سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار آلودگی آبهای خوزستان

مخالفت‌ها بی‌نتیجه ماند
کارخانه فولاد همنشین تالاب بین‌المللی شادگان می‌شود

خبرگزاری فارس: با وجود مخالفت‌های کارشناسان محیط زیست، تا سال آینده کارخانه فولادسازی در اراضی تالاب بین‌المللی شادگان به بهره‌برداری می‌رسد.

خبرگزاری فارس: کارخانه فولاد همنشین تالاب بین‌المللی شادگان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با وجودی که هجوم ریزگرد‌ها نقش و اهمیت حفاظت از تالاب‌های خوزستان را دوچندان کرده، هر روز خبر تازه‌ای از تصمیم‌هایی که به تخریب تالاب‌های استان منجر می‌شود به گوش می‌رسد. این بار معاون عمرانی استاندار خوزستان خبر از فعال شدن دوباره پروژه فولاد شادگان و بهره‌برداری آن تا سال آینده داد.

محسن پویا در نخستین نشست خبری خود با رسانه‌ها گفت: طرح کارخانه فولاد سازی شادگان در قالب طرح مهر ماندگار تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اظهار بی‌اطلاعی از حضور تالاب بین المللی شادگان در لیست تالاب‌های در معرض خطر کنوانسیون رامسر (لیست مونترو) گفت: هر چند حجم آب ورودی به تالاب شادگان مطابق انتظار نیست و مانند سایر تالاب‌ها با کاهش حق آبه مواجه است، اما وضعیت تالاب شادگان از هورالعظیم که بخش عمده آن خشک شده بهتر است.

پویا تاثیر منفی احداث کارخانه فولادسازی بر تالاب بین‌المللی شادگان را رد کرد و افزود: اگر چه تأمین آب این تالاب با مشکل روبه‌روست، اما این مسئله ارتباطی به فعالیت کارخانه فولاد شادگان ندارد.

وی تأکید کرد: معتقد نیستم که کارخانه فولاد شادگان تهدیدی برای تالاب به حساب بیاید.

تالاب شادگان اگر چه بزرگ‌ترین تالاب در فهرست کنوانسیون بین‌المللی رامسر و تنها تالاب ثبت شده خوزستان در این لیست است، اما نام این تالاب 19 سال (از سال 1993) است که در فهرست مونترو (تالاب‌های در حال تخریب) قرار دارد. در سال‌های اخیر نه تنها برای نجات این تالاب اقدامی صورت نگرفته، بلکه بیش از 250 هکتار از بهترین اراضی آن نیز برای احداث کارخانه فولاد شادگان واگذار شده است.

 

*مهلت دو ماهه برای 20 دستگاه

معاون عمرانی استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه برای جبران عقب ماندگی استان و رسیدن به وضعیت استان‌های مشابه تلاش می‌شود، در تشریح اقدامات انجام شده گفت: مجموعه عملیات عمرانی استان بسیار سنگین است و هزینه و زمان زیادی برای اجرا لازم دارد، در حال حاضر استان به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده، به طوری که 4 هزار و 500 پروژه در حال حاضر در استان فعال هستند.

این مسئول اعتبارات مصوب سال گذشته استان را یک هزار و 560 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این مقدار یک هزار و 230 میلیارد تومان معادل 78.8 (هفتاد و هشت و هشت دهم) درصد اختصاص یافت.

پویا در ادامه تصریح کرد: تا کنون 88.8 (هشتاد و هشت و هشت دهم) درصد از اعتبارات سال 90 جذب شده است.

وی افزود: به دلیل ابلاغ دیرهنگام بودجه سال گذشته مجلس مهلت جذب اعتبارات را از پایان سال مالی (31 تیرماه) تا پایان شهریور ماه تمدید کرد که بر این اساس دستگاه‌های اجرایی فرصت دارند 12 درصد اعتبارات جذب نشده را در این مدت هزینه کنند.

به گفته معاون عمرانی استاندار خوزستان، 20 دستگاه اجرایی استان باید در جذب اعتبارات خود تسریع کنند.

این مسئول گفت: در سال جاری 2 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و خوزستان جزو سه استان بر‌تر در اختصاص اعتبارات است.

وی یکی از سیاست‌های کلان کشور را برون رفت از تمرکززدایی با تبدیل پروژه‌ها به طرح‌های ملی برشمرد و متذکر شد: در استان نیز تلاشمان این است که پروژه‌ها را به صورت ملی اجرا کنیم، در سال جاری حدود 66 درصد از مجموع اعتباراتی که به عنوان اعتبارات ملی پیش‌بینی شده به پروژه‌های ملی استانی تبدیل شده.

پویا در ادامه از بهره‌برداری 40 هزار و 500 واحد مسکن مهر در چهار نوبت و تا پایان امسال خبر داد و تصریح کرد: در استان 87 هزار واحد مسکونی در طرح مسکن مهر قرار دارد که 17 واحد از این تعداد در سال گذشته به اتمام رسید.

 

* 69 پروژه در مهر ماندگار

معاون عمرانی استاندار خوزستان یکی از اولویت‌های امسال را اجرای پروژه‌ها در قالب «طرح مهر ماندگار» عنوان کرد و گفت: بر این اساس تعدادی از پروژه‌های شاخص هر استان با اختصاص اعتبار ویژه تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسند.

وی اضافه کرد: از حدود 800 پروژه که در کشور در طرح مهر ماندگار ثبت شده‌اند، 69 پروژه به خوزستان اختصاص دارد.

پویا گفت: 9 پروژه در بخش بهداشت و درمان شامل بیمارستان‌های باغملک، اروندکنار، الوار گرمسیری، گتوند، رامهرمز و توسعه بیمارستان گلستان، توسعه دانشکده پیراپزشکی و احداث خوابگاه؛ 9 پروژه در بخش راه، 10 پروژه در بخش صنعت، 18 پروژه در بخش نفت، 17 پروژه در بخش نیرو، دو پروژه در بخش ورزش، دو پروژه در بخش میراث فرهنگی، یک پروژه در بخش سپاه و یک پروژه در بخش بنیاد شهید در طرح مهر ماندگار قرار گرفته‌اند.

این مسئول خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای الحاق 9 پروژه دیگر به این لیست در حال انجام است همچنین تعدادی از پروژه‌ها به صورت استانی در قالب طرح مهر ماندگار به اجرا در می‌آید.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در مورد شاخص‌ترین پروژه‌های مهر ماندگار خوزستان ادامه داد: فاز نخست طرح آبرسانی غدیر، بزرگراه آبادان- ماهشهر، آزادراه پل زال- اندیمشک، محور بوشهر- گناوه- دیلم- هندیجان (به عنوان بخشی از کریدور جنوب استان)، بزرگراه آبادان- ماهشهر از این جمله هستند.

وی با بیان اینکه احداث طرح فولاد شادگان نیز در این لیست قرار گرفته افزود: چند طرح پتروشیمی و گازرسانی، ساخت تصفیه خانه فاضلاب اهواز، مجموعه ورزشی بانوان معلول اهواز و استادیوم 2 هزار نفری بهبهان همچنین احداث سدهای جره در رامهرمز، بالارود و خیرآباد، تا پایان امسال نیز در برنامه است.

به گفته این مسئول، بهره‌برداری از چهار واحد نیروگاهی شامل نیروگاه‌های گتوند، خرمشهر، ماهشهر و توسعه نیروگاه آبادان نیز تحت عنوان مهر ماندگان تا پایان سال مالی 91 انجام می‌شود.

پویا با بیان اینکه برای اجرای این پروژه‌ها حدود 750 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده یادآور شد: بخشی از این اعتبار با فروش اوراق مشارکت تأمین می‌شود و قرار است تمام اعتبارات مورد نیاز تا آذر ماه امسال اختصاص یابد.

وی ابراز داشت: از 480 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای وزارت نیرو 300 میلیارد تومان باید از فروش اوراق مشارکت تأمین شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: 15 میلیون دلار تعهد ارزی نیز برای اجرای پروژه‌های مهر ماندگار در خوزستان ایجاد شده است.

 

* ابهام در افتتاح مترو

در حالی که شهردار اهواز چند روز پیش خبر از حل شدن مشکل قطارشهری اهواز و الحاق آن به طرح مهر ماندگار داده بود، معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: پروژه متروی اهواز هنوز به طرح مهر ماندگار ملحق نشده و تلاش‌ها برای پیوستن این پروژه به طرح‌های مهر ماندگار ادامه دارد، در این راستا نماینده رئیس جمهور در طرح مهر ماندگار (محرابیان) نیز از متروی اهواز بازدید کرده است.

وی تأکید کرد: با توجه به پیشرفت عملیات متروی اهواز بهره‌برداری از شش ایستگاه تا پایان امسال یا اوایل سال آینده در دستور کار است.

پویا عنوان کرد: بخش عمده ایستگاه‌های متروی اهواز به پایان رسیده، اما با تأخیر در ورود دستگاه‌های حفار مترو (TBM) حفاری تونل مشکل اصلی این پروژه است.

این مسئول خاطر نشان کرد: ساختمان شش ایستگاه مترو هم اکنون به اتمام رسیده، اما خرید تجهیزات و تأمین ریل و واگن هنوز انجام نشده که یکی دیگر از مشکلات ما در این بخش است.

عضو هیئت مدیره قطارشهری اهواز با بیان اینکه مشکل فاینانس متروی اهواز هنوز به صورت قطعی حل نشده، گفت: 50 درصد ضمانت بانک‌های عامل باید از سوی شهرداری‌ها انجام شود که با توجه به مشکل مالی شهرداری‌ها این ضمانت‌ها هنوز پذیرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مشکل متروی اهواز به صورت جدی در حال پیگیری است تا این مسئله نیز همانند پروژه‌های خط 4 تهران و کرج حل شود.

پویا همچنین درباره وضعیت سه کشتارگاه استان در شهرهای بهبهان، خرمشهر و اهواز اضافه کرد: این سه کشتارگاه مجهز هستند و می‌توانند مشکل استان را حل کنند، اما در حال حاضر برای تکمیل مشکل مالی دارند.

وی بیان داشت: در تلاش هستیم برای ساخت کشتارگاه اهواز با ارائه تسهیلات ویژه، بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این بخش تشویق کنیم.

 

* غفلت از ریزگردها

بر اساس گزارشی که معاون عمرانی استاندار از سیاست‌های کلان استان ارائه داد، حل مشکلات زیست محیطی استان به ویژه موضوع مقابله با ریزگرد‌ها یا کاهش اثرات خشکسالی در اولویت‌ها جایی نداشت.

پویا در پاسخ به اینکه چه تمهیداتی درباره خشکسالی به ویژه در حوزه رودخانه کرخه انجام شده، وضعیت کشورهای منطقه را تشریح کرد و گفت که برنامه‌های کشور ترکیه روی رودخانه‌های دجله و فرات باعث شده منابع آبی این رودخانه‌ها تامین نشود و پوشش گیاهی منطقه کاهش یابد، علاوه بر این کشورهایی که می‌توانستند به کاهش اثرات خشکسالی کمک کنند اینکار را نکردند.

وی اگر چه مدیریت منابع آب را در کاهش خشکسالی مؤثر دانست، اما بدون اشاره به جایگاه مدیریت منابع آب خوزستان و حوزه‌های بالادست رودخانه‌ها گفت: رودخانه دز با خشکسالی مواجه شده به طوری که امکان انتقال آب میان حوزه‌ای از دز به کرخه که در سال گذشته انجام می‌شد، نیز هم اکنون ممکن نیست.

عضو ستاد مقابله با خشکسالی خوزستان وضعیت بحرانی رودخانه کرخه را یادآور شد و افزود: بخشی از منابع سد سیمره که اخیرا آبگیری شده نیز به رودخانه کرخه تخلیه نشده که خوزستان این مسئله را از وزارت نیرو پیگیری کرده است.

این مسئول توضیح داد: به منظور آبگیری سد سیمره (در استان ایلام)، خروجی این سد به سمت پایین دست رودخانه کرخه کاهش یافته بود که با پیگیری استان هم اکنون تقریبا به وضعیت عادی بازگشته و امیدواریم حداقل تا پایان تابستان این شرایط حفظ شود.

پویا در مورد برنامه‌هایی که برای جبران خسارت به کشاورزان باید انجام شود متذکر شد: همه ساله برنامه‌هایی برای اعطای تسهیلات به کشاورزان انجام می‌شود، اما زمان توزیع اعتبارات این بخش در نیمه دوم سال است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان درباره طرح خروج خودروهای فرسوده از کلان شهر اهواز بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها که قرار بود از ابتدای تیرماه اجرا شود اذعان داشت: این طرح یک طرح کشوری است و باید از سوی مرکز برای اجرای آن ابلاغ صورت گیرد که هنوز ابلاغی در این مورد انجام نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد