سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

 

روحانی نه گرگ است و نه میش

* سید حسین موسویان
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست وزیر اسرائیل در صحبت های اخیرش،‌ محمود احمدی نژاد را به «گرگی در لباس گرگ» تشبیه کرد و ادعا کرد که رییس جمهور منتخب ایران حسن روحانی «گرگی در لباس میش است. لبخند بزن و بمب بساز.» او سپس به آمریکا پیشنهاد داد که «اگر تحریم ها کار نمی کند، باید بدانند که شما آماده اقدام نظامی هستید - این تنها چیزی است که توجه آنها)ایران) را جلب می کند.»

در واکنش به انتخاب یک رییس جمهور میانه رو توسط ایرانیان، تقریبا هر ۴۶ عضو کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای خطاب به باراک اوباما از کاخ سفید خواستند فشار بر ایران را تشدید کند تا برنامه هسته ای اش مختل شود. همچنین یک مقام آمریکایی فاش کرد که واشنگتن به تل آویو اطمینان داده که علی رغم پیروزی یک رییس جمهور میانه رو در انتخابات ایران، آمریکا می خواهد تحریم ها و فشارها بر ایران را افزایش دهد. به همین دلیل آیت الله خامنه ای در دیدار با کارگزاران نظام، ضمن تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی برای تعامل، نسبت به گفتگوی با آمریکا ابراز عدم خوشبینی کردند. ایشان اظهار نمودند که: "موضع گیری امریکایی ها در چند ماه گذشته، ضرورت خوش بین نبودن را تأیید کرد”

نتانیاهو جمله ای از احمدی نژاد در سال ۲۰۰۵ که بارها تکرار شد و خیلی ها آن را اینطور تعبیر کردند که اسرائیل باید «از نقشه محو شود» را با مهارت دستکاری کرد تا به جامعه جهانی فشار بیاورد که ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل را تسریع و راه را برای تحریم های فراگیر باز کند. با اینکه سخنان احمدی نژاد به اشتباه ترجمه و تفسیر شده، اما در مورد عواقب  منفی آن اختلاف نظری وجود ندارد. سالها بعد از صحبت های احمدی نژاد، در ماه آوریل ۲۰۱۱ دن مریدور معاون نخست وزیر اسرائیل اذعان کرد که رییس جمهور ایران در واقع هیچگاه نگفت که اسرائیل «باید از نقشه محو شود».

از سال ۲۰۰۹ که باراک اوباما سیاست جدید تعامل خود را اعلام کرد، اسرائیل نقشی کلیدی دربه انحراف کشاندن این مسیر و هدایت آمریکا به سوی سیاست ها و اقدامات تخاصمی علیه ایران داشته است. جالب این است که باراک اوباما در دوره سیاست اعلامی "تعامل با ایران"، دنیا را برای اعمال شدیدترین و بیسابقه ترین تحریم های اقتصادی  جهانی علیه ایران بسیج کرده است.

اسرائیل برای رسیدن به چنین اهدافی، از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی تا کنون بارها ادعا کرده که ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای است. فهرست پیش رو تنها بخشی از این ادعاهای اسرائیل به سبک چوپان دروغگو بوده است. در ماه اکتبر سال ۱۹۹۲ میلادی، شیمون پرز وزیر خارجه وقت اسرائیل به جامعه بین المللی هشدار داد که ایران تا سال ۱۹۹۹ به یک بمب اتمی مجهز خواهد شد. در ژوئیه سال ۲۰۰۱ بنیامین بن الیزر وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرد که ایران تا سال ۲۰۰۵ یک بمب اتم خواهد داشت. در فوریه سال ۲۰۰۹ نتانیاهو به هیات نمایندگان کنگره آمریکا گفت که ایران تنها یک یا دو سال با سلاح اتمی فاصله دارد. در سپتامبر ۲۰۱۲ استدلال نتانیاهو این بود که ایران می تواند تا اواسط سال ۲۰۱۳ به بمب اتمی دست پیدا کند و اخیرا در ژوئیه ۲۰۱۳ دوباره هشدار داد که ایران تنها چند هفته با عبور از «خط قرمز» تولید سلاح اتمی فاصله دارد.

این روند بدون شک ادامه خواهد داشت چرا که استراتژی اسرائیل این است که از مسئله هسته ای ایران به عنوان ابزاری برای تهدید به حمله نظامی استفاده کند تا اروپا و آمریکا را مخیر به انتخاب «جنگ» یا «فشار حد اکثری» قرار دهد. با علم به این که "فشار حد اکثری" هدف اصلی است تا مانع رسیدن به راه حلی واقعگرایانه برای برنامه هسته ای ایران شود. نتانیاهو موفق شده با نمایش یک «تهدید معتبر»، آمریکا و اتحادیه اروپا را راضی کند تا "سیاست فشار حد اکثری" علیه ایران اعمال شود و مذاکرات هسته ای را از هدف اصلی اش منحرف کند.

با انتخاب روحانی به عنوان رییس جمهور جدید ایران، امید به دستیابی به راه حلی مقبول برای مسئله هسته ای زنده شده است. نتانیاهو هم پیش فرضی نسبت به تغییر احتمالی رویکرد آمریکا در مذاکرات ۱+۵ دارد، که می تواند زمینه را برای راه حلی صلح آمیز فراهم کند. اما هدف او این است که با بی اعتبار کردن روحانی و توصیف او به عنوان «گرگی در لباس میش» جلوی وقوع چنین پیشرفتی را بگیرد.

این استراتژی که نتانیاهو و کنگره آمریکا از آن حمایت می کنند در صدد افزایش بدبینی نسبت به چشم انداز توافق در مذاکرات است. مشکل بزرگ تر این است که حتی اگر معجزه ای اتفاق بیفتد و دولت آمریکا با ایران به توافقی برسد، کنگره آمریکا اجازه لغو بخش قابل توجهی از تحریم ها را ندهد. البته اخیرا کورسویی از امید دیده شد چرا که بیست و نه شخصیت برجسته آمریکا شامل مقامات سابق دولتی، دیپلمات ها، فرماندهان ارتش، و کارشناسان امنیت ملی خطاب به کاخ سفید گفتند که «دیپلماسی فقط در صورتی موفق می شود که ما در مقابل امتیازات ایرانی ها، آماده رفع تحریم های فعلی و اعطای امتیازات دیگر باشیم» و افزودند که «مهم است که تا زمان تحلیف روحانی همه نهادها از حرکات تحریک آمیزی که ممکن است این فرصت دیپلماتیک را به خطر بیاندازد، خودداری کنند.» امیدوار کننده تر از آن هم نامه اخیر 130 عضو مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب (دموکرات و جمهوری خواه) است که از باراک اوباما خواسته اند در پی انتخاب ماه گذشته حسن روحانی، فرصت ها را برای رسیدن به راه حلی دیپلماتیک با ایران گسترش دهد.

باراک اوباما برای پیشبرد سیاست خارجه آمریکا در خاورمیانه وظیفه سهمگینی بر عهده دارد؛ از جمله بحران در سوریه، عراق و روند راکد صلح اسرائیل و فلسطینیان. در میان تمام این چالش ها، پرونده هسته ای ایران بیشترین شانس را برای رسیدن به یک راه حل زودهنگام دارد. در جریان مذاکرات هسته ای سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ با سه قدرت اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان)، روحانی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، مقدمات گسترده ای برای حل مناقشه هسته ای فراهم کرد. ایران با پذیرش پروتکل الحاقی و ترتیبات فرعی، حداکثر درجه شفافیتی را که یک عضو ان پی تی (معاهده منع سلاح هسته ای) می تواند به آن متعهد باشد به اجرا گذاشت. روحانی همچنین آمادگی ایران را برای اعتماد سازیهایی که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای برای همیشه تضمین کند، را اعلام کرد.

متاسفانه ایران و همتایان اروپایی اش نتوانستند به یک توافق نهایی برسند زیرا جورج بوش مرتبا حقوق مشروع ایران تحت معاهده منع سلاح هسته ای را انکار می کرد که باعث میشد تناسب قوا در ایران به نفع تندروها تغییر کند. حالا با روحانی رییس جمهور منتخب، یک بار دیگر فرصتی طلایی برای آمریکا و جهان پیش آمده که تلاش های دیپلماتیک را تقویت کنند تا مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران حل شود.
 
نتانیاهو باید بداند که روحانی نه گرگ است و نه میش. او یک سیاستمدار عملگراست که پیش از این صداقتش را برای تحقق راه حلی صلح آمیز، پایدار و واقعگرایانه در مسئله هسته ای ثابت کرده است. آمریکا نباید این فرصت استثنایی را از دست بدهد. باراک اوباما باید شجاعت به خرج دهد و برای رسیدن به توافقی مستقیم و گسترده با ایران و پایان سه دهه خصومت، سرمایه گذاری کند. چنین دستاورد تاریخی مستلزم این است که نتانیاهو این حقیقت را بپذیرد: بهبود مناسبات ایران و آمریکا موجب کاهش تنش میان تهران و تل آویو میشود.

سید حسن موسویان، پژوهشگر دانشگاه پرینستون ، سفیر پیشین ایران در آلمان و همچنین سخنگوی قبلی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران است . کتاب اخیر او «خاطرات: بحران هسته ای ایران» توسط موسسه صلح بین المللی کارنگی منتشر شده است.

منبع: المانیتور
 
 
 
 
 

این چهار نفر از حلقه روحانی ؛ سیاستمداران تحصیل کرده در آمریکا

روحانی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری کابینه و تیم مشاوران خود را معرفی خواهد کرد. در این میان اسامی 4 سیاستمدار کهنه کار وجود دارد که همگی دارای مدرک از دانشگاه های آمریکا هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ان بی سی نیوز نوشت: انتظار می رود که  چندین تن از ایرانیان فارغ التحصیل امریکا در پست های کلیدی دولت روحانی مورد استفاده قرار بگیرند که نشان از دوری از لحن ستیزه جویانه محمود احمدی نژاد دارد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، به عقیده ی بسیاری از کارشناسان، شکستن سریع یخ روابط ایران و غرب بعید است اما انتصابات روحانی می تواند نقطه ی آغاز دولتی بسیار بازتر باشد که به روابطی صمیمانه تر بین واشنگتن و تهران منجر می شود.

ساسان عقلانی کارشناس مسائل ایران در اندیشکده انگلیسی چتهام هاس می گوید: من انتظار تغییر سیاست های ایران را ندارم اما ممکن است تغییری در نحوه ی اعمال سیاست ها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: زمانی که کار به دیپلماسی می رسد، این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

روحانی پس از ادای سوگند ریاست جمهوری کابینه و تیم مشاوران خود را معرفی خواهد کرد. در این میان اسامی 4 سیاستمدار کهنه کار وجود دارد که همگی دارای مدرک از دانشگاه های آمریکا هستند.

محمد نهاوندیان، محمود واعظی، محمد رضا نعمت زاده و سید حسین موسیان از جمله این افراد هستند.

محمود واعظی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه ایالتی ساکرامانتو کالیفرنیا است. نهاوندیان دکترای اقتصادی  خود را از دانشگاه جرج واشنگتن در سال 1994 گرفته است و محمد رضا نعمت زاده مهندسی محیط زیست خود را در سال 1968 از دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا گرفته است.

سید حسین موسویان که احتمالا مشاور کلیدی سیاست خارجی دولت روحانی خواهد بود، تحصیل کرده ی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در ساکرامانتو است و هم اکنون در دانشکده وودرو ویلسون پرینستون به عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کند.

البته فارغ التحصیل شدن مقامات ارشد ایران در غرب امری غیرعادی نیست. یکی از رقبای شکست خورده روحانی، علی اکبر ولایتی است که فارغ التحصیل دانشگاه جان هاپیکنز است. از سوی دیگر، علی اکبر صالحی وزیر خارجه فعلی ایران دارای دکترا از دانشگاه "ام ای تی" است.

با این حال، تمامی این افراد، از نسلی از ایرانیان هستند که پیش از انقلاب اسلامی 1979 در آمریکا مشغول تحصیل بودند و با بازگشت به ایران در براندازی رژیم پهلوی شرکت کردند.

چهار سیاستمدار نامبرده که در حلقه ی پیرامون روحانی هستند روابط سیاسی گسترده ای بیرون از مرزهای کشورشان دارند.

عقلانی در این رابطه گفت: معتقدم که کابینه روحانی رویکرد جهانی تری نسبت به احمدی نژاد خواهند داشت.

بیژن خواجه پور کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: این افراد در زمان روسای جمهور سابق به عنوان وزیر در دولت حضور داشتند.

وی افزود:  انها با خود تجربه را می اورند که بسیار مهم است. ازمون و خط در گذشته بسیار اتفاق افتاده است.

خواجه پور اضافه کرد: این افراد همچنین از نگاه غرب به ایران و بالعکس آگاه هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: روحانی می خواهد دولت وحدت ملی تشکیل دهد، حتی قالیباف هم ممکن است در دولت حضور داشته باشد.


مترجم: روح الله فقیهی

حاشیه های یک خبر

 

فارس از حاشیه‌های شورای آموزش و پرورش گزارش می‌دهد
از واکنش تند استاندار به انتقاد از شهرداری اهواز تا درج اشتباه زمان جلسه در دعوتنامه 

جلسه امروز شورای آموزش و پرورش استان خوزستان که با حضور استاندار برگزار شد با حاشیه‌هایی همراه بود.

خبرگزاری فارس: از واکنش تند استاندار به انتقاد از شهرداری اهواز تا درج اشتباه زمان جلسه در دعوتنامه 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان که ظهر امروز برای بررسی روند کار آموزش و پرورش خوزستان تشکیل شد داراری حاشیه‌هایی بود.

*این جلسه به ریاست سید جعفر حجازی استاندار خوزستان تشکیل شد و در آن موفقیت‌های آموزش و پرورش استان بیان شد و همچنین روند توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بررسی شد.

*در این جلسه علاوه بر مسئولان آموزش و پرورش، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و یا نمایندگانی از آن‌ها نیز حضور داشتند.

*اسماعیل عامری گلستان، معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان پیش از شروع رسمی جلسه گله خود را به مسئولان آموزش و پرورش به دلیل اطلاع‌رسانی دیر هنگام برگزاری جلسه اعلام کرد.

* حجازی به تاخیر یک ساعته رحمان قلاوند، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان اعتراض کرد.

* رحمان قلاوند علت تاخیر خود را درج اشتباه زمان شروع جلسه در دعوتنامه ‌عنوان کرد.

* سیروس خدادادی، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش خوزستان در هنگام انتقاد از شهرداری نسبت به بی‌توجهی آن‌ها به مکاتبات با واکنش تند استاندار مواجه شد.

*استاندار خوزستان خطاب به خدادای گفت: چرا اتفاقات سال 90 را در سال 92 بیان می‌کنید در حالی که این وقایع باید در سال 91 عنوان شود.

* حجازی به بی‌توجهی آموزش و پرورش خوزستان در زمینه به روز بودن اطلاعات انتقاد کرد.

* استاندار خوزستان با لحنی جدی و تند گفت: آموزش و پرورش خوزستان دانشگاه فنی و حرفه‌ای را به حال خود‌‌ رها کرده است و بعد انتظار فرهنگ سازی در زمینه رواج فنی و حرفه‌ای را دارد.

* رحمان فلاحی، مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان در هنگام حرف زدن مرتب با تذکر استاندار مبنی بر روشن کردن میکروفون مواجه می‌شد.

*تعداد خبرنگاران حاضر در این جلسه سه نفر آن هم از خبرگزاری‌ها بود که در پایان استاندار از حضور آن‌ها و تلاش در اطلاع‌رسانی تشکر کرد.

اخبار روز خوزستان

 

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش خوزستان:
آموزش و پرورش خوزستان 5 میلیارد تومان به بازار بدهکار است 

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش خوزستان گفت: 40 منطقه آموزش و پرورش خوزستان پنج میلیارد تومان به بازار بدهکار است.

خبرگزاری فارس: آموزش و پرورش خوزستان 5 میلیارد تومان به بازار بدهکار است 

    به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سیروس خدادادی در جلسه شورای آموزش و پرورش که ظهر امروز در استانداری خوزستان تشکیل شد،‌ گفت: سال 88 دولت دهم کار خود را آغاز کرد و قانون مدیریت خدمات کشوری برگزار شد که بر طبق آن حقوق معلمان افزایش یافت و این افزایش بیش از 200 درصد بود.

وی ادامه داد: یک نگرانی از بابت افزایش حقوق معلمان به‌وجود آمد و آن این است که اعتبار آن از محل اعتبارات جاری آموزش و پرورش بوده است و از سایر فصول ما گرفته‌اند و به حقوق معلمان اضافه کرده‌اند.

معاون پشتیبانی آموزش و پرورش خوزستان با اشاره با این‌که سالانه یک‌هزار میلیارد تومان در آموزش و پرورش خوزستان حقوق پرداخت می‌شود، عنوان کرد: 40 منطقه آموزش و پرورش خوزستان پنج میلیارد تومان به بازار بدهکار است و وزارت آموزش و پرورش بر استفاده از درآمدهای اختصاصی استان تاکید دارد که متاسفانه استفاده از این درآمد‌ها نیز مشکلاتی دارد.

وی خاطرنشان کرد: شوراهای آموزش و پرورش استان با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی هر شهرستان میزان عوارض مندرج در بند (3) ماده (13) قانون را تا حداکثر پنج درصد تعیین و جهت اجرا به شهرداری‌ها ابلاغ کنند و شهرداری‌ها موظفند با اتخاذ روش‌های لازم نسبت به وصول عوارض و واریز آن به حساب معین خزانه اقدام کنند.

خدادادی عنوان کرد: در سال 90 از 40 منطقه آموزش و پرورش استان فقط 20 منطقه مبلغی معادل 210 میلیون تومان واریز کرده‌اند و 18 منطقه که اهواز نیز جزو آن‌ها است هیچ مبلغی پرداختی نداشته‌اند.

وی با بیان این‌که این مسائل باعث شده است که درآمدهای اختصاصی ما کاهش یابد، تصریح کرد: متاسفانه در مکاتباتی که با شهرداری داشته‌ایم هیچ چیز عاید ما نشده است و جوابگو نیستند.

یک خبر از دزفول

 

واکنش اداره کل منابع طبیعی خوزستان به آتش‌نشانی دزفول
آتش‌سوزی منطقه سوم شعبان ارتباطی با منابع طبیعی دزفول ندارد 

اداره کل منابع طبیعی خوزستان در جوابیه‌ای آتش‌سوزی بخشی از مراتع دزفول را خارج از محدوده اداره منابع طبیعی این شهرستان عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: آتش‌سوزی منطقه سوم شعبان ارتباطی با منابع طبیعی دزفول ندارد
گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در واکنش به خبری با عنوان "آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع دزفول عمدی است" که در تاریخ 21 تیرماه و به نقل از مدیرعامل آتش‌نشانی دزفول در خبرگزاری فارس منتشر شده بود توضیحاتی را ارائه کرد.

براساس این توضیحات، مورد آتش‌سوزی به نقل از مدیرعامل آتش نشانی دزفول در منطقه سوم شعبان در محدوده بافت شهری دزفول و متعلق به سازمان آب و برق اتفاق افتاده است که فضای سبز موجود در آن ارتباطی به جنگل‌ها و مراتع حوزه استحفاظی اداره منابع طبیعی دزفول ندارد.

یک خبر از آبادان

 

فرمانده انتظامی شهرستان آبادن خبر داد
کلاهبرداری میلیاردی به بهانه تحویل خودروهای خارجی در آبادان 

فرمانده انتظامی شهرستان آبادن گفت: به همت کارآگاهان پلیس آگاهی فردی که با راه‌اندازی نمایشگاه خصوصی عرضه خودرو، اقدام به کلاهبرداری میلیاردی از مردم می‌کرد، دستگیر شد.

خبرگزاری فارس: کلاهبرداری میلیاردی به بهانه تحویل خودروهای خارجی در آبادان

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان به نقل از پایگاه پلیس، حسین کهیایی اظهار کرد: در پی وصول گزارشی مبنی بر کلاهبرداری فردی که در قالب نمایشگاه عرضه و فروش خودرو توانسته بود بیش از 18 میلیارد ریال وجه نقد را از شهروندان آبادانی کلاهبرداری کند، موضوع به صورت ویژه در دستورکار ماموران قرار گرفت.

وی افزود: در نتیجه تحقیقات و بررسی ماموران پلیس آگاهی آبادان سرانجام مخفیگاه این کلاهبردار متواری در شهرستان کرج شناسایی و در یک اقدام غافلگیرانه دستگیر شد.

این مقام ارشد پلیس با بیان اینکه متهم در بازجویی‌های فنی پلیس به بزه انتسابی اعتراف کرد، خاطرنشان کرد: بنا به اظهارات فرد دستگیر شده، وی تحت عنوان بنگاه معاملاتی خرید و فروش خودرو توانسته بود با دادن وعده‌های دروغین مبنی بر تحویل کوتاه مدت خودروهای خارجی در قبال مبالغی بسیار اندک تر از قیمت واقعی آن، بیش از 18 میلیارد ریال وجه نقد را از مشتریان گرفته و متواری شود.

فرمانده انتظامی شهرستان آبادان در پایان افزود: با تشکیل پرونده این کلاهبردار حرفه ای و تحویل وی به مراجع قانونی صبح روز گذشته با صدور قرار مناسب روانه زندان شد.

تصاویر زیبای ورزشی

 

 

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان
عکس  15:12:11 1392/04/31

924-3182-5 کد خبر
RSS :: پرینت


تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

تمرینات تیم فوتبال استقلال خوزستان/ عکس ایسنا: مهران همراهی

اخبار روز خوزستان

 

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان خبر داد
کسب مقام اول آموزش و پرورش خوزستان در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: آموزش و پرورش خوزستان برای دومین سال متوالی موفق به کسب رتبه اول در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد شد.

خبرگزاری فارس: کسب مقام اول آموزش و پرورش خوزستان در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، رحمان فلاحی در جلسه شورای آموزش و پرورش که ظهر امروز در استانداری خوزستان تشکیل شد، اظهار کرد: پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش در سال جاری در حالی برگزار می‌شود که آموزش و پرورش خوزستان موفقیت‌هایی را در فاصله دو جلسه کسب کرده است.

وی برخی از موفقیت‌ها را این گونه بیان کرد: کسب رتبه اول کشوری در سی و یکمین مسابقات قرآن که در مشهد برگزار شد، به دست آوردن رتبه اول در مسابقات آنلاین قرآن و همچنین معلم خوزستانی موفق به کسب رتبه بر‌تر کشور در روش‌های یاددهی و یادگیری تاریخ شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان از مقام اول آموزش و پرورش استان در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد خبر داد و گفت: این رتبه برای دومین سال متوالی به خوزستان تعلق گرفت و اهتمام و توجه ویژه آموزش و پرورش استان را به سلامت دانش آموزان نشان می‌دهد.

وی به اجرای طرح ملی دادرس با همکاری هلال احمر اشاره کرد و تصریح کرد: دو گروه 14 نفره از دانش‌آموزان خوزستانی به مرحله کشوری این طرح که در آن آموزش‌های امداد و نجات به دانش‌آموزان داده می‌شود راه یافتند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین وظایف خانواده‌هاست، اظهار کرد: 400 پایگاه تابستانه جهت اوقات فراغت دانش‌آموزان و پوشش برنامه‌ای به میزان 300 هزار نفرروز دانش‌آموز در سطح آموزش و پرورش خوزستان تشکیل شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان از افتتاح اولین سالن تخصصی تیراندازی خبر داد و عنوان کرد: این سالن تیراندازی ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان است که به نام شهید حسن ذرتی‌پور مزین شده است.

گزارش یک حادثه

 

پیش از ظهر امروز
مخزن حمل روغن سوخته در شهر الوان آتش گرفت 

مخزن حمل روغن سوخته پیش از ظهر امروز به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در شهر الوان آتش گرفت.

خبرگزاری فارس: مخزن حمل روغن سوخته در شهر الوان آتش گرفت-------------------------------

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پیش از ظهر امروز در اثر رعایت نکردن اصول ایمنی حین جوشکاری یک دستگاه نیسان حامل روغن سوخته در شهر الوان دچار آتش‌سوزی شد.در این حادثه که حوالی ساعت 10 و 30 دقیقه امروز به وقوع پیوست چهار نفر دچار سوختگی شدید شدند.

بر اساس شواهد عینی این حادثه در اثر جوشکاری یک دستگاه نیسان حامل روغن سوخته در خیابان به وقوع می‌پیوندد.بنا به این گزارش حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شده که بلافاصله به بیمارستان سوختگی اهواز اعزام شد.سه نفر دیگر از مجروحان هم‌اکنون در بیمارستان نظام مافی شوش در حال مداوا هستند.به گزارش خبرگزاری فارس، شهر الوان در بخش شاوور شهرستان شوش در شمال استان خوزستان واقع است.

یک خبر از مسجدسلیمان

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان خبر داد
افتتاح بزرگترین پروژه نفتی پس از انقلاب در زادگاه نفت 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از اجرای عملیات پیش راه‌اندازی و ورود موقتی واحد بهره‌برداری هفت شهیدان به مدار تولید که بزرگ‌ترین پروژه نفتی پس از انقلاب در زادگاه نفت است، خبر داد.

خبرگزاری فارس: افتتاح بزرگترین پروژه نفتی پس از انقلاب در زادگاه نفت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، ابراهیم پیرامون اظهارکرد: با تلاش متخصصان و کارشناسان صنعت نفت هم اکنون عملیات اجرایی این مجتمع بزرگ نفتی به مرحله  اتمام رسیده و با ارسال نفت از میادین تابعه این شرکت، در مرحله پیش راه‌اندازی و مراحل آزمایش فنی خود قرار دارد.

وی افزود: این مجتمع پیشرفته صنعتی با طراحی، نظارت و اجرای کارشناسان و متخصصان زبده و توانمند شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اعتبار ٩٦٠ میلیارد ریال و زمینی به مساحت ٤٨ هکتار به روش EPC احداث شده است.

پیرامون افزود: این مجتمع با هدف ساماندهی تاسیسات بهره ‌برداری قدیمی میدان نفتی مسجدسلیمان اجرا و با ظرفیت فرآورش روزانه 55 هزار بشکه نفت در زمره عمده‌ترین پروژه‌های صنعتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با بیان اینکه واحد بهره‌برداری و نمکزدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان در نوع خود در کشور بی‌نظیر است ادامه داد: در این کارخانه نفت استحصال شده از میدان مسجدسلیمان و میدان‌های لالی، پرسیاه، زیلایی و کارون فرآورش و نمکزدایی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: به محض پایان عملیات پیش‌راه اندازی و گذراندن آزمون‌های مختلف فنی و ایمنی و پس از انجام هماهنگی‌های لازم این واحد بزرگ صنعتی در مراسمی رسماً وارد مدار تولید خواهد شد.

پیرامون در خصوص سایر اقدامات صورت گرفته در این پروژه خاطر نشان کرد: احداث خط لوله انتقال نفت از واحد بهره‌برداری و نمکزدایی هفت شهیدان به واحد بهره‌برداری اهواز به طول ١١٥ کیلومتر، احداث خطوط لوله از چاه‌ها و واحدهای اقماری به واحد بهره‌برداری و  نمکزدایی هفت شهیدان به طول حدود ١٢٥ کیلومتر و انجام عملیات خاکبرداری به میزان ٤ میلیون و ٥٠٠ متر مکعب برای محوطه‌سازی واحدها  و احداث مسیرهای دسترسی، جاده‌ها و خطوط لوله زیر زمینی بخشی از اقدامات صورت گرفته برای اجرای این پروژه است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان همچنین احداث خطوط لوله آبرسانی از ایستگاه آبگیری و پمپاژ و تزریق پساب به چاه‌های تزریقی این واحد به طول نزدیک به ٥٠ کیلومتر، کابل اندازی در سطح مقطع و متراژ مختلف به طول ١٥٠ کیلومتر، جوشکاری ٢١٠ هزار اینچ قطر لوله و احداث ١٠ کیلومتر جاده اسفالت را از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه تحقق این پروژه برشمرد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از پنج شرکت بهره‌بردار نفت و گاز تابعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که براساس برنامه ابلاغی و صیانتی بطور متوسط روزانه 145 هزار بشکه نفت را از میادین واقع در حوزه عملیاتی خود تولید می‌کند. 

اخبار انتصابات در خوزستان

 

افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان شد 

پس از بازنشستگی پرویز پورفرخی در سمت مدیرکلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، افشین حیدری معاون میراث فرهنگی این اداره کل به این سمت گماشته شد.

خبرگزاری فارس: افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، افشین حیدری پس از حضوری موفق در سمت معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در قریب به یک سال گذشته توانست تحولات مثبت زیادی در این بخش ایجاد کند.

حیدری توانست صادرات 300 هزار دلاری در این بخش را در یک سال به 2 میلیون و 300 هزار دلار برساند و هدف‌گذاری یک سال آینده این معاونت را بر 10 میلیون دلار گذاشت.

وی نخستین معاونی در این سمت بود که برای استانداردسازی مصنوعات دستی استان خوزستان اقدام کرد و در گام نخست برای سه محصول از صنایع دستی خوزستان در اداره کل استاندارد اقدام شده است.

حیدری پیش از این در سمت مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و سپس در سمت معاونت صنایع دستی این اداره کل مشغول به فعالیت بوده است و به نوعی از نیروهای بدنه اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به شمار می آید.

اخبار سیاسی روز

 

 

به گزارش عماریون به نقل از امام مهدی ، عصر ما به درستی عصر اطلاعات نام گرفته است ، چه اینکه اطلاعات سکه ی رایج و کالای بی بدیل و حتی مال التجاره ای است که تعاملات و مبادلات دنیای ما را می‌سازد ، تغییر می‌دهد و حتی خراب می کند.
در این میان منابع و ابزار ، واسط ها ، فرستنده ها و گیرنده های اطلاعاتی هر یک نقش‌های ریز و درشتی را در ساخت و بافت یک پازل -خواه مهم و ضروری یا مبتذل و پیش پا افتاده – بازی می کنند.


اجازه بدهید تا همین جا تکلیف نویسنده و مخاطب بر سر مفهوم اطلاعات روشن بشود : اطلاعات و  محصولات آن در دوره ی ما به رغم اینکه بر پایه ی فناوری ساخته و پرداخته و مبادله می‌شوند ، اما فراتر از مباحث تکنولوژیک هستند . این یکی از گره‌های کلیدی در مفهوم اطلاعات در دنیای پیرامون ما است ؛ اینکه بتوانیم اصالت اطلاعات را از فناوری اش جدا کرده و آن گاه  به تجزیه و تحلیل آن بپردازیم.


وقتی من و شما در مورد اطلاعات صحبت می‌کنیم دانسته یا نادانسته در حال بحث در سه محور کلی هستیم :
اطلاعات خام یا همان data
موضوعاتی که بصورت خبر صرف بیان می‌شوند ، به لحاظ زمانی در ابتدای هر فرآیند یا روند منتشر می‌شوند و به نوعی نقطه ی شروع یک مدار اطلاعاتی به حساب می آیند.

اطلاعات پردازش شده یا Information


هنگامی که در طول یک فرایند یا روند و با استفاده از ابزار ، نگرش‌ها و سیاست‌های گوناگون به پردازش اطلاعات خام می‌پردازیم ، در نهایت یک یا چند خروجی به همراه ارزش افزوده نسبت به اطلاعات اولیه در اختیار خواهیم داشت . بسته به اینکه چه میزانی از فن ، مهارت و دقت در پردازش اطلاعات به کار رفته است ، اطلاعات پردازش شده قابلیت استفاده و بازده کیفی و کمیّ بیشتری خواهند داشت


اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده یا intelligence


این بخش از مدار اطلاعاتی با اینکه خواهان زیادی دارد ولی به دلیلی نقش تعیین کننده و حساسیت بالا در اختیار گروه‌های معدودی از نخبگان ، تصمیم سازان و تصمیم گیران یک سازمان و یا مجموعه قرار دارد، دستیابی به این اطلاعات پرهزینه است زیرا ارزش افزوده بالایی دارد و این ارزش افزوده حاصل به کار گیری همان فنون و مهارت و دقت بالا در پردازش این اطلاعات است.همچنین این دسته از اطلاعات نقش کلیدی در مدار اطلاعاتی دارند که با عمل بر روی آنها می‌توان چراغ مدار را روشن یا خاموش کرد !


حالا بیایید در مورد این پرسش کمی فکر کنیم : در عصری که اطلاعات مبنای ارزش مادی و غیر مادی است و پایه ی کسب و توسعه و انتشار اطلاعات بر فناوری و تکنولوژی قرار دارد ، چه گروه‌هایی بهره مند و چه کسانی محروم تر هستند؟ چه کسانی قدرتمندتر و چه کسانی ضعیف‌تر هستند ؟ چه کسانی امنیت بیشتر و چه کسانی آسیب‌پذیری بیشتری دارند؟
اگر بخواهیم در پهنه ی بین‌المللی و فرادولتی به این پرسش جواب بدهیم ، باید بگوییم رسانه‌ها اعم از دیداری و شنیداری و نوشتاری حتی از سازمان های امنیتی و اطلاعاتی نیز قدرتمندتر و ثروتمندتر هستند. گاه رویدادی در یک شبکه ی اجتماعی ، یک گزارش خبری در اخبار نیمروزی ، یک کلیپ تصویری بلوتوث شده چنان اثر مخربی دارد که شاید از یک بمباران هوایی نیز وحشت‌انگیز تر باشد و یا بالعکس ، چنان سازنده و تقویت کننده باشد که از عملیات کماندویی یک گردان ورزیده نیز بالاتر قرار بگیرد.


در این میان بورژواژی شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر ، فیس بوک ، گوگل پلاس و نظایر این‌ها چیز دیگری است ! قرار گرفتن مال التجاره ی اطلاعات در دستان این شبکه‌ها و تبدیل مخاطبان و کاربران به یک جامعه ی کارگری در مدارهای گوناگون اطلاعاتی چیزی است کمتر به چشم می‌آید ولی فعالیت خاموش ،به معنای نبود تأثیر گسترده و­پیچیده ­ی آن‌ها نیست.
در ابتدای امر ، شبکه‌های اجتماعی زیرساخت فعالیت خود را بر مبنای ترشح بزاق مخاطب قرار داده و او را به داخل مدار اطلاعاتی می کشانند ، وی را سهام داری جزء می‌کنند و سپس به سبب همین وابستگی از او یک کارگر – مشتری طولانی مدت می سازند. آنچه که کاربر از شبکه ی اجتماعی به دست می‌آورد محدود ، دست دوم و دست چندم و احتمالاً دارای خطاست ، پردازش صحیح و قابل اعتنای اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی به طیف اندکی از افراد اختصاص دارد ، وابستگی به شبکه‌های اجتماعی و قرار گرفتن آن‌ها در جایگاه مهمی از سبد اطلاعاتی کاربران ، رابطه‌ای غالباً یک سویه را به نفع شبکه‌های اجتماعی رقم می‌زند تا هر ساعت و هر روز خود را قدرتمندتر و ثروتمندتر سازند.


مورد دیگر در شبکه‌های اجتماعی کاربردهای دوگانه ای است که این رسانه‌ها دارند ؛ یعنی اگرچه بر پایه تبادل اطلاعات طراحی شده‌اند ولی بستر خوبی برای تهاجم به اهدافی هستند که چراغ سبز صاحبان این صنعت و تجارت برای آغاز حمله بر علیه شان و کوبیدن آن‌ها کافی است . در اینجاست که چهره ی به ظاهر بی‌طرف و آزادمنشانه ی شبکه‌های اجتماعی نقاب از چهره می افکند و بسته به اینکه چه هدفی ارزش و اهمیت بیشتری برای انهدام دارد ! مورد هدف قرار می‌گیرد ، محدود یا تحریم می شود و یا حذف می گردد.


برده‌داری شبکه‌های اجتماعی به همین جا ختم نمی شود؛ زیرا ممکن است تجارت اطلاعات و سود سرشار آن اقتضا کند تا این بار خود شبکه ی اجتماعی ، اطلاعات مربوط به کاربرانش را پردازش کند و با توجیهاتی نظیر مبارزه با تروریسم ، جرائم سازمان یافته و غیره در اختیار مشتریان نامتعارفی نظیر سازمان های اطلاعاتی و انتظامی بگذارد.
شبکه‌های اجتماعی در عصر اطلاعات ثروتمند هستند چون سرگرمی و اوقات فراغت من و شما کسب و کار آن‌ها است ، از سرمایه ی و زمان ما بهره می‌برند و آنچه را که به آن وابستگی پیدا کرده‌ایم به بهای هزینه و زمان بیشتر به ما عرضه می‌کنند . آن‌ها سود سرشاری به دست می‌آورند ولی کاربران هزینه ی گزافی برای اطلاعات دست چندم ، که صحیح و غلطش به هم آمیخته است می پردازند. شبکه‌های اجتماعی فناوری های خود را پیچیده‌تر و گسترده‌تر می‌کنند تا کاربر یا همان کارگر خود را از دست ندهند و این چرخه بیش- وابستگی تکرار می‌شود.
اما روی دیگر این ماجرا حکایت دیگری است : تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات علاوه بر پویایی ، به دنبال خود ملزومات دیگری را هم وارد زندگی کاربرانش می کند. فناوری اطلاعات شبکه‌های اجتماعی در کنار خود مبلغ سبکی از زندگی است که لوازم و الزاماتی ویژه ای را می‌طلبد تا بازدهی بیشتری را در اختیار مخاطبانش بگذارد . از سوی دیگر ماهیت و کیفیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی هنگامی با اقبال بیشتری مواجه می‌شود که با فناوری روز و در نهایت سبک زندگی مولد شبکه‌های اجتماعی از درجه  همسازی بالاتری برخوردار باشد ،. با این توضیح می‌توان بهتر متوجه شد که چرا فعالیت‌های فرهنگی و یا سیاسی و اجتماعی یک کاربر ایرانی به مراتب تأثیر زود گذر و ضغیف تری در شبکه‌های اجتماعیِ هر چند بومی از خود به جا می‌گذارد . زیر ساخت های فرهنگی ما با ساخت فناورانه ما سازگاری ندارد ، کاربر ایرانی از تلفیق فضای شبکه ی اجتماعی مجازی و فضای ملموس واقعی زندگی خود ملغمه می‌سازد و نه منظومه ای که هر چیز در مدار خودش حرکت کند .


در چنین شرایطی اطلاعات هر مقدار هم پردازش خوب داشته باشد ، به‌موقع و به اندازه ارائه شود باز هم کاربر به سان کارگر سردر گمی است که یکی به نعل می‌زند ، یکی به میخ ، یکی به سندان و یکی هم روی دست خودش !

نتیجه‌گیری

عصر پیچیده ی ارتباطات و اطلاعات فضایی را به وجود آورده است که داشتن اطلاعات مفید و مهم می‌تواند به تصمیم گیری ها کمک شایانی کرده و به کسب و افزایش قدرت و ثروت منجر شود. در این میان شبکه‌های اجتماعی با به کارگیری فناورهاری و نیز به کار گرفتن مخاطب به عنوان کارگر خویش ، تنها برای خود ثروت تولید می‌کنند و مخاطب را به شکل برده ای که در مقابل کار فقط غذا طلب می‌کند ، در اقیانوسی از اطلاعات ریز و درشت ، غلط و درست ، کم بازده و محدود رها می سازد. در این میان سبک زندگی عرضه شده در قالب شبکه‌های اجتماعی با فناوری آن گره خورده و مخاطب را اسیر خود می‌سازد و زندگی وی را دستخوش دگرگونی های گسترده می نماید ؛ به گونه‌ای که نه می‌تواند از چنگ تکنولوژی رها شود و نه برای آن جایگزینی پیدا کند.
همچنین در مورد کاربران ایرانی به دلیل آنکه بافت تاریخی و فرهنگی ایشان با زیرساخت فناورانه ارتباطاتی و اطلاعاتی سازگاری اندکی دارد ،  شبکه‌های اجتماعی دارای کمترین بازده و بیشترین هزینه برای آن‌ها می‌باشد که در مقابل بازده و اثرگذاری اندکی را در مقابل صرف وقت و انرژی به ارمغان می‌آورد.

 

گفت وگو با نوری المالکی
چند هفته‎ای است که مناطق سنی نشین غرب عراق نیز بی‎ثبات شده و ناآرامی‎ها به‎طور خاص برخی استان‎ها مانند الانبار را در برگرفته است. 

الانبار علاوه‎بر چالش‎‎های مذهبی، با کشور‎های اردن، عربستان و سوریه نیز مرز مشترک دارد. کنار هم قرار دادن این اطلاعات این فرض جدی را به ذهن متبادر می‎کند که تحریک‎‎های مذهبی عراق همزمان با دو هدف دنبال می‎شود: هدف اول سرنگونی دولت «نوری المالکی» در عراق و هدف دوم آغاز تلاش و دورخیز جدیدی برای براندازی حکومت «بشار أسد» رییس‎جمهوری سوریه اما این بار از محور پرتنش‎ترین مرز مشترک با عراق. جایی که می‎تواند معبری مناسب برای انتقال گروه‎‎های مسلح به خاک سوریه در سایه تنش‎ها و تحریک‎‎های مذهبی اخیر عراق باشد. 

این شرایط بازماندگان حزب منحله «بعث» نیز فرصت را مغتنم دانشته و درصددند با استفاده از ابزار‎های قومیتی و مذهبی و با امید به کسب حمایت مجدد برخی کشور‎های منطقه مانند عربستان سعودی، پرچم براندازی در عراق و تجزیه منطقه‎ای را به دست بگیرند. این بی‎ثباتی می‎تواند علاوه‎بر فایده‎ای که برای «بعثی‎ها» دارد، «کردها» را نیز در جبهه مخالفان دولت مالکی تقویت کند. همچنین فاصله و شکاف ایجاد شده بر اثر بی‎ثباتی این پتانسیل را نیز داراست که «کرد‎های عراق و سوریه را به یکدیگر نزدیک کرده و خطری دیگر برای عراق را رقم زند. 

بر همین اساس «ابوهدی الموسوی»  گفت‎وگویی اختصاصی با نخست‎وزیر کشور عراق آقای «نوری المالکی» انجام داده است و موضع ایشان در مورد برخی مسائل مهم از جمله وضعیت سوریه، قرارداد‎های تسلیحاتی و نفتی عراق، موضوع بحث برانگیز منطقه فدرال کردستان عراق، روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران و ... را جویا شده است که مشروح گفت‎وگوی پنجره در ادامه به مخاطبان تقدیم می‎شود:
 
جناب نخست‎وزیر؛ با توجه به حساسیت بحران کنونی در کشور سوریه، موضع دولت عراق در برابر این بحران چیست؟ شما مخالف حزب بعث هستید و نظام حاکم در کشور سوریه نیز یک نظام بعثی است. بسیاری از گروه‎‎های مخالف در داخل و خارج سوریه علیه نظام کنونی برخاسته‎اند، ولی موضع‎ صریح دولت عراق تاکنون مشخص نشده است. آیا دولت شما موافق نظام حاکم بر سوریه است یا مخالف آن؟ 

رژیم بعث هرجا که باشد، من مخالف آن هستم ولی موضع کنونی ما ضد‎ نظام بعثی یا ضد ‎مخالفان نیست. نظام حاکم بعثی، سوری است و ملت سوریه با آن سر و کار دارد؛ حال می‎خواهند آن را قبول یا نفی کنند. ما هم‎اکنون به امنیت منطقه می‎اندیشیم. القاعده و دیگر مزدوران امنیت منطقه را تهدید می‎کنند. سرنوشت عراق بعد از تغییر نظام در سوریه چه می‎شود؟ این موضوع مهم سبب شده است که دولت عراق موضع‎گیری خاصی در قبال بحران سوریه داشته باشد.  ما به آینده سوریه می‎اندیشیم. 

سوریه به عرصه نبرد منطقه‎ای تبدیل شده است و این رویارویی به دیگر مناطق نیز سرایت خواهد کرد. کشور‎های مجاور سوریه از جمله عراق، ترکیه، اردن و لبنان از این قاعده مستثنی نیستند. بدیهی است که این مسائل باعث می‎شود ما موضع‎گیری سیاسی ویژه‎ای داشته باشیم. ما نه موافق نظام حاکم هستیم و نه موافق مخالفان؛ بلکه ما هم‎اکنون پا به پای ملت سوریه ایستاده‎ایم. هرچه ملت سوریه بخواهد، حقی مسلم است. ما با عدالت، آزادی و انتخابات در سوریه موافقیم و نسبت به روش مخالفان سوری و عملکرد برخی کشور‎های همسایه و عربی در سوریه ملاحظاتی داریم. حق و حقوق ملت سوریه با انتخابات به سرانجام می‎رسد و ما همین را می‎خواهیم. در ضمن ما مخالف مسلح شدن دو طرف یعنی نظام حاکم و مخالفین هستیم. 

شما از تفاوت موضع خودتان با مواضع کشور‎های عربی نگران نیستید؟ 

به خدا من می‎دانم که موضع‎گیری کشور‎های عربی چگونه است. سرانجام بهار عربی به کجا رسید؟ ملاحظه کردیم که در خیابان‎‎های قاهره، تونس و اکنون در سوریه پرچم القاعده برافراشته شد. همه این را می‎دانند. 
همه کشور‎های عربی درباره سوریه موضع واحد ندارند. متأسفانه برخی متأثر از فضا هستند. ما موضع خودمان را ر‎ها نمی‎کنیم؛ چراکه شرایط مثبت و منفی سوریه بر ما تأثیر دارد و ملاحضات ما با کشوری که از منطقه دور است و تحولات سوریه بر آن تأثیر ندارد، متفاوت است.

بحران سوریه بر کشور ما تأثیر مستقیم منفی دارد. آقای کوفی عنان و آقای أخضر الابراهیمی موضع دولت عراق را تأیید کردند. ما باور داریم که ارسال سلاح به سوریه باعث تشدید بحران و کشته شدن بیشتر سوری‎ها خواهد شد و دو طرف درگیری از آن سودی نمی‎برند. 

صادرات نفت عراق به اردن هم‎اکنون به حجم قابل توجهی رسیده است. رفت و آمد مقامات ایرانی به بغداد بیشتر شده و اخیرا هم آقای لاریجانی به بغداد آمد. مقامات امنیتی عراق جهت گفت‎وگو با مقامات عربستان سعودی وارد ریاض شدند و روابط شما با کشور کویت نیز روز به روز بهتر شده است. با وجود بحث‎‎های سیاسی با ترکیه، هم‎اکنون حجم مبادلات تجاری با این کشور به بیش از سیزده میلیارد دلار رسیده است. اینها تحولاتی است که بعد از سقوط رژیم سابق عراق صورت گرفته است. آیا این سیاست‎های دولت عراق با بهار عربی مرتبط است؟ 
هرگز؛ تمامی این موارد حاصل یک برنامه‎ریزی دقیق سیاسی است. برنامه کنونی دولت عراق جلوگیری از مداخله‎ بعضی از کشور‎ها است. 

همه کشور‎ها در تمامی امور خود مشکلاتی دارند؛ همان‎طور که ما مشکلات فراوانی داریم نمی‎خواهیم کسی در امور ما مداخله کند. تمامی کشور‎ها باید با یکدیگر همکاری مفیدی داشته باشند و برای پیشرفت و آبادانی کشور خود نیز تلاش کنند. 

در فضای بین‎الملل، قرارداد نظامی با روسیه ابهامات فراوانی را به‎همراه داشته است. آیا این قرارداد به مشکلی برخورده است یا فشار آمریکا باعث به تعویق افتادن آن شده است؟ 

ما از این قرارداد عقب نشینی نمی‎کنیم. به‎زودی این قرارداد با تغییرات اساسی به مسیر اصلی خود بازخواهد گشت. بنده خود پیگیر این موضوع بودم. با همکاری وزارت دفاع این پرونده مورد بررسی جدیدی قرار گرفت. برای احتیاط بیشتر نماینده ویژه و هیأت خرید سلاح را تغییر دادیم و اکنون هیچ واسطه‎ای بین دو طرف نیست. 
نماینده ویژه ما هم برای عقد قرارداد به روسیه سفر کرد. بنده دلیل این شایعه‎پراکنی‎ها را نمی‎دانم. من منتظر دلیل واقع‎بینانه‎ای هستم که برایم ثابت کند فرد یا افرادی از این قرارداد نفعی برده‎اند. 

اگر دلیل قانع‎کننده‎ای وجود داشت، آن را به بازرسی کل ارجاع می‎دهم. بنده شخصا پیگیر این مسأله بودم و تاکنون به مدرکی دست نیافته‎ایم. بعضی‎ها اصرار دارند که بگویند عده‎ای بابت این قرارداد به دام قانون افتاده‎اند. دیروز یکی از تحلیلگران سیاسی می‎گفت که در این قرارداد دو میلیارد دینار اختلاس شده است. 

این تحلیل بی‎اساس است. بنده تأکید می‎کنم که این قرارداد ایراد‎هایی دارد ولی نه به‎شدت کلام این تحلیلگران. بنده شخصا خودم به روسیه رفتم و پرونده سلاح را مورد بررسی قرار دادم. برای احتیاط لازم نماینده و هیأت خرید سلاح را نیز تغییر دادم. به کشور روسیه هم اعلام کردم جانشین من که وزیر دفاع است را برای عقد قرارداد می‎فرستم. 

آیا قادر به آن هستید که مسئولیت سیاسی این قرارداد را مثلا در بُعد فساد مالی و اقتصادی بپذیرید؟ 

بنده از نظر امنیتی به این موضوع می‎نگرم نه از منظر سیاسی. اگر شخص یا اشخاصی به هرنحوی مرتکب فساد در این پرونده شوند، بنده آن‎ها را به بازرسی کل تحویل خواهم داد. جرم آن‎ها این خواهد بود که مرتکب فساد شده‎اند یا قصد چنین عملی را داشته‎اند. در ضمن هیچ مبلغی بابت این قرارداد به روسیه پرداخت نشده است. حتی مبلغی هم به هیأت تنظیم قرارداد نداده‎ایم. همان‎طور که عرض کردم تاکنون هیچ موردی مبنی‎بر فساد در این پرونده دیده نشده است و من همچنان پیگیر این مسأله هستم. 

آیا شما قصد دارید که صد‎ها هزار نفر از نیرو‎های مسلح کشور خودتان را با سلاحی مجهز کنید که تاکنون ارتش عراق به آن مسلح نشده است؟ 

این کلام اغراق‎آمیز است. ارتش عراق جزء یکی از قوی‎ترین و قدرتمند‎ترین ارتش‎‎های جهان محسوب می‎شد و در واقع جزء ده یا پنج ارتش برتر جهان بود. این درحالی است که ما در پایین‎ترین سطح تکنولوژی نظامی بعد از تغییر نظام بودیم. 

دلیل مسلح شدن ارتش عراق به سلاح‎‎های پیشرفته از جمله «اف16» و دیگر هواپیما‎های پیشرفته آمریکایی چیست؟ آیا این نوع مسلح شدن باعث قدرت بیشتر ارتش می‎شود؟ مسأله دیگر این است که بعضی از چهره‎های سیاسی به شش بار اعدام محکوم می‎شوند و بعضی دیگر می‎ترسند که به بغداد بیایند و بعضی هم در کردستان هرچه می‎خواهند انجام می‎دهند. آیا این اتفاقات طبیعی است یا غیرطبیعی؟ 

بهتر است همین سؤال را از خود آنان بپرسید. چرا اتباع عراقی پناهنده شده به خارج نمی‎توانند به کشور خود باز گردند؟ و چرا کسانی که در داخل عراق هستند، در آشفتگی به سر می‎برند؟ از پاسخگویی مردم به این سوالات می‎توانیم به حقیقت دست پیدا کنیم. بحث خریداری سلاح به امور امنیتی ربطی ندارد؛ اگر چه سلاح‎‎هایی مانند اف 16 و دیگر سلاح‎‎های پیشرفته باعث قدرتمند شدن عراق در انظار عمومی می‎شود. 

من به صراحت می‎گویم که اگر وضعیت سیاسی عراق بهتر شود، وضعیت امنیتی هم بهتر خواهد شد. مسأله استقرار سیاسی مهم‎تر از مسأله امنیتی کشور است؛ چراکه بعضی از سران سیاسی کشور باعث اخلال در امنیت و حتی تقویت تروریسم در کشور می‎شوند. این افراد همانند کسانی هستند که از خانواده خود سرقت  میکنند. این مسأله ارتباطی با کمیت و کیفیت نیروهای مسلح و تجهیزات نظامی ندارد. هم‎اکنون تعداد نیرو‎های مسلح در عراق بیش از نیاز کشور است. 

در گذشته گروهک‎‎های تروریستی برای خود نیرو‎هایی داشته‎اند. آن‎ها به یک وزارتخانه حمله‎ور می‎شدند و تمامی کارمندان را گروگان می‎گرفتند یا به یک تیم ورزشی حمله کرده و همه آن‎ها را قتل عام می‎کردند. 
با آن اوضاع ما به آن نیرو‎ها نیازمند بودیم ولی اکنون به امنیت سیاسی نیازمندیم. کسانی که دیگر نمی‎توانند اعمال تروریستی انجام دهند، اکنون از تروریست‎ها حمایت می‎کنند و مسأله حقوق زندانیان را به رخ می‎کشند. گویا نیرو‎های امنیتی دولت عراق مأمور به آن شده‎اند که فقط بی‎گناهان را به زندان بیاندازند! 

برخی مدعی هستند که زنان به جرم همکاری با تروریست‎ها به زندان محکوم می‎شوند.

این سخن بیهوده‎ای است. چرا کسانی که مدعی حقوق بشر هستند، تاکنون از زنان بیوه و ایتام و کودکان عراق سخنی نگفته‎اند؟ آیا فقط زندانیان در عراق بی‎گناه هستند؟! بسیاری از زندانیان از بازماندگان رژیم بعث سابق هستند و بسیاری دیگر نیز مرتکب جرم شده‎اند. 

بنده گروهی را مأمور ساخته‎ام که مسئولیت امور حقوقی زندانیان برعهده آن‎ها است. جالب است که ما فقط دفاع از مجرمین را می‎شنویم و کسی از خانواده‎‎های شهدا و ایتام و کودکان دفاع نمی‎کند و ظاهرا حقوق بشر مختص به زندانیان شده است! 

بنده با کمال میل آمادگی آن را دارم که اگر کسی دلیلی بیاورد و ثابت کند که فلان شخص کسی را زده یا شکنجه کرده یا زنی را بدون گناه بازداشت کرده باشد، با او برخورد کنم. به خدا من این را وظیفه خود می‎دانم؛ چراکه حرمت خانواده‎ها برای همه عزیز است. 

در روز‎های اخیر شاهد تظاهرات اعتراض‎آمیز در استان «الانبار» بوده‎ایم. نظر شما درباره تحرکات فوق چیست؟ 

تظاهرات حقی است که قانون اساسی آن را ضمانت کرده و دولت باید به خواسته‎های تظاهرات‎کنندگان گوش دهد؛ اما این موضوع باید با رعایت معیار‎های قانونی صورت پذیرد و همانند انحلال گروه بازپرسی و عدالت یا لغو قانون مبارزه با تروریسم، در تضاد با قانون اساسی نباشد. برخی می‎خواهند میان پلیس عراق و تظاهرات‎کنندگان درگیری به‎وجود آید و بگویند که آزادی و دموکراسی و حتی قانون اساسی در عراق وجود ندارد. 

اما اراده و خواست مردم عراق این نیست که هر کسی از خانه‎اش خارج شود و با جمع کردن هزار یا دو هزار نفر و دادن ده‎ها دلار به هر یک از آن‎ها از سوی طرف‎های خارجی تظاهراتی برپا کند.

من از نیرو‎های امنیتی و پلیس درخواست کرده‎ام که با تساهل با تظاهرات‎کنندگان سنی برخورد کنند تا مانع از نتیجه‎بخشی تلاش کسانی بشوم که به‎دنبال به‎وجود آوردن تنش هستند. 

 در آخر بفرمایید بحران کنونی کردستان بر سر مناطق مورد منازعه از کجا نشأت گرفته است؟ برخی مدعی هستند که این بحران به سبب آن است که ایران از این راه به سوریه سلاح وارد کند. 

آیا ما برای رفت و آمد به آن راه‎‎های سخت و دشوار نیاز داریم؟ آیا راه‎‎های دیگری برای ارتباط نیست؟ راه‎‎های زمینی باز است و حمل و نقل در آن با امنیت کامل جریان دارد. آیا می‎شود که ما ارتشی را برای امنیت این راه آماده کنیم؟ این یک جنگ رسانه‎ای علیه عراق است. نزاع با کردستان بر سر موضوع مناطق، از قبل بحران سوریه شکل گرفته و دعوا بر سر خط آبی است. مجلس آن را به عنوان خط مرزی کردستان تعیین کرده ولی کرد‎ها می‎گویند این تقسیم‎بندی آمریکایی است. چه شده است که کرد‎ها دیگر طرح‎‎های آمریکا را قبول ندارند و این مسأله را رد می‎کنند؟ مسأله این است که آن‎ها با نیرو‎های دجله که در محدوده خارج از خط آبی حضور دارند، مشکل پیدا کرده‎اند. 

کرد‎ها می‎گویند چون این مناطق کردنشین است، نباید نیرو‎های دجله در آن‎جا باشند و حضور آن‎ها نگران‎کننده است. ما این مسأله را پذیرفتیم و نیرو‎های دجله آن مکان را ترک کردند ولی گویا دیگر استان‎ها (نیوی، دیالی و کرکوک) هم جزء آن مناطق شده‎اند! البته گفت‎وگوها جریان دارد تا بلکه ثبات در این منطقه حفظ شود. 
ادعای ارسال سلاح از ایران به سوریه مضحک است. حتی پلی در مرز عراق و سوریه بود که ما آن را برداشتیم و دلیل این کار نیز حفاظت بیشتر از مرز کشور خودمان بود. ما نمی‎خواهیم مواد غیر قانونی از مرز عبور کند و امیدواریم که همه موارد به‎صورت قانونی باشد. حضور نیرو‎های نظامی منطقه کردستان در خارج از منطقه، غیر قانونی است ولی حضور نیرو‎های دجله قانونی است؛ چراکه این منطقه حساس است و ارتش و پلیس باید هماهنگ شوند. 

آیا راه حلی برای پایان دادن به این بحران موجود است؟ 

من طرحی را به مجلس پیشنهاد دادم و گفت‎وگو‎هایی مطرح شده است. ما به امنیت شهروندان کرد پایبند هستیم و کرد‎ها هم اکنون توانسته‎اند زندگی بهتری داشته باشند.

وضعیت اقتصادی مناطق شمالی تحسین‎برانگیز است. ما به هیچ وجه خواستار جنگ نیستیم و مناطق مورد منازعه با کمیسیون‎‎های مشترک اداره می‎شود. استان کرکوک تنها استانی است که براساس قانون، جزء مناطق مورد منازعه است و دیگر استان‎ها مانند نینوی، دیالی و صلاح الدین جزء این مناطق نیستند. 
بر اساس حکم رئیس‎جمهوری در سال‎های 2009، 2010 و 2011 قرار شد که بخشی از بازرسی‎ها بر عهده نیرو‎های عراقی باشد و بخشی دیگر بر عهده نیرو‎های پیشمرگ. 

میتوان گفت باتوجه به  نزدیک بودن انتخابات آینده در عراق، بسیاری از گروه‎ها فعالیت‎‎های خود را شروع کرده‎اند و فعالیت این گروه‎ها به آینده عراق بستگی دارد. به‎نظر شما این گروه‎ها خارج از اتحاد شیعی عمل می‎کنند؟ 

بنده بسیار خوشبین هستم. بسیاری از افراد برای اولین‎بار اعلام موجودیت کرده‎اند و قرار است که ائتلاف‎‎های جدیدی شکل بگیرد. به‎نظر من این حرکت به‎نفع آینده عراق است. ما می‎توانیم با این انتخابات به تمامی بحران‎ها خاتمه دهیم. ما از این انتخابات حمایت می‎کنیم. ائتلافی که امور یک استان را در دست می‎گیرد، باید به فکر آبادانی و عمران آن استان باشد.
 
 
 
 
ابوالفضل درخشنده

"عماریون"- استراتژی دشمنان در جنگ نرم بر دو محور اصلی و اساسی استوار است :

الف) ایجاد نارضایتی عمومی.

ب ) همگام کردن افراد ناراضی با خود و در نهایت به معارضه کشاندن آنان.

دشمن برای دسترسی به اهدافش از روش های زیر در جنگ نرم تا کنون استفاده کرده است:

1) دشمن می خواهد نام و عکس شهدا باشد ولی راه و روش و منش آنان نباشد ! زیرا روحیه ایثارگری و گذشت از منافع برای اعتلای کشور و انجام تکلیف بزرگترین سد در مقابل نارضایتی مردم می باشد.

2) طراحان براندازی نرم می خواهند به هر روش ممکن مردم را ناراضی کنند . سوء استفاده از غفلت های نیروی های خودی بهترین هدیه برای آنان است.

3) نفوذ عناصر بدلی در موقعیت های اجرایی که ارتباط بی واسطه با مردم دارند ، به منظور ایجاد شائبه ی فساد اخلاقی و مالی در بدنه مدیریت اجرایی کشور در نزد اذهان عمومی.

4) سلب امنیت روانی از جامعه با افزایش سرقت ، زور گیری ، تجاوز به نوامیس و گسترش اخبار مربوطه .

5) ترغیب مدیران اجرایی به پرداختن به معلول به جای برخورد اصولی با ریشه و علت ناهنجاری ها. مانند : به جای جلوگیری از قاچاق رسیور و ال ام بی به داخل کشور ، با مصرف کننده برخورد کنند . و...

6) تبلیغ گسترش بی دینی در بین مردم مانند تبلیغ گسترش روزه خواری در جامعه . در حالی که این امر با توجه به صف های روزه داران در هنگام افطار در مقابل نانوایی ها و توجه به نشانه های دیگر از اساس دروغ بوده و تنها دشمن می خواهد با این روش عملیات روانی خود را پیش ببرد.

7) قدرت نمایی ظاهری نیروهای انتظامی و امنیتی برای مردم ! به جای آنکه در مقابل دشمن و افراد بزه کار و هنجار شکن این قدرت نمایی صورت گیرد.

8) ترور سیاسی افراد تأثیرگزار و کسانی که نتوانسته اند آنان را در طرح براندازی نرم با خود همراه کنند ، با بد نام کردن و خانه نشین کردن آنان و تلاش جهت به عناد کشاندن اینگونه افراد که جان و جوانی خود را برای اعتلای نظام اهدا کرده اند.

9) برانگیختن حس انتقامجویی در بین مردم با ارایه اطلاعات غلط به آنان و یا زخمی نمودن آنان با پرونده سازی و جریمه های واهی.

10) جایگزینی افراد بدلی و نفوذی به جای افراد با تجربه معتقد .

11) در براندازی نرم دشمن هرگونه اعتراض حتی صنفی . احقاق حق و ... را می خواهد اقدام بر علیه امنیت ملی قلمداد کند .

12) در براندازی نرم دشمن می خواهد مردم در نهادها ، ارگان ها و سازمان های عام المنفعه و ارزشی ، با وعده های امتیاز و سهمیه و مادیات عضو شوند تا جنبه ارزشی اینگونه نهادهای ارزشی و ارزشمند با مادیات خدشه وارد شده و هر رزل و ژست و منفعت طلب و بی فرهنگی به طمع مادیات و امتیاز ها وارد این تشکل های ارزشی شده تا بدینوسیله روحیه خدمت گزاری وایثار از بین برود.

13) دشمن با تقسیم بندی مردم کشور به دستجات ، گروه ها، قوم و قبیله های مختلف ، سعی در جدایی آنان از هم دارد . درست به مانند تقسیم بندی کرد ، لر ، ترک ، بلوچ و...

ویا قرمز و آبی ... چپ و راست ...

14) در براندازی نرم دشمن می خواهد شور باشد اما بی شعور !

بصیرت باید از مردم گرفته شود تا شور مردم به راهی هدایت شود که دشمن
می خواهد از آن بهره ببرد!

استراتژی دشمن ،غبار آلود کردن فضای جامعه است تا حق از نا حق نشاخته
نشود تا عناصر بدلی بتوانند شور مردم بی بصیرت را به راهی هدایت کنند که به جز
خسران هیچ عایدی برای کشور ندارد.

15) در براندازی نرم دشمن میخواهد دین را در مقابل ملیت قرار دهد . در حالی که هر کدام از این دو در جای خود ارزشمند و مفید هستند ولی براندازان با تفکیک دین از ملیت و در مقابل هم قرار دادن این دو گاهی به اسم دین به ملیت می
تازند تا مردم را به دو دستگی و نارضایتی سوق دهند و گاهی به نام ملیت به دین حمله می کنند!

16) دشمن می خواهد افراد نفوذی و بدلی عکس بزرگان را بزنند و به نام بزرگان حرف خود را بزنند و کار خود را بکنند و بدنامی حرف ها و اعمال آنان متوجه آن بزرگان شود.

17) دشمن می خواهد باج گیران در مناسب اجرایی حاکم شوند تا زورگیری و فساد مالی اوج نارضایتی را ایجاد کند.

فراموش نکرده ایم که در زمان طاغوت یک پاسبان با درجه پایین از یک محله باج می گرفت . بیچاره آن کس که نمی خواست تمکین کند ! آنقدر در گیر انواع و اقاسم حاشیه های می شد که ...

در کل دشمن تمام تلاش خود را معطوف کرده است تا به هر شکل ممکن اکثر مردم در گیر پرونده های مختلف قضایی ، مالیاتی ، اجرایی و غیره باشند ، و در این راستا امید خود را به اشتباهات و غفلت های نیروهای داخلی بسته است تا نا آگاهانه و نا خواسته مردم را ناراضی ، معترض و در نهایت به عناد و دمشنی با نظام خود بکشاند. دشمن می داند که چه می کند و امیدش به نا امیدی مردم است تا بتواند از غفلت ها و حتی اشتباهات سهوی نیروهای خودی ، طرح براندازی نرم خود را اجرا کند.

 

  

 

 

 

شنود و ت.میم، چیست؟
عصر حاضر را عصر ارتباطات نام‌گذاری کرده‌اند، ولی حقیقت آن است تمامی امور پرورش یافته دست بشر علاوه بر اثرات مثبت و سازنده، دارای اثرات منفی و مخرب نیز هستند.
"عماریون"- مکالمات محرمانه و خصوصی رهبران سیاسی جهان که نقشی حیاتی در مسائل و روابط بین‌المللی کشورها دارد از شنود مخفیانه در امان نبوده است، بعنوان مثال روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارانوت" اخیرا فاش کرد سرویس جاسوسی "موساد" سه ماه پیش از امضای پیمان اسلو در دفتر "محمود عباس" در تونس که در آن زمان معاون "یاسر عرفات" بود، دستگاه شنود نصب کرده بود.

مورد دیگر شنود غیرقانونی مکالمات ستاد انتخاباتی رقیب توسط "ریچارد نیکسون" رئیس جمهور سابق آمریکا است که برملا شدن آن موجب استعفای "نیکسون" از ریاست جمهوری آمریکا شد، اسنادی که توسط ویکی لیکس منتشر شده نشان می‌دهد که وی همه مکالمات کاخ سفید را به طور غیرقانونی ضبط می‌کرده است.

این گزارش به بررسی انواع ابزارآلات "شنود"، "استراق سمع"، "دستگاه‌های جاسوسی عمومی"، "فیلم‌برداری‌های مخفی"، "دستگاه‌های‌ آشکار کننده و مختل کننده" می‌پردازد.

بسته به نیاز، سازمان‌ها، افراد و حتی سیاستمداران با ورود به حریم خصوصی زندگی انسان‌ها از این ابزارهای جاسوسی بهره‌برداری غیر قانونی می‌کنند.

بررسی‌ سازمان‌های ذی‌ربط آمریکایی نشان می‌دهد، ابزارهای جاسوسی استراق سمع و فیلم‌برداری مخفی به شیوه‌های مختلف و با ظاهری معصوم از کلاه و سوییچ ماشین گرفته تا کامپیوتر شخصی در مکان‌های مختلف کار گذاشته می‌شوند.

این در حالی است که تجسس در امور زندگی انسان‌ها و حکومت‌ها قدمتی دیرینه دارد. نگاهی به داستان‌ها و تاریخ مصریان و یونانیان باستان این موضوع را بخوبی نشان می‌دهد. اما در عصر جدید جاسوسی برای اولین بار در زمان جنگ سرد بین آمریکا و "اتحاد جماهیر شوروی" برای دسترسی به تکنولوژی ساخت بمب اتمی بیشتر نمود پیدا کرد.

"گرالد فورد" رئیس‌جمهور آمریکا در سال 1974 به طور مخفیانه و بدون کسب اجازه از دستگاه قضایی این کشور با استفاده از دستگاه شنود به منظور افزایش امنیت و اقدامات ضد اطلاعاتی در راستای مبارزه جنگ سرد موافقت کرد.


با توجه به افشاگری‌هایی که اخیراً ادوارد اسنودن، کارمند اداره امنیت ملی آمریکا انجام داده امروزه هیچ شهروند، سازمان و یا نهادی در آمریکا و کشورهای متحد آن هیچ امنیتی ندارد. با گسترش فن‌آوری ابزارهای پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر جاسوسی با تصویب قوانین نظارتی در آمریکا، امکان پایش و جاسوسی از تمامی جنبه‌های زندگی شهروندان وجود دارد و این موضوع یکی از بحث‌های داغ محافل سیاسی و قانون‌گذاری است.

ظاهراً این اصل که تکنولوژی و پیشرفت در کنار مزایا معایبی را نیز با خود به همراه می‌آورد در خصوص تجهیزات ارتباطی نیز مصداق یافته است. در واقع امروز می‌توان از "اینترنت"، "تلفن همراه"، "جی‌پی‌اس" و دستگاه‌های مختلف ارتباطی به عنوان شمشیر دو لبه یاد کرد، به‌طوری که از یک سو برای تسهیل ارتباطات بین فردی و از سوی دیگر به بزرگ‌ترین ماشین برای جاسوسی و پایش اطلاعات به کار گرفته می‌شوند.

درآمد هنگفت شرکت‌های مخابراتی آمریکا از فروش اطلاعات خصوصی شهروندان

کسب مخفیانه اطلاعات بدون اطلاع و اجازه دارنده اطلاعات را جاسوسی می‌گویند. از آنجایی که جاسوسی، در اکثر موارد کار غیر اخلاقی و غیر قانونی تلقی می‌شود معمولا این کار به طور مخفیانه صورت می‌گیرد.

از همان روزهای اولیه اختراع تلفن و تلگراف، کاربران نگران شنود مکالمات خود بودند و تا سال 1890 استفاده از تلفن بسیار رایج شد.

با نگاهی به سوابق شنود مکالمات در آمریکا، می‌توان دریافت که قوانین سفت و سختی برای مبارزه با این مسئله وجود نداشته و در بسیاری از موارد، قانون دست نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور را در این خصوص باز گذاشته است.

با پیدایش شبکه اینترنت که از خط تلفن برای انتقال اطلاعات بصورت‌های گوناگون استفاده می‌کند موضوع کنترل این اطلاعات از طرف نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اهمیت بیشتری یافته است. امروزه شرکت‌های بزرگ مخابراتی در دنیا به ویژه آمریکا با قرار دادن اطلاعات تلفنی و اینترنتی شهروندان در اختیار نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی سود هنگفتی از این طریق بدست می‌آورند.

برای مثال شرکت‌های بزرگ مخابراتی در آمریکا مانندAT&T و Verizon برای شنود و ثبت اطلاعات رد و بدل شده یک کاربر اینترنتی و یا مشرک تلفنی سالانه 325 دلار دریافت می‌کنند.

خبرگزاری CBC در گزاشی مستند آورده است شرکت مخابراتی AT&T از سال 2007 تا 2011 مبلغ 24 میلیون دلار از بابت ارائه خدمات شنود از شهروندان از آژانس امنیت ملی آمریکا دریافت کرده است.

بنابراین گزارش، آژانس امنیت ملی آمریکا با همکاری شرکت‌های مخابراتی روزانه 1.7 میلیارد فقره ایمیل، تماس تلفنی، پیامک و اطلاعات دیجیتال را کنترل می‌کند که این حجم اطلاعات در 24 ساعت معادل 138 میلیون جلد کتاب است.

از آنجایی که مخابرات آمریکا تحت نفوذ و کنترل کامل آژانس امنیت ملی این کشور قرار دارد شناسایی ارسال کنندگان پیامک‌ها کاملاً میّسر است، بنابراین کاربران باید مطلع باشند تمامی خدماتی ارتباطی که دریافت می‌کنند زیرمجموعه‌های سیستم‌هایی است که کاملاً تحت کنترل است و نباید تصور کنند که استفاده از آنتی پروکسی‌ها... موجب عدم شناسایی آن‌ها می‌شود.

البته باید گفت که تجسس در امور خصوصی افراد از طرف دولت‌های آمریکایی همیشه با بهانه حفظ امنیت شهروندان همراه بوده است.


از چه ابزارهایی برای شنود استفاده می‌شود

تبدیل دوربین تلفن همراه به ابزاری برای جاسوسی

پایگاه تحلیلی Infowars در گزارشی به جاسوسی دولت از شهروندان آمریکایی می‌پردازد.

"دولت از تمامی اطلاعات دیجیتال و ارتباطی شهروندان جاسوسی می‌کند، برای مثال دولت از تمامی ایمیل‌های ارسالی عکسبرداری می‌کند.

در این گزارش آمده است دولت از طریق تلفن همراه جاسوسی می‌کند و از راه دور می‌تواند میکروفون و دوربین تلفن شما را روشن کند. آژانس امنیت ملی آمریکا NSA در سیستم‌های اندرویدی تلفن همراه که اکنون یک سوم تلفن‌های همراه از این سیستم نرم افزاری استفاده می‌کنند کدی وارد کرده است که از طریق آن می‌تواند دوربین تلفن همراه در هر نقطه‌ای که فرد استفاده کننده قرار دارد فعال کرده و فیلم‌برداری کند.

دکل‌های تلفن همراه موقعیت فرد را لحظه به لحظه رصد می‌کنند و بدین ترتیب امکان فیلمبرداری از حرکات و اقدامات فرد مورد نظر در همه مکان‌ها را امکان‌پذیر می‌سازند.

اینفووارز در ادامه می‌نویسد "یافتن موقعیت فرد برای دولت مثل آب خوردن است تلفن همراه شما از شما عملا جاسوسی می‌کند و در واقع تلفن همراه نقش یک ردیاب را بازی می‌کند. ردیاب‌هایی که قربانیانشان با کمال میل آن‌ها را با خود حمل می‌کنند."

شرکت‌های سازنده تلفن همراه و شرکت‌هایی که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند سالانه میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا بتوانند رفتار کاربران خود را تحت نظر داشته باشند. پاول اهم استاد دانشگاه برکلی می‌گوید "خدمات فراوانی در گوشی‌های همراه وجود دارد و با اتصال به اینترنت امکان ردیابی فرد میسر می‌شود".

تحقیقات نشان می‌دهد که با استفاده از ردیاب‌های جی‌پی‌اس می‌توان فهمید که فرد چند بار در هفته به کلیسا می‌رود، از چه نوشیدنی‌هایی بیشتر استفاده می‌کند و با چه فرد و گروهی نشست و برخاست دارد. با بررسی مکان‌های رفت آمد فرد، سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی، مکان‌های احتمالی فرد را در ساعت‌ها و روزهایی خاص پیش‌بینی می‌کنند.

ایبن‌مو گلان Eben Moglen استاد حقوق دانشگاه می‌گوید: "تلفن همراه که ما آنرا با خود حمل می‌کنیم در واقع رباتی است که انسان دست و پای آن را شکل می‌دهد".

نتایج یک تحقیق در انگلیس نشان می‌دهد تلفن کردن به فردی با تلفن همراه نقش پنجم تلفن‌های همراه است و بیشتر کاربران با استفاده از آن در شبکه‌های اینترنتی جستجو می‌کنند، بازی می‌کنند و یا به موسیقی گوش می‌دهند.

بنظر می‌رسد تعادل بین امنیت و حریم خصوصی با انجام چنین اقداماتی به هم خورده است. اسنودن افشاگر آمریکایی که از کارکنان سازمان سیا است و اکنون در روسیه به امید پناهندگی سر می‌برد در گفتگو با گاردین گفته بود: "من نمی‌خواهم در کشوری زندگی کنم که در آن تمام مکالمات تلفنی شنود می‌شود".

برخی از شرکت‌های سازنده محصولات جاسوسی و شنود

شرکت اسپای قجتspy gadget" " که در شهر گرند فورک ایالت داکوتای شمالی آمریکا قرار دارد محصولات مختلفی در زمینه جاسوسی عرضه می‌کند.


یکی دیگر از شرکت‌های فعال در ساخت محصولات جاسوسی و شنود شرکت"eyetek surveillance" است. این شرکت در سال 1995 در شهر دربی انگلیس زیر نظر یکی از تکنسین‌های کار کشته نیروی دریایی انگلیس فعالیت خود را آغاز کرد.



یکی از مکان‌هایی که دستگاه‌های استراق سمع در آنجا به کار گذاشته می‌شود جعبه تقسیم تلفن‌های ثابت است.

در تصاویر زیر که سه عدد جعبه تقسیم 25 خطی را نشان می‌دهد مشاهده می‌کنید که جعبه تقسیم هیج محافظ و پلمپی ندارد و فرد جاسوس به راحتی می‌تواند نقشه خود را عملیاتی کند و به مکالمات محرمانه شما دسترسی پیدا کند.

بعضی وقت‌ها دستگاه شنود در مسیر عبوری سیم تلفن بکار گذاشته می‌شوند که کشف آن نیازمند دستگاه‌های پیشرفته ردیاب و کارآگاهان کارکشته است.


معرفی چند عدد از ابزارهای شنود

میزان جاسوسی و شنود در آمریکا به‌قدری گسترش یافته است که در فروشگاه‌های این کشور لوازم و ادوات جاسوسی خرید و فروش می‌شود.

فیلمبرداری با دکمه لباس

این وسیله یک دوربین جاسوسی است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید به راحتی به عنوان یک دکمه پیراهن روی لباس نصب می‌شود و می‌توان با آن فیلم‌برداری و عکاسی کرد. البته این دوربین مدت زیادی است که تولید شده اما حالا با امکانات جالبی به روز شده است.



معمولا از دوربین‌های کوچک نمی‌توان انتظار کیفیت بالای تصویربرداری داشت. اما این یکی با کیفیت ۸ مگاپیکسل عکاسی می‌کند و با رزولیشن 1280x960 به صورت HD فیلم‌برداری می‌کند. این دروبین با یک بار شارژ تا ۵۰ دقیقه به صورت مداوم امکان تصویربرداری را دارد و حافظه micro SD می‌خورد. ‪و جالب‌تر از همه قیمت آن حدود ۵۸ دلار است. ‏


خودکار شنود

این خودکار با استفاده از میکروفونی که در قسمت داخلی آن تعبیه شده قادر است با حساسیت و کیفیت بالایی صدای محیط پیرامونش را ضبط می‌کند. با شارژ باتری خودکار از طریق کابل USB کامپیوتر می‌توان 12 ساعت بطور مستمر صدا را ضبط کرد.

این وسیله با نقش خودکار در محیط‌هایی به کار می‌رود که همراه داشتن وسایل صوتی و یا فیلمبرداری ممنوع است. از آنجایی که هیچ دکمه یا علائمی برای تشخیص آن در هنگام فعال بودن وجود ندارد یکی از ابزارهای مناسب برای شنود بصورت مخفیانه به حساب می‌آید.

در زیر به نمونه‌ای از کاربرد این خودکار اشاره خواهد شد:

افسران گمرک بولیوی برای مبارزه با فساد خودکار ضبط صدا(شنود) با خود حمل می‌کنند

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت بولیوی در ابتکاری جدید برای مبارزه با فساد ماموران گمرک را مجبور کرده است خودکار دیجیتالی که قابلیت ضبط صدا دارند با خود حمل کنند مدیر گمرکات بولیوی گفته است در طول ساعات کاری دکمه ضبط صدا به منظور نظارت بر عملکرد ماموران فعال خواهد بود و بطور تصادفی صدای ضبط شده برخی ازخودکارها بررسی خواهند شد. او گفته است این طرح به منظور نظارت بر روند واردات و صادرات و برای جلوگیری از قاچاق غیر قانونی کالا که سالانه 400 میلیون دلار اقتصاد بولیوی را متضرر می‌کند بکار گرفته شده است.

عینک دوربین دار

شرکت الکتریکی تانکو در ژاپن عینکی ساخته است که قابلیت فیلمبرداری دارد این عینک که طرفداران زیادی دارد در طرح آفتابی نیز عرضه می شود. تصاویر ضبط شده در کارت حافظه ذخیره می‌شود. این عینک 30 الی 40 دقیقه بطور مستمر می‌تواند فیلمبرداری کند.

وزن این عینک 60 گرم و قیمت آن 82 دلار است. با استفاده از این عینک فرد جاسوس وارد محیط مورد نظر شده وبه راحتی فیلمبرداری می کند.



ساعت زنگ‌دار با دوربین مخفی

دوربین مخفی این ساعت می‌تواند به مدت 42 روز از محل مورد نظر فیلمبرداری کند. این دوربین فیلم را در کارت حافظه 2GB SD ذخیره می‌کند. این ابزار جاسوسی همانند دیگر ساعت‌های زنگدار معمولی است. یکی از قابلیت‌های دوربین این ساعت این است که آن قسمت از فیلم را که حالت ثابت دارد از قسمت‌هایی که در آن تحرکاتی وجود داشته است جدا می‌کند. این دوربین قابلیت برنامه‌ریزی دارد تا در ساعت‌های خاص روز فیلمبرداری کند.


چگونه می‌توان دستگاه‌های شنود و فیلمبرداری را کشف کرد؟

به نظر می‌رسد جاسوسی از حریم خصوصی شهروندان در آمریکا به معضل بزرگی تبدیل شده است. سایت‌های مختلف اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی راهکارهای مختلفی را برای کشف ابزارهای شنود و جاسوسی ارائه می‌کنند که ظاهرا بخشی از کارهای روزمره مردم آمریکا همین فعالیت‌های کاراگاهی شکل می‌دهد. در این قسمت به چند مورد از آنها اشاره می‌شود.

تمام وسایل خانه را که غیر عادی بنظر می‌رسند مانند گلدان، تابلوهای دیواری ،آباژورها و ... را بدقت بررسی کنید. اسپیکرها را بررسی کنید احتمال نصب دوربین بر روی آنها وجود دارد. گل‌ها را تکان دهید.

مکان‌هایی که احتمال می‌دهید میکروفن می‌تواند در آنجا بکار گذاشته شود مانند زیر تشک‌ها و بالش‌ها و قفسه‌های کتاب را بررسی کنید.


ابزارهای شنود می توانند "وایرلِس" نباشند، بنابراین سیم‌هایی که به جایی و یا وسیله‌ای وصل نیستند را بررسی کنید. برخی از دوربین‌ها که به تحرکات محیط حساس هستند به هنگام فعال شدن صدایی ایجاد می‌کنند، بنابراین ضمن اینکه آرام راه می‌روید، گوش کنید.

چراغ ها را خاموش کنید و بدنبال چراغ سبز و یا قرمز خیلی ریز بگردید. برخی از دستگاه‌های شنود دکمه پاور دارند و احتمال دارد فردی که آن‌را بکار گذاشته این دکمه را نپوشانده و یا غیر فعال نکرده باشد. هنگامی که چراغ‌ها خاموش هستند با استفاده از یک چراغ قوه به دنبال انعکاس نور از زاویه‌های مختلف بگردید.

محبوبیت دستگاه مختل کننده

تبلیغات فروش دستگاه ردیاب و دستگاه مختل کننده شنود bug detector در شبکه های اینترنتی از کاربرد زیاد این وسیله در آمریکا حکایت دارد.

یک دستگاه ردیاب امواج تهیه کنید. استفاده از این دستگاه بسیار ساده است هر چند برخی از دستگاه‌های شنود قابل کشف با ردیاب نیستند.


با استفاده از تلفن همراه با شماره‌ای تماس بگیرید و در نزدیکی مکان‌های مشکوک گوشی را حرکت دهید. شنیدن صدای سیگنال در گوشی تلفن، به مفهوم تداخل امواج الکترونیکی و وجود دستگاه شنود در آن مکان است.

با پیشرفت ابزارهای برقی هوشمند و استفاده هرچه بیشتر آن‌ها به عنوان بخشی از وسایل پرکاربرد عادی مانند خودکار، عینک، ساعت و ده‌ها مورد دیگر که به چند مورد از آنها اشاره شد.

امکان جاسوسی از خانه‌ها و حریم خصوصی افراد بسیار آسان‌تر گشته است .به کار گذاشتن دستگاه شنود می‌تواند زندگی خصوصی ده‌ها و صدها فرد را به خطر بیاندازد. در واقع هر آنچه که شما می‌گویید، می‌بینید، می‌شنوید و انجام می‌دهید به کمک ابزرهای نوین الکتریکی تماما قابل پایش و جاسوسی هستند.

عصر حاضر را عصر ارتباطات نام‌گذاری کرده‌اند، ولی حقیقت آن است تمامی امور پرورش یافته دست بشر علاوه بر اثرات مثبت و سازنده، دارای اثرات منفی و مخرب نیز هستند.

نمی‌توان امر ارتباطات را نیز از این مقوله مستثنی کرد تا بدانجا که به همان اندازه که اثرات مثبت و سازنده آن موجب آرامش و طیب خاطر بشریت می‌شود اثرات منفی آن هم موجب سلب آرامش و آسودگی خاطر می‌شود و متاسفانه در همه اعصار افراد سودجو و سست عنصری که از فناوری و تکنولوژی‌های بشری در زمینه‌های غیراخلاقی و نادرست استفاده می‌کنند، وجود داشته و دارد. به گونه‌ای که هر تکنولوژی که پا به عرصه حیات می‌گذارد، هر دو روی مثبت و منفی خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

اخبار شهرداری اهواز

 

 

شهر گرم ما چگونه سبز می‌شود؟
اجتماعی  11:34:2 1392/04/31

924-19014-5 کد خبر
 

فضاهای سبز شهری دارای بازدهی اجتماعی و اکولوژیکی هستند و مواردی مانند کارکردهای زیست‌محیطی یا بازدهی اکولوژیکی آنها، شهرها را برای زیست، مساعد و با آثار مخرب گسترش صنعت و حمل و نقل مقابله می‌کند و موجب ارتقا کیفی زندگی شهروندان می‌شود. اهمیت فضای سبز شهری تا به حدی است که امروزه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، تلطیف هوا و جذب گرد و غبار از جمله مهمترین آثار فضای سبز در شهرها است و به همین علت است که از فضاهای سبز و پارک‌ها به عنوان ریه‌های تنفسی شهرها نام برده می‌شود.

انواع فضای سبز شهری

عملکردهای فضاهای سبز شهری را می‌توان به چهار دسته کلی تقسیم کرد؛ فضای سبز عمومی مانند پارک‌ها که دارای عملکرد اجتماعی هستند و در زمینه تفریح و اجرای برنامه‌های فرهنگی مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرند.؛ فضاهای سبز "نیمه نیمه" مانند محوطه‌های بیمارستان‌ها، فضاهای سبز موجود در معابر و خیابان‌ها مانند درختکاری‌های موجود در پیاده‌روها و همچنین فضاهای سبز خصوصی مانند باغچه‌ها و باغ‌هایی که استفاده از آنها به مالکان خصوصی آنها محدود است.

در این میان فضاهای سبز شهری و پارک‌ها علاوه بر آثار فراوان زیست‌محیطی، دارای کارکردهای اجتماعی فراوانی نیز هستند و این مکان‌ها را می‌توان از دو دیدگاه تامین نیازهای زیست‌محیطی شهرنشینان و تامین فضاهای فراغتی و بستری برای ایجاد ارتباط و تعامل اجتماعی شهروندان مورد بررسی قرار داد.

یکی از مهمترین کارکردهای پارک‌ها و فضاهای سبز شهری، "تفریحی" است و با توجه به این‌که پارک‌ها می‌توانند مکان‌های مناسبی برای آرامش و رفع خستگی شهروندان باشند، امروزه کارکرد تفریحی پارک‌ها در بسیاری از شهرهای ایران و از جمله اهواز، البته در فصل خنک سال، جایگزین بخشی از دیگر کارکردهای تفریحی خانواده‌ها شده است. همچنین این مکان‌ها در تامین نیاز روحی و روانی افراد و تمرکز اعصاب و رسیدن به آرامش نقش مهمی دارند.

کارکردهای گوناگون فضای سبز شهرها

از درختان می‌توان در کاهش مصرف انرژی نیز استفاده کرد. کاشت درخت، به ویژه درختان سایه‌دار در اطراف منازل و آپارتمان‌ها و در مکان‌های مناسب می‌تواند در خنک کردن ساختمان‌ها نقش مهمی داشته باشد. درختان می توانند 9 درصد انرژی خورشیدی را در تابستان‌های گرم جذب کنند و در نتیجه اگر از درختان سایه‌انداز در مکان‌های مناسبی استفاده شود، تا حدود زیادی به خنک شدن محیط زیست شهروندان و کاهش مصرف انرژی کمک خواهد شد.

این کار در آمریکا و برخی شهرهای اروپایی انجام شده و تجربه موفقی هم بوده است. به عنوان مثال گفته می‌شود در کشور آمریکا با کاشت درختان سایه‌دار در مکان‌هایی خاص در اطراف منازل، سالانه بیش از دو میلیون دلار در مصرف انرژی صرفه‌جویی می شود. کاشت درخت در نقاط بادگیر، به عنوان بادشکن، نیز از دیگر کارکردهای درختان است که در منطقه‌ای مانند خوزستان که شاهد وزش بادهای غبارآلود هستیم می‌تواند بسیار موثر باشد.

شهرهای سرسبز، چشم‌نوازند

فضاهای سبز شهری و پارک‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای بصری نیز هستند و در بسیاری از شهرهای اروپایی از این ویژگی به خوبی استفاده شده، تا حدی که در برخی موارد موجب جذب گردشگر هم شده است. در مورد فضای سبز و نقشی که در ادراک انسان دارد می‌توان به اهمیت منظرسازی در فضای شهری اشاره کرد.

منظرسازی یا به عبارت بهتر "زمین‌آرایی" به معنی کاربرد گیاهان در طراحی، به گونه‌ای که موجب ارتقا جلوه‌های دیداری محیط شود. در این زمینه تجربه‌های موفقی در برخی شهرهای ایران هم وجود دارد که پارک ملت در شهر تهران نمونه خوبی در این مورد است. شهرداری اهواز نیز در سال‌های گذشته اقدام به ایجاد فرش گل در برخی نقاط شهر کرد، ولی با توجه به گرمای هوا، این گل‌ها تنها در فروردین و در نهایت اردیبهشت زنده ماندند و پس از آن خشک شدند.

نمونه‌ای از یک شهر سبز

در بسیاری از شهرهای اروپایی نیز از ویژگی بصری فضاهای سبز به خوبی استفاده شده و در دل شهرهای توسعه‌یافته و صنعتی، پارک ها و فضاهایی سبز را ایجاد کرده‌اند.

شهر لندن در این زمینه نمونه قابل توجهی است. برای آشنایی بیشتر با تجربه موفق ایجاد فضای سبز در این شهر، از سایت شهرداری لندن “mansion house (office of the lord mayor)” کمک گرفتیم. در این سایت نقشه پارک‌ها و فضاهای سبز درون و بیرون شهر لندن قرار داده شده و به راحتی می‌توان علاوه بر پیدا کردن آدرس، تصاویری و توضیحاتی درباره پارک‌های این شهر را دریافت و مکان مورد نظر را انتخاب کرد.

بر اساس آن‌چه در این سایت آمده، درون شهر لندن 15 پارک بزرگ وجود دارد که به نوعی علاوه بر ایجاد فضایی زیبا و دلنشین، نقش ریه تنفسی شهر را ایفا می کنند. همچنین شهرداری این شهر تلاش کرده که پارک‌های لندن به مکان‌هایی طبیعی و بکر شباهت داشته باشند. به عنوان مثال جنگل “Epping” که در شمال شرق لندن واقع شده، بزرگترین فضای باز (فضاهای سبز گسترده در شهرها که به اصطلاح “open space” نامیده می‌شوند) در این شهر است و 6 هزار هکتار مساحت دارد. این منطقه علاوه بر مکانی تفریحی که دارای امکاناتی برای ورزش هم هست، به مکانی علمی نیز تبدیل شده و با توجه به طبیعت بکر و جانورانی که در این پارک وجود دارد، مورد توجه دانشمندان علم محیط زیست قرار گرفته است.

“west ham park” نیز یکی دیگر از مکان های وسیع و سبز شهر لندن است که مجموعه ای از پارک‌ها و باغچه‌های گل را در بر می‌گیرد و از لحاظ تنوع گیاهی بسیار قابل توجه است. این مکان بیش از 31 هکتار وسعت و سالانه بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد و جایزه "پرچم سبز" را نیز از آن خود کرده است؛ طرح جایزه پرچم سبز در سال 1996 به عنوان ابزاری برای پاداش دادن به بهترین فضای سبز در انگلیس مطرح شد.

“Hampstead Heath” نیز یکی از محبوب‌ترین فضاهای سبز در شهر لندن است که به صورت جزیره‌ای زیبا در حومه شهر قرار گرفته است. در این مکان نه تنها تنوع حیات وحش وجود دارد، بلکه امکانات ورزشی، مسیر دو و میدانی، مراکز آموزشی، استخر شنا و ساحلی زیبا برای تفریح ایجاد شده است و در واقع مجموعه ای تفریحی و آموزشی است.

اینها تنها نمونه‌هایی از فضاهای سبز ایجاد شده در دل شهرهای بزرگ است و نمونه‌های مشابه در دیگر شهرهای اروپایی و حتی آسیایی نیز وجود دارد.

شهرهای گرمسیری را هم می‌توان سبز کرد

کشور مالزی دارای آب و هوایی مرطوب و گرم و تقریبا مشابه به شهر اهواز است. این کشور به پارک‌های ملی و فضاهای سبزش معروف است و بسیاری از گردشگران تنها به همین دلیل به این کشور سفر می‌کنند. در این کشور سازمانی تحت عنوان "حیات وحش و پارک‌های ملی" (Department of Wildlife and National Parks of Malaysia) وجود دارد و در نتیجه فضای سبز این کشور به صورت متمرکز مدیریت می‌شود.

در بسیاری از شهرهای مالزی نیز پارک‌های ملی و ایالتی بزرگی وجود دارد و با استفاده از درختان و گل‌های متنوع و زیبا نیز فضاسازی های جذابی در این پارک‌ها انجام شده است.

اهواز شهری با شرایط آب و هوایی ویژه است و این موضوع قابل قبول است که در چنین شرایطی ایجاد فضای سبز مناسب و کاشت گل‌های زیبا در سطح شهر دشوار است، ولی فراموش نکنیم که نشدنی نیست؛ همان‌طور که در سال‌های گذشته اقدامات موفقی در این زمینه انجام شده و سرانه فضای سبز اهواز نسبت به قبل بیشتر شده است.

درباره فضای سبز شهر اهواز

پروژه کمربند سبز شهر اهواز از اقداماتی است که از اواخر سال 90 آغاز شد و حدود ۷ هزار هکتار مساحت دارد که با هدف کاهش آلودگی تاسیسات صنعتی، توسعه فضای سبز، تعادل در درجه حرارت شهر، پاک‌سازی هوا و در ‌‌نهایت جلوگیری از نفوذ طوفان‌های گرد و غبار به شهر آغاز شده است.

طرح توسعه کمربند سبز در شرق و غرب شهر اهواز در شعاع حدود پنج کیلومتری محدوده توسعه شهر اهواز و در مجاورت جاده کمربندی جدید شرقی و غربی این شهر با عرض باند یک هزار متر در نظر گرفته شده است، البته این طرح هنوز به مرحله قابل قبولی نرسیده است و آثار مطلوب آن فعلا از دید شهروندان پنهان است.

رودخانه کارون ظرفیت بسیار مناسبی در شهر اهواز است که می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد، ولی علی‌رغم تلاش‌های انجام شده، زمانی که شهر اهواز را با دیگر شهرهای دنیا که دارای رودخانه هستند مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که از این ظرفیت نیز آن‌گونه که باید استفاده نشده است.

البته در سال‌های گذشته به ویژه دو سال اخیر در زمینه ساحل‌سازی در حاشیه رودخانه کارون به خوبی عمل شده است و اکنون در شرق و غرب رودخانه شاهد ایجاد فضای سبز هستیم؛ ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که در حاشیه رودخانه و پارک‌هایی که در این مناطق ایجاد شده است، درخت سایه‌دار کمتر به چشم می‌خورد در حالی که با توجه به شدت تابش نور خورشید در اهواز، این شهر به درختان سایه‌دار بسیار نیازمند است.

درست است نمی‌توان گونه‌هایی مانند کاج و سرو و چنار را در اهواز کشت کرد، ولی با اندکی مطالعه و اختصاص اعتبار، می‌توان گونه‌هایی متناسب با آب و هوای اهواز را یافت و در این شهر کاشت.

همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که شهر اهواز تنها ساحل رودخانه نیست و شهر به پارک‌های محله‌ای هم نیاز دارد. در حال حاضر پارک‌های محلات شهر زیبا و استاندارد نبوده و برخی از آنها هم تقریبا مورد استفاده خانواده‌ها نیستند.

برخی گونه‌های بومی منطقه مانند نخل‌های زینتی نیز به مرور زمان مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و کمتر کاشته می‌شوند؛ البته اقدام شهرداری در کاشت نخل در پارک ساحلی غربی که در اواخر سال گذشته انجام شد قابل تقدیر است.

فضای سبز از خانه به خیابان‌ها می‌رسد

در زمینه توسعه و نگهداری از فضای سبز نباید نقش شهروندان را نادیده گرفت. در گذشته که بسیاری از خانه‌های شهر به صورت ویلایی بودند، در هر خانه یک باغچه وجود داشت و بسیاری از باغچه‌های خانه‌های شهر اهواز نیز سرسبز بودند، ولی با گسترش شهر و رشد آپارتمان‌نشینی، باغچه‌های خانه‌ها هم از بین رفتند. در بسیاری از شهرهای دنیا، بر روی بام و یا در بالکن آپارتمان‌ها باغچه‌هایی کوچک ایجاد شده است و در درون آپارتمان نیز از گیاهان خانگی استفاده می‌شود.

این کار علاوه بر این‌که در کاهش حرارت ساختمان‌ها موثر است، موجب زیبایی شهر نیز می‌شود و در این زمینه نقش شهروندان بسیار پررنگ است.

در شهر اهواز هنوز این فرهنگ گسترش نیافته و شهروندان، گلدان‌ها را جایگزین باغچه‌های قدیمی نکرده‌اند.

حفاظت از فضاهای سبز عمومی و پارک ها نیز از دیگر وظایف شهروندان است، ولی شاهدیم که در بسیاری مواقع، به ویژه در روزهای تعطیل که خانواده ها به پارک های شهر می‌روند، آسیب فراوانی به فضای سبز وارد می کنند.

گونه‌هایی که با اقلیم شهری گرم سازگار است

حال در این زمینه می‌خواهیم نظر یک مدرس دانشگاه و متخصص باغبانی را جویا شویم که با دکتر مهرانگیز چهرازی، عضو هیات علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز به این منظور گفت‌وگو کردیم. وی اظهار می‌کند: با توجه به شرایط آب و هوایی شهر اهواز که گرم و خشک است توسعه پوشش گیاهی در این شهر توصیه می‌شود البته این امر منوط بر این است که نیروی انسانی کافی برای رسیدگی به این پوشش گیاهی وجود داشته باشد.

وی افزود: در دو ماه تابستان حفظ و نگهداری گیاهان و فضای سبز موجود در شهر به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد که متاسفانه به دلیل این‌که مراقبت به صورت موثر انجام نمی‌شود، بسیاری از گیاهان خشک شده‌اند.

چهرازی گفت: بسیاری گونه‌ها وجود دارد که شرایط خاک اهواز با آنها سازگار است و می‌توان از این گونه‌ها در فضای سبز شهری استفاده کرد ولی آنچه اهمیت دارد نگهداری این گونه‌هاست که در دو ماه تابستان از نیمه تیرماه تا نیمه شهریورماه به دلیل گرمای شدید، مراقبت باید افزایش یابد و نیروی کار دو برابر شود.

راه دور نرویم...

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در دشت‌های استان خوزستان و کوه‌ها، گیاهان بسیاری وجود دارند که می‌توان از این گیاهان در فضای سبز استفاده کرد. باید برای استفاده از این گونه‌ها سازگاری آن با محیط شهری بررسی شود و سپس در شهر به کار رود.

وی ادامه داد: در زمینه ایجاد فضای سبز انبوه در شهر و قرار دادن آن به عنوان ریه تنفسی شهر به تحقیق و انجم مطالعات نیاز است. در این زمینه می‌توان از گونه‌هایی که سازگاری بیشتری با شرایط شهر دارند، استفاده کرد. در حال حاضر نمونه‌های بسیاری وجود دارد که با شرایط آب و هوایی اهواز سازگاری دارند ولی سازگاری آنها با محیط شهری باید بررسی شود.

چهرازی تصریح کرد: در حوالی شهر لالی و کوه‌های شمال استان انواع گیاهان پوششی وجود دارد که برگ‌های زیبا و قابل فرم‌دهی دارند که می‌توان از این گونه‌ها در شهرها استفاده کرد. البته آلودگی‌های درون شهر و آبی که این گیاهان با آن آبیاری می شوند، در رشد آنها تاثیرگذار است؛ لذا بررسی شرایط رشد این گیاهان در محیط شهری پیش از کاشت باید انجام شود.

تحقیقات جامع، مبنای ایجاد فضاهای سبز

وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته مطالعاتی از طریق سازمان آب و برق خوزستان در زمینه پوشش گیاهی و فضای سبز انجام شد و گیاهان مختلفی از نقاط مختلف کشور و دنیا که با شرایط گرمسیری سازگاری داشته‌اند، مورد بررسی قرار گرفتند، گفت: نتیجه برخی از این مطالعات در زمینه کاشت این گونه‌ها در شهر اهواز موفق واقع شد ولی در زمینه تکثیر آنها کاری انجام نشد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در ایجاد فضای سبز شهر اهواز باید از گیاهان همین استان استفاده شود ولی این گیاهان باید در منطقه ای کاشته شوند که بر روی سونولوژی آن کار شود که چه زمانی برگ می دهند و چه زمانی گل.

وی گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس که فضای سبز به خوبی کار شده است که انجام تحقیقات و کارهای مطالعاتی دلیل آن می‌تواند باشد و در زمینه نگهداری نیز موفق عمل می شود. این کشورها بعضا در ایجاد فضای سبز از خاک کشور ما استفاده می کنند و شرایط آب و هوایی آنها نیز نزدیک به شهر اهواز است که دیده می‌شود کارهای بسیار زیبا و وسیعی در زمینه فضای سبز در این کشورها انجام شده است.

چهرازی تصریح کرد: متاسفانه در شهر اهواز به دلیل شوری خاک و آب معضل توسعه فضای سبز نیز وجود دارد و باید چاره ای برای آن اندیشید. با افزایش شوری خاک و آب باید نمونه هایی استفاده شود که نسبت به این شوری مقاوم‌ترند.

شهردار درباره فضای سبز اهواز چه می‌گوید؟

منصور کتانباف، شهردار اهواز، نیز در این زمینه اظهار کرد: مساحت فضای سبز شهر اهواز با توجه به 700 هکتار کمربند سبز، 22 میلیون و 529 هزار و 681 متر مربع و سرانه آن 78/19 مترمربع است که توسعه فضای سبز با توجه به اقلیم گرم و خشک اهواز و بهره بردن از رودخانه کارون و استفاده از آب خام اولویت نخست شهرداری این شهر است.

وی با بیان این‌که درختان سایه‌دار در پارک‌های شهر کاشته می‌شود که موید آن کاشت بالغ بر 700 اهزار صله درخت و درختچه در سطح شهر است، افزود: برای چندمین بار کاشت درختان چند ساله انجام گرفته و امیدواریم در آینده نیز درخت چندساله در سطح فضای سبز اهواز کاشته خواهد شد.

کتانباف گفت: این هم را نباید از نظر دور داشت که توسعه و نگهداری فضای سبز پیش از آن‌که مقید به الگو و یا یک ایده‌آل خاص از سایر کشورها باشد، وابسته به اقلیم و میکروکلیمای خاص آن منطقه است. بهینه‌سازی و همگام نمودن سیستم‌های پشتیبان شامل مکانیزاسیون کشاورزی، استفاده از ادوات و ماشین‌آلات جدید و مدرن، و نرم‌افزارهای کنترل و پایش شامل نصب GPS و نظارت الکترونیک فضای سبز مورد توجه شهرداری است.

شهردار اهواز عنوان کرد: در این خصوص بازدیدهایی در سطح مدیران کلان شهری و کارشناسان مناطق هشت‌گانه انجام شده و الگوهای کاشت درختان و درختچه های گل‌دار و سیستم های نوین آبیاری استخراج شده این بازدیدها در حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است؛ در همین راستا تعدادی از گونه های گیاهی به منظور آواپتاسیون به نهالستان سازمان پارک‌ها منتقل شده است. همچنین تعدادی از این گونه‌ها در سطح فضای سبز مناطق هشت‌گانه کاشته شده است.

وی ادامه داد: فضای سبز شهر اهواز در حال حاضر الگوی سایر شهرهای گرمسیری کشور بوده و کارشناسان شهرهای مختلف به منظور آموزش و الگوبرداری و پیاده‌سازی در شهرهای خود به این سازمان مراجعه می‌کنند. در حال حاضر بیش از 40 گونه درخت و درخچه در سطح شهر اهواز وجود دارد.

کمربند سبز اهواز گسترش می‌یابد

شهردار اهواز تصریح کرد: با توجه به شرایط نامطلوب آب و هوایی شهر اهواز خدماتی جهت تعدیل کردن آب و هوا از نظر گرما و گرد و غبار انجام گرفته است، به همین منظور مطالعاتی برای ایجاد 7 هزار هکتار کمربند سبز انجام شده و حدود 700 هکتار آن ایجاد شده است که تا پایان سال به حدود یک هزار هکتار می شود.

کتانباف عنوان کرد: علاوه بر ایجاد بیش از 50 پارک در دو سال گذشته، در بحث ساحل‌سازی در شرق و غرب رودخانه کارون، پارک‌های ساحلی با عرض متوسط 100 متر و بیش از 16 کیلومتر احداث شده است. همچنین احداث پارک‌های بیشتری در دستور کار قرار دارند که می‌توانند به عنوان ریه‌های تنفسی شهر اهواز از آنها نام برد.

برنامه‌های نگهداری از فضای سبز شهری

وی یادآور شد: با توجه به استفاده از شیوه‌های نوین در نگهداری فضای سبز، استفاده از آبیاری بارانی و قطره‌ای و استفاده از ابزار مدرن و کارآمد در امر نگهداری فضای سبز، در حال حاضر نیروهای موجود فضای سبز شهر اهواز بدون وجود مشکل قادر به نگهداری بهینه از فضای سبز شهری هستند.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 70 نفر از کارشناس کشاورزی در بخش پیمان‌های نگهداری فضای سبز که دارای تجارب تخصصی در زمینه فضای سبز هستند، مشغول به فعالیت‌اند. همچنین با برگزاری دوره های مختلف آموزشی برون‌استانی و درون‌استانی و سفرهای بازدیدی از سایر کلان‌شهرها نسبت به بالا بودن سطح تخصصی آنها اقدام شده است.

کتانباف ادامه داد: با توجه به شرایط خاک مادری، وضعیت آب و هوایی و آب‌های زیرزمینی شهر اهواز که بیشتر خاک‌های مادری این شهر با مشکل شوری مواجه هستند، آثار منفی شوری خاک بر روی رشد بهینه گیاهان به ویژه در خصوص گیاهان زینتی و گل های فصلی شهرداری اهواز وجود دارد که شهرداری در این زمینه اقدام به خاک‌برداری و خاک‌ریزی خاک نباتی با شرایط مطلوب در پروژه های توسعه فضای سبز کرد.

وی افزود: تعویض خاک، استفاده از خاک دارای بافت سبک، خاک‌های سبک سواحل و جزایر رودخانه کارون، برنامه‌ریزی آبیاری، استفاده از کودهای با ضریب شوری پایین و شناسایی گونه های مقاوم به شرایط موجود از اهم اقدامات انجام شده جهت رفع این معضل است.

ساحل کارون؛ ظرفیت سبزآبی اهواز

شهردار اهواز تصریح کرد: با توجه به اهمیت ساحل‌سازی رودخانه کارون در حال حاضر حدود 16 کیلومتر طول ساحل‌سازی اضافه شده انجام گرفته است. همچنین در بحث کمربند سبز، مطالعات برای ایجاد حدود هفت هزار هکتار انجام شده و تاکنون عملیات کاشت 700 هکتار به اتمام رسیده است.

وی گفت: تا پایان سال جاری حدود یک هزار هکتار کاشت می‌شود که امیدواریم با حمایت دیگر ارگان‌ها بتوان به افق چشم انداز کمربند سبز که همان اجرای هفت هزار هکتار است، دست یافت.

به گزارش ایسنا، شهرها به عنوان کانون‌های تمرکزفعالیت و زندگی انسان‌ها برای این‌که بتوانند پایدار بمانند چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متاثر از سیستم‌های طبیعی ندارند. در این میان فضاهای سبز شهری جزء ضروری و لاینفک پیکره شهرها هستند و در متابولیسم آنها نقشی اساسی دارند و کمبود آن نیز می‌تواند موجب اختلالاتی اساسی در شهر شود.

 گزارش از: محمدامین صالحی‌نژاد، خبرنگار ایسنای خوزستان

اخبار بهداشت در خوزستان

 

کنترل بیماری سل در خوزستان
اجتماعی  10:27:49 1392/04/31

924-18914-5 کد خبر

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در چند سال اخیر با اجرای پروژه بزرگ سل، تحقیقات وسیع و پردامنه‌ای در زمینه‌های اپیدمیولوژی، علایم بالینی، میکروبیولوژی، تشخیص و درمان و بروز این بیماری در افراد خاص نظیر دیابتی‌ها و سیگاری‌ها در خوزستان انجام شده است.

 

دکتر محمد علوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهارکرد: مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قدم‌های مؤثری در روشن کردن زوایای تاریک بیماری سل در استان برداشته و مقالات متعددی را در نشریات بین‌المللی علمی به چاپ رسانده است.

 

وی افزود: بیماری سل یکی از سه بیماری مهم عفونی در دنیا محسوب می‌شود که سازمان بهداشت جهانی بر کنترل این بیماری‌ها تاکید بسیاری دارد. سل درحال حاضر کشنده‌ترین بیماری عفونی در دنیا است و هر سال حدود 8 تا 10 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا و حدود 3 میلیون نفر بر اثر این بیماری فوت می‌کنند.

 

علوی ادامه ‌داد: مرکز بهداشت خوزستان با تشکیلات گسترده و با بهره‌گیری از مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت در سراسر استان نسبت به کنترل این بیماری مهم اهتمام ورزیده و در چند سال اخیر موفقیت‌های بسیاری در کنترل بیماری و بهبود شاخص‌های مهم آن داشته است.

 

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه که در حقیقت بازوی پژوهشی و تولید علم دانشگاه در حوزه سلامت و در بخش بیماری‌های عفونی است، در این زمینه فعالیت‌های زیادی در جهت روشن کردن مشکلات و چالش‌های این بیماری داشته است.

 

علوی گفت: تعدادی از این مقالات در قالب یک بسته آموزشی آماده و در فایلی تحت عنوان پروژه سل در سایت معاونت بهداشت و مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری قرار داده می‌شود. همچنین دانش‌پژوهان، دانشجویان و کلیه دست اندرکاران حوزه سلامت به خصوص کارکنان واحد مبارزه با بیماری‌های استان، می‌توانند به وب‌سایت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز به نشانی vchhealth.ajums.ac.ir مراجعه و این فایل را دانلود کنند.

یک خبر ورزشی

 

 

معرفی بهترین‌های لیگ جهانی والیبال
موسوی بهترین دفاع جهان شد
ورزشی  10:30:51 1392/04/31

924-28381-5 کد خبر
 

در پایان رقابت های لیگ جهانی والیبال، سیدمحمد موسوی عراقی، ملی پوش خوزستانی ایران به عنوان بهترین مدافع روی تور جهان معرفی شد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پایان بیست و چهارمین دوره رقابت‌های لیگ جهانی والیبال بهترین بازیکنان در هر پست معرفی شدند. در میان همه نامداران جهان، سیدمحمد موسوی عراقی از ایران با کسب میانگین 1.15 امتیاز به عنوان بهترین مدافع روی تور جهان معرفی شد.

 اسامی بهترین بازیکنان لیگ جهانی والیبال:

 بهترین مدافع روی تور:

 1-سیدمحمد موسوی عراقی از ایران با میانگین 1.15

2-مارکو پودراسکانین از صربستان با میانگین 0.84

3-امانوئل بیرارلی از ایتالیا با میانگین 0.83

 بهترین دریافت:

 1- اروین انگاپد از فرانسه با میانگین 62.30

2- کرمینن از فنلاند با میانگین 60.31

3-جولین لینل از فرانسه با میانگین 59.39

 بهترین پاسور:

 1- هان سون از کره جنوبی با میانگین 9.54

2- میکو اسکو از فنلاند با میانگین 8.90

3- زیگادلو از لهستان با میانگین 8.31

 بهترین اسپکر

 1- کویسترا از هلند با میانگین 59.18

2- کوانگ جئون از کره جنوبی با میانگین 53.18

3- ایوان زایتسف از ایتالیا با میانگین 52.12

 بهترین توپ گیری

 1- اریک شوجی از آمریکا با میانگین 3.03

2- داسیلوا از برزیل با میانگین 2.79

3- گونزالس از آرژانتین با میانگین 2.67

 امتیازآورترین بازیکن

 1- اوان زایتسف از ایتالیا با مجموع 215 امتیاز

2- سوکولوف از بلغارستان با مجموع 209 امتیاز

3- نیکولای پائولوف از روسیه با مجموع 201 امتیاز

تغذیه و سلامتی

 

ماءالشعیر بخوریم یا نه؟ 
 

به گزارش جهان به نقل از فردا، عصاره مالت جو حاوی فیبرهای غذایی محلول می باشد که در رفع التهاب روده، یبوست و مشکلات معده بسیار موثر است.
ماءالشعیر دارای چند نوع ترکیب مختلف از جمله ساکارز، گلوکز، مالتوز و ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، اسیدهای آلی، انواع آمینواسیدها، املاح، اسید نوکلئیک و آب گازدار است.
ماءالشعیر یکی از نوشیدنی‌های معمول است که از جوانه «جو» حاصل می‌شود و در رفع تشنگی مؤثر است. هر ۱۰۰ سی سی ماءالشعیر معمولی حدود ۲۵ کالری انرژی دارد.
ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند و به راحتی وارد فاز آبی ماءالشعیر در حین جوشش می‌شوند که در سنتز میانجی‌های عصبی نقش مهمی دارند، باعث رفع استرس و بسیاری از اختلالات عصبی دیگر می‌شوند.

ماءالشعیر به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B و اسید آمینه برای پوست و مو بسیار مفید است و خواص درمانی بسیاری برای خانم‌ها دارد و تا حدودی در افزایش ضریب هوشی نیز مؤثر است.
ماءالشعیر در رفع خستگی اعصاب، مؤثر است و به دفع سنگ‌های کلیوی کمک می‌کند. ماءالشعیر در تأمین آب و الکترولیت‌های بدن مؤثر است همچنین ماءالشعیر از استحصال دانه‌های جو به دست می‌آید و علاوه بر جو، آب رازک و سایر افزودنی‌های مجاز خوراکی نیز در آن به کار می‌روند.

مزه تلخ ماءالشعیر، مربوط به رازک می باشد. رازک همچنین خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد که به پایداری ماءالشعیر کمک می‌کند.
عصاره مالت جو حاوی فیبرهای غذایی محلول می باشد که در رفع التهاب روده، یبوست و مشکلات معده بسیار موثر است.
فیبرها اثرات زیادی در بدن دارند، باعث تنظیم عملکرد روده، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و بعضی انواع سرطان می گردند.
ماءالشعیر غنی از فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و آنتوسیانین‌ها می باشد که در بهبود عملکرد خون‌رسانی قلب و کاهش ابتلا به پرفشاری خون و سلامت کلیه‌ها، محافظت از بدن در برابر بروز سرطان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی بسیار مؤثر می باشند.
زیاده‌روی در مصرف ماءالشعیر، به علت داشتن قند و گازCO۲ برای سلامتی مضر است، زیرا قند و اسید موجود در آن باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. همچنین قند باعث ایجاد کالری اضافی و چاقی می‌ گردد.  

 

 

نوشیدنی ساده و فوق العاده مؤثر برای جلوگیری از عطش در رمضان

 

سالم زی نوشت:
 
با توجه به این که در ماه رمضان هستیم و یکی از مشکلات روزه داران عزیز در این ماه ، تشنگی است (به ویژه در این روزهای گرم تابستان) ، امروز می خواهم یک نوشیدنی بسیار ساده و البته بسیار بسیار موثر برای جلوگیری از عطش در طول روز را معرفی کنم. 
 این نوشیدنی چیز نیست جز محلول آب و آبلیمو ؛ همین! 
  تا جایی که می توانید از این نوشیدنی در سحر بیاشامید. توجه کنید که وسوسه نشوید که داخل آن شکر یا قند بریزید. مواد شیرین کننده در طول روز باعث تشنگی می شوند. شربت آبلیمو را خالی و در صورت تمایل با کمی یخ نوش جان کنید. توجه ویژه : این نوشیدنی برای کسانی که دارای فشار خون پایین هستند ، توصیه نمی شود. 
طاعات و عباداتتون قبول
 

با عسل به جنگ ریزش مو بروید 

31 تیر 1392 ساعت 9:32

دکتر نسرین محمدی فوق تخصص پوست و مو گفت: همه افراد به طور معمول روزانه ۲۰ تا ۱۰۰ تار موی خود را از دست داده، اما ریزش مو بیش از این مقدار موجب کم مویی فرد می شود.


به گزارش جهان به نقل از آفتاب، محمدی اظهار داشت: با بکار بستن شیوه های طبیعی می توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد و عسل یکی از این منابع غذایی است که در کاهش ریزش مو تاثیرات چشمگیری داشته است.
وی افزود: عدم تعادل هورمونی، سوء تغذیه، مصرف برخی از داروها از جمله داروهای غنی از ویتامین A و یا داروهای نقرس، فشار خون و افسردگی نیز می توانند از علل ریزش مو باشند.
محمدی اظهار داشت: با بکار بستن شیوه های طبیعی می توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد و عسل یکی از این منابع غذایی است که در کاهش ریزش مو تاثیرات چشمگیری داشته است.
این متخصص خاطرنشان کرد: در واقع بالابودن میزان قند عسل، با حفظ آب، موجب رطوبت مو و حتی نرم ماندن پوست دور ناخن نیز می شود.
وی تصریح کرد: خاصیت ضد باکتریایی عسل، پوست سر را سالم نگه داشته و در نتیجه شوره سر و ریزش مو را کاهش می دهد.

تصاویر روز رسانه ها

 

 

 

معارف اسلامی

 

 

کد خبر: ۳۳۳۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
پنجره نوشت:

در دین مبین اسلام در عین‎حال که باید مراقب تحرکات و فتنه‎‎های داخلی و خارجی بود و به اطلاعات لازم معاندین دسترسی پیدا کرد، حفظ حریم شهروندی افراد بسیار مهم است و باید از تجسس نابه‎جا و خلاف شرع پرهیز شود. خداوند متعال در سوره حجرات آیه 11، از تجسس غیرشرعی به‎شدت نهی فرموده‎اند:

«ای کسانی که ایمان آورده‎اید، از بسیاری از گمان‎‎ها بپرهیزید. همانا که بعضی از گمان‎‎ها گناه محسوب می‎شود و در کار مردم تجسس نکنید...»

حضرت پیامبر (صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) نیز در همین زمینه در روایتی می‎فرمایند:
«من مأمور نیستم دل‎‎های مردم را بکاوم و درونشان را بشکافم...»

پس چنین برداشت می‎شود که در صورت لزوم کشف توطئه‎‎ها و حفظ امنیت، تجسس مجاز و شرعی است. البته نباید فراموش کرد که اصل همان حرمت شنود و تجسس است مگر با حکم قانون. بنابراین شنود طبق دین اسلام بر دو نوع است:

1- شنود مشروع و قانونی
2- شنود نامشروع و غیر‎قانونی.

در نظام جمهوری اسلامی نیز که از اسلام نشأت می‎گیرد، این مسأله به همین شکل آمده است. حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) در فرمان 8 ماد‎ه‎ای خود در 24 آذر 1361 و در موارد6 و 7، به تبیین امر شنود شرعی و غیر‎شرعی پرداخته‎اند. ایشان در ماده 6 شنود غیرقانونی و غیر‎شرعی را مطرح می‎کنند:

«هیچ‎کس حق ندارد به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند یا برای کشف گناه و جرم شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری که از غیر به او رسیده ولو برای یک نفر فاش کند، تمام این‎ها جرم و گناه است... و مرتکبان هر یک از این امور مجرم و مستحق تعزیر شرعی می‎باشند.»

در کنار این، شنود شرعی و قانونی را نیز آورده و با حکم قانونی آن را جایز شمرده‎اند:
«آنچه ذکر شد و ممنوع اعلام شد در غیر مواردی است که در رابطه با توطئه‎‎ها و گروهک‎‎های مخالف اسلام و نظام جمهوری اسلامی است... ولی با احتیاط کامل باید عمل شود؛ لکن تحت ضوابط شرعیه و موافق دستور دادستان‎‎ها و دادگاه‎ها.»

آیا در کنار این فرمان 8 ماده‎ای رهبر کبیر انقلاب، در قانون نیز در رابطه با شنود مطلبی آمده است؟ 
در قانون اساسی، اصل 25، درباره شنود می‎آید:

«در بازرسی و نرساندن نامه‎ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است، مگر به حکم قانون.»

شنود قانونی چگونه شکل می‎گیرد؟ 

این سؤالی است که پاسخ آن را با مراجعه به ماده 104 قانون آیین دادرسی دادگاه‎‎های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 1378، می‎یابیم:

«در مواردی که ملاحظه، تفتیش و بازرسی مراسلات پستی، مخابراتی، صوتی و تصویری مربوط به متهم برای کشف جرم لازم باشد، قاضی به مراجع ذی‎ربط اطلاع می‎دهد که اشیای فوق را توقیف نموده و نزد او بفرستند.»

درباره شنود غیرمجاز و غیر‎قانونی در قانون مجازات اسلامی احکامی آمده است که هم مأموران حکومتی و هم افراد حقیقی و مردم عادی را شامل می‎شود. 

در فصل دهم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی به جرم شنود غیرقانونی توسط افراد حکومت پرداخته شده است. ماده 582 این قانون می‎گوید:

«هر یک از مستخدمان و مأموران دولتی مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفن اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده است، حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه صاحبان آن‎ها مطالب را افشا کند، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

اما قانون در مورد افراد حقیقی و مردم عادی نیز سکوت نکرده است. در ماده 730 قانون مجازات اسلامی الحاقی 5/3/88 برای اشخاص حقیقی نیز شنود، جرم تلقی می‎شود:

«هر کس به‎طور غیر‎مجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر‎عمومی در رسانه‎‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 10میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
 
 
 
امروز؛روز قبول شدن توبه حضرت آدم(ع)
 
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۰
 
قبول شدن توبه حضرت آدم (علیه السلام) و روز اول سه روز روزه آن حضرت.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، گروه ضیافت مشرق - روز سیزدهم ماه مبارک رمضان در طول تاریخ، شاهد رخدادها و حوادثی بوده است و طبق روایات، اعمالی و دعاهایی نیز برای این روز ذکر شده است.

روز : قبول شدن توبه حضرت آدم (علیه السلام) و روز اول سه روز روزه آن حضرت

بنابرنقلی نزول زبور بر حضرت داود (علیه السلام)

شب : بنابرنقلی نزول انجیل برحضرت عیسی (علیه السلام)

روز : غزوه بدر سال ۲ هجرت

بنابرنقلی ولادت حضرت امام حسین (صلوات الله علیه) سال ۳ هجرت

روز : فتح مکه سال ۸ هجرت

روز : خبر دادن حضرت مولاعلی (صلوات الله علیه) از شهادت خود سال ۴۰ هجرت

روز : هلاکت حجاج ثقفی (لعنه الله) سال ۹۵ هجرت
در این روز سنه ۹۵, حجاج ثقفى بسبب مرض آکله (خوره = جذام) که در جوف او پیدا شد، بدرکات جحیم پیوست و در بلده واسط که از بناهاى خود او است بخاک رفت و من شرح حال او را در کتاب تاریخ خود ذکر کردم و هم نقل کردم که عدد کشتگان او (بجز آنچه که بسبب حروب و عساکر او کشته شده بود) به صد و بیست هزار بشمار رفته و در محبس او پنجاه هزار مرد و سى هزار زن که شانزده هزار از آنها برهنه و عریان بودند، از دنیا رفتند، و مرد و زن را با هم حبس میکرد و محبس او را سقفى و ساترى نبود.
روایت است که در جمعه آخر عمر خود سوار شده بود که به نماز جمعه میرفت که صداى ضجه شنید. پرسید این شیون چیست. گفتند: صداى کسانى است که در زندان تو می باشند که از گرسنگى و سختى صحیه و ضجه می کشند. حجاج رو به ناحیه ایشان کرد و گفت: اخسؤوا فیها و لاتکلمون (آیه پاسخ به اهل جهنم) پس از آن جمعه دیگر نخواند که خودش بجهنم پیوست.

حجاج شیعیان امیر المؤمنین (علیه السلام) و خواص آن حضرت را بسیار بکشت و کمیل بن زیاد و قنبر را او شهید کرد و عبدالرحمن بن ابى لیلى را چندان تازیانه زد که کتفهایش سیاه شد و امر کرد که امیر المؤمنین (علیه السلام) را سب کند، او در عوض مناقب آن حضرت بگفت. حجاج او را بکشت و یحیى بن ام الطویل را که از حواریین حضرت سجاد (علیه السلام) بود، دست و پا برید، تا شهید شد و آخر کسى را که شهید کرد سعید بن جبیر بود و حضرت امیر (علیه السلام) کرة بعد کرة (بارها) در مخاطبات خود با اهل کوفه از امارت و خونریزى حجاج و گرفتاریهاى مردم در زمان او و بنى امیه خبر داده و از او بغیر از غلام ثقفى تعبیر به ابا وذحة نیز فرموده. و ابن ابى الحدید و غیره در شرح آن وجوهى گفته اند.

بنابرنقلی ولادت حضرت امام مهدی (عجل الله تعالى فرجه الشریف) سال ۲۵۵ هجرت

شب : احتراق مسجد نبوی توسط یک صاعقه سال ۸۸۶ هجرت

شب : وقوع یکی از علایم ظهور

کسوف خورشید در غیر وقت طبیعی آن، از آنجا که کسوف از نظر طبیعی در ایام محاق (۲۸-۲۹) اتفاق می افتد، و خسوف در لیالی بدر لذا وقوع کسوف در وقت خسوف (۱۳) آیت الهی خاصی است و از علائم ظهور است.

آئین هنگام

شب سیزدهم ماه رمضان:
اول لیالى بیض است و در آن سه عمل است:
۱- غسل
۲ - چهار رکعت نماز، در هر رکعت صد و بیست و پنج مرتبه توحید.
۳- دو رکعت نماز است که در شب سیزدهم رجب و شعبان نیز خوانده میشود: در هر رکعت بعد از حمد، یاسین و تبارک الملک و توحید بخواند.

روز سیزدهم ماه رمضان:
بخواند اللهم طهرنى فیه من الدنس و الاقذار و صبرنى فیه على کائنات الاقدار و وفقنى للتقى و صحبة الابرار بعونک یا قرة عین المساکین.

السلام علیک یااباعبدالله الحسین (ع)

 

 

کد خبر: ۳۳۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
یکی از سوالاتی که معمولا مطرح می‌شود این است که چرا برخلاف ضریح و مرقد امامان دیگر، ضریح مرقد مطهر سیدالشهدا (ع) شش گوشه ساخته شده است؟

به گزارش ایسنا، در این باره روایت‌های‌گوناگونی وجود دارد اما مجموع این روایت‌ها و آنچه نزدیک‌تر به منطق به نظر می‌رسد، آن چیزی است که شیخ‌مفید (ره) در کتاب «الاشارات» آورده است.

او در بخشی از این کتاب نام ۱۷ نفر از شهدای بنی‌هاشم در روزعاشورا را ذکر کرده و نوشته است آنان پایین‌ پای آن حضرت در یک قبر‌ گود دفن شدند و هیچ اثری از قبر آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام (ع) آنان را زیارت می‌کنند و علی‌بن‌الحسین (ع) «علی اکبر» از جمله آنان است، برخی گفته‌اند محل دفن «علی‌اکبر» نسبت به قبر امام حسین (ع) نزدیک‌ترین محل است.

در بعضی از روایات‌ دیگر از جمله کتاب «کامل الزیارات» جعفر بن‌ محمد قمی هم آمده است، امام سجاد (ع) با قدرت (امامت و ولایت) به کربلا آمد و بنی‌اسد را سرگردان یافت، چون که میان سرها و بدن‌ها جدا افتاده بود و آنها راهی برای شناخت نداشتند، امام زین‌العابدین (ع) از تصمیم خود برای دفن شهیدان خبر داد، آنگاه جانب جسم پدر رفت، با وی معانقه کرد و با صدای‌ بلند گریست، سپس به سویش رفت و با کنار زدن مقدار کمی خاک قبری روی آن نوشت (هذا قبر الحسین‌ بن‌ علی‌ ابن‌ ابی‌ طالب الذی قتلوه عطشانأ غریبأ) این قبر حسین‌ ابن‌ علی‌ ابن‌ ابی‌ طالب است.

آن حسینی که او را لب تشنه و غریبانه کشتند، پس از فراغت از دفن پدر به سراغ عمویش عباس (ع) رفت و آن بزرگوار را نیز به تنهایی به خاک سپرد.

سپس بنی‌اسد دستور داد تا دو حفره آماده کنند، در یکی از آن‌ها بنی‌هاشم و در دیگری سایر شهیدان را به خاک سپردند، نزدیک‌ترین شهیدان به امام‌حسین (ع) فرزندش علی‌اکبر (ع) است.

امام‌ صادق (ع) در این باره به عبدالله‌ بن‌ حماد‌ بصری فرموده است امام‌ حسین (ع) را غریبانه کشتند، بر او می‌گرید کسی که او را زیارت کند غمگین می‌شود و کسی که نمی‌تواند او را زیارت کند دلش می‌سوزد برای کسی که قبر پسرش را در پایین پایش مشاهده کند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقتم معظم رهبری بنابراین به نظر می‌رسد گوشه‌های‌ اضافی ضریح امام‌حسین (ع) محل دفن پسر‌ بزرگ ایشان حضرت علی‌اکبر (ع) است و محل دفن نوزاد شش ماهه اباعبدالله‌الحسین (ع) یعنی علی‌اصغر نیز روی سینه پیکر مطهر امام‌حسین (ع) است.

مناجات رمضان

 

صوت/ دعای روز سیزدهم ماه رمضان

 

به گزارش ویژه نامه ضیافت مشرق- در دعای روز سیزدهم ماه رمضان می خوانیم:
بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین.

خدایا پاکیزه‌ام کن در این روز از چرک و کثافت و شکیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى‌ها و توفیقم ده در آن براى تقوى و هم ‌ نشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.

اخبار سیاسی،اقتصادی و تحلیل متنوع

 

فرمانده سابق مرکز فرماندهی آمریکا: با روحانی همکاری کنید؛ انتظار زیاد هم نداشته باشید/ سه سال است که از خواب بیدار می شوم به "ایران" فکر می کنم

ژنرال بازنشسته جیمز متیس فرمانده سابق مرکز فرماندهی آمریکا گفت که ایران تصمیم نگرفته است که سلاح هسته ای تولید کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


ژنرال بازنشسته جیمز متیس فرمانده سابق مرکز فرماندهی آمریکا گفت که ایران تصمیم نگرفته است که سلاح هسته ای تولید کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، این فرمانده سابق آمریکا اضافه کرد: آمریکا باید با رئیس جمهور جدید ایران همکاری کند و نباید انتظارات زیادی داشته باشد.

وی در عین حال افزود: حسن روحانی از حمایت زیادی در وضعیت سیاسی فعلی کشور برخوردار نخواهد بود.

جیمز متیس اظهار داشت: مطمئنم که اگر ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله می کند اما حتی همکاری احتمالی در این حمله هم نابودی تاسیسات ایران را ممکن نمی کند.

وی ادامه داد: تنها راه حل برنامه هسته ای ایران راهکار دیپلماتیک خواهد بود.

متیس گفت: ارتش می تواند برای دیپلمات های ما زمان بخرد اما نمی تواند این مشکل را حل کند.

فرمانده سابق مرکز فرمانده آمریکا اظهار داشت که در طول خدمتش، ایران نخستین مسئله ای بوده که بر روی آن تمرکز داشته است.

وی افزود: سه سئوالی که صبح ها پس از بیدار شدن می پرسیدم، ایران، ایران و ایران بود.


مترجم: محمد امین فرزانه

 

بازخوانی رابطه سپاه با دولت‌‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد


شرق: سپاه یکی از نهادهای قدرتمند و تعیین‌کننده در ایران پس از پیروزی انقلاب، تاکنون بوده است که وظیفه اصلی آن «حراست از انقلاب و دستاوردهای آن» تعریف شده است. با اینکه سپاه، بیشتر به‌عنوان نهادی نظامی-امنیتی شناخته شده، اما مسوولیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی‌ای نیز برای خود تعریف کرده است. ورود سپاه در حوزه‌های اقتصادی بعد از جنگ هشت‌ساله و در حوزه سیاسی، بیشتر، از سال 84 و به‌ویژه سال 88 به این سو محل مناقشه بوده است.
 در همین راستا با سردار «رمضان شریف» همرزم سردار سپاه قدس (قاسم سلیمانی) که بیشتر دوران فعالیتش را با رسانه‌ها و خبرنگاران سپری کرده است، درباره نقد عملکرد سپاه گفت‌وگو کردیم. سردارشریف، پنج، شش سالی هست که سمت سخنگویی و مدیرکلی روابط عمومی سپاه را بر عهده دارد و شاید از معدود کسانی است که توانسته میان حوزه فعالیتش در نهادی امنیتی با رسانه‌ها ارتباط و هماهنگی خوبی برقرار کند.


 تعامل سپاه با دولت‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون چگونه بوده است؟

پاسخ به این سوال نیازمند یک مقدمه است و آن اینکه، همه آنچه امروز شاهدیم محصول شناخت و درایت عمیق امام‌(ره) و اندیشه برگرفته از اندیشه اسلام و فرهنگ اهل‌بیت(ع) و نیز شناخت ایشان از دشمنان اسلام و انقلاب بود که توانست گفتمان جدیدی را مبتنی بر گفتمان پیامبر و اهل‌بیت(ع) در تاریخ معاصر احیا کند.  اگر به زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال 57 دقت کنیم، ما در این مقطع با دو گفتمان مسلط که بخش عمده‌ای از جهان را هم بین خود تقسیم کرده بودند، مواجهیم؛ یکی گفتمان غرب به سرکردگی آمریکا و دیگری گفتمان کمونیسم به سرکردگی شوروی سابق. آنچه که جزو نوآوری‌های آن دوره بود ظهور گفتمان سومی است که این گفتمان ضمن تفاوت‌های اساسی با دو گفتمان مسلط، تنها خواست جغرافیای ایران و حتی خواست جغرافیای امت اسلام نبود، بلکه واجد ارزش‌های الهی و سازگار با فرهنگ و فطرت همه انسان‌ها بود. با پیروزی انقلاب اسلامی و پیدایش گفتمانی نوین و نافذ صاحبان دو گفتمان قبلی احساس کردند با یک مشکل اساسی و جدی مواجه شده‌اند، بنابراین هردو با دلایل و منافع خاص، خود را با چالش جدی روبه‌رو دیدند و تلاش کردند این گفتمان یا شکل نگیرد یا اینکه حداقل اجازه ندهند از مرزهای جغرافیایی کشور عبور کند و تبدیل به گفتمان جهانی شود.

اما امام با شناخت عمیقی که از ترفندهای پیچیده دشمن داشتند برای اینکه انقلاب را بتوانند مصون کنند، علاوه بر نهادهایی که مدنظر داشتند یکی از نهادهایی را که مولود انقلاب است، یعنی سپاه را ایجاد کردند. امام همواره نسبت به نهاد سپاه دیدگاه ثابت داشتند و آن این بود که سپاه مسوولیت دارد از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن حراست کند و این وظیفه را محدود به تهدید یا حدود خاصی نکردند و جالب این است که برخلاف تصور و تبلیغات رسانه‌ای که تبدیل به یک دروغ رایج هم شده، سپاه قانونمندترین نهاد انقلاب اسلامی است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تجربه منحصربه‌فردی دارد، یعنی در زمانی که شکل می‌گیرد و در حال آموزش و سازماندهی است، در همان حین با مشکلات مختلفی که کشور با آن روبه‌رو است مثل غایله‌های کردستان، ترکمن‌صحرا و مقابله با گروهک‌های ضدانقلاب، ماموریت خود را انجام می‌دهد که اوج این تجربه نیز در تهاجم صدام و ورود سپاه به عرصه هشت‌سال دفاع مقدس بود.

سپاه در ابتدای شکل‌گیری، بخش عمده‌ای از کارش کار فرهنگی و در جهت ترویج گفتمان امام و گفتمان انقلاب اسلامی بود و در جهت ساختارسازی و سازمان‌سازی برای استقرار نظام جمهوری اسلامی و تغییر نظام بوروکراسی شاهنشاهی فعالیت می‌کرد. البته در این راستا برخی نهادها و دستگاه‌های دیگر نیز متناسب با شرایط و ظرفیت‌های خود ایفای نقش می‌کردند.

بعد از سپری‌شدن سال 58 و پایان کار دولت موقت و حوادث پس از تسخیر لانه جاسوسی و حمله نظامی آمریکایی‌ها به طبس، جنگ تحمیلی عراق با حمایت استکبار جهانی در 31 شهریور 1359 آغاز شد. دولت زمان جنگ شرایط خاصی داشت، ما در تقابل با یک تهاجم خارجی بودیم و تلاش می‌شد از سوی دولت یک تعامل جدی و پشتیبانی و حمایت بدون دعوا و درگیری را شاهد باشیم. کسانی که در خطوط مقدم بودند از دولت مطالبه داشتند و حق هم داشتند و از زمانی که دولت نقش و جای خود را پیدا کرد تدریجا این پشتیبانی‌ها بیشتر هم شد. گرچه در سال‌های آخر جنگ تحمیلی نسبت به رویکرد و رفتار نخست‌وزیر و دولت وقت انتقاداتی مطرح است.

   منظورتان از دولت وقت، دولت آقای میرحسین موسوی است؟

بله منظور دولت ایشان است. در شرایط بعد از جنگ در همه کشورها اصلی وجود دارد که بعد از جنگ دولت از تمام توانمندی‌های ملی برای بازسازی کشور استفاده می‌کند و تحت عنوان«عملکرد نیروهای مسلح در دوران صلح یا بعد از جنگ» مطرح می‌شود، کشورهای روسیه و چین از این مساله استفاده خوبی کرده‌اند. سپاه هم با توجه به توانمندی‌های خوبی که در حوزه‌های مهندسی داشت و علاوه بر تجهیزات و امکانات، از نیروی انسانی زبده و هوشمندی هم برخوردار بود، بر اساس اصل 147 قانون اساسی و با فرمان مقام‌معظم‌رهبری در 23 آذر 68 بخشی از توانمندی‌های خود که عمدتا ماهیت مهندسی داشت را وارد حوزه سازندگی کشور کرد. البته در آن زمان مثل همه حوزه‌های دیگر مانند جنگ نسبت به توانایی‌های سپاه خیلی حرف‌وحدیث بود که اینها (سپاه) دوره ندیده‌اند، آموزش ندیده‌اند، لشکر و یگان نمی‌شناسند و اتفاقا یکی از چالش‌های سپاه با بنی‌صدر هم در همین زمینه بود که اجازه کار به سپاه نمی‌دادند، اما با تاکیدات امام، نماینده ایشان در شورایعالی دفاع که در آن زمان مقام‌معظم‌رهبری بودند و هم با جدیت آقای هاشمی بر مشکلات فایق آمدیم و سپاه توانست به همه این سوالات و شبهات پاسخ دهد و ملت ما متوجه شدند که اگر حضور سپاه نبود شرایط متفاوت می‌شد. بنابراین سپاه با به جان خریدن همه این حرف‌ها توانست موفق ظاهر شود.

در حوزه سازندگی نیز از ابتدا تا همین امروز هرکسی از منظر خاصی با ورود سپاه مخالفت داشت که به ظاهر هم از سر خیرخواهی بوده است؛ ولی از آنجا که ماموریت سپاه حفاظت از انقلاب است، نمی‌توانست نسبت به اینکه کشور و به ویژه زیرساخت‌های آن آسیب دیده بی‌تفاوت باشد و با بازگشتن به پادگان‌ها چشمش را بر این شرایط ببندد.

در دولت سازندگی که آغاز ورود سپاه به سازندگی است، بارها و بارها رییس‌جمهور و وزرای دولت در مقاطع مختلف، این نقش برجسته سپاه را مورد تقدیر قرار دادند و سپاه با وجود همه این موانع کارهای بزرگی را انجام داد. افزایش تجربه و دانش فنی و تامین تجهیزات جدید در این عرصه در دولت اصلاحات هم تداوم پیدا کرد و پروژه‌های زیادی به سپاه محول شد که بخش عمده‌ای از پروژه‌ها در همان دولت اصلاحات به پایان رسید و وزرای عمدتا فنی دولت اصلاحات، مثل وزارت نیرو و راه از نوع کار سپاه چه از بعد کیفی و چه کمی راضی بودند.

  یعنی نظرشان مثبت بوده است؟

 تمام مصاحبه‌ها، گفت‌وگو و اظهارات وزرای اصلاحات در مراسم افتتاحیه و اختتامیه پروژه‌های واگذار شده به سپاه موجود و مستند است و یک مورد هم گله و شکایت از نحوه اقدامات سپاه نه در دولت اصلاحات و نه در دولت سازندگی نبوده است.

در دولت نهم و دهم نیز همین روند ادامه پیدا می‌کند و گاهی مشکلات سپاه در این دوره بیشتر از دوره اصلاحات و سازندگی هم بود که دلایل خاص خود را دارد و برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها گفته شده که کار سپاه با آمدن احمدی‌نژاد تسهیل شد و سپاه در همه پروژه‌ها هست، اینطور نبود، این موضوع دقیق نیست و مستنداتش هم وجود دارد. یکی از دلایل آن هم این است که پذیرش کار از طرف کسانی که در دولت‌های نهم و دهم حضور داشتند بنا بر دلایلی مثل دولت اصلاحات و سازندگی سهولت لازم را نداشت، البته نه اینکه ممانعت ایجاد کنند چون توان و تخصصی که سپاه دارد توانی نیست که دولت‌ها به سادگی از خیر آن بگذرند.  برخلاف برخی تبلیغات جهت‌دار، این سپاه نیست که تلاش دارد پروژه‌های مختلفی را بگیرد و کار کند بلکه این دولت‌ها بوده‌اند که تلاش می‌کردند از ظرفیت و فرصت سپاه استفاده بیشتری کنند. بعد از انتصاب سرلشکر جعفری به فرماندهی کل سپاه یکی از تدابیر ایشان این بود که ورود سپاه به عرصه پروژه‌هایی که امکان انجامش توسط پیمانکاران داخلی بود را محدود کنند و حتی سقف ریالی پروژه‌ها را مشخص کنند و تلاش شده سپاه جایی ورود پیدا کند که پیمانکاران داخلی توان انجام آن را ندارند و عمده رقبای آن در این پروژه‌ها شرکت‌های خارجی هستند. البته در دولت‌های نهم و به ویژه دولت دهم، مساله تحریم‌ها نیز مشکلاتی ایجاد کرد که باید این را هم به دلایل دیگر اضافه کنید. مثلا انتقال خط لوله صلح از عسلویه به ایران شهر پروژه‌ای نیست که از سوی پیمانکاران داخلی داوطلب داشته باشد، هر آدم عاقلی هم می‌داند که وقتی توانی در کشور است نباید شرکت‌های خارجی وارد شوند. از طرف دیگر برآورد هزینه‌ها و فرصت‌آفرینی برای پیمانکاران خرد نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حضور سپاه در عرصه سازندگی تداوم حضور سپاه در دوران دفاع مقدس است. لذت معرفی یک کشور آباد برای سپاه خیلی اهمیت دارد، سپاه می‌خواهد نشان دهد که نظام جمهوری‌اسلامی قادر است در این حوزه‌ها کار کند و امروز در بسیاری از حوزه‌ها کارهای بزرگی هم شده است و با همه هیاهویی که وجود دارد هنوز میزان پیمانکاران در کشور که وابستگی به جریان‌های موسوم به ملی و مذهبی دارند حتی در دولت‌های نهم و دهم از قرارگاه‌ سازندگی سپاه بیشتر است و با عدد و رقم می‌توان آن را نشان داد. این موضوعی است که متاسفانه به‌رغم اهمیت در چنین فضایی کمتر به آن توجه می‌شود.

  تعامل سپاه با کدام‌یک از دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد بهتر بود؟

 در بخش‌های مختلف متفاوت است. در حوزه فرهنگی در دولت اصلاحات رضایت چندانی از عملکرد آنان نداشتیم و تعامل سپاه با آنها کمتر بود، نوع تفکری که مسوولان این بخش به کار می‌گرفتند چه در حوزه فرهنگی یا در حوزه سیاست خارجی، باعث می‌شد تعامل کمتر باشد، چون سپاه از گفتمانی حمایت می‌کرد که بتواند اقتدار کشور را به نمایش بگذارد و در حوزه بازدارندگی تاثیر مثبت‌تری داشته باشد و طمع دشمنان را کمتر کند. به‌عنوان نمونه در این دوره و در اوج بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها که دولت دنبال می‌کرد، آمریکا ما را به‌عنوان محور شرارت در کنار کره‌شمالی و صدام مطرح کرد؛ این در واقع ناشی از ماهیت دشمن و نوع نگاه آنها به واقعیت ماست. بخشی از انتقاد سپاه در آن دوره همین بود. اما به نظرم در حوزه سازندگی سپاه، در دوره آقای هاشمی و به‌ویژه در دوره آقای خاتمی از منظر کاری موانعش کمتر بود، گرفتن کار در دولت‌های نهم و دهم سخت‌تر بود، این نظر من هم نیست بلکه بیان صریح فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) (آقای رستم قاسمی وزیر فعلی نفت) است، نمی‌خواهم بگویم عنادی داشتند ولی سختگیری‌های کار بیشتر بود.

  تعامل با کدام‌یک از دولت‌ها بهتر بود؟

نمی‌شود به‌طور کلی گفت، در حوزه‌های متفاوتی تقسیم می‌شود. تعامل سپاه با دولت‌هایی که قانونگراتر بودند و روند امور را قانونی طی می‌کردند، راحت‌تر و منطقی‌تر بود. سیاست‌های کلی نظام و وظایف سپاه مشخص است. سپاه به‌عنوان حافظ انقلاب به هر میزان که دولت‌ها شرایط و بسترها را فراهم کرده‌اند برای کمک به آنها شتاب کرده و در هیچ‌یک از دولت‌های سازندگی، اصلاحات و نهم و دهم کم نگذاشته‌ است. در دوره اصلاحات شاهد حضور آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان بودیم، سپاه به‌عنوان لبه جلویی حوادث به‌طور شایسته‌ای توانست وظایف خود را انجام دهد و تهدید را از کشور دور کند. در دوره آقای احمدی‌نژاد هم دیدید چندین‌بار آمریکایی‌ها تا مرحله تهاجم به ما پیش رفتند، اما تهاجم خود را عملی نکردند، چون از قدرت بازدارندگی سپاه و نیروهای مسلح که به نمایش درآمده بود به‌ویژه رزمایش‌های پیامبر اعظم(ص) که از دوران اصلاحات آغاز شد، فهمیدند که نباید ریسک کنند چرا که متضرر خواهند شد و این یک اصل ثابت بود.  در مناظرات نامزدهای ریاست‌جمهوری اخیر هم دقت کنید، می‌بینید که هیچ دغدغه امنیتی از سوی هیچ‌یک از کاندیداها مطرح نشد و این عملکرد خوب نیروهای مسلح به ویژه سپاه بود که در حوزه نظامی و دفاعی به گونه‌ای عمل کند که هیچ کشوری هوس تهاجم دوباره به این کشور را نداشته باشد. باید اذعان کنیم در دوران انقلاب کشور در یک جنگ ناخواسته غافلگیر شد، بنابراین هرگز این اتفاق نباید تکرار شود. یکی از دغدغه‌های جدی دولت‌ها امنیت کشور و مرزهاست. هدیه سپاه و به‌طور کلی نیروهای مسلح به دولت‌ها همین امنیت کشور است. رییس دولتی که هیچ دغدغه‌ای نسبت به امنیت نداشته باشد چقدر می‌تواند راحت‌تر در جهت تحقق شعارها و قول‌هایی که داده عمل کند و این در مورد دولت آینده نیز صدق خواهد کرد و به یاری خداوند، دکتر روحانی نیز دغدغه‌ای از این بابت نخواهد داشت.

  کدام دولت قانونگراتر  بود؟

 نسبی است و هرکدام را باید در شرایط خاص خودش مورد ارزیابی قرار داد البته تلاش همه دولت‌ها بر قانونگرایی بوده است.

  بحث‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه سپاه در سال 84 به آقای احمدی‌نژاد تمایل داشت؟

 منطق سپاه این است که در چارچوب وظایفش عمل کند. قاطعانه می‌گویم سپاه هیچ‌گاه به دنبال این نبوده که چه کسی رییس‌جمهور می‌شود. مبنای سپاه این بوده که آنچه مورد نظر رهبری و در دو بعد امنیت انتخابات و حضور حداکثری مردم است تحقق پیدا کند و سپاه در این دو بخش همیشه فعالانه حضور داشته است؛ یکی اینکه انتخابات در یک شرایط امن و آرام انجام شود که با توجه به دشمنانی که داریم کار ساده‌ای هم نیست. امنیت به‌سادگی حاصل نمی‌شود، وظیفه امنیتی سپاه همواره وظیفه ثابتی بوده است، فارغ از اینکه مردم به چه کسی رای دهند. نکته دوم اینکه سپاه به‌عنوان نهاد انقلابی که دل در گرو انقلاب دارد و قطعا نسبت به انتخابات حساس است، آنچه دنبال می‌کرده حضور حداکثری مردم بوده است. استاندارد حضور مردم را از شاخص‌های امنیتی می‌دانیم و هرچقدر حضور مردم بیشتر باشد کمک غیرمستقیم به نیروهای مسلح است. برای تحقق این خواسته‌ها سپاه به‌طور جدی در جهت تبیین دیدگاه امام و رهبری و تبیین ضرورت و نقش حضور مردم فعال بوده است اما اینکه گفته می‌شود سپاه در سال 84 پشتیبان آقای احمدی‌نژاد بوده است حرف درستی نیست و با قاطعیت می‌گوییم سپاه به هیچ‌وجه به دنبال ایشان نبود. اما بحث دیگری که مطرح است این است که بسیجی‌ها گفتمان احمدی‌نژاد را به لحاظ نوع شعارها و عملکردی که در زمان مدیریت شهرداری از ایشان دیدند، پسندیدند و افکار عمومی ما در آن مقطع هم موثر بود، افکار عمومی، نیازها و مطالباتی دارد و نگاه می‌کند در شعارهای چه‌کسی این مطالبات برجسته است، اما این به آن معنا نیست که بسیج به‌طور سازمان یافته پشت آقای‌احمدی‌نژاد باشد، بسیجی‌ها که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور هم هستند احساس کردند آنچه می‌خواهند و می‌پسندند در رویکرد ایشان هست و قابل انکار هم نیست که بسیجی‌ها آن مقطع، رای اصلی‌شان وی بود. در انتخابات بعدی هم همین‌طور بوده است. درست است که بسیج سازمان وابسته به سپاه است اما اینطور نیست که سپاه به آن امر و نهی کند و در انتخابات به آنها دستور دهد که به چه کسی رای دهند.

  سوال همین‌جاست که بسیج دستوری عمل می‌کند و در این رابطه هم از سپاه دستور گرفته است؟

 نه اصلا اینطور نیست. درست است بسیج سلسله مراتب دارد و دستوری عمل می‌کند مثلا در مورد رزمایش‌ها و سایر فعالیت‌های میدانی اینگونه است، اما در اموری که مربوط به شخص خود بسیجی‌هاست، آنها بنابر تشخیص خود عمل می‌کنند، بسیج اقشار مختلفی دارد مثل دانش‌آموز، دانشجو، استاد دانشگاه و... ما بارها در همین انتخابات هم بیانیه دادیم که سپاه و بسیج به‌طور مصداقی از کسی حمایت نخواهند کرد و فقط به تبیین ملاک‌ها و معیارها و ضرورت حضور حداکثری خواهد پرداخت. ما در مورد عدم ورود به مصداق‌ها به لحاظ شرعی موظف هستیم؛ در این مورد، امام جمله صریحی دارند که ورود به دسته‌جات و گروه‌های سیاسی برای سپاه حرام شرعی است و لفظ حرام شرعی برای سپاه و نظامی‌ها که خاستگاهشان ایمانی است معنای خاصی دارد.نکته اینجاست که به قول گوبلز«دروغ هر چه بزرگ‌تر باشد باورکردنش آسان‌تر است»، این هم یک دروغ گوبلزی است که سپاه و بسیج دنبال این هستند که این فرد یا آن فرد کدام‌یک رییس‌جمهور شود و کدام‌یک نشود. واقعا این نگاه سپاه نیست البته ما در هر دوره‌ای از تجربیات قبلی‌مان استفاده کرده‌ایم مثلا در انتخابات اخیر از 5/1سال قبل فرماندهان سپاه و نماینده ولی‌فقیه در سپاه بر این موضوع نظارت بیشتری داشته‌اند، خود ما در روابط عمومی کل سپاه از حدود یک‌سال پیش به صراحت گفته‌ایم که سپاه به تعیین مصداق‌ها ورود نخواهد کرد.

  عملکرد سپاه در سال 88 را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مقطع ورود سپاه به فتنه 88 مقطعی بود که به‌شدت افکار عمومی از مسوولان نظام و سپاه مطالبه داشت که موضوع را فیصله دهند. یعنی به‌دلیل نوع اتفاقی که افتاد و واقعیت غیرقابل انکاری وجود داشت که بخشی از رای‌دهندگان به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند و حضور خیابانی پیدا کردند و بیانیه‌هایی داده شد، از طرفی، جناحی که آرای بیشتری هم داشت در صحنه حاضر بود ولی سپاه در این مقاطع هیچ ورودی نداشت در روزهای ابتدایی تلاش کرد مشکلی پیش نیاید و کسی هم آسیب نبیند اما وقتی موضوع اردوکشی‌های خیابانی و اقدامات ساختارشکنانه و ضدامنیتی تداوم پیدا کرد و خسارت جانی و مالی به مردم وارد شد و میدانی برای حضور عناصر معاند نظام – که هیچ تعلقی نه به آن 13میلیون هوادار کاندیدای شکست‌خورده داشتند و نه به کسانی که برنده شده بودند - که از این فرصت سوءاستفاده کنند، باز شد. طبیعی است اینجا صرف‌نظر از خود انتخابات، سپاه در مقطعی ورود کرد که به غایله خیابانی و ناامنی ناشی از قانون‌گریزی پایان دهد بنابراین سپاه در چارچوب ماموریت‌های قانونی خود و برای بازگرداندن امنیت پایدار، آن هم در مدتی کوتاه، محدود و موثر در فتنه 88 ورود پیدا کرد. برآیندی که بعد از آن داشتیم رضایت عموم را به همراه داشته است و از عملکرد سپاه راضی بودند، البته اینکه از رفتار نیروهای انتظامی یا بسیج که کمک می‌کردند نارضایتی‌هایی بوده باشد، منکر نیستم و ممکن است اشتباهات فردی رخ داده باشد.

سپاه هیچ اشتباهی در انتخابات 88 مرتکب نشد؟

نه اینکه با تعصب بگویم بلکه بررسی دقیق انجام دادیم که سپاه در حوادث پس از انتخابات 88 اشتباهی نکرده است. سپاه اصلا نقشی نداشته است. در 10 روز مانده به انتخابات ما اردوکشی‌های خیابانی مفصلی با حضور طرفداران همه کاندیداها داشتیم اما شما هیچ نزاع و درگیری‌ای تا روز اعلام نتایج انتخابات نمی‌بینید ولی اتفاقی که افتاد از آنجا بود که استارت عبور از قانون زده شد و عناصر فرصت‌طلب البته با طراحی قبلی وارد شدند. سپاه در راستای وظایف قانونی خود و در مقطع خاص خود وارد شد. البته یکی از ضعف‌های ما در ماجراهای بعد از انتخابات سال 88 این بود که از گفتمان معنوی و حضور آگاهی‌بخش فرماندهان سپاه که از محبوبیت خوبی در افکار عمومی برخوردار بودند، در رسانه ملی کمتر استفاده کردیم و دلیلش هم این بود که آنقدر دشمن تبلیغ کرده بود سپاه در انتخابات دخالت می‌کند که این نگرانی وجود داشت که خود همین حضور به دخالت سپاه در انتخابات ترجمه شود.

  سپاه برخلاف سال‌های اول، در دو، سه‌سال آخر دولت دهم با آقای احمدی‌نژاد به اختلاف خورد، در شورای عالی امنیت هم بحث‌ها و اختلافاتی مطرح شده است، دلیل این اختلاف‌ها چه بود؟

حمایت سپاه و همکاری با دولت‌ها تابع ضوابط و مقررات خاصی است که بخشی مدون و مکتوب و ابلاغ‌شده است تا زمانی که دولت‌ها به وظایف مصرح و قانونی خود عمل کنند و تخطی نکنند، سپاه خود را ملزم می‌داند با تمام توان از آنها حمایت کند، به محض اینکه احساس شود دولت‌ها دچار حاشیه‌هایی شده‌اندکه با متن فاصله دارد قطعا این می‌تواند نسبت به رفتار سپاه تجدیدنظر ایجاد کند و این چیزی بود که مـتاسفانه در مورد دولت دهم اتفاق افتاد. مکاتبات زیادی با دولت دهم تحت نام سازمان سپاه و هم تحت عنوان جمعی از فرماندهان سپاه صورت گرفت و بیشتر ناظر بر این مطلب بود که از حاشیه‌سازی پرهیز و تلاش کند خدمت صادقانه و گفتمان منطبق با انقلاب که منادی‌اش بود را پیگیری کند و در این زمینه واقعا سپاه تلاش‌های زیادی را برای کمک به دولتی که با تحرک بالا منشا خدمات ارزشمندی برای کشور شد، انجام داد.

  پس اختلاف وجود داشته است؟

قطعا این اختلاف وجود داشته، در دولت‌های قبلی هم بعضا بوده است. مراکز اصلی تصمیم‌گیری مثل شورایعالی امنیت ملی که رییس‌جمهور رییس آن است و مصوبات آن بعد از تایید مقام معظم رهبری اجرایی می‌شود سپاه وظیفه دارد آن مصوبات را اجرایی کند، در این حوزه‌ها با هیچ‌یک از دولت‌ها مشکلی نبوده، آنچه بیشتر مطرح است سلیقه، گفتمان و گاه برخی رفتارهاست که مراجع و مومنان نسبت به آن موضع‌گیری می‌کنند، ماهیت سپاه در این مسایل روشن است، اما اختلافی که لاینحل باشد تاکنون وجود نداشته است.

 توضیح شما درباره خبرها و پیامک‌‌هایی در مورد حمایت برخی چهره‌ها مثل سردار سلیمانی از بعضی کاندیداها مطرح شد، چیست؟

دو بحث را باید به‌طور جدی در نظر بگیریم:اول اینکه ستادهای کاندیداها تلاش می‌کنند که از چهره‌های محبوب برای جلب آرا بهره‌برداری کنند که یکی از اینها می‌تواند فرمانده سپاه قدس باشد که به لحاظ جاذبه شخصیتی و مقبولیت اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرند، اما بلافاصله بعد از انتشار این خبر که در دو مقطع زمانی برای دو نفر از نامزدها مطرح شد، رسما مورد تکذیب قرار گرفت.

 یعنی سردار سلیمانی چنین چیزی گفته بود؟

نه. گفت‌وگویی حدود یک‌ونیم‌سال پیش بین ایشان با یکی از علمای محترم دیگر پیش می‌آید که چه کسی می‌تواند کشور را اداره کند؟ ایشان می‌گویند آدم‌های زیادی هستند مثلا آقای فلانی، عین همین عبارات را با ادبیات جدی‌تر در حمایت ایشان از نامزد دیگری پیامک کردند که باز تکذیب کردیم و با پیگیری شخص سردار سلیمانی بود و ما هم مقید بودیم که شخصیت و جایگاه ایشان نباید هزینه انتخاباتی قرار گیرد. از اردیبهشت سال گذشته این مساله را رعایت کردیم تا از آبروی سپاه که متعلق به آبروی نظام است هزینه نشود. نمی‌گویم به‌طور کامل ولی تقریبا هیچ گله‌ای از ستادها در این‌باره نداشتیم و برای اولین بار بنگاه‌های بزرگ خبرپراکنی دشمن هم اذعان کردند که سپاه به‌طور مصداقی ورود نداشته البته باید گفت نه‌فقط در این انتخابات که در انتخابات‌های قبلی هم همین‌طور بوده است.

  اگر سپاه را بخواهید در این سی و چند سال آسیب‌شناسی کنید، مهم‌ترین نقاط ضعف و قوت آن را چه می‌دانید؟

مرکز راهبردی سپاه همواره در حال رصد سازمان سپاه و جهت‌گیری‌های ماموریتی آن است. یک بحث مهم موضوع روزآمدی متناسب با روند تحولات و تهدیدات منطقه‌ای و جهانی است.

در یک دوره‌ای بعد از جنگ تصور خوبی از تهدیدات نداشتیم اما با تهیه «طرح تحول و تعالی سپاه» تهدیدات و جنگ‌ها در بخش‌های مختلف مثل جنگ نرم، سخت و نیمه‌سخت تقسیم‌بندی و متناسب با آنها طیف‌های ماموریتی، نیروی متخصص و تجهیزات لجستیکی تعریف شد.

سپاه همواره تلاش می‌کند ماهیت انقلابی خود را از دست ندهد و فرهنگ برجسته‌ای که سپاه از آن برآمده به نسلی که قرار است سپاه را تحویل بگیرد، به درستی منتقل و این روحیه آرمانی و انقلابی حفظ شود.

در این راستا عملکرد سپاه را به‌طور مداوم رصد کرده و سعی می‌کنیم همواره اشکالاتی که در روند کار هست را رفع کنیم. نمی‌توانیم انکار کنیم که همه پیشرفت و اقتدار جوامع در گرو دسترسی به سرشاخه‌های علم بوده است، این نگاه در سپاه وجود دارد که باید بتوانیم بر علوم مختلف مسلط شویم تا حرفی در این فضا برای گفتن داشته باشیم. نگاه سپاه نگاه درآمیختن علم، معنویت، ایمان و عمل انقلابی است.

  مهم‌ترین نقطه قوت سپاه چه بوده است؟

مهم‌ترین نقطه قوت سپاه را همین ایمان و اعتقاد به ارزش‌های الهی، خصیصه مردمی‌بودن و تعریف‌کردن خود در چارچوب قوانین و مقررات برگرفته از مکتب اسلام که شاخص آن ولایت‌فقیه است، می‌دانم. من رمز موفقیت‌های سپاه را در این می‌دانم که همواره نگاهش به اشاره رهبری چه در دوران حضرت امام و چه دوران مقام‌معظم‌رهبری بوده است.

  و مهم‌ترین نقطه ضعف؟

در سازمانی به بزرگی سپاه با ماموریت‌ها و وظایف مختلف، طبیعی است که ضعف‌هایی وجود داشته باشد و بنده مهم‌ترین نقطه ضعف سپاه را در حوزه اطلاع‌رسانی می‌دانم و به‌رغم تلاش‌های فراوان نتوانستیم سپاه و عملکرد و کارکرد آن را خوب و در تراز این نهاد مردمی و انقلابی بشناسانیم، مثلا وقتی تنها کمتر از پنج‌‌درصد پروژه‌های عمرانی کشور را داریم، دشمن آن را 95‌درصد نشان داده و جا انداخته است، این نشان از ضعف ما در این حوزه دارد که البته بخشی از آن ناشی از فرهنگ سپاه است که می‌گوید مردم دارند کار ما را می‌بینند و دشمن هم کار خود را خواهد کرد. ولی کارکرد رسانه‌ها امروز غیرقابل انکار است به‌گونه‌ای که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سپاه که صددرصد منطبق با منافع ملی و در راستای رفع نیازهای مردم و جامعه بوده در نظر رسانه‌های معاند وارونه نشان داده شده است.

  سپاه در طول سال‌های فعالیت اشتباهاتی هم داشته است؟

بله، در دوره بعد از جنگ، سپاه از نقش فرهنگی که باید ایفا می‌کرد، غفلت کرد و درونگرا شد. پرداختن به خود سپاه، ما را از مشکلات جامعه غافل کرد، مثل اتفاقی که در شلنگ‌آباد اهواز یا کوی طلاب مشهد افتاد، اگر سپاه مثل الان هوشیار بود به دولت‌ها فشار می‌آورد که اجازه ندهد چنین اتفاقاتی بیفتد ولی سپاه درونگرا شد و از این ناحیه کشور آسیب دید.

 اشتباهی که آسیب‌زا بوده باشد چطور؟ و به‌طوری که سپاه بخواهد بابت این اشتباهات عذرخواهی کند؟

 نمی‌گویم اشتباه نبوده است اما مورد خاصی که نیازمند عذرخواهی بوده باشد واقعا سراغ نداریم اساسا کسی که عذرخواهی کند منزلتش افزایش پیدا می‌کند ولی اینکه مجموعه سپاه چنین اشتباهی کرده باشد سراغ ندارم، شاید در رفتار کسانی که در گذشته در سپاه شاغل بوده‌اند یا انتسابی به این نهاد داشته‌اند در جریان فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی اشتباهی مشاهده شده باشد اما اینکه آن را به حساب سپاه بگذاریم و عذرخواهی از سپاه مطالبه کنیم، این کار پسندیده‌ای نیست. سپاه همیشه سپر بلای حوادث کشور بوده است، اما اینکه همه کارهای سپاه صددرصد معطوف به نتیجه بوده است را هم مدعی نیستیم.

  منبع اصلی اعلام مواضع سپاه چیست؟ خبرگزاری‌ها و روزنامه‌هایی وابسته به سپاه شناخته شده‌اند، موضع‌گیری‌های آنها به‌عنوان موضع سپاه تلقی می‌شود.

منبع رسمی ما برای اعلام مواضع و دیدگاه‌های سپاه سایت سپاه‌نیوز (سایت رسمی خبری سپاه) است. در طول پنج‌سال گذشته نبوده خبری را اعلام کنیم و مسوولیت آن را برعهده نگیریم. اما به‌طور کلی هیچ رسانه‌ای بدون صاحب نیست. در دوره اصلاحات که دوره ورود بسیج به عرصه جنگ نرم بود، در آن زمان به خبرگزاری‌ فارس و روزنامه جوان به‌عنوان یکی از ابزارهای جنگ‌ نرم مجموعه سازمان بسیج کمک‌هایی کرد اما آن خبرگزاری و روزنامه تابع همان قوانینی هستند که سایر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها تابع آن می‌باشند و رسانه اختصاصی سپاه محسوب نمی‌شوند.

  تعامل سپاه با دولت آینده چگونه خواهد بود؟

حضور سپاه در همه مسایل و عرصه‌ها قانونمند و به‌صورت ریز و جزیی تابع قوانین کشور است قوانین و مقررات نحوه ورود سپاه در هر زمینه‌ای را مشخص کرده و بر همین مبنا کارش را انجام می‌دهد.

اینکه برخی در جریان مناظرات انتخاباتی حضور سپاه در عرصه سازندگی خیلی برجسته می‌دانستند به این دلیل است که تصور می‌کردند گفتن این حرف که «پای سپاه را از کارهای اقتصادی بیرون می‌کشیم» یک رای‌آوری زیاد خواهد داشت، در حالی که ورود سپاه به این عرصه قانونی است، اما به این مسایل که مقتضای انتخابات بود ورود پیدا نکردیم.

در دولت آینده هم تابع قوانین خواهیم بود. سپاه عطشی برای گرفتن پروژه‌ها البته منهای مواردی که دستاوردی برای نظام داشته باشد، ندارد. لطفا به این نکته دقت کنید؛ ما هزاران شهید دادیم که یک وجب از خاکمان را به دشمن ندهیم چطور ممکن است میلیون‌ها مترمکعب گاز از منابع حوزه مشترک توسط دیگران برداشت شود و سپاه نسبت به این مساله حساس نباشد و به مسوولان فشار نیاورد که اگر نمی‌توانید انجام دهید، ما آماده پذیرش کار هستیم که مثال آن فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی است که با اصرار سپاه نه برای منفعت‌طلبی بلکه برای منافع ملی بود و یک وزیر انقلابی آمد و گفت صفر تا صد آن را به سپاه دهید. قرارگاه سازندگی آن را انجام داد که واقعا الگوست. سپاه سر آنچه با منافع ملی سروکار دارد دنبال این نیست که چقدر هیاهو کنند، سپاه وظیفه‌اش را انجام خواهد داد و به این مسایل اعتنایی نمی‌کند. در بقیه ‌حوزه‌های سازندگی هم سپاه اصراری ندارد، دولت‌ها هر قدر بیشتر بتوانند از ظرفیت و توانایی سپاه استفاده کنند، برنده آنها هستند. بخش عمده‌ای از پروژه‌هایی که آقای احمدی‌نژاد رییس‌جمهور محترم در همین ماه‌ها و هفته‌های پایان دوره‌اش افتتاح کرد توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) انجام شده بود. البته سپاه با افتخار این کار را کرد. سپاه در کمک به دولت آینده پیش قدم خواهد بود

 به تعامل بهتر سپاه با دولت آینده خوشبین هستید؟

 انتخابات یازدهم و رییس‌جمهور منتخب را فرصت خوبی برای پیگیری آرمان‌های انقلاب می‌دانیم و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند همه باید به این دولت کمک کنند و سپاه در این موضوع پیشقدم است و برخلاف آنچه معاندان‌درصدد القای آن هستند، سپاه مصمم است به‌طور همه‌جانبه در چارچوب قوانین به دولت کمک کند و موفقیت دولت را موفقیت ملتی می‌داند که به ایشان با امید رای دادند و این آمادگی را سپاه طی بیانیه‌ای رسمی پس از پیروزی رییس‌جمهور منتخب اعلام کرده است.

 

غیرقانونی به استرالیا بروید، سر از «گینه» در خواهید آورد!
 
 
کد مطلب : 13845
گروه جامعه: مقامات دولت اندونزی اعلام کردند: شهروندان ایرانی منبعد برای ورود به این کشور باید از سفارت‌خانه‌ها درخواست ویزا کنند و دیگر ویزا در فرودگاه صادر نخواهد شد و دلیل این امر را قاچاق مواد مخدر و سفر غیرقانونی ایرانیان به استرالیا اعلام کرده است.
 
 
غیرقانونی به استرالیا بروید، سر از «گینه» در خواهید آورد!
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: دولت اندونزی صدور ویزا در مرزهای این کشور برای شهروندان ایرانی را متوقف خواهد کرد. یک مقام اداره‌ی مهاجرت اندونزی دلیل این امر را قاچاق مواد مخدر از سوی تعداد قابل توجهی مسافر ایرانی و سوء استفاده از تسهیلات صدور ویزا برای ایرانیان در اندونزی برای رسیدن به استرالیا و تقاضای پناهندگی از این کشور اعلام کرده است.

به گزارش صدای آلمان؛ امیر سیام سادین، وزیر دادگستری و حقوق بشر اندونزی با امضای بخشنامه‌ای تصویب کرد که از این پس شهروندان ایرانی باید قبل از سفر به اندونزی از سفارت‌خانه‌های این کشور در محل اقامت خود درخواست ویزا کنند. از سال ۲۰۰۵ برای ایرانیان به محض ورود به خاک اندونزی در فرودگاه و در روندی آسان‌تر ویزا صادر می‌شود. قانون تازه‌ی صدور ویزا برای ایرانیان از تاریخ ۲۰ ماه اوت سالجاری اجرایی خواهد شد. ماریتو هادی، سخنگوی اداره‌ی مهاجرت اندونزی گفت:«بسیاری از ایرانیان از امکان صدور ویزای آسان اندونزی سوء استفاده کرده‌اند.»

این مقام اداره‌ی مهاجرت گفت:«آن‌ها برای اهداف توریستی به اندونزی نمی‌آیند، به دنبال این هستند که از اینجا به استرالیا بروند و پناهنده شوند یا این‌که برای قاچاق مواد مخدر وارد خاک اندونزی می‌شوند.» هادی تاکید کرد که اندونزی برای ایرانیانی که شرایط دریافت ویزا را داشته و مشکوک به قاچاق یا پناهندگی از استرالیا نباشند، بعد از درخواست ویزا از سفارت اندونزی، ویزا صادر خواهد کرد.

استرالیا به دنبال محدودیت ورود پناهجویان


سخنگوی اداره مهاجرت اندونزی به این سوال که آیا این محدودیت صدور ویزا برای ایرانیان به درخواست و فشار دولت استرالیا تصویب شده است یا نه پاسخی نداد. کوین راد، نخست‌وزیر استرالیا در ماه جاری میلادی (ژوئیه) به اندونزی سفر کرد و با همتای اندونزیایی خود دیدار داشت. در همین حال آنتونی آلبانس، معاون نخست‌وزیر استرالیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با استقبال از اقدام دولت اندونزی، گفت:«با دولت اندونزی در حال مذاکره‌ایم، وقتی تصمیم‌های نهایی اتخاذ شد، قوانین تازه را اعلام می‌کنیم. در حال حاضر نمی‌توانم جزئیات بیشتری را اعلام کنم.» استرالیا به دنبال آن است که از ورود گسترده‌ی متقاضیان پناهندگی به خاک استرالیا از طریق آب‌های این کشور جلوگیری کند.

روز جمعه نیز این کشور با مقامات "پاپوآ گینه نو" توافق کرد تا برخی از متقاضیان پناهندگی در استرالیا را به این کشور بفرستد. این در حالی است که "پاپوآ گینه نو" خود یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. بنا به گفته‌ی مقامات استرالیا با قرارداد تازه، متقاضیان پناهندگی که غیرقانونی وارد استرالیا می‌شوند، برای همیشه در "پاپوآ گینه نو" اسکان داده خواهند شد. بنا به گفته‌ی مقامات استرالیا از شروع سال جاری میلادی تا کنون دست‌کم ۱۳ هزار متقاضی پناهندگی از طریق آب‌های این کشور وارد استرالیا شده‌اند. باب کار، وزیر امور خارجه‌ی استرالیا اعلام کرد که بسیاری از این پناهجویان برای کار وارد استرالیا شده و اکثر آن‌ها ملیت ایرانی یا سریلانکایی دارند.
 

ثروتمندترین سردار سپاه پاسداران!

29 تیر 1392 ساعت 15:03

همه دارایی مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فرمانده سپاه پاسداران به استناد اسناد آورده شده در متن، وی را به ثروتمندترین سردار سپاه در حال حاضر مبدل ساخته است.


به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران طبق مستندات بسیار، "سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی" ثروتمندترین سردار سپاه در جمع سرداران شاغل در سپاه است.

در سال‌های اخیر و در پی شکل‌گیری تحولات منطقه‌ای و چرخش موازنه به نفع ایران، دشمنان ایران اسلامی درصدد برآمدند تا با تهدید یکی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی به نام "قاسم سلیمانی" که فرماندهی "نیروی قدس سپاه" را برعهده دارد به ایجاد خط خبری منفی علیه نظام جمهوری اسلامی بپردازند.

در همین زمینه شبکه‌های مهم خبری از جمله "بی‌بی‌سی"، "العربیه" و دیگر رسانه‌های غربی و منطقه‌ای با دامن زدن به موضوع جنجالی و البته کذب دخالت "نیروی قدس سپاه" به فرماندهی "حاج قاسم سلیمانی" در تحولات اخیر منطقه در خطی مشترک این حق را به مطرح‌کنندگان طرح ترور "سردار سلیمانی" دادند که ترور کسانی مثل وی را مباح و حتی واجب جلوه می‌دادند.

در این راستا مخاطبان و کارشناسان داخلی و بین‌المللی نیز با موضع‌گیری به موقع خود با این "موج رسانه‌ای" به تقابل پرداختند.

"سردار قاسم سلیمانی" که از مهم‌ترین فرماندهان سپاه به شمار می‌رود نیز در سخنرانی خود در اجتماع ۵۰ هزار نفری بسیجیان کرمان گفت: با این تهدیدات، رعب بر ما حاکم نمی‌شود و از خدا می‌خواهم "شهادت" در راه خودش را به دست دشمنان دین، نصیب من بگرداند، از خدا می‌خواهم به عنوان یک سرباز، در راه آرمان‌های "اسلام" که هر یک به تنهایی ارزش فدا شدن دارند، افتخار شهادت نصیبم کند.


وی افزود: اگر میلیون‌ها انسان در این راه شهید شوند، ارزش دارد، امام(ره) در وصیتنامهٔ خود فرمودند: ملت ایران که جانم فدایشان باد.... حال، جان من به عنوان سربازی کوچک، چه ارزشی دارد که دشمن تهدید به ترور می‌کند، این تهدید نیست، کمک به شوقی است برای فرزندی که از مادر دور افتاده است.

"سرلشکر سلیمانی" همچنین در ادامه گفت: اسرائیل به عنوان سگ هار آمریکا، از گروه کوچک حزب‌الله لبنان که منسجم، متوکل؛ مستحکم و مؤمن است، شکست خورد و هیمنهٔ آمریکا و اسرائیل در منطقه شکسته شد.


واکنش جوانان و فعالان فضای مجازی به طرح ترور سردار سلیمانی
بعد از راهپیمایی روز ۱۳ آبان ۱۳۹۰ که در آن بسیاری از جوانان و نوجوانان با امضای طوماری خواستار پیوستن به "سپاه قدس" ایران شدند، در جدیدترین اقدام تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین وبلاگ نویسان در حمایت از "فرمانده نیروی قدس سپاه" تصویر پروفایل خود را به تصویر وی تغییر دادند. در "شبکه‌های اجتماعی" پرمخاطب و فعال مثل "فیس‌بوک" و "گوگل‌پلاس" و "سایت افسران جوان جنگ نرم" و شبکه‌های اجتماعی "ارزشی‌ها و سنگری‌ها" نیز مشاهده می‌شد تعداد زیادی از کاربران آن‌ها در حمایت از "فرمانده نیروی قدس سپاه" به جای تصویر خود تصویر وی را گذاشته‌اند تا در یک معنا بگویند همه آن‌ها پشت این "فرمانده سپاه" هستند.

روزنامه انگلیسی گاردین هم در مقاله‌ای نوشته بود: «قدرت و وجهه قاسم سلیمانی به عنوان کسی که قدرتمندترین بازیگر عرصه منطقه است، در سه سال گذشته افزایش یافته است.»
همه دارایی سردار سلیمانی

دارایی‌های فرمانده دلاور نیروی قدس سپاه متشکل از میلیون‌ها قلب عاشق و شیفتگان شهادت است که با هیچ میزانی قابل قیاس و قیمت گذاری نیست.

دل میلیون‌ها دلداده کوی شهادت همراه اوست، همان دل‌هایی که به رهنمودهای امام خود حضرت روح‌الله (ره) اعتقاد قلبی دارند آنگاه که فرمود : ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد.

جوانان برومند و ولایت مدار ایران اسلامی هنوز رشادت‌های این سرداران مخلص را به یاد دارند و آن را سینه به سینه و نسل به نسل منتقل خواهند کرد. ملتی که در قاموس خود شکست را پذیرا نیست و شهادت را دروازه‌ای به سوی بهشت موعود می‌داند هیچ‌گاه از شنیدن تهدیدهای پوچ و تو خالی مزدوران استکبار هراسی به خود راه نداده و نخواهند داد.

موج مجازی حمایت از سردار سلیمانی در یک جمله اوج حمایت خود را از این سرباز فدایی ولایت به جهانیان و به ویژه به دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی نشان دادند و آن جمله این است: « آخرین بسیجی خامنه‌ای که به آن دست خواهید یافت حاج قاسم ماست، همه ما را ترور کنید.»

هنوز عرصه این جاده مرد می‌طلبد / و خاک دشت جنون اهل درد می‌طلبد
به صبح روشن فردا طلیعه از خون است / به اهل خاک بگو جنس شیعه از خون است
شهید زنده عشق است این سردار / یکی زهزاران سر است بر سَرِ دار

نامی که لرزه بر اندام دشمنان اسلام می‌اندازد و همیشه مایه هراس و وحشت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است. جمله معروفی که از شیمون پرز در وصف هیمنه سردار تیزهوش ایران آمده نشانه همین ترس و واهمه است.

"شیمون پرز: خاور میانه روی انگشت ژنرال قاسم سلیمانی می‌چرخد".


مردان کاخ سفید آنقدر از او می‌ترسند که در میان لیست محرمانه خود نام او را به عنوان مهم‌ترین مانع پیشرفت‌های آمریکا در جهان علناً فریاد می‌کشند و از کنگره می‌خواهند طرح ترور حاج قاسم را رسماً تصویب و ابلاغ نمایند. این عصبانیت با این جملات ترسیم می‌شود که: «قاسم سلیمانی بسیار سفر می‌کند... تکان بخورید... تلاش کنید او را بکشید».

هر کسی او را دیده، شیفته حجب و حیای عجیبش می‌شود. انگار نه انگار که او لرزه به اندام بزرگ‌ترین ابرقدرت جهان انداخته است و این‌ها همه مشخصه یک بسیجی شیفته ولایت است.

از این بسیجیان ما در ایران کم نداریم ولی اگر قرار باشد صیاد دل بسیجیان این بار نیز اسیر کینه خفاشان شود تمام فرزندان ۱۳ ساله ایران زمین، حاج قاسم‌هایی می‌شوند که خواب خوش را از مردان کاخ روسیاه، سفید می‌ربایند.

 

 

گزارش لوموند از دیروز و امروز حسن روحانی:
حسن روحانی که با عینکی ظریف به سیاق روشنفکران، ریشی جو گندمی و مرتب و لبخندی دلنشین، پیشینه ای طلایی به عنوان «جمهوری خواه اسلامگرا » دارد: کسی که انگلیسی را با اندک لهجه ی اسکاتلندی صحبت می کند و پایان نامه ی دکترای خود را با عنوان "انعطاف پذیری در شریعت" از دانشگاهی در گلاسگو به انجام رسانده است.
منبع: لوموند؛ 19 ژوییه 2013
نوشته: آلن فراشون
ترجمه: فربد عقیلی آشتیانی

عصر ایران - سالهای پایانی دهه ی شصت میلادی؛ جوانی ایرانی برای ملاقات با کسی که بعدها پدر انقلاب اسلامی خواهد شد، به طور مخفیانه رهسپار عراق است. امام خمینی در آن هنگام در نجف، یکی ازشهرهای مقدس شیعیان، به سر می برد. طلبه ی جوان، با عمامه‌ی سفیدی بر سر، متحمل پذیرش خطراتی برای انجام این سفر شده است. دو کشور (ایران و عراق) رابطه ی چندان خوبی با یکدیگر ندارند و آیت الله خمینی نیز به عنوان جدی ترین مخالف حکومت محمدرضا شاه پهلوی شناخته می شود؛ کسی که تا حدود ده سال بعد دودمان پهلوی‌ها را بر باد خواهد داد.


در هنگام عبور از مرز، شخصی که مسئول عبورغیر قانونی وی از مرز است از او می خواهد تا عمامه ی خود را از سربر دارد.  ظاهر او نباید طوری باشد که جلب توجه کند. طلبه ی جوان تردید دارد. از طرفی می خواهد به احترام لباس روحانیت، به عنوان نمادی از وفاداری به اعتقادات خود، همان پوشش بر تنش باقی بماند و از طرف دیگر شرایطی اضطراری پیش آمده است. وی که حسن روحانی نام دارد تصمیم خود را می گیرد و عمامه را از سر خود بر می دارد.

 حجت الاسلام روحانی که اکنون 64 سال سن دارد، در انتخابات خرداد ماه به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شده است. گزارش سفر به نجف توسط توماس اردبرینک، خبرنگار نیویورک تایمز از مجموعه خاطرات آقای روحانی، به نشانه ی فهم آزاد اندیشانه ی وی از دین و مشی اصلاح طلبانه ی او آورده شد.

رئیس جمهور از تاریخ 12 مرداد ماه به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. ولی حسن روحانی که با عینکی ظریف به سیاق روشنفکران ، ریشی جو گندمی و مرتب و لبخندی دلنشین، ناظران و تحلیلگران را به اختلاف انداخته، چه کسی است؟  او کیست که مشی سیاسی خود را اعتدال (آن طور که در عرصه ی سیاسی ایران فهمیده می شود)  معرفی کرده، آرای اصلاح طلبان را از آن خود کرده و سالها از نزدیکان آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی بوده است؟

مسئله ی ریاست جمهوری، آینده ی مذاکرات هسته ای ایران را مورد توجه قرار می دهد که در آن پنج عضو دائمی شورای امنیت، از جمله روسیه و چین، ایران را متهم به اهداف نظامی در برنامه ی هسته ای خود می کنند. برای نخست وزیر اسرائیل جای هیچ شکی باقی نیست و معمایی در مورد روحانی وجود ندارد. ایران تنها در حال بازی نقشی اصلاح طلبانه است. 

به گمان اسرائیلی ها ، روحانی چه بدون لباس روحانیت، چه با آن، همواره بخشی از نخبگان جمهوری اسلامی ایران بوده، همبستگی خود را با نظام نشان داده و از تصمیم گیرندگان اصلی برنامه ی هسته ای بوده است. هرچند وی در سال 2003  با غربی‌ها به توافقی مبنی بر تعلیق موقت غنی سازی اورانیوم رسید، اما در این زمینه رهبر، و نه رئیس جمهور حرف آخر را می زند. رهبر جمهوری اسلامی ابتکار برنامه ی هسته ای را مانند همیاری با حزب الله لبنان در دست دارد که به سلطه ی ایران در منطقه کمک می کند.

به گفته ی نتانیاهو " اگر تحریم های جدیدی علیه ایران، بر مبنای تهدید نظامی این کشور وضع نشود، ایران به ساخت سلاح هسته ای ادامه خواهد داد و در صورتی که موفق به ذخیره سازی 250 کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی شود که برای ساخت بمب اتمی لازم است، اسرائیل خود را ملزم به اقدام نظامی حتی پیش از آمریکا خواهد دید ".

پیشینه ی طلایی رئیس جمهور

در پاسخ اما، کسانی که با چند و چون سیاست در تهران آگاهی دارند می گویند نباید به این سرعت و ساده باورانه داوری کرد. حکومت ایران به شخصیتی چون آقای روحانی، برای مشروعیت‌بخشی به نظام در داخل و خارج ایران نیازی مبرم داشت. باید نشان داده می شد که ایران یک حکومت دیکتاتوری- نظامی نیست و این اقدام، هزینه های سیاسی خود را در بر دارد.

روحانی با برنامه ی مشخصی انتخاب و وارد کارزار انتخاباتی شده است : جان بخشیدن به اقتصاد از نفس افتاده ی ایران با کاهش تحریم هایی که به واسطه ی برنامه ی هسته ای اعمال شده است ؛ حفظ نظام از راه بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران می گذرد که خود از طریق کاهش تحریم ها میسر می شود و مجموع این عوامل ارزش تجدید نظر ایران در توافقات هسته ای را، هرچند به صورت محدود، دارد. لااقل می توان این طور نتیجه گرفت که حکومت ایران ریسک پذیرش روحانی را برای برون رفت از وضعیت موجود به جان خریده است.

حسن روحانی بیش از همتای پیشین خود بر مسائل داخلی کشور تاکید می کند. وی پیشینه ای طلایی به عنوان «جمهوری خواه اسلامگرا » دارد: روحانی‌ای بلند مرتبه، با بیست سال تجربه ی نمایندگی در مجلس و شانزده سال دبیری شورای عالی امنیت ملی؛ کسی که انگلیسی را با اندک لهجه ی اسکاتلندی صحبت می کند و پایان نامه ی دکترای خود را با عنوان "انعطاف پذیری در شریعت" از دانشگاهی در گلاسگو به انجام رسانده است، به برنامه ی هسته ای اشراف دارد و در نهایت، رهبر جمهوری اسلامی نیز با وی تفاهم دارد. موارد ذکر شده مشروعیت لازم را برای حل و فصل پرونده ی هسته ای به رئیس جمهور منتخب می دهد.

او در دوره کاندیداتوری خود نیز موضوع سیاست خارجی را در اولویت برنامه هایش قرار داد. وی مدافع رویه ای در مناسبات خارجی است که در آن مواضع ایدئولوژیک کمرنگ تر باشد. نزدیکی به کشورهای حاشیه ی خلیج فارس و خصوصا عربستان سعودی از برنامه های وی است که به نظر می رسد از جریانی که در رابطه با دمشق و حزب الله شکل گرفته فاصله می گیرد.

این تحلیل را می توان با توجه به آنچه "طبع ذاتی قدرت در ایران" خوانده می شود نادیده گرفت. با این حال می توان این گونه تصور کرد که سرنوشت مقدری بر صفحه ی سیاست ایران نوشته نشده است و هنوز چیزی از آینده نمی دانیم. همان طور که پیش از این نمی دانستیم روحانی جوان روزی لباس روحانیت را در راه نجف از تن بیرون خواهد کرد.
 
معاون رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی فشردگی سفر و محدودیت زمان را دلیل عدم انجام دیدار احمدی‌نژاد با مراجع در سفر به عراق عنوان کرد و گفت: دیدار با علما در این سفر پیش‌بینی نشده بود.
به گزارش عماریون، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی معاون رییس جمهور در اجرای قانون اساسی در گفتگو با فارس با اشاره به سفر رییس جمهور کشورمان به عراق برای دیدار با مقامات عالی رتبه این کشور گفت: در این سفر آقای احمدی نژاد با مقامات عالی رتبه عراقی از جمله نوری المالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.
وی افزود: هم چنین در این سفر نشست هایی با حضور نمایندگان و دولتمردان عراقی برگزار شد که از آن جمله می توان به برگزاری نشستی با حضور فراکسیونی از نمایندگان مجلس عراق به رهبری آقای الجعفری اشاره کرد.معاون رییس جمهور در اجرای قانون اساسی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره عدم دیدار رئیس‌جمهور با مراجع عراقی گفت: از همان ابتدا به دلیل فشردگی برنامه، دیدار با علما پیش بینی نشده بود.میرتاج الدینی در توضیح این مطلب گفت: دیدار با مراجع نجف نیازمند هماهنگی‌هایی بود که به دلیل فشردگی سفر و محدودیت وقت و انجام آن در ماه مبارک رمضان فراهم نشد.
برخی رسانه‌ها در دو روز گذشته ادعا کرده بودند مراجع عراق احمدی‌نژاد را به حضور نپذیرفته و به همین دلیل هیچ ملاقاتی بین رئیس جمهور با مراجع در کشور عراق صورت نگرفت.

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه سی و یکم تیر 1392ساعت 10:26  توسط امیر رحمانی  |  نظر بدهید

یک تحلیل سیاسی

 

تحلیلی بر شرایط پذیرش قطعنامه در گفتگو با نویسنده کتاب «راز قطعنامه»؛
پرده برداری از رازهای قطعنامه 598

رجانیوز - گروه تاریخ: کتاب «راز قطعنامه» جلد ۴۸ از مجموعه نیمه پنهان، یکی از چالش برانگیز‌ترین کتاب‌هایی است که از سوی دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان در اختیار تاریخ‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است. کامران غضنفری پژوهشگر و نویسنده کتاب، تلاش کرده است تا پاسخ سؤالات درباره پذیرش قطعنامه ۵۹۸، را از راه رجوع به مستندات و واقعیت‌های آشکار و پنهان به دست آورده و با جمع آوری اظهارنظر‌ها و مسولان و فرماندهان جنگ، خواننده را به کشف حقایق تاریخی رهنمون سازد.

به گزارش رجانیوز، نویسنده کتاب در بخش پایانی کتابش و در پاسخ به اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی درباره مسائل مطرح شده به بخشی از سوابق خود اشاره می‌کند. وی در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه و فعالیتهای سیاسی علیه رژیم شاه شده است و در سال ۱۳۵۶ نیز در جریان تظاهرات خایابانی بازداشت و از آن پس نیز حضوری فعال در همه عرصه‌های مبارزاتی داشته است.

غضنفری در پاسخ به جبهه ندیده خوانده شدنش توسط هاشمی رفسنجانی اشاره می‌کند که از هفته اول آغاز جنگ، برای اعزام به جبهه ثبت نام کرده است و در اواخر مهر ۵۹ به جبهه اعزام شده است، وی در سال ۱۳۶۰نیز دو بار هدف ترور منافقین قرار گرفته است. 

سرویس حماسه ۹ دی به مناسبت سالگرد پذیرش قطعنامه در سال ۱۳۶۷ گفتگویی با نویسنده این کتاب ترتیب داده است. این کتاب یک پژوهش جسورانه از یکی از برهه‌های تاریخی کشورمان است، آقای غضنفری با دعوت ما به دفتر ۹ دی آمد و این گفتگو را تقدیم خوانندگان کرد. 
 
 
 چطور شد که به سراغ بررسی موضوع قطعنامعه ۵۹۸ و نحوه پذیرش آن توسط حضرت امام (ره) بررسی لایه‌های پنهان آن رفتید؟ 
 
بنده مدتهاست کارهای پژوهشی و مطالعاتی انجام می‌دهم، سال ۱۳۸۰ هم کتاب آمریکا و براندازی جمهوی اسلامی ایران را منتشر کردم. طی این سال‌ها در حوزه مسائل ایران و آمریکا و تاریخ معاصر مطالعات زیادی داشته‌ام و دفاع مقدس هشت ساله هم یکی از زمینه‌های مطالعاتم بوده است در این مطالعات به بحث پایان جنگ برخوردم و علاقه‌مند شدم در این موضوع هم کار ویژه‌ای انجام دهم. تقریبا از سال ۸۸ در رابطه با این موضوع شروع به فیش برداری کردم و که در سال گذشته یک مجموعه که به صورت پاورقی در روزنامه کیهان در هفته دفاع مقدس چاپ شد، روند تحقیاتم را ادامه دادم که نهایتا منجر به چاپ کتاب راز قطعنامه شد. 
 
 آیا منابع غیر آشکار و طبق بندی شده در ویرایش کتاب استفاده شده است؟ 
 
خیر منابع این کتاب همه آشکار است و در پایان کتاب لیست آن‌ها اعم از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و کتاب‌ها و نشریات آمده است. 
 
منابع عمده‌ای که بنده در تهیه این کتاب استفاده کردم شامل حدود دوازده عنوان از کتاب‌های آقای هاشمی و حدود هشت کتاب از مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه و کتاب‌ها و مقالات دیگری است که عنوان هریک در فهرست منابع انتهای کتاب آمده است. 
 
 چرا بحث پایان جنگ حالت رازگونه دارد؟ آیا می‌توان این کتاب را به آن بخش از پیام امام (ره) به مناسبت پذیرفتن قطعنامه که برخی ناگفته‌های آن بعدا روشن خواهد شد مرتبط دانست؟ 
 
بله قطعا همینطور است آنزمان هنوز مصلحت نبود که یکسری مسائل در سطح جامعه گفته شود، اما امروزکه ۲۵ سال از پایان جنگ می‌گذرد، مصلحتهای آنروز دیگر صدق نمی‌کند بلکه بیان ناگفته‌های جنگ منجر به آگاهی افکار عمومی از شرایطی است که امام از آن به عنوان سرکشیدن جام زهر نام بردند. یعنی امری که نه تنها خوش آیند نبوده است بلکه سهمگین هم بوده است. بعد از اینکه امام تحت فشار برخی افراد قطعنامه را می‌پذیرد دیگر کسی لبخند را بر لبان امام نمی‌بیند و دیگر در هیچ دیداری سخنرانی نمی‌کنند. 
 
 بخش عمده این کتاب به عمده از کتاب راز قطعنامه به خاطرات روزانه و گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی می‌پردازد، ایشان به عنوان رئیس مجلس چه مسئولیتی در قبال جنگ داشتند؟ 
 
ایشان به عنوان رئیس مجلس عضو شورایعالی دفاع بوده‌اند، اما از اواخر سال ۱۳۶۲ تا پایان جنگ به عنوان فرمانده جنگ منصوب می‌شوند و از خرداد ۱۳۶۷ هم جانشین فرمانده کل قوا بوده‌اند، به دلیل اهمیت نقششان در روند جنگ بیشتر اطلاعات از سخنان و خاطرات ایشان است. 
 
 آیا می‌توان تاثیر این انتصاب به عنوان جانشین فرمانده کل قوا را در خرداد ۱۳۶۷ تا ۲۷ تیر که زمان پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ است مشاهده کرد؟ 
 
امام خمینی (ره) ایشان را به عنوان جانشین فرمانده کل قوا منصوب می‌کنند که همه امکانات و قوای کشور در راستای پشتیبانی همه جانبه از جنگ بسیج شود. اما آنچه در صحنه عمل اتفاق می‌افتد برعکس است یعنی همه تلاش‌ها در این جهت است که ادامه جنگ فایده‌ای ندارد باید قطعنامه را پذیرفت. 
 
 در نامه‌ای که در انتهای کتاب آورده‌اید پاسخی به سخنان آقای هاشمی بعد از انتشار پاورقی‌ها در روزنامه کیهان داده‌اید، بعد از انتشار کتاب هم باخوردهایی از این قبیل مشاده کردید؟ 
 
چند بار خود آقای هاشمی با گوشه و کنایه گفتند تاریخ دفاع مقدس توسط افراد بی‌هویت و جبهه ندیده و کسانی که امام را درک نکرده‌اند تحریف می‌شود، که من در نامه آخر کتاب جواب این تهمت‌ها را داده‌ام که از چه سالی پیش از انقلاب فعالیت داشته‌ام و در جنگ کجا بوده‌ام، دو نامه هم به روزنامه معکس شد که یکی از طرف سردار فیروزآبادی بود که راجع به بحثی بود که از قول اشان از زبان یکی از نمایندگان مجلس آمده بود که ایشان جمله را رد نکردند اما تصحیح کردند، نامه دیگر از سوی سردار حسین علایی بود که در رابطه به بخشی از کتاب بود که امام در زمان ورود ناوگان نظامی آمریکا در سال ۶۶ فرموده بودند: اگر من جای شما باشم اولین ناوی که خواست وارد خلیج فارس شود را‌‌ همان جا می‌زنم ولی این کار انجام نشد و در نتیجه آمریکا طی سال ۶۶ و ۶۷ بیش از ۹۰ فرودند کشتی جنگی وارد کرد و آنهمه خسارت بر ما تحمیل کرد و کشتی‌های جنگی و هواپیمای مسافربری ما را زد و... آقای علایی در نامه‌اش گفته بود که اینگونه نیست که هیچ کاری انجام نشده باشد و آن ناو بعدا با مین برخورد کرد. در صورتی که حرف امام این نبود ایشان گفته بودند اگر جای شما باشم در‌‌ همان ابتدای ورود، ناو آمریکایی را می‌زنم. 
 
اگر مسئولان کشور جنگ را در راس امور کشور می‌گذاشتند جنگ این قدر طول نمی‌کشید و خیلی زود‌تر با نابودی صدام و رژیم بعث به پایان می‌رسید. ما همیشه از گوش نکردن مسئولین به توصیه‌های رهبری ضربه خورده‌ایم. امام فرموده بودند که جنگ در راس همه امور باشد ما در طول جنگ نزدیک به ۱۸۰ میلیارد نفت فروختیم و فقط ۲۰ میلیارد خرج جنگ شد و این یعنی زمین گذاشتن حرف امام، و ما از همین ناحیه ضربه خوردیم. 

 علت تاکیدهای مکرر حضرت امام بر اینکه جنگ در راس همه است چه بود، شاید پذیرش این حرف در سالهای دهه ۶۰ آسان باشد، اما برای جوانهای امروزی بفرمایید که جنگی که به ظاهر خرابی و ویرانی است چرا باید در صدر باشد؟ 
 
بله طبیعت جنگ خرابی و ویرانی اما وقتی دشمنی به کشور ما حمله می‌کند در حدود بیست هزار کیلو متر مربع را اشغال می‌کند و کلی صدمات اقتصادی و انسانی بر ما وارد می‌کند، ما چه باید بکنیم؟ باید دفاع بکنیم و کار ما طی ۸ سال دفاع بود حتی آنزمان که در خاک دشمن می‌جنگیدم هم دفاع بود که دشمن را به این نتیجه برسانیم که تسلیم حق شود و به متجاوز بودن خود اقرار کند و خساراتی که وارد کرده را جبران کند علی رغم اینکه اغلب کشورهای دنیا از آن‌ها پشتیبانی می‌کردند ما باید تلاش می‌کردیم که او این غرامت را بپردازد. مردم و رزمندگان ما این ناموازنه را با قدرت ایمان و ایثار خود جبران کردند و جنگ برکات زیادی داشت و علی رقم اینکه ما به هدفهای خود نرسیدیم اما دشمن هم به اهدافش نرسید. ما همانطور که امام بار‌ها فرمودند می‌خواستیم مردم عراق را نجات دهیم. اما همین جنگ هشت ساله باعث شد که هیچ قدرت متجاوزی در دنیا جرات تجاوز به جمهوری اسلامی را نداشته باشد. آن‌ها اگر امکان اعمال قدرت نظامی علیه ما داشتند حتی یک روز هم تردید نمی‌کردند ولی چون از هشت سال دفاع مقدس درس گرفتند دیگر هیچ کشوری جرات این کار را ندارد. 
 
 اگر بخواهید از مجموعه عوامل و نفش آفرینان اصلی پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ نام ببرید، به چه کسانی اشاره می‌کنید؟ 
 
نقش اصلی را در این میان آقای هاشمی و اطرافیان ایشان داشتند که در کتاب هم به آن اشاره شده است. ایشان در جلسه ۲۳ تیرسال ۶۷ بعد ازاینکه موفق نشده بودند امام را مجاب به پذیرش قطعنامه کنند، نامه‌های جداگانه محسن رضایی فرمانده سپاه، فرمانده ارتش، میرحسین موسوی نخست وزیر، روغنی زنجانی وزیر برنامه و بودجه، سید محمد خاتمی وزیر ارشاد و مسئول تبلیغات ستاد کل قوا و نامه خودش را به امام (ره) ارائه می‌کند که مجموعاً همه آقایان دست‌هایشان را به علامت تسلیم بالا برده بودند و امام هم وقتی می‌بیند که مسئولین اصلی کشور که امام برای ادامه جنگ بر آن‌ها متکی است توان ادامه جنگ را ندارند با کمال ناراحتی مجبور به پذیرش قطعنامه می‌شود. 
 
که این‌ها چند دلیل برای پذیرش قطعنامه اعلام کردند، یکی دلیل اقتصادی است که هم نخست وزیر هم وزیر برنامه بودجه‌اش اعلام کرده‌اند که در کتاب نشان داده شده که واقعیت نداشته است. دیگری بعد سیاسی است که یگر روحیه رزمندگان روحیه جنگی نبست و آقای هاشمی هم در صحبت‌هایش اعلام کرده بود که مردم به جبهه نمی‌روند که این را هم اثبات کرده‌ایم که خلاف واقع بوده است. بحث دیگر شرارتهای صدام مثل موشک باران‌های وسیع و... است که نشان دادیم این‌ها مسائلی نبوده که صرفا مربوط به تیر ۶۷ باشد امام از قبل همه این مسائل را می‌دانستند و به این دلایل هیچ‌گاه حاضر نشدند قطعنامه را بپذیرند. مسئله بعدی ضعف بنیه نظامی است که آقای هاشمی در دیدار با امام چند بار گفته بود که عراق می‌تواند دوباره خوزستان را اشغال کند. 
 
 فرمانده وقت سپاه همواره گفته است این نامه را خطاب به آقای هاشمی نوشته است نه امام و منظورش پذیرفتن قطعنامه نبوده است؟ 
 
 نامه‌ای که محسن رضایی در دوم تیر ۶۷ به آقای هاشمی می‌نویسد به این مسئله اشاره دارد که ما تا پنج سال آینده توانایی هیچ گونه عملیات آفندی را نخواهیم داشت اگر ما تا آن زمان ۳۰۰هواپیمای جنگی، ۳۰۰۰ توپ، ۲۵۰۰ تانک، ۳۰۰ هلی کوپ‌تر، را داشته باشیم و نیروی سپاه ۷ برابر و نیروی ارتش ۵/۲ برابر شود و شورایعالی دفاع هم چند میلیارد دلار برای ما تامین بکند و آمریکا را هم از خلیج فارس بیرون بکنیم آن وقت خواهیم توانست عملیات آفندی داشته باشیم. ما در کتاب ثابت کرده‌ایم که استدلالهای ایشان صحیح نبوده است چون سه روز پس از قبول قطعنامه عراق دوباره به ما حمله می‌کند و تا نزدیک اهواز پیش می‌آید و چند روز بعد هم منافقین از سمت غرب وارد کشور شدند، در‌‌ همان چند روز امام یک پیام فرستاد که فرماندهان اشاره می‌کنند که دو ساعت از این پیام نگذشته بود که بچه‌ها چنان حمله‌ای به تانکهای عراقی کردند که عراق دو روزه خاک کشور را ترک کرد. خب این در شرایطی است که درخواستهای آقای رضایی محقق نشده است. ایشان در مرداد ۶۷ نامه به امام می‌نویسند و در خواست عملیات آفندی علیه عراق می‌کند، در صورتی که در نامه گفته بود اگر این شرایط محقق شود پنج سال آینده می‌توانیم این کار را بکینم. ما ثابت کردیم که بعضی کمبود ایمان و اعتقاد به خدا داشتند و روحیه خود را از دست دادند و در پازلی که آقای هاشمی تعریف کرده بود بازی کردند. 
 
 وقایع بعد از پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸، مانند حمله عراق به خوزستان حمله منافقین به کرمانشاه و بعدا حمله عراق به کویت، درستی کدامیک از دو دیدگاه ادامه جنگ یا پذیرش قطعنامه را تایید می‌کند؟ 
 
امام بار‌ها این نکته را تذکر داده بودند که کسانی که به دنبال آتش بس هستند نمی‌توانند مسائل را درست تشخیص دهند و صدام اهل صلح نیست اینکه مدام دم از صلح می‌زند بخاطر این است که نفس تازه کند و در فرصت مناسبی دوباره به ما حمله کند. آقای هاشمی هم بعداً در مصاحبه‌ای اعلام کردند که امام نظرش این بود که صدام به دنبال صلح نیست و به دنبال فرصتی برای حمله دوباره است، تحلیل درستی بود و ما هم این تحلیل را قبول داشتیم. ما سؤال کردیم چرا آقای هاشمی برخلاف این عمل می‌کرد، خود ایشان یکجا اشاره می‌کند من در طول جنگ سیاستی را در پیش گرفته بودم که امام آنرا تایید نمی‌کرد ولی با آن مخالفت هم نمی‌کرد. این چه تبعیتی از امام است، همین امر باعث شد جنگ طولانی شود و با پیروزی تمام نشود. 
 
 پیروزی که می‌فرمایید چه مولفه‌هایی دارد، یکی از مسائل مهم برای ما تعیین متجاوز از سوی شورای امنیت بود که بعدا به نتیجه رسید؟ 
 
یکی از مغالطه‌هایی که متاسفانه برخی آقایان امروز هم می‌کنند، حتی در مناظرات انتخاباتی اخیرهم شاهد بودیم این است که قطعنامه ۵۹۸ به نفع جمهوری اسلامی بود و چون خواست‌ها و شرایط ما در آن گنجانده شده بود ما پذیرفتیم، واقعیت مسأله چنین نیست، ‌ما بندهای اصلی قطعنامه را در کتاب آوردیم، عمدتاً به نفع عراق و به ضرر ما تنظیم شده است، خود آقای ولایتی که در همین مناظرات از قطعنامه دفاع می‌کرد، به عنوان وزیر امور خارجه وقت به صراحت اشاره می‌کند که این قطعنامه چون با مشورت ما تهیه نشده ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم، ‌خب وقتی ایشان خودش می‌گوید قطعنامه با مشورت جمهوری اسلامی تهیه نشده پس چگونه آقای هاشمی یا خود ایشان یا آقای رضایی بعدا ادعا می‌کنند که ما توانستیم شرایط خودمان را در قطعنامه بگنجانیم، ‌ چطور توانستید بگنجانید؟ وقتی که خودتان اعتراف می‌کنید که قطعنامه بدون مشورت با ما تهیه شده، ‌اینکه تناقض است. 
 
در قطعنامه فقط یک بند کلی آمده که شورای امنیت یک هیئتی را تعیین می‌کند که از دو کشور بازدید کنند و با مسئولین دو کشور صحبت کنند و مشخص کنند که آغازگر جنگ که بوده است و به شورا گزارش دهند، یعنی چیزی که در قطعنامه آمده و گزارش به شورای امنیت بدهد؛ اینکه شورا موظف است که مقصر را مشخص و معرفی کند هیچ کجا نیامده و بعدش هم دیدیم که همینطور هم شد و شورای امنیت به هیچ عنوان عراق را به عنوان متجاوز اعلام و محکوم نکرد، آقای هاشمی در یادداشت‌های روزانه خودشان و هم در بعضی مصاحبه‌شان متاسفانه مدعی شدند که شورای امنیت، عراق را به عنوان متجاوز اعلام کرد، ‌ این اصلا صحت ندارد، ایشان یک مدرک اعلام کنند که شورای امنیت عراق را به عنوان متجاوز معرفی کرده باشد، چنین سندی وجود ندارد. 
 
 پس پایه این حرف چیست؟ 
 
در حرفهای خصوصی همانطور که یک نقل قولی از مقام معظم رهبری که آن موقع رئیس جمهور بودند آوردم، که این‌ها می‌آمدند در حرفهای خصوصیشان به می‌گفتند بله ما قبول داریم عراق متجاوز است. ولی در حوزه رسمیشان هیچ‌گاه حاضر نبودند عراق را به عنوان متجاوز اعلام کنند، شما در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت بگردید ببینید یک جا پیدا می‌کنید که شورای امنیت اعلام کرده باشد که عراق متجاوز است و به جمهوری اسلامی حمله کرده و محکوم است و باید غرامت جنگ را هم بپردازد، ‌هیچ کجا چنین چیزی را شما نمی‌بینید. در بحث تعیین غرامت که در قطعنامه آمده، فقط گفته شده که بواسطه خساراتی که به دو کشور در جنگ وارد شده می‌آیند بررسی کنند که چقدر خسارت وارد شده و جوامع بین المللی کمک کنند برای بازسازی خسارت‌ها، ببینید اصلا چنین چیزی که کشور متجاوز باید بیاید غرامت جنگ را بپردازد اصلا وجود ندارد، این چیزی که آقایان اعلام می‌کنند برای فریب دادن مردم است، چنین چیزی در بندهای قطعنامه وجود ندارد! یعنی نه صدام بعنوان متجاوز تعیین و اعلام شد و نه هیچ غرامتی بعهده عراق گذاشته شد که بعنوان خسارت جنگی به ما بپردازد، ‌برای تبادل اسرا هم در قطعنامه هیچ ساز و کار عملی پیش بینی نشده فقط به صورت کلی اشاره شده است که طرفین باید اسیران جنگی را طبق معاهده ژنو مبادله کنند، طبق چه راهکاری معلوم نیست و یا اینکه نیروهای دو کشور به مرزهای شناخته شده بین المللی برگردند، طبق چه راهکاری؟ اصلا گفته نشده، کما اینکه می‌بینیم عراق تا دو سال بعد از پایان جنگ نه نیرو‌هایش را تا پشت مرزهای بین المللی می‌برد یعنی هنوز بخشی از خاک ما حول و حوش ۲۵۰۰ کیلومتر در اشغال عراق بود و نه حاضر به تبادل اسرا با ما بود، فقط زمانی که قصه حمله به کویت پیش آمد و نیروهای آمریکایی و غربی و متحدین سابقش رفتند لشکرکشی کردند و تهدیدش کردند، آن موقع بود که خواست از ناحیه مرزهای جمهوری اسلامی خیالش راحت شود آمد با ما قراردادی بست که هم پیمان الجزایر را به رسمیت شناخت و حاضر شد که نیرو‌هایش را به پشت مرز‌ها ببرد و اسرا را با ما مبادله کند، یعنی اگر ماجرای حمله عراق به کویت پیش نیامده بود تا ۲۰ سال بعد از آن هم عراق نه از باقیمانده خاک ما بیرون می‌رفت نه حاضر به تبادل اسرا می‌شد و نه حاضر به پذیرش معاهده ۱۳۷۵ الجزایر می‌شد و نه آقای خاویر پرز دکویار دبیر کل وقت سازمان ملل در گزارش‌اش هیچ وقت حاضر نمی‌شد اعلام کند که عراق آغازگر جنگ بوده، او هم وقتی ماموریتش داشت تمام می‌شد چون عراق آن تجاوز را به کویت انجام داده بود آمد گفت که بله عراق جنگ را شروع کرده، این را هم فقط در گزارش دبیر کل به شورای امنیت می‌بینیم، اما شورای امنیت هیچوقت بر اساس گزارش این دبیر کل نمی‌آید قطعنامه رسمی صادر کند و عراق را رسما به عنوان متجاوز اعلام کند، این کار را اصلا نکردند. 
 
 شما در بخش‌هایی از کتاب به تلاش گروهی در وزارتخارجه وقت برای تحمیل آتش بس به کشور اشاره دارید، این تلاش‌ها با مسئولیت و هماهنگی چه کسی بوده است؟ 
 
ما رسما قطعنامه ۵۹۸ را در چه تاریخی می‌پذیریم؟ ۲۷ تیر ۶۷، جمهوری اسلامی در این تاریخ پذیرش قطعنامه را به سازمان ملل اعلام می‌کند، اما آنهایی که از قبل یک دیپلماسی پنهانی را در پشت پرده هدایت می‌کردند و وزارت خارجه را هم در سال ۶۶ آلت دست خودشان می‌کنند در ۱۳ اسفند ۶۶ به شورای امنیت سازمان ملل اعلام می‌کنند که ما قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم و آماده اجرایش هم هستیم، در پایین صفحه ۲۶۱ من این را آوردم، خبر را شبکه تلویزیونی ABC آمریکا نقل می‌کند، اما اجازه نمی‌دهند این خبر در داخل کشور پخش شود و مسئولین دیگر از آن مطلع شوند، نه به امام خبر می‌دهند نه به رئیس جمهور می‌گویند و نه به مردم می‌گویند و نه به حزب الله می‌گویند و نه به رزمندگان می‌گویند، این سیاست را پشت پرده نگه می‌دارند، در تایید این خبری که شبکه ABC آمریکا زده خود آقای محسن رضایی چند سال قبل در یکی از مصاحبه‌هایشان این را تاکید می‌کند و اشاره می‌کند جمهوری اسلامی یک سال قبل قطعنامه را پذیرفته بود اما به خاطر مصالحی اعلام نکردند تا بتوانند پشت پرده کار‌ها را انجام دهند. نماینده ایران در سازمان ملل روز سیزده اسفند ۶۶ آقای محمدجعفر محلاتی این پذیرش قطعنامه را به شورای امنیت اعلام می‌کند؛ ‌خب سؤال ما این است که آقای محلاتی زیر نظر چه کسی کار می‌کرد؟ رئیس‌اش که بوده؟ وزیر امور خارجه وقت، وزیر امور خارجه وقت که بوده؟ جناب آقای دکتر ولایتی؛ جناب آقای دکتر ولایتی حضرتعالی نمی‌دانستید که پذیرش قطعنامه ۵۹۸ مخالفت با سیاست‌های رسمی نظام جمهوری اسلامی است؟ شما خبر نداشتید که امام خمینی به شدت با این مسئله مخالف هستند؟ چرا این مسئله را بدون اینکه به امام اطلاع بدهید انجام دادید؟ بدون اینکه به رئیس جمهور اطلاع دهید انجام دادید؟ چرا در پازل دیپلماسی پنهانی که آقای هاشمی تعریف کرده بود افتادید؟ به چه دلیل چهار پنج ماه قبل از اینکه جمهوری اسلامی رسما قطعنامه را بپذیرد آقایان پذیرش قطعنامه را به صورت پنهانی به سازمان ملل اعلام می‌کنند؟ شما نمی‌دانستید که اگر این خبر به فرماندهان جبهه برسد باعث تضعیف روحیه آن‌ها می‌شود و باعث تضعیف جبهه‌ها می‌شود؟ پس بدون اطلاع رهبری و رئیس جمهور چرا این کار را کردید؟ 
 
 در رابطه با شکست‌های نظامی در پایان جنگ تحلیلهای متناقضی وجود دارد درکتاب خیلی در اینباره توضیح داده نشده است؟ به نظر شما این سلسله شکست‌ها ارتباطی با مساله قطعنامه دارد؟ 
 
در اینجا یک نکته مهم است که در کتاب هنوز نیاوردیم. ما سال ۶۶ طبق روال هر ساله جنگ یک عملیات بزرگ داریم، ‌سال ۶۶ عملیات بزرگ ما در جبهه چیست؟ کربلای ۱۰ است در شمال غرب کشور، کردستان عراق عملیات حلبچه؛ اینجا یک نکته ظریفی است که تا الان کسی بازش نکرده و آن این است طبق مصاحبه‌هایی که آقای محسن رضایی می‌کند و در کتاب خودش راجع به جنگ این را مکتوب آورده که ما از سال ۶۵ گزارشات مکرر و متعددی داشتیم مبنی بر اینکه عراق دارد خودش را برای بازپس‌گیری فاو آماده می‌کند. فاو را ما چه موقع گرفتیم؟ در عملیات والفجر ۸ بهمن ۶۴، حدود ۷۰ روز عراق با همه قوای زرهی و هوایی و شیمیایی و هر چه که داشت پاتک زد که فاو را از ما پس بگیرد و نیروهای ما در فاو مقاومت کردند همه آن پاتک‌ها را دفع کردند ایستادند.... 
 
.... کلی بمباران شیمیایی کرد، لشکرهای پیاده‌اش را آورد نیروهای زرهی‌اش را آورد و هواپیما‌ها و هلی کوپترهای جنگی را بکار گرفت تا فاو را پس بگیرد ولی نتوانست، بعد از ۷۰ روز آنقدر تلفات دادند که دیگر ناامید شدند و پاتک‌هایشان را قطع کردند، ما فاو را ۷۰ روز زیر شدید‌ترین بمباران‌ها گلوله باران‌ها زرهی‌ها و شیمیایی‌ها مقاومت می‌کنیم و عقب نمی‌نشینیم، چطور می‌شود تاریخ ۲۸ فروردین ۶۷ ظرف ۲۴ ساعت از فاو عقب نشینی می‌کنیم، ۲۴ ساعته، چرا؟ 
 
بیایم جلو‌تر ۴ فروردین ۶۷، ما شلمچه را ظرف ۸ ساعت خالی و عقب نشینی می‌کنیم شلمچه‌ای که در عملیات کربلای ۵ با آن همه فداکاری‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان ما آن همه جانباز و شهید و مفقود و اسیر تصرف کردیم و تا پشت دروازه‌های بصره رسیدیم علیرغم همه آن موانع و چیزهایی که صدام ردیف به ردیف پشت سر هم چیده بود و حامیان خارجی‌اش هم حمایت می‌کردند، ما در عملیات کربلای ۵ با آن سنگینی رفتیم تا پشت دروازه‌های بصره مستقر شدیم، چطور می‌شود ۴ خرداد ۶۷ ظرف ۸ ساعت همه مناطق را پس می‌دهیم و عقب می‌نشینیم؟ بیایید جلو‌تر، اگر اشتباه نکنم ۴ تیر ۶۷، از جزایر مجنون ظرف چند ساعت عقب نشینی می‌کنیم، فاو به عنوان یک نقطه استراتژیک و مهم، جزائر مجنون به عنوان نقطه استراتژیک و مهم عراق، شلمچه به عنوان یک نقطه مهم و استراتژیک تا پشت دروازه بصره دست ما بود، ما تا آن موقع دست بالا را در جبهه داشتیم، چطور می‌شود این‌ها را ظرف چند ساعت تحویل می‌دهیم و عقب می‌نشینیم؟ 
 
 پس می‌توانیم یکی از ناگفته‌های سرکشیدن جام زهر را همین مقطع بدانیم؟ 
 
بله این را که اشاره کردم که در ۱۳ اسفند ۶۶ حدود پنج ماه قبل از پذیرش رسمی قطعنامه، آقایان با دیپلماسی پنهانشان رفتند در شورای امنیت اعلام کردند که ما قطعنامه را پذیرفتیم، ‌خب امام که به شدت مخالف است رئیس جمهور که مخالف است رزمنده‌ها و فرمانده‌ها هم که مخالف‌اند چگونه می‌شود که این آقایانی که چند سال در پی تحمیل پذیرش قطعنامه به امام بودند تا وقتی که ما این نقاط قوت را داشتیم امام حاضر به پذیرش قطعنامه نمی‌شود، رزمندگان و فرماندهان حاضر به پذیرش نمی‌شوند، پس چکار باید کرد؟ باید کاری کرد که همه این نقاط قوت ما تبدیل به نقطه ضعف بشود، همه این نقاط استراتژیکی که دست ماست یکی یکی از دست ما بیرون برود به دست عراقی‌ها تصرف بشود تا ما در موضع ضعف باشیم و حالا از موضع ضعف به امام خمینی فشار وارد کنیم که باید قطعنامه را بپذیریم. 
 
 حمله سالانه ما به جای اینکه در جنوب و ادامه آن حلقات باشد منتقل می‌شود به کربلای ۱۰ حلبچه شمال غرب کشور در کردستان عراق، همه نیروهای رزمنده را از جنوب جمع می‌کنند می‌فرستند در شمال غرب کشور در کردستان عراق، هزار کیلومتر دور‌تر، قسمت اعظمش تجهیزات که داریم را به آنجا می‌فرستند، آقای محسن رضایی خودش دارد اعتراف می‌کند می‌گوید سال ۶۵ گزارشات اطلاعاتی برای ما می‌آمد که صدام خودش را دارد آماده حمله به فاو می‌کند، گزارشات اطلاعاتی می‌آمد که این‌ها قصد حمله به شلمچه و جزایر مجنون را دارند، در کتابم آورده‌ام که وزارت اطلاعات از چند ماه قبل از عملیات کربلای ۱۰ چندین بار به سپاه هشدار می‌دهد که عراق دارد قوای خودش را آماده می‌کند که بیاید فاو، ‌شلمچه و جزایر مجنون را بگیرد. سردار رشید در گزارشی که به آقای محسن رضایی دارد اشاره می‌کند: صدام چهارصدهزار نیرو در بصره و الاماره جمع کرده است، حدود ۳۰۰۰ تانک و توپ و کلی نیرو و تجهیزات آماده کرده، این‌ها آمده‌اند که فاو و مناطقی که دست ما است را بگیرند، این هشدار‌ها را آقای سردار رشید چند ماه قبل از عملیات کربلای ۱۰ به آقای محسن رضایی می‌دهد، سوال این است که ما بجای اینکه بیاییم نیروهای مستقر در فاو را تقویت کنیم تجهیزات و امکانات به آنجا منتقل کنیم نیروهای در جزیره مجنون و شلمچه را تقویت کنیم چرا می‌آییم برعکس‌اش عمل می‌کنیم، عقب نشینی مااز فاو ظرف ۲۴ ساعت هیچ توجیه نظامی ندارد. 
 
این چیزی است که تا الان از آقایان کسی سوال نکرده که بیایند به مردم جواب بدهند، شما در حالی که خبر دارید که دشمن دارد خودش را آماده حمله به این جبهه‌ها می‌کند به جای اینکه این نقاط و این جبهه‌ها را تقویت کنید نیرو‌ها را جمع می‌کنید می‌برید هزار کیلومتر دور‌تر، که در این مناطق نباشند؟! این چه معنایی دارد؟ جز این است که بناست جوری عمل شود که ما این مناطق را یکی یکی از دست بدهیم و بعد بیاییم به امام خمینی فشار وارد کنیم که بله عراق دارد همینطور پیشروی می‌کند و ما توانایی مقاومت نداریم و باید قطعنامه را بپذیریم، این چیزی است که بعضی از آقایان از اینکه مردم بدانند به شدت احتراز می‌کنند، این یکی از مطالب بسیار مهم بحث پایان جنگ و پذیرش قطعنامه است. 
 
 آیا شواهد و نشانه‌های دیگری هم در این زمینه وجود دارد؟ 
 
بله مثلا آقای ری شهری که در کابینه آقای موسوی وزیر اطلاعات بودند ظاهرا یک ماه بعد از پذیرش قطعنامه نامه‌ای را به امام خمینی می‌نویسند در مورد تحمیل جام زهر و شایعاتی که بین مردم شایع شده است مبنی بر اینکه برخی افراد پذیرش قطعنامه را به امام تحمیل کردند، آقای ری شهری این سوال را از امام می‌پرسند که می‌گوید درتحلیل حوادث اخیر و مشخصا موضوع آتش بس این شایعه در سطح وسیع مطرح است که دیدگاه حضرت امام در مسائل اصولی جنگ با دیدگاه مسئولین کشور متفاوت است و اختلاف این دو دیدگاه دلیل اصلی تحمیل قطعنامه است یعنی در حقیقت این مسئولین زهر را به کام امام ریختند، امام مقابل این نامه که آقای ری شهری چنین مسئله مهمی را مطرح می‌کند سکوت می‌کند و هیچ چیز نمی‌گوید. این سکوت معنایش چیست معنایش تایید مطالب نامه است ولی امام در آن شرایط زمانی ترجیح می‌دهند جواب آنرا ندهند.
 
اگر خلاف این بود که قطعا امام تکذیب می‌کرد و می‌گفتند چنین چیزی صحت ندارد ولی وقتی امام سکوت می‌کند یعنی اینکه این مطلب صحت دارد ولی امام به دلیل مقتضیات آن زمان جواب نامه را نمی‌دهد. یک مطلبی هم بعد از قطعنامه و حمله مجدد عراق و هجوم مردم به جبهه‌ها از ایشان در کتاب نقل شده است از قول مرحوم حاج احمد خمینی که می‌گوید امام وقتی چند روز بعد از پذیرش قطعنامه صحنه‌های حضور مردم را در جبهه‌ها می‌بینند آن جمله معروف را می‌گویند. به چند نقل مختلف این جمله را آوردم که آقای بهداروند - پژوهشگر جنگ- این را نقل کردند که امام با دیدن این تصاویر می‌گویند که احمد اگر می‌دانستم که مردم این چنین در جبهه‌ها هستند هیچگاه قطعنامه را قبول نمی‌کردم، این جمله امام را ما از سه چهار کانال مختلف شنیدیم که این هم باز تاییدیه است که پذیرش قطعنامه به امام تحمیل شد و امام را پذیرش قطعنامه به مجبور کردند.

کد خبر:162975

یک تحلیل سیاسی

 

تحلیلی بر شرایط پذیرش قطعنامه در گفتگو با نویسنده کتاب «راز قطعنامه»؛
پرده برداری از رازهای قطعنامه 598

رجانیوز - گروه تاریخ: کتاب «راز قطعنامه» جلد ۴۸ از مجموعه نیمه پنهان، یکی از چالش برانگیز‌ترین کتاب‌هایی است که از سوی دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان در اختیار تاریخ‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است. کامران غضنفری پژوهشگر و نویسنده کتاب، تلاش کرده است تا پاسخ سؤالات درباره پذیرش قطعنامه ۵۹۸، را از راه رجوع به مستندات و واقعیت‌های آشکار و پنهان به دست آورده و با جمع آوری اظهارنظر‌ها و مسولان و فرماندهان جنگ، خواننده را به کشف حقایق تاریخی رهنمون سازد.

به گزارش رجانیوز، نویسنده کتاب در بخش پایانی کتابش و در پاسخ به اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی درباره مسائل مطرح شده به بخشی از سوابق خود اشاره می‌کند. وی در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه و فعالیتهای سیاسی علیه رژیم شاه شده است و در سال ۱۳۵۶ نیز در جریان تظاهرات خایابانی بازداشت و از آن پس نیز حضوری فعال در همه عرصه‌های مبارزاتی داشته است.

غضنفری در پاسخ به جبهه ندیده خوانده شدنش توسط هاشمی رفسنجانی اشاره می‌کند که از هفته اول آغاز جنگ، برای اعزام به جبهه ثبت نام کرده است و در اواخر مهر ۵۹ به جبهه اعزام شده است، وی در سال ۱۳۶۰نیز دو بار هدف ترور منافقین قرار گرفته است. 

سرویس حماسه ۹ دی به مناسبت سالگرد پذیرش قطعنامه در سال ۱۳۶۷ گفتگویی با نویسنده این کتاب ترتیب داده است. این کتاب یک پژوهش جسورانه از یکی از برهه‌های تاریخی کشورمان است، آقای غضنفری با دعوت ما به دفتر ۹ دی آمد و این گفتگو را تقدیم خوانندگان کرد. 
 
 
 چطور شد که به سراغ بررسی موضوع قطعنامعه ۵۹۸ و نحوه پذیرش آن توسط حضرت امام (ره) بررسی لایه‌های پنهان آن رفتید؟ 
 
بنده مدتهاست کارهای پژوهشی و مطالعاتی انجام می‌دهم، سال ۱۳۸۰ هم کتاب آمریکا و براندازی جمهوی اسلامی ایران را منتشر کردم. طی این سال‌ها در حوزه مسائل ایران و آمریکا و تاریخ معاصر مطالعات زیادی داشته‌ام و دفاع مقدس هشت ساله هم یکی از زمینه‌های مطالعاتم بوده است در این مطالعات به بحث پایان جنگ برخوردم و علاقه‌مند شدم در این موضوع هم کار ویژه‌ای انجام دهم. تقریبا از سال ۸۸ در رابطه با این موضوع شروع به فیش برداری کردم و که در سال گذشته یک مجموعه که به صورت پاورقی در روزنامه کیهان در هفته دفاع مقدس چاپ شد، روند تحقیاتم را ادامه دادم که نهایتا منجر به چاپ کتاب راز قطعنامه شد. 
 
 آیا منابع غیر آشکار و طبق بندی شده در ویرایش کتاب استفاده شده است؟ 
 
خیر منابع این کتاب همه آشکار است و در پایان کتاب لیست آن‌ها اعم از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و کتاب‌ها و نشریات آمده است. 
 
منابع عمده‌ای که بنده در تهیه این کتاب استفاده کردم شامل حدود دوازده عنوان از کتاب‌های آقای هاشمی و حدود هشت کتاب از مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه و کتاب‌ها و مقالات دیگری است که عنوان هریک در فهرست منابع انتهای کتاب آمده است. 
 
 چرا بحث پایان جنگ حالت رازگونه دارد؟ آیا می‌توان این کتاب را به آن بخش از پیام امام (ره) به مناسبت پذیرفتن قطعنامه که برخی ناگفته‌های آن بعدا روشن خواهد شد مرتبط دانست؟ 
 
بله قطعا همینطور است آنزمان هنوز مصلحت نبود که یکسری مسائل در سطح جامعه گفته شود، اما امروزکه ۲۵ سال از پایان جنگ می‌گذرد، مصلحتهای آنروز دیگر صدق نمی‌کند بلکه بیان ناگفته‌های جنگ منجر به آگاهی افکار عمومی از شرایطی است که امام از آن به عنوان سرکشیدن جام زهر نام بردند. یعنی امری که نه تنها خوش آیند نبوده است بلکه سهمگین هم بوده است. بعد از اینکه امام تحت فشار برخی افراد قطعنامه را می‌پذیرد دیگر کسی لبخند را بر لبان امام نمی‌بیند و دیگر در هیچ دیداری سخنرانی نمی‌کنند. 
 
 بخش عمده این کتاب به عمده از کتاب راز قطعنامه به خاطرات روزانه و گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی می‌پردازد، ایشان به عنوان رئیس مجلس چه مسئولیتی در قبال جنگ داشتند؟ 
 
ایشان به عنوان رئیس مجلس عضو شورایعالی دفاع بوده‌اند، اما از اواخر سال ۱۳۶۲ تا پایان جنگ به عنوان فرمانده جنگ منصوب می‌شوند و از خرداد ۱۳۶۷ هم جانشین فرمانده کل قوا بوده‌اند، به دلیل اهمیت نقششان در روند جنگ بیشتر اطلاعات از سخنان و خاطرات ایشان است. 
 
 آیا می‌توان تاثیر این انتصاب به عنوان جانشین فرمانده کل قوا را در خرداد ۱۳۶۷ تا ۲۷ تیر که زمان پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ است مشاهده کرد؟ 
 
امام خمینی (ره) ایشان را به عنوان جانشین فرمانده کل قوا منصوب می‌کنند که همه امکانات و قوای کشور در راستای پشتیبانی همه جانبه از جنگ بسیج شود. اما آنچه در صحنه عمل اتفاق می‌افتد برعکس است یعنی همه تلاش‌ها در این جهت است که ادامه جنگ فایده‌ای ندارد باید قطعنامه را پذیرفت. 
 
 در نامه‌ای که در انتهای کتاب آورده‌اید پاسخی به سخنان آقای هاشمی بعد از انتشار پاورقی‌ها در روزنامه کیهان داده‌اید، بعد از انتشار کتاب هم باخوردهایی از این قبیل مشاده کردید؟ 
 
چند بار خود آقای هاشمی با گوشه و کنایه گفتند تاریخ دفاع مقدس توسط افراد بی‌هویت و جبهه ندیده و کسانی که امام را درک نکرده‌اند تحریف می‌شود، که من در نامه آخر کتاب جواب این تهمت‌ها را داده‌ام که از چه سالی پیش از انقلاب فعالیت داشته‌ام و در جنگ کجا بوده‌ام، دو نامه هم به روزنامه معکس شد که یکی از طرف سردار فیروزآبادی بود که راجع به بحثی بود که از قول اشان از زبان یکی از نمایندگان مجلس آمده بود که ایشان جمله را رد نکردند اما تصحیح کردند، نامه دیگر از سوی سردار حسین علایی بود که در رابطه به بخشی از کتاب بود که امام در زمان ورود ناوگان نظامی آمریکا در سال ۶۶ فرموده بودند: اگر من جای شما باشم اولین ناوی که خواست وارد خلیج فارس شود را‌‌ همان جا می‌زنم ولی این کار انجام نشد و در نتیجه آمریکا طی سال ۶۶ و ۶۷ بیش از ۹۰ فرودند کشتی جنگی وارد کرد و آنهمه خسارت بر ما تحمیل کرد و کشتی‌های جنگی و هواپیمای مسافربری ما را زد و... آقای علایی در نامه‌اش گفته بود که اینگونه نیست که هیچ کاری انجام نشده باشد و آن ناو بعدا با مین برخورد کرد. در صورتی که حرف امام این نبود ایشان گفته بودند اگر جای شما باشم در‌‌ همان ابتدای ورود، ناو آمریکایی را می‌زنم. 
 
اگر مسئولان کشور جنگ را در راس امور کشور می‌گذاشتند جنگ این قدر طول نمی‌کشید و خیلی زود‌تر با نابودی صدام و رژیم بعث به پایان می‌رسید. ما همیشه از گوش نکردن مسئولین به توصیه‌های رهبری ضربه خورده‌ایم. امام فرموده بودند که جنگ در راس همه امور باشد ما در طول جنگ نزدیک به ۱۸۰ میلیارد نفت فروختیم و فقط ۲۰ میلیارد خرج جنگ شد و این یعنی زمین گذاشتن حرف امام، و ما از همین ناحیه ضربه خوردیم. 

 علت تاکیدهای مکرر حضرت امام بر اینکه جنگ در راس همه است چه بود، شاید پذیرش این حرف در سالهای دهه ۶۰ آسان باشد، اما برای جوانهای امروزی بفرمایید که جنگی که به ظاهر خرابی و ویرانی است چرا باید در صدر باشد؟ 
 
بله طبیعت جنگ خرابی و ویرانی اما وقتی دشمنی به کشور ما حمله می‌کند در حدود بیست هزار کیلو متر مربع را اشغال می‌کند و کلی صدمات اقتصادی و انسانی بر ما وارد می‌کند، ما چه باید بکنیم؟ باید دفاع بکنیم و کار ما طی ۸ سال دفاع بود حتی آنزمان که در خاک دشمن می‌جنگیدم هم دفاع بود که دشمن را به این نتیجه برسانیم که تسلیم حق شود و به متجاوز بودن خود اقرار کند و خساراتی که وارد کرده را جبران کند علی رغم اینکه اغلب کشورهای دنیا از آن‌ها پشتیبانی می‌کردند ما باید تلاش می‌کردیم که او این غرامت را بپردازد. مردم و رزمندگان ما این ناموازنه را با قدرت ایمان و ایثار خود جبران کردند و جنگ برکات زیادی داشت و علی رقم اینکه ما به هدفهای خود نرسیدیم اما دشمن هم به اهدافش نرسید. ما همانطور که امام بار‌ها فرمودند می‌خواستیم مردم عراق را نجات دهیم. اما همین جنگ هشت ساله باعث شد که هیچ قدرت متجاوزی در دنیا جرات تجاوز به جمهوری اسلامی را نداشته باشد. آن‌ها اگر امکان اعمال قدرت نظامی علیه ما داشتند حتی یک روز هم تردید نمی‌کردند ولی چون از هشت سال دفاع مقدس درس گرفتند دیگر هیچ کشوری جرات این کار را ندارد. 
 
 اگر بخواهید از مجموعه عوامل و نفش آفرینان اصلی پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ نام ببرید، به چه کسانی اشاره می‌کنید؟ 
 
نقش اصلی را در این میان آقای هاشمی و اطرافیان ایشان داشتند که در کتاب هم به آن اشاره شده است. ایشان در جلسه ۲۳ تیرسال ۶۷ بعد ازاینکه موفق نشده بودند امام را مجاب به پذیرش قطعنامه کنند، نامه‌های جداگانه محسن رضایی فرمانده سپاه، فرمانده ارتش، میرحسین موسوی نخست وزیر، روغنی زنجانی وزیر برنامه و بودجه، سید محمد خاتمی وزیر ارشاد و مسئول تبلیغات ستاد کل قوا و نامه خودش را به امام (ره) ارائه می‌کند که مجموعاً همه آقایان دست‌هایشان را به علامت تسلیم بالا برده بودند و امام هم وقتی می‌بیند که مسئولین اصلی کشور که امام برای ادامه جنگ بر آن‌ها متکی است توان ادامه جنگ را ندارند با کمال ناراحتی مجبور به پذیرش قطعنامه می‌شود. 
 
که این‌ها چند دلیل برای پذیرش قطعنامه اعلام کردند، یکی دلیل اقتصادی است که هم نخست وزیر هم وزیر برنامه بودجه‌اش اعلام کرده‌اند که در کتاب نشان داده شده که واقعیت نداشته است. دیگری بعد سیاسی است که یگر روحیه رزمندگان روحیه جنگی نبست و آقای هاشمی هم در صحبت‌هایش اعلام کرده بود که مردم به جبهه نمی‌روند که این را هم اثبات کرده‌ایم که خلاف واقع بوده است. بحث دیگر شرارتهای صدام مثل موشک باران‌های وسیع و... است که نشان دادیم این‌ها مسائلی نبوده که صرفا مربوط به تیر ۶۷ باشد امام از قبل همه این مسائل را می‌دانستند و به این دلایل هیچ‌گاه حاضر نشدند قطعنامه را بپذیرند. مسئله بعدی ضعف بنیه نظامی است که آقای هاشمی در دیدار با امام چند بار گفته بود که عراق می‌تواند دوباره خوزستان را اشغال کند. 
 
 فرمانده وقت سپاه همواره گفته است این نامه را خطاب به آقای هاشمی نوشته است نه امام و منظورش پذیرفتن قطعنامه نبوده است؟ 
 
 نامه‌ای که محسن رضایی در دوم تیر ۶۷ به آقای هاشمی می‌نویسد به این مسئله اشاره دارد که ما تا پنج سال آینده توانایی هیچ گونه عملیات آفندی را نخواهیم داشت اگر ما تا آن زمان ۳۰۰هواپیمای جنگی، ۳۰۰۰ توپ، ۲۵۰۰ تانک، ۳۰۰ هلی کوپ‌تر، را داشته باشیم و نیروی سپاه ۷ برابر و نیروی ارتش ۵/۲ برابر شود و شورایعالی دفاع هم چند میلیارد دلار برای ما تامین بکند و آمریکا را هم از خلیج فارس بیرون بکنیم آن وقت خواهیم توانست عملیات آفندی داشته باشیم. ما در کتاب ثابت کرده‌ایم که استدلالهای ایشان صحیح نبوده است چون سه روز پس از قبول قطعنامه عراق دوباره به ما حمله می‌کند و تا نزدیک اهواز پیش می‌آید و چند روز بعد هم منافقین از سمت غرب وارد کشور شدند، در‌‌ همان چند روز امام یک پیام فرستاد که فرماندهان اشاره می‌کنند که دو ساعت از این پیام نگذشته بود که بچه‌ها چنان حمله‌ای به تانکهای عراقی کردند که عراق دو روزه خاک کشور را ترک کرد. خب این در شرایطی است که درخواستهای آقای رضایی محقق نشده است. ایشان در مرداد ۶۷ نامه به امام می‌نویسند و در خواست عملیات آفندی علیه عراق می‌کند، در صورتی که در نامه گفته بود اگر این شرایط محقق شود پنج سال آینده می‌توانیم این کار را بکینم. ما ثابت کردیم که بعضی کمبود ایمان و اعتقاد به خدا داشتند و روحیه خود را از دست دادند و در پازلی که آقای هاشمی تعریف کرده بود بازی کردند. 
 
 وقایع بعد از پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸، مانند حمله عراق به خوزستان حمله منافقین به کرمانشاه و بعدا حمله عراق به کویت، درستی کدامیک از دو دیدگاه ادامه جنگ یا پذیرش قطعنامه را تایید می‌کند؟ 
 
امام بار‌ها این نکته را تذکر داده بودند که کسانی که به دنبال آتش بس هستند نمی‌توانند مسائل را درست تشخیص دهند و صدام اهل صلح نیست اینکه مدام دم از صلح می‌زند بخاطر این است که نفس تازه کند و در فرصت مناسبی دوباره به ما حمله کند. آقای هاشمی هم بعداً در مصاحبه‌ای اعلام کردند که امام نظرش این بود که صدام به دنبال صلح نیست و به دنبال فرصتی برای حمله دوباره است، تحلیل درستی بود و ما هم این تحلیل را قبول داشتیم. ما سؤال کردیم چرا آقای هاشمی برخلاف این عمل می‌کرد، خود ایشان یکجا اشاره می‌کند من در طول جنگ سیاستی را در پیش گرفته بودم که امام آنرا تایید نمی‌کرد ولی با آن مخالفت هم نمی‌کرد. این چه تبعیتی از امام است، همین امر باعث شد جنگ طولانی شود و با پیروزی تمام نشود. 
 
 پیروزی که می‌فرمایید چه مولفه‌هایی دارد، یکی از مسائل مهم برای ما تعیین متجاوز از سوی شورای امنیت بود که بعدا به نتیجه رسید؟ 
 
یکی از مغالطه‌هایی که متاسفانه برخی آقایان امروز هم می‌کنند، حتی در مناظرات انتخاباتی اخیرهم شاهد بودیم این است که قطعنامه ۵۹۸ به نفع جمهوری اسلامی بود و چون خواست‌ها و شرایط ما در آن گنجانده شده بود ما پذیرفتیم، واقعیت مسأله چنین نیست، ‌ما بندهای اصلی قطعنامه را در کتاب آوردیم، عمدتاً به نفع عراق و به ضرر ما تنظیم شده است، خود آقای ولایتی که در همین مناظرات از قطعنامه دفاع می‌کرد، به عنوان وزیر امور خارجه وقت به صراحت اشاره می‌کند که این قطعنامه چون با مشورت ما تهیه نشده ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم، ‌خب وقتی ایشان خودش می‌گوید قطعنامه با مشورت جمهوری اسلامی تهیه نشده پس چگونه آقای هاشمی یا خود ایشان یا آقای رضایی بعدا ادعا می‌کنند که ما توانستیم شرایط خودمان را در قطعنامه بگنجانیم، ‌ چطور توانستید بگنجانید؟ وقتی که خودتان اعتراف می‌کنید که قطعنامه بدون مشورت با ما تهیه شده، ‌اینکه تناقض است. 
 
در قطعنامه فقط یک بند کلی آمده که شورای امنیت یک هیئتی را تعیین می‌کند که از دو کشور بازدید کنند و با مسئولین دو کشور صحبت کنند و مشخص کنند که آغازگر جنگ که بوده است و به شورا گزارش دهند، یعنی چیزی که در قطعنامه آمده و گزارش به شورای امنیت بدهد؛ اینکه شورا موظف است که مقصر را مشخص و معرفی کند هیچ کجا نیامده و بعدش هم دیدیم که همینطور هم شد و شورای امنیت به هیچ عنوان عراق را به عنوان متجاوز اعلام و محکوم نکرد، آقای هاشمی در یادداشت‌های روزانه خودشان و هم در بعضی مصاحبه‌شان متاسفانه مدعی شدند که شورای امنیت، عراق را به عنوان متجاوز اعلام کرد، ‌ این اصلا صحت ندارد، ایشان یک مدرک اعلام کنند که شورای امنیت عراق را به عنوان متجاوز معرفی کرده باشد، چنین سندی وجود ندارد. 
 
 پس پایه این حرف چیست؟ 
 
در حرفهای خصوصی همانطور که یک نقل قولی از مقام معظم رهبری که آن موقع رئیس جمهور بودند آوردم، که این‌ها می‌آمدند در حرفهای خصوصیشان به می‌گفتند بله ما قبول داریم عراق متجاوز است. ولی در حوزه رسمیشان هیچ‌گاه حاضر نبودند عراق را به عنوان متجاوز اعلام کنند، شما در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت بگردید ببینید یک جا پیدا می‌کنید که شورای امنیت اعلام کرده باشد که عراق متجاوز است و به جمهوری اسلامی حمله کرده و محکوم است و باید غرامت جنگ را هم بپردازد، ‌هیچ کجا چنین چیزی را شما نمی‌بینید. در بحث تعیین غرامت که در قطعنامه آمده، فقط گفته شده که بواسطه خساراتی که به دو کشور در جنگ وارد شده می‌آیند بررسی کنند که چقدر خسارت وارد شده و جوامع بین المللی کمک کنند برای بازسازی خسارت‌ها، ببینید اصلا چنین چیزی که کشور متجاوز باید بیاید غرامت جنگ را بپردازد اصلا وجود ندارد، این چیزی که آقایان اعلام می‌کنند برای فریب دادن مردم است، چنین چیزی در بندهای قطعنامه وجود ندارد! یعنی نه صدام بعنوان متجاوز تعیین و اعلام شد و نه هیچ غرامتی بعهده عراق گذاشته شد که بعنوان خسارت جنگی به ما بپردازد، ‌برای تبادل اسرا هم در قطعنامه هیچ ساز و کار عملی پیش بینی نشده فقط به صورت کلی اشاره شده است که طرفین باید اسیران جنگی را طبق معاهده ژنو مبادله کنند، طبق چه راهکاری معلوم نیست و یا اینکه نیروهای دو کشور به مرزهای شناخته شده بین المللی برگردند، طبق چه راهکاری؟ اصلا گفته نشده، کما اینکه می‌بینیم عراق تا دو سال بعد از پایان جنگ نه نیرو‌هایش را تا پشت مرزهای بین المللی می‌برد یعنی هنوز بخشی از خاک ما حول و حوش ۲۵۰۰ کیلومتر در اشغال عراق بود و نه حاضر به تبادل اسرا با ما بود، فقط زمانی که قصه حمله به کویت پیش آمد و نیروهای آمریکایی و غربی و متحدین سابقش رفتند لشکرکشی کردند و تهدیدش کردند، آن موقع بود که خواست از ناحیه مرزهای جمهوری اسلامی خیالش راحت شود آمد با ما قراردادی بست که هم پیمان الجزایر را به رسمیت شناخت و حاضر شد که نیرو‌هایش را به پشت مرز‌ها ببرد و اسرا را با ما مبادله کند، یعنی اگر ماجرای حمله عراق به کویت پیش نیامده بود تا ۲۰ سال بعد از آن هم عراق نه از باقیمانده خاک ما بیرون می‌رفت نه حاضر به تبادل اسرا می‌شد و نه حاضر به پذیرش معاهده ۱۳۷۵ الجزایر می‌شد و نه آقای خاویر پرز دکویار دبیر کل وقت سازمان ملل در گزارش‌اش هیچ وقت حاضر نمی‌شد اعلام کند که عراق آغازگر جنگ بوده، او هم وقتی ماموریتش داشت تمام می‌شد چون عراق آن تجاوز را به کویت انجام داده بود آمد گفت که بله عراق جنگ را شروع کرده، این را هم فقط در گزارش دبیر کل به شورای امنیت می‌بینیم، اما شورای امنیت هیچوقت بر اساس گزارش این دبیر کل نمی‌آید قطعنامه رسمی صادر کند و عراق را رسما به عنوان متجاوز اعلام کند، این کار را اصلا نکردند. 
 
 شما در بخش‌هایی از کتاب به تلاش گروهی در وزارتخارجه وقت برای تحمیل آتش بس به کشور اشاره دارید، این تلاش‌ها با مسئولیت و هماهنگی چه کسی بوده است؟ 
 
ما رسما قطعنامه ۵۹۸ را در چه تاریخی می‌پذیریم؟ ۲۷ تیر ۶۷، جمهوری اسلامی در این تاریخ پذیرش قطعنامه را به سازمان ملل اعلام می‌کند، اما آنهایی که از قبل یک دیپلماسی پنهانی را در پشت پرده هدایت می‌کردند و وزارت خارجه را هم در سال ۶۶ آلت دست خودشان می‌کنند در ۱۳ اسفند ۶۶ به شورای امنیت سازمان ملل اعلام می‌کنند که ما قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم و آماده اجرایش هم هستیم، در پایین صفحه ۲۶۱ من این را آوردم، خبر را شبکه تلویزیونی ABC آمریکا نقل می‌کند، اما اجازه نمی‌دهند این خبر در داخل کشور پخش شود و مسئولین دیگر از آن مطلع شوند، نه به امام خبر می‌دهند نه به رئیس جمهور می‌گویند و نه به مردم می‌گویند و نه به حزب الله می‌گویند و نه به رزمندگان می‌گویند، این سیاست را پشت پرده نگه می‌دارند، در تایید این خبری که شبکه ABC آمریکا زده خود آقای محسن رضایی چند سال قبل در یکی از مصاحبه‌هایشان این را تاکید می‌کند و اشاره می‌کند جمهوری اسلامی یک سال قبل قطعنامه را پذیرفته بود اما به خاطر مصالحی اعلام نکردند تا بتوانند پشت پرده کار‌ها را انجام دهند. نماینده ایران در سازمان ملل روز سیزده اسفند ۶۶ آقای محمدجعفر محلاتی این پذیرش قطعنامه را به شورای امنیت اعلام می‌کند؛ ‌خب سؤال ما این است که آقای محلاتی زیر نظر چه کسی کار می‌کرد؟ رئیس‌اش که بوده؟ وزیر امور خارجه وقت، وزیر امور خارجه وقت که بوده؟ جناب آقای دکتر ولایتی؛ جناب آقای دکتر ولایتی حضرتعالی نمی‌دانستید که پذیرش قطعنامه ۵۹۸ مخالفت با سیاست‌های رسمی نظام جمهوری اسلامی است؟ شما خبر نداشتید که امام خمینی به شدت با این مسئله مخالف هستند؟ چرا این مسئله را بدون اینکه به امام اطلاع بدهید انجام دادید؟ بدون اینکه به رئیس جمهور اطلاع دهید انجام دادید؟ چرا در پازل دیپلماسی پنهانی که آقای هاشمی تعریف کرده بود افتادید؟ به چه دلیل چهار پنج ماه قبل از اینکه جمهوری اسلامی رسما قطعنامه را بپذیرد آقایان پذیرش قطعنامه را به صورت پنهانی به سازمان ملل اعلام می‌کنند؟ شما نمی‌دانستید که اگر این خبر به فرماندهان جبهه برسد باعث تضعیف روحیه آن‌ها می‌شود و باعث تضعیف جبهه‌ها می‌شود؟ پس بدون اطلاع رهبری و رئیس جمهور چرا این کار را کردید؟ 
 
 در رابطه با شکست‌های نظامی در پایان جنگ تحلیلهای متناقضی وجود دارد درکتاب خیلی در اینباره توضیح داده نشده است؟ به نظر شما این سلسله شکست‌ها ارتباطی با مساله قطعنامه دارد؟ 
 
در اینجا یک نکته مهم است که در کتاب هنوز نیاوردیم. ما سال ۶۶ طبق روال هر ساله جنگ یک عملیات بزرگ داریم، ‌سال ۶۶ عملیات بزرگ ما در جبهه چیست؟ کربلای ۱۰ است در شمال غرب کشور، کردستان عراق عملیات حلبچه؛ اینجا یک نکته ظریفی است که تا الان کسی بازش نکرده و آن این است طبق مصاحبه‌هایی که آقای محسن رضایی می‌کند و در کتاب خودش راجع به جنگ این را مکتوب آورده که ما از سال ۶۵ گزارشات مکرر و متعددی داشتیم مبنی بر اینکه عراق دارد خودش را برای بازپس‌گیری فاو آماده می‌کند. فاو را ما چه موقع گرفتیم؟ در عملیات والفجر ۸ بهمن ۶۴، حدود ۷۰ روز عراق با همه قوای زرهی و هوایی و شیمیایی و هر چه که داشت پاتک زد که فاو را از ما پس بگیرد و نیروهای ما در فاو مقاومت کردند همه آن پاتک‌ها را دفع کردند ایستادند.... 
 
.... کلی بمباران شیمیایی کرد، لشکرهای پیاده‌اش را آورد نیروهای زرهی‌اش را آورد و هواپیما‌ها و هلی کوپترهای جنگی را بکار گرفت تا فاو را پس بگیرد ولی نتوانست، بعد از ۷۰ روز آنقدر تلفات دادند که دیگر ناامید شدند و پاتک‌هایشان را قطع کردند، ما فاو را ۷۰ روز زیر شدید‌ترین بمباران‌ها گلوله باران‌ها زرهی‌ها و شیمیایی‌ها مقاومت می‌کنیم و عقب نمی‌نشینیم، چطور می‌شود تاریخ ۲۸ فروردین ۶۷ ظرف ۲۴ ساعت از فاو عقب نشینی می‌کنیم، ۲۴ ساعته، چرا؟ 
 
بیایم جلو‌تر ۴ فروردین ۶۷، ما شلمچه را ظرف ۸ ساعت خالی و عقب نشینی می‌کنیم شلمچه‌ای که در عملیات کربلای ۵ با آن همه فداکاری‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان ما آن همه جانباز و شهید و مفقود و اسیر تصرف کردیم و تا پشت دروازه‌های بصره رسیدیم علیرغم همه آن موانع و چیزهایی که صدام ردیف به ردیف پشت سر هم چیده بود و حامیان خارجی‌اش هم حمایت می‌کردند، ما در عملیات کربلای ۵ با آن سنگینی رفتیم تا پشت دروازه‌های بصره مستقر شدیم، چطور می‌شود ۴ خرداد ۶۷ ظرف ۸ ساعت همه مناطق را پس می‌دهیم و عقب می‌نشینیم؟ بیایید جلو‌تر، اگر اشتباه نکنم ۴ تیر ۶۷، از جزایر مجنون ظرف چند ساعت عقب نشینی می‌کنیم، فاو به عنوان یک نقطه استراتژیک و مهم، جزائر مجنون به عنوان نقطه استراتژیک و مهم عراق، شلمچه به عنوان یک نقطه مهم و استراتژیک تا پشت دروازه بصره دست ما بود، ما تا آن موقع دست بالا را در جبهه داشتیم، چطور می‌شود این‌ها را ظرف چند ساعت تحویل می‌دهیم و عقب می‌نشینیم؟ 
 
 پس می‌توانیم یکی از ناگفته‌های سرکشیدن جام زهر را همین مقطع بدانیم؟ 
 
بله این را که اشاره کردم که در ۱۳ اسفند ۶۶ حدود پنج ماه قبل از پذیرش رسمی قطعنامه، آقایان با دیپلماسی پنهانشان رفتند در شورای امنیت اعلام کردند که ما قطعنامه را پذیرفتیم، ‌خب امام که به شدت مخالف است رئیس جمهور که مخالف است رزمنده‌ها و فرمانده‌ها هم که مخالف‌اند چگونه می‌شود که این آقایانی که چند سال در پی تحمیل پذیرش قطعنامه به امام بودند تا وقتی که ما این نقاط قوت را داشتیم امام حاضر به پذیرش قطعنامه نمی‌شود، رزمندگان و فرماندهان حاضر به پذیرش نمی‌شوند، پس چکار باید کرد؟ باید کاری کرد که همه این نقاط قوت ما تبدیل به نقطه ضعف بشود، همه این نقاط استراتژیکی که دست ماست یکی یکی از دست ما بیرون برود به دست عراقی‌ها تصرف بشود تا ما در موضع ضعف باشیم و حالا از موضع ضعف به امام خمینی فشار وارد کنیم که باید قطعنامه را بپذیریم. 
 
 حمله سالانه ما به جای اینکه در جنوب و ادامه آن حلقات باشد منتقل می‌شود به کربلای ۱۰ حلبچه شمال غرب کشور در کردستان عراق، همه نیروهای رزمنده را از جنوب جمع می‌کنند می‌فرستند در شمال غرب کشور در کردستان عراق، هزار کیلومتر دور‌تر، قسمت اعظمش تجهیزات که داریم را به آنجا می‌فرستند، آقای محسن رضایی خودش دارد اعتراف می‌کند می‌گوید سال ۶۵ گزارشات اطلاعاتی برای ما می‌آمد که صدام خودش را دارد آماده حمله به فاو می‌کند، گزارشات اطلاعاتی می‌آمد که این‌ها قصد حمله به شلمچه و جزایر مجنون را دارند، در کتابم آورده‌ام که وزارت اطلاعات از چند ماه قبل از عملیات کربلای ۱۰ چندین بار به سپاه هشدار می‌دهد که عراق دارد قوای خودش را آماده می‌کند که بیاید فاو، ‌شلمچه و جزایر مجنون را بگیرد. سردار رشید در گزارشی که به آقای محسن رضایی دارد اشاره می‌کند: صدام چهارصدهزار نیرو در بصره و الاماره جمع کرده است، حدود ۳۰۰۰ تانک و توپ و کلی نیرو و تجهیزات آماده کرده، این‌ها آمده‌اند که فاو و مناطقی که دست ما است را بگیرند، این هشدار‌ها را آقای سردار رشید چند ماه قبل از عملیات کربلای ۱۰ به آقای محسن رضایی می‌دهد، سوال این است که ما بجای اینکه بیاییم نیروهای مستقر در فاو را تقویت کنیم تجهیزات و امکانات به آنجا منتقل کنیم نیروهای در جزیره مجنون و شلمچه را تقویت کنیم چرا می‌آییم برعکس‌اش عمل می‌کنیم، عقب نشینی مااز فاو ظرف ۲۴ ساعت هیچ توجیه نظامی ندارد. 
 
این چیزی است که تا الان از آقایان کسی سوال نکرده که بیایند به مردم جواب بدهند، شما در حالی که خبر دارید که دشمن دارد خودش را آماده حمله به این جبهه‌ها می‌کند به جای اینکه این نقاط و این جبهه‌ها را تقویت کنید نیرو‌ها را جمع می‌کنید می‌برید هزار کیلومتر دور‌تر، که در این مناطق نباشند؟! این چه معنایی دارد؟ جز این است که بناست جوری عمل شود که ما این مناطق را یکی یکی از دست بدهیم و بعد بیاییم به امام خمینی فشار وارد کنیم که بله عراق دارد همینطور پیشروی می‌کند و ما توانایی مقاومت نداریم و باید قطعنامه را بپذیریم، این چیزی است که بعضی از آقایان از اینکه مردم بدانند به شدت احتراز می‌کنند، این یکی از مطالب بسیار مهم بحث پایان جنگ و پذیرش قطعنامه است. 
 
 آیا شواهد و نشانه‌های دیگری هم در این زمینه وجود دارد؟ 
 
بله مثلا آقای ری شهری که در کابینه آقای موسوی وزیر اطلاعات بودند ظاهرا یک ماه بعد از پذیرش قطعنامه نامه‌ای را به امام خمینی می‌نویسند در مورد تحمیل جام زهر و شایعاتی که بین مردم شایع شده است مبنی بر اینکه برخی افراد پذیرش قطعنامه را به امام تحمیل کردند، آقای ری شهری این سوال را از امام می‌پرسند که می‌گوید درتحلیل حوادث اخیر و مشخصا موضوع آتش بس این شایعه در سطح وسیع مطرح است که دیدگاه حضرت امام در مسائل اصولی جنگ با دیدگاه مسئولین کشور متفاوت است و اختلاف این دو دیدگاه دلیل اصلی تحمیل قطعنامه است یعنی در حقیقت این مسئولین زهر را به کام امام ریختند، امام مقابل این نامه که آقای ری شهری چنین مسئله مهمی را مطرح می‌کند سکوت می‌کند و هیچ چیز نمی‌گوید. این سکوت معنایش چیست معنایش تایید مطالب نامه است ولی امام در آن شرایط زمانی ترجیح می‌دهند جواب آنرا ندهند.
 
اگر خلاف این بود که قطعا امام تکذیب می‌کرد و می‌گفتند چنین چیزی صحت ندارد ولی وقتی امام سکوت می‌کند یعنی اینکه این مطلب صحت دارد ولی امام به دلیل مقتضیات آن زمان جواب نامه را نمی‌دهد. یک مطلبی هم بعد از قطعنامه و حمله مجدد عراق و هجوم مردم به جبهه‌ها از ایشان در کتاب نقل شده است از قول مرحوم حاج احمد خمینی که می‌گوید امام وقتی چند روز بعد از پذیرش قطعنامه صحنه‌های حضور مردم را در جبهه‌ها می‌بینند آن جمله معروف را می‌گویند. به چند نقل مختلف این جمله را آوردم که آقای بهداروند - پژوهشگر جنگ- این را نقل کردند که امام با دیدن این تصاویر می‌گویند که احمد اگر می‌دانستم که مردم این چنین در جبهه‌ها هستند هیچگاه قطعنامه را قبول نمی‌کردم، این جمله امام را ما از سه چهار کانال مختلف شنیدیم که این هم باز تاییدیه است که پذیرش قطعنامه به امام تحمیل شد و امام را پذیرش قطعنامه به مجبور کردند.

کد خبر:162975 -

یک خبر ورزشی

 

در هفته نخست لیگ برتر
فولاد در ورزشگاه خالی از تماشاگر میهمان سپاهان است / اهوازی‌ها در انتظار استقلال دیگر خوزستان 

در هفته نخست لیگ برتر، تیم فولاد در ورزشگاه خالی از تماشاگر میهمان سپاهان خواهد بود.

خبرگزاری فارس: فولاد در ورزشگاه خالی از تماشاگر میهمان سپاهان است / اهوازی‌ها در انتظار استقلال دیگر خوزستان 

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور جام خلیج فارس در سیزدهمین دوره خود از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد تا هیجان فوتبال بار دیگر فضای جامعه فوتبالی را فرا گیرد.

در رقابت‌های این هفته دو نماینده خوزستان در این رقابت‌ها به مصاف دو نماینده اصفهان خواهند رفت.

بر این اساس تیم فولاد خوزستان در جدالی حساس میهمان سپاهان اصفهان خواهد بود.

باتوجه به اتفاقات بازی آخر فصل گذشته تیم سپاهان در برابر آلومینیویم هرمزگان در اصفهان و تخلف تماشاگران این تیم کمیته انضباطی زردپوشان اصفهانی را از برگزاری یک دیدار خانگی بدون حضور تماشاگر محکوم کرده بود و به این ترتیب بازی تیم‌های فولاد و سپاهان بدون حضور تماشاگر خواهد بود.

این دیدار از ساعت 22 روز پنج‌شنبه در ورزشگاه فولادشهر اصفهان آغاز خواهد شد.

اهوازی‌ها در انتظار استقلال دیگر خوزستان

اما دیگر جدال خوزستانی‌ها و اصفهانی‌های لیگ برتر را دو تیم استقلال خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان برگزار خواهند کرد.

تماشاگران اهوازی که پس از سقوط استقلال اهواز به لیگ دسته اول در فصل نهم لیگ برتر تنها به حضور فولاد در لیگ برتر بسنده کرده بودند حالا با حضور استقلالی دیگر به نام استقلال صنعتی خوزستان باز هم شاهد حضور تیم آبی‌پوش از شهرشان در سطح اول لیگ برتر خواهند بود.

حضور استقلال خوزستان همچنین می‌تواند خاطرات دربی‌های معروف قرمز و آبی‌های اهواز را در فصل سیزدهم برای خوزستانی‌‌ها را زنده کند.

تیم استقلال خوزستان در نخستین دیدار خود در هفته نخست روز چهارشنبه و از ساعت 22 در ورزشگاه تختی اهواز میزبان ذوب‌آهن خواهد بود. 

یک خبر از ماهشهر

 

بعد از آبادان
داستان قطع برق ورزشگاه‌ها به ماهشهر رسید 

داستان قطع برق ورزشگاه‌ها و امکان ورزشی به دلیل بدهی بعد از آبادان به ماهشهر رسید.

خبرگزاری فارس: داستان قطع برق ورزشگاه‌ها به ماهشهر رسید 

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، برق اداره ورزش و جوانان ماهشهر و همچنین مجموعه ورزشی این شهر به دلیل بدهی معوقه قطع شد.

بنا به اعلام رئیس اداره ورزش و جوانان ماهشهر امروز کارکنان این اداره بدون برق و در گرمای 50 درجه‌ای و در هوای شرجی به مردم به ویژه ورزشکاران خدمات ارائه کردند.

خادم علی تهذیبی خاطرنشان کرد: بدهی برق این اداره مربوط به 5سال گذشته است این در حالیست که تنها 6 ماه از انتصاب اینجانب به عنوان رئیس این اداره می‌گذرد.

وی تصریح کرد: در فصل تابستان بیشترین ملجا و پناهگاه جوانان اماکن ورزشی است و در واقع بخش اعظمی از اوقات فراغت جوانان در امکان ورزشی سپری می‌شود که با قطعی برق در گرمای بی سابقه هوا امکان بهره‌مندی جوانان محروم ماهشهری از این امکانات فراهم نیست.

رئیس اداره ورزش و جوانان ماهشهر گفت: هزینه برق مصرفی جاری اداره ورزش و جوانان به شکل منظم پرداخت می‌شود اما امکان پرداخت هزینه برق معوقه به دلیل عدم وجود منابع مالی میسر نیست.

وی از مسئولان استان و شهرستان ماهشهر خواست برای رفع این مشکل هر چه زودتر چاره‌اندیشی کنند.

لازم به ذکر است پیش از این نیز برق مجموعه ورزشی آبادان به همره اداره ورزش و جوانان این شهر نیز به دلیل بدهی معوقه به شکل مکرر قطع شده است.

گزارش یک مصاحبه

 

عضو شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با فارس:
مسائل گذشته چماقی بر سر شورای جدید نشود 

عضو شورای شهر اهواز از همه خواست مسائل به وجود آمده در شوراهای قبلی شهر اهواز را چماقی بر سر شورای جدید نکنند.

خبرگزاری فارس: مسائل گذشته چماقی بر سر شورای جدید نشود 

حجت‌الاسلام قربانعلی سعادت‌نیا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: از همه می‌خواهم مسائل به وجود آمده در شوراهای قبلی شهر اهواز را چماقی بر سر شورای جدید نکنند و اجازه دهند شورای اسلامی شهر اهداف خود را ادامه دهد.

*ضرورت ارتباط شورای اسلامی شهر با نخبگان

وی در ادامه به بیان برخی از عوامل پیشرفت شورا در شهر اهواز پرداخت و گفت: هر اندازه که رابطه شورای اسلامی شهر با نخبگان بیشتر باشد فعالیت شورا بهتر خواهد بود و اگر این رابطه نباشد شورا به سمت و سوی دیگری خواهد رفت.

این منتخب مردم اهواز در چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا عنوان کرد: قطع ارتباط با نخبگان شهر و استان یعنی پررنگ شدن فعالیت‌های سیاسی، حزبی و قومی در شورا، که در این صورت شورای اسلامی شهر نمی‌تواند کاری انجام دهد.

به گفته سعادت‌نیا، اگر اصل ارتباط متقابل با نخبگان در شورای اسلامی شهر رعایت شود و از نظرات و دیدگاه‌های آنان بهره‌مند شویم در کار خود موفق خواهیم شد. 

*شورایی معقول‌تر و وزین‌تر از گذشته

وی در ادامه به بیان درخواست‌های مردم از شورای شهر پرداخت و گفت: مردم عزیز انتظار دارند که شورای جدید معقول‌تر و وزین‌تر از دوره‌های قبل عمل کند که خود اعضای محترم شورا نیز، این را در شعارهای انتخاباتی خود آورده‌اند.

سعادت‌نیا در ادامه تصریح کرد: در انتخابات 24 خرداد که اعضای شوراهای اسلامی از سوی مردم انتخاب شدند خود نامزد‌ها به ویژه منتخبین، مردم شریف اهواز را به سمت و سویی هدایت کردند که انتخابشان مطلوب‌تر از گذشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز خاطرنشان کرد: الحمدالله کسانی که از سوی مردم برای حضور در دوره چهارم شورای اسلامی شهر اهواز انتخاب شدند دارای پیشینه خوبی در زمینه‌های مختلف هستند که این جای بسی خوشحالی است. 

*حضور همه اقشار، گروه‌ها و قومیت‌ها

وی در ادامه گفت: اعضای شورای شهر اهواز دارای توانمندی‌های خوبی هستند که تقریبا از همه اقشار، گروه‌ها و قومیت‌ها در آن وجود دارد و حاکمیت هیچ گروه، قوم و حزبی، در آن مطلق نیست.

این روحانی خوزستانی اضافه کرد: با توانمندی‌های که در اعضای شورای شهر اهواز است باید ظرفیت‌هایی برای خدمت رسانی به مردم ایجاد شود زیرا شهروندان از این شورا انتظارات بیشتری دارند.

وی در ادامه با بیان برخی از وظایف نخبگان اهواز گفت: یکی از کارهایی که باید نخبگان انجام دهند عقلانی کردن مطالبات مردمی است.

*نقش اصحاب رسانه و مطبوعات

به گفته سعادت‌نیا، اصحاب رسانه و مطبوعات نیز در ساماندهی و معقول کردن درخواست‌ها و انتظارات مردم از چهارمین شورای اسلامی شهر اهواز نقشی اساسی دارند. 

منتخب مردم اهواز در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر، متذکر شد: نباید مسائل به وجود آمده در شوراهای قبلی را چماقی بر سر شورای جدید کنیم. 

وی اظهار کرد: باید به اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز این فرصت را بدهیم که کار‌ها و برنامه‌هایش را انجام دهند تا خدمت رسانی به مردم آسان و روان شود. 

*گسترده‌ترین نهاد خدمات دهی

عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه شهرداری یک مرز تشکیلاتی خدمت رسانی به مردم شریف است افزود: شهرداری گسترده‌ترین نهاد خدمات دهی به شهروندان در شهر‌ها است. 

وی شهرداری را مهمترین نهاد خدمت رسان به مردم اهواز بیان کرد و گفت: فراز و نشیب‌هایی که در گذشته به وجود آمد، مشکلاتی را در شهر به وجود آورده که امیدواریم شورای جدید با قوت کار خود را آغاز کند و خدمات خوبی ارائه دهد. 

تصاویر جذاب و دیدنی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار برگزیده

 

ناخرسندی رئیس‌جمهور منتخب از برخورد طلبکارانه خاتمی،حکم تخلیه اشرف و تصمیم برای تبدیل آن به یک مرکز بزرگ تجاری،ادعای داماد بن لادن درباره تبانی آمریکا با ایران،حضور امیر قطر در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب،ابطال بخشنامه استحکام خانواده پس از یک سال،تکذیب دعوت از جک استراو،آن روی لبخند استراو در سخنان رئیس سازمان جاسوسی انگلیس،واعظی جایگزین مشایی می‌شود،جلسه عفت مرعشی با همسر خاتمی و احمدی‌نژاد،مراجع عراق احمدی‌نژاد را به حضور نپذیرفتند،اعزام لشکری از اجنه برای کشتن رئیس‌جمهور سوریه!...از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های امروز هستند.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛



*کیهان

ناخرسندی رئیس‌جمهور منتخب از برخورد طلبکارانه خاتمی

اظهارات از موضع بالای خاتمی مبنی بر معرفی وزیر ارشاد دولت خود به عنوان وزیر ارشاد دولت جدید با ناراحتی حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی روبه‌رو شده است.

خاتمی اخیرا در جمع گروهی از سینماگران و در جواب اصغر فرهادی، احمد مسجدجامعی را به عنوان وزیر ارشاد معرفی کرده بود.
به گزارش مشرق، اطرافیان حسن روحانی از موضع‌گیری سیدمحمد خاتمی درباره وزیر ارشاد دولت یازدهم در دیدار با اصغر فرهادی به شدت ناراحت هستند و می‌گویند چرا باید خاتمی اعلام کند که احمد مسجدجامعی وزیر ارشاد خواهد بود. نزدیکان روحانی می‌گویند این‌گونه برخوردها اخلال در روند بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به وجود آورده و علایم سهم‌خواهی افراد و گروه‌ها را آشکار می‌کند.

ظاهرا پس از اظهارات خاتمی بخت وزارت مسجدجامعی کاهش یافته چرا که این تلقی را به وجود آورده که معرفی و تحمیل مسجدجامعی توسط خاتمی صورت گرفته است. گفته می‌شود رئیس‌جمهور منتخب نیز از این جنس اظهارنظرها ابراز ناراحتی کرده است.

این گزارش همچنین حاکی است تلاش برخی چهره‌های نزدیک به فتنه برای حضور خاتمی در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب نقش بر آب شده است. این افراد می‌خواستند خاتمی را بدون عذرخواهی از فتنه 88 و اعتراف به دروغ بزرگ تقلب به صحنه سیاسی کشور بازگردانند این در حالی است که خاتمی هنوز مرزبندی خود را با فتنه اعلام نکرده است.

در راستای برخوردهای طلبکارانه فعالان جریان فتنه و افراطی‌گری با رئیس‌جمهور منتخب، سعید حجاریان نیز به مجله آسمان گفته که «روحانی باید بداند آرای او متعلق به خاتمی و هاشمی بوده است. روحانی باید بداند این رای‌ها از کجا آمده»!

ما ضعیف نیستیم؛جمهوری اسلامی خیلی قدرتمند است

یک رسانه وابسته به ضد انقلاب در توجیه شکست سی و چهار ساله گروه‌های اپوزیسیون در هم‌آوردی با جمهوری اسلامی تصریح کرد اپوزیسیون ضعیف نیست بلکه این جمهوری اسلامی و روحانیت است که بسیار قدرتمند است.

گویانیوز دراین‌باره با طرح این سوال که جمهوری اسلامی چگونه مقتدرانه توانسته سی‌وپنج سال دوام داشته باشد، می‌نویسد: در عالم اینترنت که همه می‌توانند بدون این که به آن چه می‌نویسند فکر کنند، معمولا اولین پاسخی که به این سوال داده می‌شود، ضعف اپوزیسیون است.

تعجب از این است که اپوزیسیون با وجود داشتن سرانی چون رضا پهلوی، یا فعالانی چون اکبر گنجی، شیرین عبادی، مهرانگیز کار، حسن شریعتمداری، محسن سازگارا، نوری‌زاده و امثال ایشان که جملگی افکار و اندیشه‌های متجددانه دارند چطور اپوزیسیون ضعیفی خوانده می‌شود؟ هر کدام از این آقایان یا کسانی چون دکتر سروش، دکتر مجتهد شبستری، عبدالعلی بازرگان و حجت‌الاسلام دکتر کدیور و حامیان آنها چگونه است که نمی‌توانند در تغییر حکومت نقشی موثر ایفا کنند؟

نویسنده تأکید می‌کند: نکته‌ای که در این زمینه معمولا نادیده می‌ماند اراده روحانیت و حاکمیت است. موضوع این است که اپوزیسیون ضعیف نیست بلکه این روحانیت حاکم است که قوی است آن‌قدر که می‌تواند حتی بر توازن قوای اپوزیسیون تاثیر بگذارد. اما این قوت از کجا ناشی می‌شود و منشأ آن کدام است؟

گویانیوز تأکید کرد: یکی از برتری‌های روحانیت حاکم، مسلح بودن او به سلاح منطق است. این منطق بازمانده از عصر ارسطو است. بخش بزرگی از روحانیت با همان منطق صغراکبرای ارسطویی، می‌تواند «برای هر چیز» پاسخی بیابد این هنری است که روحانیت در اثر ممارست برای پاسخگویی به شبهات دین کسب کرده است.اعتماد به نفس و ایستادن در برابر دشمنان دین خدا از جمله دیگر ویژگی‌هایی است که به نظر نویسنده گویانیوز موجب قدرتمندی جمهوری اسلامی شده است.

آن روی لبخند استراو در سخنان رئیس سازمان جاسوسی انگلیس

«آمریکا و اسرائیل باید تصمیم بگیرند که چه زمانی حمله نظامی به ایران را اجرایی کنند.»
قطعاً شنیدن این جمله از زبان بلندپایه‌ترین مقام امنیتی دولت انگلیس برای کسانی که این روزها در تب و تاب فرش قرمز پهن کردن برای مقامات بریتانیا می‌سوزند، خوشایند نباشد اما این عین عبارتی است که جان ساورز، رئیس دستگاه جاسوسی انگلیس موسوم به MI6 آن هم در دومین سخنرانی علنی رئیس این دستگاه امنیتی در صد سال گذشته، علیه کشورمان بیان کرده است.

به گزارش رجا، جان ساورز در ادامه سخنانش، در جمع تعدادی از فعالان سرشناس اجتماعی در انگلیس، مدعی شده است که ایران با وجود همه خرابکاری‌هایی که در مسیر تکمیل فناوری هسته‌ای صورت گرفته، تا دو سال آینده به بمب اتمی دست پیدا می‌کند و به یک منطقه هسته‌ای در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

ساورز می‌افزاید: «ایران به تمام تکنولوژی لازم برای تهیه و تولید سلاح اتمی دست پیدا کرده و همگان می‌دانند که در صورت وقوع این مسأله، چه خطر بزرگی، ایالات متحده و اسرائیل را تهدید خواهد کرد. به همین دلیل، واضح است که آمریکا و اسرائیل باید تصمیم بگیرند که چه زمانی حمله نظامی به ایران را در این دو سال اجرایی کنند. در واقع جهان باید بین پذیرش یک ایران اتمی و حمله نظامی به ایران، یکی را انتخاب کند.»

پاییز 89 زمانی که جان ساورز در مقام رئیس دستگاه جاسوسی انگلیس (MI6) مقابل دوربین رفت، برای افکار عمومی این سؤال پیش آمد که کدام موضوع مهمی رئیس MI6 را برای اولین بار در صد سال اخیر در انگلیس مقابل دوربین کشانده است.

برنامه هسته‌ای ایران مهمترین موضوعی بود که صحبت‌های او را تشکیل می‌داد؛ جان ساورز اعلام کرد سازمان تحت ریاستش در حال «انجام عملیات» با هدف «توقف برنامه هسته‌ای ایران» است؛ اما صحبت‌های او شاه‌کلیدی داشت که از اتفاقات آتی رمزگشایی می‌کرد؛ شاه کلیدی که به نظر می‌رسید فرمان آغاز یک عملیات جدید و غیر انسانی علیه مردم ایران باشد: «دیپلماسی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران کافی نیست و باید به فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی برای مقابله با ایران ادامه داد.»

8 آذر ماه 89 و تنها چند روز پس از این اظهارات، مجید شهریاری و فریدون عباسی از برجسته‌ترین و کلیدی‌ترین دانشمندان هسته‌ای ایران در 2 عملیات جداگانه ترور شدند تا به زودی ترجمه عملی سخنان ساورز و مراد او از فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی علیه برنامه هسته‌ای ایران نمایان شود.

با این حال جان ساورز در دومین سخنرانی علنی خود، باز هم ترجیح داده است تا موضوع این سخنان را «اقدام سخت» علیه ایران قرار دهد تا برخلاف ادعای گسترده رسانه‌های وطنی مبنی بر تمایل انگلیس به تجدید مناسبات با ایران آن هم با استناد به سخنان جک استراو که اینک تنها یک نماینده مجلس انگلیس است، رویکرد واقعی این دولت خبیث در قبال ایران را روشن و مشخص کند.

اظهارات خصمانه رئیس سرویس جاسوسی انگلیس به این دلیل در خور توجه است که در روزهای گذشته، رسانه‌های طیف اصلاحات و بی‌بی‌سی فارسی، با انتشار برخی اظهارات جک استراو، وزیر امور خارجه سابق انگلیس که این روزها تنها یک نماینده در پارلمان این کشور است از تمایل انگلیس نسبت به تجدید مناسبات با ایران سخن گفته‌اند. استراو گفته بود مایل است به تهران سفر کند.

این مسئله تا جایی بالا گرفت که یک مشاور رئیس جمهور منتخب (بانک) در گفت‌وگویی، از حضور مهمانانی ویژه در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب ملت خبر داد و یکی از آن‌ها را «جک استراو» وزیر خارجه سابق انگلیس معرفی کرد که در روزهای گذشته از آمادگی برای سفر به تهران و دیدار با روحانی سخن گفته بود.

با این حال یک منبع آگاه مستقر در دفتر رئیس جمهور منتخب در گفت‌وگو با تسنیم، خبر دعوت از «جک ‌استراو» برای حضور در مراسم تحلیف روحانی را تکذیب کرد و گفت: چنین دعوتی از سوی دفتر رئیس جمهور منتخب صورت نگرفته است.

عبدی: کیهان با موفقیت اصلاح‌طلبان را به بازی گرفته است!

عضو مستعفی حزب مشارکت می‌گوید کیهان در بازی گرفتن مخالفان اصلاح‌طلبش موفق عمل کرده است.عبدی در نشریه آسمان نوشت: روزنامه کیهان در بازی گرفتن از برخی از مخالفانش موفق بوده است. این بیشتر به دلیل ضعف این گروه از مخالفانش است که از بس با کیهان دشمنی دارند، کمابیش شبیه آن شده‌اند.

هرچه بیشتر آن روزنامه را متهم به خلاف‌نویسی و وارونه‌نمایی می‌کنند، خودشان بیشتر تحت تاثیر نوشته‌های آن قرار می‌گیرند. متاسفانه این نیروها بیش از هر کسی آب به آسیاب چیزی می‌ریزند که از آن نفرت دارند و حتی با وجود تجربه صد باره باز هم به اخبار و تحلیل‌های آن اهمیت می‌دهند و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند و تا وقتی چنین هدفی را محقق می‌کنند روزنامه کیهان نیز در برنامه خود موفق است.

افرادی که بیشترین دشمنی را با کیهان دارند بیشترین اثرپذیری را هم از آن دارند. این مخالفان کیهان، بیشترین استنادشان به مطالب دیگران از کیهان نقل می‌شود! خوب اگر کسی بخواهد مخالفانش را این گونه به بازی بگیرد، چه راهی بهتر از کاری که کیهان انجام می‌دهد برای او وجود دارد؟

وی البته ادعا کرده که «کیهان می‌خواهد وجه ملی انتخابات را به وجه جناحی (اصلاح‌طلب) تبدیل کند» و این در حالی است که دست بر قضا این دوستان و همفکران آقای عبدی هستند که چنین تقلای بی‌حاصلی را برای اصلاح‌طلب جا زدن رئیس‌جمهور منتخب و مصادره آرای ملی وی در پیش گرفته‌اند و در مقابل کیهان با تایید حرف آقای عبدی، معتقد است که رای به آقای روحانی مطلقا رای جناحی و مثلا اصلاح‌طلبانه نبوده است.

کیهان در این باره مکررا استدلال کرده که طبق نظرسنجی‌ها و بر اساس رای اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران و همچنین بر اساس مقایسه مشارکت 65درصدی انتخابات مجلس نهم و 72درصدی ریاست‌جمهوری یازدهم، رای اصلاح‌طلبان حداکثر بین 7 تا 10درصد بوده است، درعین حال به تصریح کسانی چون آقایان محمدعلی نجفی، حسن رسولی و خیلی‌های دیگر، نام آقای روحانی در میان 4 نامزد اصلاح‌طلبان برای اجماع (عارف، جهانگیری، مهرعلیزاده و محمد شریعتمداری) نبوده است.

کیهان در عین حال با این فراز از سخنان آقای عبدی کاملا موافق است که «دولت روحانی تا وقتی به این برداشت ملتزم باشد که انتخابات 24 خرداد یک پیام ملی و نه جناحی دارد و باید خود را متعهد به اجرا و تامین آن پیام و درخواست بداند، هیچ خطر مهمی آن را تهدید نخواهد کرد. ولی اگر قرار باشد که هدف و برنامه اصلی این دولت به رقابت‌های جناحی تنزل یابد، زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم پایان آن آغاز خواهد شد.»
یادآور می‌شود عباس عبدی پیش از این هم در مصاحبه‌ای تصریح کرده بود سهم اصلاح‌طلبان از مشارکت مردم در انتخابات 10درصد بوده است.

عبدی این را هم درباره کیهان نوشته که «بیایید فرض کنیم که همه اتهامات مخالفان کیهان علیه آن روزنامه درست باشد. یعنی به دیگران اتهامات دروغ زده و وارونه‌نمایی می‌کند و هیچ حقیقت مفیدی در آن نباشد. اگر کسی به این گزاره‌ها علیه کیهان اعتقاد دارد، به ناچار باید عطای کیهان را به لقایش ببخشد و از خواندن آن پرهیز کند. پس چه اصراری به خواندن و توجه کردن به آن وجود دارد؟ حالا اگر هم می‌خوانید، چه اصراری دارید که تحت تاثیر مطالب آن قرار بگیرید؟».

مخملی‌ها معاون اولی را نشانه رفتند

روزنامه زنجیره‌ای بهار از قول یکی از عناصر فعال در حوزه جنگ نرم و مرتبط با حلقه سیرا در آمریکا از رئیس‌جمهور منتخب خواست محمدرضا عارف را معاون اول خود کند.

ناصر- ه که از حدود دو دهه پیش با برخی حلقه‌های سیاسی ضدانقلاب در آمریکا نظیر حلقه سیرا مرتبط بوده، می‌گوید گماشتن عارف به معاون اولی دولت جدید، باعث طولانی شدن ماه‌عسل رئیس‌جمهور منتخب خواهد شد و رهبری ائتلاف انتخاباتی را بدین ترتیب به عهده بگیرد.

تلاش برای وامدار کردن روحانی به اصلاح‌طلبان در حالی است که اولا نام روحانی در میان 4 نامزد اصلاح‌طلبان قرار نداشت و ثانیا حتی همین طیف، عارف را نیز به خاطر ارتکاب جرم اعلام نامزدی، اصلاح‌طلب بدلی و تحریک شده نیروهای امنیتی معرفی می‌کردند. در نظرسنجی‌ها نیز رای اصلاح‌طلبان 7 تا 10 درصد بوده است.

*وطن امروز

درخواست جمعی از اعضای کنگره آمریکا درباره امیر حکمتی

جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا از وزیر خارجه این کشور خواستند به وضع حکمتی که به جرم جاسوسی در ایران در زندان بسر می‌برد، رسیدگی کند. به گزارش ایسنا، شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی گزارش داد: گروهی از نمایندگان کنگره در نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اولویت قرار گرفتن رسیدگی به وضع امیرمیرزا حکمتی را خواستار شدند. 112عضو دموکرات و جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه خود از کری خواستند همه راه‌های ممکن برای آزادی حکمتی مورد بررسی قرار گیرد. حکمتی به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر و در جریان محاکمه به اعدام محکوم شد اما این حکم لغو و گفته شد دیوانعالی به محاکمه دوباره او رای داده است. خواهر حکمتی اخیرا از بهتر شدن وضع او در زندان اوین و ملاقات‌های هفتگی‌اش با 3 نفر از بستگانش که مقیم ایران هستند، خبر داده بود.

حکم تخلیه اشرف و تصمیم برای تبدیل آن به یک مرکز بزرگ تجاری

فرماندار شهر خالص عراق از صدور حکم قضایی از سوی دادگاه‌های بغداد خبر داد که بر اساس آن پادگان اشرف تخلیه و به اداره محلی شهر الخالص واگذار می‌شود. به گزارش ایسنا، عدی الخدران، فرماندار شهر خالص عراق در کنفرانسی خبری اعلام کرد پس از تصمیم سال گذشته سازمان ملل مبنی بر اسکان اعضای پادگان اشرف، اکنون در این پادگان تنها یکصد تن از اعضای گروهک منافقین حضور دارند.

بنابر گزارش اشرف‌نیوز، وی گفت: این افراد به واسطه مخالفت با فروش مایملک موجود در اشرف، فعالیت‌های سیاسی مشکوکی دارند، این در حالی است که آنها پیشنهادات وسوسه‌انگیزی از سوی شرکت‌ها و تجار عراقی و خارجی برای فروش این مایملک دارند. مسؤولان شهر دیاله عراق بارها اعلام کرده‌اند قصد دارند پس از تخلیه این اردوگاه به واسطه رایزنی با مسؤولان محلی، اشرف را به یک مرکز گردشگری و تجاری بزرگ بین منطقه کردستان عراق و بغداد تبدیل کنند.

ادعای داماد بن لادن درباره تبانی آمریکا با ایران

داماد اسامه بن لادن و وکلایش ضمن درخواست از دادگاهی در نیویورک برای رفع اتهامات در زمینه تروریسم علیه وی به این دلیل که در هواپیمایی که وی را به آمریکا منتقل کرده، شکنجه شده است، مدعی تبانی آمریکا با ایران برای دستگیری وی شدند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: وکلای سلیمان ابوغیث، سخنگوی پیشین القاعده در درخواستشان برای مختومه شدن پرونده وی، مدعی شده‌اند مقامات آمریکایی درباره بازداشت ابوغیث که بیش از یک دهه پس از حوادث 11 سپتامبر رخ داد، با ایران تبانی کرده‌اند. وکلای ابوغیث قصد دارند رفتار دولت آمریکا در زمینه «جنگ علیه تروریسم» را به چالش بکشند. دادستان‌ها از اظهار نظر درباره درخواست برای مختومه کردن پرونده خودداری کرده‌اند.

آنها 3 هفته فرصت دارند به این درخواست پاسخ دهند و سپس قاضی 2 هفته فرصت خواهد داشت تاریخی را برای تصمیم‌گیری با برگزاری جلسه استماع درباره مسائل مطرح شده اعلام کند. در این دادخواست با طرح ادعای حضور ابوغیث در ایران آمده است: این سخنگوی پیشین القاعده ممکن بود زودتر محاکمه شود اگر آمریکا می‌توانست در سال‌های بعد از حوادث 11 سپتامبر توافقی برای انتقال مظنونین القاعده از ایران به دست آورد.

این گزارش مدعی است ابوغیث اواخر سال 2002 افغانستان را به قصد ایران ترک کرد و تا زمان سفرش به ترکیه در اوایل 2013 در آنجا بسر برد. وکلای وی می‌گویند: آمریکا همیشه از محل نگهداری ابوغیث مطلع بوده و به دنبال افشای همه اسناد رسمی درباره آنچه تماس‌ها با ایران خوانده شده برای توضیح تاخیر بیش از 11 سال در دستگیری وی هستند. آنها می‌گویند: شانس ابوغیث برای محاکمه منصفانه به دلیل کشته شدن شاهدان احتمالی در حملات پهپادهای آمریکایی و نیز کشته شدن دیگر مقامات القاعده از جمله خود بن لادن با دشواری‌هایی روبه‌رو شده است.

حضور امیر قطر در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب

امیر جدید قطر در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب حضور خواهد داشت. به گزارش فارس، «شیخ تمیم بن‌حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی» امیر جدید قطر در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب که اواسط مرداد ماه برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند. مراسم تحلیف حسن روحانی احتمالا 13 مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. مقام‌هایی از کشورهای مختلف درخواست حضور در این مراسم را داده‌اند.

*آرمان

 تکذیب خبر انتخاب رئیس دفتر روحانی

شنیده شد که خبر برخی از سایت‌ها مبنی بر انتخاب محمد شریعتمداری به‌عنوان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور منتخب تکذیب شد. برخی سایت‌های خبری دیروز خبر از انتخاب محمد شریعتمداری به‌عنوان رئیس‌دفتر رئیس جمهور منتخب‌ دادند که طی تماسی با دفتر دکتر حسن روحانی چنین خبری رد و اعلام شد تاکنون تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

ترور نافرجام سفیر ایران در لبنان

شنیده شد که یک روزنامه کویتی مدعی شد که سفیر ایران در لبنان ماه گذشته میلادی از یک ترور نافرجام جان به‌در برده است. مشرق نوشت؛ روزنامه السیاسه کویت که به مواضع خصمانه علیه حزب‌ا... لبنان معروف است، در تازه‌ترین خبرسازی خود علیه ایران و جریان مقاومت در منطقه به نقل از یک دیپلمات خلیجی مدعی شد که بنا بر اطلاعات دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان، غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در 20 ژوئن گذشته از تلاش برای ترور با یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی مسجد رسول اعظم در منطقه طریق المطار در ضاحیه بیروت جان سالم به‌در برده است.

گمانه‌زنی‌ سعودی درباره تیم هسته‌ای ایران

شنیده شد که یک روزنامه‌ عربستانی به نقل از منابع ایرانی از افرادی نام برد که مدعی شد اسامی اعضای تیم جدید هسته‌ای ایران هستند. روزنامه‌ المدینه به نقل از این منابع که نامی از آنها برده نشده، آورده است: علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبری ایران ریاست این تیم را بر عهده دارد.

المدینه هم از محمدجواد ظریف، سیروس ناصری، حسین موسویان، محمدرضا البرزی، امیرحسین زمانی‌نیا، محمد صدر، علی جنتی، فریدون وردی‌نژاد، علی‌اکبر صالحی، محمود واعظی، محمد سعیدی، غلامعلی خوشرو و محمدمهدی آخوندزاده به عنوان اعضای تیم جدید هسته‌ای ایران نام برد.

تکذیب درگیری میان زندانی و مامور زندان

شنیده شد که مدیرکل زندان‌های استان تهران با تکذیب درگیری ماموران زندان اوین با برخی از زندانیان، گفت: بازرسی از زندان، موضوع جدید و تازه‌ای نیست و هر ماه صورت می‌گیرد. سهراب سلیمانی درباره انتشار اخباری مبنی بر درگیری ماموران زندان اوین با برخی از زندانیان، ضمن تکذیب این موضوع، اظهار کرد: ساعت 8:30 صبح روز پنجشنبه بازرسی زندان توسط ماموران انجام شد که این بازرسی طبق آیین‌نامه سازمان زندان‌ها هر ماه انجام می‌شود. وی ادامه داد: بازرسی از زندان، موضوع جدید و تازه‌ای نیست و هر ماه صورت می‌گیرد و بازرسی عمومی بوده و از تمامی زندانیان انجام می‌شود؛ بنابراین بازرسی صورت گرفته، معمولی و ماهانه بوده است.

هدیه بدون سند و پلاک

شنیده شد که شهریور پارسال، بهنام احسان‌پور، قهرمان کشتی آزاد جوانان جهان شد. پس از قهرمانی این کشتی‌گیر مازندرانی، فرمانداری و شورای شهر بهشهر برای تقدیر، به او یک دستگاه پراید هدیه دادند. اما ماجرای این ماشین پس از یک سال بسیار جالب و پیچیده شده است.

انتخاب نوشت؛ پراید اهدایی به احسان پور نه سندی داشته و نه پلاکی! پول ماشین هم به حساب شرکت مربوطه واریز نشده و حالا فرمانداری بهشهر از احسان‌پور خواسته که ماشین را به شرکت پس بدهد.احسان‌پور که چند روز قبل در بازی‌های دانشجویان جهان مدال نقره گرفت، درحالی به روسیه اعزام شد که هفته قبلش از او خواسته شده بود ماشین را پس دهد.

الجزیره آمریکا رقیب تازه سی‌ان‌ان

شنیده شد که شبکه الجزیره قصد دارد به‌زودی شبکه تلویزیونی مخصوص شهروندان آمریکایی راه‌اندازی کند. قرار است این شبکه همانند شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان عمل کند اما در رقابت با آن در آمریکا برنامه پخش کند. الرساله گزارش داد؛ قرار است در این شبکه از کارکنان شبکه سی‌ان‌ان استفاده شود. الجزیره قصد دارد به کمک این شبکه از رویکرد ضداسرائیلی خود که در شبکه الجزیره عربی دنبال می‌کند بکاهد و لابی صهیونیست‌ها را در این کشور با خود همراه کند.

پرتاب تخم مرغ به سمت یک رئیس جمهور

شنیده شد که یک رسانه غربی از پرتاب تخم مرغ به سوی رئیس جمهوری لهستان هنگام سخنرانی در شمال غربی این کشور خبر داد. صراط به نقل از خبرگزاری فرانسه، نوشت؛ «برونیسلاو کوموروسکی» امروز یکشنبه هنگام سخنرانی در شمال غربی لهستان که برای گرامیداشت هفتادمین سالگرد کشتار دهها هزار نفر از مردم کشورش در جنگ جهانی دوم به شهر لوتسک رفته بود، با پرتاب تخم مرغ از سوی یکی از معترضین مواجه شد.

 این فرد معترض به رئیس جمهوری لهستان هنگام سخنرانی حمله ور شد اما برونیسلاو کوموروسکی در جریان حمله آسیبی ندید. پلیس اعلام کرد فرد مهاجم بر شانه رئیس جمهوری تخم مرغ شکاند و وی بازداشت شد و تحقیقات درباره هویت و انگیزه فرد مهاجم آغاز شده است.

درخواست برای رسیدگی به وضعیت حکمتی

شنیده شد که جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا از وزیر امورخارجه این کشور خواستند به وضعیت «حکمتی» که به جرم جاسوسی در ایران در زندان به‌سر می‌برد رسیدگی کند. ایسنا نوشت؛ گروهی از نمایندگان کنگره در نامه‌ای به جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در اولویت قرار گرفتن رسیدگی به وضعیت امیرمیرزا حکمتی را خواستار شدند.

 112 عضو دموکرات و جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه خود از کری خواستند همه راه‌های ممکن برای آزادی مورد بررسی قرار گیرد. حکمتی به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر و در جریان محاکمه به اعدام محکوم شد اما این حکم لغو و گفته شد که دیوان عالی به محاکمه دوباره او رای داده است.

حضور حامد کرزای در مراسم تحلیف روحانی

شنیده شد که سفیر افغانستان در ایران از سفر رئیس‌جمهور کشورش به ایران به منظور شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب خبر داد. به گزارش ایسنا، نصیر احمد نور با اعلام این خبر گفت: آقای حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان اولین رئیس‌جمهوری بودند که به طور تلفنی به رئیس جمهور منتخب ایران تبریک گفتند و بعد از‌ آن نیز در پیامی کتبی ضمن آرزوی سعادت و موفقیت برای رئیس‌جمهور جدید ایران ابراز امیداوری کردند که روابط میان افغانستان و ایران هر چه بیشتر گسترش یابد.

سفیر افغانستان در ایران گفت: رئیس‌جمهور افغانستان در راس هیاتی به منظور شرکت و حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر می‌کند.

عیادت نماینده هاشمی از آیت‌ا... گرامی

شنیده شد که حجت‌الاسلام والمسلمین نوری شاهرودی به نمایندگی از آیت‌‌ا... هاشمی رفسنجانی از آیت‌ا... گرامی از مدرسین حوزه علمیه قم عیادت کرد و سلامتی و تندرستی ایشان را از درگاه خداوند متعال مسألت کرد. آفتاب نوشت؛آیت‌ا... گرامی نیز در این دیدار با تشکر از مراتب لطف رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام و ابراز خرسندی از شرایط پیش آمده پس از انتخابات 24 خرداد، برای ایشان آرزوی توفیق و بهروزی کردو حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر می‌کند.

*خراسان

ابطال بخشنامه استحکام خانواده پس از یک سال

در حالی که دولت در اردیبهشت سال 91 با ابلاغ بخشنامه ای به همه دستگاههای اجرایی مستقر در تهران با عنوان "ضرورت استحکام خانواده" اعلام کرد که کارمندان زن متاهل می توانند به تبعیت از همسر خود به استانهای دیگر غیر از کلانشهرها و شهرستانهای استان تهران و البرز منتقل شوند، یک مسئول ارشد دولتی طی روزهای گذشته با ابلاغ بخشنامه ای اعلام کرده دستور سال گذشته به علت مشکلات متعدد، لغو می شود.

دستور دولت برای استخراج یک ماده معدنی استراتژیک

بر اساس ابلاغیه یکی از مدیران ارشد اجرایی به وزارت صنعت، بانک مرکزی و تعدادی دیگر از دستگاههای دولتی مقرر شده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از محل تسهیلات خارجی نسبت به خرید خدمات و یا کالای وارداتی یا پرداخت به پیمانکار طرح تولید "نفلین سینیت" در منطقه سراب برای اجرای طرح یاد شده به مبلغ 180 میلیون و 334 هزار یورو اقدام کند. نفلین سینیت به علت ارزش فوق العاده خود، در صنایع مختلفی چون آلومینیوم، شیشه و سرامیک، پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم شیشه معدنى و کود شیمیایى کاربرد دارد.


اعلام جرم دادستان زاهدان علیه شرکت ایرانسل

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان علیه مدیرعامل شرکت ایرانسل به اتهام تشویش اذهان عمومی و اهانت به مقدسات اعلام جرم کرد.به گزارش خراسان محمد مرزیه اظهار داشت: در راستای انجام تکلیفی که بر عهده داریم و به عنوان مدعی العموم با مسئله اخیر برخورد می کنیم و رسیدگی به اتهام شرکت ایرانسل در دستور کار این دادستانی قرار گرفته است.

وی افزود: فتوای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تصریح دارد که اهانت به مقدسات اهل سنت حرام شرعی و تخلف قانونی است و لذا اقدام شرکت ایرانسل در صورت اثبات، جرم و خلاف قانون تلقی می گردد.گزارش خبرنگار خراسان حاکی است حجت الاسلام والمسلمین رضا ایمانی خواه، مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان نیز گفت: طلاب و دانشجویان حوزه های علمیه سراسر استان نیز با محکوم کردن این اقدام، خواستار پیگیری قاطع و برخورد جدی با عوامل این حرکت ناپسند شدند تا در آینده دیگر شاهد چنین اقدامات تفرقه انگیزی نباشیم.شرکت ایرانسل با بدسلیقگی و بی دقتی در طراحی یکی از سوالات مسابقه پیامکی خود در چند روز گذشته موجب واکنش هایی از سوی هموطنان اهل سنت در سیستان و بلوچستان شده بود.

*تهران امروز

تکذیب دعوت از جک استراو


یک منبع آگاه مستقر در دفتر رئیس‌جمهور منتخب در گفت‌و‌گو با تسنیم، خبر دعوت از «جک استراو» برای حضور در مراسم تحلیف روحانی را تکذیب کرد و گفت: چنین دعوتی از سوی دفتر رئیس‌جمهور منتخب صورت نگرفته است.این منبع آگاه افزود: نباید رسانه‌ها فکر خود را بر چنین موضوعاتی متمرکز کنند؛ ما مسائل مهم‌تر از این موضوع هم داریم و پرداختن به این مسائل جز وقت‌ تلف کردن فایده دیگری ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از مشاوران آقای روحانی از احتمال حضور وی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب خبر داده بود، گفت: البته خبر به‌شکل درست منعکس نشده و خبرنگار نتوانسته منظور را به‌خوبی درک کند.

احمدی‌نژاد هم ونک می‌رود، هم نارمک

دکتر احمدی‌نژاد دفتر کار و مراجعات خود را در یکی از ساختمان‌های اطراف میدان ونک دایر خواهد کرد.پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری دکتر احمدی‌نژاد، وی در پاستور دفتری نخواهد داشت بلکه دفتر کار و مراجعات خود را در یکی از ساختمان‌های اطراف میدان ونک، دایر خواهد کرد.به گزارش مشرق، این دفتر در حال آماده‌سازی برای انتقال احمدی‌نژاد است.

آقای تقلب عاشق هاشمی است

مصطفی تاج‌زاده درباره حضور هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه گفته: نظام با این کار، تلخی رد‌صلاحیت را جبران کند. به گزارش مشرق تظاهر تاج‌زاده به داشتن دغدغه درباره آقای هاشمی در حالی است که وی به عنوان معاون وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات در دولت اصلاحات، متهم اول تقلب در انتخابات مجلس ششم علیه هاشمی و حذف وی بود. محسن هاشمی پیش از این بر انجام تقلب در انتخابات مجلس از سوی اصلاح‌طلبان و ستاد انتخابات دولت اصلاحات برای حذف هاشمی تاکید کرده است.

واعظی جایگزین مشایی می‌شود

به گزارش مشرق از محمود واعظی به عنوان جدی‌ترین گزینه برای ریاست دبیرخانه جنبش عدم تعهد نام می‌برند که در حال حاضر اسفندیار رحیم‌مشایی ریاست آن را بر عهده دارد.

جلسه عفت مرعشی با همسر خاتمی و احمدی‌نژاد

قرار است همسران روسای جمهور پیشین ایران به زودی در جلسه‌ای دور هم جمع شوند تا برای رفع موانع سیاسی زنان در کشور تصمیم بگیرند. به گزارش مهر، جامعه اسلامی زینب(س) اعلام کرده که قرار است یک جلسه هم‌اندیشی با حضور زنان نخبه و همسران روسای جمهور پیشین برگزار کرده و مقدمات بنیان‌گذاری حزب فراگیر زنان را فراهم کند. حزبی که به توصیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع موانع سیاسی زنان فعالیت خواهد کرد.

مراجع عراق احمدی‌نژاد را به حضور نپذیرفتند

آقای احمدی‌نژاد در حالی پس از پایان سفر دو روزه خود به عراق، بعد از دیدار مقامات عراقی، عراق را به مقصد تهران ترک کرد که هیچ یک از مراجع تقلید عراق با وی دیدار نکردند. محمود احمدی‌نژاد که در سال‌های اخیر با اعتراضات شدید مراجع تقلید قم روبه‌رو بود و اغلب مراجع وی را به حضور نمی‌پذیرفتند، در سفر عراق هم موفق به دیدار با مراجع شیعه در نجف نشد و ظاهرا مراجع تقلید این کشور نیز، هم راستا با مراجع قم از دادن وقت ملاقات به وی خودداری کرده‌اند.

به گزارش آینده علاوه بر آیت‌الله العظمی سیستانی، حضرات آیات بشیر نجفی، اسحاق فیاض و محمدسعید حکیم در نجف حضور دارند؛ شهری که از دیرباز و حتی قبل از قم، مرکز حوزه‌های علمیه شیعیان جهان بوده است. در سفر قبلی احمدی‌نژاد هم که به دلیل بیمار شدن جلال طالبانی لغو شد، گفته شده بود که ملاقات با مراجع در برنامه سفر نخواهد بود. دکتر احمدی‌نژاد در سفر قبلی به عراق تنها در بغداد حضور یافت و به زیارت مراقد مقدسه در کاظمین رفت اما به عتبات سفر نکرد.

نظر ابطحی درمورد آینده دولت روحانی

محمدعلی ابطحی معاون سیدمحمد خاتمی در دولت اصلاحات طی گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد درخصوص آینده دولت حسن روحانی گفته: من دولت آقای روحانی را با شعار اعتدال متناسب با سال 92 می‌دانم و قابل مقایسه با گذشته نیست. وقتی فضای بسته پیش از دوم خرداد به یکباره بازشد، مسائل متعددی اتفاق افتاد و به صورت نهادینه اتفاقات زیادی به وجود آمد. ابطحی گفته:من در نگاه لانگ شات اصلاح‌طلبی را بسیار موفق ارزیابی می‌کنم.

به نظر من آقای روحانی می‌تواند مرد سال 92 باشد با شعارهایی که داده است. از این جهت برایش احترام زیادی قائلم. این فارغ از عملکرد آینده ایشان است. در مرحله‌ایی که ما در اوج افراطی‌گری بودیم و نزدیک بود با یک انتخاب دیگر این موضوع نهادینه شود شعار اعتدال آقای روحانی مطرح شد. من از اینکه حتی افراطی‌های اصولگرا اعلام می‌کنند روحانی مال ماست هم خوشحالم. بالاخره بخش‌های زیادی از قدرت در اختیار آنهاست و نمی‌شود نادیده گرفت.

محمدعلی ابطحی همچنین گفته:من اصلاح‌طلبی را یک تفکر می‌بینم و آن را محدود به افراد نمی‌دانم. اینکه جامعه می‌خواهد به سمت مدنی شدن پیش برود و از انقلابی‌گری و آشوب پرهیز داشته باشد و به فکر براندازی نباشد، یعنی اعتقاد به اصلاح‌طلبی.

ابطحی در ادامه گفته:من معتقدم در هر صورت ظرفیت بسیار خوبی برای اصلاحات درست می‌شود. من هم قبول دارم که پیشینه آدم‌ها باعث پذیرش یا رد آنها در نظر مردم می‌شود. به عنوان مثال به نظر من شکست آقای احمدی‌نژاد از جایی شروع شد که به پیشینه خودش پشت کرد. او اگر دیدگاه‌های خودش را که با نیروهای تند افراطی گره زده بود ادامه می‌داد، خیلی در همان جمع موفق تلقی می‌شد.

من ژنرال مجلسم

محمدرضا با‌هنر در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی شناسنامه در پاسخ به اینکه بین لاریجانی و حدادعادل کدام یک در تعامل با احمدی‌نژاد موفق‌تر بودند گفته: اصطکاک‌هایی که در زمان آقای حدادعادل بود قطعا از اصطکاک‌های دوران آقای لاریجانی کمتر بود. اما اینکه آیا کارهای خلاف قانون آقای احمدی‌نژاد در دوره آقای حداد کمتر بود یا خیر چیزی است که ما روی آن حرف داریم.

با‌هنر در ادامه گفته:مجلس باید به وظایف خود به‌طور کامل عمل کند. مجلس حق گذشت ندارد. البته مجلس می‌تواند هدایت و راهنمایی نماید اما مجلس نمی‌تواند خارج از موازین قانونی به دولت اجازه دهد برخی قوانین را اجرا نکند. باهنر در واکنش به این نظر که برخی می‌گویند آقای ولایتی بیشتر از اینکه به آقای قالیباف نزدیک باشد، به آقای روحانی نزدیک بود، گفت: «نه، این نظریه را قبول ندارم. آقای ولایتی با آقای قالیباف و آقای حداد عادل اختلاف داشتند اما اینطور نبود که پشت‌پرده زد و‌بندی انجام شده باشد.»

باهنر درپاسخ به این سوال که شما در مصاحبه‌ای گفته بودید دولت آقای روحانی، دولت ژنرال هاست، آیا شما هم جزو این ژنرال‌ها خواهید بود؟ گفته: اگر ژنرالی باشم، در مجلس ژنرالم. البته منظور من از ژنرال بچه‌های سپاه و ارتش نبود من معتقدم آدم‌های متخصص باید در راس وزارتخانه‌ها باشند. در واقع معتقدم دولت را باید با مدیران مجرب و کارآمد اداره کرد.

اعتدال و افراط را ول کن پتروپارس را بچسب!

اکبر ترکان مدیرعامل اسبق شرکت نفتی پتروپارس، مدیر مسئول کیهان را سمبل افراط معرفی کرده بود.در همین زمینه سایت مشرق در مطلبی نوشت:برای کیهان روشن است که چرا آقای ترکان به این روزنامه حمله می‌کند و آن را افراطی می‌خواند.

ماجرا از این قرار است که روزنامه کیهان قریب 12 سال پیش پرونده تخلفات در شرکت نفتی پتروپارس را که ترکان مدیرعامل و بهزاد نبوی رئیس هیات مدیره آن بود، گشود و این پیگیری آنقدر مستند و مستدل بود که علی اکبر محتشمی‌پور رئیس فراکسیون دوم خرداد در مجلس ششم ضمن اعتراض به زنگنه وزیر نفت در مرداد سال 1380 گفت «فاجعه در وزارت نفت در حال وقوع است. قرارداد در مورد شرکت پتروپارس یکی از موارد بی‌توجهی وزارت نفت است. این اقدام خارج از کنترل دولت و مجلس و سایر دستگاه‌های نظارتی بوده و این واگذار کردن شبهه انگیز است.»

مشرق در ادامه می‌نویسد: البته آقای محتشمی‌پور چنان تحت فشار مافیای نفتی قرار گرفت که چند روز بعد در پی اصرار خبرنگاران برای توضیحات بیشتر گفت:من دیگر در این باره مصاحبه نمی‌کنم.

*جمهوری اسلامی

سیلی محکم نماینده مجلس به صورت یک معاون

* یکی از نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی، سیلی محکمی به صورت معاون شرکت آب و فاضلاب خوزستان نواخت و با این اقدام ثابت کرد که سیلی بیشتر از قانون کاربرد دارد! معاون شرکت آب و فاضلاب خوزستان که برای بازدید از وضعیت آب رسانی به مردم یکی از مناطق جنوب استان رفته بود پس از آنکه نماینده یاد شده بعد از بحثی کوتاه به صورت او سیلی می‌زند، نقش زمین می‌شود.

خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در اهواز با توصیف معاون شرکت آب و فاضلاب خوزستان به عنوان فردی خوشنام، پرکار و دلسوز، در خبر خود از رئیس مجلس شورای اسلامی خواسته است موضوع را مورد بررسی قرار دهد تا با برخورد انضباطی جلوی استمرار این قبیل اقدامات این نماینده را که تکرار نیز شده است گرفته شود.

اعزام لشکری از اجنه برای کشتن رئیس‌جمهور سوریه!

* مخالفان بشار اسد، بعد از ناکامی در صحنه جنگ، اکنون به توهمات متوسل شده‌اند. یک فعال زن کویتی از اعزام لشکری از جنیان برای کشتن رئیس‌جمهور سوریه خبر داد! به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "سلوی المطیری" فعال اجتماعی مشهور کویتی بر صفحه شخصی خود در یک سایت اجتماعی اینترنتی مدعی شد: یکی از فرماندهان جنیان را تسخیر کرده‌ام که لشکری قوی را در اختیار دارد و پیش از این هم از آنها برای انجام برخی کارها استفاده کرده‌ام.

به نوشته سایت عرب زبان "وطن" این زن کویتی در ادامه آورده است: "این فرمانده جنی را برای یاری دادن به ارتش آزاد سوریه و کشتن بشار اسد اعزام می‌کنم. در آخرین جلسه‌ای که با این فرمانده جنی داشتم، قرار شد آنها به جنگ اسد بروند و با سلاح کمری او را به قتل برسانند."

 

یک تحلیل سیاسی

 

 

نگاهی جامع به نقش کردها در طرح سوریه فدرالیزه/
طرح تجزیه سوریه مدت ها است که مطرح می شود ولی تاکنون هیچ اجماع نظر و اراده مستحکمی برای اجرایی شدن آن مشاهده نشده است. این طرح که به ایجاد یک جامعه سکولار چند نژادی می انجامد نقشه سوریه را دگرگون می کند. ایجاد یک حکومت کرد در شمال، حکومت دروزی ها در جنوب غربی، یک حکومت علوی در غرب سوریه و در سایر جاها یک حکومت سنی.
گروه بین الملل ـ گروه های مختلف جمعیتی و تمرکز گروه‌های دینی در مناطق مختلف جغرافیایی سوریه، باعث پیچیده تر شدن درگیری های داخلی در سوریه شده است. هرچه به پایان بازی سوریه نزدیک تر می شویم، گمانه زنی ها در خصوص آینده سوریه، بشار اسد و قومیت ها بیشتر می شود و در بین این قومیت ها، این کردها هستند که مطالبات مهم و قابل توجهی دارند که این امر باعث شده آنها با هیچ یک از طرفین به صورت کامل متحد نشوند.

به گزارش بولتن نیوز، سقوط بشار اسد بدون وجود یک جایگزین دموکراتیک می تواند اسفناک باشد و این دقیقا سخن مشترک کردهای سوریه است که باید سوریه فدرالیزه مبنی بر تلاش های دیپلماتیک جایگزین تقویت گروه های تندرو اسلام گرا در دستور کار طرف غربی باشد. اما این خواسته کردها با موانع و چالش های زیادی روبه رو است. خواسته خود مختاری آنها بر کل منطقه تاثیر می گذارد و طرف های مختلفی از خارج و داخل سوریه به دنبال همراه کردن کردها با خود هستند. این مقاله نگاهی جامع خواهد داشت به طرح سوریه فدرالیزه و نقش کردها در این طرح و بررسی این موضوع که آیا کردها می توانند مانند مدل عراق یک مینی کردستان تشکیل دهند یا اینکه جنگ و کشمکش در سوریه هم چنین اجازه ای را به آنها نخواهد داد.

نگاهی کوتاه به تنوع نژادی و مذهبی سوریه و نقش کردها به عنوان بزرگترین اقلیت نژادی این کشور

سوریه کشوری است با تنوع نژادی و مذهبی که جمعیتی بیش از 20 میلیون نفر را در خود جا داده است. نژاد عرب، نژاد اکثریت و غالب سوریه است و کرد ها، ارمنی‌ها، ترک ها، چرکس ‌های آسیان تبار و یهودیان از اقلیت های نژادی این کشور هستند.همچنین پیروان ادیان الهی همچون اسلام و مسیحیت در این کشور می زیند.البته لازم به ذکر است که دین یهود هم در این کشور وجود داشته ولی پیروان بسیار کمی دارد.مسلمانان سوریه به علوی، سنی و اسماعیلی تقسیم می شوند.همچنین ادیان غیر الهی دروز و یزیدیه که پیروان آنها به ترتیب دروزیان و یزیدیان (شیطان گراها) نامیده می شوند در سوریه وجود دارند. در بین ادیان این کشور، اهل تسنع حدود 70 درصد از جمعیت را به خود اختصاص داده است و پس از آنها علویان و مسیحیان بیشترین جمعیت را دارا می باشند.

در میان اقلیت های قومی، کردها با داشتن 9 درصد از جمعیت سوریه بزرگترین اقلیت نژادی این کشور هستند. {1}این آمار 9 درصد به ما نشان می دهد که قریب به 2 میلیون کرد در سوریه زندگی می کنند.البته باید توجه کرد که جمعیت کردها در این کشور نسبت به جمعیت کرد کشورهای همسایه سوریه مانند ترکیه و عراق خیلی کم تر است.به طور مثال کشور ترکیه حدود 14.5 میلیون کرد دارد.

اکثریت کردهای سوریه به زبان کورمانجی، گویش کردها در ترکیه، شمال شرقی عراق و غرب ایران سخن می گویند و آنها به استثنای برخی از کردهای یزیدی، سنی شافعی یا شیعه علوی هستند.{2}از لحاظ جغرافیایی، اکثر کردهای سوریه در شمال و به ویژه در شمال شرق این کشور تجمع کرده اند و بیشتر جمعیت آنها در شهرهای قامیشلی و حسکه ساکن هستند.البته شمار زیادی از کردها در شهرهای بزرگی مانند حلب و دمشق زندگی می‌کنند. به طور کلی و غیر رسمی به شمال شرق سوریه لقب کردستان سوریه را دادند ولی اکنون کردستان سوریه تنها یک اسم غیر رسمی است و مردم آن منطقه در حال حاضر یک حکومت مستقل را در اختیار ندارند.

طرح سوریه فدرالیزه و تقویت استقلال خواهی کردها در جریان درگیری های داخلی این کشور

اصولا تجزیه کشورها و ایجاد یک سیستم فدرالیزه در دنیا چیز عجیبی نیست و استقلال خواهی و تمایل به خود مختاری در نقاط مختلف دنیا دیده می شود و تاکنون بسیاری از جدایی طلب ها به استقلال رسیده اند. نمونه های خواست تجزیه طلبی بسیار است.از جمله آنها می توان به ماجرای تبت چین، کبکی ها در کانادا و البته کردهای ترکیه اشاره کرد. از جمله دلایل تجزیه خواهی و جدایی طلبی می توان به خواست اقلیت ها، مشکلات اجتماعی و رفتارهای تبعیض آمیز حکومت با بخشی از مردم و تئوری ها و داستان هایی که به یک منطقه جغرافیایی مربوط می شوند و در ذهن مردم آن منطقه نفوذ کرده اند اشاره کرد. در کنار دلایل ذکر شده می توان به نا آرامی و جنگ های داخلی و درگیر های قومیتی نیز اشاره نمود. در واقع ایجاد هرگونه اوضاع نابسامان، تعارض و کشمکش فرصتی مناسب را برای تجزیه طلبی و بهره برداری قومیتی از فضای به وجود آمده را پیش می آورد. جنگ داخلی در سوریه نیز این فضا را پیش آورده و کردهای سوریه به فکر بهره برداری از این فضا هستند تا در جریان این جنگ بتوانند میوه خود را به دست آورند و به استقلال برسند.

طرح تجزیه سوریه مدت ها است که مطرح می شود ولی تاکنون هیچ اجماع نظر و اراده مستحکمی برای اجرایی شدن آن مشاهده نشده است. این طرح که به ایجاد یک جامعه سکولار چند نژادی همراه با استقرار ایالت های شیعه علوی، سنی، کرد و دروزی می انجامد نقشه سوریه را دگرگون می کند. ایجاد یک حکومت کرد در شمال، حکومت دروزی ها در جنوب غربی، یک حکومت علوی در غرب سوریه و در سایر جاها یک حکومت سنی در این طرح گنجانده شده است.این طرح هیچگاه به صورت رسمی از سمت دولت های غربی و مقامات سیاسی بزرگ دنیا مطرح نشده است. اما اندیشکده های غربی و برخی رسانه های وابسته به آنها این طرح را بیان کردند و البته کردها همواره از این طرح استقبال کرده و درصدد ایجاد یک اراده مستحکم جهت اجرایی شدن طرح سوریه فدرالیزه بوده اند. کردهای سوری اگر حق انتخاب داشته باشند قطعا به دنبال استقلال هستند و مدعی حکومتی خود مختار در سوریه خواهند بود. آنها به دنبال ایجاد یک حکومت کردستان مستقل به مثابه حکومت خود مختار اقلیم کردستان عراق (KRG) هستند.البته کردهای سوریه در مقاطعی از تاریخ توانستند که به خود مختاری برسند. دانشنامه جهانی ویکی پدیا سلیمان عباس را به عنوان حاکم اولین منطقه خود مختار کردستان سوریه در اواخر دهه 50 میلادی معرفی می کند.البته بنا به شواهد تاریخی، سلیمان عباس بعدها به اتهام تجزیه طلبی زندانی شد. تلاش های کردها از گذشته تا به امروز ادامه داشته است و آنها از جنگ داخلی سوریه تنها به دنبال یک هدف اساسی و مهم هستند. آن هدف هم دستیابی به حکومت کردستان سوریه است.

تاریخچه رابطه کردهای سوریه با دولت اسد تیره و تار است

رابطه کردهای سوریه با دولت اسد را باید از زمان زمامداری حافظ اسد بررسی کرد. به طور کلی از آن زمان تا به امروز، رابطه خوب و حسنه ای بین کردها و دولت سوریه نبوده و بسیاری از کردهای سوریه از دولت های این پدر و پسر نفرت داشته اند. از زمان به قدرت رسیدن حافظ اسد در سوریه، کردها در این کشور مظلوم واقع شده اند. در سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۱ که حزب بعث در سوریه قدرت را در دست گرفت، تاکید حزب بعث بر ناسیونالیسم عربی، تنش را میان کردها و اعراب افزایش داد. زبان کردی هرگز رسمیت نیافت و استفاده از آن در اماکن رسمی ممنوع شد.حق شهروندی تا سالیان طولانی به آنها اعطاء نگردید و در حال حاضر هم برخی از کردها شهروند محسوب نمی شوند.

دولت اسد همواره معتقد بود که بسیاری از کردها تحت تاثیر بحران های کشور همسایه در طول 1920 به سوریه فرار کرده اند و آنها به عنوان افراد بومی سوریه شناخته نمی شوند. با اینکه دولت سابقه طولانی حضور آنها را در خاک سوریه تایید می کرد اما از این مسئله برای توجیه سیاست های تبعیض آمیز خود استفاده می نمود.{3}

پینگ پنگ کردهای سوریه و بشار اسد پس از درگیری های داخلی سال 2011

رابطه کردهای سوریه با اسد پس از آغاز درگیری های های چند سال گذشته وارد مرحله جدیدی شد. با آغاز بحران داخلی سوریه در سال 2011 کردها که دل خوشی از سیاست های دولت اسد نداشتند در جایگاه مخالف دولت حاضر شدند و حتی علیه دولت در تظاهرات شرکت کردند.اما رفته رفته که اقدامات اسلامگرایان تندرو علیه رژیم حالت خشونت آمیز و مسلحانه گرفت، کردها با این مسئله مخالفت کردند و تنها راه حل کاربردی را گفت و گو دانستند. البته این موضوع باعث نشد که آنها همچنان از مخالفان اسد نبوده و مخالفت های مدنی خود را ابراز نکرده باشند.

بشار اسد پس از شروع نا آرامی ها دو راه را در پیش رو داشت.راه اول کناره گیری و راه دوم اجرای اقدامات اصلاحی در ساختار سیاسی سوریه که البته او راه دوم را برگزید. البته واکنش بشار اسد به تهدید کردها هوشمندانه بود و توانست در اصلاحات خود جایگاه کردها را ارتقا بخشد. او که می دانست سالها ظلم و ستم بر علیه کردهای کشورش روا داشته است چند اقدام اساسی را مدنظر قرار داد. نخست در اصلاحات خود حق شهروندی را برای مردم کرد محترم شمرد و فقط در یک مرحله به 150000 نفر از کردهای کشورش حقوق شهروندی اعطا کرد. در کنار این مسئله، سپردن مسئولیت های مختلف به کردها و استفاده از ظرفیت خود آنها برای مدیریت مناطق کرد نشین اقدام دیگر بشار اسد بود. اسد همچنین به صورت تدریجی نیروهای خود را در مناطق کردنشین کاهش داد و آنها را به مناطق درگیر جنگ داخلی فرستاد. اسد با این اقدام خود توانست از هرگونه اصطکاک و تنش بین نیروهای خود با کردها جلوگیری نماید.او در واقع تلاش کرد تا کردها به هیچ وجه به دشمنان مسلح دولت سوریه تبدیل نشوند. رئیس جمهور سوریه همچنین توانست با نفوذ همیشگی خود در حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (PYD) اوضاع را در آن مناطق به طور غیر مستقیم در دست بگیرد.در واقع نیروهای دولتی سوریه بر اثر جنگ، مناطق کردنشین را ترک کرده اند و کنترل کردستان سوریه در حال حاضر در دست نیروهای کرد می‌باشد. قامشلی، عفرین و مالکیه شهرهای کرد نشینی هستند که از بیش از یک سال پیش به دست حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه افتاد. این حزب با کنترل جاده ها و عبور مرور افراد توانست تا حد زیادی از انتقال درگیری ها به شهرهای کردنشین مذکور جلوگیری کند. حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (PYD) همواره در میان برخی از کردها متهم به تبانی با رژیم بوده است و بسیاری معتقدند بعد از اینکه بحران توسط اسد به طور کامل کنترل شود، مناطق کردنشین توسط این حزب به صورت تدریجی دو مرتبه به زیر پرچم بشار اسد برخواهد گشت. اگر چه این سناریو هم محتمل است که کردستان سوریه مستقل شود و این حزب در نقش یک رابط با حکومت مرکزی عمل کند.

باید توجه داشت که در یک جنگ داخلی، طرفین درگیر سعی می کنند از تمامی ظرفیت های موجود استفاده کنند و شرایط را به نفع خود رقم بزنند. از این رو مخالفان اسد هم برای جذب کردها تلاش کردند و اخیرا توانسته اند بخش قابل توجهی از کردها را با دادن امتیاز و وعده ارائه حقوق برابر جذب کنند. در همین خصوص نشریه‌ آلمانی "دی‌ولت" در گزارشی نوشت که اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه که از آغاز جنگ داخلی در این کشور از رژیم بشار اسد حمایت می‌کرد با چرخش غیرمنتظره‌ای با نظامیان مخالف حکومت همکاری می‌کند. با در نظر گرفتن این تغییر رویکرد توسط کردها باید گفت که کردها همچنان تصمیم نهایی خود را نگرفته اند و برای آنها استقلال کردستان مهم است و سرنگونی بشار اسد برای آنها در مرتبه دوم قرار دارد. این اولویت بندی است که بین آنها و تروریست های سلفی و وهابی شکاف ایجاد می کند.

پنج ضلعی که به دنبال جذب کردهای سوریه هستند

امروز کردهای سوریه نقش مهمی را در تحولات سوریه بازی می کنند. اگرچه کمترین بخش اخبار بحران سوریه متعلق به کرد ها است ولی شاید بیشترین نقش در روند آینده سیاسی سوریه، متعلق به آنها باشد. کردهای سوریه از همه طرف در حال جذب شدن هستند و آنها در این بازی به دنبال کسب منافع خود می باشند. دولت بشار اسد از طرفی قصد دارد کردها را همچنان از سمت حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه به سمت خود جذب کند تا در درگیری های میدانی دشمنی جدید نداشته باشد و همچنین استقلال کردستان باعث تضعیف دولت آینده سوریه نشود. اپوزیسیون هم می داند که تاکنون نتوانسته است که تنها با اسلام گراهای تندرو به پیروزی برسد. اپوزیسیون قطعا به دنبال جذب سه قومیت بزرگ مذهبی و نژادی کرد، مسیحی و دروزی خواهد بود تا بتواند با استفاده از ظرفیت آنها به هدف خود برسد. البته در طرف مقابل بشار اسد همواره تلاش داشته است تا از ورود قومیت ها به این بازی دو طرفه جلوگیری کند. اما کردهای سوریه فقط از این دو سمت جذب نمی شوند. کردستان عراق و مسعود بارزانی به دنبال نزدیکی هرچه بیشتر با کردهای سوریه هستند. اقلیم کردستان عراق در مجاورت با شمال سوریه قرار دارد و از این حیث بسیاری بر این عقیده اند که مسعود بارزانی به دنبال اتحاد با کردهای سوریه است تا حداقل بتواند، نیمچه حکومتی به نام کردستان بزرگ تشکیل دهد. دولت مرکزی عراق که نخست وزیری شیعه را در راس خود دارد گفته است که عراق در تحولات سوریه به هیچ وجه دخالت نمی کند. اما رویکرد کردستان عراق کاملا در تضاد با نور المالکی است. کردستان عراق بارها در مواقع بحرانی کمک های غذایی برای کردهای سوریه ارسال کرده است که این عمل نشان از خواست بازرانی برای جذب کردهای سوریه دارد. اما در آن سمت، حزب غیر قانونی کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) که سابقه 28 ساله شورش در برابر دولت مرکزی ترکیه را دارد هم نسبت به جذب کردها بی علاقه نیست. در واقع کردهای سوریه بین کردهای عراق و ترکیه قرار دارند و می توانند در آینده نقش کلیدی در آن منطقه بازی کنند. بارها دیده شده است که اعضای حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه ((PYD تصاویری از عبدالله اوجالان رهبر زندانی "پ ک ک" را در دست دارند که این اقدام خشم دولت ترکیه را بر انگیخته است. زیرا ترکیه می داند که با اتحاد کردهای ترکیه و سوریه در خطر تجزیه قرار می گیرد. البته مسئولین حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه ((PYD هیچ گاه به صورت رسمی وابستگی خود را به "پ ک ک "اعلام نکرده اند. ضلع پنجمی که به دنبال جذب کردهای سوریه است غرب نام دارد.در واقع اتحادیه اروپا و به خصوص آمریکا متهم هستند که در طرحی جامع، خاورمیانه را دو مرتبه ترسیم کرده اند و به دنبال تجزیه شش کشوری هستند که سوریه یکی از آنها است. غربی ها به دلیل ایجاد تاثیرگزاری در منطقه کردشنین سوریه و کنترل اوضاع، در زمینه جذب کردهای سوریه بیکار نبوده اند و اقداماتی را انجام داده اند که شاید مهمترین آنها تشکیل مجمع ملی کردستان سوریه( (KNAS باشد.

مجمع ملی کردستان سوریه، به نمایندگی از کردهای سوریه بر اساس دو کنفرانس بزرگ، یکی در مجلس سنای ایالات متحده در مارس 2006 و یکی در پارلمان اتحادیه اروپا در بروکسل در سال 2006 تشکیل شد. مجمع ملی کردستان سوریه (KNAS)با هدف برقراری دموکراسی و اعطای حقوق مشروع به کردها و دیگر اقلیت های سوریه ایجاد شده است و طبق اعلام رسمی مجلس سنای آمریکا، اعضای این مجمع به دنبال تبدیل سوریه به یک دولت فدرال هستند که با یک سیستم دموکراتیک و ساختاری فدرال مدیریت شود.رئیس این مجمع شرکو عباس نام دارد که بارها از دولت اوباما و اسرائیل خواسته است که حمایت های خود را از اسلامگرایان تندرو بردارد و گروه های دموکراتیک تجزیه طلب را حمایت کند. لذا دولت آمریکا و اروپا که در جبهه ای مشترک هستند تحولات کردها در سوریه را به شدت دنبال می کنند و با تشکیل مجمع ملی کردستان سوریه که تاکنون توانسته جاپای محکمی هم در مناطق کردنشین سوریه برای خود باز کند، تحولات را عمیقا کنترل کرده و به دنبال جذب کردهای این منطقه هستند.

همان طور که ملاحظه شد کردهای سوریه از 5 ناحیه جذب می شوند و آنها می توانند از این شرایط بهره بالایی ببرند. آنها جنگ را علیه اسد آغاز نکردند ولی شرایط به شکلی پیش رفت که حال می توانند از وقوع این درگیری کمال استفاده را بکنند. آنها به راحتی می توانند از این پنج ضلع امتیاز بگیرند و دست آوردهای خود را در مرحله اول حفظ کرده و سپس به دنبال هدف اصلی خود بروند. هرگونه که بخواهیم نتیجه بحران سوریه را ارزیابی کنیم نمی توانیم کردهای سوریه را در زمره برندگان این بحران قرار ندهیم. اقلیت کرد این کشور قطعا می تواند در میان برندگان باشد. حتی اگر کردها به هدف اصلی خود که همان خود مختاری است نرسند، وضعیت آنها نسبت به قبل بسیار متفاوت خواهد بود و امتیازات بیشتری را کسب می کنند و هرگز به شرایط اسفناک گذشته برنمی گردند.در واقع آنها امروز در صحنه سیاسی سوریه یک وزنه به شمار می آیند که می توانند با حرکت خود به سمت هر یک از طرفین، اوضاع را دگرگون سازند. در نهایت باید دید که جاذبه آهن ربای کدام یک از طرفین قوی تر است تا کردها به طور کامل به سمت آنها بروند.

کردهای سوریه خواستگاه دائم ندارند ولی منافع دائم دارند

اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم که کردهای سوریه در نهایت به کدام سمت جذب می شوند باید در نظر بگیریم که آنها تاکنون رفتار متغیری داشته اند و از این به بعد هم به احتمال زیاد این رفتار ادامه می یابد. پیش از این گفتیم که 5 ضلع برای جذب کردها تلاش می کنند. کردهای سوریه در واقع به دنبال منافع خود هستند و به آن سمتی خواهند رفت که منافع آنها را تامین کند. خواست کردها در مرحله اول ایجاد استقلال و خودمختاری است.هرگونه که مسائل را از ابتدای شروع بحران سوریه تحلیل کنیم به این نتیجه می رسیم که کردهای سوریه خواستگاه قطعی و دائمی ندارند و شاید پیروزی هر یک از طرفین خیلی برای آنها مهم نباشد. آنها به دنبال تامین خواسته های خود هستند. به غیر از تشکیل حکومت خود مختار، آنها به دنبال اهداف دیگری هم هستند. بخشی از اختلاف نظرهای کردهای سوریه با شورای ملی اپوزیسیون که در ترکیه مستقر می باشد هم به همین موضوع بر می گردد.میثاق ملی که این شورا آماده کرده است تمام خواسته های کردها را برآورده نکرده و در همین زمینه، رشید سخنگوی گروه جوانان کرد گفته است که ما فقط خواستار گنجاندن رسمیت زبان کردی در میثاق ملی نیستیم بلکه ما سوریه فدرالیزه و حکومت مستقل خود را می خواهیم که البته اعراب با آن موافق نیستند. حذف عبارت جمهوری عربی هم از دیگر خواسته های کردهای سوری می باشد که تاکنون به آن اهمیتی داده نشده است. همچنین گروه جوانان کرد سوریه اعلام کرده است که طرح تجزیه سوریه باید بر روی میز کنفرانس آینده ژنو قرار بگیرد.

خواسته دیگر کردها تامین امنیت مناطق کردنشین است. آنها مدتی است که شروع به ایجاد یک ارتش مستقل کرده اند و شرکو عباس به عنوان رئیس مجمع ملی کردستان سوریه، ایجاد این ارتش را پیگری کرده و گفته است که هدف اصلی ما از ایجاد ارتش، حفاظت از خاک کردستان سوریه برای جلوگیری از هر گونه مداخله مسلحانه اعم از نیروهای اسد و یا گروه های شبه نظامی اسلامگرا است. {4}گفتنی است که آمریکا و اروپا در تجهیز این ارتش نقش داشته و به پشتوانه آنها این ارتش شکل گرفته است. ولی این ارتش تا زمانی که بخواهد به قدرت کامل برسد فاصله زیادی دارد.

آیا آمریکا به دنبال تجزیه سوریه است؟

پیش از این گفتیم که آمریکا در تشکیل مجمع ملی کردستان سوریه نقش اساسی داشته است و قطعا در این منطقه خود را در زمره ذینفعان می بیند. به طور کلی تئوریسین های آمریکا معمولا به تجزیه کشورهای خاورمیانه علاقه مند هستند. یکی از مثال های بارز آن تئوری" گالیور و لیلی پوتی ها" است که توسط جیمز بلک ول از تئوریسین های مهم آمریکا در کتاب "صاعقه در صحرا" مطرح شده است.به طور خلاصه این تئوری با تشبیه استراتژی و جنگ خاورمیانه آمریکا و اسرائیل در منطقه با داستان گالیور به این نتیجه می رسد که آمریکا باید 6 کشور منطقه را که یکی از آن کشورها سوریه است را تجزیه کند و آنقدر این کشور ها کوچک بشوند تا اسرائیل بتواند در منطقه عرض اندام کند. در واقع لیلی پوت های کوچک، کشورهای تجزیه شده هستند و در این تئوری اسرائیل قرار است نقش گالیور را بازی کند که در داستان می توانست به راحتی لی لی پوت های کوچک را در کف دست خود بگیرد. این تئوری همچنین می افزاید که هدف آمریکا در منطقه بهره برداری از منابع انرژی است.

البته خارج از دنیای تئوری، آمریکایی ها همیشه ردپایی از خود برای تجزیه کشور ها به جا گذاشته اند. چندی پیش اورشلیم پست گزارش داد که در ملاقات هایی که نمایندگان مجمع ملی کردستان، سفیر آمریکا در سوریه و همچنین فردریک هوف، هماهنگ کننده ویژه امور سوریه برای آمریکا حضور داشتند، بحث تجزیه سوریه را مورد بررسی قرار داده اند.شرکو عباس رئیس مجمع ملی کردستان سوریه در همین خصوص در مصاحبه با رسانه های گروهی اظهار کرده بود که اعضای این جلسه همچنین دیداری با جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا داشته اند و اعضا در جلسات خود تجزیه سیاسی جمهوری عربی سوریه به مناطق گوناگون مذهبی و نژادی مختلف و تشکیل یک کردستان مستقل را مورد کنکاش قرار داده اند.
بسیاری بر این عقیده هستند که آمریکا به دنبال تشکیل کردستان بزرگ است و در طرح ترسیم دوباره خاورمیانه به دنبال تجزیه کشور ها است. البته شاید عدم توفیق تروریست ها در مبارزه با اسد بتواند دلیلی باشد تا آمریکا به سایر راه حل ها برای تضعیف اسد توجه بیشتری بکند که قطعا مهمترین این راه حل ها تجزیه سوریه است.

اما در تحولات میدانی آمریکا انتظار کردهای سوریه را برآورده نکرده است.آمریکا همچنان از اسلام گرایان تندرو حمایت نظامی و تسلیحاتی می کند. در واقع بیانیه اخیر دولت آمریکا در خصوص استفاده اسد از سلاح شیمیایی و حمایت تسلیحاتی مخالفان در سوریه، سوال های زیادی را به جا گذاشت. یکی از این سوال ها این است که آمریکا چرا هیچگونه آلترناتیوی برای اسلام گرایان تندرو ندارد و در صورت پیروزی آنها بر بشار اسد ممکن است یک حکومت تندرو از اسلام گرایان وهابی و سلفی بر سر کار بیاید و قیام علیه بشار اسد که آمریکا کلید زننده آن بوده است توسط این گروه به سرقت برود.این دقیقا همان مسئله ای است که شرکو عباس رئیس مجمع ملی کردستان سوریه در 20 جون 2013 در مصاحبه خود با الجزیره به آن اشاره کرده است.شرکو عباس در این مصاحبه گفت که آمریکا باید به جای حمایت نظامی از رادیکال ها، باید از گروه های دموکراتیک و استقلال خواه حمایت کند.عباس در آن مصاحبه هشدار داد که حمایت تسلیحاتی اوباما از مخالفان تندرو می تواند خطرساز باشد.به شکلی که پس از آنکه آنها بر اسد غلبه کردند این سلاح ها ممکن است بر علیه خود آمریکا و یا متحدانش در منطقه استفاده شود.رئیس مجمع ملی کردستان سوریه همچنین بیان کرد که اوباما مدتی است کردهای سوریه را در نظر نمی گیرد و این به معنی چشم پوشی از نقش قوی میانجی گری کردها بین درگیری های فرقه ای سنی و شیعه در سوریه است. عباس همچنین هشدار داد رویه کنونی باعث برگشت اسد به قدرت می شود و جنگی خونین تر شروع خواهد شد و این وضعیت نه تنها به نفع اقلیت های سوریه نیست بلکه باعث پاکسازی تدریجی آنها می شود. به نظر می رسد که دولت آمریکا می خواهد طرح ایجاد کردستان سوریه را زمانی به صورت جدی دنبال کند که حکومت اسد سقوط کرده باشد و تاکنون اقداماتی که انجام داده در فاز مطالعه و زمینه سازی بوده است.

5 مانع برای عدم ایجاد حکومت کردستان سوریه

نخست؛ ترکیه مهمترین عاملی است که به طور جدی از تجزیه سوریه دچار ضرر می شود و تمام توان خود را برای جلوگیری از این اتفاق به کار خواهد برد. ترکیه در یک جبهه در حال مبارزه با "پ ک ک" است و به شدت با جاه طلبی های سیاسی کردهای سوریه که برخی از آنها از هواداران عبدالله اوجالان رهبر زندانی "پ ک ک " هستند مخالف است و از هرگونه تلاشی برای جلوگیری از ایجاد کرستان سوریه دریغ نکرده است. در واقع عزم ترکیه برای جلوگیری از تشکیل یک مینی کردستان دیگر در نزدیکی مرز خود مثال زدنی است و ترکیه می داند در صورت تشکیل کردستان سوریه، کردهای ترکیه تحریک شده اند و ترکیه به شدت در خطر تجزیه قرار می گیرد.

دوم؛ رهبران اپوزیسیون عرب در سوریه از خواسته کردها ناراحت به نظر می رسند.آنها می گویند تقاضای همه گروه ها سرنوگونی اسد بوده و در این میان مجمع ملی کردستان سوریه به دنبال فدرالیزه کردن سوریه است که آنها این امر را بر نمی تابند.در واقع می توان گفت که بین گروه های مخالف رژیم سوریه تنها کردها هستند که اولویت اول خود را سقوط اسد نمی دانند.

سوم؛ کردها در سوریه تنها نژادی هستند که به طور گسترده بحث استقلال را مطرح کرده اند. ارمنی‌ها، ترک ها، چرکس‌ های آسیان تبار و یهودیان از اقلیت های نژادی این کشور هستند که تاکنون در این زمینه تلاش چشمگیری نداشته اند. این می تواند به دلیل شمار کم آن نژادها در سوریه باشد که نمی توانند ادعای استقلال کنند. البته کردها معتقدند که طرح سوریه فدرالیزه نباید تنها بر اساس نژاد عمل کند و بر اساس دین هم باید آنها را تقسیم بندی کرد. آنها حتی به اسد پیشنها دادند که حکومت علوی خود را در غرب سوریه برقرار کند و قدرت را تحویل دهد. در واقع می توان گفت که کردها در بین اقلیت های سوریه دچار تک صدایی شدند و این نمی تواند اراده دست جمعی و محکمی را پدیدآورد.

چهارم؛ کردها در شمال سوریه دارای یک وحدت کامل نیستند و این می تواند برای دستیابی به اهدافشان مشکل ایجاد کند. خیلی ها حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (PYD) را وابسته به اسد می دانند. از آن سمت بسیاری مجمع ملی کردستان را وابسته به غرب و آمریکا معرفی کرده و بازار اتهام زنی و عدم اطمینان در شمال سوریه همچنان داغ است.

این اوضاع تا جایی پیش رفته است که حتی برخی از چهره های مخالف ادعا می کنند که کنترل بخش های خاصی از شمال شرقی سوریه از سمت ارتش سوریه به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (PYD) که گفته می شود به حزب کارگران کردستان سوریه هم وابستگی دارد تحویل داده شده و این امر منجر به اختلافات و درگیری بین این حزب، مجمع ملی کردستان (KNSA) و شورای ملی سوریه شده است.{5}همچنین گفته می شود که حزب کارگران کردستان سوریه در لیست سازمان های تروریستی ترکیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو قرار دارد و همین امر نیز این گمانه زنی ها را تقویت می کند. البته صالح به عنوان رئیس حزب دموکراتیک کردهای سوریه در مصاحبه های خود اعلام می کند که ما خواستار سقوط اسد هستیم ولی از هرگونه خشونتی دوری می کنیم. اخیرا این حزب با پیوستن به شورای ملی مخالفان نقش مهمتری را بازی می کند.

پنجم، مشکل پنجم کردها برای رسیدن به استقلال این است که غرب و آمریکا همچنان گروه های اسلام گرای تندرو را حمایت می کنند و کردها معتقدند که قدرت گرفتن این گروه های عرب تندرو، استقلال آنها را با خطرات جدی مواجه می کند.

به نظر می رسد که کردهای سوریه مدت ها است وارد یک بازی تمام پیچیده سیاسی شده اند و مشکلات زیادی را برای ایجاد خود مختاری در مقابل خود می بینند.آنها فرصت های زیادی را برای امتیاز گیری در مقابل دارند. اما در مقابل تهدیدهای زیادی هم آنها را نشانه گرفته است. به نظر نمی رسد که با وضعیت موجود آنها بتوانند حداقل به زودی به خواسته اصلی خود برسند. آنچه که همه به آن اذعان دارند این مسئله است که تجزیه سوریه خطری بزرگ است و این خطر بر تمام منطقه تاثیر گسترده ای می گذارد و تنها محدود به مرزهای سوریه نخواهد بود.این اتفاق ابتدا بر ترکیه ای تاثیر می گذارد که برای سقوط اسد تلاش بسیار زیادی کرده است و از متحدان آمریکا به شمار می آید.اما بدون در نظر گرفتن این مسئله که کدام طرف پیروز شود، باید گفت که شرایط کنونی در سوریه برای کردها روز به روز پیچیده تر می شود و آنها به موانع بیشتری برای کسب استقلال رو به رو می شوند و از این رو میتوان گفت که تشکیل یک مینی کردستان در سوریه حداقل در کوتاه مدت بعید به نظر می رسد.

محمد جواد موسوی زاده


منابع:

:1 Background Note: Syria U.S. Department of State1

2 Syria suspends its membership in Mediterranean union". Xinhua. 1 December 2012

3 Yildiz, Kerim (2005). The Kurds in Syria: the forgotten people (1. publ. ed.). London [etc.]: Pluto Press, in association with Kurdish Human Rights Project. p.25. ISBN0-7453-2499-1

4 http://www.kurdnas.com/en/index.php?option=com_content&view=article&id=557:syrian-kurds-start-forming-their-army&catid=3:newsflash&Itemid=54

5 http://carnegie-mec.org/publications/?fa=48526

 

اخبار استانداری خوزستان

 

اقرار استاندارخوزستان به شورشدن آب‌کارون
 
 
کد مطلب : 13848
گروه جامعه: در آخرین روزهای دولت دهم، و پس از سالها نظرات کارشناسی در باره اثرات مخرب یکی از سدهای تازه احداثی، بالاخره استاندار خوزستان هم اقرار نمود که «‌ای سی» آب از حدفاصل این سد «گتوندعلیا» تا رودخانه بهمنشیر آبادان بیش از حد مطلوب است، گرچه او دلیل این امر را ناشی از عوامل دیگری دانسته است.
 
 
اقرار استاندارخوزستان به شورشدن آب‌کارون
سیدجعفر حجازی اظهار کرد: بخشی از شوری آب به وجود آمده به خاطر واحدهای غیرمجاز پرورش ماهی بوده که در مسیر رودخانه قرار دارند و این موضوع بسیار تاثیرگذار است. وی بیان کرد: متاسفانه یک سری از حوضچه‌ها زه خود را وارد رودخانه می‌کنند و این امر باعث بالا رفتن آب می‌شود. استاندار افزود: برای جلوگیری از شوری آب مصوب کردیم که باید زهکشی اجرا شود اما متاسفانه هنوز بخش خصوصی دست به انجام این کار نزده است. امسال به واسطه افزایش برنج صادراتی اشتیاق کشاورزان برای شلتوک کاری بسیار بالا بود که این موضوع تبعاتی را به همراه داشت.

حجازی با بیان اینکه مصرف آب شلتوک کاران مقطعی بوده و آب مورد نیاز آن‌ها را تامین کردیم، افزود: با توجه به اینکه در مناطقی کشت شلتوک بسیار نزذیک به رودخانه صورت گرفت این موضوع باعث سرریز شدن زهکش‌ها به داخل رودخانه شد. با توجه به اینکه یک سری از واحدهای به طور غیر قانونی اراضی خود را به پرورش ماهی تبدیل می‌کنند در برنامه داریم که کنترل دقیق‌تری در خصوص متخلفان پرورش ماهی انجام شود. در حال حاضر وضعیت «‌ای سی» آب مطلوب و حتی بهتر از قبل است.

وی افزود: اکنون‌ای سی آب از حدفاصل سد گتوند تا رودخانه بهمنشیر آبادان در حد ۳ هزار و بیش از حد مطلوب است. همچنین واحدهای نیشکری که در مسیر قرار دارند باید به خوبی کنترل شوند چرا که عدم توجه به این موضوع افزایش‌ای سی آب را به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه سد گتوند در آخر مسیر قرار دارد حجم کسری برق مورد نیاز خود را که معمولا در ماه‌های تیر و مرداد اتفاق می‌افتد، از سد گتوند گرفتیم.

حدیث روز

 

امام محمد باقر علیه السلام در حدیثی گهربار فرموده است: نور امام در دل مؤمنان از نور خورشید تابان در روز، روشن‏‌تر است و ایشانند که دل‌هاى مؤمنین را منور کنند.
مشرق- ابوخ الد کابلى گوید: از امام محمد باقر علیه السلام درباره قول خداى تعالى (آیه 8 سوره 64) (((بخدا و رسولش و نورى که فرستادیم ایمان آورید))) پرسیدم. فرمود: اى اباخالد بخدا مقصود از نور ائمه علیه السلام است.
اى اباخالد، نور امام در دل مؤمنان از نور خورشید تابان در روز، روشن‏‌تر است و ایشانند که دل‌هاى مؤمنین را منور کنند و خدا از هر که خواهد نور ایشان را پنهان دارد پس دل آنها تاریک گردد و در ظلمت رود.


متن حدیث:

أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ بْنِ عَبْدِ اللّهِ الْحَسَنِیّ عَنْ عَلِیّ بْنِ أَسْبَاطٍ وَ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِی أَیّوبَ عَنْ أَبِی خَالِدٍ الْکَابُلِیّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللّهِ تَعَالَى: فَ‏آمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النّورِ الّذِی أَنْزَلْنا فَقَالَ یَا أَبَا خَالِدٍ النّورُ وَ اللّهِ الْأَئِمّةُ ع یَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ الْإِمَامِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ أَنْوَرُ مِنَ الشّمْسِ الْمُضِیئَةِ بِالنّهَارِ وَ هُمُ الّذِینَ یُنَوّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِینَ وَ یَحْجُبُ اللّهُ نُورَهُمْ عَمّنْ یَشَاءُ فَتُظْلَمُ قُلُوبُهُمْ وَ یَغْشَاهُمْ بِهَا


«اصول کافى جلد 1 صفحه: 277»

یک خبر از آبادان

 

به گزارش مشرق، یکی از نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی، سیلی محکمی به صورت معاون شرکت آب و فاضلاب خوزستان نواخت.

معاون شرکت آب و فاضلاب خوزستان که برای بازدید از وضعیت آب رسانی به مردم یکی از مناطق جنوب استان رفته بود پس از آنکه نماینده یاد شده بعد از بحثی کوتاه به صورت او سیلی می‌زند، نقش زمین می‌شود.

خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در اهواز در خبر خود از رئیس مجلس شورای اسلامی خواسته است موضوع را مورد بررسی قرار دهد تا با برخورد انضباطی جلوی استمرار این قبیل اقدامات این نماینده را که تکرار نیز شده است گرفته شود.

اخبار روز خوزستان

 

ایمیل ملی توسط پست راه‌اندازی شد
اقتصادی  12:58:5 1392/04/30

924-18474-5 کد خبر
 

سرویس پست الکترونیک ملی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری شرکت پست و سازمان فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، مهران حموله، مدیرکل پست استان از توسعه ایمیل ملی با استفاده از ظرفیت دیتا سنتر استان و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: ایمیل ملی پل ارتباطی مردم و دولت است و خدمات ارتباطی دولت با مردم و بالعکس را فراهم می‌نماید و با سازوکارهای در نظر گرفته شده از ضریب امنیتی برای نگهداری اطلاعات برخوردار است و به همین دلیل نیازمند احراز هویتی است.

وی با بیان این‌که ایمیل ملی می‌تواند مشکل‌گشای مردم در دریافت خدمات سازمان‌ها و اطلاع‌رسانی مناسب خدمات به آن‌ها باشد، افزود: این ایمیل می‌تواند با ایجاد درگاه اطلاع‌رسانی در مواردی چون انتخابات، بازاریابی، آگهی و اطلاع‌رسانی‌ها به‌صورت مستقیم اطلاعات را به افراد موردنظر برساند و درنتیجه موجب صرفه‌جویی‌هایی در سطح ملی خواهد شد.

وی در خصوص نحوه فعال‌سازی این سرویس گفت: متقاضیان می‌توانند پس از پرکردن فرم اینترنتی، مدارک احراز هویت خود را با مراجعه به یکی از دفاتر پستی استان تحویل داده و سرویس ایمیل ملی دریافت کنند. مبلغ پایه فعال‌سازی این سرویس سالیانه یک‌هزار تومان است و با توجه به نیاز متقاضی به حجم و فضای بیشتر نرخ این سرویس متفاوت خواهد بود.

اخبار ورزشی خوزستان

 

 

به بهانه نخستین حضور استقلال‌خوزستان در لیگ برتر؛
تکرار تجربه تلخ اولین‌ها یا حفظ جایگاه؟
ورزشی  10:33:58 1392/04/30

924-26981-5 کد خبر
 

هر ساله در پایان رقابت های لیگ برتر تعدادی تیم به لیگ یک سقوط می کنند؛ در این بین بیشتر، تیم هایی راهی لیگ آزادگان شده اند که اولین حضور خود را در لیگ برتر تجربه کردند. این تیم ها باتوجه به نتایج ضعیف که ناشی از فراهم نبودن شرایط برای حضور آن ها در لیگ برتر و عدم تجربه کافی بود، نتوانستند در عرصه سخت و تنگاتنگ رقابت با حریفانِ بعضا پرسابقه خود، دوام آورند.

 به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، شهید قندی یزد، مس سرچشمه کرمان، پیام مشهد، شیرین فراز کرمانشاه، شهرداری تبریز، آلومینیوم هرمزگان و گهر دورود ازجمله تیم هایی بودند که طی چند سال اخیر پس از صعود به لیگ برتر فقط یک سال در این لیگ دوام آوردند و به دلیل نداشتن رویکرد مناسب برای حضور در بالاترین سطح لیگ فوتبال کشور، بازهم راهی لیگ یک شدند.

 استقلال خوزستان نیز ازجمله تیم های لیگ یک بود که توانست با عملکرد خوبی که سال گذشته در این لیگ داشت، به دسته برتر راه پیدا کند تا پس از سقوط نفت آبادان، جایگزینی برای این نماینده خوزستان باشد و همراه با فولاد به عنوان نمایندگان استان پا به عرصه رقابت بگذارد.

 تجربه کوتاه و ناموفق تیم های لیگ یکی راه یافته به دسته برتر طی سال های گذشته ما را بر آن داشت تا در گفت و گو با اعضای تیم فوتبال استقلال خوزستان به علل و راه کارهای این موضوع بپردازیم. "آبی های خوزستان برای استحکام جایگاه خود در لیگ برتر باید با چه رویکردی وارد این لیگ شوند؟"

 به طور حتم در پیش گرفتن استراتژی خاص توسط تیم های دسته یکی راه یافته به لیگ برتر برای نتیجه گرفتن باید مورد توجه قرار بگیرد و شاید اولین و مهم ترین استراتژی، حاکم شدن تفکر حرفه ای در بین کل اعضای تیم است. باید توجه داشت که نبود این تفکر، در نوع عملکرد بازیکنان تاثیر و نهایتا منجر به در پیش گرفتن سیر نزولی از همان ابتدای رقابت ها می شود.

 "زمانی که یک تیم از لیگ یک به لیگ برتر راه پیدا می کند، به دلیل این که تفکرات بازیکنان آن تیم لیگ یکی بوده، با صعود، همه چیز را تمام شده دانسته و سقف آرزوهای شان محدود می شود که این موضوع باعث شده آن تیم در ادامه راه با مشکل رو به رو شود" این گفته عبدالله ویسی سرمربی تیم استقلال خوزستان است.

 وی ادامه می دهد "مربی آن تیم باید بتواند تفکرات آن بازیکنان را تغییر دهد و در غیر این صورت آن تیم با مشکل مواجه می شود و بازهم به لیگ یک برمی گردد. مربی باید بتواند در کنار جوانان تیم بازیکنانی را جذب کند که تجربه لیگ برتری داشته و به نوعی آب دیده باشند."

 سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان به دوران مربیگری اش در تیم پیکان اشاره می کند و می گوید "حضورم در این تیم تجربه خوبی شد تا امسال با ظرافتی خاص، کار بزرگی را در تیم استقلال انجام دهم و آن، این بود که بازیکنانی را به خدمت گرفتیم که باتجربه هستند؛ ضمن این که آن ها از نظر روحی و روانی، تفکر جنگندگی و برنده شدن دارند که به همین دلیل فکر می کنم امسال تیم ما وضعیت خوبی خواهد داشت."

 وی بیان می کند "یک مربی باید دارای تفکرات حرفه ای بوده و خود، روانشناس باشد و یا این که یک روانشناس در کنار خود داشته باشد. مربی باید بتواند تیم خود را کالبد شکافی کند و قبل از این که تیم را ببندد، بازیکنان مورد نظرش را از نظر روحی و روانی بشناسد."

 ویسی که داشتن تفکرات حرفه ای را برای یک مربی لازم می داند، ادامه می دهد "داشتن این تفکر در نتیجه گیری یک تیم تاثیرگذار است؛ من در جذب بازیکنانم درباره خانواده های آن ها نیز تحقیق و بررسی کردم که سطح تحصیلات این بازیکنان تا چه حد بوده و چه اهدافی دارند. معتقدم اگر یک مربی این موارد را مدنظر قرار دهد، می تواند کار بزرگی انجام داده و تفکرات بازیکنان را در مسیر اهداف تیم قرار دهد."

 سهراب بختیاری زاده، کاپیتان تیم استقلال خوزستان نیز با بیان این که باید از این تیم ها که فقط یک سال در لیگ برتر دوام آورده اند، پرسیده شود که چه کمبودهایی داشته اند و تفکرات شان قبل از ورود به لیگ برتر چه بوده است؟ می گوید "داشتن تفکر حرفه ای و حس بردن باید در بازیکنان، کادر فنی و حتی مدیریت باشگاه وجود داشته باشد؛ چرا که در نتیجه گیری یک تیم و حتی آینده آن باشگاه موثر است."

 وی عنوان می کند "خدا را شکر تفکر کادر مدیریتی باشگاه استقلال به گونه ای است که از تیم، بالای جدول و گرفتن بهترین نتیجه را می خواهد. ما برای ماندن در لیگ برتر باید بالای جدول را ببینیم و ایمان داشته باشیم که حتی می توانیم سهمیه جام باشگاه های آسیا را کسب کنیم. به نظرم داشتن اهداف بزرگ نیز می تواند در نتیجه گیری یک تیم تاثیرگذار باشد."

 علی پورکیانی، قائم مقام باشگاه استقلال خوزستان نیز داشتن برنامه ریزی لازم و تفکر حرفه ای برای تیم هایی که به لیگ برتر صعود می کنند را لازم دانسته و می گوید "به نظرم تیم هایی که فقط برای یک سال در لیگ برتر حضور می یابند و مجددا به لیگ یک سقوط می کنند، اقدامات کارشناسی شده ای در زمینه جذب بازیکن انجام نمی دهند."

 وی ادامه می‌دهد "ممکن است تیمی در رده‌ای مانند لیگ یک، قهرمان شود ولی زمانی که به لیگ برتر راه پیدا می‌کند بازیکنان آن تیم نتوانند در رده‌های بالاتر خوب کار کنند و عدم برنامه‌ریزی در این خصوص باعث سقوط مجدد این تیم به لیگ یک می‌شود."

 قائم‌مقام باشگاه استقلال خوزستان بیان می‌کند "معتقدم هر سطحی از رقابت‌ها تفکرات خاص خود را دارد و به نظرم یک تیم نمی‌تواند با همان تیمی که قهرمان لیگ یک شده است، وارد لیگ برتر شود بلکه شرایط تیم باید از نظر تفکر، کادر فنی، بازیکنان و همچنین پتانسیل‌های امکاناتی دچار تغییراتی شود که این موارد تضمین‌کننده موفقیت آن تیم در لیگ برتر خواهد شد."

 وی با بیان این‌که استقلال با تفکر و داشتن نیم‌نگاهی به کسب سهمیه جام باشگاه‌های آسیا وارد لیگ برتر می‌شود، می‌گوید "تیم ما پتانسیل این‌که یک رقیب خوب برای سایر تیم‌ها باشد را دارد و زنگ تفریحی برای آن‌ها نخواهد بود؛ ما با این تفکر وارد لیگ برتر می‌شویم نه این‌که به لیگ یک سقوط می‌کنیم."

 برخورداری از امکانات، زیرساخت‌ها، سرمایه مالی، داشتن حامی و ثبات مدیریت از دیگر مواردی است که به حضور موفق و عملکرد خوب تیمی که از لیگ یک به لیگ برتر صعود کرده، کمک می‌کند. شاید یکی از دلایلی که باعث بی‌انگیزگی یک تیم در میانه راه می‌شود، نبود امکانات و کمبودهایی است که این تیم نسبت به سایر حریفان خود دارد.

 ویسی در این زمینه بیان می‌کند "داشتن امکانات در نتیجه‌گیری یک تیم بسیار تاثیرگذار است و به نوعی برای آن تیم یک پشتوانه محسوب می‌شود که خدا را شکر امسال استقلال امکانات خوبی دارد. ما امسال هم بازیکنان خوزستانی خوبی را جذب کرده‌ایم و هم امکانات‌مان مناسب است؛ همه چیز بر وفق مراد است و جایی برای بهانه‌آوردن و نتیجه‌نگرفتن نیست."

 وی با بیان این‌که مطمئنا استقلال امسال حرف‌هایی برای گفتن دارد، می‌گوید "من زمینه را برای فعالیت تیم در لیگ برتر مناسب می‌بینم و شکی در این زمینه ندارم."

 بختیاری‌زاده نیز که داشتن امکانات لازم را برای ماندن تیم‌های لیگ یکی که به لیگ برتر راه یافته‌اند، تاثیرگذار می‌داند، می‌گوید "به هر حال تیمی مانند گهردورود، سال گذشته صعودش به لیگ برتر خوشایند بود ولی معتقدم آمدن به لیگ برتر مهم نیست بلکه داشتن امکانات، ساختار، مهره‌چینی و نحوه یارگیری نیز اهمیت دارد."

 وی نیز که مانند ویی امکانات تیمش را برای حضور در لیگ برتر مناسب می‌داند، بیان می‌کند "خوشبختانه مدیریت باشگاه امکانات لازم را در اختیار ما قرار داده است تا با خیالی راحت و با آرامش کار خود را دنبال کنیم."

 بیشتر تیم‌هایی که از لیگ یک به لیگ برتر راه پیدا کردند، در ابتدا قول ماندن را به هواداران خود داده بودند ولی به دلیل فراهم نبودن شرایطی متناسب با لیگ برتر، نهایتا به جایگاه قبلی خود در لیگ یک بازگشتند؛ اما باید گفت که لازم است چنین تیم‌هایی قبل از ورود به لیگ برتر تغییراتی اساسی و کارشناسی شده در ساختار خود به وجود آورند تا ضمن تضمین جایگاه خود در لیگ برتر، پشتوانه‌ای قوی برای حضور در دوره‌های بعدی این لیگ داشته باشند.

 گزارش: پریسا زنگنه‌منش

 

 

احتمال حضور وزنه برداری ملی حفاری در مسابقات باشگاه های آسیا
 
 
اهواز - خبرگزاری مهر: مدیرعامل باشگاه ملی حفاری اهواز گفت: به زودی هیئت مدیر این باشگاه در خصوص حضور تیم وزنه برداری درمسابقات باشگاههای آسیا تصمیم گیری می کند.

علیرضا مراد حاجتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تیم ملی حفاری اهواز در مسابقات سال گذشته باشگاه های آسیا شرکت نکرده بود،افزود: در صورت موافقت هیئت مدیر باشگاه، این تیم شهریورماه در مسابقات باشگاه های آسیا که در کشور کره شمالی برگزار می شود، شرکت می کند.

وی از برنامه ریزی برای حضور تیم وزنه برداری ملی حفاری اهواز برای حضور در مسابقات فصل آینده مسابقات لیگ برتر باشگاه های کشور خبرداد وافزود: هم اکنون در حال مذاکره با نفرات موردنظر خود هستیم و در تلاش هستیم با تشکیل یک تیم پرقدرت از عنوان قهرمانی سال گذشته خود دفاع کنیم.

عضو هیئت مدیره باشگاه ملی حفاری اهواز با تکذیب تغییر کادرفنی تیم وزنه برداری این باشگاه گفت: همانند سال گذشته فراز رامهرمزی و محمدزمان مهمدی هدایت تیم ملی حفاری اهواز را برعهده خواهند داشت.

حاجتی همچنین ازحضور شش بازیکن جدید در تمرینات تیم فوتسال ملی حفاری اهواز خبرداد و افزود: مسعود دانش فر، محمد قاسمی، جواد اسفندیاری، مهران عالی قدر، علیرضا وفایی و محمد وزیر زاده با نظر محمد ناظم الرشیه در تمرینات این تیم شرکت کردند.

وی با بیان اینکه حضور این نفرات در تیم فوتسال ملی حفاری اهواز قطعی نیست،افزود: سرمربی تیم به زودی در خصوص این بازیکنان تصمیم گیری می کند.


 

لیگ والیبال خوزستان با 16 تیم برگزار می شود
 
اهواز - خبرگزاری مهر: رئیس هیئت والیبال استان خوزستان گفت: لیگ والیبال خوزستان با 16 تیم از دوم شهریورماه امسال برگزار می شود.

ابراهیم پارسا فر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قرار است در مراسمی که دوم مرداد در شهرستان دزفول برگزار شود از سید محمد موسوی بهترین مدافع روی تور لیگ جهانی والیبال به صورت ویژه تجلیل شود.

وی گفت: دراین مراسم که مسئولان ورزش استان و شهرستان دزفول حضور خواهند داشت، هدایی ویژه ای به سید محمد موسوی اهداء خواهد شد.

رئیس هیئت والیبال استان با اشاره به برنامه های آینده این هیات گفت: مرحله مقدماتی مسابقات والیبال لیگ برتر باشگاه های استان با حضور16 تیم از شهریور در چهار منطقه برگزار می شود که در پایان از هر منطقه دو تیم به مرحله نهایی صعود می کنند.

پارسا فر با بیان اینکه این مسابقات با هدف ارتقا و توسعه جایگاه والیبال استان برگزار می شود، افزود: امیدواریم با برگزاری این مسابقات والیبال استان به جایگاه اصلی خود بازگردد و شاهد حضور تیمها و بازیکنان خوزستانی در سطح ملی و جهانی باشیم.

وی از حضور تیم امید والیبال استان در مسابقات قهرمانی کشور خبرداد و افزود: تمرینات آمادگی این تیم از پنجم مرداد آغاز می شود تا این تیم با آمادگی کامل در رقابتهای کشوری که شهریور آغاز می شود شرکت کند.

رئیس هیئت والیبال استان خوزستان در پایان با انتقاد از کم توجهی برخی از صنایع استان نسبت به والیبال بیان کرد: متاسفانه سازمانهای صنعتی کمکی به والیبال نمی کنند در صورتی که اگر تنها مبلغ قرارداد یک بازیکن فوتبال به والیبال اختصاص داده شود می توانیم والیبال استان را متحول کنیم. 

 

یک خبر از باغملک

 

کشف 17 گرم شیشه در باغملک
اجتماعی  11:7:36 1392/04/30

924-17714-5 کد خبر
 

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان باغملک از کشف 17 گرم مواد مخدر از نوع شیشه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- محمد دانشور گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این شهرستان با پیگیری های مجدانه در راستای مبارزه با مواد مخدر و شناسایی عوامل خرید و فروش آن، موفق به کشف و ضبط 17 گرم مواد مخدر از نوع شیشه شدند.

وی افزود: در این راستا دو متهم به هویت ح.الف و الف.ش دستگیر شدند و پرونده در شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب باغملک تحت رسیدگی است.

یک خبر از دزفول

 

پس از درخشش ایران در لیگ جهانی والیبال؛
محمد موسوی در دزفول تجلیل می شود
ورزشی  13:1:21 1392/04/30

924-27281-5 کد خبر
 

باتوجه به عملکرد خوب محمد موسوی در لیگ جهانی والیبال، شهرداری دزفول قصد دارد از این والیبالیست خوزستانی تقدیر کند.

 رضا سیدمحمودی، رییس هیات والیبال دزفول در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: قرار است روز چهارشنبه (دوم مردادماه) هم زمان با میلاد امام حسن(ع) و پس از افطار طی مراسمی در پارک رعنا دزفول از موسوی، ملی پوش دزفولی ایران تقدیر شود.

 وی با بیان این که متولی برگزاری این مراسم شهرداری دزفول است، گفت: در این مراسم مسوولان شهری ازجمله فرماندار و شهردار دزفول، مجموعه استانداری خوزستان، معاونان اداره کل ورزش و جوانان استان و رییس هیات والیبال خوزستان به همراه محمد موسوی و خانواده وی حضور خواهند داشت.

 رییس هیات والیبال دزفول بیان کرد: موسوی در رقابت های لیگ جهانی والیبال عملکرد خوبی داشت و به عنوان یکی از برترین های دفاع روی تور شناخته شد که به همین مناسبت قرار شد طی مراسمی از وی قدردانی کنیم. از تمام مردم استان دعوت می کنیم که در این مراسم حضور پیدا کنند. 

یک خبر از گتوند

 

فارس از آوارگی روستائیان سد گتوند گزارش می‌دهد
خانه‌ای روی آب؛ آرزوهایی بر باد رفته 

بارها خوانده‌ایم که روستائیان آواره شده در جریان آبگیری سدگتوند به مسئولان استانی نامه نوشته‌اند و یا در محلی تجمع کرده‌اند ولی کسی به این سئوال پاسخ نگفته است که این مشکل را چگونه باید برطرف کرد و راه حل آن چیست؟

خبرگزاری فارس: خانه‌ای روی آب؛ آرزوهایی بر باد رفته 

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، آبگیری سدگتوند موجب تغییرات زیادی در مسائل اجتماعی و فرهنگی در خوزستان شده است به نحوی که آوارگان 35 روستا با بیش از 700 نفر می‌تواند تغییرات زیادی در جامعه شناسی منطقه و به ویژه شهرهای شمالی خوزستان ایجاد کند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی واحد تملک اراضی سدگتوند تنها چند واحد ساختمانی در روستای آبماهیک هنوز تملک نشده است و آمادگی تملک این واحدهای ساختمانی وجود دارد.

*قیمت‌ها عادلانه نیست

یکی از افرادی که هنوز زمین کشاورزی و خانه خود را با شرکت آب ‌معامله نکرده است می‌گوید: قیمت‌های تعیین شده ناعادلانه است و قیمتی نیست که بتوان با آن صاحب خانه‌ شد.

وی که نخواست نامش منتشر شود، می‌افزاید: در روستا زندگی می‌کنیم و با توجه به اتفاقاتی که ناشی از آبگیری سدگتوند روی داد مجبور به جابجایی خانه شده‌ایم ولی متولیان سدگتوند حاضر نیستند خسارتی را که به زندگی و خانه‌مان وارد شده را بپردازند.

این روستایی که منزل مسکونی وی در مخزن سدگتوند غرق شده خاطرنشان می‌کند: خانه و زندگی‌مان را خراب کرده‌اند و همه زیر آب رفته است و اکنون با روش‌های خود، ارزش خانه‌هایمان را محاسبه می‌کنند، ولی ما این روش‌ها را قبول نداریم، ما پول نمی‌خواهیم به ما خانه بدهند تا رضایت بدهیم. 

وی تاکید می‌کند: زندگی روستایی را با تغییرات در نحوه زندگی و محل زندگی به مخاطره انداخته‌اند و مجبور شده‌ایم تا با شرایط پیش آمده به شهرهای مجاور نقل مکان کنیم.

مهاجرت به شهر یکی از آسیب‌های کلی است که آبگیری سد‌های استان خوزستان به بار می‌آورند به نحوی که ترکیب جمعیتی در شهرها به کلی برهم می‌خورد و تقابل فرهنگ شهر نشینی و روستایی به وجود می‌آید.

*زیان‌هایی بی‌اندازه

شاید بسیاری بر این باور باشند که اجرای پروژه‌ای به بزرگی سدگتوند الزاماتی دارد که یکی از آن‌ها جابجایی روستاهای حاشیه مخزن این سد است ولی گاها مشکلات ایجاد شده در این بخش بسیار بیشتر از فوایدی است که بر اثر احداث این سدها به وجود می‌آید.

یک کارشناس جامع شناس در این باره می‌گوید: برهم زدن ترکیب جمعیتی در شهرهای خوزستان اتفاقی ناگوار است که اصلا به آن توجه نشده است.

محمدصادق احسانی‌تبار می‌افزاید: جابجایی و در بیشتر موارد شهرنشین شدن خانوارهای روستایی باعث شده است تا زندگی عشایری و روستایی روبه نابودی رود و در این باره باید فکری اساسی کرد. 

وی با اشاره به اینکه مشکلات ایجاد شده همه به دلیل آبگیری سدها در خوزستان رخ‌داده است، می‌گوید: در آبگیری سد کارون سه و گتوند شاهد تغییرات اساسی در زندگی مردم منطقه حاشیه سد بودیم که شاید تا سال‌های طولانی نتوانیم تغییرات منفی ایجاد شده در لایه‌های اجتماعی منطقه را جبران کرد.

*قیمت‌ها مرضی‌الطرفین نیست

انجام مبایعه در اسلام به اساس رضایت کامل فروشنده و خریدار صحیح ارزیابی شده است ولی در معاملات انجام شده قیمت‌های تعیین شده برای اراضی کشاورزی عمدتا کمترین قیمتی که امکانپذیر بوده تعیین شده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از 75 درصد اراضی کشاورزی موجود در مخزن سدگتوند را که عمری مردم روستاهای این منطقه در آن کشاورزی کرده و از مراتع آن علوفه دام خود را تامین کرده‌اند به عنوان اراضی اصطلاحا درجه C تعیین کرده‌اند و کمترین میزان هزینه را به مالکان آن‌ها پرداخت کرده‌اند.

از این رو قیمت‌ها را مرضی طرفین ارزیابی نمی‌شود که بسیاری از روستائیان در تنگنای مشکلات مجبور به فروش خانه‌های خود شده‌اند ولی زمانی که برای خرید منزل مراجعه کرده‌اند متوجه شدند که حتی با هزینه‌های دریافت شده نمی‌تواند یک واحد آپارتمانی را رهن کرد.

روستانشینی که خانه و کاشانه، مرتع و زمین کشاورزی و به نوعی وطن و محل تولد و هویت خود را از دست داده است با مبلغ ناچیزی که به ازای آن دریافت کرده است نمی‌تواند صاحب خانه شود و به دلیل نقل مکان به شهر امکان اشتغال نیز برایشان فراهم نیست و مشکلات اقتصادی و فرهنگی متعددی به بار می‌آورد.

برخی مسئولان شرکت آب‌نیروی ایران مشکلات موجود برای تملک اراضی روستاهای مغروق در آب سدگتوند را انحصار وراثت نشدن زمین‌های به ارث رسیده، مشاعی بودن اسناد زمین‌های موجود و مستغرق و ناراضی بودن مالکان از قیمت‌های تعیین شده از سوی هیئت کارشناسی عنوان می‌کنند ولی اصلی‌ترین مشکل آن است که این خانه هرچند محقر همه دار و ندار روستایی است که برای داشتنش زندگی خود را گذارده و نمی‌تواند رهایش کند و آواره خیابان‌های شهر برای اجاره و رهن باشد. 

اخبار اقتصادی خوزستان

 

فارس گزارش می‌دهد
گرانی خرما و کمرنگ شدن رنگینک خوزستانی‌ها 

سفره‌های افطار اگر چه در رنگ و بو با یکدیگر تفاوت دارند اما در ساده‌ترین تا غنی‌ترین آن‌ها دو قوت ارزشمند یافت می‌شود: نان و خرما.

خبرگزاری فارس: گرانی خرما و کمرنگ شدن رنگینک خوزستانی‌ها 

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، در یکی از کشورهای صادرکننده خرما کنفرانسی برپا شد و در آن تحقیقی درباره مشابهت درخت خرما با انسان ارائه شد. در آن تحقیق آمده بود تنه درخت خرما همانند انسان، راست است. دارای نر و ماده می‌باشد. فقط در صورتی به بار می‌نشیند که عمل لقاح بر روی آن صورت گرفته باشد. چنانچه سر آن قطع شود از بین خواهد رفت. چنانچه به قلب آن صدمه یا آسیبی وارد شود از بین می‌رود. دقیقاً مانند انسان است. چنانچه شاخه‌ای از آن بشکند دیگر قابل تعویض یا ترمیم نیست. تنه آن پوشیده از لیف است که به موهای بدن انسان شبیه است.

در جهان بیش از 90 میلیون اصله درخت خرما وجود دارد که انسان‌ها به ویژه روزه‌داران در ماه رمضان از آن تغذیه می‌کنند.

درخت خرما یا نخل از گیاهان بسیار قدیمی و مقدس است که نامش در قرآن مجید 42 بار تکرار شده است و مسلمانان آن را از میوه‌های بهشتی می‌دانند. 

این میوه سرشار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14‌ میلی‌گرم ویتامین C موجود است. همچنین دارای فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم است که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارد.

خرما به خاطر داشتن منیزیم ضد سرطان است، استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده است چرا که این میوه، قند کاهش یافته در دوران روزه‌داری را جبران می‌کند و به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه‌داری بی‌تحرک شده است را به تحرک وا می‌دارد.

مصرف خرما در کنار کربوهیدرات و محصولات آردی موجب می‌شود، در طول روزه‌داری، کربوهیدرات به آرامی در بدن آزاد شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه بدن تامین و بدن یکباره دچار افت قند نشود.

در ماه مبارک رمضان، رژیم پرفیبر بسیار مناسب‌تر و سالم‌تر از رژیم غذایی کم‌فیبر است که با توجه به این مهم، کار‌شناسان صنایع غذایی طلوع سلامتی پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم اقدام به طراحی محصول شیرینی خرمایی کرده‌اند که با دارا بودن پتانسیل‌های لازم نیاز تغذیه‌ای مصرف کنندگان را در زمان روزه‌داری را فراهم می‌کند.

بر همین اساس، بهترین رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان، رژیمی است که حاوی مایعات و قندهای ساده و قابل جذب سریع باشد چرا که در زمان افطار قند خون در پایین‌ترین حد خود قرار دارد که می‌تواند یکی از علل سردردهای نزدیک افطار باشد و‌ با داشتن رژیم غذایی حاوی خرما می‌توان از ضعف پیش از افطار جلوگیری کرد. 

 

ابن القیم درباره خرما می‌نویسد: «خرما به علت داشتن کالری فراوان یکی از میوه‌هایی است که بیشتر از بقیه بدن را تغذیه می‌کند. خوردن آن باعث کشتن کرم (روده) می‌شود. علاوه بر کالری فراوان دارای خاصیت آرام‌بخشی است. چنانچه همواره مصرف شود، کرم‌ها را کاهش می‌دهد. آن‌ها را ضعیف می‌کند و یا می‌کشد. در واقع خرما، غذا، میوه، دارو، نوشیدنی و شیرینی است.»

مصرف خرما در ماه رمضان نسبت به دیگر زمان‌ها افزایش چشمگیری می‌یابد.

استفاده از این خوراکی مقوی باعث می‌شود تا در ایامی در سال توزیع این مواد خوراکی در بازار به حدی باشد که اصطلاحا قیمت‌ها شکسته و بازار تعادل خود را در این باره از دست دهد، این زمان از اواخر مرداد ماه در خوزستان و از اوایل شهریورماه در سراسر کشور اتفاق می‌افتد.

*رنگینک خوزستان کمرنگ‌‌تر از همیشه  

رنگینک از خوراکی‌های معروف سفره افطار در خوزستان است که طرفداران زیادی هم دارد برای تهیه آن  هسته خرما را درآورده یک قطعه گردو جایگزین آن می‌کنند و مخلوط آرد و روغن بو داده رقیق را روی خرماها می‌ریزند، مقداری دارچین و خاک قند هم روی آن می‌پاشند و می‌گذارند تا سرد شود.

این دسر مقوی همیشه سفرهای خوزستانی‌ها را رنگین می‌کند اما گرانی خرما روز به روز این دسر سنتی جنوبی‌ها را کمرنگ‌تر کرده است.

استفاده ویژه خرما و رطب در ماه مبارک رمضان بر اساس اعتقادات و برخی احادیث از ثواب زیادی برای افطار روزه برخوردار است ولی در شرایط کنونی خرمای موجود در بازار با قیمت بسیار زیادی مواجه شده و افزایش قیمت به صورت قابل مشهود و محسوس اتفاق افتاده است.

با نگاهی به قیمت‌های خرما در بازار به این نتیجه می‌رسیم در انواع خرما شاهد افزایش قیمت20 تا 35 درصد هستیم و این افزایش قیمت نسبت به سال گذشته در همین شرایط زمانی بوده است.

*خرمای انباری گران است

یک بازاری در این زمینه می‌گوید: خرمای موجود در بازار خوزستان و کشور همگی خرمای انباری است و بر اساس قیمت موجود افزایش قیمت کاملا عادی است.

محمدتقی موسوی خاطرنشان می‌کند: حتی اگر بخواهیم هزینه انبارداری را برای هر کیلوگرم خرما محاسبه کنیم قیمت در همین حدود‌های موجود خواهد بود و نباید از قیمت‌های موجود در بازار تعجب کرد.

این فروشنده خرما در شهرستان اهواز تاکید می‌کند: البته می‌توان 10 درصد از این افزایش قیمت خرما را در بازار به فرارسیدن ماه مبارک رمضان ربط داد ولی بخش زیادی از این قیمت را به هزینه‌های انبارداری و حمل و نقل اختصاص دارد که افزایش چشمگیری داشته است.

 

در بررسی‌های موجود در بازار قیمت خرمای برحی بیش از 72 هزار ریال در هر کیلوگرم، سعمران 63 هزار ریال، گنتار 58 هزار ریال است و این قیمت در مقایسه با سال گذشته در آستانه ماه مبارک رمضان رشد چشمگیری داشته است. 

*رمضان بدترین فصل برای تامین خرماست

بر اساس بررسی‌های انجام شده در شرایط کنونی تامین خرما برای نیاز موجود در بازار بسیار سخت است زیرا در روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان بر اساس شاخص‌ها و آمار موجود عرضه خرما در بازار با افزایش 70 درصد نسبت به سایر روزهای سال انجام می‌شود.

محمدعلی اصلانی خاطرنشان می‌کند: در سال‌جاری برای نخستین بار در 25 سال گذشته فصل برداشت خرما بعد از آغاز ماه مبارک رمضان فرا می‌رسد و به این دلیل کمبود خرما در بازار محسوس است.

 

وی تاکید می‌کند: فصل برداشت خارک در خوزستان نیمه مرداد ماه است و برداشت رطب و خرما نیز از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود ولی در سال‌جاری ماه رمضان نیمه دوم تیرماه آغاز می‌شود و این زمان‌ها به نوعی باعث شده تا مدیریت عرضه خرما به بازار تحت‌الشعاع قرار گیرد.

این کارشناس باغداری با اشاره به اینکه خرمای مصرفی در شرایط کنونی به سال گذشته اختصاص دارد، می‌گوید: خرمایی که در شرایط کنونی در بازار عرضه می‌شود به تولید سال قبل اختصاص دارد و اصطلاحا انباری است و خرمای انباری تازگی خرمای تازه برداشت شده را ندارد و طبیعتا قیمت ان نیز با خرمای تازه متفاوت است. 

*عدم توجه به موعد تولید و ازدیاد مصرف

عدم توجه به زمان تولید خرما در کشور و زمان آغاز ماه مبارک رمضان باعث بروز چنین مشکلاتی شده است و مدیریت در صادرات خرما در ماه‌های گذشته می‌توانست به نوعی قیمت خرما را در بازار منتهی به ماه رمضان کاهش دهد ولی چنین اتفاقی در بازار خرما رخ نداده است و بار دیگر مشکلات از پس هم برای سفره‌های مردم از راه می‌رسد. 

یک خبر از اندیمشک

 

نیمه شب گذشته
افتتاحیه حزن‌انگیز فوتسال رمضان در اندیمشک/ یکی از بازیکنان در حین بازی درگذشت 

یکی از بازیکنان تیم مخابرات اهواز پس از افتتاح بازی‌های فوتسال جام رمضان ویژه پیشکسوتان در اندیمشک، در نیمه دوم بازی جان خود را از دست داد.

خبرگزاری فارس: افتتاحیه حزن‌انگیز فوتسال رمضان در اندیمشک/ یکی از بازیکنان در حین بازی درگذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اندیمشک، شب گذشته بازی‌های فوتسال جام رمضان در اندیمشک مثل سال‌های گذشته افتتاح شد اما این مراسم با مرگ دلخراش یکی از بازیکنان در حین بازی همه حاضران را بهت زده کرد.

بنابر این گزارش، این حادثه ساعت 22 و 30 دقیقه دیشب و در نیمه دوم بازی افتتاحیه بین دو تیم هدف و مخابرات اهواز رخ داد.

بنا به گفته شاهدان عینی پس از انتقال توپ توسط تیم مخابرات بر روی دروازه حریف، بازیکنان حریف توپ را برگشت دادند که در این حین اسفندیار بهاروندی به روی زمین افتاد.

گزارش‌ها حاکی است که در محل این بازی‌ها هیچ آمبولانسی وجود نداشت و فوریت‌های پزشکی بعد از گذشت 20 تا 25 دقیقه در محل حادثه حاضر شد.

در این حال رئیس مرکز پزشکی قانونی اندیمشک علت فوت این بازیکن را ایست قلبی اعلام کرده است.

مرحوم بهاروندی 41 ساله و کارمند حراست شرکت مخابرات بود.

این دور از بازی‌ها با حضور 10 تیم از ادارات و تیم‌های آزاد پیشکسوت برگزار می‌شود. 

گزارشی از وضعیت آبهای سطحی در استان خوزستان

 

مدیرعامل آبفا خوزستان:
گرمای بیش از حد هوا و کاهش ذخائر آبی/ مردم خوزستان صرفه‌جویی کنند 

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به گرمای بیش از حد هوا در این روز‌ها و کاهش ذخائر آبی گفت: براساس برنامه‌ریزی آبفای خوزستان قرار بر حفظ تولید آب در حداکثر ظرفیت‌های موجود است.

خبرگزاری فارس: گرمای بیش از حد هوا و کاهش ذخائر آبی/ مردم خوزستان صرفه‌جویی کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خوزستان، محمدعلی صنیعی‌نژاد با بیان اینکه جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب در شهرهای خوزستان به هیچ وجه در دستور کار نیست، به دلیل افزایش درجه دمای هوا در روزهای اخیر و به تبع آن بالا رفتن میزان مصرف آب، از مشترکان خواست در مصرف آب ‌‌نهایت دقت را داشته باشند.

وی با اشاره به گرمای بیش از حد هوا در این روز‌ها و کاهش ذخایر آبی تاکید کرد: براساس برنامه ریزی شرکت آب و فاضلاب خوزستان قرار بر حفظ تولید آب در حداکثر ظرفیت‌های موجود است.

صنیعی‌نژاد گفت: در صورت همکاری مردم، موضوع نوسان‌ها و کمبود فشار در دوره گرمای امسال مهار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان افزود: اگر چه وضعیت کنونی منابع آب در تمام شهر‌ها قابل قبول است، اما با توجه به رشد مصرف آب در روزهای اخیر به دلیل افزایش دمای هوا، تامین مطلوب آب مستلزم همکاری مصرف کنندگان و رعایت مصرف در حد معمول است.

صنیعی‌نژاد با بیان این مطلب که پیک مصرف متناسب با فرهنگ و نوع مصارف در شهر‌های استان متفاوت است، با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف در ساعات پیک (از بعداظهر تا اوایل شب) از شهروندان خواست از آب آشامیدنی برای مصارف غیر ضروری به جد خودداری کنند.

یک خبر از آبادان

 

آخرین اخبار از طلایی‌پوشان آبادانی برای حضور در لیگ دسته یک
4 بازیکن جدید به نفت آبادان پیوستند/ بازیکن سابق استقلال در جمع طلایی‌پوشان 

تیم فوتبال نفت آبادان در ادامه فصل نقل و انتقالات چهار بازیکن جدید را به خدمت گرفت.

خبرگزاری فارس: 4 بازیکن جدید به نفت آبادان پیوستند/ بازیکن سابق استقلال در جمع طلایی‌پوشان

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، طلایی‌پوشان آبادانی که با ابراهیم قاسمپور درصدد حضور قدرتمند در لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور هستند در حال جذب بازیکنان مورد نظر کادرفنی خود در فرصت باقی مانده تا پایان نقل و انتقالات لیگ دسته اول هستند.

بر این اساس نفتی‌ها با چهار بازیکن جدید دیگر قرارداد امضا کردند.

*بازیکن سابق استقلال در نفت آبادان

حسین کوشکی که سابقه حضور در تیم فوتبال استقلال را در کارنامه دارد با  قراردادی دوساله به نفت آبادان پیوست.

کوشکی که علاوه بر استقلال در تیم‌های داماش گیلان، راه آهن شهرری و پیام مشهد سابقه بازی دارد با حضور در باشگاه نفت و امضاء قرارداد رسماً طلایی‌پوش شد.

این بازیکن 25 ساله در پست دفاع بازی می‌کند.

همچنین بازیکن سابق تیم فوتبال مس کرمان نیز به جمع نفتی‌ها اضافه شد.

منصور تنهایی که فصل گذشته در تیم مس حضور داشت با قراردادی یک ساله راهی نفت آبادان شد.

مهاجم 29 ساله جدید نفت آبادان علاوه بر مس در تیم‌های سایپا، شاهین و اتکا گرگان نیز سابقه بازی دارد.

*گلر سابق سایپا در نفت آبادان

حمید رضا لطف‌اله‌نژاد دروازه‌بان سابق تیم فوتبال سایپا دیگر خرید جدید نفت آبادان است.

لطف‌الله نژاد 31 ساله که علاوه بر سایپا در تیم‌های سایپا مهر کرج و مقاومت بازی کرده است با قراردادی یک ساله به نفت آبادان ملحق شد.

طلایی‌پوشان آبادانی همچنین با قراردادی یک ساله سید مرتضی غلامعلی تبار را نیز به خدمت گرفتند.

این بازیکن 29 ساله که در پست دفاع بازی می‌کند پیش از این سابقه حضور در تیم‌های ابومسلم مشهد، ماشین‌سازی تبریز، گهر درود، ملوان انزلی و برق شیراز را در کارنامه خود دارد.