سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش اقتصادی

 

مشیری گفت: من نمی دانم نگاه به آینده داشته باشم یا به این گذشته سرتاسر مساله دار بپردازم؟ این سوالی است که اسماعیل زمانی، چریک سابقی که حالا مدیرعامل منطقه آزاد اروند شده هم باید از خود بپرسد.
شوشان: افشاگری روز گذشته مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم در مورد تخلفات مالی و رانت خواری ها در دوره مدیریت های گذشته منطقه مذکور، به طور طبیعی نگاه ها در آبادان و خرمشهر را متوجه منطقه آزاد اروند کرده است. این سوال در محافل رسانه ای مطرح می شود که آیا مدیرعامل جدید منطقه آزاد اروند هم اقدام مشابهی خواهد کرد؟ آیا پرده از تخلفات و رانت خوری های احتمالی در هشت سال گذشته خواهد برداشت و یا آنکه در صورت وجود چنین تخلفاتی، مهر محرمانه بر پرونده آنها خواهد زد و صدایش را درنخواهد آورد.

سازمان منطقه آزاد اروند در هشت سالی که از عمرش می گذرد از عدم ثبات مدیریت لطمه دیده اما کسی در خصوص اینکه جایجایی مکرر مدیران می توانسته محمل بروز تخلفات در سازمان شده باشد سخنی نگفته است. همچنین شایعاتی که در مورد واگذاری زمین به اشخاص و نهادها، اعطای مجوزهای خاص و قراردادهای مناقصه وجود داشته با پاسخ روشنی مواجه نشده اند.
افشاگری مدیرعامل منطقه آزاد قشم می تواند مسیر شنیدن حرف های تازه مدیران جدید منطقه آزاد اروند در این خصوص را هموار کند. حتی شیوه اجرایی مدیران قشم در کشف تخلفات جالب توجه است زیرا آنها تیمی از کارشناسان خبره برای کشف تخلفات احتمالی تشکیل داده بود. بنابراین انتظار از مدیران جدید منطقه آزاد اروند نیز اینست که راه شفاف سازی مسائل این سازمان را در پیش گیرند. تسویه حساب با گذشته می تواند شروعی مناسب برای سازمانی باشد که هشت سال بی ثمر را به زعم اکثریت شهروندان آبادانی و خرمشهری گذرانده است و الا بار مسائل هشت سال گذشته به دوش مدیران جدید هم تحمیل خواهد شد.

در قشم چه گذشت؟

مدیرعامل جدید منطقه آزاد قشم اما به گونه ای روشمند به تسویه حساب با گذشته پرداخت. به نوشته روزنامه اعتماد تیم مدیریتی جدید مستقر در سازمان منطقه آزاد قشم که خود را مصمم به بررسی کارشناسی شرایط این منطقه می دانست، در ارزیابی های خود از کشف مستنداتی دال بر اعمال تخلفات اقتصادی گسترده در این منطقه خبر داد. بخش عمده این تخلفات در قالب واگذاری زمین های منطقه به افرادی مشخص بوده که از بعد مالی حجمی وسیع را شامل می شود.مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم که از زمان تصدی وی بر سازمان این منطقه بیش از سه هفته نمی گذرد از کشف فساد و تخلفات گسترده اقتصادی در دل این جزیره خبر داد: تخلفاتی که توسط جریان های مشخص در طول دوره مدیریت های قبلی در سازمان این منطقه آزاد صورت گرفته است.شهریار مشیری که به گفته خود از زمان حضورش در این منطقه با همراهی یک تیم کارشناسی از تهران و بندرعباس، مستنداتی مبنی بر فساد اقتصادی در این منطقه دست یافته است، در توضیح تخلفات کشف شده به «اعتماد» می گوید: در واقع طی سال های اخیر در این منطقه یک مافیای سردرگم اقتصادی شکل گرفته که به صورت گسترده به غارت اموال منطقه پرداخته است. طبق برآوردهای صورت گرفته اوج این تخلفات مربوط به دوره ماقبل از مدیریت پیشین منطقه قشم بوده است.وی توضیح می دهد: غالب تخلفات در حوزه خرید و فروش زمین های منطقه بوده است. براین اساس بخش وسیعی از اراضی این جزیره با زد و بندی و بستن قراردادهای ترکمن چای به صورت تقسیطی به افرادی فروخته شده اما در ازای آن پولی به حساب سازمان منطقه آزاد واریز نشده است.مشیری با تاکید بر اینکه متن این قراردادها بسیار هوشمندانه منعقد شده است، افزود: افرادی را که زمین به نام آنها واگذار شده، شناسایی کردیم اما برآوردها بر آن است که مالکان واقعی این افراد نبوده و اشخاص دیگری هستند که به دنبال شناسایی آنها هستیم. ما پرونده این تخلفات را پس از پیگیری گسترده به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ارسال می کنیم تا آنها از طریق قوه قضاییه آنها را پیگیری کنند.

کشف چک های وصول نشده

مشیری اخیرا در شورای اداری این شهرستان نیز به سوء جریان های فراوان در این منطقه اشاره کرده و گفته بود: اگر می دانستم که اوضاع سازمان منطقه آزاد قشم چنین است، هرگز این مسوولیت را نمی پذیرفتم.به گفته وی، متاسفانه بسیاری از کسانی که در قشم به عنوان سرمایه گذار وارد ساخت وسازها شدند در واقع دلال بودند و مصداق عینی تروریست اقتصادی هستند. مشیری گلایه کرد که متاسفانه دستگاه های نظارتی در این مدت در قشم کاری انجام ندادند و حقوق مردم قشم، استان هرمزگان و ایران در این میان پایمال شد.این مقام به آنچه سایر فسادهای اقتصادی در قشم نامید، اشاره کرد و به نحوه اخذ تسهیلات کلان از بانک های منطقه آزاد قشم پرداخت و گفت: افرادی با گرفتن موافقت اصولی و برگ مبایعه نامه مبادرت به اخذ تسهیلات کلان کرده اند و تاکنون افزون بر چهار گونی چک وصول نشده در این ارتباط کشف شده است.
مانوردریایی برای گرفتن وام
رییس
هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم به یک سناریو و صحنه سازی برای اخذ تسهیلات میلیاردی از بانک های منطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت: فردی برای خریدن شش فروند کشتی با یک بانک وارد مذاکره شد و با برگزاری مانور کشتی ها در دریا و قبولاندن تصویب گرفتن وام به کارشناس بانک، افزون بر 50 میلیون دلار تسهیلات گرفت ولی بعد ادعا کرد که کشتی ها دزدیده شده است.مشیری گفت: کشتی مگر دوچرخه است که به این راحتی دزدیده شود؟ کارخانه های سازنده کشتی، سریال کشتی ها را دارند و درصورت سرقت یک کشتی، سریال آن اعلام می شود، ولی هیچ گونه گزارشی از سرقت این شش فروند کشتی وجود ندارد.وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت بودجه یی سازمان منطقه آزاد قشم پرداخت و گفت: درحال حاضر در صندوق این سازمان که یک هزار و 200 نفر پرسنل دارد، یک ریال پول موجود نیست در حالی که هزینه ماهانه این سازمان افزون بر 200 میلیارد ریال بوده است.وی همچنین از بخشیده شدن یک ساختمان چهار طبقه همراه با 100 میلیارد ریال به یکی از افراد که سابقا دارای مقام در مناطق آزاد بوده از سوی منطقه آزاد قشم سخن گفت.مشیری گفت: من نمی دانم نگاه به آینده داشته باشم یا به این گذشته سرتاسر مساله دار بپردازم؟

این سوالی است که اسماعیل زمانی، چریک سابقی که حالا مدیرعامل منطقه آزاد اروند شده هم باید از خود بپرسد!

منبع: فیدوس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد