سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه صنعت نفت و درسدن آلمان


علمی و آموزشی  16:25:23 1395/02/29
952-18976-5 کد خبر

معاون پژوهشی دانشکده نفت اهواز با اشاره به همکاری‌های پیشین رییس دانشگاه درسدن آلمان با دانشگاه صنعت نفت از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و پژوهشی میان رؤسای 2 دانشگاه، امروز 29 اردیبهشت‌ماه خبر داد.

دکتر سیدحسام نجیبی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به دعوت دکتر عبدالنبی هاشمی رییس دانشگاه صنعت نفت از پروفسور هانس مولر اشتاینهاگن رییس دانشگاه درسدن آلمان برای حضور در این دانشگاه و بسط همکاری‌های مشترک، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی درسدن آلمان یکی از دانشگاه‌های بزرگ این کشور است که در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری فعالیت می‌کند اما با توجه به سابقه همکاری قبلی پروفسور مولر با دانشگاه صنعت نفت در مقام رییس بخش مهندسی شیمی دانشگاه surrey انگلیس این دعوت برای آغاز همکاری‌های مشترک مجدد انجام شد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان رؤسای 2 دانشگاه در خصوص مفاد آن، گفت: تبادل دانشجو و استاد بین 2 دانشگاه و انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک در زمینه‌های مورد علاقه از مفاد این تفاهم‌نامه است؛ البته با توجه به این‌که دانشگاه درسدن آلمان دارای یک دانشکده مهندسی شیمی بسیار قوی و به‌خصوص فعالیت‌های گسترده در حوزه انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر است، درصدد هستیم که همکاری‌ها در این زمینه گسترش یابد.

معاون پژوهشی دانشکده نفت اهواز از دیگر زمینه‌های مورد علاقه برای همکاری‌های مشترک را مسائل زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: با توجه به فعالیت دانشگاه صنعت نفت در زیر‌مجموعه وزارت نفت به دنبال آن هستیم که این همکاری در حوزه فعالیت‌های مورد نیاز صنعت نفت و گاز توسعه یابد و با توجه به الزام پروژه‌های صنعتی به داشتن ضمیمه زیست‌محیطی امیدوار هستیم در آینده همکاری‌های خوبی در زمینه مسائل زیست‌محیطی و انرژی‌های نو میان دانشگاه صنعت نفت و دانشگاه درسدن آلمان شکل بگیرد.

نجیبی در خصوص ظرفیت‌های دانشگاه صنعت نفت و دانشکده نفت اهواز برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی با توجه به تأکید وزارت علوم در این زمینه، اظهار کرد: در قالب این‌گونه فعالیت‌ها ظرفیت بسیار خوبی می‌توان تعریف کرد اما نکته مهم این است که  در حال حاضر اکثر دانشگاه‌هایی که با دانشگاه صنعت نفت یا دیگر دانشگاه‌های ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند با 2 مانع در عدم پیشبرد اهداف این تفاهم‌نامه‌ها می‌توانند مواجه شوند.

وی در توضیح این عوامل بودجه اجرای طرح‌های مشترک و ساختار اداری و بروکراسی میان 2 دانشگاه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: هر فعالیت مشترکی باید توسط هر 2 دانشگاه تأمین اعتبار شود و اگر در خصوص پروژه‌ای تمام منافع و استفاده متوجه ما باشد باید کل هزینه آن را تأمین کنیم به همین دلیل در حال حاضر تا حدودی مسایل مالی در شکل‌گیری و توسعه این فعالیت‌ها مطرح است و اگر بتوانیم بودجه لازم را تأمین کنیم زمینه‌ی همکاری بسیار خوبی فراهم است.

معاون پژوهشی دانشکده نفت اهواز با اشاره به مقررات و ساختار اداری که می‌تواند در ایجاد همکاری‌های مشترک میان دانشگاه‌ها مانع ایجاد کند، تصریح کرد: لازمه عبور از این مشکل نیز این است که راه‌های میانبر آن را تعریف کنیم که در خصوص تفاهم‌نامه دانشگاه صنعت نفت با دانشگاه درسدن آلمان فکر می‌کنم پروفسور مولر با توجه به سابقه همکاری با این دانشگاه نسبت به قوانین و ساختار کشور آگاهی دارند و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

نجیبی در خصوص پیش‌بینی فعالیت‌ها برای آغاز این همکاری مشترک نیز اظهار داشت: در حال حاضر اولین پیش‌بینی در این خصوص در صورت تامین اعتبار، اعزام برخی از دانشجویان PhD. دانشگاه به دانشگاه درسدن برای گذراندن 6 ماه فرصت مطالعاتی جهت تکمیل فعالیتهای تحقیقاتی آنها در این دانشگاه براساس قوانین و مقررات وزارت علوم است زیرا دانشگاه درسدن دارای امکانات محاسباتی و آزمایشگاهی بسیار خوبی در این زمینه است. 

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر رشته‌های مهندسی نفت و مهندسی شیمی در مقطع دکتری در این دانشگاه ارائه می‌شود، تصریح کرد: براساس آخرین آمار حدود ۳۵ دانشجو در دوره‌های دکتری دانشگاه صنعت نفت در حال تحصیل هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد