سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

گزارش العربیه از افزایش نفوذ ایران پس از برجام؛

وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی را که هفته گذشته توسط یک موسسه بین‌المللی منتشر شده بود را تکذیب کرده است. در این گزارش آمده بود که آمریکا در طی یک توافق محرمانه به ایران اجازه می‌دهد بی‌سروصدا پروژه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد. این باورنکردنی بود. آیا ایران توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی را زیر پا گذاشته است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ العربیه نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی را که هفته گذشته توسط یک موسسه بین‌المللی منتشر شده بود را تکذیب کرده است. در این گزارش آمده بود که آمریکا در طی یک توافق محرمانه به ایران اجازه می‌دهد بی‌سروصدا پروژه‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد. این باورنکردنی بود. آیا ایران توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی را زیر پا گذاشته است؟ باراک اوباما پس از امضای قرارداد هسته‌ای با ایران اعلام کرده بود که با این قرارداد جهان جای امن‌تری خواهد شد اما اقدامات بعدی ایران و ادامه حضور نیروهای این کشور در سوریه و عراق و آزمایش موشک‌های دوربرد توسط ایران چنین چشم‌اندازی را نشان نمی‌داد.
باوجود همه این‌ها، هنوز هم وزرای اروپایی به ایران سفر کرده و بازرگانان خارجی وارد ایران می‌شوند و هتل‌های لوکس ایران پررونق‌تر از همیشه است. صنعت نفت ایران قدرت خود را به دست آورده و در حال افتتاح سه شعبه از بانک‌های آلمانی است. ایران در ازای آزادسازی چند گروگان آمریکایی چهارصد میلیون دلار پول از این کشور دریافت کرد. این مسئله نیز در ابتدا توسط واشنگتن تکذیب شد اما بعداً مورد تأیید قرار گرفت، بنابراین در حال حاضر تکذیب ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران توسط واشنگتن نیز نمی‌تواند قطعی باشد.
اما سؤال اینجاست که چرا آمریکا تا این حد بر ایران آسان می‌گیرد؟ چه چیزی در پس این تحولات منطقه‌ای نهفته است؟ چرا آمریکا و غربی‌ها خواهان بازگشت ایران به‌عنوان یک بازیگر قدرتمند در معادلات منطقه هستند؟
چهار دلیل برای این مسئله می‌توان برشمرد. همه این دلایل ریشه در ترس جهان غرب از عربستان سعودی و نیروهای تکفیری سنی دارد. ترسی که از زمان حادثه 11 سپتامبر و انفجار برج‌های دوقلوی نیویورک بیشتر و بیشتر شده و موجب اعمال سیاست‌هایی از سوی غرب شده است تا ایران را به قدرتی بزرگ برای مقابله با این تهدید بدل سازد. این چهار دلیل به شرح ذیل است:

1-    ایران یک پروژه دارد

2-    ایران قابلیت چانه‌زنی دارد

3-    ایران و هم‌پیمانانش بسیار همدل و متحد هستند

4-    آمریکا از جهان اهل سنت می‌ترسد


1- کشورهایی که یک برنامه روشن و بلندمدت در سیاست‌های خود دارند در جهان امروز بیشتر مورد اعتماد قرار می‌گیرند. ایران نیز به همین دلیل توانسته روابط خوبی با اروپا و آمریکا برقرار کند. اگرچه که غربی‌ها ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهند اما در مجموع از برنامه‌های ایران برای آینده راضی هستند و با ایران همراهی می‌کنند. اگر عربستان نیز خواهان آن  است که با آمریکا و غرب روابط مثبتی داشته باشد باید یک برنامه شفاف و روشن از آنچه برای منطقه در نظر دارد ارائه کند.

2- ایرانیان یک چیز مهم آموخته‌اند، آن‌ها اول یک منطقه را اشغال می‌کنند سپس برای چانه‌زنی پای میز مذاکره می‌روند و درنهایت یک قرارداد منعقد می‌کنند. ایران در موارد دیگری نیز از کارت‌های خود به‌خوبی استفاده کرده و از طریق چانه‌زنی و بده بستان منافع خود را پیش می‌برد، به‌طور مثال گفته می‌شود که در زمان بمباران سوریه توسط بشار اسد، ایران با اعلام آمادگی برای توافق اتمی، آمریکا را به ادامه گفت‌وگوها مجاب کرد و توانست اسد را در سوریه حفظ کند.

3- وقتی جان کری برای مذاکره با جواد ظریف به ژنو می‌رود همان چیزهایی را می‌شوند که در بیروت، دمشق و صنعا شنیده است یا دست‌کم تناقضی در مواضع ایران و متحدانش مشاهده نمی‌کند. درحالی‌که ریاض و ابوظبی و دوحه و آنکارا و متحدان عربستان یک صدای واحد ندارند و همین مسئله باعث می‌شود تا آمریکا بیشتر به سمت ایران و متحدانش متمایل شود تا جبهه عربستان سعودی.

4- آمریکا از جهان اهل سنت می‌ترسد. پس از حملات یازده سپتامبر این ترس تشدید شد و هرگز به حالت عادی بازنخواهد گشت. این مسئله در رسانه‌های آمریکایی به‌وضوح مشاهده می‌شود و از سخنرانی‌های نامزدها و مقامات آمریکایی در مبارزات انتخاباتی اخیر کاملاً مشهود است که خشمی نهفته از جهان اهل سنت در میان آمریکایی وجود دارد. سیاستمداران آمریکایی سهواً یا عمداً سعی می‌کنند که اقلیت افراط‌گرا در میان سنی‌ها را با اکثریت جهان اهل سنت یکی و مشابه جلوه دهند. این مسئله تا حدی به عملکرد گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی اهل سنت نیز برمی‌گردد. این درحالی است که گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی شیعه مانند حزب‌الله، علی‌رغم شعارهای ضدآمریکایی‌شان به‌عنوان تهدیدی برای آمریکا تلقی نمی‌شوند و کاری نمی‌کنند که این اعتماد متقابل بر هم بخورد.

هیلاری کلینتون پس ازسرپا شدن : شلیک به قایق های ایرانی باعث جنگ می شود  

کلینتون در نخستین سخنرانی خود پس از دوران بیماری ، اظهارات اخیر ترامپ درباره حمله به قایق های ایرانی در خلیج فارس را به باد انتقاد گرفت.
هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که از یکشنبه گذشته و در پی ناخوشی در مراسم پانزدهمین سالگرد واقعه 11 سپتامبر در نیویورک بنا به توصیه پزشکان در منزل خود در استراحت بود بار دیگر برنامه سفرهای انتخاباتی خود را از سر گرفت.
به گزارش عصر ایران کلینتون از بعد از ظهر پنج شنبه با عزیمت و حضور در برنامه کمپین انتخاباتی اش در دانشگاه شهر " گرینز بورو " ایالت کارولینای شمالی ، کمپین انتخاباتی خود را کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دست گرفت.
کلینتون مدت 3 روز را به توصیه پزشکان استراحت کرد. پزشکان اعلام کرده اند او ذات الریه دارد.
او دیروز در جمع هوادارانش در دانشگاه شهر گزینزبورو سخنرانی کرد.
کلینتون در جریان سخنرانی در گرینز بورو به سخنان اخیر دونالد ترامپ رقیب انتخاباتش اش درباره دستور شلیک به قایق های مزاحم ایرانی در خلیج فارس واکنش نشان داد و گفت این اظهارات نشان می دهد او فردی خطرناک است.
کلینتون گفت:" او با این کار (شلیک به قایق های ایرانی) جنگ راه می اندازد و  این علت دیگری است که نشان می‌دهد ریسک این انتخابات همانند دیگر انتخاب‌های زندگی ما، بالاست."
یک مقام ارشد عربستان از سخنان مقامات ایرانی در مورد سومدیریت مسئولان سعودی در ماجرای حج انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان: ایران بداند به راحتی نمی تواند ما را تسخیر کند / جلوی هر تهاجمی را خواهیم گرفت

جروسالم پست نوشت: یک مقام ارشد عربستان از سخنان مقامات ایرانی در مورد سومدیریت مسئولان سعودی در ماجرای حج انتقاد کرد.
به گزارش «انتخاب، شاهزاده خالد فیصل فرماندار مکه گفت که اجرای منظم مراسم حج امسال پاسخی به تهمت و افتراها علیه ماست.
وی با اشاره به ایران گفت: از خدا می خواهم آن ها را هدایت کند و مانع توسعه طلبی ان ها و رویکرد اشتباه شان در قبال مسلمانان در عراق، سوریه و یمن و جهان شوند.
این مقام سعودی اضافه کرد: اما اگر انها در حال اماده کردن ارتشی برای حمله به ما هستند، باید بدانید ما به راحتی تسخیر نمی شویم.
خالد الفیصل اضافه کرد: ما جلوی هر نوع تهاجمی را می گیریم و هرگز در حفظ این سرزمین و کشورمان تردید نمی کنیم.
حضور هواپیماهای روسی در خاک ایران برای حمله به پایگاه‌های نظامی در سوریه اگرچه ازلحاظ نظامی اهمیت چندانی نداشت اما از جهت استراتژیک نقطه عطف مهمی در روابط ایران و روسیه به شمار می‌آید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس بین الملل «انتخاب»؛ جروسالم پست نوشت: حضور هواپیماهای روسی در خاک ایران برای حمله به پایگاه‌های نظامی در سوریه اگرچه ازلحاظ نظامی اهمیت چندانی نداشت اما از جهت استراتژیک نقطه عطف مهمی در روابط ایران و روسیه به شمار می‌آید.
به گزارش «انتخاب»، ایران به روسیه اجازه داده است تا از حریم هوایی خود برای حمله در سوریه به‌عنوان بخشی از همکاری‌های نظامی بین دو کشور استفاده کند، روابط ایران و روسیه از ماه سپتامبر سال 2015 نزدیک‌تر شده است. ایران، در دوران پس از انقلاب هرگز به هیچ کشوری مجوز نداده بود تا نیروهای نظامی‌اش را در خاک ایران به طور موقت مستقر کند. به‌ویژه روسیه، که سابقه روابطشان نشان از سوظنی دائمی میان هر دو کشور دارد.
علت اصلی توسعه این روابط مسائل نظامی در جنگ سوریه بوده است. تابه‌حال روسیه از هواپیماهای خود برای کمک به اسد در پایگاه‌هایی در جنوب روسیه و از سپتامبر 2015 از پایگاه هوایی (Hmeimim) در نزدیکی لاذقیه در سوریه استفاده می‌کرد. پایگاه‌های جنوب روسیه در فاصله 3000 کیلومتری از سوریه قرار داشت، درحالی‌که پرواز هواپیماهای روسی از همدان این مسیر را به 700 کیلومتر کاهش داده است. این تغییر بدان معنی است که توپولف‌های روسی که می‌توانستد محموله‌ای پنج الی هشت تنی را در هنگام پرواز از روسیه حمل کنند، در حال حاضر این میزان را تا 22 تن در هنگام پرواز از ایران افزایش داده‌اند. درعین‌حال پیش از این جت جنگنده سوخوی روسی نمی‌توانست از روسیه بدون سوخت‌گیری به آسمان سوریه برسد.
اگرچه که ایران می گوید این همکاری‌ها در حال حاضر به پایان رسیده است اما حضور نیروهای روسی در خاک ایران نشان از تغییرات مهمی در روابط ایران و روسیه در پنج سال اخیر دارد. خبرها حاکی از آن است که قراردادهای تسلیحاتی مهمی میان ایران و روسیه در حال انعقاد است همچنین پروژه‌های روسیه برای ساخت نیروگاه‌های اتمی ایران نیز در حال آغاز شدن است.
البته این همکاری‌ها به‌منزله نبود اختلاف‌نظر میان ایران و روسیه و فراموش کردن خاطرات تاریخی تاریک میان روس‌ها و ایرانیان نیست اما این تغییرات نشان می‌دهد که هر دو کشور سعی دارند بر روی منافع مشترک منطقه‌ای‌شان تمرکز کنند. روسیه و ایران با استفاده از این اتحاد استراتژیک سعی دارند یک پیام روشن را به ایالات‌متحده و غرب ارسال کنند مبنی بر اینکه آن‌ها نبض منطقه را در دست دارند و بازیگران تعیین‌کننده هستند. این مسئله نشان از آن دارد که نظم نوینی در منطقه حاکم شده است و شواهد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نتوانستند واکنش مناسبی به این تغییرات بدهند و تنها در اظهارنظری اعلام کرده‌اند از این مسئله متأسف‌اند اگرچه که این تغییرات را پیش‌بینی کرده بودند.ترکیه نیز در حال حاضر وسوسه شده است تا آمریکا را رها کرده و به‌عنوان بازوی سوم به اتحاد ایران و روسیه بپیوندد و بتواند نقشی محوری در معادلات منطقه ایفا کند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که این اتحاد میان ایران و روسیه و پرواز جنگنده‌های روسی و ایرانی فراتر از خاک دو کشور موجب نگرانی‌های عمیقی برای اسرائیل شده است.
به نوشته رویترز، فاجعه منا در مکه که به مرگ چند صد ایرانی انجامید و پس از آن حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در دو شهر تهران و مشهد در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ به قطع کامل روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالیکه رویترز روز سه شنبه از «تماس تلفنی» امیر قطر با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با هدف ایجاد بهبود در روابط ایران با اعراب خلیج فارس خبر داد، تنش میان ایران و سعودی روز به روز بیشتر میشود. به گزارش انتخاب، امیر قطر در تماسی تلفنی با روحانی بر لزوم حسن هم‌جواری و «روابط همسایگی خوب» تاکید کرده است.
به نوشته رویترز، فاجعه منا در مکه که به مرگ چند صد ایرانی انجامید و پس از آن حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در دو شهر تهران و مشهد در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ به قطع کامل روابط دیپلماتیک این کشور و تعدادی از متحدانش با ایران منجر شد.
اما تنش در روابط این دو کشور بار دیگر و پس از ماهها، زمانی زبانه کشیده است. حال طبق گزارش خبرگزاری رسمی قطر امیر این کشور از در آشتی و میانجی‌گری وارد شده و عید قربان را که مسلمانان در روز دوشنبه جشن گرفتند به حسن روحانی، رئیس جمهور تبریک گفته است.
بنا بر این گزارش، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در تماس تلفنی خود تاکید کرده است که روابط ایران با همسایگان عرب خود در خلیج فارس «باید بر اصول حسن هم‌جواری، احترام متقابل و نیاز به حل و فصل اختلافات از راه گفت‌وگو متمرکز باشد».
در حوزه ژئوپلیتیک خلیج‌فارس، ما یک رقیب استراتژیک به نام عربستان سعودی داریم. مخصوصاً در وضعیت فعلی‌شان با مدیریت آمریکایی‌ها یا شاید صهیونیست‌ها. به نظر من می‌خواهند با ایران یک روابط تنش‌آلود به وجود آورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هرگز نباید به سوی تنش با عربستان حرکت کنیم/ باید روابط‌مان را با کشورهای عمان، کویت و حتی قطر بیش‌تر کنیم و با سعودی ها مدارا کنیم/عربستان در شهادت 200 هزار نفر ایرانی در دفاع مقدس شریک است
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با بیان این‌که "باید روابط‌مان را با کشورهای عمان، کویت و حتی قطر بیش‌تر کنیم" تصریح کرد: هرگز نباید به سوی تنش با عربستان حرکت کنیم.
به گزارش انتخاب به  نقل از العالم ، سردار صفوی در نشست مشترک مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به رقابت عربستان با ایران در منطقه گفت: در حوزه ژئوپلیتیک خلیج‌فارس، ما یک رقیب استراتژیک به نام عربستان سعودی داریم. مخصوصاً در وضعیت فعلی‌شان با مدیریت آمریکایی‌ها یا شاید صهیونیست‌ها. به نظر من می‌خواهند با ایران یک روابط تنش‌آلود به وجود آورند.
وی ادامه داد: سعودی‌ها نسبت به افزایش وزن ژئوپلیتیکی ایران معترض هستند و شکست‌های خود در سوریه، عراق، لبنان و حتی در یمن را به گردن ایران می‌اندازند. در حالی که این نتیجه سیاست‌های نه چندان خوب آنها و خرید سلاح و غیره بر مبنای پول‌های زیاد نفتی است. ضمن این‌که ایران تا به حال بسیار خویشتن‌داری کرده است. در جنگ ۸ ساله بیش‌ترین دولت‌هایی که به عراق کمک کردند، عربستان و کویت بودند. میلیاردها دلار را به عراق دادند و عراق این پول‌ها را تبدیل به موشک و بمب علیه ایران کرد که در شهادت ۲۰۰ هزار نفر شهید ایران شریک است.
دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: عربستان تا به حال فجایع بزرگی برای حجاج ما به وجود آورده است که نمونه‌اش فاجعه منا و شهادت چند صد ایرانی در سال قبل بود.
صفوی دربارۀ راهکار مدیریت شرایط کنونی هم تأکید کرد: به هر جهت در این حوزه پیشنهاد من این است که ما باید روابط‌مان را با کشورهای عمان، کویت حتی قطر بیش‌تر کنیم و در رابطه با سعودی‌ها مدارا کنیم. ما به هیچ وجه نباید به سمت تنش با سعودی‌ها حرکت کنیم. صلح، امنیت و قدرت برتر خلیج‌فارس از آنِ ماست که این را آمریکایی‌ها هم می‌دانند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد