سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

آمریکا: به دنبال امضای یک پیمان با ایران هستیم

کد خبر: ۸۳۵۳۹۳          

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳ 19 September 2018

نماینده آمریکا در امور ایران اعلام کرد واشنگتن به دنبال امضای یک پیمان با ایران است که شامل برنامه هسته‌ای و موشکی شود.

به گزارش تسنیم به نقل از بی بی سی، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در اندیشکده هادسن گفت: ایالات متحده به دنبال مذاکره درباره امضای پیمانی با ایران است که هم برنامه هسته‌ای و هم برنامه موشکی ایران را در بر بگیرد.

هوک افزود: "توافق تازه که ما امیدواریم بتوانیم با ایران امضا کنیم مثل قبلی یک توافق شخصی میان دو دولت نخواهد بود، ما به دنبال یک عهدنامه هستیم."

با این حال هوک گفت که با وجود اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکره با ایران، رهبران جمهوری اسلامی علاقه‌مند به گفت‌وگو نیستند.

هوک با اشاره به صدور قطعنامه شورای امنیت (2231) درباره توافق هسته‌ای ایران و عدم تایید آن در سنای آمریکا در سال 2015 گفت: آنها در سنای ایالات متحده رای نداشتند بنا بر این در شورای امنیت رای گیری کردند. این در سیستم دولتی ما اگر بخواهید موضوعی پایدار و با دوام داشته باشید، کافی نیست.

وی در عین حال درباره اینکه دولت ترامپ چگونه درباره پیمان مذکور مذاکره خواهد کرد، توضیحی نداد.

این مقام آمریکایی با اشاره به سخنان مقامات ارشد کشورمان اضافه کرد: آیت الله خامنه ای، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران همگی اعلام کرده اند تمایلی به گفتگو ندارند. ما به این تفکر احترام می گذاریم با اینکه این تفکر طرح‌های ما را تغییر نمی‌دهد. ما رژیم تحریم‌هایی داریم که در راه هستند، اقدامات قدرتمندتر که هنوز اتخاذ نشده اند.

پذیرایی متفاوت یک موکب در تهران

همزمان با شب‎های عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تعدادی از جوانان محب اهل بیت(ع) با برپایی موکب پذیرایی نذری، هر شب مردم عزادار و عاشق سیدالشهداء را با انواع خوراکی‎ها و نوشیدنی‎ها در میدان حسن‎آباد تهران اطعام می‎کنند.
کد خبر: ۸۳۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 20 September 2018

درخواست امارات برای مذاکره احتمالی آمریکا و ایران

کد خبر: ۸۳۵۵۵۷          

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷ 20 September 2018

وزیر مشاور در امور خارجی امارات خواستار حضور کشورهای عربی در مذاکرات احتمالی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش ایرنا، 'انور قرقاش' در توئیتی نوشت: ملاحظات آمریکا درباره امضای پیمانی جامع با ایران درباره برنامه هسته ای و موشکی و دخالت های منطقه ای این کشور مهم و لازم است که دولت های عربی هم در این مذاکرات حضور داشته باشند.
وی افزود: عاقلانه این است که ایران برای دور شدن از مرحله بعدی تحریم ها با پیشنهاد مذاکره آمریکا موافقت کند.
سخنان وزیر اماراتی در حالی است که 'برایان هوک' رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا دیروز (چهارشنبه) طی سخنانی در اندیشکده هادسن گفت: آمریکا درصدد امضای پیمانی با ایران از طریق مذاکره است؛ مذاکراتی که شامل برنامه موشکی و رفتار منطقه‌ای این کشور نیز بشود.
رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه در حالی علیه ایران سخن می گفت که یک فعال صلح طلب با حضور در جایگاه سخنرانان نسبت به سخنان هوک اعتراض کرد و گفت: شما می خواهید برای جنگ با ایران پرونده سازی کنید.
وی در واکنش به این اظهارات هوک که می گفت ما می خواهیم ایران همچون یک کشور طبیعی رفتار کند، اظهار کرد: بیایید درباره کشور نرمال و درباره عربستان سعودی صحبت کنیم؛ کشوری که متحد ما است اما آنها بزرگترین تهدید جامعه بین المللی هستند.
وی ادامه داد: می خواهم بپرسم آیا تحریم ها به حکومت ایران یا به مردم آن کشور آسیب می رساند؟ مسلما به مردم ایران آسیب می رساند.
پیش از این کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و در راس آن عربستان سعودی بارها خواستار حضور در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 شده بودند که با مخالفت طرف های این مذاکرات روبرو شدند.

مروری بر شرایط ایران پیش از وقوع جنگ تحمیلی؛ بخش دوم

مدنی می‌خواست از خوزستان به یک ناجی ملی بدل شود؛ یک رضاخان جدید / صدام از خرمشهر انتظار همراهی داشت، با بیشترین مقاومت رو به رو شد

صدام خیال می‌کرد در دفاع از یک همسایه متجاوز زمینه‌ای مردمی وجود دارد؛ همین تفکری که امریکا در مورد مردم عراق داشت که با گل از آن‌ها استقبال می‌کنند، وی نیز چنین تصوری داشت، اما وقتی آمد و دید با گلوله از او استقبال می‌کنند، تحلیلش به هم خورد. او هرگز فکر نمی‌کرد در خرمشهر؛ در محلی که انتظار همراهی داشت، بیشترین مقاومت صورت بگیرد، این نکته درخور توجهی است!
کد خبر: ۸۳۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 20 September 2018

سی و هشت سال پیش و در چنین روز‌هایی، نیرو‌های نظامی رژیم بعث عراق در تکاپوی این بودند که با آرایش نظامی از پیش برنامه ریزی شده و هدفمند، حمله نظامی گسترده‌ای به مرز‌های ایران آغاز کنند و با استفاده از هواپیما‌های جنگی به بمباران شهر‌های مهم ایران بپردازند؛ شرایط پر التهابی که به واسطه فضای آشفته سیاسی ایران، رژیم بعث عراق را در اقدام به حمله نظامی مصمم‌تر کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز‌های آخر شهریور ماه سال ۱۳۵۹ و در شرایطی که هنوز ساختار حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران به ثبات لازم نرسیده بود و شرایط برای سامان بخشی به قوای نظامی دچار برخی نابسامانی‌ها بود، مرز‌های غربی کشور یکباره آماج حملات نظامی دشمن بعثی قرار گرفت؛ دشمنی که بنا به اذعان بسیاری از تحلیلگران تا دندان مسلح بود و با برنامه‌ریزی بلند مدت قبلی، جنگی هشت ساله را به ایران تحمیل کرد که پیامد‌های آن تاکنون نیز جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.

جنگ ایران و عراق به واسطه بازه زمانی طولانی مدت وقوع، هنوز زوایای پنهان فراوانی دارد که پس از گذشت نزدیک به چهار دهه، همچنان به خوبی برای افکار عمومی جامعه بازنمایی نشده و در این بین رسانه‌های بیگانه معاند و ضد انقلاب هجمه گسترده‌ای را برای مخدوش کردن دستاورد‌ها و حماسه بزرگ ملت ایران داشته اند؛ مجموعه اقداماتی که در صورت بی توجهی به آن، ممکن است فکر و اندیشه نسل‌های امروز و آینده کشور را به منحرف کند.

از جمله موضوعات مهمی که در مورد دفاع مقدس می‌توان به آن اشاره کرد و در رسانه‌ها نیز کمتر به آن پرداخته شده، شرایط و مقدماتی است که مجموع آن‌ها در کنار هم به وقوع جنگ منجر شد؛ نکات مهم و حساسی که می‌توان در لابلای گفته‌های فرماندهان نظامی و افرادی که در محور نبرد با رژیم بعث بودند، به آن دسترسی پیدا کرد و با نگاه روشن تری به این بخش مهم از تاریخ انقلاب اسلامی نگریست.

در این رابطه، مهر ماه سال ۱۳۸۳ گفت و گویی بین سرلشکر غلامعلی رشید، امیر دریابان علی شمخانی و سردار درودیان، سردبیر وقت فصلنامه تخصصی جنگ ایران و عراق انجام شده است که اشاره به فراز‌هایی از آن خالی از لطف نیست؛ گفت و گویی که محتوای اصلی آن در مورد شرایط ایران در دورانی است که هنوز جنگ تحمیلی آغاز نشده بود و سیاستمداران و فرماند‌های نظامی ایران نیز آرایش دفاعی ـ راهبردی قابل قبولی نداشتند.

پس از انتشار بخش نخست قسمت‌های منتشر شده گفت و گوی مورد اشاره (از اینجا بخوانید) در ادامه بخش دوم آن با رعایت اختصار می‌آید:

دریابان شمخانی در این گفت وگو بیان کرد: وقتی به همراه برخی فرماندهان نظامی (مرداد ماه ۱۳۵۸)، آمادگی رژیم عراق را برای حمله به بنی صدر (رئیس جمهور و فرمانده کل قوای وقت) گزارش دادیم و او تقریباً پذیرفت که خبر‌هایی هست، فردی به نام سرهنگ عطاریان را به عنوان فرمانده غرب کشور برگزید.

شمخانی ادامه داد: او (سرهنگ عطاریان) به آنجا آمد و توضیح داد که عراق قصد حمله به ایران را دارد و طرح‌هایی با نام عقاب و... را مطرح کرد.

به یاد دارم که به او گفتم: شما به ما آر. پی. جی بدهید. او گفت: آر. پی. جی نداریم. در حالی که آن زمان، ارتش خیلی آر. پی. جی داشت، در هر حال در آن جلسه، به ما ابزار ندادند؛ موضوعی که به نوشتن آن نامه تاریخی منجر شد که به داد ما برسید.

شمخانی اضافه کرد: در آن جلسه، به او (عطاریان) خیلی اصرار کردیم که امکانات تسلیحاتی بگیریم و شهید بقایی را به عنوان نماینده خودمان در اتاق جنگ لشکر ۹۲ گذاشتیم. این جلسه در اتاق جنگ لشکر ۹۲ تشکیل شد. من و آقای غرضی استاندار خوزستان، و دیگر دوستان هم حضور داشتیم. او در آنجا طرح داد و گفت: عراق می‌خواهد این کار را بکند و فلش‌های عملیاتی عراق را مشخص کرد. البته ما آن‌ها را درک نمی‌کردیم، یعنی از آنجا که من نظامی نبودم، درک نمی‌کردم که او می‌خواهد چه بگوید، اما می‌دانستم که ما به تجهیزات نیاز داریم.

شمخانی تصریح کرد: بنابراین در مورد بحث بازدارندگی، باید بگویم که از نظر نظامی، دشمن به این تحلیل رسیده بود و ضد انقلاب هم به او اطلاعات می‌داد که نخست، جمهوری اسلامی ایران آمادگی مقابله ندارد و دوم اینکه، عراق مأموریت داشت جبههِ شرقی اعراب را حفاظت کند، یعنی حتی اگر از نظر قدرت نظامی نیز بازدارنده بودیم، این عملیات و این جنگ را انجام می‌داد؛ زیرا، در بغداد احساس می‌کرد تهدید‌های ناشی از موج انقلاب اسلامی همه‌جا را فرو می‌شکند، و کشور‌های منطقه و فرامنطقه، حمله او را به اشکال مختلف تأیید می‌کردند. به همین دلیل، این الفاظ را به کار می‌گرفت.

در این بخش سردار رشید پرسید: این الفاظ را از کجا می‌آورد؟ الفاظی مانند جبههِ شرقی و ویرانی دروازه‌های شرق، الفاظ جالبی است.

شمخانی پاسخ داد: آن زمان، این الفاظ را به کار می‌برد و می‌گفت: عراق مدافع جبههِ شرقی اعراب است. من نخستین بار نام خودم را در رادیو عراق شنیدم می‌گفت! کسی به نام شمخانی هست که خلق عراق را سرکوب می‌کند. آن زمان، عراقی‌ها علیه من کار روانی می‌کردند. یک بار هم رادیو نامم را خواند. در واقع، اوایل، عراق مرتب نام من را در رادیو می‌خواند که شمخانی این کار‌ها را انجام می‌دهد، این عرب نیست و فلان است، اما اصلاً، تأثیری در روحیه ما نمی‌گذاشت.

رشید در این بخش از گفت وگو از شمخانی پرسید: شما حدوداً، از چه تاریخی احساس کردید که احتمال وقوع جنگ وجود دارد؟ که شمخانی پاسخ داد: از زمانی که نخستین خمسه در خرمشهر پایین آمد.

شمخانی افزود: البته، ما بسیج مستضعفان هم داشتیم، اما عراقی‌ها خیال می‌کردند که این نیرو آمادگی پیدا نمی‌کند. اصلاً بسیج مستضعفان در آن مقطعی که تشکیل شد، (۱۳ آبان ماه ۱۳۵۸) واقعاً، بازدارنده نبود؛ یعنی بیشتر یک نمایش بود. دوم اینکه باید ببینیم در اختیار چه کسی بود؟ به یاد دارم وقتی بسیج مستضعفان شکل گرفت، مراکز آموزشی‌اش را نشان می‌دادند، یک سرهنگ داشت دختری را به شکل خیلی بدی آموزش می‌داد. اصلاً، بسیج نمی‌توانست در خدمت یک نیروی کلاسیک، مؤثر باشد؛ بدین‌ترتیب، این موضوع بازدارندگی ایجاد نمی‌کرد.

شمخانی ادامه داد: آن زمان، آقای مجد، مسئول بسیج مستضعفین و سپاه هم اختلافاتی داشتند. نگاه کنید، وی اصلاً، روی این حساب نمی‌کرد که مقاومت مردمی شکل بگیرد که غیر از آن موارد رسمی و کلاسیک باشد و بعد همین مقاومت مردمی آن موارد رسمی را نیز در درون خودش هضم کند، اما این واقعه رخ داد. بعدها، این را در صحبت هایم خواهم گفت؛ بنابراین، صدام زمانی که احساس کرد، به طور قطع، پیروز است، یعنی معادله بازدارندگی شکست خورده است، جنگ را آغاز کرد. به دلیل اینکه در خرمشهر بیشتر از دیگر مناطق عرب‌نشین، نوعی همراهی توسط شبیر وجود داشت، در ضمن هیأتی نیز تشکیل شد.

شمخانی افزود: صدام خیال می‌کرد در دفاع از یک همسایه متجاوز زمینه‌ای مردمی وجود دارد؛ همین تفکری که امریکا در مورد مردم عراق داشت که با گل از آن‌ها استقبال می‌کنند، وی نیز چنین تصوری داشت، اما وقتی آمد و دید با گلوله از او استقبال می‌کنند، تحلیلش به هم خورد. او هرگز فکر نمی‌کرد در خرمشهر؛ در محلی که انتظار همراهی داشت، بیشترین مقاومت صورت بگیرد، این نکته درخور توجهی است!

رشید در این بخش از گفته‌های شمخانی گفت: نکتهِ مهم و جمله‌ای تاریخی است که آقای شمخانی بیان می‌کند، من تا به حال، اصلاً، بدین نکته توجه نکرده بودم.

شمخانی ادامه داد: این تفکر هم از این ناشی بود که صدام می‌دید یک هیأت قومی تشکیل شد و به تهران آمد که برای گرفتن حق اعراب مذاکره کند، چنین بحث‌هایی هم شکل گرفت.

او خیال می‌کرد این هیأت در دفاع از یک متجاوز، پشتوانه‌ای اجتماعی دارد، حال آنکه این بحث داخلی و محدود بود. به نظرم، این هم دو تا وجهه داشت که یک وجهه‌اش حق و وجههِ دیگرش باطل بود. حقش کجا بود؟ ظلمی که مدنی (استاندار وقت خوزستان) به آن‌ها می‌کرد. مدنی تحریک می‌کرد و آدم می‌کشت تا قهرمان شود، اما آن‌ها به حساب نظام می‌گذاشتند و برای طرف مقابل سربازگیری می‌کرد. اما از یک طرف ناحق بود و سیاست ما این بود که آن‌ها را از یکدیگر تفکیک کنیم، یعنی همزمان هم بگوییم خواست نظام این نیست که مدنی می‌کند و هم بگوییم شعار شما غلط است و ما با این شعار برخورد می‌کنیم. در حقیقت، این کاری بود که در نهایت، موفق شدیم آن را انجام بدهیم.

شمخانی در ادامه این سخنان خود گفت: در جلسه شورای تأمین من با او (مدنی، استاندار وقت خوزستان) ارتباط داشتم. افرادی را دستگیری و به حاکم شرع اعلام می‌کرد آن‌ها را اعدام کن. برای نمونه، یک بار که خلخالی پیشش آمد، به او گفت: این ۷ تن را اعدام کن. بعد خلخالی رفت و شیخ علی تهرانی حاکم شرع خوزستان شد.

بعد از انفجاری که در خرمشهر پیش آمد، یک بّنا را با پسرش و ۵ نفر دیگر گرفتند. مدنی گفت: این‌ها را اعدام کن، اما شیخ علی تهرانی ساعت یک بامداد با خودرو از اهواز خارج شد و به من زنگ زد و گفت: شمخانی! من رفتم، من لااله را بلدم، ولی الا الله را بلد نیستم.

شمخانی در ادامه سخنان خود پیرامون شرایط ایران پیش از جنگ، افزود: به دلیل اینکه او فرد دینداری بود از اهواز خارج شد و حاضر نشد این کار را بکند. ما می‌دانستیم که مدنی دنبال این بود که بگوید من این‌ها را گرفتم و سرکوب کردم. در واقع، تمام این وقایع را خودش ایجاد می‌کرد تا قهرمان ملی بشود؛ بنابراین، صدام با چنین دیدگاهی حمله را آغاز کرد.

تازه برای اینکه ما رشد نکنیم، مدنی، استاندار وقت خوزستان کمیته‌ای به نام کمیته استحفاظی تشکیل داد. ما کمیته پرستو بودیم و او کمیته استحفاظی را درست کرد و آن را به یک استوار ارتشی سپرد که با ما اصلاً، هماهنگ نبود. کمیته‌ای به نام کمیته استحفاظی درست کرد تا نقش ما را در استان کم و آن‌ها را عمده کند، اما موفق نشد.

در این بخش از گفت وگو، رشید اضافه کرد: من سه ماه پیش، همین فرمانده گردان تکاور به نام صمدی را که در خرمشهر جنگیده بود و اکنون (سال ۱۳۸۳) در بازار بزاز است، پیدا کردم و به او گفتم: وقتی جنگ شد، شما کجا بودی؟ گفت: در اهواز بودم. گفتم: چرا در اهواز بودی؟ گفت: مدنی ما را احضار کرد، گردان ما در اهواز بود، سه گروهان داشتیم و یک گروهان ارکان. به هر حال، وقتی من به اهواز می‌آمدم، حول و حوش استانداری همین تفنگداران تکاور نیرو دریایی را می‌دیدیم. این نیرو‌ها می‌آمدند و به نام مدنی روغن و شکر و برنج به عشایر می‌دادند، در غرب کرخه، یعنی در چنانه، عین‌خوش و دشت عباس این کار‌ها را می‌کرد که بعد معلوم شد برای انتخابات است و در فکر انتخابات آینده است. من تعجب می‌کردم، نیروی تکاور برای چه برنج و روغن به عشایری دهد؟

شمخانی در پاسخ به این بخش از سخنان رشید، گفت: او (مدنی) می‌خواست از استان به یک ناجی ملی تبدیل بشود. این هم از تفکر نظامی‌اش ناشی می‌شد، خیال می‌کرد که ایران به این ناجی نیازمند است؛ یک رضا خان جدید.

مروری بر شرایط ایران پیش از وقوع جنگ تحمیلی؛ بخش نخست

صدام هنگامی حمله کرد که بازدارندگی نظامی ایران شکست خورده بود / بنی‌صدر می گفت اقدامات تحریک‌آمیز از سوی ایران است

سی و هشت سال پیش و در چنین روز‌هایی، نیرو‌های نظامی رژیم بعث عراق در تکاپوی این بودند که با آرایش نظامی از پیش برنامه ریزی شده و هدفمند، حمله نظامی گسترده‌ای را به سمت مرز‌های ایران آغاز کنند و با استفاده از هواپیما‌های جنگی به بمباران شهر‌های مهم ایران بپردازند؛ شرایط پر التهابی که به واسطه فضای آشفته سیاسی ایران، رژیم بعث عراق را در اقدام به حمله نظامی مصمم‌تر کرد.
کد خبر: ۸۳۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲ 19 September 2018

سی و هشت سال پیش و در چنین روز‌هایی، نیرو‌های نظامی رژیم بعث عراق در تکاپوی این بودند که با آرایش نظامی از پیش برنامه ریزی شده و هدفمند، حمله نظامی گسترده‌ای را به سمت مرز‌های ایران آغاز کنند و با استفاده از هواپیما‌های جنگی به بمباران شهر‌های مهم ایران بپردازند؛ شرایط پر التهابی که به واسطه فضای آشفته سیاسی ایران، رژیم بعث عراق را در اقدام به حمله نظامی مصمم‌تر کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز‌های آخر شهریور ماه سال ۱۳۵۹ و در شرایطی که هنوز ساختار حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران به ثبات لازم نرسیده و شرایط برای سامان بخشی به قوای نظامی دچار برخی نابسامانی‌ها بود، مرز‌های غربی کشور یکباره آماج حملات نظامی دشمن بعثی قرار گرفت؛ دشمنی که بنا به اذعان بسیاری از تحلیلگران تا دندان مسلح بود و با برنامه‌ریزی بلند مدت قبلی، جنگی هشت ساله را به ایران تحمیل کرد که پیامد‌های آن تاکنون نیز جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.

جنگ ایران و عراق به واسطه بازه زمانی طولانی مدت وقوع، هنوز زوایای پنهان فراوانی دارد که پس از گذشت نزدیک به چهار دهه همچنان به خوبی برای افکار عمومی جامعه بازنمایی نشده و در همه این سال ها رسانه‌های بیگانه، معاند و ضد انقلاب هجمه گسترده‌ای را برای مخدوش کردن دستاورد‌ها و حماسه بزرگ ملت ایران داشته اند؛ مجموعه اقداماتی که در صورت بی توجهی به آن، ممکن است فکر و اندیشه نسل‌های امروز و آینده کشور را به انحراف بکشاند.

از جمله موضوعات مهمی که در مورد دفاع مقدس می‌توان به آن اشاره کرد و در رسانه‌ها نیز کمتر به آن پرداخته شده، شرایط و مقدماتی است که مجموع آن‌ها در کنار هم به وقوع جنگ منجر شد؛ نکات مهم و حساسی که می‌توان در لابلای گفته‌های فرماندهان نظامی و افرادی که در محور نبرد با رژیم بعث بودند، به آن دسترسی پیدا کرد و با نگاه روشن تری به این بخش مهم از تاریخ انقلاب اسلامی نگریست.

مهر ماه سال ۱۳۸۳ گفت و گویی بین سرلشکر غلامعلی رشید، امیر دریابان علی شمخانی و سردار درودیان سردبیر وقت فصلنامه تخصصی جنگ ایران و عراق انجام شده است که اشاره به فراز‌هایی از آن خالی از لطف نیست؛ گفت و گویی که محتوای اصلی آن در مورد شرایط ایران در دورانی است که هنوز جنگ تحمیلی آغاز نشده بود و سیاستمداران و فرماند‌هان نظامی ایران نیز آرایش دفاعی ـ راهبردی قابل قبولی نداشتند.

در ادامه بخش نخست قسمت‌های منتشر شده این گفت وگو با رعایت اختصار می‌آید:

در مقدمه گفت و گویی که به آن اشاره شد، سرلشکر رشید خطاب به دریابان شمخانی گفت: آقای شمخانی فرض کنید سال ۱۳۵۸ است. حالا یک ماه از انقلاب گذشته، جنابعالی هم فرمانده سپاه خوزستان هستید و ده آدم هم در خوزستان دارید. (جهان آرا و رشید و برادرانی که در شهر‌های مختلف استان هستند).

شما آن زمان هم که جلسه تشکیل می‌دادید، از ما دعوت می‌کردید و ما کمابیش، اخبار و اطلاعات مرزی را به آگاهی شما می‌رساندیم، من هم گزارش‌هایی را می‌نوشتم و به غلام کیانی، فرماندار شهرستان دزفول، می‌دادم تا به مدنی، استاندار، دهد؛ چون من درست در فروردین ماه سال ۱۳۵۸ یعنی دو ماه پس از انقلاب به همراه رئوفی و با جیپ به راه افتادم و از مهران تا چزابه را بازدید کردم، در حین حرکت دیدیم بعضی از پاسگاه‌ها مانند پاسگاه مرزی چم‌سری (واوی) خالی است و نیرو ندارد. این موضوع را به ژاندارمری ایلام گزارش دادیم. ژاندارمری هم گفت که نیرو ندارد. گفتیم: ما آن را پر کنیم؟ گفتند: پر کنید.

سپس مسئولیت پاسگاه چم‌سری را بر عهده گرفتیم. ۵۰ سپاهی را در این پاسگاه گذاشتیم و به رئوفی حکم فرماندهی دادیم.

به وی گفتم: تو فقط حافظ این پاسگاه نیستی، مدام در این محدوده از بیات و موسیان تا فکه گشت بده و ببین چه خبر است، عوارض زمین را شناسایی کن، دم مرز برو و پاسگاه‌های عراقی را زیر نظر بگیر، اخبار و اطلاعات را جمع‌آوری کن، با نقشه آشنا شو و هر هفته که می‌رفتیم، می‌گفتند در مرز التهاب است.

بچه‌های ژاندارمری هم می‌گفتند اصلاً این عراقی‌ها، عراقی‌های قدیم نیستند. برای نمونه، تانک می‌آمد. به یاد دارم برای جلسه‌ای به استانداری آمدم. آن زمان، مدنی رفته و غرضی آمده بود.

من اخبار چزابه و فکه را دادم و گفتم این اخبار را حتّی چوپان‌ها نیز به ما داده‌اند. فرمانده پایگاه چهارم شکاری ارتش هم نشسته بود که فکر می‌کنم باقری نام داشت. نمی‌دانم چه کسی این را یاد من داد، گفتم: حالا نمی‌شود یک عکس هوایی بگیرید؟

یکدفعه این فرد به ما تعرض کرد و گفت: مگر بچه شده‌ای؟ اولاً در مورد عکس هوایی فرمانده کل قوای مملکت باید تصمیم بگیرد، دوم آنکه، برای این کار هواپیما و دوربین عکاسی ویژه لازم است بعد هم عکس را باید به تهران ببرند و دو تا سه هفته، حتی یک ماه تفسیر کنند، شما فکر کرده‌اید، تنها کار با یک دوربین عکاسی انجام می‌شود؟ بدین‌ترتیب، همه از انجام این پیشنهاد منصرف شدند.‌

می‌خواهم بگویم همین طور آرام آرام، اخبار و اطلاعات به شما و همهِ ما می‌رسید، حالا من دو پرسش را مطرح می‌کنم، نخست اینکه آیا شما فکر می‌کردید که جنگ اتفاق بیفتد؟ پاسخ مثبت است، با این وضعی که بود، تمامی ما احتمال وقوع جنگ را می‌دادیم. بعید است که کسی بگوید این احتمال داده نمی‌شد.

دوم اینکه با این مشکلات متعددی که بود و در رأس سیستم سیاسی ـ نظامی کشور بنی‌صدر و این تیپ آدم‌ها بودند، آیا فکر می‌کردید که بتوانیم بازدارندگی ایجاد کنیم؟ می‌توان گفت که پاسخ این پرسش نیز منفی است.

پاسخ دریابان شمخانی در مورد دو پرسش مهمی که سردار رشید مطرح کرد، قابل تأمل است. شمخانی در پاسخ به این سؤال‌ها گفت: من هیچ اقدام تحریک‌آمیزی که به جنگ منجر شود، انجام نمی‌دادم، اما آن‌ها اقدام تحریک‌آمیزی که به تحریک ما منجر بشود، انجام می‌دادند. دشمن روی مرز تحرک و تجمع داشت، پاسگاه‌های ما را می‌زد، در خطوط نفتی ما بمب‌گذاری می‌کرد، در ریل راه‌آهن ما بمب‌گذاری می‌کرد، آدم‌ربایی انجام می‌داد، شبکه‌های اطلاعاتی‌اش فعال بود و جریان‌های سیاسی و اجتماعی را در استان و در مناطق عرب‌نشین راه‌اندازی کرده بود.

در واقع، دشمن اقداماتی انجام می‌داد تا ما را به نشان دادن واکنش وادارد و در نهایت بتواند از آن بُل بگیرد، اما ما هیچ اقدامی نمی‌کردیم که به درگیری منجر بشود. در واقع، او آغاز کننده بود.

در ادامه این گفت وگو، رشید ادامه داد: ما از گروه هایی مانند «منظمة‌العمل» پشتیبانی ضعیفی می‌کردیم و آن‌ها کار مخفی و آرامی انجام می‌دادند، یعنی التهاب ایجاد نمی‌کردند، برای نمونه، می‌خواستند عضوگیری بکنند، پول یا حداکثر یک قبضه کلت به داخل عراق برسانند و آمادگی ایجاد بکنند، یعنی در دورهِ فعالیت مخفی به سر می‌بردند.

شمخانی ادامه داد: در هر حال، ما اقدامی نمی‌کردیم که دشمن را تحریک بکنیم، البته، تحلیل بنی‌صدر این بود که سر مرز اقدامات تحریک‌آمیز صورت می‌گیرد. ارتشی‌ها به او گزارش و اطلاعات داده بودند. برای نمونه، در پاسگاهی، ۵۰ پاسدار مستقر شده بودند، زیرا آن پاسگاه خالی شده بود. در ضمن، ما تحرکاتی در حین گشت داشتیم و با یکی دو نفر گشت می‌زدیم.

رشید در این بخش گفت: فکر کنم تحرکاتی هم حول و حوش پاسگاه سعیدیه -چسبیده به هور- داشتیم که بچه‌های بهبهانی بودند.

شمخانی پاسخ داد: بله، ما این تحرک را داشتیم، اما این تحرکات در سرزمین خودی و برای شناسایی بود و هیچ اقدامی در حوزهِ عراق نمی‌کردیم، اما او این اقدامات را تحریک‌آمیز قلمداد می‌کرد. پس ما اقدامات تحریک‌آمیز نمی‌کردیم. این بازدارندگی که می‌گویید، هر جنگی دو طرف دارد و وقتی دشمن تصمیم به حمله گرفت شما مجبور به جنگیدن هستید.

صدام ایرانی‌های مقیم عراق را اخراج و شیعیان را به هجرت از عراق وادار کرد، هم‌زمان اقدامات روانی و عملیاتی نیز علیه ما انجام داد که برخی، مانند مدنی (استاندار وقت خوزستان) او را تحریک می‌کردند.

مدنی طرحی داشت مبنی بر اینکه قهرمان ملی شود، راهش هم این بود که مخالف‌تراشی کند، مخالف‌تراشی خلق عرب خوزستان بود.

صدام به اندازه یک دکمه ما را تحریک می‌کرد، اما مدنی از این تهدید کت و شلوار می‌ساخت. به خاطر اینکه خود را قهرمان ملی جلوه بدهد و تأثیر و انعکاس این امر در مردم، مبهم بود.

شمخانی در ادامه سخنان خود و در رابطه با تحریکاتی که از سوی استاندار وقت خوزستان صورت می‌گرفت، ادامه داد: او با این هدف کار می‌کرد. اگر نامزد ریاست‌جمهوری نمی‌شد، من این را نفی می‌کردم، اما، چون نامزد شد، دلیلی برای نفی آن نمی‌بینم. اصلاً، شعار او «نجات ایران» بود.

در این بخش از سخنان شمخانی، رشید گفت: اصلا در مسأله کردستان تبلیغ شد و این شعار در حال جا افتادن بود که مدنی را به کردستان بیاورید، عین خوزستان مسأله را تمام می‌کند.

شمخانی افزود: در حالی که اصلاً در خوزستان آنچنان تهدید گسترده‌ای نبود. تهدید در خوزستان تشکیلا‌تی و قابل شناسایی و قابل تفکیک از مردم بود.

ما هرگز در خوزستان جریان مردمی نداشتیم، هیچ وقت هم پیدا نمی‌کنیم و من در این تردید ندارم. خلاصه هنگامی که دشمن تصمیم گرفت اقدام نظامی بکند، بازدارندگی ما شکست خورده بود، یعنی دشمن تفسیری از وضع داخلی ما داشت.

هم در نهاد قدرتمان اختلاف بود، هم اینکه نیروی مسلح مجهز و آماده در اختیار نداشتیم. او قسمتی از نیروی مسلح را به عنوان جریانی در خدمت کودتا می‌دید. در واقع، تحلیلی که دشمن از اوضاع داخلی ایران داشت، ما را از بازدارندگی انداخته بود، یعنی ما به عنوان یک فرمانده محلی نمی‌توانستیم کاری بکنیم که بازدارندگی را در پی داشته باشد، این از نظر نظامی بود.

رشید در تأیید این بخش از سخنان شمخانی افزود: نه ما، بلکه منظور سران نیرو‌های مسلح و به طور خاص، ارتش است، زیرا، سپاه را خاص تهدید خارجی درست نکردند، سپاه برای کشف کودتا، مقابله با محاربین و حفاظت تشکیل شد.

پس از این گفته‌های رشید، شمخانی ادامه داد: من آن زمان می‌گفتم، سپاه در هر میدانی که قرار می‌گیرد، آن میدان برایش کیسه بوکس می‌شود تا در میدان بالاتری قرار بگیرد.

برای نمونه، در حوزه سرکوب جریان‌های ضد انقلابی در استان، دریافتیم چگونه می‌توان با شورش‌های مسلحانه در کردستان، مقابله کرد و این موضوع کمک کرد تا در جنگ حضور پیدا کنیم.

اتفاقاً، یادم هست که آن زمان، این‌ها را تحلیل می‌کردم و می‌گفتم که آموزش سپاه پادگانی نیست، بلکه آموزش میدانی است و در هر میدان، خود را برای میدان آتی آموزش می‌دهد.

یک بار بنی‌صدر در تهران جلسه‌ای درباره تهدید عراق گذاشت. (مردادماه ۱۳۵۸) آن زمان آقای محسن رضایی و من هم به عنوان فرمانده سپاه خوزستان حضور داشتیم. در این جلسه، من عنوان کردم که شرایط تغییر یافته و عراق تقویت شده است.

پس از کودتا به آنجا آمدیم، بنی‌صدر در بالا و محسن (رضایی) هم این طرف نشسته بود، من طوری پشت‌ میز قرار گرفته بودم که افرادی که این طرف بودند، دیده نمی‌شدند و مدام محسن (رضایی) مرا کنار می‌کشید. بالاخره، آنجا شرایط را به بنی‌صدر توضیح دادیم و همان موقع بود که او گفت: اقدامات تحریک‌آمیزی صورت می‌گیرد، یعنی در همان جلسه این را گفت، بعد من برایش توضیح دادم که جریان چیست، البته به او اطلاعات غلط می‌دادند.

شمخانی افزود: به هر حال، آن زمان، آمادگی رژیم عراق را برای حمله گزارش دادیم و او تقریباً پذیرفت که خبر‌هایی هست. به همین دلیل، وقتی به اهواز رفتیم، فردی به نام سرهنگ عطاریان حدود یک هفته پیش از آغاز جنگ، از طرف ستاد مشترک ارتش به اهواز آمد که بعد، فرمانده غرب کشور شد.

وقوع سیلاب در چند روستای بخش دهدز

بارش‌های تابستانه اهالی چند روستای بخش دهدز را غافلگیر کرد و باعث امداد خواستن اهالی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایذه؛ در پی آغاز بارش‌ها از اواخر وقت امروز در ارتفاعات شهرستان ایذه، بارش باران در بخش دهدز از شدت بالایی برخوردار بود.

با این وجود، اهالی روستای سبزی در تماس با خبرنگار فارس از قطع شدن راه ارتباطی خود و محاصره شدن احشامشان در سیلاب خبر داده و از مسئولان درخواست امداد دارند.

شنیده‌ها از وقوع سیلاب در روستای لنده نیز حکایت دارد که اخبار تکمیلی و دقیق آن پس از بررسی و پیگیری بیشتر متعاقبا اعلام می‌شود‌.

مرد هزار چهرۀ واقعۀ کربلا که بود؟/ ریخت‌شناسیِ کنش‌گران

    بیشترِ سپاه یزید اعراب شمالی‌اند؛ نظامیانی که با رانت به اشراف اقتصادی تبدیل شدند. امام هم گفت حرف مرا نمی‌فهمید چون حرام خورده‌اید...   

مرد هزار چهرۀ واقعۀ کربلا که بود؟/ ریخت‌شناسیِ کنش‌گرانعصر ایران - استاد تاریخ دانشگاه تهران با تحلیل دو سوی واقعه کربلا، کنش‌گران سپاه امام حسین ع را عمدتا نیروهای فرهنگی، علمی و اجتماعی اما اهل جهاد توصیف کرد و گفت: کنش‌گران سپاه یزید اما از اشراف نظامی‌اند که به خاطر قدرت و ثروت دست به هر جنایتی می‌زدند.

به گزارش عصر ایران، دکتر غلامرضا ظریفیان در پنجمین شب از سلسله نشست های «عاشورا و امروز ما» که به همت «بنیاد اندیشه و احسان توحید»، «خانه اندیشمندان علوم انسانی» و «انجمن اندیشه و قلم» برگزار شد، سخنرانی خود در شب عاشورا را با عنوان «ریخت شناسی کنش‌گران مؤثر واقعۀ کربلا» ایراد کرد.

او با بیان اینکه «کاروان امام حسین و لشگر یزید عموما عرب‌اند با یک تفاوت که اکثر اصحاب امام، عرب جنوبی و یمنی‌اند اما اغلب لشگر یزید از اعراب شمالی‌اند که عموما ساکن کوفه بودند» گفت: «اعراب جنوبی و یمنی، با شمشیر، اسلام نیاوردند بلکه زمان پیامبر به صورت ارادی و اختیاری اسلام آوردند. یمنی‌ها حمایت کننده اصلی امام علی (ع) بودند. امام حسن را هم یمنی‌ها حمایت کردند. اکثر شهدای کربلا غیر از بنی هاشم، یمنی هستند. ما ایرانی‌ها نیز تشیع خود را مدیون یمنی‌ها هستیم؛ مهاجرانی که به مناطق مرکزی و ری آمدند».

اشراف نظامی که اشراف اقتصادی شدند

ظریفیان اضافه کرد: «اما کنش‌گران اصلی سپاه یزید حجازی و اعراب شمالی‌اند؛ مانند عبیدالله زیاد، عمر سعد، شمر، اشعث و شبث. اعراب شمالی نقشی فعال در فتوحات نقش داشتند و بعدها در سپاه یزید از اشراف نظامی شدند. البته اشرافیت‌شان را با رانت به دست آورده بودند. آنان نظامیانی بودند که از رانت ویژه برخوردار شدند و به اشراف اقتصادی تبدیل گشتند و همین بود که امام حسین می‌فرمود حرف حق را نمی‌فهمید چون شکم‌تان از حرام پر شده است».

او در ادامه به شخصیت‌شناسی و ارایۀ گزارشی از زندگی کنش‌گران اصلی لشگر یزید پرداخت و با بیان اینکه عمرسعد فرزند «سعد ابی وقاص» است، گفت: «پدر عمرسعد نقش موثری در به خلافت رسیدن عثمان داشت و سپس والی کوفه شد. او در دورۀ امیرالمؤمنین کناره گرفت و منزوی شد، در دورۀ معاویه هم تا حدودی منزوی و سپس مسموم و کشته شد. سعد اما به رغم برخوردی که معاویه با پدرش کرد از نیروهای اصلی فعال دورۀ معاویه است که در خدمت زیاد ابن ابیه در می آید.

عمر شخصیت نظامی دارد و سهم زیادی از فتوحات برده است. او همراه شمر در قتل عام حجربن عدی و یارانش نقش ایفا کرد و از کاسبان فتنه اند. عمر شهادت می دهد که حجربن عدی فتنه گر است و دلیل قتل حجر همین شهادت است. او همچنین وقتی مسلم به کوفه می آید به یزید نامه می نویسد و یزید را تحریک می کند و می گوید اگر دیر بجنبی کوفه را از دست می دهی. بعد هم در کربلا در مقابل امام حسین قرار می گیرد».

مرد هزارچهرۀ واقعۀ کربلا

ظریفیان در توصیف شخصیت شبث، او را «مرد هزارچهره» خواند و اظهار کرد: «شبث در ماجرای پیامبران دروغین در زمان حضرت محمد(ص) و اوایل وفات ایشان از مدافعان پیامبران دروغین بود. بعدها توبه می کند و از فرماندهان فتوحات نظامی می شود. او از کسانی است که در قتل عثمان نقش دارد. در جنگ جمل در برابر امیرالمومنین است اما بعد از مدتی رنگ عوض می کند و در واقعه صفین کنار حضرت قرار می گیرد.

                                       سریال مختارنامه- شبث با بازی «مظفر مقدم»مرد هزار چهرۀ واقعۀ کربلا که بود؟/ ریخت‌شناسیِ کنش‌گران

امیرالمومنین که ضعیف می شود به خوارج می پیوندد، در گفت و گویی که حضرت با خوارج دارد توبه می کند. بعد از شهادت امام حسن به معاویه می پیوندد. در واقعه حجر بن عدی جزو شهادت دهندگان علیه اوست. وقتی معاویه می میرد با نوشتن نامه امام حسین را به کوفه دعوت می کند. در نهایت هم عبیدالله او را فرمانده سپاه پیاده نظام روز عاشورا می کند. او در قیام توابین نیز از آنان حمایت می کند اما بعدها در مقابل مختار قرار می گیرد و با قاتل مختار بیعت می کند.»

او در ادامه به شخصیت شناسی شمربن ذی الجوشن پرداخت و گفت: «او به سختی اسلام آورد، فردی بشدت متحجر است، یازده بار پیاده به حج رفت. نظامی صرف و مزدور است. تند و افراطی، بددهن و هرزه گو، اما معتقد است خدا را به خوبی می شناسد.

از یاران علی (ع) بوده اما بعدها به خوارج می پیوندد و در جنگ نهروان جان سالم به در برد. بعدها به خدمت معاویه درآمد و در ماجرای قتل حجربن عدی قسم یاد می کند که حجر مرتد است و مسلم را نیز فتنه گر می خواند. او کاملا نگاه قبیله ای و طایفه ای دارد و در کربلا لحظه به لحظه حرکت امام حسین را گزارش می کند. شب عاشورا امان نامه برای حضرت ابوالفضل می آورد. در عاشورا در کشته شدن امام حسین و قتل حضرت عباس فعال بود و مسوول انتقال سرها به شام است.»

ظریفیان با اظهار اینکه «در سپاه یزید افراد بی هویت زیادی وجود دارند» تصریح کرد: «حرمله یکی از نظامیان بی ریشه ای است که به فرمان امیرش دست به هر کاری می زند.او تیراندازی ماهر و قاتل علی اصغر و عبدالله بن حسن است.»
و نقش فعال در قتل حضرت عباس دارد.»

او با بیان اینکه «خاندان اشعث نیز نقش فعالی در سپاه یزید داشتند» گفت: «اشعث امیرالمومنین را مجبور به حکمیت و پذیرفتن ابوموسی اشعری کرد. بعدها معاویه او را که در سپاه امام حسن بود خرید و اشعث پشت امام را خالی کرد. اشعث دو پسر به نام های محمد و قیس دارد که هر دو از نیروهای فعال سپاه پزید هستند. محمد چشم در چشم امام حسین منکر فرزند پیغمبر بودن امام شد. قیس جزو کسانی است که به امام حسین نامه نوشتند که به کوفه بیا اما در آتش زدن خیمه ها نقش داشت.»

5زن در کربلا با سپاه یزید درگیر شدند

ظریفیان در ادامه به شخصیت شناسی کنشگران فعال کاروان امام حسین (ع) در کربلا پرداخت و ابتدا با اشاره به نقش زنان گفت: «زنان در کربلا نقش بسیار مهمی را ایفا کردند. یازده مادر شهید در کربلا بودند؛ حدود 5 زن با دشمن در کربلا مواجهه داشتند که یکی از آنان به شهادت رسید. در ماجرای اسرا عده ای از زنان برای آزادی اسرا تلاش کردند که منجر به شهادت رسیدن آنان شد. اما متاسفانه کمتر از نقش زنان یاد می شود.»

او سپس به توصیف شخصیت مسلم بن عوسجه پرداخت و اظهار کرد: «مسلم 80 ساله بود. از یاران پیامبر، امیرالمومنین و امام حسن بود. محدث، فقیه و مورد وثوق است.»

ظریفیان با بیان اینکه «شخصیت های موثر کاروان امام حسین نه اشراف نظامی بودند و نه اشراف اقتصادی» افزود: «مسلم در دولت امیرالمومنین نقش بسیار موثری داشت. شب عاشورا سخنان نغزی بیان کرد. در روز عاشورا 50 نفر از یاران امام در ساعات اولیه به شهادت رسیدند، اولین فردی که پس از این به میدان می رود مسلم بن عوسجه است. او به قدری معنوی و بزرگ است که وقتی وارد میدان می شود فرمانده سپاه دستور می دهد سریع او را بکشند چون معتقد است اگر مسلم به میدان بیاید بسیاری از سپاهیانش را متزلزل می کند.»

او با بیان اینکه «حبیب از شخصیت های برجسته اسلام است» گفت: «حبیب از یاران خاص پیامبر، امیرالمومنین و امام حسن و زاهد و باتقوا بود. امام حسین در نامه ای حبیب را دانشمند فقیه و صاحب اخلاق نیکو خطاب می کند که جایگاه علمی او را نشان می دهد.»

اصحاب امام حسین اهل غلو حتی درباره امام نبودند

ظریفیان با اشاره به ویژگی های یاران امام حسین گفت: «یک ویژگی اصحاب امام حسین عدم غلو درباره امام است که کلمه ای خارج از مسلمات شرعی به زبان نمی آورند. از امام انتظارهای فرابشری نداشتند چون اهل فکر و دانش و فقیه هستند.»

او در جمع بندی به مقایسه سپاهیان یزید با یاران امام حسین پرداخت و اظهار کرد: «کنش‌گران موثر کاروان امام حسین در عرصه عمل و نظر از موقعیت قبیله ای خود فاصله گرفتند و در مقام انسان مومن، مختار و زاهد بودند. آنان مدافع حق در برابر ظلم و مدافع آزادی بیان بودند و با همین نگاه در کنار امام حسین قرار گرفتند. اما کنشگران سپاه یزید متکی بر بافت قبیله ای بودند و دعواهای هاشمی- اموی را به کربلا آورده بودند».

ظریفیان افزود: «کنش‌گران سپاه امام حسین عمدتا نیروهای فرهنگی، علمی و اجتماعی بودند، شغل حرفه ای آنان نظامی نبوده اما اهل جهاد بودند. فهم دین آنان در پناه شمشیر نبوده اما کنش‌گران سپاه یزید از اشراف نظامی است که رانت فتوحات استفاده کرده بودند. سران لشگر یزید از اشرافی هستند که بخاطر قدرت و ثروت دست به هر اقدام و جنایتی می زدنند اما اصحاب امام، اهل غلو و زیاده روی حتی در مدح امام حسین نیستند».

او در پایان خاطرنشان کرد: «ادبیات یاران حسین، فاخر و دلسوزانه حتی نسبت به دشمن است، اما ادبیات لشگر یزید مملو از اهانت، خشونت و انحطاط است.»

چه شد که کردها و حتی اعراب سنی هم در رقابت‌های سیاسی اخیر عراق، به ایران متمایل شدند؟

/ همه گروه‌های سیاسی در بغداد به دنبال ارتباط با سردار سلیمانی

عملیات سرنگونی حیدر العبادی با موفقیت انجام شد. تهران این مأموریت را به انجام رساند و واشنگتن عبادی را تنها گذاشت، با اینکه این مرد بهای موضعگیری خود در مورد پایبندی به تحریمهای آمریکا علیه ایران را پرداخت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چه شد که کردها و حتی اعراب سنی هم در رقابت‌های سیاسی اخیر عراق، به ایران متمایل شدند؟ / همه گروه‌های سیاسی در بغداد به دنبال ارتباط با سردار سلیمانی

حازم الأمین در الحیات نوشت: عملیات سرنگونی حیدر العبادی با موفقیت انجام شد. تهران این مأموریت را به انجام رساند و واشنگتن عبادی را تنها گذاشت، با اینکه این مرد بهای موضعگیری خود در مورد پایبندی به تحریمهای آمریکا علیه ایران را پرداخت کرد.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: کناره گیری واشنگتن، بخشی از محاسبات سیاسی گروههای عراقی را تشکیل می دهد. به همین دلیل، نزدیک ترین طرفهای عراقی به واشنگتن، در حال دور شدن از ان هستند. برای مثال، هم پیمانان تاریخی واشنگتن، کردها، امروز در جبهه تهران قرار گرفته اند. سنی های عرب، دشمنان تهران، خود را تنها یافتند و به ناچار با دشمن مذهبی خود ارتباط برقرار کردند. حیدر العبادی، به کهکشان «رها شده ها» پیوست و اکنون به خوبی می داند که حساب کردنش روی واشنگتن، اشتباه بوده است و باید در صدد ترمیم روابط خود با تهران برآید.

اغلب سیاستمداران عراقی این روزها متوجه ناکارآمدی سیاستهای امریکا در جریان حوادث عراق و نفوذ گسترده ایران در آن، شده اند. این واقعیت، سیاستمداران مذکور را بر آن داشته است گفتمانی دوستانه با سردار قاسم سلیمانی داشته باشند و به سرعت در این زمینه اقدام کنند.

مساله عجیب آن است که امریکا مدعی است نمی خواهد عراق دست در دست تهران بگذارد و پلی برای در هم پیچیدن تحریمهای آمریکا باشد. این را نمی خواهد اما همزمان از طرفهایی عراقی که در این مورد با ان اتفاق نظر دارند، حمایت نمی کند! همانطور که کردها و سنی های عراق را تنها گذاشت.

بدین معنا، واشنگتن از عراقی ها می خواهد که گذرگاهی برای دور زدن تحریمهای تهران نباشند، اما خود، چنین فرصتی را برای ایران فراهم می کند!

آنچه بین عبادی و واشنگتن اتفاق افتاد، واقعا شگفت انگیز است. در حالی که عبادی در نقطه مرکزی بین واشنگتن و تهران قرار داشت، نامهایی که برای جایگزینی او مطرح می شد، همگی به تهران نزدیک تر بودند. برای مثال، فالح الفیاض، به تهران نزدیک تر بود تا عادل عبدالمهدی، اما هر دو نفر، نسبت به عبادی، به تهران نزدیکتر بودند.

تهران معادله را برد. واشنگتنِ دونالد ترامپ اما همچنان احساس شکست نمی کند! واشنگتن ظاهرا نمی خواهد که عراق به باغ پشتی ایران تبدیل شود، اما از سوی دیگر، هیچ کمکی به هم پیمانان خود در عراق نمی کند.

می توانیم این گرداب ترسناک را طور دیگر نیز تفسیر کنیم؛ واشنگتن قصد دارد به افزایش نفوذ ایران در عراق، کمک کند. عراق باید 4 سال دیگر را زیر سایه دولتی بگذراند که تهران از ان می خواهد منافعش را تامین کند، در حالی که واشنگتن خواستار آن است که عراق پاسخ مثبتی به خواسته های تهران ندهد! رئیس اینده دولت عراق، بین این دو خواسته، بدترین روزهای زندگی اش را سپری خواهد کرد.

تهران به دنبال آن است تا میدان عراق را به نوعی تغییر دهد که در مرحله دشوار پیش رو، بتواند به ایران کمک کند، اما واشنگتن توجهی به این مساله ندارد و این بی توجهی ما را نگران می کند. در واقع عراق این روزها بین ایران و آمریکا قرار دارد.

چرا اوباما پس از مدت‌ها سکوت، با کنایه از عربستان، کره شمالی و سوریه حرف زد ولی نامی از ایران نبرد؟

                                                 تحلیلگران توجه خاصی به ذکر اسم این کشورها از سوی اوباما نشان دادند و بر این عقیده اند که این مساله دلالتهای متعددی دارد. این سخنگوی هوشیار، به خوبی می داند که اولین بازگشتش به صحنه سیاسی، پس از یک سکوت طولانی می تواند بسیار پر مخاطب و تاثیرگذار باشد و رسانه ها اهتمام زیادی به مضمون صحبتهایش خواهند داشت. الجزیره چنین تحلیل کرده که ارتباط برقرار کردن اوباما بین عربستان، سوریه و کره شمالی، صحبتهای رئیس جمهور سابق آمریکا (جورج بوش) در مورد محور شرّ، را به ذهن متبادر می‌سازد؛ البته بوش ایران را در این محور قرار می‌داد ولی اوباما نامی از ایران نبرده.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا اوباما پس از مدت‌ها سکوت، با کنایه از عربستان، کره شمالی و سوریه حرف زد ولی نامی از ایران نبرد؟

الجزیره نوشت: پس از سکوتی طولانی، رئیس جمهور سابق آمریکا روز هفتم ماه جاری را برای بازگشت به میدان سیاسی انتخاب کرد و طی سخنانی از نارضایتی خود از مسیری که ایالات متحده از زمان روی کار آمدن ترامپ در حال طی کردن آن است، صحبت کرد.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: با اینکه اوباما در صحبتهای خود تنها دو بار اسم ترامپ را آورد، اما در واقع اشاره اصلی او به ترامپ و سیاستهای داخلی و خارجی وی بود.

اوباما در بخشی از سخنانش ضمن انتقاد از خروج آمریکا از توافق آب و هوایی گفت:« این کره شمالی، سوریه یا عربستان سعودی و روسیه نیستند که از توافق آب و هوایی خارج شده اند، بلکه ما تنها کشوری هستیم که چنین کرده ایم، با اینکه کشورهای زیادی در جهان است».

تحلیلگران توجه خاصی به ذکر اسم این کشورها از سوی اوباما نشان دادند و بر این عقیده اند که این مساله دلالتهای متعددی دارد. این سخنگوی هوشیار، به خوبی می داند که اولین بازگشتش به صحنه سیاسی، پس از یک سکوت طولانی می تواند بسیار پر مخاطب و تاثیرگذار باشد و رسانه ها اهتمام زیادی به مضمون صحبتهایش خواهند داشت.

پس از آنکه سیاست خارجی ایالات متحده به ترامپ واگذار شد، وی در ابتدای ورودش به منصب ریاست جمهوری، وارد یک معامله اقتصادی خیالی به ارزش بیش از 460 میلیارد دلار، با عربستان سعودی شد، اما در ادامه، ریاض بدون در نظر گرفتن منافع آمریکا، به همراه بحرین و امارات، از محاصره قطری خبر داد که بزرگترین پایگاه نظامی هوایی آمریکا در منطقه را در خود جای داده است.

این بحران در خلیج فارس می توانست استقرار منطقه را تهدید کند و شورای همکاری های خلیج فارس و اینده آن را محک بزند. این در حالی است که محاصره کنندگان قطر در دوره ریاست اوباما جرأت چنین ماجراجویی های بی حسابی را نداشتند.

در مورد کره شمالی، ترامپ به سرعت به سمت متوقف کردن برنامه های هسته ای ان رفت و نتیجه تلاش او، نشست سنگاپور و دیدار تاریخی رئیس جمهور آمریکا و کره شمالی بود. علاوه بر اینکه ترامپ موضع پیچیده ای را در قبال سوریه اتخاذ نمود.

کشورهایی که اوباما از آنها نام برد، دارای نظامهایی استبدادی هستند که از آزادی مطبوعاتی برخوردار نیستند، فساد در آنها موج می زند و در صدر گزارشهای سازمانهای حقوقی در زمینه حقوق بشر قرار دارند.

همانطور که در عربستان صدها دانشمند، فعال سیاسی و حقوقدان در شرایطی ناعادلانه محاکمه و اعدام می شوند، این مساله در مورد کره شمالی هم صدق می کند و رهبر این کشور به محض شنیدن صدای مخالفان، دستور زندانی شدن انها را می دهد.

این سه کشور همچنین در زمینه درگیری در جنگهای داخلی و خارجی با یکدیگر اشتراک دارند؛ عربستان سعودی محاصره خفه کننده ای را علیه یمن اعمال نموده و به همراه امارات ائتلافی نظامی را رهبری می کند که باعث مرگ هزاران نفر شده است. نظام سوریه جنگی سخت را علیه معارضان به راه انداخته است و کره شمالی دائما در حال تهدید همسایه جنوبی اش است.

ارتباط برقرار کردن اوباما بین عربستان، سوریه و کره شمالی، صحبتهای رئیس جمهور سابق آمریکا (جورج بوش) در مورد محور شرّ، متشکل از عراق، کره شمالی و ایران را به ذهن متبادر می سازد.

واکنش وزارت خارجه به یک متن توهین آمیز

وزارت خارجه

روابط عمومی وزارت امور خارجه به انتشار یک متن توهین آمیز واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، به دنبال انتشار مطلبی موهن علیه سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)  توسط فردی تحت عنوان " مترجم وزارت امور خارجه " روابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرد: چنین فردی هیچگاه کارمند وزارت امور خارجه نبوده و نیست.  وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن هرگونه جسارت به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین، نشر و بازنشر و بدتر از همه تقطیع برخی اظهارات آن توسط برخی مدعیان دروغین  را توهین بی شرمانه و غیرقابل بخشش  به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله (ع) در روز عاشورا دانست.

روابط عمومی وزارت خارجه افزود: باعث تاسف است که برخی عناصر معلوم الحال و بی هویت حاضر شده اند برای اهداف حقیر جناحی و تخطئه وزارت امور خارجه از هر ابزاری حتی تقطیع اظهارات افراد بی ارتباط با وزارت خارجه و تولید و انتشار توهین به ساحت اهل بیت علیهم السلام استفاده کنند. مرتکبان این اقدام سخیف باید برای این حرکت سخیف و ضد شعائر اسلامی از ساحت اهل بیت، ملت شریف ایران و وزارت امور خارجه عذرخواهی و به درگاه الهی نسبت به این بی حرمتی آشکار توبه کنند.

عراق، سفیر خود در ایران را فراخواند

پرچم عراق

وزارت خارجه عراق، سفیر این کشور در تهران را فراخواند و علت آن را «رفتار غیرمسئولانه وی در قبال عراقی‌های مقیم ایران» اعلام کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه عراق توضیحاتی درباره رفتار «راجح صابر عبود الموسوی» سفیر این کشور در عراق  ارائه  کرد.

بر اساس گزارش «سومریه»، «احمد محجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد: وزارت خارجه از رفتار غیرمسئولانه سفیر عراق در ایران با شهروندان عراقی متاسف است و «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه، وی را به خاطر این رفتار فورا به عراق فراخوانده است.

محجوب افزود تحقیقات در این خصوص به جریان افتاده و تمامی اقدامات قانونی درباره این رفتار اتخاذ خواهد شد؛ وزارت خارجه از تمامی تیم‌های دیپلماتیک خود درخواست کرده همواره در خدمت شهروندان مقیم کشورهای دیگر باشند. سفارت عراق در تهران نیز هم باید مانند سفارت‌های عراق در دیگر کشورها به شهروندان عراقی خدمت‌رسانی کند.

در ادامه این بیانیه توضیحی درباره رفتار غیرمسئولانه سفیر عراق نیامده است.

هفته جاری فیلمی از دیدار تعدادی از شهروندان عراقی مقیم ایران با راجح صابر عبود الموسوی در برخی رسانه‌ها منتشر شد و رفتار سفیر عراق با مردم کشور خود در این دیدار مورد انتقاد قرار گرفت.

منبع: فارس

آخرین لحظات سیدالشهداء(ع) چگونه گذشت

/ دگرگونی عالَم طبیعت‏ پس از شهادت امام حسین (ع) +شعر و صوت

واقعه عاشورا

امام حسین(ع) به فرزندش امام سجاد(ع) فرمودند: فرزندم! سلامم را به شیعیانم برسان و به آنان بگو: پدرم غریبانه به شهادت رسید، پس بر او اشک بریزید!

حسینیه مشرق -   از ولادت حسین بن علی (ع) که در سال چهارم هجرت بود تا رحلت رسول الله (ص) که شش سال و چند ماه بعد اتفاق افتاد، مردم از اظهار محبت و لطفی که پیامبر راستین اسلام (ص) درباره حسین (ع) ابراز میداشت، به بزرگواری و مقام شامخ پیشوای سوم آگاه شدند.


سلمان فارسی می گوید: دیدم که رسول خدا (ص) حسین (ع) را بر زانوی خویش نهاده او را می بوسید و می فرمود: تو بزرگوار و پسر بزرگوار و پدر بزرگوارانی، تو امام و پسر امام و پدر امامان هستی، تو حجت خدا و پسر حجت خدا و پدر حجتهای خدایی که نُه نفرند و خاتم ایشان،قائم ایشان (امام زمان عج) می باشد. (1)


انس بن مالک روایت می کند: وقتی از پیامبر پرسیدند کدام یک از اهل بیت خود را بیشتر دوست می داری، فرمود: حسن و حسین را، (2) بارها رسول گرامی حسن (ع) و حسین (ع) را به سینه می فشرد وآنان را می بویید و می بوسید. (3)


ابوهریره که از مزدوران معاویه و از دشمنان خاندان امامت است، در عین حال اعتراف می کند که : رسول اکرم را دیدم که حسن و حسین را بر شانه های خویش نشانده بود و به سوی مامی آمد، وقتی به ما رسید فرمود هر کس این دو فرزندم را دوست بدارد مرا دوست داشته، و هر که با آنان دشمنی ورزد با من دشمنی نموده است. (4) عالیترین، صمیمیترین و گویاترین رابطه معنوی و ملکوتی بین پیامبر و حسین را میتوان در این جمله رسول گرامی اسلام(ص) خواند که فرمود:حسین از من و من ازحسینم (5)

بیشتر بخوانید:

در تاسوعای سال ۶۱ هجری چه گذشت؟ / چگونگی شهادت علمدار کربلا + شعر و صوت


حسین (ع) با پدر



شش سال از عمرش با پیامبر بزرگوار سپری شد، و آن گاه که رسول خدا (ص) چشم از جهان فروبست و به لقای پروردگار شتافت، مدت سی سال با پدر زیست. پدری که جز به انصاف حکم نکرد، و جز به طهارت و بندگی نگذرانید، جز خدا ندید و جز خدا نخواست و جز خدا نیافت. پدری که در زمان حکومتش لحظه ای او را آرام نگذاشتند،همچنان که به هنگام غصب خلافتش جز به آزارش برنخاستند...
در تمام این مدت، با دل و جان از اوامر پدر اطاعت می کرد، و در چند سالی که حضرت علی (ع) متصدی خلافت ظاهری شد، حضرت حسین (ع) در راه پیشبرد اهداف اسلامی، مانند یک سرباز فداکار، همچون برادر بزرگوارش می کوشید، و در جنگهای جمل، صفین و نهروان شرکت داشت. (6)


به این ترتیب، از پدرش امیرالمؤمنین(ع) و دین خدا حمایت کرد و حتی گاهی در حضور جمعیت به غاصبین خلافت اعتراض می کرد. در زمان حکومت عمر، امام حسین (ع) وارد مسجد شد، خلیفه دوم را بر منبر رسول الله (ص) مشاهده کرد که سخن میگفت. بی درنگ از منبر بالا رفت و فریاد زد: از منبرپدرم فرود آی... ی.

آخرین لحظات امام چگونه گذشت

مهمترین واقعه روز عاشورا شهادت سیدالشهداء حسین بن علی علیه‌السلام است. در ادامه، قطره‌ای از آن دریای مصیبت عظمی و جانگداز بیان شده است.

امام اصحاب وفادار خود را صدا می‌زند

بعد از شهادت یاران باوفا، امام حسین علیه‌السلام پیوسته به راست و چپ می‌نگریست و هیچ یک از اصحاب و یاران خود را ندید جز آنان که پیشانی به خاک ساییده و صدایی از آنها به گوش نمی‌رسید، پس ندا داد:

«یا مُسْلِمَ بْنَ عَقیلٍ، وَ یا هانِیَ بْنَ عُرْوَةَ، وَ یا حَبیبَ بْنَ مَظاهِرَ، وَ یا زُهَیْرَ بْنَ الْقَیْنِ، وَ یا یَزیدَ بْنَ مَظاهِرَ، وَ یا یَحْیَی بْنَ کَثیرٍ، وَ یا هِلالَ بْنَ نافِعٍ، وَ یا إِبْراهِیمَ بْنَ الُحصَیْنِ، وَ یا عُمَیْرَ بْنَ الْمُطاعِ، وَ یا أَسَدُ الْکَلْبِیُّ، وَ یا عَبْدَاللَّهِ بْنَ عَقیلٍ، وَ یا مُسْلِمَ بْنَ عَوْسَجَةَ، وَ یا داوُدَ بْنَ الطِّرِمَّاحِ، وَ یا حُرُّ الرِّیاحِیُّ، وَ یا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ، وَ یا أَبْطالَ الصَّفا، وَ یا فُرْسانَ الْهَیْجاءِ، مالی أُنادیکُمْ فَلا تُجیبُونی، وَ أَدْعُوکُمْ فَلا تَسْمَعُونی!؟ أَنْتُمْ نِیامٌ أَرْجُوکُمْ تَنْتَبِهُونَ؟

أَمْ حالَتْ مَوَدَّتُکُمْ عَنْ إِمامِکُمْ فَلا تَنْصُرُونَهُ؟ فَهذِهِ نِساءُ الرَّسُولِ صلی الله علیه و آله لِفَقْدِکُمْ قَدْ عَلاهُنَّ النُّحُولُ، فَقُومُوا مِنْ نَوْمَتِکُمْ، أَیُّهَا الْکِرامُ، وَ ادْفَعُوا عَنْ حَرَمِ الرَّسُولِ الطُّغاةَ اللِّئامَ، وَ لکِنْ صَرَعَکُمْ وَاللَّهِ رَیْبُ الْمَنُونِ وَ غَدَرَ بِکُمُ الدَّهْرُ الخَؤُونُ، وَ إِلّا لَما کُنْتُمْ عَنْ دَعْوَتی تَقْصُرُونَ، وَلا عَنْ نُصْرَتی تَحْتَجِبُونَ، فَها نَحْنُ عَلَیْکُمْ مُفْتَجِعُونَ، وَ بِکُمْ لاحِقُونَ، فَإِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ».

ای مسلم بن عقیل! ای هانی بن عروة! ای حبیب بن مظاهر! ای زهیر بن قین! ای یزید بن مظاهر! ای یحیی بن کثیر! ای هلال بن نافع! ای ابراهیم بن حُصَین! ای عمیر بن مطاع! ای اسد کلبی! ای عبداللَّه بن عقیل! ای مسلم بن عوسجه! ای داود بن طرمّاح! ای حرّ ریاحی! ای علی بن الحسین! ای دلاورمردان خالص! و ای سواران میدان نبرد! چه شده است شما را صدا می‌زنم ولی پاسخم را نمی‌دهید؟ و شما را می‌خوانم ولی دیگر سخنم را نمی‌شنوید؟ آیا به خواب رفته‌اید که به بیداری‌تان امیدوار باشم؟ یا از محبّت امامتان دست کشیده‌اید که او را یاری نمی‌کنید؟

این بانوان از خاندان پیامبرند که از فقدانتان ناتوان گشته‌اند. از خوابتان برخیزید، ای بزرگواران! و از حرم رسول خدا در برابر طغیانگران پست، دفاع کنید.

ولی به خدا سوگند! مرگ، شما را به خاک افکنده، و روزگار خیانت پیشه با شما وفا نکرده، وگرنه هرگز از اجابت دعوتم کوتاهی نمی‌کردید، و از یاریم دست نمی‌کشیدید، آگاه باشید، ما در فراق شما سوگواریم و به شما ملحق می‌شویم، إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ». (7)

امام حسین علیه‌السلام فرمود: سلامم را به شیعیانم برسان

در روایتی آمده است: هنگامی که امام حسین علیه‌السلام تنها شد به خیمه‌های برادرانش سر کشید، آنجا را خالی دید. آنگاه به خیمه‌های فرزندان عقیل نگاهی انداخت، کسی را در آنجا نیز ندید؛ سپس به خیمه‌های یارانش نگریست کسی را ندید، امام در آن حال ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَاقُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» را فراوان بر زبان جاری می‌ساخت.

آنگاه به خیمه‌های زنان روانه شد و به خیمه فرزندش امام زین العابدین علیه‌السلام رفت.

او را دید که بر روی پوست خشنی خوابیده و عمّه‌اش زینب علیهاالسلام از او پرستاری می‌کند. چون حضرت علی بن الحسین علیه‌السلام نگاهش به پدر افتاد خواست از جا برخیزد، ولی از شدّت بیماری نتوانست، پس به عمّه‌اش زینب گفت: «کمکم کن تا بنشینم چرا که پسر پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است» زینب علیهاالسلام وی را به سینه‌اش تکیه داد و امام حسین علیه‌السلام از حال فرزندش پرسید: او حمد الهی را بجا آورد و گفت:

«یا أبَتاهُ ما صَنَعْتَ الْیَوْمَ مَعَ هؤُلاءِ الْمُنافِقِینَ؟؛ پدر جان! امروز با این گروه منافق چه کرده‌ای؟».

امام علیه‌السلام در پاسخ فرمود:

«یا وَلَدِی قَدِ اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطانُ فَانْساهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ، وَ قَدْ شُبَّ الْقِتالُ بَیْنَنا وَ بَیْنَهُمْ، لَعَنَهُمُ اللَّهُ حَتّی‌ فاضَتِ الْأَرْضُ بِالدَّمِ مِنَّا وَ مِنْهُمْ؛ فرزندم»

شیطان بر آنان چیره شده و خدا را از یادشان برده است و جنگ بین ما و آنان چنان شعله‌ور شد که زمین از خون ما و آنان رنگین شده است!».

حضرت سجّاد علیه‌السلام عرض کرد:

«یا أبَتاهُ أَیْنَ عَمِّیَ الْعَبَّاسُ؟» پدر جان! عمویم عبّاس کجاست؟

در این هنگام اشک بر چشمان زینب حلقه زد و به برادرش نگریست که چگونه پاسخ می‌دهد- چرا که امام علیه‌السلام خبر شهادت عبّاس را به وی نداده بود.

امام علیه‌السلام پاسخ داد:

«یا بُنَیَّ إِنَّ عَمَّکَ قَدْ قُتِلَ، وَ قَطَعُوا یَدَیْهِ عَلی‌ شاطِی‌ءِ الْفُراتِ» پسر جان! عمویت کشته شد و دستانش کنار فرات از پیکر جدا شد!

علی بن الحسین علیه‌السلام آن چنان گریست که بی‌حال شد. چون به حال آمد از دیگر عموهایش پرسید و امام پاسخ می‌داد: «همه شهید شدند».

آنگاه پرسید:

«وَ أَیْنَ أَخی عَلِیٌّ، وَ حَبیبُ بْنُ مَظاهِرَ، وَ مُسْلِمُ بْنُ عَوْسَجَةَ، وَ زُهَیْرُ بْنُ الْقَیْنِ؟»

برادرم علی اکبر، حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه و زهیر بن قین کجایند؟

امام علیه‌السلام پاسخ داد:

«یا بُنَیَّ إِعْلَمْ أَنَّهُ لَیْسَ فی الْخِیامِ رَجُلٌ إِلّا أَنَا وَ أَنْتَ، وَ أَمَّا هؤُلاءِ الَّذِینَ تَسْأَلُ عَنْهُمْ فَکُلُّهُمْ صَرْعی‌ عَلی‌ وَجْهِ الثَّری»  

فرزندم! همین قدر بدان که در این خیمه‌ها مردی جز من و تو نمانده است، همه آنان به خاک افتاده و شهید شده‌اند.

پس علی بن الحسین علیه‌السلام سخت گریست. آنگاه به عمّه‌اش زینب علیهاالسلام گفت: «یا عَمَّتاهُ عَلَیَّ بِالسَّیْفِ وَ الْعَصا» عمّه جان! شمشیر و عصایم را حاضر کن.

پدرش فرمود: «وَ ما تَصْنَعُ بِهِما» می‌خواهی چه کنی؟

عرض کرد: «أمَّا الْعَصا فَأَتَوَکَّأُ عَلَیْها، وَ أَمَّا السَّیْفُ فَأَذُبُّ بِهِ بَیْنَ یَدَیْ إِبْنِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَإِنَّهُ لَاخَیْرَ فِی الْحَیاةِ بَعْدَهُ»

بر عصا تکیه کنم و با شمشیرم از فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله دفاع نمایم، چرا که زندگانی پس از او ارزش ندارد.

امام حسین علیه‌السلام او را باز داشت و به سینه چسباند و فرمود: «یا وَلَدی أَنْتَ أَطْیَبُ ذُرِّیَّتی، وَ أَفْضَلُ عِتْرَتی، وَ أَنْتَ خَلیفَتی عَلی‌ هؤُلاءِ الْعِیالِ وَ الْأَطْفالِ، فَإِنَّهُمْ غُرَباءٌ مَخْذُولُونَ، قَدْ شَمِلَتْهُمُ الذِّلَّةُ وَ الْیُتْمُ وَ شَماتَةُ الْأَعْداءِ وَ نَوائِبُ الزَّمانِ سَکِّتْهُمْ إِذا صَرَخُوا، وَ آنِسْهُمْ اذَا اسْتَوْحَشُوا، وَ سَلِّ خَواطِرَهُمْ بِلَیْنِ الْکَلامِ، فَإِنَّهُمْ ما بَقِیَ مِنْ رِجالِهِمْ مَنْ یَسْتَأْنِسُونَ بِهِ غَیْرُکَ، وَ لا أَحَدٌ عِنْدَهُمْ یَشْکُونَ إِلَیْهِ حُزْنَهُمْ سِواکَ، دَعْهُمْ یَشُمُّوکَ وَ تَشُمُّهُمْ، وَ یَبْکُوا عَلَیْکَ وَ تَبْکی عَلَیْهِمْ»

فرزندم! تو پاک‌ترین ذریّه و برترین عترت منی و تو جانشین من بر این بانوان و کودکانی.

آنان غریب و بی‌کس‌اند که تنهایی و یتیمی و سرزنش دشمنان و سختی‌های دوران آنان را فرا گرفته است.

هر گاه که ناله سر دادند آنان را آرام کن، و چون هراسان شدند مونسشان باش و با سخنان نرم و نیکو، خاطرشان را تسلّی بخش. چرا که کسی از مردانشان جز تو نمانده است تا مونسشان باشد و غم‌هایشان را به وی باز گویند. بگذار آنان تو را ببویند و تو آنان را ببویی و آنان بر تو گریه کنند و تو بر آنان.

آنگاه امام علیه‌السلام دست فرزندش را گرفت و با صدای رسا فرمود: «یا زَیْنَبُ وَ یا امَّ کُلْثُومِ وَ یا سَکینَةُ وَ یا رُقَیَّةُ وَ یا فاطِمَةُ، اسْمَعْنَ کَلامی وَ اعْلَمْنَ أَنَّ ابْنی هذا خَلیفَتی عَلَیْکُمْ، وَ هُوَ إِمامٌ مُفْتَرِضُ الطَّاعَةِ»

ای زینب! ای امّ کلثوم! ای سکینه! ای رقیّه! و ای فاطمه! سخنم را بشنوید و بدانید که این فرزندم جانشین من بر شماست و او امامی است که پیروی از او واجب است.

سپس به فرزندش فرمود:

«یا وَلَدی بَلِّغْ شیعَتی عَنِّیَ السَّلامَ فَقُلْ لَهُمْ: إِنَّ أَبی ماتَ غَریباً فَانْدُبُوهُ وَ مَضی‌ شَهیداً فَابْکُوهُ؛ فرزندم! سلامم را به شیعیانم برسان و به آنان بگو: پدرم غریبانه به شهادت رسید پس بر او اشک بریزید.


امام علیه‌السلام لباس کهنه به تن کرد

هنگامی که امام ‌حسین علیه‌السلام عزم میدان کرد، فرمود: «ائْتُونی بِثَوْبٍ لا یُرْغَبُ فیهِ، الْبِسُهُ غَیْرَ ثِیابِی، لا اجَرَّدُ، فَانِّی مَقْتُولٌ مَسْلُوبٌ»

برایم جامه کهنه‌ای بیاورید که کسی به آن رغبت نکند تا آن را زیر لباسهایم بپوشم و بعد از شهادتم مرا برهنه نکنند، زیرا می‌دانم پس از شهادت لباسهایم ربوده خواهد شد.

لباس تنگ و کوتاهی آوردند ولی امام علیه‌السلام آن را نپوشید و فرمود: «هذا لِباسُ أَهْلِ الذِّمَّةِ» این لباس اهل ذمّه (کفّار اهل کتاب) است.

لباس بلندتری آوردند. امام علیه‌السلام آن را پوشید سپس با بانوان حرم خداحافظی کرد.

در روایت دیگری آمده است هنگامی که لباس کهنه آوردند، چند جایش را پاره کرد (تا ارزشی برای بیرون آوردن نداشته باشد) و آن را زیر لباس‌هایش پوشید؛ ولی پس از شهادت امام (دشمن ناجوانمرد پست) آن را نیز از بدنش بیرون آوردند. (8)

گریه سکینه برای امام علیه‌السلام

در آن هنگام حضرت سکینه گریه سر داد. امام وی را به سینه چسبانید و فرمود:

سَیَطُولُ بَعْدی یا سَکینَةُ فَاعْلَمی   مِنْکِ الْبُکاءُ إِذَا الْحَمامُ دَهانِی‌

لا تُحْرِقی قَلْبِی بِدَمْعِکِ حَسْرَةً    مادامَ مِنّی الرُّوحُ فی جُثمانی‌

وَ إِذا قُتِلْتُ فَانْتَ اوْلی‌ بِالَّذِی   تَأْتینَهُ یا خَیْرَةَ النِّسْوانِ‌

سکینه! بدان پس از شهادتم گریه‌های طولانی خواهی داشت. تا جان در بدن دارم با اشک حسرتت دلم را آتش مزن. ای بهترین زنان! هنگامی که شهید شدم پس تو از هر کس به سوگواری سزاوارتری. (9)

گفتگوی امام با زنان و بانوان حرم‌

امام حسین علیه‌السلام به سوی خیمه رفت و ندا داد:

«یا سَکینَةُ! یا فاطِمَةُ! یا زَیْنَبُ! یا امَّ کُلْثُومِ! عَلَیْکُنَّ مِنِّی السَّلامُ»

ای سکینه! ای فاطمه! ای زینب! ای امّ کلثوم! خداحافظ من هم رفتم.

سکینه فریاد برآورد: پدرجان! آیا تسلیم مرگ شده‌ای!؟ امام پاسخ داد:

«کَیْفَ لا یَسْتَسْلِمُ مَنْ لا ناصِرَ لَهُ وَ لا مُعینَ؟» چگونه تسلیم نشود کسی که یار و یاوری برای او نمانده است؟.

سکینه گفت: پدر جان! (حال که چنین است) ما را به حرم جدّمان برگردان!

«هَیْهاتَ، لَوْ تُرِکَ الْقَطا لَنامَ» هیهات! اگر مرغ قطا را رها می‌کردند در آشیانه‌اش آرام می‌گرفت. (اشاره به این‌که ما را رها نخواهند کرد).

صدای گریه بانوان برخاست، امام آنان را آرام کرد و به سوی دشمن حمله‌ور شد. (10)

موعظه امام به لشکر عمر سعد

امام حسین علیه‌السلام به دشمنان نزدیک شد و خطاب به آنان فرمود:

«یا وَیْلَکُمْ أَتَقْتُلُونِی عَلی‌ سُنَّةٍ بَدَّلْتُها؟ أَمْ عَلی‌ شَریعَةٍ غَیَّرْتُها، أَمْ عَلی‌ جُرْمٍ فَعَلْتُهُ، أَمْ عَلی‌ حَقٍّ تَرَکْتُهُ؟»

وای بر شما! چرا با من می‌جنگید؟ آیا سنّتی را تغییر داده‌ام؟ یا شریعتی را دگرگون ساخته‌ام؟ یا جرمی مرتکب شده‌ام؟ و یا حقّی را ترک کرده‌ام؟.

گفتند: «إِنَّا نَقْتُلُکَ بُغْضاً لِأَبِیکَ» به خاطر کینه‌ای که از پدرت به دل داریم، با تو می‌جنگیم و تو را می‌کشیم. (11)

مرگ بهتر از زندگی ننگین است!

امام علیه‌السلام به میدان آمد و مبارز طلبید، هر کس از پهلوانان سپاه دشمن پیش آمد او را به خاک افکند، تا آنجا که بسیاری از آنان را به هلاکت رساند آنگاه به میمنه (به جانب راست سپاه) حمله کرد و فرمود: «الْمَوْتُ خَیْرٌ مِنْ رُکُوبِ الْعارِ» مرگ بهتر از زندگی ننگین است.

سپس به میسره (جانب چپ سپاه) یورش برد و فرمود:

أَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیِّ / آلَیْتُ أَنْ لا أَنْثَنی‌

أَحْمی عِیالاتِ أَبی / أَمْضی عَلی‌ دینِ النَّبِیِ‌

منم حسین بن علی علیه‌السلام، سوگند یاد کردم که (در برابر دشمن) سر فرود نیاورم، از خاندان پدرم حمایت می‌کنم و بر دین پیامبر رهسپارم. (12)

و در روایت دیگر آمده است، امام علیه‌السلام فرمود: «مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاةٍ فی ذُلٍّ» مرگ با عزّت بهتر از زندگی با ذلّت است. (13)

اگر دین ندارید آزاد مرد باشید!

امام علیه‌السلام به هر سو یورش برد و گروه عظیمی را به خاک افکند.

عمر سعد فریاد برآورد: آیا می‌دانید با چه کس می‌جنگید؟ او فرزند همان دلاور میدان‌ها و قهرمانان عرب است، از هر سو به وی هجوم آورید.

بعد از این فرمان چهار هزار تیرانداز از هر سو امام علیه‌السلام را هدف قرار دادند و از سوی دیگر به جانب خیمه‌ها حمله‌ور شدند و میان آن حضرت و خیامش فاصله انداختند.

امام علیه‌السلام فریاد برآورد:

«وَیْحَکُمْ یا شیعَةَ آلِ أَبی سُفْیانَ! إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا أَحْراراً فی دُنْیاکُمْ هذِهِ، وَارْجِعُوا إِلی‌ أَحْسابِکُمْ إِنْ کُنْتُمْ عَرَبَاً کَما تَزْعُمُونَ»

وای بر شما! ای پیروان آل ابی سفیان! اگر دین ندارید و از حسابرسی روز قیامت نمی‌ترسید لااقل در دنیای خود آزاده باشید، و اگر خود را عرب می‌دانید به خلق و خوی عربی خویش پایبند باشید.

شمر صدا زد: ای پسر فاطمه! چه می‌گویی؟ امام علیه‌السلام فرمود: «أَنَا الَّذی أُقاتِلُکُمْ، وَ تُقاتِلُونی، وَ النِّساءُ لَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ، فَامْنَعُوا عُتاتَکُمْ وَ طُغاتَکُمْ وَ جُهَّالَکُمْ عَنِ التَّعَرُّضِ لِحَرَمی ما دُمْتُ حَیّاً»

من با شما جنگ دارم و شما با من، ولی زنان که گناهی ندارند، پس تا زمانی‌ که زنده هستم، سپاهیان طغیانگر و نادان خود را از تعرّض به حرم من باز دارید.

شمر گفت: راست می‌گوید. آنگاه به لشکریان خویش رو کرد و گفت: «از حرم او دست بردارید و به خودش حمله کنید که به جانم سوگند هماوردی است بزرگوار!

سپاه دشمن از هر طرف به سوی امام علیه‌السلام حمله‌ور شدند و امام در جستجوی آب به سوی فرات رفت ولی سپاهیان همگی هجوم آوردند و مانع شدند.

مناجات با خدا و نفرین به دشمن‌

در روز عاشورا امام حسین علیه‌السلام به سوی فرات روانه شد که شمر گفت: به خدا سوگند! به آن نخواهی رسید تا در آتش درآیی!

شخص دیگری گفت: یا حسین! آیا آب فرات را نمی‌بینی که مثل شکم ماهی می‌درخشد!؟ به خدا سوگند! از آن نخواهی چشید تا آن‌که با لب تشنه از جهان چشم بپوشی!

امام علیه‌السلام گفت: «اللَّهُمَّ أَمِتْهُ عَطَشاً» خدایا! او را تشنه بمیران.

راوی می‌گوید: به خدا سوگند پس از نفرین امام آن شخص به مرض عطش گرفتار شد، به گونه‌ای که پیوسته می‌گفت: به من آب دهید! آبش می‌دادند تا آنجا که آب از دهانش می‌ریخت ولی همچنان می‌گفت: آبم دهید که تشنگی مرا کشت! پیوسته این چنین بود تا آن‌که به هلاکت رسید!

تیری به پیشانی امام اصابت کرد

آنگاه مردی از سپاه دشمن به نام «ابوالحتوف جعفی» تیری به سوی امام رها کرد.

تیر به پیشانی امام اصابت کرد. آن را بیرون کشید، خون بر چهره و محاسن امام جاری شد، عرض کرد: «اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَری‌ ما أَنَا فیهِ مِنْ عِبادِکَ هؤُلاءِ الْعُصاةِ، اللَّهُمَّ أَحِصَّهُمْ عَدَداً، وَ اقْتُلْهُمْ بَدَداً، وَ لا تَذَرْ عَلی‌ وَجْهِ الْأَرْضِ مِنْهُمْ أَحَداً، وَ لا تَغْفِرْ لَهُمْ أَبَداً»

خدایا! تو شاهدی که از این مردم سرکش به من چه می‌رسد. خدایا! جمعیّت آنان را اندک کن و آنان را با بیچارگی و بدبختی بمیران، و از آنان کسی را بر روی زمین مگذار و هرگز آنان را نیامرز.

سپس به آنان حمله کرد، و به هر کس که می‌رسید او را با شمشیرش بر خاک می‌افکند، این در حالی بود که تیرها از هر سو می‌بارید و بر بدن امام علیه‌السلام می‌نشست و می‌فرمود:

«یا أُمَّةَ السُّوءِ! بِئْسَما خَلَّفْتُمْ مُحَمَّداً فی عِتْرَتِهِ، أَما إِنَّکُمْ لَنْ تَقْتُلُوا بَعْدی عَبْداً مِنْ عِبادِ اللَّهِ فَتُهابُوا قَتْلَهُ، بَلْ یُهَوِّنُ عَلَیْکُمْ عِنْدَ قَتْلِکُمْ إِیَّایَ، وَ ایْمُ اللَّهِ إِنّی لَأَرْجُوا أَنْ یُکْرِمَنِی رَبِّی بِالشَّهادَةِ بِهَوانِکُمْ، ثُمَّ یَنْتَقِمُ لی مِنْکُمْ مِنْ حَیْثُ لا تَشْعُرُونَ»

ای بدسیرتان! شما در مورد خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله بد عمل کردید. آری! شما پس از کشتن من از کشتن هیچ بنده‌ای از بندگان خدا هراسی ندارید، چرا که با کشتن من قتل هر کس برایتان آسان خواهد بود. به خدا سوگند! من امیدوارم که پروردگارم شما را خوار و مرا به شهادت (در راهش) گرامی بدارد. آنگاه از جایی که گمان نمی‌برید انتقام مرا از شما بگیرد.

حصین بن مالک سکونی فریاد برآورد و گفت: «ای پسر فاطمه! چگونه خداوند انتقام تو را از ما بگیرد؟

امام علیه‌السلام فرمود: «یُلْقی بَأْسُکُمْ بَیْنَکُمْ وَ یَسْفِکُ دِماءَکُمْ، ثُمَّ یَصُبُّ عَلَیْکُمُ الْعَذابَ الْأَلیمَ»

نزاع و اختلاف در میانتان می‌افکند و خونتان را می‌ریزد آنگاه شما را به عذاب دردناک گرفتار می‌سازد.

امام علیه‌السلام همچنان می‌جنگید تا آن که زخم‌های بسیاری بر بدن مبارکش وارد شد. (14)

تیری به گلوی امام اصابت کرد

در روایتی آمده است: هنگامی که دشمنان، امام را آماج تیرها قرار دادند تیر به گلوی امام اصابت کرد و فرمود:

«بِسْمِ اللَّهِ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، وَ هذا قَتیلٌ فی رِضَی اللَّهِ»

به نام خداوند و هیچ حرکت و نیرویی جز از جانب خدا نیست و این شهیدی است در راه رضای خدا! (15)

اصابت سنگ به پیشانی امام و زدن تیر سه شعبه بر سینه ایشان

امام علیه‌السلام خسته شد، خواست اندکی بیاساید که ناگاه سنگی آمد و به پیشانی امام رسید، خون جاری شد.

امام دامن پیراهنش را بالا زد تا خون از چهره‌اش پاک کند که تیر سه شعبه مسمومی آمد و به سینه امام علیه‌السلام فرو نشست.

امام (دعای قربانی خواند و) فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلی‌ مِلِّةِ رَسُولِ اللَّهِ» به نام خدا و به یاری خدا و بر آیین رسول خدا.

آنگاه سرش را به آسمان بلند کرد و عرض کرد: «إِلهی إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ یَقْتُلُونَ رَجُلًا لَیْسَ عَلی‌ وَجْهِ الْأَرْضِ ابْنُ نَبِیٍّ غَیْرَهُ» خدای من! تو آگاهی که اینان کسی را می‌کشند که در روی زمین پسر پیامبری جز وی نیست.

سپس تیر را بیرون کشید. خون همچون ناودان جاری شد. دستش را بر محلّ زخم گذاشت، چون از خون پر شد آن را به آسمان پاشید و قطره‌ای از آن به زمین بازنگشت!

بار دیگر دست را از خون پر کرد و آن را به سر و صورت کشید و فرمود:

«هکَذا وَاللَّهِ أَکُونُ حَتّی‌ أَلْقی‌ جَدّی رَسُولَ اللَّهِ وَ أَنَا مَخْضُوبٌ بِدَمی، وَ أَقُولُ: یا رَسُولَ اللَّهِ قَتَلَنی فُلانٌ وَ فُلانٌ»

آری، به خدا سوگند! می‌خواهم با همین چهره خونین به دیدار جدّم رسول خدا صلی الله علیه و آله بروم و بگویم: ای رسول خدا فلان و فلان مرا شهید کردند. (16)

عرش خدا از اسب به زمین افتاد

امام علیه‌السلام بر اثر زخم‌های فراوان از اسب به زمین افتاد، ولی برخاست.

خواهرش زینب علیهاالسلام از خیمه‌ها بیرون آمد و با ناله‌ای جانسوز می‌گفت: «لَیْتَ السَّماءُ إِنْطَبَقَتْ عَلَی الْأَرْضِ» کاش آسمان بر زمین فرو می‌افتاد.

عمر بن سعد را دید که نزدیک امام علیه‌السلام ایستاده است. فرمود: «أَیُقْتَلُ ابُوعَبْدِاللَّهِ وَ أَنْتَ تَنْظُرُ إِلَیْهِ؟» ای عمر بن سعد! اباعبداللَّه علیه‌السلام را شهید می‌کنند و تو نظاره می‌کنی!؟

اشک از دیدگان عمر سعد (دیدند) جاری شد و صورتش را برگرداند و چیزی نگفت. (17)

حضرت زینب علیهاالسلام فریاد زد: «وَیْلَکُمْ، أما فِیکُمْ مُسْلِمٌ» وای بر شما! آیا در میان شما مسلمان نیست؟

سکوت مرگباری همه را فرا گرفته بود و کسی پاسخی نداد. (18)

امام علیه‌السلام ردایی به تن کرده و عمامه به سر داشت. و با آن که پیاده و زخمی بود چون سواران دلاور می‌جنگید، نگاهی به تیراندازان و نگاهی به حرم خود داشت و می‌گفت:

«أَعَلی‌ قَتْلی تَجْتَمِعُونَ، أَما وَاللَّهِ لا تَقْتُلُونَ بَعْدی عَبْداً مِنْ عِبادِاللَّهِ، اللَّهُ أَسْخَطُ عَلَیْکُمْ لِقَتْلِهِ مِنِّی؛ وَ ایْمُ اللَّهِ إِنّی لَأَرْجُوا أَنْ یُکْرِمَنِی اللَّهَ بِهَوانِکُمْ، ثُمَّ یَنْتَقِمُ لی مِنْکُمْ مِنْ حَیْثُ لا تَشْعُرُونَ. أَما وَاللَّهِ لَوْ قَتَلْتُمُونی لَأَلْقَی اللَّهَ بَاْسَکُمْ بَیْنَکُمْ وَ سَفَکَ دِمائَکُمْ ثُمَّ لا یَرْضی‌ حَتّی‌ یُضاعِفَ لَکُمُ الْعَذابَ الْأَلیمَ»

آیا بر کشتن من با هم متّحد شده‌اید؟ هان! به خدا سوگند! پس از من بنده‌ای از بندگان خدا را نمی‌کشید که خداوند را بیش از کشتن من به خشم آورد.

به خدا سوگند! من امیدوارم خداوند مرا با خواری شما گرامی بدارد و انتقام مرا از آنجا که گمان نمی‌برید از شما بگیرد.

هان! به خدا سوگند! اگر مرا به قتل برسانید، خداوند شما را گرفتار نزاعی در میان خودتان می‌سازد و خونتان را می‌ریزد و (هرگز) از شما راضی نگردد تا عذاب سنگین و دردناکی به شما بچشاند. (19)

آخرین مناجات‌های امام علیه‌السلام ‌

امام حسین علیه‌السلام در آخرین لحظات عمر گرانبهایش با خدای خود چنین مناجات می‌کرد:

«اللَّهُمَّ! مُتَعالِیَ الْمَکانِ، عَظیمَ الْجَبَرُوتِ، شَدیدَ الِمحالِ، غَنِیٌّ عَنِ الْخَلائِقِ، عَریضُ الْکِبْرِیاءِ، قادِرٌ عَلی‌ ما تَشاءُ، قَریبُ الرَّحْمَةِ، صادِقُ الْوَعْدِ، سابِغُ النِّعْمَةِ، حَسَنُ الْبَلاءِ، قَریبٌ إِذا دُعیتَ، مُحیطٌ بِما خَلَقْتَ، قابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تابَ إِلَیْکَ، قادِرٌ عَلی‌ ما أَرَدْتَ، وَ مُدْرِکٌ ما طَلَبْتَ، وَ شَکُورٌ إِذا شُکِرْتَ، وَ ذَکُورٌ إِذا ذُکِرْتَ، أَدْعُوکَ مُحْتاجاً، وَ أَرْغَبُ إِلَیْکَ فَقیراً، وَ أَفْزَعُ إِلَیْکَ خائِفاً، وَ أَبْکی إِلَیْکَ مَکْرُوباً، وَ اسْتَعینُ بِکَ ضَعیفاً، وَ أَتَوَکَّلُ عَلَیْکَ کافِیاً، أُحْکُمْ بَیْنَنا وَ بَیْنَ قَوْمِنا، فَإِنَّهُمْ غَرُّونا وَ خَدَعُونا وَ خَذَلُونا وَ غَدَرُوا بِنا وَ قَتَلُونا، وَ نَحْنُ عِتْرَةُ نِبَیِّکَ، وَ وَلَدُ حَبیبِکَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ، الَّذی اصْطَفَیْتَهُ بِالرِّسالَةِ وَ ائْتَمَنْتَهُ عَلی‌ وَحْیِکَ، فَاجْعَلْ لَنا مِنْ أَمْرِنا فَرَجاً وَ مَخْرَجاً بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمینَ».

خدایا! ای بلند جایگاه! بزرگ جبروت! سخت توانمند (در کیفر و انتقام)! بی نیاز از مخلوقات! صاحب کبریایی گسترده! بر هر چه خواهی قادری! رحمتت نزدیک! پیمانت درست! دارای نعمت سرشار! بلایت نیکو!

هر گاه تو را بخوانند نزدیکی! بر آفریده‌ها احاطه داری! توبه‌پذیر توبه کنندگانی! بر هر چه اراده کنی توانایی! و به هر چه بخوانی می‌رسی!

چون سپاست گویند سپاسگزاری! و چون یادت کنند یادشان می‌کنی!

حاجتمندانه تو را می‌خوانم و نیازمندانه به تو مشتاقم و هراسانه به تو پناه می‌برم و با حال حزن به درگاه تو می‌گریم و ناتوانمندانه از تو یاری می‌طلبم تنها بر تو توکّل می‌کنم، میان ما و این قوم حکم فرما!

اینان به ما نیرنگ زدند، ما را تنها گذارده، بی وفایی کردند و به کشتن ما برخاستند.

ما خاندان پیامبر و فرزندان حبیب تو محمّد بن عبداللَّه صلی الله علیه و آله هستیم، همو که او را به پیامبری برگزیدی و بر وحی‌ات امین ساختی. پس در کار ما گشایش و برون رفتی قرار ده، به مهربانیت ای مهربانترین مهربانان.

آنگاه افزود: «صَبْراً عَلی‌ قَضائِکَ یا رَبِّ لا إِلهَ سِواکَ، یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ، مالِیَ رَبٌّ سِواکَ، وَ لا مَعْبُودٌ غَیْرُکَ، صَبْراً عَلی‌ حُکْمِکَ یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، یا دائِماً لا نَفادَ لَهُ، یا مُحْیِیَ الْمَوْتی، یا قائِماً عَلی‌ کُلِّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ، احْکُمْ بَیْنی وَ بَیْنَهُمْ وَ أَنْتَ خَیْرُ الْحاکِمینَ»

پروردگارا! بر قضا و قدرت شکیبایی می‌ورزم، معبودی جز تو نیست، ای فریادرس دادخواهان! پروردگاری جز تو و معبودی غیر از تو برای من نیست.

بر حکم تو صبر می‌کنم ای فریادرس کسی که فریاد رسی ندارد! ای همیشه‌ای که پایان‌ناپذیر است! ای زنده کننده مردگان! ای برپا دارنده هر کس با آنچه که به دست آورده! میان ما و اینان داوری کن که تو بهترین داورانی. (20)

لحظات شهادت سالار و سرور شهیدان عالم ‌

راوی می‌گوید: «کنار قتلگاه ایستاده بودم و جان دادن امام علیه‌السلام را نظاره می‌کردم. بخدا سوگند! هرگز به خون آغشته‌ای را ندیده بودم که خون بدنش رفته باشد ولی این چنین زیبا و درخشنده باشد. آنچنان نور چهره‌اش خیره کننده بود که اندیشه شهادت او از یادم رفت.

حسین علیه‌السلام در آن حال شربتی آب می‌خواست. شنیدم مردی سنگدل و بی‌ایمان پاسخ داد: آب نیاشامی تا بر آتش درآئی (نعوذ باللَّه) و از حمیم آن بنوشی. (وَاللَّهِ لا تَذُوقُ الْماءَ حَتَّی تَرِدَ الْحامِیَةَ فَتَشْرَبَ مِنْ حَمیمِها)

امام علیه‌السلام در پاسخ فرمود: «إِنَّما أَرِدُ عَلی‌ جَدِّی رَسُولِ اللَّهِ وَأَسْکُنُ مَعَهُ فِی دارِهِ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلیکٍ مُقْتَدِرٍ وَأَشْکُو إِلَیْهِ ما ارْتَکَبْتُمْ مِنِّی وَفَعَلْتُمْ بِی»

بلکه من بر جدم رسول خدا وارد می‌شوم و در خانه‌اش در بهشت جایگاه صدق و در جوار قرب خدای مقتدر ساکن می‌شوم و از جنایاتی که نسبت به من روا داشتید به او شکایت می‌برم.

سپاه ابن سعد با شنیدن این سخن چنان به خشم آمدند که گویا خداوند در دل آنها هیچ رحمی قرار نداده بود. (21)

شهادت امام حسین علیه‌السلام در کربلا

هنگام مصیبت عظمی فرا رسیده بود. حالت ضعف بر امام علیه‌السلام مستولی شده بود، هر کس با هر وسیله‌ای که در اختیار داشت به آن حضرت ضربه می‌زد، ولی هر کس به قصد کشتن نزدیک آن بزرگوار می‌شد، لرزه بر اندامش می‌افتاد و به عقب بر می‌گشت.

«مالک بن نمیر» نزدیک رفت و شمشیری بر فرق مبارکش زد که خون از سر آن حضرت جاری شد. امام علیه‌السلام فرمود: «هرگز با آن دست، غذا و آب نخوری و خدا تو را با ظالمان محشور گرداند». در تواریخ آمده است که او پس از آن چون بیچارگان در نهایت فقر و تنگدستی به سر می‌برد و دستانش از کار افتاد. (22)

«زُرعة بن شریک» ضربه‌ای بر دست چپ آن حضرت وارد ساخت.

«سنان بن انس» با دو سلاح نیزه و شمشیر ضرباتی بر حضرت وارد ساخت، و به آن افتخار می‌کرد!

زمان به کندی می‌گذشت و جهان در انتظار حادثه‌ای عظیم بود. عمر سعد می‌خواست که کار سریعتر تمام شود و انتظار به پایان رسد. به خولی بن یزید که در کنارش بود دستور داد که کار حسین علیه‌السلام را تمام کند. وی پیش رفت تا سر از بدن آن حضرت جدا سازد ولی لرزه بر اندامش افتاد و به عقب برگشت.

«سنان بن انس» - بنا به نقلی- جلو رفت و شمشیری را حواله گلوی مبارک امام کرد و گفت: «ترا می‌کشم و سر از بدنت جدا می‌کنم در حالی که می‌دانم تو پسر رسول خدایی و پدر و مادرت بهترین خلق خدایند!»  پس سر مبارک امام را از بدن جدا کرد. (23)

در روایت دیگر، شمر بن ذی الجوشن در خشم شد و روی سینه مبارک امام علیه‌السلام نشست و محاسن آن حضرت را به دست گرفت و چون خواست امام را به قتل برساند، آن حضرت لبخندی زد و فرمود: آیا مرا می‌کشی در حالی که می‌دانی من کیستم؟

شمر گفت: آری، تو را خوب می‌شناسم، مادرت فاطمه زهرا و پدرت علی مرتضی و جدت محمد مصطفی است، تو را می‌کشم و باکی ندارم! پس با دوازده ضربه سر مبارک امام علیه‌السلام را از بدن جدا ساخت. (24)

دگرگونی عالَم طبیعت‌ پس از شهادت امام علیه‌السلام

طبق نقل تواریخ بعد از شهادت آن حضرت، دگرگونی‌هایی در عالم تکوین رخ داد که خبر از وقوع حادثه عظیمی می‌داد. روایات مربوط به دگرگونی‌های عالم را، شیعه و اهل سنت متفقاً نقل کرده‌اند از جمله:

بنا به نقل سید بن طاووس در لهوف: در آن وقت غبار شدید توأم با تاریکی و طوفان سرخ فام آسمان کربلا و اطراف را فرا گرفت، سپاه ابن سعد وحشت کردند و گمان نمودند بر آنها عذاب نازل شده است. (25)

«وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُون» آنها که ستم کردند به زودی می‌دانند که بازگشتشان به کجاست! (سوره شعرا / 227)

***

ای پیکر برهنه ی بی سر حسین من
آیا تویی عزیز پیمبر، حسین من؟

پیدا نمی‌کنم به تنت جای بوسه‌ای
جز جای تیر و نیزه و خنجر حسین من

بگذار تا زنم به گلوی بریده‌ات
یک بوسه با نیابت مادر حسین من

ای بر تنت سلام، جواب سلام ده
از حنجر بریده به خواهر حسین من

زخم تنت ز حد تصَوّر، بوَد فزون
زخم دلت هزار برابر، حسین من

ترسم کشند دختر مظلومه ی تو را
او را نگیر این‌همه در بر حسین من

برخیز و بر مسافر شامت، اذان بگو
قرآن بخوان، در این دم آخر حسین من

من آن مسافرم که ز خون گلوی تو
کردم خضاب، جان برادر، حسین من

گر بی‌تو می‌روم سفر شام، غم مخور
همراه ماست شمر ستمگر حسین من

«میثم» ز سوز سینه ی ما شعله می‌کشد
دستش بگیر در صف محشر حسین من

شعر مُقبل کاشانی به مناسبت روز دهم ماه محرم

روایت است که چون تنگ شد بر او میدان
فتاده از حرکت ذوالجناح وز جولان

هوا ز بادِ مخالف چو قیرگون گردید
عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید

نه ذوالجناح دگر تابِ استقامت داشت
نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت

کشید پــا ز رکـاب آن خلاصه ی ایجاد
به رنگ پرتو خورشید، بر زمین افتاد

بلند مرتبه شاهی ز صدر ِ زین افتاد
اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد

(غلامرضا سازگار)

یک روح واحدند، ولی از بدن، جدا
در اتحاد نیست "تو" از "او" و "من" جدا

این دو، دو نیستند، تجلی وحدتند
پس باطناً یک اند ولی ظاهراً جدا

جسمش کنار خیمه و روحش کنار عرش
این گونه هیچ کس نشد از خویشتن جدا

می برد با خودش همه اهل بیت را
پس داشت می شد از همه پنج تن، جدا

حال غریب بهتر ازین که نمی شود
این است آخر عاقبت از وطن جدا

از نیزه ها بپرس چرا هر چه می کشید
اصلاً نمی شد از بدنش پیرهن جدا

در غارتش کسی به کسی پا نمی دهد
یا می شود لباس جدا، یا بدن جدا

افتاده است گوشه ی گودال سر جدا
افتاده است گوشه ی گودال تن جدا

این کشته هم حسین هم انگار زینب است
این دو، دو نیستند، ولو ظاهراً جدا

(علی اکبر لطیفیان)

نظر روسیه در باره توسعه برنامه موشکی ایران

ریابکوف

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، توسعه برنامه موشکی «حق مسلم ایران» و تضمین کننده امنیت این کشور است.

به گزارش مشرق، "سرگئی ریابکوف" معاون وزر امور خارجه روسیه در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» تاکید کرد، مقامات مسکو معتقدند که توسعه برنامه موشکی ایران، حق مسلم تهران است و مسائل مربوط به آن باید بدون هیچ نوع اعمال فشاری، بخصوص نظامی و تنها بر سر میز مذاکره حل و فصل گردد.

بیشتر بخوانید

هدف تحریم‌ تغییر محاسبات ایران است

وی گفت: «ما همواره خواستار حل و فصل هر مشکلی چه در روابط بین دولت‌ها و چه در جریان مذاکرات درباره مسائل مهم بین المللی، صرفا از طریق گفت‌وگو و درچارچوب توافقات صورت گرفته هستیم و خواهیم بود. مسلما با توجه به این مسئله، اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران و مشکلات دیگری که همتایان آمریکایی ما در رابطه با برجام و برخوردهای مقامات تهران مطرح می‌کنند، مورد توجه جدی ما قرار دارد.»

ریابکوف تاکید کرد که در مسکو توسعه برنامه موشکی "حق مسلم ایران" ارزیابی می‌شود که راهی برای تضمین منافع امنیتی این کشور است. این دیپلمات بلندپایه روس یادآور شد که البته دیگر شرکت کنندگان در جامعه بین المللی، از جمله ایالات متحده و برخی از متحدان آن، از جمله در اروپا و دیگر مناطق، ممکن است دیدگاه متفاوتی درباره این موضوع داشته باشند.

وی تاکید کرد: «اگر طرف‌های دیگر حاضر به بررسی این موضوع بر سر میز مذاکره باشند، مسلما در آن صورت، ما نیز بدون تعصب، همانطور که قبلا اعلام کرده‌ایم، آمادگی بررسی نظریات جدید، ازجمله آنچه طرف فرانسوی مطرح کرده، را خواهیم داشت. ولی ما یک چیز را می دانیم و آن اینکه  هر نوع تلاش برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی، از جمله اعمال فشار سیاسی، اقتصادی و خصوصا نظامی، نتیجه‌ای نخواهد داشت. و هر گونه توافقی، باید متعادل، بر اساس مصالحه دوجانبه، تعادل امتیازات و البته امتیازات متقابل باشد و هر طرفی که پیشنهادی در این رابطه ارائه می دهد، باید این اصول را حتما در نظر بگیرد.»

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «یکبار دیگر تاکید می‌کنم که در نهایت امر، مسئله اراده سیاسی و تمایل همه طرفین، از جمله طرف ایرانی، برای بررسی و حل و فصل مشکلات ضروری است و روسیه به نوبه خود و در صورت ضرورت حاضر است تا  رایزنی‌های لازم برای کمک به این روند را انجام داده و سهم سازنده‌ای برای به نتیجه رسیدن مذاکرات داشته باشد.»

ریابکوف همچنین اعلام کرد که نشست پنج طرف باقی مانده در چارچوب برجام و ایران، در سطح وزرای امور خارجه کشورها در حاشیه هفته نشست‌های سطح بالای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در اواخر ماه سپتامبر برگزار خواهد شد که تاریخ دقیق آن بزودی از سوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.

منبع: تسنیم

دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید +تصاویر

وداع، بدرقه حضرت علی‌اکبر (علیه‌السلام) به میدان جنگ، شهادت حبیب‌بن مظاهر و قتلگاه از جمله نقاشی‌های حسن روح‌الامین است که در این آثار لحظات دردناک عاشورا دیده می‌شود.

به گزارش مشرق،  در دوره معاصر هنرمندان بسیاری آثار ماندگاری در عرصه هنر عاشورایی خلق کردند که در میان این آثار، تابلوهای نقاشی هنرمند جوان «حسن روح‌الامین» به زیبایی توانسته واقعه بزرگ عاشورا به مخاطب نشان دهد.

در بین تابلوهای این نقاش جوان، لحظات دردناک عاشورا دیده می‌شود که می‌توان به وقایعی از جمله وداع، بدرقه حضرت علی‌اکبر (علیه‌السلام) به میدان جنگ، شهادت حبیب‌بن مظاهر، قتلگاه اشاره کرد.

روح‌الامین که به سبک هنری روضه‌خوان عاشوراست، برای معرفی تابلوهای نقاشی خود، به مصرع‌هایی از آن واقعه اشاره کرده است.

این تابلوها را در ادامه می‌بینیم.

  دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید +تصاویر
سقا
 
 
دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید +تصاویر
علقمه
 

دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید+تصویر
عنوان اثر «میوه دلم»؛ لحظه‌ای که امام حسین (علیه‌السلام) حضرت علی‌اکبر (علیه‌السلام) را به سمت میدان جنگ بدرقه می‌کنند.

دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید+تصویر
عنوان اثر «جوانان بنی هاشم بیایید» صحنه مربوط به شهادت حضرت علی اکبر (علیه‌السلام). بنی‌هاشم در حال انتقال پیکر ایشان به خیام هستند.

 دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید+تصویر
«من الغریب الی الحبیب»؛ امام حسین (علیه‌السلام) بر بالین حبیب‌بن مظاهر در کربلا

 دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید +تصاویر               ذوالجناح 

دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید+تصویر
وداع امام حسین (علیه‌السلام) با اهل حرم

دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید+تصویر
قتلگاه امام حسین علیه‌السلام؛ سپاه یزید به سمت امام حسین (علیه‌السلام) یورش برده‌اند؛ روح الامین در این تصویر امام حسین (علیه‌السلام) را در نور نشان داده است.

دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید+تصویر
«قتلگه دریای خون شد، شمر با خنجر برون شد»

دردناک‌ترین لحظه‌های عاشورا را ببینید+تصویر
«خیز ای خفته به صحرا بنگر محمل زینب»؛ این تصویر حضور حضرت زینب (سلام الله علیها) در قتلگاه را نشان می‌دهد.

ساعت رسمی کشور تغییر می‌کند

ساعت

ساعت رسمی کشور از ساعت ۲۴ سی‌ام شهریور یک ساعت به عقب کشیده می‌شود.

به گزارش مشرق، بر اساس قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی ساعت رسمی کشور در ساعت ۲۴ سی ام شهریور یک ساعت به عقب برگردانده می شود.

ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می شود و در ساعت ۲۴ روز سی ام شهریور به حال سابق برگردانده می شود

با نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی، ایران به هدف خود می‌رسد؛ آمریکا چطور؟

                                                 به گفته منابع سیاسی آگاه در بغداد، تهران روند تکمیل طرح خود در مورد پرونده سیاسی عراق را آغاز نموده و عادل عبدالمهدی را برای منصب نخست وزیری پیشنهاد داده است. خبرها حاکی از آن است که مرجعیت شیعه، ایة الله سیستانی نیز مخالفتی با انتخاب عبدالمهدی ندارد. تا این لحظه، مشخص نشده که آیا واشنگتن نامزدی عبدالمهدی را قبول می کند یا قادر است در برابر عملی شدن خواسته ایران بایستد. اما جبهه سیاسی وابسته به ایالات متحده در عراق هم بر این عقیده اند که عبدالمهدی از اکثر ویژگی هایی که واشنگتن برای نامزد نخست وزیری شرط کرده است، برخوردار است.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی، ایران به هدف خود می‌رسد؛ آمریکا چطور؟

العرب نوشت: هم پیمانان ایالات متحده در عراق وعده داده اند که با وجود پیروزی سیاسی بزرگی که ایران با تضمین رسیدن نامزدش به مقام ریاست مجلس عراق به دست آورد، پاسخ متقابلی به ایران بدهند.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: رسانه های عراقی وابسته به ایران از انتخاب جوان سنی، محمد الحلبوسی، بعنوان رئیس مجلس نمایندگان عراق، که در کنار ریاست جمهوری و نخست وزیری، یکی از مهمترین مناصب است، اظهار خشنودی می کنند و سیاستمداران عراقی وابسته به محور ایران نیز از پیروزی نامزد خود خوشحال هستند.

این در حالی است که تلاشهای آمریکا برای تغییر قطب نمای کردی یا سنی، از حلبوسی به سمت العبیدی، ناموفق ماند و این مساله نشان دهنده برتری نفوذ ایران در عراق، نسبت به نفوذ آمریکا در این کشور است.

سیاستمداران عراقی بر این عقیده اند که انتخاب الحلبوسی بعنوان رئیس مجلس، تاثیر زیادی بر انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر می گذارد.

تحلیلگران انتخاب الحلبوسی برای این منصب را یک پیام ایرانی محکم خطاب به ایالات متحده می دانند، پیامی که از اقدامات احتمالی ایران در مورد پرونده سیاسی عراق خبر می دهد.

دیپلماسی آمریکا در برخورد با این مساله دچار آشفتگی شده و در همین رابطه، دو بیانیه از سوی سفارت آمریکا در بغداد صادر شد، که بیانیه اول، دربردارنده پیام تبریک به رئیس جدید مجلس نمایندگان بود و در بیانیه دوم، امریکا خبرهای مربوط به دیدار بین مک گورک و سلیمانی در بغداد را تکذیب نمود.

به گفته منابع سیاسی آگاه در بغداد، تهران روند تکمیل طرح خود در مورد پرونده سیاسی عراق را آغاز نموده و عادل عبدالمهدی را برای منصب نخست وزیری پیشنهاد داده است.

خبرها حاکی از آن است که مرجعیت شیعه، ایة الله سیستانی نیز مخالفتی با انتخاب عبدالمهدی ندارد.

تا این لحظه، مشخص نشده است که آیا واشنگتن نامزدی عبدالمهدی را قبول می کند یا قادر است در برابر عملی شدن خواسته ایران بایستد. اما جبهه سیاسی وابسته به ایالات متحده در عراق هم بر این عقیده اند که عبدالمهدی از اکثر ویژگی هایی که واشنگتن برای نامزد نخست وزیری شرط کرده است، برخوردار است.

با نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی، ایران به هدف خود می‌رسد؛ آمریکا چطور؟

                                                 به گفته منابع سیاسی آگاه در بغداد، تهران روند تکمیل طرح خود در مورد پرونده سیاسی عراق را آغاز نموده و عادل عبدالمهدی را برای منصب نخست وزیری پیشنهاد داده است. خبرها حاکی از آن است که مرجعیت شیعه، ایة الله سیستانی نیز مخالفتی با انتخاب عبدالمهدی ندارد. تا این لحظه، مشخص نشده که آیا واشنگتن نامزدی عبدالمهدی را قبول می کند یا قادر است در برابر عملی شدن خواسته ایران بایستد. اما جبهه سیاسی وابسته به ایالات متحده در عراق هم بر این عقیده اند که عبدالمهدی از اکثر ویژگی هایی که واشنگتن برای نامزد نخست وزیری شرط کرده است، برخوردار است.                         

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی، ایران به هدف خود می‌رسد؛ آمریکا چطور؟

العرب نوشت: هم پیمانان ایالات متحده در عراق وعده داده اند که با وجود پیروزی سیاسی بزرگی که ایران با تضمین رسیدن نامزدش به مقام ریاست مجلس عراق به دست آورد، پاسخ متقابلی به ایران بدهند.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: رسانه های عراقی وابسته به ایران از انتخاب جوان سنی، محمد الحلبوسی، بعنوان رئیس مجلس نمایندگان عراق، که در کنار ریاست جمهوری و نخست وزیری، یکی از مهمترین مناصب است، اظهار خشنودی می کنند و سیاستمداران عراقی وابسته به محور ایران نیز از پیروزی نامزد خود خوشحال هستند.

این در حالی است که تلاشهای آمریکا برای تغییر قطب نمای کردی یا سنی، از حلبوسی به سمت العبیدی، ناموفق ماند و این مساله نشان دهنده برتری نفوذ ایران در عراق، نسبت به نفوذ آمریکا در این کشور است.

سیاستمداران عراقی بر این عقیده اند که انتخاب الحلبوسی بعنوان رئیس مجلس، تاثیر زیادی بر انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر می گذارد.

تحلیلگران انتخاب الحلبوسی برای این منصب را یک پیام ایرانی محکم خطاب به ایالات متحده می دانند، پیامی که از اقدامات احتمالی ایران در مورد پرونده سیاسی عراق خبر می دهد.

دیپلماسی آمریکا در برخورد با این مساله دچار آشفتگی شده و در همین رابطه، دو بیانیه از سوی سفارت آمریکا در بغداد صادر شد، که بیانیه اول، دربردارنده پیام تبریک به رئیس جدید مجلس نمایندگان بود و در بیانیه دوم، امریکا خبرهای مربوط به دیدار بین مک گورک و سلیمانی در بغداد را تکذیب نمود.

به گفته منابع سیاسی آگاه در بغداد، تهران روند تکمیل طرح خود در مورد پرونده سیاسی عراق را آغاز نموده و عادل عبدالمهدی را برای منصب نخست وزیری پیشنهاد داده است.

خبرها حاکی از آن است که مرجعیت شیعه، ایة الله سیستانی نیز مخالفتی با انتخاب عبدالمهدی ندارد.

تا این لحظه، مشخص نشده است که آیا واشنگتن نامزدی عبدالمهدی را قبول می کند یا قادر است در برابر عملی شدن خواسته ایران بایستد. اما جبهه سیاسی وابسته به ایالات متحده در عراق هم بر این عقیده اند که عبدالمهدی از اکثر ویژگی هایی که واشنگتن برای نامزد نخست وزیری شرط کرده است، برخوردار است.

سازمان جهاد کشاورزی و آب و برق موجب تعطیلی کشاورزی خوزستان شده اند

/ به دنبال استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هستیم
نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که چرا باوجود آب در خوزستان کشاورزی در نقاط مختلف استان تعطیل‌شده است، و نخیلات و دامداری استان در حال نابودی است، عنوان کرد: مسئولیت پیگیری و تأمین آب به عهده سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق است.

علی گلمرادی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به سوءمدیریت آب طی سنوات گذشته در استان اظهار کرد: ما کشوری هستیم که طرح جامع آب نداریم و در گذشته به مساله آب به عنوان یک مساله مهم و اساسی نگاه نمی‌کردیم.

وی افزود: بی‌آبی و کمبود آب در حوزه‌های مختلف کشاورزی استان سبب نارضایتی در بین جامعه کشاورزی و خالی شدن روستاها از سکنه و توسعه حاشیه نشینی در اطراف شهرها شده است.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سوء مدیریت منابع آبی در خوزستان بیش از سایر استانهای کشور است، عنوان کرد: همه می‌دانند طرح‌هایی در در دستور کار دولت است که در صدد جبران کمبود آب در مناطق کویری از طریق آبهای موجود در خوزستان است.

گلمرادی افزود: زمانیکه استراتژی دولت این است که کمبود آب در مناطق کویری را از آبهای خوزستان تأمین کند نتیجه می‌گیریم آب در خوزستان وجود دارد.

وی با طرح این سؤال که چرا باوجود آب در خوزستان کشاورزی در نقاط مختلف استان تعطیل‌شده است، و نخیلات و دامداری استان در حال نابودی است، عنوان کرد: مسئولیت پیگیری و تأمین آب به عهده سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق است که متناسب با مصوبات ستاد بحران آن را اجرایی کنند.

گلمرادی بابیان اینکه بین تصمیمات ستاد بحران استان و عملکرد جهاد کشاورزی و سازمان آب استان تعارض وجود دارد، گفت: قطعاً با برنامه‌ریزی و ذخایر آبی پشت سدها می‌توان مسائل کشاورزان را حل کرد؛ اما وضعیت موجود بیانگر بی‌توجهی و بی تعهدی مسئولان مربوطه است.

وی در رابطه با بحث‌هایی که در خصوص استیضاح وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: به‌منظور استیضاح وزیر نیاز به همراهی بیشتری از نمایندگان سراسر کشور داریم؛ مجمع نمایندگان با همگرایی پیگیر موضوع است؛ انتظار می‌رود استاندار نیز با جدیت بیشتری در جهت حل دغدغه‌های کشاورزان باشد.

فرانسه برای معرفی سفیر جدید در ایران شرط گذاشت!

فرانسه برای معرفی سفیر جدید خود در ایران شرط تعیین کرد.

به گزارش بی بی سی؛ خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که نامی از آنها را نبرده گزاش داده است که فرانسه تا زمانی که ایران درباره طرح ادعایی بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق در پاریس اطلاعاتی در اختیار فرانسه نگذارد، از معرفی سفیر جدید خود در تهران خودداری خواهد کرد.

سفیر فرانسه در ایران اواخر تیرماه امسال با پایان یافتن ماموریت خود، تهران را ترک کرد و از آن زمان فرانسه سفیری در ایران معرفی نکرده است. حدود سه ماه پیش یک دیپلمات ایرانی مستقر در اتریش و سه نفر دیگر به ظن ارتباط با یک طرح بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق در حومه پاریس، بازداشت شدند.

اتباع عربستان از سفر به ایران منع شدند

رسانه‌های سعودی به نقل از مراجع ذی‌ربط این کشور گزارش دادند که اتباع این کشور علاوه بر ممنوعیت ورود به ایران، عراق، قطر، سرزمین‌های اشغالی و تایلند، اجازه مسافرت به ۱۰کشور دیگر را نیز ندارند.

به گزارش ایرنا، ممنوعت سفر به ۱۰کشور جدید شامل ماداگاسکار، آفریقای جنوبی، تانزانیا، موزامبیک، کنیا، اتیوپی، جزایر کومور، جزایر موریس، جزایر سیشل و ولایرونیون است.

رویترز: فرانسه معرفی سفیر در تهران را معلق کرده است

در ماه ژوئن یک دیپلمات ایرانی مستقر در اتریش و سه نفر دیگر به ظن توطئه برای حمله به نشست مجاهدین خلق در پاریس دستگیر شدند. ایران هرگونه نقشی در این توطئه را انکار کرده است


 
خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های فرانسوی گزارش می دهد که دولت این کشور معرفی سفیر تازه در تهران را تا زمان دریافت اطلاعاتی از ایران درباره طرح خنثی شده بمبگذاری در تجمع مجاهدین خلق [ منافقین] در پاریس معلق کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، در ماه ژوئن یک دیپلمات ایرانی مستقر در اتریش و سه نفر دیگر به ظن توطئه برای حمله به نشست مجاهدین خلق در پاریس دستگیر شدند.

ایران هرگونه نقشی در این توطئه را انکار کرده و گفته که توسط اعضای خود این گروه مخالف صحنه سازی شده است.

سفیر فرانسه در ایران تابستان امسال تهران را ترک کرد. ایران هم پس از پایان کار سفیر قبلی اش در پاریس هنوز جانشین او را تعیین نکرده است.

یک منبع ریاست جمهوری فرانسه به رویترز گفت: "ما امروز در تهران کاردار داریم و دیالوگی در سطح بالا میان مقام های فرانسوی و ایرانی در جریان است."

"ما سعی داریم روشن کنیم که ماجرا پیرامون این حادثه چه بود... من نمی گویم که رابطه مستقیمی (با منصوب نشدن یک سفیر) وجود دارد، اما ایران قول داده در هفته های آینده فکت هایی عینی در اختیار ما بگذارد که امکان خواهد داد روابط دیپلماتیک خود را به صورتی که حالا هست دنبال کنیم."

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی هم به رویترز گفت که معرفی سفیر تازه در نتیجه آن توطئه ادعایی معلق شده است.

به نوشته رویترز یک یادداشت داخلی دولت فرانسه نشان می دهد که وزارت خارجه این کشور در ماه اوت در اشاره به آن توطئه و وخیم تر شدن نگرش ایران نسبت به فرانسه، به دیپلمات ها و مقام هایش گفت سفرهای غیرضروری به ایران را تا اطلاع ثانوی معلق کنند.

منبع مطلع دیپلماتیک فرانسه به رویترز گفت که انتظار می رود امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز ۲۵ سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد این موضوع با حسن روحانی همتای ایرانی اش صحبت کند.

روزانه بیش از 700 گردشگرعراقی از مرز چذابه وارد کشور می شوند

مدیر پایانه مسافری چذابه گفت: روزانه بیش از 700 گردشگر عراقی از مرز بین المللی چذابه در غرب خوزستان وارد کشور می شوند.
کد خبر: ۶۵۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ 18 September 2018

احسان نو نژاد افزود: بیشتر گردشگران عراقی که از استان های شرقی و جنوبی عراق به ویژه استان میسان هستند برای زیارت راهی شهرهای مقدس قم و مشهد شده و برخی نیز برای درمان در بیمارستان های کلانشهر اهواز بستری می شوند.

وی گفت: تعدادی از گردشگران عراقی نیز برای خرید کالا و تهیه ابزارآلات موکب های عزاداری در عراق، به خوزستان سفر می کنند.

مدیرپایانه مرزی چذابه ، نوسانات ارزی و افزایش قدرت خرید را در ورود رو به افزایش اتباع عراقی به کشورمان موثر خواند و افزود: ورود گردشگران عراقی نقش مهمی در ارزآوری ، رونق اقتصادی ، گردش مالی بازار کشور و اشتغال به ویژه شهرهای غربی خوزستان داشته است.

نونژاد با بیان اینکه همه گردشگران عراقی پس از تشریفات قانونی و داشتن ویزا از مرز چذابه وارد کشور می شوند بیان کرد: بر اساس آمار ، ورودی گردشگران و اتباع عراقی در سه ماه گذشته در مقایسه ماه های پیش از آن بیش از سه برابر افزایش داشته است.

وی گفت: جابجایی گردشگران عراقی توسط خودروهای بومی و شخصی منطقه انجام می شود ضمن آنکه برخی از گردشگران عراقی به دلیل داشتن روابط فامیلی به صورت میهمان، چند روزی را در شهرهای غربی خوزستان می گذرانند.

از مرز بین المللی شلمچه حاکی است ورود گردشگران عراقی که بدون ویزا ، به صورت قانونی وارد منطقه آزاد اروند می شوند به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

حجم زیاد گردشگران عراقی در شهرهای آبادان ، خرمشهر و مینوشهر که در محدوده منطقه آزاد واقع شده سبب رونق اقتصادی این شهرها شده است.

ممنوعیت خروج کالاهای اساسی از بازارچه های مرزی خوزستان

معاون گمرک بازارچه مرزی چذابه خوزستان از ممنوعیت خروج کالاهای اساسی از بازارچه های مرزی خوزستان خبر داد.

سیدسعید فاصلی افزود: بر اساس دستورالعمل اخیر وزارت کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران ، خروج کالاهای اساسی همچون مرغ ، ماهی دریایی، شکر و روغن نباتی از بازارچه های مرزی شلمچه و چذابه ممنوع است.

وی گفت: صادرات برخی نهاده های دامی نظیر ذرت و علوفه دامی نیز بر اساس اعلام وزارت چهادکشاورزی از بازارچه های مرزی کشور نیز ممنوع است ولی صادرات دیگر اقلام مصرفی و غذایی منع قانونی ندارد.

فاضلی از تداوم صادرات کالا از بازارچه مرزی چذابه با وجود نزدیکی به تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و تفزود: بر اساس توافق به عمل آمده با مسئولان گمرک 'شیب' عراق ، در ایام تعطیلات هفته جاری نیز بازارچه چذابه برای صادرات کالاهای غیرنفتی فعال خواهد بود.

پارسال حدود 350میلیون دلار کالا از بازارچه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز صادر شد.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق در تیر 1382 بازگشایی و در مهر همان سال زمینه برای تردد قانونی زائران عتبات عالیات فراهم شد.

 

منبع: ایرنا

پیش بینی افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان تا پایان هفته

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: جنوبی شدن جریانات جوی و افزایش رطوبت در نیمه جنوبی و بعضا مرکزی با شدت و ضعف تا اواخر هفته جاری پیش بینی می شود.
کد خبر: ۶۵۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ 18 September 2018

محمد سبزه زاری اظهار کرد: جنوبی شدن جریانات جوی و افزایش رطوبت در نیمه جنوبی و بعضا مرکزی با شدت و ضعف تا اواخر هفته جاری پیش بینی می شود.

وی افزود: در همین مدت در بعضی ساعات افزایش ابر به ویژه در ارتفاعات شمالی و شرقی و بعضا با احتمال رگبار و رعد وبرق خفیف و پراکنده دور از انتظار نخواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان تصریح کرد: طی امروز هم وزش باد قابل ملاحظه شمال غرب در نیمه غربی و مرکزی و احتمال گرد وغبار پیش بینی می شود.

سبزه زاری خبر داد: طی شبانه روز گذشته شهر شوش با دمای هوای ۴۷.۴ درجه سانتیگراد و شهر ایذه با دمای هوای ۲۱ درجه سانتیگراد به ترتیب دارای گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان گزارش شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه طی همین مدت حداقل دمای شهر اهواز ۲۶ درجه سانتیگراد و حداکثر ۴۶ درجه گزارش شده در خصوص میزان رطوبت در شهرهای مختلف خوزستان بیان کرد: میزان شرجی در شهر هندیجان ۹۱ درصد، بهبهان۸۱، امیدیه ۷۹ و آغاجاری ۷۸ درصد گزارش شده است.

تصویب احداث نیروگاه برق و کارخانه جدید فولاد در خوزستان

فرامند هاشمی زاده گفت: این کارگروه با ایجاد نیروگاه برق سیکل ترکیبی با 480 مگابات برق توسط بخش خصوصی در منطقه غیزانیه از توابع شهرستان اهواز موافقت کرد.
کد خبر: ۶۵۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶ 12 September 2018

فرامند هاشمی زاده افزود:این کارگروه با ایجاد نیروگاه برق سیکل ترکیبی با 480 مگابات برق توسط بخش خصوصی در منطقه غیزانیه از توابع شهرستان اهواز موافقت کرد.

به گزارش"تابناک" وی گفت: این کارگروه همچنین با احداث طرح کارخانه فولاد اخگر به عنوان یکی از طرح های مهم و زیربنایی خوزستان، در کنار فولاد شادگان موافقت کرد.

وی ادامه داد:کارگروه امور زیربنایی خوزستان به دلیل اهمیت فوق العاده آن و در جهت کمک به رونق اقتصادی و ایجاد پروژه های مورد نیاز در خوزستان هر هفته تشکیل می شود. ایجاد واحدهای صنعتی، راه اندازی بخش های خدمات رفاهی، گسترش فعالیت های کشاورزی و گردشگری نیاز به مصوبه این کارگروه دارند.

وی ادامه داد: طرح های متقاضی پس از تصویب در این کارگروه، در نهایت شورای برنامه ریزی خوزستان نسبت به موافقت نهایی با آنها بررسی مجدد می شوند.

آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم ادامه دارد

به دلیل اینکه جهت باد جنوب غرب است و این روزها در خوزستان شاهد وقوع شرجی هستیم، دود آتش سوزی در شهرهای خوزستان منتشر نمی شود و این دود به سمت شهرهای کشور عراق می رود.
کد خبر: ۶۵۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸ 16 September 2018

شهریار عسکری با اشاره به آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، اظهار کرد: آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم همچنان ادامه دارد.

به گزارش"تابناک"؛وی افزود: به دلیل اینکه جهت باد جنوب غرب است و این روزها در خوزستان شاهد وقوع شرجی هستیم، دود آتش سوزی در شهرهای خوزستان منتشر نمی شود و این دود به سمت شهرهای کشور عراق می رود.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به انجام چندین مرحله عملیات اطفا از سوی نیروهای ایرانی در بخش عراقی هورالعظیم گفت: از دو هفته پیش عملیات اطفای حریق متوقف شده است.

عسکری گفت: انجام رایزنی های لازم با کشور عراق جهت مشارکت و انجام تعهداتش در خاموش کردن آتش سوزی به وزارت امور خارجه محول شده است که در حال پیگیری هستند

خوزستان دومین استان حاشیه‌نشین کشور است

وی افزود: در خوزستان که دومین استان حاشیه‌نشین کشور است به دلیل عدم توسعه‌یافتگی و عدم برنامه‌ریزی مناسب با بحران حاشیه‌نشینی مواجه شده‌ایم که جنگ تحمیلی می‌تواند یکی از عوامل آن باشد.
کد خبر: ۶۵۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱ 17 September 2018

علی خدادادی در جلسه هماهنگی تشکیل مجمع خیرین استان خوزستان که امروز (26‌شهریورماه) برگزار شد، ضمن گرامیداشت و تسلیت فرارسیدن ماه محرم و شهادت امام حسین(ع)، اظهار کرد: خلأهای زیادی در جامعه وجود دارد و ما با عدالت اجتماعی مد نظر نظام اسلامی فاصله بسیار زیادی داریم و فاصله طبقاتی موجب شده تا مردم آسیب ببینند.

به گزارش"تابناک"وی افزود: در خوزستان که دومین استان حاشیه‌نشین کشور است به دلیل عدم توسعه‌یافتگی و عدم برنامه‌ریزی مناسب با بحران حاشیه‌نشینی مواجه شده‌ایم که جنگ تحمیلی می‌تواند یکی از عوامل آن باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: در مرکز استان خوزستان بیشترین تعداد جمعیت حاشیه‌نشین را داریم و همه این عوامل زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی و نابهنجاری‌ها است و دشمن می‌تواند از آنها سوءاستفاده کند.

خدادادی ادامه داد: در این راستا ما وظیفه‌ای داریم که توجه ویژه به اقشار آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشین از اهم این وظایف محسوب می‌شود و در همین راستا خدمت به این قشر محروم، در کانون توجه جمعیت هلال احمر استان قرار گرفته است.

وی با بیان این که نقاطی از استان خوزستان دارای محرومیت مفرط هستند، گفت: ما به دنبال توانمندسازی آنها از طریق همکاری با نهادهای مختلف هستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه از طریق تخصیص سرانه اعتبارات کشور، مشکلات مناطق محروم و حاشیه‌نشین اهواز و استان مرتفع می‌شود، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مناطق حاشیه و حاشیه‌نشینان گام بزرگی بود که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز تحقق یافت.

خدادادی با اشاره به تشکیل مجمع خیرین و با بیان این که حرکت می‌تواند زمینه‌ساز یک حرکت مردمی و بشردوستانه شود، عنوان کرد: یکی از راه‌هایی که در مکتب ما بر آن تأکید شده و از اصول اساسی نهضت صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر است عمل به عنوان حلقه وصل نیازمندان و توانمندان است.

وی بیان کرد: ما باید بتوانیم این نقش را به خوبی ایفا کنیم و زمینه‌ساز انتقال توان توانمندان به نیازمندان باشیم تا عدالت نسبی در جامعه ایجاد شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: ما باید یک مجموعه هماهنگ‌کننده برای انجام امور خیریه داشته باشیم تا از موازی‌کاری و پراکنده کاری پرهیز شود.

خدادادی گفت: اگر هماهنگی نباشد به نتیجه مطلوب نمی رسیم و پس از تشکیل مجمع خیرین اولین کار هماهنگی فرابخشی میان مجموعه‌های مختلف است.

بزرگترین قرارداد فروش ورق API توسط شرکت فولاد اکسین خوزستان منعقد شد

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: این شرکت در راستای اهداف استراتژیک و سیاست های کلان مجموعه مدیریت شرکت و استراتژی های فروش و بازاریابی خود، همواره تلاش داشته تا ورقهای ضروری و مورد نیاز شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی را تولید عرضه کند.
کد خبر: ۶۵۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ 17 September 2018
روز گذشته شرکت فولاد اکسین خوزستان، تولید کننده ورق های عریض فولادی توانست قرارداد بزرگ تولید ۶۳ هزار تن ورق API را به منظور مصرف در خطوط انتقال انرژی منعقد نمایند.
 
به گزارش"تابناک"؛ عبدالرضا محمود پور در این خصوص گفت: این شرکت در راستای اهداف استراتژیک و  سیاست های کلان مجموعه مدیریت شرکت و استراتژی های فروش و بازاریابی خود، همواره سعی و تلاش داشته است تا بتواند ورقهای ضروری و خاص مورد نیاز شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی را تولید و در مقیاس کلان بازاریابی و تولید  عرضه نماید و در حال حاضر پس از انجام مذاکرات متعدد فنی و بازرگانی با شرکت های مختلف در تازه ترین اقدام  منجر به عقد قرار داد تولید ۶۳ هزار تن ورق های API 5L X60,X65 PSL2 با قابلیت کاربرد در پروژه های نفت و گاز با یکی از شرکت های بازرگانی مطرح در این زمینه گردیده است و این قرارداد بزرگترین قرارداد در طول فعالیت شرکت فولاد اکسین خوزستان می باشد که تاکنون به سرانجام رسیده است.  
 
مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان همچنین افزود: از طرفی قبل ازاین نیز با دستور مستقیم وزیر محترم نفت مقرر گردید که 20% از پروژه خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک به این شرکت واگذار گردد که به دلایل مختلف تا کنون منجر به عقد قرارد نشده بود که دراین خصوص نیز در تازه ترین اقدام بعد از پیگیری های مجموعه مدیریت و اعضای جدید هیئت مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان امروز جلسه ای با دعوت دکتر کرباسیان معاون محترم وزیر صنعت ،معدن وتجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو، دکتر دهقانی مدیر عامل محترم شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) ،آقای سقایی مجری طرح انتفال نفت خام گوره به جاسک و مدیران شرکتهای فولاد مبارکه و فولاد خوزستان برگزار گردید و موضوع مورد بررسی قرار گرفت. که جا دارد از معاونت وزیر صنعت، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت و مجری طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک به دلیل توجه به تولیدات داخل تشکر کرده و امید است پروژه گوره به جاسک نیز با نظرات مثبت ایشان در آینده نزدیک نهایی گردد.
 
محمودپور در ادامه گفت: دراین جلسه شرکت فولاد اکسین خوزستان اعلام توانایی تولید ماهیانه 20 هزار تن محصولات API مخصوص محیط ترش راداشته که معادل تولید سالانه 240 هزار تن از این نوع ورق های استراتژیک خواهد بود.این نوع محصول جزء اقلام ضروری و مورد نیاز شرکت های نفت و گاز می باشد که مورد توجه آقای دکتر دهقانی نیز قرار گرفته است.

بزرگترین قرارداد فروش ورق API توسط شرکت فولاد اکسین خوزستان منعقد شد

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: این شرکت در راستای اهداف استراتژیک و سیاست های کلان مجموعه مدیریت شرکت و استراتژی های فروش و بازاریابی خود، همواره تلاش داشته تا ورقهای ضروری و مورد نیاز شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی را تولید عرضه کند.
کد خبر: ۶۵۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ 17 September 2018
روز گذشته شرکت فولاد اکسین خوزستان، تولید کننده ورق های عریض فولادی توانست قرارداد بزرگ تولید ۶۳ هزار تن ورق API را به منظور مصرف در خطوط انتقال انرژی منعقد نمایند.
 
به گزارش"تابناک"؛ عبدالرضا محمود پور در این خصوص گفت: این شرکت در راستای اهداف استراتژیک و  سیاست های کلان مجموعه مدیریت شرکت و استراتژی های فروش و بازاریابی خود، همواره سعی و تلاش داشته است تا بتواند ورقهای ضروری و خاص مورد نیاز شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی را تولید و در مقیاس کلان بازاریابی و تولید  عرضه نماید و در حال حاضر پس از انجام مذاکرات متعدد فنی و بازرگانی با شرکت های مختلف در تازه ترین اقدام  منجر به عقد قرار داد تولید ۶۳ هزار تن ورق های API 5L X60,X65 PSL2 با قابلیت کاربرد در پروژه های نفت و گاز با یکی از شرکت های بازرگانی مطرح در این زمینه گردیده است و این قرارداد بزرگترین قرارداد در طول فعالیت شرکت فولاد اکسین خوزستان می باشد که تاکنون به سرانجام رسیده است.  
 
مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان همچنین افزود: از طرفی قبل ازاین نیز با دستور مستقیم وزیر محترم نفت مقرر گردید که 20% از پروژه خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک به این شرکت واگذار گردد که به دلایل مختلف تا کنون منجر به عقد قرارد نشده بود که دراین خصوص نیز در تازه ترین اقدام بعد از پیگیری های مجموعه مدیریت و اعضای جدید هیئت مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان امروز جلسه ای با دعوت دکتر کرباسیان معاون محترم وزیر صنعت ،معدن وتجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو، دکتر دهقانی مدیر عامل محترم شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) ،آقای سقایی مجری طرح انتفال نفت خام گوره به جاسک و مدیران شرکتهای فولاد مبارکه و فولاد خوزستان برگزار گردید و موضوع مورد بررسی قرار گرفت. که جا دارد از معاونت وزیر صنعت، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت و مجری طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک به دلیل توجه به تولیدات داخل تشکر کرده و امید است پروژه گوره به جاسک نیز با نظرات مثبت ایشان در آینده نزدیک نهایی گردد.
 
محمودپور در ادامه گفت: دراین جلسه شرکت فولاد اکسین خوزستان اعلام توانایی تولید ماهیانه 20 هزار تن محصولات API مخصوص محیط ترش راداشته که معادل تولید سالانه 240 هزار تن از این نوع ورق های استراتژیک خواهد بود.این نوع محصول جزء اقلام ضروری و مورد نیاز شرکت های نفت و گاز می باشد که مورد توجه آقای دکتر دهقانی نیز قرار گرفته است.

شب هشتم محرم - اهواز


عکس  3:13:48 1397/06/27
976-6582-5 کد خبر
مراسم عزاداری شب هشتم محرم در هیئت مکتب الزهرا (س) اهواز با حضور جمعی از مردم و استاندار خوزستان برگزار شد.

عکس: علیرضا محمدی - ایسنا خوزستان

انتهای پیام

سه خوزستانی در اردوی تیم‌ملی بوکس

سه ورزشکار خوزستانی به اردوی آماده‌سازی تیم‌ملی بوکس دعوت شدند.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، مسلم مقصودی، اشکان رضایی و رضا سلیمانی‌فر از استان به این اردو فراخوانده شدند.

اردوی تیم‌ملی بوکس از روز شنبه هفته آینده به مدت بیست روز در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

هدایت تیم بسکتبال نفت آبادان مجددا به سامری سپرده شد

همکاری باشگاه پالایش نفت آبادان و سرمربی فصل گذشته این تیم در فصل جدید لیگ برتر بسکتبال کشور نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، مسوولان باشگاه پالایش نفت آبادان پس از مذاکره با حماد سامری با او برای هدایت تیم در فصل جدید لیگ برتر نیز به توافق رسیدند. سامری برای هشتمین سال است که هدایت پالایش نفت آبادان را بر عهده دارد.

تیم‌های پتروشیمی بندرامام، پالایش نفت آبادان، پدافند رعد دزفول و نفت امیدیه چهار نماینده خوزستان هستند که برای حضور در فصل جدید لیگ برتر کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

رتبه سوم هیات کشتی خوزستان در ارزیابی عملکرد کشوری

هیات کشتی خوزستان در ارزیابی عملکرد هیات‌های سراسر کشور رتبه سوم را به دست آورد.

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، پس از ارزیابی عملکرد هیات‌های کشتی سراسر کشور توسط فدراسیون، خوزستان پس از استان‌های مازندران و تهران مقام سوم در سال 96 را به خود اختصاص داد.

در این ارزیابی عملکرد مواردی از جمله برگزاری مسابقات استانی و کلاس‌های آموزشی، حضور در لیگ‌ها و رقابت‌های کشوری و بین‌المللی، میزبانی رویدادهای داخلی و بین‌المللی و تعداد دعوت شدگان به اردوهای تیم‌ملی مدنظر بوده است.

شب های سوگواری/ماهشهر


عکس  14:1:42 1397/06/27
976-6682-5 کد خبر
با فرا رسیدن ماه محرم، عزاداران امام حسین (ع) در محله‌های مختلف شهرستان ماهشهر به عزاداری می‌پردازند.

عکس: مصطفی اکبری - ایسنا خوزستان

انتهای پیام

چرا شورای کشاورزی خوزستان هنوز تشکیل نشده است؟

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش گفت: در مقطع کنونی ضروری است که جلسه شورای کشاورزی استان هرچه سریعتر تشکیل شود تا برای بحث کشت پاییزه کشاورزان در خوزستان تصمیم‌گیری شود.
عبدالرحیم رحیمی نیا در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به مشکلاتی که در بحث انجام کشت پاییزه در استان وجود دارد، اظهار کرد: کشاورزان خوستار تصمیم‌گیری سریع و به موقع از سوی مسوولان ارشد استان هستند و در این زمینه انتظار دارند تا هرچه سریعتر جلسه شورای کشاورزی استان برگزار شود.

وی با بیان این‌که چرا شورای کشاورزی استان هنوز تشکیل نشده است، افزود: با وجود این‌که بیش از یک ماه است که مصرانه خواهان تشکیل شورای کشاورزی استان هستیم تا در بحث کشت پاییزه تصمیم‌گیری شود اما هنوز این شورا تشکیل نشده است.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش تصریح کرد: ما مجدانه خواهان آن هستیم این شورا هرچه سریعتر در خوزستان تشکیل شود تا در خصوص بحث تخصیص آب به کشت‌های پاییزه، سطح زیر کشت و سایر مسایل مهم در کشت پاییزه تصمیم‌گیری شود.

رحیمی نیا عنوان کرد: آنچه که در این جلسه مدیریت ارشد استان تصمیم‌گیری می‌کند، قطعا یک تصمیم خوب خواهد بود و در این زمینه جامعه کشاورزی استان نیز این تصمیم را خواهد پذیرفت. نباید در این وضعیت حساس به بحث کشاورزی خوزستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور، بی توجهی شود.

وی خاطرنشان کرد: جلسه شورای کشاورزی خوزستان باید در مقاطع مختلف برای همه مسایل کشاورزی استان تشکیل شود اما در مقطع کنونی ضروری است که این جلسه هرچه سریعتر تشکیل شود تا برای بحث کشت پاییزه کشاورزان در خوزستان تصمیم‌گیری شود.

حقوق کارگران جوابگوی هزینه‌های آن‌ها نیست

عضو هیأت مدیره مجمع عالی کارگران ایران گفت: مشکلات کارگران در بحث معیشتی جدی است و حقوق کارگران جوابگوی مخارج آن‌ها نیست.

محمدرضا راهداری‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: قیمت برخی کالاها از 50 تا 100 درصد افزایش یافته و این مساله باعث شده است تا به هیچ وجه، حقوق کارگران جوابگوی مخارج آن‌ها نباشد.

وی افزود: شرایطی که در حال حاضر در بحث قیمت‌ها در بازار وجود دارد، شرایط زندگی را برای کارگران دشوار کرده است و آن‌ها با افزایش قیمت کالاها مشکلات فراوانی در بحث معیشتی دارند.

این نماینده کارگری تصریح کرد: روز به روز به مشکلات زندگی و معیشتی کارگران اضافه می‌شود و شرایط به وجود آمده باعث شده که مشکلات فراوانی جامعه کارگری را فرا بگیرد. این مشکلات در بحث معیشتی بسیار جدی است و باید برای حل آن‌ها تلاش کرد.

راهداری زاده عنوان کرد: در زمانی که تلاش می‌شد تا فاصله میان حقوق کارگران و نرخ تورم کاهش پیدا کند، به یکباره شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم که این مساله را هیچکس پیش بینی نمی‌کرد. در این زمینه امیدواریم شرایط به شکلی شود تا شرایط زندگی برای کارگران بهبود پیدا کند.

آیا امام حسین (ع) داماد ایرانیان بوده است؟

image.png

یک باور قدیمی وجود دارد مبنی بر اینکه همسر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و مادر حضرت امام سجاد (ع)، دختر یزدگرد پادشاه ساسانی به نام «شهربانو» بوده است و از این باب، برخی امام حسین (ع) را داماد ایرانیان می‌دانند.

به گزارش ایسنا، استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» به این موضوع پرداخته و آن را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده است. گزیده استدلال‌های شهید مطهری در این زمینه را در ادامه می‌خوانید:

«... یزدگرد پس از آنکه در پایتخت نتوانست مقاومت کند، با دربار و حرمسرای خود در حالی که هزار طباخ و هزار تن رامشگر و هزار تن یوزبان و هزار تن بازبان و جماعتی کثیر از سایر خدمه همراه او بودند و او هنوز این گروه را کم می‌دانست شهر به شهر و استان به استان فرار می‌کرد و پناه می‌جست. قطعا اگر مردم مرکز ایران می‌خواستند از او حمایت کنند و جلوی لشکر مهاجم را بگیرند قادر بودند اما او را پناه ندادند تا به خراسان رفت. در آنجا نیز حمایتی ندید و عاقبة‌الامر به آسیابی پناه برد و به دست آسیابان یا به دست یکی از مرزداران ایرانی کشته شد. چگونه است که ایرانی به خود یزدگرد پناه نمی‌دهد ولی بعد اهل‌بیت پیغمبر اسلام را به خاطر پیوند با یزدگرد، معزز و مکرم می‌شمارد و آنها را در حساس‌ترین نقاط قلب خود جای می‌دهد و عالی‌ترین احساسات خود را نثار آنها می‌کنند؟!»

«... هر مسلمان ایرانی می‌داند که شهربانو مقام و موقعی بیشتر و بالاتر از مادران سایر ائمه اطهار که بعضی عرب و بعضی آفریقایی بودند، ندارد. کدام شیعه ایرانی یا غیرایرانی در دل خود نسبت به مادر حضرت سجاد (ع) احترامی بیشتر از مادران سایر ائمه اطهار (ع) احساس می‌کند؟ نرجس خاتون، والده ماجده حضرت حجة‌بن‌الحسن (عج) یک کنیز رومی است؛ قطعا احترام این بانوی رومی در میان ایرانیان بیش از احترام شهربانو است.»

«... اگر از زاویه تاریخ بنگریم، اصل داستان شهربانو و ازدواج او با امام حسین (ع) و ولادت امام سجاد (ع) از شاهزاده‌ای ایرانی مشکوک است. داستان علاقه ایرانیان به ائمه اطهار به خاطر انتساب آنها به خاندان ساسانی از طریق شهربانو، از نظر تاریخی عیناً همان داستان کسی است که گفت: «امام‌زاده یعقوب را در بالای مناره گرگ درید». دیگری گفت: «امام‌زاده نبود پیغمبرزاده بود، یعقوب نبود یوسف بود، بالای مناره نبود ته چاه بود، تازه اصل مطلب دروغ است و گرگ یوسف را ندرید.» در اینجا نیز اصل داستان که یزدگر دختری به نام شهربانو یا نام دیگر داشته و به افتخار عقد زناشویی حسین بن علی (ع) و مادری امام سجاد (ع) نائل شده باشد، از نظر مدارک تاریحی سخت مشکوک است. مورخین عصر حاضر عموما در این قضیه تشکیک می‌کنند و آن را بی‌اساس می‌دانند. می‌گویند در  میان همه مورخین تنها «یعقوبی» جمله‌ای دارد به این مضمون که گفته است: مادر علی‌بن الحسین (ع) «حرار» دختر یزدجرد بود و حسین (ع) نام او را غزاله نهاد. خود ادوارد براون از کسانی است که داستان را مجعول می‌داند. کریستن سن نیز قضیه را مشکوک تلقی می‌کند. سعید نفیسی در تاریخ اجتماعی ایران آن را افسانه می‌داند و اگر فرض کنیم این داستان را ایرانیان به همین منظور جعل کرده و ساخته‌اند، حتما پس از حدود دویست سال از اصل واقعه بوده است؛ یعنی مقارن با استقلال سیاسی ایران بوده است و این پس از آن است که از پیدایش مذهب شیعه نیز در حدود دویست سال گذشته بوده است. اکنون چگونه ممکن است که گرایش ایرانیان به تشیع، مولود شایعه شاهزادگی ائمه اطهار بوده باشد؟ اینکه گفتیم پیوند زناشویی امام حسین (ع) با دختر یزدگرد مشکوک است از نظر تاریخ است ولی در پاره‌ای از احادیث این مطلب تایید شده است. از آن جمله روایت کافی است که می‌گوید: دختران یزدگرد را در زمان عمر به مدینه آوردند و دختران مدینه به تماشا آمدند. عمر به توصیه امیرالمومنین (ع) او را آزاد گذاشت که هرکه را می‌خواهد انتخاب کند و او حسین بن علی (ع) را انتخاب کرد. ولی گذشته از عدم انطباق مضمون این روایت با تاریخ، در سند این روایت دو نفر قرار دارند که این روایت را غیرقابل اعتماد می‌کند: یکی ابراهیم بن اسحاق احمری نهاوندی است که علمای رجال او را از نظر دینی متهم می‌دانند و روایات او را غیرقابل اعتماد می‌شمارند و دیگری عمرو بن شمر است که او نیز کذاب و جعال خوانده شده است.»

«... اگر مردم ایران احترامی که برای ائمه اطهار (ع) قائلند به خاطر انتساب آنها به خاندان ساسانی است،‌ می‌بایست به همین دلیل برای خاندان اموی نیز احترام قائل باشند زیرا حتی کسانی که وجود دختری به نام شهربانو را برای یزدگرد انکار می‌کنند، این مطلب را قبول کرده‌اند که در زمان ولید بن عبدالملک در یکی از جنگ‌های قتیبه بن مسلم، یکی از نوادگان یزدگرد به نام «شاه آفرید» به اسارت افتاد و ولید بن عبدالملک شخصا با او ازدواج کرد و از او یزید بن ولید بن عبدالملک معروف به «یزید ناقص» متولد شد. پس یزید ناقص که خلیفه‌ای اموی است نسب به شاهان ایرانی می‌برد و قطعا از طرف مادر، شاهزاده ایرانی است. چرا ایرانیان برای ولید بن عبدالملک به عنوان داماد یزدگرد و برای یزید بن الولید به عنوان یک شاهزاده ایرانی ابراز احساسات نکردند اما فی‌المثل برای امام رضا (ع) به عنوان کسی که در ششمین پشت به یزدگرد می‌رسد، این همه ابراز احساسات کرده و می‌کنند؟! اگر ایرانیان چنین احساسات به اصطلاح ملی می‌داشتند، باید برای عبیدالله بن زیاد احترام فوق‌العاده‌ای قائل باشند زیرا عبیدالله قطعا نیمه‌ایرانی است. زیاد پدر عبیدالله مرد مجهول‌النسبی است اما مرجانه مادر عبیدالله یک دختر ایرانی شیرازی است که در زمانی که زیاد والی فارس بود با او ازدواج کرد. چرا ایرانیان که به قول این آقایان آن اندازه احساسات ملی داشته‌اند که ائمه اطهار (ع) را به واسطه انتسابشان به خاندان سلطنتی ایران به آن مقام رفیع بالا بردند، عبیدالله زیاد نیمه‌ایرانی و مرجانه تمام‌ایرانی را این اندازه پست و منفور می‌شمارند؟!»

مسکو: اسرائیل مقصر سقوط هواپیمای ماست/حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دانیم

هواپیمای روسی
عکس تزئینی است

خبرگزاری روسی "تاس" به نقل از یک منبع در عملیات تحقیقات و نجات اعلام کرد، هواپیمای روسی که در حریم هوایی سوریه از صفحه رادار ناپدید شده در دریای مدیترانه غرق شده است، وزارت دفاع روسیه تایید کرد که ارتش سوریه هواپیمای روسی را در نتیجه اقدام بی‌مسؤولانه اسرائیل ساقط کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، خبر غرق شدن هواپیمای نظامی در حالی مطرح شده که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ارتش سوریه هواپیمای روسی را به اشتباه ساقط کرده است.

این وزارتخانه تاکید کرد، ۱۵ سرنشین هواپیمای روسی به دلیل بی‌مسؤولیتی اسرائیل و ایجاد یک شرایط خطرناک عمدی از سوی اسرائیل کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه همچنین گفت: اسرائیل اطلاعی به فرماندهی نیروی هوایی روسیه درباره عملیاتش نداد و تنها یک دقیقه قبل از حمله، ما را در جریان حملات موشکی خود به لاذقیه قرار داد. خلبان‌های اسرائیلی از هواپیمای روسی به عنوان سپر و پوششی برای خود استفاده کرده و آن را در معرض حملات موشک‌های سامانه‌های دفاع هوایی سوریه از نوع "اس ۲۰۰ " قرار دادند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل را اقداماتی خصمانه قلمداد می‌کنیم و بعد از این اقدامات خصمانه حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دانیم.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، لاشه هواپیمای ایل ۲۰ و تکه‌های بدن اعضای کادر پرواز این هواپیما را از آب بیرون آوردند.

براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، هشت کشتی به همراه کشتی‌های پشتیبانی عملیات جستجو و نجات را در منطقه سقوط هواپیما انجام دادند. حادثه در ۲۷ کیلومتری غرب شهر بانیاس در حومه لاذقیه رخ داده بود.

وزارت دفاع روسیه پیشتر طی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرده بود که هواپیمای نظامی روسی که ۱۴ سرنشین داشت در ساعات پایانی شب گذشته در جریان پروازش در حریم هوایی دریای مدیترانه در سواحل سوریه از صفحه راداری ناپدید شد در حالی که شهر لاذقیه سوریه هدف حملات موشکی اسرائیلی قرار داشت.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای آورده است، ارتباط با کادر هواپیمای "ایل ۲۰" در زمانی که در حال پرواز در ۳۵ کیلومتری ساحل سوریه در مسیر بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم بود، قطع شد.

وزارت دفاع روسیه گفته بود، سرنوشت این هواپیمای نظامی نامشخص است و جستجو درباره آن ادامه دارد.

خبرگزاری نووستی به نقل از منابع نظامی سوری اعلام کرد، همزمان با ناپدید شدن این هواپیما از صفحه رادارها چهار جنگنده‌های اسرائیلی از نوع اف ۱۶ حملاتی را به زیرساخت‌های سوریه در استان لاذقیه داشتند که با پاسخ سامانه‌های دفاع هوایی سوریه روبه‌رو شدند.

به گزارش وزارت دفاع روسیه، همزمان با حملات اسرائیل ناوچه فرانسوی "اوریون" که در آب‌های منطقه‌ای مستقر است، موشک‌هایی را شلیک کرد.

اما پاریس فورا این اتهام روسیه را تکذیب کرد و سخنگوی ارتش فرانسه گفت، فرانسه هیچ نقشی در این حمله نداشته است.

11 توصیه‌ برای پیشگیری از سرطان

    مصرف موادی مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل خطر سرطان را کاهش می‌دهد. این مواد به دلیل آب زیادی که دارند احساس سیری ایجاد می‌کنند و روش خوبی برای حفظ وزن مناسب هستند. زمانی که غذایی را آماده می‌کنید بهتر است دو سوم بشقاب شما حاوی غذاهای گیاهی، غلات کامل و حبوبات باشد.   

حفظ وزن مناسب در محدوده شاخص توده بدنی سالم، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، همچنین پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ انجام داد.

به گزارش ایسنا، وزن مناسب هر فرد به قد وی بستگی دارد.BMI عددی است که از نسبت وزن به مجذور قد محاسبه می‌شود. به طور کلی هر چه این عدد بالاتر باشد، فرد دچار تجمع مقدار چربی بیشتری در بدن است.

از BMI به عنوان یک شیوه غربالگری درباره احتمال تاثیر وزن در مشکلات سلامتی همچون بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان استفاده می‌شود. روش دستیابی و وزن بدنی مناسب، ایجاد تعادل بین میزان انرژی دریافتی (غذا و نوشیدنی‌ها) با انرژی مصرفی (فعالیت بدنی) است.

روش دیگر برای بررسی وزن مناسب، اندازه‌گیری دور کمر است. اندازه مناسب برای زنان کمتر از ۸۰ سانتی متر و برای مردان کمتر از ۹۴ سانتیمتر است. با تجمع چربی در دور کمر، هورمون استروژن وارد جریان خون می‌شود و سطح سایر هورمون‌ها نیز افزایش می‌یابد که برای بدن مضر است. تجمع چربی دور کمر ارتباط قوی با سرطان پستان (در زنان یائسه)، سرطان روده بزرگ، لوزالمعده و رحم دارد.

روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید

بالغین باید حداقل روزی ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید و بیشتر از فعالیت‌های روزمره در پنج روز هفته یا بیشتر داشته باشند. در صورت امکان، فعالیت بدنی به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه توصیه می‌شود.

کودکان و نوجوانان نیز حداقل روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در پنج روز هفته یا بیشتر داشته باشند. فعالیت بدنی به هر شکلی، خطر سرطان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این موجب تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامتی دستگاه گوارش شده و از وزن‌گیری جلوگیری می‌کند.

مصرف فرآورده‌های قندی را محدود کنید

مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند و غذاهای پر انرژی نظیر غذاهای فرآوری شده با قند و چربی بالا از جمله نوشیدنی‌های حاوی قند مانند انواع کولاها، آبمیوه‌های صنعتی و غذاها یا میان وعده‌های پر انرژی مانند پیتزا، مواد غذایی سرخ شده، شکلات و شیرینی را محدود کنید. مصرف آجیل، دانه‌ها و برخی روغن‌های گیاهی در مقادیر کم مفید است.

سبزی و میوه بخورید

مصرف موادی مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل خطر سرطان را کاهش می‌دهد. این مواد به دلیل آب زیادی که دارند احساس سیری ایجاد می‌کنند و روش خوبی برای حفظ وزن مناسب هستند. زمانی که غذایی را آماده می‌کنید بهتر است دو سوم بشقاب شما حاوی غذاهای گیاهی، غلات کامل و حبوبات باشد.

مصرف گوشت قرمز را محدود کنید

مصرف گوشت قرمز را (حداکثر ۵۰۰ گرم گوشت قرمز پخته شده در هفته) محدود کنید و از مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند گوشت‌های دودی شده، نمک سود شده، سوسیس و کالباس پرهیز کنید.

پرهیز از غذاهای شور و فرآوری شده با نمک

مصرف زیاد نمک، خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد و همچنین باعث افزایش فشار خون می‌شود. میزان نمک مصرفی روزانه نباید بیشتر از ۲.۴ گرم باشد. غذاهای آماده، سس، نان و حتی خوراکی‌های شیرین مانند کلوچه‌های صنعتی حاوی نمک هستند. بهتر است از غذاهای خانگی که با مواد تازه درست شده‌اند استفاده کنید و به تدریج میزان نمک برای پخت غذا را کاهش دهید و به جای آن از ادویه، سیر و آبلیمو استفاده کنید.

رژیم غذایی متعادل و متنوع داشته باشید

بدانید که مکمل‌ها جایگزین مواد غذایی مناسب نیستند. برخی مکمل‌ها مانند ویتامین دی در شرایط خاص توسط پزشک برای افراد بالای ۵۰ سال، افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند، زنان باردار و ... تجویز می‌شوند.

تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر تا 6 ماهگی

شیردهی می‌تواند به پیشگیری از سرطان پستان کمک کند و همچنین باعث جلوگیری از چاقی دوره نوزادی و چاقی در سنین بالاتر می‌شود. افراد بالغی که اضافه وزن زیادی دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

پرهیز از مصرف الکل

مصرف الکل خطر سرطان‌های دهان، حلق، حنجره، مری، پستان و روده را افزایش می‌دهد.

عدم استعمال دخانیات

بنا بر اعلام مرکز جامع سرطان، سیگار نکشید و تنباکو استفاده نکنید. مصرف تنباکو به هرشکلی خطر سرطان را افزایش می‌دهد. تنباکو مهم‌ترین عامل سرطان ریه و موثر در بروز سرطان‌های دهان، حلق، حنجره، مری، لوزالمعده، دهانه رحم، کلیه و مثانه است. خطر ابتلا به سرطان در افراد سیگاری که الکل مصرف می‌کنند، بیشتر است.

بیماران سرطانی که بهبود یافته‌اند نیز باید به توصیه‌های پیشگیری در زمینه تغذیه، حفظ وزن مناسب و فعالیت بدنی عمل کنند.

وزیر سعودی: نیروگاه بوشهر موجب نگرانی ماست

    وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای فعال در این زمینه خواستار تحقیق فوری در رابطه با ارزیابی خطرات نیروگاه بوشهر ایران و تحقیق در رابطه با ایمنی آن است.   

وزیر انرژی عربستان مدعی شد که ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر موجب نگرانی کشورهای منطقه شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی دیروز(دوشنبه) در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با اشاره به برنامه هسته ای ایران مدعی شد که عربستان خواستار شفاف سازی در رابطه با سطح ایمنی نیروگاه های هسته ای است، استاندارد های ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر موجب نگرانی منطقه خلیج(فارس) و خاورمیانه شده است.

وی افزود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای فعال در این زمینه خواستار تحقیق فوری در رابطه با ارزیابی خطرات نیروگاه بوشهر ایران و تحقیق در رابطه با ایمنی آن است.

وزیر انرژی عربستان در این سخنرانی بر پایبندی عربستان به قوانین و معاهدات به کارگیری انرژی هسته ای تاکید کرد.

خالد الفالح در کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که جامعه بین المللی خواستار اتخاذ مواضع قاطع تر و شفاف تر علیه تمام کسانی که صلح و امنیت بین المللی ومنطقه ای را تهدید می کنند و به خصوص ایران است زیرا این کشور فعالیت‌های هسته‌ای نگران کننده‌ای دارد و طرح‌های تخریبی را به کار گرفته است .

وی مدعی شد که ایران فعالیت های خصمانه ای علیه کشورهای منطقه دارد و از گروهک های تروریستی حمایت های زیادی می کند.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه آغازین خود در شصت و دومین کنفرانس عمومی سالانه آژانس که در غیاب وی قرائت شد، ضمن استقبال از حضور شرکت‌کنندگان گفت که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در حال حاضر پادمان‌ها را در 181 کشور جهان اجرا می‌کند. ما با اجرای پادمان‌ها به تضمین نبود انحراف در کاربرد مواد هسته‌ای در اهداف غیر صلح‌آمیز کمک می‌کینم. این، کاری مهم و بی‌نظیر در کمک به برقراری صلح و امنیت بین‌الملل است.

وی همچنین به توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 اشاره کرد و گفت: از کنفرانس عمومی پیشین تاکنون به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه داده‌ایم. ایران در حال اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش طبق برجام است. این بسیار حائز اهمیت است که ایران به پایبندی به این تعهداتش ادامه می‌دهد. آژانس کماکان به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران طبق موافقتنامه پادمانی‌اش ادامه خواهد داد. ارزیابی درخصوص نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران نیز ادامه خواهد داشت.

همچنین علی اکبر صالحی،معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران که روز دوشنبه مورخ 26 شهریور، در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنرانی کرد، سرنوشت برجام را یکی از مهمترین نگرانی‌های جهانی برشمرد و با اشاره به فرآیند سخت و دشوار برای رسیدن به این توافق گفت: متأسفانه با وجود این‌که آژانس 12 بار به طور مستمر بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد این توافق گواهی داده است، ایالات متحده آمریکا در می 2018 تصمیم به خروج از این توافق گرفت، در حالی که قبل از آن نیز، چه در دولت قبلی و در دولت کنونی، به طور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است.

وی این تصمیم یک جانبه آمریکا را نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی و شناخته شده حقوق بین‌الملل و چندجانبه گرایی برشمرد، که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصر به فرد علم دیپلماسی را با خطر جدی، با تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، مواجه کرده است. عکس‌العمل بین‌المللی به این اقدام غیرقانونی آمریکا تردیدهای جدی را در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است، این نگرانی صرفا به یک جانبه‌گرایی آمریکا بر نمی‌گردد بلکه همچنین با شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوب‌های فراگیر و تهدیدات تروریسم می باشد، مرتبط است.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حمایت قوی ایران از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه از سال 1974 تا کنون، ابراز کرد: نمی‌توان بی‌توجهی عمدی برخی از کشورها نسبت به تهدید واقعی ناشی از امتناع لجبازانه رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و در اختیار گرفتن زرادخانه هسته‌ای قابل توجه و رد هرگونه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شماتت نکرد. این در حالی است که در مورد برنامه هسته‌ای ایران، همان‌طوری که در گزارش مدیرکل نیز آمده است، قوی‌ترین سیستم راستی آزمایی در مقایسه با سایر نقاط جهان در حال اجراست. این یکی از نمونه‌های بارز تناقض در دنیای امروز است که در رابطه با یک کشور پادمان معاهده عدم اشاعه هسته‌ای بطور جامع اجرا می‌شود، در حالی که در ارتباط با یک غیر عضو این معاهده کاملا چشمان‌شان را بسته اند و این رفتار فاحش تبعیض‌آمیز مضحکه گرفتن عدالت است.

معاون رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به تحولات و رایزنی‌های بین ایران و اتحادیه اروپایی افزود: با وجود روحیه بخش بودن این تحولات، ولی ضروری است این گام‌ها با اقدامات عملی و محکم‌تری تکمیل شود و رهیافت «اقدامات تدریجی» مکانیزم مناسبی در پاسخ به شرایط ناشی از سیاست لجبازانه آمریکا در تضعیف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.

وی همچنین در ادامه بر لزوم اجرای حرفه‌ای و غیرطرفدارانه وظایف توسط آژانس تأکید کرد و گفت: گزارشات فنی تنها باید با ارزیابی‌های هدفمند و به دور از عناصر سیاست‌زده تهیه شوند.

صالحی در ادامه ابراز امیدواری کرد که پروسه رسیدن به «نتیجه گیری وسیع‌تر» در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان تسریع گردد.

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنرانی خود به تمایل جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از علم و فن‌آوری هسته‌ای برای مدیریت منابع آبی و پاسخ به تغییرات آب و هوایی، در کنار تولید برق، ارتقای سلامت، غذا و کشاوری اشاره کرد و مأموریت اصلی آژانس در این رابطه را کمک به کشورهای عضو برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق انتقال تجربه، تشریک دانش و ارائه تجهیزات لازم عنوان داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین در ادامه به نقش مهم انرژی هسته‌ای در کاهش گازهای گلخانه‌ای و ارتقای امنیت انرژی از طریق ساخت نیروگاه برق هسته‌ای، پیگیری توسعه تکنولوژی گداخت و نیز پروژه‌های تولید ایزوتوپ اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سهم انرژی هسته‌ای در ترکیب انرژی کشور، برنامه ریزی درازمدتی انجام داده است و در این راستا فازهای دو و سه نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر را در دست اجرا دارد.

صالحی در ادامه به تلاش‌ها و اقدامات مهم به عمل آمده در راستای استفاده از بالاترین استانداردها برای تأمین ایمنی نیروگاه‌ها، از جمله همکاری با اتحادیه اروپا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و .. اشاره کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین با اشاره به امنیت هسته‌ای ابراز کرد که اقدامات موردنظر در این زمینه نباید مانع همکاری‌های عملی در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای یا موجب تضعیف اولویت‌های برنامه همکاری‌های فنی آژانس گردد.

وی همچنین به مهم بودن موضوعات تروریسم، حملات سایبری و قاچاق غیرقانونی اشاره و بر مسوولیت کشورها برای تأمین کامل امنیت هسته‌ای و نقش آژانس برای ارتقای زیرساخت‌های ملی در صورت درخواست آنان و بصورت داوطلبانه تأکید کرد.

معاون رییس‌جمهوری اظهار کرد: انتظار می‌رود آژانس بر اساس نیازها و اولویت‌های کشورها با آنها همکاری‌های فنی داشته باشد و ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در بحث هسته‌ای آماده است تا دستاوردهای خود را با سایر کشورها، به ویژه با کشورهای همسایه، به اشتراک بگذارد.

وی با استقبال از برگزاری کنفرانس وزرای آژانس در زمینه علم و فن‌آوری در نوامبر 2018، ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس فرصتی برای تسهیل انتقال علم و فن‌آوری هسته‌ای به کشورهای در حال توسعه توسط آژانس باشد.

صالحی در پایان سخنرانی خود نسبت به روزی که شعار «استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس» در سطح جهان مورد پذیرش و اجرا در آید، ابراز امیدواری کرد.

دیدنی های امروز

سفر رییس جمهوری کره جنوبی به پیونگ یانگ به منظور دیدار با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی
سفر رییس جمهوری کره جنوبی به پیونگ یانگ به منظور دیدار با
سیل ناشی از توفان "فلورانس" در شهرهای ایالت کارولینای شمالی آمریکا
سیل ناشی از توفان
شکستن شیشه ساختمان‌ها در اثر توفان در هنگ کنگ
شکستن شیشه ساختمان‌ها در اثر توفان در هنگ کنگ
شکسته شدن شاخه‌های درختان در اثر توفان مهیب در هنگ کنگ
شکسته شدن شاخه‌های درختان در اثر توفان مهیب در هنگ کنگ
فروش کتاب جنجالی جدید درباره ترامپ در فروشگاهی در شهر نیویورک آمریکا
فروش کتاب جنجالی جدید درباره ترامپ در فروشگاهی در شهر نیویورک آمریکا
ارایه یک مروارید بزرگ متعلق به ملکه "ماری آنتوانت" همسر لویی شانزدهم پادشاه سابق فرانسه در یک حراجی در آلمان/ خبرگزاری آلمان
ارایه یک مروارید بزرگ متعلق به ملکه
شنای مار در رودخانه ای در آلمان
شنای مار در رودخانه ای در آلمان
مراسم آیینی سالانه یهودیان در انتقال گناهان انسان به حیوانات (کاپاروت) در شهر قدس/خبرگزاری آلمان
مراسم آیینی سالانه یهودیان در انتقال گناهان انسان به حیوانات (کاپاروت) در شهر قدس/خبرگزاری آلمان
ورزش سالمندان در معبدی در توکیو به مناسبت روز سالمندان در ژاپن
ورزش سالمندان در معبدی در توکیو به مناسبت روز سالمندان در ژاپن
هزاران ماهی تلف شده در ساحل کراچی پاکستان به دلیل آلودگی آب/ EPA
هزاران ماهی تلف شده در ساحل کراچی پاکستان به دلیل آلودگی آب/ EPA
مسابقات موتورسواری رالی داکار در کشور پرو
مسابقات موتورسواری رالی داکار در کشور پرو
عروسی دسته جمعی 66 زوج چینی در سیچوان
عروسی دسته جمعی 66 زوج چینی در سیچوان
شالیزارهای برنج در استان" یونان" چین/عکس روز وب سایت" نشنال جئوگرافی"
شالیزارهای برنج در استان