سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار استانداری خوزستان

مجتبی گهستونی:  بر اساس اخبار موثق استاندار خوزستان در حالی در شنبه آینده تغییرخواهد کرد و ساختمان استانداری را ترک می کند که شواهد و قرائن هم حاکی از تغییر مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در هفته آینده است.

اگرچه شرایط داخلی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان حکایت از بی انگیزه گی در بین مدیران و کارشناسان دارد اما شرایط پیش روی محوطه ها و بناهای تاریخی هم مطلوب نیست و کج دار و مریض به حیات خود ادامه می دهند.

کاندیدای مورد نظر که اطمینان کافی برای به دست گرفتن این مدیریت را در هفته آینده همزمان با تغییر استاندار دارد معتقد است که سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی را می شناسد و به دلیل تجربیاتی که در یکی از این سه حوزه دارد و می گوید که با برنامه وارد ساختمان ثبت ملی شده شیرخوارگاه سابق و جهاد کشاورزی قبلی و اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خواهد شد.

با این حال باید منظر بود که آیا در روزهای آینده سنگینی فضای درونی اداره کل میراث فرهنگی شکسته خواهد شد؟ آیا مدیر کل فعلی با عوامل پیرامونی خود همچنان برای ماندن مقاومت خواهند کرد؟ آیا مدیر کل جدید برنامه ای کاربردی و به دور از تخیل ارائه خواهد داد؟مدیر کل جدید باید خوب بداند که یکی از بزرگترین اشتباهات مدیر کل فعلی میراث فرهنگی نداشتن برنامه ریزی و اولویت بود چرا که اگر غیر از می بود باید در یک موضوع شاهد پیشرفت می بودیم.

واقعیت امر این است که بسیاری از مدیران استان و به خصوص فرمانداران رضایت چندانی از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ندارند و مدیر کل یکی از سخت ترین کارهایش اعتماد سازی است که باید انجام دهد.

انتظار می رود که مدیر کل میراث فرهنگی به تشکل های میراث فرهنگی و رسانه ها پاسخگو باشد و هنوز مدیر کل نشده رد تماس نداده و یا وعده سرخرمن ندهد.

درصورتی که در هفته آینده مدیر کل جدید انتصاب شود باید منتظر بود که با فعال کردن شورای ثبت، او در روزان آینده به همایش ملی ثبت برود و در کنار کارشناسان اداره و دوستداران تشکلهای میراث فرهنگی از پرونده های ثبتی دفاع کند. باید انتظار داشت تا رونقی به یگان حفاظت میراث فرهنگی بدهد؟ باید منتظر بود تا مصوبات به زمین مانده سفرهای ریاست جمهوری را در حوزه کاری اداره کل متبوع به سرانجام برساند.مثل موزه منطقه ای.باید منتظر بود تا مدیر کل از استاندار بودجه ای بگیرد تا کارگاه های مرمتی و حفاظتی فعال شوند.

بی شک یکی از اقدامتی که مدیر کل باید انجام دهد آشنا کردن مدیران ارشد به اهمیت بافت های تاریخی و ترغیب کردن آنها به سرمایه گذاری در این حوزه است.از بین بردن رکود و رخوت و دلمردگی در پایگاههای پژوهشی استان خوزستان موضوعی است که نیازمند مدیریت کارآمد و قوی و با انگیزه است. یکی از آسیب های جدی که محوطه های تاریخی و بناها با آن مواجه هستند و تاکنون صدمات جبران ناپذیری را وارد کرده نداشتن تعیین عرصه و حریم است که در این میان استان خوزستان یکی از ضعیف ترین استان های کشور محسوب می شود. مثل نداشتن تعیین حریم برای بسیاری از محوطه های تاریخی شوش، دزفول، ایذه، مسجدسلیمان، شوشتر، رامهرمز و...

فعال کردن کارگروه میراث فرهنگی در استانداری خوزستان از دیگر اولویت ها است که به دلیل اختلاف شدید میان اداره کل میراث و استانداری مدتهاست که برپا نشده است.

متاسفانه تعدادی از شهرستان های خوزستان علی رغم اینکه در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حرف برای گفتن دارند اما فاقد اداره هستند که نبود این اداره باعث شده تا مشکلات عدیده ای در شهرستان بوجود آید. شهرستان هایی مثل اهواز، اندیکا، گتوند، رامشیر، آغاجاری، ماهشهر، هویزه، هفتکل، هندیجان. 

فعال کردن مجتمع های بین راهی یکی از مهم ترین دغدغه های گردشگران و مسافران بین شهری است که خوزستان در اینباره عملکرد موفقی نداشته است. چرا که معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حتی توانایی نظارت بر مناطق گردشگری را نداشته که در اینباره باید به آرپناه، شیمبار، منگره و.... اشاره کرد.

یکی از بزرگترین ضعف های استان خوزستان به دلیل ناتوان بودن در اداره معاونت گردشگری به نتیجه نرساندن و اجرایی نکردن طرح جامع گردشگری خوزستان است که مدیر کل در اینباره باید جلوی هرگونه فرصت سوزی را بگیرد. وقتی طرح جامع گردشگری وجود نداشته باشد حتی بهره برداری از یک دستشویی هم با شکست مواجه می شود و در نهایت مردم محلی به ساخت دستشویی بی در و پیکر با بلوک پناه می برند. نمونه اش شیمبار در اندیکا.

جذب سرمایه گذار و تسریع در سرمایه گذاری از مهم ترین کارهایی است که باید درباره آن تصمیم جامع گرغت. رفع موانع گفتگو و انجام امور سرمایه گذاری در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در اولویت است. بارها مشاهده کرده ام که افرادی با حضور در اداره کل و مراجعه به معاونت مربوطه دست از پا دراز تر بازگشته اند.

اما از همه قربانی تر حوزه صنایع دستی است که رونق دادن به صنایع دستی و فعال کردن کارگاهها و بازارچه های صنایع دستی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. آن زمان که صنایع دستی به عنوان یک مدیریت عمل می کرد به مراتب فعال تر از حال بود چرا که کارگاه های بسیاری فعال بودند و هر سال یکی از بزرگترین نمایشگاههای صنایع دستی در خوزستان برگزار می شد ولی از زمان بر سر کار آمدن مدیر کل فعلی هم نمایشگاه بزرگ صنایع دستی خوزستان تعطیل شد و هم کارگاههاها نیمه فعال شدند.

با این حال مدیریت در اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری درایت و حوطه بسیار می خواهد. آنچه که نوشته شد بخش اندکی از نظریان و دغدغه ها است که در نوشتارهای بعد به اطلاع خواهد رسید.

راستی شما فکر می کنید چه کسی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان می شود؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد