سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار اقتصادی استان

حذف مرغ از سبد مصرف یا ایستادن در صف‌های طولانی؟!

 

افزایش تقاضای مردم برای خرید مرغ در خوزستان چند روز مانده به ماه رمضان، گله‌مندی و نارضایتی مردم را به‌دنبال داشته است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون شاهد کمبود شدید مرغ در استان هستیم.

 نگرانی مردم از کمبود مرغ به وضوح روشن است، در گذشته ارزانی گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز تقاضا را به سمت گوشت سفید افزایش داده و مردم دلشان خوش بود که اگر گوشت قرمز با قیمت 20 هزار تومان عرضه شود، اما می‌توانند گوشت مرغ را با قیمت مناسب‌تر، جایگزین آن کنند؛ ولی این‌ها فقط یک رویا بود زیرا قیمت هر کیلوگرم مرغ به بیش از 7 هزار تومان افزایش یافت.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه‌خوزستان، سازمان صنعت و تجارت هر ساله در آستانه ماه رمضان و به‌منظور تامین مایجتاج مردم و تنظیم بازار، اقدام به برگزاری نمایشگاه طرح ضیافت و توزیع اقلام اساسی و مواد غذایی می‌کنند. با توجه به افزایش تقاضای مواد غذایی در آستانه این ماه، مردم به امید تامین اقلام ضروری خود به ویژه مرغ به نمایشگاه آمدند.

 روز اول

 نمایشگاه ضیافت امسال در اهواز بیش از 50 غرفه یک هفته مانده به آغاز ماه رمضان کار خود را آغاز کرد. یکی از اقلام توزیعی در این نمایشگاه مرغ است که با توجه به کمبود گوشت مرغ در سطح شهر، بسیاری از مردم به امید تهیه مرغ با قیمت مناسب و مقدار زیاد به نمایشگاه آمده بودند؛ اما فقط یک غرفه برای توزیع آن، آن‌هم در آخر سالن در نظر گرفته شده بود. تشکیل صف‌های طولانی در دو راهروی این نمایشگاه و هجوم مردم به طرف غرفه مرغ موجب شد درب کلیه غرفه‌ها بسته شود.

 این شرایط و ازدحام زیاد مردم صدای اعتراض غرفه‌داران به دلیل بسته شدن درب غرفه‌هایشان و مردم را به دلیل ایستادن در صف‌های طولانی و فضای بسته و گرم در آورد و به‌همین علت روز بعد قرار بر این شد که محل غرفه به یک سالن جداگانه منتقل شده و تعداد آن به 2 غرفه افزایش یابد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا نیاز این جمعیت زیاد با دو غرفه برطرف می‌شود؟

 روز دوم

 روز بعد دوباره با صف‌های طولانی در غرفه‌های توزیع گوشت قرمز و مرغ مواجه شدم. قیمت تعیین شده برای عرضه هر کیلوگرم مرغ کشتار روز در نمایشگاه 4800 تومان، برای هر کیلو مرغ منجمد 5200 تومان و برای هر کیلو گوشت منجمد برزیلی 13 هزار تومان است، در حالی که این قیمت‌ها با قیمت‌های بازار تفاوتی ندارد.

 حال به سراغ مردم می‌روم تا کیفیت عرضه مرغ در نمایشگاه را از زبان آن‌ها بشنوم؛ به طرف یکی از شهروندان که در صف ایستاده بود رفتم و با او صحبت کردم که گفت: از منطقه فرهنگ‌شهر ‌آمدم و بیش از یک ساعت است که در صف مرغ ایستاده‌ام. از شدت گرمای سالن و ایستادن در صف برای سه عدد مرغ کلافه شدم. چرا مسئولان به این مشکلات مردم رسیدگی نمی‌کنند؟ آیا به این‌جا سر زده‌اند و این صف‌های طولانی را دیده‌اند؟ چرا کسانی که متقاضی خرید مرغ هستند باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند؟

 به سمت صف خانم‌ها رفتم و از یک از آن‌ها پرسیدم مرغ که در بازار 4700 و در نمایشگاه 4800 است، چرا از بیرون تهیه نمی‌کنند. او در جواب گفت: قیمت مواد غذایی نمایشگاه هر سال حداقل 15 درصد کمتر از قیمت بازار است و ما هم مثل هر سال آمده‌ایم که مواد غذایی مورد نیاز خود را از نمایشگاه تهیه کنیم، اما بعد از ساعت‌ها ایستادن در صف تازه فهمیده که قیمت بیشتر از قیمت‌های بازار است.

 خانم دیگری که پلاستیک بزرگی در دست داشت و بیش از 9 عدد مرغ خریده بود، گفت: مدت زیادی در صف ایستاده بودم و در سه بار در صف ایستادن، توانستم مرغ بگیریم، اما تازه فهمیدم که مرغ کشتار روز را نمی‌توان بیش از 2 روز نگه داشت، زیرا فاسد می‌شود و من که هزینه زیادی بابت این مرغ‌ها دادم؛ مگر می‌شود 9 تا مرغ را در دو روز مصرف کرد. افراد زیادی نارضایتی خود را از نمایشگاه بازگو می‌کردند. غرفه‌داران مواد غذایی دیگر نیز ‌از این‌که همه مردم مستقیم به سمت غرفه‌ توزیع مرغ می‌رود ناراضی بودنند.

 علاوه‌بر این در سطح شهر نیز شاهد صف‌های طولانی برای خرید مرغ هستیم؛ به‌طوری‌که افراد برای دریافت سهمیه مرغ خود باید از ساعت 6 صبح درب مراکز توزیع مرغ‌ صف بگیرند و با ورود ماشین‌های حمل مرغ کشتار روز در مقابل این واحدها، شاهد هجوم مردم به سمت آن هستیم. این نحوه توزیع به نوعی بی‌حرمتی به مردم است.

 به گزارش خبرنگار ایسنا، در چنین شرایطی مردم یا مجبور به حذف مرغ از سبد مصرف خانوار خود هستند یا این‌که برای تهیه آن باید در صف‌های طولانی بایستند.

 گزارش از خبرنگار ایسنای خوزستان؛ صالحه خاک‌جسته

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد