سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از اهواز

افتتاح رسمی پروژه تعریض پل سوم؛
گرهی که از ترافیک اهواز باز شد
اجتماعی  15:46:21 1393/12/28

9312-19514-5 کد خبر
خبر آرشیوی

پل سوم به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای تردد شرق به غرب در اهواز است و شهروندان ساکن در مناطق شمالی شهر مانند زیتون برای تردد به سمت مسیرهایی مانند کیانپارس و گلستان از این پل استفاده می‌کنند. گاهی به دلیل انسداد این پل بسیاری از رانندگان مجبور می شدند از مسیر بلوار ساحلی شرقی تردد کنند که همین مسئله موجب افرایش ناگهانی حجم ترافیک در این محدوده تا ساعات پایانی شب می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان، ساخت پل ترانزیتی سوم در سال 1346 آغاز شد و در بهمن‌ماه سال 1349 به بهره‌برداری رسید. با توجه به توسعه مسیرهای زمینی و جابه‌جایی بار از طریق خودروهای سنگین در مسیر بنادر جنوبی کشور به سمت شهرهای شمالی، این خودروها مجبور به عبور از شهر اهواز بودند و با حضور در اهواز، به رودخانه کارون برخورد می‌کردند. با احداث پل سوم اهواز، این پل به مسیر اصلی تردد خودروهای سنگین تبدیل شد و سال‌ها خودروهایی که از سمت بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر قصد تردد به شهرهای شمالی کشور را داشتند از روی این پل کم‌عرض عبور می‌کردند.

پل سوم اهواز که هم‌اکنون به پل شهید دقایقی تغییر نام داده شده، میدان "پنج نخل" را به شمال کیانپارس و مسیر خروجی شهر اهواز به سمت اندیمشک متصل می‌کند. حدود سه سال پیش جاده کمربندی شهر اهواز ایجاد شد و به این ترتیب مسیر خودروهای ترانزیتی به سمت این جاده منحرف شد و تا حدودی بار ترافیکی پل سوم کاهش یافت، با این وجود این پل این‌ روزها هم بار سنگینی را تحمل می‌کند و شاهد ترافیک صبحگاهی بر روی آن هستیم.

حدود دو سال پیش بود که مسئولان وقت شهرداری منطقه 3 اهواز درباره لزوم ترمیم پایه‌های این پل هشدار دادند و اعلام کردند که با توجه به این‌که سال‌های طولانی خودروهای سنگین از روی این پل عبور کرده‌اند، پایه‌های آن آسیب دیده و لازم است ترمیم شوند. طول این پل 496 متر و عرض آن 12 متر است.

در ایامی چون مهرماه و همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و ایام نوروز، بیش از پیش شاهد ترافیک سنگین بر روی این پل بودیم که شهرداری اهواز با طرح پروژه ای تحت عنوان "تعریض پل سوم" وارد میدان شد و پس از انجام مطالعات و طراحی این پروژه، عملیات اجرای تعریض پل سوم کیانپارس، 19 بهمن سال 92 آغاز شد. اجرای این پروژه به منظور حل گره ترافیکی در دستور کار شهرداری اهواز قرار گرفت؛ در این پروژه، پل سوم که میدان نخل را به منطقه کیان پارس متصل می‌کند، از 12 متر به 30 متر تعریض و پل دارای سه لاین رفت و سه لاین برگشت شد.

این پروژه با اعتبار 170 میلیارد ریال در مدت زمان 365 روز به اجرا درآمد. در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه نیز تابلوی الکترونیکی روز شمار عملیات اجرای آن، روشن شد.

براساس برنامه زمان بندی قرار بود این پل همزمان با دهه فجر امسال به بهره برادری برسد و افتتاح شود که وقوع گرد و خاک سنگین در استان و اهواز، مراسم افتتاحیه این پروژه را لغو کرد ولی با این حال پل برای استفاده شهروندان بازگشایی شد.

سرانجام، پل شهید دقایقی، امروز(پنج شنبه، 28 اسفندماه) با حضور مادر شهید در مراسمی به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا؛ بر اساس مطالعات و برآوردهای عوامل دست اندرکار اجرای این پروژه، صرفه جویی زمان سفر مردم به میزان 1.8 میلیون ساعت در سال، افزایش متوسط سرعت از 20 کیلومتر به 50 کیلومتر بر ساعت، افزایش عرض پل از 12 به 30 متر، تردد 8 هزار وسیله نقیله در ساعت از روی پل، کاهش مصرف سوخت به میزان 12 میلیون لیتر در سال، ایجاد دسترسی مستقیم از جاده های ساحلی به پل و بلعکس و در نهایت کاهش تصادفات، از جمله اهداف تعریض پل سوم بوده است.

البته همانطور که می دانیم میزان رضایت مندی مردم از نوع خدمات و پروژه ها در شهر بهترین معیار سنجش عملکرد هر دستگاه است. بنابراین شهرداری به عنوان یک دستگاه خدماتی می تواند از این فرصت استفاده کند و در جهت ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان، عملکرد خود را از نگاه مردم مورد ارزیابی قرار دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد