سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار و تحلیلهای سیاسی روز

شاهزاده سعودی ایران را تهدید به حمله نظامی کرد 

   

کمتر از یک هفته از توافق هسته ای میان ایران و گروه 5+1 می گذرد، که اولین انتقاد علنی عمومی از این توافق را یکی از اعضای خاندان پادشاه سعودی به نام بندر بن سلطان انجام داده است.به گزارش مشرق، بندر بن سلطان در یادداشتی در روزنامه الکترونیکی «ایلاف» ، «توافق هسته‌ای اوباما با ایران» را «کپی برابر با اصل» توافق «بیل کلینتون با کره شمالی» دانست.همچنین وی در توهینی آشکار به دیلی استار لبنان می گوید، این توافق به ایران اجازه خواهد داد که که ایران به بمب هسته ای دست پیدا نماید. عربستان سعودی و قدرت های خلیج فارس آماده می شوند که علیه ایران بعد از توافق هسته ای عملیات نظامی بدون مشارکت آمریکا انجام دهند.
او در ادامه  یادداشت ایلاف می نویسد: «نقّادان در رسانه و در (عالم) سیاست، توافق هسته‌ای را که باراک اوباما با ایران به دست آورد، نسخه برابر با اصل توافق هسته‌ای بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق (آمریکا) با کره شمالی می‌دانند».
بندر افزود: اما من با کمال تواضع، با این نظر موافق نیستم. رئیس‌جمهور کلینتون، آن زمان تصمیمش را بر اساس تحلیلی راهبردی از سیاست خارجی آمریکا و بر اساس اطلاعات محرمانه اتخاذ کرد... بعدا روشن شد که تحلیل راهبردی سیاست خارجی، اشتباه بوده و اطلاعات هم اشتباه بوده و اگر کلینتون از آن مطلع می‌شد، چنین تصمیمی نمی‌گرفت و من از این امر کاملا مطمئن هستم.
او در ادامه تصمیم اوباما را درست توصیف کرد و نوشت: اوباما تصمیمش برای پیش‌رفتن در توافق هسته‌ای با ایران را در حالی اتخاذ کرد که کاملا می‌دانست که تحلیل راهبردی سیاست خارجی‌‌اش و اطلاعاتش نهادهای اطلاعاتی داخلی و اطلاعات کشورهای متحدش در منطقه هیچ‌یک نتیجه توافق هسته‌ای با کره‌شمالی را نه‌تنها پیش‌بینی نکرده بودند، بلکه در کنار دسترسی ایران به میلیاردها دلار، پیش‌بینی امور بدتر از این را کرده بودند. آشوب خاورمیانه را خواهد گرفت؛ منطقه‌ای که کشورهایش در بی‌ثباتی‌اند و ایران نقشی اساسی در آن ایفا می‌کند.
سفیر عربستان در آمریکا از سال 1981 تا 2005 افزود «الان این سوال مطرح است که چرا اوباما بر امضای چنین توافقی اصرار کرد حال آنکه می‌دانست، توافق کلینتون با کره شمالی شکست خورد؟» و پاسخ داد که... «اوباما به اندازه کافی باهوش است و علت اصلی این است که اوباما با خودش صادق است و به درست بودن آنچه انجام می‌دهد ایمان دارد و معتقد است که هر آنچه آن را به دلیل این توافق فاجعه‌بار می‌خوانند، همه زیان‌های جانبی قابل تحملی است».
بندر همچنین می نویسد:«سیاست اوباما به طور کلی در خاورمیانه، و در سوریه، عراق و یمن بخصوص، سیاستی غافلگیرکننده در روشن‌بخشی است... اما الان من بیشتر از همیشه متقاعد شده‌ام که دوست عزیزم روباه پیر هنری کسینجر، درست گفت وقتی گفت "دشمنان آمریکا باید از آمریکا بترسند، اما دوستانش باید بیشتر بترسند»او با کنایه به مسئله هسته‌ای و جمع‌بندی مذاکرات آن، گفت که حقیقت تلخ است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


مقامات آمریکایی سه‌شنبه شب از کشته شدن سرکرده اصلی گروه تروریستی «خراسان» بر اثر حمله هوایی در سوریه خبر دادند.به گزارش فارس، مقامات آمریکایی می‌گویند سرکرده اصلی گروه موسوم به «خراسان» در سوریه کشته شده است.به ادعای واشنگتن، «محسن الفضلی» روز 8 جولای (17 تیر ماه) بر اثر یک حمله هوایی در سوریه کشته شده است.گروه تروریستی خراسان تا یک سال قبل کاملا ناشناخته بود، اما واشنگتن همزمان با آغاز عملیات در سوریه، ناگهان مدعی وجود چنین گروهی شد. مقامات آمریکایی می‌گویند «خراسان» نام شاخه‌ای از القاعده است که نیروهای خود را از پاکستان به سوریه اعزام کرده و مترصد حمله به منافع غرب است.   به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی که این خبر را منتشر کرده‌اند، خواسته‌اند که نامشان فاش نشود. واشنگتن پیش از این برای خبر منجر به دستگیری یا مرگ فضلی، 7 میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.
فرماندهان داعش از فلوجه به ترکیه گریختند
به گفته یک مقام محلی در استان الانبار عراق، فرماندهان گروه تروریستی داعش با فرار از فلوجه، نیروهای خود را رها کرده و به سوی خاک ترکیه گریختند.به گزارش مشرق، عبدالرحمن النمراوی رییس شورای پشتیبانی فلوجه سه شنبه شب اطلاع داد که به دنبال محاصره فلوجه توسط نیروهای مردمی (الحشد الشعبی) و امنیتی، فرماندهان داعش از این شهر گریخته اند.وی افزود: آنان از طریق غرب شهر الرمادی ، مرکز الانبار، به سمت سوریه رفته و از آنجا به خاک ترکیه رسیده و هم اکنون در این کشور اقامت دارند.این خبر هنوز از سوی منابع رسمی نظامی تایید نشده ، اما این منبع محلی گفته که نیروهای موجود داعش در داخل شهر فلوجه به محاصره افتاده و قادر به فرار از این شهر نیستند.وی همچنین دلیل تاخیر در ورود نیروها به داخل شهر فلوجه و آزادی آن را وسعت زیاد منطقه عملیاتی و نیز تعداد پرشمار روستاهای منطقه عنوان کرد و گفت که بزودی عملیات نهایی آزادی فلوجه شروع خواهد شد.
در همین حال پیش از این فالح العیساوی معاون شورای استان الانبار هم گفته بود که فرماندهان خارجی داعش از فلوجه گریخته اند و فرماندهان محلی به دنبال تماس با مراجع ذیربط عراقی برای دریافت امان نامه هستند.تاکنون سخنگویان فرماندهی عملیات مشترک هیچیک از این گزارش ها را تایید یا رد نکرده اند.
عملیات اخیر فلوجه از دوشنبه گذشته با هدف آزادسازی این شهر با مشارکت همه جانبه نیروهای الحشد الشعبی ، نیروهای امنیتی و عشایر منطقه آغاز شده است.
منبع: ایرنا
شکست سنگین آل سعود در عدن 
   
شکست سنگین اخیر سعودیها در عدن، بار دیگر قدرت مقاومت ملت یمن در برابر رژیم سفاک و کودک کش آل سعود را به تصویر کشید.به گزارش مشرق، روزنامه رسالت در گزارش خبری خود در مورد تحولات اخیر یمن نوشت:
اقدامات نظامی6 روز گذشته عربستان که به‌منظور تصرف عدن دنبال شد، به‌طور کامل با شکست مواجه شده و بقایای نیروهای وابسته به عربستان در حال فرار از این شهر می‌باشند.محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری الوقت گفت : اقدامات نظامی شش روز گذشته عربستان که به‌منظور تصرف عدن دنبال شد، به‌طور کامل با شکست مواجه شده و بقایای نیروهای وابسته به عربستان در حال فرار از این شهر می‌باشند.براساس این گزارش عربستان سعودی با حمایت ناوهای آمریکایی و نیروهای نظامی امارات متحده عربی از طریق دریا و مناطق تحت تصرف خود در شرق عدن بین ٤٠٠ تا ٦٠٠ نفر مزدور تعلیم دیده را وارد عدن کردند و با بهره گیری از بمباران شدید منطقه شرقی و جنوبی عدن که تعداد‌ آنان از ١٠٠٠ سورتی پرواز و ٤٠٠٠ بمب فراتر رفت، تلاش کردند تا این شهر را به تصرف در آورده و سپس به‌سمت استان‌های دیگر در جنوب حرکت نمایند.
سخنگوی انصارالله گفت: نیروهای تحت فرماندهی مشترک عربستان، امارات و آمریکا از روز چهارشنبه تهاجم جدید و سازمان‌یافته‌ای را علیه عدن آغاز کردند. آنان درصدد بودند با تصرف فرودگاه و استانداری به‌سمت بقیه مناطق عدن حرکت نمایند، اما بعد از ٤ روز عملیات سنگین و دادن صدها کشته و اسیر، شکست را پذیرفتند. وی اضافه کرد: نیروهای عمل‌کننده که ترکیبی از عناصر وابسته به منصور هادی، عوامل حزب اصلاح، واحدهایی از القاعده و نیروهای جدید اعزامی از کشورهای مختلف بودند و به‌وسیله جنگنده‌های سعودی و امارات و ناوهای آمریکایی حمایت می‌شدند، پس از آن‌که متوجه شدند نیروهای جدیدی به آنان اضافه نمی‌شود، عقب‌نشینی از مواضع تصرف شده را آغاز کردند و این در حالی بود که در این فاصله دست‌کم نیمی از آنان کشته شده و یا به اسارت درآمده بودند.براساس این گزارش نیروهای متجاوز در روز اول حدود ١٧٠ و در روز دوم حدود ١١٠ و در روزهای بعد بین ١٠٠ تا ١٥٠ نفر کشته دادند و ده‌ها نفر از آنان نیز به اسارت ارتش و انصارالله درآمدند.
عربستان از روز گذشته و به‌منظور انتقامجویی خطوط امدادی انصارالله در حد فاصل لحج و عدن را زیر آتش شدید گرفته و حملات سنگینی نیز متوجه استان‌های مأرب و صعده کرده است. دیروز سه راهی عنب در شمال عدن شاهد حملات سنگین سعودی‌ها بود.سخنگوی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد گفته‌های دشمن سعودی درباره موفقیت‌ها در عدن به‌اندازه یک‌درصد دستاوردهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی نیست. اقدام کانال‌های دشمن در بازاریابی پیروزی یک پدیده رسانه‌ای و جنگ روانی و تلاشی برای بالا بردن روحیه عناصر خود است که به‌رغم پشتیبانی گسترده جنگنده‌های دشمن و کشتی‌های جنگی از تحرکات آنها، متحمل شکست شده‌اند.این سخنگو درباره گام‌های استراتژیک تصریح کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی به‌زودی عملیات بزرگی را اجرا خواهند کرد که روند این نبرد را به‌صورت کلی تغییر خواهد داد. هرچقدر که این نبرد طولانی شود، آنها اجازه هیچ‌گونه گسترش به‌نفع القاعده و اقدامات آن برای ارتکاب جنایات علیه مردم یمن را نخواهند داد.صالح الصماد رئیس دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد هر روز که از تجاوز به یمن می‌گذرد بر جهانیان آشکار می‌شود که آمریکا و صهیونیست‌ها در صف اول این تجاوز قرار دارند.«صالح الصماد» در ادامه گفت که آمریکا مزدوران خود و در صدر آنها عربستان را وادار کرد تا به یمن تجاوز و این کشور را ویران کنند. آل سعود از ثبات در یمن با موقعیت استراتژیک این کشور با توانایی های انسانی آن واهمه دارد چرا که عربستان این مسئله را خطری برای خود احساس می کند همچنین که آمریکا و اسرائیل این ترس را دارند.وی افزود مزدوران امارات نسبت به عدن و اهالی آن دغدغه‌ای ندارند و می‌خواهند که عدن ثبات نداشته باشد تا این منطقه نتواند نقش منطقه‌ای و جهانی خود را داشته باشد. چرا که عدم ثبات در عدن برای امارات حیاتی است و این کشور تلاش کرده است بندر عدن با همکاری برخی از مسئولان محلی نقش گذشته (در زمینه اقتصادی) خود را از دست بدهد.صالح الصماد گفت که دولت امارات می‌دانست اگر عدن نقش راهبردی خود را به دست بیاورد امارات به تبع آن دبی که یکی از مهمترین پایگاه های اقتصادی امارات است را از دست خواهد داد. به همین دلیل اماراتی‌ها تلاش دارند تا به هر قیمتی عدن را کانون درگیری قرار دهند.لازم به ذکر است فرماندهی ستاد مشترک ارتش امارات اعلام کرد که «سیف یوسف احمدالفلاسی» افسر ارتش این کشور در حین انجام عملیات در عدن کشته شده است.
کدام بند قطعنامه شورای امنیت مشکل زاست؟ 
   
بر اساس ترجمه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 که توسط وزارت خارجه کشورمان تهیه شده ، مدیر کل آژانس، راستی ‏آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران را برای تمام مدت اجرای این تعهدات وفق برجام برعهده می گیرد.

به گزارش مشرق، بر اساس آنچه در مذاکرات وین میان ایران و 1+5 جمع‌بندی شده است، امروز بناست یک قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شود. با این حال پیش‌نویس این قطعنامه که توسط برخی رسانه‌های خارجی منتشر شده است، دارای موارد بسیار مهم و حساسی است، اما میان همه این موارد، بند مربوط به فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران از اهمیتی صدچندان برخوردار است.

در پاراگراف 3 ضمیمه B آمده است: «از ایران خواسته می‌شود "هیچ” فعالیتی مرتبط با "موشک‌های بالستیک” طراحی شده با "قابلیت” حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان 8 سال پس از «روز پذیرش برجام» یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد».

درباره این بند از قطعنامه شورای امنیت، نکات بسیار مهمی وجود دارد. سعی ما در ذیل بر آن است که به 3 سؤال بسیار کلیدی درباره این بند از قطعنامه بپردازیم. این سؤالات اساسی به این شرح خواهد بود: اولاً این تحریم عجیب چه موشک‌هایی را شامل می‌شود؟ ثانیاً هدف از این تحریم چیست؟ و ثالثاً هدف راهبردی آمریکا و برخی کشورهای غربی از این بند قطعنامه شورای امنیت چه می‌تواند باشد؟

1 ــ یکی از نقاط ابهام اولیه در قرائت این بند از قطعنامه آنجا بروز می‌کند که از موشک‌های با "قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای” سخن گفته شده است؛ برای برخی در نگاه اول این چنین به نظر می‌رسد که با توجه به قید چنین عبارتی در قطعنامه، لاجرم موشک‌های بالستیک متعارف فعلی ایران با توجه اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید داشته است که هیچ‌گاه به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود، مشمول این بند از قطعنامه نخواهد شد، اما شوربختانه داستان به‌گونه‌ای دیگر است.

اساساً انواع موشک‌ها و خاصّه موشک‌های بالستیک، از 4 بخش اصلی تشکیل می‌شوند که عبارتند از 1 ــ کنترل و هدایت، 2 ــ بدنه، 3 ــ موتور و 4 ــ سر جنگی. این موشک‌ها از منظر مأموریت نیز به 2 گروه 1 ــ موشک‌های حامل علمی ــ تحقیقاتی (موشک‌های حامل ماهواره و محموله‌های فضایی) و 2 ــ موشک‌های بالستیک جنگی تقسیم‌بندی می‌شوند. نکته ویژه ماجرا آن است که اکثریت قریب به اتفاق موشک‌های بالستیک متعارف و حتی موشک‌های کروز "قابلیت” حمل کلاهک هسته‌ای را در بخش "سر جنگی” خود دارا هستند.

بنابراین بر اساس این بند از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت، تقریباً تمام موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی ایران اعم از شهاب3، قدر، قیام، سجیل، فاتح و … مشمول تحریم خواهند شد. و ایران در بازه زمانی قیدشده در این قطعنامه حق "هیچ فعالیت”ی روی این موشک‌ها و صدالبته اقدام برای ساخت، تست، فروش و … موشک‌های پیشرفته‌تر نخواهد داشت!

مسئله آنجا بغرنج‌تر می‌شود که طبق این بند از پیش‌نویس قطعنامه، جمهوری اسلامی ایران حتی حق تست و آزمایش یا به‌کارگیری موشک‌های حامل ماهواره و یا حامل محموله‌های فضایی را نیز نخواهد داشت و بدین ترتیب کشورمان از یک علم بسیار مهم و  حیاتی در دوره کنونی نیز برای سالها محروم خواهد شد!

2 ــ سؤال دوم در این یادداشت (هدف از درج چنین بند عجیبی در قطعنامه شورای امنیت) یقیناً پاسخ‌های متعددی از منظر سیاسی و راهبردی دارد، با این حال از یک پاسخ فنی بسیار مهم در این باره نیز نباید غافل بود. اساساً یکی از مسائل و دغدغه‌های کلیدی آمریکا و رژیم صهیونیستی آن است که سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا با بهره‌گیری از موشک‌های THAAD و سامانه Aegis و همچنین سامانه و موشک‌های Arrow متعلق به رژیم غاصب صهیونیستی هنوز به تکامل، قدرت بالای درگیری و مقابله با موشک‌های جمهوری اسلامی ایران نرسیده است. پرواضح است که این خلأ زمانی 5 الی 8ساله تحریم سفت و سخت موشکی ایران سبب رشد، تکامل و بهینه‌سازی این سامانه‌های دفاعی دشمنان و به‌ویژه رژیم صهیونیستی خواهد بود و در انتهای این بازه 8ساله (که از منظر علمی و با احتساب روند شتاب علمی در جهان، مدت زمان بسیار طولانی محسوب می‌شود) قدرت موشکی ایران بازدارنده نخواهد بود.

3 ــ در ارزیابی راهبردی از قید چنین بندی در پیش‌نویس قطعنامه، اولاً باید اذعان کنم پیش از این تصور بنده و برخی دیگر بر آن بود که مسئله موشکی جمهوری اسلامی ایران، فاز بعدی پروژه بحران‌سازی و مسئله‌سازی آمریکا و غرب علیه توانمندی‌های راهبردی ایران خواهد بود. به‌عبارت دیگر پیش از این اعتقاد داشتم غرب با گنجاندن و اصرار بر مسئله PMD پس از یک دوره "استراحت هسته‌ای”، فاز موشکی ایران را کلید خواهد زد و با بازگرداندن فوری تحریم‌ها به‌بهانه‌های موشکی، مذاکرات دیگری را برای محدودسازی قدرت دفاعی ایران درخواست خواهد کرد. بنده در یادداشت دغدغه‌های فراهسته‌ای در مذاکرات هسته‌ای (اینجا) به این مورد اشاره کرده بودم.

موشک بالستیک نقطه‌زن فاتح 110

با این حال به نظر می‌رسد آمریکا و برخی متحدان غربی‌اش به‌تفسیر و زعم خود زمین توافقنامه وین را حاصلخیزتر از آن دیده‌اند که همین حالا تنها یک محصول در آن بکارند. به‌بیان دیگر، آمریکایی‌ها با گنجاندن چنین متن مهمی در پیش‌نویس قطعنامه عملاً یک "پرش دوگام” از مؤلفه‌های قدرت و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داده‌ و موضوع موشکی را از همین حالا ذیل موضوع هسته‌ای گنجانده‌اند.

بدین ترتیب در صورت عدم ممانعت جدی از تصویب  چنین بندی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عملاً این اتفاقات خواهد افتاد؛ اولاً طی مدت زمان اجرای توافقنامه، غرب به‌اصطلاح خود با بهره‌گیری از موضوعی تحت عنوان افزایش "زمان گریز هسته‌ای” از طریق اقداماتی همچون از بین رفتن ذخیره اورانیوم 20 درصد، کاهش مواد به 300 کیلوگرم و حفظ همین میزان، کاهش سانتریفیوژهای فعال ایران، تبدیل فردو از یک مرکز غنی سازی به مرکز تحقیقات فیزیک، خیال خود را از موضوع هسته‌ای ایران آسوده‌تر از پیش خواهد ساخت.

و ثانیاً از طریق مهار قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران و عقب راندن آن (با احتساب سرعت رشد علم در دنیا و توقف علم موشکی در ایران بر اساس قطعنامه)، توان بازدارندگی موشکی را نیز تا حد زیادی از ایران خواهد ستاند. و پس از آن قادر خواهد بود فازهای آتی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را بسیار راحت‌تر از پیش کلید بزند. فراموش نباید کرد که اساساً مهمترین دغدغه آمریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نه ترس از سلاح هسته‌ای، بلکه توانایی بازدارندگی موشکی بسیار جدی جمهوری اسلامی ایران است. چه آنکه آمریکایی‌ها علی‌رغم ادعاهای تبلیغاتی خود همواره از یک نکته مهم به‌خوبی آگاه بوده و هستند که ایران هیچ‌گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست. با این حال جمهوری اسلامی ایران در ارتقای توان بازدارندگی موشکی خود همواره جدی بوده است.

محمد جواد ظریف، پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سند برجام گفت این شورا هرگز طی 35 سال گذشته با ایران رفتار منصفانه‌ای نداشته است. وزیر خارجه ایران در ادامه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «انتظار داریم شاهد "تغییرات بنیادین” وعده داده شده در قطعنامه امروز باشیم.»

این در حالی است که طی چند روز گذشته مواردی از این قطعنامه انتقادهایی جدی را در میان محافل سیاسی و رسمی برانگیخت. بندهای 11 و 12 اصلی‌ترین کانون این انتقادات بود.

بر اساس ترجمه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 که توسط وزارت خارجه کشورمان تهیه شده ، مدیر کل آژانس، راستی ‏آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران را برای تمام مدت اجرای این تعهدات وفق برجام برعهده می گیرد. ایران فراخوانده می شود به اینکه هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح های هسته‌ای طراحی می شوند صورت ندهد، از جمله پرتاب با استفاده از این قبیل فناوری‌های موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز توافق» یا تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تایید «نتیجه ‏گیری گسترده ‏تر» ارائه کند، هرکدام زودتر باشد.

از دیگر بندهای پیش نویس قطعنامه که با واکنش منتقدان روبرو شده بندهای مربوط به سازو کار بازگشت تحریم هاست به این نحو که اگر یکی از اعضای 1+5 ادعا کند که ایران مفاد توافق را نقض کرده است، می‌تواند آن را ابتدا به کمیسیون مشترکی که از 8 عضو (ایران، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا)تشکیل شده ببرد. در صورتی که این مسئله، در این کمیسیون که با توجه به ترکیب اعضا، طرف غربی همواره در آن اکثریت را در اختیار دارد، حل نشد، این مسئله به اطلاع شورای امنیت سازمان‌ملل می‌رسد و این شورا می‌تواند تقریباً به طور خودکار تحریم ها را دوباره علیه تهران اعمال کند و در این مورد تنها استفاده یکی از پنج عضو شورای امنیت از حق وتو برای درخواست بازگشت تحریم‌ها لازم خواهد بود.

معنای این حرف این است که مخالفت هر یک از کشورهای صاحب حق وتو با تداوم لغو قطعنامه های پیشین، باعث باز گشتن تمام تحریم های پیشین شورای امنیت می شود و مثلا روسیه یا چین نمی توانند از برقراری دوباره تحریم ها جلوگیری کنند.

این بندها با مخالفت شدید برخی مسئولان سیاسی و مقامات نظامی ایران مواجه شده است که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

سرلشکر جعفری: هر مصوبه شورای امنیت برای تحدید توانمندی تسلیحاتی ایران «بی‌اعتبار»‌ است


سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به پیش‌نویس منتشر شده از قطعنامه‌ای که قرار است براساس جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین در شورای امنیت سازمان ملل مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد، تصریح کرد: برخی از مواردی که در این پیش‌نویس مندرج شده، مشخصاً مغایر و در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه درمورد توانمندی‌های تسلیحاتی بوده و هیچ‌گاه مورد پذیرش ما نخواهد بود. سرلشکر جعفری اعلام کرد: هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشند، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند.

دهقان: مسایل مربوط به موشک‌ها در دستور کار مذاکرات نبوده است


سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در جمع مدیران و کارکنان وزارت دفاع اظهار داشت: ما برای تسلیح و تجهیز نیروهای مسلح کشورمان از هیچ مرجعی اجازه نمی‌گیریم و متناسب با تهدیدات نیروهای مسلح خود را تجهیز می‌کنیم. مسایل مربوط به موشک‌ها نیز، هیچ‌گاه در دستور کار مذاکرات هسته‌ای نبوده و نظام برنامه‌های خود را در این زمینه با قاطعیت به اجرا می‌گذارد.

14 نماینده مجلس: حق هرگونه شرط برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است


همچنین 14 نماینده مجلس ایران در نامه ای به رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور نوشتند: از آنجا که متن جمع‌بندی وین که به «برجام» موسوم شده و مبنای قطعنامه شورای امنیت است، هنوز در داخل کشور به تائید و تصویب نرسیده، در صورت طی مراحل قانونی نیز حق هرگونه تحفظ و شرط در خصوص این قطعنامه برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ خواهد بود.

این نامه را غلامعلی حداد عادل، علیرضا زاکانی، احمد توکلی، علیرضا مرندی، غلامرضا مصباحی مقدم، حسینعلی شهریاری، محمد اسماعیل کوثری، علی اصغر زارعی، حسین نجابت، الیاس نادران، محمد دهقان، محمد آشتیانی، محمد حسین فرهنگی و مسعود میرکاظمی امضا کرده اند.

عراقچی: این توافق یا باید در کلیت رد یا تأیید شود


عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد هیات مذاکره کننده ایران نیر در گفت و گو با بخش خبری شبکه یک گفت: هر کدام( مجلس یا شورای امنیت) که مسئول طی این روند قانونی شوند می‌توانند این توافق را در کلیت رد یا تأیید کنند و این امکان وجود ندارد که بخشی از این توافق رد و یا تأیید شود.

همچنین معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیشب در گفت و گوی ویژه خبری عنوان کرد در بحث موشکی در قطعنامه جدید هیچ الزامی نیست اما در بحث موشکی پنج سال ذکر شده اما برای حفظ استقلال و حاکمیت خود افزایش توانمندی های خود را آنچه نیاز است انجام خواهیم داد. عراقچی در ادمه گفت: از ما شورای امنیت خواسته بر روی موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای فعالیتی انجام ندهیم. از نظر ما امنیت ما اولویت بر همه چیز دارد.

وی در خصوص بند 11 و 12 که همان بحث برگشت پذیری تحریم‌ها یا همان «مکانیسم ماشه ای» گفت: بازگشت پذیری یک امر طبیعی و متقابل است. اگر طرف مقابل در لغو تحریم ها هم نقضی صورت دهد ما هم به شرایط قبل از توافق باز می گردیم. وقتی ساختار تحریم شکسته شود تصویب و اجرای آن زمان بر است بنا براین هم برای‌ آنها و هم برای ما بازگشت زمان بر است اما مثلا در فردو غنی سازی سریعا فعال می شود.

شریعتمداری: برخی از خطوط قرمز حیاتی نادیده گرفته شده است

حسین شریعتمداری نیز دیروز در سرمقاله کیهان عنوان کرد : مروری هر چند گذرا بر متن توافق وین، به وضوح نشان می‌دهد برخی از خطوط قرمز حیاتی نظام در توافق مورد اشاره، نادیده گرفته شده است.

شریعتمداری در ادامه بیان داشته که تصویب این قطعنامه، توافق وین را به یک سند بین‌المللی و لازم‌الاجرا تبدیل می‌کند. با تصویب این قطعنامه- به گونه‌ای که خواهیم پرداخت- بیم آن می‌رود کلاهی که حریف در توافق ژنو و لوزان برداشته بود! با تصویب قطعنامه شورای امنیت، قطعی و الزام‌آور می‌شود و مهلت دو‌هفته‌ای برای بررسی مفاد آن از سوی مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی کشورمان، کمترین تاثیری در قبول یا رد آن نخواهد داشت.

منبع: رصد

انفجاری که آبروی دستگاه اطلاعاتی اردوغان را برد +تصاویر

داستان از وقتی جالب می‌شود که «اورهان گوندر» به‌عنوان عامل این بمب‌گذاری اعلام می‌شود؛ چرا که وی از روزها قبل تحت تعقیب نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشته و صبح روز بمب‌گذاری به دلایل نامشخصی نیروهای امنیتی به این تعقیب خاتمه داده و وی از لیست تعقیب کنار گذاشته شده است.
وقتی
گروه بین‌الملل مشرق -«نیمی از فعالان سیاسی کرد ترکیه همکار میت هستند» این سخنی است که آلتان تان، نماینده اسلام‌گرای شهر دیاربکر در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق‌ها بیان می‌کند. در این نوشتار قصد داریم کمی ریزتر به اقدامات حکومت ترکیه علیه کردان این دیار بپردازیم.
آیا قصه نفوذ حکومت ترکیه در بین فعالان و جریان‌های کرد ختم می‌شود یا این‌که این ماجرا کمی خشن‌تر ادامه پیدا می‌کند؟ در این‌جا گفته‌های خود را کمی مستندتر می‌کنم. قضیه به ایام تبلیغات انتخابات پارلمانی برمی‌گردد. زمانی که احزاب سیاسی با شدت تمام در حال برگزاری میتینگ‌های مختلف تبلیغاتی بودند.
«انفجار مهیبی در محل سخنرانی دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در میدان استاتوس دیاربکر باعث کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن بیش از 90 هوادار حزب دموکراتیک خلق‌ها شد و سخنرانی دمیرتاش نیز نیمه‌کاره ماند. فضای دیاربکر بسیار متشنج اعلام شده است و احتمال افزایش تلفات وجود دارد». این خبری است که جمعه 5 ژوئن دقایقی بعد از این حادثه در رسانه‌ها مخابره شد.

بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
انفجار میتینگ انتخاباتی HDP در دیاربکر صدها کشته و زخمی برجای گذاشت

صلاح‌الدین دمیرتاش، در سفری مهم به دیاربکر ترکیه در میتینگ بزرگ حزب دموکراتیک خلق‌ها در این شهر حضور پیدا کرده بود. این میتینگ که در میدان استاتوس دیاربکر برپا شده بود از ساعت‌ها قبل محل تجمع شمار بسیار زیادی از هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها بود. در ساعت 17:50 به وقت محلی ترکیه انفجاری در 60 متری محل اصلی سخنرانی در داخل سطل زباله رخ داده که بلافاصله اعلام شد این انفجار به دلیل برخی مشکلات تأسیساتی ناشی از ترانسفور برق بوده است. 5 دقیقه بعد از این انفجار، انفجار بسیار بزرگی در نزدیکی محل انفجار قبلی رخ داد که باعث زخمی شدن ده‌ها فرد حاضر در محل برگزاری میتینگ شد.انفجار زمانی انجام می‌گیرد که صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز در محل میتینگ حضور داشته است. حاضرین در میدان استاتوس بعد از این انفجار به خیابان‌ها ریخته و درگیری‌هایی با پلیس دیاربکر انجام می‌گیرد. پلیس نیز برای مقابله با مردم تعداد زیادی خودروی زرهی ضدشورش به محل اعزام می‌کند.دقایقی بعد از این انفجار، مشکلات تأسیساتی ناشی از ترانسفور برق دلیل آن اعلام می‌شود. اما چند ساعت بیش‌تر نگذشته بود که تانر ییلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در سخنانی اعلام می‌کند که انفجار دیاربکر به هیچ عنوان ناشی از خرابی تأسیسات برقی نیست و بدین ترتیب احتمال بمب‌گذاری بودن حادثه افزایش می‌یابد.

 
بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
4 کشته و 414 زخمی

تحقیقات دادستانی نیز بر احتمال بمب‌گذاری بودن حادثه تأکید کرد. یک روز بعد از این حادثه اردوغان در سخنرانی تلویزیونی خود عنوان کرد که این نوع اتفاقات در تاریخ انتخاباتی ترکیه بارها تکرار شده است ولی به نظر من این انفجار آن هم در 2 روز مانده به انتخابات بر انتخابات سایه انداخته و تاثیر منفی بر آن خواهد گذاشت. انتخابات را تحت هر شرایطی برگزار خواهیم کرد، تدابیر امنیتی را در این 2 روز افزایش خواهیم داد.
 

بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
اردوغان: این نوع اتفاقات در تاریخ انتخاباتی ترکیه بارها تکرار شده است!!

اظهار نظر اردغان در قبال این حادثه جالب توجه بود. او سعی کرد که این حادثه را امری طبیعی وانمود کند؛ چرا که بارها تکرار شده است!
دو روز بعد از این حادثه نخست‌وزیر ترکیه از دست‌گیری عامل بمب‌گذاری دیاربکر خبر داد. وی عنوان کرد که در ارتباط با بمب‌گذاری میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در دیاربکر یک فرد مظنون به بمب‌گذاری دستگیر شده است. در حال حاضر به‌دلیل حفظ سلامت روند تحقیقات از ارائه هویت این فرد خودداری می‌کنم.

 
بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
داووداوغلو: به‌دلیل حفظ سلامت روند تحقیقات از ارائه هویت فرد مظنون خودداری می‌کنم

شش روز بعد از این حادثه عامل بمب‌گذاری فردی از اعضای داعش معرفی می‌شود. "اورهان گوندر" 20 ساله و از علوی‌های کرد ترکیه که متولد آدی یامان ترکیه است و تقریباً 6 ماه پیش از این حادثه با عبور غیرقانونی از مرز ترکیه وارد خاک سوریه شده و به عضویت داعش درآمده است.

 بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
یکی از اعضای داعش عامل بمب‌گذاری در میتینگ انتخاباتی HDP در دیاربکر

گفته می‌شود که وی پس از این بمب‌گذاری قصد بازگشت به سوریه را داشته است و در شهر غازی عنتاب با اعضای داعش در سوریه تماس برقرار می‌کند. نیروهای سازمان امنیت ملی ترکیه (میت) و نیروهای مبارزه با ترور ترکیه از روی این تماس وی را شناسایی کرده و در شهر غازی عنتاب او را دستگیر کرده‌اند.
داستان از وقتی جالب می‌شود که «اورهان گوندر» به‌عنوان عامل این بمب‌گذاری اعلام می‌شود؛ چرا که وی از روزها قبل تحت تعقیب نیروهای امنیتی ترکیه قرار داشته است و صبح روز بمب‌گذاری به دلایل نامشخصی نیروهای امنیتی ترکیه به این تعقیب خاتمه داده و وی از لیست تعقیب نیروهای امنیتی پلیس ترکیه کنار گذاشته شده است. روند بررسی این حادثه همچنان به صورت محرمانه تداوم می‌یابد.
 
بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
تعقیب اورهان گوندر روز 5 ژوئن (روز بمب‌گذاری) توسط نیروهای امنیتی ترکیه قطع شده است
بعد از انتشار اطلاعات جدید در خصوص بمب‌‎گذاری میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در دیاربکر ترکیه، مرال دانیش بشتاش، معاون حزب دموکراتیک خلق‌ها در اظهاراتی عنوان کرد که از ابتدا تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته توسط نیروهای امنیتی ترکیه به صورت جدی پیگیری نشد. شواهد و مدارک موجود از بین برده شده است. تصمیم به "محرمانه دنبال شدن" پرونده، توسط حکومت ترکیه نه برای جمع‌آوری مدارک بلکه برای از بین بردن مدارک اتخاذ شده است. اخبار جدید مبنی بر عدم تعقیب عامل بمب‌گذار توسط نیروهای امنیتی ترکیه نشان داد که چه مرجعی این بمبگذاری‌ها را طراحی کرده است.
وی در ادامه تاکید کرد: بمب‌گذاری مراکز حزب دموکراتیک خلق‌ها در استان مرسین و آدانا نیز به نوعی سرپوش گذاشته شد. عامل بمب‌گذاری مرسین و آدانا همان منبعی بود که بمب‌گذاری دیاربکر را بر عهده داشت. هدف تمام این حملات به خطر انداختن امنیت انتخابات و تحت تأثیر قرار دادن حزب دموکراتیک خلق‌ها بود. عامل اصلی بمب‌گذاری با اقدامات از پیش طراحی شده ناپدید شده است. بعد از این که فرد مورد نظر از میان برداشته شد، نام وی را رسانه‌ای کردند. اخبار جدیدی که در خصوص بمب‌گذاری دیاربکر ترکیه منتشر شده است به صورت واضح مشخص کرده است که این بمب‌گذاری از کدام منبع سرچشمه گرفته است. (1)
 
بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
معاون حزب دموکراتیک خلق‌ها: عامل اصلی بمب گذاری با اقدامات از پیش طراحی‌شده ناپدید شده است

داستان از جایی جدی می‌شود که رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها اظهاراتی در این باره به زبان می آورد. دمیرتاش اعلام می کند که بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، از داخل بخش های اطلاعاتی و امنیتی دولت ترکیه کمک‌هایی به عامل بمب‌گذاری میتینگ حزب دموکراتیک خلق‌ها صورت گرفته است.
چند روز بعد از اظهاراتی که بیان شد، وی در اظهار نظری جدید آن چیزی را بیان می‌کند که ما در ابتدای این نوشتار به دنبال این فرضیه بودیم. وی بیان می‌کند که ما تمام جزئیات بمب‌گذاری میتینگ حزب دموکراتیک خلق‌ها در میدان استاسیون دیاربکر را بررسی کرده ایم. اگر حمایت دولت نبود آن بمب نمی‌توانست به میتینگ دیاربکر آورده شود. وی مهم ترین هدف از این بمب‌گذاری را به وجود آوردن یک جنگ داخلی در ترکیه اعلام می کند.
 

بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
دمیرتاش: اگر حمایت دولت نبود آن بمب نمی‌توانست به میتینگ دیاربکر آورده شود

وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: اطلاعاتی که در خصوص این بمب‌گذاری منتشر شده است اطلاعاتی است که خبرگزاری‌ها تلاش کرده‌اند و به آن‌ها دست پیدا کرده‌اند. مسئولین کشوری نیز بعد از انتشار اطلاعات در خبرگزاری‌ها مجبور به اظهار نظر می‌شوند. در این بمب‌گذاری وزارت کشور ترکیه مسئولیت دارد. وزارت کشور ترکیه باید اطلاعاتی که در دست دارد را با دادستانی و ما در میان بگذارد. چون روند حقوقی پرونده را محرمانه دنبال می‌کنند ما وارد این پرونده نشدیم ولی به‌زودی به این پرونده ورود پیدا خواهیم کرد. به بررسی این پرونده امیدوار نیستم چون اگر حتی روابط پشت پرده این بمب‌گذاری نیز مشخص شود دولت بر آن سرپوش خواهد گذاشت. (2)
حال به اظهار نظر آلتان تان برمی‌گردیم که ادعا کرده بود که بیش از 50 درصد فعالان حرکت‌های سیاسی کردی ترکیه با میت در ارتباط هستند. وی ادعا کرده است که بعد از تجربه 44 ساله در داخل ساختارهای کردی و اسلامی ترکیه و فعالیتی که در این ساختارها داشته‌ام می‌توانم ادعا کنم هیچ ساختار کردی، اسلامی، اجتماعی و حتی ترکی نیست که به‌صورت مستقل از دولت کار کرده باشد. وی گفته است که ای کاش جناب هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) لیست سیاست‌مداران کرد و اسلام‌گرایی که به این سازمان و دولت ترکیه خدمت می‌کنند را ارائه دهد که اگر این کار صورت گیرد اسامی افرادی که در داخل شبکه های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه هستند از آن چیزی که تخمین می زنیم بسیار فراتر خواهد رفت.وی در ادامه اظهارات خود تاکید می‌کند که بسیاری از افراد وابسته به سازمان اطلاعات ملی ترکیه به داخل کنگره جوامع کرد (KCK) و شورای رهبری پ.ک.ک نفوذ کرده‌اند. اتفاقاتی که در داخل حرکت‌های سیاسی کرد در حال شکل گیری است از دید همگان مخفی نگه داشته می شود. حتی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ترکیه عملیات دستگیری های گسترده چند سال پیش کنگره جوامع کرد (KCK) را مخفی نگه داشته اند. کسانی که درون حرکت های سیاسی کرد و در عین حال در داخل سازمان های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه کار می کنند 50 درصد کل فعالان حرکت های سیاسی کردی را تشکیل می دهد. مثلا "عرفان دون دار" وکیل اصلی عبدالله اوجالان، رهبر دربند پ.ک.ک کارمند سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) است. (3)
 

بمب¬گذاری میتینگ¬های انتخاباتی HDP  و نفوذ در جریان¬های کردی
وکیل اصلی عبدالله اوجالان کارمند میت است

با توجه به توضیحاتی که در بالا گذشت، تردیدی نیست که سازمان اطلاعاتی ترکیه برای به انجام رساندن مقصود خود از انجام هیچ کاری دریغ نمی‌کند. اگر با همکاری به مقصود خویش برسد، همکاری خواهد کرد و اگر کاری بالاتر از آن نیاز باشد، در انجام آن تردیدی به خود راه نخواهد داد. اقدامات منطقه ای این سازمان دلیلی بر این مدعا است.

مشرق گزارش می‌دهد؛
پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وین، مقامات آمریکایی‌، در تریبون‌های رسمی صراحتا با زبان تهدید کشورمان را مورد حمله قرار دادند و توافق هسته‌ای را به این جهت خوب قلمداد کردند که باب برخورد نظامی با ایران را نمی‌بندد.
گروه سیاسی مشرق - کارل فن کلازویتس ژنرال، استراتژیست و تئوریسین پروسی بود که جمله معروفی درباره جنگ و سیاست دارد. وی جنگ را ادامه سیاست می‌داند، اما از راه های دیگر و در میان تئورسین‌های سیاسی غرب نیز معنای وارونه این جمله عمومیت دارد؛ یعنی سیاست ادامه جنگ است، از راههای دیگر. اما به هر جهت غربی‌ها عقیده دارند که از این ابزار به طور توامان باید بهره برد و بازی با این جمله کلازویتس بابی باز می کند به عنوان استراتژی بازدارندگی که محدود و کنترل طرف مقابل از جمله مباحث اصلی این شیوه استراتژیک است که از دوران جنگ سرد پررنگ شده است.

مذاکرات هسته‌ای که در وین به جمع بندی رسید نیز خود شمایی کلی از این سیاست غرب است. غربی‌ها به هر جهت مذاکرات هسته‌ای را برای محدود کردن جمهوری اسلامی ایران پیش بردند و به نظر می‌رسد در جهت محدود سازی کشورمان در منطقه نیز در وین به جمع بندی رسیدند. این موضوعی که باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز صراحتا پس از قرائت بیانیه جمع بندی مذاکرات هسته‌ای وین توسط فدریکا موگرینی و محمد جواد ظریف بدان اشاره می کند.

توافق هسته‌ای چقدر زمینه امنیت ایران را تامین می‌کند؟/ چرا آمریکایی‌ها پس از توافق تهدیدات خود علیه ایران را افزایش داد؟توافق ضمانت محدودیت برنامه هسته‌ای ایران

رئیس کاخ سفید دو جمله کلیدی در این زمینه دارد. اوباما در ابتدا مطرح می‌کند که بدون این توافق هیچ گونه محدودیتی برای برنامه هسته ای ایران وجود نمی داشت و حتی می توانست باعث رقابت هسته ای در ایران شود و از سوی دیگر بیان می‌کند که اگر توافق صورت نمی‌گرفت احتمال جنگ در خاورمیانه بیشتر می‌شد.

اوباما تعریضی هم به نحوه فعالیت دیپلمات‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران می زند که بیانگر سیاست تزویر جنگ و صلح آمریکایی‌هاست و بیان می‌دارد:‌ «در نهایت من می‌خواهم از تیم مذاکره آمریکا تشکر کنم. ما تیمی از کارشناسان داشتیم که برای چندین هفته‌ روی این موضوع کار کردند که شامل ارنست مونیز وزیر انرژی‌مان بود و من به طور خاص می‌خواهم از جان کری وزیر خارجه مان که خدمت خود به کشور را از چهار دهه شروع کرد وقتی که یونیفورم ارتش را پوشید و وارد جنگ شد. او اکنون این کشور را به خاطر تعهدش به دیپلماسی قوی و اصولی آمریکا امن‌تر کرده است.[1]»

البته سخنان اوباما ناظر بر تحریم‌هایی است که جمع بندی مذاکرات هسته‌ای وین بر کشورمان تحمیل می‌کند که در پاراگراف‌های 3 و 5 ضمیمه B متن جمع بندی مذاکرات آمده است و اولی ایران را از فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای منع می‌کند و دومی نیز یک تحریم کامل تسلیحات متعارف علیه ایران به مدت 5 سال - چه برای صادرات و چه برای واردات- را برقرار می‌سازد.

آمریکایی‌ها پس از این بیشتر بر طبل جنگ و فشار نظامی کوبیدند. فصل مشترک سخنان بسیاری از مقامات رسمی این کشور در مورد جمع بندی مذاکرات هسته‌ای موضوع محدودیت و باز شدن دست آمریکا در جهت استفاده از گزینه حمله نظامی به ایران بوده است.

اوج این سخنان تهدید نظامی اوباما علیه کشورمان یک روز پس از پایان مذاکرات هسته‌ای وین بود . اوباما که با جمع بندی مذاکرات هنوز زبان تهدید را در مقابل ایران کارساز می‌داند، گفت ایرانی‌ها از تمایل او برای اقدام نظامی در جایی که برای منافع و امنیت ملی امریکا مهم باشد، با خبر هستند و ادامه داد:‌‌ «ما می‌توانیم اگر بخواهیم و انتخاب کنیم ارتش آنها را از بین ببریم.»[2]

موضوعی که با پاسخ صریح و دندان شکن رهبر معظم انقلاب همراه شد و رهبر انقلاب با اصطلاحی ظریف در واکنش به تهدیدات نظامی طرف آمریکایی فرمودند: «این آقا (رئیس جمهور امریکا) گفته است می تواند ارتش ایران را نابود کند. قدیمی های ما این جور حرف ها را لاف در غریبی می گفتند. اگر می خواهند درست بفهمند اگر می خواهند از تجربه های خود درست استفاده بکنند بدانند اگر جنگی این جا اتفاق بیفتد آن کسی که سرشکسته از جنگ خارج خواهد شد آمریکای متجاوز و جنایتکار است.»[3]

توافق هسته‌ای چقدر زمینه امنیت ایران را تامین می‌کند؟/ چرا آمریکایی‌ها پس از توافق تهدیدات خود علیه ایران را افزایش داد؟سخنگوی کاخ سفید: حمله به ایران راحت‌تر شد

سخنان سخنگوی کاخ سفید به عنوان یکی از رسمی ترین مقامات آمریکا در مورد اهداف نظامی غرب در زمینه جمع بندی صورت گرفته در وین شمای دیگری از این شیوه غربی در مواجه با طرف مقابل است. در حالی که هنوز یک هفته از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در شهر وین اتریش نگذشته، کاخ سفید می‌گوید یکی از حسن‌های بازرسی از ایران، افزایش اطلاعات در مورد اهداف احتمالی و بالا رفتن دقت به هنگام اقدام نظامی در ایران خواهد بود.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید این اظهارات را دو روز قبل در نشست خبری روزانه با خبرنگاران مطرح کرده است.

بر اساس متن منتشر شده از سوی کاخ سفید، ارنست در بخشی از اظهاراتش، با بیان اینکه با وجود توافق،‌ همچنان گزینه نظامی در مقابل ایران روی میز است، گفته است که پس از توافق نیز «گزینه‌های متعددی را که حالا هم در اختیار داریم، در اختیار خواهیم داشت، خواه بازگرداندن فوری تحریم‌ها باشد، یا استفاده از گزینه نظامی.»

ارنست ادامه داد : «نکته کلیدی این است که (پس از توافق) گزینه نظامی تقویت هم می‌شود، چراکه طی این سال‌ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری خواهیم کرد.»

وی افزود: «بنابراین، زمانی که وقت تصمیم‌گیری فرماندهان نظامی آمریکا و اسرائیل در مورد هدف‌گیری می‌رسد، به دلیل اطلاعاتی که طی این سال‌ها به لطف رژیم بازرسی‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم، آن تصمیمات به طرز چشم‌گیری مبتنی بر اطلاعات بوده و توانمندی‌های ما ارتقا یافته‌اند.»[4]

توافق هسته‌ای چقدر زمینه امنیت ایران را تامین می‌کند؟/ چرا آمریکایی‌ها پس از توافق تهدیدات خود علیه ایران را افزایش داد؟رایس: ایران‌ باید دسترسی‌های درخواستی را ارائه‌ کند

در همین حال سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید بر اساس توافق صورت گرفته در وین، ایران ملزم است دسترسی‌های لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند.

وی در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته با خبرگزاری رویترز انجام داده، در مورد بازرسی‌ها به خصوص دسترسی به اماکن نظامی با تشریح مواضع آمریکا در این زمینه گفت: «خوب، بگذارید کل مسئله را به شما بگویم. اولا، به یاد داشته باشید که تمام تأسیسات شناخته‌شده هسته‌ای ایران تحت نظارت 24 ساعته و هفت روز هفته، نظارت مداوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند بود. خوب این مسئله اول است. ثانیا، آژانس و بازرسان بین‌المللی به کل چرخه سوخت برنامه هسته‌ای ایران یعنی معادن اورانیوم، آسیاب‌ها، تأسیسات تولید، تأسیسات تولید سانتریفیوژ و همچنین هر تأسیسات دیگری که سانتریفیوژها را فعال نگه داشته، دسترسی مداوم خواهند داشت.

خوب، آنچه داریم در موردش صحبت می‌کنیم و در سوالی که شما پرسیدید بود، اینکه است که اگر ما اطلاعاتی در مورد یک سایت مشکوک اعلام‌نشده داشتیم، برای بررسی آن سایت چه روندی باید طی شود. خوب بگذارید توضیح دهم.

در حالت اول، بگذارید بگوئیم مثلا ایالات متحده اطلاعاتی جمع‌آوری کرده که معتقد است نشان می‌ده که یک سایت مشکوک یا محرمانه وجود دارد. ما آن اطلاعات را به آژانس ارائه می‌کنیم. آژانس در مورد آن‌ها تحقیق می‌کند. آژانس نزد ایران رفته و می‌گوید "ما می‌خواهیم از این سایت بازدید کنیم. می‌خواهیم آن را چک کنیم."

چک کردن، تنها بازدید کردن نیست، بلکه نمونه‌گیری محیطی و نمونه‌گیری از خاک و آزمایش‌های ردیابی مواد رادیواکتیو صورت خواهد گرفت و تا شناسایی شود. اگر ایران گفت "نه، شما نمی‌توانید از این مکان بازدید کنید"، چه نظامی باشد یا نه، آژانس اگر آن را مشکوک بداند، می‌تواند درخواست دسترسی به آن را مطرح کند. بنابراین، هیچ محدودیتی در مورد نوع تأسیساتی که می‌تواند به آن دسترسی یافت وجود ندارد، اما باید سوءظن معقولی وجود داشته باشد.

خوب، اگر ایران بگوید نه، آنچه رخ می‌ده این است که روندی وجود دارد که نهایتا ظرف 24 روز نهایی می‌شود، که در طول آن زمان اگر ایران نتوانند بر سر شروط دسترسی به توافق برسند یا آژانس قانع نشود، مسئله وارد یک کمیسیون مشترک می‌شود.

کمیسیون مشترک متشکل است از تمامی امضا‌کنندگان توافق. یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ایران، خوب؟ خوب، اگر 5 عضو از 8 عضو کمیسیون مشترک اعلام کنند که "نه، ما نگران هستیم و این مسئله باید مورد تحقیق قرار گیرد"، که خوب ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش با هم 5 عضو می‌شوند، آن وقت ایران، ملزم به ارائه دسترسی خواهد بود.[5]»

توافق هسته‌ای چقدر زمینه امنیت ایران را تامین می‌کند؟/ چرا آمریکایی‌ها پس از توافق تهدیدات خود علیه ایران را افزایش داد؟پاسخ ظریف درباره بازرسی‌ از مراکز نظامی

همچنین این موضوعی است که توسط کریستین امانپور، مجری برنامه تلویزیونی سی ان ان در گفت‌وگو با محمد جواد ظریف مطرح شد. مجری سی ان ان در این باره می‌پرسد: شما آنچه را که رهبر درباره دسترسی ندادن در هر زمان و هرجا گفته است با آنچه که شما دسترسی کنترل شده در برخی از سایت های خاص می گویید،چگونه ارزیابی می کنید؟

محمد جواد ظریف نیز پاسخ می‌دهد: ما به صورت بسیار شفاف گفتیم سایت های نظامی ما منطقه ورود ممنوع هستند. ما آماده هستیم با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کنیم و اکنون برنامه برای همکاری داریم. من فکر می کنم اگر شما ضمیمه نخست توافق را بخوانید در آن به وضوح نوشته شده است تلاش‌ها برای راستی آزمایی فعالیت های احتمالی اعلام نشده برای بخش نظامی یا بخش های دیگر ایران یا هر کشور دیگر طراحی نشده است.این مسئله به خوبی در متن گفته شده است و ما معتقدیم ما به تعهدات خود نه براساس توهمات افراد بلکه براساس توافق عمل خواهیم کرد.[6]


توافق هسته‌ای چقدر زمینه امنیت ایران را تامین می‌کند؟/ چرا آمریکایی‌ها پس از توافق تهدیدات خود علیه ایران را افزایش داد؟اشتون کارتر:توافق با ایران خوب است، چون مانع گزینه نظامی نمی‌شود

در همین راستا، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز به وجه نظامی مذاکرات وین می‌پردازد و با بیان اینکه آمریکا در حال حاضر ده‌ها هزار نیرو و انبوهی از تجهیزات نظامی در خلیج فارس و خاورمیانه دارد، در مورد پیامی که می‌خواهد به مقامات اسرائیلی، سعودی و اردنی منتقل کند، بیان می‌دارد: «این یک توافق خوب است. این بخش مهمی از خطر، تهدید و ابهام در منطقه را از بین می‌برد، به نحوی که نه فقط از سوی ایالات متحده بلکه از سوی جامعه جهانی قابل راستی‌آزمایی باشد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق با ایران، احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران را افزایش نمی‌دهد، گفت که آمریکا سال‌هاست که در مورد گزینه نظامی با اسرائیل رایزنی دارد.

کارتر ادامه داد: «یکی از دلایلی که این یک توافق خوب است، این است که هیچ‌کاری در جهت پیشگیری از گزینه نظامی، گزینه نظامی ایالات متحده که من مسئول آن هستم، انجام نمی‌دهد.» [7]

نسخه «فشار، فشار، فشار» برای مهار نفوذ ایران در خاورمیانه

در همین رابطه، «دیوید ایگناتیوس» روزنامه‌نگار 65 ساله و ارمنی آمریکایی در تازه‌ترین یادداشت خود، تلاش کرد به این سوال پاسخ دهد که با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای حال چطور می‌توان مانع گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران شد.

او با اشاره به انتقادهای تند جمهوری‌خواهان از توافق با ایران، و دفاع از توافق به دست آمده و اینکه این توافق بهترین و مناسب‌ترین گزینه و در حقیقت دستاوردی برای سران آمریکاست، گفت: سوالی واقعی که الان باید به آن اندیشید این است که «چگونه می‌توان دخالت ایران در منطقه را مهار کرد؟» و راهبرد درست مخیر کردن تهران میان این دو راه است که یا در مذاکرات جدی برای پایان دادن به جنگ‌های منطقه‌ای در سوریه و یمن شرکت می‌کنی یا اینکه با مقاومت شدید و سخت به رهبری آمریکا روبه‌رو می‌شوی.

ستون نویس «واشنگتن‌پست» با اشاره به پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای، برای مهار نفوذ منطقه‌ای ایران، نسخه «فشار، فشار و فشار» را پیشنهاد می‌کند و در ادامه با طرح این سوال که «بهترین راه برای مقابله با تهران در این مسائل چیست؟»، پاسخ می‌دهد: در خصوص مشکل اتمی، راهبرد درست، جمع بین فشار از جمله احتمال استفاده از زور نظامی و دیپلماسی است. بیایید از مهار نظامی شروع کنیم. این مسئله، از مسائل اصلی نشست [اخیر] کمپ‌دیوید بود که سران کشورهای خلیج (فارس) در ماه می گذشته (با اوباما) در آن حضور یافتند. بر خلاف انتقادات تحلیلگران از این نشست، جلسه به طرحی برای بهبود انتقال سلاح و آموزش نیروهای ویژه و تمرین‌های نظامی مشترک و دیگر اقدامات با هدف تحت نظارت گرفتن ایران منتج شد.[8]

رئیس جمهور:‌ اجازه نمی‌دهم کسی به امید و اعتماد مردم برای صلح و امنیت صدمه بزند

سخنان مقامات امریکایی در حالی است که رئیس جمهور کشورمان در دو نوبت پس از پایان مذاکرات هسته‌ای وین هدف دولت یازدهم در مذاکرات را صلح و امنیت دانست. وی پس از قرائت بیانیه جمع بندی مذاکرات وین با اشاره به اینکه راه مذاکره را قبل از آغاز این دولت و اساساً از روز اول بروز این مشکل هسته‌ای، یعنی از ۱۲ سال پیش طبق نظر مقام معظم رهبری در پیش گرفتیم، اظهار داشت: «از سال ۸۲ این مذاکرات آغاز شد، منتها مردم ما در انتخابات خرداد ۹۲ در این زمینه اعلام نظر کرده و به صراحت اعلام کردند، دولتی را می‌خواهیم که دستاوردهای هسته‌ای را توأم با صلح و توأم با حرکت توسعه‌ای رو به جلو و رفاه مردم، مدنظر قرار دهد و همین مسیر و راهی بود که دولت یازدهم انتخاب و آغاز کرد.»

حجت الاسلام حسن روحانی با تاکید بر اینکه نقد دلسوزانه، آزاد است، گفت: «اجازه نمی‌دهم که کسی بخواهد با دروغ، اتهام و سخن ناروایی به امید و اعتماد مردم برای آینده درخشان این کشور، برای رونق اقتصادی، برای صلح و امنیت در کشور و در منطقه صدمه بزند.»[9]

روحانی در دیدار مقام معظم رهبری با مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم به مناسبت عید سعید فطر با اشاره به صبر و مقاومت ۱۲ ساله ملت بزرگ ایران در برابر قدرت های جهانی گفت: دولت تدبیر و امید بر اساس نقشه راه مقاومت، اراده و آرای مردم، هدایت های مقام معظم رهبری و با حمایت همه ارکان نظام و قوا و همچنین مجاهدت و فداکاری سرداران دیپلماسی توانست حقوق ملت بزرگ ایران را بر کرسی ظفر بنشاند.[10]

با نگاهی به نگرش دو طرف به مساله جمع بندی مذاکرات هسته‌‌ای وین بیش از پیش می‌توان به نیات و اهداف طرف‌های درگیر در زمینه مساله هسته‌ای کشورمان پی برد. آمریکایی‌ها با هدف محدود سازی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری هسته‌ای، قدرت منطقه‌ای و همچنین قدرت نظامی پای میز مذاکره با ایران نشستند و امروز نیز با وجود جمع بندی مذاکرات هسته‌ای و با وجود اینکه برخی از مسئولان کشورمان مطرح می‌کنند که توافق با غرب می‌تواند به عنوان تضمینی برای صلح و آرامش باشد، تنها و تنها به فکر تضعیف قدرت ایران فکر می‌کنند. به هر جهت گزینه نظامی همواره روی میز آمریکایی‌ها بوده است و سخنان مقامات کاخ سفید به وضوح نشان می‌دهد که توافق نیز نمی‌تواند رویکرد و نگرش آمریکا نسبت به ایران را تغییر دهد و آنها اهداف خود را در پوشش توافق و یا غیر از آن همواره دنبال خواهند کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد