سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بارش شدید باران در آستانه شروع دیدار ایران و اسپانیا

حاشیه های دیدار تیم های فوتبال ایران و مراکش

شرایط جوی شهر کازان در آستانه دیدار تیم های ملی ایران و اسپانیا بهم ریخته است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به روسیه، تیم های ملی فوتبال ایران و اسپانیا از ساعت ۲۲:۳۰ امروز چهارشنبه در شهر کازان به مصاف هم می روند.

در فاصله ۹ ساعت به شروع این مسابقه، هوای شهر کازان به شدت سرد و بارش شدید باران آغاز شده است.

پیش بینی می شود وضعیت ناپایدار جوی تا بازی ایران و اسپانیا ادامه یابد و در هنگام برگزاری این مسابقه وزش باد شروع شود.

حال ناخوش تالاب شادگان و صد‌ها هزار نفسی که به شماره خواهد افتاد

تالاب شادگان، یکی از تالاب‌های بین المللی ایران که پیش از این و در سال‌های نه چندان دور نقش مؤثری در تلطیف آب و هوای جنوب غرب کشور داشت و زمینه توسعه شهر و روستا‌های مجاور را فراهم کرده بود، اکنون چند سالی است، حال و روز چندان مطلوبی ندارد؛ شرایط نگران کننده ای که روز به روز بدتر می‌شود و گویا مدیریت آن از دست مدیران خارج است.
کد خبر: ۸۰۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸ 17 June 2018
حال ناخوش تالاب شادگان و صد‌ها هزار نفسی که به شماره خواهد افتادتالاب شادگان، یکی از تالاب‌های بین المللی ایران که پیش از این و در سال‌های نه چندان دور نقش مؤثری در تلطیف آب و هوای جنوب غرب کشور داشت و زمینه توسعه شهر و روستا‌های مجاور را فراهم کرده بود، اکنون چند سالی است، حال و روز چندان مطلوبی ندارد؛ شرایط نگران کننده ای که روز به روز بدتر می‌شود و گویا مدیریت آن از دست مدیران خارج است.

به گزارش «تابناک»؛ تالاب شادگان که در سال‌های اخیر، همواره اخبار نگران کننده‌ای در مورد شرایط حاکم بر آن رسانه‌ای شده و تلاش‌های فراوانی برای حل بحران کم آبی اش در دستور کار مسئولان قرار داشت، دوباره به شرایط وخیم خود بازگشته و گویا ورودی آب به این تالاب به مرز صفر رسیده است؛ حقیقت تلخی که شاید جز پذیرش آن و هشدار نسبت به عواقبش کار دیگری از دست کسی برنیاید.

در رابطه با آخرین وضعیت تالاب شادگان، به تازگی یکی از مقامات محلی سخنانی گفته که شنیدن و بررسی عواقب احتمالی این وضعیت قابل تأمل است.

رحیم مجدمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان اخیراً با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت تالاب بین‌المللی شادگان، از خشک شدن نیمه جنوبی و شمالی این تالاب خبر داد.

رحیم مجدمی در همین رابطه با اشاره به اینکه رودخانه جراحی، یکی از تأمین‌کنندگان آب تالاب شادگان بوده است، به «ایسنا»، گفت: در حال حاضر میزان ورود آب از رودخانه جراحی به تالاب شادگان به صفر رسیده و تقریبا نیمه جنوبی و شمالی این تالاب بین‌المللی خشک شده است.

وی افزود: تنها از قسمت غربی تالاب شادگان مقداری زهاب شرکت کشت و صنعت نیشکر و پساب واحد‌های پرورش ماهی به تالاب وارد می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به شوری آب تالاب شادگان تصریح کرد: برخی گیاهان بومی منطقه به دلیل شوری آب شرایط رشد ندارند و با توجه به شوری آب نیزار‌ها در تالاب رشد کرده‌اند.

مجدمی با اشاره به طرح انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان بیان کرد: در حال حاضر برای تأمین حق‌آبه تالاب شادگان از رودخانه کارون ایستگاه پمپاژ آب در حال احداث است و احتمالا این ایستگاه در دهه فجر امسال به بهره‌بردای می‌رسد.

رئیس اداره محیط زیست شادگان هم اکنون در رابطه با وضعیت کنونی تالاب بین المللی شادگان، بر دو حقیقت انکار ناپذیر تأکید کرده است که نباید آن‌ها را از نظر دور داشت؛

نخست اینکه حقابه ورودی رود جراحی به عنوان یکی از رود‌های بزرگ ایران به این تالاب به صفر رسیده است؛ این یعنی در ادامه باید منتظر شرایط نگران کننده‌تر و وحشتناک تری در این تالاب باشیم.

دیگر آنکه زهاب آلوده و صنعتی کارخانه‌های منطقه مثل نیشکر اکنون به آورد آبی تالاب تبدیل شده که نه تنها نمی‌تواند از نظر کمیت جای حقابه‌های اصلی تالاب را بگیرد، بلکه از نظر کیفیت نیز بسیار نامطلوب توصیف می‌شود و شرایط را برای روز و ماه‌های آینده بدتر نیز خواهد کرد.

مروری بر نقشه‌های جغرافیایی و محیط پیرامونی تالاب شادگان به خوبی اثبات می‌کند در اطراف این تالاب و با فواصل کم شهر و روستا‌های فراوانی چون شهر شادگان، خرمشهر، آبادان، بندر ماهشهر و... استقرار دارند که با بد شدن شرایط تالاب قطعاً وضعیت زندگی مردم این مناطق که جمعیتی بالای ۳۰۰ هزار تن را شامل می‌شود، به چالش خواهد کشید.

حال ناخوش تالاب شادگان و صد‌ها هزار نفسی که به شماره خواهد افتاد

گرم شدن آب و هوای منطقه و افزایش دما تا مرز‌های غیر قابل تحمل، بروز پدیده گرد و غبار محلی، از بین رفتن مشاغلی چون صیادی، کشاورزی و دامداری، شیوع بیماری‌های انسان و دام به دلیل افزایش آلودگی‌های صنعتی تالاب، کاهش حجم گردشگر در منطقه و افزایش میزان مهاجرت از این مناطق به دیگر شهر و استان‌های کشور، از جمله پیامد‌های نامطلوب و نگران کننده‌ای است که با رویه موجود اجتناب ناپذیر است.

اینکه باید برای تالاب چه کرد و چگونه عملیات احیای آن را به شکل قابل قبول به پیش برد، از حوصله این گزارش خارج است، اما چیزی که اکنون نباید به آن بی توجه بود، این است که پیامد‌های نامطلوب کنونی، خود می‌تواند در آینده بستری برای ناهنجاری‌های فراوان دیگر، چون بیکاری، فساد، فقر و... شود.

خوابی که اردوغان برای همراه کردن ایران با خود در منطقه دیده است!

روزنامه دیلی صباح ترکیه عنوان کرد: ایران در حال فشار به دولت عراق برای مقابله با ارتش ترکیه در شمال این کشور است و به رغم فشار و خواست ترک ها، تهران از این اقدام آنکارا حمایت نمی کند. با این حال، دیلی صباح مدعی است، فضای جدید در محیط امنیتی خاورمیانه ایران را مجبور خواهد کرد که از عملیات ترکیه در قندیل حمایت کند.
کد خبر: ۸۰۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ 18 June 2018

عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق ـ که از حدود سه ماه پیش آغاز شده در هفته های اخیر با تعیین هدف تصرف ارتفاعات قندیل در مرز عراق و ایران به اوج خود رسیده و با بمباران مکرر برخی مناطق کوهستانی منطقه ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین ارتباط، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه طی سخنرانی در یک تجمع انتخاباتی، رسما از آغاز عملیات ارتش کشورش برای تصرف قندیل و سنجار در شمال عراق خبر داد و گفت: عملیات تمام نشده و ادامه خواهد داشت.

وی افزود: همان طور که عفرین، جرابلس، الباب و اعزاز را از لشکر قاتلان پاکسازی کردیم، باتلاق تروریستی قندیل را نیز به اذن خداوند، خشک خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: هدف ما خشک کردن بزرگترین باتلاق تروریستی است و قندیل دیگر برای کشور و ملت ترکیه منشأ تهدید و ترور نخواهد بود.

وی اظهار کرد: تروریست ها هر کجا هم که بروند، دیر یا زود تاوان خواهند داد و ما به اقدامات خود علیه آنها ادامه خواهیم داد.

خوابی که اردوغان برای همراه کردن ایران با خود در منطقه دیده است!

مقامات آنکارا که از سال ها پیش در آرزوی تصرف ارتفاعات قندیل به عنوان مهمترین منطقه حضور عوامل حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) هستند، در ماه های اخیر در پی موفقیت ارتش این کشور در اشغال عفرین در شمال سوریه، طی عملیاتی در شمال عراق، تا کنون حدود ۳۰ کیلومتر در عمق خاک عراق پیشروی کرده اند.

خبرگزاری آناتولی نیز سه روز پیش، با اشاره به ادامه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق به فرماندهی متین تمل، فرمانده لشکر دوم ارتش ترکیه اعلام کرد: در جریان این عملیات ـ که از یازدهم ماه مارس سال جاری میلادی (۲۰ اسفندماه ۱۳۹۶) آغاز شده ـ بیش از ۴۰۰ کیلومتر مربع از مناطق تحت تصرف گروه پ.ک.ک پاکسازی شده است.

این در حالی است که مقامات ترکیه در چند روز گذشته، بارها اعلام کرده اند که در عملیات قندیل با ایران هماهنگ بوده و به نوعی به دنبال همراه کردن ایران با ترکیه در این عملیات هستند.

در همین رابطه، «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که با ایران درباره عملیات نظامی برون مرزی در تماس هستند.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «هابرتورک» گفت: تماس‌های مکرری را با ایران حول عملیات ضد تروریستی در شمال عراق و علیه گروه پ.ک.ک در کوهستان قندیل، برقرار کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی توضیح داد: «ما با ایران در تماس هستیم. پ.ک.ک برای آنها نیز تهدید به شمار می‌رود. (منطقه)‌ قندیل به مرز ایران بسیار نزدیک است. ما همکاری‌ها با ایران را افزایش می‌دهیم».

«نورالدین جانیکلی»، وزیر دفاع این کشور نیز روز گذشته گفته بود پیشتر به ایران برای اجرای عملیات نظامی مشترک جهت نابود کردن مقر پ.ک.ک در کوهستان قندیل پیشنهاد داده‌اند که هنوز پیشرفتی در این مسئله حاصل نشده اما ایران صرف عملیات ترکیه را تایید کرده است.

با این حال، هیچ یک از مقامات ایرانی تاکنون چنین ادعایی از سوی مقامات ترکیه را تأیید نکرده اند.

در مقابل، روزنامه دیلی صباح ترکیه عنوان کرد، ایران در حال فشار به دولت عراق برای مقابله به ارتش ترکیه در شمال این کشور است و به رغم فشار و خواست ترک ها، تهران از این اقدام آنکارا حمایت نمی کند.

با این حال، دیلی صباح مدعی است که فضای جدید در محیط امنیتی خاورمیانه، ایران را مجبور خواهد کرد که از عملیات ترکیه در قندیل حمایت کند.

دیلی صباح نوشت: در شرایطی که آمریکا و روسیه اقداماتی را در پیش گرفته اند که منجر به تغییر توازن قدرت به ضرر ایران خواهد شد، تهران چاره ای جز همراهی با ترکیه برای جلوگیری از تغییر توازن به ضرر خود ندارد. این رسانه ترک، حمایت از ایران در آینده در برابر تحریم های پیش روی را منوط به همکاری و پیروی ایران از ترکیه می داند و معتقد است ایران در نهایت چاره ای جز این نخواهد داشت.

به نظر می رسد، آنکارا به دنبال این است، در شرایطی که تهران با چالش های جدیدی مواجه است، به ایران این پیام را مخابره کند که برای مقابله مؤثر با این چالش ها، چاره ای جز کمک گرفتن از ترکیه ندارد و از این طریق قصد دارد امتیازاتی از ایران در عراق و سوریه بگیرد.

شاید به همین دلیل است که ایلدیریم، نخست وزیر ترکیه روز شنبه اعلام کرد که اجازه حمله به ایران از پایگاه اینجرلیک ترکیه را به آمریکایی ها نمی دهد. می توان این جمله مثبت نخست وزیر ترکیه را نوعی تهدید غیرمستقیم نیز به حساب آورد. در واقع، می توان این اظهارات ایلدیریم را این گونه تحلیل کرد که اگر ایران با ترکیه همراهی نکند، ممکن است آنکارا پایگاه اینجرلیک را در صورت هر گونه حمله احتمالی آمریکا به ایران در اختیار واشنگتن قرار دهد!

حمله به البوکمال؛ بازی آمریکا با آتش همزمان با جام جهانی ۲۰۱۸

             هواپیمای آمریکایی در شرایطی که توجه افکار عمومی به جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ معطوف است مواضع ارتش سوریه و نیروهای مردمی ضد داعش را در شرق دیرالزور هدف قرار داد.          

به گزارش شفاف، ساعت ۲۲ یکشنبه ۱۷ ژوئن ۲۰۱۸ هواپیمای آمریکایی مواضع نیروهای مدافع از نوار مرزی میان عراق و سوریه را در شهرک الهری(روستایی از توابع البوکمال و در شرق این شهر و ۵ کیلومتری عراق که بیشتر ساکنان آن را عشایر الجغایفه از قبیله الدلیم تشکیل می دهند) در شرق استان دیرالزور و در نزدیکی مرز با عراق را در راستای حمایت از تکفیری ها، هدف قرار داد که بر اثر آن ۲۲ نفر شهید و ۱۲ نفر زخمی شدند و این زمانی بود که داعشی ها به دنبال ایجاد شکافی برای ورود به عراق بودند که ارتش سوریه و نیروهای حشد شعبی مانع آن شدند. هدف از حمله آمریکایی ها کمک به داعش برای عبور از مرز و به وجود آوردن روزنه ای برای آنها بود.

یک مقام آمریکایی به شبکه خبری سی ان ان گفت که حمله هوایی اخیر به منطقه البوکمال در مرز سوریه و عراق توسط اسرائیل انجام شده و این حمله توسط نیروهای آمریکایی یا نیروهای ائتلاف انجام نشده است.

هیئت الحشد الشعبی با صدور بیانیه ای در این باره  اعلام کرد: «هواپیمای آمریکایی مقر تیپ های ۴۵ و ۴۶ مدافع مرز با سوریه را هدف قرار داده است. آمریکا باید در این باره توضیح بدهد به ویژه که این حملات طی سالیان مبارزه با تروریسم تکرار شده است. در حمله هوایی آمریکا به مواضع الحشد الشعبی ۲۲ نفر شهید و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند. ما در نوار مرزی از زمان پایان عملیات آزادسازی مرزها با اطلاع عملیات مشترک عراق حضور داریم. این حملات تلاشی است برای اینکه دشمن بتواند بر مرزها مسلط شود.»

احمد محجوب سخنگوی وزارت خارجه عراق به شدت به این حمله واکنش نشان داد و با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «نیروهایی که در مناطق درگیر با داعش در عراق یا سوریه یا هر مکان دیگری حضور دارند در حال مبارزه با تکفیری ها هستند. 

حمله به رزمندگان و مواضع آنها به مثابه حمایت از داعش و کمک به گسترش و تلاشی برای تجدید قوای تکفیری هاست

حمله به رزمندگان و مواضع آنها به مثابه حمایت از داعش و کمک به گسترش و تلاشی برای تجدید قوای تکفیری هاست».

مرکز رسانه ای فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «نیروهایی در داخل اراضی سوریه هدف قرار گرفته اند. ما با آنها در تماس نیستیم اما فرماندهی عملیات مشترک از هر تلاشی داخل اراضی سوریه ضد داعش و دور کردن آنها از مرز عراق و سوریه استقبال می کند. ما حمله به این نیروها را محکوم می کنیم. ما پیگیر آنچه رخ داده هستیم. ما درباره عاملان این حمله تحقیق خواهیم کرد تا مشخص شود که مسئول تلفات جوانان عراقی و تعدی به حاکمیت عراق و سوریه کیست».

دیدگاه کارشناسی

«احمد السعید» مسئول اتحاد گروهای سوری به اسپوتنیک گفت: «اینکه پنتاگون دخالت آمریکا یا ائتلاف بین المللی را در حمله به مواضع ارتش سوریه در شهر البوکمال در استان دیرالزور تکذیب می کند احتمال دخالت اسرائیل در این حملات را تقویت می کند. تنها استفاده کننده از این حملات پس از آمریکا به مواضع ارتش سوریه اسرائیل است زیرا تل آویو همچنان به تروریستها کمک می کند به ویژه که قبلا بارها حمله کرده و مسئولیت حملات را برعهده نگرفته مگر پس از شواهد ارتش سوریه و نیروهای روسی و مستشاران نظامی ایرانی در سوریه. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که نمی توان به این موضوع که آمریکایی ها می گویند کار آنها نیست نیز اعتماد کرد زیرا آمریکایی ها دروغگو هستند».

رای الیوم در این باره نوشته است: «اما اینکه آمریکا حمله به مواضع ارتش سوریه را در نزدیکی مرز با عراق تکذیب می کند مفهومش این است که یا آمریکایی ها دروغ می گویند یا طرف دیگر این کار را انجام داده است. 

این حمله با پهپاد صورت گرفته است و فقط آمریکا و اسرائیل از این نوع هواپیماهای بدون سرنشین دارند

این حمله با پهپاد صورت گرفته است و فقط آمریکا و اسرائیل از این نوع هواپیماهای بدون سرنشین دارند. سئوال این است که این پهپادها اگر اسرائیلی هستند چگونه به شرق فرات و به ویژه نزدیکی شهر البوکمال در مرز عراق با سوریه رسیده اند؟ از کدام حریم هوایی استفاده کرده اند؟ حشد شعبی عراق که با داعش مبارزه سختی داشته و آنها از موصل و دیگر مناطق بیرون کرده است به حمله به نیروهایش در داخل سوریه اشاره کرده است.

احتمال اقدام اسرائیل در این کشتار با توجه به تهدیدات حمله به نیروهای ایرانی یا مورد حمایت ایران در داخل سوریه از سوی بنیامین نتانیاهو وجود دارد. حمله به نیروهای حشد شعبی در داخل سوریه سه مفهوم دارد؛ نخست، آمریکا و متحدانش امکان پیشروی به نیروهای سوری یا متحدانش در شرق فرات را نمی دهند زیرا آنها خواستار کنترل بر این منطقه به عنوان مقدمه ای برای تشکیل رژیم عربی-سنی- قبایلی در آن هستند.

دوم، به تصمیم آمریکایی در عدم بازگشت حاکمیت دمشق و ارتش سوریه بر میادین نفتی و گازی شرق شهر دیرالزور برای محروم کردن دمشق از درآمد آن و بازسازی سوریه مربوط است.

سوم، مفهومش پیوستن رسمی الحشد الشعبی به جنگ در کنار نیروهای ارتش سوریه نه فقط ضد داعش و بازمانده های آن در شرق سوریه بلکه ضد گروههای مسلح مورد حمایت آمریکا و نیروهای سوریه دموکراتیک است. ما در برابر تحول بی سابقه ای قرار داریم و بعید نمی دانیم که حشد شعبی بخواهد از نیروهای آمریکایی در شرق فرات و پایگاه التنف انتقام بگیرد و چه بسا این انتقام به اهداف اسرائیلی هم در آینده گسترش پیدا کند. آمریکا با آتش بازی می کند. همین طور متحدان اسرائیلی اش. گویا آمریکایی ها فراموش کرده اند که ۶ هزار تفنگدار دریایی آمریکا در عراق هستند و چه بسا آنها هدفی آسان برای حشد شعبی و نیروهای مقاومت مورد حمایت ایران در آینده نزدیک باشند».

به هر حال به نظر می رسد که حمایت آمریکا از داعش به امور لجستیکی و اطلاعاتی خلاصه نمی شود بلکه به حمایت آتشین نیز از آنها می پردازد. نیروهایی آمریکایی که در پایگاه التنف هستند بارها نیروهایی که ضد تروریستها می جنگند به ویژه در نزدیکی مرز عراق با سوریه هدف قرار داده اند و حمله جدید چندی پس از آزادسازی منطقه میان جاده حقل الورد و المعیزله و الطماح در محوری به طول ۴۰ کیلومتر و پاکسازی ۲۰۰۰ کیلومتر از بازمانده های داعش در بادیه غربی شهر المیادین صورت می گیرد.

منطقه ای که هدف حمله قرار گرفته است زمینی لم یزرع و خشک و سوزان است. بر اساس ضرورت نظامی مرکز نظامی در منطقه ای در نزدیکی مرز احداث شده است و این حضور نظامی رزمندگان با آگاهی دولت سوریه و عملیات مشترک عراق بوده است. کاملا مشخص است که این یورش با آگاهی کامل از سوی آمریکایی ها صورت گرفته است زیرا همزمان با مواضع مقامات آمریکایی مبنی بر عدم اجازه به ایران برای رسیدن به دریای مدیترانه(اشاره به راه ایران-عراق-سوریه) رخ داده است.

پرواضح است که آمریکا باید میان بازی کردن با آتش و رفتن امن یکی را برگزیند

پرواضح است که آمریکا باید میان بازی کردن با آتش و رفتن امن یکی را برگزیند زیرا ارتش سوریه و متحدانش این حمله را بدون پاسخ نخواهند گذاشت به ویژه که گردانهای حزب الله عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این جنایت درهای مقابله با اسرائیل و پروژه آمریکایی در منطقه را باز کرده است و حزب الله عراق در حرکت در این مسیر تردید نخواهد کرد.

اما موضوع قابل توجه دیگر این است که این روزها در حالی که توجه افکار عمومی به جام جهانی فوتبال در روسیه معطوف است آمریکا و متحدانش، فرصت را مغتنم شمرده و تحرکات خصمانه خود را علیه بشریت تشدید کرده اند.

رژیم صهیونیستی طی ادوار گذشته در زمان برگزاری رقابت های مهم ورزشی در دنیا دست به کشتار و جنایت زده است. جنایت صبرا و شتیلا مقارن با جام جهانی فوتبال در سال ۱۹۸۲ رخ داد. جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان زمانی رخ داد که جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ در آن سال برگزار شد. المپیک تابستانی ۲۰۰۸ با جنگ دوباره اسرائیل و غزه مقارن بود. در سال ۲۰۱۰ و درست زمانی که مردم دنیا از «تیکی تاکای» اسپانیایی‌ها لذت می‌بردند رژیم اشغالگر قدس اقدام به محاصره غزه و حمله به کاروان آزادی کرد و جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز با تجاوز دوباره رژیم صهیونیستی به غزه و و حمله گسترده داعش به عراق همراه شد.

حملات آمریکا در حالی که همه نگاهها به جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه معطوف است به نیروهای ضد داعش رخ می دهد

از این رو است که حملات آمریکا در حالی که همه نگاهها به جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه معطوف است به نیروهای ضد داعش رخ می دهد تا جان تازه ای به تکفیری ها و دیگر تروریستها ببخشند و  ائتلاف سعودی حمله سختی به الحدیده یمن کرده اند. در حالی که توجه جوامع بشری به روسیه و بازی های فوتبال در آن معطوف است؛ آمریکا در راستای حمایت از داعش و دیگر تروریستهای در سوریه دست به کشتار مدافعان از مرزهای عراق و سوریه در البوکمال سوریه می زند و ائتلاف سعودی به بمباران شدید الحدیده و دیگر مناطق یمن پرداخته است و جنایات صهیونیستها علیه فلسطینی ها نیز ادامه دارد.

منبع: مهر

دیدنی های امروز

پناهجویان آفریقایی در مالاگا اسپانیا
پناهجویان آفریقایی در مالاگا اسپانیا
فرزندان مهاجران غیرقانونی در آمریکا پس از جدایی از والدینشان در ایستگاه مرزی در مک آلن تگزاس
فرزندان مهاجران غیرقانونی در آمریکا پس از جدایی از والدینشان در ایستگاه مرزی در مک آلن تگزاس
نشست خبری وزیر امنیت داخلی آمریکا/ واشنگتن
نشست خبری وزیر امنیت داخلی آمریکا/ واشنگتن
قدم زدن یک خانواده در زمین "اسطوخودوس" در منطقه والنسول در جنوب فرانسه
قدم زدن یک خانواده در زمین
نخست وزیر بریتانیا در حال امضای گچ پای شکسته یک بیمار در بیمارستانی در شمال لندن
نخست وزیر بریتانیا در حال امضای گچ پای شکسته یک بیمار در بیمارستانی در شمال لندن
خانواده یک جوان 24 ساله فلسطینی که به ضرب گلوله گارد مرزی اسراییل در مرز باریکه غزه به شهادت رسیده است.
خانواده یک جوان 24 ساله فلسطینی که به ضرب گلوله گارد مرزی اسراییل در مرز باریکه غزه به شهادت رسیده است.
شادمانی اعضای تیم ملی فوتبال انگلیس از زدن گل برتری بر تونس در مسابقات جام حهانی 2018 فوتبال در روسیه
شادمانی اعضای تیم ملی فوتبال انگلیس از زدن گل برتری بر تونس در مسابقات جام حهانی 2018 فوتبال در روسیه
جشنواره مسابقات قایقرانی اژدها در چین
جشنواره مسابقات قایقرانی اژدها در چین
خسارات زلزله به فروشگاهی در شهر اوزاکا ژاپن/ رویترز
خسارات زلزله به فروشگاهی در شهر اوزاکا ژاپن/ رویترز
"ایوان دوگو " محافظه‌کار، برنده انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا/ رویترز
یک زن هندی در حال تمرین یوگا در پارکی در "بوپال" هند
یک زن هندی در حال تمرین یوگا در پارکی در

آب بها شهروندان در خرمشهر و آبادان رایگان شد

یک منبع آگاه دقایقی پیش به خبرنگار فارس گفت: با پیگیری‌های استاندار قرار است هزینه‌ای بابت مصرف آب از یک خرداد تا 15 تیر از مردم آبادان و خرمشهر گرفته نشود.

یک منبع آگاه دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: هزینه‌ای بابت آب از تاریخ یک خرداد تا 15 تیرماه از مردم آبادان و خرمشهر اخذ نخواهد شد.

وی افزود: این تصمیم با پیگیری‌های استاندار خوزستان و به دلیل شوری آب آبادان و خرمشهر گرفته شده است تا مشکل آب این دو شهر در 15 تیرماه با اتصال خط غدیر دو حل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، آب شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در روزهای گذشته به قدری شور شد که حتی برای شستن دست و صورت و استحمام غیرقابل استفاده بوده است.

رکوردها و آمارهای دور اول جام جهانی ۲۰۱۸

کریس رونالدو

در دور اول جام جهانی روسیه، شگفتی برخی از تیم‌ها و تعداد زیاد پنالتی‌ها قابل توجه است.

به گزارش مشرق، دور اول جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با برگزاری ۱۶ دیدار به پایان رسید. شگفتی‌های زیادی در این بازی‌ها رخ داد و برخی از تیم‌ها نتایج دور از انتظاری کسب کردند. شکست مدافع عنوان قهرمانی، پیروزی پرگل روسیه میزبان، ناکامی تیم‌های آمریکای جنوبی، پیروزی ژاپن و ایران، کم فروغی ستارگان جهان فوتبال و تاثیر VAR از مهم‌ترین اتفاق‌های این دور بود.

گل‌ها

در این بازی‌ها ۳۸ گل از خط دروازه‌ها عبور کرد که ۴ گل به خودی ثبت شد. این گل‌ها به نفع تیم‌های ایران، کرواسی، فرانسه و سنگال تمام شد.

پرگل‌ترین بازی دور اول دیدار اسپانیا و پرتغال بود. این بازی با تساوی ۳ بر ۳ به پایان رسید. بازی یک طرفه جام نیز در دیدار افتتاحیه رخ داد و روسیه توانست با ۵ گل عربستان را شکست دهد.

کارت زرد و قرمز

در آخرین روز بازی‌های دور اول داور بالاخره یک کارت قرمز نشان داد. این اتفاق در دیدار کلمبیا و ژاپن رخ داد. کارلوس سانچس با خطای هند در محوطه جریمه کارت قرمز مستقیم دریافت و یکی از سریع‌ترین اخراج‌های تاریخ جام جهانی هم به نام خود ثبت کرد. در کل بازی‌ها ۴۹ کارت زرد به بازیکنان نشان داده شد. خشن‌ترین بازی، دیدار بلژیک و پاناما بود که ۸ بار بازیکنان با کارت زرد جریمه شدند.

همه تیم‌ها به جز اروگوئه، تونس، آرژانتین و ایسلند با کارت زرد جریمه شدند. نکته قابل توجه دور اول دیدار آرژانتین و ایسلند بود. در این بازی ۲۵ خطا انجام شد اما داور هیچ یک از بازیکنان را با کارت زرد جریمه نکرد.

هت‌تریک و دبل‌

تنها یک بازیکن توانست در دور اول سه گل به ثمر برساند. کریستیانو رونالدو در دیدار برابر اسپانیا سه بار گلزنی کرد. او ابتدا از روی نقطه پنالتی دروازه لاروخا را باز کرد و سپس دو گل دیگر نیز به ثمر رساند. دوشنبه شب لوکاکو و هری کین نیز توانستند دبل کنند. کین دو گل پیروزی انگلیس را برابر تونس به ثمر رساند. از طرفی لوکاکو در شب پیروزی ۳ بر صفر بلژیک دو بار دروازه پاناما را باز کرد.

پنالتی‌ و تاثیر VAR

در بازی‌های دور اول ۹ پنالتی توسط داوران اعلام شد. نخستین پنالتی برای پرتغال در دیدار برابر اسپانیا گرفته شد و توسط رونالدو به گل تبدیل شد. سپس در دیدار فرانسه و استرالیا داور بازی دو پنالتی برای هر یک از دو تیم اعلام کرد که آنتوان گریزمان و گدیانک آن‌ها را تبدیل به گل کردند. در بازی بعدی هم یک پنالتی اعلام شد. لیونل مسی فرصت داشت گل پیروزی آرژانتین را برابر ایسلند به ثمر برساند اما ضربه‌اش را دروازه‌بان حریف دریافت کرد. پس از این بازی پرو برابر دانمارک قرار گرفت و داور یک پنالتی به نفع تیم آمریکای جنوبی اعلام کرد اما کریستین کوئوا آن را از دست داد.

در دیدار نیجریه و کرواسی نیز داور یک پنالتی به نفع تیم اروپایی گرفت و لوکا مودریچ آن را به گل تبدیل کرد. همچنین سوئد به لطف یک پنالتی توانست کره جنوبی را شکست دهد. تونس مقابل انگلیس صاحب یک پنالتی شد و ساسی با گل کردن این ضربه بازی را به تساوی رساند. ژاپن به لطف هند سانچس به پنالتی رسید و شینجی کاگاوا با گلزنی از طریق این ضربه، توانست تیمش را با یک گل برابر کلمبیا پیش اندازد.

در برخی از این پنالتی‌ها VAR تاثیر مستقیم داشت و وجود این فناوری باعث شد داوران با خیال راحت پنالتی‌ها را اعلام کنند.

ایران و ژاپن تنها تیم‌های سه امتیازی آسیا

از ۵ نماینده آسیایی حاضر در جام جهانی تنها دو تیم توانستند به پیروزی دست یابند. ایران به لطف گل به خودی بازیکن مراکش سه امتیاز مهم این بازی را کسب کرد. از طرفی ژاپن کلمبیای ۱۰ نفره را ۲ بر یک شکست داد. استرالیا با وجود یک نمایش خوب مقابل فرانسه ۲ بر یک مغلوب حریف اروپایی‌اش شد. کره جنوبی نیز تنها با دریافت یک گل از کسب امتیاز بازماند. عربستان بدترین نتیجه را کسب و در شروع بازی‌ها ۵ گل از تیم میزبان دریافت کرد تا سنگین‌ترین شکست دور اول را به نامش ثبت شود.

سنگال جور همه تیم‌های آفریقایی را کشید

همه نمایندگان آفریقایی حاضر در جام جهانی تا پیش از دیدار سنگال و لهستان بازی‌های خود را واگذار کرده بودند. ابتدا مصر با گل دقایق پایانی خوسه خیمنس از اروگوئه شکست خورد. مراکش نیز به اشتباه دروازه خود را مقابل ایران باز کرد تا سه امتیاز این بازی را از دست بدهد. نیجریه نیز حریف کرواسی نشد و با دو گل مغلوب این تیم شد. از طرفی تونس نیز برابر انگلیس شکست خورد. با این حال سنگال به لطف اشتباه‌های بازیکنان لهستان ۲ بر یک حریف اروپایی‌اش را شکست داد تا آفریقایی‌ها در دور اول بدون امتیاز نمانند.

ناکامی تیم‌های آمریکای جنوبی

تیم‌های آمریکای جنوبی همیشه به عنوان مدعیان جام یاد می‌شوند اما در دور اول این رقابت‌ها نتایج ضعیفی کسب کردند و تنها اروگوئه بازی خود را با پیروزی به پایان رساند. آرژانتین در روز بد مسی نتوانست از سد ایسلند عبور کند و یک بر یک برابر این تیم متوقف شد. پرو با یک گل مغلوب دانمارک شد و در حالی که به نظر می‌رسید برزیل به راحتی بتواند سوئیس را شکست دهد برابر این تیم اروپایی متوقف شد. دیروز (سه‌شنبه) نیز کلمبیا پس از ۱۰  نفره شدن نتوانست حریف آسیایی‌اش را مغلوب کند و ۲ بر یک از ژاپن شکست خورد.

ناکامی مدافع عنوان قهرمانی

نخستین تقابل تیم‌های اروپایی در روز دوم با دیدار پرتغال و اسپانیا رقم خورد. این بازی با تساوی ۳ بر صفر به پایان رسید. پیش از این بازی در دیدار افتتاحیه روسیه توانسته بود عربستان را شکست دهد. همچنین فرانسه به سختی و به لطف VAR استرالیا را مغلوب کرد. دانمارک یک پیروزی خفیف برابر پرو به دست آورد اما تساوی ایسلند یک نتیجه درخشان محسوب می‌شد. این تیم برای نخستین بار در جام جهانی برابر یکی از تیم‌های قدرتمند جهان توانست یک امتیاز مهم به دست آورد. کرواسی، صربستان و انگلیس، حریفان‌شان را شکست دادند. تساوی سوئیس برابر برزیل از دیگر نتایج ارزشمند تیم‌های اروپایی محسوب می‌شد.

بلژیک پیروزی پرگلی در بازی نخست خود به دست آورد اما تیم‌های آلمان و لهستان در مقابل حریفان‌شان شکست خوردند.مکزیک توانست با پیروزی یک بر صفر مقابل مدافع عنوان قهرمانی نخستین شگفتی بزرگ جام را رقم بزند. از طرفی لهستان در آخرین بازی دور اول با اشتباهات خود یک پیروزی را به سنگال هدیه کرد.

کم فروغی ستارگان جهان

در دور اول ستاره‌های جهان فوتبال مطابق انتظار ظاهر نشدند و تنها رونالدو نمایش درخشانی داشت. مهاجم تیم ملی پرتغال توانست هت‌تریک کند و اجازه ندهد تیمش در نخستین گام شکست بخورد. از طرفی مسی که ستاره آرژانتین محسوب می‌شود با از دست دادن پنالتی خود باعث شد آلبی سلسته تنها یک امتیاز از دیدار نخست خود کسب کند. لوییس سوارس و نیمار برای اروگوئه و برزیل درخشان ظاهر نشدند و آنتوان گریزمان با وجود گلزنی برای فرانسه عملکرد چندان درخشانی نداشت. در حالی که ستاره‌های جهان فوتبال کم فروغ ظاهر شدند هری کین و لوکاکو توانستند بازی‌های خوبی از خود به نمایش بگذارند.

ناکامی سرمربیان آرژانتینی

آرژانتینی‌ها بیشترین نماینده را بر روی نیمکت تیم‌ها داشتند. پنج سرمربی از این کشور هدایت تیم‌های حاضر در جام جهانی را بر عهده دارند اما تنها یکی از آن‌ها امتیاز کسب کرد که آن خورخه سامپائولی بود. خوسه نستور پکرمن با کلمبیا، خوان آنتونیو پیتسی با عربستان، ریکاردو گارکا با پرو و هکتور کوپر با مصر برابر حریفان‌شان شکست خوردند.

منبع: ایسنا

قول پاداش نجومی پادشاه اسپانیا برای شکست ایران

پادشاه اسپانیا

پادشاه اسپانیا در تماس تلفنی به سرمربی تیم ملی فوتبال این کشور قول پاداشی نجومی داد و گفت: بدان که یک ملت منتظر پیروزی شما برابر ایران هستند.

سرویس ورزش مشرق - فیلیپ پادشاه اسپانیا در تماسی تلفنی خطاب به فرناندو هیرو سرمربی تیم ملی فوتبال اسپانیا گفت: گاوسیاه و زخمی اسپانیا همان چیزی است که وارد میدان خواهد شد، شما نباید هویت، تاریخ و کشورتان را دست کم بگیرید.

پادشاه اسپانیا در این تماس تلفنی بر اهمیت صعود مقتدرانه اسپانیا از گروه خود تاکید کرد و به هیرو گفت: تساوی برابر پرتغال باعث نگرانی نشد، به هر حال این یک بازی بزرگ و سخت بود و ما برابر قهرمان اروپا ایستادگی کردیم، خوشحالم که بحران تغییر مربی در تیم از بین رفته و مدیریت خوب شما باعث شده که با روحیه خوب به ادامه راه فکر کنیم.

پادشاه اسپانیا در پایان این تماس تصریح کرد: این یک تماس غیر رسمی و دوستانه است و از شما می خواهم سلامم را به همه بازیکنان برسانید. همه ما منتظر پیروزی و موفقیت شما هستیم و بدانید که یک ملت منتظر هستند نه یک پادشاه.

گفته می شود پادشاه اسپانیا وعده پاداش خود را چند برابر کرده و به هیرو و بازیکنانش گفته که در انتظار پاداشی تاریخی و بزرگ باشند.

آمریکا از شورای حقوق بشر خارج شد

آمریکا در حمایت از اسرائیل از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد.

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد عصر سه شنبه با قرائت یک بیانیه مطبوعاتی، تصمیم دولت دونالد ترامپ را در خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعلام کردند.
مایک پمپئو در سخنان خود شورای حقوق بشر را به تمرین ریاکاری شرم آور متهم کرد و گفت: بسیاری از بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان نادیده گرفته می شوند و ناقضان آن بر کرسی های این شورا نشسته و دیگرانی که از آنها بهترند را قضاوت می کنند.

آمریکا از شورای حقوق بشر خارج شد

وی این شورا را «محافظ سوءاستفاده کنندگان از حقوق بشر و بی اعتمادی سیاسی» نامید و افزود: وقتی سازمانها منافع ملی و متحدان ما را تخریب می کنند، همدلی نخواهیم کرد. زمانی که آنها به حاکمیت ملی ما تجاوز می کنند، سکوت نخواهیم کرد.وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که آمریکا در زمینه کمک های بشر دوستانه پیشرو بوده است، ادامه داد: آمریکا با کمک های خود میلیون ها نفر را از سرکوب و استبداد رهانیده و به آنها زندگی بخشیده است و از تشکیلات و نهادهای ریاکار درس نمی گیرد.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم که بارها حمایت آشکار خود را از رژیم صهیونیستی نشان داده و البته در همه موارد از جامعه بین المللی شکست سختی متحمل شده است، در این باره گفت: آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج می شود و آن را شایسته این نام نمی داند.
وی همچون وزیر خارجه آمریکا، شورای حقوق بشر را سازمانی ریاکار و خودپنداره نامید و با متهم کردن کشورهای دیگر که در برابر جنایات صهیونیست ها آزادانه ایستاده اند، خواستار اصلاح ساختار این شورا شد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اظهار کرد: اگر این شورا اصلاح شود، آمریکا با خوشحالی به آن خواهد پیوست.
بر اساس قوانین سازمان ملل متحد، جای خالی ایالات متحده در شورای حقوق بشر از طریق برگزاری انتخابات در مجمع عمومی در میان کاندیداها در گروه اروپای غربی و دیگر گروه ها پر خواهد شد.پیش از این هم آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی، از سازمان یونسکو خارج شده بود

وزیر سابق اسرائیلی در زندان: می‌خواستم ایران را گول بزنم

وزیر انرژی اسبق رژیم صهیونیستی که به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است، به بازجویان خود در زندان گفته که هدف او گول زدن ایرانی‌ها و سپس بازگشت به اسرائیل به عنوان یک قهرمان بوده است.

به گزارش تسنیم، «گونن سگو» وزیر انرژی اسبق رژیم صهیونیستی که به اتهام جاسوسی برای ایران به زندان افتاده است، به تماس داشتن با جمهوری اسلامی اعتراف کرده، ولی اعلام کرده است که هدف او کمک به رژیم صهیونیستی و بازگشت به اسرائیل مثل یک قهرمان بوده است.

جروزالم پست در گزارشی به نقل قول سخنان این وزیر اسبق از شبکه 10 اسرائیل پرداخته و گزارش داده است که سگو به مدت 9 روز در سلول انفرادی یکی از زندان های شین بت (آژانس امنیت داخلی اسرائیل) محبوس بوده و حق تماس با وکلای خود را نیز نداشته است.

بنابر این گزارش، سگو به بازجویان خود گفته که هیچ گونه اطلاعات طبقه بندی شده‌ای را به رابطان ایرانی خود منتقل نکرده و هیچ انگیزه عقیدتی یا مالی برای کمک رساندن به کشور دشمن را نداشته است.

او که یک بار هم در سال 2005 به جرم تلاش برای قاچاق بیش از 30 هزار قرص روانگردان از کشور هلند به اسرائیل و همچنین جعل کردن گذرنامه دیپلماتیک زندانی شده بود، گفت: «من می خواستم ایرانی‌ها را گول بزنم و سپس به عنوان یک قهرمان به اسرائیل برگردم.»

شبکه 10 اسرائیل مدعی شده که این وزیر اسبق که پزشک نیز می باشد، توسط سفارت ایران در آبوجا اغفال شده و تحت پوشش درمان فرزندان کارمندان سفارت، به همکاری با جمهوری اسلامی واداشته شده بود.

دادستان بیت المقدس روز جمعه دادخواستی را علیه سگو صادر کرد که وی را متهم به یاری رساندن به کشور دشمن، جاسوسی علیه رژیم صهیونیستی، و انتقال چندین پیام به یکی از دشمنان کرده است.

سگو که سال‌های اخیر در کشور نیجریه ساکن بوده، در ماه می به گینه استوایی نقل مکان کرده است.

به نقل از شین بت و پلیس اسرائیل، گونن سگو توسط اطلاعات ایران استخدام شده و یکی از مأمورین اطلاعاتی آن ها شده بود، ضمن اینکه نخستین تماس آن ها در سفارت ایران در نیجریه اتفاق افتاده بود.

اتهامات وارده به این وزیر اسبق اسرائیلی عبارتند از انتقال اطلاعات به منابع ایرانی در مورد بخش انرژی رژیم صهیونیستی، مکان های امنیتی و ساختمان‌های اسرائیل، و همچنین هویت مقامات شاغل در سازمان‌های امنیتی و سیاسی رژیم اسرائیل.

گفته می شود که سگو برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود، با اسرائیلی‌های شاغل در بخش‌های نظامی، امنیتی و دیپلماتیک ارتباط برقرار می‌کرده و با این ادعا که منابع ایرانی در واقع تاجر و بازرگان هستند، تلاش می‌کرده تا بعضی از آن شهروندان را به آن منابع ایرانی متصل کند.

حدیث روز/ سخن پیامبر(ص) درباره کسانی که تمام نعمت دنیا را دارند

حدیث روز

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده‌اند هر که شب و روز خود را سپری کند و از سه چیز برخوردار باشد نعمت دنیا بر او تمام شده است.

مشرق- پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله فرمودند:

هر که شب و روز خود را سپری کند و از سه چیز برخوردار باشد نعمت دنیا بر او تمام شده است: کسی که صبح و شامش را در تندرستی و آسایش خاطر گذراند و خوراک روز خود را داشته باشد. و اگر چهارمین نعمت را هم داشته باشد ، نعمت دنیا و آخرت را کامل دارد و آن(چهارمین) نعمت ایمان است.

متن حدیث: 

رسولُ اللّه صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله:

مَن أمسی وأصبحَ وعِندَهُ ثَلاثٌ فقد تَمَّت علَیهِ‏النِّعمَةُ فی الدُّنیا : مَن‏أصبَحَ و أمسی مُعافیً فی بَدَنِهِ ، آمِنا فی سَرْبهِ، عِندَهُ قُوتُ یَومِهِ. فإن کانَت عِندَهُ الرّابِعَةُ فَقد تَمَّت علَیهِ النِّعمَةُ فی الدُّنیا والآخِرَةِ ؛ وهُو الإیمانُ.

"تحف العقول، صفحه ۳۶"

مشکل شوری آب در خرمشهر و آبادان قابل حل است؟

سه‌شنبه 29 خرداد 1397 - 06:45
فرامند هاشمی زاده معاونت امور عمرانی استانداری خوزستان

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: حداکثر تا پایان تیر ماه خط انتقالی دوم غدیر به بهره برداری خواهد رسید و تمام آب مصرفی شهرستان های آبادان و خرمشهر از سمت بهمن شیر قطع خواهد شد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، شوری آب شرب در آبادان با طی کردن روند نزولی به کف رسیده و در بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

این شوری با سابقه‌ای دیرینه‌ در آبادان به معضلی بزرگ و اساسی تبدیل شده که زندگی را در این شهر مختل کرده است.

در حال حاضر آب در آبادان نه تنها به هیچ وجه قابل شرب نیست بلکه برای شستن صورت هم مناسب نیست، چون باعث سوزش چشم‌ها می‌شود.

طبق گفته برخی از مسئولان طی هشت ماه گذشته برای حل این مشکل، مذاکراتی با وزیر نیرو، مدیران آب و فاضلاب، سازمان آب و برق استان صورت گرفته و قرارشده تا در تیر ماه سال جاری با وصل شدن خط دوم طرح غدیر حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمکعب به حجم ورودی آب آبادان اضافه شود که حدود ۱۲۰ هزار مترمکعب از آب این شهرستان را تأمین کند.

روز گذشته غلامرضا شریعتی در نشست شورای پایایی منطقه ای برق خوزستان در استانداری، اظهار داشت: در حال حاضر EC آب لوله کشی در خرمشهر و آبادان 6 هزار میکروموس و در مقطع نهر مارد 13 هزار میکروموس است.

وی افزود: اگر کشاورز آبی برای نوشیدن نداشته باشد، معیشت وی نیز به خطر می افتد، آن وقت دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد بنابراین باید اهتمام بورزیم و پیش از بحران مساله را حل کنیم.

فرامند هاشمی زاده معاونت امور عمرانی استانداری خوزستان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: استاندار خوزستان به دلیل آن که قصد نظارت بر عملکرد شرکت آبفای را داشته چندین جلسه برگزار کرد و موضوع شوری آب در مناطق را بررسی کردیم.

وی افزود: شهرستان آبادان تقریبا به 150 هزار مترمکعب آب در روز نیاز دارد که حدود 100 هزار مترمکعب از آب شیرین کن و آب غدیر استفاده می کند و همچنین حدود 40 هزار متر مکعب هم از بهمن شیر(یکی از شاخه‌های رود کارون) دریافت می کند.

معاون عمرانی استاندار تصریح کرد: آب بهمن شیر از بابت EC بالا و اختلافی که با آب شیرین کن و آب غدیر دارد نسبتا به یک EC مناسبی رسیده بود، اما اخیرا مشکلی برای خط انتقال آب غدیر ایجاد شد و چند روزی این مقدار شوری آب در آبادان و خرمشهر افزایش پیدا کرد.

هاشمی زاده اظهار داشت: اخیرا با تلاش هایی در حد معمول و مقدور رفع مشکل شده است.

وی با بیان این که خرمشهر نزدیک به 90 هزار متر مکعب آب نیاز دارد، گفت: حدود 70 هزار مترمکعب آب مصرفی این شهرستان از غدیر تامین می شود؛ البته اخیرا در خرمشهر آب شیرین کنی راه اندازی شده است.

معاون عمرانی استانداری تصریح کرد: برای آن که این آب از نظر شوری به صورت سالم تری به دست مردم برسد، EC آن از خط انتقالی دومی که از طرح غدیر احداث شده متعادل می شود و حداکثر تا پایان تیر ماه این خط به بهره برداری خواهد رسید. در این صورت تمام آب مصرفی شهرستان های آبادان و خرمشهر از سمت بهمن شیر قطع و از سوی خط غدیر تغذیه خواهند شد زیرا EC مناسب با کیفیت بالاتری خواهد داشت.

وی با بیان این که تمام تلاش ها انجام شده تا چنین مشکلاتی دیگر به وجود نیاید، گفت: تقاضای ما از مردم عزیز خوزستان آن است که تاکنون صبر و حوصله داشتند حتی صبر و حوصله آنها بیشتر از تلاش ما بوده و همکاری خوبی با ما داشتند، امیدواریم در این مدت هم فرصتی به سازمان آبفای و شرکت آب و برق خوزستان دهند.

هاشمی زاده ادامه داد: آبرسانی دو بخش دارد یک بخش از آن تامین است یعنی محل برداشت و انتقال آب است و دیگری بخش آب و برق است که قسمت توزیع در داخل شهر با شرکت آبفای خوزستان انجام می شود؛ البته در شهرهایی که رودخانه هست این موضوع تفاوت دارد منتها متولی انتقالی که از سمت غدیر صورت می گیرد سازمان آب و برق بوده و مجری و پیمانکار این موضوع هم قرارگاه خاتم است.

«میلاد فراهانی» سنگربان نفت مسجدسلیمان شد

دروازه‌بان فصل پیش نفت تهران به نفت مسجدسلیمان پیوست.

به گزارش خبرگزای فارس از اهواز، دروازه‌بان اسبق  تیم فوتبال نفت تهران رسماً به عضویت نفت مسجدسلیمان در لیگ هجدهم در آمد.

«میلاد فراهانی» با امضای قراردادی یک‌ساله از دروازه نفتی‌های مسجدسلیمان در لیگ هجدهم حراست خواهد کرد.
این دروازه‌بان 30 ساله، فصل گذشته در 90 درصد بازی‌های تیمش در لیگ برتر به میدان رفته بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از تمدید قرارداد محمود فکری برای تصدی سرمربیگری نفت مسجدسلیمان، این باشگاه تا کنون با میثم آقایی از پارس جنوبی به توافق رسیده و قرارداد دو مدافع خود به نام‌های مجید ایوبی و میلاد خدایی‌اصل را تمدید کرده است.

شهرداری آبادان 250 میلیارد تومان بدهی غیر سازمانی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، حسن کمری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات شورای شهر برگزار شد، اظهار کرد: در دوره کوتاه از شروع شورای پنجم سعی بر آن بوده که شفاف‌سازی و را سرلوحه کار و هیچ‌گونه موردی از شهروندان پنهان نباشد که خوشبختانه به‌واسطه اهالی رسانه‌ها و فضای مجازی این امر مؤثر بوده است.

وی با اشاره به طرح‌های کلان‌شهری افزود: مشکلات مردم ازجمله مشکلات روزمره و نظافت شهری مشکلات عمرانی آسفالت، فضای سبز و بحث‌های کلانی همچون ایجاد پل‌ها و طرح‌های ویژه  در طول ده ماه گذشته از اولویت شورا بوده است.

رئیس شورای شهر آبادان  تصریح کرد: در سال اول شورای پنجم خدمات شهری بهبود یافته اما با شرایط ایده آل  هنوز فاصله داریم، همچنین در بحث آسفالت پیاده‌رو خیابان‌ها و معابر اصلی و فرعی شش پروژه فعال و چند پروژه در مرحله مناقصه و تأمین طرح، تصویب و تأمین اعتبار هستند.

*وجود 250 میلیارد تومان بدهی غیرسازمانی در شهرداری آبادان

کمری  عنوان کرد: تردد ماشین‌های حوزه نفت و نفت‌کش‌ها باعث ایجاد مشکلات شده‌اند که  با طراحی پل خاص توسط شهرداری در طرح توسعه منطقه آزاد اروند این مشکل برطرف خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه شهردار در چه شرایطی شهرداری را به عهده گرفته و آیا میزان بدهی‌ها  شفافیت و روشن است عنوان کرد: شهردار آبادان، این سازمان را با دویست و ۵۰ میلیارد تومان بدهی غیرسازمانی و ۲۸ میلیارد تومان بدهی کارکنان تحویل گرفته و حتی تنها (گریدر) ماشین‌آلات عمرانی شهرداری نیز توقیف‌شده بود.

رئیس شورای شهر آبادان با بیان اینکه بسیاری از مطالبات و آرای قضایی  از سال ۷۹ تا ۹۶  باعث مسدود شدن حساب شهرداری و مشکلات پرداختی ناشی از این قضیه بوده است، گفت: راه‌حل برون‌رفت از این مشکلات را  توجه به انضباط مالی و اداری، بررسی هزینه و کاهش هزینه‌ها، برسی درآمد و افزایش آن، کنترل بدهی‌ها، تمرکز بر هزینه‌ها، مدیریت آن‌ها به‌صورت مشترک توسط شورای شهر و شهرداری موردتوجه است.

کمری اظهار کرد: قراردادهای استیجاری حذف و حقوق و دستمزد بیش‌ازحد مجاز و بدهی‌ها کنترل و کاهش‌یافته، همچنین برای رسیدگی به حساب‌های مالی در فاز اول سال ۹۵ و ۹۶ از یک شرکت حسابداری تقاضای همکاری شده است و گزارش‌ها و اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار خواهیم داد. 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل در رفع مطالبات کارکنان و افزایش درآمد شهرداری بازنشسته کردن نیروهای چهاردرصدی است که از سال ۹۱ انجام‌نشده بود و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌گرفته ۱۲۵ نفر از کارگران مشاغل سخت مشمول بازنشستگی خواهند شد. 

*کاهش 13 میلیارد ریالی هزینه‌های شهرداری با بازنشسته کردن ۱۲۵ نفر از کارگران مشاغل سخت

رئیس شورای شهر آبادان از اعلام اسامی ۲۵۰ نفر دیگر به سازمان تأمین اجتماعی تا پایان تیرماه خبر داد و افزود: حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از پرداخت حقوق شهرداری کاهش و ماهیانه بیش از یک میلیارد صرفه اقتصادی بازنشسته کردن چهار درصدی‌ها برای شهرداری خواهد بود.   

کمری یادآور شد: در حال حاضر شهرداری ۶۰ میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است، همچنین با حقوق ۱۰۰ نفر از این بازنشستگان می‌توان ۱۵۰ نفر نیرو جذب و تأمین حقوق کرد.

وی در مورد طرح ساحل سازی بهمن‌شیر گفت: این پروژه به‌عنوان طرحی با اعتبارات بیشتر از قبل و در سال ۹۷ اجرایی خواهد شد که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و منطقه آزاد اروند منعقد خواهد شد که از برنامه‌های اجرایی  سال جاری خواهد بود.

رئیس شورای شهر آبادان، در پاسخ به این سؤال که آیا کم‌کاری مدیر منطقه سه شهرداری باعث ایجاد حادثه خودسوزی کارگر شهرداری شد، تأکید کرد: با توجه به اینکه اتفاقات منطقه ۳ منجر به فوت یکی از همکاران شد، نمی‌توان یک نفر را مقصر اصلی قضیه عنوان کرد و ما در مقام حقوقی نیستیم که بتوانیم کسی را مقصر جلوه دهیم، به‌عنوان شهروند موضوعات اجتماعی عدم پرداخت حقوق در موعد مقرر و معضلات اجتماعی هم مؤثر بوده و با توجه به مستندات ۱۰ روز قبل از وقوع حادثه واریزی به‌حساب این پرسنل صورت گرفته اما به خاطر ضمانت وام ایشان امکان برداشت از حساب خود را نداشته که این قضیه در حال بررسی است.

کمری در خصوص عزل مدیر منطقه سه توسط شهردار پس از این حادثه بیان کرد: این یک تصمیم مدیریتی بوده حال یا با تصمیم قبلی شهردار یا به احترام افکار عمومی، شهردار تصمیم به جابه‌جایی مدیر منطقه سه گرفته است.

کمری تعامل سازمانی را یکی از سیاست‌های شورا عنوان کرد و اضافه کرد: منطقه آزاد اروند در زمینه اجرای پروژه‌ها همکاری داشته و بسیاری از طرح‌های شهرداری در زمینه‌های عمرانی را حمایت کرده است.

وی گفت: در بحث توسعه اتوبوس‌رانی ۱۲ اتوبوس به ناوگان این سازمان اضافه‌شده و در بحث پسماند و مکانیزه، قراردادهایی با استانداری منعقدشده است، همچنین برای معابر و پیاده‌روها که نیاز همه مناطق شهر است ۹ پروژه تعریف‌شده که شش پروژه پیشرفت فیزیکی و سه پروژه دیگر در مراحل پایانی مناقصات هستند.

رئیس شورای شهر آبادان بیان کرد: به دلیل بحرانی بودن شرایط  مناطق حاشیه شهر طرح اولیه بهسازی به مناطق حاشیه اختصاص داده شده و طرح‌های بهبود معابر هسته مرکزی شهر شامل پیاده‌روها، آسفالت معابر در مردادماه سال ۹۷ اجرایی خواهد شد.

کمری در خصوص نام‌گذاری محلات فاقد نام عنوان کرد: محلات زیادی فاقد نام بوده‌اند، با توجه به نیازسنجی در مناطق مختلف مکان‌های فاقد نام و فاقد تابلو به شهرداری اعلام شد و در سال جاری نصب آن‌ها صورت می‌گیرد.

*از سرگیری بازسازی آبادان پس از 30 سال

وی ادامه داد: بازسازی آبادان در زمینه‌های معابر و فاضلاب که باید در سال ۶۷ صورت می‌گرفت در سال ۹۷ در حال شروع است و امیدواریم در زمینه آسفالت و معابر که از معضلات اصلی مردم هستند قراردادهای پیگیری شده اجرایی شود، همچنین در خصوص کارخانه آسفالت با توجه به اینکه این کارخانه فرسوده و توان تولید نیاز آبادان را ندارد، قرار است کارخانه‌ای با تمام تعلقات خریداری شود و نیاز شهر را تأمین کند. 

رئیس شورای شهر گفت: در بحث اعتبارات عمرانی مشکلی نداریم و هم‌اکنون ۸۰ میلیارد تومان پروژه در حال اجرا است که تنها در بحث مطالبات بدهی‌های اجرایی با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم.

*پرداخت معوقات و حقوق پرسنل از محل درآمدهای آلایندگی

وی در خصوص  تخصیص اعتبارات حاصل از عوارض آلایندگی گفت: با توجه به تعداد پرسنل و مطالبات ایشان، مبلغی که به‌عنوان عوارض آلایندگی دریافت می‌شود به دلیل اولویت مطالبات صرف حقوق پرسنل می‌شود اما در کنار آن‌ها پروژه‌های زیادی مانند پارک ۱۷ هکتاری در میدان شهدای هسته‌ای، فضای سبز ساحل بهمن‌شیر در حال اجرایی است.

کمری در خصوص علت برخی تجمعات در شهرداری گفت: این تجمعات کارگری بوده که با پرداخت معوقه‌ها و مطالبات کمتر شده و امیدواریم در ماه آینده مبلغی از مطالبات سال ۹۷ پرداخت و این تجمعات به حداقل برسد. 

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان با بیان اینکه اگر کار عمرانی به‌صورت اصولی انجام گیرد زمان‌بر خواهد بود، گفت: زیرساخت‌ها در حال انجام است و آسفالت و ساخت معابر  اولین بار است که به‌صورت اصولی در شهرداری در حال انجام است و اگر تمام پروژه‌های تصویب‌شده تأمین اعتبار شود ظرف ۲ الی ۳ ماه آینده به نتیجه می‌رسد، سی سال از زمان جنگ می‌گذرد کار خاصی و برنامه هدفمندی تا به حال صورت نگرفته بود تا بتواند اعتماد مردم را جلب کند ولی سعی می‌کنیم در عمل و با اجرای پروژه‌ها اعتماد مردم را بیشتر جلب کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که به‌منظور ایجاد انضباط مالی در درآمدهای شهرداری، تمام موارد به‌صورت الکترونیکی ثبت خواهد شد، ابراز کرد: فرصت‌های خوبی در آبادان ازلحاظ پتانسیل نیروی انسانی و مشارکت‌های مردمی داریم از جمله  که شاید از آن‌ها به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم.

کمری در پایان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی شهرداری آبادان، خاطرنشان کرد: بیشترین فعالان و هیئت‌های ورزش و انجمن‌های ادبی عربی و فارسی و رسانه‌های فعال و پویا بیشترین آمار و بیشترین انجمن‌های مردم‌نهاد را به‌صورت فعال و رسمی داریم تمام این فرصت‌ها در آبادان وجود دارد و رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در ایجاد ارتباط داشته باشند که امیدواریم این دوره از شورا دوره مهمی برای رفع مشکلات زندگی مردم با همکاری و هم‌فکری مردم باشد.

پای چاپلوسان بر گلوی خوزستان

آلوده شدن ادبیات برخی رسانه های خوزستان به تملق و چاپلوسی مدیران یکی از عوامل عدم رشد و پیشرفت خوزستان است چرا که به قول دیل کارنگی چاپلوسی هم گوینده و هم شنونده را فاسد می کند.

اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که از سرعت لاک پشتی توسعه و رشد خوزستان گله مند هستید و حتی گاهی از سرناچاری به مهاجرت فکر می کنید حتما  به این موضوع فکر کرده اید که چرا با این همه ثروتی که در خوزستان وجود دارد باز هم فقیریم و با رفاه مطلوب فاصله داریم در یادداشت های گذشته(1)(2)(3) به برخی از علل این درجا زدن اشاره کردم و در این نوشته به علت دیگری از علل ماندنِ خوزستان در گِل اشاره می‌کنم اما این بار با سبکی متفاوت. لطفاً به تیترهای زیر که روزانه در برخی رسانه‌های استان و شبکه‌های اجتماعی در مورد استاندار خوزستان به اشتراک گذاشته می‌شوند دقت بفرمائید.

"تقدیر وزیر کشاورزی از اهتمام و تلاش‌های استاندار، دفاع خوب استاندار از رئیس‌جمهور، مردمی بودن استاندار باید به سایر مدیران تسری یابد، شریعتی یک استاندار درد آشناست، استاندار فرصت بی‌بدیل توسعه خوزستان را فراهم کرده است، شریعتی استانداری سخت‌کوش، مردمی و متدین است، خدا را شاهد می‌گیریم، تقدیر وزیر بهداشت از استاندار، استاندار خوزستان از مردمی‌ترین استانداران کشور است او مدیری پرتلاش و حامی دولت است، شریعتی جزو بهترین استانداران دولت است، شریعتی استانداری باتقوا، خستگی‌ناپذیر و پاک دست است، تقدیر وزیر نیرو از استاندار، قدردان مدیریت شاخص استاندار خوزستان هستیم، شریعتی سرمایه ارزشمندی برای خوزستان است، استاندار به معنای واقعی کلمه نماینده عالی دولت در خوزستان است و ..."

این‌ها نمونه‌ای کوچک از تیترهایی است که رسانه‌های منسوب به استاندار، در برهه‌ای کوتاه در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرده‌اند بله درست حدس زدید  آلوده شدن ادبیات برخی رسانه‌های خوزستان به تملق و چاپلوسی مدیران یکی از عوامل عدم رشد و پیشرفت خوزستان است چراکه به قول دیل کارنگی چاپلوسی هم گوینده و هم شنونده را فاسد می‌کند.

به نظر شما چه انگیزه‌ای پشت انتشار این تملقات و مجیزگویی‌ها وجود دارد؟ آیا با تملق از استاندار و سایر مسئولان، خوزستان آباد می‌شود؟!  اگر این شیوه جواب می‌داد امروز خوزستان بهشت ایران‌زمین شده بود.

بهتر نیست رسانه‌های حامی دولت به‌جای تملق و چاپلوسی برای استاندار باصداقت و صراحت مشکلات مردم را بیان کنند به‌جاست که استاندار محترم هم دوستان رسانه‌ای خود را نصیحت کنند که دست از این روند غلط بردارند و او از این جریان رسانه‌ای اعلام برائت کند وگرنه معلوم می‌شود او هم از این چاپلوسی‌ها بدش نمی‌آید  این در حالی است که حضرت علی علیه‌السلام به‌طور جدی از مردم می‌خواستند که با تملّق و چاپلوسی با او سخن نگویند. حضرت امام هم در توصیه به مسئولان فرموده‌اند باید از چاپلوسان دغل‌باز و زبان‌بازان حیله‌گر بر حذر باشند.

اقدامات وزیری که برای ایران جاسوسی می کرد

جاسوس ایران در اسرائیل

در پی اعلام خبر بازداشت وزیر انرژی سابق رژیم صهیونیستی به اتهام جاسوسی برای ایران، رسانه های این رژیم اقدام به انتشار جزئیات اقدامات وی کردند.

به گزارش مشرق، «گونِن سِگِو» از وزیران پیشین کابینه رژیم صهیونیستی، به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده و دادستانی اسرائیل علیه وی کیفرخواست صادر کرده است.

رسانه‌های اسرائیل بر اساس گزارش مشترک سازمان امنیت داخلی- شین‌بت- و پلیس این رژیم خبر دادند که گونِن سِگِو از چند هفته پیش در بازداشت و تحت بازجویی است.

این وزیر پیشین اسرائیلی به «همکاری آگاهانه» در «انتقال اطلاعات به دشمن در زمان جنگ» و «جاسوسی علیه کشور» متهم است.

بر اساس گزارش‌های یاد شده، گونِن سِگِو اطلاعاتی را از اسرائیل از جمله «در حوزه انرژی، سایت‌های امنیتی، ساختمان‌ها و صاحبان شغل‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل به ماموران ایران داده و دو بار نیز شخصا به دعوت مقامات اطلاعاتی جمهوری اسلامی به ایران سفر کرده است».

در کیفرخواست دادستان اسرائیل آمده که سگو برای آنکه به ماموران ایران ثابت کند که ماموریت‌های محوله را انجام داده است، در زمان حضور خود در اسرائیل، با اسرائیلی‌هایی که در زمینه محافظت از شخصیت‌ها، امنیت و مناسبات خارجی این کشور فعال هستند، دیدار کرده و همچنین «تلاش کرده تا اسرائیلی‌های دیگر را با نیروهای اطلاعاتی ایران مرتبط کند».

این گزارش می‌افزاید: سِگِو در جریان زندگی و فعالیت بازرگانی خود در کشور آفریقایی نیجریه، نخستین بار در سال ۲۰۱۲ با ماموران اطلاعاتی سفارت ایران در نیجریه تماس گرفت و «این ارتباط‌ها را آگاهانه ادامه داد» و به دعوت آنها نیز دو بار به ایران رفت و «می‌دانست که دارد با چه کسانی کار می‌کند».

این اتهام نیز علیه سِگِو مطرح شده که او بعد از دو سفر به ایران، در دیدارهای بعدی با ماموران اطلاعاتی ایران، در «هتل‌ها» یا «خانه‌هایی که وابسته به نهادهای اطلاعاتی ایران است» به تماس‌هایش ادامه داد.

یک بخش مهم دیگر از اتهامات عنوان شده علیه این وزیر پیشین، نگهداری و استفاده از تجهیزات مخفی کدگذاری شده برای رد و بدل کردن اطلاعات میان او و ماموران ایرانی بوده است.

گزارشی که شین‌بت و پلیس اسرائیل اجازه انتشار آن را داده‌اند، می‌گوید که گونِن سِگِو ماه میلادی گذشته در جریان سفر از نیجریه به گینه استوایی، به دلیل سوء پیشینه‌اش در بزهکاری اجازه ورود به گینه استوایی را پیدا نکرد، و در عوض درخواست اسرائیل برای استرداد او را پذیرفتند، زیرا اطلاعاتی از برخی از کارهای او در اقدام علیه اسرائیل گردآوری شده بود.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، بلافاصله بعد از انتقال گونن سگو به سرزمین های اشغالی در اواسط بهار امسال، وی بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفت.

کیفرخواستی که دادستانی اورشلیم علیه این سیاستمدار پیشین تنظیم کرده، از سوی مشاور ارشد حقوقی دولت و دادستان کل رژیم صهیونیستی تایید شده است.

الی زوهار و موشه مازور، دو وکیل مدافع سِگِو، از شرکت حقوقی گلدپراو- زلیگمن، بلافاصله بعد از رسانه‌ای شدن گزارش بازداشت، بازجویی و متهم شدن رسمی موکل‌شان به جاسوسی برای ایران، در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل گفتند که هر چند «بخش‌های زیادی از کیفرخواست جنبه محرمانه دارد اما گزارشی که نهادهای امنیتی به رسانه‌ها داده‌اند، تصویر بسیار وخیم‌تری از حقیقت را ارائه کرده است».

گونِن سِگِو، ۶۵ ساله، که از ژانویه ۱۹۹۵ تا ژوئن ۱۹۹۶، وزیر انرژی اسرائیل بود طی دو دهه گذشته با کناره‌گیری از سیاست، به امور بازرگانی مشغول بود و از جمله در آفریقا زندگی کرده است.

طی یک دهه گذشته دو بار نام سِگِو در اسرائیل بر سر زبان‌ها افتاد و او به بزهکاری متهم شد. وی طی این مدت دو بار محاکمه شد اما این نخستین بار است که اتهام جاسوسی به او زده می‌شود.

او در سال ۲۰۰۳ متهم بود که در سفر به هنگ‌کنگ، شش بار با کارت اعتباری خود مبلغ ۲۰ هزار شِکِل، معادل پنج هزار دلار، از عابر بانک دریافت کرده اما به شرکت کارت اعتباری گفته بود که کارتش دزدیده شده است. دادگاه تل‌آویو او را در این پرونده به یک‌سال حبس تعلیقی و پرداخت ۵۰ هزار شکل جریمه محکوم کرد.

در اوایل سال ۲۰۰۵ نیز سگو متهم شد که با دستکاری عامدانه با هدف تمدید اعتبار گذرنامه دپیلماتیک زمانی که وزیر بوده، ۳۰ هزار قرص اکستازی به اسرائیل منتقل کرد. او به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۷۵۰۰ دلار جریمه نقدی محکوم شد اما در تابستان ۲۰۰۷ با عفو دوره‌ای آزاد شد.

گونن سِگِو، پزشک است اما در سال ۲۰۰۷ گواهی‌ طبابت او برای همیشه لغو شد. او پس از آن برای کارهای بازرگانی به آفریقا رفت.

منبع: مهر

زن 35 ساله اهوازی خود را حلق آویز کرد

         ساعت 21:40 یکشنبه شب (27 خرداد ماه) حلق‌آویز شدن یک زن در منزلی در فاز 2 پادادشهر اهواز به سامانه 115 اطلاع رسانی شد.        

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از مرگ یک زن بر اثر خودکشی در اهواز خبر داد.

دکتر شهیار میرخشتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ساعت 21:40 یکشنبه شب (27 خرداد ماه) حلق‌آویز شدن یک زن در منزلی در فاز 2 پادادشهر اهواز به سامانه 115 اطلاع رسانی شد.

وی افزود: متاسفانه این زن 35 ساله که اقدام به خودکشی کرده بود، در این حادثه جان باخت.

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهتجمع شبانه هزاران نفر از مردم استرالیا در ملبورن برای گرامیداشت یاد یک هنرمند

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهجشن پیروزی رئیس جمهور جدید کلمبیا

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهسوگواری کودکان فلسطینی در غزه در پی شهادت یکی از بستگانشان

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهشرکت کنندگان در جشن قایق اژدها در هنگ کنگ

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهیک فیل آسیایی تازه متولد شده در باغ وحشی در استرالیا

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهیک هوادار تیم ملی فوتبال انگلیس در حال عکاسی از یک مجسمه در ولگوگراد روسیه

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهیک توریست در زیر آب در نزدیکی تورین ایتالیا

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهبازسازی ارتش روم در دورام انگلیس

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهفوتبال در گل و لای در منطقه لنینگراد روسیه

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهطرفداران تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی 2018

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهیک هنرمند هزاران بشکه خالی را بر روی سطح دریاچه ای در لندن قرار داده

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهحرکات نمایشی در ورزشگاه کازان روسیه

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهسخنرانی بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهخوشحالی مردم ولایت ننگرهار افغانستان از آتش بس

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهروستای آب گرفته در میانمار

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهیک زن در حال عبور از روی پل ساخته شده با بامبو در آسام هند

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهشلیک یک معترض در تظاهرات ضد دولتی نیکاراگوئه

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهطرفداران یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا در حال عکاسی با دوربین

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهچشم های یک گربه در نمایشگاه سگ و گربه در آلمان

تصاویر : دیدنی‌های امروز سه شنبه ۲۹ خردادماهفلسطینی ها در ساحل غزه

جزئیات قتل پسر 7 ساله ماهشهری +عکس

قتل

دختر نوجوان که پس از تصادف با پسر بچه ماهشهری از ترس لو رفتن، جسد را به خرمشهر برده و سوزانده بود برای معاینات روانی به پزشکی قانونی منتقل شد.

به گزارش مشرق، سه‌شنبه 15 خرداد جسد سوخته یک کودک در شهرستان خرمشهر و میان بوته‌ها کشف شد. با اعلام موضوع به بازپرس شعبه دوم دادسرای انقلاب خرمشهر و تیم تحقیق مشخص شد که جسد متعلق به پسر بچه‌ای 7 ساله است.در تحقیقات میدانی شاهدی شناسایی شد که مدعی بود دو زن را سوار بر خودروی پژو نوک مدادی دیده است که جسد را به آتش کشیده و از محل متواری شده‌اند.اظهارات تنها شاهد ماجرا، نخستین سرنخ را به دست تیم جنایی داد. پس از شناسایی هویت بچه در ادامه بررسی‌ها نیز مشخص شد که همسایه امیرعلی - مقتول- با آنها اختلافاتی جزئی داشته و حتی تیم تحقیق به بررسی خانه همسایه پرداخته اما هیچ سرنخی از پسرک به‌دست نیاورده بودند.

در همین رابطه:

قاتلان پسربچه بندر امامی دستگیر شدند

باتوجه به اینکه محل کشف جسد خرمشهر بود مأموران آگاهی با نیابت قضایی راهی ماهشهر شده و در ادامه تحقیقات باتوجه به اینکه همسایه امیرعلی با آنها اختلاف داشته و خودروی 405 نوک مدادی داشت این احتمال قوت گرفت که جنایت از سوی این خانواده رخ داده است. بدین ترتیب با هماهنگی‌های قضایی خودروی 405 همسایه مقتول مورد بازبینی قرار گرفت و با پیدا شدن لکه خون در خودرو بلافاصله صاحب خودرو که زن میانسالی به‌نام فتانه بود بازداشت شد.

مقتول

فتانه برای تحقیقات به شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب خرمشهر منتقل شد اما منکر جنایت بود.دادستان خرمشهر در این رابطه به خبرنگار «ایران» گفت: دو روز پس از بازداشت فتانه دختر17 ساله‌اش لب به اعتراف گشود. وی در بازجویی‌ها به تصادف با امیرعلی و آتش زدن جسد او اعتراف کرد. وی که در کلاس سوم دبیرستان تحصیل می‌کند برای بررسی صحت روانی به پزشکی قانونی منتقل شد و بزودی به بازسازی صحنه تصادف و جنایت می‌پردازد.

اعترافات متهم

سمیرا، 17 ساله ساکن بندر امام خمینی استان خوزستان است. او در گفت‌وگویی از روز حادثه و انگیزه‌اش برای آتش زدن جسد پسر 7 ساله می‌گوید.

اختلافات‌تان با خانواده امیر علی سر چه بود؟

مسائل معمولی که همسایه‌ها باهم دارند. امیر علی 6 خواهر داشت و ماهم دو دختر بودیم و از بچگی باهم بزرگ شده بودیم. اختلاف پیش می‌آمد بین همسایه‌ها و این اختلافات در این حد نبود که بخواهیم کسی را به قتل برسانیم.

روز حادثه چه اتفاقی افتاد؟

مادرم با ماشین 405 مسافرکشی می‌کند. روز حادثه از من خواست تا ماشین را از پارکینگ بیرون بیاورم و در کنار خیابان در سایه پارک کنم. با آنکه گواهینامه ندارم اما معمولاً پشت فرمان خودروی مادرم می‌نشینم. آن روز هم همین کار را کردم و زمانی که دنده عقب گرفتم تا از پارکینگ بیرون بیایم حس کردم که با چیزی برخورد کردم. ماشین را که پارک کردم با بدن نیمه جان امیرعلی مواجه شدم. وحشت زده بودم و استرس زیادی گرفتم. ساعت 5 بعد از ظهر بود برای همین کسی آن زمان در خیابان نبود تا شاهد ماجرا باشد.

به کسی این ماجرا را نگفتی؟

به مادرم گفتم و او گفت بیچاره شدیم. ما با خانواده امیرعلی اختلاف داشتیم و مادرم گفت خانواده‌اش باورشان نمی‌شود که یک حادثه بوده است. بچه را از روی زمین بلند کردم و روی صندلی عقب گذاشتم.

بچه آن زمان زنده بود؟

بله، نفس می‌کشید. اول می‌خواستم بچه را در گوشه خیابان یکی از شهرستان‌های اطراف رها کنم اما ترسیدیم که لو برویم. نمی‌دانستم با بچه چکار باید بکنم و برای همین تصمیم گرفتم که جسد را آتش بزنم.

پیشنهاد آتش زدن جسد را تو دادی؟

بله. به سمت آبادان حرکت کردیم. اصلاً حال خوبی نداشتم. در گوشه‌ای توقف کردم و مادرم پشت فرمان نشست و من روی صندلی عقب کنار امیرعلی نشستم. داخل ماشین ساکی بود که وسایلمان را داخل آن قرار می‌دادیم. امیرعلی آن زمان نفس می‌کشید، ساک را روی صورت او گذاشتم اما بعد از چند لحظه متوجه شدم امیرعلی دیگر نفس نمی‌کشد و صورتش سیاه شده است. چاره‌ای جز سر به نیست کردن جسد امیرعلی نداشتیم. جسد را از داخل ماشین بیرون آوردم و با بنزین آن را آتش زدم. چشمم به جسد شعله ور که افتاد پشیمان شدم و خواستم آتش را خاموش کنم اما دیدم مردم جمع شده‌اند و ترسیدم که لو برویم.

فکر می‌کردی دستگیر شوی؟

بعداز رها کردن جسد و هنگامی که در آبادان بودیم و داشتیم به خانه برمی گشتیم خواهرم زنگ زد و گفت پلیس در رابطه با ناپدید شدن امیرعلی به ما شک کرده و خانه را بازرسی کرده است.

با این حساب چرا خودت را معرفی نکردی؟

با خودم گفتم صبر می‌کنم تا مرا دستگیر کنند. از مجازات می‌ترسیدم.

عذاب وجدان داشتی؟

یک لحظه هم آرام ندارم. نمی‌دانم آن لحظه چطور این تصمیم اشتباه را گرفتم.

منبع: روزنامه ایران

ائتلاف صدر و العامری، هم ایران را راضی می‌کند هم آمریکا را

/ شبح «جنگ داخلی» در عراق دور می‌شود؟

یکی از رهبران ائتلاف الفتح، کریم النوری وجود هر گونه محافظه کاری برای هر یک از طرفها در داخل جریان السائرون یا الفتح در خصوص ائتلافی که بین انها حاصل شده است، را نفی کرده و اعلام کرد این ائتلاف همساز با دیدگاه ایران و آمریکاست و می تواند شبح جنگ داخلی را از عراق دور کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ائتلاف صدر و العامری، هم ایران را راضی می‌کند هم آمریکا را / شبح «جنگ داخلی» در عراق دور می‌شود؟

الصباح الجدید نوشت: یکی از رهبران ائتلاف الفتح، کریم النوری وجود هر گونه محافظه کاری برای هر یک از طرفها در داخل جریان السائرون یا الفتح در خصوص ائتلافی که بین انها حاصل شده است، را نفی کرده و اعلام کرد این ائتلاف همساز با دیدگاه ایران و آمریکاست و می تواند شبح جنگ داخلی را از عراق دور کند.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: النوری در گفتگو با سومریه نیوز تصریح کرد: «ائتلاف بین الفتح و سائرون قوی، شفاف و واضح است و هیچگونه محافظه کاری داخل این ائتلاف وجود ندارد. نزدیکی موضع گیریهای مقتدی صدر و هادی العامری کارها را آسان و مشکلات را حل می کند».

النوری افزود:ائتلاف بزرگان و قدرتمندان، پیمان دو تشکل است که هیچ کس نمی تواند رابطه بین آنها را بحرانی کرده و اختلافی بینشان ایجاد کند؛ این پیام اطمینانی برای ملت عراق است، پیامی بری همه تا کینه ها و تنشها را کنار گذاشته و شبح جنگ داخلی که بر نفوس عراقی ها سایه افکنده است را از آنها دور کند.

ضمن اینکه وی بر این مساله تاکید کرد که ائتلاف مذکور می تواند مرجعیت دینی در عراق را نیز راضی کند. علاوه بر اینکه طرفهای سیاسی حاضر در این ائتلاف هیچ خط قرمزی ندارند.

در همین رابطه ائتلاف سائرون که از حمایت جریان صدری برخوردار است، اعلام کرده که هم پیمانی با الفتح در چارچوب تشکیل یک تشکل بزرگتر انجام شده است.

این در حالی است که عضو دفتر سیاسی جریان الحکمه، رعد الحیدری تاکید کرده است که جریان او از ائتلاف سائرون و الفتح اگاه است و اعلام ائتلاف های بعدی آنها پس از حصول اغلبیت آراء انجام می شود.

لازم به ذکر است که مقتدی صدر، رهبر جریان صدری پیش از این از پیوستن ائتلاف فتح به ائتلاف سه گانه سائرون، حکمه و جریان ملی خبر داده بود.

هزینه سفر به روسیه چقدر است؟

سهیل سراییان- اعتماد

این روزها علاوه بر فضای فوتبالی جام جهانی بحث‌های زیادی میان توریست‌ها درباره شرایط اقتصادی روسیه و هزینه‌ها در این کشور وجود دارد. اگرچه باید اشاره کرد که اقتصاد روسیه از سال ۲۰۱۴ شرایط متفاوتی پیدا کرده است. پس از تحریم‌های غرب بر سر معضل اوکراین، ارزش دلار در برابر روبل دو برابر شد و تحریم‌ها باعث شد تا تورم نسبتا بالایی را تجربه کنند. اما روسیه با توجه به منابع و زیرساخت‌هایی که دارد توانسته تحریم‌ها را کنترل کند و اساسا باید گفت که اصلا قابل مقایسه با تحریم‌های ایران نیست. اکثر قیمت‌ها برای جام جهانی چند برابر شده‌اند و می‌گویند در این ماه ١,٦ میلیارد دلار به اقتصاد روسیه کمک خواهد شد.

اما به تازگی میان کسانی که به جام جهانی آمده‌اند و اینجا مشغول بررسی قیمت‌ها هستند پیش آمده که اساسا با چقدر دلار می‌توان به روسیه سفر کرد؟ قیمت‌هاستل‌ها از شبی ۱۰ دلار برای یک تخت در اتاق ۱۰ تا ۱۶ نفره شروع می‌شود، بنابراین اگر شما با خانواده هستید این رقم تا شبی ۵۰-۶۰ دلار در کمترین حالت افزایش پیدا می‌کند. شما اگر برای ۳ بازی گروهی به جام جهانی بیایید نزدیک به ۱۶ روز اینجا هستید و دیگر حداقل ۵۰۰ دلار صرفا هزینه اقامت شما می‌شود. اما هزینه خوراک و گردش را هم اضافه کنید، حداقل روزی ۱۵ دلار باید خرج کنید. با محاسبه ساده‌ای می‌توان گفت بدون در نظر گرفتن هزینه‌های بلیت هواپیما و بلیت بازی‌ها شما حداقل ۷۰۰ دلار هزینه می‌کنید که قطعا خیلی بیشتر از اینها باید هزینه کرد.

بی شک، این بهترین فرصت اقتصادی برای روسیه است. در سال‌های اخیر روسیه به خاطر جام جهانی هزینه‌های بالایی داده است. حالا وقتی شما در خیابان‌ها می‌چرخید تمام رستوران‌ها و کافه‌ها در حال منفجر شدن هستند. تا اینجا مسکو و سنت پترزبورگ را دیدیم که چگونه بود، امشب به سمت قازان حرکت می‌کنیم. شهری تاریخی و زیبا. جایی که قرار است ایران با اسپانیا بازی کند.

حدیث روز/ شش نشانه برادر واقعی در کلام امام علی(ع)

امام علی

امام علی علیه السلام در کلامی گران‌بها نشانه‌های شش گانه برادر و دوست حقیقی را بیان فرموده‌اند.

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام فرمودند:

برادر حقیقی تو کسی است که از لغزشت درگذرد، نیازت را برآورد، پوزش تو را بپذیرد، عیبت را بپوشاند، ترس را از تو دور کند و آرزویت را برآورد.

متن حدیث:

الإمامُ علیٌّ علیه السلام: إنَّ أخاکَ حَقّا مَن غَفَرَ زلّتَکَ، و سَدَّ خَلّتَکَ، و قَبِلَ عُذْرَکَ، و سَتَرَ عَوْرَتَکَ، و نَفی وَجلَکَ، و حَقّقَ أملَکَ.




«غررالحکم، حدیث 3645»

بازداشت وزیر سابق انرژی اسرائیل به اتهام جاسوسی برای ایران

«اسرائیل نشنال نیوز» نوشت: سگوف از سوی شین بث و پلیس اسرائیل ماه گذشته به اتهام همکاری با دشمن و جاسوسی علیه اسرائیل بازداشت شده است.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گونن سگوف وزیر انرژی سابق اسرائیل به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر شد.

به گزارش «انتخاب»؛ «اسرائیل نشنال نیوز» نوشت: سگوف از سوی شین بث و پلیس اسرائیل ماه گذشته به اتهام همکاری با دشمن و جاسوسی علیه اسرائیل بازداشت شده است.

سگوف در سال های اخیر در نیجریه زندگی می کرده است و اخیرا به گینه سفر کرده بود که از آنجا به درخواست پلیس اسرائیل، به تل آویو تحویل داد شد.

براساس این گزارش، شین پس و پلیس اسرائیل به محض تحویل گرفتن سگوف، از او بازجویی کردند. بنابرادعای اسرائیل نشنال نیوز، شین بث اطلاعاتی مبنی بر تماس سگوف با مقامات ایرانی و همکاری با انها علیه تل اویو دریافت کرده است.

براساس یافته های ادعایی شین بث و پلیس اسرائیل،  سگوف در سال 2012 از سوی ایران به خدمت گرفته شد. او با عوامل سفارت ایران در نیجریه ارتباط داشته است.

سگوف بعنوان وزیر در سال های 1995 و 1996 در دولت اسحاق رابین و شیمون پرز حضور داشته است.

عضویت بوکسور خوزستانی در تیم‌ملی برای بازی‌های آسیایی جاکارتا

بوکسور خوزستانی برای حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا به عضویت تیم‌ملی درآمد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، اشکان رضایی از خوزستان در دیدار انتخابی وزن 56 کیلوگرم موفق شد سجاد محمدپور را شکست دهد.

بر این اساس رضایی در بازی‌های آسیایی جاکارتا پیراهن تیم‌ملی ایران را به تن خواهد کرد و تنها نماینده خوزستان در این مسابقات است.

احتمالا تیم‌ملی ایران با پنج بوکسور و با ترکیب احمدی‌صفا، رضایی، گل‌آرا، کاظم‌زاده و موسوی در بازی‌های آسیایی جاکارتا شرکت خواهد کرد.

بازی‌های بومی و محلی در مسجدسلیمان

جشنواره
عکس  12:32:0 1397/03/28
973-5982-5 کد خبر
جشنواره بازی‌های بومی و محلی در مسجدسلیمان

عکس: معصومه باقری - ایسنا خوزستان

انتهای پیام

ادامه وزش باد و گرد و خاک در خوزستان تا چهارشنبه

سرپرست اداره‌کل هواشناسی خوزستان از ادامه وزش باد قابل ملاحظه و وقوع گرد و خاک محلی در استان تا روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد.

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به آغاز وزش باد و وقوع گرد و غبار از روز گذشته، اظهار کرد: وزش باد قابل ملاحظه به همراه تندباد لحظه‌ای تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت که انتظار برخاستن گرد  و خاک محلی در بعد از ظهر به صورت موقت به ویژه در مناطق غربی، مرکزی و جنوبی استان وجود دارد.

وی افزود:حداکثر سرعت باد روز گذشته در بستان 62 کیلومتر بر ساعت بوده است. همچنین حداکثر سرعت باد در اهواز  48 کیلومتر بر ساعت و در آبادان 58 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

سرپرست اداره‌کل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته ایستگاه کشاورزی اهواز با 47 و ایذه با 20 درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان خوزستان بودند. تغییرات دمای هوای امروز اهواز نیز بین 35 و 46 درجه سانتی‌گراد در نوسان خواهد بود.

بازدید وزیر کشاورزی از عملیات مقابله با ریزگردها در اهواز

وزیر جهاد کشاورزی از کانون‌های ریزگرد در منطقه جنوب شرق اهواز و کانال آبرسانی به این منطقه بازدید کرد.

به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، محمود حجتی امروز 28 خردادماه در سفر یکروزه خود به خوزستان با حضور در جنوب شرق اهواز از کانون‌های ریزگرد این منطقه و همچنین کانال مهندس پور شریفی که به منظور آبرسانی به این عرصه‌ها احداث شده است، دیدن کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در این بازدید از نهال‌های کشت شده در این منطقه و همچنین آبرسانی به عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز بازدید کرد.

وی پیش از این بازدید طرح انتقال آب بین حوضه‌ای از رودخانه کارون به رودخانه جراحی را کلنگ‌زنی کرد.

محمود حجتی بهمن ماه سال گذشته نیز با حضور در این منطقه از اقدامات انجام شده در کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز دیدن کرده بود.

نظر یک جامعه شناس درباره تجاوزهای جنسی در ایران

 با انتشار خبر تجاوز به 41 دختر در ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، مردم مقابل فرمانداری تجمع کردند و خواستار محاکمه متجاوزان شدند.

چند هفته پیش نیز تجاوز به چند پسر در مدرسه ای در غرب تهران خبرساز شده بود و بازتاب گسترده ای در پی داشت. پیش از آن نیز اخبار متعددی درباره تجاوز به دختران یا بعضا پسران در ایران شنیده شده بود. علت گسترش این ناهنجاری در ایران چیست؟

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در این باره به خبرنگار پرشیا دایجست می گوید: «تجاوز در همه جای دنیا از جمله ایران و حتی قبل از انقلاب اسلامی وجود داشته ولی مردم در ادوار گذشته از ترس آبروی خود حرفی نمی زدند.»

وی ادامه داد: «موضوعاتی همچون بیکاری، فقر، گرسنگی و مشکلات خانوادگی فشارهای سنگینی بر جامعه وارد می‌کند و افراد برای تخلیه این فشارها کنترل رفتار خود را از دست می دهند و از آزار و اذیت یک انسان دیگر تحت عنوان تجاوز لذت می‌برند.»

وی افزود: «این موضوع، ارتباطی با شبکه های مجازی و ماهواره ای ندارد چراکه بسیاری از افراد تجاوزگر، اُمی (کم سواد) هستند.»

اقلیما درباره چگونگی برخورد با این ناهنجاری گفت: «ما هیچ وقت با اقداماتی همچون اعدام، اخراج کردن یک مسئول، بستن یک مدرسه و ... نمی توانیم مشکلات را برطرف کنیم چون تجاوز، معلولی از علت هاست و هر اندازه آمار آن افزایش پیدا کند، آسیب های اجتماعی جامعه گسترده تر می شود.»

اقلیما با اشاره به اینکه محدودیت های افراد در جامعه، علتی بر تجاوز آنها نیست، افزود: «بسیاری از مردم می دانند که در همه جای دنیا با دادن مقداری پول می توانند نیاز جنسی خود را برطرف کنند، در نتیجه محدودیت باعث این معضل نیست.»

او خواستار رسیدگی قانون به این معضل فراگیر شد و گفت: «قانون باید این مشکلات را رسیدگی کند و اگر این رسیدگی‌ها صورت نگیرد باید دادگاه را به علت عدم انجام وظیفه بازخواست کرد. دولت با عدم بررسی و دادخواهی، مردم را به جایی می رساند که برای گرفتن حق خود به پا خیزند و خودشان، عدالت را در حق خود اجرا کنند.»

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: «تنها راه برطرف کردن این موضوع، حل علت ها و مشکلات موجود جامعه است که افراد را تحت الشعاع قرار می دهد.»

نطق طوفانی نماینده شادگان / وعده استاندار مبنی بر حل عمده مشکل ریزگردها در سال جاری

همایش ملی مقابله با بیابان زایی ظهر امروز در اهواز با حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خوزستان، نماینده سازمان "فائو" و جمعی از نمایندگان و مسؤولان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، همایش ملی مقابله با بیابان زایی، ظهر امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خوزستان، نماینده سازمان "فائو" و برخی نمایندگان و مسئولان استانی در اهواز برگزار شد. 

استاندار خوزستان در این همایش اظهار کرد: بین بیابان و بارندگی و تبخیر رابطه مستقیمی وجود دارد که طبیعتاً در مناطق بیابانی کمبود بارندگی باعث عدم رشد گیاهان و عدم گسترش کشاورزی می‌شود و از این بابت مناطقی را که کمتر از 200 میلی‌متر بارندگی داشته باشند، مناطق بیابانی می‌نامند.

غلامرضا شریعتی افزود: در خوزستان حدود 1 و 2 دهم میلیون هکتار از زمین‌ها بیابانی هستند که 350 هزار هکتار آن شامل شن‌های روان و حدود 350 هزار هکتار دیگر آن کانون ریزگرد هستند که در سال‌های اخیر پدیدار شده‌اند که یکی از مشکلات اصلی کشور هستند. از سال 87 اقداماتی جهت مهار این کانون‌ها انجام شده و از سال 47 اقداماتی در این زمینه انجام شده و تا سال 95 حدود 127هزار هکتار از زمین‌های شنی ما با مالچ پاشی و نهال کاری تثبیت شده است.

استاندار خوزستان گفت: آنچه در این سال‌ها مشکلات را بیشتر کرد بحث حدود 15 سال بی توجهی به کانون‌های ریزگرد بود و خشکسالی نیز بر آن افزود که مشکلات زندگی مردم بر اثر ریزگردها، دولت را بر آن داشت که از سال 95 اقدامات ویژه‌ای در این زمینه در حال انجام است و از فروردین 96 مصوبه‌ای تصویب شد برای اینکه مشکلات در این زمینه به‌صورت زیرساختی حل شود.

وی افزود: در سال 96 صد میلیون دلار اعتبار برای ادامه این اقدامات اختصاص داده شد که 70 درصد این اعتبار مخصوص استان خوزستان بود. از مهرماه 96 توانستیم 15 هزار هکتار را زیر کشت نهال ببریم و زمین‌هایی را مرطوب‌سازی کردیم.

شریعتی بیان کرد: در سال 97کل اعتبارات در این زمینه یعنی 100 میلیون دلار به استان خوزستان اختصاص پیدا کرده است و اقدامات وسیعی در حال برنامه‌ریزی و انجام است و امیدواریم بتوانیم پس از سال‌ها این کانون‌ها را مهار کنیم و آسیب‌هایی که به سلامت استان، اقتصاد استان و زیرساخت‌های استان زده است را به‌تدریج ترمیم کنیم.

 اگر می‌خواهیم ایران بماند، باید کارون بماند

همچنین حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان در این همایش، در سخنرانی خود، اظهار کرد: خوزستان با بحران جدی مواجه است؛ استانی که یک زمانی معروف به یک دشت سرسبز بود اما الان نگرانیم که به بیابان تبدیل شود. یکی از مباحث مهمی که باید در این مسیر مورد توجه باشد، حفظ کشاورزی استان است.

وی افزود: وقتی کشاورز ما کشاورزی‌اش را کنار بگذارد به‌طور طبیعی زمینش به بیابان تبدیل می‌شود. زمین را کشاورز باید حفظ بکند و یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که کشاورز حمایت نمی‌شود. هنگامی که با کمبود آب مواجه می‌شویم اولین اقدام این است که به کشاورز می‌گوییم که کارش را رها کند و کشاورز بلاتکلیف می‌ماند و این برخورد برخورد صحیحی نیست.

نماینده مردم شادگان گفت: در حوزه مارون واضح است که مشکل جدی است اما در حوزه کارون و کرخه طبق آمار، می‌توانیم اجازه کشت بدهیم. اما سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو در حال مقابله شدید با کشاورزان هستند که کشت نکنند و هیچ برنامه مشخصی برای آن‌ها ندارند و هیچ حمایتی از این قشر نمی‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ای به‌نام معوض کشت وجود داشت که دیگر دولت آن را هم پیگیری نمی‌کند تا لااقل معیشت این کشاورزان تأمین شود.

ناصری‌نژاد خطاب به وزیر کشاورزی بیان کرد: اگر می‌خواهیم با بیابان و ریزگرد مقابله کنیم و خوزستان را نگه داریم، اگر می‌خواهیم ایران بماند، باید کارون بماند. کارون با عدم توجه و مدیریت می‌میرد و اگر کارون بمیرد خوزستان خواهد مرد؛ همه باید کمک کنند کارون را در حد حداقل متوسط نگه داریم.

در بخش دیگری از این همایش، رائو ماتا، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، در بخش‌هایی از سخنرانی خود، اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهند که در سطح جهانی، اگر طی 25 سال آینده تخریب سرزمین با روند کنونی ادامه یابد، به میزان 12 درصد از تولیدات محصولات غذایی کاسته خواهد شد و این امر می‌تواند باعث افزایش 30 درصدی قیمت این محصولات در ابعاد بین‌المللی شود.

وی با اشاره به پروژه‌های انجام شده توسط سازمان فائو در ایران، افزود: فائو در راستای مقابله با این تهدیدات، با حمایت نهادهای محلی و در کنار شرکای بین‌المللی با موفقیت در حال مقابله با خشکسالی و اجرای طرح‌های احیای اراضی به‌ویژه در کشورهای خشک دنیا است که ایران نیز در این مجموعه قرار دارد.

عیددیدنی برای عیدفطر در اهواز (عکس)

عید سعید فطر نزد مردم اهواز جایگاهی خاص دارد. مردم اهواز برای این عید از چند روز قبل مشغول خانه تکانی و خرید عید می شوند. صبح عید پس از نماز عید، دید و بازدیدها در محلات به صورت پرشور برگزار می شود. این دید و بازدیدها از لحظات اولیه ی صبح عید شروع و تا چندین روز ادامه پیدا می کند. گزارش تصویری زیر از محله ی زویه ی اهواز است.        

منبع: ایسنا

تصادف در جاده خوزستان با 3 کشته و 5 زخمی

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از تصادف ۳ دستگاه خودرو با ۲ دستگاه موتورسیکلت در محور شادگان خبرداد و گفت: بر اثر این حادثه3 نفر کشته و 5 نفر مجروح شدند.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با فارس گفت: بر اثر برخورد 2 دستگاه پراید، و یک دستگاه پژو 206 با 2 دستگاه موتورسیلکت در محور شادگان سربندر - قدمگاه 3 نفر کشته و 5 نفر مجروح شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره جزئیات این تصادف اظهار داشت: این حادثه ساعتی قبل به وقوع پیوسته که پس از آن به محض تماس با سامانه 115 اورژانس 2 دستگاه آمبولانس برای اقدامات لازم به محل حادثه اعزام شد.

غلظت گردوغبار در اهواز به بیش از 7 برابر حد مجاز رسید

/ مردم از ماسک فیلتردار استفاده کنند

خبرگزاری فارس: غلظت گردوغبار در اهواز به بیش از 7 برابر حد مجاز رسید/ مردم از ماسک فیلتردار استفاده کنند

میزان غلظت گردوغبار در آسمان 9 شهر خوزستان از حد مجاز عبور کرد به طوری که میزان غلظت آن صبح امروز در اهواز به 1158 میکروگرم بر مترمکعب معادل حدود 7/7 برابر حد مجاز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، میزان غلظت گردوغبار در آسمان 9 شهر خوزستان برای دومین روز متوالی از حد مجاز عبور کرد به طوری که میزان غلظت آن صبح امروز در اهواز به 1158 میکروگرم بر مترمکعب معادل حدود 7/7 برابر حد مجاز است.

بنابر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در ساعت 11 صبح امروز میزان غلظت گردوغبار 10 میکرون در شهرهای اهواز 1158، آبادان 134، سوسنگرد 232، شوش 350، هندیجان 295، شادگان 178، اندیمشک 66، ماهشهر 159، بهبهان 247، شوشتر 212، بندر امام 342 میکروگرم بر متر مکعب است.

میزان استاندارد غلظت گردوغبار در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است.

استاندار خوزستان در روزهای واپسین سال ۹۶ گفته بود که در این سال، 50 مرتبه پدیده ریزگرد آسمان خوزستان را فرا گرفته است.

کارشناسان تأکید می‌کنند که در زمان آلودگی هوا شهروندان باید تا حد ممکن در فضای آزاد حضور پیدا نکنند. سالمندان، کودکان و افرادی که بیماری قلبی و ریوی دارند به طور خاص مورد تاکید هستند که باید حضور در فضای آزاد را به حداقل کاهش دهند و تنها برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوند.

همچنین در مواقع ضروری برای حضور در فضای آزاد بهتر است از ماسک استفاده شود. قابل تأکید است که ماسک‌های کاغذی که معمولا مردم استفاده می‌کنند، اثر بخشی لازم را ندارد و باید در صورت امکان از ماسک‌های فیلتردار استفاده شود.

بایدها و نبایدهای مذاکره احتمالی با آمریکا

         در برابر پیش شرطهای دولت ترامپ هرگونه ضعف استراتژیک شکستی استراتژیک را می آفریند.        

اکبر مختاری*

در روندهای مربوط به سیاست خارجی مذاکراتی نتایج مطلوب را می‌آفرینند که با درک درست از "مقدورات داخلی" و "محذورات بین‌المللی" توامان با برنامه و زمان درست طراحی شده باشند.مذاکرات اخیر دو رهبر خاص و ویژه از لحاظ ادبیات و شخصیت، " دونالد ترامپ" و " کیم جونگ اون" در سنگاپور  بسیاری از کنش‌گران سیاسی را متوجه چنین راه حلی میان ایران و ایالات متحده نیز کرده است؛ طوریکه اخیرا تعدادی از فعالان مطرح سیاسی خواستار مذاکرات بدون پیش شرط ایران و آمریکای ترامپ شده اند.

درخواست مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ درحالی مطرح می‌شود که ساکن فعلی کاخ سفید توافقی بسیار مهم را که نتیجه بیش از دوازده سال گفت وگو ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بهمراه آلمان بوده است را بطور یکطرفه کنار نهاده است.

توجه به تاریخ روابط بین الملل نشان می‌دهد که کشورهایی با قدرت متفاوت در روندهای مذاکرات با قدرتهای بزرگ و قوی‌تر، نتایج متفاوت کسب می‌کنند.

درخواست برای مذاکرات بدون پیش شرط با ایالات متحده در حالی مطرح می‌شود که هنوز مذاکرات رهبران آمریکا و کره شمالی تا رسیدن به مطلوب طرفین فاصله بسیار دارد.

از سوی دیگر میان ایران با جغرافیا و اقتصاد و فرهنگ و سیاست و همسایگان متفاوت در برابر کره شمالی هسته ای که از نظر اقتصادی به نابودی نزدیک شده و دولت و مردمش بیش از پنجاه سال را در انزوای کامل از جهان بسر برده  و تنها در دهه نود میلادی حدود دو میلیون نفر  از جمعیتش را بدلیل گرسنگی از دست داده است  پلان و برنامه  متفاوتی را برای نوع مذاکرات می‌طلبد.

کره شمالی با افزونی قدرت نظامی خویش تا حد رسیدن به سلاح هسته‌ای به بهای نابودی اقتصادی کشورش در جهت پذیرش خویش از سوی ایالات متحده و گرفتن امتیازات سیاسی و اقتصادی و امنیتی وارد گفت وگو با این کشور شده است این درحالی‌ست که ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه قرار گرفته است و هر نوع امتیاز و بده بستانی باید بتواند در عین موفقیت و تامین منافع ملی ایران غرور ملی ایرانیان و آینده سیاسی و امنیتی کشور را نیز مورد توجه قرار دهد.

اگرچه پس از موفقیت و تحقق تعهدات آمریکا و ایران در برجام، می‌شد متصور بود که در موارد دیگر مورد علاقه، گفت وگو و مذاکره صورت گیرد لیکن در شرایطی که ایالات متحده دوازده پیش شرط را برای مذاکره تعیین کرده است دیگر مذاکره بدون پیش شرط خود به خود رنگ می بازد.

حضور در منطقه ای ویژه با سابقه تمدنی و فرهنگی کهن و جغرافیایی خاص و تاثیر گذار، هیچ گاه استراتژی انزواگرایی در سیاست خارجی را برای ایران  مطلوب و منطقی نمیسازد بلکه ایران باید با تمام کشورها از جمله ایالات متحده در چارچوب منافع ملی تعامل داشته باشد لیکن ورود به بازی مذاکره دوجانبه بدون پلان و برنامه نه تنها نتایج لازم را نمی افریند بلکه به روندهای اینده نیز میتواند اسیب رساند.

مذاکره با آمریکای ترامپ باید برپایه اجماع استراتژیک در داخل کشور صورت گیرد و برای گام نهادن بسمت مذاکره باید آنالیز دقیقی از تیم سیاسی و امنیتی ترامپ از یکسو و شخصیت او و تحرکات و کنشهای دقیق دیگر بازیگران تاثیر گذار منطقه ای از سوی دیگر داشت.در برابر پیش شرطهای دولت ترامپ هرگونه ضعف استراتژیک شکستی استراتژیک را می افریند.

در برابر پیش شرطهای شفاف تیم سیاسی وامنیتی ترامپ برای مذاکره با ایران در ماه های اخیر، باید شروط منزلت ساز و واقعگرایانه ای برای مذاکره ازسوی ایران پیشنهاد گردد.

 در نهایت برای هرگونه مذاکره ای باید نگاه بلندمدت داشت و نباید اسیر مقایسه هایی چون چگونگی برخورد ترامپ با کره شمالی شد چراکه این کشور نیز این روزها در "ماه عسل" خویش با ترامپ سر میکند و هنوز برای تحلیل نهایی خروجی مذاکرات کره شمالی و آمریکای ترامپ زود می باشد.

* مدرس علوم سیاسی

تشکیل تیم کاری تحریم‌های ایران بین آمریکا و اسراییل

         هدف اصلی از تشکیل این تیم مشترک، مشاوره دادن به کشورها و شرکت های خارجی برای عدم نقض قوانین تحریمی جدید آمریکا علیه ایران است.        

ایالات متحده آمریکا و اسراییل یک تیم کاری مشترک برای اطمینان از اعمال حداکثری تحریم‌های ایران تشکیل داده‌اند.

به گزارش عصرایران ، روزنامه "هاآرتص" اسراییل با انتشار گزارشی در این باره نوشت تشکیل این تیم کاری مشترک نشانه‌ی تغییر 180 درجه‌ای سیاست‌های واشنگتن نسبت به تهران در دوره "دونالد ترامپ" و همسویی کم‌سابقه آمریکا و اسراییل در این دوره است.

بر اساس این گزارش، توافق برای تشکیل این تیم کاری مشترک با تلاش "شای باباد"، مدیر کل وزارت دارایی اسرائیل  و "اران نیتسن"، وابسته اقتصادی اسرائیل در واشنگتن، شکل گرفته است.

" شای باباد" و "شائول مریدور"، رئیس بخش بودجۀ وزارت دارایی اسراییل ، پیش از تشکیل این تیم مشترک، بارها برای جلسات مشترکی با همتایان آمریکایی به واشنگتن سفر کرده بودند.

هدف از تشکیل این تیم اطمینان از حسن اعمال تحریم‌ها علیه ایران و مشورت دادن به کشورها و شرکت‌های خارجی برای تطبیق دادن خودشان با قوانین تحریمی جدید علیه ایران است که برخی از آنها از مرداد ماه سال جاری و برخی دیگر از آبان ماه امسال به مورد اجرا درخواهند آمد.

آمریکا و اسراییل سابقه همکاری مشترکی در اعمال تحریم‌های گذشته آمریکا علیه ایران پیش از انعقاد توافق برجام در تابستان 2015 دارند.

ایالات متحده آمریکا در 4 دهه گذشته دو نوع تحریم علیه ایران به مورد اجرا گذاشته که بخشی از آنها تحریم های اولیه و برخی دیگر جزء تحریم های ثانویه محسوب می شوند.

در تحریم‌های اولیه ایالات متحده آمریکا شهروندان، شرکت‌ها و نهادهای آمریکایی را از رابطه اقتصادی با ایران منع می‌کند و در تحریم‌های ثانویه این شرکت‌ها و کشورهای خارجی هستند که در صورت برقراری رابطه اقتصادی با ایران، مورد مجازات آمریکا قرار می‌گیرند؛ از جمله مهم‌ترین این مجازات تعیین جریمه‌های مالی و محروم کردن این شرکت‌ها از دسترسی به نظام مالی و اقتصادی آمریکاست.

 

تیم کاری مشترک آمریکا و اسرائیل به دولت‌ها و شرکت‌های خارجی کمک می‌کند تا تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا درآورند و آنها را هدایت می‌کند تا حتی به صورت تصادفی و ناخواسته در دام نقض قوانین تحریمی آمریکا نیفتاده و در معرض خطر قرار نگیرند؛ یکی از مهم‌ترین دستور کار این تیم مشترک جلوگیری از فروش محصولات و خدماتی است که می‌تواند در توسعه صنعت انرژی ایران مورد استفاده قرار گیرد.

بخش انرژی ایران مهم‌ترین بخشی است که آمریکا و اسراییل می‌کوشند به آن ضربه بزنند تا از درآمدهای ایران به‌طور قابل ملاحظه‌ای بکاهند. پیشتر یک مقام اطلاعاتی سابق اسراییلی در اظهاراتی گفته است حمله سایبری احتمالی بعدی علیه ایران می‌تواند به جای بخش هسته‌ای، صنعت انرژی این کشور را هدف گیرد.

پشت پرده ائتلاف مقتدی صدر با رقیب سرسختش

العبادی

العبادی می‌خواهد به فراکسیون‌های راه یافته به پارلمان بگوید که دو راه بیش‌تر ندارند؛یا با العبادی ائتلاف کرده و در دولت حضور یابند، یا این‌که با تفرقه و انزوا شاهد تشکیل دولت توسط صدر و العامری باشند.

سرویس جهان مشرق - با اعلام خبر ائتلاف میان دو فهرست انتخاباتی «سائرون» و «فتح» در پارلمان عراق و تغییر موازنه‌های پیشین برای معرفی نخست وزیر، احتمال دست‌یابی حیدر العبادی به پست نخست وزیری به کم‌ترین حد خود طی هفته‌های اخیر رسیده است. در این شرایط، حیدر العبادی دور جدیدی از تلاش‌های خود برای حفظ نخست وزیری را با حمایت آمریکا کلید زده است.

در همین راستا، نخست وزیر عراق از تمام فهرست‌های انتخاباتی راه یافته به پارلمان دعوت کرده تا بعد از تعطیلات عید فطر، در یک نشست مشترک به میزبانی نخست وزیری شرکت کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند هدف از این نشست، تلاش حیدر العبادی برای جذب فراکسیون‌های دیگر و دور زدن ائتلاف سائرون و فتح می‌باشد. پیش از این در کشورهایی که معمولا نمایندگان پارلمان به صورت مستقیم و غیرحزبی وارد به مجلس راه می‌یابند، چنین نشست‌هایی را نامزدهای اصلی و رقیب برای کسب ریاست پارلمان برگزار می‌کردند تا بتوانند آراء پراکنده و غیرحزبی و فراکسیون‌های کوچک‌تر را جذب کنند.

مقتدی صدر و حیدرالعبادی

العبادی می‌خواهد به فراکسیون‌های راه یافته به پارلمان بگوید که دو راه بیش‌تر ندارند؛ یا با العبادی ائتلاف کرده و در دولت منتخب حضور یابند، یا این‌که با تفرقه و انزوا شاهد شکل‌گیری دولت توسط ائتلاف مقتدی صدر و هادی العامری باشند.در این راستا محمد نوری، نماینده عضو فراکسیون العراقیه (حامیان ایاد علاوی) در پارلمان عراق معتقد است العبادی به هدف تضعیف ائتلاف مقتدی صدر و هادی العامری نشست مذکور را برگزار می‌کند: «دو چالش مهم در مورد ائتلاف سائرون و فتح مطرح است و به نظر می‌رسد حیدر العبادی با استفاده از این دو چالش، می‌خواهد بقیه فراکسیون‌های موجود در پارلمان آینده را تحریک و به حمایت از خود علیه هادی العامری و مقتدی صدر ترغیب کند. در واقع نخست وزیر می‌خواهد به فراکسیون‌های راه یافته به پارلمان بگوید که دو راه بیش‌تر ندارند؛ یا با العبادی ائتلاف کرده و در دولت منتخب حضور یابند، یا این‌که با تفرقه و انزوا شاهد شکل‌گیری دولت توسط ائتلاف مقتدی صدر و هادی العامری باشند.»

محمد نوری چالش اول ائتلاف مقتدی صدر و هادی العامری را انگاره «تشکیل دولت طائفی به محوریت شیعیان» می‌داند: «از مهم‌ترین نتایج انتخابات اخیر، این بود که همه گروه‌های سیاسی امیدوار شدند تا پس از ۱۴ سال، دولت فراطائفی و فرامذهبی در عراق تشکیل شود. با این حال به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت ائتلاف مقتدی صدر و هادی العامری، خاستگاه شیعی آنان بود که می‌خواهند وحدت نسبی شیعیان را با تشکیل یک فراکسیون مادر یا اتحادیه در پارلمان حفظ کنند! این موضوع به طور جدی نگرانی اقلیت‌های مذهبی و قومی عراق را برمی‌انگیزاند.»

هادی العامری و مقتدی صدر

این نماینده پارلمان در ادامه دومین چالش ائتلاف مقتدی صدر و هادی العامری را این گونه شرح می‌دهد: «واقعیت این است که مقتدی صدر با گروه شبه نظامی سرایا السلام و هادی العامری با توجه به سابقه و جایگاهی که در حشد الشعبی داشت، حمایت بزرگ‌ترین گروه‌های مسلح خارج از ارتش و نهادهای امنیتی عراق را در اختیار دارند. ورود اسلحه به ساحت سیاست به طور جدی موجب نگرانی گروه‌های سیاسی و حتی طرف‌های بین المللی است و در این میان، برخی انگاره‌ها پیرامون نقش ائتلاف مذکور (صدر و العامری) در ممانعت از بروز جنگ داخلی، بر دامنه و عمق نگرانی می‌افزاید!»

تاکنون احزاب «تیار الحکمة» (به رهبری سید عمار حکیم)، «حزب دموکرات کردستان» (به رهبری مسعود بارزانی)، «اتحادیه میهنی کردستان» (حزب یادگار مرحوم جلال طالبانیائتلاف الوطنیه (ائتلاف نیروهای حامی ایاد علاوی و سلیم الجبوری) و رؤسای فهرست‌های انتخاباتی «القرار» (اسامه النجیفی) و «عابرون» (قاسم الفهداوی) رسما به دعوت حیدر العبادی پاسخ مثبت داده و اعلام کرده‌اند در نشست عراق شرکت می‌کنند.

نوفل ابو رغیف، سخنگوی حزب تیار الحکمة با اعلام حمایت کامل حزب خود از نشست حیدر العبادی گفت: «سید عمار حکیم در این نشست ۴ محور را مطرح خواهد کرد و بر این اساس، ما حضور در آن را مثبت و رو به جلو می‌دانیم. مسئله نخست، هم‌اندیشی احزاب سیاسی در مورد چشم‌انداز کوتاه‌مدت و میان‌مدت تحولات سیاسی کشور و مسیر پیش رو برای تشکیل پارلمان و معرفی نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان است. مسائل بعدی نیز به ترتیب اولویت‌های سیاسی و طبیعی دولت آینده، لزوم اصلاحات بنیادین و اساسی در ساختار سیاسی کشور و بالاخره وحدت گروه‌های سیاسی برای مبارزه با فساد گسترده می‌باشد.»

هادی العامری

در صورت ابطال صندوق‌های خارج از کشور، ۶ رأی به سهمیه ائتلاف انتخاباتی نصر (حیدر العبادی) در پارلمان آینده افزوده می‌شود. به نظر می‌رسد یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیز در این نشست، مسئله بازشماری دستی آراء انتخابات باشد که در روزهای پایانی ماه گذشته میلادی به تصویب پارلمان رسید. طبق مصوبه پارلمان، صندوق‌های خارج از کشور ابطال خواهد شد و گفته می‌شود در صورت ابطال صندوق‌های خارج از کشور، ۶ رأی به سهمیه ائتلاف انتخاباتی نصر (حیدر العبادی) در پارلمان آینده افزوده می‌شود.

دو حزب پدرخوانده اقلیم کردستان تهدید کرده‌اند که در صورت تغییر نتایج انتخابات در چهار استان کرکوک، اربیل، سلیمانیه و دهوک از ائتلاف‌های پارلمانی برای معرفی نخست وزیر کنار می‌کشند! با این حال، این دو حزب در مورد وضعیت صندوق‌های خارج از کشور و دیگر استان‌های عراق سکوت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در مقطع فعلی، راهبرد اصلی حزب الدعوه عراق نیز تقویت حیدر العبادی باشد تا بتوانند ائتلاف قبلی میان سائرون، الوطنیه و الحکمه را تضعیف کنند. در این صورت، حیدر العبادی می‌تواند تعداد قابل توجهی از نمایندگان پارلمان را به همراهی با خود ترغیب کند که نتیجه محتوم آن، اهمیت یافتن فراکسیون دولت قانون برای ائتلاف هادی العامری و مقتدی صدر خواهد بود!

تماس تلفنی روحانی - امیر قطر / حمایت ایران از قطر

 رییس جمهوری گفت: ایران محاصره تحمیلی قطر را ناعادلانه، باعث تفرقه و تنش بیشتر میان کشورهای منطقه می‌داند و تلاش خود را برای همکاری ملت و دولت این کشور و ثبات منطقه به کار می‌گیرد و همچنان در کنار دوحه خواهد بود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با وی، ضمن تبریک متقابل عید سعید فطر ابراز امیدواری کرد که تهران و دوحه بتوانند از ظرفیت های بسیار زیادی که برای روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، بیش از پیش استفاده کنند.

وی با استقبال از گسترش مناسبات تهران با دولت و ملت قطر تاکید کرد هیچ مانعی برای گسترش روابط با قطر به عنوان یک کشور همسایه و برادر وجود ندارد و تهران همچنان در کنار دوحه خواهد بود.

رییس جمهوری با یادآوری این که سیاست تهران، تعامل و گفت و گو با کشورهای منطقه برای پایان دادن به اختلافات است، تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در کل منطقه را به نفع همه ملت های منطقه دانست.

روحانی همچنین ایستادگی ملت و دولت قطر در برابر فشارها، تهدیدها و محاصره ناعادلانه را ستودنی دانست.

وی اظهارداشت: سیاست های ماجراجویانه برخی کشورهای منطقه را نادرست می دانیم و معتقدیم که تداوم این روند بی تردید مشکلات موجود در منطقه از جمله در فلسطین، سوریه و یمن را بیشتر می کند.

رییس جمهوری همچنین گفت: مردم فلسطین و به ویژه ساکنان غزه امروز در فشار زیادی هستند و هر روز از سوی رژیم غاصب صهیونیستی مورد حمله قرار می گیرند و حمایت جمعی ما مسلمانان می تواند در تخفیف آلام آنها تاثیر گذار باشد.

روحانی با تاکید بر این که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و همه باید با تقویت راه های سیاسی به ایجاد ثبات و امنیت در این کشور و منطقه کمک کنیم، تهاجم اخیر به بندر حدیده را باعث شکل گیری یک فاجعه انسانی در یمن برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: ادامه این درگیری ها، مردم فقیر یمن را در فشار طاقت فرسا قرار داده و وظیفه همه ما این است که به این مردم مظلوم کمک کنیم.

رییس جمهوری همچنین رایزنی‌های منطقه‌ای دو کشور و تقویت پایه‌های همکاری و تشریک مساعی در مسیر منافع مشترک را ضروری دانست.

 حل اختلافات در منطقه تنها از طریق گفت وگو ممکن است
امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید فطر به دولت و ملت ایران تاکید کرد: روابط دیرینه دو کشور هر روز در حال توسعه است و ما مصمم هستیم که این روابط بیش از پیش در همه عرصه ها توسعه یافته و تقویت شود و من شخصا روند توسعه روابط دو کشور را دنبال می کنم.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با تقدیر از مواضع دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران در مساله محاصره قطر و تاکید بر این که دوحه این موضع گیری ها را هیچ گاه فراموش نخواهد کرد، گفت: ما معتقدیم حل تمام اختلافات در منطقه تنها از طریق گفت وگو ممکن است و هیچ کشوری نمی تواند دیدگاه خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کند.

وی با بیان این که سیاست قطر حمایت از ملت فلسطین است، اظهار داشت: از ایستادگی ملت فلسطین حمایت می کنیم و به این سیاست خود ادامه می دهیم.

امیر قطر همچنین ابراز امیدواری کرد که موفقیت‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه که البته در گروه دشواری قرار گرفته است، تداوم یابد.

داعش چطور در شرق سوریه به سادگی تردد می‌کند؟

خبرگزاری فارس: داعش چطور در شرق سوریه به سادگی تردد می‌کند؟

رصد تحرکات داعش در شرق سوریه که آمریکا حضور دارد، نشان از ارتباط این مسئله با حضور ائتلاف آمریکا در این منطقه و همچنین پایگاه «التنف» در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «العهد» لبنان به موضوع تحرکات داعش در شرق سوریه پرداخت و این سوال را مطرح کرد که چگونه داعش در شرق سوریه که تحت کنترل ائتلاف آمریکاست، به این راحتی حرکت می‌کند؟

العهد نوشت: تجربه جنگهای‌ گسترده با داعش ثابت کرده که این سازمان تروریستی طبق برنامه معین، شرایط و داده‌های‌ میدانی و استراتژی مخصوص به خود حرکت می‌کند، بطوریکه نیروهای مبارز با آن، علی رغم بکارگیری‌ تلاشهای ‌بسیار زیاد، چه به صورت انفرادی‌ و چه بصورت ائتلافهای بزرگ بین‌المللی‌ و منطقه‌ای‌، تا امروز نتوانسته‌اند یک روش مؤثر برای‌ نابودی‌ آن بیابند. مانورها و عملیاتهای داعش در عرصه میدانی سوریه کاملا گویای تحرکات این گروه تروریستی است. 

از بررسی میدانی درگیری‌هایی که در حال حاضر در سوریه، بین داعش وهمه طرفهای دیگر که با این سازمان تروریستی مبارزه می‌کنند یا ادعای مبارزه با آن را دارند، می‌توان به نتایج زیر دست یافت:

۱- با بررسی درگیری با دیگر گروه‌های مسلح می‌توان به این نتیجه رسید که داعش در یک مبارزه تقریبا برابر با آن گروه‌ها، در وادی یرموک در جنوب غربی سوریه پراکنده می‌شود و به نظر می‌رسد از طریق ترور و ربودن عناصر مخالف خود از «جبهة النصره» و نیز« احرار الشام » تحرکاتش را در برخی از مناطق ادلب آغاز کرده است.

۲- با بررسی درگیری ارتش سوریه ومتحدانش با داعش به این نتیجه می‌رسیم که عملیات در سه منطقه در جریان است: منطقه اول، یک منطقه تحت محاصره در بادیه (صحرا) بین مرز تدمر و شمال دیرالزور،  مرز البوکمال و شرق المیادین، و ایستگاههای نفتی جنوبی‌ تی۲ و تی۳ . این منطقه نسبتا وسیع به دلیل عقب نشینی اعضای مهم داعش از عراق، رقه یا مرز المیادین و البوکمال، تأثیری بر ارتش سوریه ومتحدانش ندارد، چرا که آنها در درگیری بزرگ از خط شرق فرات جدا شدند، و از آنجا که نابودی آنها در آن منطقه تقریبا قطعی است، ارتش سوریه ممکن است تصمیم بگیرد که از این منطقه صرف نظر کرده و در حال حاضر اولویت را در بخش دوم حضور داعش در مناطق دوم وسوم قرار دهد.

 منطقه دوم به تازگی در ریف شمال شرقی سویداء، بعد ازآماده سازی ارتش سوریه برای نبرد آینده آزادسازی جنوب سوریه به وجود آمده و به نظر می‌رسد، هدفش، برهم زدن تلاشهای ارتش قبل از آن نبرد است.

 سومین منطقه که در امتداد شرق رود فرات بین البوکمال، شعفة وهجین قرار دارد، باریک‌ترین اما در عین حال فعالترین و تأثیرگذارترین منطقه در این درگیری‌ها است چرا که بیشتر اعضای داعش که در شدیدترین جنگها در رقه، عراق، البوکمال، المیادین و دیرالزورحضور داشتند در این منطقه متمرکز شده‌اند.

اخیرا نبرد با داعش در منطقه سوم، با خشونت و توحش این سازمان ابعاد قابل توجهی یافته است. داعش با توجه به اینکه نقاط تمرکزش در شرق مورد حمایت است و هدف حمله بمب افکن‌های ائتلاف آمریکا قرار نمی‌گیرد و از داده‌های اطلاعاتی دقیق هوایی استفاده می‌کند، عملیات انتحاری خود را بر مواضع و گشتی‌های ارتش سوریه در حدفاصل بین دیرالزور والبوکمال متمرکز کرده است.

۳- پس از رویارویی با ائتلاف به رهبری آمریکا و مشارکت نیروهای دموکراتیک سوریه، داعش در دو منطقه‌ای که تحت سلطه ائتلاف قرار دارد مستقر می‌شود؛ منطقه اول در شرق در مرز با عراق بین ۴۰کیلومتری شمال البوکمال تا گذرگاه مرزی تل‌صفوک در جنوب غربی سنجار، و در غرب بین الصور در شرق دیرالزور تا ۱۰کیلومتری جنوب الشدادی در شمال شرق سوریه در استان الحسکه.


اندازه بزرگتر اینجا

 

منطقه دوم استقرار داعش در رویارویی با داعش همان منطقه مشترک باارتش سوریه است؛ شرق فرات بین البوکمال، شعفة و هجین. همه اطلاعات میدانی نشان می‌دهد که داعش در آن منطقه با تمرکز کامل با ارتش سوریه و متحدانش که در غرب مواضعش قرار دارند می‌جنگد.

می‌توان اینطور گفت که داعش در این دو منطقه مورد حمایت است، چرا که همچنان از حمایت غیر‌مستقیم ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا بهره می‌برد، بطوریکه هواپیماهای ائتلاف تحرکات و تجمعات داعش در آن منطقه را که اساسا منطقه عملیاتی هوایی و زمینی ویژه ائتلاف است، هدف نمی‌گیرند.

از طرف دیگر پایگاه تنف در خاک سوریه که تحت اشغال نیروهای آمریکاست و در مرز عراق و اردن واقع شده، محلی است برای تجمیع و آماده سازی و انتقال گروههای تروریستی که ناگهان در میدان نبرد سوریه ظاهر می‌شوند؛ همچنان که اخیرا در ریف شمال شرقی سویداء اتفاق افتاد، و پیشتر نیز در بادیه سوریه سوریه در قریتین و در مسیر سخنة، در حمیمة وایستگاه نفتی تی ۲و تی ۳ جاییکه با توجه به توانمندی هوایی آمریکا، امکان و توان انتقال این گروهها از طریق هوا بصورت مخفیانه وجود دارد. بنابراین آمریکا قدرت تأثیر زیاد و نامحدودی در این عملیات دارد.

علاوه بر این پایگاه تنف در آماده سازی عملیات تروریستی داعش، از چند جهت نقش کلیدی ایفا می‌کند، بطوری که اساسا در مانور آمریکایی‌ها با بالگردهای پیشرفته در مدیریت نقل‌وانتقال و تحرکات داعش در شرق سوریه متکی به تنف است. موقعیت جغرافیایی پایگاه تنف نقش یک منطقه واسطه میان رود فرات در جنوب دیرالزور تا شمال شرقی سویداء و صحرای سوریه (البادیه) در امتداد مسیر سخنه – دیرالزور را دارد. این پایگاه، نقشی اساسی در عملیات فرود بالگردها برای انتقال افراد و تجهیزات داعش به سوی بخشهای یاد شده و نیز در عملیات تخلیه و خروج رهبران کادرهای داعش ایفا می‌کند که با سرویس اطاعات آمریکا در ارتباطند.

بنابراین داعش با استفاده از یک پایگاه اصلی در شرق فرات که تحت حمایت است وبمب افکن‌های ائتلاف آن را مورد هدف قرار نمی‌دهند، و با دسترسی به اطلاعات دقیق از منابع مؤثر هوایی، و نیز با استفاده ازخدمات حمل و نقل و تخلیه وپشتیبانی که بالگردهای آمریکایی در پایگاه تنف در اختیار آن قرار می‌دهند، براحتی در شرق سوریه تردد می‌کند؛ و مانور ائتلاف همانطور که همیشه بوده، ادامه می‌یابد؛ اول، برای بهره‌برداری از بهانه حضور داعش برای توجیه اشغال خاک سوریه و دوم، مختل کردن و به تعویق انداختن گسترش ارتش سوریه در مسیر آزادسازی جغرافیای خود.

110 زلزله بزرگ‌تر از 3 ریشتر خوزستان را در 200 روز گذشته لرزاندند

/ لزوم آموزش زندگی با زلزله‌ها به مردم خوزستان
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه خوزستان سرزمین زلزله‌ها است، گفت: براساس آمار ما از آبان سال گذشته تا هفتم خرداد امسال بیش از 110 زلزله بزرگ‌تر از 3 ریشتر در خوزستان رخ داده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، وقوع زلزله‌های کوچک و پیوسته در شهرهای شمالی خوزستان این روزها مردم را مضطرب کرده و هر چند وقت یک بار برخی از پیش‌بینی‌ها و شایعات بر دامنه اضطراب مردم می‌افزایند.

سال‌ها است که زلزله بزرگی در خوزستان رخ نداده اما زمین‌لرزه‌های بزرگ با خسارت‌های زیاد در ایران به وقوع پیوسته و همین عامل سبب نگرانی خوزستانی‌ها شده است.

با توجه به تکرار زلزله‌های کوچک در شهرهایی مانند چغامیش و گوریه به سراغ مهدی زارع، مدیرگروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله رفتیم تا در این باره با وی گفت‌وگو کنیم.

فارس: برای شروع بحث به زمین لرزه‌های پی در پی روزهای گذشته می‌پردازیم، آیا تکرار این زمین لرزه‌های امری غیرطبیعی و غیرمعمول است؟

زارع: اخیراً در یک بازه زمانی مشخص تعداد زلزله‌ها در خوزستان افزایش پیدا کرد اما وقوع این زلزله‌ها به معنی وجود یک پدیده غیرمعمول در خوزستان نیست چرا که این منطقه سابقه لرزه خیزی دارد و این موضوع به زلزله‌های تاریخی و مهم باز می‌گردد.

مثلا در دوران شاپور اول زلزله‌ای در اهواز رخ داده که برخی معتقدند این زمین‌لرزه سبب نابودی بخش زیادی از اهواز و تمدن آن دوران شده است. تاریخ خوزستان نشان می‌دهد که وقوع زلزله‌های پی‌درپی در این استان موضوعی طبیعی است که ممکن است در یک دوره‌ای زیاد و در یک دوره‌ای کم شود.

فارس: با توجه به اینکه وقوع زمین لرزه در خوزستان را امری طبیعی می‌دانید، آیا احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ در خوزستان قابل پیش بینی است؟

زارع: در ابتدا باید به زلزله‌های اخیر اشاره کنم که این زمین‌لرزه‌ها مربوط به فعال شدن گسل شوشتر، دزفول و اهواز است که توان لرزه خیزی بیش از این دارند و تاکنون هم پدیده عجیب و غریبی در این منطقه رخ نداده است.

زلزله‌های خوزستان را می‌توانیم به این موضوع نسبت دهیم که این گسل‌ها در یک مدت زمان زیادی زلزله نداشتند.

فارس: مکرر بودن زلزله‌ها باید عامل نگرانی باشد؟

زارع: این اتفاق معمولاً در گوریه، شوشتر و دزفول رخ می‌دهد و اخیراً در اهواز هم گزارش شده است. درباره مکرر بودن زلزله‌ها باید بگویم که عامل آن وجود لایه‌های نامقاوم و به ویژه سازند گچساران در خوزستان است.

با وجود گسل لهبری، دزفول، اهواز، لالی، مسجدسلیمان و شوشتر این زلزله‌ها طبیعی هستند و انرژی به صورت تدریجی و با زلزله‌های کوچک تخلیه می‌شود. با توجه به اینکه سابقه زلزله‌های مخرب در خوزستان داشتیم وقوع بیش از 100 زلزله بزرگ‌تر از 3 ریشتر در 200 روز گذشته در خوزستان سبب تعجب ما نشده است.

فارس: برخی معتقدند که این زلزله‌ها پیش‌لرزه یک زلزله بزرگ هستند و برای همین بعد از هر زلزله کوچک موجی از نگرانی ایجاد می‌شود؛ فرق بین زلزله‌های بزرگ و کوچک چیست؟

زارع: خوزستان سرزمین زلزله‌ها است و براساس آمار ما از آبان سال گذشته تا هفتم خرداد امسال بیش از 110 زلزله بزرگ‌تر از 3 ریشتر در خوزستان رخ داده و بیشترین آمار متعلق به گوریه است.

همه زمین‌‌لرزه‌های بزرگ‌تر و کوچک‌تر از 3 ریشتر زلزله هستند و اگر کسی خلاف این ادعا داشته باشد باید آن را به‌صورت علمی ثابت کند چون اگر اتفاق دیگری جز زلزله رخ داده بود، شواهد زمین‌شناسی آن را تشخیص می‌داد. بنابراین همه زمین‌لرزه‌های ثبت شده در این مدت زلزله بودند.

در زمین‌لرزه‌های کوچک انرژی زمین به صورت تدریجی خالی می‌شود و همین موضوع عامل خوشحالی است چون براساس برآیندها انرژی تخلیه شده در زلزله‌های کوچک گوریه به اندازه یک زلزله 6.8 ریشتری است. پس از این نظر اتفاق بدی رخ نداده چون یک زلزله 6.8 ریشتری می‌تواند خسارت زیادی به گوریه برساند.

تنها نگرانی ما پس از زمین‌لرزه‌های کوچک اضطرابی است که بر مردم حاکم می شود و این را می توان درک کرد.

اینکه این احتمال وجود دارد که برخی از این‌ها پیش‌لرزه یک زلزله بزرگ هستند احتمال علمی است اما اگر کسی این را مطرح کرد که قرار است یک زلزله بزرگ رخ دهد باید ادعایش را ثابت کند.

فارس: با توجه به اینکه وقوع زلزله در خوزستان را با توجه به گسل‌های موجود امری طبیعی می‌دانید، راه حل کاهش اضطراب مردم پس از این زلزله‌ها و جلوگیری از خسارت‌های زیان بار چیست؟

زارع: مردم باید راه زندگی با زلزله‌ها را یاد بگیرند و با استحکام بناها از تکرار خساراتی چون زلزله سرپل ذهاب جلوگیری کنند. همچنین از نظر روانی باید مردم را آماده کرد تا به پیشگویی‌ها درباره زلزله اعتماد نکنند چون سبب گسترش شایعات و افزایش نگرانی‌ها می‌شود.

فارس: برخی معتقدند که عواملی مانند خشکسالی و افزایش برداشت از میدان‌های نفتی عامل تحریک زلزله‌ها شده است، نظر شما در این باره چیست؟

زارع: اینکه فاکتورهای دیگری هم در بحث لرزه‌دار شدن خوزستان موثر هستند یا خیر باید بگویم بله. اگر برداشت از میدان‌های نفتی و گازی در یک مقطع زمانی افزایش محسوس داشته باشد باید آن را بررسی کرد که در تحریک گسل‌ها موثر بوده یا نه اما گزارش‌های فعلی این موضوع را نشان نمی‌دهد.

در خشکسالی یک نظریه وجود دارد که اگر برداشت آب از حوزه‌های زیزمینی به یک میزان زیادی برسد و این برداشت‌های به میزان 50 تا 70 کیلومتر مکعب باشد در آن صورت ممکن است یک تغییراتی روی گسل‌های فعال رخ دهد.

بنابراین اگر این عوامل وجود داشت باشد باید به فاکتورهای غیرطبیعی را بررسی کنیم که چه بسا این عوامل در تحریک گسل‌ها موثر بودند یا خیر. اما تاکنون گزارشی دراین‌باره منتشر نشده و به همین دلیل نمی‌توانیم به راحتی موضوع تحریک گسل‌ها را به برداشت آب و نفت نسبت دهیم. البته اگر عوامل غیرطبیعی در تحریک گسل‌ها وجود داشت حتماً اعلام می‌شد.

راهکار دولت آلمان برای نگه داشتن کمپانی ها در تهران: تشکیل دفتر مشاوره در مورد ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت آلمان برای دادن مشاوره به شرکت‌های نگران از تأثیر بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، یک دفتر ویژه تأسیس کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ وزارت اقتصاد آلمان جمعه ۱۵ ژوئن / ۲۵ خرداد اعلام کرد که یک «مرکز تماس ایران» برای برقراری امکان طرح پرسش‌های شرکت‌ها راجع به فعالیت اقتصادی در ایران تأسیس کرده است.

این وزارت در بیانیه‌اش اعلام کرد که لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران بر اساس «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) بر سر جای خود باقی است و تضمین‌های اعتباری صادراتی که برلین پشتیبان آنها است، همچنان در دسترس قرار دارند.

سفیر ایالات متحده در آلمان پیش‌تر گفته بود که شرکت‌های آلمانی باید «فوراً» سطح فعالیت‌های تجاری خود در ایران را کاهش دهند.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۲۶ اردیبهشت/ ۱۶ مه در اجلاس صوفیه توافق کرده بودند که با وجود خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با ایران عمل کنند.

همدستی ترامپ با اعراب خلیج فارس علیه ایران چه عواقبی دارد؟

امیل نخله در لوبلاگ نوشت: امروز اگر چه پرزیدنت دونالد ترامپ در مورد موفقیت دیپلماتیکش با کره شمالی سخن می گوید. اما وی نتوانسته به وعده های خوش بینانه خود در منطقه خاورمیانه جامه عمل بپوشاند و  دیپلماسی آمریکا در این منطقه با شکست همراه بوده است.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مقاله آمده است: وضعیت فعلی منطقه خاورمیانه دردوران ترامپ نسبت به روسای جمهور قبل بدتر شده است. در این دوره ما شاهد تراژی رو به افزایش جنگ یمن، عمیق تر شدن سرکوب معترضان، تشدید خشونت در نوار غزه و کرانه باختری، عدم اطمینان سیاسی در عراق، افزایش خشونت در سوریه و گسترش تهدیدات علیه حکومت هاشمی در اردن بوده ایم. اگر چه دونالد ترامپ عامل این فجایع نیست اما فقدان دیپلماسی مشخص آمریکا حاکی از سیاست ناکارامد ترامپ در خاورمیانه می باشد. بی تفاوتی وی نسبت به مردم منطقه، همکاری با دیکتاتورهای عرب به طور خاص پشتیبانی از عربستان و امارات در جنگ غیرانسانی یمن و همچنین حمایت کامل از جناح راست اسرائیل و سیاست های ضد فلسطینی او زمینه رنج و درد مردم این منطقه را فراهم کرده است.

تشدید تنش با ایران

خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران علاوه بر این که امید و انتظارات جوانان ایرانی را در مورد مزایای برجام کاهش داد بلکه زمینه قدرت یابی گروه های تند را فراهم کرد. اگر آمریکا به تعهدات بین المللی خود عمل نمی کند چرا باید سایر کشورها از جمله نزدیک ترین متحدان واشنگتن به آن ها اعتماد کنند. تردیدهای اخیر پرزیدنت ترامپ در طول نشست G 7  در کانادا حاکی از این دیدگاه شایع در منطقه است که آمریکا در دوران ترامپ قابل اعتماد نیست. ایران و کشورهای دیگر منطقه خاورمیانه بر این تصور هستند که دیپلماسی هسته ای ترامپ در قبال کره شمالی به عنوان تاییدی بر این مسئله است که آمریکا به جنگ با دیگر کشورهای هسته ای نمی رود. اگر این مسئله واقعیت داشته باشد ایران و سایر کشور ها به شدت تلاش خواهند کرد تا توانمندی هسته ای خود را توسعه دهند. جدا از ایران و تصمیم خروج آمریکا از برجام، امروزه بین دولت آمریکا و متحدان اروپایی اش و همچنین کانادا و مکزیک در مورد تحمیل تعرفه بر فولاد و آلومینیوم شکاف جدی روی داده است.

نویسنده معتقد است که در درجه نخست پرزیدنت ترامپ با دیکتاتورها بهتر از رهبران دموکرات تعامل  دارد و در ثانی وی درصدد است تا نظم ترامپی که مبتنی بر زورگویی، هرج و مرج و عدم اطمینان است را جایگزین نظم بین المللی لیبرالی کند که بیش از نیم قرن توسط دولت های دموکراتیک به رهبری آمریکا ایجاد شده است.

پرزیدنت ترامپ پس از مراسم تحلیف وعده داد تا به رهبری جارد کوشنر مناقشه اسرائیل و فلسطین را حل و فصل کند و جیسون گرینبلات مشاور سازمان ترامپ و دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل با وی همکاری می کردند. اما آن ها از سوی فلسطینی ها و بیشتر اعراب به عنوان ناظران مستقل یا میانجی گر صادق در نظر گرفته نمی شدند زیرا که آن ها حقوق ملی فلسطینی ها را مورد شناسایی قرار نمی دادند. علاوه بر این آن ها از گسترش شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری که بر خلاف قوانین بین المللی است حمایت می کنند.

. دو خواسته اصلی جناح راست اسرائیل و افراط گرایان نئوکان ها تحت رهبری بنیامین نتانیاهو گسترش شهرک سازی و انتقال سفارت از تل آویو به اورشلیم بود که این دو سیاست توسط جارد کوشنر مورد حمایت قرار گرفته است. زمانی که وی برای انجام این کار انتخاب شد پرزیدنت ترامپ به او گفت: « اگر شما نتوانید در خاورمیانه صلح ایجاد کنید هیچ کسی دیگری هم نمی تواند»

حنان اشراوی، از اعضای کمیته‌ی اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین بر این تاکید کرد نقشی که آمریکا بیش از نیم قرن به عنوان میانجیگر بین اعراب و اسرائیل ایفا می کرد یک شبه به خاطر حرکت غیرمنتظره انتقال سفارت از بین رفت. وی همچنین گفت که واشنگتن از اقدامات نظامی اسرائیل علیه معترضان فلسطینی در مرز غزه با اسرائیل حمایت کرده است و تعداد زیادی از مردان، زنان و کودکان کشته (شهید) شدند و صدها نفر دیگر هم مجروح شده اند. جارد کوشنر گفت: « قبل از این که بین اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس صلح برقرار شود باید با فلسطینی صلح کرد». درست است اما او یک کلمه در مورد رفع اشغال یا حق حاکمیت فلسطینی ها بر بخشی هایی از این سرزمین اشاره ای نکرد در حالیکه این ادعا در قطعنامه های 242 و 338 شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت شناخته شده بودند. اما آن ها تا زمانی که تشکیلات خودگران فلسطین در رام الله با آمریکایی تحت برنامه تنت برای حفظ امنیت اسرائیل و همکاری ضد تروریسم تلاش می کنند هیچ نیازی برای فشار به فلسطینی ها برای ایجاد صلح ندارند

جنگ درون اعراب

بر خلاف رویکرد دولت اوباما در اجتناب از مشارکت در جنگ های ایدئولوژیک و مذهبی در اسلام، دولت ترامپ علیه ایران شیعه با اسلام سنی رادیکال همکاری میکند. تهدیدات ترامپ علیه ایران مستقیما او را حامی گروه اهل سنت قرار داده است. اما این همکاری با رژیم های سنی دارای اشکالاتی است زیرا اکثر آن ها رژیم های استبدادی هستند و آرمان های مردم خود در زمینه آزادی بیان، تشکیل مجلس، فعالیت سیاسی و مطبوعاتی را زیر پا می گذارند. اکنون در کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین هزاران زندانی سیاسی حضور دارند. همچنین اخیرا شورای حقوق بشر از وضعیت وحشتناک حقوق بشری در کشورهای بحرین، عربستان و امارات و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس انتقاد کرده است. اکثر این رژیم ها بدون هیچ گونه مکانیسم برای پاسخ گویی به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر دست می زنند. ترامپ به نقض حقوق بشر در این کشورها هیچ توجهی ندارد همانند دیدار اخیرش با کیم جونگ اون در سنگاپور اصلا به موضوع حقوق بشر اشاره ای نکرد.

جنگ یمن و شورای همکاری خلیج فارس

تهاجم عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شهر مهم حدیده در یمن با رضایت واشنگتن تنها تراژدی انسانی یمن را تشدید خواهد کرد. این حمله که به عنوان « عملیات پیروزی طلایی» نامیده می شود بخش کوچکی از فاجعه ای است که عربستان سعودی در یمن ایجاد شده است. این اقدام بخشی از عملیات دامنه دار ارتش ائتلافی است که با کمک آمریکا برای بازگشت مجدد منصور هادی و سرنگونی شبه نظامیان حوثی تشکیل شده است. بمباران هوایی و دریایی به حدیده منجر به این شده که هزاران نفر خانه ها خود را ترک کنند و این امر زمینه فاجعه عظیم آوارگان را ایجاد کرده است.

حدیده یک آبراه استراتژیک بین المللی است و این مکان تحویل کمک های غذایی و بشر دوستانه به مردم یمن است. صدها و هزاران نفر از گرسنگی، تشنگی و بیماری می‌میرند. چرا دولت ترامپ این حمله را متوقف نکرده است ? این خیلی احمقانه است که ما تصور کنیم با حمله به شهر بندری حدیده منجر به سرنگونی شبه نظامیان الحوثی می گردد یا ایران را برای برگزاری مذاکره تحت فشار قرار می دهد. بسیار غم انگیز است که دولت ترامپ به طور آگاهانه در کنار بربریت سعودی – اماراتی در یمن ایستاده است به خصوص در زمانی که منافع ملی و منطقه ای آمریکا تهدید نمی شود. عدم تمایل واشنگتن برای خاتمه دادن به جنگ یمن و حل و فصل مناقشه قطر می تواند منجر به فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس گردد که در 37 سال پیش برای متحد کردن رژیم های قبیله ای در خلیج فارس شکل گرفته بود. تهاجم سعودی – اماراتی در یمن و محاصره قطر اکنون باعث نگرانی عمان و کویت شده است. همانطور که شورای همکاری خلیج فارس با بحران روبرو گردیده است و شاهد صف بندی های جدیدی در خلیج فارس بین عمان، قطر، کویت، ایران و عراق از یکسو و عربستان، امارات، بحرین ، مصر و شاید اردن از سوی دیگر هستیم که این قطعا نشانه خوبی برای آمریکا نیست.

نویسنده در پایان تاکید می کند که  نظم منطقه ای جدید مورد نظر پرزیدنت ترامپ که بر شاخص های حمایت از حکومت قدرتمند، بی توجهی به حقوق بشر، برتری اهل سنت بر ایران و شیعیان و تاکید بر هژمونی اسرائیل دارد ، می تواند منافع آمریکا را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و نظامی به خطر اندازد.