سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار دانشجویی دانشگاههای استان

پاسخ سازمان سنجش به خبر «تابناک»؛

در حالی که «تکذیب می‌کنم»، ترجیع بند مورد علاقه برخی مسئولان در توجیه اقدامات گاه عجیب و غریب‌شان شده است، سازمان سنجش در واکنش به خبر روزهای گذشته «تابناک» درباره نامه جنجالی سرپرست یک دانشگاه به این سازمان، جزئیاتی منتشر کرد که به روشن شدن اصل ماجرا کمک شایانی خواهد کرد!

کد خبر: ۲۷۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۴

تا اشتباهی رخ می‌دهد، خیلی‌هایمان جایز‌الخطا بودن انسان (اخیرا برخی "ممکن‌الخطا" را جایگزین آن کرده‌اند!) را بهتر دلیل توجیه آن می‌یابیم و شاید همین تعبیر سبب شود که اشتباهمان را کوچک انگاشته و به جای اصلاح روند خطا، اشتباهات بعدی را مرتکب شویم؛ به عنوان مثال، آیا می‌شود مثلا یک نامه رسمی را به گونه‌ای نوشت که وقتی از همه نظر -قانونی، محتوایی، انسانی، نگارشی و ...- مردود شد، اصلی ترین ایراد وارد شده به آن را که از قضا از متن نامه هم استخراج شده است، تکذیب کرده و رویکرد آن را صرفا در جهت "تعدیل" پذیرش خواند؟!

به گزارش «تابناک»، انتشار نامه درخواست سرپرست دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان از سازمان سنجش آموزش کشور و تهدید نماینده خرم آباد به استیضاح وزیر از بابت توهین‌های روا داشته شده در این نامه به مردمان سه استان و البته تکذیب کل ماجرا از طرف دکتر آجیلی، نگارنده این نامه، سبب شد تا سازمان سنجش در سریعترین زمان ممکن، در روز چهارشنبه گذشته که در تقویم رسمی تعطیل هم بود، با انتشار اطلاعیه‌ای به برخی از ابهامات بوجود آمده در این باره پاسخ بگوید.

این اطلاعیه که به انضمام پاسخ کتبی سازمان سنجش به درخواست سرپرست دانشگاه رامین منتشر شده است، از دو بخش اصلی تشکیل شده است که در بخش نخست، به پیگیری کتبی و حضوری دکتر آجیلی اشاره شده و در کمال تعجب از "درخواست پذیرش صدرصد بومی داوطلبان" توسط وی صحبت به میان می‌آید. وقتی این نکته را به تاکید سرپرست دانشگاه رامین بر "تعدیل پذیرش در دانشجویان بومی و غیر بومی استان خوزستان" بیفزاییم، به این نتیجه خواهیم رسید که ظاهرا نامه درخواست کتبی دکتر آجیلی از سازمان سنجش، نسخه بسیار تعدیل شده درخواست ایشان از مسئولان گزینش سراسری دانشجو است؛

1- سرپرست دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان طی مراجعه حضوری و مکاتبه رسمی درخواست پذیرش صدرصد بومی داوطلبان شد. در سازمان به نامبرده توضیحات لازم و کافی در خصوص بومی گزینی داده شده و به ایشان اعلام گردید که درخواست آن دانشگاه با توجه به سیاستها و قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابل انجام نیست و ... .

به عبارتی بهتر، ذکر موضوعاتی نظیر «مشکلات امنیتی، فرهنگی(طایفه‌ای و قومیتی) و علمی دانشجویان اهل لرستان، ایلام و چهار محال بختیاری» در نامه مذکور تنها به بهانه‌ای می‌ماند که پذیرش صددرصدی دانشجویان بومی را با آن توجیه کنند؛ گویی دانشگاه رامین تنها متعلق به استان خوزستان است و لابد پذیرش دانشجویان غیر بومی در آن، کفران منابع و بودجه دانشگاه محسوب می‌شود!

رویکرد انحصار طلبی موجود در این درخواست، فارغ از اینکه مخالف قانون و شریعت به شمار می‌رود، از این رو قابل بحث و پیگیری است که چگونه فردی به ریاست یک مجتمع بزرگ آموزشی انتخاب شده که حتی از نحوه پذیرش ناحیه‌ای و قطبی دانشجو مطلع نیست؛ نکته‌ای که از توضیح مفصل سازمان سنجش در این باره به درخواست سرپرست دانشگاه رامین به دست می‌آید و این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که آیا آقای رئیس از یاد برده که خودش هم در قامت دانشجوی غیر بومی در دو مقطع به تحصیل پرداخته است؟


ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که در بخش دوم پاسخ سازمان سنجش به نامه کذایی، به گواه آمار و ارقام تفصیلی در خواهیم یافت که بیش از نیمی از پذیرفته شدگان دوره روزانه دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین، بیش از هشتاد درصد پذیرفته شدگان دوره شبانه و در مجموع حدود 65 درصد مجموع پذیرفته شدگان این دانشگاه در آزمون سراسری سال 1390، از بومیان (اهالی خوزستان) به حساب آمده و طرح موضوع تعدیل پذیرش، جایگاهی نخواهد داشت.

2- ... با نگاهی به وضعیت آمار پذیرش در سالهای 1390 و 1391 بر اساس استان بومی داوطلب واضح و روشن است تعداد پذیرش استان چهارمحال بختیاری در دانشگاه رامین در سال 1390، 8 نفر و در سال 1391، 12 نفر ، تعداد پذیرش داوطلبان استان لرستان در این دانشگاه در سال 1390، 59 نفر و در سال 1391، 66 نفر و در نهایت تعداد پذیرش داوطلبان ایلام در دانشگاه رامین در سال 1390، 36 نفر و در سال 1391، 25 نفر بوده است.

با نگاهی دقیق تر به آمار ارائه شده با نکته عجیب دیگری مواجه خواهیم شد؛ در حالی که دکتر آجیلی دلیل نام بردن از سه استان لرستان، ایلام و چهار محال بختیاری را در نامه جنجالی بر اساس رکورد دانشجویان غیر بومی دانشگاه رامین می داند، آمار تفکیکی سازمان سنجش نشانگر این موضوع است که استان‌های فارس و اصفهان در رتبه سوم و چهارم از نظر تعداد دانشجویان قبولی در رامین خوزستان دارند اما بدون اینکه نامی از آنها برده شود، به ناگاه "چهار محال بختیاری" با مجموع احتمالا 50 دانشجو (میانگین سالانه 10 نفر و با احتساب چهار سال طول دوره کارشناسی و در نظر گرفتن ضریب خطای 25 درصدی!) در رتبه سوم "مشکلات فرهنگی" جا می‌گیرد تا شائبه توهین به قومیت "لر"ها بیش از پیش تقویت شود!

به عبارت بهتر، مبنای درخواست رسمی سرپرست دانشگاه از سازمان سنجش آن چنان سست نهاده شده که حتی از دید آماری هم قابل تکیه نیست؛ در چنین شرایطی است که طرح موضوعاتی مانند "سوءتفاهم" در پاسخ به مسائل بوجود آمده، حکمی جز توجیه اشتباه با اشتباه بعدی نداشته و جایی برای دیدن نیمه پر لیوان باقی نمی‌گذارد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که پازل قضاوت درباره اقدام رئیس دانشگاه رامین خوزستان و اظهار نظر تند نمایندگان مناطق لر نشین مجلس شورای اسلامی، با توضیحات سازمان سنجش تا اندازه زیادی تکمیل تر شده و سرانجامِ ماجرا قابل حدس‌تر شود؛ برکناری سرپرست دانشگاه و جانشینی معاونت اداری مالی دانشگاه به جای وی، توسط وزیری که تهدید به استیضاح شده بود؛ برکناری معناداری که «زمان برگزاری آزمون ورودی کار‌شناسی ارشد ویژه متقاضیان بومی استان خوزستان» را هم به تعویق انداخت تا شاید شائبه‌های مشابه درباره این آزمون هم مورد بررسی قرار گرفته و رفع و رجوع شود!

تصاویر نامه پاسخ سازمان سنجش به درخواست سرپرست دانشگاه رامین:



شاید بد نباشد که به مدت نسبتا طولانی نامه اولیه (درخواست سرپرست دانشگاه رامین- 7 خرداد 91) و نامه پاسخ (همین نامه- 4 مرداد 91) هم توجه نماییم تا دریابیم که روند پاسخ دهی یک سازمان به درخواست یکی از روسای دانشگاه، ممکن است نزدیک به دو ماه زمان ببرد؛ نامه ای که به گواه متن سازمان سنجش، هم پاسخ صریحی داشته و هم بصورت شفاهی پیگیری می‌شده است!

یک خبر از آبادان

رئیس شورای شهرستان خرمشهر گفت: به دلیل همجواری مینوشهر با پالایشگاه آبادان پرداخت حق آلایندگی به شهرداری این شهر حق مسلم مردم این منطقه است.

هاشم سیاحی به پرداخت حق‌السهم آلایندگی اشاره و اظهار کرد: پرداخت حق‌السهم آلایندگی و ارزش افزوده به شهرداری‌های خرمشهر و مینوشهر ضروری است.وی با بیان اینکه آلایندگی پالایشگاه آبادان نیز باید توسط مسئولان پیگیری شود، گفت: پالایشگاه آبادان موظف شده که در قبال آلودگی‌هایی که در آبادان ایجاد می‌کند مبلغی را برای ایجاد فضای سبز شهری و توجه مضاعف‌تر به محیط زیست به شهرداری بپردازد.رئیس شورای شهرستان خرمشهر تصریح کرد: بخشی از این عوارض باید به شهرستان خرمشهر و در راستای آلودگی‌های محیط زیست و هوایی که توسط پالایشگاه در این منطقه ایجاد می‌شود، تعلق گیرد.وی اضافه کرد: شهرستان خرمشهر و روستاهای آن نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر بوده و امیدواریم مسئولان در این خصوص حمایت و تعامل مضاعفی را نشان دهند.رئیس شورای اسلامی شهرستان خرمشهر خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر پالایشگاه آبادان تنها به پرداخت سهم آلایندگی آبادان و اروندکنار توجه دارد، این در حالیست که به دلیل همجواری مینوشهر با پالایشگاه آبادان پرداخت حق آلایندگی به شهرداری این شهر حق مسلم مردم این منطقه است.وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری مسئولان و نماینده محترم خرمشهر هر چه زودتر زمینه پرداخت حق آلایندگی پالایشگاه آبادان به شهرداری‌های مینوشهر و خرمشهر فراهم شود.

آئین زندگی

5 سوال مهم که هر روز باید از خودتان بپرسید

سعی کنید این سوالات را در انتهای هر روز از خودتان بپرسید. اینکار به شما کمک می‌کند فردی بهتر و موفق‌تر شوید.

1. بهترین اتفاقی که امروز برایم افتاد چه بود؟

چه اتفاقی باعث شد احساس غرور، شادی، یا قدرشناسی کنید؟ آیا امروز حتی برای لحظه‌ای احساس لذت و موفقیت کردید؟

برای لحظه‌ای دوباره آن احساس را در خودتان زنده کنید. ما لحظات اینچنینی بیشتری در زندگیمان نیاز داریم، به همین خاطر بهتر است که به چیزهای مثبت فکر کنیم. خیلی وقت‌ها اتفاقات خوب را نادیده می‌گیریم. اما نباید اینطور باشد، باید از آنها نهایت لذت را برده و قدردانشان باشیم. این سوال کمک می‌کند، مثبت، شاد و قدرشناس باشیم.

2. چه کاری را می‌توانستم بهتر انجام دهم؟

از تجربیات امروزتان چه درسی می‌توانید بگیرید؟ چه اشتباهی مرتکب شدید که باید در آینده از آن جلوگیری کنید؟ چطور می‌توانستید یک موقعیت گفتگو را بهتر انجام دهید؟ به راه‌هایی فکر کنید که این مسئله را در آینده بهبود بخشید.

3. مهمترین کاری که فردا باید انجام دهم چیست؟

کدام کار است که به تنهایی اهمیت زیادی دارد و تفاوت زیادی در روز من ایجاد خواهد کرد؟ اگر برنامه روزانه دارید، مطمئناً این کار باید در آن نوشته شده باشد--و احتمالاً در راس آن لیست. به این فکر کنید که چطور اول صبح آن کار را به اتمام برسانید. این سوال کمکتان می‌کند روی کارهای مهم روزانه خود متمرکز شوید.

4. چه کار جدیدی را فردا می‌توانم امتحان کنم؟

زندگی سفری اکتشافی است. در هر سنی هم که باشیم، باید هر روز یک کار جدید را امتحان کنیم. فردا چه تجربه جدیدی می‌توانید داشته باشید؟

5. مهمترین فردی که در زندگی من وجود دارد کیست و چه کاری برای او انجام می‌دهم؟

روی کسی که دوست دارید—همسرتان، فرزندتان، والدین یا هر کس دیگر—متمرکز شوید. آیا به آنها گفته‌اید یا نشان داده‌اید که چقدر برایتان اهمیت دارند؟ فردا چه کاری می‌توانید برای کمک کردن، شاد کردن و یا غافلگیر کردن آنها انجام دهید؟ ما خیلی وقت‌ها آنقدر مشغول می‌شویم که عزیزانمان را فراموش می‌کنیم. این سوال باعث می‌شود دوباره به آنها بپردازید.

همین. 5 سوال ساده اما مهم که می‌تواند کمکتان کند زندگیتان را بهتر کنید. سعی کنید هر شب قبل از خواب این سوالات را از خودتان بپرسید.

گزارشی از آلودگی آب و هوای خوزستان

مدیرکل پییش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ایجاد گرد و غبار در ۳ روز آینده در بیش از 7 استان کشور خبر داد.

عبدالرضا امیدوار شهری با بیان این مطلب افزود: براساس نقشه‌های پیش‌یابی به دلیل افزایش سرعت وزش باد روی کشور عراق، در 3 روز آینده شرایط برای ایجاد پدیده گرد و خاک در برخی نقاط غرب و جنوب غرب کشور آماده است.

به گفته وی، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود، طی روزهای جمعه و شنبه گرد و خاک باعث کاهش دید افقی و کیفیت هوا در استان‌ های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و بوشهر شود.

امیدوار اظهار داشت: امروز نیز گرد و خاک رقیق در برخی نقاط استان‌های کرمانشاه و کردستان رخ خواهد داد.

مدیرکل پییش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: همچنین طی 3 روز آینده وزش باد شدید همراه با توفان گردوخاک باعث کاهش دید افقی و کیفیت هوا در شمال استان سیستان و بلوچستان و جنوب استان خراسان جنوبی خواهد شد.

اخبار دانشجویی دانشگاههای استان

این بی تدبیری دکتر آجیلی در به کار بردن واژگان باعث شدکه سازمان سنجش کشور در اطلاعیه ای مخالفت خودرا با بومی پذیری صددرصدی دانشجویان خوزستانی اعلام کند و قطعا این اقدام سازمان سنجش برای کاهش حاشیه های اخیر باعث از بین رفتن حق خوزستانی ها شد. این در حالی است که بومی پذیری در دانشگاه های کشور امری عادی است که می توان آنرا بگونه ای منطقی تر مطرح کرد، مثلاً پیش تر شاهد این بودیم که دانشگاه علمی کاربردی قم و تهران اقدام به پذیرش صد در صدی دانشجویان قمی وتهرانی کرده بودند

خوزنیوز/ مریم شمسایی: متاسفانه در چند روز اخیر شاهد بروز حاشیه هایی توام با شیطنت هستیم که یک مسئله ساده را به مسئله قومیتی تبدیل کرده است و باعث شده که سوژه خوبی به دست شبکه های خبری بیگانه نظیر بی بی سی فارسی بیافتد. مدت زمانی است که مسئله بومی سازی یا بومی گزینی صددرصدی پذیرش دانشجو توسط دانشگاه ها مطرح شده و منتقدان از فواید و مضرات آن سخن گفته اند،این طرح در حال حاضر در دست بررسی است.

متاسفانه در چند روز اخیر شاهد ایجاد جنجال در زمینه بومی سازی پذیرش دانشجو در دانشگاه رامین خوزستان بودیم که با شیطنت یکی رسانه های داخلی شروع شد و حکایت از بی تدبیری یک مدیر دانشگاهی در خوزستان دارد.

شرح مسئله به زبان ساده ؛

دکتر عبد العظیم آجیلی رئیس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، در نامه ای خطاب به دکتر سرورالدین معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش، خواستاربومی سازی پذیرش این دانشگاه برای دانشجویان خوزستانی شد ولی متاسفانه در این امر بی تدبیرهایی به خرج داده شد و باعث ایجاد واکنش های بسیاری شد. در این نامه نام سه استان ذکر شده است که دکتر آجیلی به دلیل مسائل قومی و نا امنی خواستار شده که پذیرش دانشجو از این سه استان تعدیل یابد.

بی تدبیری مسئولین؛ عامل سوء استفاده رسانه های بیگانه

با انتشار این نامه در رسانه های داخلی موجی از نارضایتی در بین یکی اقوام و سه استان نام برده ایجاد شد و این موضوع بسیار ساده، باشیطنت برخی رسانه های وبی تدبیری برخی نمایندگان مجلس رنگ و بویی سیاسی و قومیتی یافت.

زمانی بی تدبیری به اوج خود رسید که نمایندگان این سه استان در مجلس در نامه ای خطاب به وزیر علوم خواستار رسیدگی به این موضوع شده اند و حتی کار را به جای رسانندکه وزیرعلوم را تهدیدکردندکه اگر اقدامات لازم انجام نپذیرد وزیر علوم را در صحن مجلس استیضاح می کنند.
رسانه های بیگانه نیز که همیشه منتظر این چنین حواشی هستند تا فضای داخلی کشور را به چالش بکشنند سریع وارد عمل شده و بسیار ذوق زده و مشتاق به دامن زدن به این مسئله پرداختند، بطوری که بی بی سی فارسی که متعلق به استعمار پیر یعنی انگلستان است وارد عمل شد.

بی بی سی که همواره منتظر چنین موضوعاتی است با آوردن کارشناسانی به برنامه های خبری خود به تحلیل این موضوع ساده پرداخت وبه آن رنگ و لعاب سیاسی و قومی داد و در این امر آنقدر شتاب زده عمل کرد که دچار گاف بزرگی شد، تلویزیون بی بی سی فارسی مصاحبه ای را با شخصی که ادعا می کرد آجیلی است پخش کرد و این درحالی بود که آجیلی در نامه ای به تاریخ 21/6/91 انجام مصاحبه با بی بی سی را تکذیب کرد.

همچنین دکتر آجیلی در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره نامه ای که به گفته نمایندگان مجلس اهانت آمیز است، می گوید: این نامه‌ خردادماه به سازمان سنجش آموزش ارسال شده و مسئله داخلی دانشگاه با سازمان سنجش بوده است، وی ادامه داد: اصلا بحثی مانند قومیت در این نامه مطرح نشده است.

همچنین رئیس دانشگاه رامین در این مصاحبه گفته است: در جلسات آمایش آموزش عالی که به صورت مستمر در استان برگزار می شود یکی از مواردی که همیشه توسط مدیرکل آموزش پرورش استان خوزستان مطرح می شد این بود که دانش آموزان خوزستان شانس قبولی در دانشگاه های خودشان را ندارند و پذیرش دانشجویان استان های دیگر بیشتر از آنان است! وی ادامه داد: بنابراین نامه‌ای به سازمان سنجش نوشته و خواستار افزایش پذیرش دانشجوی بومی شدیم.

بی تدبیری رئیس دانشگاه رامین؛ تضییع حق دانش آموزان خوزستانی

این بی تدبیری دکتر آجیلی در به کار بردن واژگان باعث شدکه سازمان سنجش کشور در اطلاعیه ای مخالفت خودرا با بومی پذیری صددرصدی دانشجویان خوزستانی اعلام کند و قطعا این اقدام سازمان سنجش برای کاهش حاشیه های اخیر باعث از بین رفتن حق خوزستانی ها شد. این در حالی است که بومی پذیری در دانشگاه های کشور امری عادی است که می توان آنرا بگونه ای منطقی تر مطرح کرد، مثلاً پیش تر شاهد این بودیم که دانشگاه علمی کاربردی قم و تهران اقدام به پذیرش صد در صدی دانشجویان قمی وتهرانی کرده بودند.
شایان ذکر است در ایجاد این جریان، شیطنت ها و بی تدبیری های بسیار شده است از جمله باید از رسانه منتشر کننده پرسید چه لزومی دارد نامه تاریخ نامه تاریخ 7/3/91 را پس از چند ماه منتشر کرد؟ و مسئله دیگر بر می گردد به نمایندگان این سه استان در مجلس، زیرا که بسیار نکوهیده تر بود که این مسئله را از طریق مجاری اداری حل می کردند تا اینکه آنرا در بوق کرده و سوژه بدست رسانه های بیگانه بدهند.
در آخر خواستار این هستیم که با توجه به شرایط خاصی که کشور دارد(تحت فشارها و تحریم های خارجی برای ایستادگی بر حق مسلم خود در دارا بودن انرژی هسته ای و فشار اقتصادی بر مردم)، مسئولان و نمایندگان مردم با هوشیاری بیشتری رفتار کنند و از دادن خوراک خبری به رسانه های بیگانه خودداری کنند.

انعکاس شکوائیه یک شهروند خوزستانی

ضعف مدیریت مخابرات شادگان عامل اصلی توسعه نشدن فناوری و ارتباطات
نوشته شده توسط ولید مغامس فیه (مشاور انجمن) در ساعت

ضعف مدیریت اداره مخابرات شادگان

نامه ای از یک جوان بیکار روستایی دارای مدرک کارشناسی ارتباطات به وبگاه خوزستان چه خبر رونوشتی به نماینده دلسوز وفرماندار محترم وعزیز شادگان.

باسمه تعالی 

باسلام و عرض خسته نباشید

شادگان شهری است که جمعیت آن بیش ۱۶۰هزار نفر بوده و دارای پتانسیل های زیادی می باشد ، از نظر تقسیم بندی؛ شهرستان شادگان دارای یک شهر دارخوین ویک بخش خنافره و دهستانهای از قبیل جفال حسینی و آبشار و بوزی می باشد.

استفاده از خدمات رفاهی دولت حق این مردم است ولی متاسفانه ضعف مدیریت اداره مخابرات در این شهرستان عامل اصلی  محرومیت مردم شهر و حتی روستاها از اینترنت ADSL است ، بطور کلی در شادگان فقط مرکز شهر و به تازگی دارخوین نیز از نعمت اینترنت برخوردارند ، در صورتی که خیلی از فرهنگیان ومسئولین و دیگر اقشار در روستاها زندگی می کنند که باید در این چند سال تمام دهستانها از این نعمت عظیم و مهم بهره مند شوند و با توجه به اینکه شادگان شهرستان کوچکی است انتظار می رود تمام دهستانها و روستاهای آن از به شبکه مجازی متصل باشند ، جوانانی تعریف میکردند که به علت بالا بودن هزینه نصب وایرلس وعدم آنتن دهی نامناسب ایرنسل در اکثر روستاها از اینترنت محروم می باشیم و مجبور هستیم برای انجام کارهای روزمره خود اکثرا به مرکز شهر بیائیم که این امر برای ما خیلی مشکل می باشد و مراجعه های متعددی به این اداره صورت گرفت ولی جواب فقط این بود که امکانات نداریم حتی در شهر نیز خیلی ها برای ثبت نام تلفن مراجعه میکنند و 1سال تمام به انتظار تهیه امکانات به وسیله مدیریت این اداره میمانند ،  لذا این امر ضعف اداره مخابرات شهرستان را نشان میدهد .

در هفته دولت شاهد افتتاح پروژه های متعددی توسط دیگر ادارت مخابرات شهرستان های استان بودیم ولی متاسفانه اداره مخابرات شادگان حتی در نمایشگاه دستاوردهای دولت که در شهر دایر شده است اثری از آن دیده نشده است ؛  اما سوال این است آیا خدمات اداره مخابرات فقط خط تلفن ثابت و همراه اول می باشد در قسمت روستای محروقی و اطراف آن از توابع دهستان بوزی آنتن دهی تلفن همراه آنقدر ضعیف است که اگر درشب می خواستیم به تاکسی تلفنی زنگ بزنیم تا بیماری را به بیمارستان منتقل کنیم هر چه سعی به برقراری ارتباط می کردیم بی فایده بود و آخر منصرف می شدیم هم در این دنیا و هم در آخــــرت !

در ادامه بحث باید گفت معمولا استخدام ها موروثی نیست و از پدر به پسر انتقال داده نمی شود  لذا خواهشمندیم با توجه به اینکه اداره مخابرات شهرستان شادگان در مدتی نزدیک نیاز به استخدام جایگزینی نیروی جدید در  قسمت حراست داشت از طریق مصاحبه واعلام به عموم استخدام بعمل آورد تا حق به حق دار برسد.

قبلا از زحمات شما به خاطر رفع بعضی از مشکلات سپاسگذاریم - خواهشا این درد دل ما را به نمایش عموم قرار دهید.

یادها و یادبودها

<>

زندگی خیابانی رضا چاچا؛ لیدر تنهای تیم‌ملی ایران

روزگاری برای خودت برو و بیایی داشتی. با حرکات موزون و تشویق‌هایت تمام استادیوم را به لرزه درمی‌آوردی و چنان شوری در میان هواداران به پا می‌کردی که هر تیمی آرزوی داشتن لیدری هم چون تو را داشت. تو آنقدر پیش رفتی که شدی لیدر ایران در جام‌جهانی 1978 آرژانتین و آن‌جا نیز از نگاه‌ها جا نماندی و بازتاب تشویق‌هایت برای تیم‌ملی ایران از دید مجله معروف فرانسوی "موندیال" دور نماند و این مجله پس از دیدار ایران و هلند نوشت «ایران فقط یک دروازه‌بان (مرحوم ناصرحجازی) و یک تشویق‌کننده با خود آورده است» و آن تشویق‌کننده کسی نبود جز تو؛ رضا چاچا.

 به گزارش خبرنگار بخش ورزشی ایسنا از خوزستان، چاچا چهره تو برای خیلی‌ها که هر روز در خیابان‌های اهواز رفت و آمد می‌کنند، آشناست ولی هویت واقعی تو بر آن‌ها پوشیده است. نمی‌دانند که تو که بودی و چه گذشته‌ای داشته‌ای. برای آن‌ها که تو را همیشه با ظاهری نامناسب و در حالتی مستاصل دیده‌اند، باور این‌که تو با اسطوره‌ای چون ناصر حجازی هم‌دوره و هم‌سفر بوده‌ای، سخت است.

 اما حالا...

حالا سال‌ها از آن دوران می‌گذرد و پاتوقت شده خیابان‌های پر رفت و آمد اهواز و نگاهت به دست کرم مردم! تو گم‌ شده‌ای میان این همه هیاهوی فوتبال و پیدا نیستی از پشت عینک‌های آفتابی بازیکنان پر زرق و برق امروزی، وگرنه جام‌جهانی آرژانتین کجا و پرسه در خیابان‌های اهواز کجا؟

 روزگاری به عنوان ماساژور، وظیفه آماده‌کردن بدن بازیکنان بزرگی هم‌چون ناصر حجازی، ایرج قلیچ‌خانی و علی پروین را بر عهده داشتی. نقل است هر کجا بوده‌ای با حرکاتت شور و هیجانی در جمع ایجاد می‌کردی و به بمب خنده معروف بودی.

 ... خیلی وقت است که از آن دوران می‌گذرد و تو در گذر زمان شکسته و کم‌تحرک شده‌ای، شور و هیجان گذشته را نداری، پاهایت خمیده است، بریده بریده صحبت می‌کنی، قدم‌هایت کوتاهتر و به هم نزدیک شده است؛ در یک کلام، دیگر چاچای سابق نیستی.

به خانه‌ات که آمدم سر و صدایی نبود. پر از سکوت بود؛ سکوت مطلق و تنهایی. پر از نامرتبی و آشفتگی. انگار این خانه تیره و پر از خاک، هزار سال به خود انسانی ندیده است.

 «خانه من خانه مردگان است و از هفت سال پیش که مادرم مرد، بیچاره شدم. دیگر در این تنهایی، خواب شبی ندارم.»

 دیوار خانه‌ات را پر کرده‌ای از عکس آن‌هایی که تو را یاد مستطیل سبز می‌اندازند؛ در این آلبوم دیواریت جای کسی خالی نیست؛ دیروزی‌ها و امروزی‌ها، همه در خاطرت هستند. از حجازی و دایی و فرکی تا کریمی و مجیدی.

 و چه خوب یادت مانده است اولین باری را که مردم به نام "چاچا" صدایت زدند «در ایران در بازی پاس و قرچه‌یخ، تماشاگران من را به اسم چاچا صدا زدند و بعد در خوزستان به این نام معروف شدم. در تهران نیز معروف به قوچ‌علی بودم (آن زمان به افراد چاق قوچ‌علی می‌گفتند). معروفیتم در کشورهای خارجی نیز به ایتالیا و پایتخت آن شهر رم برمی‌گردد»

 چاچا سفر به کشورهای مختلف را که حجم عظیمی از خاطراتش را تشکیل می‌دهد، جسته گریخته تعریف می‌‌کند؛ از این سفر به سفری دیگری می‌رود و همه را باهم درمی‌آمیزد! ذهنش تمرکز ندارد.

 در جایی خواندم حدودا 30 ساله بودی که بدنت چربی گرفت، عمل کردی ولی فایده‌ای نداشت، دوباره چاق‌تر شدی... و شدی رضا چاچای امروز.

 انگار دیگر حرکاتت برای بعضی‌ها وجدآور نیست. «بعضی از مردم می‌گویند دیگر مثل گذشته‌‌ها قِل نمی‌خوری چاچا!» از آن همه شور و غوغا، فقط حسرت و افسوس برایت مانده «زمانی همه از من حساب می‌بردند ولی حالا!»

 حالا دیگر در خیالت به استادیوم‌های پر از تماشاگر سفر می‌کنی، از خود‌‌ بی‌خود می‌شوی، دست می‌زنی، دست می‌زنی... و شعرهای ناموزون و درهم ریخته می‌خوانی.

 می‌دانم گله‌ داری از روزگار و آدم‌های بی‌معرفتش که می‌گویی «امروزه کسی، کسی را نمی‌بیند» گله ‌داری که می‌گویی «تا جوانی زندگیت را دربیاور که اگر غیر از این باشد بر سرت می‌کوبند» گله‌مندی که با آه و افسوس یادت را می‌بری تا ته ته خاطرات خوش جوانیت.

 اما در این دنیای ناملایم که قلب‌های رئوف را به سختیِ سنگ می‌کند، هنوز هم هستند کسانی که در گوشه‌ای از قلب‌شان محفوظ داشته‌اند جای کسانی چون تو را که روزی جمعیتی را برای لحظاتی شادمان می‌کردی و رها می‌کردی ذهن آن‌ها را از مشغله‌های حجیم دنیا.

 آن‌ها همان مردم خوزستان هستند که بارها از لطف‌شان به خودت گفتی و از آن‌ها به نیکی یادکردی، آن‌ها همان دوستانت هستند که تو آن‌ها را قدیمی‌های بامعرفت خطاب کردی. آن‌ها همان‌هایی هستند که حتی فاصله نیز تو را از خاطرشان پاک نکرده و از غربت نیز محبت‌‌شان را نثارت می‌کنند.

 از لطف و کمک همسایه‌هایت گفتی؛ به سراغ یکی از آن‌ها رفتم و با او هم صحبت شدم. از همسایگی 20 ساله با تو رضایت داشت و گفت «بعد از این‌که مادرت را که 104 سال سن داشت، از دست دادی، تنهای تنها زندگی می‌کنی» و از آن زمان به بعد همسایه‌ها هرازگاهی برایت غذا درست می‌کنند.

 لیدر سابق تیم‌ملی هیچ وقت طعم زندگی مشترک و پدر بودن را نچشید «چند وقتی با یک دختر ترک در تهران عقد بودم، 15 سال داشت و ژیمناستیک کار می‌کرد ولی بر اثر بیماری فوت کرد. آن زمان حدودا 20 ساله بودم و دیگر نشد که ازدواج کنم»

 چاچا از طرف عادل فردوسی‌پور که آن را کویتی‌پور خطاب می‌کند نیز برای حضور در برنامه نود دعوت شد ولی این دعوت را رد کرد. او نرفت ولی شاید اگر می‌رفت، مرور می‌کرد خاطرات کسانی را که او را در گذر زمان از یاد برده‌اند.

 ... خانه‌ات را ترک می‌کنم... و تو باز در غربت غم‌انگیز خانه‌ات با تصویر قاب کرده یاران قدیمی زندگی می‌کنی...

 محمدرضا صفاریان‌، زاده اهواز است پدرش کرد و مادرش اهل دزفول. سنش را نمی‌گوید، شاید هم در خاطرش نیست که چه زمانی پا به این دنیای پر فراز و نشیب گذاشت، فقط می‌گوید بنویس 100 سال ولی در جایی به نقل از او خواندم متولد 1322 است. از هفت سالگی به ورزش گرایش پیدا کرد و در بین رشته‌ها، فوتبال را انتخاب کرد. او فوتبال را در حد محلات بازی کرد، کنار رودخانه کارون و در زمین‌های معروف به رضا چاچا. در مقطعی نیز به عنوان توپ جمع کن در مسابقات فوتبال حضور می‌یافت. 20 سال لیدر تیم‌های مختلف بود و علاوه بر آن 13 سال به عنوان ماساژور در تیم‌های ملی فوتبال نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، تیم‌های خوزستانی و همچنین پاس تهران فعالیت داشته است.

 محمدرضا صفاریان علاوه بر فوتبال در رشته‌های کاراته و کشتی هم به عنوان ماساژور کار کرده است. او علاقه‌زیادی به ماساژوری بوکسورها داشته که به آن نیز رسیده است.

 رضا چاچا از هیاهوی استادیوم‌های بزرگ فوتبال، امروز به سکوت رسیده و گوشه‌ی خیابان‌های اهواز، روزگار می‌گذراند.

 گزارش از زهرا ایزدخواستی، ایسنا خوزستان

 کدخبرنگار: 17008

انتهای پیام
    
اخبار مرتبط

اخبار انتظامی استان

سفره خانه سنتی عرضه کننده قلیان درخرمشهر پلمپ شد
 
آبادان- سرپرست شبکه بهداشت و درمان خرمشهر گفت: با آغازاجرای طرح پلمپ سفره خانه های سنتی عرضه کننده قلیان، تاکنون 12 سفره خانه متخلف دراین شهرستان تعطیل شده است.
 

به گزارش خبرنگار ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی آبادان دکتر ' فرشید بهشتی' روز شنبه دراین باره افزود: پلمپ کردن این سفره خانه ها با همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی و مرکز بهداشت آبادان صورت گرفته است.
وی گفت: امید می رود تا پایان هفته بتوانیم سایر سفرخانه های سنتی عرضه قلیان را نیز شناسایی و پلمپ کنیم.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان خرمشهر در ادامه گفت: عرضه قلیان در اماکن عمومی غیرقانونی است و بنا به مصوبه استانی شورای سلامت استانداری خوزستان با عرضه کنندگان قلیان برخورد قاطع می شود.
وی افزود: تصمیم به جمع آوری محل های عرضه قلیان با پیگیری های مکرر مرکز بهداشت خرمشهر در جلسات شورای سلامت شهرستان با توجه به اثرات و مضرات دخانیات به خصوص قلیان در میان خانواده ها و جوانان این امر محقق شده است.
در مقایسه با یک نخ سیگار ، دود قلیان مقدار بیشتری ارسنیک ، سرب و نیکل داردو 36 بار بیشتر از سیگار حاوی تار و 15 بار بیشتر از سیگار حاوی مونواکسید کربن است.
هرچقدر طول مدت یک وعده قلیان بیشتر باشد، نیکوتین و توکسین بیشتری وارد بدن می شود.
استفاده از قطعه مشترک دهانه قلیان ، احتمال انتقال بیماریهایی مثل آنفولانزا، عفونت ، هپاتیت ، سل و حتی تب خال دهانی را بیشتر می کند.
نشستن در فضایی که دیگران قلیان مصرف می کنند ، فرد را در معرض دود دست دوم قرار می دهد.
دود حاصل از قلیان حاوی مواد سرطان زا و سمی بی شماری است که باعث ابتلا به سرطان ریه، بیماری های قلبی، بیماری های تنفسی، آثار زیان بار دوران بارداری و انواع دیگر بیماری ها می شود.
محققان معتقدند: این که برخی مردم فکر می کنند ضرر قلیان کمتر از سیگار است یا آب موجود در قلیان به دلیل زرد شدن، زیان تنباکو را کم می کند، اشتباه است و مبنای علمی ندارد.
تنباکوهای میوه ای که امروزه از آن استفاده می شود، از بدترین و پست ترین نوع توتون تهیه می شود. کسی که قلیان می کشد با نیکوتین آشنا می شود و پس از مدتی بدن به نیکوتین معتاد می شود. خاصیت اعتیادآوری نیکوتین قلیان ده برابر هروئین است، به همین خاطر مصرف کنندگان قلیان خیلی زود به سیگار روی می آورند، سپس رفته رفته به مواد مخدری نظیر حشیش، تریاک و مرفین گرایش پیدا می کنند.

 

 

خودرو پراید درجاده اهواز- آبادان واژگون شد
 
اهواز- واژگونی خودرو پراید در پنج کیلومتری جاده اهواز-آبادان سه مجروح و یک فوتی برجای گذاشت.
 
به گزارش شنبه روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز، در تاریخ 11 شهریورماه جاری در ساعت 24 دقیقه بامداد به سامانه 125 این سازمان اطلاع داده شد خودرو پراید واقع در پنج کیلومتری جاده اهواز- آبادان واژگون شده است.
آتش نشانان دراسرع وقت خود را به محل حادثه رساندند و با استفاده از ابزار و تجهیزات تخصصی مجروحان را از میان آهن پاره های خودرو بیرون آوردند.
بر اثر این حادثه یک نفر از سرنشینان خودرو فوت شد و سه نفردیگر مجروح شدند که به اور ژانس 115 جهت درمان تحویل داده شدند.
دراین عملیات 9 مامور آتش نشان به همراه یک خودروی امداد ونجات و دو خودروی اطفای حریق شرکت داشتند.

باند حفاران غیر مجاز در اطراف شوش دستگیرشدند
 
اهواز- با تلاش یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیرو های انتظامی و اطلاعاتی شوش باند حفاران غیر مجاز در هفته جاری در اطراف شوش دستگیر شدند.
 

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی، اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان این گروه طی سالیان گذشته دست به اقدامات حفاری غیرمجاز در اطراف شوش می زدند که دستگیر و به دادگاه معرفی شدند .
از سوی دادگاه برای این گروه احکامی صادر شده است و هم اینک مراحل تحقیقاتی جهت اطلاع از روش های نوع نفوذ آنها مورد بررسی قرار دارد.
گفتنی است بر اساس گزارش یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در مرداد ماه سال جاری سه حفار غیر مجاز و یک قاچاقچی اشیای عتیقه توسط این یگان و نیروهای انتظامی در استان خوزستان دستگیر شدند.

 

148 گرم طلای خارجی قاچاق درخوزستان کشف و ضبط شد
 
اهواز- کارشناس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل استاندارد خوزستان گفت: حدود 148 گرم طلای خارجی قاچاق در بازار استان شناسایی و ضبط شد.
 
به گزارش شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل استاندارد خوزستان 'داریوش احمد زاده' اظهار داشت: در مرداد ماه سال جاری 41 مورد بازدید، بازرسی و نمونه برداری از واحد های صنفی طلا توسط کارشناسان این اداره کل در سطح استان انجام شده است .
وی طلا فروشان را به دلیل دقت نکردن به وجود کد شناسایی حک شده بر روی طلا ، در هنگام تحویل از بنکداران مقصر دانست .
این مقام مسوول بیان داشت:که تمام طلا فروشان استان موظف به هوشیاری و دقت کامل هنگام تحویل طلا از فروشنده های سیار سایر استان ها ( کیفی ها ) می باشند
کارشناس اداره امور آزمایشگاه ها اداره کل استاندارد استان افزود: در صورت مشاهده مصنوعات طلای فاقد کد شناسایی با طلا فروشان برخورد قانونی صورت می پذیرد .
وی همچنین تاکید کرد: این اداره کل با جدیت تمام نسبت به کنترل بازار و برخورد قانونی با متخلفان اقدامات لازم را صورت خواهد داد.

12 شکارچی متخلف پرنده حمایت شده در دزفول دستگیر شدند
 
دزفول - رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول از دستگیری 12 شکارچی متخلف پرنده حمایت شده در دزفول خبر داد.
 
'فرهاد قلی نژاد' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این تعداد شکارچیان متخلف با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز شهرستان دزفول در شش گروه در شکارگاههای منطقه دز دستگیر و تعداد 25 قطعه پرنده دراج و 17قطعه پرنده کبوتر وحشی از آنان کشف شد.
وی تصریح کرد: در جریان دستگیری این شکارچیان متخلف هشت قبضه اسلحه شکاری کشف شد که به استناد ماده 14 قانون شکار و صید این اسلحه ها توقیف و پرونده متخلفین به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
قلی نژاد گفت : شکارچیان متخلف در 15 روز گذشته دستگیر شدند که طبق ماده 12 قانون شکار و صید این عمل آنان جرم محسوب شده و مبلغ 40 میلیون ریال به دلیل خسارت به طبیعت از این شکارچیان اخذ خواهد شد .
پرنده دراج از گونه های حیات وحش بومی استان خوزستان می باشد که به دلیل اهمیت و کاهش نسل آن در فهرست پرندگان حمایت شده قرار دارد و شکار آن ممنوع است.

اخبار مراکزصنعتی خوزستان

تعطیلی 30 درصد مرغداری‌های خوزستان  

بیش از هزار واحد مرغداری وجود دارد که در حال حاضر 30 درصد این واحدها در خوزستان تعطیل یا ورشکسته هستند .مرغداری‌ها یکی از بخش‌های تولیدی استان هستند که در تولید گوشت مرغ استان نقش کلیدی دارند. در این زمینه محمدحسین زمانی‌راد، عضو اتحادیه سراسری مرغ گوشتی ایران گفت: متاسفانه سویای وارداتی با نرخ تمام شده 835 تومان وارد می‌شود اما در نهایت با نرخ بیش از 2 هزار تومان به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

وی ادامه‌داد: مسوولان متولی با هدف تنظیم بازار و تعدیل قیمت مرغ، سویا که یکی از مهمترین نهاده‌های دامی است را فقط از طریق یک بخش‌خصوصی وارد کشور کردند، اما در واقع به جای این‌که سویا به دست تولیدکننده برسد، در دست واسطه‌ها می‌چرخد. اگر قرار است نهاده‌های دام با نرخ دولتی به دست تولیدکننده برسد، باید این نهاده به صورت مستقیم و بدون هیچ محدودیت یا واسطه‌ای در اختیار بخش‌های تولیدی قرار گیرد.

زمانی‌راد تصریح‌کرد: در خوزستان بیش از یک هزار واحد مرغداری وجود دارد که از این تعداد هم‌اکنون 700 واحد فعال و مابقی غیرفعال هستند. به عبارتی در حال حاضر 30 درصد واحدهای مرغداری در خوزستان تعطیل یا ورشکسته هستند.

عضو اتحادیه سراسری مرغ گوشتی ایران عنوان‌کرد: باید برای مرغداری‌های مشکل‌دار و تعطیل فکری ‌کرد تا مجددا راه‌اندازی شده و در چرخه تولید قرار گیرند؛ حل مشکلات این واحدها نیاز به همت و همکاری همگانی دارد.

وی ادامه‌داد: معتقدیم ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تولید مرغ در استان وجود دارد و اگر واحدهای مرغداری مشکل‌دار فعال شوند قطعا تولید افزایش می‌یابد و قیمت‌ها تعدیل می‌شوند. برخی از واحدهای مرغداری با کمترین هزینه و سرمایه فعال می‌شوند و مسوولان استانی و دولتی باید فکری برای حل مشکلات آن‌ها کنند.

معرفی اماکن دیدنی خوزستان

جاذبه های گردشگری باغملک

شاهین یوسفی

استان خوزستان بدلیل موقعیت جغرافیایی گوناگون همه سالها پذیرای مسافران و گردشگرانی از نقاط مختلف ایران زمین بوده و شهرستان باغملک هم بعلت شرایط آب وهوایی وهمچنین اماکن تاریخی همواره مورد توجه بازدید کنندگان به آن ناحیه بوده است این شهرستان در شرق استان خوزستان واقع است و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی می باشد ، این گوشه از خاک ایران جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای زیبایی را درخودجای داده و باعث شده که مردم شهر های نزدیک به باغملک ، پنجشنبه و   جمعه ها یشان را در مال آقا یا امام زاده عبدا... سپری کنند .

مال آقا یکی از مکان های رویایی استان است ، این محل تفریحی در 35 کیلومتری باغملک قرار دارد و همواره  خانواده ها برای گذران تعطیلات خود به آنجا سفر می کنند و از کوه و چشمه و رود خانه و در ختان  بلوط و بادام وحشی و هوای پاک  آن محل لذت می برند .

قلعه تل یکی از  بناهای دوره زندیه و قاجاریه است که در بین راه باغملک و ایذه می باشد ، این قلعه دارای ساختمانی از خشت وگل است و برجها و حصاری دارد که از آجر ساخته شده اند و از دورکه نظاره گر آن می شوید شمارا باخود به زمان های دور می برد .

منطقه گردشگری رباط در حدود 14 کیلومتری شمال باغملک و درکنار رود خانه ابو العباس و اقع است ، زیارت گاه امام زاده سلیمان در روستای رباط علیا با آن طبیعت زیبا وچشم نواز شرایطی را فراهم کرده که همواره مسافران زیادی این منطفه از خوزستان را در برنامه سفری خود جای داده اند .

منطقه منجیق و امام زاده ابراهیم از دیگر مناطق باغملک هستند که از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و مذهبی برخوردارند .

جنگل طبیعی بیدستان با درختان زربین و بلوط ، با قامت های افراشته و زیبایی چشمگیر ، دیر زمانی است که جاذب مردم  به آن  ناحیه بوده .

بطورکل در استان خوزستان جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد که مسئولین  باید بیش از پیش  به آنها توجه کنند زیرا سرمایه های ملی استان  به حساب می آیند .

یک خبر نگران کننده

چنگلوایی:

672 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی خوزستان وارد شد

اهواز - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مجموع خسارتهای وارده به بخش کشاورزی استان را در سال جاری بیش از 672 میلیارد تومان اعلام کرد.

کیخسرو چنگلوایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خشکسالی، سرمازدگی، تنش آبی و عدم کشت محصولات در حوزه کرخه از جمله عوامل بروز خسارت در بخشهای مختلف کشاورزی استان از جمله زراعت، باغبانی، نیشکر، دام و طیور، منابع طبیعی و شیلات است.

وی تصریح کرد: سرمازدگی منجر به خسارت در 200 هزار هکتار از اراضی دیم و تنش آبی به 500 هزار هکتار از اراضی خسارت وارد کرد که تاکنون خسارت ناشی از این بخش تائید نهایی نشده است.
چنگلوایی با اشاره به خسارت وارد شده به کشاورزان حوزه کرخه به دلیل محدودیت کشت، گفت: در این بخش 200 میلیارد تومان خسارت پنهان ناشی از عدم کشت به کشاورزان وارد شده که با خسارتهای خشکسالی جمع بندی و برای تصویب و در مراحل پرداخت به مدیریت بحران کشور ارسال شده است.
وی در خصوص وضعیت کشاورزان حوزه کرخه و تمهیدات اتخاذ شده، اظهار کرد: مشکل عمده حوزه کرخه به دلیل کاهش 47 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته و خشکسالی است.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: از سویی با آبگیری سد سیمره، آب ورودی به کرخه کاهش یافت که بخشی از خسارت وارد شده به کشاورزان به دلیل تاثیرپذیری از این مورد نیز بوده است.
وی با اشاره به تمهیدات اتخاذ شده برای رسیدن به وضعیت نرمال و حل بخشی از مشکلات کشاورزان، گفت: براساس پیگیریهای صورت گرفته مقرر شده است 50 درصد از حجم آب پشت سد سیمره رها سازی شود.
چنگلوایی به طرحها و پروژه های هفته دولت در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این هفته بیش از 87 میلیارد تومان طرح در زمینه های مختلف آب و خاک، دام و طیور و صنایع تبدیلی در تمام شهرهای استان بهره برداری شد.
وی با بیان اینکه درحال حاضر 300 هزار هکتار عملیات زیربنایی به منظور توسعه کشاورزی در خوزستان در حال انجام است، افزود: استان خوزستان به کارگاه بزرگ زیربنایی تبدیل شده است و با سالهای گذشته قابل مقایسه نیست.

اخبار استانداری خوزستان

سناریوی تغییر استانداران ؟  

خوزستان هم از قاعده تغییر ات مستثنی نبود. همزمان با هفته دولت شایعه تغییر استاندار خوزستان و حتی خبر انتصاب استاندار جدید به سرعت سپهر سیاسی استان را فرا گرفت

ماه‌های آخر عمر دولت در حال سپری شدن است ولی موج تعویض استانداران هنوز ادامه دارد و این بار تعویض و برکناری استانداران به هفته دولت هم کشیده شد و این تحولات حتی در بحبوحه افتتاحیه‌های پروژه های و نمایشگاه های نیز صورت گرفته است. همزمان با هفته دولت استانداران سه استان گیلان، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل منصوب شدند. خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نبود. همزمان با اولین روز هفته دولت شایعه تغییر استاندار خوزستان و حتی خبر انتصاب استاندار جدید به سرعت سپهر سیاسی استان را فراگرفت و حتی کار به تکذیبه متفاوت همراه با ادبیات نامتعارف توسط روابط عمومی استانداری خوزستان رسید.

تغییر استانداران در سال جدید بعد از شکل گیری مجلس نهم از تیر ماه، با برکناری و نصب استانداران قم، همدان و خراسان شمالی آغاز شد. ثبات مدیریت در استان‌ها برای اجرایی شدن منطقی برنامه‌های دولت دارای اهمیت زیادی است، استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان‌های کشور نقشی محوری در روند توسعه کشور ایفا می‌کند و با توجه به دامنه مسوولیتی استاندار، تزلزل در جایگاه مدیریتی آن سبب ایجاد خدشه در سایر قسمت‌های اجرایی استان می‌شود و در درازمدت اثرات نامطلوبی را در پی خواهد داشت از این جهت آغاز روند دور جدید تغییرات در میان استانداران سبب ایجاد نگرانی‌هایی در این باره شده است. بررسی دولت‌های نهم و دهم نشان می‌دهد تغییرات پیاپی استانداران، این دو دولت را در میان دولت‌های گذشته از لحاظ تغییرات گسترده مدیریتی ممتاز کرده است؛ در دولت نهم، اگر استانداران با رکورد 49 تعویض پست مواجه بودند، وزرای کشور نیز در ردیف خود، دارای رکوردی ظاهرا تکرار نشدنی هستند. در دولت دهم نیز از زمان تصدی مصطفی محمد نجار باز هم شاهد تغییرات در میان استانداران بودیم که سبب شد، با عبور تعداد تغییرات استانداران از مرز 60 دولت‌های نهم و دهم را رکورد دار تغییرات در میان استانداران کند. از آغاز سال 91 از بین 31 استان کشور استان های قم، خراسان شمالی، همدان، اصفهان، گیلان، کهکیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و اردبیل یعنی حدود 26 درصد استانداران کشور برکنار و یا تعویض شدند. به نظر می رسد در سال آخر دولت و با توجه به کارکرد استانداران این تحولات معناهای دیگر غیر از مسائل مدیریتی دارد. از سوی دیگر با وجود مطرح شدن استیضاح وزیر کشور شاید روند تحولات مدیران ارشد استان ها تعدیل شود. به هر حال باید منتظر نتایج این تغییرات بود تا بتوان آینده روشن تری را برای اینگونه تصمیمات متصور

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

با هم تاریخ بخوانیم مسئولیت‌پذیری فاصله بدبختی و خوش‌بختی ایران است! خواندن این مطلب را به این خاطر توصیه می‌کنیم که شاید اثبات کند، حقیقتا تاریخ درس‌آموز است؛ درس‌هایی درباره دلیل بدبخت شدن کشورها، دلیل در جا زدن‌ها و جلو نرفتن‌ها و مشکلاتی که هنوز حل نشده‌اند.
آنچه خواهید خواند، برداشت‌های شخصی از مرور رخدادهای تاریخی در چنین روزی است. این برداشت شخصی می‌تواند ناقص و اشتباه بوده و یا با آنچه شما به آن اعتقاد دارید، متفاوت باشد. به گزارش «تابناک»، وبسایت «تاریخ ایرانیان در این روز» مجموعه‌ای است از مطالبی که روزنامه‌نگاری خوش ذوق درباره تاریخ ایران و جهان در هر روز منتشر می‌کند. جا دارد به دلیل مفید بودن آن و چیزهای فراوانی که از آن آموخته‌ایم، به مؤلف آن، ادای احترام کنیم. برداشت نخست: مسئولیت‌پذیری فاصله بدبختی و خوش‌بختی است.امروز سالروز دو رخداد در فاصله زمانی فراوان و در دو جغرافیای گوناگون است که در کنار هم گذاردن آن‌ها می‌تواند آموزنده باشد.
۱) یک میهن‌دوست آتنی به نام فیلیپیدس Philippidess پس از آگاهی از تصرف جزیره «اوبوآ» به دست نیروی دریابرد ایران و پیاده شدن طلیعه این نیرو در «آتیکا» و دشت ماراتن، ۲۴۰ کیلومتر فاصله آتن تا اسپارت را در دو شبانه روز دوید تا از سران اسپارت بخواهد که نیروی کمکی به آتن بفرستند. وی دوم سپتامبر سال ۴۹۰ پیش از میلاد به اسپارت رسید و درخواست خود را مطرح ساخت. فیلیپیدس از جانب کسی مأموریت نداشت و حس میهن‌دوستی، او را به دویدن ۲۴۰ کیلومتری وادار کرده بود و همین کار ـ در تاریخ ـ بر اهمیت عمل او افزوده است. ۲) دوم سپتامبر سال ۱۹۸۷ محاکمه یک جوان نوزده ساله آلمانی به نام ماتیاس روست Mathias Rust که سه ماه و نیم پیش از آن (نوزدهم ماه می‌) با یک هواپیمای یک موتوره سسنا از مرز شوروی گذشته و پس از ۶۴۰ کیلومتر پرواز در میدان سرخ مسکو فرود آمده بود، در دادگاه این شهر آغاز شد؛ ماتیاس این هواپیمای کوچک را کرایه کرده و از هلسینکی پایتخت فنلاند به پرواز درآمده بود. پرواز این هواپیما از مرز تا کنار دیوارهای کرملین ـ که نشان دهنده ضعف شوروی بود ـ باعث شگفتی جهانیان شد که با به یاد آوردن موضوع ساقط کردن هواپیمای جاسوسی «یو _ ۲» آمریکا و جت مسافربری کره جنوبی، دفاع شوروی را خلل ناپذیر می‌پنداشتند. ضعف شوروی در آن روز، ناشی از نداشتن وسائل رهگیری و دفاع هوایی نبود، بلکه در بی‌اعتنایی و سهل‌انگاری کارکنان مربوط بود که نشان می‌داد، نظام وقت آن کشور به دلیل کاهش انگیزه و عدم دلسوزی ملی در یک رخوت و سستی قرار گرفته بود. در تاریخ سال‌های اخیر ایران، نمونه‌های جالبی از این احساس مسئولیت هست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ برای نمونه، «دریاقلی سورانی» اوراق‌فروشی آبادانی در آبان ماه ۱۳۵۹ در آغاز جنگ تحمیلی، ۹کیلومتر را در شب و با دوچرخه‌ای کهنه رکاب زد تا مانع غافلگیری نیروهای ایرانی و سقوط آبادان شود. عجیب نیست اگر ادعا شود احساس مسئولیت یک نفر بر سرنوشت جنگ بین دو کشور، تأثیر قطعی داشته است. رفتار آن شهید غریب را مقایسه کنید با برخی مسئولینی که اشتباهاتشان را با دلیل و روشن به آنها نشان می‌دهی و ... . برداشت دوم: اقتصاد ایران از شهید بهشتی تاکنونآیت‌الله دکتر بهشتی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه اطلاعات که در شماره دهم شهریور ۱۳۵۹ آن روزنامه بازتاب داده شده، گفته بود که دادگاه‌های انقلاب باید هر چه زود‌تر به دارایی افراد که از راه حرام به دست آمده است، رسیدگی کنند. وی در این مصاحبه دیدگاه‌‌های خود را که عمدتا زمینه اقتصادی دارند، اعلام داشته بود که خلاصه برخی نکات آن از این قرار است: ــ صنایع مادر و بازرگانی خارجی باید دولتی باشند (تا هیچ مقامی متهم به واگذاری خارج از ضوابط نشود). ــ کارخانه‌ها و مؤسسات بزرگ را ـ که بیرون از مقوله صنایع مادر هستند ـ می‌توان به صورت تعاونی اداره کرد. اگر تعاونی‌ها تقویت شوند بخش خصوصی (سرمایه‌داران انفرادی) فرصت و زمینه باد کردن (بزرگتر شدن) به دست نمی‌آورند. ــ نیمی از اموال کسانی که مالیات نداده‌اند متعلق به دولت است. ــ اموال رباخواران باید مصادره شود (به جامعه و نماینده آن دولت داده شود). ــ اموال کسانی که از راه بند و بست با مقامات دولتی صاحب کارخانه و... شده‌اند، مال خودشان نیست و متعلق به بیت المال است. ــ کسانی که از راه فروش اراضی موات (بلا استفاده) صاحب ثروت شده‌اند این ثروتشان حرام است. ــ عموم مردم باید امکان کار و فعالیت داشته باشند. از زمان سخنان شهید بهشتی تاکنون، اقتصاد ایران بسیار بزرگ‌تر شده است و به دنبال آن، اقتصاد جهانی تغییرات زیادی هم کرده است؛ اما جالب آنکه مشکلات اقتصاد ایران،‌‌ همان مشکلات سی سال پیش است: فساد ناشی از دسترسی به رانت و امتیازات، بهره بانکی، ندادن مالیات، بیکاری، زمین‌خواری و... . این شاید دلیلی بر این باشد که مشکلات حل ناشدنی فوق ناشی از یک نظام اقتصادی هستند که با وجود تغییر شدید نظام سیاسی کشور همچنان قدیمی و بدون تغییر باقی‌ مانده است. برداشت سوم: اختلافات مذهبی تا چه هنگام، گریبان‌گیر خاورمیانه است؟۱) امام خمینی در اجتماع نمایندگان مردم عجب‌شیر و جوانرود که به دیدار ایشان شتافته بودند، با بیانات مبسوطی که در شماره ۱۵۹۴۲ روزنامه اطلاعات (شهریور ۱۳۵۸) بازتاب آن آمده است، گفته بود که اختلافی میان شیعه و سنی نیست و آن‌ها که با اسلام مخالفند، اختلاف بین شیعه و سنی را عنوان می‌کنند. ۲) تفسیر‌های یکم و دوم سپتامبر ۲۰۰۳ روزنامه‌های جهان درباره ترور آیت الله حکیم و اوضاع عراق بود. برخی مفسران نوشته بودند که این روز‌ها روش تهیه و انتشار اخبار مربوط به رویدادهای عراق، به گونه‌ای است که نشان می‌دهد هدف، گسترش اختلافات مذهبی در عراق است. این مفسران در این موضوع متفق القول بودند که اگر اختلافات مذهبی مردم عراق شدت یابد، نه تنها برقراری امنیت در آن کشور به این زودی و آسانی امکان پذیر نمی‌شود، بلکه دامنه این اختلافات به کشورهای همسایه و سراسر منطقه گسترش خواهد یافت. ۳) احمدی‌نژاد در مکه در اجلاس سران کشورهای مسلمان: دشمنان می‌خواهند جنگ شیعه و سنی راه بیندازند. برداشت چهارم: ما رسانه‌ها و رسانه‌ای‌های بی‌سواد مؤلف در وب‌سایت «تاریخ ایرانیان در این روز» می‌نویسد: «دوم سپتامبر ۲۰۰۴ چاپ دوم و ترجمه اسپانیایی تألیف چهار جلدی تاریخ رسانه‌ها توزیع شد. از مندرجات این کتاب چنین برمی‌آید که (تا آن زمان) ایران تنها کشور جهان بوده است که نظام‌نامه روزنامه‌نگاری نداشته است [تا سال ۲۰۱۰ هم نشده است]». و در توضیح این نظام‌نامه می‌گوید: «نظامنامه روزنامه‌نگاری هر رسانه را تعریف می‌کند و خصوصیات سه نوع روزنامه (حزبی، تخصّصی و جامع = حرفه‌ای) را بیان می‌دارد. «نظام روزنامه‌نگاری» سازمان و برنامه روزنامه را به دست می‌دهد؛ از جمله چه کسی را می‌توان روزنامه‌نگار خواند و شرایط احراز این عنوان چه باید باشد. چه فردی را با چه پیش شرایطی می‌توان به عنوان خبرگیر استخدام کرد. طول ماندن در هر سمت تحریریه (اتاق خبر) و چگونگی ارتقای از خبرگیری به خبرنگاری به دبیری میز و معاونت سردبیر اجرایی و بالاخره سردبیر...». این را بگذارید در کنار کیفیت امروز روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و البته صدا و سیمای ایرانی؛ مثال هم معدود گزارش‌هایی که ده‌ها خبرنگار خبرگزاری‌های ایرانی از جلسه دبیرکل سازمان ملل در دانشکده وزارت خارجه بیرون دادند، گزارش که نه، حاشیه‌نگاری‌های مبتذل و پر از اشتباه. جالب روایت همین خبرگزاری‌هاست از مشکل خبرنگاران ایرانی که به علت ندانستن زبان خارجه، نمی‌توانستند با مقامات خارجی حاضر در اجلاس عدم تعهد مصاحبه کنند.  صدا و سیما که بدتر و بی‌سوادتر برداشت پنجم: رابطه پلیس و وزارت کشور با دانشکده حقوقیازدهم شهریور ۱۳۳۲ شهربانی دولت زاهدی تصمیم گرفت که آن دسته از افسران این سازمان را که از دکتر مصدق هواداری کرده بودند و شهرت ناسیونالیستی داشتند، ولی دلیل محکمی برای زندانی کردنشان وجود نداشت، اخراج کند و یا در اختیار وزارت کار گذارد که چنین شد. هفت سال بعد، همین شهربانی (پلیس کشور) مجبور شد که برای اصلاح کلانتری‌ها و امنیت شهر‌ها،‌‌ همان افسران را که غیرنظامی شده بودند، با‌‌ همان درجه‌هایی که در اواخر حکومت دکتر مصدق داشتند، به خدمت پلیس بازگرداند و بسیاری از آنان که در دوران بیکاری، از دانشکده حقوق دانشگاه فارغ التحصیل شده بودند، در رأس کلانتری‌های تهران ظاهر شدند و دفعتا رأسای کلانتری‌های پایتخت که پیشتر سرهنگ‌ها بودند، سروان‌ها و ستوان‌ها (عقب افتاده از ترفیع) شدند و شهر را اصلاح کردند و به عربده‌کشی‌ها، جاهل‌بازی‌ها و باج‌خوری‌ها که پس از براندازی ۲۸ امرداد (به دلیل شرکت این قبیل افراد در کار براندازی) شدت یافته و به صورت امری عادی درآمده بود پایان دادند. همین افسران پس از انقلاب، در زمان دولت موقت، مقامات تراز اول شهربانی کشور را بر عهده گرفتند و پلیس ازهم پاشیده را احیا کردند. شایسته‌سالاری و امنیتی که موضوعی مهم است در دوره زاهدی فراموش شده، ولی آیا ما درباره جدا بودن پلیس و وزارت کشور از دانشکده‌های حقوق اشتباه نمی‌کنیم؟

 

 

بانک جهانی در گزارش جدیدی به تداوم عملکرد مثبت اقتصاد ایران در شدیدترین ‌تحریم‌ها و کاهش قابل توجه فقر در ایران اشاره و تصریح کرد: شاخص های بخش سلامت در ایران بالاتر از استانداردهای منطقه ای است.

به گزارش فارس، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود به بررسی کلی وضعیت اقتصادی ایران پرداخته و نوشته است: ایران با تولید ناخالص داخلی 400 میلیارد دلاری در سال 2011 پس از عربستان، دومین اقتصاد بزرگ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده و از نظر جمعیت نیز با داشتن 78 میلیون نفر جمعیت در این منطقه پشت سر مصر ایستاده است.

مشخصات اصلی اقتصاد ایران عبارتند از، دارا بودن منابع عظیم هیدروکربنی، بخش خصوصی کوچک در زمینه کشاورزی و خدمات و حضور قابل توجه دولت در زمینه سرمایه گذاری و تولید. در سال 2007، بخش خدمات (شامل خدمات دولتی) 56 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می داد و 10 درصد نیز سهم بخش کشاورزی بود.

ایران از نظر منابع گاز طبیعی جایگاه دوم و از نظر منابع نفتی جایگاه سوم را در جهان داراست. ایران دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت عضو اوپک است که میزان متوسط تولید آن در سال های اخیر حدود 4 میلیون بشکه در روز بوده است. بخش عمده صادرات ایران را نفت و گاز تشکیل می دهد. بنابراین تولید ناخالص داخلی و درآمدهای دولتی این کشور وضعیتی شکننده دارد که با کم و زیاد شدن بهای جهانی نفت کم و زیاد می شود. علیرغم انجام اصلاحات اقتصادی، این وابستگی عمده اقتصاد ایران به نفت هنوز برطرف نشده است.

این گزارش افزود، اقتصاد ایران در حال گذار به سوی اقتصاد بازار محور است. با این حال، دولت ایران همچنان با در اختیار داشتن مالکیت بخش های بزرگ عمومی و نیمه عمومی که بخش عمده ای از بار تولید و اعمال تجاری کشور را بر دوش می کشند، نقش به سزایی دراقتصاد کشور ایفا می کند.

بیش از 60 درصد تولید در کشور توسط بخش دولتی انجام می گیرد. دولت قصد دارد طرح بزرگ خصوصی سازی را در چهارچوب برنامه پنج ساله خود در فاصله سال های 2010 تا 2015 اجرا نماید و هر سال 20 درصد شرکت های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند. اما به نظر می رسد که در این روند، اموال بخش های دولتی اکثرا توسط بخش های شبه دولتی خریداری می شوند.

بخش های مالی نیز تحت سلطه بانک های دولتی قرار دارد. به علاوه، ایران در زمینه کسب و کار در سال 2012 با قرار گرفتن در رتبه 144، مقام های آخری را بین کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا کسب کرده است. در این رتبه بندی تنها کشورهای الجزایر، عراق و جیبوتی از خاورمیانه و شمال آفریقا پایین تر از ایران قرار گرفته اند. با این حال، مقامات ایران استراتژی جدیدی را در سند چشم انداز بیست ساله کشور و برنامه 5 ساله توسعه ایران برای انجام اصلاحات اقتصادی بر مبنای اقتصاد بازار، در پیش گرفته اند.

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال 10/2009 با رقم 3.5 درصدی روبرو بود، در حالی که اتخاذ سیاست های محتاطانه اقتصادی نرخ تورم را به حدود 10 درصد کاهش داد.

بانک جهانی در ادامه نوشت: حذف یارانه های دولتی در بخش انرژی و مواد غذایی در دسامبر 2010 علیرغم تحریم های سخت گیرانه بین المللی باعث نشد عملکرد مثبت اقتصاد ایران متوقف شود.

با این حال در سال 2011 رشد اقتصادی ایران حدود 2 درصد کاهش یافت و به دلیل افزایش قیمت انرژی در داخل به دلیل اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها تورم به حدود 20 درصد در سال 2011 رسید. مسئولیت اعلام نرخ تورم در ایران از بانک مرکزی به یک نهاد دیگر واگذار شد که موجب تضعیف اعتبار آمارهای رسمی در زمینه تورم گردید.

بانک جهانی در بحث از چشم انداز اقتصادی ایران نیز تاکید کرد به دلیل تاثیر تحریم ها و کاهش تولید نفت رشد اقتصادی کمتری برای ایران در میان مدت پیش بینی می شود. همچنین افزایش بیش از انتظار نرخ تورم پس از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها در آینده  موجب کاهش تولید در بخش خصوصی خواهد شد. به دلیل عملکرد نامناسب دولت در  اختصاص سهم بخش صنعت از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، این بخش نیز احتمالا برای تطبیق خود با قیمت های بالای انرژی با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

این گزارش افزود شاخص های اجتماعی کشور نسبت به استانداردهای منطقه ای در وضعیت مطلوب تری قرار دارند. در نتیجه تلاش های دولت برای ایجاد دسترسی به آموزش و سلامت، اکثر شاخص های توسعه انسانی به میزان قابل توجهی ارتقا یافته اند. تمام کودکان در سن رفتن به مدرسه در مدارس ابتدایی ثبت نام شده اند و میزان ثبت نام کودکان در مدارس مقطع راهنمایی از 66 درصد در سال 1995 به 84 درصد در سال 2009 رسیده است.

در نتیجه نرخ جوانان باسواد از 77 درصد به 99 درصد در طی همان دوره زمانی رسیده است که در زمینه رشد تعداد دختران باسواد، عدد بسیار قابل توجهی به شمار می رود.  می توان این گونه نتیجه گرفت که ایران در دستیابی به اهداف توسعه هزاره در زمینه رفع تبعیضات جنسیتی گام هایی اساسی برداشته است.

در طی سال های گذشته، زنان ایرانی نقش فعال تری را در بخش اقتصادی ایفا کرده اند، هر چند که مشارکت آنها در بازار و میزان به کار گیری آنها در مشاغل مختلف همچنان به اندازه مردان نبوده است. عملکرد بخش سلامت نیز در طی بیست سال گذشته به نحو شایانی بهبود یافته است. نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 65 مورد در هر 1000 کودک در سال 1990 به 27 مورد در سال 2009 رسیده است.

به همین نحو، در همان بازه زمانی میزان مرگ و میر مادران در هر 100 هزار تولد از 150 به  30 کاهش پیدا کرده است. شاخص های بخش سلامت در ایران معمولا بالاتر از استانداردهای منطقه ای هستند. دلیل این موفقیت را می توان ارائه موثر خدمات بهداشت و درمان اولیه دانست که تقریبا نتایج درمانی متعادلی را در زمینه شاخص های سلامت بخش های شهری و روستایی در پی داشته است. طرح توسعه اقتصادی 5 ساله جدید ایران در فاصله سال های 2011 تا 2015 به تمرکز بر سیاست های اجتماعی خود ادامه خواهد داد.

بانک جهانی در مورد طرح هدفمندی یارانه ها نیز نوشت دولت ایران اصلاحات اساسی را در زمینه اختصاص یارانه های غیر مستقیم انجام داده که در صورت انجام موفق این اصلاحات، می تواند به نحو موثری در افزایش بهره وری و افزایش فعالیت های اقتصادی تاثیر گذار باشد. مجموع رقم یارانه اختصاص یافته در سال 2008/2007 حدود 27 درصد تولید ناخالص داخلی ایران بوده است (تقریبا 77.2 میلیارد دلار).

دولت تصمیم گرفته که ضمن اصلاح روش اختصاص یارانه ها، با افزایش دادن قیمت فرآوردهای نفتی، آب، برق، نان و تعداد دیگری از کالاها، رقمی را به عنوان یارانه به صورت مستقیم به شهروندان پرداخت نماید. برآوردهای اولیه نشان می دهد که برنامه دولت در مورد پرداخت مستقیم یارانه ها به همراه اجرای طرح اصلاح قیمت کالاهای اساسی، به میزان قابل توجهی موجب کاهش فقر و نابرابری درآمدی در کشور شده است.

با این حال، برنامه دولت در زمینه کمک به بخش صنعت که قرار بود 30 درصد از درآمد اجرای این طرح به این بخش اختصاص داده شود، به دلیل بیش از پیش بینی بودن مبلغ رایانه های نقدی پرداخت شده، پیشرفت چندان خوبی نداشته است.

بانک جهانی در مورد تحریم ها نیز تصریح کرد تحریم های اخیر اعمال شده علیه ایران در فاصله دسامبر 2011 تا فوریه 2012 هزینه انجام فعالیت های اقتصادی را در ایران افزایش داده و موجب محدود شدن دسترسی به سرمایه گذاری مستقیم خارجی و فن آوری های پیشرفته شده است. تجارت بین المللی و مبادلات مالی این کشور با سایر کشورهای جهان نیز دچار مشکل شده است.

تحریم های شورای امنیت سازمان ملل شامل ممنوعیت ارائه خدمات مالی و صادرات کالاهای مرتبط با برنامه های هسته ای و نظامی ایران بوده است. در ژانویه 2012، دولت آمریکا تحریم های جدیدی را شامل ممنوعیت موسسات مالی کشورهای مختلف از همکاری با بانک مرکزی ایران به تصویب رساند. به علاوه، اتحادیه اروپا نیز با اعمال تحریم واردات نفت از ایران موافقت کرده که بر اساس آن از ابتدای جولای سال جاری هیچ قرارداد جدید و یا تحویل محموله نفتی ای نمی تواند بین ایران و یک کشور اروپایی صورت پذیرد.
 
 
متن پیش رو، ویراسته‌ی گفتاری است از استاد حسن رحیم‌پور (اَزغَدی) که اردیبهشت‌ماه ‌۹۰ در هیئت تخصصی «مفهوم‌شناسی و مبانی نظری تروریسم» همایش بین‌المللی «ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه» ارائه شد.

مشرق---- ۱. امروز، بیش از هر وقت دیگر، به تعریفی دقیق از "تروریسم" نیازمندیم؛ چون درست در لحظه‌ای که ما و شما درباره تروریسم گفت‌وگو می‌کنیم، هزاران هزار جوان مسلمان در زندان‌هایی که مستقیم یا با واسطه، متعلق به ارتش‌های اشغال‌گر آمریکا، ناتو و "صهیونیسم" است، با برچسب "تروریسم"، شکنجه می‌شوند و زنان و مردان جوان مسلمان، به دست رژیم‌های دیکتاتور، سکولار و دست‌نشانده از مراکش تا اردن، بحرین، یمن و سایر حکومت‌های دست‌نشانده، به ‌نام "تروریست" و به جرم مبارزه با استبداد و امپریالیسم، شکنجه می‌شوند. هم‌چنین گروه‌هایی که ارتش‌های اشغال‌گر غربی در عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان، سوریه و... سازماندهی کرده‌اند، هم‌زمان مشغول ترور مردم بی‌گناه در کوچه و خیابان هستند و این ترورها را به ‌نام "اسلام" می‌نویسند.
مدتی پیش، وقتی رسانه‌های غربی به ‌طور ناگهانی اعلام کردند اسامه ‌بن‌لادن را در پاکستان کشتند، به پروژه‌ای فکر کردم که غرب از سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز کرد و در ظرف یک‌ دهه تا امروز، میلیون‌ها انسان را به خاک و خون کشید. در دهه‌ی گذشته، شاهد سناریویی تروریستی و وحشیانه علیه اسلام و مسلمین بودیم. ترور "اسلام" و ارعاب "مسلمین"، هدف پروژه ۱۱ سپتامبر تا امروز بوده است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، خطر ریزش و فروپاشی رژیم‌های دیکتاتور، سکولار و دست‌نشانده‌ی غرب در جهان اسلام، از شمال آفریقا تا خلیج فارس و از شرق آسیا تا آسیای میانه به ‌وجود آمد و احتمال برافروختن انقلاب‌های اسلامی زنجیره‌ای پدیدار شد؛ انقلاب‌هایی به ‌نام خدا، نه با رویکرد سوسیالیستی، نه لیبرالیستی و نه ارتجاع مذهبی.
وقتی خطر این انقلاب‌ها جدی شد، پس از فروپاشی کمونیسم، "اسلام" را به ‌مثابه راه رهایی ملّت‌ها، رقیب و آلترناتیو اصلی غرب شناختند؛ پس باید آن ‌را هم سرکوب و هم بدنام می‌کردند.
دو ساختمان در نیویورک به ‌طرز مشکوکی منفجر می‌شود. هیچ دادگاهی تشکیل نشده و هیچ سندی ارائه نمی‌دهند. هم‌چنین تا امروز، به هیچ کمیته‌ی حقیقت‌یاب مستقل و بی‌طرفی، اجازه تحقیق درباره‌ی این مسئله را نمی‌دهند. ناگهان اعلام می‌کنند عامل این انفجارها، شخصی مسلمان بوده که در افغانستان مخفی شده است.
گروهی که غرب و متحدان عرب آن، علیه ارتش شوروی در افغانستان سازماندهی و تجهیز کرده و تا چندی پیش "مسلمانانی خوب" بودند، ناگهان به "مسلمانان بد"، تبدیل می‌شوند و نماینده‌ی اصلی اسلام در سراسر جهان اعلام و معرفی می‌شوند!! آنان را نماینده و سخن‌گوی اصلی اسلام در جهان تعریف کردند و هرگز معلوم نشد که انفجارهای نیویورک چگونه انجام شد و بن‌لادن، چه وقت و چگونه کشته شد! و آیا کشته شد یا مرد و یا هیچ کدام؟ به ‌تازگی یا چند سال پیش؟ ابتدا و انتهای پروژه‌ی ۱۱ سپتامبر، کاملاً مشکوک و مبهم است. نه ابتدا و نه انتهای آن، هرگز شفاف نشده و نخواهد شد. صورت‌ مسئله در رسانه‌های غرب و در سطح جهان، تغییر یافت؛ در ‌ازای دو ساختمان، دو کشور اسلامی را بمباران و اشغال کردند، میلیون‌ها مسلمان را آواره کردند و صدها هزار نفر را کشتند. هم‌چنین ده‌ها هزار زن و مرد مسلمان را زندانی و شکنجه کرده و به آنان تجاوز کردند. غارت منابع ملی و ساختن پایگاه‌های دائمی نظامی را در کشورهای اسلامی، تشدید کردند، بمباران‌های رسمی مردم در مرزهای افغانستان و پاکستان و عراق، همه روزه شد. انفجارهای تروریستی را علیه مردم بی‌گناه در کوچه و خیابان برای سال‌ها و سال‌ها آغاز کردند. کل صورت مسئله را به مسئله‌ی یک گروه و یک شخص تبدیل کرده و فریب رسانه‌ای بزرگ آغاز شد تا آدمیان نپرسند چه اتفاقاتی در کشورهای اسلامی می‌افتد؟
به اسلام، اهانت می‌کنند، قرآن می‌سوزانند، از پیامبر اسلام (ص) کاریکاتور می‌کشند و همه به ‌نام آزادی بیان!! صورت می‌گیرد. ده‌ها هزار مسلمان، شکنجه و تیرباران می‌شوند، حجاب زنان مسلمان اروپایی را ممنوع اعلام می‌کنند. تا ده سال بعد، نه بن‌لادن در افغانستان پیدا می‌شود و نه پس از ده سال، طالبان و القاعده، ضعیف می‌شوند، اما اشغال‌گران هر روز و هم‌چنان آدم می‌کشند.
ناگهان اعلام می‌کنند به ‌روشی تروریستی، توانستیم بن‌لادن را در پاکستان بکشیم و سر تروریسم را زدیم؛ ولی باید به اطلاع مسلمانان برسانیم که بدنه قوی‌تر شده و سرهای دیگری نیز دارد! بنابراین قتل، غارت، اشغال و شکنجه هم‌چنان ادامه خواهد یافت.
شکنجه‌گر یا پلیس بد می‌گوید: «همه‌ی مسلمانان تروریست‌اند»؛ اما پلیس خوب می‌گوید: «نه، همه‌ی مسلمانان تروریست نیستند؛ ولی همه‌ی تروریست‌ها مسلمان‌اند. پس بین مسلمان‌ها نیز آدم‌های خوب پیدا می‌شود». سپس معیاری برای آزمودن و تشخیص مسلمان خوب از مسلمان بد اعلام می‌کنند: ما کشورهای‌شان را اشغال کرده، به ‌ناموس‌شان تجاوز می‌کنیم و منابع ملی آنان را به غارت می‌بریم. اگر تسلیم شدند، استثنائاً "مسلمان خوب" هستند؛ و اگر نه طبق قاعده، "تروریست" هستند.
رژیم‌های دیکتاتور و سکولار وابسته به غرب در مصر، تونس، بحرین، یمن، اردن، مراکش و بعضی دیگر از کشورها در آسیای میانه و خاورمیانه و شمال آفریقا، مشغول شکنجه‌ی مردم و جوانان مسلمان هستند؛ اما هم‌چنان اسلام، "تروریسم" است.
مسلمانان را از شمال آفریقا تا شرق آسیا، از آسیای میانه تا بالکان، بکشید و شکنجه و غارت‌ کنید و در همان حال، آنان را "تروریست" بنامید تا نه ‌تنها تسلیم شوند، بلکه شرمنده نیز باشند و فکر "مقاومت" را به ‌سر راه ندهند، حتی "حکم جهاد" را از قاموس خود، حذف کنند؛ جهادی که برای مهار خشونت، استبداد و امپریالیسم آمده است، باید فلج شود و جهاد قلابی برای مسلمان‌کشی باید احیاء گردد!!
"بنیادگرایی" و "تروریسم" را برای شرمنده‌سازی حریفان سیاسی در سراسر جهان، به برچسب سیاسی تبدیل می‌کنند، نوعی پیش‌داوری ایدئولوژیک و تبلیغاتی برای نشنیدن استدلال و سخنان مسلمانانی که بیش از یک قرن است تحت اشغال، استعمار و استبداد‌های وابسته به غرب می‌باشند.
از ۱۱ سپتامبر تا ترور بن‌لادن، پروژه‌ای را آغاز کردند که به ‌نام آن، میلیون‌ها مسلمان، تا کنون به اشکال گوناگون ترور شده‌اند.
اگر همین امروز، از "تروریسم"، تعریفی دقیق، کالبدشناسانه و مینیاتوری ارائه نکنیم، دستمان از جنبه "سیاسی"، باز است؛ اما از نظر "حقوقی"، بسته خواهد بود. اگر تروریسم را زیر میکروسکوپ بگذاریم، رسانه‌های غرب، همواره تروریسم را به ‌گونه‌ای معنا می‌کنند که طرف مخالف‌ آنان، در هر حال، "تروریست" از آب درآید. هدف‌ آنان ارعاب مخالفان، سرکوب مقاومت‌ها و منفعل‌سازی و شرمنده‌کردن ملت‌هایی است که تحت اشغال قرار دارند؛ هر کس "مقاومت" کند، "تروریست" است.
این شیوه‌ای تروریستی در تعریف "تروریسم" است. تروریسم را چگونه تعریف کنیم که نتوانند آن‌ را از نظر حقوقی، تفسیر به رأی کنند و بتوان آن را در هر دادگاه بی‌طرف، ردیابی، افشاگری و مجازات کرد. امروز، کدام دادگاه بی‌طرف در روابط بین‌الملل وجود دارد؟ دادگاه لاهه؟! این دادگاه فقط برای حاکمان یا دیکتاتورهایی طراحی شده که تاریخ ‌مصرف‌شان برای غرب گذشته است و یا در ‌برابر ارباب سابق، سرکشی کنند و در غیر این صورت، برای تهدیدهای جدید و مخالفان غرب به‌ کار می‌رود. دادگاه لاهه، هنگامی "دادگاه" می‌شود که جورج ‌بوش، تونی ‌بلر و سران صهیونیسم را به اتهام جنایات جنگی و به ‌دلیل قتل ‌عام میلیون‌ها مسلمان در افغانستان، عراق، فلسطین و لبنان به محاکمه بکشاند.
اگر تروریسم را "ارعاب و کشتار افراد بی‌گناه به روش ناجوان‌مردانه" بدانیم، تعریف ما شامل دو قید خواهد بود، خواهش می‌کنم به این دو قید، توجه کنید: "ارعاب و کشتار افراد بی‌گناه" به روش "ناجوانمردانه".
قید اول این است که قربانیان آن با هیچ توجیه قانونی، مستحق مرگ یا وحشت نبودند و قید دوم آن که روش ارعاب و کشتار، "ناجوانمردانه" بوده است. اگر تروریسم، این است، هر مسلمانی می‌داند که این عناوین در شریعت اسلام، همواره جزء محرمات بوده است. قتل نفس و ارعاب مردم و روش غیراخلاقی در مبارزه، سه حرام شرعی و خط قرمز در سنت اسلامی و قرآنی و در مکتب اهل‌بیت پیامبر(ص) است.
۲. روابط کنونی حاکم بر جهان در عرصه‌ی بین‌الملل، "تروریست‌پرور" است. تروریسم دولتی، شیوه اشغال‌گران است و بدین وسیله فرهنگ "ترور" را جهانی کرده‌اند. "تروریسم دولتی"، منشأ "تروریسم ضد دولتی" می‌شود. تروریسم امپریالیستی اشغال‌گرانه آمریکا، ناتو و اسرائیل در جهان، بسترسازی برای "تروریسم بین‌الملل" بوده است. قوانین بین‌الملل و قطع‌نامه‌ها و ترکیب شورای امنیت را یک‌ طرفه، ناقص و غیرمنصفانه بسته‌اند و به همین شیوه نیز اجرا می‌کنند. توزیع قدرت در نهادهای بین‌المللی، ناعادلانه، جانب‌دارانه و تروریست‌پرور است.
وقتی توزیع قدرت، غیرمنصفانه باشد، روش‌های مقاومت علیه "قدرت" به ‌سوی خشونت، تمایل پیدا می‌کند و قدرت، "ضد قدرت" را می‌پروراند.
تا وقتی آمریکا و ناتو هر زمانی و به هر سرزمینی که بخواهند هجوم می‌آورند، تا وقتی مسلمانان از چچن و کشمیر تا بالکان و بوسنی تحت ستم و تحقیراند، تا وقتی رژیم‌های وابسته به غرب، مشغول دیکتاتوری و شکنجه جوانان مسلمان هستند، نبرد و مبارزه، ادامه خواهد یافت؛ هر چند نامش را "تروریسم" بگذارید. هیچ ‌کس به ‌سبب یک نام، از حق خود دست نمی‌کشد. در ‌این میان، تنها تروریست‌های واقعی‌ هستند که سوء‌استفاده می‌کنند و سوار بر موج خون و خشونت به پیش می‌روند؛ بمباران دائم مردم پاکستان و افغانستان، شکنجه‌ نهادینه‌شده صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها، جنگ‌های تجاوزگرانه‌ی شش دهه‌ی گذشته علیه لبنان و مصر و سوریه و اردن توسط صهیونیست‌ها و ارتش‌های غربی، اشغال و کشتار و غارت و شکنجه در عراق و افغانستان و آن چه ارتش‌های غربی در لیبی و سپس سوریه انجام می‌دهند و هم‌چنین بمب‌گذاری‌های خیابانی در عراق و پاکستان علیه مردم بی‌گناه که تا قبل از این هرگز سابقه نداشته است.
مردم شیعه و سنی در عراق و افغانستان، بیش از هزار سال است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند؛ ولی تنها ده سال است که در مساجد و حسینیه‌ها بمب منفجر می‌شود؛ دقیقاً از تاریخی که ارتش‌های غربی وارد عراق و افغانستان شده‌اند. در هزار و اندی سال گذشته، مگر ما شیعه و سنی نداشتیم؟ مردم مسلمان هزار سال است که در کنار یکدیگر زیسته‌اند؛ ولی ناگهان بمب‌گذاری‌های تروریستی در کوچه و خیابان و بازار آغاز شد.
نظام بین‌الملل و بافت شورای امنیت نیز بر بنیان ارعاب و تروریسم بنا شده است. وقتی "حقّ وتو" را به دارندگان سلاح کشتار جمعی و بمب اتم می‌دهند، همه باید بفهمیم که "فرهنگ ترور" بر جهان، حاکم است؛ یعنی هر کشوری که قدرت کشتار بیش‌تر دارد، در یک طرف و بقیه، همه‌ی ملّت‌ها و دولت‌های جهان در طرف دیگر ترازو قرار می‌گیرند.
مگر "فرهنگ ترور" چیست؟ توزیع قدرت جهانی، نه براساس دموکراسی جهانی، بلکه بر اساس مالکیت بمب اتم؛ این همان فرهنگ ترور است.
۳. فرهنگ سیاسی مدرن غرب، نوعی "بنیادگرایی ماتریالیستی تروریست‌پرور" است. فرهنگ سیاسی مدرن غرب، ارزش‌های سکولار، از اساس، خشونت‌ساز است؛ و روش‌های غیراخلاقی را در سیاست، موجّه کرده است. به نقطه‌ی آغاز سیاست مدرن در غرب باز گردیم، به لحظه‌ای که سیاست و قدرت، "سکولاریزه" و دنیوی شد. به کلمات امثال «ماکیاولی» و «هابز»، پدران فلسفه‌ی سیاسی سکولار و مدرن، توجه کنید که چه طنین وحشیانه و خشنی دارد. یکی، از مناسبات سیاسی و انسان، "قداست‌زدایی" کرد و دیگری، انسان را ذاتاً گرگ انسان نامید. این، آغاز فرهنگ ترور در عصر مدرن و آغاز تئوریزه‌ شدن "خشونت در سیاست" است. شعارهایی از این قبیل که "سیاست بین‌الملل، علم است و از اخلاق، جداست یا سیاست از شریعت الاهی جداست"، نطفه‌ی تروریسم را بست.
"تروریسم مدرن"، روزی متولد شد که ماکیاولی در کتاب شهریار نوشت: «طریق عمل سیاسی بیش از دو راه ندارد: یکی، رفتار منطبق با قوانین و اخلاق که ویژه‌ی انسان است؛ ولی موفق و کارآمد نیست و شهریاران جهان را به هدف نمی‌رساند و دیگری، از راه اعمال زور و ترس که طریق حیوانی است؛ ولی چون شهریاران را به هدف می‌رساند، باید آن‌ را برگزید».
ماکیاولی می‌گوید: «همه می‌دانند که چه نیکوست صاحبان قدرت در جهان، صادق در گفتار و درست‌کردار در رفتار و وفادار به پیمان‌ها باشند، ولی با این شیوه‌ها نمی‌توان به قدرت رسید و در قدرت ماند. قدرت‌های اصلی در اختیار کسانی می‌ماند که با نیرنگ و دروغ پیروز شوند. به‌ خصوص، در تغییر‌دادن حالت و قیافه برای ریاکاری و سخن‌گفتن در مذمّت کاری که می‌کنند، باید مهارت کافی داشته باشند.»
هم‌چنین او به صاحبان قدرت و رسانه در غرب آموخت که علیه تروریسم و به نفع صلح و به نفع دموکراسی و آزادی شعار دهند و در همان حال، "تروریسم" را در دنیا رایج و نیز دموکراسی‌های مردمی را سرکوب کنند.
ماکیاولی می‌گوید: «پادشاه مآل‌اندیش می‌داند که هیچ پادشاهی برای بدقولی خود ضرر نکرده است. شهریاران جهان نباید بر سر قول و عهدها بمانند، بلکه باید ترس را چنان عاقلانه مستقر کرده که بتوانند ملّت‌ها را کنترل کنند. با ترس می‌توان بر بشریت حکومت کرد، نه با محبّت».
فرهنگ "سیاست مدرن" در غرب، فرهنگ "تروریست‌پرور" است، این فرهنگ بود که بمب هسته‌ای و شیمیایی و میکروبی منفجر ‌کرد. در جهان به ‌اصطلاح مدرن، التهاب و بی‌ثباتی و ناامنی به‌طرز بی‌سابقه‌ای در تاریخ بشر، نهادینه شده است. هر لحظه امکان دارد بمبی در گوشه‌ای از دنیا منفجر شود یا هر شبی ممکن است هواپیماها و تانک‌های اشغال‌گران وارد خانه‌ی شما شوند.
هم "قتل و ارعاب بی‌گناهان" و هم "روش‌های ناجوان‌مردانه" که دو قید "تروریسم" بوده، تحقق یافته است. به ‌جای آن که به دنبال جوجه‌تروریست‌ها بگردید، در پی "پدران تروریسم" باشید.
تبعیض در مواجهه با جنبش‌های کنونی مردم مسلمان در شمال آفریقا و خاورمیانه را بنگرید. در سوریه، ناگهان غرب، طرف‌دار حقوق مردم می‌شود. در مصر، تونس، اردن، بحرین، یمن، مراکش و الجزایر، غرب در کنار حکومت‌ها و علیه مردم است، اما در لیبی، وارد عملیات نظامی می‌شود. این در حالی است ‌که حکومت لیبی سال‌هاست که دیگر انقلابی نیست و مواضع ضد ‌غربی ندارد. تسلیم شده و حتی حاضر شده بود که اسرائیل را به رسمیت بشناسد، ولی در بحرین و یمن، غرب به نفع حکومت و علیه مردم، به دست‌نشانده‌ی خود در رژیم آل‌سعود و رژیم بحرین، دستور جنگ و حتی اشغال نظامی می‌دهد. این تجسم ماکیاولیسم و دامن ‌زدن به خشونت در غرب آسیای اسلامی (خاورمیانه) است.
در فلسفه‌ی سیاسی دنیامحور و غیر‌اخلاقی "مدرن"، اصالت با جنگ است؛ زیرا جنگ آنان را به قدرت و ثروت می‌رساند. "صلح" صرفاً، فاصله‌ی بین دو جنگ است و در اساس، چیزی بیش از آتش‌بسی موقت برای تجدید قوا و سپس جنگ و اشغالی دیگر نیست. اگر یک گام به عقب باز گردیم، به بنیاد هستی‌شناختی و فلسفی ترور می‌رسیم.
۴. "انسان‌شناسی مادی" و "هستی‌شناسی سکولار"، خشونت‌پرور و ذاتاً تروریستی است. وقتی جهان هستی، فاقد مبدأ و معاد الاهی و بی‌ سر و ته دانسته شود، انسان، "بلاتکلیف" شده و زندگی او بی‌معنا و عبث خواهد بود. وقتی زندگی فاقد "معنویت" شود، اخلاق، عدالت و حقوق بشر صرفاً الفاظی تبلیغاتی می‌شوند؛ برخورد ابزاری با کلمات.
در "انسان‌شناسی سکولار"، مسئولیت الاهی و روح الاهی انسان بی‌معنا می‌شود. "اخلاق"، نسبی، شخصی و قراردادی شده و "خودمحوری"، نظریه‌پردازی و توجیه و بلکه تقدیس می‌شود. "قدرت، ثروت و لذّت"، اصالت یافته و "خدا، آخرت و عدالت" به حاشیه می‌رود. "کرامت انسان"، بازی‌چه شده و جان انسان، ارزان می‌شود. نفرت، جنگ و رقابت غیراخلاقی در شخصیت انسان‌ها و در روابط بین‌الملل، اصالت می‌یابد. خدمت به انسان‌ها، احمقانه یا ریاکارانه دانسته می‌شود. "برابری و برادری" رویا گشته و جهان، زشت و بی‌معنا می‌شود، پس چرا انسان، زیبا باشد؟
وقتی "اصالت لذّت و منفعت"، مبنای "علوم ‌انسانی" شده و فلسفه‌ی معطوف به قدرت و ثروت، بنیاد "علوم ‌اجتماعی" و "ایدئولوژی‌های مادی مدرن" شود، "تروریسم"، دقیقا در آن لحظه، متولد شده است.
اما در انسان‌شناسی قرآن و اسلام چه می‌بینید؟ روح انسان، نفخه‌ی رحمانی و موجودی الاهی است؛ گران‌ترین و مقدس‌ترین پدیده بر روی زمین.
قرآن می‌فرماید: قتل یک انسان بی‌گناه، برابر با قتل هفت میلیارد انسان است. زندگی، امانت خداست و حفظ و دفاع از زندگی، "تکلیف شرعی" است. خدمت به انسان‌ها، راه نزدیکی به خداوند است. اهانت به انسان‌ها و خشونت علیه آنان، گناه کبیره و نابخشودنی است. "جهاد" در این فرهنگ، برای مهار خشونت، حذف اشغال‌گری، دفاع از حقوق مادی و معنوی انسان‌های بی‌گناه و ملّت‌های تحت ستم و اشغال است.
اسلام از آن جا که ضد خشونت و مدافع زندگی و کرامت انسان است، جهاد و قصاص را واجب کرده زیرا "قصاص" برای دفاع از "زندگی" است. در "جهاد" نیز اخلاق جنگی و حقوق اسیران و شکست‌خوردگان را واجب و شکنجه و هتک‌ حرمت و قتل اسیران را حرام کرد.
خداوند برای مهار اشغال‌گری و تروریسم، "جهاد" و "قصاص" را واجب کرد. جنبش‌های پارتیزانی ضد اشغال‌گر، گروه‌های آزادی‌بخش و مبارزان علیه استعمار و استبداد، علیه ستم و تحقیر انسان، علیه پدران خشونت و در خدمت بشریت، عمل می‌کنند و مبارزه‌ی آنان مقدس است زیرا آدم‌کشان و متجاوزان را مهار می‌کنند.
"اسلام‌شناسی غربی"، اسلام‌شناسی دروغین است. اسلام را باید از متن اسلام شناخت. اسلام، هر نوع تهدید علیه جان بی‌گناهان و امنیت عمومی را مصداق "محاربه" دانسته و مستحق مجازات شدید می‌داند. اسلام، جهاد علیه اشغال‌گران را واجب و مایه‌ی عزت خواند؛ ولی "جهاد" روش دارد.
جهاد قرآنی، کشتار بی‌گناهان نیست. اسلام به ‌دنبال پیروزی غیراخلاقی حتی بر دشمن بی‌اخلاق نیست. مبنا و هدف سیاست اسلامی، اخلاق و اخلاقی است. قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى». حتی در‌ برابر دشمن بی‌اخلاق، شما بی‌اخلاق نباشید. دشمنان شما، معلم شما نیستند. آنان بی‌گناهان را می‌کشند ولی شما نکشید. مبادا دشمنی با آن کسان، شما را برانگیزاند تا از مرزهای عدالت، عبور کنید و حقوق دشمن و اخلاق را زیر پا بگذارید. در همه‌ی لحظات شکست یا پیروزی، حقوق، اخلاق و عدالت را پاس دارید و حرمت نهید؛ این است فرمان اسلام. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

 
جهنم حزب الله برای اسراییل/
با انفجار مهیب چهار بمب، در همان لحظه اول جناب سرهنگ "یوسی گوراکین"، فرمانده گروه به همراه تعدادی دیگر از کماندوهای همراه در دم کشته و تعداد دیگری نیز مجروح شدند.
مشرق- 5 سپتامبر ۱۹۹۷، ساعت ۰۰:۱۰ بامداد، یک تیم ۱۶ نفره از کماندوهای دریایی ارتش اسراییل موسوم به "شیطت ۱۳" برای انجام عملیاتی که آن را "سرود سپیدار" نام گذاشته بودند، از طریق بندر صور وارد خاک لبنان شده و به روستای انصاریه می‌روند.
آنها ماموریت داشتند چند تن از فرماندهان مقاومت اسلامی را ربوده و با خود به سرزمین های اشغالی ببرند؛ ماموریتی که البته برای آنها بسیار گران تمام شد.
 
کروکی ورود کماندوهای اسراییل به جهنم انصاریه
۱- دریای مدیترانه  ۲- گروه چهارم از نیروهای مقاومت
۳- جاده صیدا - صور  ۴- گروه سوم از نیروهای مقاومت
۵- گروه اول از نیروهای مقاومت  ۶- گروه دوم از نیروهای مقاومت
۷- به طرف روستای لوبیه  ۸- به طرف باغ پرتقال

کماندوهای کارکشته صهیونیست هنوز سه کیلومتر از راه را طی نکرده بودند که خود را در میانه کمینی یافتند که رزمندگان حزب‌الله برای آنها تدارک دیده بودند.
سفره ای که مجاهدان حزب الله رای صهیونیستها تدارک دیدند، شامل 4 بمب قوی در مسیر آنها بود.
 
 
کروکی نبرد
۱- کماندوهای ارتش اسراییل  ۲- جاده خاکی
۳- باغ لیمو  ۴- باغ لوبیه
۵- مین های قدرتمند  ۶- به طرف روستا (انصاریه)

با انفجار مهیب این چهار بمب، در همان لحظه اول جناب سرهنگ "یوسی گوراکین"، فرمانده گروه به همراه تعدادی دیگر از کماندوهای همراه در هم کشته و تعداد دیگری نیز مجروح شدند.

۱۲ نفر از تیم کمادویی ۱۶ نفره اسراییل که تو نبرد انصاریه به هلاکت رسیدند.
شماره۱۱، سرهنگ "یوسی گوراکین"، فرمانده گروه است

آنهایی که هنوز نیمه جانی داشتند، مشغول درگیری با رزمندگان حزب الله می شوند در حالی که تنها یک نفر از آنها یعنی بیسیمچی گروه سالم مانده بود و توانست ماجرا را برای نیروهای پشتیبان مخابره کند.

چند ساعت بعد، نمایی از منطقه درگیری 

اسلحه سازمانی اسراییلی ها کلاشینکف نیست اما کلاشی که در تصویر می بینید، مخصوص ارتش اسراییل و سفارشی ساخته شده و قادر به شلیک در زیر آب هم هست و برای اولین بار در نبرد انصاریه مورد استفاده قرار گرفت.
 
به محض مخابره خبر، هلی کوپترهای اسراییلی به محل اعزام شده اما قادر به نشست در محل نبودند.


این عکس منحصر به فرد مربوط به یکی از همین کماندوهای واحد "شیطت ۱۳ " است که در نبرد انصاریه به این روز افتاد.
یکبار دیگر به نقشه نگاه کنید تا ببینید این متجاوزین وقتی به این روز افتادند، در چند کیلومتری عمق خاک لبنان بودند. این عکس در تاریخ اسراییل نمونه ندارد.
همزمان با این عملیات، در منطقه دیگری از جغرافیای نبرد حق و باطل یعنی درست در وسط سرزمین های اشغالی در خیابان "بن یهودا" در شهر قدس غربی، جهنم دیگری برای اشغالگران تدارک دیده شده بود.
"خلیل ابراهیم شریف" از استشهادیون یگان های فلسطینی شهید عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) با انفجار مهیبی، 15 صهیونیست را به کام مرگ کشاند تا نتیجه انسجام اسلامی مجاهدان شیعه حزب الله و مجاهدان سنی فلسطینی، هلاک 28 اشغالگر اسراییلی در یک روز باشد.
شاید بخشی از سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این روزهای رژیم صهیونیستی در پی وقوع فاجعه انصاریه، عظمت این عملیات را روشن کند. او می گوید:
"حادثه پیش آمده خیلی اندوه برانگیز است...
این یکی از بدترین قجایعی است که ما با آن مواجه شدیم. مبالغه نمی کنم اگر بگویم ما بهترین نیروهایمان را در(این عملیات) از دست دادیم. چنین روزی همیشه برای ملت اسراییل یادآور اندوهی بزرگ است..."

اسحاق مردخای، وزیر جنگ وقت اسراییل هم گفت:
"این عملیات در جایی انجام شد که فرض می شد سطح آمادگی و حساسیت در آن پایین خواهد بود. همه احتیاط های لازم برای تضمین موفقیت عملیات اتخاذ شد اما من نمی دانم که مشخصا چرا چنین اتفاقی افتاد..."
حزب الله لبنان عملیات انصاریه را به یاد سردار شهید سید عباس موسوی، "فخ العباس" (کمین عباس) نامید که 6 سال قبل از این عملیات در منطقه ای نزدیک همین جا توسط هلی کوپترهای آپاچی ارتش اسراییل به شهادت رسید.
تمام اجساد تکه پاره صهیونیستها نیز بعدها با تعدادی از اسرای لبنانی و فلسطینی مبادله شد.
 
 
گزارش ویژه مشرق از حضور جفری فلتمن در تهران؛
حضور فلتمن به عنوان کانال اعمال سیاست‌های کاخ سفید به سازمان ملل در ایران را می توان نشانه‌ تغییرات در افق سیاست گذاری‌های سران کاخ سفید ارزیابی کرد، تغییراتی که می تواند برای تهران مهم باشد.
به گزارش مشرق، "جفری فلتمن" دیپلمات کهنه‌کار وزارت خارجه آمریکاست که خرداد ماه گذشته به عنوان مشاور سیاسی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر سیاسی این سازمان جایگزین هموطن خود "لین پاسکوئه" شد که از 5 سال پیش در این سمت مشغول به فعالیت بوده است.

جفری فلتمنِ یهودی که ارتباط نزدیکی با محافل صهیونیستی و لابی آیپک دارد، بیش از 26 سال تجربه سیاسی و دیپلماتیک دارد و بیشتر در زمینه امور خاورمیانه و اروپای شرقی فعالیت داشته است.

فلتمن در دوران کاری خود سفیر آمریکا در لبنان، نماینده آمریکا در استان اربیل عراق، کنسول آمریکا در سرزمین های اشغالی و همچنین دیپلمات آمریکا در تونس، مجارستان و هائیتی بوده است. فلتمن به زبانهای عربی، فرانسه و مجاری تسلط کامل دارد.

گفته می شود وی به زبان فارسی نیز تسلط دارد.


فلتمن مهره کارآمد سیاست خارجی آمریکا در منطقه

بنیادگرایی فلتمن در راستای سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی به حدی است که وی در سال 2003 و اوج درگیریهای ارتش اشغالگر آمریکایی با نیروهای مردمی عراق به صورت داوطلبانه به عراق رفت و در دفتر حاکم موقت آمریکایی در شهر اربیل واقع در شمال عراق مشغول به کار شد، شهر اربیل و منطقه کردستان عراق با تلاش های وی به یکی از مهم ترین مناطق حضور جاسوسان صهیونیستی و جولانگاه سازمان جاسوسی سیا و موساد تبدیل شده و تلاش‌های وی زمینه های تجزیه احتمالی این منطقه تحت عنوان اقلیم خودمختار کردستان عراق را فراهم کرده است.

فلتمن در مدت مأموریت خود در لبنان نیز نقش مهمی برای سیاست خارجی استعماری آمریکا در این کشور ایفا کرد، فلتمن کسی بود که در جنگ 33 روزه به عنوان سفیر آمریکا در این کشور نقش اساسی در پیشبرد سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در مذاکرات پشت پرده بویژه با جریان مخالف محور مقاومت داشت، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در یکی از سخنرانی های خود از تحرکات این دیپلمات آمریکایی در لبنان و موضوع سوریه یاد کرده و از او به عنوان دشمن خطرناک نام می برد. او می گوید که فلتمن تامین مالی دروغ‌پردازان رسانه‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای را بر عهده دارد.

دخالت های فلتمن در اوضاع داخلی لبنان به حدی است که لبنانی ها او را «کلاغ» می‌خوانند، چرا که معتقدند که هر جا که فلتمن پا بگذارد، خرابی و ویرانی بعد از حضور وی در آنجا آشکار خواهد شد، فلتمن حتی بعد از انتصاب به سمت معاونت وزارت خارجه آمریکا نیز لبنان را یکی از محوری ترین عرصه های فعالیت خود قرار داده است.

فلتمن کانال انتقال دیکته های سیاسی کاخ سفید به بان کی مون

فلتمن که ارشد ترین مقام سیاسی آمریکایی است که از زمان انقلاب اسلامی در ایران به تهران سفر کرده، با وجود موافقت در اعمال طرحهای استعماری آمریکا در مدت سفارت خود در لبنان و همچنین معاونت بر امور خاورمیانه وزارت خارجه، در سناریویی از پیش طراحی شده از این سمت کنار گذاشته شد تا مدتی بعد بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد وی را به عنوان معاون خود در امور سیاسی تعیین کند.

تعیین فلتمن به عنوان مشاور سیاسی مون در حالیکه پیش از وی نیز یک آمریکایی این سمت را بر عهده داشت، نشان می دهد که آمریکا قصد دارد در افق سیاست های خود، وزنه توطئه در جهان را معطوف به خاورمیانه کرده و از طریق فلتمن که کارنامه روشنی برای کاخ سفید دارد، علاوه بر مراقبت از بان کی مون می‌خواهد سیاست های کاخ سفید را به وی دیکته کند. به این ترتیب می توان گفت که بان کی مون دکوری برای اعمال سیاست‌های آمریکا در زیر پوسته فرسوده سازمان ملل متحد است و کانال انتقال سیاست های کاخ سفید به وی نیز همان جفری فلتمن است.

به عبارت دیگر تعیین فلتمن به عنوان مشاور سیاسی بان کی مون سوپاپ اطمینانی برای دولت آمریکا خواهد بود که بتواند مون را هر چه بیشتر در راستای سیاست های خود قرار دهد و او را تحت نظارت دائمی خود بگیرد، به همین علت است که فلتمن در تمامی دیدارهای مهم بان کی مون حضور دارد که از جمله این دیدارها می توان به حضور در تهران برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها اشاره کرد.


انگیزه های حضور فلتمن در ایران

حضور فلتمن در اجلاس سران کشورهای عدم تعهد با وجود امکان لغو روادید وی از سوی تهران و مخالفت با این سفر به علت تهدید امنیت ملی ایران، توجه کارشناسان مسایل سیاسی را به خود جلب کرده است، این کارشناسان بویژه حضور این آمریکایی در دیدار با مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داده و انگیزه های حضور فلتمن در ایران را در چند محور ارزیابی کرده‌اند.

الف: آمریکا درک کرده که باید با ایران هسته‌ای کنار بیاید

یکی از علت‌های اصلی سفر جفری فلتمن به منطقه می توان در رسیدن آمریکا به این نکته دانست که واشنگتن باید با ایران هسته ای کنار بیایند و خود را برای مرحله بعد از هسته‌ای شدن ایران آماده کند، آنها به این نتیجه رسیده اند که راهبرد هویج و چماق دیگر گزینه مناسبی برای تعامل با ایران نیست و فشارهای مختلف و تحریم های اقتصادی نیز بیش از اینکه بتواند به اقتصاد ایران ضربه وارد کند، اوضاع نابسامان بازارهای غربی وآمریکایی را تهدید کرده و بیشتر به نفع دشمن استراتژیک ایالات متحده یعنی چین است و راه را برای یکه تازی این کشور در بازارهای جهانی باز می کند.

شاید بتوان فشار مخالفت آمریکا با فشارهای رژیم صهیونیستی برای عدم حضور بان کی مون در این نشست را نیز در این راستا ارزیابی کرد، چرا که واشنگتن به دنبال برقراری کانال روابط دیپلماتیک خود با تهران است و اجلاس سران عدم تعهد یک فرصت بی‌نظیر برای استفاده آمریکا در این راستا تلقی می شود، فرصتی که از دست دادن آن خسارت های زیادی را برای کاخ سفید به بار خواهد آورد.

دنیس راس از مقامات سابق وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز با اذعان به عدم قدرت آمریکا برای ایجاد تغییر در مسیر برنامه هسته‌ای ایران سعی کرد چهار روش به مقامات کاخ سفید بیاموزد تا فشارهای تل‌آویو برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران را مهار کنند، این مقاله به صورت تلویحی بر ضرورت تغییر راهبرد آمریکا در تعامل با ایران هسته ای اشاره و تاکید می کند که سیاست های گذشته در تعامل با برنامه هسته ای ایران شکست خورده است.

ب: آماده شدن آمریکا برای دوره فروپاشی اسرائیل

دومین انگیزه ای که می‌توان برای سفر جفری فلتمن به ایران برشمرد، رسیدن آمریکا به این نتیجه است که حمایت از رژیم صهیونیستی در سایه تحولات اخیر در منطقه و حهان دیگر برای این کشور بسیار پرهزینه شده است و آمریکا باید در مناسبات خود با این رژیم تجدید نظر کند، این موضوع ممکن است در دیدارهای احتمالی جفری فلتمن با مقامات ایرانی به اطلاع تهران برسد.

شاید تصادفی نباشد که در همین روزها فرانکلین لامپ نویسنده و تحلیلگر بین المللی با انتشار مقاله‌ای با عنوان «آیا آمریکا برای دوره بعد از اسرائیل برنامه ریزی می‌کند» به تغییرات موجود در رویکردهای آمریکا در حمایت مطلق از رژیم صهیونیستی اشاره و تاکید کند که آمریکا به دنبال طراحی سیاست های خود در خاورمیانه بعد از فروپاشی رژیم صهیونیستی است.

این مقاله از گزاش هایی از سوی دولت آمریکا حکایت می کند که به دولت پیشنهاد داده تا در مناسبات خود با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کند. نویسنده های این گزارش ها، رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید برای منافع آمریکا دانسته و تاکید کردند که رفتار این رژیم مانع بزرگی در راستای مناسبات طبیعی آمریکا با کشورهای عربی و اسلامی است و حتی بر مناسبات آمریکا با دیگر کشورهای جهان نیز تاثیر می گذارد.

همین موضوع را در بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عدم تعهد نیز می توان دید، ایشان در بیانات خود در این مراسم یک توصیه خیرخواهانه برای دولت آمریکا در مورد توقف حمایت های بی دریغ از رژیم صهیونیستی مطرح کرده و فرموندند: رژیم صهیونیستی تاکنون براى شما دردسرهاى بیشمار داشته است؛ چهره‌ى شما را در میان ملتهاى منطقه، منفور و شما را در چشم آنان شریک جنایات صهیونیستهاى غاصب معرفى کرده است؛ هزینه‌هاى مادى و معنوى که در طول سالهاى متمادى از این رهگذر به دولت و ملت آمریکا تحمیل شده است، سرسام‌آور است؛ و احتمالاً در آینده اگر همین روش ادامه یابد، هزینه‌هاى شما سنگین‌تر هم خواهد شد.

ج: بن بست آمریکا در بحران سوریه

با شکست توطئه های مرحله بندی شده غرب و مزدوران منطقه ای آن علیه دولت بشار اسد و ارتش مقاوم این کشور، این روزها غربی‌ها به این نتیجه رسیده اند که باید به دنبال راهی برای برون رفت آبرومندانه از سوریه باشند، آنها می خواهند به گونه ای مداخله های خود در امور داخلی سوریه را متوقف کنند که دیگر کسی انگشت اتهام شکست در جنگ جهانی علیه سوریه را به سوی آنها دراز نکند و آنها را شکست خورده عرصه سوریه نخواند،

در چنین فضایی غرب به دنبال راهکاری سیاسی برای برون رفت از باتلاق سوریه است، به همین علت آنها نیاز به تحرکاتی دیپلماتیک دارند تا بتوانند بعد از شکست طرح همه جانبه خود در حلب و عقب رانده شدن گروه های تروریستی از مناطق مختلف آن، راهکار سیاسی را در تعامل با دولت بشار اسد در پیش گیرند. اجلاس سران عدم تعهد در تهران بهترین فرصت برای غرب در این زمینه است، برگزاری این اجلاس از چند جنبه دارای اهمیت است، اول اینکه برای اولین بار در طول ماههای اخیر است که طرف‌های مداخله جو در سوریه در یک فضای بین المللی با دولت سوریه و نمایندگان آن در اجلاس وارد مذاکره شوند، چرا که اتحادیه عرب و اجلاس سران عرب پیشتر عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورده اند.

از سوی دیگر میزبانی تهران در این اجلاس می تواند به عنوان برگ برنده ای برای تضمین موفقیت رایزنی های انجام شده باشد، تهران که تمایل زیادی به میانجگری در حل بحران سوریه دارد، از حق میزبانی خود استفاده خواهد کرد تا موضوع سوریه را در این نشست مطرح کند و از تمامی ابزارها برای موفقیت رایزنی ها استفاده خواهد کرد. اعتماد دمشق به تهران نیز می تواند عامل تعیین کننده ای در تضمین موفقیت این مذاکرات باشد.

به این ترتیب بود که بان کی مون که پیشتر تحت فشار صهیونیست ها رسما به تهران ابلاغ کرده بود که در اجلاس نم حاضر نخواهد شد، با طراحی جدید آمریکا از حضور قطعی خود در اجلاس خبر داد.

در همین راستا روزنامه لبنانی النهار نیز نوشت که مون به اصرار جفری فلتمن در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد حضور یافته است، بررسی جدی برنامه هسته ای ایران و درخواست از تهران برای نقش آفرینی در حل سیاسی بحران سوریه علت های اصلی این تصمیم عنوان شده است.

شاخص دیگر در تبیین این موضوع ارائه طرح محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر برای حل بحران در سوریه بود، وی که بر اساس دیدگاه های اعتقادی خود متمایل به گروه های مخالف دولت سوریه است، در اقدامی غافلگیر کننده، فارغ از مشکلات داخلی مصر، طرحی را برای خروج از بحران سوریه ارائه داد که مورد تایید جامعه جهانی نیز قرار گرفت، طرح مرسی شامل همکاری ترکیه، ایران، عربستان و مصربرای حل بحران سوریه است ومرسی در عین مخالفت با حمله نظامی به سوریه معتقد است کشورهای مذکور باید برای حل بحران سوریه همکاری کنند.

به هر روی با اشاره به انگیزه های مطرح شده، حضور جفری فلتمن به عنوان نماینده سیاست خارجی آمریکا در سازمان ملل در ایران را می توان پیروزی سیاسی بزرگی برای تهران دانست که با وجود عبور از مراحل مختلف تحریم ها و تهدیدهای نظامی، مقامات آمریکایی را مجبور کرده که بعد از 34 سال به دنبال برقراری مناسبات سیاسی با تهران برآیند و به این ترتیب به شکست سیاست‌های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران اذعان کنند.

بنابراین آثار حضور جفری فلتمن و شکست آمریکا در تقابل با ایران را باید در افزایش نفود و نقش منطقه ای و جهانی تهران در تحولات آینده منطقه بویژه در عرصه سوریه و موضع گیری های قدرت های غربی در قبال برنامه هسته‌ای ایران مشاهده کرد.

 
تضعیف موقعیت روسیه در بازار تسلیحات جهان؛ چرایی و دورنما
نویسنده:ایوان گلادیلین
 
سه شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۰
ایراس: روسیه بازارهای سنتی خود در جهان را از دست می‌دهد و در اغلب موارد این اوضاع نتیجه اشتباهات سیاسی می‌باشد. اخیراً ویکتور کوماردین، معاون مدیر کل «روس آبارون اکسپورت» منحنی سقوط تقاضای تسلیحات روسی در خارج را به این ترتیب ترسیم کرده است: «اروپای شرقی از دست رفته است، آفریقای شمالی از دست میرود، اینطور که پیش می رود، ایران نیز رفته است».این فضای ناامیدی علت دارد. برغم اینکه صادرات اسلحه روسیه طی سال‌های گذشته پیوسته رشد کرده و سال گذشته از ۱۲ میلیارد دلار فراتر رفت ولی طی دو سال گذشته حجم سفارش‌های جدید برعکس رو به کاهش رفته است.علت چیست؟ در واقع شکست روسیه در هر کدام از موارد دلایل خاص خود را دارد که در ادامه به این موارد می پردازیم.
تضعیف موقعیت روسیه در بازار تسلیحات جهان؛ چرایی و دورنما
 

روسیه بازارهای سنتی خود در جهان را از دست می‌دهد و در اغلب موارد این اوضاع نتیجه اشتباهات سیاسی می‌باشد. اخیراً ویکتور کوماردین، معاون مدیر کل «روس آبارون اکسپورت» منحنی سقوط تقاضای تسلیحات روسی در خارج را به این ترتیب ترسیم کرده است: «اروپای شرقی از دست رفته است، آفریقای شمالی از دست میرود، اینطور که پیش می رود، ایران نیز رفته است». این اوضاع مانند سراسیمگی قهرمان یکی از کمدیهای مشهور شوروی است که به رئیس دارودسته راهزنان گفت «آقای رئیس همه زحمات به هدر رفت، مشتری می‌رود».

این فضای ناامیدی علت دارد. برغم اینکه صادرات اسلحه روسیه طی سال‌های گذشته پیوسته رشد کرده و سال گذشته از ۱۲ میلیارد دلار فراتر رفت (و امسال از قرار دوباره رکورد شکسته و از ۱۴ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت) ولی طی دو سال گذشته حجم سفارش‌های جدید برعکس رو به کاهش رفته است. برای مثال در آخر سال ۲۰۱۰ حجم سفارش‌های «روس آبارون اکسپورت» (که شرکت دارای حق انحصاری در زمینه صادرات اسلحه میباشد) به ۵/۳۸ میلیارد دلار رسیده بود اما آخر سال گذشته فقط ۳۳ تا ۳۵ میلیارد دلار بود و در آینده این روند کاهش ادامه می‌یابد.

علت چیست؟ آیا «روس آبارون اکسپورت» مقصر است؟ به هیچ وجه. این شرکت در پیش برد اسلحه روسی در بازارهای جهانی مهارت بیشتری کسب کرده و رقبای آن خودشان با کمال تأسف به این امر اذعان می‌کنند. ممکن است تولید کننده داخلی که کالای ناتوان از رقابت به بازار جهانی عرضه می‌کند مقصر است؟ این امر تا حدودی صحت دارد: صنایع تسلیحاتی روسیه واقعاً محصول جدید چندانی ندارند و تا چه وقت می‌شود نوع حتی مدرنیزه شده اسلحه ساخته شده در دوران شوروی را فروخت؟

ولی این هم علت اصلی سقوط اجتناب ناپذیر صادرات اسلحه روسیه در آینده نزدیک نمی‌باشد. علت اصلی موضوع دیگری است. کوماردین اعلام نمود «ما بازارها را فقط به دلایل سیاسی از دست داده‌ایم. معلوم است که بازار اسلحه در وهله اول ماهیت سیاسی دارد». وی که برای شرکت در نمایشگاه نظامی به مالزی رفته به این امر اشاره نمود. اگر اغراقی که تاحدودی در سخنان وی احساس می‌شود به کنار گذاشته شود در مجموع وی درست گفته است.

برای مثال چطور می‌شود به آینده داشتن صادرات اسلحه به ایران امید بست، در حالی که روسیه پس از دریافت سفارش تحویل سیستم‌های ضدهوایی «اس ۳۰۰» از ایران و حتی دریافت پیش پرداخت در نهایت از اجرای قرارداد به بهانه مطلقاً بیاساس سر باز زد: به این دلیل که شورای امنیت سازمان ملل فروش تسلیحات تهاجمی به ایران را ممنوع کرده است؟ هر کارشناس نظامی از ارتش هر کشوری تأیید می‌کند که سیستم ضدهوایی «اس ۳۰۰» اسلحه صرفاً دفاعی میباشد که به هیچ وجه وارد فهرست مجازاتهای سازمان ملل نمی‌شود.

اما مدویدیف، رئیس جمهور روسیه و اطرافیان او تحویل این تجهیزات به ایران را منع می‌کنند و به این ترتیب نه تنها فروشندگان اسلحه را از کسب درآمد مربوطه محروم می‌کنند بلکه به وجهه روسیه به عنوان فروشنده مطمئن اسلحه و جنگ افزار لطمه مرگبار وارد می‌کنند. خریداران در بازار جهانی از کسانی اسلحه میخرند که به آنها اطمینان صد در صد دارند. کافی است یک بار مشتری را دست خالی بگذاریم و این مشتری از دست رفته است.

اما عواقب سیاسی و نظامی – راهبردی خودداری روسیه از فروش سیستم ضدهوایی «اس ۳۰۰» به ایران هم مطرح است. اگر ایران این سیستم را داشت اسرائیل جرأت نمیکرد تهدید کند که به ایران حملهور می‌شود. مسکو حالا مساعی بسیاری برای جلوگیری از جنگ بکار میگیرد زیرا خیلی خوب درک می‌کند که تغییر رژیم تهران، مطابق با سناریوی لیبی، بدون اغراق، به معنی فاجعه ژئوپلتیک برای خود روسیه خواهد بود. در این صورت روسیه از هر طرف با دشمنانی احاطه می‌شود که علاوه بر دیگر امکانات تمام امکانات انرژی تمام خاورمیانه را هم کنترل می‌کنند. پس چرا مقامات روسیه از تحویل سیستم ضدهوایی «اس ۳۰۰» به ایران خودداری کردند؟

روسلان پوخوف، کارشناس برجسته و مدیر مرکز «تحلیل راهبرد و تکنولوژی»، عضو شورای جنب وزارت دفاع روسیه در روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» نوشته است در دیگر بازارهای سنتی اسلحه هم مشکلاتی بروز کرده است. در سال ۲۰۱۱ منحنی سفارش اسلحه روسی دچار شکست شد. در شرایط تحویل اسلحه به مبلغ ۳/۱۳ میلیارد دلار، حجم سفارشهای جدید در حدود ۷/۷ تا ۲/۹ میلیارد دلار بود. با اطمینان می‌شود پیشبینی کرد که این اوضاع سال آینده تکرار می‌شود. از قرار مبلغ فروش اسلحه در سال ۲۰۱۲ به ۱۴ میلیارد دلار بالغ و دوباره رکورد می‌شکند. بخش اصلی این مبلغ از تحویل محموله کلان تسلیحات دریایی به هند دریافت می‌شود.

پیش بینی شده است در ماه دسامبر ناو هواپیمابر چندمنظوره «ویکرامادیتیا» به هند تحویل داده شود. این همان ناو هواپیما بر «آدمیرال گورشکوف» میباشد که بعد از تحولات و مدرنیزه کردن عمیق به هند فروخته می‌شود. هندیها طی سال جاری همچنین دو فروند فرگات «Talwar-class» دریافت می‌کنند. علاوه بر این در آغاز سال زیردریایی اتمی چند منظوره «نرپا» از ولادیواستوک روانه هند شد. هند این زیردریایی را لیزینگ می‌کند. سال گذشته شکستهایی هم رخ داد که بازتاب گستردهای داشت. روسیه در سه مناقصه بزرگ و مهم بین‌المللی شکست خورد.

بزرگترین آنها شکست در مناقصه فروش ۱۲۶ جنگنده چندمنظوره به مبلغ ۲۰ میلیارد دلار به هند بود. «میگ ۳۵» روسیه نتوانست حتی وارد فهرست مرحله نهایی مناقصه شود و در مرحله اول شکست خورد. در نهایت جنگنده «رافائل» فرانسه در این مناقصه پیروز شد. سپس نیروی هوایی هند بجای بالگرد ضربتی «می ۲۸ ان» روسیه ترجیح داد بالگرد آمریکایی «آپاچی» را خریداری کنند. در نهایت روسها در اندونزی بطور تحقیر آمیزی از کره جنوبی شکست خورد که تواست سه زیردریایی کهنه را به این کشور تحویل دهد که آن هم بر اساس پروژه آلمانی تولید شده است. پیشنهاد روسیه برای تحویل زیردریایی کلاس «کیلو» از طرف اندونزی زیاده از حد گران تلقی شد.

در واقع شکست روسیه در هر کدام از این موارد دلایل خاص خود را داشت. در هند تلاش کشور برای متنوع ساختن منابع دریافت اسلحه و کاهش حضور زیاده از حد شدید روسیه در بازار جنگندهها مطرح بود. علاوه بر این خود جنگنده «میگ ۳۵» هنوز در دست طراحی میباشد. در مورد «می ۲۸ ان» نیز اوضاع به همین منوال است: این بالگرد جدید و نیم بندی است که نمیتواند با «آپاچی» آبدیده در جنگ رقابت کند. در اندونزی روابط ویژه سیاسی، صنعتی و تکنولوژیک اندونزیها با کره جنوبی نقش ایفا کرد. ولی هر سه مورد همراه هم حاکی از شدت یافتن مسائل بنیادی در پیشبرد صادرات اسلحه روسی میباشد.

عوامل منفی اصلی اشباع برخی بازارهای سنتی روسیه یا کاهش قابلیت خرید مشتریان میباشد. چین و در میزان کمتر هند در گروه اول قرار دارند. این کشورها که طی ۲۰ سال ۳۵۰ جنگنده کلاس «سوخوی ۲۷/۳۰» خریداری کردند دیگر هرگز جنگ افزار این نسل را در این مقدار نمیخرند. ونزوئلا که مایل بود خریدهای بزرگی بکند در رابطه با مشکلات اقتصادی دیگر نمیتواند این کار را بکند. علاوه بر این، ریسکهای سیاسی این بازار فوق العاده بزرگ است.

علت دوم کودتای لیبی میباشد که باعث شد روسیه قراردادهای امضا شده به مبلغ ۳/۱ میلیارد دلار را از دست بدهد اما با توجه به قراردادهای آماده امضا خسارات روسیه به ۵/۴ میلیارد دلار میرسد. در نهایت در نتیجه پیوستن رئیس جمهور مدویدیف به تحریم ایران مسکو این مشتری را هم از دست داد که بنظر پوخوف میتوانست سالانه یک میلیارد دلار اسلحه از روسیه بخرد.

علاوه بر این، حالا موقعیتی بروز کرده وقتی کالاهای اصلی صادرات اسلحه روسیه دارد بتدریج کهنه می‌شود و سیستمهای نسل جدید یا در دست طراحی میباشد یا نظامیان روس که میخواهند در مورد کاربرد آنها اولویت داشته باشند از فروش آنها جلوگیری می‌کنند. برای مثال تقاضای جنگنده «سوخوی ۳۰ ام کا» که «موتور» اصلی فروش اسلحه روسیه طی ۱۰-۱۵ سال گذشته بود عملاً به صفر رسیده است. فروش یک محموله دیگر این جنگنده محتمل میباشد: هند باید ۴۲ دستگاه دیگر از این هواپیما را خریداری نماید. اما تولید جنگنده مدرن «سوخوی ۳۵» فقط بعد از ۳ تا ۴ سال آغاز می‌شود.

همین امر در مورد زیردریایی‌های متعارف صحت دارد. هرچند تقاضای زیردریایی‌های عالی و مجهز به تسلیحات قدرتمند موشکی کلاس «کیلو» هنوز موجود است ولی خود آنها در مقایسه با پیشنهادهای جدید آلمانی کهنه و عقب افتاده بنظر میرسند. اما سیستم ضدهوایی «اس ۴۰۰» که تقاضای آن در بازار جهانی هنگفت میباشد زودتر از سال ۲۰۱۵ صادر نمی‌شود : تا آن وقت تمام دستگاههای این سیستم به وزارت دفاع روسیه تحویل داده می‌شود.

در بخش هواپیماهای باری روسیه در حال حاضر کالایی برای عرضه کردن ندارد و این اوضاع تا راه اندازی کامل خط تولید «ایلیوشین ۴۷۶» در اولیانوفسک یعنی ۵ سال دیگر ادامه خواهد داشت. لذا طی سالهای آینده ما با مکثی مواجه می‌شویم که نتیجه عرضه نکردن محصول دارای قابلیت رقابت می‌باشد.

هرچند صنایع از این مکث لطمه نخواهند دید. رشد سالانه سفارش دفاعی دولت روسیه در برخی موارد به ۳۰۰ درصد بالغ می‌شود. در چارچوب اجرای برنامه دولتی مدرن سازی ارتش برخی شرکتها باید تولیدات خود را به مراتب افزایش دهند.

در زمینه هواپیمایی که بازار خارجی محصولات روسی دارد دچار قحطی می‌شود نظامیان فقط طی ماههای گذشته تولید ۹۲ بمب افکن خط مقدم «سوخوی ۳۴»، ۳۰ جنگنده «سوخوی ۳۰ اس ام» و ۲۰ جنگنده عرشهای «میگ ۲۹ کا» را سفارش داده‌اند. این کارشناس خاطر نشان می‌کند وقتی نیروهای مسلح خود کشور به عنوان خریدار اصلی مطرح می‌شود مدل متکی بر صادرات اسلحه به سرعت با مدل دیگری (مدل سنتی شوروی) تعویض می‌شود.

نویسنده: ایوان گلادیلین

اخبار برگزیده

* تبلیغ علیه اسلام و مسلمانان در فیلم "گاندی" از سیمای جمهوری اسلامی ایران همزمان با برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد! در شب جمعه دهم شهریور، فیلمی از مبارزات "گاندی" و مردم هندوستان علیه استعمار انگلیس از شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که در بخشی از آن علیرغم خدمات بزرگ مسلمانان به شبه قاره هندوستان و حضور پررنگ آنان در مبارزات ضداستعماری، محمد علی جناح، بانی استقلال پاکستان، به ضدیت با وحدت و تجزیه طلبی متهم شد. علاوه بر این، صحنه ترور گاندی توسط یک جوان در این فیلم طوری ترتیب داده شد که به دلیل همزمانی ترور با نهضت استقلال پاکستان و مشخص نبودن هویت جوان ترور کننده، بینندگان تصور ‌کنند گاندی توسط مسلمانان ترور شده است. در این فیلم دوبار از زبان گاندی گفته می‌شود "چشم در برابر چشم باعث کور شدن همه می‌شود". این جمله، مردود دانستن حکم اسلام درباره قصاص است که قرآن کریم با صراحت فرموده "العین بالعین". شبکه یک سیما همزمان با اجلاس سران جنبش عدم تعهد، هر شب یک فیلم ضداستعماری پخش کرد که اقدام خوبی بود ولی می‌توانست درباره هندوستان فیلم دیگری پخش کند که این اشکالات را نداشته باشد.
* وزیر خارجه اسراییل از محمد مرسی برای سفر به سرزمین‌های اشغالی دعوت کرد. شبکه تلویزیونی العربیه متعلق به عربستان گفت: لیبرمن از سخنانی که مرسی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز ایراد کرد، استقبال کرده است. مرسی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته است که مصر به همه معاهده‌های بین‌المللی خود پایبند است. قرارداد کمپ دیوید که توسط سران مصر و اسرائیل در سال 1358 به امضا رسید، از آن جمله است. وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که این سخنان یک رهبر مسئول است؛ آقای مرسی باید به اسرائیل بیاید و در دیدار با مقام‌های مسئول آن، این سخنان را به واقعیتی ملموس تبدیل کند. العربیه افزود: لیبرمن که درحاشیه کنفرانسی برای قضات در تل آویو سخن می‌گفت افزود: "به نظر من صحبت‌های رئیس‌جمهور مصر با خبرگزاری رویترز، حاوی اشاره‌های با اهمیتی است. باید به آن‌ها اهمیت داد و آن‌ها را جدی گرفت." لیبر من در پایان سخنان خود دعوت خود را از محمد مرسی برای سفر به اسرائیل و دیدار با مسئولان اسرائیلی تکرار کرد.
* بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، با تشویق و اصرار معاون خود "جفری فلتمن" برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به تهران سفر کرد. منابع مطلع می‌گویند "جفری فلتمن" که قبلاً معاون وزیر امور خارجه آمریکا بوده و در عراق، لبنان و چند کشور دیگر آسیائی و آفریقائی به وزارت خارجه آمریکا خدمت کرده با هدف اینکه خود بتواند به همراه بان کی مون به تهران سفر کند او را به انجام این سفر تشویق کرده است. فلتمن، اکنون معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه است.
* هیأت اعزامی دولت سوریه برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، در اعتراض به سخنان ضد سوری محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر جلسه افتتاحیه اجلاس را ترک کرد. محمد مرسی در سخنرانی خود در اجلاس سران جنبش عدم تعهد از مخالفان دولت سوریه خواست همه با هم متحد شوند و این دولت را ساقط نمایند. مترجم صدا و سیما این بخش از سخنان رئیس‌جمهور مصر را بگونه دیگری ترجمه کرد! دیروز مجری شبکه رادیوئی واشنگتن گفت: آمریکا طراح اصلی حوادث سوریه است.

محبوب‌ترین کارها نزد پیامبرحضرت علی (ع) می‌فرماید: کسی که به مالی دست یافت، با آن صله رحم کند و یا به بدهکاران یاری رساند به شرف دنیا و فضایل آخرت می‌رسد.یکی از مصارف زکات، براساس آیات قرآن کریم فقرا، مساکین و بدهکاران است که روایات اسلامی، پرداخت بدهی بدهکاران و دستگیری از فقرا را یک فریضه مهم الهی معرفی می‌کند. رسول خدا (ص) فرمود: محبوب‌ترین کارها نزد خدا سه چیز است:‌ سیر کردن مسلمان گرسنه، پرداخت بدهی بدهکار و برطرف ساختن اندوه وی. حضرت رسول (ص) فرمود: همچنان که برای بدهکار تو -درصورت توانایی بر پرداخت- جایز نیست کوتاهی کند، برای تو نیز -در صورت علم به ناتوانی وی در پرداخت- جایز نیست او را در تنگنا قرار دهی.
پرندگان خشمگین و تخریب مساجدپس از ورود نسل تلفن های همراه آیفون، بازی« انگری بردز» و یا پرندگان خشمگین، در سال 2009 توسط شرکت رویو تولید و توسط شرکت چیلینگو به بازار عرضه شد . در اواخر سال 2010 ،شرکت رویوی خود به صورت مستقل تولید و توزیع بازی را بر عهده گرفته است. داستان بازی در نوع خود بسیار جالب است شما در نقش پرندگانی ظاهر می‌شوید که تخم مرغ های شما توسط چند خوک بدطینیت دزدیده شده و شما نیز با تمامی بستگان خود که شامل انواع پرنده می‌شود برای آزاد کردن تخم مرغ های خود و از بین بردن این حیوانات بد جنس به آنها حمله می‌کنید. هر چقدر که شما بتوانید با تعداد کمتری پرتاب ،خوک ها را از بین ببرید دارای امتیاز بالاتر و در نتیجه ستاره های بیشتری خواهید بود که به ارتقاء امتیاز و رتبه شما در بین دوستان خود کمک فراوانی خواهد کرد. برای این کار ،شما باید با استفاده از منجنیق ،پرندگان خود را به سوی ساختمان‌های نامتعادل خوک ها پرتاب کنید تا بتوانید تخم مرغ های دزدیده شده خود را پس بگیرید.محبویت این بازی به حدی است که قرار است این بازی به یک داستان سینمایی بدل شود . خبر نخستین پارک بازی کودکان، الهام گرفته از بازی پرطرفدار “انگری بردز”( Angry Birds) در فنلاند، نشان دهنده محوبیت روزافزون این پرندگان بد اخلاق است! در ایران نیز یکی از محبوب ترین بازی های موجود پرتاب همین پرندگان خشمگین است!در نسخه پیشین این بازی (Angry Birds Space) در یکی از مراحل آن، شما مجبور بودید به موانعی حمله کنید که شباهت بسیار زیادی به برج میلاد در تهران و همچنین نقشه کشور ایران داشت. و پیروزی شما در گرو حمله به این نماد ها بود.اما این پایان خصومت سازندگان این بازی نبود و این بار و در نسخه جدید این بازی (Rovio mobile ltd ver: 2.2.0) شما موظف به تخریب موانعی هستید که شباهت خاصی به مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان دارند. برای رسیدن به اهداف بازی باید بارها و بارها مسجدی را خراب کنید و همچنین خوک هایی که داخل مسجد ساکن هستند را باید از بین ببرید!
ده آرامگاه مشهور جهان آرامگاه، مخزنی برای بقایای فرد مرده است. به طور کلی، آرامگاه، فضای ساختار مانند محصور یا مکان دفنی است که در اندازه های مختلف و شکل های مختلف ساخته می شود آرامگاه های مشهور جهان عبارتند از: مقبره موسولئوم در هالیکارناسوس- ترکیه (مدفن ماسولوس پادشاه کشوری کوچک در امتداد ساحل مدیترانه آسیای صغیر)، مقبره هادریان در رم پایتخت ایتالیا (بخشی از از بزرگ ترین گورستان های روم باستان)،آرامگاه لنین در میدان سرخ مسکو،تاج محل در آگرای هندوستان (یکی از عجایب هشت گانه جهان) ،آرامگاه گرانت در نیویورک( مربوط به اولیسس گرانت، نویسنده اصلی پیروزی ملّی در طول جنگ های داخلی آمریکا و هجدهمین رئیس جمهور آن کشور)، پانتئون در رم(بزرگ ترین گنبد بدون ستون جهان )،کلیسای وست مینستردر لندن(محل سنتّی تاج گذاری و محل دفن پادشاهان انگلیس و کشورهای مشترک المنافع) ، کلیسای باسیلیکای سنت پیتردر واتیکان (محل دفن سنت پیتر یکی از دوازده حواری عیسی مسیح (ع) ) ،آرامگاه کورش کبیردر ایران(مدفن اوّلین پادشاه زردشتی پارسی)، ، هرم بزرگ جیزه در مصر(مدفن فرعون خوفو) ،مقبره امپراطور شین در شی هووانگ چین(مدفن شی هووانگ اولین امپراطور چین).
چرا خطاب های قرآن مردانه است؟در قرائت بعضی از آیات قرآن کریم متوجه خطاب های مردانه می شویم واین در حالی است که مصحف شریف برای کل بشریت نازل شده از این رو دلیل خطاب های مختلف آیات قرآن ومنظور هرکدام از آنها قابل بررسی است. آیت الله جوادی آملی درباره خطاب های قرآنی می فرمایند:« در فرهنگ محاوره، کلمه مردم به مردان اختصاص ندارد؛ گاه از کلمه مردان، گاه زنان و گاه از کلمه مردم استفاده می‏کنند. مردم به معنی همه افراد جامعه، اعم از زن و مرد است. اگر از کلمه مردان استفاده شود، در مقابل زنان قرار دارد و اگر کلمه زنان به کار رود، در مقابل مردان است. در همه جای جهان به محاوره چنین می‏گویند: مردم انقلاب کردند؛ مردم مبارزه کردند و...، پس وقتی از کلمه مردم استفاده می‏شود، به مردان اختصاص ندارد. قرآن کریم هم سه‏گونه سخن می‏گوید: گاهی خطاب با عموم جامعه است و از عبارت «الّذین» و «المؤمنون» استفاده می‏کند؛ گاهی با کلمه «رجال» وظیفه اختصاصی مردها را ذکر می‏کند؛ گاهی هم با عبارت «نساء»، وظیفه اختصاصی زن ها را بیان می‏کند. فرهنگ محاوره فرهنگ مردم است؛ نه مردان .قرآن کریم نیز بر همین اساس سخن می‏گوید و مریمٍّ و آسیه را نمونه «مردم خوب» معرفی می‏کند.زن نوح و لوط را هم نمونه «مردم بد» می‏خواند.ائمه(ع) نمونه مردم خوب هستند و همه افراد جامعه، زن و مرد، باید به آنها اقتدا کنند. حضرت فاطمه(س) نیز نمونه مردم خوب است؛ نه نمونه زنان خوب. حاصل آنکه انسان خوب (زن یا مرد) الگوی انسان های دیگر است. »
انسان های دارنده ابرحافظه درجهان.شاید تصور خواندن کامل یک مطلب و به یاد سپردن تمامی جزئیات آن به صورت دقیق امری غیر ممکن به نظر بیاید اما می توان انجام چنین کاری را به راحتی به افرادی که از ابر حافظه اتوبیوگرافیکی برخوردارند نسبت داد.این نوع از حافظه برای دارندگان آن یک مشکل به شمار می رود و نه یک توانایی. حافظه این افراد مانند دیسک سخت یک رایانه هر نوع اطلاعاتی را از قبیل تاریخ ها، نام ها، شماره های اعتباری و بسیاری از اطلاعات جزئی روزانه دیگر به ثبت می رساند.تا کنون تنها چهار فرد با ابر حافظه اتوبیوگرافیک به تایید رسیده اند و احتمال وجود افرادی که تا کنون ناشناخته باقی مانده اند نیز وجود دارد. مرکز نروبیولوژی حافظه و یادگیری در دانشگاه کالیفرنیا بر روی این چهار نفر مطالعاتی را انجام داده است. باب پاترلا یکی از این چهار نفر است که می تواند تمامی شماره های موجود در تلفن همراهش را به یاد بیاورد اما توانایی خارق العاده وی در به یاد آوردن تمامی وقایع و رویدادهای ورزشی نسبت به دیگر توانایی های وی بسیار شگفت انگیزتر است. پاترلا تمامی لحظات زندگی خود به جز دو سالگرد تولدش از سن پنج سالگی را به یاد دارد. ژیل پرایس دومین فرد دارای ابر حافظه در جهان از این توانایی خود به عنوان هدیه ای دائمی، غیر قابل کنترل و کاملا خسته کننده یاد می کند.وی اولین فردی است که توانایی اش کشف شد و به تازگی شرح حالی از زندگی خود تحت عنوان «زنی که نمی تواند فراموش کند» منتشر کرده است.او تمامی جزئیات زندگی اش را از سن 14 سالگی به بعد به یاد می می آورد.برد ویلیامز مجری رادیواز داشتن ابر حافظه اش بسیار راضی و خوشحال است و علاوه بر حوادث مهم ورزشی و سیاسی قادر است اسامی تمامی برندگان جوایز اسکار را در زمینه های مختلف در تمامی دوره های برگزاری این مراسم نام ببرد. ریک بارون چهارمین دارنده ابر حافظه جهان از سن 11 سالگی تمامی لحظات زندگیش را به یاد داشته و با کمک این توانایی توانسته در بسیاری از مسابقات کوچک و روزمره برنده شود.
کاغذی که حرف می زند!گروهی از دانشمندان سوئدی موفق به ساخت کاغذی شدند که از توانایی پاسخگویی به لمس کاربر و باز تولید قطعات موسیقی برخوردار است. محققان دانشگاه ساندزوال سوئد این کاغذ راکاغذ 4 (Paper Four) نام گذاشته اند. این اسم به دلیل اینکه این ابزار نسل چهارم کاغذ است، انتخاب شده است.نسل اول کاغذها برای نوشتن، نسل دوم برای بسته بندی و نسل سوم برای مصارف بهداشتی مورد استفاده قرار می گرفت. سرپرست این تیم تحقیقاتی در خصوص عملکرد و کاربردهای این کاغذ گفت:«این ابزار همانند تمام وسایل صفحه لمسی انفورماتیکی عمل می کند. این کاغذ که می تواند به عنوان یک تخته سیاه استفاده شود، تقریباً از مواد کاغذی ساخته شده است و روی آن ریزمدارات الکتریکی از جنس نقره بکار رفته است.»این تخته سیاه از یک لایه سه سانتی متری مقوای خارج از مصرف ساخته شده است و روی آن حسگرهای لمسی بکار گرفته شده که نسبت به لمس انگشت عکس العمل نشان می دهد. این کاغذ می تواند همانند یک ابزار ساده الکترونیکی نیز قطعات موسیقی را بازتولید کند. در این عملکرد لرزنده های الکترومغناطیسی زیر جریان برق به لرزش در می آیند و هنگامی که کاربر سطح تخته سیاه را لمس می کند، موسیقی ساخته شده و کاربر می تواند آن را بشنود. علاوه بر این تخته سیاه می تواند نسبت به قطعات موسیقی که از طریق سی دی می شنود، عکس العمل نشان دهد و حتی می تواند به گفتگوی افراد نیز گوش داده و به آنها پاسخ گوید. به اعتقاد سازندگان این ابزار، این فناوری می تواند علاوه بر استفاده به عنوان تخته سیاه در صنایع بسته بندی نیز بکار رود و در حقیقت یک بسته سخنگو باشد.
گران‌ترین مغازه‌های تهران
بازار بزرگ تهران که هنوز هم از اصلیترین مراکز خرید تهران و شهرستان هاست از یادگارهای زمان فتحعلی شاه قاجار است. این بازار، مجموعه‌ای از دالان‌ها و کوچه‌های تو در تو با ردیف دکان‌ها و راسته مغازه‌هایی است که گویی تمامی ندارند و همین معماری سنتی و جالب، از جمله موارد تمایز این بازار با سایر بازارهای کشور است. قیمت‌های نجومی و سرسام آور بعضی از مغازه‌ها در این منطقه شگفت آور است. هم اکنون در بازار تهران هر متر مغازه بسته به نوع موقعیتش از متری 10 میلیون تا متری 100 میلیون تومان معامله می‌شود. شاید بتوان گفت گران‌ترین متراژ مغازه بعد از پاساژ سروستان مربوط به مغازه‌های پاساژ تازه تاسیس طلافروشان در خیابان 15 خرداد است ،هر مغازه این پاساژ تازه تاسیس با قیمت متری 550 میلیون تومان یا متری نیم میلیارد تومان معامله می‌شود. نرخ اجاره بها بسیار وحشتناک است به طوری که هم اکنون در سبزه میدان، مستاجر برای اجاره یک مغازه 30 متری، باید ماهی 12 تا 15 میلیون تومان پرداخت کند.
سفیدآب چیست؟سفیداب در مقام یک فراورده صرفاً آرایشی و فارغ از کاربرد متداول آن یعنی پاک کنندگی، دارای تعریفی مجزا و اندکی متفاوت نیز هست که عبارت است از گَرد سفیدی که زنان برای آرایش و سفیدکردن بر پوست صورت خود می‌مالند.ساختار سنتی "سفیدآب" یا "روشور" چیزی بیش از ترکیب گل سفید و نخاع برخی جانوران نیست.این عامل یعنی دارابودن روغن آن هم از نوع حیوانی (دارای درصد چربی بیشتر) خود، گاه نقطه قوّت آن و گاه نقطه ضعف و موجب مردود دانستن استفاده از این فرآورده شمرده می‌شود.استفاده این فرآورده منحصر به هنگام استحمام نیست بلکه در گذشته، به همراه سرخاب، سرمه، حنا، وسمه، زرک و غالیه یکی از ستون‌های هفت گانه بَزَک (آرایش سنّتی زنانه در ایران) بوده ‌است و به سبب همین همراهی همیشگی، اصطلاح "سرخاب سفیداب" به فرهنگ عامّه پارسی وارد شد که اشاره به ادوات و لوازم آرایش زنانه دارد و سرخاب سفیداب کردن، به معنای آرایش کردن بانوان به کار می‌رود.امروز بر پایه سفیدآب، شامپوهایی تولید و در بازار ایران به فروش می‌رسند اما خود این فرآورده تا به امروز به همان شیوه سنتی تولید و عرضه شده‌ است و هیچ گونه پیشرفتی چه به لحاظ فرمولی و چه از نظر کیفیت عرضه و بسته بندی نداشته و از جمله فراورده‌های صنعتی بسیار ابتدایی و تا حدودی در دست فراموشی است. در کنار دیدگاه‌های مثبت در مورد خواص این فراورده سنتی (بخشیدن لطافت و شفافیت به پوست به واسطه زدودن سلول‌های مرده سطح آن) و توصیه به استفاده از آن به شیوه‌های گوناگون و به جای ماسک‌ها و لایه‌بردارهای شیمیایی این اظهار نظر نیز عنوان شده ‌است که سفیدآب و استفاده از آن نه تنها فایده‌ای در بر ندارد بلکه می‌تواند موجب انتقال بیماری تب مالت شود و بر این اساس استفاده از سفیدآب را عملی غیر علمی توصیف کرده و از انجام آن به ویژه به شکل مرسوم در ایران (به وسیله کیسه‌های خشک و ضخیم حمام) مخصوصاً برای کودکان و نوجوانان و باز به طور ویژه در مورد پوست صورت، منع می‌نماید.
بدترین شغل در گوگل کارمندانی که در کار فیلترینگ محتوایی در سایت گوگل هستند، عنوان بدترین شغل را در این کمپانی اینترنتی به خود اختصاص داده اند.بحث محتوا در سایت گوگل و فیلتر کردن محتواهای تعریف شده از بدترین شغل ها در بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی دنیا است و کسانی که با این موضوع دست به گریبانند، سخت ترین شغل را دارند.مردم چیزهای وحشتناک و بسیار وحشتناکی را روی اینترنت قرار داده و به اشتراک می گذارند. برخی کاربران نیز تصاویر مستهجن همراه با خشونت روی سایتهای اجتماعی و … گذاشته که گوگل بعنوان موتور جستجو به صورت خودکار ممکن است انها را به تصویر کشد.همه اینها یک طرف و قوانین و آیین نامه های داخلی گوگل نیز یک طرف دیگر ماجرا است که باید رعایت شود تا حریم خصوصی افراد مورد تجاوز مجازی قرار نگیرد.بنابراین در کمپانی گوگل افرادی استخدام شده تا محتوا و نتایج جستجوی گوگل را با این قوانین و مقرارات مطابقت داده و به صورت دستی آنها را از نتایج جستجو حذف می کنند.برنامه های خودکار نرم افزاری نیز در این زمینه وجود دارد که اتوماتیک به این کار می پردازد اما از آنجایی که کاربران با تجربه اینترنتی خود سعی می کنند قوانین درج شده در نرم افزارهای فیلترینگ را پشت سر بگذارند، لذا نقش کارمندانی که مستقیم با این موضوع درگیر می شوند، حیاتی می شود.

***بی احترامی مهدی خزعلی به حضرت آیت الله خزعلیمهدی خزعلی از اصحاب فتنه و از معترضین به نظام مقدس جمهوری اسلامی در یکی از مطالب سایت شخصی اش به باشگاه خبرنگاران جوان معترض شده است و مدعی می شود خبری که از سوی باشگاه به وی نسبت داده شده است صحیح نمی باشد.
اما خزعلی در ادامه اعتراضش به سایت باشگاه خبرنگاران جوان و مهندس ضرغامی رییس سازمان صداوسیما، پای پدربزرگوار خویش را نیز به این دعوا باز می کند و ایشان را خطاب قرار می دهد.
خزعلی در بخشی از مطلبش می آورد: « حال چه سنخیتی است بین کوهنوردی ما با تورهای مورد اشاره آنها، نمی دانم، این را باید پدر بزرگوار من پاسخ دهد که از این جماعت دروغگوی فاسد، بی چون و چرا دفاع می کند!»
او عادت دارد حضرت آیت الله ابوالقاسم خزعلی را با واژه «حضرت آیت الله» خطاب کند .
گویا مهدی خزعلی فرزند مطرود حضرت آیت الله ابوالقاسم خزعلی فراموش کرده است که از سوی پدر طرد گردیده و پدر از مواضع او اعلام برائت نموده است. حال چه شده است که این فرزند یاغی در کوچکترین اتفاقی به خود اجازه می دهد که پای این مبارز نستوه و سرباز امام خامنه ای را به مطالب پوچ و بی ارزشی چون خبر فوق الذکر باز کند و اینگونه گستاخانه او را خطاب قرار دهند؟

 
***فروش مشروب و تجارت فحشا جایز است !

شیخ «عیسی بن صالح» مفتی سرشناس سعودی در جدید ترین فتوای خود اعلام کرد: جایز است افرادی که از ناتوانی جنسی رنج می برند، فیلم های غیراخلاقی مشاهده کنند، به شرط اینکه بازیگران آن مسلمان باشند!
از سوی دیگر شیخ «جاسم السعیدی» مفتی سرشناس وهابیون بحرین نیز در فتوایی نسبتا مشابه گفت: همان طور که قبلا هم اعلام کرده بودم، اگر هدف بر طرف کردن کمبود بودجه و ناتوانی اقتصادی بحرین باشد، فروش مشروبات الکلی و تجارت جنسی به اندازه مورد نیاز، البته با اجازه ولی أمر، جایز است.

 ***رفت و آمدهای مربی لیگ برتری به خانه رمالمربی یکی از تیم های صدر جدول لیگ برتر که تاکنون نتایج خوبی گرفته اخیرا رفت و آمدهای مشکوکی به خانه یکی از رمالان داشته و این موضوع تبدیل به بحث داغی میان بازیکنان این تیم شده است.
مربی مذکور از بازیکنان خود می خواهد که قبل از رفتن به زمین کارهای خاصی انجام دهند و خودش هم بعضا کارهای عجیبی می کند.
فرد مشکوکی که گفته می شود رمال مربی است در یکی از بازی های خانگی تیم نیز دیده شده است.

***افسانه راه رفتن روی آب به واقعیت پیوستدانشمندان دانشگاه 'آمستردام' روش جدیدی را برای راه رفتن روی آب ابداع کردند تا راه رفتن روی آب به واقعیت تبدیل شود.
محققان با استفاده از یک روش ساده، راه رفتن روی آب را امکان پذیر کردند.
بر اساس این تحقیقات کافی است میزان مناسبی نشاسته درون آب یک استخر ریخته شود تا بتوان روی سطح آب آن راه رفت.
ترکیب آب و نشاسته مایع غلیظی را تولید می‌کند که رفتاری متفاوت با سایر مایعات دارد.
اگر دست خود را به آرامی وارد این مایع کنید، بدون هیچ مقاومتی در آن فرو می‌رود، اما اگر با مشت یا پا ضربه محکمی به سطح آن وارد کنید، در مقابل ضربه مقاومت می‌کند.
به گفته دانشمندان علت این واکنش عجیب، خروج مولکول‌های آب از فضای بین مولکول‌های نشاسته در اثر ضربه است؛ به این ترتیب مولکول‌های نشاسته به یکدیگر می‌چسبند و مانند یک ماده جامد سخت می‌شوند.

 ***ماجرای دختر ایرانی و بازیکن آرسنالفلیپ سندروس، در روزهای اوج شهرت و عضویتش در تیم ملی سوییس، آرسنال و فولهام انگلیس، تحصیلاتش را در رشته ادیان به پایان رساند با دختری از ایران آشنا شد؛ که این آشنایی دریچه جدیدی به رویش گشود. همسر وی، دختری تهرانی و از سادات است.
امام مرکز اسلامی منچستر، به فیلیپ در درک اسلام و تشیع کمک کرده است. او نقش همسر فیلیپ را در شیعه شدنش مهم می داند و معتقد است، غیرمسلمانان در ابتدا که می خواهند اسلام بیاورند، خیلی تفاوت شیعه و سنی را نمی دانند و مذهب آن ها به آشنا شدن و مواجهه آن ها با اولین مسلمان بستگی دارد. بنابراین شیعه یا سنی بودن اولین مسلمانی که از او تاثیر می پذیرند، در گرایش افراد به این مذاهب نقش دارد.

حجت الاسلام بدیعی، امام مرکز اسلامی منچستر، فیلیپ سندروس را انسانی بسیار متواضع معرفی کرد و افزود: «فیلیپ پس از آشنایی با اسلام به تشیع روی آورد و قرار است سفری به ایران داشته باشد. او برنامه های اسلامی اش را به طور مرتب دارد و کتاب های لازم و مورد نیاز برایش ارسال شده است.»

***تلاش خاتمی برای ملاقات با بان کی موندر آستانه سفر بان کی مون به تهران ، جریان ورشکسته فتنه طی سناریویی بسیار ابتدایی ، خبر بیماری شدید میرحسین موسوی و بستری بودن او در c.c.u را تولید و به صدر اخبار رسانه های مثلث بیگانگان ، ضد انقلاب و فتنه تبدیل نمود تا از رهگذر این بیماری تحمیلی به موسوی ، امکان ملاقات او با دبیرکل سازمان ملل را فراهم نمایند.
اما بر ملا شدن سریع سناریوی بسیار احمقانة آنها (با انتشار خبر سلامتی موسوی و حضورش در منزل)، تمام نقشه های ائتلاف مثلث پیشگفته را نقش بر آب کرد.پس از آن بود که اردشیر امیرارجمند، عنصر وابسته به منافقین و مشاور فراری موسوی، ملاقات محمد خاتمی با دبیرکل سازمان ملل را به اطرافیان خاتمی ابلاغ نمود و نزدیکان خاتمی نیز بلافاصله پی گیری های فشرده ای به منظور متقاعد کردن بان کی مون به قبول ملاقات خاتمی آغاز کردند.
آخرین اخبار رسیده حاکی هستند که با نتیجه ندادن آن پی گیری ها ،‌ بخش خارجی فتنه به واسطه های آمریکایی متوسل شده اند تا دبیرکل سازمان ملل را مجاب به پذیرش ملاقات خاتمی نمایند.

***دعوت شبانه یک استقلالی به تیم ملی!لیست تیم ملی اعلام شد اما بعد از انتشار این لیست، کریم انصاریفرد مهاجم پرسپولیس به لیست مذکور اضافه شد تا فهرست 23 نفره تیم ملی برای سفر به اردن و همچنین بازی با تیم ملی لبنان 24 نفره شود.
اما این پایان لیست تیم ملی نبود و کارلوس کی روش در دقیقه نود و در آستانه سفر به اردن وقتی شنید که هاشم بیک زاده مدافع چپ استقلال به دلیل آنچه مصدومیت ذکر شده قادر به همراهی تیم ملی نیست تصمیم گرفت یک نفر دیگر را به نفرات دعوت شده اضافه کند، لذا از علی حمودی مدافع راست استقلال خواسته شد مدارک خودش را به مسوولان تیم ملی برساند؛ انتخابی که تا آن لحظه حتی امیر قلعه نویی از آن بی اطلاع بود!
البته خبر رسید که حمودی فعلا نتوانسته تهران را ترک کند و در انتظار رسیدن ویزا بوده و قرار است بزودی به کاروان تیم ملی مالحق شود.
***نگرانی ضدانقلاب از حذف یک الاغ!خبر دروغ حذف شخصیت «الاغ» مجموعه کلاه قرمزی، سبب آشفتگی و نگرانی شدید شبه رسانه های اپوزیسیون و ضد انقلاب شد!
در پی انتشار شایعه حذف شخصیت موسوم به «جیگر» مجموعه کلاه قرمزی به دلیل بدآموزی، رسانه هایی چون بی بی سی و سایت صهیونیستی بالاترین، با عصبانیت به پوشش گسترده حذف شخصیت الاغ پرداختند(!) و آن را بهانه ای برای فحاشی علیه نظام سیاسی کشورمان قرار دادند.
دستهای خالی شبه رسانه های ضد انقلاب در جنجال آفرینی علیه نظام، چنان است که آنها را واداشته است- این بار- متمسک به عروسک یک کیلو و نیمی شوند آن هم بر بستر یک خبر دروغ!

 ***با پیراهن سوراخ سوراخ برادرم پُز می‌دادمحاج اکبر خنکدار برادر شهید «علی اصغر خنکدار» فرمانده گردان امام محمد باقر (ع) لشکر 25 کربلا، روایت می‌‌کند: با شروع جنگ، اصغرآقا با 20 تا از بچه‌های قائمشهر عضو گروه شهید چمران می‌شوند و در جنگ‌های ایذایی شرکت می‌کنند.
اصغرآقا در پل کرخه مجروح شده بود. پدرم به جنوب نزد شهید چمران رفت و با موافقت او، بعد از دو هفته اصغر را به خانه آورد.
برادرم، پیراهن ترکش خورده‌اش را هم با خودش آورده بود؛ من هم کلاس اول دبیرستان بودم و با افتخار که برادرم جبهه رفته و ترکش خورده، پیراهنش را توی مدرسه می‌پوشیدم و به همراه بچه‌ها جاهای ترکش خورده پیراهن را می‌شمردیم که یادم می‌آید 13 تا سوراخ بود.

 ***ازدواج به سبک «زیبای خفته» قصه شاه پریان «زیبای خفته» این‌ بار در نمایشگاهی در موزه «هنرهای ملی» در کیف، پایتخت اوکراین و در دنیای حقیقی به اجرا در آمده است. پنج «زیبای خفته» حقیقی امیدوارند تا از طریق این نمایشگاه «زوج افسانه‌ای» خود را بیابند
روال این نمایشگاه به این صورت است که دختران شرکت کننده در آن سه شب در موزه «هنرهای ملی» می‌خوابند، در حالی که بازدیدکنندگان مرد این نمایشگاه می‌توانند این دختران را لمس کرده و از خواب بیدار کنند. پنج دختر انتخاب شده متعهد شده‌اند در صورتی که فردی آن‌ها را لمس کند و این دختران چشمان خود را باز کنند، باید با آن فرد ازدواج کنند.
گفتنی است گسترش ابتذال در غرب به اشکال گوناگون خود ادامه می دهد، تا چندی پیش صحبت از شریک زندگی و شریک جنسی به عنوان دو مولفه ی جدا از هم بود و اکنون ازدواج به سبک «زیبای خفته» می رود که جای خود را در دیگر کشورهای غربی باز کند تا شاید عطش ابتذال در غرب فروکش کند!

***وحشت رژیم صهیونیستی ازگوسفندهای لبنانیرژیم صهیونیستی با وحشت از گله‌های گوسفندان لبنانی در شکایتی از سازمان ملل خواست تا جلوی ورود این گله‌ها به سرزمین‌های اشغالی را بگیرد.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت چاپ سرزمین‌های اشغالی نوشت که این رژیم برای جلوگیری از عبور گوسفندهای گله‌های لبنانی از مرزهای مشترک لبنان با رژیم صهیونیستی به سازمان ملل شکایت کرده است.
آن‌ها در این شکایت مدعی شده‌اند که گله داران لبنانی و سوری گله‌های خود را بدون توجه‌‌ رها می‌کنند و آن‌ها از نقاط مرزی وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شوند.

این روزنامه مدعی است که گوسفند‌ها بعد از عبور از نقاط مرزی به مناطق حساسی می‌رسند و اگر سازمان ملل اقدامات لازم را برای توقف این تجاوز انجام ندهد، اسرائیل مجبور به زندانی کردن گوسفند‌ها خواهد بود.

***دعای یک سناتور امریکایی برای سبزهابرنامه هسته‌ای ایران شاید بهانه رسانه‌ای خوبی برای ایالات متحده و غرب به منظور افزایش فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها باشد اما اکثر کار‌شناسان و حتی افکار عمومی طیف آگاه به روابط بین‌المللی نیز آگاه است که این اقدامات تنها به منظور براندازی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد؛ موضوعی که اینبار از سوی یکی از سرشناسترین سناتورهای آمریکایی مطرح شده است.
«جوزف لیبرمن» در مصاحبه با «رادیو فردا» به طور ضمنی اذعان کرده که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران متوجه مردم کشورمان است و دلیل اصلی پیگیری آن‌ها نیز «دعا برای ادامه فعالیت جنبش سبز» است.
لیبرمن در بخش دیگری از این مصاحبه، صراحتا دلیل اعمال تحریم‌های تند و گسترده علیه ایران را «کمک به ادامه حیات گروه مخالفان داخل کشور» بیان کرده و گفته است: «از یک منظر، یکی از سرچشمه‌های این حرکت جهانی در ایران و پس از انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت، که از دید من انتخاباتی تقلب آمیز بود که در ماه ژوئن سال 2009 شاهد بودیم و جنبش سبز در ایران متولد شد. امیدوارم و دعا می‌کنم که جنبش سبز‌‌‌ همان فرصت‌های زندگی بهتر و آزاد‌تر را برای مردم ایران فراهم آورد که مردمان بسیاری ظرف یک سال و نیم گذشته، در منطقه و در جهان عرب برای آن ایستادند و طلب کردند.»

***فرزندان کروبی فکر می‌کنند حق پدرشان را خورده‌ام!

یک فرد مرتبط با امیرارجمند از احتمال دست زدن وی به اقدامات پیش‌بینی نشده به علت عصبانیت شدید وی از فرزندان سران فتنه، خبر داده و از قول وی گفته است: «هر یک از اصلاح‌طلبان و اضلاع جنبش سبز به شکلی به ما جفا کرده و استرس وارد می‌کنند».
وی به نقل از مشاور فراری یکی از سران فتنه ادامه داده است: «من به محض دریافت خبر مراجعه «میرحسین موسوی» به بیمارستان، تمام‌قد وارد شدم و همه دوستان را به خط و حتی مصاحبه محکمی هم با BBC کردم تا وضعیت جسمی مهندس را خطرناک نشان داده و در آستانه برگزاری اجلاس عدم تعهد، حرکتی بزرگ در حمایت از او راه بیندازم اما از آن طرف، خانواده او در حرکتی احساسی و بدون توجه به اهمیت اقدامات من، تلاشم را به بهره‌برداری سیاسی و شخصی از کسالت پدرشان تعبیر کرده و ما را سنگ روی یخ کردند».
آنگونه که برخی منابع مطلع می‌گویند، خبر مراجعه موسوی به بیمارستان توسط «علی. ش. ر» (از اعضای ارشد حزب منحله مشارکت) به فتنه‌گران خارج‌نشین منتقل شده است.
اردشیر امیرارجمند گلایه دوم خود را از پسران یکی دیگر از سران فتنه مطرح کرده و می‌گوید: «پسران این بابا فکر می‌کنند که ما حق پدرشان را خورده‌ایم و قصد حذف شیخ را داریم».
وی ادامه داده است: «آنها اخیراً املاک خود و پدر و مادرشان در یکی از گران‌ترین و اشرافی‌ترین مناطق شمال شهر تهران را به فروش رسانده و پول‌های حاصله را به دلار تبدیل کرده و در حال انتقال میلیون‌ها دلار به خارج از کشورند تا بعداً خودشان هم به خارج بیایند و به‌طور مستقیم مثلاً تشکیلاتی شبیه ما راه‌اندازی کنند!».
 ***آموزش امر به معروف و نهی از منکر در مدارس آموزش امر به معروف و نهی از منکر از سال تحصیلی جدید در مدارس کشور اجرا می شود.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: استفاده از قوه قهریه برای اجرای این فریضه جواب نداده است اما با استفاده از سخنان محبت آموز 90 درصد تأثیر مثبت داشته است .
حجت الاسلام صادق زاده افزود: آموزش شیوه های تذکر دادن ، استفاده از تشویق ، جلوگیری از تخریب و شناخت شیوه های اصولی تذکر لسانی از جمله محورهایی است که امسال با همکاری وزارت آموزش و پرورش در مدارس آموزش داده می شود.

 *** لقمه جدید صادق صبا در نوبت شما!پس از حذف پونه قدوسی، مجری سابق برنامه «نوبت شما» بخش فارسی بی‌بی‌سی به دلیل حواشی رخ داده میان او و صادق صبا، همان‌طور که در فروردین‌ماه امسال پیش‌بینی شده بود،نفیسه کوهنورد، خبرنگار این شبکه در ترکیه از سوی سردبیر هوس‌باز بی‌بی‌سی فارسی به لندن فراخوانده شد تا جای مجری محبوب سابقش را بگیرد.
شروع این گمانه‌زنی‌ها از برگزاری مراسم ویژه تحویل سال تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی آغاز شد تا آنجا که نه‌تنها از پونه قدوسی خبری حتی به عنوان میهمان نبود بلکه اجرای برنامه با ظاهر و لباس‌هایی جدید به نفیسه کوهنورد با همراهی منحرفان مشهور جنسی بی‌بی‌سی؛ بهزاد بلور و علی همدانی سپرده شد. حضور نفیسه کوهنورد با لباس‌های عریان‌تر از گذشته در برنامه ویژه نوروز از مدت‌ها پیش این گمانه را در لندن مطرح کرده بود که بزودی کوهنورد جای پونه قدوسی را خواهد گرفت! نفیسه کوهنورد حضور در مقر گروهک تروریستی پژاک و گفت‌و‌گو با سران این گروهک جنایتکار و ضدملی را نیز در پرونده خود دارد.

 ***حمایت مجدد ربع پهلوی از سران فتنهبازماندگان خاندان پهلوی که عامل کشتار هزاران نفر از شهروندان ایرانی در جریان انقلاب اسلامی هستند این روزها سخت بدنبال پاک کردن حافظه تاریخی ملت ایران برآمده اند.
در این راستا رضا ربع پهلوی که از ماههای گذشته تلاشهایی را برای پیگیری «حقوق بشر!» در ایران آغاز کرده در اقدامی تبلیغاتی و ریاکارانه از بان کی مون خواسته تا با سران فتنه در ایران دیدار کند!
وی که پس از شکست فشارهای لابی صهیونیستی بر دبیرکل سازمان ملل متحد برای جلوگیری از سفر وی به تهران ، نامه ی خود را به بان کی مون تحویل داده و از وی درخواست کرده تا با سران فتنه دیدار کند.
وی که ظاهرا این روزها برای خود مقامی نانوشته در میان ضد انقلاب قائل است در نامه ی خود به دبیرکل سازمان ملل خواسته تا در صورت امکان با سایر زندانیان و مخالفان نظام نیز دیدار کند.

***کشف گنجینه طلا و مسکوکات از فتنه‌گر کلیدیچندی ‌پیش خبری منتشر شد مبنی بر دستگیری فردی به نام «ط‌-م» در فرودگاه امام که به دنبال آن شبکه العربیه با دستپاچگی نام کامل او را بیان داشت
واکنش سریع رسانه سعودی علاوه ‌بر تایید اهمیت بازداشت فوق‌الذکر پیام‌های دیگری در خود داشت که از جمله می‌توان به عمق ارتباط شبکه فتنه با رژیم سعودی اشاره کرد.
جدای از مساله ارتباط ویژه این فرد با اردشیر امیر‌ارجمند (مشاور فراری یکی از سران فتنه) از یک‌سو، در سوی دیگر «ط‌-م» عامل ارتباطی عناصری همچون «شیخ‌عبد‌الله نون» بوده است.
اما «شیخ‌عبد‌الله نون» کیست؟ پاسخ به این سوال و شفاف شدن آن برای مردم از آن جهت اهمیت خواهد داشت که بدانیم «ط-م» مسؤول اجرایی طرح آمریکایی تماس در داخل کشور بوده و به ‌منظور آخرین هماهنگی‌ها و دریافت جدید‌ترین نرم‌افزارها و دستور‌العمل‌های تشکیلاتی و کسب موافقت تشکیلات خارجی نسبت به انتصاب مسؤولان واحدهای مختلف طرح تماس، سرگروه‌ها، رابطان استانی و... به خارج سفر کرده بود که از همان‌جا تحت نظر دستگاه اطلاعاتی کشور بوده و به محض ورود به فرودگاه امام(ره) او را به همراه همه ابزار، اسناد، ادوات فنی و نرم‌افزارهایی که به همراه آورده بود، اسامی افراد تشکیلات، مرتبطان و احزاب و... بازداشت می‌کنند. از بازرسی منزل و دیگر اماکن مورد استفاده فرد مرموز دستگیر شده مبالغ کلانی ارز و مقادیر بسیار زیادی سکه‌های طلا که جاسازی شده بودند، کشف شده است.
اما شیخ‌عبدالله نون که با این فرد در ارتباط بوده از عناصر رادیکال اصلاح‌طلبان دیروز و فتنه‌گران امروز است که اسناد قابل توجهی از کیفیت ارتباطات وی با «ط- م» به دست آمده است.

 

***دو سال جاسوسی از توالت‌های ایران! سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ناگفته های جالبی را از بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران مطرح کرد.
علی اصغر سلطانیه گفت: سال 2004 که ما پروتکل الحاقی را اجرا می کردیم همراه بازرسان آژانس به معدنی در بندرعباس رفتیم. وقتی بازرسی تمام شد مسئولان بازرسی آژانس گفت به ما اطلاعاتی داده اند که شما معدن اورانیوم دیگری هم دارید.
وی با بیان اینکه ما گفتیم اگر سازمان سیا معدن پیدا کرده بیاید جایزه بگیرد افزود: یکی از بازرسان آژانس عکسی ماهواره ای را نشان داد و گفت دوسال سرویس ماهواره ای در این منطقه کار می کند و مستندات تصویری و جاسوسی زمینی شکی را باقی نگذاشته که  اورانیوم و غنی سازی در این منطقه وجود دارد.
سلطانیه گفت: مطمئن بودیم چنین خبری نیست و کمال همکاری را داشتیم و قبول کردیم مطابق اطلاعات برویم و بازرسان از نزدیک منطقه مورد نظرشان را بازدید کنند.
وی با بیان اینکه بعد از 3 ساعت به آن منطقه رسیدیم و دیدیم یه تابلوی یک شرکت خصوصی نصب شده و در آن منطقه سنگ استخراج می شود. بازرسان آژانس انرژی اتمی هرچه گشتند خبری از اشعه رادیواکتیو نبود. می گفتند در عکس ماهواره نشان داده می شد که ساختمان ساخته شده در این منطقه نگران کننده است. با این توجیه مجموعه مورد نظرشان را نیز بازرسی کردند و دیدند که آن ساختمان دوش و توالت کارکنان بود.
***محدودیت عجیب برای خبرنگاران آمریکاییراندل جویس تهیه‌کننده برجسته شبکه خبری C.B.S آمریکا گفت: در آمریکا، نه تنها خبرنگاران اجازه ندارند درباره سیاست صحبت کنند بلکه امکان انجام مصاحبه در کشورهای دیگر نیز برای آنها مهیا نیست.راندل جویس تهیه‌کننده برجسته شبکه خبری C.B.S آمریکا، گفت: ما به عنوان خبرنگار در آمریکا سعی می‌کنیم برخلاف سیاستمداران همواره بیطرف قضاوت کنیم و مواضع مستقلی داشته باشیم.
وی با اعلام اینکه سیاست و خبرنگاری دو مقوله متفاوت از یکدیگر هستند، گفت: در آمریکا، نه تنها خبرنگاران اجازه ندارند درباره سیاست صحبت کنند بلکه امکان انجام مصاحبه در کشورهای دیگر نیز برای آنها مهیا نیست.

 

 

اخبار فرهنگی ، هنری و ادبی

خوزستان میزبان جشنواره شعر عربی رضوی

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش (خوزستان) از برگزاری جشنواره شعر عربی رضوی در این شهرستان خبر داد.  خدایار رضایی میرقائد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار داشت: جشنواره شعر رضوی در این شهرستان قرار است در مهرماه سال ‌جاری برگزار شود.  
وی افزود: در شرایط کنونی تدارک لازم برای برگزاری این مراسم در محل مزار دعبل خزاعی شهرستان شوش دیده شده است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش تاکید کرد: افتتاحیه این مراسم در اهواز و اختتامیه آن در شهرستان شوش برگزار می‌شود. وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های فرهنگی در این شهرستان خاطر‌نشان کرد: در سال ‌جاری استقبال از برنامه‌های اوقات فراغت در سطح شهرستان شوش افزایش یافته است و به این دلیل تا‌کنون 4 هزار و 850 نفر در کلاس‌های تشکیل شده ثبت‌نام‌ کرده‌اند. این مسئول تصریح کرد: در سال‌ جاری حضور جوانان در کلاس‌های اوقات فراغت با افزایش چشمگیری همراه بوده است و ثبت‌نام‌ها همچنان ادامه دارد. رضایی میرقائد افزود: تلاش شده است تا در طرح اوقات فراغت سال ‌جاری از همه توان برای افزایش ظرفیت کلاس‌ها استفاده شود و کلاس‌های تشکیل شده با کیفیت مناسب باشد. وی تاکید کرد: در سال‌ جاری 48 پایگاه اوقات فراغت در سطح شهرستان شوش تشکیل شده که برای غنای فعالیت‌ها در این پایگاه‌ها برنامه‌های زیادی در نظر گرفته شده است. این مسئول با اشاره به تشکیل این پایگاه‌ها اضافه کرد: در سال ‌جاری همه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح شهرستان شوش به پایگاه اوقات فراغت تبدیل شده‌اند و در این باره فعالیت‌های خود را از چند هفته گذشته آغاز کرده‌اند. رضایی میرقائد درباره فعالیت‌های در نظر گرفته شده در این پایگاه‌های اوقات فراغت تاکید کرد: در این پایگاه‌ها کلاس‌های مختلفی در زمینه‌های علمی، مذهبی، اعتقادی و ... برگزار شده است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش با اشاره به محتوای این کلاس‌ها خاطر‌نشان کرد: این کلاس‌ها در زمینه‌ فعالیت‌های فنی ‌و حرفه‌ای، فعالیت‌های قرآنی، احکام، نماز، زبان‌های خارجه، ریاضیات، شیمی و ... بوده است. وی تاکید کرد: تلاش شده است تا زمینه‌های فعالیت در کلاس‌های در نظر گرفته شده براساس نیاز روز جوانان شهرستان شوش باشد. شهرستان شوش در شرایط کنونی با بیش از 100 هزار نفر جمعیت به عنوان شهری کهن در شمال خوزستان قرار دارد.
 
 

مستند "مسجد و کلیسا" به تهران می‌رود

مستند "مسجد و کلیسا" به کارگردانی عماد سلمانیان به جشنواره فیلم سینمای حقیقت تهران راه یافت. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان این مستند 10 دقیقه‌ای مجاورت دین اسلام و مسیحیت در آبادان با استفاده از دو نماد مسجد و کلیسا را روایت می‌کند. تصویربرداری و نویسندگی "مسجد و کلیسا" را عماد سلمانیان انجام داده و علی رمضانی و فردین خواجوندی دستیاران کارگردان این فیلم مستند هستند.عدنان نصاری، مدیر تولید،‌ حمید منصوری و عماد سلمانیان، تدوین، رضا غلامی، گوینده متن فارسی و راوی اسلامی، مانوک مانوکیان‌، ‌راوی مسیحیت، رویاز غیب، منشی صحنه، ‌و منا پارسایی‌مهر، ترجمه گفتار متن انگلیسی، از عواملی هستند که با عماد سلمانیان همکاری کرده‌اند.تصویربرداری "مسجد و کلیسا" سال 89 شروع تا پایان سال 90 طول کشید.این فیلم مستند کوتاه سال 89 در جشنواره نماز و نیایش، سال 90 در جشنواره ملی میراث نگاه در اهواز، سال 91 در جشنواره منطقه‌ای افلاک در لرستان، که جایزه بهترین فیلم دینی را کسب کرد، حضور داشت و هم‌اکنون برای حضور در جشنواره سینما حقیقت تهران آماده می‌شود.

 

"بدون اجازه" به بهمن اهواز آمدفرهنگی و هنری  14:52:13 1391/06/11
 

فیلم سینمایی «بدون اجازه» به کارگردانی مرتضی هرندی روی پرده سینما بهمن اهواز قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از خوزستان این فیلم سینمایی داستان دختر ثروتمندی را روایت می‌کند که به خاطر عکس‌هایش مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.داریوش ارجمند، مهدی پاکدل، نسرین مقانلو، امیریل ارجمند، حمید طالقانی، باران زمانی، زهره حمیدی، سولماز آقمقانی، فرج‌الله گل‌سفیدی و ساناز کمالوند در فیلم سینمایی «بدون اجازه» ایفای نقش می‌کنند.محمود فلاح، تهیه‌کننده، علی حسینی، نویسنده، مجتبی هنرمند پارسا، مجری طرح، مسعود کرانی، مدیر فیلمبرداری، محمد شاهوردی، مدیر صدابرداری و واروژ کریم مسیحی، تدوین، از عوامل فنی این فیلم سینمایی هستند.

یک خبر از خرمشهر

اینجا زیارت اهل قبور مشکل است

با نگاهی به وضعیت قبرستان‌های آبادان می‌توان مظلومیت را در چهره حتی مردگان این شهر به آسانی مشاهده کرد؛ حتی در گورستان این مناطق نیز نمی‌توان آسایش زندگی را یافت...اینجا زیارت اهل قبور مشکل است. 

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، خرمشهر یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان و مرکز شهرستان خرمشهر است؛ این شهر در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون و در ناحیه‌ای باتلاقی و پست در دلتای رودخانه اروندرود قرار گرفته و 23 کیلومتر مربع مساحت دارد.این شهرستان به‌جهت واقع‌ شدن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق، از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است؛ این شهر در انتهایی‌ترین نقطه استان خوزستان قرار گرفته و اسکله‌های آن در کرانه‌های رودخانه اروندرود جای گرفته ‌است.در سال‌های آغازین پس از جنگ، بودجه‌های کلان برای بازسازی مناطق جنگی اختصاص یافت و عده‌ای از بزرگان نظام، القاب سرداران سازندگی را یدک کشیدند و مردم ایران به‌غیر از ساکنان مناطق جنگی تصورشان این بود که روز به روز به عمران و آبادانی مناطق جنگی افزوده شده و چهره نازیبای جنگ از این مناطق زدوده می‌شود!

اما...

اما شهرهای جنگ‌زده ایران اسلامی، همچنان جنگ‌زده هستند و تنها فرقشان این است که جنگ نیست و دشمنی به ظاهر وجود ندارد؛ اما بقیه مسائل همچنان باقی است و سیمای شهر، حکایت از ویرانی و خرابی دارد.بسیاری از مردم این مناطق که به کوچ اجباری متوسل شده دیگر هیچ‌گاه نتوانستند زادگاه خود را زیارت کرده و آن را در آغوش کشند و چه بسا تا به امروز آرزوی دیدن آن را دارند و البته و بسیاری این آرزوی دیرینه را با خود به گور بردند...

و امروز حتی رفتن سر مزار مردگان و زیارت اهل قبور برای مردم خرمشهر مشکل‌ساز و دردسرآفرین شده است! با نگاهی به وضعیت قبرستان‌های سیدفاضل و جرف در خرمشهر و آبادان می‌توان مظلومیت را در چهره حتی مردگان این دو شهر به آسانی مشاهده کرد؛ حتی در گورستان این مناطق نیز نمی‌توان آسایش زندگی را یافت...مردم این دو شهر با برخورداری از اعتقادات مذهبی بسیار قوی، هر هفته و به‌مناسبت‌های مختلف چون ایام شهادت و اعیاد، به زیارت اهل قبور و مردگان خود رفته و برای آنها خیرات می‌کنند.قبرستان‌های مذکور و مورد بحث بدون برخورداری از فضای سبز، پارکینگ، تعیین حریم و حتی قطعه‌بندی نامناسب دل داغدار مردمی که به این اماکن مراجعه می‌کنند را بیش از پیش پرتشویش می‌کند.

این بدون برخورداری از جاده آسفالت به‌ویژه در ایام آخر هفته با مشکلات ترافیکی سنگینی روبه‌رو بوده و از بدیهی‌تر و اولیه‌ترین امکانات پیش‌روی محروم است.از همه این تصاویر زشت و نازیبا که در جای جای شهر دیده می‌شود و همه نابه‌سامانی و ناهنجاری‌های این شهرستان که بگذریم، امروز بی‌حوصلگی از سر و صورت ساکنان شهرهای جنگ‌زده و فراموش نشده می‌بارد و...

ای کاش

باران رحمتی زودتر و هر چه زودتر بر این شهر و هم‌شهری‌های همیشه در عرصه عشق و ایثارم ببارد و خستگی‌های آنها را برای همیشه بزداید، باران رحمت ببار.

گزارشی از آلودگی آب و هوای خوزستان

اینجا اهواز است با یک بوی خاص نامعلوم!
تنفس یک بوی بد در گرمای ۵۰ درجه!
 
کد مطلب : 4975
بهارنیوز-گروه جامعه: مردم اهواز باز هم مورد لطف بوی بد و واقعا آزار دهنده هوا در این شهرشان قرار گرفتند، بویی که علت آن هنوز حتی برای مسوولان این شهر مشخص نیست!

به گزارش بهارنیوز،در روز پنجشنبه بوی بد هوا در بیشتر مناطق اهواز به مشام می رسید،نکته جالب اینجاست که مردم اهواز در سالیان گذشته با مشکلات زیست محیطی فراوانی مواجه شده اند که اصلی ترین آن گرد و غبار است و مسولان و نمایندگان استان کماکان نتوانسته اند از پس این مشکل حاد استان برآیند.اما سوال ما از مسوولان این است که آیا مردم اهواز باید در کنار این همه چالشهای زندگی در این شهر این بوی زننده را هم تحمل کنند؟ اگر اینگونه است باید از این به بعد از ماسک های ۲ منظوره استفاده کنیم، ماسک هایی که هم جلوی گرد و خاک را بگیرند و هم بوی بد و زننده هوا!
چندی پیش یکی از نماینده های اهواز با توجه به این مشکل مردم گفت که بوی بد مذکور مربوط به تولید الکل از نیشکر است.
سید شریف حسینی معتقد است که باید سازمانهای متولی از مدتها قبل وارد این ماجرا می شده و منشا این بو را پیدا می کردند و متوجه شده ایم این بو شبیه همان بویی است که در خرمشهر متصاعد می شود و منشا آن الکل است و نتیجه پیگیری ها به این نتیجه ختم شد که این بو ناشی از فعالیتهای به دست آورن الکل از ساقه محصول نیشکر در جاده آبادن و خرمشهر است که بوی تند ناشی آن به مناطق مسکونی اهواز به خصوص آنهایی که به این جاده نزدیک هستند می رسد.

این در حال است که شرکت توسعه نیشکر خوزستان به عنوان متهم عامل ایجاد این بوی نامطبوع اینگونه این پاسخ را داده است؛
۱-نظر به اینکه جهت جریان بادی های غالب منظقه کشت و صنعت های توسعه نیشکر در جنوب اهواز، از غرب به شرق و یا از جنوب غرب به جنوب شرق بوده و بندرت جریان باد به سمت اهواز می باشد، لذا انتقال بو به شهر اصولاً منتفی است.

۲- ملاس کشت و صنعت های نیشکری در مخازن در بسته نگهداری می شود به طوری که در نزدیکی کشت و صنعتها و حتی نزدیک مخازن ذخیره ملاس نیز، بوی آن قابل استشمام نیست.

۳- در حال حاضر مخازن ذخیره ملاس کشت و صنعت ها به دلیل عدم فعال بودن کارخانه های شکر و به تبع آن عدم تولید ملاس از سویی و نیز فروش تمام ملاس ذخیره شده از سویی دیگر، خالی می‌باشد.
۴- بیش از ۱۰ سال است که کشت و صنعت های نیشکری در این منطقه در حال تولید شکر و بتبع آن ملاس هستند ولی تاکنون در اهواز و حتی در روستاهای نزدیک به این کشت و صنعت ها بوی ملاس استشمام نشده است.

در همین حال برخی از شهروندان اهوازی دلیل ایجاد این بو را مربوط به سوزاندن زباله در اطراف شهر می دانند اما جدای از همه این مسائل باید برای حفظ سلامت و آسایش مردم شهر خیلی سریع علت این موضوع مشخص شود و مسئولان بهداشت استان آزمایشات لازم بر روی هوا انجام داده و مانع از عوارض احتمالی آن بر سلامت مردم شوند.

یک خبر از ایذه

تصویب 2 دانشکده دانشگاه آزاد ایذه در سازمان مرکزی
علمی و آموزشی  14:32:46 1391/06/11

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایذه از تصویب 2 دانشکده علوم‌انسانی و علوم پایه این دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

 دکتر منصور امانی درگفت‌وگو با خبرنگار علمی‌وآموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌ـ منطقه خوزستان ـ اظهارداشت: دانشکده علوم انسانی با زیربنای 2 هزار و 500 مترمربع و دارای هزار و 700 دانشجو و همچنین دانشکده علوم پایه با زیربنای 2 هزار و 500 مترمربع و دارای هزار و 400 دانشجو، هفته گذشته در سازمان مرکزی این دانشگاه تصویب و رسماً راه اندازی شدند. وی افزود: همچنین دانشگاه پیگیر تصویب دانشکده فنی و مهندسی است که امیدورایم تا سال آینده تحقق یابد؛ این دانشکده با حدود 3 هزار دانشجو در رشته‌های مهندسی برق، مکانیک و کامپیوتر راه‌اندازی شده‌است.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایذه با بیان این‌که 64 رشته - محل در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در این واحد آموزشی فعال است، گفت: دانشگاه تقاضای راه‌اندازی 18 رشته را به شورای گسترش آموزش عالی استان ارائه داده‌است.

یک خبر از بهبهان

نماینده بهبهان توضیح داد؛
زیرمجموعه این پالایشگاه، چند شرکت پتروشیمی هستند که در صورت فعالیت پالایشگاه، آنها نیز خوراکی برای فعالیت دارند و می‌توانند به تولید مشغول باشند، اما هنگامی‌ که پالایشگاه اصلی کار نکند، طبیعتا صنایع پتروشیمی وابسته به آن نیز بدون خوراک خواهند ماند و از فعالیت و سودآوری باز خواهند ایستاد.
نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلی وضعیت اشتغال در بهبهان گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و بیکاری شدیدی که در این منطقه هست، ۹۰ درصد از کسانی که در این روزها مراجعه می‌کنند، خواستار شغلی برای فرزندان تحصیل کرده خود هستند و ۱۰درصد از آنان نیز تقاضای وام دارند؛ اما متأسفانه باید بگویم که ما تا‌کنون نتوانسته‌ایم در حوزه انتخابیه بهبهان، اشتغالی ایجاد بکنیم.

به گزارش «تابناک»، محمد باقر شریعتی افزود: در این منطقه، پالایشگاهی متعلق به دولت بود و دولت پیش از پایان کار ساخت پالایشگاه، درصد بزرگی از سهام آن را به بانک صادرات ایران واگذار کرد؛ اما متأسفانه از‌‌ همان زمان، این پروژه بزرگ که شماری از مردم در آن مشغول به کار بودند، تعطیل شد و تا‌کنون نیز خبری از بازگشایی آن شنیده نشده است.

وی درباره زمان بازگشایی این پروژه گفت: این پروژه فعلا متوقف است، اما اگر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت، تصمیمی در رابطه با بازگشایی این پالایشگاه بگیرند، بانک صادرات مجبور می‌شود با تأمین اعتبار و منابع مالی، کار ساخت این پالایشگاه را از سر بگیرد، ولی متأسفانه تا‌کنون هیچ کاری از سوی بانک صادرات، یا شرکت گاز که وابسته به وزارت نفت است و یا دیگر سهامداران برای بازگشایی پروژه انجام نشده است.

این نماینده مجلس درباره پیگیری‌ها در مجلس اظهار داشت: تا‌کنون سه تذکر در این موضوع به دولت داده شده که تنها به یکی از آن‌ها پاسخ داده شده است! آن پاسخ هم این بوده؛ «پالایشگاه در آینده راه می‌افتد».

وی درباره میزان اشتغال‌زایی پالایشگاه نیز گفت: در صورت بازگشایی پروژه، سه تا چهار هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود، که این میزان شغل جدید، مسکنی برای درد شدید بیکاری در این منطقه است؛ افزون بر این، پنج، شش هزار فرصت شغلی غیر‌مستقیم نیز در رابطه با این پروژه درست خواهد شد. زیر مجموعه این پالایشگاه، چند شرکت پتروشیمی هستند که در صورت فعالیت پالایشگاه، آن‌ها نیز خوراکی برای فعالیت دارند و می‌توانند به تولید مشغول باشند، اما هنگامی‌که پالایشگاه اصلی کار نکند، طبیعتا صنایع پتروشیمی وابسته به آن نیز بدون خوراک خواهند ماند و از فعالیت و سودآوری باز خواهند ایستاد.
نماینده بهبهان در توضیح شرایط پدید آمده برای پالایشگاه گفت: وقتی که دولت طرحی را مبنی بر ساخت یک پالایشگاه در منطقه‌ای، تصویب می‌کند، باید نخست این پالایشگاه را بسازد، پروژه را تمام کند و پس از پایان کار و بهره‌برداری، به فکر فروش سهام پالایشگاه و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد آن باشد.
وی افزود: در مورد پالایشگاه منطقه بهبهان، دولت هنگامی سهام آن را فروخته که کار تنها ۳۰یا۴۰ درصد پیشرفت داشته است؛ اما متأسفانه، اندکی پس از فروش این سهام،  ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی در بانک صادرات رخ داد و منابع مالی این بانک به‌ دلیل درگیری با این موضوع، دچار محدودیت شدند و طبعا به این پروژه نیز، آسیب رسید و متوقف شد.

اخبار و تحلیل متنوع سیاسی و اقتصادی ایران و جهان

ارزیابی اطلاعاتی ارتش اسراییل: منطقه روز به روز بی ثبات‌تر و اسلامی‌تر می‌شود 

ایران هسته‌ای- ارزیابی اطلاعاتی سالانه ارتش اسراییل می گوید منطقه خاورمیانه روز به روز «بی ثبات تر» و «اسلامی تر» می شود.

آویو کوخاوی رییس سرویس اطلاعات نظامی اسراییل (امان) در گزارش سالانه خود که روز 7 شهریور 1391 به کنست و ژنرال بنی گانتس رییس ستاد ارتش اسراییل ارائه شده، آورده است: «شرایط آینده منطقه به گونه ای خواهد بود که باید به تعامل با یک سری از بحران های منطقه ای و داخلی که سطح حساسیت تمام طرفین را افزایش می دهد، بپردازیم. این بحران ها ممکن است بدون هیچ برنامه ریزی مقدماتی به یک انفجار تبدیل شود».به نوشته روزنامه جروزالم پست، ارزیابی جاسوسی سالانه به وسیله بخش تحقیقات اطلاعات ارتش و بر اساس اطلاعات جاسوسی جمع آوری شده به وسیله ارتش و جامعه جاسوسی اسرائیل در کل تهیه می شود. هدف از تهیه این گزارش، ارزیابی شرایط فعلی منطقه و برجسته سازی چالش های استراتژیک و عملیاتی است. این گزارش در اختیار کابینه رژیم صهیونیستی نیز قرار می گیرد.این ارزیابی نشان دهنده آن است که بر خلاف برخی تخمین ها در داخل کشور، اسراییل انقلاب های منطقه را به شدت به ضرر بحران های امنیت ملی خود ارزیابی می کند.
 
 
 
                                    دو سال جاسوسی آمریکا از توالت‌های ایران

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ناگفته های جالبی را از بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران مطرح کرد.علی اصغر سلطانیه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه در جمع خبرنگاران گفت: سال 2004 که ما پروتکل الحاقی را اجرا می کردیم همراه بازرسان آژانس به معدنی در بندرعباس رفتیم. وقتی بازرسی تمام شد مسئولان بازرسی آژانس گفت به ما اطلاعاتی داده اند که شما معدن اورانیوم دیگری هم دارید.وی با بیان اینکه ما گفتیم اگر سازمان سیا معدن پیدا کرده بیاید جایزه بگیرد افزود: یکی از بازرسان آژانس عکسی ماهواره ای را نشان داد و گفت دوسال سرویس ماهواره ای در این منطقه کار می کند و مستندات تصویری و جاسوسی زمینی شکی را باقی نگذاشته که که اورانیوم و غنی سازی در این منطقه وجود دارد.سلطانیه گفت: مطمئن بودیم چنین خبری نیست و کمال همکاری را داشتیم و قبول کردیم مطابق اطلاعات برویم و بازرسان از نزدیک منطقه مورد نظرشان را بازدید کنند. وی با بیان اینکه بعد از 3 ساعت به آن منطقه رسیدیم و دیدیم یه تابلوی یک شرکت خصوصی نصب شده و در آن منطقه سنگ استخراج می شود. بازرسان آژانس انرژی اتمی هرچه گشتند خبری از اشعه رادیواکتیو نبود. می گفتند در عکس ماهواره نشان داده می شد که ساختمان ساخته شده در این منطقه نگران کننده است. با این توجیه مجموعه مورد نظرشان را نیز بازرسی کردند و دیدند که آن ساختمان دوش و توالت کارکنان بود.

اخبار استانداری خوزستان

فرار به جلو ؛ با تغییر مدیران خوزستان در هفته دولت
 
 
جعفر حجازی استاندار خوزستان که از چند ماه پیش تاکنون در مورد عدم اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری مورد انتقاد طیف های مختلف سیاسی خوزستان قرار گرفته است، در ابتدای هفته دولت، مدیرکل روابط عمومی و مشاور رسانه ای خود در استانداری را برکنار کرد. به گزارش ایبنانیوز به نقل از آژانس خبری خوزستان (خوزنا)، این اقدام جعفر حجازی در حالی صورت گرفته است که اولاً مدیرکل روابط عمومی وی از عملکرد قابل قبولی برخوردار بوده و جزء مدیران موفق و به اصطلاح از نقاط قوت کابینه وی محسوب می شد و ثانیاً جایجایی دبیر شورای اطلاع رسانی استان آنهم در روز اول هفته دولت که اوج فعالیت رسانه ای نماینده رئیس جمهور در استان می باشد، شائبه برانگیز است. بنابراین گزارش، ناظران سیاسی معتقدند اقدام جعفر حجازی در برکناری رسول صالحی از سمت مدیرکل روابط عمومی استانداری، آن هم در روز نخست هفته دولت، نوعی فرار به جلو و تلاش برای انحراف افکارعمومی و اصحاب مطبوعات از موضوع اصلی این روزها یعنی "بررسی کارنامه ضعیف استاندار خوزستان در اجرایی کردن مصوبات سفر رئیس جمهوری" می باشد. رسول صالحی دانش آموخته علوم سیاسی دانشگاه امام صادق تهران می باشد و به دلیل تسلط خود در مباحث سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه و نیز نگاه فرهنگی و بومی به پتانسیل های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان خوزستان، یکی از بنیانگزاران و تقویت کنندگان گفتمان و رویکرد "خوزستان گرایی" در بین مدیران دولت نهم و دهم در خوزستان بوده و فارغ از مسئولیتهای اجرایی که برعهده داشته یا خواهد داشت، هم اکنون از صاحبنظران در امر سیاست گذاری توسعه استان به شمار می رود. رسول صالحی که از سال ۱۳۸۸ مسئولیت اداره کل روابط عمومی استانداری و نیز مشاور رسانه ای استاندار را برعهده داشته، همچنین به عنوان چهره ای به دور از سیاست بازی های باندی و جناحی مرسوم و یک کارشناس صاحبنظر در خلق و پردازش گفتمان "خوزستان گرایی" شناخته می شود. و البته شاید مجموع این ویژگی ها باعث شد که حجازی قرعه را به نام وی بزند و تصمیم بگیرد برای انحراف افکارعمومی و اصحاب رسانه از نقد و بررسی کارنامه استاندار در اجرایی کردن مصوبات سفر رئیس جمهوری، یکی از مدیران خوشنام خود را قربانی سازد و به این ترتیب، با خلق سوژه ای داغ، هفته دولت را از سر بگذراند.

یک خبر از آبادان

دادستان آبادان:
متهم پرونده قتل وکیل آبادانی روانه زندان شد

خبرگزاری فارس: دادستان آبادان گفت: متهم پرونده قتل وکیل آبادانی روز گذشته به زندان کارون اهواز روانه و تا تشکیل جلسه دادگاه کیفری خوزستان در آنجا می‌ماند.

خبرگزاری فارس: متهم پرونده قتل وکیل آبادانی روانه زندان شد 

علی‌اصغر مهرنیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در آبادان اظهار کرد: پرونده قتل وکیل آبادانی روز شنبه مورخ 11 شهریورماه سال جاری در دادگاه کیفری استان خوزستان برگزار می‌شود.وی افزود: در همین راستا متهم پرونده قتل وکیل آبادانی روز گذشته به زندان کارون اهواز روانه شده و تا زمان تشکیل دادگاه در آنجا می‌ماند.دادستان عمومی و انقلاب آبادان تصریح کرد: طبق تلاش‌های مسئولان قضایی شهرستان آبادان در نظر داشتیم که دادگاه کیفری را در محل وقوع جرم یعنی آبادان برگزار کنیم و در این خصوص به رئیس قوه قضاییه نیز درخواست دادیم.وی اضافه کرد: اما بنا به تصمیم رئیس قوه قضاییه با این امر موافقت نشده و به‌دلیل عدم تعلل در این پرونده، در دادگاه کیفری استان خوزستان به این موضوع رسیدگی می‌شود.مهرنیا خاطرنشان کرد: اما همچنان اصرار داشته و در تلاش هستیم که صدور حکم و اجرای آن را در محل وقوع حادثه، شهرستان آبادان داشته باشیم.

* در پرونده هیچ نقطه ابهامی وجود ندارد

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا پرونده با وجود دلایل روشن و واضح به چند جلسه دادگاهی موکول می‌شود، گفت: پرونده متهم کامل است و هیچگونه نقص و کاستی در آن برای صدور حکم به چشم نمی‌خورد.دادستان عمومی و انقلاب آبادان عنوان کرد: ما همه تلاش خود را به‌کار بسته‌ایم که پرونده بدون هیچ شبهه و نقطه تاریکی پیگیری و حکم در اسرع وقت صادر شود.وی با اشاره به اینکه امیدواریم با اجرای حکم هر چه سریع‌تر این پرونده بسته شود، افزود: تمام تصمیمات بسته به رأی نهایی دادگاه کیفری استان خوزستان دارد که ما نیز تابع تصمیم آنها هستیم.مهرنیا در پایان گفت: در صورت تصمیم و رأی دادگاه کیفری استان خوزستان، امکان صدور حکم در جلسه نخست دادگاهی این پرونده، همان روز شنبه نیز وجود دارد.

سخنان پند آمیز بزرگان

گلـواژه های عـالی از انـسان های عـادی‎ !


کلامی از شیخ بهایی:

آدمی اگر پیامبر هم باشد از زبان مردم آسوده نیست، زیرا:
اگر بسیار کار کند، میگویند احمق است !
اگر کم کار کند، میگویند تنبل است !
اگر بخشش کند، میگویند افراط میکند !
اگر جمع گرا باشد، میگویند بخیل است !
اگر ساکت و خاموش باشد، میگویند لال است !
اگر زبان آوری کند، میگویند وراج و پر گوست !
اگر روزه برآرد و شبها نماز بخواند، میگویند ریا کار است !
و اگر نکند، میگویند کافر است و بی دین !
لذا نباید بر حمد و ثنای مردم اعتنا کرد
و جز از خداوند نباید از کسی ترسید.
پس آنچه باشید که دوست دارید.
شاد باشید، مهم نیست این شادی چگونه قضاوت شود.


نظر گاندی در مورد هفت چیزی که بدون هفت چیز دیگر خطرناک هستند:

ثروت بدون زحمت
دانش بدون شخصیت
علم بدون انسانیت
سیاست بدون شرافت
لذت بدون وجدان
تجارت بدون اخلاق
و عبادت بدون ایثار

این هفت مورد را گاندی تنها چند روز پیش از مرگش بر روی یک تکه کاغذ نوشت و به نوه اش داد. اعتقاد بر این است که وی این موارد را در جست و جوی خود برای یافتن ریشه های خشونت شناسایی کرد. در نظر گرفتن این موارد، بهترین راه جلوگیری از بروز خشونت در یک فرد و یا جامعه است.

جملاتی زیبا درباره تجارت:

درآمد: هیچگاه روی یک درآمد تکیه نکنید، برای ایجاد منبع دوم درآمد سرمایه گذاری کنید.
خرج: اگر چیزهایی را بخرید که نیاز ندارید، بزودی مجبور خواهید شد چیزهایی را بفروشید که به آنها نیاز دارید.
پس انداز: آنچه که بعد از خرج کردن می ماند را پس انداز نکنید، آنچه را که بعد از پس انداز کردن می ماند خرج کنید.
ریسک: هرگز عمق یک رودخانه را با هر دو پا آزمایش نکنید.
سرمایه گذاری: همه تخم مرغ ها را در یک سبد قرار ندهید.
انتظارات: صداقت هدیه بسیار ارزشمندی است، آن را از انسانهای کم ارزش انتظار نداشته باشید.

رازی جادویی در انسان:

یک راز جادویی در وجود انسان هست که می توان به او تکنیک ساده گرفتن یا آسان گیری لقب داد و اینکه بسیاری از مردم از جواب دادن به مسایلی که طی روز با آنها درگیر می شوند، عاجزند، فقط و فقط به خاطر اینکه تصورشان از مشکل از خود مشکل بزرگتر است.
میگن در مسابقه ای از یک دانشمند ریاضی پرسیدند ۲ به علاوه ۱ چند میشه...!؟‌ از اونجایی که طرف یک ریاضیدان بزرگ بود و فکر می کرد باید نکته غریبی در مسئله باشه، یک هفته وقت خواست تا به مسئله فکر کنه، روزها و شب ها بدنبال جواب گشت و یک هفته بعد با کوهی از جواب های پیچیده برگشت (۲ به علاوه ۱ میشه ۲۱ ، یا ۱۲، و یا اگر اینطور باشه، میشه ...) . اما در همین حین، یک کودک دبستانی آرام گفت ۳، و جایزه را برد.
واقعا گاهی اوقات دانش زیاد به خودی خود مانعی موثر برای یافتن پاسخ مجهولات می شود. و بقول انیشتین : اگر نتوانید یک مساله پیچیده را به زبان خیلی ساده برای خودتان و دیگران توضیح دهید آن مسئله را از اساس نفهمیده اید.


کلامی شایسته از مولانا:

در جهان تنها یک فضیلت وجود دارد
و آن آگاهی است و تنها یک گناه و
آن جهل است

یک رباعی زیبا از خیام:

تا کی غم آن خورم که دارم یا نه
وین عمر به خوشدلی گذارم یا نه
پر کن قدح باده که معلوم نیست
کاین دم که فرو برم بر آرم یا نه

جملاتی ماندگار از سهراب:

نه تو می مانی و نه اندوه
و نه هیچیک از مردم این آبادی ...
به حباب نگران لب یک رود قسم،
و به کوتاهی آن لحظه شادی که گذشت،
غصه هم می گذرد،
آنچنانی که فقط خاطره ای خواهد ماند ...
لحظه ها عریانند.
به تن لحظه خود، جامه اندوه مپوشان هرگز.


دکتر علی شریعتی:

همه بشرند اما فقط بعضی ها انسـان اند ...
بیل گیتس:
من در رقابت با هیچکس جز خودم نمیباشم. هدف من مغلوب نمودن آخرین کاری است که انجام داده ام.
آرتور کلارک:
تنها راه کشف ممکن ها، رفتن به ورای غیر ممکن ها است.
ژوبرت:
برای یاد گرفتن آنچه می خواستم بدانم احتیاج به پیری داشتم
اکنون برای خوب به پا کردن آنچه که می دانم، احتیاج به جوانی دارم.

چرچیل:
بزرگترین درس زندگی اینست که گاهی احمق ها درست می گویند.
جک لندن:
هیچ می دانی فرصتی که از آن بهره نمی گیری، آرزوی دیگران است؟!
جااولیور هاینز:
مردم اشتباهات زندگی خود را روی هم می ریزند و از آنها غولی بوجود می آورند که نامش تقدیر است.
باس:
بزرگترین بدبختی آن است که طاقت کشیدن بار بدبختی را نداشته باشیم.
موریس مترلینگ:
آدمی ساخته ی افکار خویش است فردا همان خواهد شد که امروز می اندیشیده است.
آنتوان چخوف:
دانشگاه تمام استعدادهای افراد، از جمله بی استعدادی آنها را آشکار میکند.
نیچه:
آنکه می خواهد روزی پریدن آموزد، نخست می باید ایستادن، راه رفتن، دویدن و بالا رفتن آموزد. پرواز را با پرواز آغاز نمی کنند.

لارنس استرن:
اگر قرار باشد بایستی و به طرف هر سگی که پارس می‌کند سنگ پرتاب کنی، هرگز به مقصد نمی‌رسی.
لویی فردینان سلین:
هرگز فوراً بدبختی کسی را باور نکنید، بپرسید که می تواند بخوابد یا نه؟
اگر جواب مثبت باشد، همه‌ چیز روبراه است. همین کافی است!

ژان پل سارتر:
به چه دردم می خورد که دوستم بدارند؟ اگر تو مرا دوست بداری لذتش را تو می بری نه من.
میلان کوندرا:
این دشمنان نیستند که انسان را به تنهایی و انزوا محکوم می کنند بلکه دوستانند.
وین دایر:
باید در زندگیتان چیزی وجود داشته باشد که به خاطر آن از بستر خارج شوید!
آلدوس هاکسلی:
یکی از فواید اصلی رفیق این است که جور تلافی هایی را که می خواهیم ولی نمی توانیم سر دشمنانمان درآوریم بکشد!
آلبر کامو:
همیشه روزهایی هست که انسان در آن کسانی را که دوست می داشته است بیگانه می یابد!
والتر بنیامین:
اینکه همه‌ چیز به روال همیشگی پیش می‌رود، خود همان فاجعه است!
ماکسیم گورکی:
انسان بـا مقاومتی کـه در مقابل محیط می کند خـود را می سازد.
دکتر علی شریعتی:
مادرم می گفت: عاشقی یک شب است و پشیمانی هزار شب
اما هزار شب است پشیمانم که چرا یک شب عاشقی نکرده ام

خورخه لوئیس بورخس:

همیـشه توان این را داشته باش تا از کسی یا چیزی که آزارت می دهد بـه راحتی دل بکنی!
ریچارد براتیگان:
جهنمی بدتر از آن نیست، که مدام به یاد بیاوری بوسه ای را که اتفاق نیفتاده است!
گابریل گارسیا مارکز:
شوهر کردن بخاطر پول و بی عشق بدترین نوع خودفروشی است ...
آرتور شوپنهاور:
انسان های وحشی یکدیگر را می خورند و انسان های متمدن، یکدیگر را فریب میدهند.
آلبر کامو:
کسانی که مدعی اند همه چیز را می دانند و همه چیز را می توانند درست کنند، سرانجام به این نتیجه می رسند که همه را باید کُشت...!
توماس ادیسون:
زنها اختراعهای بزرگی نکرده اند، اما مخترعان بزرگ را پرورش داده اند..
مارسل پروست:
زمان آدم‌ها را دگرگون می‌کند اما تصویری را که از ایشان داریم ثابت نگه می‌دارد. هیچ چیزی دردناک‌تر از این تضاد میان دگرگونی آدم‌ها و ثبات خاطره نیست.
رومن گاری:
پیش از آنکه کسی در راه خیانت گام بردارد، لازم است که عشق فراوانی را بیهوده هدر داده باشد.
کــوروش بزرگ:
من با هیچکــس بر سر آیین و باوری که دارد نمی جنگم
چرا که خـــدای هر کس همانیست که خـــرد او می گوید

گویند اسکندر قبل از مرگ وصیّت کرد:
هنگام دفنم دست راست مرا بیرون از خاک بگذارید، پرسیدند چرا ؟
گفت : میخواهم تمام دنیا بدانند که اسکندر با آن همه شکوه و جلال دست خالی از دنیا رفت.

متنی تامل برانگیز از یک ناشناس:
فرزند عزیزم
آن زمان که مرا پیر و از کار افتاده یافتی
اگر هنگام غذا خوردن، لباس هایم را کثیف کردم و یا نتوانستم لباسهایم را بپوشم
اگر صحبت هایم تکراری و خسته کننده است
صبور باش و درکم کن
به یاد بیاور، وقتی کوچک بودی، مجبور می شدم روزی چند بار لباسهایت را عوض کنم
برای سرگرمی یا خواباندنت مجبور می شدم بارها و بارها داستانی را برایت تعریف کنم
وقتی نمی خواهم به حمام بروم، مرا سرزنش نکن
وقتی بی خبر از پیشرفت ها و دنیای امروز، سئوالاتی می کنم با تمسخر به من ننگر
وقتی برای ادای کلمات یا مطلبی، حافظه ام یاری نمی کند، فرصت بده و عصبانی نشو
وقتی پاهایم توان راه رفتن ندارند، دستانت را به من بده ... همانگونه که تو اولین قدم هایت را در کنار من برداشتی
زمانی که می گویم دیگر نمی خواهم زنده بمانم و می خواهم بمیرم، عصبانی نشو ... روزی خود می فهمی
از اینکه در کنارت و مزاحم تو هستم، خسته و عصبانی نشو
یاریم کن، همانگونه که من یاریت کردم
کمک کن تا با نیرو و شکیبایی تو، این راه را به پایان برسانم
فرزند دلبندم، دوستت دارم

اخبار و تحلیل متنوع سیاسی و اقتصادی ایران و جهان

رشد فوق العاده فروش تسلیحات آمریکایی/ نیویورک تایمز: این سلاح ها را "اعراب" از "ترس ایران" خریده اند!

آمریکا به تنهایی فروشنده‌ی یک سوم میزان سلاحی بود که در سال ۲۰۱۱ در سطح جهان به فورش رسیده شده است.این میزان فروش اسلحه در تاریخ آمریکا "بی‌سابقه" بوده است. روسیه با اختلاف فاحش، با فروش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار جنگ‌افزار، در رده‌ی دوم قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آخرین گزارش تحقیقی کنگره‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا می‌گوید فروش سلاح از سوی آمریکا به کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۱، سه برابر رشد داشته است.به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب" ؛ برپایه گزارش روزنامه‌ی "نیویورک تایمز" ایالات متحده‌ی آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی، مجموعا ۶۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سلاح فروخته است که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۰ "رشدی فوق‌العاده" را نشان می‌دهد.این رقم حاکی از آن است که آمریکا به تنهایی فروشنده‌ی یک سوم میزان سلاحی بود که در سال ۲۰۱۱ در سطح جهان به فورش رسیده شده است.این میزان فروش اسلحه در تاریخ آمریکا "بی‌سابقه" بوده است. روسیه با اختلاف فاحش، با فروش ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار جنگ‌افزار، در رده‌ی دوم قرار گرفته است." نیویورک تایمز" در پایان یک نتیجه گیری عجیب ارائه داده است. این روزنامه نوشته است: چنین حجم افزایش سلاح ایالات متحده آمریکا به این دلیل مربوط می شود که کشورهای خلیج فارس مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان می خواهند خود را از تهدیدات بالقوه از طرف ایران محافظت کنند!

بنا به گزارش تفصیلی کنگره‌ی آمریکا، عربستان سعودی در سال گذشته بالگردهای "آپاچه" و "بلک هاوک" نیز از آمریکا خریداری کرده است. مجموع خریدهای این کشور نفت‌خیز خلیج فارس از آمریکا در یک سال بالغ بر ۳۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.همچنین امارات متحده‌ی عربی ۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار صرف خرید سپردفاعی ضدموشکی و ۹۳۹ میلیون دلار صرف خرید بالگردهای نظامی پیشرفته کرده است. عمان نیز در سال ۲۰۱۱ مجموعا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سلاح جنگی از آمریکا خریده است.

گزارشی از وضعیت آب و سدهای استان

وضعیت آورد آب حوزه‌های کارون، دز و کرخه از زبان مدیر حفاظت از منابع آب خوزستان 


مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی سازمان آب و برق خوزستان گفت: میزان آورد آب حوزه کارون تا پایان مردادماه 6 میلیارد و 417 میلیون مترمکعب بوده که این میزان نسبت به وضعیت نرمال سال‌گذشته 43 درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که میزان آورد در وضعیت نرمال باید 5/11 میلیارد مترمکعب باشد.

محمدعلی میری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، عنوان‌کرد: میزان آورد آب در حوزه دز 3 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب است که نسبت به میزان نرمال سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است. در حوزه کرخه نیز این میزان 775 میلیون مترمکعب آورد می‌باشد که نسبت به وضعیت نرمال سال‌گذشته 86 درصد کاهش را نشان می‌دهد، در حالی که وضعیت نرمال باید 5/5 میلیارد مترمکعب باشد.وی افزود: همچنین آورد آب حوزه مارون یک میلیارد و 137 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال‌گذشته 29 درصد کاهش یافته اما وضعیت مطلوبی را نسبت به سال‌گذشته نشان می‌دهد.مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی سازمان آب و برق خوزستان تصریح‌کرد: مجموع کل آورد آب‌ها به استان 5/11 میلیارد مترمکعب می‌باشد و معادل 56 درصد نسبت به وضعیت نرمال سال‌گذشته کاهش یافته در حالی که آورد نرمال 26 میلیارد مترمکعب است.میری با اشاره به حجم آب مخازن سدهای استان، خاطرنشان‌کرد: حجم مخازن سد کارون بزرگ به جز گتوند با مدیریت مصرفی که انجام شد، امسال 58 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب است که نسبت به سال‌گذشته 7/1 میلیارد مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و همچنین در حوزه دز نیز حجم مخزن 36 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.وی یادآورشد: حجم مخزن حوزه کرخه نیز در 5 ماهه نخست امسال 47 درصد کاهش یافته است به طوری که در حال حاضر وضعیت این حوزه بحرانی است و هم‌اکنون از حجم مرده‌ی مخزن در این حوزه استفاده می‌شود. در حوزه مارون نیز وضعیت مانند سال گذشته است و مخزن وضعیت مناسبی دارد.مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وضعیت EC یا میزان شوری در آب‌های استان، یادآورشد: میزان EC آب کارون در اهواز تا پایان مردادماه حدود 2200 است که این میزان مناسب می‌باشد و نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.میری بیان‌کرد: میزان EC آب حوزه کرخه در سد حمیدیه که محل تامین آب شرب طرح غدیر و مناطق پایین‌دست استان می‌باشد حدود 2000 است که وضعیت مطلوبی را نشان می‌دهد.وی افزود: آب کشاورزی تابستانه در حوزه‌های کارون و مارون به‌طور کامل تامین شده و تاکنون هیچ‌گونه مشکل کم‌آبی گزارش نشده است؛ در حوزه دز نیز با وجود کاهش 50 درصدی میزان کشت، به صورت نرمال با صرفه‌جویی و همکاری کشاورزان، آب مورد نیاز کشاورزان تامین شده اما در حوزه کرخه به دلیل بحرانی بودن وضعیت مخزن، ممنوعیت کشت تابستانه به‌طور کامل اعلام شده است.

چند عکس ببینید

گزارش تصویری/
افتتاح کارخانه دفع بهداشتی پسماند اهواز
عکس  11:57:22 1391/06/07

916-682-5 کد خبر
RSS :: پرینت





















اخبار روز خوزستان

مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان توقف پروازهای اهواز- تهران را تکذیب کرد

دیرکل فرودگاه‌های خوزستان توقف پروازهای مسیر اهواز- تهران در روزهای برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد را تکذیب کرد و گفت: پروازهای این مسیر همچون روال گذشته از مبدا اهواز انجام می‌شود.

ناصر صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، اظهارکرد: در حال حاضر مشکل خاصی در روند پروازهای مسیر اهواز–تهران وجود ندارد.وی افزود: روزانه تعداد پروازهای ورودی و خروجی از مبدا اهواز به 60 پرواز می‌رسد که 80 تا 90 درصد آن به پروازهای اهواز-تهران اختصاص دارد. درصد باقی‌مانده پروازها نیز به پروازهای اهواز- مشهد، اهواز اصفهان و اهواز-شیراز و سایر مسیرها مربوط می‌شود.به گزارش خبرنگار ایسنا روز گذشته نائب رییس مجمع صنفی آژانس‌های هواپیمایی خوزستان از توقف کلیه پروازهای اهوازـ تهران تا پایان برگزاری اجلاس‌سران جنبش عدم تعهد در استان خبرداده بود.

 

استاندار خوزستان خبر داد:
تولید برق از زباله در اهواز پس از تعیین سرمایه‌گذار خارجی

استاندار خوزستان گفت: سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین، مالزی و آلمان از کارخانه دفع بهداشتی پسماند اهواز بازدید کرده‌اند و پس از بررسی موضوع و تعیین سرمایه‌گذار مناسب، تولید برق از زباله در اهواز آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان_سیدجعفر حجازی در مراسم افتتاح کارخانه دفع بهداشتی پسماند اهواز اظهار کرد: در بیشتر شهرهای کشور و ازجمله شهر اهواز مجموعه منسجمی برای دفع بهداشتی پسماندهای شهری وجود نداشته و با توجه به نیاز این کلانشهر، پس از انجام مطالعات لازم، هفت نقطه در استان برای ایجاد کارخانه دفع بهداشتی پسماندهای شهری تعیین و این موضوع در سال 88 به تصویب رسید.وی افزود: مکانی در شمال شهر آبادان برای دفع پسماندهای شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان و مکانی برای دفع پسماندهای شهرهای اندیمشک، شوش، دزفول و همچنین مکانی برای دفع پسماندهای شهرهای مسجدسلیمان، گتوند و شوشتر تعیین شد.حجازی تصریح کرد: ایجاد مکان‌هایی برای دفع بهداشتی پسماندهای شهری موجب افزایش انگیزه شهروندان برای مشارکت در تفکیک زباله‌ها از مبداء می‌شود؛ پس از افتتاح کارخانه دفع بهداشتی پسماند در اهواز، در مرحله بعد کارخانه دفع بهداشتی پسماند در شمال و جنوب استان به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح این کارخانه‌ها تولید پسماند در استان تا حدود زیادی کنترل می‌شود.استاندار خوزستان تصریح کرد: از مجموع سه هزار تن زباله‌ تولیدی استان در روز، یک‌هزار تن در اهواز تولید می‌شود و ظرفیت کارخانه دفع بهداشتی پسماند نیز یک‌هزار تن است.وی خاطرنشان کرد: فاز دوم این کارخانه شامل تجهیز آن به دستگاه زباله‌سوز نیز باید هرچه سریع‌تر افتتاح شود و هرچه میزان بازیافت زباله در این مکان بیشتر باشد، تاثیر اقتصادی آن نیز بیشتر خواهد بود و نیاز به دفع زباله کاهش می‌یابد.حجازی گفت: توسعه فضای سبز در اطراف این کارخانه نیز در برنامه است و ایجاد فضای سبز در اطراف مکان‌های دفع زباله می‌تواند در تلطیف هوا نقش موثری داشته باشد. همچنین باید شرایطی ایجاد شود که کارکنان این مجتمع در شرایط مناسبی به فعالیت بپردازند.وی افزود: این کارخانه در منطقه‌ای قطبی قرار گرفته و باید مناطق اطراف شهر را تا شعاع 80 کیلومتری تحت پوشش قرار دهد تا به این ترتیب از ظرفیت این کارخانه به صورت مطلوب استفاده شود. در فاز دوم نیز می‌توان پسماندهای غیرقابل بازیافت را به سوخت تبدیل و با تولید برق از آنها استفاده کرد.استاندار خوزستان تصریح کرد: سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین، مالزی و آلمان برای بازدید از کارخانه در این مکان حضور یافته‌اند و پس از انتخاب سرمایه‌گذار مناسب و تامین زمین و محوطه، تولید برق از زباله در اهواز آغاز خواهد شد.

 

کاروان کمک‌های مردمی خوزستان راهی آذربایجان شد

امروز و با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان خوزستان، کاروان کمک‌های مردمی استان خوزستان راهی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی شد.

علی‌عسکر ظاهری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_منطقه خوزستان، اظهار کرد: این کاروان شامل 12 تریلر مصالح ساختمانی مانند میلگرد و سیمان، انواع مواد غذایی فاسد نشدنی و پوشاک به ارزش 6 میلیارد ریال است.وی افزود: شرکت نفت در تامین تریلرها و کارخانه‌های سیمان مسجدسلیمان، هفتکل و بهبهان، شرکت فولاد خوزستان و گروه ملی فولاد ایران در تامین مصالح ساختمانی برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده استان آذربایجان شرقی مشارکت داشته‌اند.ظاهری تصریح کرد: همچنین تا امروز یک‌میلیارد ریال کمک‌های نقدی مردم خوزستان از طریق پایگاه‌های جمعیت هلال احمر استان جمع‌آوری شده و این کمک‌ها به شماره حساب 99999 بانک ملت واریز خواهد شد.مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان خاطرنشان کرد: نخستین محموله کمک‌های مردمی خوزستان شامل سه دستگاه تریلر حامل وسایل مورد نیاز و تعداد 40 امدادگر به منطقه اعزام شده بود. پس از آن در بازدیدی که از مناطق آسیب‌دیده انجام شده، نیازها مشخص و کاروان دوم امروز راهی آذربایجان شد.

 

 

راه اندازی سرویسهای ویژه پست در خوزستان

اهواز- خبرگزاری مهر: مدیرکل پست استان خوزستان از راه اندازی و توسعه سرویسهای ویژه خدمات رسانی در شرکت پست خبر داد.

مهران حموله در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شرکت پست استان خوزستان در راستای توسعه خدمات رسانی به شهروندان نسبت به راه اندازی سرویسهای جدید و افزایش سرعت و کیفیت خدمات دهی به مردم اقدام کرده است.وی با اشاره به راه اندازی سرویس پست ویژه گفت: این سرویس امکان تحویل مراسلات را تا 10 صبح روز بعد در کل کشور امکان پذیر می سازد.حموله همچنین از راه اندازی بازار الکترونیکی و تجارت و خرید از فروشگاه های مجازی خبر داد و افزود: توزیع این مراسلات از طریق شبکه پستی صورت می گیرد.وی تصریح کرد: این سرویس با مشارکت بیش از 80 فروشگاه و 23 شرکت بزرگ و فعال، ترافیک قابل ملاحظه و چشمگیری را جذب کرده است.مدیرکل پست استان خوزستان در خصوص دیگر سرویس‌های نوین پست خوزستان به سرویس سفارش اینترنتی کارت پستال اشاره کرد و گفت: این سرویس تلفیقی از تکنولوژی ‌های الکترونیکی در فضای مجازی و کارت‌ پستالهای فیزیکی است.وی افزود: هموطنان می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت سفارشات الکترونیکی کارت پستال به نشانی اینترنتی www.ecard.post.ir کارت مورد علاقه خود را انتخاب تا شرکت پست در اولین فرصت آن را چاپ و به آدرس گیرنده ارسال کنند.حموله تصریح کرد: پست خوزستان با زیرساختهای کارآمد و دارا بودن حدود 350 خط مبادله پستی  با کمترین هزینه روزانه نزدیک به 100 هزار مرسوله را جابجا می کند.وی به مهمترین پروژه های انجام شده در دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: احداث اداره پست شهرستان بهبهان، هفتگل، احداث ناحیه پستی پردیس اهواز، خرید ماشینهای مبادله شهری و برون استانی ، راه اندازی شبکه WANو LAN و همچنین مکانیزه کردن واحدهای تجزیه و مبادلات سطح استان با اعتبار بالغ بر دو هزار میلیون ریال، هوشمند کردن صنادیق معابر و صنادیق شخصی، بهینه سازی و تعمیر فضاهای پستی استان، بهنگام سازی کدپستی 10 رقمی استان از جمله فعالیتهای شاخص شرکت پست است.مدیرکل پست خوزستان افزود: راه اندازی و ارائه خدمات در 269 دفتر آی سی تی شهری و 404 دفتر آی سی تی روستایی، شروع عملیات احداث مرکز مکانیزه پست خوزستان با زیر بنای سه هزار و 500 متر مربع و 9 هزار و 500 مترمربع محوطه سازی و اعتباری بالغ بر 44 هزار میلیون ریال از دیگر فعالیتهای این شرکت است.وی با اشاره به اینکه در سال 84 بیش از 21 میلیون و 166 هزار مرسوله از استان جابجا شده افزود: این رقم در سال گذشته به 36 میلیون و 895 هزار مرسوله رسیده است.حموله همچنین به پروژه های مصوب سفر دولت به استان اشاره کرد و گفت: احداث ساختمان اداره پست آبادان، هندیجان، لالی و گتوند از جمله مصوبات دولت در بخش پست بوده که همه اجرایی شده اند.

یک خبر از خرمشهر

در چند روز آینده
تکلیف شورای شهر خرمشهر مشخص می‌شود

خبرگزاری فارس: فرماندار خرمشهر گفت: ظرف چند روز آینده تکلیف شورای اسلامی شهر خرمشهر مشخص و اصلاحات لازم در آن صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فارس: تکلیف شورای شهر خرمشهر مشخص می‌شود 

عبدالله حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در خرمشهر اظهار کرد: شورای اسلامی و شهرداری خرمشهر به دلایلی چون عدم‌تعهد و احساس مسئولیت امروز به وضعیت نابه‌سامانی درآمده و ارتباط مطلوب و مؤثری با هم ندارند.

* شورای شهر وظیفه ذاتی خود را فراموش کرده است

وی افزود: شورای اسلامی این شهر با فراموش کردن وظیفه ذاتی خود و با جایگزین کردن باندبازی و جناح‌بندی در انتخابات هیئت رئیسه به جای خدمت‌رسانی به شهروندان، امروز به حالت تعلل و بلاتکلیفی درآمده و همچنان سردرگم است.فرماندار خرمشهر تصریح کرد: ما تمام تلاش‌مان بر این است که مشکلات به‌وجود آمده در شورای شهر خرمشهر را جمع و مشکل را حل کنیم زیرا از موضوع پیش آمده تنها و تنها مردم متضرر می‌شوند.وی اضافه کرد: در این خصوص با استاندار خوزستان نیز وارد مذاکره شده و به‌زودی تصمیمات مؤثری در این خصوص اخذ و به آنها اعلام می‌شود.

* شورای شهر به 2 گروه 3 نفره تقسیم شده است

حسینی با اشاره به اتفاقات اخیر به‌وجود آمده در این شورا گفت: شورای شهر خرمشهر به دو گرو سه نفره تقسیم شده و یک عضو دیگر این مجموعه نیز هر چند روز یک بار به یکی از گروه‌ها متوسل می‌شود.وی خاطرنشان کرد: اختلافات ایجاد شده در شورای شهر خرمشهر سبب متوقف شدن بسیاری از کارهای شهر و شهرداری همچنین عقب ماندگی بیش از پیش منطقه شده است.

* با ناهماهنگی مسئولان تنها مردم متضرر می‌شوند

فرماندار خرمشهر در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر منحل شدن شورای شهر اظهار کرد: در هر دو صورت چه شورای شهر منحل شود و چه به‌کار خود ادامه دهد تبعاتی را به‌دنبال دارد.وی با اشاره به اینکه با ایجاد ناهماهنگی بین مسئولان همواره مردم متضرر می‌شوند، گفت: ظرف چند روز آینده تکلیف شورای اسلامی شهر خرمشهر مشخص و اصلاحات لازم در آن صورت می‌گیرد.حسینی همچنین بیان کرد: البته به اعضای شورا اعلام شده که هر زمان به جمع‌بندی نهایی رسیدند به ما اطلاع دهند زیرا فرمانداری در خصوص رفع مشکل پیش آمده همه تلاش خود را می‌کند.وی در پایان گفت: همه تلاش ما در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی بخش‌های مختلف شهرستان و عمران و آبادانی خرمشهر با کمک و تعامل بیش از پیش مسئولان اجرایی منطقه است.

معرفی اماکن و طبیعت جذاب و دیدنی خوزستان

بهشت نا شناخته مافارون – منطقه تفریحی سیاحتی سفیدکوه

دکتر برات قبادیان- دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
  



bghobadian2004@yahoo.comآدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسکریپت دارید

ghobadib@modares.ac.irآدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسکریپت دارید

چکیده

مافارون نام قله بلندی است با ارتفاع بیش از 4000 متر که در بلندای سفیدکوه از زاگرس مرکزی و در شمال شرقی شهرستان ایذه قرار دارد.در این مقاله منظور از بهشت مافارون مجموعهء قله مافارون و مناطق مرتفع اطراف شامل دشتهای دلی و تلگدر است. این منطقهء دو فصل، به دلیل موانع طبیعی صعب العبور، نا شناخته باقی مانده است. مافارون از نظر پتانسیلهای طبیعی فراوان ، آب و هوای مطبوع ، مناظر دیدنی و چشم اندازهای زیبا در دنیا بی نظیر است. توسعه مافارون می تواند آن را به یکی از مناطق گردشگری جهان تبدیل نماید. موقعیت جقرافیایی مافارون در بین استانهای همجوار، و نیز نزدیکی آن به کشورهای عربی و بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس، با دارا بودن دمای هوای زیر 20 درجه سلسیوس در گرمترین ایام سال و در شرایطی که دما در خوزستان و سایر مناطق گرمسیری به 50 درجه سلسیوس می رسد می تواند آن را از جذابترین نقاط گردشگری ایران و جهان بنماید. دسترسی آسان، امکان احداث فرودگاه، امکان نصب تله کابین، امکان ایجاد دریاچه مصنوعی، وجود پیست اسکی طبیعی، امکان ساخت شهرک گردشگری،امکان مشاهده پدیده‌های زیبای طلوع و غروب خورشید در ارتفاع و دهها پتانسیل دیگر، مافارون را متمایز از سایر قله‌های مرتفع و مکان‌های گردشگری ایران و جهان نموده است که از امتیازات این منطقه است.توسعه مافارون و تبدیل آن به یک مکان مهم گردشگری می تواند در توسعه پایدار شهرستان ایذه و رفاه اقتصادی مردم آن نقشی اساسی ایفا نماید.

کلید واژگان:زاگرس مرکزی – سفیدکوه – مافارون – بازفت – دشت سوسن – دلی – جنگه - مافارون

1- مقدمه

مافارون نام قله‌ای است در شمال شرقی شهرستان ایذه که در وسط سفیدکوه از رشته کوههای زاگرس مرکزی واقع شده است ( شکل 1 ).این قله از شمال به منطقه بازفت در استان چهارمحال و بختیاری و از جنوب به دشت سوسن در استان خوزستان مشرف است. ارتفاع قله مافارون از سطح دریا بیش از 4000 متر است. سفیدکوه مانند دیوار بلندی استانهای خوزستان و چهار محال و بختیاری را از هم جدا می کند. رودخانه بازفت در شمال قله مافارون قرار دارد که

شکل ا :موقعیت جغرافیایی مافارون در سفیدکوه بختیاری

یکی از سرشاخه های کارون است در حالیکه رودخانه کارون که از دو رودخانه بازفت و خرسان تشکیل می شود

در جنوب مافارون از میان دشت سوسن می گذرد. مشاهده این دو رودخانه از بلندای قله مافارون بسیارتماشایی و جالب توجه است.

دشت "دلی" در جنوب شرقی و دشت "تلگدر" در جنوب غربی مافارون همراه با برفابها و چشمه سارهای دیدنی و مناظر زیبا منطقه‌ای را تشکیل می دهد که باید آن را " بهشت ناشناخته مافارون " نام نهاد. این منطقه از دیرباز محل ییلاقی عشایری بوده است که قشلاق خود را در دشت سوسن و مناطق اطراف ساکن بوده‌اند مافارون را باید منطقه دو قصل نامید زیرا تابستان و پاییز در آن بسیار کوتاه است. در حقیقت زمستان مافارون نه ماه و بهار آن سه ماه طول می کشد. مافارون در زمستان به طور کامل از برف پوشیده شده است در حالیکه بهار آن سرسبز، در کنار غارهای برفی و درّه‌های پر برف و قله سفید پوش چشم هر بیننده‌ای را خیره می کند. بدون شک عوامل بازدارنده طبیعی باعث ناشناخته ماندن مافارون علی رغم پتانسیل‌های طبیعی و مواهب خدا دادی بی شمار آن شده است . از این رو، هدف از تدوین مقاله حاضر، تحلیل و تبیین پتانسیل‌های مافارون بمنظور امکان توسعه آن در جهت توسعه پایدار شهرستان ایذه و شکوفایی اقتصادی مردم آن است.

2- جذابیت‌های بی نظیر مافارون

عده‌ای عصر حاضر را بازگشت انسان به طبیعت می‌دانند، اگرچه مشکلات پیچیده شهرنشینی ، تراکم جمعیت، ماشینی شدن زندگی، و آلاینده‌های ناشی از زندگی شهری هم اکنون باعث هزاران پدیده جانفرسا و روح آزار گردیده که این بازگشت را تسریع کرده است. از تبعات مخرب صنعتی شدن باید به تخریب محیط طبیعی و آلودگی آب ، خاک و هوا اشاره کرد. نتیجه چنین پدیده‌ای را باید آزرده شدن جسم و جان انسان‌ها و پناه آوردن آن‌ها به طبیعت دست نخورده و بکر دانست. بطور کلی انسان صنعتی و شهری ، برای بازسازی قوای جسمی ، روحی و فکری خود پس از کار و تلاش در محیط‌های پر سر و صدای صنعتی آلاینده ، نیازمند آسایش و آرامش در فضای طبیعی آرامش بخش است. خوشبختانه شهرستان ایذه ، از این بابت ، در عرصه ملی و جهانی دارای جایگاه ویژه‌ای است که طبیعت بی نظیر مافارون از جمله سرمایه‌های کم نظیری است که آن را باید خزانه طبیعی و پس انداز پنهان نسل آینده نام نهاد. این گنجینه پنهان و بهشت ناشناخته دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که به طور خلاصه به بعضی از آنها در زیر اشاره می شود :

    * برفابها و چشمه سارهای آب روان طبیعی و معدنی در طول مسیر و در محل(شکل 2).

شکل 2 : نمونه‌ای از برفاب منطقه مافارون در فصل تابستان

    * چشم انداز‌های زیبای شمال - جنوب. از شمال به جنگل های زاگرس میانی(شکل 3).

شکل 3:نمایی از جنگلهای زاگرس میانی در منطقه بازفت

و از جنوب به دشت سوسن(شکل 4) و رودخانه کارون.

شکل 4 :منظره ای از دشت زیبای سوسن در فصل بهار

    * غار های برفی جاودانه ، برف جدید همیشه روی برف قدیم می نشیند.
    * دشت وسیع در ارتفاع چهار هزار متری از سطح دریا.
    * آسمان صاف و پر ستاره و طلوع و غروب معجزه انگیز خورشید.
    * گونه‌های نادر بوته‌ها و درختان جنگلی.
    * وجود پرندگان زیبا مانند کبک(شکل 5) و حیوانات وحشی قشنگ مانند بز کوهی.
    * رویشگاه گونه‌های قارچ طبیعی و نظیر آن.
    * هوای مطبوع و نسیم خنک در روز های گرم سال.
    * موقعیت جغرافیایی بی نظیر.
    * فاصله اندک میان مناطق سردسیری و گرمسیری.

شکل 5 :کبک زیبای منطقه مافارون در سفیدکوه بختیاری

از نظر آب و هوا ، مافارون در جایگاه و موقعیت خود بی نظیر است. در ماه‌های گرم سال مانند تیر ، مرداد و شهریور که دمای هوا در مناطق گرمسیری مانند خوزستان و یا خلیج فارس به پنجاه درجه سلسیوس می رسد ، در گرمترین ایام روز ، دمای مافارون از بیست درجه سلسیوس تجاوز نمی کند. یا به سختی بتوان دست را چند ثانیه‌ای در آب چشمه های مافارون نگه داشت.خلاصه کلام، در باب مافارون باید گفت:" آنچه عالم همه دارند تو یکجا داری."

گفتنی‌ها در باره مافارون بسیار است که در قالب یک مقاله نمی توان به همه آن‌ها پرداخت و از حوصله این مقاله نیز خارج است. به قول شاعر :

مشک آن است که ببوید نه آن که عطار بگوید

3- وضعیت دسترسی به مافارون

در شرایط موجود، دسترسی به مافارون از طریق زمینی با استفاده از جاده‌های مال رو در آغاز فصل بهار امکان پذیر است. منطقه مافارون را باید سرزمین دو فصل نام نهاد زیرا مافارون دارای زمستانی طولانی و بهاری کوتاه است و عمر تابستان و پاییز در آن قابل اغماض است. امکان دسترسی هوایی در فصل بهار و هوای مساعد با استفاده از هلی‌کوپتر نیز امکان پذیر است. مسیر رسیدن به مافارون شمالی- جنوبی است، یعنی هم از خوزستان و هم از چهارمحال و بختیاری. بر حسب اتفاق، تفاوت مافارون با سایر قله‌های بلند ایران همین امکان دسترسی عمومی است زیرا قله‌های تقریبا مشابه مانند دماوند، زردکوه و دنا فقط قابل دسترسی بوسیله کوهنوردان بوده و قابل سکونت نیستند. مسیر رسیدن به مافارون از اهواز، از طریق شهرهای هفتکل/ رامهرمز، باغملک، ایذه و روستاهای پیان، دهستان سوسن، جنگه، سه‌چه، سرکول و جاده مال‌رو صعب‌العبور چور است(شکل6). هم‌اکنون جاده ماشین‌رو از مسیر ایذه- پیان- سوسن تا جنگه و ممبین کشیده شده و برای فعال کردن گردشگری نیازمند تمهیدات جزئی است. این جاده با تمهیداتی می‌تواند به سرکول رسیده و حتی تا دامنه چور نیز ادامه داشته باشد.

شکل 6: منطقه مافارون شامل جنگه، ممبین،دشت دلی، به همراه مسیر مال رو چور

حد فاصل سه‌چه و بلندی چور دو تنگه و یک کوه وجود دارد یعنی تنگه "زولف اوشنون" و ممبین و کوه میان این دو. اگر از سه‌چه تله‌کابینی به مقصد بلندای چور ایجاد شود، راه دسترسی بسیار میان‌بر و از نظر مناظر طبیعی جذابی ایجاد خواهد شد که علاوه بر اینکه یک منبع درآمد است، مسیری بسیار هیجانی و لذت‌بخش نیز خواهد بود. یکی از تفاوتهای اساسی میان قله رفیع مافارون و سایر قله‌های جهان دشت وسیع دلی و منطقه مسطح اطراف چشمه تلگدر است. این ویژگی از مزایای مافارون و وجه تمایز بسیار جذابی است که امکان ساخت فرودگاه برای فرود هواپیماهای سبک را فراهم می‌نماید. به علاوه، وجود فرودگاه، دسترسی آسان گردشگران ایرانی و خارجی را تسهیل می‌نماید. از این رو بطور خلاصه مسیر دسترسی به مافارون به صورت زیر است:

اهواز ایذه سوسن ممبین دلی مافارون

البته لازم به ذکر است که دسترسی به مافارون از ناحیه شمال شرقی، یعنی از منطقه بازفت در استان چهارمحال و بختیاری نیز میسر است(شکل 7 ).

شکل 7 :موقعیت مافارون از سمت شمال شرق و منطقه بازفت

جاده میان‌بر خوزستان به اصفهان از طریق مسجد سلیمان از منطقه بازفت می‌گذرد. مسیر شمالی نیز مانند مسیر جنوبی صعب‌العبور است. راه دسترسی آن از طریق نمودار زیر به خوبی دیده می شود:

شهرکرد اردل بازفت تلخه‌دان کهدون دلی مافارون

4- پتانسیل و جاذبه‌های مافارون

در ارزش گذاری سرمایه‌های هر کشوری، اغلب آن را به سه دسته تقسیم می‌کنند:

الف- سرمایه‌های طبیعی- خدادادی

ب- سرمایه‌های فیزیکی

ج- سرمایه‌های انسانی

آنچه در ارتباط با مافارون مطرح است و در اینجا تبیین می‌شود، سرمایه‌های طبیعی است. تعیین میزان ارزش واقعی این سرمایه‌ها، کار بسیار دشواری است. این سرمایه‌های بالقوه نیازمند آن هستند که به فعل برسند تا بتوان از ثمره‌های آن بهره‌مند شد. پتانسیل و جاذبه‌های موجود منطقه مافارون را می‌توان بصورت محورهای زیر خلاصه کرد:

    * امکان بهره‌گیری از غارهای برفی در ماههای تیر، مرداد و شهریور
    * امکان بازدید و استفاده از چشمه‌های آب معدنی و طبیعی متنوع
    * امکان احداث فرودگاه
    * امکان نصب تله‌کابین
    * امکان مشاهده همزمان رودخانه کارون ار شمال و جنوب
    * نزدیکی به مراکز جمعیتی مانند استانهای جنوبی و کشورهای همسایه
    * امکان دسترسی آسان به نقاط مرتفع
    * امکان مشاهده طلوع و غروب خورشید از ارتفاع((sunset point- شکل 8.

شکل 8 : منظره زیبای غروب از ارتفاع(Sunset)

    * امکان بهره‌برداری از پیست‌های ورزشی اسکی طبیعی
    * امکان ایجاد دریاچه مصنوعی به منظور تفریح و قایقرانی
    * امکان ساخت شهرک گردشگری شامل هتل،ویلا و...
    * امکان دایر نمودن باغ گونه‌های نادر حیات وحش
    * امکان بسته بندی و فروش آب چشمه‌های معدنی
    * امکان ساخت کارخانه تولید داروهای گیاهی
    * امکان تاسیس مرکز تحقیقات آب، اقلیم و گیاهان دارویی
    * امکان بازدید از مناطر نادر استان چهارمحال و بختیاری مانند دشت لاله‌های واژگون(شکل9).

شکل 9: نمونه‌ای از لاله‌های واژگون

5- پیشنهادها

برای حصول نتیجه در ارتباط با این مقاله، پیسنهادهای اجرایی زیر ارائه می گردند:

1- مطالعه امکان سنجی توسعه منطقه مافارون در اولویت قرار گیرد.

2- بودجه لازم جهت مطالعه امکان سنجی توسعه منطقه تفریحی - سیاحتی سفیدکوه به مرکزیت مافارون ، در بودجه‌های سنواتی عمرانی استان لحاظ شود.

اخبار استانداری خوزستان

مجتبی گهستونی:  بر اساس اخبار موثق استاندار خوزستان در حالی در شنبه آینده تغییرخواهد کرد و ساختمان استانداری را ترک می کند که شواهد و قرائن هم حاکی از تغییر مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در هفته آینده است.

اگرچه شرایط داخلی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان حکایت از بی انگیزه گی در بین مدیران و کارشناسان دارد اما شرایط پیش روی محوطه ها و بناهای تاریخی هم مطلوب نیست و کج دار و مریض به حیات خود ادامه می دهند.

کاندیدای مورد نظر که اطمینان کافی برای به دست گرفتن این مدیریت را در هفته آینده همزمان با تغییر استاندار دارد معتقد است که سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی را می شناسد و به دلیل تجربیاتی که در یکی از این سه حوزه دارد و می گوید که با برنامه وارد ساختمان ثبت ملی شده شیرخوارگاه سابق و جهاد کشاورزی قبلی و اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خواهد شد.

با این حال باید منظر بود که آیا در روزهای آینده سنگینی فضای درونی اداره کل میراث فرهنگی شکسته خواهد شد؟ آیا مدیر کل فعلی با عوامل پیرامونی خود همچنان برای ماندن مقاومت خواهند کرد؟ آیا مدیر کل جدید برنامه ای کاربردی و به دور از تخیل ارائه خواهد داد؟مدیر کل جدید باید خوب بداند که یکی از بزرگترین اشتباهات مدیر کل فعلی میراث فرهنگی نداشتن برنامه ریزی و اولویت بود چرا که اگر غیر از می بود باید در یک موضوع شاهد پیشرفت می بودیم.

واقعیت امر این است که بسیاری از مدیران استان و به خصوص فرمانداران رضایت چندانی از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ندارند و مدیر کل یکی از سخت ترین کارهایش اعتماد سازی است که باید انجام دهد.

انتظار می رود که مدیر کل میراث فرهنگی به تشکل های میراث فرهنگی و رسانه ها پاسخگو باشد و هنوز مدیر کل نشده رد تماس نداده و یا وعده سرخرمن ندهد.

درصورتی که در هفته آینده مدیر کل جدید انتصاب شود باید منتظر بود که با فعال کردن شورای ثبت، او در روزان آینده به همایش ملی ثبت برود و در کنار کارشناسان اداره و دوستداران تشکلهای میراث فرهنگی از پرونده های ثبتی دفاع کند. باید انتظار داشت تا رونقی به یگان حفاظت میراث فرهنگی بدهد؟ باید منتظر بود تا مصوبات به زمین مانده سفرهای ریاست جمهوری را در حوزه کاری اداره کل متبوع به سرانجام برساند.مثل موزه منطقه ای.باید منتظر بود تا مدیر کل از استاندار بودجه ای بگیرد تا کارگاه های مرمتی و حفاظتی فعال شوند.

بی شک یکی از اقدامتی که مدیر کل باید انجام دهد آشنا کردن مدیران ارشد به اهمیت بافت های تاریخی و ترغیب کردن آنها به سرمایه گذاری در این حوزه است.از بین بردن رکود و رخوت و دلمردگی در پایگاههای پژوهشی استان خوزستان موضوعی است که نیازمند مدیریت کارآمد و قوی و با انگیزه است. یکی از آسیب های جدی که محوطه های تاریخی و بناها با آن مواجه هستند و تاکنون صدمات جبران ناپذیری را وارد کرده نداشتن تعیین عرصه و حریم است که در این میان استان خوزستان یکی از ضعیف ترین استان های کشور محسوب می شود. مثل نداشتن تعیین حریم برای بسیاری از محوطه های تاریخی شوش، دزفول، ایذه، مسجدسلیمان، شوشتر، رامهرمز و...

فعال کردن کارگروه میراث فرهنگی در استانداری خوزستان از دیگر اولویت ها است که به دلیل اختلاف شدید میان اداره کل میراث و استانداری مدتهاست که برپا نشده است.

متاسفانه تعدادی از شهرستان های خوزستان علی رغم اینکه در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حرف برای گفتن دارند اما فاقد اداره هستند که نبود این اداره باعث شده تا مشکلات عدیده ای در شهرستان بوجود آید. شهرستان هایی مثل اهواز، اندیکا، گتوند، رامشیر، آغاجاری، ماهشهر، هویزه، هفتکل، هندیجان. 

فعال کردن مجتمع های بین راهی یکی از مهم ترین دغدغه های گردشگران و مسافران بین شهری است که خوزستان در اینباره عملکرد موفقی نداشته است. چرا که معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حتی توانایی نظارت بر مناطق گردشگری را نداشته که در اینباره باید به آرپناه، شیمبار، منگره و.... اشاره کرد.

یکی از بزرگترین ضعف های استان خوزستان به دلیل ناتوان بودن در اداره معاونت گردشگری به نتیجه نرساندن و اجرایی نکردن طرح جامع گردشگری خوزستان است که مدیر کل در اینباره باید جلوی هرگونه فرصت سوزی را بگیرد. وقتی طرح جامع گردشگری وجود نداشته باشد حتی بهره برداری از یک دستشویی هم با شکست مواجه می شود و در نهایت مردم محلی به ساخت دستشویی بی در و پیکر با بلوک پناه می برند. نمونه اش شیمبار در اندیکا.

جذب سرمایه گذار و تسریع در سرمایه گذاری از مهم ترین کارهایی است که باید درباره آن تصمیم جامع گرغت. رفع موانع گفتگو و انجام امور سرمایه گذاری در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در اولویت است. بارها مشاهده کرده ام که افرادی با حضور در اداره کل و مراجعه به معاونت مربوطه دست از پا دراز تر بازگشته اند.

اما از همه قربانی تر حوزه صنایع دستی است که رونق دادن به صنایع دستی و فعال کردن کارگاهها و بازارچه های صنایع دستی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. آن زمان که صنایع دستی به عنوان یک مدیریت عمل می کرد به مراتب فعال تر از حال بود چرا که کارگاه های بسیاری فعال بودند و هر سال یکی از بزرگترین نمایشگاههای صنایع دستی در خوزستان برگزار می شد ولی از زمان بر سر کار آمدن مدیر کل فعلی هم نمایشگاه بزرگ صنایع دستی خوزستان تعطیل شد و هم کارگاههاها نیمه فعال شدند.

با این حال مدیریت در اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری درایت و حوطه بسیار می خواهد. آنچه که نوشته شد بخش اندکی از نظریان و دغدغه ها است که در نوشتارهای بعد به اطلاع خواهد رسید.

راستی شما فکر می کنید چه کسی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان می شود؟

اخبار ورزشی

کاروان تیم فوتبال پرسپولیس امروز (سه شنبه) با پرواز ساعت 19 تهران را به مقصد اهواز ترک خواهد کرد.
خبرگزاری ایسنا: کاروان تیم فوتبال پرسپولیس امروز (سه شنبه) با پرواز ساعت 19 تهران را به مقصد اهواز ترک خواهد کرد. با پیگیری های سرپرست تیم فوتبال پرسپولیس شرایط سفر هوایی به اهواز برای کاروان این تیم میسر شد. سرخپوشان برای بازگشت نیز روز پنجشنبه اهواز را به مقصد تهران ترک خواهند کرد.سعید شیرینی سرپرست تیم فوتبال پرسپولیس با تائید این خبر گفت: با وجود محدودیتهای موجود، تقریبا از فراهم آمدن امکان سفر هوایی به اهواز نامید شده بودیم اما با پیگیری های صورت گرفته، در نهایت موفق شدیم شرایط لازم برای پرواز را فراهم بیاوریم تا کادر فنی و بازیکنان تیم بدون هیچ دغدغه خاطری در دیدار با فولاد حاضر شوند. معاون اجرایی باشگاه پرسپولیس در پایان افزود: برای بازگشت هم سفر هوایی خواهیم داشت اما از آنجا که چهارشنبه شب امکان پرواز به سمت تهران وجود نداشت، کاروان تیم با پرواز ساعت 11 صبح روز پنجشنبه به تهران باز می گردد. در حالی بنا به گفته سرپرست پرسپولیس، بازیکنان این تیم با پرواز هوایی به تهران باز خواهند گشت که نایب رییس مجمع صنفی آژانس‌های هواپیمایی خوزستان روز گذشته در گفت و گو با ایسنا از توقف کلیه پروازهای اهوازـ تهران تا پایان برگزاری اجلاس‌سران جنبش عدم تعهد در استان خبرداده بود.
 
 
 

دوبازیکن فولاد خوزستان به اردوی تیم ملی دعوت شدند

 
اهواز- ازسوی مصطفی قنبرنژاد سرمربی تیم ملی فوتبال نونهالان ایران دو بازیکن باشگاه فولاد خوزستان به اردوی آماده سازی این تیم دعوت شدند.
 
به گزارش خبرنگارایرنا به نقل از روابط عمومی باشگاه فولاد خوزستان این دوبازیکن عبارتند از محمد شمس و علی بخات . این دو بازیکن باید در روزهای 12 لغایت 15شهریورماه جاری دراردوی تیم ملی نونهالان ایران که درکمپ تیمهای ملی درتهران تشکیل می شود شرکت کنند.

اخبار برگزیده

***سایت انتخاب همسر در ایران!سایت "بی بی سی فارسی" در گزارشی در مورد سایت های اینترنتی همسر یابی نوشت؛ آیا حاضرید از طریق سایت‌های دوست‌یابی با شریک زندگی خود آشنا شوید؟
مقامات رسمی در ایران اعلام کرده‌اند که برای هیچ سایت اینترنتی همسریابی در ایران مجوز فعالیت صادر نکرده‌اند. چندی پیش اعلام شده بود که با گردانندگان این سایت‌ها برخورد قانونی انجام می‌شود. با این حال ده‌ها سایت همسریابی، سال‌هاست در ایران فعالیت می‌کند. جستجویی کوتاه در اینترنت نشان می‌دهد که امروزه بعضی ایرانی‌ها هم مثل مردم سایر کشورهای جهان به دلایل مختلفی از جمله مشغله‌های زندگی، از پشت کامپیوتر به دنبال، دوست، شریک و یار زندگی خود می‌گردند.
پیش‌تر معاون اجتماعی پلیس فتا، ضمن هشدار به کاربران اینترنت درباره اعتماد به این سایت‌ها گفته بود: "فریب افراد با عناوین مختلف از جمله ازدواج در محیط سایبری بسیارآسان است و علت این مساله پنهان ماندن هویت واقعی افراد است".

***نسخه فتنه گران برای اجلاس غیر متعهد هاشورای هماهنگی راه سبز امید که از چند هفته گذشته با اطلاع رسانی گسترده در فضای رسانه و شبکه های ماهواره ای، از طرفداران خود خواسته بود تا با ایجاد اغتشاش خیابانی در روزهای برگزاری اجلاس تهران ، فضای کشور را در مقابل مهمانان خارجی حاضر در اجلاس نا امن جلوه دهند ، با اتخاذ تصمیم پیاده نظام فتنه برای سفر به مناطق خوش آب و هوا ! در تعطیلات اجلاس و ناامید شدن از همراهی آنان با پروژه مذکور ،با ارسال بیانیه ای از کشورهای مختلف جهان خواستند تا اجلاس تهران را تحریم کنند و با اپوزیسیون به جلسه بنشینند !

***تحریم کنسرت خواننده ضدسوریمخالفت خواننده سوری با نظام سوریه در تونس که مبدع انقلاب‌های اخیر در یکی دو ساله اخیر است، موجب شد مردم این کشور کنسرت وی را تحریم کنند.
اصاله نصری از خوانندگان زن سوری است که مدت‌هاست مخالفت‌های شدیدی با نظام بشار اسد در سوریه انجام داده و مورد حمایت غرب و جریان‌های عربی ضد مقاومت قرار گرفته است.
اما مخالفت او با نظام سوریه در تونس که مبدع انقلاب‌های اخیر در یکی دو ساله اخیر است، موجب شد تا مردم از حضور در کنسرت وی در قرطاج تونس خودداری کنند.

***بازداشت یکی از دست اندرکاران فتنه 88در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران و تلاش عوامل فتنه و ضدانقلاب برای خودنمایی در مقطع برگزاری اجلاس، این عنصر پشت صحنه فتنه که برای برقراری ارتباط با ضد انقلاب به خارج از کشور سفر کرده بود، هنگام بازگشت در فرودگاه امام خمینی(ره) بازداشت شد.
یک منبع مطلع گفت: «میرطاهر-م» (از نمایندگان مجلس ششم) که به منظور تدارک برنامه های ضدانقلاب و فتنه گران به ترکیه رفته بود، مورد شناسایی نیروهای اطلاعاتی قرار گرفته و بامداد یکشنبه به محض ورود به کشور، در فرودگاه بازداشت و همراه با وسایل و مدارکی که از ترکیه با خود آورده بود، به مقامات قضایی تحویل شده است.
***پاداش 3400 میلیون ریالی هیات مدیره یک بانکبا تصمیم مدیران بنیاد شهید، به اعضای هیات مدیره بانک دی متعلق به این بنیاد پاداش 340 میلیون تومانی پرداخت می‌شود.
در حالی که اعضای اصلی هیات مدیره بانک دی را نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان اقتصادی کوثر، شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، موسسه اندوخته شاهد، شرکت خدمات مالی و حسابداری کوثر، شرکت سرمایه‌گذاری آیت ایثار و شرکت صنایع غذایی نماد کوثر تشکیل می دهند، در جلسه هفته گذشته مجمع این بانک در مجموعه فرهنگی و ورزشی تلاش شاهد، پرداخت این پاداش هنگفت به مدیران بانک دی مورد تصویب قرار گرفته است.
در خبر اعلامی بانک از این جلسه هیچگونه اشاره ای به تصویب این پاداش نشده است. ریاست جلسه مجمع این بانک را محمدرضا مزجی معاون اقتصادی بنیاد شهید وامور ایثارگران برعهده داشته است. علی اکبر عرب مازار ریاست هیات مدیره این بانک را برعهده دارد. بانک دی ماموریت و رسالت خود را "ارزش‌آفرینی" اعلام کرده است.

***علت سفرهای اعضای حزب موتلفه به چینحمیدرضا ترقی در گفت و گو با خبرآنلاین دلایل سفر اعضای حزب موتلفه اسلامی به کشور چین را توضیح داد.حمیدرضا ترقی رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه درباره علت سفرهای اعضای حزب موتلفه اسلامی به کشور چین گفت: به علت ارتباطی که با مسلمانان چین که حدود 80 میلیون نفر است برقرار می کنیم هیچ حزبی در دنیا با مسلمانان چین برقرار نکرده است و این ارتباط از نظر ما اهمیت دارد که بتوانیم با اعتماد چینی ها، دیدگاه هایمان را با مسلمانان چین مطرح کنیم. به طور طبیعی این ارتباط شکل می گیرد و هزینه های سفر ما به وسیله طرف چینی پرداخت می شود.

***تکثیر و توزیع شبانه روزنامه ضد انقلاب در شبهای ماه مبارک رمضان مشاهده شده است که عده ای ناشناس روزنامه ضد انقلاب کلمه را شبانه و بصورت پنهانی در مکانهای عمومی توزیع می کنند.روزنامه کلمه که توسط سایت خبری کلمه تهیه و منتشر می شود بدون مجوز انتشار و بصورت پنهانی و شبانه توسط عده ای ناشناس در محل های عمومی شهر تهران و مرکز بعضی شهرستانها توزیع شده است . اخبار این روزنامه بدون مجوز ضد انقلاب که فقط در سیاه نمایی چهره انقلاب و رهبری نقش دارد با انتشار و توزیع شبانه قصد دارد تا فضایی محرف در افکار عمومی ایجاد کند این روزنامه ضد انقلاب که با حمایت عناصر فتنه و سایت کلمه پشتیبانی و طراحی می شود بصورت روزانه بر روی این سایت قرار می گیرید اما تا به حال به این گستردگی منتشر نشده است و بصورت پنهانی و شبانه در بین مردم توزیع نشده است.
اخیرا مشاهده شده است که در برخی محل های عمومی شهر تهران مثل مترو , پارک ها و تلفن های عمومی و بیمارستانها عده ای ناشناس روزنامه بدون مجوز را در این محل ها در بین مردم توزیع می کنند.
***آماده باش دستگاه اطلاعاتیآقای (الف-الف) از فعالین ضد انقلاب و مشاور اطلاعاتی صهیونیستها، چندی است که در حال جذب عوامل جاسوسی در ایران تحت عنوان استخدام خبرنگار برای سرویس های خبری تحت سیاست دستگاههای اطلاعاتی غربی است.
در جدیدترین این تحرکات وی با اعلام اینکه بنیاد تامسون رویترز برای تقویت مهارت های روزنامه نگاران دانشجو می پذیرد اما شرط حضور در این دوره را تعهد ادامه فعالیت روزنامه نگاری در کشور خود و آمادگی همکاری تحت شرایط خاص مطرح شده رویترز بر می شمرد!
نکته قابل توجه آن که طبق روال همیشگی این گونه همکاری های تحت پوشش خبرنگار، کلیه هزینه های سفر و اقامت ایرانیانی که برای این موضوع استخدام می شوند را این رسانه انگلیسی بر عهده گرفته است.
این جذب و استخدام خبرنگاران ایرانی پس از آن صورت می پذیرد که پروژه چشم روباه بنگاه شایعه پراکن بی بی سی فارسی با اشراف گسترده دستگاه امنیتی و اطلاعاتی در ایران به شکست انجامید.
رویترز در ماههای اخیر عملا نقش خود را به عنوان یک رسانه از دست داده و صرفا به عمله سیاسیون غربی در موثر نشان دادن تبلیغات تحریم‌های ضد ایرانی تبدیل شده است.

***آمریکا تحریم را زیر پا گذاشتوال استریت ژورنال نوشت: متهم کردن بانک انگلیسی استاندارد چارتر به انجام مبادلات پنهانی با ایران و نقض تحریم ها علیه این کشور از سوی مقامات ایالت نیویورک موجب شده تا برخی از چهره های سیاسی انگلیس، مقامات این ایالت را به تلاش برای تضعیف لندن به عنوان مرکز فعالیت های مالی متهم کنند. به نظر می رسد، مقامات انگلیسی از اینکه شرکت های اروپایی بیش از همتایان آمریکایی شان از تحریم ها علیه ایران متضرر شده اند، ناراضی اند.
این گزارش افزود: علی رغم تشدید تحریم ها علیه ایران، صادرات کالا از آمریکا به این در نیمه نخست 2012 حدود 70 درصد افزایش یافته و این در حالی است که صادرات کالا از اتحادیه اروپا به تهران در حال کاهش است.
وال استریت ژورنال ادامه داد: مشخص نیست که چگونه ایرانیان حق دارند سیگار مارلبروی تولید آمریکا را بکشند، اما حق ندارند خودروی پژوی تولید فرانسه را سوار شوند! به بیان دیگر، وقتی پای شرکت های آمریکایی به میان می آید، مقامات دولت آمریکا انعطاف بیشتری را در مورد تحریم ها از خود نشان می دهند

*** تردد مشکوک آمبولانس‌های ترکیه در نزدیکی مرز ایراندر شرایطی که ایران به منظور تامین امنیت نشست سران غیر متعهد تردد افراد بدون روادید میان ایران و ترکیه را به حالت تعلیق درآورده، آمبولانس‌های ترکیه‌ای به بهانه کمک به مصدومان زلزله آذربایجان شرقی در نقاط مرزی ایران به صورت مشکوکی تردد دارند.
در شرایطی که دولت جمهوری اسلامی برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان مناطق شمال غربی کشور، از مجامع بین‌المللی تقاضای کمک نکرده، دولت ترکیه اقدامات تحریک‌برانگیزی را در نقاط مرزی ایران انجام می‌دهد.
اعزام آمبولانس‌های ترکیه‌ای به نزدیکی مرزهای ایران باعث شده تا احتمال تلاش ترکیه برای تکرار تجربه سوریه در مناطق شمال غربی ایران قوت بگیرد.
در ماجرای سوریه نیز دولت ترکیه به بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه و در قالب آمبولانس‌های امدادی، تجهیزات و تسلیحات جنگی به مناطق شمالی سوریه ارسال می‌کرد. موضوعی که در هفته گذشته از سوی یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه نیز صراحتا به آن اذعان شد.
در چنین شرایطی انتظار می‌رود نهادهای امنیتی و مرزی با دقت بیشتری تحرکات مرزی دولت ترکیه را زیر نظر بگیرند.

 ***توطئه صهیونیستی برای عقیم کردن دختران ایرانیحسن عباسی در نشست بخش تحول علوم انسانی نمایشگاه قرآن با عنوان «انسان در علوم انسانی اقتدار آفرین» به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنانش گفت: خدا می‌داند اگر بانک های جمهوری اسلامی تبلیغ نکنند چه بودجه‌ای ذخیره می‌شود و آن ها می‌توانند دردهای زیادی از جامعه را درمان کنند. خدا می‌داند توطئه صهیونیستی چیزی نیست جز آنکه برای عقیم کردن دختران از چیپس و پفک استفاده کند. آخر هزینه‌ای که برای این تبلیغات سیب زمینی سرخ کرده و ذرت بو داده می شود از کجا می‌آید، که هر ساعتی تلویزیون و رادیوی جمهوری اسلامی را روشن می‌کنیم مدل توپی و یا موتور‌ی‌اش تبلیغ می‌شود.
آن‌هایی که فکر می‌کنند که چرا مراکز زنان و زایمان و نازایی اینقدر پرمشتری است بروند ببینند در 20 سال گذشته مهمترین خوراک و تنقلات دختران مملکت مدل توپی‌اش بوده یا موتوری‌اش. ازدواج که در کشور ما سنش به تاخیر افتاده و بعد از ازدواج هم که خانم ها بچه‌دار نمی‌شوند تا دکترا بگیرند و بعد هم که تصمیم به بچه دار شدن می گیرند، تازه اول رفت و آمد در مطب‌های زنان و زایمان و نازایی است؛ یکی از دلایل این موضوع تغذیه‌ای نامناسب هم می تواند باشد.
***طرح دولت برای واگذاری زمین کشاورزی به بیکاران

طرح واگذاری 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی در دستور کار دولت قرار گرفته است. در صورت اجرای این طرح و تامین منابع مالی آن، پیش بینی می شود علاوه برای اشتغال زایی گسترده، تولید محصولات کشاورزی با رشد قابل ملاحظه ای روبرو خواهد شد.
***سه خبر انتخاباتیشنیده ایم که بحث تغییر مجری انتخابات به هیچ وجه در دستور کار نهادهای نظارتی و حقوقی قرار ندارد و انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به روال گذشته صورت خواهد پذیرفت.
همچنین , حق الزحمه 6 هزار تن از بازرسان دور دوم انتخابات مجلس تهران پس از گذشت پنج ماه پرداخت نشده است. بازرسان نسبت به این تعویق پرداخت ها معترض هستند.
یکی از کاندیداهای طرح "دولت وحدت ملی" هم فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده است. تا دو هفته دیگر سایت شخصی وی راه اندازی خواهد شد.
***مهندسان ایرانی در راه قطرشرکت های نفت و گاز قطری که قبلا نیروهای خود را از هند تامین می کردند در هفته های اخیر تبلیغات گسترده ای را برای جذب ایرانیان به کار گرفته اند. قطری ها پیش از این نیز تلاش بسیاری برای جذب خلبانان با تجربه ایرانی از خود نشان داده بودند.

محمد مرسی رییس جمهوری مصر در آستانه نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران خواستار کمک هم پیمانان دمشق برای برکناری بشار اسد رییس جمهوری سوریه شد.

رسانه های عراق اعلام کردند:درگیریهای پراکنده ای بین اعضای گروهک منافقین ساکن اردوگاه اشرف با پلیس اداره کننده این منطقه رخ داده است.به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از براثا ؛ یک منبع آگاه با اعلام این خبر افزود اعضای گروهک تروریستی منافقین با کارد وچوب به پلیس اردوگاه حمله کرده اند.این منبع همچنین علت در گیری را بازرسی اعضای این گروهک تروریستی در هنگام انتقال به اردوگاه لیبرتی توسط پلیس عراق اعلام کرد ،که در این بازرسی ها مقادیر زیادی ادوات نظامی در بین وسایل آنها یافت شده وآنها قصد ورود این تجهیزات به اردوگاه لیبرتی را داشتند

گزارشی از وهابیت

عجیب ترین راه محرم شدن مدیر مرد با منشی زن! + عکس

در راه حلی عجیب برای محرم شدن زنان منشی با مدیران نامحرم که توسط مفتی وهابی صادر شده است سوالاتی به ذهن خواننده خطور می کند که پاسخ به آنها ماهیت واقعی این دسته از مفتی های وهابی را آشکار می کند. آیا بدون اطلاع از ابتدائی ترین مسائل فقهی و غیر فقهی و بدون هرگونه سند فتوایی داد؟ این دسته از افراد با ارائه همچین فتاوا به دنبال چه هستند؟
روزگارنو: شیخ علی الربیعی طی فتوایی اعلام کرد: «بر تمام منشی های زن واجب است، سه بار به مدیرشان شیر بدهند تا در حکم مادرشان باشند و بتوانند کنار آن ها کار کنند.»

این مفتی وهابی یا آن قدر جاهل است که نمی داند این فتوا مساوی با فعل حرام است و یا قصدش مبارزه با احکام، بی ارزش کردن و کوچک جلوه دادن احکام حقیقی اسلام است.  مضحک بودن این حکماز این جهات است:  اولا: مدیری  که به منشی  نامحرم است، چگونه می تواند قبل از محرم شدن، منشی را لمس کند و شیر بخورد؟!  ثانیا: اگر منشی، شیر نداشت تکلیف چیست؟ ثالثا: شیر داشتن مستلزم داشتن نوزاد است، حال اگر منشی نوزاد داشت و شوهرش هم زنده بود، آیا زن شوهردار می تواند به مدیرش آن هم به این طریق محرم شود؟!

این حکم نه تنها هیچ دلیل مستندی ندارد و تنها برداشت ها و علایق شخصی مفتی وهابی را می رساند، بلکه از هر جهتی که بررسی می شود جز تمسخر و خنده مخاطب نتیجه ای نخواهد داشت. سؤال که باید از این مفتی های وهابی پرسید این است که اگر همسر خود آنها به عنوان منشی مشغول به کار شود، آیا حاضرند همین حکم را برای همسرانشان بدهند؟

وهابیت یک مکتب نوساخته  است که خود را منتسب به اسلام می داند که توسط اتاق فکرهای بریتانیا برای تغییر ماهیت اهل سنت شکل گرفته است همچنان که برای انحراف تشیع فرقه بهائیت را به وجود آوردند که البته در میان جوامع شیعی با وجود نسخه کامل هدایت بشری و مرجعیت بیدار این انحراف رخ نداد.ظاهرا وهابیت هدفی جز این ندارد که با فتواهای مضحک، احکام واقعی اسلام را به سخره بگیرد و کوچک جلوه دهد تا به این طریق احکام اسلامی را ناکارآمد نشان دهد؛ اقدامی که از آن، جز پشتیبانان غربی وهابیت کسی سود نمی برد.

خبری سینمایی عکس

منبع: خبری سینمایی عکس

تاریخ جنگ تحمیلی

رهبر انقلاب به من فرمودند: اگر آقای رییس جمهور، شما را برای پست معاونت اول، تقاضا کند من قبول می کنم ولی خود او باید بخواهد. نفر بعدی را هم برای فرماندهی سپاه پیشنهاد بدهید. ضمنا تا مدت ها باید به فرمانده جدید مشورت بدهید.


عصرایران -
جدایی محسن رضایی از سیاست و ورودش به عرصه سیاست ، روایتی است که این روزها با احتمال نامزدی وی برای ریاست جمهوری بعدی ، بار دیگر مطرح می شود. محسن رضایی در این باره در سایت شخصی اش این حکایت را چنین روایت کرده است:

پس از چند سال توفیق حضور در صحنه ی مبارزه ی نفس گیر ملت ایران ( از سال 1350 تا 1357 ) بالاخره با عنایات الهی و رهبری امام بزرگوار و مجاهدت امت والا مقام ، انقلاب اسلامی پیروز شد. بین دو راهی قرار گرفتم به دانشگاه بروم و درس نیمه تمام خود را به پایان برسانم یا به سیاست ادامه دهم . بالاخره به فعالیتهای سیاسی ادامه دادم با جمعی از دوستان، حزب تشکیل دادیم و مقدمات شرکت در انتخابات را فراهم می کردیم که ناگهان اوضاع کشور بهم خورد ابتدا تحرکات ضد انقلاب و سپس حمله عراق به کشور آغاز شد. لذا از سیاست فاصله گرفته و بنا به اقتضا وارد عرصه نظامی شدم اما در سال 76 پس از 18 سال وقتی آرامش و امنیت دوباره برای ملت ایران برقرار شد از سپاه استعفا داده و وارد عرصه سیاست شدم.

14 سال است برخی در رابطه با استعفایم از سپاه، داستانها ساخته و شایع کرده اند، گفته اند رهبری معظم انقلاب خواسته اند که فلانی در سپاه بماند ولی ایشان گوش نکرده و از سپاه بیرون آمده یا اینکه معظم له فرموده اند فلانی در سیاست وارد نشود ولی او عمل نکرده، اینها، هیچ واقعیتی ندارد. البته افراد زیادی هم به من مراجعه کرده و گفته اند که ما واقعیت را نمی دانستیم و چه بسا، پشت سر شما، غیبت کرده ایم و حلالیت طلبیده اند. اما بهرحال شرح ماوقع چنین است:

دهم خرداد 76 بود. قبلاً از طریق دفتر مقام معظم رهبری اعلام شده بود که معظم له، حقیر را فرا خوانده اند، خدمتشان شرفیاب شدم. فرمودند: در خصوص کنار رفتن شما از سپاه، گفته بودم صبر کنید خبرتان می کنم حالا وقتش رسیده، بگو چرا نمی خواهی فرمانده سپاه بمانی؟

ماجرا از این قرار بود که حدود سه سال قبل، به ایشان عرض کرده بودم اجازه فرمایند که فرماندۀ سپاه نباشم و فردی دیگر را بدین مسئولیت منصوب فرمایند و پس از آن در تاریخ 10/10/74 طی نامه ای 11 صفحه ای توضیحاتی داده و در نهایت از ایشان جابجایی در مسئولیت سپاه را خواسته و در پایان نوشتم:
«البته اگر حضرتعالی تکلیف بفرمائید که در سپاه بمانم ... تا آن زمان که موهایم سپید شود و با عصا به سپاه بروم، خواهم رفت ... و افزودم:

حقیر خود را مدیون انقلاب و بدهکار به آن می دانم و هیچ جیبی هم، برای خود از آن ندوخته ام. همه عشق من به استفاده از عمرم در تداوم مبارزه و خدمت به انقلاب و اسلام است ... بهرحال، اختیار من، در دست حضرتعالی است.»

پس از تقدیم این عریضه، معظم له فرمودند: صبر کنید خبرتان می کنم. اینک پس از سه سال، که برای من صبری طولانی بود و هر روز، بیش از گذشته، نگرانی هایی از وضعیت آینده کشور به من دست می داد، زمان موعود رسیده و در محضر ایشان بودم، فرمودند: استدلال هایتان را بگوئید، دلایلی را که از قبل، مهیا کرده بودم، برشمردم، خطراتی را که در بیرون سپاه و در جامعه احساس می کردم، عرض کردم. از جمله:

1. نگرانی هایی از آینده کشور چه در بعد اقتصادی، مدیریتی و چه در بعد دور شدن دولت از ارزشهای انقلاب.

2. به هدر رفتن نیرو و توانم در پادگان های نظامی، ضمن داشتن طرح هایی برای تحول فرهنگی و اقتصادی در کشور.

3. عدم جابجایی فرماندهان در رده بالای سپاه و بالنتیجه، خروج سپاه از جوانگرایی، به نحوی که سن متوسط فرماندهان سپاه، مرتباً بالا می رفت.

4. طولانی شدن مدت مسئولیتم در فرماندهی کل سپاه، که 16 سال از آن گذشته بود.

عرایض حقیر، دو ساعت ربع کم، طول کشید. در بین صحبتها هم، ایشان سئوالاتی می فرمودند و من پاسخ می دادم. در پایان فرمودند: مطالبتان تمام شد؟ عرض کردم: بله، ایشان ساعت را نگاه کرده، فرمودند: دقیقاً یک ساعت و سه ربع شد و افزودند، حالا، من قانع شدم که شما از فرماندهی سپاه کنار بروید. البته مصلحت نیست که بدون مسئولیت باشید. چرا که نیروهای حزب الهی نخواهند پذیرفت شما مسئولیتی نداشته باشید. شرط کنار رفتن شما هم، این است که نیروی جایگزین را پیدا کنیم و بعد شما کنار بروید.

 اگر آقای رییس جمهور، شما را برای پست معاونت اول، تقاضا کند من قبول می کنم ولی خود او باید بخواهد. نفر بعدی را هم برای فرماندهی سپاه پیشنهاد بدهید. ضمنا تا مدت ها باید به فرمانده جدید مشورت بدهید.

از معظم له سئوال کردم تعیین فرد بعدی برای فرماندهی سپاه چه مدت طول می کشد؟ آقا فرمودند: از چند هفته تا دو سال، ملاقات تمام شد. داشتم جلسه را ترک می کردم که فرمودند: خوب، حالا که از این در بیرون می رویم اگر از ما سئوال کردند، چه پاسخ بدهیم؟ هر دو باید یک حرف بزنیم و اضافه فرمودند: شما و من می گوئیم که حالا حالاها فرمانده سپاه هستی، دروغ هم نیست. چند هفته طول بکشد یا دو سال، و ادامه دادند: کنار رفتن شما از فرماندهی سپاه، موضوع مهمی است، اگر این مسئله، شایع شود، انعکاس خارجیِ خوبی نخواهد داشت.

 از اطاق ایشان که بیرون آمدم، فرمودند: فردا هم فرماندهان سپاه را بیاورید تا با آنها صحبت کنیم، چون شنیده ام در بین تعدادی از فرماندهان، شایع شده که شما استعفا داده اید.

فردای آن روز، فرماندهان اصلی سپاه را (حدود 70-80 نفر) که برای سمینار «سپاه آینده» در تهران جمع کرده بودیم به ملاقات ایشان بردیم.

خوب بخاطرم دارم، نماز مغرب و عشاء را در حیاط، به امامت حضرت آقا، اقامه کردیم و پس از نماز، در یک محفل کاملاً خودمانی، گرد ایشان نشستیم. ایشان هم روی پله های حیاط نشسته و ما هم، دور ایشان حلقه زدیم ایشان بیانات مفصلی ایراد و از جمله فرمودند:

«شما بزرگان سپاه هستید، من به شما اعتقاد دارم، به این برادر عزیزمان، این آقای آقا محسن رضایی من از ته دل، اعتماد دارم و ایشان را از ته دل دوست دارم. اگر کسی غیر از این شنیده و غیر از این گفته، بدانید یا درست نفهمیده یا مغرضانه بوده یا نفهمیده، من به ایشان خیلی محبت و علاقه دارم. این هم که بعضی خیال کردند ما به آسانی دست از ایشان برمی داریم این هم اشتباه است، این هم کور خوانده اند. این آقا حالا حالاها ما بهش احتیاج داریم. من، آقای رضایی را، آقای آقا محسن رضایی را نخواهم گذاشت ایشان از ما کناره بگیرد و کنار برود. بالاخره به امید خدا، ایشان از اولی که آمدند و مشغول کار شدند در سپاه و در فرماندهی سپاه، با ما در ارتباط نزدیک و صمیمی بودند، تا الان هم الحمدالله همینطور بوده، بعد از این هم، تا هستیم انشاالله همینطور با هم خواهیم بود به فضل الهی و خداوند متعال، خیر مقدر بکند و آنچه صلاح این ملت و صلاح این کشور و صلاح این مجموعه سپاه است، آنرا انشاالله خداوند پیش بیاورد و شما را، یکایکتان را انشاالله خداوند مشمول دعای حضرت ولی الله الاعظم ارواحنا له الفداء قرار بدهد و روح امام را از شما راضی کند.» (متن بیانات مقام معظم رهبری که از نوار پیاده شده)

در این جلسه، حضرت آقا نسبت به حقیر اظهار لطف و محبت کردند و کلماتی را به زبان آوردند که خجالت کشیده و شرمنده شدم. از یک جمله ی معظم له دچار ابهام شدم و آن هم این بود که ایشان فرمودند: اگر همین الان هم بخواهم برای سپاه فرمانده تعیین کنم، آقا محسن را تعیین می کنم. «ابتدا فکر کردم که نکند نظر آقا طی چهل و هشت ساعت، تغییر کرده، بعداً دیدم که ایشان با دقت، کلمات را انتخاب کرده اند. یاد جمله آخر ایشان در دیدار خصوصی افتادم که فرمودند: دروغ هم نیست، وقتی که می گوئیم حالا حالاها ایشان فرمانده سپاه هستند، چه چند هفته و چه دو سال دیگر» در آن زمان، هنوز کسی برای جایگزینی من تعیین نشده بود و لذا، طبیعی بود که آقا بفرمایند:

«همین الان» هم اگر بخواهم برای سپاه فرمانده تعیین کنم، آقا محسن را تعیین می کنم. آنموقع هیچکس به این ظرافت فکر نکرده بود و نپرسیده بود که چرا آقا می فرمایند «همین الان». من هم سعی کردم که کسی متوجه نشود. بالطبع همه چیز، براساس تدابیر ایشان پیش می رفت.

خودم هم، هر روز بیش از گذشته، در محل کار حاضر می شدم، بگونه ای که شائبه ای مبنی بر ترک سپاه در اذهان، شکل نگیرد. ضمن اینکه آقا به من فرموده بودند که فرد جایگزین، معرفی کنم. چند نفر را معرفی کردم و ایشان هم یک نفر در ذهنشان بود که مطرح و مشورت فرمودند.
دو ماه که گذشت، حضرت آقا، حقیر را احضار و فرمودند: مسئولیت بعدی شما هم مشخص شد و افزودند: آقای ذوالقدر با آقای هاشمی مذاکره کردند که شما را به دبیری شورایعالی امنیت ملی منصوب کنند ایشان نپذیرفتند ولی محل دیگری برای شما تعیین شده است و فرمودند: مدتی قبل، آقای هاشمی، آقایان (و) و(ر) و (آ) را برای دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کردند که من با انتصاب آقای (و) به این مسئولیت، موافقت کردم ولی دیشب، دیروقت که برای استراحت می رفتم شما به ذهنم آمدید و آقای محمدی گلپایگانی را نزد آقای هاشمی فرستادم و گفتم که آقای رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شوند. لذا خود را برای این مسئولیت آماده کنید و اضافه فرمودند: آئین نامه مجمع را برای تأیید فرستاده اند، آنرا اصلاح کرده ام ودبیر مجمع را در موارد لازم، رابط خود (رهبری) با مجمع، تعیین نموده ام، لذا ضروری است یک دبیرخانه قوی و با تیم کارشناسی مناسب در مجمع ایجاد کنید.

جالب است که بعدها جمعی از فرماندهان سپاه با رییس جمهور وقت، مذاکره کرده و به ایشان گفته بودند، از ظرفیت های برادر محسن استفاده کنید،ایشان استقبال کرده و گفته بود من نگرانم که پیشنهاد کنم ولی ایشان نپذیرند. البته هیچ گاه چنین پیشنهادی صورت نگرفت.
چند روز مانده به صدور حکم دبیر مجمع و نیز صدور حکم فرمانده جدید سپاه، با آقای هاشمی جلسه ای داشتم. احساس کردم ایشان در خصوص انتصاب من به دبیری مجمع، ذهنیت و ابهاماتی دارند، لذا پس از جلسه نامه ای به محضر حضرت آقا نوشتم و گفتم با توجه به ابهام آقای هاشمی، چون ممکن است در کار مجمع، با ایشان به اختلاف برسم اگر جنابعالی موافق باشید، فعلاً در سپاه به کار ادامه دهم که آقا فرمودند: دیر شده و با نفر بعدی صحبت کرده ایم، من هم به ایشان حق دادم، چون رهبری وقتی که به یک تصمیم می رسند و آن را آشکار می کنند، دیگر تغییر آن، به مصلحت نیست، به همین دلیل اصرار نکردم. دو روز بعد، حکم معظم له برای انتصابم در مجمع، صادر و در متن آن، لطف و محبت فراوانی نسبت به حقیر، ابراز فرمودند و پس از آن هم آقای صفوی که سال ها در کنار من در اداره جنگ نقش موثری داشتند به فرماندهی سپاه منصوب شدند.

بعضی از دوستانِ سپاهی ما، پس از بیرون آمدنم از سپاه، نگران بودند که این موضوع، خدای ناکرده در بدنه سپاه، ذهنیتی سئوال برانگیز در مورد اقدام حضرت آقا را در پی داشته باشد. لذا، با توزیع گسترده نوار بیانات معظم له (که در جمع خصوصی و خودمانی فرماندهان، برای رفع نگرانی آنان، ایراد فرموده بودند)، بشکلی وسیع و با ادبیاتی گوناگون، شایع کردند که رهبری خواستند فلانی را در فرماندهی نگه دارند ولی خود ایشان نپذیرفت، دیگر از من سوال نکردند که آیا مطالبی هم هست که آنها نشنیده باشند؟ من هم این شایعات را می شنیدم اما هیچگاه در صدد توضیح آن برنیامدم. با این وجود ،حال که سالها گذشته آن هم ،به اصرار بعضی از دوستان،پاره ای توضیحات را طرح کردم. خلاصه اینکه :

1- اولاً، خود آقا فرمودند که پس از سه سال، خدمتشان بروم و استدلال های خود را بگویم. اگر ایشان چند سال دیگر هم مرا فرا نمی خواندند، صبر می کردم.

2- ثانیاً، چند روز قبل از صدور حکم، نامه ای به محضر ایشان نوشته و گفته بودم که با توجه به احتمال بروز اختلاف نظر با آقای هاشمی، ترجیح می دهم که در سپاه بمانم که اگر حضرت آقا با فردِ بعدی برای تصدی فرماندهی سپاه صحبت نکرده و موضوع، قطعی نشده بود، من همچنان در فرماندهی سپاه می ماندم.

3- هیچگاه رهبر معظم انقلاب، مستقیم و غیر مستقیم، به حقیر نفرموده بودند که فرمانده سپاه بمانم و من قبول نکرده باشم.

4- محل بعدی، یعنی فعالیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را معظم له، شخصا برای حقیر تعیین فرمودند.

5- و نهایتا اینکه محتوای حکم معظم له در خصوص انتصاب حقیر در مجمع تشخیص مصلحت نظام، خط بطلانی است بر تمامی شایعاتی که عده ای تا کنون ساخته اند.


بسم الله الرحمن الرحیم

سردار سرلشکر محسن رضایی

اکنون که پس از یک دوره ی طولانی و پر افتخار 16 ساله در مسئولیت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، خدمت در خارج از سپاه را وظیفه دانسته و انتخاب کرده اید ، اینجانب اولا لازم میدانم از خدمات بزرگ و ارزشمند شما در آن نهاد مقدس و سرافراز قدردانی کنم. شما حقا در این مدت همه ی استعدادهای خود را بکار انداختید تا سازمانی را که عظمت و کارآیی و فداکاری و نشاط انقلابی آن چشم تحلیلگران جهانی را هم بخود متوجه ساخته است از مجموعه ای از جوانان ایثارگر و عاشق اسلام و انقلاب و امام پدید آورید و به رشد و بالندگی برسانید و در این فرایند پر تلاش و سرشار از مجاهدت ، گروهی از همکاران کاردان و لایق و مجرب با شما همکاری کردند که بعضی به مقام رفیع شهادت نایل گشته و بسیاری هم اکنون در مسئولیتهای بزرگ سپاه و دیگر دستگاههای کشور به خدمت مشغولند و تشکر از شما و همه ی آنان وظیفه ی اینجانب است . شما بحمدالله در این مدت با مجاهدتهای خود در عرصه های دفاع مقدس بارها موفق شدید که قلب امام راحل و دل امت مسلمان را شاد کنید.

ثانیا با توجه به تجارب و شایستگی های جنابعالی، شما را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی منصوب می کنم و چون مسئولیت شما به عنوان دبیری آن مجمع نیز مقرر گردیده است، انتظار دارم که در جلسات مجمع و نیز در اداره ی دبیرخانه ی مهم آن ، همه ی توانایی خود را که بحمدالله ، در میدان های گوناگون به بروز رسیده است بکار گیرید و در سازماندهی و اداره ی دبیرخانه از نیروهای متعهد و عالم و کار آزموده استفاده کنید.

توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم.

18/6/76
سید علی خامنه ای
منبع: عصرایران

بهداشت و سلامتی

خوردن ژلوفن چه بلایی سرمان می آورد؟
 
ژلوفن دارویی است جزء دسته داروهای ضد التهایی غیر کورتونی، که متاسفانه مصرف خودسرانه آن به شدت رواج پیدا کرده است.

دکتر احمد رهنمای چیت ساز نایب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: داروی ایبوپروفن با نام تجاری پروفن به صورت دراژه وجود دارد که سه چهار سالی است که به صورت ژله ای و با نام ژلوفن تهیه می شود.وی خاطر نشان کرد: در تکنولوژی جدید داروسازی تولید داروها به صورت ژله ای بسیار جا باز کرده است زیرا تولید داروها به صورت ژله ای عوارض قرص را به حداقل می رساند و جذب دارو با سریع تر می کند.
وی افزود: از عوارض این دارو عوارض گوارشی است که از آن جمله می توان اثر آن بر روی کبد را ذکر کرد چون این دارو در کبد متابولیزه می شود تا قابلیت جذب داشته باشد بنابراین مصرف زیاد آن به کبد فشار می آورد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از عوارض آن تاثیر این دارو بر کلیه است چرا که دفع دارو از طریق کلیه صورت می گیرد و مصرف بیش از حد آن بر کلیه اثر می گذارد.رهنما یادآور شد: این دارو در بالغین استفاده می شود و به صورت کپسول های 200 و 400 میلی گرمی در بازار موجود است.وی اذعان داشت: از این دارو در امراضی چون آرتریت، نقرس، دردهای شدید قاعدگی و درد دندان استفاده می شود.وی ادامه داد: این دارو خاصیت ضد درد، ضد التهاب، ضد تب دارد که کودکان از این دارو به صورت شربت و با نام ایبوپروفن استفاده می کنند.وی در مورد مصرف این دارو در دوران بارداری گفت: به طور کلی توصیه می شود تمامی داروها در سه ماهه اول بارداری استفاده نشود.وی افزود: ژلوفن در دوران بارداری جز گروه B است یعنی برای جنین ضرری ندارد اما باید طبق دستور پزشک مصرف شود.

وی ادامه داد: اما در 3 ماهه سوم بارداری این دارو جزء گروه D قرار می گیرد که نباید استفاده شود و مصرف آن باعث بروز اختلالات جنینی می شود.

مشکل اتباع خارجی در استان

ورود غیر مجاز افغانی ها به خوزستان ویژه

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان گفت: کارت آمایش 8 ویژه اتباع افغانی توزیع شده و کارت هویت آمایش 7 ویژه اتباع عراقی نیز در حال توزیع است.حجت‌الله دهدشتی اظهار کرد: در حال حاضر همه اتباع عراقی موجود در استان خوزستان دارای کارت هویت هستند، ولی برخی اتباع افغانی به دلیل اینکه به صورت غیرمجاز وارد استان شده‌اند، کارت هویت ندارند.وی افزود: اتباع افغانی فاقد کارت هویت پس از بررسی و شناسایی از کشور طرد می‌شوند.دهدشتی تصریح کرد: اتباع سوری نیز به دلیل اینکه با گذرنامه وارد می‌شوند، کارت هویت دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان تعداد آنها را از طریق شمارش کارت هویت مشخص کرد.

مشکل گردوغبار خوزستان

مشکل گرد و غبار خوزستان تا 5 سال آینده حل می شود  

امیدواریم با اقدامات خود بتوان ظرف مدت پنج سال مشکل گرد و غبار که علاوه بر استان خوزستان 23 استان دیگر در کشور را درگیر خود کرده است برطرف کنیم

طرح جامع مقابله با ریزگردها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هواشناسی و سازمان جنگل‌ها و مراتع در دو برش داخلی و خارجی تهیه شد.معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اهواز با بیان این مطلب که طرح جامع مقابله با ریزگردها جهت تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، گفت: طرح جامع مقابله با ریزگردها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هواشناسی و سازمان جنگل‌ها و مراتع در دو برش داخلی و خارجی تهیه شد.

محمدجواد محمدی‌زاده درباره برش اقدامات داخلی افزود: این اقدامات برای کشور است و اعتبار چهارهزار و 400 میلیارد تومان جهت اجرا نیاز دارد تا در یک برنامه پنج‌ساله کلیه اقدامات که برای تثبیت شن‌های روان و مقابله با ریزگردها انجام شود.وی خاطرنشان کرد: این طرح در هفته گذشته از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا ضمن تصویب برای سال‌های آینده نیز منابع مورد نیاز تأمین شود.محمدی‌زاده از ریزگردها به‌عنوان تهدیدی که ریشه در تغییرات آب هوایی و تغییر کاربری‌هایی که به ناحق به زمین تحمیل شده نام برد و ادامه داد: با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط این مشکل حل خواهد شد.وی درباره برش خارجی این طرح تصریح کرد: در این باره برنامه‌هایی برای کشور عراق به‌عنوان کانون اصلی گردو غبار و سایر کشورهای منطقه مانند سوریه، عربستان و شمال آفریقا تهیه شده و حدود شش میلیون و 400 هزار هکتار کانون‌های تولید ریزگرد در منطقه وجود دارد که نحوه مدیریت و تأمین منابع آن توسط کشورهای درگیر تأمین می‌شود.این مقام مسئول یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در سال 2011 از طرف سازمان ملل به‌عنوان موفق‌ترین کشور در مقابله با ریزگردها در کنار کشور چین معرفی شده است.محمدی‌زاده تأکید کرد: تاکنون بیش از سه میلیون هکتار تثبیت شن‌های روان در داخل کشور انجام شده است و این کارنامه درخشانی برای کشور ایران اسلامی است و از این طرح کشورهای منطقه الگوبرداری کرده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد؛ اجرای این طرح در برش داخلی و خارجی بتواند به مشکل ریزگردها در منطقه خاتمه دهد.محمدی‌زاده اقدامات اصلی و اساسی مقابله با ریزگردها را متقاعد کردن کشورهای کانون گرد و غبار دانست و اظهار داشت: از همه ظرفیت دیپلماسی کشور جهت متقاعد کردن کشورها استفاده خواهد شد که در این باره سفرهایی به کشور عراق و همچنین حضور مسئولان این کشور در ایران و دیداری که با معاون رئیس جمهور انجام شده که بر اساس همین تلاش‌ها کارگروهی در این کشور به ریاست نخست وزیر عراق جهت حل مشکل ریزگردها تشکیل شده و مجلس این کشور هم این طرح را مصوب و منابع آن را نیز پیش‌بینی کرده است.

وی از آموزش 100 کارشناس عراقی در سال گذاشته در اهواز خبر داد و گفت: گروهی دیگر نیز جهت آموزش در آینده نزدیک به ایران خواهند آمد.معاون رئیس جمهور افزود: شرکت‌های ایرانی توان اجرایی وتجهیزات لازم را برای انجام پروژه‌های مقابله با ریزگردها را دارند و ما منتظریم تا کشور عراق امنیت و اعتبار لازم را جهت یک میلیون هکتار کانون گرد و غبار که نیاز به یک میلیارد و 200 میلیون دلار دارد، اختصاص دهد.محمدی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با ریزگردها در استان خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: با اجرایی شدن مصوبه هیئت دولت، 200 هزار هکتار از اراضی استان به کمک وزارت نفت و جهاد کشاورزی شروع شده که تاکنون 13 هزار هکتار آن اجرایی شده که روند آن رضایت‌بخش نیست با رفع مشکل که همان تأمین مالچ از سوی وزارت نفت به‌صورت رایگان با تأمین منابع لازم این مشکل برطرف شده و این برنامه نیز شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی تأمین حقابه تالاب‌ها از اقدامات مؤثر در استان جهت مقابله باریزگردها دانست و کرد: با تأمین این حقابه تالاب‌های شادگان و بخش ایرانی تالاب هورالعظیم زنده و آب‌دار است که با این اقدام از تبدیل این مناطق به کانون گرد و غبار جلوگیری به عمل آمده است.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد؛ با مجموع این اقدامات بتوان ظرف مدت پنج سال مشکل ریزگرد و غبار که علاوه بر استان خوزستان 23 استان دیگر در کشور را درگیر خود کرده است برطرف کنیم.

یک ناهنجاری اقتصادی

ماجرای وام 500 میلیارد تومانی در خوزستان !

    اخیرا به بسیاری از واحدهای اقتصادی بزرگ ایمیل های مشکوکی ارسال می شود که مدعی تامین مالی از مبلغ 500 میلیارد تومان به بالاست!

    تامین مالی در بخش صنعت از جمله مهمترین اولویت های دولت در سال جاری عنوان شده که البته با مانع سخت چند قفله شدن منابع در بانک ها مواجه است. اما به نظر می رسد برخی افراد از این شرایط در حال سوء استفاده هستند.برای بسیاری از واحدهای اقتصادی در کشور طی ماه های اخیر تامین نقدینگی امری بسیار مهم و در برخی موارد به امری غیر قابل دسترس تبدیل شده است و از همین رو چندی قبل موضوع تامین مالی در حوزه صنعت با تشکیل کارگروهی بین وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد شکل اجرایی به خود گرفت. اما خیرا به بسیاری از واحدهای اقتصادی بزرگ ایمیل های مشکوکی ارسال می شود که مدعی تامین مالی از مبلغ 500 میلیارد تومان به بالاست!

    « بنده آمادگی سرمایه گذاری یا مشارکت یا شراکت در هر گونه پروژه دولتی و ملی و خصوصی چه داخلی و چه خارجی را با شرکت های معتبر داخلی و خارجی از مبلغ 500 میلیارد تومان به بالا تا هر مبلغی که مورد نیاز باشد دارم....» این بخشی از نامه ای است که به ایمیل صدها شرکت دولتی و خصوصی طی هفته های اخیر ارسال شده است. در ادامه این ایمیل تصریح شده که طرح باید توجیه اقتصادی داشته باشد و اعلام شده تمام روند کار تفکیک شده، تعریف شده و در چارچوب ضوابط و قوانین و مقررات انجام می شود!

    نحوه کار این مجموعه جدید به این صورت عنوان شده است که با دریافت طرح توجیه اقتصادی و بعد از مشخص شدن میزان حق دلالی دریافتی، سود مورد نظر بنگاه اقتصادی و همچنین زمان بازپرداخت وام،طرح به تایید بانک رسیده و در زمان بسیار کوتاهی مقدمات پرداخت وام  اجرایی می شود. بر اساس گفته فرد مذکور هم اکنون دو پروژه در خوزستان به همین شیوه تامین اعتبار شده است. نکته جالب در این میان ادعای فرد مذکور مبنی بر این است که این تیم تلاش دارد پروژه های نیمه تمام در کشور را از همین طریق تامین اعتبار کند!

    از سوی دیگر تیم مذکور از پذیرش طرح های کمتر از 500 میلیارد تومان خودداری می کند!

    در این میان جای سوال است که چگونه فرد یا افرادی با برخی ارتباطات خاص با مدیران رده بالای بانکی در کشور براحتی و با دریافت حق دلالی وام های از 500 میلیارد تومان به بالا فرآهم کرده و در مقابل بخش عظیمی از مدیران صنعتی بخش خصوصی کشور برای دریافت وام کمتر از یک میلیارد تومان و برای نجات از شرایط نامتعادل اقتصادی فعلی با موانع متعدد روبرو می شوند؟ و در این میان چگونه می شود وام 500 میلیارد تومانی جور کرد و همه ضوابط و مقررات کشور نیز رعایت شود؟

    اخبار مرکز استان

    پس از چند سال انتظار
    کارخانه کمپوست اهواز افتتاح شد

    خبرگزاری فارس: پس از گذشت چندسال انتظار بالاخره کارخانه بازیافت و تولید کود آلی (کمپوست) در آخرین ساعت های هفته دولت امسال در اهواز افتتاح شد.

    خبرگزاری فارس: کارخانه کمپوست اهواز افتتاح شد 

    به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، منصور کتانباف شهردار اهواز، شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاح کارخانه بازیافت و تولید کود آلی (کمپوست) در منطقه سفیره از توابع شهرستان اهواز، اظهار کرد: با افتتاح این کارخانه، دفن بهداشتی پسماندهای کلانشهر اهواز به روش فوکوئوکا با ظرفیت پذیرش یک هزار تن در روز آغاز شد.وی در مورد روش دفع پسماند در سایت جدید اهواز توضیح داد: با توجه به بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز روش دفن در ارتفاع، مورد استفاده قرار گرفته که برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود.کتانباف با اشاره به بازیافت 45 درصد زباله‌ها تصریح کرد: 15 درصد انواع کاغذ، لاستیک، پلاستیک و ظروف فلزی و نیز 30 درصد نیز برای کمپوست جداسازی می‌شود و مابقی زباله‌های غیر قابل استفاده از طریق شیرآبه به حوضچه منتقل می‌شود.به گفته وی، 120 نفر از بانوان سرپرست خانوار که از سوی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی می‌شوند، برای جداسازی پسماندهای خشک (شامل کاغذ،‌ پت، شیشه و...) بکارگیری شدند.این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دستگاه پرس به منظور کاهش حجم زباله‌ها خریداری شده که حجم پسماند را 40 درصد کم و به سلول‌های دفن منتقل می‌کند.وی بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز را یادآور شد و گفت: به همین دلیل از روش ژاپنی موسوم به «فوکوئوکا» برای دفن بهداشتی پسماند استفاده خواهد شد.کتانباف توضیح داد: در این روش زباله‌های غیر قابل بازیافت در سایت، در سلول‌های شیب‌دار به ابعاد 350 متر در 150 متر دفن و با یک لایه خاک پوشانده می‌شوند.