سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار بهداشتی

پارکینسون، دومین بیماری شایع تحلیل برنده سیستم عصبی

اهواز - ایرنا - یک پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) گفت: بیماری پارکینسون پس از بیماری آلزایمر، دومین بیماری شایع تحلیل برنده سیستم عصبی در انسان محسوب می شود.

دکتر سید احسان محمدیانی نژاد چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این بیماری، بخشی از سیستم عصبی با عنوان جسم سیاه دچار تخریب و تحلیل پیش رونده می شود.

وی افزود: مغز بیماران مبتلا به پارکینسون در تولید ماده دوپامین که توسط جسم سیاه مغز تولید شده دچار اشکال می شود به صورتی که وقتی این ماده 60 درصد کاهش یابد علایم بیماری ظاهر می شود.

دکتر محمدیانی نژاد با اشاره به اینکه دلیل این بیماری مانند بسیاری از بیماری های تحلیل برنده سیستم عصبی به درستی شناخته نشده ادامه داد: برخی پزشکان معتقدند عواملی مانند رویارویی با برخی از سموم یا فلزات سنگین ممکن است در ایجاد بیماری نقش داشته باشند.

عضو هیات علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین ضربه های مغزی مکرر و طولانی می تواند منجر به بیماری پارکینسون شود که به عنوان مثال بوکسورها را می توان نام برد.

وی در خصوص علایم حرکتی بیماری افزود: علایم بیماری از یک طرف بدن شروع شده و پس از مدتی به سمت دیگر گسترش می یابد که لرزش در اندامها به ویژه در دستها از جمله علایم اصلی این بیماری است به صورتی که لرزش در حالت استراحت و بی تحرکی بیشتر نمایان است.

دکتر محمدیانی نژاد افزود: کندی در حرکات از دیگر علایم است به گونه ای که کارهایی را که قبلا در زمان کوتاهتری انجام می شد با ابتلا به بیماری در زمان طولانی تری انجام می شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) اظهار کرد: به عبارت دیگر تعداد و دامنه حرکات فرد مبتلا کم می شود.

وی ادامه داد: کاهش تعداد پلک زدن در دقیقه نیز از جمله دیگر علایم بیماری است چون یک فرد طبیعی بین 12 تا 20 بار در دقیقه پلک می زند در حالی که فرد مبتلا به بیماری پارکینسون کمتر از 12 بار در دقیقه می تواند این کار را انجام دهد.

وی گفت: سفتی در اندام ها، قامت خمیده در هنگام راه رفتن، تمایل به افتادن، توقف ناگهانی در هنگام راه رفتن یا چرخیدن و اختلال در حفظ ریفلکس های وضعیتی و تعادلی از جمله دیگر علایم این بیماری است.

وی به علایم رفتاری و غیر حرکتی پارکینسون اشاره کرد و افزود: تعریق زیاد، چرب شدن پوست، ترشح بیش از حد بزاق، افسردگی، توهم و هذیان و اختلالات رفتاری از جمله این علایم به شمار می رود.

وی در خصوص درمان این بیماری اظهار کرد: هر چند بیماری پارکینسون ریشه کن نمی شود اما با درمان دارویی برای سالیان طولانی می توان به کاهش قابل ملاحظه علایم بیماری و نیز افزایش کیفیت زندگی بیماران کمک کرد.

دکتر محمدیانی نژاد گفت: امروزه درمان های دارویی متعددی در دسترس است که با افزایش سطح ماده دوپامین مغز منجر به بهبودی علایم حرکتی و غیر حرکتی بیماران می شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: فعالیت فیزیکی منظم روزانه شامل ورزش های هوازی به مدت حداقل یک ساعت در روز می تواند تا حد زیادی به بهبودی این بیماران و افزایش کیفیت زندگی منجر شود.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از بیماران مبتلا و خانواده های آنها فقط بر روی درمان دارویی متمرکز می شوند و از نقش درمان های فیزیکی و توانبخشی و فعالیت جسمی و ذهنی مستمر و مفید غفلت می کنند.

دکتر محمدیانی نژاد اظهار کرد: درمان های جراحی در بیماران مبتلا به پارکینسون مزمن و مقاوم به درمان های طبی نیز کاربرد دارد و بر خلاف تمایل برخی بیماران به عنوان اقدام نخست تلقی نمی شود.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: تا زمانی که بیمار به درمان دارویی پاسخ خوبی می دهد به عمل جراحی نیازی ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد