سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار و تحلیلهای سیاسی روز

نگرانی آمریکا از افزایش دقت و قدرت تسلیحات ایران    

وزیر دفاع ایران از تاثیر اکتوژن در کشنده‌تر شدن کلاهک‌های موشکی سخن می‌گوید و این در حالی است که اکتوژن را می‌توان در کلاهک‌های هسته‌ای هم به کار گرفت.

گروه جنگ نرم مشرق- بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» (OE Watch) متعلق به دفتر مطالعات خارجی نظامی ارتش آمریکا در جدیدترین شماره خود در بخش رصد ایران به دو موضوع  بازدید هیات سرمایه‌گذاری چین از زیرساخت‌های بندر چابهار و افزایش دقت و قدرت سامانه‌های تسلیحاتی در دستور کار وزارت دفاع ایران پرداخت.

افزایش دقت و قدرت سامانه‌های تسلیحاتی در دستور کار وزارت دفاع ایران

نشریه ارتش آمریکا با پرداختن به خبر افزایش دقت و قدرت سامانه‌های تسلیحاتی در دستور کار وزارت دفاع نوشت: «سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم افتتاح کارخانه تولید مواد منفجره نسل جدید (اکتوژن) گفت: با ایجاد زیرساخت‌های قدرتمند و روزآمد دفاعی، پشتوانه‌ای مطمئن برای صنایع دفاعی خواهیم داشت. وزارت دفاع هم‌زمان با تلاش برای افزایش دقت سامانه‍‌های تسلیحاتی، ‌افزایش قدرت و نفوذ سرجنگی سلاح‌های مختلف را مورد توجه قرار داده و دستیابی به دانش فنی تولید مواد منفجره اکتوژن و محصولات ترکیبی آن را در دستور کار قرار داده است. آمریکایی‌ها با توسل بر تبلیغات، سعی می‌کنند ایران را به عنوان عامل ناامنی، ‌بی‌ثبات‌کننده کشورهای منطقه و حتی اقدام خودشان یعنی تربیت تروریست و سازماندهی آنها معرفی کنند. این اقدام نقطه آغازی است برای برداشتن گام‌های بلندتر به منظور تضمین امنیت ملی». مواد منفجره اکتوژن(octogen) محصولی راهبردی است که در انواع سلاح‌های موشکی بالستیک، کروز، پدافند هوایی، تسلیحات ضدزره و دریایی کاربرد دارد و موجب افزایش کارآیی و اثر بخشی آن‌ها می‌شود».


این بولتن در تفسیر این خبر آورده است: «ایران به‌رغم آن‌چه در برجام قید شده بود، پس از برجام اقدام به آزمایش‌های موشکی کرد و با ادعای اینکه موشک‌های بالستیک‌اش مجهز به کلاهک هسته‌ای نیست، آن را ناقض برجام ندانست. علاوه بر این، اقدام به تقویت کارخانه‌های اکتوژن خود کرده که نشان می‌دهد حرکت این کشور به سمت تولیدات و تجهیزات نظامی فقط محدود به موشک نیست».

این نشریه در ادامه با ادعای اینکه اکتوژن را می‌توان در کلاهک‌های هسته‌ای هم به کار گرفت، مدعی شد: «از طرفی، وزیر دفاع ایران از تاثیر اکتوژن در افزایش قدرت مرگ‌باری این کلاهک‌های موشکی سخن می‌گوید. این، تازه بخشی از تجهیزات نظامی ایران است».

این بولتن در انتهای این بخش از گزارش با اشاره به این‌که هیچ مدرک و سندی دال بر فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد، اما با این وجود تلاش ایران برای تولید انبوه اکتوژن را نشانه خوبی نمی‌داند، چرا که مدعی است این اتفاق: «خبر از نیاتی می‌دهد که به رغم ادعای ایران مبنی بر دفاعی بودن فعالیت‌هایش، می‌تواند به‌صورت پرتاب موشک مجهز به اکتوژن از سوی گروه‌های نیابتی همچون حزب الله لبنان به سمت دشمنان ایران پرتاب گردد».


چینی‌ها به بندر چابهار چشم دوخته‌اند

نشریه ارتش آمریکا با پرداختن به خبر بازدید هیات سرمایه‌گذاری چین از زیرساخت‌های بندر چابهار نوشت: «نیک یی، رییس شرکت‌های "دابل یووی" چین طی دیدار با مدیران سازمان دریایی و بندری چابهار، شرکت‌های دابل ویوو را به عنوان شرکت‌ ساخت و ساز و مهندسی بین‌المللی معرفی کرد که در زمینه ساخت ریل راه آهن، فرودگاه، بندر، پل، بزرگراه، پتروشیمی، عمران و صنعت فعالیت دارد. 500 شرکت زیر نظر هلدینگ دابل ویوو با 1700 نیروی متخصص و زمینه فعالیت در 157 کشور قرار دارد. نیک یی، از زمینه‌های همکاری متقابل بین چین و ایران سخن گفت و با پر اهمیت دانستن بندر چابهار، خواستار همکاری در زمینه ساخت ریل و سرمایه‌گذاری در بنادر ایران شد».

این بولتن در تفسیر این خبر آورده است: «بندر چابهار پیش از این خیلی مورد توجه ایران نبود؛ در عملیات «آزادی بلندمدت» که آمریکا برای افغانستان و چند کشور دیگر تدارک دیده بود، اعضای ناتو تصمیم گرفتند که از پتانسیل چابهار در جهت تغذیه افغانستان بهره بگیرند اما به دلیل اختلافات بین ایران و آمریکا و همچنین فقر زیرساخت‌های چابهار، این عمل ممکن نشد».

این نشریه با اشاره به دیدار «پانگ سنگ» سفیر چین در ایران و سپس «نیک یی» از بندر چابهار، معتقد است در ماه‌های اخیر، چین اصرار زیادی بر سرمایه‌گذاری در چابهار داشته است و در این رابطه می‌نویسد: «طبق ادعای سازمان بنادر، دیدار این چهره برجسته چینی و هیات همراه از بندر چابهار، به جهت سرمایه‌گذاری عظیم در این بندر بوده است. هیات چینی، از بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری هم دیدار به عمل اوردند. چینی‌ها قصد دارند که بنادر ایرانی را به طرح «رشته‌ مروارید» خود وارد کنند. بدین ترتیب، چابهار در این زنجیره، به گوآدر پاکستان، چیتاگونگ بنگلادش، کلمبوی سریلانکا، و مارائو آتول مالدیو اضافه خواهد شد. چین، همچنین علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بندر سودان در دریای سرخ است. تلاش چین برای حفظ دسترسی‌اش به منبع انرژی در خلیج فارس، ضریب برخورد این کشور با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را بالا می‌برد».

این بولتن در انتهای این بخش از گزارش با بیان این‌که ایران میلی به این ندارد که خاکش میزبان پایگاه نظامی چین باشد، اما با این وجود معتقد است که ایران با سپردن بندر چابهار جهت بازسازی به دست چینی‌ها، عملا با دست خود پایگاه تقویت مودت و اتحاد استراتژیک با روسیه را برای چینی‌ها ایجاد می‌کند.

نشریه ارتش آمریکا در حالی به حضور چینی‌ها در چابهار پرداخته است که نخست‌وزیر هند در سفر اخیر خود به تهران، توافق‌نامه‌ای را جهت سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری در این بندر با مقامات ایرانی به امضا رسانده است.

کمالوندی: پرونده پارچین بسته شده است/ آب در هاون نکوبید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی باز کردن دوباره موضوع ابعاد نظامی احتمالی را "آب در هاوون کوبیدن" از سوی مقامات و رسانه‌های غربی و آمریکایی دانست.

بهروز کمالوندی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در واکنش به گزارش روزنامه وال‌ استریت ژورنال که در آن به نقل از مقامات پیشین و کنونی آمریکایی مدعی شده است ذرات اورانیوم در جریان نمونه‌برداری از سایت پارچین مربوط به فعالیت‌های گذشته ایران بوده است گفت: موضوع ابعاد نظامی احتمالی (PMD) بعد از بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نمونه‌برداری‌های انجام شده و سپس گزارشی که مدیرکل به شورای حکام ارایه کرد برای همیشه بسته شده است و انتشار برخی مطالب از این دست با اغراض سیاسی از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی تغییری در این مساله که پرونده PMD بسته شده است ایجاد نمی‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که طرح چنین مسایلی در مقطع کنونی که ایران نسبت به وجود برخی موانع بر سر راه لغو تحریم‌ها انتقاد دارد چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ گفت: موضوع ابعاد نظامی احتمالی از ابتدا سیاسی بود و در روند طرح پرونده هسته‌ای به آن ابعاد حقوقی دادند اما به لحاظ حقوقی با اقدامات فنی و حقوقی و سیاسی که در چارچوب مذاکرات هسته‌ای انجام شد، این موضوع نیز خاتمه یافت.

کمالوندی با تاکید بر این‌که پرونده  PMD از سوی آژانس رسیدگی شده است و در عمل خط بطلانی بر آن کشیده شده است افزود: طرح دوباره این مساله از سوی طرف‌های مقابل با اغراض سیاسی است اما دیگر ظرفیت گذشته را ندارد که بخواهند از طرح آن سوءاستفاده سیاسی کنند و به نوعی "آب در هاوون کوبیدن" است. 

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه گزارش کرد: مقامات پیشین و کنونی آمریکا می‌گویند که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به این نتیجه رسیده است که ذرات اورانیوم کشف شده در جریان نمونه‌برداری سال گذشته در سایت نظامی پارچین، احتمالا مرتبط با فعالیت‌های گذشته ایران برای ساخت محرمانه سلاح هسته‌ای بوده و با اظهارات مقامات ایرانی برای رد این موضوع در تناقض است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، آثار اورانیوم ساخت بشر که در تاسیسات پارچین، واقع در جنوب شرق تهران توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کشف شد بخشی از تحقیقات و بازرسی‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای تاریخی ایران و گروه 1+5 بود که تابستان گذشته میان این کشورها حاصل شد.

مقامات ایرانی همواره تاکید کرده‌اند که این سایت برای آزمایش و توسعه سلاح‌های متعارف مورد استفاده بوده و قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی یک مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شده‌ است: وجود هر ذره اورانیوم با یافته‌های مبنی بر استفاده از سایت پارچین برای برنامه‌های تسلیحاتی در گذشته مطابقت دارد اما به تنهایی چیزی را به طور قطع ثابت نمی‌کند.

این روزنامه هم‌چنین به نقل از یک مقام ایرانی روز شنبه گفت که "کشف هرگونه اورانیوم در سایت پارچین تکذیب می‌شود.
این مقام ایرانی گفت که آژانس در گزارش سال 2005 خود تایید کرده که هیچ فعالیت غیر عادی در این مرکز مشاهده نکرده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به این‌که آژانس در ماه اکتبر اجازه نمونه‌برداری محیطی پیدا کرد و این نمونه‌ها را برای وجود اورانیوم آزمایش کرده، به نقل از مقامات آمریکایی و سازمان ملل مدعی شد که آژانس دو ذره اورانیوم ساخت بشر در این نمونه‌ها کشف کرد اما این ذرات به قدری کوچک بوده‌اند که آژانس نتوانسته به طور قطع و یقین نتیجه‌گیری کند که مواد هسته‌ای در این پایگاه نظامی وجود داشته است.

آزادی 354 زن ایزدی در فلوجه/ شمار تلفات داعش 340 کشته اعلام شد

نیروهای عراقی اعلام کردند که موفق شدند 354 زن ایزدی را در شهر فلوجه از چنگ داعش آزاد کنند.

زنان ایزدی آزاد شده

به گزارش ایسنا، به نقل از ارم نیوز، هادی دوبانی، مدیر امور ایزدی‌ها در شهر دهوک اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، نیروهای شرکت کننده در عملیات فلوجه 354 زن ایزدی را آزاد کرده‌اند. داعش پس از سیطره بر شهر سنجار در اوت 2014 این زنان را به همراه نزدیک به 5 هزار زن و دختر ایزدی دیگر ربوده بود.

وی افزود: ما در حال حاضر در صدد فراهم آوردن مقدمات برای بازگشت آن‌ها به اقلیم کردستان هستیم. این زنان اکنون در منطقه العامریه در شهر فلوجه و تحت حمایت نیروهای عراقی هستند. شهر دهوک در شمال عراق بزرگترین اردوگاه آوارگان ایزدی را در خود جای داده که توسط پیشمرگ‌ها حمایت می‌شوند.

ارتش عراق اخیرا با کمک دیگر نیروهای همپیمان خود موفق شده شهر فلوجه را از تصرف داعش خارج کند.

رائد شاکر جودت، رئیس پلیس فدرال عراق اعلام کرد که حدود 340 داعشی از جمله 40 تک تیرانداز طی عملیات آزادسازی شهر فلوجه به دست نیروهای عراقی از پای درآمدند.

به دنبال عملیات عراقی‌ها در فلوجه بیش از 82 هزار نفر آواره شده‌اند و پیش‌بینی می شود 25 هزار تن دیگر نیز به دلیل ادامه عملیات برای پاکسازی کامل از این شهر کوچ کنند.

به دنبال پیروزی نیروهای عراقی در شهر فلوجه، ایران، سوریه، مصر، اتحادیه عرب، آمریکا و چند کشور دیگر این پیروزی را به دولت و ملت عراق تبریک گفتند.

سازمان همکاری اسلامی نیز پیروزی نیروهای عراقی در این شهر و آزادسازی بخش‌هیا اصلی آن را ستود.

ایاد مدنی، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که این پیروزی مهم به از بین بردن تروریسم منجر می‌شود.

گفت‌وگو با دکتر عباسعلی رهبر:
توجه داشته باشید که نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی با انس روزافزون با قرآن استحکام درونی پیدا می‌کند و استحکام درونی آن چیزی است که جوامع را در راه‌های مطلوب خودشان و به‌سوی مطلوب‌های خودشان قادر می‌سازد و قدرت برخورد با چالش‌ها به جوامع می‌دهد.
به گزارش مشرق، در الگوهای اندیشه‌ی مدرن از قدرت، قدرت صرفاً مفهومی این‌جهانی تعریف می‌شود. این در حالی است که اسلام در نظام معنایی خود، تعریفی این‌جهانی و آن‌جهانی از قدرت ارائه می‌دهد و مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی را برای آن بیان می‌کند که بخشی از آن فراتر از قدرت مادی است. برای مثال، رهبر انقلاب که همواره خوانشی سیاسی و اجتماعی از آیات و روایات را مورد توجه قرار ‌داده‌اند، «انس با قرآن» را یکی از مؤلفه‌های قدرت‌افزایی نظام دانسته و می‌فرمایند: «توجه داشته باشید که نظام اسلامی و جامعه‌ی اسلامی با انس روزافزون با قرآن استحکام درونی پیدا می‌کند و استحکام درونی آن چیزی است که جوامع را در راه‌های مطلوب خودشان و به‌سوی مطلوب‌های خودشان قادر می‌سازد و قدرت برخورد با چالش‌ها به جوامع می‌دهد. باید در درون مستحکم بود. این استحکام درونی به برکت انس با قرآن حاصل می‌شود.» در تبیین این موضوع، گفت‌وگویی با دکتر عباسعلی رهبر، استاد علوم سیاسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ترتیب داده است.
 
*رهبر انقلاب در تعبیری تأکید می‌کنند انس با قرآن موجب استحکام ساخت درونی جامعه می‌شود. برای شروع گفت‌وگو تبیین خودتان را درباره‌ی نسبت انس با قرآن با استحکام ساخت درونی قدرت ارائه بفرمایید.
برای پاسخ به این پرسش از دو منظر می‌توانیم موضوع را مطرح کنیم. یکی بحث خود قرآن و انس با آن است و دیگری بحث قدرت و استحکام درونی قدرت. به‌عبارتی می‌خواهیم بین این دو متغیر، یک ارتباط منطقی از نوع همبستگی ایجاد کنیم که آیا لزوماً نگاه قرآن (به‌عنوان موضوعی که از حیطه‌ی بشری خارج است و مبتنی بر منطق وحی است) می‌تواند بر موضوع مادی به نام قدرت (که در قالب قدرت سیاسی، اقتصادی، ایدئولوژیک و... است) اثر بگذارد.

البته اینکه ما چه تعریفی از قدرت داریم، دارای اهمیت است؛ چراکه با در نظر گرفتن مبنای تعریف از قدرت، عوامل مؤثر بر این قدرت را می‌توانیم در نظر بگیریم. مثلاً در جهان معنایی ما وقتی تعریف از ولایت می‌شود، ولایت یک معنای خاصی دارد که شامل محبت و اطاعت است. این دو را نمی‌شود از هم جدا کرد. این محبت و اطاعت، تولید قدرت می‌کند. اما حکومت غیرولایی نمی‌تواند محبت و اطاعت را مبنای قدرت قرار دهد.
مثلاً وبر قدرت را این‌گونه تعریف می‌کند که عبارت است از احتمال اینکه یک کنشگر در یک رابطه‌ی اجتماعی در موقعیتی باشد که اراده‌ی خود را به‌رغم مقاومت دیگران اعمال کند، صرف‌نظر از اینکه این احتمال در چه مبنایی قرار دارد. آخرین جمله‌ی وبر آنجا که می‌گوید «صرف‌نظر از اینکه این احتمال در چه مبنایی قرار دارد»، مؤید عدم اهمیت مبنای قدرت در اندیشه‌ی وبر است، درحالی‌که برای ما از نظر معرفت دینی، مبنا بسیار مهم است.

در جامعه‌شناسی سیاسی بحث بر سر این است که چه‌کسی قدرت را اعمال می‌کند. پاسخ نخبگان و مارکسیست‌ها و کثرت‌گرایان کاملاً باهم متمایز و متفاوت است. وقتی پاسخ آن‌ها متفاوت است، آیا پاسخ نظام مردم‌سالاری دینی نمی‌تواند متفاوت باشد؟
 
*در دیدگاه مردم‌سالاری دینی چه‌کسی قدرت را اعمال می‌کند؟
عامل اعمال قدرت از نظرگاه مردم‌سالاری دینی، کسی است که دارای مشروعیت مادی و معنوی باشد. مشروعیت مادی بر مبنای قدرت صوری که در جامعه می‌بینیم، شکل می‌گیرد. مثلاً رأی مردم، توان نظامی و اجتماعی قدرت است. اما این همه‌ی قدرت نیست. قدرت از نظرگاه اسلام جنبه‌ی معنوی هم دارد. بنابراین تعریف ما از قدرت باید تغییر کند. قدرت فقط این نیست که مبنا برای شما مهم نباشد. در قدرت در نظام مردم‌سالاری دینی، مبنا برای شما باید مهم باشد. مثلاً نماز خواندن صورتی است، اما مبنای نماز این است که حتی یک دکمه‌ی لباس شما هم نباید غصبی باشد. اعمال زور صورت قدرت است، اما مبنا بسیار اهمیت دارد و آن تحقق عدالت است.

انس با قرآن هم از این زاویه قابل تأمل است. انس با قرآن از منظرگاه اسلامیِ رهبر انقلاب، منجر به یک‌سری نمودهای فردی و اجتماعی می‌شود. تقویت ایمان، توکل، اعتماد به وعده‌ی الهی، سلب ترس و خوف از قدرت‌های مادی در فرد و جامعه و... همه‌اش نتیجه‌ی انس با قرآن است. اینجاست که انس با قرآن با قدرت سیاسی و اجتماعی و حتی قدرتی که شما تعریف جدیدی از آن ارائه می‌دهید، ارتباط می‌یابد. رهبر انقلاب یک رابطه‌ی همبستگی بین انس با قرآن و عدم ترس از قدرت‌های مادی برقرار می‌کند. حدیثی از معصوم علیه‌السلام است که وقتی شما کنار قرآن هستید، هم برای شما زیادت و هم نقصان است. زیادت در هدایت و نقصان در ضلالت است. مبتنی بر این حدیث، همراهی با قرآن، زیادت در قدرت و نقصان در ضعف هم می‌تواند باشد.
در کنار قرآن قدرت ما همواره زیادت می‌شود و ضعف ما همواره کم می‌شود. اگر با این نگاه قدرت را تحلیل کنیم، مؤید روایتی خواهد بود که علاج تمام دردها را در قرآن بیان می‌کند. این درد تنها شخصی و فردی نیست. تمام دردها را ذکر کردند. اگر این فضا را در نظر بگیریم، می‌توانیم بین تعریفی که از قدرت داریم و استحکام ساخت درونی نظام ارتباط برقرار کنیم.

به نظر من، اگر می‌خواهیم بین این دو متغیر رابطه ایجاد کنیم، انس با قرآن می‌تواند در دو محور به ما کمک کند. یکی اینکه انس با قرآن، هدایت عقلانی جامعه را افزایش می‌دهد. دوم اینکه اعتماد عمومی را به‌مثابه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی که قدرتی است مادی، نسبت به نظام افزایش می‌دهد. بگذارید برایتان مثال بزنم. در جایی رهبر انقلاب می‌فرمایند مگر خدا با جمهوری اسلامی ایران قوم‌وخویشی دارد؟ این جمله بسیار معنا دارد. یعنی اگر شما توانستید از استحکام درونی قدرت برخوردار شوید (همان تعریفی که ایشان دارند؛ یعنی قدرت برخورد با چالش را داشته باشید و شاخصه‌های مخصوص را داشته باشید)، در این صورت می‌توانید بمانید، اما اگر نتوانستید، خدا هیچ قوم‌وخویشی با ما ندارد. همان‌طور که با امت‌های قبل هم نداشت.
 
فرمودید انس با قرآن موجب افزایش عقلانیت و اعتماد در جامعه می‌شود. این دو، چطور در جامعه نمود می‌یابند؟
وقتی ما عقلانیت قرآن را بررسی کنیم، برای مثال، می‌بینیم جمله‌ی بسیار عجیبی در آیه‌ی ۱۰۸ سوره‌ی یوسف است که می‌فرماید: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ»؛ «ای پیامبر، بگو این است راه من که از روی بصیرت، مردم را به خدای یکتا فرامی‌خوانم. این است راه من و کسانی که مرا پیروی کرده‌اند. آری، منزه است خدا از اینکه شریک داشته باشد و من از مشرکان نیستم.» بصیرت در اینجا عقلانیت است. «أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی» هم در این آیه مهم است. هر کسی از من پیروی می‌کند، باید این راه را پیش برود. با مدنظر قرار دادن این نکات، این را از درون‌مایه‌های قرآن به دست می‌آوریم که مشی، مبدأ و مقصد و مسیر ما باید به تبع از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله باشد. این تبعیت هم در خلأ که شکل نمی‌گیرد. این در جامعه‌ی زمینی ما باید شکل بگیرد؛ آن‌هم مبتنی بر بصیرت و عمق‌اندیشی عقلانیت. آن موقع است که اگر در جامعه‌ای معیار، تبعیت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و به طریق اولی تبعیت از خداوند باشد، درون‌مایه‌های قدرت و جامعه دچار تحول خواهد شد و قدرت درونی نظام را می‌تواند مستحکم کند. این موضوع دقیقاً نقطه‌ی مقابل عدم تبعیت از دشمن است که چند هفته پیش رهبر انقلاب آن را مطرح کردند که آن‌هم باز مبنای قرآنی دارد: «فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَ جاهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا». بر مبنای تفسیر رهبر انقلاب از این آیه، برای جهاد هم باید مبنا قرآن باشد.

در سوی دیگر، رابطه با اعتماد که شاخصه‌ی دوم برای قدرت است، اهمیت می‌یابد. در تعریف اعتماد می‌گوییم که ما احتمال قابل انتظاری را از یک نفر داریم که این احتمال مثبت ما و قابل انتظار، می‌شود اعتماد. این معنا از اعتماد و توجه ویژه به آن، در جای‌جای قرآن قابل مشاهده است. مثلاً در سوره‌ی آل‌عمران در آیه‌ی ۱۵۲ (که ظاهراً شأن نزول آیه مربوط به جنگ احد است)، خداوند به مسلمانان وعده می‌دهد ما شما را کمک خواهیم کرد. در جنگ احد این وعده عملی می‌شود، اما اتفاقی که می‌افتد این است که شروع مشکل با خود افراد است. تا وقتی آنجا ایستادند، مشکلی پیش نیامد، اما وقتی به‌خاطر دنیا و غفلت وارد فضای دیگر شدند، فشل و سست شدند و به نزاع پرداختند، جریان پیروزی برعکس شد. اگر این آیه را خوانش امروزی کنیم، این می‌شود که انقلاب اسلامی پیروز شد، انتخابات پیروزی ملت است، دفاع مقدس پیروزی ملت و نظام است، اما شروع وارونگی این پیروزی از خود دولتمردان است، نه مردم. جایی که نزاع می‌کنند و سست می‌شوند و وارد عرصه‌های مادی‌گری می‌شوند، شروع فشل شدن و سقوط است. اگر اعتماد مردم به خدا امتداد یابد، پیروزی حاصل خواهد شد.
با این نگاه می‌توان اعتماد را در فضای جامعه افزایش داد. اعتمادی که منبع آن آسمانی است. جمله‌ای مقام معظم رهبری دارند که می‌فرمایند تجربه‌ی امداد غیبی را ما فقط نشنیدیم، بلکه دیدیم. استاد ما آیت‌الله باقری کنی می‌فرمودند که برخی جملات شنیدنی نیستند، بلکه چشیدنی‌اند. این تجربه‌ها را ما چشیدیم؛ در دفاع مقدس، شورش‌های اول انقلاب، عرصه‌های کار و فعالیت و... به نظر من، همه‌ی این‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که دو مؤلفه‌ای که از انس با قرآن می‌توان به دست آورد، چه عقلانیت و چه اعتماد، به‌صورت تجربی و نه ذهنی، مولد قدرت است و می‌تواند موجب ساخت و استحکام ساخت درونی قدرت شود.
 
*جامعه‌ای که استحکام درونی می‌یابد، چه مشخصه‌هایی دارد؟
رهبر انقلاب در سالگرد رحلت حضرت امام رحمه‌الله‌علیه، چند ویژگی ذکر می‌کنند که به نظر من، ویژگی‌های جامعه‌ای است که استحکام درونی پیدا کرده است. جامعه‌ی مستحکم، جامعه‌ای است که در قالب شخصیت حضرت امام رحمه‌الله‌علیه تبلور یابد و دارای سه عنصر باشد: مؤمن، متعبد و انقلابی. اگر جامعه‌ی ما به مظهری از ایمان و تعبد و انقلابی‌گری رسید، با شاخصه‌ی عقلانیت و اعتماد، این جامعه می‌تواند براساس استحکام قدرت درونی پیش برود.

رهبر معظم انقلاب ویژگی‌های انقلابی‌گری را ذکر می‌کنند که اعم از ارزش‌های نظام است. ما هرچه به این ارزش‌ها نزدیک‌تر و پایبندتر شویم و از پراگماتیسم و عمل‌گرایی صرف، دوری کنیم، استحکام جامعه بیشتر می‌شود. در راستای تحقق ارزش‌ها، اهدافی داریم کوتاه‌مدت و بلندمدت. هدف‌گیری بلندمدت ما احیای تمدن اسلامی و هدف‌گیری کوتاه‌مدت ما، تحقق دولت اسلامی است. این هدف‌گیری بسیار مهم است. اینکه فضای دولتمردان و مسئولین ما چگونه و در چه جهتی شکل می‌گیرد، تأثیر مستقیم در تحقق اهداف دارد. پایبندی مسئولین به ارزش‌ها یا در نقطه‌ی مقابل عمل‌گرایی افراطی و رفتار مبتنی بر فایده‌مندی شخصی آن‌ها، ما را در تحقق هدف‌ها و دستیابی به قدرت مادی و به‌خصوص قدرت معنوی، دچار مشکل می‌کند. نظیر آنچه در جنگ احد اتفاق افتاد.
شاخصه‌ی دوم انقلابی‌گری، استقلال است. استقلالی که اگر باشد، جمهوریت و اسلامیت تأمین خواهد شد. استقلال به بیان رهبر انقلاب، آزادی و جمهوریت در مقیاس یک ملت است. شاخص بعدی جهاد کبیر است؛ «نه» ی با صراحت و درایت به دشمن. این باید برایمان مهم باشد که چقدر نسبت به نه گفتن‌ها به دشمن بیرونی، دشمنی که دشمنی او محرز است، حساسیت نشان می‌دهیم. در نهایت، تقوای سیاسی و اجتماعی در جامعه‌ای که می‌خواهد مستحکم و قدرتمند باشد، دارای اهمیت است. البته تقوای دینی را برخی اظهار می‌دارند که قابل سنجش نیست، درصورتی‌که می‌توان تقوا را در جامعه سنجید. شما میزان امانت و صداقت را اجمالاً در جامعه ملاحظه کنید. دو مبنای بسیار خوبی است که تقوا در جامعه وجود دارد یا خیر. خروجی عینی تقوا، امانتداری و صداقت است. اگر می‌خواهید بدانید دولتمردی تقوای سیاسی دارد، باید ببینید امانتدار است یا خیر. امانت او هم رأی و اعتماد مردم است و یا با مردم صادق است یا خیر. همین‌جور افراد و گروه‌های مختلف را می‌توان عینی بررسی کرد.
مفاهیم و موضوعات قرآنی را در نظرگاه رهبر انقلاب باید با یک خوانش اجتماعی و سیاسی که مبتنی بر تفاسیر است، در نظر گرفت. این‌ها می‌توانند فضای جدیدی برای تولید علم و قدرت مبتنی بر محبت و اطاعت ایجاد کنند و استحکام درونی قدرت هم از درون آن‌ها شکل می‌گیرد.

این شاخص‌های انقلابی‌گری می‌توانند هم‌افزایی داشته باشند. از درون این هم‌افزایی می‌توانیم فضای قابل دسترسی را برای قدرت ایجاد کنیم. در تعریفی از قدرت اجتماعی که در قرآن آمده، نکته‌ی بسیار جالب این است که تعداد کمی در مقابل افراد بسیاری پیروزند؛ یعنی یک حرکت ما بیست برابر ضربه خواهد زد و قدرتمندتر خواهیم شد. به شرطی که مؤلفه‌ها و جان‌مایه‌های معنوی قدرت در آن لحاظ شود. توصیه به مؤلفه‌های معنوی قدرت در بیان حضرت امیر به والیان خود بسیار پررنگ است. امام علی علیه‌السلام به‌عنوان یک سیاست‌مدار برجسته در طول تاریخ بشریت که توانست اخلاق و سیاست را در کنار هم قرار دهد، اولین سفارشی که به مالک می‌کند تقواست، درحالی‌که ما فکر می‌کنیم اول باید سخن از مالیات و ملزومات نظامی‌گری و... بگوید. چرا حضرت امیر علیه‌السلام توصیه به تقوا می‌کند؟ چون تقوا قدرت تولید می‌کند. تقوا قدرت اجتماعی ایجاد می‌کند. این‌ها شنیدنی نیست، بلکه چشیدنی است.

از منظر قدرت نرم که قدرت مادی است هم اگر به این مقوله بنگریم، تقوا اعتماد عمومی را به حاکمان جلب می‌کند و سرمایه‌ی اجتماعی حاکمان را بالا می‌برد. سرمایه‌ی اجتماعی سرمایه‌ی ذی‌قیمتی است که مولد قدرت است. در زمانه‌ی ما امام رحمه‌الله‌علیه دقیقاً قدرت تقوا را در جامعه بروز و ظهور دادند. آنجا که می‌فرمایند دنیا در دست من است، اما اختیار دست من برای خودم نیست. مفاهیم و موضوعات قرآنی را در نظرگاه رهبر انقلاب باید با یک خوانش اجتماعی و سیاسی که مبتنی بر تفاسیر است، در نظر گرفت. این‌ها می‌توانند فضای جدیدی برای تولید علم و قدرت مبتنی بر محبت و اطاعت ایجاد کنند و استحکام درونی قدرت هم از درون آن‌ها شکل می‌گیرد.
منبع: Khamenei.ir
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد