سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت نامطلوب آب در استان

سخنان ضدو نقیض در تخلیه آب شور سد گتوندعلیا در خلیج فارس!


معاون اجرایی سد گتوندعلیا در سخنانی پر تناقض در حالی که ادعا کرده بود ترکیبات کلر و منیزیم محلول در آب دریاچه سد گتوند آنچنان زیاد است که شرکت های پتروشیمی مایل به خریداری و حتی قبول هزینه ساخت خط لوله 220 کیلومتری آن هستند، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد تاثیرات کلر و نمک محلول در آب بر خوردگی فلزات و احتمال کاهش شدید عمر تأسیسات نیروگاه سد گتوند، مدعی شد که این مواد هیچگونه تأثیری بر کاهش عمر تأسیسات نیروگاه ندارند! و در همین حال نیز اذعان داشت که با توجه به زمان 2 یا 3 سال تولید آب نمک صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاری در استفاده از این آب شور وجودندارد . این سخنان در حالی بیان می شود که مسئولان این سد حتا تا نزدیکی زمان آبگیری وجود گنبد نمکی در مخزن سد را کتمان می کردند و بعد از افشا شدن موضوع و یا صرف هزینه های چند ده میلیارد تومانی در ساخت پتوی رسی سعی در جلوگیری از تماس آب روکاهش نرخ انحلال نمک را داشتند و هم اکنون مجدد نقشه ی صرف هزینه های گزاف بدون انجام مظالعات ارزیابی زیست محیطی ،اجتماعی و اقتصادی را برای انتقال آب شور مخزن این سد که هیچ سنخیتی با آب خلیج فارس را ندارد ، می کشند. ایشان مشخص نکرد که با توجه به نداشتن صرفه اقتصادی چگونه شرکت های خصوصی برای تامین هزینه های این طرح گران پیش قدم می شوند!
همزمان با ابراز نگرانی کارشناسان مستقل از شوری روزافزون آب در مخزن سد گتوند علیا، مدیران شرکت آب و نیرو، برای اولین بار اذعان کردند که طرحی را در بررسی دارند که از حیث هزینه و تخیل، بی شباهت با طرح "جنگ ستارگان" نیست و طی آن، آب شور دریاچه سد گتوند با احداث یک خط لوله 220 کیلومتری، به خلیج فارس منتقل می شود.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، محمد حسین معنوی فر معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه گتوند، در گفتگو با خبرنگاران، گمانه زنی ها و خبرهای تأیید نشده ی قبلی مبنی بر طرح صدها میلیارد تومانی وزارت نیرو برای احداث خط لوله 220 کلیومتری از سد گتوند تا خلیج فارس بمنظور تخلیه آب شور پشت دریاچه سد گتوند به خلیج فارس را تأیید کرد و در عین حال، برای فرار از انتقادات افکارعمومی در مورد هزینه های سرسام آور این خط لوله 220 کیلومتری، ادعا کرد شرکتهای خصوصی بر سر دستیابی به نمک سد گتوند، به رقابت با یکدیگر می پردازند و حتی مایلند هزینه این خط لوله را پرداخت نمایند.
خبرگزاری موج در این باره نوشت: معنوی فرد معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند، از اجرای طرح هایی برای انتقال آب شور سد گتوند به خلیج فارس خبر داد و گفت: برخی شرکت ها حاضرند این آب شور را از وزارت نیرو خریداری کند. این شرکت ها قصد دارند ترکیبات کلر موجود در آب را استخراج کنند زیرا این ترکیبات در پتروشیمی ها کاربرد فراوان دارد. اما به دلیل محدود بودن حجم گنبد نمکی موجود در مخزن سد این احتمال وجود دارد که حداکثر 2 تا 3 سال بتوان استخراج کلر از آب شور را انجام داد، نبابراین برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی مناسب برای سرمایه گذاری در این زمینه وجود ندارد. 

معنوی فر در سخنانی پر تناقض در حالی که ادعا کرده بود ترکیبات کلر و منیزیم محلول در آب دریاچه سد گتوند آنچنان زیاد است که شرکت های پتروشیمی مایل به خریداری و حتی قبول هزینه ساخت خط لوله 220 کیلومتری آن هستند، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد تاثیرات کلر و نمک محلول در آب بر خوردگی فلزات و احتمال کاهش شدید عمر تأسیسات نیروگاه سد گتوند، مدعی شد که این مواد هیچگونه تأثیری بر کاهش عمر تأسیسات نیروگاه ندارند!

این در حالی است که اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که شرکت خارجی گارانتی کننده تأسیسات نیروگاه سد گتوند، با استناد به اینکه قرار بود میزان شوری (EC) آب ورودی به نیروگاه 400 باشد و اکنون ورودی آب حتی در رقوم بالا که وارد نیروگاه می شود در بهترین حالت 1600 است، از گارانتی کردن تأسیسات نیروگاه سر باز زده و در پاسخ به اصرار طرف ایرانی مبنی بر احتمال وقوع "رسوایی رسانه ای" در این باره، اعلام کرده نهایتاً تأسیسات را به مدت دو سال (تا پایان دولت دهم) گارنتی می کند. 

در همین راستا، 
خسرو همت‌پور در مراسم افتتاح نیروگاه سد گتوند علیا در تاریخ 05/03/1391 در خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرده بود، گفته بود «مشکل‌دار بودن برخی از تجهیزات و "عدم حضور سوپروایزرهای شرکت‌های گارانتی تاسیسات" باعث شد تا بیش از یک سال و چهار ماه تاخیر در نصب به وجود آید ولی با مدیریت شرایط این زمان به کمتر از ۴ ماه کاهش پیدا کرد». به این ترتیب، همت پور با اعلام این خبر، وقوع مشکل جدی در گارنتی تأسیسات نیروگاه سد گتوند را تأیید کرده بود که با سخنان امروز معنوی فر رنگ جدی تری به خود گرفت و پرونده قطور سد گتوند را وارد فاز جدیدی کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد