ایران ، حضور داشته باشد که برای بخش خصوصی خوزستان مفید خواهد بود.

زنگ تفریح

مجموعه شماره پیامک‌های مهم و کاربردی

دریافت و ارسال اطلاعات از طریق اس ام اس یا پیامک امروز امر مرسومی شده است.

 گرفتن خلافی ماشین :۳۰۰۰۵۱۵۱ ( عدد عمودی کنار کارت رو بفرستید(

 گزارش اطلاع دادن تخلف تاکسی : ۳۰۰۰۴۲۴۶( شماره پلاک ماشین متخلف رو بفرستید(

 رهگیری نامه پستی : ۲۰۰۰۴۴۱ (ابتدا حرف Rرا بنویسید و بعد شماره روی رسید پستی رو (

 مشکلات شهری (شهرداری) : ۳۰۰۰۱۳۷

 اعلام نتیجه کنکور شب قبل از قرارگرفتن در سایت سنجش : ۲۰۰۰۰۰۰ (شماره داوطلبی رو بفرستید(

 با خبر شدن از اخبار انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه : ۱۰۰۰۱۳۳۶

 دیکشنری : ۱۰۰۰۳۸۴ یا ۱۰۰۰۳۷۰ (لغت مورد نظر رو بفرستید) اول باید در سایت عضو بشیدwww.sms2him.com بعدش لغت مورد نظر رو بنویسید

 لغت نامه آریان پور : ۲۰۰۰۴۴۴ Word-to-translate

 ایجاد پست در پرشین بلاگ : ۳۰۰۰۷۲

 گرفتن قبض موبایل : ۳۰۰۰۹ ( با فرمت زیر بنویسید : تاریخ شروع ؛ تاریخ انتها مثلا ۸۶۰۱۲۳ ؛ ۸۶۰۱۰۱ یعنی از اول سال ۸۶ تا ۲۳ فرودین ماه(

 خدمات بانک ملت : ۲۰۰۰۳۳

 خدمات بانک اقتصاد نوین : ۲۰۰۰۵۰

 خدمات بانک سپه:۲۰۰۰۲۰ – ۲۰۰۰۲۱-۲۰۰۰۲۲

 خدمات بانک کشاورزی : ۲۰۰۰۹۱۱- ۲۰۰۰۹۳

 خدمات بانک سامان : ۲۰۰۰۰

 خدمات بانک صادرات :۲۰۰۰۶۰

 خدمات بانک تجارت : ۲۰۰۰۷۰

 توجه داشته باشید برای استفاده از خدمات بانک ها اول باید در شعب درخواست رو پر کنید

 اطلاعات پرواز : ۲۰۰۰۴۴۴ : با این فرمت : پرواز( Filight-code)

 نرخ ارزهای رایج : ۲۰۰۰۴۴۴ با این فرمت : Currency-name

 اطلاعات هوا : ۱۰۰۰۳۰۵ ( پیش شماره شهر مورد نظر بدون صفر رو بفرستید(

 ساعت کشورها : ۱۰۰۰۳۹۲ (نام کشور رو بفرستید(

 مکان های دیدنی هر شهر : ۱۰۰۰۳۹۴

 مسافت بین شهر ها : ۱۰۰۰۳۹۶

 آخرین بازی‌های کامپیوتری : ۱۰۰۰۴۰۰

 جدیدترین نرم افزار ها : ۱۰۰۰۴۰۱

 اطلاع از اینکه دامین مورد نظر رجستر شده یا خیر : ۱۰۰۰۳۵۵

 بورس – نرخ سهام یک شرکت : ۲۰۰۰۴۴۴ بنویسید : Bourse sompany -id

 بورس – بیشترین افزایش قیمت : ۲۰۰۰۴۴۴ بنویسید : Bourse high

 بورس- کمترین افزایش قیمت : ۲۰۰۰۴۴۴ بنویسید : Bourse low)

 

چگونه اسکناس های تقلبی را تشخیص دهیم؟

مشخصات امنیتی و قابل بررسی اسکناس ها و ایران چک به شهروندان کمک می‌کند تا به راحتی اسکناس‌های واقعی را از موارد تقلبی و جعلی آنها تشخیص دهند.

 

به گزارش  خبرگزاری ایرنا،‌ در اسکناس‌های چاپ شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موارد متعددی از خصوصیات امنیتی وجود دارد که تشخیص آنها با اندکی دقت به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

در بیشتر موارد بهتر است به یک خصیصه اکتفا نکرده، بلکه موارد بیشتری را جهت حصول اطمینان بیشتر بررسی نمائید.

البته باید این امر را نیز در نظر گرفت که نگهداری و استفاده از اسکناس‌های جعلی پیگرد قانونی دارد.

مشخصات اسکناس دو هزار تومانی

نخ امنیتی

نخ امنیتی این اسکناس از نوع پنجره ای با روکش فلزی است و آرم بانک مرکزی نیز در زمینه آن به چشم می خورد، این نخ درون خمیره کاغذ می باشد و فقط بخش هایی از آن در سطح کاغذ نمایان است.

ریز چاپ برجسته

ریز چاپ برجسته با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که با استفاده از وسایی بزرگ نمایی (ذره بین) به سادگی قابل رؤیت می باشد.

ریز حروف برجسته منفی، مثبت

ریز حروف برجسته جمله جمهوری اسلامی ایران بصورت مثبت و منفی در طرح گنجانده شده که با استفاده از ذره بین به سادگی قابل رؤیت می باشد.

نشانه برجسته برای تشخیص نابینایان

علامت مخصوص در گوشه اسکناس بطور برجسته برای شناسایی آن توسط افراد نابینا بصورت سه دایره که به آسانی قابل لمس می باشد.

واتر مارک

تصویر حضرت امام (ره) بصورت سه بعدی در خمیره کاغذ وجود دارد که برای رؤیت آن باید اسکناس را در مقابل تابش نور مستقیم قرار داد.

طرح زمینه خطی

کلیه طرح های زمینه این اسکناس بصورت خطی و با رنگ های متفاوت می باشد.

تصویر مکمل

این قسمت از اسکناس در مقابل نور، نمایشگر عدد ۲۰۰۰۰ است.

ریز متن برجسته

ریز متن برجسته عدد ۲۰۰۰۰ روی گنبد که با ذره بین قابل رؤیت می باشد.

چاپ برجسته

بخش هایی از این اسکناس دارای چاپ برجسته می باشد که برجستگی این سطوح در مقایسه با چاپ های دیگر به سادگی بوسیله انگشتان دست قابل لمس است.

طرح مخفی

با تغییر زاویه اسکناس به نحوی که روی اسکناس بصورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد در سمت چپ تصویر حضرت امام (ره) طرح مخفی بصورت عدد ۲۰۰۰۰ نمایان می گردد.

مرکب فلورسنت

با تابش نور ماورای بنفش به قسمت روی اسکناس؛ رنگ امضاء وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی از مشکی به سبز فسفری تغییر می یابد.

قسمت هایی از طرح متمرکز شده در وسط اسکناس به رنگ فسفری آبی و سبز تغییر می کند.

الیاف نامرئی در خمیره کاغذ نیز به رنگهای فسفری آبی، قرمز، سبز و زرد نمایان خواهند شد.

رنگ شماره سریال از قرمز به طلایی تغییر خواهد کرد، ضمن آن که با تابش نور ماورای بنفش به قسمت پشت اسکناس بخشهایی از بالای میدان نقش جهان همچنین خطوط محوطه میدان و گنبد مسجد به فیروزه ای فسفری تغییر رنگ خواهند داد.

مشخصات امنیتی اسکناس ۰۰۰ ۱۰۰ ریالی

چاپ بر جسته روی اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز یشمی و سبز روشن بوده و شامل پرتره حضرت امام (ره)، بوردر و نوشته ها می باشد که با انگشتان دست به راحتی قابل لمس است.

ریز چاپ روی اسکناس به شکل ریز چاپ برجسته و ریز نوشته می باشد.

علامت مخصوص روشندلان به صورت چهار دایره برجسته در گوشه سمت چپ و پایین اسکناس به رنگ قهرهای چاپ شده است.

کلیه نقوش اسکناس به صورت خطی و با استفاده از سیستم طراحی امنیتی، طراحی شده اند که شامل طرح های گیلوش و مدالین ( طرح هندسی تکراری ) و ریز نوشته ها می باشد.

بخشی از عدد ارزشی اسکناس به عنوان طرح مکمل در روی اسکناس و بخش دیگر در پشت ان چاپ شده است.

ریز چاپ برجسته در پشت اسکناس که بر روی گنبد آرامگاه سعدی قرار دارد.

مشخصه طرح مخفی در بوردر پایین اسکناس به صورت برجسته چاپ شده است که با قرار دادن اسکناس در راستای چشم به شکل تقریبا افقی و در مقابل نور، عدد لاتین ۱۰۰۰۰۰ ریالی قابل لمس است.

چاپ برجسته پشت اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز زیتونی تیره و سبز روشن و شامل آرامگاه سعدی، بوردر و نوشته های اسکناس می باشد که با انگشتان دست براحتی قابل لمس است.

تصویر سه بعدی حضرت امام (ره) به عنوان واتر مارک در خمیره کاغذ قرار گرفته است.

واتر مارک بسیار روشن عدد لاتین ۱۰۰۰۰۰ در زیر واتر مارک تصویر اصلی (الکترو تایپ).

نخ امنیتی پنجره ای از نوع هولوگرام با عرض ۵/۲ میلیمتر شامل آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در طول نخ که در مقابل نور با تغییر زاویه بصورت هفت رنگ دیده می شود و عدد لاتین ۱۰۰۰۰۰ در روی آن قابل مشاهده خواهد بود.

ایران چک

از مهمترین مشخصه های ایران چک ها این است که زمانی ایران چک ها کپی می شود تمام ویژگی های امنیتی خود را از دست می دهد.

همچنین از دیگر ویژگی های امنیتی ایران چک ها واترمارک یعنی(تصویر مخفی در وسط کاغذ) است و همچنین نخ امنیتی که اگر در داخل دستگاه کپی قرار بگیرد این نخ به رنگ سیاه در می آید.

رنگ این ایران چک ها بنفش و در ابعاد ۷۵ در۱۶۰ میلیمتر است.

مشخصات روی چک:

مزین به تصویر بارگاه حضرت امام رضا (ع) در سمت راست، واترمارک تصویر فردوسی در سمت چپ و در خمیره و کاغذ که در مقابل نور از دو طرف ایران چک قابل رؤیت می باشد.

نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرام و با نوشته ۵۰۰,۰۰۰ به صورت بی رنگ در بطن نخ می باشد.

نخ امنیتی پنهان که درون کاغذ قرار گرفته و از نوع فلورسنت و با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

فیبرهای مرئی که در سطح چک پراکنده است و بدون هیچگونه ابزاری قابل مشاهده است.

طرح مخفی در قسمت کتیبه بالا، عبارت (IRAN CHEQUE 500000) که با تغییر زاویه دید در حالتی که ایران چک به صورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد قابل رؤیت می باشد.

کلیه نقاطی که به رنگ بنفش و آبی روی ایران چک نشان داده شده است چاپ برجسته می باشند که با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسائی است.

دارای شماره امنیتی فارسی در قسمت بالا سمت راست که در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ طلایی تغییر می یابد.

همچنین دارای شماره سریال (MICR) با قابلیت کنترل ماشینی درقسمت پائین سمت چپ می باشد.

برای چاپ آرم بانک مرکزی در قسمت وسط سطح چک از مرکب حرارتی استفاده شده به گونه ای که با لمس انگشتان دست و افزایش گرما طرح مذکور ناپدید و پس از سردشدن مجدد ظاهر می گردد.

طرح see through (نوع اول) در سمت چپ ایران چک عدد ۵۰۰,۰۰۰ در پشت و روی چک بصورت عمودی و ناقص چاپ گردیده که با قراردادن چک در مقابل نور عدد ۵۰۰,۰۰۰ بطور کامل رؤیت می‌شود.

مرکب ضد کپی – درطرح see through (نوع دوم) واقع در زیربارگاه حضرت امام رضا(ع) مرکب نارنجی رنگ در کپی رنگی از ایران چک به رنگ قهوه‌ای کم رنگ تغییر می یابد.

مشخصات پشت ایران چک:

در سمت چپ قسمت وسط عدد ۵۰ بصورت نامرئی وجود دارد که با تابش اشعه ماوراء بنفش قابل رویت است.

قسمت هایی از پشت چک در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز روشن تغییر می‌یابد.

اخبار شهرستان اندیمشک

در دی ماه سال 1389 منزل مسکونی اینجانب، شبانه مورد حمله مسلحانه قرار گرفت که علیرغم ارائه شکایت به ناجا و مراجع قضایی ولی متاسفانه هیج گونه اقدام عملی در برخورد با مجرمان صورت نگرفته و عدم رسیدگی قاطعانه به این موضوع باعث گردید مجرمان گستاخ تر شده و در تاریخ 27/2/91 این بار منزل فرزندم را مورد حمله مسلحانه شبانه قرار داده و روز بعد نیز به صورت مخفیانه برروی خودروی ایشان اسید پاشیدند
بولتن نیوز نوشت:

اوایل اسفند سال 1389 منزل یکی از شهدای انقلاب اسلامی در شهرستان اندیمشک مورد حمله مسلحانه عده ای ناشناس قرار گرفت. هرچند خانواده شهید این موضوع را با ناجا و مراجع ذیربط در جریان گذاشته بودند اما هیچ اقدام عملی صورت نمی گیرد.

همسر شهید درویش عالی دریکوندی در مصاحبه با بولتن نیوز گفت: «در دی ماه سال 1389 منزل مسکونی اینجانب، شبانه مورد حمله مسلحانه قرار گرفت که علیرغم ارائه شکایت به ناجا و مراجع قضایی ولی متاسفانه هیج گونه اقدام عملی در برخورد با مجرمان صورت نگرفته و عدم رسیدگی قاطعانه به این موضوع باعث گردید مجرمان گستاخ تر شده و در تاریخ 27/2/91 این بار منزل فرزندم را مورد حمله مسلحانه شبانه قرار داده و روز بعد نیز به صورت مخفیانه برروی خودروی ایشان اسید پاشیدند.»
همسر این شهید بزرگوار در قسمت دیگری از صحبت هایشان گفتند: «لازم به ذکر است که فرزند اول و دوم من سالها در سپاه پاسداران شهرستان اندیمشک ، دزفول و ناحیه خوزستان مسئولیت داشته و خدمت نموده اند. شهید بزرگوار(همسرم) نیز در زمان حیاتش خدمات شایسته ای در جهت اهداف انقلاب انجام داده بود . در زمان جنگ نیز چهار نفر از خانواده ما در جبهه حضور داشته و ادای تکلیف می نمودند و بعضی مواقع همسر و دو فرزندم همزمان در جبهه حضور داشتند. در کل مجموعه عملکرد خانواده ما در مسیر اهداف انقلاب باعث گردیده،گروه های مخالف نظام کینه عمیقی نسبت به ما در دل داشته باشند بطوریکه در سال 1374طرح ترور فرزند دومم را طراحی نموده که با هوشیاری اداره اطلاعات شهرستان اندیمشک این موضوع کشف و با عاملان ، برخورد لازم صورت گرفت.»
این همسر شهید سستی و غفلت نیروی انتظامی را موجب این آزار و اذیت ها عنوان می کند و می گوید: «اینک سستی و غفلت نیرو های انتظامی و قوه قضاییه باعث شده این معاندان ،کینه دیرینه خود را ابراز داشته و اقدام به برخورد های تند و مسلحانه با اعضای خانواده ما نمایند.»
منوچهر دیانت فرزند شهید، با بیان اینکه ما نمی دانیم این افراد چه کسانی هستند و با چه نیت و خصومت شخصی خانواده ما را مورد آزار و اذیت قرار می دهند یادآور شدند: «اینکه این افراد چه کسانی هستند و با چه اهدافی اینگونه مزاحمت ها را ایجاد می کنند به عهده قوه قضاییه و نیروی انتظامی است در حالیکه هیچ اقدام عملی از سوی این مسئولین ذیربط در این باره انجام نگرفته است.»
منوچهر دیانت همچنین یادآور شد: «درخواست رسیدگی به موضوع به صورت کتبی همراه با اسناد برای بیش از 15 تن از مسئولین درجه اول نظام با پست سفارشی ارسال شده که قبض های آن موجود  می باشد ولی تاکنون هیچگونه اقدام عملی صورت نگرفته است و تنها چاره ما استمداد از مطبوعات و رسانه ها می باشد. استانداری محترم خوزستان، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل نود مجلس، ریاست محترم جمهور و وزیر محترم کشور تعدادی از مسئولینی بودند که از آنها برای رسیدگی به این مشکل استمداد طلبیده بودیم»

رسید ثبت درخواست رسیدگی به موضوع از استاندارمحترم خوزستان که به صورت کتبی و حضوری صورت گرفته است



رسید الکترونیکی ثبت درخواست رسیدگی از ریاست محترم مجلس


رسید الکترونیکی ثبت درخواست رسیدگی ازکمیسیون اصل نود مجلس


رسید الکترونیکی ثبت درخواست رسیدگی از ریاست محترم جمهوری



رسید الکترونیکی ثبت درخواست رسیدگی از وزیرمحترم کشور


در پایان لازم به ذکر است که شهید درویش عالی دریکوندی در سال 1316 در یکی از روستاهای استان لرستان دیده به جهان گشود. در سن چهار سالگی پدر خویش را ازدست می دهد. بدلیل وجود مشکلات فراوان در آن منطقه در سن شش سالگی به همراه مادر خویش به شهرستان اندیمشک مهاجرت می نماید .

در سال 1340 در راه آهن ناحیه لرستان استخدام شده و مراحل مختلف کاری را گام به گام با موفقیت طی نمود.همزمان با شروع انقلاب اسلامی در راهپیمایی هایی که بر علیه رژیم شاهنشاهی برگزار می گردید حضور فعال داشته و پس از انقلاب نیز در نهادهای انقلابی از جمله انجمن اسلامی راه آهن و حزب جمهوری فعالیت چشمگیر می نماید .

با شروع جنگ تحمیلی، ایشان که در آن زمان مسئولیت امور مسافرت ناحیه لرستان در اندیمشک را بر عهده داشت در جابجایی رزمندگان و بسیجیان و نیز انتقال تجهیزات و ادوات مورد نیاز جبهه جنوب نقش فعالی را ایفا می نماید و به همین دلیل از سوی سپاه پاسداران شهرستان اندیمشک به عنوان نماینده سپاه در راه آهن معرفی گردید .

در طول جنگ تحمیلی ایشان اصرار داشت که تمامی فرزندان پسر خانواده پس از رسیدن به سن تکلیف و کسب حداقل توان لازم برای حمل اسلحه  به جبهه اعزام شوند و در این راستا سه تن از فرزندان ایشان در جبهه حضور فعال داشته و گاهی پیش می آمد که همزمان سه تن از خانواده ایشان همزمان در جبهه حضور داشتند.این شهید بزرگوار به حضور فرزندانش در جبهه قانع نشده و خود نیز برای ادای تکلیف به جبهه اعزام گردید.




سرانجام ایشان در چهارم آذر ماه سال 1365 در واقعه بمباران شهرستان اندیمشک که توسط 54 فروند هواپیمای رژیم بعث عراق به مدت یک ساعت و نیم به طول انجامید در حالیکه مشغول کمک رسانی به مجروحین و هدایت کردن مردم به سمت پناه گاه ها بود به فیض شهادت نائل گردید .

اخبار برگزیده

نگاهی به ویترین روزانه "مشرق"
2عامل شتاب تورم در ماه‌های اخیر

معاون اسبق بانک مرکزی دو دسته عوامل تاثیرگذار بر شتاب تورم در ماه‌های اخیر را تشریح کرد و گفت: راه چاره این است که اصلاح سیاست‌های اقتصادی را در پیش بگیریم و با صبر و حوصله فشارهای تورمی را از دوش جامعه برداریم.



جدول/قیمت روز سکه و ارز




"گشت ارشاد" به اروپا رسید

اکران عمومی "گشت ارشاد" از ابتدای خرداد ماه در هفت شهر آلمان آغاز شده است و سینماهای این شهرها روزی دو سانس این فیلم را به نمایش می گذارند. البته به تازگی اکران آن در کشور بلغارستان نیز آغاز شده است. دانمارک و بلژیک هم در حال فراهم شدن شرایط برای نمایش "گشت ارشاد" هستند.



اختلاف زیادی در درون "1+5 " وجود دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سیاست ایران تنها این نیست که به مذاکره اتکا کند بلکه سیاست ایران حل مشکلات فی مابین است، گفت: گروه 1+5 در درون خود با اختلافات زیادی مواجه است.



ناگفته‌های باهنر از فاز دوم هدفمندی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان ناگفته‌های از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: حاضریم در این باره با مسئولان دولتی مناظره کنیم.



جنگجویان سرافرازانه قربانی شدند

کرواسی تیم دوست داشتنی، جنگجو و شایسته جام با شکست مقابل قهرمان جهان به خانه بازگشت و ایتالیا با کسب اولین برد خود در یورو به جمع 8 تیم نهایی پیوست.




حذف کنکور در 50 درصد رشته‌ها

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با فرایند حذف کنکور و جزییات مرتبط با زمان اجرای این طرح، با اشاره به پیامدهای حذف کنکور در شرایط فعلی، از ارائه پیشنهاد جدید سازمان سنجش به کارگروه حذف کنکور خبر داد و گفت: حذف کنکور تا پیش از فراهم آمدن بستر لازم برای تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان برای پذیرش نهایی و جایگزینی سوابق به جای آزمون سراسری کار صحیحی نیست.



حبس کودک 6 ساله در آمریکا

چند روز پس از شعارهای تبلیغاتی اوباما در حمایت از مهاجران غیرقانونی، اداره مهاجرت آمریکا از بازداشت کودکی 6 ساله به جرم ورود غیرقانونی به خاک این کشور خبر داد.



تصاویر/ حاشیه مذاکرات ایران و 1+5




دلیل‌منفی نشان‌دادن روندمذاکرات چیست؟

نگاهی به خط خبری رسانه‌های غربی برای منفی نشان دادن فضای این دور از مذاکرات ۱+۵ و ایران در مسکو نشان می‌دهد این رسانه‌ها توصیه سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر نشان دادن فضای منفی از مذاکرات را به دقت عملی کرده‌اند.



ناوشکن و ناو جدید در راه است

معاون فنی نیروی دریایی ارتش از ساخت و تجهیز 10 ناوشکن بومی دیگر علاوه بر ناوشکن‌های "جماران" و "ولایت" در کشور خبر داد.



به آتش کشیدن مسجدی در قدس

صهیونیست های ساکن شهرک های اشغالگران قدس با حمله به مسجدی شمال شرقی قدس این مکان مقدس را به آتش کشیدند.



تصاویر/فروش بت های تایلندی در بازار ایران





واکنش کریمی به افشاگری زارع

کاپیتان پرسپولیس در خصوص اظهارات مازیار زارع عنوان کرد: اگر مازیار حرفی زده نظر خودش را گفته است. امیدوارم حرف‌هایی که مازیار زده صحت نداشته باشد و اگر هم این موضوع اتفاق افتاده به سطح فنی آن بازیکن که این کار را کرده، برمی‌گردد و خودش باید جوابگوی اعمالش باشد.



انتقاد خاتمی از سوءمدیریت مسئولان

امام جمعه موقت تهران با تاکید اینکه تحریم‌ها تاثیری در اراده ملت ایران نخواهد داشت، از آنچه سوء مدیریت و سوتدبیر مسئولان در گرانی‌‌ها خواند، انتقاد کرد.وی با بیان اینکه در شرایط کنونی ملت ایران هزینه مردم سالاری دینی و استقلال خود را می‌پردازد، تصریح کرد: در بحث گرانی‌ها اخیر مراجع تقلید نگرانی به حقی داشته‌اند که از سر دلسوزی بوده و باید به آنها توجه کرد.



ساخت سلاح ضدزره "دهلاویه" در ایران
سردار احمد وحیدی در آستانه 31 خرداد سالروز شهادت شهید مصطفی چمران، در جمع کارکنان وزارت دفاع گفت: سامانه سلاح ضدزره جدید ساخت صنایع هوافضای وزارت دفاع را به نام "دهلاویه" ـ محل شهادت شهید چمران ـ نامگذاری کردیم و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک خط تولید این سامانه جدید افتتاح خواهد شد.


ثبت الکترونیکی تخلفات رانندگی از 3تیر


رحیمی با اشاره به این که میزان ثبت تخلف سرعت غیرمجاز توسط دوربین‌ها 225 درصد افزایش یافته است تاکید کرد: فعالیت دوربین‌ها و ثبت تخلفات نیاز به فلش زدن دوربین ندارد و هم اکنون 167 دوربین تهران روزانه اقدام به ثبت تخلفات می کنند. البته هر خودرویی که دارای 130 کیلومتر سرعت و بیشتر از آن باشد به صورت روزانه به پلیس راهور احضار و از راننده تست سلامت روان گرفته می‌شود.



رویانیان همه را به رگبار بسته است!

مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس گفت: زمانی علی فتح‌الله‌زاده یک بازیکن را با قیمتی معقول جذب می‌کرد و می‌گفت بمب ترکانده‌ام اما اکنون رویانیان پشت تیربار نشسته و همه را به رگبار بسته است. 
 
 
 

چه کسی رمز کارت‌های ما را دزدید؟

 

موج چهارم :در روزهایی که افت قیمت طلا و ارزان شدن دلار می توانست خوشحال کننده ترین خبر اقتصادی سال جدید باشد، لو رفتن اطلاعات حساب های بانکی اولین بحران پولی سال 91 را برای مردم رقم زد. بحرانی که حتی بارندگی سیل آسای روز گذشته تهران و نشست 1+5 و کشمکش های سیاسی در خلیج فارس هم نتوانست از داغی آن کم کند.

 ماجرا از وقتی شروع شد که فردی به نام خسرو زارع فرید در وبلاگ خود شماره کارت 3میلیون حساب را به همراه رمز عبورشان منتشر کرد تا به این بهانه توجه مدیران بانک ها را به ناامن بودن سیستم بانکی کشور جلب کند؛ کسی که اگرچه این روزها به عنوان یک هکر شناخته می شود، اما در واقع مدیر سابق نرم‌افزار شرکت انیاک است که سعی داشت اطلاعات محرمانه زمان مدیریت خود را به بانک ها بفروشد.

زارع فرید، دو سال قبل که هنوز به عنوان مدیر نرم افزار شرکت انیاک فعالیت می کرد، در بیوگرافی کوتاهی از خود نوشته بود که متولد تبریز است و با وجود 20سال سابقه کار نرم افزاری، از سال 85 در تهران مشغول به کار شده و با بیست کارمند، واحد نرم افزاری شرکت انیاک را مدیریت می کند.

شرکت فنآوران انیاک، یکی از شرکتهای طرف قرارداد بانک مرکزی برای تامین دستگاه‌های خودپرداز کشور است که در سال 84 موافقت نامه دائم P.S.Pرا از بانک مرکزی دریافت کرد تا تنها متولی بازاریابی، نصب و پشتیبانی دستگاه های خودپرداز بانکی در کشور باشد. این شرکت در جشنواره صنعت و فناوری اطلاعات سال 89 تندیس شرکت برتر در حوزه بانکداری الکترونیک را هم دریافت کرد اما در کمتر از دو سال بعد، افشای اطلاعات محرمانه آن باعث شد تا بحرانی ترین اتفاق بانکی سال رقم بخورد.

 

شهرت در سومین وبلاگ

از خسرو زارع فرید، تا چند هفته قبل، تنها می توانستید یک بیوگرافی کوتاه در اینترنت پیدا کنید و دو وبلاگی که یکی از آنها به عکاسی هایش اختصاص داشت و دیگری تنها یک پست از سال 2005 را نمایش می داد. اما سومین وبلاگی که زارع فرید در فروردین ماه امسال ساخت، او را به جنجالی ترین چهره فروردین ماه 91 تبدیل کرد.

او سه شنبه هفته قبل در وبلاگ جدید خود مطلبی نوشت و از اتفاقات یک سال گذشته و رایزنی هایی که با مدیران بانکی داشته گفت. او مدعی بود که در تیرماه سال گذشته، به مدیران تمام بانک های کشور ایمیل فرستاده نواقص موجود در سیستم امنیتی کارت بانک ها را هشدار داده و اعلام آمادگی کرده است که در ازای یک قرارداد کاری، این نواقص را برطرف کند. اما در این بین تنها مدیری که نسبت به این هشدار واکنش نشان داده، خاوری، مدیر عامل سابق بانک ملی بود؛ کسی که دو ماه بعد به اتهام دست داشتن در بزرگترین فساد مالی کشور فرار کرد و به کانادا پناه برد.

در نتیجه زارع فرید با افشای شماره حساب و رمز عبور 3 میلیون حساب بانکی این هشدار را به یک بحران بانکی در فروردین ماه 91 تبدیل کرد.

او، در وبلاگ خود دلیل این افشاگری را این طور توضیح می دهد: «جوابی که از بانک ملی و بانک ملت دریافت نمودم تقریبا مشابه بود. آنها اعلام آمادگی کرده بودند که با عقد قرارداد نفوذ اخلاقی با اینجانب، محل نشت اطلاعات را شناسائی و از بین ببرند. و من نیز سوال نمودم که به ازای هر کارت بانکی که اطلاعاتش را در اختیار بانک قرار میدهم آماده هزینه کردن چه مبلغی هستند؟ این سوال به هیچ عنوان پاسخ داده نشد... برعکس ارتش سایبری مامور پیدا کردن من گردید... مجبور شدم به جای همکاری جهت اصلاح ایرادات، مقدمات فرار خودم را از ایران فراهم کنم و گریختم. هم اکنون نیز نیاز به کمک محافل حقوق بشری و سازمان های بین الملی دارم تا با حمایت خود مرا از آزار و اذیت این مدیران در امان نگه دارند.»

 آقای هکر رونمایی شد

خسرو زارع فرید که مدتی قبل از انتشار اطلاعات حساب ها از کشور خارج شد، در اولین حضور تلویزیونی اش، با بی بی سی فارسی گفتگو کرد تا مردم و رسانه ها اولین بار چهره او را در این شبکه ببینند. او گفت: «تغییر رمز عبور کارت ها هم مشکلی را حل نمی کند، هر وقت کارت را با رمز جدید روی POSشرکت انیاک کشیدید، هم رمز شما و هم اطلاعات کارت شما یک جایی ثبت می شود، پس تنها تغییر رمز عبور، مشکلی را حل نمی کند. اگر بانک مرکزی بخواهد مشکل را به صورت اساسی حل کند، باید مسائل و استاندارد های امنیتی را با نظارت دقیق کنترل کند و ببیند آیا شرکت ها آنها را رعایت می کنند یا نه.»

زارع فرید اگرچه مدعی است که «تنها گناه من سعی در رفع یک خطر بزرگ برای حساب های بانکی هموطنان خودم می باشد. و حتی به خاطر این گناه از تمامی حقوق خویش در مقابل نرم افزارهائی که تولید کردم و تحویل انیاک دادم محروم شدم.» اما ماجرای افشای رمز کارت بانک ها بیشتر از خیرخواهی، یک خصومت شخصی با مدیران شرکت انیاک به نظر می رسد. زارع فرید در توضیحات وبلاگ خود نوشته است: «اطلاعات سه میلیون کارت بانکی در این وبلاگ پخش می شود. تنها چاره اطلاع رسانی به مردم و دارندگان کارت هاست. کدام مدیران انفورماتیک بانکها با دریافت رشوه چشم بر کج روی ها بستند؟ مدیریت ناشایست شرکت انیاک توسط دو برادر مالک آن ..... چنان غرق در تجهیز املاک و دارائی های خود در آن سوی مرزها شدند که تمامی هزینه های مربوط به تامین امنیت لازم برای سرویس دهی به دارندگان کارت های بانکی را فراموش کردند.»

 در جستجوی کلاه سفید

زارع فرید 7سال قبل در اولین پست از وبلاگ شخصی اش نوشته بود: «داشتن امکان سخن و تبادل افکار با دیگران نعمتی است و امیدوارم این دفتر شروع مناسبی باشد برای یافتن همفکرانی که در گوشه و کنار این دنیای پهناور دغدغه های فکری مشابهی دارند. به امید روزی که بتوانیم رو در رو سخن بگوئیم، تحمل حرف های همدیگر را داشته باشیم و از تبادل نظرات و اندیشه ها، دنیای بهتری برای خود و دیگران فراهم نمائیم.» جمله هایی که با چهره امروزی زارع فرید در رسانه ها سنخیت چندانی ندارند؛ مردی که دوست داشت یک هکر کلاه سفید باشد اما حالا به جرم افشای اسرار محرمانه سه میلیون ایرانی تحت تعقیب ماموران اینترپل و پلیس سایبری ایران قرار گرفته است/مهر

یک گزارش سیاسی

گزارش تحلیلی مشرق از موضع روسیه در مذاکرات مسکو؛
خبرنگار اعزامی مشرق به مذاکرات مسکو -  رئیس جمهور روسیه، ساعاتی پیش، در حالی امضای خود را پای بیانیه ای مشترک با همتای آمریکایی خود برای جلوگیری از غنی سازی 20 درصد در ایران گذاشت که نیکولای پاتروشف، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورش، دیشب با دعوت از سعید جلیلی، همتای ایرانی خود، قول مساعد همکاری برای حفظ توانمندی هسته ای جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای لغو تحریم های غرب علیه تهران را داده بود و پیش از آن هم، سرگی لاوروف، وزیر خارجه اش در سفر هفته گذشته خود به تهران، مذاکرات مثبت و سازنده ای را برای همکاری بیشتر با ایران انجام داده بود.

پاتروشف، عالی ترین مقام امنیتی روسیه و هماهنگ کننده ارشد سیاست های کلان مسکو در امور اطلاعاتی، دفاعی، دیپلماتیک و امنیتی است؛ بنابراین بدیهی است که تعهداتی که وی به طرف ایرانی می دهد نمی تواند خارج از چارچوب سیاست های کلان روسیه باشد و این همان سیاستی است که در هر سه نماد روسیه یعنی عقاب دو سر و خرس قطبی و گرگ تنها متجلی است. ولادیمیر پوتین با باراک اوباما در نشست سران گروه 20 در مکزیکو سر یک میز شام می خورد و زیر بیانیه مشترک درباره غنی سازی با غنای بالا در ایران را امضا می کند و بلندپایه ترین مقام امنیتی کشورش به همراه وزیر خارجه اش، تمام تلاش خود را در مسکو به کار می گیرند تا از آب یخی که صهیونیست ها گل آلودش کرده اند برای ایرانی ها، ماهی غنی سازی بگیرند و "کاهش تحریم ها" را شکار کنند و در عین حال، به تنهایی، پرستیژ استقلال خود در مقابل ایران و آمریکا و اروپا را حفظ کنند.

کارکنان روابط عمومی و امور رسانه ای کرملین می گویند پوتین تنها مقام روس است که مانند مقامات آمریکایی، وقتی در جمع قرار می گیرد و ابراز احساسات می کند همزمان با هر دو دستش با اطرافیان دست می دهد، کاری که دیروز در نشست مکزیکو با رؤسای 19 کشور دیگر عضو گروه 20 انجام داد. پوتین هفته آینده نیز برای دیدار با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات صهیونیست به تل آویو می رود. پوتین هم غرب را می خواهد، هم اسرائیل را و هم نمی خواهد جمهوری اسلامی ایران و سوریه و چین و ... را از دایره همکاران خود بگریزاند. او می خواهد برای همه ماهی بگیرد و همه را راضی نگه دارد و در عین حال غرور خود را هم حفط کند.

کارشناسان مسائل استراتژیک معتقدند مسکو بر خلاف آمریکا و اروپا، سیاست خارجی مدونی ندارد و تا کنون نیز همین طور بوده است. همان هنگام که سفیر روسیه در آمریکا در حال رایزنی برای احتمال بررسی بحث بر روی سرنوشت بشار اسد است، ارتش این کشور رزمناوهای خود را به سواحل طرطوس و لاذقیه اعزام می کند. دقایقی پیش ریابکوف، رئیس تیم مذاکره کننده روسی با علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی کشورمان در هتل حلقه طلایی مسکو دیدار و گفت وگو کرد. نتایج این گفت وگوها هم مثبت به نظر می رسد.

مثبت به نظر می رسد اما به نظر می رسد که باید این را هم در نظر داشت که روس ها همان گونه که برخی اتاق فکرهای نظامی امنیتی آنها که به رغم تصفیه بیشتر آنها توسط پوتین، همچنان در یهودیت ارتدوکس ریشه دارند در بولتن های محرمانه خود اشاره می کنند، چندان علاقه ای ندارند که ایران به غنی سازی بالا دسترسی داشته باشد؛ بهانه ای که این بولتن ها برای این مسأله ذکر می کنند این است که آمریکایی ها در تلاش برای جلوتر آوردن سپر موشکی ناتو در شرق اروپا هستند و آنها هم ایران را بهانه این کار می دانند تا بتوانند جلوی حمله احتمالی موشکی ایران به غرب در آینده را بگیرند؛ پیشروی خطرناکی که قطعاً به سود روس ها نیز نخواهد بود.
بنابراین هر چه گمانه دستیابی به ایران در رسانه ها و مذاکرات غربی ها دامن زده شود، ترس روس ها هم بیشتر می شود، ترسی که این روزها نیز دامنگیر آنهاست و از اظهارنظرهای پراکنده برخی مقامات روس در گفت وگو با رسانه های غربی هم مشخص می شود.

مسکو البته در دفاع از ایران هسته ای و لغو تحریم ها، محکم تر از آنی ظاهر شده که غربی ها پیش از مذاکرات مسکو تصور آن را می کردند و همین، می تواند به تقویت موضع هیئت مذاکره کننده ایرانی کمک کند. چه بسا همین موضع روسیه است که کاترین اشتون، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس تیم مذاکرات غرب در 1+5 را واداشته که در اظهارات غیررسمی خود در مسکو به برخی همکارانش بگوید که چه بسا سفر خود را تا شنبه آینده هم تمدید کنند تا بتوانند سیاست های غرب در قبال پرونده هسته ایران را به نتیجه برسانند.در این میان موضع چینی ها هم به موازات روس ها پیش می رود ولی بعضا به عنوان عنصر تسهیل کننده غربی ها هم ایفای نقش می کند.

 لی یو چنگ، معاون وزیر خارجه چین که رئیس هیئت مذاکره کننده نیز هست به تازگی جانشین رئیس پیشین مذاکره کنندگان چینی یعنی "ما جائو شو" شده است. علت این تغییر چندان مشخص نیست اما می تواند پیام معینی برای طرف غربی داشته باشد. چین در جبهه شرقی گروه 1+5، تقریباً همان نقشی را بازی می کند که آلمان در جبهه غربی گروه، اما اهداف و رویکردهای این دو متفاوت است.
 
آلمانی ها اگر چه مانند چین، با روس ها نزدیک هستند اما بیشتر تأمین کننده سیاست های اروپا هستند، سیاست هایی که بیشتر با شراکت استراتژیک برلین با واشنگتن پهلو می زند. در این میان، ولادیمیر پوتین که به زبان آلمان مانند زبان مادری خود تسلط دارد و سال ها به عنوان افسر کا گ ب در این کشور کار کرده است، نقش تعدیل کننده ای در سیاست های آلمان در قبال تحولات هسته ای جمهوری اسلامی ایران ایفا می کند، نقشی که چه بسا امروز در دیداری بین پوتین و آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان در مکزیکو به موازارت پیشرفت مذاکرات 1+5 با ایران در مسکو برجسته تر شود.

اخبار مرکز استان

/بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی دانشگاه شهید چمران/
استاندار خوزستان مطرح کرد:
کمبود نیروی انسانی از موانع جدی توسعه و پیشرفت استان

 

استاندار خوزستان در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی دانشگاه شهید چمران گفت: از دلایل مهم لزوم ارتقاء تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های استان، ‌جذب هیات‌علمی و به دنبال آن تأمین نیروی انسانی است؛ دانشگاه شهید چمران به عنوان دانشگاه مادر خوزستان باید مرکز تربیت مدرس باشد.  

به گزارش خبرنگار علمی‌وآموزشی خبرگزاری، دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ دکتر سید جعفر حجازی در این مراسم که امروز(یکشنبه، 28 خردادماه) ‌برگزار شد، اظهارداشت: به حمدالله در استان خوزستان با پشتیبانی و توجه مقام معظم رهبری و عدالت محوری ریاست جمهوری در دولت نهم و دهم، فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف سرعت گرفت. وی ادامه‌داد: در استان خوزستان چند حلقه مفقوده وجود دارد که موانع جدی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شوند و رفع این موانع نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد. یکی از مهم‌ترین نیازهای اصلی استان، مسئله نیروی انسانی آن است.

 استاندار خوزستان اظهارداشت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد رتبه علمی دانش آموزان استان از 27 به 14 ارتقاء پیدا کرد. البته این رتبه برای استانی که در صنعت، تجارت و کشاورزی حرف نخست را می‌زند، خوب نیست و لازم بود با توجه به ظرفیت‌ها، پایه‌های‌ آن را بیش از این تقویت می‌کردیم. حجازی گفت: پایه‌های استان نیروی انسانی است که بایستی، توانمند، ‌کارآمد، متعهد، خلاق و در خدمت استان باشد که به حمدالله این حرکت در آموزش پرورش شروع شد. در بخش‌های اعتقادی هم با آغاز طرح معراج اندیشه و هماهنگی با حوزه علمیه، حرکت‌هایی را در پیش گرفته‌ایم. وی بیان کرد: در خصوص دانشگاه باید به 2 مورد توجه داشت، یکی این‌که افراد پشت کنکوری زیادی داریم که متقاضی ورود به دانشگاه هستند و دیگر این‌که سالانه 54 هزار نفر از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند اما بازار کار برای این افراد زیاد نیست. ما باید از ابتدا مدارس خود را به سمت فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی سوق می‌دادیم. استاندار خوزستان با تاکید بر این‌که دانشگاه شهید چمران به عنوان دانشگاه مادر خوزستان باید مرکز تربیت مدرس در استان باشد، اظهارداشت: همچنین اگر قرار باشد نیروی انسانی را به استان جذب کنیم و نگه داریم، بایستی برای آن دلخوشی ایجاد کنیم. خوشبختانه همکاری صنعت با دانشگاه در این زمینه بسیار موردتوجه است. وی گفت: جذب اعتبارات پژوهشی از صنایع توسط دانشگاه شهید چمران بسیار خوب بوده‌است؛ به طوری‌که امسال این دانشگاه در جذب اعتبارات پژوهشی در میان استان‌های کشور به جز تهران رتبه نخست و در میان دانشگاه‌های کشور از نظر تعداد قراردادها دوم و از نظر مبلغ قراردادهای پژوهشی رتبه سوم را کسب کرده‌است. این امر در کیفیت کار دانشگاه‌ها بسیار تاثیر خواهد گذاشت.

 به گزارش خبرنگار علمی‌وآموزشی در پایان این مراسم معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سیستم اتوماسیون وزارتی را افتتاح کرد؛ همچنین از دکتر سیدجعفر حجازی استاندار خوزستان و سید محمدرضا ابطحی مدیر دفتر فنی و عمرانی دانشگاه شهید چمران اهواز با اهدای لوح، تقدیر شد.

 

به دلیل تاخیر در اعلام تعطیلی ادارات؛
بسیاری از کارمندان اهوازی امروز از منزل خارج شدند

 

با وجود اینکه غلظت گرد و غبار در ساعات اولیه صبح امروز بسیار زیاد بود و پیش‌بینی می‌شد که ادارات شهر اهواز تعطیل شوند، به دلیل تاخیر در تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی درباره تعطیلی ادارات، بسیاری از کارمندان از منزل خارج شدند.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان، موج گرد و غبار که هم‌اکنون در شهر اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان مستقر است، از ساعات نخستین بامداد امروز (سه‌شنبه) وارد استان شد و غلظت آن نیز قابل توجه است، با این وجود تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی درباره تعطیلی ادارات با تاخیر انجام شد و بسیاری از کارمندان با تصور اینکه امروز ادارت تعطیل نیست عازم محل کار خود شدند؛‌ این در حالی است که اطلاع‌رسانی درباره تعطیلی ادارات پس از ساعت 8 صبح انجام شد و بسیاری از کارمندان در این ساعت در محل کار خود حاضر بودند.

 تصمیم‌گیری درباره تعطیلی ادارات در حالی با تاخیر انجام شد که این موضوع از سوی دولت به استاندار تفویض شده و تصمیم‌گیری در شهرستان‌ها نیز بر عهده فرمانداران است؛ در چنین شرایطی پیگیری خبرنگار ایسنا در ساعات اولیه صبح امروز به جایی نرسید و در نهایت خبر تعطیلی ادارات با تاخیر اعلام شد.

 معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای خوزستان اعلام کرد که اطلاعیه پیش‌بینی گرد و غبار، ساعت 14 روز گذشته (دوشنبه) منتشر شده و در این اطلاعیه اعلام شد که امروز شاهد گرد و غبار در استان خواهیم بود. این پدیده به دلیل تغییرات فشار هوا و وزش باد در شمال کشور عراق ایجاد شده و از نیمه‌شب گذشته ذرات گرد و خاک وارد استان شدند.

 وی با بیان اینکه با توجه به سکون نسبی هوا پیش‌بینی می‌شود گرد و غبار تا اواخر وقت امروز در استان مستقر باشد، افزود: در حال حاضر میزان ذرات معلق در آسمان اهواز 5000 میکروگرم بر مترمکعب است؛ همچنین میزان ذرات معلق در آسمان آبادان 5200، دزفول 4900 و سوسنگرد 3000 میکروگرم بر مترمکعب است.

 احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز به خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: درباره پیش‌بینی گرد و غبار مساله‌ای که وجود دارد این است که در حال حاضر هواشناسی تنها می‌تواند ورود یک توده گرد و غبار به استان را پیش‌بینی کند و تا زمانی که این توده به استان وارد نشده نمی‌توان گفت غلظت آن چه میزان است؛ به عنوان مثال هفته گذشته هواشناسی اعلام کرد که یک توده گرد و غبار در حال حرکت به سمت استان است و این در حالی است که غلظت ذرات معلق حتی از 300 میکروگرم هم بیشتر نشد.

 وی افزود: شب گذشته با وجود اینکه اطلاعیه هواشناسی استان منتشر شده بود، ولی تا ساعت 4 بامداد غلظت ذرات معلق در هوا بسیار اندک بود و حتی از 300 میکروگرم هم بیشتر نشد، این در حالی است که تا ساعت 6 صبح و در کمتر از دو ساعت میزان ذرات معلق در هوا به 5000 میکروگرم رسید.

 لاهیجان‌زاده با تاکید بر اینکه معضل گرد و غبار آثار و عوارض اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی زیادی به همراه دارد، تصریح کرد: در حال پیگیری برای دستیابی به سایت‌هایی ماهواره‌ای هستیم و در صورت تحقق این موضوع، غلظت ذرات معلق نیز قابل پیش‌بینی خواهد بود.

 در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که علت تاخیر در تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی درباره تعطیلی ادارات، در فاصله زمانی ساعت 4 بامداد تا 8 صبح چیست؟ در شرایطی که اطلاعیه گرد و غبار از یک روز قبل منتشر شده و غلظت گرد و غبار هم به اندازه‌ای است که آسمان شهر اهواز کاملا زرد رنگ شده، چرا باید اطلاع‌رسانی با تاخیر انجام شود و بسیاری از کارمندان مجبور شوند در چنین شرایطی از منزل خارج شوند و در ترافیک رفت و برگشت خود از ادارات بمانند؟

اخبار ورزشی

 

سحنگوی باشگاه صنعت نفت آبادان:
نقل وانتقالات نفت آبادان باجذب سه بازیکن جدید پایان می یابد
 
آبادان - سخنگوی باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان گفت: طبق برنامه کادر فنی تیم، با جذب سه بازیکن دیگر در خطوط مختلف، پرونده نقل و انتقالات برای صنعت نفت پایان خواهد یافت.
 
'علیرضا خلیلی نیا' روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: تیم صنعت نفت در فصل نقل و انتقالات با جذب یک دروازه‌ بان، مدافع و مهاجم دیگر بسته می‌شود.
وی اظهار داشت: تیم نفت در فصل نقل و انتقلات عملکرد خوبی داشت و توانست بازیکنان خوبی را جذب کند.
سخنگوی صنعت نفت گفت: قرار بود علیرضا محمد از پرسپولیس و مصطفی سیفی از مس کرمان را هم جذب کنیم که از یک طرف این بازیکنان برای پاسخ دادن تعلل کردند و از سوی دیگر کاستا بعد از حضورش در ایران تاکید کرد که مذاکره با آنها را پیگیری نکنیم.
خلیلی نیا ادامه داد: قصد داریم تا یک دروازه‌بان، یک مدافع وسط و یک مهاجم دیگر هم جذب کنیم و اولویت ما خرید یک مدافع آسیایی و یک مهاجم لیگ برتری است.
وی اظهار داشت: در صورتی که به این هدف نرسیم، مدافع خود را از تیم‌های لیگ برتری می‌گیریم و برای جذب مهاجم سراغ کشورهای آسیایی می‌رویم.
تیم فوتبال صنعت نفت تاکنون با دیگو ملو، مارکو شیمیچ، ابوذر رحیمی، مهدی دغاغله و محمد الهایی قرارداد بسته است و قرار داد رسول نویدکیا، مصطفی صبری، رضا خالفی‌فر، عباس مرداسی، علی ممبینی و روح الله عرب را نیز تمدید کرده است .ک/3 7104/641

 

بازیکن برزیلی تیم فوتبال نفت آبادان:
بخاطر کاستا به تیم فوتبال نفت آبادان آمدم
 
آبادان - بازیکن برزیلی تیم فوتبال نفت آبادان بعد از عقد قرارداد با این تیم گفت: با شناختی که از 'آلبرتو کاستا' (سرمربی نفت آبادان) داشتم با این تیم قرارداد بستم.
 
'دیه گو ملو' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از این در تیم آکادمکیا شاگرد کاستا بودم و او از من شناخت داشت به همین دلیل وقتی پیشنهاد نفت آبادان رسید جوابم مثبت بود.
وی اظهار داشت: کاستا در پرتغال مربی بزرگی است و با شناختی که از وی داشتم تصمیم گرفتم به نفت آبادان بیایم.
این بازیکن برزیلی گفت: شناختم از تیم صنعت نفت محدود است اما با حضور در این تیم دوست داشتم تجربه جدیدی را در زندگی فوتبالی ام داشته باشم.
ملو اضافه کرد: بعد از چهار سال بازی در لیگ برتر پرتغال احساس کردم نیاز به تغییر و پیشرفت دیگری دارم و به همین دلیل پیشنهاد نفت آبادان را قبول کردم.
وی ادامه داد: بعد از آمدن به آبادان متوجه شدم مردم این شهر عاشق تیم نفت هستند و با پرچم های برزیل به ورزشگاه می روند.
بازیکن نفت آبادان گفت: امیدوارم برای تیم صنعت نفت بازیکن مثمر ثمری باشم و بتوانم بازی های خوبی برای این تیم انجام دهم.
ملو اظهار داشت: از روز پنجشنبه هفته جاری در تمرینات تیم صنعت نفت حضور خواهم یافت.
دیگو ملو فصل گذشته در تیم آکادمیای پرتغال حضور داشت و همراه این تیم مقام قهرمانی جام حذفی پرتغال را بدست آورد

دعوت چهار ووشوکار خوزستانی به اردوی تیم‌ملی جوانان

 

دو ووشوکار در بخش بانوان و دو بازیکن در بخش آقا‌یان به اردوی تیم‌ملی جوانان دعوت شدند.

 محمدعلی عسکری‌فر، مسوول سبک نن‌شائولین استان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ورزشی ایسنا در خوزستان اظهار‌کرد:اردوی آقایان از روز دوشنبه 29 خردادماه در بخش تالو و در آکادمی ووشو تهران برپا می‌شود. وی بیان‌کرد: ماجد عساکره و حکیم شریفی، ووشوکاران خوزستانی هستند که به این اردو فراخوانده شده‌اند. مسوول سبک نن‌شائولین خوزستان ادامه‌داد: عساکره در مسابقات انتخابی تیم‌ملی که آذرماه سال گذشته در زنجان برگزار شد، توانست دو مدال طلا و یک برنز به دست آورد و به همین دلیل به اردوی تیم‌ملی دعوت شد.

وی گفت: باتوجه به مدال‌هایی که عساکره در این مسابقات کسب کرد و توانسته است، نسبت به سایر حریفان خود بهتر باشد، امیدواریم که او بتواند عضو ثابت تیم‌ملی شود. عسکری‌فر درخصوص دیگر بازیکن خوزستانی عنوان‌کرد: شریفی توانست با به دست آوردن یک مدال برنز در مسابقات انتخابی تیم‌ملی به این اردو دعوت شود. وی خاطرنشان‌کرد: امیدواریم عساکره باتوجه به این‌که سایر نفرات تیم‌ملی نسبت به سال قبل ضعیف‌تر هستند، ‌به عضویت تیم‌ملی درآید. هر دو بازیکن خوزستانی از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند.

 مسوول سبک نن‌شائولین خوزستان افزود: 30 خردادماه یک مسابقه درون اردویی برگزار خواهد شد و نفرات اصلی تیم‌ملی مشخص می‌شوند. تیم‌ملی خود را برای رقابت‌های جهانی ماکائو چین که شهریورماه برگزار می‌شود، آماده می‌کند.

 وی در ادامه به دعوت دو بانوی خوزستانی به اردوی تیم‌ملی ووشو جوانان اشاره کرد و گفت: سارا حاجتی در وزن 48- کیلوگرم و زهرا شهپری در وزن 65 کیلوگرم دو سانداکار خوزستانی هستند که به این اردو فراخوانده شده‌اند.

 عسکری‌فر ادامه‌داد: این اردو از یکم تیرماه در آکادمی ووشو تهران برپا خواهد شد و امید داریم که وزن 48- ما به عضویت تیم‌ملی درآید.

 

بازیکن برزیلی تیم فوتبال آکادمیای پرتغال به نفت آبادان پیوست

 
آبادان - قائم مقام باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان گفت: 'دیه گو جفرسون ملو' بازیکن برزیلی فصل قبل تیم آکادمیای پرتغال با انعقاد قراردادی یک ساله به نفت آبادان پیوست.
 

'اصغر احمدی' روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ملو که در پست هافبک دفاعی بازی می کند امروز قرارداد یک ساله خود را با تیم نفت آبادان منعقد کرد.
وی اظهار داشت: این بازیکن برزیلی فصل قبل کاپیتان تیم آکادمیای پرتغال بود که ماه گذشته با این تیم قهرمان جام حذفی پرتغال شد.
قائم مقام صنعت نفت گفت: حضور ملو در خط میانی می تواند بار فنی تیم نفت را بهبود بخشد.
احمدی ادامه داد: ملو که سابقه حضور در لیگ های برزیل و پرتغال را دارد قرار است از روز پنجشنبه در تمرین های تیم نفت حضور یابد.ک/3 7104/

اعضا تیم فوتبال فولاد خوزستان به اردوی خود درکرج خاتمه دادند
 
اهواز- اعضا تیم فوتبال فولاد خوزستان که برای انجام یک اردوی تدارکاتی جهت حضور در دوازدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه های ایران به کردان کرج رفته بودند به اردوی خود خاتمه داده وامشب به اهواز بازگشتند.
 
سرپرست تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت : دراین اردوی 10روزه بازیکنان زیرنظر کادرفنی به سرمربیگری حسین فرکی جمعا 17 جلسه تمرین انجام دادند .
حسین ابن قاسم درگفت وگو با خبرنگار ایرنا با خوب ارزیابی کردن این تمرینات اظهارداشت : تمرینات در دوبخش صبح وبعدازظهر انجام شد که صبحها شامل بدنسازی و بعدازظهرها شامل کارهای تاکتیکی وفنی بود.
وی با اشاره به شرکت مهدی امیرآبادی بازیکن فصل پیش استقلال تهران درتمرینات فولاد خوزستان گفت : این بازیکن که روزقبل به عضویت این تیم درآمد ، ازامروز درتمرینات فولاد خوزستان حاضرشد ، ضمن آنکه علیرضا عباسفرد مدافع فصل گذشته تیم شهرداری یاسوج که دراین اردو حاضربود مورد تایید فرکی قرارنگرفت وبه وی جواب منفی داده شد.
یادآورمی شود : اردوی کردان کرج نخستین اردوی آماده سازی تیم فوتبال فولاد خوزستان بود .
دوازدهمین دوره مسابقات لیگ برتر باشگاه های ایران ازاواخر تیرماه آینده با شرکت 18 تیم آغاز خواهد شد .

آخبار آثار اقتصادی و اجتماعی ریزگردها در استان

ریزگردها تا اواخر وقت امروز،درآسمان خوزستان جولان می دهند
 
اهواز- معاون مدیر کل هواشناسی استان خوزستان گفت: ریزگردها تا اواخر وقت امروز سه شنبه در آسمان استان خوزستان خواهند بود.
 

' علیرضا غلامپور' سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پدیده به دلیل تغییرات فشار هوا و وزش باد در شمال کشور عراق ایجاد شده و از نیمه‌شب گذشته ذرات گرد و خاک وارد استان خوزستان شدند.
وی افزود: با توجه به سکون نسبی هوا پیش‌بینی می‌شود گرد و غبار تا اواخر وقت امروز در آسمان استان خوزستان مستقر باشد.
غلامپور افزود: در حال حاضر میزان ذرات معلق در آسمان اهواز سه هزار و 700 در آبادان سه هزار و 500 و در امیدیه دو هزار و 200 میکروگرم بر مترمکعب است.
این مقام مسوول بیان داشت: میزان دید معمولی تاپیش ازظهرامروز 200 متر گزارش شده و ریزگردها تمامی شهرهای استان را در برگرفته است.
گفتنی است پدیده گردوغبار امروز سه شنبه ادارات شهرهای اهواز، دزفول ، آبادان و خرمشهر ،شادگان و برخی دیگرشهرهای خوزستان را به تعطیلی کشاند.
طی ماه جاری این دومین باری است که گردو غبارغلیظ دراستان خوزستان پدیدارمی شود . سوم خردادماه جاری به دلیل غلظت بالای گردو غبار معلق در هوا، ادارات شهرستان اهواز و برخی شهرستان‌های استان خوزستان تعطیل شدند.

براثرپدیده گردوغبار:
بیش از هشت پرواز صبح امروز فرودگاه اهواز لغو شد
 
اهواز-مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه های خوزستان گفت: به علت بروز گرد و غبار نسبتا' غلیظ، بیش از هشت پرواز صبح امروز /سه شنبه / فرودگاه اهواز در مسیرهای مختلف لغو شد.
 

'مجید ملایانی' سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: پرواز ایران ایر مسیر تهران-اهواز و برعکس با شماره پرواز های 416 و 417 در ساعت شش و 40 دقیقه، اهواز-کیش و اهواز-خارک از جمله این پروازها بودند که لغو شدند.
وی افزود: پرواز اهواز-دبی به شماره 7918 که قراربود در ساعت 10 پرواز کند تا اطلاع ثانوی تاخیر دارد.
لازم به ذکر است است گرد و غبار غلیظ از صبح امروز آسمان بسیاری از شهرهای جنوبی خوزستان را درنوردید .
اداره کل محیط زیست خوزستان میزان غلظت گرد و غباردر آسمان اهواز در روز سه شنبه را سه هزار و 700 میکرو گرم بر مترمعکب، در آبادان سه هزار و 500 و در امیدیه دو هزار و 200 میکرو گرم بر مترمکعب اعلام کرد که این وضعیت در حالت طبیعی 150 میکرو گرم بر متر مکعب می باشد.

پرواز های فرودگاه بین المللی آبادان به علت گرد و غبار لغو شد
 
آبادان- مدیر روابط عمومی فرودگاه بین المللی آبادان از لغو پرواز های صبح روز سه شنبه فرودگاه آبادان به مقصد تهران به علت گرد و غبار و دید کم خلبان خبر داد
 
'سیما یوسفی شیخ رباط' در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت پدیده گرد و غبار غلیظ که بر فضای منطقه حاکم شده پروازهای صبح فرودگاه بین المللی آبادان لغو شد.
گردو خاک همچنین باعث شد تا صیادان بومی اروندکنار که این روزها به صید ماهی فصلی صبور در اروندرود مشغول هستند امروز 'سه شنبه ' به دریا نروند.
گردو غبار که از شب گذشته در هوای شهرهای آبادان و خرمشهر استقرار یافت خانه نشینی مردم را موجب شده است.
اداره هواشناسی آبادان نیز نفوذ توده گردو خاک از سوی کشور عراق را علت بروز این پدیده در جنوب خوزستان اعلام کرد و افزود: دید افقی در این دو شهرستان به کمتر از 100 متر رسیده است.ک/3 7102/641

 
آلودگی هوا درآبادان و خرمشهربه 45 برابر حد مجاز رسید
 
آبادان-رییس اداره حفاظت محیط زیست آبادان گفت: میزان آلودگی هوا بر اثر هجوم ریز گرد ها در شهرستان های آبادان و خرمشهر به 45 برابر حد مجاز رسید.
 
سید 'احمد موسوی آزاد ' درگفتگو با خبرنگار ایرنا میزان گردو غبار موجود در هوای این دو شهرستان را شش هزارو 800 میکروگرم برمترمکعب اعلام کرد.
وی از سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های تنفسی و قلبی خواست تا حد امکان از منازل خارج نشوند.
رییس اداره هواشناسی آبادان سامانه گرد و غبار امروز سه شنبه را ناشی از تغییرات جوی در صحراهای کشور عراق اعلام کرد.
'سعید ابراهیمیان' گفت :این پدیده دید افقی در شهرستان را به کمتر از 100 متر رسانده است.
وی تغییرات دما در 24 ساعت گذشته در آبادان را از 30 درجه تا 50 درجه سانتی گراد متغیر اعلام کرد.
همچنین فرمانداری ویژه آبادان باصدور اطلاعیه ای تمامی اداره ها و نهادهای دولتی را در روز سه شنبه تعطیل اعلام کرده است

 
پدیده گردوغبار بازهم دستگاههای شهرستان اهواز را به تعطیلی کشاند
 
اهواز- فرماندار اهواز گفت: کلیه ادارات و دستگاههای اجرایی امروز سه شنبه به دلیل بروز گرد و غبار تعطیل است.
 

' عبدالعزیز فدعمی' سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امتحانات پایان ترم دانشگاه ها و مدارس بر قرار است و دانشجویان و دانش اموزان می توانند بر سر جلسه امتحان حاضر شوند.
وی گفت: مراکز خدماتی همچون اورژانس و بیمارستان ها برای سرویس دهی به بیماران فعال هستند.
همچنین مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان اعلام کرده است که تعطیلی هر شهر به تصمیم فرمانداری همان شهرستان در شرایط گرد و غبار محول شده است اما تعطیلی ادارات شهرهای جنوبی استان همچون آبادان ، خرمشهر و شادگان بلحاظ شرایط نامساعد هوا امروز حتمی است.
رسول صالحی ازمردم به ویژه افراد بیمار قلبی و عروقی خواست در سطح شهر تردد نکنند.
اداره کل محیط زیست استان خوزستان میزان غلظت گرد و غبار در اهواز را چهار هزار و 858 بر مترمکعب اعلام کرد. براساس این گزارش غلظت این پدیده در ساعت شش صبح امروز پنج هزار و 600 بر مترمکعب بوده که در حال کاهش است.

ریزگردها بازهم شهرهای جنوبی خوزستان را به تعطیلی کشاند
 
اهواز- ریزگردها امروز سه شنبه شهرهای جنوبی استان خوزستان را به تعطیلی کشاند.
 
گزارش استانداری خوزستان حاکی است که درپی بروز این پدیده دستگاههای اداری شهرهای اهواز ، آبادان ، خرمشهر و شادگان تعطیل شدند.
فرماندار اهواز درگفت وگو با ایرنا اعلام کرد :کلیه ادارات و دستگاههای اجرایی شهرستان اهواز امروز سه شنبه به دلیل بروز گرد و غبار تعطیل است.
عبدالعزیزفدعمی افزود: امتحانات پایان ترم دانشگاه ها و مدارس بر قرار است و دانشجویان و دانش اموزان می توانند بر سر جلسه امتحان حاضر شوند.
وی گفت: مراکز خدماتی همچون اورژانس و بیمارستان ها برای سرویس دهی به بیماران فعال هستند.
مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان اعلام کرد که تعطیلی هر شهر به تصمیم فرمانداری همان شهرستان در شرایط گرد و غبار محول شده است اما ادارات شهرهای جنوبی استان همچون آبادان ، خرمشهر و شادگان بلحاظ شرایط نامساعد هوا امروز تعطیل اعلام شده است .
رسول صالحی ازمردم به ویژه افراد بیمار قلبی و عروقی خواست در سطح شهر تردد نکنند.
مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان خوزستان میزان غلظت گرد و غبار در اهواز را چهار هزار و 858 بر مترمکعب اعلام کرد.
عسکری افزود: غلظت این پدیده در ساعت شش صبح امروز پنج هزار و 600 بر مترمکعب بوده که در حال کاهش است.
معاون مدیر کل هواشناسی استان خوزستان شعاع دید کنونی دراهواز را 200 متراعلام کرد و افزود: ریزگردها تا اواخر وقت امروز در آسمان استان خواهند بود،
' علیرضا غلامپور' اظهار داشت: این پدیده به دلیل تغییرات فشار هوا و وزش باد در شمال کشور عراق ایجاد شده و از نیمه‌شب گذشته ذرات گرد و خاک وارد استان شدند.
وی افزود: با توجه به سکون نسبی هوا پیش‌بینی می‌شود گرد و غبار تا اواخر وقت امروز در استان مستقر باشد،
غلامپور افزود: در حال حاضر میزان ذرات معلق در آسمان اهواز سه هزار و 700 میکرو گرم برمترمعکب ، در آبادان سه هزار و 500 و در امیدیه دو هزار و 200 میکروگرم بر مترمکعب است.
این مقام مسوول بیان داشت: در حال حاضر دید 200 متر است و ریزگردها تمامی شهرهای استان را در برگرفته است.
گفتنی است آخرین باری که غلضت بالای گردو غبار دستگاههای اداری شهرهای جنوبی خوزستان را به تعطیلی کشاند سوم خردادماه جاری بود.
گرد وغبار شدید موجب تعطیلی ادارات اندیمشک شد
 
دزفول - گرد و غبار شدید و غلظت بالای ذرات معلق در هوای منطقه موجب تعطیلی کلیه ادارات و دستگاههای دولتی در شهرستان اندیمشک شد.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا شدت گرد و غبار در اندیمشک به حدی افزایش یافته که هم اکنون شهروندان در این شهرستان برای انجام کارهای روزمره خود به ناچار از ماسک استفاده می کنند.
فرماندار اندیمشک در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اهمیت سلامتی شهروندان و غلظت بالای ذرات معلق درهوا، کلیه ادارات شهرستان اندیمشک تعطیل شده است.
'رضا رضایی فاضل' از شهروندان خواست برای حفظ سلامتی خود تا حد امکان از آمد و شدهای غیر ضروری در خارج ازمنازل پرهیز کنند.
بدلیل غلظت گرد و غبار در زمان حاضر فاصله دید در منطقه کاهش شدید یافته ضمن اینکه میزان ذرات معلق در هوا 32 برابر حد مجاز اعلام شده است.
7281/538

اخبار بهداشت و سلامتی خوزستان

وقتی داروخانه بیمار می‌شود

 

وقتی فردی به یک بیماری مزمن مبتلا می‌شود، به تدریج سیستم ایمنی‌ بدنش آنقدر ضعیف می‌شود که پس از مدتی به انواع بیماری‌های کوچک و بزرگ مبتلا می‌شود. مشکل جوامع امروز همین بیماری‌های مزمن هستند که حتی گاهی خود فرد نیز متوجه آنها نمی‌شود، ولی به مرور زمان اثرات خود را نشان می‌دهند؛ بیماری‌های مزمنی که بعد از مدتی بدون سر و صدا آدم را از پا درمی‌آورند. این بیماری‌ها فقط مخصوص انسان‌ها نیستند و لازم نیست انسان باشی تا به بیماری مزمن مبتلا شوی؛ داروخانه‌‌ها نیز دچار یک بیماری مزمن شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان، داروخانه‌ها یکی از ستون‌های اصلی نظام سلامت در کشور هستند که اگر آسیب ببینند، ضرر زیادی به سلامت جامعه وارد می‌شود. هر بیماری بالاخره به نوعی به دارو و داروخانه راه می‌یابد و کمتر پیش می‌آید که بیماری بدون مصرف دارو درمان شود. یک داروی استاندارد را نیز تنها می‌توان از داروخانه تهیه کرد که محیط کاملا امنی است، ولی این محیط امن هم برای آنکه بتواند به بیماران خدمات مناسب ارائه دهد، باید هزینه‌هایش تامین شود.

وارد هر یک از داروخانه‌های سطح شهر اهواز که بشوی اوضاع تقریبا یکسان است؛ وقتی وارد می‌شوی با فضایی ورای یک داروخانه معمولی مواجه می‌شوی و تبلیغات مختلف انواع مواد و وسایل آرایشی و بهداشتی که بر روی در و دیوار داروخانه نصب شده‌اند،‌ ناگهان توجه‌ات را جلب می‌کند؛ حالا اینکه این تبلیغات واقعی هستند یا نه، معلوم نیست!

محوطه داروخانه ها معمولا به دو قسمت کاملا مجزا تقسیم شده و در یک سوی آن چند خانم با روپوش سفید ایستاده‌اند و وسایل آرایشی و بهداشتی می‌فروشند و در قسمت دیگر هم دارو تحویل می‌دهند. وقتی هم مشتری برای خرید مراجعه می‌کند، فروشنده مارک‌ها و برندهای مختلف را روی میز می‌گذارد و شروع می‌کند به تعریف کردن. در سوی دیگر یک یا چند نسخه‌پیچ کار مشتریان را راه می‌اندازد. داروساز هم روی یک صندلی نشسته و گاهی به نسخه‌ها نگاهی می‌اندازد و مطالبی را درباره مصرف دارو به مشتری می‌گوید.

 برای اطلاع از وضعیت داروخانه‌های شهر، با یکی از داروسازان که داروخانه‌اش دقیقا در مرکز شهر اهواز قرار گرفته صحبت می‌کنم؛ او می‌گوید: "یک داروساز کلی درس می‌خواند و به ازاء این همه زحمت حق دارد که یک کار بدون دردسر داشته باشد، ولی در حال حاضر اینگونه نیست. در حال حاضر وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها مناسب نیست و سازمان‌های بیمه‌گر مطالبات داروخانه‌ها را با تاخیر زیاد پرداخت می‌کنند؛ این در حالی است که ارزش پول روزانه تغییر می‌کند؛ اکنون شرایط اینگونه است که سرمایه داروخانه‌ها برای مدت زیادی نزد بیمه‌ها می‌ماند و پس از آن بدون محاسبه دیرکرد پرداخت می‌شود."

وی ادامه می‌دهد: "معمولا حداقل 10 درصد مبلغ واقعی نسخه‌ها نیز کسر می‌شود؛ به این بهانه که مثلا نسخه خط خوردگی دارد و یا تاریخ آن درست درج نشده؛ به تازگی هم ارتباط داروخانه ها و بیمه ها الکترونیکی شده و موارد دیگری مانند شماره شناسنامه بیمار نیز باید در نسخه درج شود؛ با توجه به ازدحام موجود در داروخانه ها، توجه به این مورد دشوار است."

داروساز دیگری از کمبود دارو شکایت دارد و می‌گوید: "بیمار با نسخه به داروخانه مراجعه می‌کند و چندین قلم دارو در نسخه او نوشته شده، حال اگر به خاطر کمبود دارو یک قلم را نداشته باشیم بیمار دیگر داروها را هم نمی‌خرد و ترجیح می‌دهد به داروخانه دیگری مراجعه کند و همه داروهای موجود در نسخه را یکجا تهیه کند. همین موضوع موجب می‌شود برخی داروها آنقدر در داروخانه بمانند تا فاسد ‌شوند. در سه ماهه نخست سال جاری داروهایی به ارزش حدود یک میلیون تومان در همین داروخانه فاسد شده و آنها را دور انداخته‌ایم. این مشکل موجب شده داروساز با مشکل اقتصادی مواجه شود. تولید دارو در کشور سیستم خاصی دارد و مثلا ممکن است نوعی دارو زمانی تولید و پس از مدتی تولید آن متوقف شود، به همین دلیل برای پیشگیری از کمبود دارو، مجبوریم گاهی مقدار زیادی دارو تهیه کنیم."

یک‌بار که برای تهیه دارو به داروخانه رفته بودم، مسئول تحویل دارو به جای بقیه پول چند قلم داروی مختلف به من داد که برخی از آنها نیز جزء داروهای OTC (داروهایی که بدون نسخه قابل ارائه هستند) نبودند؛ در برخی موارد هم داروهای آنتی‌بیوتیک به جای پول خرد به مشتری ارائه می‌شود. یک داروساز می‌گوید: "مشکل اینجاست که پول خرد کم شده و داروخانه‌ها هم برای اینکه از دست برخی داروها راحت شوند آنها را از این راه به مشتری می‌دهند؛ مردم هم اعتراضی ندارند و از این داروها استفاده می‌کنند؛ البته این کار موجب افزایش خوددرمانی و مصرف آنتی‌بیوتیک می‌شود."

 او درباره فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها هم می‌گوید: "فروش هر قلم از لوازم آرایشی و بهداشتی تا 15 درصد برای داروخانه‌ها سود دارد و همچنین پول آن به صورت نقدی به داروخانه پرداخت می‌شود. همچنین اگر این لوازم آرایشی و بهداشتی فروش نروند، شرکت تولیدکننده و یا توزیع‌کننده آنها را تحویل می‌گیرد و در نتیجه هیچ ضرر اقتصادی برای داروخانه ندارند؛ این در حالی است که برای پیشگیری از فاسد شدن داروها هیچ تدبیری اتخاذ نشده و اگر دارویی فروش نروند، فاسد می‌شود و داروخانه ضرر می‌کند."

وی با اشاره به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن بر اقتصاد داروخانه‌ها، می‌گوید: هوا در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان بسیار گرم است و برای اینکه داروها فاسد نشوند مجبور هستیم حداقل سه دستگاه کولر گازی در فضای داروخانه روشن کنیم تا دمای هوا در فضای داروخانه و انبار بیشتر از 25 درجه نشود؛ در چنین شرایطی باید هزینه زیادی برای برق مصرفی پرداخت کنیم و همین موضوع مشکلات اقتصادی داروخانه‌ها در خوزستان را بیشتر می‌کند. استان‌های دیگر این مشکل را ندارند و هزینه کمتری بابت برق مصرفی می‌پردازند. برخی داروها هم باید درون یخچال نگهداری شوند، کولرها هم باید در فصل تابستان به صورت شبانه‌روز روشن باشند و اگر تنها برای یک ساعت سیستم خنک‌کننده متوقف شود، ممکن است داروها فاسد شوند؛ این در حالی است که نوسان برق در شهر اهواز بسیار زیاد است و گاهی برق قطع می‌شود."

داروساز دیگری می‌گوید: "یک پزشک فقط هزینه یک منشی را برعهده دارد، در حالی که در داروخانه حداقل پنج نفر فعالیت می‌کنند و هرکدام از این افراد نیز مطالباتی دارد و داروساز باید حقوق همه این افراد را پرداخت کند. در شرایطی که حقوق افراد به دلیل تورم و مسایل اقتصادی روز به روز افزایش می‌یابد، سود دارو تغییر نمی‌کند. در حال حاضر سود دارو چهار درصد است، در حالی که اگر سود دارو بیشتر شود، هم مصرف بی‌رویه دارو کاهش می‌یابد و هم مشکل اقتصادی داروسازان کمتر می‌شود."

دکتر منصور آرزومند، رئیس انجمن داروسازان خوزستان نیز اظهار نظر مشابه‌ای دارد و می‌گوید: "مشکل اصلی داروخانه‌ها کمبود نقدینگی است که مربوط به سازمان‌های بیمه‌گر است. اصولا بیمه‌ها مطالبات داروخانه‌ها را با تاخیر 6 ماهه پرداخت می‌کنند و در این مدت داروساز به سرمایه خود دسترسی ندارد و نمی‌تواند از آن استفاده کند؛ این در حالی است که در این مدت باید دارو جدید نیز خریداری شود و در نتیجه چک داروساز برگشت می‌خورد و نمی‌تواند از شرکت‌های پخش‌کننده، دارو تهیه کند."

او ادامه می‌دهد: "همچنین با اجرای طرح پزشک خانواده و توزیع رایگان دارو، اوضاع اقتصادی داروخانه‌ها بدتر می‌شود. تا به حال شرایط اینگونه بوده که 30 درصد هزینه دارو توسط بیماران پرداخت شده و 70 درصد نیز از سوی بیمه‌ها پرداخت می‌شود، ولی در طرح پزشک خانواده همان 30 درصد نیز باید توسط بیمه‌ها پرداخت شود، در این صورت هیچ سرمایه‌ای دست داروساز نمی‌ماند و باید تا چند ماه منتظر پرداخت بیمه‌ها بماند. تنها سرمایه‌ای که دست داروساز می‌ماند همان حق فنی است که بابت نسخه دریافت می‌شود که البته صحبت از حذف آن نیز به میان آمده است. بر اساس تعرفه اعلام شده در سال 89، داروساز بابت هر نسخه، 950 تومان حق فنی دریافت می‌کند."

رییس انجمن داروسازان خوزستان می‌گوید: "وقتی داروساز می‌بیند که از طریق فروش دارو نمی‌تواند مخارج داروخانه را تامین کند، مجبور می‌شود از راه‌هایی دیگری استفاده کند. خوشبختانه به خاطر بازرسی‌های زیاد، مشکل عرضه داروی قاچاق در داروخانه‌های استان مشاهده نمی‌شود، ولی با توجه به اینکه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها مجاز است و سود خوبی هم دارد، داروساز سعی می‌کند از طریق فروش این محصولات مشکلات مالی خود را جبران کند."

با توجه به اظهار نظر داروسازان، متوجه می‌شویم که بزرگترین مشکل داروخانه‌ها مربوط به بیمه‌هاست و این سوال مطرح می‌شود که چرا بیمه‌ها مطالبات داروخانه‌ها را با تاخیر پرداخت می‌کنند؟

سیدجمال امام‌زاده، معاون درمان بیمه خدمات درمانی خوزستان می‌گوید: "اسناد مربوط به هرماه اواخر ماه دریافت می‌شود؛ بیمه‌ها موظف‌اند تا سه ماه پس از دریافت اسناد، نسبت به پرداخت مطالبات اقدام کنند. وضعیت اسناد استانی نیز هر دو هفته یک‌بار به سازمان مرکزی بیمه خدمات درمانی در تهران گزارش می‌شود. بیمه خدمات درمانی تلاش می‌کند که در کمتر از سه ماه بدهی‌های خود را پرداخت کند و حتی برخی مواقع پیش آمده که مطالبات در کمتر از سه ماه پرداخت شده است. گاهی هم تاخیرهایی در پرداخت مطالبات مشاهده می‌شود که به دلیل کمبود درآمد سازمان است؛ تنها 25 درصد پرداختی‌ها از محل درآمد استانی تامین می‌شود و 75 درصد مابقی باید از تهران تامین شود. با توجه به اینکه تفاوت درآمد و بدهی‌ها بسیار زیاد است، بیمه خدمات درمانی تلاش می‌کند پرداخت‌های خود را اولویت‌بندی کند و پرداخت بدهی‌های دانشگاه علوم پزشکی بابت ارائه خدمات در روستاها نیز در اولویت است."

داریوش پناهی‌زاده، مدیر درمان ادراه‌کل تامین اجتماعی خوزستان هم می‌گوید: "مشکل تاخیر در پرداخت‌ بدهی‌ها مربوط به کمبود نقدینگی سازمان است. ادار‌کل تامین اجتماعی استان درآمد اختصاصی ندارد و کل بودجه از تهران می‌رسد و وقتی تهران پرداختی ندارد در هیچ یک از استان‌ها نیز پرداختی انجام نمی‌شود. این مشکل کشوری است و تنها مربوط به استان خوزستان نیست."

دکتر حسین برزگر، مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز نیز می‌گوید: "مسائل مربوط به داروخانه‌ها مربوط به انجمن داروسازان است، ولی معاونت غذا و دارو این آمادگی را دارد که با انجمن همکاری کند. با همکاری این دو مجموعه می‌توان مشکلات اقتصادی داروخانه‌ها را حل کرد. در استان خوزستان برای نخستین بار در کشور شورای راهبردی نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها تشکیل شده و اعضای مختلفی از سازمان‌های ذی‌ربط در این شورا عضو هستند. در این شورا مسائل مربوط به داروخانه به صورت ریشه‌ای مطرح شده و تلاش می‌شود که این مشکلات حل شوند."

آنچه مسلم است داروخانه‌ها در حال حاضر با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و باید به این مسایل رسیدگی شود؛ البته برخی داروسازان نیز با بهانه کردن این مشکلات اقتصادی، داروخانه را به محیطی تجاری برای عرضه انواع لوازم آرایشی و بهداشتی مجاز و غیرمجاز تبدیل کرده‌اند؛ همچنین در چنین شرایطی احتمال خطا هم وجود دارد و داروساز ممکن است برای کاهش زیان اقتصادی خود به سمت عرضه داروهای غیرمجاز هم متمایل شود.

سیستم توزیع دارو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سلامت جامعه به صورت مستقیم با این موضوع در ارتباط است؛ در چنین شرایطی بهتر است با اتخاذ تدابیری ویژه، مشکل تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه‌ها حل شود تا شاید با افزایش نقدینگی داروخانه‌ها، کمتر شاهد عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و خارجی در داروخانه‌ها باشیم.

گزارش از طیبه رفیعی، خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان

یک خبر از ماهشهر

استاندار آستراخان از سازمان منطقه اقتصادی پتروشیمی ماهشهربازدید کرد
 
اهواز-'ژیسکن الکساندر الکساندرویچ '، استاندار آستراخان روسیه همراه با هیات 15 نفره روز سه شنبه از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بازدید کرد.
 

به گزارش خبرنگار ایرنا در این بازدید مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر گزارشی از چگونگی روند فعالیت این منطقه ارائه کرد.
'علی یزدانی' گفت: در این مجموعه که حدود 17 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است سالانه حدود 17 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی تولید می شود که بخش مهمی از آن به خارج از کشور صادر می شود.
استاندار آستراخان روسیه روز دوشنبه به منظور آشنایی با توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی خوزستان وارد اهواز شد.
استاندار خوزستان بهمن ماه سال گذشته به منظور آشنایی با توانمندی و ظرفیت های اقتصادی استان آستراخان روسیه به این استان سفر کرد. سفر 2 روزه استاندار آستراخان به خوزستان به منظور توسعه روابط متقابل و بسط و گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری با خوزستان صورت گرفته است. ک/

توسط مأموران کلانتری 15 چمران ماهشهر؛
یک باند سارقان مسلح خوزستان متلاشی شد
 
ماهشهر - یک منبع آگاه در نیروی انتظامی شهرستان بندر ماهشهر گفت: مأموران کلانتری 15 شهر شهید چمران شهرستان ماهشهر توانستند در یک درگیری مسلحانه دو تن از اعضای یک باند سارقان مسلح خوزستان را هدف گلوله قرار داده و یک تن دیگر را دستگیر کنند.
 
این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در یک درگیری مسلحانه بین مأموران کلانتری 15 چمران ماهشهر و باند سارقان مسلح در روستاهای تابعه این شهرستان دو تن از سارقان هدف گلوله قرار گرفتند و یک تن از آنان دستگیر و یک تن دیگر موفق به فرار از چنگال قانون شد.
وی افزود: این سارقان اوایل خردادماه سال جاری در غیزانیه اهواز با تهدید اسلحه کمری اقدام به سرقت یک دستگاه خودروی پژو پارس کرده و راننده این خودرو را با ضربات چاقو مجروح کرده بودند.
این منبع مطلع ادامه داد: این اشرار مسلح روز گذشته با همین خودروی سرقتی در شهرستان امیدیه حضور داشتند و اقدام به تیراندازی کرده بودند.
وی تصریح کرد: این سارقان مسلح امیدیه را برای انجام جرائم دیگر به مقصد روستاهای چمران ماهشهر ترک کرده بودند که با اقدام به موقع مأموران کلانتری 15 چمران مواجه شدند و به محض مواجهه با پلیس به سوی ماموران اقدام به شلیک کردند.
وی اظهار داشت: پس از انجام ساعت‌ها عملیات تعقیب و گریز و درگیری مسلحانه در بیابان‌های اطراف چمران، دو تن از این سارقان به ضرب گلوله مجروح شدند و یک تن دیگر دستگیر و یک تن دیگر نیز با استفاده از تاریکی شب موفق به فرار شد.
این منبع آگاه خاطرنشان کرد: خودروی این سارقان مسلح به همراه یک قبضه اسلحه کلاشنیکف ضبط و پرونده و متهم دستگیر شده برای بررسی و تحقیقات بیشتر تحویل دایره آگاهی نیروی انتظامی شهرستان بندر ماهشهر شده است.
وی یادآور شد: وضعیت جسمانی دو سارق مسلحی که هدف گلوله قرار گرفته‌اند وخیم است و به لحاظ پزشکی به دلیل اصابت گلوله به ناحیه سر، احتمال به هلاکت رسیدن آنها بسیار زیاد است.

توسط مأموران کلانتری 15 چمران ماهشهر؛
یک باند سارقان مسلح خوزستان متلاشی شد
 
ماهشهر - یک منبع آگاه در نیروی انتظامی شهرستان بندر ماهشهر گفت: مأموران کلانتری 15 شهر شهید چمران شهرستان ماهشهر توانستند در یک درگیری مسلحانه دو تن از اعضای یک باند سارقان مسلح خوزستان را هدف گلوله قرار داده و یک تن دیگر را دستگیر کنند.
 
این منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در یک درگیری مسلحانه بین مأموران کلانتری 15 چمران ماهشهر و باند سارقان مسلح در روستاهای تابعه این شهرستان دو تن از سارقان هدف گلوله قرار گرفتند و یک تن از آنان دستگیر و یک تن دیگر موفق به فرار از چنگال قانون شد.
وی افزود: این سارقان اوایل خردادماه سال جاری در غیزانیه اهواز با تهدید اسلحه کمری اقدام به سرقت یک دستگاه خودروی پژو پارس کرده و راننده این خودرو را با ضربات چاقو مجروح کرده بودند.
این منبع مطلع ادامه داد: این اشرار مسلح روز گذشته با همین خودروی سرقتی در شهرستان امیدیه حضور داشتند و اقدام به تیراندازی کرده بودند.
وی تصریح کرد: این سارقان مسلح امیدیه را برای انجام جرائم دیگر به مقصد روستاهای چمران ماهشهر ترک کرده بودند که با اقدام به موقع مأموران کلانتری 15 چمران مواجه شدند و به محض مواجهه با پلیس به سوی ماموران اقدام به شلیک کردند.
وی اظهار داشت: پس از انجام ساعت‌ها عملیات تعقیب و گریز و درگیری مسلحانه در بیابان‌های اطراف چمران، دو تن از این سارقان به ضرب گلوله مجروح شدند و یک تن دیگر دستگیر و یک تن دیگر نیز با استفاده از تاریکی شب موفق به فرار شد.
این منبع آگاه خاطرنشان کرد: خودروی این سارقان مسلح به همراه یک قبضه اسلحه کلاشنیکف ضبط و پرونده و متهم دستگیر شده برای بررسی و تحقیقات بیشتر تحویل دایره آگاهی نیروی انتظامی شهرستان بندر ماهشهر شده است.
وی یادآور شد: وضعیت جسمانی دو سارق مسلحی که هدف گلوله قرار گرفته‌اند وخیم است و به لحاظ پزشکی به دلیل اصابت گلوله به ناحیه سر، احتمال به هلاکت رسیدن آنها بسیار زیاد است.

اخبار اقتصادی استان

ساخت سدهای بزرگ به نفع تولید ملی است یا به ضرر آن؟


از نظر الگوهای اسلامی و انسانی و نیز از نگاه اسناد سازمان ملل متحد، توسعه باید توأم با توانمندسازی مردمان بومی و جوامع محلی باشد وگرنه این توسعه "پایدار" نیست. در الگوی سدسازی به ویژه سدهای بزرگ، که در نیم قرن اخیر در کشور ما دنبال می‌شود نه تنها توجهی به توانمندسازی مردمان بومی همسایه و همزیست با این سازه‌های بزرگ بتنی نشده است بلکه در موارد فراوان، مردم بومی را با دست خالی و روان زخم خورده راهی حاشیه نشینی در شهرها کرده ایم
نماینده حقوقی اهالی روستاهای «آبماهیک» در مخزن سد گتوند علیا گفت: مسئولان وزارت نیرو قانون «نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت» مصوب هفدهم بهمن ماه ۱۳۵۸ را که از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حفظ حقوق روستائیان و عشایر بود، متروکه کرده اند.

محسن حیدری در گفتگو با سدیدنیوز، با بیان این مطلب افزود: در الگوی توسعه ر‍ژیم ستمشاهی، توانمندسازی روستائیان و عشایر جز اولویت ها نبود و در اثر طرح های ملی دهه سی،‌ چهل و پنجاه از جمله طرح های نفتی و ساخت سدهای بزرگ برقابی و کشت و صنعتها بویژه در زاگرس مرکزی و جنوبغرب کشور، صدها هزار نفر از جمعیت روستایی و عشایری کشور که نقش مهمی در تولید ملی داشتند، آواره شدند و به حاشیه نشینی در شهرها و دهها آسیب فرهنگی اجتماعی دیگر کشیده شدند. 

قانون تملک اراضی طرحهای ملی، دستاورد بزرگ انقلاب بود

این کارشناس حقوقی افزود: از مهمترین اولویت های اعلامی حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ رفع موانع تولید در جامعه روستایی و عشایری و حفظ حقوق این بخش از جمعیت مولد کشور بود لذا در بهمن ۱۳۵۸ و در حالی که هنوز یکسال از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود و مجلس شورای اسلامی تازه مستقر شده بود، قانونی تصویب شد که به انهدام جامعه تولدیگر روستایی و عشایری به بهانه طرح های ملی پایان دهد. 

حیدری در بیان نمونه ای از آثار زیانبار طرح های ملی در زمان رژیم پهلوی گفت: در جریان ساخت سد دز در شمال دزفول در استان خوزستان حدود هفده هزار خانوار روستایی آواره شدند و با پول ناچیزی که بابت اراضی و خانه های خود دریافت کرده بودند به حاشیه نشینی در شهر دزفول روی آوردند. همچنین چند ده هزار خانوار عشایری به علت زیر آب رفتن مراتع خود، قادر به ادامه دامپروری سنتی خود نبودند و به یکجانشینی ناقص و نیم بند در حاشیه دزفول کشیده شدند و به فقر تن دادند. و کسی نپرسید آیا نقش سد دز در تولید ملی (که نهایتاً بعد از پنجاه سال از بهره وری خارج خواهد شد) ارزش این را دارد که هفده هزار خانوار روستایی و چند ده هزار خانوار عشایری را از قشیری تولیدگر به قشری مصرف کننده و حاشیه نشین در شهرها تبدیل کنیم؟

تکنوکراتها، دستاوردهای انقلاب را به نفع خود تفسیر کردند

این پژوهشگر حقوق جزا و جرم شناسی گفت: نحوه اجرای قانون «نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت» در دهه اول انقلاب خوب بود ولی در دهه دوم انقلاب و با روی کار آمدن تکنوکراتها و رواج تفکر تکنوکراسی در دولت موسوم به سازندگی، مافیای آب که در قبل از انقلاب شکل گرفته بود، مجدداً‌ به عرض اندام پرداخت و اجرای این قانون را با نوع تفسیر خود به یک قانون متروکه تبدیل کرد و مجدداً در طرح های ملی دوره سازندگی و پس از آن بویژه در حوزه وزارت نیرو شاهد آوارگی و حاشیه نشینی صدها هزار نفر از جمعیت روستایی و عشایری کشور در قالب سدهای مسجدسلیمان،‌ کارون ۳ ، کارون ۴ و گتوند علیا هستیم به طوری که در سد کارون ۳ حدود هفتاد روستا و دهها اردوگاه عشایری نابود شد و در سد گتوند نیز حدود ۴۰ روستا و دهها اردوگاه عشایری برای همیشه از بین رفت و این عده از قشری تولیدگر به قشری مصرف کننده تبدیل شدند. 

ساخت سدهای بزرگ به نفع تولید ملی است یا به ضرر آن؟
 

محسن حیدری افزود: وزارت نیرو به درستی مقوله سدسازی را به دو مقوله ساخت سدهای بزرگ و ساخت سدهای دیگر (مخزنی، کشاورزی،‌ تنظمیمی و..) تقسیم کرده و در حالی که ساخت سدهای بزرگ از نظر علمی و اقتصادی فاقد صرفه برای کشور است و ضرر ان از نفعش بیشتر است،‌ این میان مافیای سدسازی که ریشه در تفکرات تکنوکراسی رژیم پهلوی و دولت سازندگی دارد،‌ بر ادامه ساخت سدهای بزرگ اصرار می ورزد؛ ‌در حالی که تولید برق مستلزم ساخت سدهای بزرگ نیست و می توان به جای یک سد یزرگ سه یا چهار سد کوچک ساخت و آسیب ها را به حداقل رساند. ما مخالف سدسازی نیستیم ولی ساخت سدهای بزرگ را فاقد توجیه اقتصادی و ضربه جبران ناپذیر به تولید ملی در جامعه روستایی و عشایری می دانیم و انتظار می رود در سال ۱۳۹۱ که از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است، مسئولان وزرات نیرو با شجاعت اعلام کنند که از منظر تولید ملی، ساخت سدهای بزرگ فاقد توجیه است و در این باره تجدیدنظر کنند یا حداقل دستور بررسی در این باره را صادر کنند که از کارشناسان مستقل نظرخواهی شود آیا یک سد بزرگ در طول عمر ژنجاه ساله خود بیشتر به تولید ملی کمک می کند یا آن تعداد روستایی و عشایری که برای همیشه آواره می شوند.

حیدری افزود: در زاگرس مرکزی که روستاها در دره ها و کنار رودخانه ها ساخته می شود، روستائیان به تجربه آموخته بودند که روستاهای خود را بالاتر از تراز سی متر بسازند که سیلابهای رودخانه به آنها آسیب نزند. از طرفی به تجربه آموخته بودند که زیاد هم از رودخانه فاصله نگیرند تا بتوانند آب شرب خود و دامها و آبیاری باغهای پلکانی خود در دامنه های کوه را به راحتی تأمین کنند لذا بیشترین روستاها در بین تراز سی متر تا دویست متر قرار دارد یعنی ترازی که دقیقاً ‌تراز ساخت سدهای بزرگ است. لذا اگر بجای ساخت هر سد بزرگ چند سد پلکانی کوچک بسازیم، هیچ روستایی تخریب نمی شود و تولید ملی در حوزه روستایی ضربه نمی خورد. 

وی گفت: عمر مفید سدهای بزرگ حدود پنجاه سال است؛ این در حالی است که مراتع دامپروران و زمین های کشاورزان برای همیشه نابود می شود و چند هزار خانوار روستایی و عشایری از قشری تولیدکننده به قشری مصرف کننده و فاقد هرگونه مهارت و شغل در حاشیه شهرها تبدیل می شوند بطوریکه هم اکنون شهرستان اهواز بعنوان مرکز استان خوزستان (محل ساخت بیشترین تعداد سدهای بزرگ) پس از مشهد دومین شهر پر حاشیه کشور است و حدود ۴۵۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد.

نماینده حقوقی اهالی روستاهای «آبماهیک» در مخزن سد گتوند علیا، افزود: در آخرین نمونه از اجرای پروژه ساخت سدهای بزرگ، سد گتوند علیا در شمال خوزستان باعث نابودی حدود چهل روستا و صدها اردوگاه عشایری شد و مسئولان وزارت نیرو بدون اینکه فکری برای توانمندسازی این عده بکنند یا زمین و مرتع در نقطه دیگری از خوزستان در اختیار آنها قرار دهند که به شهر نیایند و به تولیدات کشاورزی و عشایری خود ادامه دهند، با بی تفاوتی هرچه تمامتر مبلغ ناچیزی پول به آنها داده و از ایشان خواسته اند که روستاها را ترک کنند. 

نحوه تملک اراضی روستاهای سد گتوند، عادلانه نیست

این کارشناس حقوقی درباره وضعیت تملک اراضی روستاهای مستغرق در حوزه مخزن سدهای بزرگ گفت: مسئولان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بعنوان متولی ساخت سدهای بزرگ و نیروگاه های برقابی در مذاکرات شفاهی خود با کارشناسان حقوقی مستقل، قبول دارند که نحوه تملک اراضی روستائیان و عشایر، عادلانه نیست ولی عملاً در جریان خرید اراضی روستائیان و عشایر بختیاری در سد گتوند علیا، به همان رویه ناعادلانه قدیمی ادامه می دهند. 

حیدری اظهار داشت: در قیمت گذاری اراضی روستائیان و عشایر، شاهد عدم توجه به ویژگی های فرهنگی اجتماعی اقتصادی هستیم به گونه ای که بهای پراخت شده به روستائیان و عشایر ساکن در حوزه مخزن سد، توان معادلسازی زندگی آنان را ندارد و این افراد هرگز موفق به آغاز یک زندگی انسانی جدید در نقطه ای دیگر نخواهند شد و در جریان این جابجایی و به علت قیمت ناعادلانه زمین هایشان، فکری برای توانمندسازی آنان نمی شود و کرامت انسانی آنها پایمال می شود و با تبدیل شدن از یک دامدار عشایری به یک کشاورز یکجانشین، یا تبدیل شدن از یک کشاورز روستایی به یک حاشیه نشین شهری، از بخش عمده حقوق انسانی خود محروم می شوند. 

این کارشناس حقوقی تصریح کرد: از نظر الگوهای اسلامی و انسانی و نیز از نگاه اسناد سازمان ملل متحد، توسعه باید توأم با توانمندسازی مردمان بومی و جوامع محلی باشد وگرنه این توسعه "پایدار" نیست. در الگوی سدسازی به ویژه سدهای بزرگ، که در نیم قرن اخیر در کشور ما دنبال می‌شود نه تنها توجهی به توانمندسازی مردمان بومی همسایه و همزیست با این سازه‌های بزرگ بتنی نشده است بلکه در موارد فراوان، مردم بومی را با دست خالی و روان زخم خورده راهی حاشیه نشینی در شهرها کرده ایم. 

«عدم النفع» روسالییان و عشایر در سد گتوند پرداخت شود 

به اعتقاد وی، در آخرین نمونه از عملیات اجرایی سدهای بزرگ یعنی سد گتوند علیا، خانوارهای روستایی و عشایری ساکن در مخزن این سد، به جز خانه ها و زمین های کشاوزی که مورد بهره برداری قرار می دهند، تولیدات و درآمدهای اقتصادی دیگری هم دارند که با جابجایی از این نقطه به نقطه دیگر، باید «عدم النفع» ناشی از قطع این درآمدها نیز توسط شرکت آب و نیرو به ایشان پرداخت شود. چرا که در ماده ۳ قانون «نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت» مصوب ۱۷/۱۱/۱۳۵۸ جبران خسارت نیز قید شده و عدم النفع هم خسارت مادی محسوب می شود. 

وی افزود: به عنوان مثال درآمد سالانه خانوارهای روستایی و عشایری که از محل گردآوری محصول از درختان درختچه های خودرو و گیاهان دارویی، بهره برداری از مراتع آباء و اجدادی، ماهی گیری و صیادی در رودخانه، شکار قانونی با اسلحه و تله، گردآوری قانونی بوته های قابل اشتعال برای مصارف تولید انرژی، برداشت سنتی از آب رودخانه برای کشاورزی، پرورش ماهی درون حوضچه و درون قفس در کنار رودخانه حاصل می شود و دهها مورد دیگر از منافع اقتصادی و دارایی در فرایند قیمت گذاری دارایی های ایشان نادیده گرفته می شود و این، از نظر حقوقی عادلانه نیست و آنها را از مردمی صاحب خانه و مالک زمین به مردمی فقیر و نیازمند و ضعیف تبدیل می کند. 

قانون اساسی حق انتخاب محل سکونت را برای همه قائل شده است 

حیدری یادآور شد: اصل ۳۳ قانون اساسی می گوید: «هیچکس‏ را نمی‏ توان‏ از محل‏ اقامت‏ خود تبعید کرد یا از اقامت‏ در محل‏ مورد علاقه‏ اش‏ ممنوع‏ یا به‏ اقامت‏ در محلی‏ مجبور ساخت‏، مگر در مواردی‏ که‏ قانون‏ مقرر می‏ دارد». بنابراین از شرکت آب و نیرو به عنوان متولی ساخت سدهای بزرگ در ایران، انتظار می رود به احترام این اصل قانون اساسی قدرت انتخاب را برای افراد به وجود بیاورد که در شهرک یا روستای تازه تاسیس در نزدیکی سد زندگی کنند یا بهای زمین خود را بگیرند و به دلخواه به مکان دیگری بروند. درحالیکه به گفته حیدری، در سد گتوند، چنین شهرک یا روستای تازه تاسیسی برای اهالی در نظر گرفته نشده است و چنین قدرت انتخابی برای روستائیان و عشایر به وجود نیامد و بنابراین می توان گفت برخلاف اصل ۳۳ قانون اساسی مجبور به مهاجرت شدند. 

اگر میخواهیم سدسازی عامل ضد تولید نباشید، شغل روستائیان و عشایر را از آنها نگیریم

حیدری معتقد است: در تحلیل دقیق تر از ابعاد حقوقی جابجایی های جمعیتی مخزن سد های بزرگ، باید گفت متولیان سد سازی علاوه بر پرداخت بهای زمین و مرتع، باید حق کسب و پیشه یا سرقفلی مشاغل اصلی و تبعی سازمان تولید عشایری و روستایی را نیز از اهالی خریداری کنند و نباید حق کسب و پیشه را محدود به مصادیق شهری کنند. 

نماینده حقوقی اهالی روستاهای منطقه آبماهیک تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی مراتع یک خانوار عشایری زیر آب می رود علاوه بر خسارت عدم النفع مالک مرتع که باید جبران شود، چوپانی که خود و پدرانش طی چند نسل گله های آن مالک و پدران آن مالک را در این مرتع به چرا برده اند، شغل خود را از دست می دهد و باید سرقفلی شغل تبعی وی نیز خریداری شود و مبلغی به وی پرداخت شود تا بتواند خود را توانمندسازی کند و مجدداً شرایط اشتغال خود را در نقطه دیگری ایجاد کند. تفسیر وزرات نیرو از "حق کسب و پیشه" که در قانون مصوب ۱۳۵۸ نیز ذکر شده، تفسیر بسیار ضیقی است که عملاً موجب تضییع حقوق بخش مهم اهالی به ویژه در محیط های عشایری می شود. 

وی در ادامه گفت: همچنین بسیاری از روستائیان و عشایر پس از مهاجرت اجباری به شهر و حاشیه شهر، دچار بیماری های روحی روانی و جسمی شده اند که روند معالجه و مداوای آنها هزینه های گزافی را بر ایشان تحمیل کرده است و لازم است بحث جداگانه ای درباره پرداخت خسارت معنوی و نیز پرداخت کمک هزینه درمانی بیماری های ناشی از مهاجرت اجباری صورت گیرد. 

حیدری افزود: از شرکت آب و نیرو به عنوان متولی اصلی احداث سدهای بزرگ در ایران انتظار می رود در هم اندیشی با کارشناسان مستقل حقوقی، فرایند تملک اراضی و پرداخت خسارت به روستائیان و عشایر را بررسی و اصلاح کند تا شاهد بی عدالتی در حق این اقشار زحمتکش جامعه و تبدیل آنها از جمعیتی تولیدگر به قشری حاشیه نشین نباشیم. 

متولیان ساخت سدهای بزرگ، بخشنامه های وزارت نیرو را اجرا نمی کنند 

این کارشناس حقوقی گفت: هرچند برای بروزرسانی و تطبیق هرچه بیشتر قانون مصوب سال ۱۳۵۸ با تغییرات جامعه، بخشنامه های خوبی به ویژه در زمان تصدی وزارت نیرو از سوی مهندس پرویز فتاح ابلاغ شد ولی عملاً این بخشنامه اجرا نمی شوند و رویه دفتر حقوقی شرکت آب و نیرو نیازمند تغییر است. 

حیدری در پایان افزود: در زمان تصویب قانون در سال ۱۳۵۸، تورم به اندازه امروز در کشور وجود نداشت. لذا ماده ۵ قانون، ملاک تعیین قیمت را بهای عادله روز "تقویم" می داند. این در حالی است که گاهی از زمان تقویم یا قیمت گذاری اراضی تا زمان پرداخت پول به اهالی چند سال طول می کشد و بر اثر تورم، ضرر قابل توجهی به اهالی وارد می شود که با ملاحظه این مورد و نواقص دیگر موجود در این قانون و نیز عدم اجرای بخشنامه های وزارتی توسط شرکت آب و نیرو، ضرورت دارد که مجلس شورای اسلامی وارد عمل شود و با بازنگری در قانون، ضمن رفع نواقص، مفاد بخشنامه های بعدی وزارتی وزیر نیرو را که مورد بی توجهی آشکار شرکت توسعه منابع آب و نیری ایران قرار گرفته و می گیرد، در آن بگنجاند تا از رعایت حقوق مردم اطمینان حاصل شود.

گویا پیام انقلاب اسلامی هنوز به وزارت نیرو نرسیده است

حیدری افزود: مسئولان وزرات نیرو با وجود اینکه هنوز تملک اراضی برخی روستاها در مخزن سد گتوند علیا از جمله روستاهای «گلزاری»، «دم تنگ»، «تنگ هلیل» و «سربیشه» در منطقه «آبماهیک» از توابع بخش مرکزی شهرستان لالی انجام نشده، از هشتاد و سه روز پیش برق و آبرسانی به این روستا را قطع کرده‌اند تا با استفاده از گرمای توانفرسای خوزستان اهالی را مجبور به فروش اراضی خود و انجام معامله نمایند. 

نماینده حقوقی اهالی روستاهای «آبماهیک» در مخزن سد گتوند علیا گفت: این در حالی است که مسئولان وزرات نیرو بدون اینکه تملک اراضی برخی روستاها از جمله روستای گلزاری در منطقه آبماهیک در مخزن سد گتوند را انجام دهند، در روز پنجم خرداد ۱۳۹۱ فاز اول نیروگاه سد گتوند علیا را افتتاح کردند و وزارت نیرو برای مجبور کردن اهالی به انجام معامله، در گرمای توانفرسای تابستان خوزستان، برق و آبرسانی به این روستا را قطع کرده و کابلهای برق را جمع آوری کرده است که این رفتار پسندیده نیست و حق اهالی برای پیگیری موضوع از طریق قضائی محفوظ است. 

وی ادامه داد: انتظار می رود دستگاه قضایی بدون تأثیرپذیری از اراده دستگاه های اجرایی، به حمایت از حقوق اهالی بپردازد و امیدواریم بزودی با ارائه شکایت اهالی روستای گلزاری به دادگاه، دستگاه قضائی براساس صراحت تبصره ماده ۹ قانون «نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت» مصوب هفدهم بهمن ماه ۱۳۵۸، حکم توقیف نیروگاه سد گتوند علیا و توقف کلیه عملیات اجرایی در این پروژه ملی را تا زمان پرداخت حقوق اهالی صادر کنند.

حیدری تاکید کرد: تبصره ماده ۹ قانون «نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت» مصوب هفدهم بهمن ماه ۱۳۵۸ مقرر می دارد: «مالک یا صاحب حق می‌تواند در صورت عدم پرداخت بها در مدت مذکور با مراجعه به دادگاه صالحه درخواست توقیف عملیات اجرایی را تا زمان پرداخت بها بنماید و محاکم صالحه به موضوع خارج از نوبت رسیدگی و حکم لازم صادر می‌نمایند و در صورت پرداخت قیمت تعیین شده بلافاصله رفع توقیف عملیات اجرایی به عمل خواهد آمد».


گزارشی از وضعیت نامطلوب آب در استان

سخنان ضدو نقیض در تخلیه آب شور سد گتوندعلیا در خلیج فارس!


معاون اجرایی سد گتوندعلیا در سخنانی پر تناقض در حالی که ادعا کرده بود ترکیبات کلر و منیزیم محلول در آب دریاچه سد گتوند آنچنان زیاد است که شرکت های پتروشیمی مایل به خریداری و حتی قبول هزینه ساخت خط لوله 220 کیلومتری آن هستند، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد تاثیرات کلر و نمک محلول در آب بر خوردگی فلزات و احتمال کاهش شدید عمر تأسیسات نیروگاه سد گتوند، مدعی شد که این مواد هیچگونه تأثیری بر کاهش عمر تأسیسات نیروگاه ندارند! و در همین حال نیز اذعان داشت که با توجه به زمان 2 یا 3 سال تولید آب نمک صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاری در استفاده از این آب شور وجودندارد . این سخنان در حالی بیان می شود که مسئولان این سد حتا تا نزدیکی زمان آبگیری وجود گنبد نمکی در مخزن سد را کتمان می کردند و بعد از افشا شدن موضوع و یا صرف هزینه های چند ده میلیارد تومانی در ساخت پتوی رسی سعی در جلوگیری از تماس آب روکاهش نرخ انحلال نمک را داشتند و هم اکنون مجدد نقشه ی صرف هزینه های گزاف بدون انجام مظالعات ارزیابی زیست محیطی ،اجتماعی و اقتصادی را برای انتقال آب شور مخزن این سد که هیچ سنخیتی با آب خلیج فارس را ندارد ، می کشند. ایشان مشخص نکرد که با توجه به نداشتن صرفه اقتصادی چگونه شرکت های خصوصی برای تامین هزینه های این طرح گران پیش قدم می شوند!
همزمان با ابراز نگرانی کارشناسان مستقل از شوری روزافزون آب در مخزن سد گتوند علیا، مدیران شرکت آب و نیرو، برای اولین بار اذعان کردند که طرحی را در بررسی دارند که از حیث هزینه و تخیل، بی شباهت با طرح "جنگ ستارگان" نیست و طی آن، آب شور دریاچه سد گتوند با احداث یک خط لوله 220 کیلومتری، به خلیج فارس منتقل می شود.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، محمد حسین معنوی فر معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه گتوند، در گفتگو با خبرنگاران، گمانه زنی ها و خبرهای تأیید نشده ی قبلی مبنی بر طرح صدها میلیارد تومانی وزارت نیرو برای احداث خط لوله 220 کلیومتری از سد گتوند تا خلیج فارس بمنظور تخلیه آب شور پشت دریاچه سد گتوند به خلیج فارس را تأیید کرد و در عین حال، برای فرار از انتقادات افکارعمومی در مورد هزینه های سرسام آور این خط لوله 220 کیلومتری، ادعا کرد شرکتهای خصوصی بر سر دستیابی به نمک سد گتوند، به رقابت با یکدیگر می پردازند و حتی مایلند هزینه این خط لوله را پرداخت نمایند.
خبرگزاری موج در این باره نوشت: معنوی فرد معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند، از اجرای طرح هایی برای انتقال آب شور سد گتوند به خلیج فارس خبر داد و گفت: برخی شرکت ها حاضرند این آب شور را از وزارت نیرو خریداری کند. این شرکت ها قصد دارند ترکیبات کلر موجود در آب را استخراج کنند زیرا این ترکیبات در پتروشیمی ها کاربرد فراوان دارد. اما به دلیل محدود بودن حجم گنبد نمکی موجود در مخزن سد این احتمال وجود دارد که حداکثر 2 تا 3 سال بتوان استخراج کلر از آب شور را انجام داد، نبابراین برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی مناسب برای سرمایه گذاری در این زمینه وجود ندارد. 

معنوی فر در سخنانی پر تناقض در حالی که ادعا کرده بود ترکیبات کلر و منیزیم محلول در آب دریاچه سد گتوند آنچنان زیاد است که شرکت های پتروشیمی مایل به خریداری و حتی قبول هزینه ساخت خط لوله 220 کیلومتری آن هستند، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد تاثیرات کلر و نمک محلول در آب بر خوردگی فلزات و احتمال کاهش شدید عمر تأسیسات نیروگاه سد گتوند، مدعی شد که این مواد هیچگونه تأثیری بر کاهش عمر تأسیسات نیروگاه ندارند!

این در حالی است که اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که شرکت خارجی گارانتی کننده تأسیسات نیروگاه سد گتوند، با استناد به اینکه قرار بود میزان شوری (EC) آب ورودی به نیروگاه 400 باشد و اکنون ورودی آب حتی در رقوم بالا که وارد نیروگاه می شود در بهترین حالت 1600 است، از گارانتی کردن تأسیسات نیروگاه سر باز زده و در پاسخ به اصرار طرف ایرانی مبنی بر احتمال وقوع "رسوایی رسانه ای" در این باره، اعلام کرده نهایتاً تأسیسات را به مدت دو سال (تا پایان دولت دهم) گارنتی می کند. 

در همین راستا، 
خسرو همت‌پور در مراسم افتتاح نیروگاه سد گتوند علیا در تاریخ 05/03/1391 در خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرده بود، گفته بود «مشکل‌دار بودن برخی از تجهیزات و "عدم حضور سوپروایزرهای شرکت‌های گارانتی تاسیسات" باعث شد تا بیش از یک سال و چهار ماه تاخیر در نصب به وجود آید ولی با مدیریت شرایط این زمان به کمتر از ۴ ماه کاهش پیدا کرد». به این ترتیب، همت پور با اعلام این خبر، وقوع مشکل جدی در گارنتی تأسیسات نیروگاه سد گتوند را تأیید کرده بود که با سخنان امروز معنوی فر رنگ جدی تری به خود گرفت و پرونده قطور سد گتوند را وارد فاز جدیدی کرد.


گزارشی از تخریب و اوضاع نامناسب میراث فرهنگی استان

نابودی میراث بختیاری در طرح های آبی وزرات نیرو 

هدف احداث سد گتوند، تأمین بخشی از برق مورد نیاز ایران، کنترل سیلاب های فصلی کارون، تنظیم آب کشاورزی پایین دست و رونق گردشگری اعلام شده که با این حال به نظر می رسد نه تنها این اهداف برآورده نشده بلکه ساکنان در حریم سد از امکاناتی مانند برق، آب آشامیدنی، شغل، زمین کشاورزی، دام، خانه و غیره محروم شده اند.

به تازگی و به دنبال اطلاع از خطر جدی نابودی بزرگ ترین شیرهای سنگی بختیاری به علت آب گیری سد گتوند، به عنوان یک ایرانی، بر آن شدم تا مطلبی به مسئولان وزارت نیرو بنویسم. امیدوارم مخاطبان عزیز این مطلب را بخوانند و نظر بگذارند، شاید مسئولان وزارت نیرو هم ببینند، کمی تأمل کرده، به فکر بیفتند و مدیریت خود را اصلاح کنند تا هویت بختیاری ها به نابودی کشیده نشود. 

اقدامات مسئولان وزرات نیرو مبنی بر تملک نکردن زمین های برخی روستاهای در حاشیه سد گتوند، مجبور کردن اهالی این منطقه به انجام معامله، قطع برق در گرمای توان فرسای فروردین، اردیبهشت و خرداد استان خوزستان، جمع آوری کابل های برق و وادار کردن اهالی به ترک محل زندگی خود از سوی وزارت نیرو در روزهای اخیر برای تمامی ایرانیان ثابت شده است. 

مسئولان وزارت نیرو سعی دارند تا با این فشارها عرصه را بر مردم منطقه سخت و آنان را از خانه و کاشانه خود متواری کنند. در گزارش های مختلف همکاران مطبوعاتی که در رسانه های منطقه و پایتخت هم منعکس شده، این اقدامات ناپسند به خوبی تشریح شده است. به همین منظور و به خاطر آگاهی مردم از اقدامات وزارت نیرو در این گزارش سعی شده تا به صورت تخصصی به موضوع نابودی هویت و اصالت بختیاری ها پرداخته شود.
 
سالیان طولانی است که وزارت نیرو با انجام طرح های انتقال و ذخیره آب به صورت غیرکارشناسی زمینه ضربه خوردن به استان های مختلف کشور مانند خوزستان و چهارمحال و بختیاری را فراهم کرده و با این اقدامات در واقع کل را فدای جزء کرده است.
 
از جمله پروژه ها و طرح های انتقال آبی که نه تنها سودی نداشته، بلکه باعث ضربه زدن به استان های زاگرس نشین شده اند، می توان به تونل های یکم، دوم و سوم کوهرنگ، تونل های یک و دو گلاب، تونل بهشت آباد، سد گتوند و موارد دیگر اشاره کرد. 

به تازگی هم با اعلام مسئولان وزارت نیرو مبنی بر آب گیری سد گتوند، (یکی از بزرگ ترین سدهای ایران بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی کشور، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزش گاه رودخانه کارون و ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان) و اعلام این وزارت خانه به ساکنان روستاهای واقع در مسیر سد برای تخلیه فوری، علاوه بر از دست رفتن سرمایه، شغل، خانه و در یک کلام نابودی زندگی بختیاری های ساکن در منطقه، برخی نمادهای بختیاری هم در حال نابودی است. 

در این میان گورستان روستای دم تنگ در منطقه آبماهیک (در مخزن سد گتوند) که به زور مسئولان باید تخلیه شود، دو شیر سنگی بزرگ با دو متر و ۱۰ سانتی متر طول و در قسمت سر یک متر و ۴۰ سانتی متر ارتفاع دارد که با توجه به طول و ارتفاع این تندیس ها، می توان آن ها را بزرگ ترین شیرهای سنگی ایران دانست و در صورت انتقال ندادن این آثار تاریخی و ارزش مند به موزه، به زودی و برای همیشه در دریاچه سد گتوند غرق می شوند. 

علاوه برای این که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با کمک بختیاری ها توانسته در سال های گذشته این نمادها را حفظ و از آن ها نگهداری کند و حتی در اقدامی به یاد ماندنی و اساسی در چهارمحال و بختیاری، گورستان شیرهای سنگی چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ ثبت تاریخی شد، اما با بالا آمدن آب دریاچه سد گتوند این آثار تاریخی و پر اهمیت برای همیشه غرق و نابود می شوند. اگر چه در گذشته هم بسیاری شیرهای سنگی در بیشتر نقاط خوزستان و چهارمحال و بختیاری سرقت و تخریب شده اند، ولی دو شیر سنگی گورستان روستای دم تنگ به علت بزرگ بودن تاکنون سالم مانده اند. 

هدف احداث سد گتوند، تأمین بخشی از برق مورد نیاز ایران، کنترل سیلاب های فصلی کارون، تنظیم آب کشاورزی پایین دست و رونق گردشگری اعلام شده که با این حال به نظر می رسد نه تنها این اهداف برآورده نشده بلکه ساکنان در حریم سد از امکاناتی مانند برق، آب آشامیدنی، شغل، زمین کشاورزی، دام، خانه و غیره محروم شده اند. 

علاوه بر این خطر شوری بیش از حد آب به علت وجود گنبدها و معدن هایی با ذخیره صدها میلیون تن نمک، در پنج کیلومتری محل آب گیری، فریاد کارشناسان و دوست داران حفاظت محیط زیست و نظام مهندسی را بلند کرده است. 

حال مدیران بی مسئولیت وزارت نیرو باید پاسخ بدهند که به چه قیمتی می خواهند اهالی این منطقه را مجبور به مهاجرت و حاشیه نشینی کنند؟ آنان باید بگویند که در ازای چه مبلغی می خواهند، سیاه چادر، دام، خانه، شغل و حتی هویت یک بختیاری را بخرند؟ آیا هویت و اصالت بختیاری ها کالایی فروشی است که مسئولان وزارت نیرو به آنان هشدار جا به جایی داده و گفته اند پولش را می پردازیم؟ 

مسئولان وزارت نیرو اگز میلیارد ها تومان پول هم به یک بختیاری برای مهاجرت بدهند، آیا می توانند مکانی برای حفظ پسوند نام خانوادگی بختیاری ها که در شناسنامه دارند و نشان از هویت آنان دارد را برای شان احداث کنند؟ 

مسئولان وزارت نیرو پاسخ دهند که در صورت مهاجرت اجباری بختیاری ها آنان به نسل های آینده باید چه پاسخی مبنی بر هویت و مکان آباء و اجدادی شان بدهند؟ آیا بایستی بگویند نسل و ریشه ما مربوط زیر آب دریاچه سد گتوند است؟ 

آیا مسئولان وزارت نیرو فراموش کرده اند که امام خمینی (ره)، بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، فرمودند عشایر ذخایر انقلابند، آیا سزاوار است با این قوم که مورد لطف امام راحل هم بودند، این گونه رفتار کنند؟ 

آیا مسئولان وزارت نیرو در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نان سال "تولید ملی، حمایت کاز و سرمایه ایرانی" نام گذاری شده است، وظیفه دارند تا تولید کننده جامعه را حمایت کنند و یا وظیفه دارند تولیدکنندگان را نابود، آواره، بی خانمان و بی هویت کنند؟ 

آیا مسئولان وزارت نیرو فراموش کرده اند و یا نمی دانند که بختیاری ها یکی از بهترین و اصیل ترین اقوام ایران هستند و در صحنه های مختلف تاریخی برای کشور، افتخار آفرینی های زیادی داشته اند؟ 

آیا مسئولان وزارت نیرو فراموش کرده اند و یا نمی دانند که اگر بختیاری های غیرت مند در بسیاری از صحنه های تاریخی کشور نبودند، مشخص نبود چه بر سر ایرانی و ایرانی می آمد؟ خدا وکیلی مسئولان وزارت نیرو با چه رویی می خواهند در چشم بختیاری ها نگاه کنند؟ 

به هر حال از مسئولان وزارت نیرو عاجزانه تقاضا دارم تا نسبت به این موضوع مهم حساس باشند و همه چیز را در این دنیا و در گرو آب گیری سد گتوند نبینند و با چاره اندیشی علمی و کمک به مردم بی چاره روستاهای حاشیه این سد که به زیر آب می روند، توشه ای برای آخرت خود جمع کنند. زیرا در آیه ۱۳۲ سوره انعام هم خداوند متعال هم فرموده اند: "و هر کس به عملی که کرده رتبه خواهد یافت و خدا از عمل هیچ کس غافل نخواهد بود". 

در پایان به آگاهی هموطنان عزیز که با شیر سنگی کمتر آشنا هستند می رسانم که قوم بختیاری در استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، به نشانه شجاعت، دلاوری، مهارت شکار، تیراندازی در جنگ و سوارکاری، شیر سنگی را بر آرامگاه بزرگان قوم خود قرار می دهند.


معرفی اماکن دیدنی خوزستان

کاروانسرا و سرای افضل شوشتر
اهواز - خبرگزاری مهر :محلی بسیار دیدنی و زیبا با آثار باستانی بسیار چشم نواز و محل تولید و عرضه صنایع دستی گوناگون -این کاروانسرا در دوره قاجاریه ساخته شده است و به سبک معماری سنتی بصورت دوره ساز بنا شده و شامل یک طبقه یا شبستان (زیر زمین) می‌باشد. مساحت کل بنا 1000 متر مربع و بخش آجری نوساز در ضلع جنوبی 350 متر است

عکس / محمد رضا دهداری

اخبار مشکلات و نارسایی های شهرستانهای استان

وضعیت نامناسب بازار خرما و ورشکستگی کشاورزان/تاج نخلها به زمین می افتد
بوشهر - خبرگزاری مهر: قیمت بسیار پایین فروش خرما سبب شده تا بسیاری از کشاورزان در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند و نتوانند هزینه‌های زندگی خود را از این راه تامین کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر با برخورداری از حدود پنج میلیون اصله نخل به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و بخش عظیمی از اهالی این استان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق کشاورزی و نخل‌داری امرار معاش کنند.

وضعیت نابسامان بازار خرما یکی از مهمترین مشکلاتی است که وضعیت مالی بسیاری از باغ‌داران و باغبانان منطقه را با مشکل مواجه کرده ‌است و برخی از این افراد را نسبت به ادامه کار در عرصه کشاورزی نا امید کرده است.

کشاورزان برای فرآوری محصول خرمای خود زحمات بسیاری را متحمل می‌شوند تا بتوانند از طریق فروش محصول خود علاوه بر تامین هزینه‌هایی که در طول سال زراعی برای آبیاری و گرده افشانی و برداشت و ...  متحمل شده‌اند، هزینه یک‌سال خانواده خود را تامین کنند.

دخل و خرجمان با هم نمی‌خواند/ قیمت گیلاس 20 برابر خرما است

یکی از نخل‌داران بوشهری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه سال به سال شاهد افزایش قیمت همه کالاها و خدمات در سطح جامعه هستیم ولی در قیمت محصول خرما افزایشی که نداریم بعضا شاهد کاهش قیمت این محصول هم هستیم.

ابراهیم مهرآوران افزود: در روزهای اخیر و با ورود میوه‌های نوبرانه تابستانه به بازار نظیر هلو، زردآلو، آلبالو و گیلاس به بازار و قیمت‌های این میوه‌ها حسرت ما کشاورزان بیشتر شده است. کشاورزی که باید 20 کیلو از محصول خود را بدهد تا شاید بتواند یک کیلو میوه بخرد.

وی اضافه کرد: ارتفاع بلند نخل، خطراتی که برای کشاورزان ایجاد می‌کند و سختی کار نخیلات باعث شده تا شاهد کاهش کارگران در باغات باشیم و کارگرانی هم که برای کار می‌آیند با نرخ بسیار زیادی کار می‌کنند که در بسیاری موارد قیمت تمام شده یک کیلو خرما بیش از هزینه‌ای است که به فروش می‌رسد.

این کشاورز ادامه داد: با این حال مجبوریم بسیاری از کارهای نخیلاتمان را خود و خانواده انجام دهیم و حتی برای دیگر باغ داران نیز کار کنیم ولی باز هم در تامین مایحتاج زندگی خود و خرج سالانه خود با مشکل مواجه هستیم.

وضعیت نامطلوب آبیاری و کاهش میزان تولید محصولات

یکی دیگر از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌های اخیر و با کاهش بارندگی‌ها و به تبع آن هفت سال پیاپی خشکسالی در استان بوشهر شاهد کاهش تعداد دفعات آبیاری نخیلات در طول یک‌سال هستیم و همین کمبود آبیاری برای نخیلات باعث شده تا شاهد کاهش میزان تولید و همچنین کیفیت محصولات تولیدی باشیم.

باقر عباسی افزود: نخل‌داری یکی از سخت ترین فعالیت‌ها در عرصه کشاورزی است ولی متاسفانه در مقابل تلاشی که برای برداشت هر کیلو محصول خرما انجام می‌شود هزینه بسیار کمی پرداخت می‌شود.

وی خواستار توجه بیشتر مسئولان به نخلداران و فعالان این عرصه شد و بیان داشت: با این شرایط بسیاری از کشاورزان قادر به ادامه فعالیت در عرصه کشاورزی نیستند و ممکن است در آینده شاهد رها شدن بسیاری از نخیلات و حضور کشاورزان در دیگر عرصه‌های اقتصادی باشیم.

نابودی نخیلات و فروش پنیر نخل راهی برای درآمدزایی از نخیلات

در سال‌های اخیر و با نزدیک شدن قیمت‌های تولید و فروش خرما به هم، بسیاری از کشاورزان نخل‌های خود را قطع می‌کنند و با فروش پنیر آن هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند. ( پنیر نخل ماده سفید رنگی است که با قطع هر نخل به دست می‌آیدو از قیمت ناسب‌تری نسبت به خرما برخوردار است)

افراد بسیار زیادی نیز در نقاط مختلف استان بوشهر دکه‌ها و فروشگاه‌هایی را برای فروش پنیر نخل ایجاد کرده‌اند که همین افزایش فروشندگان پنیر نخل بیانگر ناامیدی کشاورزان از فروش مناسب محصول خرما است.

هر چند برای به دست آوردن پنیر نخل باید یک نخل به طور کامل از بین برود ولی قیمت به نسبت مناسب‌تر این محصول باعث می‌شود تا کشاورزان این درآمد را به درآمد چندین ساله فروش خرما ترجیح دهند و نخلستان‌های خود را به دست اره‌ها بسپارند.

بهبود بازار خرما نیازمند توسعه صنایع بسته‌بندی/  لزوم توسعه صنایع تبدیلی خرما

یکی از کارشناسان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین عواملی که باعث شده تا خرما به قیمت واقعی خود دست نیابد و کشاورزان نتوانند آنگونه که باید از نخیلات و فعالیت‌های خود درآمدزایی کنند، عدم دست‌یابی به بازارهای هدف و مناسب است.

محمدرضا مرادی اضافه کرد: امروزه بسته‌بندی مناسب یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای دست‌یابی به فروش مناسب است که متاسفانه به علت کمبود شرکت‌های بسته‌بندی مناسب در استان بوشهر شاهد بسته‌بندی نامناسب این محصول در کارگاه‌های محلی هستیم.

وی ادامه داد: این نوع بسته‌بندی‌ها علاوه بر اینکه نمی‌تواند بازار خوبی را به دست بیاورند باعث بدبین شدن بازارهای جهانی به این محصول می‌شود و عدم تمایل به خرید خرما را در پی خواهد داشت.

مرادی بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی در استان بوشهر تاکید کرد و افزود: یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند در توسعه و ارتقای کشاورزی استان نقش داشته باشد، ایجاد شرکت‌های متعدد در زمینه صنایع تبدیلی خرما است که می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت کشاورزان داشته باشد.

سال "تولید ملی" فرصتی مناسب برای بهبود وضعیت کشاورزان

در حالی که امسال به نام سال " تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نام‌گذاری شده است، فرصت مناسبی است تا با همکاری مسئولان و نگاه ویژه به تولید‌کنندگان خرما شاهد بهبود وضعیت نخل داران و ایجاد بازارهای هدف مناسب در کشور و خارج از کشور برای این محصول باشیم.

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در خودکفایی کشور نقش داشته باشد، توجه به عرصه کشاورزی است که با تولید محصول با کیفیت از سوی کشاورزان و حمایت و همکاری مسئولان می‌تواند نقش مهمی در شکوفایی صنعت کشاورزی داشته باشد.

 کشاورزی و به ویژه تولید خرما یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی استان بوشهر است که در سال " تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نیازمند حمایت بیشتری از سوی مسئولان است تا بتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد.

اعطای تسهیلات مناسب برای ایجاد شرکت‌های بسته بندی خرما و محصولات غذائی در سطح استان، اعطای تسهیلات  و فراهم ساختن شرایط لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی خرما در استان، کمک به بهبود کیفیت خرمای تولید، بهبود وضعیت خرید تضمینی خرما از کشاورزان وقطع واسطه ها و . . . از جمله مواردی است که می‌تواند در این شرایط به کمک کشاورزان و به ویژه نخل‌داران استان بوشهر بیاید و آنها را در این وضعیت نامناسب بازار خرما یاری‌گر باشد.  

........................

سعید رضائی

اخبار روز خوزستان

 

استاندار آستارا خان روسیه وارد خوزستان شد
اهواز - خبرگزاری مهر: استاندار آستارا خان روسیه به منظور توسعه روابط با استان خوزستان، دوشنبه شب در راس هیئتی وارد این استان شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال سفر چندی قبل استانداری خوزستان به استان آستارا خان در کشور روسیه و بحث و تبادل نظر برای توسعه روابط دوجانبه، استاندار آستارا خان در راس هیئتی به منظور نهایی کردن توافقات صورت گرفته، دوشنبه از طریق فرودگاه بین المللی اهواز وارد استان خوزستان شد.

ژیلکین الکساندر الکساندرویچ پس از ورود به فرودگاه بین المللی اهواز، مورد استقبال مسئولان استانداری خوزستان قرار گرفت.

در این سفر که با هدف توسعه روابط خارجی اقتصادی، تجاری و گردشگری میان دو استان استاراخان روسیه و خوزستان انجام می گیرد قرار است هیئت استانداری آستاراخان از بندر امام خمینی(ره)، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر، دانشگاه شهید چمران اهواز و شرکت فولاد خوزستان دیدن کنند.

بازدید از نمایشگاه توانمندیهای خوزستان و دیدار و گفتگو با تجار و بازرگانان استان خوزستان نیز از دیگر برنامه های سفر هیئت روسی خواهد بود.

همچنین قرار است کارگروه های تجار و بازرگانان دو طرف به منظور توسعه و تقویت همکاریهای بین دو استان و عقد تفاهمنامه توسط استانداران خوزستان و استاراخان تشکیل شود.

 

دانشگاه چمران اهواز به شکل مناسب رشد نکرده است

اهواز - خبرگزاری مهر: معاون اداری‏ مالی ‏ مدیریت و توسعه منابع انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز آنگونه که در شان این دانشگاه به حساب می آید به رشد و تعالی دست نیافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر متکان پیش از ظهر یکشنبه در مراسم بهره برداری از 16 پروژه مصوبات هیئت دولت در دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: این دانشگاه جزو قدیمی ترین دانشگاه های کشور است و انتظاری که از آن داریم از برخی دیگر از دانشگاه ها نداریم.

متکان افزود: بر این اساس توجه به دانشگاه شهید چمران با توجه به سابقه درخشان و حضوری که فعالانه در حماسه هشت سال دفاع مقدس داشته ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به عنایت دولت به حوزه علم و پژوهش اضافه کرد: بودجه دانشگاه های استان خوزستان شامل پنج دانشگاه چمران‏ جندی شاپور دزفول، بهبهان، رامین اهواز و علوم و فنون خرمشهر به طور متوسط 71 درصد رشد یافته اما این رشد در آموزش عالی بیش از 2.5 برابر سالهای گذشته بوده است.

متکان گفت: بودجه دانشگاه های استان از 480 میلیارد ریال در سال 90 به 680 میلیارد ریال در سال 91 رسیده و این نشان دهنده نگاه ویژه دولت و نظام به حوزه دانشگاه های کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال 91 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز یک دانشگاه مادر است اگر چه خروجیهای علمی و پژوهشی خوبی داشته اما تعداد رشته های تحصیلات تکمیلی آن اندک است و باید افزایش یابند.

معاون اداری‏ مالی و‏ مدیریت و توسعه منابع انسانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این خصوص از تمامی اساتید می خواهیم که به کمک دانشگاه بیایند تا هر چه سریعتر این دانشگاه بتواند به جایگاه واقعی خود برسد.

اخبار انتصابات در استان

تغییرات بانکی خوزستان ویژه

این روزها که تنور انتصابات مدیران غیربومی دوباره گرم شده است محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک اقتصاد نوین اما حکم معاونت سرپرست منطقه هفت شعبه استان های خود را به نام یک خوزستانی با سابقه30 سال تلاش در امور بانکی و دارای یک دهه مسئولیت درخشان در حوزه های بانکی اهواز، ماهشهر، هندیجان و امیدیه زده که جای تقدیر و تشکر دارد. بنا بر اطلاع واصله علیرضا قادری از مدیران با سابقه بانک های استان به سمت مدیریت شعب بانک اقتصاد نوین در استان های خوزستان، ایلام و لرستان معرفی شد.این کارشناس مجرب امور بانکی وعده داده است با کمک مسئولان ارشد استان و تجهیز منابع و هدایت سرمایه های کوچک و استفاده بهتر از ظرفیت های موجود در حوزه صنعت و بازرگانی درسال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی این بانک بتواند سهمی در توسعه استان داشته باشد. ما نیز امیدواریم این انتخاب بومی منشاء خیر و برکت برای اقتصاد استان باشد. 

 

 

مدیر جدید شعب بانک مسکن خوزستان منصوب شد
اهواز - خبرگزاری مهر: عباسعلی شفیعی به عنوان مدیر جدید شعب بانک مسکن استان خوزستان منصوب و روز پنجشنبه به صورت رسمی آغاز به کار می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اینکه در فروردین ماه امسال فرید جلالی عزیز پور مدیر شعب بانک مسکن استان خوزستان بازنشسته شد، تاکنون این مدیریت به صورت سرپرستی اداره می شد.

شفیعی از معدود مدیران بومی بانک مسکن استان خوزستان به شمار می رود که در سالهای اخیر موفق به تصدی سمت مدیریت شعب این بانک در استان شده است. البته جلالی نیز از مدیران بومی بانک مسکن به شمار می رفت.

مدیر جدید که قبل از تصدی این سمت، به عنوان رئیس شعبه مرکزی بانک مسکن در اهواز فعالیت می کرد، سمتهایی نظیر رئیس حوزه حراست و رئیس امور اعتباری مدیریت شعب بانک مسکن استان خوزستان را نیز در کارنامه دارد.

مراسم تودیع و معارفه مدیر شعب بانک مسکن استان خوزستان روز پنجشنبه هفته جاری با حضور مدیران بانک مسکن کشور و مسئولان استانی برگزار می شود.

بانک مسکن در استان خوزستان دارای 70 شعبه است و بخش عمده ای از تسهیلات مسکن مهر استان توسط این بانک پرداخت شده است.

 

اخبار استانداری خوزستان

دلایل سید شریف برای ماندن حجازی ویژه

سید شریف حسینی در گفتگو با شوشان بار دیگر بر تثبیت مدیریت ارشد استان تا پایان دولت دهم تاکید ورزید.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که تغییر استاندار خوزستان در شرایطی فعلی به استان آسیب می زند.

او می گوید : دفاع من از استاندار فعلی دفاع از شخص نیست. اما باید به این سوال نیز پاسخ داده شود که استاندار بعدی تا بخواهد با چم و خم استان و مشکلات و موقعیت جغرافیایی یکایک شهرهای استان آشنایی پیدا کند حداقل دو سال زمان نیاز دارد این در حالی ست که کمتر از یک سال به پایان دولت دهم زمان باقی است.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان در پاسخ به این سوال که اگر استاندار بعدی بومی بود چه ایرادی دارد؟ گفت : این حق برای دولت بعدی را نیز باید قائل شد که بخواهد استاندار همسو با سیاست ها و رویکردهای خاص خودش را انتخاب کند بنابراین یک سال زمان بسیار کوتاهی برای اجرایی شدن برنامه های یک  استاندار در استان محسوب می شود. وی ادامه داد : قطاری که در حال حرکت است نباید ترمز آن را کشید! عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت : همیشه استان از عدم ثبات مدیریت آسیب دیده است. کافی است نگاهی به گذشته نزدیک این استان بیاندازید. برای نمونه بروید بررسی کنید و ببنید کلانشهر اهواز در 5 سال اخیر چه مقدار به دلیل تغییر مداوم شهردار ضربه خورده است. آیا کسی منکر این مساله است که تغییر مدوام شهردار باعث عقب ماندگی این کلانشهر از سایر کلانشهرهای کشور شده است؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این دیدگاه نافی نداشتن انتقادهای جدی از استاندار خوزستان نیست گفت : ما می گوییم کارها و پروژه های بزرگی در استان آغاز شده است که باید تا پایان دولت دهم به سرانجام برسد. جهت گیری استاندار خوزستان نیز بر اتمام این پروژه ها بنا نهاده شده است و این احتمال وجود دارد که با تغییر استاندار خوزستان روال اتمام پروژه ها با توقف و یا خلل روبرو شود. بنابراین صلاح مردم استان را بر عدم تغییر استاندار حداقل تا پایان دولت دهم می دانم. شرایط تغییر استاندار می تواند آغاز گر بی ثباتی مدیریتی در دولت آتی شود که به زیان استان تمام خواهد شد.

یک خبر از آبادان

بار دیگر
گرد و غبار آبادان را به تعطیلی کشاند

خبرگزاری فارس: از صبح امروز با ورود پدیده ناخوانده گرد و غبار به آبادان، بار دیگر تمام ادارات تعطیل و زندگی شهروندان مختل شده است.

خبرگزاری فارس: گرد و غبار آبادان را به تعطیلی کشاند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، باز هم گرد و غباری برخاسته از خاک هم‌مرزی‌‌هایمان؛ کشورهای عراق و عربستان، زندگی مردم این منطقه را مختل کرد.

این پدیده که از ابتدای صبح امروز وارد منطقه شده بنا به گفته هواشناسی "تا اواخر وقت امروز شهروندان را همراهی می‌کند".

امروز هم برای ...بار نوستالژی ماسک‌های حک شده بر دهان تکرار شده و این تکرارها ظاهراً تمام ناشدنی‌اند.

* تداوم گرد و غبار تا اواخر وقت امروز

رئیس اداره هواشناسی آبادان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: در 24 ساعت گذشته بیشترین میزان دمای هوای آبادان 50 و کمترین آن 30 درجه سانتیگراد گزارش شده است.

وی افزود: دمای فعلی هوای منطقه 32 درجه بوده که نسبت به روز گذشته با کاهش سه درجه‌ای همراه بوده است.

سعید ابراهیمیان با اشاره به میزان رطوبت حاکم بر منطقه تصریح کرد: همچنین در 24 ساعت گذشته بیشترین رطوبت موجود در شهرستان 23 و کمترین شش درصد بوده است.

وی اضافه کرد: رطوبت فعلی 19 درصد است که رفته رفته تا پایان روز با افزایش مواجه خواهد بود.

رئیس اداره هواشناسی آبادان خاطرنشان کرد: پدیده گرد و غبار که از کشور عراق وارد شهرمان شده تا اواخر وقت امروز تداوم خواهد داشت و این پدیده دید افقی شهرستان را به 100 متر رسانده است.

تاکنون میزان غلظت گرد و غبار گزارش نشده است.

 
 
با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال
دستگاه ثبت آلاینده‌های هوا در آبادان راه‌اندازی شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره محیط زیست آبادان گفت: با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیون ریال، دستگاه سنجش و ثبت آلاینده‌های هوا در این منطقه راه‌اندازی شد.

خبرگزاری فارس: دستگاه ثبت آلاینده‌های هوا در آبادان راه‌اندازی شد

سیداحمد موسوی آزاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: با توجه به قرار داشتن شهر آبادان در مجاورت پالایشگاه و پتروشیمی همچنین در معرض بودن این منطقه در مسیر ریزگردهای آلوده گرد و غبار، نصب و راه‌اندازی دستگاه سنجش و ثبت آلاینده‌های هوا در این شهر کاملاً ضروری احساس می‌شد.

وی افزود: با رایزنی‌های انجام شده و حمایت‌های صورت گرفته از استان، موفق به تأمین اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی تهیه و راه‌اندازی شد.

رئیس اداره محیط زیست آبادان تصریح کرد: این دستگاه با ذخیره کردن انواع گازها و ذرات گرد و خاک موجود در هوا، آنها را اندازه‌گیری کرده و از طریق صفحه دیجیتالی اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: با دسترسی به این دستگاه و استفاده از اطلاعات آن به‌راحتی می‌توان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی همچنین شهروندان شهرستان را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های مختلف هوا مطلع کرد.

موسوی‌آزاد خاطرنشان کرد: همه تلاش ما در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمت‌رسانی به شهروندان است.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم با حمایت بیش از پیش مسئولان، هر چه سریع‌تر شاهد حذف همیشگی پدیده گرد و غبار در شهرهای مختلف کشور به‌ویژه آبادان باشیم

یک گزارش سیاسی

بیانیه مشترک اوباما و پوتین: ایران حجم غنی سازی بالای خود را کاهش دهد

باراک اوباما و ولادیمیر پوتین روسای جمهور  آمریکا و روسیه روز دوشنبه در حاشیه نشست رهبران گروه بیست در مکزیک با صدور بیانیه ای درباره برنامه هسته ای ایران ، اعلام کردند که خواستار کاهش دادن حجم  اورانیوم غنای بالای ایران برای مصارف صلح آمیز هستند.
به گزارش عصر ایران در این بیانیه دو رهبر با تاکید بر ضرورت عمل ایران به تعهدات بین المللی اش ، خواستار انجام اقدامات جدی از سوی ایران برای بازگرداندن اعتماد جامعه جهانی به برنامه هسته ای صلح آمیزاین کشور شدند. اوباما و پوتین با تاکید بر اینکه آمریکا و روسیه خواهان همکاری سازنده با ایران در چارچوب گروه 1+5 هستند ، در  بیانیه خود تاکید کردند : "  تهران باید به طور کامل به تعهدات خود عمل کند و برای حل و فصل سریع همه موضوعات باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند."
این بیانیه در شرایطی منتشر شد که آمریکا وروسیه رویکردهای متفاوتی نسبت به حل و فصل مساله هسته ای ایران دارند و در حالی که آمریکا خواهان تشدید فشارهای اقتصادی و بین المللی علیه ایران و توقف غنی سازی در ایران است ، اما روسیه بر ضرورت حل مساله هسته ای ایران از طریق رویکرد گام به گام و تدریجی تاکید دارد.
گفتنی است شهر مسکو روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری ( 29 و 30 خرداد) میزبان نشست ایران و اعضای گروه 1+5 است . تا کنون و در حالی که یک روز از این مذاکرات می گذرد نتیجه مشخصی از مذاکرات حاصل نشده است.دیپلمات های دو طرف این دور از مذاکرات را سخت و فشرده توصیف کرده اند.

گزارشی از سوء مدیریت در استان

این نی های سبز شده متعلق به هورالعظیم و یا هور هویزه نیست! اینها نی های سبز شده در کنار جاده داخلی شهرک صنعتی خرمشهر است؛ نشان دهنده اوج رسیدگی به وضعیت بهداشت و نظافت شهرک!
عصرایران ؛ محمدعلی دیانتی زاده -مدت هاست که متصاعد شدن بوی تعفن پساب های صنعتی، شهروندان خرمشهری را گله مند کرده است. این بو که در سطح شهر به مشام می رسد، بسیاری از ساکنان این شهر به ویژه سالخوردگان، کودکان بیماران قلبی و عروقی را آزار می دهد و تردد و گشت و گذار در سطح این شهر را دشوار کرده است.

ابتدا تصور بر این بود که این بوی نامطبوع که در روزهای شرجی و مرطوب تشدید می شود، ناشی از پسماندهای کارخانه الکل‌سازی است، اما رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر انتشار بوی تعفن را ناشی از فاضلاب شهرک صنعتی خرمشهر اعلام کرد و گفت: با پیگیری های انجام شده معلوم شد که بوی نامطبوع از حوضچه های تخلیه فاضلاب شهرک صنعتی خرمشهر متصاعد می شود.

محمدحسین فقیه حوضچه های تخلیه فاضلاب شهرک صنعتی را چهار حوضچه برشمرد و افزود: در این حوضچه ها به وسعت یک هکتار روزانه بین60 تا 90 هزار لیتر پساب کارخانه ها تخلیه می شود که فاقد یک تصفیه خانه مرکزی و انجام عملیات ته نشینی و هوا دهی است.

اما این تنها مشکل شهرک صنعتی خرمشهر نیست؛ شهرکی که علاوه بر ایستگاه پمپاپ فاضلاب باید مانند هر شهرک صنعتی دیگری  از آتش نشانی، مخابرات، مدیریت نگهداری از تأسیسات، محوطه سازی و فضای سبز برخوردار باشد. بابت همه این موارد در این شهرک از واحدهای صنعتی حق شارژ اخذ می شود.

آنچه در ادامه خواهید دید، گزارش تصویر گروه اقتصادی عصرایران از وضعیت این شهرک صنعتی است:


این تصویر ورودی اصلی شهرک صنعتی خرمشهر است؛ یک خیابان اصلی که نظر هر تازه واردی را جلب می کند. این تصویر گویای همه رونق و سازندگی و توجه به وضع صنعت و اشتغال در شهرستان خرمشهر است!

حال به سیستم جاده سازی، محوطه سازی و البته فضای سبز در تصاویر بعد دقت کنید:






این نی های سبز شده متعلق به هورالعظیم و یا هور هویزه نیست! اینها نی های سبز شده در کنار جاده داخلی شهرک صنعتی خرمشهر است؛ نشان دهنده اوج رسیدگی به وضعیت بهداشت و نظافت شهرک!

طول مدت زمان عدم رسیدگی از سبز شدن این نی ها مشخص است. تصور نکنید که این یک جاده دورافتاده است؛ این یکی از جاده های اصلی شهرک صنعتی خرمشهر است که وضع آسفالت و محوطه سازی آن نیاز به توصیح ندارد.

البته جای شکرش باقی است که با توجه به سبز شدن نی ها در میان لجن های ماندگار در کنار جاده، نیاز به فضای سبز اندکی مرتفع شده است!

اکنون وضعیت نگهداری از تاسیسات را با دیدن تصاویری از یکی از ایستگاه های پمپاژ فاضلاب شهرک صنعتی خرمشهر دریابید:







این تصاویر گویای وضعیت نگهداری از تاسیسات در شهرک صنعتی خرمشهر است. حدود نه ماه است که لوله ای خراب شده و پمپی اشکال پیدا کرده، اما دریغ از تعمیر و مرمت اساسی!

پمپهای فاضلاب شهرک کار نمی کنند. پیمانکار مربوطه بی توجهی می کند و گویا مسئولان هم زورشان به وی نمی رسد (این هم از احتمالا از مزایای ارتباطات است).

کافی است چند متر مکعب آب وارد فاضلاب شود تا فاضلاب از همه جای شهرک بالا بزند.

و اما آتش نشانی:


آتش نشانی شهرک صنعتی خرمشهر اکنون پارکینگ وسایل نقلیه کارکنان دفتری و همچنین نیروهای پیمانکاری شهرک صنعتی است.

این در حالی است که چند سال از راه اندازی این شهرک گذشته و تکلیف آتش نشانی آن روشن نشده است.

براستی اگر کارخانه ای آتش گرفت، چه کسی قرار است این آتش را خاموش کند؟ ماشین آتش نشانی از کجا باید برسد؟ آیا تا رسیدن آتش نشانی از شهر، از کارخانه چیزی باقی مانده است؟

سخن آخر این که شهرک صنعتی خرمشهر، همان مکانی است که روزی قرار بود موجب توسعه و آبادانی این شهر و حلال مشکل اشتغال جوانان خرمشهری باشد.

هنوز هم در ماه خرداد، ماه آزادی خرمشهر هستیم. خرمشهر را خدا آزاد کرد و گویی مسئولان هنوز منتظرند تا خدا آن را آباد نیز بکند!

یک خبر از باغملک

فارس گزارش می‌دهد
باغملک؛ گردشگری، ترانزیت و حکایت گرد و خاک

خبرگزاری فارس: رباط، شاه منگشت، مرقد امامزاده عبدالله، دریاچه‌های کوچک، باغ‌های بسیار بزرگ و چشمه‌های آب سرد از ویژگی‌های شهرستان باغملک است که با وجود استعداد گردشگری، مسافران با مشکلات بسیاری برای رسیدن به این مناطق مواجهند.

خبرگزاری فارس: باغملک؛ گردشگری، ترانزیت و حکایت گرد و خاک

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، باغملک در شمال شرقی خوزستان و در فاصله 135 کیلومتری شهرستان اهواز علاوه بر گردشگر پذیر بودن در مسیر جاده ترانزیتی خوزستان ـ چهارمحال بختیاری و اصفهان نیز واقع است که همین دلیل مناسبی برای رفت و آمد خودروهای فراوان از این شهر تاریخی و گردشگری است.

برای رفاه حال بیشتر شهروندان و مسافران، از حدود دو سال پیش، شهرداری این شهر اقدام به بازسازی و ساخت تقاطع غیر همسطح و زیر گذر در ابتدای جاده ورودی شهرکرد که باعث خوشحالی مردم شهر شد زیرا مشکل ترافیکی این نقطه بعد از سال‌های متمادی حل می‌شد، اما با گذشت این زمان طولانی، هنوز کار تکمیل آن انجام نشده و از حدود 10 ماه پیش به حال خود رها شده است.

ساخت این ورودی به نوبه خود کار شایسته، به‌جا و مورد قبول شهروندان قرار گرفته اما درعین حال، رهاسازی آن باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.

* جاده تراتزیتی در انتظار آسفالت

یکی از جوانان دانشجوی باغملکی می‌گوید: نزدیک دو سال است که بازسازی ورودی شهر آغاز شده، ابتدا یک پل زده شد اما به دلیل غیر اصولی بودن آن، بخشی از پل تخریب و دوباره بازسازی شد؛ از حدود 10 ماه پیش نیز کار ساخت ورودی به پایان رسیده اما بدون آسفالت به حال خود رها شده و مشکلاتی برای رانندگان و اهالی محله رستم آباد به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه شهرداری کار را آغاز کرده و تا مرحله احداث زیرگذر و روگذر کار را پیش برده، می‌افزاید: با گذشت این همه زمان شهرداری هم اکنون اعلام کرده وظیفه اداره راه و شهرسازی است که این قسمت را آسفالت کند، اداره راه و شهرسازی نیز اعلام کرد چون این جاده در حوزه شهر قرار دارد، شهرداری باید کارش را به پایان برساند.

این شهروند باغملکی تصریح می‌کند: این سه راهی، شاهراه ارتباط جاده‌های استان خوزستان با استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان است و روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین از نقاط مختلف استان و کشور از آن عبور می‌کنند با این حال، به علت آسفالت نبودن جاده، گرد و خاک زیادی تولید می‌شود که باعث آزار و اذیت شهروندان می‌شود، برای اثبات غلظت گرد و خاک ناشی از رفت و آمد خودروها می‌توان به درختان درون بلوار سردار شهید حاج علی نوری ممبینی نگاه کرد زیرا دیگر سبز بودن آنها با چشم دیده نمی‌شود.

* کسب و کار تعطیل شد

احمد قربانی جوان 22 ساله باغملکی نیز با انتقاد از رهاسازی جاده ورودی شهر می‌گوید: راننده آژانس هستم به دلیل خراب بودن جاده، هیچ آژانسی به سمت رستم‌آباد نمی‌آید چون سبب استهلاک زیاد ماشین می‌شود.

از سوی دیگر، به دلیل رفت و آمد مسافران زیاد از ورودی باغملک تعدادی از شهروندان برای تأمین مخارج زندگی و همچنین رفاه حال میهمانان شهر خود، اقدام به راه‌اندازی مغازه‌های فراوانی کرده‌اند.

فاضل مرادی یکی از کسبه این مسیر، با بیان نکته که 2 سال است در اینجا فقط خاک می‌خوریم، می‌گوید: مشتریان پراکنده شده‌اند زیرا با این خاکی که تولید می‌شود کار ما غیر بهداشتی است و هیچکس تمایلی برای خوردن غذا در این مغازه‌ها ندارد، روزی چند بار باید جلوی مغازه را آب پاشی کنیم که فایده‌ای هم ندارد.

* گردشگری میان گرد و غبار

اکبر داوودی کارگر یکی از رستوران‌های کنار جاده رستم آباد نیز می‌گوید: هر شب که به خانه می‌رویم آنقدر خاک بر سر و رویمان نشسته که حد ندارد، به دلیل گرد و خاکی که به علت رفت و آمد زیاد خودروها ایجاد می‌شود مجبوریم مغازه‌ها را مرتب بشوییم ولی با این حال هم تأثیری ندارد و مشتریان ما حدود یک سوم کاهش یافته‌اند.

یک شهروند اهوازی که برای تفریح به شهر تاریخی باغملک آمده بود نیز اظهار می‌دارد: این شهر یک شهر گردشگری است و برای جذب گردشگر نباید کارها این قدر به طول انجامد؛ باغملک مردم خوبی دارد و استحقاق خدمات بیشتر و بهتری دارند که باید مسئولان رضایت مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

* نفس کشیدن ممنوع

اهالی محله رستم‌آباد بیشترین آسیب‌ها را از این بی برنامگی مسئولان دیده‌اند زیرا که در کنار این ورودی زندگی می‌کنند.

اسماعیل آبانگاه از جوانان ساکن این محله که گویی دلی پر درد دارد، لب به سخن گشوده می‌گوید: شب و روز نداریم به دلیل پر رفت و آمد بودن مسیر، تمام خانه‌ها پر از گرد و خاک می‌شود؛ کار به این کوچکی این همه وقت نیاز نبود ولی نزدیک به دو سال به طول انجامیده که اگر تا پایان مراحل ساخت، جاده را یک قیرپاشی ساده کنند که خاک بلند نشود هم خوب است.

وی تأکید می‌کند: باید مسیر درون شهری و جاده کمربندی از هم جدا شوند زیرا تاکنون تعدادی از شهروندان به ویژه کودکان خردسال به علت بی احتیاطی برخی راننده‌ها در این جاده کشته شده‌اند.

* پارک چند میلیاردی متروکه شد

علی راهب حق که خود را 22 ساله معرفی می‌کند نیز می‌گوید: برای احداث پارک «تلاش» در ابتدای شهر باغملک، اعتبار چند میلیاردی صرف شد، قبل از احداث ورودی، شهروندان زیادی برای گذراندن اوقات خود به این پارک می‌رفتند اما الان به دلیل نامناسب بودن مسیر، هیچکس به آنجا نمی‌رود و به یک مکان متروکه برای تجمع معتادان و کشیدن قلیان تبدیل شده است.

وی می‌افزاید: به علت اینکه در این جاده دست اندازهای زیادی وجود دارد جلوبندی خودروهایی که در مسیر باغملک و رستم آباد در رفت و آمد هستند خراب می‌شود و نیاز به تعمیر دارد.

* مردم 20 روز دیگر تحمل کنند

رحیم جافری شهردار باغملک  تلفن همراه خود را برای سوالات ما درباره آسفالت مسیر ورودی شهر پاسخ نداد. اما امیرحسین سحرخواه رئیس اداره راه و شهرسازی باغملک در خصوص اقدام اداره متبوعش برای رفع مشکل ورودی باغملک می‌گوید: احداث این جاده توسط شهرداری انجام شده و چون در محدوده شهر بود می‌بایست شهرداری کار آن را به پایان می‌رساند.

وی می‌افزاید: از آنجا که شهرداری بودجه‌ای برای این کار نداشت، با پیگیری استاندار، قرار شد کار زیرسازی، روسازی و آسفالت آن توسط اداره راه و شهرسازی باغملک انجام شود که این کار آغاز شده و تا حدود 20 روز دیگر آسفالت آن به پایان می‌رسد.

.............................

گزارش: حسین یزدی

گزارشی از آلودگی آب و هوای خوزستان

ورود دوباره ریزگردها
گرد و غبار در خوزستان به 45 برابر حدمجاز رسید

خبرگزاری فارس: میزان گرد و غبار در خوزستان امروز به بیش از 45 برابر حد مجاز رسید.

خبرگزاری فارس: گرد و غبار در خوزستان به 45 برابر حدمجاز رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با ورود توده جدید گرد و غبار شدت آلودگی گرد و غبار در خوزستان به بیش از 45 برابر حد مجاز رسیده است.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست خوزستان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار از صبح امروز، گفت: غلظت گرد و غبار در ساعت 6 صبح در اهواز 5 هزار و 600 میکروگرم بر مترمکعب (معادل 37 برابر حد مجاز آلودگی هوا) و در دزفول 3 هزار میکروگرم بر مترمکعب (معادل 20 برابر حد مجاز آلودگی) بوده است.

شهریار عسکری افزود: در ساعت 7 صبح امروز شدت ریزگرد‌ها در آبادان به 5 هزار و 200 میکروگرم بر مترمکعب (34 برابر حد مجاز آلودگی) رسید. در ساعت 8 صبح نیز آلودگی هوا در آبادان 6 هزار و 800 میکروگرم بر مترمکعب (معادل 45 برابر حدمجاز) و اهواز 4 هزار و 800 میکروگرم بر مترمکعب (32 برابر حدمجاز) گزارش شده است.

وی اظهار کرد: در ساعت 9 صبح امروز نیز شدت آلودگی هوا در آبادان 4 هزار میکروگرم بر مترمکعب (26 برابر حد مجاز آلودگی)، اهواز 3 هزار و 720 میکروگرم بر مترکعب (25 برابر حدمجاز) و در امیدیه به یک هزار و 700 میکروگرم بر مترمکعب (11 برابر حدمجاز) رسید.

بر اساس این گزارش، با وجودی که هوا‌شناسی خوزستان شامگاه دیروز در اطلاعیه‌ شماره 40 خود اعلام کرده بود که با وقوع پدیده گرد و خاک و حرکت توده از عراق به سمت استان، از نیمه شب به تدریج بخش‌های شمال، شمال شرق، شمال غرب و جنوبی استان تحت تاثیر این پدیده قرار خواهد گرفت، اما استانداری خوزستان و فرمانداری اهواز در ساعت 8 و 20 دقیقه در اطلاعیه‌ای ادارات این شهرستان اهواز را تعطیل و استانداری تعطیلی سایر شهرستان‌ها را بر عهده فرمانداران اعلام کرد. بر این اساس ادارات شهرستان‌های آبادان، ماهشهر، امیدیه، اندیمشک و دزفول نیز تعطیل اعلام شده‌اند. در این اطلاعیه آمده است که امتحانات دانشگاه‌ها برقرار است.

اعلام دیرهنگام تعطیلی در اهواز و شهرستان‌ها همیشه مورد اعتراض شهروندان بوده است.

 
 
برای دومین بار در خرداد ماه
گرد و خاک اهواز را تعطیل کرد

خبرگزاری فارس: در پی وقوع پدیده گرد و خاک که از اواسط نیمه شب گذشته آغاز شده، دقایقی پیش استانداری خوزستان ادارات مرکز استان را تعطیل اعلام کرد.

خبرگزاری فارس: گرد و خاک اهواز را تعطیل کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در نوبت قبل سوم خرداد ماه به دلیل غلظت بالای گردو غبار معلق در هوا، اهواز و برخی شهرستان‌های استان خوزستان به تعطیلی کشیده شد.

فرمانداری اهواز دقایقی پیش در اطلاعیه‌ای به دلیل پدیده گرد و غبار همه ادارات این شهرستان را تعطیل اعلام کرد.

با وجود تعطیلی اعلام شده، در اطلاعیه فرمانداری اهواز تأکید شده است: امتحانات دانشگاه‌ها برقرار است.

همچنین استانداری خوزستان نیز در اطلاعیه‌ای مجوز تعطیلی شهرستان‌ها را براساس میزان گردو غبار این شهرستان‌ها به فرمانداری‌ها داده است تا در صورت بالا رفتن غلظت گردو خاک و نامساعد شدن شرایط، تعطیل اعلام کنند.

هواشناسی خوزستان شامگاه دیروز در اطلاعیه‌ شماره 40 خود اعلام کرد با وقوع پدیده گرد و خاک و حرکت توده از عراق به سمت استان، از نیمه شب گذشته به تدریج بخش های شمال، شمال شرق، شمال غرب و جنوبی استان تحت تأثیر این پدیده قرار خواهد گرفت.

هنوز هیچ مرجعی از اداره کل حوادث غیرمترقبه استانداری یا اداره محیط زیست خوزستان آماری در باره میزان غلظت گرد و خاک در استان ارائه نداده‌اند.

اخبار مرکز استان

سالگرد شهادت شیخ هشام صیمری در اهواز برگزار می شود
اهواز - خبرگزاری مهر: پنجمین سالگرد شهادت روحانی برجسته اهوازی حجت الاسلام هشام صیمری که در اهواز به شهادت رسید، برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین سالگرد شهادت حجت الاسلام هشام صیمری با حضور آیت الله موسوی جزایری، علما و مسئولان استان خوزستان در کوی علوی اهواز برگزار می شود.

چهارشنبه 31 خردادماه جاری مراسم یادبودی برای این شهید بزرگوار در فرهنگسرای علوی با حضور اقشار مختلف مردم و خانواده این شهید بزرگوار برگزار خواهد شد.

حضور بر مزار این شهید مجاهد و قرائت زیارت عاشورا در روز پنج شنبه یکم تیرماه از دیگر برنامه های ششمین سالگرد شهادت شیخ هشام صیمری است.

برنامه مردمی پنجمین سالگرد شهادت شیخ هشام صیمری در عصر روز پنج شنبه یکم تیرماه با سخنرانی خطیب توانا و برجسته عرب زبان خوزستانی آیت الله سید علی حسینی و مداحی حاج احمد طرفی در حسینیه ارشاد کوی علوی اهواز برگزار خواهد شد.

شهید حجت الاسلام شیخ هشام صیمری، یکی از پیشگامان ترویج فرهنگ ناب علوی  بود که برای از بین بردن شبهات در این عرصه فعالیت می کرد. او به دلیل مبارزه با فرقه ضاله وهابیت و تبیین حقانیت حضرت علی(ع) در شامگاه سوم تیرماه سال 1386 در منطقه کوی علوی به درجه رفیع شهادت نائل شد.

عوامل شهادت این روحانی نیز پس از دستگیری و اعتراف به کرده خود، به سزای عملشان رسیدند.

گزارش اداره هوا شناسی خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان:
دمای خوزستان دو درجه کاهش می‌یابد

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: دمای هوای استان خوزستان از فردا کاهش دو درجه‌ای خواهد داشت.

خبرگزاری فارس: دمای خوزستان دو درجه کاهش می‌یابد

مسعود دهملایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: در لایه میانی جو از فردا شاهد کاهش ارتفاع هستیم لذا انتظار داریم از روز دوشنبه تا آخر هفته جاری کاهش دمای یک تا دو درجه سانتیگراد داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط هوا در استان در حال تغییر است، تاکید کرد: در سطح زمین نیز از امروز به بعد کم فشار تضعیف جزیی نشان می‌دهد و وزش باد در استان آغاز خواهد شد.

دهملایی با تاکید بر شرایط پیش بینی شده در استان افزود: آسمان استان صاف تا قسمتی ابری در شمال استان نیمه ابری همراه با وزش باد و از اوایل شب غبارآلود پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل هواشناسی خوزستان خاطر نشان کرد: وضعیت هوا، صاف تا قسمتی ابری جهت باد، شمال تا جنوب غربی سرعت باد، 10 تا20 کیلومتر در ساعت و ماکزیمم سرعت باد، 30 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

وی تاکید کرد: در شبانه روز گذشته بستان با 48.4 و دهدز با 24.8 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط گزارش شده‌اند.

مدیر کل هواشناسی خوزستان  با اشاره به شرایط آب و هوایی شهرستان اهواز افزود: حداکثر دمای اهواز به 47 و حداقل به 31 درجه سانتیگراد خواهد رسید.

اخبار سرقت و یا نابودی میراث استان

شوشتر شهر ارواح شده است !

شوشتر شهر ارواح شده است / مدیران میراث فرهنگی خوزستان مخالفت پیشرفت شوشتر هستند / سازه های تاریخی شوشتر هیچ سودی برای شوشتر نداشته است

نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی گفت: شوشتر شهر ارواح شده است و هیچ تغییری در ظاهر شهر شوشتر شاهد نیستیم و مردم اصلا نمودی از خدمتگزاری مسئولان را در ظاهر نمی‌بینند و به این دلیل مسئولان باید تلاش بیشتری برای حل مشکلات مردم داشته باشند.

حجت‌الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی گفت: مدیران میراث فرهنگی در استان و کشور تنها در راستای مخالفت با پیشرفت شهر شوشتر گام برمی‌دارند.

وی اظهار داشت: ثبت جهانی آثار تاریخی شوشتر برخلاف شعارهای داده شده برای شوشتر هیچ سودی دربر نداشته است و در این باره تنها عقب رفت داشته‌ایم.

وی افزود: در هر بخش که برای عمران و آبادانی شوشتر گام بر می‌داریم به مشکلی در سازمان میراث فرهنگی برخورد می‌کینم ولی در این سازمان هیچ دید تعاملی وجود ندارد و تنها به صورت صلبی با مشکلات برخورد می‌شود.

سادات ابراهیمی با اشاره به اینکه مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر هیچ سودی برای این شهرستان نداشته است، تأکید کرد: فرماندار شوشتر در این باره پیگیری‌های خود را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان شوشتر در بخش تنظیف بسیار مشکل دارد و این مشکل نافی تلاش‌های شهردار در شوشتر نیست ولی باید در این بخش تلاش بیشتری کرد.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات اشتغال در سطح شهرستان شوشتر بسیار زیاد شده است و برخی از نهادها برای حل مشکلات اشتغال همکاری لازم را نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه کشت و صنعت کارون شوشتر در ایجاد اشتغال همکاری مناسبی ندارد، تأکید کرد: کشت و صنعت کارون شوشتر در میزان سطح زیر کشت خود باید سالانه 40 هزار هکتار از اراضی خود را کشت کند ولی در سال‌های گذشته حتی یک سوم این سطح را نیز کشت نکرده است

بمناسبت عید مبعث

مروری بر اهداف بعثت نبی مکرّم اسلام

خبرگزاری فارس: بعد از بعثت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، اصول و ارزشهای جاری در جامعه که علیه مصالح دنیا و آخرت مردم بود، به ارزشهای انسانی و الهی تبدیل شد خرافه پرستی به حقیقت‌یابی، جنگ و خونریزی و ناعدالتی به قسط و عدل و مساوات بدل گردید.

خبرگزاری فارس: مروری بر اهداف بعثت نبی مکرّم اسلام

جهان در آستانة بعثت حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در انحطاط و بحران شگفت انگیزی قرار داشت. جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، تضییع حقوق ضعیفان و محرومان، فساد و بی بند و باری، تبعیض و ناعدالتی، نگرانی و دلهره و دوری از اخلاق و انسانیت، تمام جوامع بشری را در آن روزگار فرا گرفته بود.

در این میان منطقه جزیرة العرب و به ویژه شهر مکه از منظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، پایین‌ترین و بدترین وضع را تحمل می‌کرد. خضوع اعراب جاهل در مقابل چوبهای خشکی که به صورت بت درست شده بود و اهالی مکه در مقابل آن اجسام بی‌جان قربانیها کرده و استمداد می‌طلبیدند، هر انسان فهمیده و عاقلی را به تعجب و تأسف وا می‌داشت. زنان نه تنها از حقوق اساسی خود محروم بودند، بلکه همانند کالای بی‌جان خرید و فروش می‌شدند.

مردم آن عصر بدون آنکه خود متوجه باشند، نیاز شدیدی به امور معنوی، اخلاقی و انسانی داشتند و در آتش ناعدالتی، نابرابری و تضییع حقوق انسانی می‌سوختند. ما در این نوشتار برخی از علل و عوامل بعثت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را مرور کرده و فقط به برخی موارد آن اشاره می کنیم.

انقلاب ارزشها

بعد از بعثت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، اصول و ارزشهای جاری در جامعه که علیه مصالح دنیا و آخرت مردم بود، به ارزشهای انسانی و الهی تبدیل شد. خرافه پرستی به حقیقت‌یابی، جنگ و خونریزی و ناعدالتی به قسط و عدل و مساوات بدل گردید و انسانهای در ظاهر پایین درجه، به افرادی مورد اعتماد و دارای منزلت اجتماعی والائی تبدیل شدند. تمام قوانین و ملاکهای ظاهری و مادی جای خود را به معیارهای ارزشمند و متعالی داد.

آری بعثت پیامبر صلّی الله علیه و آله ارزشهای ضد انسانی را دگرگون کرد و تمام رسمهای ایام جاهلیت، به قوانین عادلانه اسلامی تبدیل شدند. رسول خدا صلّی الله علیه و آله بیشترین تلاش خود را در تحول افکار عمومی متمرکز کرده و برای از میان بردن باورهای خرافاتی و ناپسند، از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کردند.

رساندن به مقام عبودیت

طبق آموزه‌های قرآنی، هدف از آفرینش انسان چیزی جز پرستش خدای یگانه نیست و تمام نعمتهای الهی و اشیائی که در این عالم آفریده شده و در اختیار انسان قرار گرفته، همه برای طی مسیر عبودیت است. عبودیت کامل آن است که انسان جز به آفریدگار مطلق جهان و کمال مطلق نیندیشد و همه افکار و اعمال خود را به این امر معطوف دارد. یکی دیگر از علل بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله، دستگیری افراد بشر در راه رسیدن به مقام عبودیت است.

ایجاد و توسعه عدالت اجتماعی

انسانها فطرتاً طالب عدالتند و سالم‌ترین جوامع، آنهایی است که عدالت در تمام ابعاد خود در میان آن جوامع حاکم گردد. قرآن کریم در آیات متعددی از عدالت خواهی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله سخن گفته و آن را یکی از اهداف بعثت می‌شمارد.

ترویج فضائل اخلاقی

ترویج فضائل اخلاقی و صفات متعالی انسانی، از دیگر علل و انگیزه‌های بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. اگر مروری اجمالی به آموزه ‌های وحیانی پیامبر صلّی الله علیه و آله داشته باشیم متوجه خواهیم شد که گفتارها و رفتارهای آن گرامی مملو از سفارشهای اخلاقی و تربیتی است.

احیای پیمان فراموش شده

پیامبران الهی بر خود لازم می‌دانند تا انسانها را به پیمان فطری که فراموش‌ شان شده است یادآور شوند، همان میثاق دیرین که در میان تمام موجودات فقط انسان آن را تقبل و تعهد کرده است، اما بر اثر مرور زمان و وسوسه ‌های شیطان آن را به بوته فراموشی سپرده است. پیامبر در کنار معارف و برنامه‌های حیاتبخش خود پیوسته به مردمان آن زمان می آموخت که در مورد اصول دین و باورهای مهم اعتقادی به فطرت و خرد خود رجوع کنند. قرآن کریم انبیاء الهی را به عنوان «مذکِّر» معرفی می‌کند.

واسطه فیض الهی

برای آدمیان خاکی که هنوز گام در مرحله‌ای بالاتر نگذاشته‌اند، ارتباط با آفریدگار هستی که در منتها درجه اقتدار و کمال است امری سهل و آسان نیست. برای رسیدن به آن مقام بی‌نهایت و اوج گرفتن در آسمان عرفان و معنویت، نیاز به واسطه فیض و وسائل نیرومندتری است. انجام دستورات رسول خدا صلّی الله علیه و آله می‌تواند بهترین وسیله برای ارتباط با خداوند متعال باشد.

تحکیم وحدت انسانها

ریسمان محکم نبوت تنها وسیله‌ای است که انسانها را در زیر لوای وحدت و برادری فراهم می‌آورد؛ انسانهایی که از تفرقه و تشتت و نزاع و اختلافها به تنگ آمده و به دنبال راهکاری مورد اعتماد برای حل معضلات زندگی خود می‌گردند. یکی از اهداف مهم بعثت پیامبر، پایان بخشیدن به اختلافات مردم بود که از روی جهل و غفلت و ناآگاهی و پیروی هوای نفس و برتری جویی صورت می‌گرفت.

تزکیه و پرورش روح

از مهم‌ترین علل بعثت پیامبر، تهذیب نفوس و تربیت انسانهای مستعد است. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله کوشش می‌کرد نیروهای درونی انسانها را از قوه به فعلیت رسانده و برای رسیدن به قلّه سعادت و کمال، آنان را همراهی و یاری نماید.آن بزرگوار برای ارتباط افراد با مبدأ هستی زمینه سازی کرده و مقدمات تعالی آنان را فراهم می‌آورد.

آمنه اسفندیاری

منبع:تبیان

بمناسبت عید مبعث

سیمای محمد

خبرگزاری فارس: حضرت محمّد(ص) عطر را بسیار دوست داشت و اگر عطری به ایشان تعارف می‌شد، خود را با آن معطّر می‌ساخت. در «ذخیرالعباد» نقل است که محبوب‌ترین عطرها پیش آن حضرت مشک بود.

خبرگزاری فارس: سیمای محمد

بشر همواره به دنبال عقاید و معلومات ویژه خود و افکار و عواطفی که او را احاطه کرده، به یک سلسله آداب و رسوم پای‌بند بوده است. آداب و سنّت‌ها در حقیقت، آینه و نمایشگر روح انسان‌ها و جوامع بشری است؛ زیرا تصوّرات، اندیشه‌ها و عقاید و افکار در آداب و رسوم ملّت‌ها و افراد جلوه‌گر می‌شود. از زمان هبوط حضرت آدم(ع) به زمین تا به امروز یک سلسله آداب و رسوم در میان خداپرستان و موحّدان مرسوم بوده که با سنن نوع بشر متفاوت است، این رجال و برگزیدگان به نام انبیا، مطالبی را به صورت وحی و الهام از دستگاه آفرینش دریافت کرده و به مردم جهان عرضه کرده‌اند.

سیره و روش زندگی حضرت محمّد(ص) به عنوان خاتم پیامبران، از جمله روش‌هایی است که خداوند آن را به عنوان یک نمونه مورد تأیید برای انسان‌ها توصیه کرده است و به روشنی در قرآن کریم رسول اکرم(ص) را به عنوان یک اسوه و الگوی حسنه که متخلّق به اخلاق الهی و پسندیده می‌باشد، معرفی کرده است.

آداب نماز پیامبر(ص)

در کتاب «مکارم الاخلاق» روایت شده که رسول خدا(ص) فرمودند: «نور چشم من در نماز و روزه قرار داده شده است؛ یعنی آن دو را از هر چیز دوست‌تر دارم.» در کتاب «امالیِ» شیخ طوسی از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمود: «ای اباذر! خدای عزّوجلّ روشنی چشم مرا در نماز قرار داده و آن را محبوب من گردانیده، همچنان که طعام را بر گرسنه و آب را بر تشنه محبوب ساخته است.» سپس فرمود: «آدم گرسنه با خوردن غذا و تشنه با نوشیدن آب سیر می‌شود؛ امّا من با خواندن نماز سیر نمی‌شوم.»

1. نمازهای مستحبّی پیامبر(ص): پیامبر(ص) دو برابر نمازهای واجب، نماز مستحبّی به جا می‌آورد، ایشان هنگام اذان ظهر هشت رکعت نافله، چهار رکعت نماز ظهر و سپس هشت رکعت نافله و چهار رکعت نماز عصر، سه رکعت نماز مغرب و سپس چهار رکعت نافله و چهار رکعت عشا و دو رکعت نمار شفع، سپس هشت رکعت نماز شب و سه رکعت وتر (2 رکعت شفع و یک رکعت وتر) و دو رکعت نماز نافله صبح و دو رکعت نماز صبح به جای می‌آورد.

2. نماز جماعت پیامبر(ص): در «تنبیه الخواطر» آمده است که لقمان می‌گوید: پیامبر(ص) صفوف ما را منظّم می‌کرد که گویا مانند چوب‌های تیر هیچ گونه کجی نداشت و گاهی که می‌دید ما غفلت داریم، تذکّر می‌داد و بنابراین روزی هنگام تکبیر\ ‌الاحرام متوجّه مردی شد که سینه‌اش جلوتر از دیگران است. فرمود: بندگان خدا، صفوف خود را منظّم کنید؛ وگرنه بین دل‌هایتان اختلاف و تفرقه خواهد افتاد. پیامبر(ص) در نماز دست‌ به شانه‌های ما می‌گذاشت و می‌فرمود منظّم و صاف بایستید؛ وگرنه دل‌هایتان دچار تفرقه خواهد شد.

آداب قرائت قرآن پیامبر(ص)

شیخ ابوالفتوح رازی در «تفسیر» خود نقل کرده که رسول خدا(ص) نمی‌خوابید تا مستحبّات را تلاوت کند و می‌فرمود:در این سوره‌ها آیه‌ای است که از هزار آیه برتر است»، گفتند: چه سوره‌هایی است، فرمود: «سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن.»در کتاب «مجمع ‌البیان» روایت شده که حضرت علی(ع) فرمود: رسول خدا(ص) سوره «سبّح اسم ربّک الاعلی» را دوست داشت و فرمود: اوّل کسی که گفت: «سبحان ربّی الاعلی» همانا میکائیل بود.»در مجمع البیان آمده است: پیامبر(ص) وقتی که سوره اعلی را می‌خواند، می‌فرمود: «سبحان ربّی الاعلی».

آداب دعا کردن پیامبر(ص)

دعای پیامبر(ص) هنگام برخاستن: هنگامی که پیامبر(ص) از جایی برمی‌خاست، می‌فرمود: «سبحانک الّلهمّ و بحمدک اشهد ان لا اله ‌الّا انت استغفرک و اتوب الیک؛ یعنی منزّه هستی ای خداوند که به ستایش تو مشغولم گواهی می‌دهم که جز تو خدایی نیست و از تو آمرزش می‌خواهم و به سوی تو توبه می‌نمایم.»

دعای پیامبر(ص) هنگام نگاه کردن در آینه: پیامبر(ص) وقتی که در آینه نگاه می‌کرد، می‌فرمود: «الحمدالله الّذی اکمل خلفی و احسن صورتی و زان منّی ماسان من غیری و هدانی للاسلام و من علی بالنبوّه» به این معنا که ستایش خداوندی را که آفرینش من را کامل و صورت من را زیبا قرار داد و مقابل عیب دیگران مرا زینت بخشید، به اسلام هدایتم کرد و با نبوّت، نعمت بزرگی به من عطا کرد.

شمایل پیامبر اکرم(ص)

پیامبر اکرم(ص) در دنیا و ناملایمات آن، هرگز به خشم نمی‌آمد و چون حقّی پایمال می‌شد، از شدّت خشم کسی او را نمی‌شناخت و از هیچ چیز پروا نداشت تا آنکه حق را یاری کند.امام حسین(ع) در خصوص برخی ویژگی‌های آن حضرت می‌فرماید: «از پدرم از وضع داخلی رسول خدا(ص) سؤال کردم، پس فرمود: «به منزل رفتنش به اختیار خود بود و چون به منزل تشریف می‌برد، اوقات خویش را به سه بخش تقسیم می‌کرد: قسمتی را برای عبادت خدا و بخشی برای اهل بیت خود و جزئی را به خود اختصاص می‌داد.

آن بخشی را که مربوط به خودش بود، به صادر کردن دستورهای لازم به خواصّ اصحاب و رسیدگی به کارهای عمومی مردم صرف می‌کرد.» در جای دیگر امام حسین(ع) می‌فرماید: «از پدرم امیرالمؤمنین(ع) از سیره رسول خدا(ص) در خارج از منزل پرسیدم، فرمود: «رسول خدا(ص) زبان خود را از غیر سخنان مورد لزوم باز می‌داشت و با مردم انس می‌گرفت و آنان را از خود دور نمی‌کرد، بزرگ هر قومی را گرامی می‌داشت و او را بر قومش حاکم می‌کرد».»

باز هم از امام حسین(ع) نقل است که فرمود: «به طور دائم خوشرو و خوشخوی و نرم‌خوی بود، خشن و درشتخو و فحّاش و عیبجو نبود و کسی را زیاد مدح نمی‌کرد و از چیزی که به آن رغبت و میل نداشت، غفلت می‌ورزید و به طوری که مردم از او نه مأیوس و نه ناامید می‌شدند. هرگز کسی را سرزنش نمی‌کرد و از او عیب نمی‌گرفت و لغزش و عیب‌های مردم را جست‌وجو نمی‌کرد و سخن نمی‌گفت: مگر در جایی که امید ثواب در آن داشت.»

امام محمّد غزالی در کتاب «احیاء العلوم» خود، پیرامون برخی از آداب و سنن پیامبر اکرم(ص) می‌گوید: رسول خدا(ص) گفتارش از همه فصیح‌تر و شیرین‌تر بود، سخنانش همه کوتاه و جامع و خالی از فضول و وافی به تمام مقصود بود و کلمات گفتارش به یکدیگر پیوستگی داشت.

رسول خدا(ص) در خصوص خصوصیّات فردی خود در جایی می‌فرماید: «بدانید که هر عبادتی در ابتدا شدّت و افراطی دارد، بعد این حالت به فترت و سستی بر می‌گردد، پس کسی که شدّت عبادتش بر طبق سنّت من بشود، راه را پیدا کرده و هر کس مخالف سنّت شد، گمراه گشته و عمل او تباه خواهد بود، مردم بدانید من نماز می‌خوانم، می‌خوابم، روزه می‌گیرم، افطار می‌کنم،می‌خندم و گاهی می‌گریم. پس هر کس از راه روشن سنّت من اعراض کند، از من نیست.»

آداب معاشرت پیامبر اکرم(ص)

در این باب نیز روایات بسیاری نقل شده که هر یک بیانگر خلق و خوی و آداب معاشرت نیکوی پیامبر اکرم(ص) است که می‌تواند راهنمای مناسبی برای پیروان آن حضرت باشد.دیلمی در کتاب «ارشاد القلوب» روایت کرده که: آن حضرت اگر به خوردن چیزی دعوت می‌شد، آن را کوچک نمی‌شمرد؛ هر چند خرمایی پوسیده باشد.‌ مخارج زندگی ایشان سبک و دارای طبع بزرگ و خوش معاشرت و خوش‌رو بود.

بدون اینکه بخندد، همیشه تبسّمی بر لب داشت، بدون اینکه چهره‌اش درهم کشیده باشد، اندوهگین به نظر می‌رسید، بدون اینکه از خود ذلّتی نشان دهد، همواره متواضع بود، بدون اینکه اسراف بورزد، سخی بود. دل‌نازک و به همه مسلمانان مهربان بود و هرگز دست طمع به سوی چیزی دراز نکرد.

تواضع و فروتنی از خصوصیّات بارز آن حضرت بود تا آنجا که ایشان در جایی می‌فرماید: «از چند چیز تا هنگام مرگ دست بر نمی‌دارم، روی زمین با بردگان غذا خوردن، لباس پشمینه پوشیدن و به کودکان سلام کردن تا اینکه بعد از من سنّت شود.»در کتاب «اخلاق» از ابوالقاسم کوفی نقل شده که گفت: رسول خدا(ص) برای خود از کسی انتقام نگرفت؛ بلکه از آنان که آزارش می‌دادند، می‌گذشت و آنان را عفو می‌کرد.

پیامبر(ص) نیز در روایات مختلف به رفتار و آداب معاشرت خود اشاره کرده است؛ چنان که در کتاب «کافی» از امام صادق(ع) در حدیثی از پیامبر(ص) روایت شده که فرمود: «پروردگارم! به من فرمان داد که مسلمانان فقیر را دوست بدارم.» همچنین در حدیثی از رسول خدا(ص)‌ نقل شده که فرمود: «جبرئیل از جانب پروردگارم بر من نازل شده و گفت: ای محمّد بر تو باد که حسن خلق را بر خود ملازم سازی؛ زیرا که بدخلقی خیر دنیا و آخرت را از بین می‌برد»، سپس آن حضرت فرمود: «آگاه باشید که شبیه‌ترین شما به من کسانی هستند که اخلاقشان از همه نیکوتر باشد.»

خداوند بزرگ نیز در قرآن کریم هنگامی که می‌خواهد پیامبر اکرم(ص) را به انسان‌ها معرفی کند، بزرگ‌ترین مدالی را که به برگزیده‌اش می‌دهد، ستایش خلق نیکوی اوست، به طوری که خطاب به آن حضرت می‌فرماید: «انّک لعلی خلق عظیم؛ به راستی که ای پیامبر تو به نیکو خلقی آراسته‌ای.»

آداب سفر کردن رسول خدا(ص)

شیخ صدوق در «فقیه» از امام باقر(ع) روایت کرده که فرمود: «رسول خدا(ص) روز پنجشنبه مسافرت می‌کرد.» در کتاب «من لا یحضره الفقیه» روایت شده که رسول خدا(ص) با مؤمنانی که می‌خواستند به مسافرت روند، تودیع می‌کرد و می‌فرمود: «خداوند تقوا را توشه شما قرار دهد و هر خیری را به سوی شما پیش آورد و حاجات شما را برآورد و دین و دنیای شما را نگه دارد و شما را به سوی من سالم برگرداند.»

قطب راوندی در «لبّ الالباب» روایت کرده که رسول خدا(ص) از منزلی به منزل دیگر کوچ نمی‌کرد؛ مگر آنکه در آن دو رکعت نماز می‌خواند و می‌فرمود: «تا برایم به نماز خواندن گواهی دهد.»همچنین از امام صادق(ص) روایت شده که فرمود:‌ «رسول خدا(ص) در سفر چون از بلندی‌ها سرازیر می‌شد، می‌گفت: «سبحان الله» و چون بر بلندی‌ها بالا می‌رفت، می‌گفت: «الله اکبر».در «کافی» از ابوالحسن(ع) روایت شده که فرمود: «رسول خدا(ص) صبحگاهان از «منی» که حرکت می‌فرمود، از راه «ضب» می‌آمد و هنگام برگشتن از راه میان «معشر و عرفه» بر می‌گشت و به طور کلّی آن حضرت از راهی که می‌رفت، در مراجعت از راه دیگری برمی‌گشت.»

آداب لباس پوشیدن پیامبر اکرم(ص)

غزالی در «احیاء العلوم» در خصوص نحوه لباس پوشیدن رسول خدا(ص) می‌گوید: آن حضرت لباس سبز را دوست داشت، قبایی داشت از سندس که چون بر تن می‌کرد، رنگ سبز آن با سفیدی رنگ آن حضرت نمایی جذّاب و زیبا داشت. اغلب لباس‌هایش سفید بود و می‌فرمود: «زنده‌های خود را سفید بپوشانید و مردگان خود را در آن کفن کنید.»

لباسی که روی همه لباس‌ها می‌پوشید، با زعفران رنگ شده و بسا با همان یک لباس با مردم نماز جماعت می‌خواند. چون لباس نو می‌پوشید، لباس‌های کهنه خود را به فقیر می‌داد و می‌فرمود: «هر مسلمانی که برای رضا خدا، لباس‌های کهنه خود را به یک مسلمان بپوشاند، مادامی که آن لباس به تن فقیر است، در ضمانت و نگه‌داری و خیر خداوند خواهد بود، خواه دهنده لباس زنده باشد یا در قید حیات نباشد.»شیخ صدوق در کتاب «خصال» از امام صادق(ع) روایت کرده که فرمود: «رسول خدا(ص) از پوشیدن چیزی که به رنگ سیاه باشد، کراهت داشت؛ مگر در سه چیز: عمّامه، کفش و عبا.»

آداب نظافت و زینت پیامبر(ص)

نظافت و زینت از جمله مواردی بود که پیامبر(ص) برای آن اهمّیت و ارزش بسیاری قائل بود و همواره به دیگران نیز توصیه می‌کرد تا خود را پاک و پاکیزه نگه دارند. حضرت محمّد(ص) عطر را بسیار دوست داشت و اگر عطری به ایشان تعارف می‌شد، خود را با آن معطّر می‌ساخت. در «ذخیر\ العباد» نقل است که محبوب‌ترین عطرها پیش آن حضرت مشک بود. در «کافی» از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: «رسول خدا(ص) بیش از آن مقداری که برای خوراک خرج می‌کرد، به عطر پول می‌داد.»

در کتاب «مکارم» روایت شده که رسول خدا(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: «یا علی! بر تو باد که هر جمعه خود را خوشبو کنی؛ زیرا که آن از سنّت من است و تا زمانی که بوی آن از تو استشمام شود، برایت حسنه می‌نویسند.» در کتاب «عروس» تألیف جعفر بن احمد، از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمود: «دوستم جبرئیل به من گفت: یک روز در میان خود را معطّر ساز و روزهای جمعه حتماً این کار ترک نشود.»

آداب فراش حضرت محمّد(ص)

طبرسی در «مکارم» گوید: زیرانداز رسول خدا(ص) یک عبا و متّکایش از پوست و بار آن از لیف خرما بود، دیگری نیز از پوست داشت که بار آن از لیف خرما بود و یک عبای دیگر داشت که به هر جا نقل مکان می‌فرمود، آن را برایش دو طاقه فرش می‌کردند. در «مکارم» همچنین نقل است که آن حضرت(ص) گاهی از اوقات روی حصیر می‌خوابید و جز همان حصیر چیز دیگری زیرانداز نداشت.در «خصال» از امام صادق(ع) از آباء گرامی‌اش از امام علی(ع) در حدیث اربعماه روایت شده که فرمود: «بیداری آخر شب، باعث تندرستی و خوشنودی پروردگار و در معرض رحمت حق قرار گرفتن است، علاوه بر اینکه تمسّک به شیوه پیغمبران است.»

در کافی از محمّد بن مروان روایت شده که: امام صادق(ع) فرمود: «آیا به شما خبر بدهم، هنگامی که رسول خدا(ص) به بستر خواب می‌رفت، چه می‌گفت؟ من عرض کردم: بلی بفرمایید. امام صادق(ع) فرمود: آن حضرت «آیـ[ الکرسی» را می‌خواند، سپس می‌گفت: « به نام خدا، ایمان به خدا دارم و از طاغوت بیزارم، بار الها! در خواب و بیداری مرا حفظ فرما.»

سیّد بن طاووس در «فلاح السّائل» از امام هادی(ع) روایت می‌کند که آن حضرت فرمود: «ما اهل بیت موقع خوابیدن چند چیز را رعایت می‌کنیم، طهارت داشتن، صورت بر کف دست راست نهادن، 34 مرتبه الله اکبر، 33 مرتبه سبحان‌ الله، 33 مرتبه الحمدالله و آیه «شهد ان لا اله ‌الّا‌ هو» را تا آخر خواندن، پس هر کس به آن عمل کند، بهره خود را از شب گرفته است. در کتاب «التّهذیب» از حضرت صادق(ع) روایت شده که فرمود: «بر ما باد که نماز شب را ترک نکنید؛ زیرا که سنّت پیغمبران است.»

منبع :‌موعود

یک خبر سیاسی

آیا گروه تروریستی خلق عرب خوزستان با انگلیس در ارتباطند؟
تلاش انگلیس برای تجزیه استان خوزستان
استان خوزستان به دلیل موقعیت استراتژیک و وجود نفت از دیرباز یکی از اهداف مهم دولت انگلیس برای تجزیه آن بوده است به طوری که بررسی سوابق استعماری کشور مذکور در راستای تجزیه این استان در سال های 1253، 1303، 1325 و 1329 و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقش این کشور را بیش از پیش نمایان می سازد...

"عماریون"- بولتن نیوز منتشر کرد: استان خوزستان به دلیل موقعیت استراتژیک و وجود نفت از دیرباز یکی از اهداف مهم دولت انگلیس برای تجزیه آن بوده است به طوری که بررسی سوابق استعماری کشور مذکور در راستای تجزیه این استان در سال های 1253، 1303، 1325 و 1329 و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقش این کشور را بیش از پیش نمایان می سازد.

از سال 1384 سلسله اقدامات مهندسی شده ای در استان خوزستان در حال انجام است که مطلب پیش رو تا حدودی تلاش می نماید نقش برخی عوامل خود فروخته و کشور انگلیس را در اقدامات تروریستی سالهای اخیر خوزستان که منجر به شهادت 29 تن و مجروحیت 300 نفر دیگر و خسارت های مادی و اموال عمومی و خصوصی گردید، نمایان سازد.



1 ـ اشغال سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن توسط 5 تن از عناصر گروهک تروریستی و تجزیه طلب بنام های توفیق ابراهیم، جاسم علوان، عباس میقم، مکی حنون، شایع حامدی، فوزی رفرف و شهادت چند تن از دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در سال 1359 و سهل انگاری و تعمد دولت انگلستان در عدم حفاظت و پیشگیری از این اقدام تروریستی در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و دستگیری یکی از عوامل اقدام کننده بنام "فوزی بداوی نژاد (فوزی رفرف)" و محکومیت چند سالی وی و ازادی مشارالیه در سال 1387 و دادن پناهندگی سیاسی به یاد شده ؟! مسائله ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

2 ـ اقدامات تروریستی خوزستان در سال 1384 همه نگاه ها را به دخالت های دولت بریتانیا معطوف نمود هدفمند بودن این اقدامات به دنبال انتشار نامه جعلی منتسب به دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران، تحریک برخی از عناصر تروریست به انجام اقدامات تحریک آمیز از خاک انگلیس توسط عناصر تجزیه طلب، حمایت و مدیریت مهندسی شده این اقدامات را از کشور انگلیس نمایان می ساخت.



3 ـ فعالیت تشکیلات تروریستی جبهه دمکراتیک ملی اهواز به سرکردگی "صلاح مزرعه": این تشکیلات تروریستی در سال 1386 و بدنبال اختلافات به وجود آمده با محمود مزرعه از گروه جبهه دمکراتیک ملی ملت اهواز جدا شده است عناصر اصلی این گروه از سال 1384 گروه های تروریستی را در سطح استان ساماندهی، مدیریت و راهبری نمود که منجر به چندین اقدام خرابکارانه در سطح استان خوزستان گردید. علی ساعدی؛ علی مرمضی و حسن مزرعه کادر تروریست مرکزی گروه در انگلیس اند و طلاح مزرعه در کانادا مستقرند. در سالهای اخیر نیز این گروه رسماً اقدامات تروریستی را در استان هدایت کرده و در حال حاضر فیلم گروه تروریستی وابسته به این تشکیلات که بنام و به اعلام شبکه پرس تی وی در اواخر سال گذشته در خوزستان زیر ضربه رفته است بر روی سایت این گروه قرار دارد.



4 ـ فعالیت تشکیلات تروریستی جبهه دمکراتیک ملی ملت اهواز به سرکردگی "مجموعه مزرعه" در لندن این گروهک در سال 1990 در لندن اعلام موجودیت نمود و در سال های اخیر تمامی توان خود را برای مبارزه با جمهوری اسلامی ایران به میدان آورده و در عرصه فعالیت خرابکارانه، سیاسی، تبلیغی و حضوری در شبکه های ماهواره ای علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد. 


5 ـ فعالیت تشکیلات حزب تضامن الدیمقراطی الاحواز: این تشکیلات دردهه 80 در لندن اعلام موجودیت نمود، سرکرده آن "منصور سیلاوی" ارتباط تنگاتنگی با برخی از اتباع انگلیسی داشت. وی در بحبوحه اغتشاشات خوزستان با "حک استراو" وزیر امور خارجه وقت انگلیس ملاقات نمود، منصور سیلاوی در سال 1386 فوت نمود و در حال حاضر "عبدالحسن طرفی زویری" معروف به عدنان سلمان سرکرده این تشکیلات می باشد. این گروه در جریان فتنه  1388 همکاری فعالی با اپوزیسیون خارج از کشور داشته است و " موسی شریفی" به نمایندگان از این گروه در نشست عناصر ضد انقلاب در کشور فرانسه شرکت داشته است. "کریم عبدیان" عضو پنتاگون و عضو فعال این گروه نیز اخیراً در نشست مرکز مطالعات ایران و اع در لندن با حضور عناصر فراری خاصه "علیرضا نوری زاده" برگزار شد، شرکت داشته و موضوع تغییر نام خوزستان به نام عربستان کلید خورد و گروه های تجزیه طلب روی این موضوع تبلیغات زیادی را به راه انداخته اند.

6 ـ فعالیت تشکیلات انجمن دوستی عرب های ایران و انگلیس تحت مدیریت دانیل برت (برد) شهروند انگلیسی : این گروه از ابتدای سال 2005 همزمان با اغتشاشات و بمب گذاریهای خوزستان دوشادوش عناصر تجزیه طلب مقیم آن کشور اقدام به برگزاری تجمع، سخنرانی، مصاحبه با سایت ها، انتشار اخبار و مطالب خلاف واقع، راه اندازی سایت اینترنتی، حمایت و پشتیبانی در راه اندازی شبکه ماهواره ای الاهواز، صدور بیانیه در مقاطع مختلف در راستای تحریک قومیت عرب و ... به نفع گروه های تجزیه طلب و تروریست نموده  است. دانیل برت در سال 1387 در مصاحبه با "مجله نیسان" متعلق به عناصر تروریست، که مورد توجه گروه های خلق عرب و سایت های آنها نیز قرار گرفت اظهار می دارد: «ملت اهواز باید به اندازه فلسطینی ها مورد توجه و حمایت قرار بگیرند در واقع من بر این باورم که قادر به تاثیر گذاری بر زندگی اهوازیان هستم... اهوازی ها مانند دیگر ملت ها قادر به مقابله با ایرانی ها و نابود ساختن قصر پوشالی آنها در سرزمین عربی اهواز هستند... این جمعیت به همراه سازمان حقوق بشر اهواز فعالیت های گسترده ای در عرصه کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان به عمل آورد.» دانیل در ادامه می گوید در راستای تلاش هیا بی وقفه این جمعیت و شرح مسأله اهواز موفق به حمایت کمیته ی هنری جکسون شدیم. این کمیته بسیاری از وزرای دولت انگلیس و اعضای موسسات امنیتی کشور را در بر می گیرد.



7 ـ آزادی عمل برخی از عناصر تروریستی و تجزیه طلب برای ملاقات با مسئولین ارشد دولت انگلیس با هدف فشار بر جمهوری اسلامی ایران که از جمله آن می توان به ملاقات منصور سیلاوی سرکرده حزب تضامن الدیمقراطی با جک استراو وزیر خارجه در گرما گرم اغتشاشات و بمب گذاری ها خوزستان در سال 1384 و  "رضا وشاحی" عنصر تجزیه طلب و عضو انجمن دوستی عربهای ایران و انگلیس با وزیر امور خارجه و رئیس پژوهشگران دفتر مطالعاتی و سیاست گذاری بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه بریتانیا اشاره نمود.

8 ـ دعوت گروه مشاورین اجتماعی شهر لندن از علی ساعدی، ناصر عوده از عناصر تجزیه طلب و وابسته به گروهک تروریستی جبهه دمکراتیک ملی اهواز در 6 اسفند ماه 1387 و دادن لوح تقدیر به آنها ؟!!!

9 ـ فعالیت دهها سایت و وبلاگ و شبکه ماهواره ای متعلق به گروه های تروریست و تجزیه طلب در کشور انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران و انتشار اخبار مجعول، خبرسازی، شانتاژ خبری، انتشار اطلاعیه و ... در خصوص استان خوزستان و تحریک آمیز بودن بسیاری از اقدامات این سایتها.

10 ـ دعوت و مصاحبه شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی متعلق به دولت انگلیس از عناصر تروریست و حمایت از تروریست های دستگیر شده خصوصاً در چند ماهه گذشته که از آن جمله می توان به دعوت سعید دبات عضو گروهک تروریستی حرکه الضنال العربی مقیم دانمارک و کمال (کامل) آلبو شوکه و یوسف عزیزی بنی طرف اشاره نمود.

11 ـ فعالیت کانون ضد نژاد پرستی و عرب ستیزی ایران: یوسف عزیزی بنی طرف بعد از متواری شدند به لندن در سال 1386 به اتفاق چند تن دیگر از عناصر جدایی طلب مقیم اروپا، اقدام به راه اندازی این کانون نموده است. تا ترویج نژاد پرستی افراطی را به رخ همه گروه ها و اقوام ایرانی بکشاند.

12 ـ اخیراً نیز گروه های تروریستی اقدام به راه اندازی کانونی دیگر با عنوان مشداخ در انگلیس نمودند که باید منتظر اقدامات این گروه در خوزستان باشیم.

13 ـ هر چند نباید به تجمعات مهندسی شده چند نفره از عناصر ضد انقلاب این جریان خود باخته در مقابل سفارت خانه جمهوری اسلامی ایران که به بهانه های واقی و در قبال پرداخت حقوق پناهندگی در آنجا تجمع می نمایند به سادگی گذشت.

اعطای پناهندگی سیاسی انگلستان به عناصر جدایی طلب و تروریست خلق عرب مساوی است با تشدید اقدامات جنایتکارانه و تروریستی خوزستان.

حال خود قضاوت کنید آیا انگلیس در اقدامات تروریستی خوزستان نقش ندارد؟

اخبار برگزیده

روایت "مشرق" از گوشه و کنار سیاست؛
خبرنگاران مشرق در جریان پیگیری های خبری، به "زمزمه"ها و "گفته می شود"هایی بر می خورند که میهمان کردن مخاطبان به این شنیده ها خالی از لطف نیست.
*عزت الله ضرغامی اخیرا در جلسات متعددی گفته است: " بنده به هیچ وجه کاندیدای ریاست جمهوری نخواهم شد. تا زمانی که حکم مقام معظم رهبری برای صداوسیما را دارم به هیچ مسوولیت دیگری فکر نمی کنم."

*محمد خاتمی نیز در جلسه ای گفته است بنده به هیچ وجه دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نخواهم شد. خاتمی همچنین افزوده است:به چیزی به نام جنبش سبز آن هم به عنوان یک جریان سیاسی و اجتماعی قائل نیستم. هر اصلاحی هم قرار است صورت بگیرد باید در چارچوب نظام باشد.

*عبدالله نوری در جلسه ای با رد سخنان خاتمی درباره جنبش سبز می گوید: بنده آمده ام تا جبهه فراگیر اصلاحات را تشکیل دهم. نباید هیچ دیواری میان اصلاح طلبی و جریان سبز کشید. نوری همچنین گفته اگر ما بخواهیم افراد را محور قرار بدهیم دچار شکست می شویم.

*یکی از روزنامه های نزدیک به شهرام جزایری با یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری وارد مذاکره و معامله شده است. این روزنامه تاکنون چند تیتر اول خود را به این کاندیدا اختصاص داده و قرار است پس از ارزیابی نهایی از کار این روزنامه، قرارداد نهایی با آن منعقد شود.

*سید هادی خامنه ای به دعوت جریان اصلاحات برای حضور در جبهه فراگیر اصلاح طلبی پاسخ منفی داده است. وی مدتی است با تشکیل موسسه ای تاریخی مشغول کارهای پژوهشی است. پیش از این نیز محتشمی پور با کناره گیری از جریان اصلاحات، تهران را به قصد حوزه نجف ترک کرده بود.

*گزارش یک نهاد نظارتی نشان می دهد یک شرکت معروف غذایی که اسپانسر یک تیم معروف ورزشی شده است ارتباط نزدیکی با برخی عوامل فرقه ضاله بهاییت دارد. این شرکت غذایی به همراه یک شرکت تولیدی فرش اسپانسر رسانه های بهاییت در استرالیا شده اند.

*شنیده ایم در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامرضا آقازاده رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی از محتوای کتاب خاطرات هسته ای حسن روحانی گلایه کرده است .

*پس از درج گزارشی در یک روزنامه درباره فرار نخبگان، بررسی های صورت گرفته نشان داد این گزارش در بخش های زیادی غیر واقعی بوده است. این روزنامه از هیات نظارت تذکر دریافت کرده و پرونده آن به دادگاه ارسال شد. آمار نشان می دهد مهاجرت نخبگان سیر نزولی داشته و به 20 درصد رسیده است. در کشور 13هزار نخبه المپیادی داریم.

*شنیده ایم حجت الاسلام قرائتی به دلیل کثرت اشتغالات از ریاست ستاد احیاء زکات استعفا داده و حجت الاسلام حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی جایگزین ایشان شده اند. گفته می شود سال گذشته حدود 200 میلیارد تومان زکات از سوی کشاورزان و دامداران به این ستاد پرداخت شده است.


*در جلسه اخیر تعدادی از اصلاح طلبان که مشغول تدوین مانیفست اصلاحات هستند ایده حمایت از کاندیدای وحدت ملی مطرح شده است. در این جلسه حاضران معتقد بودند:" در انتخابات آینده ریاست جمهوری مهم این نیست که ما کاندیدای اختصاصی داشته باشیم بلکه مهم آن است که ما در دولت آینده سهمی داشته باشیم. باید کاندیدایی بیاید و سهم ما را بدهد و راه ما را برای بازگشت به حاکمیت باز کند.


*جریان اپوزیسیون خارجی که به مناسبت 25 خرداد در پارک های تهران اعلام تجمع نموده بود برای فرار از مضحکه شدن این فراخوان حتی پیگیر خبر این تجمع هم از شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی هم نشد.


* شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی وابسته به جریان اپوزیسیون در هفته های اخیر روی محور  ناکارآمدی الگوی حکومت دینی مبتنی بر ولایت فقیه متمرکز شده اند. این شبکه ها با سیاه نمایی و بزرگنمایی برخی ضعف های اجرایی همچنین سعی دارند میان "خط مقاومت" در برابر زیاده خواهی کشورهای غربی و مشکلات اقتصادی موجود در کشور پیوند برقرار نماید. در داخل کشور هم برخی چهره های سیاسی اسیر این تحلیل مزورانه شده اند.  

* در هفته های اخیر دور جدید عملیات القاعده در سوریه با نام "کاشت وحشت" آغاز شده است. کارشناسان نوع جنایات و قساوت های انجام شده علیه مردم به ویژه شیعیان سوریه را هولناک و غیر قابل مقایسه با جنایات طالبان می دانند.

اخبار سیاسی روز

به گزارش گروه بین الملل مشرق، برادر پادشاه عربستان سعودی اعلام کرد که برای سرنگونی رژیم سعودی جبهه معارضی را علیه حکومت سعودی در عربستان تشکیل داده است.
هنگامی‌ که شاهزاده "سلمان بن عبدالعزیز" به سردبیران روزنامه فرامنطقه ‌ای "الشرق الاوسط" که وی صاحب امتیاز آن است، دستور داد که "شیخ حمد بن جبر آل ثانی"، وزیر خارجه و نخست وزیر قطر را مورد حمله قرار دهند و سفر وی به سرزمین ‌های اشغالی را افشا کنند، همه متعجب و شگفت ‌زده شدند.

انتشار این خبر در روزنامه فرامنطقه‌ ای الشرق الاوسط که وابستگی آن به رژیم حاکم بر عربستان واضح و عیان است و پرده برداشتن از سفر وزیر خارجه و نخست وزیر قطر از بیروت به تل‌آویو با اسکورت دو هواپیمای صهیونیستی صورت گرفت، به معنای زیر پا گذاشتن خطوط قرمز توسط این روزنامه فرامنطقه‌ای و برملا کردن اسرار مسؤولان بلندپایه اعضای شورای همکاری خلیج فارس به شمار می‌آمد که عربستان نیز یکی از آنهاست.

اما یکی از دلایل این اقدام عربستان سعودی را باید در اقدام شبکه قطری الجزیره ملاحظه کرد که خبری از شاهزاده "طلال الرشید" حاکم منطقه حائل عربستان منتشر کرده بود و پس از شبکه الجزیره نوبت روزنامه ‌های قطری بود که این خبر را با آب و تاب بسیار منتشر کنند.

اما چرا عربستان سعودی به طلال الرشید تا این اندازه حساسیت داشت که مسؤولان این کشور را به این واکنش در الشرق الاوسط واداشت و چرا "عبد الله بن عبد العزیز"، پادشاه عربستان از طلال الرشید به عنوان بزرگترین خطری یاد می کند که حکومت کنونی سعودی عربستان را تهدید می ‌کند.

اما شاهزاده طلال الرشید که بود و چرا پادشاه عربستان از او بیمناک است؟

شاهزاده طلال الرشید، فرزند شاهزاده "محمد الرشید" آخرین حاکم منطقه حائل است اما داستان چیز دیگری است و بسیاری حتی نزدیکترین افراد به رژیم حاکم در عربستان سعودی از این ماجرا آگاه نیستند.

ماجرا از آنجا شروع می ‌شود که "عبد العزیز بن سعود" بنیانگذار عربستان سعودی در سال 1921 میلادی با کمک و حمایت انگلیسی‌ها به منطقه حائل حمله می‌‌کند و در آنجا مرتکب جنایات بی‌شماری از قیبل قتل و کشتار و تعرض و تجاوز می‌شود و طی این حمله حاکم حائل شیخ محمد رشید را به قتل می‌رساند و زنان این منطقه را به اسارت می‌گیرد و در این بین بیوه محمد رشید به نام "فهده" دختر "عاصم الشریم" که در بین اسرا بود، را به همسری می‌گیرد و او را به زنان حرمسرای خود اضافه می‌‌کند.

فهده برای ملک عبدالعزیز "ملک عبدالله" پادشاه کنونی عربستان سعودی را به دنیا می‌‌آورد و بر این اساس شاهزاده طلال محمد الرشید که هم‌اکنون اعلام کرده است، جبهه‌‌ای معارض علیه ملک عبدالله در پاریس تشکیل می‌دهد، برادر تنی پادشاه عربستان سعودی است.

با این تفاوت که شاهزاده طلال الرشید فرزند مشروع ازدواجی مشروع است، درحالی‌ که ملک عبدالله فرزند ملک عبدالعزیز خونریز است که از آنجا که به بیوه زن شیخ محمد الرشید جزو اسرا و کنیزهای خود می ‌نگریست که ملک شخصی او به شمار می ‌آید، بر وی وارد شد تا از فهده صاحب عبد الله شود.

از نکات جالب آنکه شاهزاده "طلال محمد الرشید " پدر خانم دکتر "مضاوی الرشید" است که هم‌اکنون در دانشگاه ‌های انگلیس مشغول به تدریس است.

اما شاهزاده "طلال محمد الرشید" که نیاکانش طی سال‌های 1835 تا 1921 بر منطقه حائل، در شمال غربی عربستان سعودی حکومت می کردند، درباره اعلام موجودیت جبهه معارض خود چنین می‌گوید: "ما تولد جبهه معارض دمکراتیک سعودی را اعلام و تأکید می ‌کنیم، این جبهه تلاش خواهد کرد که پایه‌ های دموکراسی و آزادی برحق را در سراسر عربستان سعودی پایه‌‌گذاری و مؤسسات و نهادهایی را در کشور تأسیس کند که تضمین کننده ارزش‌‌هایی همچون مساوات و برابری و عدالت در عربستان باشند.

شاهزاده طلال که از سال 1980 میلادی پناهنده فرانسه شده، در پیام خود افزوده است: "این جبهه رژیم سعودی را بین دو گزینه مخیر می‌‌کند، یا آزادی سلب شده از ملت را به آنها بازگرداند و زندگی شهروندان عربستانی را بر عدل و مساوات و برابر پایه‌‌ریزی کند یا اینکه به صورت مسالمت‌‌آمیز از قدرت کناره ‌گیری کند.

محمد دوم فرزند طلال رشید، آخرین شاهزاده از مجموعه شاهزادگان الرشید یکی از شاخه‌ های قبیله "شمر" در ادامه می‌افزاید: این جبهه شبکه تلویزیونی را در یکی از کشورهای اروپایی راه‌ اندازی خواهد کرد و این صرف نظر از روزنامه‌ ای است که طی دو تا سه ماه آینده چاپ آن آغاز خواهد شد تا مردم عربستان را به انقلاب علیه استبداد و غارت اموال عمومی دعوت کند.

وی افزود: در صورتی‌ که رژیم به استبداد و غارت اموال خود ادامه دهد، مردم عربستان را به انقلابی مردمی دعوت خواهیم کرد و در این ارتباط هماهنگی‌ های لازم با سازمان‌ های معارض داخلی و خارجی را به عمل خواهیم آورد، به‌ویژه "جنبش اسلامگرای اصلاح طلب" که مقر آن در لندن است.

این جبهه معارض جدید عربستانی در بیانیه ‌ای که آن را در پاریس منتشر کرد، تأکید کرد که از امروز دیگر حکومت در عربستان موروثی نخواهد بود،‌ بیعتی و اطاعتی از آل سعود وجود نخواهد داشت و جهانیان باید که در راه این نبرد بر سر تعیین سرنوشت‌مان و حکومت بر خودمان و ایجاد کشوری جدید تهی از تررویسم و ایدئولوژی و دیدگاه‌ هایش و فارغ از خشونت و نفرت از دیگران به ما کمک و از ما حمایت و پشتیبانی کند.

یک خبر از شوشتر

/نگاهی به میراث شوشتر/
مقام صاحب‌الزمان
فرهنگی و هنری  28/3/1391  10:46:14
913-15480-5 کد خبر
RSS :: پرینت

قدمگاه صاحب‌الزمان در شمال شرقی شهر شوشتر در انتهای بزرگراه بین‌الحرمین قرار دارد.

به گزارش ایسنا از خوزستان بر اساس سنگ نبشته‌ای که در بنای قبلی قدمگاه به دست آمده و دارای اشعاری با ذکر تاریخ است بنای اولیه به وسیله درویش کریم نامی در دوره سلطنت شاه صفی (1047ه‍.ق) ساخته شده است. در اوایل قرن 14هجری‍ مرحوم ملاحسین طبیب شوشتری ساختمان‌های دیگری بر آن افزود و در سال 1355 شمسی به وسیله هیأت امنا بازسازی کلی شد و معمار آن حاج محمود معماریان بوده است. مالکیت بنا وقفی و در تولیت اداره اوقاف شهرستان شوشتر قرار دارد.

بنا با سبک معماری دو ایوانی و شامل صحن، ایوان‌های ورودی، رواق‌ها، حجره‌ها و آرامگاه‌های خصوصی، کفش کن‌های زنانه و مردانه و سرویس بهداشتی است. ایوان ورودی در غرب و ایوان دیگر در شمال بنا قرار دارد. در دو سوی ایوان ورودی دو گلدسته وجود دارد.

قدمگاه صاحب‌الزمان به دلیل حرمت خاصی که نزد مردم شوشتر دارد محل برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های مذهبی است به ویژه جشن‌های نیمه شعبان با حضور گسترده مردم در قدمگاه برگزار می‌شود.

پنج نوع تزیین کاشی‌کاری، حجاری، کتیبه‌های خطی و خراطی در بنا اجرا شده است؛ کاشی‌کاری از نوع هفت رنگ با زمینه لاجوردی و نقوش اسلیمی، ختایی، ستاره‌ها و گل‌های چند پر، نقوش گلدانی و طرح‌های گره چینی، خراطی بر درهای ورودی با طرح گره چینی و حجاری در دو سوی ازاره ایوان ورودی بر سنگ مرمر سفید با نقوش برجسته گلدانی شکل، کتیبه‌های خطی شامل آیات قرآنی، جملات دعایی، زیارت‌نامه‌ها و اشعار با ماده تاریخ ساخت‌ بنا با خطوط ثلث، نسخ و نستعلیق است. اطراف بنا را قبرستان وسیعی فراگرفته که برخی از سنگ قبرهای آن قدیمی است. در ساخت بنا مصالحی چون سنگ، آجر و گچ به کار رفته است.

اخبار فرهنگی . هنری . ادبی

سرانجام کارگاه‌های ادبی حوزه هنری خوزستان چه شد؟
فرهنگی و هنری  28/3/1391  10:26:14
913-15180-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مسؤول دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خوزستان گفت: فراخوان ثبت‌نام در کارگاه‌های ادبی حوزه هنری تا 10 روز آینده منتشر می‌شود.

محمد شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: حوزه هنری خوزستان چند هفته پیش از مکان قبلی خود (طبقه فوقانی سینما اکسین) به مکان جدیدی منتقل شد و قرار است مکان قبلی به منظور برگزاری این کارگاه‌های ادبی آماده شود.

وی افزود: دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این مدت به دلیل مسایل مرتبط با جابه‌جایی موفق به برگزاری جلسات یا برنامه‌های ادبی نشد اما بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته محل برگزاری این کارگاه‌ها تا 20 تیر راه‌اندازی و ثبت‌نام آغاز می‌شود. بر اساس این برنامه‌ریزی کلاس‌ها در روزهای شنبه، یکشنبه و سه‌شنبه برپا می‌شوند.

شریفی تصریح کرد: ما بیش‌تر تمایل داریم علاقه‌مندان جوان به شعر و داستان را به کارگاه‌ها جذب کنیم. جذب افرادی که در ادبیات ناشناخته هستند و برای فراگیری فن شعر و داستان‌ بلاتکلیف هستند از جمله اهداف ما در این کارگاه‌های ادبی است.

مسؤول دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خوزستان اظهار داشت: این کارگاه‌ها باب خوبی برای این گروه از علاقه‌مندان به ادبیات هستند. 

 

 

سرپرست اداره ارشاد آبادان خبر داد
برگزاری شب شعر عربی "مطلع‌النور" در آبادان

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره ارشاد آبادان از برگزاری شب شعر عربی "مطلع‌النور" به‌مناسبت بعثت حضرت رسول اکرم (ص) در این منطقه خبر داد.

خبرگزاری فارس: برگزاری شب شعر عربی

فرهاد پورغراوی علوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: به‌مناسبت بعثت حضرت رسول اکرم (ص) و ولادت حضرت امام علی (ع) در تالار مهر این اداره برگزار و استقبال بسیار خوبی از آن شد.

وی افزود: خداوند پیامبران را برای تبیین راه، ارشاد و هدایت مردم به سوی حق و خیر و صواب، مبعوث کرده تا حق، برای همگان روشن شود.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد آبادان تصریح کرد: شب شعر عربی "مطلع‌النور" در دو بخش فصیح و محلی در قالب‌های قصیده، غزل و ابوذیه و با حضور گسترده مردم، مسئولان، روحانیون، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، شعرای برجسته شعر عربی شش شهر استان خوزستان ( آبادان، خرمشهر، بندر امام خمینی (ره)، شادگان، شوش و اهواز) و عموم مردم در فضایی آکنده از معنویت برگزار شد.

وی اضافه کرد: در این شب شعر که دو ساعت و نیم به طول انجامید 18 شاعر در رابطه با موضوعات بعثت، اهل بیت و آزاد به شعر خوانی پرداختند.

پورغراوی علوانی گفت: برگزاری شب شعر با موضوع‌های بعثت و اهل بیت باعث می‌شود تا شعرا با یکدیگر آشنایی بیشتری پیدا کرده و زمینه‌ای ایجاد شود تا قریحه شعری و افکار و عقاید خود را در فضایی آزاد و متناسب بیان کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با حمایت مسئولان شهرستان و استان و با توجه به فضای فرهنگی شهرستان آبادان، این اداره به همراه شاعران بتواند حداقل در هر فصل یک چنین برنامه‌ای را برای مخاطبان اجرا کند.

یک گزارش نگران کننده

وقتی بی‌توجهی مسوولان باعث نابودی قهرمان جهان می‌شود
سعید عبدولی:
پس از المپیک از دنیای قهرمانی کنار می‌کشم

 

قهرمان وزن 66 کیلوگرم کشتی فرنگی جهان می‌گوید باوجود آمادگی بالایی که در این سن در کشتی پیدا کرده، اما به خاطر تحمل فشار مسایل مادی در زندگی شخصی، قطعا بعد از المپیک کشتی را برای همیشه کنار می‌گذارد.

 سعید عبدولی با اشاره به آمادگی زیاد خود برای حضور در المپیک، در گفت‌وگو با خبرنگار کشتی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهارکرد: در اردوهای اخیر تیم‌ملی به آمادگی مناسبی از نظر بدنی رسیدم و از نظر روحی در تمرینات سعی کردم با این فکر تمرین کنم که بدترین قرعه در المپیک نصیبم شود و بهترین نتیجه‌ را بگیرم اما این المپیک آخرین میدان کشتی گرفتن در سطح قهرمانی برای من است و باوجود این‌که هنوز 22 سال سن دارم، به خاطر زجرهای زیادی که از نظر مالی در زندگی شخصی‌ برایم اتفاق افتاده، از دنیای قهرمانی کنار می‌روم، زیرا در ورزش کشتی آن گونه که فکر می‌کردم از نظر مالی به جایی نرسیدم، در حالی که از نظر قهرمانی به جز مدال المپیک به آن‌چه که می‌خواستم رسیده‌ام.

 وی ادامه‌داد: زیر نظر مربیان تیم به آمادگی بسیار خوبی رسیده‌ام. معتقدم که این تیم می‌تواند بهترین نتیجه‌ کشتی فرنگی را رقم بزند. امسال سالی است که کشتی فرنگی با این کشتی‌گیران می‌خواهد خودش را نشان بدهد و مثل کشتی آزاد و قهرمانان المپیکی آن ابراز وجود کند.

 ملی‌پوش وزن 66 کیلوگرم کشتی فرنگی همچنین گفت: در خانه کشتی تابلوی پنج قهرمان و طلایی المپیک کشتی آزاد را نصب کرده‌اند، هیچ کشتی‌گیر فرنگی‌کاری میان این‌ها نیست، اما امسال سالی متفاوت برای ما است و امیدوارم پس از المپیک، کشتی فرنگی هم صاحب تابلویی از قهرمان المپیک در میان آزادکاران شود. اگر اتفاق خاصی پیش نیاید می‌توانیم نتیجه‌ خوب و دلخواه‌مان را کسب کنیم.

 وی با اشاره به حساس بودن مسابقات وزن 66 کیلوگرم، عنوان‌کرد: وزنی که من در آن کشتی می‌گیرم شلوغ‌ترین وزن کشتی است. حریفان خوبی در این وزن حضور دارند که کار را به مراتب برای من سخت‌تر می‌کنند اما بعد از جام‌جهانی تمام حریفانم را آنالیز کرده و تقریبا نقاط ضعفم را برطرف کرده‌ام. آمادگی مطلوبی دارم و فقط با این فکر تمرین می‌کنم که در بدترین قرعه بهترین نتیجه‌ را بگیرم.

 دارنده مدال طلای جهان در سال 2011 استانبول در ادامه افزود: هیچ وقت در تمرینات کم‌کاری نکرده‌ام. خودم می‌دانم که تلاشم را کرده‌ام و فقط برای گرفتن طلا به لندن می‌روم تا حداقل بعد از المپیک که می‌‌خواهم از دنیای قهرمانی خداحافظی کنم، از خودم راضی باشم. چون دیگر آخرین المپیک و میدان قهرمانی برای من است. متاسفانه در حالی که فقط 22 سال سن دارم، مجبورم مانند بسیاری از قهرمانان در اوج آمادگی از کشتی کنار روم که دلیل آن فقط مساله مالی است و نه چیز دیگری. من به شخصه از نظر مالی در زندگی اجتماعی خودم فشارهای زیادی را تحمل کرده‌ام و کشتی اصلا به من کمک نکرده و به همین خاطر بعد از المپیک قطعا خداحافظی خواهم کرد.

 قهرمان بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو در پایان گفت: مسوولان باید به فکر باشند تا حداقل کسانی که بعد از ما به کشتی می‌آیند، مثل ما در سن پایین و در اوج آمادگی کشتی را کنار نگذارند. فقط به خاطر دل مردم به المپیک می‌روم و اگر بعد از المپیک جوایز زیادی هم به من بدهند، محال است بمانم، چون دیگر از کشتی خسته شده‌ام.


انتهای پیام