سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

همچنین این توافق نظر وجود دارد که حملات هوایی علیه تاسیسات هسته ای ایران تاثیر محدودی در روند هسته ای شدن این کشور خواهد داشت. این حملات هوایی تنها هسته ای شدن ایران را برای چند سال به تاخیر می اندازد.

یک سایت آمریکایی نوشت تنها راه برای بازداشتن ایران از هسته ای شدن، اشغال نظامی این کشور است که البته این موضوع ساده و آسان نیست.
به گزار ش عصرایران، سایت آمریکایی نشنال انتریست نوشت: هیچ چیزی نمی تواند مانع از توسعه توانمندی های هسته ای ایران و دست یابی اش به بمب اتمی شود به جز حمله به ایران و اشغال این کشور است. در این صورت ممکن است آمریکا در ایران به حکومت غیر هسته ای دست یابد. همچنین حمایت گسترده ای از منع ایران از هسته ای شدن وجود دارد.
همچنین این توافق نظر وجود دارد که حملات هوایی علیه تاسیسات هسته ای ایران تاثیر محدودی در روند هسته ای شدن این کشور خواهد داشت. این حملات هوایی تنها هسته ای شدن ایران را برای چند سال به تاخیر می اندازد. ایران بعد از این حملات می تواند تاسیسات خود را از نو بسازد.اشغال نظامی ایران تنها فرضیه ای است که می تواند ایران را از هسته ای شدن منع کند. این صحیح است که آمریکا از افغانستان و عراق خسته است اما هزینه جنگ ایران به سادگی آنچه که در عراق و افغانستان می گذرد نیست زیرا تهران می تواند هزینه جنگ علیه ارتش آمریکا را افزایش بدهد حتی قبل از آغاز تهاجم.علاوه بر این، مرزهای جغرافیایی ایران شبیه قلعه ای است که از سه طرف در محاصره کوهستان قرار دارد؛ وضعیتی که باعث شده حمله زمینی و اشغال این کشور غیرممکن شود. تنها می توان یک منطقه ایران را اشغال کرد که در این صورت هم به شکست کشاندن تهران ممکن نخواهد بود.
در یی از این اسناد که از سفارت عربستان در تهران به وزارت امور خارجه عربستان ارسال شده مدعی شده است تهران و واشنگتن پیام های معاشقه آمیزی را از طریق یک واسط ترک ردوبدل می کنند.
وب سایت افشاگر ویکی لیکس در تازه ترین افشاگری خود 60 هزار سند محرمانه وزارت امور خارجه عربستان را منتشر کرده و وعده داده تا هفته آینده 440 هزار سند دیگر عربستان را منتشر خواهد کرد.اسناد محرمانه ویکی لیکس علیه عربستان حاوی چه اطلاعاتی است؟

به گزارش عصر ایران ویکی لیکس روز جمعه همزمان با سومین سالگرد پناه گرفتن جولیان آسانژ مدیر خود در سفارت اکوادور در لندن با انتشار اسنادی محرمانه از مکاتبات وزارت امور خارجه عربستان ، سیاست های خارجی و داخلی این کشور محافظه کار عربی خاورمیان را در کانون توجهات رسانه های جهانی قرار داده است.

حجم این اسناد به قدری زیاد است که هنوز تیم های کاری خبرگزاری آسوشیتد پرس که ظاهرا تنها خبرگزاری است که به این اسناد دسترسی دارد، در حال مطالعه و ترجمه این اسناد دولتی عربستان هستند.

وزارت امور خارجه عربستان هنوز به طور رسمی نسبت به انتشار این اسناد واکنش نشان نداده اما  حساب توییتری منتسب به وزارت امور خارجه عربستان با جعلی خواندن این اسناد از شهروندان عربستانی خواسته شده به این اخبار توجه نشان ندهند و آنها را بازنشر ندهند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست ویکی لیکس از چه طریقی به این حجم از اسناد و اطلاعات محرمانه عربستان دسترسی پیدا کرده است اما وب سایت ویکی لیکس گفته است در سومین سالگرد گریختن آسانژ به سفارت اکوادور در لندن این اسناد را منتشر می کند.

موضوعات زیادی در میان این اسناد به چشم می خورد که مهم ترین محورهای آنها به شرح زیر است:

1- نگرانی زیاد عربستان از توافق هسته ای با ایران

2- نگرانی حاکمان ریاض از نزدیکی و عادی شدن روابط ایران و آمریکا و تماس های پیدا و پنهان تهران – واشنگتن . در یی از این اسناد که از سفارت عربستان در تهران به وزارت امور خارجه عربستان ارسال شده مدعی شده است تهران و واشنگتن پیام های معاشقه آمیزی را از طریق یک واسط ترک ردوبدل می کنند.

3- تلاش و هزینه بسیار زیاد عربستان برای مقابله با سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران

4- تلاش عربستان برای حمایت  از گروه ها و چهره های اپوزیسیون ایران

5- درخواست صدور گواهی فوت اسامه بن لادن از سوی فرزندش عبدالله بن اسامه از سفارت آمریکا در ریاض و پاسخ رسمی سرکنسول آمریکا در ریاض به فرزند اسامه بن لادن. این دیپلمات آمریکایی در پاسخ نوشته است که ایالات متحده آمریکا غالبا در عملیات های فوق سری برای کشتن سرگردگان گروه های تروریستی به خانواده های آنها گواهی فوت نمی دهد اما اسناد و اظهارات و شهادت مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکا در دادگاه برای مطالعه در اختیار پسر اسامه بن لادن قرار داده شده است.

6- کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای بیرون آوردن حسنی مبارک و انتقال او به یک کشور دیگر پس از سرنگونی حکومت او در مصر، حاضر به پرداخت 10 میلیارد دلار به حکومت محمد مرسی شده بودند.

7- متهم کردن دولت امارات به همکاری با ایران و روسیه برای دور زدن تحریم ها

8- ولخرجی های گسترده شاهزادگان سعودی . تنها در یک مورد از این اسناد که مربوط به سال 2009 است از سفارت عربستان در سوییس خواسته شده تا صورت حساب 1.5 میلیون فرانک ولخرجی های همسر یکی از شاهزادگان را که به دلیل بالا بودن مجبور شده از هتل محل اقامت خود بگریزد را پیگیری کرده و پرداخت کند. این بدهی مجموع هزینه اقامت در هتل و استفاده از خدمات شرکت " گولدن لیموزین" در شهر ژنو بوده است.

9- در یکی از این اسناد که متعلق به سال 2012 است، ادعا شده که جنگنده های ایرانی نیروهای سودان جنوبی را بمباران کرده اند.
در برخی دیگر از کشورها، دیدگاه ها نسبت به ایران بر اساس تقسیم بندهای قومی و مذهبی متغیر بوده است؛ به عنوان مثال، دیدگاه مساعد نسبت به ایران در میان شیعیان لبنان 95 درصد، میان مسیحیان این کشور 29 درصد و میان سنی‌های لبنان تنها 5 درصد است.
هرچند دیدگاه مردم یک کشور نسبت به کشور دیگر، اساساً عاملی تعیین کننده در جهت‌دهی سیاست خارجی دولت‌ها نیست، ‌می تواند بیانگر مجموعه ای از روندهای سیاسی و اجتماعی در کشور نخست باشد. نظرسنجی اخیر مؤسسه «پیو» درباره رویکرد مردم 40 کشور درباره ایران، دربردارنده نکات جالب توجهی در این زمینه است.

به گزارش «تابناک»، مؤسسه افکارسنجی بین المللی «پیو» در پایگاه اینترنتی خود، نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده که درباره تصویر مردم کشورهای مختلف از ایران انجام گرفته است. در این نظرسنجی که در فاصله 25 مارس تا 27 می 2015 در 40 کشور انجام شده، 45435 نفر شرکت کرده و به پرسش‌های مربوطه پاسخ داده اند. نتایج نظرسنجی‌ در قالب دو طیف دیدگاه ‌«مساعد» و «نامساعد» نسبت به ایران طبقه بندی شده و درصد مربوط به هر یک از این دو طیف مورد اشاره قرار گرفته است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، بیشترین دیدگاه منفی نسبت به ایران، در میان ساکنین سرزمین های اشغالی قابل مشاهده است که در آن، 92 درصد دارای دیدگاه نامساعد و تنها 5 درصد دارای دیدگاه مساعد نسبت به ایران هستند. پس از آن، اسپانیا با 7 درصد و اردن با 8 درصد، کمترین دیدگاه مساعد را نسبت به ایران دارند.

در سمت مقابل طیف، پاکستان قرار دارد که با 57 درصد دیدگاه مساعد در مقابل 16 درصد دیدگاه مساعد، مثبت ترین نگرش را نسب به ایران در میان 40 کشور مورد سنجش داراست. غنا با 44 درصد دیدگاه مساعد در مقابل 36 درصد نامساعد، از این منظر در جایگاه دوم قرار دارد.

اما در میان تمام اطلاعات مربوط به این نظرسنجی، آمار مربوط به فلسطین از همه جالب‌تر به نظر می رسد، زیرا بر اساس این آمار، 57 درصد ساکنین سرزمین های فلسطینی نسبت به ایران دیدگاهی نامساعد دارند و تنها 34 درصد دارای دیدگاهی مساعد به ایران هستند. به عبارت دیگر، رویکرد منفی نسبت به ایران در میان فلسطینی ها، حتی از کشورهایی چون ویتنام، فیلیپین، پرو، سنگال و اتیوپی که ارتباط چندانی با ایران ندارند نیز بیشتر است!
گفتنی است، در برخی دیگر از کشورها، دیدگاه ها نسبت به ایران بر اساس تقسیم بندهای قومی و مذهبی متغیر بوده است؛ به عنوان مثال، دیدگاه مساعد نسبت به ایران در میان شیعیان لبنان 95 درصد، میان مسیحیان این کشور 29 درصد و میان سنی‌های لبنان تنها 5 درصد است.منبع: تابناک
انتظار می‌رود توافقی که به لغو تحریم‌های ایران بینجامد باعث سرازیر شدن سرمایه‌گذاری خارجی در میادین نفت و گاز ایران شود که بسیاری از آنها پیر بوده و به تکنیک‌های مدرن تولید که شرکت‌های نفتی غربی در اختیار دارند، احتیاج دارد.
ایران آماده پیشنهاد قرار‌داد‌های نفتی بلند‌مدت و سودآورتر به شرکتهای نفت و گاز بین‌المللی است، اما انتظار مشارکت اساسی این شرکت‌ها با شرکت‌های ایرانی را دارد که نشان دهنده نحوه تلاش ایران برای حذب میلیارد‌ها دلار سرمایه‌ خارجی در بخش انرژی پس از توافق احتمالی هسته‌ای است.

به گزارش ایسنا به نقل از وال استریت ژورنال، علی کاردر نایب رییس سرمایه‌گذاری و مالی شرکت ملی نفت ایران می‌گوید، براساس این قرار‌داد که ایران درباره آن با شرکت‌های خارجی مذاکره کرده اما جزییات آن منتشر نشده است، تهران به شرکت‌های خارجی در ازای افزایش تولید سهم بیشتری پرداخت خواهد کرد و مدت قرارداد طولانی تر خواهد بود و سرمایه‌گذاری مشترک از مراحل اولیه توسعه میادین را مورد تشویق قرار خواهد گرفت.

انتظار می‌رود این شرکتها همچنین فناوری و تخصص مدیریتی بیشتری را با شرکای ایرانی تبادل کند.

کاردور افزود: آنها برای تولید بیشتر و انتقال فناوری انگیزه خواهند داشت.

در شرایطی که ایران و شش قدرت جهانی در حال نزدیک‌ شدن به توافقی هستند که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را لغو خواهد کرد، توجه روی ذخایر نفت و گاز ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان به حساب می‌آید متمرکز شده است.

طرفین که اوایل امسال به یک تفاهم هسته‌ای دست یافته‌اند سی‌ام ژوئن را به عنوان ضرب‌الاجل حصول توافق نهایی تعیین کرده‌اند.

انتظار می‌رود توافقی که به لغو تحریم‌های ایران بینجامد باعث سرازیر شدن سرمایه‌گذاری خارجی در میادین نفت و گاز ایران شود که بسیاری از آنها پیر بوده و به تکنیک‌های مدرن تولید که شرکت‌های نفتی غربی در اختیار دارند، احتیاج دارد.

امیر زمانی‌نیا از معاونان ارشد وزیر نفت که پنج ماه پیش تیم مذاکرات هسته‌ای را برای نظارت روی تعاملات وزارت نفت با شرکت‌های نفتی خارجی ترک کرد، گفت: بخش انرژی ایران در شش سال آینده دستکم به 185 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی احتیاج دارد.

شرکتهای بزرگ نفتی آمریکایی پس از انقلاب اسلامی ایران را ترک کردند. این شرکت‌ها هرگز به ایران باز نگشتند اما تولید‌کنندگان اروپایی نظیر استات اویل نروژ، توتال فرانسه و اِنی ایتالیا تا سال 2010 از ایران خارج نشدند. تحریم‌های غرب باعث کاهش صادرات نفت ایران و کاهش تولید نفت این کشور به کمتر از سه میلیون بشکه در روز شد.

همزمان با پیشرفت اخیر مذاکرات هسته‌ای مقامات ایران و مقامات اجرایی شرکت نفت با تعدادی از روسای شرکت‌های خارجی برای مذاکره درباره مفاد قرار‌داد‌های حضور مجدد در ایران دیدار کرده‌اند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هدایت تلاش‌ها برای اصلاح قرار‌داد‌های نفتی سابق را که ایران زمانی بر امضای آنها با شرکتهای خارجی اصرار داشت، برعهده داشته است. قرار‌داد‌های قبلی مالکیت ذخایر و منابع ایران را به شرکت‌های خارجی نمی‌دهد و سود شرکت‌های خارجی از افزایش تولید را در سطح محدودی نگه می‌دارد.

کلودیو دسکالزی مدیرعامل شرکت نفت انی ایتالیا اخیرا اعلام کرد: شرکت وی و دیگران بدون بهبود مفاد قرار‌داد‌ها به ایران باز نخواهند گشت.

دسکالزی در نشست سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت(اوپک) گفت: ما پول زیادی را از دست دادیم و شرایط قرار‌دادها باید تغییر کند.

کاردور گفت: قرار‌داد‌های جدید که برای 34 تا 74 میدان نفتی ارائه خواهند شد می‌تواند به مدت طول عمر یک میدان(حداکثر 30 سال) ادامه پیدا کنند و براساس آن پرداخت‌ها ارتباط مستقیمی با میزان تولید خواهد داشت.

وی افزود: وزارت نفت شراکت با شرکت‌های ایرانی را در مراحل اولیه توسعه میادین تشویق خواهد کرد. مدت قرار‌دادهای قبلی شش سال بود و اغلب شامل همکاریهای محلی در مراحل توسعه میدان نمی‌شد.

کاردور گفت: وزارت نفت انتظار دارد مذاکرات با شرکت‌های خارجی پس از لغو تحریم‌ها شش ماه طول بکشد.

در همین حال وی افزود: شرکت ملی نفت ایران در حال بررسی زمان مورد نیاز برای از سرگیری فعالیت چاههایی است که از زمان نصف شدن صادرات تعطیل شده‌اند. این بررسی‌ها باعث شده که زنگنه اخیرا تاکید کند ایران ظرف شش ماه می‌تواند تولید نفت خود را روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد.

کاردور گفت: در نهایت ممکن است ایران برای پروژه‌های پیچیده و سخت حتی قرار‌داد‌هایی موسوم به مشارکت در تولید را پیشنهاد دهد که در ایران بسیار سروصدا کرده‌اند، چرا که به شرکتهای خارجی اجازه می‌دهد مالکیت بخشی از نفت تولیدی را برای فروش پیدا کنند. این پروژه ها می‌تواند شامل چاههای موجود در آبهای عمیق در دریای خزر و یا برخی میادین پیر که افزایش تولید در آنها به فناوری ویژه نیاز دارد، باشد.

زمانی‌نیا خاطرنشان کرد: وزارت نفت منتظر مشخص‌ شدن وضعیت گفتگوهای هسته‌ای قبل از انتشار جزییات مدل قرار‌داد‌ها با شرکت‌های خارجی است.

وی گفت: این مدل از قرار‌داد‌ها هنوز به موافقت کابینه دولت نیاز دارد، اما به موافقت مجلس نیازی نیست.

وی افزود: این قرار‌دادها طوری تنظیم شده که به ضرر طرفی نباشد و در عین حال برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد. ایران انتظار دارد شرکت‌های بین‌المللی با شرکت‌های خدماتی ایران سرمایه گذاری مشترک انجام دهند، خط لوله احداث کنند و ساخت و اداره دکلهای حفاری را برعهده بگیرند. ما انتظار داریم شرکای ایرانی سهم منطقی داشته باشند.منبع: ایسنا
فوربس می نویسد ورود دوباره ایران به بازار جهانی نفت دیگر تولید کنندگان عمده از جمله عربستان را واخواهد داشت تا به منظور حفظ سهم خود از بازار، سیاست های کنونی عرضه خود را تشدید کند.
نشریه فوربس با ارایه تحلیلی از آینده قیمت نفت در بازارهای جهانی می نویسد در صورت برداشته شدن تحریم های ایران پس از توافق نهایی هسته ای قیمت نفت بیش از میزان کنونی کاهش خواهد یافت.فوربس: با برداشته شدن تحریم های ایران قیمت نفت کاهش بیشتری می یابد

به گزارش عصر ایران  این گزارش تاکید می کند توافق هسته ای با ایران شکاف موجود بین عرضه و تقاضا را در بازار جهانی نفت از وضعیت فعلی نیز بیشتر می کند.

هم اکنون در بازار جهانی نفت عرضه بیش از تقاضا است و قیمت نفت در یک سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از 45 درصد افت داشته است.

همچنین در سال 2014 در حالی که 1.6 میلیون بشکه در روز مازاد عرضه (نسبت به سال 2013) بوده  اما در بخش تقاضا تنها 700 هزار بشکه رشد تقاضا داشته ایم و این بدان معناست که عرضه نفت 900 هزار بشکه در روز بیش از تقاضا رشد کرده است.

فوربس می نویسد در صورت توافق نهایی هسته ای با ایران ، این کشور می تواند 30 میلیون بشکه نفت در اختیار خود را سریعا به معرض فروش بگذارد اما این میزان تاثیر پایداری بر قیمت جهانی نفت نخواهد داشت چون مصرف روزانه نفت در جهان بیش از 90 میلیون بشکه است.

 فوربس می نویسد تاثیر اصلی رفع تحریم های ایران در آینده میان مدت و بلند مدت بازار جهانی نفت بیشتر خواهد بود. این انتظار منطقی است که ایران در ظرف مدتی بین 8 تا 12 ماه 1 میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت خود بیفزاید. این 1 میلیون بشکه تنها می تواند با بهره برداری از چاه های تعطیل ایران نیز محقق شود.

به نوشته فوربس تولید این حجم از نفت در روز (1 میلیون بشکه) هم اکنون به اندازه یک چهارم نفت مصرفی اقتصاد در حال ظهور هند است که یکی از مشتریان کلیدی نفت خام ایران است.

به نوشته فوربس با ورود نفت ایران به بازار، رقابت میان تولید کنندگان نفت از جمله ایران و عربستان بر سر بازارها تشدید خواهد شد و برای به دست گرفتن بازارهای نفت مساله ارایه تخفیف و یا بستن قراردادهای بلند مدت با شرکت های وارد کننده خارجی تشدید خواهد شد واین مساله سقف عرضه را بیش از حد کنونی بالا خواهد برد. 

فوربس می نویسد ورود دوباره ایران به بازار جهانی نفت دیگر تولید کنندگان عمده از جمله عربستان را واخواهد داشت تا به منظور حفظ سهم خود از بازار، سیاست های کنونی عرضه خود را تشدید کند.

بر اساس پیش بینی این گزارش متوسط قیمت نفت برنت در سال 2015  در حدود 63 دلار خواهد بود و با ظرفیت کنونی تولید نفت و رشد عرضه و تقاضا در بازار جهانی پیش بینی می شود قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال 2021 به حدود 93 دلار در هر بشکه برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد