سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش نگران کننده

با احداث سد بختیاری 200 اثر تاریخی زیر آب می رود

دزفول - ایرنا - سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری شهرستان دزفول گفت:با احداث سد بختیاری بیش از 200 اثر تاریخی در حد فاصل استانهای لرستان و خوزرستان زیر آب می رود.

سد بختیاری یکی از طرح های در دست اجرای شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران می باشد که بر روی رودخانه بختیاری از سرشاخه های رود دز احداث خواهد شد.

این سد در زمان تکمیل، بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان خواهد بود.

یعقوب زلقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:بین 100 تا 150 غار ، هشت قبرستان تاریخی ، کوره آجر پزی ، آسیاب ، پل و نقوش حکاکی شده برجسته در محدوده آبگیری سد بختیاری واقع اند که با آبگیری این سد به زیر آب خواهند رفت.

وی با اشاره به اینکه برخی از این آثار مربوط به دوره فراپارینه سنگی و متعلق به 18 هزار سال پیش می باشند گفت:این آثار تاکنون یکبار کاوش شده اند که نیاز به کاوش دوباره دارند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول ضمن تاکید بر ضرورت حفظ این بناهای تاریخی منحصر بفرد افزود:این آثار در بخش انتهایی سد بختیاری واقع شده و در صورتیکه حجم آبگیری این سد کاهش یابد امکان نجات بخشی بناهای تاریخی وجود دارد.

وی گفت:این پیشنهاد از سوی اداره میراث فرهنگی دزفول به سازمان میراث فرهنگی و سازمان آب و برق ارایه شده و در دست پیگیری است.

سدبختیاری که اکنون عملیات اجرایی آن متوقف شده در 60 کیلومتری جنوب خرم آباد واقع شده و 315 متر ارتفاع داشته و حجم آبگیری آن پنج میلیارد متر مکعب می باشد.

این سد حدود 50 کیلومتری خط مستقیم بالادست سد دز واقع است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد