سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر نگران کننده برای محیط زیست استان

دار محیط زیست در پی تلف شدن 25 غزال در خوزستان

اهواز - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان هشدار داد: تلف شدن 25 راس غزال کمیاب، میراث طبیعی خوزستان را با چالش جدیدی روبه رو کرده است.

به گزارش ایرنا تلف 25 راس غزال کمیاب در منطقه حفاظت شده میشداغ در غرب خوزستان یکی از دغدغه های اصلی دوستداران محیط زیست خوزستان در ماه های اخیر است.

کانال 'پای پل کرخه' که برای انتقال آب آشامیدنی طرح غدیر از سال گذشته به بهره برداری رسیده با خشک شدن چشمه های منطقه حفاظت شده میشداغ به تنهایی منبع آبی این منطقه تبدیل شده و آهوهای کمیاب این منطقه هنگام نوشیدن آب به درون این کانال که دارای شیب تند است سقوط می کنند.

به منظور نجات این آهوی کمیاب امروز نشستی برای هم اندیشی تشکل های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست با مسئولان اداره کل محیط زیست خوزستان در سالن اجتماعات این اداره کل تشکیل شد.

معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان در این نشست هشدار داد: تلف شدن 25 راس غزال کمیاب، میراث طبیعی خوزستان را با چالش روبه رو کرده است.

سیدعادل مولا افزود: مسبب اصلی این چالش هر سازمانی که باشد در زمان حاضر مهمترین اولویت کم کردن این چالش و نجات آهوهاست.

وی اضافه کرد: اکنون اقدامات جزیی و اورژانسی توسط محیط زیست انجام شده ولی این اقدامات کافی نیست و نیاز است راهکار اساسی اجرا شود.

مولا با اشاره به اینکه 'کانال پای پل کرخه' فاقد مجوز است گفت: این کانال به عنوان کانال آبیاری و زهکشی اراضی غرب کرخه در سال 1380 و زمانی ساخته شده که میشداغ هنوز به منطقه حفاظت شده تبدیل نشده بود با این حال در همان زمان این اداره کل در پاسخ به مکاتبه سازمان آب و برق ارائه گزارش ارزیابی زیست محیطی را الزامی اعلام کرده بود.

به گفته وی این کانال با وجودی که در انتهای شرق زیستگاه قرار دارد اما تمام زیستگاه و حیات وحش منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: محیط زیست مستمسک قانونی دارد اما برای نجات غزال های میشداغ و رساندن صدای خود نیاز به یاری تشکل ها و دوستداران محیط زیست دارد تا استانداری و مدیریت بحران استانداری خوزستان به مساله ورود کنند و اگر هم پول و اعتبار نیست باید آن را به مردم اعلام کنند تا همانگونه که برای نجات کارون زنجیره های انسانی تشکیل شد ستادهای مردمی برای نجات آهو شکل گیرد.

مولا تاکید کرد: شرایط بحران فقط محدود به طوفان و زلزله نیست و تلف شدن این تعداد از گونه های در معرض انقراض نیز نوعی بحران در منطقه است که می تواند تبعات زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به شرایط خشکسالی و کمبود علوفه تصریح کرد: محیط زیست طبیعی در خوزستان فوق بحرانی است.

مولا افزود: راهکارهای ایمن سازی کانال سال گذشته به سازمان آب و برق ارائه شده و قرار بود که ابتدای امسال تامین اعتبار شود اما هنوز این امر محقق نشده است.

به گفته وی سازمان آب و برق موافقت ضمنی خود را اعلام کرده اما بروکراسی اداری بسیار طولانی و آزاردهنده است و در شرایط بحرانی فعلی و تلفات آهو قابل قبول نیست.

معاون حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده آهوهای غرب زاگرس در استان های ایلام، کرمانشاه و خوزستان دارای گونه های شاخص هستند.

وی با اشاره به وجود سه گونه آهو در خوزستان افزود: آهوی میشداغ از زمان های قدیم (چه در شرایط جنگ و چه خشکسالی) در زمستان در منطقه میشداغ و ام الدبس زندگی و در تابستان به دشت عباس و دهلران کوچ می کرد اما با بر هم خوردن اقلیم منطقه اکنون ماندگار شده است.

مولا اظهار کرد: می دانیم که ساخت آبشخور و دادن علوفه نوعی بر هم زدن زیستگاه و اشتباه است اما در شرایط خشکسالی که حیات وحش با کمبود شدید آب و غذا روبه روست چاره ای جز این کار نداریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد