سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

ویکی لیکس افشا کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد، درحال انتشار بیش از ٥٠٠‌هزار سند دیپلماتیک عربستان‌سعودی در اینترنت است؛ اقدامی که بازگوکننده افشاگری مشهورش درخصوص اسناد وزارت امور خارجه آمریکا در ‌سال ٢٠١٠ میلادی است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای گفت، تاکنون حدود ٦٠‌هزار فایل را در اینترنت منتشر کرده که اکثر آنها به زبان عربی هستند.

درحال حاضر هیچ راهی برای تأیید اعتبار این اسناد وجود ندارد اما ویکی‌لیکس سابقه برجسته‌ای در افشای حجم وسیعی از اسناد و مدارک دولتی دارد. بسیاری از این اسناد و مدارک دارای سربرگ سبز که نشانه «پادشاهی عربستان‌سعودی» یا «وزارت امور خارجه» است، هستند.

برخی از آنها «فوری» یا «محرمانه» هستند. دست‌کم یکی از آنها مربوط به سفارت عربستان‌سعودی در واشنگتن است. اگر این اسناد و مدارک اصلی و معتبر باشند، نگاهی اجمالی به فعالیت‌های داخلی پادشاهی مبهم و پیچیده عربستان‌سعودی خواهد داشت. این اسناد و مدارک همچنین رقابت منطقه‌ای طولانی‌ مدت ریاض با ایران، حمایت عربستان از مخالفان سوری و دولت مصر و همچنین مخالفتش با تحقق توافقنامه بین‌المللی درخصوص برنامه اتمی تهران را آشکار خواهد ساخت.

اگرچه پیش از این نیز شنیده شده بود که عربستان‌سعودی از آمریکا خواسته است تا به ایران حمله کند و از ایران با عنوان توهین‌آمیز «سر مار» یاد کرده و خواستار له کردن سر مار شده بود اما این بار ویکی‌لیکس اسناد جدیدی منتشر کرده که نشان می‌دهد تنها عربستان‌سعودی نبوده که حمله به ایران را خواستار شده بود.

براساس اسناد ویکی‌لیکس کشورهای امارات، بحرین و اردن نیز تقاضاهای مشابهی را از آمریکا مطرح کرده بودند.

برای مثال در اسناد جدید منتشر شده از سوی ویکی‌لیکس آمده است که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان، از آمریکا درخواست کرده بود برای نابودی تأسیسات اتمی، به ایران حمله کند. در این اسناد به «توصیه‌های پیاپی» پادشاه عربستان «به ایالات متحده برای حمله به ایران جهت پایان دادن به برنامه جنگ‌افزارهای اتمی» اشاره شده است. برپایه این اسناد، پادشاه عربستان درخواست حمله به ایران را در جریان دیدار ماه آوریل‌ سال ۲۰۰۸، با رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهایی آمریکایی در عراق مطرح ساخته است.

اسناد فاش شده نشان می‌دهد که سفیر عربستان در ایران راهکارهایی را برای کمک به تغییر نظام در ایران، به ریاض پیشنهاد داده است. سفیر عربستان در این سند ادعا می‌کند که «بالا بودن نرخ بیکاری و تورم در ایران و آنچه او آن را «رشد فساد و پارتی‌بازی در طبقه میانی و بالای دولت ایران»، خواند سبب انتشار حس ناامیدی در میان شهروند ایرانی شده و در نتیجه تمایل زیادی به تغییر دولت و نظام دارد.

سفیر عربستان می‌افزاید: از طریق استفاده از وسایل ارتباط جمعی که اشتباهات و مشکلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران را بزرگ‌نمایی کند، می‌توان اهداف دلخواه را محقق کرد. در کنار این عوامل می‌توان از دخالت‌های خارجی ایران در عراق و سوریه و لبنان و یمن و خلیج‌فارس نیز استفاده کرد. سفیر سعودی در ادامه استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و عربی‌زبان که مخاطبش مردم عرب جنوب و غرب ایران است، را در کنار اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر پیشنهاد می‌کند و می‌گوید که علاوه بر این ابزارها می‌توان از روزنامه و مجلات فارسی‌زبان استفاده کرد و آنان را در اینترنت قرار داد تا ساده‌تر در دسترس مردم ایران باشد.

سفیر سعودی در ادامه بدون اشاره به منافقین، از آنچه معارضان و مخالفان خارج‌نشین ایران است نام می‌برد و می‌گوید که «باید اعضایی از معارضان ایران در خارج را حمایت کرد و با آنان هماهنگی   و آنان را تشویق کرد تا تصویر شکنجه‌هایی که نظام ایران علیه ملت و مردم دیگر در منطقه انجام می‌دهد، بارز کرد». او در ادامه می‌گوید، درنهایت   با هماهنگی میان تلاش‌ها و متحد کردن اقدامات چند کشور در منطقه برای مقابله با توسعه نفوذ ایران، باید درباره آنچه ایران در منطقه انجام می‌دهد، آگاهی‌بخشی کرد.

بر پایه یکی دیگر از یادداشت‌های منتشر شده، حمدبن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین، نیز، از آمریکایی‌ها خواسته است به هر طریق موردنیاز به برنامه اتمی ایران پایان داده شود.

برپایه این یادداشت، پادشاه بحرین به ژنرال پترائوس گفته است که ایران «منشا بسیاری از مشکلات در عراق و افغانستان است» این یادداشت که منتسب به سفیر آمریکا در بحرین است و در نوامبر ‌سال ۲۰۰۹ نوشته شده، می‌افزاید: پادشاه بحرین «به شدت معتقد بود که برای پایان دادن به برنامه اتمی آنها (ایرانی‌ها) با هر وسیله مورد نیاز، اقدام شود» پادشاه بحرین طبق این یادداشت می‌گوید: «این برنامه باید متوقف شود. خطر این‌که بگذاریم این برنامه جلوتر برود بیشتر از خطر متوقف کردن آن است.»

منبع : شهروند
موفقیت هایی که داعش به دست آورده است عمدتا نتیجه برخورداری از منابع مالی قابل توجه، ظرفیت های نظامی بالا و استعداد این گروه در بهره برداری از نارضایتی های مشروع جوامع محلی بر ضد رژیمهای حاکم در کشور بی ثبات و پرهرج و مرج عراق و کشور جنگزده و ناامن سوریه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
داعش با منابعی که دارد، تا چه موقع، به حیاتش ادامه می دهد؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم سارا حسین از بیروت نوشت کارشناسان و تحلیلگران می گویند شواهد و قراین نشان می دهد که گروه افراط گرای مسلح داعش که یک سال پیش در مناطق مرزی سوریه و عراق تشکیل خلافت داد، با تکیه بر منابع مالی و ظرفیت های نظامی خود توان آن را دارد که سالها به حیات خود ادامه دهد.

به گزارش انتخاب ؛ خلافت تازه تاسیس داعش که ابوبکر البغدادی هدایت آن را بر عهده دارد، بدون تردید پس از یک سال موفقیت و توسعه، در ماههای اخیر متحمل شکست هایی هم شده است.

حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضدداعش به فرماندهی آمریکا و حملات زمینی ارتش عراق که از حمایت پیشمرگه های کرد یا شبه نظامیان شیعه برخوردار است، ستیزه جویان داعش را در ماههای اخیر مجبور کرده است در برخی جبهه های نبرد از جمله کوبانی و تل ابیض در سوریه و تکریت در عراق عقب نشینی کند. با این حال این سازمان افراط گرای مسلح در دیگر مناطق به پیروزی های چشمگیری دست یافته و به عنوان مثال موفق شده است کنترل شهر باستانی تدمر ( پالمیرا) در صحرای سوریه را به دست گیرد یا شهر رمادی را که مرکز گسترده ترین استان عراق است، تصرف کند.

ائتلاف چندملیتی ضدداعش به فرماندهی آمریکا در عراق نیز که اوت گذشته حملات هوایی خود را آغاز کرد، پیروزیهای چندانی در مبارزه با داعش کسب نکرده است و نیروهای نظامی عراق که در مقابله با تهاجم گسترده و سریع تابستان گذشته داعش بسیار ضعیف ظاهر شدند، فقط موفق شده اند کنترل شهر تکریت در شمال بغداد را از چنگ داعش خارج کنند. در سوریه نیز که در همسایگی عراق واقع شده است، گروه افراط گرای داعش همچنان کنترل بخشهای وسیعی از این کشور را در دست دارد و عملیات هوایی ائتلاف چندملیتی ضدداعش فقط این امکان را به کردهای شهر کوبانی داد که ستیزه جویان داعش را از این منطقه بیرون کنند.

حسن حسن، کارشناس چاتام هاوس Chatham House ، می گوید: گروه داعش درست مثل یک گروه چریکی عمل می کند: ممکن است در یک منطقه و یک جبهه تضعیف شود اما در نقطه دیگر و در میدان دیگر قدرت می گیرد به همین علت می توان گفت که این گروه در آینده نیز به حیات خود ادامه خواهد داد.

این کارشناس افزود: شاید مرزهای خلافت داعش که بیست و هشتم ژوئن سال دو هزار و چهارده در مناطق تحت اشغال این گروه در مرزهای مشترک سوریه و عراق تشکیل شد، هر از گاهی دچار تغییر و نوسان شود اما شرایط این گروه به گونه ای است که به عقیده من دست کم تا یک دهه دیگر توانایی ادامه حیات را خواهد داشت.

طی ماههای اخیر حملات هوایی متعددی توسط ائتلاف ضد داعش به فرماندهی آمریکا بر ضد مواضع افراط گرایان در سوریه و عراق انجام شده و به ادعای مقامات این ائتلاف هزاران تن از ستیزه جویان داعش در این حملات کشته شده اند. به موازات این حملات، حملات زمینی نیز توسط نیروهای نظامی و امنیتی عراق با حمایت پیشمرگه های کرد عراقی و شبه نظامیان شیعه و قبایل سنی بر ضد این گروه ادامه دارد با این حال هیچ نشانه ای وجود ندارد دال بر این که داعش ضعیف تر از گذشته شده است.

چارلز لیستر Charles Lister، کارشناس مرکز بروکینگ دوحه Brooking Doha Centre، می گوید : اندیشه ایجاد یک خلافت، بدون تردید در اذهان شمار زیادی از طرفداران داعش در سراسر جهان باقی خواهد ماند.

موفقیت هایی که داعش به دست آورده است عمدتا نتیجه برخورداری از منابع مالی قابل توجه، ظرفیت های نظامی بالا و استعداد این گروه در بهره برداری از نارضایتی های مشروع جوامع محلی بر ضد رژیمهای حاکم در کشور بی ثبات و پرهرج و مرج عراق و کشور جنگزده و ناامن سوریه است.

پاتریک جانستون Patrick Johnston، تحلیلگر سیاسی در گروه تجزیه و تحلیل راند کورپوریشن Rand Corporation ، می گوید: داعش ثروتمندترین گروه تروریستی فعال در جهان است که درآمدهای آن در هفته نزدیک به دو میلیون دلار است.

بدون تردید حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضدداعش بر ضد میدانهای نفتی تحت کنترل این گروه و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، درآمدهای داعش را کاهش داده است اما سرکرده های داعش راههای دیگری برای جبران این ضرر و زیانها پیدا کرده اند.

جانستون می افزاید: داعش برای جبران این وضعیت، به ترفندهای دیگری از جمله زورگیری، جمع آوری مالیات و فروش اموالی که در فتوحات خود به آنها دست می یابد، روی آورده است. در عرصه نظامی، داعش از تجارب بنیانگذاران و ارکان اصلی خود بهره می برد که اکثرشان از افسران پیشین و اعضای سابق سرویسهای امنیتی رژیم صدام، دیکتاتور سابق عراق هستند که آمریکایی ها پس از اشغال عراق، آنها را کنار گذاشتند.

این گروه از افسران سابق عراقی تجربه هشت سال جنگ با ایران را دارند. کارشناسان بر این عقیده هستند که گروه ستیزه جوی داعش مشکل پول، تسلیحات یا جذب نیرو ندارد و در یک سال گذشته نشان داده که در بهره برداری از رقابت های موجود میان شیعیان و سنی ها بسیار ماهر است. مقامات دولت عراق آشکارا اذعان کرده اند که شمار ستیزه جویان خارجی که در صفوف داعش حضور دارند، نه تنها کاهش نیافته بلکه روز به روز در حال افزایش است.

داعش همچنین از توانایی بالایی در جذب ستیزه جویان به ویژه در کشورهای خارجی برخوردار است. این گروه در مبارزات خود می تواند روی ذخایر قابل توجه تسلیحات و مهمات سبک یا سنگین از قبیل توپخانه، تانک، خودروهای زرهی و سلاحهای ضدتانک که از ارتش عراق غنیمت گرفته است، حساب کند.

لیستر بر این عقیده است که گروه داعش پیوسته تلاش می کند در میدان جنگ به پیروزیهای بیشتری دست پیدا کند و به این ترتیب سلاحها و مهمات جنگی بیشتری به دست آورد.

حسن حسن نیز افزود داعش که علاوه بر غنایم جنگی، در بازار سیاه نیز به خرید تسلیحات و مهمات مورد نیاز خود اقدام می کند، درست مثل یک ارتش کوچک از سلاحهای آموزشی و امکانات عملیاتی لازم برخوردار است.

کارشناسان بر این عقیده اند که ائتلاف بین المللی ضدداعش به فرماندهی آمریکا به رغم موفقیت های نه چندان چشمگیری که کسب کرده است، به علت نداشتن نیروهای زمینی و به ویژه نیروهای اطلاعاتی در جبهه نبرد با داعش، در این مبارزه از میدان عمل گسترده ای برخوردار نیست.

جانستون می گوید گروه داعش مبارزه خود را برای توسعه مناطق تحت سیطره اش بر روی مناطقی متمرکز کرده است که نیروهای نظامی و امنیتی آنها به علت جنگ تضعیف شده اند. داعش پس از تصرف یک منطقه، تشکیلات اداری خاص خود را در آن جا برقرار می کند و نیروهای پلیس خود را در آنجا به کار می گمارد. افراط گرایان داعش در برخورد با ساکنان مناطقی که اشغال می کنند، از سیاست هویچ و چماق استفاده می کنند. از یک طرف با اجرای اعدامهای خشونت بار در انظار عمومی، ترس و وحشت در میان مردم ایجاد می کنند و از طرفی با ایجاد ثبات نسبی در این مناطق برخی خدمات عمومی رایگان از جمله خدمات درمانی و آموزشی به ساکنان آنها ارائه می کنند.

حسن حسن می افزاید: مردم این مناطق از خشونت ها و اعدامهای داعش بیم دارند اما برخی به روش زمامداری داعش اعتماد دارند و در عین حال گزینه جایگزین دیگری نیز در این زمینه نمی بینند.

در واقع نبود جایگزین یکی از کلیدهای موفقیت داعش در عراق و سوریه بوده است که جوامع سنی مذهب آن احساس می کنند توسط شیعیان که قدرت را در دست دارند، طرد شده اند. در سوریه شورشیان که بر ضد رژیم بشار اسد، رئیس جمهور این کشور قیام کرده اند عمدتا برخاسته از اکثریت جامعه سنی این کشور هستند و در عراق نیز جامعه سنی ها دولت را به سیاست ها و رفتار تبعیض آمیز بر ضد این فرقه متهم می کنند.

لیستر ابراز اطمینان می کند تا زمانی که این وضعیت در سوریه و عراق ادامه دارد، داعش از حمایت غیرملموس غیرنظامیان برخوردار خواهد بود. بنابراین یک راه حل واقعی برای فائق آمدن بر داعش این است که اختلافات موجود در جامعه که داعش آنها را تشدید و از آنها بهره برداری می کند، برطرف شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: مخالفان توافق هسته‌ای، دو دسته هستند؛ عده‌ای به دلیل منافع مادی با پایان یافتن تحریم‌ها و بسته شدن این پرونده مخالفند و عده‌ای دیگر بسته شدن این پرونده را به زیان خود در انتخابات اسفند ماه سال جاری می‌دانند که مجلس دهم را شکل می‌دهد و ترکیب آن مجلس می‌تواند در مثبت یا منفی بودن آینده سیاسی آنها نقش داشته باشد. علاوه بر این، نتایج انتخابات اسفند ماه، علامت روشنی نیز در مورد اینکه دولت رئیس‌جمهور روحانی 4 ساله خواهد بود یا 8 ساله به دست خواهد داد. مخالفان، حتی همین 4 سال را نیز به سختی و از روی ناچاری تحمل می‌کنند، چه رسد به اینکه این دولت معتدل قرار باشد 4 سال دیگر هم ادامه یابد.

دسته اول که کاسبان تحریم هستند، نسبت به منافع مادی خود نگاهی واقع بینانه دارند. آنها می‌دانند که ادامه وضعیت کنونی به نفع اقتصاد کشور و به نفع اقشار مستضعف جامعه نیست ولی چون برای جیب خودشان مفید است هر کاری از دستشان بر آید برای جلوگیری از امضاء توافق نامه انجام می‌دهند. این روش را مردم نمی‌پسندند و کاسبان تحریم نیز می‌دانند که در مقابل مردم قرار دارند و افکار عمومی طرفدار پایان یافتن این ماجرا و رسیدن مذاکرات به یک توافق خوب است، با اینحال مصلحت جیب خود را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند. واقعیت هم همین است که تا تحریم‌ها برقرارند سود سرشار جیب‌های کاسبان تحریم نیز برقرار است.

اما دسته دوم، که نظر خود را به انتخابات اسفند ماه گره زده‌اند، دچار اشتباه بزرگی شده‌اند. قصور آنها اینست که اگر دولت روحانی موفق شود با 1+5 توافق نامه امضا کند و تحریم‌ها را بر دارد و به اقتصاد رونقی ببخشد، مردم در انتخابات اسفند ماه به طرفداران دولت رای خواهند داد و مجلس دهم به زیان مخالفان دولت شکل خواهد گرفت. نتیجه‌ای که صاحبان این تحلیل می‌گیرند اینست که باید مانع امضاء توافق هسته‌ای شوند تا انتخابات به زیان دولت رقم بخورد و مجلس دهم در اختیار مخالفان دولت قرار گیرد. این تحلیل هر چند ظاهری مقبول دارد ولی با واقعیت منطبق نیست، زیرا کارشکنی‌های مخالفان دولت اکنون بقدری آشکار است که مردم درصورتی که توافق نامه هسته‌ای امضاء نشود نیز به مخالفان دولت رای نخواهند داد چون آنها را مقصر خواهند دانست. بنابر این، مخالفان سیاسی توافق هسته‌ای در هر حال زیان خواهند دید و به صلاح آنهاست که دست از مخالفت و کارشکنی بردارند و به مصالح کشور و منافع مردم فکر کنند.

مصالح کشور و منافع مردم اکنون اقتضا دارد گروه مذاکره کننده ایرانی به صورت همه‌جانبه مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند با قدرت و قوت و برخورداری از پشتوانه عمومی ملت، با دست بالا مذاکره کند و با دست پر به کشور برگردد. برخلاف تمایل افرادی که درصدد سوء استفاده از تجمع میلیونی مردم تهران در بدرقه شهدای غواص و گمنام برآمدند و تلاش کردند وانمود نمایند حضور مردم در این مراسم نوعی مخالفت با دولت و مذاکره کنندگان است، این حضور دارای این پیام روشن بود که دولت و مذاکره کنندگان با قدرت و صلابت در خط مذاکرات به پیش بروند تا در چارچوب منافع ملی به یک توافق خوب برسند. توافق خوب از نظر مردم توافقی است که در آن تمام خطوط قرمز اعلام شده توسط رهبری و دولت رعایت شده باشد و با حفظ کلیه دستاوردهای هسته‌ای، تمام تحریم‌ها لغو شوند و راه‌ها بر هرگونه سوءاستفاده دشمن بسته باشد.

این، خواسته عموم مردم ایران است و اگر مخالفت‌های کاسبکارانه و سیاست آلود کنار گذاشته شوند، قطعاً به این خواسته خواهیم رسید.

بی بی سی فارسیِ سعودی!

وطن امروز نوشت: با افشای خبر اختصاص بودجه ویژه از سوی پادشاه عربستان برای گسترش فعالیت‌های تبلیغی برای آل‌سعود در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی، بررسی روند خبری شبکه بی‌بی‌سی فارسی (BBCPersian) در مسائل مربوط به خاورمیانه حکایت از آن دارد که بخشی از مواهب ملوکانه سعودی نصیب این شبکه شده است. در این گزارش گوشه‌ای از مستندات مربوط به تلاش بی‌بی‌سی برای جلب رضایت آل‌سعود جهت دریافت هدایای نقدی منتشر می‌شود تا مشخص شود چگونه بی‌بی‌سی فارسی- که در طول چند دهه گذشته به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار جاسوسی دستگاه امنیتی انگلیس مورد استفاده بوده است- امروز در جایگاه تبلیغاتی یک حکومت دیکتاتوری قرار گرفته است!
۱- همراهی با آل‌سعود، مقالات صبا و عبارات مجعول
مواضع ضدایرانی شبکه بی‌بی‌سی فارسی اگرچه در گزارش‌ها و برنامه‌های این شبکه به طور مستمر قابل مشاهده است اما این شبکه در مواقعی با اعلام موضع صریح در قبال ایران دشمنی خود را با مردم، تاریخ و هویت ایران آشکار می‌کند. تلاش بی‌بی‌سی در راستای جلب رضایت آل‌سعود در تحریف نام تاریخی خلیج‌فارس و ترویج نام جعلی برای آن بارها با اعتراضات گسترده ایرانیان مواجه شده که نمونه بارزی از آن برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مرکزی این شبکه است.  صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی در نگارش مقاله‌هایش برای بخش‌های دیگر بی‌بی‌سی از واژه جعلی استفاده می‌کند؛ مثلا وی مقاله‌ای در سایت بی‌بی‌سی انگلیسی نوشته که در آن از عبارت «Gulf» برای خلیج‌فارس استفاده کرده است.
مقاله صادق صبا با واژه جعلی در بی‌بی‌سی: صادق صبا سال گذشته در توجیه استفاده از عبارت‌های جعلی برای خلیج همیشه فارس، با توهین آشکار به شعور مخاطبان منتقد این شبکه، گفته بود: «حدود ۴۰-۳۰ سال پیش در بریتانیا بعد از اینکه کشورهای عربی اسم خلیج‌فارس را عوض کردند و گفتند خ ل ی ج در کل بریتانیا رسانه‌ها از این عنوان استفاده کردند که در انگلیسی می‌گویند «The Gulf». احتمال زیاد فشارهای کشورهای عربی موجب این کار شده است!»
صادق صبا اما توضیح نداد چگونه کشورهایی که تا چندی پیش جزو مستعمرات انگلیس محسوب می‌شدند توانسته‌اند دولت انگلیس را تحت فشار قرار دهند! و بالاخره اینکه از سر اجبار و فشار کشورهای عربی از عناوین جعلی استفاده می‌کنند یا به خاطر دلارهای نفتی؟!
 ۲- چرا بی‌بی‌سی حوثی‌ها را شورشی می‌نامد؟
حمایت بی‌بی‌سی فارسی از گروه‌های تروریستی همواره به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی این مجموعه در حال اجراست اما نکته قابل توجه در این میان توجیه این شبکه برای عدم اطلاق کلمه «تروریست» به این گروه‌ها به بهانه عدم وجود کلمه مناسب با آن در زبان فارسی است!
«صادق صبا» که مدیریت بی‌بی‌سی را در لندن برعهده دارد، در جواب به سوال جدی مخاطبان درباره دلیل عدم استفاده از کلماتی که ماهیت واقعی گروه‌های تروریستی همچون «داعش» را به مخاطبان نشان دهد از زبان فارسی ایراد گرفته و طی سخنانی این مساله را ناشی از ضعف واژگانی در زبان فارسی دانست(!)
۳- حمایت تسلیحانی آل‌سعود از داعش و پشتیبانی رسانه‌ای بی‌بی‌سی
با گذشت ۳ سال از حضور داعش در بخشی از خاک سوریه و عراق نقش آل‌سعود در شکل‌گیری و ادامه حیات این گروهک خطرناک تروریستی با حمایت‌های گسترده مالی و تسلیحاتی، برای همگان آشکار شده و در این راستا بی‌بی‌سی فارسی نیز از هیچ‌گونه تلاشی برای تطهیر چهره جنایتکار این تروریست‌ها کوتاهی نکرده است.این شبکه اصرار دارد اخبار مربوط به داعش را در قالب کلماتی همچون «دولت اسلامی عراق و شام»، «پیکارجویان» و... پوشش داده و برای مخاطبان این سوال جدی را پدید آورده که چرا در یک‌سال گذشته به تروریست‌های داعش که بدترین جنایات ممکن را علیه مردم بی‌دفاع انجام می‌دهند عنوان «تروریست» را اطلاق نمی‌کند؟
اما پس از اعتراض مخاطبان بی‌بی‌سی به چشم‌پوشی این شبکه از جنایات داعش و نیز عدم اطلاق عنوان «تروریست» بر آنها، بالاخره «صادق صبا» رئیس این شبکه تلویزیونی در برنامه‌ای با اشاره به اعتراض‌های مخاطبان خود گفت: «ما موظف نیستیم روی گروه‌ها و جریانات، ارزشگذاری کنیم و چون این گروهک خود را دولت اسلامی‌ می‌نامد، ما هم از همان واژه برای آنها استفاده می‌کنیم». همچنین «لیلی ابوالحسنی» یکی از سردبیران بی‌بی‌سی نیز در جواب اعتراض مخاطبان به این جعل عنوان گفته بود: «اگر یکی از مسؤولان رسمی‌کشورها این گروه‌ها را تروریست بنامند ما نیز از این عنوان استفاده می‌کنیم». با وجود اینکه مقامات رسمی‌ عراق و سوریه مدت‌هاست عنوان تروریست را برای این گروه‌ها به کار می‌برند اما این شبکه همچنان از اطلاق عنوان «تروریست» برای داعش خودداری کرده و تلاش دارد با حمایت رسانه‌ای از گروه‌های تروریستی که به واسطه سیاست‌های تفرقه‌افکنانه و توسعه‌طلبانه آل‌سعود به وجود آمده‌اند روابط حسنه خود را با دربار آل‌سعود حفظ کند و همچنان از مواهب مالی آن بهره‌مند باشد.
 ۴ - حمایت بی‌بی‌سی از داعش صدای مردم و مسؤولان عراق را درآورد
گسترش داعش در عراق نیز محور دیگری از فعالیت‌های بی‌بی‌سی در راستای همکاری با آل‌سعود طی سالیان اخیر بوده است. این گروه تروریستی که با حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان به وجود آمده است، در طول مدت انجام جنایات خود از حمایت کامل شبکه بی‌بی‌سی فارسی برخوردار بوده به نحوی که موجب شد «قاسم عطا» سخنگوی دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، این شبکه را به انتشار گزارش‌های ساختگی و دروغ‌پراکنی متهم و از این شبکه بخواهد در سیاست‌های رسانه‌ای خود در قبال عراق بازنگری کند و در ادامه اعتراضات مسؤولان عراقی، «خضیر الخزاعی» معاون رئیس‌جمهور عراق نیز در دیدار سفیر لندن در این کشور، خواستار بازنگری انگلیس در سیاست‌های بی‌بی‌سی در قبال تحولات عراق شد. چندی پس از سخنان سخنگوی نیروهای مسلح عراق، شمار کثیری از عراقی‌های مقیم لندن با برپایی تظاهرات در برابر مقر بی‌بی‌سی، اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های این شبکه در قبال تحولات عراق ابراز کرده و با در دست داشتن پرچم‌های عراق خواستار توقف حمایت و جانبداری بی‌بی‌سی از تروریست‌ها شدند.
 ۵- حمله عربستان به یمن و باز هم حمایت بی‌بی‌سی از اقدامات آل‌سعود!
در حالی که کشتار ناجوانمردانه زنان و کودکان یمنی توسط جنگنده‌های آل‌سعود در ۳ ماه گذشته اعتراض بسیاری از مردم جهان را برانگیخته است اما بی‌بی‌سی فارسی اینجا هم به کمک آل‌سعود آمده و تلاش دارد جنایت بی‌سابقه رژیم آل‌سعود علیه مردم یک کشور دیگر را در راستای دفاع عربستان از تمامیت ارضی خود معرفی کند!
در این میان به‌رغم حضور مردم یمن در جبهه مبارزه با حملات آل‌سعود و کشته شدن تعداد زیادی از اهل سنت در حملات هوایی این رژیم، بی‌بی‌سی فارسی با معرفی گروه الحوثی به‌عنوان «شورشیان یمن» حملات عربستان را به دلیل عدم تبعیت این گروه مقاومت از دولت دست‌نشانده عربستان در این کشور معرفی می‌کند!
این شبکه ضمن نادیده گرفتن پروتکل ادعایی بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی در انعکاس بی‌طرفانه وقایع جهانی با استفاده از ترفندهایی چون: محدود کردن مبارزان یمنی به حوثی‌ها، حوثی‌ها اقلیتی از شیعیان یمن، نگرانی منطقه‌ای از قدرت حوثی‌ها، حمایت آمریکا و قدرت‌های خارجی از ریاض، همراهی مجامع جهانی با عربستان و... به شکل تامل‌برانگیزی از روز نخست، حمایت از تهاجم هوایی ریاض به صنعا را در دستور کار خود قرار داده و براساس میل ریاض بیشتر برنامه‌هایش به تبلیغ دیدگاه‌های مهاجمان عربستانی اختصاص یافته است. این شبکه با چشم‌پوشی از کشتار روزانه زنان و کودکان در حملات جنگنده‌های رژیم آل‌سعود به مناطق مسکونی همواره اعلام می‌کند «حملات جنگنده‌های عربستان‌سعودی به مواضع گروه الحوثی است!»
 ۶- بی‌بی‌سی: شیعیان عربستان برای کسب حقوق بیشتر زیاده‌خواهی می‌کنند
سرکوب و کشتار شیعیان عربستان در سال‌های اخیر همواره به‌عنوان یک سیاست ثابت در میان حکام آل‌سعود پیگیری می‌شود و در این میان بی‌بی‌سی فارسی در هماهنگی کامل با حکومت آل‌سعود، معترضان به وضعیت موجود در مناطق شیعه‌نشین عربستان را «شورشی» و اقدامات آنها را در راستای دستیابی به «حقوق بیشتر» معرفی کرده و به‌رغم اعتراض نهادهای بین‌المللی به رفتار آل‌سعود، مدعی می‌شود مدارکی برای اعتراضات شیعیان عربستان وجود ندارد و فقط از سوی خود شیعیان ادعاهایی همچون «تبعیض» و «شهروند درجه دوم بودن» مطرح می‌شود!
 ۷- چشم‌پوشی از سرکوب مردم بحرین توسط آل‌سعود
با آغاز اعتراضات مردمی در یمن علیه حکومت آل‌خلیفه، عربستان در مداخله‌ای آشکار با اعزام ماموران امنیتی خود به این کشور، اقدام به سرکوب معترضان کرد که در این ماجرا باز هم بی‌بی‌سی فارسی برای توجیه جنایات آل‌سعود، معترضان بحرینی را «مخالفان دولت» معرفی کرد که برای به دست آوردن «امتیازات بیشتر» و «اختیارات بیشتر» اقدام به راهپیمایی علیه دولت می‌کنند! جانبداری از جنایات آل‌سعود و آل‌خلیفه و نحوه پوشش اخبار مربوط به بحرین توسط بی‌بی‌سی فارسی حتی موجب اعتراض اندیشکده گلوبال ریسرچ شد. این اندیشکده در گزارشی که روی سایت اینترنتی خود منتشر کرد، بی‌بی‌سی را رسانه‌ای مغرض دانست و ادعای مسؤولان آن مبنی بر «بی‌طرف بودن» را رد کرد و نوشت: «با بررسی خبرها و نظرهای منتشره توسط بی‌بی‌سی در فاصله ۲۹ مه تا ۲۱ ژوئن، بی‌طرفی ادعایی این وسیله ارتباط جمعی را دروغ یافته‌ایم. خبرها و نظرها درباره سوریه و لیبی را با خبرها و نظرها که درباره بحرین انتشار داده است، با یکدیگر مقایسه کرده و به این نتیجه دست یافتیم که بی‌بی‌سی در این بازه زمانی ۵۷ مطلب درباره سوریه پخش کرده است اما در همان دوره، درباره بحرین، تنها ۱۲ مطلب پخش کرده است. از این ۱۲ مطلب، تنها ۴ مطلب به جنبش مردم بحرین مربوط می‌شود و واقعیت این است که بی‌بی‌سی فارسی مبلغ سیاست خارجی انگلستان است و در تبلیغ، تبعیض بسیار به کار می‌برد. نه بی‌طرف که با طرف است. خط استقلال و آزادی را تا بخواهی سانسور می‌کند. سرکوبگری‌های وحشیانه دروغ نیست و این امر که این وحشیگری‌ها را قوای سعودی در بحرین می‌کنند».
۸- پروژه مشترک بی‌بی‌سی و آل‌سعود در مهاباد
با فروکش کردن اغتشاش مهاباد، بی‌بی‌سی انگلیسی در گزارشی که روی تارنمای اینترنتی خود منتشر کرد، با اشاره به نقش عربستان‌سعودی در پخش شایعات منجر به اغتشاش در مهاباد نوشت: «به سرعت کلیدواژه «ایران در آتش» در توئیتر گسترش پیدا کرد. صدها هزار پیام توئیتری با استفاده از این عبارت فرستاده شد اما نکته اینجا بود که بیشتر آنها به زبان رسمی ایران (فارسی) نبود بلکه به عربی نوشته شده و در اولین روزی که این کلیدواژه [#ایران_تشتعل #ایران_تحترق] گسترش پیدا کرد، بیش از یک‌سوم پیام‌های توئیتر از خاک عربستان‌سعودی فرستاده شده بود».اما نکته قابل توجه در ماجرای اغتشاشات مهاباد که بی‌بی‌سی انگلیسی تلاش کرده است آن را پنهان کند، نقش بخش فارسی‌زبان این شبکه در هدایت این شورش بوده است. بی‌بی‌سی فارسی اگرچه همیشه مدعی است تا اطمینان نیافتن قطعی از منابع رسمی اقدام به اطلاع‌رسانی یا پوشش اخبار نمی‌کند اما در این حادثه با تهیه چندین گزارش تلویزیونی و قرار دادن خبر روی سایت شبکه نقش هدایت آشوب را برعهده گرفته و حتی کارشناس این شبکه آتش زدن هتل توسط آشوبگران را «اقدامی در راستای دسترسی به دموکراسی» معرفی کرد!
در پایان لازم به ذکر است این مستندات تنها بخشی از ابعاد مختلف نقش بی‌بی‌سی فارسی به‌عنوان جاده صاف‌کن توجیه اقدامات غیرانسانی و جنایات آل‌سعود علیه مردم منطقه بوده است. در آینده اسناد دیگری از چگونگی اجاره آنتن این شبکه به دربار سعودی منتشر خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد