سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از باغملک

فارس گزارش می‌دهد
باغملک؛ گردشگری، ترانزیت و حکایت گرد و خاک

خبرگزاری فارس: رباط، شاه منگشت، مرقد امامزاده عبدالله، دریاچه‌های کوچک، باغ‌های بسیار بزرگ و چشمه‌های آب سرد از ویژگی‌های شهرستان باغملک است که با وجود استعداد گردشگری، مسافران با مشکلات بسیاری برای رسیدن به این مناطق مواجهند.

خبرگزاری فارس: باغملک؛ گردشگری، ترانزیت و حکایت گرد و خاک

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، باغملک در شمال شرقی خوزستان و در فاصله 135 کیلومتری شهرستان اهواز علاوه بر گردشگر پذیر بودن در مسیر جاده ترانزیتی خوزستان ـ چهارمحال بختیاری و اصفهان نیز واقع است که همین دلیل مناسبی برای رفت و آمد خودروهای فراوان از این شهر تاریخی و گردشگری است.

برای رفاه حال بیشتر شهروندان و مسافران، از حدود دو سال پیش، شهرداری این شهر اقدام به بازسازی و ساخت تقاطع غیر همسطح و زیر گذر در ابتدای جاده ورودی شهرکرد که باعث خوشحالی مردم شهر شد زیرا مشکل ترافیکی این نقطه بعد از سال‌های متمادی حل می‌شد، اما با گذشت این زمان طولانی، هنوز کار تکمیل آن انجام نشده و از حدود 10 ماه پیش به حال خود رها شده است.

ساخت این ورودی به نوبه خود کار شایسته، به‌جا و مورد قبول شهروندان قرار گرفته اما درعین حال، رهاسازی آن باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.

* جاده تراتزیتی در انتظار آسفالت

یکی از جوانان دانشجوی باغملکی می‌گوید: نزدیک دو سال است که بازسازی ورودی شهر آغاز شده، ابتدا یک پل زده شد اما به دلیل غیر اصولی بودن آن، بخشی از پل تخریب و دوباره بازسازی شد؛ از حدود 10 ماه پیش نیز کار ساخت ورودی به پایان رسیده اما بدون آسفالت به حال خود رها شده و مشکلاتی برای رانندگان و اهالی محله رستم آباد به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه شهرداری کار را آغاز کرده و تا مرحله احداث زیرگذر و روگذر کار را پیش برده، می‌افزاید: با گذشت این همه زمان شهرداری هم اکنون اعلام کرده وظیفه اداره راه و شهرسازی است که این قسمت را آسفالت کند، اداره راه و شهرسازی نیز اعلام کرد چون این جاده در حوزه شهر قرار دارد، شهرداری باید کارش را به پایان برساند.

این شهروند باغملکی تصریح می‌کند: این سه راهی، شاهراه ارتباط جاده‌های استان خوزستان با استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان است و روزانه هزاران خودروی سبک و سنگین از نقاط مختلف استان و کشور از آن عبور می‌کنند با این حال، به علت آسفالت نبودن جاده، گرد و خاک زیادی تولید می‌شود که باعث آزار و اذیت شهروندان می‌شود، برای اثبات غلظت گرد و خاک ناشی از رفت و آمد خودروها می‌توان به درختان درون بلوار سردار شهید حاج علی نوری ممبینی نگاه کرد زیرا دیگر سبز بودن آنها با چشم دیده نمی‌شود.

* کسب و کار تعطیل شد

احمد قربانی جوان 22 ساله باغملکی نیز با انتقاد از رهاسازی جاده ورودی شهر می‌گوید: راننده آژانس هستم به دلیل خراب بودن جاده، هیچ آژانسی به سمت رستم‌آباد نمی‌آید چون سبب استهلاک زیاد ماشین می‌شود.

از سوی دیگر، به دلیل رفت و آمد مسافران زیاد از ورودی باغملک تعدادی از شهروندان برای تأمین مخارج زندگی و همچنین رفاه حال میهمانان شهر خود، اقدام به راه‌اندازی مغازه‌های فراوانی کرده‌اند.

فاضل مرادی یکی از کسبه این مسیر، با بیان نکته که 2 سال است در اینجا فقط خاک می‌خوریم، می‌گوید: مشتریان پراکنده شده‌اند زیرا با این خاکی که تولید می‌شود کار ما غیر بهداشتی است و هیچکس تمایلی برای خوردن غذا در این مغازه‌ها ندارد، روزی چند بار باید جلوی مغازه را آب پاشی کنیم که فایده‌ای هم ندارد.

* گردشگری میان گرد و غبار

اکبر داوودی کارگر یکی از رستوران‌های کنار جاده رستم آباد نیز می‌گوید: هر شب که به خانه می‌رویم آنقدر خاک بر سر و رویمان نشسته که حد ندارد، به دلیل گرد و خاکی که به علت رفت و آمد زیاد خودروها ایجاد می‌شود مجبوریم مغازه‌ها را مرتب بشوییم ولی با این حال هم تأثیری ندارد و مشتریان ما حدود یک سوم کاهش یافته‌اند.

یک شهروند اهوازی که برای تفریح به شهر تاریخی باغملک آمده بود نیز اظهار می‌دارد: این شهر یک شهر گردشگری است و برای جذب گردشگر نباید کارها این قدر به طول انجامد؛ باغملک مردم خوبی دارد و استحقاق خدمات بیشتر و بهتری دارند که باید مسئولان رضایت مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

* نفس کشیدن ممنوع

اهالی محله رستم‌آباد بیشترین آسیب‌ها را از این بی برنامگی مسئولان دیده‌اند زیرا که در کنار این ورودی زندگی می‌کنند.

اسماعیل آبانگاه از جوانان ساکن این محله که گویی دلی پر درد دارد، لب به سخن گشوده می‌گوید: شب و روز نداریم به دلیل پر رفت و آمد بودن مسیر، تمام خانه‌ها پر از گرد و خاک می‌شود؛ کار به این کوچکی این همه وقت نیاز نبود ولی نزدیک به دو سال به طول انجامیده که اگر تا پایان مراحل ساخت، جاده را یک قیرپاشی ساده کنند که خاک بلند نشود هم خوب است.

وی تأکید می‌کند: باید مسیر درون شهری و جاده کمربندی از هم جدا شوند زیرا تاکنون تعدادی از شهروندان به ویژه کودکان خردسال به علت بی احتیاطی برخی راننده‌ها در این جاده کشته شده‌اند.

* پارک چند میلیاردی متروکه شد

علی راهب حق که خود را 22 ساله معرفی می‌کند نیز می‌گوید: برای احداث پارک «تلاش» در ابتدای شهر باغملک، اعتبار چند میلیاردی صرف شد، قبل از احداث ورودی، شهروندان زیادی برای گذراندن اوقات خود به این پارک می‌رفتند اما الان به دلیل نامناسب بودن مسیر، هیچکس به آنجا نمی‌رود و به یک مکان متروکه برای تجمع معتادان و کشیدن قلیان تبدیل شده است.

وی می‌افزاید: به علت اینکه در این جاده دست اندازهای زیادی وجود دارد جلوبندی خودروهایی که در مسیر باغملک و رستم آباد در رفت و آمد هستند خراب می‌شود و نیاز به تعمیر دارد.

* مردم 20 روز دیگر تحمل کنند

رحیم جافری شهردار باغملک  تلفن همراه خود را برای سوالات ما درباره آسفالت مسیر ورودی شهر پاسخ نداد. اما امیرحسین سحرخواه رئیس اداره راه و شهرسازی باغملک در خصوص اقدام اداره متبوعش برای رفع مشکل ورودی باغملک می‌گوید: احداث این جاده توسط شهرداری انجام شده و چون در محدوده شهر بود می‌بایست شهرداری کار آن را به پایان می‌رساند.

وی می‌افزاید: از آنجا که شهرداری بودجه‌ای برای این کار نداشت، با پیگیری استاندار، قرار شد کار زیرسازی، روسازی و آسفالت آن توسط اداره راه و شهرسازی باغملک انجام شود که این کار آغاز شده و تا حدود 20 روز دیگر آسفالت آن به پایان می‌رسد.

.............................

گزارش: حسین یزدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد