سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

عکس/ مبارزه دیدنی شغال و کرکس

عکاس استرالیایی مارک مول، تصاویری دیدنی از حمله کرکس‌ها برای دزدین شکار یک شغال و درگیری بین آنها را ثبت کرده است.

برای تغییر مدیران اجرایی خوزستان هیچ دستوری به من ندادند

نشست خبری غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اصحاب رسانه
شناسهٔ خبر: 3773021 -
اهواز ـ استاندار خوزستان گفت: برای تغییر مدیران اجرایی در خوزستان هیچ دستوری به من ندادند و به هر حال بررسی می کنم و اگر به تشخیص رسیدم، تغییرات لازم را اعمال می کنم.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی عصر امروز یکشنبه در نشست خبری با تبریک دهه ولایت و عید غدیر اظهار کرد: در زمینه پرداخت وام به بنگاه های کوچک اقتصادی، دولت سهمیه ای برای استان های مختلف تعیین و هر کدام ساز و کارهای خاص خود را دارند. به طور قانونی بانک ها به کسی که چک برگشتی دارد و یا وام های قبلی را تسویه نکرده، وام پرداخت نمی کنند ولی چون ستاد تسهیلات برای خروج از رکود تشکیل شده برخی از این موارد و ایرادها را در پرداخت وام لحاظ نکردند.

وی افزود: مسائلی مانند پیشرفت بالای ۶۰ درصد طرح یا میزان سرمایه در گردش نیز از جمله مسائل مطرح شده است که به طرح های اقتصادی و بنگاه ها با این شرایط تسهیلات پرداخت شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: ابتدا بانک ها حاضر به پذیرش نبودند ولی بعد با تشکیل جلسات مختلف با بانک ها و وحدت رویه ای که در میان مسئولان استان ایجاد شده تا حدود زیادی کارهایی را پیش بردیم و اکنون به استان دوم در پرداخت این تسهیلات رسیدیم. اگرچه این وضعیت هم برای ما قانع کننده نیست و باید در به چرخش درآوردن چرخ صنعت از تمام این تسهیلات استفاده کنیم.

وضعیت بیکاری استان مطلوب نیست

شریعتی بیان کرد: نسبت به صنایع و بیکاری واقعا این وضعیت را در استان مطلوب نمی دانم و راضی کننده نیست. باید تلاش شود که از تمام سهمیه پرداخت تسهیلات به صنعتگران و طرح های اقتصادی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تمام مسئله و مشکل را بر عهده بانک ها نمی دانم و مثلا کار برخی از مشتری ها ۸۰ درصد پیشرفت داشته ولی سراغ بانک نرفتند چون به هر دلیلی منصرف شدند.

استاندار خوزستان گفت: پول بانک ها هم پول مردم است و پول بیت المال که نیست و هرچه قانون و ستاد تسهیل مشخص کرده اجرایی می کنیم. به هیچ وجه از بانک ها بیشتر و یا کمتر از آن نمی خواهیم.

شریعتی عنوان کرد: وضعیت کارگری در کشت و صنعت هفت تپه رو به بهبودی است و کارگران از نحوه پرداخت سرمایه گذار جدید رضایت دارند. در زمینه مسائل آب و برق و گاز بدهی سنگین دارند و اجازه قطع این انشعابات را ندادم و فرصتی برای آنها گرفتم.

وی با اشاره به اینکه کارخانه کاغذ پارس هم در حال انجام فعالیت است و هیچ مشکلی ندارد، یادآور شد: با اجرای سیاست های دولت در زمینه خصوصی سازی هیچ مشکلی نداریم اما واگذاری ها باید مثل کاغذ پارس باشد نه مثل کارخانه قند دزفول که با مشکلاتی روبرو شدند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مشارکت خانواده ها و ایجاد انگیزه برای همکاری در مدیریت آموزش و پرورش هم خوب است، گفت: در ارتباط با طولانی شدن پروژه های شهرداری اولین مسئول مربوطه خود شهرداری است و حتی المقدور در این امور دخالت نمی کنم. به هر حال مردم باید در امور مدیریت و شوراها در کشور روند تکاملی خود را طی کنند.

شریعتی تأکید کرد: باید از فعالیت شوراها حمایت و البته در کنار آن انتقاد هم داشته باشیم تا این مدیریت ها علمی و کارشناسی تر باشد و شوراهای شهر روند تکاملی خود را طی کنند.

در امر شورای شهر و شهرداری دخالت نمی کنم

وی یادآور شد: تا جایی که به مسائل مردم آسیب و لطمه ای وارد نمی کند در امر شورای شهر و شهرداری هیچ نقطه ای از استان دخالت نمی کنم. همچنین وقتی نیاز به راهنمایی و گوشزد باشد از جایگاه یک شهروند و یا استاندار در خدمت آنها هستم اما سعی می کنم هیچ دخالتی را اعمال نکنم مگر اینکه قانون نقض شود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: برای انجام پروژه های شهری نیز در صورت نیاز و امکان از اعتبارات استانی استفاده می کنیم. به اعتقاد من ۶۰ درصد از اعتبارات ارزش افزوده باید در زمینه کارهای جاری و ۴۰ درصد در زمینه پروژه های عمرانی هزینه شود.

شریعتی ادامه داد: باید در ازای ارزش افزوده به مردم خدمت ارائه شود و نباید تمام اعتبارات آن را برای کارهای جاری هزینه کنند. تأکید دارم شهرداری ها به سمتی بروند که برای ۴۰ درصد از این اعتبارات پروژه تعریف کنند.

وی تصریح کرد: تصادفات جاده ای را باید با کل کشور مقایسه کنیم و رشد آن را بسنجیم و بنا شده که در جلسه بعد کمیسیون ایمنی راه ها این آمار ارائه شود. تأکید بر این بوده که در ارائه آمار واقعیت ها را اعلام کنند تا مشکلات به طور واقعی تعیین و در راستای آن تلاش کنیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: جاده بهبهان به رامهرمز اکنون به مناقصه گذاشته شده و قسمتی از آن هم که قبلا پیمانکار داشته در کمربندی رامهرمز، چون مسیر اتوبان اهواز به شیراز است باید کل مسیر خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس را بسازیم.

شریعتی افزود: در محور ایذه به هفتکل نیز از پل هلایجان به ایذه که حدود دو کیلومتر است، کار شروع و از آنجا به بارون گرد هم که حدودا سه کیلومتر است قرار شده شروع شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: بارون گرد به باغملک هم پیمانکارش تعیین شده و مقداری از پروژه نیز فعال است. کارهای جاده باغملک به هفتکل نیز در حال انجام است و با قولی که معاون وزیر راه به ما داده بود برای به مناقصه رفتن آماده می شود.

شریعتی بیان کرد: ساخت جاده اهواز به مسجدسلیمان را از میانبر پیگیری کردیم و کل اعتباراتی که به آن داده شده ۹۰۰ میلیون تومان بوده و با این مبلغ نمی توان کاری را انجام داد، بنابراین در حال پیگیری برای برگزاری مناقصه هستیم تا پیمانکار را انتخاب و اعتبار را از طریق اسناد خزانه به پیمانکار انتخابی پرداخت کنیم.

وی اضافه کرد: وزیر نفت دستور داد که ۲۰ درصد پروژه جاده اهواز ـ مسجدسلیمان را انجام می دهد و برای بقیه مسیر از مسجدسلیمان به شهرکرد ۹۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که پیگیر ساخت تونل بزرگ در گردنه تاراز هستیم تا مناقصه آن برگزار شود و در این صورت قریب به ۱۱۰ کیلومتر جاده کوتاه تر می شود.

استاندار خوزستان خبر داد: کارهای مربوط به بهبود جاده های غرب به سمت چذابه نیز انجام شده و بخشی از مسیر به علت میدان مین بسته بود و گروه تخریب را به همراه مدیرکل راه و شهرسازی بریدم که الان جاده باز شده و به مسیر بازارچه رسیدیم. البته ساخت این مسیر جدید پنج کیلومتر تا مرز چذابه باقی مانده است.

برای ساخت وساز در حریم رودخانه ها مجوزی صادر نمی شود

شریعتی با تأکید بر اینکه دیگر برای ساخت و ساز در حریم رودخانه ها مجوزی صادر نمی شود، بیان کرد: برای تغییر مدیران اجرایی در خوزستان هیچ دستوری به من ندادند و به هر حال بررسی می کنم و اگر به تشخیص رسیدم، تغییرات لازم را اعمال می کنم.تغییر مدیران یکی از راه های اصلاح امور است ولی همه آن نیست. سلامت، بیکاری، مبارزه با فساد اداری، سرمایه گذاری و آموزش و پرورش مسائلی هستند که باید نسبت به آن عنایت ویژه ای داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم تلاش در راستای داشتن همگرایی گفت: در غرب کارون قریب به ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود. در ماهشهر نیز حدود ۶ میلیارد دلار برای پتروشیمی ها و همچنین ۱۸۰ میلیون یورو در صنایع فولاد جهان آرا سرمایه گذاری می شود.

استاندار خوزستان یادآور شد: تزریق ۷۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور شوک خوبی را برای بهبود اقتصاد وارد می کند و پیشرفت های خوبی در پیش داریم.

شریعتی خبر داد: روز گذشته حواله ۱۰ میلیون دلاری برای راه اندازی فاضلاب شرق اهواز با همکاری کشور عراق صادر شد و با سفیر ایران در عراق صحبت و تقاضا کردم که این کار هرچه سریعتر انجام شود. در صورت اجرای این کار روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب آب برای صنعت و کشاورزی بازیافت می شود و در این شرایط کم آبی کار خوبی است.

وی اظها کرد: سیستم فاضلاب برای ۱۶ شهر استان قبلا از طریق اوراق قرضه کشیده شد ولی هیچ کدام از آنها وارد مدار نشده و ۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این اوراق قرضه زیر خاک مدفون شده است.

استاندار خوزستان خبر داد: بنا به اعلام شرکت آب و فاضلاب خوزستان در حال حاضر برای به مدار وارد شدن آن سیستم های اجرا شده در ۱۶ شهر به اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز هست.

شریعتی ادامه داد: این سیستم ها در تمام نقاط ۱۶ شهر اجرا نشدند و اگر بخواهیم تمام این شهرها را به صورت کامل مجهز به سیستم فاضلاب کنیم، آن وقت به اعتبار ۴۷۰ میلیارد تومانی نیاز داریم.

۱۰ هزار میلیارد تومان برای ساماندهی کامل فاضلاب استان

وی اظهار کرد: برای ساماندهی کامل فاضلاب در استان خوزستان به اعتبار ۳.۲ میلیارد دلاری یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

استاندار خوزستان در ارتباط با رسیدگی به آسیب های اجتماعی گفت: بحث آسیب های اجتماعی در کشور مسئله مهمی است و مقام معظم رهبری در این زمینه تأکیدات بسیاری را به مسئولان عالی نظام و وزرای مربوطه داشته اند. این مسائل شامل سکونت گاه های غیررسمی، اعتیاد، بانوان و خانواده می شود.

شریعتی انتقاد کرد: در متروی اهواز اهتمام جدی نداشتیم و مسئولان در استان های دیگر همه با هم به موضوع ورود پیدا کردند ولی در این استان کمتر ورود پیدا کردند. در اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز بالای ۵۰۰ میلیارد تومان آورده استان و یا شهرداری های کلانشهرها بوده ولی در اهواز آورده شهرداری تنها ۸۴ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: باید بودجه ای سالانه برای اربعین اختصاص و ردیف بودجه ای برای استان هایی که میزبان هستند، تعیین شود. معاون عمرانی وزیر قول همکاری اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان در این زمینه را داده است.

شریعتی در پایان گفت: دو گروه کارشناسی برای کاهش آثار زیست محیطی سد گتوند در حال فعالیت هستند و در دیدار با رئیس جمهور وی از تکمیل شدن این مطالعات سوال و خواستار پیگیری جدی آن شد.

نماینده سیزدهمین کنفرانس روابط عمومی ایران در خوزستان منصوب شد

روابط عمومی
شناسهٔ خبر: 3773404 -
اهواز ـ نماینده رسمی سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران در استان خوزستان منصوب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طی حکمی از سوی دبیرکل سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، محمود نواصر «مدیر روابط عمومی دادگستری آبادان» به عنوان نماینده رسمی سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران در استان خوزستان معرفی شد.

در بخشی از حکم مهدی باقریان خطاب به «محمود نواصر» آمده است: با توجه به سوابق و تجارب ارزنده، حضرتعالی به عنوان نماینده رسمی سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی  روابط عمومی ایران در استان خوزستان معرفی می‌شوید. شایسته است ضمن هماهنگی با روابط عمومی‌های استان برای حضورگسترده و باشکوه مدیران و کارشناسان روابط عمومی در کنفرانس، در جهت اعتلای  روابط عمومی ایران گام‌های موثری برداشته شود.

سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران، ۱۹ دی ماه امسال در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

آپارتمانی در اهواز کج شد/آوارگی ساکنان در آستانه بازگشایی مدارس

نشست منزل در اهواز
شناسهٔ خبر: 3773206 -
اهواز ـ بر اثر نشست یک آپارتمان ۶ طبقه در منطقه گلستان اهواز، ده‌ها خانواده در آستانه بازگشایی مدارس خانه‌های خود را ترک و آواره شدند.

خبرگزاری مهر، گروه استانها - قاسم منصور آل کثیر: شب هنگام بود که اهالی مجتمع ۶ طبقه‌ای «امین ۲» واقع در خیابان اردیبهشت گلستان اهواز متوجه تکان خوردن ساختمان می‌شوند. پس از لحظاتی ساکنان متوجه می‌شوند که ساختمان در حال نشست کردن است.

به سرعت خانه‌های خود را ترک می‌کنند و با آتش نشانی تماس می‌گیرند. این ساختمان شش طبقه که تنها شش سال قدمت دارد، ستون‌هایش بر اثر تحمل نکردن بار وارده بر آنها کج شدند.

ساختمان «امین ۲» علیرغم نشست، به سمت چپ نیز کج شده و اهالی مجتمع کناری نیز از ترس فرو ریختن ساختمان، آنها نیز خانه‌های خود را تخلیه کردند.

حالا ده‌ها خانواده بلاتکلیف مانده اند. دیروز نیز در مقابل استانداری تجمع کردند و در نهایت برای شکایت و رسیدگی به وضعیتشان به دادگستری مراجعه کردند.

البته این اتفاق اولین بار نیست که در اهواز رخ می‌دهد. آخرین بار همین هفته گذشته بود که یک مجتمع پنج طبقه در شهرک آقاجاری اهواز به علت گودبرداری غیر اصولی ترکهای بزرگی برداشت که منجر به تخلیه اهالی از ساختمان آن شد.

ناظر اصلی سازمان نظام مهندسی است

عضو شورای اسلامی شهر اهواز در این خصوص می‌گوید: متولی اصلی رسیدگی به این وضعیت سازمان نظام مهندسی است. شهرداری با توجه به درصد فیزیکی پیشرفت کار، مرحله به مرحله از کارشناسان نظام مهندسی گزارش دریافت می‌کند.

«عاشور سواری پور» می افزاید: شهرداری تنها برای پروانه ساخت، متراژ زیربنا، شناسایی موقعیت و... اقدام می کند و دخالتی در امر کارشناسی استحکام بنا ندارد.

وی اضافه می کند: معمولا مهندس ناظر و نظام مهندسی به عنوان خط مقدم در ساخت بناها و ناظر بر استحکام بنا هستند.

این عضو شورای شهر اهواز ادامه می دهد: شهرداری متراژ را با پروانه ساخت تطبیق می کند و اگر قواعد شهرسازی رعایت شود، پروانه صادر می شود و اگر خلافی در فرایند کار بود، به کمیسیون ماده ۱۰۰ معرفی و با توجه به نوع تخلف تصمیم گیری می شود.   

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اهواز نیز در خصوص این اتفاق این اظهار کرد: این مجتمع ۶ طبقه در خیابان اردیبهشت منطقه گلستان واقع شده است که با خطر ریزش روبه رو شده است.

«محمود روزبهانی» با بیان این که تنها ۶ سال از عمر این سازه مسکونی گذشته افزود: اهالی این مجتمع پس از دیدن ریزش بخشی از این ساختمان به سازمان آتش نشانی اطلاع دادند که ماموران این سازمان نیز بلافاصله در محل حاضر و اقدام به تخلیه ساختمان کردند.

مجریان کار سوءاستفاده می کنند

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان نیز با حضور در محل با انتقاد از برخی ساخت و سازهای غیر اصولی در خوزستان افزود: متاسفانه برخی مجریان ساخت و ساز در اهواز تجربه و تبحر لازم در این زمینه را ندارند.

«کوروش لطفی» افزود: هر چند هنوز به درستی علت ریزش بخشی از این سازه مشخص نشده اما به نظر می رسد سهل انگاری مجریان علت این امر است.

وی گفت: برخی مجریان بی تجربه و ناوارد هم با دور زدن قانون به گونه ای عمل می کنند که کارها را به خوبی انجام داده اند و شاید هم از اعتماد مهندسان نظام مهندسی سوء استفاده می کنند.

لطفی اظهار کرد: قطعا این سازمان با هر گونه سهل انگاری مهندسان نیز به شدت برخورد می کند هر چند معتقدیم که مهندسان سازمان نظام مهندسی به درستی کار خود را انجام می دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان ادامه داد: تعدادی از مهندسین این سازمان در محل حادثه حضور یافته اند تا مشکلات پیش آمده را برطرف کنند و مشکلی برای ساکنان آن بوجود نیاید.

وی همچنین اخیراً در نشست ساماندهی عمران و خدمات شهری شهرهای استان در سرسرای شهید هاشمی استانداری خوزستان اضافه کرد: سطح کیفی ساخت و سازها در مقایسه با سال های گذشته، افت کیفی داشته که همه دستگاههای ذیربط از جمله سازمان نظام مهندسی نقش دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان بیان کرد: شهرداری ها باید با دفاتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان ها تعامل داشته باشند تا مسکن مناسبی در اختیار بهره برداران قراردهیم.

ناظران ِ بی تعهد

«حسین حمادی شوش» نیز از ساکنان مجتمع نشست کرده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: روز پنجشنبه گذشته ساعت حدود چهار بعد ازظهر با صدای بلندی ساختمان بشکل زلزله مانندی تکان شدیدی خورد که سراسیمه از ساختمان خارج شده و با صحنه بسیار تعجب برانگیزی مواجه شدیم.

وی افزود: یکی از ستون‌های اصلی ساختمان تخریب شده و میله پرده ای آن نیز کج شده بود. ساختمانی با عمر ۶ سال و سکونت ۱۸ خانواده در این ساختمان ۱۸ واحدی حالا دیگر امنیتی برای زندگی ندارد.

این ساکن مجتمع همچنین توضیح داد: با حضور مسئولان شهری، اولین کاری که صورت گرفت قرار دادن ستونهای فلزی کمکی بود. به اذعان کارشناسان سازمان مهندسی که با دستگاههای خود تخمین زدند که ساختمان پنج سانتی‌متر نشست داشته، چهار سانتی متر به جلو مایل شده، به سمت چپ نیز خوابیده است و برای همین نیز ساختمان سمت چپ این مجتمع نیز از ترس فاجعه انسانی تخلیه شده است.

ساختمان پنج سانتی‌متر نشست داشته، چهار سانتی متر به جلو مایل شده، به سمت چپ نیز خوابیده است و برای همین نیز ساختمان سمت چپ این مجتمع نیز از ترس فاجعه انسانی تخلیه شده استحمادی می افزاید: با حضور مدیرکل روابط عمومی استانداری، موضوع به سمع استاندار رسیده و قرار بر این شد که با مدیریت بحران استانداری پیگیری شود. مطالبات بسیار معمول ۱۸ خانواده ساکن در این مجتمع چیزی جز احقاق حقوق اولیه آنها و برخورد با متخلفان در هر حیطه‌ای است.

این شهروند اهوازی ادامه می دهد: این امر مربوط به سازنده مجتمع، شهرداری، ناظر و خود سازمان مهندسی است که باید پاسخگو باشند.

وی اضافه می کند: صدور پروانه ساخت‌های غیر اصولی، پروانه پایان کار و نظارت بسیار ضعیف شهرداری بر ساخت سازها باید بطور جدی مورد بازنگری قرار گیرد.

حمادی بیان می کند: این حادثه زنگ خطر را در اهواز و خوزستان به صدا در آورده است و شکی نیست که این اولین مورد در سونامی ساخت و سازهای غیر اصولی و بدون نظارت است. این سونامی شروع شده و خدای نکرده در موارد دیگر در آینده منجر به فاجعه انسانی نیز می شود.

این شهروند خوزستانی تصریح می کند: شهرداری با دریافت ۲ میلیون تومان، تمهیداتی را دیدند که ساختمان مقداری بایستد. حسینه ای که در کنار مجتمع مان هست نیز برق و گازش را قطع کردند. به نظرم شرایط فوق العاده خطرناک و بحرانی است و هیچ تصمیمی هنوز گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: این خانوارها تا احقاق حقوق خود از نهادهای زیربط و سازنده مجتمع از هر راهی دنبال خواهند کرد.

به گزارش مهر، شتاب بسیار بالای ساخت و ساز در سالهای اخیر به قدری افزایش یافته که هم اکنون شاهد تراکم شدید جمعیت در بسیاری از مناطق اهواز هستیم. در کنار ساخت و سازها، موضوع ایمنی همواره دغدغه بسیاری از شهروندان بوده و اغلب از کیفیت ایمنی ساختمان ها ناراضی بودند تا جایی که عبارت «بساز، بنداز» برای همه عبارتی آشنا شده است.

ورود افراد غیرمتخصص در امر ساختمان‌سازی و حاشیه سودهای کلان در این صنف در کنار نظارت پایین نهادهای ناظر گاهاً با استفاده از مصالح با کیفیت پایین، اکنون به معضل بزرگی تبدیل شده و زنگ خطر آن در اهواز به صدا در آمده است.

برترین تصاویر جهان

تصاویر امروز را با موضوعات اختتامیه پارالمپیک ریو، موتور تک چرخ در انگلیس، غار یخی ایسلند، اردوگاه پناهندگان سوری در اردن و مسابقات فرمول یک سنگاپور و زباله های شهر بیروت خواهید دید.

یک دقیقه سکوت به احترام بهمن گلبارنژاد در اختتامیه پارالمپیک ۲۰۱۶ (Reuters)

سواری با موتور تک چرخ در انگلیس (PA) 

پسر روسی در حال تماشای ماکت کوسه در محل آکواریوم «ولادی وستوک» (TASS)

بازدید از غار یخی در ایسلند  (NATIONAL GEOGRAPHIC)

لبخند نوجوان سوری هنگام تعمیر دوچرخه در فروشگاه اردوگاه پناهندگان اردن (Reuters)

یک پلنگ در پارک ملی کنیا  (Reuters)

تمرین نمایشی آتش نشانی در جشن صد سالگی فرودگاه آمستردام هلند (AP)

عکس هوایی از زباله های شهر بیروت (Reuters)

عکاسی از روباه قرمز در جنگل رومانی (NATIONAL GEOGRAPHIC)

خودروی آسیب دیده در مسابقات فرمول یک سنگاپور (AP)

افسران پلیس اطراف محل انفجار نیویورک را بررسی می کنند.  (AP)

مرغان دریایی استرالیایی برای پیدا کردن غذا به رستوران ساحلی آمدند. (Getty)

آتش نشانان افغان سعی دارند آتش سوزی انبار چوب در کابل را مهار کنند. (Reuters)

کارگاه آهنگری در صنعا پایتخت یمن (Reuters)

تمرین نظامی نیروهای پلیس در چین (Reuters)

شرکت «رمضان قدیروف» رهبر منطقه چچن در انتخابات پارلمانی روسیه (AP)

مردم آلمان با تبر و اره در جشنواره تابستانی شرکت کردند. (AP)

انتقال یک خودرو به وسیله گاری در پاکستان (Reuters)

اخبار سیاسی روز

این زن ایرانی سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا شد + تصاویر / سوابق


این زن ایرانی سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا شد + تصویر

یک ایرانی ـ‌ آمریکایی به عنوان سخنگوی فارسی زبان در وزارت خارجه آمریکا جایگزین آلن ایر شد.
به گزارش انتخاب؛‌ سحر نوروززاده در حال حاضر در وزارت خارجه آمریکا و عضو گروه سیاستگذاری با تمرکز بر ایران و مسائل مربوط به اجرای توافق هسته‌ای با ایران است.
او به چند زبان از جمله فارسی، دری، اسپانیایی و عربی صحبت می‌کند.
یک زن ایرانی‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شدنفر اول از سمت چپ
نوروز زاده نخستین زن ایرانی ـ آمریکایی است که وظیفه سخنگویی فارسی زبان در وزارت خارجه آمریکا را نیز انجام می‌دهد. این پست نخستین بار پنج سال پیش در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد و مهم‌ترین مسوولیتش گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران است.
وی در گفت‌وگو با شبکه فارسی صدای آمریکا در پاسخ به پرسشی در باره کانال ارتباطی جاری بین وزیران خارجه ایران و آمریکا از آمادگی دولت آمریکا برای بازگشایی کانال‌هایی جدید برای گفت‌وگو با ایران خبر داد.
نوروززاده گفت، "دولت آمریکا از این ارتباط استقبال می‌کند و ما حتی آمادگی برای بازگشایی کانال‌های بیش‌تر با ایران داریم."
او گفته است: "من مسوول بخش ایران در تیم سیاست خارجی جان کری، وزیر خارجه هستم. وظیفه من این است که تحقیق کنم و تحلیل‌های لازم را برای سیاستگذاری‌های طولانی مدت و استراتژیک انجام داده و پیشنهادات مختلف درباره سیاست خارجه به آقای وزیر ارائه بدهم. "
بر اساس این گزارش، او اولین زن ایرانی ـ آمریکایی است که مدیریت بخش ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید را بر عهده دارد. نوروززاده هم‌زمان با عضویت در این شورا، در دفتر اوباما نیز عضو تیم مسوول گفت‌وگوهای هسته‌ای گروه 1+5 با ایران بود.

یک زن ایرانی‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شد
او گفته است که در دوران برگزاری مذاکرات هسته‌ای در جلسات بیش‌تری با حضور باراک اوباما شرکت می‌کرده است.
در سوابق او آمده است که وی در طول دوران خدمت، از آژانس‌های مختلف دولتی آمریکا از جمله از مدیریت تشکیلات اطلاعات ملی، اف بی آی، مرکز ملی مبارزه با تولید و تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی، وزارت دفاع، و وزارت خارجه آمریکا بارها لوح تقدیر دریافت کرده است. او همچنین از وزیر دفاع، مدال مبارزه جهانی علیه تروریسم گرفته است
چگونه می‌توان به جنگ سرد عربستان و ایران خاتمه داد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وبسایت لوبلاگ در یادداشت راههای برون رفت از بحران تنش میان ایران و عربستان را مورد بررسی قرار داده است.
به گزارش انتخاب، دکتر سید حسین موسویان و سینا طوسی در یادداشتی به این پرسش پاسخ داده‌اند چگونه می‌توان به جنگ سرد عربستان و ایران خاتمه داد. در این تحلیل آمده است:

در ژانویه امسال و در پی اعدام یک رهبر عالی شیعه در عربستان و حمله تظاهرکننده گان خشمگین به سفارت سعودی در تهران، ریاض روابط دیپلماتیک با تهران را قطع کرد و از آن به بعد روند روبه افزایش جنگ الفاز جایگزین دیپلماسی شده و تشنج در روابط در حد بی سابقه ای افزایش داده است.
دولت روحانی از ابتدا برای بهبود روابط تلاش کرد. وزیر خارجه ایران با همتای سعودی خود دیدار کرد و در مراسم تشییع جنازه امیر عبدالله نیز شرکت کرد وپیام های لازم را داد که جملگی با پاسخ سرد سعودی مواجه شد. علت هم این است که سلمان، پادشاه سعودی از زمان روی کار آمدنش سیاست خصمانه علیه ایران را تعقیب کرده است، از جمله اینکه با تمام ظرفیت شورای همکاری خلیج فارس ، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی را به سمت مواضع ضد ایرانی سوق داده و از گروههای تروریستی ایران هممچون منافقین نیز حمایت نموده است.
طی واقعه تلخ مراسم حج سال گذشته که در صدر تیتر رسانه های جهان قراگرفت، 2400 تا 4700 نفر جان باختند که لیست حوادث تلخ حج تحت مدیریت سعودیها را مطول تر کرد. در آن مقطع مقام معظم رهبری ایران خویشتنداری ایران را متذکراما هشدار داد که این خویشتنداری نامحدود هم نیست. منتهی استمرار سیاستهای خصمانه ریاض در یکسال گذشته، موجب شده که صبر رهبر عالی ایران به سر آید و بخاطر بی‌کفایتی سعودی‌ها و ناامنی حجاج خانه خدا، خواستار تجدید نظر جهان اسلام در اداره حرمین شریفین شود. ضمن اینکه وزیر خارجه ایران نیز رژیم سعودی را یک رژیم ظالم و غیرمنطقی بخواند

ترس سعودیها

در کنفرانسهای متعددی که (موسویان) در دو سال گذشته با سعودیها مباحثه داشته، متوجه شده که وحشت اصلی سعودیها این است که علیرغم سه دهه سخت ترین تحریمها و فشارها، ایران امروز دست بالا در منطقه را دارد درحالیکه قدرتهای تاریخی جهان عرب همچون مصر و عراق یا دچار بحران داخلی هستند و یا متحد ایران شده اند. و لذا ریاض سعی میکند به عنوان آخرین قدرت عربی مانع تفوق ایران بر منطقه گردد.
این قابل درک است که رهبران سعودی احساس آسیب پذیری میکنند. عربستان یک کشور جوانی است که به تنهایی قدرت رقابت با ایران را ندارد. عربستان با جمعیتی حدود 20 میلیون (که 15% ان هم اقلیت شیعه ای است که مستمرا مورد تبعیض قرار داشته است)، امروز با تهدید فزاینده افراط گرایی سنی مواجه شده در حالیکه توده عمومی اسلامگرایش هم خواستار اصلاحات دموکراتیک هستند و شکاف پنهان قبیله ای نیز آتش زیر خاکستر جامعه آن است.
در دهه های گذشته، ریاض برای حفظ جایگاه منطقه ای خود به آمریکا متکی بوده است و واشینگتن نیز ضامن جایگاه منطقه ای سعودی بوده است. منتهی اخیرا بحث احتمال کاهش حضور آمریکا در منطقه از یکطرف و احتمال تعامل آمریکا و ایران بعد از برجام، سعودی را به وحشت انداخت و رویکرد افزایش تشنج با ایران را بعنوان اهرمی برای درگیر نگه داشتن آمریکا در منطقه برگزید. بهمین خاطر هم اوباما تصریح کرد که عربستان سعی می‌کند از قدرت آمریکا برای درمان ضعف و مشکلات فرقه گرایی اش بهره برداری کند.

مصالحه واقع بینانه

مصالحه واقع بینانه نیازمند پذیرش متقابل است. عربستان باید درک کند که ایران به خاطر ویژگیهای ساختاری، وزن و موقعیت استراتژیک، نیروی انسانی و منابع طبیعی و هزاران سال تاریخ حکومتمداری همیشه یک قدرت موثر منطقه ای خواهد بود. ایران امروز کشوری است با 80 میلیون جمعیت، عظیم ترین منابع ترکیبی نفت و گازجهان،خودکفایی های قابل ملاحظه امنیتی و اقتصادی و نیروی انسانی سطح بالای تحصیل کرده.

عربستان و دو انتخاب

عربستان دو انتخاب در پیش رو دارد. اول اینکه به سیاستهای غیرمنطقی و تجاوزکارانه فعلی اش ادامه داده و برای گفتگو با ایران پیش شرط هایی تعیین کنند که خلاصه آن "نقش منطقه ای صفر ایران" است. این سیاستی است که ریاض با تجاوز و بمباران یمن، سرکوب جنبش دموکراسی در بحرین، نفی حکومت اکثریت در عراق، حمایت از تروریستها (که ترامپ و کلینتون هم هردو به آن اعتراف کرده اند)، مقابله با بیداری اسلامی در کشورهایی مثل مصر و تونس و صدور ایدئولوژی خطرناک وهابیت ( که اخیرا توسط آقای ظریف در مقاله نبویورک تایمز مستند شده) را ادامه دهد.
در تعقیب چنین سیاستی، سعودیها باید به این واقعیت توجه کنند که آمریکا، یعنی ابرقدرت جهان، هم همین سیاستها را برای چند دهه اجرا کرده و نه تنها شکست خورده بلکه منطقه را نیز بی ثبات کرده است. ضمن اینکه سعودی مدتها تلاش کرد که اقتصاد ایران را به خونریزی بیاندازد و امروز اقتصاد خودش به خون ریزی افتاده و در روند سقوط قرار گرفته است.
سیاست آلترناتیو کنار گذاشتن تفکر خودزنی وبازی با حاصل جمع صفر و درک این واقعیت است در منطقه تهدیدات و منافع مشترک وجود دارد. تنها پس از درک این واقعیت است که میتوان از ظرفیت و توانمندیهای تهران و ریاض برای ایجاد یک توازنی که تکیه گاه صلح و امنیت پایدار در منطقه باشد، استفاده کرد. تهران قبلا آمادگی خود را نشان داده است. اکنون بار مسئولیت به عهده عربستان است.منبع: خبرآنلاین
چرا قطر برای مذاکره با ایران پیش‌قدم شد؟
ارتباط تلفنی اخیر امیر قطر با رئیس جمهور ایران که در زمان تنش تهران-ریاض صورت می گیرد، به عنوان پیامی آشکار به مقامات عربستان سعودی از سوی قطر و ایران ارزیابی می شود.

به گزارش انتخاب، رویداد مهمی که اخیرا توجه رسانه و محافل عمومی در منطقه و عرصه بین الملل را به خود مشغول کرد، مکالمه تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بود.

امیر قطر از مناسبت عیدقربان برای تقویت روابط میان دو کشور بهره جُست. این موضوع از آن حیث اهمیت دارد که در شرایطی صورت گرفت که روابط میان ایران و عربستان با تنش بیشتر همراه بود.

برخی ناظران این حرکت قطر را نشانه ای برای بی طرف نشان دادن دوحه در تنش میان ریاض و تهران دانستند و برخی نیز آنرا در راستای تلاش های میانجی گرایانه قطر برای نزدیک کردن ایران و عربستان برشمردند.

احتمالات زیادی در این زمینه مطرح شد به ویژه همانطور که گفته شداین حرکت جدید قطری ها در شرایط خاص منطقه و تنش فزاینده ایران و عربستان رخ داد

 از جمله این احتمالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-عدم هماهنگی سعودی- قطری در تعامل با ایران. این از مدتها قبل کاملا روشن بود؛ هرچند که طرفین تلاش می کردند که آن را مخفی کنند. اختلاف میان دوحه و ریاض از همان زمانی که ایران با پنج به علاوه یک توافق هسته ای امضا کرد، افزایش پیدا کرد. اختلاف میان طرفین قابل پیش بینی بود؛ هرچند که خود را دیر نشان داد.

البته اختلافات قطر و عربستان ریشه های تاریخی دارد. ریشه های اختلاف میان قطر و عربستان به قرن بیستم یعنی هنگامی که سعودی ها خواستار ملحق کردن قطر به عربستان بودند، برمی گردد. سعودی ها قطر را بخشی از منطقه الاحساء می دانستند اما با اصرار انگلیسی ها به مرزهای قطر رضایت دادند. در سال ۱۹۶۵ طرفین معاهده مرزی به امضا رساندند.

در سال ۱۹۹۲ در حادثه الخفوس، قطر اعلام کرد که افراد قبیله آل مره به نظامیان سعودی ضد نیروهای قطری کمک کرده اند. در سال ۱۹۹۵ سعودی ها از افراد این قبیله(آل مرة) ضد حکومت قطر و در حمایت از خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر استفاده کرد. به دنبال آن صدها نفر از افراد این قبیله سلب تابعیت شدند و به عربستان اخراج شدند زیرا قطری ها بر این باور بودند که افرادی که تابعیت قطری دارند باید صد در صد حامی هیئت حاکمه قطر باشند. مشکل قبیله آل مرة به عنوان بخشی از اختلافات قطر-عربستان باقی ماند و در زمره پرونده های حل نشده طرفین قرار گرفت.

در جریان تلاش خلیفه آل ثانی برای بازگشت به قدرت، حاکمان قدرت در دوحه این تلاش را با حمایت سعودی ها دانستند و بحرانی شروع شد که قطری ها از همه رسانه ها خود علیه سعودی ها استفاده کردند و از مخالفان آل سعود حمایت کردند. برگی دیگر از اختلافات میان قطر و سعودی ها زمانی رقم خورد که عربستان به همراه دنباله روهای خود یعنی امارات و بحرین تصمیم گرفتند که سفیران خود را از قطر فرا بخوانند.

آنها این تصمیم خود را به سبب آنچه شکست در قانع کردن قطر برای پایبندی به اصول عدم دخالت در امور داخلی شورای همکاری خلیج فارس به طور مستقیم و غیرمستقیم دانستند.

اختلاف دیدگاه قطر و عربستان درباره سوریه را می توان به این پرونده ها با تخفیف کمتر افزود. زمانی که براساس استراتژی جدید واشنگتن تصمیم به این گرفته شد که سعودی ها دست بالا را در پرونده حمایت مالی از تروریستها در سوریه داشته باشند، قطر به حاشیه رانده شد و این به مذاق حاکمان دوحه خوش نیامد. سعودی ها در اندیشه قیمومیت بر همه کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و پرونده سوریه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به اعتقاد کارشناسان، در آینده نزدیک و حتی دور نمی توان افقی که نشان دهد طرفین آماده امتیاز دهی برای حل مشکلات و اختلافات باشند، متصور شد. قطری ها به سعودی ها به عنوان کشوری که به دنبال حذف همسایگان کوچک خود به ویژه قطر از عرصه بازیهای بین المللی است، می نگرند. از همین رو تلاش می کند که با همه برگه هایی که در اختیار دارد، درعرصه منطقه و بین الملل در برابر تلاش های ریاض حمایت کند.

از این رو با توجه به سیاست های توسعه طلبانه ریاض، طبیعی است که دوحه به دنبال یافتن همپیمان قوی باشد و به تهران برای تفاهم روی آورد. از آنجایی که قطری ها معمولا عملگرا هستند، تحرکات آنها را نیز می توان در این راستا تعبیر کرد.

علاوه بر موارد اختلاف و تلاش دوحه برای حفظ جایگاه خود در عرصه منطقه و بین الملل؛ می توان گرایش های تمیم بن حمد آل ثانی را نیز در خط مشی نزدیک شدن دوحه به تهران در نظر گرفت؛ اصولا امیر کنونی قطر سیاست برخورد حداقلی را دنبال می کند و در منطقه پرتلاطم و پر آشوب منطقه در این روزها، مایل به آرامش است. البته شاید این از نگاه وی ناشی شود که سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در سایه ثبات و امنیت و حاشیه کمتر است.

-دوم، سعودی ها به دنبال این هستند که خود را رهبر کنونی همه کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای سنی نشین نشان دهند. سعودی ها با سیاست تطمیع و تهدید به دنبال رهبری کردن همه کشورهای عربی و سنی هستند و این اقدام جدید قطر به مثابه برهم زدن همه خوابهای آل سعود برای سیطره بر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، و کشورهای عربی و اسلامی است

قطری ها مانند برخی دیگر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، زیر بار قیمومیت و سلطه طلبی آل سعود نمی روند.

-سوم، تمایل قطر برای نزدیک شدن به محور ایرانی-روسی در خاورمیانه. هر چند که درباره این احتمال نمی توان به نقش روابط دوحه و آنکارا و تغییر بازی ترکیه پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای اشاره نکرد. به هر حال قطر و ترکیه روابط قوی با یکدیگر دارند و تلاش ترکیه برای نزدیک شدن به روسیه شاید قطری ها را هم به تکاپو برای نزدیک شدن به مسکو انداخته باشد. شاید قطری ها هم مانند ترکیه به این نتیجه رسیده باشند که راهکار نظامی نمی تواند چندان مشکل گشا باشد. این نکته زمانی هویدا می شود که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روابط میان مسکو ودوحه را پویا و مثبت و آن را عامل ثبات در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس دانسته است.

به هر حال نزدیک شدن ایران-قطر در لحظات مهم از تنش ایران و عربستان صورت می گیرد و شاید عیان کردن آن در عید قربان، پیامی آشکار به ریاض از سوی قطر و ایران باشد.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی و اسلامی راه قطر را ادامه دهند؛ آنگاه سعودی ها خود را در جنگ سرد ضد ایران تنها خواهند یافت. از سویی نباید فراموش کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که عمدتا اقتصاد آنها وابسته به نفت است با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند و اقتصاد آنها سخت تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار گرفته است و آنها ریاض را مُسبب این اوضاع می دانند؛ چرا که این ریاض بود که از نفت به عنوان سلاحی ضد ایران و روسیه استفاده کرد، غافل از اینکه که گریبان شیخ نشینها را هم خواهد گرفت.

اوضاع کنونی در شرایطی است که دو حادثه مهم رقم خورده است؛ نخست، نشست گروزنی که تعریفی از اهل سنت بدون وهابیت ارائه داد. دوم، تصویب قانون عدالت ضد تروریسم کنگره آمریکا ضد تروریسم که ممکن است که به شکایت از سعودی ها منجر شود.

در پایان می توان گفت که روابط میان کشورهای خاورمیانه با فراز و نشیب های زیادی همراه است و حرکتی همانند شنهای روان دارد؛ به استثنای سعودی ها که بر سیاست برخورد و تنش در همه جبهه ها اصرار دارند. اگر این وضعیت ادامه یابد و سعودی ها بر سیاست های خود لجاجت ورزند به طور حتم منزوی خواهند شد. ماههای آینده حقایق بسیاری را روشن خواهد کرد و اهمیت تصمیم قطری ها برای بی طرف ماندن و جدا کردن صف خود از سعودی ها را نشان خواهد داد.منبع: مهر

تهران پس از کارشکنی‌های آمریکا از خرید 6 فروند از هواپیماهای ایرباس انصراف داد

یک مقام ایرانی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت ایران بعد از کارشکنی‌های آمریکا برای تأیید فروش هواپیمای ایرباس به ایران قصد دارد از خرید 6 فروند از هواپیماهای خود انصراف بدهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مقام ایرانی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت ایران بعد از کارشکنی‌های آمریکا برای تأیید فروش هواپیمای ایرباس به ایران قصد دارد از خرید 6 فروند از هواپیماهای خود انصراف بدهد.به گزارش  انتخاب، یک مقام ایرانی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت تهران بعد از کارشکنی‌های آمریکا برای تأیید فروش هواپیمای ایرباس قصد دارد از خرید 6 فروند از هواپیماهایی که قبلاً قرار بود از این شرکت بخرد انصراف بدهد.
ایران پیش از این در ماه ژانویه اعلام کرد قصد خرید 118 هواپیما به ارزش 27 میلیارد دلار از این شرکت اروپایی دارد. تهران مدتی بعد به تأخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در صدور مجوز برای صادرات این هواپیماها اعتراض کرد.
فروش هواپیماهای ایرباس به ایران به دلیل قطعات آمریکایی به کار رفته در آن بدون مجوز خزانه‌داری آمریکا ممکن نیست.   
به نوشته رویترز، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در کنفرانسی روز دوشنبه گفت برخی نشانه‌ها حاکی از آن است که مجوزهای خزانه‌داری آمریکا تا پایان ماه جاری صادر خواهد شد.
وی به رغم این در همان نشست از کارشکنی‌های وزارت خزانه‌داری در صدور مجوز برای صادرات این هواپیماها انتقاد کرد.
این مقام ایرانی در حاشیه «اجلاس هوانوردی» ایران به رویترز گفت: «شش هواپیما کمتر می‌خریم. اینها همانهایی هستند که قرار بود سال 2016 تحویل شوند.»منبع: فارس
جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی کیست؟
دو سال پس از اعلام خلافت ابوبکر البغدادی داعش در تلاش برای افزایش نفوذ در شمال آفریقا و کنترل مناطق تحت سلطه‌اش در سوریه و عراق است. پس از مرگ ابو محمد عدنانی که به‌عنوان نفر دوم و جانشین بغدادی شناخته می‌شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین احتمالی او افزایش‌یافته است.
جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی کیست؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: دو سال پس از اعلام خلافت ابوبکر البغدادی داعش در تلاش برای افزایش نفوذ در شمال آفریقا و کنترل مناطق تحت سلطه‌اش در سوریه و عراق است. پس از مرگ ابو محمد عدنانی که به‌عنوان نفر دوم و جانشین بغدادی شناخته می‌شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین احتمالی او افزایش‌یافته است.

به گزارش «انتخاب»، یکی از چهره‌هایی که احتمال داده می‌شود ابوبکر البغدادی او را به‌عنوان جانشین خود برگزیند فردی است به نام ترکی البینالی معروف به ابوسفیان سیلمی، که یک روحانی تندروی اهل محرق بحرین است. وی در سال 1984 در یک خانواده سنی ثروتمند و نزدیک به خاندان آل خلیفه به دنیا آمد. البینالی در دانشکده مطالعات اسلامی و عربی دبی به تحصیل پرداخت اما به دلیل داشتن اندیشه‌های افراط‌گرایانه توسط دولت امارات اخراج شد و مدتی در لبنان بود. وی در سال 2013 لبنان را ترک کرد و به لیبی رفت و پس از آن به مرکز خلافت اسلامی در شام رفت و مفتی اعظم داعش شد. پس از آغاز حملات آمریکا در شهر سرت سوریه وی به لیبی برگشت و پس از مرگ عدنانی مجدداً به سوریه آمد. این روحانی بحرینی شاگرد سلمان العوده (یک روحانی عربستانی از جنبش صحوه) و ابو محمد المقدسی (مربی معنوی ابومصعب الزرقاوی) است. همچنین وی در ارتباط با حجاج العجمی (یک سلفی کویتی که برای گروه‌های افراطی در سوریه بودجه تأمین می‌کند) و عبدالعزیز الطریفی (یک روحانی سعودی در عربستان سعودی که چند ماه پیش بازداشت شد) است.

او احتمالاً رئیس بخش تحقیقات دینی و فتاوا در دولت اسلامی است، گفته می‌شود وی مسئول صدور فتاوایی در توجیه حلال بودن تجاوز به زنان ایزدی است که توسط داعش به بردگی گرفته‌ شده‌اند. وی اعلام کرده است که: اگر کسی زنان کافران را به بردگی بگیرد کاری مطابق با شریعت اسلامی انجام داده است و هرکس غیر از این بگوید آیات قرآن و روایات پیامبر خدا را به سخره گرفته است.

در ماه ژانویه، عبدالله مبارک البینالی برادر وی (که مقامات بحرینی سال گذشته هنگامی که وی سعی در ترک بحرین با پاسپورت شخص دیگری را داشت دستگیر کردند) و 22 نفر دیگر را در دادگاه (البته برخی را به‌صورت غیابی) به اتهام تلاش برای تاسیس یک گروه تروریستی در بحرین محاکمه کرد.

دولت بحرین از این مسئله برای سرکوب جنبش‌های آزادی‌خواهانه شیعیان سوءاستفاده کرده است و این مسئله در آینده برای بحرین و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس که چنین استراتژی‌ای را در پیش گرفته‌اند، تبعات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد آورد. از سوی دیگر افراط‌گرایان در بحرین معتقدند که دولت این کشور در برابر شیعیان این کشور موضعی نرم و آشتی‌جویانه اتخاذ کرده و نتوانسته است تا از نفوذ شیعیان در این کشور جلوگیری کند.

یکی دیگر از افراد خانواده بینالی، محمد عیسی البینالی است که سابقاً افسر پلیس در بحرین بوده و در حال حاضر به عضویت داعش درآمده است. وی در یک فیلم تبلیغاتی با تعدادی از نیروهای جهادی در کنار رود فرات ایستاده و از افراد خاندان خود دعوت می‌کند تا برای انجام مأموریت الهی به داعش بپیوندند.

البینالی و هوادارانش معتقدند که القاعده و سایر نیروهای جهادی کهنه‌کار رویکردهای سازشکارانه داشته‌اند و به نظر می‌رسد با حضور این روحانی در جایگاه رهبری نیروهای جهادی، استراتژی آن‌ها بیش از پیش افراط‌گرایانه‌تر شود و حتی از برخی خط قرمزها مانند ممنوعیت خونریزی در مساجد نیز عبور شود.

بینالی در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارد و از این طریق توانسته تا تعداد زیادی از جوانان مسلمان را بفریبد و جذب اندیشه‌های افراط‌گرایانه کند. اندیشه‌های بینالی تعداد زیادی از مسلمانان سنی در بحرین و حاشیه خلیج‌فارس را به خود جذب کرده و هشداری جدی برای دولت‌های این منطقه است

پیغام سعودی به ایران: اظهارات اخیر مفتی اعظم موضع رسمی عربستان نیست / آیا تهران و ریاض به سوی آشتی گام بر می دارند؟
بر اساس آموزه های اسلامی حج یکی از ارکان اسلام است. این یک آموزه مشترک بین مسلمین است . همه آنها لباس های ساده سفید و حوله های سفید به تن میکنند و مناسک مشابهی را علی رغم وجود فرقه های مختلف به جا می آورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: بر اساس آموزه های اسلامی حج یکی از ارکان اسلام است. این یک آموزه مشترک بین مسلمین است . همه آنها لباس های ساده سفید و حوله های سفید به تن میکنند و مناسک مشابهی را علی رغم وجود فرقه های مختلف به جا می آورند.
 
به گزارش «انتخاب»، این بزرگترین مناسک سمبلیک اسلامی است که به نظر میرسد تحت تاثیر مسائل سیاسی به ویژه روابط دو کشور اصلی اسلامی در خاورمیانه یعنی ایران و عربستان از سال 2013 که این دو کشور درگیر جنگ منطقه ای نا نوشته شده اند شده است.
عبدالله شمری دیپلمات سابق عربستان و کارشناس امور ایران و ترکیه گفته که تنش های ایران و سعودی خطرناک است و درگیریها به عمق خطرناکی فرو رفته است. 
او همچنین تهران را به آغاز دخالت در امور سعودی متهم کرد و به واکنش های تهران به اعدام شیخ نمر در اوایل امسال اشاره کرد .
در این واکنش ها معترضان به سرکنسولگری و سفارت عربستان در تهران و مشهد حمله کردند 
شمری گفت : این امر موجب قطع روابط دیپلماتیک با ریاض شد.
اخیرا، یکی از روحانیون برجسته سعودی ایرانی ها را به غیر مسلمان بودن متهم کرد چرا که آنها از تبار زرتشت هستند. او گفت ایرانی ها فرزندان مغ اند و از قدیم با مسلمانان دشمنی داشتند به ویژه با سنی ها . 
این اظهارات مفتی سعودی دور جدیدی از پاسخ ها را از سوی مقامات ایرانی در پی داشت. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این رابطه در توییتر خود نوشت : در واقع اسلام ایرانی ها و دیگر مسلمانان به اسلام افراط گرایان وهابی و روحانیان برجسته عربستان که ترور را تبلیغ میکنند  هیج شباهتی ندارد.
المانیتور به اطلاعاتی دست یافته که نشان میدهد ریاض به تهران پیغامی از طریق کانال های غیر رسمی فرستاده و گفته که این اظهارات مفتی عربستان ، رویکرد رسمی این کشور نیست.حج تنها یکی از زمینه های درگیری بین ایران و عربستان است. این دو کشور در منطقه از گروه های معارض حمایت میکنند 
در یمن ، عربستان سعودی در کنار دولت منصور هادی علیه حوثی های شیعه که مورد حمایت ایران اند می جنگد . در سوریه نیز ایران در کنار بشار اسد با گروه های معارض مورد حمایت عربستان درگیر است .
 علی رغم لفاظی های سخت امروز ، ممکن است تغییری در روابط تهران و ریاص دیر یا زود اتفاق بیافتد.

مرگ ۴۰۲۰ ایرانی بر اثر خودکشی در سال گذشته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اینکه براساس آمار سازمان بهداشت جهانی تعداد خودکشی‌ منجر به مرگ در ایران در سال‌ ۹۴، ۴۰۲۰ مورد بوده است، گفت: سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشترین آمار خودکشی منجر به فوت را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش انتخاب، حسین اسدبیگی  درباره گزارش سازمان بهداشت جهانی در خصوص خودکشی با بیان اینکه براساس این گزارش رتبه ایران در زمینه خودکشی ۱۰۸ است، گفت: بر اساس این گزارش تعداد خودکشی‌های منجر به مرگ در ایران طی سال‌های ۹۲ و ۹۳، ۴ هزار و ۶۹ نفر و در سال‌ ۹۴، ۴ هزار و ۲۰ بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۲، نسبت خودکشی منجر به فوت در مردان ۷ به ۱۰۰ هزار نفر بوده که در مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ مرد خودکشی منجر به مرگ داشته‌اند که این میزان در میان زنان ۳.۶ به ۱۰۰ هزار نفر یعنی هزار و ۳۶۹ نفر بوده است.

اسدبیگی با اشاره به رتبه ۳۹ آمریکا در خصوص خودکشی منجر به مرگ اظهار کرد: در سال ۲۰۱۲ در آمریکا ۴۳ هزار نفر دست به خودکشی زده‌اند. همچنین در کشور هند نیز با جمعیت بیش از ۱ میلیارد نفر ۲۵۸ هزار نفر طی سال ۲۰۱۲ خودکشی کرده‌اند که براساس گزارشWHO این کشور حائز رتبه ۱۰ خودکشی در جهان بوده است.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه میانگین خودکشی در جهان با جمعیت بیش از ۷ میلیارد نفر ۱۴ به ۱۰۰هزار نفر بوده است، عنوان کرد: کشورهای کره جنوبی، گویانا، لیتوانی، سریلانکا، سوری نامی، مجارستان، قزاقستان، ژاپن، بیلاروسی و هند به ترتیب رتبه‌ها اول تا دهم خودکشی منجر به مرگ را در سال ۲۰۱۲ به خود اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در این گزارش کشورهای حاشیه خلیج فارس کمترین میزان خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند که علت این موضوع اعلام آمار غیردقیق و کم از طرف این کشورها بوده است. همچنین چین تنها کشوری است که نرخ خودکشی زنان در آن بیش از مردان بوده است.

این روانشناس با تاکید بر اینکه استان‌های غربی کشور شامل ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان به نسبت جمعیت خود بیشترین آمار خودکشی منجر به فوت را داشته‌اند، تصریح کرد: متاسفانه اخیرا به دلیل عدم نظارت بر توزیع قرص برنج طی سال گذشته موارد زیادی به این دلیل خودکشی و فوت کرده‌اند که لازم است؛ فروش آن توسط عطاری‌ها کنترل شود.

اسدبیگی با اشاره به مرگ ۵۰۰ نفر در استان‌های گیلان، مازندران و تهران به دلیل استفاده از قرص برنج عنوان کرد: حلق‌آویز کردن و مسمومیت ناشی از سموم و داروها نیز بعد از قرص برنج بیشترین علت مرگ‌های ناشی از خودکشی بوده‌اند، این در حالی است که اقدام به خودکشی با استفاده از داروهای خواب‌آور و ضد اضطراب کمتر به مرگ فرد می‌انجامد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور با بیان اینکه در ایران سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشترین آمار خودکشی منجر به فوت را داشته و این موضوع در میان افراد بالای ۵۰ سال بسیار کم است، بیان کرد: در کشورهای آمریکایی و اروپایی سالمندان بیش از جوانان دست به خودکشی می‌زنند.

وی ناامیدی را یکی از مهم‌ترین دلایل خودکشی جوانان خواند و گفت: معمولا سالمندان سختی‌های زندگی را از سرگذرانده و مقاوم‌تر شده‌اند، اما نوجوانان و جوانان به دلیل نیاموختن مهارت‌های مختلف زندگی و تکانشی بودن رفتارهایشان و همچنین به دلیل تاب‌آوری کمتر و دلایل مختلف روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی بیشتر دست به خودکشی می زنند که این موضوع نیاز به پژوهش علمی بیشتری دارد.

اسدبیگی بیان کرد: اورژانس اجتماعی کشور در ۱۹۰ شهرستان به تمامی افرادی که قصد خودکشی داشته‌اند و به خانواده‌های داغدیده افرادی که در اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند، کمک‌های رایگان ارائه کرده و خدمات روانشناختی اجتماعی خود را نیز  از طریق خط ۱۲۳ و خودروهای خدمات سیار و مراکز مداخله در بحران ارائه می‌کند.

وی افزود: همکاران ما در اورژانس اجتماعی همچنین توانسته‌اند با مصاحبه و مذاکره، افرادی را که تهدید به خودکشی کرده‌اند از این کار منصرف کرده و همچنین در مواردی این افراد را در بیمارستان بستری کرده‌اند.

منبع: ایلنا

فاجعه زیست محیطی/ کاهش دوباره آب تالاب بین المللی هورالعظیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور مرگ و میر هزاران ماهی در تالاب هورالعظیم را یک وضعیت غیرعادی در این تالاب دانست و گفت: کاهش کیفیت آب تالاب تنها عاملی است که باعث مرگ و میر گسترده در تالاب می شود.

جاسم مرمضی دوشنبه در گفت وگو با ایرنا درباره مرگ و میر هزاران ماهی در تالاب هورالعظیم اظهار کرد: اطلاع دقیقی از دلیل مرگ و میر گسترده در این تالاب نداریم و علت اصلی آن در ابهام است.

وی مرگ ماهی ها به دلیل افزایش دما در هورالعظیم را رد کرد و افزود: اینکه گفته شود هر ساله با افزایش دما در هورالعظیم مرگ و میر گسترده ماهی اتفاق می افتد، ادعایی بیش نیست و تلفات ماهی در این تالاب یک امر عادی نیست.

مرمضی اضافه کرد: مرگ و میر در این تالاب زمانی اتفاق می افتد که کیفیت آب کاهش شدید یابد و یا به دلیل محصور شدن آب به گنداب تبدیل شده باشد.

وی تاکید کرد:مرگ و میر ماهی ها قطعا به دلیل یک اتفاق و بر هم خوردن شرایط زندگی ماهیان پیش آمده است زیرا اگر چه ماهیان گرمابی تحمل دمای محیط تالابی را دارند اما باید حداقل شرایط را برای زیست داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه صرف افزایش دما باعث مرگ و میر ماهی ها نمی شود، افزود: در صورت وجود آب کافی و حفظ ارتباط آبی بین بخش های مختلف هورالعظیم، ماهی ها می توانند دمای بالا را تحمل کنند.

وی فعالیت شرکت های نفتی را در مرگ و میر ماهی ها موثر دانست و گفت: شرکت های نفتی با مسدود کردن ورودی های تالاب و ایجاد آلودگی باعث می شوند که بعضی از بخش ها به گنداب تبدیل شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به دلیل ناتوانی در مقابله با این شرکت ها ملاحظاتی را در نظر می گیرد و یا به توجیه کردن بسنده می کند.

مرمضی با انتقاد از توقف فعالیت کارگروه تالاب های خوزستان گفت: این کارگروه که برای اولین بار در این استان تشکیل شده و بعد از آن در تمام کشور به صورت الگو درآمده است، اکنون مدت هاست که غیرفعال شده و هیچ جلسه ای تشکیل نمی دهد.

وی با بیان اینکه اداره کل محیط زیست خوزستان باید در زمان مرگ ماهی ها کارگروه تالاب ها رابه صورت اضطراری تشکیل می داد افزود: مرگ و میر گسترده ماهی ها باید در کارگروه تالاب ها طرح و علت آن مشخص و اعلام می شد اما این اتفاق نیفتاد.

کاهش دوباره آب هورالعظیم
مدیرکل شیلات خوزستان نیز علت مرگ و میر گسترده ماهی در هورالعظیم را ناشی از کاهش ورودی آب به تالاب دانست و گفت: کاهش حجم تالاب همزمان با افزایش دما باعث افزایش تبخیر و شوری شدید تالاب شده که در نهایت به کمبود اکسیژن و خفگی ماهی ها انجامیده است.

نبی الله خون میرزایی افزود: پایش تالاب ها از وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست است و گزارش ها ما نیز برگرفته از اطلاعات آنهاست اما بازدیدهای مشترکی از تالاب انجام شده است.

وی تاکید کرد: شوری آب تالاب نسبت به وضعیت طبیعی آن چند برابر شده است.

خون میرزایی اظهار کرد: با افزایش شوری جمعیت ماهی و صید ماهی در هورالعظیم بسیار کاهش یافته و باتوجه به وابستگی معیشت مردم محلی با صید در تالاب، شیلات هر ساله رهاسازی ماهیان بومی را در تالاب ها انجام می دهد که تاکنون بیش از 11 میلیون بچه ماهی در هورالعظیم رهاسازی شده است.

وی افزود: اتلاف ماهی که اخیرا اتفاق افتاده مربوط به بچه ماهی ها نبوده است.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان حدود یک هفته پیش اعلام کرد: به دلیل کاهش دوباره آب تالاب هورالعظیم بیش از پنج هزار ماهی تلف شده اند.

وی مدعی شده بود: مرگ و میر ماهی ها در تالاب های استان امری عادی است و هر سال در ماه های مرداد و شهریور با کاهش آب ورودی، افزایش دما و رطوبت و به تبع آن کاهش اکسیژن اتفاق می افتد.

هورالعظیم در مرز ایران و عراق، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین و از مهم ترین تالاب های خاورمیانه است.

یک سوم این تالاب با وسعت 125 هزار هکتار در ایران قرار دارد. بیش از هفت هزار هکتار از این تالاب در سال 87 به وزارت نفت برای اکتشاف و استخراج نفت قرار گرفت. اگرچه ورود شرکت نفت به این تالاب مشروط به رعایت ضوابط زیست محیطی بوده اما این ضوابط اعم از جاده سازی، قطعه قطعه کردن تالاب و تخلیه پسماندهای نفتی هیچگاه رعایت نشده است. مخزن شماره 3 هورالعظیم در این سال ها برای فعالیت های نفتی خشکانده شده بود.

 تامین حقابه این تالاب یکی از مصوبات کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار است که در پی توفان های شدید زمستان 93 ایجاد شده بود.

آبگیری این تالاب در سال 93 با بازگشایی یکی از دریچه ها آغاز شد که با وقوع سیلاب در رودخانه کرخه ادامه یافت.

به گفته مسئولان محیط زیست حدود 60 درصد از بخش ایرانی این تالاب هم اکنون آبگیری شده است.

هورالعظیم پس از خشک شدن به یکی از کانون های اصلی تولید ریزگرد تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

رفتارهای گزینشی شبکه بهداشت ایذه در برگزاری نشست‌های خبری

خبرگزاری فارس: رفتارهای گزینشی شبکه بهداشت ایذه در برگزاری نشست‌های خبری

با وجود بی‌تفاوتی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز رفتارهای گزینشی شبکه بهداشت ایذه در نشست‌های خبری ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه، این شهرستان به‌واسطه مسافت بسیار طولانی تا مرکز استان و وجود داشتن در منطقه کوهستانی و هم‌جواری با یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور که روزانه آمار تلفات آن از طریق رسانه‌ها منتشر می‌شود، همواره در بخش بهداشت و درمان نیازهای زیاد و اساسی را داشته است.

شاید بتوان حضور رسانه‌ها را با توجه به دوری این شهرستان با نقاط صنعتی و مرکز استان به فال نیک گرفت و با بهره‌گیری از این ظرفیت در صدد بیان مشکلات برای دیده شدن منطقه و رفع آن توسط سرمایه‌گذاران و مسؤولان امر شد.

با این وجود، عدم برگزاری نشست‌های خبری برای رسانه‌ها، برگزاری نشست‌هایی با موضوعات مشخص جهت گزارش عملکرد آن‌هم با حضور گزینشی خبرنگاران از جمله بحث‌هایی بوده است که شبکه بهداشت و درمان شهرستان ایذه در سال‌های اخیر در پیش گرفته است.

به طور آشکار ضعف در بخش روابط عمومی این شبکه و گزینشی عمل کردن مسؤول این بخش در کنار نا‌آگاهی از کار این و حوزه باعث شده است که مشکلات این شهرستان حتی به گوش چندین مدیر تغییر یافته در سال‌های اخیر نرسد و همواره مشکلات مردم و گلایه‌های آنها از وضعیت موجود باقی‌مانده باشد.

بدون شک حضور هدایت‌الله خادمی به عنوان یک نماینده توانمند و رسانه‌ای در شهرستان را باید به فال نیک گرفت، جایی که وی همیشه آماده شنیدن نظرات و مشکلات شهروندان بوده و حتی وی برای لمس این کاستی‌ها خود با حضور در مناطق پیش قدم شده و این در حالی است که باید مدیران شهرستان این رویه و پای درد دل مردم را از این مسؤول الگوبرداری کنند.

با این وجود؛ رسانه‌ها نقش اساسی و کلیدی در بیان مشکلات مردم به مسؤولان داشته، اما این امر در شهرستان ایذه به گونه دیگری است و روابط عمومی نقش یک سد و دیواره محکم را برای جلوگیری از دسترسی مردم و خبرنگاران به مدیران ایفا کرده است.

با وجود اینکه برخوردهای گزینشی شبکه بهداشت و درمان ایذه با خبرنگاران برای اولین‌بار نبوده و بارها نیز در حضور مسؤولان استانی این نهاد و روابط عمومی آن این مساله مطرح شد، ولی بی‌توجهی‌های ادامه‌دار باعث شده است که خبرنگاران رسانه‌های رسمی کشور از جمله این خبرگزاری همواره از حضور در این نشست‌ها محروم بوده و نتوانند دردها و مشکلات مردم را به صورت حضوری به مسؤولان امر برسانند و این تا جایی پیش رفت که در جلسه امروز خبرگزاری های حاضر در شهرستان از نشست مطلع نبوده و جلسه در غیبت این رسانه‌ها برگزار شد.

درگیری خانوادگی در اهواز سه مصدوم بر جای گذاشت

اهواز - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خوزستان گفت: به دنبال درگیری خانوادگی و تیراندازی در روز دوشنبه در اهواز سه نفر مصدوم شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی این مرکز، شهیار میرخشتی اظهار کرد: این حادثه در ساعت 00:14 بامداد در منطقه آخرآسفالت اتفاق افتاد.
وی افزود: در این حادثه سه مرد 48، 37 و 25 ساله بر اثر تیراندازی با اسلحه ساچمه ای مجروح شدند.
تیراندازی در برخی درگیری های خانوادگی و یا طایفه ای و مراسم عزاداری یا عروسی بارها حادثه آفرین شده است.
نیمه شهریور ماه در یک حادثه تیراندازی در اندیمشک در مسیر جاده چم گلک به سد دز یک نفر کشته شد.
خبرنگار: خاطره غفاری فرخ زاد- دبیر : محسن بهاروند

بازرس ویژه ریاست جمهوری از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بازدید کرد

بندر ماهشهر - ایرنا - بازرس ویژه ریاست جمهوری برای بازرسی و رسیدگی به مسائل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی روز دوشنبه از این منطقه بازدید کرد.

به گزارش ایرنا سیدعلیرضا آوایی روز دوشنبه به همراه معاون سیاسی استاندار خوزستان، فرماندار شهرستان بندرماهشهر، جمعی از مسئولان کشوری و مسئولان دستگاه های اجرایی شهرستان ماهشهر از منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر دیدن کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز در سالن اجتماعات تالار آفرینش گزارشی از رون فعالیت این منطقه به حاضران ارائه کرد.
سید امید شهیدی نیا مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر در این نشست با ارائه گزارشی از روند فعالیت مجتمع های پتروشیمی و شرایط و ویژگی های آن، به تبیین برنامه توسعه این منطقه پرداخته و از حوادث اخیر این منطقه به ویژه آتش سوزی های سال جاری گزارشی ارائه کرد.
در ادامه این نشست، فیلمی از ابتدا تا انتهای حادثه پتروشیمی بوعلی سینای منطقه ویژه اقتصادی به نمایش درآمد.
پس از این نشست، بازرس ویژه ریاست جمهوری به همراه هیات همراه از ز شرکت های پتروشیمی بوعلی سینا و بندرامام خمینی بازدید کرده و عازم منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی شدند.به گزارش ایرنا منطقه ویژه اقتصادی و پتروشیمی بندر ماهشهر شامل مجتمع های پتروشیمی و صنایع شیمیایی در شهرستان بندر ماهشهر قرار دارد.
یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی شهرستان بندر ماهشهر عصر چهارشنبه 16 تیرماه سال جاری دچار آتش سوزی شد و پس از حدود چهار روز خاموش شد.
برجی که در محل آتش سوزی در این پتروشیمی واقع شده است، بلندترین برج پتروشیمی های ایران بوده که سال 78 به وسیله ی شرکت توسعه شبکه های صنعتی ایران و با استفاده از جرثقیل 1200 تنی نصب شده است.
7104/6125** خبرنگار:مسعود گادار** دبیر:سیدبهادر حسینی

هشدار کارشناسان؛ پومیس خطرناک تر از پالم

آبادان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:روغن تفاله زیتون معروف به روغن زیتون پومیس که در بازار به فروش می رسد، از تفاله زیتون به همراه هگزان فراوان که یک محصول شیمیایی است تهیه شده و برای سلامتی انسان نیز مضر است.

به گزارش ایرنا مرتضی جعفری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه ها در آبادان گفت:'Pomace Olive Oil' یکی از بدترین نوع روغن ها در فرایند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج شده از تفاله زیتون است و طرز تهیه آن نیز به این صورت است که باقی مانده تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می کنند و با عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) به‏فروش می رسانند.
وی از سانسا (Sansa) به زبان ایتالیایی یا اروخ (Oruj) به زبان اسپانیایی به‏عنوان دیگر نام های این روغن ها یاد کرد و افزود:خریدوفروش این محصول تحت هر نامی ممنوع است و بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه ها موظف به جمع آوری این فراورده غیر‏مجاز از سطح عرضه هستند.
به گفته جعفری، مصرف‏کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فراورده آگاه بوده و در هر بسته‏بندی که به یکی از نام های مذکور برخوردند از خرید آن اجتناب کنند و موضوع را به نزدیک ترین معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی یا سامانه ١٤٩٠ اطلاع دهند.
معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد:شهروندان هنگام خرید روغن به اطلاعات درج شده روی بسته‏بندی اعم از تاریخ تولید، انقضا، نام و مشخصات شرکت واردکننده، شماره پروانه بهداشتی و نام کشور تولید‏کننده دقت کنند.
جعفری تاکید کرد:این روغن را از تفاله روغن زیتون با هگزان فراوان (که یک محصول شیمیایی است) و حرارت زیاد استخراج می کنند، در حالی که به‏ علت استفاده از هگزان تنها می تواند در مصارف صنعتی مانند تولید پماد و کرم مورد استفاده قرار گیرد.
*** کشف ۵۲۶ قلم کالای غیر مجاز در آبادان طی شش ماه امسال
معاون غذا و داروی علوم پزشکی آبادان همچنین در خصوص عملکرد این معاونت طی سال جاری، گفت:میزان کشفیات این معاونت در حوزه قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی، دارو و مکمل های غذایی طی ۶ ماه امسال ۵۲۶ قلم به ارزش 101 میلیون ریال است.
وی با بیان بازرسی های صورت گرفته از واحدهای تولیدی نیز، گفت:طی سال جاری 311 مورد بازرسی از 62 واحد تولیدی و نگهداری زیر نظارت دانشکده انجام شده است به عبارت دیگر، به صورت متوسط طی 6 ماه جاری 1.7 مورد بازرسی در هر روز انجام شده است.
ه گزارش ایرنا، روغن زیتون بکر یکی از خالص ترین و سالم ترین روغن های موجود می باشد که به علت محتوای اسید اولئیک (Oleic acid) از سیستم قلب و عروق حفاظت و به دلیل وجود ویتامین های A و ِD و E و سیستم دفاعی بدن را در مقابل بیماری ها تقویت می کند.
همچنین کلسترول بد را پایین و باعث افزایش کلسترول خوب می شود.
روغن زیتون فوق بکر از قابل هضم ترین روغن ها است و فاقد هرگونه اسیدهای چرب ترانس می باشد.
سرانه مصرف روغن زیتون در ایران بین 200 تا 220 گرم درحالی که سرانه مصرف این روغن در برخی کشورها سالانه بین 24 تا 27 کیلوگرم است.
براساس مصرف سرانه ما سالانه به بیش از 15 هزارتن روغن زیتون نیاز داریم که حدود 2 تا 5 هزارتن آن در داخل کشور و بین 5 تا 7 هزارتن آن از طریق واردات و بخشی نیز از طریق قاچاق تامین می شود.
3015/6125 * خبرنگار:عدنان جواهری* دبیر: سیدبهادر حسینی

انتهای پیام /*

هشدار کارشناسان؛ پومیس خطرناک تر از پالم

آبادان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:روغن تفاله زیتون معروف به روغن زیتون پومیس که در بازار به فروش می رسد، از تفاله زیتون به همراه هگزان فراوان که یک محصول شیمیایی است تهیه شده و برای سلامتی انسان نیز مضر است.

به گزارش ایرنا مرتضی جعفری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه ها در آبادان گفت:'Pomace Olive Oil' یکی از بدترین نوع روغن ها در فرایند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج شده از تفاله زیتون است و طرز تهیه آن نیز به این صورت است که باقی مانده تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می کنند و با عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) به‏فروش می رسانند.
وی از سانسا (Sansa) به زبان ایتالیایی یا اروخ (Oruj) به زبان اسپانیایی به‏عنوان دیگر نام های این روغن ها یاد کرد و افزود:خریدوفروش این محصول تحت هر نامی ممنوع است و بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه ها موظف به جمع آوری این فراورده غیر‏مجاز از سطح عرضه هستند.
به گفته جعفری، مصرف‏کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فراورده آگاه بوده و در هر بسته‏بندی که به یکی از نام های مذکور برخوردند از خرید آن اجتناب کنند و موضوع را به نزدیک ترین معاونت غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی یا سامانه ١٤٩٠ اطلاع دهند.
معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد:شهروندان هنگام خرید روغن به اطلاعات درج شده روی بسته‏بندی اعم از تاریخ تولید، انقضا، نام و مشخصات شرکت واردکننده، شماره پروانه بهداشتی و نام کشور تولید‏کننده دقت کنند.
جعفری تاکید کرد:این روغن را از تفاله روغن زیتون با هگزان فراوان (که یک محصول شیمیایی است) و حرارت زیاد استخراج می کنند، در حالی که به‏ علت استفاده از هگزان تنها می تواند در مصارف صنعتی مانند تولید پماد و کرم مورد استفاده قرار گیرد.
*** کشف ۵۲۶ قلم کالای غیر مجاز در آبادان طی شش ماه امسال
معاون غذا و داروی علوم پزشکی آبادان همچنین در خصوص عملکرد این معاونت طی سال جاری، گفت:میزان کشفیات این معاونت در حوزه قاچاق مواد آرایشی و بهداشتی، دارو و مکمل های غذایی طی ۶ ماه امسال ۵۲۶ قلم به ارزش 101 میلیون ریال است.
وی با بیان بازرسی های صورت گرفته از واحدهای تولیدی نیز، گفت:طی سال جاری 311 مورد بازرسی از 62 واحد تولیدی و نگهداری زیر نظارت دانشکده انجام شده است به عبارت دیگر، به صورت متوسط طی 6 ماه جاری 1.7 مورد بازرسی در هر روز انجام شده است.
ه گزارش ایرنا، روغن زیتون بکر یکی از خالص ترین و سالم ترین روغن های موجود می باشد که به علت محتوای اسید اولئیک (Oleic acid) از سیستم قلب و عروق حفاظت و به دلیل وجود ویتامین های A و ِD و E و سیستم دفاعی بدن را در مقابل بیماری ها تقویت می کند.
همچنین کلسترول بد را پایین و باعث افزایش کلسترول خوب می شود.
روغن زیتون فوق بکر از قابل هضم ترین روغن ها است و فاقد هرگونه اسیدهای چرب ترانس می باشد.
سرانه مصرف روغن زیتون در ایران بین 200 تا 220 گرم درحالی که سرانه مصرف این روغن در برخی کشورها سالانه بین 24 تا 27 کیلوگرم است.
براساس مصرف سرانه ما سالانه به بیش از 15 هزارتن روغن زیتون نیاز داریم که حدود 2 تا 5 هزارتن آن در داخل کشور و بین 5 تا 7 هزارتن آن از طریق واردات و بخشی نیز از طریق قاچاق تامین می شود.
3015/6125 * خبرنگار:عدنان جواهری* دبیر: سیدبهادر حسینی

انتهای پیام /*

پیام استاندارخوزستان به مناسبت درگذشت دوچرخه سوار پارالمپیکی ایران

            اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان در پیامی درگذشت بهمن گلبار نژاد دوچرخه سوار پارالمپیکی ایران را به عموم مردم خوزستان و خانواده این ورزشکار تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی در پیامی درگذشت بهمن گلبار نژاد دوچرخه سوار پارالمپیکی ایران را به مردم خوزستان تسلیت گفت و در پیامی خطاب به مردم و خانواده این ورزشکار نوشت:
خوزستان بار دیگر در عزای بزرگمردی از یادگاران دفاع مقدس نشست.
اینجانب ضایعه دردناک درگذشت قهرمان ملی ایران و جانباز سرفراز، بهمن گلبارنژاد را به عموم مردم خوزستان و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم.
او نماد عزم بی خلل دلاوران خطه خوزستان بود و از تبار رشید مردان جنوب.
نیک می دانم که همچون گذشته بزرگان و نام آوران بی شمار از این دیار برخواهند خواست، اما یاد بهمن گلبارنژاد هیچگاه از خاطرمان نخواهد رفت.
به گزارش ایرنا بهمن گلبار نژاد ورزشکار آبادانی تیم ملی دوچرخه سواری پارالمپیکی ایران روز شنبه در مسابقات دوچرخه سواری ماده C4 دچار آسیب دیدگی شد و در صحنه درمان موقت شد اما به هنگام انتقال به بیمارستان دچار ایست قلبی شده و درگذشت.
7152/6068
خبرنگار:محمدرضا خبازان - انتشار دهنده:محمدعلی فریدپناه

فعالیت پارکبان در سطح شهر اهواز غیر مجاز است

اهواز - ایرنا - مدیر عامل سازمان پایانه های شهرداری اهواز با بیان اینکه طرح 'پارکبان' هنوز در شورای ترافیک استان تصویب نشده است گفت: هیچکدام از افرادی که به نام پارکبان در سطح شهر اهواز مشغول فعالیت هستند از شهرداری مجوز ندارند.

به گزارش ایرنا عبدالامیر مجدم دوشنبه در یکصد و چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز در پاسخ به انتقاد جانعلی خورشیدی عضو این شورا نسبت به فعالیت غیرمجاز پارکبان ها در شهر اهواز اظهار کرد: طرح پارکبان در اهواز هنوز از سوی شورای ترافیک تصویب نشده و آغاز به کار نکرده است.
وی افزود: با توجه به نیاز دادگستری خوزستان از 25 اسفند تا 25فروردین امسال به پارکبان ها مجوز فعالیت داده بود اما بعد از آن معاونان دادستان اهواز به مساله ورود کرده و مجوزهایی صادر کردند.
مجدم با اشاره به اینکه نقاط پرتردد اهواز هنوز از سوی شورای ترافیک استان اعلام نشده است اضافه کرد: پارکبان های فعلی زیرنظر نیروی انتظامی فعالیت می کنند و هیچ مجوزی از سازمان پایانه ها و شهرداری اهواز ندارند.
به گفته وی، این پارکبان ها تاکنون سه نوبت از سطح شهر جمع آوری شده اند اما بازهم به کار خود ادامه داده اند.
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست خواستار تحقیق و تفحص سازمان های نظارتی از 9 سازمان، معاونت و زیرمجموعه های شهرداری اهواز شد.
هوشنگ شیرمردی افزود: برای رفع نگرانی برخی اعضای شورا و افکار عمومی، تحقیق و تفحص از سازمان زیباسازی، سازمان خدمات موتوری، سازمان مدیریت پسماند، شهرداری های مناطق 2 و 3 ،معاونت های عمرانی و فرهنگی، تعاونی مسکن شهرداری اهواز و مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز با همکاری سازمان های نظارتی در حال پیگیری است.
وی تصریح کرد: برخی مدیران شهرداری نه کارشناس هستند و نه پاسخگو و آبروی شورا و شهرداری را زیرسوال برده اند.
شیرمردی اضافه کرد: هر مدیری که جواب احدی از 21 عضو شورای شهر را ندهد و یا اینکه ظرف 24 ساعت شفاف سازی نکند باید به همراه شهردار در صحن علنی حاضر و پاسخگو باشد.
وی همچنین با تاکید بر مشخص شدن خروجی ماموریت های خارج از کشور مدیران شهرداری، گفت: ماموریت های خارجی در آینده باید کارشناسی و کاربردی و به نفع شهر و شهرداری باشد، نه اینکه شائبه سیاحت و هزینه برای شهرداری ایجاد کند.
زیبا صالحپور عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اهواز همچنین در این نشست با اشاره به شایعه حول سفر تعدادی از اعضا به چین گفت:گروهی از اعضای شورای شهر اهواز در سفری شخصی و با هزینه خود به چین سفر کرده اند که کاملا شخصی بوده و همه هزینه ها را اعضا پرداخت کردند و از شهرداری پولی دریافت نشده است.
*نفت جاده بروال را بست
حجت الاسلام کاظم سواری دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز همچنین در نطق پیش از دستورکار جلسه، خواستار حل مشکل ساکنان بروال (کوی علی آباد) و مزاحمت شرکت نفت برای اهالی این منطقه شد.
وی با اشاره به اینکه شرکت نفت جاده تردد این منطقه را مسدود کرده است، افزود: شرکت نفت مدعی است مالک اراضی کوی بروال است، این در حالیست که اگر این شرکت سندی در دست دارد، نباید اجازه می داد مردم از 60 سال پیش در این منطقه زندگی و کشاورزی کنند.
حجت الاسلام سواری تاکید کرد: اکنون جمعیت این منطقه هشت هزار نفر است و دیگر نمی توان مانع زندگی آنها در این محله شد.
وی همچنین با انتقاد از خرید ماشین آلات به چند برابر قیمت توسط شهرداری اهواز اظهار کرد: فهرستی از ماشین آلاتی که شهرداری به آنها نیازی ندارد و یا به چند برابر قیمت خریداری شده در دست داریم و این مساله به معنی حیف و میل پول شهروندان است.
آذر زمانپور عضو دیگر شورای اسلامی شهر اهواز نیز در نطق پیش از دستور کار جلسه خواستار تشکیل خانه ریاضی در اهواز شد و گفت: تشکیل خانه ریاضی از سال 93 و به درخواست پروفسور کرم زاده (چهره ماندگار) مطرح شده اما هنوز عملیاتی نشده است.
وی همچنین اظهار کرد: مصوبات شورای نامگذاری که در فرمانداری اهواز تایید شده هنوز اجرایی نشده که از جمله آنها نامگذاری یک خیابان به نام 'علیمردان خان' مبارز دوره مشروطه است.

*ابهام در سرنوشت معاون فرهنگی
یکصد و چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز با حضور 16 عضو تشکیل شد. این نخستین نشست شورای شهر با هیات رئیسه جدید است. هیات رئیسه شورای شهر اهواز در آخرین سال فعالیت در تاریخ 27 شهریور انتخاب شد.
حسین حیدری عضو شورای شهر اهواز در این نشست خواستار شفاف سازی درباره حذف یا ادغام معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری شد و گفت: بر اساس شنیده ها شهرداری اهواز به مصوبه شورا عمل نکرده و این 2 سازمان را باهم ادغام نکرده است.
ابراهیم نوشادی معاون برنامه ریزی شهردار اهواز از پاسخ به این سوال عضو شورا درباره اینکه آیا معاونت فرهنگی شهرداری حذف شده است خودداری کرد و گفت: من کارمند اداری هستم و نمی توانم موضوعی را که هنوز در وزارت کشور تصویب نشده در یک جلسه علنی بیان کنم زیرا ممکن است جنجال به دنبال داشته باشد.
در این نشست همچنین جانعلی خورشیدی به عنوان معاون اجرایی و امور داخلی شورای شهر اهواز معرفی شد.
7151/6068
خبرنگار: نادره وائلی زاده - انتشار دهنده:محمدعلی فریدپناه

بهترین شیوه حفظ سلامت قلب

محققان عنوان می کنند ورزش کردن همراه با کنترل رژیم غذایی احتمالا بهترین شیوه حفظ سلامت قلب است.
به گزارش مشرق، تحقیق جدید محققان دانشگاه سنت لوئیز آمریکا نشان می دهد رژیم گرفتن، ورزش کردن یا تلفیق هر دو می تواند به دلیل کاهش وزن بسیار برای سلامت مفید باشند.
 
محققان با ایجاد سه اقدام مطالعاتی دریافتند شرکت کنندگان بعد از حدود سه ماه، ۷ درصد از وزن خودشان را از دست دادند.  
شرکت کنندگان در هر سه گروه شاهد کاهش ریسک بیماری قلبی عروقی از ۴۶ درصد به ۳۶ درصد در طول زندگی شان بودند.  
ادوارد وایس، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ورزش و رژیم غذایی کم کالری سالم به خاطر بهبود فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی عروقی، حتی در صورت عدم کاهش وزن، معروف هستند.»  
وی در ادامه می افزاید: «به همین دلیل، ما پیش بینی می کنیم تلفیق رژیم غذایی و ورزش تاثیرات مضاعفی بر فاکتورهای پرخطر دارد از اینرو انتظار داشتیم بهبود روند سلامت در گروه تلفیقی در مقایسه با گروه رژیم غذایی یا ورزش به تنهایی بیشتر باشد.» 
 در عوض، در این مطالعه مشخص شد میزان فایده به ورزش، رژیم غذایی یا تلفیق هر دو بستگی ندارد.
 
در این مطالعه، محققان ۵۲ مرد و زن دارای اضافه وزن را به یک از سه گروه تقسیم کردند: گروه ورزش؛ گروه رژیم غذایی؛ و گروه تلفیق ورزش و رژیم غذایی.  
به گروه رژیم غذایی آموزش داده شد که ۲۰ درصد از مصرف کالری شان را کاهش دهند، درحالیکه به گروه ورزش گفته شد میزان فعالیت شان را تا ۲۰ درصد افزایش دهند. به گروه تلفیقی هم گفته شد که هر دو کار فوق را تا ۱۰ درصد انجام دهند.  
در پایان مشخص شد هر سه گروه دارای میزان مشابه بهبود از لحاظ فشار خون، میزان کلسترول و ضربان قلب و میزان مشابه کاهش ریسک بیماری قلبی بودند.
منبع: مهر

از کجا بفهمید عاشق شده اید؟

عاشق شدن با تعدادی واکنش شیمیایی در بدن همراه است و این واکنش‌ها نقش موثری در فعل و انفعالات دستگاه عصبی و ترشحات هورمونی دارند.

خانواده ایرانی -اضطراب‌های ناگهانی و تپش‌های شدید قلب را می‌توان به عشق (یا شیفتگی دوران جوانی) نسبت داد. موارد زیر هنگام عاشق شدن در بدن ظاهر می‌شوند.

عاشقی مثل اعتیاد است

تحقیقات نشان می‌دهند فرد عاشق با آزاد کردن هورمون‌های مغز مثل دوپامین، اکسی‌توسین، آدرنالین و وازوپرسین به رابطه عاطفی اعتیاد پیدا می‌کند. محققان این اعتیاد را شبیه اعتیاد به مواد مخدر می‌دانند.

به گفته یک متخصص و درمانگر خانواده، این مواد شیمیایی زمانی که به شخص مورد علاقه مان جذب می‌شویم در بدنمان آزاد شده و وابستگی به آن فرد را برای ما تشدید می‌کند. درست مثل مواد مخدر، هرچه بیشتر با آن شخص وقت می‌گذرانید احساس اعتیاد بیشتری به او می‌کنید.

شجاع‌تر می‌شوید

بر اساس مطالعات دانشگاه برمینگام،  اکسی‌توسین آزاد شده حین عاشقی که "هورمون عشق” نیز نام دارد، شخصی جسور، مغرور و شجاع از شما می‌سازد.

سرخ شدن گونه‌ها، عرق کردن کف دست و تپش شدید قلب این علائم اضطراب تنها ناشی از حالت‌های روحی نبوده و در واقع هورمون‌های آدرنالین و نوراپی‌نفرین نیز در بروز آن‌ها نقش ایفا می‌کنند.

انبساط مردمک چشم

افراد بعد از این‌که به شخصی وابسته می‌شوند یا در محلی به تماشای فرد دلخواه می‌پردازند، اتفاقاتی در شبکه‌های سمپاتیک دستگاه عصبی‌شان رخ می‌دهد که گشادتر شدن مردمک چشم آنان را در پی دارد.

احساس کسالت

از دست دادن اشتها و احساس کسالت در زمان عاشقی کاملاً عادی محسوب می‌شود. هورمون استرس کورتیزول آزاد شده با انقباض رگ‌های خونی موجود در شکم باعث این علائم می‌شود. به همین دلیل گاهی مشاهده می‌شود که عروس و داماد در مراسم ازدواج اشتهای خود را به طور کامل از دست می‌دهند. این حالت‌ها به مرور زمان برطرف می‌شوند.

احساس قدرت

آزاد شدن اکسی‌توسین در زمان عاشقی باعث افزایش تحمل و توان فیزیکی فرد می‌شود. شاید از این بابت بتوان یک فرد عاشق را به مادری شبیه دانست که حاضر می‌شود برای نجات فرزند خود یک ماشین را از زمین بلند کند!

نمی‌توانید چشم از شخص مورد نظر بردارید

این‌که عده‌ای عکس‌های شخص دلخواه خود را در جایی نگه می‌دارند یا عکس معشوق را به عنوان تصویر پس‌زمینه گوشی‌های هوشمند یا کامپیوتر خود انتخاب می‌کنند، دلیل کاملاً علمی دارد. گفته می‌شود، هنگام مشاهده این عکس‌ها، مغز دوپامین آزاد می‌کند.

شدت صدا

زمانی که دوران شیفتگی را پشت سر گذاشته‌اید و به مرحله‌ای رسیده‌اید که احساس تعهد و متکی بودن به شخص می‌کنید، ممکن است متوجه تغییرات فیزیکی عجیب‌تری در خود شوید. برای مثال بلندتر و در عین حال ملایم‌تر صحبت کردن از نشانه‌های فیزیکی علاقه‌مندی محسوب می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند زمانی که خانم‌ها مجذوب افراد مورد علاقه‌شان می‌شوند، تمایل بیشتری برای بلند صحبت کردن دارند.

زمانی که معشوق حضور فیزیکی ندارد، حس خوبی ندارید

آزاد شدن هورمون کورتیکوتروفین عامل اصلی این حالت است. زوج‌هایی که به مدت طولانی از هم دور می‌مانند، به تدریج راه‌های مقابله با این حالت‌ها را یاد می‌گیرند. برای مثال با گوش دادن به صدای فرد آرام می‌شوند.

سکته عشقی!

به گفته محققان، فردی که شکست عشقی خورده است، ممکن است جان خود را از دست دهد. این اتفاقات جدی ممکن است حین اتفاقات تلخی مثل مرگ شریک، طلاق و جدایی رخ دهند. جالب است بدانید این حالات با علائم ایست قلبی مثل مشکلات تنفسی، ضربان نامنظم قلب و درد قفسه سینه شباهت زیادی دارند.

افزایش وزن

تحقیقات فراوانی این واقعیت را تایید کرده‌اند که افراد هنگامی که در یک رابطه رضایت‌بخش قرار می‌گیرند، به وزنشان افزوده می‌شود. برای مثال یکی از این تحقیقات نشان داد زنان بعد از ورود به یک رابطه عاطفی به خوردن غذاهایی با مقادیر فراوان شکر و روغن میل بیشتری پیدا می‌کنند.

تقویت استخوان‌های مردان

تحقیقی نشان می‌دهد مردانی که بعد از ۲۵ سالگی وارد یک رابطه عمیق عاطفی شوند، از استخوان‌های قوی‌تری برخوردارند. توجه شود احساس و حمایت زن در این امر نقش کلیدی دارد. در صورتی که مرد حمایت عاطفی از سوی شریکش احساس نکند، این مزیت شامل حالش نمی شود.

بی‌خوابی

هیجان ناشی از فکر کردن به اتفاقات شیرین بعضی اوقات باعث بی‌خوابی در فرد عاشق به خصوص در اوایل رابطه می‌شود. این فرد هنگام صبح و عصر احساس انرژی بیشتری می‌کند. این انرژی مضاعف از مثبت‌اندیشی وی نشات می‌گیرد و باعث می‌شود فرد تمایلی برای خوابیدن نداشته باشد.

خلاق‌تر می‌شوید

گرچه عده‌ای از نویسندگان افسردگی را الهامگر کارهای مبتکارانه خود دانسته‌اند، تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد عشق خلاقیت افراد را بر می‌انگیزد. بر اساس نتایج این تحیق، افراد عاشق نگاهی عمیق‌تر و دوراندیشانه نسبت به مسائل دارند، به طوری که با رویکرد کل‌گرایی می‌توانند زوایای مختلف مسائل را درک کنند.

التیام دردهای مزمن

تحقیقی در سال ۲۰۱۰ در دانشکده پزشکی استنفورد نشان داد رابطه عمیق عاشقی در تسکین دردهای مزمن همانند یک دارو عمل می‌کند. به گفته محققان، روابط عاشقانه در همان نقاط از مغز که داروهای آرامش‌بخش عمل می‌کنند، تاثیر می‌گذارند. شاید به همین دلیل تجویز عشق از سوی پزشکان به جای داروهای آرامش‌بخش چندان غیر منطقی به نظر نرسد.

وضعیت صنایع و اشتغال در خوزستان مطلوب نیست

خبرگزاری فارس: وضعیت صنایع و اشتغال در خوزستان مطلوب نیست

استاندار خوزستان با اعلام نارضایتی از وضعیت صنایع و اشتغال در استان گفت: تغییر مدیریت‌ها تنها راه اصلاح امور نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز شامگاه یکشنبه دومین نشست خبری استاندار خوزستان با اصحاب رسانه در محل مهمان سرای شهید رجایی استانداری به پایان رسید.

در این نشست که از همان بدو شروع به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد غلامرضا شریعتی در پاسخ به چگونگی وام به بنگاه‌های کوچک اظهار کرد: در بحث وام بنگاه‌های کوچک دولت برای هر استانی سهمیه‌ای مشخص کرد که هر استانی با توجه به شرایط خود ساز و کار خاص خودش را به کار برد.

وی ادامه داد: به‌طور کل چنانچه کسی چک برگشتی یا توانایی پرداخت وام قبلی را نداشته باشد دولت نمی‌تواند مجدداً به او وام دهد.

استاندار خوزستان افزود: ستاد تسهیلات به منظور روان‌سازی و خروج از رکود برخی مقررات اعطای وام را در پرداخت لحاظ کرد و در برخی موارد طرح مورد نظر به عنوان وثیقه بانک پذیرفت.

شریعتی با بیان اینکه خوزستان استان دوم به لحاظ گرفتن تسهیلات است تاکید کرد: تسهیلات باید در جهت به حرکت در آوردن چرخ صنعت، افزایش درآمد استان و رفع بیکاری باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت صنایع و اشتغال در استان مطلوب و راضی کننده نیست ابراز امیدواری کرد: با اقدامات صورت گرفته شاهد رونق صنعت و رفع مشکلات و معضلات استان باشیم.

شریعتی در رابطه با مشکلات اخیر کشت و صنعت هفت تپه توضیح داد: کشت و صنعت هفت تپه مشکلاتی در پرداخت بدهی آب، برق و گاز دارد که حال اقدام برای رفع آن است و با توجه به اینکه سرمایه‌گذار خوبی که دارد انتظار می‌رود به تدریج شاهد حل مشکلات آن باشیم.

وی در رابطه با به دراز کشیده شدن زمان پروژه‌های شهرداری گفت: در برابر این پروژه‌ها شهرداری و شورای شهر مسؤول هستند و من سعی می‌کنم در حد امکان در کار شهرداری دخالت نکنم چرا که به آنها مسؤولیتی سپرده شده و باید به مسؤولیت‌های خود عمل کنند.

شریعتی با بیان اینکه آمار تصادفاتی که در استان اتفاق می‌افتد باید با آمار کشوری مقایسه شود تاکید کرد: در ارائه آمار واقعی داده شود تا بتوانیم بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: در مقوله راه‌های استان جاده بهبهان – اهواز در مناقصه است و جاده اهواز – شیراز مقرر شد تا چهار خطه شود.

شریعتی با اشاره به طریق‌الحسین که از ابتدای جاده اهواز آغاز و تا مرز چزابه ادامه دارد گفت: بیشتر مسیر چهار خطه شده است و 45 کیلومتر باقی‌مانده باید تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

*تنها تغییرات مدیریتی چاره‌ساز نیست

وی در پاسخ برنامه‌های خود در رابطه با تغییر برخی مدیران اجرایی استان و حوزه معاونت‌های استانداری گفت: ممکن است یکی از راه‌های اصلاح امور تغییر مدیریت باشد اما همه راه حل همه مشکلات تغییر مدیران نیست.

شریعتی گفت: اگر مشکلات پسابرجام حل شود چیزی حدود 600 میلیارد دلار پروژه در غرب کارون و 600 میلیارد دلار در پتروشیمی‌های ماهشهر سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به تامین اعتبار پروژه فاضلاب شرق اهواز از محل فروش برق استان به عراق گفت: بخشی از این اعتبار تامین شده و تا پایان سال پروژه فاضلاب شرق اهواز آغاز می‌شود.

شریعتی تصریح کرد: فاضلاب  16 شهر از شهرهای استان قرار بود از طریق اوراق عرضه وارد مدار و سیستم شبکه فاضلاب شود اما به‌دلیل عدم فروش 600 هزار میلیون دلار اوراق عرضه و تامین اعتبار وارد شبکه نشدند که این موضوع از طریق شخص رئیس جمهور پیگیری شد که در حال حاضر طبق برآودهای انجام شده به 250 هزار میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم که شبکه‌های ایجاد شده به مدار وارد شوند.

وی ادامه داد: مبلغ عنوان شده به منظور شبکه فاضلاب 16 شهر تنها بخشی از فاضلاب مناطق آن شهر را شامل می‌شود و به کل شهر تعلق نمی‌گیرد.

استاندار خوزستان گفت: تصفیه فاضلاب 5 شهر آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام و ماهشهر از طریق فایناس در حال پیگیری و انجام است.

وی در رابطه با طولانی شدن مترو اهواز گفت: در بحث مترو در استان هیچ اهتمامی صورت نگرفته در حالی که در استان‌های دیگر اهتمام داشتند که پروژه مترو آنها به سرانجام رسید.

شریعتی با مقایسه درآمدهای جذب شده توسط شهرداری به مبلغ 84 میلیارد تومان در مقایسه با استان خراسان به مبلغ 500 میلیارد تومان تصریح کرد: شهرداری مشهد مبلغ 500 میلیارد تومان را از طریق اوراق عرضه فروخت و 500 میلیارد دوم در حل فروش است در حالی که ما همان 500 تای اول را هنوز نفروختیم.

*در اهواز حتی اقدامی برای خرید واگن‌های مترو صورت نگرفته است

وی با اشاره به گفته معاون عمرانی وزارت کشور گفت: در اهواز حتی اقدامی برای خرید واگن‌های مترو صورت نگرفته است.

شریعتی ابراز امیدواری کرد: ردیف بودجه اعتباری 7 میلیارد تومانی توسط وزارت کشور به منظور برگزاری مراسم اربعین حسینی عملیاتی شود.

وی در پاسخ به انتقال آب استان مبنی بر اینکه چرا مخالف برنامه‌های دولت در مسأله آب نیست گفت: من نماینده اپوزیسیون دولت نیستم بلکه نماینده دولت هستم و در بحث آب مواضع ما منطبق با مواضع دولت است.

شریعتی ادامه داد: انتقال آب استان در حد آب شرب به تصویب شورای عالی آب رسیده و به طور حتم از مقدار مشخص شده در شورای آب بالاتر نخواهد رفت.

وی تصریح کرد: ما هم پیگیر هستیم که دستور رئیس جمهور مبنی بر انتقال آب استان در حد تامین آب شرب استان‌های دیگر باشد و میزان آن تغییر نکند.

*مدیران حق شکایت از خبرنگاران را ندارند

شریعتی در رابطه با شکایت برخی مدیران از خبرنگاران توضیح داد: من قبلا البته به صورت رسمی عنوان کردم که هیچ مدیری از خبرنگاران شکایت نکند.

وی با اشاره به شکایت شهرداری از یکی از خبرنگاران گفت: شهرداری یک موسسه خصوصی و غیر دولتی است و این امر به نهاد خودش مربوط می‌شود.

شریعتی در پایان گفت: برخی مدیران اذعان دارند به شخصیت آنها توهین شده و آنها اصرار دارند به لحاظ شخصی از خود دفاع کنند که به مدیران توصیه می‌کنم در این حد هم شاکی خبرنگار نباشند.

احتمال کاهش مجدد دما در خوزستان/ گرد و خاک پدیده تکراری شرجی‌های کارون

خبرگزاری فارس: احتمال کاهش مجدد دما در خوزستان/ گرد و خاک پدیده تکراری شرجی‌های کارون

با وجود کاهش دمای هوا در خوزستان همچنان پیش‌بینی‌ها حکایت از ورود گرد و خاک به سطح استان دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، در روزهایی که بوی پایان تابستان همه‌جا را فرا گرفته است و هوای بسیاری از نقاط کشور به سمت خنک بودن و یا سردی در حرکت است، هوای خوزستان کمی متفاوت است.

با وجود اینکه در این شهریور بارها دمای هوای این استان کاهش و افزایش داشت اما تنها چیزی که همواره وجود داشت رگه‌های گرمایی بود که حتی در روزهای خنک تاب شهروندان را می‌برید.

با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها برای روزهای آینده کاهش تا 4 درجه‌ای هوا را حکایت می‌کند، در شهرستان‌های جنوبی این استان همچنان شرجی‌ها و هوای گرم حکمفرماست، با این وجود پیش‌بینی گرد و خاک دوباره در این مناطق و سایر مناطق استان دور از انتظار نیست.

این شرایط دمایی در حالی رقم می‌خورد که نیمه شمالی استان از وضعیت بهتری نسبت به نیمه جنوبی برخوردار بوده و این مناطق سریع‌تر از شهرهایی مانند آبادان، خرمشهر، ماهشهر و... به پیشواز مهر و فصل پاییز رفته است.

با توجه به این شرایط در شهرهایی مانند ایذه و باغملک، شرایط هوایی مساعد در حال رقم خوردن برای کشاورزان و شالی‌کارانی است که در روزها و ماه آینده باید محصولات برنج خود را درو کنند.

واگذاری 1000 هکتار از زمین‌های ارتش به شهرداری اهواز

خبرگزاری فارس: واگذاری 1000 هکتار از زمین‌های ارتش به شهرداری اهواز

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای آجا در جنوب‌غرب گفت: یک‌هزار هکتار از زمین‌های ارتش به شهرداری اهواز برای تغییر کاربری و تبدیل آن به اماکن تفریحی، پارک، فضای سبز و... واگذار شد که شهرداری به دلیل نداشتن منابع نتوانسته است از این اماکن استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، ظهر امروز امیر ظریفی یگانه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات لشکر 92 زرهی اهواز برگزار شد اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی منافع استکبار جهانی در منطقه به خطر افتاد به همین دلیل آنها تمام توان خود را برای براندازی نظام جمهوری اسلامی به کار برند.

وی ادامه داد: آخرین حربه استکبار جهانی سوء استفاده از اختلافاتی بود که منشاء آنها ایادی استکبار در منطقه بود و به وسیله این اختلافات موفق به تحریک رژیم وقت عراق علیه ایران شدند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای آجا در جنوب غرب با بیان اینکه نیروی ارتش تنها نیروی کشور در بدو آغاز جنگ بود تصریح کرد: با وارد شدن ایران به جنگ تمام عملیات زمینی، هوایی و مدیریت جنگ به دست ارتش افتاد.

ظریفی یگانه تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران در همان ابتدای عملیات بهترین دفاع را از مردم و مرزهای کشور انجام داد.

وی با اشاره به تجهیز نظامی عراق از سوی بلوک شرق و غرب در زمان جنگ گفت: رژیم بعثی با تمام تجهیزات وارد جنگ شد تا استان خوزستان را از نظام جدا کند اما جبهه ایران توسط لشکر 92 زرهی و تیپ زرهی شیراز با تمام توان رزمی توانستند در مقابل ارتش عراق ایستادگی کنند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای آجا در جنوب غرب با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه ارتش در اوایل جنگ آموزش نیروهای مردمی و تشکیل سپاه جدید بود گفت: ارتش در مدت زمان کوتاهی با تشکیل یگان‌های سپاه و یگان‌های ارتش توانست نقش اساسی ایفا کند.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دفاع مقدس عقبه و پشتیبانی برای نظام و در بین کشورهای جهان است بیان کرد: حوادث و تاریخ جنگ فراموش ناشدنی است و باید از فراموش شدن آن جلوگیری کنیم.

ظریفی یگانه تاکید کرد: داشته‌های مربوط به دفاع مقدس را باید به قشر جوان و نسل جدید منتقل بدهیم تا این نسل بدانند که چگونه ارتش با دست خالی در مقابل استکبار جهانی مقاومت کرد.

وی با بیان اینکه همه ما در دفاع مقدس سهم داریم تشریح کرد: در یک‌صد روز اول جنگ محوریت اصلی جنگ به عهده ارتش بود و هدایت جنگ از لشکر 92 زرهی انجام می‌شد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای آجا در جنوب غرب در رابطه با حماسه 9 مهر در حمیدیه و جلوگیری از پیش‌روی دشمن به دیگر مناطق استان در همین عملیات گفت: در اوایل جنگ دشمن از سه محور وارد شد که اگر به موقع چاره‌اندیشی نمی‌شد دشمن پیشروی می‌کرد و خسارت سنگینی به نیروهای ما وارد می‌شد.

وی با بیان اینکه جنگ را مردم هدایت کردند و اگر مردم نبودند جنگ پیش نمی‌رفت تاکید کرد: به منظور نهادینه کردن فرهنگ دفاع مقدس برنامه‌های خاصی در مدارس، دانشگاه‌ها به‌صورت تعریف وقایع جنگ در پیش داریم.

ظریفی یگانه در پایان با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری پادگان‌های داخل شهر به منظور حل گره ترافیکی شهرها گفت: یک‌هزار هکتار از زمین‌های ارتش به شهرداری اهواز برای تغییر کاربری و تبدیل آن به اماکن تفریحی، پارک، فضای سبز و... واگذار شد که شهرداری به دلیل نداشتن منابع نتوانسته است از این اماکن استفاده کند.

فرار فولاد از روزهای رکود/کار سخت نفتی‌ها در مشهد/ خیز استقلال با پیکان

خبرگزاری فارس: فرار فولاد از روزهای رکود/کار سخت نفتی‌ها در مشهد/ خیز استقلال با پیکان

در هفته هفتم لیگ برتر فوتبال ایران، نمایندگان خوزستان کار سختی را مقابل حریفان خود خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، هفته هفتم لیگ برتر فوتبال کشور از فردا در شهرهای مختلف پیگیری می‌شود تا پس از آن تیم‌ها باز هم از تب و تاب بازی‌ها افتاده و به تعطیلات بروند تا تیم ملی ایران خود را برای دو بازی مهم در مقدماتی جام جهانی آماده کند.

بر همین اساس، سه نماینده استان خوزستان نیز در این آوردگاه، در سه گوش ایران به مصاف حریفان خواهند رفت.

استقلال خوزستان پس از توقف در آبادان و مقابل تیم صنعت نفت، در این هفته برای سومین بازی متوالی نیز از خوزستان خارج نخواهد شد و در اهواز از پیکان تهران پذیرایی خواهد کرد.

شاگردان سید سیروس پورموسوی، با علم به این موضوع  که امتیازات زیادی را تاکنون از دست داده‌اند پای به این رقابت‌ خواهند گذاشت تا تساوی‌ها مکرر خود را در لیگ برتر جبران کنند و مهر آغازی بر پیروزی‌ها خود زنند.

مدافع عنوان قهرمانی با ستاره‌های خود همچون زهیوی، زبیدی، بیت سعید و پورقاز، که هر کدام به تنهایی در روند تیمی خود سهم بسزایی دارند، می‌تواند در ادامه انتظارات را براورده کند و راه فصل گذشته را  پیش بگیرند.

تیم فوتبال استقلال خوزستان در چارچوب هفته هفتم لیگ برتر فوتبال کشور، عصر سه‌شنبه از ساعت 18 و 50 در ورزشگاه غدیر اهواز به مصاف پیکان رده چهاردهمی خواهد رفت.

صنعت نفت آبادان نیز پس از تساوی سختی که در مقابل آبی‌پوشان اهوازی در خانه کسب کردند، در این هفته به مشهد خواهند رفت تا شاید دو امتیاز از دست رفته خانگی را جبران کنند.

آبادانی‌ها که قصد داشتند با پیروزی در مقابل استقلال در خانه هر سه امتیاز را کسب کنند تا برای تساوی به مشهد بروند، حال با وجود تساوی خانگی به چیزی جز پیروزی در شمال شرق ایران فکر نمی‌کنند.

شاگردان نادر دست‌نشان به هیچ عنوان دوست‌ ندارند از کورس بالای جدول عقب بمانند بر همین اساس، با توجه به عدم هماهنگی نماینده مشهد و عدم کسب نتایج مناسب توسط این تیم، بی‌شک خیز زردپوشان آبادانی برای برد در این دیدار مشهود است.

نماینده آبادان در صورتی که بتواند در این هفته به پیروزی دست یابد، اوضاع مناسبی را در بین سه تیم نخست جدول رده‌بندی رقابت‌ها کسب خواهد کرد.

صنعت نفت آبادان روز چهارشنبه از ساعت 17 در ورزشگاه ثامن مشهد رو در روی پدیده خراسان صف‌آرایی خواهد کرد.

در حال حاضر نفتی‌ها با 9 امتیاز در رده پنجم جدول و پدیده با 6 امتیاز در رده دوازدهم جدول جای دارند.

در تبریز، فولاد خوزستان به مصاف گسترش فولادی خواهد رفت که علیرغم خریدهای پر سر و صدای خود در آغاز فصل، هنوز به فروغی دست نیافته است.

نماینده تبریز که در هفته اخیر نیز جای فولاد را در انتهای جدول گرفته است، سعی دارد تا در خانه خود آبرو داری کرده و مقابل فولاد تازه اوج گرفته صاحب هر سه امتیاز شود.

فولاد نیز با نخستین پیروزی که در هفته گذشته در اهواز کسب کرده، مصمم است تا این روند را ادامه داده و با از دست دادن امتیاز در تبریز مجدد به روزهای رکود و سکون باز نگردد.

تیم فوتبال فولاد خوزستان نیز در هفته هفتم لیگ برتر فوتبال کشور، به تبریز سفر خواهد کرد تا روز چهارشنبه از ساعت 16 و 45 دقیقه  به مصاف گسترش فولاد تبریز خواهد رفت.

فولاد با پیروزی هفته گذشته از انتهای جدول کنده شد و تا رده رده دهم جدول صعود کرد و جای خود را به حریف هفته جای خود یعنی گسترش فولاد تبریز در ته جدول داد.

اهواز میزبان جشنی با محور صنایع دستی و آداب و رسوم خوزستانی ها

جشن خوزستانی ها در قالب سه نمایشگاه از 29 شهریور تا دوم مهر از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار می شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: جشن خوزستانی ها در قالب سه نمایشگاه با عنوان های 'هنر دستان، سَفر به سُفره ها و جشن خوزستانی ها' با محور معرفی صنایع دستی، آداب و رسوم خوزستان، غذاهای محلی، آیین و موسیقی محلی در نمایشگاه بین المللی اهوازبرگزار می شود.

غلامرضا جلیلی نیا بیان کرد:نمایشگاه امسال تفاوت قابل توجهی با نمایشگاه های گذشته دارد و همه اقوام و آداب و رسوم سراسر خوزستان در آن مشارکت می کنند.

وی با تبیین ویزگی های نمایشگاه 'هنر دستان' گفت:در این نمایشگاه 70 غرفه شامل 60 صنعتگر با نشان ملی هنرهای دستی مانند خراطی، کپوبافی، دست ‎بافت های عشایر، تراش سنگ های قیمتی، سفالگری فعالیت می کند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز ادامه داد:نمایشگاه 'سَفر به سُفره ها' نیز شامل 20 غرفه است که در آن همه غذاهای محلی استان خوزستان ارائه شده و این رخداد نیز برای نخستین بار در خوزستان به وقوع می پیوندد.
جلیلی نیا گفت:'جشن خوزستانی ها' نیز دربرگیرنده اجرای موسیقی زنده و آیین های همه شهرهای خوزستان است و در پنج شب سعی شده تا آیین های همه اقوام همراه با نوع پوشش و موسیقی و آداب و رسوم به نمایش عموم درآید.
این نمایشگاه به مدت پنج شب از ساعت 17 تا 23 در نمایشگاه بین المللی اهواز پذیرای شهروندان است.

منبع: ایرنا

مدل۲۰۱۷ یک خودرو لوکس امریکایی را ببینید(+عکس)

مدل قدیمی فیسکر کارما (Fisker Karma) یکی از بهترین خودروهای زمان خود بود. اخیراً شرکت خودروسازی کارما مدل جدید کارما رِوِرو (Karma Revero) را معرفی کرد که شباهت زیادی با مدل Fisker سال‌های گذشته دارد.

خانواده ایرانی -به گزارش هم رسان، مدل ۲۰۱۷ Revero یک خودروی هیبریدی لوکس است و در رویدادی در کالیفرنیا به صورت خصوصی معرفی شده است.

مدل۲۰۱۷ یک خودرو لوکس امریکایی/تصاویر


این خودرو به تعداد محدود در یکی از مراکز تولیدی کالیفرنیا ساخته شده و قرار است با قیمت ۱۳۰,۰۰۰ دلار به فروش برسد. داخل خودرو مجهز به یک سیستم سرگرمی جدید شده که می‌توان آن را با قابلیت‌های OTA جدید به روز رسانی کرد. طبق ادعای شرکت کارما این خودرو اولین خودروی فروخته شده در آمریکا است که به صورت الکتریکی، بنزینی و خورشیدی طراحی شده است. پنل های خورشیدی موجود در سقف این خودرو توانایی شارژ باتری ۱۲ ولتی (۱۲V) و یک باتری HV را جهت افزایش برد ماشین برای طی مسافت‌های طولانی دارد.

2017-karma-revero-solar-roof

در حالت رانندگی اسپرت، Revero می‌تواند تنها در عرض ۵.۴ ثانیه به شتاب ۶۰mph برسد و در صورت شارژ کامل مسافت ۵۰ مایل را طی کند. البته این میزان در حالت هیبریدی به ۳۰۰ مایل می‌رسد. باتری HV شارژ سریع خودرو را تامین می‌کند و طی ۲۴ دقیقه تا ۸۰% شارژ می‌شود. کارما تاکنون اطلاعاتی درباره ی زمان عرضه این خودرو منتشر نکرده است.

karma-revero-6-570x341

p9081864-1

karma-revero-7-570x469

2016-09-15_090338

20160817-karma-0303-1

20160815-karma-8194-1

20160814-karma-7040-2-1

شیوه درست پیاده روی

هنگام پیاده روی تا آنجا که می توانید باید پشت خود را صاف نگه داشته و عضلات شکم درگیر شده باشند، به این معنی که احساس کنید عضلات شکم نسبت به زمانی که نشسته اید اندکی سفت‌تر هستند، اما نباید فشار بیش از اندازه بر آنها وارد کنید تا خیلی سخت شوند.

پیاده روی تناسب اندامی - به مدت طولانی‌تر و با گام های سریع‌تر انجام می شود - عنصری کلیدی در بسیاری از برنامه های ورزشی است. این نوع پیاده روی فواید سلامت بسیاری را ارائه می کند که از آن جمله می توان به جلوگیری و مدیریت شرایطی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع 2، تقویت استخوان ها و عضلات، و بهبود خلق و خو، تعادل و هماهنگی اشاره کرد.

آیا به شیوه درست پیاده روی می کنید؟

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ام‌ان‌ان"، این نوع پیاده روی همانند یک انتخاب تناسب اندام آسان به نظر می رسد اما آیا آن را به روشی درست انجام می دهید؟ شاید عجیب به نظر برسد اما بسیاری از مردم به صورت اشتباه پیاده روی می کنند و حتی از این مساله نیز آگاه نیستند. اگر به پیاده روی علاقمند هستید اما هنگام انجام این فعالیت درد در مفاصل و نه فقط خستگی عضلات را تجربه می کنید و یا در نقاط مختلف پاها یا شانه ها درد احساس می کنید، احتمالا زمان آن رسیده تا با یک دکتر مشورت کنید. ممکن است یک جراحت قدیمی عامل این دردها باشد اما این احتمال نیز وجود دارد که شیوه پیاده روی شما به ایجاد درد و ناراحتی منجر می شود. پس از مدتی پیاده روی سریع احساس خستگی طبیعی است اما نباید درد را تجربه کنید.

در ادامه با چگونگی پیاده روی درست بیشتر آشنا می شویم.

قرار دادن پاها

شما باید کف پای خود را از پاشنه به سمت پنجه حرکت دهید که به حرکت نرم و صاف پا منجر می شود. حداقل یکی از پاها باید همواره روی زمین باشد. اگر هنگام پیاده روی صدای یک ضربه را می شنوید پای خود را بیش از اندازه ناگهانی و سریع روی زمین می گذارید. حرکت پا بیشتر باید حالت جنبشی و تاب گونه داشته باشد تا این که به صورت بالا و پایین صورت بگیرد.

بالا نگه داشتن سر

بالا و راست نگه داشتن سر در پیاده روی از اهمیت بالایی برخودار است. هنگامی پیاده روی نباید به سمت پایین و روی زمین نگاه کنید. تردیدی وجود ندارد که باید مسیر پیش رو را برای پرهیز از خطرات موجود زیر نظر داشته باشید اما چگونه می توان هر دو کار را با هم انجام داد؟ اگر هنگام پیاده روی عادت دارید به سمت زمین نگاه کنید ممکن است این شرایط برای شما گیج کننده باشد اما تنها با یک مهارت کوچک و اندکی تمرین کردن آن می توانید این کار را حتی در مسیرهای دشوار و پیچیده انجام دهید. هنگامی که در تلاش برای بررسی مسیر پیش روی خود هستید چند گام بردارید و به سمت جلو حرکت کنید. اگر عادت دارید تا هنگام پیاده روی همواره به زمین نگاه کنید این شرایط می تواند در ابتدا حس عجیبی در شما ایجاد کند اما خیلی زود در می یابید اگر مانعی سر راه قرار نداشته باشد می توانید در بیشتر مسیر با یک نگاه اجمالی به لبه های پیاده رو یا راه های انشعابی با دید مستقیم و سری که بالا نگه داشته اید پیاده روی خود را انجام دهید و دیگر نیازی نیست به زمین نگاه کنید.

آیا به شیوه درست پیاده روی می کنید؟

قوز نکردن

هنگام پیاده روی تا آنجا که می توانید باید پشت خود را صاف نگه داشته و عضلات شکم درگیر شده باشند، به این معنی که احساس کنید عضلات شکم نسبت به زمانی که نشسته اید اندکی سفت‌تر هستند، اما نباید فشار بیش از اندازه بر آنها وارد کنید تا خیلی سخت شوند. ستون فقرات شما هنگام پیاده روی باید صاف باشد و گوش ها در بالای شانه ها قرار گرفته، شانه ها بالای کفل ها و کفل ها بالای زانوها قرار گرفته باشند. اگر عادت دارید هنگام پیاده روی قوز کنید تصحیح این شرایط چالش برانگیزترین بخش برنامه منظم پیاده روی جدید شما است اما از اهمیت زیادی برخوردار است.

آرامش

اگر هنگام پیاده روی گردن و شانه های خود را به سمت بالا در نزدیکی گوش ها نگه داشته، باسن خود را سفت کرده یا عضلات کمر را بیش از اندازه سفت کنید به سرعت خسته خواهید شد و احتمالا تنفس درستی نیز ندارید. هنگام پیاده روی، بالا تنه و نیم تنه باید بیشتر در وضعیت آرامش قرار داشته باشند، شانه ها افتاده و دست ها و پاها حرکتی آونگی داشته باشند. عمیق نفس بکشید زیرا تنفس کوتاه و بریده بیشتر حالت اضطراب ایجاد می کند. تا آن جا که می توانید عمیق نفس بکشید تا احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشید. بهترین بخش درباره پیاده روی تا زمانی که لباس مناسب برای این فعالیت را پوشیده باشید این است که تقریبا می توانید آن را در هر جایی انجام دهید. پس کفش های پیاده روی و راحت خود را به پا کرده، نکاتی که به آنها اشاره کردیم را به خاطر داشته باشید و از پیاده روی خود لذت ببرید.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور

اخبار سیاسی روز

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه:

هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد/ جمع‌آوری سازمانهای نظامی «حرف غلطی» است /مسئولان و مردم آقایی دلار را بشکنند/برخی‌ها به زبان می‌گویند امریکا دشمن است/ نسبت به آینده هیچ نگرانی ندارم

خبرگزاری فارس: هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد/ جمع‌آوری سازمانهای نظامی «حرف غلطی» است /مسئولان و مردم آقایی دلار را بشکنند/برخی‌ها به زبان می‌گویند امریکا دشمن است/ نسبت به آینده هیچ نگرانی ندارم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی اظهارنظرهای اخیر مبنی بر اینکه علت پیشرفت برخی کشورها، جمع آوری سازمان‌های نظامی آنها بوده است، تأکید کردند: باور این سخنان از کسانی که به آنها نسبت داده شده، بسیار سخت است، اما اگر چنین سخنانی واقعاً بیان شده باشد، حرف غلطی است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار شرکت کنندگان در همایش سراسری فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه را «سنگر مستحکم انقلاب» و «عنصر شاخص دفاع از امنیت داخلی و خارجی و هویت برجسته و ممتاز و مورد نیاز برای پیشرفت کشور و حرکت به سوی آرمانها» دانستند و ضمن اشاره به برخی انحرافها برای مقابله با اجزاء اصلی قدرت نرم و معنوی نظام اسلامی و تحریف آنها، گفتند: یکی از اجزاء مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی، بی اعتمادی مطلق به قدرتهای سلطه گر و در رأس آنها امریکا است و این بی اعتمادی باید روز به روز گسترش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود، فرمان امام(ره) برای تشکیل نیروهای سه گانه سپاه را ناشی از نگاه نافذ و دوراندیشانه و دلِ نورانی آن مرد بزرگ و الهی دانستند و در خصوص اهمیت و ارزش و جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزودند: جمله معروف امام(ره) مبنی بر اینکه «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» به این دلیل بود که سپاه، شجره طیبه ای است که از هویت آن، ایمان و حرکت انقلابی و جهادی می تراود و حفظ کشور و انقلاب نیز منوط به استمرار این عناصر مهم است.
حضرت آیت الله خامنه ای لازمه رسیدن به آرمان بزرگ انقلاب یعنی «تشکیل تمدن نوین اسلامی» و دفاع از نظام اسلامی در برابر توطئه ها را «حرکت انقلابی و جهادی» بر شمردند و گفتند: اکنون بعد از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی به خصوص بعد از دوران دفاع مقدس، حقیقت سخن آن انسان عمیق، مجرب و متوکل به خدا در مورد سپاه، بیش از پیش روشن تر شده و باید گفت «سپاه سنگر مستحکم انقلاب است».
ایشان با تأکید بر اینکه دفاع از امنیت داخل و خارج از مرزها یکی از وظایف اساسی سپاه پاسداران است، خاطرنشان کردند: سپاه علاوه بر حفظ امنیت و مسائل دفاعی، در عرصه های دیگری همچون سازندگی، عمران، خدمت رسانی به محرومان، مسائل فرهنگی و هنری و تولید فکر انقلابی، نقش آفرین و تأثیرگذار است که این اقدامات باید ادامه یابند و به اطلاع مردم و افکار عمومی نیز رسانده شوند.
رهبر انقلاب اسلامی، اقدامات دفاعی، سازندگی و فرهنگی سپاه را برجسته و ممتاز خواندند و با تأکید بر اینکه چنین ارزیابی از اقدامات سپاه، واقع گرایانه و غیرجانبدارانه است، افزودند: حتی دشمنان نظام و انقلاب نیز چنین قضاوتی درباره سپاه پاسداران دارند.
فرمانده کل قوا با تأکید بر اینکه حفظ هویت سپاه، اقدامی مهم و نیازمند هوشیاری و آسیب شناسی دائمی است، خاطرنشان کردند: حفظ، به معنای توقف در زمان نیست بلکه باید همگام با تغییر ابزارها و پیشرفتهای دشمن، سپاه نیز به پیشرفتهای خود در عرصه های علم و فناوری و نوآوریها قانع نباشد و حرکت رو به جلو متوقف نشود.
حضرت آیت الله خامنه ای، «امنیت» را موضوعی بسیار مهم و زمینه ساز پیشرفت معنوی و مادی جامعه خواندند و گفتند: از جمله وظایف سپاه، تأمین امنیت داخلی و خارجی است و اگر امنیت خارجی وجود نداشته باشد، و در خارج از مرزها جلوی دشمن گرفته نشود، امنیت داخلی هم از بین خواهد رفت.
ایشان، لازمه رفع تهدیدهای نظامی را اقتدار روزافزون نیروهای مسلح دانستند و افزودند: در طول سالهای گذشته گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسئولان مطرح شده مبنی بر اینکه رفع تهدید نظامی و جنگ به دلیل فلان اقدام بوده است، در حالی که این سخنان صحیح نیست، زیرا تنها عامل رفع تهدید نظامی، «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» بوده و خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به برخی اظهارنظرهای اخیر مبنی بر اینکه علت پیشرفت برخی کشورها، جمع آوری سازمان های نظامی آنها بوده است، تأکید کردند: باور این سخنان از کسانی که به آنها نسبت داده شده، بسیار سخت است، اما اگر چنین سخنانی واقعاً بیان شده باشد، حرف غلطی است.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: کشورهایی که گفته می شود سازمان نظامی خود را جمع آوری کردند، به اختیار خود این کار را نکردند بلکه آنها در جنگ جهانی نابود شده بودند و به آنها اجازه ندادند که سازمان نظامی داشته باشند.
ایشان تأکید کردند: هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی گذارد، بنابراین باید قدرت دفاعی کشور را روز به روز استحکام بخشید.
رهبر انقلاب اسلامی، «ایمان» را عامل اصلی استحکام توان دفاعی کشور بر شمردند و خاطرنشان کردند: جنگ نامتقارن به همین معنا است و طرف مقابل با وجود داشتن ابزار و تجهیزات پیشرفته، فاقد عامل ایمان است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: نمونه بارز جنگ نامتقارن در عراق روی داد و آن هنگامی بود که نیروهای مردمی عراق که فاقد تجهیزات پیشرفته نظامی هستند اما از ایمان بالایی برخوردارند، توانستند مناطقی را آزاد کنند که نظامیان امریکا و هم‌پیمانان آنها، از ابتدای حضور در عراق نتوانسته بودند آن مناطق را به تسلط خود در آورند.
ایشان در ادامه سخنان خود به موضوع «تحریف اجزاء قدرت نرم نظام اسلامی» نیز اشاره کردند و گفتند: در کنار حرفهای غلطی که درباره توان دفاعی کشور گفته می شود، برخی غلط‌پردازی‌ها و تحریف ها هم درباره بعضی از مفاهیم انقلاب انجام می شود که خطر آن، از سخنان غلط بیشتر است.
رهبر انقلاب اسلامی، نفی مفهوم «استقلال» و مساوی دانستن آن با انزوا را یکی از این تحریف‌ها برشمردند و افزودند: هدف اصلی از نفی استقلال، پیروی از نظم های ترسیمی قدرتهای سلطه گر است که متأسفانه عده ای دانسته یا ندانسته، در حال تکرار این موضوع هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای، «استقلال، فرهنگ و اعتقادات» را مایه هویت یک ملت دانستند و تأکید کردند: به چه دلیلی باید از هویت واقعی خود دست کشید و از روش های غلط و مفتضح غربی ها پیروی کرد؟
ایشان، موضوع شرم آور «همجنس گرایی» را یکی از موارد بر خلاف مصلحت و خلقت بشر برشمردند و گفتند: در تبلیغات جهانی به گونه ای فضاسازی و هوچی گری می کنند که اگر کسی منکر این مسائل خلاف شود، احساس انزوا کند و به همین علت حتی برخی مقامات غربی برای رأی آوردن از چنین تفکر غلطی اعلام طرفداری می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نتیجه عدم استقلالی که غربی ها بر آن تأکید می کنند، چنین وضعیتی است، حال آیا ما باید تفکر الهی و نورانی اسلام را رها کنیم و پیرو چنین تفکر مفتضحی شویم؟
حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از تحریف های اجزاء قدرت نرم نظام اسلامی را، «مساوی دانستن آرمانگرایی با عدم عقلانیت» دانستند و خاطرنشان کردند: آرمانگرایی عین عقلانیت است زیرا اگر ملتی بدون آرمان شود، همانند وضعیت امروز جوامع غربی از درون تهی و پوچ خواهد شد.
ایشان تأکید کردند: آنچه که موجب شوق به پیشرفت و حرکت در ملتها می شود، آرمانها هستند و هرچه این آرمانها والاتر، مجرب تر و نورانی تر باشند، حرکت صحیح تر خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی به یکی دیگر از تحریف ها درخصوص اجزاء قدرت نرم نظام اسلامی اشاره کردند و گفتند: یکی از عناصر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، «بی اعتمادی مطلق به قدرتهای سلطه گر جهانی» است که امروز مظهر آن امریکا است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم گسترش بی اعتمادی مطلق به امریکا، افزودند: متأسفانه برخی ها حاضر نیستند این بی اعتمادی را قبول کنند و اگرچه به زبان می گویند امریکا دشمن است اما احساس واقعی بی اعتمادی به امریکا، در آنها وجود ندارد.
ایشان خاطرنشان کردند: هنگامی که در انسان احساس دشمنی و بی اعتمادی واقعی به طرف مقابل وجود داشته باشد، در مذاکرات و دیدارها، الزامات آن را رعایت می کند و به گفته های طرف مقابل مطلقاً اعتماد نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی، بی اعتمادی مطلق به امریکا را نتیجه عقلانیت ناشی از فکر و عمق و تجربه دانستند و گفتند: موضوع دشمنی امریکا را در طول سالهای متمادی بعد از انقلاب و در قضایای اخیر مذاکرات هسته ای و در مسائل دیگر دیده ایم.
حضرت آیت الله خامنه ای به یک نمونه تاریخی اشاره کردند و افزودند: در قضیه مشروطه، هنگامی که به انگلیسی ها اعتماد و راه به سمت سفارت آنها کج شد، ضربه اساسی وارد و نتیجه آن 75 سال عقب ماندن کشور، شد.
ایشان خطاب به برخی کشورهای منطقه خاطرنشان کردند: اگر هوشیار نباشید و ترفند نظام سلطه امریکا را درک نکنید و فریب لبخند آنها را بخورید، شما هم ممکن است 50 یا حتی 100 سال عقب بیفتید.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر ما امروز راه را برای مذاکره با امریکاییها و وسوسه های آنها در بخشهای مختلف، باز کنیم، نه فقط زمینه ساز نفوذ آشکار و پنهان آنها شده ایم بلکه پیشرفت مورد نظر کشور هیچ گاه محقق نخواهد شد و عقب ماندگی قطعی خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم هوشیاری و بیداری مسئولان در قبال نفوذ و سلطه دشمن خاطرنشان کردند: امریکاییها اصرار دارند که ما با آنها درباره مسائل منطقه غرب آسیا به‌ویژه سوریه، عراق، لبنان و یمن مذاکره کنیم؛ هدف واقعی آنها از این درخواستهای مذاکره چیست؟ آنها هدفی جز جلوگیری از حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان عامل اصلی ناکامی های امریکا، ندارند.
ایشان با اشاره به ترفندهای مذاکراتی امریکاییها و دشمنی های آشکار آنها که نمونه هایی از آن در مذاکرات هسته ای دیده شد، گفتند: عقلانیت اقتضاء می کند، نسبت به کسانی که دشمنی خود را آشکار کرده اند، بی اعتمادی مطلق داشته باشیم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی زمزمه ها برای مذاکره با امریکا درخصوص مسائل منطقه نیز تأکید کردند: مذاکره با امریکا نه تنها فایده ندارد، بلکه ضرر هم دارد و این موضوع، با استدلال به مسئولان سطوح بالای کشور گفته شده و آنان نیز پاسخی در رد آن نداشتند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه مذاکره نه تنها دشمنی ها را کم نمی کند بلکه زمینه را برای نفوذ باز می کند، به امنیت حاکم بر کشور اشاره کردند و افزودند: دشمن تمام تلاش خود را برای بر هم زدن امنیت کشور قرار داده است، بنابراین همه سازمانهای نیروهای مسلح و دستگاههای مربوطه باید از این امنیت به عنوان یک دستاورد مهم در دنیای ناامن امروز، محافظت کنند.
ایشان علاوه بر امنیت محیط زندگی، امنیت فرهنگی و فکری را نیز بسیار مهم برشمردند و تأکید کردند: سپاه باید در همه این موارد نقش آفرینی داشته باشد.
فرمانده کل قوا سپس در بیان چند توصیه خطاب به پاسداران انقلاب اسلامی، محور همه توانایی‌های سپاه را «ایمان و روحیه انقلابی و جهادی» دانستند و افزودند: نباید اجازه داد که روحیه انقلابی با میل و دل بستن به دنیا و وارد شدن در مسابقه تجمل پرستی و اسراف تضعیف شود.
«لزوم حفظ پیوستگی نسلهای جدید سپاه با مفاهیم انقلاب» و «اهمیت مسئله آموزش»، توصیه‌های بعدی رهبر انقلاب اسلامی بود.
ایشان همچنین از «بسیج» به‌عنوان «ظرفیتی ملی» یاد کردند و با اظهار خرسندی از فعالیتهای فراوان در این مجموعه مردمی، بر عمق‌بخشی به فعالیتها تأکید کردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به «نقش الگو و آینده‌ساز ملت ایران در تحولات جهانی» خاطرنشان کردند: اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.
رهبر انقلاب اسلامی، علت عصبانیت دشمنان از ملت ایران را همین ویژگی الهام‌بخشی جمهوری اسلامی خواندند و افزودند: حرکت ملت ایران با وجود انبوه فشارها، تحریمها و تهدیدها روز به روز شفاف‌تر و شجاعانه‌تر، و نهال پاک و مبارک انقلاب اسلامی هر روز تناورتر شده است.
ایشان با اشاره به تلاش دستگاههای تبلیغاتی تحت سلطه صهیونیستها برای پوشاندن این واقعیات درخشان، استقبالهای مردمی از مسئولان در برخی سفرهای خارجی را دلیل دیگری بر الگو شدن ملت ایران دانستند و افزودند: جمهوری اسلامی هنوز در ابتدای راه دستیابی به اهداف و آرمانهای والاست اما همین مقدار از حرکت و نشان دادن استقلال، ایستادگی و عزم راسخ نیز دلهای ملتها را به خود جذب کرده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم ادامه دادن این راه نورانی با قدرت و آمادگی مادی و معنوی روزافزون، خاطرنشان کردند: درس قرآن به ما این است که در مقابل دشمنی‌ها باید با یاری جستن از خداوند، استقامت و پایداری کرد، زیرا خدا و هدایت الهی همراه ما است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر ما انگیزه، ایمان و عزم راسخ خود را حفظ کنیم و عقل و تدبیر را به‌درستی به کار ببندیم، بر تدابیر همه‌جانبه دشمنان فائق خواهیم آمد و برخلاف تصور برخی که خیال می‌کنند، محاصره شده‌ایم، همه دشمنان را به خاک خواهیم نشاند.
ایشان تأکید کردند: من نسبت به آینده هیچ نگرانی ندارم و معتقدم به توفیق الهی، فردای کشور از امروز آن، بسیار بهتر خواهد بود.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تبریک دهه امامت و ولایت، رویکرد فرماندهان و مسئولان سپاه و بسیج را تداوم گفتمان امام و رهبری خواند و گفت: سپاه همه ظرفیت‌های خود را برای عمل به وظایف و مأموریت ها و برافراشته نگه داشتن پرچم تمدن‌ساز انقلاب اسلامی به‌کار خواهد گرفت.
همچنین سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه در گزارشی گفت: سپاه برای انجام رسالت خود بر حفظ ظرفیت‌های انقلاب اسلامی، گسترش سطح قدرت در جهان اسلام، کمک به تحقق آرمان‌های انقلاب و مبارزه با مظاهر اشرافی‌گری، فساد، تبعیض و وادادگی تمرکز دارد.
سرلشکر جعفری افزود: اساس راهبرد بازدارندگی سپاه، ارتقای معنویت و حفظ روحیه انقلابی در همه سطوح است.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه نمی‌گذاریم طرح‌های خباثت‌آلود آمریکا برای نفوذ و استحاله نظام تحقق یابد، تاکید کرد: اطمینان داشته باشید ریشه‌ها و سرشاخه‌های شجره خبیثه‌ای که بخواهد سیاست‌های آمریکا را در کشور نفوذ دهد، قطع خواهد شد و انقلاب اسلامی با حمایت‌ها و هدایت‌های فرمانده کل قوا برای عبور از مرحله سوم تکوین خود پاسداری می‌شود.

روسیه متن توافق با آمریکا بر سر سوریه را فاش کرد

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در شورای امنیت امروز در پی حمله نیروهای ائتلاف به مواضع دولت سوریه در دیر الزور، متن توافق محرمانه میان مسکو و واشنگتن بر سر سوریه را فاش کرد.
به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، در پی حمله انجام شده گروه ائتلاف به سرکردگی آمریکا به سربازان ارتش سوریه، نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، جزئیات توافق انجام شده میان کشورش و آمریکا بر سر سوریه را فاش کرد.
 
بر اساس این گزارش، «ویتالی چورکین» در حاشیه جلسه شورای امنیت، با بیان این مطلب که روسیه اسنادی را افشا می کند که مطابق با میل آمریکا نیست،  گفت: به جهت برخی از دلایل که ما آن را متوجه نمی شویم، آمریکا قبول نکرد تا متن اسناد (توافق) به شما و حتی نمایندگان سازمان ملل نشان داده شود. اما من محتوای این دو سند را اینجا افشا می کنم تا همه چیز روشن شود. «چورکین» گفت: روسیه و آمریکا قرار است فعالیتهای مشترکی جهت تثبیت اوضاع در سوریه انجام دهند که شامل انجام برخی فعالیتها در نزدیکی حلب نیز می شود. اولویت ما جداسازی تروریست های تحت کنترل داعش و جبهه النصره از نیروهای مخالفین میانه رو و جدایی شورشیان میانه رو از شبه نظامیان النصره است.  
وی همچنین با خواندن بخشی از توافق به امضا رسیده توسط دو طرف در ماه جولای سال جاری میلادی افزود: هدف گروه اجرای مشترک، ایجاد همکاری های وسیع بین آمریکا و فدراسیون روسیه است. طرف ها یعنی روسیه و آمریکا با یکدیگر در چارچوب یک گروه اجرای مشترک و به منظور شکست جبهه النصره و داعش همکاری می کنند. آنها برای حفظ آتش بس و حمایت از روند انتقال سیاسی توضیح داده شده در قطعنامه ۲۲۵۴ مصوب شورای امنیت سازمان ملل با یکدیگر کار می کنند.  
«چورکین» همچنین در ادامه سخنانش به توضیح اینکه چرا آمریکایی ها نمی خواهند متن این توافق به کسی نشان داده نشود گفت:  دلیل اینکه آنها نمی خواهند ( این متن) عمومی شود به جامعه بین الملل و افکار عمومی در آمریکا و روسیه بازمی گردد.  چراکه (در صورت فاش سازی) همه متوجه می شوند که چه کسی توافق را زیر پا می گذارد. منبع: مهر

موشک‌های ایران با یک دهم هزینه ساخته می‌شوند/در مذاکرات دستاورد دندان‌گیری که مشکل مردم را حل کند به دست نیامد/ اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق نجات داد

خبرگزاری فارس: موشک‌های ایران با یک دهم هزینه ساخته می‌شوند/در مذاکرات دستاورد دندان‌گیری که مشکل مردم را حل کند به دست نیامد/ اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق نجات داد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق نجات داد، گفت: در مذاکرات انتظارات مردم بالا رفت اما دستاورد دندان‌گیری که مشکلات را حل کند به دست نیامد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق کل سپاه پاسداران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به منظور تشریح سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با فرماندهان و مسئولان سپاه در خصوص اهمیت توجه به تجهیز و ارتقای توان نیروهای مسلح اظهار داشت: از همان سال 64 که نیروهای سه‌گانه سپاه تشکیل شد و هر ساله مجمع فرماندهان سپاه در حضور حضرت امام و بعدها در حضور مقام معظم رهبری شکل گرفت همواره یکی از نکات مورد تأکید امام و رهبری بازسازی نیروهای مسلح و توجه به دفاع همه‌جانبه بوده است و رهبر معظم انقلاب نیز همیشه بر موضوع امنیت که همه مسائل کشور به آن ارتباط دارد تأکید داشته‌اند.

رضایی امنیت پایدار و خوداتکا را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قدرت منطقه خاورمیانه، غرب و جنوب غرب آسیا است که این توان هم در داخل و هم در خارج تست می‌شود و به قدرتی تبدیل شده‌ایم که ندادن تجهیزات توسط کشورهای دیگری خللی در آن ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ما امروز تسلیحات خود را بومی کرده و سازماندهی‌مان نیز متکی به دانش خودمان است، افزود: حتی آمریکایی‌ها هم به نقش مؤثر جمهوری اسلامی ایران در شکل‌دهی به نظم منطقه اذعان دارند.

فرمانده اسبق سپاه ایمان، ابتکار، خلاقیت و نوآوری را از جمله عناصر تشکیل اقتدار نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: امروز مصادیق ایمان را می‌توان در شهادت‌طلبی جوانان و مدافعان حرم دید و در حوزه خلاقیت و فناوری نیز که در سپاه موج می‌زند هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی نیروهای انقلابی در سپاه را بگیرد.رضایی به موضوع تجهیزات به عنوان یکی دیگر از عناصر تشکیل اقتدار اشاره کرد و افزود: ما در این زمینه باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم تا به تجهیزات مدرن و به‌روز دست یابیم و از فناوری روز دنیا عقب نمانیم.

وی خاطرنشان کرد: یک زمانی موشک‌های ما 200 تا 300 کیلومتر با خطای 150 متر داشت اما امروز موشک‌های ما در فاصله 2هزار کیلومتری هدف را با خطای 2 تا 5 متر مورد اصابت قرار می‌دهند و متخصصان ما در تلاشند تا این میزان خطا را هم کم کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما موشک‌های پیشرفته خود را با هزینه یک دهم نسبت به قبل می‌سازیم، اظهار داشت: وقتی دشمن روز به روز تسلیحات جدید تولید می‌کند ما هم باید به افزایش توان دفاعی خود بپردازیم.

رضایی خاطرنشان کرد: امروز امنیت فقط در حوزه سخت‌افزاری نیست بلکه در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصاد و اجتماعی نیز تعریف می‌شود و این امنیت چند مؤلفه دارد که یکی از مهم‌ترین آنها انسجام ملی است و این به معنی آن است که افراد زیاد خلاف یکدیگر حرف نزنند و نگویند چرا این همه نیروی نظامی داریم.وی ادامه داد: من وقتی این حرف‌ها را می‌شنوم یاد یک سال پیش از جنگ می‌افتم که دولت موقت و آقای بازرگان اشتباهات بزرگ راهبردی داشتند. مثلاً قراردادهای نظامی را به صورت یک جانبه لغو کردند که از جمله آن می‌توان به قرارداد خرید جنگنده‌های F16 از آمریکا و یا خرید ناو از ایتالیا و یا خریدهای دیگر از انگلیس و آلمان اشاره کرد و یا اینکه دولت موقت پیش از جنگ زمان خدمت وظیفه را نصف کرد و این در حالی بود که ما بلافاصله با جنگ روبه‌رو شدیم. بنابراین اظهار این حرف‌ها درست نیست.

فرمانده اسبق سپاه گفت: گاهی این حرف‌ها بر اثر اشتباه است اما بعضی‌ وقت‌ها مسئولین کشور که آگاهی کمتری از مسائل نظامی دارند تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار می‌گیرند و خواسته یا نخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند. در حالی که نیروهای مسلح ما باید مرتباً آمادگی خود را بالا ببرند.

رضایی یادآور شد: اینها در حالی است که ما در 10 تا 15 سال گذشته سه بار توسط اسرائیلی‌ها و دو بار توسط آمریکایی‌ها با تهدید جنگ روبه‌رو شدیم خصوصاً از وقتی که آمریکایی‌ها وارد منطقه شده و به عراق و افغانستان حمله کردند.

وی با بیان اینکه دکترین دفاعی ما براساس بازدارندگی تعریف شده است، افزود: ما باید همواره آماده جنگ باشیم و قدرت خود را به دشمن نشان دهیم و هرچه برد موشک‌های ما بیشتر شود امنیت بیشتر شده و احتمال جنگ کمتر می‌شود و اگر آمادگی‌مان را از دست بدهیم دائماً از سوی دشمن مورد تهدید و تهاجم قرار خواهیم گرفت آن هم در حالی که می‌بینید تمام اطراف ایران حتی کشور ترکیه درگیر ناامنی و آشوب است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی کارشکنی‌ها و چالش‌آفرینی‌ها در خصوص نیروهای مسلح و نظامیان اظهار داشت: گاهی این پارازیت‌ها که در خصوص نظامیان ایجاد می‌شود اعتقادی است یعنی افرادی که این کار را می‌کنند اصولاً با نظامی‌ها مشکل دارند اما برخی از این اقدامات به دلیل آن است که افراد در حل مسائل اقتصادی کشور پاسخی برای ارائه ندارند.

رضایی گفت: نظامی‌ها توانستند اقتدار و امنیت را حل کنند چرا شما نمی‌توانید اقتصاد را حل کنید در حالی که ما در حوزه نظامی نسبت به اقتصاد با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو بودیم.

وی ادامه داد: باید این سؤال را پرسید که علی‌رغم این همه تحریم چرا نیروهای مسلح ما به لحاظ علمی و فناوری یک قدرت بزرگ محسوب می‌شوند ولی در حوزه اقتصاد آقایان نمی‌توانند تورم و بیکاری را حل کنند. بهتر است آنها به دنبال حل مشکلات اقتصادی باشند و به نظامی‌ها کاری نداشته باشند.

فرمانده اسبق سپاه این موارد را نوعی فرار رو به جلو توسط مسئولان اقتصادی دانست و گفت: اینها نتوانستند تحول اساسی ایجاد کنند البته من نمی‌گویم همه افراد اما برخی چون جوابی برای کار خود ندارند این مسائل را مطرح می‌کنند.

رضایی تأکید کرد: اقتصاد ایران راهی ندارد مگر اینکه همان مسیری که در حوزه اقتدار طی کردیم برود و راههای مختلفی که تجربه شده نتیجه نداده است.وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حل مشکلات کشور با اتکا به کمک آمریکا که در تفکر برخی افراد وجود دارد، اظهار داشت: حدود 100 سال است که روشنفکران ما چنین اشتباهی را مرتکب می‌شوند. در مشروطه فریب انگلیس را خوردند و در ملی‌ شدن نفت هم مصدق فکر می‌کرد آمریکایی‌ها به او کمک خواهند کرد اما همان‌ها علیه دولت مصدق کودتا کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: ما در انقلاب این دندان را کندیم و به دور انداختیم و گفتیم که به قدرت‌هایی مثل آمریکا و انگلیس اعتماد نداریم و هرگاه به آنها اعتماد نکردیم پیشرفت کردیم و هر وقت منتظر کمک آنها بودیم با مشکل روبه‌رو شدیم.

رضایی تصریح کرد: هنوز هم خیلی‌ها منتظرند که آمریکا به کمک آنها بیاید برای همین کار نمی‌کنند، تردید دارند و خودباوری را نپذیرفتند و آسمانی رویارویی مثل رابطه با آمریکا برای خود ترسیم کردند اما بی‌اعتمادی به قدرت‌ها یکی از دستاوردهای تاریخی ما است و این تنها در موضوعی مثل برجام هم نبوده بلکه ما بارها آمریکایی‌ها را تست کرده‌ایم.

فرمانده اسبق سپاه در ادامه به ذکر خاطره‌ای در این خصوص پرداخت و گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رئیس جمهور ترکیه از طرف آمریکایی‌ها پیامی آورد و گفت اگر کمک کنید تا گروگان‌های آمریکایی در لبنان آزاد شوند آمریکا برای‌تان کاری خواهد کرد که در مخیله‌تان نمی‌گنجد. آقای هاشمی از ما که فرمانده سپاه بودیم خواست تا کاری کنیم و ما هم هرچند نمی‌توانیم به حزب‌الله دستور دهیم اما یکی از افراد را به لبنان فرستادیم و حزب‌الله قانع شد که چهار گروگان آمریکایی آزاد شوند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و بعد از آقای هاشمی سؤال کردیم آن وعده‌هایی که رئیس جمهور ترکیه آورد چه شد.

رضایی ادامه داد:‌ به هر حال ما بارها اینها را تست کردیم و دریافتیم که باید به توان خود متکی شویم و هرچه جلو برویم آمریکا مجبور است راه را باز کند.به گزارش فارس وی در ادامه این گفت‌وگو به معایب و محاسن برجام پرداخت و اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ ما این است که بانک‌های بزرگ جهان با ما کار نمی‌کنند. سوئیفت باز است اما امکان مبادله ارز نیست و وقتی بانک‌های بزرگ با ما کار نکنند برخی بانک‌های کوچک نیز از آنها تبعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما امروز پول‌های زیادی در نقاط مختلف جهان داریم اما تبدیل آنها به دلار و یا تبدیل دلار به بقیه ارز‌ها ممکن نیست. در واقع آمریکایی‌ها روی کاغذ یک چیز می‌نویسند و در عمل طور دیگری رفتار می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به این ترتیب انتظارت مردم در مذاکرات بالا رفت اما چیز دندان‌گیری که مشکل را حل کند به دست نیامد.

رضایی در خصوص محاسن برجام نیز گفت:‌ یکی از محاسن این بود که ایران در چنین سطح بزرگی بین‌المللی در مقابل چندین قدرت نشست و یک اعتبار و وجاهت بین‌المللی برای کشور درست شد و حسن دیگر این بود که آمریکایی‌ها در یک دو راهی یعنی عقب‌نشینی و یا حرکت به سمت جنگ بودند و در واقع اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق نجات داد.

وی افزود: از طرف دیگر حریم امنیتی ما افزایش یافت و دنیا فهمید که آمریکا نمی‌تواند به سمت جنگ پیش برود و اگر می‌توانست وارد جنگ شود مذاکره نمی‌کرد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در برجام با چند قدرت مذاکره کردیم و نه آمریکا، اظهار داشت: البته آمریکایی‌ها در برجام قصد داشتند همه را کنار بزنند و مطلوب‌شان این بود که خودشان مستقیماً با ما مذاکره کنند و در حوزه‌های منطقه‌ای هم به دنبال چنین هدفی هستند در حالی که این مسائل اصلاً مربوط به آمریکا نیست.

رضایی افزود: در خصوص سوریه هم که روس‌ها وارد مذاکرات شدند ممکن است در آینده میز مذاکرات بین چند کشور شکل بگیرد اما آمریکایی‌ها دوست دارند همه را حذف کنند و خودشان با ما مذاکره کنند.

وی یکی از اهداف آمریکایی‌ها از این خواسته را متزلزل کردن و شکستن پشتیبانی از مقاومت دانست و افزود:‌ آمریکا به دنبال شکست مقاومت است و در آتش‌بس اخیر هم رفتار زشت آنها را دیدیم در حالی که بخشی از شهر دیرالزور سوریه در اختیار ارتش سوریه بود اما دیروز جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های آمریکا که از اردن و ترکیه بلند شده بودند مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دادند و تروریست‌ها نیز از فرصت استفاده کردند و این مراکز را به محاصره خود درآوردند و اکنون ارتش سوریه با کمک روسیه سعی می‌کند تا این مواضع را پس بگیرد.

فرمانده اسبق سپاه نقش ایران در عراق را در حوزه آموزش و کمک‌رسانی توصیف کرد و افزود: ما به جبهه مقاومت کمک می‌کنیم و این همکاری براساس قوانین خودمان و استانداردهای بین‌المللی است و در این چارچوب از هیچ کمک آموزشی، مستشاری و... دریغ نخواهیم کرد و معتقدیم امنیت کشورهای منطقه به هم مرتبط است و اگر ناامنی ایجاد شود این ناامنی‌ها به همه کشورها از جمله ایران نیز منتقل خواهد شد.

رضایی افزود: ما پول زیادی نداریم ولی دانش و تجربه خود را در حوزه آموزشی در اختیار جبهه مقاومت قرار می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص تعریف جنگ نامتقارن اظهار داشت: این جنگ به معنای آن است که شما توانایی داشته باشید که این توانایی در اختیار دشمن نباشد. مهم نیست دشمن چه دارد مهم این است آنچه شما دارید او نداشته باشد که یکی از این مؤلفه‌ها ایمان است.

فرمانده اسبق سپاه اظهار داشت: البته تسلیحات و تجهیزات خاص نیز از دیگر موارد مهم است. مثلاً ما امروز قایق‌های تندرویی در خلیج فارس داریم که اگرچه به لحاظ ظاهری از شناورهای آمریکا کوچک‌تر است اما الان اگر از آمریکایی‌ها بپرسید که از ناوهای روسیه می‌ترسند یا قایق‌های تندروی سپاه آنها می‌گویند که از قایق‌های تندرو.

رضایی ادامه داد: این تجهیزاتی که ما می‌سازیم اگرچه ممکن است از لحاظ فناوری پایین‌تر باشد ولی متناسب با جنگ ما است و دشمن از آن می‌ترسد.

وی در خصوص برخی جوسازی‌ها درباره هزینه‌های نظامی ایران افزود: کشور عربستان در سال 2014 چهارمین کشوری بود که بیشترین هزینه را در حوزه نظامی کرد و در سال 2015 به رتبه سوم یعنی حتی بالاتر از روسیه رسید. یعنی حدوداً 10 برابر ما هزینه کرد و یا کشوری مثل امارات به مراتب هزینه‌های نظامی بیشتری نسبت به ما دارد و این در حالی است که ما در طول 8 سال جنگ که 100 میلیارد دلار درآمد داشتیم حدود 2 میلیارد دلار را خرج جنگ کردیم.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل هزینه‌های سنگین کشورهای عربی منطقه در حوزه نظامی گفت:‌ ممکن است آنها می‌خواهند این تجهیزات را آماده کنند و دو دستی تحویل ما یا نیروهای انقلابی که در این کشورها به قدرت می‌رسند و در عربستان جایگزین آل سعود می‌شوند قرار دهند تا ما برای 10 تا 15 سال آینده مجهز باشیم.

اهداف راهبردی آمریکا از حمله به دیرالزور

حملات ناگهانی بمب افکن های ارتش آمریکا به مواضع نیروهای دولتی سوریه در جبل الثرده شهر دیرالزور موجب بروز بحث ها و جدالهای فراوانی در میان کارشناسان تحولات سوریه شده است.
سرویس جهان مشرق- حملات ناگهانی بمب افکن های ارتش آمریکا به مواضع نیروهای دولتی سوریه در جبل الثرده شهر دیرالزور موجب بروز بحث های فراوانی در میان کارشناسان تحولات سوریه شده است.
عصر روز گذشته هواپیماهای آمریکایی مواضع نیروهای ارتش سوریه در جبل الثرده دیرالزور را طی حملاتی که آن را "اشتباه!" عنوان کرده بشدت بمباران کردند که طی آن بیش از 180 نظامی شهید و زخمی شده اند. این حمله به مدت یک ساعت و در دو مرحله جداگانه صورت گفته که طی آن مواضع نیروهای نظامی سوری هدف دستکم 40 بمب هوشمند لیزری قرار گرفته است. جبل الثرده در حاشیه جنوبی فرودگاه نظامی دیرالزور قرار دارد و به منزله خاکریز نخست دفاعی از دروازه های آن محسوب می شود. این کوه دارای سه بخش ثردة1 و ثردة2 و ثردة3 می باشد. 

اهمیت راهبردی منطقه جبل الثرده دیرالزور+نقشه

ارتش سوریه دارای دو مرکز بزرگ دفاعی شامل گردان پدافند هوایی و گردان توپخانه بر روی این منطقه می باشد. با توجه به اشراف کامل بصری و ارتفاع جبل الثرده بر کل فرودگاه نظامی دیرالزور در صورت موفقیت داعش به تثبیت موقعیت خود بر روی آن کار مدافعان سوری مستقر در فرودگاه نظامی دیرالزور برای دفاع از آن بسیار سخت می شد. به همین دلیل تنها دقایقی پس از بمباران های شدید هواپیماهای آمریکایی صدها نظامی سوری به همراه 20 دستگاه تانک، نفربر و تحت پوشش هوایی گسترده بمب افکن های سوخو 24 و سوخو 34 سوری - روسی عملیات پاتک سنگین خود را برای استقرار مجدد بر جبل الثرده و بیرون راندن داعش از آن آغاز کردند.
لازم به ذکر است که فرودگاه نظامی دیرالزور و محلات مجاور آن آخرین مراکز استقرار نیروهای دولتی سوریه در این شهر می باشد که از سال 2014 به محاصره کامل داعش درامده و طی این مدت ده ها تلاش این گروه برای اشغال آن با مقاومت جانانه 5 هزار تن از نظامیان سوری مستقر در آن با شکست شدید مواجه شده است. حملات روز گذشته آمریکا بر خلاف ادعای این کشور قطعا و بر اساس شواهد متقن نظامی و اطلاعاتی بر اساس شناسایی های قبلی و کاملا آگاهانه صورت گرفته و هدف از آن کمک به داعش برای سیطره بر فرودگاه نظامی دیرالزور بعنوان آخرین خط دفاعی دولت سوریه در این شهر می باشد. 

اهمیت راهبردی منطقه جبل الثرده دیرالزور+نقشه

لازم به ذکر است که در پی گسترش عملیات های نیروهای نظامی عراقی در بخش های مختلف این کشور موجب سقوط یکی پس از دیگری مناطق تحت اشغال داعش در استان های صلاح الدین، دیالی و بخش های مهمی از الانبار (غرب عراق - مجاور دیرالزور سوریه) شده است. همزمان، عملیات وسیع نیروهای ارتش سوریه در شرق استان حمص که با عراق و اردن دارای مرز مشترک بوده و از مهمترین مناطق تحت اشغال داعش بشمار می رفت، موجب شده تا فرماندهان این گروه و حامیان آمریکایی آنها بفکر تلاش برای تعیین مناطق مشخصی با هدف استقرار دائم در آنها افتاده اند. گفته می شود آمریکا و ترکیه برای استقرار داعش در مناطق بیابانی مرز دو استان الانبار در غرب عراق و دیرالزور در شرق سوریه به توافق رسیده و برای تحقق آن در تلاش هستند. 


استقرار داعش در این مناطق دارای چند آیتم مورد نظر آمریکا و دیگر حامیان این گروه می‌باشد:

1 - حفظ موجودیت و سازمان رزم داعش در منطقه


2 - تداوم بحران در سوریه و عراق با هدف تامین بهانه برای ادامه اشغال یا حضور در این کشورها و ساخت پایگاه های نظامی جدید
طی ماه های گذشته نیروهای آمریکایی اقدام به تاسیس چندین پایگاه نظامی دائمی در عراق و سوریه به بهانه مبارزه با داعش کرده اند که شامل دو پایگاه در استان کردستان عراق، پایگاه القیاره در جنوب استان نینوی عراق، پایگاه الرمیله در استان حسکه شمال شرقی سوریه، پایگاه نظامی در شهر عین العرب (کوبانی) واقع در شمال حلب سوریه و پایگاه نظامی در شهر تل ابیض واقع در شمال استان رقه سوریه می باشند.

3 - انتشار احتمالی بحران تروریسم به اردن و عربستان سعودی

همانطور که پیشتر گفته شد استان های الانبار و دیرالزور دارای مرزهای مشترک با اردن و عربستان می باشند. حضور هزاران تن از اتباع این کشورها در رده های مختلف گروه های تروریستی تکفیری همچون القاعده و داعش در افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و ... از نظر آمریکا بعنوان پتانسیلی مناسب برای انتقال بحران تروریسم به این این دو کشور و حتی سایر کشورهای عربی با هدف تامین مناقع خود ارزیابی می شود.

حدیث روز/ سخن امام علی(ع ) درباره مسلمانانی که خدا آنها را دوست دارد

امیرالمومنین علیه السلام: خداوند دوست دارد مسلمانى را که آنچه براى خود مى خواهد، براى برادر دینى اش نیز مى خواهد و او را به ولایت ما سفارش مى کند.
مشرق-  امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمودند:
خداوند دوست دارد مسلمانى را که آنچه براى خود مى خواهد، براى برادر دینى اش نیز مى خواهد و آنچه براى خود نمى پسندد، براى برادر دینى اش نیز نمى پسندد و او رابه ولایت ما سفارش مى کند و فضیلت مرا مى شناسد و پا جاى پاى من مى گذارد و درسرانجام کار من مى اندیشد.

متن حدیث: 

 امام على علیه السلام : اِنَّ اللّه َ یُحِبُّ الْمَرءَ الْمُسْلِمَ الَّذى یُحِبُّ لأَِخیهِ ما یُحِبُّ لِنَفْسِهِ وَ یَکْرَهُ لَهُما یَکْرَهُ لِنَفْسِهِ وَ یُناصِحُهُ الولایةَ وَ یَعرِفُ فَضلى و یَطَأُ عَقِبى وَ یَنظُرُ عاقِبَتى؛


"محاسن، جلد 1، صفحه 72"

ماجرای FATF ، به زبان ساده

گروه اقدام مالی

در میان اظهارنظرها درباره موضوع داغ این روزهای محافل خبری، حتی گفته شد FATF ترکمنچای دوم است، اما کمتر کسی در روزهای گذشته به این مساله پرداخت که اصلا FATF چیست؟ و حضور نام ایران در «لیست سیاه» این سازمان یعنی چه؟

FATF  یک قرارداد نیست، یک سازمان بین دولتی است. « گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force  – FATF) در سال 1989 به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی 7» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند.

در این زمان، گروه ویژه اقدام مالی، تنها 16 عضو رسمی داشت و وظیفه‌ای که برایش در نظر گرفته شده بود این بود که روند پول‌شویی در دنیا را بررسی کند، در سطح ملی و بین‌المللی بر نحوه اجرای قوانین و فعالیت‌های مالی کشورها نظارت و استانداردهایی برای مبارزه با پولشویی طراحی کند.

مقررات مبارزه با پولشویی شامل قوانینی است که اشخاص و شرکت‌ها را موظف می‌کند در مورد نحوه کسب درآمدشان به دولت‌ها توضیح دهند، از این راه، پول‌هایی که از راه‌های نامشروع، مانند قاچاق، رشوه و تخلف‌های مالی به دست آمده است، برای ورود به بازارهای مالی با دشواری بیشتری رو به رو می‌شود و سلامت نظام مالی و اقتصادی قابل تضمین‌تر خواهد بود.

در سال 2001 بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، یک وظیفه دیگر هم به عهده کارشناسان سازمان گذاشته شد و آن این‌که «بازارهای هدف برای سرمایه‌گذاری را از نظر وجود امکان تامین مالی تروریسم» بررسی کنند.

کارشناسان FATF بر اساس گزارش‌های رسمی کشورهای مختلف از جمله در مورد شفافیت مالی، قوانین مالیاتی و مانند آن نظرات مشورتی خودشان را در مورد میزان ریسک سرمایه‌گذاری در آن کشورها اعلام می‌کنند که مورد استناد سرمایه‌گذاران بین‌المللی قرار می‌گیرد.

FATF  در مورد پولشویی 40 توصیه و  در مورد تامین مالی تروریسم 9 توصیه دارد که بر اساس آنها کشورهای مختلف را بررسی و رده‌بندی می‌کند. توصیه‌های این نهاد می‌تواند از طریق وضع قوانین داخلی توسط کشورها، به اجرا دربیاید و زمینه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم را کاهش دهد.

لیست سیاه

بعد از چند سالی و بالا و پایین، سرانجام اولین بار در کتاب مرجع سال 2009 FATF برای کشورها و ارزیابان، معیارهای نهایی بررسی‌های FATF  معرفی شد، اما از 9 سال قبل از آن، یعنی از سال 2000 میلادی، گروه ویژه اقدام مالی، در گزارش‌های سالانه‌اش، یک «لیست سیاه» از کشور هایی که با معیار این نهاد، پرخطرترین کشورها برای سرمایه‌گذاری هستند قرارد داده بود. این لیست سیاه همان لیستی بود که از طرف « سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای» یا OECD نیز منتشر می‌شد و عنوان آن هنوز هم «کشورها و قدرت‌های نامناسب برای همکاری» است.

این لیست شامل کشورهایی است که از نظر کارشناسان این سازمان، در مبارزه جهانی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم همکاری نمی‌کنند. البته با وجود تمام انتقادهایی که به این لیست وارد بود است، بعد از اجلاس « جی 20» در سال 2008 این نهاد تصمیم گرفت بررسی‌هایش را دقیق‌تر و معیارهایش را سخت‌گیرانه‌تر بررسی کند.

در سال 2009 برای اولین بار، نام ایران در کنار نام پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان وارد لیست سیاه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری FATF شد. در سال‌های بعدی نیز گزارش‌ها ادامه پیدا کرد و نام ایران در راس لیست سیاه به چشم می‌خورد، در حالی که FATF این حق را برای خودش محفوظ می‌دانست که در بررسی‌های تازه نام بعضی کشورها را از لیست حذف و نام کشورهای دیگری را به آن اضافه کند، اما ایران در کنار کره شمالی، در جایگاهی حتی بدتر از «لیست سیاه» و در فهرست کشورهایی قرار می‌گرفت که توصیه می‌شد علیه آنها «اقدامات مقابله‌ای» انجام شود.

 دقیقا درباره ایران به دنیا چه می‌گفت؟ FATF

در آخرین گزارش FATF درباره ایران در فوریه سال 2016 ( بهمن 1394)، آمده است:

« FATF نگرانی‌های ویژه و فوق‌العاده‌ای درباره شکست ایران در رسیدگی به کاهش ریسک تامین مالی تروریسم و در نتیجه تهدید جدی علیه یکپاچگی سیستم مالی بین‌المللی دارد. ما به همه اعضاء و نهادهای تصمیم‌گیری مجددا تاکید می‌کنیم که به همه موسسه‌های مالی‌شان توصیه کنند که توجه ویژه‌ای به روابط تجاری و معامله با ایران و شرکت‌های تجاری و موسسه‌های مالی ایرانی داشته باشند. علاوه بر گسترش اقدامات امنیتی، FATF بیانیه سال 2009 را مورد تاکید مجدد قرار می‌دهد که بر اساس آن از اعضاء و نهادهای تصمیم‌گیری خواسته شده بود که اقدامات مقابله‌ای موثری را در پیش بگیرند تا بخش‌های مالی خود را از ریسک پولشویی و تامین مالی ترورسیم در ایران حفظ کنند.

FATF» نهادهای تصمیم‌گیری را به محافظت از خود در برابر روابط نمایندگی‌ها که برای دور زدن یا فرار از این اقدامات مقابله‌ای صورت می‌گیرد، همچنین اقدامات درخصوص شیوه‌های کاهش ریسک فرامی‌خواند و می‌خواهد هنگامی که نهادهای مالی ایران خواستار ایجاد شعبه در کشورهای دیگر هستند احتمال وجود تامین مالی تروریسم مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به ادامه خطر تامین مالی تروریسم در ایران، نهادهای تصمیم‌گیری باید علاوه بر گام‌هایی که پیش از این برداشته شده، تدابیر اضافی و تشدید اقدامات موجود را در نظر بگیرند.

FATF از ایران درخواست می‌کند تا نقص‌های قوانین خود در زمینه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم را به شکل فوری و معنی‌دار برطرف کند و به طور خاص، تامین مالی تروریسم و انجام معامله‌های مشکوک را در قوانین خود به عنوان جرم تلقی کند.

اگر ایران نتواند گام‌های معنی داری در سیستم مبارزه با تامین مالی تروریسم خود بردارد، FATF بار دیگر در جولای 2016 از اعضای خود خواهد خواست تا اقدامات پیشگرانه موثر و سخت تری را در دستور کار قرار دهند.»

اقدامات ایران چه بود؟

ایران، در سال‌های گذشته تلاش کرده است با تصویب قوانین جدید، هم نظارت بر پرداخت مالیاتها را بیشتر کند، هم فضای کسب و کار را بهبود بخشد و هم شبهه‌ها در مورد تامین مالی تروریسم از طریق بازارهای غیرشفاف مالی را کاهش دهد، یکی از اقداماتی که برای این منظور انجام شده، تصویب « قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» بود که لایحه آن توسط دولت حسن روحانی در سال 94 به مجلس فرستاده شد، در بهمن سال گذشته تصویب و در اسفند سال گذشته به دولت ابلاغ شد.

این قانون تلاش کرده است فعالیت‌های تروریستی را رده‌بندی کند و البته به صراحت اعلام کرده است که « اعمالی که افراد، ملت‌ها، یا گروه‌ها و یا سازمان‌های آزادی‌بخش برای مقابله با اموری از قبیل سلطه ، اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی انجام می‌دهند، از مصادیق اقدام تروریستی موضوع این قانون نیست و تعیین مصداق گروه‌های تروریستی و سازمان‌های مشمول این تبصره بر عهده شورای عالی امنیت ملی است.»

سرانجام در پی اقدامات دولت روحانی، گروه اقدام مالی (FATF) در تاریخ چهارم تیر ۱۳۹۵ با انتشار بیانیه‌ جدید خود، درخواست خود از کشورها برای انجام اقدامات مقابله‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مدت یک سال به حالت تعلیق درآورد و حالا اعلام شده که این تعلیق نتیجه اقدامات متعدد دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه در سالهای اخیر، از جمله تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و التزام ایران به اجرای برنامه اقدام برای رفع کاستی‌های چارچوب مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم منطبق با قانون اساسی بوده است. البته تعاملات با گروه اقدام مالی، منحصر به ماه‌های گذشته و این دولت نبود و در دولت‌های سابق نیز تلاش‌های گسترده‌ای در جهت تعامل با گروه اقدام مالی صورت می‌گرفت که به دلیل فضای منفی بین‌المللی ایجاد شده علیه کشور، منتهی به نتیجه مطلوب نمی‌شد.

دولت که پس از برجام همواره بر ضرورت برقراری روابط ساختارمند با نهادهای موثر بین‌المللی تاکید کرده است، یکی از قفل‌های باز نشده ورود سرمایه به کشور را همین حضور نام ایران در لیست سیاه FATF  می‌دانست و معتقد بود همکاری و تعامل با گروه اقدام مالی از آن رو ضرورت دارد که امروزه کلیه بانکها، موسسات مالی، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سراسر جهان موظف هستند که استانداردهای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم  را اجرا نمایند و براین اساس در مواردی که کشوری توسط گروه اقدام مالی در فهرست کشورها و مناطق پرخطر و غیر همکار قرار گرفته باشد، موسسات مالی و  سایر بنگاه‌های اقتصادی یا به طور کلی از تعامل با بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی آن کشور صرف نظر یا همکاری خود را منوط به بررسی‌های به شدت سخت‌گیرانه‌ای می‌کنند که در نهایت هزینه‌های معامله را به طور جدی افزایش می‌دهد و نهایتا بر همین اساس، کلیه کشورها تلاش می‌کنند در فهرست یادشده قرار نگیرند.

واکنش تند مخالفان و سرانجام پاسخ دولت

این موضوع در روزهای اخیر به سوژه تازه مخالفان دولت برای آغاز دوره جدیدی از حملاتشان تبدیل شد. روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های منتقد و مخالف دولت با تندترین کلمات به انتقاد از این مسأله پرداخته‌اند و آن را «خیانت دولت» نامیدند. این رسانه‌ها ماجرا را به عنوان «خودتحریمی» بانک‌های داخلی تعبیر کردند و از شکل‌گیری «موج گسترده‌ای از اعتراض همگانی نسبت به اجرایFATF » خبردادند.

رسانه‌های منتقد ضمن اشاره به آنچه آن را «موجی از خشم عمومی نسبت به دولت حسن روحانی» می‌نامیدند خواستار رسیدگی و توضیح دولت پیرامون دلیل اجرای این توافق شدند.

دولت هم سرانجام ، البته نسبتا دیرهنگام ، با صدور بیانیه‌ای در قالب بیانیه اعضای شورای عالی مبارزه با پولشویی متشکل از رییس بانک مرکزی، وزرای اقتصاد، اطلاعات، امور خارجه، کشور و صنعت،معدن و تجارت درباره مسائل مطرح شده درباره FATF توضیح و به منتقدان پاسخ داد.

دولت انتقادات منتقدان را در پنج محور خلاصه کرده و بصورت مجزا به هر کدام پاسخ داده است:

1- ارائه اطلاعات نظام مالی ایران به گروه اقدام مالی
گروه اقدام مالی به سیاست‌ها، رویه‌ها، قوانین و مقررات می‌پردازد. برای گروه اقدام مالی مهم است که در کشورها قوانین ملی کارا و اثر بخشی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم وجود داشته باشد؛ مقامات قضایی و اجرایی، اختیارات کافی برای نظارت بر اجرای این قوانین و مقررات داشته باشند؛ شناسایی مشتری در موسسات مالی انجام شود؛ سوابق معاملات برای مدت مشخصی نگهداری شود و نظایر آن. گروه اقدام مالی به جمع آوری اطلاعات تراکنش‌ها و معاملات خاصی نمی‌پردازد. این گروه، هیچ مکانیزمی برای دریافت اطلاعات از بانکها و کشورها ندارد و اساساً کارکرد این گروه، بررسی سیاست‌ها و رویه‌هاست نه داده‌ها، معاملات و تراکنش‌ها.
 
2- ارائه اطلاعات نظام مالی ایران به سایر کشورها
واقعیت این است که هیچ یک از اعضای گروه اقدام مالی به دلیل عضویت در این گروه، متعهد نیست که اطلاعات مشتریان نظام مالی خود را در اختیار سایر اعضاء قرار دهد و هرگونه تبادل اطلاعاتی میان اعضاء بر اساس معاهدات دوجانبه یا چندجانبه میان آنها و پس از تصویب مجالس و سایر مراجع ذیصلاح داخلی آنها خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر میان دو کشور عضو، معاهده معاضدت قضایی وجود داشته باشد و در آن معاهده قید شده باشد که اطلاعاتی در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم میان مقامات قضایی و اجرایی آنها مبادله خواهد شد، آنگاه بر همان اساس و در چارچوب همان معاهده مبادله اطلاعات انجام خواهد شد. اما اگر چنین معاهده‌ و ترتیباتی وجود نداشته باشد، صرف عضویت در گروه اقدام مالی و اجرای توصیه‌های گروه مزبور باعث نخواهد شد که تبادل دوجانبه اطلاعات صورت گیرد. روشن است در معاهدات معاضدت قضایی که میان جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها منعقد شده اند و تماماً به تصویب و تایید شورای نگهبان رسیده و یا خواهند رسید دغدغه‌های کشور در رابطه با انتقال اطلاعات حساس درنظر گرفته شده و تحفظ‌های لازم صورت گرفته و خواهد گرفت.
 
3- تعریف تروریسم
گروه اقدام مالی هیچ تعریفی از تروریسم ارائه نداده و به معرفی مشاغل و ابزارهایی که ممکن است مورد سوء استفاده تامین کنندگان مالی تروریسم قرار گیرند پرداخته و توصیه های لازم را در این خصوص ارائه نموده است. تعریف تروریسم امری است که مورد اختلاف کشورهای مختلف قرار دارد. با این حال، در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (۱۹۹۹)، تعریفی از تروریسم پذیرفته شده است که در قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب ۱۳۹۴ درجمهوری اسلامی ایران نیز با اندکی تغییر در عبارات، مورد قبول قرار گرفته است. به موجب قانون مزبور، ایران نیز مانند اکثرکشورها اعمال خشونت باری را که از طریق ارعاب مردم، قصد تاثیرگذاری بر سیاست ها و رویه های دولت ها را دارند اعمال تروریستی محسوب کرده است و به بخش قابل توجهی از کنوانسیون های سازمان ملل متحد که برای مقابله با تروریسم تدوین شده‌اند پیوسته است. بنابراین از جهت مفهومی، ایران در تعریف تروریسم با جامعه بین المللی همسو می باشد. در رابطه با مصادیق سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی، ایران مانند هرکشور دیگری حق دارد که در قوانین خود، نهادهای ذیصلاح برای تعیین مصادیق سازمان‌ها و گروه های تروریستی را مشخص کند و این مصادیق را به اشخاص حقیقی و حقوقی ابلاغ نماید. هیچ چیز در توصیه های گروه اقدام مالی وجود ندارد که ایران را ملزم نماید از فهرست آمریکا یا هر کشور دیگری در خصوص سازمان‌ها و نهادهای تروریستی تبعیت کند. ایران مانند بسیاری از کشورها می‌تواند در هنگام پیوستن به هر کنوانسیونی، اعمال حق شرط کند.
 
3- اجرای قطعنامه های سازمان ملل متحد
 یکی از انتقادات وارد شده بر تعامل با گروه اقدام مالی این است که ایران، با اجرای استانداردهای گروه اقدام مالی مکلف خواهد شد که قطعنامه های تحریمی سازمان ملل متحد علیه خود را اجرا نماید. مبنای این انتقاد توصیه شماره ۷ گروه اقدام مالی است که مقرر می دارد: "در اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با جلوگیری، سرکوب و توقف اشاعه سلاح های کشتار جمعی و تامین مالی آن، کشورها باید تحریم های مالی هدفمند را به اجرا گذارند". قطعنامه های یادشده کشورها را ملزم می‌کنند برای اطمینان از این که هیچگونه وجه یا دارایی دیگری، به طور مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار شخص یا نهادی قرار نگیرد که توسط یا به موجب اختیارات شورای امنیت سازمان ملل متحد- تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد- معین شده‌اند و یا اشخاص مزبور از آن وجوه یا دارایی ها بهرمند نشوند، بدون تاخیر، وجوه و دارایی‌های آنها را مسدود کنند.

منتقدان تعامل با گروه اقدام مالی اظهار می دارند اجرای این توصیه باعث خواهد شد که ایران مکلف به اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ و سایر قطعنامه های تحریمی علیه خود شود. در پاسخ باید گفت اصولاً اجرای توصیه هفتم گروه مذکور در برنامه اقدام مورد توافق ذکر نشده است. همچنین مشابه بسیاری از کشورها، اجرای تمامی توصیه های ۴۰ گانه الزام آور نبوده و از این بابت تعهدی متوجه کشور نخواهد بود. در رابطه با قطعنامه ۱۲۶۷ (موضوع توصیه ششم گروه اقدام مالی) نیز باید اشاره نمود این قطعنامه مرتبط با القاعده، طالبان، داعش، اسامه بن لادن و سایر اشخاص و سازمان های تروریستی مرتبط با آنهاست که اقدامات متعددی را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند و ایران نیز همانند برخی دیگر از کشورها قربانی عملیات تروریستی این گروه بوده است. از این رو مفاد این قطعنامه از سالها پیش در بانک های کشور اجرا می شود. حتی در صورت اضافه شدن اسامی دیگر به این فهرست در قطعنامه‌های آتی نیز هیچ گونه تحمیلی نمی‌تواند بر کشور صورت گیرد چرا که در قانون مجلس شورای اسلامی تصریح شده است که تشخیص مصادیق تروریسم تنها توسط شورای عالی امنیت ملی کشور صورت می‌گیرد.
 
4- قطع روابط با اشخاص مشمول تحریم های امریکا
به لحاظ فنی و تخصصی هیچ امری در استانداردهای گروه اقدام مالی وجود ندارد که ایران یا هیچ کشور دیگری را مکلف به تبعیت از تحریم‌های آمریکا نماید. رژیم تحریم‌های آمریکا مستقل از گروه اقدام مالی است. علاوه بر این، در متن برجام  این نکته مورد اذعان قرار گرفته است که کلیه اشخاص ایرانی، می‌توانند با یکدیگر روابط مالی و اقتصادی داشته باشند.
 
دولت پس از  پاسخ دادن به منتقدان نیز تاکید کرده است که تعامل با گروه اقدام مالی از سالها قبل در زمره برنامه‌های شورای عالی مبارزه با پولشویی قرارداشته است و اقداماتی که منجر به تعلیق اقدامات مقابله‌ای علیه ایران شده‌اند نیز منحصر به دولت فعلی نیست و تعامل با گروه ویژه اقدام مالی، ضرورتی است که مستقل از بحث برجام و دولت کنونی است و آخر اینکه درحال حاضر ۱۹۸ کشور، پذیرفته‌اند که توصیه‌های گروه اقدام مالی را اجرا نمایند. بنابراین تعداد کشورهایی که با گروه ویژه اقدام مالی همکاری می‌نمایند از تعداد دولت‌های عضو سازمان ملل متحد (۱۹۳ عضو) نیز بیشتر است.

آدم ها ممکن است برای سفر کردن، توصیه‌های دیگران را جدی نگیرند و تصویرسازی رسانه‌ای از ایران را به عنوان کشوری نا امن و نا مناسب برای سفر کردن کنار بگذارند، اما سرمایه و پول ذاتا محافظه کارند، حتی بعد از این که محدودیت‌های بین المللی برای سرمایه گذاری در ایران، از منظر قانونی به طور کامل برطرف شود، برچیده شدن تک تک توصیه های منفی در مورد ایران، و باز شدن درهای بازارهای مالی به روی سرمایه خارجی نیازمند زمان بیشتر است.

7 رندر فوق‌العاده جهان را بشناسید (+عکس)

محبوبیت هایلوکس به دلیل سختی زیاد و توانایی بی‌حد و مرز آن برای رفتن به هر نقطه‌ای از جهان است.

رندرها نمایی از تخیلات طراحان خودروها هستند که بر روی کاغذ یا صفحات نمایشگر رایانه‌ها شکل می‌گیرند. این خودروها واقعی نیستند، اما ایده‌های نابی هستند که شاید روزی به واقعیت تبدیل شوند و شگفت‌انگیز ظاهر شوند.

به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از "تاپ‌گیر"، رندر عجیب کایرون یکی از همان‌هایست که تا مدت‌ها در ذهن بینندگان باقی خواهد ماند. این رندر که با الهام از یکی از موجودات افسانه‌ای مارشکل ساخته شده در این لیست به عنوان سریع‌ترین مدل ارائه شده است. هیچ آینه حانبی در این مدل برای خودرو در نظر گرفته نشده است. این خودرو با قدرت یک هزار و 479 اسب بخار می‌تواند به بیشینه سرعت 420 کیلومتر بر ساعت دست یابد.


7 رندر فوق‌العاده جهان را بشناسید

رندر "مارادر" (غارتگر)

خودروی نظامی مارادر جان شما و 9 نفر دیگر را در برابر مواد انفجاری، مین‌های تک نفره، گلوله و سگ‌های کوچک هار نجات می‌دهد. این خودرو می‌تواند حدود 4 هزار و 500 کیلوگرم بار را با خود حمل کند و به سامانه دید شب مجهز است. این خودرو با سرعت 119 کیلومتر در ساعت حرکت کرده و به آسانی مسیرهای ناهموار را طی می‌کند.

7 رندر فوق‌العاده جهان را بشناسید

کادیلاک یک

7 رندر فوق‌العاده جهان را بشناسید

این خودرو آبکاری شده با فولاد و فلز دارای بدنه‌ای ضد بمب است و با لاستیک‌های کولار تقویت می‌شود. خودرو کاملا ضدگلوله طراحی شده و فضای درونی آن در برابر حملات شیمیایی و میکروبی مصونیت دارد. این مدل کادیلاک به شکلی ساخته شده که آتش توان سوزاندن تجهیزات داخلی خودرو و نفوذ به کابین را ندارد.

تویوتا هایلوکس

7 رندر فوق‌العاده جهان را بشناسید

این رندر جاودانه هایلوکس بی شک مورد علاقه بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو قرار گرفته است. دلیل آن سختی زیاد و توانایی بی‌حد و مرز آن برای رفتن به هر نقطه‌ای از جهان است. به همین دلیل می‌توان گفت هایلوکس‌های آینده گزینه بسیار خوبی برای رفتن به مکان‌های ناممکن به شمار می‌آید. این خودرو به یک سامانه دو محوره در عقب مجهز شده است که باعث حرکت بهتر و قدرتمندتر آن می‌شود.

لندروور دیفندر

7 رندر فوق‌العاده جهان را بشناسید

ا جنگنده‌های 4*4 لندروور می‌توانند با چرخ‌هایی فلزی و غیر گرد برای هر حوزه‌ای کاربرد داشته باشند. شما با این خودروی آینده می‌توانید در هر سطح جغرافیایی و ریل‌های مختلف حرکت کنید. از طرفی این خودرو یک مدل ایده ال برای رفتن به سفرهای طبعت‌گردی است. به جای چرخ‌های سه وجهی می‌توان از چرخ‌های معمولی و گرد برای پشتیبانی‌های لازم بهره برد.

تانکر چرخدار "اوشکوش"

7 رندر فوق‌العاده جهان را بشناسید

این یک خودروی تانکر دار برای حمل مواد نفتی و شیمیایی است. این خودرو ضد گلوله به شکلی ساخته شده است که می‌توان در سطح و جاده‌ای حدود 20 هزار لیتر سوخت یا مواد پتروشیمی را با آن جابه‌جا کرد.

چلنجرهای سیار بیابانی


7 رندر فوق‌العاده جهان را بشناسید

این رندر نیز یک مدل کاربردی 8 چرخ به شکلی کاملا مستحکم ساخته شده که در مواقع بحرانی می‌تواند نقش یک خانه یا یک بیمارستان را بازی کند. قابلیت حرکت این خودرو در نواحی جغرافیایی گوناگون و مناطق آفرودی نیز زیاد است.

تهدید به خودکشی را جدی بگیرید

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: خودکشی حل نهایی یک مشکل نیست و یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از خودکشی باورها و اعتقادات دینی است که به عنوان یک سپر در برابر خودکشی عمل می کند.

به گزارش ایسنا، کارشناس ارشد روانشناسی گفت: خودکشی حل نهایی یک مشکل نیست و یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از خودکشی باورها و اعتقادات دینی است که به عنوان یک سپر در برابر خودکشی عمل می کند.

مسلم کرد در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه خودکشی مسئله ای است که در طول تاریخ و در همه جوامع وجود داشته است اظهار داشت: خودکشی عملی است که به صورت آگاهانه باعث مرگ شخص می شود. خودکشی در وهله اول یک رفتار است و از افکار خودکشی، تهدید به خودکشی و اقدام به خودکشی تا خودکشی کامل در نظر گرفته می شود که فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث می شود فرد دست به خودکشی بزند.

وی  ادامه داد: افسردگی و اختلالات شخصیتی از جمله اختلال شخصیت مرزی، اسکیزوفرنی، مشکلات مالی، مشکلات ارتباطی و .. از جمله این عوامل هستند.

کرد با اشاره بر اینکه یکی از تفکرات غلط در مورد خودکشی تهدید فرد به این کار در جمع است و افراد می گویند این کار را نمی کند تصریح کرد: اکثر افرادی که خودکشی موفق داشتند کسانی بودند که قبلا چندین بار دوستان و اقوام و نزدیکان خود را از این کار باخبر کردند.

وی خاطر نشان کرد: تشخیص بین رفتار خودکشی بی خطر با خودکشی پر خطر دشوار است و نوع خودکشی نیز در بین زنان و مردان متفاوت است.

کارشناس ارشد روانشناسی در مورد اینکه مردان بیشتر تمایل به استفاده از سلاح گرم برای خودکشی دارند تصریح کرد: زنان بیشتر از زدن رگ برای خودکشی استفاده می کنند و باید گفت زنان دوبرابر مردان اقدام به عمل خودکشی می‌کنند.

وی افزود: اسلام یکی از ادیان الهی است که تاثیر بزرگی بر کاهش خودکشی داشته است.

کرد گفت: اسلام خودکشی را به طور رسمی حرام اعلام کرده همچنین مطالعات نشان می دهد میزان خودکشی در بین کشورهای اسلامی بطور معناداری پایین تر از سایر کشورهاست.

این کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: عوامل زیادی در خودکشی دخیل اند که یکی از مهم ترین عوامل، "افکار" خودکشی است که مدت و قدرت و تغییر پذیری آن باید مدنظر قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در بین عوامل تغییر پذیر افکار مهم ترین عامل در کاهش خودکشی است و به طور مثال فردی که نگرش مثبتی در مورد خودکشی دارد با وقوع یک اتفاق ناگوار به احتمال بیشتر دست به خودکشی می زند. درمان، مراقیت و مداخله در بحران افراد آسیب پذیر باید مورد توجه قرار گیرد.

بازیکن سابق پرسپولیس درگذشت

 

بازیکن سابق پرسپولیس درگذشتبازیکن سابق پرسپولیسی ها پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری، در نهایت امروز دارفانی را وداع گفت.

محمدرضا خلعتبری که بازیکنان مطرح پرسپولیسی ها در دهه پنجاه بود پس از مدت های طولانی درگیری با بیماری سرطان، صبح امروز چشم از جهان فروبست.

بازیکن سابق پرسپولیس درگذشت

شهرک صنعتی آبادان در شعله های آتش (+عکس)

کارخانه میعانات گازی دز واقع در شهرک صنعتی آبادان عصر امروز در آتش سوخت.
به گزارش صدا و سیما،این کارخانه که در زمینه تولید پارافین و مواد اولیه آن فعالیت دارد حدود ساعت 16:30 روز جمعه بیست و ششم شهریور به دلایل نامعلومی آتش گرفت.
رییس اداره آتش نشانی آبادان گفت: به منظور اطفاء این آتش سوزی شش دستگاه خودروی آتش نشان از ایستگاه های شهری و یک دستگاه از پالایشگاه آبادان به شهرک صنعتی اعزام شدند.
آقای فرحانی با بیان اینکه این حادثه تلفات جانی در بر نداشت افزود: میزان خسارت هنوز برآورد نشده است.
او گفت: علت حادثه در دست بررسی است.

شهرک صنعتی آبادان در شعله های آتش (+عکس)

شهرک صنعتی آبادان در شعله های آتش (+عکس)

شهرک صنعتی آبادان در شعله های آتش (+عکس)

اخبار سیاسی روز

گزارش العربیه از افزایش نفوذ ایران پس از برجام؛

وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی را که هفته گذشته توسط یک موسسه بین‌المللی منتشر شده بود را تکذیب کرده است. در این گزارش آمده بود که آمریکا در طی یک توافق محرمانه به ایران اجازه می‌دهد بی‌سروصدا پروژه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد. این باورنکردنی بود. آیا ایران توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی را زیر پا گذاشته است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ العربیه نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی را که هفته گذشته توسط یک موسسه بین‌المللی منتشر شده بود را تکذیب کرده است. در این گزارش آمده بود که آمریکا در طی یک توافق محرمانه به ایران اجازه می‌دهد بی‌سروصدا پروژه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد. این باورنکردنی بود. آیا ایران توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی را زیر پا گذاشته است؟ باراک اوباما پس از امضای قرارداد هسته‌ای با ایران اعلام کرده بود که با این قرارداد جهان جای امن‌تری خواهد شد اما اقدامات بعدی ایران و ادامه حضور نیروهای این کشور در سوریه و عراق و آزمایش موشک‌های دوربرد توسط ایران چنین چشم‌اندازی را نشان نمی‌داد.
باوجود همه این‌ها، هنوز هم وزرای اروپایی به ایران سفر کرده و بازرگانان خارجی وارد ایران می‌شوند و هتل‌های لوکس ایران پررونق‌تر از همیشه است. صنعت نفت ایران قدرت خود را به دست آورده و در حال افتتاح سه شعبه از بانک‌های آلمانی است. ایران در ازای آزادسازی چند گروگان آمریکایی چهارصد میلیون دلار پول از این کشور دریافت کرد. این مسئله نیز در ابتدا توسط واشنگتن تکذیب شد اما بعداً مورد تأیید قرار گرفت، بنابراین در حال حاضر تکذیب ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط واشنگتن نیز نمی‌تواند قطعی باشد.
اما سؤال اینجاست که چرا آمریکا تا این حد بر ایران آسان می‌گیرد؟ چه چیزی در پس این تحولات منطقه‌ای نهفته است؟ چرا آمریکا و غربی‌ها خواهان بازگشت ایران به‌عنوان یک بازیگر قدرتمند در معادلات منطقه هستند؟
چهار دلیل برای این مسئله می‌توان برشمرد. همه این دلایل ریشه در ترس جهان غرب از عربستان سعودی و نیروهای تکفیری سنی دارد. ترسی که از زمان حادثه 11 سپتامبر و انفجار برج‌های دوقلوی نیویورک بیشتر و بیشتر شده و موجب اعمال سیاست‌هایی از سوی غرب شده است تا ایران را به قدرتی بزرگ برای مقابله با این تهدید بدل سازد. این چهار دلیل به شرح ذیل است:

1-    ایران یک پروژه دارد

2-    ایران قابلیت چانه‌زنی دارد

3-    ایران و هم‌پیمانانش بسیار همدل و متحد هستند

4-    آمریکا از جهان اهل سنت می‌ترسد


1- کشورهایی که یک برنامه روشن و بلندمدت در سیاست‌های خود دارند در جهان امروز بیشتر مورد اعتماد قرار می‌گیرند. ایران نیز به همین دلیل توانسته روابط خوبی با اروپا و آمریکا برقرار کند. اگرچه که غربی‌ها ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهند اما در مجموع از برنامه‌های ایران برای آینده راضی هستند و با ایران همراهی می‌کنند. اگر عربستان نیز خواهان آن  است که با آمریکا و غرب روابط مثبتی داشته باشد باید یک برنامه شفاف و روشن از آنچه برای منطقه در نظر دارد ارائه کند.

2- ایرانیان یک چیز مهم آموخته‌اند، آن‌ها اول یک منطقه را اشغال می‌کنند سپس برای چانه‌زنی پای میز مذاکره می‌روند و درنهایت یک قرارداد منعقد می‌کنند. ایران در موارد دیگری نیز از کارت‌های خود به‌خوبی استفاده کرده و از طریق چانه‌زنی و بده بستان منافع خود را پیش می‌برد، به‌طور مثال گفته می‌شود که در زمان بمباران سوریه توسط بشار اسد، ایران با اعلام آمادگی برای توافق اتمی، آمریکا را به ادامه گفت‌وگوها مجاب کرد و توانست اسد را در سوریه حفظ کند.

3- وقتی جان کری برای مذاکره با جواد ظریف به ژنو می‌رود همان چیزهایی را می‌شوند که در بیروت، دمشق و صنعا شنیده است یا دست‌کم تناقضی در مواضع ایران و متحدانش مشاهده نمی‌کند. درحالی‌که ریاض و ابوظبی و دوحه و آنکارا و متحدان عربستان یک صدای واحد ندارند و همین مسئله باعث می‌شود تا آمریکا بیشتر به سمت ایران و متحدانش متمایل شود تا جبهه عربستان سعودی.

4- آمریکا از جهان اهل سنت می‌ترسد. پس از حملات یازده سپتامبر این ترس تشدید شد و هرگز به حالت عادی بازنخواهد گشت. این مسئله در رسانه‌های آمریکایی به‌وضوح مشاهده می‌شود و از سخنرانی‌های نامزدها و مقامات آمریکایی در مبارزات انتخاباتی اخیر کاملاً مشهود است که خشمی نهفته از جهان اهل سنت در میان آمریکایی وجود دارد. سیاستمداران آمریکایی سهواً یا عمداً سعی می‌کنند که اقلیت افراط‌گرا در میان سنی‌ها را با اکثریت جهان اهل سنت یکی و مشابه جلوه دهند. این مسئله تا حدی به عملکرد گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی اهل سنت نیز برمی‌گردد. این درحالی است که گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی شیعه مانند حزب‌الله، علی‌رغم شعارهای ضدآمریکایی‌شان به‌عنوان تهدیدی برای آمریکا تلقی نمی‌شوند و کاری نمی‌کنند که این اعتماد متقابل بر هم بخورد.

هیلاری کلینتون پس ازسرپا شدن : شلیک به قایق های ایرانی باعث جنگ می شود  

کلینتون در نخستین سخنرانی خود پس از دوران بیماری ، اظهارات اخیر ترامپ درباره حمله به قایق های ایرانی در خلیج فارس را به باد انتقاد گرفت.
هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که از یکشنبه گذشته و در پی ناخوشی در مراسم پانزدهمین سالگرد واقعه 11 سپتامبر در نیویورک بنا به توصیه پزشکان در منزل خود در استراحت بود بار دیگر برنامه سفرهای انتخاباتی خود را از سر گرفت.
به گزارش عصر ایران کلینتون از بعد از ظهر پنج شنبه با عزیمت و حضور در برنامه کمپین انتخاباتی اش در دانشگاه شهر " گرینز بورو " ایالت کارولینای شمالی ، کمپین انتخاباتی خود را کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دست گرفت.
کلینتون مدت 3 روز را به توصیه پزشکان استراحت کرد. پزشکان اعلام کرده اند او ذات الریه دارد.
او دیروز در جمع هوادارانش در دانشگاه شهر گزینزبورو سخنرانی کرد.
کلینتون در جریان سخنرانی در گرینز بورو به سخنان اخیر دونالد ترامپ رقیب انتخاباتش اش درباره دستور شلیک به قایق های مزاحم ایرانی در خلیج فارس واکنش نشان داد و گفت این اظهارات نشان می دهد او فردی خطرناک است.
کلینتون گفت:" او با این کار (شلیک به قایق های ایرانی) جنگ راه می اندازد و  این علت دیگری است که نشان می‌دهد ریسک این انتخابات همانند دیگر انتخاب‌های زندگی ما، بالاست."
یک مقام ارشد عربستان از سخنان مقامات ایرانی در مورد سومدیریت مسئولان سعودی در ماجرای حج انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان: ایران بداند به راحتی نمی تواند ما را تسخیر کند / جلوی هر تهاجمی را خواهیم گرفت

جروسالم پست نوشت: یک مقام ارشد عربستان از سخنان مقامات ایرانی در مورد سومدیریت مسئولان سعودی در ماجرای حج انتقاد کرد.
به گزارش «انتخاب، شاهزاده خالد فیصل فرماندار مکه گفت که اجرای منظم مراسم حج امسال پاسخی به تهمت و افتراها علیه ماست.
وی با اشاره به ایران گفت: از خدا می خواهم آن ها را هدایت کند و مانع توسعه طلبی ان ها و رویکرد اشتباه شان در قبال مسلمانان در عراق، سوریه و یمن و جهان شوند.
این مقام سعودی اضافه کرد: اما اگر انها در حال اماده کردن ارتشی برای حمله به ما هستند، باید بدانید ما به راحتی تسخیر نمی شویم.
خالد الفیصل اضافه کرد: ما جلوی هر نوع تهاجمی را می گیریم و هرگز در حفظ این سرزمین و کشورمان تردید نمی کنیم.
حضور هواپیماهای روسی در خاک ایران برای حمله به پایگاه‌های نظامی در سوریه اگرچه ازلحاظ نظامی اهمیت چندانی نداشت اما از جهت استراتژیک نقطه عطف مهمی در روابط ایران و روسیه به شمار می‌آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ جروسالم پست نوشت: حضور هواپیماهای روسی در خاک ایران برای حمله به پایگاه‌های نظامی در سوریه اگرچه ازلحاظ نظامی اهمیت چندانی نداشت اما از جهت استراتژیک نقطه عطف مهمی در روابط ایران و روسیه به شمار می‌آید.
به گزارش «انتخاب»، ایران به روسیه اجازه داده است تا از حریم هوایی خود برای حمله در سوریه به‌عنوان بخشی از همکاری‌های نظامی بین دو کشور استفاده کند، روابط ایران و روسیه از ماه سپتامبر سال 2015 نزدیک‌تر شده است. ایران، در دوران پس از انقلاب هرگز به هیچ کشوری مجوز نداده بود تا نیروهای نظامی‌اش را در خاک ایران به طور موقت مستقر کند. به‌ویژه روسیه، که سابقه روابطشان نشان از سوظنی دائمی میان هر دو کشور دارد.
علت اصلی توسعه این روابط مسائل نظامی در جنگ سوریه بوده است. تابه‌حال روسیه از هواپیماهای خود برای کمک به اسد در پایگاه‌هایی در جنوب روسیه و از سپتامبر 2015 از پایگاه هوایی (Hmeimim) در نزدیکی لاذقیه در سوریه استفاده می‌کرد. پایگاه‌های جنوب روسیه در فاصله 3000 کیلومتری از سوریه قرار داشت، درحالی‌که پرواز هواپیماهای روسی از همدان این مسیر را به 700 کیلومتر کاهش داده است. این تغییر بدان معنی است که توپولف‌های روسی که می‌توانستد محموله‌ای پنج الی هشت تنی را در هنگام پرواز از روسیه حمل کنند، در حال حاضر این میزان را تا 22 تن در هنگام پرواز از ایران افزایش داده‌اند. درعین‌حال پیش از این جت جنگنده سوخوی روسی نمی‌توانست از روسیه بدون سوخت‌گیری به آسمان سوریه برسد.
اگرچه که ایران می گوید این همکاری‌ها در حال حاضر به پایان رسیده است اما حضور نیروهای روسی در خاک ایران نشان از تغییرات مهمی در روابط ایران و روسیه در پنج سال اخیر دارد. خبرها حاکی از آن است که قراردادهای تسلیحاتی مهمی میان ایران و روسیه در حال انعقاد است همچنین پروژه‌های روسیه برای ساخت نیروگاه‌های اتمی ایران نیز در حال آغاز شدن است.
البته این همکاری‌ها به‌منزله نبود اختلاف‌نظر میان ایران و روسیه و فراموش کردن خاطرات تاریخی تاریک میان روس‌ها و ایرانیان نیست اما این تغییرات نشان می‌دهد که هر دو کشور سعی دارند بر روی منافع مشترک منطقه‌ای‌شان تمرکز کنند. روسیه و ایران با استفاده از این اتحاد استراتژیک سعی دارند یک پیام روشن را به ایالات‌متحده و غرب ارسال کنند مبنی بر اینکه آن‌ها نبض منطقه را در دست دارند و بازیگران تعیین‌کننده هستند. این مسئله نشان از آن دارد که نظم نوینی در منطقه حاکم شده است و شواهد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نتوانستند واکنش مناسبی به این تغییرات بدهند و تنها در اظهارنظری اعلام کرده‌اند از این مسئله متأسف‌اند اگرچه که این تغییرات را پیش‌بینی کرده بودند.ترکیه نیز در حال حاضر وسوسه شده است تا آمریکا را رها کرده و به‌عنوان بازوی سوم به اتحاد ایران و روسیه بپیوندد و بتواند نقشی محوری در معادلات منطقه ایفا کند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که این اتحاد میان ایران و روسیه و پرواز جنگنده‌های روسی و ایرانی فراتر از خاک دو کشور موجب نگرانی‌های عمیقی برای اسرائیل شده است.
به نوشته رویترز، فاجعه منا در مکه که به مرگ چند صد ایرانی انجامید و پس از آن حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در دو شهر تهران و مشهد در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ به قطع کامل روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالیکه رویترز روز سه شنبه از «تماس تلفنی» امیر قطر با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با هدف ایجاد بهبود در روابط ایران با اعراب خلیج فارس خبر داد، تنش میان ایران و سعودی روز به روز بیشتر میشود. به گزارش انتخاب، امیر قطر در تماسی تلفنی با روحانی بر لزوم حسن هم‌جواری و «روابط همسایگی خوب» تاکید کرده است.
به نوشته رویترز، فاجعه منا در مکه که به مرگ چند صد ایرانی انجامید و پس از آن حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در دو شهر تهران و مشهد در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ به قطع کامل روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.
اما تنش در روابط این دو کشور بار دیگر و پس از ماهها، زمانی زبانه کشیده است. حال طبق گزارش خبرگزاری رسمی قطر امیر این کشور از در آشتی و میانجی‌گری وارد شده و عید قربان را که مسلمانان در روز دوشنبه جشن گرفتند به حسن روحانی، رئیس جمهور تبریک گفته است.
بنا بر این گزارش، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در تماس تلفنی خود تاکید کرده است که روابط ایران با همسایگان عرب خود در خلیج فارس «باید بر اصول حسن هم‌جواری، احترام متقابل و نیاز به حل و فصل اختلافات از راه گفت‌وگو متمرکز باشد».
در حوزه ژئوپلیتیک خلیج‌فارس، ما یک رقیب استراتژیک به نام عربستان سعودی داریم. مخصوصاً در وضعیت فعلی‌شان با مدیریت آمریکایی‌ها یا شاید صهیونیست‌ها. به نظر من می‌خواهند با ایران یک روابط تنش‌آلود به وجود آورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هرگز نباید به سوی تنش با عربستان حرکت کنیم/ باید روابط‌مان را با کشورهای عمان، کویت و حتی قطر بیش‌تر کنیم و با سعودی ها مدارا کنیم/عربستان در شهادت 200 هزار نفر ایرانی در دفاع مقدس شریک است
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان این‌که "باید روابط‌مان را با کشورهای عمان، کویت و حتی قطر بیش‌تر کنیم" تصریح کرد: هرگز نباید به سوی تنش با عربستان حرکت کنیم.
به گزارش انتخاب به  نقل از العالم ، سردار صفوی در نشست مشترک مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به رقابت عربستان با ایران در منطقه گفت: در حوزه ژئوپلیتیک خلیج‌فارس، ما یک رقیب استراتژیک به نام عربستان سعودی داریم. مخصوصاً در وضعیت فعلی‌شان با مدیریت آمریکایی‌ها یا شاید صهیونیست‌ها. به نظر من می‌خواهند با ایران یک روابط تنش‌آلود به وجود آورند.
وی ادامه داد: سعودی‌ها نسبت به افزایش وزن ژئوپلیتیکی ایران معترض هستند و شکست‌های خود در سوریه، عراق، لبنان و حتی در یمن را به گردن ایران می‌اندازند. در حالی که این نتیجه سیاست‌های نه چندان خوب آنها و خرید سلاح و غیره بر مبنای پول‌های زیاد نفتی است. ضمن این‌که ایران تا به حال بسیار خویشتن‌داری کرده است. در جنگ ۸ ساله بیش‌ترین دولت‌هایی که به عراق کمک کردند، عربستان و کویت بودند. میلیاردها دلار را به عراق دادند و عراق این پول‌ها را تبدیل به موشک و بمب علیه ایران کرد که در شهادت ۲۰۰ هزار نفر شهید ایران شریک است.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: عربستان تا به حال فجایع بزرگی برای حجاج ما به وجود آورده است که نمونه‌اش فاجعه منا و شهادت چند صد ایرانی در سال قبل بود.
صفوی دربارۀ راهکار مدیریت شرایط کنونی هم تأکید کرد: به هر جهت در این حوزه پیشنهاد من این است که ما باید روابط‌مان را با کشورهای عمان، کویت حتی قطر بیش‌تر کنیم و در رابطه با سعودی‌ها مدارا کنیم. ما به هیچ وجه نباید به سمت تنش با سعودی‌ها حرکت کنیم. صلح، امنیت و قدرت برتر خلیج‌فارس از آنِ ماست که این را آمریکایی‌ها هم می‌دانند.

زنجبیل و عسل؛ معجونی قدرتمند برای سلامت

ترکیب عسل و زنجبیل یک خلط آور فوق العاده محسوب می شود و بر همین اساس، تسکین فوری برای افرادی که از سرفه، سرماخوردگی، گلو درد، و آبریزش بینی رنج می برند به همراه دارد.

فواید سلامت عسل و زنجبیل برای درمان مشکلات تنفسی تقریبا با هیچ معجون دیگری قابل مقایسه نیست. افزون بر این، عسل یک ابزار عالی برای انتقال هر چه بهتر فواید گیاهانی مانند زنجبیل در بدن انسان است.

زنجبیل و عسل؛ معجونی قدرتمند برای سلامت

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ارگانیک فکتس"، عسل و زنجبیل هر دو دارای فواید سلامت مختص به خود هستند و ترکیب این دو با یکدیگر مزایای بیشتری را نیز به همراه دارد. در ادامه با فواید سلامت عسل و زنجبیل بیشتر آشنا می شویم.

آسم

باور بر این است که ترکیبی از عسل و زنجبیل به همراه فلفل سیاه توانایی درمان یا کاهش آثار آسم را دارد. این ترکیبی است که به طور طبیعی تسکین دهنده و ضد التهاب محسوب می شود و به کاهش تنش و بهبود جریان اکسیژن به ریه ها و آرامش رگ های خونی در ریه ها کمک می کند.

مشکلات تنفسی

ترکیب عسل و زنجبیل یک خلط آور فوق العاده محسوب می شود و بر همین اساس، تسکین فوری برای افرادی که از سرفه، سرماخوردگی، گلو درد، و آبریزش بینی رنج می برند به همراه دارد.

مدیریت سرطان

مصرف زنجبیل به کاهش تهوع و استفراغ کمک می کند که از جمله موارد مرتبط با سرطان و شیمی درمانی هستند. بیماران اغلب از تهوع ناتوان کننده پس از سرطان و شیمی درمانی رنج می برند و بر همین اساس راه حل های جایگزین برای مقابله با آن را مد نظر قرار می دهند. زنجبیل تخلیه معده را از طریق ویژگی های گوارشی خود تسریع می کند که می تواند از ناراحتی معده و احتمال تهوع جلوگیری کند. تهوع ناشی از شیمی درمانی به واسطه سیس پلاتین، یک جز اصلی شیمی درمانی، شکل می گیرد و زنجبیل می تواند آثار قدرتمند آن را متعادل سازد. زنجبیل ارتباط مثبتی با کاهش تهوع و استفراغ مرتبط با بارداری و بیماری صبحگاهی نیز دارد. ترکیب زنجبیل با آثار آرامش بخش طبیعی عسل راه حل پیشگیرانه قدرتمندی را برای استفراغ و تهوع ناشی از منابع مختلف فراهم می کند.

زنجبیل و عسل؛ معجونی قدرتمند برای سلامت

پیشگیری از سرطان

در زمینه پیشگیری از سرطان، مطالعات نشان داده اند که ترکیب عسل و زنجبیل به ویژگی های شیمی-پیشگیرانه منجر می شود و آنزیم های آنتی اکسیدانی که احتمال رشد سرطان و متاستاز را کاهش می دهند را تحریک می کند. در نتیجه، تونیک عسل و زنجبیل می تواند نه تنها به کاهش نشانه های شیمی درمانی کمک کند، بلکه احتمال ابتلا به سرطان و نیاز به درمان را نیز در وهله نخست کاهش می دهد.

سوء هاضمه

زنجبیل و عسل به شکل تونیک در دسترس هستند. باور بر این است که این تونیک یا شربت به واسطه ویژگی های گوارشی ذاتی زنجبیل برای کمک به گوارش خوب است. افزون بر این، عسل و زنجبیل دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی هستند و از این رو قدرت سیستم امینی بدن انسان را افزایش می دهند. در نتیجه، مصرف یک قاشق چایخوری از تونیک زنجبیل و عسل برای افرادی که دارای دستگاه گوارش ضعیفی هستند بسیار مفید است. تونیک زنجبیل و عسل دارای سطوح بالای پروتئین است که به فرآیند گوارش کمک می کند و همچنین ترشح صفرا را تحریک می کند که به حل کردن چربی کمک می کند. افزون بر این، این تونیک رشد میکرو ارگانیزم های روده را تحریک می کند که فرآیند گوارش را سرعت می بخشد و حرکات روده را تسهیل می کند. در نهایت، تونیک زنجبیل و عسل توانایی افزایش جذب دیگر مواد مغذی از مواد غذایی و کاهش ضایعات را دارد. دیر زمانی است که از این تونیک برای کاهش التهاب معده در کودکان استفاده می شود.

سلامت قلب

ویژگی های آنتی اکسیدانی تونیک عسل و زنجبیل تعدیل رفتار پروستاگلاندین ها در بدن انسان را نشان داده است. پروستاگلاندین ها ترکیبات چربی مشتق از اسیدهای چرب هستند که در زنجبیل وجود دارند. این پروستاگلاندین ها در سراسر بدن یافت می شوند و عناصر کاربردی در تقریبا تمام اندام ها هستند. از نظر سلامت قلب، آثار متعادل کننده تونیک عسل و زنجبیل در زمینه کاهش تنش رگ های خونی و در نتیجه کاهش فشار خون و کاهش احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند تصلب شرایین، حمله قلبی، و سکته مغزی مشاهده شده است.

با توجه به این دلایل و بسیاری دلایل دیگر، مردم در سراسر جهان، به ویژه در هند، همواره در خانه خود دارای زنجبیل و عسل هستند و این ترکیب مفید را هنگامی که سرما خورده اند یا سرفه می کنند به کار می گیرند.

زنجبیل و عسل؛ معجونی قدرتمند برای سلامت

بهترین روش برای مصرف زنجبیل و عسل ترکیب یک قاشق چایخوری از عصاره ریشه زنجبیل با یک قاشق چایخوری عسل است. امکان خرید کریستال های زنجبیل عسل از بازارها و عطاری ها نیز وجود دارد. زنجبیل و عسل کریستال شده بیشتر فواید سلامت موجود در زنجبیل و عسل تازه را حفظ کرده و برای آماده سازی سریع و آسان نوشیدنی عسل و زنجبیل به این شکل در آورده می شوند. آب نبات های زنجبیل عسل نیز در نقاط مختلف جهان بسیار محبوب هستند. اگر دچار گرفتگی گلو شده اید و به خوبی قادر به صحبت نیستید می توانید از آب نبات های زنجبیل عسل استفاده کنید که به سرعت گلوی شما را صاف می کنند. آب نبات های زنجبیل عسل هنگام سفر نیز سودمند هستند زیرا به مقابله با بیماری حرکت کمک می کنند.

عسل می تواند به زنجبیل افزوده شود تا مزه آن را بهبود ببخشد. عسل به عنوان یک شیرین کننده عمل می کند که زنجبیل را بسیار خوش طعم‌تر می سازد. افزون بر این، عسل می تواند به نان زنجبیلی، شیرینی زنجبیلی، کلوچه زنجبیلی، سوپ هویج زنجبیل، بیسکوئیت زنجبیلی، کیک زنجبیلی و انواع دیگر دستور العمل های زنجبیلی اضافه شود تا به بهبود مزه آنها کمک کند. عسل می تواند به چای ریشه زنجبیل یا چای زنجبیل و دارچین اضافه شود. در حالی که چای زنجبیل آماده می کنید، شما می توانید استفاده از شکر را کنار گذاشته و آن را با عسل جایگزین کنید و از این طریق به چای زنجبیلی خود فواید سلامت هرچه بیشتر اضافه کنید.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور

شعری تقدیم به «آل سقوط»

خاندان آل سعود
شناسهٔ خبر: 3771292 -
مهرآباد - صابر قدیمی: هجویه ای برای آل سعود که به شهدای منا تقدیم شده است...

ای گونی کود پای دربند
ای آل سقوط غرقه در گند
ای با تروریست خورده پیوند
ای دشمن عالم و هنرمند
در درس حماقت شده ای بیست
از آل سعود پست تر نیست

در کوه بدی آل سعودید
خوش نام نه هستید و نه بودید
پیوسته چو نفت در رکودید
گرچه خودتان معدن کودید
ای غده ی چرک و چربی، ای "کیست"
از آل سعود پست تر نیست

از مفتی مفت خور بگویم؟
یا از پدرت _شتر_ بگویم؟
از متحدت کمور بگویم؟
ارجاع دهم تو را به گویم
ای مادر داعش، پدرش کیست؟
از آل سعود پست تر نیست

هرچند دلاور و دلیرم
با صلح سرشته شد خمیرم
تا اینکه تو را کشم به زیرم
"بنشینم و صبر پیش گیرم"
بر خودروی عمر تو دهم ایست
از آل سعود پست تر نیست

برترین تصاویر جهان ۲۴

تصاویر امروز را با مسابقه تیراندازی پارالمپیک ریو آغاز می کنیم؛ در ادامه تصاویری از تعطیلات عید قربان، ماکت برج ایفل در چین و نمایشگاه گل و گیاه در آلمان خواهید دید.

مسابقه تیراندازی پارالمپیک ریو (AFP)

کودکان سوری در تعطیلات عید قربان بازی می کنند. (Getty)

عکاسی از ماکت برج ایفل در ماکائو چین (Reuters)

پرواز بالن گردشگری در طبیعت کنیا (Getty)

برگزاری نماز عید قربان در بنگلادش (Getty)

رقابت سوارکاری در ساحل ایرلند (Reuters)

برگزاری مسابقات دو و میدانی در پارالمپیک 2016 (Getty)

تصویر هک شده هیلاری کلینتون در مزرعه ای در ایتالیا (AP)

دختری در باغ وحش فرانکفورت آلمان از یک شیر عکاسی می کند. (AP)

کودکان پاکستان از پنجره مسجد اقامه نماز را تماشا می کنند.  (AFP)

عکاسی از گل و زنبور در نمایشگاه گل و گیاه آلمان (AP)

مهاجرت سالانه بوفالو ها در کنیا (AFP)

رقابت های تنیس روی میز در پارالمپیک ریو (Getty)

ادامه اعتراضات در سرینگر هند (REUTERS

ادعای عجیب سایت عربستانی/ کاروان ایران به اخراج از ریو تهدید شد!

رژه کاروان ایران در افتتاحیه پارالمپیک ریو
شناسهٔ خبر: 3771065 -
یک سایت خبری عربستانی از تهدید کاروان پارالمپیک ایران به اخراج از رقابتهای پارالمپیک ریو خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، درج نام خلیج فارس روی نقشه ایران بر چمدان ورزشکاران ایران حاضر در مسابقات پارالمپیک و همچنین طرح نقشه کشور ایران باعث عصبانیت عربستانی‌ها شده است. مسئولان ارشد ورزش  عربستان در روزهای گذشته این اقدام ایران را سیاسی دانسته و خواستار برخورد با کاروان ایران به خاطر این طرح و نقشه شده بودند!

یک روز بعد از این درخواست عربستانی‌های، یک سایت سعودی به نقل از دبیر کل کمیته پارالمپیک عربستان مدعی شد ایران از سوی به اخراج از ریو تهدید شده است. سایت «اخبار24» در اینباره به نقل از «محمد الخلیجی» نوشت: «باید از مسئولان کمیته برگزاری رقابتهای پارالمپیک تشکر کنم که به اعتراض ما خیلی زود رسیدگی کردند. حرکتهای تحریک آمیز در ورزش و ادغام آن با سیاست قابل قبول نیست».

خالی شدن ساختمان 6 طبقه در اهواز از سکنه به دلیل ریزش بخشی از سازه

اهواز- ایرنا - ساکنان یک ساختمان 6 طبقه در اهواز پنجشنبه شب به دلیل ریزش بخشی از سازه آن توسط سازمان آتش نشانی ساکنان آن به سرعت از ساختمان خالی شدند.

محمود روزبهانی معاون عملیات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی اهواز پنجشنبه شب در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این مجتمع 6 طبقه در خیابان اردیبهشت منطقه گلستان واقع شده است که با خطر ریزش رو برو شده است.
وی با بیان این که این سازه مسکونی تنها 6 سال از عمر آن گذشته افزود: اهالی این مجتمع پس از دیدن ریزش بخشی از این ساختمان به سازمان آتش نشانی اطلاع دادند که ماموران این سازمان نیز بلافاصله در محل حاضر و اقدام به تخلیه ساختمان نمودند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان نیز با حضور در محل با انتقاد از برخی ساخت و سازهای غیر اصولی در خوزستان افزود: متاسفانه برخی مجریان ساخت و ساز در اهواز تجربه و تبحر لازم در این زمینه را ندارند.
کوروش لطفی افزود: هر چند هنوز به درستی علت ریزش بخشی از این سازه مشخص نشده است اما به نظر می رسد سهل انگاری مجریان علت این امر است.
وی گفت: برخی مجریان بی تجربه و ناوارد هم با دور زدن قانون به گونه ای عمل می کنند که کارها را به خوبی انجام داده اند و شاید هم از اعنماد مهندسان نظام مهندسی سوء استفاده می کنند.
وی گفت: قطعا این سازمان با هر گونه سهل انگاری مهندسان نیز به شدت برخورد می کند هر چند معتقدیم که مهندسان سازمان نظام مهندسی به درستی کار خود را انجام می دهند.
وی در عین حال گفت: تعدادی از مهندسین این سازمان در محل حادثه حضور یافته اند تا مشکلات پیش آمده را برطرف نمایند تا مشکلی برای ساکنان آن بوجود نیاید.
هفته گذشته نیز یک مجتمع پنج طبقه در شهرک آغاجاری اهواز به علت گودبرداری غیر اصولی ترک های بزرگی برداشت که منجر به تخلیه ساختمان از ساکنان شد.
7164/7151/6064

انتهای پیام /*

85 درصد نیروهای استخدامی نفت از داخل استان باشند/60 درصد هورالعظیم در دولت یازدهم آبگیری شد

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان گفت:تاکید شده بالای 85 درصد نیروهایی که در پروژه های نفتی استخدام می شوند از داخل استان باشند و اولویت را به نیروهای دشت آزادگان و هویزه بدهند.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی روز جمعه در بازدید از طرح ها و پروژه های شیلات خوزستان با بیان اینکه پروژه های عمرانی قابل دفاع در دشت آزادگان و غرب کارون در دست اجرا و برنامه ریزی است، گفت:جوانان باید دوره ها، تخصص ها و تکنیک های لازم را یاد گرفته و تکنیسین شوند.
وی از فرماندار شهرستان دشت آزادگان خواست، کمیته های اشتغال شهرستان را با همراهی فنی و حرفه ای فعال کند و سازمان های مربوطه نیز مشغول آموزش علاقه مندان شوند.
استاندار خوزستان توضیح داد:از محل پروژه های نفتی وزیر نفت پذیرفته است تا 6 هزار میلیارد ریال کار عمرانی در شهرستان اجرایی شود، همچنین سرمایه گذاری نفت 5 تا 6 میلیارد است.
وی از پروژه پرورش ماهی دشت آزادگان به عنوان نمونه بارز اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت:با اجرایی شدن فاز دوم این طرح، استان خوزستان رتبه نخست کشوری در آبزی پروری را کسب می کند.
استاندار خوزستان تصریح کرد:پروژه پرورش ماهی دشت آزادگان از بزرگترین پروژه های پرورش ماهی کشور است که فاز 1 آن راه اندازی شده و فاز دوم نیز با مشکلاتی مواجه است.
شریعتی ادامه داد: 9 مزرعه دار نیز مشکلاتی با بانک سپه داشتند که با مسئولان بانک هماهنگی های لازم انجام شده است و بزودی مشکلاتشان حل می شود.
وی با مهم خواندن تکمیل این پروژه گفت:این پروژه تولید درونزا دارد و جوانان زیادی در آن مشغول به کار می شوند، همچنین صادرات خوبی را در پی داشته و نمونه کاملی از اقتصاد مقاومتی است.
شریعتی گفت: علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید، زیبا بودن این پروژه باعث می شود که جنبه گردشگری هم داشته باشد.
وی بیان کرد: صنایع تبدیلی در کنار این پروژه ایجاد خواهد شد و مزارع کشت علوفه خواهد داشت البته این مزارع مشکل زهکش دارد و آب جمع شده موجب از بین رفتن زمین ها می شود که این موضوع با شیلات در میان گذاشته شده و قرار است سیستم پمپاژ برای خروج زهاب نصب شود تا از تخریب زمین جلوگیری شود.
استاندار خوزستان تاکید کرد:از جمله اقدامات در آینده این است که در طرح 550 هزار هکتاری زمین های کشت علوفه آورده شوند البته هنوز این امر مصوب نشده است.
*** 60 درصد هورالعظیم در دولت یازدهم ابگیری شد
استاندار خوزستان در ادامه سخنانش با تشریح برنامه های دولت یازدهم در دشت آزادگان، گفت:با تدبیر دولت یازدهم، 60 درصد هورالعظیم آبگیری شده و مابقی آن نیز انجام می شود.
شریعتی همچنین با بیان چهار خطه شدن مسیر مرز چذابه تا سال آینده، گفت:با تحقق این مهم، رونق بازارچه مرزی بیشتر شده، البته این کار ها باید زودتر در انجام شود.
وی گفت: آب غدیر نیز تا یک ماه آینده به شهر دشت آزادگان وارد می شود.
به گزارش ایرنا استاندار خوزستان روز جمعه از طرح‎ها، پروژه های شیلات خوزستان، سایت پمپاژ آب و فاز دوم طرح آزادگان بازدید کرد.
در این دیدار جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان خزوستان نیر رئیس سازمان جهادکشاورزی، مدیر عامل بانک سپه، مدیر کل کار و امور اجتماعی خوزستان برای بررسی مشکلات وام بانکی تعاونی ها علوفه کاران حضور داشتند.
7164/6125

کارخانه میعانات گازی شهرک صنعتی آبادان دچار حریق شد

آبادان - ایرنا- کارخانه میعانات گازی واقع در شهرک صنعتی آبادان عصر جمعه در آتش سوخت.

کارخانه میعانات گازی در زمینه تولید پارافین و مواد اولیه آن فعالیت دارد که حدود ساعت 16:30 روز جمعه به دلایل نامعلومی دچار آتش سوزی شد.
رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی شهردرای آبادان در این خصوص گفت:برای خاموش شدن این آتش، شش دستگاه خودروی آتش نشان از ایستگاه های شهری و یک دستگاه خودرو نیز از پالایشگاه آبادان به شهرک صنعتی اعزام شد.
مجید فرحانی با بیان اینکه این حادثه تلفات جانی نداشته است، افزود:میزان حادثه تاکنون برآورد نشده و علت حادثه نیز در دست بررسی است.
شهرک صنعتی آبادان واقع در 15 کیلومتری شهر آبادان قرار دارد.
این شهرک فاقد هرگونه تجهیزات آتش نشانی است.
7104/6125

آیت الله سیدمحمد حسن آل غفور امام جمعه پیشین شوشتر به دیار باقی شتافت

شوشتر - ایرنا - آیت الله سیدمحمد حسن آل غفور امام جمعه پیشین شوشتر شامگاه جمعه - دیشب- به دیار باقی شتافت.

به گزارش ایرنا این عالم ربانی پس از یک دوره دوساله بیماری سرانجام شامگاه جمعه در بیمارستان گلستان اهواز دارفانی را وداع گفت.
وی از روحانیان خوشنام استان خوزستان و نخستین امام جمعه شوشتر از اواخر دهه 60تا اوایل دهه 70 بود.
خبر تکمیلی ،زمان و مکان مراسم تشییع و خاکسپاری این عالم ربانی بزودی اعلام می شود.
خبرگزاری ایرنا این ضایعه را به مردم دارالمومنین شوشتر و خاندان آل غفور تسلیت عرض می کند.
7159/6125