سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

دیدار استاندار و مدیران خوزستان با دبیر شورای عالی امنیت ملی و دبیر مجمع تشخیص مصلحت
سیاسی  21:18:24 1394/04/30
944-2873-5 کد خبر
خبر آرشیوی

استاندار خوزستان به همراه معاونین، مشاورین و جمعی از مدیران استان امروز، سه​شنبه با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تهران دیدار و گفت و گو کردند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با خوش​آمدگویی به استاندار خوزستان و هیات همراه به تشریح آسیب​های اجتماعی و اقتصادی در جامعه پرداخت و گفت: مدیران در رفع این آسیب​ها از جمله فساد اقتصادی نقش محوری دارند.

 

وی با اشاره به ظرفیت​های بزرگ اقتصادی استان خوزستان، چهار حوزه نفت و انرژی، آب و خاک، صنعت و تجارت و گردش بالای پول را به عنوان 4 سکوی پرواز توسعه​ای در استان نام برد و افزود: باید بررسی شود که چه معضلاتی وجود دارد که اجازه نمی​دهد این فرصت​های طبیعی تبدیل به سکوی جهش خوزستان شود.

 

شمخانی سه چالش ملی، استانی و قومی (بومی) در خوزستان را از جمله این موانع نام برد و گفت: در کنار 4 سکوی پروازی که در خوزستان داریم سه چالش ملی، استانی و قومی (بومی) در این استان داریم که البته مختص زمان حال نیست و از قبل بوده است.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد که ما حتما باید برای حل این چالش​ها اندیشه کنیم.

 

وی برخی از چالش​های ملی و استانی در خوزستان را در حوزه طرح​های عمرانی و توسعه​ای عنوان کرد و گفت: راه حل این چالش​ها به ویژه چالش قومی تعامل است نه تقابل و جهت حل این چالش​ها باید تنگدستی، تبعیض و تحقیر رفع شود.

 

شمخانی نسبت به برخورد و ریشه​کنی فساد اقتصادی در جامعه تاکید کرد و ادامه​داد: در بحث اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی باید گفتمان بیشتری داشته باشیم. نصب چند بنر و سخنرانی در حوزه اقتصاد مقاومتی، در واقع نباید به​صورت رفع تکلیفی باشد.

 

وی نسبت به آسیب​پذیری اقتصاد پایه در جامعه هشدار داد و گفت: فساد پاشنه آشیل اقتصاد است. اگر خودمان جلوی این فساد را نگیریم پایه​های اقتصاد کشور متزلزل خواهد شد.

 

همچنین دکتر محسن رضایی دبیر شورای مصلحت نظام نیز در دیدار با استاندار و برخی مدیران استان خوزستان با تبریک عید سعید فطر و خوش​آمدگویی به استاندار خوزستان و هیات همراه با اشاره به عنایت همیشگی حق تعالی به ملت شریف ایران از جمله کمک به حل پرونده هسته​ای، گفت: به لطف خدا در بحث مذاکرات با وجود ابهامات زیاد، اقتدار ملت ایران توانست دستاوردهای زیادی برای ما رقم بزند و امیدواریم این الطاف الهی مستدام باشد.

 

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی استان خوزستان، مهمترین راه حل آن را اجرای مدل "فدرال اقتصادی از نوع بومی و محلی عنوان کرد و افزود: کشور ما باید به​صورت فدرال اقتصادی مدیریت شود و غیر از فدرال راه دیگری نداریم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسایل و مشکلات استان خوزستان زیاد است که جز با حمایت و بسیج نخبگان استان نمی​شود حل و فصل کرد.

 

دکتر رضایی افزود: به نظر من تیم مدیریتی که هم اکنون در خوزستان فعال است در مقایسه با همه تیم​های قبلی، معتدل​ترین تیم است که از ویژگی​های راست تند و چپ تند مبرا است. همین ظرفیت می​تواند بسیاری از نخبگان استانی و ملی را جذب کند.

 

وی اختصاص درصدی از منابع ملی برای کمک به توسعه خوزستان حداقل دربازه زمانی 10 ساله را مهم توصیف کرد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام راهبرد دوم برای توسعه استان خوزستان را تاسیس "مجمع توسعه استان خوزستان" متشکل از نخبگان استانی و ملی، عنوان​کرد و گفت: خوزستان نیاز به یک مجمع عمران توسعه با مشارکت نخبگان از همه جناح​ها دارد و کارشان بحث در حوزه عمران توسعه خوزستان باشد.

 

دکتر رضایی افزود: به نظر من این کار شدنی است. استاندار، نماینده ولی فقیه، بنده در مجموع 8 یا 9 نفر می​توانیم محور این کار باشیم و دبیرخانه این مجمع می​تواند در استانداری باشد و جلسات این مجمع می​تواند در تهران و خوزستان باشد.

 

وی گفت: این مجمع قادر خواهد بود منابعی که زمانی متعلق به استان بوده و از آن خارج شده را به استان برگرداند.

 

رضایی تاکید کرد که این ملاحظات در تدوین برنامه ششم مورد مداقه گیرد و رعایت شود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسایل و مشکلات زیست محیطی خوزستان اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکلات باید از خود منطقه برای ایجاد توازن بهره جست. شمال استان دارای منابع زیست محیطی خوبی است، باید طرحی داشته باشیم که مردم بتوانند برای کاهش فشارهای زیست محیطی، از این منابع بهره ببرند. توازنی درست کنیم که حالت روانی ناشی از فشار مسایل زیست محیطی در مردم کاهش یابد.

 

وی گفت: برای حل بخشی از مسئله محیط زیست باید از بیرون کمک بگیریم اما حل بخشی از آن با تدابیر داخل استان میسر است.

 

رضایی به پدیده مخرب مهاجرت معکوس جمعیت عشایر به شهرهای بزرگ استان خوزستان اشاره کرد و آن را ناشی از پایین آمدن قدرت خرید عشایر و از بین رفتن جریان داد و ستد 70 تا 80 درصد از جمعیت عشایر خوزستان دانست.

 

وی گفت: امروز عشایر روز به روز داد و ستد خود را با شهرهای بزرگ از دست می​دهند و به همین خاطر ناچارند مناطق خود را رها کنند و ما نتوانسته​ایم مدل دیگری را برای افزایش توان قدرت خرید عشایر و ماندگاری آنان، پیاده کنیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت به تنهایی نمی​تواند در این زمینه کاری کند و لذا  نخبگان باید وارد شوند و کمک کنند.

 

رضایی در پایان گفت: تیم مدیریتی دکتر مقتدایی بهترین تیمی است که می​تواند نخبگان استانی و ملی را برای کمک به پیشرفت و توسعه خوزستان بسیج و یکسری مسایل راهبردی را دنبال کند و ما نیز حمایت خواهیم کرد.

 

همچنین عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در دیدار با شورای عالی امنیت ملی که به مناسبت تبریک عید سعید فطر انجام شد، با تشریح اقدامات و عملکرد دولت تدبیر و امید در استان در حوزه​های اقتصادی، سیاسی و سایر بخش​ها، خواستار مشارکت و حمایت نخبگان استان در سطح کشور برای پیشبرد طرح​های مهم اقتصادی از جمله طرح توسعه پایدار در خوزستان شد.

 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد رونق کسب و کار در مناطق مرزی از جمله راه​اندازی بندر شادگان و توسعه پایانه​های صادراتی شلمچه و چذابه، گفت: در حال تدوین برنامه ششم توسعه استان خوزستان هستیم که مشارکت و راهنمایی نخبگان استانی از جمله آقای شمخانی می​تواند گره​گشای مشکلات توسعه​ای استان باشد.

 

مقتدایی افزود: در آینده نزدیک شورای اداری استان با حضور تمام مسوولان استانی از جمله ائمه جمعه با موضوع توسعه پایدار استان برگزار می​شود.

 

وی از رییس شورای عالی امنیت ملی برای شرکت در این نشست دعوت کرد.

 

استاندار خوزستان همچنین در دیدار با دبیر مجمع تشخیص مصلحت که به مناسبت تبریک عید سعید فطر انجام شد، با تشریح ظرفیت​های استان در زمینه​های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، صنعت، نفت و گاز، گزارشی از عملکرد دولت تدبیر و امید در خوزستان ارایه داد.

 

مقتدایی با اشاره به ویژگی​های ملی​بودن خوزستان از جمله وجود 7 واحد کشت و صنعت، 28 واحد پتروشیمی، منطقه آزاد اروند و منطقه ویژه اقتصادی گفت: وجود هر کدام از این مزیت​ها اگر در استان دیگری  بود عامل تحول می​شد اما در مجموع همه این​ها در خوزستان مشکلات متعددی از جمله در زمینه حفاظت محیط زیست خلق کرده است که باید با مشارکت نخبگان استان جبران شود.

 

وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه خاطرنشان​کرد: یکی از موضوعات ما در این برنامه طرح توسعه پایدار است که با اجرای مطلوب آن بخش​های قابل ملاحظه​ای از تنگاه​های اجتماعی استان حل خواهد شد.

 

مقتدایی افزود: این برنامه که از نوع توسعه بومی است و در آن سهم بیشتری برای استان قایل است، فرصت مهمی برای همه ماست تا نسخه مطلوبی برای توسعه و پیشرفت خوزستان بپیچیم.

 

استاندار خوزستان از همه نخبگان استانی برای کمک به اجرای موثر طرح توسعه پایدار درخواست همکاری کرد و از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز خواست نقطه نظرات خود را در این زمینه بیان کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد