سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

این زن ایرانی سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا شد + تصاویر / سوابق


این زن ایرانی سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا شد + تصویر

یک ایرانی ـ‌ آمریکایی به عنوان سخنگوی فارسی زبان در وزارت خارجه آمریکا جایگزین آلن ایر شد.
به گزارش انتخاب؛‌ سحر نوروززاده در حال حاضر در وزارت خارجه آمریکا و عضو گروه سیاستگذاری با تمرکز بر ایران و مسائل مربوط به اجرای توافق هسته‌ای با ایران است.
او به چند زبان از جمله فارسی، دری، اسپانیایی و عربی صحبت می‌کند.
یک زن ایرانی‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شدنفر اول از سمت چپ
نوروز زاده نخستین زن ایرانی ـ آمریکایی است که وظیفه سخنگویی فارسی زبان در وزارت خارجه آمریکا را نیز انجام می‌دهد. این پست نخستین بار پنج سال پیش در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد و مهم‌ترین مسوولیتش گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران است.
وی در گفت‌وگو با شبکه فارسی صدای آمریکا در پاسخ به پرسشی در باره کانال ارتباطی جاری بین وزیران خارجه ایران و آمریکا از آمادگی دولت آمریکا برای بازگشایی کانال‌هایی جدید برای گفت‌وگو با ایران خبر داد.
نوروززاده گفت، "دولت آمریکا از این ارتباط استقبال می‌کند و ما حتی آمادگی برای بازگشایی کانال‌های بیش‌تر با ایران داریم."
او گفته است: "من مسوول بخش ایران در تیم سیاست خارجی جان کری، وزیر خارجه هستم. وظیفه من این است که تحقیق کنم و تحلیل‌های لازم را برای سیاستگذاری‌های طولانی مدت و استراتژیک انجام داده و پیشنهادات مختلف درباره سیاست خارجه به آقای وزیر ارائه بدهم. "
بر اساس این گزارش، او اولین زن ایرانی ـ آمریکایی است که مدیریت بخش ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید را بر عهده دارد. نوروززاده هم‌زمان با عضویت در این شورا، در دفتر اوباما نیز عضو تیم مسوول گفت‌وگوهای هسته‌ای گروه 1+5 با ایران بود.

یک زن ایرانی‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شد
او گفته است که در دوران برگزاری مذاکرات هسته‌ای در جلسات بیش‌تری با حضور باراک اوباما شرکت می‌کرده است.
در سوابق او آمده است که وی در طول دوران خدمت، از آژانس‌های مختلف دولتی آمریکا از جمله از مدیریت تشکیلات اطلاعات ملی، اف بی آی، مرکز ملی مبارزه با تولید و تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی، وزارت دفاع، و وزارت خارجه آمریکا بارها لوح تقدیر دریافت کرده است. او همچنین از وزیر دفاع، مدال مبارزه جهانی علیه تروریسم گرفته است
چگونه می‌توان به جنگ سرد عربستان و ایران خاتمه داد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وبسایت لوبلاگ در یادداشت راههای برون رفت از بحران تنش میان ایران و عربستان را مورد بررسی قرار داده است.
به گزارش انتخاب، دکتر سید حسین موسویان و سینا طوسی در یادداشتی به این پرسش پاسخ داده‌اند چگونه می‌توان به جنگ سرد عربستان و ایران خاتمه داد. در این تحلیل آمده است:

در ژانویه امسال و در پی اعدام یک رهبر عالی شیعه در عربستان و حمله تظاهرکننده گان خشمگین به سفارت سعودی در تهران، ریاض روابط دیپلماتیک با تهران را قطع کرد و از آن به بعد روند روبه افزایش جنگ الفاز جایگزین دیپلماسی شده و تشنج در روابط در حد بی سابقه ای افزایش داده است.
دولت روحانی از ابتدا برای بهبود روابط تلاش کرد. وزیر خارجه ایران با همتای سعودی خود دیدار کرد و در مراسم تشییع جنازه امیر عبدالله نیز شرکت کرد وپیام های لازم را داد که جملگی با پاسخ سرد سعودی مواجه شد. علت هم این است که سلمان، پادشاه سعودی از زمان روی کار آمدنش سیاست خصمانه علیه ایران را تعقیب کرده است، از جمله اینکه با تمام ظرفیت شورای همکاری خلیج فارس ، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی را به سمت مواضع ضد ایرانی سوق داده و از گروههای تروریستی ایران هممچون منافقین نیز حمایت نموده است.
طی واقعه تلخ مراسم حج سال گذشته که در صدر تیتر رسانه های جهان قراگرفت، 2400 تا 4700 نفر جان باختند که لیست حوادث تلخ حج تحت مدیریت سعودیها را مطول تر کرد. در آن مقطع مقام معظم رهبری ایران خویشتنداری ایران را متذکراما هشدار داد که این خویشتنداری نامحدود هم نیست. منتهی استمرار سیاستهای خصمانه ریاض در یکسال گذشته، موجب شده که صبر رهبر عالی ایران به سر آید و بخاطر بی‌کفایتی سعودی‌ها و ناامنی حجاج خانه خدا، خواستار تجدید نظر جهان اسلام در اداره حرمین شریفین شود. ضمن اینکه وزیر خارجه ایران نیز رژیم سعودی را یک رژیم ظالم و غیرمنطقی بخواند

ترس سعودیها

در کنفرانسهای متعددی که (موسویان) در دو سال گذشته با سعودیها مباحثه داشته، متوجه شده که وحشت اصلی سعودیها این است که علیرغم سه دهه سخت ترین تحریمها و فشارها، ایران امروز دست بالا در منطقه را دارد درحالیکه قدرتهای تاریخی جهان عرب همچون مصر و عراق یا دچار بحران داخلی هستند و یا متحد ایران شده اند. و لذا ریاض سعی میکند به عنوان آخرین قدرت عربی مانع تفوق ایران بر منطقه گردد.
این قابل درک است که رهبران سعودی احساس آسیب پذیری میکنند. عربستان یک کشور جوانی است که به تنهایی قدرت رقابت با ایران را ندارد. عربستان با جمعیتی حدود 20 میلیون (که 15% ان هم اقلیت شیعه ای است که مستمرا مورد تبعیض قرار داشته است)، امروز با تهدید فزاینده افراط گرایی سنی مواجه شده در حالیکه توده عمومی اسلامگرایش هم خواستار اصلاحات دموکراتیک هستند و شکاف پنهان قبیله ای نیز آتش زیر خاکستر جامعه آن است.
در دهه های گذشته، ریاض برای حفظ جایگاه منطقه ای خود به آمریکا متکی بوده است و واشینگتن نیز ضامن جایگاه منطقه ای سعودی بوده است. منتهی اخیرا بحث احتمال کاهش حضور آمریکا در منطقه از یکطرف و احتمال تعامل آمریکا و ایران بعد از برجام، سعودی را به وحشت انداخت و رویکرد افزایش تشنج با ایران را بعنوان اهرمی برای درگیر نگه داشتن آمریکا در منطقه برگزید. بهمین خاطر هم اوباما تصریح کرد که عربستان سعی می‌کند از قدرت آمریکا برای درمان ضعف و مشکلات فرقه گرایی اش بهره برداری کند.

مصالحه واقع بینانه

مصالحه واقع بینانه نیازمند پذیرش متقابل است. عربستان باید درک کند که ایران به خاطر ویژگیهای ساختاری، وزن و موقعیت استراتژیک، نیروی انسانی و منابع طبیعی و هزاران سال تاریخ حکومتمداری همیشه یک قدرت موثر منطقه ای خواهد بود. ایران امروز کشوری است با 80 میلیون جمعیت، عظیم ترین منابع ترکیبی نفت و گازجهان،خودکفایی های قابل ملاحظه امنیتی و اقتصادی و نیروی انسانی سطح بالای تحصیل کرده.

عربستان و دو انتخاب

عربستان دو انتخاب در پیش رو دارد. اول اینکه به سیاستهای غیرمنطقی و تجاوزکارانه فعلی اش ادامه داده و برای گفتگو با ایران پیش شرط هایی تعیین کنند که خلاصه آن "نقش منطقه ای صفر ایران" است. این سیاستی است که ریاض با تجاوز و بمباران یمن، سرکوب جنبش دموکراسی در بحرین، نفی حکومت اکثریت در عراق، حمایت از تروریستها (که ترامپ و کلینتون هم هردو به آن اعتراف کرده اند)، مقابله با بیداری اسلامی در کشورهایی مثل مصر و تونس و صدور ایدئولوژی خطرناک وهابیت ( که اخیرا توسط آقای ظریف در مقاله نبویورک تایمز مستند شده) را ادامه دهد.
در تعقیب چنین سیاستی، سعودیها باید به این واقعیت توجه کنند که آمریکا، یعنی ابرقدرت جهان، هم همین سیاستها را برای چند دهه اجرا کرده و نه تنها شکست خورده بلکه منطقه را نیز بی ثبات کرده است. ضمن اینکه سعودی مدتها تلاش کرد که اقتصاد ایران را به خونریزی بیاندازد و امروز اقتصاد خودش به خون ریزی افتاده و در روند سقوط قرار گرفته است.
سیاست آلترناتیو کنار گذاشتن تفکر خودزنی وبازی با حاصل جمع صفر و درک این واقعیت است در منطقه تهدیدات و منافع مشترک وجود دارد. تنها پس از درک این واقعیت است که میتوان از ظرفیت و توانمندیهای تهران و ریاض برای ایجاد یک توازنی که تکیه گاه صلح و امنیت پایدار در منطقه باشد، استفاده کرد. تهران قبلا آمادگی خود را نشان داده است. اکنون بار مسئولیت به عهده عربستان است.منبع: خبرآنلاین
چرا قطر برای مذاکره با ایران پیش‌قدم شد؟
ارتباط تلفنی اخیر امیر قطر با رئیس جمهور ایران که در زمان تنش تهران-ریاض صورت می گیرد، به عنوان پیامی آشکار به مقامات عربستان سعودی از سوی قطر و ایران ارزیابی می شود.

به گزارش انتخاب، رویداد مهمی که اخیرا توجه رسانه و محافل عمومی در منطقه و عرصه بین الملل را به خود مشغول کرد، مکالمه تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بود.

امیر قطر از مناسبت عیدقربان برای تقویت روابط میان دو کشور بهره جُست. این موضوع از آن حیث اهمیت دارد که در شرایطی صورت گرفت که روابط میان ایران و عربستان با تنش بیشتر همراه بود.

برخی ناظران این حرکت قطر را نشانه ای برای بی طرف نشان دادن دوحه در تنش میان ریاض و تهران دانستند و برخی نیز آنرا در راستای تلاش های میانجی گرایانه قطر برای نزدیک کردن ایران و عربستان برشمردند.

احتمالات زیادی در این زمینه مطرح شد به ویژه همانطور که گفته شداین حرکت جدید قطری ها در شرایط خاص منطقه و تنش فزاینده ایران و عربستان رخ داد

 از جمله این احتمالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-عدم هماهنگی سعودی- قطری در تعامل با ایران. این از مدتها قبل کاملا روشن بود؛ هرچند که طرفین تلاش می کردند که آن را مخفی کنند. اختلاف میان دوحه و ریاض از همان زمانی که ایران با پنج به علاوه یک توافق هسته ای امضا کرد، افزایش پیدا کرد. اختلاف میان طرفین قابل پیش بینی بود؛ هرچند که خود را دیر نشان داد.

البته اختلافات قطر و عربستان ریشه های تاریخی دارد. ریشه های اختلاف میان قطر و عربستان به قرن بیستم یعنی هنگامی که سعودی ها خواستار ملحق کردن قطر به عربستان بودند، برمی گردد. سعودی ها قطر را بخشی از منطقه الاحساء می دانستند اما با اصرار انگلیسی ها به مرزهای قطر رضایت دادند. در سال ۱۹۶۵ طرفین معاهده مرزی به امضا رساندند.

در سال ۱۹۹۲ در حادثه الخفوس، قطر اعلام کرد که افراد قبیله آل مره به نظامیان سعودی ضد نیروهای قطری کمک کرده اند. در سال ۱۹۹۵ سعودی ها از افراد این قبیله(آل مرة) ضد حکومت قطر و در حمایت از خلیفه آل ثانی امیر سابق قطر استفاده کرد. به دنبال آن صدها نفر از افراد این قبیله سلب تابعیت شدند و به عربستان اخراج شدند زیرا قطری ها بر این باور بودند که افرادی که تابعیت قطری دارند باید صد در صد حامی هیئت حاکمه قطر باشند. مشکل قبیله آل مرة به عنوان بخشی از اختلافات قطر-عربستان باقی ماند و در زمره پرونده های حل نشده طرفین قرار گرفت.

در جریان تلاش خلیفه آل ثانی برای بازگشت به قدرت، حاکمان قدرت در دوحه این تلاش را با حمایت سعودی ها دانستند و بحرانی شروع شد که قطری ها از همه رسانه ها خود علیه سعودی ها استفاده کردند و از مخالفان آل سعود حمایت کردند. برگی دیگر از اختلافات میان قطر و سعودی ها زمانی رقم خورد که عربستان به همراه دنباله روهای خود یعنی امارات و بحرین تصمیم گرفتند که سفیران خود را از قطر فرا بخوانند.

آنها این تصمیم خود را به سبب آنچه شکست در قانع کردن قطر برای پایبندی به اصول عدم دخالت در امور داخلی شورای همکاری خلیج فارس به طور مستقیم و غیرمستقیم دانستند.

اختلاف دیدگاه قطر و عربستان درباره سوریه را می توان به این پرونده ها با تخفیف کمتر افزود. زمانی که براساس استراتژی جدید واشنگتن تصمیم به این گرفته شد که سعودی ها دست بالا را در پرونده حمایت مالی از تروریستها در سوریه داشته باشند، قطر به حاشیه رانده شد و این به مذاق حاکمان دوحه خوش نیامد. سعودی ها در اندیشه قیمومیت بر همه کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و پرونده سوریه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به اعتقاد کارشناسان، در آینده نزدیک و حتی دور نمی توان افقی که نشان دهد طرفین آماده امتیاز دهی برای حل مشکلات و اختلافات باشند، متصور شد. قطری ها به سعودی ها به عنوان کشوری که به دنبال حذف همسایگان کوچک خود به ویژه قطر از عرصه بازیهای بین المللی است، می نگرند. از همین رو تلاش می کند که با همه برگه هایی که در اختیار دارد، درعرصه منطقه و بین الملل در برابر تلاش های ریاض حمایت کند.

از این رو با توجه به سیاست های توسعه طلبانه ریاض، طبیعی است که دوحه به دنبال یافتن همپیمان قوی باشد و به تهران برای تفاهم روی آورد. از آنجایی که قطری ها معمولا عملگرا هستند، تحرکات آنها را نیز می توان در این راستا تعبیر کرد.

علاوه بر موارد اختلاف و تلاش دوحه برای حفظ جایگاه خود در عرصه منطقه و بین الملل؛ می توان گرایش های تمیم بن حمد آل ثانی را نیز در خط مشی نزدیک شدن دوحه به تهران در نظر گرفت؛ اصولا امیر کنونی قطر سیاست برخورد حداقلی را دنبال می کند و در منطقه پرتلاطم و پر آشوب منطقه در این روزها، مایل به آرامش است. البته شاید این از نگاه وی ناشی شود که سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در سایه ثبات و امنیت و حاشیه کمتر است.

-دوم، سعودی ها به دنبال این هستند که خود را رهبر کنونی همه کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای سنی نشین نشان دهند. سعودی ها با سیاست تطمیع و تهدید به دنبال رهبری کردن همه کشورهای عربی و سنی هستند و این اقدام جدید قطر به مثابه برهم زدن همه خوابهای آل سعود برای سیطره بر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، و کشورهای عربی و اسلامی است

قطری ها مانند برخی دیگر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، زیر بار قیمومیت و سلطه طلبی آل سعود نمی روند.

-سوم، تمایل قطر برای نزدیک شدن به محور ایرانی-روسی در خاورمیانه. هر چند که درباره این احتمال نمی توان به نقش روابط دوحه و آنکارا و تغییر بازی ترکیه پس از کودتای نافرجام ۱۵ جولای اشاره نکرد. به هر حال قطر و ترکیه روابط قوی با یکدیگر دارند و تلاش ترکیه برای نزدیک شدن به روسیه شاید قطری ها را هم به تکاپو برای نزدیک شدن به مسکو انداخته باشد. شاید قطری ها هم مانند ترکیه به این نتیجه رسیده باشند که راهکار نظامی نمی تواند چندان مشکل گشا باشد. این نکته زمانی هویدا می شود که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روابط میان مسکو ودوحه را پویا و مثبت و آن را عامل ثبات در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس دانسته است.

به هر حال نزدیک شدن ایران-قطر در لحظات مهم از تنش ایران و عربستان صورت می گیرد و شاید عیان کردن آن در عید قربان، پیامی آشکار به ریاض از سوی قطر و ایران باشد.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی و اسلامی راه قطر را ادامه دهند؛ آنگاه سعودی ها خود را در جنگ سرد ضد ایران تنها خواهند یافت. از سویی نباید فراموش کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که عمدتا اقتصاد آنها وابسته به نفت است با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند و اقتصاد آنها سخت تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار گرفته است و آنها ریاض را مُسبب این اوضاع می دانند؛ چرا که این ریاض بود که از نفت به عنوان سلاحی ضد ایران و روسیه استفاده کرد، غافل از اینکه که گریبان شیخ نشینها را هم خواهد گرفت.

اوضاع کنونی در شرایطی است که دو حادثه مهم رقم خورده است؛ نخست، نشست گروزنی که تعریفی از اهل سنت بدون وهابیت ارائه داد. دوم، تصویب قانون عدالت ضد تروریسم کنگره آمریکا ضد تروریسم که ممکن است که به شکایت از سعودی ها منجر شود.

در پایان می توان گفت که روابط میان کشورهای خاورمیانه با فراز و نشیب های زیادی همراه است و حرکتی همانند شنهای روان دارد؛ به استثنای سعودی ها که بر سیاست برخورد و تنش در همه جبهه ها اصرار دارند. اگر این وضعیت ادامه یابد و سعودی ها بر سیاست های خود لجاجت ورزند به طور حتم منزوی خواهند شد. ماههای آینده حقایق بسیاری را روشن خواهد کرد و اهمیت تصمیم قطری ها برای بی طرف ماندن و جدا کردن صف خود از سعودی ها را نشان خواهد داد.منبع: مهر

تهران پس از کارشکنی‌های آمریکا از خرید 6 فروند از هواپیماهای ایرباس انصراف داد

یک مقام ایرانی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت ایران بعد از کارشکنی‌های آمریکا برای تأیید فروش هواپیمای ایرباس به ایران قصد دارد از خرید 6 فروند از هواپیماهای خود انصراف بدهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مقام ایرانی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت ایران بعد از کارشکنی‌های آمریکا برای تأیید فروش هواپیمای ایرباس به ایران قصد دارد از خرید 6 فروند از هواپیماهای خود انصراف بدهد.به گزارش  انتخاب، یک مقام ایرانی روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت تهران بعد از کارشکنی‌های آمریکا برای تأیید فروش هواپیمای ایرباس قصد دارد از خرید 6 فروند از هواپیماهایی که قبلاً قرار بود از این شرکت بخرد انصراف بدهد.
ایران پیش از این در ماه ژانویه اعلام کرد قصد خرید 118 هواپیما به ارزش 27 میلیارد دلار از این شرکت اروپایی دارد. تهران مدتی بعد به تأخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در صدور مجوز برای صادرات این هواپیماها اعتراض کرد.
فروش هواپیماهای ایرباس به ایران به دلیل قطعات آمریکایی به کار رفته در آن بدون مجوز خزانه‌داری آمریکا ممکن نیست.   
به نوشته رویترز، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در کنفرانسی روز دوشنبه گفت برخی نشانه‌ها حاکی از آن است که مجوزهای خزانه‌داری آمریکا تا پایان ماه جاری صادر خواهد شد.
وی به رغم این در همان نشست از کارشکنی‌های وزارت خزانه‌داری در صدور مجوز برای صادرات این هواپیماها انتقاد کرد.
این مقام ایرانی در حاشیه «اجلاس هوانوردی» ایران به رویترز گفت: «شش هواپیما کمتر می‌خریم. اینها همانهایی هستند که قرار بود سال 2016 تحویل شوند.»منبع: فارس
جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی کیست؟
دو سال پس از اعلام خلافت ابوبکر البغدادی داعش در تلاش برای افزایش نفوذ در شمال آفریقا و کنترل مناطق تحت سلطه‌اش در سوریه و عراق است. پس از مرگ ابو محمد عدنانی که به‌عنوان نفر دوم و جانشین بغدادی شناخته می‌شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین احتمالی او افزایش‌یافته است.
جانشین احتمالی ابوبکر البغدادی کیست؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: دو سال پس از اعلام خلافت ابوبکر البغدادی داعش در تلاش برای افزایش نفوذ در شمال آفریقا و کنترل مناطق تحت سلطه‌اش در سوریه و عراق است. پس از مرگ ابو محمد عدنانی که به‌عنوان نفر دوم و جانشین بغدادی شناخته می‌شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین احتمالی او افزایش‌یافته است.

به گزارش «انتخاب»، یکی از چهره‌هایی که احتمال داده می‌شود ابوبکر البغدادی او را به‌عنوان جانشین خود برگزیند فردی است به نام ترکی البینالی معروف به ابوسفیان سیلمی، که یک روحانی تندروی اهل محرق بحرین است. وی در سال 1984 در یک خانواده سنی ثروتمند و نزدیک به خاندان آل خلیفه به دنیا آمد. البینالی در دانشکده مطالعات اسلامی و عربی دبی به تحصیل پرداخت اما به دلیل داشتن اندیشه‌های افراط‌گرایانه توسط دولت امارات اخراج شد و مدتی در لبنان بود. وی در سال 2013 لبنان را ترک کرد و به لیبی رفت و پس از آن به مرکز خلافت اسلامی در شام رفت و مفتی اعظم داعش شد. پس از آغاز حملات آمریکا در شهر سرت سوریه وی به لیبی برگشت و پس از مرگ عدنانی مجدداً به سوریه آمد. این روحانی بحرینی شاگرد سلمان العوده (یک روحانی عربستانی از جنبش صحوه) و ابو محمد المقدسی (مربی معنوی ابومصعب الزرقاوی) است. همچنین وی در ارتباط با حجاج العجمی (یک سلفی کویتی که برای گروه‌های افراطی در سوریه بودجه تأمین می‌کند) و عبدالعزیز الطریفی (یک روحانی سعودی در عربستان سعودی که چند ماه پیش بازداشت شد) است.

او احتمالاً رئیس بخش تحقیقات دینی و فتاوا در دولت اسلامی است، گفته می‌شود وی مسئول صدور فتاوایی در توجیه حلال بودن تجاوز به زنان ایزدی است که توسط داعش به بردگی گرفته‌ شده‌اند. وی اعلام کرده است که: اگر کسی زنان کافران را به بردگی بگیرد کاری مطابق با شریعت اسلامی انجام داده است و هرکس غیر از این بگوید آیات قرآن و روایات پیامبر خدا را به سخره گرفته است.

در ماه ژانویه، عبدالله مبارک البینالی برادر وی (که مقامات بحرینی سال گذشته هنگامی که وی سعی در ترک بحرین با پاسپورت شخص دیگری را داشت دستگیر کردند) و 22 نفر دیگر را در دادگاه (البته برخی را به‌صورت غیابی) به اتهام تلاش برای تاسیس یک گروه تروریستی در بحرین محاکمه کرد.

دولت بحرین از این مسئله برای سرکوب جنبش‌های آزادی‌خواهانه شیعیان سوءاستفاده کرده است و این مسئله در آینده برای بحرین و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس که چنین استراتژی‌ای را در پیش گرفته‌اند، تبعات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد آورد. از سوی دیگر افراط‌گرایان در بحرین معتقدند که دولت این کشور در برابر شیعیان این کشور موضعی نرم و آشتی‌جویانه اتخاذ کرده و نتوانسته است تا از نفوذ شیعیان در این کشور جلوگیری کند.

یکی دیگر از افراد خانواده بینالی، محمد عیسی البینالی است که سابقاً افسر پلیس در بحرین بوده و در حال حاضر به عضویت داعش درآمده است. وی در یک فیلم تبلیغاتی با تعدادی از نیروهای جهادی در کنار رود فرات ایستاده و از افراد خاندان خود دعوت می‌کند تا برای انجام مأموریت الهی به داعش بپیوندند.

البینالی و هوادارانش معتقدند که القاعده و سایر نیروهای جهادی کهنه‌کار رویکردهای سازشکارانه داشته‌اند و به نظر می‌رسد با حضور این روحانی در جایگاه رهبری نیروهای جهادی، استراتژی آن‌ها بیش از پیش افراط‌گرایانه‌تر شود و حتی از برخی خط قرمزها مانند ممنوعیت خونریزی در مساجد نیز عبور شود.

بینالی در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارد و از این طریق توانسته تا تعداد زیادی از جوانان مسلمان را بفریبد و جذب اندیشه‌های افراط‌گرایانه کند. اندیشه‌های بینالی تعداد زیادی از مسلمانان سنی در بحرین و حاشیه خلیج‌فارس را به خود جذب کرده و هشداری جدی برای دولت‌های این منطقه است

پیغام سعودی به ایران: اظهارات اخیر مفتی اعظم موضع رسمی عربستان نیست / آیا تهران و ریاض به سوی آشتی گام بر می دارند؟
بر اساس آموزه های اسلامی حج یکی از ارکان اسلام است. این یک آموزه مشترک بین مسلمین است . همه آنها لباس های ساده سفید و حوله های سفید به تن میکنند و مناسک مشابهی را علی رغم وجود فرقه های مختلف به جا می آورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: بر اساس آموزه های اسلامی حج یکی از ارکان اسلام است. این یک آموزه مشترک بین مسلمین است . همه آنها لباس های ساده سفید و حوله های سفید به تن میکنند و مناسک مشابهی را علی رغم وجود فرقه های مختلف به جا می آورند.
 
به گزارش «انتخاب»، این بزرگترین مناسک سمبلیک اسلامی است که به نظر میرسد تحت تاثیر مسائل سیاسی به ویژه روابط دو کشور اصلی اسلامی در خاورمیانه یعنی ایران و عربستان از سال 2013 که این دو کشور درگیر جنگ منطقه ای نا نوشته شده اند شده است.
عبدالله شمری دیپلمات سابق عربستان و کارشناس امور ایران و ترکیه گفته که تنش های ایران و سعودی خطرناک است و درگیریها به عمق خطرناکی فرو رفته است. 
او همچنین تهران را به آغاز دخالت در امور سعودی متهم کرد و به واکنش های تهران به اعدام شیخ نمر در اوایل امسال اشاره کرد .
در این واکنش ها معترضان به سرکنسولگری و سفارت عربستان در تهران و مشهد حمله کردند 
شمری گفت : این امر موجب قطع روابط دیپلماتیک با ریاض شد.
اخیرا، یکی از روحانیون برجسته سعودی ایرانی ها را به غیر مسلمان بودن متهم کرد چرا که آنها از تبار زرتشت هستند. او گفت ایرانی ها فرزندان مغ اند و از قدیم با مسلمانان دشمنی داشتند به ویژه با سنی ها . 
این اظهارات مفتی سعودی دور جدیدی از پاسخ ها را از سوی مقامات ایرانی در پی داشت. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این رابطه در توییتر خود نوشت : در واقع اسلام ایرانی ها و دیگر مسلمانان به اسلام افراط گرایان وهابی و روحانیان برجسته عربستان که ترور را تبلیغ میکنند  هیج شباهتی ندارد.
المانیتور به اطلاعاتی دست یافته که نشان میدهد ریاض به تهران پیغامی از طریق کانال های غیر رسمی فرستاده و گفته که این اظهارات مفتی عربستان ، رویکرد رسمی این کشور نیست.حج تنها یکی از زمینه های درگیری بین ایران و عربستان است. این دو کشور در منطقه از گروه های معارض حمایت میکنند 
در یمن ، عربستان سعودی در کنار دولت منصور هادی علیه حوثی های شیعه که مورد حمایت ایران اند می جنگد . در سوریه نیز ایران در کنار بشار اسد با گروه های معارض مورد حمایت عربستان درگیر است .
 علی رغم لفاظی های سخت امروز ، ممکن است تغییری در روابط تهران و ریاص دیر یا زود اتفاق بیافتد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد