سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

برای تغییر مدیران اجرایی خوزستان هیچ دستوری به من ندادند

نشست خبری غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اصحاب رسانه
شناسهٔ خبر: 3773021 -
اهواز ـ استاندار خوزستان گفت: برای تغییر مدیران اجرایی در خوزستان هیچ دستوری به من ندادند و به هر حال بررسی می کنم و اگر به تشخیص رسیدم، تغییرات لازم را اعمال می کنم.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی عصر امروز یکشنبه در نشست خبری با تبریک دهه ولایت و عید غدیر اظهار کرد: در زمینه پرداخت وام به بنگاه های کوچک اقتصادی، دولت سهمیه ای برای استان های مختلف تعیین و هر کدام ساز و کارهای خاص خود را دارند. به طور قانونی بانک ها به کسی که چک برگشتی دارد و یا وام های قبلی را تسویه نکرده، وام پرداخت نمی کنند ولی چون ستاد تسهیلات برای خروج از رکود تشکیل شده برخی از این موارد و ایرادها را در پرداخت وام لحاظ نکردند.

وی افزود: مسائلی مانند پیشرفت بالای ۶۰ درصد طرح یا میزان سرمایه در گردش نیز از جمله مسائل مطرح شده است که به طرح های اقتصادی و بنگاه ها با این شرایط تسهیلات پرداخت شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: ابتدا بانک ها حاضر به پذیرش نبودند ولی بعد با تشکیل جلسات مختلف با بانک ها و وحدت رویه ای که در میان مسئولان استان ایجاد شده تا حدود زیادی کارهایی را پیش بردیم و اکنون به استان دوم در پرداخت این تسهیلات رسیدیم. اگرچه این وضعیت هم برای ما قانع کننده نیست و باید در به چرخش درآوردن چرخ صنعت از تمام این تسهیلات استفاده کنیم.

وضعیت بیکاری استان مطلوب نیست

شریعتی بیان کرد: نسبت به صنایع و بیکاری واقعا این وضعیت را در استان مطلوب نمی دانم و راضی کننده نیست. باید تلاش شود که از تمام سهمیه پرداخت تسهیلات به صنعتگران و طرح های اقتصادی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تمام مسئله و مشکل را بر عهده بانک ها نمی دانم و مثلا کار برخی از مشتری ها ۸۰ درصد پیشرفت داشته ولی سراغ بانک نرفتند چون به هر دلیلی منصرف شدند.

استاندار خوزستان گفت: پول بانک ها هم پول مردم است و پول بیت المال که نیست و هرچه قانون و ستاد تسهیل مشخص کرده اجرایی می کنیم. به هیچ وجه از بانک ها بیشتر و یا کمتر از آن نمی خواهیم.

شریعتی عنوان کرد: وضعیت کارگری در کشت و صنعت هفت تپه رو به بهبودی است و کارگران از نحوه پرداخت سرمایه گذار جدید رضایت دارند. در زمینه مسائل آب و برق و گاز بدهی سنگین دارند و اجازه قطع این انشعابات را ندادم و فرصتی برای آنها گرفتم.

وی با اشاره به اینکه کارخانه کاغذ پارس هم در حال انجام فعالیت است و هیچ مشکلی ندارد، یادآور شد: با اجرای سیاست های دولت در زمینه خصوصی سازی هیچ مشکلی نداریم اما واگذاری ها باید مثل کاغذ پارس باشد نه مثل کارخانه قند دزفول که با مشکلاتی روبرو شدند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مشارکت خانواده ها و ایجاد انگیزه برای همکاری در مدیریت آموزش و پرورش هم خوب است، گفت: در ارتباط با طولانی شدن پروژه های شهرداری اولین مسئول مربوطه خود شهرداری است و حتی المقدور در این امور دخالت نمی کنم. به هر حال مردم باید در امور مدیریت و شوراها در کشور روند تکاملی خود را طی کنند.

شریعتی تأکید کرد: باید از فعالیت شوراها حمایت و البته در کنار آن انتقاد هم داشته باشیم تا این مدیریت ها علمی و کارشناسی تر باشد و شوراهای شهر روند تکاملی خود را طی کنند.

در امر شورای شهر و شهرداری دخالت نمی کنم

وی یادآور شد: تا جایی که به مسائل مردم آسیب و لطمه ای وارد نمی کند در امر شورای شهر و شهرداری هیچ نقطه ای از استان دخالت نمی کنم. همچنین وقتی نیاز به راهنمایی و گوشزد باشد از جایگاه یک شهروند و یا استاندار در خدمت آنها هستم اما سعی می کنم هیچ دخالتی را اعمال نکنم مگر اینکه قانون نقض شود.

استاندار خوزستان اظهار کرد: برای انجام پروژه های شهری نیز در صورت نیاز و امکان از اعتبارات استانی استفاده می کنیم. به اعتقاد من ۶۰ درصد از اعتبارات ارزش افزوده باید در زمینه کارهای جاری و ۴۰ درصد در زمینه پروژه های عمرانی هزینه شود.

شریعتی ادامه داد: باید در ازای ارزش افزوده به مردم خدمت ارائه شود و نباید تمام اعتبارات آن را برای کارهای جاری هزینه کنند. تأکید دارم شهرداری ها به سمتی بروند که برای ۴۰ درصد از این اعتبارات پروژه تعریف کنند.

وی تصریح کرد: تصادفات جاده ای را باید با کل کشور مقایسه کنیم و رشد آن را بسنجیم و بنا شده که در جلسه بعد کمیسیون ایمنی راه ها این آمار ارائه شود. تأکید بر این بوده که در ارائه آمار واقعیت ها را اعلام کنند تا مشکلات به طور واقعی تعیین و در راستای آن تلاش کنیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: جاده بهبهان به رامهرمز اکنون به مناقصه گذاشته شده و قسمتی از آن هم که قبلا پیمانکار داشته در کمربندی رامهرمز، چون مسیر اتوبان اهواز به شیراز است باید کل مسیر خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس را بسازیم.

شریعتی افزود: در محور ایذه به هفتکل نیز از پل هلایجان به ایذه که حدود دو کیلومتر است، کار شروع و از آنجا به بارون گرد هم که حدودا سه کیلومتر است قرار شده شروع شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: بارون گرد به باغملک هم پیمانکارش تعیین شده و مقداری از پروژه نیز فعال است. کارهای جاده باغملک به هفتکل نیز در حال انجام است و با قولی که معاون وزیر راه به ما داده بود برای به مناقصه رفتن آماده می شود.

شریعتی بیان کرد: ساخت جاده اهواز به مسجدسلیمان را از میانبر پیگیری کردیم و کل اعتباراتی که به آن داده شده ۹۰۰ میلیون تومان بوده و با این مبلغ نمی توان کاری را انجام داد، بنابراین در حال پیگیری برای برگزاری مناقصه هستیم تا پیمانکار را انتخاب و اعتبار را از طریق اسناد خزانه به پیمانکار انتخابی پرداخت کنیم.

وی اضافه کرد: وزیر نفت دستور داد که ۲۰ درصد پروژه جاده اهواز ـ مسجدسلیمان را انجام می دهد و برای بقیه مسیر از مسجدسلیمان به شهرکرد ۹۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که پیگیر ساخت تونل بزرگ در گردنه تاراز هستیم تا مناقصه آن برگزار شود و در این صورت قریب به ۱۱۰ کیلومتر جاده کوتاه تر می شود.

استاندار خوزستان خبر داد: کارهای مربوط به بهبود جاده های غرب به سمت چذابه نیز انجام شده و بخشی از مسیر به علت میدان مین بسته بود و گروه تخریب را به همراه مدیرکل راه و شهرسازی بریدم که الان جاده باز شده و به مسیر بازارچه رسیدیم. البته ساخت این مسیر جدید پنج کیلومتر تا مرز چذابه باقی مانده است.

برای ساخت وساز در حریم رودخانه ها مجوزی صادر نمی شود

شریعتی با تأکید بر اینکه دیگر برای ساخت و ساز در حریم رودخانه ها مجوزی صادر نمی شود، بیان کرد: برای تغییر مدیران اجرایی در خوزستان هیچ دستوری به من ندادند و به هر حال بررسی می کنم و اگر به تشخیص رسیدم، تغییرات لازم را اعمال می کنم.تغییر مدیران یکی از راه های اصلاح امور است ولی همه آن نیست. سلامت، بیکاری، مبارزه با فساد اداری، سرمایه گذاری و آموزش و پرورش مسائلی هستند که باید نسبت به آن عنایت ویژه ای داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم تلاش در راستای داشتن همگرایی گفت: در غرب کارون قریب به ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود. در ماهشهر نیز حدود ۶ میلیارد دلار برای پتروشیمی ها و همچنین ۱۸۰ میلیون یورو در صنایع فولاد جهان آرا سرمایه گذاری می شود.

استاندار خوزستان یادآور شد: تزریق ۷۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور شوک خوبی را برای بهبود اقتصاد وارد می کند و پیشرفت های خوبی در پیش داریم.

شریعتی خبر داد: روز گذشته حواله ۱۰ میلیون دلاری برای راه اندازی فاضلاب شرق اهواز با همکاری کشور عراق صادر شد و با سفیر ایران در عراق صحبت و تقاضا کردم که این کار هرچه سریعتر انجام شود. در صورت اجرای این کار روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب آب برای صنعت و کشاورزی بازیافت می شود و در این شرایط کم آبی کار خوبی است.

وی اظها کرد: سیستم فاضلاب برای ۱۶ شهر استان قبلا از طریق اوراق قرضه کشیده شد ولی هیچ کدام از آنها وارد مدار نشده و ۶۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این اوراق قرضه زیر خاک مدفون شده است.

استاندار خوزستان خبر داد: بنا به اعلام شرکت آب و فاضلاب خوزستان در حال حاضر برای به مدار وارد شدن آن سیستم های اجرا شده در ۱۶ شهر به اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز هست.

شریعتی ادامه داد: این سیستم ها در تمام نقاط ۱۶ شهر اجرا نشدند و اگر بخواهیم تمام این شهرها را به صورت کامل مجهز به سیستم فاضلاب کنیم، آن وقت به اعتبار ۴۷۰ میلیارد تومانی نیاز داریم.

۱۰ هزار میلیارد تومان برای ساماندهی کامل فاضلاب استان

وی اظهار کرد: برای ساماندهی کامل فاضلاب در استان خوزستان به اعتبار ۳.۲ میلیارد دلاری یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

استاندار خوزستان در ارتباط با رسیدگی به آسیب های اجتماعی گفت: بحث آسیب های اجتماعی در کشور مسئله مهمی است و مقام معظم رهبری در این زمینه تأکیدات بسیاری را به مسئولان عالی نظام و وزرای مربوطه داشته اند. این مسائل شامل سکونت گاه های غیررسمی، اعتیاد، بانوان و خانواده می شود.

شریعتی انتقاد کرد: در متروی اهواز اهتمام جدی نداشتیم و مسئولان در استان های دیگر همه با هم به موضوع ورود پیدا کردند ولی در این استان کمتر ورود پیدا کردند. در اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز بالای ۵۰۰ میلیارد تومان آورده استان و یا شهرداری های کلانشهرها بوده ولی در اهواز آورده شهرداری تنها ۸۴ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: باید بودجه ای سالانه برای اربعین اختصاص و ردیف بودجه ای برای استان هایی که میزبان هستند، تعیین شود. معاون عمرانی وزیر قول همکاری اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان در این زمینه را داده است.

شریعتی در پایان گفت: دو گروه کارشناسی برای کاهش آثار زیست محیطی سد گتوند در حال فعالیت هستند و در دیدار با رئیس جمهور وی از تکمیل شدن این مطالعات سوال و خواستار پیگیری جدی آن شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد