سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بلاتکلیفی اهواز دو ساله شد / رفع چالش‌ها در انتظار تعیین فرماندار توانمند

                                        درحالی دو سال از عزل فرماندار اهواز می‌گذرد که عالمی نیسی سرپرست فعلی از عهده انتصاب بخشدار و معاونان خود نیز عاجز است و به علت محدودیت‌های قانونی و ضعف مدیریتی وی بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های اهواز متوقف و یا پیشرفت چندانی ندارد.                                    

بلاتکلیفی اهواز دو ساله شد / رفع چالش‌ها در انتظار تعیین فرماندار توانمند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، دو سال قبل در چنین روزی، غلامرضا شریعتی با برکناری اسماعیل ارزانی از سمت فرمانداری اهواز، نبی الله خون میرزایی مدیرکل شیلات خوزستان را با حفظ سمت، به‌عنوان سرپرست فرمانداری منصوب کرد.

خون میرزایی در طول 16 ماهی که سرپرستی فرمانداری را عهده دار بود به علت طولانی شدن مدت سرپرستی و تصدی همزمان یک منصب دیگر، مورد انتقاد گروه‌ها و جریانات مختلف قرار گرفت تا جایی که وزیر کشور نیز در این خصوص به استانداری خوزستان تذکر داد.

اسماعیل جبار زاده معاون سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت که از شریعتی خواسته است تا در انتخاب فرماندار سرعت عمل داشته باشد زیرا سرپرست فرمانداری محدودیت‌هایی دارد و به همین دلیل استانداری باید این کار (انتخاب فرماندار) را انجام دهد.

در ادامه استاندار خوزستان در چهارم تیرماه امسال با فشار افکار عمومی و تذکر وزارت کشور، خون میرزایی را عزل و معاون خود جمال عالمی نیسی را به‌عنوان سرپرست منصوب کرد.

با انتصاب عالمی نیسی، انتظار می‌رفت که استاندار خوزستان بتواند در مهلت قانونی، حکم فرمانداری او را از وزارت کشور اخذ کند اما با گذشت بیش از 259 روز هنوز هم فرمانداری اهواز بلاتکلیف است.

این در حالی است که طبق ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، تصدی موقت پست سازمان مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بیش از چهار ماه مجاز نیست. در این ماده آمده است که « در موارد ضروری با تشخیص مقام مسئول مافوق، تصدی موقت پست سازمان مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر چهار ماه مجاز است».

حکم عالمی نیسی و قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

با طولانی شدن دوره سرپرستی عالمی نیسی در فرمانداری اهواز، این سوال مطرح شد که آیا وی صلاحیت لازم برای فرمانداری را ندارند یا به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگی است که ظاهرا برداشت‌های متفاوتی از قانون می‌شود.

چندی قبل معاون سیاسی استاندار خوزستان در این باره به فارس گفت: تفسیر‌های متفاوتی از قانون منع به کارگیری بازنشستگان وجود دارد و تا زمانی که تکلیف افراد در این قانون مشخص نشود، وضعیت فرمانداری اهواز مشخص نخواهد شد.

اکنون با گذشت 259 روز، به نظر می‌رسد عالمی نیسی که ۳۳سال سابقه دارد، قصد کناره گیری ندارد و مشخص نیست شهرستان اهواز با چالش‌های متعدد خود تا چه زمانی باید بدون فرماندار باقی بماند.

رفع چالش‌های اهواز در انتظار تعیین فرمانداری توانمند

محدودیت‌های سرپرست فرمانداری و ضعف مدیریتی وی موجب شده تا برنامه‌ها و کارها در اهواز در زمینه‌های مختلف به سرانجام نرسد و یا با سرعت لاکپشتی پیش روند.

چند طرح و پروژه حیاتی شهر اهواز مانند پل نهم کارون، طرح بازآفرینی شهری، کمربند سبز، جمع‌آوری متکدیان و معتادان متجاهر، تکمیل رینگ و رفع گره‌های کور ترافیکی به حال خود رها شده‌اند و به همکاری و هماهنگی بین بخشی ادارات و ارگان‌های مختلف نیازمند هستند که بدون داشتن یک فرماندار توانمند امیدی به آغاز یا تکمیل آنها نمی‌رود.

همچنین به دلیل آنکه بخش قابل توجهی از منازل مردم در مناطق کم برخوردار اهواز فاقد سند است، عوارض کمتری به شهرداری می‌دهند و فرماندار باید در جهت رفع این مشکل گام بردارد.

این مسئله از این جهت مهم است که شهرداری‌ها طبق قانون خود را تنها موظف به ارائه خدمات به مناطقی می‌دانند که عوارض خود را به شهرداری می‌پردازند و اگر هم خدماتی ارائه کنند، آن را فراتر از تکالیف شهرداری و در جهت کنترل تبعات اجتماعی محرومیت عنوان می‌کنند.

همچنین مردم مناطق مختلف اهواز از تیراندازی‌های شبانه با انگیزه‌های مختلف به تنگ آمده‌اند که از فرماندار به عنوان رئیس شورای تأمین شهرستان انتظار می‌رود در خصوص ارتقای امنیت عمومی مردم نقش خود را ایفا کند.

صندلی‌های خالی فرمانداری

عالمی نیسی که در روزهای نخستین تصدی سرپرستی، از تریبون‌های مختلف بر ضرورت تقویت جایگاه فرمانداری اهواز و بازگردانی اختیارات قانونی به فرماندار تأکید می‌کرد، تاکنون از عهده انتصاب بخشدار و معاون خود نیز برنیامده و شنیده‌ها از دخالت مجموعه استانداری در امور مربوط به فرمانداری و از جمله انتصاب مدیر روابط عمومی خبر می‌دهند.

علاوه بر معاونت عمرانی که در سه سال گذشته خالی بوده، معاون برنامه‌ریزی فرماندار نیز تعیین نشده که به بلاتکلیفی فرمانداری و جلسات آن دامن زده است تا جایی که بسیاری از مدیران ادارات و خبرنگاران رغبتی به حضور در جلسات ندارند.

عالمی نیسی همچنین در ماه‌های گذشته از عهده انتصاب بخشدار غیزانیه نیز عاجز بوده است و بخشی که وجود چاه‌های متعدد نفت آن را به یکی از بخشداری‌های مهم استان تبدیل کرده، سکانداری جهت برون‌رفت از محرومیت خود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهرستان اهواز مرکز استان خوزستان و دارای جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر است که تعیین سکانداری توانمند برای بهره‌گیری از منابع و ظرفیت‌های فراوان شهر جهت رفع مشکلات و چالش‌های مهم آن حائز اهمیت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد