سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار انتصابات در خوزستان

 

25 روز تا انتخابات؛
نگاهی به مهمترین خبرهای انتخاباتی خوزستان
سیاسی  10:56:48 1392/02/30

922-12573-5 کد خبر
 

تنها 25 روز به برگزاری حماسه انتخابات 24 خرداد باقی است و در استان خوزستان نیز شرایط خلق حماسه ای دیگر در حال فراهم شدن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات شوراها، فعالیت ستادها و هیات های اجرایی انتخابات در خوزستان آغاز شده است و بر اساس اعلام رئیس ستاد انتخابات استان، شرایط برای برگزاری انتخاباتی سالم و باشکوه در خوزستان فراهم است.

آخرین اخبار انتخاباتی استان خوزستان به نقل از ستاد اطلاع رسانی انتخابات به شرح زیر است:

 

شش داوطلب انتخابات شورای اسلامی آبادان انصراف دادند

رییس ستاد انتخابات شهرستان آبادان از انصراف شش نفر از داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهر آبادان خبر داد.

سیدولی الله موسوی افزود: این شش نفر با مراجعه به ستاد انتخابات شورای اسلامی شهرستان آبادان انصراف خود را به صورت کتبی اعلام کردند.

وی اظهار داشت: با پایان زمان روند بررسی صلاحیت داوطلبان شورای اسلامی شهر و روستا، صلاحیت و یا رد صلاحیت افراد داوطلب به آنها ابلاغ شده است.

موسوی افزود: افرادی که صلاحیت آنها احراز نشده است می توانند با مراجعه به ستاد انتخابات استان اعتراض خود را اعلام کنند.

وی گفت: 562 نفر برای نامزدی شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان آبادان نام نویسی کردند.

موسوی خاطرنشان کرد: بیش از پنج هزار نفر شامل اعضای شعب هیات های نظارت، بازرسی، عوامل ستادی، نیروهای انتظامی، امنیتی و خدماتی کار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در این شهرستان را بر عهده دارند.

 

تاکید فرماندار مسجدسلیمان بر اجرای انتخاباتی سالم، پرشور و بی طرف

درجلسه ای که پیرامون انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در فرمانداری شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد، فرماندار این شهرستان ضمن اشاره برضرورت وحدت و یکدلی سایر ادارات، تلاش جهت برگزاری یک انتخابات پرشور در شهرستان را اولویت کاری خواند و اظهارداشت: اگر سایر ادارات در شهرستان همکاری در برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور را با مشارکت حداکثری مردم وظیفه خود بدانند، می‌توان شاهد یک حماسه دیگر بود و از این رو انتظار میرود همه در جهت تحقق این امر تلاش و کوشش کنند.

 

عبداله ایزدپناه گفت: از آنجا که حساسیت این انتخابات به جهت ادغام دو انتخابات ریاست جمهوری و شورا و نیز فضاسازی دشمنان قسم خورده نظام بالاست باید همه مسئولین در برگزاری انتخابات با بی‌طرفی و درک مناسب از حساسیت های موجود، موفق عمل کنند.

 

164شعبه اخذ رای در اندیمشک پیش بینی شده است

فرماندار اندیمشک گفت: 164 شعبه اخذ رای برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در این شهرستان تعیین شده است.

خداداد محمدی افزود : در این تعداد شعب، 294 صندوق اخذ رای در نظر گرفته شده است.

وی اظهارداشت: برای پنج شهر اندیمشک 90 شعبه ثابت اخذ رای و سه شعبه سیار در نظر گرفته شده است.

محمدی تصریح کرد: برای بخش مرکزی اندیمشک 10 شعبه ثابت و هفت شعبه سیار و بخش الوار 27 شعبه ثابت و 27 شعبه سیار پیش بینی شده است.

فرماندار اندیمشک گفت: در مجموع افزون بر شش هزار و 700 نفر برگزاری و تامین امنیت انتخابات 24 خرداد ماه را در حوزه انتخابیه شهرستان اندیمشک عهده دار خواهند بود.

وی اضافه کرد: در مجموع در اندیمشک 107 نفر و چم گلک 31 ، آزادی 16، حسینیه 22، بیدروبه 20، بخش مرکزی 73 و بخش الوار 152 نفر کاندیدای شوراهای شهر و روستا شده اند که از این تعداد در مجموع 24 نفر توسط هیات اجرایی رد صلاحت شدند.

وی تصریح کرد:22 نفر نیز از ادامه رقابت در شوراهای شهر و روستا اعلام انصراف کردند.

 

خبری از کاندیداهای ریاست جمهوری نیست!

با توجه به اینکه شورای نگهبان در حال بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری است و نتیجه این بررسی نیز 31 اردیبهشت اعلام می شود، چند روزی است که خبری از کاندیداها در خوزستان نیست و بر خلاف دو هفته گذشته که شاهد موجی از سفرهای تبلیغاتی به خوزستان بودیم، اکنون خبری از کاندیداها نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان، تاکنون برخی از کاندیداهای احتمالی و شخصیت های سیاسی ازجمله محسن رضایی، مصطفی پورمحمدی، منوچهر متکی، صادق واعظ زاده، روح الله احمدزاده کرمانی، مصطفی کواکبیان، محمد سعیدی کیا، مهدی چمران، علی اکبر ولایتی و رامین مهمانپرست (که البته در جایگاه سخنگوی دستگاه دیپلماسی به اهواز سفر کرد) به خوزستان آمده اند.

دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران، مصلای اهواز و مسجد ارشاد در روزهای گذشته محل اصلی تجمع هواداران و سخنرانی کاندیداها بوده است. اکنون با توجه به اینکه شورای نگهبان در حال بررسی صلاحیت کاندیداها است، ظاهرا افراد ترجیح داده اند که تا پس از اعلام رسمی شورا، از سفرهای تبلیغاتی خودداری کنند. ستادهای برخی کاندیداها نیز که در هفته های گذشته فعالیت های خود را کم و بیش آغاز کرده بودند، این روزها در سکوت فرو رفته اند.

 

کاندیداهای ریاست جمهوری پس از اعلام نظر شورای نگهبان، اخلاق را رعایت کنند

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افراد باید با رعایت اخلاق پایبند قانون اساسی باشند، اظهار کرد: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و طرفداران آنها پس از اعلام نظر شورای نگهبان، اخلاق و قانون را رعایت کنند.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تاکید بر ضرورت حضور تمام سلایق در انتخابات گفت: هرچقدر تنوع سلایق در کاندیداها بیشتر باشد، مشارکت مردم به تبع آن افزایش پیدا می‌کند؛ البته به این معنا نیست که اگر گزینه‌ها کمتر شود، مردم مشارکت نخواهند کرد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی توسط کاندیداها و طرفداران آنها به خصوص پس از اعلام نظر شورای نگهبان تصریح کرد: واقعیت این است که بر هر ساختار سیاسی و انتخاباتی اصولی حاکم است و هرکس مایل به حضور در دایره باشد، موظف به رعایت آن چارچوب‌ها خواهد بود و آن چارچوب‌ها همگی در قالب قانون قرار دارند و افراد باید با رعایت اخلاق، پایبند این قوانین باشند.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس در ارزیابی خود از مشارکت خود در انتخابات پیش رو خاطرنشان کرد: با توجه به آرایش و تنوعی که در مجموع کاندیداها به وجود آمده، پس از اعلام نظر شورای نگهبان پیش‌بینی می‌کنم که مردم وارد گرمای فضای انتخاباتی و رقابتی شده و مشارکت بالایی خواهند داشت.

 

اعلام آمادگی ستاد انتخابات خوزستان برای برگزاری انتخاباتی باشکوه

رییس ستاد انتخابات استان خوزستان اعلام کرد: این ستاد از هم اکنون آمادگی کامل برای برگزاری انتخاباتی با شکوه در سراسر استان را دارد.

سید کریم حسینی گفت: برگزاری انتخابات در کشور برعهده ستاد انتخابات مرکزی و در استانها و شهرستانها نیز وظیفه اصلی برعهده هیأتهای اجرایی می‌باشد.

وی افزود : هیأتهای اجرایی نیز زیر نظر ستاد انتخابات استان تشکیل شده‌اند و توسط این ستاد نظارت کامل بر عملکرد آنان صورت می‌گیرد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به فضای شادابی که در استان خوزستان به منظور برگزاری انتخابات و رقم خوردن حماسه‌ای دیگر ایجاد شده است، گفت: مردم عزیز استانمان به مجریان انتخابات اعتماد کامل داشته باشند.

حسینی گفت: اعضای هیأت های اجرایی ازمیان  افراد امین انتخاب شده‌اند و هیچگونه تخلفی از طرف آنان پذیرفتنی نیست.

چهارم خرداد، مهلت رسیدگی به اعتراضات انتخابات شوراها

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با اشاره به این که تایید و رد صلاحیت هیات‌های اجرایی، ملاک تایید صلاحیت نهایی نیست،‌ تاکید کرد: داوطلبان رد صلاحیت شده که شکایت خود را تا 24 اردیبهشت‌ماه تحویل هیات‌های شهرستان و استان داده‌اند، هیات‌های عالی نظارت در استان‌ها تا چهارم خردادماه پاسخ نهایی را خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمد جواد کولیوند گفت: تمامی هیات‌های عالی در استان‌ها از روز پنج‌شنبه(25 اردیبهشت ماه) در حال بررسی اعتراضات و رسیدگی به پرونده تایید‌شدگان هستند، تا کارها زودتر به انجام برسد.

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با تاکید بر این که ممکن است هیات نظارت شهرستان یا استان فردی را از میان تاییدشدگان رد صلاحیت کند، گفت:  آنها باید فرصت پرداختن به چنین پرونده‌هایی را داشته باشند.

وی بیان کرد: ممکن است صلاحیت کسی که در هیات اجرایی تایید شده، بنا به دلیلی در هیات نظارت بخش و شهرستان رد شود؛ لذا این افراد می‌توانند شکایت کنند تا مجددا پرونده آنها در هیات عالی استان بررسی شود.

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر این که تا پایان روز 28 اردیبهشت ماه بیش از 90 درصد ثبت‌نام شدگان تعیین تکلیف شده‌اند، از بررسی مابقی پرونده‌ها در روزهای آتی خبر داد و افزود: براساس قانون، تنها در صورت اعتراض ردصلاحیت‌شدگان، به شکایت آنها در هیات اجرایی رسیدگی می‌شود.

کولیوند گفت: هیات‌های اجرایی در فرمانداری و بخشداری‌ها بررسی‌های خود را انجام می‌دهند؛ اگر داوطلبان تایید نشده از بخشداری‌ها بودند، ‌پرونده آنها در صورت شکایت به شهرستان فرستاده می‌شود و اگر از شهرستان بودند در صورت شکایت به استان ارسال می‌شود.

"حماسه سیاسی و رسالت دانشگاهیان" در علوم پزشکی اهواز

نشست گام به گام تا حماسه سیاسی با موضوع "حماسه سیاسی و رسالت دانشگاهیان" فردا (31 اردیبهشت‌ماه) به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، سومین نشست از سلسله نشست‌های گام به گام تا حماسه سیاسی با موضوع "حماسه سیاسی و رسالت دانشگاهیان" فردا سه‌شنبه (31 اردیبهشت‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار می‌شود.

این نشست که با سخنرانی و حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان همراه خواهد بود، پس از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد امام خمینی(ره) این دانشگاه برگزار خواهد شد.

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزارکننده این نشست‌ها است.

سلایق حزبی و سیاسی جای مصالح مملکت و قانون را نخواهد گرفت

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت و امام جمعه موقت آبادان با اشاره به اهمیت عمل به قانون، گفت: نوع رفتار کاندیداهایی که شرایط را احراز نمی کنند بسیار مهم است و مردم منتظرند ببینند افرادی که مدعی نشستن بر کرسی ریاست قوه مجریه هستند خود در برابر قانون چگونه عمل می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفر علوی کیا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر مردم شریف ایران اسلامی در حال آماده سازی خود برای خلق حماسه ای دیگر در عرصه انتخابات هستند و این حماسه و حضوری که ملت ایران از خود نشان خواهد داد سیلی محکمی به همه بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی افزود: امید است که خواص جامعه، فرهیختگان و به ویژه نامزدهای ریاست جمهوری و ستادهای تبلیغاتی بتوانند به افزایش شور و ایجاد احساس مثبت و مترقی نسبت به حضور گسترده در انتخابات کمک کنند.

علوی کیا با اشاره به بررسی صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان، تصریح کرد: شورای نگهبان در قانون اساسی به شکلی خاص تنظیم شده است و 6 نفر مجتهد و فقیه کارشناس در امور دینی و عادل و فهیم که از جانب مقام معظم رهبری انتخاب می شوند و 6 نفر کارشناس و متخصص در امور حقوقی این شورا را تشکیل می دهند؛ بنابراین در این شورا امور در چارچوب قانون اساسی و قانون شرع که در واقع مصلحت جامعه هم در بطن قانون شرع است، انجام می شوند؛ به این معنی که فقیه شرایط خاص را می سنجد و بررسی می کند و بر اساس شرایط خاص و مقتضیات زمان، چارچوب های قانونی و شرعی، نظر شرعی خود را اعلام می کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت خاطرنشان کرد: اینکه 6 نفر فقیه عادل و کارشناس دینی در شورای نگهبان حضور دارند، از مزیت های این شورا است؛ البته همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند همه باید در چارچوب قانون عمل کنند و قطعا شورای نگهبان نیز باید اینگونه عمل کند و بی شک سلایق گروهی، حزبی و سیاسی جای مصالح مملکت و قانون را نخواهد گرفت.

علوی کیا گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری، ستادهای آنها و تریبون هایی که در اختیار آنها قرار دارند باید دقت کنند که در رفتارها، چارچوب های قانونی رعایت شود و همه مطیع قانون باشند. عجیب است که برخی افراد که به دنبال قرار گرفتن در جایگاه مجری قانون اساسی هستند، گاهی وقت ها و زمانی که قانون به نفع و مورد پسند آنهاست، مطیع قانون هستند، ولی زمانی که قانون مانع رسیدن آنها به اهدافشان می شود، به راحتی قانون را زیر پا می گذارند.

وی افزود: در حال حاضر آنچه که در فرمایشات مقام معظم رهبری وجود دارد و خواست عمومی ملت است این است که شورای نگهبان، مجریان انتخابات در دولت و همچنین کاندیداهای ریاست جمهوری و ستادهای تبلیغاتی آنها همه در چارچوب قانون عمل کنند. در قانون دینی و فقه ما نکاتی وجود دارد که مصالح عمومی جامعه اسلامی است؛ یعنی اگر گفته می شود شورای نگهبان کاملا در چارچوب قانون عمل کند به این معنی نیست که به مصالح عالی مملکت نباید هیچ نگاهی داشته باشد؛ همچنین زمانی که گفته می شود در رد و یا تایید صلاحیت ها باید مصالح عمومی مملکت در نظر گرفته شود نیز به این معنی نیست که این مصالح خلاف چارچوب های قانونی است.

امام جمعه موقت آبادان خاطرنشان کرد: حضور فقیه به عنوان عضو شورای نگهبان دقیقا می تواند هر دو مساله را پاسخ دهد و هم در چارچوب مصالح عالی مملکت عمل شود و هم قانون اساسی کاملا رعایت شود و در نتیجه عمل به قانون و توجه به مصالح عمومی کشور مواردی است که شورای نگهبان باید در بررسی صلاحیت ها مورد توجه قرار دهد.

علوی کیا گفت: پس از اعلام نتیجه بررسی شورای نگهبان نیز رفتار کاندیداهایی که صلاحیت آنها احراز نمی شود بسیار مهم است و ملت ایران در روزهای آینده منتظر هستند که ببینند هر کدام از این افراد پس از اعلام نظر شورای نگهبان چه رفتاری از خود نشان می دهند. یک مسلمان ایرانی که مدعی منطق و اسلام معتدل و ناب است، به چارچوب های قانونی مقید است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت افزود: ابتدا همه سلایق و همه افرادی که وارد عرصه شدند و احساس تکلیف کردند، چه کسانی که تایید می شوند و چه آنهایی که شرایط را احراز نمی کنند و لازم است در عرصه های دیگر خدمت کنند، باید مورد تقدیر قرار گیرند. همچنین نامزدها توجه داشته باشند که این شرایط، امتحان و آزمونی است که ناظران و ممتحنین آن، عموم ملت ایران هستند و مردم منتظرند که ببینند آنهایی که با ادعای نشستن بر کرسی ریاست قوه مجریه به میدان آمده اند، خود در مقابل قانون چگونه عمل می کنند.

این خبر تکمیل می شود...

گزارشی از وضعیت آب در خوزستان

 

آب گل‌آلود همچنان مهمان خانه‌ اهوازی‌ها/ سلامتی مردم در معرض تهدید
 
اهواز - خبرگزاری مهر: مردم اهواز که سال‌هاست برای نوشیدن یک لیوان آب سالم، مجبورند آن را از فروشندگان دوره گرد بخرند مدت‌هاست با یک معضل جدید به خصوص در مناطق حاشیه‌ای مواجه شده‌اند به گونه‌ای که در برخی مناطق آب گل آلود، متعفن یا با بوی تند کلر از لوله‌های آنها جاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مردم اهواز حدود 10 سال است که به علت کیفیت پائین آب لوله کشی یا همان آشامیدنی مجبورند آب آشامیدنی خود را از فروشندگان دوره گرد و البته برخی دیگر با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی تامین کنند و این امر باعث شده شرایط برای مردم اهواز و سایر شهرهای همجوار سخت شود.

دیدن مردان و زنانی که بشکه‌های 20 لیتری آب را در شهر جابجا می‌کنند تا بتوانند آب آشامیدنی و خوردنی خانواده خود را تامین کنند واقعا از صحنه‌های تأثربرانگیز زندگی روزانه در اهواز به شمار می‌رود که با گذشت این همه سال مسئولان نتوانسته‌اند فکری برای حل این مشکل بکنند.

البته طرح عظیم آبرسانی غدیر که قرار بود مشکل بی‌کیفیتی آب در شهرهای استان خوزستان را حل کند، هم اکنون در دست اجراست ولی با وجود اینکه این طرح در شهرهای آبادان و خرمشهر افتتاح شده ولی هم اکنون مردم این دو شهر هنوز به سنت قدیمی خرید آب خود ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد مشکل کیفیت پائین آب در اهواز نیز با اجرای این طرح که برای اصلاح کیفیت آب این شهر نیز پیش‌بینی شده نمی‌تواند علاج کار باشد.

طرح بزرگ آبرسانی غدیر به طول 850 کیلومتر و با هدف آبرسانی به 25 شهر و یک هزار و 608 روستای استان خوزستان در حال اجرا است، هم اکنون 100 درصد آب خرمشهر و 60 درصد آب مصرفی شهرستان آبادان را تامین می‌کند.

اما این روزها در اهواز علاوه‌بر اینکه آب لوله کشی قابل شرب نیست اهوازی‌ها با مشکلات دیگری نیز مواجه شده‌اند و این امر به خصوص در مناطق محروم این شهر مثل کوت عبدالله بیشتر به چشم می‌خورد که باعث نگرانی بیش از پیش مردم شده و کام اهالی را تلخ کرده است.

ماجرا از این قرار است که مردم وقتی لوله آب را باز می‌کنند با آبی گل‌آلود و بعضا متعفن با بوی فاضلاب مواجه می‌شوند که نه تنها قابل شرب نیست که قابل مصرف نیست و مردم حتی برای وضو گرفتن در این ماه زیبای خدا با اشکال شرعی مواجه شده اند و به نظر می رسد این آب پاکیزه نیست.

رحیم سعیدی یکی از اهالی مناطق کوت عبدالله اهواز در این خصوص می گوید: روز جمعه که قصد داشتیم فرزند سه ماهه‌ام را استحمام کنم ناگهان با صحنه‌ای عجیب روبرو شدم زیرا آبی که از لوله خارج می‌شد آنقدر گل آلود بود که انگار چند کیلو خاک را با آن قاطی کرده‌اند. ابتدا فکر کردم که ظرف کثیف است ولی با چند بار خالی کردن آن نیز این مشکل حل نشد.

وی افزود: واقعا این امر پذیرفتنی است که اینگونه سلامت مردم اهواز تهدید شود ولی مسئولان از رفع این مشکل عاجز باشند؟

سعیدی تصریح کرد: باید برای چنین آبی، پول‌های هنگفت پرداخت کنیم یا اینکه باید مسئولان جریمه و حق درمان به ما پرداخت کنند برای اینکه اینگونه مدتهاست با سلامتی ما بازی می‌کنند؟

این شهروند اهواز عنوان کرد: سالهاست که برای مصرف خوراکی، آب می‌خریم ولی اکنون مجبور هستیم که حتی برای استحمام هم آب خود را خریداری کنیم در حالیکه خانه ما چند قدم با رودخانه کارون فاصله دارد.
 
چندی قبل نیز یکی از شهروندان در تماسی با بیان اینکه در منطقه کوت عبدالله در برخی موارد با بوی لجن آب لوله‌کشی مواجه می‌شویم، گفت: این اتفاق بارها و بارها تکرار شده و مسئولان قادر به حل آن نیستند.

عادل حزباوی با اشاره به اینکه این روزها مجبور هستیم حتی برای وضو، درست کردن غذا و شستن دست و صورت در برخی مواقع روز هم از آب تصفیه شده استفاده کنیم، تاکید کرد: همانگونه که می‌بینید مردم ساکن در منطقه ما از تمکن مالی چندانی برخوردار نیستند و این روزها افزایش خرید آب تصفیه شده که هر بشکه 20 لیتری آن 300 تومان به فروش می‌رسد برای خانواده ها مشکل ساز شده است.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد وضو گرفتن با این آب نیز از لحاظ شرعی با مشکلاتی مواجه است که در این خصوص لازم علما تکلیف مشکل را با این آب با صدور فتوا مشخص کنند.

نماینده مردم اهواز نیز در این خصوص با تائید وضع پیش آمده برای آب مصرفی بخشی از مردم اهواز که گل آلود است یا بوی آب آنها مشمئز کننده شده و بوی فاضلاب می‌دهد به خبرنگار مهر گفت: این روزها تماس‌های فراوانی با دفتر من در اهواز انجام می‌شود که مردم خواستار رسیدگی به وضع آب لوله کشی در مناطق خود هستند.

سید شریف حسینی افزود: این امر واقعیت دارد که این روزها مردم بخشی از اهواز به خصوص مناطق مسیر کوت عبدالله در برخی از مواقع روز با آبی مواجه می‌شوند که نه تنها قابل مصرف نیست که برای شستن دست و صورت نیز مناسب نیست و مسئولان باید فکری برای حل این مشکل بکنند.

حسینی ادامه داد: متاسفانه دو حوضچه تصفیه خانه آب کوت عبدالله اهواز خاکی و سنتی است و این امر باعث می‌شود کیفیت کار تصفیه آب کاهش پیدا کند ولی مسئولان آبفای اهواز در حال تعمیر و بازسازی این حوضچه ها هستند.
 
در مدت اخیر در حوزه آب شهرستان اهواز اتفاقات دیگری هم رخ داد. برای نمونه آب چند منطقه اهواز برای چند روز قطع شد و در برخی مناطق کلر موجود در آب آنقدر زیاد می‌شد که آب غیر قابل مصرف می‌شد.

نماینده اهواز در این خصوص نیز می‌گوید: متاسفانه از این موضوع که آب در برخی مناطق قطع شده آگاه هستیم ولی این امر را نمی‌توان به سهمیه‌بندی آب نسبت داد بلکه این امر به علت بروز اشکال فنی بوده ولی انتظار از مسئولان آب اهواز این است که در این شرایط سخت گرما و در آستانه ماه روزه‌داری این اشکالات برای مردم به وجود نیاید.

حسینی تصریح کرد: به نظر می‌رسد شبکه انتقال آب اهواز در برخی مناطق این شهر فرسوده است و نیاز به تعمیر اساسی دارد.

اما جای این سئوال باقی است؛ مسئولانی که یک شبه موافقت دولت برای شهرستان کوت عبدالله با نام "کارون" را گرفته‌اند کاش کمی برای حل این معضل چندین ساله مردم اهواز همت به خرج می‌دادند و مردم را از این مشکل که سلامتیشان را تهدید می‌کند رها می‌کردند.

اخبار بهداشت و درمان در خوزستان

 

مهار قاچاق دارو با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی/ 4 درصد بازار در اختیار داروهای خارجی است
 
اهواز - خبرگزاری مهر: قاچاق دارو یکی از مواردی است که در گذشته تلاش های فراوانی برای جلوگیری از رشد بی‌رویه آن صورت گرفته که به نظر می‌رسد اکنون با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی دارو می‌توان امیدوار بود که این پدیده شوم پزشکی تا حدودی مهار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بی‌شک از مهمترین راهکارهای مبارزه با مافیای قاچاق دارو و جلوگیری از ورود و خروج داروهای تقلبی و غیرتقلبی به کشور و به ویژه استان خوزستان، کنترل صحیح مراکز عرضه، توزیع و تامین دارو از طریق شبکه‌های رسمی تولید و پخش دارو است که به همین منظور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 90 اقدام به طراحی و راه اندازی سامانه الکترونیکی توزیع دارو برای نخستین‌بار در کشور در استان خوزستان کرد.

در این سامانه اطلاعات ورود و خروج دارو  ثبت می‌شود و مستقیما موجودی دارو در استان تحت نظارت قرار دارد و میزان داروی توزیع شده در داروخانه‌های خوزستان نیز به طور کامل رصد می‌شود.

دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این خصوص با اشاره به اینکه با ورود اطلاعات مربوط به ورود و خروج دارو در سامانه الکترونیکی نظارت بر دارو، امکان ردیابی داروهای کم یاب و رفع کمبودهای دارویی نیز فراهم شده است، تصریح کرد: امکان ارائه درخواست‌های دارویی به صورت الکترونیکی از سوی داروخانه‌ها از دیگر مزایای ایجاد این سامانه است که داروخانه‌ها از این پس می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری اقلام دارویی موردنیاز خود را درخواست کنند.

اطلاعات توزیع و مصرف دارو در کشور تاکنون به درستی طبقه‌بندی نشده است

وی با اشاره به اینکه وجود آمار، اطلاعات دارویی دقیق و صحیح نخستین گام برای ارائه خدمات مناسب است و نبود این اطلاعات حتی می‌تواند باعث نقص در انجام وظایف شود، عنوان کرد: تاکنون اطلاعات مربوط به توزیع و مصرف دارو در کشور به درستی ایجاد و طبقه‌بندی نشده است و ایجاد بانک الکترونیکی اطلاعات دارویی می تواند از ایجاد خطا و اشتباه جلوگیری کرده و کمبودها را برطرف کند.

شریف مخمل‌زاده در ادامه با بیان اینکه تقریبا یک سال زمان لازم است تا بتوان همه اطلاعات مورد نیاز در حوزه تهیه، عرضه و توزیع داروها در سامانه ثبت شود، اظهار کرد: با راه اندازی این سامانه می‌توان از قاچاق دارو جلوگیری و توزیع داروها را نیز مدیریت کرد.

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بخش دیگری اظهار کرد: با توجه به کمبودهای مقطعی که در حوزه دارو مشاهده می‌شود، اولین اولویت در این بخش تهیه و تدارک دارو به ویژه داروهای بیماران خاص همچون تالاسمی، هموفیلی، ام اس و سرطان است که باید بتوان این داروها را در همه ایام تامین کرد.

شریف مخمل‌زاده اظهار کرد: تامین شیر خشک، داروهای اتاق عمل و داروهای اورژانس نیز از دیگر اقدامات مهم این معاونت در سال جاری است.

ضرورت استقرار "شرکت فوریت دارویی"

وی با اشاره به ضرورت استقرار "شرکت فوریت دارویی" در خوزستان تصریح کرد: وجود چنین شرکتی باعث می‌شود که در صورت نیاز استان، به صورت مستقیم از خارج از کشور دارو وارد شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه عمده شرکت‌های فوریت دارویی در استان‌های تهران، اصفهان و فارس مستقر هستند، عنوان کرد: درحال حاضر با یک شرکت فوریت دارویی برای استقرار نمایندگی در استان به نتیجه رسیده‌ایم.

شریف مخمل‌زاده افزود: ساخت و راه ‌اندازی آزمایشگاه کنترل کیفی دارو در خوزستان از جمله اقداماتی است که در سال 92 باید انجام شود.

هیچ دارویی از مرزهای خوزستان به کشور وارد نمی‌شود

وی گفت: هم اکنون هیچ دارویی از مرزهای خوزستان به کشور وارد نمی‌شود و ترخیص دارو مستقیما توسط آزمایشگاه وزارت بهداشت انجام می‌شود که در صورت راه‌اندازی این آزمایشگاه در استان می‌توان از مرزهای خوزستان نیز مستقیما دارو وارد کرد. 

شریف مخمل‌زاده تصریح کرد: مکان آزمایشگاه کنترل کیفی دارو در خوزستان تامین شده و باید هزینه تجهیز این آزمایشگاه نیز تامین شود که پیش‌بینی ما برای راه اندازی آن حداقل یک میلیارد تومان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، همچنین در ادامه افزود: همزمان با سراسر کشور مرکز سامانه پاسخگویی ۱۴۹۰ غذا و داروی این معاونت هم به منظور اطلاع رسانی، ارتقای روحیه پاسخگویی، خدمت رسانی بیشتر به شهروندان خوزستانی، افزایش آگاهی مردم از حقوق خود در حوزه غذا و دارو و نحوه دریافت و دسترسی آسانتر به این خدمات راه اندازی شد.

وی، خدمات قابل ارائه این سامانه را ثبت گزارش‌های مردمی در خصوص مسائل و مشکلات در حوزه غذا و دارو به منظور هدایت و هماهنگی کارشناسان مربوطه برای ارائه خدمات بهتر و مناسب‌تر با توجه به شرایط بیمار و نیز ثبت و رسیدگی به مطالبات مردمی و مشاوره در این زمینه عنوان کرد.

شریف مخمل‌زاده تصریح کرد: اطلاع رسانی در خصوص تهیه داروهای کمیاب از نزدیکترین داروخانه محل سکونت بیمار که داروی وی موجود است نیز از دیگر خدمات ارائه شده توسط این سامانه است.

وی در پایان گفت: پیش از این سامانه تلفنی 09646 در اختیار شهروندان خوزستانی بوده که فقط پاسخگوی سئوالات دارویی آنان بود و از این پس سامانه 1490 جایگزین آن در دو حوزه غذا و دارو شد.

4 درصد بازار دارویی در اختیار داروهای خارجی است

مهمترین دلیل قاچاق دارو به خارج، وجود اختلاف بین قیمت دارو در بازار داخلی و بازارهای خارجی به ویژه کشورهای همسایه است. قاچاق کالا عبارت است از نقل و انتقال مخفیانه کالاها از خارج به داخل یا از داخل به خارج کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی و بدون توجه به مقررات مربوط.

پوشاک و البسه نو و دست دوم، لوازم صوتی و تصویری، قطعات و لوازم خودرو، قطعات و تجهیزات رایانه‌ای، سیگار، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری، پارچه، لوازم آرایشی و بهداشتی، دارو و لوازم پزشکی، قطعات الکترونیکی، نوار کاست و دیسک موسیقی، طلا، مواد مخدر و ... کالاهایی هستند که به صورت قاچاق به کشور وارد می شوند. از سوی دیگر کالاهایی همچون دلار، بنزین، گازوییل، آرد، قند و شکر، دارو، گوسفند زنده، چای، زعفران، فرشهای نفیس و ... از جمله کالاهایی هستند که به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

اما قاچاق دارو از دو حیث قابل اهمیت است. نکته متفاوت در قاچاق دارو نسبت به بقیه کالاها، قاچاق دوطرفه دارو است به طوریکه هم قاچاق داروی خارجی به داخل وجود دارد و هم قاچاق داروی تولید داخل به خارج از کشور. حجم کل داروی مصرفی کشور ما با یارانه‌ای که دولت به آن تزریق می‌کند، در حدود یک هزار و 600 میلیارد تومان است.

در حال حاضر حدود ۹۶ درصد داروی مصرفی بازار داروی ایران، توسط ۶۲ کارخانه داروسازی داخلی تولید می‌شود. برای تولید ۹۶ درصد تولید در داخل، حدودا ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات مواد اولیه و بسته‌بندی آن، ارز هزینه می‌شود. اما چهاردرصد باقی مانده بازار دارویی کشور در اختیار داروهایی است که از خارج وارد می‌شود.

هزینه ارزی این چهار درصد هم حدود ۴۵۰ میلیون دلار است. بنابراین داروهای وارداتی ما، داروهای بسیار گران قیمتی هستند که عمدتا برای بیماران خاص و داروهای ضد سرطان و... صرف می‌شوند. بدین ترتیب ارزبری تهیه مواد اولیه برای تولید ۹۶ درصد تولید در داخل و همچنین واردات چهاردرصد باقیمانده روی هم رفته رقمی بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار می‌‌شود که این رقم ۴۵ درصد هزینه و ارزش بازار داروی کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار روز خوزستان

 

در جلسه شورای برنامه‌ریزی خوزستان
محدوده 3 شهر جدید در شهرستان کارون تصویب شد

شورای برنامه‌ریزی خوزستان محدوده سه شهر جدید در شهرستان کارون را به تصویب رساند.

خبرگزاری فارس: محدوده 3 شهر جدید در شهرستان کارون تصویب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان که در محل سالن جلسات مهمانسرای شهید رجایی استانداری برگزار شد، محدوده سه شهر جدید در شهرستان تازه تاسیس کارون مشخص و به تصویب رسید.

مشخص شدن محدوده شهرهای کوت عبدالله، کنعان و ربیع

در این جلسه که به ریاست سید جعفر حجازی استاندار خوزستان برگزار شد محدوده شهرهای جدید کوت عبدالله، کنعان و ربیع مشخص و به تصویب اعضای شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان رسید.

طرح‌های توسعه، پیش‌بینی رشد جمعیت تا 15 سال آینده، وضعیت مشاغل، تعیین حریم شهرهای جدید کوت عبدالله، کنعان و ربیع توضیحاتی بود که توسط مشاور طرح تعیین محدوده و حریم این سه شهر در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان ارائه شد.

*تصویب کلیات طرح جامع شهر شادگان

همچنین اعضای شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان به کلیات طرح جامع شهر شادگان نیز پس از توضیحات مشاور طرح، رای مثبت دادند.

طرح توسعه و عمران شهر ملاثانی در دستور کار جلسه شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان قرار گرفت که یک مورد درخواستی در مورد محل دفن پسماند کشتارگاه مورد بررسی قرار گرفت که پس از توضیحات مشاور، به تصویب رسید.

موارد دیگر نیز قرار شد با حضور مدیرعامل طرح در جلسات بعدی شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان مورد بررسی قرار گیرد.

*طرح توسعه شهرک صنعتی هفتکل

موافقت با ساخت چند مجتمع رفاهی بین جاده‌های استان نیز از دیگر مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان بود.

همچنین اعضای شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان با تخصیص و ایجاد شهرک‌های صنعتی چزابه دشت آزادگان، شاوور شوش دانیال، بعثت ماهشهر، مربچه رامهرمز و شعیبیه شوشتر موافقت کردند.

طرح توسعه شهرک صنعتی هفتکل نیز پس از رای گیری توانست موافقت اعضای شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان را جلب کند و از تصویب این شورا بگذرد.

اخبار بهداشت و درمان در خوزستان

 

آخرین وضعیت بیمارستان‌های تامین اجتماعی خوزستان
اجتماعی  10:15:45 1392/02/25

922-20014-5 کد خبر
 

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان گفت: بیمارستان 96 تخت خوابی امیرکبیر اهواز هم اکنون در حال ساخت است و 72 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تلاش می‌شود این پروژه تا پایان امسال به اتمام برسد.

دکتر داریوش پناهی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ به فعالیت بیمارستان جدید ماهشهر اشاره کرد و اظهار کرد: به منظور گسترش خدمات بنا است تسهیلات بیشتری به این بیمارستان اختصاص یابد، به همین منظور برای اولین بار مجوز پرداخت مبالغ بیشتری در قالب حق‌الزحمه پزشک را برای این بیمارستان اخذ کردیم.

وی ادامه داد: بخش‌های تخصصی و ویژه بیمارستان جدید ماهشهر نیز تا چند ماه آینده با استخدام پزشک و نیروی انسانی مورد نیاز راه‌اندازی خواهد شد. همچنین افزایش تخت‌های ویژه در این بیمارستان از اولویت‌های امسال تامین اجتماعی است.

پناهی‌زاده گفت: از دیگر پروژه‌های عمرانی تامین اجتماعی در خوزستان، بیمارستان جدید 160 تخت‌خوابی آبادان است که هم اکنون در حال ساخت است. بیمارستان فعلی نیز تا پیش از ساخته شدن بیمارستان جدید، در حال مرمت است.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان عنوان کرد: از لحاظ بودجه‌ای و تهیه دارو محدودیت خاصی نداریم. به تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های تامین اجتماعی اعلام شده است که در تهیه  داروی مورد نیاز بیمه‌شدگان کوتاهی نشود و آمادگی داریم داروهای مورد نیاز بیمه‌شدگان که در بازار موجود است را تهیه و در اختیار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی قرار دهیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته جمعیت اصلی و خانواده بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در استان خوزستان 2 میلیون و 460 هزار نفر بوده است و سه میلیون و 700 هزار نفر نیز در این مراکز توسط پزشکان عمومی و 660 هزار نفر توسط متخصص و 11 هزار نفر توسط دندانپزشک در این مراکز ویزیت شدند و تحت درمان قرار گرفتند.. در حال حاضر 7 بیمارستان و سه مرکز درمانی تامین اجتماعی در سطح استان به بیمه‌شدگان خدمات ارایه می‌دهند.

پناهی‌زاده افزود: تعداد کل تخت‌های بیمارستانی 550 تخت فعال در استان و ضریب اشغال تخت‌ها در 7 بیمارستان‌ تامین اجتماعی 73 درصد است. همچنین در سال گذشته تعداد زایمان‌ها و عمل‌های سزارین در مراکز درمانی تامین اجتماعی 16 هزار و 500 مورد و تعداد اعمال جراحی 2 هزار مورد بوده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان گفت: ارایه خدمات در مراکز درمانی از سوی تامین اجتماعی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در ارایه خدمات غیرمستقیم خدمات به بیمارستان‌ها و موسسات درمانی طرف قرارداد عرضه می‌شود که در سطح خوزستان 50 بیمارستان و 2 هزار موسسه درمانی شامل داروخانه، رادیولوژی، آزمایشگاه، پلی‌کلینیک و دی‌کلینیک طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی هستند.

وی بیان کرد: همچنین سال گذشته از 340 میلیارد تومان بودجه‌ای که در حوزه درمان در نظر گرفته شد، دو سوم آن به میزان 230 میلیارد تومان در بخش درمان غیرمستقیم و 110 میلیارد تومان صرف ارایه خدمات رایگان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی  شد.

پناهی‌زاده عنوان کرد: در ارایه خدمات مطلوب سعی می‌شود در کنار بالا بردن ظرفیت کمی خدمات، کیفیت خدمات ارایه‌شده نیز افزایش یابد. در این جهت تلاش شد استانداردهای‌ لازم در مراکز درمانی افزایش پیدا کند و با توجه به اعتباربخشی بیمارستان‌ها و انجام اعمال جراحی هزینه بر، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی در حد توان، اقدام به ارایه خدمات مطلوب به مراجعه‌کنندگان کردند.

تصاویر زیبا از اهواز

 

عکس/ رسول لطیفی
برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی کلیک کنید

رنگ شب های اهواز

رنگ شب های اهواز

رنگ شب های اهواز

رنگ شب های اهواز

رنگ شب های اهواز

رنگ شب های اهواز

رنگ شب های اهواز

رنگ شب های اهواز

رنگ شب های اهواز

رنگ شب های اهواز

اخبار زیست‌محیطی خوزستان

 

470 هکتار از اراضی ملی استان خوزستان از متصرفان پس گرفته شد.
 
دکتر عزیز ارشم، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، اظهار کرد: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی جلوگیری از زمین‌خواری در اراضی ملی و در راستای اجرای حکم شعبه پنجم کیفری در خصوص حکم خلع ید اراضی تصرف شده به مساحت 470 هکتار در پلاک 89 بخش 4 اهواز در منطقه عطیش، خلع ید شد.
 
وی افزود: با پیگیری مداوم فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، دادگستری استان و همچنین با همکاری فرماندهی نیروی انتظامی پاسگاه سویسه اقدام به جلوگیری و خلع ید متصرفان به عرصه‌های منابع طبیعی گردید.
 
ارشم از شهروندان خوزستانی درخواست کرد چنانچه هر نوع تجاوز و تصذف به اراضی ملی و عرصه‌های منابع طبیعی و همچنین آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مراتع مشاهده شود با شماره تلفن رایگان 1504 اطلاع‌رسانی کنند.
 
 
 
مرجع / ایسنا

گزارشی از آبهای سطحی استان

مدیرکل‌ حفاظت محیط زیست خوزستان از دریافت اعتبار برای اجرای پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه گامی موثر در جهت مهار ریزگردها در جنوب استان برداشته می‌شود.

 

احمدرضا لاهیجان‌زاده  اظهار کرد: در جهت اخذ اعتبار برای احیای تالاب شادگان تلاش‌های بسیاری صورت گرفت که خوشبختانه اعتباری ویژه احیای تالاب و همچنین مقابله با ریزگردها به استان اختصاص یافت.  
 
وی ادامه داد: از کل اعتبار 15 میلیارد تومانی که در کشور توزیع شد، 5 میلیارد تومان به خوزستان اختصاص داده شد که 70 درصد این اعتبار در بحث احیای تالاب‌ها به خصوص تالاب شادگان هزینه می‌شود.  
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان گفت: ارزیابی پیمانکار انجام شد و اکنون این پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و تا پایان هفته این اقدام به نتیجه خواهد رسید.  
 
لاهیجان‌زاده تصریح کرد: نزدیک به 5 سال وقوع خشکسالی مستمر موجب شد حق‌آبه این تالاب که از رودخانه جراحی تامین می‌شد، یا تامین نشود یا کاهش پیدا کند.  
 
وی افزود: همچنین به دلیل سدسازی بر روی رودخانه کارون امکان این‌که تالاب از آب سیلاب‌ها تغذیه کند، وجود نداشت؛ درگذشته با طغیان رودخانه آب زیادی توسط نهرهای طبیعی از جمله مارد و سلمانه که در حد فاصل اهواز‌ـ آبادان وجود داشت، وارد تالاب می‌شد ولی در سال‌های اخیر به دلایلی که ذکر شد، عملا امکان‌پذیر نبود و آب توسط سدها کنترل می‌شد.  
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: این موارد موجب شد تالاب شادگان در این سال‌ها نتواند حق‌آبه واقعی خود را به دست آورد در نتیجه پروژه انتقال آب کارون به این تالاب طراحی شد تا بتوان از رودخانه کارون به صورت دایمی آب را به تالاب شادگان انتقال داد ولی در بحث انتقال آب در ابتدا با شرایطی که رودخانه کارون داشت با برخی مسایل فنی مواجه شدیم که به هر حال سازمان آب و برق استان همکاری بسیار خوبی در این زمینه با محیط زیست داشت و طرح تامین حق‌آبه تالاب شادگان به میزان 5 مترمکعب مجوز گرفت.  
 
وی با بیان این‌که اخذ مجوز تامین حق‌آبه تالاب شادگان خواسته چندین ساله محیط زیست بوده و هست، ادامه داد: حق‌آبه دایمی 5 متر مکعب برای تالاب شادگان جواب‌گوی تالاب نیست ولی شروع بسیار خوبی برای اجرای پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان در جهت احیای تالاب است و در فازهای بعدی نیز میزان این حق‌آبه افزایش پیدا می‌کند.
 
لاهیجان‌زاده اظهار کرد: یکی از اقداماتی که برای افزایش حق‌آبه تالاب در حال انجام است لایروبی مسیر رودخانه است که اگر این اقدام به نتیجه برسد علاوه بر 5 مترمکعب پمپاژ آب به تالاب، در مواقعی هم که دبی رودخانه کمی بالا رود، به خصوص در زمستان و اوایل بهار، آب بیشتری وارد تالاب خواهد شد.  
 
‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: البته کارهای دیگری نیز برای پیشبرد مراحل پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان در حال پی‌گیری است که این اقدامات در مرحله مطالعات کارشناسی قرار دارند.  
 
وی به تاثیرگذاری اجرای این پروژه در مهار ریزگردها اشاره کرد و گفت:‌ با افزایش حق‌آبه تالاب، یکی از کانون‌های گرد و خاک در خوزستان حذف می‌شود.  
 
لاهیجان‌زاده تصریح کرد: پیش از این با کوچک‌ترین وزش باد در منطقه، خاک زیادی از سمت تالاب بلند می‌شد و آبادان، خرمشهر، شادگان و اهواز را تحت تاثیر قرار می‌داد که با آب‌دار شدن تالاب می‌توان یکی از کانون‌های محلی گرد و خاک در منطقه را مهار کرد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: همچنین آب‌دار شدن تالاب و ایجاد رطوبت، کاهش دمای منطقه به خصوص در تابستان را در پی داشته و مانع از ورود گرد و غبار به جنوب کشور می‌شود.  
 
لاهیجان‌زاده خاطرنشان کرد: اصل تاثیرگذاری اجرای این پروژه این است که با آب‌دار شدن تالاب، معیشت مردم محلی بهبود می‌یابد و صنعت صید و صیادی و همچنین گاومیش‌داری و دامداری در منطقه رونق بیشتری پیدا می‌کند و به دنبال آن شاهد تحول اقتصادی در منطقه خواهیم بود.  
 

مرجع / ایسنا

اخبار ورزشی خوزستان

 

لیگ برتر فوتبال خوزستان؛
مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاههای خوزستان پس از فراز و نشیب های زیاد با قهرمانی تیم فرهنگ رامهرمز خاتمه پذیرفت. فرهنگ در حالی جام قهرمانی را به آغوش کشید که استقلال ملاثانی برای تصاحب آن دندان تیز کرده بود. آنچه می توانست در پایان رقابتها به عنوان برگ برنده ...
خوزنیوز/ یونس عبادی: مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاههای خوزستان پس از فراز و نشیب های زیاد با قهرمانی تیم فرهنگ رامهرمز خاتمه پذیرفت. فرهنگ در حالی جام قهرمانی را به آغوش کشید که استقلال ملاثانی برای تصاحب آن دندان تیز کرده بود. آنچه می توانست در پایان رقابتها به عنوان برگ برنده مطرح شود کیفیت خوب بازیها، برنامه ریزی دقیق و منظم و اصول در اجرای بازیها بود که نسبت به گذشته قابل تقدیر می نمود.

به گزارش خوزنیوز، امتیازات تیمها به حدی نزدیک بود که هیچکس تا هفته پایانی نمی دانست قهرمان قطعی کدام تیم است. این رقابتها که حدود هشت ماه طول کشید در راه برگزاری آن کمیته داوران آقای گودرزمولایی و عزیزصادقی مسئول کمیته برگزاری مسابقات سنگ تمام گذاشتند و با برنامه ریزی خوب سعی کردند تا کمتر مورد اعتراض تیم ها واقع شوند.
 سیزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال خوزستان از دوازدهم مهرماه 91 آغاز و بیست و ششم اردیبهشت ماه 92 خاتمه پذیرفت.برخورد دیدنی بعضی از تیمها بر جذابیت این بازیها افزوده بود.فرهنگ رامهرمز,استقلال ملاثانی,پرسپولیس ویس,نفتون مسجدسلیمان,جنوب سوسنگرد و یادآوران شلمچه نوین خرمشهر از تیمهای مدعی و در کورس قهرمانی بودند که رفته رفته فرهنگ رامهرمز و استقلال ملاثانی به عنوان مدعی کسب قهرمانی تا هفته پایانی جدال نزدیک و سرنوشت ساز باهم داشتند.علرغم آنکه در صدر جدول تا آخرین لحظات همه چیز در پرده ابهام قرار داشت شش تیم شاهین هندیجان,سپاهان ایذه,میلاد دزفول,شیبان باوی,استقلال حمیدیه و استقلال مسجدسلیمان از جمله تیمهایی بودند که برای فرار از مهلکه سقوط دست و پا میزدند که سرانجام تیمهای شاهین هندیجان,شیبان باوی,استقلال مسجدسلیمان و استقلال حمیدیه با لیگ برتر خداحافظی کردند و به لیگ دسته اول سقوط کردند.تا با صعود استقلال شوش , استقلال رامشیر و بازگشت سیمان بهبهان سقوط کرده از لیگ دسته سوم کشور فصل آینده رقابتها با شرکت 14 تیم برگزار شود.

فرهنگ رامهرمز در راه کسب قهرمانی با بکار گیری بازیکنان جوان و باتجربه در سایه هدایت مربی فهیم و بادانش خود احمد زنگنه توانست با آهنگ و کوبندگی خود به یمن تجربه رضا احمدی کاپیتان باارزش و خوش اخلاق خود,صابرشهریاری در درون دروازه,فرید آقایی پدیده مسابقات,صادق صدریان و محمدعلی چراغی با شم گلزنی و دیگر بازیکنان خوب و جویای نام در یک جدال میلیمتری جام را از چنگال استقلال ملاثانی خارج کند.کارنامه فرهنگ که منجر به قهرمانی این تیم گشت به این شکل بود 18برد,8 تساوی,4 باخت و کسب62 امتباز با به ثمر رساندن 51 گلزده و 22 گل خورده صاحب بهترین خط دفاع شد.قزمزپوشان رامهرمز در حالی قهرمان شدند که استقلال ملاثانی اسب خود را زین کرده بود و چهار نعل بسوی قهرمانی می تاخت اما در هفته بیست و نهم یعنی یکهفته به پایان مسابقات با یک تساوی تمام رویاهای شاگردان داریوش هرمزی نقش برآب گردید تا علرغم شایستگی بسیار به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کند.استقلال با 54 گلزده بهترین خط حمله را از آن خود کرد.ضمن اینکه حسین محمودیان از تیم شیبان باوی با 18 گلزده آقای گل مسابقات شناخته شد.

رده نام تیم بازی بردمساوی باختزده خورده تفاضل امتیاز
1فرهنگ رامهرمز۳۰۱۸۸۴۵۱۲۲۲۹۶۲
2استقلال ملاثانی۳۰۱۹۴۷۵۴۳۰۲۴۶۱
3جنوب سوسنگرد۳۰۱۵۶۹۴۰۲۹۱۱۵۱
4نفتون مسجدسلیمان۳۰۱۵۵۱۰۴۵۳۴۱۱۵۰
5شلمچه نوین خرمشهر۳۰۱۳۹۸۳۹۳۳۶۴۸
6پرسپولیس ویس۳۰۱۳۷۹۳۳۳۶۴۷
7استقلال رامهرمز۳۰۱۱۹۱۰۴۳۳۴۹۴۲
8استقلال شوشتر۳۰۱۲۶۱۲۴۴۴۷۳-۴۲
9شاهین ماهشهر۳۰۱۰۱۰۱۰۳۳۳۱۲۴۰
10 آنزان ایذه۳۰۱۱۶۱۳۳۷۳۴۳۳۹
11سپاهان ایذه۳۰۸۱۳۹۲۸۲۶۲۳۷
12میلاددزفول۳۰۱۰۵۱۵۴۴۴۵۳۵
13 شیبان باوی۳۰۱۰۳۱۷۴۰۵۲۱۱-۳۳
14استقلال مسجدسلیمان۳۰۸۳۱۹۳۰۶۱۳۱-۲۷
15 استقلال حمیدیه۳۰۶۸۱۶۲۷۵۲۲۵-۲۶
16شاهین هندیجان۳۰۵۹۱۶۳۱۵۴۲۳-۲۴

شرح مسابقات هفته پایانی لیگ برتر فوتبال خوزستان

        میزبان     
           میهمان
           فرهنگ رامهرمز 2           میلاد دزفول 1
           استقلال ملاثانی  3           آنزان ایذه1
          استقلال حمیدیه0          شاهین هندیجان0
          شلمچه نوین خرمشهر4           شیبان باوی 2
          پرسپولیس ویس0           شاهین ماهشهر0
          جنوب سوسنگرد 3           استقلال شوشتر1
          سپاهان ایذه   0          استقلال مسجدسلیمان1
       نفتون مسجدسلیمان 3           استقلال رامهرمز1

فرهنگ رامهرمز با شایستگی قهرمان شد
فرهنگ رامهرمز 2..........میلاد دزفول 1

فرهنگ رامهرمز و میلاد دزفول در دیداری حساس از هفته پایانی پیکارهای فوتبال باشگاههای خوزستان در رامهرمز به مصاف هم رفتند.میلاد در این دیدار با اتخاذ تاکتیک احتیاط به مصاف فرهنگ آمد تا شاید از این میدان حساس چندان دست خالی به رختکن نرود اما فرهنگ صدرنشین مسابقات که نیاز مبرم به پیروزی و کسب سه امتیاز داشت تا قهرمانی خود را جشن بگیرد. یک بازی سراپا هجومی را در دستور کار داشت.این بازی حساس که با استقبال بی نظیر تماشاگران مواجه شده بود با تمام ظرافت و لحظات دیدنی اش سرانجام فرهنگ با نتیجه دو بر یک از سد تیم سختکوش میلاد گذشت تا بعد از بیست سال یکبار دیگر بر بام فوتبال خوزستان تکیه بزند.نیمه اول علرغم حملات خطرناک فرهنگ گلی دربرنداشت اما در 20 دقیقه پایانی دو تیم سه بار دروازه یکدیگر را فرو ریختند که در این زمان سهم میزبان دو گل زیبا بود.محمدعلی چراغی و سیدرحمان موسوی در دقایق74 و 77 گلهای فرهنگ را به ثبت رساندند تا استادیوم تختی رامهرمز غرق در شادی شود.هر چند که میلادی ها علاوه بر از دست دان یک ضربه پنالتی در دقیقه 90 و گل دقیقه 4+90 مسلم حسینوند توانست یکی از گلها را پاسخ داد.قضاوت این دیدار را پیمان فرخی مهر با کمکهای حسن ظهیری و قدرت پارسانژاد برعهده داشتند که بخوبی از عهده وظایف خویش برآمدند.اما از گفتنی های این دیدار حساس که پای چهره های آشنا فوتبال و غیرفوتبالی را به استادیوم تختی کشانده بود از جمله جناب سرهنگ صادقی مسئول برگزاری مسابقات که با دقت همه چیز را زیرنظر داشت, پیشکسوتان فوتبال رامهرمز,آقای بهمئی نماینده محترم شهرستان رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی,آقای دیده بان شهردار و اعضای شورای شهر رامهرمز و...

استقلال ملاثانی به نائب قهرمانی رسید
استقلال ملاثانی 3........آنزان ایذه 1

در میدان حساس دیگر تیم فوتبال استقلال ملاثانی به دیدار آنزان ایذه شتافت.آبی پوشان ملاثانی در همان بیست دقیقه اول بازی کار آنزان را یکسره کردندو با هتریک مهاجم گلزن خود طاهر غبیشاوی در دقایق 3,15,18 از حریف پیش افتادند اما شاگردان داریوش هرمزی که گوش به زنگ دیدار فرهنگ رامهرمز و میلاد دزفول بودند تا با توقف فرهنگ جشن قهرمانی بگیرند در پایان در عین شایستگی با 61 امتیاز و اختلاف یک امتیازی به نایب قهرمانی بسنده کردند. تک گل آنزان را شاهولی در دقیقه 24 به ثمر رساند تا آنزان با 39 امتیاز و قرار گرفتن در رده دهم جدول رده بندی فصل را به پایان برساند.

نفتون مسجدسلیمان شایستگی خود را ثابت کرد
نفتون مسجدسلیمان 3...........استقلال رامهرمز 1

نفتون مسجدسلیمان که نیم نگاهی به رده سوم جدول رده بندی داشت در برابر استقلال رامهرمز به یک پیروزی آسان رسید.شاگردان محمود احمدی بعد از برد هفته قبل در مقابل استقلال مسجدسلیمان اینبار نتوانست در حدو اندازه های نامش ظاهر شود و با شکست سنگین زمین را ترک گفت.یاران نفتون آماده وسرحال فوتبال با حساب و کتاب و هدفداری را به معرض نمایش گذاشتند و با زدن سه گل شایستگی خود را به اثبات رساندند.گلهای نفتون را مهدی داودی,محمدپورعباسی و رسول جلیلی در دقایق 25,70,80 و تک گل استقلال را حامد امیری در دقیقه 45 به ثمر رساندند.نارنجی پوشان مسجدسلیمان با توجه به پیروزی در این دیدار و واریز شدن سه امتیاز بازی در مقابل شاهین هندیجان به حساب آنها با 50 امتیاز در مکان چهارم جدول رده بندی ایستاد.آبی پوشان رامهرمز نیز که فصل قبل به مقام سوم رسیده بودند با 42 امتیاز این فصل را با رده هفتمی به پایان رساندند.

چهار گل یاداوران شلمچه نوین خرمشهر برای وداع شیبان باوی
شلمچه نوین خرمشهر 4.........شیبان باوی 2

پرگل ترین دیدار این هفته در استادیوم شهیدجهان آرا خرمشهر به ثبت رسید.شلمچه نوین خرمشهر در روزی که بمراتب بهتر و دیدنی تر از روزهای قبل می نمود با چهار گل تیم شیبان باوی را شکست داد. شاگردان نعیماوی در این دیدار بخوبی از نام خود دفاع کردند چرا که نتایج ضعیف این تیم در هفته های اخیر باعث شد تا از کورس مدعیان فاصله بگیرند و فقط برای اعتبار نام خود بازی کنند.شیبان باوی که با روزهای خوب خود فاصله داشت و بی انگیزگی در این تیم موج میزد فقط توانست دو گل را پاسخ دهد تا با شکست چهار بر دو وداعی تلخ با لیگ برتر فوتبال خوزستان داشته باشد.گلهای زردپوشان خرمشهر را سید هاشم موسوی,کریمیان,زهیری و محمدرضا غلوم به ثمر رساندند و برای شیبان حسین محمودیان و مصطفی کاچی گلزنی کردند.شلمچه نوین خرمشهر فصل را با کسب 48 امتیاز و قرار گرفتن در رده پنجم جدول به پایان رساند.شیبان باوی هم با تلاشهای مجبدکمالی سرنوشتی جزء سقوط به لیگ دسته اول نصیبش نشد تا با کسب 33 امتیاز در مکان سیزدهم بنشیند.در این تیم حسین محمودیان با 18 گلزده آقای گل مسابقات را به خود اختصاص داد و نگاه اکثر تیمها را بسوی خود جلب کرد.

شکست ناباورانه سپاهان ایذه در خانه
سپاهان ایذه 0........استقلال مسجدسلیمان 1

استقلال مسجدسلیمان در حالی از سد سپاهان ایذه آنهم با یک گل گذشت که حریف چیزی کمتر از تیم پیروز ارایه نکرد.وقتی که استقلال دردقیقه 30 با گل نیما مددی از میزبان خود پیش افتاد زردپوشان ایذه ای به تکاپو افتادند تا سرنوشت بازی را به سود خود تمام کنند.اما آبی پوشان مسجدسلیمان که تلاش چشمگیری برای کسب پیروزی داشتند بخوبی از اندوخته خود محافظت کردند تا با پیروزی و خاطره ای خوش با لیگ برتر فوتبال خوزستان خداحافظی کنند.سپاهان تیم یکدست و هماهنگ که با 13 تساوی بیشترین مساوی را در لیگ برتر فوتبال خوزستان بخود اختصاص داد هیچگاه باور نداشت در نبرد با استقلال سقوط کرده اینچنین غافلگیر شود و در نهایت با شکست میدان را ترک نماید این تیم با 37 امتیاز در اولین فصل حضور خود در مکان یازدهم قرار گرفت.

توقف پرسپولیس ویس مقابل شاهین ندسا ماهشهر
پرسپولیس ویس 0........شاهین ندسا ماهشهر 0

پرسپولیس ویس و شاهین ماهشهر در آخرین هفته لیگ برتر فوتبال خوزستان در حالی به مصاف هم آمده بودند که هر کدام برای کسب سه امتیاز انگیزه زیادی داشتند.قرمزپوشان ویس برای تصاحب عنوان چهارم و سفیدپوشان ماهشهر برای بدست آوردن رده هفتم در تلاش بودند.اگر چه دو تیم تلاشهایی برای دستیابی به گل داشتند و پرسپولیس میزبان با وجود ده نفر شدن شاهین به لحظات اتفاقی بازی دلخوش کرده بود نتوانست برتری خود را بر حریف تحمیل کند و تساوی بدون گل حاصل تلاش دو تیم در پایان نود دقیقه بود.پرسپولیس ویس که در سالهای گذشته تا یکقدمی سقوط به لیگ دسته اول پیش میرفت این فصل با مربیگری بهمن فریس یکی از تیمهای موفق و با برنامه لیگ برتر فوتبال خوزستان بود که با 47 امتیاز در مکان ششم جدول رده بندی قرار گرفت اما شاهین ماهشهر با بابک دوانی تیم جوان شده ای بود که با 40 امتیاز در مکان نهم ایستاد تا فصل آینده با توپی پر به میدان گام نهد.

شاهین هندیجان اسیر تفکرات غلط گذشته
استقلال حمیدیه 0............شاهین هندیجان 0

شاهین هندیجان که در هفته های اخیر با هجمه همه جانبه از سوی هیات فوتبال استان روبرو شده بود تا این تیم بدون حامی و پشتیبان قربانی گردد.اگر چه در شرایط روحی و روانی مناسب به سر نمیبرد در شهر حمیدیه مقابل استقلال این شهر قرار گرفت که دو تیم بدون گل بکار خود پایان دادند تا فصل آینده را در لیگ دسته اول سپری کنند.سفیدپوشان بندری هندیجان در این فصل چوب تصمیمات غیر اصولی و کارشناسی نشده مسئولین خود در اول فصل را خوردند تا با جمع آوری 24 امتیاز در مکان شانزدهم قرار گیرند.این تیم شایستگی بسیاری داشت اما بیشترین ضربه را از خودی ها خورد!شاهین که در چهارده بازی بدون برد از زمین بیرون آمده بود با قبول سرمربیگری امید احمدزاده در پنج بازی آخر هشت امتیاز کسب کرد.استقلال حمیدیه هم مکانی بهتر از پانزدهمی بدست نیاورد.

جنوب سوسنگرد به مقام سوم دست یافت
جنوب سوسنگرد 3.........استقلال شوشتر 1

با دیدار دو تیم جنوب سوسنگرد و استقلال شوشتر پرونده مسابقات فوتبال لیگ برترخوزستان بسته شد.مسابقه دو تیم به ویژه برای جنوبی ها از اهمیت خاصی برخوردار بود چرا که با پیروزی در این دیدار خیالشان از بابت قرار گرفتن در مکان سوم راحت می شد.شاگردان سعیدی که بدور از جاروجنجال و بی سروصدا خود را به جمع مدعیان رسانیده بودند و از تیمهای شگفتی ساز این فصل محسوب می شدند در آخرین دیدار با روحیه مضاعف به دیدار استقلال شوشتر آمدند.جنوبی ها میزبان در این دیدار طوفان براه انداختند و حریف خود را با نتیجه سنگین سه بر یک با شکست مواجه ساختند.تا جنوب با 51 امتیاز در مکان سوم و استقلال با 42 امتیاز در مکان هشتم قرار گیرد.برای تیم جنوب علی نگراوی,عبدالهای فدعمی و جاسم مزرعه در دقایق 20,35,70 و تک گل استقلال شوشتر را ابراهیم مقدس پور در دقیقه 76 به ثمر رساندند
 
 
 
سرمربی تیم فوتبال استقلال‌ خوزستان برای فصل بعد لیگ برتر انتخاب شد.

عبدالله ویسی پس از توافق با مدیرعامل باشگاه استقلال خوزستان هدایت این تیم را برای یک فصل بر عهده گرفت. عبدالله ویسی پیش از این سابقه‌ی سرمربیگری در تیم‌های صبای قم و پیکان تهران را نیز داشته است.
استقلال خوزستان از تیم‌های تازه راه یافته به لیگ برتر است که در احکام صادر شده درباره‌ی تبانی لیگ دسته اول، به صورت مستقیم به لیگ برتر راه یافته است.


عبدالله ویسی با تایید خبر پیوستنش به استقلال خوزستان در این باره به ایسنا گفت: بعد از اعلام رای تبانی تیم شهرداری تبریز و صعود استقلال خوزستان به لیگ برتر، از سوی باشگاه استقلال‌خوزستان پیشنهادی دریافت کردم و باوجود داشتن دو، سه پیشنهاد دیگر، به این تیم پیوستم.
او در ادامه افزود: قراردادم در این تیم یک ساله است و امروز با حضور در جلسه هیات مدیره باشگاه استقلال خوزستان و صحبت با آقای بختیاری، مدیرعامل باشگاه، قرار شد از 15 خرداد تمرینات را آغاز و یارگیری کنیم.
سرمربی جدید استقلال خوزستان در پاسخ به این سوال که شناختش از این تیم چقدر بوده و هدفش چیست؟ اظهار کرد: من بازی‌های این تیم در لیگ یک را دنبال می‌کردم و از آن‌ها شناخت کافی داشتم. هدف باشگاه هم، ماندن تیم در لیگ برتر است اما من به بالاتر از این‌ها فکر می‌کنم و می‌دانم مردم خوزستان از ما توقع دارند و چون اکثریت اهوازی‌ها، استقلالی هستند، باید تلاش بیشتری کرد و قول می‌دهم زنگ تفریح سایر تیم‌ها نباشیم.
او در پاسخ به این سوال که کادر فنی استقلال خوزستان چه ترکیبی خواهد داشت، بیان‌کرد: خود آقای باقری‌نیا (سرمربی سابق تیم) مرا به این تیم معرفی کرد و کمکم کرد تا استقلال خوزستان را بهتر بشناسم. ان‌شاءالله لایق این اعتماد باشم و تلاشم را در این تیم خواهم کرد اما کادر فنی تیم پیکان با تلفیقی از تیم فعلی استقلال خوزستان، ترکیب کادرم را تشکیل می‌دهند.
مرجع / ایسنا 
 
سرپرست تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت : این تیم برای تقویت خط میانی خود و حضور پرقدرت در مسابقات فوتبال داخلی و آسیایی در پی جذب علی کریمی بازیکن تیم پرسپولیس است .

حسین ابن قاسم اظهارداشت : علی کریمی که یک بازیکن فنی و توانمند است می تواند برای تیم فوتبال فولاد خوزستان مهره پرارزشی درمسابقات پیشرو باشد .

وی اضافه کرد : بهمین منظور تلاش برای جلب نظر ورضایت این بازیکن را شروع کرده ایم .
مرجع / ایرنا 

یک خبر از خرمشهر

 

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات نباید قومی و عشیره‌ای صورت پذیرد زیرا در این صورت افرادی لایق و کارآمد در مناصب معین حاضر نمی‌شوند.

عبدالله سامری با در پیش‌رو بودن انتخابات اظهار کرد: انتخابات شورای اسلامی شهر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا به‌طور مستقیم با عمران و آبادانی شهرها و روستاها و مناطق در ارتباط است.

*عدم هماهنگی در شورای اسلامی شهر

وی افزود: متاسفانه در این شهر وضعیت شوراها دلچسب نیست و اعضا با عدم هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی، مشکلات ریز و درشتی را برای مردم و منطقه ایجاد کردند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت شورای شهر خرمشهر تاکنون بزرگترین ضربه را به این شهر و مردم وارد کرده است.

*حضوری پرشور و آگاه‌تر در انتخابات

وی اضافه کرد: در همین راستا مردم باید با حضوری پرشورتر این بار در انتخابات شرکت کنند و انتخابی مطمئن و هوشیارانه‌تر رقم بزنند.

سامری تصریح کرد: انتخابات نباید از روی احساسات، قومی و عشیره‌ای صورت پذیرد زیرا در این صورت افرادی لایق و کارآمد در مناصب معین حاضر نمی‌شوند و اهداف انتخابات کاملا تغییر پیدا می‌کند.

*به افرادی رای ندهیم که انتخابات را به انحراف بکشند/ چوب ندانم‌کاری‌ها بر سر خودشان فرود می‌آید

وی با بیان اینکه کاندیداها باید افرادی باتقوی، مومن و متعهد باشند، گفت: از مردم انتظار داریم همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند به افراد صالح و متقی در انتخابات رای دهیم و عده‌ای را روی کار نیاوریم که انتخابات را به انحراف بکشانند!

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی بار دیگر با اشاره به انتخابات شورای شهر عنوان کرد: افرادی که در خرمشهر عدم پیشرفت را برای شهروندان به ارمغان آورده‌اند بدانند روزی چوب ندانم کاری‌هایشان بر سر خودشان فرود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در این شهر مظلوم، مسئولیت بر عهده‌شان نهاده شده است و یا با انتخاب مردم بر سر کار و منصب آمده‌اند باید فقط برای رضایت خدا و همین مردم همت کنند در غیر اینصورت خیانت کردند.

سامری در پایان بار دیگر از شهروندان خواست با حضور در پای صندوق‌های رای انتخابات شهر و روستاها در خرمشهر، این بار با چشمانی بازتر گزینش و انتخاب کنند.

مرجع / فـارس

اخبار حوادث

 

بر اثر برخورد یک دستگاه تریلی کمپرس با یک دستگاه موتورسیکلت در 15 کیلومتری رامهرمز ـ رامشیر، دو نفر کشته شدند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی رامهرمز با اشاره به تصادف بین یک دستگاه تریلی کمپرس با یک دستگاه موتورسیکلت در 15 کیلومتری رامهرمز ـ رامشیر اظهار داشت: در این تصادف دو نفر از سرنشینان موتورسیکلت کشته شدند.

حسین رستمی افزود: راکب موتورسیکلت به‌نام مجید بیرو 40 ساله و سرنشین دوم موتورسیکلت که مجهول‌الهویه است، هر دو در دم کشته شدند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی رامهرمز در پایان گفت: هر دو فوتی حادثه توسط آمبولانس مرکز فوریت‌های پزشکی این شهرستان به بیمارستان امام خمینی(ره) رامهرمز انتقال داده شدند.
مرجع / فـارس

اخبار روز خوزستان

 

تهران برای چندمین ماه متوالی در صدر آلوده‌های اینترنتی قرار گرفت.

به گزارش مرآت، براساس بررسی‌های صورت گرفته استان تهران در فروردین ماه سال 92 دارای 28 آدرس ارسال کننده بدافزار بوده و برهمین اساس به عنوان آلوده‌ترین استان اینترنتی کشور شناخته شده است.
همچنین طی این مدت استانی که از آن به عنوان ناشناس یاد شده با داشتن هفت آدرس ارسال کننده بدافزار در رتبه دوم جدول آلودگی‌های اینترنتی قرار گرفته و پس از آن گیلان با داشتن پنج آدرس رتبه سوم جدول آلوده‌های اینترنتی را از آن خود کرده است.
قزوین و استان مرکزی نیز هر یک چهار آدرس آلوده داشته‌اند و پس از آن‌ها خوزستان با دشاتن سه آدرس آلوده سومین استان پاک و پنجمین استان آلوده کشور به شمار می‌رود.
همچنین بنا بر اعلام مرکز ماهر، استان‌های گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، خراسان رضوی، چهار محال بختیاری، اصفهان و آذربایجان غربی استان‌هایی هستند که با داشتن یک آدرس آلوده، پاک‌ترین استان‌های اینترنتی کشور محسوب می‌شوند.
فروردین ماه امسال مازندران، زنجان، ایلام و آذربایجان شرقی نیز به عنوان دومین استان‌های پاک کشور شناخته شده‌اند.
فروردین سال 90، استان مازندران با 599، تهران با 233 و بوشهر با 204 آدرس آلوده به ترتیب آلوده‌ترین استان‌های اینترنتی کشور بوده‌اند که هر یک با اختلافی بسیار فاحش از نظر تعداد سایت‌های آلوده امسال به نوعی دیگر در جدول آلودگی‌ها قرار گرفته‌اند.  

اخبار انتظامی خوزستان

 

جانشین فرماندهی انتظامی خوزستان از کشف بیش از 11 هزار و 500 عدد سکه تقلبی در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، عبدالله نظرپور اظهار کرد: به‌دنبال گزارش واصله، مبنی بر این که، یک باند کلاهبرداری خرید و فروش سکه‌های تقلبی، قصد انجام معامله در شهرستان مسجدسلیمان را دارند، بلافاصله موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس، با انجام کارهای اطلاعاتی، و پس از هماهنگی با مقام قضایی، به محل انجام معامله مراجعه و در یک اقدام غافلگیرانه تعداد 11 نفر را دستگیر و یک دستگاه خودروی وانت بار را متوقف کردند.

جانشین فرماندهی انتظامی استان خوزستان گفت: کارآگاهان آگاهی در بازرسی فنی و تخصصی خودروی وانت، تعداد 11 هزار و 500 عدد سکه تقلبی را کشف و ضبط کردند.

نظرپور ضمن تقدیر از عملکرد فرمانده انتظامی شهرستان مسجد سلیمان در خاتمه خاطرنشان کرد: متهمان دستگیر شده، پس از تشکیل پرونده، برای سیر مراحل قانونی راهی مراجع قضایی شدند.

 

جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان رامهرمز از انهدام باند سارقان موتورسیکلت و کشف 10 دستگاه موتورسیکلت مسروقه در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، کرامت امیری اظهار کرد: در راستای طرح ارتقا امنیت اجتماعی و مبارزه قاطع با سارقان و اخلالگران نظم عمومی، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی بیان داشت: ماموران کلانتری 11 انقلاب این فرماندهی، در اجرای این طرح، با انجام کارهای اطلاعات و پلیسی، مخفیگاه باند سارقان موتورسیکلت را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی، در یک عملیات غافلگیرانه، تعداد دو نفر از اعضا این باند را دستگیر و تعداد 10 دستگاه موتورسیکلت را کشف کردند.

جانشین فرماندهی انتظامی رامهرمز افزود: متهمان در بازجویی فنی و تخصصی، به 10 فقره سرقت موتورسیکلت در این شهرستان اعتراف کردند.امیری با اشاره به تحویل موتورسیکلت‌های مکشوفه به مالباختگان در پایان خاطرنشان کرد: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده، به‌منظور سیر مراحل قانونی راهی مراجع قضایی شدند.

 

فرمانده انتظامی بهبهان از کشف 4 کیلو و 900 گرم تریاک از شکم 4 قاچاقچی در این شهرستان خبر داد.   
سرهنگ سیدنورالدین موسویان در تشریح این خبر گفت: ماموران پاسگاه انتظامی درونک هنگام بازرسی از خودروهای عبوری در سه‌راهی پارادیس موفق به دستگیری 4 نفر سوداگر مرگ شدند.
 
وی افزود: ماموران پلیس، پس از دستگیری متهمان و تحت نظر قرار دادن آنان، مقدار 4 کیلو و 900 گرم تریاک را که در 337 بسته آب بندی شده بود، را از شکم قاچاقچیان خارج کردند.
 
فرمانده انتظامی بهبهان عنوان کرد : متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی، راهی مراجع قضایی شدند.  
 
مرجع / ایسنا
 
 
 
 
اسحاقی خبر داد:
فرمانده انتظامی خوزستان گفت: در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی، بیش از 100 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد.  
 
سردار محمدرضا اسحاقی به پایگاه خبری پلیس خوزستان گفت: در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی، و مبارزه قاطع با فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر، موضوع دستور کار ماموران انتظامی استان قرار گرفت.
 
وی افزود: ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان های بهبهان و امیدیه، با انجام کارهای اطلاعاتی و پلیسی، یک دستگاه تریلر کشنده را که از سمت شیراز به طرف اهواز در حرکت بود، در سه راهی پارادیس متوقف و در بازرسی خودرو مقدار 96 کیلوگرم مواد مخدر از نوع حشیش کشف و 2 نفر را دستگیر کردند.
 
اسحاقی ادامه داد: ماموران انتظامی انتظامی شهرستان هندیجان نیز در حین کنترل محور مواصلاتی دیلم به طرف ماهشهر یک دستگاه خودروی پراید را متوقف و در بازرسی خودرو 10 کیلو گرم مواد مخدر از نوع تریاک را کشف و 2 نفر را دستگیر کردند.
 
فرمانده انتظامی خوزستان از اجرای طرح پاک‌سازی مناطق آلوده به مواد مخدر در شهرستان اهواز خبر داد و گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان با انجام کار های اطلاعاتی و پلیسی و پس از هماهنگی با مقام قضایی در قالب 20 اکیپ ویژه، اقدام به پاک‌سازی 10 باب منزل مسکونی در دو نقطه جرم‌خیز اهواز نمودند که در این عملیات، مقدار 5 گرم تریاک، 23 گرم حشیش، 88 سانت هروئین، 28 گرم شیشه، 6 دستگاه رسیور ماهواره، یک قبضه اسلحه کلت کمری شاه‌کش را کشف و 16 نفر از عوامل تهیه و توزیع مواد مخدر را دستگیر کردند.
 
وی با تاکید بر استمرار اجرای این طرح عنوان کرد: متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده ، جهت سیر مراحل قانونی، راهی مراجع قضایی شدند.
 
مرجع / ایسنا
 
 
فرمانده انتظامی شهرستان اهوازˈخوزستانˈ از دستگیری 5 نفر سارق و کشف 50 فقره انواع سرقت، در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ سیدحسین سیدحقیقی فرمانده انتظامی شهرستان اهواز در تشریح جزئیات این خبر گفت: در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و مبارزه قاطع با سارقان حرفه ای، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

این مقام مسئول بیان داشت: ماموران کلانتری های 20، 14، 13 و 26 این شهرستان، با انجام کارهای اطلاعاتی و پلیسی، مخفیگاه سارقان حرفه ای را شناسایی، و پس از هماهنگی با مقام قضایی، در چند عملیات جداگانه تعداد 5 نفر سارق حرفه ای را، در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

وی افزود: سارقان دستگیر شده در بازجویی فنی و تخصصی، به 50 فقره انواع سرقت، شامل: 32 فقره سرقت محتویات خودرو، 13فقره سرقت موتورسیکلت، و 5 فقره سرقت منزل اعتراف کردند.

سرهنگˈ سیدحقیقیˈ در خاتمه خاطر نشان کرد: متهمان دستگیر شده، پس از تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی راهی مراجع قضایی شدند.

اخبار آب و هوای خوزستان

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان نسبت به برخاستن توده گرد و خاک و بروز آلودگی در خوزستان هشدار داد.

مسعود دهملایی اظهار کرد: بررسی آخرین نقشه های پیش یابی و خروجی مدلهای هواشناسی خوزستان نشان دهنده ایجاد تغییرات قابل ‌ملاحظه فشار هوا در صحاری مرکزی و بخشهای وسیعی از جنوب کشور عراق است.

وی افزود: این وضعیت وزش بادهای قابل‌ ملاحظه و شدید و برخاستن گرد و غبار گسترده را در منطقه یاد شده به همراه خواهد داشت.

دهملایی تصریح کرد: براین اساس توده گرد و خاک مذکور طی ساعات آینده تدریجا از مرزهای غربی و شمال غربی استان عبور کرده و اکثر نقاط استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد که این وضعیت باعث کاهش دید و آلودگی هوا خواهد شد.

وی افزود: ماندگاری وضعیت یاد شده با شدت وضعف تا روز سه شنبه پیش ‌بینی می ‌شود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص وضعیت هوای خوزستان اظهار کرد: هم اکنون زبانه سیستم کم فشار بر روی استان مستقر شده و به تدریج طی روزهای آینده در حال تقویت می باشد . در لایه میانی جو نیز امواج ناپایدار در حال عبور از منطقه است و در نتیجه باعث ابرناکی های موقت در استان خواهد شد.

وی گفت: به این ترتیب در شبانه روز آینده مناطق شمالی استان و ارتفاعات نیمه شمالی صاف به تدریج تا قسمتی ابری همراه با وزش باد قابل ملاحظه ، گرد و غبار و خاک پیش بینی می شود.

دهملایی مناطق مرکزی و غربی را صاف گاهی تا قسمتی ابری همراه با وزش باد قابل ملاحظه، گرد و غبار و خاک عنوان کرد و گفت: مناطق ارتفاعات نیمه شرقی و جنوب شرقی نیز صاف به تدریج تا قسمتی ابری همراه با وزش باد قابل ملاحظه و گرد و غبار خواهند بود.

وی افزود: وضعیت هواصاف تا کمی ابری به تدریج همراه با گرد و غبار، جهت باد شمال غربی تا غربیف سرعت باد 20 تا 35 کیلومتر در ساعت، ماکزیمم سرعت باد 55 کیلومتر در ساعت، ارتفاع موج 30 تا 90 سانتی متر گاهی 150 سانتیمتر و وضعیت دید 7 تا 5 کیلومتر گاهی زیر 2 کیلومتر پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی اظهار کرد: در شبانه روز گذشته اهواز با 36 و دهدز با 14 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط گزارش شده‌اند.

مرجع / مـهـر

تصاویر بسیار زیبا از طبیعت خوزستان

 

عکس/ آریان شینی
برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی آنها کلیک کنید

روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
روستای زیبای ده حوض از توابع بخش سوسن شهرستان ایذه
+ نوشته شده در  دوشنبه سی ام اردیبهشت 1392ساعت 17:55  توسط امیر رحمانی  |  نظر بدهید

اخبار روز مرکز استان (اهواز)

 

دادستان اهواز :
وی با گلایه از عملکرد دستگاه اجرایی در استان خوزستان، ادامه داد: قوه مجریه کوچکترین حمایتی در خصوص کاهش سرقت در کلانشهر اهواز نداشته است. سایر دستگاه ها و نهادها باید مانند دستگاه قضایی به این باور برسند که مقوله سرقت نیاز به پیگیری مستمر دارد و پیشگیری از سرقت و برخورد با سارقان، محدود به زمان خاصی نمی شود. اگر همه به این باور برسند، قطع یقین می توان با برنامه ریزی صحیح، این جرم را ریشه کن کرد
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز بر تشدید برخورد با سارقان و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی، تاکید کرد.

 فرهاد افشارنیا در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان اهواز اظهار کرد: باتوجه به اینکه منشاء سرقت ها اغلب به مشکلات معیشتی و اقتصادی بر می گردد، در وهله اول دولت باید پاسخگو باشد؛ در عین حال دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز باید با برخورد با مجرمان سابقه دار و پیشگیری از وقوع جرم توسط سایر افراد جامعه، به وظایف خود عمل کند.

وی گفت: مناطق جرم خیز و مناطقی که پناهگاه سارقان قرار می گیرند، باید شناسایی و طرح هایی برای ناامن کردن این مناطق پیش بینی و اجرا گردد.

افشارنیا خطاب به فرماندهان سپاه و بسیج در این نشست، بیان کرد: قانون به نیروهای سپاه و بسیج اجازه داده است که در شرایط خاص برای برخورد با مجرمان وارد عمل شوند و می توان از این ظرفیت برای ایجاد امنیت در جامعه استفاده کرد.

احمد فاتحی، سرپرست دادسرای مبارزه با سرقت شهرستان اهواز، نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این دادسرا، گفت: بسترهایی در جامعه وجود دارد که موجب بروز سرقت های خرد می شود. از طرفی بعضی از گزارش هایی که در جامعه منتشر می شود، مجعول است و برای برهم زدن امنیت جامعه از سوی برخی افراد منتشر می گردد.

وی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر با رویکرد جدیدی از سوی سارقان سابقه دار روبرو هستیم به طوری که افراد بی سابقه زیر 25 سال با هدایت افراد با سابقه، وارد میدان جرم می شوند.

سرپرست دادسرای مبارزه با سرقت شهرستان اهواز در خصوص مقابله با خریداران مال مسروقه گفت: بازارها به طور مستمر توسط عوامل انتظامی و اجرایی بازرسی می شوند.

فاتحی عنوان کرد: ساماندهی طلافروش های سطح شهر آغاز شده است. مغازه های بسیاری از فروشندگان فاقد مجوز، پلمپ شده است و برای بقیه مغازه داران، تعیین تکلیف شد تا باتوجه به بضاعتشان در مرکز شهر متمرکز شوند.

وی با گلایه از عملکرد دستگاه اجرایی در استان خوزستان، ادامه داد: قوه مجریه کوچکترین حمایتی در خصوص کاهش سرقت در کلانشهر اهواز نداشته است.

سرپرست دادسرای مبارزه با سرقت شهرستان اهواز افزود: سایر دستگاه ها و نهادها باید مانند دستگاه قضایی به این باور برسند که مقوله سرقت نیاز به پیگیری مستمر دارد و پیشگیری از سرقت و برخورد با سارقان، محدود به زمان خاصی نمی شود. اگر همه به این باور برسند، قطع یقین می توان با برنامه ریزی صحیح، این جرم را ریشه کن کرد.

گزارشی از وضعیت آب در خوزستان

 

  به دنبال ورود زه آب نیشکر واحدهای کشت و صنعت دعبل خزایی و سلمان فارسی به رودخانه کارون در شمال تالاب شادگان خوزستان، میزان شوری آب این رودخانه افزایش ، و کشاورزان منطقه متحمل خسارت شدند.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، این زه آب ها که تاکنون وارد تالاب شادگان می شد و احیای دوباره این زیستگاه طبیعی را به دنبال داشته، از یک هفته گذشته با تغییر مسیر، وارد رودخانه کارون شده و علاوه بر تحمیل خسارت به کشاورزان چند روستای منطقه، میزان شوری(EC) آب را به بیش از چهار هزار میکروموس رسانده است.

پیش از ورود این زه آب ها، شوری آب رودخانه حداکثر دو هزار و ۳۰۰ میکروموس بود که این رقم هم اینک چهار هزار و ۱۹۰میکروموس گزارش می شود.

به گفته کارشناسان و مسوولان امر، این افزایش شوری آب معضلی جدی از نظر محیط زیست و کشاورزی برای منطقه محسوب شده و تداوم آن ممکن است خسارت های بیشتری را به دنبال داشته باشد.

کشاورزان: مزرعه های گوچه و بامیه آسیب دید
'علی حزبایی' یکی از کشاورزان منطقه می گوید: ورود زه آب ها از یک هفته پیش شروع شده که در مواقع شب، شدت آن بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: شدت ورود زه آب ها به اندازه ای است که باعث تخریب دیواره کانال های آب بر شده و گل و لای را با خود به داخل رودخانه کارون می آورد.

این کشاورز با اشاره به پیگیری ساکنان و دیگر کشاورزان منطقه از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این زمینه گفت: این پیگیری ها که از روز دوم ورود زه آب ها انجام شده همچنان نتیجه ای نداشته و دلیل اصلی این اقدام هم هنوز مشخص نشده است.

'محمد بریحی' دیگر کشاورز منطقه نیز گفت: محصولات کشت گوجه و بامیه ای که کاشته بودم به دلیل بالا رفتن شوری آب، و ورود زه آب ها خسارت دیده و کسی پاسخگوی این مساله نیست.

به گفته این کشاورز، اهالی روستاهای 'ام الغزلان'، 'ام الاحیار' و 'سگاره' که هر کدام ۵۰خانوار جمعیت دارند هم با این معضل دست به گریبان بوده و به دنبال حل آن هستند.

دامداران منطقه هم که پیشتر آب آشامیدنی دام خود را از طریق رودخانه تامین می کردند، به دلیل بالا رفتن شوری آب آن، از ذخیره ای که دارند استفاده می کنند.

وی افزود: به دلیل بالا رفتن میزان شوری آب، به ناچار برای دام خود با سطل از کانالی که در آن آب ذخیره کرده ایم آب می بریم.

'عبدالرضا حزباوی' یکی از اهالی منطقه می گوید: شوری آب باعث شده تا بچه ماهی ها ، در سطح آب و یا کناره رودخانه جمع شوند چرا که شوری بیش از حد آب باعث مرگ آنها می شود.

اعتراض سازمان آب و برق خوزستان

مدیر امور آب منطقه مرکز سازمان آب و برق خوزستان در این باره گفت: برداشت بی رویه آب توسط کشت و صنعت های تابعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که از مهر سال ۹۰ به صورت غیر مجاز صورت می گیرد باعث افزایش میزان شوری آب کارون شده و ورود زه آب ها این میزان را افزایش داده است.

'کامبیز حیدری' افزود: این مساله میزان شوری آب شهرهای آبادان و خرمشهر را هم به دنبال دارد که لازم است تدبیری اساسی برای مهار زه آب ها اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: طبق قانون، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای برداشت آب لازم است نسبت به عقد قرارداد با سازمان آب و برق خوزستان اقدام کند.

حیدری، حجم فعلی ورود زه آب ها به رودخانه کارون را پنج متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و از تشکیل نشست اضطراری شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون برای پیگیری این مساله خبر داد.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این زمینه گفت: ماهیگیران منطقه برای بهره برداری بیشتر از زه آب باعث انحراف مسیر انتقال آن به سمت رودخانه شده بودند که انباشت آب فراوان باعث تخریب دیواره های کانال انتقال آب شده و زه آب ها را به سمت زمین های کشاورزی منطقه هدایت کرده است.

'حسین آمیلی' با تاکید بر این که بزودی این مساله برطرف خواهد شد افزود: از دو روز پیش متوجه آن شده و هم اینک با استقرار تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در منطقه برای جلوگیری از تداوم ورود زه آب ها اقدام شده است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان در نشست اعضای شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با اشاره به شور شدن رودخانه جراحی به واسطه ورود زه آب های توسعه نیشکر گفت: در ۲۶ اردیبهشت امسال بر اساس گزارش دریافتی، زه آب واحدهای نیشکر در شرق کارون، وارد این رودخانه شده است.

'احمد لاهیجان زاده' افزود: در این مدت میزان شوری آب رودخانه به چهار هزار و ۱۹۰ میکروموس افزایش یافته که پرونده این اقدام توسعه نیشکر برای بررسی در دست اقدام است.

اخبار روز خوزستان

 

ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی، در استان خوزستان فعالیت خود را با حضور فعالان اصلاح طلب و برخی اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آغاز کرده است / شنیده ها حکایت دارد برای سامان دادان به فعالیت این ستاد شورایی به نام شورای هماهنگی ستاد تشکیل شده که در این بین حضور پر رنگ فعالان اصلاحات و خصوصا اعضای جبهه منحل شده مشارکت بیش از دیگران به چشم می آید

خوزنیوز: ستاد انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی، در استان خوزستان فعالیت خود را با حضور فعالان اصلاح طلب و برخی اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آغاز کرده است.

به گزارش خوزنیوز، شنیده ها حکایت دارد برای سامان دادان به فعالیت این ستاد شورایی به نام شورای هماهنگی ستاد تشکیل شده که در این بین حضور پر رنگ فعالان اصلاحات و خصوصا اعضای جبهه منحل شده مشارکت بیش از دیگران به چشم می آید.

در ذیل اسامی برخی از مرتبطین و فعالان این ستاد می آید:

1- حمید کهرام ، نماینده مجلس ششم ، عضو جبهه مشارکت و عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی (رییس ستاد)

2- عیسی قلی احمدی نیا، نماینده مجلس ششم و رییس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی (رییس شورای سیاستگزاری)

3- غلامرضا شریعتی از اعضای جبهه مشارکت، سرپرست اسبق معاونت سیاسی امنیتی استانداری خوزستان در دوران اصلاحات و عضو ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی

4- عبدالمهدی بخشنده، مسوول ستاد احزاب و گروههای اصلاح طلب حامی میر حسین موسوی در خوزستان و معاون وزیر کشاورزی در دوره اصلاحات

5- علی عماد، فرماندار شهرهای استان در دوره اصلاحات و عضو ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی

6- حقیری زاده از فعالان اصلاحات در خوزستان و معاون سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز

7- امین بیانک، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی اهواز در دوره های سوم و پنجم

8- حمید زنگنه، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

9- جاسم جادری، نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس

10- عبدالله کعبی ، نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس

11- قاسم عموری از فعالان اصلاح طلب

12- سید عباس موسوی نماینده ادوار مجلس

بهداشت و سلامتی

 

پشت نوشابه ها را بخوانید!

بیماری فنیل کتونوری یک نقص متابولیکی مادرزادی است، که سبب تجمع غیرطبیعی اسید آمینه در بدن کودک می شود و ممکن است سبب عقب ماندگی مغز کودک شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پزشکان به افراد هشدار می دهند تا چنانچه مبتلا به انواع خاصی از بیماری ها هستند، حتما قبل از مصرف نوشابه اطلاعات مندرج در آن را بخوانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، یکی از گونه های بیماری که بویژه فرد مبتلا به آن نباید نوشابه بدون قند به دلیل نوع خاص شیرین کننده موجود در آن را بنوشند بیماری فینل کتونوری است.

گفتنی است، بیماری فنیل کتونوری یک نقص متابولیکی مادرزادی است، که سبب تجمع غیرطبیعی اسید آمینه در بدن کودک می شود و ممکن است سبب عقب ماندگی مغز کودک شود.

بررسی ها نشان می دهد که بایستی این بیماری را سریع تشخیص داد و چنانچه این اتفاق بیفتد مشکل خاصی برای رشد مغزی کودک رخ نمی دهد و رشد طبیعی خود را خواهد داشت.

یکی از نشانه های بارز این بیماری روشن شدن رنگ موهای سر و چشم در کودک است و اصولا توصیه می شود تا چنانچه والدینی، کودکی با موها و چشم روشن دارند حتما یک آزمایش خون برای اطمینان از سلامت کودک از لحاظ این بیماری انجام دهند.

تغذیه برای کودک مبتلا به فنیل کتونوری بسیار اهمیت دارد و در اثر مراعات رژیم غذایی سالم می توانند طول عمر طبیعی و بهره هوشی کافی داشته باشند.
 
 
 
 

مصرف زیاد برنج، سرطان زا است!

محققان بهداشتی دانمارک مدعی شدند: از آنجا که برنج حاوی آرسنیک غیرآلی است، مصرف زیاد برنج می تواند خطر بروز سرطان را در فرد افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، این محققان از والدین خواسته‌اند تا از دادن روزانه نوشیدنی‌های برنجی یا شیربرنج و همچنین سوفله برنج به کودکان به دلیل احتمال بالای ابتلا به سرطان جدا خودداری کنند. قرار است نتایج این تحقیقات علمی تا دوماه دیگر منتشر شود. در ماه سپتامبر نیز سازمان نظارت بر محصولات غذایی آمریکا اعلام کرده بود که تحقیقات گسترده‌ای را برای میزان خطرناک بودن برنج و محصولات غذایی بر پایه برنج در ابتلا به سرطان آغاز کرده است.

یک گزارش نگران کننده

 

شایع ترین جرم درون زندان زنان چیست؟

جرم‌هایی که زنان را در ایران به زندان می‌اندازد با مردان فرق دارد؛ اگر در رتبه‌های اول و دوم جرم‌هایی که ارتکابشان این زنان و مردان را به زندان می‌اندازد هم باهم یکی باشد، این رتبه دوم جرم‌های ارتکابی در زنان زندانی است که آن‌ها را با مردان‌ زندانی متفاوت می‌کند.

مردانی که به هر جرمی که به زندان افتاده باشند، «اعمال منافی عفت و اخلاق» جایی در میان عنوان جرم‌هایشان ندارد، اگر هم داشته باشد آن‌قدر کم است که در میان آمار رسمی سازمان زندان‌ها حرفی از آن‌ها نباشد.

اما داستان برای زنان زندانی فرق می‌کند؛ این را می‌شود از آمارهای رسمی سازمان زندان‌ها فهمید؛ آماری که می‌گوید رتبه اول در جرم‌های ارتکابی زنان و مردان زندانی یکی است: موادمخدر، ولی وقتی نوبت به رتبه دوم می‌رسد، داستان فرق می‌کند.

این را می‌شود از حرف‌هایی فهمید که دیروز غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها، با «فارس» زده است. او با این‌که از کاهش یک‌درصدی آمار زندانیان زن مربوط به جرایم موادمخدر نسبت به سال گذشته خبر داده ولی خبرهای دیگری هم داشته است؛ خبرهایی مثل افزایش یک‌درصدی آمار زندانیان زن که با جرم سرقت در زندان‌ها به سر می‌‌برند نسبت به سال گذشته و آمار پنج‌درصدی زنان زندانی از کل زندانیان کشور.

اسماعیلی درباره تعداد جرائمی که زنان زندانی به دلیل ارتکاب آن‌ها در زندان‌ها هستند هم حرف‌هایی داشته است: «جرم اول در زنان مانند مردان جرم موادمخدر است و جرم دوم اعمال منافی عفت و جرم سوم سرقت است در حالی که در مردان سرقت جرم دوم است و در مجموع آمار زندانیان زن که به جرم موادمخدر در زندان‌ها به‌سر می‌برند نسبت به سال گذشته یک‌درصد کاهش و آمار زندانیان زن که با جرم سرقت در زندان‌ها هستند یک‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.»

حالا سال‌هاست که مسئولان سازمان زندان‌ها، بهزیستی، نیروی انتظامی و... از افزایش تعداد زنانی حرف می‌زنند که خیابان محل کارشان است و آفتاب که غروب می‌کند، کم‌کم کارشان در خیابان‌های شهرهای بزرگ شروع می‌شود؛ زنانی که کارشان به اعتقاد این مسئولان، منافی عفت است و لقبشان هم «خیابانی» و«ویژه».

سال 85 را باید تنها سالی دانست که چندنفر از مسئولان کشور و پژوهشگران، رغم تقریبی این زنان را 300‌هزارنفر اعلام کردند. در آن زمان برای اولین‌بار این پژوهشگران دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی بودند که زنگ خطر پایین‌آمدن سن زنان روسپی را به صدا درآوردند.

در بررسی‌ای که در آن زمان درباره گروه سنی زنان خیابانی انجام شد از بین شش‌هزار و 53 زن خیابانی که در کل کشور زندانی بودند، دختران بین 15 تا 25 سال، بیشترین تعداد را تشکیل می‌دادند. همان هشت سال پیش هم بود که هادی معتمدی، مدیرکل وقت دفتر آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور، گفت آمار نجومی درباره این پدیده را قبول ندارد ولی همزمان گفت که چهار‌هزار زن خیابانی در کشور وجود دارد که بهزیستی تنها قادر است سالانه 1500نفر از آن‌ها را ساماندهی کند؛ ساماندهی‌ای که معلوم نبود برنگشتن این زنان را به کار قبلیشان تضمین کند زیرا به گفته او «نیمی از زنانی که ساماندهی شده‌اند به چرخه کارگری جنسی در مقابل دریافت پول، بازمی‌گردند.»

مسئولیت نگهداری از «زنان خیابانی» و «دختران فراری» با بهزیستی است، ولی طبق قانون، این وزارت کشور است که باید تعداد آن‌ها را اعلام کند؛ اتفاقی که تا به حال نیفتاده است. اما اگر هیچ‌یک از نهادهای مسئول در حوزه این زنان، حرف و برنامه‌ای برای آن‌ها نداشته باشند، مسئولان نیروی انتظامی هستند که با شروع هر مرحله از طرح امنیت اجتماعی که حالا عمرش به هشت سال می‌رسد، بگویند که برای این زنان برنامه ویژه‌ای دارند: جمع‌آوری آن‌ها و تحویل دادنشان به مراجع قضایی؛ راهی که مقصدش به زندان می‌رسد و نتیجه‌اش رتبه دوم جرم «اعمال منافی عفت» در جرایم ارتکابی زنان زندانی است؛ موضوعی که مسئولان سازمان زندان‌ها حالا آن را براساس آمارهایشان تایید می‌کنند.

زندانی‌کردن یا نکردن زنان خیابانی همیشه محل بحث‌ونظر بسیاری بین جامعه‌شناسان و روانشناسان بوده است؛ کارشناسانی که تعدادی‌شان می‌گویند جای مناسب برای این زنان زندان است و بس و تعدادی‌شان مخالف این نظر هستند.

دکتر دانش، روانشناس زنان،بالارفتن تعداد زنانی را که با جرم «اعمال منافی عفت» به زندان افتاده‌اند، نتیجه حساسیت‌های جامعه و مسئولان انتظامی می‌داند: «در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که برنامه‌های ویژه‌ای برای زنان، وضعیت حجابشان و... در نظر گرفته شده و حتی ستادهای ویژه‌ای در این‌باره تشکیل شده است؛ یعنی این‌که هروقت حساسیت‌ها درباره زنان بالاتر برود و آن‌ها را به هر بهانه‌ای دستگیر کنیم، معلوم است که آمار کسانی که جرمشان منافی عفت نامیده می‌شود، بالا می‌رود.»

شیوا شکاری، عضو مرکز مطالعات زنان و فعال حقوق زنان، هم  می‌گوید که چند دلیل در بالارفتن تعداد زنان خیابانی در زندان‌ها وجود دارد: «مهم‌ترین این دلایل به قوانین خانواده کشور ما بازمی‌گردد، قوانینی که حمایتی از زنان نمی‌کند و در رابطه‌شان با مردان، حق را به مردان می‌دهد و در طلاق‌هایی که رخ می‌دهد، حمایتی از زنان نمی‌کند.

دلیل دوم مسائل اقتصادی است و به این دلیل که زنان از مردان فقیرتر هستند، آن‌ها را بیشتر درگیر می‌کند و در صورت نداشتن حمایت، آن‌ها را به کارهای خلاف وامی‌دارد. دلیل دیگر این است که اعتقادات مذهبی در کشور ما هنوز نتوانسته نقش تاثیرگذار را برای جلوگیری از رفتن زنان به سمت کارهایی بگیرد که خلاف عفت شناخته می‌شوند.»

او نقش نهادهای دولتی را در حمایت‌نکردن از زنان و خانواده‌های آسیب‌پذیر از عوامل تاثیرگذار در بالارفتن تعداد زندانیان زن می‌داند: «در همه کشورهای دنیا خانه‌های امنی برای زنان آسیب‌پذیر وجود دارد؛ در حالی که در ایران فکری به این حال نشده و اگر هم شده است پاسخگوی نیازها و تعداد این زنان نیست.»

روزنامه بهار

گزارش یک مصاحبه

 

محسن رضایی در گفت‌وگو با مشرق:
هاشمی حرف جدیدی ندارد و حرف او قدیمی است چون تخصص شان این نیست و وقتی هم تخصص نباشد همه حرف ها شعاری می شود.
گروه سیاسی مشرق، محسن رضایی را قدیمی تر ها بیشتر با لباس سبز سپاه می شناسند و اینکه عکس هایی داشته باشد با کالک های عملیاتی و البته دوستان شهیدش. اما نسل جوان "آقامحسن" را بیشتر در قامت دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام دیده اند.

در روز های پس از ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان به سراغ این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری رفتیم.

سوالاتمان گاها اینقدر شفاف می شد که احساس می کردیم شاید به مصاحبه شونده که تنها یکی از مسئولیت هایش فرماندهی سپاه در جنگ 8 ساله بوده بربخورد، ولی رضایی تاکید داشت که هرچه در دلمان است بپرسیم و ما هم البته به دلیل کمبود وقت سعی کردیم سوال های جمع و جور بپرسیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همان قدر که ما در سوالاتمان صراحت داشتیم در بیان نظرش صراحت داشت. در ادامه مشروح این گفت و گوی خبرنگاران مشرق با محسن رضایی را می خوانید:


بعد از جنگ برادران بزرگتر ما را به چاه انداختند

به عنوان اولین سوال لطفا محسن رضایی را تعریف کنید. چه تعریفی از خودتان دارید و فکر می کنید چه خصوصیات ویژه ای دارید که شما را مجاب کرده تا وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شوید؟

من بیشتر خودم را یک مهاجر فی سبیل الله می دانم. یعنی هر جا که خطر بوده من به آنجا مهاجرت کردم. از سال 50 تا 59 چون فکر می کردم که باید رژیم استبدادی شاه را سرنگون کنیم و به جایش یک نظام اسلامی برقرار کنیم، وارد عرصه سیاست شدم.

سال 52 دستگیر شدم و سال 55 که برای بار دوم آمدند تا مرا دستگیر کنند، مخفی شدم و زندگی مخفیانه در پیش گرفتم و به فعالیت سیاسی خودم ادامه دادم تا اینکه انقلاب پیروز شد و جمهوری اسلامی تاسیس شد. در حالی که همه به دنبال انتخابات و رفتن به دولت و وزیر شدن و وکیل شدن بودند، چون دیدم کشور ناامن شد لباس سیاست را در آوردیم و لباس نظامی گری پوشیدیم و با کودتا ها ، منافقین ، جنگ و درگیری های داخلی روبرو شدیم و با آنها مبارزه کردیم. حدود 18 سال طول کشید تا ما دوباره لباس سیاست به تن کنیم و مهاجرت کنیم به دنیای سیاست.


همان احساس خطر را در عرصه سیاست دیدم که کشور گرفتار یک گردنه سخت اقتصادی در آینده خواهد بود و آمدم تا خطری که در آینده می خواهد به وجود بیاید را دفع کنیم. هرجا احساس خطر کردم به آنجا رفتم.

شمخانی که کاندیدا شد گفتند چکمه پوش ها آمدند!

این آقای رضایی که در تبلیغات مردم می بینند با خود واقعی شما چقدر تفاوت دارد و در واقع ضریب تفاوت «بود» و «نمود» در شما چقدر است؟

بالاخره از بعد از جنگ و رحلت حضرت امام (ره) برادران بزرگتر، برادران کوچکتر را در چاه انداختند و کاری که در زمان یعقوب انقلاب نتوانستند انجام بدهند، بعد از امام (ره) انجام دادند. لذا نگرانی هایی که نسبت به ما داشتند منجر به تخریب ما شد. هم دولت آقای هاشمی، هم خاتمی و هم احمدی نژاد به شکل های مختلف ما را تخریب کردند.

مثلا در دولت آقای هاشمی به یک شکلی تخریب می کردند، در دولت آقای خاتمی می گفتند که چرا جنگ اینقدر طول کشید؟ چرا بعد از خرمشهر صلح نشد؟ منظورشان رزمندگان بودند.

در دولت آقای احمدی نژاد هم می گفتند که چرا شما جام زهر به امام دادید؟ هیچ دولتی نبوده که بعد از رحلت حضرت امام (ره) تا کنون به بچه های انقلاب و فرزندان کوچک امام (ره) اهانت و تهدید نکرده باشد.

 یا مثلا در دولت آقای خاتمی وفتی که آقای شمخانی کاندیدا شد، گفتند که چکمه پوش ها آمدند. این حرفی بود که مشارکتی ها می زدند.

لطفا واضح تر بفرمایید که این برادران بزرگتر چه کسانی بودند؟

همان کسانی که دولت ها را شکل می دادند و کشور را اداره می کردند.

یعنی روسای جمهور؟ منظورتان آقای هاشمی است؟

همه بودند. کسانی که دولت و مجلس را اداره می کردند و امور اجرایی سیاست دست شان بود.

شما که خودتان جزو بزرگان بودید و منصوب حضرت امام (ره) بودید. چطور جزو برادران کوچکتر محسوب می شدید؟

خب من 27 سالم بود که فرمانده سپاه شدم. جوانترین مسئول کشور بودم.

آقای هاشمی به چه علتی شما را تخریب می کردند؟

تنها آقای هاشمی نبود. یک طیفی از بزرگان انقلاب بودند.

خب علت چه بود؟

خود ما هم نمی دانیم.

ویژگی خاصی در شما وجود دارد؟

نمی دانیم. مثلا شما فکر می کنید که برادران حضرت یوسف برای چه این کار را کردند؟

به خاطر حسادت؟

(خنده) نمی دانم. ممکن است همین طور باشد.


احمدی نژاد در تخریب برادران انقلاب راه هاشمی و خاتمی را رفت

گفتید که این تخریب ها هنوز ادامه دارد. آقای احمدی نژاد که دیگر برادر کوچک تر شما بودند؟

بله ایشان هم جزو کوچک ترهای انقلاب بود ولی همان مسیر قبلی را ادامه داد.

نمی دانم اسمش را فرهنگ بگذاریم، جریان بگذاریم. یک جریانی بود که آقای احمدی نژاد داخل آن افتاد.

یعنی آقای احمدی نژاد با شخص شما مشکلی نداشتند؟

چه مشکلی! ایشان را که از استانداری برداشتند از او خواستیم که بیاید در دبیرخانه مجمع کار کند که بیش از حد تضعیف نشود همیشه به او و سایر کسانی که زمانی در مسئولیت بودند محبت می کردیم.

درباره این جریان بیشتر توضیح دهید؟ چه کسانی در این جریان هستند؟

بالاخره یک جریانی که خیلی افراد در داخل آن بودند. مثلا آقای منتظری بوده، آقای هاشمی بوده. خیلی از افراد داخل این جریان بودند.

از نسل سوم و چهارم برای آینده کادر سازی می کنم

شما بیایید اجازه نمی دهید این فرهنگ ادامه پیدا کند؟ خودتان یک عاملی نمی شوید که افراد دیگری تخریب شوند؟

نه اصلا من می آیم که نسل سوم و چهارم را کادر سازی کنیم برای آینده. یکی از اهداف من این است که آنها را برای آینده آماده کنیم.

چه طور؟ می خواهید مثل آقای احمدی نژاد آزمون و خطا کنید یا برنامه ای دارید؟

نه چون من خودم فوت و فن این کار را بلدم که چطور می شود جوانان گمنام را به قهرمانان آینده تبدیل کرد. از آن برای تربیت نسل سوم و چهارم انقلاب بهره می گیرم.

خب این فوت و فن چیست؟

فوت و فن کوزه گری است باید بیایید کنار دستم تا این را یاد بگیرید. بیشتر تجربی و مهارتی است. مثلا مهدی باکری یک جوان بیست و دوسه ساله بوده در گوشه ای از آبادان با 40 – 50 نفر و مظلومانه می جنگید. از زمانی که ما ایشان را انتخاب کردیم و حکم فرماندهی به ایشان دادیم یک سال بیشتر طول نکشید که تبدیل به فرمانده یک لشکر 10 هزار نفری شد. حالا اگر انتخاب نمی شد و حکم فرماندهی به او داده نمی شد آیا در گوشه ای از جبهه ها مظلومانه شهید نمی شد.

نمی شود سپاه از اقتصاد خارج شود ولی دولت نه!


فکر نمی کنید اگر لباس سبز سپاه را از تن خارج نمی کردید، این هجمه ها علیه شما کمتر بود؟

این را یادداشت های شهید باقری پاسخ داده. یعنی در بهمن ماه 1360 ایشان در دفترچه خاطراتش نوشته: «ایام عملیات فتح المبین. برادر محسن به ما گفت که آمریکایی ها از جنگ و کودتا و منافقین و بنی صدر به نتیجه ای نرسیده و در آینده سعی می کند که دو اقدام علیه ایران بکند. اول اینکه ایران را در صحنه بین المللی منزوی کند، دوم اینکه ایران را محاصره شدید اقتصادی کند». لذا بعد از اینکه جنگ تمام شد شما می بینید که من دو کار کردم. یکی اینکه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را درست کردیم که ده ها پروژه از جمله سد کرخه که بزرگترین سد ایران است را اجرا کردیم و دوم اینکه رفتم اقتصاد خواندم. یعنی با اینکه من مهندسی مکانیک قبل از انقلاب بودم بلافاصله بعد از جنگ رفتم اقتصاد خواندم.

از آقای هاشمی صحبتی منتشر شده بود که گفتند ما بعد از جنگ از توان سپاه در بخش اقتصادی و سازندگی استفاده کردیم اما بعد همین توان اقتصادی تبدیل به یکی از آسیب های سپاه شد. شما با این عقیده موافقید؟

خب بله. ببینید آن موقع اصلا پیمانکاری و کارفرمایی در ایران مرده بود. چون 10 سال از انقلاب و جنگ گذشته بود دیگر پیمانکار و کارفرمایی مثل امروز نداشتیم و یک خلا بزرگی در این بخش وجود داشت. اما امروز نه تنها سپاه، بلکه کل دولت باید پایش را از اقتصاد بکشد بیرون چون ما می خواهیم اقتصاد را مردمی کنیم. اما اگر سپاه پایش را از اقتصاد بیرون بکشد ولی دولت بماند، این با سیاست های اصل 44 منافات دارد.

اولویت شما برای خروج دولت یا سپاه از اقتصاد چیست؟ به کدام یک علقه بیشتری دارید؟

هیچ کدام. مردم برایم مهم هستند. دولت و سپاه و اینها بعد از مردم اهمیت پیدا می کنند. مردم به این دلیل مهم هستند چون ما به این نتیجه رسیدیم که باید اقتصادمان را مردمی بکنیم. هم دولتی کردن اقتصاد ما را به نوعی سوسیالیسم می کشاند و هم رفتن به سمت سرمایه داری لیبرالیسم به ما آسیب می زند. بنابراین ما باید اقتصادمان را مردمی بکنیم.

مدل محسن رضایی برای مردمی کردن اقتصاد

برنامه تان برای مردمی کردن اقتصاد چیست؟ شما هم می خواهید پول نفت را سر سفره های مردم بیاورید؟

مثلا ما وقتی می خواستیم جنگ را اداره کنیم بعضی ها قکر می کردند که درست کردن تیپ و لشکر ما را به ارتش های غربی نزدیک می کند و مخالفت می کردند. در حالی که اینجا فقط یک اشتراک لفظی بود و تیپ هایی که درست شد، تیپ های انقلابی بودند و افرادی مانند احمد متوسلیان، همت، خرازی فرمانده این تیپ ها بودند و بعد هم سازماندهی و شکل کار و روابط و مناسبات تماما انقلابی بود و کلاسیک نبود. بنابراین ما در اقتصاد مردمی، بازار و مالکیت و سرمایه گذاری هم داریم اما محتوا و ماهیت این اقتصاد یک اقتصاد اجتماعی و مردمی است که در آن مردم و  ارزش های الهی دو رکن اساسی آن هستند لذا تشابه لفظی با اقتصاد سرمایه داری وجود دارد ولی ماهیت آن متفاوت است.

در اقتصاد مردمی و اقتصاد سرمایه داری هم بنگاه است. اما از این بنگاه تا آن بنگاه فاصله زیادی است. ضمن اینکه یک چیزهایی در این اقتصاد هست که در اقتصاد سرمایه داری نیست. مثلا ما کسب و کارهای خانگی را به طور گسترده در کشور ایجاد می کنیم. بعد هم به اقتصاد شهر و اقتصاد روستا هویت می دهیم. مثلا ممکن است که ما روستا بنگاه یا روستا تعاونی درست کنیم.

یعنی کل روستا مانند یک تعاونی و یا یک بنگاه عمل کند. یا مثل یک موسسه اقتصادی عمل خواهد کرد. این بار به جای اینکه کدخدا بگذاریم؛ مانند گذشته که کدخدا ها روستا را اداره می کردند، این بار یک فرد معتمد جامعه که بتواند اقتصاد روستا را منسجم کند و از خرید و فروش و کشت و دام پروری روستا را مدیریت کند. البته به نمایندگی از مردم روستا.

حالا این می تواند در قالب تعاونی باشد یا بنگاه اما روستا و شهر هستند که در این قالب ها فعالیت می کنند. روستا و شهر یعنی مردم دیگر. یعنی خانواده؛ خود خانواده مانند یک نیروی مولد و سازمان یافته عمل می کند.

همه طرح های من کارشناسی شده است
فکر نمی کنید مردم از آزمون و خطا خسته شده اند؟ آقای احمدی نژاد قرار بود پول نفت را سر سفره های مردم بیاورد یا طرح هدفمندی را مطرح کرد و شما هم می خواهید روستا ها را به بنگاه های اقتصادی تبدیل کنید. فکر می کنید مردم کشش آن را دارند؟

البته طرح ها و برنامه های من پشتوانه قوی کارشناسی دارند و تمام آنها قابل عمل هستند و موفق می شوند. طرحی که غیر کارشناسی باشد شکست می خورد. الان دیگر جامعه ما تحمل شعار ها و وعده های غیر کارشناسی را ندارد.


احمدی نژاد زحمت زیاد کشید اما پشتوانه کارشناسی نداشت/ مرحله دوم هدفمندی را با مدل تولید - درآمد اجرا می کنم

یعنی طرح های آقای احمدی نژاد غیر کارشناسی بود اما طرح های شما کارشناسی است؟

آقای احمدی نژاد زحمت زیادی کشید ولی پشتوانه کارشناسی ایشان ضعیف بود. مثلا همین طرح هدفمندی یارانه ها ایده اش ایده ی خوبی بود من هم ادامه می دهم ولی روش اجرایی اش اشتباه بود. و آن را اصلاح می کنیم.

اما شما هم روش هم برنامه تان کارشناسی است؟

بله ما یارانه ها را ادامه می دهیم. البته مرحله اول را چون ایشان تعهد داده و قانون هم هست، ادامه می دهیم مصلحت نیست که ما تعهدات دولت های قبلی را زیر پا بگذاریم ، یک نوع بی ثباتی را ایجاد می کند. اما مرحله دوم را با مدل خودمان اجرا می کنیم. یعنی مدل تولیدی و از نوع درآمدی عمل می کنیم که گرانی و تورم ایجاد نکند.

چهار سال پیش در اولین کنفرانس خبری تان پس از ثبت نام ریاست جمهوری گفتید که دولت دارد کشور را به سمت پرتگاه هدایت می کند و اگر من نیایم سقوط می کنیم به پرتگاه. فکر می کنید الان سقوط کردیم؟

من گفتم که تداوم این راه به سمت پرتگاه است و ادامه راه دو نفر قبلی بازگشت به گذشته است می خواهم میان این دو راهی باز کنم.

به پرتگاه رسیدیم؟

شما چه فکر می کنید؟مشکلات جامعه و مردم زیاد شده است.

با کمک رهبری و مردم کشور را از پرتگاه نجات می دهم


چطور می خواهید کشور را از پرتگاه خارج کنید؟

با کمک رهبری و مردم. یعنی همان نیروی معجزه آسایی که انقلاب و جنگ را به نتیجه رساند.

برای این کار کادرسازی کرده اید یا اینکه از همان فرماندهان جنگ استفاده می کنید؟

دولت و اختیارات که به دستم برسد کادر سازی وسیعی خواهم کرد از دولت های قبلی هم استفاده می کنم . ما از همه استفاده می کنیم. اولا نسل سوم و چهارم را که به طور گسترده در فرمانداری ها و استانداری ها به کار می گیرم که از دل اینها طی 4 سال یک تعداد وزیر و معاون رئیس جمهور بسازم.

آقای احمدی نژاد هم همین برنامه را داشتند. فکر می کنید از دل تلاش های آقای احمدی نژاد چند وزیر و وکیل و معاون رئیس جمهور خارج شد؟

چیزی ساخته نشد چون ایشان آمد از جوانان به عنوان مشاور استفاده کرد. من پیرمرد ها را مشاور می کنم و جوانان را در عرصه‌ی کار قرار می دهم. ایشان از جوانان به عنوان مشاور استفاده کرد در حالی که باید برعکس عمل می کرد.

حسن باقری و خرازی باهوش ترین فرماندهان جنگ بودند

هنوز شوق شهادت دارید؟

آرزوی من شهادت است.

فکر می کنید رئیس جمهور بشوید شهید می شوید؟!

دست خداست. من امیدوارم که روزی به برادرانم بپیوندم.

آخر یکی از دوستان گفته من رئیس جمهور و شهید می شوم و با چاوز هم رجعت می کنم...

حالا چون آن اشخاص در جلسه ما نیستند ما نمی خواهیم خیلی به اینها طعنه و کنایه بزنیم. من یک غبار خرمشهر را به ده تا ریاست جمهوری نمی دهم.

شهادت چطور؟

شهادت بالاترین هدیه ای است که از خدا می خواهیم به ما بدهد.

با کدامیک از شهدا انس بیشتری دارید؟

با همه.

من دیدم در اطاقتان عکس شهید کاظمی را زده بودید...

خیلی ها هستند. آقا مهدی باکری هست، کاظمی هست. خیلی ها هستند.

باهوش ترین فرمانده جنگی که با شما کار کرد چه کسی بود؟

همه فرماندهان باهوش بودند و گرنه فرمانده نمی شدند البته حسین خرازی و شهید باقری افراد باهوش تری بودند.

شجاع ترین رزمنده ای که در جنگ دیدید چه کسی بود؟

شهید شاهمرادی قائم مقام تیپ 44 قمر بنی هاشم که اهل زرین شهر بود در اوج تیراندازی ها که مستقیم تیر می آمد سوار بر موتور سرش را بالا می گرفت و اصلا خم به ابرو نمی آورد. آقا مهدی باکری هم بسیار شجاع بود.

دوست دارم در دریا شهید شوم


اگر خدا توفیق شهادت در جنگ را به شما می داد دوست داشتید در کدام عملیات و با چه کسی شهید می شدید؟

فرقی نداشت. البته شهادت در دریا عالم دیگری دارد.

چه احساسی از کاندیداتوری رزمندگان و جانبازان دارید؟

اگر همان روحیات و صداقت ها را حفظ کنند و قیل و قال سیاست آنها را منحرف نکند، احساس خوبی دارم. فکر می کنم اگر ما بتوانیم آن حال و هوای معنوی که در دوران انقلاب و دفاع مقدس بود را در اداره کشور به کار بگیریم، خیلی از مشکلات کشور حل می شود.

انتقادی که به شما در جامعه مطرح است، این است که می گویند خیلی برای ریاست جمهوری شوق دارید و حتی چند جوک هم برایتان ساختند. علت این اشتیاق چیست؟

این زیر سر افرادی است که خودشان را به ما نسبت می دهند.

یعنی یک نوع تبلیغات است و خودتان عامدانه منتشر می کنید؟

نه منظورم شماها هستید.

نظر رضایی درباره پیامک های که برایش می سازند!

من شخصا هیچ وقت برای شما جوک نساخته ام.

منظورم برخی بچه های حزب اللهی است. این شعار کاملا بی اساس است. چون تاکنون 30 انتخابات در جمهوری اسلامی برگزار شده؛ من فقط در دوتای آنها کاندیدا شدم.

فکر می کنید علت این جوک ها چیست؟ به شما علاقه دارند یا قصد تخریب شما را دارند؟

علاقه که نیست. شاید قصد تخریب هم نداشته باشند. دعواهای داخلی است.

یک سری از نیروهایی که در زمان جنگ شما فرمانده شان بودید الان رقبای شما شده اند. نظرتان در این خصوص چیست؟

چه اشکالی دارد؟ ما افتخار می کنیم که چنین نیروهایی تربیت کردیم.


توقع ندارید به نفع شما کنار بروند؟

نه ولی توقع من این است که همه بچه های انقلاب دست به دست هم بدهیم و یک دولت قوی درست کنیم و کشور را از این گردنه عبور بدهیم. این توقع را دارم.

خودم را اصولگرای انقلابی می دانم

شما خودتان را اصولگرا می دانید؟

من خودم را اصولگرای انقلابی می دانم. چون قبل از اینکه اصلا این آقایون حزب و گروه درست کنند ما حزب داشتم. من که نمی توانم گروهی را که داشتم  نفی کنم.

بالاخره شما با جریان اصولگرایی قصد ائتلاف و اتحاد ندارید. خودتان را محور اصولگرایی می دانید یا اینکه می خواهید مستقل باشید؟

الان مدتها است که این اتفاق افتاده و بیش از 8 سال است که اصولگرایان نمی توانند روی یک نفر به توافق برسند. به همین دلیل من همیشه مستقل آمده ام. سال 84 مستقل بودم، سال 88 هم مستقل بودم. الان هم مستقل آمده ام. ائتلاف درست می کنند و بعد خودشان زیر آن می زنند.

یعنی از جمع گریزان هستید؟

از جمع گریزان نیستم اما از اینکه به نام ائتلاف تفرقه جدیدی شکل بگیرد گریزانم.

یعنی می ترسید وارد جمع شوید اما روی شما اجماع صورت نگیرد؟

نه از این نگران هستم که هم ائتلاف 1+2 از من دعوت کرد و هم آقایان متکی و باهنر و دوستان ائتلاف 5 گانه از من تقاضا کردند. من در هر یک از اینها می رفتم، خود به خود روبروی دیگری قرار می گرفتم. من نمی خواستم این اتفاق بیافتد. لذا به نام ائتلاف نباید یک تفرقه جدیدی شکل بگیرد. من با این مخالفم.

اصلی ترین رقیب من آقای هاشمی است


اصلی ترین رقیب خودتان را چه کسی می دانید؟

اصلی ترین رقیب من فقر و بیکاری و گرانی و تحریم های اقتصادی است. و بعد هم اگر آقای هاشمی بماند و کنار نرود آقای هاشمی رقیب من خواهد بود.

فکر می کنید فقط خود شما می توانید مقابل آقای هاشمی بیاستید؟

من در تقابل با هیچکس جز دشمنان ملت ایران نیستم ولی رقابت جدی خواهم داشت. خیلی از این آقایان سوابقی که آقای هاشمی دارد را ندارند. مثلا قبل از انقلاب سابقه ندارند، در جنگ نبودند، ارتباط نزدیکی با حضرت امام (ره) نداشتند. ضمن اینکه در رابطه با آینده کشور یعنی اقتصاد، مثل آقای هاشمی حرف جدیدی هم ندارند. در حالی که همه این ویژگی ها را در خودم و دوستانم می بینم.

هاشمی حرف جدیدی در اداره کشور ندارد


اما آقای هاشمی یکی از شعار هایش بحث معیشت است؟

ایشان حرف جدیدی ندارد و حرف هایشان همان حرف های قدیمی است.

یعنی آقای هاشمی حرف جدیدی ندارد و بقیه هم که اصلا هیچ حرفی ندارند. درست است؟

اصلا تخصص شان این نیست و وقتی هم تخصص نباشد همه حرف ها شعاری می شود.

غیر از آقای هاشمی دیگران را به عنوان رقیب حساب نمی کنید؟

انشاءالله وقتی دولت آینده را شکل بدهیم از خیلی از این نامزدها استفاده می کنیم و من واقعا رقیب اصلی خودم را فقر و گرانی و بیکاری می دانم.

الان و پیش از تشکیل دولت شما غیر از آقای هاشمی هیچ کدام از کاندیداهای موجود را رقیب نمی دانید. درست است؟

حالا شاید این ادبیات، ادبیات متکبرانه ای تلقی شود. چون قصد ندارم اینطور بگویم. اما واقعا رقیب اصلی خودم را فقر و گرانی و بیکاری و این تحریم های اقتصادی می دانم که بتوانیم از این گردنه عبور کنیم.

اگر شورای نگهبان شما را به عنوان رجل سیاسی نشناسد چه واکنشی دارید؟

من تابع قانون هستم و تا الان هم بر همین رویه عمل کرده ام.

اگر تایید نشوید از چه کاندیدایی حمایت می کنید؟

هیچ کدامشان.

رای نمی دهید؟

چرا بالاخره به یک نفر رای می دهم اما پشت سر کسی قرار نمی گیرم.

میزان رای تان در نظرسنجی ها چطور است؟

خوب است.

نظرسنجی است یا نظرسازی؟

من که خودم کاری نمی کنم و نظرسنجی‌هایی که نهادهای دیگر انجام دادند را ملاک می گیرم.

الان همه کاندیدا ها می گویند که در نظرسنجی ها جایگاه خوبی دارند و حتی برخی اعلام کرده اند که نامه ها و درخواست های مردمی و نظرسنجی ها آنها را وادار کرده وارد این عرصه بشوند. فکر نمی کنید توهم نظرسنجی و رئیس جمهور شدن از همین الان در بعضی ها ایجاد شده؟

ممکن است.

علت این امر چیست که به قول آقای کدخدایی خودشیفتگی ایجاد شده که همه می توانند رئیس جمهور بشوند؟

نمی شود این تهمت را به افراد زد. بالاخره کسانی که الان آمدند بیشترشان آدم های متدینی هستند و سابقه انقلابی دارند و زحمت کشیدند. به این صورت نمی شود گفت.

بالاخره مدیریت با انسان خوبی بودن متفاوت است دیگر.

بعضی ها برداشت و برآوردشان از خودشان و جامعه ممکن است درست نباشد. بله هر کسی می تواند یک انگیزه ای داشته باشد.

فکر نمی کنید اعضای ستادهای کاندیداها بر اساس علقه ای که دارند ممکن است نظرسازی کنند؟

من این را نفی نمی کنم.

آخرین بار یکسال پیش احمدی نژاد را دیدم

در هفته های اخیر با آقای احمدی نژاد دیداری داشتید؟

نه بیش از یک سالی می شود که من ایشان را ندیدم.

در کابینه تان از آقای احمدی نژاد و مشایی استفاده می کنید؟

دولتی که ما تشکیل می دهیم بخشی از آن از دولت های گذشته خواهد بود. از دولت آقای احمدی نژاد هم افرادی خواهند ماند. چون من معتقد به حرکت اتوبوسی نیستم و اگر افرادی هستند که زحمت کشیده اند و صلاحیت و شایستگی حضور در دولت را دارند چه دلیلی دارد حتما آنها را به این دلیل که عضو دولت آقای احمدی نژاد بوده اند حذف کنیم.

اگر کاندیدای دولت یعنی آقای مشایی رد صلاحیت بشود احتمال دارد که دولت شما را به عنوان کاندیدای خودش معرفی کند؟

بعید می دانم.

در این رابطه با شما رایزنی شده؟

خیر

شما خودتان را فردی فساد ستیز می دانید؟

بله.


ریشه کنی فساد را مهم تر برخورد با مفسد می دانم

چه برنامه ای برای رفع مفاسد دارید؟

من فساد را مهم تر از مفسد می دانم. چون اگر فساد از بین نرود مرتب مفسد تولید می شود. به همین دلیل کاری خواهم کرد که ریشه فساد را بکنیم. الان چند اشکال در کشور وجود دارد که مرتب مفسد تولید می کند. یکی از این عوامل عدم نظارت است، دوم نبود حسابرسی و حسابداری های دقیق، مسئله سوم نبود یک سازمان بازرسی در دولت است. الان دولت سازمان بازرسی و نظارت ندارد و فقط قوه قضاییه سازمان بازرسی کل کشور را دارد.

درحالی که خود دولت هم باید یک سازمان بازرسی بسیار محکم داشته باشد. بنابراین مساله حسابرسی و حسابداری، نظارت و سازمان هایی مانند سازمان بازرسی که باید در دولت ایجاد شود در کنار دقت در قوانین برای مبارزه با مفاسد لازم است. گاهی اوقات یک قانونی نوشته می شود که هر کسی می تواند از ان یک تفسیری بکند و به همین دلیل راه فساد باز می شود.

دقت قوانین را هم ما انجام می دهیم. کار پنجمی هم که می کنیم رتبه بندی کردن است. یعنی الان حتی اگر یک نفر یک ماهه یک شرکتی را تاسیس کند می تواند برود 10 میلیارد تومان وام بگیرد. درحالی که در تمام دنیا افراد رتبه دارند. مثلا اگر فرد رتبه اش 10 باشد هیچ گاه بیشتر از 5 میلیون دلار نمی تواند بگیرد.

گفتید در نظرسنجی ها جایگاه بالایی دارید. علت این اقبال عمومی چیست؟

یکی انتخابات گذشته و مناظراتی که در گذشته بود. دوم هم اینکه ارتباطم را با مردم الان 2 – 3 ماه است که زیاد کردم.

بعضی ها می گویند آقای رضایی در استانها چادر زده و از این استان به آن استان می‌رود تا رای مردم را جذب کند و توجهی به رای تهرانی ها ندارد. درست است؟

هم با مردم تهران که افرادی با سواد و نخبه هستند در ارتباطم و هم با استان ها و لذا رمز انتخابات را...

یا زهرا؟

در این انتخابات یا ابوالفضل است. انتخابات قبلی یا زهرا بود اینجا یا ابوالفضل است.

علت انتخاب این رمزها چیست؟

برکت و روحیه معنوی که در استان ها بوجود می آید. ما در 9 ماه اول جنگ هر عملیاتی انجام می دادیم شکست می خوردیم. در عملیات فتح المبین بود که دشمن حمله کرده بود به چزابه و داشت چزابه را می گرفت. قبل از فتح المبین حمله کرده بود به شوش و داشت کل عملیات ما را بهم می زد.

با دوستان که صحبت می کردیم همه می گفتند که ما در این عملیات شکست می خوریم و بعید است که در این عملیات پیروز شویم. به طوری که ما ناچار شدیم با یک هواپیمای F5 و یک خلبان از ارتش – که من اصلا تا آن وقت هواپیمای جنگی سوار نشده بودم- آمدیم تهران خدمت حضرت امام(ره) رسیدیم و امام فرمودند که شما پیروز هستید. بعد که برگشتیم منطقه دوستان گفتند که چه کار کنیم؟ من آنجا گفتم که رمز عملیات را بگذاریم «یا زهرا» ما پیروز هستیم. که دیگر وقتی با رمز «یا زهرا» عملیات را شروع کردیم 2700 کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد شد.


بیشترین نقدم به هاشمی درباره شیوه اداره کشور است

با توجه به اینکه گفتید اصلی ترین رقیب شما اقای هاشمی است، اگر روبروی آقای هاشمی قرار بگیرید بیشترین نقدی که به عملکرد ایشان وارد می کنید مربوط به زمان جنگ می شود یا بعد از جنگ؟

بیشتر مربوط به نحوه اداره کشور، اقتصاد و مسائل فرهنگی خواهد شد. مسائل امروز جامعه مهم است. قصد کالبد شکافی از گذشته ندارم.

یعنی از زمان جنگ هیچ نقدی به ایشان ندارید؟

اگر ضرورتی پیش امد نقد هایم را می گویم. بستگی به مناظرات دارد. چون ما بیشتر دغدغه مان آینده کشور است. ما که نمی خواهیم دعوای گذشته را رو کنیم. بحث این است که آیا ایشان می تواند تحولی در کشور به وجود بیاورد؟ این را ما بحث می کنیم با ایشان و تفاوت هایی که من در اداره کشور دارم را بحث خواهیم کرد. گذشته تنها بنا به ضرورت است و احتمالا اشاراتی خواهد شد.

هاشمی وقتی کشور تحریم نبود در اداره کشور مشکل داشت چه برس به حالا!

فکر می کنید با توجه به شرایط سنی ایشان می توانند کشور را اداره کنند؟

ایشان آن زمان که دولت را در دست داشتند و تحریم های اقتصادی هم نبود در اداره کشور با مشکل مواجه بودند الان که ما تحریم اقتصادی هم داریم. باید ببینیم برنامه ایشان چی هست و چه تغییراتی با گذشته می خواهد داشته باشد.

مدل اقتصادی ای که می خواهید اداره کنید ناشی از اندیشه و تفکرات خودتان است یا اینکه از اندیشمندان غربی اقتباس کردید؟

بیشتر ناشی از فکر خودم و مشورت با نخبگان است. اولین مقاله ای که من نوشتم سال 1370 بود و عنوان آن «الگوهای توسعه از دیدگاه امام خمینی (ره)» بود. یعنی الگوی توسعه و پیشرفتی که الان دنبالش هستم. در حقیقت این الگو را از دل اندیشه های حضرت امام(ره) در آوردم. لذا اقتصادی که ما دنبالش هستیم یک اقتصاد متفاوتی با مکاتب اقتصادی است.

اگر در مقابل آقای قالیباف که قبلا در جنگ زیر نظر شما فعالیت بگیرید چه نقدی به ایشان خواهید داشت؟

اساسا این را از افتخارات خودمان می دانیم که در زمان جنگ تعداد زیادی نیرو تربیت کردیم و انشاءالله اگر دولت را هم در دست بگیریم تعداد زیادی نیرو هم برای نسل های بعد تربیت خواهیم کرد.

از شما برای جلسات اصولگرایان در راستای وحدت دعوت شده؟

خیر دعوت نکرده اند. البته با اصل اینکه این جلسات ادامه پیداکند موافقم. جلساتی هم با مجلس داشتیم. کلا این جلسات را مثبت می دانم.

ائتلاف "همه با هم" میان اصولگرایان را قبول دارم

اگر به یک نتیجه واحد برسند و همه از یک کاندیدا حمایت کنند شما هم از نظر آنها تبعیت خواهید کرد؟

من قبلا هم گفته ام که ائتلاف همه با هم را قبول دارم اما اینکه دو سه نفر با هم ائتلاف کنند را قبول ندارم. ائتلاف همه با هم آن هم بر اساس یک منطق نه اینکه بر اساس سلایق. مثلا یک جمعی از نخبگان باشند و ما برنامه های خودمان را ارئه کنیم و آنها به نتیجه برسند که کدامیک از ما می تواند هم در رقابت ها و هم بعد از انتخابات کشور را اداره کند.

حالا اگر 400 نفر نمی شود، 40 نفر که می شود. 40 نفر از نخبگان بنشینند و بر  اساس یک معبار مشخص قضاوت انجام بدهند. به نظر من مساله سختی نیست و اگر دوستان گروه گروه نشوند و قبول کنند که همه با هم باشند، فکر نمی کنم مشکلی برای رسیدن به وحدت باشد.

این پیشنهاد را مطرح کردید؟

بله.

چه نتیجه ای داشت؟

در ابتدای راه هستیم.

فکر می کنید به انتها برسید؟

نمی دانم.

ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

یک تحلیل فرهنگی

 

گزارش ویژه مشرق/
آیا از خطرناک ترین پروژه فرهنگی غرب اطلاع دارید؟ از دین نوین جهانی چه می دانید؟ آیا آواتار صرفاً فیلمی علمی - تخیلی است؟ مدیریت پلکانی پیام در این میان چه نقشی دارد؟ برای رازگشایی از بزرگترین پروژه فرهنگی ماسونی - یهودی با گزارش ویژه مشرق همراه باشید.
گروه گزارش ویژه مشرق؛ مبانی آنچه در این نوشتار دین نوین جهانی نامیده می شود را باید در سالهای اولیه قرن بیستم جستجو کرد. زمانی که انجمن تئوسوفی و جریان عصر جدید (New Age Movement) برای بازسازی ساختار معنوی و دینی جوامع مختلف بر اساس آموزه های پیشامسیحی کابالیستی و تئوسوفیستی نظریات متنوعی ارائه نمودند. با این حال این جریان تا دهه اول قرن بیست و یکم به یک فرهنگ و ایده عمومی تبدیل نشد و در کتابها و محافل خاص باقی ماند. اوج این عمومیت و فراگیری را در عرصه رسانه ای باید فیلم آواتار به شمار آورد که کاملاً برگرفته از این آموزه های پیشامسیحی است و اقبال فراگیر جهانی از آن میتواند محکی برای آغاز زمان ارائه عمومی مبانی این دین نوین جهانی دانست. 


آواتار به چه فرا می خواند؟

فیلم آواتار در این میان یک شاخص است و بدنه این جریان طیف وسیعی از تولیدات و محصولات رسانه ای را شامل میشود که متأسفانه برخی رسانه های داخلی ناخواسته گرفتار مشارکت در مدل پیچیده دین‏زدایی و دین‏ستیزی شده اند که در حال حاضر فعال میباشد. این مسأله در حوزه تبلیغ و ترویج آموزه های دینی اهمیت مضاعفی می یابد چرا که به همان اندازه که ترویج آموزه های دینی می تواند با مدیریتی درایت محور و هوشمندانه، ابتکار عمل را در مواجهه با این جریان به دست گیرد، کاستی و ناکارآمدی آن می تواند پاشنه آشیل جریان سازی فرهنگی در این مسأله باشد. قدم آغازین در حرکت فرهنگی قوام مند و استوار و به کار گیری شیوه های هوشمندانه جنگ نرم، ترسیمی درست و فراگیر از مختصات فرهنگی است که در حال حاضر در آن قرار داریم.

در این گزارش، به بررسی پروژه رسانه ای خواهیم پرداخت که بر اساس مدل پلکانی مدیریت پیام  تنظیم شده است و هدف نهایی آن تمهید شرایط لازم برای ظهور «دین نوین جهانی» است. در ادامه نیز فیلم سینمایی آواتار محصول 2009 امریکا از این منظر مورد بررسی قرار میگیرد.


پروژه دین نوین جهانی چیست؟

دین نوین جهانی را باید بخشی از پروژه نظم نوین جهانی و برگرفته از آموزه های پساساختارگرانه‏ی متفکران و استراتژیست های پست مدرن غرب دانست. این ایده که تحت عناوینی چون دین واحد جهانی   و سازمان ادیان متحد  در حال رشد است، بسیار نو پا بوده و در واقع به بازار داغ فرهنگی سال های آینده تعلق دارد. هرچند که همانطور که توضیح داده شد ریشه های آن در اوایل قران بیستم قابل شناسایی است. پیش بینی می شود با تمهیدهای رسانه ای تدارک شده در سال های آتی جریان فرهنگی مرتبط با این ایده به سرعت گسترش یابد و محصولات متنوع تصویری و مکتوب مرتبط با آن به بازارهای فرهنگی سراسر دنیا سرازیر شود. 

تئوری دین نوین جهانی از پیچیدگی قابل توجهی برخوردار است که تشخیص آن و اتخاذ تدبیر مناسب در برابر آن را مشکل می‏سازد. پروژه دین نوین جهانی برخلاف آنچه که شاید از عنوان آن به ذهن متبادر شود به دنبال از میان بردن تمام ادیان و معرفی یک دین جدید و واحد جهانی نیست. با این حال مکانیسم پروژه دین نوین جهانی به نحوی است که سبب می شود اصول عقاید و آموزه های متافیزیکی مشترکی مورد پذیرش پیروان تمام ادیان قرار گیرد و پیروان تمامی ادیان و حتی افراد لائیک و غیر دینی همگی زندگی خود را بر اساس این آموزه ها  تنظیم نمایند. به این ترتیب در عین حال که در ظاهر هیچ یک از ادیان مورد تعرض قرار نگرفته است، آموزه های عقیدتی مشترکی در مناطق مختلفِ فرهنگی و مذهبیِ زمین حاکم خواهد شد. تحقق این هدف، از پیش نیازهای غیر قابل چشم پوشیِ آن چیزی است که نظم نوین جهانی  نامیده می شود.


دین نوین جهانی را بهتر است الهیات طبیعی بنامیم. رصد فعالیت هایی که تا کنون در چارچوب پروژه دین نوین جهانی انجام شده است، برخی از باورهای اعتقادی این آئین را برای ما آشکار می سازد. اگر شما کسی باشید که در زمان استقرار دین نوین جهانی زندگی می کنید، صرف نظر از اینکه اِسماً مسلمان باشید یا مسیحی یا سیک و یا بودیست، به چند گزاره باور عمیق خواهید داشت:

-جهان یک مجموعه واحد وهماهنگ است و من جزئی از این مجموعه هستم.

-یک روح مقدس در همه اجزا جهان جریان دارد.

-اجزای جهان اعم از درختان، دریاها و خشکی ها، حیوانات و عناصر گوناگون روح مقدس جهان را در خود دارند و تعادل خود را از آن روح کسب می کنند. به دیگر عبارت روح مقدس ساری در اجزا جهان، تعادل و هماهنگی جهان را تضمین می کند.

-روح مقدس جهان در وجود تک تک انسان ها نیز حضور دارد.

-روح مقدس جهان وجود متشخص ندارد. او شعور مطلقی است که در جهان جاری است. او نمی شنود و متأثر نمی شود. نقش او ایجاد تعادل است. چه درخواستی باشد و چه نباشد تعادل انجام می شود. عشق و نفرت که از مظاهر تأثر است در او راه ندارد. آنچه مهم است تعادل است.

-روح مقدس آهنگ هستی را می نوازد و حرکت اجزا جهان اعم از همه جانداران، رقص و توازنی متناسب با آهنگ نواخته شده از سوی اوست.

-راز سعادت انسان هماهنگ شدن با ملودی طبیعت ذی شعور است. شناخت طبیعت و همراه شدن با آن کلید خوشبختی است. انسان در صورت هماهنگی با طبیعت و نظم موسیقائی جهان پس از مرگ نزد روح مقدس باز می گردد، چرا که جان او ودیعه ای از جانب اوست. جانِ رفته، در چرخه تکرار شونده هستی در کالبدی جدید به جهان و طبیعت باز می گردد. این چرخه همواره ادامه دارد. حیات در پس حیات است و جاودانگی حق مسلم همه است.
 
-روح مقدس تعادل را تضمین می کند. گاهی برای تعادل لازم است روح مقدس متشخص شود و در کالبدی طبیعی حلول کند تا با آموزش دیگر انسان ها ضامن بقاء تعادل در جهان باشد.

-هر انسانی روح مقدس را تنها باید در وجود خود جستجو کند. بیرون از او راهی به سوی شنیدن ملودی جهان نیست. روح مقدس حلول یافته در انسان های خاص نیز جز آنکه انسان های دیگر را متوجه درون خود کند وظیفه ای ندارد. همه از درون موسیقی جهان را می شنوند و باید با آن به رقص در آیند تا بازگشتشان به جهان و طبیعت تضمین شود. این چرخه بخشی از تعادل است.

-هماهنگی و تعادل با طبیعت سلامت کالبد را به همراه دارد. نوید به فرادرمانی، انرژی درمانی، خوددرمانی و سلامت جسم و کالبد نیز از آموزه‏های این دین نوین جهانی است.

همانطور که ملاحظه می شود این آموزه ها بر پایه مفاهیم بنیادینِ روح مقدس، تعادل، تناسخ، دریافت درونی موسیقی هستی، ستایش و هماهنگی با طبیعت و در نهایت مفهوم تجسد ( حلول روح مقدس در کالبد طبیعی) استوار گشته است.  توضیح بیشتر مضامین و آموزه‏های دین نوین جهانی و ارتباط آنها با میراث قبّاله، شَمَنیسم بومیان امریکا، هندوئیسم و بودیسم نیازمند مجال جداگانه ای است. آنچه اکنون در اینجا مهم و مد نظر است، ابتنای این دین نوین بر پایه هماهنگی با طبیعت، پذیرش تناسخ، باور به تعادل موسیقایی هستی در قالب چرخه های حیات و درنهایت پذیرش تجسد و به عبارت دیگر آواتاریسم می باشد. 



پروژه دین نوین جهانی در خدمت منافع چه کسانی است؟

سازمان ادیان متحد به ابتکار بنیانگذاران امریکائی اش راه اندازی شد و شدیدا مورد حمایت دولت ایالات متحده و همچنین سازمان ملل متحد می باشد. کتاب ها، فیلم های سینمایی، برنامه های تلویزیونی و وبگاه هایی که  این ایده را دنبال می کنند به نحو متمرکزی از ایالات متحده کنترل می شوند. 


شورای روابط خارجی، مهمترین و تأثیرگذار ترین مؤسسه مطالعاتی در تعیین سیاست خارجی ایالات متحده در قبال کشورها و  مناطق مختلف است. این مؤسسه که به شدت مورد اعتماد کاخ سفید و کنگره می باشد، پروژه های تحقیقاتی متعددی را در خصوص مسأله ادیان در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان، به انجام رسانده است. 


رضا اصلان که در چند رشته مرتبط با دین شناسی و مطالعات ادیان دارای مدرک دکتراست
 از جمله نظریه پردازان درجه اول دین نوین جهانی به شمار می آید.

بسیاری از اعضای برجسته وزارت خارجه، وزارت دفاع و بسیاری از نمایندگان کنگره در کنار پژوهشگرانی با نژادهای مختلف از کشورهای ویژه عضو  این شورا هستند. رضا اصلان  و ولی نصر  دو پژوهشگر ایرانی عضو این شورا هستند. رضا اصلان که در چند رشته مرتبط با دین شناسی و مطالعات ادیان دارای مدرک دکتراست از جمله نظریه پردازان درجه اول دین نوین جهانی به شمار می آید.

 انجام پژوهش های مربوط به دین نوین جهانی در مهمترین و راهبردی ترین مرکز مطالعات امریکا، نشان می دهد این پروژه برای دولتمردان و سیاستمردان پنهان و آشکار ایالات متحده از اهمیت عملیاتی خاصی برخوردار است و با جدیت آن را دنبال می کنند. فیلم های درجه اول سینمای هالیوود نیز از سال 2000 به این سو، به طور سامان یافته و گسترده ای تمهید رسانه ای جهت باور به مؤلفه های دین نوین جهانی را فراهم نموده است. در ادامه این گفتار به نحو تفصیلی تری به  بخش رسانه ای پروژه دین نوین جهانی پرداخته خواهد شد.  


می توان گفت مهمترین مانع در تحقق طرح های نظم نوین جهانی بویژه در منطقه خاورمیانه، مسأله دین و باورهای مذهبی است. تلاشهای چند صدساله کانون های آنگلوساکسون از زمان استعمار کهن انگلیس تا کنون، اکنون در پروژه دین نوین جهانی به زعم این کانون ها در آستانه ثمر دهی قرار دارد. کانون های اسلامی خاورمیانه به دلیل ارائه ساختارهای اجتماعی برای پیروان اسلام، که تبلور کامل آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خود را نشان می دهد، مانع اصلی تحقق طرح های کلان اقتصادی و سیاسی در قالب برنامه های نظم نوین جهانی است. پروژه دین نوین جهانی که قلب ماهیت کانون های اسلامی خاورمیانه در عین حفظ ظاهر و پوشش آنها را هدف خود قرار داده است می تواند این مانع بزرگ در راه تحقق اهداف کانون های سرمایه دار آنگلوساکسون را از میان بردارد.


سینمای امریکا چه نقشی در اجرای پروژه دین نوین جهانی دارد؟

مفاهیم تعادل طبیعی، مراقبه و هماهنگی، کشف خدای درون، تناسخ، آواتاریسم (تجسد روح مقدس) و بسیاری از دیگر مفاهیم مرتبط با آموزه های دین نوین جهانی در طول دهه اخیر به شکل سامان یافته و وسیعی در فیلم های هالیوودی مورد پرداخت و تأکید قرار گرفته است. جدیدترین تولید هالیوودی که در راستای بخش رسانه ای پروژه دین نوین جهانی ساخته شده است، سینمایی (Avatar (2009 تازه ترین شاخص رسانه ای این پروژه است که باید نقطه عطفی در این خصوص به شمار آید.

 به طور کلی هالیوود از سال 2000 به این سو در دو فاز متعاقب، این پروژه را دنبال می کند. فاز نخست که باید آن را از سال 2000 تا 2010 دانست دوره تثبیت مفاهیم بنیادین مورد نیاز در پروژه دین نوین جهانی است. همانطور که مستند و مستدل خواهد شد، مفاهیمی چون تعادل طبیعی ، تناسخ  و تجسد  با به کارگیری مدل پلکانی مدیریت پیام، اکنون به مفاهیمی آشنا و مأنوس برای طیف وسیع مخاطبان جهانی هالیوود تبدیل شده اند. اکنون و پس از تثبیت این مفاهیم در جان و ذهن مخاطبان، زمان استفاده عملیاتی از این مفاهیم و معرفی نظام فکری-معنوی است که بر پایه این مفاهیم بنیان نهاده شده است.
 فیلم سینمایی (Avatar (2009 و (The Book of Eli (2010
 نخستین نشانه های دین نوین جهانی در هالیوود به شمار می آیند.

در بخش دیگری مستندات مربوط به این دو دوره در سینمای امریکا ارائه خواهد شد؛ در اینجا به طور اجمال به این نکته می توان اشاره کرد که فیلم سینمایی (Avatar (2009 و (The Book of Eli (2010 نخستین نشانه های این فصل جدید به شمار می آیند. فیلم کتاب اِلی نیازمند تحلیل مستقلی است که به زودی انجام خواهد شد. جالب اینکه کمتر از یک ماه پس از اکران آواتار، فیلم جدید شیمالایان کارگردان امریکاییِ هندی تبار که مشخصا روی بحث های معنویت نوین تمرکز دارد با نام   the last Airbender که به مسأله آواتاریسم می پردازد، اکران خواهد شد. انیمیشن آخرین الهه هوا نیز به صورت یک مجموعه تلویزیونی در سال گذشته وارد بازار شد.



آواتار و دین نوین جهانی

در اینجا به منظور ملموس شدن آنچه تا کنون گفته شد، نگاهی گذرا به فیلم سینمایی آواتار خواهیم داشت و تا حدی که مجال  این گفتار است، نقش رسانه ای این فیلم را در پیشبرد پروژه جاری دین نوین جهانی، بررسی خواهیم کرد.


خلاصه داستان

داستان در سال 2154 شکل می گیرد. انسان ها در یکی از قمرهای سیاره پولیفِموس، ذخائر عظیم زیر زمینی از عنصری نایاب و بسیار گرانبها به نام آنوپتانیوم (Unobtanium) را شناسایی کرده اند. انسان ها این قمر بسیار بزرگ را پاندورا (Pandora) می‏نامند. این قمر با موجوداتی آبی رنگ و بلند قد شبیه به انسان پر شده است. این موجودات هوشمند خود را ناوی (Na’vi) می نامند.


انسان ها در یکی از قمرهای سیاره پولیفِموس،
 ذخائر عظیم زیر زمینی از عنصری نایاب و بسیار گرانبها به نام آنوپتانیوم (Unobtanium) را شناسایی کرده اند.


 آنها در هماهنگی با طبیعت حیات خود را پیش می برند و یک الهه مؤنث به نام ایوا (Eywa) را پرستش می کنند. ساکنان بومی پاندورا مانع بزرگی در دسترسی به تمام منابع آنوپتانیوم هستند. گروهی از دانشمندان به سرپرستیِ دکتر  گریس آگوستین (Grace Augustine) پروژه آواتار را تحقق بخشیده اند تا بوسیله آن به درون دنیای بومی ها راه یابند. آواتار بدنی شبیه به بدن بومی ها و تولید شده از ترکیب DNA ساکنان بومی و انسان است که می تواند بوسیله یک انسان کنترل شود و به درون قبایل بومی برود.


گروهی از دانشمندان پروژه آواتار را تحقق بخشیده اند تا بوسیله آن به درون دنیای بومی ها راه یابند.
 آواتار بدنی شبیه به بدن بومی ها و تولید شده از ترکیب DNA ساکنان بومی و انسان است
 که می تواند بوسیله یک انسان کنترل شود و به درون قبایل بومی برود. 

کلنل فرمانده نظامی منطقه است و تنها به نابودی ساکنان پاندورا به عنوان راه حل فکر می کند. جیک یک تفنگدار نیروی دریایی است  که پاهای خود را از دست داده است. او به عنوان  کنترل کننده یکی از آواتارها انتخاب می شود. جیک بر خلاف سایر آواتارها موفق می شود اعتماد بومی ها را جلب کند. 

نیتیری (Neytiri) که دختر رهبر ناوی است، شاهد توجه درخت مقدس (Tree of Life) ناوی به جیک است. رهبر معنوی قبیله این حادثه را نشانه‏ای از مقدس بودن جیک می‏داند. نیتیری مأمور می شود آداب و عقاید ناوی را به جیک آموزش دهد. اهالی ناوی در تنه یک درخت غول‏پیکر زندگی می کنند. جیک به کمک دکتر آگوستین در می یابد ناوی ها ارتباط وثیقی با روح طبیعت دارند.از نظر آنها الهه مقدس ایوا تعادل همه جهان را بر قرار می کند.


جان هر جاندار ودیعه ای از سوی ایوا است و روزی باید به سوی او باز گردد. ناوی ها به طبیعت آسیب  نمی زنند، طبیعت نیز از آنها حمایت می کند. آنها روح مقدس یا ایوا را از طریق درختی مقدس (Tree of Secrets) احساس می کنند و با آن مرتبط می شوند. جیک شیفته فرهنگ و عقاید ناوی ها می شود. او دیگر با کلنل همراه نیست و به کمک دکتر آگوستین که او نیز به فرهنگ بومی ها توجه خاص دارد، تصمیم می گیرد به آنها در برابر نیروهای نظامی کلنل یاری رساند. اما بومی ها دیگر به او اعتماد ندارند و او را عامل رنج بزرگ (Great Sorrows) می دانند. اما جیک موفق می شود با به زانو در آوردن پرنده غول‏پیکر و مقدسی به نام تروک (Toruk Maktao) اعتماد بومیان را جلب کند.


ناوی ها به طبیعت آسیب  نمی زنند، طبیعت نیز از آنها حمایت می کند.
 آنها روح مقدس یا ایوا را از طریق درختی مقدس (Tree of Secrets) احساس می کنند و با آن مرتبط می شوند.

در جنگی سخت جیک موفق می شود کلنل و نیروهایش را از بین ببرد و دنیای جدید را خلق نماید. اکنون جیک دیگر نمی خواهد به دنیای انسان ها بازگردد. در مراسم آئینی خاصی پای درخت مقدس، روح جیک از بدن انسانی او خارج می شود و نزد ایوا می رود و سپس همان روح از جانب ایوا در بدن آواتاری جیک حلول می کند.

آواتار داستانی نمادین از سیر تاریخی تمدن غرب است که به زعم سازندگان آن، اکنون مراحل پایانی جهانی شدن خود را سپری می کند. این فیلم با ترسیم فضایی پست مدرنیستی و پسا ساختارگرایانه، مولفه های فرهنگی و آموزه های معنوی مرتبط با دنیای جدید پست مدرن را به تصویر می کشد و مخاطبان خود را برای پذیرش این نظم نوین فرهنگی و اعتقادی در جهان مهیا می سازد. بی شک مضامین این فیلم را باید در کنار جریان های فکری پست مدرن در دهه های اخیر و همچنین فعالیت های سیاسی، امنیتی و فرهنگی انجام شده در دو دهه اخیر از سوی کانون های آنگلوساکسون ارزیابی کرد.

 آواتار با تأکید بر آموزه های الهیات طبیعی  مولفه های اصلی باور به دین طبیعی را در قالبی تأثیر گذار و قابل پذیرش به مخاطبان خود عرضه می کند. این ارائه به نحوی است که نسبت این آموزه های با بسیاری از پدیده های تمدن جدید نیز مشخص می شود و مخاطبان به سمت و سویی سوق داده می شوند که با آنچه آواتار به آنها معرفی می نماید، زندگی روزمره خود را در همه شؤون تغییر دهند و باورها، رفتارها و مناسبت های جدیدی را بپذیرند. دقت به این نکته بسیار حائز اهمیت است که آواتار تنها نیست. ما با یک پروژه گسترده رسانه ای برای تثبیت دین نوین جهانی مواجهیم، نه فقط یک فیلم. آواتار به دلیل جامعیت و عمق مفهومی و همچنین قرار گرفتن در نقطه عطف زمانی این پروژه رسانه ای، طبیعتا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند به ما نشان دهد در آینده باید منتظر چه خُرده پروژه ها و جریان‏‌هایی باشیم.

کارگردان فیلم کیست؟


جیمز کامرون در میان کارگردان های امریکایی باید یک شاخص به شمار آید.

جیمز کامرون در میان کارگردان های امریکایی باید یک شاخص به شمار آید. او سالهاست که در حوزه ادیان مطالعات و سفرهای گسترده ای را انجام می دهد. او در یکی ازمصاحبه ها گفته بود از ده سال پیش کار روی فیلم نامه آواتار را آغاز کرده است. جیمز کامرون در سال 2006 نیز مستند جنجالی درباره جسد گمشده مسیح  تولید کرد که واکنش های تندی را از سوی واتیکان  برانگیخت. در این مستند استخوان های کشف شده در یک گور جمعی در اورشلیم را به مسیح، پسر مسیح و خانواده او نسبت می دادند. این مستند در کنار فیلمهایی چون کد داوینچی که در همان سالها تولید شد،  اصول عقاید مسیحیت را به صورت جدی خدشه دار می ساخت. جالب اینکه در مستند مذکور به این نکته  اشاره می شد که آنچه گفته می شود ایمان مسیحی را نابود نمی کند بلکه شکل و چگونگی آن را تغییر می دهد. فعالیت های اینچنینی جمیز کامرون نشان می دهد او از سالها پیش در طرحی که مبانی ادیان بزرگ وحیانی را به چالش می کشد و آنها را نزد پیروانشان بی اعتبار می سازد، مشارکت داشته است.


آواتار سرشار از نشانه ها و نمادهایی است که مخاطب را به سوی هدف نهایی فیلم هدایت می کنند. غالب این نمادها و نشانه ها برای مخاطبان غربی که با فرهنگ یهودی- مسیحی آنگلوساکسونها آشنایی بیشتری دارند، کاملا معنا دار است و درک می شود.


آواتار فیلمی برای نوزایی برای بازتولد و برای شکل گیری دنیای نوین یا همان نظم نوین جهانی است. آواتار ترسیم آموزه های معنوی و دینی در جهان آینده ای است که بر اساس قواعد نظم نوین جهانی شکل خواهد گرفت. جیک، از یک خواب طولانی در سفینه مادر بیدار می شود و به پاندورا می رود تا آغاز گر دنیای جدید باشد. رؤسای او زمانی که جیک را می پذیرد در پروژه موسوم به آواتار مشارکت کند این جمله را به زبان می آورند:
It'd be a fresh start, on a new world
این یک شروع تازه در دنیایی جدید است

جیک بارها در طول فیلم به آموزه های ناوی درباره تولد و بازتولد اشاره می کند. در آخرین سکانس فیلم جیک مراسم آئینی که به انتقال روحش از بدن انسانی به بدن آواتاری می انجامد، را به جشن تولد خود توصیف می کند، جشن تولدی که برای او و کسانی که در دنیای او زندگی می کنند اهمیت ویژه ای دارد چرا که آغاز یک زندگی تازه در دنیایی جدید است.

در فیلم آواتار دو دنیای متفاوت معرفی می شود؛ دنیای کنونی و دنیای جدید آینده .
در دنیای کنونی شخصیت های نظامی چون کُلنل کواریچ  و شخصیت های اقتصادی چون پارکر  کنترل شرایط را در اختیار دارند و می کوشند هر مشکلی را با راه حل نظامی از میان بردارند. در دنیای کنونی علم بدون توجه به مؤلفه های معنوی تعیین کننده سیاست ها و تصمیم گیری هاست. تجارت و سرمایه داری محور اصلی این دنیاست و دکتر گریس (که نماد علم و دانش کنونی است) و کلنل کواریچ در واقع به اهرم های تجاری سهامداران بزرگی که از تجارت آنوپتانیوم سود می برند، تبدیل شده اند.

در دنیای آینده غلبه تجارت و سرمایه داری بر هماهنگی و تعادل با طبیعت، از میان رفته است. در دنیای جدیدِ آینده ارتباط با ایوا الهه مقدس و هم نوا شدن با هارمونی طبیعیت از همه چیز مهم تر است. اقتصاد و قدرت نظامی در نیز در هماهنگی با این ساختار تعریف می شوند.

مولفه هایی که به دو دنیای کنونی و دنیای آینده در فیلم نسبت داده می شود، همان مولفه هایی است که در دهه های اخیر از سوی متفکران و استراتژیست های غرب برای تمایز میان دنیای مدرن و پست مدرن توصیف شده است. به بیان ساده می توان گفت پست مدرنیسم تلاشی است برای ارائه تصویری از دنیای روشن آینده در پیش چشم کسانی که با مدرنیسم همراه شده اند و اکنون از آن ناامیدند. این در حالی است که پست مدرنیسم به هیچ وجه نقطه مقابل مدرنیسم و نفی مبانی آن به شمار نمی آید.

در دنیای جدیدی که آواتار پیش روی ما قرار می دهد از همه چیز مهم تر دین و آئینی است که بر این دنیا حاکم است و تنها کسانی می‏توانند در این دنیا سهمی داشته باشند که این دین و آئین را باور داشته باشند. دکتر گریس و دو تن از همکارانش به همراه جیک و خلبان ترودی  تنها کسانی هستند که به آموزه های این آئین ایمان می آورند و به دنیای آینده راه می یابند، البته دکتر گریس و ترودی در طول داستان به شکل نمادینی جان خود را از دست می دهد. در ادامه این گفتار به جایگاه گریس و نمادنمای او خواهیم پرداخت.

آنچه در ناوی ها به عنوان دیدن و آئین برگزیده اند هیچ چیز نیست مگر شناخت طبیعت، شناخت روح مقدس طبیعت، باور به تناسخ و تجسد و در نهایت هماهنگی با آهنگ و ملودی طبیعت. این آیین که الهیات طبیعی نامیده می شود،  اقتباسی از چند جریان شبه-‏دینی قدیمی  از جمله عرفان سرخپوستی، شمنیسم، بودیسم، هندوئیسم و البته میراث قبّاله می باشد.  جِیک باورهای دنیای زیبای ناوی را اینگونه توصیف می کند:

Flow of Energy, Spirits of Animals, deep connection, 
A network of Energy That flows through all living things, all energy is only borrowed And one day you have to give it back, 
جریان انرژی، روح حیوانات، ارتباط عمیق، شبکه ای از انرژی که در کالبد همه موجودات زنده ساری و جاری است،
همه انرژی ها چیزی جز یک ودیعه نیستند که باید روزی آن را باز پس دهیم، 

ناوی ها روح طبیعت را Eywa می نامند. ایوا روح مطلق است و روح هر موجود زنده ای که گرفتار مرگ می شود نزد او می رود. اجزای طبیعت با هم ارتباط عمیقی دارند. همه گیاهان از طریق ریشه های خود شبکه وسیعی را شکل می دهند که ارتباط موجودات زنده ناوی را فراهم می آورد و تعادل میان آنها را تضمین می نماید. جیک مرگ را بر اساس آموزه های ناوی اینگونه توصیف می کند:

your spirit goes with Eywa your body stays behind to become part of the people…
روح تو به نزد ایوا می رود و بدنت باقی می ماند تا به قسمتی از بدن دیگران تبدیل شود...

در ناوی همه چیز از درون درک می شود و هماهنگی با طبیعت را نیز که راز سعادت و زندگی خوب است باید با مراجعه به درون کشف کرد. ناوی ها حتی در زمان شکار و سایر فعالیت های روزمره بر اساس این کشف درونی و مراقبه باطنی و مراجعه به خود، راه درست را در می یابند. زمانی که نیتری دختر قبیله سعی دارد به جیک آموزش دهد که چگونه مرکب خود را رام نماید از او  می خواهد با هارمونی طبیعیت ایکان (جانوری که به عنوان مرکب استفاده می شود) هماهنگ شود تا بتواند از حرکت و رقص روح ایکان در جهتی که تمایل دارد استفاده کند. نیتری می گوید این چیزی است که جیک باید آن را درون خود احساس کند:
 this you must feel inside,
اینو باید از درون احساس کنی...   
                                                                               
تکیه بر حس درون در تصمیم گیری ها و باورهای قلبی و همچنین هماهنگ شدن با نوای طبیعت و احساس نمودن روح موجودات طبیعی، از مولفه های صریح و غیر قابل انکارِ الهیات طبیعی است.

دقت داشته باشیم الهیات طبیعی یعنی معنویتی که آواتار به آن فرا می خواند، ادعای هیچ گونه جنبه ملکوتی و متافیزیکی ندارد، بلکه تمام آنچه که در این آئین مورد توجه است شناخت ارتباط طبیعی است که انسان با موجودات دیگر و با روح حاکم بر همه موجودات برقرار می کند. دکتر گریس زمانی که سعی دارد مدیر اجرایی پروژه استخراج را قانع کند که تخریب درخت مقدس کار درستی نبوده است به او می گوید من از یک توهم جادوئی حرف نمی زنم، من از یک شبکه بیولوژیک گسترده در میان موجودات زنده روی پاندورا حرف می زنم که درست همانند عصب های مغز فعالیت می کند. به عبارت دیگر آنچه که از نظر آواتار دین آینده خواهد بود قرار نیست ابعاد ملکوتی از هستی را به روی ما بگشاید بلکه صرفا شناخت درست طبیعت و بُعد ناسوتی هستی است که در اینجا همه هستی به شمار می آید. در واقع الهیات طبیعی با انکار الهیات وحیانی بر پایه یافته های علمی و تجربه درونی، نوعی حس هماهنگی و یکپارچگی با طبیعت را برای فرد به همراه می آورد.

الهیات طبیعیِ آواتار چارچوب اصلی خود را از عرفان یهودی یعنی میراث کابالیسم اقتباس کرده است. لازم به ذکر است ارجاع به آموزه های کابالیستی در فیلم ها و سریال های مختلف امریکایی، در حال حاضر به اوج خود طی دو دهه اخیر رسیده است و این نشان آن است که این جریان فکری در آنچه دین نوین جهانی نامیده می شود، نقش و جایگاه ویژه ای خواهد داشت.
کابالا یا قبّاله آموزه های عرفانی رمزی و غیر وحیانی است که از صده های گذشته در میان برخی رهبران یهودیان دست به دست شده است. عنوان این جریان، به دلیل ارجاع آن به عارفان یهودی کهن که قبل و پیش از این میزیسته اند قبّاله نامیده می شود که معبّر آن کابالا می باشد. ارجاعات فیلم آواتار به آموزه های یهودیان و عرفان قباله به حدی است که گویی جیمز کامرون قصد داشته است کابالا را به عنوان دین نوین جهانی معرفی نماید.
 


تقریبا تمامی نقد و تحلیلهایی که درباره آواتار در منابع نزدیک به کانون های مسیحی و یهودی قابل دسترسی است، اله ناوی Eywa را تلفظ دیگری از خدای یهودیان یعنی Yahweh معرفی کرده اند. ساکنان بومی پاندورا، Navi نامیده می شوند. Navi در زبان عبری همان نبی معنا می دهد که به شخص صاحب خبر و آگاهی اطلاق می شود. ساکنان پاندورا از شبکه ارتباطی بیولوژیکی در میان موجودات طبیعت خبر و آگاهی دارند که انسان ها از آن بی خبرند.  یکی از سکانس های آواتار به گفته برخی شاهدان در سینماهای اسرائیل لبخند رضایتمند تماشاگران را موجب شده است.

نیتیری دختر قبیله زیر درخت مقدس، به جیک می گوید که زمان آن رسیده است یکی از دختران قبیله را به  همسری برگزیند. او  پیشنهاد می کند جیک با Ninat  ازدواج کند و در توصیف نینات می گوید: Ninat is a great singer .Ninet  Tayeb   خواننده زن مشهور اسرائیلی است و ارجاع به او در این فیلم به عنوان یکی از ساکنین ناوی، تلویحا این قوم را با بنی اسرائیل مشابهت می دهد.

صرف نظر از ارجاعات کوچک اینچنینی، آنچه حائز اهمیت است تشابه مفهومی دین ارائه شده در این فیلم با آموزه های کابالیستی است به طوری که جیک میچلسون  دوستدار و مروج عرفان کابالیسم درباره آواتار می گوید: آواتار همان کابالیسم است که از فیلتر هندوئیسم عبور کرده است. تأکید این فیلم بر  panentheism که از مولفه های کابالیسم نیز می باشد به حدی است که جیک میچلسون را به وجد آورده است.

مسأله مهم مرتبط با همه‏خدایی و همه‏در‏خدایی که در آواتار القاء می شود و از آموزه های مسلم کابالیستی است در حال حاضر با استفاده از شبکه گسترده تبلیغاتی در حال ترویج است. شاید در نگاه اول آواتار فیلمی در دفاع از طبیعت و ترویج زندگی مسالمت آمیز با آن به نظر آید. ولی این یک ساده اندیشی غیر قابل بخشش است. آواتار به چیزی فراتر از آن و پیچیده تر از آن فرا می خواند. اگر به دیگر بخش های پروژه بزرگ دین نوین جهانی توجه کنیم به مسأله مهمی به نام محیط زیست گرایی یا environmentalism خواهیم رسید. هواداران محیط  زیست چند طیف مختلف را شامل می شوند.

این جنبش اجتماعی که در ابتدا با انگیزه حمایت از منابع زیست محیطی در برابر آلودگی ها و مصرف نادرست انسانی شکل گرفت، اکنون در شاخه های اصلی خود به جنبشی فلسفی- آئینی تبدیل شده است که به سوی ستایش الهه مادری یا همان سیاره زمین و منابع طبیعی آن، سوق یافته اند.  یکی از رهبران اصلی و متنفذ جریان های محیط زیست گرایی الگور است، کسی که در دور اول ریاست جمهوری جرج بوش رقیب انتخاباتی او بود.

یکی از رهبران اصلی و متنفذ جریان های محیط زیست گرایی الگور است

الگور به دلیل فعالیت هایش در حمایت از محیط زیست، شهرت جهانی دارد. هرچند وی متهم است مأموریت دارد زمینه روانی پذیرش مالیات های سنگین جدید بر سوخت های فسیلی را در مردم امریکا فراهم آورد ولی برخی شواهد نشان می دهد پشت پرده فعالیت های او چیزی فراتر از این اتهامات باشد. او در کتاب های خود ضمن جلب توجه خوانندگان به مسأله زیست بوم و محیط پیرامون با نگاهی فلسفی- آئینی فراتر از حفظ منابع طبیعی، همگان را به نوعی ستایش و پرستش در برابر زمین دعوت می کند. اقدامات الگور در القای نگاه عرفانی- آئینی به طبیعت به حدی است که برخی او را مفسر جدید برای انجیل خوانده و کتاب مهم او با نام « زمین در تعادل: بوم شناسی و روح انسان » را « انجیل به روایت الگور» نامیده اند. در وابستگی الگور به کانون‏های ماسونی و صهیونیِ ایالات متحده شواهد کافی در اختیار همگان قرار دارد، اما صرف نظر از این شواهد، بررسی محتوای کتاب ها و سخنرانی های الگور نشان می دهد وی در پی قلب ماهیت نگاه ادیان نه تنها نسبت به طبیعت بلکه نسبت به تمامی شؤون زندگی است و تلاش می کند نگاه جدیدی را که تحت مفاهیم شبه عرفانی و آئینی الهیات طبیعی تعریف شده است، جایگزین آن نماید.



برخی او را مفسر جدید برای انجیل خوانده و کتاب مهم او با نام « زمین در تعادل: بوم شناسی و روح انسان » را « انجیل به روایت الگور» نامیده اند.

او در کتاب زمین در تعادل، با اشاره به روح پنهان طبیعت که در همه آن ساری و جاری است و شایسته ستایش و  پرستش است الهیات همه خدایی را که بر اساس آن خداوند در همه اجزای طبیعت پراکنده است به عنوان پشتوانه معنوی و فکری جنبش حمایت از محیط زیست، باوری لازم برای زندگی امروز می داند.
به عبارت دیگر او در کتاب خود از حمایت معقول و معمول از طبیعت فاصله می گیرد و خواننده را به برقراری یک رابطه معنوی جدید میان خود و طبیعت فرا می خواند و به صراحت به پیوند افکارش با عرفان سرخپوستی و شمنیسم بومیان امریکا اشاره کرده و می‏گوید: « درک معنوی ما از جایگاه مان در طبیعت به فرهنگ بومیان امریکا باز می گردد... ایدئولوژی غالب اروپای ماقبل‏ تاریخ و بسیاری از دیگر مناطق جهان بر پایه پرستش الهه مؤنثِ زمین استوار بوده است، الهه ای که منشأ حیات است و تعادل را میان همه موجودات زنده برقرار می سازد. »


الگور پس از این فراز با لفظ دین از این رویکرد یاد می کند و معتقد است پس از ظهور ادیان مذکر فعلی، انسان به اقتضاء طبیعت اش و در پی هماهنگی با آهنگ طبیعت، به خدایی مؤنث باور داشته که در   طبیعت جلوه گر بوده است. و این درست همان چیزی است که در آواتار دیده می شود. درست به همین دلیل است که جیمز کامرون جامعه ناوی را شبیه به بومیان سرخپوست آمریکا به تصویر کشیده است. این شباهت تداعی‏گر باورهای طبیعت گرایانه و الهیات زیست محیطی است که سرخپوستان بدان ایمان داشته اند. جالب اینکه این عقاید پان‏تئیستی و شبه معنوی که به صراحت توسط الگور به عنوان یک مذهب ارائه می شود، به دلیل پوشش حفاظت از محیط زیست و دوستی با طبیعت به سرعت در سراسر دنیا از جمله ایران در حال انتشار است.

بنابر این رویکرد مدافع محیط زیستیِ آواتار نیز کاملا در جهت دین و آئینی است که این فیلم بدان فرا می خواند و همگی اینها تمهیدی است برای تثبیت اصول عقاید دین نوین جهانی که انتظار می رود به زودی مبانی خود را بر جوامع مختلف با گرایشات مذهبی گوناگون تحمیل نماید بدون آنکه در ظاهر با عقاید بومی این جوامع به مخالفت برخیزد. باید توجه داشت آنچه در       آموزه های اسلامی به عنوان مبانی حفظ محیط زیست از نظر اسلام قابل ارائه است، با اینگونه آموزه ها صرفا تشابه ظاهری دارد و تفاوت باطنی و محتوایی آنها غیرقابل انکار است. دقت داشته باشیم که تشخیص شِرک از شناسایی حرکت مورچه ای بر سنگ سیاه در دل شب تاریک دشوار تر است؛ و این مسأله اینگونه است. در مورد این مسأله به طور مشخص می توان گزارش مستقلی تنظیم نمود.


آموزه های کابالیستی که به تماشاگر این فیلم القاء می شوند، به باورِ همه‏در‏خدا انگاریِ حاکم بر داستان و آئین ارائه شده در فیلم خلاصه نمی  شود. درخت در فیلم آواتار جایگاه نمادین ویژه ای دارد. شبکه بیولوژیک طبیعت بواسطه درختان و ریشه آنها خود را گسترانیده است؛ اهالی ناوی نیز در تنه یک درخت غول‏آسا زندگی می کنند و از همه مهمتر معبد و مکان نیایش ناوی، جایی است که درخت روح ها  (Tree of Souls)، درخت صداها (Tree of Voices) و درخت مقدس (Secret Tree) نامیده می شود.

 در این میان عبارت یا درخت روح ها، تعبیر رایج برای اشاره به درختان ویژه ای است که در حکم نقاط عطف شبکه معنوی طبیعت می باشند و آمد و شد روح موجودات طبیعت به آنها بسیار زیاد است. جیمز کامرون برای نقطه تمرکز معنویت و جایی که روح طبیعت بهتر احساس می شود از نماد و تعبیری استفاده کرده است که قرن هاست در عرفان یهودی و کابالا به عنوان یک آموزه شناخته شده وجود دارد. درخت روح ها (Tree of Soulsاز نظر آنها الهه مقدس ایوا تعادل همه جهان را بر قرار می کند. ) دقیقا تعبیری است که برای اشاره به برخی اسطوره های عرفانی یهودی مورد استفاده قرار می گیرد. این آموزه به اندازه ای در عرفان یهودی شناخته شده است که در بعضی موارد برای اشاره به اسطوره های عرفانی یهودی یا همان کابالا مورد استفاده قرار می گیرد. شهرت Tree of Souls به عنوان نمادی برای عرفان کابالا به اندازه ای است که هوارد شوارتز کتاب خود در باب اسطوره های عرفانی یهود و کابالا را با همین نام منتشر کرده است. 


در کتاب هوشع از تنخ  آمده است که در بهشت درختی به نام درخت روح ها وجود دارد و ارواح تمام آنچه تا کنون آمده است و آنچه خواهد آمد در آن قرار دارد. پدر عرفان کابالیسم، اسحاق لوریا  که شبکه عرفانی او را کابالای لوریانی می نامند، بر این باور بود که معادل درخت روح ها در بهشت، درخت های روح زمینی نیز وجود دارد. بر اساس آموزه های او درختان در طبیعت مأمن و جایگاه روح ها هستند. در شرح حال اسحاق لوریا آمده است که وی روزی شاگردان خود را برای تعلیم به میان طبیعت برد، ناگهان دید که روح های بسیاری درختان را احاطه کرده اند، او لحظاتی با روح ها سخن گفت، شاگردان که روح ها را نمی دیدند پرسیدند استاد با که سخن می گویید و اسحاق پاسخ داد اگر شما هم صدای آنها را می شنیدید می دیدید که چه روح های بسیاری در درختان حضور دارند . این روایت درست همان چیزی است که در سکانس معرفی درخت روح ها به جیک در فیلم آواتار به تصویر کشیده شده است. در آواتار نیز نیتیری به جیک می گوید که درختان جایگاه روح ها هستند روح اجداد ما، و ما می توانیم صدای آنها را بشنویم.


باور به روح درختان از  آموزه های مسلم کابالای یهودی است.

باور به روح برای درختان از  آموزه های مسلم کابالای یهودی است. در شرح احوال خاخام ناخمان براتزلاف افسانه های زیادی در ارتباط با روح درختان آمده است از جمله آنکه او شبی را در مسافرخانه ای سپری می کرد، در نیمه های شب با ناله او ساکنان خانه از خواب پریدند و علت ناله ها را جویا شدند. خاخام براتزلاف از جا برخواست و دست به قلم برد و نوشت: هرکس درختی را قطع کند مرتکب قتل شده است. خاخام از صاحب مسافرخانه پرسید آیا این ساختمان بجای درختان قطع شده بنا شده است و او پاسخ داد آری. خاخام گفت شب در خواب روح درختان را می بینم که اشک می ریزند و موجب هراس من می شوند .

از اینگونه افسانه های مربوط به درخت در کتاب های کابالا به فراوانی یافت می شود و همانطور که گفته شد به همین دلیل است که هوارد شواتز کتاب خود درباره اساطیر عرفان یهودی را درخت روح ها نامگذاری کرده است.



تصویر بالا: درخت مقدس کابالا ترسیم شده در دهه اول قرن بیستم. الهه مونث که در فیلم ایوا نامیده می شود در تصویر قابل مشاهده است. دو تصویر سمت چپ نیز نمادی از خلقت و نشئه های آن است که به درخت حیات مشهور است. این نماد که خلاصه عرفان کابالا را در خود جای داده توسط استاد موسس کابالا، موشه دلیون قرن ها پیش ترسیم شده است

قدیمی ترین و اصلی ترین متن کهنی که در آن به اسطوره درخت روح ها اشاره شده است، یکی از نوشته های موشه دِلیون  ( استاد مؤسس کابالا) می باشد . جالب این است که موشه دلیون کسی است که برای اولین بار از درخت کابالا سخن می گوید که شامل 10 نشئه است و آن را به صورت یک نمودار ترسیم می نماید. درخت کابالا که دقیقا با تعبیر درخت حیات (Tree of Life) خوانده می شود، نمادی از فلسفه کابالا درباره جهان هستی است و شامل ده تجلی یا صفت برای مبدأ هستی می باشد که در مراحل گوناگون ظاهر می شوند.

همانطور که ملاحظه می شود درخت به همان اندازه که در دنیای آواتار حضور دارد، در دنیای کابالا نیز حضور دارد و تمام عرفان کابالا در یک نمودار درختی به نمایش در می آید. تفسیر و توضیح عناصر موجود در درخت حیات کابالا که به آموزه های این عرفان اشاره دارد و با مضامین سینمایی آواتار نیز  پیوند عمیقی دارد، نیازمند فرصت جداگانه ای است و اطاله کلام در این موضوع ما را از هدف اصلی این گفتار دور می سازد.  در اینجا و بر اساس آنچه گفته شد تنها بیان این مطلب کفایت می کند که سینمایی آواتار در واقع پیامبر بلیغ عرفان کالاباست. مضامین و آموزه های عرفان کابالا که می توان آن را از مبانی پنهان دنیای جدید دانست، بدون آنکه نامی از آن به میان بیاید از طریق بسیاری از محصولات سینمایی در حال گسترش است و این، زمینه باورهای مشترک میان همه مردم زمین یا همان دین نوین جهانی را بر اساس آنچه مبتکران این پروژه می پسندند، فراهم می کند.

 

پروژه رسانه ای دین نوین جهانی در سه مرحله تنظیم شده است:


آشوب باورها، تثبیت مفاهیم اولیه، معرفی نظامِ نوین ارزشی

این سه پلکان، الگویی کلاسیک و شناخته شده برای هر تحول بنیادین در ساختار باورهای جامعه هدف می‏باشد.


آشوب باورها:

در مرحله آشوب، انبوهی از باورهای متکثر و متنوع و الگوهای معرفتی گوناگون به سوی مخاطبان نشانه گرفته می شود. این اقدام سبب می شود پس از مدتی مخاطبان دچار سردرگمی در باورها شوند. هجمه آموزه ها و باورهای گوناگون سبب می شود که جامعه هدف نتواند آموزه های بومی و قابل قبول خویش را از غیر آن تشخیص دهد و یا در تفسیر آموزه های بومی به اندازه های با تنوع و تکثر مواجه می شوند که ارتباط متعصابه خود را با آنها از دست می دهد. آشوب باورها همواره در الگوی جنگ نرم مرحله پیشین و ضروری برای استقرار باورهای نوین است.


آشوب باورها همواره در الگوی جنگ نرم مرحله پیشین و ضروری برای استقرار باورهای نوین است.
خدا‏شناسی (توحید)، فرجام‏شناسی (معاد و تقدیرفردی و تاریخی)، مرجع‏‌شناسی (نبوت و امامت)، جهان‏شناسی (مراتب فیزیکی و متافیزیکی خلقت)، مبدأ‏شناسی (چگونگی حضور انسان بر روی زمین و راز تولد نفس انسانی در ضمن یک فرایند طبیعی) و انسان‏‌شناسی (رابطه نفس و بدن، قوای انسانی، رابطه انسان و مبدأ آفرینش او) از جمله مفاهیم بنیادینِ دینی است که سینمای آمریکا در دو دهه گذشته به طور عام و در ده سال گذشته به صورت خاص و متمرکز به پیاده سازی نظریه آشوب درباره آنها پرداخته است.
      
تمامی فیلم ها و سریال های متعلق به کانون های فیلم سازی امریکا که به مضامین جادوئی، ادیان و اسطوره‏های سحرآمیز باستان، پیشگوهای دنیای نو و باستان، انجمن های رازآمیزگرا، زندگی پس از مرگ، قدرت‏های فراطبیعی انسان های خاص، حیات معنوی و فرقه های نو می پردازد، هر یک در واقع محقَق ساختن بخشی از مرحله آشوب باورها را عهده دار هستند. کارکرد آشوب ساز این گونه تولیدات با توجه به فقدان تبیین کافی از آموز های اصیل بومی در سالهای گذشته، دوچندان می شوند. 


تثبیت مفاهیم بنیادین نوین:

این مرحله زمانی است که آشوب باورها به طور نسبی حاکم شده باشد. زمانی که شما خودتان عامل آشوب بوجود آمده باشید، این امکان را دارید که چند نقطه اتکا را به عنوان مفاهیم اولیه نظام ارزشی آینده، مورد تأکید قرار دهید. زمانی که مفاهیم اصیل دینی با خرافه و تخیل و موهومات منتشر شده توسط فیلمها به هم آمیخته شد و آشوب حاکم گشت، زمان آن می رسد که توجه مخاطب به چند مفهوم اولیه و بنیادین جلب شود و آنها را نسبت به سایر مفاهیم موجود قابل قبول تر بداند. این مفاهیم در واقع شالوده نظام ارزشی یا آئین جدیدی است که قرار است در مرحله بعد ارائه شود. حلول روح هستی در کالبد جسمانی، بازتولد روح یا تناسخ، تعادل با موسیقای هستی و ایمان به قدرت درون و مراقبه باطنی، از جمله مفاهیم اولیه دین نوین جهانی است که باید در مرحله دوم به تثبیت برسد. در این مرحله که از نظر زمانی می توان با مرحله آشوب همراه باشد، این مفاهیم در ذهن مخاطبان به عنوان آموزه هایی قابل پذیرش و نزدیکتر به واقع تثبیت می گردد تا در مرحله سوم آئین نوین بر پایه آنها بنا شود.

مفاهیم بنیادین اولیه برای دین نوین جهانی با ظرافت قابل توجهی در تاروپود درام های تولید شد در کانون های فیلم سازی مذکور، گنجانده شده اند. به عنوان مثال تولیداتی نظیر Tru Calling (series),  Push (2009), Painkiller Jane (2007), Dead Zone (series) این مأموریت را بر عهده دارند که پیش شرط های روانی لازم را برای ایمان به رهبران معنوی جدیدی همچون Alberto Villoldo که شاگردان او چندین سال است که در ایران نیز فعال شده اند، در ذهن مخاطبان مهیا سازند. این رهبران پیشگو و غیبگو مبلغان آموزه های دین نوین جهانی خواهند بود.


آلبرتو وی لولدو
این رهبران پیشگو و غیبگو، مبلغان آموزه های دین نوین جهانی خواهند بود.

ارائه نظام ارزشی جدید:

مرحله سوم ارائه نظام ارزشی جدید و ساختار نوین به عنوان یک مجموعه واحد و منسجم است که به طور رسمی و فراگیر جایگزین نظام ارزشی پیشین می شود. در این مرحله بر اساس یک تئوری پساساختارگرایانه، لزوما نیازی نیست ساختار پیشین شکسته شود و ساختار ارزشی نوین جایگزین آن گردد، بلکه در صورتی که بتوان نظام ارزشی جدید و محتوای مورد نظر را در همان ساختار قدیم گنجاند، سناریوی موفق تری به انجام رسیده است. 

آنچه که به مرحله ارائه ساختار نوین مربوط می شود، فیلم هایی هستند که به مخاطب القاء می کند آئینی که در اختیار اوست نمی تواند پاسخگوی نیازها و زُداینده مشکلات باشد، بلکه باید آئینی جدید را جستجو نمود که از بنیان متفاوت است. فیلمهایی چون Avatar (2009The Book of Eli (2010) و 2012 (2009) به این مرحله از پروژه دین نوین جهانی تعلق دارند و زمینه پذیرش یک ساختار معرفتی تازه را در اذهان مخاطبان فراهم می سازند.



پیاده سازی این ایده در خصوص آموزه های اسلامی بویژه آموزه مهدویت به دهه سوم قرن بیستم باز میگردد. آلیس بیلی اولین باد در سال 1925 بر اساس آموزه های تئوسوفیستی- کابالایی، منجی را در ادیان مختلف از جمله اسلامی همان انکشاف هفتم حلقه های خلقت معرفی کرد که تئوسوفی در ساختاری غیرتوحیدی به توضیح آنها می پردازد. همانطور که گفته شد هرچند این جریان دست کم قریب به یک قرن پشتوانه فکری و مکتوب دارد ولی ظهور رسانه ای و عمومی آن به دهه گذشته بازمیگردد و پس از این گسترده تر و عمیقتر مشاهده خواهد شد.

اخبار برگزیده

 

مهمترین اخبار سیاسی امروز؛
به گزارش مشرق، مهمترین عناوین سیاسی یکشنبه 29 اردیبهشت به شرح زیر است:

رابط خاتمی با'ریچارد فرای' کیست؟ + عکس
رابطه ریچارد فرای با دولت نهم بد نبود و پس از ریاست‌جمهوری خاتمی رفت‌وآمدهایش به تهران و شیراز و اصفهان ادامه یافت. او خرداد 1384 در اوج رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به ایران آمد و 6 ماه پس از آغاز به کار «دولت نهم» در نوزدهمین جشنواره خوارزمی از فرای تجلیل گشت.




کاندیدای نهایی رهروان مشخص شد
عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس در هفتم خردادماه سال جاری ، گفت: این فراکسیون،علی لاریجانی را به عنوان کاندیدای خود برای ریاست مجلس معرفی خواهد کرد.


توصیه آیت‌الله‌بهجت درباره رژیم‌صهیونیستی
استاد حوزه و دانشگاه گفت: سیاسیونی که می‌خواهند با آمریکا رابطه برقرار کنند ذلیل و حقیر هستند.


7 پرده‌ از‌زندگی‌ خصوصی‌ دکتر مصدق
در اولین دوره انتخابات مجلس مشروطیت از طبقه اعیان و اشراف اصفهان انتخاب شد ولی چون به سن سی سال نرسیده بود، اعتبارنامه او رد شد تا مصدق راهی فرانسه شود و بعد از تحصیل علوم سیاسی، به سوئیس برود و دکترایش را از آنجا بگیرد.


احمدی‌نژاد: باید در مدیریت جهان نقش داشته باشیم
رئیس جمهور گفت: ما باید در مدیریت جهان البته به صورت عادلانه و انسانی نقش داشته باشیم.


سند حمایت مشایی از یک مفسد اقتصادی
بر خلاف اظهارات رئیس‌جمهور درباره سنگ‌اندازی «دیگران» بر سر راه دولت برای بازگرداندن بیت‌المال از دست بدهکاران دانه درشت بانکی، اسناد منتشره نشان می‌دهد احمدی‌نژاد و مشایی چگونه با دستور به بانک‌ها مانع هرگونه اقدامی در بازپس‌گیری وام‌های دریافتی یک ابربدهکار بانکی شده‌اند.



توضیح وزارت‌‌‌ارتباطات درباره ادعای عجیب‌وزیر
آقا امام زمان (عج) به هنگام ظهور در میان درب و حجر در مکه المکرمه قیام می فرمایند و در آن زمان هم صدایشان و هم تصویر مبارکشان را همه جهانیان مشاهده می کنند شاید این امکان از طریق انعکاس ترکیب لایه یونسفر و ترپوسفر به وجود آید.


تجهیز منزل احمدی‌نژاد به تکنولوژی جدید
وزیر نیرو با اشاره به تاکید دولت نهم و دهم در خصوص استفاده از انرژی های تجدیدپذیر خاطر نشان کرد: در حال حاضر با نصب یک پنل 5 کیلوواتی خورشیدی در منزل رئیس جمهور، انرژی مورد نیاز در خانه وی از طریق انرژی های تجدیدپذیر کسب می شود.


جاسوس ویژه سیا در ایران که بود؟+تصاویر
کوروش احمدی جاسوس سرسپرده سازمان سیا پس از سال‌ها فعالیت معاندانه علیه نظام توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر و به دار مجازات آویخته شد.



روایت اصلاح‌طلبان از حامیان آیت‌الله 80 ساله
مردم خطوط روشن تصویر هاشمی را برجسته‌تر می‌بینند؛ شاید دلیل این امر برخی دشواری‌های پیش‌رو باشد.


نامه نمایندگان برای کناره‌گیری ابوترابی
نماینده مردم شبستر با بیان اینکه تعداد امضاکنندگان درخواست از انصراف ابوترابی از انتخابات ریاست جمهوری به 120 امضا رسید، از احتمال کناره گیری ابوترابی خبر داد.


عکس/کرباسچی در دادگاه
زمانی که کرباسچی در دهه 70 شهردار تهران بود می‌گفت باید تهران از نظر مدرن بودن تبدیل به شهری بشود که هر کس زیر 500 هزارتومان درآمد دارد تهران را ترک کند چون نمی‌تواند هزینه‌های چنین شهری را پرداخت کند.

معارف اسلامی

روایات زیر، نکاتی ژرف پیرامون «آیین همسرداری» در خود دارد که خواندن و عمل به آنها می‌تواند در زندگی هر زوجی تحول زیادی ایجاد کند.
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، برخی از این احادیث اسلامی به نقل از مجله مبلغان در پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه درج شده که در پی می‌آید:

1- امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هر کس بیشتر دوستدار ما (خاندان عصمت و طهارت) باشد، به همسرش نیز بیشتر دوستی می‌کند.»

2- حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: «همیشه با همسرت مدارا کن و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود.»

3- پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند: «بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند.»

4- پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند: «هر کس به صورت زنش سیلی بزند، خداوند به آتشبان جهنم دستور می‌دهد تا در آتش جهنم هفتاد سیلی بر صورت او بزند.»

5- پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند: «این گفتار مرد به همسرش که "من تو را دوست دارم" هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود.»

امام رضا علیه السلام می فرمایند: «کسی که از راه حلال برای تامین رفاه خانواده‌اش تلاش می‌کند، همچون مجاهدی است که در راه خدا جهاد می‌کند.»

6- امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هرگاه یکی از شما به مسافرت رود و سپس از سفر برگردد، پس باید برای خانواده خود به اندازه ای که توانایی دارد سوغاتی بیاورد .»

7- امام صادق (ع) می‌فرمایند: «به زنان خود تهمت نزنید زیرا در این کار، پشیمانی طولانی و کیفر سختی خواهد بود.»

8- پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند: «نشستن مرد در کنار خانواده‌اش، نزد خدای بزرگ دوست داشتنی‌تر از اعتکاف در مسجد من است.»

9- پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند: «مرد در برابر لقمه‌ای که در دهان زنش می‌گذارد پاداش می‌برد.»

10- پیامبر خدا (ص) به یکی از زنان درباره حق زن بر شوهرش می‌فرمایند: «حق تو بر شوهرت این است که به روی تو سیلی نزند و فریاد نکشد.»

منابع به ترتیب احادیث:

1) بحار الانوار، ج 103، ص 227

2) مکارم الاخلاق، ص 218

3) مکارم‌الاخلاق، ص 216

4) مستدرک‌الوسائل، ج 14، ص 250

5) وسائل‌الشیعه، ج 14، ص 10

6) وسائل‌الشیعه، ج 8، ص 337

7) بحارالانوار، ج 103، ص 249

8) میزان‌الحکمه، ج 4، ص 287

9) المحجه‌البیضاء، ج 3، ص 70

10) مکارم الاخلاق، ص 218

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

 

در همین حال ، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس هم اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه ایران درباره بحرین را "تهدیدات بزرگ و خطرناک" توصیف کرد.
وزیر خارجه امارات از اظهارات اخیر معاون عربی - آفریقایی وزیر خارجه ایران درباره حوادث بحرین، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی بحرین (بنا)، "عبدالله بن زاید آل نهیان" در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه استرالیا در ابوظبی گفت:مقامات ایران، درک درستی از نحوه تعامل با همسایه ها را ندارند. من درک می کنم که ایران در حال سپری کردن انتخابات است اما همچنان در حال فرافکنی و منتقل کردن مشکلات داخلی اش به دیگر کشورهاست.

وی افزود: چنین رفتارهایی از سوی یک "همسایه محترم" روی نمی دهد؛ همسایه ای که باید به صورت طبیعی به شریعت اسلامی و توصیه های پیامبر اسلام متعهد باشد.

وزیر خارجه امارات اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در شیوه و رفتارش در تعامل با همسایگانش تجدید نظر کند. شیوه فعلی رفتار ایران با همسایگانش، رفتار همجواری یا اسلامی نیست.

این انتقاد امارات از اظهارات اخیر حسن امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران است. او به تازگی از ادامه سرکوب دولتی اعتراضات در بحرین و حمله نیروهای امنیتی این کشور به منزل علما و روحانیون معترض انتقاد کرده بود.

امیرعبداللهیان همچنین از حمله نیروهای امنیتی بحرین به منزل عیسی قاسم، روحانی شیعه و از رهبران معترضین در این کشور به شدت انتقاد و درباره تبعات چنین رفتارهایی، هشدار داده بود.

واکنش دبیر کل شورای همکاری

در همین حال ، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس هم اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه ایران درباره بحرین را "تهدیدات بزرگ و خطرناک" توصیف کرد.

در بیانیه عبداللطیف الزیانی دبیر کل "بحرینی" شورای همکاری خلیج فارس آمده است: اظهارات حسین امیرعبداللهیان درباره بحرین، دخالت غیرقابل قبول و توهین آمیز در امور داخلی پادشاهی بحرین و امور شهروندانش است.

وی افزود: ما خواهان توقف سیاست تحریک سیاسی، دینی، رسانه ای و بی ثباتی منطقه از سوی ایران هستیم. چنین رویکردی به سود روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری نیست.

 

رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران: انتخاباتی چند لایه، پیچیده و با نتایج غیر قابل پیش بینی

وی با بیان اینکه متأسفانه آقای احمدی نژاد ضعف‌هایی هم داشت که نکات مثبت وی را خدشه دار کرد اظهار داشت: ای کاش احمدی نژاد پایبندی بیشتری به قانون داشت و از قانون بالادستی و چشم انداز 20 ساله تبعیت می‌کرد، فرد نمی‌تواند بگوید من خودم تشخیص می‌دهم و با این استدلال قانون را اجرا نکند، در سال 88 قانون‌گریزی عده‌ای ایجاد فتنه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسول سنایی‌راد در نشستی از سلسله نشست‌های بصیرت که با حضور جمعی از طلاب حوزه علمیه قم در مسجد امیرالمؤمنین (ع) شهرک مهدیه برگزار شد با بیان اینکه انتخابات در کشور ما به دلیل اینکه نظامی نوپا، اسلامی و مردمی هستیم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اظهار داشت:  انتخابات پیش روی ما تفاوت و شرایط خاصی دارد.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، وی ادامه داد: عوامل متعددی وجود دارد که موجب این وجه تمایز می‌شود، از جمله اینکه در روز 24 خرداد دو انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها که تحت شعاع قرار گرفته است با هم برگزار می‌شود و عده‌ای منتظرند که اگر در ریاست جمهوری مجال نیافتند در شوراها نفوذ کنند.

رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه برگزاری دو انتخابات با دو ویژگی متفاوت می‌تواند پیامدهای احتمالی هم در پی داشته باشد، بیان داشت: یکی از این پیامدهای احتمالی می‌تواند اجرا کردن مدل شورش روسی در تهران و سپس تسری به سایر نقاط کشور و مجدد به تهران باشد. تجربه سال 88 این بود که این فتنه در تهران رخ داد و نیروهای امنیتی نیز در این شهر منسجم شدند تا توانستند اوضاع را کنترل کنند ولی اگر این شورش به شهرهای دیگر سرایت می‌کرد، بر اثر پراکندگی نیروهای مدافع، شاید شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

سنایی‌راد در ادامه از رقابتی بودن فضای این دوره از انتخابات به عنوان وجه تمایز دیگر نسبت به سایر دوره‌ها اشاره کرد و گفت: در روزهای ثبت نام دیدیم که اشخاص از جریان‌های مختلف در هنگام ثبت نام به وزارت کشور لشکر کشی کرده و برخی نیز در این میان هشدارها و پیام‌هایی مطرح کردند.

وی افزود: این انتخابات چند لایه، پیچیده و با نتایج غیر قابل پیش بینی است، در این انتخابات هماوردی کاندیداها به گونه‌ای است که به هیچ عنوان نمی‌توان در خصوص نتیجه آن اظهار نظر کرد.

رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: در کنار مسائل داخلی عوامل خارجی نیز وجود دارد که بر فضای انتخابات تأثیر گذار است، راهبرد دشمنان در تحریم و مذاکره می‌تواند اشتباه محاسباتی را در نخبگان و توده‌های مردم به وجود آورد و فضای انتخاباتی کشور را مورد تأثیر خود قرار دهد.

سنایی‌راد با اشاره به تورم و گرانی بی‌سابقه در کشور ابراز داشت: این فشارهای سنگین که در چند ماه گذشته به مردم وارد شده نیز می‌تواند در موفق شدن ادعای ناجی بودن برخی‌ها موثر باشد، کسانی که در سوابقشان در زمینه اقتصاد نکات منفی زیادی به چشم می‌خورد امروز مدعی هستند که می‌توانند کشور را از شرایط کنونی نجات دهند.

وی ادامه داد: از طرفی بیداری اسلامی را داریم که سر آغازش از انقلاب اسلامی ما بود، ولی در ادامه استکبار سعی دارد آن را در دست گرفته و به نفع خود مصادره کند و در این مسیر تا حدودی نیز موفق بود، زیرا در کشوری مانند مصر در ابتدای پیروزی نوعی همگرایی با ایران وجود داشت ولی امروز کسانی در این کشور می‌گویند عرب‌ها نباید از مدل ایرانی پیروی کنند و دلیل این حرکت دشمنان نیز این است که نمی‌خواهند ادامه انقلاب اسلامی در سایر کشورها پیش رود.

رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری از انتخابات آینده با عنوان مظهر و تجلی حماسه سیاسی نام برده‌اند بیان داشت: خلق حماسه سیاسی دو پایه دارد، نخستین و مهم‌ترین آن میزان حضور مردم به صورت چشمگیر و گسترده در انتخابات است که به دشمن پیام دهد ما در صحنه و حامی نظام هستیم. مشارکت مردم در انتخابات نشان می‌دهد یک نظام سیاسی چه اندازه بین مردم آن کشور مقبولیت دارد.

سنایی‌راد با تاکید بر اینکه دشمنان می‌خواهند روند پیشرفت این کشور الهی و اسلامی را قطع کنند اظهار داشت: آن‌ها از تمام روش‌ها و راه‌های ممکن استفاده کردند، دانشمندان هسته‌ای ما را به شهادت رساندند، نبرد سایبری سنگین علیه ایران ایجاد کردند تا بتوانند حماسه ما را بزنند، ولی نتوانستند به اهدافشان دست یابند.

وی با اشاره به شکست نقشه‌های دشمنان در سوریه و نقش مقاومت در پایداری این کشور مقابل دشمنان غربی عربی تصریح کرد: آمریکا و هم‌پیمانانش اگر در سوریه نتیجه می‌گرفتند در ادامه به سراغ حزب الله، عراق و در نهایت به سمت ایران می‌آمدند، ولی در سوریه مقاومتی صورت گرفت که تمام نقشه‌ها را نقش بر آب کرد.

رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه در ایران نیز مقاومت در برابر تحریم‌ها و ادامه غنی سازی اورانیوم شکست سنگینی را به دشمنان وارد کرد تصریح کرد: ما امروز از موضع قدرت در مذاکره حاضر شدیم و دشمنان نیز از روی ناچاری دم از مذاکره با ما می‌زنند.

سنائی ادامه داد: امروز وقتی دنیا شاهد فرستادن موجود زنده به فضا و بازگشت آن توسط دانشمندان ایرانی و یا غنی سازی اورانیوم در ایران است مطمئناً می‌خواهد مقابل روند پیشرفت این نظام بایستد و دستاوردهای آن را از بین ببرد و ما باید تمام تلاشمان را به کار بگیریم و این مسیر را با قدرت پیش بریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فردی که در انتخابات پیروز می‌شود باید حماسه ساز باشد و نه حماسه سوز اظهار داشت: کسی باید بیاید که روحیه همراهی با نظام و مقام معظم رهبری را داشته باشد و پر کار و پر توان در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور قدم بردارد.

وی ادامه داد: امروز در کشور سه هدف جدی را دنبال می‌کنیم، مهم‌ترین این اهداف حفظ آرامش در کشور است، امروز می‌بینیم دشمن به دنبال تولید نارضایتی اجتماعی در کشور است، این نارضایتی به مراتب از نارضایتی سیاسی خطرناک‌تر است.

رییس دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: مقام معظم رهبری در سال 88 راهبرد جذب حداکثری و دفع حداقلی را توصیه کردند و همین امر نیز به وقوع پیوست و همه اقشار جامعه با سلایق گوناگون در انتخابات شرکت کردند، به طوری که امروز می‌بینیم فتنه گران دیگر به دنبال تحریم انتخابات نیستند و بیانیه می‌دهند که حاضرند در انتخابات شرکت کنند و این نشان می‌دهد خط آن‌ها به بن‌بست خورده است.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در خصوص حضور تمام جریان‌ها و سلایق سیاسی پایبند به نظام در انتخابات تاکید کرد: این جمله رهبری یعنی نظام به حدی از ثبات رسیده است که فتنه‌ها و انحراف‌ها نتواند در آن اثرگذار باشد، امروز حماسه آفرین اصلی مردم هستند.

رییس دفتر سیاسی سپاه با اشاره به سخنان رهبری در خصوص نامزد اصلح و بهره گیری از نقاط ضعف و قوت رئیس جمهوری فعلی برای تشخیص فرد اصلح به بررسی برخی نقاط قوت و ضعف‌های دولت نهم و دهم پرداخت و گفت: آقای احمدی‌نژاد نقاط قوت زیادی داشتند ولی برخی نقاط ضعف‌هایی در وی وجود داشت که کلیت دولت را زیر سوال برد. نخستین خصوصیت احمدی نژاد پرکار و پرتلاش بودن وی بود، دومین ویژگی مردمی بودن و ساده زیست بودن او بود که این خصوصیت برگرفته از سیاست دینی ما است.  پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به صورت ساده زندگی می‌کردند، ساده زیست بودن و دوری از اشرافی گری حسن و قوت است و باید در تعیین رئیس جمهور بعدی به آن توجه داشته باشیم.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، سنایی‌راد افزود: ویژگی بعدی احمدی‌نژاد شعار عدالت است، ما سال‌ها در کشور از تبعیض رنج بردیم، بیش از سه هزار آقازاده در لندن تحصیل می‌کردند و می‌کنند ولی این امکانات فقط مختص آن‌ها بود نه دیگران، یکی از اهداف بلند برپایی نظام اسلامی در ایران، برقراری عدالت علوی است، همان عدالتی که بعد از گذشت 1400 سال هنوز برخی نویسندگان و سیاستمداران غربی از آن به عنوان عدالت واقعی نام می‌برند.

وی گفت: این ویژگی احمدی نژاد حتی اگر شعار بود طرح آن مثبت است و رئیس جمهور آینده حتماً باید این ویژگی را داشته باشد. شجاعت و شهامت از ویژگی‌های این دولت بود، کارهایی در دولت نهم و دهم انجام شد که دولت‌های پیشین جرات نکردند به سمت آن بروند و لذا این ویژگی نیز برای انتخاب رئیس جمهور بعدی باید لحاظ شود.

رییس دفتر سیاسی سپاه روحیه ایستادن در مقابل نظام استکباری را خصوصیت دیگر احمدی نژاد برشمرد و ابراز داشت: سلطه ستیزی آموزه امام بود، شعار نه غربی و نه شرقی را امام به ما آموخت و امروز کسانی که دم از مذاکره با آمریکا می‌زنند با این راهبرد اساسی امام فاصله گرفته‌اند.

سنائی راد افزود: روحیه خدمت نیز از ویژگی‌های این دولت بود، وقتی خدمت در کشور جای خود را به پست و مقام داد و مسئولیت به پرستیژ تبدیل شد، فاصله مردم نیز با مسئولین به همان میزان بیشتر شد، وقتی مسئولیت جای خود را به رانت داد، خدمت به فراموشی سپرده شد، بنابراین روحیه خدمت روحیه مبارکی است و باید در رئیس جمهور بعدی جاری باشد.

وی با بیان اینکه متأسفانه آقای احمدی نژاد ضعف‌هایی هم داشت که نکات مثبت وی را خدشه دار کرد اظهار داشت: ای کاش احمدی نژاد پایبندی بیشتری به قانون داشت و از قانون بالادستی و چشم انداز 20 ساله تبعیت می‌کرد، فرد نمی‌تواند بگوید من خودم تشخیص می‌دهم و با این استدلال قانون را اجرا نکند، در سال 88 قانون‌گریزی عده‌ای ایجاد فتنه کرد.

رییس دفتر سیاسی سپاه با بیان اینکه روزهای آینده روزهای سرنوشت سازی است و برخورد با تعیین صلاحیت‌ها مهم است، بیان داشت: در مقابل نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها تسلیم شدن بسیار مهم است، مقام معظم رهبری گفتند من یک رای دارم و کسی از آن با خبر نیست است، ایشان قرار نیست دست کسی را بالا بگیرند و بگویند این فرد من هستم و من این فرد.

سنائی راد ادامه داد: ولایتمداری کاندیداها مهم است، قانون اساسی مشخص کرده که روسای قوا زیر نظر رهبری عمل کنند، قانون اساسی وظایف رهبری را مشخص کرده است، سیاست‌گذاری کلان نظام با رهبری و اجرایی کردن آن بر عهده رئیس جمهور است، نفر بعدی که در انتخابات پیروز می‌شود باید از ولایت‌گریزی بر حذر باشد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ترجیح منافع و مصالح نظام بر علقه‌های شخصی از ویژگی‌های مهم رئیس جمهوری بعدی است خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید منافع نظام را در نظر بگیرید، ما باید با بهره‌گیری از این عوامل به دنبال یافتن اصلح باشیم و به یاری خدا حماسه سیاسی را در بهترین شکل محقق کنیم.

 

 

زهرچشم نصرالله‌ از رئیس سیا

تهدید سیدحسن نصرالله درباره گشودن جبهه تازه علیه رژیم صهیونیستی در جولان، رئیس سازمان‌ سیا را با سرآسیمگی به تل‌آویو کشاند.
به گزارش مشرق، چند روز پیش جان برنان رئیس سازمان جاسوسی سیا در سفری ناگهانی و مخفیانه به تل‌آویو رفت. به گزارش القدس العربی به نقل از روزنامه یدیعوت آحارونوت، این سفر کاملا سری بود.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه اسرائیلی می‌نویسد این نخستین سفر رئیس‌سازمان امنیت جدید آمریکا که دو ماه است به این سمت منصوب شده به اسرائیل است که بنا بوده قبل از هرچیز مخفی باشد اما فورا خبر آن در رسانه‌ها منتشر شده است.

وی با مقامهای مختلف از جمله بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، موشه یعلون وزیر امنیت و ژنرال بنی گانتس رئیس ستاد ارتش اسرائیل دیدار کرد.

یدیعوت آحارونوت تصریح کرد: آن چه به سفر برنان سرعت داده، تهدیدهای سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بود که برای انجام مقاومت مسلحانه در جبهه جولان سوریه و گشودن این جبهه علیه اسرائیل با هدف آزاد کردن سرزمین‌های اشغالی جولان چراغ سبز نشان داد.

این مساله نگرانی شدید آمریکایی‌ها را به دنبال داشته است. آمریکایی‌ها در این وضعیت از انجام هرگونه حمله نظامی به اسرائیل از سوی حزب‌الله یا هر جریان مقاومت دیگر به شدت بیمناکند و معتقدند که چنین حمله‌ای نه تنها محاسبات آنها را در منطقه از بین خواهد برد بلکه باعث خواهد شد تا کل منطقه وارد جنگی تمام عیار شود.

در این میان گفته می‌شود اسرائیلی‌ها از ایالات متحده گلایه دارند که تاکنون در پایان دادن به جنگ جاری در سوریه ناتوان بوده و این مساله باعث شده است تا صهیونیست‌ها برای امنیت خود احساس خطر کنند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، گفته می‌شود پرونده هسته‌ای ایران نیز از دیگر موضوعات مورد مذاکره میان رئیس سیا با اسرائیلی‌ها بوده است وی دراین‌باره به اطلاع مقام‌های صهیونیستی رسانده است که نتانیاهو نمی‌تواند برای پرونده هسته‌ای ایران خط قرمز تعیین کند و باراک اوباما همچنان به پیشبرد مذاکره با ایران تا رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای‌اش پایبند است.

 اما منابع آگاه می‌گویند که اسرائیلی‌ها در پاسخ به این اظهارات برنان گفته‌اند که بهتر است واشنگتن شکست راه دیپلماتیک در مورد پرونده هسته‌ای ایران را اعلام کند و رسما بگوید که تنها با گزینه نظامی می‌توان جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را گرفت.
 
فتح بزرگ بشار؛
ارتش سوریه پس از محاصره کامل منطقه القصیر توانست با در اختیار گرفتن بخش بزرگی از این منطقه پیروزی بزرگی را کسب کند.
به گزارش گروه بین‌الملل مشرق، چندی پیش "مشرق" گزارشی تحت عنوان "القصیر برگ برنده اسد" منتشر کرد که در این گزارش به تحت محاصره قرار گرفتن هزاران تروریست اشاره شد؛ که این روزها با پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه بسیاری از مناطق از دست تروریست‌های سوری خارج شده و تحت کنترل نیروهای اسد قرار گرفته است.

منطقه القصیر به لحاظ جغرافیایی منطقه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود. این منطقه به دلیل کوهستانی‌بودن بر دیگر مناطق اطراف مشرف بوده و راه‌‌های مواصلاتی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

از طرفی همان‌گونه که گفته شد "القصیر" علاوه بر اینکه راه ورود سلاح و نیرو به سوریه را فراهم می‌کرد؛ به منطقه‌ای تبدیل شده بود که تروریست‌ها در آنجا مدیریت می‌شدند و به مناطق مختلف سوریه اعزام می‌شدند.

ارتش سوریه پس از محاصره کامل منطقه القصیر توانست با در اختیار گرفتن بخش بزرگی از این منطقه پیروزی بزرگی را کسب کند.

در حال حاضر تمام مناطق جنوب، غرب و شرق القصیر تحت کنترل ارتش سوریه است و تنها بخش شمالی در دست تروریست‌های سوری است.

در پی پیروزی بزرگ بشار اسد، هزاران تروریست به دست ارتش سوریه به اسارت گرفته شده‌اند که این موضوع هم روحیه دیگر تروریست‌را تخریب کرده و هم برای آزادی این اسیران، مخالفان سوری باید هزینه زیادی پرداخت کنند.
 

نگاهی کوتاه به پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در "القصیر"

* ارتش کنترل چندین ساختمان دولتی از جمله مرکز فرهنگی شهر ،کلیسا و میدان شهرداری در القصیر را به دست گرفته است.

* ارتش سوریه کنترل منطقه جوسیه واقع در ریف قصیر در استان حمص و نزدیک به مرزهای این کشور را با لبنان به طور کامل به دست و ارتش این کشور مناطق واقع در ریف قصیر را تقریبا به طور کامل از وجود ا فراد مسلح پاکسازی کرده است.

* در پی تسلط نیروهای ارتش سوریه بر بیشتر روستاهای مختلف ریف القصیر در مرکز سوریه، برخی گروههای تروریستی در صدد گفت‌وگو با ارتش و زمین گذاشتن سلاح و نیز تسلیم کردن خود بر آمده اند.

* خبرگزاری سوریه از چندین عملیات ارتش سوریه در حومه حمص خبر داد و اعلام کرد در این عملیاتها، ایستگاه ارتباطاتی و تونل متلعق به تروریستها در القصیر منهدم شد.

* منطقه موسوم به چهارده ، تل حنش  و رأس الماء از نقاط راهبردی رساندن تدارکات و تسلیحات از گروههای لبنانی به سوریه بود.گردانهای موسوم به فاروق در جوسیه حضور داشتند و بر اساس دیوار نوشته‌های برجای مانده از گروههای مسلح ، احمد سیف‌الدین فرمانده گردانهای فاروق بوده است و آنها از یکسال پیش این منطقه را تحت کنترل خود در آورده بودند.گروههای مسلح ، مدرسه این منطقه را به مقر خود تبدیل کرده بودند.


* در جریان عملیات گسترده نیروهای ارتش سوریه در مناطق جنوبی ریف القصیر از توابع استان حمص در مرکز این کشور، مقدار زیادی سلاح‌های ساخت رژیم صهیونیستی از افراد مسلح کشف و ضبط شد.

* ارتش سوریه امنیت را به مرکز فرهنگی، کلیسا، میدان شهرداری و منطقه الغیطه در شهر القصیر در حمص بازگرداند.

* پایگاه «الخبر پرس» گزارش داد:  تعدادی از نیروهای ویژه اسرائیل برای کمک به نیروهای جبهه النصره وارد شهر القصیر شده‌اند.
این ماموران امنیتی از خاک لبنان وارد سوریه شده‌اند و تلاش دارند تا مانع از پیش روی ارتش به داخل القصیر شوند.
25 روز تا حماسه سیاسی ملت ایران؛
رسانه های ضد انقلاب و بیگانه فارسی زبان در هفته گذشته، بیشتر به پی‌گیری اخبار مربوط به نامزدی هاشمی پرداختند؛ تیتر اول این رسانه‌ها ذوق زدگی از نامزدی هاشمی بود؛ به گونه‌ای که دشمنان دیروز هاشمی به حمایت همه جانبه از وی پرداختند؛ تخریب چهره نامزدهای پرچمدار گفتمان انقلاب اسلامی – زاکانی، جلیلی، لنکرانی – از دیگر رخدادهای چند روز گذشته است.
مشرق در ادامه رصدهای خود از رسانه های بیگانه و ضد انقلاب این بار به بررسی این سایتها و تبیین تاکتیک های به کار گرفته از سوی آنها در چند روز گذشته می پردازد:
  • هتاکان دیروز؛ حامیان امروز

رسانه های ضد انقلاب و بیگانه فارسی زبان در روزهای گذشته، به سان نخستین روز ثبت نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، همچنان به حمایت رسانه‌ای خود ادامه دادند. این خط توسط اغلب این رسانه ها پی گرفته شد:


رادیو زمانه با تیتر " بازتاب بین المللی نامزدی هاشمی رفسنجانی " القای مطلوبیت این

اتفاق به مخاطب را به صورت نرم پیگیری می‌کند


البته خط مظلومیت سازی از هاشمی رفسنجانی همچنان در دستور کار این رسانه ها قرار داشته و به شدت پیگیری و اخبار مربوط به آن بزرگنمایی می‌شود:



بهره برداری دویچه وله از سرمقاله کیهان در جهت مظلومیت سازی از چهره هاشمی؛ انتخاب کلماتی

مانند "هشدار کیهان به رفسنجانی" و " برخورد حزب الله با هاشمی " در راستای

مظلوم نمایی هاشمی است

از دیگر اتفاقات جالب توجه در چند روز گذشته که مورد استقبال رسانه های ضد انقلاب هم قرار گرفت، حمایت هتاکان دیروز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از وی بود؛ پس از اعلام نامزدی هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری، احزاب و اشخاص هتاک هاشمی به یکباره نگاهی منجی گرایانه به وی را نشان داده و ضمن مطلوب خواندن نامزدی هاشمی برای انتخابات، سعی در انتشار نگاه افراطی خود کردند. رسانه های ضد انقلاب نیز در این مسیر آنان را همراهی کامل کردند:


"حمایت بی دریغ" جبهه مشارکت از نامزدی هاشمی رفسنجانی در ریاست جمهوری ؛ تندترین حملات علیه

هاشمی رفسنجانی در ایام ثبت نام در انتخابات مجلس

ششم توسط این جبهه صورت گرفته بود


یادمان نمی‌رود که در آستانه ثبت نام هاشمی رفسنجانی برای انتخابات مجلس ششم، سم پاشی های شدید اصلاح طلبان و دوم خردادی ها علیه هاشمی رفسنجانی به شدت افزایش یافته بود؛ جبهه مشارکت که از اصلی ترین سازمان‌دهندگان اصلاح طلبان در آن روزها بود، تمام تلاش خود را انجام دادند تا به هر قیمتی شده هاشمی وارد مجلس ششم نشود تا آنها بتوانند به اهداف خود برسند.


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز در آن روزهای هتاکی علیه هاشمی رفسنجانی،

نه تنها از او دفاع نمی کردند که خود نیز آتش بیار این معرکه بودند


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از دیگر احزاب محوری جریان اصلاحات در روزهای حاکمیت بر کشور بود؛ این جریان نیز در کنار روزنامه‌های زنجیره‌ای – که شدیدترین هتاکی‌ها علیه هاشمی را سامان می‌داد – نه تنها در دفاع از هاشمی گامی برنداشت، که شرایط را به گونه‌ای رقم زد که هاشمی نتواند وارد مجلس ششم گردد. مصطفی تاجزاده از اعضای اصلی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، آن روزها در قامت رئیس ستاد انتخابات کشور فعالیت می‌کرد؛ فضاحت عملکرد وی در تقلب در انتخابات ، جهت ممانعت از ورود هاشمی به مجلس ، به حدی بود که بلافاصله پس از انتخابات دادگاهی و محکوم شد.

حال چه شده است که این احزاب و سازمان‌های منحله و نامشروع به " حمایت بی دریغ از هاشمی " می پردازند؟ آیا هاشمی تغییر کرده یا این احزاب توبه کرده اند؟


  • تخریب چهره زاکانی و جلیلی

سایت‌ها و رسانه‌های ضد انقلاب در کنار برخی تعریف و تمجیدها از نامزدهای اصلاح طلب و یا به عبارتی حمایت بی دریغ از هاشمی رفسنجانی، تخریب چهره نامزدهای منتسب به گفتمان انقلاب اسلامی نیز در دستور کار جدی این رسانه‌ها قرار گرفته است؛


علی افشاری ضد انقلاب فراری، در مطلب خود به تخریب زاکانی، جلیلی و لنکرانی پرداخته و

آنها را نامزدهای مخوف خوانده است


تخریب چهره دکتر علیرضا زاکانی، دکتر سعید جلیلی و دکتر کامران باقری لنکرانی، از نامزدهای گفتمان انقلاب اسلامی در این مسیر صورت گرفته است؛ هرچند کمیت این تخریب‌ها هنوز چندان فراوان نشده است، اما به نظر می‌رسد با اعلام نظر شورای نگهبان و تایید احتمالی برخی از این نامزدها، مقدار و شدت این تخریب‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

به عنوان نمونه علی افشاری در مطلبی در سایت روز آنلاین، از جلیلی و زاکانی و لنکرانی با نام نامزدهای مخوف یاد کرده و علت مخالفت خود را ، تطابق و پیروی محض آنان از ولایت فقیه خوانده است. البته تخریب چهره زاکانی به این دلیل که افشاری در ایام فعالیت زاکانی در سازمان بسیج دانشجویی، در جنبش های دانشجویی فعالیت داشته، و عملکرد انقلابی او را به عینه دیده و همچنین جلیلی پررنگ‌تر است.


  • عملکرد جهت دار رئیس جمهور، طمع ضد انقلاب

رفتار رئیس جمهور و گفتار او در هفته‌های اخیر به گونه‌ای بوده است که برخی ضد انقلاب نیز برای رسیدن به اهداف خود در وی طمع کرده اند.

برخی رسانه‌های ضد انقلاب و بیگانه فارسی زبان با یادآوری برخی صحبت‌های احمدی نژاد در هفته‌های اخیر از وی خواسته اند برای تایید صلاحیت برخی مردودین در انتخابات شورای شهر، تلاش و تایید آن ها را بستاند. سید مصطفی تاجزاده طی یادداشتی از احمدی نژاد خواسته است که اگر واقعا به انتخابات آزاد اعتقاد دارد کاری کند نامزدهای رد صلاحیت شده در انتخابات شورای شهر، تایید صلاحیت شوند.


عملکرد و گفتار جهت دار رئیس جمهور باعث شده است تا اپوزیسیون و
فتنه گران اینگونه در وی طمع کنند

البته عملکرد مبهم و پر از ایراد احمدی نژاد باعث شده است تا ضد انقلاب اینگونه در وی طمع کند.
  • تلاش برای احیای سبزها

برخی سایت‌ها و رسانه‌های ضد انقلاب تلاش کردند تا بتوانند به گونه ای عمل کنند که سبزها را نیز برای انتخابات پیش رو احیا کنند.

این تلاش‌ها در حالی صورت میگیرد که بسیاری از کارشناسان معتقدند این جنبش به حیات خود پایان داده و امیدی به بازگشت وجود ندارد.


سایت کلمه تلاش کرده است تا با برخی پرسش و پاسخ‌ها شرایط را به گونه ای مدیریت کند که بار دیگر اجتماعی
 از ضد انقلاب و فتنه گران سبز در ایام انتخابات بوجود آید

البته به امید خدا دیگر خبری از اتحاد و همدلی ضد انقلاب در داخل کشور نخواهد بود؛ و تلاش‌ها برای این اهداف نیز ناکام خواهد ماند

جمع بندی:

به نظر می‌رسد باید اغلب رسانه‌های ضد انقلاب آماده اند تا شورای نگهبان نظر نهایی خود را در مورد تایید صلاحیت نامزدها اعلام کند تا بعد بتوانند طبق اتفاقات رخ داده سناریوهای خود را بکار ببندند؛ البته حمایت بی چون و چرای اصلاح طلبان از هاشمی نیز ادامه خواهد یافت؛ به نظر می‌رسد تخریب چهره ‌های اصولگرا و مخصوصاً نامزدهای گفتمان انقلاب اسلامی به شدت افزایش خواهد یافت؛ بی شک هر کدام از این نامزدها که احتمال پیروزی آنان در انتخابات افزایش یابد، بیشتر مورد تخریب قرار خواهد گرفت.

 
یار افراطی 5 ساله ی دولت، یک ماه پس از اخراج:

افشاگری معاون سابق احمدی نژاد: با رمل، اسطرلاب و خواب کشور را اداره‌ ‌می‌کردند! / گفتند فلان مسئول از نوادگان قاتلان سیدالشهدا(ع) بوده و باید عزل شود!

شمایی که می‌گویید مکتب ایرانی، مکتب ایرانی همین اندازه را هم نمی‌دانید که اوج تمدن ایرانی بعد از اسلام ایجاد شده است. معاون رئیس‌جمهور این مملکت می‌رود در ترکیه و به حضرت مولانا که ایرانی است،‌ در یک سخنرانی رسمی می‌گوید فیلسوف ترک! آیا مولانا یک خط شعر به زبان ترکی دارد که این حرف را می‌زنید؟ نمی‌دانید که همین اظهارات شما را سندی برای مصادره مولانا می‌کنند؟‌
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون سابق رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات حلقه انحراف گفت: این افراد می‌خواستند با رمل و اسطرلاب کشور را اداره‌ کنند؛ حتی یک بار گفتند از آسمان خبر رسیده که فلان مسئول از نوادگان قاتلان سیدالشهدا(ع) در کربلا بوده و بعد آن مسئول را عزل کردند! به گزارش خبرگزاری فارس از کرج روح‌الله احمدزاده‌کرمانی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که با تلاش بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، شرکت کرد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا رئیس جمهوری در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت نمی‌کند؟ و آیا وقتی حکم اعضای مجمع از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی صادر می‌شود،‌ عدم شرکت در این جلسات به معنی مخالفت با حکم رهبری نیست، گفت: متاسفانه دولت نهم و دهم یک اشکال بزرگ داشت و آنهم این بود که می‌گفتند فهم ما از قانون بیشتر از دیگران است.

معاون سابق رئیس‌جمهور و رئیس سابق میراث فرهنگی افزود: به طور قطع قانون بد به مراتب بهتر از بی‌قانونی است. متاسفانه این نگاه مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و مسئولان دولت خود را فراتر از قانون می‌دانستند و می‌گفتند برخی از قوانین را اصلاً قبول نداریم.


احمد‌زاده همچنین به حضور مشترک هاشمی و رحیم مشایی در زمان ثبت‌نام انتخابات اشاره کرد و گفت: من نمی‌دانم چرا این دو باهم و هماهنگ در وزارت کشور حضور یافتند و ثبت‌نام کردند. من شباهت و هماهنگی این دو را نمی‌دانم و نمی‌فهمم. شاید این کار یک اقدام تاکتیکی و یا هماهنگی استراتژیکی بوده است. البته کسی که شعار عدالت‌محوری می‌دهد، نمی‌تواند با این آقایان هماهنگ باشد و من همین نکته را درک نمی‌کنم. وی در پاسخ به پرسش دانشجوی دیگری درباره اهداف جریان انحرافی نیز گفت: اول باید تاکید کرد که انحراف جریان نیست و یک سری حاشیه‌هایی است که در کنار دولت ایجاد شده. اینها کوچک‌تر از آن هستند که بگوییم جریانی را تشکیل داده‌اند. من در ابتدا از کسانی بودم که از احمدی‌نژاد حمایت کردم و در اداره کشور نیز به این دولت کمک کردم، اما در بسیاری از مسائل اشکال می‌گرفتم و در نهایت نیز به دلیل همین مشکلات از دولت جدا شدم. البته اختلاف من در دیدگاه‌ها بود.

استاندار سابق فارس افزود: در این دولت برخی‌ها می‌خواستند با رمل و اسطرلاب کشور را اداره ‌کنند و همین امر انحراف است. انحراف از همین نقطه آغاز می‌شود که برخی‌‌ها خواب می‌بینند و بعد می‌گویند خواب‌ ما حجت است. برفرض خواب شما برای شما حجت باشد. برای من که نیست. چه کسی گفته با خواب و جادو می‌توانید کشور را اداره کنید و انحراف همین است.

احمد‌زاده اظهار داشت: هر دفعه می‌گویند از آسمان برای ما خبر رسید. حتی یک بار گفتند از آسمان خبر رسیده که فلان مسئول از نوادگان قاتلان سیدالشهدا (ع) در کربلا بوده و بعد آن مسئول را عزل کردند. اینگونه کشور را اداره می‌کنند! اگر شما کشف شهودی داری، برای خودت است و حق نداری این نظر را در اداره کشور دخالت دهی. خواب و کشف شهودهای شما که برای ما حجت نیست. اگر بیان این مطالب حجت تکفیر شما نباشد، حتماً حجتی برای رد صلاحیت‌ شما هست.


وی تاکید کرد: دولت مجموعه‌ای است که باید با خرد جمعی اداره شود و عزل و نصب و تصمیم‌های کلان کشور را نمی‌توان براساس اخبار آسمانی که برای شما می‌آید، اداره کرد. من بر اساس آموزه‌های دینی می‌گویم که این حرف‌ها دکان‌باز کردن است‌ و همین حرف‌ها موجب شد که علما و مراجع در مقابل این افراد موضع جدی و قاطع بگیرند.

* معاون رئیس‌جمهور این مملکت به مولانا می‌گوید فیلسوف ترک!

احمد‌زاده در ادامه به بیان شعارهایی درباره مکتب ایران اشاره کرد و گفت: شما حتی از ایران هم چیزی نمی‌دانید و فقط شعار می‌دهید. این شعارهای شما هم انحرافی است. مگر رهبر معظم انقلاب اسلامی که پاسدار دین هستند، دلشان برای ایران نمی‌سوزد؟ احدی در این کشور نمی‌تواند ادعای ایران دوستی و ایران‌شناسی بیشتر از رهبری را داشته باشد.

وی بیان داشت: شمایی که می‌گویید مکتب ایرانی، مکتب ایرانی همین اندازه را هم نمی‌دانید که اوج تمدن ایرانی بعد از اسلام ایجاد شده است. معاون رئیس‌جمهور این مملکت می‌رود در ترکیه و به حضرت مولانا که ایرانی است،‌ در یک سخنرانی رسمی می‌گوید فیلسوف ترک! آیا مولانا یک خط شعر به زبان ترکی دارد که این حرف را می‌زنید؟ نمی‌دانید که همین اظهارات شما را سندی برای مصادره مولانا می‌کنند؟‌

این کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این حرف‌ها را زدند تا اینکه مراجع در برابر آنها موضع گرفتند. بعد گفتند که ما از مراجع و روحانیون مستقل هستیم. در دولت گفته شد که به مراجع نیازی نداریم و این در حالی است که حتی در دولت خاتمی هم احترام مراجع حفظ می‌شد. من سوالاتی دارم و آنها را بیان می‌کنم. مهمترین سوال من این است که این حرف‌ها چه سند و مدرکی دارد؟ چه کسانی خاوری را فراری دادند؟ مگر شما نبودید که شعار عدالت سردادید؟


وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سرنوشت دولت احمدی‌نژاد نیز گفت: ای کاش احمدی‌نژاد در همین مدت باقی مانده از جریان انحرافی و جریان چپاول‌گری به دامان ملت بازگردد. چراکه شخص احمدی‌نژاد ویژگی‌های مثبت زیادی داشته و دارد. حق را باید گفت. جهت‌گیری‌های اولیه دولت احمدی‌نژاد به سمت عدالت بود. شجاعت در تصمیم‌گیری به ویژه در پرونده هسته‌ای. برنامه‌هایی چون هدفمندی‌ یارانه‌ها و مسکن مهر اگر چه در اجرا با مشکلاتی روبه‌رو شد، اما جهت‌گیری صحیح داشته و دارد و اینها نکات مثبت دولت فعلی است.


احمدزاده تاکید کرد: یک کار دیگر خوب دولت فعلی این بود که بازی قدرت را از حالت انحصاری خارج کرد. ۲۰۰ نفر از ابتدای انقلاب تا آخر دولت خاتمی همه مسئولیت‌ها را گرفته بودند. امروز هم همان‌ها آمده‌اند و می‌خواهند دولت تشکیل دهند و فرقشان با گذشته این است که پیر شده‌اند. در حالی که احمدی‌نژاد افرادی چون من را از کلاس‌های دانشگاهی به معاونت رئیس‌جمهور رساند. به خدا پست معاونت رئیس‌جمهور چیز خاصی نیست. نمی‌دانم چرا نمی‌گذارند همه مردم در اداره کشور نقش داشته باشند. دولت احمدی‌نژاد این انحصارها را از دست ۲۰۰ نفر خارج کرد.

اخبار روز خوزستان

 

علیدادی تشریح کرد/
کارنامه گمرکات خوزستان در مبارزه با قاچاق کالا/ تشکیل بیش از 1400 پرونده در سال 91
 
اهواز- خبرگزاری مهر: مدیرکل گمرکات خوزستان از کشف و بررسی یک هزار و 457 فقره قاچاق کالا به ارزش 190 میلیارد و 462 میلیون ریال در گمرکات استان خوزستان خبر داد.

عباس علیدادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال 91 تعداد پرونده‌های تشکیل شده برای قاچاق کالا در گمرکات استان بالغ بر یک هزار و 457 فقره بوده است.

وی با بیان اینکه ارزش این پرونده‌ها بیش از 190میلیارد و 462 میلیون ریال است، افزود: این پرونده‌ها از نظر تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد و از نظر ارزش 17درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه پرونده‌های قاچاق در دو گروه کمتر و بالاتر از 10 میلیون ریال بررسی می‌شوند، گفت: از تعداد پرونده‌های متشکله کالا 337 فقره مربوط به پرونده‌هائی است که بهای مال موضوع پرونده زیر  10میلیون ریال بوده است.

علیدادی با تاکید بر اینکه ارزش این پرونده ها بیش از دو میلیارد و 786 میلیون ریال است، افزود: این پرونده ها از نظر تعداد 15درصد کاهش  و از نظر ارزشی 32 درصد فزایش نشان می دهد.

وی تصریح کرد: یک هزار و 120 پرونده نیز مربوط به پرونده‌هایی است که بها ء مال کالاهای موضو ع پرونده بیش از 10میلیون ریال بوده که ارزش آنها بیش از 187میلیارد 675میلیون ریال است.

علیدادی گفت: این تعداد پرونده بالای 10میلیون ریال از نظر تعداد یک درصد و از نظر ارزشی 42 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از تبرئه شدن  256 فقره پرونده به ارزش 13میلیارد و 320میلیون ریال خبر داد و گفت: این پرونده‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تعداد یک درصد و از لحاظ ارزشی 42درصد افزایش دارد.

ناظر گمرکات خوزستان تصریح کرد: اقلام عمده کالاهای قاچاق وارداتی در یک سال 91 شامل رسیور، آبمیوه، لوازم خانگی، رانی، مشروبات الکلی، باطری، تلویزیون، برنج، پارچه، کولر دو تیکه، قرص و گوشی موبایل است.

 

لطفی از لغو کنسرت بهبهان و اندیمشک گفت/ مدیران سیاست‌های متناقض دارند
 
محمدرضا لطفی با گلایه از سیاست‌های چند گانه در مواجهه با کنسرت‌های موسیقی در شهرستان‌ها درباره لغو کنسرت خود در شهرهای اندیمشک و بهبهان استان خوزستان توضیحاتی را ارائه داد.

محمدرضا لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره لغو کنسرت خود در شهرهای اندیمشک و بهبهان استان خوزستان خاطرنشان کرد: زمانیکه از طرف انجمن موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از من برای اجرای کنسرت و برپایی کارگاه‌های آموزشی در شهر بهبهان دعوت کردند قراردادی را امضا کردیم که طی آن 2 شب در اهواز، یک شب در اندیمشک و 2 شب در بهبهان کنسرت برگزار کنیم.

وی ادامه داد: بعد از امضای این قراردادها به محض اینکه برای اجرای کنسرت وارد اهواز شدم به من اطلاع دادند که مدیر ارشاد اندیمشک اجازه اجرای برنامه در این شهرستان را به ما نداده است و علی رغم اینکه ما برای این اجرا با انجمن موسیقی اداره ارشاد اهواز قرارداد داشتیم به یکباره با مخالفت مدیر ارشاد اندیمشک مواجه شدیم. این در حالی است که در همان روزهایی که در اهواز برنامه داشتیم از سوی سازمان‌دهندگان کنسرت تلاش های بسیاری انجام شد که موافقت های لازم برای برگزاری کنسرت در اندیمشک انجام پذیرد حتی در این فاصله زمانی هم موفق شدیم رضایت دوستان را برای برگزاری برنامه به دست آوریم اما روز جمعه (20 اردیبهشت) در شرایطی که همه ادارات دولتی تعطیل بود به ما اعلام شد که کنسرت 21 اردیبهشت ماه در شهرستان اندیمشک لغو شده است و کاری هم نمی‌توان کرد.

لطفی با اشاره به اینکه تمام این اقدامات در شرایطی صورت گرفت که وی حتی با علیرضا پاشایی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم تماس گرفته بود، توضیح داد: من از وی برای رفع کردن مشکلات کمک خواستم اما تلاش این مدیر ارشاد هم نتیجه‌ای در برنداشت و ما مجبور به لغو کنسرتی شدیم که حتی از تهران برای خرید بلیت‌های آن اقدام کرده بودند و این امر ما را با مشکلات بسیار زیادی در حوزه مکانیزم فروش بلیت مواجه کرد.

این نوازنده صاحب‌نام تار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لغو اجرای دوم کنسرت شهرستان بهبهان هم اشاره کرد و گفت: طبق برنامه و قراردادی که از همان ابتدا با مسئولان داشتم قرار بر این بود که 22 و 23 اردیبهشت ماه نیز در شهرستان بهبهان کنسرتی را برگزار کنم و در کنار آن کارگاه‌های آموزشی را نیز با علاقه‌مندان و هنرمندان این شهرستان برپا کنم ضمن اینکه در هنگام انعقاد این قراردادها هم کسی نگفت دوشنبه‌شب مصادف با شب شهادت امام هادی (ع) است از این رو طبق برنامه کارها پیش رفت که بعد از اجرای اول به ما خبر دادند به دلیل فرا رسیدن ایام شهادت امام هادی(ع) ما نمی توانیم اجرایی داشته باشیم به همین جهت مجبور به لغو این کنسرت شدیم.

لطفی خاطرنشان کرد: من نمی‌گویم که باید شب شهادت حتما برنامه اجرا می‌کردم اما چرا از همان اول به ما نگفتند که در چنین روزی ما برنامه داریم و باید برنامه تغییر پیدا کند؟ چرا گروه من که تعدادی از آنها از تهران آمدند باید یک شب قبل از اجرای برنامه متوجه چنین اشتباهی شوند؟ آیا کسی نیست که پاسخگوی حال افسرده و ناراحت تماشاگرانی باشد که مسافت‌های زیادی را برای دیدن برنامه طی کرده بودند؟ اینها واقعا برای من ناراحت‌کننده بود که اگر از قبل می‌دانستم به طور حتم تصمیم دیگری برای اجرای کنسرت می‌گرفتم.

وی ادامه داد: ناراحتی من بعد از این اتفاقات به حدی بود که بعد از شنیدن ماجرای لغو کنسرت تصمیم گرفتم هرچه زودتر بهبهان را ترک کنم اما نیمه‌های شب وقتی دیدم که علاقه مندان موسیقی ایرانی با ناراحتی از من می خواهند برای برگزاری کارگاه‌ها هم که شده بمانم نمی‌توانستم به آنها جواب منفی بدهم چراکه مسائل انسانی اجازه چنین کارهایی را به من نمی دهد.

لطفی تصریح کرد: وقتی شاهد چنین مشکلاتی که ترتیب آن از لغو کنسرت اندیمشک آغاز شد، هستم متوجه می شوم که جریانی دوست ندارد من این برنامه ها را اجرا کنم. من آدم سیاسی نیستم اما می دانم که لغو کنسرت، عدم صدور مجوز و اجازه ندادن فرقی با هم نمی کند و بهتر است دوستان از همان اول بگویند که با من مشکل دارند و خواهان برگزاری کنسرت محمدرضا لطفی در شهرستان‌ها نیستند.

این نوازنده تار و آهنگساز پیشکسوت با انتقاد از برخورد مسئولان ارشاد اندیمشک و بهبهان تاکید کرد: این یک رفتار دوگانه مدیریتی است که در این مدت با من و گروه اجرایی صورت گرفت و معلوم کرد که هیچ چیز مشخص نیست و همه مدیران بدون در نظر گرفتن عملکرد مدیر دیگر در قبال یک موضوع یکسان رفتار متناقصی نشان می‌دهند. وقتی یک کنسرت در اهواز می تواند برگزار شود پس چطور در اندیمشک و بهبهان نمی تواند برگزار شود. البته امیدوارم این مشکل در آذربایجان اتفاق نیفتد.

اخبار انتخابات در خوزستان

 

دبیر هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خوزستان:
نیازی نیست نامزدهای ردصلاحیت شده برای ثبت اعتراض به اهواز بیایند

دبیر هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خوزستان گفت: نیازی نیست نامزدهای ردصلاحیت شده شورای اسلامی شهر و روستا برای ثبت اعتراض خود به شهرستان اهواز عزیمت کنند.

خبرگزاری فارس: نیازی نیست نامزدهای ردصلاحیت شده برای ثبت اعتراض به اهواز بیایند

محمد خانچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: نامزدهای شرکت در انتخابات چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که براساس ابلاغ هیئت‌های اجرایی شهرستان‌ها تأیید صلاحت نشده‌اند و یا صلاحیت آنها احراز نشده است، می‌توانند برای بررسی مجدد نسبت به بررسی هیئت اجرایی اعتراض کنند.

وی با اشاره به روند این اعتراض گفت: شاکیان به رأی صادره از سوی هیئت اجرایی شهرستان‌ها می‌توانند، اعتراض خود را به صورت مکتوب به هیئت اجرایی و یا نظارت شهرستان تحویل دهند و هیئت اجرایی شهرستان موظف است تا در اسرع وقت اعتراض‌های دریافت شده را به هیئت نظارت استان ارسال کند.

خانچی با اشاره به اینکه هیئت‌های اجرایی موظفند که اعتراض‌های کاندیدای رشد صلاحیت شده را دریافت کند، افزود: طبق تبصره دو ماده قانون انتخابات شوراهای اسلامی، هیئت اجرایی موظف به دریافت اعتراض‌هاست و باید در اسرع وقت اعتراض‌های دریافت شده را به هیئت نظارت ارسال کند.

*فرصت اعتراض 10 روز

دبیر هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی خوزستان با اشاره به مدت زمانی که هیئت نظارت استان برای بررسی این وضعیت زمان در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: طبق تبصره سه ذیل ماده 50 قانون انتخابات شوراهای اسلامی هیئت نظارت استان از زمان دریافت اعتراض 10 روز فرصت دارد تا اعتراض‌های دریافت شده را بررسی و نتیجه را به هیئت‌های اجرایی برای ابلاغ به نامزدها ارسال کند.

خانچی با اشاره به اینکه بررسی‌ها در هیئت نظارت استان دقیق انجام می‌شود، تأکید کرد: در هیئت نظارت استان بررسی‌ها به صورت کاملاً دقیق انجام می‌شود و به این دلیل می‌کوشیم تا حقی از کسی ضایع نشود، چراکه بررسی‌ها در هیئت نظارت آخرین مرحله بررسی‌هاست و رای هیئت نظارت استان قطعی و لازم‌الاجراست.

 

ولایتی در جمع مردم اهواز:
هیچ‌گاه تخریبی سخن نخواهم گفت 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر شورای نگهبان صلاحیتم را تایید کرد ولی برخی برای جوسازی سخن ناروایی درباره من بیان کردند، سکوت می‌کنم و هیچ پاسخی نخواهم داد گفت: هیچ‌گاه تخریبی سخن نمی‌گویم و سعی می‌کنم سازنده حرف بزنم.

خبرگزاری فارس: هیچ‌گاه تخریبی سخن نخواهم گفت  

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی اکبر ولایتی در جمع مردم اهواز در محل مسجد ارشاد اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز ایام انتخابات فرا نرسیده است و از بررسی‌های شورای نگهبان مطلع نیستیم، من سخنم را با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری به صورت غیرمستقیم و در عین حال روشن بیان می‌کنم. 

* انتخابات تنها یک مصرع از حماسه سیاسی است

وی با اشاره به نامگذاری امسال به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب افزود: حماسه از یک فعالیت فوق‌العاده برای دستیابی به یک هدف حکایت می‌کند و انتخابات تنها یک مصرع از حماسه سیاسی است. 

* سکوت می‌کنم و هیچ پاسخی نخواهم داد / سعی می‌کنم سازنده حرف بزنم

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در مبارزات انتخاباتی باید اخلاق‌مداری و رعایت حیثیت دیگران را در نظر داشت بیان کرد: اگر شورای نگهبان صلاحیتم را تایید کرد و برخی برای جوسازی سخن ناروایی در رابطه با من بیان کردند، سکوت می‌کنم و هیچ پاسخی نخواهم داد.

ولایتی ادامه داد: سخنان من ایجابی است نه سلبی، هیچ‌گاه تخریبی سخن نخواهم گفت و سعی می‌کنم سازنده حرف بزنم. 

* راه باز است/ مقدمات برنامه‌ام را طبق قانون عرضه کرده‌ام

وی با اشاره به اینکه از فرد اصولگرایی که منتخب مردم باشد حمایت خواهیم کرد تصریح کرد: هر که نظام اسلامی ایران، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول داشته باشد اصولگرا است و کسانی که ادعای اصولگرایی دارند راه باز است و می‌توانند وارد شوند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هنر مخفف ساختن کلمه این است که آن کلمه معنی داشته باشد عنوان کرد: مقدمات برنامه خود را طبق قانون عرضه کرده‌ام و دولتی تشکیل خواهم داد که متمم است، متمم مخفف پنج کلمه است. 

* شعار «دولت متمم» + معانی

وی با اشاره به معانی شعار خود افزود: «میم» اول به این معنی است که هر که می‌خواهد در این دولت شرکت کند باید متدین، خداترس و باتقوا باشد، این ویژگی‌ها اساس فساد را از ادارات برمی‌دارد و فرد از ترس سازمان بازرسی و اقتصاد و دارایی نیست که خطا نمی‌کند بلکه از ترس خداست که حق را به محقش واگذار می‌کند و دینش را جز به بهشت نمی‌فروشد.

ولایتی «ت» کلمه متمم را مخفف تجربه دانست و گفت: کسانی که در حوزه‌ای تجربه دارند می‌توانند وارد دولت شوند مثلا اگر متخصصی قابلیت کشاورزی خوزستان را بشناسد و بتواند از آب خوزستان که سه چهارم، آب کشور است، استفاده کند باید به کار گرفته شود. 

* بیکاری در استان خوزستان 25 درصدی است

وی با اشاره به اینکه بیکاری در استان خوزستان 25 درصدی است توضیح داد: توسعه کشاورزی در خوزستان علاوه بر آنکه به تولید و خودکفایی کمک می‌کند باعث ایجاد اشتغال نیز می‌شود و آمار بیکاری را کاهش می‌دهد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک فرد دولتی باید تخصص، توانایی و علم لازم را داشته باشد اظهار کرد: این فرد باید حوزه صنعت را بشناسد و بخش‌هایی از صنعت را که تعطیل شده است احیا کند. 

* پرداخت تسهیلات در بخش صنعت/ کاهش نرخ بیکا ری

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم یک دوره تنفس را برای برخی واحدهای صنعتی در نظر بگیریم و برای مدتی آنها را از پرداخت مالیات معاف کنیم، اظهار کرد: باید با پرداخت وام و به تعویق انداختن اقساط، به صنعت کشور کمک کنیم و این مسئله به کاهش نرخ بیکاری کمک می کند.

ولایتی با بیان اینکه باید سلامت ملت را یک اصل قرار دهیم تصریح کرد: همه مردم باید بیمه کارآمد داشته باشند. 

* همه مردم باید بیمه کارآمد داشته باشند/ طبق برنامه پنجم توسعه درمان باید رایگان باشد

وی تصریح کرد: در حال حاضر دفترچه‌های درمانی 35 درصدی هستند و 65 درصد هزینه درمان از جیب مردم می‌رود در حالی که نباید اینگونه باشد و طبق برنامه پنجم توسعه درمان باید رایگان باشد.

ولایتی اضافه کرد: بیمه باید مکفی باشد و با سیستم ارجاعی و پزشک خانواده و تکمیل کردن آن مردم حتی برای جراحی‌های سنگین هزینه‌ای پرداخت نکنند. 

* کسی که قانون و ولایت فقیه را قبول دارد نباید تضاد ایجاد کند 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی دیگر از اصول دولت متمم را شخصیت معتدل دانست و گفت: در دولت باید از افراط و تفریط دوری کرد و کسی که قانون و ولایت فقیه را قبول دارد نباید تضاد ایجاد کند زیرا دودش به چشم مردم می‌رود. 

* مردم 40 درصد فقیرتر شده‌اند

وی با بیان اینکه شایسته نیست مردمی که درگیر تحریم، بیکاری و تورم هستند این تضادها را هم تحمل کنند اظهار داشت: بر اساس گزارش بانک مرکزی از اردیبهشت ماه سال 91 تا 92 نرخ تورم در کشور 40 درصد بود در حالی که درآمد ملت هیچ تغییری نکرده است و این نشان دهنده این است که مردم 40 درصد فقیرتر شده‌اند.

ولایتی خاطرنشان کرد: این نیرویی را که صرف تضاد در میان خود می‌کنید صرف بیکاری جوانان، آب خوزستان، فاضلاب آبادان، کنترل قیمت‌ها و نگه داشتن ارزش پول کنید و این موارد جز در سایه اعتدال به وجود نمی‌آید.

وی با بیان اینکه دولتی را تشکیل خواهم داد که دیدگاه رهبر را عملی کند بیان داشت: در پیروی از خط رهبری نه باید از رهبر پیشی بگیریم و نه عقب بمانیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آخرین رکن دولت متمم خود را مشورت پذیری بیان کرد و گفت: باید از کارشناسان مجرب در کارها استفاده کرد، و به جرات می‌توان گفت پیش از این بیشترین کارشناسان را در خوزستان داشتیم که در شرکت نفت کار می‌کردند. 

* کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند باید اعتماد داشته باشد

وی ثبات مسئولان رده بالا بر سخنان را مهم دانست و گفت: شما تا به حال چند بخشنامه از مراکز تنظیم پول دیده‌اید؟ کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند باید اعتماد داشته باشد و مطمئن شود که ارزش سرمایه‌اش کم نخواهد شد.

ولایتی در پایان به برنامه 100 روزه خود اشاره کرد و افزود: این برنامه را در زمان تبلیغات ارائه خواهم کرد که در راستای کنترل تورم و بیکاری و بازگرداندن اعتماد به مردم است.

اخبار انتظامی خوزستان

 


خانه ملتی‌ها تصویب کردند جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت قبوض راهنمایی و رانندگی در صورت پرداخت اصل جریمه بخشیده شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران نمایندگان در نوبت صبح جلسه علنی امروز (چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه) و در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال جاری  بند 43 این ماده را بررسی کردند.

براین اساس حداکثر 6 ماه پس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، در صورت پرداخت و تسویه حساب قبوض جریمه‌های راهنمایی و رانندگی توسط مالکان خودرو ، جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت آن تا پایان سال 1390 بخشیده و درآمد حاصل به خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.

بهداشت و سلامتی

 

این دانشمندان هشدار دادند که مصرف بیش از حد مشروبات شیرین افزایش وزن و بروز مرض قند، بیماری‌های قلب و عروق و حتی برخی از انواع سرطان را منجر می‌شود.
دانشمندان آمریکایی هشدار دادند هر سال حدود 180 هزار نفر بر اثر مصرف بیش از حد نوشابه‌های قندی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه، دانشمندان آمریکایی در آخرین گزارش خود اعلام کردند که هر سال حدود 180 هزار نفر بر اثر مصرف مشروبات غیر الکلی شیرین می‌میرند.

دانشمندان آمریکایی در گزارش خود که در نشست جمعیت بیماری‌های قلبی آمریکا (American Heart Association) عرضه شد، هشدار دادند که 180 هزار مورد مرگ در جهان در رابطه با مصرف مشروبات غیرالکلی شیرین و گازدار است.

این دانشمندان هشدار دادند که مصرف بیش از حد مشروبات شیرین افزایش وزن و بروز مرض قند، بیماری‌های قلب و عروق و حتی برخی از انواع سرطان را منجر می‌شود.

دانشمندان همچنین اعلام کردند که 133 هزار مورد مرگ بر اثر ابتلا به مرض قند، 44 هزار مورد مرگ بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق و 6 هزار مورد مرگ بر اثر ابتلا به سرطان در رابطه با مصرف بیش از حد مشروبات شیرین بوده است.

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

منابع مطلع ترکیه خبر دادند دهها نفر از تروریست ها که پس از شدت گرفتن حملات ارتش سوریه پا به فرار گذاشته و وارد خاک ترکیه شدند ، توسط افسران سازمان های امنیتی عربستان و قطر اعدام صحرایی شدند.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، روزنامه سوری الثوره در سایت اطلاع رسانی خود با اعلام این خبر افزود: تمامی تروریست هایی که پس از فرار به داخل خاک ترکیه حاضر به بازگشت به سوریه و ادامه جنگ نبودند توسط این افسران اعدام و در گورهای دسته جمعی در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه دفن شدند.
در همین راستا تعدادی از خانواده های این تروریست ها که برای متقاعد کردن فرزندانشان برای خروج از این جنگ خود را به نزدیکی مرز ترکیه با سوریه رسانده بودند اعلام کردند، ارتباطشان با فرزندانشان که تا نزدیکی مرز ترکیه هم خود را رسانده بودند، قطع شده و خبری از  آنها ندارند.

این روزنامه سوری در ادامه خبر داد، یکصد نفر از جنگجویان تروریست تحت امر سازمان اطلاعات قطر که در لیبی فعالیت می کردند برای تقویت جبهه تروریست ها در سوریه بوسیله یک هواپیمای قطری به زودی وارد ترکیه خواهند شد.به نوشته الثوره پس از آنکه یکی از کشورهای عرب همسایه سوریه حاضر به اجازه فرود به این هواپیما در خاک خود نشد، قطری ها قرار است این افراد را از طریق خاک ترکیه وارد سوریه کنند.
 
30 روز تا حماسه سیاسی ملت ایران؛
رسانه های ضد انقلاب و بیگانه فارسی زبان در هفته گذشته، بیشتر به رصد اخبار مربوط به ثبت نام نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری پرداختند؛ حضور هاشمی رفسنجانی اوج هیجانات این رسانه‌های ضد انقلاب بود؛ هیجان و شعفی که نمی‌توانستند مخفی کنند.
مشرق در ادامه رصدهای خود از رسانه های بیگانه و ضد انقلاب این بار به بررسی این سایتها و تبیین تاکتیک های به کار گرفته از سوی آنها در چند روز گذشته می پردازد:
  • اوج شادی ضد انقلاب با آمدن هاشمی؛ "سیاستمدار کهنه‌کار"

رسانه‌های ضد انقلاب و بیگانه فارسی زبان هفته گذشته هم و غم جدی خود را معطوف بر اخبار ثبت نام نامزدها در انتخابات کردند؛ هر چند تمام نگاهشان به ستاد انتخابات وزارت کشور نبود؛ نگاه اصلی آنان متوجه هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی بود؛ با قطعی شدن عدم نامزدی خاتمی، به هر دری زدند تا هاشمی را به صحنه رقابت بکشانند؛ اشک ریزان برای هاشمی و مظلومیتش‌ شاه بیت این تلاش‌ها بود.


تیتر هاشمی بالاخره آمد به خوبی حکایت از لحظه‌شماری ضد انقلاب برای آمدن آیت‌الله 80 ساله دارد


از این رو لحظه شماری برای آمدن آیت الله 80 ساله به وزارت کشور صورت گرفته بود؛ تا بالاخره با آمدن هاشمی در دقیقه نود به ستاد انتخابات، و ثبت نام او تعریف و تمجیدها از وی و جهت‌گیری‌های خاص نیز آغاز شد. می‌توان انواع اهداف را در این موارد خلاصه کرد:

  • ذوق زدگی از ثبت نام؛ تعریف و تمجید از هاشمی

رسانه‌های ضد انقلاب که برای آمدن هاشمی به صحنه انتخابات لحظه شماری می‌کردند، با ورود هاشمی نتوانستند خوشحالی خود را از این اتفاق پنهان کنند و تیترهای اول رسانه‌های خود را به آمدن هاشمی اختصاص دادند؛



بی.بی.سی ضمن اینکه هاشمی را « سیاست مدار کهن کار خط میانه » معرفی می‌کند، از بازگشت او

به « خط مقدم سیاست » استقبال می‌کند

اختصاص این تیترها به هاشمی به گونه‌ای صورت می‌گرفت که تجلی نوعی منجی‌سازی از هاشمی نیز انجام شود. این رسانه‌ها تلاش کردند تا در عین حال که از آمدن هاشمی سرذوق آمده‌اند به تعریف و تمجید از هاشمی بپردازند و او را شایسته ترین گزینه برای ریاست جمهوری معرفی کنند؛ البته بدون شک انتخاب گزینه مطلوب از سوی رسانه‌های معاند امری نیست که به خاطر خیر خواهی نظام و ملت انجام شده باشد.


رادیو فرانسه با انتخاب تیتر فوق تلاش کرد آمدن هاشمی را اتفاقی بسیار ویژه توصیف کرده و به صورت نرم نیز

خوشحالی خود از آن را ابراز می‌کند

البته این رسانه‌ها تلاش کردند تا آمدن هاشمی را به گونه‌ای خاص نیز نشان دهند تا احتمال ریاست جمهوری وی را از همین الان بالا و قطعی معرفی کنند؛ این رسانه‌ها با بزرگ کردن خبر کناره گیری برخی اصلاح طلبان با آمدن هاشمی، این خبر را نیز با ذوق زدگی خاصی منتشر کردند؛ خبری که خیلی زود تکذیب شد.


دویچه وله به سرعت پس از انتشار خبر ثبت نام هاشمی، با انتشار خبر کناره گیری برخی نامزدها به سود هاشمی تلاش کرد تا اوضاع
 را به سود هاشمی نشان دهد؛ هر چند که این خبر از سوی نامزدها تکذیب شد!!
  • موافقت رهبری یا سوء استفاده هاشمی

هاشمی رفسنجانی پیش‌تر گفته بود که شرط آمدنش موافقت رهبر انقلاب است؛ هاشمی در حالی سخن از موافقت رهبر انقلاب می گوید که پیش تر تمام نامزدهایی که با رهبر انقلاب دیدار داشته اند درباره نظر ایشان در مورد کاندیداتوری خود تنها یک سخن شنیده اند: « من نفیاً و اثباتاً نظری ندارم»؛ در نتیجه هاشمی هم قطعا همین سخن را خواهد شنید؛

هاشمی هم که می دانست این سخن را از رهبر انقلاب خواهد شنید، چرا چنین امری را مطرح و رسانه‌ای کرد؟ فارغ از تحلیل های مختلف این امر مسلم است که هاشمی با این کار باعث شد عده ای گمان کنند آمدن او با موافقت رهبر انقلاب است؛ حتی برخی نزدیکان هاشمی – تیمور علی عسگری – هم چنین توهمی داشتند که به سرعت این خبر تکذیب شد. اما هاشمی با این کار خود سوژه ای هم برای رسانه های ضد انقلاب بوجود آورد. آنها در برنامه‌های خود به این پرداختند که آیا آمدن هاشمی با موافقت رهبری بوده است؟


بی.بی.سی در برنامه خود به این نتیجه رسید که به هرحال در اذهان چنین تصور خواهد شد که
 هاشمی با موافقت رهبری آمده است

این رفتار هاشمی رفسنجانی که نوعی سوء استفاده از سکوت رهبری است، چه معنی می‌تواند داشته باشد؟


  • کلید زدن پروژه تقابل هاشمی با نظام

رسانه‌های ضد انقلاب و بیگانه فارسی زبان با آمدن هاشمی رفسنجانی نگاهی منجی وار به وی داشتند و تلاش کردند تا او را به نحوی مقابل حاکمیت قرار دهند. این رسانه ها نمی‌توانستند بپذیرند که هاشمی رفسنجانی که در 80 سالگی برای انتخابات و با اصرار اصلاح طلبان ثبت نام کرده، قرار است در چارچوب حاکمیت و نگاه اصولگرایی فعالیت کند.



رسانه‌های بیگانه هاشمی را در حالی اینگونه حمایت رسانه‌ای می‌کنند که او را نماد تغییر خواهی در برابر حکومت می‌دانند؛ و گرنه چه دلیلی دارد حمایت از نامزدی که احتمال

دهند نماینده گفتمان انقلاب اسلامی است!! پس بی شک در نگاه این رسانه ها، هاشمی نماینده انقلاب اسلامی نیست

از این رو این رسانه‌ها تلاش کردند تا در عین حال که از آمدن وی شور و شوق نشان می‌دهند این امر را نیز تذکر بدهند که هاشمی با نظام و رهبری فاصله دارد و قرار نیست با حاکمیت کنار بیاید و چیزی نگوید. قدر مسلم این است که رسانه های ضد انقلاب قصد ندارند بهترین گزینه را که در چارچوب نظام و آرمان‌های امام و رهبری قرار است فعالیت کند، به عنوان گزینه مطلوب خود معرفی و از او حمایت کنند؛ پس بدون شک تلاش خواهد شد ضمن پررنگ شدن برخی اختلافات، هاشمی را نماد مقابله با نظام معرفی کنند.


بی.بی.سی در راستای تقابل هاشمی با نظام و رهبری برنامه‌ای تلویزیونی هم در این باره تهیه کرد تا نشان دهد هاشمی، در

خط رهبری نیست و سرمایه گذاری بی.بی.سی بر حمایت از وی بی دلیل نیست


  • مشایی و حواشی

آمدن مشایی به وزارت کشور همراه با رئیس جمهور و ثبت نام وی برای انتخابات ریاست جمهوری هم مورد استقبال بسیاری از رسانه‌های ضد انقلاب قرار گرفت: در ادامه به بررسی برخی نکات در پیرامون این اتفاق می‌پردازیم:

  • خوشحالی از ثبت نام مشایی

برخی از رسانه‌های ضد انقلاب نتوانستند خوشحالی خود را از آمدن و ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی پنهان کنند؛ البته نوع این خوشحالی به نظر متفاوت با خوشحالی از آمدن هاشمی است؛ این رسانه‌ها از این بابت خوشحالند چون منتظرند با وجود او یا رد صلاحیت او، رئیس جمهور اقدامات مخربی انجام دهد و آنان از این رهگذر به اهداف خود برسند؛ هر چند که در اخبار این روزها این امر به چشم نمی‌خورد اما تحلیل و رصدهای گذشته همین امر را به اثبات می‌رساند:

چینش خاص تصاویر از سوی خودنویس، تصویر بزرگ مشایی، و تاکید بر اینکه او قرار است از خیلی ها زودتر

رد صلاحیت شود، پیگیری همان سناریوی ذکر شده است


باز هم بزرگنمایی اختلافات و القای تشنج

حرکت اشتباه رئیس جمهور و اقدام خلاف قانون وی در همراهی اسفندیار رحیم مشایی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، باعث شد که مرجع قانونی رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در کشور یعنی شورای نگهبان در برابر آن بایستد و آن را عملی مجرمانه معرفی کند؛

مجلس هم در برابر اقدام خلاف قانون رئیس جمهور واکنش نشان داد و 150 نفر از نمایندگان مجلس به این رفتار رئیس جمهور انتقاد کردند.



بی.بی.سی فارسی نتوانست خوشحالی خود را از این اقدام مجرمانه رئیس جمهور پنهان کند و

اختلافاتی را که بر سر این اشتباه رئیس جمهور بوجود امده بود، تیتر اول خود کرد


این واکنش‌ها از سوی این نهادها کافی بود تا بار دیگر رسانه‌های ضد انقلاب در طبل اختلاف و القای تشنج در کشور بکوبند. این رسانه‌ها تلاش کردند تا با بزرگنمایی این اتفاق آن را به گونه‌ای خاص و تشنج زا تبلیغ کنند.

این بزرگنمایی وقتی معنای خاصی می‌یابد که تا چند روز دیگر هم قرار است شورای نگهبان نظر خود را درباره نامزدها اعلام کند؛ رد صلاحیت احتمالی مشایی با این برخورد رئیس جمهور، می‌تواند محمل اختلافات دیگری باشد که رسانه‌های ضد انقلاب به شدت انتظار آن را می‌کشند:


تیتر خاص رادیو فرانسه هم جالب توجه بود؛ در کنار این مطلب که گفته تنها «‌یک نماینده مجلس » را به نحوی بیان کرده

که القای تشنج وسیع در کشور است؛ عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور خواسته « یک نماینده مجلس»!!

جمع بندی:

به نظر می‌رسد این رسانه‌ها در این روزها تلاش خواهند کرد تا ضمن پررنگ کردن هاشمی و مشایی، زمینه را برای دو اتفاق فراهم کنند؛ اول اینکه با پر رنگ کردن هاشمی تلاش کنند تا وی که نماد تغییر در برابر حاکمیت است رای بیاورد؛ دوم اینکه با بزرگ کردن مشایی و در صورت رد صلاحیت شدن وی، زمینه برای برخورد احمدی نژاد و اختلاف آفرینی های وی کاملا بوجود آید؛ اختلافی که امیدواریم با هوشیاری رئیس جمهور به هیچ وجه رخ ندهد تا دشمنان بار دیگر روسیاه گردند. فعلا باید منتظر ماند...

اختصاصی فارس/ کریمی‌قدوسی خبر داد
نامه ۱۰۰ نماینده مجلس به شورای نگهبان برای رد صلاحیت رفسنجانی+متن نامه

نماینده مردم مشهد از ارسال نامه‌ای با ۱۰۰ امضای نمایندگان مجلس به شورای نگهبان برای رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی خبر داد.

خبرگزاری فارس: نامه ۱۰۰ نماینده مجلس به شورای نگهبان برای رد صلاحیت رفسنجانی+متن نامه

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، از امضای نامه‌ای توسط نزدیک به 100 نفر از نمایندگان مجلس و ارائه آن به آیت‌الله یزدی که از فقهای شورای نگهبان است خبر داد. 

وی گفت: این نامه قریب 100 امضاء از نمایندگان مجلس را داراست و البته امضاهای آن در حال افزایش است، با نامه قبلی نمایندگان که در اعتراض به مواضع هاشمی رفسنجانی در مقابله با ولایت فقیه و مخالفت با عنصر مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بود ، شب گذشته توسط یکی از نمایندگان مجلس از طریق دبیرخانه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به آیت‌الله یزدی تقدیم شد.

وی افزود: نمایندگان مجلس دغدغه زیادی دارند که مجاهدت مظلومانه مقام معظم رهبری و امت مظلوم در برابر فتنه 88 که تجلی این مظلومیت در خطبه‌های نماز جمعه آن زمان مقام معظم رهبری است، از بین برود و بار دیگر فتنه‌گران دین‌گریز و ولایت‌گریز می‌خواهند امام مسلمین و ولی فقیه و امت مظلوم را دست‌بسته تحویل آمریکا بدهند.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: در این نامه ضمن حمایت و پشتیبانی از رکن رکین شورای نگهبان، نمایندگان مجلس استمداد دارند که به داد ملت و مظلومان و مومنین و ایثارگران و حافظان کشور و اسلام برسند و مقابل یک خسارت عظیم به انقلاب و اسلام را در این نقطه عطف تاریخ انقلاب بگیرند.

وی تاکید کرد: خواست نمایندگان امروز همان خواسته ملت مظلوم ایران در دفاع از ارزشهاست.

کریمی‌قدوسی در ادامه تصریح کرد: در این نامه، نمایندگان مجلس از شورای نگهبان استمداد طلبیدند تا نسبت به اعمال حقوق ملت و اسلام و جمهوری اسلامی ایران در رد صلاحیت سران فتنه و همچنین افراد منتسب به جریان انحرافی با توکل به خداوند همچون گذشته حقوق ملت و اسلام را اعمال کنند و نسبت به رد صلاحیت این افراد در جایگاه ریاست جمهوری اقدام کنند.

نماینده مشهد در مجلس گفت: نامه مذکور به علاوه نامه‌ای که 150 نفر از نمایندگان در اعتراض به مواضع هاشمی رفسنجانی امضا کرده بودند، تقدیم آیت‌الله یزدی از فقهای شورای نگهبان شد، حدود 10 نفر از نمایندگان، امضای خود را از اعتراض به هاشمی پس گرفتند اما 12 نماینده جدیداً آن را امضا کردند و الان نزدیک به 158 نفر در نامه اعتراض به هاشمی امضاء نمایندگان وجود دارد.

متن نامه نمایندگان به دبیر شورای نگهبان و سایر اعضای این شورا که نزدیک به 100 امضاء ذیل آن وجود دارد، به شرح ذیل است:

بسمه‌تعالی

محضر مبارک دبیر محترم شورای نگهبان و اعضای محترم؛فقها و حقوق‌دان‌ها (دامت‌افاضاتهم)

سلام علیکم؛

ما جمعی از نمایندگان، تذکری به نظرمان رسید که به حکم قرآن کریم(و ذکر فان الذکری تنفع المومنین) خدمت اساتید و بزرگان خود عرض می‌کنیم.

شورای نگهبان نهادی مبارک است که در طول تاریخ انقلاب اسلامی نشان داده است که همواره حافظ قانون اساسی و احکام اسلامی است و مهمترین سد نفوذ در برابر اجانب در جمهوری اسلامی ایران بوده است.

رفتار عدالت‌مندانه و به دور از مصلحت اندیشی‌های زودگذر نه تنها از صلابت و مشروعیت شورای نگهبان نکاسته بلکه همواره آن را در قلوب مومنین و انقلابیون و ملت ایران تحکیم نموده است.

اینک شرکت بعضی از کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بار دیگر آزمایش بزرگی را در پیش راه شورای نگهبان گذاشته است که مطمئن هستیم با درایت، شورای نگهبان در امتحان و آزمون پیروز می‌شود و انشاا... امانت مدیریت اجرایی انقلاب اسلامی به فرد شایسته‌ای واگذار شود.

البته مشروط به اینکه همه موارد زیر مورد توجه قرار بگیرد:

نقش بعضی از کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند و فرزندانشان در مدیریت فتنه و انسجام بخشیدن به سران فتنه و هماهنگ نمودن آنها بر هیچکس پوشیده نیست.

نامه سرگشاده تحریک‌آمیزی که به شعله آتشفشان دامن زد، اصرار وی بر ابطال انتخابات که خواست اتحاد استکبار جهانی بود، کلید فتنه با طرح انتخابات آزاد ، پشتوانه شدن برای ضد انقلاب که در آخرین نماز جمعه‌اش تجلی کرد و نپذیرفتن صحه شورای نگهبان بر انتخابات دوره دهم همه حاکی از این است که نمی‌تواند مسئولیت بزرگی چون ریاست جمهوری که امانت الهی و ثمره خون هزاران شهید است، به عهده وی سپرده شود، خصوصاً با مشکلات سنگین اجرایی و کهولت سن نامبرده بیم‌آن می‌رود که کار از دست وی خارج و به دست کارگزارانی بیافتد که هیچگاه دل در گرو انقلاب نداشتند.

اگر مواضع اخیر ایشان در مورد فلسطین و ولایت فقیه را هم در نظر بگیرید، عدول ایشان از اندیشه ناب امام خمینی، دلیلی دیگر بر مدعای ما است.

امروز شورای نگهبان در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته است.

از طرفی دیگر حلقه انحرافی نیز برای تسخیر بالاترین دژ اجرایی کشور خیز برداشته‌اند، کسانی که با ایجاد ائتلاف در گفتمان انقلاب اسلامی خیانت بزرگی به مردم کرده‌اند که از آنها با شعار ارزشها و ولایت استقبال نمودند.

همان‌ها که تلاش کردند ملی‌گرایی را جانشین اسلام گرایی نمایند، ابتذال گرایی را جانشین ارزشمداری کردند و حزب‌الله را از خود راندند و فاسدان و لیبرال‌ها را دور خود جمع کردند،آنهایی که سعی کردند با طرح مسائلی چون انسان کامل در مقابل ولایت بایستند و دهها خیانت را نمودند.

جا دارد که شورای نگهبان مانند گذشته راه‌ را بر منحرفین سد نماید.

آدمخواری یکی از مخالفان تندرو اسد +عکس

انتشار یک فبلم در شبکه های مجازی از خشونت بی حد و حصر یک فرمانده سلفی (افراط گرایان اسلامی) در سوریه رسانه های جهان و مخاطبان را شوکه کرده است.

به گزارش خبرآنلاین یک فرمانده سلفی سوری به نام ابوصقر که تا کنون چندین ویدیوی خشن از خود در فضای مجازی و خصوصا وب سایت یوتیوب منتشر کرده این بار این خشونت را به اوج خود رساند.

شبکه تلویزیونی بی بی سی در گزارشی گفت این ویدیو که نشان می دهد ابوصقر سینه یک سرباز علوی را می شکافد و قلب او را در آورده و به دندان می کشد خشن ترین و هولناک ترین ویدیویی است که تا کنون از وقایع سوریه بر روی فضای مجازی منتشر شده است.

پیش از برخی شبکه های تلویزیونی نیز صحنه هایی از این ویدیوی خشن را که در آن این سرکرده شورشیان مسلح سوریه در مرکز حمص از جسد یک سرباز کشته شده سوری، قلبش را در می آورد و می خورد را پخش کرده بودند.
ابو صقر که فرمانده گردان عمر فاروق است در هنگام انجام این عمل وحشیانه می گوید: به خدا سوگند که ما قلب و جگر شما سربازان بشار اسد ... را می خوریم ... وی با اشاره به شورشیان گردانش می گوید: ما قهرمانان باباعمر هستیم.
پیتر بوکارت از اعضای دیده بان حقوق بشر که ویدئوی اصلی این اقدام وحشتناک را دیده است، می گوید: منابع وابسته به مخالفان هویت ابو صقر رئیس گردان عمر فاروق را تایید کرده اند.
معاذ الخطیب رئیس مستعفی شورای مخالفان سوری بارها جنایات گروه های تروریستی را رد کرده بود
 
 

طرح جدید امارات برای مالکیت بر ابوموسی

سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اماراتی‌ها برای آن‌که بتوانند برای ادعای مالکیت بر جزایر ایرانی مستندات داشته باشند، اقدام به استخدام اتباع خود با حقوق مکفی برای سکونت در جزیره ابوموسی کرده اند.

سید عطاءالله صدر در آیین گشایش بیست‌و یکمین همایش ارگان‌های دریایی افزود: یکی از ضعف‌های ما در این زمینه عدم استفاده بهینه از فرصت‌ها و پتانسیل‌هایی است که باعث شده جمعیت شهرهای ساحلی کشور به سمت مرکز در حال مهاجرت باشد.

وی ادامه داد: به جز دو شهر ساحلی در شمال و جنوب،‌ در سایر شهرهای ساحلی کشور روند مهاجرت جمعیت در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است، از این رو باید با برنامه‌ریزی و ارائه یک سری مشوق این روند را معکوس کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: تحقق این هدف نیازمند در اختیار داشتن ابزارهای قانونی و همچنین تسری معافیت‌های مناطق آزاد به بنادر و سواحل کشور است، در این صورت می‌توانیم به اهداف تعیین شده در راستای توسعه دریامحور دست یابیم.

به گفته صدر، گردشگری و مسافرت‌های دریایی از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در این مسیر به مسئولان کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عبور سالانه حدود 10 هزار شناور از تنگه هرمز، گفت: بانکرینگ یکی از صنایعی است که می‌تواند درآمدهای بسیار زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد، در حال حاضر بخش خصوصی توانسته 2.5 میلیون تن ظرفیت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها را ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: باید شرایط تداوم حضور خصوصی‌ها را در این صنعت با ارائه تخفیف در خصوص تحویل سوخت فراهم آورد.

وی با بیان این‌که سیستم بانکی باید در رویکرد ارائه تسهیلات تجدید نظر کند، افزود:‌ در حال حاضر بخشی از یادرهای کشتی‌سازی به دلیل کمبود منابع راکد شده‌اند،‌ در حالی که توسعه فعالیت های دریایی نیازمند تسهیلات ارزان قیمت در حوزه صنایع دریایی است.
 
 
دیدگاه‌های عربستان برای حل بحران سوریه به تدریج به ایران نزدیک می‌شود. سعود الفیصل ساعت‌ها با علی اکبر صالحی در این باره صحبت کرده است و حتی عربستان می‌خواهد مانورهای ترکیه و نقش ترکیه در سوریه را نقش بر آب کند.
کد خبر: ۳۱۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
طرح مشترک ایران و عربستان برای مقابله با طرح آمریکا و ترکیهعربستان سعودی به دنبال راهکار ایران برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است، زیرا این کشور پذیرفته ‌‌که سیاست آمریکا در قبال سوریه کارآیی ندارد و عربستان هم به رویکرد ایران و روسیه در قبال مسأله سوریه نزدیک شده است.

به گزارش «تابناک»، دبکا فایل گزارش داده است که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی ـ که در جده برگزار شد ـ از فرصت استفاده کرد و در دیدار با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران به تبادل نظر در این موضوع پرداخت‌.

بر پایه این گزارش، اولویت نخست عربستان، همکاری با ایران در لبنان است تا با ایجاد تعادل در میان نیروهای لبنانی، موزانه قوایی میان نیروهای درگیر در بحران سوریه پدید آورد. مقامات سعودی می‌دانند که موضع اسرائیل و غرب در قبال مسأله سوریه، موضع تعیین کننده‌ای نیست و به محض پیروزی اسد در سوریه ـ که همانا پیروزی ایران و حزب الله است‌ ـ آن هنگام‌ است که حزب الله با دست پر به عرصه سیاسی لبنان باز خواهد گشت و نیز نیروهای تحت حمایت عربستان در لبنان ـ که همان نیروهای سعد حریری هستند ـ در مقابل حزب‌الله چاره‌ای جز پذیرش غلبه آنان ندارند.

این موضوعی است که سعود الفیصل در دیدار با علی اکبر صالحی، ساعت‌ها در‌باره آن گفت‌وگو کرده است؛ حال آن که آنان به شدت به طرح جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه بد بین هستند. آنان بر این باورند که در دیدار باراک اوباما و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، اوباما نشان داد که نمی‌تواند موضوع سوریه را حل کند، چرا که وی مدعی است، بحران سوریه، جنگ سرد جدیدی بین مسکو و واشنگتن است؛ بنابراین، با چنین رویکردی توانایی حل بحران سوریه وجود ندارد.

به این ترتیب، هر گونه توافق تهران و ریاض در مسأله سوریه در مخالفت کامل با طرح‌های آمریکا برای سوریه است، چرا که برای انجام‌ چنین توافقی قطعا سعودی‌ها باید با خواسته ایران مبنی بر باقی ماندن اسد در آینده سوریه موافقت کند؛ مسأله‌ای که در طرح‌ها و راهکارهای آمریکا و غرب جایی ندارد.

سعودی‌ها با نقش ترکیه هم در بحران سوریه مخالف هستند و این توافق آنان با ایران مانوری از سوی عربستان در آستانه سفر رجب طیب اردوغان به آمریکا و گفت‌وگوی وی با باراک اوباما در رابطه به سوریه است.

 

فارس نوشت: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای مصر در اظهار نظری سخیف در خصوص ایرانیان و تشیع، ورود گردشگران ایرانی به مصر را خطرناک توصیف کرده و مدعی شدند که این امر می‌تواند منجر به توسعه تشیع در مصر شود.به نوشته بخش انگلیسی وب‌سایت روزنامه الاهرام، اعضای این کمیته که عموما از نمایندگان سلفی مجلس شورای مصر هستند از «هاشم زعزوع»، وزیر جهانگردی مصر برای بحث و بررسی در خصوص این موضوع دعوت کردند.در ضمن این دیدار، « ثروت عطاءالله»، نماینده سلفی عضو حزب النور در سخنی بسیار سخیف مدعی شد که خطر شیعیان برای مصر از زنان عریان بیشتر است. منظور وی جهانگردان غربی بوده است که به سواحل مدیترانه در مصر می‌آیند.وی افزوده است که جهانگردان شیعه خطری برای امنیت ملی مصر هستند و مصری‌ها ممکن است به دست آنها فریب خورده و شیعه شوند.این تکفیری همچنین از دولت مصر خواسته است تا روابط خود را با ایران محدود کند همان‌طور که رژیم سابق مصر، روابط خود را با ایران محدود کرده بود.سلفی‌ها به داشتن افکار فرقه‌گرایانه مشهورند.
 
سرکرده یکی از گروه های تروریستی که اخیرا فیلمی را از بیرون کشیدن قلب یک سرباز سوری و به دندان کشیدن آن منتشر کرده، تأکید کرد که فیلم دیگری را نیز از مثله کردن پیکر یکی از نیروهای سوری در اختیار دارد.
به گزارش مشرق به نقل از العالم، "ابو صقر" از سرکردگان گروه تروریستی موسوم به "گردان عمر فاروق" پس از انتشار جنایت تکان دهنده وی در اینترنت و رسانه ها، در مصاحبه با مجله آمریکایی "تایم" گفت که ویدیویی دیگر در اختیار دارد که در آن پیکر یکی از نیروهای وابسته به دولت سوریه را تکه تکه می کند.

وی در توجیه اقدام جنایتکارانه خود در بیرون کشیدن قلب یک سرباز سوری و به دندان کشیدن آن، مدعی شد که این کار را در واکنش به اقدامات نیروهای ارتش سوریه، انجام می دهد.
ابوصقر خطاب به این مجله آمریکایی ادعا کرد: "شما نمی دانید که ما در چه شرایطی به سر می بریم".
 
 
 
عجیب ترین فتوای وهابی:
یکی از علمای سلفی وهابی عربستان با صدور فتوایی، روشن کردن کولر در غیاب شوهر را برای زن حرام کرد.
به گزارش مشرق به نقل از  العالم، علمای وهابی در چند سال اخیر، علاوه بر فتوای تحریم گروه های مختلف و مذاهب مخالفشان، اقدام به صدور فتواهای مضحکی کرده اند، که با هیچ منطقی قابل تفسیر نیست.

در آخرین نمونه از این گونه فتواها، یکی از سلفی های وهابی که بر روی صفحه تویتر، خود را " علامه ابوالبراء " می خواند، با صدور فتوایی اعلام کرد: روشن کردن کولر برای زن، در غیاب شوهر حرام است.این علامه سعودی در توجیه این فتوا تاکید کرد: اقدام زن در روشن کردن کولر در غیاب شوهر، مساله ای بسیار خطرناک است و می تواند به رواج فحشا در جامعه بیانجامد.وی افزود: وقتی زنی در غیاب شوهر خود کولر خانه را روشن کند، ممکن است همسایه متوجه شود که زن در منزل است و به همین سبب مرتکب زنا و فحشا شود.

تصاویر روز رسانه ها

 

تشییع پیکر مرحوم محمود مرتضایی‌فر(وزیر شعار). (فارس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/1.jpg


تصادف پراید با کامیون در جاده هراز. (ایسنا)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/2.jpg


اختتامیه همایش دانشجویی بصیرت قرآنی در قم. (ایسنا)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/3.jpg


سومین سالروز جشن دوقلو ها و چند قلوها. (مهر)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/4.jpg


سومین سالروز جشن دوقلو ها و چند قلوها. (مهر)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/5.jpg


همایش بین المللی پتروشیمی ایران. (باشگاه خبرنگاران جوان)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/6.jpg


نشست نقد و بررسی مجموعه تلوزیونی پروانه. (ایسنا)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/7.jpg


نمایش خانه سربی در تأتر شهر. (فارس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/8.jpg


پنجمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران. (تسنیم)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/9.jpg


بهره‌برداری از اتاق تمیز بخش جراحی و مراقبت‌های ویژه حیوانات. (مهر)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/10.jpg


شادی پیروزی در انتخابات؛ پاکستان. (خبرگزاری فرانسه)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/11.jpg


حامیان حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر در محل محاکمه. (خبرگزاری فرانسه)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/12.jpg


درگیری معترض بحرینی با پلیس ضد شورش. (خبرگزاری فرانسه)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/13.jpg


اعتراض معلمان در برزیل. (رویترز)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/14.jpg


40 کشته و 100 زخمی در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده نزدیک مرز سوریه. (آژانس عکس اروپا)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/15.jpg


نجات مردی از ساختمان آتش‌گرفته در لاهور. (گتی)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/16.jpg


دانش‌آموزان چینی در پنجمین سالگرد زلزله سیچوان. (آژانس عکس اروپا)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/17.jpg


مسابقه شریجه در فلوریدا. (گتی)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/18.jpg


مردی در اتاق باران در موزه هنر مدرن نیویورک. (آژانس عکس اروپا)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/19.jpg


شنای مرد و کودک در هوای گرم؛ حیدرآباد، هند. (آسوشیتدپرس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/20.jpg


طرفدار تیم فوتبال در لیگ برتر اسکاتلند. (گتی)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/21.jpg


مردی در سایت موقت پالایشگاه نفت در سوریه. (رویترز)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/22.jpg


روستای خالی از سکنه پس از سیل در آرژانتین. (آسوشیتدپرس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/23.jpg


دختر هیزم‌کش در جمهوری کنگو. (رویترز)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/24.jpg


ورود بازیگر به صحنه تأتر در هنگ کنگ. (گتی)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/25.jpg


وقوع زلزله در بشاگرد هرمزگان. (ایسنا)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/26.jpg


حاشیه‌های آخرین لحظات ثبت نام. (باشگاه خبرنگاران)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/27.jpg


جلسه علنی مجلس شورای اسلامی. (فارس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/28.jpg


افتتاح جشنواره تأتر خلیج فارس. (فارس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/29.jpg


افتتاح جشنواره تأتر خلیج فارس. (مهر)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/30.jpg


اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران. (فارس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/31.jpg


اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران. (فارس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/32.jpg


بیستمین جشنواره عشایر آذربایجان. (فارس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/33.jpg


تور خودروهای کلاسیک در تهران. (تسنیم)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/34.jpg


برگزاری رقابت‌های کشتی با چوخه در مشهد. (ایسنا)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/35.jpg


آبگرفتگی معابر در پی بارندگی شدید در تبریز. (ایسنا)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/36.jpg


پلیس مرزی افغانستان. (رویترز)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/37.jpg


رژه سربازان روسی در میدان سرخ مسکو. (خبرگزاری فرانسه)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/38.jpg


هلیکوپتر کوچک سقوط کرده در مرکز شهر هونولولو. (آسوشیتدپرس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/39.jpg


اثر هنری با 13 خودروی اسقاطی؛ استان هوبئی. (خبرگزاری فرانسه)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/40.jpg


کشتی کروز از کار افتاده با نقاشی هنرمندان؛ انگلستان. (گتی)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/41.jpg


ردیف ستاره‌ها بر فراز کوه‌های راکی. (Caters)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/42.jpg


وسیله بازی که رکورد جهانی گینس را شکسته؛ ستنفوردشایر. (PA)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/43.jpg


موش قهوه‌ای در محدوده اردک وحشی در باغ پرندگان در دیستریکت. (سولنت)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/44.jpg


انعکاس تصویر پرنده در آینده خودرو. (رکس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/45.jpg


جغد به دنبال غذا برای جوجه‌هایش در مزرعه‌ای در لنکشایر. (Caters)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/46.jpg


خواب آرام پاندا روی درخت در استان سیچوان. (اخبار لحظه‌ای چین)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/47.jpg


فیلی سعی می‌کند با پاشیدن آب پلنگ را از گله‌اش دور کند؛ پارک بین‌الملی نامیبیا. (زوما)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/48.jpg


غذای حیوان بومی استرالیایی در قلمرو حیات وحش استرالیا. (رکس)

http://ap2.persianfun.info/img/92/2/Tasvir-23/49.jpg


اورانگوتان در بغل مادرش در باغ‌وحش دوون. (سولنت)

اخبار روز خوزستان

 

 

شبنامه علیه هاشمی در خوزستان ویژه

با کاندیدا شدن آیت اله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری، توزیع شبنامه علیه آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی کلید خورد. شبنامه‌ای در چهار صفحه به تکرار اتهاماتی پرداخته است که طی سال‌های گذشته علیه هاشمی رفسنجانی بارها منتشر شده بود...

سایت انتخاب نوشت : با کاندیدا شدن آیت اله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری، توزیع شبنامه علیه آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی کلید خورد. شبنامه‌ای در چهار صفحه به تکرار اتهاماتی پرداخته است که طی سال‌های گذشته علیه هاشمی رفسنجانی بارها منتشر شده بود. در این شبنامه که در برخی شهرها از جمله برخی شهرهای خوزستان و لرستان توزیع شده مواضع رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد حمله قرار گرفته و اتهاماتی به خانواده و فرزندان هاشمی رفسنجانی زده شده است. همچنین در این شبنامه چهار صفحه‌ای به نقش هاشمی رفسنجانی در حوادث پس از انتخابات 1388 پرداخته شده است.

 

بسته خبری شوشان / ردصلاحیت ها اعلام شد / چند می گیری گریه کنی... ویژه

حکایت برخی فعالان سیاسی این روزها مثل فیلم «چند می گیری گریه کنی؟» شده است. در همه ستادهاهی انتخاباتی و سفره های ناهار و شام و پشت تریبون ها نشان آنها دیده می شود

1) عضو هیات عالی نظارت بر انتخابات استان خوزستان گفت: اسامی نامزدهای شوراهای شهر و روستای استان خوزستان که رد صلاحیت شده اند اعلام شد. عبدالله تمیمی اظهار داشت : نامزدهای رد صلاحیت شده معترض می توانند ظرف مدت چهار روز نسبت به اعتراض خود به هیات های عالی نظارت اقدام کنند. نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت : هیات های نظارت به مدت هفت روز کاندیداهای تایید شده از سوی هیات های اجرایی را بررسی می کنند و چنانچه در روند بررسی ها داوطلبان بیشتری رد صلاحیت شوند. این موضوع روز 28 اردیبهشت ماه به آن ها ابلاغ می شود.

2) جمعی از کاندیداهایی که صلاحیت شان برای سومین دوره شوراهای شهر احراز صلاحیت نشده است با حضور در ستاد انتخاباتی مستقر در فرمانداری اهواز اعتراض کتبی خود را به مسئولین هیات نظارت بر انتحابات تحویل دادند.

3) رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفته : قاضی، حق دخالت در مباحث انتخاباتی را ندارد، در غیر این صورت ممکن است اتفاقات جبران ناپذیری رخ دهد. محمد باقر الفت اظهار داشته : افرادی که به دنبال سوء استفاده از منابع و امکانات محلی هستند باید شناسایی شوند و جلوی تخلفات در این زمینه گرفته شود.

4) حکایت برخی فعالان سیاسی این روزها مثل فیلم «چند می گیری گریه کنی؟» شده است. در همه ستادهاهی انتخاباتی و سفره های ناهار و شام و پشت تریبون ها نشان آنها دیده می شود.

دوشنبه ، 23 اردیبهشت 1392 ، 13:39

 

دوشنبه ، 23 اردیبهشت 1392 ، 13:39

اخبار سیاسی روز

 

باید از شیرین عبادی و امثال او پرسید این است که شما که خود را مدافع حقوق انسانی و بشری در ایران معرفی می‌کنید، تروریست‌هایی که شما با ایشان جلسه و ملاقات داشته‌اید در اصولِ حقوقِ بشری که شما به آن پایبند هستید و بدان اعتقاد دارید چه نامیده‌ می‌شوند؟
به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل مشرق، یکی از حربه‌هایی که در این سال‌ها از طرف غرب برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد به مباحث حقوق بشری است. در این بین شیرین عبادی در ارائه گزارش‌های دروغ و غیرمستند در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران و چگونگی برخورد جمهوری اسلامی با مباحث حقوق بشری به نهاد‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشری ید طولایی دارد.

این وکیل‌مدافع بهائیان که به محض خروج از ایران، کشف حجاب کرد و ماهیت واقعی خود را آشکار، برای انجام مأموریت‌های دشمنان مردم ایران، با هر شخص و گروهی که به نوعی با ملت، سر دشمنی و مخالفت دارد دیدار می‌کند. در یکی از آخرین این جلسات، شیرین عبادی در حاشیه بیست و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در ژنو با تعدادی از تروریست‌های موسوم به "خلق عرب" که این روزها لباس تروریستی خود را از تن به در‌ آورده‌ و لباس حقوق بشر به تن کرده‌اند ملاقات کرده است.

در این جلسه سه تن از تروریست‌های موسوم به "الأحوازی" به نام‌های "امیر الساعدی" و "صالح حمید" از اعضای گروهک تروریستی "حزب التضامن الدیمقراطی الأحوازی" و "علی الساعدی" عضو گروهک تروریستی موسوم به جبهه دموکراتیک خلق عرب اهواز" که هر سه ساکن لندن هستند و دست‌شان به خون ده‌ها هموطن ایرانی آغشته است، حضور داشتند و در اثنای این دیدار تروریست‌ها آمارهای دروغ از میزان سطح سواد هم‌میهنان خوزستانی‌مان در اختیار شیرین عبادی قرار می‌دهند.

 
"امیر الساعدی" و "صالح حمید" از اعضای گروهک تروریستی "حزب التضامن الدیمقراطی الأحوازی"
و "علی الساعدی" عضو گروهک تروریستی جبهه دموکراتیک خلق عرب اهواز


سؤالی که در اینجا باید از شیرین عبادی و امثال او پرسید این است که شما که خود را مدافع حقوق انسانی و بشری در ایران معرفی می‌کنید، افرادی که توسط این تروریست‌هایی که شما با ایشان جلسه و ملاقات داشته‌اید در اصولِ حقوقِ بشری که شما به آن پایبند هستید و بدان اعتقاد دارید چه نامیده‌ می‌شوند؟

همچنین طی چند روز گذشته خبر دیگری مبنی بر ملاقات شیرین عبادی با یکی دیگر از سرکرده‌های گروهک تروریستی خلق عرب نیز بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

این ملاقات‌ها خود نشان می‌دهد که دست این خانم که آلوده به جایزه صهیونیستی صلح نوبل نیز هست با تروریست‌ها در یک کاسه است و همه توسط کشورهای مدعی حقوق بشر مدیریت می‌شوند و با این همه هنوز عده‌ای این مسائل را نمی‌بینند یا بنا به هر مصلحتی نمی‌خواهند ببینند.

آیا صرف اینکه این تروریست امروز کت و شلوار می‌پوشند و کروات می‌زنند و ژست حقوق بشری به خود می‌گیرند به آنها مشروعیت می‌دهد؟

عبادی کسی است که در اظهارات خود بارها ایران را به خاطر دارا بودن انرژی خورشیدی بی‌نیاز از فعالیت‌های هسته‌ای دانسته‌ و همچنین تعطیل‌شدن شاخه برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به خاطر رعایت نکردن حقوق بهائیان و صهیونیست‌ها امری قابل دفاع دانسته است.
 
 
 
 
 
رفتار شناسی هاشمی رفسنجانی در ایستگاه یازدهم؛
به نظر می رسد با رد صلاحیت مشایی انگیزه های هاشمی برای ماندن در صحنه به شدت کاهش خواهد یافت. هاشمی خسته تر از آن است که پنجه در پنجه اصولگرایان بیندازد. شاید او بازوبند کاپیتانی را این بار به حسن روحانی بسپارد و بازی سیاست را به تیم خود بسپارد.
به گزارش مشرق، سر انجام هاشمی رفسنجانی که در میان حامیانش به عنوان" پیر دیر سیاست" خوانده می شود، در آخرین دقایق مهلت ثبت نام ریاست جمهوری یازدهم پای در ستاد انتخابات وزارت کشور گذاشت تا آرایش انتخاباتی کشور را دستخوش تغییر کند.
یکی از سوالات مطرحی که این روزها در میان رسانه ها و افکار عمومی موج می زند این است که چرا هاشمی که اتفاقا کارنامه درخشانی هم در  رای گرفتن از مردم ندارد بار دیگر خود را در آزمون رای مردم قرار داده است. چرا هاشمی آمد؟ هدف او از ورود به عرصه رقابت در مرز 80 سالگی چیست و چه پیامی را می خواهد منتقل کند؟

چرا هاشمی آمد؟
یکی از مشکلات و مصایب هاشمی آن است تصویری که مردم از او در ذهن دارند با آنچه که خود درصدد است از لابلای خاطرات و سخنرانی هایش ارائه دهد متمایز است. هاشمی از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اشتیاق شگفتی نشان داده که خود را صاحب انقلاب، فردی تاریخ ساز و منجی مردم و کشور نشان دهد اما از بد حادثه هیچگاه نتوانسته این میل باطنی را به مردم  منتقل کند و مردم نیز چنین تصویری از او نداشته و ندارند.
هاشمی در سال 84 شکست سختی از مردم در پای صندوق رای خورد و حالا در سال 92 آمده است دوباره با تصویری که از خود ارائه می دهد- نماد ثبات و آرامش- بخت و اقبالش را آزمایش کند.


 هاشمی هنوز در این اشتباه غوطه ور است که در سال 84 بازی انتخابات را به شخص احمدی نژاد واگذار کرده است در حالی که این مردم بودند که با رای منفی خود به هاشمی، رقیب خوش اقبال هاشمی را از صندوق بیرون آوردند و در آن مرحله تفاوتی نمی کرد طرف هاشمی، احمدی نژاد باشد یا قالیباف یا لاریجانی و یا رضایی. در واقع مردم در یک هدف مشترک که آن عدم اعتماد به هاشمی بود با یکدیگر دست بیعت دادند و سرنوشت انتخابات را رقم زدند.

اشتباه محاسباتی هاشمی کجاست؟
هاشمی  درصدد است از فرصت تنفری که مردم از جبهه انحراف دارند استفاده کند. او سعی خواهد کرد انتخابات را در دو قطبی خود و مشایی تعریف کند. شاید از این رو بتوان تخمین زد که هاشمی به دنبال تایید صلاحیت مشایی باشد تا وی را با آرای مردم سر صندوق شکست دهد.
اما باید اذعان داشت هاشمی دوباره فریب صحنه رقابت انتخاباتی را خورده چرا که اولا مشایی از کمترین شانسی برای تایید صلاحیت برخوردار است و او چشم بسته وارد زمین مسابقه ای شده که از مدت ها قبل برای ضربه فنی وی نقشه کشیده در حالی که این حریف حضور ندارد و باید تن به مبارزه ناخواسته به حریف قدر و چابک و چالاکی دهد که از یک پشتوانه ملی برخوردار است. رقیب هاشمی نه احمدی نژاد است و نه مشایی، اگر هاشمی رفسنجانی دوباره فریب صحنه انتخابات و اغواگری های اطرافیانش را بخورد و در صحنه انتخابات باقی بماند  باید پنجه در پنجه رقیبی چابک و چالاک به نام "جبهه گفتمان انقلاب اسلامی" بیندازد. حریفی قدر و قدرتمند که مردم پای آن ایستاده و رمز مانایی و پویایی خود را را در ولایتمداری و ایستادگی بر سر اصول و آرمان های نظام اسلامی تعریف کرده اند.

آیا هاشمی انصراف می دهد؟
پاسخ این پرسش کار آسانی نیست؟ شاید یکی از انگیزه های هاشمی برای ورود به صحنه انتخابات ، عزم جزم احمدی نژاد برای ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی بوده باشد.
حال اگر اسفندیار رحیم مشایی به هر دلیلی رد صلاحیت شود آیا باز هم هاشمی انگیزه ای برای ماندن و رقابت با کاندیدای اصولگرایان خواهد داشت؟
به نظر می رسد با رد صلاحیت مشایی انگیزه های هاشمی برای ماندن در صحنه به شدت کاهش خواهد یافت. هاشمی خسته تر از آن است که پنجه در پنجه اصولگرایان بیندازد. شاید او بازوبند کاپیتانی را این بار به حسن روحانی بسپارد و بازی سیاست را به تیم خود بسپارد.
اما برخی دیگر معتقدند هاشمی در صحنه باقی خواهد ماند تا از خود احقاق حق و اعاده حیثیت کند. هاشمی می خواهد قبای یک سردار پیروز را بر تن کند. قبایی که سال ها قبل مردم بر تن او بزرگ دیدند و از تن وی بیرون آوردند. اگر هاشمی فریب خود یا دیگران را بخورد و در صحنه رقابت بماند رفتاری غیر استاندارد از خود نشان داده است. او سردار بی سپاهی است که توهم پیروزی دارد. هاشمی نباید آبرو و اعتبار بر جای مانده خود را هزینه کسانی نماید که پشت وی سنگر گرفته اند.
هاشمی که تا آخرین دقایق ثبت نام هم نمی دانست چه باید کرد و چه تدبیری باید اندیشید، وارد فضایی شده که ماهیتی هیجانی دارد و او رفتاری خارج از استانداردهای معمول سیاسی را نشان می دهد.
نه هاشمی و نه جبهه اصلاحات توان ظرفیت سازی برای هاشمی ندارند. هاشمی تا 24 خرداد نمی تواند تصویرهای ذهنی مردم را پاک نمایند و جایگزین مناسبی برای خود تدارک ببینند چرا که حافظه تاریخی یک ملت را نمی توان به بازی گرفت.

هاشمی انصراف دهد یا شکست بخورد؟
هاشمی 80 ساله در آخرین تجربه انتخاباتی اش اگر بار دیگر میزان رای و محبوبیت خود را در ترازوی نقد مردم قرار دهد دیگر "خود کرده را تدبیر نیست" و شکستی را متحمل خواهد شد که اوراق تاریخ دیگر نه او را به عنوان رئیس دولت خودخوانده سازندگی که نماد شکست های پیاپی در آخرین فرصت های حیات سیاسی اش قلمداد خواهند کرد.
 هاشمی اگر لختی درنگ کند و خود را از اطرافیان خودخواه و اغیار خالی ببیند، می تواند طعم تلخ  آخرین شکست را به شیرینی هوشیاری و بصیرت تبدیل کند. هاشمی هنوز هم فرصت احیای شخصیت تاریخی خود را دارد به شرط آنکه به میان مردم بیاید و با خواسته های مردم پیوند بخورد ، مردمی که به دنبال تشکیل دولتی انقلابی، عدالت خواه، ولایتمدار، مقاوم و با شور و نشاط هستند و تا رسیدن به تشکیل دولت اسلامی یک یا حسین دیگر باقی است.

اخبار کشاورزی خوزستان

 

مهر گزارش می‌دهد/
ادامه بحران در کشاورزی خوزستان/ کمبود بذر در راه است
 
اهواز - خبرگزاری مهر: کشاورزی در خوزستان همیشه با بحران‌هایی مواجه بوده، از خشکسالی در سال‌های اخیر تا بارش باران بی‌سابقه اردیبهشت امسال که بیش از نیمی از محصول کشاورزی استان را نابود کرد ولی اکنون ناقوس کمبود جدی بذر برای کشاورزان نیز به صدا درآمده است.

عبدالرحیم رحیمی‌نیا رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در مجموع تاکنون جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد اما هنوز نتیجه عملی ندیده‌ایم.

رحیمی‌نیا افزود: همچنین از طریق نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز اقدامات لازم را انجام دادیم و قرار شد با رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی کل کشور نیز صحبت‌هایی انجام شود.

رحیمی‌نیا اظهار کرد: هم اکنون بازرسان صندوق حمایت از بیمه محصولات کشاورزی در حال بازدید از زمین‌های آسیب دیده هستند.

به گفته وی، متاسفانه برای انجام بازدیدهای میدانی نیاز به بازرسان بیشتری وجود دارد و این تعداد نمی‌توانند در زمان مناسب جوابگوی حجم آسیب وارد شده باشند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش ضمن ابراز نگرانی از حجم خسارات وارده در این شهرستان توضیح داد: حتی اگر بیمه 100درصد خسارات را پرداخت کند باز هم این مقدار نسبت به خساراتی که کشاورزان دیده اند ناچیز است و باید سازمان های مرتبط دیگری نیز وارد عمل شوند.

رحیمی‌نیا خواستار شد: ستاد بحران استان، صندوق حمایت از توسعه کشاورزی، معاونت کاربردی رئیس جمهوری و دیگر مراکز مرتبط نیز به عنوان یک بحران همه جانبه باید وارد عمل شوند.

وی یادآور شد: اتفاقی که برای کشاورزان افتاد قطعا آسیبی جدی به اقتصاد کشور وارد می کند و باید هرچه زودتر جلوی ضرر را گرفت.
 
کمبود بذر در راه است

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با اشاره به کمبود بذر گندم در سال آینده گفت: با توجه به خسارات وارده از طریق بارندگی‌های شدید و جوانه زدن گندم‌ها در خوشه از جمله گندم های بذری در خصوص تامین بذر برای کشت آینده با مشکل مواجه می‌شویم.
 
رحیمی‌نیا به کشاورزان پیشنهاد داد: کشاورزانی که بذر کافی دارند حتما از آن نگهداری کنند زیرا بحران کمبود بذر در راه است.

بر اثر بارندگی و تگرگ اخیر در شادگان نیز دو هزار هکتار از گندم‌های این شهرستان به میزان 50 درصد خسارت دیدند. حمید مطرودی، سرپرست جهاد کشاورزی شادگان نیز اعلام کرد در پی بارندگی‌های اخیر 24 هزار و 550 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت دید.

مطرودی تصریح کرد: همچنین سه هزار هکتار از زمینها زیر کشت محصولات جو به میزان 60 درصد و 250 هکتار از زمین‌های کشت کلزار 80 درصد خسارت وارد آمده است.

مطوری اضافه کرد: همچنین یک هزار و 200 هکتار از اراضی صیفی جات به میزان 85 درصد و 10 هکتار علوفه نیز به میزان 80 درصد خسارت دید‌ه‌اند.

نابودی یک میلیون و 263 هزار تن محصول

از سوی دیگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از خسارت 10 هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی خوزستان در پی بارندگی‌های اخیر خبر داده است.

کیخسرو چنگلوایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارندگی‌های شدید و متوالی در حالی موجب خسارت به بخش کشاورزی خوزستان شد که کشاورزان در آستانه برداشت حاصل دسترنج خود در بسیاری از محصولات از جمله گندم، جو و کلزا بودند.

وی با بیان اینکه خسارات زیادی به زمین‌های کشاورزی استان به ویژه مزارع گندم وارد شد، گفت: با توجه به شدت بارندگی بیشتر مزارعی که هنوز برداشت نشده یا در حال برداشت بودند دچار آسیب شدند.

برداشت گندم
 

چنگلوایی با اشاره به برآوردهای صورت گرفته در خصوص خسارت باران به بخش کشاورزی استان، افزود: بیش از 613 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان از جمله مزارع، باغات و کشتزارها دچار خسارت شده‌اند.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین خسارات بارندگی به محصولات گندم آبی و دیم، جو،‌ کلزا، سیب ‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، سبزی و باغات میوه بوده، تصریح کرد: بیش از یک میلیون و 263 هزار و تن از تولیدات کشاورزی استان در اثر بارندگی از بین رفت.

استمداد از وزارت کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیشترین خسارت‌های وارده را در شهرستانهای شوش، اندیمشک، دزفول و بستان عنوان کرد و افزود: با توجه به جاری شدن سیل در برخی نقاط علاوه بر مزارع، محصولات برداشت شده نیز که در فضای باز نگهداری می‌شد نیز دچار آسیب شدند.

وی تصریح کرد: در مجموع براساس برآوردهای انجام شده بیش از 10 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی خوزستان وارد شده است.

چنگلوایی با اشاره به بیمه نبودن برخی زمین‌های کشاورزی گفت: در این راستا مدیریت بحران استانداری خوزستان نسبت به ارسال نامه‌ای به وزارت کشور و درخواست جبران خسارت اقدام کرده است.

وی گفت: تمام تلاش لازم برای جبران خسارت وارده به کشاورزان خوزستانی از سوی سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت استان صورت می‌گیرد.

چتر نیمه باز بیمه

تنها 40 درصد از محصولات کشاروزی خسارت دیده تحت در زدفول تحت پوشش بیمه بوده اند و مابقی محصولات تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاروزی نیستند.

رئیس انجمن کشاورزی دزفول عنوان‌کرد: اراضی سبزی و صیفی حتی تا 100 درصد نیز بر اثر بارندگی‌ها خسارت دیده‌اند اما به دلیل نداشتن بیمه، نمی‌توان برای جبران خسارت‌های آن‌ها اقدامی انجام داد.

وی گفت: انتظار داریم ستاد حوادث غیرمترقبه استان برای محصولات خسارت دیده فاقد بیمه تمهیداتی بیاندیشند. محصولات سبزی و صیفی استان نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی کشور ایفا می‌کنند و کوچکترین مشکل در این محصولات، ضربه به اقتصاد کشور می‌زند.

بازرسان بیمه محصولات کشاورزی در حال بازرسی میدانی هستند. این درحالی است که فعالان بخش کشاورزی از تعداد پائین این بازرسان اظهار نارضایتی کردند.

آسیبی که به بخش کشاورزی وارد شده گویا هنوز در سطح خود را نشان نداده است. با گذشت زمان و رسیدن به مرحله کمبود بذر در کشت بعدی و افزایش قیمت‌ها در بازارهای میوه و تره بار روی اصلی آسیب‌ها را در سطح خواهیم دید.
 
------------------------------------
گزارش: قاسم منصور آل کثیر

یک گزارش تصویری

 

/گزارش تصویری/
معضل دست‌فروشی در بهبهان
عکس  14:49:6 1392/02/24

922-6482-5 کد خبر


معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

معضل دست‌فروشی در بهبهان/ عکس ایسنا: امیر فخری

اخبار روز خوزستان

 

لزوم جداسازی مراکز انرژی از مناطق مسکونی شهر اهواز
اجتماعی  11:25:56 1392/02/24

922-19214-5 کد خبر
 

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: در کلان‌شهر اهواز بسیاری از مراکز انرژی با مناطق مسکونی تلفیق شده‌اند که اقدام برای جدا سازی این مراکز از مناطق مسکونی شهروندان بسیار مهم و ضروری است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ علی‌رضا عالی‌پور در شورای پدافند غیرعامل خوزستان که روز گذشته (سه‌شنبه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تمام خطوط نفت، گاز و برق، مراکز نظامی و فرودگاه اهواز در مناطق مسکونی واقع شده‌اند و این وضعیت، نوعی تهدید در حوزه شهری محسوب می‌شود.

 وی افزود: ‌خط یک قطار شهری اهواز با 23 کیلومتر طول و وجود 23 ایستگاه در هر یک تا پنج هزار متر و سازه‌ای در 2 طبقه، می‌تواند ظرفیت و فرصتی برای استفاده در پدافند غیرعامل به شمار رود که باید این فرصت را تقویت کرد. معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: با تامین اعتبار برای ایجاد 85 درصد شبکه نظارت تصویری شهری در اهواز، می‌توان 700 کیلومتر فیبرنوری نظارت تصویری را تکمیل و از آن در پدافند غیرعامل نیز استفاده کرد.

 

 

مدیرکل پدافند غیرعامل وزارت کشور خبر داد:
اختصاص 60 درصد خدمات پدافند غیرعامل به حوزه سایبری
اجتماعی  10:3:53 1392/02/24

922-18814-5 کد خبر

 

مدیرکل پدافند غیرعامل وزارت کشور با بیان این‌که مسئولان نباید اجازه دهند که تهدیدهای استکبار به جامعه سرایت کند، گفت: در پدافند غیرعامل 60 درصد خدمات به حوزه سایبری تعلق خواهد گرفت.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ـ منطقه خوزستان ـ مجید آقابابایی در شورای پدافند غیرعامل خوزستان که روز گذشته (سه‌شنبه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به تضاد منافع کشور ما با اسکتبار جهانی، همواره کشور ما در معرض تهدید است و این تهدیدها را باید جدی گرفت. البته مسئولان نباید اجازه دهند که این تهدیدها به جامعه سرایت کند ولی در میان خود تهدیدها را جدی بگیرند.

 وی افزود: با تشکیل پدافند غیرعامل در 31 استان کشور و 11 وزارت‌خانه اهمیت این موضوع مشخص می‌شود؛ همچنین اهمیت وجود آن در استان‌ها بیش از وزارت‌خانه‌ها است.

 آقابابایی گفت: از موضوعات اساسی در پدافند غیرعامل این است که هیچ حوزه‌ای بدون برنامه پیش نمی‌رود و برای هر حوزه در پدافند غیرعامل برنامه‌ریزی شده است.

 مدیرکل پدافند غیرعامل وزارت کشور‌ با بیان این‌که کنترل آسیب‌های ناشی از اتفاقات درون کشور از حوزه پدافند غیرعامل خارج است، ادامه داد: مدیریت بحران باید از پدافند غیرعامل منفک باشد، پدافند غیرعامل موازی تهدیدها و اقدامات نظامی علیه کشور است که ممکن است در بحث پیشگیری از اتفاقات؛ موازی‌کاری‌هایی با مدیریت بحران به وجود آید، بنابراین باید در این امر دقت شود و  اشتراکات به مدیریت بحران سپرده شود.

 وی عنوان کرد: استان خوزستان جزو نخستین استان‌ها در زمینه اهمیت پدافند غیرعامل است زیرا این استان اهمیت پدافند غیرعامل را درک کرده و مسئولان خوزستان می‌دانند که پدافند غیرعامل در فرایند کاهش آسیب‌ها چه اندازه تاثیرگذار است. آقابابایی افزود: ‌آسیب رسیدن به استان خوزستان ‌آسیب رسیدن به همه کشور است و این استان از لحاظ پدافند غیرعامل جزو اولویت‌های کشور است.

یک خبر از ایذه

 

به دلیل آلودگی‌های زیست‌محیطی؛
دو واحد سنگ‌شکن در ایذه تعطیل شد
اجتماعی  11:14:27 1392/02/24

922-19114-5 کد خبر
 

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه از تعطیلی دو واحد سنگ‌شکن به دلیل بی‌توجهی به اخطارهای زیست محیطی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه خوزستان- رسول نظری در این باره اظهار کرد: در پی شکواییه مردمی در خصوص آلودگی آب توسط سنگ‌شکن‌های منطقه نوترگی ایذه، از واحدهای مذکور بازدید و جهت واحدهای آلاینده اخطاریه صادر شد.

وی افزود: پس از اتمام مهلت اخطاریه برخی واحدها نسبت به رفع آلودگی اقدام ولی متاسفانه دو واحد به این اخطاریه‌ها بی‌توجهی کردند که پس از پیگیری امور از طریق مراجع قضایی، بازداشت شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: حکم مسئولین واحدهای خاطی توسط شعبه دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایذه صادر و واحدها نیز تا اطلاع ثانوی و پس از ایجاد حوضچه ترسیب مناسب از ادامه فعالیت منع شدند.

اخبار آب و هوای خوزستان

 

باد و غبار شدت می‌یابد
اجتماعی  12:38:6 1392/02/24

922-19414-5 کد خبر
 

معاون اداره‌کل هواشناسی خوزستان با بیان این‌که میزان گرد و غبار کنونی در اهواز 256 میکروگرم بر مترمکعب است، گفت: گرد و غبار تا اواخر وقت فردا در اهواز خواهد ماند.

 علی‌رضا غلام‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: با تشکیل توده گرد و غبار در کشورهای همسایه؛ شدت گرد و غبار و همچنین سرعت باد در استان تا فردا افزایش خواهد یافت.

 وی افزود: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده مانع ناپایدار بسته و بریده‌ای در لایه میانی جو تا آخر هفته جاری است که هماهنگی آن با سامانه کم‌فشار سطح زمین موجب بارش‌های پراکنده‌ به ویژه در مناطق مرتفع می‌شود. این بارش‌ها بعضا همراه با وزش بادهای قابل ملاحظه‌ خواهد بود.

 غلام‌پور گفت: در 24 ساعت آینده آسمان استان صاف تا قسمتی ابری و در نیمه شرقی استان همراه با گرد و غبار و گاهی توام با وزش باد خواهد بود. از پنجشنبه نیز بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

تصاویر روز رسانه ها

 

سوژه های داغ وطنی

تصویری از مراسم ۲۲ بهمن پارسال! 

عبور شگفت انگیز پراید از دیوار! +تصاویر

تولید ملی

 تصاویر: دردسر بازیگوشی پسر بچه ۴ ساله

ورود ایرانی ممنوع !

تولید کولر دانشجویی در ایران !

استعمال دخانیات در دانشگاه ممنوع !

 کباب های دانشگاه آزاد کاشان

مرگ دست خداست…

بوستان جدید در تهران