سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

بی رغبتی برای زندگی در خوزستان / گرد و غبار و انتقال آب کارون ؛ مهمترین دغدغه های مردم خوزستان

شوشان: عدم اقدام لازم در زمینه بیابان زدایی، قطع درختان جنگل، تخریب تالابها و انتقال آب از جمله عوامل اصلی پدیدآورنده معضل گرد و غبار هستند که این معضل با جنگل کاری و مالچ پاشی برطرف می شود.

پیوند ناگسستنی رودخانه کارون با آداب و رسوم و شادابی خوزستانیها باعث شده مردم خوزستان این روزها با حساسیت خاصی تبلیغات مربوط به فروش اوراق مشارکت شرکت آب منطقه ای اصفهان در صدا و سیما را دنبال کنند و حسرت آنها وقتی بیشتر می شود در انتهای این آگهی بازرگانی با ترغیب مردم به خرید اوراق مشارکت، هدف از این کار را احیای زاینده رود عنوان می کند.

پدیده مخرب گرد و غبار چندین سال است که هوای شهرهای استان خوزستان را تحت تاثیر خود قرار داده و در اغلب روزها، زندگی عادی مردم خوزستان را فلج کرده ولی با وجود امکان حل مشکل آن با برخی شیوه های معمولی مثل بیابان زدایی و مالچ پاشی، هنوز این مشکل عرصه را بر مردم تنگ کرده است.

تنها در پنج روز هفته جاری، مردم خوزستان چهار روز آن را در گرد و غبار سپری کردند و مدارس در شهرهای خوزستان حداقل در دو نوبت تعطیل شد که ادامه این روند باعث فلج شدن فعالیتهای مختلف در استان و افت تحصیلی دانش آموزان می شود.

در یکسال اخیر صف کارمندان و معلمانی که برای فرار از پدیده گرد و غبار و عواقب مخرب آن بر سلامت و روح خود تقاضای انتقال به استانهای خوش آب و هوای کشور را دارند، روز به روز در حال طولانی تر شدن است هر چند با وضع برخی قوانین جلو این کار یعنی مهاجرت کارکنان دولت از خوزستان تا حدودی گرفته می شود ولی بی شک بی رغبتی برای زندگی در خوزستان اثرات منفی خود را می گذارد به همین دلیل مردم انتظار دارند دولت برای حل مشکل پدیده گرد و غبار با وضع قوانین، اختصاص اعتبار و رایزنی جدی تر با کشور عراق، بتواند این پدیده را مهار کند و هوای سالم را به مردم خوزستان و البته سایر استانهای درگیر در این پدیده هدیه کند.  

در شرایط فعلی ۶۰ درصد منشاء گرد و غبار موجود در ایران از کشور عراق، ۱۵ درصد از کشور عربستان و سایر آنها از کشورهایی همانند اردن و سوریه و حتی در مواردی از شمال آفریقاست که حدود یک سال قبل مجلس با اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها دولت را موظف کرد کار مالچ پاشی در سطح یک میلیون هکتار زمین در عراق را آغاز کند ولی این کار هنوز صورت نگرفته است.

حتی در همان مدت سازمان جنگلها اعلام کرد که هم اکنون چشمه های خاکی موجود در کشور عراق که عامل اصلی گرد و غبار هستند از طریق ماهواره توسط کارشناسان ایرانی شناسایی شده اند و با حضور وزیر محیط زیست عراق در تهران موافقت شد که ایران با حضور در عراق این چشمه های خاکی را با مالچ پاشی مهار کند و کشو عراق هم متعهد شد از تمام توان مالی خود برای حمایت از این طرح استفاده کند. در این زمینه عراق متعهد به اختصاص یک میلیارد دلار برای مهار بیابانهای خود شده است.

" وی افزود: پدیده گرد و غبار، کشاورزی استان خوزستان را در معرض نابودی قرار داده، بهداشت عمومی را به شدت تهدید می کند و مراجع مسئول پاسخ قانع کننده ای نمی دهند"

در همین خصوص حتی برای آغاز کار در عراق، ۶۰ نفر از کارشناسان کشور عراق در این زمینه در استان خوزستان حاضر شدند و آموزشهای لازم برای آغاز کار مالچ پاشی در کشور عراق را از سوی کارشناسان خوزستانی فرا گرفتند.

در همین خصوص نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در خصوص پدیده گرد و غبار گفت: ‌مهمترین معضل استان خوزستان پدیده گرد و غبار است که آسیبهای فراوانی را به بخشهای مختلف اقتصادی مردم وارد کرده است.

سید محمد سادات ابرهیمی افزود: دولت برای حل مشکل گرد و غبار استان خوزستان مصوبه داشته و وزارت کشور مامور شد تا برای حل این مسئله هماهنگیهای لازم را بین وزارتخانه های نفت، امور خارجه و جهاد کشاورزی به وجود آورد اما بعد از گذشت ماه ها هیچ اقدامی در این باره انجام نشد.

وی افزود: پدیده گرد و غبار، کشاورزی استان خوزستان را در معرض نابودی قرار داده، بهداشت عمومی را به شدت تهدید می کند و مراجع مسئول پاسخ قانع کننده ای نمی دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: عدم اقدام لازم در زمینه بیابان زدایی، قطع درختان جنگل، تخریب تالابها و انتقال آب از جمله عوامل اصلی پدیدآورنده معضل گرد و غبار هستند که این معضل با جنگلکاری و مالچ پاشی برطرف می شود.

انتقال آب کارون و نگرانی مردم خوزستان

انتقال آب از سرشاخه های رودخانه کارون به اصفهان و سایر استانهای کشور نیز یکی دیگر از دغدغه های این روزهای مردم خوزستان است که این کار علاوه بر اینکه پدیده گرد و غبار را تشدید می کند باعث نابودی رودخانه ای می شود که از آن به عنوان رگ حیات و زندگی در خوزستان یاد می شود.

پیوند ناگسستنی رودخانه کارون با آداب و رسوم و شادابی خوزستانیها باعث شده مردم خوزستان این روزها با حساسیت خاصی تبلیغات مربوط به فروش اوراق مشارکت شرکت آب منطقه ای اصفهان در صدا و سیما را دنبال کنند و حسرت آنها وقتی بیشتر می شود در انتهای این آگهی بازرگانی با ترغیب مردم به خرید اوراق مشارکت، هدف از این کار را احیای زاینده رود عنوان می کند.

به هر حال نابودی یک رودخانه و زنده کردن رودخانه ای دیگر در کشور با هیچ قانون و منطقی سازگار نیست به همین دلیل مردم انتظار دارند رئیس جمهور در سفر چهارم به خوزستان، برای همیشه پرونده این طرح جنجالی را بایگانی کند به خصوص اینکه این بار برخلاف همیشه انتقال آب نه برای مصارف آشامیدنی که برای مصارف کشاورزی و ... است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس گفت: انتقال آب کارون به سایر استانها به طور قطع به صلاح استان و کشور نیست و غیر از زیان نتیجه دیگری برای مردم استان به همراه ندارد.

" رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس گفت: انتقال آب کارون به سایر استانها به طور قطع به صلاح استان و کشور نیست و غیر از زیان نتیجه دیگری برای مردم استان به همراه ندارد"

کارون در حال خشک شدن

 ناصر سودانی عنوان کرد: برخی کارهایی که دولت در خوزستان انجام می دهد جسورانه است و صدای اعتراض مردم این استان را در می آورد.

وی با اشاره به اینکه جریان یافتن رودخانه ای در هر جایی ناشی از اراده و مشیت الهی است، افزود: یکی از این کارها که باعث اعتراض مردم شده انتقال آب کارون به سایر استانها با هدف مصارف کشاروزی است که به طور قطع به صلاح استان و کشور نیست و بی شک غیر از زیان نتیجه دیگری برای مردم استان به همراه ندارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: رودخانه کارون که عامل اصلی ادامه حیات و زندگی در استان خوزستان است در مدت اخیر آنقدر ضعیف و خشک شده که ستون فقرات آن معلوم است ولی در این بین چه دستهای پنهانی وجود دارد که مجوز انتقال آب کارون را صادر می کند برای نمایندگان جای سئوال دارد.

  عضو کمیسیون انرژی مجلس از رئیس جمهور خواست که صدای اعتراض مردم خوزستان را بشنود و مانع از انتقال آب کارون به سایر استانها شود زیرا در شرایط فعلی استان خوزستان بیش از هر مکان و زمانی به آب کارون نیاز دارد.   بیکاری در خوزستان و آینده مبهم جوانان   بیکاری در استانی که بیش از ۵۰ درصد درآمدهای کشور را تامین می کند نیز یکی دیگر از نگرانی های مردم خوزستان است که انتظار می رود رئیس جمهور در سفر خود راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت برای خوزستان تصویب کند.

هم اکنون برخلاف وعده مسئولان که نشان از ایجاد فرصتهای بی شمار اشتغال در خوزستان، بیکاری اغلب خانواده های خوزستانی را آزار می دهد و این موضوع به معضلی جدی برای جوانان تبدیل شده است.

  در گوشه ای از این معضل بیکاری، نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان گفت: نرخ بالای بیکاری در بندرماهشهر و شهرهای اطراف با وجود منطقه ویژه پتروشیمی و صنایع جانبی بالای آن یک معادله غیر منطقی است.

خلیل حیات مقدم خواستار توجه و اهتمام نظر بیشتر دولت به شهرهای محروم استان خوزستان شد و گفت: نرخ بیکاری در ماهشهر که بزرگترین صنایع پتروشیمی را دارد، اسفبار است.

وی تصریح کرد: نرخ بیکاری در بندر ماهشهر به ۲۳.۵ درصد رسیده و این آمار بیکاری برای یک بندر صنعتی کشور و قطب پتروشیمی غیرقابل قبول است.

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان افزود: در کارخانه های پتروشیمی بسیاری از افراد بومی در حال تعدیل و اخراج شدن هستند که این امر مشکل بیکاری منطقه ماهشهر را دوچندان خواهد کرد.

چهره مخروبه اغلب شهرهای خوزستان به علت حضور در کانون اصلی جنگ نیز یکی از مشکلات استان به شمار می رود که نشان می دهد مقوله بازسازی مناطق جنگی یک تجربه شکست خورده است.

ناصر سودانی عنوان کرد: برخی کارهایی که دولت در خوزستان انجام می دهد جسورانه است و صدای اعتراض مردم این استان را در می آورد"

بر همین اساس مردم انتظار دارند رئیس جمهور در این سفر اعتباراتی را خاص اصلاح و نوسازی مناطقی که از جنگ لطمه خورده ولی هنوز بازسازی نشده اند اختصاص دهد ضمن اینکه اصلاح و زیباسازی چهره شهرهای خوزستان نیز به اعتباری از سوی دولت نیاز دارد  و شهرداری ها به تنهایی قادر به حل مشکل نیستند.

پیگیری پروژه های نیمه تمام مصوب شده در سفرهای قبلی هیئت دولت به خوزستان نیز از موادری است که انتظار می رود رئیس جمهور فکری برای آغاز به کار آنها کند.

یادی از شهدا بزرگوار جنگ تحمیلی

پس از پایان این عملیات محسن به اصرار شدید فرماندهی سپاه بهبهان ، از لشکر عاشورا به لشکر 7 ولی عصر(عج) مامور می شود و با فرماندهی گردان فجر را بر عهده می گیرد و به همراه این گردان راهی جبهه غرب می شود.
به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ،محسن اکبری به تاریخ 14 شهریور 1343 در بهبهان متولد شد. تحصیلات خود را در دبستان دهخدا آغاز کرد و مشغول به تحصیل در کلاس دوم دبیرستان بود که رژیم بعث عراق به خاک ایران حمله ور شد. محسن درس را رها کرد و راهی جبهه های جنگ دش و در خط پدافندی سوسنگرد،شوش،جبهه های مگاصیص،هویزه و پُل سابله حاضر شد.محسن طی عملیات طریق القدس از ناحیه صورت زخم برداشت اما از بیمارستان گریخت و خود را به خط مقدم  عملیات « الی بیت المقدس» رساند و نام خود را در زمره آزادگران خرمشهر به ثبت رساند.
پس از عملیات
«الی بیت المقدس» محسن رسما لباس سبز پاسداران انقلاب را بر تن نمود . با تشکیل تیپ 15 آبی-خاکی امام حسن مجتبی(صلوات الله علیه) به عنوان جانشین فرماندهی گروهان «القارعه» از گردان امام حسین(صلوات الله علیه) منصوب گردید و با نیروهای تحت امرش در عملیات خیبر شرکت کرد.
در جریان عملیات بدر ، محسن بار دیگر از ناحیه ی سر مجروح شد و به بیمارستان منتقل گردید اما این بار نیز با سری باند پیچی شده از  بیمارستان فرار کرده و در منطقه عملیاتی. حاضر شد . پس از این عملیات ، محسن به عنوان معاونت محور امیرالمومنین(صلوات الله علیه) در هورالعظیم معرفی گردید.
در بهمن ماه 1364 محسن ، در جمع نیروهای گردان سیدالشهدا(ع) در مرحله دوم عملیات والفجر8 شرکت نمود و پس از این عملیات در بهار 1365 ، با قوای تحت امرش به کردستان اعزام شد. در تیرماه همان سال تیپ امام حسن مجتبی(صلوات الله علیه) برای شرکت در عملیات کربلای1 راهی مهران شد و  محسن و نیروهایش نیز توفیق حضور در این عملیات را به دست آوردند.
در مرحله بعد ، به دنبال تغییر و تحولاتی که در تیپ امام حسن مجتبی(صلوات الله علیه) ،محسن اکبری به جمع لشکریان 31 عاشورا پیوست و  مسئولیت طرح و عملیات تیپ 1 لشکر را بر عهده گرفت.
در عملیات کربلای 5 ، محسن به عنوان قائم مقام عملیاتی فرماندهی تیپ 1 لشکر، به مجاهدت خود ادامه می دهد و در عملیات تکمیلی  کربلای8 نیز با  مسئولیت محور عملیاتی حاضر می شود و در خط پدافندی شلمچه از ناحیه دست،پا و کمر جراحات سختی برداشته و به بیمارستانی در شیراز اعزام می شود. تنها چند روز پس از ترخیص ، در حالی که هنوز زخم هایش بهبود پیدا نکرده بود ، بار سفر بسته و عازم جبهه های نبرد می شود.
در این مقطع ، محسن با اجازه از فرمانده لشکر 31 عاشورا به همراه نیروهای گردان های فتح و فجر بهبهان راهی غرب کشور شده و در  عملیات نصر 4 در منطقه عمومی ماووت عراق شرکت نمود.
در 13 مردادماه 1366 محسن به همراه دلاورمردان لشکر عاشورا با سمت معاون عملیاتی فرماندهی تیپ 1 و مسئول کل محورهای عملیاتی در عملیات نصر7 در ارتفاعات دوبازا و بلفت واقع در منطقه سردشت شرکت جست .پس از پایان این عملیات محسن به اصرار شدید فرماندهی سپاه بهبهان ، از لشکر عاشورا به لشکر 7 ولی عصر(عج) مامور می شود و با فرماندهی گردان فجر را بر عهده می گیرد و به همراه این گردان راهی جبهه غرب می شود.
سر انجام ، سردارمحسن اکبری پس از 8 سال حضور مداوم در جبهه های جنگ، در ساعت 8 صبح روز 25/12/1366 ، طی عملیات والفجر10 ، بر فراز ارتفاعات شنام ، هدف گلوله ی مستقیم دشمن قرار گرفته و بال در بال ملائک می گشاید. در سالگرد شهادت آن سردار سپاه روح الله ، مشرق را به گزیده ای از تصاویر نورانی اش مشرف می کنیم.
 روحمان با یادش شاد

سردار شهید محسن اکبری


سردار شهید محسن اکبری

سردار شهید محسن اکبری(سمت چپ)


سردار شهید محسن اکبری (سمت چپ)


سردار شهید محسن اکبری


سردار شهید محسن اکبری

سردار شهید محسن اکبری(نفر دوم ستون)


سردار شهید محسن اکبری

سردار شهید محسن اکبری(سمت چپ تصویر)

سردار شهید محسن اکبری در هور العظیم

سردار شهید محسن اکبری(نفر دوم از راست)


سردار شهید محسن اکبری در هورالعظیم


از راست: سردار شهید محسن اکبری ، سردار شهید حاج حبیب الله شمایلی ، ناشناخته

سردار شهید محسن اکبری (نفر دوم از چپ)

سردار شهید محسن اکبری (نفر دوم از راست)
چ

سردار شهید محسن اکبری

سردار شهید محسن اکبری(سمت چپ)

سردار شهید محسن اکبری در مناطق عملیاتی غرب

 سردار شهید محسن اکبری در مناطق عملیاتی غرب

سردار شهید محسن اکبری (نفر اول از چپ)

سردار شهید محسن اکبری

سردار شهید محسن اکبری

سردار شهید محسن اکبری (سمت راست)

سردار شهید محسن اکبری (نفر دوم از چپ)

سردار شهید محسن اکبری ، فرمانده گردان فجر (نفر اول ستون با کلاه پشمی بر سر)

سردار شهید محسن اکبری(نفر اول از راست)

سردار شهید محسن اکبری (نفر دوم از چپ)


سردار شهید محسن اکبری (نفر دوم از چپ)


سردار شهید محسن اکبری (سمت چپ)

سردار شهید محسن اکبری در هورالعظیم

سردار شهید محسن اکبری در حجله ی شهادت

تربت پاک شهید محسن اکبری ، فرمانده گردان فجر

سلام بر او در روزی که زاده شد
و در روزی که شهید شد
و در روزی که زنده برانگیخته خواهد شد

یک خبر فرهنگی

صله رحم میراثی به قدمت عمر انسان/ نوروز لحظه شکوفه کردن صمیمیت‌ها 
غرب استان تهران - خبرگزاری مهر: لحظه، لحظه تغییر است، همه چیز را برای آمدن بهار مهیا ساخته ای تا نظاره گر دگرگون شدن باشی،می خواهی بهار تکانت دهد و او هم پاک و بی آلایش آمده است تا این تغییر را با تو به جشن بنشیند . قدری احساس همدلیت را از صندوقچه ای که آنرا درونش نهفته ای بیرون آور، آری باتوام که به خاطر ناچیزها دل مهربانت را از او رنجانده ای. لحظه، لحظه بیرون راندن دلگیریهاست.

به گزارش خبرنگار مهر، ازدیرباز تاکنون آنچه در میان ایرانیان رشته همبستگی و عطوفت را پابرجا نگه داشته حس همدلی و تفاهم میان آنها بوده که در سخت ترین شرایط زندگیشان سعی در تسکین آلام یکدیگر داشته و وجود همنوع را در کنار خود
عامل فراغت از رنج و سختی و تنهایی دانسته اند.

خانه تکانی دلها

آری ما به این سنت اعتقاد داریم که به حکم انسانیت، باید از حال یکدیگر با خبر باشیم و گرنه مسلمان واقعی نخواهیم بود. اساس کار اسلام برپایه عطوفت و مهربانی است که مردم را سفارش کرده به حضور در اجتماع و با خبر بودن از حال هم، تا آنکه اگر روزی یکی از ما در اجتماع حاضر نشد، همنوعان بی تاب دیدارش شده و احوالش را جویا شوند.

گفته تا از حال یکدیگر با خبر باشیم و به دیدن هم برویم. همچنانکه در قرآن سفارش شده: «و درباره ارحام کوتاهی نکنید که خدا مراقب اعمال شماست.» و خداوند منان درجای دیگر می فرمایند: «و خدای یکتا را بپرستید و هیچ چیزی را شریک او نگیرید و نسبت به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران و همسایه دور و نزدیک و دوستان موافق و رهگذران و بندگان که زیردست تصرف شمایند نیکی کنید، که خدا مردم متکبر خودپسند را دوست ندارد.»نساء36

انسان تاب دوری را نمی آورد، چرا که ذاتا موجودی اجتماعی است، باید با همنوع خود سلوک داشته و با او زندگی کند. بگوید، بشنود، رفت و آمد کند و از یکدیگر بیاموزد تا بهتر زندگی کند.

صله رحم؛ پیام آور بخشش و دوستی

«صله» در لغت به معنای احسان، عطا، بخشش و دوستی آمده است و منظور از «رحم» همان خویشان و بستگان است. در اصطلاح «صله رحم» به داشتن رابطه و به طور کلی سلوک با مردم، خویشاوندان نظر دارد.

یک دانشجوی ادبیات درباره صله رحم اظهار داشت: در جامعه اسلامی مردم از یکدیگر خبر دارند. خویشان و نزدیکان را ملاقات می کنند و با هم مراوده دارند. با وجود این رفت و آمدهاست که انسان می تواند از دیگران بیاموزد، پیشرفت کند و به تعالی برسد.

یک محصل 16ساله در عین سادگی گفت: ما لباس نو می خریم که با آن به دیدن اقوام برویم و از دیدن همدیگر با ظاهر آراسته خوشحال شویم.

یک جامعه شناس نیز درباره آثاراجتماعی صله رحم تاکید کرد: از مهمترین آثار اجتماعی تعامل انسانها با یکدیگر احساس ارزش و جلب حمایتهای اجتماعی است، انسان در جمع و در خلال ارتباط با دیگران احساس خوشایندی دارد و می تواند این حس را در تعاملاتش، به آنها نیز منتقل کند.

صدیقه دانیالی ادامه داد: هنگامی که احساس همدلی در اجتماع پدید آید، حمایتهای اجتماعی از یکدیگر نیز صورت می گیرد و به اصطلاح مردم هوای همدیگر را دارند، کاهش اضطراب اجتماعی، فشارها و ... با حضور در جمع بستگان و خویشاوندان کم کم از بین خواهد رفت.

نوروز بهترین فرصت برای جلای دلها از زنگار کینه هاست

امام جمعه پرند در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: صله رحم یکی از سنتهای دینی و اسلامی ماست که بسیار مورد توصیه خداوند و ائمه اطهار⁽ع⁾ است، صله رحم اقوام را متحد می کند و اگر کدورتی وجود داشته باشد به این واسطه از بین می
رود همچنین در فضای محبت و صمیمیت افراد می توانند با یکدیگر درد دل کرده و تخلیه شوند و دعوا ونزاعها از میان رفته و به این ترتیب جامعه ای یکدل و متحد خواهیم داشت.

حجت الاسلام محمد خدیری پیرامون وجود رابطه ای صمیمانه در میان مردم و لزوم دید و بازدید ادامه داد: نتیجه با هم بودن صفا و صمیمیت است، مهر و مهربانی است، نظام آفرینش نیز بر همین اساس پایه گذاری شده است، اصل بر کمک و عطوفت است نه بر قهر و خشونت و صله رحم معنای نزدیکی دلهاست و رضای خدا هم در همین است.

امام جمعه پرند در ادامه به اهمیت رفع کدورتها خصوصا در این ایام عید نوروز اشاره کرد و ادامه داد: نوروز بهترین فرصت برای جلای دلها از زنگار کینه ها و ناراحتیهاست و اساسا نام این ایام را عید نهاده اند تا بیشتر به هم نزدیک شویم و در کنار هم باشیم.

وی تاکید کرد: اگر از نوروز، صله رحم حذف شود چیزی از آن باقی نخواهد ماند و خداوند در آیه 22سوره محمد⁽ص⁾ می فرمایند: اگر از فرمان خدا روی بر گردانید یا در زمین فساد کنید و قطع رحم کنید باز هم امید دارید؟

نوروز فصل شکوفه کردن صمیمیتها

فرصتی بهتر از نوروز نیست، کینه های کهنه را دور بریزیم و مهر بورزیم تا مهر دریافت کنیم، هر طور که می توانیم و هرآنگونه که برایمان ساده است این رابطه ها را حفظ کنیم تا این سنت باعث دلگرمی و عطوفت در میانمان باشد.

امام صادق⁽ع⁾می فرماید: حتی اگر شده با نوشاندن جرعه ای آب به خویشاوند صله رحم به جا آرید و بهترین صله رحم آزار نرساندن به خویشاوند است.»

بیا تا قدر یکدیگر بدانیم
که تا ناگه زیکدیگر نمانیم

.........................................
مینا صفدری

اخبار روز خوزستان

کمیسیون بانوان آبادان رتبه نخست ارزیابی عملکرد استانی را کسب کرد
 
آبادان- کمیسیون بانوان آبادان در ارزیابی عملکرد یک ساله 1390، رتبه نخست استانی را کسب کرد.
 
به گزارش روز شنبه ایرنا ، در آیین تجلیل از فرمانداران دوستدار خانواده و فرمانداران برتر استان خوزستان عملکرد یکساله توسط دفتر مدیرکل حوزه زنان و خانواده استانداری خوزستان ارزیابی و بررسی شد که در این ارتباط فرمانداری آبادان رتبه اول فرمانداران برتر دوستدار خانواده و مشاور فرماندار حوزه زنان و خانواده فرمانداری ویژه آبادان 'مهسا سادات محسن فر' رتبه نخست مشاورین استان را کسب کرد.
در این راستا مشاورین برتر امور بانوان فرمانداران در استان خوزستان 'مهسا سادات محسن فر از آبادان اول، 'آرزو قاسمی ' از شوشتر دوم و 'مرضیه رحمانی فر' از شوش سوم شد.
این ارزیابی از میان شهرستان های استان خوزستان صورت گرفت و از پنج فرماندار دوستدار خانواده و سه مشاور فرماندار برتر تقدیر به عمل آمد که به ترتیب 'بهرام ایلخاص زاده' فرماندار آبادان ،' عبدالعزیزفدعمی 'فرماندار اهواز، 'مرتضوی' فرماندار باغملک، 'بهروز فرج اللهی' فرماندار هندیجان و 'پشت یافته' فرماندار هویزه رتبه های اول تا سوم را کسب نمودند.

اخبار روز خوزستان

حاشیه نگاری ایرنا ازافتتاح چندپروژه عمرانی دراهوازباحضوررییس جمهوری
 
اهواز- افتتاح چند پروژه عمرانی در اهواز با حضور دکتر 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری اسلامی ایران با حاشیه هایی جالب و جذاب همراه بود.
 
*مراسم افتتاح بزرگترین پل کابلی درون شهری خاورمیانه در اهواز ساعت 30/14 روز پنج شنبه در حالی که باد بشدت مراسم را تحت تاثیر قرار داده بود انجام شد.
* آیت الله 'سیدمحمدعلی موسوی جزایری' نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز در بلندترین نقطه پل قوسی غدیر اهواز از رییس جمهوری به گرمی استقبال کرد و پس از روبوسی با رییس جمهوری اسلامی ایران این پل رسما افتتاح شد.
* رییس جمهوری به سخنان مهندس بنکدار پیمانکار اصلی پل هشتم اهواز به رغم وزش باد بسیار شدید با صبوری گوش داد و سپس رییس جمهوری به وی خسته نباشید گفت.
* رییس جمهوری با گفتن یک جمله که ما باید ایران را بسازیم حاضران در این مراسم را به وجد آورد و خستگی را از تن دست اندرکاران ساخت این پل بدر کرد.
* دکتر احمدی نژاد به خبرنگاران استانی حاضر در این مراسم نیز خسته نباشید گفت و به آن سلام کرد.
* 'منصور کتانباف' شهردار اهواز پس از ارایه گزارشی بسیار کوتاه از توجه ویژه رییس جمهوری به حل مشکلات اهواز قدردانی کرد.
* وزش باد سبب شد که همه چیز بخش های مراسم افتتاحیه به سرعت باد تمام شود.
* تیم حفاظت رییس جمهوری همکاری بسیار نزدیکی با خبرنگاران رسانه های گروهی استان داشت به گونه ای که هیچکدام از خبرنگاران حاضر در این مراسم بازرسی بدنی نشدند.
* پس از افتتاح پل هشتم اهواز رییس جمهوری رهسپار ورزشگاه 50هزار نفری اهواز شد تا این پروژه ملی را که حدود 18سال از شروع عملیات اجرایی آن گذشته بود افتتاح کند.
* شماری از عشایر عرب و جوانان خون گرم اهواز به محض ورود رییس جمهوری دور وی حلقه زدند و به رییس جمهوری خوش آمد گفتند.
* تعدادی از شهروندان اهوازی برای رییس جمهوری نامه تهیه کردند که تیم همراه رییس جمهوری این نامه ها را جمع آوری کرد.
* عشایر عرب منطقه که سیاه چادری در محوطه ورزشگاه برپا کرده بودند از حاضران با چای و قهوه پذیرایی کردند.
* مراسم افتتاح ورزشگاه 50هزار نفری اهواز با انجام مسابقه تیم استقلال فوتبال استقلال اهواز وتیم ملی جوانان ایران کلید خورد و رییس جمهوری حدود 30دقیقه از این مسابقه را از نزدیک تماشا کرد.
* حین این مراسم یک جوان اهوازی که مشتاقانه سعی داشت خود را به رییس جمهوری برساند ، تیم حفاظت اجازه این کار را ندادند ولی دکتر احمدی نژاد به تیم حفاظت دستور داد ولی را آزاد بگذارند و مانع کار وی نشوند.
* در مراسم افتتاح ورزشگاه 50هزار نفری اهواز 'علی نیکزاد' وزیر مسکن و شهرسازی ، 'محمد عباسی' وزیر ورزش و جوانان نیز حضور داشتند.
* شماری از مسوولان استانی از جمله 'اسماعیل عامری گلستان 'معاون برنامه ریزی استانداری ، 'نصرالله دهقانی' رییس سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان ، 'عبدالعزیز فدعمی ' فرماندار اهواز مراسم افتتاح ورزشگاه غدیر اهواز را از جایگاه خبرنگاران پیگیری کردند.
* ماموران انتظامی به خبرنگاران خانم که همراه گروه رسانه با مینی بوس برای پوشش خبری مراسم افتتاح به ورزشگاه 50هزار نفری اهواز آمده بودند با استناد به قانون 'ممنوعیت ورود خانم ها به ورزشگاه ها' اجازه ورود به آنان را ندادند که همین امر سبب دلخوری این گروه از خبرنگاران شد.
* خانم های خبرنگار بالاخره پس از کلی بحث و جدل و وساطت تیم حفاظت رییس جمهوری موفق شدند وارد جایگاه ویژه خبرنگاران شوند.
* با وجود آنکه طبق برنامه قبلی بنا بود رییس جمهوری در اندیمشک برای افتتاح 10هزار واحد مسکن مهر و در اهواز برای افتتاح پروژه پل هشتم و ورزشگاه 50هزار نفری حضور یابد ولی رییس جمهوری از اندیمشک با هواپیما رهسپار آبادان شد و پس از عبور از خرمشهر در محل یادمان عملیات رمضان در شمال خرمشهر حضور یافت و پس از ادای احترام به شهدای والامقام هشت سال دفاع مقدس ، با تعدادی از اعضای کاروان های راهیان نور صمیمانه گفتگو و با آنان خوش و بش کرد.
* برنامه سفر دو ساعته رییس جمهوری به جنوب استان به قدری سریع بود که هیچکدام از فرمانداران آبادان و خرمشهر از سفر دکتر احمدی نژاد مطلع نشدند و از سفر وی به منطقه اظهار بی اطلاعی کردند.!
* رییس جمهوری بعداز ظهر امروز با بدرقه استاندار خوزستان از فرودگاه اهواز راهی تهران شد.

اخبار ورزشی خوزستان

خرمشهر قهرمان مسابقات کاراته سبک اروپا در استان خوزستان شد
 
آبادان- تیم خرمشهر با 38 امتیاز قهرمان ششمین دوره مسابقات کاراته سبک اروپا (ifk) در استان خوزستان شد.
 
به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا تیم های ماهشهر و گتوند مشترکا با 37 امتیاز در مکان دوم و شادگان با 29 امتیاز در رده سوم جای گرفت.
رییس هیات کاراته اروندکنار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این دوره از مسابقات 200 ورزشکار در رده های سنی خردسالان ، نونهالان ، نوجوانان ، جوانان ، امید و بزرگسالان از تاریخ 26 اسفند به مدت دو روز به رقابت پرداختند.
'قاسم سلمانپور جعفری افزود: ششمین دوره مسابقات کاراته سبک اروپا (ifk) استان خوزستان بزرگداشت شهدا و یادواره اولین شهید روحانی در هشت سال دفاع مقدس حجت الاسلام شهید 'محمد حسن شریف قنوتی' برگزار شد.
رییس هیات کاراته اروندکنار گفت:این دوره از مسابقات در سالن چند منظوره شهدای اروند برگزار شد و 24 داور قضاوت این مسابقات را بر عهده داشتند

اخبار شهرستانهای استان

گردوخاک با 13 برابر حد مجاز مناطق آبادان و خرمشهر را فراگرفت
 
آبادان- گردو غبار با 13حدمجاز عصر روز شنبه شهرهای آبادان و خرمشهر را فرا گرفت.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا ، بروز این پدیده جوی علاوه بر غافلگیر شدن برخی از میهمانان نوروزی ، سبب اختلال در تردد مردم و خودروها در سطح معابر و خیابان ها شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست آبادان ، میزان گرد و غبار موجود در این مناطق را برابر یک هزار و 950 میلی گرم بر متر مکعب اعلام کرد.
'سیداحمدمـوسـوی آزاد' از شهروندان آبادانی به ویژه سالمندان، کودکان ، بیماران قلبی و ریوی و افراد مبتلا به آسم خواست حتی الامکان از منازل خارج نشوند و در صورت لزوم از ماسک استفاده نمایند.
رییس اداره هواشناسی آبادان نیز گفت: نفوذ زبانه کم فشار در سطح زمین باعث ایجاد تغییرات قابل ملاحظه فشار هوا در جنوب عراق و وزش بادهای شدید و برخاستن گرد و خاک و انتشار آن در جنوب خوزستان شده است.
'سعید ابراهیمیان' میزان دید افقی در آبادان و خرمشهر را یک هزار و 200متر اعلام کرد.
گردو خاک در سال های اخیر به پدیده ای غالب در استان خوزستان تبدیل شده است به گونه ای که حدود یک سوم روزهای سال در استان مردم با این این پدیده رو به رو هستند.

اخبار ورزشی خوزستان

مس سرچشمه با شکست مقابل نفت آبادان یک قدم به سقوط نزدیکتر شد
 
آبادان - تیم فوتبال مس سرچشمه عصر امروز با شکستی که در آبادان مقابل صنعت نفت متحمل شد یک قدم به حذف از لیگ برتر نزدیک تر شد.
 
به گزارش عصر شنبه خبرنگار ایرنا تیم فوتبال نفت آبادان از هفته بیست و هشتم لیگ برتر موفق شد میهمانش تیم مس سرچشمه را با دو گل شکست دهد تا حریف رفسنجانی خود را به سقوط نزدیک تر کند.
گل های تیم فوتبال صنعت نفت آبادان را در این دیدار 'سجاد مشکل پور' در دقیقه 42 و 'سعید حلافی' در دقیقه 69 به ثمر رساندند.
'حسین بغلانی' از تیم صنعت نفت در این دیدار با کارت زرد داور جریمه شد.
فونیکه سی مهاجم نفت آبادان در دقیقه 85 یک ضربه پنالتی را برای تیمش از دست داد.
قضاوت این دیدار بر عهده 'قاسم واحدی' به کمک های 'محمدرضا منصوری' و 'قهرمان نجفی' بود

اخبار شهرستانهای استان

هشت پرواز به پروازهای فرودگاه آبادان اضافه شد
 
آبادان- مدیر فرودگاه بین المللی آبادان از اضافه شدن هشت پرواز به شمار پروازهای فرودگاه آبادان در ایام عید نوروز 1391 خبر داد.
 
'محمدرضا رضایی ' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به استقبال هموطنان ، در ایام نوروز چهار پرواز در مسیر دبی - آبادان و بالعکس و چهار پرواز در مسیر شیراز- آبادان و بالعکس به پروازهای فرودگاه آبادان افزوده می شود.
وی بیان کرد: شرکت هواپیمایی آسمان عهده دار این پروازها خواهد بود.
رضایی اظهار کرد: در زمان حاضر فرودگاه آبادان هر هفته 13 پرواز به تهران ، یک پرواز به مشهد ، سه پرواز به شیراز ، سه پرواز به اصفهان ،یک پرواز به خارگ و دو پرواز به دبی دارد.
مدیر فرودگاه بین المللی آبادان گفت: پروازهای فرودگاه آبادان توسط شرکت های هواپیمایی ایران ایر ، ایران ایرتور ، آسمان و نفت انجام می شود.

یک خبر از دزفول

بانوی دزفولی در مسابقات کشوری کاراته سوم شد
 
دزفول - 'فاطمه کریمیان علی آبادی' از مدرسه کاراته معین دزفول در مسابقات کشوری کاراته مقام سوم را کسب کرد.
 
مدیر روابط عمومی اداره ورزش و جوانان دزفول روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:در مسابقات کشوری کاراته بانوان که با حضور هشت تیم از استان های تهران ، البرز ، خوزستان ، کاشان ، یزد ، مازندران ، کرمانشاه و اصفهان در دو سبک کاتا و کومیته به صورت تیمی و انفرادی در تهران برگزار شد بانوی دزفولی به مربیگری زهره باغبان زاده در سبک کومینه موفق به کسب مقام سوم شد.
'علیرضا گلداری ' افزود: در مسابقات تیمی نیز تیم تهران اول،تیم اصفهان دوم و تیم البرز سوم شد.

اخبار مرکز استان

به دلیل گرد و غبار شدید در اهواز؛
آخرین روز کاری سال 90 تعطیل شد
اجتماعی  28/12/1390  08:06:25
9012-14914-5 کد خبر
RSS :: پرینت

به دلیل بروز گرد و غبار شدید در اهواز، ادارات این شهرستان در آخرین روز کاری سال 90 تعطیل شدند.

به گزارش ایسنای خوزستان، بر اساس اعلام فرمانداری اهواز به دلیل گرد و غبار شدید در اهواز، امروز (یکشنبه، 28 اسفندماه) همه ادارات شهرستان و ادارات کل در اهواز تعطیل هستند. البته با توجه به این که در روزهای پایانی سال قرار داریم و با توجه به نیاز شهروندان، بانک ها و مراکز خدماتی امروز فعال هستند.

مدارس شهر اهواز هم که در هفته جاری تعطیل بودند.

یک خبر اجتماعی

پنجمین گزارش از پیگیری درمان «رویا»؛
در آستانه نوروز، چه خبری بهتر از این: دختری که چند ماه پیش از دردش برایتان نوشته بودیم، اکنون چند روزی است که از بیمارستان ترخیص شده و به آغوش خانواده‌اش برگشته؛ حتی بهتر، به منزل جدیدی پا گذاشته و فعلا لازم نیست غصه بخورد که صاحبخانه جوابشان کرده یا ... حالا به کمک مردم مهربان، هم مشکل منزل رویا حل شده و هم دیگر لازم نیست از آینه گریزان باشد.
کد خبر: ۲۳۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۲
اکنون به یاری خدا و لطف مردم انسان‌دوست کشورمان، مرحله اولیه جراحی‌های دختر جوان به اتمام رسیده و او می تواند به منزل جدیدی برود که فرد خیری برایشان فراهم کرده است؛ دوران استراحت و بهبودی که با عید باستانی نوروز همزمان شده و قرار است در منزلی سپری شود که بوی نویی می دهد؛ مثل چهره جدید «رویا».

به گزارش «تابناک»، پنجمین گزارش رویا، دختر دردمند شوشتری، در حالی منتشر می‌شود که تقریبا دو ماهی از اولین گزارش می‌گذرد و نتیجه این پیگیری‌ها این شد که رویا در بیمارستان طالقانی اهواز بستری شد و بعد از انجام دومین عمل جراحی، اکنون که چند روزی به سال نو باقی مانده است، رویا از بیمارستان مرخص شده و به امید جراحی‌های سال آینده، به آغوش خانواده بازگشت.

با این تفاوت که از اتاق چند متری‌ای که پیش از این با مادرش در آن سکونت داشت، به کمک یکی از هم وطنان خیرمان، به خانه‌ای جدید نقل مکان کرده که امکانات به مراتب بیشتری دارد و اصلا زمین تا آسمان با شرایط قبلی متفاوت است.

خانم محمودی، گزارشگر پایگاه خبری شوشان که نخستین راوی ماجرای رویا است، ماجرا را این گونه شرح می‌دهد: روز یک‌شنبه مسیر بیمارستان طالقانی را خوشحال‌تر از همیشه برای دیدن رویا طی کردم؛ یک ساعتی می‌شد که خبر مرخصی رویا را شنیده بودم. بعد از گفتگویی کوتاه با حراست بیمارستان، توانستم به بخش بستری راه پیدا کنم؛ حیاط بیمارستان خلوت بود و گویا بیماران و همراهانشان به پیشواز نوروز رفته بودند و حالا نوبت رویا بود که با روحیه‌ای بهتر از قبل به فکر سال نو باشد.

 پشت ایستگاه پرستاری ایستادیم و سراغ رویا را گرفتیم و منتظر ماندیم تا خانواده رویا بیایند و همه با هم این خبر خوش را به وی بدهیم.

وقتی وارد اتاق رویا شدیم رویا خوشحال بود. طبق تکه کلام همیشگی‌اش من را «خاله» صدا کرد. اطرافش پر بود از هدیه و کادوهای مردم. چیزهایی را که برایش آورده بودند را نشانم داد و با مهربانی گفت: «هرکدام را که دوست داری بردار...» سپس با شور و اشتیاق مهیای ترک بیمارستان شد و بیمارستان را تا دیدار دوباره در سال ۹۱ ترک کرد. البته قبل از آن، به تک تک اتاق‌ها سرکشی کرد و از دوستانش و تمامی بیماران آنجا خداحافظی کرد و بعد، همگی با هم راهی خانه جدیدشان شدیم.

فرد خیری که از رنج سفر از تهران را تحمل کرده بود تا خودش مستقیم پیگیر کارهای رویا باشد و برای او خانه‌ای تهیه نماید، می گفت:

«چندی پیش از طریق یکی از دوستان که در جریان مشکلات رویا و بیماری او قرار گرفته بود، از ماجرا با خبر شدم و با هم تصمیم گرفتیم که برای کمک به رویا، خودمان وارد عمل شویم.

به محض ورود به اهواز، وقتی شعله‌های زیاد آتش پالایشگاه‌های نفت را دیدم، در دلم حسرت خوردم و گفتم با این همه سرمایه و منابع، چرا باید آدم فقیر وجود داشته باشد.

بعد از آن به دفتر شوشان رفتم و از آنجا توانستم مستقیم با رویا در ارتباط باشم و اوضاع او را بررسی کنم که بعد از پیگیری متوجه شدم که در حال حاضر، تامین مسکن برای ایشان از اولویت برخوردار است و خانه‌ای برایشان رهن کردم.

فکر می‌کنم اگر مسولین‌‌ از همان ابتدای امر به فکر رویا بودند و از پیش‌روی بیماریش جلوگیری می‌کردند، حالا اوضاع بهتر بود.»

و به محض ورود رویا به خانه جدید، به همین نکته بسنده کرد که «ببخشید وسعمان تا همین اندازه می‌رسید.»

اکنون رویا پس از انجام دو عمل جراحی، وارد خانه جدیدی شده و به گفته مسئولین بیمارستان،  لازم است که در سال آتی هم چند جراحی دیگر را پشت سر بگذارد تا ظاهرش به شرایط طبیعی برگردد.

دکتر گلبهار رییس بیمارستان گلستان در این باره می‌گوید: در سال آینده صورت، کمر و انگشت دست بیمار جراحی خواهد شد و بدین ترتیب، در نوبت بعدی مراجعه وی، اقدامات تکمیلی و جراحی پلاستیک را پی خواهیم گرفت.

حالا رویا در آستانه سال نو، در شرایطی قرار گرفته که شاید تا چند ماه پیش رویایش را می‌دید؛ تغییر در وضعیتی که مانع حضورش در اجتماع می‌شد و کوچ از منزلی که صاحب‌خانه جوابشان کرده بود. آن هم به کمک مردمانی که هم درد را خوب می‌فهمند و هم حاضرند که برای یاری رساندن به هم نوعشان، بی‌ توقع مطرح شدن نام، به کمک بشتابند.

بیایید هم دعا کنیم و هم بر تلاشمان بیافزاییم که به یاری خدا و در سال آینده، رویاهای بیشتری به خوشی نزدیک شوند ...

یک تحلیل سیاسی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:
پنج ماه از مرگ مشکوک فرزند محسن رضایی می گذرد و هنوز علت اصلی این ماجرا مشحص نشده است. محسن رضایی این ماجرا را یک ترور می داند و آن را به موساد نسبت می دهد و علت ان را انتقام جویی از فرمانده دوران دفاع مقدس می داند.
کد خبر: ۲۳۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۸
دکتر محسن رضایی به عنوان یک فعال سیاسی در بسیاری از کنش های تاریخ پس از انقلاب ایران حضور فعال داشته است. در آخرین روزهای سال در گفتگویی به دوران جنگ، وضع اقتصادی، انتخابات و مرگ مشکوک فرزندش پرداخته است.

امسال برای رضایی سال پر فراز نشیبی بود که شاید بزرگترین و متاثرکننده ترین آنها مرگ مشکوک فرزند ارشدش در خارج از کشور بوده، این در کنار حضور جبهه وابسته به او  در انتخابات مجلس و پیش بینی های مهم  وی در سال 90 این سال را برای او سال ویژه ای کرده است.

دکتر رضایی در گفتگویی نوروزی با روزنامه جوان به سوالات مختلفی از دوران جنگ و سال های پس از آن، چهار ده سال حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تدوین سند چشم انداز، احتمال وقوع جنگ، تحولات سوریه و سرنوشت پرونده فرزندش سخن گفته است. و در پایان   وعده داده با انتشار خاطراتش در آینده نزدیک، پشت پرده بسیاری از اتفاقات و رخدادهای تاریخ جنگ و پس از جنگ را روشن کند.

جریان سوم رضایی

آغاز دوران اصلاحات همزمان با کناره گیری محسن رضایی از فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضور در عرصه سیاست ایران بود. اتفاقی که برخی از آن به عنوان تلاش برای شکل گیری جریان سوم در دامان انقلاب یاد می کنند و شکل نگرفتن این رخداد را نشان شکست رضایی در جریان سازی می دانند. اما خود رضایی اقدام برای تحول فرهنگی و اقتصادی را دلیل اصلی خروج خود از سپاه می داند و می گوید: معتقد بودم که نباید از ابزار نظامی برای این ایده استفاده کرد و اولین مساله ای که طرح کردم نهضت فرهنگی بود و چندین هدف داشتم. اما در خصوص اینکه در جریان سازی موفق بوده یا خیر به میزان امکاناتی که در اختیار داشته خوب عمل کرده است. بی شک یکی از این امکانات در دست داشتن قدرت است. اکثر جریان های حاکم در کشور، چه دوم خرداد و چه سوم تیر پس از به قدرت رسیدن و در دست گرفتن اداره اصحاب رسانه توانستند گفتمان خود را در جامعه غالب کنند. 

رضایی می گوید: البته بنده چندان اعتقادی به جنبش سیاسی ندارم و قائل به تاثیر گذاری از طریق قدرت هستم.

رضایی: نقش زیادی در تدوین سیاست‌ها و چشم انداز‌ها داشته‌ام.

حضور چهارده ساله محسن رضایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام وی را به یکی از ارکان مهم و تاثیرگذار این نهاد مهم تصمیم ساز و مشورتی کشور بدل کرده است. شاید یکی از مهم ترین دستاورده های مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال های اخیر تدوین سند چشم انداز بیست ساله کشور بود. رضایی بیش از آنکه خود را در شکل دهی یک جریان سیاسی یا همان جریان سوم در سپهر سیاست کشور تاثیرگذار بداند به تاثیر خود در شکل دهی فضای سیاست گذاری کشور با تدوین سند چشم انداز اشاره می کند. 

"در مجموع در پاسخ به سوال شما که من تا چه حد در زمینه ایجاد یک جریان جدید موفق بودم، باید گفت که با توجه به امکاناتی که در اختیار من بود، موفقیت‌های بسیار خوبی را کسب کردم. ما در سیاست گذاری، چشم انداز آینده ایران را طراحی و در اختیار مقام معظم رهبری قرار دادیم و ایشان این چشم انداز را امضا فرمودند. امروز نیز شاهد هستیم که هر موضوعی در کشور مطرح می‌شود، همه می‌گویند باید در راستای سند چشم انداز 1404 باشد. خیلی ها در تدوین این سند دست داشتند ولی من برای اولین بار این موضوع را خدمت حضرت آقا طرح کردم و آقا هم فرمودند که این یکی از گمشده‌های است که باید در کشور دنبال شود و جای این گمشده در مجمع تشخیص است. سپس ایشان موضوع را به مجمع ابلاغ فرمودند. البته بنده نمی‌خواهم بگویم که همه سند چشم انداز را من طراحی کرده‌ام اما واقعیت این است که نقش زیادی در تدوین سیاست‌ها و چشم انداز‌ها داشته‌ام."

ترور احمد، انتقام موساد از من بود

در میانه آبان ماه امسال پسر ارشد محسن رضایی در دبی به طرز مشکوکی جان باخت. گرچه پلیس امارات درباره مرگ احمد رضایی چند گزارش متفاوت داد؛ اما پیگیری های خانواده رضایی بر سر این پرونده همچنان ادامه دارد. محسن رضایی چهار احتمال را برای جان باختن فرزندش مطرح می کند. اول از اینکه وی خود کشی کرده باشد. موضوع دوم ترور توسط منافقین بوده، احتمال سوم ترور توسط سازمان سیا و احتمال چهارم ترور توسط سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی، موساد بوده است. رضایی سه فرضیه اول را رد شده می داند و می گوید علائم و اسنادی وجود دارد که این ترور توسط موساد صورت گرفته و آمریکایی ها هم اطلاع داشتند. آنها اما منتظرند تا پرونده تحقیقات تکمیل شود. اما اینکه موساد از ترور احمد رضایی چه سودی می برد از نظر رضایی بیشتر به یک تسویه حساب با فرمانده جنگ ایران می ماند. 
"این کار را موساد برای انتقام گیری از من به خاطر دوران فرماندهیم در سپاه و اقداماتی که من در تشکیل حزب الله و حماس انجام داده ام، انجام داده است. در این خصوص اسنادی به دست ما رسیده اما هنوز به یقین کامل نرسیده ایم اما فرضیه انتقام گیری توسط موساد، فرضیه بسیار قویی است."

اقتصاد بیمار و پیش بینی رضایی

امسال سال نواسانات عجیب و غریب نرخ ارز بود. اتفاقی که اقتصاد کشور را در شش ماهه دوم سال به شدت تحت تاثیر قرار داد. محسن رضایی و جمعی از اقتصاد دانان کشور در خرداد ماه امسال این ماجرا را پیش بینی کرده بودند و طی نامه ای به رئیس جمهور هشدار داده بودند که در صورت نیندیشیدن تدبیری مناسب ممکن است اقتصاد در ماه های اتی دست خوش تحولاتی شود.

"در خصوص بازار ارز و دلار هم با تیمی از دوستان به این نتیجه رسیده ایم که در آن جلسه آقای دانش جعفری، آقای مجید قاسمی و تعداد دیگری از دوستان حضور داشتند که ما وضعیت تحریم ها و وضعیت ارزی کشور را تحلیل کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به سوی یک تنگنای تجاری در حال حرکت هستیم. احتمالات ما هم برای دوره دی و بهمن بود که درست بود. متاسفانه مجریان پیش بینی خوبی نداشت و شاهد بودیم که مجلس و هم دولت غافلگیر شدند."

 پیش بینی که به وقوع پیوست. رضایی بزرگترین مشکل برسر راه اقتصاد کشور را غیر مردمی شدن آن می داند:

"به نظر من، سیاست‌های اصل 44 به تعبیر مقام معظم رهبری، یک انقلاب اقتصادی است و حرف اصلی آن هم این است که مردم به عرصه اقتصاد بیایند. چگونه ما توانستیم که دفاع از کشور را مردمی کنیم ولی در مردمی کردن اقتصاد موفق عمل نکرده‌ایم؟ دولت آقای احمدی نژاد در تدوین آئین نامه ها و تشکیل ستاد اصل 44 فعالیت زیادی کردند اخیرا گزارش خوبی از خصوصی سازی هم ارائه کردند ولی هنوز یک برنامه جامع در این زمینه از سوی مجلس و دولت وجود ندارد، ما نیازمند تحرک بیشتری در این حوزه هستیم. به عقیده من تمامی قوا باید در این زمینه فعالیت بیشتری کنند و مقابله با فسادهای اقتصادی نیز باید به موقع صورت گیرد."

احتمال وقوع جنگ و ماجرای سوریه

گرچه پیش بینی اقتصادی امسال رضایی جامه واقعیت پوشید اما یکی دیگر از پیش بینی های او در خصوص حوادث منطقه بود: 
"رویارویی کشور ما با غرب در حوزه اقتصاد است، بنابراین احتمال وقوع درگیری نظامی بسیار پائین است. اسرائیل مدتها است که به دنبال شناسایی محیط ایران برای حمله نظامی است اما عوامل بازدارنده ای که در کشور وجود دارد تا امروز اسرائیل را ناکام کرده است؛ اما چنین خواسته ای در میان سران رژیم صهیونیستی وجود دارد."

اما یکی از مسائل تعیین کننده در احتمال وقوع جنگ تعیین تکلیف ماجرای سوریه است. چنان که رضایی هم سوریه و حزب الله را خطوط قرمز ایران در منطقه می داند.

"به عقیده من ایران ابزار فراوانی برای دفاع از سوریه دارد. ایران بدون شک از سوریه حمایت خواهد کرد و خط قرمز ما در منطقه سوریه و حزب الله است و قطعا کوتاه نمی‌آئیم. البته لزومی هم ندارد که به جنگ کشیده شویم."

عملکرد مجمع و حاشیه های آن

چهارده سال از حضور رضایی در مجمع تشخیص مسلحت نظام می گذرد و هفته پیش این حضور با حکم رهبری به مدت پنج سال دیگر هم تمدید شد. رضایی عملکرد مجمع را در حل و فصل مشکلات و بن بست های نظام را فارغ از حواشی سیاسی ان مناسب و قابل توجه می داند. اما حواشی پر شمار مجمع در سال های اخیر خصوصا پس از 88 چیزی نیست که از دیدرس رضایی مخفی بماند. حواشی که یک سر آن احمدی نزاد و سر دیگر آن هاشمی رفسنجانی بود. تا جایی که احمدی نژاد نزدیک به دو سال و شش ماه است که در جلسات مجمع شرکت نمی کند. رضایی ریشه این حاشیه ها را در سال 84 و رقابت انتخاباتی هاشمی و احمدی نژاد می داند:

ریشه این موضوع به انتخابات سال 84 مربوط می‌شود و این موضوع ادامه پیدا کرد. من نمی‌خواهم یک طرفه قضاوت کنم و بگویم که تمامی این مسائل مربوط به دولت بوده بلکه افرادی هم در مجمع تشخیص در این ارتباط نقش داشتند.

جام زهر، آری یا نه!

یکی از اتهاماتی که در سال های اخیر محسن رضایی را نشانه گرفته است تاثیر او در پذیرش قطعنامه 598 از سوی امام است. اتفاقی که از سوی امام به نوشیدن جام زهر تعبیر شده است. محسن رضایی از بی اعتبار کردن نسل اول انقلاب در سال های اخیر دل پر خونی دارد. خاصه اینکه این اتفاقات پس از سال 88 شدت بیشتری گرفته است. اشاره مخالفان رضایی به نامه ای است که او در سال های پایانی جنگ خطاب به رهبر انقلاب نوشته و درخواست تجهیزات زیادی برای ادامه پنج ساله جنگ کرده و از آنجایی که امکان تعمین این تجهیزات در سال های جنگ برای ایران وحود نداشته حضرت امام مجبور به پذیرش قطعنامه و نوشیدن جام زهر شده است. رضایی کسانی را که مدعی این ماجرا هستند را بی اطلاع از اوضاع احوال جنگ می داند:

کسانی که این حرف را می‌زنند، یا جهل دارند و جنگ را نمی‌فهمند. مثلا به خودشان اجازه نمی‌دهند که یک کار پژوهشی درباره جنگ انجام دهند و هیچ کدام از آنها نامه مرا نخوانده اند نامه های قبلی را هم نمی دانند البته برخی هم به خاطر قدرت طلبی این ادعاها را مطرح می‌کنند. کاسبان سیاسی هستند که از طریق تخریب انقلاب و امام به کسب قدرت سیاسی می پردازند. اگر این حرف را ضد انقلاب بزند ما آن را طبیعی می‌دانیم چراکه ضد انقلاب همیشه به دنبال تضعیف ارکان نظام از جمله امام بوده است. واقعیت این است که امام تصمیم گرفت و چیزی به ایشان تحمیل نشد.

رضایی معتقد است امام در دوران قدرت ایران جنگ قطعنامه را پذیرفت و این حرف که امام تحت فشار او و سایرین مجبور به پذیزش قطع نامه شده است یا ناشی از جهل آنهاست و یا غرض و مرض سیاسی پشت آن پنهان است:

من همیشه به اینها پاسخ داده‌ام. امام زمانی که قطعنامه را پذیرفت، جنگ به اتمام نرسید. قطعنامه 598 در تیر ماه پذیرفته شد و آتش بس در اواخر مرداد ماه اجرایی شد. در این میان چندین عملیات صورت گرفته و امام در اوج قدرت ما، مانع از ورودمان به عراق شد. پس چه طور می‌توانیم این موضوع را به جام زهر تعبیر کنیم؟ جالب است که امام در شهریور ماه همان سال فرمودند که من لحظه‌ای در این جنگ پشیمان و نادم نیستم. بنابراین مشخص است که عده‌ای فقط یک سویه به سخنان امام نگاه می‌کنند و توجهی به دیگر سخنان ایشان ندارند یعنی به ناسخ و منسوخ بودن توجهی ندارند. منسوخ ها را قبول می کنند ولی ناسخ ها را نفی می کنند.

کتاب خاطرات محسن رضایی

در این سالها بسیاری از بزرگان و نسل اولی های انقلاب اقدام به انتشار خاطرات خود کرده اند. اتفاقی که در این سال ها منجر به روشن شدن بسیاری از زوایا و خفایای تاریخ انقلاب ایران و سال های پس از ان شده است. بی شک خاطرات محسن رضایی که هشت سال پر فراز و نشیب را در دوران دفاع مقدس به عنوان فرمانده جنگ پشت سر گذاشته است گنجینه ای غنی از خاطرات و روشن کننده بسیاری از ابهامات این سال هاست. رضایی در خصوص انتشار کتاب خاطراتش می گوید:

من دو دلیل برای عدم انتشار خاطراتم دارم. اول از همه معتقد بودم که خاطرات من باید جزو آخرین خاطراتی باشد که منتشر ‌شود و اگر پس از مرگ من باشد، بهتر است. در عین حال من به اندازه کافی یادداشت و صحبت از دوران جنگ دارم و نوارهای ضبط شده بسیاری هم اکنون در مرکز اسناد سپاه و اسناد شخصی من وجود دارد که پس از مرگم هم می‌تواند تبدیل به خاطرات شود. البته پس از اینکه دیدم سال ها گذشت و هنوز خداوند متعال شهادت را نصیب من نمی‌کند و البته شاهد تحریف‌هایی در دفاع مقدس هم بودم که بسیار ناراحت کننده است. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا خاطرات خود را تدوین و به صورت کتاب منتشر کنم.

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

محسن رضایی یک بار در سال 84 نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد که پس در شب انتخابات از کاندیداتوری انصراف داد. پهار سال بعد اما در انتخابات معروف سال 88 به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرد. غیر از این ایشان یک بار هم برای انتخابات مجلس ششم نام نویسی کرده بود. اکنون این پرسش وجود دارد که آیا رضایی برنامه ای برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم دارد؟

بنده هنوز برنامه ای برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ندارم. در خصوص مجلس هم، دوستانی هستند که بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند و این موضوع کفایت می کند. من بیشتر ترجیح دادم که دوستانم را تشویق کنم که بروند و در انتخابات مجلس شرکت کنند و از جبهه ایستادگی حمایت می کنم.

رضایی و احمدی نژاد

گرچه رضایی و احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم رقیب بودند؛ ولی رضایی از روابط خوب میان خود و رئیس جمهور سخن می گوید:

من هر کمکی از دستم بر بیاید به آقای احمدی نژاد و دولت انجام خواهم داد با دولت های دیگر هم همینطور بوده است، کمک به دولت کمک به مردم است. البته من با جریانات انحرافی از سال 1350 تا کنون مبارزه کرده ام. ایشان از من نظر خواسته و من هم نظر و پیشنهاد خود را به آقای احمدی نژاد می دهم. ایشان هم به بعضی عمل کرده اند و به بعضی های دیگر هم عمل نکرده اند.

یک تحلیل سیاسی

اصرار واشنگتن بر سیاست های تقابل جویانه خود در عرصه بین المللی و نادیده گرفتن منافع روسیه، احتمال وقوع یک مسابقه تسلیحاتی بین دو کشور را افزایش داده است. تغییرات آتی در عرصه سیاست داخلی در پی روی کار آمدن پوتین احتمالاً این روند را تقویت خواهد کرد.
کد خبر: ۲۳۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
با وجود هشدارهایی که از سوی تحلیلگران در مورد امکان وقوع یک مسابقه تسلیحاتی میان روسیه و آمریکا مطرح می شود، گویا واشنگتن اعتقادی به همکاری جدی با روسیه در مورد طرح سپر دفاع موشکی اروپا ندارد. این دیدگاه، هم اکنون نگرش غالب در میان دولتمردان روس را تشکیل می دهد.

به گزارش «تابناک»، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه، روز گذشته در دومای دولتی این کشور هشدار داد ناکامی غرب در همکاری با روسیه در مورد طرح سپر دفاع موشکی، به روابط موجود میان روسیه و آمریکا – که از 2 سال پیش سیاست «ازسرگیری» را در پیش گرفتند – آسیب خواهد زد.

در همین رابطه، خبرگزاری «راشا تودی» به نقل از لاوروف نوشت: «مسائلی در روابط روسیه- آمریکا وجود دارد. من در مورد برنامه های ایالات متحده برای گسترش دفاع موشکی در سرتاسر جهان صحبت می کنم... در نظر گرفته شدن نگرانی ها ما از سوی آمریکا، شاهدی بر ازسرگیری روابط خواهد بود».

لاوروف همچنین متذکر شد که حتی اگر واشنگتن قصد همکاری ندارد، باید تضمین بدهد که سیستم دفاع موشکی علیه روسیه جهت گیری نشده است.

وی ادامه داد: «اگر شرکای ما همچنان منافع مشروع ما (در مورد سپر دفاع موشکی) را نادیده بگیرند، روسیه مجبور خواهد شد تدابیری را در عرصه امنیتی اتخاذ کند که متناسب با اقدامات ایالات متحده و ناتو باشد».

از زمان آغاز بحث استقرار سپر دفاع موشکی توسط آمریکا در کشورهای اروپای شرقی و ترکیه، روسیه مخالفت جدی خود را با این اقدام اعلام کرده و آن را تهدیدی مستقیم علیه امنیت ملی خود دانسته است. در حقیقت، طی چند سال گذشته این امر به مهمترین زمینه اختلاف روسیه و غرب تبدیل شده است.

البته ایالات متحده بارها سعی کرده موافقت روسیه را با این اقدام جلب کند، اما روس ها خواهان تضمینی عملی و عینی از سوی آمریکا هستند. در آخرین مورد، ایالات متحده دو روز پیش اعلام کرد اطلاعات مربوط به موشک های به کار رفته در سپر دفاعی اروپا را در اختیار روسیه خواهد گذاشت تا بدین وسیله از نگرانی این کشور بکاهد. با این حال، تحلیلگران روس بر این باورند که این اقدام تنها برای فریب روسیه و خرید زمان انجام می شود تا در فرصتی مناسب، سپر دفاع موشکی به طور کامل در اطراف روسیه مستقر شود.

با وجود تمام تلاش های غرب، آن ها نتوانستند طی چهار سال گذشته و در دوره ریاست جمهوری دیمیتری مدودیف به توافقی پایدار دست یابند و اینک با روی کار آمدن پوتین، عدم توافقات در حوزه های مختلف بیش از پیش خواهد شد.

در همین رابطه، گمانه زنی ها در داخل روسیه حاکی از آن است که وزیر دفاع آینده این کشور، «دیمیتری راگوزین»، نماینده سابق این کشور در ناتو خواهد بود. مواضع راگوزین در مخالفت با طرح سپر دفاع موشکی شهره است و در صورتی که این انتصاب اتفاق بیفتد، مسیر تقابلی روسیه و آمریکا حتی جدی تر از قبل ادامه پیدا خواهد کرد.

یک خبر اقتصادی

کارشناسان اقتصادی از اختلاف در صادرات نفت ایران، کاهش ارزش دلار و ادامه بحران در برخی از کشورهای نفت خیز همچون سوان شمالی و جنوبی، نیجریه، سوریه و یمن به عنوان مهمترین دلایل گران شدن چند باره بهای نفت خام یاد می کنند.
کد خبر: ۲۳۳۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۱
در آستانه شصت و یکمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت ایران، بهای طلای سیاه ایران با عبور از مرز 126 دلار در هر بشکه و پیشی گرفتن مجدد از نفت برنت دریای شمال به تاریخ پیوست.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با افزایش قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت شیرین سبک پایه بورس نیویورک (دبلیو.تی.آی)، بهای نفت خام سبک و سنگین ایران هم در بازارهای جهانی با افزایشی چند دلاری همراه بوده است.

کارشناسان اقتصادی از اختلاف در صادرات نفت ایران، کاهش ارزش دلار و ادامه بحران در برخی از کشورهای نفت خیز همچون سوان شمالی و جنوبی، نیجریه، سوریه و یمن به عنوان مهمترین دلایل گران شدن چند باره بهای نفت خام یاد می کنند.
 
بر این اساس در آخرین معاملات انجام گرفته در بازار جهانی نفت، بهای هر بشکه نفت در بازار نیویورک با یک دلار و 95 سنت افزایش، به 107 دلار و 6 سنت رسیده است.
 
از سوی دیگر در بازار آی.سی.یی لندن هم بهای نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل، با یک دلار و 32 سنت افزایش، در سطح 125 دلار و 44 سنت برای هر بشکه تثبیت شده است.
 
این در حالی است که بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران در بازارهای آسیایی با افزایشی حدود یک دلاری به 126 دلار و 16 سنت به مشتریان آسیایی تحویل داده شده است.
 
مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: چهاردهم ماه مارس سالجاری میلادی نفت خام سبک ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به 124 دلار و 63 سنت، 122 دلار و 61 سنت و 124 دلار و 36 سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.
 
میانگین قیمت نفت خام سبک صادراتی ایران از ابتدای ماه مارس 2012 میلادی تاکنون حدود 123 دلار و 46 سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.
 
در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران هم در یک هفته گذشته با افزایش چند دلاری در بازارهای چهار گوشه جهان معامله شده است به طوری‌که نفت خام سنگین ایران با بهای 124 دلار و 64 سنت به مشتریان آسیایی فروخته شده است.
 
قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به 123 دلار و 28 سنت، 121 دلار و 21 سنت و 123 دلار و یک سنت معامله شده است.
 
این در حالی است که بنابر تازه ترین گزارش ماهانه اوپک، میانگین بهای نفت خام سنگین ایران در ماه ژانویه سالجاری میلادی حدود پنج دلار افزایش یافته است.
 
بر این اساس متوسط بهای نفت ‌خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپک در فوریه 2012 میلادی به هر بشکه 116 دلار و 51 سنت رسید که در مقایسه با قیمت میانگین ماه پیش از آن (ژانویه) هر بشکه چهار دلار و 74 سنت افزایش نشان می دهد. میانگین بهای نفت خام سنگین ایران در ژانویه گذشته هر بشکه 111 دلار و 77 سنت بود.

یک خبر سیاسی

وزارت خارجه آمریکا:
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که در حال رایزنی با مقامات عراقی است تا آنان را متقاعد کند، دسترسی ایران به حریم هوایی کشورشان را محدود کنند. این اظهارات مداخله جویانه در حالی مطرح می‌شود که عراق بارها اعلام نموده، بر حریم هوایی‌اش کنترل کامل دارد.
کد خبر: ۲۳۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، در حال رایزنی با مقامات عراقی است تا آنان را متقاعد کند، دسترسی ایران به حریم هوایی کشورشان را محدود کنند. آمریکا ادعا می‌کند ایران از طریق عراق به سوریه تسلیحات می‌فرستد.

به گزارش «تابناک»، وزارت خارجه آمریکا در حالی روز گذشته این ادعا را مطرح کرده که «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق، پیشتر گزارش برخی نشریات آمریکایی را که ادعایی مشابه داشتند، رد کرده بود.

روزنامه «واشنگتن تایمز» که از جمله این نشریات است، با تکرار این ادعا، اظهارات «ویکتوریا نولند»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در این باره نقل کرده است: «ما در مورد عبور هواپیماهای باری ایران از آسمان عراق به مقصد سوریه نگران هستیم».

وی همچنین اظهار داشته، ایالات متحده و دیگر کشورها درصددند با عراق همکاری کنند تا این کشور درباره هر هواپیمای باری که از قلمروش می‌گذرد، اطمینان خاطر داشته باشد.

با این حال، پیش از اظهارات نولند، نوری المالکی بیانیه‌ای منتشر کرده بود، مبنی بر اینکه کشورش اجازه فرستادن تسلیحات به سوریه را نمی‌دهد. در این بیانیه آمده بود: «بغداد به سمت خشکاندن ریشه‌های خشونت و تسلیحات به طور کلی و به ویژه درباره سوریه حرکت می‌کند».

این اظهارات در پی انتشار گزارش واشنگتن تایمز بیان می‌شد که در آن مدعی شده بود آمریکا در هفته‌های گذشته چندین بار از عراق و از شخص مالکی درخواست کرده که یا اجازه دسترسی ایران به حریم هوایی‌اش را لغو کند و یا اجازه دهد هواپیماهای ایرانی در خاک عراق بر زمین نشانده شده و بازرسی شوند.

در این گزارش همچنین این ادعا مطرح شده بود که ایران به تازگی بیش از سی تن سلاح از راه عراق به سوریه فرستاده است.

دولت عراق ضمن رد همه این ادعاها اعلام کرده بود، هواپیماهای ایرانی تنها کمک‌های انسان دوستانه به سوریه انتقال می‌دهند.

به نظر می‌رسد پافشاری مقامات آمریکایی بر دولت عراق در این زمینه، بیش از اینکه بر پایه‌ای مستدل صورت بگیرد، با انگیزه‌های سیاسی و برای دور کردن ایران از متحدین منطقه‌ایش انجام می‌شود. بیان این ادعاها و پافشاری بر آن، بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، نه تنها یک اتهام زنی صرف است، بلکه زیر سؤال بردن حاکمیت ملی عراق نیز به شمار می‌رود.

در همین راستا، برخی مقامات آمریکایی، از جمله ژنرال «مارتین دمپسی» در اظهاراتی آشکار و مداخله جویانه، مدعی شده‌اند عراق توانایی نظارت بر حریم هوایی خود را ندارد و باید همه هواپیماهای ایرانی تک به تک بازرسی شوند.

اکنون می‌پرسیم که آیا این اظهارات، هدفی جز اعمال فشار بر عراق برای بر هم زدن روابطش با ایران را دنبال می‌کند؟

یک تحلیل فرهنگی

روش هشانا یا روش‌هشنه (به معنای سرِ سال یا رأس‌السنه)، در روز اول و دوم ماه عبری تیشری واقع می‌شود و عیدی است که نمود شروع سال یهودی است. این عید بنا به معانی مختلفی که به آن داده شده به نامهای روز داوری یا روز یادبود یا روز نواختن شوفار نیز معروف است.
کد خبر: ۲۳۳۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
سال نو روزی است که آغاز یک سال گاه ‌شماری جدید را رقم می زند، و در آن سال‌ شمارِ یک تقویم مشخص افزایش داده می شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها، این رویداد را به مناسبت پایان سال قدیم و شروع سال جدید جشن می‌گیرند. سال نو پارسی، نوروز یکی از کهن ‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است که در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و بخش‌های دیگری از آسیای جنوبی و دیگر نقاط دنیا به عنوان روز اول سال جشن گرفته می شود. سال نو میلادی نیز در ۱ ژانویه هر سال اتفاق می‌افتد و بیشترین استفاده را در کشورهای دنیا دارد. در ۱ ژانویه ۱۶۰۰ میلادی، اسکاتلند اولین کشوری بود که ۱ ژانویه را به عنوان اولین روز سال اتخاذ کرد.
به گزارش پایگاه خبری «تازه»، شهرهای زیادی در دنیا سال نو را جشن می گیرند. سال نو عموما همراه با آتش‌بازی، ساز و سرود و دیگر فستیوال‌ها جشن گرفته میشود. نوع، جشن و تاریخ سال نو در کشورهای مختلف مطابق به فرهنگ و تاریخ هر جامعه متفاوت است. در همه کشورها و فرهنگ ها سال نو به عنوان عید به نوعی خاص برگزار می شود. این گزارش می کوشد سال نو در فرهنگ های مختلف را مورد کنکاش قرار دهد:


نوروز؛ سال نو خورشیدی:
کشورهایی که از گاه‌شماری خورشیدی استفاده می‌کنند، معمولا سال نو را در اولین روز بهار جشن می‌گیرند. در این حالت، سال نو از لحظه اعتدال بهاری آغاز می‌شود. در دانش ستاره‌شناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی در نیم‌کره شمالی زمین به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می گذرد و به سوی شمال آسمان می‌رود. این لحظه، لحظه اول برج حمل نامیده می‌شود، و در گاه‌شماری هجری خورشیدی با نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر است. این روز را در بسیاری از کشورهای آسیای میانه نوروز می‌نامند. این روز در گاه‌شماری میلادی با ۲۱ یا ۲۲ مارس مطابقت دارد. نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران نوروز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار ۱ فروردین در ایران مطابق با ۱ حمل در افغانستان و دیگر کشورهای برگزارکننده نوروز است. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است.
جغرافیای نوروز با نام نوروز یا مشابه آن، سراسر خاورمیانه، بالکان، آسیای میانه، چین شرقی (ترکستان چین)، در سراسر قفقاز تا آستراخان و نیز آمریکای شمالی، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، بوتان، نپال و تبت را شامل می‌شود. همچنین کشورهایی مانند مصر و چین جزو سرزمین‌هایی نیستند که در آنها نوروز جشن گرفته می‌شد، اما امروزه جشن‌هایی مشابه جشن نوروز در این کشورها برگزار می‌شود. سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۱۰ با تصویب یک قطعنامه در مقر سازمان در نیویورک، عید نوروز را به عنوان روز بین‌المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان به رسمیت شناخت.

کریسمس؛ سال نو میلادی:
در کشورهایی که از گاه‌شمار (تقویم) میلادی استفاده میکنند، سال نو معمولا در اول ژانویه برگزار می گردد. راسته ماه‌ها در گاه‌شمار رومی، از زمان پادشاه نوما پومپیلیوس در حدود ۷۰۰ پیش از میلاد، از ژانویه تا دسامبر میباشد. در حال حاضر، جشن گرفتن سال نو یکی از بزرگترین رویدادهای جهانی میباشد. در شب ۳۱ دسامبر هر سال، آخرین روز یک سال میلادی و روز قبل از روز سال نو در بسیاری از کشورهای جهان، عموما قاره‌‌های اروپا، آمریکا، استرالیا و بخش‌هایی از آسیا و آفریقا مراسم سال نو برگزار میشود. در فرهنگ جدید غرب این روز با گردهمایی ‌هایی در مجالس و مهمانی‌ها برگزار میشود که انتقال سال را ساعت ۱۲:۰۰ شب جشن می‌گیرند.
روش هشانا؛ سال نو یهودی:
روش هشانا یا روش‌هشنه (به معنای سرِ سال یا رأس‌السنه)، در روز اول و دوم ماه عبری تیشری واقع می‌شود و عیدی است که نمود شروع سال یهودی است. این عید بنا به معانی مختلفی که به آن داده شده به نامهای روز داوری یا روز یادبود یا روز نواختن شوفار نیز معروف است. بنا به روایات یهودی این عید روز آفرینش حضرت آدم را خاطر نشان می‌کند، که در آن تقدیر هر موجودی در سال جدید تعیین می‌شود. مثل اینکه، بنا به تجسم تصویری شاعر، در این روز سرنوشت او در کتابی که در حضور پرودگار عالم داور تمام زمین گذاشته شده نوشته و مهر می‌شود. خداوند در این روز، زندگیِ سالِ جدیدِ جامعه و افراد را بر اساس اعمال سال گذشته آنها تعیین می‌نماید. از این رو برای کلیمیان، دو روز روش‌هشانا تعطیل کامل مقرر شده است و آنان با حضور در کنیساها و اجرای مراسم ویژه، سرنوشت نیک و سعادتمندانه را از خداوند تقاضا می‌کنند.
سال نو چینی:
سال نوی چینی از مهم ‌ترین تعطیلات سنتی مردم چین است. گاهشماری چینی، گاهشماری ترکیبی شمسی-قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها هستند. سال نو، با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود. جشن سال نو، عموماً پانزده روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می‌یابد. در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به چین، هنگ کنگ، تایوان، برونئی، کره، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد. شروع سال نو چینی در ماه بهمن (فاصله ۲۱ ژانویه تا ۲۱ فوریه) است. در این بازه زمانی حلول ماه جدید (روز نخست ماه قمری) روز اول سال نو چینی است.
عید تبت؛ سال نو بودایی:
عید تت عید سال نو و مهمترین جشن مردم ویتنام و اکثر بوداییان جهان است. این عید توسط مردم «آنام» (آنام یکی از مستعمره‌های فرانسه در جغرافیای ویتنام کنونی بود) رسمیت یافت. تت در همان روز سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود ولی گاه به خاطر اختلاف ساعت میان هانوی و پکن یک روز جابه‌جا می‌شود. عید تت از جشن سال نوی چینی مشتق شده و همسانی‌های زیادی نیز با آن دارد.

سونگکران؛ جشن سال نو تایلندی:
سونگکران جشن سال نو تایلندی است در آوریل هر سال برگزار می‌شود. واژه Songkran در زبان تایلندی به معنی حرکت کردن و تغییر مکان است و علت نامگذاری آن حرکت خورشید در منطقه البروج است. در این روز همچنین جشن آب برگزار می‌شود که در واقع شروع فصل باران بوده و به باور مردم تایلند، این آب بداقبالی را از آنها شسته و دور می‌کند. این سنت در جامعه تایلندی بسیار باارزش است. در روز جشن اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند تا احترام خود را به بزرگترها با ریختن آب خوشبو برروی دست‌های آنها نشان دهند و در مقابل از دعای آنها برای خوش بختی و سعادت برخوردار شوند. در بعد از ظهر این روز پس از ادای احترام به بودا و شستن آن، همه مردم از پیر و جوان به یکدیگر آب می‌پاشند. معروف‌ترین جشن آب، در ایالت چیانگ مای در شمال تایلند برگزار می‌شود که مردم زیادی در این روزها از مناطق مختلف کشور برای شرکت در این جشن به چیانگ مای می‌روند.
خا بینسان؛ سال نو آشوری:
سال نو آشوری برابر با 1 آوریل برگزار می‌گردد. در گذشته آغاز انقلاب بهاری، برابر با آغاز سال نو آشوری بود که با پذیرش تقویم گورگین به 1 آوریل تغییر یافت. این جشن را با نام باستانی «آکیتو «و نام نوین «خا بنیسان» (آغاز بهار) می‌شناسند. آغاز سال 1386 خورشیدی برابر با آغاز سال 6757 آشوری نیز می‌باشد. آشوریان که در گذشته‌های دور همسایه ایران بودند و سپس خود نیز در حوزه تمدنی ایران قرار گرفتند، همچون دیگر اقوام این حوزه تمدنی، سال نو را هم‌زمان با نوروز ایرانی آغاز می‌کردند اما از زمانی که آشوریان همچون دیگر اقوام مسیحی تقویم میلادی را برگزیدند، این روز به اول آوریل انتقال یافت. جشن نیسان صدها سال بوده که در میان آشوریان منسوخ شده و دیگر جشن گرفته نمی‌شده و اگر امروز این جشن رونق گرفته، در سایه تلاش آشوریان ایرانی است.

اخبار کارگری خوزستان

فارس گزارش می دهد
تکذیب اعتصاب غذای کارکنان نیروگاه رامین

خبرگزاری فارس: نیروگاه رامین اعتصاب غذای کارکنان این نیروگاه را در اعتراض به وضعیت شغلی خود تکذیب کرد.

خبرگزاری فارس: تکذیب اعتصاب غذای کارکنان نیروگاه رامین

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نیروگاه رامین بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی (بخاری) کشور در کیلومتر 20 جاده اهواز ـ مسجدسلیمان در نزدیکی رودخانه کارون و شمال شرقی اهواز قرار دارد. این نیروگاه در سیزدهمین همایش سالانه مدیران ارشد وزارت نیرو در سال 89 موفق به ثبت بالا‌ترین رکورد تولید خالص انرژی سالانه خود در 32 سال گذشته شده است؛ پیش از این در مهرماه امسال این نیروگاه در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکلاتی مواجه شد. این بار اما تعدادی از کارکنان برای تحقق مطالبات خود اعتصاب غذای چند روزه ای در هفته گذشته داشتند.

به گفته این افراد پرسنل نیروگاه رامین (بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور) یکی از دلایل این اعتصاب غذا، کسر 30 تا 40 درصد حقوق پرسنل بابت مالیات است که گاهی به 400 هزار تومان هم می‌رسد و پرداخت آن از عهده کارکنان خارج است.

این افراد اجرایی نشدن قانون تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری را از دیگر دلایل این اعتراض عنوان کرده اند؛ چرا که به گفته آنها با وجود دستور اکید دولت، نیروگاه رامین به بهانه‌های مختلف از اجرای این قانون سر باز می‌زند. این در حالیست که این نیروگاه، مصوبه وزارت نیرو مبنی بر تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری با بیش از پنج سال سابقه را نیز نادیده می‌گیرد.

محقق نشدن مصوبه افزایش 20 تا 25 درصدی حقوق کارمندان خوزستانی به دلیل بدی شرایط آب و هوایی نیز از دلایل اعتراض این کارکنان است. در حالی که این مصوبه از بهمن ماه در تمام استان اجرا شده اما نیروگاه رامین به آن عمل نکرده است.

یکی دیگر از اعتراضات این افراد به دلیل عدم نظارت صحیح بر عملکرد پیمانکاران به ویژه در محاسبه سوابق کارکنان و تبعیض در اعطای حقوق و مزایا و پاداش بین پرسنل رسمی و پیمانی است.

*تکذیب اعتصاب

مدیر روابط عمومی نیروگاه رامین اما اعتصاب غذای کارکنان نیروگاه رامین را تکذیب کرد.

عبدالرضا کریمی با تأکید بر اینکه هیچگونه اعتصاب غذا یا تحصنی توسط کارکنان این نیروگاه صورت نگرفته، اسناد و آمار غذای کارکنان همچنین لیست حضور و غیاب را شاهد این مدعا دانست.

وی البته تایید کرد که در روزهای اخیر حدود 10 نفر از کارکنان در مورد امور رفاهی خود دچار ابهاماتی شده‌اند که در نشستی با مدیرعامل این ابهامات رفع شده و قانع شده‌اند.

کریمی اظهار کرد: در تمام سازمان‌ها قانون، سطح متوسطی تعیین می‌کند و ممکن است عده‌ای انتظاراتی داشته باشند که بیش از آن باشد که در یک فضای عدالت محور باید حل شود.

وی تأکید کرد: اگر کارکنان این نیروگاه قانع نشده بودند، قاعدتاً باید اعتراض آنها ادامه می‌یافت.

مدیر روابط عمومی نیروگاه رامین همچنین درباره اعتراض کارکنان به مبالغ کسر شده بابت مالیات گفت: مالیات بر اساس قوانین و موازین دولت محاسبه و کسر می‌شود.

وی با بیان اینکه تبدیل وضعیت نیروها به عهده شرکت مادر تخصصی توانیر است، گفت: این مسئله در حال پیگیری است و وزارت نیرو اعلام کرده با توجه به تخصص نیروها این طرح مرحله به مرحله به اجرا در می‌آید.

کریمی ناعادلانه بودن دریافتی کارکنان را رد کرد و افزود: دریافتی پرسنل بر اساس میزان تخصص و تجارب آنهاست. اگر این مسئله نوعی تبعیض تلقی شود پس در همه جا تبعیض وجود دارد.

*مهلت دو ماهه

مدیر روابط عمومی نیروگاه رامین در حالی اعتصاب غذای کارکنان را تکذیب و رفع ابهام کارکنان را مطرح کرده، که پرسنل این نیروگاه دلیل پایان اعتصاب کارکنان را وعده حل مشکل ظرف دو ماه توسط مسئولان عنوان کردند.

یکی از کارکنان نیروگاه رامین در این باره گفت: مسئولان نیروگاه رامین وعده دادند که مشکل مالیات کارکنان را همانند یکی دیگر از نیروگاه های کشور از طریق حقوقی پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه تغییر فرمول پرداخت پاداش و بهره وری از دیگر وعده‌های مسئولان بود، افزود: پیش از این حق مرخصی کارکنان 26 روز در سال بود که مقرر شد با توجه به سخت و زیان آور بودن مشاغل این نیروگاه، به 35 روز در سال افزایش یابد.

وی اظهار داشت: تبدیل وضعیت کارکنان و تحقق افزایش 25 درصدی حقوق بر مبنای بدی آب و هوا همچنین تشکیل شورای کار در نیروگاه برای نظارت بر وضعیت شغلی پرسنل از دیگر توافقات کارکنان برای پایان دادن به اعتصاب بوده است.

*برخورد با متخلفان

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استاندار خوزستان نیز مصوبه تبدیل وضعیت نیروهای پیمانی را یادآور شد و گفت: وزارت نیرو نیز باید این مصوبه را اجرا کند.

سید کریم حسینی با بیان اینکه اجرای این مصوبه توسط استانداری خوزستان در حال پیگیری است، تأکید کرد: اجرا نشدن مصوبه دولت تخلف تلقی می شود و استانداری با دستگاه‌هایی که تخلف کنند برخورد می‌کند.

وی تصریح کرد: محقق شدن مصوبه افزایش 25 درصد حقوق کارکنان نیز در حال پیگیری است.

اخبار هواشناسی خوزستان

در روزهای پایان سال 90 تکرار شد
بازهم تراژدی توفان خاک در خوزستان / شدت توفان50 کیلومتر برساعت

خبرگزاری فارس: بار دیگر توفان گرد و خاک در شمال خوزستان مردم شهرها را در آستانه نوروز خانه نشین کرد.

خبرگزاری فارس: بازهم تراژدی توفان خاک در خوزستان / شدت توفان50 کیلومتر برساعت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، وزش بادهای شدید در شهرهای شمالی استان خوزستان باعث شد تا بار دیگر گرد و غبار شدید این شهرها را فرا گیرد.بر اساس این گزارش، توفان‌های شدید گرد و غبار در شهرهای شمال خوزستان باعث شده است تا مردم در این روزها کمتر در بازار حاضر شوند.مدیر کل هواشناسی خوزستان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: هم‌اکنون زبانه‌های سیستم پرفشار شمالی بر روی استان خوزستان حاکم شده و طی ساعات آینده با ایجاد تغییرات قابل توجه در فشار هوا باعث وزش بادهای قابل‌ملاحظه و بعضا شدید در استان می‌شود.مسعود دهملایی با اشاره به شرایط باد در استان خوزستان افزود: در لایه میانی جو نیز جریانات برای استان به شکل پایدار نسبی هستند.وی خاطر نشان کرد: آسمان استان صاف تا کمی ابری بعضا همراه با وزش باد قابل‌ملاحظه، گرد و غبار و خاک پیش‌بینی می‌شود.وی تاکید کرد: وضعیت هوا، صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد قابل‌ملاحظه و گرد و غبار و خاک و جهت باد، شمال غربی سرعت باد: 15 تا 35 کیلومتر در ساعت و ماکزیمم سرعت باد، 50 کیلومتر در ساعت خواهد بود.دهملایی خاطر نشان کرد: در شبانه روز گذشته هندیجان با 26.2 و ایذه با 4.2 درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط گزارش شده‌اند.وی افزود: حداکثر دمای اهواز به 24 و حداقل به 12 درجه سانتیگراد می‌رسد.

اخبار روز خوزستان

حاشیه‌های افتتاح پیست بین المللی دوچرخه سواری اهواز؛
وزیر ورزش و جوانان پاسخگوی خبرنگاران نبود

خبرگزاری فارس: امروز افتتاح پیست بین المللی دوچرخه سواری اهواز با حاشیه‌های زیادی همراه بود که از جمله آنها پاسخگو نبودن وزیر ورزش و جوانان به وضعیت قهرمانان خوزستانی است.

خبرگزاری فارس: وزیر ورزش و جوانان پاسخگوی خبرنگاران نبود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز،‌ مراسم امروز با ناهماهنگی فروانی برگزار شد که از جمله این ناهماهنگی‌ها می‌توان به اطلاع‌رسانی نامناسب اداره کل ورزش و جوانان خوزستان در خصوص این برنامه اشاره کرد.

در این مراسم گروهی از نوجوانان پهلوان هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان در ابتدای برنامه به اجرا پرداختند.

در ادامه نیز قهرمانان دوچرخه‌سواری ایران در این پیست حضور یافته و بخشی از توانایی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

خبرنگاران در این مراسم در جایگاه تماشاچیان نشسته بودند و هیچ دسترسی به مسئولان نداشته و نتوانستند سؤالات خود را از آنان بپرسند و این امر موجب نارضایتی آنان شده بود.البته تنها رسانه ملی و خبرنگارن صدا و سیما اجازه ورود به پیست را داشتند و توانستند با وزیر گفت‌وگو کنند.

*شیرفلکه مالی استان

محمد عباسی در سخنان خود، اسماعیل عامری گلستان،‌ معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان را شیر فلکه مالی استان معرفی کرد و گفت: در ساخت پروژه های عمرانی ورزشی شاهد اختصاص اعتبارات خوبی از سوی استان بودیم.

در پایان این مراسم خبرنگاران در خارج از محوطه پیست پشت درها،‌ در انتظار وزیر ورزش و جوانان مانده بودند اما جناب وزیر پاسخگوی هیچ یک از سوالات خبرنگاران نبود.

در این حین یکی از خبرنگاران از فرصت استفاده کرد و به وضعیت ناراحت کننده قهرمان کشتی استان اشاره کرد و نظر وزیر را درباره فلافل فروشی مجتبی مرادی، قهرمان نوجوان کشتی ایران پرسید. وزیر هم تعجب کرد و در پاسخ به گفت:‌ «نظر شما در این باره چیست؟»

خلاصه اینکه این پیست از سال 72 در اهواز کلنگ زنی شد و سال‌ها همه چشم انتظار افتتاح آن بودند. متأسفانه به دلیل کار کارشناسی نشده و سپردن کار به افراد غیر متخصص این پروژه فرازو فرودهای فراوانی را به خود دید.

به دلیل رعایت نشدن استانداردهای لازم برای یک پیست دوچرخه سواری در مراحل اولیه ساخت و نیز رعایت نکردن مسائل فنی، این پروژه با تأخیر به اتمام رسید. ابتدای کار پس از چهار سال پیستی ساخته شد که متأسفانه ابعاد آن درست نبود؛ یعنی یک پیست 250 متر که طبق قانون باید 45 درصد شیب داشته باشد ولی این پیست ناهماهنگ بود. با گزارش این امر به فدراسیون دستور تخریب آن صادر شد و در سال 82 به شرکت توسعه گستر تحویل داده شد. 

این شرکت همان پیست را با همان اشکالاتی که قبلا داشت تحویل گرفت. در سال 83 شرکت توسعه این پیست را به هلندی‌ها تحویل داد که "مستر داما" هلندی، سازنده پیست‌های بین‌المللی در دنیا این پیست را ساخته و سه پیست نیز با همین متراژ در تبریز، خراسان و اهواز وجود دارد.

از زمان آغاز کار این پیست تاکنون چهار و نیم میلیارد تومان هزینه شده است. کل هزینه ساخت پیست بیش از یک و نیم میلیارد تومان نیست ولی این چهار و نیم میلیارد تومان به دلیل ساخت و تخریب مکرر است.

اخبار برگزیده

 

 

 

 

***توقف پخش پربیننده ترین سریال اسلامی در آمریکا
شبکه تلویزیونی "تی ال‌سی" آمریکا با فشار گروه‌های اسلام‌ستیز این کشور برای توقف پخش سریال "همه مسلمانان آمریکا" اعلام کرد که فصل دوم این سریال پخش نخواهد شد.
فصل اول سریال همه مسلمانان آمریکا در هشت قسمت با استقبال گسترده شهروندان مسلمان و غیرمسلمان آمریکا مواجه شد و حتی شرکت‌های معتبر و معروف آمریکا برای پخش تبلیغات خود در پیام‌های بازرگانی قبل و بعد از این سریال، به رقابت پرداختند.

***افشای مبلغ دریافتی "گوگوش" از "من‌وتو" !
فائقه آتشین مشهور به گوگوش در ازای حضور در برنامه‌ی آکادمی گوگوش که از شبکه‌ی من و تو پخش شد مبلغ 2.5 میلیون دلار دریافتی داشته است؛ این در حالی است که گوگوش ادعا کرده بود که در ازای حضورش در این برنامه هیچ پولی دریافت نکرده و قصد او خدمت به جوانان ایران بوده است!
گفتنی است که در این برنامه تقلب‌هایی هم از سوی داوران مسابقه انجام شده است و مجریان شبکه‌ی من و تو پس از وقوع رسوایی‌های صورت گرفته در آکادمی موسیقی گوگوش از پاسخ دادن به تقلب‌های صورت گرفته سر باز زدند.

***خرید شماره های خصوصی مردم با 3میلیون تومان

با وجودی که بسیاری از هموطنان از دریافت اس.ام.اس های تبلیغاتی مختلف گلایه دارند، شرکتهای ارائه دهنده خدمات تبلیغاتی اذعان دارند که شماره موبایل مردم همراه با آدرس آنها را از مخابرات (همراه اول و ایرانسل) با مبالغ بالا خریداری میکنند و مخابرات به راحتی تلفن همراه مردم را بدون اطلاع آنها، در اختیار این شبکه ها قرار میدهد تا آنها نیز به شرکتهای تبلیغاتی ارسال پیامک بفروشند!
بنابراین گزارش، قیمتهای دریافتی اپراتورهای تلفن همراه نیز در این تجارت غیراخلاقی، قابل توجه است؛ به طوری که دریافت لیستهای ملی و عمده، بالغ بر 15 میلیون و دریافت لیستهای تخصصی و یا طبقه بندی شده، از 3 تا 7 میلیون تومان در نوسان است.
این گزارش حاکی است , مخابرات که جزء سودآورترین نهادهای کشور و در عین حال کم هزینهترین نهادهای کشور محسوب می شود برای دریافت سود بیشتر، حتی شماره مسئولان کشور را هم به شرکتهای تبلیغاتی میفروشد!

*** سیاستمداران کانادایی، پایین تر از اوراق فروشها
نظر سنجی اخیر که توسط مرکز Manning انجام شده، دیدگاه های قبلی درباره میزان محبوبیت سیاستمداران کانادایی را تقریبا تأیید کرده است. بنابر این دیدگاه ها، جایگاه سیاستمداران در بین مردم کانادا، بسیار پایین تر از وکلای حقوقی یا فروشندگان خودروهای دست دوم است!
به گزارش پست میدیا، این نظر سنجی نشان می دهد، تنها یک درصد از مردم به سیاستمداران اعتماد زیاد دارند.
***عبدالعلی بازرگان: آزادی فساد می آورد
یک شبکه ماهواره ای با دعوت از عبدالعلی بازرگان یکی از فعالان جنبش به تاریخ پیوسته سبز و از مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران پیرامون مقوله آزادی با وی به گفتگو پرداخت.
مجری در ابتدا با اشاره به آسیب های ناشی از آزادی در ممالک غربی، گفت: «فسادهایی در کنار آزادی به وجود می آید که می توان این مسأله را در کشورهای نظام سرمایه داری مشاهده نمود؛ همان گونه که آزادی برای پرورش و نوآوری در این ممالک زیاد است به همان اندازه فساد نیز رشد می کند.»
عبدالعلی بازرگان در ادامه فساد و فحشا را نتیجه طبیعی وجود آزادی دانست و اعتراف نمود: «آزادی فسادهایی هم به دنبال دارد؛ در هر حال در همین آزمون و خطا انسان می تواند از اشتباهاتش درس بگیرد و اصلاح کند و جلو برود، طبیعتا در آزادی هم همینطور می باشد؛ وقتی جامعه ای آزادی داشته باشد قطعا عده ای فسق و فجور هم می کنند.»

***عشق مهندس آمریکایی به امام حسین (ع) اخبار رسیده از شهر کربلای معلی حاکی از آن است که یک مهندس آمریکایی مسیحی بنام «دان روستر» که در شرکت نفت عراقی کار می کند، به همراه تعدادی از همکاران خود، به زیارت حرم سید و سالار شهیدان، أبا عبدالله الحسین علیه السلام رفت.
وی در این زیارت گفت: « زیارت این مکان، مرا علاقمند کرد که با دین اسلام و آئین های آن آشنا شوم، بنده اکنون به این فکر افتاده ام که مسلمان شوم.»
او همچنین گفت: « من در هر دو مکان، با احترام بسیار زیاد کارکنان (خادمان حرم) مواجه شدم. این مسأله خیلی برایم جالب بود. همین امر مرا به اسلام علاقمند کرد. جدای از این مسأله هنگامی که وارد حرم شدم، از درون احساس خاصی به من دست داد. احساسی که واقعا غیر قابل توصیف است. احساسی فراتر از امنیت و راحتی. به ویژه اینکه در گذشته اخبار و اطلاعات بدی درباره اسلام از رسانه های غربی شنیده بودم.»
«دان روستر» افزود: « این اولین سفر من به شهر کربلا است. امیدوارم که آخرین سفر نباشد. آرزویم این است که خانواده ام را نیز به این مکان بیاورم. بنده حتما به اطرافیانم در مورد رفتار خوبی که این مسلمانان با من داشتند، صحبت خواهم کرد و حقیقت اسلام را برای آنان بیان می کنم.»/

 ***بازیکن شامپودزد اخراج شد
مدیر برنامه های یاسین عبدالسعدی، تعجبش را از لغو قرارداد موکلش با باشگاه فرایبورگ ابراز کرده است. دلیل این اخراج، دزدیدن 4 بطری شامپو و آسیب رساندن به محل نگهدارنده شامپو در هتلی در کلن بوده است.
این ستاره فرانسوی در زمانی که همراه با سایر هم تیمی هایش در روز دهم دسامبر در هتل آمرون کلن مستقر بود، این رفتار ناشایست را انجام داد.
سران باشگاه فرایبورگ در حال بررسی هستند و در این میان اعلام کرده اند که سران باشگاه حق لغو قرارداد عبدالسعدی را دارند.
 

***تهدید مجری اخراجی به افشا گری
"جمشید چالنگی" کارمند و مجری باسابقه تلویزیون دولتی صدای آمریکا (VOA) بعد از برکناری، در صفخه شخصی اش در فیس بوک نوشت: «به زودی همه چیز را افشا خواهم کرد.»
بالاترین نوشت: ما حق داریم حقایق پشت پرده صدای آمریکا را بدانیم. به زودی نوبت بی‌بی‌سی هم خواهد شد. کپی از متن منتشر شده در فیس بوک آقای چالنگی:
«دوستان عزیز! سرانجام پس از 5 ماه تعلیق، حکم برکناری من از صدای آمریکا صادر شد. در این مدت شما عزیزان ازطریق ایمیل، فیس بوک، تلفن و دیدارهای مستقیم پرسیده اید که کارگزاران جمهوری اسلامی به ویژه در واشنگتن چه نقشی در تعلیق (و اکنون برکناری) من از صدای آمریکا داشته اند؟ از من پرسیده اید که آیا می توانم نام این افراد را فاش کنم؟ پرسیده اید نقش ویژه "هومن مجد" مترجم رسمی و مشاور محمود احمدی نژاد در این ماجرا چه بوده است؟ با اشاره به گزارش های منتشر شده در رسانه های آمریکائی، پرسیده اید آیا این درست است که عوامل جمهوری اسلامی در بخش فارسی صدای آمریکا نفوذ کرده اند؟ از من خواسته اید چنانچه نام آنان را می دانم به آگاهی همگان برسانم. با اشاره به گزارش های منتشر شده، از من پرسیده اید خانم "ستاره درخشش" [سردبیر کل بخش فارسی صدای آمریکا] چه نقشی در تعلیق و اکنون برکناری من از صدای آمریکا داشته است؟ پرسیده اید آیا این اقدام صدای آمریکا با انگیزه های سیاسی انجام شده است؟...»

 
***تبلیغات بی وجدان در ماهواره هاکارشناس شبکه تصویر ایران در ارتباط با کلاهبرداری شبکه های لس آنجلسی خطاب به بینندگان، گفت: «تبلیغات ناسالم، تبلیغات بی وجدانی، همکاری بعضی از تلویزیون ها مرا مجبور می کند که جلوی دوربین بایستم و به شما هشدار بدهم و شما را بیدار کنم؛ چرا که اشخاص بی وجدان -چه در تلویزیون های جدید التأسیس و چه در قدیمی ها- با پول، سرمایه و آینده شما بازی می کنند.»
وی در ادامه با ذکر یکی از این کلاهبرداری ها گفت: «مثلا یک بروشور 20 صفحه ای بسیار شکیل به شما می دهند مبنی بر اینکه می توانید با 300 هزار دلار یک آپارتمان در ایالات متحده بخرید و سرمایه گذاری کنید در عوض هم به شما گرین کارت می دهند و هم شما را سیتیزن شیپ (شهروند آمریکایی) می کنند.»
کارشناس شبکه تصویر ایران با بیان اینکه شعبده بازها هم اینطور نمی توانند نقش بازی کنند، گفت: «کلاهبرداری ها و نامردی هایی را شنیده بودیم ولی نه به این حد. هنوز ملت دارند اشتباه می کنند! هنوز برای خودتان سراب درست می کنید تا به کی؟ خودتان می خواهید سرتان کلاه برود!»

***اعتراف نوری زاده به سانسورش در بی بی سی

تلویزیون کانال یک در برنامه "آخرین لحظه" به بررسی و واکنش به افشاگری "جمشید چالنگی" در مورد صدای آمریکا پرداخت.
در این برنامه "علیرضا نوری زاده" به صورت تلفنی حضور داشت و در مورد این افشاگری مطالبی را عنوان کرد که بسیار قابل تأمل است. "شهرام همایون" با طرح سوالی از "نوری زاده" مبنی بر اینکه چرا شما به احترام و به عنوان اعتراض در رابطه با اخراج "جمشید چالنگی" در صدای آمریکا، آن شبکه را تحریم نکردید و به فعالیت خود ادامه دادید؟
نوری زاده مهمان تلفنی برنامه "عباس پهلوان" در مورد سانسور شدنش در صدای آمریکا گفت: «من در شبکه بی بی سی سانسور شده ام ولی در صدای آمریکا سانسور نمی شوم و هر چه بخواهم می گویم(!)»
مطلبی که بسیار مهم و حائز اهمیت است اقرار"نوری زاده" به سانسور در بی بی سی است که این اعتراف ناخواسته مطالب بسیار مهمی را در خود دارد. رسانه هایی که سالهاست در سراسر جهان ایران را متهم به سانسور اخبار می کنند، این بار توسط شخصی که حتی از سوی اپوریسیون بارها متهم به جاسوسی برای سرویس های اطلاعاتی مختلف می کند به سانسور در رسانه دولت بریتانیا اعتراف می کند.

*** کاربرد زیرشلواری در تبلیغات
یکی از فیلم‌های روی پرده برای تبلیغات میدانی و بیلبوردهای خود از عکس بازیگران فیلم با زیرشلواری و شلوار کوتاه برای جلب نظر مخاطب استفاده کرده است!
در تبلیغات میدانی و بیلبوردهای یکی از فیلم‌های اکران نوروز 91 از عکس سه بازیگر اصلی فیلم با زیرشلواری استفاده شده که فارغ از این که تا چه حد می‌تواند معرف فضای خاص طنز فیلم مذکور باشد، به نظر نوع سخیفی از تبلیغات برای جلب نظر مخاطب عمومی است.
ظاهرا رویه تولید فیلم‌های سخیف که حضور بازیگران با زیرشلواری به مثال آن‌ها بدل شده بود قرار است در عرصه تبلیغات فیلم‌ها به کار گرفته شود که امری مذموم است

***اعتصاب غذا با معجون عسل و خرما!
به‌دنبال انتشار خبری در مورد اتمام اعتصاب غذای مهدی خزعلی ، یک منبع آگاه خبر داد که مهدی خزعلی در این مدت اساساً اعتصاب غذای واقعی نداشته است. این منبع آگاه اظهار داشت: مهدی خزعلی از ابتدای بازداشت تا کنون، اعتصاب غذای واقعی نداشته است، بلکه از آنجا که تحصیلات پزشکی دارد، از طریق معجونی که با مخلوط کردن آب یا چای با عسل، قند و خرما تهیه می‌کند، یکی از سالم‌ترین زندانیان کشور است.
وی ادامه داد: همچنین بر اساس تصاویر موجود از دوربین‌های زندان، مهدی خزعلی به صورت پنهانی غذاهای مقوی و سالم مصرف می‌کند. مادر بزرگوار وی نیز چند روز یک‌بار با او ملاقات و ضمن نصیحت کردن فرزندش، غذاهای مناسب و مقوی به وی می‌دهد.

***فرار نفربرهای آمریکایی از ارتش ایرانفرمانده قرارگاه منطقه جنوب غرب ارتش، از فرار نفربرهای آمریکایی از مقابل رگبارهای مرزبانان ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ آمریکا و عراق خبر داد.
امیر سرتیپ سید علی محرابی فرمانده قرارگاه منطقه جنوب غرب ارتش طی سخنانی ، به روایتی جالب از حضور نیروهای نظامی آمریکا در زمان اشغال عراق در کنار مرزهای کشورمان اشاره کرد و گفت: در آن زمان چند دستگاه از نفربرهای ارتش آمریکا به مرزهای کشورمان نزدیک شدند که البته این اقدام آنها با عکس‌العمل سریع سربازان مرزدار مواجه شد.
وی افزود: سربازان دلیر ارتش پس از حضور این نفر‌برها به سمت آنها رگبار گشودند و نفربرهای آمریکایی بلافاصله از مرزهای ما دور شدند.

محرابی تصریح کرد: اینکه نفربرهای آمریکایی در مقابل رگبار سربازان مرزبان ارتش پا به فرار گذاشتند نشان از ترس عمیق آنها از رشادت ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

یک تحلیل سیاسی

در گفت وگوی کیهان با مسئول پرونده چشم روباه مطرح شد
جزئیات جدید از شبکه جاسوسی بی بی سی در ایران

خبرگزاری فارس: بی.بی.سی برنامه گسترده ای برای آموزش و جذب نیرو در ایران تدارک دید که به طور خاص از طریق چند مرکز آموزش خبرنگاری در ایران به صورت غیررسمی انجام می شد و به داوطلبین گواهینامه صادره از سوی بی.بی.سی را هم می دادند.

خبرگزاری فارس: جزئیات جدید از شبکه جاسوسی بی بی سی در ایران

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، چندی پیش مرکز سایبری سپاه خبر از رونمایی پروژه ای با عنوان «چشم روباه» داد که طی آن شبکه همکاران بی بی سی فارسی در ایران منهدم و اطلاعات قابل تأملی از فعالیت های این مجموعه، در داخل کشور فاش شد. در این باره روزنامه کیهان با مهندس حامدی، مسئول مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری درباره ابعاد دیگر این موضوع به گفت وگو پرداخت.

*جناب آقای مهندس، چرا بی بی سی؟ چگونه وب سایت بی.بی.سی مورد بررسی قرار گرفت؟

امروزه براساس سیاست های اتخاذ شده توسط کشورهای غربی به سردمداری آمریکا، ظرفیت مقابله با جمهوری اسلامی به فضای مجازی منتقل شده و سازماندهی می شود. جریان هایی مانند بهاییت، وهابیت، جندالشیطان، گروه های به اصطلاح مدافع حقوق بشر، جریان های رسانه ای اپوزیسیون، مستهجن نگاری، گروه های ضددینی و...

در جریان فتنه 88 تیم بررسی مرکز متوجه شد که فعالیت تمامی این گروه ها طی چند ماه شدت پیدا کرده و افزایش یافته است. پس از بررسی و تحلیل های کمی و کیفی مطالب این گروه ها، مشخص شد که خط مشی های این گروه ها از یک طریق ثابتی کانالیزه و برنامه ریزی می شود.

پس از واکاوی های دقیق و کارشناسی مشخص شد که جریان رسانه ای فتنه با فعالیت افراد وابسته در قالب یک سایت اصلی و چندین زیرمجموعه در حال فعالیت است و نقش به سزایی در ایجاد، کنترل و جهت دهی اغتشاشات ایران دارد.

بررسی های کارشناسان مرکز بررسی جرایم سایبری به شناسایی سایت اصلی و ده ها تن از عناصر فعال و همکار آن که نقش کلیدی در ساماندهی فعالیت های رسانه ای داشتند، منجر شد. این سایت پایگاه اطلاع رسانی شبکه بی بی سی فارسی بود.

* این فعالیت های بی.بی.سی را چگونه ارزیابی و توجیه می کنید؟

به عنوان مقدمه باید عرض کنم که دنیای غرب، سیاست خارجی را ذیل دیپلماسی عمومی تعریف می کند و لذا رسانه ها زیرنظر وزارت خارجه اداره می شوند و آنجا تعیین کننده خط مشی آنهاست. لذا دولت های خارجی برای تثبیت موقعیت بین المللی خود، بیشترین سرمایه گذاری را بر روی مخاطبان خود در دیگر کشورها می کنند.

در 14 نوامبر 1922، BBC همزمان با اختراع رادیو متولد شد و در 8 مرداد 1319 بخش فارسی رادیو بی بی سی در ایران شروع به کار کرد و طی 14سال تا زمان کودتای28مرداد 1332 فعال بود به جایگاهی تعیین کننده در جهت دهی افکار عمومی ارتقاء پیدا کرد.

وب سایت BBC Persian نیز در تاریخ 25 دی ماه 1387، زودتر از موعد مقرر راه اندازی شد و در کمتر از یک سال عنان هدایت اغتشاشات فتنه 88 را در دست گرفت.

*علت و ضرورت راه اندازی BBC Persian چه بود؟

پاسخ این سؤال به پروژه قبلی مرکز یعنی پروژه مرصاد بازمی گردد. در مستندات پرونده یکی از متهمان اصلی یعنی کیوان رفیعی متن چت وی با احمد باطبی ناظر به این پاسخ است. وی خطاب به احمد باطبی می گوید: «خیلی ها به شرایطی که تو بیرون از کشور داری دل بسته اند که بتوانی خطاهای تحلیلی- راهبردی دولت آمریکا را نسبت به آنچه در داخل کشور می گذرد، تصحیح کنی.»

رفیعی در ادامه مدعی شده بود، در سال 1380علی رغم ممنوعیت ماهواره در ایران، داشتن ماهواره ایپدمی شد و بیشتر مخاطبین، بیننده شبکه های ماهواره ای به مدیریت اشخاصی چون هخا، رضا فاضلی، فرود فولادوند و شهرام همایون و... بودند ولی با گذشت تنها 6 سال، آمار بازدید از این شبکه ها به حدود 6 درصد- یعنی کمترین میزان ممکن- رسیده است.

این نوع نگاه موشکافانه و سایر تمهیداتی که غرب علیه ایران اندیشید به راه اندازی وب-سایت BBC Persian در ساعت 5 بعدازظهر 25 دی ماه سال 1387، حدودا 6 ماه قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری انجامید و اندکی پس از آن شبکه فارسی وان و سپس شبکه من و تو راه اندازی شدند.

*بی.بی.سی چه خط مشی ای را در ظاهر دنبال می کند؟

در خصوص فعالیت های یک سال و نیمه بی.بی.سی موارد زیر به صورت واضح پیگیری می شود:

1- تلاش برای القای فاصله میان دولت انگلیس و وب سایت تا اعلام کند که مستقل است.

2- القای بی طرفی برای مخاطب جهت جذب و اعتمادسازی

3- القای وجود فضای مفرح و شاد در کار رسانه ای از طریق استفاده از رنگ ها و دکورهای متنوع و...

4- ورود محتاطانه و هنرمندانه به حوزه تغییر سبک زندگی مخاطبان فارسی زبانش.

* بودجه بی.بی.سی از کجا تامین می شود؟

بی.بی.سی دارای ردیف بودجه مشخص و مصوب در وزارت خارجه انگلیس است و حدود 5 سال قبل در سال 2006، گوردون براون، وزیر خزانه داری وقت انگلیس، 15 میلیون لیره استرلینگ معادل 22 میلیارد دلار فقط برای راه اندازی BBC Persian اختصاص داد.

*الان هم با توجه به وضعیت اقتصادی اروپا، این میزان بودجه اختصاص داده می شود؟

بله، در شرایط ریاضت اقتصادی غرب هم بودجه بی بی سی 8 میلیارد دلار اعلام شده و حتی چندی پیش صادق صبا، مسئول بی.بی.سی فارسی اعلام کرد که نه تنها کمبود بودجه نداریم بلکه دارای بودجه اضافی هم هستیم.

*بر اساس محتویات پرونده، عناوین فعالیت های مجرمانه بی.بی.سی در ایران چیست؟

براساس آنچه تحلیل و بررسی اطلاعات بسیار زیاد به دست آمده از افراد مرتبط با بی.بی.سی نشان می دهد، این شبکه براساس 6 محور اصلی در ایران فعالیت می کند:

1- جمع آوری هدفمند اطلاعات از مراکز حساس و حیاتی کشور

نحوه جمع آوری مورد اشاره به دو روش آگاهانه و ناآگاهانه توسط مرتبطین بی.بی.سی فارسی در ایران انجام می شده است که به برخی از آنها اشاره می شود:

مورد اول؛ جاسوسی از یکی از سفارتخانه های ایران در کشورهای منطقه بوده که باعث تنش دیپلماتیک شده است.

مورد دوم؛ برنامه ریزی برای ساخت و پخش سلسله برنامه هایی با عنوان «روسپی گری زیر پوست ایران» در بی.بی.سی که مبتنی بر جاسوسی از تحقیقات سری وزارت بهداشت درباره پرونده ای مرتبط با همین موضوع است. جالب توجه آنکه در برنامه های ساخته شده با منابع تحقیق میدانی از سوی بی.بی.سی تماس گرفته شده است.

مورد سوم؛ اطلاعات برخی سکوهای نفتی ایران به صورت هدفمند جمع آوری و در اختیار آنها قرار گرفته بود.

مورد بعدی؛ جمع آوری اطلاعات فازهای 15 و 16 پارس جنوبی بود. این اطلاعات، شامل نیازمندی های ایران در حوزه کاری مرتبط، شرکت های تامین کننده و... می شد که در بحث تحریم ها علیه ایران برای غرب بسیار مفید واقع شده بود.

2- آموزش و جذب (ایجاد خط خروج)

بخشی از تصحیح خطای تحلیلی-راهبردی جریان خارج از کشور منجر به تغییر رویکرد در بی.بی.سی استفاده از مجریان جوان و مستعد و جویای نامی شد که جای مجریان میانسال را پر کنند. از این رو بی.بی.سی برنامه های گسترده ای برای آموزش و جذب نیرو در ایران تدارک دید که به طور خاص از طریق چند مرکز آموزش خبرنگاری در ایران به صورت غیررسمی انجام می شد که به داوطلبین، گواهینامه صادره از سوی بی.بی.سی را هم می دادند.

روش آنها به گونه ای بود که در برنامه های مختلف، ابتدا خبرنگار مستعد یا فرد مورد نظر را نشان می کردند. سپس در اسرع وقت با وی ارتباط برقرار کرده و برای او دعوت نامه می فرستادند. روند جذب لزوما برای افراد سیاسی نبود، بلکه حتی خبرنگار ورزشی هم جذب این سیستم می شد.

پس از آن در داخل کشور به فرد مورد نظر آموزش می دادند و در مرحله بعد اردوی گزینشی در خارج کشور در کشورهایی مانند ترکیه انجام می شد و در نهایت طی مصاحبه ای حضوری، گزینش نهایی انجام شده و فرد را برای کار به کشور ثالث برای کار در رسانه های دست دوم و سوم می فرستادند و آخرین مرحله کار در لندن و در بی.بی.سی بود.

برخی از خبرنگارانی که در رادیو، تلویزیون و رسانه های داخلی مشغول به کار بودند، از این طریق آموزش دیده و جذب بی.بی.سی شدند.

3-حمایت مالی از اپوزیسیون و ارتباط گیری با گروه های معاند

درباره حمایت مالی هم شواهد و مدارک زیادی در دست هست که کارهای متعدد اپوزیسیون با حمایت و اسپانسریت مالی بی.بی.سی به طور مستقیم یا غیرمستقیم انجام می گیرد.

همچنین بی.بی.سی از راه های مختلفی تلاش خود را برای هدایت و جهت دهی به نافرمانی های خودساخته در سامان می داده است که در این خصوص در آینده به مصلحت سخن خواهیم گفت.

4- کارکرد ضد فرهنگی

این کارکرد بی.بی.سی در دو حوزه به طور خاص بررسی شده است: حوزه اول موسیقی است، که علیرغم تصور عمومی که انتظار دارد سرمایه گذاری در حوزه موسیقی بر روی موسیقی زیرزمینی باشد، بی.بی.سی در حوزه موسیقی پاپ فعالیت به سزایی داشته و دارد.

کارشناسان بی.بی.سی به سرپرستی فردی به نام «بهزاد بلورفروشان» اقدام به سفارش، حمایت مادی و معنوی، ساخت و تولید (خوانندگی) همزمان یک آهنگ در داخل کشور از سوی خوانندگان جوان و جویای نام و خارج کشور توسط خواننده های لس آنجلسی و تبلیغ آن در بخش های مرتبط بی.بی.سی می کنند؛ تا در کوتاه مدت براساس ذائقه شکل یافته و جهت دهی شده مخاطب، بازار مصرف جدی برای آهنگ تولید شده فراهم کنند.

هم اکنون یکی از فریب خوردگان این حوزه که مدت ها با بلور فعالیت می کرده، در اقاریر خود جزئیات روند فوق الذکر را تشریح کرده است. در اینجا لازم می دانم دیگربار اشاره کنم کسانی که به هر نحو مورد اغفال بی بی سی فارسی قرار می گیرند، توجه داشته باشند که فعالیت با این شبکه غیرقانونی بوده و قابل پیگرد است.

حوزه بعدی بحث مد و لباس است. پس از دستیابی به اطلاعات پرونده متهمین، عکس هایی مشاهده شد که به هیچ روی باورپذیر نبود که عکس ها در داخل ایران گرفته شده اند، ولی پس از مدتی که آتلیه، لوکیشن و تصاویر محیطی محل عکسبرداری به دست آمد، معلوم شد که عکس ها در داخل ایران، در تهران و در یکی از محلات شمال شهر تهیه شده اند.

بررسی های اطلاعاتی نشان داد بی بی سی در داخل به برخی عکاسان سفارش تهیه عکس های با اهداف از پیش تعیین شده و ارسال آن را داده است. نکته جالب توجه اینست که اقاریر یکی از عکاسان دال بر عدم آشنایی وی با آتلیه و لوکیشن ها بوده که از سوی رابط بی بی سی هدایت شده است.

5- سفارش تهیه و تولید محتوا

با توجه به مطالب وب سایت بی.بی.سی و سایر سایت های زیرمجموعه آن اعم از کلمه، روز آنلاین و... و نویسندگان آنها، درباره کارکرد سفارش تهیه و تولید محتوا همه چیز واضح و روشن است و نیاز به توضیح خاصی نیست.

ولی اجمالا ذکر این نکته ضروری است یک بررسی ساده در محتوای منتشره روی سایت های اپوزیسیون، نشان دهنده هم سویی سایت های مذکور در پیگیری یک خط مشی واحد و مشخص در تولیدات آنهاست. حق التحریرهای پرداختی نیز در بسیاری اوقات هنگفت بوده و از طریق صرافی ها یا مسافرین به نویسندگان پرداخت می شده است.

*در پایان ارزیابی تان را از میزان موفقیت پروژه چشم روباه، بفرمایید.

به نظر می رسد مخاطبین بی بی سی در خصوص میزان موفقیت این پروژه ارزیابی دقیق تری دارند. لکن واکنش های عصبی مدیر بی بی سی فارسی و کارکنان آن که در هر اجرا مقابل دوربین مشاهده می شود، بی علاقگی و افت انگیزه کارکنان- که بخشی از پرونده های تشکیل شده را به خود اختصاص می دهند- در همکاری با بی بی سی فارسی، دروغ گویی و افشای آن و دیگر واکنش هایی که به لحاظ طبقه بندی امنیتی قابل ذکر نیستند، همه حکایت از موفقیت حداکثری این پروژه ناتمام دارند.

فازهای بعدی عملیات چشم روباه پایان بخش فعالیت های غیرقانونی بی بی سی فارسی در ایران خواهد بود.

یک خبر هنری

پنجمین همایش منطقه ای شعر محلی گپ دل

پیام دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران به همایش گپ دل بهبهان

gapedel-2

بهبهان امروز: دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران پیامی را به پنجمین همایش منطقه‎ای شعر محلی «گپ دل» در بهبهان ارسال کرده و در آن برگزاری این همایش را گامی موثر در تجلی عظمت تاریخی و فرهنگی این شهرستان دانست.

به گزارش بهبهان امروز و به نقل از فارس-جنوب خوزستان، محمدرضا سعیدآبادی در پیام خود به پنجمین همایش منطقه‎ای شعرمحلی گپ دل بهبهان اظهار داشت: زبان گفتاری و نوشتاری به عنوان وسیله ارتباطی انسان‎ها بخشی از فرهنگ و هویّت هر جامعه را تشکیل می‎دهد و از طریق یادگیری و آموزش به نسل دیگر منتقل می‎شود. زبان هر جامعه مبتنی بر پیوستگی‎های عرفی و قراردادی میان واژه‎ها و مفاهیمی است که از رهگذر آن هر ملتی هویت و شخصیت بین‎المللی خویش را بر اساس آن بنیان می‎نهد.

وی با بیان اینکه زبان به عنوان یک پدیده اجتماعی به دو شیوه نقش اساسی خود را در فرهنگ‎پذیری انسان‎ها ایفا می‎کند، تصریح کرد: کارکرد مبادله‎ای و ارتباطی و کارکرد بازیابی هوبت فرهنگی اقوام این دو شیوه تاثیرگذاری زبان در فرهنگ پذیری انسان‎ها هستند.

سعیدآبادی ادامه داد: زبان به عنوان نوعی ابزار مبادله اجتماعی است که افراد تجربیات، اندیشه‎ها، عادات، ارزشها و هنجارهای اجتماعی خود را به یکدیگر مبادله می‎کنند و علاوه بر این با برقراری ارتباط اجتماعی از طریق آن، نیازهای یکدیگر را رفع می‎کنند.

وی افزود: زبان‎های اقوام گوناگون با هویت فرهنگی آنها ارتباط تنگاتنگی دارد ، چرا که هر قومی برای داشتن یک هویت فرهنگی خاص در یک جامعه یا سرزمین خاص از یک سری عناصر انسانی مشترک برخوردار است که از جمله ی آن‎ها می‎توان به زبان اشاره کرد که به نوعی وجود آن با یکپارچگی و انسجام همراه است .

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در ادامه پیام خود با بیان اینکه بر بستر چنین درکی از اهمیت فرهنگ‎ساز زبان در مقیاس ملی؛ ضرورت حفظ و توجه به گویش‎های محلی امری اجتناب‎ناپذیر و ضروری می‎کند، گفت: به اذعان زبان‎شناسان اعتبار و ارزش یک زبان به میزان تنوع گویش‎های محلی آن است. به دیگر سخن وجود تنوّع وکثرت گویش‎های محلی، سرمایه و اندوخته‎ای ارزشمند از دایره لغات واژگانی است، که در وحدت یک زبان ملی نقش بسیار حیاتی را ایفا می‎کند.هر چقدر رنگین‎کمان گویش‎ها فزون‎تر، لطافت، زیبایی، قدرت ادبی، و گستره معنایی آن بیشتر است.

وی ابراز داشت: زبان و ادب پارسی به مدد بهره‎مندی از گنجینه متنوّع و متکثّر گویش‎ها و خرده فرهنگها، از حلاوت، ملاحت و صلابت بالنده‎ای برخوردار است. مستشرقین بزرگی مانند شاردن، ادوارد براون، هانری کربن، نیکلسون، لویی لانگلسن، ژاگ دووالینبرگ، ژول مول و… همگی بر این باورند که زبان وادب فارسی ازیک روح متعالی برخوردار است که کمتر زبان و گویشی از این موهبت برخوردار است. این روح نه تنها در زبان بلکه در معماری، موسیقی و سایر شقوق هنر نیز به خوبی تنیده شده‎است. بی‎جهت نبود که ژول مول محقّق پرآوازه فرانسوی چهل سال از عمر خود را مصروف ترجمه فاخر شاهنامه فردوسی نمود. جالب آن که ژاک دووالینبرگ اتریشی که از خاورشناسان بنام بود در واپسین لحظات عمرش آرزو کرد که ای کاش می‎توانستم تربیت فرزندانم را با به اتمام‎رساندن ترجمه شاهنامه به جشن بنشینم .

سعیدآبادی تصریح کرد: وسعت قلمرو گویشی زبان فارسی مهم‎ترین عنصر پایایی و مانایی زبان پارسی است که مع‎الاسف طی چند دهه اخیر بنا به دلایل متعددی که برخی از آن توسط یونسکو در کتاب «‎اطلس زبان‎های در معرض خطر جهان‎» به چاپ رسیده‎است، مطرح شده‎است.

وی به اهمیت زبان پارسی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اهمّیت زبان پارسی به حدّی است که در گزارش یونسکو پیرامون زبان‎های در معرض خطر زبان‎های زیر مجموعه ایران در بخش آسیای غربی و مرکزی تحت عنوان “‎زبان‎های شرقی ایرانی‎” و “‎زبان‎های غربی ایرانی‎” مورد بررسی قرار گرفته شده‎است.

سعیدآبادی افزود: در چاپ سوم کتاب اطلس زبان‎های در معرض خطر که در۲۰۱۰ به چاپ رسید دو هزار و ۵۰۰ زبان در معرض خطر قرار دارد. این در حالی است که در چاپ اوّل این کتاب به سال ۲۰۰۱ تنها ۶۰۰ زبان در معرض خطر نابودی قرار داشت. افرایش نگران‎کننده زبان‎های در معرض خطر زنگ خطر جدّی برای متولّیان و دست‎اندرکاران این حوزه می‎باشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران در ادامه پیام خود اذعان داشت: از آنجا که مقوله زبان‎های در معرض خطر در دستور کار یونسکو قرار دارد و برخی ازکشورها در تدارک تصویب کنوانسیون در این زمینه هستند، ضروری است مراجع ذیربط در کشور موضوع را در دستورکار قرار داده و ملاحظات کشورمان را در این زمینه بررسی و اعلام نمایند تا به موقع در یونسکو مطرح گردد.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که مسئولین می‎توانند تدابیری بیندیشند تا به حفظ این گویش‎های محلّی کمک نمایند از جمله این تدابیر که به عنوان پیشنهاد ارائه می‎شود که می‎توان به مواردی نظیر شناسایی گویش‎های محلی در قالب یک طرح ملی و با استفاده از کارشناسان رشته‎های مردم‎شناسی و زبان‎شناسی، کمک به تأسیس مؤسّسه‎های علمی و پژوهشی که به طور تخصّصی در زمینه گویش‎های محلی کار می‎کنند، کمک به حفظ منابع مکتوبی که این زمینه وجود دارد، فرهنگ‎سازی در سطح دانشگاهها و تدریس واحد درسی با نام “‎راه‎های حفظ گویش‎های محلی” و یا “‎چگونه گویش‎های محلی خود را حفظ کنیم” در سطح مراکز مختلف دانشگاهی اشاره کرد.

سعید آبادی در پایان گفت: در پایان مایلم مراتب تقدیر و تشکر خویش را از دست‎اندرکاران و برگزارکنندگان این همایش با شکوه اعلام نمایم و بگویم که استان خوزستان و به ویژه شهر کهن بهبهان با تاریخی ماندگار همواره یکی از خاستگاه‎های تمدن ایران زمین بوده‎است و از این حیث نیازمند معرّفی جدّی‎تر و مسئولانه‎تر مسئولین استانی و کشوری است تا بیش از پیش گنجینه‎های ماندگار و هویّت فاخر میراث فرهنگی این شهر نمایان شود. بی‎تردید برگزاری این همایش گامی مؤثر در متجلّی نمودن گوشه‎ای اندک از عظمت تاریخی و فرهنگی شهر کهن بهبهان به شمار می‎رود.

یک خبر سیاسی

خباز همچنین نسبت به این حرف رئیس جمهور که "طراح سئوال با زدن شاسی فوق لیسانس گرفته است" انتقاد کرد و گفت: طراح سئوال آقای دکتر مطهری هستند که مدرک دکترا دارند این چه حرفی است که رئیس جمهور می زند؟ همچنین چند تن دیگر از نمایندگان نسبت به ادبیات به کار گرفته از سوی رئیس جمهور انتقاد کردند که لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکرات به نوعی نشان داد که اظهارات رئیس جمهور مناسب نبوده و البته مجلس هم نیاز به تایید کسی ندارد محل قانونگذاری است و باید کارش را انجام دهد.

سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور از انتقاد طراحان سوال خبر داد و گفت: ‌ادبیات رئیس جمهور ادبیاتی اهانت آمیز بود که از رئیس مجلس تا نمایندگان و مردم و شهرداری را شامل شد و همان طور که پیش بینی می کردیم پاسخ منطقی از رئیس جمهور دریافت نکردیم.

به گزارش «فردا» مصطفی رضا حسینی با اشاره به نوع ادبیات رئیس جمهور در پاسخ به طرح سوال از رئیس جمهور گفت: همان طور که از قبل می دانستیم رئیس جمهور خود را برای پاسخ قانع کننده به مجلس آماده نکرده بود و به نوعی از جواب دادن به سوالات طفره رفت.

وی ادامه داد: رئیس جمهور به سفسطه پرداخت و نشان داد سوالاتی که در طرح مطرح کرده‌ایم به نوعی واقعیت دارد. ادبیاتی که رئیس جمهور به کار برد اهانت به مجلس، رئیس مجلس، نمایندگان و حتی به نوعی حمله به شهرداری بود.

این طراح سئوال از رئیس جمهور تاکید کرد:‌ ادبیات به کار شده توسط رئیس جمهور در سراسر زمان سخنرانی توهین آمیز بود.

خباز: مگر مجلس جای شوخی است

محمدرضا خباز نماینده کاشمر در تذکری، پاسخ​های رئیس جمهور به سوالات نمایندگان را غیر مستدل خواند و گفت: ایشان از برخی سوالات گذشت و برخی را که به زعم خودش مهم‌تر بود، را بیشتر عنوان کرد. او مثلا گفت: «من از کجا بدانم این پول​‌ها کجا خرج شده؟»! طبق قانون اساسی ایشان مسئول دخل و خرج کشور است. این چه حرفی است که می‌گویند «من چمی دانم این پول​‌ها کجا خرج شده است؟» اگر رئیس​جمهور نداند، از چه کسی باید بپرسیم؟ منظورشان چه بود که گفتند من باید از شما بپرسم این پول​‌ها کجا خرج شده است؟

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ بار رئیس​جمهور از لفظ «شوخی» استفاده کرده، خطاب به لاریجانی افزود: او حق ندارد به مجلس توهین کند! مگر مجلس جای شوخی است! ما امیدمان به شما بود که جلوی حرف‌های او را بگیرید. نا‌امیدمان کردید. بعید بود که دومین شخص کشور از چنین لفظ‌هایی استفاده کند و به نمایندگان مردم توهین کند. هیات رئیسه باید طی بیانیه​ای از حقوق نمایندگان دفاع کند. ایشان نمایندگان را در پایا سخنانشان با الفاظی خطاب کردند که درشان این تریبون نیست آن را تکرار کنم و بگویم ایشان با چه الفاظی از نمایندگان نمره ۲۰ می‌خواستند. {گفتنی است رئیس​جمهور در پایان سخنانش به نمایندگان گفت که اگر نمره‌ای کمتر از ۲۰ به او بدهند، بی‌انصافی و نامردی است}

خباز در ادامه سخنانش در اعتراض به اینکه چرا رئیس جمهور به مدرک تحصیلی نمایندگان اهانت کرده و گفته که با شاسی مدرک گرفته​اند، گفت: این سوال را آقای مطهری پیگیری می‌کردند که مدرک دکترا دارند و این برای همه مسجل است. این چه اهانتی بود که به ایشان شد؟
لاریجانی در پاسخ به وی گفت: مجلس احتیاجی ندارد که کسی زیر بغلش را بگیرد! احتیاجی هم به تعریف از کسی ندارم و چنین مجلسی را هم نمی‌خواهیم. یک عمل دموکراتیک خوب انجام شد. ممکن است ما برخی نظرات ایشان را نپسندیم. من هم برخی الفاظ را نپسندیدم و اینجا جای شوخی نیست، جای بحث جدی است. ولی ما با محتوا کار داریم که این کار برای اول بار در کشور انجام شد.

رئیس مجلس به بخش دیگری از سخنان رئیس جمهور نیز انتقاد کرد و گفت: اینکه گفتند با شاستی کسی مدرک گرفته، حرف درستی نبود و جایگاه این حرف‌ها در مجلس نیست. او برای آرام کردن نمایندگان معترض گفت: شما سوالی کردید و رئیس جمهور هم پاسخ دادند. به محتوای کار نگاه کنید و از حواشی بگذرید.

گلایه نمایندگان از رییس مجلس

نماینده مردم ارومیه گفت: رئیس جمهور مطالبی را گفتند و توهینی به مجلس شد و از رئیس مجلس انتظار می‌رفت که کاری کند.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: رئیس مجلس باید اجازه می داد تا سؤال کنندگان از رئیس جمهور، سخنان خود را بعد از صحبت‌های رئیس جمهور هم مطرح می‌کردند. رئیس جمهور مطالبی را گفتند و توهینی به مجلس شد و از رئیس مجلس انتظار می‌رفت که کاری کند.

قاضی پور با استناد به اصول ۸۸، ۸۹ و ۸۵ قانون اساسی گفت: سؤال و جواب به نفع نظام است و ما باید صحبتها را در داخل خانه ملت انجام دهیم و کارهای خوب را تشویق کنیم و کارهای بد را هم منع کنیم.

قاضی‌پور گفت: مواردی را که رئیس جمهور مطرح کردند باید پاسخش داده می‌شد.


نماینده مردم ارومیه اظهار داشت: رئیس جمهور با متانت و زیرکی خاص خودش گفت که ما در مجلس اعمال نفوذ کردیم و طرحها را به نفع خودمان به تصویب رساندیم.

قاضی پور خاطرنشان کرد: نمایندگان مردمی مجلس، دنبال طرح‌های شخصی نیستند و به دنبال حل مشکلات‌اند.

وی اظهار داشت: رئیس مجلس باید اجازه می‌داد تا ما پاسخ‌های رئیس جمهور را بدهیم.

نماینده حامی دولت: ما هم از پاسخ​های رئیس​جمهور قانع نشدیم

اظهارات رئیس​جمهور حتی نمایندگان حامی دولت را هم قانع نکرد.

خروج رئیس​جمهور از مجلس توام با تذکرات پیاپی نمایندگان بود. عموما طراحان سوال تذکر می​دادند اما برخی نمایندگن حامی دولت هم در میان آنها بودند. از جمله علی اصغر زارعی نماینده تهران که در تذکری گفت: ما هم همه پاسخ​های رئیس جمهور را نمی پسندیم. اما وقتی مطابق آیین نامه بعد از یکسال این سوال انجام شده است، دیگر نباید این مباحث ادامه یابد.

او از رئیس​مجلس خواست تا در اداره مجلس اجازه ادامه تذکرات را ندهد. رئیس مجلس هم چندین بار درخواست کفایت تذکرات را مطرح کرد اما نمایندگانی که پاسخ​های رئیس​جمهور را اهانت آمیز می دانستند، حاضر به سکوت نبودند. بیش از 10 تذکر به سخنان احمدی​نژاد مطرح شد و همچنان نیز ادامه دارد.

محجوب: رئیس جمهوربایددرموضوع سئوال صحبت میکرد

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بنده به نحوه اداره جلسه سؤال از رئیس جمهور اعتراض دارم.

وی با بیان اینکه اعتراض بنده با استناد به اصل ۸۸ است، گفت: رئیس جمهور باید در موضوع صحبت کند و از وظایفش باید سؤال می‌شد که همه سؤالات هم در مورد وظایف رئیس جمهور بود ولی آقای رئیس جمهور گفت که در مورد وظایفش از وی سؤال نشد.

محجوب ادامه داد: بر اساس قانون اساسی، وظایف رئیس جمهور در مقابل ملت مشخص است و بر اساس این وظایف، هرگونه سؤالی را می‌شود از رئیس جمهور پرسید.

لاریجانی در پاسخ به تذکر محجوب گفت: اگر سؤالات در حوزه وظایف نبود، ما اصلا نمی‌پذیرفتیم.

وی افزود: در هیئت رئیسه، موضوع سؤال، یک مسئول دارد که آن را بررسی کرد و سؤالات را بر حوزه وظایف دانست.

کواکبیان: چطور احمدی‌نژاد ۱۱ روز خانه نشین نبود ولی وزرا التماس می‌​کردند برگردد؟

یکی دیگر از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس، چهارمین تذکر امروز به اظهارات رئیس​مجلس را مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان هم در تذکر دیگری اظهار داشت: نجابت و کرامت رئیس مجلس امروز بیش از حد بود. رئیس جمهور به هیچ یک از سوالات نمایندگان پاسخ جدی و منطقی و معقول نداد. به همه سوال کنندگان هم توهین کرد. من رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس و استاد دانشگاهم. چطور می‌گویند ما با شاسی مدرک گرفتیم؟ این اهانت بود. چرا گفتند ما چرا از ایشان سوال کردیم؟

وی افزود: گاهی یک نفر در گزینش وزارتخانه​های دولت همین آقا به خاطر عبور از یک ستاد انتخاباتی، رد می‌​شوند. آن وقت ایشان دم از دفاع از جوانان می‌زند! چطور می‌گوید که ۱۱ روز خانه نشین نبوده. پس چرا وزرایش آنقدر التماس کردند که برگردد؟ ایشان می‌گوید متکی با اجازه او ماموریت نرفته، پس چرا رفته است؟ مگر می‌​شو که وزیر امور خارجه بدون هماهنگی با رئیس​جمهور به ماموریت خارجی برود؟

کواکبیان که به شدت از لحن کلام رئیس​جمهور ناراضی بود و با فریاد تذکر خود را بیان می‌​کرد، ادامه داد: اینکه ایشان به مجلس تشریف آوردند، یک الزام قانونی بود. رئیس جمهور نمی‌توانست به مجلس نیاید و واجب الحضور بود. از این رو بی​خود و بی​جهت منت بر سر نمایندگان نگذارد.

او به نقل از امام خمینی (ره) در ماجرای بنی​صدر گفت: «شمایی که قانون را قبول ندارید، قانون شما را قبول ندارد.»

لاریجانی با بیان اینکه تذکرات به اظهار نظر تبدیل شده است، از نمایندگان خواست تا به تذکراتشان ادامه ندهند و همین مطالب بیان شده کفایت می‌کند.

اما نمایندگان همچنان به بیان تذکرات خود پافشاری می‌کردند.

مصباحی مقدم: مجلس بیانیه دهد

یکی از طراحان سئوال از رئیس جمهور در واکنش به پاسخ‌های احمدی‌نژاد به سئوالات نمایندگان گفت: رئیس مجلس باید دستور دهد تا کار حقوقی دقیقی روی سئوالات نمایندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور صورت گرفته و بیانیه‌ای از طرف مجلس در این خصوص منتشر شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اعلام اخطار اصل ۸۸ قانون اساسی گفت: طبق اصل ۸۸ رئیس جمهور یا وزیر موظف‌اند برای پاسخ به سئوال نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شده و به سئوالات پاسخ دهند.
رئیس کمیسیون طرح ویژه تحول اقتصادی افزود: رئیس جمهور در جلسه امروز به سئوالات پاسخ نداده و برخلاف آیین نامه طرح سئوال کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: زمانی که رئیس جمهور قصد طرح سئوالات را داشتند بنده خطاب به رئیس جمهور گفتم اگر در موضوع است صحبت کنید.

در ادامه مصباحی مقدم تصریح کرد: رئیس جمهور در سخنانش سئوالات نمایندگان را تحریف کرد.

وی افزود: رئیس جمهور گفت: در اجرای قانون هدفمند کردن همه نمایندگان ایشان را تایید کردند در صورتی که ما اصل اجرای قانون را تایید کردیم نه نپرداختن سهم تولید و صنعت توسط دولت.

وی با اشاره به پاسخ رئیس جمهور به سئوال نمایندگان در خصوص عفاف و حجاب گفت: ما به عملکرد ایشان در اجرای قانون عفاف و حجاب انتقاد داشتیم اما رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال حرمت‌های الهی را آنقدر سبک شمارد که به گناه مردم در پس پرده‌ها آن را تشبیه کرد.

مصباحی مقدم با اشاره به پاسخ رئیس جمهور درباره مکتب ایرانی گفت: در مورد سئوال نمایندگان از مکتب انحرافی ایرانی نیز رئیس جمهور به سئوال نمایندگان پاسخ نداده و فقط در مورد ایران صحبت کرده است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور در صحبت‌های خود تاکید کردند که دولت تخلفی انجام نداده است این در حالی است که مجلس بر اساس ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی تخلفات دولت را به قوه قضائیه ارجاع داده است.

یکی از طراحان سئوال از رئیس جمهور اظهار داشت: رئیس جمهور به سئوال نمایندگان در مورد ۱۱ روز خانه نشینی خود نیز پاسخ نداد و گفت: احمدی‌نژاد و استراحت! رئیس جمهور باید نسبت به این عملکرد خود معذرت خواهی می‌کرد.

مصباحی مقدم در پایان از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا دستور دهد کار حقوقی دقیقی روی سئوالات نمایندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور صورت گیرد و پس از آن بیانیه‌ای منتشر گردد مبنی بر اینکه آیا پاسخ‌های رئیس جمهور مورد قبول مجلس بوده یا نه

محمد تقی رهبر: اگر مجلس تا امروز حمایتی از احمدی‌نژاد داشت‌‌ همان هم برداشته شد

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس تاکید کرد: ادبیات رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوالات مجلس «اهانت‌آمیز» بود.

حجت‌الاسلام محمد‌تقی رهبر در حاشیه جلسه علنی مجلس درباره ارزیابی‌اش از پاسخ‌های رئیس‌جمهور، گفت: جواب‌های ایشان قانع‌کننده نبود‌ای کاش در غالب شوخی عبارات اهانت‌آمیز به کار نمی‌بردند.

وی با بیان اینکه پاسخ‌گویی در قالب شوخی درشان رئیس‌جمهور نیست افزود: اگر مجلس تا امروز حمایتی از ایشان داشت‌‌ همان هم برداشته شد.

وی افزود: در حالی که آقای مطهری به عنوان سخنگوی سئوال‌کنندگان بسیار منطقی سخن گفتند متاسفانه پاسخ‌های رئیس‌جمهور درخور مجلس نبود.

محمد تقی رهبر که همیشه در مجلس با موضوع عفاف و حجاب و اظهار‌نظر‌هایش در این زمینه شناخته می‌شود درباره پاسخ‌های رئیس‌جمهور به سئوال نمایندگان در این زمینه گفت ایشان در این زمینه طفره رفتند و از وظیفه‌ای که حاکمیت و دولت در این زمینه دارد شانه خالی کردند.

لاریجانی باید در جلسه سوال از رئیس جمهور از قانون اساسی دفاع می‌کرد

نماینده مردم ساری با تاکید بر اینکه رئیس مجلس باید در مقابل سخنان رئیس جمهور از قانون اساسی دفاع می‌کرد، گفت: جلسه سوال از رئیس جمهور از نظر شکلی موجب تقویت نظام، دولت و مجلس شد.

علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری طی تذکر قانون اساسی که بعد از پایان سخنان رئیس جمهور در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس مطرح شد، با بیان اینکه موضوع طرح سوال از رئیس جمهور از نظر شکلی باعث تقویت نظام، دولت و مجلس شد گفت: متاسفانه از نظر محتوا مسایلی مطرح شد که اصلاً مورد قبول نبود.

وی افزود: دراصل ۱۲۲ و ۱۲۳ قانون اساسی به صراحت آمده است که رئیس جمهور باید در مقابل ملت، رهبری و مجلس مسئول باشد و در اصل ۱۲۳ هم آمده است که رئیس جمهور در مقابل مصوبات مجلس مسئولیت دارد اگرچه اسم رئیس جمهور با صراحت عنوان نشده است.

یوسف‌نژاد خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: ‌ هنگامی که ‌آقای احمدی‌نژاد عنوان می‌کند که سئوالات مطرح شده توسط نمایندگان در حوزه اختیارات من نیست جنابعالی باید در دفاع از قانون اساسی اظهار نظر می‌کردید.

وی ادامه داد: اینکه رئیس جمهور عنوان می‌کنند سوالات مطرح شده ارتباطی با من ندارد مخالف اصل ۱۲۳ قانون اساسی بود و در اینجا انتظار بود شما دفاع قاطعی از مجلس می‌کردید.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر گفت: بنده از نظر قواعد برگزاری جلسه مشکلی ندیدم، البته ما برخلاف اظهارات رئیس جمهور معتقدیم در مورد قانون ورزش تاخیری صورت گرفت که این تخلف بود. مسئول اجرای امور رئیس جمهور است و اشکالات ایشان به سئوالات نمایندگان وارد نیست.

عضو فراکسیون ورزش: چرا رئیس جمهور گفت تاسیس وزارت ورزش وظیفه او نبوده؟

رئیس جمهور در پاسخ به نمایندگان گفت که وقتی اسمش در برخی قوانین نیست، ملزم به پاسخگویی در قبال تاخیر در اجرایش هم نیست.

محمود احمدی​نژاد با همین استدلال از قبال پاسخ به سوال تاخیر در تاسیس وزارت ورزش گذشت و گفت: کجای این مصوبه از من خواسته بودید که این دو سازمان را ادغام و وزارت ورزش را تشکیل دهم؟

این سخنان وی بخشی از اعتراضات نمایندگان را رقم زد. کما اینکه علی اصغر یوسف​نژاد نماینده ساری در تذکری با تشکر از برگزاری سوال از رئیس​جمهور گفت: رئیس​جمهور در مقابل مردم، مجلس و رهبر مسئول و پاسخگو است و باید مصوبات مجلس را اجرا کند. حتی اگر در قانونی از رئیس​جمهور نامی برده نشده باشد. این چه حرفی است که می‌گویند چون اسم من در قانون نبوده، نباید اجرایش را از من بخواهید؟

رئیس مجلس با تایید سخنان وی گفت: تاخیر در اجرای قانون وزارت ورزش، تخلف بوده است و مسئول اجرای این قانون، رئیس جمهور است، حتی اگر در قانون اسمش نیامده باشد!

تذکر جلالی درباره پاسخ‌های رئیس جمهور

نماینده شاهرود پس از پاسخ‌های رئیس جمهور در تذکری گفت: اصل این جلسه به لحاظ شکلی خوب برگزار شد. هم نمایندگان با متانت خوب سوال کردند و هم آقای رییس جمهور خوب جواب دادند.

کاظم جلالی در ادامه گفت: آنچه که مهم است و باید آسیب‌شناسی شود مشکل آیین نامه‌ای است. امروز در خانه ملت و در جمع نمایندگان مسایلی مطرح شد که لازم است پاسخ داده شود. مسایلی که مطرح می‌شود که غیر کار‌شناسی و غیر دقیق بوده است. رییس مجلس در پاسخ به جلالی گفت: قوانین مصوب مجلس ‌غیر دقیق هم باشد باید اجرا بشود.

جلالی گفت: به نظر می‌رسد باید معاونت تقنینی یک جواب مطقن بدهد به این مسایل بدهد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سخنان رییس جمهور گفت: در قالب شوخی وجدی مسایلی مطرح شد که باید برای افکار عمومی مطرح و به آن‌ها پاسخ داده شود. این بحث کار‌شناسی و مدرک که مطرح کردند، این را باید شما به عنوان رییس مجلس پاسخ بدهید.

لاریجانی در پاسخ به جلالی گفت: قوانینی که از مجلس می‌گذرد با حضور کار‌شناسان دولت و مجلس تصمیم گیری می‌شود. اگرهم قانونی نقص دارد قانون باید اجرا بشود و اگر نماینده‌ای قصد اصلاح آن را دارد باید از راه قانونی آن را اصلاح کند و این مانع اجرای قانون نمی‌شود.

جهانگیرزاده: باید حرمت نمایندگان حفظ شود

جواد جهانگیر‌زاده در تذکری به رییس مجلس گفت که مطابق قانون اساسی، رییس جمهور موظف است در برابر رهبری و ملت پاسخگو باشد.

نماینده ارومیه در ادامه سخنان خود گفت: این اولین باری است که موضوع سوال از رییس جمهور مطرح می‌شود. الآن سوالاتی مطرح شد که رییس جمهور پاسخ شوخی مابانه به آن داد. اگر رییس جمهور قرار باشد با پاسخ‌های شوخی مابانه از این سوالات نمایندگان بگذرد، این بحث سوال از رییس جمهور چه ضمانت اجرایی دارد؟!

وی همچنین گفت: آقای رییس جمهور در بخش‌هایی از سخنانش، آماری را مطرح کردند که هیچ کدام از نهادهای بین المللی این آمار را تایید نمی‌کنند.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به ادبیات و واژگانی که رییس جمهور در زمان پاسخگویی به سوالات نمایندگان استفاده کرد، گفت: این ادبیات و واژگان در حد وشان رییس جمهوری ایران نیست. وی خطاب به رییس مجلس گفت: شما هم باید از مجلس دفاع بکنید و اجازه ندهید که در خانه ملت این حرف‌ها به نمایندگان زده شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به موضوع عزل متکی وزیر امور خارجه وقت که در سخنان رییس جمهور به آن اشاره شد گفت: این چه کشورداری و مملکت داری است که وزیر امور خارجه در حال تسلیم پیام رییس جمهور است و پیام عزلش را می‌شنود.

وی با بیان اینکه ازسوال کنندگان از رئیس جمهور نبوده است، تاکید کرد که باید حرمت نمایندگان حفظ شود.

جهانگیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استیضاح کردان وزیر وقت کشور اشاره کرد و گفت: این دولت اولین دولتی است که در آن یک نفر با مدرک فوق دیپلم به عنوان دکتر معرفی می‌شود. بعد چچطور به مجلس می‌آیند و به مدرک تحصیلی نمایندگان اهانت می‌کنند؟

لاریجانی در پاسخ به تذکر جهانگیرزاده گفت: رییس جمهور اینگونه پاسخ دادند. شما می‌گویید این پاسخ را قبول نداریم. اما مسئله سوال از رییس جمهور از نظر نظامات آیین نامه‌ای درست اجرا شد.

وی همچنین درباره لزوم دفاع رییس مجلس از نمایندگان گفت: برخی از مسایلی که مطرح شد درست نیست اما ما دلیلی ندارد که درباره آن قضاوتی بکنیم.

"پاسخ اظهارات احمدی نژاد را می دهیم"

مصطفی رضاحسینی سخنگوی طراحان طرح سؤال از رئیس جمهور با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس گفت: طراحان سؤال از رئیس جمهور این اظهارات را به صورت معقولانه مورد بررسی قرار خواهند داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد موضوع استیضاح یا عدم کفایت احمدی‌نژاد مطرح شود، گفت: ‌ در مورد استیضاح هم باید موضوع را بررسی کنیم ولی طراحان سؤال از آقای احمدی‌نژاد تا کنون به این نتیجه نرسیدند. در عین حال طراحان سؤال از رئیس جمهور احتمالا در قالب بیانیه‌ای پاسخ اظهارات امروز احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس را که احتمالا بعد از عید خواهد بود، می‌دهند.

رضاحسینی اضافه کرد: احمدی‌نژاد چند سال است که با مجلس این کشور شوخی می‌کند و اظهارات امروز وی نیز خوب نبود.

لاریجانی: مجلس جایگاه استفاده از کلمات «شاسی و ماسی» نیست

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار و تذکر نماینده شاهرود که نسبت به بیان برخی سخنان از سوی احمدی‌نژاد در مجلس انتقاد کرد، گفت: جایگاه استفاده از کلماتی مانند «شاسی و ماسی» در مجلس نیست.

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در اخطاری با استناد به اصول ۸۸ و ۱۲۲ قانون اساسی و در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آیین نامه داخلی مجلس و پس از بررسی طرح سوال سوال از رئیس جمهور و استماع پاسخ‌های احمدی‌نژاد به پرسش‌های مطروحه در این طرح، ‌اظهار داشت: اصل جلسه به لحاظ فکری خوب برگزار شد و هم نمایندگان سوال کننده، ‌ با متانت سوالاتشان را مطرح کردند و هم آقای رئیس‌جمهور در جلسه حضور یافت و به پرسش‌ها پاسخ داد.

وی در ادامه با بیان اینکه لازم است آسیب‌شناسی نسبت به این جلسه انجام شود، تصریح کرد: برای بررسی طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مشکل آیین‌نامه‌ای وجود دارد که این مشکل باید با ارجاع به کمیسیون مربوطه برطرف شود اما در جریان رسیدگی به این طرح، ‌مسائلی در مجلس مطرح شد که باید به این مسائل پاسخ داده شود و جملات کوتاه آقای لاریجانی کفایت نمی‌کند.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز گفت: ‌ اگر قانون غیر دقیق هم باشد، باید در کشور اجرا شود و اصلاح قانون مسیری دارد که باید این مسیر طی شود.

کاظم جلالی در بخش دیگری از سخنانش با ذکر این نکته که بالاخره جمعی از نمایندگان یا معاونت قوانین مجلس باید پاسخ دقیق و متقنی به صحبت‌های رئیس جمهور آماده کنند و ارائه دهند، ‌ یادآور‌ شد: مسائلی در این جلسه مطرح شد که می‌تواند انعکاس وسیعی درباره مجلس داشته باشد و باید به این موضوعات پاسخ دقیقی داده شود.

لاریجانی در پاسخ جلالی گفت: باید بگویم که کسی با فشار دادن شاسی فوق لیسانس نمی‌شود.

نماینده شاهرود در خانه ملت نیز به لاریجانی گفت: براساس سوگندی که یاد کردید باید از جایگاه مجلس دفاع کنید و پاسخ منطقی و مقبولی به رئیس جمهور بدهید.

لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به جلالی گفت: ‌قوانین مصوب مجلس با حضور کار‌شناسان دولت و غیره مشخص می‌شود اما اگر هم قانونی نقص داشته باشد، کسی نباید بگوید که آنرا اجرا نمی‌کنم و این موضوع دال بر عدم اجرا نیست.

وی افزود: ‌ در مسائل دیگر هم به کار بردن کلمات دیگر مانند «شاسی و ماسی» در مجلس درست نبود و جایگاه استفاده از این کلمات مجلس نیست.

رئیس مجلس همچنین گفت: ‌ مجلس هیچ‌وقت تصویب نکرده که اگر کسی نماینده مجلس شود، فوق لیسانس می‌شود و برای نمایندگان مجلس هم در این حد قابل قبول است و مدرکی به کسی نمی‌دهند و آقایان اشتباه فهمیدند.

رئیس مجلس در پاسخ به اخطار و تذکر نماینده شاهرود که نسبت به بیان برخی سخنان از سوی احمدی‌نژاد در مجلس انتقاد کرد، گفت: جایگاه استفاده از کلماتی مانند «شاسی و ماسی» در مجلس نیست.

یک خبر از میراث استان

مجتبی گهستونی: هشت مورد حفاری جدید غیر مجاز در محوطه تاریخی "اوربه" و "منجنیق" شهرستان باغملک، تن این محوطه ساسانی – اسلامی را کبود کرد.

در حفاری های انجام شده که در عمق ۲- ۳ متری صورت گرفته است خرده سفال هایی در اطراف این محوطه مشاهده شده است. باغملک با برخورداری از محوطه ها تاریخی و طبیعی و تپه های باستانی متعدد تنها دارای ۵ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است. کوشک دالخونی، سرای ارغوانی، قلعه تل، محوطه باستانی منجنیق، نقش برجسته های رودنو از جمله بناهای مهم تاریخی این شهر محسوب می شوند.

بررسی شناسایی و روند کُند ثبت آثار و محوطه های تاریخی، ضعف در مرمت و حفظ و احیاء، نبود پژوهش های مردم شناسی، عدم تعیین عرصه و حریم، گسترش حفاری های غیر مجاز ، کمبود نیروی انسانی یگان حفاظت و کارشناس، نبود تجهیزات کافی در اداره میراث فرهنگی شهرستان باغملک شرایط ناخوشایندی را ایجاد نموده است.

با توجه به برخورداری این شهرستان از بیشترین مناطق انتظار می رود که نگاه ویژه ای به اداره میراث فرهنگی شهرستان باغملک داشته باشد.

منجنیق شهر قدیمی و اولیه باغملک بوده که هم‌اکنون خرابه‌هایی را دربرمی‌گیرد که دارای آثار تاریخی برجسته‌ای هم چون آسیاب ،کوره‌های سفال‌گری، دیوار، و پل‌ از دوره‌های ساسانی، سلجوقیان، اتابکان لر و صفویه می‌باشد.

منجنیق خرابه‌هایی را دربرمی‌گیرد که نشان دهنده دوره‌های مختلف زندگی مردم در این شهرستان است. همچنین نشانه‌هایی از آن دوران شامل سفال‌هایی از دوره‌های ساسانی، سلجوقیان، اتابکان لر و صفویه در این منطقه دیده شده است.در این منطقه سفال‌هایی با نقش و نگار متعلق به دوره‌های اسلامی و قرن اول و دوم هجری دیده شده است. منجنیق یکی از بخش‌های باغملک بوده که ازدحام خرابه‌های درون آن نشان دهنده شهر یا روستا بودن آن در روزگاران گذشته است. از جمله آثار منحصر به فرد منجنیق می‌توان به وجود سنگ آسیایی منقوش به خط کوفی نام برد که نمونه آن در هیچ جای دیگر باغملک یافت نشده است. خوشبختانه این سنگ نوشته همچنان سالم باقی مانده است. همچنین در مقابل منجنیق خرابه‌هایی از یک روستا به نام "اوربه" وجود دارد.

علت نام‌گذاری این منطقه به "اوربه" خاطر وجود تمام باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی باغملک در آن است. سرا زیر بودن رودخانه‌ای و چند جوی آب در کنار آن در حقیقت این منطقه را به گلستانی تبدیل کرده بود. در حال حاضر چیزی جز باغ‌هایی متعلق به صد سال گذشته از "اوربه" باقی نمانده است. همچنین بقایای بسیاری از خرابه‌ها و مزارهای قدیمی این شهر تاریخی هم‌اکنون در زمین‌های کشاورزی منطقه باقی مانده‌اند.

در قدیم باغملک نیز با نام "اوربه" خوانده می‌شد که هم‌اکنون شمال باغملک نیز به این نام معروف است. علاوه بر این منجنیق به دلیل وجود پل‌های دوره ساسانی، سنگ آسیاب منقوس که با خط کوفی کلمه "لا اله الله محمد رسول الله" بر آن نوشته شده باعث اهمتی بیشتر این منطقه در کتب تاریخی شده است که تاکنون نمونه مشابهی دیگر از آن به دست نیامده است. بر اساس گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسان این سنگ آسیاب در گذر راه شهر منجنیق یا " اوربه" بوده که نشان مسیر آسیاب‌ها بود. از آسیاب‌ها به ۲ منظور روغن‌گیری و تهیه ‌آرد استفاده می‌شد. دانه‌های روغنی در این منطقه کشت می‌شد و کاربرد داشته‌اند.

اثر دیگر حایز اهمیت در منطقه منجنیق وجود بقعه متبرکه حضرت ابراهیم (ع) است. در اعتقادات نیز وجود دارد حضرت ابراهیم (ع) در شهری به نام "اور" متولد می‌شود و گفته می‌شود آتشکده آذری در آن جا وجود دارد که متعلق به عموی وی بوده که حضرت ابراهیم پس از شکستن بت‌های این آتشکده، آتش زده می‌شود و طبق روایت تاریخ آتش به گلستان تبدیل شد و پس از آن محل مرگ وی را مزارش قرار می‌دهند. این روایت دقیقا در خصوص بقعه منجنیق نیز اعمال می‌شود زیرا که نام قدیم باغملک "اور" بوده است. دیگر این که خرابه‌های روبه‌روی بقعه به آتشکده آذر شهرت دارد. معماری بقعه مشابه معماری شوش دانیال به شکل پلکانی و یا زنبوری است.

تمامی اعتقادات موجود در منطقه منجنیق در کنار وجود تلی به نام "کاستر" است که در وسط این شهر که بر اساس باورهای محلی گفته می‌شود همان آتشکده‌ای است که ابراهیم در آن آتش زده و به گلستان تبدیل شد و طبق گفته مردم در صورت سوراخ کردن حدود یک متر از این تپه از آن خاکستر خارج می‌شود که این نشان دهنده سکونت قوم یهود در منطقه است. این اعتقادات متعلق به یهودیانی است که در این شهر ساکن بودند.

بقعه حضرت ابراهیم نام محلی دیگری به نام "شاه رودبند" نیز دارد. اعتقادات محلی برای این نام وجود دارد که می‌توان گفت مخالف اعتقادات قبلی است. در این اعتقادات که زمانی جریان رود زیاد بوده و مردم قادر به عبور و مرور از آن نبوده‌اند مکانی را به عنوان قربانگاه برای قربانی ۲ گوسفند و هدیه دان‌ آن‌ها به خدا رود به منظور توجه آن و کنترل آب رود ذبح می‌کنند. به هر دلیل بعد از مدتی جریان آب آرام شده و مردم قادر به عبور از سطح آن می‌شوند. بر همین اساس مردم فکر می‌کردند عامل اصلی این اتفاق قربانی‌هایی است که برای خدا رود داده‌اند و از آن زمان تاکنون سنگ‌ها را به نام "شاه رودبند" می‌خوانند.

این شهر باستانی نیازمند کاوش و حفاری‌های باستان‌شناسی است , هیچ گونه مرز مشخص و تعیین شده‌ای ندارد که یک شهروند بدانم تا کجا حق ورود به خرابه‌ها و پیش روی را دارد. این در حالی است که خرابه‌های منجنیق با وجود قدمت بسیار تاکنون ثبت ملی نشده‌اند.بر اساس شواهد امر و تابلو قهوه ای رنگی که خود سازمان میراث فرهنگی در محل نصب کرده قدمت این منطقه به دوره ساسانیان بازمی‌گردد اما با این حال این منطقه نیاز به کاوش‌های علمی‌تر برای کشف نشانه‌هایی دارد. همچنین پرونده ثبتی این منطقه از سه سال گذشته تشکیل و به سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شده که تاکنون نتیجه‌‌ای حاصل نشده است.

خواسته‌های انجمن دوستدار میراث فرهنگی درباره منطقه منجنیق و اوربه شامل تعیین حریم، جلوگیری از کشاورزی و ساخت‌وساز در آن و حفاظت از آن است.

یک تحلیل سیاسی

اعضای این گروهک همه کار می کنند. از خیانت به مردم میهن خود با همپیمانی با دشمن تا پیمانکاری جاسوسی برای کشورهای غربی به خصوص آمریکایی ها و دلالی نفتی برای رژیمهای دیکتاتور خاورمیانه و ترور ناجوانمردانه افراد موثر در کشور همه و همه از ویژگی های گروهکی است که به اذعان محققان خارجی خطرناکترین گروهک فرقه ای و تروریستی است که باید مراقب آسیب های آن بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی مشرق؛ دقیقا 31 خرداد ماه 1360 بود که شورای مرکزیت سازمان مجاهدین خلق(منافقین) که روزگاری به عنوان یکی از گروه های مبارز زیرزمینی بر علیه شاه پهلوی فعالیت می کرد، عملیات مسلحانه علیه هموطنان خود را در دستور کارش قرار داد و با این کار نام خود را در صدر لیست دشمنان مردم، ثبت کرد. انحرافات این گروهک از سال 60 شروع نشده بود بلکه اعضای آن در دهه 50 با وارد کردن گرایشات چپ مارکسیستی به درون سازمان؛ آن را به کج راهه رهنمون شدند. بررسی رفتارها و نوع عملکرد آنها در کمپ یا ارودگاه اشرف زاویای مخوف و پنهان تفکرات این گروهک تروریستی را آشکار می کند.

اردوگاه اشرف کجاست؟
شهر اشرف یا اردوگاه اشرف آنطور که ساکنانش تروریست اش آن را می نامند، تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری بغداد و ۸۰ کیلومتری مرز ایران در شرق عراق قرار دارد. این قرارگاه در سال ۱۳۶۵ و بعد از انتقال مرکز اصلی سازمان منافقین به عراق تأسیس شد. وقتی مسعود رجوی سر گرده منافقین برای اسکان در عراق با صدام حسین به توافق رسید، قرار شد در دل ارتش عراق لشکری درست کند تا علیه ایران همکاری داشته باشند. به همین خاطر گوشه‌ای از اردوگاه «ما عسکر الخالص» در اختیار سازمان منافقین قرار داده شد تا نیروهای سازمان منافقین تحت آموزش ارتش بعث عراق قرار گیرند مسعود رجوی اسم این اردوگاه را نیز به یاد همسر اولش اشرف گذاشت، اشرف پس از انقلاب با مسعود رجوی سخنگوی کادر مرکزیت سازمان منافقین در آن روزگار ازدواج کرد. اشرف رجوی در ۱۹ بهمن ۱۳۶۰ به همراه موسی خیابانی نفر دوم این گروهک تروریستی در شرایطی که محل سکونت آنها در زعفرانیه، تهران توسط نیروهای انقلابی مورد شناسایی قرار گرفت، به هلاکت رسید. البته ارتش عراق هرگز این اسم را به کار نبرد و همیشه از نام «‌ما عسکر الخالص» استفاده می‌کردند. این اردوگاه، پمپ بنزین، تعمیرگاه ماشین، درمانگاه، نیروگاه برق و خلاصه تمامی امکانات یک شهر را برای خود داشته است و متشکل مجموعه‌ای از خیابانها و ساختمانهای عمدتا کم ارتفاع، این اردوگاه را تشکیل می دهد. در اشرف، امکانات آموزشی، اجتماعی، ورزشی و حتی مراکز باغ وحش و خرید و دانشگاه نیز وجود دارد. موزه هایی نیز یادگارهای اعضای متوفی این سازمان را در خود نگه می دارند. طبق اطلاعات واصله در اشرف، قبرستان و مسجد نیز وجود دارد.

سکنه اشرف از کجا آمده اند
ساکنان این اردوگاه مخوف را دو دسته از افراد تشکیل می دهند و هر گروهی به شکلی وارد آن شده اند، دسته اول اعضای سازمان منافقین که در خارج از عراق ساکن بودند از سوی رهبران این گروهک ملزم به حضور در این اردوگاه شده اند، دسته دوم گروهی از اسرای ایرانی حاضر در عراق بودند که با حیله اعضای گروهک منافقین و همکاری ارتش عراق جذب این گروهک شده و به اردوگاه اشرف منتقل شده بودند. اردوگاه اشرف مکانی بود کادر رهبری منافقین توانست نیروهایش را در آن جمع کند و اساسا فرقه‌ها انحرافی همواره به دنبال مکانی هستند که ایزوله از محیط خارج باشد، چرا که نمی‌خواهند اعضایشان با محیط پیرامون ارتباطی داشته باشند و برای همین ساکنین اردوگاه اشرف ارتباط تلفنی با بیرون نداشتند، اینترنت نداشته و ندارند. فقط اینترنت یا شبکه داخلی و تلویزیون مداربسته دارند، آنجا کسی موبایل ندارد.

در اشرف خانواده معنا ندارد
حدود دو دهه پیش، خانواده‌هایی که در این اردوگاه زندگی می‌کردند منحل شدند، زوج‌های متاهل به اجبار از هم طلاق گرفتند و بچه‌های آنان به خارج فرستاده شدند و بسیاری از آنان در حال حاضر با هواداران گروه در کشورهای غربی زندگی می‌کنند که سرگرم پرورش این کودکان براساس عقاید مجاهدین خلق هستند که ناظران بی طرف از آن به عنوان نوعی فرقه یاد کرده‌است. از نظر ایدئولوژی منافقین، ‌خانواده اولین دشمن است و ازدواج در بین آنها ممنوع و هیچ زن و شوهری جز مسعود و مریم رجوی در ساختار گروهک منافقین وجود ندارد.

خیانت به میهن
اسناد غیر قابل کتمانی وجود دارد که گروهک منافقین از این اردوگاه به عنوان پایگاه اصلی حمله به خاک ایران در طول جنگ تحمیلی و با استفاده از همکاری نیروهای بعثی انجام داده است. عملیاتهای موسوم به چلچراغ برای تسخیر شهر مهران، فروغ جاویدان برای تسخیر استان کرمانشاه و بسیاری از حرکات ایذایی و تروریستی دیگر از داخل این پادگان برنامه ریزی و پشتیبانی می شده است. و از سوی دیگر اردوگاه اشرف به عنوان اصلی ترین پایگاه سرکوب شیعیان جنوب عراق و کردهای جدایی طلب شمال آن کشور در زمان رژیم صدام بکار گیری شده اند.

پایان مزدوری صدام
با سقوط دیکتاتور عراق مزدوری رسمی اعضای گروهک منافقین برای رژیم بعث عراق پایان یافت و با به دست گیری قدرت توسط دولت مستقل عراق برخورد با اقدامات تروریستی این گروهک را در دستور کار قرار داد و با وجودی که بیش از 16 هزار نفر از هموطنان ایرانی ما به دست گروهک منافقین مورد حمله قرار گرفته، به شهادت رسیده و یا مجروح شده اند، اکنون دادگاه های عراقی به عنوان اصلی ترین مدعی جنایتهای منافقین در زمان حکومت صدام، آنها را تحت تعقیب قرار داده اند. دقیقا بهمن ماه سال 87 بود که «موفق الربیعی» مشاور امنیت ملی عراق در نشست خبری مشترک به همراه سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفته بوده که در خصوص گروهک منافقین نیز تاکید کردیم که دولت عراق این گروهک را که در اردوگاه اشرف مستقر شده بود، گروهکی تروریستی و مجرم می‌داند که خیانت‌ها و جرم‌های زیادی علیه مردم عراق انجام داده و با اشاره به اینکه تمامی کشورهای جهان این گروهک را تروریستی می‌دانند، عراق هم به عنوان بخش کوچکی از کشورهای جهان، این گروهک را تروریستی و مجرم می‌داند و خواستار اخراج آنان است.

اخراج منافقین در پنچ مرحله
حال با گذشت چند سال از وعده مقامات عراقی برای اخراج اعضای این گروهک تروریستی از کشور عراق چندی پیش سید صادق الحسینی نایب رئیس شورای استان دیالی عراق گفته است که طبق توافق صورت گرفته بین سازمان ملل و دولت عراق و شورای استان دیالی، اخراج منافقین از پادگان اشرف و رفتن آنها به کمپ لیبرتی به پنج مرحله تقسیم شده و در هر مرحله حتی نام عناصری که باید اشرف را ترک کنند مشخص شده است.
وی ادامه داد: منافقین همه سعی خود را برای مانع تراشی در این مسئله به کار بسته و افراد فریب کاری که در داخل پادگان اشرف حضور دارند با بازی با الفاظ دروغ پردازی می‌کنند. این مقام استان دیالی در ادامه ضمن تاکید بر انجام اخراج مطابق با جدول زمان بندی منظم و روشن اضافه کرد: فکر نمی‌کنم تمدیدی در کار باشد و این موضوع پایان یافته است. وقت کشی منافقین و درخواست آنها برای تمدید مهلت شاید چند روزی ادامه یابد اما هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.
صادق الحسینی در خصوص برنامه دولت عراق برای پی گیری قضایی آن دسته از سرکردگان منافقین که درباره آنها حکم قضایی صادر شده است، گفت: این موضوع صرفاً مربوط به دستگاه قضایی عراق است و به آن احترام می‌گذاریم. وی افزود: حتی اگر یک فرد خارجی و تحت پیگرد قضایی در عراق حاضر باشد، نمی‌تواند از بازجویی‌ها و تحقیقات بگریزد زیرا تا زمان حضور در عراق تحت سلطه دستگاه قضایی عراق خواهد بود. بر همین اساس هر یک از اعضای منافقین که مرتکب خلاف یا جنایتی شده باشد، متحمل تبعات قانونی جرائمش خواهد بود.

رویکرد دوگانه غرب با حقوق بشر
مخالفت با خروج کامل اعضای گروهک منافقین از عراق و انتقال آنها به کمپ لیبرتی در حالی است که طبق گزارش چند سال پیش گزارش انستیتوی تحقیقات دفاع ملی آمریکا (RAND) این گروهک تروریست هستند اما شاهدیم که حال غربی ها با اتخاذ رویکردی دوگانه دست به حمایت از اعضای این گروهک تروریستی زده اند؛ با توجه به مطالبات عمومی احزاب و گروه‌های سیاسی و همچنین دولت و پارلمان عراق به‌نظر می‌رسد دولت عراق در اخراج اعضای این گروهک از اردوگاه اشرف جدی بوده و شرایط موجود به‌گونه‌ای است که ادامه فعالیت این اردوگاه در کشور اسلامی و شیعه عراق با توجه به روابط و مناسبات دو کشور ایران و عراق چندان به سود دولت عراق هم نیست؛ بنابراین اگرچه فشارهای خارجی علیه دولت عراق برای دادن مهلت بیشتر به ساکنان اردوگاه اشرف ادامه دارد اما دولت عراق همچنان خواستار اخراج فوری ساکنان این اردوگاه است. با توجه به رویکرد دوگانه غرب درخصوص موضوع حقوق بشر، طبیعی است که به‌رغم تمام جنایاتی که اعضای گروهک منافقین علیه افراد بی‌گناه انجام داده‌، همچنان دولت‌های مدعی حقوق بشر غربی خواهان حمایت از اعضای این گروهک باشند و کاملا مشهود است که عمده این حمایت‌ها در چارچوب فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران است؛ چرا که از نظر دولت‌های غربی منسجم‌ترین تشکیلات مخالف نظام جمهوری اسلامی، گروهک منافقین است و بنابراین تمام تلاش آنها بر این است تا این گروه از موقعیت جغرافیایی فعلی که نزدیک‌ترین مکان به مرزهای ایران است دور نشود؛ بنابراین طبیعی است که دولت‌های غربی بیشترین فشارها را به دولت عراق خواهند آورد تا مدت حضور آنها را در کشور عراق طولانی‌تر کنند.

اخبار ورزشی

آغاز اولین بازی فوتبال در ورزشگاه 50 هزار نفری اهواز
ورزشی 25/12/1390 16:28:21
9012-19381-5 کد خبر
RSS :: پرینت

بازی افتتاحیه ورزشگاه 50 هزار نفری غدیر اهواز، دقایقی پیش بین تیم‌های فوتبال استقلال‌اهواز و تیم‌ملی جوانان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار بخش ورزشی ایسنا از خوزستان، پیش از آغاز این بازی، رییس جمهور در بین حدود 15 هزار نفر جمعیت حاضر در ورزشگاه به ایراد سخن پرداخت.

ورزشگاه 50 هزار نفری اهواز، امروز (25 اسفندماه) با حضور ریس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر ورزش و جوانان، استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان و همچنین آیت‌الله موسوی جزایری افتتاح شد.

اعتبار صرف شده برای بهره‌برداری از این پروژه ملی، بالغ بر 70 میلیارد تومان بوده است.

یک خبر از اندیمشک

احمدی‌نژاد مسکن مهر اندیمشک را افتتاح کرد
اقتصادی 25/12/1390 10:22:11
9012-13374-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس مسکن و شهرسازی خوزستان گفت: دقایقی پیش 1000 واحد مسکن مهر شهرستان اندیمشک به دست رییس‌جمهور افتتاح شد.

نصرالله دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، اظهار کرد: کل واحدهای قابل افتتاح 10 هزار و 444 واحد است اما تنها واحدهای اندیمشک به صورت نمادین و بقیه واحدها در سطح استان افتتاح شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان، در این افتتاح وزیر ورزش و جوانان و راه و شهرسازی، رییس‌جمهور را همراهی کرده و هم‌اکنون در راه آمدن به اهواز هستند. افتتاح بعدی رییس‌جمهور پیست بین‌المللی دوچرخه‌سواری اهواز است.

یک خبر از اهواز

سرانجام پس از گذشت 17 سال انجام شد؛
بهره‌برداری از ورزشگاه 50 هزار نفری اهواز با حضور احمدی‌نژاد
ورزشی 25/12/1390 15:48:32
9012-19281-5 کد خبر
RSS :: پرینت

ورزشگاه 50 هزار نفری غدیر اهواز پس از گذشت 17 سال از آغاز عملیات اجرایی، سرانجام امروز (25 اسفندماه) با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بخش ورزشی ایسنا از خوزستان، محمود احمدی‌نژاد در آیین افتتاح این ورزشگاه گفت: ورزشگاه 50 هزار نفری “غدیر “ عیدی دولت خدمتگذار به مردم و همه دختران و پسران جوان خوزستانی است.

وی اظهارکرد: پیشاپیش عید را به همه ملت بزرگ ایران و خوزستانی‌های عزیز تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم سال آینده سرشار از نعمت، ‌برکت، عزت و سرافرازی برای ملت ایران و همه ملت‌ها باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه شعار خوزستان زنده باد، ایران پاینده باد سر داد و گفت: بازهم افتتاح این ورزشگاه و دیگر مجامع‌ ورزشی استان را به همه ملت خوزستان تبریک عرض می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایسنا از خوزستان، این پروژه در محدوده شمال‌غربی اهواز در مجاورت جاده اهواز – اندیمشک (جنب میدان بارفروشان) در زمینی به مساحت 44 هکتار جهت احداث استادیوم فوتبال، محوطه‌سازی، پارکینگ‌ها، گذرگاه‌های سواره و پیاده‌رو و دیگر اماکن ورزشی در نظر گرفته شده است.

پروژه احداث ورزشگاه 50 هزار نفری غدیر اهواز که تقریبا نزدیک به دو دهه قبل کلید خورده بود به دلیل برخی مشکلات از جمله کمبود اعتبار به کندی پیش رفت و متاسفانه وعده‌های چندین باره مسوولان برای بهره‌برداری از این پروژه ملی به همین علت محقق نشد اما طی چند سال اخیر با تزریق اعتبارات، ساخت این مجموعه ورزشی سرعت گرفت.

طراحی این پروژه در سال 1371 توسط مهندسین مشاور ایران پویش صورت گرفت و عملیات اجرایی آن در سال 1373 توسط شرکت کروشه آغاز و تا سال 1378 ادامه داشت ولی به دلیل مشکلات اعتباری، کار پیمانکار پروژه طبق ماده 48 شرایط عمومی خاتمه پیدا کرد و پروژه از سال 1378 تا سال 1382 تعطیل شد. سپس ادامه عملیات اجرایی در سال 1383 به شرکت ساختمانی گوپله واگذار شد و از آن زمان عملیات ساخت این پروژه فعال بوده است.

گنجایش ورزشگاه 50 هزارنفر و قابل افزایش تا 55 هزار نفر، زمین چمن در ابعاد 68 در 105 متر، پیست دو و میدانی در هشت ردیف، گیشه فروش بلیت شامل 14 اتاقک، پارکینگ سواری شامل 2200 دستگاه و پارکینگ اتوبوس شامل 200 دستگاه از جمله امکانات این پروژه است.

اخبار اهواز

با حضور رئیس جمهور در اهواز
بزرگ‌ترین پل کابلی شهری خاورمیانه افتتاح شد

خبرگزاری فارس: بزرگ‌ترین پل کابلی درون شهری خاورمیانه در آخرین روزهای سال 90 با حضور رئیس جمهور در اهواز رسما افتتاح شد.

خبرگزاری فارس: بزرگ‌ترین پل کابلی شهری خاورمیانه افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز پل غدیر که هشتمین پل ‌روی رودخانه کارون اهواز محسوب می‌شود، دقایقی پیش با حضور محمود احمدی‌نژاد، وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استان به بهره‌برداری رسید.

پل هشتم اهواز از نوع کابلی ترکه‌ای به طول یک هزار و 14 متر و عرض 22 متر از یک سو به منطقه امانیه خیابان تخت سلیمان و از سوی دیگر به خیابان زند منتهی می‌شود.

کلنگ ساخت این پروژه در تاریخ یکم بهمن ماه 1384 به زمین زده شد و قرار بود در یک برنامه زمان‌بندی شده طی 36 ماه به بهره‌برداری برسد اما به دلیل مشکلاتی که در زمان اجرای آن به وجود آمد، آبان ماه 88 به پیمانکار دیگری تحویل داده شد.

عملیات اجرایی پل کابلی اهواز در اسفند ماه 90 تکمیل و از حدود 20 روز پیش به صورت آزمایشی افتتاح شد.

برای اجرای پل کابلی اهواز 40 میلیارد تومان با احتساب هزینه تملک زمین‌های اطراف صرف شده است.

پایلون‌های پل غدیر به شکل حرف انگلیسی A طراحی شده که نماد شهر اهواز برگرفته از نخستین حرف لاتین این شهر است.

اخبار اجتماعی خوزستان

مدیرکل دفتر آمار استانداری خوزستان با اشاره به اشتباهی‌بودن برخی پیامک‌ها:
پیامک انصراف از دریافت یارانه فقط برای 4 درصد خانوارهای استان ارسال شده است

اقتصادی  24/12/1390  14:36:18
9012-13074-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری خوزستان گفت: پیامک‌های هدفمندی یارانه‌ها مربوط به انصراف از دریافت یارانه نقدی خانوار تنها برای کمتر از 4 درصد از خانوارهای استان ارسال شده و این پیامک‌ها تنها یک پیشنهاد است و حالت اجبار و الزامی در آن وجود ندارد.

سیدلطف‌الله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، اظهار کرد: پیامک‌های انصراف از یارانه نقدی برای خانوارهایی ارسال شده که درآمد آن‌ها در ماه سه میلیون تومان است اما بنا بر ستاد هدفمندی یارانه‌ها بعضی از پیامک‌ها به صورت اشتباهی برای برخی خانوارها ارسال شده است.

وی افزود: در پیامک ذکر شده افرادی که دارای توانایی مالی هستند به صورت داوطلبانه می‌توانند نسبت به انصراف اقدام کنند اما این انصراف داوطلبانه است و دریافت این پیامک به معنای قطع دریافت یارانه نیست.

هاشمی تصریح کرد: در پیامک‌های ارسالی از خانوارها خواسته شده به صورت اختیاری از دریافت یارانه به صورت کامل انصراف در هنر یا متقاضی دریافت نیمی از مبلغ یارانه باشند و یا متقاضی دریافت ما به تفاوت یارانه نقدی ناشی از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی به نفع اقشار آسیب‌پذیر باشند و یا اصلا از دریافت یارانه انصراف ندهند.

مدیرکل دفتر آمار استانداری خوزستان افزود: ستاد هدفمندی اعلام کرده که این پیامک‌ها با بررسی‌های صورت گرفته برای خانوارهایی با توانایی مالی بالا ارسال شده اما در برخی از این پیامک‌های ارسالی خطا وجود دارد.

یک گزارش اجتماعی از خوزستان

چهارشنبه‌سوری امسال هم گذشت، به فکر آینده باشیم
اجتماعی  24/12/1390  11:43:12
9012-12414-5 کد خبر
RSS :: پرینت

شب آخرین چهارشنبه سال از دیرباز در ایران به "چهارشنبه سوری" معروف بوده و مردم، خصوصا جوان‌ترها با برپایی آتش‌هایی بزرگ و پریدن از روی آن به قول خودشان این شب را جشن می‌گرفتند. هر چند که این سنت قدیمی امروز خیلی کم‌رنگ‌تر از گذشته‌ مشاهده می‌شود، ولی هنوز هم برخی افراد به اعتقادات گذشته خود پای‌بند هستند و با برپا کردن آتش‌هایی سرکش در کوچه و خیابان و پریدن از روی آن این شب را جشن می‌گیرند.

 

در کلانشهر اهواز نیز این سنت دیرینه بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده و بیشتر مردم سعی می‌کنند با برپایی جشن و میهمانی، این شب را در کانون گرم خانواده سپری کنند. هر چند که عده‌ای افراد با شور و هیجانی خاصی در این شب آتش‌هایی بزرگی برپا می‌کنند و با پرتاب مواد محترقه و منفجره در آتش و همچنین استعمال انواع ترقه‌ها موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان، شب گذشته به خیابان‌های اهواز رفتیم؛ در کوچه و پس‌کوچه‌ها که قدم می‌زنیم، عده‌ای جوان را می‌بینیم که در گوشه‌ یک خیابان آتشی بزرگ درست کرده‌اند و مدام از روی آن می‌پرند. وقتی این صحنه‌ها را از نزدیک می‌بینی ناخودآگاه جذب آتش می‌شوی و در جمع آن‌ها قرار می‌گیری و با خود می‌گویی چقدر خوب می‌شود من هم از روی آتش بپرم و یا بشکه نفت را در دست بگیرم و روی آتش بریزم تا شعله‌ور شود.

این کار را انجام می‌دهی و برای لحظه‌ای شور و هیجان را در خود احساس می‌کنی و عده‌ای هم به این کار تو هورا می‌کشند؛ سپس صحنه را ترک می‌کنی و به گوشه‌ و کنار دیگری از این شهر باز هم می‌بینی که دسته‌ای جوان در منطقه "زیتون"، بلوار ساحلی، کوی نفت و جاده صنایع فولاد مشغول آتش‌بازی هستند. قدری تامل می‌کنی و با خود می‌گویی آیا آتش روشن کردن و پریدن از روی آن، تا این حد هیجان دارد که این تعداد جوان چند ساعت از وقت خود را صرف این کار بیهوده کنند.

پسرجوانی که یک سطل پر از بنزین در دست گرفته، می‌گوید: "فقط برای تفریح این کار را می‌کنیم و نه چیز دیگر." دوست او هم تایید می‌کند و می‌گوید: "می‌خواهیم تفریح کنیم. همین طوری و فقط برای تفریح آتش روشن می‌کنیم."

آن‌چه مسلم است بیشتر افراد جامعه دوست دارند چهارشنبه آخر سال را به‌نوعی جشن بگیرند و این‌گونه شادی خود را از ورود به سال جدید نشان دهند. نبود مکان‌هایی مشخص برای اجرای چنین جشن‌های عمومی از دلایلی است که موجب می‌شود جوانان در کوچه و خیابان‌های شهر آتش روشن کنند و این‌گونه موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان شوند.

بیشتر جوانانی که شب گذشته در شهر اهواز و دیگر شهرهای کشور به برپایی آتش و حتی ایجاد مزاحمت برای عابران اقدام کردند، تحصیل‌کرده‌اند و قصد ایجاد مزاحمت هم نداشتند، ولی به هر حال جوان هستند و هیجان را دوست دارند؛ سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر به جوان می‌گوییم نباید این‌گونه شادی کند و او را از چنین هیجانی منع می‌کنیم، آیا روشی جایگزین و مناسب هم برای تخلیه این هیجان به او پیشنهاد داده‌ایم؟

بر اساس اعلام رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز، شب گذشته 12 نفر بر اثر سوختگی ناشی از آتش‌بازی به این بیمارستان منتقل شده‌اند و چهار نفر از آن‌ها هنوز هم در بیمارستان بستری هستند. به هر حال چهارشنبه‌سوری سال 90 هم با همه خطراتش گذشت و امیدواریم مسئولان از هم‌اکنون به فکر سال آینده باشند و با مشخص کردن مکانی مشخص برای برپایی جشن و نورافشانی عمومی به جای استعمال ترقه و مواد منفجره از بروز چنین حوادثی پیش‌گیری کنند.

یادداشت از خبرنگار ایسنای خوزستان: پارسا شاکری

یک گزارش اجتماعی از خوزستان

اتفاقات خوب و بد 90 به روایت برخی از مدیران خوزستان / گفتگو با مدیران کل تامین اجتماعی، منابع طبیعی، گاز، راه آهن جنوب، مسکن و شهرسازی، شیلات، فنی و حرفه ای، فرمانداری اهواز و نظام صنفی کشاورزی

شوشان: بی شک هر سال و هر ایامی که می گذرد اتفاقات خوب و بد بسیار برای رشد و ترقی یک مجموعه رخ می دهد و گذر از این اتفاقات می تواند باعث کسب تجربیات و خودباوری ها و توانمندی ها شود.

برخی کمبود اعتبارات، برخی عدم توجه، برخی رخ دادن حوادثی تلخ و برخی عدم همراهی مسئولین و یا مردم و برخی گرد و خاک ها و عده ای هم عدم توجه و به اجرا درآوردن مصوبات قانونی را اتفاقات بد سال 90 عنوان کردند و برخی هم رسیدن به اهداف و برنامه های که برای سالهای آینده مد نظر بوده را از شیرینی ها و اتفاقات خوب سال جهاد اقتصادی در خوزستان عنوان داشته اند.

اما وقتی با تحریریه شوشان می نشینیم و بدترین اتفاقات سال 90 در خوزستان را بررسی می کنیم سیل بهبهان، چپ شدن اتوبوس سربازان نظام وظیفه در جاده اندیمشک ایلام، مظلوم قرار گرفتن خوزستان در زمینه اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، قطعی شدن انتقال آب کارون، منحل شدن شورای شهر اهواز، انتقال هواپیماهای آموزشی، روی دادن خشکسالی، به انجام نرسیدن طرح جامع فاضلاب شهری در اهواز، به سرانجام نرسیدن 137 هزار فرصت شغلی، رحلت جانگداز عبدالرضا قناددزفولی، به ثمر نرسیدن پروژه قطار شهری اهواز، تجمعات بدلیل عدم دریافت حقوق ها و معوقات کارگران روبه روی استانداری و فرمانداری اهواز، عدم اجازه ورود مشاوران جوان خوزستان در سالن اجتماعات وزارت کشور برای دیدار با ریاست جمهور و ... از اتفاقات بد خوزستان نام برده می شوند. و بهترین ها هم به نتیجه رسیدن پیگیری ها جهت سر و سامان یافتن رویا شیرالی به جهت عمل جراحی صورت و خانه دار شدن او، کشف و دستگیری عوامل اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، ترویج پیوند عضو که به اندازه 12 سال گذشته این مهم در خوزستان رشد داشته، افتتاح شدن ورزشگاه 50 هزار نفری بعد از گذشت 17 سال، کسب عنوان طلای صنعت ساختمان در آجرچینی، صلابت حضور در انتخابات، کسب رتبه پنجم کشوری در المپیاد های فنی و حرفه ای که تا قبل از این دارای رتبه نوزدهم بودیم، کسب رتبه سوم جهانی در المپیادهای علمی، پرورش مناسب ماهیان خاویاری، تحویل 10 هزار و 444 واحد مسکن مهر، گازرسانی وسیع و گسترده و جذب نیروی انسانی جهت رفع ساختار سنتی و از کار افتاده در برخی از دستگاه ها از دید برخی مدیران و تحریریه روزنامه فرهنگ جنوب به شمار می آید.

پایلوت معرفی شدن خوزستان برای طرح پزشک خانواده بهترین اتفاق 90 تامین اجتماعی خوزستان

علی ترکاشوند مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان گفت: بدون شک بهترین اتفاق ممکن برای تامین اجتماعی در سال 90 معرفی شدن خوزستان به عنوان استان پایلوت جهت اجرای طرح پزشک خانواده بود، زیرا مطمئن هستیم با اجرای این طرح شاهد تحولی عظیم و شگرف در نظام درمانی خواهیم بود و منشا خیر و برکت فراوانی در استان می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات خوب و بهینه که در تامین اجتماعی روی داد به نتیجه رسیدن ساختمان های باغملک، رامشیر، لالی و اهواز یک می باشد، همچنین به نتیجه رسیدن بیمارستان ماهشهر و کلنگ زنی بیمارستان آبادان از دیگر اقدامات خوب به شمار می روند.

ترکاشوند به این موضوع هم اشاره می دارد که بدلیل پایلوت بودن خوزستان در راستای به انجام رساندن طرح پزشک خانواده قطعا دچار فراز و نشیب خواهیم بود، همچنین عدم تغییر به خصوص افزایش در درآمدهای تامین اجتماعی از دیگر مشکلات پیش روی تامین اجتماعی به شمار می آید.

مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان در پایان گفت: در حال حاضر 710 هزار بیمه شده اصلی، 118 هزار مستمری بگیر که جمعا 2 میلیون و 500 هزار نفر تحت تکفل آنها می باشد و مابقی خوزستانی ها هم در صندوق ها و نیروهای مسلح، نفت و بانکها و خدمات کشوری تحت پوشش بیمه بوده اند.

گازرسانی به صنایع بهترین و عدم رعایت ایمنی منجر به مرگ بدترین اتفاق سال 90

 مهندس ناصر افشین مدیرعامل شرکت گاز خوزستان بهترین اتفاق سال 90 شرکت گاز خوزستان را توسعه گازرسانی به صورت وسیع به صنایع می داند و می افزاید: با توجه به افزایش قیمت گاز بعد از اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها قطعا گازرسانی به بخش صنعت که مشکلات فراوانی را به وجود آورده بود بسیار کار شگرفی می باشد، همچنین رشد 3هزار درصدی اعتبارات در بخش روستایی و 530 درصدی در بخش شهری نسبت به سنوات گذشته از بهترین اتفاقات می باشد.

وی همچنین به بدترین اتفاقات سال 90 حاصله در شرکت گاز اشاره می کند و می افزاید: عدم رعایت نکات ایمنی و اتفاق افتادن حوادث منجر به مرگ از بدترین اتفاقات سال 90 در شرکت گاز خوزستان می باشد که امیدواریم بتوانیم با تزریق اعتبارات بیشتر از سوی دولت در زیرساخت های گازرسانی اتفاقات خوبی را انجام دهیم.

جذب نیروی انسانی بهترین و عدم توجه به شرایط سخت کاری بدترین اتفافات سال 90 منابع طبیعی

دکتر عزیز اورشم مدیرکل مابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بهترین اتفاق سال 90 دستگاه تحت مدیریت خود را به نتیجه رسیدن و شروع حرکت خوب جهت جذب نیروی انسانی بوده زیرا ساختار و ترکیب نیروی انسانی به هیچ وجه مناسب و ایده آل این دستگاه نمی باشد و امیدواریم تا اوایل سال آینده با جذب نیروی انسانی مورد نیاز بتوانیم بسیاری از مشکلات را برطرف نمائیم.

وی ادامه داد: اتفاقات بد در منابع طبیعی که بیشتر در ذهنم مانده عدم توجه کافی به شرایط سخت کاری و تشکیلات و اهداف و ماموریت ها و وظایف ما می باشد، همچنین عدم تخصیص اعتبارات متناسب با ساختار و امکانات می باشد که به هیچ وجه با هم همخوانی ندارند.

بازسازی خط اهواز - خرمشهر بهترین و عدم بازسازی آن بدترین اتفاق سال 90 راه آهن جنوب

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: بدترین اتفاق که از زمان انتصاب خود در راه آهن جنوب بیاد دارم توقف بهسازی خط راه آهن اهواز به خرمشهر است. خسرو رشیدی با اشاره به اینکه توقف بازسازی در این خط از لحاظ ایمنی باعث بروز مشکلات زیادی شده بود افزود: در سال 90 توانستیم 40 کیلومتر از خط اهواز خرمشهر را بهسازی کنیم که بهترین خاطره بنده بشمار می آید.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتظار خود از سفر رئیس جمهور در روز پنجشنبه گفت: اختصاص اعتبار لازم برای اجرایی شدن خط دوم راه آهن اهواز – اندیشمک تا مقطع درود مهمترین خواسته ما از رئیس جمهور است.

به ثمر رسیدن مسکن مهر بهترین و عدم تحقق انتظارات بدترین اتفاقات سال 90 مسکن و شهرسازی

مهندس نصرالله دهقان رئیس سازمان مسکن و شهرسازی خوزستان گفت: بهترین اتفاق سال 90 برای مسکن و شهرسازی خوزستان به نتیجه رسیدن بخشی از اقدامات در راستای مسکن مهر می باشد که البته در این راستا انتظارات ما برآورده نشد، زیرا ما تنها موفق به تحویل 10 هزار و 444 واحد مسکن مهر بودیم در صورتی که می بایست حداقل 2 برابر این آمار تحویل داده می شد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل به ثمر نرسیدن مسکن مهر عدم انجام تعهدات تعاونی ها و صاحبان مسکن می باشد، زیرا ما در بخش زیرساخت ها تمامی اقدامات را انجام داده ایم، شما در نظر بگیرید به ثمر رسیدن یک خانه باید از صفر تا صد صورت گیرد اما تنها فراهم نمودن زیرساخت ها 70 درصد کار است و آن 30 درصد مهم که به یک واحد مسکونی روح و نما و جان می دهد یعنی ساخت و ساز توسط تعاونی ها به نتیجه نمی رسد.

رئیس مسکن و شهرسازی خوزستان در پایان گفت: امیدواریم تا 3 ماهه اول سال آینده بتوانیم به خواسته خود در زمینه بهره برداری از واحدهای مسکونی مسکن مهر دست یابیم.

حضور مردم در انتخابات مجلس نهم بهترین و گرد و خاک ها بدترین اتفاقات سال 90 از دید فرماندار

مهندس عبدالعزیز فدعمی فرماندار اهواز بهترین اتفاق سال 90 کلانشهر اهواز را حضور پرشور مردم پای صندوق های رای برای انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی عنوان می دارد و می گوید: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط فرمانداری که از 6 ماهه گذشته در حین تدارکش بودیم برگزاری در خور شان انتخابات دوازدهم اسفند مبنی بر انتخابات مجلس شورای اسلامی می باشد و وقتی حضور مردم را دیدیم خستگی از تنمان بیرون زد.

وی همچنین به بدترین اتفاق سال 90 خوزستان اشاره می دارد و می گوید: بدون شک هر زمان که مردم از موضوعی رنج ببرند ما هم آن را بدترین اتفاق می دانیم، اما به نظر من مردم کلانشهر اهواز در این سالهای اخیر از معضل گرد و خاک بیشترین رنج را برده اند و به نظرم بدترین اتفاق سال 90 همین موضوع می تواند باشد و متاسفانه کاری هم از دست مسئولین و مردم برای رفع آن برنمی آمد.

فدعمی بیان داشت: قطعا در سال جاری اتفاقات خوبی در اهواز روی داد اما به آن چیزی که باید می رسیدیم دست نیافتیم، مثلا ما در سال جاری در بخش اقدامات عمرانی بسیار فعال وارد شدیم، اما هنوز تکمیل شدن برخی از پروژه ها را ندیده ایم که در صورت حمایت ها و تزریق اعتبار بیشتر این مهم هم حاصل می شود.

فرماندار اهواز در پایان با اشاره به سفر ریاست جمهوری  به خوزستان که فردا صورت می پذیرد گفت: از رئیس جمهور می خواهیم جهت تداوم کارهای عمرانی توجه بیشتری به تزریق اعتبارات به استان نماید و قطعا می توانیم همچون 6 سال گذشته با توجه ریاست جمهوری بسیاری از مشکلات و عقب ماندگی ها را برطرف نمائیم.

پرورش ماهیان خاویاری بهترین و آلوده شدن منابع آبی استان بدترین اتفاقات سال 90 شیلات خوزستان

دکتر عبدالرحیم مغینمی مدیرکل شیلات خوزستان گفت: به ثمر رسیدن نتایج پرورش ماهیان دریایی و برداشت خوب حاصله از این مهم و همچنین به ثمر رسیدن پرورش ماهیان خاویاری که بسیار فوق العاده و دور از تصور بوده از بهترین اتفاقات سال 90 شیلات خوزستان به شمار می رود و قطعا با ادامه این روند فضای سرمایه گذاری جدیدی در راستای ایجاد اشتغالزایی در استان باز خواهد شد.

وی ادامه داد: اما نگرانی های ما در راستای آلودگی منابع آبی استان هم در دریا و هم در تالابها جهت پرورش ماهی و آبزیان از بدترین اتفاقات سال 90 به شمار می رود.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان داشت: اگر تامین اعتبارات به خوبی صورت پذیرد و بتوانیم پروژه های نیمه کاره را با شتاب بیشتری به سرانجام برسانیم هم در بحث ایجاد اشتغالزایی و هم تامین بخشی از خوراک مردم می توانیم موثر باشیم و مستقبلین زیادی هم برای سرمایه گذاری به این طرح ها رجوع می کنند، هر چند که تاکنون در جذب اعتبارات و تخصیص آنها سقف رعایت شده، ولی ای کاش با توجه به پروژه های نیمه تمامی که ذکر شد بتوانیم اعتبارات بیشتری را به استان بیاوریم.

مغینمی تصریح کرد: متاسفانه از دیرباز تاکنون خوزستان را به عنوان استانی بزرگ در راستای ذخایر نفتی می شناخته اند و می شناسند و در کنار اینها نیم نگاهی به فولاد، پتروشیمی و گاز شده است، این در حالی است که اگر به شیلات توجه جدی شود قطعا در شمال خرمشهر و آبهایی که در خوزستان به واسطه پساب ها و یا احیای تالابها صورت پذیرد می توانیم در پرورش آبزیان بسیار موفق باشیم و پنجره جدیدی در راستای درآمدزایی و اشتغالزایی باز کنیم.

وی در پایان گفت: خوزستان باید با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی که دارد در زمینه پرورش گونه های زیست محیطی که دارای تنوع هستیم غذای کشور را تامین نماید که این حاصل نمی شود جز با احیای تالابها و عدم آلودگی منابع آبی استان.

کسب عنوان طلای صنعت ساختمان بهترین و دیدن همکاران مریض بدترین اتفاقات سال 90 فنی و حرفه ای خوزستان

رحمان قلاوند مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان گفت: در سال 90 اتفاقات خوبی در فنی و حرفه ای خوزستان افتاد که مهمترین آنها به 3 موضوع برمی گردد و اولین آن کسب رتبه اول کارآموز فنی و حرفه ای در مسابقات المپیاد علمی و کسب رتبه سوم مسابقات جهانی در لندن انگلیس می باشد، همچنین در زمینه المپیادهای علمی دارای رتبه 19 کشور بودیم که اکنون به رتبه پنجم رسیده ایم و موفق به 5 عنوان برتر و 5 دیپلم افتخار شده ایم و در کنار اینها موفق شده ایم طلای صنعت ساختمان در زمینه آجرچینی که تاکنون تحت اختیار اصفهان و یزد بوده است را به خوزستان بیاوریم.

وی ادامه داد: اما بدترین اتفاقات مربوط به عدم انجام برخی از کارها بود که باعث شرمندگی ما شده است که مهمترین آنها مربوط به عدم توانایی در پرداخت هزینه های بیماران صعب العلاج و همکار ما می باشد که متاسفانه در فنی و حرفه ای خوزستان 8 نفر که اغلب خانم هم می باشند از روماتیسم حاد مزمن، سائیدگی شدید استخوان و ... رنج می برند.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان در پایان گفت: انتظار داریم در سفر رئیس جمهور به خوزستان با توجه به اینکه کارآموزان ما مستعدترین ها می باشند جهت کم کردن فاصله مطلوب نسبت به اشتغال اقدامات مهمی صورت گیرد و تمهیدات ویژه ای مصوب شود که دیگر درگیر مقررات دست و پاگیر اداری برای انجام کارها جهت اشتغالزایی نباشیم.

تصویب قانون بیمه تامین اجتماعی کشاورزان تحت پوشش عضو نظام صنفی بهترین و عدم اجرای آن بدترین اتفاق سال 90 نظام صنفی کشاورزی خوزستان

مهندس مسعود اسدی رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان گفت: بهترین اتفاق سال 90 نظام صنفی کشاورزی خوزستان تصویب قانون بیمه تامین اجتماعی کشاورزان تحت پوشش ما می باشد و بدترین آن عدم اجرای قانون توسط سازمان تامین اجتماعی خوزستان می باشد که امیدوارم هر چه سریعتر این مهم به نتیجه برسد.

اخبار میراث فرهنگی استان

برنامه‌های گردشگری سازمان میراث فرهنگی خوزستان برای نوروز اعلام شد
فرهنگی و هنری  24/12/1390  12:32:50
9012-22480-5 کد خبر
RSS :: پرینت

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خوزستان گفت: اقدامات ما برای برنامه‌های نوروز 91 تقریبا از 2 ماه قبل آغاز و تعدادی از برنامه‌های ما آماده شد و تعدادی در حال پیگیری هستند.

افسانه زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان گفت: برنامه‌های انجام شده با هماهنگی هشت کمیته مرتبط با ستاد نوروزی صورت گرفته است. با جمع‌بندی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که امسال مسافران بیش‌تری داشته باشیم.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: تاکنون در استان حدود 10 هزار مدرسه برای اسکان مسافران به صورت درجه‌های سه، دو و یک آماده شده است و در سطح استان هشت پارک مختلف را برای اسکان مهمانان نوروزی در نظر گرفتیم.

زمانی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی، هلال احمر، آموزش و پرورش و ارگان‌های مختلف و مرتبط بروشورهای ویژه نوروز را آماده کردند که در ورودی شهر به همراه نقشه شهر و کروکی محل‌های اسکان را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی سامانه بلوتوثی را از نقشه‌ استان آماده کرده که هر کدام از هموطنان ما که وارد استان می‌شوند می‌توانند آن را دریافت کنند.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: برای نشان دادن آداب و رسوم استان‌ در جای‌جای استان از اقوام مختلف اعم از عرب، لر و بقیه استفاده کردیم تا آداب و رسوم را به صورت زنده به هموطنان نشان دهیم. به عنوان مثال در اندیمشک که شهر ورودی استان ماست اقوام لر را در یکی از پارک‌ها مستقر کردیم که کار پخت نان و آش را خواهند داشت و در کنار سایر برنامه‌ها نمایشگاه نجوم در میدان جانبازان و مسابقه فرهنگی ایران استان و اندیمشک شناسی داریم.

زمانی ادامه داد: ما در همه جای استان نمایشگاه صنایع‌دستی را برای عرضه و فروش برگزار می‌کنیم و در حال همکاری با شهرداری هستیم تا بافت قدیم شهر اهواز را در خانه معین‌التجار و بلوار ساحلی به نمایش بگذاریم. در سطح استان و اهواز نیز اقدام به برگزاری تورهای ارزان قیمت با همکاری انجمن راهنمایان تور استان و دفاتر خدمات مسافرتی خواهیم داشت. معمولا جایگاه‌ این تورها در محل‌های اسکان و پارک‌های پرتردد است همان‌گونه که در سال گذشته این برنامه را برگزار کردیم و با استقبال بی‌نظیر هموطنان مواجه شدیم.

وی توضیح داد: ما در تمامی شهرها نصب چادرها و بنرهای خوش‌آمدگویی را در ورودی‌ها خواهیم داشت و در کنار آن نمایشگاه سنگ و سنگواره فسیل را در خانه تیزنو دزفول برگزار می‌کنیم و برپایی تور طبیعت‌گردی همراه با بازدید از حیات‌وحش دز با همکاری اداره محیط زیست دزفول را نیز در برنامه‌های خود خواهیم داشت.

او خاطرنشان کرد: برپایی سیاه چادر، عکس با لباس محلی، اسب سواری، نقاشی کودکان و هم‌چنین سامانه بلوتوث محلی را علاوه بر بلوتوث استانی در محوطه اشکفت‌سلمان ایذه خواهیم داشت و در کنار آن در ورودی این شهر در روز اول عید به مدت یک ساعت به مهمانان گل تقدیم می‌شود. در شوشتر نیز در کنار برنامه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و اجرای بازی‌های محلی را در قلعه سلاسل و نصب چادر عشایر را در ورودی این شهر داریم که به مهمانان جایی داده می‌شود تا با آداب و روسوم عشایر آشنا شوند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی یادآور شد: در عمارت صمیمی رامهرمز در کنار نمایشگاه صنایع‌دستی، نصب سیاه چادر، اجرای بازی‌های محلی، جشنواره غذاهای سنتی، استقرار کارگاه چاپ دستی و اجرای هرشب گروه موسیقی سنتی از دیگر برنامه‌های این سازمان در ایام نوروز است. علاوه بر این در سطح شهر با همکاری شهرداری‌ها برپایی سفره‌هایی هفت سین را خواهیم داشت و در ورودی‌ بعضی شهرها مثل اندیمشک و ایذه از طرف اداره میراث فرهنگی پیک‌های موتوری حضور خواهند داشت تا مهمانان ورودی برای پیدا کردن محلی خاص از آن‌ها کمک بگیرند و آن‌ها را راهنمایی کنند. ما در حال تلاش هستیم تا این برنامه را در سطح شهر اهواز هم داشته باشیم و علاوه بر آن در تالاب شادگان چند آلاچیق سنتی راه‌اندازی می‌شود.

یک کنسرت در اهواز

احسان خواجه‌امیری برای اهوازی‌ها می‌خواند
فرهنگی و هنری  24/12/1390  12:21:55
9012-22380-5 کد خبر
RSS :: پرینت

کنسرت احسان خواجه‌امیری 27 و 28 اسفند 90 در اهواز برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان این خواننده پاپ به مدت 2 شب و در یک سانس در ساعت 19 در محل سالن شهدای کارگر اهواز می‌خواند.

علی‌رضا اوج‌دل، تهیه‌کننده این کنسرت، به خبرنگار ایسنا گفت: بیش‌تر درآمد حاصل از این کنسرت به کودکان سرطانی اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: بهای بلیت این کنسرت در 2 قیمت 18 و 28 هزار تومان است.

اخبار میراث فرهنگی استان

برنامه‌های انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز برای نوروز 91
فرهنگی و هنری  24/12/1390  12:06:15
9012-22280-5 کد خبر
RSS :: پرینت

انتشار تاشار، ارایه بروشور معرفی آثار تاریخی، راهنمایی مسافران با کمک راهنمایان موتور سوار و پذیرایی با کلوچه سنتی در ورودی شهرها از برنامه‌های انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز در تعطیلات نوروز است.

منصور معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان بیان کرد: انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز در ایام نوروز نشریه تاشار رامهرمز را منتشر می‌کند.

او خاطرنشان کرد: این نشریه به معرفی آثار تاریخی رامهرمز، عملکرد انجمن و کارهایی که در یک‌سال گذشته انجام شد می‌پردازد.

این دوستدار میراث فرهنگی اظهار داشت: هم‌چنین بروشوری که به معرفی آثار تاریخی، مذهبی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌پردازد به همراه نشریه تاشار در ورودی شهر و حوزه استحفاظی رامهرمز به مهمانان داده می‌شود.

معتمدی توضیح داد: راهنمایان انجمن در ورودی شهر به صورت سوار بر موتور سیکلت مسافران را راهنمایی خواهند کرد و تلاش می‌کنیم در صورت عدم وجود مشکل در میدان خلیح‌فارس و ورودی شهر به مهمانان و مسافران کلوچه سنتی بدهیم.

یک گزارش اجتماعی از خوزستان

چهارشنبه‌سوری امسال هم گذشت، به فکر آینده باشیم
اجتماعی  24/12/1390  11:43:12
9012-12414-5 کد خبر
RSS :: پرینت

شب آخرین چهارشنبه سال از دیرباز در ایران به "چهارشنبه سوری" معروف بوده و مردم، خصوصا جوان‌ترها با برپایی آتش‌هایی بزرگ و پریدن از روی آن به قول خودشان این شب را جشن می‌گرفتند. هر چند که این سنت قدیمی امروز خیلی کم‌رنگ‌تر از گذشته‌ مشاهده می‌شود، ولی هنوز هم برخی افراد به اعتقادات گذشته خود پای‌بند هستند و با برپا کردن آتش‌هایی سرکش در کوچه و خیابان و پریدن از روی آن این شب را جشن می‌گیرند.

 

در کلانشهر اهواز نیز این سنت دیرینه بسیار کمرنگ‌تر از گذشته شده و بیشتر مردم سعی می‌کنند با برپایی جشن و میهمانی، این شب را در کانون گرم خانواده سپری کنند. هر چند که عده‌ای افراد با شور و هیجانی خاصی در این شب آتش‌هایی بزرگی برپا می‌کنند و با پرتاب مواد محترقه و منفجره در آتش و همچنین استعمال انواع ترقه‌ها موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان، شب گذشته به خیابان‌های اهواز رفتیم؛ در کوچه و پس‌کوچه‌ها که قدم می‌زنیم، عده‌ای جوان را می‌بینیم که در گوشه‌ یک خیابان آتشی بزرگ درست کرده‌اند و مدام از روی آن می‌پرند. وقتی این صحنه‌ها را از نزدیک می‌بینی ناخودآگاه جذب آتش می‌شوی و در جمع آن‌ها قرار می‌گیری و با خود می‌گویی چقدر خوب می‌شود من هم از روی آتش بپرم و یا بشکه نفت را در دست بگیرم و روی آتش بریزم تا شعله‌ور شود.

این کار را انجام می‌دهی و برای لحظه‌ای شور و هیجان را در خود احساس می‌کنی و عده‌ای هم به این کار تو هورا می‌کشند؛ سپس صحنه را ترک می‌کنی و به گوشه‌ و کنار دیگری از این شهر باز هم می‌بینی که دسته‌ای جوان در منطقه "زیتون"، بلوار ساحلی، کوی نفت و جاده صنایع فولاد مشغول آتش‌بازی هستند. قدری تامل می‌کنی و با خود می‌گویی آیا آتش روشن کردن و پریدن از روی آن، تا این حد هیجان دارد که این تعداد جوان چند ساعت از وقت خود را صرف این کار بیهوده کنند.

پسرجوانی که یک سطل پر از بنزین در دست گرفته، می‌گوید: "فقط برای تفریح این کار را می‌کنیم و نه چیز دیگر." دوست او هم تایید می‌کند و می‌گوید: "می‌خواهیم تفریح کنیم. همین طوری و فقط برای تفریح آتش روشن می‌کنیم."

آن‌چه مسلم است بیشتر افراد جامعه دوست دارند چهارشنبه آخر سال را به‌نوعی جشن بگیرند و این‌گونه شادی خود را از ورود به سال جدید نشان دهند. نبود مکان‌هایی مشخص برای اجرای چنین جشن‌های عمومی از دلایلی است که موجب می‌شود جوانان در کوچه و خیابان‌های شهر آتش روشن کنند و این‌گونه موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان شوند.

بیشتر جوانانی که شب گذشته در شهر اهواز و دیگر شهرهای کشور به برپایی آتش و حتی ایجاد مزاحمت برای عابران اقدام کردند، تحصیل‌کرده‌اند و قصد ایجاد مزاحمت هم نداشتند، ولی به هر حال جوان هستند و هیجان را دوست دارند؛ سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر به جوان می‌گوییم نباید این‌گونه شادی کند و او را از چنین هیجانی منع می‌کنیم، آیا روشی جایگزین و مناسب هم برای تخلیه این هیجان به او پیشنهاد داده‌ایم؟

بر اساس اعلام رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز، شب گذشته 12 نفر بر اثر سوختگی ناشی از آتش‌بازی به این بیمارستان منتقل شده‌اند و چهار نفر از آن‌ها هنوز هم در بیمارستان بستری هستند. به هر حال چهارشنبه‌سوری سال 90 هم با همه خطراتش گذشت و امیدواریم مسئولان از هم‌اکنون به فکر سال آینده باشند و با مشخص کردن مکانی مشخص برای برپایی جشن و نورافشانی عمومی به جای استعمال ترقه و مواد منفجره از بروز چنین حوادثی پیش‌گیری کنند.

یادداشت از خبرنگار ایسنای خوزستان: پارسا شاکری

یک گزارش اجتماعی از خوزستان

<>
کنار سفره هفت‌سین خانواده "محمودی" در سالی که "دانیال" رفت
اجتماعی  24/12/1390  10:40:20
9012-12314-5 کد خبر
RSS :: پرینت

دست همدیگر را می‌گیرند و می‌نشینند لبه تخت پسرشان؛ نمی‌توانند به عکس بالای تخت نگاه کنند؛ مدام با انگشتان دست‌‌ ور می‌روند و گاهی گوشه لبی می‌گزند و اشکی از چشمانشان می‌چکد. عکس بالای تخت، "دانیال" را نشان می‌دهد که دارد زنجیر می‌زند؛ پدر می‌گوید: "محرم امسال است" و مادر قربان‌صدقه پسرش می‌رود؛ "نذر آقا امام رضا بود، حالا هم امانتی‌اش را پس دادم." حکایت این روزهای آقا و خانم محمودی، زن و شوهر مسجدسلیمانی ساکن محله "چهاربیشه"، حکایت فراق است؛ فراق پسر 18 ساله‌ای که فقط سه روز پس از آخرین سالروز تولدش، رفت و حالا تنها تصویرش بر روی دیوار خانه مانده و چند عکس کودکی و خاطراتی در ذهن پدر و مادر.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان_"اوایل بهمن بود که یک روز دانیال به همراه یکی از دوستانش سوار موتور شد و از خانه بیرون رفت؛ هنوز از خانه فاصله نگرفته بود که یک پراید از سر کوچه با سرعت دور زد و صدای مهیب تصادف را شنیدیم. دانیال و دوستش به زمین خوردند و بر اثر ضربه‌ای که به سر پسرم وارد شد، همان‌جا دچار مرگ مغزی شد." این جملات را آقای محمودی، پدر "دانیال محمودی" می‌گوید؛ همان جوان 18 ساله‌ای که اوایل بهمن گذشته بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شد و یک روز پس از حادثه، پدر و مادرش رضایت دادند که اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شود. کلیه‌ها و کبد دانیال شامگاه دوم بهمن‌ماه طی یک عمل جراحی سه ساعته از بدن او خارج شد و اعضای بدن این جوان برای پیوند به بیمارستان نمازی شیراز ارسال شد. پیوند در شیراز با موفقیت انجام شد و حالا خانم محمودی احساس می‌کند پسرش در آرامش است؛ عکس‌های کودکی دانیال را یکی‌یکی مرور می‌کند؛ در یکی از عکس‌ها دانیال در صحن حرم شاهچراغ ایستاده و خانم محمودی می‌گوید: "دانیال اینجا سه ساله بود؛ رفته بودیم شیراز زیارت. زمانی که دانیال هنوز به دنیا نیامده بود، ضربه‌ای به شکمم وارد شد و دکتر گفت احتمال دارد جنین از بین برود؛ آن موقع خیلی ناراحت بودم؛ بچه اولم بود؛ کارم شده بود دعا کردن؛ امام رضا را قسم دادم که بچه‌ام سالم متولد شود و نذر کردم. دانیال یک‌ساله بود که رفتیم پابوس آقا امام رضا و نذرم را ادا کردم."

پدر دانیال که همسایه‌ها "آقاغلام" صدایش می‌زنند، سرش را پایین انداخته و عکس‌های کودکی پسرش را زیر و رو می‌کند؛ گاهی آرام اشکی هم می‌ریزد. دست چپ‌اش را روی تخت می‌گذارد و جای سر دانیال را نوازش می‌کند. اشک‌هایش سرازیر می‌شود، ولی چیزی نمی‌گوید؛ می‌گذارد مادر از دانیال بگوید.

عید سال قبل بود که با هم عکس یادگاری گرفته بودند؛ با "عارف"؛ دوست صمیمی‌اش. مادر می‌گوید: "عارف" پسر خوبی است و تنها همدم پسرم؛ همه‌جا با هم بودند؛ بعضی وقت‌ها هم از مدرسه می‌آمدند و من برایشان غذا آماده می‌کردم. آنقدر همدیگر را دوست داشتند که حتی لباس‌هایشان هم مشرک بود و وقتی "دانیال" لباس نو می‌خرید، یک‌روز خودش می‌پوشید و یک روز آن لباس را به دوستش می‌داد."

آقای محمودی نگاهی به عکس دانیال می‌اندازد و اشک گوشه چشم‌اش را که می‌رود سرازیر شود خشک می‌کند؛ "نداشتیم پول عمل را بدهیم؛ مثلا تحت پوشش بهزیستی هم بود، ولی یک‌ ریال هم برای عمل کمک نکردند؛ حتی در مراسم خاک‌سپاری هم نیامدند." مادر دنبال حرف پدر را می‌گیرد و می‌گوید: "در ناحیه استخوان لگن مشکل اسکلتی داشت و همیشه از این موضوع عذاب می‌کشید. گاهی پادرد می‌گرفت؛ پسرم باید عمل می‌شد، ولی پول عمل را نداشتیم. چند بار نامه‌نگاری کردیم؛ حتی تا تهران هم رفتم، ولی بی‌فایده بود. "مهدی" هم باید عمل شود؛ دکترها می‌گویند باید برای عمل به اصفهان بروید، ولی پول عمل او را هم نداریم."

اتاق دانیال کوچک و ساده است؛ یک تخت و یک میز کوچک، در اتاقی با دیواری گچی، همه آن چیزی است که از دانیال باقی مانده و آقا و خانم محمودی می‌گویند این اتاق بوی پسرشان را می‌دهد. بعضی وقت‌ها که دلشان برای او تنگ می‌شود، می‌آیند و اینجا می‌نشینند و با دانیال حرف می‌زنند و بوسه‌ای بر جای او می‌گذارند.

دانیال چند شب پیش به خواب مادر آمده؛ دلش برای مادرش تنگ بوده و در خواب به مادر گفته من را در آغوش بگیر؛ "آمد و گفت مادر چرا من را بغل نمی‌کنی؟ مگر من پسر تو نیستم؟ دانیال را در آغوش کشیدم و تا صبح گرمای تن او را حس ‌کردم. آن شب خیلی آرام خوابیدم. صبح که بیدار شدم، ناگهان احساس کردم بدنم سرد شد؛ دانیال رفته بود."

یک‌بار هم دانیال به خواب دوست دایی‌اش آمده؛ خانم محمودی می‌گوید: "پس از آن‌که اعضای بدن دانیال را اهدا کردیم، یک شب دانیال به خواب یکی از دوستان برادرم آمد؛ آن فرد اصلا دانیال را نمی‌شناخت، ولی پسرم را در خواب دیده بود که زیر یک درخت بزرگ نشسته و می‌گوید به دایی محمد بگو به مادرم بگوید جای من خوب است؛ بگوید من جان چهار نفر را نجات دادم."

آقای محمودی راننده خطی است؛ همه مسافرها و راننده‌های خط "چهاربیشه" او را می‌شناسند. عکسی بزرگ از دانیال پشت شیشه ماشین چسبانده و کنار آن نوشته، "دانیال محمودی، اهدا کننده عضو." راننده‌های خط "آقاغلام" را خیلی قبول دارند و می‌گویند مردانگی کرده؛ تصمیم سختی گرفته. یکی از راننده‌ها می‌گوید: "خیلی از جوان‌های مسجدسلیمانی بر اثر تصادف فوت می‌کنند و خیلی از آن‌ها هم مرگ مغزی می‌شوند، ولی خانواده‌ها به دلیل تفکرات نادرست حاضر نمی‌شوند اعضای بدن عزیزشان را اهدا کنند. فکر می‌کنند با این کار به جسد بی‌احترامی می‌شود؛ ولی آقاغلام به همه ثابت کرد که این تفکر اشتباه است. حالا نه تنها به دانیال بی‌احترامی نشده، بلکه جان چند بیمار نجات یافته و آقاغلام هم احترامش پیش ما بیشتر شده."

آقای محمودی می‌گوید: "بعد از حادثه دانیال را به بیمارستان گلستان اهواز منتقل کردیم. آن شب تعدادی از اعضای خانواده و نزدیکان آقا و خانم محمودی هم به اهواز آمدند و پشت در ICU نشسته بودند. پس از آن‌که دکترها گفتند دانیال مرگ مغزی شده و امکان بازگشت وجود ندارد، اگرچه خیلی ناراحت بودیم، ولی با مادرش صحبت کردم و تصمیم گرفتیم اعضای بدن او را اهدا کنیم. احتمال می‌دادم که بعضی افراد با این تصمیم مخالفت کنند، به همین دلیل پشت در ICU ایستادم و به همه گفتم می‌خواهم اعضا را اهدا کنم و هیچ‌کدامتان حق ندارید پشت سر ما یا دانیال حرفی بزنید."

عید امسال جای دانیال در خانه خالی است؛ ولی خانواده محمودی نمی‌خواهند لحظه تحویل سال سه نفره دور سفره هفت‌سین بنشینند؛ چند روز پیش چهلم دانیال بوده؛ حالا هم در آستانه پنجشنبه آخر سال، آقا و خانم محمودی یک سفره هفت‌سین ساده آماده کرده‌اند برای دانیال؛ مادر سبزه را گرفته و پدر هم تنگ ماهی قرمز را؛ "مهدی" هم هست؛ برادر کوچک دانیال که 10 ساله است؛ معلولیت ذهنی دارد و از مشکل تعادلی رنج می‌برد، ولی از چشم‌هایش پیداست که برادر بزرگ‌ترش را خیلی دوست دارد. عکس او را گرفته و مادر می‌گوید: "مهدی بیا بشین پیش داداش." دوستان دانیال هم آمده‌اند. پارچه سبز رنگی روی مزار دانیال پهن می‌کنند و تنگ ماهی را روی آن می‌گذارند. همین که عکس دانیال را می‌گذارند بالای مزار، بغض خانم محمودی دیگر امانش نمی‌دهد. آقای محمودی به همسرش نیم‌نگاهی می‌اندازد و اشک‌هایش سرازیر می‌شود و می‌چکد روی مزار دانیال؛ مهدی ساکت است، ولی گاهی دست می‌کشد روی عکس دانیال و بعد انگشتانش را فرو می‌کند در خاک نرم مزار برادرش و انگار که می‌خواهد دست او را بگیرد؛ مثل عید پارسال که داداش آمد مدرسه دنبالش و دست او را گرفت و با هم رفتند ماهی قرمز خریدند.

خانم محمودی آرام از روی مزار بلند می‌شود؛ پایین مزار می‌نشیند و می‌خواهد پیش پای پسرش باشد؛ اشک‌هایش را پاک می‌کند و قرآن را برمی‌دارد؛ چشم‌هایش را می‌بندد و زیر لب چیزی می‌گوید و قرآن را باز می‌کند. آقای محمودی هم می‌آید و می‌نشید کنار همسرش؛ مادر قرآن می‌خواند و پدر تکرار می‌کند؛ مهدی هم می‌آید می‌نشیند کنارشان؛ دست می‌اندازد گردن پدر و آقای محمودی هم او را می‌بوسد. چشم‌های دانیال توی عکس می‌خندد و خانواده چهارنفره محمودی این‌گونه سال 90 را پشت سر می‌گذارند. سالی که دانیال رفت.

گزارش از خبرنگار ایسنای خوزستان: محمدامین صالحی‌نژاد


انتهای پیام
    
اخبار مرتبط

اخبار ورزشی خوزستان

تیم بزرگسالان ملی‌حفاری قهرمان مسابقات پاورلیفتینگ کشور شد
ورزشی  24/12/1390  09:53:54
9012-17981-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رقابت‌های قهرمانی پاورلیفتینگ کشور به میزبانی خوزستان انجام شد.

به گزارش خبرنگار بخش ورزشی ایسنا از خوزستان، رقابت‌‌های رده‌های سنی بزرگسالان و پیشکسوتان از 21 تا 23 اسفندماه به میزبانی خوزستان در سالن نامجو اهواز برگزار شد و تیم‌ ملی‌حفاری در رده سنی بزرگسالان موفق شد به مقام قهرمانی دست یابد.

در رده ‌سنی پیشکسوتان نیز تیم گیلان به مقام قهرمانی رسید و تیم‌های خوزستان الف و کردستان به ترتیب دوم و سوم شدند.

این رقابت‌ها علاوه بر قهرمانی کشور، انتخابی تیم‌ملی نیز بود که کمیته فنی فدراسیون از نزدیک ورزشکاران برتر اوزان مختلف را شناسایی کرده و پس از بررسی عملکرد آن‌ها نفرات مورد نظر را انتخاب می‌کنند.

تیم‌ملی اردیبهشت ماه سال آینده برای حضور در رقابت‌های آسیایی به هندوستان اعزام می‌شود.

رقابت‌های پاورلیفتینگ قهرمانی کشور در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان انجام شد که دو تیم از خوزستان در رده‌ سنی جوانان به ترتیب مقام‌های اول و سوم را به خود اختصاص دادند ولی تیم نوجوانان استان موفق نشد در این دوره از رقابت‌ها روی سکو برود.

مسابقات رده‌ سنی نوجوانان و جوانان از 19 تا 21 اسفندماه در اهواز انجام شد.

خوزستان پس از شش سال میزبان این رقابت‌ها شد.

اخبار حوادث

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز:
12 مورد سوختگی شب گذشته به بیمارستان منتقل شد
4 نفر از آسیب‌دیده‌ها هنوز بستری هستند

اجتماعی  24/12/1390  08:52:17
9012-12214-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز گفت: بر اثر حوادث شب گذشته (چهارشنبه‌سوری) 12 نفر به این بیمارستان منتقل شدند که یکی از آسیب‌دیده‌ها اکنون در بخش ICU بستری است.

دکتر مهران گل‌بهار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسنای خوزستان اظهار کرد: از شب گذشته تاکنون 12 نفر با علائم سوختگی ناشی از آتش‌بازی در چهارشنبه آخر سال به این بیمارستان منتقل شده‌اند که هشت نفر از این تعداد به صورت سرپایی درمان و مرخص شدند. چهار نفر از افراد آسیب‌دیده هنوز در بیمارستان بستری هستند و یک‌نفر از آن‌ها در بخش ICU بستری است.

وی با بیان این‌که میزان سوختگی این افراد 23 و 46 درصد بوده است، افزود: همه افرادی که شب گذشته به دلیل سوختگی به این بیمارستان منتقل شده‌اند پسر بودند و سن آن‌ها هم بالای 20 سال است.

رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز تصریح کرد: بیشتر سوختگی‌های شب گذشته مربوط به ناحیه دست و صورت بود و تا این لحظه بروز حادثه چشمی گزارش نشده است. البته این آمار قطعی نیست، زیرا برخی افراد آسیب‌دیده در شهرستان‌ها ممکن است با یک روز تاخیر به این بیمارستان منتقل شوند.