سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

آیا ریاست جمهوری دونالد ترامپ می تواند به نفع ایران تمام شود؟

کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در مناظره 26سپتامبر رودرروی هم ایران را یکی از مهمترین ارکان سیاست خارجی خود تعریف کردند . در خلال مناظره ، ترامپ، کلینتون را به واسطه سالهایی که به عنوان وزیر خارجه فعالیت کرده بود به چالش کشید و گفت تو آغاز گر توافق هسته ای بودی.

آیا ریاست جمهوری دونالد ترامپ می تواند به نفع ایران تمام شود؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در مناظره 26سپتامبر رودرروی هم ایران را یکی از مهمترین ارکان سیاست خارجی خود تعریف کردند . در خلال مناظره ، ترامپ، کلینتون را به واسطه سالهایی که به عنوان وزیر خارجه فعالیت کرده بود به چالش کشید و گفت تو آغاز گر توافق هسته ای بودی.

به گزارش «انتخاب»؛ او گفت: جالب اینجاست که شما با کشوری سر و کار داشتید که در حال سقوط بود. تحریم ها راه نفس آنها را بسته بود .اما حالا آنها در واقع به زودی به یک قدرت عمده در برخی موارد تبدیل خواهند شد .

بانوی اول اسبق آمریکا از توافق هسته ای دفاع کرد و گفت : زمانی که من وزیر امور خارجه شدم ایران چند هفته تا بمب هسته ای فاصله داشت. من یک سال صرف کردم و اجماعی شامل روسیه و چین علیه ایران تشکیل دادم تا نظام تحریم ها را علیه این کشور پیاده کنند . و با این روش ما آنها را پای میز مذاکره آوردیم. جانشین من جان کری و باراک اوباما بدون شلیک حتی یک گلوله موفق به توافق هسته ای با ایران و عقب نشینی این کشور از برنامه های هسته ای اش شدند.

به صحبت های چند ماه گذشته ترامپ و کلینتون در باره ایران دقت کنید. هردو در مناظره ها یا در سخنرانی های ستاد انتخاباتی شان بحث ایران را بارها مطرح کرده اند . این روشن شده که هردو طرف نسبت به ایران تا حدودی نرم تر صحبت میکننند. اما کدام یک برای ایرانی ها گزینه بهتری است ؟

ناصر هادیان استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران به المانیتور گفته که در وهله اول ترامپ بدترین گزینه برای ایران است چرا که او دائما از پاره کردن برجام صحبت میکند .

او گفته ترامپ ایران را تهدید میکند و از تخریب منافع ملی آمریکا در اثر توافق هسته ای و نیاز به حمله و نابودی قایق های ایرانی در خلیج فارس حرف میزند . اما اگر بهتر نگاه کنیم ترامپ میتواند مشروعیت سیاسی آمریکا را در جامعه جهانی از بین ببرد و این میتواند به نفع ایران باشد .

امروز شما بسیاری از جمهوری خواهان بلند پایه را میبینید که امیدوارند کلینتون رای بیاورد چرا که در مقایسه با ترامپ، کلینتون انتخاب عاقلانه تری در جامعه آمریکا و فضای بین المللی است.

اما چطور یک نفر میتواند ترامپ را در حالی که همواره حرف از تهدید برجام میزند گزینه بهتری تصور کند ؟ در سخنرانی 21 جولای در همایش جمهوری خواهان او توافق هسته ای را یکی از بدترین توافق ها در تاریخ آمریکا خواند.

آیا ترامپ واقعا میتواند توافق هسته ای را نادیده بگیرد؟ در ماه ژوئن کاخ سفید به این نکته تاکید کرد که هیچ کس اعم از کاندیداهای احتمالی نمیتوانند توافق هسته ای را پاره کنند .

جواد ظریف وزیر خارجه ایران این موقعیت را با حضورش در کمیته روابط خارجی سنای فرانسه محکم کرد و گفت که برجام یک توافق بین ایران و آمریکا نبوده است.

محمد رضا تخشید رئیس دانشکده علوم سیاسی و حقوق دانشگاه تهران گفته بود که ما باید بین اظهار نظر های کاندیداها در دوران انتخابات و اظهارات آنها در دوران ریاست جمهوری تفکیک قائل شویم. برخی از این صحبت ها را نباید زیاد جدی گرفت . اما این روشن است که ترامپ شخصیت پیش بینی پذیری ندارد و این ویژگی او میتواند هم به نفع ایرانی ها باشد هم به ضرر آنها.

او ادامه داده و گفته این درحالی است که کلینتون به میراث اوباما متعهد است و اما همچنان به تحریم های جدید علیه ایران در مساله موشکی معتقد است. اما این تحریم ها نمیتواند ناقض برجام باشد . من همچنین معتقدم که کلینتون هرکاری که بتواند برای حفظ برجام خواهد کرد.

هادیان گفته که شانس کلینتون برای پیروزی بیشتر از ترامپ است . کلینتون از اوباما نسبت به ایران و برجام سخت گیر تر است. عباس مالکی معاون وزیر امور خارجه سابق ایران نیز در مصاحبه ای گفته که کلینتون درمورد ایران چندان چیزی نمیداند و هیچ علاقه ای هم به اینکه درمورد ایران چیزی بداند ندارد این طبیعی است که در چنین شرایطی نتواند تعریف جامعی از ایران ارائه کند. این درحالی است که جان کری در عوض ایران را میشناخت.

سفیر سابق ایران در آلمان حسین موسویان در دانشگاه پرینستون گفته بود که کلینتون خواهان بدترین تحریم ها علیه ایران در زمان وزارتش بوده است. با این حال او مایل به ادامه مسیر و سیاست های اوباماست. جمهوری خواهان همواره دشمنی بیشتری با ایران داشته اند

همان طور که میبینید هیچ اجماعی میان ایرانی ها در مورد اینکه کلینتون را ترجیح میدهند یا ترامپ وجود ندارد . ایرانی ها معتقدند کری نقش موثری در ایجاد برجام در مقایسه با کلینتون داشته است. آتها معقدند که کلینتون از میراث اوباما حفاظت خواهد کرد.

همین ابهامات در مورد ترامپ نیز وجود دارد. برخی از ایرانی ها معتقدند که تهدیدهای او علیه برجام جدی نیست. چرا که سیاست خارجی آمریکا بازیچه منافع و دخالت های هر کسی نیست و از طرفی ترامپ به دنبال تجارت است و از این جهت میتواند گزینه خوبی برای ایران باشد. دیگران اظهار میکنند که او اجماع بین المللی علیه ایران را از بین میبرد.

با این حال کسانی که در ایران تهدیدهای ترامپ علیه ایران را جدی میگیرند نیز کم نیستند. آنها معتقدند که جمهوری خواهان در صورت پیروزی تهدیدی برای توافق هسته ای خواهند بود.

وزیر ارشاد در استانه استعفا؟

طی روزهای گذشته اخبار مختلفی در مورد استعفای وزیر ارشاد منتشر شده است که البته همواره از سوی سخنگوی این وزارتخانه تکذیب شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر ارشاد در استانه استعفا؟

طی روزهای گذشته اخبار مختلفی در مورد استعفای وزیر ارشاد منتشر شده است که البته همواره از سوی سخنگوی این وزارتخانه تکذیب شده است. 

اما خبرنگار سیاسی پایگاه خبری "انتخاب" گزارش داد، احتمال استعفای جنتی در روزهای اخیر افزایش یافته است. 

براساس اخبار رسیده به "انتخاب"، عصر امروز جلسه ی فوق العاده معاونین وزارت ارشاد تشکیل شده و جنتی در این جلسه، از احتمال استعفای خود سخن گفته است. 

جنتی به جز انکه با معاونین خود در این زمینه مشورت کرده، موضوع احتمال استعفای خود را با برخی اعضای خانواده اش نیز مطرح کرده است. 

از سوی دیگر، منابع مطلع به "انتخاب" گفته اند، یکی از دلایلی که احتمال تصمیم جنتی را تقویت کرده، عدم حضور وی در سفر اخیر رییس جمهور به تایلند بوده است؛ سفری که پیش از انجام، نام جنتی در میان همراهان رییس جمهور دیده می شده است. 

طی روزهای اخیر، مخالفین و منتقدین دولت درصدد القای اختلاف میان رییس جمهور و وزیر ارشاد بوده اند؛ اختلافی که به زعم مخالفین دولت، علتش "تضاد مواضع وزیر و رییس جمهور بر سر موضوع کنسرت" و همینطور "اصرار سخنگوی ارشاد بر مواضع متفاوت با دولت" بوده است.

معاون امنیتی وزیر کشور:

یش‌بینی می‌کنیم تروریست‌ها تمهیداتی را برای ایام عزاداری درنظر داشته‌ باشند / مردم توزیع کنندگان غذاهای نذری را بشناسند / موارد مشکوک را گزارش دهید

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور از تشدید تدابیر امنیتی و اطلاعاتی برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) در سراسر کشور و به‌خصوص کلان‌شهرها خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور از تشدید تدابیر امنیتی و اطلاعاتی برای برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) در سراسر کشور و به‌خصوص کلان‌شهرها خبر داد.

به گزارش «انتخاب»، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) درخصوص تدابیر امنیتی اندیشیده شده برای برگزاری مراسم‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در تهران، گفت:‌ ما در ارتباط با تأمین امنیت این ایام از سنوات گذشته تجربیات متعددی را در سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط داشته‌ایم که به‌صورت گسترده از مرزها تا مرکز کشور اعمال می‌شد.

به نوشته تسنیم، ذوالفقاری افزود: امسال با توجه به وضعیت ناآرام منطقه، پیش‌بینی می‌کنیم تروریست‌ها و تکفیری‌ها تمهیداتی را برای این‌گونه مناسبت‌ها درنظر داشته‌ باشند و همچنین با توجه به شکست‌هایی که آنها در کشورهای درگیر خورده‌اند برآورد اطلاعاتی نشان می‌دهد که ممکن است دست به اقدامات ایذایی بیشتری بزنند، از این جهت ایجاب می‌کند که نسبت به گذشته اقدامات اطلاعاتی، امنیتی و نظامی را هم بازنگری و هم آنها را تشدید کنیم تا کنترل بیشتری بر فعالیت‌های آنها صورت بگیرد.

** ابلاغ دستورالعمل تأمین امنیت مراسمات مذهبی برای اولین بار در شورای امنیت کشور

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان این مطلب که بر این اساس با همکاری دستگاه‌های عضو شورای امنیت ملی دستورالعملی را تهیه کرده و در این شورا تصویب و ابلاغ شد، تصریح کرد: بر این اساس وظایفی برای همه شوراهای تأمین استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور تعیین شده که بر این اساس باید طرح‌های بخشی را آماده کنند تا امنیت کامل مراسم عزاداری‌ها تأمین شود.

ذوالفقاری ادامه داد: هم نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه که در مناطق مرزی هستند و هم نیروهای بسیج در سراسر کشور به‌ویژه نیروی انتظامی که بار اصلی تأمین نظم و امنیت تاسوعا و عاشورا بر دوش آنان است و همچنین وزارت اطلاعات در بخش اشراف اطلاعاتی بر گروه‌های تروریستی و تکفیری برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک دیدند و همه آنان یا اجرایی شده و یا در حال اجرا شدن هستند.

به‌گفته معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، جامعه اطلاعاتی اعم از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، اطلاعات نیروی انتظامی و سایر بخش‌های اطلاعاتی در نیروهای مسلح همه در حوزه‌های مختلف نظارت و کار خود را انجام می‌دهند و برنامه‌ریزی کرده‌اند تا با اشراف اطلاعاتی از هرگونه اقدام ایذایی در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی جلوگیری شود.

# تشدید مراقبت‌های مرزری

ذوالفقاری بر همین اساس از تشدید اقدامات امنیتی در مرزهای کشور خبر داد و افزود:  نیروهای مرزبانی و سپاه و ارتش که در مرزهای کشور حضور دارند اقدامات خود را تشدید کرده‌اند و برخی معابر و مناطقی که در شرایط عادی کمتر روی آن کنترل بود، الآن همان مناطق را تحت پوشش و کنترل دقیق قرار داده‌اند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اظهار داشت: کنار این موضوع ما به همکاری مردم نیز توجه داریم، مخصوصاً بین هیئات مذهبی افرادی تعیین شده‌اند و مورد آموزش قرار گرفته‌اند تا در تأمین نظم و امنیت به نیروهای تأمین‌کننده از جمله نیروی انتظامی کمک‌رسانی کنند، علاوه بر ‌آن نیز آنها باید هرگونه موارد مشکوک در مسیرهای حرکتی هیئت‌ها را به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی گزارش دهند.

وی تصریح کرد:  نیروهای بسیج، نیروهای انتظامی و نظامی و دستگاه اطلاعاتی به‌صورت قوی و کامل از چندی قبل کار تأمین امنیت را شروع کرده‌اند و در روزهای آتی برنامه‌های تدارک دیده‌شده نیز تشدید خواهد شد تا ان‌شاءالله هیچ‌گونه مشکلی در تأمین امنیت مراسم‌ها پیش نیاید.

# گزارش برخی مواردهای مشکوک به نهادهای اطلاعاتی

ذوالفقاری در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون گزارش مشکوکی در ایام محرم به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ارائه شده است، گفت: مواردی را داشته‌ایم که گزارش شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند اما پس از بررسی نتیجه گرفتیم که مشکل خاصی نبوده است.

وی اضافه کرد: از آحاد مردم و افرادی که در مراسم‌های مذهبی عاشورا و تاسوعا شرکت می‌کنند درخواست می‌کنیم تا هرگونه موارد مشکوک را به 110 اطلاع دهند، همچنین مردم با کلانتری‌های محل و مسئولانی که در هیئت‌ها تعیین شده‌اند نهایت همکاری و هماهنگی را داشته باشند.

معاون امنیتی وزارت کشور در پایان خاطرنشان کرد: تأکید ویژه‌ای می‌کنم که مردم به‌روی استفاده از نذورات توجه کافی و لازم را داشته باشند. مردم عزیز کشورمان حتماً بدانند و بشناسند کسانی را که کار پخت غذا را انجام می‌دهند، مراقبت‌کنند و مواظب باشند که زمانی که غذا را دریافت می‌کنند توزیع‌کنندگان غذا را بشناسند تا از این جهت مسمومیت و مشکل دیگری پیش نیاید.

# کنترل کلی مراسم‌ تاسوعا و عاشورا توسط بالگردها

ذوالفقاری در پایان اظهار داشت: دستگاه‌های اطلاعاتی برای بررسی کلی و پایش مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی ممکن است از بالگرد نیز استفاده کنند.
گزارش رویترز از موفقیت رویکرد روس ها در خاورمیانه؛
دو سال پیش نیروهای روسیه غیر از پایگاه دریایی شان در سوریه هیچ حضور نظامی آشکاری در خاک آن کشور نداشتند، اما امروز جت های جنگی و موشک های مسکو بر فراز سوریه و عراق در حال پرواز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پوتین چطور نقطه ضعف را به مرکز قدرت تبدیل می کند؟

رویترز نوشت: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نشان داده است که چطور نقطه ضعف را به مرکز قدرت تبدیل می کند.

به گزارش «انتخاب»، دو سال پیش نیروهای روسیه غیر از پایگاه دریایی شان در سوریه هیچ حضور نظامی آشکاری در خاک آن کشور نداشتند، اما امروز جت های جنگی و موشک های مسکو بر فراز سوریه و عراق در حال پرواز است.

روابط روسیه با ترکیه بعد از یک دوره تنش رو به گرمی گذاشته و پوتین روابط نزدیک خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را هم حفظ کرده است.

چرا مسکو بهتر از واشنگتن توانسته است منافع اش در خاورمیانه را به پیش ببرد؟ پاسخ در انعطاف پذیری استراتژیک روسیه است.

پوتین افراطگرایی سنی را خطری برای منطقه و روسیه می بیند. ائتلاف مسکو با ایران و سوریه و عراق باعث نشده که روس ها روابط تجاری خود با کشورهای سنی عرب منطقه را جدی پیگیری نکنند.

پوتین از خودمختاری اش در خاور میانه لذت می‌برد. او اجازه نمی‌دهد متحدانش بر سیاست های روسیه سایه انداخته یا اعمال نفوذ کنند. اسراییل، سوریه و کشورهای عرب منطقه خلیج فارس، می‌دانند اهرم فشار محدودی در برابر مسکو دارند و از این رو با احتیاط با پوتین تعامل می‌کنند.

تا زمانی که روسیه رویکردی فرصت طلبانه را در منطقه در پیش گرفته است، واشنگتن دشوار می‌تواند با مسکو برخورد کند.
چرا امریکا دیگر به سعودی ها علاقه نشان نمی دهد؟ / ادامه سیاست اوباما در کاخ سفید یعنی چرخش استراتژیک به سمت ایران
درست مانند سایر روابط دراز مدت آمریکا با کشورهای خاورمیانه ، رابطه واشنگتن و ریاض هیچ ارتباطی با آمارهای مربوط به حقوق بشر و دموکراسی در این کشور ندارد . اتحاد این دو بیش از هر چیز به دو فاکتور مهم بستگی دارد : منابع طبیعی و ثبات منطقه ای.

چرا امریکا دیگر به سعودی ها علاقه نشان نمی دهد؟ / ادامه سیاست اوباما در کاخ سفید یعنی چرخش استراتژیک به سمت ایران

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ لوبلاگ نوشت: تبلیغات انتخاباتی و مناظره های کاندیداهای انتخاباتی آمریکا بر سیاست های خاورمیانه ای آنها در قبال داعش تمرکز دارد .

به گزارش «انتخاب»؛ در دوره جدید مناظره ها در عوض بر چالشهای سیاسی دیگر در خاورمیانه تمرکز خواهد داشت .  روابط ویژه آمریکا و سعودی ، عراق ، تونس و مصر.

درست مانند سایر روابط دراز مدت آمریکا با کشورهای خاورمیانه ، رابطه واشنگتن و ریاض هیچ ارتباطی با آمارهای مربوط به حقوق بشر و دموکراسی در این کشور ندارد . اتحاد این دو بیش از هر چیز به دو فاکتور مهم بستگی دارد : منابع طبیعی و ثبات منطقه ای.

علاوه بر این همان طور که سعودی متولی حرمین شریفین است برای آمریکا این کشور یگانه متولی منابع مقدس است : نفت

نقش عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده سوخت های فسیلی به علاوه تاثیر سیاسی و فرهنگی این کشور بر شش کشور دیگر عضو اوپک سبب شده دوستی با این کشور برای قدرتهای بزرگ حائز اهمیت و ارزشمند باشد.

دوم اینکه در دوران جنگ سرد ، حفظ تعادل بین متحدان غرب نظیر عربستان سعودی و ترکیه و متحدان شوروی نظیر ایران و سوریه برای سیاست های آمریکا در منطقه نقش حیاتی داشت.

همپیمانی با کشورهای غیر متعهد نظیر مصر و ارسال فوری نیرو برای کمک با افرادی نظیر صدام حسین علیه ایران روشی بود که برای مهار شوروی در منطقه مورد علاقه بلوک غرب بود.

در این زمینه نگه داشتن عربستان به عنوان یک نیروی نیابتی غرب در جهان عرب تصمیم سیاسی ساده ای بود . بدون حمایت های آمریکا از عربستان این کشور ممکن بود به دامان شوروی پناه ببرد.

از این گذشته عربستان هیچ روابط رسمی ای با اسرائیل نداشت و برخلاف مصر بعد از نشست کمپ دیوید، عربستان هیچ گاه از نیروهایش علیه اسرائیل استفاده نکرد و همین امر عربستان را برای واشنگتن قابل قبول تر میکرد .

دولت باراک اوباما در سیاست های اسلاف خود در دروغ گفتن در خصوص روابط با عربستان تجدید نظر کرد . او این پیش فرض دیپلماتیک را که او و سعودی ها سیاست خارجی یکسانی را در منطقه دنبال میکنند کم اهمیت می شمارد.

یکی از مهمترین مثال ها در این زمینه رویکرد جدید او در امضای توافق هسته ای با ایران بوده است . البته او همه اقدامات عربستان را نفی نکرده است. او از دخالت های عربستان در یمن حمایت میکند . 

از زمان درگذشت ملک عبدالله در سال 2015 و روی کار آمدن ملک سلمان و وزیر دفاع او محمد بن سلمان رقابت های آشکار عربستان با ایران آغاز شد که با تقابل با گروه های شیعه در خاورمیانه همراه بود.

رهبران کنونی عربستان امروز تصمیم گرفته اند گروه های سنی افراطی منطقه را حمایت کنند.

اوایل سال عربستان سعودی تامین مالی ارتش لبنان را در مقابل نفوذ حزب الله در این کشور موقتا متوقف کرد . با توجه به حضور حوثی ها در یمن به نیابت از ایران، عربستان نیز در این کشور دخالت کرد و بارها به دلیل جرایم جنگی علیه غیر نظامیان متهم شد.

در مقابل این حرکت عربستان, ایران نیز از حماس و حزب الله حمایت مالی میکند. ایران در مقابله با رشد داعش در عراق و سوریه نیز نقش مهمی بازی کرده و در این راه نیز گاها با منافع آمریکا هم سو شده است . با این حال گسترش نقش ایران در یمن قابل بحث است. با این وجود نهاد های اطلاعاتی آلمان عربستان را به مداخلات تحریک آمیز در منطقه متهم کرده اند.

در دو هفته گذشته ، کنگره آمریکا در تضاد با عربستان قوانینی را تصویب کرد . این قوانین به دلیل افشای نقش بالقوه عربستان در حادثه یازده سپتامبر و نقص حقوق بشر در این کشور بود.

این قانون از سد وتوی اوباما نیز گذشت و به خانواده قربانیان یازده سپتامبر اجازه میدهد دولت عربستان را به دلیل ایفای نقش در حادثه یازده سپتامبر مورد شکایت قرار دهند . همزمان کنگره فروش 1.15 میلیارد دلاری اسلحه و تانک نظامی به ریاض را نیز متوقف کرده است.

در دنیای بعد از جنگ سرد منافع ریاض و واشنگتن روز به روز از هم فاصله بیشتری میگیرد . اوباما یک شخصیت چرخشی دارد. او مذاکرات با ایران را انجام داد و به سرانجام رساند.

دولت بعدی بعد باید با دنیای بعد از بهار عرب و پسا برجام سر کند . اگر هدف و نه ایدیولوژی دلیل اصلی روابط سابق عربستان و آمریکا بود در نتیجه در فضای جدید منطقه این کشور باید به دنبال دلایل و منطق های جدید برای این روابط باشد.

اولین توجیه برای روابط ریاض واشنگتن سیاست نفت است که بی شک همچنان اهمیت بالایی دارد . با این حال سرانه مصرف نفت خارجی آمریکا دائما رو به کاهش است و در سال 2014 به کمتر از سرانه سال 1994 رسیده است .

این کاهش وابستگی به نفت خارجی اهمیت آن را برای اقتصاد این کشور کم کرده و فضای بیشتری برای پیگیری روند واگرایی با عربستان در اختیار این کشور قرار میدهد.

دومین توجیه حفظ ثبات منطقه است. این منطقه تنها زمانی از نظر سیاسی ثبات خواهد داشت که از تغییرات به دور باشد. در دوران جنگ سرد غرب با حضور دیکتاتورهای عربی موافق بود و به حفظ موقعیت آنها با اجرای سیاست حفظ وضع موجود کمک میکرد چرا که حضور آنها پیش بینی پذیری منطقه را بالا میبرد

در خاورمیانه جدید جایی که سوریه، عراق، لبنان، لیبی و یمن هیچ دولت مرکزی موثری که بتواند سرزمینشان را کنترل کند ندارند ، حفظ وضع موجود به معنای حفظ خشونت و ممانعت از سقوط دولت های این چنینی است.

لازم به ذکر است که جنگ داخلی سوریه به روسیه اجازه داده تا جای پایش را در منطقه محکم تر کند

اگر دولت بعدی امریکا سیاست آزاد سازی خاورمیانه از دیدگاه عربستان محوری و طرز تفکر جنگ سردی را ادامه دهد، کاخ سفید خواهد فهمید که توانایی بیشتری در انجام چرخش استراتژیک به سمت ایران، ارتقا وضعیت حقوق بشر در منطقه و مقابله موثر با افراط گرایی دینی و سیاسی در خاومیانه خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد