سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تغذیه و سلامتی

قبل از خواب از خوردن این 10 ماده غذایی صرفنظر کنید
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


همه دوست دارند که قبل از خواب چیزی بخورند اما اینکه تصمیم بگیرید چه بخورید، تاثیر قابل‌توجهی بر خوابتان دارد. با اینکه خوردن بعضی غذاها کمک می‌کند راحت‌تر بخوابید، خیلی از غذاها (مثل غذاهای چرب) می‌تواند به کلی خوابتان را بر هم بزند. خیلی چیزها هست که ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب شما شود؛ پس دیگر با تصمیمات اشتباهی که برای شامتان می‌گیرید، اوضاع خوابتان را بدتر نکنید. اگر می‌خواهید شب‌ها با آرامش کامل بخوابید، از خوردن این ۱۰ ماده‌غذایی قبل از خواب خودداری کنید:
1. بستنی: شاید خوردن یک کاسه بستنی قبل از خواب به نظرتان آرامش‌بخش بیاید اما خاصیت آرامش‌بخشی آن محدودیت دارد!
بستنی سرشار از چربی است و مطمئناً نمی‌توانید قبل از خواب چیزی از آن چربی‌ها را بسوزانید و همه آن قندها قبل از اینکه بخوابید، بدنتان را سرشار از انرژی می‌کنند و به این ترتیب پیام متناقضی به بدنتان می‌فرستید. از این گذشته، این قندها در بدن ذخیره شده و به چربی تبدیل می‌شوند. همچنین محققان دریافته‌اند که خوردن موادغذایی با قند بالا قبل از خواب، موجب کابوس می‌شود. بنابراین بااینکه مزه آن به نظرتان آرامش‌بخش می‌رسد، اما خوردن آن قبل از خواب نتیجه جالبی برایتان به دنبال نخواهد داشت.
2. کرفس: شاید دیدن کرفس در این لیست متعجبتان کند اما یک دلیل ساده برای آن وجود دارد. کرفس یک ادرارآور طبیعی است. این یعنی باعث می‌شود برای رفتن به دستشویی از خواب بیدارتان کند. ادرارآورها به این دلیل میزان ادرار را بالا می‌برند که آب وارد بدنتان می‌کنند. بنابراین اگر قبل از خواب مقدار زیادی کرفس بخورید، خواب چندان راحتی نخواهید داشت. سبزیجات ازجمله موادغذایی بسیار مغذی برای بدنتان هستند اما از خوردن بعضی از آنها مثل کرفس قبل از خواب خودداری کنید.
3. پاستا: پاستا ازجمله غذاهایی است که درست کردن آن بسیار راحت است و به همین دلیل وقتی شب از سر کار خسته به خانه می‌آیید، یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند سریع شکمتان را سیر کند.

پاستا کربوهیدرات خالص است و اگر بخواهید بلافاصله بعد از خوردن آن به رختخواب بروید، همه آن به چربی تبدیل خواهد شد. از این گذشته، چیزهایی که به آن اضافه می‌شود مثل روغن، پنیر، خامه و سس گوجه‌فرنگی، به انباشته شدن این چربی‌ها اضافه خواهد شد. پاستای گوشت هم شاخص گلیسمی بالایی دارد و این یعنی قند خونتان را تحریک کرده، خوابتان را به تعویق می‌اندازد و ممکن است شب بیدار نگهتان دارد.
4. پیتزا: اگر می‌خواهید قبل از خواب به شکمتان یک تمرین حسابی بدهید، یک پیتزای چرب و نمکی بخورید. معده شما، درست مثل سایر اعضای بدنتان، نیاز به استراحت دارد اما پیتزا به هیچ عنوان غذای سبکی محسوب نمی‌شود. با خوردن آن معده‌تان حسابی مشغول می‌شود.

لایه سس گوجه‌فرنگی خاصیت اسیدی بالایی دارد که این هم محرک دیگری برای رفلکس اسید معده است اما به طور کلی، رویه‌های پرچرب پیتزاها ــ بخصوص گوشت‌ و پنیر ــ به اندازه کافی ضربان قلب شما را بالا خواهند برد. مطمئناً دوست ندارید شب بخاطر تپش قلب از خواب بیدار شوید. اگر هم واقعاً دوست دارید در این ساعت از شبانه‌روز پیتزا بخورید، بهتر است پیتزایی با رویه سبک‌تر انتخاب کنید. احتمالاً فکر می‌کنید با خوردن یک تکه پیتزا هیچ مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید، اما آیا واقعاً با یک تکه می‌توانید سیر شوید و دست از خوردن بکشید؟
5. آب بنات: اگر کابوس دیوی در کمد دیواری یا زیر تخت خوابتان را برهم می‌زند، پس بهتر است خوردن شیرینی جات قبل از خواب را کنار بگذارید.

یکی از ساده‌ترین و بدترین چیزی که ممکن است خواب خوشتان را بر هم بزند، کابوس‌هایی است که خیلی واقعی به نظر می‌رسند. در یک بررسی جدید مشخص شد، ۷ نفر از هر ۱۰ نفر از کسانیکه قبل از خواب موادغذایی ناسالم مثل آب‌نبات می‌خوردند، بیشتر دچار کابوس می‌شدند. فرضیه پشت این تحقیقات این است که میزان بالای قند، امواج مغزی کابوس‌‌مانند و ترسناک ایجاد می‌کند. پس اگر می‌خواهید شب‌ها راحت بخوابید، از خوردن آب‌نبات و تنقلات مشابه قبل از خواب خودداری کنید.
6. سیریال (غلات صبحانه): خیلی‌ها دوست دارند درست قبل از خواب یک کاسه سیریال به همراه شیر بخورند اما بهتر است مراقب باشید چه نوعی از آن را انتخاب می‌کنید.

سیریال‌ها معمولاً میزان بالایی قند تصفیه‌شده در خود دارند و سرشار از کربوهیدرات هستند. اینها باعث بالا رفتن قندخون شده که باعث می‌شود بدنتان دیگر به حالت آرامش قبل از خواب نرسد.

به جای مصرف سیریال‌های پرقند، سیریال‌های سالم‌تری انتخاب کنید. آنها که از غلات کامل و قند بسیار پایین درست شده‌اند، انتخاب بهترین برای قبل از خواب هستند.
7. سیر: اگر کنار کسی می‌خوابید، بهتر است از خوردن سیر قبل از خواب خودداری کنید اما به دلایل دیگری هم به جز بوی بد دهان باید از خوردن آن اجتناب کنید، سیر یکی از سبزیجات گرم است اگر با غذاهای پرادویه و تند همراه شود، خواصی دارد که می‌تواند موجب بالا رفتن ضربان قلب شود.

همچنین در خیلی افراد با عارضه جانبی معده‌درد همراه است، بنابراین اگر معده ضعیفی دارید یا در معرض رفلکس اسید معده هستید، بهتر است به کلی از خوردن آن قبل از خواب منصرف شوید.
8. شکلات تلخ: کیست که دوست نداشته باشد قبل از خواب یک تکه شکلات بخورد تا با گرمایی که در بدنش ایجاد می‌کند آرامش پیدا کند؟ متاسفانه اگر می‌خواهید خوابی خوب و باکیفیت داشته باشید، شکلات تلخ یکی از آن موادغذایی است که باید از خوردن آن قبل از خواب اجتناب کنید.

شکلات تلخ منبع خوبی از کافئین است که باعث بیدار نگه داشتن شما می‌شود. تقریباً همه شکلات‌ها مقداری کافئین در خود دارند و بیشتر از آن شکلات سرشار از محرک‌هایی مثل تئوبرومین است که ضربان قلب را بالا می‌برد. تنها شکلات سفید است که حاوی این محرک نیست و محتوای کافئین آن هم پایین است و می‌توانید با خیال راحت قبل از خواب مصرف کنید.
9. الکل: یک باور کلی وجود دارد که نوشیدن مقدار مشخصی نوشیدنی الکلی قبل از خواب شما را به خوابی عمیق می‌اندازد اما این باور چندان صحیح نیست. بااینکه الکل به خوابیدن شما کمک می‌کند اما استراحتی کامل و باکیفیت برایتان به همراه نخواهد داشت.

در واقع الکل در عملکرد خواب برای تجدید قوا اختلال ایجاد می‌کند و معمولاً بعد از مصرف آن خوابتان بسیار سبک بوده و حتی چندین بار در طول شب بیدار خواهید شد، از اینها گذشته، کسانیکه به طور منظم برای خوابیدن از نوشیدنی الکلی کمک می‌گیرند، به آن وابستگی و اعتیاد پیدا می‌کنند.
10. گوشت قرمز: یکی از ایرادهای بزرگ گوشت قرمز این است که سرشار از پروتئین و چربی است که بدنتان را برای ساعاتی طولانی بعد از مصرف، پرکار نگه می‌دارد. برای اینکه بتوانید به خواب عمیق‌تری بروید، همه اعضای بدنتان باید در آرامش باشند. البته منظورمان این نیست که به کلی مصرف گوشت را کنار بگذارید، زیرا این ماده‌غذایی سرشار از آهن و تریپتوفان است که به خواب شما کمک می‌کند. فقط نباید آن را درست قبل از خواب مصرف کنید تا در طول شب بدنتان مشغول هضم و گوارش آن نباشد.


منبع : مردمان

تصاویر زیبا از دوستی حیوانات

دوستی بعید اما شگفت انگیز یک سگ و یک جغد


کم و بیش شما دوستان صحنه های مختلفی از دوستی های عجیب در دنیای حیوانات را شاهد بوده اید اما اینبار با یک مورد جدید سروکار داریم آنهم از نوع دوستی جغد و سگ! شاید برای اولین بار، تصور کنید این تصاویر به کمک نرم افزارهای ویرایشی ایجاد شده اند اما باید گفت تمامی آنها واقعی است و توسط تانجا برانت، عکاس حرفه ای حیات وحش از کشور آلمان به تصویر کشیده شده است.


     
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

معارف اسلامی

مسافرین نوروزی بخوانند؛
آداب مسافرت از نظر اسلام/ روزهای بهتر برای سفر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۷
 
در روایتی از امام صادق علیه السلام می‎خوانیم : هنگام بازگشت از سفر برای خانواده خود سوغات بیاورید، هرچند قطعه سنگی باشد.
آداب مسافرت از نظر اسلام/ روزهای بهتر برای سفر
جهان نیوز - دکتر محمد لطفی زاده:  همزمان با نوروز بسیاری از مردم بار سفر می‎بندند و با وسائل گوناگون به سفرهای دور و نزدیک می‎روند و از فرصت تعطیلات برای سیاحت و زیارت استفاده می‎کنند.

به این بهانه نکاتی درباره‎ سفر و برخی آداب آن با نگاهی به منابع اسلامی تقدیم می‎شود :

دعای مسافر مستجاب است


مسافرت اهمیت بسیار زیادی دارد و مسافر دارای ارزش و مقام بالایی است. شاهد این مدّعا روایتی منسوب به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است که فرموده‎اند : سه دعا بی‎تردید مستجاب است. دعای مظلوم، دعای مسافر و دعای پدر برای فرزندش. (مفاتیح الحیاة، ص ۱۷۷)

سفر آغشته به گناه محکوم است


کمتر کسی است که از پیامک‎های تبلیغاتی در امام باشد. در این میان برخی پیامک‎ها حاکی از تورهای مسافرتی به نقاطی بخصوص در خارج از کشور است که به گناه و فساد شهره‎اند. مناسب است انسان مسلمان، سفر را مایه عبرت و افزایش معنویت خود در پی تجدید نشاط و ایجاد آمادگی بیشتر برای عبادت قرار دهد نه اینکه سفر را مایه ارتکاب گناهان یا غوطه‎ورشدن در دریای گناهان قرار دهد. در روایتی منسوب به امیرالمؤمنین علی علیه‎السلام می‎خوانیم : شخص نباید به سفری برود که در آن بر دین و نمازش هراسان است. (مفاتیح الحیاة، ص۱۷۷) در این روایت، خوف به خطرافتادن دین مورد تأکید واقع شده و حالا اگر یقین داشته باشیم که با سفر به یک منطقه در معرض گناهان هستیم باید چه تصمیمی گرفت؟!

آغاز سفر با نام خدا


سفر باید با (بسم الله الرحمن الرحیم) گفتن، صدقه و قرائت آیةالکرسی آغاز شود. از امام صادق علیه‎السلام نقل شده که فرموده‎اند : کسی که آیةالکرسی را هر شب در سفر بخواند سالم بماند و نیز سالم بماند آنچه با اوست. (مفاتیح الجنان، ص ۵۲۲) همچنین آن امام عزیز فرموده‎اند: سفرت را با صدقه آغاز کن و آیة الکرسی بخوان. (مفاتیح الحیاة، ص ۱۷۸)

روزهای بهتر برای مسافرت


در روایات برخی روزها بیشتر برای مسافرت توصیه‎ شده‎اند. از آن جمله آنطور که در مفاتیح‌الجنان آمده روزهای شنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه برای مسافرت مناسب‌تر دانسته و از مسافرت در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و پیش از ظهر جمعه نهی شده است. از امام صادق علیه‎السلام نقل است که فرموده‌اند: مسافر، روز شنبه مسافرت کند چرا که اگر سنگی در روز شنبه از کوهی فروغلتد، خدای سبحان آن را به جایش بازگرداند. (مفاتیح الحیاة، ص۱۷۹)

مراقبت بر نماز در سفر


برخی اوقات مسافرت بهانه‎ای برای غفلت از نماز واجب اول وقت می‎شود که علاوه بر روایتی که پیش از این در لزوم توجه به نماز ذکر شد باید دانست نماز اهمیتی بسیار زیاد دارد و در سفر نباید از آن غفلت نمود. از امام صادق علیه السلام روایتی نقل شده که فرموده‎اند : نماز فریضه بهتر است از بیست حج و یک حج بهتر است از خانه‎ای که پر از طلا باشد و آن طلاها را تصدق دهند تا تمام شود. (مفاتیح الجنان، ص ۵۲۴)

فایده تربت امام حسین علیه‎السلام


شایسته است مسافر قدری تربت امام حسین علیه‎السلام با خود بردارد و در وقت همراه بردن تربت آن امام عزیز بگوید : اللهم هذه طینةُ قبر الحسین علیه السلام ولیِّکَ وَ ابن ولیِّک اِتّخَذتُها حِرزاً لِما اَخافُ وَ ما لا اَخاف. خدایا این خاک قبر امام حسین علیه السلام است که ولیّ تو است و پسر ولیّ تو است، آن را برگرفتم تا پناهم باشد از آنچه می‎ترسم و آنچه نمی‎ترسم. (مفاتیح‌الجنان، ص ۵۲۱)

توجه به هزینه مسافرت


برابر روایتی منسوب به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله مناسب است هزینه سفر پیش از سفر جدا و تقسیم آن بین همسفران مشخص شود تا مایه ‎آرامش‎خاطر و حسن خُلق آنها باشد. (مفاتیح‎الحیاة، ص ۱۸۱)

از سویی مسافر باید به لحاظ اقتصادی با فردی هم‎سفر شود که نسبتاً با او در یک سطح باشد. از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرموده‎اند: همسفرانی برگزینید که دخل و خرجشان با شما همسانی داشته باشد تا خوار نشوید. در روایتی دیگر از امام باقر علیه السلام می‎خوانیم: با همسطح خود همسفر شو زیرا سفر با کسی که هزینه تو را می‎دهد مایه خواری مؤمن است. (مفاتیح الحیاة، ص۱۸۲)

سوغات و هدیه سفر


در روایتی از امام صادق علیه السلام می‎خوانیم : هنگام بازگشت از سفر برای خانواده خود سوغات بیاورید، هرچند قطعه سنگی باشد.(مفاتیح الحیاة، ص۱۸۳)

البته باید مراقب بود که خرید سوغات بخصوص در سفرهای زیارتی جنبه غالب سفر نباشد و به تجملات و گران‎خریدن اجناس منجر نشود.

مدیر و سرپرست تعیین کنید


زمانی که چند نفر با هم به سفر می‎روند مناسب است سرپرستی از میان خود تعیین کنند. در روایتی منسوب به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می‎خوانیم : هرگاه سه نفر با هم به مسافرت می‎روند یکی را امیر و سرپرست خود کنند. (مفاتیح‎الحیاة، ص۱۸۴)

خوش اخلاق باشید


یکی از مهم‎ترین مسائلی که در سفرها سفارش شده مدارا با همسفران و خوش‎اخلاقی است. این موضوع آنقدر مهم است که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود : کسی که با همسفر خود بیشتر مدارا کند پاداشش بیشتر و نزد خدای سبحان محبوب‎تر است. (مفاتیح‎الحیاة، ص۱۸۴)

مرحوم قمی (رحمة الله تعالی علیه) نیز در صفحه ۵۲۳ مفاتیح الجنان یکی از آداب سفر را اینگونه بیان نموده است : سزاوار است مسافر اخلاق خود را نیکو کند و حلم را زینت خود نماید.

برای سفر آداب دیگری هم در منابع اسلامی ذکر شده لیکن به همین میزان بسنده می‎کنیم.

خوب است همانطور که برای رفتن به سفرهای نوروزی برنامه‎ریزی می‎کنیم و به فکر مسکن و هتل و نحوه‎ نقل مکان و غیره هستیم، دغدغه سفر آخرت که سفری بی‎بازگشت به مقصد ابدیّت است داشته باشیم و بهترین توشه را برای این سفر حتمی و بسیار مهم تا دیرنشده آماده کنیم. این توشه به بیان قرآن کریم، تقوی یعنی انجام واجبات و پرهیز از گناهان و محرمّات است. (فانّ خیرَ الزّاد التقوی : همانا بهترین توشه، پرهیزکاری است. سوره مبارکه بقره، آیه ۱۹۷)

از خداوند سبحان می‎خواهیم سفر همه مسافران نوروزی را مایه افزایش معنویت و وسیله‎ای برای ایجاد نشاط در عبادت و در نهایت سلامت و امنیت قرار دهد.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

یک خبر از اهواز

افتتاح رسمی پروژه تعریض پل سوم؛
گرهی که از ترافیک اهواز باز شد
اجتماعی  15:46:21 1393/12/28

9312-19514-5 کد خبر
خبر آرشیوی

پل سوم به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای تردد شرق به غرب در اهواز است و شهروندان ساکن در مناطق شمالی شهر مانند زیتون برای تردد به سمت مسیرهایی مانند کیانپارس و گلستان از این پل استفاده می‌کنند. گاهی به دلیل انسداد این پل بسیاری از رانندگان مجبور می شدند از مسیر بلوار ساحلی شرقی تردد کنند که همین مسئله موجب افرایش ناگهانی حجم ترافیک در این محدوده تا ساعات پایانی شب می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان، ساخت پل ترانزیتی سوم در سال 1346 آغاز شد و در بهمن‌ماه سال 1349 به بهره‌برداری رسید. با توجه به توسعه مسیرهای زمینی و جابه‌جایی بار از طریق خودروهای سنگین در مسیر بنادر جنوبی کشور به سمت شهرهای شمالی، این خودروها مجبور به عبور از شهر اهواز بودند و با حضور در اهواز، به رودخانه کارون برخورد می‌کردند. با احداث پل سوم اهواز، این پل به مسیر اصلی تردد خودروهای سنگین تبدیل شد و سال‌ها خودروهایی که از سمت بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر قصد تردد به شهرهای شمالی کشور را داشتند از روی این پل کم‌عرض عبور می‌کردند.

پل سوم اهواز که هم‌اکنون به پل شهید دقایقی تغییر نام داده شده، میدان "پنج نخل" را به شمال کیانپارس و مسیر خروجی شهر اهواز به سمت اندیمشک متصل می‌کند. حدود سه سال پیش جاده کمربندی شهر اهواز ایجاد شد و به این ترتیب مسیر خودروهای ترانزیتی به سمت این جاده منحرف شد و تا حدودی بار ترافیکی پل سوم کاهش یافت، با این وجود این پل این‌ روزها هم بار سنگینی را تحمل می‌کند و شاهد ترافیک صبحگاهی بر روی آن هستیم.

حدود دو سال پیش بود که مسئولان وقت شهرداری منطقه 3 اهواز درباره لزوم ترمیم پایه‌های این پل هشدار دادند و اعلام کردند که با توجه به این‌که سال‌های طولانی خودروهای سنگین از روی این پل عبور کرده‌اند، پایه‌های آن آسیب دیده و لازم است ترمیم شوند. طول این پل 496 متر و عرض آن 12 متر است.

در ایامی چون مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و ایام نوروز، بیش از پیش شاهد ترافیک سنگین بر روی این پل بودیم که شهرداری اهواز با طرح پروژه ای تحت عنوان "تعریض پل سوم" وارد میدان شد و پس از انجام مطالعات و طراحی این پروژه، عملیات اجرای تعریض پل سوم کیانپارس، 19 بهمن سال 92 آغاز شد. اجرای این پروژه به منظور حل گره ترافیکی در دستور کار شهرداری اهواز قرار گرفت؛ در این پروژه، پل سوم که میدان نخل را به منطقه کیان پارس متصل می‌کند، از 12 متر به 30 متر تعریض و پل دارای سه لاین رفت و سه لاین برگشت شد.

این پروژه با اعتبار 170 میلیارد ریال در مدت زمان 365 روز به اجرا درآمد. در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه نیز تابلوی الکترونیکی روز شمار عملیات اجرای آن، روشن شد.

براساس برنامه زمان بندی قرار بود این پل همزمان با دهه فجر امسال به بهره برادری برسد و افتتاح شود که وقوع گرد و خاک سنگین در استان و اهواز، مراسم افتتاحیه این پروژه را لغو کرد ولی با این حال پل برای استفاده شهروندان بازگشایی شد.

سرانجام، پل شهید دقایقی، امروز(پنج شنبه، 28 اسفندماه) با حضور مادر شهید در مراسمی به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا؛ بر اساس مطالعات و برآوردهای عوامل دست اندرکار اجرای این پروژه، صرفه جویی زمان سفر مردم به میزان 1.8 میلیون ساعت در سال، افزایش متوسط سرعت از 20 کیلومتر به 50 کیلومتر بر ساعت، افزایش عرض پل از 12 به 30 متر، تردد 8 هزار وسیله نقیله در ساعت از روی پل، کاهش مصرف سوخت به میزان 12 میلیون لیتر در سال، ایجاد دسترسی مستقیم از جاده های ساحلی به پل و بلعکس و در نهایت کاهش تصادفات، از جمله اهداف تعریض پل سوم بوده است.

البته همانطور که می دانیم میزان رضایت مندی مردم از نوع خدمات و پروژه ها در شهر بهترین معیار سنجش عملکرد هر دستگاه است. بنابراین شهرداری به عنوان یک دستگاه خدماتی می تواند از این فرصت استفاده کند و در جهت ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان، عملکرد خود را از نگاه مردم مورد ارزیابی قرار دهد.

اخبار روز خوزستان

استاندار خوزستان عملکرد مسوولان در سال 93 را مطلوب ارزیابی کرد

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان عملکرد مسوولان این استان در سال 93 را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مدیران استانی در وظایف محوله مطلوب عمل کرده اند.

عبدالحسن مقتدایی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در سطوح کارشناسی و مدیریتی تصمیم سازی های خوبی صورت گرفته شد و عملیاتی گردید.

وی اضافه کرد: فضای استان در سال 93 فضای کار و تلاش بیشتر به سمت توسعه بوده است و با این نگاه هم افزایی به همدلی تبدیل شده است.

استاندار خوزستان از هدفگذاری طرح های توسعه ای در خوزستان برای سال آتی خبر داد و اظهار کرد: برگزاری مانورها اعم از مانور راه، مبارزه با مواد مخدر و سلامت در خوزستان نهادینه شده و نتیجه خوبی هم داشت.

مقتدایی در عین حال از هدفگذاری برای برگزاری کنفرانس های علمی و تمرکز روی جاده ها به عنوان دیگر اولویت های خوزستان در سال آتی نام برد و گفت: تمرکز بر آموزش های عمومی برای ارتقاء فرهنگ صدمه دیده خوزستان در جریان دفاع مقدس، بازسازی و پس از آن دیگر اولویت های کاری سال 94 خواهد بود.

وی افزود: در خدمات شهری هم ایجاد فضای مطلوب در روستاها و شهرها جزو اولویت هاست.

استاندار خوزستان همچنین با اشاره به روند مذاکرات هسته ای گفت: تیم مذاکرات هسته ای کشور با ایجاد چالش در طرف مقابل تا کنون بهترین موفقیت را برای کشور به همراه داشته است.

مقتدایی افزود: اگر روند مذاکرات به گونه ای پیش رود که مسایل ایران با منطقه و جهان حل شود می تواند در گشایش بخش های عظیمی از ارتباط ما با کشورهای مختلف جهان بسیار اثربخش باشد.

مقتدایی تاکید کرد: مخالفان جمهوری اسلامی هم می دانند که این نظام پای حرفش می ایستد و شاید فراز و فرود داشته باشد اما از حدودش عدول نمی کند.

مقتدایی گفت: به لحاظ شرایط تاریخی و جغرافیایی و آموزه های حکومتی در طول تاریخ، ایران منحصر به فرد بوده و اگر چه در شرایطی برخورد دیگری با سرزمین ملت و نظام ایران داشته باشند اما خوب می دانند که حتی اگر ایران را دشمن خطاب کنند هیچ جایگزین مطمئن دیگری با اقتدارتر از این کشور وجود ندارد.

یادشان گرامی باد

در کنار قهرمانان سفر کرده
عکس  0:23:19 1393/12/29

9312-7582-5 کد خبر

انتهای پیام

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

در کنار قهرمانان سفر کرده / عکس: ایسنا - میلاد اسماعیلی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه


جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

جاذبه‌های گردشگری خوزستان در یک نگاه / عکس: ایسنا - محمد محسنی

یاد یاران گرامی باد

به بهانه آخرین پنجشنبه سال؛
یادت زنده، قهرمان

ورزشی  22:16:14 1393/12/28

9312-29281-5 کد خبر
خبر آرشیوی

سال 93 برای ورزش خوزستان با تمام فراز و نشیبهایش گذشت؛ خیلی ها برای نشان دادن نام خوزستان و  سربلندی ایران عزیز تلاش کردند. امروز آخرین پنجشنبه سال بود و یادی کردیم از افتخارآفرینانی که حالا دیگر در میان ما نیستند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- امروز آخرین پنجشنبه سال 93، بهانه ای شد تا به قطعه ورزشکاران بهشت آباد اهواز برویم و همراه با خانواده های قهرمانانی که دیگر در میان ما نیستند، یاد و خاطر آن ها را زنده کنیم.

ابتدا به سراغ خانواده کریم صف‌شکن، پدر بوکس خوزستان رفتم و با پسر وی که همراه با خانواده بر سر مزار پدر نشسته بود، رفتم. او از پدرش این گونه گفت: پدرم سال 92 بر اثر سرطان فوت کرد. او چند سالی سرمربی تیم ملی بوکس، ریس هیات بوکس خوزستان و داور ملی و آسیایی بود. چند بار هم به عنوان سرپرست، تیم ملی را در مسابقات مختلف همراهی کرد و هر بار که تیم بوکس استان را در مسابقات قهرمانی کشور همراهی می کرد، مقام های اول یا دوم را به دست می آوردند.

وی ادامه داد: دوستان پدرم از نظر فنی و اخلاقی به او ایمان داشتند و خود ورزشکاران هم به ما می گفتند پدر شما علاوه بر این که مربی مان بود، پدرمان هم محسوب می شد. پدر من قبل از این که به ورزش اهمیت دهد بر اخلاق بسیار تکیه داشت.

فرزند مرحوم صف شکن بیان کرد: پدرم نزدیک به 35 سال معلم ورزش بود و بیشتر ورزشکارانی که به تیم ملی و تیم خوزستان معرفی کرد از طریق آموزشگاه ها بود که در این زمینه می توانم به عبدالرضا انداوه که دو قهرمانی آسیا را دارد، اشاره کنم.

در ادامه با دختر مرحوم حمیدرضا نظرزاده، پیشکسوت و مربی فوتبال خوزستان که دو سال از وفاتش می گذرد، هم‌صحبت شدم. او با اشک هایی که امانش را بریده بود درباره پدرش، گفت: پدرم مربی فوتبال و در مدرسه فوتبال کارون مشغول به کار بود. او به یک باره به خاطر دردی که در قفسه سینه احساس کرد، فوت شد. او پیش از این هیچ مشکلی نداشت. پدرم در زمان بازیگری اش در تیم اباذر که یکی از تیم های بومی اهواز بود، فعالیت می کرد و سابقه حضور در جبهه را هم داشت.

وی بیان کرد: خاطره ای که من از پدرم دارم و یادم هست و البته برای پدرم نیز بسیار شیرین بود این است که تیم امید استقلال اهواز با هدایت او قهرمان کشور شد. پدرم خیلی مهربان بود و همیشه مهربانی اش اطرافیانش را تحت تاثیر قرار می داد. او واقعا انسان شریفی بود.

همسر وی نیز گفت: همسرم مردم دار بود. او همیشه در مسابقات و سفر بود و باتوجه به این که فرزندانم کوچک بودند، سختی هایی هم برای من وجود داشت ولی باتوجه به این که او ورزش را دوست داشت من هم علاقه مند بودم که کارش را ادامه دهد و هیچ وقت فکر نمی کردم بر اثر ایست قلبی فوت کند.

سپس بر سر مزار مرحوم مرتضی احمدی، بسکتبالیست جوان خوزستانی رفتم. مادر با بغض و اشک این گونه از پسرش، گفت: مرتضی تنها فرزندم بود و سال گذشته که برای قایق سواری رفته بود بر اثر واژگونی قایق، غرق شد. مادری که تنها فرزندش را از دست داده است چه چیزی می تواند برای گفتن داشته باشد؟ پسرم فوق العاده بود.

مادر علی نوروزی، کاراته کای خوزستانی نیز از پسرش این گونه گفت: پسرم 19 ساله بود که در سال 91 بر اثر تصادف فوت شد. او قرار بود به تیم ملی دعوت شود و چند ماه پیش از آن، درگذشت. او چند عنوان قهرمانی کشور داشت و از اخلاق بسیاری خوبی برخوردار بود و هر چه از اخلاق او بگویم کم گفته ام.

به سراغ موسی رحیمی لرکی، بازیکن و پیشکسوت تیم فوتبال شاهین اهواز هم رفتم، همسر وی از او این گونه گفت: همسرم را آبان ماه سال جاری بر اثر بیماری ریه از دست دادم. بهترین خاطره ای که از او دارم این است که با جوانان رفتار خوبی داشت و آن ها را به ورزش و دوری از اعتیاد دعوت می کرد.

پسر مرحوم لرکی نیز گفت: پدرم واقعا مردم دار بود و ملاک زندگی اش هم همین خصیصه بود.

همسر عبدالعباس سیامهر (کوتی) پیشکسوت بوکس خوزستان نیز بیان کرد: همسرم سال 91 بر اثر بیماری دیابت و عمل جراحی ناموفقی که داشت، درگذشت. او قهرمان بوکس خوزستان بود و همیشه به تمرین می رفت و از او نیز خواسته شد که در حیطه مربیگری هم کار کند ولی نپذیرفت. ورزش در منش و رفتار او بسیار تاثیر داشت و او از اخلاق بسیار خوبی برخوردار بود.

همچنین خواهر مرحوم سیدرضا پورموسوی، استاد کونگ فو خوزستان از برادرش این گونه گفت: برادرم سال 87 بر اثر سکته قلبی فوت شد. او در باشگاه بدر علاقه مندان به این رشته را تمرین می داد. او خیلی خوب بود و هیچ وقت از کسی ناراحت نمی شد. جایش در میان ما خالی است و من همیشه فکر می کنم او زنده است. برادرم شاگردان بسیاری را پرورش داد و کارمند مخابرات هم بود.

بر سر مزار نوری خدایاری، پیشکسوت فوتبال خوزستان هم رفتم. دختر با عشق از پدرش یاد کرد و در وصف او، گفت: پدرم سال 91 فوت شد. پدر من اینقدر خوب بود که نمی توانم هیچ جمله ای درباره خوبی ها و خصوصیات اخلاقی اش بگویم، چرا که می ترسم جمله ای از قلم بیفتد و نتوانم او را وصف کنم. پدرم قابل وصف نیست. او به پیشکسوت فوتبال ارزشی هم معروف بود و هیچ کسی رفتن پدرم را باور نمی کند.

برادر ابراهیم دهنائی، بازیکن و موسس باشگاه شاهین نیز از این زنده یاد، گفت: من برادر و همبازی مرحوم هستم. او سال 91 بر اثر سرطان ریه فوت شد. او یکی از بازیکنان بزرگ اهواز و جزو تیم خوزستان بود. برادرم اخلاق بسیار خوبی داشت و در دوران ورزشی مان، من به همراه او قهرمان مسابقاتی ازجمله رقابت های خوزستان و جام نخل طلایی شدم.

همسر مرحوم محمدکاظم کوه گیری، مطبوعاتی ورزش خوزستان که همسرش را سال 85 از دست داده است، عنوان کرد: همسرم بر اثر ناراحتی قلبی فوت شد. او به کارش علاقه عجیبی داشت و همیشه خبرهای خوبی می نوشت. همسرم تا سه چهار ساعت پیش از مرگش مشغول به کار خبر بود. او خیلی برای کارش وقت می گذاشت.

با پسر مرحوم عباس پویش، پیشکسوت بوکس خوزستان نیز هم صحبت شدم، او از پدر این گونه یاد کرد: پدرم از سال 1340 بوکس را از جوانان خوزستان آغاز کرد و سال 91 در روز عید قربان بر اثر سکته قلبی فوت شد. پدرم پیش از این که وارد بوکس شود کار خود را در ورزش از رشته فوتبال آغاز کرد.

همسر بیژن جمشیدی فر، رییس سابق هیات بسکتبال خوزستان نیز عنوان کرد: همسرم سال 91 بر اثر ایست قلبی فوت شد. او همیشه مشغول به کار در این رشته بود و خودش نیز در تیم پیشکسوتان استان بازی می کرد. همسرم بسیار خوب بود و ورزش در خصوصیات اخلاقی او نیز بسیار تاثیر گذاشته بود.

همچنین خواهر مرحوم محسن احتشام پور، پیشکسوت هندبال خوزستان نیز بیان کرد: برادرم سال 87 که برای شنا به دزفول رفته بود، غرق شد. همه نیز اکنون پس از فوتش به خوبی از او یاد می کنند و وقتی شاگردان او را می بینیم، دیدن آن ها به ما بسیار امید می دهد.

به گزارش ایسنا، سال 1393 با همه تلخی ها و شیرینی هایش رو به پایان است؛ چه آدم ها که دیگر در کنار ما نیستند و حالا فقط یادشان آرام بخش ما است. حالا که دارد بهار می آید، دلت، روحت و قلبت را هم بهاری کن؛ شاید بهار دیگر نباشیم...

تهیه و تنظیم: پریسا زنگنه منش

معرفی خودروهای مدرن

هیولای 1000 اسبی منصوری/تصاویر
کد مطلب : 72600
گروه اقتصادی: کورش منصوری را که دیگر می‌شناسید، تیونر معروف و نام آشنای ایرانی اصل صنعت خودرو مقیم آلمان که همیشه محصولاتی متفاوت و در نوع خود بهترین‌ها را ارائه می‌دهد.
در آخرین پروژه کاری این تیونر محبوب هم، منصوری دوباره سری به بنتلی کانتیننتال GT زده و با تغییراتی بر روی ظاهر و باطن آن، بنتلی را تبدیل به چیزی فراتر از یک خودروی خیابانی کرده که در نگاه اول به آن کاملاً حسش خواهید کرد.



اول از بدنه خودرو شروع کنیم، برای بدنه بنتلی کانتیننتال GT، منصوری یک بسته اسپرت با اجزایی همچون یک کاپوت جدید ساخته شده از الیاف فیبرکربنی متفاوت شبیه به پوست تمساح و چهار هود مجزا بر روی آن، سپر جدید فیبرکربنی و آینه های بغل با قاب دور فیبرکربنی، درب صندوق عقب کاملا فیبرکربنی با یک باله بزرگ و بلند فیبرکربنی ریسینگ بر روی آن و همچنین دو خروجی اگزوز دوبل کنار هم در میان دیفیوزر گسترده سراسر سپر را ارائه کرده است.



در داخل کابین هم منصوری از فیبرکربن های مورد استفاده در بدنه برای تزیین و شکل گیری فرمان ارگونومیک و داشبورد و کنسول مرکزی و پنل های درها و دیگر نقاط استفاده کرده و برای مکمل آن هم منصوری چرم های سبز رنگ تاریک با زوارهای سبز رنگ روشن را برای سایر تجهیزات داخلی انتخاب کرده که هماهنگی بی عیب و نقص و محیطی تماشایی را از داخل کابین به تصویر کشیده است.



در زیر کاپوت این شاهزاده بریتانیایی هم یک هیولای 1000 اسب بخاری (736 کیلووات) با حداکثر گشتاور 1200 نیوتن متری آرام گرفته که با بیدار کردن آن، شتاب صفر تا صد کانتیننتال GT را به 3.9 ثانیه رسانده و حداکثر سرعت آن را هم از مرز 330 کیلومتر بر ساعت رد می کند.





یک خبر تصویری از اهواز

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از وقوع آتش سوزی در خیابان طالقانی این شهرستان و مجروح شدن دو نفر از نیروهای اعزامی این سازمان خبر داد.

اخبار سیاسی روز

مذاکره‌کننده ارشد اروپایی: ایرانی‌ها کوتاه نمی‌آیند

مقامات عالی رتبه ایران و قدرت‌های بزرگ در شهر لوزان سوئیس در حال مذاکره در مورد برنامه اتمی ایران هستند.
 
 به گزارش بی‌بی‌سی، یکی از مذاکره کنندگان ارشد اروپایی گفته است: "ایرانی ها به اندازه کافی کوتاه نمی آیند. باید انعطاف نشان دهند. فقط ما هستیم که امتیاز می دهیم".
 
او انتظارات ایران از توافق را "غیر واقعی" توصیف کرد و گفت که حتی بین ایران و آمریکا هم بعد از این همه دیدار تفاهمی به وجود نیامده است.
 
اظهارات این مقام اروپایی در حالی منتشر می شود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در زمان استراحت ظهر امروز پنجشنبه ۲۸ اسفند (۱۹ مارس) گفته بود که مذاکره‌کنندگان سخت مشغول کار هستند و پیشرفت‌هایی به دست آمده است.  
او کمی بعد توییت کرد که مذاکرات با حضور محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه ایران)، علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی ایران)، ارنست مونیز (وزیر انرژی آمریکا) و هلگا اشمید (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) ادامه دارد.  دو مشکل باقی مانده برای مذاکرات روز پنجشنبه عبارتند از برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که در قالب فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب شده است.  
وندی شرمن (معاون وزیر امور خارجه آمریکا)، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی (معاونان وزیر امور خارجه ایران) و حسین فریدون (برادر و نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران) نیز در این مذاکرات حضور دارند. 
"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که گفته بود اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطینی را نخواهد داد خلاف تعهدات  اسرائیل است و در نتیجه آمریکا موضع خود در قبال این موضوع را بازنگری می‌کند.
 
به گزارش عصرایران به نقل از بی بی سی، ارنست مشخص نکرد که این بازنگری دقیقا در چه زمینه ای صورت می گیرد، اما بعضی رسانه ها می گویند که احتمالا منظور او بازنگری در نحوه حمایت آمریکا از اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل است.
 
پیشتر هم دولت آمریکا سخنان نتانیاهو در ایام انتخابات را "تفرقه‌برانگیز" توصیف کرده و ضمن ابراز نگرانی شدید از آن گفته بود که همچنان طرفدار تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.
 
این در حالی است که نتانیاهو در مصاحبه با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا تکذیب کرد که اظهاراتش، تغییری در سیاست اسرائیل به شمار می‌رود. 
 نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اگر شرایط منطقه بهبود یابد، هنوز به تشکیل کشور مستقل فلسطینی متعهد است.
 
نتانیاهو در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی گفت که در صورت پیروزی، با تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالفت خواهد کرد.  به گفته تحلیلگران، این اظهارات به او برای پیروزی در انتخابات سراسری اسرائیل کمک کرد. 
 بنیامین نتانیاهو به شبکه خبری آمریکایی گفت که از زمان پیروزی در انتخابات اسرائیل، هنوز با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا صحبت نکرده، اما امیدوار است که به زودی با او صحبت کند. 
 نتانیاهو افزود که با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌و‌گوی تلفنی داشته است.
 هنوز رئیس‌جمهوری اسرائیل، فردی را مأمور تشکیل دولت جدید این کشور نکرده است، اما  نتانیاهو، رهبر حزب لیکود که موفق شد ۳۰ کرسی در کنست (مجلس اسرائیل) به دست بیاورد، بیشترین شانس را برای تشکیل کابینه جدید دارد.  "اتحاد صهیونیستی" رقیب اصلی حزب لیکود، ۲۴ کرسی را از آن خود کرد.  
در صورتی که نتانیاهو موفق به تشکیل کابینه شود، این چهارمین دوره نخست‌وزیری او خواهد بود.
 ایرنا - جان کری وزیر امورخارجه امریکا روز پنجشنبه گفت : مذاکرات هسته ای با ایران با مسائل دشواری روبه رو هستیم ولی حصول پیشرفت هایی تا پیش از ضرب الاجل تعیین شده برای تعیین چارچوب یک توافق نهایی در جریان است.به گزارش خبرگزاری فرانسه از لوزان ، کری در جریان یک تنفس در مذاکرات هسته ای با حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به خبرنگاران در این شهر سوییس گفت :ما با برخی مسائل بسیار دشوار روبه رو هستیم ولی ما پیشرفت کرده ایم .
وی گفت: رساندن مدت زمان‌گریز هسته‌ای ایران به حداقل یک سال یکی از نکات مورد تاکید دولت اوباما است که سعی می‌کنیم آن را در طول مذاکرات فنی نیز اعمال کنیم.
یک مقام مذاکره‌کننده غربی از امکان دستیابی ایران و آمریکا به پیش‌نویس توافقی خبر داد که ضمن ملزم کردن ایران به کاهش 40 درصدی سانتریفیوژهای خود، تحریم‌ها را به یک باره لغو خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، یک مذاکره‌کننده غربی به آسوشیتدپرس گفت که پیش‌نویس توافقی که دو طرف در حال مذاکره در مورد آن هستند محدودیت‌هایی را متوجه تعداد سانتریفیوژهای ایران - که ممکن است به ساخت تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد - خواهد کرد که در نتیجه آن ایران مجاز خواهد بود حدود شش هزار سانتریفیوژه را در اختیار داشته باشد.

این مقام غربی تاکید کرد که واشنگتن علاوه بر این سعی دارد با اعمال محدودیت‌ها در مورد سطح غنی‌سازی و نوع سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند مورد استفاده قرار دهد می‌تواند زمان گریز هسته‌ای ایران را به حداقل یک سال افزایش دهد.

وی گفت: رساندن مدت زمان‌گریز هسته‌ای ایران به حداقل یک سال یکی از نکات مورد تاکید دولت اوباما است که سعی می‌کنیم آن را در طول مذاکرات فنی نیز اعمال کنیم.

این دیپلمات غربی افزود: این محدودیت‌ها در یک دوره 10 ساله اولیه بر روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد شد؛ پس از آن محدودیت‌ها به آهستگی کاهش پیدا کرد و ممکن است کل روند این توافق 15 یا حتی 20 سال نیز به طول بینجامد.

همچنین این دیپلمات غربی آشنا به هیات مذاکره‌کننده فرانسوی به خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفت: در میان کشورهای 1+5 تنها فرانسه است که به طولانی شدن مدت توافق هسته‌ای اصرار می‌کند و خواستار رساندن آن به 25 سال است.

وی ادامه داد: در عوض این محدودیت‌ها، اکثر تحریم‌های اقتصادی آمریکا که اوباما توان برداشتن آن را دارد لغو و تعلیق خواهد شد. اما برخی از تحریم‌ها تا سال‌های پایانی این توافق بر جای خواهد ماند، ضمن اینکه برداشته شدن آنها به تغییر قانون توسط سناتورهای تندروی کنگره نیز نیاز دارد.

این دیپلمات غربی که به دلیل امنیتی خواست نامش فاش نشود، همچنین اظهار کرد: هنوز کاملا مشخص نیست که پیش‌نویس توافق تا چه زمانی تکمیل خواهد شد. هنوز هم تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران (فردو) یکی از موضوعات اصلی مورد بحث است؛ چراکه واشنگتن خواستار آن است که این تاسیسات تغییر کاربری داده اما تهران خواستار آن است تا سانتریفیوژهای هسته‌ای خود را در فردو فعال کند.

به گزارش ایسنا این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در نامه‌ای خطاب به همتایان خود در کشورهای مختلف جهان تاکید کرده بود: من اطمینان دارم که توافق جامع کاملا در دسترس است. آنچه مورد نیاز است، آینده‌نگری، اراده سیاسی و قبول واقعیت‌ها و نیز جسارت برگزیدن یک انتخاب صحیح است تا به جای تسلیم شدن در برابر منافع خاص و امیال گروه‌های فشار پر سر و صدائی که به طور فزاینده محبوبیت خود را از دست داده‌اند، تمامی جامعه جهانی از آن منتفع شوند.

وی تاکید کرده بود: رفع تمام تحریم‌ها جزء اساسی هر توافقی است اما برخی نسبت به دست کشیدن از این ابزار غیر انسانی، غیرقانونی و غیرسازنده حتی به بهای مخاطره افکندن تمام فرایندی که ایجاد اطمینان کرده و شفافیت را تضمین می‌کند، تردید دارند. تعلق خاطر شدید به تحریم ها نه تنها در مسیر حصول به یک توافق جامع دراز مدت ایجاد مانع کرده، بلکه موجب شده حتی پس از انعقاد برنامه اقدام مشترک نیز نتواند اعتماد مردم ایران را مجددا جلب کند.منبع: ایسنا
کری: باز شدن موضوعات جدید در مذاکرات
وزیر خارجه آمریکا در عین حال که از پیشرفت‌هایی در مذاکرات خبر داد اما گفت که به موضوعات جدیدی برخورد کردیم.به گزارش ایسنا، وزیر خارجه آمریکا که برای صرف ناهار در حیاط هتل محل مذاکرات آمده بود برای دقایقی به جمع خبرنگاران غربی که در گوشه‌ای دیگر از حیاط هتل نشسته بودند رفت و درباره روند مذاکرات به پاسخ همیشگی‌اش اکتفا کرد که «ما سخت کار می‌کنیم».

ششمین دور مذاکرات ظریف و کری صبح روز پنج شنبه حدود یک ساعت و نیم انجام شد و مذاکرات برای استراحت هیات‌ها متوقف شد.گفت‌وگوها عصر امروز از سر گرفته می‌شود.منبع: ایسنا
وزیر امور خارجه اظهارداشت: خیلی خوب پیش می رویم ولی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. هنوز تا جایی که بگوییم به فهم مشترک رسیده ایم فاصله داریم و کار زیادی پیش رویمان است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مذاکرات اخیر هسته ای را ' سخت و در مراحل نهایی' ارزیابی کرد و گفت: تا زمانی که لازم باشد در لوزان می مانیم.
 
به گزارش ایرنا وی روز پنج شنبه پس از مذاکره ششم خود با جان کری به خبرنگاران گفت: در حال حاضر خود را در مرحله پایانی مذاکرات می بیبنیم که این مرحله هم نیاز به گفت و گو های بسیارفشرده دارد.
 
ظریف افزود: ما در حال حرکت هستیم اما مذاکرات بشدت پیچیده است و نیاز به گفت و گو های فشرده دارد و این کاری است که درحال انجام آن هستیم. به نظرمن این نشانه خیلی خوبی است که دراین مرحله از مذاکرات هستیم. به این معنی است که داریم به جایی می رسیم. 
 وزیر امور خارجه اظهارداشت: خیلی خوب پیش می رویم ولی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. هنوز تا جایی که بگوییم به فهم مشترک رسیده ایم فاصله داریم و کار زیادی پیش رویمان است. وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمان به مذاکرات لوزان ادامه می دهید، گفت: تا زمانی که لازم باشد می مانیم. منبع: ایرنا

وزیر دفاع آمریکا گفت نیروهای داخلی در سوریه و عراق تنها نیروهایی هستند که می توانند شکست داعش در بلند مدت را تضمین کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی الحره، اشتون کارتر در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت، نقش ایران در تکریت ممکن است نقش آمریکا را در مبارزه با داعش پیچیده کند.

وی در عین حالی که بر اهمیت نقش کشورهای عضو ائتلاف در منطقه تاکید کرد به وجود اختلافاتی با تعدادی از آن کشورها مانند قطر اشاره کرد.

اشتون کارتر گفت: «نقش ایران ممکن است تلاش های ما را در عراق پیچیده کند از این رو ما باید اوضاع را از نزدیک زیر نظر داشته باشیم. فرقه گرایی علت اصلی فروپاشی و شکست نیروهای عراقی در تابستان گذشته بود. ما از دولتی در عراق حمایت می کنیم که از فرقه های مختلف تشکیل شده است و راهبرد ما در عراق برای بیرون راندن داعش، متکی بر آن است.»

انالله و اناالیه راجعون

وی در کنار دختران و دامادهایش در کوی «فلسطین» شهر سمنان زندگی می‌کرد. 5 فرزند داشت و حسن روحانی فرزند اول اوست.

مادر رییس جمهوری اسلامی ایران در آستانه سال نو درگذشت.

به گزارش عصرایران به نقل از ایسنا خانم «سکینه پیوندی» 86 ساله مادر حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری بر اثر بیماری و کهولت سن درگذشت.

او اهل سرخه سمنان بود. اما به واسطه کهولت سن، بیشتر در کنار دختران و دامادهایش در کوی «فلسطین» شهر سمنان زندگی می‌کرد. او 5 فرزند داشت که حسن روحانی فرزند اول اوست و بعد از او صدیقه، طوبا، حسین و آمنه هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، مراسم تشییع والده مکرمه رییس جمهوری روز یکشنبه در شهرستان سرخه (سمنان) برگزار می شود، همچنین ختم آن مرحومه مغفوره روز چهارشنبه در تهران خواهد بود.

مادر رییس‌جمهور درگذشت

عصر ایران درگذشت مادر رییس جمهوری را به دکتر حسن روحانی و آقای حسین فریدون و دیگر بازماندگان تسلیت می گوید.

اخبار روز خوزستان

وی در ادامه گفت: دشمن همیشه امنیت ما را هدف قرار داده ولی قبل از هر اقدامی به لطف الهی تمام تروریست ها دستگیر و سلاح آنها ضبط شده است.

 سید محمود علوی وزیر اطلاعات با سفر به شهرستان حمیدیه در جمع عشایر شهر حمیدیه به زبان عربی به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،  سید محمود علوی وزیر اطلاعات با سفر به شهرستان حمیدیه در جمع عشایر حمیدیه به زبان عربی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در هشت سال دفاع مقدس از نزدیک شاهد ایثار و شجاعت فرزندان عشایر در دفاع از خاک وطن در برابر متجاوزان بعثی بودم.

دکتر علوی اضافه کرد: باید تلاش کنیم مشکلات شهرستان حمیدیه حل و شاهد شکوفایی و آبادانی این شهرستان باشیم . حجت الاسلام و المسلمین علوی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: امروز با وجود ناامنی های فراوان در کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه و افغانستان به لطف پروردگار و حضور مردم و تلاش سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف امنیت پایدار در کشور ما وجود دارد. امنیتی که همراه با نشاط و شادابی است. و این امنیت به وجود نمی آمد مگر با حضور شما مردم و تلاش فرزندان شما در وزارت اطلاعات.

وی در ادامه گفت: دشمن همیشه امنیت ما را هدف قرار داده ولی قبل از هر اقدامی به لطف الهی تمام تروریست ها دستگیر و سلاح آنها ضبط شده است.

منبع: dolat.ir

قابل توجه خوزستانی های عزیز

فردا شب ساعت را یک ساعت جلو بکشیدساعت رسمی کشور از فردا شب یک ساعت به جلو کشیده می‌شود.
 
به گزارش تسنیم براساس "قانون تغییر ساعت رسمی کشور " مصوب 1386 مجلس شورای اسلامی، ساعت رسمی کشور در ساعت 24 اول فروردین ماه هر سال یک ساعت به جلو کشیده می شود و در ساعت 24 روز سی‌ام شهریور به وضعیت سابق برگردانده می‌شود.
 
کشور ایران در عرض‌های جغرافیایی میانی واقع شده و تغییرات طول شبانه‌روز در طول سال قابل توجه است. به همین دلیل و برای استفاده بیشتر از روشنایی روز، در فصل‌های بهار و تابستان ساعت رسمی را 1 ساعت به جلو می‌کشند.
 
طبق قانون، هر سال در نیمه‌شب اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در نیمه‌شب آخر تابستان دوباره به وضعیت قبل برمی‌گردد.

منبع: تسنیم

تصاویر روز رسانه ها

تصاویر دیدنی از یک اتوبوس سوپر لوکس

 

 

توصیه های ایمنی در ایام نوروز

100 توصیه هلال احمر برای مسافران نوروزی

100 توصیه هلال احمر برای مسافران نوروزی
با توجه به فرارسیدن سال نو و افزایش سفرها، رعایت نکات ایمنی و آشنایی با برخی مسائل امدادی برای شهروندان می تواند در کاهش وقوع حوادث و تصادف و تسریع در روند امدادرسانی موثر باشد.
     جمعیت هلال احمر عصر سه شنبه اعلام کرد با توجه به فرارسیدن سال نو و افزایش سفرها، رعایت نکات ایمنی و آشنایی با برخی مسائل امدادی برای شهروندان می تواند در کاهش وقوع حوادث و تصادف و تسریع در روند امدادرسانی موثر باشد.
    یکصد توصیه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای مسافران نوروزی به قرار زیر است:
    ۱٫ شماره ملی ندای امداد ۱۱۲ جمعیت هلال احمر در خدمت حادثه دیدگان نوروزی است.
    ۲٫ در صورت بروز هرگونه حادثه ای ضمن حفظ خونسردی با شماره ملی ندای امداد ۱۱۲سازمان امدادو نجات تماس گرفته یا به نزدیکترین پست امدادی مستقر در محل یا جاده مراجعه نمایید.
    ۳٫ در صورت رفتن به مسافرت قبل از ترک محل زندگی، درها و پنجره ها را ببندید و کنتور برق و گاز را قطع کنید.
    ۴٫ در زمینه ایمنی و عملکرد مناسب سیستم های آب، برق و گاز ساختمان برای مواقع حادثه و اضطرار اطلاعات لازم را کسب کنید.
    ۵ . پپش از سفر به پیش بینی های هواشناسی توجه کنید.
    ۶٫ قبل از مسافرت اطلاعات کامل را از شرایط آب و هوایی مقصد و مسیر حرکت بدست آورید.
    ۷٫ قبل از سفر از برطرف شدن اشکالات فنی خودرو خود مطمئن شوید.
    ۸٫ قبل از آغاز سفر، خودروی خود را بررسی نمایید و از کارکرد صحیح قسمت های مختلف وسیله نقلیه اطمینان حاصل کنید.
    ۹٫ فشار باد تایرهای خودرو را کنترل نمایید، اختلاف فشار باد تایرها، کنترل خودرو را تحت تأثیر قرار داده و حتی باعث بروز حادثه می شوند.
    ۱۰٫ هنگام مسافرت از داشتن وسایل ایمنی مطمئن شوید.
    ۱۱٫ در زمان سفر همراه داشتن نقشه و قطب نما برای موارد اضطراری به شما بسیار کمک می کند.
    ۱۲٫ درصورت ضرورت مسافرت در شرایط نامساعد جوی، زمان خروج و مقصد سفر را به اطرافیان اعلام کنید.
    ۱۳٫ در صورت ضرورت مسافرت در شرایط نامساعد جوی، جهت جلوگیری از حوادث احتمالی، از وسایل و تجهیزات ایمنی استفاده کنید.
    ۱۴٫ در هنگام مسافرت از داشتن وسایل ایمنی اولیه (کیف امدادی) مطمئن شوید.
    ۱۵٫ سیستم برق اتومبیل شامل سیم کشی ها، مدارهای برقی، فیوز و باطری باید مرتباً بازرسی و کنترل شود تا از سالم بودن کارکرد آنها اطمینان کامل حاصل گردد.
    ۱۶٫ هنگام رانندگی به علائم راهنمایی و توصیه ها و تذکرات پلیس راه توجه کنید.
    ۱۷٫ از سوار کردن کودکان کم سن و سال در صندلی جلو، جداً خودداری نمایید.
    ۱۸٫ از خوردن هر نوع نوشیدنی و خوراکی در پشت فرمان و در هنگام حرکت اجتناب نمایید.
    ۱۹٫ در موقع سفر به مناطق سردسیر و برف گیر از لاستیک یخ شکن استفاده کنید و یا زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.
    ۲۰٫ هنگام مسافرت، در جاده های اصلی و مسیرهایی که امکان رسیدن امدادگران وجود دارد رانندگی کنید.
    ۲۱٫ هنگام رانندگی در مسیر های شیب دار، از دنده های سنگین استفاده کنید.
    ۲۲٫ برای پیشگیری از تصادفات رانندگی، از ترمزهای بی مورد اجتناب کنید.
    ۲۳٫ به آرامی رانندگی کنید و مراقب خرابی ها و شیب های تند جاده باشید.
    ۲۴٫ در صورت احساس خطر در جاده (باران شدید، خطر ریزش کوه، وقوع سیلاب، بارش برف، خواب آلودگی و … ) خود را به اولین کمپ امدادی، استراحت گاه، پایگاه نوروزی و … برسانید و تا عادی شدن وضعیت از حرکت خودداری کنید.
    ۲۵٫ اگر به هر علت در جاده به ویژه در بزرگراه ها ناچار به توقف هستید،با قراردادن علائم ایمنی (مثلث شب رنگ) رانندگان دیگر را از حضور خود مطلع نمایید.
    ۲۶٫ برای حفظ ایمنی و پیشگیری از بروز حوادث رانندگی همواره با سرعت مطمئن رانندگی کنید، سرعت غیر مجاز یکی از عوامل اصلی ایجاد حوادث رانندگی و بروز تلفات جبران ناپذیر ناشی از آن است.
    ۲۷٫ برای توانایی در مهار و کنترل موقعیت های خطرناک خودرو، همواره فاصله ایمن را با خودرو مقابل رعایت نمایید.
    ۲۸٫ پس از هر دو ساعت رانندگی، از خودرو پیاده شوید و با انجام حرکات نرمشی از بی حس شدن اعضای بدن جلوگیری کنید.
    ۲۹٫ هنگام رانندگی حتما کمربند ایمنی را ببندید. زیرا وسیله کارآمدی است که نقش مهم آن در کاهش ضایعات نخاعی و آسیب های ناشی از حوادث رانندگی، به اثبات رسیده است.
    ۳۰٫ قبل از حرکت کمربند ایمنی را به همراهانتان یادآوری نمایید.
    ۳۱٫ یک راننده ماهر باید به همه جوانب دید داشته و با کمک همه حواس خود رانندگی کند تا خطای دیدش کم شود.
    ۳۲٫ در شرایط بیماری، استرس، نگرانی و عصبانیت و خواب آلودگی، برای حفظ جان خود و همراهانتان، به هیچ عنوان رانندگی نکنید.
    ۳۳٫ هنگامی که قصد رانندگی دارید از مصرف داروهای آرام بخش و خواب آور خودداری نمایید.
    ۳۴٫ برای حفظ ایمنی خود و اعتلای فرهنگ رانندگی، اصول و قوانین رانندگی را بدانیم و به نحو شایسته به آن عمل نماییم.
    ۳۵٫ شدت حوادث ناگوار رانندگی و خسارات ناشی از آن رابطه مستقیمی با سرعت غیر مجاز خودرو دارد.
    ۳۶ . سرعت بالای خودرو، حرکات جانبی را تحت تأثیر قرار داده(چرخهای عقب) و سبب غیر قابل کنترل شدن خودرو می گردد.
    ۳۷٫ توجه دقیق یک راننده به نکات ایمنی، حافظ جان خود و سرنشینان خودرو است، از انجام رفتارهای پر خطر مثل نقض قوانین، سهل انگاری، خستگی، عدم تمرکز و خواب آلودگی، سبقت بی جا، صحبت و بحث با سرنشینان و پاسخگویی به تلفن همراه خودداری نمایید.
    ۳۸٫ رانندگی یک کار پرهیجان، پرمخاطره و غیر قابل پیش بینی است، اگر سابقه بیماری قلبی دارید برای حفظ ایمنی و سلامت خود و دیگر همسفران، از رانندگی خودداری نمایید.
    ۳۹٫ قدرت بینایی انسان در شب، یک ششم روز است، از مهم ترین اصول اساسی در رانندگی، دقت در صحیح دیدن و دیده شدن است.
    ۴۰٫ در صورتی که می خواهید از سرعت خود بکاهید، به آرامی از ترمزها استفاده کنید تا چراغ های ترمز روشن و رانندگان پشت سر، از کم شدن سرعت شما آگاه شوند.
    ۴۱٫ در هوای مه آلود، به چراغ های عقب خودرو جلویی، اعتماد کامل نداشته باشید.
    ۴۲٫ در صورت مه آلود بودن جاده، چراغ های مه شکن خودرو را روشن و سرعت خود را کم کنید.
    ۴۳٫ اگر خودرو شما در برف، قادر به حرکت نبود، گاز ندهید، زیرا باعث عمیق تر شدن محل فرورفتگی چرخ ها می شود.
    ۴۴٫ در هوای برفی و بارانی از ترمز نمودن های بی موقع و انحراف ناگهانی خودرو، خودداری نمایید.
    ۴۵٫ هنگام رانندگی در شب برای حفظ ایمنی خود و خودروهایی که از روبرو می آیند، از نور پایین استفاده نمایید.
    ۴۶٫ مراقب باشید، افتادن وسایلی مانند: بطری آب، آچار، قفل فرمان و… زیر پای راننده یا زیر پدال، باعث ازکارافتادن ترمز نشود.
    ۴۷٫ ورود به شانه خاکی جاده با سرعت بالا، مساوی با انحراف و چپ شدن خودرو است.
    ۴۸٫ اگر بوی داغ شدن لنت ترمزها به مشام رسید، در جای أمنی توقف نمایید تا به آرامی خنک شوند.
    ۴۹٫ برای اینکه در سطوح لغزنده زیاد از ترمز استفاده نکنید، با سرعت مطمئنه حرکت نمایید.
    ۵۰٫ فاصله مجاز و ایمن خودرو از دیگر وسایل نقلیه هنگام بارندگی، دو برابر فاصله آن در روزهای صاف و آفتابی است.
    ۵۱٫ در مسیر حرکت به تابلوهای هشدار دهنده و خطوط وسط و کنار جاده توجه کنید.
    ۵۲٫ قبل از هرگونه تغییر مسیر یا سرعت، حتماً از چراغ راهنما استفاده کنید.
    ۵۳٫ در هنگام رسیدن به ورودی های شهر و روستا، همیشه سرعت خودرو را کاهش دهید.
    ۵۴٫ به جز در مواقع ضروری، هنگام رانندگی از نور بالا استفاده نکنید، نور بالای خودروی شما به شدت قدرت دید راننده مقابل را کاهش می دهد و سبب تغییر مسیر، انحراف خودرو و برخورد ناگهانی می گردد.
    ۵۵٫ بلافاصله علائم هشدار دهنده را برای رانندگان عبوری برقرار نمایید و ۱۰۰ متر قبل از محل تصادف، جاده را سنگ چین کرده و دیگر رانندگان را از وضعیت موجود مطلع نمایید.
    ۵۶٫ اگر خودرو شما لیز خورد، بدون ترمز گرفتن، پدال گاز را رها کنید و با خونسردی فرمان را در جهت حرکت خودرو بچرخانید تا خودرو به طور مستقیم در مسیر صحیح قرار گیرد، تا زمانی که خودرو به حالت مستقیم در نیامده از دنده سنگین تر استفاده نکنید.
    ۵۷٫ در شرایط خاص (تغییرات جوی نامناسب و تاریکی جاده ها) که شما دید و احاطه کامل به اطراف ندارید، با رعایت ایمنی دیگر خودروها از نور بالا استفاده نمایید.
    ۵۸٫ هنگام کولاک و بوران تا حد امکان از رانندگی در نواحی کوهستانی پرهیز کنید.
    ۵۹٫ در هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت نکنید.
    ۶۰٫ مقررات را رعایت کنید و به قوانین رانندگی احترام بگذارید.
    ۶۱٫برای پیشگیری از تصادفات رانندگی از ترمزهای بی مورد اجتناب کنید.
    ۶۲٫ در هنگام سیلاب و باران شدید در سطح جاده، با دنده های سنگین رانندگی کنید.
    ۶۳٫ تفاوت زمان رسیدن به مقصد با سرعت غیرمجاز و سرعت ایمن، کمتر از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است، برای این فرصت زمانی ناچیز،حق زندگی را از خود و دیگران نگیریم.
    ۶۴٫ نحوه صحیح خروج مصدوم از داخل خودرو را فرا بگیرید و در مواقع حادثه به همان شیوه عمل نمایید.
    ۶۵٫ کبریت، فندک و وسایل آتش زا از دسترس کودکان دور نگه دارید.
    ۶۶٫ در صورتی که به خودروها یا عابران اخطاری می دهید علایم باید واضح و به موقع باشد تا وقت کافی برای عکس العمل مناسب داشته باشند.
    ۶۷٫ هنگام بروز تصادف های شدید، اولین اقدام خروج همه افراد از داخل خودرو است.
    ۶۸٫ هنگام حوادث، از قسمت های هموار جاده عبور کنید و به محل هایی که امکان فروریختن آنها وجود دارد، نزدیک نشوید.
    ۶۹٫ در جاده های خلوت به شگردهایی که سارقین خودرو برای فریب شما به کار می برند، آگاه باشید.
    ۷۰٫ اولین اقدام در برخورد با خودرو تصادفی، خاموش کردن موتور خودرو، سنگ چین چرخ ها، گذاردن دنده در مخالف جهت شیب، کشیدن ترمز دستی و برداشتن سر باتری خودرو است.
    ۷۱٫ چنانچه در سطح جاده بنزین، روغن، گازوئیل و مواد لغزنده ریخته شده با ریختن مقداری خاک یا شن روی جاده، موقعیت تصادف را ایمن کنید.
    ۷۲٫ اگر موتور اتومبیل شما آتش گرفت و شما خیلی زود متوجه شدید، موتور را خاموش کنید و با احتیاط کاپوت را به اندازه قراردادن سرشلنگ اطفا حریق باز نموده و با کمک کپسول اطفا حریق آتش را خاموش کنید.
    ۷۳٫ به هیچ وجه مصدوم مشکوک به آسیب ستون مهره ها را جابجا نکنید.
    ۷۴ خونسردی اولین گام مقابله با حوادث است.
    ۷۵٫ تلاش کنید در اسرع وقت آموزش کمک های اولیه را فرا بگیرید.
    ۷۶٫ بیایید با پیشگیری بهنگام از حوادث، خطرها و عوارض ناشی از آن را کاهش دهیم.
    ۷۷٫ در شعب و مراکز جمعیت هلال احمر کمک های اولیه را فرا بگیرید
    ۷۸٫ در هنگام وقوع حوادث، به کودکان، سالخوردگان و افراد ناتوان کمک کنید.
    ۷۹٫ همیشه برای برخورد با حوادث آماده باشیم.
    ۸۰٫ جمعیت هلال احمر می کوشد تا فرهنگ خود امدادی را در میان تمام افراد جامعه رواج دهد.
    ۸۱٫ رعایت دستورالعمل های ایمنی و امدادی در هنگام حوادث، ضامن سلامتی شماست.
    ۸۲٫ کاهش خطر در گرو افزایش آگاهی و آمادگی شماست.
    ۸۳٫ تدبیر قبل از وقوع از تلخی حادثه می کاهد.
    ۸۴٫ با آموزش به موقع، امدادگر خود باشیم.
    ۸۵٫ در زمان سوانح حق تقدم در عبور و مرور،همواره با گروههای امدادی است.
    ۸۶٫ آرامش خود را در زمان سانحه حفظ کنید.
    ۸۷٫ با خود امدادی و فراگیری آموزش های لازم، خسارات ناشی از حوادث را کاهش دهیم.
    ۸۸٫ بیایید با پیشگیری به هنگام از حوادث، خطر ها و عوارض ناشی از آن را کاهش دهیم.
    ۸۹٫ در زمان کولاک در جاده ها و خیابان ها مراقب سقوط درختان، تیرها و کابل های برق باشید.
    ۹۰٫ هنگام بروز حادثه، در صورت حضور امدادگران با نیروهای امدادگر هماهنگ و بدون اطلاعات پزشکی و امدادی از انجام هر کاری خودداری کنید.
    ۹۱٫ با امدادگران و نیروهای انتظامی در امر کمک رسانی همکاری کنید و مانع فعالیت آنها نشوید.
    ۹۲٫ در زمان حوادث،حق تقدم در عبور و مرور، همواره با نیروهای امدادی است.
    ۹۳٫ برای آمادگی و حفظ ایمنی خود و عزیزانتان، خودرو خود را مجهز به «جعبه کمک های اولیه و کپسول اطفاء حریق» نمایید.
    ۹۴٫ مراکز امدادرسانی مسیرهای سفر خود را شناسایی کنید.
    ۹۵٫ در کنار رودخانه و زیر درختان چادر برپا نکنید.
    ۹۶٫ اگر ماشین شما در آب هایی گیر کرده که سطح آنها به سرعت بالا می آید فورا آن را رها کنید و به محل مرتفعی بروید.
    ۹۷٫ در زمان رعد و برق شدید از منزل خارج نشوید و به مکان های مرتفع نروید.
    ۹۸٫ پس از وقوع حادثه چنانچه با روش های امداد و نجات آشنایی ندارید در این زمینه هرگز اقدام نکنید.
    ۹۹٫ برای آمادگی در برابر حوادث احتمالی سفر برنامه ای برای خانواده خود تهیه کنید
    ۱۰۰٫ برای آموزش و آمادگی کودکان و سالخوردگان در حوادث برنامه ریزی کنید.
     
    منبع:ایرنا

    هشدار بهداشتی

    وی گفت: این نوع آجیل ها دارای سمی به نام آفلاتوکسین است که مانند رادیکال آزاد مهاجم وارد بدن می شود و آنتی اکسیدان های موجود در بدن را خنثی و فرد را مستعد ابتلا به سرطان می کند.

    نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی هشدار داد: مصرف آجیل های کهنه و دارای آلودگی که اغلب در آنها لارو (تخم حشرات) وجود دارد، سبب بروز سرطان می شود.
     
    سید ضیاء الدین مظهری در گفت و گو با ایرنا در توضیح بیشتر این موضوع افزود: مصرف آجیل های کهنه و آلوده به مقدار اندک سبب بروز مسمومیت اما اگر به مقدار زیادی مصرف شود، سبب بروز سرطان می شود.
     
    وی گفت: این نوع آجیل ها دارای سمی به نام آفلاتوکسین است که مانند رادیکال آزاد مهاجم وارد بدن می شود و آنتی اکسیدان های موجود در بدن را خنثی و فرد را مستعد ابتلا به سرطان می کند.
     
    مظهری با بیان اینکه بیشتر این آلودگی ها در فندق دیده می شود، ادامه داد: در هنگام خرید باید به مغز فندق توجه کرد اگر رنگ آن سفید باشد سالم است اما اگر به رنگ کرم یا قهوه ای باشد، آلوده و دارای سم آفلاتوکسین است.

    منبع: ایرنا

    خسته نباشید

    عکس/ گوینده مشهوری که امروز بازنشسته شد 

       

    محمود معصومی که سال‌ها صدا و تصویر او را در گیرنده‌های‌مان میدیدیم و میشنیدیم، امروز بازنشسته شد.

    قابل توجه آقایان محترم خوزستانی - بهوش باشید

    زنی که پاشنه کفشش را در سر همسرش جا گذاشت!+ عکس

    زنی پاشنه کفشش را بر سر همسرش جا گذاشت!+ عکس
    بخش اورژانس بیمارستانی در شهر الجبیل عربستان، روز گذشته پذیرای یک بیمار اورژانسی با موردی عجیب بود.
      به گزارش ایران نیدز به نقل از افکارنیوز، یک مرد عربستانی درحالی که پاشنه تیز یک کفش زنانه در سرش بود، به اورژانس منتقل شد.
      اختلاف و دعوا میان این مرد با همسرش باعث شده بود که زن با کفش خود همسرش را حسابی کتک بزند و جراحت های عمیقی در صورت و بدن وی ایجاد کند و در نهایت پاشنه کفش وی در سر مرد فرو رود و جا بماند!
      کاربران پایگاههای اجتماعی با تبادل این تصویر، خاطرنشان کردند که عکس مذکور در اورژانس یکی از بیمارستان های الجبیل در عربستان گرفته شده اما برخی دیگر نیز با ابراز تعجب، عقیده داشتند که این اتفاق در عربستان رخ نداده و این تصویر از نشریات خارجی گرفته شده است. کاربران نظرات جالبی در مورد عکس ارائه کرده اند.
      کاربری به نام رقیه نوشته است: بدانید که روش های انتقام بسیار ساده است؛  زبرای این که حق خودت را از همسرت بگیری به چیز پیچیده ای نیاز نداری؛ ساده ترین وسایل می توانند کارآمد باشند.
      فرد دیگری نوشته است: پس از این اقدام، پاشنه کفش در زمره اسلحه خطرناک محسوب می شود... امیدواریم کفش پاشنه بلند از بازارها جمع آوری نشود.
      نجلا نیز نوشته است: پاشنه کفش را چطور به این صورت در سر مرد فرو کرده ... به نظر می رسد مرد در حالت خوابیده بوده است.
      بدر الظفیری هم با تمسخر گفته است: از وزارت کشور خواهشمندم فروش کفش پاشنه بلند را ممنوع کند، زیرا برای جامعه باعث فساد و ضرر است و می توان گفت نوعی سلاح کشنده به شمار می آید.
       
       
         

        اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و خاورمیانه

        آسوشیتدپرس افزود: این قوی ترین نشانه از نزدیک شدن ایران و امریکا به توافق مکتوب قبل از پایان مهلت از پیش تعیین شده برای مذاکرات یعنی 31 مارس (10 فروردین 94) است.

        یک رسانه آمریکایی در گزارشی مدعی انتشار جزئیات پیش نویس متن توافق هسته ای ایران و 1+5 شد.
        به گزارش عصرایران، منبع این گزارش مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود توصیف شده است.

        در مقابل، کاخ سفید این گزارش را رد و آن را غیردقیق توصیف کرد.

        در حال حاضر وزیران خارجه ایران و امریکا در شهر لوزان سوئیس در حال انجام مذاکرات برای دست یابی به توافق بر سر برنامه هسته ای تهران هستند.
        خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت:‌ شماری از مقامات غربی روز پنجشنبه گفتند که پیش نویس توافق هسته ای که هم اکنون میان ایران و آمریکا مطرح است 40 درصد تعداد سانتریفیوژهای ایران را به مدت 10 سال کاهش می دهد.
        در مقابل ایرانی ها شاهد کاهش فوری تحریم ها خواهند بود.
        این خبرگزاری بدون اشاره به نام این مقامات امریکایی اضافه کرد: براساس این پیش نویس بخش هایی از ممنوعیت صادرات سلاح ایران که در قطعنامه های شورای امنیت آمده بود نیز لغو می شود.

        نیروگاه اتمی بوشهر
        آسوشیتدپرس:‌ جزئیات توافق هسته ای / کاخ سفید: صحت ندارد
        آسوشیتدپرس افزود: این قوی ترین نشانه از نزدیک شدن ایران و امریکا به توافق مکتوب قبل از پایان مهلت از پیش تعیین شده برای مذاکرات یعنی 31 مارس (10 فروردین 94) است.
        همچنین تهران و واشنگتن به سمت حفظ 6 هزار سانتریفیوژ فعال برای غنی سازی ایران حرکت می کنند.
        ایران هم اکنون 10 هزار سانتریفیوژ دارد.آمریکایی ها قبل از این اصرار داشتند ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را به 4 هزار دستگاه کاهش دهد اما این خبر نشان دهنده عقب نشینی آمریکا و پذیرش حفظ تعداد بیشتری از دستگاه های گریز از مرکز ایران است.زمان اعمال محدودیت برای تعداد سانتریفیوژهای ایران نیز 10 سال تعیین شده است در حالی که فرانسه بر افزایش این مدت به 25 سال اصرار و پافشاری دارد.
        فرانسه در میان اعضای 1+5 سرسخت ترین موضع را درباره مدت زمان توافق هسته ای با ایران دارد.
        همچنین تحریم های امریکا علیه ایران در چند مرحله برداشته می شود.برخی از این تحریم ها به مرور و  پس از کسب اطمینان از تایید التزام ایران به توافق، تعلیق می شوند و تعلیق برخی دیگر از تحریم ها به سال های پایانی توافق انجام خواهد شد.
        توافق هسته ای به هیچ عنوان شامل برنامه موشکی ایران نخواهد شد.
         پس از پایان مهلت 10 ساله ایران خواهد توانست سطح غنی سازی خود را کاهش یا افزایش دهد.
        در واکنش به انتشار این خبر کاخ سفید وجود چنین پیش نویسی یا سندی را برای توافق هسته ای با ایران تکذیب کرد.
        جوش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت که گزارش ها درباره جزئیات توافق هسته ای غیردقیق هستند و مذاکرات ادامه دارد.
        در سفر 2 هفته ای این هیات یمنی مجموعه قراردادهایی از جمله ساخت نیروگاه برق در یمن توسط ایران و صادرات نفت و محصولات نفتی ایران به یمن به امضا رسید.سایت شبکه الجزیره مدعی شد: هیاتی از مقامات نظامی یمن به ایران سفر کرده است.
        به گزارش عصرایران، این هیات نظامی به ریاست ژنرال زکریا الشامی جانشین ستاد مشترک ارتش یمن است. این مقام نظامی یمن از هواداران حوثی ها به شمار می رود.براساس این ادعا، این هیات عصر روز سه شنبه گذشته با استفاده از یک فروند هواپیمای ایرانی از صنعا به تهران منتقل شدند.
        تاکنون هیچ منبع مستقل یا رسمی در ایران یا یمن به این خبر واکنش نشان نداده است.
        گفته می شود همکاری های نظامی ایران و یمن هدف از این سفر باشد.
        حوثی ها (گروه انصار الله) پس از سیطره بر پایتخت یمن، دولت را برکنار و پارلمان را منحل و شورای 5 نفره ریاست جمهوری را جایگزین رئیس جمهور کردند.
        عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن هم پس از فرار از حصر خانگی حوثی ها در صنعا، به شهر عدن در جنوب یمن رفت و این شهر را به عنوان پایتخت موقت یمن اعلام کرد.
        یمن هم اکنون دارای دو دولت است. دولت حوثی ها در صنعا و دولت هادی در شهر عدن مستقر و هر دو مدعی حاکمیت بر کل یمن هستند. سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورها دولت هادی را به رسمیت می شناسند.
        قبل از این هم هیاتی از سوی دولت حوثی یمن به تهران سفر کرد.
         در سفر 2 هفته ای این هیات یمنی مجموعه قراردادهایی از جمله ساخت نیروگاه برق در یمن توسط ایران و صادرات نفت و محصولات نفتی ایران به یمن به امضا رسید.
        اوباما این پیام نوروزی را با خواندن یک بیت از حافظ خاتمه داد: "نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی / که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی"
        باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پیام نوروزی خطاب به مردم و سران ایران، آنها را به استفاده از "بهترین فرصت" در دهه های اخیر برای بهبود روابط میان دو کشور فراخواند.

        به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها،‌ اوباما در این پیام ضبط شده گفت که مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 پیشرفت هایی را ثبت کرد اما همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد.

        این پیام به صورت فیلم ضبط شده به همراه ترجمه زیرنویس فارسی منتشر شد.

        اوباما ادامه داد: این لحظه دوباره در آینده ای نزدیک باز نخواهد گشت. معتقدم دو کشور دارای فرصت تاریخی برای حل مسالمت امیز مسئله هسته ای هستند فرصتی که نباید آن را از دست بدهیم. روزها و هفته های آینده در موضوع هسته ای سرنوشت ساز خواهد بود.
         
        اوباما اضافه کرد: افرادی در دو کشور ایران و امریکا و دیگر کشورها خواهان حل دیپلماتیک مسئله هسته ای نیستند.

        وی ادامه داد: سران ایران گزینه هایی را در دست دارند. اینکه کشور خود را در وضعیت فعلی و انزوا و تحریم ها نگه دارند یا اینکه در مسیر افزایش بازرگانی و سرمایه گذاری با دیگر کشورهای جهان قرار دهند.

        اوباما خطاب به ایرانی ها گفت:‌ پیام من به شما ملت ایران این است که ما باید باهم با صدای بلند بر آینده ای که برای‌ آن تلاش می کنیم پافشاری کنیم. امسال بهترین فرصت را در دهه ها برای تلاش برای اینده ای متفاوت میان دو کشور داریم. دست یابی به توافق هسته ای در باز کردن درها به سوی آینده ای بهتر برای شما که چیزهای زیادی را به جهان ارائه کردید سهم خواهد داشت.
        تصویری از پیام ویدئویی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به مناسبت نوروز خطاب به مردم و سران ایران
        پیام نوروزی اوباما: 'بهترین فرصت چند دهه اخیر' برای آینده متفاوت در اختیار است
         
        بی بی سی هم گزارش داد: اوباما با اشاره به اینکه "یک توافق هسته‌ای می‌تواند درها را به آینده‌ای روشن‌تر باز کند" گفت سران ایران "در صورتی که بخواهند گام‌هایی معنی‌دار و قابل راستی‌آزمایی بردارند تا به دنیا تضمین دهند که برنامه اتمی‌‌شان فقط با اهداف صلح آمیز است" دو راه پیش رو دارند:

            "اگر نتوانندبا توافقی منطقی موافقت کنند ایران را در مسیر امروزی خود نگه خواهند داشت. راهی که ایران و ایرانیان را از بخش بزرگی از دنیا منزوی کرده است، دشواری‌های زیادی برای خانواده‌های ایرانی به بار آورده است، و بسیاری از جوانان ایرانی را از کار و فرصت‌هایی که شایستگی آنها را دارند محروم کرده است."

            "از طرف دیگر، اگر سران ایران با توافقی منطقی موافقت کنند این موضوع می‌تواند به مسیری بهتر بیانجامد: مسیر فرصت‌های بهتر برای مردم ایران، تجارت و رابطه بیشتر با جهان، سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر و فرصت‌های شغلی از جمله برای جوانان ایرانی، تبادلات فرهنگی بیشتر و فرصت‌هایی برای سفر دانشجویان ایرانی به دیگر کشورها، همکاری‌های بیشتر در زمینه‌هایی مانند علوم و فن‌آوری و نوآوری."
        اوباما این پیام نوروزی را با خواندن یک بیت از حافظ خاتمه داد: "نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی / که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی" 
        این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی اضافه کرد: ایران موشک هایی از نوع فجر -5 و فاتح 110 و سکوهای شلیک آنها در عراق مستقر کرده است. علاوه بر این ایران موشک های دیگری شبیه به فجر 5 و فاتح 110 نیز در عراق مستقر کرده که با این موشک ها تفاوت های اندکی دارند.
        یک روزنامه آمریکایی مدعی شد همزمان با عملیات ضدداعش در تکریت، ایران در عراق موشک مستقر کرده است.
        به گزارش عصرایران، نیویورک تایمز به نقل از سه مقام آمریکایی ادعا کرد: سرویس های جاسوسی آمریکا در هفته های اخیر گزارش داده اند ایران موشک های پیشرفته ای را در عراق مستقر کرده اما هنوز از آنها استفاده نکرده است.این روزنامه اضافه کرد: مقامات آمریکایی نگران هستند استفاده از این موشک ها منجر به تلفات در میان غیرنظامیان شود زیرا این موشک ها به دقت هدف گیری نشده اند.

        ادعای نیویورک تایمز: استقرار موشک های پیشرفته ایران در عراق
        استقرار این موشک های ایرانی در عراق در چند هفته اخیر انجام شده است یعنی همزمان با آغاز عملیات بزرگ برای آزادسازی شهر تکریت از داعش. نیویورک تایمز ادامه داد: در عملیات آزادسازی شهر تکریت از داعش، 30 هزار نیروی عراقی مشارکت دارند که 20 هزار نفر آنها نیروهای داوطلب شیعه هستند. این نیروهای داوطلب توسط ایران مسلح و آموزش دیده اند.
        این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی اضافه کرد: ایران موشک هایی از نوع فجر -5 و فاتح 110 و سکوهای شلیک آنها در عراق مستقر کرده است. علاوه بر این ایران موشک های دیگری شبیه به فجر 5 و فاتح 110 نیز در عراق مستقر کرده که با این موشک ها تفاوت های اندکی دارند.
        این رسانه تندروی آمریکا تصاویری آرشیوی مربوط به سفر سال 2009 سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین ایران به ونزوئلا و دیدار با هوگو چاوز رییس جمهور وقت ونزوئلا را منتشر کرده است.
        وب سایت شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا تصاویری آرشیوی مربوط به سفر سال 2009 سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین ایران به ونزوئلا و دیدار با هوگو چاوز رییس جمهور وقت ونزوئلا را منتشر کرده است.

        به گزارش عصر ایران جمهوریخواهان کنگره با انتشار این تصاویر جدید مدعی شده اند ایران در تشکیل یک گروه میلیشیا به نام "کولکتیووس" (colectivos) که بیش از 5 سال از تشکیل آن می گذرد، به دولت ونزئلا مشاوره داده است. بر اساس این ادعا گروه کولکتیووس با مشاوره ایران و با الگو برداری از سازمان بسیج تشکیل و راه اندازی شده است.
        "جف دنهام" نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی از این موضوع مدعی شده است دولت اوباما با ایران در حال رسیدن به توافق هسته ای است در حالی که ایران هیچ تغییری در رویکرد خود در نفوذ به منطقه آمریکای لاتین و ایجاد ارتباط با دولت های مخالف با آمریکا در این منطقه نشان نداده است.
        او پیشتر از وزارت خارجه آمریکا در این باره توضیح خواسته است و وزارت خارجه با ارسال گزارشی 5 صفحه ای گفته است نفوذ و فعالیت های ایران در منطقه آمریکای لاتین در سال های گذشته کاهش یافته است، اما این نماینده جمهوریخواه از این گزارش قانع نشده و در جلسه هفته جاری در کمیته فرعی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: "  گزارش وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که نفوذ و فعالیت های ایران در نیمکره غربی( آمریکای لاتین) کاهش یافته است، اما وقتی من با اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا در این باره صحبت کردم متوجه شدم نظر آنها مغایر این گزارش وزارت امور خارجه است. وقتی قطعات پازل و شواهد را در کنار هم می گذارم  به چنین گزاره ای نمی رسم که ایران نفوذ و فعالیت هایش در آمریکای لاتین کاهش یافته است."
        "جوزف هومایر " مدیر اجرایی مرکز جامعه آزاد و امن که پیش از سخنان جف دنهام در کمیته فرعی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره سخن می گفت با انتشار تصاویر دیدار سردار نقدی با هوگو چاوز در سال 2009 در کاراکاس مدعی شد همکاری های ایران و ونزوئلا در سال های گذشته همواره رو به توسعه و گسترش بوده است.او مدعی شد: شباهت های زیادی بین دو گروه کولکتیووس ونزوئلا و سازمان بسیج ایران چه از لحاظ شکلی و محتوایی و چه از منظر تجهیزات وجود دارد. او مدعی شد ایران سازمان کولکتیووس ونزوئلا را با وسایل و ابزارهای پیشرفته تجهیز کرده است.
        گفتنی است در آستانه توافق احتمالی ایران و 1+5 ، تلاش تندروهای آمریکایی برای اخلال در روند مذاکرات تشدید شده است. چندی پیش نیز 47 سناتور جمهوری خواه با انتشار نامه ای، مدعی شده بودند هر گونه توافقی تنها تا پایان ریاست جمهوری اوباما معتبر خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا این نامه را شرم آور خواند.

        سفر سال 2009 سردار نقدی به ونزوئلا و دیدار با هوگو چاوز


        حدیث گوهر بار روز

        حدیث روز/ یاران آسمانی امام زمان(عج) 

           

        امام محمد باقر علیه السلام در حدیثی گهربار تعدادی از انصار و یاران ویژه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را برشمرده اند.
        مشرق- امام محمد باقر علیه السلام فرمود: زمانی که قائم آل محمد ظهور کند خداوند او را با فرشتگان نشاندار (ویژه) و به صف درآمده و فرستاده شده و مقرب یاری می‌کند. جبرائیل در پیشاپیش او و میکائیل از پشت سر او و اسرافیل از طرف چپ او خواهد آمد.

        متن حدیث:

        قال الباقر علیه السلام: «لَوْ قَدْ خَرَجَ قائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ، لَنَصَرَهُ اللَّهُ بِالْمَلائِکَةِ الُمُسَوَّمینَ وَالْمُرْدَفینَ والْمُنْزَلینَ وَالْکَرُّوبینَ. یکُونُ جِبْرائیلُ عَلی مَقْدَمَتِهِ وَمیکائیلُ عَلی ساقَتِهِ، وَاِسْرافیلُ عَنْ یسارِهِ»


        «غیبت نعمانی،صفحه 122-ینابیع الموده،جلد 3 صفحه 136»

        یک خبر از آبادان

        بارندگی و لطیف شدن هوا در آبادان

        نم نم باران چهره شهرهای جنوب خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر را شست و باعث پاکی هوا و شادی و نشاط جنوبی های خونگرم در آستانه سال جدید شد.

        به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان هواشناسی اعلام کرد میزان بارندگی دیشب 2 و چهار دهم میلی متر بود و این بارندگی ها تا اوایل هفته آینده ادامه دارد.

        خوزستانی ها با خوشحالی از بارش رحمت الهی در آستانه عید نوروز ، این بارش را در این ساعت های پایانی سال، زمینه ساز هوای تمیز برای استقبال از مسافران نوروزی می دانند و شکرگزار خداوند متعال هستند.

        سازمان هواشناسی اعلام کرد رطوبت فعلی در آبادان و خرمشهر 92 درصد است. 

        تصاویر زیبا از دنیای حیوانات

        تصاویر : عجیب و دیدنی از دنیای حیوانات

        عکاسی از حیوانات شاخه‌ای از عکاسی طبیعت است که عکاس روی حیوانات و رفتارها و عادات آنها تمرکز می کند و لحظه های ناب و حیرت انگیز را شکار می کند.

        به گزارش پایگاه خبری «تیک» (Tik.ir)، عکاسی حیوانات شامل گرفتن عکس از پرندگان، حیات وحش، زندگی زیر آب و زندگی در جنگل می شود که عکاس ساعت ها مانند شکارچی در کمین حیوان می نشیند تا وی را در لحظه ای ناب شکار کند. این عکس ها در بخش های طبیعت صفحات عکس رسانه ها و سایت هایی چون نشنال جئوگرافی به طور ثابت منتشر می شود.

        مجموعه زیر عکس هایی از دنیای حیات وحش و حیوانات خبرساز در چند روز اخیر است که در خبرگزاری ها و پایگاه‌هایی چون نشنال جئوگرافی، کترز و اسمیتسون منتشر شده است.

        اخبار روز خوستان

        7 مصدوم در حوادث چهارشنبه آخر سال در خوزستان
        اجتماعی  14:11:18 1393/12/27
        9312-18514-5 کد خبر

        رییس مرکز مدیریت سوانح و فوریت های پزشکی خوزستان گفت: در حوادث چهارشنبه سوری تعداد 7 نفر مصدوم با آمبولانس های اوژانس 115 به مراکز درمانی منتقل شدند.

        دکتر شهریار میرخشتی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: شب گذشته که مصادف با مراسم چهارشنبه سوری بود، نیروهای امدادی فوریت های پزشکی 115 در حال آماده باش بودند و تدابیر لازم در این جهت اندیشیده شده بود.

        وی ادامه داد: در حوادث شب چهارشنبه آخرسال، تعداد 3 نفر در دزفول و 4 نفر در اهواز دچار مصدومیت شده که با آمبولانس های 115 به مراکز درمانی انتقال یافتند

        تصاویر خبری از اهواز

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز
        عکس  11:58:32 1393/12/27
        9312-7182-5 کد خبر

        انتهای پیام

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز / عکس: ایسنا - مولود خانه مسجدی

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز / عکس: ایسنا - پویا مرادی

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز / عکس: ایسنا - پویا مرادی

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز / عکس: ایسنا - پویا مرادی

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز / عکس: ایسنا - پویا مرادی

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز / عکس: ایسنا - پویا مرادی

        شب چهارشنبه آخر سال در اهواز / عکس: ایسنا - پویا مرادی

        یک تحلیل اقتصادی

        دستاوردهای اقتصادی خوزستان در سال 93 چه بود؟

        معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان با بیان اینکه می توان مهم ترین دستاوردهای اقتصادی استان را در روند تحقق شاخص های کلان اقتصادی استان جستجو کرد، گفت:به عنوان مثال وقتی نرخ تورم استان در مقایسه با نرخ تورم کشور کاهش داشته است یعنی در استان در بحث تنظیم بازار موفق بوده ایم.

         

        امید حاجتی در گفت وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری دانشجویان (ایسنا)منطقه خوزستان، اظهار کرد:همچنین وقتی توانستیم با وجود مشکلات و محدودیت ها، صادرات غیر نفتی استان را در 11ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی حدود 70درصد افزایش دهیم، یعنی مجموعه اقدامات انجام گرفته در برنامه توسعه صادرات غیر نفتی، بسیار خوب بوده است. وی افزود:علاوه بر این ها همچنین توانستیم روند نرخ بیکاری در استان را نزولی کنیم یعنی با اقدامات صورت گرفته توانستیم یکی از مشکلات اصلی استان را مهار کنیم و در جهت کاهش آن گام های موثری برداریم.

         حاجتی بیان کرد:در سال جاری برنامه توسعه اقتصادی خوزستان نیز تدوین شد و درقالب این برنامه که سال آینده اجرا می شود، برای هر شهرستان به صورت مشخص و براساس مزیت های نسبی آن برنامه ریزی می کنیم تا بتوانیم نقشه راهی برای استان در جهت بهبود وضعیت اقتصادی ترسیم کنیم. 

        وی درباره وضعیت بودجه سال 94گفت:این بودجه هنوز ابلاغ نشده و اکنون به شورای نگهبان ارجاع یافته و ممکن است اصلاحاتی هم داشته باشد. 

        معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان اظهارکرد:مدت ها است که در زمینه نحوه بودجه ریزی در استان ها، از استان های مربوطه پیشنهاد یا نظری گرفته نمی شود و تخصیص بودجه براساس سوابقی که وجود داشته است، انجام می شود.

        تغذیه و سلامتی

        معرفی 12 غذای چربی سوز

        در میان غذاهایی که روزانه مصرف می‌کنید غذایی هستند که برای بدن بسیار مفید هستند و چربی سوز‌های عالی محسوب می‌شوند در اینجا به 12 مورد آنها اشاره‌ای خواهیم داشت.

        لیست غذاهایی که به عنوان چربی سوز عالی محسوب شده‌اند از قرار زیر است.

        یادتان باشد که هنگام خرید این نوع خوراکی‌ها در سبد خریدتان فراموش نشود.


        گریپ‌فروت

         

        salijoon.ws
         


        ویتامین سی به سوخت و ساز کامل چربی‌ها کمک می‌کند، غذاهای غنی از ویتامین C انتخاب بسیار خوب برای سوزاندن چربی است.

        خوردن نیمی از گریپ‌فروت در صبحانه حدود 30 دقیقه قبل از غذا به شما کمک می‌‌کند تا احساس سیری کنید و مانع پرخوری می‌شود.

         


        فلفل سیاه

         

        salijoon.ws

         

        پیپرین، ماده مهم در فلفل سیاه است که نشانه‌هایی از کاهش تشکیل سلول‌های چربی در بدن شما را دارد. فلفل سیاه همچنین به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

         


        دارچین

         

        salijoon.ws
         


        دارچین به کاهش دهنده سطح قند خون شناخته است. این ماده به سرکوب کردن اشتها مانند یک هیولا کمک می‌کند. اضافه کردن دارچین به چای، قهوه و ماست از روش‌های ساده‌ای است که بدن شما دریافت می‌کند.

         


        تخم‌مرغ

         

        salijoon.ws

         

        خوبی تخم‌مرغ در این است که این ماده در رژیم غذایی کم کالری و حاوی 7 گرم پروتئین که برای بدن بسیار مفید است.

        تحقیقات نشان داده است که خوردن تخم‌مرغ برای صبحانه میزان کالری که شما ممکن است بخواهید بعدا در روز مصرف کنید را کاهش می‌دهد.

         اگر چه کلسترول زرده تخم‌مرغ بالا است، اما بسیار مفید است و مصرف آن با اعتدال توصیه می‌شود.

         


        سیب

         

        salijoon.ws

         

        میوه‌ها دوستان شما هستند که آنها در از دست دادن وزن مفید هستند؛ آنها مزایای بی شماری دارند.

        از فواید سیب این است که برای دندان‌های شما بسیار مفید است و قند موجود در آن به دندان‌ها آسیب نمی‌رساند.

        زمانی که سیب را با پوست میل می‌کنید میزان فیبر موجود در آن و آب به اساس سیری در شما کمک می‌کند.

         


        چای سبز

         

        salijoon.ws

         

        چای سبز در مبارزه با چربی بدن بسیار حائز اهمیت است. ترکیبهای موجود در چای سبز، به سرعت متابولیسم بدن شناخته شده است.

        اضافه کردن عسل و لیمو به چای سبز نه تنها به سلامتی اضافه می‌کند، بلکه به طور فوق‌العاده منجر به خوشمزه شدن آن می‌شود.

         


        بلوبری

         

        salijoon.ws

         

        این ماده خوشمزه سرشار از فیبر نامحلول و آنتی اکسیدان است که با افزودن در نصف فنجان در چای به اندازه 40 کالری بسیار موثر است. شما می‌توانید با افزودن آن به سالاد آن را میل کنید که در امر کاهش چربی‌ها بسیار معجزه می‌کند.

         


        بادام


         

        salijoon.ws

         

        با اینکه آجیل به طور کلی در از دست دادن چربی بدن کمک می‌کند، بادام در میان آجیل جزء بهترین‌ها محسوب می‌شود و حدود 23 عدد بادام در یک وعده غذایی به شما بسیار کمک می کند.

         


        فلفل‌قرمز

         

        salijoon.ws

         

        فلفل قرمز به دلیل داشتن ماده کپسایسین که به ماده سرکوب کننده اشتها شناخته شده است، می‌تواند گزینه مناسبی برای سوزاندن چربی‌ها محسوب شود.

         


        قهوه

         

        salijoon.ws

         

        محبوب‌ترین نوشیدنی در جهان است و در مطالعات نشان داده شده است که قهوه (عمدتا کافئین) سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

        قهوه در زمانی که بدون هر افزودنی‌‌ مانند شکر و خامه مصرف کنید می‌تواند در امر سوخت و ساز چربی‌ها مفید باشد اما یادتان باشد که مصرف کافئین بیش از حد می‌تواند اثرات بسیار مضر بر روی بدن داشته باشد.

        پس مصرف آن را در حدود یک تا 3 فنجان در روز در نظر بگیرید.

         


        کوینولا

         

        salijoon.ws

         

        یکی از بزرگترین تصورات غلط در مورد کربوهیدرات است که شما باعث افزایش وزن می‌شود. اما در واقع این ماده کربوهیدراتی نیست که منجر به افزایش وزن شما شود بلکه حاوی فیبر و پروتئین بالاست که به شما احساس سیری می‌دهد. بر خلاف سایر غلات، در شاخص قند خون پایین است. این بدان معنی است که با مصرف این نوع کربوهیدارت قند خون شما افزایش پیدا نخواهد کرد.

         


        سبزیجات

         

        salijoon.ws

         

        اگر شما برای سوخت و ساز چربی‌ها به سبزیجات فکر نمی‌کنید کاملا در اشتباه هستید. چرا که تغذیه با سبزیجات بسیار شگفت‌انگیز عمل می‌کند.

        توصیه می‌شود که روزانه حداقل 2 تا 3 فنجان سبزیجات در روز بخورید.افرادی که از خوردن سبزیجات امتناع می‌ورزند بهتر است که آن با انواع سوپ مخلوط کنند و میل کنند (منظور از مخلوط کردن خود سبزی است نه آب آن).

        گزارش یک ناهنجاری اداری در خوزستان

        فرآیند عجیب رسیدگی به شکایت در آموزش و پرورش خوزستان 

                                                            

        0YGLnyEKDu7M

        یک خبر انتظامی

        معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی خوزستان:
        حادثه پس از بازی فولاد و الأهلی هیچ مصدومی و کشته‌ای نداشت

        معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی خوزستان با بیان اینکه حادثه پس از بازی فولاد و الأهلی هیچ مصدومی نداشته است گفت: این حادثه مصدوم و کشته نداشته و موارد منعکس شده تکذیب می‌شود.

        خبرگزاری فارس: حادثه پس از بازی فولاد و الأهلی هیچ مصدومی و کشته‌ای نداشت

        سید رحمان موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در خصوص تشویشی که پس از بازی فولاد و الأهلی در اطراف استادیوم الغدیر اهواز اتفاق افتاد، اظهار کرد: پس از پایان این بازی، تعدادی از تماشاگران با هم درگیر شدند و منجر به پرتاب سنگ و ترقه در خیابان شد.

        وی افزود: یگان ویژه برای آرام کردن وضعیت وارد عمل شد و اوضاع را آرام کرد؛ این درگیری‌ها هیچ مصدومی نداشت و تنها با پرتاب ترقه یک دستگاه خودروی سواری پلیس آتش گرفت و به سرعت خاموش شد.

        معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی خوزستان گفت: در این حادثه، شبکه‌های بیگانه برای ایجاد التهاب بین مردم و تشویش اذهان عمومی اخبار کذبی از این حادثه منعکس کردند.

        موسوی با تاکید بر اینکه در این درگیری‌ها تعدادی از افراد دستگیر شدند تصریح کرد: تعدادی به صورت میدانی خارج از محوطه استادیوم رها شدند و تعدادی نیز با ضمانت آزاد شدند؛ تعدادی نیز با ضمانت آزاد خواهند شد که در حال انجام است.

        وی در پایان عنوان کرد: این حادثه مصدوم و کشته نداشته و موارد منعکس شده تکذیب می‌شود.

        یک خبر از خرمشهر

        مدیر نظارت بر دارو و مخدر دانشکده علوم پزشکی آبادان خبر داد
        کشف محموله قاچاق دارویی 400 میلیارد ریالی در خرمشهر

        مدیر نظارت بر دارو و مخدر دانشکده علوم پزشکی آبادان از کشف محموله قاچاق دارویی 400 میلیارد ریالی در خرمشهر خبر داد.

        خبرگزاری فارس: کشف محموله قاچاق دارویی 400 میلیارد ریالی در خرمشهر
                   

        جمشید مریدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: محموله‌ای از داروهای قاچاق موجود در کانتینرهای اداره بندر خرمشهر با همکاری حراست این مجموعه کشف و ضبط  شد.

        وی با بیان اینکه این داروها در پنج کانتینر در شهرستان خرمشهر کشف شد افزود: این محموله شامل انواع قرص و کپسول ترامادول خارجی، نزدیک به 218 هزار عدد قرص دیفنوکسیلات و 492 هزار و 800 تیوپ ژل موضعی مسکن تاریخ گذشته بود.

        مدیر نظارت بر دارو و مخدر دانشکده علوم پزشکی آبادان همچنین از وجود  567 هزار عدد آمپول نوروبیون تاریخ گذشته و 5 هزار 760 عدد قطره چشمی FML با مبلغی بالغ بر 400 میلیارد ریال ارزش‌گذاری شده، خبر داد.

        وی در پایان گفت: این محموله قصد ورود به کشور را داشت که خوشبختانه در نقطه صفر مرزی کشف و ضبط  شد.

        انالله و اناالیه راجعون

        سوره هایی پر فضیلت برای اموات

        خواندن سوره‎هایی از قرآن در حالت احتضار مانند سوره‎های؛ یس، صافات، احزاب، آیة الکرسی، آیه ۵۴ سوره اعراف، و سه آیه آخر سوره بقره در روایات توصیه شده است.

        ghorane karim

        قرآن خواندن برای اموات

        پس از مرگ انسان، بر اطرافیان و دیگر مؤمنان اعمالی واجب است؛ مانند غسل، کفن، نماز و دفن و واجباتی که از میت قضاء شده بود که باید هرچه زودتر انجام پذیرد. اما انجام برخی اعمال برای اموات مستحب می باشد، که از جمله آنها صدقه دادن، دعا کردن و خواندن قرآن است.

        در خصوص اثبات استحباب قرائت قرآن برای اموات دو نوع دلیل می توان بیان کرد: نوع اول روایاتی که به صورت کلی بیان می کند به یاد اموات و گذشتگان باشید و آنها از کارهای نیک شما بهره می برند؛ و روشن است که قرائت قرآن یکی از کارهای نیک و پسندیده است. در این مورد روایاتی وجود دارد که به بعضی اشاره می شود:

        ۱- از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «مردگانتان را که در قبرها آرمیده اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آنها هدیه کنید.»[۱]

        ۲- حضرت امام صادق(علیه السلام ) می فرمایند: «مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می شود شادمان می گردد، همان گونه که زنده بوسیله هدیه ای که به او می دهند، خوشحال می گردد.»[۲]

        دسته دوم روایاتی است که آثار قرائت قرآن برای اموات را بیان می کند؛ مانند این روایت: حضرت امام رضا(علیه السلام) فرمودند: «هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می آمرزد.[۳]»

        می‎توان گفت: سوره‎های؛ فاتحه، یس، صافات، تبارک، احزاب، آیة الکرسی، هفت مرتبه اناانزلناه … را می توان خواند و ثوابش را به اهل قبور اهداء کرد

        اهل قبور نیازمند به استغفار و طلب رحمت و اهداء ثواب هستند. در همین زمینه امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: «ثوابی که پس ازمرگ به انسان می‎رسد سه چیز است؛ ۱. صدقه جاریه… ۲. راه و رسم صحیحی که شخص در حال حیات بدان عمل می‎کرد و به گونه‎ای بوده که الگو برای دیگران می‎شد ۳. فرزندی شایسته که برای او طلب مغفرت کند، و موجبات آمرزش پدر را فرهم سازد.»[۴] در جای دیگر می‎فرماید: «همان گونه که زندگان با هدایا، شاد می‎شوند اهل قبور و برزخیان نیز با ترحم و استغفار که نسبت به آنان می‎شود؛ شاد می‎گردند.»[۵]

        بنابر این اهداء ثواب و طلب مغفرت برای اهل قبور نافع است و از طریق اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ توصیه شده است.

        کارهایی که برای میت نافع است

        خواندن سوره‎هایی از قرآن در حالت احتضار مانند سوره‎های؛ یس، صافات، احزاب، آیة الکرسی، آیه ۵۴ سوره اعراف، و سه آیه آخر سوره بقره در روایات توصیه شده است.[۶] تلاوت

        همچنین در شب اول قبر؛ مستحب است دو رکعت نماز وحشت خوانده شود که در رکعت اول بعد از سوره حمد، یک مرتبه آیة الکرسی و در رکعت دوم، بعد از سوره «حمد»، ۱۰ مرتبه سوره «انا انزلنا» خوانده شود.

        امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: سوره «تبارک» بالای سر قبر میت خوانده شود تا موجب رفع عذاب قبر از او گردد.[۷]

        مرحوم نوری در مستدرک الوسائل باب اموات، از سید بن طاوس در مصباح الزائد نقل کرده و فرمود: طریق زیارت میت این است که رو به قبله و دست بر قبر نهاده و بگو: «اللّهم ارحم غربته وصل وَحْدَته… ثمَّ اقر “أنا انزلناه فی لیلة القدر” سبع مرّات» پروردگارا! بر غربت او ترحم نما و تنهایی او را به مقام جمع خودت ارتباط بده و موجبات انس را بر وحشت او قرار بده و ترس او را تبدیل به ایمنی گردان و از رحمت خود برای او رحمتی بفرست که از رحمت غیر تو بی‎نیاز گردد و او را به کسی که او دوست داشت و در تحت ولایت او (ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ ) بود؛ ملحق گردان! و سپس سوره مبارکه «انا انزلناه» راهفت مرتبه بخوان.[۸]

        در نتیجه می‎توان گفت: سوره‎های؛ فاتحه، یس، صافات، تبارک، احزاب، آیة الکرسی، هفت مرتبه اناانزلناه… را می توان خواند و ثوابش را به اهل قبور اهداء کرد.

        خواندن قرآن برای اموات دیگران و دریافت پول

        افرادی که به سفارش دیگران ختم قرآن برای اموات می کنند و از این بابت پول دریافت می کنند، آیا این عمل شرعاً صحیح است؟ آیا صرف قرائت قرآن و به این صورت که هر دو روز یک ختم قرآن بکنند اشکالی ندارد؟

        دریافت پول و مزد بابت خواندن قرآن اشکالی ندارد[۹] و به تلاوت و قرائت قرآن در روایات فراوان سفارش شده است.

        تلاوت قرآن غیر از این که برای قاری بسیار ارزش و ثواب دارد برای پدر و مادر و معلم او نیز مؤثر است. پیامبر(صلی الله علیه و آله ) فرمود: “هرگاه معلم به دانش آموز بسم الله الرحمن الرحیم بیآموزد خداوند برای او و پدر و مادر و معلمش برائت از آتش جهنم را امضا می کند.”[۱۰]

        امام صادق(علیه السلام ) فرمود: “پیامبر(صلی الله علیه و آله) در وصیتش به امام علی(علیه السلام ) فرمود: “بر تو باد به تلاوت کردن قرآن در هر حالی.”[۱۱]

        تلاوت کردن زیاد و ختم قرآن به صورت پی در پی مطلوب است. امام سجاد(علیه السلام ) فرمود: “شروع به قرآن و ختم آن و شروع دوباره و ختم آن و …. از افضل اعمال است”.[۱۲]

        امام حسین(علیه السلام) فرمود: “ختم قرآن در یک شب باعث صلوات و درود ملائکه و ختم آن در روز باعث صلوات و درود ملائکه حافظ انسان می باشد. نیز دعای او مستحاب است و برای او بهتر است از این که بین زمین تا آسمان مال داشته باشد.”[۱۳]

        اهدای ثواب قرائت قرآن به پیامبر و ائمه و به مؤمنان (چه زنده و چه مرده) مستحب است:علی بن مغیره می گوید:به امام کاظم گفتم:پدرم در یک ماه رمضان گاهی تا چهل ختم قرآن داشت. نیز مانند او عمل کرده ام. و وقتی که عید فطر می شود ثواب آن ها را به پیامبر و امامان اهدا می کنم. حضرت فرمود:در روز قیامت تو با آنان خواهی بود

        کثرت تلاوت قرآن مطلوب است ولی عجله کردن در تلاوت و با سرعت زیاد خواند کراهت دارد. بهتر است قرآن را با ترتیل بخوانیم.[۱۴] این همه ثواب برای تلاوت قرآن و برای قاری قرآن در صورتی است که به قرآن و به حلال و حرام آن معتقد باشد و قرآن را وسیله کسب رزق و و آبروی خود قرار ندهد.

        امام صادق(علیه السلام ) فرمود:”قاریان قرآن بر سه دسته اند:‌

        ۱- قاری که با تلاوت قرآن بر مردم فخر فروشی می کند. او اهل آتش است.

        ۲- قاری که قرآن را خوب می خواند ولی به آن عمل نمی کند و حدود قرآن را ضایع می گرداند. او نیز اهل آتش است.

        ۳- قاری که به حلال و حرام قرآن عمل می کند و به آن ایمان دارد. خداوند او را ازفتنه های گمراه کننده نجات می دهد و اهل بهشت خواهد بود و در روز قیامت از دیگران شفاعت خواهد کرد.”[۱۵]

        امام صادق(علیه السلام) از پدران گرامیش نقل می کند: “من قرء القرآن یأکل به الناس جاء یوم القیامه و وجهه عظم لا لحم فیه؛[۱۶] هر کس قرآن بخواند و با آن بخواهد سر مردم کلاه بگذارد (مال مردم را بخورد) در روز قیامت وارد محشر می شود در حالی که هیچ گوشتی بر صورت ندارد.”

        اهدای ثواب قرائت قرآن به پیامبر و ائمه و به مؤمنان(چه زنده و چه مرده) مستحب است: علی بن مغیره می گوید: به امام کاظم گفتم: پدرم در یک ماه رمضان گاهی تا چهل ختم قرآن داشت. نیز مانند او عمل کرده ام. و وقتی که عید فطر می شود ثواب آنها را به پیامبر و امامان اهدا می کنم. حضرت فرمود: در روز قیامت تو با آنان خواهی بود.[۱۷]

        پی نوشت ها:

        [۱] یزدی، شیخ حسن بن علی، انوار الهدایة، ص ۱۱۵، چاپخانه نعمان، نجف.

        [۲] محجة البیضاء، ج ۸، ص ۲۹۲,

        [۳] مجلسی، محمدباقر ، بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۱۶۹، از منشورات چاپخانه اسلامیه، تهران.

        [۴] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء تراث العربی، ۱۴۱۲ هـ ، ج ۶، ص ۲۹۳.

        [۵] طاهری، سیری پس از مرگ، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، قم، ۱۳۷۶، ص ۳۲۶، نقل شده از: محجة البیضاء، ج ۸، ص ۲۹۲.

        [۶] کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، قم، انتشارات اسوه، چاپ سوم، ۱۳۷۵ش، ج ۳، ص ۱۲۵ ـ ۱۲۶؛ ر.ک: به توضیح المسائل، بخش اموات.

        [۷] اقبال اعمال، ص ۶۵۱، نقل شده از سیری در جهان پس از مرگ، همان، ص ۳۰۰.

        [۸] به نقل از سیری در جهان پس از مرگ، همان، ص ۳۲۶.

        [۹] آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، ص ۶۳۲.

        [۱۰] وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۸۲۶.

        [۱۱] همان، ص ۸۳۹.

        [۱۲] همان، ص ۸۴۰.

        [۱۳] همان، ص ۸۴۱.

        [۱۴] همان، ص ۸۵۶.

        [۱۵] همان، ص ۸۳۷.

        [۱۶] همان.

        [۱۷] همان، ص

        قابل توجه خوزستانیهای پروازی

        لیست اشیای ممنوعه در پرواز

                   

        برای رعایت اصول ایمنی و امنیتی، محدودیت‌هایی جهت حمل بعضی از اشیا توسط مسافران وجود دارد. ورود اشیای زیر به هواپیما، هم در بخش بار و هم کابین ممنوع است:

        - انواع مواد آتش‌زا، منفجره و سریع‌الاشتعال

        - انواع کپسول و اسپری‌های شیمیایی تحت فشار مانند گاز اشک آور، بیهوش کننده، دفاع شخصی و گاز مایع

        - انواع مواد اسیدی و خورنده مانند اسید، سرکه و...

        همراه بردن وسایل زیر به داخل کابین هواپیما ممنوع است:

        - انواع سلاح‌های گرم شامل سلاح‌های نظامی، شکاری و ساچمه‌زن

        - انواع فشنگ جنگی، شکاری و ورزشی

        - انواع اشیا و ابزار برنده مانند تیغ موکت‌بری، بطری، شیشه، چاقو، دشنه، قیچی، ناخن‌گیر، تیغ جراحی، پنجه‌بوکس، تیغ تراشی و اشیای مشابه

        - انواع ابزار مانند پیچ گوشتی، آچار، چکش، سیم، طناب و...

        - انواع اسلحه‌های اسباب‌بازی که شبیه اسلحه‌ی واقعی باشند.

         

        لوازم آرایشی و شخصی زیر را نیز نمی‌توان به داخل هواپیما برد:

        قوطی و بطری اسپری، انواع کرم، لوسیون، مرطوب‌کننده و روغن حمام، شامپو و نرم‌کننده، خمیردندان، حشره‌کش، در بطری بازکن، موچین، اسپری یا ژل خوش‌بوکننده، ابزار تعمیر عینک (از جمله پیچ‌گوشتی)، وسایل فرم‌دهنده‌ی مژه، انواع ژل و اسپری حالت‌دهنده‌ی مو، میل بافندگی و قلاب‌دوزی، کارد و چاقو به استثنای کاردهای پلاستیکی یا لبه گرد مخصوص کره، عطر، صابون مایع، ناخن‌گیر، لاک ناخن و لاک پاک‌کن، داروهای ژلاتینی و مایع بدون نسخه مانند شربت سرفه، ریش‌تراش و تیغ، قیچی پلاستیکی یا فلزی

        بررسی یک ناهنجاری اجتماعی

        چرا دختران از منزل فرار می‌کنند؟+ تصاویر 

                                                           

        فرار نوجوانان یکی از مهم ترین آسیب‌های اجتماعی تلقی می‌شود ضمن آنکه انواع سوء‌استفاده‌های جنسی، جسمی و هیجانی در بین دختران فراری مشاهده می‌شود.

           

        پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- به اعتقاد بسیارى از صاحب نظران، با توجه به وضع فرهنگى و اجتماعى ایران، پدیده دختران فرارى، نوعى انحراف اجتماعى است. یک پدیده اجتماعى زمانى به‌عنوان یک انحراف اجتماعى تلقى مى‌شود که با انتظارات و توقعات جامعه یا حداقل با یکى از گروه‌هاى اجتماعى درون جامعه سازگار و منطبق نباشد و حتى با آن در تعارض باشد. دختران فرارى کسانى هستند که به دلایل مختلف و در اثر فشارهاى ناشى از شرایط سخت زندگى، غالبا به‌رغم میل باطنى اقدام به ترک خانه و کاشانه خود کرده و از کانون خانواده جدا مى‌شوند و عموما در شهرى دیگر بدون داشتن مأمنى مناسب و خانه‌اى دایمى ساکن مى‌شوند. این گروه دختران عموما به دلایلى نظیر فقر، خشونت، محدودیت‌هاى غیرمنطقى، آزار دیدگى، رها شدن از سوى اطرافیان به‌خصوص خانواده و... روى به خیابان‌ها مى‌آورند و اکثریت آنها به تدریج به دلیل امرارمعاش و همچنین نداشتن سرپناه به کارهایی خلاف هنجارهای اجتماعی روی می‌آورند.

        روزانه پدر و مادرهاى زیادى به دستگاه قضایى و نیروى انتظامى مراجعه مى‌کنند و با طرح شکایتى مبنى‌بر این‌که دخترشان ربوده شده است، از مأموران مى‌خواهند دختر ناپدید شده‌شان را پیدا کنند. بیشتر این والدین، ادعا دارند، دخترانشان دچار حادثه شده‌اند یا افراد بزهکارى آنها را ربوده‌اند. اما بررسى‌هاى پلیسى نشان مى‌دهد که اکثر این گونه دختران که در آغاز تشکیل پرونده «دختران فقدانى» نام مى‌گیرند، به میل خود از خانه فرار کرده‌اند. این دختران که دور از چشم پدران و مادران به طرق مختلف به زندگى غمبارى تن مى‌دهند حتى در صورت پشیمانى به خاطر خراب کردن پل‌هاى پشت‌سر، روى برگشتن به خانه را ندارند.

        faraddoghther1

        مرتن یکی از جامعه‌‌شناسانی است که در ارتباط با رفتار انحرافی نظریاتی ارایه داده است. وی هرگونه تبیین فردگرایانه و روانشناختى را در مورد مسأله انحراف مردود مى‌شمارد و آن را متاثر از ساخت جامعه مى‌داند و شرایط ساختى را عامل اصلى انحرافات به شمار مى‌آورد. وى یکى از عناصر اصلى ساخت جامعه را فراهم کردن شیوه‌هاى استاندارد شده کنش، یعنى همان ابزارها و هنجارها براى نیل به اهداف مى‌داند و عنصر اصلى دیگر را اهداف و ارزش‌هاى مورد قبول و پذیرفته شده جامعه مى‌داند. او در صورتى یک نظام اجتماعى را «متعادل» مى‌داند که بین این دو عنصر اصلى، تناسبى وجود داشته باشد، یعنى افراد جامعه بتوانند از طریق ابزارها و وسایل و راه‌هاى مشروع جامعه، به اهداف پذیرفته شده آن جامعه دست یابند که این شیوه را «همنوایى» گویند. اما در صورتى که چنین تناسبى بین اهداف و وسایل دستیابى به آن وجود نداشته باشد و عده‌اى از افراد جامعه نتوانند از طریق آن ابزارهاى مورد قبول جامعه، به هدف‌هاى پذیرفته شده جامعه برسند، احساس عدم رضایت مى‌کنند و از این‌رو، تلاش می‌کنند تا راه‌هاى نامشروع و غیرقابل قبول جامعه - یعنى همان شیوه‌هاى انحرافى مانند فرار از خانه و پناه بردن به آسیب‌های متعدد اجتماعی - را دنبال کنند.

        نتایج یک تحقیق که در‌ سال ٩٢ منتشر شده به بررسی وضعیت خانوادگی دختران فراری با تاکید بر سوءاستفاده از آنان پرداخته است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد؛ عدم‌توجه و بی‌احترامی، آزار و اذیت و انواع سوءاستفاده از آنان، محدودیت و محرومیت شدید، سردی روابط و کم‌محبتی، تبعیض قایل شدن و آشفتگی خانواده از عوامل فرار دختران از خانه‌ها بوده است.

        faraddoghther2

        صغری ابراهیمی قوام و متین خطیب‌زاده در مقاله‌ای که در فصلنامه مطالعات پلیس زن در ‌سال ٩٢ منتشر شده به بررسی موضوع «وضعیت خانوادگی دختران فراری با تاکید بر سوءاستفاده از آنان» پرداخته‌اند. نمونه مورد مطالعه از ٣٣ نفر از دختران فراری ٢٠ - ١٥ سال تشکیل شده است.

        اما یافته‌های این محققان حاکی از آن است که در صورت ایجاد تنش، دگرگونی و سردی روابط بین اعضای خانواده و ارضاء نشدن نیازهای نوجوانان، ممکن است آنها به رفتارهای نابهنجار از آن جمله فرار دست زنند. فرار نوجوانان یکی از مهم ترین آسیب‌های اجتماعی تلقی می‌شود ضمن آنکه انواع سوء‌استفاده‌های جنسی، جسمی و هیجانی در بین دختران فراری مشاهده می‌شود.

        faraddoghther3

        سوءاستفاده جنسی رویدادی خانمان برانداز است و همچون ضرب وشتم وکتک‌کارى می‌تواند عامل موثرى در فرار دختران نوجوان از منزل قلمداد شود. این اتفاق مخرب‌ترین رویداد زندگی فرد است و تأثیر خود را برای همیشه به شکل‌های مختلف نشان می‌دهد. همچنین آنها غالبا سابقه محرومیت عاطفى، اختلال‌هاى شخصیت، سوءمصرف الکل و بیکارى داشته‌اند. عزت نفس پایین و خشم، آنها را به افراد متجاوز، حتى به اعضاى خانواده خود، تبدیل کرده است.

         عوامل موثر بر فرار دختران از منزل
        اعتیاد به مواد مخدر: 

        مصرف مواد مخدر ازجمله عوامل عمده در فروپاشى کانون خانواده به شمار مى‌آید. بسیارى از زندگى‌هایى که به طلاق و متارکه انجامیده یا قتل‌هایى که در اثر کنش‌ها و واکنش‌هاى غــیرارادى و رفـــتـارهــاى خشونت‌آمیزى که بر اثر جنون‌هاى آنى صورت مى‌گیرد، بر اثر استعمال مواد مخدر است.

        به‌دلایل زیر، اعتیاد یکى از دلایل فرار فرزندان به‌ویژه دختران تلقى مى‌شود:
        ١- تأثیر بسیار زیاد و منفى مسأله اعتیاد بر میزان مسئولیت‌پذیرى پدران و مادران؛
        ٢- توجه بیش از حد پدر یا مادر به مسائل پیرامونى یا حاشیه‌اى به دلیل اعتیاد به مواد مخدر؛
        ٣- اضمحلال اخلاقى و فساد روحى پدر و مادر به‌دلیل وابستگى روانى حاصل از اعتیاد؛
        ٤- تضعیف بنیان‌هاى ارزشى خانواده به‌دلیل بى‌توجهى بیش از حد پدران و مادران؛
        ٥- سست شدن پایه‌هاى اقتصاد خانواده و تشویق فرزندان به انجام کارهاى خلاف و غیرمتعارف توسط پدران و مادران معتاد؛
        ٦- الگوگیرى و الگوپذیرى فرزندان از پدر و مادر معتاد خویش و...

        faraddoghther5

        خشونت خانوادگى: 
        از دیگر مولفه‌هاى بروز پدیده دختران فرارى، قرار گرفتن در معرض خشونت‌هاى روحى، جسمى و جنسى است. شمار قابل توجهى از دختران به علت بدرفتارى، بى‌توجهى، کم‌توجهى و درنهایت ضرب و جرح از سوى والدین و سایر اعضاى خانواده نظیر: نامادرى، ناپدرى، برادر بزرگتر و حتى در برخى موارد از سوى اقوام و آشنایان از خانه گریزان شده و اقدام به فرار مى‌کنند.

        فقر و مشکلات معیشتى: 
        در میان علل و عوامل بروز پدیده دختران فرارى و زنان خیابانى، عامل فقر و مشکلات معیشتى و اقتصادى از جایگاه ویژه‌اى برخوردار است. عدم بضاعت مالى مکفى خانواده‌ها و ناتوانى در پاسخگویى به نیازهاى طبیعى و ضرورى مانند: فراهم ساختن امکان ادامه تحصیل، تأمین پوشاک مناسب و... زمینه‌ساز بروز دلزدگى، سرخوردگى، ناراحتى‌هاى روحى، دلمشغولى، افسردگى و انزواطلبى را در این دختران فراهم مى‌سازد.
        این امر موجب مى‌شود تا این دختران براى التیام ناراحتى‌هاى ناشى از مشکلات خود، مستقیم یا غیرمستقیم، به اقداماتى دست بزنند و خود درصدد حل این مشکل برآیند و در نتیجه، بسیارى از این افراد براى رهایى از بند گرفتارى‌ها اقدام به فرار از خانه مى‌کنند.

        faraddoghther6

        آشفتگى کانون خانواده: 
        از دیگر مولفه‌هاى بسیار حایز اهمیت در فرار دختران از منزل، گسسته شدن پیوندهاى عاطفى و روحى میان اعضاى خانواده است. هر چند در بسیارى از خانواده‌ها پدر و مادر داراى حضور فیزیکى هستند اما متاسفانه حضور وجودى و معنوى آنان براى فرزندان محسوس نیست. در چنین وضعیتى پدر و مادر بسان دو جسم بى‌روح در پیکره خانواده مشاهده مى‌شوند، در حالى که، عملا در کانون ارتباطات خانوادگى حضور فعال ندارند. در این خانواده‌ها فرزندان به حال خود رها شده‌اند، ارتباط آنان با افراد مختلف تحت هیچ‌گونه نظارت خاصى نیست. هیچ ضابطه و قانون خاصى در خانوده حاکم نیست. روشن است که چنین وضعیتى زمینه را براى خلأ عاطفى فرزندان به‌ویژه دختران فراهم کرده و موجب فرار از خانه و پناه آوردن به دامان خروشان اجتماع مى‌شود.
         در برخى از خانواده‌ها پدر، مادر یا هر دو بنا به دلایلى همچون طلاق و جدایى، مرگ والدین و... نه حضور فیزیکى دارند و نه حضور معنوى. یکى از دلایل فرار دختران در مسأله طلاق و جدایى پدر و مادر ناشى از ناسازگارى دختران با افراد جایگزین به‌ویژه ناپدرى و نامادرى است. در این شرایط به‌دلیل برخوردهاى خشن و غیرعاطفى، به تدریج دختران بى‌پناه امید خود را از دست داده، با فرار از خانه درصدد حل مشکل برمى‌آیند.

        faraddoghther7

        فقر فرهنگى: 
        یکى دیگر از عواملى که موجب فرار دختران از خانه مى‌شود، فقر فرهنگى و محدودیت‌ها و تبعیض‌هاى ناشى از فقر فرهنگى است. از عوامل مهم ایجاد انگیزه فرار دختران از خانه، سطح و طبقه‌اجتماعى و فرهنگى خانواده است. چنان که، سطح تحصیلات (بى‌سوادى یا کم‌سوادى) اعضاى خانواده، سطح پایین و نازل اجتماعى خانواده، ناآگاهى اعضاى خانواده به‌ویژه والدین از مسائل تربیتى، اخلاقى و آموزه‌هاى مذهبى، عدم همنوایى خانواده با هنجارهاى رسمى و حتى غیررسمى جامعه، هنجارشکنى اعضاى خانواده و اشتهار به این مسأله و مسائل دیگرى از این دست مولفه‌هایى هستند که در قالب فقر فرهنگى خانواده در فشارهاى روانى و روحى بر دختران نوجوان و جوانى که در این شرایط قرار دارند، تاثیرگذار است و انگیزه گریز از کانون خانواده را ایجاد و افزایش مى‌دهند.

        faraddoghther8

        فریب دختران از راه‌هاى مختلف: 
        انسان‌هاى دنیاى امروز در چهارراه سرگردانى و تضاد ارزش‌ها گرفتار آمده‌اند و نمى‌دانند به کدامین سو حرکت کنند. از یک‌سو، جامعه بستر نوینى از ارزش‌هاى اجتماعى مدرن را مقابل دیدگان افراد قرار مى‌دهد و از سوى دیگر، فرد را با بن‌بست‌هاى بسیارى در دستیابى به اهداف جدید مواجه مى‌کند. جوان امروز در این شرایط با مشکل بحران هویت، کاهش پایبندى به ارزش‌هاى دینى و اجتماعى و شکاف نسلى بین خود و والدینش مواجه است و این شکاف می‌تواند عاملی بر ترک کردن خانه توسط دختران باشد.

        به‌طور کلی هرچه روابط خانوادگى صمیمی‌تر و عمیق‌تر باشد و همچنین احترام متقابل بین اعضاى خانواده حکمفرما باشد و در کل خانواده منسجم‌تر باشد، کمتر شاهد پدیده فرار دختران از منزل خواهیم بود. اگرچه پدیده خانه‌گریزى دختران در نگاه اول پدیده فردى به نظر می‌رسد، اما با توجه به پیامدهاى سوء آن در جامعه، تبدیل به یکى از آسیب‌هاى اجتماعى جدى در سال‌هاى اخیر شده است. طى سال‌هاى اخیر براى پیشگیرى اولیه و ثانویه از این آسیب اجتماعى، مراکز مداخله در بحران‌هاى اجتماعى زیر نظر سازمان بهزیستى در شهرهاى بزرگ ایجاد شده است، که به امر ساماندهى دختران فرارى مى‌پردازند اما تاکنون در رابطه با عملکرد این مراکز، پژوهشی علمی صورت نگرفته است. بنابراین مسئولان امر باید پدیده خانه‌گریزى دختران را یک آسیب جدى قلمداد کرده و در جهت کاهش آن اقدامات اساسى انجام دهند.

        تصاویر خودروهای مدرن

        تصاویر ماشین مک لارن ۶۷۵ ال تی

                                   

        خبرگزاری تسنیم: مک لارن ۶۷۵ ال تی ۲۰۱۶ ساخت کشور انگلیس است. سرعت ۰ تا ۱۰۰ این ماشین در ۲.۹ ثانیه انجام می شود و حداکثر سرعت آن ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت است و قیمت آن ۲۶۰ هزار یورو است.

        منبع:‌عصر ایران

        معارف اسلامی

        پای درس اخلاق آیت‌الله جوادی آملی
        ۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی می‌کند

        امام صادق(ع) می‌فرماید: وقتی بنده مؤمن از دنیا رفت، ۶ صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر می‌شوند، این ۶ صورت، او را از آسیب‌ها از ۶ جهت محافظت می‌کنند.

        خبرگزاری فارس: ۶ صورت نورانی که انسان را در قبر همراهی می‌کند

        به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مى‌گوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مى‌شود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است.

        ابوعلی سینا معتقد است: «العبادة هی غایة الخضوع و التذلّل؛ عبادت نهایت خصوع و فروتنی است» و شهید مطهری در تعریف عبادت آورده است: پرستش آن حالتی است که در آن، انسان یک توجهی می‌کند که از ناحیه باطن خودش به آن حقیقتی که او را آفریده‌است و خودش را در قبضه قدرت او می‌بیند، خودش را به او نیازمند و محتاج می‌بیند. در واقع سیری است که انسان از خلق به سوی خالق می‌کند. این امر اساساً قطع نظر از فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از نیازهای روحی بشر است.

        آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که می‌تواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پی‌بردن به حکمت عبادات است.

        آیت‌الله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید به موضوع «ادب نمازگزار» می‌پردازد که برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است. 

        از نمونه‌های ادب در نماز، که طی حدیث شریفی از رسول خدا (ص) بیان شده این است: «مَنِ اتَّقَى عَلَى ثَوْبِهِ فِی صَلَاتِهِ فَلَیْسَ لِلَّهِ اکْتَسَى» کسی که دو لباس تمیز و مندرس دارد و در نماز از لباس‌های مندرس و کهنه خود استفاده می‌کند او برای خدا لباس نپوشیده، برای خلق خدا لباس می‌پوشد، یا اگر لباس تمیز پوشیده ولی برا‌ی اینکه لباسش غبار نگیرد و آلوده نشود نماز را به تأخیر می‌اندازد یا (معاذالله) نمی‌خواند، معلوم می‌شود او برای خدا لباس نپوشیده است. خداوند می‌فرماید: «یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ»: ای فرزندان آدم! زیورهای خویش را به هنگام عبادتت برگیرند.

        باطن مثالی نماز

        مشاهده می‌کند، برزخ همان عالم قبر است، از معصوم (ع) سؤال می‌کنند که برزخ از کجا شروع می‌شود؟ می‌فرماید: «منذ القبر» لحظه‌ای که انسان وارد قبر می‌شود وارد برزخ شده است. آنچه به عالم مثال برمی‌گردد انسان در برزخ آن را می‌بیند اما باطن عقلی عبادات را در مافوق برزخ می‌بیند.

        ابوبصیر که از شاگردان معروف امام باقر و امام صادق (ع) است نقل می‌کند:

        «اذا ماتَ عَبدُ المُؤمِنِ دَخَلَ مَعَهُ فِی قَبرِهِ سِتَّةَ صُوَرٍ...» وقتی بنده مؤمن از دنیا رفت، ۶ صورت نورانی به همراه او وارد برزخ و قبر می‌شوند، این ۶ صورت او را از آسیب‌ها از ۶  جهت محافظت می‌کنند، آن کس که طرف راست این بنده مؤمن قرار گرفته در معرفی خود می‌گوید: من نمازم.

        باطن نماز یعنی همین صورت نورانی که در قبر، طرف راست نمازگزار قرار می‌گیرد و می‌توان او را در برزخ دید و با او سخن گفت و از او شفاعت طلبید، نماز نمونه است، همه عبادات بر همین منوال است.

        سپس آن صورتی که طرف چپ او قرار گرفته می‌گوید: من زکات هستم. زکات تنها مربوط به مال نیست بلکه انسان موظف است زکات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هیچ نعمتی بی‌مسئولیت نیست، در روایات آمده است: زکات هر نعمت خدادادی را بپردازد، هیچ نعمتی بی‌مسئولیت نیست، در روایات آمده است: «زَکَاةُ الْعِلْمِ تَعْلِیمُهُ مَنْ لَا یَعْلَمُه»: زکات دانش، آموختن آن به کسانی است که نمی‌دانند. «زکاةُ الجمالِ العِفافُ» زکات نعمت زیبارویی عفت و پاکدامنی است. «زکاة الشّجاعة الجهاد فی سبیل الله»‌زکات نعمت شجاعت، جهاد در راه خداست و ... .

        همه این‌ها از مصادیق زکات است و اگر زکات نعمت پرداخته زکات به صورت نورانی در قبر به پرداخت‌کننده خود کمک می‌کند و او را آسیب و حادثه محافظت می‌کند.

        صورتی که در قبر روبروی بنده مؤمن ایستاده می‌گوید من روزه هستم سرّ مثالی روزه‌ای که برای رضای خدا گرفته می‌شود به صورت شخصی نورانی در قبر جلوه می‌کند و آن صورت نورانی که پشت سر او است و از پشت وی را حمایت می‌کند می‌گوید من حج و عمره هستم.

        در مراسم حج، امام سجاد (ع) در صحرای عرفات به شخصی فرمودند: تعداد حاجیان را چقدر تخمین می‌زنی؟ راوی رقم زیادی را گفت، سپس عرض کرد: حاجیانی که برای خدا از ثروت خود گذشتند و با ضجه و ناله خدا را می‌خوانند. امام فرمود: چقدر ضجه و ناله فراوان است و حاجی کم!‌ گفت: همه حاجی هستند آیا این تعداد کم است؟ آنگاه حضرت،‌ باطن افراد را به وی نشان داد دید سرزمین وسیع عرفات پر است از خوک و بوزینه!‌ و در بین این‌ها تنها چند نفر انسان هستند.

        هر کس باطنی دارد که با باطن اعمال او متحد است؛ عامل با عمل خود متحد است و هر کس با نیت خود محشور می‌شود، امام صادق (ع) فرمود: «یَحْشُرُ النَّاسَ عَلَی نِیَّاتِهِمْ» امامان معصوم (ع) باطن افراد را می‌بینند و احیاناً به دیگران هم نشان می‌دهند.

        اما آن نوری که پایین پای اوست می‌گوید: من نیکی‌های هستم که تو به برادران مؤمن روا داشتی، خیری که به دیگران رساندی. آنگاه این پنج نفر که خود را معرفی کردند از آن کس که بالای سر مؤمن ایستاده سؤال می‌کنند که تو کیستی که از همه ما نورانی‌تر هستی؟ می‌گوید: من ولایت خاندان پیغمبرم، محبت علی و اولاد علی به این صورت جلوه می‌کند، پیروی از آنها به این شکل مجسم می‌شود که از همه نورانی‌تر است و بالای سر مؤمن بر او اشراف دارد. وقتی انسان تشنه اهل بیت (ع) بود نه علاقه‌مند صوری، با آنها محشور می‌شود.

        تحلیل سیاسی روز

        محسن صابر
        مروری بر استراتژی رقبای منطقه‌ای ایران

        علی‌رغم اختلافات جدی کشورهای عربستان، مصر و ترکیه با یکدیگر، اما اقتدار بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران باعث شده تا بالأجبار به دنبال اجماعی برای مقابله با نفوذ روزافزون و تحدید ایران باشند.

        خبرگزاری فارس: مروری بر استراتژی رقبای منطقه‌ای ایران
                   

        در حالی که منطقه غرب آسیا آبستن حوادث جدی و پر چالشی می‌باشد؛ دامنه نفوذ ایران در عرصه بین‌المللی هر روز بیشتر می‌شود. هر یک از رقبای ایران در حال وزن­کشی و تأثیرگذاری بر جریانات منطقه می‌باشند. سه کشور مسلمان‌نشین عربستان، ترکیه و مصر به عنوان مهمترین رقبای ایران، سهم موثری در معادلات منطقه دارند. به ادعای برخی از ناظران سیاسی، این کشورها در حال تشکیل ائتلافی در برابر ایران می‌باشند. مرور استراتژی و عملکرد سیاسی آنها باعث روشن شدن این موضوع می‌شود.

        بعد از انقلاب اسلامی، عمدتا سعودی‌ها به دلیل نگرانی از نفوذ همسایه شمالی، رابطه گرمی با ایران نداشتند و شروع به مخالفت نمودند. در سالهای اخیر، ملک عبدالله پادشاه متوفی عربستان، لیدری جریان مخالفان ایران را رهبری و هدایت می‌کرد. در بسیاری از تحولات منطقه، جایگاه برتر ایران در معادلات سیاسی خاورمیانه به وضوح دیده می‌شود.

        بعد از مرگ ملک عبدالله، سلمان پادشاه جدید عربستان، تغییراتی را در دیپلماسی این کشور ایجاد نموده است. وی به دنبال دوستی با ترکیه و مصر برای مقابله با نفوذ روزافزون ایران در خاورمیانه می‌باشد. وی اخیرا با روسای جمهور مصر و ترکیه به طور جداگانه‌ای دیدار داشته است. در دوران ملک عبدالله رابطه عربستان و ترکیه به دلیل مخالفت شدید اردوغان با برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری پیشین مصر، رو به سردی گذاشته بود.

        اما به دلیل این که از نظر سعودی‌ها ایران خطری جدی است که مستقیما این کشور را تهدید می‌نماید؛ استراتژی وحدت بین کشورهای خاورمیانه برای جلوگیری از نفوذ روزافزون ایران در منطقه را دنبال می‌نماید. ایران در سالهای اخیر توانسته نفوذ و کنترل خود را در سوریه، عراق، لبنان و به تازگی هم در یمن بیشتر نماید. لذا باعث شده تا دولتمردان منطقه برای توقف این روند به تکاپو بیفتند. به تازگی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در دیداری که با ملک سلمان در عربستان سعودی داشت؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار حضور پیدا می‌کند. هر چند که اردوغان و السیسی در مصاحبه­های جداگانه این دیدارهای همزمان را در عربستان تصادفی می‌دانند، اما شواهدی وجود دارد که سناریویی از پیش طراحی شده می‌باشد.

        واقعیت این است که بعد از به زیر کشیدن محمد مرسی از قدرت، روابط دیپلماتیک مصر و ترکیه به طور چشمگیری کاهش یافت. اردوغان برخلاف گذشته، با لحن ملایمی در قبال مصر موضع‌گیری می‌نماید. هر چند که السیسی همانند سعودی­ها، ایران را خطر مستقیم برای خود نمی‌داند؛ اما حفظ رابطه استراتژیک با عربستان به عنوان یکی از حامیان مالی‌اش، اهمیت بسیار دارد.

        تمایل عبدالفتاح السیسی که به دنبال عادی سازی روابط خود با ترکیه بود با چراغ سبز ترکیه که دولت کنونی مصر را که زمانی غیر قانونی و غاصب می‌دانست؛ رسما مورد شناسایی قرارداده و از دخالت در امور داخلی این کشور پرهیز کرده است  محقق شد. هر چند که مصر در سیاست خارجی خود به دنبال تأثیرگذاری در منطقه می­باشد؛ اما دولتمردان این کشور مانند عربستان و ترکیه مواضع تندی نسبت به سیاستهای ایران ندارند.

        در همین راستا بعد از حضور تکفیری‌ها در سوریه و حمایتهای ترکیه از سیاستهای مداخله­گرایی تروریستها، روابط ایران و ترکیه به گرمی سابق دنبال نمی‌شود. ترکیه درصدد تعمیم پارادایم خود در تمام کشورهای مسلمان است. هر چند که اقدامات اردوغان این کشور را با بحرانهای داخلی و منطقه­ای مواجه نموده است. اما وی می‌خواهد جایگاه ترکیه را در منطقه ارتقاء بخشد. بر همین اساس، رسانه­های ترکیه سفر اخیر رجب طیب اردوغان به عربستان سعودی و تغییر موضع وی در خصوص السیسی را تلاشی برای بدست آوردن نفوذ از دست رفته ترکیه و مهار ایران قدرتمند در منطقه تلقی کرده­اند.

        آشتی اردوغان با السیسی برای ترکیه مداخله‌گر که اختلافات جدی با همسایگان خود دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. این اولین باری می‌باشد که اردوغان از زمان تیره­گی روابطش با مصر از کاربرد لحن تند علیه السیسی خودداری می‌نماید. حتی اردوغان گفت که تردیدهای ترکیه در مورد دولت مصر را با پادشاه عربستان در میان گذاشته و ما به هیچ وجه نمی‌توانیم وجود مصر و عربستان را نادیده بگیریم.

        در مجموع، علی‌رغم اختلافات جدی این سه کشور با یکدیگر، اما  اقتدار بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران باعث شده تا بالأجبار به دنبال اجماعی برای مقابله با نفوذ روزافزون و تحدید ایران باشند. در این راه خصوصاً عربستان به دنبال تحکیم جبهه علیه انقلاب اسلامی است و در این راه همراه نمودن مصر و ترکیه  و تزریق دلارهای نفتی از راهبردهای جدی سعودی‌ها محسوب می‌شود.

        پژواک صدای صهیونیست‌ها در میان دیگر مخالفان مذاکرات هسته‌ای
        آیا این بار اروپایی ها جلوی توافق را می گیرند؟

        سابقه ده ساله مذاکره تهران با کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که هیچ‌گاه اروپا از اراده لازم برای توافق هسته‌ای با ایران برخوردار نبوده است.

        خبرگزاری فارس: آیا این بار اروپایی ها جلوی توافق را می گیرند؟

         لبخندهای محمدجواد ظریف و جان کری در هتل بوریواژ لوزان، برخی‌ها را در این‌سو و آن‌سوی جهان نگران کرده است. شاید همان‌ها که سال‌ها نان قهر تهران و واشنگتن را خورده و حالا با پررنگ‌تر شدن گفتگوهای ایران و آمریکا در چارچوب گفتگوهای هسته‌ای، منافع‌شان در خطر قرار گرفته است.

        شاید به همین خاطر است که اروپایی‌ها همزمان با مذاکرات لوزان، وزیر امور خارجه کشورمان را به بروکسل دعوت کرده‌اند تا آن‌طور که مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته، به مذاکرات هسته‌ای وجهه‌ای «اروپایی» بدهند. مواضع چندی قبل وزیر امور خارجه فرانسه از یک‌سو و مواضعی که بی.بی.سی رسانه دولتی انگلیس علیه مذاکرات می‌گیرد، از سوی دیگر حکایت از این دارد که با جدی‌تر شدن امضای توافق هسته‌ای، اروپایی‌هایی که تاکنون نقش واسطه میان ایران و آمریکا را بازی می‌کردند نگران شده و آن ها را واداشته تا در زمینی بازی کنند که پیش از این نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آن را طراحی کرده بود.

        اروپا، بازنده گفت ‌و گوهای ایرانی و آمریکایی

        سابقه ده ساله مذاکره تهران با کشورهای اروپایی که زمانی در قالب پروتوئیکای اروپایی انجام شد و زمانی دیگر با افزوده شدن شرکای شرقی و آمریکایی آنها ادامه یافت، نشان می‌دهد که هیچ‌گاه اروپا از اراده لازم برای توافق هسته‌ای با ایران برخوردار نبوده و همواره تلاش می‌کرده تا از طریق واسطه‌گری سیاسی، هم نقش خود در مسائل بین‌المللی را حائز اهمیت نشان دهد و هم از امتیازات ریش‌سفیدی دیپلماتیک بهره ببرد. با این همه سابقه وابستگی اروپا به واشنگتن نشان داده که آن ها در جریان این واسطه‌گری، نه فقط هیچ‌گاه موضوعی را به نتیجه نرسانده‌اند، بلکه با افزودن مسائل دیگر – و عمدتا حقوق بشری – به مسائل بین‌المللی، برای سخت‌تر کردن حل و فصل منازعات کوشش کرده‌اند.

        شاید به همین خاطر است که رویکرد جدید ایران در مذاکرات هدفمند، مداوم و جدی با واشنگتن، باعث تضعیف نقش اروپا شده و آن ها را به سنگ‌اندازی تبلیغاتی و رسانه‌ای در مسیر مذاکرات وادار کرده است. جالب اینجاست که نگاهی به روند گفت ‌و گوهای هسته‌ای نشان می‌دهد مذاکرات ایران و ۱+۵ درست از زمانی با جدیت بیشتری پیش گرفته شد که کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از اتاق مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بیرون رفت و همین باعث شد تا گفت‌ و گوهای دوجانبه تهران و واشنگتن، تبدیل به محرک مذاکرات هسته‌ای شود. محرکی که هرچند برای نتیجه‌بخش بودن اعتماد به آن باید کمی صبر کرد، اما دست‌کم تاکنون توانسته است موثر عمل کند.

        انزوای اروپایی و تحریک عربی

        اگر چه شهرهای اروپایی همچنان میزبان مذاکرات هسته‌ای است اما به‌نظر نمی‌رسد دیپلمات‌های اروپا نقش مهمی در روند مذاکرات داشته باشند.

        شاید برای همین است که اروپایی‌ها از طریق رسانه‌های خود تلاش می‌کنند تا کشورهای عربی منطقه را علیه ایران تحریک کرده و از این طریق سعی کنند مانع از موفقیت واشنگتن در به نتیجه رساندن گفت‌ و گو با تهران شوند. کشورهایی چون فرانسه و انگلیس که سابقه‌ای تاریخی در نفوذ در خاورمیانه دارند، می‌دانند که به نتیجه نرسیدن مذاکرات، هم واشنگتن را به این نتیجه می‌رساند که گفتگوی مستقیم با تهران بی‌فایده است و هم ایران را راضی می‌کند که همچنان به واسطه‌گری اروپایی‌ها تن دهد. با این حال اگر سیاستمداران اروپایی مستقیما علیه مذاکرات موضع بگیرند، هم اعتبارشان به‌عنوان متحدان واشنگتن در جریان گفت ‌و گوها زیر سوال می‌رود و هم متهم به جنگ‌طلبی می‌شوند. برای همین است که آن ها از طریق شبکه‌های خبری اروپایی چون بی.بی.سی به‌سراغ تندروهایی چون نتانیاهو و ترکی‌الفیصل رفته و از زبان آن ها، علیه مذاکرات در حال انجام موضع می‌گیرند.

        علاقه شبکه بی.بی.سی به تضعیف مذاکرات و گفتگو با مخالفان توافق هسته‌ای را باید تنها بخشی از تلاش اروپا برای برهم زدن مذاکرات ارزیابی کرد. در واقع چنین رسانه‌هایی تنها دامی برای اعراب و سایر تندروها پهن می‌کنند تا به نیابت از آن ها علیه هرگونه بهبود رابطه تهران و واشنگتن بکوشند.

        غفلت استراتژیست‌های اروپایی از تغییر نقشه قدرت در جهان

        با این همه مخالفان بهبود رابطه ایران و آمریکا در کشورهای مختلف جهان، یک نکته ساده اما مهم را فراموش کرده‌اند و آن اینکه نزدیک‌تر شدن واشنگتن به مواضع کشورمان در جریان پرونده هسته‌ای و نیز بحران‌های تروریستی خاورمیانه، نه یک اتفاق تصادفی در عرصه دیپلماسی و ناشی از تبلیغات رسانه‌ای، بلکه ناشی از تغییر معادلات قدرت در خاورمیانه است.

        در واقع قدرت کشورمان چه از حیث نظامی، چه اقتصادی و چه سیاسی، واشنگتن را وادار کرده به‌جای هزینه دادن در برابر تهران، به اتحاد با کشورمان روی آورده و عملا رهبری تهران در مدیریت تحولات منطقه را به رسمیت بشناسد. اینکه در جریان جنگ با داعش، واشنگتن به‌جای اعتماد به اعراب، مشتاقانه، عملیات‌هایی که با مشاوره فرماندهان ایرانی علیه تروریست‌ها انجام می‌شود را به نظاره نشسته، ناشی از مذاکرات هسته‌ای نیست، بلکه حاصل قدرت غیر قابل انکار کشوری است که حالا واشنگتن می‌خواهد واقعیت حضورش در خاورمیانه را به رسمیت شناخته و به کدورت دیپلماتیک با این کشور خاتمه دهد. البته ایران برای پایان دادن به سردی روابط با واشنگتن هنوز نیاز به برداشتن گام‌های اعتمادآمیز بسیاری از سوی واشنگتن داشته و به‌خوبی می‌داند هنوز بخش مهمی از جامعه سیاسی آمریکا به دشمنی با تهران نیاز دارند، اما گفت‌ و گوهای هسته‌ای فرصتی برای آمریکاست تا اشتباهات خود در شش دهه گذشته در قبال تهران را جبران کند.

        ایران به‌خوبی در یاد دارد که این انگلیسی‌ها بودند که وقتی دست‌شان از نفت ایران کوتاه شد، پای آمریکا را به ایران گشودند و کودتای ۲۸ مرداد را رقم زدند. حالا همین انگلیسی‌ها می‌بینند که دوباره واشنگتن عزم نزدیکی به تهران کرده اما این بار گویی قرار نیست خبری از واسطه‌گری سیاسی اروپایی‌ها باشد و همین امر نگرانی آن ها را دامن زده است. محمدجواد ظریف هرچند در سفر به بروکسل برای رفع این نگرانی‌ها خواهد کوشید اما استراتژیست‌های سیاسی چه در خاورمیانه، چه اروپا و چه حتی آمریکا می‌دانند که زنگ خطر در قبال پیامدهای نزدیکی تهران و واشنگتن برای آن ها به صدا درآمده است و حالا باید دید واشنگتن تا چه اندازه برای تامین منافع خود حاضر است در برابر فشار متحدانش مقاومت کند.

        مصطفی انتظاری هروی
         رصد، پایگاه تحلیلی دفتر پژوهش

        بررسی پدیده مهدی هاشمی از سه نگاه متفاوت
        مهدی هاشمی؛ موافقان، مخالفان و قوه قضاییه

        درباره این پرونده قوه قضاییه بایستی حکم دقیق و عادلانه‌ای صادر کند و همة موافقان و مخالفان نیز باید به این حکم تمکین کنند.

        خبرگزاری فارس: مهدی هاشمی؛ موافقان، مخالفان و قوه قضاییه
                   

        جریان محاکمه مهدی هاشمی یکی از جنجالی­ترین دادگاه­های جمهوری اسلامی ایران بوده است که در سال‌های گذشته مباحث آن به رسانه های جمعی نیز کشیده شده است و فراز و نشیب­های زیادی را پشت سر گذاشته است. درباره حکم دادگاه او اقوال زیادی مطرح شده است؛ از تبرئه تا اعدام. موافقان و نزدیکان هاشمی رفسنجانی بی‌گناهی یا حکم خفیفی برای او قائل هستند و مخالفان اعدام یا حبس‌های طولانی مدت، اما این موضوع را می­توان از سه نگاه متفاوت بررسی کرد: اول، اقداماتی که قوه قضاییه تاکنون انجام داده است. دوم، اظهاراتی که مخالفین و منتقدین مهدی هاشمی در این قضیه بیان کرده­اند و سوم، اقدامات و اظهارت اطرافیان مهدی هاشمی. در این تحلیل به بررسی این سه جنبه می­پردازیم.

        1. قوه قضاییه و مهدی هاشمی

        اقدام انقلابی، اما با تأخیر

        قوه قضاییه در چند سال گذشته به بزرگترین پرونده­های جمهوری اسلامی رسیدگی کرده است و بدون توجه به جایگاه افراد آنان را محاکمه کرد. نمونه عینی آن محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت احمدی نژاد، است که به پنج سال حبس محکوم شد. در نتیجه می­توان گفت که قوه قضاییه عزم جدی برای مبارزه با فساد را در برنامه‌های خود دارد و از اسم و رسم هیچ­کس ترسی ندارد، اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد، تأخیر و تسویفی است که در محاکمه برخی از افراد به چشم می­خورد. در پرونده مهدی هاشمی بعد از اینکه در سال‌های گذشته اتهامات زیادی علیه وی مطرح بود، حکم جلب او در سال 89 صادر شد و اقدام خاصی تا سال 91 صورت نپذیرفت تا اینکه مهدی هاشمی از انگلیس به کشور بازگشت و از زمان ورود وی به کشور در تاریخ 2/7/91 نیز تاکنون هنوز رأی این پرونده اعلام نشده است.

        نکته دیگری که درباره قوه قضاییه وجود دارد این است که این قوه از سوی بسیاری از حامیان مهدی هاشمی تحت فشار قرار دارد تا در محاکمه وی اهمال و تخفیفی اعمال شود، اما این قوه نشان داده که در برابر فشارهای سیاسی کوتاه نمی­آید و اقدامات انقلابی خوبی در زمینه محاکمه دانه­درشت­ها است.

        2. منتقدین مهدی هاشمی

        الف) کمبود ادعای مستند

        از هنگام مطرح شدن نام مهدی هاشمی در رسانه­ها، اتهامات زیادی علیه وی مطرح شده است. برخی از این اتهامات عبارت است از:

        1- جوسازی قبل از انتخابات و فتنه‌گری بعد از انتخابات؛

        2- جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده با هدف برهم زدن امنیت کشور؛

        3- امحاء ادله جرم؛

        4- اختلاس توام با جعل اسناد برای تامین هزینه انتخابات از محل بودجه سازمان بهینه‌سازی؛

        5- پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان به [...] به عنوان چاپ ۸۰ جلد کتاب که در سال ۸۲ چاپ نشده است؛

        6- تبانی در معامله دولتی از طریق: واگذاری قرارداد و مدیریت تبلیغات سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به شرکت نگاه شرقی سبز با مدیریت [...] به توصیه نوبخت، واعظی و فاطمه هاشمی و بدون رعایت تشریفات مناقصه و اخذ سفته به جای ضمانت نامه بانکی، انعقاد قرارداد با شرکت نگاه شرقی سبز با وجود برنده شدن شرکت راش خانه، معاونت در جعل اسناد، استعمال سربرگ مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات امنای دانشگاه آزاد، جعل عناوین علمی، استفاده غیرمجاز از اموال دولتی و پولشویی.[1]

        باید توجه داشت که مطرح کردن این اتهامات در رسانه‌ها و در حالی که هنوز ثابت نشده است باعث تشویش اذهان عمومی خواهد شد و انتظارات بی‌جایی از قوه قضاییه در اذهان مردم ایجاد می‌کند. رسانه‌هایی که نسبت به عملکرد مهدی هاشمی انتقاد دارند باید مدارک خود را به دادگاه ارائه داده و در صورت رسانه‌ای کردن نیز حتما باید ادعاهای مستندی داشته باشند و البته این بدان معنا نیست که هیچ‌یک از این اتهامات درست نیست.

        ب) اعتراف علیه مهدی هاشمی حجیت شرعی ندارد

        یکی دیگر از رفتارهای اشتباه رسانه‌ها، استفاده ابزاری از اعترافات برخی افراد علیه مهدی هاشمی است. مثلا، در دادگاه‌های که درباره فتنه برگزار شد، فردی به نام حمزه کرمی اعترافاتی کرد که بخشی از آن مربوط به مهدی هاشمی بود. او در بخشی از اظهاراتش گفته بود: «مهدی می‌گفت من در همه بخش‌های ستاد موسوی، حتی در پشتیبانی فعال هستم، اما نقش اصلی مهدی هاشمی در ستاد میرحسین موضوع صیانت از آرا بود که در کمیته مذکور به همراه محتشمی‌پور و دیگران با استفاده از تجربه‌اش در انتخابات خبرگان، به آموزش برای ناظرین سر صندوق آراء و راه‌اندازی سیستم ارتباط گیری می‌پرداخت. مهدی هاشمی می‌گفت باید انتخابات باطل شود؛ همه‌اش تقلب بوده است و در حقیقت این انتخابات یک کودتا بود. او معتقد بود اگر اجتماعات ادامه یابد، انتخابات باطل می‌شود.»[2] این اظهارات حمزه کرمی هیچ حجیت شرعی علیه مهدی هاشمی ندارد و تنها اعترافاتی که کرمی علیه خودش کرده، نافذ است. بنابراین، رسانه‌های منتقد باید توجه داشته باشند که هر روز این اظهارات را به عنوان اعترافاتی علیه مهدی هاشمی مطرح نکنند، البته این بدان معنی نیست که بازپرسان و قضات قوه قضاییه نیز به این اظهارات توجه نمی‌کنند و آنها را منشأ تحقیق‌های خود قرار نمی‌دهند.

        3. اظهارات طرفداران و خانواده مهدی هاشمی

        مهدی هاشمی در چند ماه گذشته سکوت کرده است، اما وکلاء و خانواده‌اش به دفاع از او پرداخته‌اند. آقای هاشمی در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داده، گفته است: «چون دادگاه علنی نیست، نمی‌توانم حرف‌های آنجا را بزنم. ولی ماحصلی که به من اطلاع داده شده، این است که اینها بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام درست کرده بودند. مثلاً همین قضیه استات‌اویل قبلا سه‌بار مطرح شده بود و هر سه‌بار گفتند که هیچ ردی از مهدی هاشمی در آن نیست و هیچ اسمی از مهدی هاشمی در قراردادی که عباس یزدان‌پناه بست، دیده نمی‌شود.

        یک‌بار چند گروه از اینجا فرستادند که برادر آیت‌الله خامنه‌ای هم در جمع آنها بود. مجلسی‌ها و اطلاعاتی‌ها بودند که رفتند و وقتی برگشتند، گفتند ما چیزی ندیدیم. یک‌بار هم در مجلس تحقیق و تفحص گذاشتند. آنها هم کلی کار کردند و به خارج رفتند. اینها گزارش‌های کتبی دارد و الان موجود است. همه در دادگاه مطرح شد. آنها هم گفتند که ردپایی ندیدیم. یک‌بار دیگر مجلس از آقای زنگنه به عنوان وزیر نفت سوال کرد.

        آقای زنگنه به مجلس رفت و گزارش داد. آقای اعلمی سوال کرده بود. آقای زنگنه هم گزارشش را داد و بعد از آقای اعلمی پرسیدند که قانع شدید؟ گفته بود که اگر مجلس قانع شده باشد، من هم قانع هستم. فریاد نمایندگان بلند شد که ما قانع شدیم. او هم گفت من هم قانع هستم. این موضوع سه‌بار اتفاق افتاده بود. وزارت اطلاعات آن‌زمان در گزارشی مهدی را مبرا اعلام کرد. ولی این را هم در پرونده گذاشته بودند. بقیه هم عین همین‌ها بود. یعنی هیچ چیز نداشتند. تا به حال دادگاه دلیلی برای جرم مهدی پیدا نکرده است، البته هنوز حکم نداده است.»

        او در قسمتی دیگری از مصاحبه‌اش می‌گوید: «ما هم نمی‌خواهیم در کار قوه‌ قضاییه دخالت کنیم. حرف من با همه اینها این است که از بالا دستور ندهید و اگر از بالا دستور دادید، خلاف موازین قضایی و شرع است.

        ممکن است در صورت محکومیت، سکوتتان را بشکنید؟

        اعتراض می‌کنم، دعوا نمی‌کنم. اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگر قاضی نرسد و دستور بدهند، طبعاً هر کس هم باشد، اعتراض می‌کند.»[3]

        در این عبارات آقای هاشمی نکته مهمی وجود دارد و آن این است که ایشان در پی القای این مطلب است که پسرش هیچ جرمی مرتکب نشده است و از بالا و بدون مدارک کافی می‌خواهند او را محاکمه کنند و ایشان اذعان می‌کند که هیچ مدرکی علیه پسرش وجود دارد. این اظهارات همگی در صورتی است که خود ایشان معتقدند که هیچ دخالتی در کار قوه قضاییه نمی‌کنند؛ آیا دخالت از این بالاتر که کسی را که هنوز حکمش صادر نشده تبرئه کرده‌اید! آقای هاشمی. اگر معنای این کار دخالت نیست، پس چیست؟ این‌گونه اظهارات باعث می‌شود که استقلال قوه قضاییه زیر سؤال برود و مهم‌ترین سرمایه این قوه- که اعتماد مردم به عادلانه بودن محاکم است- در ذهن مردم مخدوش شود.

        نتیجه‌گیری

        پرونده مهدی هاشمی یکی از پرونده‌های پیچیده نظام قضایی جمهوری اسلامی است که رسیدگی به آن نیاز به شجاعت و جسارت از سوی قوه قضاییه داشت و این قوه نشان داده است که جسارت بررسی این‌گونه پرونده‌ها را دارد. به نظر دیدبان از سوی دیگر، منتقدین مهدی هاشمی اسناد زیادی علیه او منتشر می‌کنند و به جامعه القا می‌کنند که اتهامات وی بسیار زیاد و حکم وی نیز بایستی بسیار سنگین باشد، در صورتی که اثبات این‌گونه اتهام‌ها بسیار سخت و نیازمند اسناد دقیق و متقن است و این منتقدان باید به لوازم کارهای خود بیشتر توجه کنند و هر اتهام ساده و بدون سندی را منتشر نکنند. طرف دیگر این معادله، طرفداران و حامیان مهدی هاشمی هستند که طی چند ماه اخیر تلاش زیادی کرده‌اند که او را بی‌گناه جلوه داده و این‌گونه به جامعه القا کنند که هیچ مدرکی علیه او وجود ندارد و از بالا دستور داده شده است که او را محاکمه کنند و حکم سنگینی برای او صادر کنند؛ این‌گونه رفتارها و گفتارها نیز باعث بی‌اعتمادی مردم به قوه قضاییه و از بین رفتن استقلال قضات می‌شود و شبهه دخالت دیگران در این قوه را تقویت می‌کند. در پایان باید گفت که درباره این پرونده قوه قضاییه بایستی حکم دقیق و عادلانه‌ای صادر کند و همة موافقان و مخالفان نیز باید به این حکم تمکین کنند.

        پی نوشت:

        [1]http://ramzeobour.ir/%D9%BE%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AC%D9%88%D9%85%DB%8C.html

        [2]http://ramzeobour.ir/%D9%BE%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AC%D9%88%D9%85%DB%8C.html

        [3]http://www.entekhab.ir/fa/news/193734

        منبع : پایگاه تبیینی دیده بان

               

        «عبدالباری عطوان» بررسی کرد
        5 دلیل عقب‌نشینی آمریکا در مقابل سوریه و بشار اسد

        یک تحلیلگر برجسته عرب با اشاره به عوامل عقب‌نشینی آمریکا در برابر دمشق، تأکید کرد که رئیس جمهور سوریه بیش از هر زمان دیگری قدرتمند شده است.

        خبرگزاری فارس: 5 دلیل عقب‌نشینی آمریکا در مقابل سوریه و بشار اسد

        به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اظهارات "جان کری" وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم مذاکره با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه برای پایان دادن به بحران این کشور، بهترین «هدیه» به ارتش، نهادهای دولتی و رئیس جمهور سوریه و محکم‌ترین سیلی به مخالفان مسلح و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود که با اسلحه و پول از آنها حمایت می‌کردند. این هدیه در بهترین زمان ممکن بود؛ درست زمانی که بحران این کشور وارد سال پنجم می‌شد.

        «عبدالباری عطوان» تحللیگر برجسته عرب با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «رأی الیوم» به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت: مسئله‌ای که در اظهارات کری جای تعجب داشت این بود که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا کمتر از دو هفته پیش اعلام کرده بود که بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است و باید برود. همچنین سخنان و اظهارات مطبوعاتی درباره تصمیم آمریکا برای آغاز آموزش مخالفان «میانه‌رو» سوریه در عربستان و ترکیه و مجهز کردن آنها به سلاح برای افزایش فشار به دولت سوریه بالا گرفته بود.

        تجربه به ما نشان داده است که مقامات آمریکا مانند سایر همتایان غربی، زمانی که قصد دارند در یک موضوع، عقبگرد شدید داشته باشند، از اصل «تدریج» استفاده و برای مقدمه‌چینی چندین بالون آزمایش را روی آن امتحان می‌کنند. از این روی شک نداریم که «استفان دی میستورا» فقط از طرف خود نگفته بود که بشار اسد «بخشی از راهکار سیاسی بحران سوریه است». پس از آن نوبت «جان برنان» رئیس سرویس جاسوسی آمریکا بود که دو روز پیش در برابر شورای روابط خارجی در نیویورک تأکید کرد که نه آمریکا، نه روسیه، نه کشورهای منطقه و نه ائتلاف علیه داعش خواستار فروپاشی دولت یا نهادهای سیاسی دمشق نیستند. این اظهارات همچنان دل رئیس جمهور سوریه و ژنرال‌هایش را خنک کرد و چون خاری در گلوی معارضین سوری و منطقه‌ای بود.

        عوامل عقب‌نشینی آمریکا در برابر سوریه

        اما چندین دلیل وجود دارد که سبب شد آمریکا در این زمان عقب‌نشینی کند که عبارتند از:

        نخست؛ شکست حملات هوایی آمریکا برای از بین بردن گروهک تروریستی داعش و سایر گروه‌های تروریستی و ناکامی در متوقف کردن نفوذ آنها، فروپاشی شاخه‌های معارضان «میانه رو» سوریه تحت حمایت مالی واشنگتن و تسلیم شدن گروهک تروریستی «حزم» در برابر گروه تروریستی «جبهه النصره». این در حالی است که سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا گروهک حزم را بنیان نهاده بود.

        دوم؛ ایستادگی 4 ساله ارتش سوریه، افزایش محبوبیت دولت در خارج و داخل این کشور، احساس فریب مردم سوریه از سوی آمریکا و هم پیمانان این کشور که در قالب بازگشت ده‌ها هزار نفر از آنها به کشور و یا جدایی از مخالفان متجلی شد.

        سوم؛ حمایت نامحدود مالی، نظامی و انسانی روسیه، ایران و حزب الله به سوریه، اعزام مشاوران ایرانی و لبنانی به سوریه برای مبارزه با مخالفان که به عدم سرنگونی دولت، توقف پیش‌روی مخالفان به سوی پایتخت و بستن راه‌های اصلی امدادرسانی به شمال این کشور منجر شد.

        چهارم؛ قانع شدن واشنگتن و کشورهای غربی و عربی به این مسئله که در صورتی که دولت سوریه سرنگون شود، هرج‌ومرج و خلأ سیاسی جایگزین آن خواهد شد و گروه‌های تروریستی تندرو این خلأ را پر خواهند کرد.

        پنجم؛ همکاری با تهران برای مبارزه با داعش، پذیرش ایران به عنوان یک قدرت هم پیمان منطقه‌ای و نزدیک شدن واشنگتن به امضای توافق هسته‌ای با ایران که به برداشتن تحریم‌های اقتصادی تهران منجر خواهد شد؛ زیرا ائتلاف با تهران، تداوم حمایت از معارضان برای سرنگونی دولت سوریه و برداشتن تحریم‌ها در سایه دشمنی با سوریه به عنوان مطمئن‌ترین هم‌پیمان ایران منطقی نیست.

        جان کری زمان آغاز گفت‌وگو با دولت سوریه را مشخص نکرد ولی بعید نیست که این گفت‌وگوها فعلا و از مدتی پیش از طریق شبکه‌های سری و اطلاعاتی یا از طریق میانجی آغاز شده باشد. البته همکاری و هماهنگی غیرعلنی میان دو طرف در جنگ هوایی علیه گروهک تروریستی داعش بر این واقعیت صحه می‌گذارد.

        این در حالی است که مخالفان «میانه‌رو» و افرادی که از آن باقی مانده‌اند نسبت به این تغییر موضع ابراز انزجاز شدید کردند که گواه آن در موارد زیر مبرهن است:

        نخست؛ تأکید «السید بسام الملک» عضو ائتلاف سوریه مبنی بر اینکه کنفرانس معارضان در اواخر ماه آتی در قاهره برگزار خواهد شد. وی تأکید کرد که در این دیدار، بقای بشار اسد به مدت دو سال به همراه انتقال اختیارات وی به حکومت انتقالی بررسی و پس از آن انتخابات عمومی (با مشارکت بشار اسد) برگزار و قانون اساسی جدید اعلام یا اینکه قانون اساسی سال 1950 اعمال خواهد شد.

        دوم؛ «خالد خوجه» رئیس گروه موسوم به «ائتلاف سوریه» گروه موسوم به«دوستان سوریه» را «هم‌پیمانان کاغذی» نامید و آموزش مخالفان میانه‌رو را «دست مایه خنده» نامید.

        پس از گذشت 4 سال از بحران سوریه می‌توان گفت که بشار اسد از هر زمانی قدرتمندتر است. وی اکنون از موقعیت بحرانی خارج شده و مشروعیت خود را بر دشمنان و رقبا به ویژه آمریکا، ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (عربستان و قطر) تحمیل کرده است.

        بشار اسد در این دستاورد بزرگ، مدیون گروهک تروریستی داعش است؛ گروهکی که سریعا گسترش یافت و به توازن قدرت ومعادلات در منطقه منجر شد. بشار اسد سبب شد که اختلافات مخالفان بیشتر شود و این مسئله باعث شد عمدا یا سهوا مخالفان به میانه‌رو و تندرو تقسیم شوند و از این طریق توانست دشمنانش را در این دام گرفتار کند... به هر حال ظلم آمریکا به عراق و توطئه این کشور علیه سوریه سبب شد که گروهک تروریستی داعش سربرآورد و رشد کند.

        به هر حال بحران سوریه وارد مرحله تازه‌ای شده است که در آن مخالفان میانه‌رو یا تندرو جایگاه محدودی دارند و نقش دولت و حامیان سوریه پر رنگ شده است، ولی این مسئله به معنای پایان بحران سوریه و حضور برنده و بازنده نیست بلکه احتمالا به تغییر برخی از بازیگران منجر خواهد شد.

        احتمالا بحران سوریه طول خواهد کشید و ممکن است ائتلاف‌های مختلفی شکل گیرد؛ زیرا چه کسی باور می‌کرد که دولت سوریه 4 سال به فعالیت خود ادامه خواهد داد و آمریکا با آن گفت‌وگو  و با ایران معامله هسته‌ای امضاب خواهد کرد؟

        در هر صورت ملت سوریه در تاریخ خود بزرگترین فریب را خورد. همه طرف ها علیه آن توطئه کردند و با خون، ثبات، تمامیت مرزی و وحدت ملی بهای آن را پرداخت کرد؛ زیرا برخی از طرف‌های سوری وعده‌های آمریکا و هم‌پیمانان آن را باور کردند. ولی هر کس روی آمریکا حساب باز کند و حتی اگر پیروز هم شود، سریعا هزینه سنگینی بابت آن می‌پردازد و به فاجعه تبدیل می‌شود.

        گزارش یک حادثه

        آتش سوزی خودروی پلیس در اهواز عمدی نبوده است

          

        فرمانده ناحیه انتظامی استان خوزستان گفت: آتش گرفتن خودروی پلیس اهواز در ورزشگاه الغدیر این شهر عمدی نبوده است.
         
        سردار محمد رضا اسحاقی سه شنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت: یک دستگاه خودروی پلیس اهواز که در کنار یکی از درهای خروجی ورزشگاه الغدیر این شهر در حال پارک بوده عصر سه شنبه در هنگام خروج تماشاگران دچار حریق شد.

        وی افزود: آتش سوزی این خودرو زمانی اتفاق افتاد که ظاهرا یک تماشاگر سهوی ترقه ای را پرتاب می کند که پس از برخورد با خودروی مزبور و شکسته شدن شیشه و درنهایت نفوذ به داخل صندلی خودرو دچار حریق می شود.

        وی اضافه کرد: هیچگونه برخورد و یا درگیری بین پلیس و تماشاگران نبوده و عمدی بودن این آتش سوزی تایید نمی شود.

        وی گفت: تماشاگران فهیم خوزستانی بعد از بازی فولاد و الهلال عربستان با ارامش کامل و بصورت معمولی ورزشگاه را ترک کرده و دلیلی برای برخورد پلیس با آنان وجود نداشته است.

        سردار اسحاقی اضافه کرد: تا کنون هیچ فردی در این زمینه دستگیر نشده است اما موضوع نیز در حال بررسی دقیق می باشد.

        مسابقه فوتبال تیمهای فولاد خوزستان و الهلال عربستان عصر سه شنبه در ورزشگاه الغدیر اهواز در چارچوب مسابقات قهرمانی باشگاههای آسیا برگزار شد.

        این مسابقه با نتیجه مساوی بدون گل پایان یافت.

        اعضای تیم عربستانی الهلال ساعت 20 و 30 دقیقه از طریق فرودگاه اهواز به کشورشان بازگشتند.

        تصاویر روز از ورزش خوزستان

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان
        عکس  8:41:36 1393/12/27
        9312-6982-5 کد خبر

        انتهای پیام

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        تماشاگران دیدار فولاد خوزستان و الهلال عربستان / عکس: ایسنا - خلیل موسوی

        اخبار سیاسی و اقتصادی ایران و خاورمیانه

        تحلیل «فارن پالیسی»؛
        هفت نتیجه محتمل از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+5
        ۵
        هفت نتیجه محتمل از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵در آستانه فرا رسیدن زمان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به چهارچوب توافق نهایی هسته‌ای، دیدارهای دیپلماتیک و گفت‌و‌گوهای مقامات ایرانی و غربی افزایش یافته است. در این میان، یک نشریه آمریکایی، هفت سناریو را مطرح کرده که می‌تواند در نتیجه مذاکرات هسته‌ای جاری میان دو طرف حاصل شود.

        به گزارش «تابناک»، سایت نشریه «فارن پالیسی» در مطلبی به بررسی روند جاری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+ ۵ پرداخته و می‌نویسد، با نزدیک‌تر شدن به ۳۱ مارس، وزیر خارجه آمریکا تلاش خود را برای رسیدن به توافق با ایران شدت بخشیده است. در همین زمینه، این نشریه هفت سناریوی محتمل را به عنوان نتیجه مذاکرات مطرح کرده، ولی می‌نویسد فارغ از اینکه کدام یک از این سناریو‌ها محقق شود، اصلی ترین نتیجه مذاکرات، تغییر ماهیت روابط آمریکا در خاورمیانه است.

        این سناریو‌ها عبارتند از؛


        ۱-
        توافقی هسته‌ای که وضع موجود را حفظ کند: ایران به توقف فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و کشورهای ۱+ ۵ نیز با عدم وضع تحریم‌های جدید موافقت می‌کنند. در عین حال، مذاکرات نیز ادامه پیدا می‌کند. در این صورت، اروپایی‌ها بر آمریکا فشار خواهند آورد که مفاد توافق را بپذیرد و از وضع تحریم‌های جدید که می‌تواند سبب شکست اتحاد غرب در مقابل ایران شود، خودداری کند. با این حال، رژیم اسرائیل و کشورهای عرب منطقه حامی چنین سناریویی نیستند و کنگره نیز در راستای وضع تحریم‌های جدید اقدام خواهد کرد. در حال حاضر، این محتمل‌ترین سناریوست.

        ۲-
        توافقی هسته‌ای مشتمل بر بازرسی‌های سرزده: کلید جلب حمایت برای توافق هسته‌ای (از سوی کشورهای منطقه و کنگره)، ماهیت بازرسی‌های پیش بینی شده در آن است. بازرسی‌های سرزده این اطمینان را فراهم خواهد کرد که ایران ناگهانی به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نخواهد کرد. دستیابی به چنین توافقی یک پیروزی برای ایالات متحده خواهد بود، ولی تحقق چنین سناریویی بسیار بعید است.

        ۳-
        عدم دستیابی توافق و وضع تحریم‌های جدید از سوی ۱+ ۵: با توجه به وضعیت کنونی روابط آمریکا و روسیه، متقاعد کردن روسیه و چین به همراهی و وضع تحریم‌های جدید، کاری بسیار دشوار خواهد بود. از سوی دیگر، نامه اخیر سناتورهای جمهوری خواه سبب شد، اعتبار آمریکا در زمینه دستیابی به توافقی پایدار لطمه بخورد. به هر حال، اگر آمریکا بتواند کشورهای عضو گروه ۱+ ۵ را قانع کند که توسل به گزینه نظامی تنها راه موجود است، آن‌ها وضع تحریم‌های جدید و جلوگیری از جنگ را ترجیح خواهند داد. این می‌تواند نتیجه‌ای خوب باشد، ولی با توجه به بی‌اعتباری کنونی موضع آمریکا، دستیابی به آن دشوار است.

        ۴-
        عدم دستیابی به توافق و تحلیل رفتن تدریجی تحریم‌ها: در این سناریو، کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را تصویب خواهد کرد که اثر اندکی خواهند داشت (بخش عمده تجارتی که آمریکا می‌تواند با ایران داشته باشد، پیش از این تحریم شده است). اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها همگی مخالف تحریم‌های بین المللی هستند که از سوی آمریکا وضع می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی نفت، کشورهای منطقه خلیج فارس، ترکیه و چین، منفعت خود را در تجارت با ایران خواهند یافت.

        مسأله وقتی غامض‌تر می‌شود که اروپایی‌ها به این نتیجه برسند که گزینه نظامی آمریکا از روی میز کنار رفته است. این مشابه شرایط عراق در سال ۲۰۰۲ است که تحریم‌ها غیرمشروع جلوه کردند. این یک نتیجه بد برای آمریکا، اما سناریویی محتمل است.

        ۵-
        عدم دستیابی به توافق و اقدام یک جانبه رژیم اسرائیل: از نقطه نظر اسرائیلی‌ها، حماس از زمان آخرین جنگ غزه ضعیف‌تر شده؛ حزب الله در سوریه مشغول است و ایران توان خود را بر مبارزه با داعش در عراق معطوف کرده است. این می‌تواند زمانی مناسب برای حمله رژیم اسرائیل علیه ایران باشد. اگر اسرائیل تصمیم به اقدام یکجانبه علیه ایران بگیرد، احتمال دارد رقبای ایران در منطقه پنهانی به یاری این رژیم بشتابند. این اقدام می‌تواند همراهی آمریکا را نیز را به دنبال داشته باشد. با این حال، به عقیده کار‌شناسان نظامی، درباره اینکه رژیم اسرائیل بتواند به شکل مؤثری زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را از میان ببرد، تردید وجود دارد. این یک نتیجه بد است، اما مدت هاست احتمال آن وجود دارد.

        ۶-
        عدم دستیابی به توافق و تشدید صف بندی‌های منطقه‌ای: در حال حاضر، بی‌اعتمادی به سیاست آمریکا در قبال ایران، سبب نزدیک شدن شش کشور منطقه خلیج فارس به یکدیگر و نیز همسو شدن آن‌ها با اسرائیل شده و بر سیاست دیگر کشورهای منطقه نیز تأثیر گذاشته است. به این ترتیب، صف بندی کشورهای منطقه در مقابل ایران شدید‌تر خواهد شد. این می‌تواند نتیجه‌ای خوب برای آمریکا باشد، اما به قیمت اعتبار خودش تمام خواهد شد.

        ۷-
        عدم دستیابی به توافق و اقدام یکجانبه آمریکا: هرچند دولت آمریکا پیش از این از احتمال توسط اقدام نظامی علیه ایران صحبت کرده، مواردی از جمله انتقاد اوباما به جنگ عراق، خودداری وی از حمله به سوریه و دیگر موارد، سبب شده کسی باور نکند که وی به اقدام یکجانبه نظامی علیه ایران دست بزند. تاکنون، کاخ سفید خود را میان دو بحث تحریم از یک سو و مخالفت با اقدام نظامی از سوی دیگر گرفتار کرده است. به این ترتیب، اگر توافق نشود، عملاً «هیچ» گزینه‌ای برای آمریکا وجود ندارد.

        تصمیم شریف: پاکستان در جنگ سرد علیه ایران شرکت نمی کند

        پاکستان همچنین با انتقال سفارت خود از یمن به صنعا، همانند کاری که کشورهای عربی و عربستان انجام دادند، مخالفت کرده است.


        گروه بین الملل - کمپین عربستان سعودی برای ساخت یک اتحاد سنی علیه ایران، اکنون از عقب نشینی پاکستان رنج می برد. اسلام اباد تصمیم گرفته است تا از درگیر شدن خود در جنگ سرد ایران و عربستان جلوگیری کند.

        به گزارش افکارنیوز به نقل از المانیتور؛ در اوایل ماه جاری، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، برای انجام مذاکرات فوری به دیدار با ملک سلمان عبدالعزیز و مشاوران او دعوت شد. به دنبال اهمیت این گفتگو، پادشاه با شریف در فرودگاه دیدار کرد. موضوع اصلی نفوذ ایران در جهان عرب و ضرب الاجل قریب الوقوع گروه ۵+۱ در پرونده هسته ای ایران بود. پادشاه به دنبال این بود تا اطمینان حاصل کند که پاکستان در کنار عربستان سعودی و متحدان او در جنگ نیابتی در یمن حضور خواهد داشت.

        سلمان به طور خاص از پاکستان خواستار اعزام نیروی نظامی به قلمروی پادشاهی برای کمک به دفاع از مرزهای آسیب پذیر جنوب غربی با شمال یمن و جلوگیری از نفوذ ایران شد. سابقه اعزام نیرو ن نظامی پاکستان به عربستان پیش از این وجود داشته است. پس از انقلاب ایران، محمد ضیاء الحق،به درخواست ملک فهد برای جلوگیری از هرگونه تهدید به این کشور پاسخ مثبت داد و در طی بیش از یک دهه، ۴۰هزار پاکستانیدر این تیپ خدمت کردند. امروز اما تعداد کمی از مشاوران و کارشناسان پاکستانی در عربستان خدمت می کنند.

        طبق گفته منابع پاکستانی، شریف درحال حاضر تصمیمی برای ارسال نیرو به عربستان سعودی ندارد. شریف گرچه قول همکاری ضد تروریستی و نظامی بیشتری را داده است اما تصمیمی برای ارسال نیروی نظامی  در آینده نزدیک ندارد. پاکستان همچنین با انتقال سفارت خود از یمن به صنعا، همانند کاری که کشورهای عربی و عربستان انجام دادند، مخالفت کرده است.

        شریف یک مرد محتاط و تصمیم گیرنده ای آگاه است. همچنین مشخص خواهد شد که پاکستان متحد عربستان سعودی باقی خواهد ماند. اما رابطه هسته ای عربستان و پاکستان مبهم و مرموز در پشت پرده باقی می ماند.

        تاریخچه همکاری های مخفیانه آل سعود و اسرائیل: از اتحاد آنها شگفت زده نشوید

        دو طرف چشم انداز برنامه هسته ای ایران را به عنوان یک تهدید می نگرند. تهدید برای آنها به حدیست که می تواند به یک همکاری تاکتیکی تحت شرایط خاص منجر شود.


        گروه بین الملل - کسانی که آشفتگی های روزافزون خاورمیانه را دنبال می کنند، ممکن است از دوستی های روزافزون عربستان و اسرائیل، شگفت زده شوند؛ دو رقیب پیشینی که اکنون با تهدید های برنامه هسته ای ایران و داعش روبرو شده اند.

        به گزارش افکارنیوز به نقل از فارین افرز؛ در اواخر نوامبر گذشته،وزیر نفت عربستان سعودی، علی النعیمی، گفت که عربستان، امیدوار است بتواند نفت را به اسرائیل، که هنوز آن را به رسمیت نمی شناسد، بفروشد. نعیمی در جمع خبرنگاران در وین گفت: «اعلیحضرت پادشاه ملک عبدالله، همواره الگویی برای روابط خوب بین عربستان سعودی و دیگر کشورها بود ... دولت یهود نیز از این قاعده مستثنی نیست.» چند ماه پیش از آن، رییس سابق اطلاعات عربستان سعودی، ترکی الفیصل، مقاله ای را در روزنامه هاآرتص منتشر کرد. گرچه فیصل چیزی بیشتر از مواضع پیشین اتحادیه عرب در فرایند صلح انجام نداد اما انتشار این مقاله در روزنامه اسرائیلی قابل توجه است. انجام این اقدامات در طی سالهای اخیر نشانه ای مبنی بر این است که عربستان و اسرائیل ممکن است در یک اقدام هماهنگ، در حمله به تاسیسات هسته ای ایران همکاری کنند.

        اما نکته قابل توجه این است که همکاری های غیررسمی میان دو کشور به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال ۱۹۶۰، اسرائیل و عربستان نقطه عطفی با یکدیگر پیدا کردند و آن هم کشورها و یا جنبش هایی بودند که موجودیت هر دوی آنها را تهدید می کرد. آنها نه تنها در زمینه استراتژیک بلکه در مراحل تاکتیکی نیز با یکدیگر همکاری داشتند.

        در طی دهه ۱۹۶۰، تهدید رییس جمهور مصر، جمال عبدالناصر، رهبر جنبش ملی عرب و محبوب ترین چهره خاورمیانه، شکل گرفت. سخنرانی های سیاسی او و برنامه های رادیویی به میلیون ها نفر در سراسر جهان عرب، اسرائیل، عربستان و انگلستان که اهداف او بودند، می رسید.

        در سال ۱۹۶۲، با سرنگونی پادشاهی یمن، ناصر ۷۰هزار نیروی مصری را در جهت حمایت از نظام جدید یمن در برابر رژیم سابق پادشاهی آن، روانه یمن کرد. ناصر همچنین آشکارا اعلام کرد که قصد دارد مرزهای انقلاب را تا عربستان سعودی در شما یمن و عدن در جنوب یمن، گسترش دهد.

        عربستان سعودی در عین حال، به خاندان پادشاهی سابق یمن، کمک های مالی می کرد و به آنها پناه داد. در همان حال، تیمی مزدور بریتانیایی، در تلاش برای کمک نظامی به نیروهای ضدمصری بود. اما با وجود موانع طبیعی شمال یمن، ارائه سلاح و پشتیبانی از شبه نظامیان قبایل در محاصره دشوار شده بود.

        درحالیکه لندن و ریاض، تمایل نداشتند آشکارا از نیروهای سلطنتی حمایت کنند، آنها به شریکی احتیاج داشتند که مخفیانه حمایت ها را سازماندهی کند. آنها اسرائیل را انتخاب کردند؛ تنها رژیمی که بیش از عربستان سعودی از مصر در یمن شکست خورده بود. رهبران اسرائیل، بر این باور بودند که درگیری نیابتی با مصر با اسرائیل و مصر در صحرای سینا، موجب مشغول شدن بیش ازحد ناصر و جلوگیری از حمله او به سرزمین های اشغالی خواهد شد.

        خلبان صهیونیستی، آریه اوز، رهبری ماموریت را بر عهده گرفت. با استفاده از بویینگ ها، او در طی سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶، ۱۴ ماموریت پروازی را به شمال یمن انجام داد. در طی این پروازها، سلاح ها و تجهیزاتی حمل می شد که به نوبه خود توانست در برخی از موارد نبرد را به نفع سلطنتی ها تغییر دهد. خلبانان صهیونیستی برای اجتناب از رویارویی با گشت های جت های جنگنده مصری بر فراز دریای سرخ، از قلمروی عربستان برای پرواز به مصر استفاده می کردند.

        برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها برای انجام این ماموریت توسط تعدادی محدود از مزدوران بریتانیایی، رهبران اسرائیلی، خاندان سلطنتی آل سعود و پادشاه سرنگون شده یمن و وزیر امورخارجه او انجام می شد. برای اطمینان از امنیت و پنهانی انجام شدن این ماموریت، آنها شهروندان سعودی و یمنی را درمورد دخالت اسرائیل در این موضوع، در تاریکی رها کردند. یکی از جاسوسان بریتانیایی در یکی از مناطق شنیده بود که یکی از فرماندهان گفته بود: «ببین، حتی خدا هم به شاه کمک می کند.»

        جنگ داخلی در سال ۱۹۶۸، تمام شد. به دنبال پاره از توافقات، سلطنت طلبان و جمهوری خواهان،برای تشکیل جمهوری عربی یمن در نیمه شمالی این کشور، متحد شدند. اگر عربستان سعودی و اسرائیل در آن زمان توانستند اختلافات خود را کناربگذارند، اکنون نیز خواهند توانست. دو طرف چشم انداز برنامه هسته ای ایران را به عنوان یک تهدید می نگرند. تهدید برای آنها به حدیست که می تواند به یک همکاری تاکتیکی تحت شرایط خاص منجر شود.

        علاوه بر این، پنج دهه پس از همکاری اسرائیل و آل سعود در یمن، روابط غیر رسمی بین دو کشور به قوت خود باقیست. در طی سال های، اکنون، عربستان چشمان خود را بر واردات محصولات اسرائیلی دوخته است و بنابر گزارش ها، تجار سعودی، از طریق اشخاص ثالث اقدام به خرید امکلاک و مستغلات در تل آویو کرده اند. اکنون گمانه زنی ها در مورد بحث های مخفیانه دیپلماتیک و امنیتی همچنان ادامه دارد.

        نشانه های مبنی بر گرم شدن روابط دو طرف، چیز جدیدی نیست. کسی نباید از این موضوع شگفت زده شود حتی اگر این روابط بیشتر شوند.

        این نخستین‌بار نیست که غیبت رئیس‌جمهوری روسیه خبرساز می‌شود. وی در سال ۲۰۱۲ مدتی در انظار عمومی ظاهر نشد و شایعات درباره سلامتی‌اش قوت گرفت. در آن زمان تعدادی از سفرهای خارجی «ولادیمیر پوتین» لغو شد، و پس از حضور مجددش کرملین علت این غیبت را بیماری اعلام کرد.

        کد خبر: ۴۸۴۴۶۳
        تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳ - 17 March 2015
        این نخستین‌بار نیست که غیبت رئیس‌جمهوری روسیه خبرساز می‌شود. وی در سال ۲۰۱۲ مدتی در انظار عمومی ظاهر نشد و شایعات درباره سلامتی‌اش قوت گرفت. در آن زمان تعدادی از سفرهای خارجی «ولادیمیر پوتین» لغو شد، و پس از حضور مجددش کرملین علت این غیبت را بیماری اعلام کرد.

        به‌گزارش خبرگزاری آنا، شبکه خبری «العربیه» گزارش کرد: سال گذشته نیز شایعات بیماری «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه قوت گرفت. بعضی از رسانه‌ها گزارش کردند که وی به بیماری سرطان لوزالمعده دچار شده است. اما بار دیگر این خبر تکذیب شد.

        چرا این غیبت‌ها رخ می‌دهد؟

        غیبت «پوتین» از ۶ مارس از انظار عمومی و لغو سفرش به قزاقستان و دیدار با رئیس‌جمهوری آن کشور در «آستانه»، باردیگر در رسانه‌ها و محافل سیاسی مسکو خبرساز شد و شایعه بیماری وی قوت گرفته است.

        با وجود این، صاحب‌نظران علت غیبت‌های «پوتین» را بیماری نمی‌دانند و تفسیرهای دیگری برای آن دارند. بعضی معتقدند که هدف «پوتین» از این غیبت‌ها خروج از انظار عمومی و بررسی اوضاع و تحولات جاری به دور از توجه همگانی است. طرفداران این نظریه بر این نکته تاکید می‌کنند که پوتین در یکی از مخوف‌ترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان تربیت شده است و همانگونه که راه و رسم این سازمان‌های اطلاعاتی است، مایل است که کار‌ها را در تاریکی و بدون توجه عمومی سازمان دهد و برای این کار بیماری را بهانه می‌کند.

        سناریوی دومی که با اقبال بعضی از تحلیلگران «کرملین» مواجه شده است، غیبت «پوتین» را ناشی از جنگ قدرت داخلی در کرملین به ویژه پس از تنش‌ها با غرب بر سر اوکراین و زیان‌های سنگین روسیه از این رویداد‌ می‌دانند. به باور این تحلیلگران، بعضی از رهبران اقتصادی روسیه و دیگر مراکز قدرت در روسیه از رئیس‌جمهوری خواسته‌اند تا با غیبت موقت امکان بازگشت به اوضاع عادی را فراهم کند.

        به دلیل اوضاع بحرانی اقتصاد روسیه در سال جاری میلادی، بعضی معتقدند که کودتایی در روسیه اتفاق افتاده است ولی پشتیبانی نیروهای نظامی امکان وقوع کودتا را کاهش می‌دهد. لازم به یادآوری است که به دلیل ساختار قدرت در روسیه، هرگونه برخورد داخلی در این کشور منجر به کاهش نفوذ آن در منطقه خواهد شد.

        بسیاری از تحلیلگران معتقدن که تعویق تشکیل دولت جدید در روسیه به دلیل تلاش‌ برای تثبیت قدرت در این کشور صورت گرفته است. با وجود اوج‌گیری محبوبیت «پوتین» به دنبال ضمیمه کردن شبه جزیره «کریمه» به خاک این کشور، ناتوانی در تشکیل دولت جدید نشان از کاهش نفوذ سیاسی «پوتین» در ماه‌های اخیر دارد.

        تکذیب بیماری پوتین

        برای نفی شایعات، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی رسانه‌ای رئیس‌جمهوری روسیه، یک هفته پس از غیبت اخیر «پوتین» شایعه بیماری وی را تکذیب کرد و فیلمی از دیدار «پوتین» با رئیس دیوان عالی روسیه را پخش کرد. باوجود این، سخنان رئیس دیوان عالی در این دیدار نشان از آن دارد که این دیدار مربوط به سه ماه پیش می‌شود.

        از سوی دیگر «پوتین» با همتای قرقیز خود «آلماز بیک آتامبایف» در «سن‌پطرزبورگ» دیدار و روابط دو جانبه و تحولات اقتصادی منطقه را بررسی کردند.

        جمع زیادی از سناتورهای آمریکایی، مخالف یک توافق هسته‌ای با ایران هستند. شدت مخالفت برخی از آن‌ها به گونه‌ای است که حاضرند به هر روش، مانع رسیدن ایران و ۱+۵ به یک توافق احتمالی هسته‌ای شوند. یک تحلیلگر مسائل کنگره آمریکا، پنج انگیزه اصلی سناتورهای آمریکایی برای مخالفت سرسختانه با ایران را مرور کرده است.

        کد خبر: ۴۸۴۴۷۴
        تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰ - 17 March 2015
        برای بیشتر افرادی که به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ توجه دارند، قانون‌گذاران آمریکایی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. آن‌ها یا معتقدند ‌باید دست رئیس‌جمهور را برای مذاکره با ایران باز گذاشت یا آنکه مصمم هستند، موضع سخت‌تری در برابر ایران اتخاذ کنند، حتی اگر این موضع مذاکرات هسته‌ای را به هم بریزد.

        به گزارش «تابناک»، المانیتور با درج این مقدمه ‌در مطلبی به قلم جولیان پکت، تحلیلگر مسائل به کنگره آمریکا نوشته است، بررسی دقیق‌تر نشان خواهد داد، این افراد انگیزه‌های متفاوتی برای دشمنی با ایران دارند. برخی از آن‌ها هواداران سرسخت اسرائیل هستند، برخی بهانه‌های ژئواستراتژیک‌ مطرح ‌و برخی دیگر، ایران را یک بازیگر غیرعقلانی و غیرقابل پیش‌بینی معرفی می‌کنند.

        میزان اعتقاد به هر یک از دلایل فوق در بین این مخالفان ایران متفاوت است. توجه به همین بهانه‌هاست که نشان خواهد داد، سنای آمریکا در روز‌ها و هفته‌های آینده در قبال مذاکرات با ایران چه مسیری‌ در پیش خواهد گرفت. ‌اکنون جمهوری‌خواهان به دنبال رأی‌گیری در مورد طرحی هستند که توافق هسته‌ای را نیازمند تأیید کنگره می‌کند و در صورت نرسیدن به توافق تا ششم جولای تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اجرایی خواهد کرد، ولی حتی تندرو‌ترین دموکرات‌ها هم موافق رأی‌گیری در این باره تا ۲۴ مارس نیستند.

        هشت سناتور دموکرات و جمهوری‌خواهی که در ادامه معرفی می‌شوند، اصلی‌ترین چهره‌های مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند. انتخاب این افراد از بین سناتورهای مخالف توافق به دلیل جایگاه مهم آن‌ها، مواضع خاص و یا تمرکز طولانی مدت بر مسائل ایران بوده است.

        با ‌وجود این، این هشت تن بخش کوچکی از مخالفان توافق هسته‌ای با ایران هستند. اخیرا ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه نامه‌ای ‌به رهبران ایران نوشته‌اند، ولی سه تن از افراد زیر این نامه را امضا نکرده‌اند. باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، برای حفظ موقعیت فراحزبی در موضوع هسته‌ای ایران، از امضای نامه فوق خودداری کرده است.

        همتای دموکرات کورکر یعنی رابرت منندز، سناتور نیوجرسی با امضا نکردن نامه فوق احتیاط کرده ‌تا آمریکا مقصر به شکست کشیده شدن مذاکرات شناخته نشود.

        چارلز شومر سناتور دموکرات ایالت نیویورک نیز علاقه زیادی دارد که قهرمان حمایت از اسرائیل شناخته شود. او از بانیان طرح‌هایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.

        در میان سناتورهای جمهوری‌خواه، جان مک‌کین از آریزونا و لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی از مدت‌ها پیش مدعی هستند، ایران در حال تبدیل شدن به بازیگر غالب در خاورمیانه است و این به ضرر متحدان آمریکا و از جمله عربستان سعودی و اسرائیل است. این دو عضو کمیته نیروهای مسلح هستند که ریاست آن هم بر عهده مک‌کین است. این دو از اصلی‌ترین مخالفان تصمیم اوباما برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ بودند و نگران این هستند که برداشته شدن فشار از روی ایران با یک توافق هسته‌ای، بلندپروازی‌های ایران را تشدید خواهد کرد.


        مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه ایلینویز به همراه منندز در مسیر تصویب تحریم‌های مورد حمایت دو حزب علیه ایران همکاری کرده است. آخرین تلاش آن‌ها در ماه ژانویه در کمیته بانکداری سنا به ثمر رسید و اگر مذاکرات برای رسیدن به چهارچوب یک توافق هسته‌ای تا پایان ماه جاری به نتیجه نرسد، احتمالا در معرض رأی‌گیری قرار خواهد گرفت.

        سناتور تام کاتن که سابقه یک دوره عضویت در مجلس نمایندگان آمریکا را دارد، در همین اولین ماه‌های رسیدن به سنا برای خود نامی به عنوان یک چهره تندرو دست و پا کرده است. او اغلب سابقه مأموریت نظامی خود در عراق و افغانستان را به رخ می‌کشد و نقش ایران در کشته شدن سربازان آمریکایی در عراق را انگیزه خود برای از بین بردن یک توافق احتمالی هسته‌ای با ایران اعلام می‌کند.

        در پایان هم باید به مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا اشاره کرد که ممکن است نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ هم ‌شود. دلیل او برای مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران ساده است؛ او مدعی است، ایران قابل اعتماد نیست چون رهبران ایران، نگاهی آخرالزمانی دارند!