سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار دانشجویی دانشگاههای استان

پاسخ سازمان سنجش به خبر «تابناک»؛

در حالی که «تکذیب می‌کنم»، ترجیع بند مورد علاقه برخی مسئولان در توجیه اقدامات گاه عجیب و غریب‌شان شده است، سازمان سنجش در واکنش به خبر روزهای گذشته «تابناک» درباره نامه جنجالی سرپرست یک دانشگاه به این سازمان، جزئیاتی منتشر کرد که به روشن شدن اصل ماجرا کمک شایانی خواهد کرد!

کد خبر: ۲۷۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۴

تا اشتباهی رخ می‌دهد، خیلی‌هایمان جایز‌الخطا بودن انسان (اخیرا برخی "ممکن‌الخطا" را جایگزین آن کرده‌اند!) را بهتر دلیل توجیه آن می‌یابیم و شاید همین تعبیر سبب شود که اشتباهمان را کوچک انگاشته و به جای اصلاح روند خطا، اشتباهات بعدی را مرتکب شویم؛ به عنوان مثال، آیا می‌شود مثلا یک نامه رسمی را به گونه‌ای نوشت که وقتی از همه نظر -قانونی، محتوایی، انسانی، نگارشی و ...- مردود شد، اصلی ترین ایراد وارد شده به آن را که از قضا از متن نامه هم استخراج شده است، تکذیب کرده و رویکرد آن را صرفا در جهت "تعدیل" پذیرش خواند؟!

به گزارش «تابناک»، انتشار نامه درخواست سرپرست دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان از سازمان سنجش آموزش کشور و تهدید نماینده خرم آباد به استیضاح وزیر از بابت توهین‌های روا داشته شده در این نامه به مردمان سه استان و البته تکذیب کل ماجرا از طرف دکتر آجیلی، نگارنده این نامه، سبب شد تا سازمان سنجش در سریعترین زمان ممکن، در روز چهارشنبه گذشته که در تقویم رسمی تعطیل هم بود، با انتشار اطلاعیه‌ای به برخی از ابهامات بوجود آمده در این باره پاسخ بگوید.

این اطلاعیه که به انضمام پاسخ کتبی سازمان سنجش به درخواست سرپرست دانشگاه رامین منتشر شده است، از دو بخش اصلی تشکیل شده است که در بخش نخست، به پیگیری کتبی و حضوری دکتر آجیلی اشاره شده و در کمال تعجب از "درخواست پذیرش صدرصد بومی داوطلبان" توسط وی صحبت به میان می‌آید. وقتی این نکته را به تاکید سرپرست دانشگاه رامین بر "تعدیل پذیرش در دانشجویان بومی و غیر بومی استان خوزستان" بیفزاییم، به این نتیجه خواهیم رسید که ظاهرا نامه درخواست کتبی دکتر آجیلی از سازمان سنجش، نسخه بسیار تعدیل شده درخواست ایشان از مسئولان گزینش سراسری دانشجو است؛

1- سرپرست دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان طی مراجعه حضوری و مکاتبه رسمی درخواست پذیرش صدرصد بومی داوطلبان شد. در سازمان به نامبرده توضیحات لازم و کافی در خصوص بومی گزینی داده شده و به ایشان اعلام گردید که درخواست آن دانشگاه با توجه به سیاستها و قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابل انجام نیست و ... .

به عبارتی بهتر، ذکر موضوعاتی نظیر «مشکلات امنیتی، فرهنگی(طایفه‌ای و قومیتی) و علمی دانشجویان اهل لرستان، ایلام و چهار محال بختیاری» در نامه مذکور تنها به بهانه‌ای می‌ماند که پذیرش صددرصدی دانشجویان بومی را با آن توجیه کنند؛ گویی دانشگاه رامین تنها متعلق به استان خوزستان است و لابد پذیرش دانشجویان غیر بومی در آن، کفران منابع و بودجه دانشگاه محسوب می‌شود!

رویکرد انحصار طلبی موجود در این درخواست، فارغ از اینکه مخالف قانون و شریعت به شمار می‌رود، از این رو قابل بحث و پیگیری است که چگونه فردی به ریاست یک مجتمع بزرگ آموزشی انتخاب شده که حتی از نحوه پذیرش ناحیه‌ای و قطبی دانشجو مطلع نیست؛ نکته‌ای که از توضیح مفصل سازمان سنجش در این باره به درخواست سرپرست دانشگاه رامین به دست می‌آید و این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که آیا آقای رئیس از یاد برده که خودش هم در قامت دانشجوی غیر بومی در دو مقطع به تحصیل پرداخته است؟


ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که در بخش دوم پاسخ سازمان سنجش به نامه کذایی، به گواه آمار و ارقام تفصیلی در خواهیم یافت که بیش از نیمی از پذیرفته شدگان دوره روزانه دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین، بیش از هشتاد درصد پذیرفته شدگان دوره شبانه و در مجموع حدود 65 درصد مجموع پذیرفته شدگان این دانشگاه در آزمون سراسری سال 1390، از بومیان (اهالی خوزستان) به حساب آمده و طرح موضوع تعدیل پذیرش، جایگاهی نخواهد داشت.

2- ... با نگاهی به وضعیت آمار پذیرش در سالهای 1390 و 1391 بر اساس استان بومی داوطلب واضح و روشن است تعداد پذیرش استان چهارمحال بختیاری در دانشگاه رامین در سال 1390، 8 نفر و در سال 1391، 12 نفر ، تعداد پذیرش داوطلبان استان لرستان در این دانشگاه در سال 1390، 59 نفر و در سال 1391، 66 نفر و در نهایت تعداد پذیرش داوطلبان ایلام در دانشگاه رامین در سال 1390، 36 نفر و در سال 1391، 25 نفر بوده است.

با نگاهی دقیق تر به آمار ارائه شده با نکته عجیب دیگری مواجه خواهیم شد؛ در حالی که دکتر آجیلی دلیل نام بردن از سه استان لرستان، ایلام و چهار محال بختیاری را در نامه جنجالی بر اساس رکورد دانشجویان غیر بومی دانشگاه رامین می داند، آمار تفکیکی سازمان سنجش نشانگر این موضوع است که استان‌های فارس و اصفهان در رتبه سوم و چهارم از نظر تعداد دانشجویان قبولی در رامین خوزستان دارند اما بدون اینکه نامی از آنها برده شود، به ناگاه "چهار محال بختیاری" با مجموع احتمالا 50 دانشجو (میانگین سالانه 10 نفر و با احتساب چهار سال طول دوره کارشناسی و در نظر گرفتن ضریب خطای 25 درصدی!) در رتبه سوم "مشکلات فرهنگی" جا می‌گیرد تا شائبه توهین به قومیت "لر"ها بیش از پیش تقویت شود!

به عبارت بهتر، مبنای درخواست رسمی سرپرست دانشگاه از سازمان سنجش آن چنان سست نهاده شده که حتی از دید آماری هم قابل تکیه نیست؛ در چنین شرایطی است که طرح موضوعاتی مانند "سوءتفاهم" در پاسخ به مسائل بوجود آمده، حکمی جز توجیه اشتباه با اشتباه بعدی نداشته و جایی برای دیدن نیمه پر لیوان باقی نمی‌گذارد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که پازل قضاوت درباره اقدام رئیس دانشگاه رامین خوزستان و اظهار نظر تند نمایندگان مناطق لر نشین مجلس شورای اسلامی، با توضیحات سازمان سنجش تا اندازه زیادی تکمیل تر شده و سرانجامِ ماجرا قابل حدس‌تر شود؛ برکناری سرپرست دانشگاه و جانشینی معاونت اداری مالی دانشگاه به جای وی، توسط وزیری که تهدید به استیضاح شده بود؛ برکناری معناداری که «زمان برگزاری آزمون ورودی کار‌شناسی ارشد ویژه متقاضیان بومی استان خوزستان» را هم به تعویق انداخت تا شاید شائبه‌های مشابه درباره این آزمون هم مورد بررسی قرار گرفته و رفع و رجوع شود!

تصاویر نامه پاسخ سازمان سنجش به درخواست سرپرست دانشگاه رامین:



شاید بد نباشد که به مدت نسبتا طولانی نامه اولیه (درخواست سرپرست دانشگاه رامین- 7 خرداد 91) و نامه پاسخ (همین نامه- 4 مرداد 91) هم توجه نماییم تا دریابیم که روند پاسخ دهی یک سازمان به درخواست یکی از روسای دانشگاه، ممکن است نزدیک به دو ماه زمان ببرد؛ نامه ای که به گواه متن سازمان سنجش، هم پاسخ صریحی داشته و هم بصورت شفاهی پیگیری می‌شده است!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد