سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار کشاورزی خوزستان

 

مهر گزارش می‌دهد/
ادامه بحران در کشاورزی خوزستان/ کمبود بذر در راه است
 
اهواز - خبرگزاری مهر: کشاورزی در خوزستان همیشه با بحران‌هایی مواجه بوده، از خشکسالی در سال‌های اخیر تا بارش باران بی‌سابقه اردیبهشت امسال که بیش از نیمی از محصول کشاورزی استان را نابود کرد ولی اکنون ناقوس کمبود جدی بذر برای کشاورزان نیز به صدا درآمده است.

عبدالرحیم رحیمی‌نیا رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در مجموع تاکنون جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد اما هنوز نتیجه عملی ندیده‌ایم.

رحیمی‌نیا افزود: همچنین از طریق نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز اقدامات لازم را انجام دادیم و قرار شد با رئیس هیئت مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی کل کشور نیز صحبت‌هایی انجام شود.

رحیمی‌نیا اظهار کرد: هم اکنون بازرسان صندوق حمایت از بیمه محصولات کشاورزی در حال بازدید از زمین‌های آسیب دیده هستند.

به گفته وی، متاسفانه برای انجام بازدیدهای میدانی نیاز به بازرسان بیشتری وجود دارد و این تعداد نمی‌توانند در زمان مناسب جوابگوی حجم آسیب وارد شده باشند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش ضمن ابراز نگرانی از حجم خسارات وارده در این شهرستان توضیح داد: حتی اگر بیمه 100درصد خسارات را پرداخت کند باز هم این مقدار نسبت به خساراتی که کشاورزان دیده اند ناچیز است و باید سازمان های مرتبط دیگری نیز وارد عمل شوند.

رحیمی‌نیا خواستار شد: ستاد بحران استان، صندوق حمایت از توسعه کشاورزی، معاونت کاربردی رئیس جمهوری و دیگر مراکز مرتبط نیز به عنوان یک بحران همه جانبه باید وارد عمل شوند.

وی یادآور شد: اتفاقی که برای کشاورزان افتاد قطعا آسیبی جدی به اقتصاد کشور وارد می کند و باید هرچه زودتر جلوی ضرر را گرفت.
 
کمبود بذر در راه است

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش با اشاره به کمبود بذر گندم در سال آینده گفت: با توجه به خسارات وارده از طریق بارندگی‌های شدید و جوانه زدن گندم‌ها در خوشه از جمله گندم های بذری در خصوص تامین بذر برای کشت آینده با مشکل مواجه می‌شویم.
 
رحیمی‌نیا به کشاورزان پیشنهاد داد: کشاورزانی که بذر کافی دارند حتما از آن نگهداری کنند زیرا بحران کمبود بذر در راه است.

بر اثر بارندگی و تگرگ اخیر در شادگان نیز دو هزار هکتار از گندم‌های این شهرستان به میزان 50 درصد خسارت دیدند. حمید مطرودی، سرپرست جهاد کشاورزی شادگان نیز اعلام کرد در پی بارندگی‌های اخیر 24 هزار و 550 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خسارت دید.

مطرودی تصریح کرد: همچنین سه هزار هکتار از زمینها زیر کشت محصولات جو به میزان 60 درصد و 250 هکتار از زمین‌های کشت کلزار 80 درصد خسارت وارد آمده است.

مطوری اضافه کرد: همچنین یک هزار و 200 هکتار از اراضی صیفی جات به میزان 85 درصد و 10 هکتار علوفه نیز به میزان 80 درصد خسارت دید‌ه‌اند.

نابودی یک میلیون و 263 هزار تن محصول

از سوی دیگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از خسارت 10 هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی خوزستان در پی بارندگی‌های اخیر خبر داده است.

کیخسرو چنگلوایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارندگی‌های شدید و متوالی در حالی موجب خسارت به بخش کشاورزی خوزستان شد که کشاورزان در آستانه برداشت حاصل دسترنج خود در بسیاری از محصولات از جمله گندم، جو و کلزا بودند.

وی با بیان اینکه خسارات زیادی به زمین‌های کشاورزی استان به ویژه مزارع گندم وارد شد، گفت: با توجه به شدت بارندگی بیشتر مزارعی که هنوز برداشت نشده یا در حال برداشت بودند دچار آسیب شدند.

برداشت گندم
 

چنگلوایی با اشاره به برآوردهای صورت گرفته در خصوص خسارت باران به بخش کشاورزی استان، افزود: بیش از 613 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان از جمله مزارع، باغات و کشتزارها دچار خسارت شده‌اند.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین خسارات بارندگی به محصولات گندم آبی و دیم، جو،‌ کلزا، سیب ‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، سبزی و باغات میوه بوده، تصریح کرد: بیش از یک میلیون و 263 هزار و تن از تولیدات کشاورزی استان در اثر بارندگی از بین رفت.

استمداد از وزارت کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیشترین خسارت‌های وارده را در شهرستانهای شوش، اندیمشک، دزفول و بستان عنوان کرد و افزود: با توجه به جاری شدن سیل در برخی نقاط علاوه بر مزارع، محصولات برداشت شده نیز که در فضای باز نگهداری می‌شد نیز دچار آسیب شدند.

وی تصریح کرد: در مجموع براساس برآوردهای انجام شده بیش از 10 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی خوزستان وارد شده است.

چنگلوایی با اشاره به بیمه نبودن برخی زمین‌های کشاورزی گفت: در این راستا مدیریت بحران استانداری خوزستان نسبت به ارسال نامه‌ای به وزارت کشور و درخواست جبران خسارت اقدام کرده است.

وی گفت: تمام تلاش لازم برای جبران خسارت وارده به کشاورزان خوزستانی از سوی سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت استان صورت می‌گیرد.

چتر نیمه باز بیمه

تنها 40 درصد از محصولات کشاروزی خسارت دیده تحت در زدفول تحت پوشش بیمه بوده اند و مابقی محصولات تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاروزی نیستند.

رئیس انجمن کشاورزی دزفول عنوان‌کرد: اراضی سبزی و صیفی حتی تا 100 درصد نیز بر اثر بارندگی‌ها خسارت دیده‌اند اما به دلیل نداشتن بیمه، نمی‌توان برای جبران خسارت‌های آن‌ها اقدامی انجام داد.

وی گفت: انتظار داریم ستاد حوادث غیرمترقبه استان برای محصولات خسارت دیده فاقد بیمه تمهیداتی بیاندیشند. محصولات سبزی و صیفی استان نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی کشور ایفا می‌کنند و کوچکترین مشکل در این محصولات، ضربه به اقتصاد کشور می‌زند.

بازرسان بیمه محصولات کشاورزی در حال بازرسی میدانی هستند. این درحالی است که فعالان بخش کشاورزی از تعداد پائین این بازرسان اظهار نارضایتی کردند.

آسیبی که به بخش کشاورزی وارد شده گویا هنوز در سطح خود را نشان نداده است. با گذشت زمان و رسیدن به مرحله کمبود بذر در کشت بعدی و افزایش قیمت‌ها در بازارهای میوه و تره بار روی اصلی آسیب‌ها را در سطح خواهیم دید.
 
------------------------------------
گزارش: قاسم منصور آل کثیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد