سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار کشاورزی خوزستان

 

رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستانی گفت: دلالان همزمان با برداشت برنج وارد بازار شده و با خریداری این محصول با قیمت‌های پایین اقدام به غارت برنجکاران خوزستانی کرده‌اند.

مسعود اسدی عنوان‌کرد: هم اکنون برداشت شلتوک از سطح 100 هزار هکتار، هکتار اراضی زیر کشت آغاز شده که عمده این محصول رقم عنبر نجفی است.

وی افزود: طبق آنالیزهای انجام شده ارزش نهایی هر کیلوگرم شلتوک رقم عنبر نجفی 3300 تومان است، در حالی که واحدهای برنجکوبی این محصول را با قیمت 1000 تومان تا 1200 تومان از برنجکاران خریداری می‌کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستانی بیان‌کرد: متأسفانه واحدهای برنجکوبی و برخی تجار دلال جهت پایین نگه داشتن قیمت شالی با هم تبانی کرده‌اند و این محصول را با قیمت پایین از برنجکار خریداری می‌کنند. این اقدام فاجعه و ضرر بزرگی برای بخش کشاورزی است و چنانچه از این تخلفات جلوگیری نشود قطعاً کشاورزان دچار خسارات شدیدی خواهند شد.

اسدی بیان‌کرد: علت موفقیت این افراد سودجو این است که کشاورز پس از پایان برداشت باید بلافاصله محصول خود را به واحدهای شالی‌کوبی تحویل دهد، زیرا شالی را نمی‌توان به مدت طولانی نگه داشت زیرا فاسد می‌شود. بنابراین دلالان چون متوجه شدند که برنجکاران ناچارند برنج را به محض برداشت به واحدهای شالی کوبی تحویل دهند و از این فرصت سوء استفاده کردند.

وی اظهارکرد: در شرایط فعلی 2 راهکار برای حل این بحران وجود دارد. استانداری و سازمان جهاد کشاورزی باید وارد عمل شود. همچنین از سازمان تعاون روستایی انتظار داریم هرچه سریعتر به خریداری برنج با نرخ مصوب اقدام کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان اهواز خاطرنشان‌کرد: از طرفی سازمان امور مالیاتی نیز باید وارد این جریان شود و نباید نسبت به دلالان سودجود که سودهای هنگفتی را از طریق خریداری برنج به‌جیب می‌زنند بی‌تفاوت باشند.

اسدی ادامه‌داد: از سازمان امور مالیاتی استان انتظار داریم با اطلاعاتی که از میزان تولید و عرضه برنج در اختیار آن‌ها می‌گذاریم از دلالان برنج مالیات اخذ کند.

وی یادآورشد: از سوی دیگر برخی از واحدهای برنجکوبی پروانه کسب ندارند و طبق قانون باید پلمپ شوند اما متأسفانه اقدامی جهت جلوگیری از فعالیت این واحدها نمی‌شود. این اقدام غیرقانون واحدهای برنجکوبی و دلالان تجارت نیست، بلکه سرقت آشکار از کشاورزان است.  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد