سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از شوشتر

/نگاهی به میراث شوشتر/
مقام صاحب‌الزمان
فرهنگی و هنری  28/3/1391  10:46:14
913-15480-5 کد خبر
RSS :: پرینت

قدمگاه صاحب‌الزمان در شمال شرقی شهر شوشتر در انتهای بزرگراه بین‌الحرمین قرار دارد.

به گزارش ایسنا از خوزستان بر اساس سنگ نبشته‌ای که در بنای قبلی قدمگاه به دست آمده و دارای اشعاری با ذکر تاریخ است بنای اولیه به وسیله درویش کریم نامی در دوره سلطنت شاه صفی (1047ه‍.ق) ساخته شده است. در اوایل قرن 14هجری‍ مرحوم ملاحسین طبیب شوشتری ساختمان‌های دیگری بر آن افزود و در سال 1355 شمسی به وسیله هیأت امنا بازسازی کلی شد و معمار آن حاج محمود معماریان بوده است. مالکیت بنا وقفی و در تولیت اداره اوقاف شهرستان شوشتر قرار دارد.

بنا با سبک معماری دو ایوانی و شامل صحن، ایوان‌های ورودی، رواق‌ها، حجره‌ها و آرامگاه‌های خصوصی، کفش کن‌های زنانه و مردانه و سرویس بهداشتی است. ایوان ورودی در غرب و ایوان دیگر در شمال بنا قرار دارد. در دو سوی ایوان ورودی دو گلدسته وجود دارد.

قدمگاه صاحب‌الزمان به دلیل حرمت خاصی که نزد مردم شوشتر دارد محل برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های مذهبی است به ویژه جشن‌های نیمه شعبان با حضور گسترده مردم در قدمگاه برگزار می‌شود.

پنج نوع تزیین کاشی‌کاری، حجاری، کتیبه‌های خطی و خراطی در بنا اجرا شده است؛ کاشی‌کاری از نوع هفت رنگ با زمینه لاجوردی و نقوش اسلیمی، ختایی، ستاره‌ها و گل‌های چند پر، نقوش گلدانی و طرح‌های گره چینی، خراطی بر درهای ورودی با طرح گره چینی و حجاری در دو سوی ازاره ایوان ورودی بر سنگ مرمر سفید با نقوش برجسته گلدانی شکل، کتیبه‌های خطی شامل آیات قرآنی، جملات دعایی، زیارت‌نامه‌ها و اشعار با ماده تاریخ ساخت‌ بنا با خطوط ثلث، نسخ و نستعلیق است. اطراف بنا را قبرستان وسیعی فراگرفته که برخی از سنگ قبرهای آن قدیمی است. در ساخت بنا مصالحی چون سنگ، آجر و گچ به کار رفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد