سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

افزایش احتمال اجماع اروپا برای تحریم ایران

اظهارات کورکر درباره احتمال خروج ترامپ از برجام، توصیه به ترامپ برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران، دست رد مصر به سینه عربستان و آمریکا، اخراج سه هزار تن از کادر ارتش ترکیه و جزئیات جنگ رسانه‌ای خاموش میان عربستان و امارات، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افزایش احتمال اجماع اروپا برای تحریم ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ با نزدیک شدن ضرب الاجل اعلامی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج یکجانبه این کشور از توافق هسته ایِ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» در دوازدهم ماه می سال جاری میلادی، دولت های اروپایی حمایت خود را از طرح پیشنهادی تروئیکای لندن، پاریس و برلین درباره اعمال تحریم تازه علیه ایران نشان می دهند.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های آگاه در این زمینه نوشته است، مقامات آمریکائی به اروپا اطمینان داده‌اند که اگر تحریم‌ های جدیدی علیه ایران وضع شود، احتمال موافقت رئیس‌ جمهوری آمریکا با ماندن در توافق هسته‌ای افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان پیشتر نیز در تلاشی ادعایی و در راستای متقاعد کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای عدم خروج از برجام تصمیم داشتند، تحریم های جدیدی علیه تهران اعمال کنند؛ اما در نهایت تصمیم گرفتند از این اقدام صرف نظر کنند.

افزایش احتمال اجماع اروپا برای تحریم ایران/توصیه به ترامپ برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران/ دست رد مصر به سینه عربستان و آمریکا/جزئیات جنگ رسانه‌ای خاموش میان عربستان و امارات

این در حالی است که ۲۷ فروردین ماه سال جاری، نماینده یکی از کشورهای مخالف تحریم ایران در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در این باره به رویترز اعلام کرده بود: شاید عدم توافق اروپا برای تحریم ایران به قیمت شکست همیشگی توافق هسته ای تمام شود؛ چرا باید ریسک کرده و علاوه بر تقویت موضع تندروها در ایران، فرصت انعقاد قراردادهای جدید در ایران را نیز از دست بدهیم؟

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه و پس از پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در سخنانی اعلام کرده بود: از تلاش‌ های انگلیس، آلمان و فرانسه برای رفع نگرانی‌ های ترامپ درباره برجام حمایت می‌کنیم؛ اما این تلاش‌ ها باید در چهارچوب توافق کنونی باشند. در نشست امروز بر تعهد اروپا درباره اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران توسط همه طرف‌ ها تأکید کردیم.

اظهارات کورکر درباره احتمال خروج ترامپ از برجام

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، تأکید کرد، در صورتی که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) اصلاح نشود، بی‌شک دونالد ترامپ در کمتر از یک ماه آینده، آمریکا را از این توافق خارج خواهد کرد.

کورکر امروز چهارشنبه در گفت وگو با دیلی بیست، گفت: به نظرم بسیاری از نزدیکان ترامپ، خواهان دستیابی به یک توافق تکمیلی در این باره هستند. معتقدم چنین توافقی در کوتاه مدت و بلند مدت به نفع مردم ما باشد.

این در حالی است که سناتور جمهوری خواه ایالت تنسی، امروز پیش از این مصاحبه با دیلی بیست، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرده بود: فکر نمی کنم در این موضوع هیچ شکی باشد که ترامپ آمریکا را از توافق هسته ای ایران (و گروه 1+5) خارج خواهد کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا این اظهارات را در حالی بیان می کند که تنها چند هفته تا ضرب الاجل دوازدهم مه مانده است. دولت آمریکا باید تا پیش از این تاریخ، تصمیم خود را درباره باقی ماندن در این توافق یا خروج از آن اعلام کند.

افزایش احتمال اجماع اروپا برای تحریم ایران/توصیه به ترامپ برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران/ دست رد مصر به سینه عربستان و آمریکا/جزئیات جنگ رسانه‌ای خاموش میان عربستان و امارات

گزارش دیلی بیست می افزاید: اظهارات باب کورکر، بیانگر آن است که مذاکرات میان آمریکا با کشورهای اروپایی امضاکننده برجام به خوبی پیش نمی رود. سناتور جمهوری خواه تنسی که قصد ندارد، در انتخابات آتی سنا (در سال جاری میلادی) نامزد شود، افزود: هنوز امیدوار است، این گفت وگوها به نتیجه برسند، به ویژه آنکه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قصد دارند در هفته های آتی از کاخ سفید دیدن کنند. با وجود این، کورکر ادامه داد: (در صورت شکست این مذاکرات) رئیس جمهور آمریکا از اینکه این کشور را از برجام خارج کند، ابایی ندارد.

توصیه به ترامپ برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران

یک روزنامه صهیونیستی به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کرده، از ناحیه اقتصادی به ایران ضربه وارد کند.

روزنامه هاآرتص این گزارش را با اشاره به ناکامی حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی و حمله موشکی اخیر کشورهای در رسیدن به اهدافشان علیه دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه آغاز کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «علی‌رغم حملات هوایی ادعایی اسرائیل در خاک سوریه و حمله موشکی آمریکا در پایان هفته گذشته، واقعیت این است که بشار اسد، آرام آرام در حال تحکیم قدرتش در این کشور است و ایرانی‌ها دارند حضورشان را تثبیت می‌کنند.»

هاآرتص در ادامه نوشته است: «دولت ترامپ ظاهراً به جمع‌بندی لازم درباره اینکه چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد نرسید روسیه‌ای‌ها در برابر جاه‌طلبی‌های تهران بی‌تفاوت هستند و اسرائیل در واقع نمی‌تواند برای به عقب برگرداندن این روند انجام دهد.»

روزنامه صهیونیستی علی‌رغم این عرصه اقتصادی را حوزه‌ای دانسته که ایران در آن «در حال عقب‌نشینی» است. هآارتص نوشته اقتصاد مسأله‌ای است که تعیین خواهد کرد آیا ایران می‌تواند خودش را به عنوان قدرت مسلط منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) معرفی کند یا خیر.

این رسانه همچنین به ترامپ توصیه کرده به جای لغو برجام یا درگیر شدن با ایران در سوریه، بهتر است فشارهای اقتصادی علیه ایران را افزایش دهد.

هاآرتص نوشته است: تشدید تحریم‌ها می‌تواند ابزار چانه‌زنی نیرومندی علیه مقام‌های ایران باشد که از تظاهرات‌ خیابانی و تغییر حکومت هراس دارند. گزارش‌ها حاکی است برخی‌ها در دولت ترامپ، دقیقاً همین راهبرد را در دستور کار دارند.»

روزنامه صهیونیستی ایده اعمال فشار اقتصادی علیه ایران را «وسوسه‌کننده» خوانده و نوشته استفاده از گزینه‌های نظامی خطربار است.

دست رد مصر به سینه عربستان و آمریکا

وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه در نشست خبری مشترکی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در شهر ریاض، کشورش به آمریکا گفت: حاضر است برای مبارزه با تروریسم به سوریه نیرو اعزام کند.

وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد، ریاض پیشنهاد اعزام نیروهای ائتلاف به نام «ائتلاف اسلامی ضد تروریسم» ـ که مصر هم در این ائتلاف شرکت دارد ـ به سوریه را داده است.

الجبیر پس از آن، این مسأله را عنوان داشت که روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی فاش کرد، آمریکا در نظر دارد با خروج از سوریه، مقاصد خود در این کشور را از طریق افزایش نفوذ چند کشور عربی در سوریه پیاده کند.

به گفته الجبیر، جان بولتون نیز با مصر برای اعزام نیروی نظامی به سوریه مذاکره کرده و از عربستان، امارات و قطر نیز درخواست کمک مالی کرده بود و عربستان نیز حاضر به مشارکت نظامی شده است.

به گزارش خبرگزاری یورو نیوز، «محمد رشاد» یکی از مسئولان بلندپایه سابق سازمان اطلاعات مصر نیز دیروز به درخواست جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید واکنش نشان داد و اعلام کرد، مصر هرگز به این ائتلاف نخواهد پیوست.

محمد رشاد افزود: «نیروهای مسلح مصر مزدور نیستند و استراتژی قاهره در قبال سوریه بر مبنای حمایت از وحدت اراضی سوریه و ارتش ملی این کشور است.»

«استفان کوک» کارشناس مسائل خاورمیانه در شورای روابط خارجی آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «به نظر می‎رسد که آقای بولتن نمی‌داند که دولت مصر از اسد حمایت می‎‌‌کند.»

اخراج ۳ هزار تن از کادر ارتش ترکیه

هزاران تن از نیروهای ارتش ترکیه به اتهام ارتباط با جماعت «فتح ‌الله گولن»، متهم طراحی کودتای ۲۰۱۶ این کشور از کار برکنار می‌شوند.

به گزارش اسکای نیوز عربی، «نورالدین جانیکلی»، وزیر دفاع ترکیه روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت؛ سه هزار نیروی ارتش این کشور به دلیل ارتباط و همکاری با جماعت گولن از کار اخراج خواهند شد.

دولت ترکیه می‌گوید: گروهی از نظامیان ارتش ترکیه در پانزدهم ژوئن ۲۰۱۶ با طراحی کودتایی قصد براندازی دولت این کشور به ریاست «رجب طیب اردوغان» را داشتند که با شکست مواجه شد.

دولت ترکیه بعد از این کودتای نافرجام گروه گولن به ویژه «فتح الله گولن»، مبلغ ترکیه‌ای مقیم آمریکا را در طراحی این کودتا دخیل دانست و از واشنگتن خواست که او را تحویل آنکارا دهد.

دولت اردوغان بعد از این کودتا ده‌ها هزار نیروی لشکری و کشوری ترکیه را به اتهام دست داشتن در این کودتا از کار برکنار یا زندانی کرده و ده‌ها رسانه را تعطیل کرده است.

جزئیات جنگ رسانه‌ای خاموش میان عربستان و امارات

پروژه جدید عربستان برای احداث شهرک رسانه‌ای و مقابله با دست برتر امارات در میان کشورهای منطقه، به سرفصل تازه‌ای برای اختلاف و دشمنی ابوظبی و ریاض تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه الشرق قطر، خبرنگاران فرانسوی اعلام کردند که عربستان طرحی برای تأسیس یک شهرک رسانه‌ای مانند شهرک رسانه‌ای دبی تدارک دیده که بتواند تمام رسانه‌های سعودی را به آنجا منتقل کرده و اکثر روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی این کشور را از آن جا مدیریت کند.

افزایش احتمال اجماع اروپا برای تحریم ایران/توصیه به ترامپ برای راه‌اندازی جنگ اقتصادی با ایران/ دست رد مصر به سینه عربستان و آمریکا/جزئیات جنگ رسانه‌ای خاموش میان عربستان و امارات

این خبرنگاران به سایت الشرق اعلام کردند، ریاض نسبت به پراکنده بودن رسانه‌های این کشور در خارج به ویژه در دبی و قاهره ناخرسند و معتقد است، به این ترتیب نمی‌تواند آنها را تحت کنترل کامل خود داشته باشد. به همین علت به دنبال تأسیس یک شهرک رسانه‌ای در منطقه الشرقیه در عربستان است تا بتواند مجتمعی برای تمام رسانه‌های این کشور ایجاد کرده و آنها را  کامل تحت کنترل خود داشته باشد.

کَمیل سانتامانس مدیر مؤسسه مشاوره رسانه ای « اینوِرمی لوویتو» در پاریس پروژه شهرک رسانه‌ای عربستان که خبرهای آن منتشر شده را به معنی آغاز جنگ رسانه‌ای بین عربستان و امارات دانست. وی معتقد است که رژیم ابوظبی رژیمی مغرور است و از حدود دو دهه پیش تاکنون با تأسیس شهرک رسانه ای دبی تلاش کرده رسانه‌های منطقه عربی را در اختیار گرفته و آنها را برای ترویج افکار و پروژه‌های سیاسی خود مورد استفاده قرار دهد. هدف از تأسیس این شهرک رقابت با رسانه های مصری بود که در منطقه عربی پیشتاز بودند. امارات به این ترتیب موفق شد، رسانه‌های مصری را از میدان به در کرده و آنها را از محتوا خالی کند.

این شهرک، رسانه‌های سعودی را تشویق کرد آرشیوهای مهم تلویزیون مصر را خریداری و به این ترتیب رسانه‌های مصری را از دور رقابت‌ها خارج کنند. بعد از این تحولات است که پروژه عربستان سعودی آغاز شده، پروژه‌ای که قرار بود، محرمانه دنبال شود، اما در عرصه رسانه هیچ چیز محرمانه نمی‌ماند. این پروژه برای خارج کردن کنترل کامل رسانه‌ها از دست ابوظبی است و به این ترتیب، تقابل گسترده‌ای بین عربستان سعودی و امارات ایجاد خواهد شد. حتی این پروژه ممکن است سبب بروز دشمنی میان دو کشور شود و رسانه‌های تبلیغاتی دو طرف را به سمت مقابله و عرض اندام در برابر طرف مقابل وادار کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد