سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از آبهای سطحی استان

مدیرکل‌ حفاظت محیط زیست خوزستان از دریافت اعتبار برای اجرای پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه گامی موثر در جهت مهار ریزگردها در جنوب استان برداشته می‌شود.

 

احمدرضا لاهیجان‌زاده  اظهار کرد: در جهت اخذ اعتبار برای احیای تالاب شادگان تلاش‌های بسیاری صورت گرفت که خوشبختانه اعتباری ویژه احیای تالاب و همچنین مقابله با ریزگردها به استان اختصاص یافت.  
 
وی ادامه داد: از کل اعتبار 15 میلیارد تومانی که در کشور توزیع شد، 5 میلیارد تومان به خوزستان اختصاص داده شد که 70 درصد این اعتبار در بحث احیای تالاب‌ها به خصوص تالاب شادگان هزینه می‌شود.  
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان گفت: ارزیابی پیمانکار انجام شد و اکنون این پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و تا پایان هفته این اقدام به نتیجه خواهد رسید.  
 
لاهیجان‌زاده تصریح کرد: نزدیک به 5 سال وقوع خشکسالی مستمر موجب شد حق‌آبه این تالاب که از رودخانه جراحی تامین می‌شد، یا تامین نشود یا کاهش پیدا کند.  
 
وی افزود: همچنین به دلیل سدسازی بر روی رودخانه کارون امکان این‌که تالاب از آب سیلاب‌ها تغذیه کند، وجود نداشت؛ درگذشته با طغیان رودخانه آب زیادی توسط نهرهای طبیعی از جمله مارد و سلمانه که در حد فاصل اهواز‌ـ آبادان وجود داشت، وارد تالاب می‌شد ولی در سال‌های اخیر به دلایلی که ذکر شد، عملا امکان‌پذیر نبود و آب توسط سدها کنترل می‌شد.  
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: این موارد موجب شد تالاب شادگان در این سال‌ها نتواند حق‌آبه واقعی خود را به دست آورد در نتیجه پروژه انتقال آب کارون به این تالاب طراحی شد تا بتوان از رودخانه کارون به صورت دایمی آب را به تالاب شادگان انتقال داد ولی در بحث انتقال آب در ابتدا با شرایطی که رودخانه کارون داشت با برخی مسایل فنی مواجه شدیم که به هر حال سازمان آب و برق استان همکاری بسیار خوبی در این زمینه با محیط زیست داشت و طرح تامین حق‌آبه تالاب شادگان به میزان 5 مترمکعب مجوز گرفت.  
 
وی با بیان این‌که اخذ مجوز تامین حق‌آبه تالاب شادگان خواسته چندین ساله محیط زیست بوده و هست، ادامه داد: حق‌آبه دایمی 5 متر مکعب برای تالاب شادگان جواب‌گوی تالاب نیست ولی شروع بسیار خوبی برای اجرای پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان در جهت احیای تالاب است و در فازهای بعدی نیز میزان این حق‌آبه افزایش پیدا می‌کند.
 
لاهیجان‌زاده اظهار کرد: یکی از اقداماتی که برای افزایش حق‌آبه تالاب در حال انجام است لایروبی مسیر رودخانه است که اگر این اقدام به نتیجه برسد علاوه بر 5 مترمکعب پمپاژ آب به تالاب، در مواقعی هم که دبی رودخانه کمی بالا رود، به خصوص در زمستان و اوایل بهار، آب بیشتری وارد تالاب خواهد شد.  
 
‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: البته کارهای دیگری نیز برای پیشبرد مراحل پروژه انتقال آب کارون به تالاب شادگان در حال پی‌گیری است که این اقدامات در مرحله مطالعات کارشناسی قرار دارند.  
 
وی به تاثیرگذاری اجرای این پروژه در مهار ریزگردها اشاره کرد و گفت:‌ با افزایش حق‌آبه تالاب، یکی از کانون‌های گرد و خاک در خوزستان حذف می‌شود.  
 
لاهیجان‌زاده تصریح کرد: پیش از این با کوچک‌ترین وزش باد در منطقه، خاک زیادی از سمت تالاب بلند می‌شد و آبادان، خرمشهر، شادگان و اهواز را تحت تاثیر قرار می‌داد که با آب‌دار شدن تالاب می‌توان یکی از کانون‌های محلی گرد و خاک در منطقه را مهار کرد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: همچنین آب‌دار شدن تالاب و ایجاد رطوبت، کاهش دمای منطقه به خصوص در تابستان را در پی داشته و مانع از ورود گرد و غبار به جنوب کشور می‌شود.  
 
لاهیجان‌زاده خاطرنشان کرد: اصل تاثیرگذاری اجرای این پروژه این است که با آب‌دار شدن تالاب، معیشت مردم محلی بهبود می‌یابد و صنعت صید و صیادی و همچنین گاومیش‌داری و دامداری در منطقه رونق بیشتری پیدا می‌کند و به دنبال آن شاهد تحول اقتصادی در منطقه خواهیم بود.  
 

مرجع / ایسنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد