سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت آب در خوزستان

 

  به دنبال ورود زه آب نیشکر واحدهای کشت و صنعت دعبل خزایی و سلمان فارسی به رودخانه کارون در شمال تالاب شادگان خوزستان، میزان شوری آب این رودخانه افزایش ، و کشاورزان منطقه متحمل خسارت شدند.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، این زه آب ها که تاکنون وارد تالاب شادگان می شد و احیای دوباره این زیستگاه طبیعی را به دنبال داشته، از یک هفته گذشته با تغییر مسیر، وارد رودخانه کارون شده و علاوه بر تحمیل خسارت به کشاورزان چند روستای منطقه، میزان شوری(EC) آب را به بیش از چهار هزار میکروموس رسانده است.

پیش از ورود این زه آب ها، شوری آب رودخانه حداکثر دو هزار و ۳۰۰ میکروموس بود که این رقم هم اینک چهار هزار و ۱۹۰میکروموس گزارش می شود.

به گفته کارشناسان و مسوولان امر، این افزایش شوری آب معضلی جدی از نظر محیط زیست و کشاورزی برای منطقه محسوب شده و تداوم آن ممکن است خسارت های بیشتری را به دنبال داشته باشد.

کشاورزان: مزرعه های گوچه و بامیه آسیب دید
'علی حزبایی' یکی از کشاورزان منطقه می گوید: ورود زه آب ها از یک هفته پیش شروع شده که در مواقع شب، شدت آن بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: شدت ورود زه آب ها به اندازه ای است که باعث تخریب دیواره کانال های آب بر شده و گل و لای را با خود به داخل رودخانه کارون می آورد.

این کشاورز با اشاره به پیگیری ساکنان و دیگر کشاورزان منطقه از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این زمینه گفت: این پیگیری ها که از روز دوم ورود زه آب ها انجام شده همچنان نتیجه ای نداشته و دلیل اصلی این اقدام هم هنوز مشخص نشده است.

'محمد بریحی' دیگر کشاورز منطقه نیز گفت: محصولات کشت گوجه و بامیه ای که کاشته بودم به دلیل بالا رفتن شوری آب، و ورود زه آب ها خسارت دیده و کسی پاسخگوی این مساله نیست.

به گفته این کشاورز، اهالی روستاهای 'ام الغزلان'، 'ام الاحیار' و 'سگاره' که هر کدام ۵۰خانوار جمعیت دارند هم با این معضل دست به گریبان بوده و به دنبال حل آن هستند.

دامداران منطقه هم که پیشتر آب آشامیدنی دام خود را از طریق رودخانه تامین می کردند، به دلیل بالا رفتن شوری آب آن، از ذخیره ای که دارند استفاده می کنند.

وی افزود: به دلیل بالا رفتن میزان شوری آب، به ناچار برای دام خود با سطل از کانالی که در آن آب ذخیره کرده ایم آب می بریم.

'عبدالرضا حزباوی' یکی از اهالی منطقه می گوید: شوری آب باعث شده تا بچه ماهی ها ، در سطح آب و یا کناره رودخانه جمع شوند چرا که شوری بیش از حد آب باعث مرگ آنها می شود.

اعتراض سازمان آب و برق خوزستان

مدیر امور آب منطقه مرکز سازمان آب و برق خوزستان در این باره گفت: برداشت بی رویه آب توسط کشت و صنعت های تابعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که از مهر سال ۹۰ به صورت غیر مجاز صورت می گیرد باعث افزایش میزان شوری آب کارون شده و ورود زه آب ها این میزان را افزایش داده است.

'کامبیز حیدری' افزود: این مساله میزان شوری آب شهرهای آبادان و خرمشهر را هم به دنبال دارد که لازم است تدبیری اساسی برای مهار زه آب ها اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: طبق قانون، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای برداشت آب لازم است نسبت به عقد قرارداد با سازمان آب و برق خوزستان اقدام کند.

حیدری، حجم فعلی ورود زه آب ها به رودخانه کارون را پنج متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و از تشکیل نشست اضطراری شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون برای پیگیری این مساله خبر داد.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این زمینه گفت: ماهیگیران منطقه برای بهره برداری بیشتر از زه آب باعث انحراف مسیر انتقال آن به سمت رودخانه شده بودند که انباشت آب فراوان باعث تخریب دیواره های کانال انتقال آب شده و زه آب ها را به سمت زمین های کشاورزی منطقه هدایت کرده است.

'حسین آمیلی' با تاکید بر این که بزودی این مساله برطرف خواهد شد افزود: از دو روز پیش متوجه آن شده و هم اینک با استقرار تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در منطقه برای جلوگیری از تداوم ورود زه آب ها اقدام شده است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان در نشست اعضای شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با اشاره به شور شدن رودخانه جراحی به واسطه ورود زه آب های توسعه نیشکر گفت: در ۲۶ اردیبهشت امسال بر اساس گزارش دریافتی، زه آب واحدهای نیشکر در شرق کارون، وارد این رودخانه شده است.

'احمد لاهیجان زاده' افزود: در این مدت میزان شوری آب رودخانه به چهار هزار و ۱۹۰ میکروموس افزایش یافته که پرونده این اقدام توسعه نیشکر برای بررسی در دست اقدام است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد