سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی اماکن تاریخی و میراث فرهنگی خوزستان

 

جاده اهواز را که به سمت خرمشهر می‌گیری و می‌روی، ایستگاه حسینیه را که پشت سر می‌گذاری و وارد جاده شهید کاظمی می‌شوی، بوی پیراهن رزمندگان "رمضان" به مشامت می‌رسد. 



"پاسگاه زید" ازجمله مناطق عملیاتی دفاع مقدس در خوزستان است که تاکنون کمتر معرفی شده و از رشادت‌های رزمندگان در این منطقه کمتر شنیده‌ایم.
پاسگاه زید در دوران دفاع مقدس به پاسگاه گارد مرزی عراق تبدیل شد و رزمندگان اسلام در جریان عملیات رمضان این پاسگاه را از چنگ دشمن بعثی درآوردند و تا روزهای پایانی جنگ از آن را حفظ کردند. منطقه زید و ایستگاه حسینیه از محورهای مهم هجوم دشمن به خوزستان بود و بعثی‌ها برای دستیابی به جاده اهواز_خرمشهر به این منطقه نیاز داشتند. همچنین این منطقه یکی از محورهای مهم در عملیات‌های بزرگی مانند بیت‌المقدس و کربلای 4 و 5 بوده است.
زید، پاسگاهی مرزی است و در حد فاصل منطقه کوشک و شلمچه قرار دارد و در سال‌های جنگ همیشه ازجمله محورهای اصلی تهاجم دشمن به خاک کشور بود. به واسطه جاده بین‌المللی‌ای که تا پیش از انقلاب در کنار این پاسگاه وجود داشت، تهاجم از این مسیر به سادگی صورت گرفت و نیروهای عراقی، خود را به سه‌راه حسینیه رساندند و به طرف خرمشهر هجوم آوردند.
پاسگاه زید با دلاوری‌های رزمندگان در عملیات رمضان آزاد شد، عملیاتی که در ماه رمضان و در تیرماه گرم و سوزان سال 61 انجام شد. رزمندگان اسلام از زید گذشتند، ولی موانع صعب‌العبور و ترفندهای جدید دشمن موجب شد مواضع ما در خاک دشمن تثبیت نشود و آخرین خط دفاعی در همین پاسگاه شکل بگیرد. پاسگاهی که شهدای آن تشنه بودند و خیلی از آن‌ها در موانع و خاکریزهای مثلثی جا ماندند. با وجود این که نتوانستیم مواضع خود در خاک دشمن را تثبیت کنیم، ولی رزمنده‌ها در این عملیات، چه سوار بر موتور و چه پیاده آن‌قدر تانک‌های دشمن را منهدم کردند که عملیات رمضان به "شکار تانک" معروف شد.
در این عملیات رزمندگان لشکر 41 ثارالله در سه محور از همین نقطه به عراقی‌ها حمله کردند. در یکی از محورها خط دشمن را شکسته و از آن عبور کردند. در محور میانی، جنگ سختی درگرفت و نیروهای ایرانی و عراقی در جنگی تن به تن درگیر شدند. در محور سوم، بچه‌ها در میدان مین گرفتار شدند و نتوانستند به خط دشمن برسند و تعدادی از آن‌ها اسیر شدند و تعدادی نیز از همین نقطه پرکشیدند.
بار دیگر در سال 62 پاسگاه زید، یکی از محورهای حمله به دشمن در عملیات "خیبر" بود که این‌بار هم از این محور موفق به کسب نتیجه نشدیم. از آن زمان به بعد پاسگاه زید خط پدافندی شد و تا پایان جنگ دیگر حرکت قابل توجهی در این منطقه صورت نگرفت. عراق باز هم از همین منطقه به کشور حمله کرد.
"رمضان" عملیات بسیار سختی بود که در روزهای گرم تابستان جنوب انجام شد و در جریان این عملیات بسیاری از رزمندگان، لب‌تشنه شهید شدند. 12 شهید گمنام این عملیات در تقاطع جاده شهید شاه‌حسینی و دژ جمهوری به خاک سپرده‌اند و در سال 85 نیز به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر مزار این شهیدان یادمانی ایجاد شد.
ایستگاه حسینیه و کانال پرورش ماهی در نزدیکی پاسگاه زید قرار دارند. ایستگاه راه‌آهن حسینیه در حدفاصل شهرهای اهواز و خرمشهر قرار داشت و پیش از جنگ تحمیلی ساختمان‌ها و تاسیسات فراوانی در اطراف آن قرار داشت. این ایستگاه در سه‌راهی مشهور به حسینیه قرار داشت و حدود 35 کیلومتر با خرمشهر فاصله داشت. در روزهای ابتدای جنگ، حسینیه از محورهای مهم و اصلی هجوم بعثی‌ها بود. کانال مصنوعی پرورش ماهی نیز که آن هم در نزدیکی پاسگاه زید قرار داشت، در سال 1350 ساخته شد و 30 کیلومتر طول و یک‌ کیلومتر عرض داشت و آب نهر کتیبان به درون آن پمپاژ می‌شد. در سال‌های جنگ اطرافش پر از میدان‌های مین و موانع مختلف بود و اطراف کانال تعداد زیادی تیربار کار گذاشته شده بود.
مرجع / ایسنا
 
بخش های سردشت و شهیون در شمال شهرستان دزفول با کوههای مرتفع و طبیعت زیبا و منحصر بفرد آماده پذیرایی از طبیعت دوستان و گردشگران نوروزی است.



در این روزها آبشارها ، دشت،چشمه سارها و ارتفاعات کوهستانی شمال دزفول با سر سبزی و جوشش خود گردشگران را به سوی خود فرا می خوانند.

طبیعت بکر سالند کوه و زرد کوه و هفت تنان ، انسان را با قدرت لایتناهی پروردگار آشنا ساخته و دل هر انسانی را به تپش وا می دارد.

جاده مارپیچ و باریک سردشت و شهیون نه تنها از حضور گردشگران جلوگیری نمی کند بلکه با زیبایی خود این مسافران طبیعت را به سوی خود فرا می خواند.

بقعه ˈ احمد بن فداله ˈ از آرامگاه های شاخص شمال دزفول در150 کیلومتری سردشت است که مقبره آن هنوز از سنگ و ساروج های چند قرن پیش بوده وهیچ تعمیر و تغییری در بنای آن صورت نگرفته است.

ˈشوی ˈ بزرگترین و زیباترین آبشار ایران زمین است که در شمال شهرستان دزفول واقع شده که پس از بیرون آمدن از غار، از گردنه ای بلند به پایین سرازیر می شود. ارتفاع این آبشار ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است.

آب این آبشار با گذر از کوه ها و دره ها به سمت دزفول سرازیر می شود.

پوشش گیاهی اطراف این آبشار، از درختانی چون بید ، انجیر ، مو ، افرا، کیکم و بلوط بوده و بر دیواره های این آبشار گیاه ˈ سیاه وشان ˈ و سایر گیاهان آب دوست روییده است.

در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری دیده می شود که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می شود.

پرتوهای روح افزای آفتاب از فراز کوه های قد کشیده سردشت و شهیون ، دزفول را به زیباترین دامنه زاگرس تبدیل کرده است.

دره های شگفت ، رودها و آبشارهای طرب انگیز ، غـارهای بی نظیر ، کوه های سر به فلک کشیده ، اقلیم های متنوع آب و هوایی ، همجواری دیدنی کوه و دشت ، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی ، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهای بدیع شهرستان دزفول سرزمین رنگ ها را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده است.

گردشگران و طبیعت دوستان در سفر به کوهساران و عبور از جاده های سبز و مارپیچ ارتفاعات دزفول ، میزبان سفره های گشوده ، صفا و یکرنگی عشایر غیور این منطقه بوده و ناشناخته های گردشگری این دیار را با دیدگان خود لمس می کنند.

بخشدار سردشت دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بسیج امکانات در استقبال از بهار و مهمانان نوروز خبر می دهد و می افزاید: با تشکیل ستاد نوروزی ، تمهیدات ویژه ای در جهت خدمت بی منت به مهمانان نوروزی در نظر گرفته شده است.

ˈ بهروز مهدی زاده ˈ گفت: آموزش و پرورش سردشت ، مدارسی را بمنظور اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته و امنیت و رفاه اجتماعی این مکان ها را تامین می کند.

وی عشایر را از مهمان نوازترین مردمان عنوان کرد و افزود: در روستاهای بخش سردشت ، دهیاران موظف شده اند تا این جلوه مهمان نوازی را در منطقه سردشت پر رنگ تر و ملموس تر کنند.

بخشدار سردشت دزفول در خصوص روستاهای هدف گردشگری این بخش اظهار داشت: روستاهای بوالحسن و گاومیر بعنوان روستاهای هدف گردشگری بخش سردشت شناخته شده و مجوز آنها از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و و گردشگری کشور اخذ شده است.

وی افزود: دفاتر خدماتی و گردشگری دزفول ، طبیعت دوستان و گردشگران را در قالب تورهای بوالحسن ، هفت تنان و طبیعت گردی در ایام نوروز به این منطقه زیبا می آورند تا از نزدیک شاهد زیبایی ها و شگفتی های این منطقه باشند.

مهدی زاده در خصوص آنتن دهی تلفن همراه در بخش سردشت گفت: پوشش همراه اول در حال پیگیری است و بواسطه آن مشکل آنتن دهی در تمام نقاط کور این بخش رفع می شود.

وی به دریافت مجوز سه محیط بانی از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در بخش سردشت اشاره کرد و افزود: با پیگیری هایی که صورت گرفته در آینده نزدیک یک پارک طبیعت که به نوعی در استان خوزستان منحصر به فرد است در این بخش احداث می شود.

بخشدار سردشت اظهار داشت: بخش کوهستانی سردشت با ویژگی های طبیعی منحصر بفرد و کوه های مرتفع از ظرفیت خوبی برای ورزش کوهنوردی و کوهپیمایی برخوردار است.

وی به احداث دو سد شیرین آب و سردشت اشاره کرد و افزود: احداث این دو سد در دستور کار دولت قرار گرفته و مقدمات کار چون راهسازی و تملک زمین های آن در دست انجام است.
 
 
 
رئیس روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت: نخستین چاه نفت خاورمیانه در تعطیلات نوروزی آماده بازدید میهمانان و علاقه‌مندان به تاریخچه صنعت است.
 
شمس جواب‌ور اظهار کرد: با توجه به ثمر رسیدن نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران در 104 سال پیش در مسجدسلیمان، تأسیسات استخراج نفت سوژه مناسبی به ‌منظور بازدید میهمانان نوروزی و علاقمندان به آشنایی با نحوه تولید نفت است.

وی با اشاره به بازدید همه ساله گروه‌های راهیان نور و دانشجویان از این تأسیسات خاطرنشان کرد: وجود تأسیسات با عمر نزدیک به 100 سال در این شهر فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان و دانشجویان است تا با تاریخ صنعت اول کشور آشنا شوند.

رئیس روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تصریح کرد: در این راستا و با هماهنگی‌های انجام شده، بازدید میهمانان و علاقه‌مندان از تأسیسات اولین شهر نفتی خاورمیانه و ایران از دکل و تأسیسات چاه شماره یک از ساعت هفت صبح تا 20 هر روز امکان‌پذیر است.

وی با برشمردن دیگر جاذبه‌های صنعت نفت برای بازدیدکنندگان عنوان کرد: وجود اولین چاه گازی پیچ و مهره‌ای خاورمیانه مشهور به چاه ژوراسیک اولین نیروگاه برق خاورمیانه در منطقه «تمبی»، آثار بر جای مانده از اولین راه‌آهن کشور و چشمه‌های خودجوش نفت در منطقه «سی برنج» از دیگر نقاطی است که می‌تواند مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گیرد.

جواب‌ور ادامه داد: تلاش همه مدیران، رؤسا و کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان بر این مبناست تا بازدید میهمانان و شهروندان با خاطراتی خوش و به یاد ماندنی همراه باشد.

شایان ذکر است؛ اولین چاه نفت خاورمیانه و ایران در پنجم خردادماه 1287 خورشیدی در عمق 360 متری در مسجدسلیمان به ثمر رسید، متعاقب به ثمر رسیدن آن، بسیاری از امکانات رفاهی کشور و خاورمیانه برای اولین‌بار در این شهر ایجاد شد.

اولین راه‌آهن، اولین جاده آسفالته، اولین سیستم آب شرب 24 ساعته، اولین شبکه جمع‌آوری فاضلاب، اولین استادیوم فوتبال، اولین باشگاه گلف، اولین سالن آمفی تئاتر، اولین باشگاه بیلیارد، اولین باشگاه بولینگ، اولین زمین تنیس، اولین نیروگاه برق، اولین پالایشگاه نفت و بسیاری دیگر از جمله این امکانات است.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به ‌عنوان وسیع‌ترین و قدیمی‌ترین تولیدکننده نفت و گاز کشور، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی نفت ایران، وظیفه استخراج و تولید نفت و گاز در منطقه‌ای با وسعت بیش از 27 هزار کیلومتر مربع را با اولویت صیانت از این نعمت خدادادی برای نسل‌های آینده برعهده دارد.

شهر مسجدسلیمان در 125 کیلومتری شمال شرقی اهواز و در کوهپایه‌های کوه‌های زاگرس و در مجاورت رودخانه خروشان کارون بنا شده و به‌ واسطه وجود رودخانه‌های متعدد فصلی دارای بهاری سرسبز همراه با رویش گل‌های رنگارنگ و هوایی لطیف و  فرح‌بخش است و در این فصل 10ها هزار نفر از هموطنان برای سپری کردن تعطیلات نوروزی این منطقه را برمی‌گزینند.

مرجع / فـارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد