سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

نفتی که ملی شد...

وقتی هر ساله در بحبوحه شروع سال نو به پایان اسفند می رسیم، ناخودآگاه موضوع مصدق، 29 اسفند و روز ملی شدن صنعت نفت که همه و همه یادآور تلاش و مجاهدت در برابر استعمار خارجی است تداعی می شود واهمیت این رویداد به حدی است که به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ صنعت نفت جهان شناخته شده و در برخی از کشورهای منطقه و جهان نیز منشأ الهام برای تحول خواهی و استقلال طلبی شد.
 
‎به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، نام "محمد مصدق" با 29 اسفند 1329 و ملی شدن نفت ایران گره خورده و امروز پس از گذشت بیش از 65 سال از این تاریخ، وقتی به گذشته ها و اتفاقی که در آن دوران رقم خورد فکر می کنیم، در می یابیم که استقلال کشور را مدیون بزرگ مردانی هستیم که با همه از خود گذشتگی ها، استقلال و آزادی کشور را رقم زدند و ایران را از چنگال بیگانگان و استعمارگران رها کردند.
 
‎نهضت ملی شدن نفت در دوره ای شکل گرفت که ایران بزرگترین تولیدکننده نفت خاورمیانه بود و پس از کشورهای آمریکا، ونزوئلا و شوروی سابق در جایگاه چهارمین تولیدکننده معتبر نفت دنیا قرار داشت که با این حرکت تاریخی سرمایه های عظیم کشور از دست بیگانگان خارج و این اتفاق تاریخی در تقویم  ایران جاودانه شد.
 
‎بسته شدن شیر نفت روی استعمارگران بیگانه توسط "مصدق" حرکتی بود که سنگ بنای اقتصاد غیر وابسته به کشورهای خارجی را در کشور رقم زد و این باور را در میان مردم و دولتمردان اقتصادی کشور به وجود آورد که می توان بدون وابستگی به بیگانگان و کشورهای خارجی حیات داشت و موفق بود که همانا این نهضت خودکفایی و اتکا به توان ملی و داخلی در سالهای تحریم های ظالمانه نیز شکل قوی تر و منسجم تری به خود گرفت و ادامه یافت و ادامه خواهد داشت.
 
‎ملی شدن نفت یکی از نقاط عطف تاریخ مبارزات ملت ایران برای حق خواهی، آزادگی و بریدن دست بیگانگان از منابع و سرمایه هایشان است زیرا ایران به دلیل دارا بودن ثروت های فراوان در زمینه های مختلف همواره از زیاده خواهی بیگانگان در امان نبوده است و دست درازی آن ها به این ثروت های خدادادی پایان نداشته و نخواهد داشت.
 
‎اکنون پس از گذشت 65 سال از این نهضت و با کسب موفقیت های دیپلماتیک و توافقات هسته ای، صنعت نفت به عنوان مهمترین مزیت اقتصادی کشور باید بتواند بیش از پیش با تکیه بر توان و تخصص نیروی داخلی، بومی سازی و دستیابی به تکنولوژی و دانش فنی روز دنیا گام بردارد.
 
‎بزرگ مردان سیاسی و اقتصادی کشور سال هاست که در عرصه های بین المللی و داخلی برای احقاق حق ملت ایران و رونق اقتصادی کشور تلاش کرده و می کنند؛ "مصدق" نفت را ملی کرد تا بنیانگذار تفکر اقتصاد بدون نفت در کشور باشد و به دلیل است که وی همواره مورد ستایش مردم کشورش بوده و خواهد بود و هنگامی که برگ های تقویم به 29 اسفند می رسد یاد این بزرگ مرد ملی در تاریخ موفقیت های جاودانه ایران می درخشد.
 
‎امروز تمام تفکرات حق خواهانه، توسعه طلبانه، ضد استکباری و ملی که در میان مردم و دولتمردان به وجود آمده، وامدار مصدق هایی است که نفت را ملی کردند، عرصه های بین المللی را برای حضور و ارتباط با جهان هموار ساختند و استقلال و آبادانی کشور تنها دغدغه آنها بود.
 
‎سالهاست که از ملی شدن نفت ایران می گذرد و امروز تمام عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از منابع نفتی در دست دولت ایران قرار دارد و این مهم جز با تلاش و مجاهدت‏های مردم ایران در مقابل استعمار خارجی و مقاومت و اتکا به خود رقم نمی خورد.
 
‎با اجرای برجام و لغو تحریم ها شرایطی مهیا شده است تا برای پیشرفت صنعت نفت و ملی تر کردن این صنعت در تمام زمینه ها گام برداشته شود و با ورود فناوری و تکنولوژی های روز دنیا و فراگیری آنها بتوان در راستای هرچه بیشتر ملی کردن این صنعت تلاش و اهداف بزرگ مردان اقتصادی و سیاسی کشور را به طور واقعی محقق کرد.
 
‎دوران تحریم نیز فرصت طلایی برای سربازان علمی، سیاسی و اقتصادی کشور بود تا برای هرچه ملی تر کردن این صنعت و دیگر صنایع  وابسته به نفت گام بردارند و از اندک وابستگی ها در این زمینه خود را رها سازند.

‎اکنون نیز ایران باید در صحنه رقابت با کشورهایی که دعوی قدرت دارند به جایگاهی دست پیدا کند که هیچ وابستگی به آنها نداشته باشد و با اقتدار ملی خود و تفکر استقلال طلبانه که در همه زمینه ها از بزرگان خود به ارث برده است،  پرچمدار توسعه و رشد اقتصادی در منطقه و جهان باشد. 

یادداشت از؛ شایان حاجی نجف، خبرنگار ایسنای خوزستان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد