سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز خوزستان

 

وزیر کشور:
خوزستان پر خیر و برکت است و به راحتی می توان سرمایه گذار خارجی را وارد استان کرد. برای جذب سرمایه گذار باید چهره استان را زیبا و دلفریب و امنیت استان را بالا نشان دهیم تا سرمایه گذار وارد استان شود. خوزستان می تواند معین چهار استان شود
وزیر کشور با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت ها در توسعه خوزستان، گفت: موضوع توسعه استان خوزستان را به عنوان یک پروژه ویژه دنبال می کنیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان اظهار کرد: زمانی که دولت ها تغییر می کنند، رویکردها و نگاه ها مبتنی بر آراء مردم می شود و مردم نیز متناسب با آن جهت گیری، انتظار تغییر دارند؛ ولی این تغییر نشان از ضعف مدیران نیست، بلکه ناشی از تفاوت در نوع نگاه است.


وی با اشاره به مدیریت 6 ساله حجازی در استان خوزستان، افزود: از تلاش های آقای حجازی در بیش از 6 سال فعالیت در خوزستان تشکر می کنیم. قرار بر این بود که از ایشان در استانی دیگر به عنوان استاندار استفاده کنیم و در صحبت هایی نیز که در گذشته با هم داشته ایم به ایشان تاکید کردم که در مجموعه وزارت کشور بمانند، ولی ایشان صادقانه گفت که قصد خروج از استان را ندارد و امیدواریم در مجموعه دانشگاهی موفق باشد. در جریان تعیین استاندار جدید خوزستان نیز تلاش ها و مشورت های بسیاری صورت گرفت و در این زمینه بسیاری از نمایندگان و همچنین آیت الله موسوی جزایری بسیار کمک کردند و پس از مطرح شدن گزینه های متعدد، بر روی آقای مقتدایی اجماع حاصل شد. آقای مقتدایی نیز در ابتدا از پذیرش این مسئولیت پرهیز داشت و سرانجام پس از اصرار فراوان، قبول مسئولیت کرد. اعضای ستاد دکتر روحانی در استان خوزستان نیز در این زمینه و در روند انتخاب استاندار جدید بسیار کمک کردند.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم رعایت اعتدال در همه امور، تصریح کرد: اعتدال در همه حوزه ها، از جمله اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، علمی و دیگر حوزه ها، یک خط مشی و روش است و عقل و شرع و دل و فطرت نیز اعتدال را قبول دارند. امر پسندیده اعتدال را باید با جدیت در دولت عملیاتی کنیم و با توجه به اینکه در گذشته از عصبانیت ها و خشونت ها لطمه خورده ایم، اکنون باید تلاش کنیم که اعتدال در کشور نهادینه شود. استاندار جدید خوزستان نیز قطعا بر مساله اعتدال در استان تاکید خواهد داشت و شخص استاندار مظهر اعتدال در استان است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: استاندار جدید خوزستان باید با مشی و منش اعتدال، نیروهایی باسابقه و پاکدست و پاکدامن را برای استان انتخاب کند و در روند انتخاب نیز حزب و گروه سیاسی واقعا مهم نیست، مهم این است که افرادی که در راس مدیریت اجرایی استان خوزستان قرار می گیرند، افرادی دلسوز و پاکدست باشند. البته اصل به جابه جایی مدیران نیست، بلکه ارزیابی خواهد شد و افرادی که ویژگی های لازم را دارند به کار گرفته می شوند.

وی اظهار کرد: مردم ولی نعمت ما هستند و باید در عمل از مردم قدردانی کنیم؛ بهترین نوع قدردانی از مردم نیز این است که آنها را در همه امور مشارکت دهیم. مسئولان باید به صورت جدی به مردم مراجعه کنند و از آنها کمک بخواهند.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم رعایت قانون در همه سطوح، گفت: نزدیک ترین و بهترین مسیر برای اجرای عدالت، قانون است و قانون معیار و میزان حرکت ماست. همه افراد جامعه باید در پناه قانون احساس امنیت و عدالت داشته باشند و هیچ کس نباید در کشور احساس تبعیض کند.

وزیر کشور افزود: از دهه 40 تاکنون عادت کرده ایم که در کشور بر مبنای اقتصاد نفتی زندگی کنیم؛ در سال های بعد از پیروزی انقلاب نیز نتوانستیم از نفت مستقل شویم. در حال حاضر شرایطی بر کشور حاکم شده که در صورت تدام این شرایط، ولو به رفع تحریم ها، در حوزه منابع مالی گشایشی جدی ایجاد نمی شود. در حوزه اقتصادی شاید سهولتی در تبادل کالا ایجاد شود، ولی رفع تحریم ها نیز گشایشی در منابع مالی ایجاد نمی کند. بسترها و ظرفیت ها در استان بسیار خوب است و با اقداماتی که در این استان انجام شده، از دل خاکستر جنگ موفقیت های بسیاری روییده است.

وی تاکید کرد: منابع موجود در استان باید در سه حوزه تقویت شوند؛ نخست تجهیز منابع است. در حال حاضر گردش مالی خوزستان بیش از 12 هزار میلیارد تومان است و سهم استان از یارانه ها نیز بیش از 2500 میلیارد تومان است. باید تلاش شود که این رقم سهم یارانه وارد چرخه اقتصادی استان شود. طبیعی است که اگر تضمین کنیم که به جای سود بانکی 20 درصد، سود 30 درصد می دهیم به شرطی که مردم در بخش صنعت سرمایه گذاری کنند، قطعا همه موافق خواهند بود.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی در استان خوزستان، گفت: استان خوزستان پر خیر و برکت است و به راحتی می توان سرمایه گذار خارجی را وارد استان کرد. برای جذب سرمایه گذار باید چهره استان را زیبا و دلفریب و امنیت استان را بالا نشان دهیم تا سرمایه گذار وارد استان شود. خوزستان می تواند معین چهار استان شود.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری افزود: رهبری در این دیدار از استان خوزستان پرسیدند و بنده به ایشان اطمینان دادم که در انتخاب استاندار جدید مشورت های لازم انجام شده است و احساس کردم که ایشان آرامش پیدا کردند. استان خوزستان از جمله استان های مدنظر وزارت کشور است و توسعه استان خوزستان را به عنوان یک پروژه ویژه دنبال می کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه خوزستان موتور محرکه کشور است، تصریح کرد: این استان 1500 میلیارد تومان تعهد مالیات دارد که می توان این میزان را به 3 هزار میلیارد تومان نیز رساند، به شرط اینکه به همین میزان نیز دولت در این استان هزینه کند.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم کاهش مصرف در کشور، گفت: در حال حاضر در حوزه مصرف زیاده روی داریم و باید در همه امور نهضتی در استان پیاده شود و تصمیم بگیریم که میزان مصرف 20 درصد کاهش یابد. همچنین باید در بحث افزایش بهره وری نیز خود را تقویت کنیم، زیرا در این حوزه به شدت ضعیف هستیم. در حال حاضر قیمت تمام شده پروژه های ما بسیار زیاد است و زمان انجام پروژه ها نیز دو برابر استاندارد است، این در حالی است که کیفیت محصول پایین است.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت سیاسی افزود: وزارت کشور و استانداری، حزب یا گروه سیاسی نیستند؛ تاکید در این مجموعه بر مردم است و اکنون نیز که استانداری جدید مدیریت استان را بر عهده گرفته است و مدیری است که فرزند همین استان است همه باید کمک کنیم که با ثبات قدم و استواری بتواند کار کند و این تعامل، موجب هم افزایی شود.
مرجع / ایسنا
 
 
در حال حاضر 23 درصد صنایع کشور، یعنی چیزی در حدود یک چهارم صنایع کشور، در استان خوزستان است؛ با وجود همه این فرصت ها، هنوز هم آسیب هایی در استان وجود دارد و با توجه به سرمایه ها و فرصت هایی که در استان وجود دارد انشاالله بر مشکلات پیروز شویم
نماینده ولی فقیه در خوزستان با تاکید بر لزوم توجه به احیاء استان خوزستان و استفاده از ظرفیت های موجود در استان، گفت: همه باید به استاندار جدید کمک کنیم تا با استفاده از ظرفیت ها و فرصت ها، بر مشکلات غلبه کنیم.

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان  ضمن تبریک دهه ولایت، اظهار کرد: این جلسه برای تقدیر و تشکر از مسئولی خدمتگذار برپا شده که در طول سالیانی که در استان خوزستان مسئولیت را بر عهده داشته، مجدانه تلاش کرده است.


وی با تشکر از تلاش های استاندار پیشین استان خوزستان، افزود: دکتر حجازی در بیش از 6 سال که مسئولیت مدیریت ارشد استان را بر عهده داشت، در زمینه های مختلف تلاش هایی شبانه روزی داشت و در بسیاری مواقع تا پاسی از شب به دنبال حل مسایل و مشکلات بود و جلسات کاری پی در پی و طاقت فرسایی را برای حل مشکلات اداره می کرد؛ الحمدالله تلاش های ایشان در این سال ها نتایج بسیاری را نیز به دنبال داشته و به عنوان نمونه، تعداد زیادی شهرستان در این سال ها در استان مصوب شد که بسیاری از آنها نیز جزء مناطق محروم استان بودند. این مناطق پیش از این از امکانات بهره کافی را نبرده بودند و در نتیجه شهرستان شدن، امکانات خوبی در اختیار این مناطق قرار گرفت.

آیت الله موسوی جزایری تصریح کرد: دکتر حجازی عنایت ویژه ای به مسایل فرهنگی و دینی داشت و بسیاری از مسایل بدون اینکه از سوی بنده و یا دیگر روحانیون مطرح شود و یا برای اجرای کاری اصرار شود، از سوی ایشان مجدانه پیگیری می شدند. از جمله کارهایی که در این سال ها به خوبی در استان انجام شد، تاسیس مصلای بزرگ شهر اهواز است که بعد از تهران و تبریز، بزرگترین مصلای کشور محسوب می شود و آقای حجازی در این زمینه بسیار تلاش کرد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اقداماتی که در بخش توسعه و تاسیس حوزه های علمیه انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این بخش در سال های گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و در حال حاضر حوزه های علمیه استان و به ویژه حوزه علمیه اهواز در سطح کشور به عنوان الگو مطرح هستند. روزی که تاسیس حوزه علمیه در استان آغاز شد، تنها 20 طلبه در این حوزه ها وجود داشت و در حال حاضر بیش از 5 هزار طلبه و همچنین بیش از 5 هزار طلبه خواهر در حوزه های استان مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به موقعیت ویژه استان خوزستان، ادامه داد: استان خوزستان از چند جهت قطب است؛ از نظر آب و برق، تولیدات نفتی، بنادر و کشاورزی و بسیاری موارد دیگر، خوزستان ظرفیت های بسیاری دارد و در کشور به عنوان قطب مطرح است. در بحث آب نیز امیدواریم اتفاقات بدی برای استان پیش نیاید. مقام معظم رهبری در سفری که در سال 75 به استان داشتند، طرحی را در بخش کشاورزی مطرح فرمودند که این طرح 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی را در بر می گیرد و با وجود اینکه این طرح هنوز تکمیل نشده، خوزستان در بخش کشاورزی قطب کشور است.

آیت الله موسوی جزایری گفت: در حال حاضر 23 درصد صنایع کشور، یعنی چیزی در حدود یک چهارم صنایع کشور، در استان خوزستان است؛ با وجود همه این فرصت ها، هنوز هم آسیب هایی در استان وجود دارد و با توجه به سرمایه ها و فرصت هایی که در استان وجود دارد انشاالله بر مشکلات پیروز شویم. ولو با نرمش قهرمانانه و یا دیپلماسی اسلامی بتوانیم کمک هایی را از دیگران بگیریم، ولی اعتماد و امیدمان باید به خدا باشد و خود تلاش کنیم. اگر امکانات و فرصت های موجود در استان های کشور یکی یکی فعال شوند، مجموعه کشور فعال خواهد شد.

وی با اشاره به انتخاب عبدالحسن مقتدایی به عنوان استاندار جدید خوزستان، افزود: دکتر حجازی در 6 سال گذشته زحمات طاقت فرسایی را متحمل شد و قطعا وی اکنون خوشحال است که آقای مقتدایی برای خوزستان انتخاب شده است؛ استاندار جدید نیز باید از توانمندی های آقای حجازی به عنوان دایره المعارفی از استان خوزستان استفاده کند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تاکید بر اینکه احیاء خوزستان، احیاء کشور است، اظهار کرد: حل مشکلات، کار شبانه روزی و تدبیر نیاز دارد و انشاالله همه به استاندار جدید کمک کنیم.

در این جلسه که جمع زیادی از مدیران ارشد استان، فرماندهان نظامی و انتظامی، روحانیون و دانشگاهیان حضور داشتند، حکم استاندار جدید خوزستان از سوی وزیر کشور به عبدالحسن مقتدایی اهدا و از زحمات بیش از 6 ساله سیدجعفر حجازی تقدیر شد.
مرجع / ایسنا
 
 
عبدالحسن مقتدایی؛ استاندار خوزستان:
انتقال آب یک مساله اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و لازم است کارشناسی شود و باید مواظب باشیم و نگذاریم که این مسئله امنیتی شود / قرار نیست اگر کسی در نقطه ای از این کشور مسئولیتی را بر عهده گرفت تنها به نفع منطقه خودش تصمیم بگیرد. اقوامی که از شمال تا جنوب استان با زبان ها و قومیت های مختلف در کنار کارون زندگی می کنند، تاکنون کوچکترین تعارضی با هم نداشته اند و این انسجام و وحدت در کنار کارون ایجاد شده است

استاندار جدید خوزستان با انتقاد از طرح انتقال آب از سرچشمه های کارون، گفت: انتقال آب یک مساله اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و لازم است کارشناسی شود و باید مواظب باشیم و نگذاریم که این مسئله امنیتی شود.

عبدالحسن مقتدایی در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم انجام کار عمرانی در استان خوزستان، اظهار کرد: علاقمندی بنده به کار عمرانی است، زیرا اگر کار عمرانی خوب در استان انجام شود، معضلات دیگر مانند اشتغال، ازدواج، مسایل مالی و دیگر مشکلات نیز حل می شوند و استان رونق می گیرد.


وی افزود: در سال های گذشته کارهای بسیاری در مناطق محروم و دورافتاده استان انجام شده و از این به بعد نیز پروژه ها پیگیری خواهند شد. دولت جدیدی که بر سر کار می آید، باید به کارهایی که در گذشته انجام شده چیزی بیفزاید و اگر مجموعه ای وقت خود را صرف انتقاد از عملکرد گذشته کند، یعنی ضعف هایی دارد. نباید وقت خود را هدر بدهیم و از ضعف های گذشته انتقاد کنیم، بلکه باید از قدرت خود بگوییم.

مقتدایی با تشکر از زحمات استاندار پیشین استان، تصریح کرد: درون استان تصمیم گیری بر عهده شورای برنامه ریزی و شخص استاندار است. تجربه قبلی مدیریت من نشان می دهد که من اختیاراتم را هیچ کس به اشتراک نگذاشته ام و با کسی به اشتراک هم نگذاشته ام و از اختیاراتم در مقابل مسئولیتی که داشتم نهایت استفاده را کردم. خوزستان استانی دارای تنوع افکار و قومیت است که البته این تنوع فرصت است، نه تهدید. بهترین جلوه سمفونی وحدت را می توان در طول هزار کیلومتری کارون مشاهده کرد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: جماعتی که در اطراف رودخانه کارون، از شمال تا جنوب خوزستان دور هم جمع شده اند، در طول تاریخ فرهنگی منسجم و بدون انقطاع داشته اند. متاسفانه در برخی موارد در برنامه نویسی و تهیه اسناد اشکال هایی وارد است و تعارضاتی را شاهدیم. به عنوان مثال زمانی که بحث سدسازی بر روی رودخانه کارون مطرح می شود و 4 سد و 6 نیروگاه را با آن همه هزینه احداث می کنیم، باید به فکر آب لازم برای کشاورزی باشیم. اجرای طرح 800 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان به آب نیاز دارد و در این شرایط آیا برداشت آب از سرچشمه های کارون تعارض در سرمایه گذاری نیست؟

وی با بیان اینکه با برداشت آب از سرچشمه های کارون قطعا این 6 نیروگاهی که در خوزستان ساخته شده از چرخه خارج می شوند، ادامه داد: قرار نیست اگر کسی در نقطه ای از این کشور مسئولیتی را بر عهده گرفت تنها به نفع منطقه خودش تصمیم بگیرد. موضوع انتقال آب از سرچشمه های کارون موضوعی اجتماعی و اقتصادی است. اقوامی که از شمال تا جنوب استان با زبان ها و قومیت های مختلف در کنار کارون زندگی می کنند، تاکنون کوچکترین تعارضی با هم نداشته اند و این انسجام و وحدت در کنار کارون ایجاد شده است؛ اگر کارون از سرچشمه خشک شد، بسیاری از روستاها آسیب می بینند و پایین دست رودخانه نیز از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه می شود.

مقتدایی گفت: در گذشته قرار بر این بود که در سال 256 مترمکعب آب از سرچشمه کارون برداشته شود؛ سپس با تغییرات سیاسی که در مرکز انجام شد، قرار شد که این میزان به یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب برسد و بعد این طرح مدتی متوقف شد. اکنون شواهد نشان می دهد که تونلی که در حال احداث است، برای همین میزان بیش از یک میلیارد است و توصیه می کنیم آقایان این طرح را کارشناسی کنند.

وی تاکید کرد: موضوع انتقال آب کارون موضوعی اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و باید کارشناسی شود و باید مواظب باشیم و نگذاریم که این مسئله امنیتی شود.

به گزارش ایسنا، استاندار جدید خوزستان در ادامه با اشاره به مسئولیت خود در استان خوزستان در سال های 77 تا 80، خود را "مقتدایی ورژن 2" نامید و افزود: همه باید در کنار هم تلاش کنیم تا فرصت خدمت از دست نرود و وقت خود را تنها با جلسات هدر ندهیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد