سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

یکی از اسناد فاش شده توسط ارتش سایبری یمن نشان می‌دهد که عربستان سعودی به دنبال راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی به نام «هندیجان» برای سیاه‌نمایی‌ و فرافکنی علیه جمهوری اسلامی بوده است.

کد خبر: ۵۱۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶ - 21 June 2015
یکی از اسناد فاش شده توسط ارتش سایبری یمن نشان می‌دهد که عربستان سعودی به دنبال راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی به نام «هندیجان» برای سیاه‌نمایی‌ و فرافکنی علیه جمهوری اسلامی بوده است.
یکی از صدها هزار سند افشا شده از وزارت خارجه، کشور و دفاع عربستان توسط «ارتش سایبری یمن» که ماه «می» گذشته، یک نسخه از کل اسناد فاش شده را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد، نشان می‌دهد که ریاض در صدد راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی به زبان‌های فارسی و انگلیسی برای هدف قرار دادن ایرانیان و شیعیان در منطقه خلیج فارس بود.
این سند که از حمایت مطلق «سعود الفیصل» وزیر خارجه سابق عربستان سعودی از راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی با نام پیشنهادی «هندیجان» حکایت دارد، قرار بود از بحرین و به دو زبان فارسی و انگلیسی پخش شود.

در این سند به وجه تسمیه این شبکه ضد ایرانی نیز اشاره و گفته شده است که «هندیجان» نام شهری در استان خوزستان ایران است.هندیجان (هندیگان، اندیگان) یکی از شهرهای تاریخی ایران با قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال، در جنوب شرقی استان خوزستان و در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر ماهشهر و در شمال خلیج فارس است.

اسنادی که ارتش سایبری یمن 22 می (1 خرداد) در اختیار خبرگزاری فارس و سپس بخشی از آن را در اختیار سایت ویکی‌لیکس قرار داده است، شامل پیامها، نامه‌ها و گزارش‌های محرمانه سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سرتاسر دنیا، وزارت خارجه، کشور و اطلاعات این کشور است.
بر اساس این گزارش، سعود الفیصل در تاریخ 25 مارس 2012 در نامه‌ای به دیوان پادشاهی عطف به طرح پیشنهادی راه‌اندازی شبکه هندیجان، می‌نویسد: حمایت خود کامل از (طرح) وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی را اعلام می‌کنم و (معتقدم که) رویکردش باید شیعیان را در منطقه خلیج (فارس) مورد هدف قرار دهد.

در این سند هدف از راه‌اندازی شبکه «هندیجان» را «رویارویی با سیاست‌های خصمانه رسانه‌ای و اخبار غلط شبکه‌های ایرانی علیه شورای همکاری خلیج فارس» اعلام شده است.
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با تشریح آخرین وضعیت بازگشت غول‌های نفتی آمریکا به ایران، اعلام کرد: رفت و آمد هیات‌های نفتی اروپایی به تهران شتاب گرفته است.
کد خبر: ۵۱۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵ - 21 June 2015
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با تشریح آخرین وضعیت بازگشت غول‌های نفتی آمریکا به ایران، اعلام کرد: رفت و آمد هیات‌های نفتی اروپایی به تهران شتاب گرفته است.

سیدمهدی حسینی در گفتگو با مهر با اشاره به روند رو به توسعه و شتاب مذاکره با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز جهان به منظور معرفی ویژگی‌های نسل جدید قراردادهای توسعه صنعت نفت کشور، گفت: همزمان با روند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 مذاکرات با شرکت های بزرگ نفتی جهان هم شتاب گرفته است.
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با اعلام اینکه اکثر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و نفتی جهان برای مشارکت و سرمایه گذاری در طرح‌های صنایع نفت و گاز ایران در صورت لغو کامل تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: تاکنون مذاکره با نزدیک به 30 شرکت بزرگ اروپایی و آسیایی به منظور مشارکت در فرصت‌های جدید سرمایه گذاری صنعت نفت و گاز ایران در طول چند ماه گذشته انجام شده است.
این مقام مسئول با خودداری از ذکر نام شرکت‌های بزرگ نفتی جهان که برای مشارکت در پروژه‌های صنعت نفت اعلام آمادگی کرده اند، بیان کرد: برندهای بزرگی برای حضور در صنعت نفت ایران اعلام آمادگی و اظهار تمایل کرده اند.وی در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکراتی هم با شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا همچون شورون، کنکو فیلیپس و اکسون موبیل و سایر شرکت‌های نفتی آمریکایی برای بازگشت به صنعت نفت ایران انجام گرفته است؟ بیان کرد: از نظر دولت ایران هیچ گونه محدودیتی برای سرمایه گذاری شرکت‌های نفتی آمریکایی در کشور وجود ندارد.

حسینی با یادآوری اینکه شرکت‌های آمریکایی برای حضور در پروژه‌های صنعت نفت و گاز ایران با مشکلات حقوقی در داخل کشور خودشان روبرو هستند، اظهارداشت: بر این اساس غیبت شرکت‌های نفتی آمریکا در ایران به معنای عدم علاقه‌مندی آنها در صنعت نفت ایران نیست.
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با بیان اینکه در صورتی که محدودیت‌های دولت آمریکا برداشته شود شرکت‌های آمریکایی به دنبال حضور و مشارکت در پروژه ها و طرح‌های صنایع نفت و گاز ایران هستند، تاکید کرد: با این وجود تاکنون به صورت مستقیم مذاکره ای توسط ایران با شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا انجام نگرفته است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تاکنون ایران شرکت های بزرگ نفتی آمریکا را تحریم نکرده است، یادآور شد: غیبت آمریکایی ها در پروژه‌های بزرگ نفت و گازی ایران صرفا به دلیل محدودیت های دولت آمریکا بوده است.

وی با اعلام اینکه فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت نفت و گاز ایران برای شرکت های اروپایی و آمریکایی دارای جذابیت بالای اقتصادی است، گفت: در طول چند ماه گذشته چندین هیات بزرگ کارشناسی از شرکت‌های اروپایی و آسیایی در قالب گروه های هشت تا 10 نفره به تهران سفر کرده و مذاکرات فنی و قراردادی را با ایران آغاز کرده اند.
حسینی در پایان با بیان اینکه تمامی شرکت‌های بزرگ اروپایی و امریکایی  برای مشارکت نفتی با ایران در انتظار لغو کامل تحریم‌ها هستند، خاظرنشان کرد: فرصت‌های جدید سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران به زودی و به طور رسمی به سرمایه گذاران بین‌المللی و خارجی معرفی خواهد شد.
براساس اسناد فاش شده در پایگاه ویکی‌لیکس؛
مکاتبات سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس منتشر شد نشان می دهد این کشور زندانیان را برای جنگیدن به سوریه اعزام می‌کرده است.
کد خبر: ۵۱۰۵۲۰
-
مکاتبات سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس منتشر شد نشان می دهد این کشور زندانیان را برای جنگیدن به سوریه اعزام می‌کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، بر اساس یکی از اسناد فاش شده در ویکی لیکس، رژیم آل سعود نخستین طرفی بود که جنگجویان عرب و خارجی را که در زندان های عربستان زندانی بودند به سوریه اعزام کرده است.

گزارشگر شبکه العالم گفت: این اسناد با صراحت به دخالتهای عربستان در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه اشاره می کند. یک سند بسیار سری شامل درخواست وزارت امور خارجه عربستان از سفارت این کشور در قاهره برای جلوگیری از رسیدن نامزدان اسلام خواه از جمله محمد مرسی به قدرت در مصر است. یکی از اسناد بسیاری سری هم نامه وزارت کشور عربستان به سرلشکر سعود الثنیان است که به عفو صدها نفر از متهمان در پرونده های قتل و تجاوز از اتباع دیگر کشورها در برابر اعزام آنها به آنچه جهاد در سوریه می خواند اشاره می کند و از اختصاص مستمری ماهانه برای خانواده های این افراد خبر می دهد.

از جمله اسناد فاش شده مجوز وزارت کشور عربستان به اتباع این کشور برای ازدواج با دختران نوجوان سوری است که خانواده خود را در درگیریها در این کشور از دست داده‌اند.
بسیاری در پس تغییرات عمیق در ساختار حکومت سعودی، توطئه و تردید‌های زیادی را می‌بینند. اکنون نیز عده زیادی در حال گمانه‌زنی درباره آینده تغییرات در عربستان هستند. آیا ملک سلمان تغییرات بیشتری در ساختار قدرت سعودی را در دستور کار دارد؟ قربانی بعدی احتمالا آخرین بازمانده خانواده شاه پیشین عربستان است!
کد خبر: ۵۱۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹ - 20 June 2015
نزدیک به پنج ماه از رسیدن ملک سلمان به پادشاهی عربستان سعودی گذشته و ساختار قدرت در این کشور، دچار تغییرات عمیقی شده است. در این مدت، شاهزاده مقرن ـ که پیش از این به ‌ولیعهدی انتخاب شده بود ـ کنار گذاشته‌ و محمد بن نایف جانشین وی شده است. سعود الفیصل، قدیمی‌ترین وزیر خارجه معاصر جهان جای خود را به عادل جبیر داده است؛ با ایجاد دو کمیته مخصوص، مسائل دفاعی و اقتصادی از مسیری متفاوت اداره می‌شود.

به گزارش «تابناک»، به نقل از المانیتور، از همه اینها مهم‌تر برکشیدن محمد بن سلمان پسر 29 ساله پادشاه سعودی و سپردن وزارت دفاع و فرماندهی حمله به یمن به وی است. این تغییرات به معنای یک تغییر نسلی در عربستان است. در دوره نسل قبلی پادشاهان سعودی، این کشور با استفاده از سیل درآمدهای نفتی از کشوری فقیر به غول بازار نفت تبدیل شد، ولی نسل جدید شاهزاده‌هایی هستند که غالبا در ناز و نعمت بزرگ شده‌اند.

بسیاری در پس تغییرات عمیق در ساختار حکومت سعودی، توطئه و تردید‌های زیادی را می‌بینند. اکنون نیز عده زیادی در حال گمانه‌زنی درباره آینده تغییرات در عربستان هستند. آیا ملک سلمان تغییرات بیشتری در ساختار قدرت سعودی را در دستور کار دارد؟

در دیگر کشورهای عربی، بسیاری بر این باورند که قربانی بعدی این تغییرات متعب بن عبدالله، فرزند شاه قبلی عربستان و رئیس گارد ملی عربستان سعودی (SANG) است که گارد تحت امر وی، یا تغییر سازماندهی خواهد داشت و یا اینکه زیرمجموعه وزارت دفاع قرار خواهد گرفت.

از سال 1962 که شاهزاده عبدالله به فرماندهی SANG رسید، تاکنون این گارد حیاط خلوت عبدالله و فرزندان وی بوده است. وی شخصا تا سال 2010 فرماندهی این گارد را بر عهده داشت و سپس آن را به فرزندش متعب سپرد.

این گارد همواره از ارتش عربستان و وزارت دفاع مستقل بوده است. این گارد تاکنون نقش حافظ امنیت پادشاهی در برابر احتمال کودتا و یا شورش داخلی را بازی کرده ‌و در اطراف پایتخت، استان مهم و نفت‌خیز الشرقیه و نیز در مراکز حساس به کار گرفته شده است. سربازان همین گارد بودند که به بحرین رفتند تا اعتراضات اکثریت به اقلیت حاکم را سرکوب کنند.

این گارد از سال 1975 تحت آموزش آمریکا بوده و از تجهیزات مناسبی برخوردار است. گارد همچنین بر سیستم شبه‌نظامیان قبیله‌ای نظارت دارد تا از وفاداری آنها به خاندان سلطنتی اطمینان‌ باشد؛ کادر آموزش‌دیده این گارد از یکصد هزار نفر تشکیل شده است.

متعب 63 ساله که دومین فرزند عبدالله است، در بیروت و جده تحصیل کرده ‌و سپس به آکادمی سلطنتی ساندهرست در انگلیس رفته است. او همچنین پیش از شروع دوره طولانی کار در این گارد مدتی در کالج نظامی ملک خالد تحصیل کرده است. او در سال 2013 به سمت وزیر گارد ملی انتخاب شد. این وزارت به تازگی تأسیس شده بود تا به متعب جایگاه و پرستیژ بیشتری داده شود. برادر متعب، یعنی شاهزاده مشعل هم تا ابتدای امسال حاکم مکه بود. دیگر برادر وی شاهزاده ترکی هم حاکم ریاض بود ولی ملک سلمان در ژانویه امسال هر دو برادر را از کار برکنار کرده است.

سلمان در ماه‌های گذشته تصمیمات غیرقابل پیش‌بینی متعددی گرفته است. این تصمیمات با تغییر جایگاه برخی از مقامات دوره عبدالله باعث رضایت برخی شاهزادگان سعودی شده، ولی کنار گذاشتن آخرین فرزند شاه سابق می‌تواند پرهزینه باشد، زیرا شاخه‌ای از خاندان سعودی که به دلیل کنار گذاشته شدن اعضای آن، جایگاه خود را از دست داده در معرض کنار گذاشته شدن بیشتر قرار خواهد گرفت. در عین حال، شاهزادگانی هستند که بعد از مرگ عبدالله جایگاه خود را از دست داده و از این بابت ناراضی هستند؛ ضمن اینکه تغییر در ساختار نظامی در زمانی که هنوز جنگ در یمن به پایان نرسیده است، می‌تواند با برداشت‌های متفاوتی همراه شود.

المانیتور در حالی این تحلیل را منتشر کرده است که تغییرات در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی سعودی از پیش از مرگ ملک عبدالله و به ویژه در نتیجه نوع رفتار برخی از مقامات سعودی در قبال تحولات عراق و سوریه آغاز شده بود. در فروردین ماه سال گذشته، بندر بن سلطان رئیس دستگاه امنیت ملی عربستان سعودی از مسئولیت خود برکنار شد. این برکناری تا حد زیادی در نتیجه نوع تعامل دستگاه امنیتی سعودی با گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق و به ویژه داعش، خطرات قابل پیش‌بینی این گروه‌ها برای آینده عربستان و تبعات سیاست بندر بن سلطان در سرنگونی حکومت سوریه به هر قیمتی بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد