سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه:

هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد/ جمع‌آوری سازمانهای نظامی «حرف غلطی» است /مسئولان و مردم آقایی دلار را بشکنند/برخی‌ها به زبان می‌گویند امریکا دشمن است/ نسبت به آینده هیچ نگرانی ندارم

خبرگزاری فارس: هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد/ جمع‌آوری سازمانهای نظامی «حرف غلطی» است /مسئولان و مردم آقایی دلار را بشکنند/برخی‌ها به زبان می‌گویند امریکا دشمن است/ نسبت به آینده هیچ نگرانی ندارم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی اظهارنظرهای اخیر مبنی بر اینکه علت پیشرفت برخی کشورها، جمع آوری سازمان‌های نظامی آنها بوده است، تأکید کردند: باور این سخنان از کسانی که به آنها نسبت داده شده، بسیار سخت است، اما اگر چنین سخنانی واقعاً بیان شده باشد، حرف غلطی است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار شرکت کنندگان در همایش سراسری فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه را «سنگر مستحکم انقلاب» و «عنصر شاخص دفاع از امنیت داخلی و خارجی و هویت برجسته و ممتاز و مورد نیاز برای پیشرفت کشور و حرکت به سوی آرمانها» دانستند و ضمن اشاره به برخی انحرافها برای مقابله با اجزاء اصلی قدرت نرم و معنوی نظام اسلامی و تحریف آنها، گفتند: یکی از اجزاء مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی، بی اعتمادی مطلق به قدرتهای سلطه گر و در رأس آنها امریکا است و این بی اعتمادی باید روز به روز گسترش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود، فرمان امام(ره) برای تشکیل نیروهای سه گانه سپاه را ناشی از نگاه نافذ و دوراندیشانه و دلِ نورانی آن مرد بزرگ و الهی دانستند و در خصوص اهمیت و ارزش و جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزودند: جمله معروف امام(ره) مبنی بر اینکه «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» به این دلیل بود که سپاه، شجره طیبه ای است که از هویت آن، ایمان و حرکت انقلابی و جهادی می تراود و حفظ کشور و انقلاب نیز منوط به استمرار این عناصر مهم است.
حضرت آیت الله خامنه ای لازمه رسیدن به آرمان بزرگ انقلاب یعنی «تشکیل تمدن نوین اسلامی» و دفاع از نظام اسلامی در برابر توطئه ها را «حرکت انقلابی و جهادی» بر شمردند و گفتند: اکنون بعد از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی به خصوص بعد از دوران دفاع مقدس، حقیقت سخن آن انسان عمیق، مجرب و متوکل به خدا در مورد سپاه، بیش از پیش روشن تر شده و باید گفت «سپاه سنگر مستحکم انقلاب است».
ایشان با تأکید بر اینکه دفاع از امنیت داخل و خارج از مرزها یکی از وظایف اساسی سپاه پاسداران است، خاطرنشان کردند: سپاه علاوه بر حفظ امنیت و مسائل دفاعی، در عرصه های دیگری همچون سازندگی، عمران، خدمت رسانی به محرومان، مسائل فرهنگی و هنری و تولید فکر انقلابی، نقش آفرین و تأثیرگذار است که این اقدامات باید ادامه یابند و به اطلاع مردم و افکار عمومی نیز رسانده شوند.
رهبر انقلاب اسلامی، اقدامات دفاعی، سازندگی و فرهنگی سپاه را برجسته و ممتاز خواندند و با تأکید بر اینکه چنین ارزیابی از اقدامات سپاه، واقع گرایانه و غیرجانبدارانه است، افزودند: حتی دشمنان نظام و انقلاب نیز چنین قضاوتی درباره سپاه پاسداران دارند.
فرمانده کل قوا با تأکید بر اینکه حفظ هویت سپاه، اقدامی مهم و نیازمند هوشیاری و آسیب شناسی دائمی است، خاطرنشان کردند: حفظ، به معنای توقف در زمان نیست بلکه باید همگام با تغییر ابزارها و پیشرفتهای دشمن، سپاه نیز به پیشرفتهای خود در عرصه های علم و فناوری و نوآوریها قانع نباشد و حرکت رو به جلو متوقف نشود.
حضرت آیت الله خامنه ای، «امنیت» را موضوعی بسیار مهم و زمینه ساز پیشرفت معنوی و مادی جامعه خواندند و گفتند: از جمله وظایف سپاه، تأمین امنیت داخلی و خارجی است و اگر امنیت خارجی وجود نداشته باشد، و در خارج از مرزها جلوی دشمن گرفته نشود، امنیت داخلی هم از بین خواهد رفت.
ایشان، لازمه رفع تهدیدهای نظامی را اقتدار روزافزون نیروهای مسلح دانستند و افزودند: در طول سالهای گذشته گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسئولان مطرح شده مبنی بر اینکه رفع تهدید نظامی و جنگ به دلیل فلان اقدام بوده است، در حالی که این سخنان صحیح نیست، زیرا تنها عامل رفع تهدید نظامی، «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» بوده و خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به برخی اظهارنظرهای اخیر مبنی بر اینکه علت پیشرفت برخی کشورها، جمع آوری سازمان های نظامی آنها بوده است، تأکید کردند: باور این سخنان از کسانی که به آنها نسبت داده شده، بسیار سخت است، اما اگر چنین سخنانی واقعاً بیان شده باشد، حرف غلطی است.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: کشورهایی که گفته می شود سازمان نظامی خود را جمع آوری کردند، به اختیار خود این کار را نکردند بلکه آنها در جنگ جهانی نابود شده بودند و به آنها اجازه ندادند که سازمان نظامی داشته باشند.
ایشان تأکید کردند: هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی گذارد، بنابراین باید قدرت دفاعی کشور را روز به روز استحکام بخشید.
رهبر انقلاب اسلامی، «ایمان» را عامل اصلی استحکام توان دفاعی کشور بر شمردند و خاطرنشان کردند: جنگ نامتقارن به همین معنا است و طرف مقابل با وجود داشتن ابزار و تجهیزات پیشرفته، فاقد عامل ایمان است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: نمونه بارز جنگ نامتقارن در عراق روی داد و آن هنگامی بود که نیروهای مردمی عراق که فاقد تجهیزات پیشرفته نظامی هستند اما از ایمان بالایی برخوردارند، توانستند مناطقی را آزاد کنند که نظامیان امریکا و هم‌پیمانان آنها، از ابتدای حضور در عراق نتوانسته بودند آن مناطق را به تسلط خود در آورند.
ایشان در ادامه سخنان خود به موضوع «تحریف اجزاء قدرت نرم نظام اسلامی» نیز اشاره کردند و گفتند: در کنار حرفهای غلطی که درباره توان دفاعی کشور گفته می شود، برخی غلط‌پردازی‌ها و تحریف ها هم درباره بعضی از مفاهیم انقلاب انجام می شود که خطر آن، از سخنان غلط بیشتر است.
رهبر انقلاب اسلامی، نفی مفهوم «استقلال» و مساوی دانستن آن با انزوا را یکی از این تحریف‌ها برشمردند و افزودند: هدف اصلی از نفی استقلال، پیروی از نظم های ترسیمی قدرتهای سلطه گر است که متأسفانه عده ای دانسته یا ندانسته، در حال تکرار این موضوع هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای، «استقلال، فرهنگ و اعتقادات» را مایه هویت یک ملت دانستند و تأکید کردند: به چه دلیلی باید از هویت واقعی خود دست کشید و از روش های غلط و مفتضح غربی ها پیروی کرد؟
ایشان، موضوع شرم آور «همجنس گرایی» را یکی از موارد بر خلاف مصلحت و خلقت بشر برشمردند و گفتند: در تبلیغات جهانی به گونه ای فضاسازی و هوچی گری می کنند که اگر کسی منکر این مسائل خلاف شود، احساس انزوا کند و به همین علت حتی برخی مقامات غربی برای رأی آوردن از چنین تفکر غلطی اعلام طرفداری می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نتیجه عدم استقلالی که غربی ها بر آن تأکید می کنند، چنین وضعیتی است، حال آیا ما باید تفکر الهی و نورانی اسلام را رها کنیم و پیرو چنین تفکر مفتضحی شویم؟
حضرت آیت الله خامنه ای یکی دیگر از تحریف های اجزاء قدرت نرم نظام اسلامی را، «مساوی دانستن آرمانگرایی با عدم عقلانیت» دانستند و خاطرنشان کردند: آرمانگرایی عین عقلانیت است زیرا اگر ملتی بدون آرمان شود، همانند وضعیت امروز جوامع غربی از درون تهی و پوچ خواهد شد.
ایشان تأکید کردند: آنچه که موجب شوق به پیشرفت و حرکت در ملتها می شود، آرمانها هستند و هرچه این آرمانها والاتر، مجرب تر و نورانی تر باشند، حرکت صحیح تر خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی به یکی دیگر از تحریف ها درخصوص اجزاء قدرت نرم نظام اسلامی اشاره کردند و گفتند: یکی از عناصر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، «بی اعتمادی مطلق به قدرتهای سلطه گر جهانی» است که امروز مظهر آن امریکا است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم گسترش بی اعتمادی مطلق به امریکا، افزودند: متأسفانه برخی ها حاضر نیستند این بی اعتمادی را قبول کنند و اگرچه به زبان می گویند امریکا دشمن است اما احساس واقعی بی اعتمادی به امریکا، در آنها وجود ندارد.
ایشان خاطرنشان کردند: هنگامی که در انسان احساس دشمنی و بی اعتمادی واقعی به طرف مقابل وجود داشته باشد، در مذاکرات و دیدارها، الزامات آن را رعایت می کند و به گفته های طرف مقابل مطلقاً اعتماد نخواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی، بی اعتمادی مطلق به امریکا را نتیجه عقلانیت ناشی از فکر و عمق و تجربه دانستند و گفتند: موضوع دشمنی امریکا را در طول سالهای متمادی بعد از انقلاب و در قضایای اخیر مذاکرات هسته ای و در مسائل دیگر دیده ایم.
حضرت آیت الله خامنه ای به یک نمونه تاریخی اشاره کردند و افزودند: در قضیه مشروطه، هنگامی که به انگلیسی ها اعتماد و راه به سمت سفارت آنها کج شد، ضربه اساسی وارد و نتیجه آن 75 سال عقب ماندن کشور، شد.
ایشان خطاب به برخی کشورهای منطقه خاطرنشان کردند: اگر هوشیار نباشید و ترفند نظام سلطه امریکا را درک نکنید و فریب لبخند آنها را بخورید، شما هم ممکن است 50 یا حتی 100 سال عقب بیفتید.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر ما امروز راه را برای مذاکره با امریکاییها و وسوسه های آنها در بخشهای مختلف، باز کنیم، نه فقط زمینه ساز نفوذ آشکار و پنهان آنها شده ایم بلکه پیشرفت مورد نظر کشور هیچ گاه محقق نخواهد شد و عقب ماندگی قطعی خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم هوشیاری و بیداری مسئولان در قبال نفوذ و سلطه دشمن خاطرنشان کردند: امریکاییها اصرار دارند که ما با آنها درباره مسائل منطقه غرب آسیا به‌ویژه سوریه، عراق، لبنان و یمن مذاکره کنیم؛ هدف واقعی آنها از این درخواستهای مذاکره چیست؟ آنها هدفی جز جلوگیری از حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان عامل اصلی ناکامی های امریکا، ندارند.
ایشان با اشاره به ترفندهای مذاکراتی امریکاییها و دشمنی های آشکار آنها که نمونه هایی از آن در مذاکرات هسته ای دیده شد، گفتند: عقلانیت اقتضاء می کند، نسبت به کسانی که دشمنی خود را آشکار کرده اند، بی اعتمادی مطلق داشته باشیم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی زمزمه ها برای مذاکره با امریکا درخصوص مسائل منطقه نیز تأکید کردند: مذاکره با امریکا نه تنها فایده ندارد، بلکه ضرر هم دارد و این موضوع، با استدلال به مسئولان سطوح بالای کشور گفته شده و آنان نیز پاسخی در رد آن نداشتند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه مذاکره نه تنها دشمنی ها را کم نمی کند بلکه زمینه را برای نفوذ باز می کند، به امنیت حاکم بر کشور اشاره کردند و افزودند: دشمن تمام تلاش خود را برای بر هم زدن امنیت کشور قرار داده است، بنابراین همه سازمانهای نیروهای مسلح و دستگاههای مربوطه باید از این امنیت به عنوان یک دستاورد مهم در دنیای ناامن امروز، محافظت کنند.
ایشان علاوه بر امنیت محیط زندگی، امنیت فرهنگی و فکری را نیز بسیار مهم برشمردند و تأکید کردند: سپاه باید در همه این موارد نقش آفرینی داشته باشد.
فرمانده کل قوا سپس در بیان چند توصیه خطاب به پاسداران انقلاب اسلامی، محور همه توانایی‌های سپاه را «ایمان و روحیه انقلابی و جهادی» دانستند و افزودند: نباید اجازه داد که روحیه انقلابی با میل و دل بستن به دنیا و وارد شدن در مسابقه تجمل پرستی و اسراف تضعیف شود.
«لزوم حفظ پیوستگی نسلهای جدید سپاه با مفاهیم انقلاب» و «اهمیت مسئله آموزش»، توصیه‌های بعدی رهبر انقلاب اسلامی بود.
ایشان همچنین از «بسیج» به‌عنوان «ظرفیتی ملی» یاد کردند و با اظهار خرسندی از فعالیتهای فراوان در این مجموعه مردمی، بر عمق‌بخشی به فعالیتها تأکید کردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به «نقش الگو و آینده‌ساز ملت ایران در تحولات جهانی» خاطرنشان کردند: اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.
رهبر انقلاب اسلامی، علت عصبانیت دشمنان از ملت ایران را همین ویژگی الهام‌بخشی جمهوری اسلامی خواندند و افزودند: حرکت ملت ایران با وجود انبوه فشارها، تحریمها و تهدیدها روز به روز شفاف‌تر و شجاعانه‌تر، و نهال پاک و مبارک انقلاب اسلامی هر روز تناورتر شده است.
ایشان با اشاره به تلاش دستگاههای تبلیغاتی تحت سلطه صهیونیستها برای پوشاندن این واقعیات درخشان، استقبالهای مردمی از مسئولان در برخی سفرهای خارجی را دلیل دیگری بر الگو شدن ملت ایران دانستند و افزودند: جمهوری اسلامی هنوز در ابتدای راه دستیابی به اهداف و آرمانهای والاست اما همین مقدار از حرکت و نشان دادن استقلال، ایستادگی و عزم راسخ نیز دلهای ملتها را به خود جذب کرده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم ادامه دادن این راه نورانی با قدرت و آمادگی مادی و معنوی روزافزون، خاطرنشان کردند: درس قرآن به ما این است که در مقابل دشمنی‌ها باید با یاری جستن از خداوند، استقامت و پایداری کرد، زیرا خدا و هدایت الهی همراه ما است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر ما انگیزه، ایمان و عزم راسخ خود را حفظ کنیم و عقل و تدبیر را به‌درستی به کار ببندیم، بر تدابیر همه‌جانبه دشمنان فائق خواهیم آمد و برخلاف تصور برخی که خیال می‌کنند، محاصره شده‌ایم، همه دشمنان را به خاک خواهیم نشاند.
ایشان تأکید کردند: من نسبت به آینده هیچ نگرانی ندارم و معتقدم به توفیق الهی، فردای کشور از امروز آن، بسیار بهتر خواهد بود.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تبریک دهه امامت و ولایت، رویکرد فرماندهان و مسئولان سپاه و بسیج را تداوم گفتمان امام و رهبری خواند و گفت: سپاه همه ظرفیت‌های خود را برای عمل به وظایف و مأموریت ها و برافراشته نگه داشتن پرچم تمدن‌ساز انقلاب اسلامی به‌کار خواهد گرفت.
همچنین سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه در گزارشی گفت: سپاه برای انجام رسالت خود بر حفظ ظرفیت‌های انقلاب اسلامی، گسترش سطح قدرت در جهان اسلام، کمک به تحقق آرمان‌های انقلاب و مبارزه با مظاهر اشرافی‌گری، فساد، تبعیض و وادادگی تمرکز دارد.
سرلشکر جعفری افزود: اساس راهبرد بازدارندگی سپاه، ارتقای معنویت و حفظ روحیه انقلابی در همه سطوح است.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه نمی‌گذاریم طرح‌های خباثت‌آلود آمریکا برای نفوذ و استحاله نظام تحقق یابد، تاکید کرد: اطمینان داشته باشید ریشه‌ها و سرشاخه‌های شجره خبیثه‌ای که بخواهد سیاست‌های آمریکا را در کشور نفوذ دهد، قطع خواهد شد و انقلاب اسلامی با حمایت‌ها و هدایت‌های فرمانده کل قوا برای عبور از مرحله سوم تکوین خود پاسداری می‌شود.

روسیه متن توافق با آمریکا بر سر سوریه را فاش کرد

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در شورای امنیت امروز در پی حمله نیروهای ائتلاف به مواضع دولت سوریه در دیر الزور، متن توافق محرمانه میان مسکو و واشنگتن بر سر سوریه را فاش کرد.
به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، در پی حمله انجام شده گروه ائتلاف به سرکردگی آمریکا به سربازان ارتش سوریه، نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، جزئیات توافق انجام شده میان کشورش و آمریکا بر سر سوریه را فاش کرد.
 
بر اساس این گزارش، «ویتالی چورکین» در حاشیه جلسه شورای امنیت، با بیان این مطلب که روسیه اسنادی را افشا می کند که مطابق با میل آمریکا نیست،  گفت: به جهت برخی از دلایل که ما آن را متوجه نمی شویم، آمریکا قبول نکرد تا متن اسناد (توافق) به شما و حتی نمایندگان سازمان ملل نشان داده شود. اما من محتوای این دو سند را اینجا افشا می کنم تا همه چیز روشن شود. «چورکین» گفت: روسیه و آمریکا قرار است فعالیتهای مشترکی جهت تثبیت اوضاع در سوریه انجام دهند که شامل انجام برخی فعالیتها در نزدیکی حلب نیز می شود. اولویت ما جداسازی تروریست های تحت کنترل داعش و جبهه النصره از نیروهای مخالفین میانه رو و جدایی شورشیان میانه رو از شبه نظامیان النصره است.  
وی همچنین با خواندن بخشی از توافق به امضا رسیده توسط دو طرف در ماه جولای سال جاری میلادی افزود: هدف گروه اجرای مشترک، ایجاد همکاری های وسیع بین آمریکا و فدراسیون روسیه است. طرف ها یعنی روسیه و آمریکا با یکدیگر در چارچوب یک گروه اجرای مشترک و به منظور شکست جبهه النصره و داعش همکاری می کنند. آنها برای حفظ آتش بس و حمایت از روند انتقال سیاسی توضیح داده شده در قطعنامه ۲۲۵۴ مصوب شورای امنیت سازمان ملل با یکدیگر کار می کنند.  
«چورکین» همچنین در ادامه سخنانش به توضیح اینکه چرا آمریکایی ها نمی خواهند متن این توافق به کسی نشان داده نشود گفت:  دلیل اینکه آنها نمی خواهند ( این متن) عمومی شود به جامعه بین الملل و افکار عمومی در آمریکا و روسیه بازمی گردد.  چراکه (در صورت فاش سازی) همه متوجه می شوند که چه کسی توافق را زیر پا می گذارد. منبع: مهر

موشک‌های ایران با یک دهم هزینه ساخته می‌شوند/در مذاکرات دستاورد دندان‌گیری که مشکل مردم را حل کند به دست نیامد/ اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق نجات داد

خبرگزاری فارس: موشک‌های ایران با یک دهم هزینه ساخته می‌شوند/در مذاکرات دستاورد دندان‌گیری که مشکل مردم را حل کند به دست نیامد/ اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق نجات داد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق نجات داد، گفت: در مذاکرات انتظارات مردم بالا رفت اما دستاورد دندان‌گیری که مشکلات را حل کند به دست نیامد.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق کل سپاه پاسداران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به منظور تشریح سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با فرماندهان و مسئولان سپاه در خصوص اهمیت توجه به تجهیز و ارتقای توان نیروهای مسلح اظهار داشت: از همان سال 64 که نیروهای سه‌گانه سپاه تشکیل شد و هر ساله مجمع فرماندهان سپاه در حضور حضرت امام و بعدها در حضور مقام معظم رهبری شکل گرفت همواره یکی از نکات مورد تأکید امام و رهبری بازسازی نیروهای مسلح و توجه به دفاع همه‌جانبه بوده است و رهبر معظم انقلاب نیز همیشه بر موضوع امنیت که همه مسائل کشور به آن ارتباط دارد تأکید داشته‌اند.

رضایی امنیت پایدار و خوداتکا را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قدرت منطقه خاورمیانه، غرب و جنوب غرب آسیا است که این توان هم در داخل و هم در خارج تست می‌شود و به قدرتی تبدیل شده‌ایم که ندادن تجهیزات توسط کشورهای دیگری خللی در آن ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ما امروز تسلیحات خود را بومی کرده و سازماندهی‌مان نیز متکی به دانش خودمان است، افزود: حتی آمریکایی‌ها هم به نقش مؤثر جمهوری اسلامی ایران در شکل‌دهی به نظم منطقه اذعان دارند.

فرمانده اسبق سپاه ایمان، ابتکار، خلاقیت و نوآوری را از جمله عناصر تشکیل اقتدار نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: امروز مصادیق ایمان را می‌توان در شهادت‌طلبی جوانان و مدافعان حرم دید و در حوزه خلاقیت و فناوری نیز که در سپاه موج می‌زند هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی نیروهای انقلابی در سپاه را بگیرد.رضایی به موضوع تجهیزات به عنوان یکی دیگر از عناصر تشکیل اقتدار اشاره کرد و افزود: ما در این زمینه باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم تا به تجهیزات مدرن و به‌روز دست یابیم و از فناوری روز دنیا عقب نمانیم.

وی خاطرنشان کرد: یک زمانی موشک‌های ما 200 تا 300 کیلومتر با خطای 150 متر داشت اما امروز موشک‌های ما در فاصله 2هزار کیلومتری هدف را با خطای 2 تا 5 متر مورد اصابت قرار می‌دهند و متخصصان ما در تلاشند تا این میزان خطا را هم کم کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما موشک‌های پیشرفته خود را با هزینه یک دهم نسبت به قبل می‌سازیم، اظهار داشت: وقتی دشمن روز به روز تسلیحات جدید تولید می‌کند ما هم باید به افزایش توان دفاعی خود بپردازیم.

رضایی خاطرنشان کرد: امروز امنیت فقط در حوزه سخت‌افزاری نیست بلکه در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصاد و اجتماعی نیز تعریف می‌شود و این امنیت چند مؤلفه دارد که یکی از مهم‌ترین آنها انسجام ملی است و این به معنی آن است که افراد زیاد خلاف یکدیگر حرف نزنند و نگویند چرا این همه نیروی نظامی داریم.وی ادامه داد: من وقتی این حرف‌ها را می‌شنوم یاد یک سال پیش از جنگ می‌افتم که دولت موقت و آقای بازرگان اشتباهات بزرگ راهبردی داشتند. مثلاً قراردادهای نظامی را به صورت یک جانبه لغو کردند که از جمله آن می‌توان به قرارداد خرید جنگنده‌های F16 از آمریکا و یا خرید ناو از ایتالیا و یا خریدهای دیگر از انگلیس و آلمان اشاره کرد و یا اینکه دولت موقت پیش از جنگ زمان خدمت وظیفه را نصف کرد و این در حالی بود که ما بلافاصله با جنگ روبه‌رو شدیم. بنابراین اظهار این حرف‌ها درست نیست.

فرمانده اسبق سپاه گفت: گاهی این حرف‌ها بر اثر اشتباه است اما بعضی‌ وقت‌ها مسئولین کشور که آگاهی کمتری از مسائل نظامی دارند تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار می‌گیرند و خواسته یا نخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند. در حالی که نیروهای مسلح ما باید مرتباً آمادگی خود را بالا ببرند.

رضایی یادآور شد: اینها در حالی است که ما در 10 تا 15 سال گذشته سه بار توسط اسرائیلی‌ها و دو بار توسط آمریکایی‌ها با تهدید جنگ روبه‌رو شدیم خصوصاً از وقتی که آمریکایی‌ها وارد منطقه شده و به عراق و افغانستان حمله کردند.

وی با بیان اینکه دکترین دفاعی ما براساس بازدارندگی تعریف شده است، افزود: ما باید همواره آماده جنگ باشیم و قدرت خود را به دشمن نشان دهیم و هرچه برد موشک‌های ما بیشتر شود امنیت بیشتر شده و احتمال جنگ کمتر می‌شود و اگر آمادگی‌مان را از دست بدهیم دائماً از سوی دشمن مورد تهدید و تهاجم قرار خواهیم گرفت آن هم در حالی که می‌بینید تمام اطراف ایران حتی کشور ترکیه درگیر ناامنی و آشوب است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی کارشکنی‌ها و چالش‌آفرینی‌ها در خصوص نیروهای مسلح و نظامیان اظهار داشت: گاهی این پارازیت‌ها که در خصوص نظامیان ایجاد می‌شود اعتقادی است یعنی افرادی که این کار را می‌کنند اصولاً با نظامی‌ها مشکل دارند اما برخی از این اقدامات به دلیل آن است که افراد در حل مسائل اقتصادی کشور پاسخی برای ارائه ندارند.

رضایی گفت: نظامی‌ها توانستند اقتدار و امنیت را حل کنند چرا شما نمی‌توانید اقتصاد را حل کنید در حالی که ما در حوزه نظامی نسبت به اقتصاد با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو بودیم.

وی ادامه داد: باید این سؤال را پرسید که علی‌رغم این همه تحریم چرا نیروهای مسلح ما به لحاظ علمی و فناوری یک قدرت بزرگ محسوب می‌شوند ولی در حوزه اقتصاد آقایان نمی‌توانند تورم و بیکاری را حل کنند. بهتر است آنها به دنبال حل مشکلات اقتصادی باشند و به نظامی‌ها کاری نداشته باشند.

فرمانده اسبق سپاه این موارد را نوعی فرار رو به جلو توسط مسئولان اقتصادی دانست و گفت: اینها نتوانستند تحول اساسی ایجاد کنند البته من نمی‌گویم همه افراد اما برخی چون جوابی برای کار خود ندارند این مسائل را مطرح می‌کنند.

رضایی تأکید کرد: اقتصاد ایران راهی ندارد مگر اینکه همان مسیری که در حوزه اقتدار طی کردیم برود و راههای مختلفی که تجربه شده نتیجه نداده است.وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حل مشکلات کشور با اتکا به کمک آمریکا که در تفکر برخی افراد وجود دارد، اظهار داشت: حدود 100 سال است که روشنفکران ما چنین اشتباهی را مرتکب می‌شوند. در مشروطه فریب انگلیس را خوردند و در ملی‌ شدن نفت هم مصدق فکر می‌کرد آمریکایی‌ها به او کمک خواهند کرد اما همان‌ها علیه دولت مصدق کودتا کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: ما در انقلاب این دندان را کندیم و به دور انداختیم و گفتیم که به قدرت‌هایی مثل آمریکا و انگلیس اعتماد نداریم و هرگاه به آنها اعتماد نکردیم پیشرفت کردیم و هر وقت منتظر کمک آنها بودیم با مشکل روبه‌رو شدیم.

رضایی تصریح کرد: هنوز هم خیلی‌ها منتظرند که آمریکا به کمک آنها بیاید برای همین کار نمی‌کنند، تردید دارند و خودباوری را نپذیرفتند و آسمانی رویارویی مثل رابطه با آمریکا برای خود ترسیم کردند اما بی‌اعتمادی به قدرت‌ها یکی از دستاوردهای تاریخی ما است و این تنها در موضوعی مثل برجام هم نبوده بلکه ما بارها آمریکایی‌ها را تست کرده‌ایم.

فرمانده اسبق سپاه در ادامه به ذکر خاطره‌ای در این خصوص پرداخت و گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رئیس جمهور ترکیه از طرف آمریکایی‌ها پیامی آورد و گفت اگر کمک کنید تا گروگان‌های آمریکایی در لبنان آزاد شوند آمریکا برای‌تان کاری خواهد کرد که در مخیله‌تان نمی‌گنجد. آقای هاشمی از ما که فرمانده سپاه بودیم خواست تا کاری کنیم و ما هم هرچند نمی‌توانیم به حزب‌الله دستور دهیم اما یکی از افراد را به لبنان فرستادیم و حزب‌الله قانع شد که چهار گروگان آمریکایی آزاد شوند اما هیچ اتفاقی نیفتاد و بعد از آقای هاشمی سؤال کردیم آن وعده‌هایی که رئیس جمهور ترکیه آورد چه شد.

رضایی ادامه داد:‌ به هر حال ما بارها اینها را تست کردیم و دریافتیم که باید به توان خود متکی شویم و هرچه جلو برویم آمریکا مجبور است راه را باز کند.به گزارش فارس وی در ادامه این گفت‌وگو به معایب و محاسن برجام پرداخت و اظهار داشت: یکی از مشکلات بزرگ ما این است که بانک‌های بزرگ جهان با ما کار نمی‌کنند. سوئیفت باز است اما امکان مبادله ارز نیست و وقتی بانک‌های بزرگ با ما کار نکنند برخی بانک‌های کوچک نیز از آنها تبعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما امروز پول‌های زیادی در نقاط مختلف جهان داریم اما تبدیل آنها به دلار و یا تبدیل دلار به بقیه ارز‌ها ممکن نیست. در واقع آمریکایی‌ها روی کاغذ یک چیز می‌نویسند و در عمل طور دیگری رفتار می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به این ترتیب انتظارت مردم در مذاکرات بالا رفت اما چیز دندان‌گیری که مشکل را حل کند به دست نیامد.

رضایی در خصوص محاسن برجام نیز گفت:‌ یکی از محاسن این بود که ایران در چنین سطح بزرگی بین‌المللی در مقابل چندین قدرت نشست و یک اعتبار و وجاهت بین‌المللی برای کشور درست شد و حسن دیگر این بود که آمریکایی‌ها در یک دو راهی یعنی عقب‌نشینی و یا حرکت به سمت جنگ بودند و در واقع اوباما با برجام آمریکا را از باتلاق نجات داد.

وی افزود: از طرف دیگر حریم امنیتی ما افزایش یافت و دنیا فهمید که آمریکا نمی‌تواند به سمت جنگ پیش برود و اگر می‌توانست وارد جنگ شود مذاکره نمی‌کرد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در برجام با چند قدرت مذاکره کردیم و نه آمریکا، اظهار داشت: البته آمریکایی‌ها در برجام قصد داشتند همه را کنار بزنند و مطلوب‌شان این بود که خودشان مستقیماً با ما مذاکره کنند و در حوزه‌های منطقه‌ای هم به دنبال چنین هدفی هستند در حالی که این مسائل اصلاً مربوط به آمریکا نیست.

رضایی افزود: در خصوص سوریه هم که روس‌ها وارد مذاکرات شدند ممکن است در آینده میز مذاکرات بین چند کشور شکل بگیرد اما آمریکایی‌ها دوست دارند همه را حذف کنند و خودشان با ما مذاکره کنند.

وی یکی از اهداف آمریکایی‌ها از این خواسته را متزلزل کردن و شکستن پشتیبانی از مقاومت دانست و افزود:‌ آمریکا به دنبال شکست مقاومت است و در آتش‌بس اخیر هم رفتار زشت آنها را دیدیم در حالی که بخشی از شهر دیرالزور سوریه در اختیار ارتش سوریه بود اما دیروز جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های آمریکا که از اردن و ترکیه بلند شده بودند مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دادند و تروریست‌ها نیز از فرصت استفاده کردند و این مراکز را به محاصره خود درآوردند و اکنون ارتش سوریه با کمک روسیه سعی می‌کند تا این مواضع را پس بگیرد.

فرمانده اسبق سپاه نقش ایران در عراق را در حوزه آموزش و کمک‌رسانی توصیف کرد و افزود: ما به جبهه مقاومت کمک می‌کنیم و این همکاری براساس قوانین خودمان و استانداردهای بین‌المللی است و در این چارچوب از هیچ کمک آموزشی، مستشاری و... دریغ نخواهیم کرد و معتقدیم امنیت کشورهای منطقه به هم مرتبط است و اگر ناامنی ایجاد شود این ناامنی‌ها به همه کشورها از جمله ایران نیز منتقل خواهد شد.

رضایی افزود: ما پول زیادی نداریم ولی دانش و تجربه خود را در حوزه آموزشی در اختیار جبهه مقاومت قرار می‌دهیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص تعریف جنگ نامتقارن اظهار داشت: این جنگ به معنای آن است که شما توانایی داشته باشید که این توانایی در اختیار دشمن نباشد. مهم نیست دشمن چه دارد مهم این است آنچه شما دارید او نداشته باشد که یکی از این مؤلفه‌ها ایمان است.

فرمانده اسبق سپاه اظهار داشت: البته تسلیحات و تجهیزات خاص نیز از دیگر موارد مهم است. مثلاً ما امروز قایق‌های تندرویی در خلیج فارس داریم که اگرچه به لحاظ ظاهری از شناورهای آمریکا کوچک‌تر است اما الان اگر از آمریکایی‌ها بپرسید که از ناوهای روسیه می‌ترسند یا قایق‌های تندروی سپاه آنها می‌گویند که از قایق‌های تندرو.

رضایی ادامه داد: این تجهیزاتی که ما می‌سازیم اگرچه ممکن است از لحاظ فناوری پایین‌تر باشد ولی متناسب با جنگ ما است و دشمن از آن می‌ترسد.

وی در خصوص برخی جوسازی‌ها درباره هزینه‌های نظامی ایران افزود: کشور عربستان در سال 2014 چهارمین کشوری بود که بیشترین هزینه را در حوزه نظامی کرد و در سال 2015 به رتبه سوم یعنی حتی بالاتر از روسیه رسید. یعنی حدوداً 10 برابر ما هزینه کرد و یا کشوری مثل امارات به مراتب هزینه‌های نظامی بیشتری نسبت به ما دارد و این در حالی است که ما در طول 8 سال جنگ که 100 میلیارد دلار درآمد داشتیم حدود 2 میلیارد دلار را خرج جنگ کردیم.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل هزینه‌های سنگین کشورهای عربی منطقه در حوزه نظامی گفت:‌ ممکن است آنها می‌خواهند این تجهیزات را آماده کنند و دو دستی تحویل ما یا نیروهای انقلابی که در این کشورها به قدرت می‌رسند و در عربستان جایگزین آل سعود می‌شوند قرار دهند تا ما برای 10 تا 15 سال آینده مجهز باشیم.

اهداف راهبردی آمریکا از حمله به دیرالزور

حملات ناگهانی بمب افکن های ارتش آمریکا به مواضع نیروهای دولتی سوریه در جبل الثرده شهر دیرالزور موجب بروز بحث ها و جدالهای فراوانی در میان کارشناسان تحولات سوریه شده است.
سرویس جهان مشرق- حملات ناگهانی بمب افکن های ارتش آمریکا به مواضع نیروهای دولتی سوریه در جبل الثرده شهر دیرالزور موجب بروز بحث های فراوانی در میان کارشناسان تحولات سوریه شده است.
عصر روز گذشته هواپیماهای آمریکایی مواضع نیروهای ارتش سوریه در جبل الثرده دیرالزور را طی حملاتی که آن را "اشتباه!" عنوان کرده بشدت بمباران کردند که طی آن بیش از 180 نظامی شهید و زخمی شده اند. این حمله به مدت یک ساعت و در دو مرحله جداگانه صورت گفته که طی آن مواضع نیروهای نظامی سوری هدف دستکم 40 بمب هوشمند لیزری قرار گرفته است. جبل الثرده در حاشیه جنوبی فرودگاه نظامی دیرالزور قرار دارد و به منزله خاکریز نخست دفاعی از دروازه های آن محسوب می شود. این کوه دارای سه بخش ثردة1 و ثردة2 و ثردة3 می باشد. 

اهمیت راهبردی منطقه جبل الثرده دیرالزور+نقشه

ارتش سوریه دارای دو مرکز بزرگ دفاعی شامل گردان پدافند هوایی و گردان توپخانه بر روی این منطقه می باشد. با توجه به اشراف کامل بصری و ارتفاع جبل الثرده بر کل فرودگاه نظامی دیرالزور در صورت موفقیت داعش به تثبیت موقعیت خود بر روی آن کار مدافعان سوری مستقر در فرودگاه نظامی دیرالزور برای دفاع از آن بسیار سخت می شد. به همین دلیل تنها دقایقی پس از بمباران های شدید هواپیماهای آمریکایی صدها نظامی سوری به همراه 20 دستگاه تانک، نفربر و تحت پوشش هوایی گسترده بمب افکن های سوخو 24 و سوخو 34 سوری - روسی عملیات پاتک سنگین خود را برای استقرار مجدد بر جبل الثرده و بیرون راندن داعش از آن آغاز کردند.
لازم به ذکر است که فرودگاه نظامی دیرالزور و محلات مجاور آن آخرین مراکز استقرار نیروهای دولتی سوریه در این شهر می باشد که از سال 2014 به محاصره کامل داعش درامده و طی این مدت ده ها تلاش این گروه برای اشغال آن با مقاومت جانانه 5 هزار تن از نظامیان سوری مستقر در آن با شکست شدید مواجه شده است. حملات روز گذشته آمریکا بر خلاف ادعای این کشور قطعا و بر اساس شواهد متقن نظامی و اطلاعاتی بر اساس شناسایی های قبلی و کاملا آگاهانه صورت گرفته و هدف از آن کمک به داعش برای سیطره بر فرودگاه نظامی دیرالزور بعنوان آخرین خط دفاعی دولت سوریه در این شهر می باشد. 

اهمیت راهبردی منطقه جبل الثرده دیرالزور+نقشه

لازم به ذکر است که در پی گسترش عملیات های نیروهای نظامی عراقی در بخش های مختلف این کشور موجب سقوط یکی پس از دیگری مناطق تحت اشغال داعش در استان های صلاح الدین، دیالی و بخش های مهمی از الانبار (غرب عراق - مجاور دیرالزور سوریه) شده است. همزمان، عملیات وسیع نیروهای ارتش سوریه در شرق استان حمص که با عراق و اردن دارای مرز مشترک بوده و از مهمترین مناطق تحت اشغال داعش بشمار می رفت، موجب شده تا فرماندهان این گروه و حامیان آمریکایی آنها بفکر تلاش برای تعیین مناطق مشخصی با هدف استقرار دائم در آنها افتاده اند. گفته می شود آمریکا و ترکیه برای استقرار داعش در مناطق بیابانی مرز دو استان الانبار در غرب عراق و دیرالزور در شرق سوریه به توافق رسیده و برای تحقق آن در تلاش هستند. 


استقرار داعش در این مناطق دارای چند آیتم مورد نظر آمریکا و دیگر حامیان این گروه می‌باشد:

1 - حفظ موجودیت و سازمان رزم داعش در منطقه


2 - تداوم بحران در سوریه و عراق با هدف تامین بهانه برای ادامه اشغال یا حضور در این کشورها و ساخت پایگاه های نظامی جدید
طی ماه های گذشته نیروهای آمریکایی اقدام به تاسیس چندین پایگاه نظامی دائمی در عراق و سوریه به بهانه مبارزه با داعش کرده اند که شامل دو پایگاه در استان کردستان عراق، پایگاه القیاره در جنوب استان نینوی عراق، پایگاه الرمیله در استان حسکه شمال شرقی سوریه، پایگاه نظامی در شهر عین العرب (کوبانی) واقع در شمال حلب سوریه و پایگاه نظامی در شهر تل ابیض واقع در شمال استان رقه سوریه می باشند.

3 - انتشار احتمالی بحران تروریسم به اردن و عربستان سعودی

همانطور که پیشتر گفته شد استان های الانبار و دیرالزور دارای مرزهای مشترک با اردن و عربستان می باشند. حضور هزاران تن از اتباع این کشورها در رده های مختلف گروه های تروریستی تکفیری همچون القاعده و داعش در افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و ... از نظر آمریکا بعنوان پتانسیلی مناسب برای انتقال بحران تروریسم به این این دو کشور و حتی سایر کشورهای عربی با هدف تامین مناقع خود ارزیابی می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد