سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اقتصادی

فارس گزارش می‌دهد
چالش‌های زنجیره میگو در خوزستان

خبرگزاری فارس: در آستانه برداشت میگو در خوزستان تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان این محصول با چالش‌های فراوانی مواجه شده‌اند.

خبرگزاری فارس: چالش‌های زنجیره میگو در خوزستان 

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، خوزستان یکی از استان‌های کشور است که قابلیت‌های زیادی در تولید و پرورش آبزیان به وی‍‍ژه میگو دارد. صنعت پرورش میگو در خوزستان از سال 71 در چوئبده آبادان با سطحی محدود آغاز شد و امروز بیش از 5 هزار هکتار از اراضی چوئبده به پرورش این آبزی اختصاص دارد.

شاید بسیاری فکر کنند که با توجه به مشکلات زیادی که در عرصه پرورش دهندگان آبزیان وجود دارد در سال‌جاری در تولید میگو دچار مشکل شده‌ایم اما نظر مدیرکل شیلات خوزستان در این باره متفاوت است چرا که می‌گوید: در سال جاری 93.5 درصد افزایش تولید در میگو محقق شده است.

رحیم مغینمی گفته بود: در سال‌جاری میگوی خوزستان رشد جهشی داشته و نسبت به سال گذشته بیش از 460 تن میگو تولید کرده‌ایم و با تلاش پرورش دهندگان گامی بسیار بلند برداشته شده است.

وی با اشاره به اقداماتی که برای حمایت از پرورش دهندگان میگو انجام شده است، می‌افزاید: در بخش بخشش سود جرائم پرورش دهندگان میگو قرار شده است تا سقف 70 درصد از سود جرائم دیرکرد پرورش دهندگان میگو بخشوده شود و در این باره نیز موافقت‌های لازم اخذ شده است.

*بازار میگو مشخص نیست

مشخص نبودن بازار میگو یکی از دلایلی است که پرورش‌دهندگان در این زمینه دچار مشکل شده‌اند. این معضلی است که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگوی خوزستان نیز به آن تایید می‌کند و می‌گوید: قیمت هرکیلو میگو در شرایط کنونی در بازار بین 8 هزار و 500 تومان تا 11 هزار تومان است اما قیمت واقعی این محصول بیش از این رقم است.

محمد معلم تاکید می‌کند: بازار میگو در خوزستان بسیار مبهم است و باید با حمایت بیشتر از سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این عرصه تلاش شود تا صادرات این تولیدات به خارج از کشور افزایش یابد تا سود بیشتری عاید تولید کننده شود.

وی با اشاره به کیفیت میگوی استان می‌گوید: در سال‌جاری کیفیت میگوی تولیدی خوزستان بسیار مطلوب و مرغوب شده است و این موفقیت تنها در سایه استفاده از روش‌های نوین پرورش میگو محقق شده است.

معلم خاطر نشان می‌کند: در تولید میگو در خوزستان اصلا مواد افزودنی و مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و به این دلیل سلامت میگوهای خوزستان کاملا تضمین شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگوی خوزستان خاطر نشان می‌کند: در سال‌های گذشته اصلی‌ترین بیماری که میگوی خوزستان به آن مبتلا می‌شد سفیدک بود ولی در سال‌جاری به دلیل استفاده از نوع وانامی میگو که نسبت به بیماری‌ها بسیار مقاوم است مشکلات در این بخش به طور کلی برطرف شده است و این خود باعث شادی و سود بیشتر پرورش دهندگان میگو در خوزستان شده است.

*ارتقاء آموزش‌ها 

در سال‌های گذشته بیماری در میگوی خوزستان زیان‌های زیادی را به جای گذاشت و آبزی پروران خسارت زیادی متحمل شدند اما یکی از آبزی پروران خوزستانی در این باره می‌گوید: حمایت اصلی دولت از بخش میگو می‌تواند تنها با ارائه آموزش‌های موجود در این صنعت باشد و تقاضا داریم که در این باره با ما همکاری شود.

محمد ابراهیم شیحانی می‌افزاید: امهال در پرداخت سود تسهیلات آبزی پروران بسیار اقدام شایسته‌ای است ولی باید تلاش کرد تا با افزایش آموزش‌ها در این زمینه شرایط را برای سود و پرورش بهتر میگو در خوزستان فراهم کنند.

وی خاطر نشان می‌کند: در سال‌های گذشته بیماری سفیدک مشکلات زیادی برای آبزی پروران خوزستانی ایجاد کرد و خسارت میلیاردی به میگو پروران وارد شده است این درحال است که اگر اطلاعات و دانش روز پرورش دهندگان افزایش یابد، خسارت‌ها و مشکلات تولید آنها به حداقل می‌رسد.

شیحانی تاکید می‌کند: آبزی پروری در سال‌های گذشته شغلی بسیار پرخطر بود چرا که یک سال سفیدک همه دارایی آبزی پروران را نابود می‌کرد و در مقابل، یک سال سودی بسیار کلان به جیب آبزی پروران روانه می‌شد. از این رو باید تلاش کرد تا خطرپذیری سرمایه‌گذاری را در این صنعت کاهش داد تا شرایط برای حضور گسترده سرمایه‌ فراهم شود. 

* تکمیل زنجیره تولید میگو در خوزستان

شاید با بررسی معضلات سال‌های قبل بتوان به سودهای انباشته شده به دلیل عدم توانایی پرداخت تسهیلات در این بخش و بیماری‌های متعددی میگوها در مزارع اشاره کرد ولی از این بین می‌توان به نبود بازار مصرف در داخل و فراهم نبودن امکانات برای صادرات به خارج از مرزها و از طرفی نبود شرکت‌های بسته‌بندی استاندارد و فرآوری آن در سراسر خوزستان اشاره کرد که جا دارد تا این کارگروه به این مشکلات رسیدگی کند.

==============

گزارش: مجتبی نارنج پور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد