سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بشار اسد به کدامیک اطمینان بیشتری دارد؛ ایران یا روسیه؟

روابط تهران و دمشق در 8 سالی که از آغاز بحران در سوریه تاکنون می گذرد، همواره مورد توجه ناظران و تحلیل گران بین المللی بوده است و تحلیل ها و تفاسیر زیادی پیرامون روابط میان دو کشور ارائه شده است. تهران نقش مهمی در جنگ داخلی سوریه بازی کرده است. ایرانی ها علاوه بر استفاده از نیروهای شیعه تحت حمایت خود برای پیروزی در جنگ و استفاده از مشاوران نظامی برای به حداقل رساندن تلفات نیروهای ایرانی، توانسته است بخش عمده ای از این نیروها که توسط سپاه قدس آموزش داده شدند را وارد ساختار ارتش سوریه کند.
کد خبر: ۸۷۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 08 February 2019

روابط تهران و دمشق در 8 سالی که از آغاز بحران در سوریه تاکنون می گذرد، همواره مورد توجه ناظران و تحلیل گران بین المللی بوده است و تحلیل ها و تفاسیر زیادی پیرامون روابط میان دو کشور ارائه شده است.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، وبسایت مجله «شورای آتلانتیک» در مطلبی تحت عنوان «چرا اتحاد بشار اسد با تهران و حزب الله تداوم خواهد یافت؟»، به بررسی آینده روابط میان این محور پرداخته است. در این مطلب آمده است:

روابط سه جانبه تهران، دمشق و حزب الله در طول چند دهه گذشته به خوبی پیش رفته است. این روابط پس از وقوع جنگ در سوریه تقویت شده است و انتظار می رود در سال های آینده نیز تداوم پیدا کند.

تهران نقش مهمی در جنگ داخلی سوریه بازی کرده است. ایرانی ها علاوه بر استفاده از نیروهای شیعه تحت حمایت خود برای پیروزی در جنگ و استفاده از مشاوران نظامی برای به حداقل رساندن تلفات نیروهای ایرانی، توانسته است بخش عمده ای از این نیروها که توسط سپاه قدس آموزش داده شدند را وارد ساختار ارتش سوریه کند.

به نظر می رسد بشار اسد همچنان به ایران و حزب الله برای تقویت خود نیازمند است. در واقع، اسد برای احیای حاکمیت خود بر کل سرزمین های اشغال شده سوریه، نیازمند نیروهای ایران و حزب الله است. لازم به ذکر است که با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، اسد به پشتیبانی بیشتری از سوی تهران برای مبارزه با داعش و سایر گروه های شورشی در سوریه احتیاج دارد.

بشار اسد به کدامیک اطمینان بیشتری دارد؛ ایران یا روسیه؟

علاوه بر این، اسد متحدان قابل اعتماد دیگری غیر از ایران و حزب الله ندارد. روسیه متحد قابل اعتماد و قابل اتکاتری نسبت به ایران برای بشار اسد محسوب نمی شود. روس ها در دشمنی اسد با آمریکا و اسرائیل خود را درگیر و سهیم نمی کنند.

رضایت مسکو به ادامه حملات اسرائیل علیه مواضع ارتش سوریه، ایران و حزب الله باعث شده است بشار اسد اطمینان خود به مسکو -در مورد هرگونه حمایت از رویارویی آینده با اسرائیل- را از دست بدهد.

از سوی دیگر، اولویت مسکو در تقویت روابط با آنکارا و توافقات میان دو کشور در سوریه، باعث شده است اسد نتواند سرزمین های باقی مانده تحت تصرف معارضان را تحت کنترل خود در آورد.

در حالی که ایران و حزب الله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را یک پیروزی برای محور مقاومت ارزیابی می کنند، اما این مسئله می تواند یک شمشیر دولبه باشد. چراکه با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، رقابت بین ایران، روسیه و ترکیه در سوریه تشدید خواهد شد و آنکارا و مسکو تلاش خواهند کرد نقش و نفوذ ایران در این کشور را محدود کنند.

محور ایران، دمشق و حزب الله تلاش خواهند کرد ادلب را تحت حاکمیت ارتش سوریه در آوردند. این در حالی است که روسیه و ترکیه توافقاتی را با یکدیگر در این استان شمالی سوریه دارند. به همین جهت، دور از انتظار نخواهد بود که در آینده شاهد تشدید رقابت میان این دو محور باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد