سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

نخستین عملیات جنگنده‌های اف‌16 علیه مواضع داعش در عراق

4 فروند جنگنده اف 16 که هفته پیش تحویل بغداد شد، نخستین عملیات خود را علیه مواضع داعش در عراق انجام دادند.

خبرگزاری فارس: نخستین عملیات جنگنده‌های اف‌16 علیه مواضع داعش در عراق                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرتیپ «معن السعدی» فرماندهی عملیات ویژه در عراق اعلام کرد که جنگنده‌های اف 16 آمریکایی که اخیرا به بغداد تحویل داده شده است، نخستین عملیات را علیه داعش در خاک عراق انجام دادند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، 4 فروند اف 16 آمریکایی که اخیرا تحویل بغداد شده‌اند، نخستین عملیات را علیه مواضع داعش انجام دادند.

این خبرگزاری هیچ اشاره‌ای به زمان و مکان دقیق این عملیات نکرد.

هفته گذشته، عراق 4 فروند جنگنده اف 16 آمریکا را بر اساس قرارداد تسلیحاتی امضا شده میان واشنگتن و بغداد، پس از کش و قوس‌های زیاد تحویل گرفت.

آمریکایی‌ها طی سالهای اخیر تحویل این جنگنده‌ها را بارها به تعویق انداخته بودند اما سرانجام هفته پیش اعلام شد که خلبانان عراقی پس از سپری کردن چند دوره آموزش در آمریکا، اولین گروه از جنگنده‌های اف‌16 را در پایگاه هوایی «بلد» فرود آوردند.

بر اساس این گزارش، 4 جنگنده آمریکایی از مجموع 36 فروند اف 16 خریداری شده است، هفته پیش وارد تحویل بغداد شد.

آمریکایی‌ها در طول یک سال گذشته به بهانه نگرانی از عدم امنیت در بغداد و پایگاه بلد که در تهدید گروه تروریستی داعش قرار داشت، از تحویل این جنگنده‌ها طفره می‌رفتند. اما سرانجام در هفته‌های اخیر موج بزرگی از اعتراض‌ها علیه دولت آمریکا به دلیل عدم پایبندی به تعهداتش در قرارداد دو کشور براه افتاد.

اردیبهشت 93، شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا از تحویل اولین جنگنده‌ اف16 به نیروی هوایی عراق خبر داد. بر اساس این قرارداد آمریکا باید 36 جنگنده اف 16 از نوع «بلوک 52» را به عراق تحویل دهد.

نتانیاهو: قطعنامه شورای امنیت درباره ایران، منافقانه است 

  

نخست وزیر اسرائیل ادامه داد: گفته می شود توافق هسته ای ایران مانع از جنگ می شود اما این صحیح نیست بلکه عکس آن درست است این توافق، جنگ را نزدیک تر می کند.
نتانیاهو از قطعنامه دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران به شدت انتقاد کرد.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری ها، شواری امنیت عصر روز دوشنبه با تصویب قطعنامه شماره 2231 ضمن تایید توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، قطعنامه های قبلی این شورا برای تحریم تهران را لغو می کند.بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائییل در واکنش به این قطعنامه گفت که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید توافق هسته ای ایران آخر ماجرا نیست.

نتانیاهو: قطعنامه شورای امنیت درباره ایران، منافقانه است
او که در نشست فراکسیون پارلمانی حزب لیکود سخن می گفت ادامه داد: تا زمانی که تحریم های اعمالی از سوی کنگره آمریکا علیه ایران وجود داشته باشند شکی نیست که باعث می شود تهران امتیاز بدهد.نتانیاهو همچنین قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران را "قطعنامه منافقانه" توصیف کرد و گفت شورای امنیت به دولتی که به صورت دائمی تصمیمات بین المللی را نقض و تهدید به نابودی اسرائیل می کند مشروعیت می دهد.
نخست وزیر اسرائیل ادامه داد: گفته می شود توافق هسته ای ایران مانع از جنگ می شود اما این صحیح نیست بلکه عکس آن درست است این توافق، جنگ را نزدیک تر می کند.نتانیاهو تاکید کرد: تاریخ مشخص می کند که حتی اگر جهان بر سر یک نظر مشترک باشد این به این معنی نیست که محق باشد.
کره شمالی: ما را با ایران مقایسه نکنید/ ما یک قدرت اتمی هستیم 
   این منطقی نیست که موقعیت خود را با توافق هسته ای ایران مقایسه کنیم زیرا ما همواره هدف خصومت نظامی آمریکا از جمله تهدیدات هسته ای و رزمایش های خصمانه بوده ایم.وزارت امور خارجه کره شمالی با صدور بیانیه ای اعلام کرد برنامه اتمی و شرایط این کشور قابل مقایسه با ایران نیست و دولت پیونگ یانگ تمایلی برای مذاکرات اتمی با آمریکا (و گروه شش جانبه) به سبک و سیاق ایران ندارد.
به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز در پی اعلام تمایل هفته گذشته وزارت امور خارجه آمریکا برای از سرگیری مذاکرات معلق مانده هسته ای با کره شمالی به منظور توقف فعالیت های هسته ای این کشور ، وزارت امور خارجه کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد تمایلی به از سرگیری مذاکرات هسته ای ندارد.
در این بیانیه تاکید شده است برنامه هسته ای کره شمالی ابزار بازدارنده مناسبی در قبال سیاست های خصمانه آمریکا علیه رژیم پیونگ یانگ است.
در این بیانیه تاکید شده است:" این منطقی نیست که موقعیت خود را با توافق هسته ای ایران مقایسه کنیم زیرا ما همواره هدف خصومت نظامی آمریکا از جمله تهدیدات هسته ای و رزمایش های خصمانه بوده ایم."
کره شمالی: ما را با ایران مقایسه نکنید/ ما یک قدرت اتمی هستیم
وزارت امور خارجه کره شمالی تاکید کرده است این کشور هیچ تمایلی برای مذاکره به منظور تعلیق یا متوقف کردن برنامه هسته ای خود ندارد.
گفت و گوهای کره شمالی با دیگر اعضای گروه شش جانبه (شامل آمریکا، ژاپن، چین، روسیه، کره جنوبی) از سال 2008 بدین سو معلق مانده است.
آمریکا اعلام کرده است برای از سرگیری  مجدد  مذاکرات، دولت پیونگ یانگ باید فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند؛ اما دولت پیونگ یانگ می گوید بدون پیش شرط حاضر است وارد مذاکرات هسته ای شود و هدف این مذاکرات نباید تعلیق فعالیت های هسته ای کره شمالی باشد.دولت پیونگ یانگ تا کنون سه بار دست به انجام آزمایش هسته ای زده است.بر اساس تخمین ها دولت پیونگ یانگ حدود 10 کلاهک هسته ای در اختیار دارد. نهادهای نظامی و امنیتی آمریکا نسبت به افزایش چشمگیر شمار کلاهک های هسته ای در اختیار کره شمالی در سال های آتی هشدار داده اند.
در بیانیه وزارت امور خارجه کره شمالی تاکید شده این کشور یک کشور هسته ای است و قدرت های هسته ای منافع خاص خودشان  را دارند.

یک خبرگزاری عراقی خبر داد
سقوط یک پهپاد ساخت اسرائیل در فلوجه

یک خبرگزاری عراقی از سقوط یک پهپاد داعش که ساخت اسرائیل است در فلوجه خبر داد.

خبرگزاری فارس: سقوط یک پهپاد ساخت اسرائیل در فلوجه                

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک پایگاه خبری عراقی از سقوط یک پهپاد ساخت اسرائیل در شهر فلوجه خبر داد.

یک منبع آگاه امنیتی در گفت‌وگو با خبرگزاری «المعلومه» اظهار داشت که نیروهای امنیتی و بسیج مردمی عراق موفق شدند یک پهپاد متعلق به داعش را طی عملیات آزادسازی فلوجه، هدف قرار دهند و این هدف‌گیری منجر به سقوط این پهپاد ساخت اسرائیل شد که داعش برای جاسوسی از مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی از آن استفاده می‌کرد.هنوز هیچ طرف رسمی این خبر را تایید نکرده است.

بیانیه بان کی مون دریاره قطعنامه لغو تحریم‌های ایران

قطعنامه 2231 اجرای برجام را تضمین خواهد کرد و رویه‌ای را بنا می‌نهد که به اجرا درآوردن برجام را تسهیل می‌کند. هم‌چنین تمامی دولت‌ها را قادر می‌کند تعهدات خود در این توافق را به انجام رسانند.
دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از تصویب قطعنامه شورای امنیت در تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل بیانیه‌ای را در حمایت از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای منتشر کرد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

من از تصویب قطعنامه 2231 (2015) در شورای امنیت در روز دوشنبه پیرو توافق تاریخی هفته گذشته در وین میان ایران و گروه 1+5 درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استقبال می‌کنم.

قطعنامه 2231 اجرای برجام را تضمین خواهد کرد و رویه‌ای را بنا می‌نهد که به اجرا درآوردن برجام را تسهیل می‌کند. هم‌چنین تمامی دولت‌ها را قادر می‌کند تعهدات خود در این توافق را به انجام رسانند.

قطعنامه شورای امنیت برداشته شدن تمامی تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای علیه ایران را میسر می‌کند. هم‌چنین تضمین می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسی پایبندی ایران به تعهدات مربوط به امور هسته‌ای‌اش بر اساس برجام ادامه دهد.

سازمان ملل آماده است هر گونه کمک لازم در به اجرا در آمدن قطعنامه ارائه کند.

رییس جمهور چین: آماده همکاری برای اجرای توافق هسته ای هستیم 

  

رییس جمهور چین به اوباما تاکید کرده است توافق هسته ای اخیر با ایران پیام مثبتی به جامعه جهانی بود و نشان داد که می توان از طریق گفت و گو اختلافات جدی را حل و فصل کرد.رییس جمهور چین اعلام کرد کشورش در کنار دیگر اعضای گروه 1+5 آماده همکاری به منظور اجرای کامل توافق جامع هسته ای با ایران است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز بر اساس اعلام وزارت امور خارجه چین "شی جن پنگ " رییس جمهور چین در گفت و گوی تلفنی با باراک اوباما همتای آمریکایی خود به او اطمینان داد پکن به منظور اطمینان یافتن از اجرای کامل توافق هسته ای با ایران آماده همکاری با آمریکا و دیگر شرکای عضو گروه 1+5 است.
رییس جمهور چین به اوباما تاکید کرده است توافق هسته ای اخیر با ایران پیام مثبتی به جامعه جهانی بود و نشان داد که می توان از طریق گفت و گو اختلافات جدی را حل و فصل کرد.رییس جمهور چین به اوباما گفته است کشورش در کنار آمریکا در جریان مذاکرات هسته ای با ایران به طور نزدیک همکاری داشته است و این مساله برای ارتقای روابط پکن – واشنگتن موثر خواهد بود.
رییس جمهور چین: آماده همکاری برای اجرای توافق هسته ای هستیم
جن پنگ تاکید کرده است:" چین همچنان به نقش سازنده خود در جریان مذاکرات هسته ای در کنار دیگر اعضای گروه 1+5 از جمله ایالات متحده آمریکا ادامه خواهد داد تا اطمینان یابد توافق جامع هسته ای با ایران و قطعنامه اخیر لغو تحریم های ایران در شورای امنیت به طور کامل اجرا می شود."
چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران است . چین در عین حال یکی از اعضای گروه 1+5 است که در گفت و گوهای هسته ای بین ایران و این گروه ایفای نقش کرده است.

 دولت پکن در عین حال اختلافات عمده ای با آمریکا بر سر تایوان، مالکیت جزایر در دریای حنوب چین، حملات سایبری ، مساله حقوق بشر و تحریم های یکجانبه دارد.
چین می گوید مخالف تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه کشورهاست و معتقد است همه تدابیر تنبیهی علیه کشورها باید با استفاده از سازوکار شورای امنیت و با اجماع بین المللی صورت گیرد.دولت چین به همه قطعنامه های تحریمی علیه ایران در شورای امنیت در طی سال های 2006 تا 2010 رای مثبت داد.
سلطان قابوس؛ یک میانجی خوب
علاوه بر این، سلطان قابوس در کمال امانتداری میزبان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بود بدون اینکه هم پیمان سنتی اش یعنی عربستان سعودی از موضوع مذاکرات آگاه شود که اگر مطلع می شد در کنار اسرائیلی ها، قطعا مانع از مذاکرات می شدند ...
سلطان قابوس؛ میانجی خوب هسته ایعصرایران؛ رضا غبیشاوی - مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 یا صحیح تر بگوییم ایران و آمریکا به توافق ختم شد و دو طرف توانستند به راهکار مسالمت آمیزی برای حل اختلاف دست یابند.

این توافق و مذاکرات گرچه از 12 سال قبل آغاز شده بود اما از یک مقطع به بعد با تغییر اساسی و مهمی روبه رو شد تا مذاکرات ضمن خروج از بن بست، در مسیر توافق قرار بگیرد. این تغییر مهم، پذیرش موضوع غنی سازی اورانیوم ایران از سوی آمریکا بود. این موضوع محور توافق فعلی و خط قرمز اصلی ایران در مذاکرات هسته ای با طرف های خارجی نیز بود.

همان مقطعی که علی اکبر صالحی وزیر وقت خارجه ایران در اسفند 91 به خبرنگاران وعده داده بود خبرهای خوشی در راه است و از این به بعد آمریکا هیچ تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال نخواهد کرد.

پذیرش غنی سازی ایران از سوی آمریکا نیز نه در مذاکرات هسته ای عادی ایران و گروه 1+5 بلکه در گفتگوهای محرمانه و دوجانبه مقامات ایرانی و آمریکایی به میزبانی عمان عملی شد یعنی احتمالا در فاصله بین سال های 89 تا 92 . در این مذاکرات آمریکا برخلاف قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، پذیرفت ایران غنی سازی داشته باشد. 
این مذاکرات به پیشنهاد و میانجیگری سلطان قابوس پادشاه عمان انجام شد. او در سال 88 در سفری کم سابقه به تهران ضمن دیدار با آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، پیشنهاد انجام مذاکرات مستقیم و دوجانبه ایرانی ها وآمریکایی ها در عمان را مطرح کرد. این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت.
این سفر سلطان قابوس به تهران بعد از انتخابات جنجالی سال 1388 انجام شد و به همین دلیل با انتقاداتی هم روبه رو شد گرچه مسقط اهمیتی برای آنها قائل نشد.
عمان قبل از این برای زمینه سازی میانجیگری درباره موضوع هسته ای، واسطه گری را از موضوعات کوچکتر یعنی آزادسازی اتباع ایرانی و آمریکایی در آمریکا و ایران آغاز کرد و زمینه آزادی شهروندان دو کشور را فراهم کرد و در این زمینه تحسین تهران و واشنگتن را برانگیخت و توانمندی خود را در این حوزه، ثابت کرد.
علاوه بر این، سلطان قابوس در کمال امانتداری میزبان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بود بدون اینکه هم پیمان سنتی اش یعنی عربستان سعودی از موضوع مذاکرات آگاه شود که اگر مطلع می شد در کنار اسرائیلی ها، قطعا مانع از مذاکرات می شدند و تماس های مستقیم میان واشنگتن و تهران را عقیم می گذاشتند.

آزادی"سارا شورد" شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران با میانجیگری سلطان قابوس


سلطان قابوس بعد از این هم مذاکرات را پیگیری کرد و پس از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی در سال 1392 او نخستین رهبر خارجی بود که به تهران آمد و در ادامه بارها تلاش کرد مذاکرات هسته ای مسیر کامیابی را طی کند و به سرانجام برسد.سفر 1392 سلطان به تهران، موضوع میانجیگری وی را برملا کرد و رسانه ها از آن آگاه شدند.
به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای و در نتیجه آن برداشته شدن تحریم ها و پذیرش فعالیت های اتمی ایران را نمی توان به دور از تلاش های عمان و شخص سلطان قابوس دانست.به نظر می رسد عمان و نقشی میانجیگری سلطان قابوس را می توان بازهم برای حل و فصل دیگر مسائل و اختلافات مورد استفاده قرار داد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد