سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اروپا همچنان مقابل ایران کرنش می‌کند

                                                 پیش از دیدار ولی عهد سعودی با رئیس جمهور آمریکا، اقداماتی از سوی اروپا صورت گرفته است که در ظاهر برای محدود کردن ایران اما در واقع با هدف ناکام گذاشتن تلاش امریکا برای فروپاشی توافق هسته ای است.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عبدالرحمن الراشد در الشرق الاوسط نوشت: پیش از دیدار ولی عهد سعودی با رئیس جمهور آمریکا، اقداماتی از سوی اروپا صورت گرفته است که در ظاهر برای محدود کردن ایران اما در واقع با هدف ناکام گذاشتن تلاش امریکا برای فروپاشی توافق هسته ای است. سفر بن سلمان به واشنگتن و برکناری تیلرسون نگرانی هایی را در بین دولتهای اروپایی در مورد عزم جدی واشنگتن برای إعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران برانگیخته است، مساله ای که می تواند منجر به از بین رفتن کلی توافق هسته ای شود.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه در ادامه آورده است: توافق«JCPOA» که در سال 2015 به امضا رسید، دلیل واقعی هرج و مرجی است که امروز در منطقه مشاهده می کنیم. براساس این توافق، تحریمهای ایران برطرف شده و در نتیجه فعالیتهای نظامی آن در منطقه افزایش یافت، علاوه بر اینکه این کشور به تقویت برنامه های موشکی خود ادامه داد، تا بدین وسیله ابزاری برای انتقال سلاح اتمی خود داشته باشد(!)

این توافق به افزایش سیطره ایران منتهی شد، درست برخلاف تصور غرب که گمان می کردند بدین وسیله می توانند سیاستهای ایران را به سمت صلح و و توسعه هدایت کنند.

با روی کار آمدن ترامپ و بن سلمان و اعلام این نکته از سوی هر دو آنها، در خصوص ایستادن در برابر ایران، توافق هسته ای قداست گذشته خود را از دست داد. حال اروپا می تواند همچنان در برابر ایران کرنش کرده و به توافق پایبند باشد، اما در این بین واشنگتن فصل الخطاب و تعیین کننده است.

مشکل اصلی نه در توافق، که در ایران است و ایالات متحده به ناچار برای مقابله با نفوذ ایران در عراق و سوریه، تلاش می کند، در حالی که عربستان در یمن می جنگد تا از خود دفاع کرده و یمن را از انقلابی که توسط ایران حمایت می شود نجات دهد(!)

در این شرایط، اروپا که قصد خطر کردن و ورود به این مقابله ها را ندارد، با مشخص شدن نیت ترامپ و هم پیمانانش در رابطه با از بین بردن توافق، تلاش می کند هر دو طرف را راضی کرده و طرح جدیدی ارائه کند که مبتنی بر محدودیت برنامه های موشکی ایران و فعالیتهای آن در عراق، سوریه و یمن باشد.

اما این طرح که شامل اعمال تحریمهایی در مورد تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش ایران می شود، به نظر نمایشی و بیهوده می آید؛ چرا که این افراد اصلا در غرب زندگی نمی کنند که تحریمها تاثیری بر آنها داشته باشد.

اروپا مخالف تحریم اقتصادی نظام ایران و حزب الله است و هیچ گونه اقدام جدی برای محاصره نظام نمی کند.

ترامپ و بن سلمان قصد نابودی کامل توافق را ندارند، بلکه می خواهند آن را اصلاح کنند تا به 4سال هرج و مرج و جنگ در منطقه پایان دهند(!)

ترجمه:مریم نصرالهی

رمزگشایی «القدس العربی» از اهداف سفر بن سلمان به واشنگتن: همه چیز به ایران مربوط می شود

                                                 برخی منابع اسرائیلی بر این عقیده اند که توجه فراوان ایالات متحده برای استقبال از بن سلمان، نه تنها بیانگر دوستی و نزدیکی مستحکم ولی عهد سعودی با ترامپ، بلکه نشان دهنده تشکیل ائتلافی دربردارنده ایالات متحده، اسرائیل و عربستان برای مقابله با ایران است.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ودیع عواودة در القدس العربی نوشت: برخی منابع اسرائیلی بر این عقیده اند که توجه فراوان ایالات متحده برای استقبال از بن سلمان، نه تنها بیانگر دوستی و نزدیکی مستحکم ولی عهد سعودی با ترامپ، بلکه نشان دهنده تشکیل ائتلافی دربردارنده ایالات متحده، اسرائیل و عربستان برای مقابله با ایران است.

به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه عرب زبان در ادامه آورده است: این علاوه بر تلاش در جهت اجرای معامله قرن، بعنوان مقدمه ای برای عادی سازی روابط دیپلماتیک اسرائیل با دولتهای عربی و در رأس آنهاف عربستان سعودی است.

یکی از خبرگزاریهای وابسته به روزنامه یدیعوت احرونوت اسرائیل با اشاره به منافع اقتصادی ایالات متحده در رابطه با عربستان، این کشور عربی را مشتری اصلی سلاحهای ساخته شده در آمریکا دانست که میلیاردها دلار را برای خرید تجهیزات نظامی از آمریکا هزینه می کند. البته منافع مشترک این دو تنها در زمینه خرید و فروش سلاح نیست. رئیس جمهور ایالات متحده برای اجرای معامله قرن به عربستان بعنوان هم پیمانی مرکزی و بازیگری صاحب نفوذ نیاز دارد.

براساس گزارش منابع اسرائیلی، بن سلمان به شرایط ملت فلسطین که تحت اشغال قرار دارند توجهی نداشته و تنها برای تثبیت جایگاه عربستان بعنوان یک قدرت منطقه ای در برابر ایرانی می کوشد که از قدرت و نفوذ منطقه ای زیادی برخوردار است. 

این منابع دلیل تعیین مایک پمپئو به جای تیلرسون را اتفاق نظر وی با ترامپ، در خصوص کناره گیری از توافق هسته ای با تهران می دانند. در ادامه این گزارش آمده است: ترامپ مطمئن است که می تواند برنامه های هسته ای ایران را با شیوه هایی غیر از توافق هسته ای متوقف کند، و طبق صحبتهای او با نتانیاهو، امکان برپایی ائتلافی متشکل از ایالات متحده، عربستان و اسرائیل وجود دارد، که هدف از آن مقابله با تهدید ایران باشد؛ البته گزینه نظامی هم روی میز ایالات متحده باقی می ماند.

این رسانه به نقل از یدیعوت احرونوت آورده است:« پیش از اینها ایجاد هر گونه روابط دیپلماتیکی بین عربستان و اسرائیل، در چارچوب «اقدام عربی برای صلح» ممکن نبود، اما امروز با روی کار آمدن بن سلمان، شرایط تغییر کرده است...».

آیا اتحادیه اروپا می‌تواند برای نجات برجام مقابل ترامپ بایستد؟

                                                 پس از اخراج غیرمنتظره وزیر امور خارجه آمریکا، رکس تیلرسون، فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، باید نسبت به آینده برنامه جامع اقدام مشترک، بیشتر نگران باشد. در این بین، رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، که روابط صمیمانه ای با همتایان آمریکایی و ایرانی خود دارد، ممکن است فرصتی منحصر به فرد برای حفظ تعادل اتحادیه اروپا داشته باشد.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا اتحادیه اروپا می‌تواند برای نجات برجام مقابل ترامپ بایستد؟ / همه نگاه ها به مکرون است

الجزیره نوشت: پس از اخراج غیرمنتظره وزیر امور خارجه آمریکا، رکس تیلرسون، فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، باید نسبت به آینده برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA)، که معمولا به عنوان "معاهده هسته ای ایران" شناخته می شود، بیشتر نگران باشد.

به گزارش انتخاب، الجزیره در ادامه آورده است: اتحادیه اروپا با داشتن یک انتخاب بین حفظ توافق ایران، که به عنوان یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک شناخته می شود و رویارویی با مهمترین متحد سیاسی خود، ایالات متحده آمریکا در چالشی بزرگ قرار گرفته است.

از آنجا که این معامله در سال 2015 امضا شده است، اتحادیه اروپا مسئولیت حفاظت از تعادل شکننده این معاهده را بر عهده گرفته است: حفظ تعهد ایران به موافقت نامه هسته ای در حالی که اتحادیه همزمان تلاش می کند تا ایالات متحده را از استفاده از زبان محاصره و تحریم ها منحرف کند بسیار دشوار است. این کار هنگامی دشوار تر شد که دولت ترامپ شروع به اعمال فشار بر علیه رهبران اروپایی کرد تا راضی شوند توافقنامه هسته ای با ابران را مورد بازبینی قرار دهند. افزون بر این ها تنظیم برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی و نقش آن در سوریه شرایط را سخت تر کرد.

تصمیم ترامپ برای حذف تیلرسون که اغلب به عنوان یک نفوذی محافظه کار در دولت شناخته می شد و جایگزینی وی با مایک پومپئو، رئیس سابق سیا، که تاریخچه حرکات بی رحمانه و مخالفت با معامله ایران را در کارنامه دارد، به این فشارها اضافه کرده است.

افزون بر این ها ، مدتی است که ایالات متحده پروژه ای را برای کنترل رفتار های اروپا در قبال ایران را آغاز کرده است. موضوعی که از دید سران ایرانی پنهان نمانده است و در اوایل ماه جاری، برای اولین بار از زمان امضای معاهده، تا کنون جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اتحادیه اروپا را به خاطر جانبداری و همراهی با آمریکا متهم کرد. وی گفت: "ما اکنون دو مشکل داریم، یکی از سوی ایالات متحده و دیگری از سمت اتحادیه اروپا."

افزون بر این ها او اتحادیه اروپا را متهم کرد که از تحریم های آمریکا حمایت کند و به تعهدات خود در خصوص بهبود ترازنامه های بانکی با ایران پایبند نیست. تا جایی که بخش بازرگانی ایران از سطح سرمایه گذاری اروپا در جمهوری اسلامی ناامید شده است.

بر خلاف درخواست اتحادیه اروپا در ماه ژانویه برای لغو تحریم ها در جهت بهره مند شدن ایران از بازارهای جهانی ، در تاریخ 12 مارس، رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ از قانون اضطراری ملی علیه ایران استفاده کرد تا ترتیب ادامه "تحریم های جامع غیر هسته ای نسبت به ایران" را مشخص کند.

از سوی دیگر برخی از وزرای امور خارجه اروپایی به سمت یک توافق نامه تکمیلی گرایش پیدا کرده اند. وزیر خارجه بریتانیا، بوریس جانسون که پیش از این ، مدافع برجسته JCPOA بود، ، پس از یک جلسه مشترک در ماه ژانویه با تیلرسون، به سمت مشابه با سیاست های آمریکا برای توافق جدید دست حرکت کرد.

وی در تاریخ 22 ژانویه به خبرنگاران در لندن گفت: "برخی بخش های JCPOA یا برخی از حیطه های رفتاری ایران باید مورد توجه قرار گیرد. به طور ویژه برنامه های موشکی بالستیک و نگرانی های ما در مورد پایان دادن به JCPOA، مد نظرم است . او در بخشی دیگر از سخنانش ادامه داد؛ ببرخی از پیش شرط های ترامپ برای ایجاد یک توافق نامه مکمل قابل بررسی است .

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، در سفر خود به ایران در اوایل ماه مارس به برنامه بالستیک ایران به عنوان "یک دلیل بزرگ برای نگرانی" اشاره کرد و در مورد حضور ایران در سوریه و یمن نیزسوالاتی را مطرح کرد. گرچه ایران نیز به مواضع ایالات متحده اشاراتی کرد و پاسخ های سریع داد.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران گفت: «کشورهای اروپایی به اینجا می آیند و می گویند ما می خواهیم مذاکره با ایران در مورد حضور این کشور در منطقه باشد. این هیچ ارتباطی به کسب و کار اروپایی ها ندارد . این منطقه ما است. شما چرا اینجا هستید؟"»

رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، که روابط صمیمانه ای با همتایان آمریکایی و ایرانی خود دارد، ممکن است فرصتی منحصر به فرد برای حفظ تعادل اتحادیه اروپا داشته باشد. در این فرآیند، او احتمالا تیم های فرانسوی مانند توتال، ایرباس رنو و پژو را که از همکاری با ایران دلسرد شده اند، مجددا مشتاق قرارداد تجارت با ایران خواهد کرد .

هوای اهواز برای گروه‌های حساس ناسالم است

شاخص آلودگی هوا در اهواز صبح امروز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، شاخص آلودگی هوا در اهواز در ساعت 11 صبح امروز به عدد ۱۳۲  رسید و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

گروه‌های حساس شامل  شامل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و زنان باردار است. این اقشار جامعه همزمان با افزایش غلظت آلاینده ها بیش از سایر دیگران در معرض خطرات جبران ناپذیر هستند.

شاخص کیفی هوا (AQI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند، تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

به گفته رئیس حفاظت از محیط زیست خوزستان با افزایش تولید نفت و توسعه میادین غرب کارون، سهم فلرهای نفتی در آلودگی هوای اهواز از ۵۰ درصد فراتر رفته است.

آبادان پس از نفت

نفت از آبادان شهری ساخت، که چهره کپر گونه آن به خواستگاه اصلی نفت در جهان تبدیل شد.

شاید روزی که نخستین شمع‌های پالایشگاه آبادان به زمین کوبیده می‌شد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد این ماده سیاه رنگ چنان با مردمان این دیار ایاق شود که تمام خاطرات ساکنان این جزیره را رقم زده و آوازه‌ای جهانی نصیب این گوشه دور افتاده از نقشه گربه‌سان ایران و نگهبان آب‌راه‌ها و شاه‌راه‌های این مرز پرگهر باشد.

یک هزار و دویست و 57 کیلومتر از جغرافیای این سرزمین را در اشغال خود در آورده و قلب‌های به مراتب پر تعدادتری را در تسخیر خود دارد، قلب‌هایی که به واسطه خاک گیرا، نخلستان‌های انبوه، آب‌های وسیع، مردمان خونگرم، سبقه طولای اقتصادی، ثبت تاریخ نفت در آن و سرانجام سنبل دفاع از مرزهای میهن در هشت سال تکاپوی ترکش و توپ، مرهون و مدیون و البته معشوق این جنوب غربی‌ترین نقطه خاک ایران شدند.

نامش آبادان است، برگرفته از سرزمینی سامان و خرم، دایر و سالم، سرشار و منظم که هر گوشه‌اش حاصلی به چندان و هر ذره‌اش خاطری به تعداد فراوان در خود جای داده و امروز خاک زرخیزی برای خود رقم زده که چشم‌نواز هر عابری و گوش‌نواز هر مستمع و دل‌نواز هر خاطری‌ست.

همواره محاصره بوده، از شمال به کارون خروشان، از شرق به بهمنشیر جوشان، از غرب به اروند عمیق و از جنوب به خلیج همیشه فارس همچون عقیق و این آب‌ها در خود نگینی را جای داده‌اند که دشمنان زیادی برای احاطه و تسلط  بر آن جان‌ها دادند و خون‌ها ریختند، خون‌هایی که تا به ابد این خاک نامشان را همچون نشان افتخار بر سینه دارد.

در سده‌های نخست هجری، بیشتر خواستگاه کاروان‌سراها، خانقاه‌ها، و مساجد بوده و به خاطر وجود مقبره‌ای منسوب به خضر و الیاس، بیگانه با معاشرت مسلمانان در ادوار مختلف نبوده است.

301 هزار نفر در حال تنفس و عیش و معاش در چهارگوشه‌اش هستند، عده‌ای به کار و کسب، خرده‌ای در کارخانجات صنعتی و نفتی، برخی در بنادر، قشری در اداره‌جات، و عده‌ای کثیری در گیر و دار شغلی هر از چندگاه آزاد و یا در کل فاقد شغل، از کلیات وضع معیشتی مردم این دیار است.

محلات بسیاری در این شهر وجود دارد که هر کدام نام نیکی از خود بجای گذاشته و تاریخ جداگانه به همراه خاطرات ساکنانش برای خود به ثبت رسانده است.

محله‌هایی همچون احمدآباد، امیری، کوی کارگر، امیرآباد، بریم، بوارده «شمالی و جنوبی»، کارون، اروسیه، کفیشه، فیه، هزاری‌ها، هلندی‌ها، سیکلین، بهار، قدس، ذوالفقاری، فیاضیه، سده، تانک‌فارم، جمشیدآباد، شطیط، سرویس قنواتی، هلال بریم و ۷۰۰ دستگاه، که نامشان به شهرت آبادان و به وسعت دنیاست.

پس از پیدایش نخستین چاه نفت در مسجدسلیمان در سال 1287، لزوم ایجاد یک پالایشگاه نفت برای تصفیه نفت ضروری بود به همین دلیل عملیات ساخت این پالایشگاه در سال 1288 توسط مهندسان انگلیسی شرکت نفت ایران و انگلیس آغاز شد.

پالایشگاه آبادان در سال 1291 با تولیدی بالغ بر روزانه دو هزار 500 بشکه نفت در روز کار خود را آغاز کرد و مردمان بسیاری را از ساکنان این دیار را در خود جای داد و علاوه بر آن، اقوام مختلفی از شهرها و استان‌های هم‌جوار روانه آبادان شدند، تا شهری که عمده منازل مسقف آن از کاه و کپر بود، به یکباره رنگ رونق به خود گرفته و وجه مدرنیته اتخاذ کند.

در سال‌های جنگ جهانی اول پالایشگاه آبادان به منظور دست‌یابی بیشتر به تهیه سوخت برای کشتی‌های جنگی، گسترش بیشتری یافت، در جنگ جهانی دوم نیز پالایشگاه آبادان به دلیل تهیه و تحویل سوخت هواپیما به مقدار ۲۵ هزار بشکه در روز شهرت جهانی یافت، به‌طوری که تهیه سوخت مورد نیاز هواپیماهای متفقین سهم بسزایی در پیروزی‌های آنها داشت.

پس از نهضت ملی شدن صنعت نفت و با خروج بیگانگان از این منطقه، همزمان شرکت‌های خارجی ترغیب به سرمایه‌گذاری در پالایشگاه آبادان شدند که این موضوع باعث شد تا تولید بیست و پنج هزار بشکه‌ای این کارخانه عظیم به یکباره تولید خود را به 600 هزار بشکه در روز و نام خود را به عنوان بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه و کسی چه می داند شاید بزرگترین کارخانه پالایش جهان ثبت کند.

همزمان با پویایی عرصه نفت و وقوع برخی انتقادات و اعتراضات در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت، حوزه نفت متقاعد شد تا خدمات و امکانات رفاهی خود را در این شهر ضمن افزایش، ضمیمه مردم بومی و کارکنان این کارخانه کند.

امکاناتی نظیر ساخت منازل سازمانی با اشکال مختلف که به «کواتر» معروف بود، ساخت باشگاه‌های ورزشی، اماکن تفریحی و فرهنگی، بیمارستان ها و درمانگاه ها، استخرها، پارک‌ها، سینما و مدارس شهر آبادان را رفته رفته در دهه 30 به یک شهر مدرن با استانداردها و فرهنگی جهانی تبدیل کرد.

همچنین نخستین پمپ بنزین ایران و آموزشگاه صنایع نفتی از جمله این اقدامات بود.

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان نیز در سال 1352 با همت غلامحسین واقف تاسیس و پس از حضور چندباره در جام تخت جمشید در قبل از انقلاب، نام خود را برای همیشه تا به امروز در میان اهل ورزش ایران به ثبت رساند و از محبوبیت مثال زدنی در میان مردم این شهر و سایر نقاط کشور برخوردار شد.

در صنعت پتروشیمی نیز، در سال ۱۳۴۲ انستیتو نفت فرانسه از طریق سازمان برنامه و بودجه وقت مأمور شد تا مکان‌یابی ایجاد صنایع پتروشیمی در ایران را بررسی کند و با توجه به نزدیکی آبادان به میادین نفتی و همچنین وجود خطوط لوله‌های نفت از قبل احداث شده برای پالایشگاه آبادان و دسترسی به منابع آب شیرین دائمی به دلیل مجاورت آبادان با رودخانه اروند رود این مطالعات منجر به انتخاب این شهر و تأسیس شرکت سهامی پتروشیمی آبادان با مشارکت ۷۴٪ سهم شرکت ملی پتروشیمی و ۲۶٪ سهم شرکت ب.اف گودریج آمریکا شد و در سال ۱۳۴۶ به دلیل اینکه در داخل کشور هیچ‌گونه تجربه ساخت مجمتع‌های پتروشیمی وجود نداشت، عملیات ساختمانی مجتمع توسط شرکت لاماس آمریکا آغاز و تنها دو سال بعد در سال ۱۳۴۸ رسماً به بهره‌برداری رسید.

با شعله ور شدن زبانه‌های آتش خشم مردم از رژیم طاغوت و مشتعل شدن جرقه‌های ناشی از حس تغییر در مردم و وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، پالایشگاه آبادان یکی از اساسی‌ترین نقش‌ها را برای تثبیت انقلاب مردمی ایران به نام خود ثبت کرد، به گونه‌ای که با اعتصاب کارکنان این کارخانه بزرگ، حرکت بزرگ اقتصادی کشور در حوزه نفت مختل و ضربات جبران ناپذیری به پیکره رژیم پهلوی وارد ساخت.

دیری نگذشت که شادی ناشی از وقوع انقلاب و تثبیت تحول در کشور، آبادان را در خط مقدم جنگی تمام عیار قرار داد که هدف اصلی دشمن مجهز و مصمم، مخازن و تاسیسات عظیم این کارخانه بزرگ بود.

این پالایشگاه در خلال جنگ ۸ ساله به دلیل نزدیکی زیاد به کشور عراق، عملاً در خط مقدم میدان جنگ قرار داشت و امکان فعال‌سازی آن غیرممکن بود، کارگران این واحد تولیدی، تنها قادر بودند با اجرای پدافند عامل و چیدن بشکه‌های فلزی و ماسه، از تأسیسات پالایشگاه حفاظت کنند و با تخلیه مخازن عظیم نفتی آن، آنها را از انفجار مصون نگه دارند.

پالایشگاه آبادان در جنگ هشت ساله بخاطر وارد آمدن خسارات و صدمات شدید، از مدار تولید خارج شد و واحدها و دستگاه‌های بسیاری را از دست داد.

 این کارخانه قبلاً دارای چهار دستگاه تقطیر که هر یک با ظرفیت تقریبی ۱۰۰ هزار بشکه در روز یک واحد تقطیر با ظرفیت۱۳۰ هزار بشکه و دو واحد تقطیر در خلأ هر یک با ظرفیت۴۰هزار بشکه و چندین واحد تولید فرآورده و نیز حدود۲۰۰ مخزن ذخیره مواد نفتی در منطقه تانک فارم بوده است.

در دوران جنگ بسیاری از این واحدها و بخش‌ها تخریب شدند اما پس از تصویب قطعنامه ۵۹۸  شورای امنیت سازمان ملل متحد و برقراری آتش‌بس میان دو کشور، عملیات بازسازی فاز اول این پالایشگاه با ظرفیت ۱۳۰ هزار بشکه در روز آغاز و در فروردین ماه ۱۳۶۸ واحد بازسازی شده تقطیر ۸۵ وارد مدار تولید شد.

فرآورده‌های تولیدی در این برهه از زمان عبارت بودند از گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره سبک، گوگرد و ماده اولیه کارخانه‌های روغن سازی، که این تولیدات در سال های بعد به سرعت افزایش یافت و فرآورده‌های دیگری نیز همچون روغن سازی و قیر سازی به آن افزوده شد.

در حال حاضر پالایشگاه آبادان با تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین به طور متوسط حدود ۲۳ درصد کل بنزین و ۲۶ درصد بنزین پالایشگاهی ایران را تأمین می‌کند و همچنان بزرگترین پالایشگاه ایران محسوب می‌شود.

این کارخانه عظیم پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی فعال‌ترین پالایشگاه‌ ایران است که با تمام ظرفیت خود در حال حاضر به فعالیت مشغول است و فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد، نفتا «خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام»، گاز «خوراک پتروشیمی آبادان» را تولید می‌کند.

پاینده باد مجاهدان عرصه نفت را که با ایثار و فداکاری، اقدامی جهادگونه در حفظ و حراست و اعتلای این سرزمین از خود به جای گذاشتند و تاریخ نفت این سرزمین را سرشار از افتخار و بالیدن به چنین فرزندانی مزین ساختند.

گزارش از علی دایلی

حداقل دستمزد کارگران ۲۰ درصد افزایش یافت

خبرگزاری فارس: حداقل دستمزد کارگران ۲۰ درصد افزایش یافت/ تعیین میزان افزایش سایر سطوح مزدی به آینده موکول شد

نشست شورای عالی کار در ساعات باقیمانده سال ۹۶ با تصویب افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کارگران به استقبال بهار سال ۹۷ رفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست شورای عالی کار لحظاتی قبل پس از 11 جلسه و بیش از 80 ساعت مذاکره با تصویب افزایش 20 درصدی حداقل مزد کارگران به پایان رسید.

در این نشست تصمیم‌گیری برای تعیین سایر سطوح مزدی به فروردین 97 موکول شد.

بنابراین گزارش، حداقل دستمزد به رقم یک میلیون و 115 هزار تومان رسید که می‌توان گفت در طول سال‌های گذشته با توجه به نرخ تورم بی‌سابقه بوده است. چرا که نرخ تورم در محدوده 8 درصد بوده و افزایش دستمزد با نرخ 20 درصد نویدبخش اعمال سبد هزینه معیشت خانوار در دستمزد کارگران طی سال‌های آتی و امسال را می‌دهد.

به گزارش فارس، امسال نمایندگان کارگری تلاش‌های بسیاری برای به ثمر نشاندن معادلات خود کردند و بر همین اساس مزد سال 97 به معنای واقعی از تورم پیشی گرفت.

با این حال هنوز عقب‌ماندگی‌های مزدی به طور کامل جبران نشده و نمایندگان کارگران و کارفرمایان در سال‌‌های آتی مباحث سنگین‌تری را باید به دوش بکشند.

در نشست امروز بن کارگری همان 110 هزار تومان و حق مسکن نیز در عدد 40 هزار تومان تثبیت شد.

آسمان هفته اول سال نو خوزستان آفتابی است

مدیرکل هواشناسی خوزستان از پایداری جو در استان در هفته اول سال نو خبر داد.

کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا _ منطقه خوزستان، اظهار کرد: برای روزهای آینده در استان خوزستان پدیده هواشناسی خاصی پیش‌بینی نمی‌شود و در هفته اول سال نو جو پایداری بر استان حاکم است.

وی افزود: برای این ایام تنها روند افزایش 2 تا 4 درجه‌ای دما تا آخر هفته جاری پیش‌بینی می‌شود.

 مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: مردم در ایام نوروز جهت دسترسی سریع به اطلاعات هواشناسی می‌توانند به پرتال khzmet.ir مراجعه کنند.

بهادری بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته بستان با 28 درجه سانتی‌گراد و ایذه با 4 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرمترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 13 تا 27 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.  

۱۰۰ عکس منتخب ایسنا در سال ۹۶

  • ۱۰۰ عکس منتخب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) چکیده‌ای بسیار مختصر از ثمره یک سال تلاش عکاسان این خبرگزاری در سراسر کشور است؛ تلاشی که برای انتقال بهتر اخبار و رویدادها و همچنین انعکاس معضلات و مشکلات جامعه به کار بسته شد. در پروسه انتخاب این ۱۰۰ عکس، چالش بزرگ، در واقع همان «انتخاب» بود. باید از بین چندین هزار عکسی که طی سال ۱۳۹۶ در ایسنا ثبت و ضبط شده بود، تنها ۱۰۰ عکس نهایی می‌شد. بنابراین عکس‌ها در چندین مرحله استخراج و داوری شد تا به مجموعه‌ای تبدیل شود که شاید بتواند سالی که گذشت را در یکصد فریم یادآوری کند. قطعاً در این مسیر کمبودها و نقص‌هایی وجود داشته است، اما سرویس عکس ایسنا امیدوار است حاصل ده‌ها ساعت - نفر کارِ استخراج و داوری عکس‌ها، در نهایت به مجموعه‌ای قابل دفاع و جذاب تبدیل شده باشد.

    عکس: امیر خلوصی / مهدی قاسمی / روح اله وحدتی / آرش خاموشی / حمید فروتن / منا هوبه فکر / همت خواهی / حمید املشی / برنا قاسمی / پیمان یزدانی / امین خسروشاهی / هادی زند / محمدرضا ندیمی / کیمیا نیک / علی تقوی / فرزاد خبوشانی / علیرضا صوت اکبر / شیما مسجدی / حسین کزازی / آریا جعفری / ابوالفضل رستمی / احمد ظهرابی / اشکان شعبانی / امین نظری / پوریا پاکیزه / توحید مهدیزاده / حسین حسین‌زاده / حسین علیزاده / علیرضا محمدی / فاطمه صادق‌زاده / رحیم بنی‌اسد آزاد / رضا رقیمی / سهیل فرجی / مهناز دژبان / صادق حاتمی / عارف کریمی / مهدی معتمد / محسن اسماعیل‌زاده / محمد اسدی / مرتضی زنگنه / مریم طهماسبی / مسعود محقق / مصطفی قربان‌موحد

    وزیر خارجه امارات: ایران، ترکیه و اسراییل سه چالش منطقه هستند

             دولت امارات از روابط نزدیک قطر با ایران و ترکیه و حمایت دولت آنکارا از گروه اخوان المسلمین، ناراحت و نگران است.        

    وزیر امور خارجه امارات متحده عربی روز یکشنبه  ایران، ترکیه و اسراییل را سه چالش بزرگ کشورش و مصر دانست.

    به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت "الاهرام" مصر ، "عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر امور خارجه امارات که به مصر سفر کرده است دیروز در کنفرانس مشترک خبری با همتای مصری خود در قاهره این مطلب را بیان کرده است.

    او گفت:" امارات متحده عربی و مصر با چالش‌هایی از جانب ایران، ترکیه و اسراییل مواجه هستند."

    او افزود که دو کشور مصر و عربستان سعودی به عنوان دو قدرت بزرگ عربی مسئولیتی تاریخی دارند تا با این چالش مقابله کنند و دولت امارات متحده عربی از هر دو کشور حمایت می‌کند.

    کنفرانس خبری وزرای امور خارجه امارات و مصر در قاهره

    وزیر خارجه امارات: ایران، ترکیه و اسراییل سه چالش منطقه هستند

    وزیر امور خارجه امارات در این سفر و در دیدار با رییس جمهور و وزیر امور خارجه مصر مسایل منطقه به ویژه بحران موجود در روابط دو کشور با قطر را مورد بررسی قرار داده است.

    روابط امارات با دو کشور ترکیه و ایران از نیمه سال 2017 و از زمان آغاز محاصره همه جانبه و قطع روابط سیاسی امارات، عربستان، مصر و بحرین با دولت قطر رو به سردی گذاشته است.

    دولت امارات از روابط نزدیک قطر با ایران و ترکیه و حمایت دولت آنکارا از گروه اخوان المسلمین، ناراحت و نگران است.

    پیام تبریک نوروزی سراسر حمله ترامپ علیه جمهوری اسلامی و سپاه

             ادعای ترامپ: 25 قرن پیش، داریوش بزرگ از خدا خواست که ایران را از سه خطر ارتش‌های مهاجم، خشکسالی و دروغ، حفظ کند. امروز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نماینده هر سه آنهاست!        

    دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در پیامی تبریک به مناسبت نوروز ضمن شادباشی کوتاه به مردم ایران و دیگر کشورهای منطقه آسیای جنوب غربی بابت فرارسیدن نوروز باستانی، به بهانه این پیام تبریک حملات و اتهاماتی شدید علیه جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح کرده است.

    به گزارش عصرایران، ترامپ که پارسال پیامی تبریک برای نوروز نداده بود امسال بر خلاف پارسال سکوت خود را شکسته و با پیامی مداخله جویانه که بخش عمده آن انتقادات و ایراد اتهامات سنگین علیه نظام جمهوری ایران و سپاه است، سکوت پارسال را جبران کرده است.

    او پیام خود را با تبریک به میلیون‌ها نفر بابت جشن گرفتن نوروزی زیبا در سراسر جهان آغاز کرده و با تاکید بر اینکه نوروز ریشه در ایران دارد؛ ایران را کشوری پرافتخار برای هزاران سال در تاریخ توصیف کرده که با استقامت مردم خود در طول تاریخ از پس چالش های بزرگ برآمده است.

    عکس: رویترز

    پیام تبریک نوروزی سراسر حمله ترامپ علیه جمهوری اسلامی و سپاه

    او پس از ذکر این مقدمه کوتاه یک راست سر اصل مطلب رفته و انتقادات و ایراد اتهامات تندوتیز خود علیه جمهوری اسلامی ایران و سپاه را مطرح کرده است.

    او این بخش را چنین آغاز کرده است:

    " امروز مردم ایران با چالشی دیگر روبرو هستند و آن چالش حاکمانی هستند که به جای خدمت به مردم به خود خدمت می‌کنند.

    او سپس در ادامه ادعاهای خود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نماد دشمنی با ایران دانسته است:" 25 قرن پیش، داریوش بزرگ از خدا خواست که ایران را از سه خطر ارتش‌های مهاجم، خشکسالی و دروغ، حفظ کند. امروز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نماینده هر سه آنهاست!"

    ترامپ سپس به هر سه محور خشکسالی، دشمنی و فریب ایرانیان پرداخته و مدعی شده است:" سپاه پاسداران نه در اسم و نه در عملکرد، ایرانی نیست. سپاهی خصم! است که مردم ایران را سرکوب کرده و از آنها سرقت می کند تا در ورای مرزها از تروریسم حمایت کند. "

    او مدعی شده:" سپاه پاسداران از سال 2012 شانزده میلیارد دلار از ثروت مردم ایران را صرف کمک به رژیم بشار اسد و حمایت از تروریستها در سوریه، عراق و یمن کرده است. این در حالی است که خانواده‌های ایرانی در یک دهه گذشته به طور متوسط  15 درصد فقیرتر از قبل شده‌اند و نزدیک به 30 درصد از جوانان ایرانی بیکارند. ایرانیان طبقه متوسط بسیار در فشار اقتصادی هستند و برگزاری جشنهایی مانند نوروز برای آنها دشوار شده است."

    او سپس سپاه را متهم به تشدید خشکسالی در ایران از راه ساختن سدهای گوناگون دانسته و مدعی شده:"

    فساد و سوءمدیریت سپاه پاسداران آثار خشکسالی مزمن را تشدید کرده و منجر به ایجاد بحرانی زیست محیطی در ایران شده است. ساخت بی‌رویه سدها توسط شرکتهای سپاه، مانند "خاتم الانبیاء"  رودها و دریاچه‌ها را خشکانده و سبب ایجاد توفانهای گرد و غبار بی سابقه شده که اشتغال و سلامت ایرانیان را تهدید می کند.

    او سپس سپاه را متهم به فریب مردم ایران کرده و مدعی شده:" فریب، سیاست رسمی حکومت ایران شده است. سپاه پاسداران با بهره‌گیری از تبلیغات و سانسور سعی می‌کند تا این حقیقت را که رژیم ایران ثروت ایران را غارت کرده و با مردم آن بدرفتاری می‌کند، مخفی کند. حاکمان ایران برای کتمان حقیقت، حقوق شهروندان خود را در آزادی تجمعات، دسترسی به اطلاعات و فرصتهای برابر سرکوب می‌کنند."

    او سپس آمریکا را در کنار مردم ایران توصیف کرده و وعده تصویب دستور‌العملی در دولت آمریکا برای حمایت از جریان آزاد اطلاعات در ایران را داده است.

    ادعای ترامپ درباره قرار داشتن آمریکا در کنار مردم ایران در حالی است که بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان، تحریم‌های ایالات متحده در سال‌های گذشته آسیب هایی جدی به اقتصاد ایران وارد کرده که نتیجه آن در غالب اوقات به دوش طبقه متوسط ایران منتقل شده است.

    عکس/ اهواز صورتی شد

    اهواز صورتی شد

    گل‌های کاغذی که این روزها در اکثر نقاط شهر اهواز چشم‌نوازی می‌کنند، رسیدن بهار را مژده می‌دهند.

    آیت الله سیستانی، ولیعهد عربستان را نپذیرفت

    آیت الله سیستانی

    یک منبع آگاه از مخالفت قاطعانه آیت الله سیستانی با دیدار با ولیعهد سعودی خبر داد.

    به گزارش مشرق به نقل از رسانه‌های عراقی، یک منبع آگاه گفت که آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالیقدر عراق، با دیدار با محمد بن سلمان که قرار است به عراق سفر کند، قاطعانه مخالفت کرده است.

    بر اساس این گزارش، این موضع آیت الله سیستانی، خشم سعودی‌ها را برانگیخته است.

    بن سلمان قرار است پایان ماه جاری میلادی به عراق سفر کند. این در حالی است که با نزدیک شدن به زمان سفر ولیعهد سعودی به عراق، هشتگ "به محمد بن سلمان در عراق خوشامد گفته  نمی‌شود"، صفحات اجتماعی این کشور را پر کرده است.

    فعالان سیاسی و اجتماعی عراق خواستار عدم استقبال و خوشامدگویی به ولیعهد سعودی  و جلوگیری از گشایش روابط با عربستان شدند، زیرا به عقیده آنان هدف از این رو ند به فراموشی سپردن جنایت‌های تروریستی در حق ملت عراق است.

    منبع: تسنیم

    اعلام زمان تغییر ساعت رسمی کشور

    ساعت

    ساعت رسمی کشور از ساعت ۲۴ اول فروردین، یک ساعت جلو کشیده می‌شود.

    به گزارش مشرق، بر اساس "قانون تغییر ساعت رسمی کشور، ساعت رسمی کشور در ساعت 24 اول فروردین ماه هر سال یک ساعت به جلو کشیده می شود.

    مطابق قانون مذکور ، ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت 24 روز اول فروردین ماه یک ساعت به جلو کشیده و در ساعت 24 روز سی‌ام شهریور به وضعیت سابق برگردانده می‌شود .

    منبع: تسنیم

    خط راه آهن اهواز به اصفهان از طریق فاینانس احداث می شود

    ورود و تخلیه بار قطار های خارجی در بارانداز ریلی آستارا
    شناسهٔ خبر: 4254150 -
    اهواز - عضو هیئت مدیره راه آهن کشور در ارتباط با خط راه آهن اهواز ـ ایذه ـ اصفهان گفت: بر اساس توافقات انجام شده، این پروژه از طریق فاینانس احداث خواهد شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، سعید رسولی عصر امروز شنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از خطوط ریلی اداره کل راه اهن جنوب با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی امروز یک ضرورت است، اظهار کرد: در سال های ۹۰ تا ۹۵ حدود ۲۱۱ میلیون تن بار توسط شبکه ریلی کشور جابجا شد، در حالی که در همین مدت حدود ۲۴۲ میلیون تن بار در مسیرهای موازی خارج از ریل از طریق جاده جابجا شده است.

    وی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده ای، افزود: اگر مزایای انتقال بار از جاده که برای هر تُن - کیلومتر ۸۰۰ ریال باشد، ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور هزینه وارد شده در حالی که حمل و نقل ریلی مزایایی چون کاهش تلفات جاده ای، مصرف سوخت و آلایندگی های زیست محیطی را دارد.

    عضو هیئت مدیره راه آهن کشور تصریح کرد: هر اندازه به جابجایی بار در شبکه ریلی توجه شود، به اثرگذاری مثبت مستقیم در اقتصاد کشور توجه خواهد شد و با این کار در توسعه شبکه ملی و سایر بخش ها از این مزیت بهره مند می شویم.

    به گفته رسولی با توجه به ویژگی های بارز و مهم حمل و نقل ملی و نقش آن در اقتصاد کشور لازم است، برنامه های جدیدتر و جدی تری برای توسعه حمل و نقل ریلی وجود داشته باشد.

    توجه دولت به ناوگان حمل و نق ریلی کشور

    وی ادامه داد: تفاهمنامه های بسیار خوب و امیدبخشی در ارتباط با تأمین ناوگان جدید با کشور های روسیه و کره جنوبی منعقد شده است؛ از این محل ۴۵۰ دستگاه ریل باس (۱۵۰ قطار) به شبکه ریلی افزده می شود؛ در همین راستا و در قرارداد با کشور روسیه نیز در حوزه مسافری حدود یک هزار واگن مسافری به این ناوگان ضافه می شود.

    رسولی اضافه کرد: خوشبختانه حمل و نقل ریلی چندین سال است که به صورت جدی مورد حمایت مسئولان عالی کشور و در رأس همه مقام معظم رهبری قرار گرفته و رئیس جمهور در هر دو دولت، توسعه حمل و نقل ریلی را جزو اولویت ها دانسته و حمایت از راه آهن در دستور کار دولت قرار دارد.

    وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در سال های گذشته حمایت بسیار جدی از حمل و نقل ریلی به عمل آورده و در آخرین اقدامات در بررسی لایحه بودجه سال آینده نیز عنایت خاص داشته و مصوبات خوبی برای توسعه حمل و نقل ریلی داشته است.

    رسولی با بیان اینکه در خوزستان زیر ساخت های اصلی شبکه ریلی وجود دارد ، گفت: بسیاری از مسیرها در این استان دو خطه هستند و خوزستان تنها استانی است که دو اداره کل راه آهن در آن وجود دارد.

    اتصال راه آهن شلمچه به بصره

    رسولی با اشاره به اتصال راه آهن کشور از طریق اتصال محور جنوب به راه اهن بصره در عراق، اضافه کرد: موضوع اتصال راه آهن شلمچه به بصره نه برای خوزستان بلکه برای کشور از اهمیت زیادی برخوردار است؛ در همین راستا یک کریدور ترانزیتی به سایر کریدورهای کشور افزوده می شود.

    وی بیان کرد: این قطعه شامل یک پل و ۳۲ کیلومتر خط است؛ ساخت پل بر عهده ایران و مابقی برعهده کشور عراق است و طبق توافقات به عمل آمده در نهایت مقرر شد تا همه این ۳۲ کیلومتر از سوی کشور ایران اجرا و منابع آن را طرف عراقی تأمین کند.

    عضو هیئت مدیره راه آهن کشورتصریح کرد: خوشبختانه این طرح در قانون بودجه قرار دارد و مذاکرات مربوطه  با مجریان طرح نیز صورت گرفته و همین امروز هم جلسه ای در این رابطه برگزار شد و امیدوارم به زودی شاهد عملیات اجرایی آن باشیم.

    رسولی گفت: اتصال مسیر سربندر به خرمشهر نیز در امتداد طرح فوق قرار دارد که به صورت کنسرسیومی با حضور منطقه آزاد اروند و شرکت فولاد خوزستان و اضافه شدن شریک دیگری اجرا می شود.

    احداث خط راه آهن اهواز به اصفهان از طریق فاینانس

    وی یادآور شد: البته راه آهن نیز موظف شده تا ۱۵۰ میلیارد تومان به اجرای این طرح کمک کند. مصوبه مورد نظر در این خصوص در  ماه گذشته در هیئت وزیران به تصویب رسید و جلسات مستمری نیز با طرفین قرارداد برگزار شد، به زودی شاهد عملیات اجرایی این پروژه خواهیم شد.

    رسولی در ارتباط با خط راه آهن اهواز ـ ایذه ـ اصفهان توضیح داد: این پروژه به راه آهن جمهوری اسلامی ایران محول شد و در متن قانون برای این طرح کلمه مشارکت ذکر شده بود و قطعا به خاطر حجم سرمایه گذاری بالایی که باید صورت بگیرد و بزرگی طرح کمی کار را به تعویق انداخته بود.

     وی تصریح کرد: امسال با پیگیری های استاندار خوزستان و راه آهن جمهوری اسلامی ایران قید مشارکت حذف و امکان استفاده از فاینانس برای این طرح فراهم شد که یک اتفاق خیلی بزرگی است.

    سرپرست جدید فرمانداری شادگان منصوب شد

    انتصاب
    شناسهٔ خبر: 4255400 -
    شادگان - با صدور حکمی از سوی استاندار خوزستان، سعید حاجیان به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان شادگان منصوب شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، استاندار خوزستان در حکمی سعید حاجیان را به سمت سرپرست فرمانداری شهرستان شادگان منصوب کرد.

     در بخشی از این حکم آمده است:امید است تا با اتکا به خداوند متعال و به کارگیری همه توان، تجربه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در آن مجموعه، اهداف و سیاست‌های دولت تدبیر و امید در راستای خدمت‌رسانی به مردم شریف شهرستان با اقتباس از منویات مقام معظم رهبری و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی به سر انجام برسد.

    به گزارش خبرنگار مهر، پیش از صدور این حکم، وی بخشدار مرکزی حمیدیه و معاون فرماندار کارون و خرمشهر بوده است.

    ۴ اثر تاریخی خوزستان ثبت ملی شد

    ثبت ملی
    شناسهٔ خبر: 4255707 -
    اهواز - در آستانه فرا رسیدن سال جدید، چهار اثر یادمانی، فرهنگی و تاریخی در خوزستان ثبت ملی شدند.

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، علی ‎اصغر مونسان معاون رئیس‎جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در نامه‎هایی جداگانه، مراتب ثبت چهار اثر یادمانی، فرهنگی و تاریخی در استان را به استانداری خوزستان اعلام کرد.

    بر همین اساس در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور، مصوب سال ۶۴ و همچنین بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۶۷ از سوی مجلس شورای اسلامی، مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست ملی و فهرست‎های ذیربط، مراتب ثبت اثر چهار یادمان دفاع مقدس در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام شده است.

    محوطه یادمانی پادگان دوکوهه در اندیمشک به شماره ثبت ۳۵، بیمارستان صحرایی امام رضا ( ع ) واقع در هویزه به شماره ثبت ۳۶، محوطه یادمانی کانال کمیل و حنظله در دشت آزادگان به شماره ثبت ۳۷ و محوطه یادمانی عملیات بیت المقدس واقع در اهواز به شماره ثبت ۳۸ ، چهار اثر به ثبت ملی رسیده هستند.

    سبزه و ماهی عید


    عکس  13:39:36 1396/12/28
    9612-6582-5 کد خبر
    سبزه و ماهی عید نوروز.

    عکس : مهناز دژبان - ایسنا خوزستان


    انتهای پیام

    نوروز 97 در باغملک چه خبر است؟

    رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان باغملک گفت: به مناسبت نوروز برای نخستین بار نمایشگاه مردم‎شناسی در 2 منطقه گردشگری رباط و قلعه‎تل برپا خواهد شد.

    به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، جهانگیر پیروزاده در این باره اظهارکرد: برپایی نمایشگاه مردم‌شناسی و اجرای موسیقی محلی، برپایی سیاه چادر، برپایی نمایشگاه مردم‌شناسی در منطقه گردشگری رباط، پخت نان محلی در شهر میداوود، برپایی سفره هفت سین در میدان ورودی شهر باغملک و قلعه‌تل از  برنامه‌های نوروزی شهرستان باغملک است.

    پیروزاده ادامه داد: جلسه‌ای در دفتر شهردار قلعه‌تل با حضور شهردار و اعضای شورای شهر قلعه‌تل در خصوص استقبال از مهمانان نوروزی و برپایی نمایشگاه مردم‌شناسی برگزار شد. 

    وی با بیان این که تصمیم گرفته شد وسایل و ابزارآلات سنتی در معرض دید مردم گذاشته شود ادامه داد: قلعه شهر قلعه‌تل یک اثر ملی است که هر ساله مهمانان زیادی از سراسر استان و دیگر نقاط کشور برای بازدید از آن به باغملک می آیند.

    رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان باغملک افزود: برای نخستین بار تصمیم گرفته شد که در این قلعه که در زمان قاجار بنا شده است برای بازدید مهمانان نوروزی یک نمایشگاه مردم‌شناسی در محل قلعه برگزار و در کنار آن به اجرای موسیقی سنتی پرداخته شود.

    نوروزگاهی متفاوت در کهن‎شهر هفتکل

    دبیر ستاد خدمات سفر نوروز شهرستان هفتکل از پخت انواع نان محلی و غذاهای سنتی به صورت شبانه‎روزی در مرکز صنایع دستی هفتکل برای پذیرایی از مسافران نوروزی خبر داد.

    به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، احسان شیخ‎بارانی با اشاره به تشکیل جلسات متعدد ستاد خدمات سفر نوروز در این شهرستان افزود: در آخرین جلسه این ستاد، ضمن انجام هماهنگی‎های نهایی برای استقبال از گردشگران، تأکید شد که شهرداری، اداره میراث فرهنگی هفتکل و اداره ارشاد شهرستان در جشنواره اقوام هفتکل با مشارکت بخش خصوصی حضور فعال داشته باشند.

    وی در این خصوص افزود: در هفتکل، جشنواره اقوام امسال در ورودی پارک دولت برگزار می‎شود و اقوام بختیاری، عرب و قشقایی ضمن اجرای برنامه‎های متعدد به معرفی آداب، سنن و رسوم خود خواهند پرداخت.

    رییس میراث فرهنگی هفتکل با اشاره به سایر برنامه‎های متنوع این شهرستان در ایام تعطیلات نوروز گفت: برپایی چادر سنتی و استقرار ایستگاه‎ راهنمایان مسافران نوروزی تحت عنوان "از ما بپرسید" دراین چادر، برپایی بازارچه دائمی صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه دائمی صنایع دستی در مرکز صنایع دستی شهرستان، پخت انواع نان و غذای سنتی به طور شبانه‎روزی در مرکز صنایع دستی برای پذیرایی از مسافران و پخش موسیقی شاد و سنتی بختیاری و قشقایی در ورودی هفتکل از جمله برنامه‎های شهرستان هفتکل برای استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی است.

    وی در خصوص آمادگی برای اسکان مهمانان نوروزی نیز گفت: با همکاری آموزش و پرورش چندین مدرسه و کلاس درس آمادگی اسکان مهمانان را دارا هستند؛ ضمن این‎که شهرداری نیز تعدادی چادر را در اختیار مسافران قرار خواهد داد و مشکلی دراین زمینه وجود ندارد. 

    شیخ‎بارانی تأکید کرد: امکانات رفاهی و بهداشتی در شهرستان به صورت کامل فراهم شده‎ و در این خصوص نیز همه چیز مهیا است. 

    او شعار امسال شهرستان هفتکل را "نوروزگاهی متفاوت در کهن‎شهر هفتکل" عنوان کرد و گفت: علاوه بر این شعار، با توجه به قابلیت خاص این شهرستان در زمینه‌ی صنایع دستی گلیم، یک بنر خوش‎آمدگویی با عنوان "به شهرگلیم‎های هزارنقش خوش آمدید" نیز در ورودی شهر نصب شده است.

    رقابت 2 تیم خوزستانی در مسابقات کشتی فرنگی دانش آموزی جهان

    دو تیم از خوزستان به پیکارهای کشتی فرنگی دانش آموزی جهان اعزام خواهد شد.

    به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، مسابقات کشتی فرنگی 2018 جهان اردیبهشت سال آینده در مراکش برگزار می شود که تیم های متوسطه اول و دوم خوزستان به عنوان نماینده ایران در این رقابت ها شرکت می کنند.

    همچنین اردوی انتخابی تیم ملی  کشتی فرنگی دانش آموزی که از بیست و ششم اسفندماه در دزفول برپا شده است، امروز به پایان می رسد.

    فرشاد عربی، سرمربی تیم ملی تالو شد

    ووشو کار با تجربه خوزستان و ایران به عنوان سرمربی تیم های ملی تالو جوانان و بزرگسالان انتخاب شد.

    به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، اسامی کادرفنی تیم‌های ملی ووشوی جوانان و بزرگسالان ایران برای بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و رقابت های جوانان جهان از سوی کمیته فنی فدراسیون ووشو معرفی شدند.

    بر این اساس فرشاد عربی ووشوکار پرافتخار خوزستان و ایران به عنوان سرمربی تیم های ملی تالو جوانان و بزرگسالان انتخاب شد.

    همچنین لیلا بندانی از خوزستان به عنوان مربی تیم ملی رده سنی بزرگسالان ساندا زنان معرفی شد.

    بازی های آسیایی 2018 از اواخر مردادماه به میزبانی اندونزی آغاز می‌شود و مسابقات قهرمانی جوانان جهان، تیرماه در شهر «برازیلیا» پایتخت کشور برزیل برگزار خواهد شد.

    چهار یادمان دفاع مقدس خوزستان ثبت ملی شدند

    دکتر علی  اصغرمونسان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، طی نامه های جداگانه مراتب ثبت چهار اثر یادمانی فرهنگی ـ تاریخی دفاع مقدس خوزستان را به استاندار این استان اعلام کرد.

    به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی ـ تاریخی کشور در فهرست ملی و فهرست های ذیربط، مراتب ثبت اثر چهار یادمان دفاع مقدس در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام شده است.

    این چهار اثر تاریخی عبارتند از: محوطه یادمانی پادگان دوکوهه (اندیمشک) به شماره ثبت 35، بیمارستان صحرایی امام رضا (ع) (هویزه) به شماره ثبت 36، محوطه یادمانی کانال کمیل و حنظله (دشت آزادگان) به شماره ثبت 37، محوطه یادمانی عملیات بیت المقدس (اهواز) به شماره ثبت 38.

    سبزه و ماهی عید

    سبزه و ماهی عید نوروز.

    عکس : مهناز دژبان - ایسنا خوزستان


    انتهای پیام

    آسمان هفته اول سال نو خوزستان آفتابی است

    مدیرکل هواشناسی خوزستان از پایداری جو در استان در هفته اول سال نو خبر داد.

    کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا _ منطقه خوزستان، اظهار کرد: برای روزهای آینده در استان خوزستان پدیده هواشناسی خاصی پیش‌بینی نمی‌شود و در هفته اول سال نو جو پایداری بر استان حاکم است.

    وی افزود: برای این ایام تنها روند افزایش 2 تا 4 درجه‌ای دما تا آخر هفته جاری پیش‌بینی می‌شود.

     مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: مردم در ایام نوروز جهت دسترسی سریع به اطلاعات هواشناسی می‌توانند به پرتال khzmet.ir مراجعه کنند.

    بهادری بیان کرد: در شبانه‌روز گذشته بستان با 28 درجه سانتی‌گراد و ایذه با 4 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرمترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 13 تا 27 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.    

    ویسی از سرمربیگری استقلال خوزستان کناره‌گیری کرد

    سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان درباره استعفایش از این باشگاه گفت: تا زمانی که سلطانی مدیرعامل این باشگاه است، با استقلال خوزستان همکاری نخواهم کرد.

    عبدالله ویسی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان درخصوص استعفایش از باشگاه استقلال خوزستان، اظهار کرد: تا زمانی که سلطانی مدیرعامل این باشگاه است، من با استقلال خوزستان همکاری نخواهم کرد.

    او در پاسخ به این پرسش که احتمالا باشگاه با این تصمیم شما موافقت نخواهد کرد، گفت: من دیگر سر تمرین استقلال حاضر نخواهم شد.

    به گزارش ایسنا، تا کنون هیچ استعفای کتبی از طرف عبدالله ویسی در ارتباط با استعفایش به دست باشگاه استقلال خوزستان نرسیده است.

    تصاویر برتر جهان در زمستان ۹۶

    هانگ

    در آستانه بهار، گلچین تصاویری از گوشه و کنار حوادث جهان و ثمره هنرمندی عکاسان، تقدیم شما!

    بن‌سلمان: ایران تا رسیدن به عربستان سعودی فاصله دارد/ من ثروتمندم

    خبرگزاری فارس: بن‌سلمان: ایران تا رسیدن به عربستان سعودی فاصله دارد/ من ثروتمندم

    ولی‌عهد عربستان سعودی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی مدعی شد که ایران با رسیدن به برابری با عربستان سعودی فاصله دارد.

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی در اولین مصاحبه تلویزیونی‌اش با یک شبکه خبری آمریکایی، درباره مسائل مختلف اظهار نظر کرده است.

    بن‌سلمان در پاسخ به پرسش مجری شبکه خبری سی‌بی‌اس، درباره نقش عربستان سعودی در حمله به برج‌های دو قلوی نیویورک در تاریخ 11 سپتامبر سال 2001 میلادی گفت: «در حملات 11 سپتامبر، اسامه بن لادن (رهبر سابق القاعده) 15 سعودی را در راستای هدفی آشکار به خدمت گرفت. طبق اسناد سیا و تحقیقات کنگره، اسامه بن‌لادن می‌خواست بین خاورمیانه و غرب و بین عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا اختلاف ایجاد کند.»

    بن‌سلمان همچنین مدعی شد قوانین سخت‌گیرانه در کشورش، از سال 1979 آغاز شده و نسل او، قربانی این جریان شده است. 

    او در جواب مجری که عربستان سعودی قبل از سال 1979 میلادی چگونه بوده گفت: «ما همانند سایر کشورهای خلیج[فارس] زندگی بسیار عادی‌ای داشتیم. زنان رانندگی می‌کردند؛ در عربستان، تئاتر وجود داشت. زنان همه جا کار می‌کردند؛ تا حوادث سال 1979 میلادی، آدم‌هایی عادی بودیم که مانند هر کشور دیگری در دنیا توسعه پیدا می‌کردیم.»

    ولی‌عهد سعودی در بخش دیگری از اظهاراتش، درباره دستگیری شمار زیادی از اقتصاددانان، روحانیون و نواندیشان و سرکوب آنها گفت: «عربستان سعودی به موازین حقوق بشر معتقد است. در واقع ما به مفهوم حقوق بشر معتقدیم، اما در نهایت استانداردهای عربستان سعودی همان استانداردهای آمریکا نیست. نمی‌خواهم بگویم کمبودهایی نداریم. حتماً داریم، اما طبیعتاً برای رفع این نقائص کار می‌کنیم.»

    بن سلمان همچنین مدعی شد با بازداشت شمار زیادی از شاهزاده‌های ثروتمند توانسته 100 میلیارد دلار از سرمایه‌های سعودی را باز گرداند. 

    او در پاسخ به اینکه چه مقدار پول بازگردانده شده است گفت: «رقم آن بالغ بر 100 میلیارد دلار است ولی هدف اصلی ما این رقم یا هیچ رقم دیگری نبود. برنامه ما گرفتن پول نبود، بلکه مجازات فساد بود و ارسال این پیام که هر کسی فساد کند با او طبق قانون برخورد خواهد شد.»

    محمد بن سلمان، در خصوص گزارش‌ها درباره اینکه خود او به‌رغم برنامه‌های ادعایی‌اش برای مبارزه با فساد، زندگی اشرافی دارد گفت: «زندگی خصوصی‌ام چیزی است که می‌خواهم آن را برای خودم نگه دارم و نمی‌خواهم توجه دیگران را به آن جلب کنم. اگر بعضی روزنامه‌ها می‌خواهند چیزی درباره آن بگویند به خودشان مربوط می‌شود. درباره هزینه‌کردهای شخصی‌ام هم باید بگویم که من آدم ثروتمندی هستم و فقیر نیستم. گاندی یا ماندلا نیستم. من یکی از اعضای خاندان حاکمیت هستم که صدها سال قبل از بنیان‌گذاری عربستان سعودی، وجود داشته‌اند. ما مالک قطعه زمین‌های بسیار بزرگی هستیم و زندگی شخصی من، همان‌چیزی است که 10 یا 20 سال پیش بود.»

    محمد بن‌سلمان بار دیگر ادعاها درباره ایران را هم تکرار کرده و کشورمان را به تلاش برای گسترش نفوذ در یمن متهم کرده است. 

    ولی‌عهد عربستان ادعا کرد: «ایدئولوژی ایران به بخش‌هایی از یمن نفوذ کرده بود. در آن زمان، این گروه شبه‌نظامی (انصارالله) در حال برگزاری مانورهای نظامی و استقرار موشک درست در مجاورت مرز ما بودند. فکر نمی‌کنم آمریکا بخواهد روزی شاهد حضور شبه‌نظامیانی در مکزیک باشد که موشک به سمت واشنگتن، نیویورک و لس‌آنجلس شلیک می‌کنند.»

    وی که پیش از این نیز، ادعاهای اثبات‌نشده متعددی را علیه کشورمان مطرح کرده است، بار دیگر گفت: «متأسفانه، ایران در حال ایفای نقشی مخرب است. حکومت ایران روی ایدئولوژیِ صِرف بنا شده است. بسیاری از عوامل القاعده در این کشور محافظت می‌شوند و ایران از تحویل آنها به قانون و استرداد آنها به ایالات متحده امتناع می‌کند.»

    بن سلمان در پاسخ به اینکه آیا رقابت با ایران بر سر اسلام است گفت: «ایران، رقیب عربستان سعودی نیست. ارتش ایران جزو پنج ارتش برتر در جهان اسلام نیست. اقتصاد ایران از اقتصاد عربستان بزرگتر نیست. ایران با رسیدن به برابری با عربستان سعودی، فاصله دارد.»

    ولی‌عهد شاه سعودی در پاسخ به این سؤال که آیا کشورش برای مقابله با ایران به سلاح‌های هسته‌ای نیاز دارد، گفت: «عربستان سعودی خواستار دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای نیست اما اگر ایران سلاح هسته‌ای تولید کند، ما هم همین کار را خواهیم کرد.»

    علت چاقی زوج‎ها پس از ازدواج چیست؟

    تغذیه زوج ها

    زوج‌ها پس از ازدواج بیشتر از افراد مجرد چاق می‌شوند که این موضوع دلایل بسیاری دارد.

    به گزارش مشرق، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند زوج‌ها پس از ازدواج بیشتر از افراد مجرد چاق می‌شوند، زیرا دیگر نگرانی از بابت تناسب اندام خود ندارند و بیشتر به پرخوری می‌پردازند.


    پژوهش درباره ارتباط چاقی با ازدواج به وسیله دانشمندان استرالیایی با بررسی برروی بیش از ۱۵۰۰۰ داوطلب در طول 10 سال به دست آمده است.

     درعین حال پژوهش‌ها نشان داده است افراد متاهل رژیم غذایی سالم‌تر و نیز طول عمر بیشتری به نسبت افراد مجرد دارند، زیرا زندگی خانوادگی، وابستگی به همسر، فرزند آوری، آشنایی با اعضای خانواده و دوستان جدید، به دست آوردن موقعیت مناسب دراجتماع و مواردی از این دست سبب افزایش اعتماد به نفس، امید به زندگی و جلوگیری از افسردگی در زوج‌ها به نسبت افراد مجرد می‌شود.

    افراد مجرد بیشتر دچار افسردگی، رژیم غذایی نامناسب و علاقه به مصرف مواد دخانی هستند و به دلیل هراس از اینکه نداشتن تناسب اندام و چاقی سبب کاهش شانس ازداوج و یافت همسر شود به تناسب اندام خود اهمیت بیشتری می‌دهند.

    زوج‌ها به ویژه در اوایل زندگی مشترک بیشتر به مهمانی، رستوران و کافی شاپ می‌روند و تمایل بیشتری به خوردن مواد غذایی پرچرب و شیرین دارند، همچنین پس از فرزند آوری والدین علاقه زیادی به خوردن تنقلات خریداری شده برای کودکان خود دارند و معمولاً همراه با آن‌ها از خوراکی هایی، چون چیپس و پفک و انواع شیرینی‌ها تغذیه می‌کنند.

    این رژیم غذایی سرشار از خوراکی‌های پرچرب و شیرین سبب اضافه وزن در زوج‌ها می‌شود که برای رسیدن به تناسب اندام راه سختی را درپیش روی آن‌ها قرار می‌دهد.

    افراد مجرد برای تحث تاثیر گذاشتن جنس مخالف خود برای افزایش شانس موفقیت در ازدواج دربرخی مواقع دچار بی اشتهایی عصبی می‌شوند، اما پس از ازدواج و اطمینان از وضعیت خانوادگی خود به پرخوری می‌پردازند.

    کارشناسان به خانواده‌ها توصیه می‌کنند از همان روزهای اول نامزدی و ازداوج توجه کافی به رژیم غذایی و ورزش خود داشته باشند تا درآینده دچار ابتلا به انواع بیماری‌ها و حتی نازایی نشوند.

    نتیجه این پژوهش در مجله پزشکی PLoS ONE به چاپ رسیده است.

    منبع: باشگاه خبرنگاران

    موگرینی: پیشنهادی برای تحریم‌های بیشتر ایران ندارم

    فدریکا موگرینی

    مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت امروز در بروکسل، هیچ پیشنهادی برای تحریم‌های بیشتر ایران وجود ندارد.

    به گزارش مشرق، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت امروز هیچ پیشنهادی برای تحریم‌های بیشتر ایران وجود ندارد.

    موگرینی گفت: «در جلسه امروز درباره ایران صحبت خواهیم کرد. ما روز جمعه در نشست کمیسیون مشترک برجام شرکت کردیم در این جلسه، اطلاعات به روز درباره دیدارهای خوبی که در وین داشتیم را در اختیار وزرا قرار خواهم داد. درباره روش‌هایی که می‌توانیم توافق هسته‌ای را تمام و کمال اجرا کنیم هم گفت‌وگو خواهیم کرد.»

    وی این اظهارات را روز دوشنبه، قبل از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطرح کرد. قبلاً رسانه‌ها گزارش داده بودند  انگلیس، آلمان و فرانسه در نشست روز دوشنبه پیشنهاداتی تازه برای اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران مطرح خواهند کرد.

    روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز جمعه به نقل از مقام‌های اتحادیه اروپا گزارش داد وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه قصد دارند از روز دوشنبه با معرفی تحریم‌هایی جدید فشارها بر برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را افزایش دهند. 

    موگرینی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا در نشست امروز درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هم بحث خواهد شد گفت: «خیر، هیچ پیشنهادی برای اعمال تحریم‌های اضافی علیه ایران وجود ندارد، تمرکز ما امروز بر اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود.»

    او همچنین تأکید کرد که مسائل خارج از چارچوب برجام وجود دارند که اتحادیه اروپا به صورت جداگانه درباره آنها با ایران گفت‌وگو می‌کند. او با اشاره به مسائل منطقه‌ای و سوریه گفت که اهمیت دارد که بحث درباره این موضوعات از برجام جدا نگاه داشته شوند.

    او تأکید کرد: «بنابراین، همان‌طور که گفتم، در جلسه امروز پیشنهادی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد و تصمیمی گرفته نخواهد شد.»

    رایزنی‌ها در اروپا در این خصوص در حالی جریان دارند که کمتر از دو ماه به فرارسیدن ضرب‌الاجل ترامپ به کشورهای اروپایی و کنگره آمریکا برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مطابق میل او باقی مانده است. 

    ترامپ در بیانیه‌ای روز 22 دی‌ماه، علی‌رغم تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران از کشورهای اروپایی و نمایندگان کنگره آمریکا خواست برای اصلاح آنچه به ادعای وی «معایب فاجعه‌بار برجام» خوانده می‌شود اقدام کنند، وگرنه او در ضرب‌الاجل بعدی تعلیق تحریم‌ها در تاریخ 12 می (22 اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

    رئیس‌جمهور آمریکا در آن بیانیه تصریح کرد اصلاحات در برجام بایستی بازرسی‌ از سایت‌های نظامی ایران، دائمی کردن محدودیت‌های ایران در توافق و اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران را شامل شوند.

    او در آن بیانیه همچنین از کشورهای اروپایی خواست منابع مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قطع کرده و تمامیت گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار دهد.  

    دیپلمات‌های اروپایی به وال‌ستریت‌ژورنال گفته‌اند اتحادیه اروپا بعد از روز دوشنبه فوراً به سمت تدوین تدابیر تنبیهی ملموس علیه ایران گام برخواهد داشت، اگرچه اختلافات داخلی در این خصوص کماکان وجود دارد. تمامی 28 عضو اتحادیه بایستی با تحریم‌های جدید علیه ایران موافقت کنند.

     انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه نامه‌ای در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران توزیع کردند. در این نامه از اتحادیه اروپا خواسته شده تحریم‌های معینی علیه افراد دخیل در برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های این کشور در سوریه اعمال شود. دولت‌های سه کشور اروپایی اعلام کرده‌اند در روزهای آینده به طور مشخص به نام‌های این افراد اشاره خواهند کرد. 

    دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال می‌گویند اخراج «رکس تیلرسون» از کابینه ترامپ تلاش‌های آنها برای حفظ توافق هسته‌ای را دشوارتر از قبل کرده است. در حال حاضر، گفت‌وگوهای مشترک بریتانیا، فرانسه و آلمان با آمریکا برای رسیدن به راهکارهای مشترکی جهت اعمال فشار بر ایران ادامه دارند. دیپلمات‌های دو طرف روز پنجشنبه در برلین دیدار کردند، یک روز بعد هم «برایان هوک»، مدیر بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا به نمایندگی از کشورش در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین شرکت کرد. 

    مقام‌های اروپایی گفته‌اند که بروکسل مطالبه دولت ترامپ برای قرار دادن بازوی سیاسی حزب‌الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروریستی را برآورده نخواهد کرد. علی‌رغم این، اروپایی‌ها ممکن است تحریم‌های خود علیه آن دسته از مقام‌های ایرانی که مطابق ادعاها رد جنگ سوریه و یمن دخالت دارند را گسترش داده و گام‌هایی علیه نیروهای حزب‌الله در سوریه اعمال کنند. در پایتخت برخی از کشورهای اروپایی هم درباره روش‌های قطع انتقال ادعایی پول از ایران برای «نائبانش» مطرح شده است.  

    خبرگزاری رویترز هم نوشته در سندی که اروپایی‌ها برای پیشنهاد تحریم‌های جدید علیه ایران توزیع کرده‌اند آمده است: «در روزهای آتی، فهرستی از افراد و شرکت‌هایی که به باور ما بایستی با توجه به نقششان مورد تحریم قرار گیرند ارائه خواهیم کرد».

    گفته می‌شود وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در نشستی پشت درهای بسته در خصوص این پیشنهادها بحث و تبادل نظر خواهند کرد. 

     سه کشور اروپایی در این نامه به «مذاکراتی فشرده» خود با دولت ترامپ درباره حفظ توافق هسته‌ای هم اشاره کرده و خاطرنشان کرده‌اند در حال تلاش  «برای دستیابی به تأییدیه‌ای ماندگار در خصوص حمایت آمریکا از برجام، فراسوی 12 می» هستند.

    آنها همچنین مدعی شده‌اند اعمال تحریم‌های جدید را با توجه به اینکه خارج از چارچوب برجام مطرح می‌شوند و به منزله بازگرداندن تحریم‌های رفع شده علیه ایران نیست، موجه می‌دانند.

    منبع: تسنیم

    همزمان با پایان داعش؛ پنتاگون نیروهایش در سوریه را سی‌برابر می‌کند

    سربازان آمریکایی

    پیش از این خبری منتشر شد از تأسیس ۱۰ پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه. حالا پنتاگون درخواست کرده ۶۰ تا ۶۵ هزار نیروی آمریکایی در آن کشور مستقر شود.

    سرویس جهان مشرق- ران پال که سابقه ۲۲ ساله در نمایندگی مجلس آمریکا را دارد افشا کرد پنتاگون از کنگره درخواست کرده تا بودجه حضور ۶۰ تا ۶۵ هزار نیرو را در سوریه تصویب کند. این در حالی است که از زمان حضور داعش و وجود خطر مرگ برای مبارزان با تروریسم و تکفیری‌گری تا کنون، آمریکا حداکثر ۲ هزار نیرو را در سوریه نگه داشت و تازه عمده حملاتش نیز از طریق بمباران هوایی پیش رفت، بمب‌هایی که با توجه به تولید مستمر تسلیحات جدید از رده خارج شده بود.

    حالا که داعش شکست خورده و خطر مرگ به تدریج رفع می‌شود، به همان بهانه یعنی ایجاد صلح و ثبات در منطقه (اما با هدفی که از ابتدا مد نظر بود) پایگاه‌های نظامی جدید آمریکا در شمال سوریه تأسیس می‌شود تا امکان دخالت در امورات جهان بیش از پیش فراهم شود. به نظر می‌رسد طرح نهایی ایجاد پایگاه‌های نظامی در سرتاسر جهان است.

    **متن بودجه پیشنهادی سال ۲۰۱۹ پنتاگون

    ران پل قسمتی از بخش سوم متن بودجه پنتاگون برای سال ۲۰۱۹ را که به صورت طرح به کنگره ارائه می‌شود، عینا نقل کرده است. عنوان این قسمت، «نیازمندی‌ها برای سوریه» است:

    «کمپین ائتلاف نظامی برای تضعیف، ازهم‌پاشیدن و نهایتاً شکست داعش در سوریه حضور دارد. یکی از محورهای راهبردی وزارت دفاع با هدف شکست دولت اسلامی عراق و شام، تربیت، تجهیز، نگهداشت و توانمندسازی مخالفان دولت سوریه (VSO) است، مخالفانی که در قانون جاری صلاحیت دریافت حمایت را دارند. با اتمام سال مالی ۲۰۱۸، برنامه داریم تا این نیروها (یعنی نیروهای نظامی آمریکاییِ حامی مخالفان اسد) به ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر برسند: ۳۰ هزار برای اجرای عملیات جاری علیه دولت اسلامی عراق و شام در MERV و ۳۵ هزار نیروهای امنیتی داخلی در مناطقِ آزادشده یعنی ۲۰ پلیس یا نیروهای امنیتی در ازای هر هزار غیرنظامی.»

    ران پل می‌نویسد در شرایطی که طبق نظرسنجی‌ها از رأی‌دهندگان آمریکایی تعداد مخالفان مداخله خارجی از سوی پنتاگون، دو برابر موافقان است، این گونه برنامه‌ریزی برای استقرار در سوریه چه معنایی جز مخالفت با افکار عمومی آمریکا دارد؟ این آمار از سوی مرکز بین‌المللی پرینستون (Princeton Survey Research Associates International) در سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی به دست آمده است.

    نقشه «ب» آمریکا برای سوریه: اشغال یک‌سوم شمالی این کشور+ نقشه

    تحلیلگر باسابقه آمریکایی هدف از لشگرکشی به سوریه را تغییر رژیم این کشور می‌داند و می‌نویسد «مطمئناً و بر اساس نظرسنجی‌ها در ایالات متحده و سوریه، احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات بعدیِ آمریکا کمتر از احتمال پیروزی اسد در انتخابات بعدی سوریه است و این اصلاً بدین خاطر نیست که حکومت سوریه یک دیکتاتوری و حکومت آمریکا یک دموکراسی است. بلکه به دلیل تفاوت فاحش میزان حمایت مردم سوریه و آمریکا از رؤسای جمهورِ کنونی‌شان است. دست‌کم تا کنون تمام نظرسنجی‌ها همین را نشان می‌دهد.»

    ران پل ادامه می‌دهد ترامپ در حالی برای تغییر رژیم سوریه دورخیز می‌کند که خود در تبلیغات انتخاباتی‌اش تندترین انتقادات را به سیاست خارجی نومحافظه‌کارانه اوباما و هیلاری بیان کرده بود. وی در میتینگ سینسیناتی در یک دسامبر ۲۰۱۶ میلادی به صراحت وعده داد «ما یک سیاست خارجی جدید را پیگیری می‌کنیم که بالاخره از اشتباهات گذشته درس گرفته است. ملت! بدانید ما به پیگیری سرنگون‌کردن رژیم‌ها و حکومت‌ها پایان می‌دهیم. هدف ما ثبات است نه آشوب، زیرا ما می‌خواهیم کشور خود را دوباره بسازیم. اکنون وقتش رسیده است.»

    جمع‌بندی

    ران پل برنامه‌های دونالد ترامپ در سوریه را در ادامه برنامه‌های اوباما می‌بیند و می‌نویسد رئیس‌جمهور جدید دارد کاری را که اوباما در حمایت از تکفیری‌ها (البته با عناوین شیکی مانند مخالفان سیاسی دولت اسد) انجام داد، «به نقطه اوج خود می‌رساند». شاید این بهترین نمونه جاری برای خطری باشد که آیزنهاور رئیس‌جمهور وقت در ژانویه ۱۹۶۱ میلادی طی یک سخنرانی رسمی بدان اشاره کرد: قدرت فوق‌العاده یک «مجتمع نظامی-صنعتی» در سیاست آمریکا؛ خطری که جدی گرفته نشد و منجر به وضعیتی شده که رفت و آمد رؤسای جمهور یا موافقت و مخالفت مردم تأثیری در سیاست‌های دولت به ویژه در حوزه مداخلات خارجی ندارد.

    حدیث روز/ زمان آشنا کردن کودکان با نماز و روزه در کلام امام باقر(ع)

     مراسم جشن تکلیف دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

    ما کودکان خود را وقتی هفت ساله اند، به روزه وامی‌داریم ، به اندازه ای که توان دارند..ولی شما کودکانتان را وقتی نُه ساله شدند، به اندازه ای که توان دارند ، به روزه وا دارید.

    مشرق- امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

    ما کودکان خود را وقتی پنج ساله‌اند، به نماز امر می کنیم؛ ولی شما کودکانتان راوقتی هفت ساله شدند، به نماز امر کنید. ما کودکان خود را وقتی هفت ساله اند، به روزه وامی‌داریم، به اندازه ای که توان دارند، چه نصف روز باشد یا بیشتر یا کمتر. وقتی تشنگی و گرسنگی بر آنان چیره شد، افطار می‌کنند تا این که به روزه، عادت کنند و توان آن را بیابند، ولی شما کودکانتان را وقتی نُه ساله شدند، به اندازه ای که توان دارند، به روزه وا دارید و وقتی تشنگی بر آنان چیره شد، افطار کنند.

    متن حدیث: 

    امام باقر علیه السلام: اِنّا نَاْمُرُ صِبْیانَنا بِالصَّلاةِ اِذا کانوا بَنی خَمْسِ سِنینَ، فَمُرواصِبْیانَـکُمْ بِالصَّلاةِ اِذا کانوا بَنی سَبْعِ سِنینَ، وَ نَحْـنُ نَأمُرُ صِبْیانَنـا بِالصَّـوْمِ اِذاکانوا بَنی سَبْعِ سِنینَ بِما اَطاقوا مِن صیامِ الْیَومِ اِن کانَ اِلی نِصْفِ النَّهارِ اَوْ اَکْثَرَ مِنْذلِکَ اَوْ اَقَلَّ، فَاِذا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ اَفْطَروا، حَتّی یَتَعَوَّدُوا الصَّومَ وَ یُطیقوهُ،فَمُروا صِبیانَـکُم اِذا کانوا بَنی تِسْعِ سِنینَ بِالصَّومِ مَا اسْتَطاعوا مِن صیامِ الْیَوْمِ،فَاِذا غَلَبَهُمُ الْعَـطَشُ اَفْطَروا.

    بررسی عملکرد فولادخوزستان در سال 96/ سهمیه، رویای دست یافتنی

    تیم فوتبال فولاد خوزستان در سال 96 روزهای پرفراز و نشیبی را سپری کرد اما هنوز هم شانس کسب سهمیه را در انتهای این فصل دارد.

    به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به هیچ وجه نمی‌توان عملکرد سال 96 فولاد خوزستان را در حدو اندازه یک مدعی و راضی کننده توصیف کرد، اما نمودار حرکت این تیم از ابتدا تا انتهای سال 96، نموداری صعودی با شیب خیلی ملایم بوده است.

    فولادی‌ها در ابتدای امسال و در روزها و هفته‌های پایانی فصل گذشته لیگ برتر، عملکرد بهتری نسبت به نیم‌فصل اول ارائه دادند اما در نهایت با نعیم سعداوی به رتبه‌ای بهتر از دهمی لیگ دست نیافتند.

    پس از پایان فصل گذشته، سعداوی که نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند، جای خود را به سیدسیروس پورموسوی داد که با باری از انگیزه با فولاد قرارداد امضا کرد. استفاده از پورموسوی در راس کادرفنی فولاد، برای رسیدن به جایگاه یک تیم مدعی تصمیمی منطقی به‌نظر می‌رسید.

    فولاد در فصل نقل‌وانتقالات ابتدای این فصل، بازیکنانی چون ساسان انصاری، بختیار رحمانی، ماتیاس چاگو، اسماعیل شریفات و محمود مطلق زاده را از دست داد و در عوض ایمان مبعلی، اصغر عاشوری، فرشاد جانفزا، آرش افشین، رحیم زهیوی، پیمان شیرزادی و حامد لک را به خدمت گرفت. خریدهایی که سه ویژگی عمده در اکثر آن‌ها دیده می‌شد، تجربه، بارفنی بالا و تجربه کار با پورموسوی که باعث شد این تصور به‌وجود بیاید که سرمربی فولاد زمان زیادی برای هماهنگ کردن بازیکنانش نیاز ندارد.

    به هر شکل فصل برای فولادی‌ها و سرمربی جدید آغاز شد و در ابتدای فصل نشانه‌ای در فولاد به‌عنوان یک تیم مدعی دیده نمی‌شد تا اینکه پس از چند هفته، پورموسوی به ثبات تاکتیکی مدنظر خود رسیده و روند صعودی فولاد نیز آغاز شد.

    نباختن‌های پیاپی فولاد در چند هفته باعث شد رقیبان نیز حساب ویژه‌ای روی فولاد باز کنند و با ترس و لرز مقابل این تیم قرار بگیرند. نتایج خوب فولاد تا نیم‌فصل ادامه داشت و تیم پورموسوی توانست خوزستانی‌ها را برای رقم زدن یک نیم‌فصل دوم طوفانی امیدوار کند.

     در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل نیز فولاد عملکرد خوبی داشت و موفق شد فرشاد سالاروند، مجتبی حق‌دوست و حسن بیت‌سعید سه مهره فانتزی‌باز را در اختیار بگیرد تا بار تکنیکی این تیم نیز افزایش یابد.

    با آغاز نیم‌فصل دوم، همگان منتظر بودند فولاد به نیابت از همه تیم‌های لیگ بتواند یقه پرسپولیس صدرنشین را گرفته و برای قهرمانی با این تیم رقابت کند اما فولاد از پنج بازی ابتدایی نیم‌فصل دوم و از 15 امتیاز ممکن فقط 6 امتیاز گرفت تا فرصت کم کردن اختلاف با صدر را از دست بدهد اما شاگردان پورموسوی هنوز هم بین رده دوم و سوم جابه‌جا می‌شدند و کسب سهمیه را دور از دسترس نمی‌دیدند.

    برد در برابر سپاهان در فته بیست‌ویکم کمی اوضاع فولاد را بهتر کرد اما تساوی برابر صنعت نفت و استقلال خوزستان و دو باخت بد برابر سایپا و استقلال تهران باعث شد رقبا به فولاد رسیده و این تیم از رتبه دوم به رتبه هفتم جدول سقوط کند، مسئله‌ای که باعث شد جو سکوها کمی متشنج شده و پورموسوی از سوی برخی هواداران فولاد تحت فشار قرار بگیرد.

    به‌هرحال آنچه مسلم است این است که پورموسوی شخصیت خوبی به فولاد داده و ساختار این تیم تا حدود زیادی اصلاح شده است اما کادرفنی و بازیکنان فولاد می‌دانند که چند هفته قرارگرفتن در رده دوم و سوم جدول، توقعات را از آن‌ها بالا برده و قطعا باید در 5 هفته پایانی لیگ تمام تلاش خود را برای قرار گرفتن در بین 3 تیم بالای جدول انجام دهند تا با کسب سهمیه آسیایی بتوانند پایانی خوش برای فصل خود در لیگ برتر رقم بزنند.

    افزایش دمای خوزستان تا آخر هفته جاری

    مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به روند افزایشی دما از رسیدن دمای هوا به 33 درجه سانتی‌گراد تا آخر هفته جاری خبر داد.

    کوروش بهادری در گفت‌وگو با ایسنا _ منطقه خوزستان، اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود جو نسبتا پایداری تا آخر هفته جاری بر استان خوزستان حاکم باشد. طبق پیش‌بینی مدل‌های هواشناسی تنها افزایش 2 تا 4 درجه‌ای دما را تا آخرهفته جاری خواهیم داشت به طوری که دما در گرمترین نقاط به 33 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

    وی با اشاره به بارش‌های شب گذشته افزود: شب گذشته در دهدز بارش 1.1 میلیمتری گزارش شده است.

    مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته ماهشهر و هندیجان با 29 درجه سانتی‌گراد و ایذه با 4 درجه سانتی گراد به ترتیب گرمترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 12 تا 27 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

    مهمانان نوروزی شهر اهواز در چه مکان‌هایی اسکان می‌یابند؟

    معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تمهیدات شهرداری برای اسکان مهمانان نوروزی در سطح شهر را تشریح کرد.

    علیرضا عالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا _ منطقه خوزستان، با بیان اینکه محل نمایشگاه بین‌المللی خوزستان و پارک لاله اهواز از سوی شهرداری اهواز جهت اسکان مهمانان نوروزی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: ظرفیت 400 چادر در محل نمایشگاه بین‌المللی خوزستان و 300 چادر در پارک لاله برای اسکان مهمانان نوروزی تامین شده است.

    وی با تشریح امکانات موجود در محل اسکان مهمانان نوروزی، افزود: نمایشگاه بین‌‌المللی خوزستان به صورت سرپوشیده و مجهز به سرویس بهداشتی، فضای پارکینگ، نمازخانه و دستگاه عابر بانک است. همچنین نیروی انتظامی و پزشک عمومی در این مکان حضور دارند.
     
    معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: معرفی مناطق گردشگری اهواز و  اجرای برنامه‌های فرهنگی نیز در نمایشگاه بین‌المللی انجام می‌شود.

    عالی‌پور بیان کرد: همچنین برای مهمانان نوروزی که علاقه دارند در فضای باز حضور داشته باشند پارک لاله در نظر گرفته شده است. این مکان نیز مجهز به سرویس بهداشتی و نماز خانه است و نیروی انتظامی برای برقراری امنیت مسافران در این مکان مستقر خواهد شد.

    وی گفت: در صورتی که محل‌های در نظر گرفته شده برای اسکان مهمانان نوروزی دچار ازدحام شوند پارک ولیعصر واقع در بلوار گلستان جنب شهرداری منطقه چهار برای اسکان مهمانان نوروزی پیش‌بینی شده است.

    رقابت 2 بوکسور خوزستانی در مسابقات جوانان آسیا

    دو خوزستانی در رقابت‌های قهرمانی بوکس جوانان آسیا شرکت می‌کنند.

    به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، رقابت‌های قهرمانی بوکس جوانان آسیا از ۳۰ فروردین‌ماه سال آینده در شهر بانکوک پایتخت تایلند برگزار می‌شود که مبین علائی و حسین هادیان به مرحله نهایی اردوی تیم‌ملی دعوت شدند.

    حضور این دو بوکسور در پیکارهای قهرمانی بوکس جوانان آسیا حتمی شده است.

    تیم‌ملی بوکس ایران با ۱۰ بوکسور عازم تایلند می‌شود.

    تعطیلی داروخانه هلال احمر اهواز از 27 تا 29 اسفند ماه

    مدیر داروخانه هلال احمر اهواز گفت: داروخانه‌ جمعیت هلال احمر اهواز از 27 تا 29 اسفند  سال جاری همزمان با سراسر کشور در حال انبارگردانی و تعطیل است.

    سید محمدصادق آل‌محمد در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان اظهار کرد: داروخانه‌ جمعیت هلال احمر اهواز که با توجه به در اختیار داشتن داروهای خاص و تخصصی نیاز دارویی بیماران خاص و صعب العلاج را برطرف می‌کند، به دلیل انبارگردانی از 27 تا 29 اسفندماه امسال همزمان با سراسر کشور به دلیل انبار گردانی تعطیل است.

    وی افزود: طی این مدت امکان پذیرش نسخه و ارائه دیگر خدمات داروخانه از قبیل پیش فاکتور وجود ندارد

    رییس داروخانه جمعیت هلال‌احمر اهواز در خصوص زمان بازگشایی مجدد داروخانه و ارائه خدمات و دارو به مراجعان، عنوان کرد: پس از اتمام عملیات انبارگردانی، داروخانه مجددا از فروردین ماه 97 آماده پذیرش نسخه و ارائه دارو به بیماران است.

    آل‌محمد بیان کرد: به منظور جلوگیری از وقفه در تامین داروی بیماران خاص و صعب العلاج، داروخانه در روزهای دوم و چهارم فروردین ماه به صورت  کشیک نیمه‌وقت، از ساعت 8 صبح تا 12ظهر فعالیت می‌کند و در سایر روزهای فروردین ماه به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی، داروخانه  از ساعت 7:30 صبح لغایت 21  آماده پذیرش نسخه و ارائه خدمات است.

    تعویض پلاک و اعطای مرخصی به خودروهای پلاک اروند از امروز

    استاندار خوزستان گفت: با مکاتبات انجام شده تعویض پلاک و اعطای مرخصی به دارندگان خودروهای پلاک اروند از امروز آغاز می‌شود.

    غلامرضا شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: با مکاتبات و نامه‌نگاری‌هایی که انجام شده مقرر شد شورای نظارت بر گمرکات استان تمهیدات و امکانات لازم برای تعویض پلاک و اعطای مرخصی به متقاضیان را از سر بگیرد و این مشکل رفع شود.

    وی افزود: از ساعت 10 صبح امروز، 27 اسفندماه اعطای مرخصی و تعویض پلاک خودروهای پلاک اروند از سر گرفته می‌شود و متقاضیان می‌توانند برای دریافت مرخصی و تعویض پلاک به گمرکات آبادان و خرمشهر مراجعه کنند.

    گفت‌و‌گوی ایسنا با دختر وزنه‌بردار خوزستانی/رویای المپیک در سر یگانه‌ی شش‌ساله

    به عنوان اولین دختر وزنه‌بردار در مسابقات بین‌المللی جام فجر اهواز به روی تخته رفت و به صورت نمایشی وزنه زد؛ «یگانه بنده‌خدا» در حالی که تنها شش سال دارد به زیبایی تکنیک‌های یک‌ضرب و دوضرب را به نمایش گذاشت و یک سالن پر از تماشاگر به تشویق و تحسین او پرداختند.

    به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، یگانه بنده‌خدا توانست فارغ از جنسیت و در روزهایی که وزنه‌برداری بانوان ایران هم راه‌اندازی شده است، در جام فجر اهواز در حضور میهمانان داخلی و خارجی به روی تخته برود و وزنه بزند؛ دنیای بچه‌گانه یگانه به رویای المپیک گره خورده است و او مصمم‌تر از قبل می‌خواهد این رشته را دنبال کند.

    گفت‌و‌گوی ایسنا را با یگانه و پدرش که مربی وزنه‌برداری است در ادامه می‌خوانید:

    *یگانه چند سال داری و از چند سالگی وارد این رشته شدی؟
    شش سال دارم و از پنج سالگی وارد این رشته شدم.

    * چرا در روز افتتاحیه جام فجر در حالی که هماهنگ شده بود، روی تخته بروی و وزنه بزنی اما اجازه این کار به تو و دختر وزنه‌بردار اردبیلی داده نشد؟
     به ما گفته بودند که بیایید و وزنه بزنید ولی بعد گفتند که ورود خانم ها به سالن ممنوع شده است.

    *اما بالاخره در اختتامیه اجازه داده شد که وزنه بزنی؛ آن زمان چه حس و حالی داشتی؟
    خیلی خوشحال شدم و بال در آوردم.

    *چرا بین این همه رشته ورزشی، وزنه‌برداری را انتخاب کردی؟
    پدرم مربی این رشته است و او به من وزنه‌برداری را یاد می‌دهد. خودم هم این رشته را دوست داشتم و به پدرم گفتم که به من وزنه‌زدن را یاد بدهد.

    *رشته‌های ورزشی دیگری را هم دوست داری؟
    فقط وزنه‌برداری را دوست دارم.

    *چه آرزویی داری؟
    دوست دارم روزی در المپیک وزنه بزنم.

    *نظرت در مورد این‌که وزنه‌برداری بانوان در ایران راه‌اندازی شده است، چیست؟
    خیلی خوشحالم و می‌توانم کارم را به خوبی پیش ببرم.

    *چگونه تمرین می‌کنی؟
    هم در باشگاه و هم در خانه تمرین می کنم. در طول روز یک ساعت با پدرم تکنیک‌ها را تمرین می‌‌کنم.

    *پدرت مربی سخت‌گیری است؟
    تمرین کردن با پدرم خیلی خوب است و البته سخت‌گیری هم می‌کند تا من به خوبی تکنیک‌ها را یاد بگیرم.

    *دوستانت اطلاع دارن که تو یک وزنه‌بردار هستی؟
    فقط معلم پیش‌دبستانی‌ام می‌داند و به من می‌گوید آفرین. وقتی در جام فجر وزنه زدم تمام فامیل با من تماس گرفتند و تبریک گفتند.

    *کار کردن در این رشته برای تو سخت نیست؟
    خیر، خوب است و می‌خواهم این رشته را همچنان ادامه دهم.

    *از بین وزنه‌برداران ایرانی به کدام ورزشکار علاقه‌مند هستی و برای تو الگو است؟

    من مسابقات وزنه‌برداری را می‌بینم و به کیانوش رستمی علاقه دارم و دوست دارم مثل او کار کنم.

    *آقای بنده‌خدا چند سال است که خود شما در رشته وزنه‌برداری مشغول به فعالیت هستید؟
    از سال 76 کارم را در این رشته به عنوان ورزشکار آغاز کردم و چند سالی است که به عنوان مربی این رشته را دنبال می کنم.

    *چه شد که استعداد یگانه را در رشته وزنه‌برداری کشف کردید؟
    زمانی که من می‌خواستم برای کار مربیگری به باشگاه بروم، یگانه که سه چهار ساله بود گریه می‌کرد و می‌خواست که همراه من به باشگاه بیاید. من هم یکی دو بار او را همراه خودم به باشگاه بردم. یگانه به محض ورود به سالن به سراغ وزنه‌ها می‌رفت و از همین جا بود که تصمیم گرفتم او را با این رشته بیشتر آشنا کنم.

    من یک لوله آب خریداری کردم و دور تا دور آن را با چسب برق پوشاندم. این لوله را براساس اندازه‌ میله‌ هالتر وزنه‌برداری آماده کردم و سپس درون خانه خودمان کم‌کم با یگانه تکنیک‌های این رشته را تمرین کردم.

    *چقدر زمان برد تا یگانه کاملا با تکنیک‌ها آشنا شد؟
    یک سال زمان برد. اکنون هم نمی‌شود خیلی به یگانه سخت گرفت، چرا که تنها شش سال دارد ولی همین که می‌تواند تکنیک‌ها را به زیبایی به نمایش بگذارد بسیار خوب است.

    *روزی هم بوده که یگانه خسته شده باشد؟
    بله، روزهایی بود که یگانه خسته می‌شد و قهر می‌کرد و می‌گفت دیگر نمی‌خواهم تمرین کنم ولی بازهم از فردای آن روز کارش را ادامه می‌داد. اکنون هم مصمم است که ادامه دهد و من و همسرم نیز تا آن‌جا که بتوانیم شرایط را برایش فراهم می‌کنیم تا او در این رشته به موفقیت برسد.

    اکنون هم که وزنه‌برداری بانوان راه اندازی شده، فرصت خوبی است که یگانه نیز با جدیت این راه را دنبال کند. ان‌شاءالله یک باشگاه مختص بانوان وزنه‌بردار با مربی مجرب هم در استان داشته باشیم تا مسیر برای بانوان هموارتر شود.

    *آینده یگانه را در این رشته چطور می‌بینید؟
    وزنه‌برداری یک رشته پر حادثه است و یک لحظه غفلت می‌تواند آسیبی به بدن ورزشکار وارد و او را سال‌ها از این رشته دور کند. من و همسرم کاملا از یگانه حمایت می‌کنیم تا این مسیر را آهسته و پیوسته دنبال کند.

    گفت‌و‌گو: پریسا زنگنه‌منش – ایسنا خوزستان

    آذری‌جهرمی فردا به خوزستان سفر می‌کند

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فردا برای سفری یک روزه وارد خوزستان می‌شود.

    علی صالح نساج مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: محمد جواد آذری جهرمی فردا، دوشنبه 28 اسفندماه در سفری یک روزه وارد خوزستان می‌شود.

    وی تصریح کرد: وزیر ارتباطات در بخش اول سفر خود پروژه‌های ارتباطی در شهرهای دزفول و اندیمشک را افتتاح می‌کند.

    صالح نساج ادامه داد: وی در ادامه به منظور بررسی وضعیت ارتباطی راهیان نور و بازدید از مناطق مرزی، از مرز شلمچه بازدید خواهد کرد.

    وی خاطرنشان کرد: جهرمی در پایان سفر یکروزه خود، به یادمان شهدای شلمچه می‌رود و پس از آن از طریق فرودگاه آبادان عازم تهران می‌شود.